• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:04
Jurjan Rietveld schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:19:
Hi!

Vorige week de adviseurs verkoper van Quatt langs gehad.

Situatie: Vrijstaande jaren 30 woning, 115 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Gasverbruik 1335 m3. Cv ketel intergas 12 jaar oud. Thermostaat: Nest.

Advies: Duo hybride nu, zodat ik straks over kan naar full electric als het allemaal bevalt. Vervang thermostaat voor V3+ en thermostaat knoppen boven. Coverage 93% met single, 100% met duo.

Vragen:

1. Duo lijkt me een overkill, ook met full electric. Ik snap dat het mij netto maar 900 kost na subsidie en dat dit niet veel is voor een extra warmtepomp - maar het voelt een beetje alsof hij gewoon een extra pomp wil verkopen. Wat is jullie advies?

2. De adviseur gaf aan dat de geluidsnormen op de erfgrens golden 'bij een deur of raam van de buren' - dus niet de daadwerkelijke erfgrens. Ik kan dit nergens terug vinden. Weet iemand waar dat op gebaseerd kan zijn?

3. Klopt mijn aanname dat ik niets heb aan slimme thermostaatknoppen als mijn doel is om boven een warmtevraag te genereren als het beneden warm is maar boven koud? Daarvoor heb ik toch zonekleppen nodig? Die worden overigens niet geadviseerd door Quatt omdat er dan geen constante warmtestroom is.

4. Heeft iemand de prijs onderhandeld? Aanbod voor duo hybride is nu netto na subsidie 4905. Full electric na subsidie 9499.

Dank alvast!
1. helemaal eens met je
2. fout. Erfgrens is net zo hard als het midden van een openslaand raam of een deur. De eerste in lijn prevaleert.
3. Ik zou het niet doen en zorgen voor een soort van constante idel temperatuur in je huis.

edit:
Ik zou 2 eigenlijk moeten omdraaien. Erfgrens is leidend, tenzij er zich een openslaand raam of deur van de buur dichterbij de bron bevindt, dan geldt die afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 31-01-2026 12:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-02 21:04
Thanks @paQ voor je snelle reactie!

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:19
Hi!

Vorige week de adviseur van Quatt langs gehad.

Situatie: Vrijstaande jaren 30 woning, 115 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Gasverbruik 1335 m3. Cv ketel intergas 12 jaar oud. Thermostaat: Nest.

Advies: Duo hybride nu, zodat ik straks over kan naar full electric als het allemaal bevalt. Vervang thermostaat voor V3+ en thermostaat knoppen boven. Coverage 93% met single, 100% met duo.

Vragen:

1. Duo lijkt me een overkill, ook met full electric. Ik snap dat het mij netto maar 900 kost na subsidie en dat dit niet veel is voor een extra warmtepomp - maar het voelt een beetje alsof hij gewoon een extra pomp wil verkopen. Wat is jullie advies?

2. De adviseur gaf aan dat de geluidsnormen op de erfgrens golden 'bij een deur of raam van de buren' - dus niet de daadwerkelijke erfgrens. Ik kan dit nergens terug vinden. Weet iemand waar dat op gebaseerd kan zijn?
De wettelijk eis qua geluidseisen is daarin heel duidelijk, primair geld de berekening cq limiet (45/40 dB cq 40/40 dB) op de erfgrens tot een andere woning, dit dus zowel links als rechts van je eigen perceel maar dus ook aan de achterkant.
Het maakt hierbij niets uit waar de andere huis/woning staat, ook al staat dat andere huis op 200m afstand geld nog steeds de erfgrens als limiet.
aanvullend (mn als de woningen (rijtjeshuis bv) heel dicht tegen elkaar staan is er een tweede eis qua openstaande deuren cq ramen, de limiet is hier gelijk.
De eisen zijn onderdeel van de BBL (de opvolger van het bouwbesluit).
op de erfgrens geld standaard een meethoogte van 1,5m.
De overheid heeft een tool beschikbaar gesteld (WPAC tool) waarmee je geluidswaarde op basis van de geluidsvermogenswaarde kunt berekenen, die mag dus overdag niet boven 45 dB komen (bij bv een Quatt) en in de avond/nacht niet boven de 40 dB.
het verbaasd me dat Quatt nog steeds deze onzin aangeeft, ik zie dat als een gebrek aan kennis en vraag me af hoe het dan met de rest van zijn informatie gesteld is.
ik zou gaan klagen bij Quatt en vragen om een deskundige adviseur.
Nu is het wel zo als ik naar jou gasverbruik kijk zonder naar andere aspecten van je huis te gaan kijken dat je met een warmtepomp wel behoorlijk kunt besparen.
ik zelf heb een van de eerste Quatt's en heb met slechts 1 Quatt per jaar gemiddeld 1.000 m3 aan gas bespaard, en mijn gasverbruik ligt nu op slechts 200m3, en ja, ik weet dat zijn realtief gezien dure m3.
aan de andere kant is mijn Quatt al terugverdient, en tot dit jaar is door de saldering mijn enige verwarmingskosten die gaskosten, elektra is volledig gratis, volgend jaar gaat dat helaas wel anders worden, maar mbv een thuis-batterij kan ik mijn stroomverbruik toch nog verlagen (gaat helaas de saldering niet vervangen).

de vraag die je zou moeten stellen is wil ik naar volledig electrisch dan zou ik zeker ook eens naar andere alternatieven gaan kijken, die zijn in het algemeen niet veel duurder dan de Quatt oplossing.
wil je echter niet gasloos gaan en wil je bestaande CV nog houden, die daardoor veel minder zwaar belast gaat worden en dus zeer waarschijnlijk (zolang deze nu geen mankementen vertoont) nog wel een behoorlijk tijdje kan meegaan. en dan lijkt me een enkele R290 Quatt (hun nieuwe) gezien die prijs helemaal geen slecht idee.
3. Klopt mijn aanname dat ik niets heb aan slimme thermostaatknoppen als mijn doel is om boven een warmtevraag te genereren als het beneden warm is maar boven koud? Daarvoor heb ik toch zonekleppen nodig? Die worden overigens niet geadviseerd door Quatt omdat er dan geen constante warmtestroom is.
normaal gesproken werkt met een warmtepomp zoneregeling niet, er zijn uitzondereingen maar ga er er maar van uit dat het niet werkt.
volgens mij heb je zo wie so een andere thermostaat nodig, welke next heb je v2 of v3 ? Quatt heeft in zijn FAQ een lijst van ondersteunde thermostaten staan, kijk anders even daar naar.
4. Heeft iemand de prijs onderhandeld? Aanbod voor duo hybride is nu netto na subsidie 4905. Full electric na subsidie 9499.
zo ver ik weet is onderhandelen bij Quatt niet mogelijk, hun werken zo ver ik weet met vaste prijzen.
vergeet niet dat je aan Quaat eerst het volledige bedrag incl. de subsidie moet betalen, achteraf krijg je van de overheid de subsidie zelf uitbetaald, duurt circa 8 weken na dat je de subsidie hebt aangevraagd, volgens mij bied Quatt dit nog steeds gratis aan om dat voor je te doen via een derde partij.
Dank alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 31-01-2026 15:08 ]

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-03 11:27
Hi!

Vorige week de adviseur van Quatt langs gehad.

Vragen:

Dank alvast!
Met 1335 m3 gas moet je echt wel een duo hebben voor all electric. Dat gaat volgens mij ook de V2 niet in zn eentje redden.
Maar bij hybride volstaat natuurlijk wel een single.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-03 13:31
ikthuis2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Met 1335 m3 gas moet je echt wel een duo hebben voor all electric. Dat gaat volgens mij ook de V2 niet in zn eentje redden.
Koevlaas zegt 6,5kW. Is op t randje, maar wel aan de juiste kant.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• paQ
ikthuis2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Een beetje wp die 6~8 kW levert bij -7 moet dat prima trekken.

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:07
paQ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:30:
[...]

Een beetje wp die 6~8 kW levert bij -7 moet dat prima trekken.
Bij mij echt niet hoor! Ik zat qua gebruik ook rond die grens en heb advies gekregen om enkele v2 te nemen ipv de initieel bestelde v1.5 duo. Dat nieuwe gas zou veel beter zijn. Helaas heb ik onder de 4 graden nog steeds heel veel gas nodig en maakt dat ding een takke herrie!

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-03 18:59
Mijn Quatt Duo werkte tot voor kort naar tevredenheid. Ook bij de lage temperaturen in het begin van de maand sprong de CV-ketel niet bij. De enige keren dat de ketel wel aansprong was tijdens toen ik de Quatts nog niet zo lang had (installatie april vorig jaar) en ik bewust de thermostaat omhoog draaide om te testen of het bij springen van de ketel werkte.

