• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
Jurjan Rietveld schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:19:
Hi!

Vorige week de adviseurs verkoper van Quatt langs gehad.

Situatie: Vrijstaande jaren 30 woning, 115 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Gasverbruik 1335 m3. Cv ketel intergas 12 jaar oud. Thermostaat: Nest.

Advies: Duo hybride nu, zodat ik straks over kan naar full electric als het allemaal bevalt. Vervang thermostaat voor V3+ en thermostaat knoppen boven. Coverage 93% met single, 100% met duo.

Vragen:

1. Duo lijkt me een overkill, ook met full electric. Ik snap dat het mij netto maar 900 kost na subsidie en dat dit niet veel is voor een extra warmtepomp - maar het voelt een beetje alsof hij gewoon een extra pomp wil verkopen. Wat is jullie advies?

2. De adviseur gaf aan dat de geluidsnormen op de erfgrens golden 'bij een deur of raam van de buren' - dus niet de daadwerkelijke erfgrens. Ik kan dit nergens terug vinden. Weet iemand waar dat op gebaseerd kan zijn?

3. Klopt mijn aanname dat ik niets heb aan slimme thermostaatknoppen als mijn doel is om boven een warmtevraag te genereren als het beneden warm is maar boven koud? Daarvoor heb ik toch zonekleppen nodig? Die worden overigens niet geadviseerd door Quatt omdat er dan geen constante warmtestroom is.

4. Heeft iemand de prijs onderhandeld? Aanbod voor duo hybride is nu netto na subsidie 4905. Full electric na subsidie 9499.

Dank alvast!
1. helemaal eens met je
2. fout. Erfgrens is net zo hard als het midden van een openslaand raam of een deur. De eerste in lijn prevaleert.
3. Ik zou het niet doen en zorgen voor een soort van constante idel temperatuur in je huis.

edit:
Ik zou 2 eigenlijk moeten omdraaien. Erfgrens is leidend, tenzij er zich een openslaand raam of deur van de buur dichterbij de bron bevindt, dan geldt die afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 31-01-2026 12:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:35
Thanks @paQ voor je snelle reactie!

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:03
Jurjan Rietveld schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:19:
Hi!

Vorige week de adviseur van Quatt langs gehad.

Situatie: Vrijstaande jaren 30 woning, 115 m2, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Gasverbruik 1335 m3. Cv ketel intergas 12 jaar oud. Thermostaat: Nest.

Advies: Duo hybride nu, zodat ik straks over kan naar full electric als het allemaal bevalt. Vervang thermostaat voor V3+ en thermostaat knoppen boven. Coverage 93% met single, 100% met duo.

Vragen:

1. Duo lijkt me een overkill, ook met full electric. Ik snap dat het mij netto maar 900 kost na subsidie en dat dit niet veel is voor een extra warmtepomp - maar het voelt een beetje alsof hij gewoon een extra pomp wil verkopen. Wat is jullie advies?

2. De adviseur gaf aan dat de geluidsnormen op de erfgrens golden 'bij een deur of raam van de buren' - dus niet de daadwerkelijke erfgrens. Ik kan dit nergens terug vinden. Weet iemand waar dat op gebaseerd kan zijn?
De wettelijk eis qua geluidseisen is daarin heel duidelijk, primair geld de berekening cq limiet (45/40 dB cq 40/40 dB) op de erfgrens tot een andere woning, dit dus zowel links als rechts van je eigen perceel maar dus ook aan de achterkant.
Het maakt hierbij niets uit waar de andere huis/woning staat, ook al staat dat andere huis op 200m afstand geld nog steeds de erfgrens als limiet.
aanvullend (mn als de woningen (rijtjeshuis bv) heel dicht tegen elkaar staan is er een tweede eis qua openstaande deuren cq ramen, de limiet is hier gelijk.
De eisen zijn onderdeel van de BBL (de opvolger van het bouwbesluit).
op de erfgrens geld standaard een meethoogte van 1,5m.
De overheid heeft een tool beschikbaar gesteld (WPAC tool) waarmee je geluidswaarde op basis van de geluidsvermogenswaarde kunt berekenen, die mag dus overdag niet boven 45 dB komen (bij bv een Quatt) en in de avond/nacht niet boven de 40 dB.
het verbaasd me dat Quatt nog steeds deze onzin aangeeft, ik zie dat als een gebrek aan kennis en vraag me af hoe het dan met de rest van zijn informatie gesteld is.
ik zou gaan klagen bij Quatt en vragen om een deskundige adviseur.
Nu is het wel zo als ik naar jou gasverbruik kijk zonder naar andere aspecten van je huis te gaan kijken dat je met een warmtepomp wel behoorlijk kunt besparen.
ik zelf heb een van de eerste Quatt's en heb met slechts 1 Quatt per jaar gemiddeld 1.000 m3 aan gas bespaard, en mijn gasverbruik ligt nu op slechts 200m3, en ja, ik weet dat zijn realtief gezien dure m3.
aan de andere kant is mijn Quatt al terugverdient, en tot dit jaar is door de saldering mijn enige verwarmingskosten die gaskosten, elektra is volledig gratis, volgend jaar gaat dat helaas wel anders worden, maar mbv een thuis-batterij kan ik mijn stroomverbruik toch nog verlagen (gaat helaas de saldering niet vervangen).

de vraag die je zou moeten stellen is wil ik naar volledig electrisch dan zou ik zeker ook eens naar andere alternatieven gaan kijken, die zijn in het algemeen niet veel duurder dan de Quatt oplossing.
wil je echter niet gasloos gaan en wil je bestaande CV nog houden, die daardoor veel minder zwaar belast gaat worden en dus zeer waarschijnlijk (zolang deze nu geen mankementen vertoont) nog wel een behoorlijk tijdje kan meegaan. en dan lijkt me een enkele R290 Quatt (hun nieuwe) gezien die prijs helemaal geen slecht idee.
3. Klopt mijn aanname dat ik niets heb aan slimme thermostaatknoppen als mijn doel is om boven een warmtevraag te genereren als het beneden warm is maar boven koud? Daarvoor heb ik toch zonekleppen nodig? Die worden overigens niet geadviseerd door Quatt omdat er dan geen constante warmtestroom is.
normaal gesproken werkt met een warmtepomp zoneregeling niet, er zijn uitzondereingen maar ga er er maar van uit dat het niet werkt.
volgens mij heb je zo wie so een andere thermostaat nodig, welke next heb je v2 of v3 ? Quatt heeft in zijn FAQ een lijst van ondersteunde thermostaten staan, kijk anders even daar naar.
4. Heeft iemand de prijs onderhandeld? Aanbod voor duo hybride is nu netto na subsidie 4905. Full electric na subsidie 9499.
zo ver ik weet is onderhandelen bij Quatt niet mogelijk, hun werken zo ver ik weet met vaste prijzen.
vergeet niet dat je aan Quaat eerst het volledige bedrag incl. de subsidie moet betalen, achteraf krijg je van de overheid de subsidie zelf uitbetaald, duurt circa 8 weken na dat je de subsidie hebt aangevraagd, volgens mij bied Quatt dit nog steeds gratis aan om dat voor je te doen via een derde partij.
Dank alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 31-01-2026 15:08 ]

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.