Maar sinds 28 januari ca 15:00 uur zie ik dat de hele dag door de CV zo nu en dan even aangaat, zonder dat ik de instelling van thermostaat of radiatoren heb veranderd.
28-01: 0,27 m3 gas
29-01: 0,58 m3 gas
30-01: 0,29 m3 gas
31-01: 0,08 m3 gas
En dat terwijl de buitentemperatuur hier bijna de hele tijd boven 0 is .
Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik lees hierboven dat er recent een update is geweest van de CIC. Ik zit nu op 3.16.3, maar weet niet wanneer die is geïnstalleerd.
Wat mij opvalt is dat in de json het CIC setpoint zo nu en dan van begin 30 naar bijna 50 springt, terwijl mijn thermostaat nauwelijks warmte vraagt. De ketel gaat dan niet altijd aan, maar ik kan mij voorstellen dat dit het wel kan triggeren.
Ik sla iedere 15 sec de json op in een SQL database en zal de data nog wel even doorspitten om te kijken of er nog opvallende zaken zijn te vinden, maar als iemand zo een verklaring heeft dan is dat welkom.

Aanvulling: het valt mij nu op dat in de app op de 'inzicht'-pagina van 28 januari het balkje ontbreekt van 11tot12 uur. Vond toen de update van de CIC plaats? Ik heb later de CIC nog wel eens van de stroom gehaald, maar dat had geen invloed op het bijspringen van de CV-ketel. Verwarmingoptie naar beparen lijkt het wel iets te verminderen. Ik kan daar natuurlijk ook wat met de gasprijs spelen, maar wil graag weten wat de oorzaak is.

[ Voor 14% gewijzigd door janZw op 31-01-2026 23:44 ]

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• Brent
Hueify schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Bij mij echt niet hoor! Ik zat qua gebruik ook rond die grens en heb advies gekregen om enkele v2 te nemen ipv de initieel bestelde v1.5 duo. Dat nieuwe gas zou veel beter zijn. Helaas heb ik onder de 4 graden nog steeds heel veel gas nodig en maakt dat ding een takke herrie!
#hoeveeldan. Zowel gas als Quatt vermogen graag.

• Hueify
Brent schreef op zondag 1 februari 2026 @ 03:08:
[...]

#hoeveeldan. Zowel gas als Quatt vermogen graag.
Kamertemperatuur 20,5 gr continue.

Ik weet niet of je dit jaar met vorig jaar kunt vergelijken, maar voor de beeldvorming:
Gasverbruik 33% t.o.v. 2025
Stroomverbruik 200% t.o.v. 2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh9j7aWHPZlykyI0RAu3BToEaqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8dB0oiFyGyZIZpXPAO1uKLwp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door Hueify op 01-02-2026 05:01 ]

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 12:16
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 04:43:
[...]

Ik weet niet of je dit jaar met vorig jaar kunt vergelijken, maar voor de beeldvorming:

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd naar de verloop van de watertemperatuur op 26 januari gezien dat de ketel heel veel levert.
Kan je die dag eens helemaal laten zien qua Inzicht gegevens?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 04:43:
[...]

[Afbeelding]
laat de grafieken van een koude dag eens zien?

• Hueify
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:19:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de verloop van de watertemperatuur op 26 januari gezien dat de ketel heel veel levert.
Kan je die dag eens helemaal laten zien qua Inzicht gegevens?
26 Januari is een dinsdag, dan komt de schoonmaakster. Ik vermoed dat zij de deur naar de gang heeft laten openstaan, wat een dip veroorzaakt in de kamertemperatuur tussen 10’ en 12u?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFNiLaIZPIk9L1RZRFwPRsI8xJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W5t9hSZXROux9RXHQr6WaVn5.png?f=fotoalbum_large

• Hueify
raven22 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:01:
[...]

laat de grafieken van een koude dag eens zien?
Maandag 5 Januari was een koude dag. Je ziet dat de kamertemperatuur doorschiet, doordat de cv te lang verwarmt en de afgifte uit de vloer trager is. De temperatuur stond toen nog niet continu, maar ging soms met 0,1 omhoog of omlaag voor extra comfort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DmrYSDDFYDlfOO3IRrTlQNzu8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/liL3yS5AjZNqyj6PVfnUSXKk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hueify op 01-02-2026 08:27 ]

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:22:
[...]

26 Januari is een dinsdag, dan komt de schoonmaakster. Ik vermoed dat zij de deur naar de gang heeft laten openstaan, wat een dip veroorzaakt in de kamertemperatuur tussen 10’ en 12u?

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de CV ketel de warmtepomp ook een beetje wegdrukt.
Kan je het maximum vermogen (toerental) van de CV functie verlagen? Dan gaat het uiteindelijk wel naar die 45 graden als het nodig is, maar wat minder hard.

• raven22
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Maandag 5 Januari was een koude dag. Je ziet dat de kamertemperatuur doorschiet, doordat de cv te lang verwarmt en de afgifte uit de vloer trager is. De temperatuur stond toen nog niet continu, maar ging soms met 0,1 omhoog of omlaag voor extra comfort.

[Afbeelding]
Gebruik je zones met je Tado? Of heb je de thermostaat knoppen in slave mode staan?
De quatt regelt het veel te aggressief. Flinke undershoot, dan vol gas om weer te verwarmen met als gevolg overshoot en dan weer van voren af aan.

• Hueify
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Ik vermoed dat de CV ketel de warmtepomp ook een beetje wegdrukt.
Kan je het maximum vermogen (toerental) van de CV functie verlagen? Dan gaat het uiteindelijk wel naar die 45 graden als het nodig is, maar wat minder hard.
Ik weet niet of dat mogelijk is bij de Remeha Calenta? Ik ga het eens uitzoeken.

• Hueify
raven22 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Gebruik je zones met je Tado? Of heb je de thermostaat knoppen in slave mode staan?
De quatt regelt het veel te aggressief. Flinke undershoot, dan vol gas om weer te verwarmen met als gevolg overshoot en dan weer van voren af aan.
Nee ik gebruik geen zones, ik heb alleen een Tado v3 thermostaat in de woonkamer.

Precies wat je zegt, de Quatt is naar mijn idee wat te traag met bijwarmen waardoor de temperatuur te ver wegzakt en dan springt de cv-ketel bij om de boel weer warm te krijgen.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:45
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Ik weet niet of dat mogelijk is bij de Remeha Calenta? Ik ga het eens uitzoeken.
Zie ook YouTube: Instellen Remeha Calenta 40c cv-ketel...👍 voor de calenta

• raven22
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Nee ik gebruik geen zones, ik heb alleen een Tado v3 thermostaat in de woonkamer.

Precies wat je zegt, de Quatt is naar mijn idee wat te traag met bijwarmen waardoor de temperatuur te ver wegzakt en dan springt de cv-ketel bij om de boel weer warm te krijgen.
En je hebt boven radiatoren openstaan? Waterzijdig ingeregeld? Kan ook zijn dat je ergens bij een radiator geen of weinig afgifte hebt en retourwater te warm weer terugkomt. Dan blijft de quatt de watertemperatuur ophogen tot er wel voldoende afgifte is. Daardoor krijg je veel te warm water in je vloer met een overshoot als gevolg en een undershoot omdat vvw nou eenmaal traag weer op temperatuur komt.

• Hueify
Dankjewel! Het filmpje van John had ik toevallig ook gevonden en inmiddels toegepast!

Max toerental stond op 4200, deze teruggezet naar 2000.
Pomp stond min. 4 max. 8, deze aangepast naar min. 2 max. 4

• Hueify
raven22 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:17:
[...]

En je hebt boven radiatoren openstaan? Waterzijdig ingeregeld? Kan ook zijn dat je ergens bij een radiator geen of weinig afgifte hebt en retourwater te warm weer terugkomt. Dan blijft de quatt de watertemperatuur ophogen tot er wel voldoende afgifte is. Daardoor krijg je veel te warm water in je vloer met een overshoot als gevolg en een undershoot omdat vvw nou eenmaal traag weer op temperatuur komt.
De vloer aanvoer is begrensd op 45, de mengverdeler mengt dit terug naar max. 35.
Wel prettig met een parketvloer dat die niet te warm wordt.

Radiatoren zijn merkbaar warmer als de cv aanspringt. Zijn ingeregeld. 3 staan nu op 2,5 (slaapkamers) en 3 staan open (badkamer boven, gang en wc beneden).

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 10:07
goedemorgen, vraagje tussen door, valt me opeens op in HA dat sommige entities rond 7 uur s'morgen naar unavailble gaat voor ongeveer 10 seconden, is dit normaal? :) is maar een voorbeeldje zijn ook meerdere. En als ik een aantal dagen terug kijk hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfw-dPc5SUx5n0vIL7gWMv11cZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E77MAA0K9RyqjzQkCaHnwrYd.png?f=fotoalbum_large

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:15:
[...]

De vloer aanvoer is begrensd op 45, de mengverdeler mengt dit terug naar max. 35.

Radiatoren zijn merkbaar warmer als de cv aanspringt. Zijn ingeregeld. 3 staan nu op 2,5 (slaapkamers) en 3 staan open (badkamer boven, gang en wc beneden).
Heb je de radiatoren ingeregeld met het voetventiel of gebruik je de standen op de thermostaatknop?
Die thermostaatknop is niet de juiste manier, want die slaat dicht als de ruimte warm genoeg is, waardoor de boel uit balans raakt. Er kan onder de thermostaatknop mogelijk wel weer een instelbaar ventiel zitten.

Dit is een mooi voorbeeld (zie pdf onder kopje Documentatie):
https://www.warmteservice...etregeling-1-2/p/44854205

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-03 17:24
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:15:
[...]

aangezien je de vloer toch al terugmengt zou ik de temperatuur van de CV wat hoger zetten dan de 45 waar hij nu waarschijnlijk op staat. Met 55 kan de CV namelijk pas doen wat de CIC vraagt; extra temperatuur in het systeem brengen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• Hueify
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Heb je de radiatoren ingeregeld met het voetventiel of gebruik je de standen op de thermostaatknop?
Die thermostaatknop is niet de juiste manier, want die slaat dicht als de ruimte warm genoeg is, waardoor de boel uit balans raakt. Er kan onder de thermostaatknop mogelijk wel weer een instelbaar ventiel zitten.

Dit is een mooi voorbeeld (zie pdf onder kopje Documentatie):
https://www.warmteservice...etregeling-1-2/p/44854205
Ingeregeld met voetventiel (retour) en instelbaar ventiel onder de knop. Met radiator op 2,5 is de temperatuur nog aangenaam (niet te warm) om te slapen, ook als de CV onverhoopt aangaat in de nacht.

Dankjewel, ik ga het document eens doornemen.

• Hueify
robmaas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]

aangezien je de vloer toch al terugmengt zou ik de temperatuur van de CV wat hoger zetten dan de 45 waar hij nu waarschijnlijk op staat. Met 55 kan de CV namelijk pas doen wat de CIC vraagt; extra temperatuur in het systeem brengen.
Ok, ik ga het eens proberen met CV op 55.

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ingeregeld met voetventiel (retour) en instelbaar ventiel onder de knop. Met radiator op 2,5 is de temperatuur nog aangenaam (niet te warm) om te slapen, ook als de CV onverhoopt aangaat in de nacht.

Ja, ik denk dat je die knop uiteindelijk ook wel op 2,5 kan zetten. Maar probeer eens of je met de knoppen overal op maximaal en dan aanpassen van het voetventiel ook netjes op die temperatuur kan komen.
Dit natuurlijk even met de aanname dat je die ruimte nooit warmer wilt hebben dan wat waar je nu met 2,5 op begrenst. Alles wat je structureel aan flow vermindert zorgt ook dat die thermostaatknop minder vaak in hoeft te grijpen en meer flow naar andere radiatoren/verdiepingen. De CiC zal namelijk altijd proberen om de totale flow op 800 te houden met de circulatiepomp.

• netappie
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Ok, ik ga het eens proberen met CV op 55.
Nee, ik denk niet dat dit handig is. Je wilt juist niet hoger, want dan gaat de COP omlaag en kan de Quatt dus minder leveren. Die stopt ook letterlijk bij 55 graden.

Het is handiger om meer flow richting de VVW beneden te duwen door de radiatoren minder flow te geven en/of het voetventiel van de VVW verdeler verder opeen te draaien indien mogelijk. Dan gaat die meer richting de snelheid van de VVW pomp (kan je misschien ook nog langzamer zetten). Als de VVW pomp bijv 400 liter rond pompt door de vloer en er door het voetventiel 400 liter retour gaat richting de Quatt, dan is de bijmenging 0. Die verhouding is nu waarschijnlijk niet op orde.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-03 21:38
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb dezelfde CV ketel hier hangen en de settings welke jij hebt, draai ik al bijna al een jaar mee. Al moet ik zeggen dat de CV hier enkel bij een defrost kort aan gaat als het echt koud is zoals in begin januari.
Op de bovenverdieping heb ik alle radiatoren vervangen voor een T22 radiator met fans. Alles netjes waterzijdig ingeregeld met een warmtecamera en boven wordt het nu aangenaam warm.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Hueify
sdh1981 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb dezelfde CV ketel hier hangen en de settings welke jij hebt, draai ik al bijna al een jaar mee. Al moet ik zeggen dat de CV hier enkel bij een defrost kort aan gaat als het echt koud is zoals in begin januari.
Op de bovenverdieping heb ik alle radiatoren vervangen voor een T22 radiator met fans. Alles netjes waterzijdig ingeregeld met een warmtecamera en boven wordt het nu aangenaam warm.
Ieder huis is anders. Hoewel ik alleen HR++ en triple glas heb, maken de enorme oppervlaktes aan ramen toch dat de zon (en dus ook koude) invloed hebben op de kamertemperatuur. Zeker bij vrieskou en wind.

Meeste radiatoren zijn al T22, ventilatoren heb ik nog niet. Gezien de lage aanvoertemperatuur die de Quatt levert twijfel ik of ze wel aanspringen? Welk merk/type heb je?

• sdh1981
Hueify schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Ieder huis is anders. Hoewel ik alleen HR++ en triple glas heb, maken de enorme oppervlaktes aan ramen toch dat de zon (en dus ook koude) invloed hebben op de kamertemperatuur. Zeker bij vrieskou en wind.

Meeste radiatoren zijn al T22, ventilatoren heb ik nog niet. Gezien de lage aanvoertemperatuur die de Quatt levert twijfel ik of ze wel aanspringen? Welk merk/type heb je?
Radiatoren zijn van Brugman Comfort 4. De fans heb ik bij Amazon besteld van het merk Emos. Deze kan je op het display de inschakeltemperatuur instellen vanaf 28 graden tot 33 graden.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-03 03:04
Hueify schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Helaas heb ik onder de 4 graden nog steeds heel veel gas nodig en maakt dat ding een takke herrie!
Opmerkelijk, iemand liet op Facebook* in een filmpje zien, dat als je het frontje van de V2 afhaalde, dat deze nauwelijks herrie maakte.

*Ik weet dat Tweakers niet dol op Facebook zijn. Maar het is het onderzoeken waard.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-03 17:24
netappie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Nee, ik denk niet dat dit handig is. Je wilt juist niet hoger, want dan gaat de COP omlaag en kan de Quatt dus minder leveren. Die stopt ook letterlijk bij 55 graden.

Het is handiger om meer flow richting de VVW beneden te duwen door de radiatoren minder flow te geven en/of het voetventiel van de VVW verdeler verder opeen te draaien indien mogelijk. Dan gaat die meer richting de snelheid van de VVW pomp (kan je misschien ook nog langzamer zetten). Als de VVW pomp bijv 400 liter rond pompt door de vloer en er door het voetventiel 400 liter retour gaat richting de Quatt, dan is de bijmenging 0. Die verhouding is nu waarschijnlijk niet op orde.
Ik zou het toch maar wel eens proberen want je watertemperatuur in het systeem komt nu slechts tot 45 (met Quatt en CV) Quatt kan wel tot 55 maar doet dat niet omdat hij probeert hulp in te schakelen van de CV. Die gaat aan maar staat op max 45 en gaat dus weer uit, en Quatt vraagt weer om bij te springen aan CV en ga zo maar door. Gewoon een dagje of wat proberen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• netappie
robmaas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:05:
[...]

Ik zou het toch maar wel eens proberen want je watertemperatuur in het systeem komt nu slechts tot 45 (met Quatt en CV) Quatt kan wel tot 55 maar doet dat niet omdat hij probeert hulp in te schakelen van de CV. Die gaat aan maar staat op max 45 en gaat dus weer uit, en Quatt vraagt weer om bij te springen aan CV en ga zo maar door. Gewoon een dagje of wat proberen.
Ik denk niet dat het nodig is om tot 55 te gaan. Waarschijnlijk was het vermogen gewoon veel te hoog bij @Hueify waardoor die ketel meteen naar 45 sprong.

Je ziet hier vooral dat de Quatt steeds minder bijdraagt door een lagere COP terwijl de CV ketel bijdrage volledig doorschiet:
https://tweakers.net/i/bo...VfnUSXKk.png?f=user_large

Daarnaast is het handiger om de balans beter te verdelen tussen de verdiepingen/verdelers zodat de bijmenging minder of zelfs niet meer gebeurt. Met 55 graden gaat die VVW dan dicht slaan en ben je weer terug bij af.

• Hueify
robmaas schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:05:
[...]

Wat ik de laatste tijd vooral geleerd heb is: niet teveel aanpassingen tegelijk. Ik wacht daarom eerst even af wat de andere ketel settings doen. Daarna kan ik de temp. of vermogen altijd nog omhoog zetten.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:30
netappie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:53:
[...]
Je ziet hier vooral dat de Quatt steeds minder bijdraagt door een lagere COP terwijl de CV ketel bijdrage volledig doorschiet:
https://tweakers.net/i/bo...VfnUSXKk.png?f=user_large

Daarnaast is het handiger om de balans beter te verdelen tussen de verdiepingen/verdelers zodat de bijmenging minder of zelfs niet meer gebeurt. Met 55 graden gaat die VVW dan dicht slaan en ben je weer terug bij af.
Dit exact, je ziet aan het staafdiagram dat de bijdrage van de Quatt instort van ongeveer 6 kWh om 4.00 naar 4kWh om 8.00. ik neem aan dat de Quatt volledige tijd gedraaid heeft..
In dat is het wel een serieus verval in vermogen, welke volgens de eigen datasheets van Quatt er niet zou mogen zijn (Quatt v2 zou amper verval/variatie moeten hebben).
Resterende vraag, komt dit door CV ketel, door afgifte of toch een manko van de v2 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 02-02-2026 07:55 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
Toby-Wan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Dit exact, je ziet aan het staafdiagram dat de bijdrage van de Quatt instort van ongeveer 6 kWh om 4.00 naar 4kWh om 8.00. ik neem aan dat de Quatt volledige tijd gedraaid heeft..
In dat is het wel een serieus verval in vermogen, welke volgens de eigen datasheets van Quatt er niet zou mogen zijn (Quatt v2 zou amper verval/variatie moeten hebben).
Resterende vraag, komt dit door CV ketel, door afgifte of toch een manko van de v2 ?
De betreffende screenshot is van 5 januari, dat ws een periode met veel kou en sneeuw. Mogelijk dat de warmtepomp op dat moment volledig ingesneeuwd was en daardoor helemaal onderuit getrokken is (verdamper dichtgeslagen bij dalende buitentemp).

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Ik vermoed toch de ketel icm alle naregeling in de radiatoren en VVW. Zodra dingen dicht gaan is er minder afgifte en moet de temperatuur dus omhoog van de CiC. Als zo'n ketel dan meteen vol gaat knallen, dan slaat alles nog verder dicht in de radiatoren als die kamers op de eerste al op temperatuur zijn.

Misschien moet ik er eens een Youtube video van maken.

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-03 13:15
Ik was hier een tijdje niet onder het motto geen nieuws is goed nieuws. Maar vorige week had ik een probleem. Mijn warmtepomp sloeg niet aan en de temperatuur in huis snel zakte. Bleek een issue met de communicatie met de kamerthermostaat en dat is door de jongens en meisjes van quatt binnen het uur opgelost. Een oorzaak voor dit probleem is niet bekend.

Ik ben toen was preciezer gaan kijken naar mijn data, en het bleek dat de waarde van flowRateFiltered 0 was als de supervisoryControlMode 98 is (dat is de mode : Anti-freeze protection - water circulation). Dan verwacht je juist dat de waterpomp aan staat, maar de flow was volgens de json-feed 0 l/u.

Dat lijkt me geen normaal gedrag, maar dit is kennelijk al zo sinds de installatie van de warmtepomp, dus alsof het zo hoort.

Is dat verklaarbaar ? Zie ik iets over het hoofd, bv de definitie van wat bedoeld wordt met flowRateFiltered ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• jj85
AlfredPteD schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:14:
Ik was hier een tijdje niet onder het motto geen nieuws is goed nieuws. Maar vorige week had ik een probleem. Mijn warmtepomp sloeg niet aan en de temperatuur in huis snel zakte. Bleek een issue met de communicatie met de kamerthermostaat en dat is door de jongens en meisjes van quatt binnen het uur opgelost. Een oorzaak voor dit probleem is niet bekend.

Ik ben toen was preciezer gaan kijken naar mijn data, en het bleek dat de waarde van flowRateFiltered 0 was als de supervisoryControlMode 98 is (dat is de mode : Anti-freeze protection - water circulation). Dan verwacht je juist dat de waterpomp aan staat, maar de flow was volgens de json-feed 0 l/u.

Dat lijkt me geen normaal gedrag, maar dit is kennelijk al zo sinds de installatie van de warmtepomp, dus alsof het zo hoort.

Is dat verklaarbaar ? Zie ik iets over het hoofd, bv de definitie van wat bedoeld wordt met flowRateFiltered ?
Welcom back :)

Tijdens CM2 wordt de waterpomp 20% aangestuurd. De bijbehorende flow is dusdanig laat dat (afhankelijk van de weerstand in je afgiftesysteem), dit bij heel wat Quatts ondetecteerbaar op de flowmeter is.

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 15:33
Michel242186 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:35:
Mijn Quatt staat nu twee weken stil.
Eerste afspraak paar dagen geleden is helaas afgezegd en ik moet nu weer wachten op een nieuwe afspraak.
Ik kreeg een mail van Quatt dat ze case weer bij hun technisch team hebben neergelegd. Ik denk dan van hoezo zo omslachtig. Heb er gelijk achteraan gebeld maar moest wachten op de beoordeling van het technisch team zucht.

Voor de eerste afspraak moest ik er ook al achteraan bellen om daadwerkelijk een datum te krijgen.
Nu maar hopen dat ze volgende week langskomen want het begint nu allemaal wel lang te duren.
Bij mijn collega zijn ze binnen 24u langsgekomen maar die heeft all-electric wat ik dan begrijp want bij een storing dan helemaal geen verwarming meer.
Ik verwarm er vrolijk op los met mijn gasketel maar zal blij zijn als mijn Quatt weer draait.
Exact hetzelfde hier, na twee weken zijn ze geweest, circulatiepomp vervangen, dat bleek het probleem niet op te lossen. Ik zou een nieuwe afspraak krijgen, maar na bellen en toch maar weer mailen vooralsnog alleen een belofte gekregen dat ze iemand sturen met een meer "elektrotechnische achtergrond", vooralsnog geen datum gekregen... Behoorlijk klaar mee. Heeft iemand ervaring met het terugvorderen van een deel van de stookkosten? Kunnen we daar überhaupt aanspraak op maken?

• janZw
janZw schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:32:
Mijn Quatt Duo werkte tot voor kort naar tevredenheid. Ook bij de lage temperaturen in het begin van de maand sprong de CV-ketel niet bij. ....
Maar sinds 28 januari ca 15:00 uur zie ik dat de hele dag door de CV zo nu en dan even aangaat, zonder dat ik de instelling van thermostaat of radiatoren heb veranderd. ...
Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik lees hierboven dat er recent een update is geweest van de CIC. Ik zit nu op 3.16.3.
Vanochtend werd het erg warm in de woonkamer. De thermostaat staat op continu 19,5, buiten was het +3, ik heb de instelling op besparen en de gasprijs op €10 en toch springt de ketel bij. Terwijl de ketel voor 28 januari nooit aan ging, ook niet als het buiten -5 was.
Ik vermoed dat op 28 januari bij mij versie 3.16.3 in de CIC is gezet. Zijn er meer die een verandering in de aansturing zien?
(De instelling van thermostaat en radiatoren is bij mij recent niet gewijzigd).

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• LTS_2000
  • Laatst online: 14-03 08:26
Hier ook vrijwel allen naar gas sinds vanmorgen.
De Quatt app geeft aan dat alles werkt maar de Resideo app van de Honeywell t6r geeft wel een melding over gepland onderhoud, vanmiddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRM7rR-0Fgz0KS2rL2ctmja07nM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aen3HuZHOa80ZBkY9Uew18jc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXik8QTA8-FUUtaeGi_uYHbeKaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7L7CkcPmmcVuQBHuif0mZ3ez.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RomHPNaj31LRc_qUEC6tc57foTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4sHUdUOdstYUVZW89CfNG0p.jpg?f=fotoalbum_large

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• jj85
LTS_2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:55:
Hier ook vrijwel allen naar gas sinds vanmorgen.
De Quatt app geeft aan dat alles werkt maar de Resideo app van de Honeywell t6r geeft wel een melding over gepland onderhoud, vanmiddag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
T6 werkt lokaal icm de CiC, dus dat zou geen effect moeten hebben.

Toevallig een defrost op het moment dat je kijkt? Dan lijkt het soms ook dat de Quatt uit staat.

Hoe ziet je JSON eruit nu?

• LTS_2000
jj85 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:02:
[...]

T6 werkt lokaal icm de CiC, dus dat zou geen effect moeten hebben.

Toevallig een defrost op het moment dat je kijkt? Dan lijkt het soms ook dat de Quatt uit staat.

Hoe ziet je JSON eruit nu?
Json weet ik niet want daar heb ik nu geen toegang tot omdat ik niet thuis ben.
Maar het is al de hele tijd gaande. Is zeker geen defrost.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• LTS_2000
Hij draait het afgelopen uur volledig op gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWszAbO6A85s3_c7mLqNYdeUhKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UrKyuDGf8h9QFlI4LqelECrr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door LTS_2000 op 02-02-2026 10:08 ]

• janZw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-6aWxOzrdF6fbjOpCAcsLhLknk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVznYwGbtZMY4IP5zLhd0Yap.jpg?f=fotoalbum_large
De lage waardes aan het begin van de nacht zijn normaal bij mij (kamer is warm door de houtkachel die in de avond aan stond), maar het bijspringen van de ketel later niet. De WP kan het normaal gemakkelijk alleen aan. Ik heb de thermostaat nu uit staan, want met alleen een T-shirt aan is het nog te warm. Het lijkt mij dat de Quatt de ketel bijschakelt zonder dat er noemenswaardige warmtevraag is.

• jj85
LTS_2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:07:
Hij draait het afgelopen uur volledig op gas.

[Afbeelding]
Ook @janZw
Doe je toevallig mee aan die pilot om het net te ontlasten?
https://www.quatt.io/blog...ok-met-hybride-warmtepomp

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 02-02-2026 10:41 ]

• janZw
Nee, ik doe niet aan een pilot mee. Ook geen variabel contract.

Update: ik denk dat ik niet meedoe aan de pilot, maar het zou kunnen dat Quatt mij door een fout wel heeft toegevoegd. Het gedrag lijkt er wel een beetje op...

[ Voor 56% gewijzigd door janZw op 02-02-2026 11:17 ]

• LTS_2000
jj85 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Ook @janZw
Doe je toevallig mee aan die pilot om het net te ontlasten?
https://www.quatt.io/blog...ok-met-hybride-warmtepomp
Nope, geen pilot.
Compressor failure.
Er wordt een afspraak ingepland.

• jj85
LTS_2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Nope, geen pilot.
Compressor failure.
Er wordt een afspraak ingepland.
Verklaart dan misschien ook je eerdere problemen. Ben benieuwd.

• LTS_2000
jj85 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Verklaart dan misschien ook je eerdere problemen. Ben benieuwd.
Officiële melding is 'compressor driver failure'

Ik verwacht niet teveel effect, hij presteerde best oké natuurlijk. Maar wie weet. Zou leuk zijn om eens helemaal geen gas te zien bij 0 graden.

• RTERV
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-02 10:28
Weet niet zeker of ik deze vraag hier kwijt kan, maar zo niet, dan hoor ik dan vast wel (en waar ik hem wel kan stellen).
Bij ons is voorjaar 2025 een Quatt Duo geïnstalleerd, vooralsnog wel gekoppeld aan de cv. Quatt gaf aan tenminste drie maanden meetgegevens nodig te hebben om een advies over de haalbaarheid van full-electric in te kunnen schatten. Ik ga er inmiddels al een beetje vanuit dat dit wel zal lukken; tot dusver heeft de Quatt nog geen ondersteuning van de cv-ketel nodig gehad en verbruik is (volgens de app) een kleine 1400 kWh.

Ik denk dus al over de vervolgstap. Voor de hand ligt dan uitbreiding met de Quatt Heatcharger. Nu vraag ik mij af wat die t.o.v. een stand-alone warmtepompboiler voor voordeel biedt. Een stand-alone warmtepompboiler lijkt niet alleen Qua prijs meer aantrekkelijk, maar sommige bieden ook de mogelijkheid om die te koppelen aan een zonneboiler en die is, afgeschreven maar uitstekend functionerend, hier ook aanwezig en zou ik nog graag aanhouden.

Iemand die hierover iets kan en Will zeggen of al ervaring heeft met stand-alone gebruik van een Quatt Duo (kan dat?) in combinatie met een stand-alone warmtepompboiler?

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
RTERV schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:56:
Weet niet zeker of ik deze vraag hier kwijt kan, maar zo niet, dan hoor ik dan vast wel (en waar ik hem wel kan stellen).
Bij ons is voorjaar 2025 een Quatt Duo geïnstalleerd, vooralsnog wel gekoppeld aan de cv. Quatt gaf aan tenminste drie maanden meetgegevens nodig te hebben om een advies over de haalbaarheid van full-electric in te kunnen schatten. Ik ga er inmiddels al een beetje vanuit dat dit wel zal lukken; tot dusver heeft de Quatt nog geen ondersteuning van de cv-ketel nodig gehad en verbruik is (volgens de app) een kleine 1400 kWh.

Ik denk dus al over de vervolgstap. Voor de hand ligt dan uitbreiding met de Quatt Heatcharger. Nu vraag ik mij af wat die t.o.v. een stand-alone warmtepompboiler voor voordeel biedt. Een stand-alone warmtepompboiler lijkt niet alleen Qua prijs meer aantrekkelijk, maar sommige bieden ook de mogelijkheid om die te koppelen aan een zonneboiler en die is, afgeschreven maar uitstekend functionerend, hier ook aanwezig en zou ik nog graag aanhouden.

Iemand die hierover iets kan en Will zeggen of al ervaring heeft met stand-alone gebruik van een Quatt Duo (kan dat?) in combinatie met een stand-alone warmtepompboiler?
Ja, er zijn verschillende mensen die hier exact dat doen (al dan niet icm een enkele Quatt), of hier over nadenken / dit in de toekomst gaan doen.

Met een zoekopdracht op WPB zie je er in de laatste paar pagina's al verscheidene staan:

Ervaringen met Quatt Deel 2

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-03 09:57

SBL

paQ reageerde ook al, maar aanvullend:
De erfgrens *op 1m50 hoogte* is belangrijk. De erfgrens op het dak is dus niet relevant.
Als je Quatt op een dak komt te staan, is een raam dat open kan vaak dichterbij dan een rechte lijn naar oorhoogte van 1m50 in de tuin.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

LTS_2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:05:
[...]
Json weet ik niet want daar heb ik nu geen toegang tot omdat ik niet thuis ben.
Maar het is al de hele tijd gaande. Is zeker geen defrost.
Ging bij bij op hetzelfde moment mis, ma 2 februari 9:30u. Paar uur alleen gas en toen uit door zon; nooit eerder gezien.
CiC versie 13.6.3 maar ik weet niet sinds wanneer ik die heb.
COP was nog >3, dus dat was geen reden om naar gas te schakelen.
Ik doen niet mee aan een pilot om het net te ontlasten.
Watertemperatuur was ~45graden.
Wel iemand die de thermostaat 1,5 graad omhoog zette, dus dat de ketel mee ging doen was niet vreemd.

Vanmiddag 13u25 gaat het weer zoals ik zou verwachten.
Gelukkig maar een tijdelijk probleem bij mij. Kijken hoe het de komende dagen gaat.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
SBL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Ging bij bij op hetzelfde moment mis, ma 2 februari 9:30u. Paar uur alleen gas en toen uit door zon; nooit eerder gezien.
CiC versie 13.6.3 maar ik weet niet sinds wanneer ik die heb.
COP was nog >3, dus dat was geen reden om naar gas te schakelen.
Ik doen niet mee aan een pilot om het net te ontlasten.
Watertemperatuur was ~45graden.
Wel iemand die de thermostaat 1,5 graad omhoog zette, dus dat de ketel mee ging doen was niet vreemd.

Vanmiddag 13u25 gaat het weer zoals ik zou verwachten.
Gelukkig maar een tijdelijk probleem bij mij. Kijken hoe het de komende dagen gaat.
Bijzonder, kan je ook zien welke controlmode daarbij hoorde?

(vraag me sowieso af hoe Quatt deze pilot uitvoert, dus hoe wordt de trigger voor CV bedrijf van buitenaf gegeven)

• LTS_2000
Bij mij is er niks veranderd.
Advies is om eerst warmtepomp en vervolgens cic spanningsloos te maken om te kijken of het wellicht een bug is.

• Toby-Wan

Hier draait enkele Quatt V1 i.c.m. met 3kW doorstroomverwarmer IPV CV ketel, de 3kw backup zal ik wellicht ook nodig hebben als het echt koud wordt (zie signature), heeft me 700 euro gekost
Voor warm water heb ik een 250L e-boiler (WPB minder praktisch in mijn huis), heeft me 600 euro gekost. Ben dus all-E voor 1300 euro (alles zelf gedaan, had ik het uitbesteed dan was er 2x 8 manuren*uurtarief bijgekomen)

De zonneboiler zal niks toevoegen aan de Heatcharger: het vat heeft er geen aansluitingen ervoor en CIC kan het niet aansturen. Praktisch is het dus rijp voor oud ijzer (icm Quatt Heatcharger)
Wil je er nog voordeel uit halen, dan is WPBof e-boiler met extra spiraal een betere route

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• SBL

SBL

jj85 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Bijzonder, kan je ook zien welke controlmode daarbij hoorde?

(vraag me sowieso af hoe Quatt deze pilot uitvoert, dus hoe wordt de trigger voor CV bedrijf van buitenaf gegeven)
Nee, controlmode tijdens deze problemen kan ik niet terugzien. Zag dit probleem alleen in Quatt-app + HomeWizard. Verbruik was veel 12-13W met piekje 22W, dus Quatt was niet helemaal uit en ik gok op controlmode 98 (was buiten rond het vriespunt). Pompen was niet moeilijk want dat deed CV ketel ook.

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
LTS_2000 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:01:
Bij mij is er niks veranderd.
Advies is om eerst warmtepomp en vervolgens cic spanningsloos te maken om te kijken of het wellicht een bug is.
In het verleden, volgens mij ook al in deel 1 van het Quatt topic, waren er vaker problemen na updates bij installaties met een Honeywell T6(R). Soms bleef de Quatt bv doorverwarmen tot ver voorbij setpoint. Reset van de c.i.c. loste het probleem dan op. Op een gegeven moment leken de issues met T6 en updates weg. Mogelijk speelt het nu weer.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:54

Klinkt als een prima Tweakers-project. Een boilervat met interne spiraal en driewegklep (2x voor de zonneboiler) is denk ik al voldoende icm een eigen aansturing met OpenQuatt op de module van @leejoow

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• LTS_2000
Na het spanningsloos maken van de Quatt (10 minuten) en daarna weer aanzetten en vervolgens het spanningsloos maken van de cic (5 seconden) en daarna de stekker weer terug, begon de Quatt weer te verwarmen.

Ik heb mijn huis 10 uur verwarmd op alleen gas en dat kostte 1,54m3. Dat viel mee.

Hopelijk draait het nu weer steady.

Ik denk niet dat het met de update van de cic te maken had want die draaide al even.

Ik had wel afgelopen nacht voor het eerst de silent mode aan staan. Maar ik heb verder geen idee.

Volgens Quatt stopte hij er vandaag om 08.14 mee.

• RTERV
Toby-Wan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Hier draait enkele Quatt V1 i.c.m. met 3kW doorstroomverwarmer IPV CV ketel, de 3kw backup zal ik wellicht ook nodig hebben als het echt koud wordt (zie signature), heeft me 700 euro gekost
Voor warm water heb ik een 250L e-boiler (WPB minder praktisch in mijn huis), heeft me 600 euro gekost. Ben dus all-E voor 1300 euro (alles zelf gedaan, had ik het uitbesteed dan was er 2x 8 manuren*uurtarief bijgekomen)

De zonneboiler zal niks toevoegen aan de Heatcharger: het vat heeft er geen aansluitingen ervoor en CIC kan het niet aansturen. Praktisch is het dus rijp voor oud ijzer (icm Quatt Heatcharger)
Wil je er nog voordeel uit halen, dan is WPBof e-boiler met extra spiraal een betere route
Top, dank voor je aanwijzingen.

• RTERV
TeslaNerd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Klinkt als een prima Tweakers-project. Een boilervat met interne spiraal en driewegklep (2x voor de zonneboiler) is denk ik al voldoende icm een eigen aansturing met OpenQuatt op de module van @leejoow
Dank, ga ik uitzoeken.

• RTERV
Toby-Wan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Dank voor je verwijzingen, ik ben ermee geholpen

• jj85
SBL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Nee, controlmode tijdens deze problemen kan ik niet terugzien. Zag dit probleem alleen in Quatt-app + HomeWizard. Verbruik was veel 12-13W met piekje 22W, dus Quatt was niet helemaal uit en ik gok op controlmode 98 (was buiten rond het vriespunt). Pompen was niet moeilijk want dat deed CV ketel ook.
Wat raar... Quatt is volgens mij zo ontworpen dat hij altijd die 800 l/h wil zien, ook bij enkel CV bedrijf. Vreemde situatie al met al..

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:26
Weet niet zeker of ik deze vraag hier kwijt kan,[....] Een stand-alone warmtepompboiler lijkt niet alleen Qua prijs meer aantrekkelijk, maar sommige bieden ook de mogelijkheid om die te koppelen aan een zonneboiler en die is,[...] hier ook aanwezig en zou ik nog graag aanhouden.
Mijn setup is een beetje hetzelfde Ik heb een Agpo Zen zonneboiler waar ik best tevreden over ben. Maar dat gaat nooit fijn samenwerken met een warmtepomp boiler.
De Apgo heeft een boilervat waarin het te gebruiken water zit. Het vat wordt niet wekelijks legionella vrij gemaakt door op te warmen. In het vat kan dus legionella zitten. Dat wordt ondervangen door naverwarming in de combiketel.
Een warmtepomp boiler met dit water vullen lijkt mij niet veilig. De boiler doet af en toe een cyclus om legionella te verwijderen, maar als de dag daarna het vat gevuld wordt met legionellawater uit de zonneboiler heeft dat weinig zin. De warmtepomp boiler zou tijdens de schoonmaak cyclus een signaal moeten geven zodat je met een pomp water kan rondpompen opdat ook de zonneboiler opwarmt / legionella vrij wordt.
Boilers die zo'n signaal geven heb ik niet gevonden. Je zult dan zelf met temperatuur sensoren het opwarmen moeten opmerken en dan een circulatie pomp moeten schakelen.

Lang verhaal kort, voorlopig hou ik een combiketel voor SWW. De ketel staat altijd op zomerstand en daar heeft de Quatt geen probleem mee.

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:14:
Voor de liefhebbers voor de Quatt Chill Demo avond
https://connect.quatt.io/chill-demo-2026

[...]
Ik ben morgenmiddag bij de Chill demo. Hebben jullie nog vragen die ik daar kan stellen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
TeslaNerd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Ik ben morgenmiddag bij de Chill demo. Hebben jullie nog vragen die ik daar kan stellen?
- Zijdelings related: komt met de introductie van de chill ook het beloofde reguliere (placebo)koelen beschikbaar? (ik noem het zelf maar alvast zo, zodat ik sommigen hier de 'vloerkoeling werkt niet, kan niet werken en is volledig kansloos' riedel kan besparen).
- Velen hebben hier al aangegeven dat ze veel minder ruimte beschikbaar hebben in de radiatorleiding dan de chill connector officieel nodig heeft. Is dit gewoon erg ruim genomen, of gaat de chill daadwerkelijk in veel situaties niet passen?

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 02-02-2026 20:37 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:17
In maart 2025 is hier een duo geplaatst. Deze heeft altijd goed gedraaid alleen sinds dit jaar is de COP een stuk lager. Wat me opvalt is dat de flow eerst altijd heel constant was (rond de 800 l/h) maar dit jaar heel erg aan het fluctueren is. Ook ben ik de defrosts gaan meten, de afgelopen week bijna elk uur. Iemand enig idee wat er kan zijn? Er is niks gewijzigd in de vloerverwarming en radiatoren. Hieronder enkele vergelijkende grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oTWgzcb4jf1VndX0Q22d2GJiG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udVfd1R2thXQ3nebpDE23MCM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqzaj3v61MYP9f1ooDetWKQ88NQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO0rWRStfX7zovodcezwbpo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1adHqNZBVmUGFKjHu-9DHO7khQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iN1MIaNFB76msmxZvK97CVR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08GTM3qa1qnEhz9tWmc1yG_dr1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/me4dwgyJwZFIbXDZ2O0rc9yg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDNLyUCDWShboX-c9qsMNinDulI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kr6Hc87DPjN6POSSv2iuSGgw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul6E6puaKpsL-RsT18cie2Dcwsc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LXKXqA8NavfWedCjQfNPVBOP.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jyn4Sf-QH9RaErov6cuvqP0dkdA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8cFATp9bzXuciNTdP4Mw0z2o.png?f=fotoalbum_tile

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03 05:36

Ik zit/zat in de exacte zelfde schuit als wat jij nu denkt en hebt, en ik ga morgen volledig van t gas af met inderdaad de zelfbouwmethode (mede dankzij @Toby-Wan en @jj85 ). Naast de bekende redenen vond ik de upgrade gewoonweg echt te duur, en ik houd toch nog wel meer van die onafhankelijkheid en zelf dingen kunnen fixen. Ga je voor AE van quatt is dat wel een stuk minder.

Een 3kw doorstroomverwarmer als vervanging voor CV en de WPB voor warm water. Ik zal hier zoveel mogelijk foto’s van maken en morgen de meest relevante plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cannonballl op 02-02-2026 21:13 ]

• egeszsegedre
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-03 22:36
[...]

Tja, ik haat 't om 't steeds opnieuw te willen vragen, maar komt er ooit een ander model dan vloer? Aan de muur zou een 10/10 oplossing zijn voor mij...

Alternatief zat ik me af te vragen (ook in de "placebo koeling-hoek") - ik ben voornemens mn radiatoren (convecties uit 1970) te vervangen met Jaga's die ook met koeling overweg kunnen, zou dat in theorie nog een oplossing kunnen zijn in de zomer? Of is dat veel te weinig vermogen

Los daarvan, veel plezier daar!

• Toby-Wan
[...]

Wordt chill gelanceerd met 100% functionaliteit of krijgen we een all-electric 2.0 situatie?

• onlinaius
Toby-Wan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Wordt chill gelanceerd met 100% functionaliteit of krijgen we een all-electric 2.0 situatie?
En een tikje in lijn hiermee: hoeveel support verwacht Quatt voor de chill te moeten gaan leveren, en hoe voorkomt Quatt dat het installeren en ondersteunen van de chill's de wachttijden voor support voor hybride en FE nog verder laat oplopen?

• sdh1981
lochtejans schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
In maart 2025 is hier een duo geplaatst. Deze heeft altijd goed gedraaid alleen sinds dit jaar is de COP een stuk lager. Wat me opvalt is dat de flow eerst altijd heel constant was (rond de 800 l/h) maar dit jaar heel erg aan het fluctueren is. Ook ben ik de defrosts gaan meten, de afgelopen week bijna elk uur. Iemand enig idee wat er kan zijn? Er is niks gewijzigd in de vloerverwarming en radiatoren. Hieronder enkele vergelijkende grafieken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mogelijk een defecte flowmeter in 1 van de ODU. Ik heb er zelf ook 1 stuk en heb een support ticket laten aanmaken en wordt binnenkort vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMKfK4DPc9o99pkMg7tGjS3TCiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz0UFwff1Y4G1uAUxMuRFATI.jpg?f=fotoalbum_large

• Brent
[...]

1. Komt die koelfunctie zonder chill nog?
2. Komen er andere form factors?

• TeslaNerd
Nieuwe ontwikkelingen bij de OpenAmber tweakers van de Itho warmtepompen die met de vergelijkbare Amitime buitenunits tweaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX9vqBS7OTFVSqLasz7yT6OBbWk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xp6jpCEF2qt5lsOmN1iY0HRJ.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 09:05 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:03:
Nieuwe ontwikkelingen bij de OpenAmber tweakers van de Itho warmtepompen die met de vergelijkbare Amitime buitenunits tweaken:

[Afbeelding]
Dat dus, precies wat alle v1 modellen nodig hebben
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

@TeslaNerd: misschien kun je vanavond nog een engineer aan z'n jasje trekken om naar de status hiervan te vragen :+

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:44
[...]

Ik heb nog wel wat vragen. Ook op de mail gezet naar Quatt al enige tijd geleden, maar je raad het al. Geen reactie…

Wat kan ik verwachten van de chill als verwarming? Gaat dat ten koste van de COP, kan er zuinig bij verwarmd worden? Gaat het ten koste van warmte voor andere radiatoren bijvoorbeeld?

• SBL

SBL

[...]
Interessant! Je wordt nog druk met de vragen die al genoemd zijn. Ik heb er ook een paar:
Hoeveel flow/deltaTwater is uitgangspunt voor de Chill?
Is dit hetzelfde bij koelen en verwarmen?
Bij koelen: bij welke watertemperatuur wordt de buitenunit ingeschakeld? en uitgeschakeld?
Zit er (naast het reservoir) een slangetje aan het apparaat om condenswater af te kunnen voeren?

• onlinaius
Magreet1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:15:
[...]

Ik heb nog wel wat vragen. Ook op de mail gezet naar Quatt al enige tijd geleden, maar je raad het al. Geen reactie…

Wat kan ik verwachten van de chill als verwarming? Gaat dat ten koste van de COP, kan er zuinig bij verwarmd worden? Gaat het ten koste van warmte voor andere radiatoren bijvoorbeeld?
Ik denk dat we die hier ook wel een eind kunnen beantwoorden.

Gaat dat ten koste van de COP
De COP van de Quatt warmtepomp wordt bepaald door de aanvoertemperatuur. De Chill zorgt voor een efficientere afgifte van je warmte, en hiermee zal de COP van je buitenunit stijgen. Echter verbruikt de chill zelf natuurlijk ook energie, dus in de meeste gevallen zal de COP van het hele systeem waarschijnlijk dalen.
Zoals aangegeven door SBL

SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

en zoals je ongeveer uit de Quatt (specificaties) documentatie kan halen, stijgt de COP 0.1 bij elke graad dat de aanvoer daalt.

Mijn Quatt doet nu COP 4.11, bij 863 watt met een opbrengst van 3545 watt.

De Chill krijgt (uit mijn hoofd) een 2KW vermogen, wat neerkomt op ongeveer 2 graden bij 800 l/u.
Daarom kun je als vuistregel de aanvoertemperatuur van je systeem 2 graden laten zakken met een chill, en de COP gaat dus 0.2 omhoog. (iets minder in de praktijk omdat de rest van je systeem door de lagere temperatuur iets minder warmte gaat afzetten, dat effect zal bij VVW bij een lage aanvoertemperatuur wat groter zijn dan bij radiatoren).

Mijn Quatt zou met een chill dus ruwweg COP 4.31 doen. Delen door 3545 watt opbrengst is een verbruik van 822 watt. Als de Chill dus minder dan 41 watt gebruikt gaat de COP van het hele systeem omhoog (lijkt me onwaarschijnlijk).

Gaat het ten koste van warmte voor andere radiatoren bijvoorbeeld?
Ja, de aanvoertemperatuur van het systeem daalt, en dit gaat inderdaad ten koste van de andere radiatoren. Je verlegt de warmteafgifte deels naar de plek waar de chill staat.

• Jan-tweak
egeszsegedre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Tja, ik haat 't om 't steeds opnieuw te willen vragen, maar komt er ooit een ander model dan vloer? Aan de muur zou een 10/10 oplossing zijn voor mij...

Alternatief zat ik me af te vragen (ook in de "placebo koeling-hoek") - ik ben voornemens mn radiatoren (convecties uit 1970) te vervangen met Jaga's die ook met koeling overweg kunnen, zou dat in theorie nog een oplossing kunnen zijn in de zomer? Of is dat veel te weinig vermogen

Los daarvan, veel plezier daar!
leuk, maar dan moet je dus geen Quatt hebben, want die kan dat volgens mij nog steeds niet en ik verwacht gezien zie al de Chill hebben dat dit ook niet zal gebeuren.
daarnaast heb ik nog steeds mijn twijfels over het nut en effcientie van non-condenst koeling, bedenk ook dat koude lucht daalt en warmte lucht gaat stijgen, je hebt dus iets nodig wat via geforceerde ventilatie dat zo veel mogelijk tegengaat en de lucht in de ruimte laat bwegen zodat je lagen van koude en warme lucht gaat krijgen.
niets voor niets zijn de meeste airco's juist hoog aangebracht. volgens mijzou je dus de chill ook net iets hoger moeten plaatsen voor een beter effect.

• Cannonballl
Cannonballl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:12:
[...]

Ik zit/zat in de exacte zelfde schuit als wat jij nu denkt en hebt, en ik ga morgen volledig van t gas af met inderdaad de zelfbouwmethode (mede dankzij @Toby-Wan en @jj85 ). Naast de bekende redenen vond ik de upgrade gewoonweg echt te duur, en ik houd toch nog wel meer van die onafhankelijkheid en zelf dingen kunnen fixen. Ga je voor AE van quatt is dat wel een stuk minder.

Een 3kw doorstroomverwarmer als vervanging voor CV en de WPB voor warm water. Ik zal hier zoveel mogelijk foto’s van maken en morgen de meest relevante plaatsen.
Tussentijdse update: doorstroomverwarmer hangt, is aangesloten en op druk. Quatt draait inmiddels ook weer vrolijk door.

Zometeen de WPB aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IMQ1QxP-m4t0Z0Y0EHFt8uWT-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1SEJvggM1qY2tjDybXaypg2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq95qklTVf5TRGHDlnxqpFRdMFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6sCIc9556Qiqp7c3CoovDSI.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Jan-tweak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:11:
[...]

leuk, maar dan moet je dus geen Quatt hebben, want die kan dat volgens mij nog steeds niet en ik verwacht gezien zie al de Chill hebben dat dit ook niet zal gebeuren.
daarnaast heb ik nog steeds mijn twijfels over het nut en effcientie van non-condenst koeling, bedenk ook dat koude lucht daalt en warmte lucht gaat stijgen, je hebt dus iets nodig wat via geforceerde ventilatie dat zo veel mogelijk tegengaat en de lucht in de ruimte laat bwegen zodat je lagen van koude en warme lucht gaat krijgen.
niets voor niets zijn de meeste airco's juist hoog aangebracht. volgens mijzou je dus de chill ook net iets hoger moeten plaatsen voor een beter effect.
Ik ga zelf dit plaatje meenemen van de Amitime Space Cooler. En ik moet natuurlijk ook dat verhaal van de Amitime sales guy checken dat de Chill door Amitime wordt geproduceerd en het patent ook van Amitime is: >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOInfjycvgzROlio6lcwSFqe7bU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5vPUqVuyWXrBC5E6sa7gzl9z.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsMdFc1I_jkpn_fV4wLGcfhmCmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1sEBTbisC5Ys4jZwOPaMQ4T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 10:33 ]

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik ga zelf dit plaatje meenemen van de Amitime Space Cooler. En ik moet natuurlijk ook dat verhaal van de Amitime sales guy checken dat Amitime ook het patent op de space cooler techniek in de Quatt Chill heeft >:)

[Afbeelding]
Wees voorzichtig he, ze haten Tweakers ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va62ictMYn5pwUdkA3HjUlG6tuA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/drXYDi3NwWi6sebPmG6qnrQB.jpg?f=user_large

• jj85
Cannonballl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Tussentijdse update: doorstroomverwarmer hangt, is aangesloten en op druk. Quatt draait inmiddels ook weer vrolijk door.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Supernice! Lekker simpel ook zo zonder CV :)
Even sanity-check: expansievat heb je hopelijk wel laten zitten?

• Cannonballl
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Supernice! Lekker simpel ook zo zonder CV :)
Even sanity-check: expansievat heb je hopelijk wel laten zitten?
Ja zeker, die zit net om de hoek, zal zo even betere overzichtsfoto plaatsen.

Verder heb ik alles geloof ik wat erin hoort? Ontluchter boven op, drukmeter en 3bar overdrukbeveiliging.

• janZw
janZw schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:37:
<Afbeelding>
De lage waardes aan het begin van de nacht zijn normaal bij mij (kamer is warm door de houtkachel die in de avond aan stond), maar het bijspringen van de ketel later niet. De WP kan het normaal gemakkelijk alleen aan. Ik heb de thermostaat nu uit staan, want met alleen een T-shirt aan is het nog te warm. Het lijkt mij dat de Quatt de ketel bijschakelt zonder dat er noemenswaardige warmtevraag is.
Ik heb gisteren om 9 uur de thermostaat 2 uur op eco gezet. Daarna weer normaal programma. Het eerste uur verwarmde de CV-ketel bij, wat denk ik normaal is gezien het inmiddels flink afgekoelde leidingwater. Daarna is de ketel niet meer aan geweest, ook al was de buitentemperatuur een groot deel van de nacht -3.
Nu maar afwachten of de ketel de komende tijd ook uit blijft. Ik heb uit de opgeslagen data nog niet kunnen achterhalen waarom hij sinds 28-1 wel regelmatig aan ging, ook bij temperaturen ruim boven nul.
Nu ziet alles er iig weer goed uit en is het ook niet meer veel te warm in de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8zs0UinQ_Vk8iduexgOXZJn6S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lvVrwQ8mr6PwY7x0ZYCiPXv.jpg?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
Cannonballl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Ja zeker, die zit net om de hoek, zal zo even betere overzichtsfoto plaatsen.

Verder heb ik alles geloof ik wat erin hoort? Ontluchter boven op, drukmeter en 3bar overdrukbeveiliging.
zeer mooi gedaan!
staat ook erg strak met die 3D geprinte ophanging

• janZw

Een lekenvraag. Waar plaats je zo'n doorstroomverwarmer. In de retour naar de Quatt WP of in de leiding die vanaf je WP naar je radiatoren etc gaat?

Bij mijn DUO Quatt zie ik dat de tweede altijd iets minder presteert. Ik neem aan omdat de HP1 kouder water krijgt ingevoerd dan het inmiddels iets opgewarmde water dat in HP2 gaat. En het is voor een WP lijkt mij eenvoudiger om kouder water b.v. 3 graden op te warmen dan warmer water nog eens 3 graden op te warmen.

Volgens deze lekentheorie zou het voor de COP van de WP gunstig zijn om kouder water binnen te krijgen en dan dus de doorstroomverwarmer achter de WP plaatsen.

• paQ
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik ga zelf dit plaatje meenemen van de Amitime Space Cooler. En ik moet natuurlijk ook dat verhaal van de Amitime sales guy checken dat de Chill door Amitime wordt geproduceerd en het patent ook van Amitime is: >:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het patent hier staat op naam van Quatt. Maar gaat ook niet zo zeer om het technische aspect, maar om het (mi nogal subjectieve) "innovatieve" van het apparaat an sich.

• raven22
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:58:
[...]

Een lekenvraag. Waar plaats je zo'n doorstroomverwarmer. In de retour naar de Quatt WP of in de leiding die vanaf je WP naar je radiatoren etc gaat?

Bij mijn DUO Quatt zie ik dat de tweede altijd iets minder presteert. Ik neem aan omdat de HP1 kouder water krijgt ingevoerd dan het inmiddels iets opgewarmde water dat in HP2 gaat. En het is voor een WP lijkt mij eenvoudiger om kouder water b.v. 3 graden op te warmen dan warmer water nog eens 3 graden op te warmen.

Volgens deze lekentheorie zou het voor de COP van de WP gunstig zijn om kouder water binnen te krijgen en dan dus de doorstroomverwarmer achter de WP plaatsen.
Met een duo hoop je de doorstromer alleen in nood nodig te hebben. Dus een wel of niet hogere cop doet er denk ik niet zoveel toe.
Maar hier lijkt hij in de retour te zitten.

• jj85
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:58:
[...]

Jouw benadering is correct.
Als je dieper wil, zoek eens naar Tlift vs COP -> verschil tussen de benodigde watertemperatuur en de buitenlucht in relatie met de efficientie.

• raven22
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nog ergens een beveiliging voor oververhitting? Of doe je alleen de stekker er in in geval van nood.
Als er geen flow is dan is de doorstroomverwarmer heel snel heel warm denk ik...
Ik was van plan er een slimme stekker voor te zetten en die in HA te koppelen aan de flowmeter van quatt.

• Jan-tweak
[...]

pools merk, welk type is dit nu exact ?
als ik het goed begrijp is dit dus ipv de CV ? en dan heb je natuurlijk zo als je zelf hieronder beschrijft wel nog een aparte WPB nodig.
leuk, laat vooral je ervaring tijdens deze koude dagen eens weten, bv wat deze verbruikt, heeft deze een aparte kWh meter ?
succes d:)b

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:51
Voor het eerst in 2,5 jaar ook een probleempje. Vanochtend mailtje van Quatt dat er geen stroom zou zijn. Dat was er wel. Heb een v1 duo, alleen HP1 lijkt te draaien. CV springt bij maar de app zegt dat dat niet zo is. API heeft het volgens mij wel goed. Iemand idee wat het kan zijn, ik vermoed geen stroom van bij HP2?
Nog even de feeddata
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
{
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbDhwFlowRate": 0,
    "otFbDhwTemperature": 0,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 38.597656,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 38.40625,
    "otFbWaterPressure": 1.898438,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 26.845676
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 2,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 322.264055,
    "powerInput": 550.133178,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 0.39,
    "temperatureWaterIn": 26.54,
    "temperatureWaterOut": 27
  },
  "hp2": {
    "getMainWorkingMode": null,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 2,
    "power": 0,
    "powerInput": 0,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": null,
    "temperatureWaterIn": null,
    "temperatureWaterOut": null
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.19368,
    "flowRateFiltered": 795.000008,
    "gasPriceUsed": 1.125,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 2
  },
  "qcAllE": null,
  "qcChill": null,
  "system": {
    "electricityTariffType": 0,
    "gasTariffType": 0,
    "hostName": "xxxx"
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": true,
    "otFtControlSetpoint": 68,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": false,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 19.847656
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1770120247835,
    "tsHuman": "2026-02-03T12:04:07Z"
  }
}

[ Voor 75% gewijzigd door ivs001 op 03-02-2026 13:18 ]

• jj85
Jan-tweak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:59:
[...]
pools merk, welk type is dit nu exact ?
als ik het goed begrijp is dit dus ipv de CV ? en dan heb je natuurlijk zo als je zelf hieronder beschrijft wel nog een aparte WPB nodig.
leuk, laat vooral je ervaring tijdens deze koude dagen eens weten, bv wat deze verbruikt, heeft deze een aparte kWh meter ?
succes d:)b

[...]
Deze is van Elterm. DeWarmte gebruikt hem ook als backup heater.
https://www.elterm.pl/fil.../Rifleman_manual_2023.pdf

Hier goed te krijgen:
https://hydro-energia.de/...fur-Zentralheizungen/7739

Ik heb hem op een aparte kWh meter. Ding staat nagenoeg nooit aan :+

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Het patent hier staat op naam van Quatt. Maar gaat ook niet zo zeer om het technische aspect, maar om het (mi nogal subjectieve) "innovatieve" van het apparaat an sich.
Het Amitime Space Cooler patent is omschreven als: Heat-pump air conditioner having dehumidification function

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-qMq5SveYpz2F2Dl-0goHZJMRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRknMvr1eZZ0OiqJF1KThK16.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 338 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.