• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
raven22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:56:
[...]

Heb je nog ergens een beveiliging voor oververhitting? Of doe je alleen de stekker er in in geval van nood.
Als er geen flow is dan is de doorstroomverwarmer heel snel heel warm denk ik...
Ik was van plan er een slimme stekker voor te zetten en die in HA te koppelen aan de flowmeter van quatt.
Ding heeft een ingebouwde thermostaat, die kun je ook nog instellen.
Daarnaast heb ik, zoals overgenomen van @Toby-Wan, er een extra beveiliging - aanlegthermostaat- bovenop gezet die bij te hoge temperatuur de spanning er ook af haalt.
Dan werkt het ook buiten HA om.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Het Amitime Space Cooler patent is omschreven als: Heat-pump air conditioner having dehumidification function

[Afbeelding]
Zie de documenten in de link die ik vorige week postte.
Daar staat een waslijst met claims, waarvan er dan enkele deels toegekend zijn. Eigenlijk geen van allen op de technische aspecten. Althans naar mijn interpretatie berust het Quatt patent van de Chill op het innovatieve aspect van een semi verplaatsbare condenserende koeler op het bestaande leidingwerk.

Dat is ook nog eigenlijk het enige waarin het kan verschillen van de space cooler en de Innova Waterloop.
Dat zijn vervangers / aan de wand opgehangen 'gelijke' apparaten en daardoor niet verplaatsbaar.
En waarbij de Innova dus ook nog eens meteen een oplossing heeft voor het condenswater.

En dat maakt het best wel ironisch, als hier meerdere mensen juist vragen om een vervanger van een radiator, terwijl het patent van de chill berust op exact het tegenovergestelde daarvan :+ Het is een variatie op een al bestaand product.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-02-2026 13:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:10
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Een lekenvraag. Waar plaats je zo'n doorstroomverwarmer. In de retour naar de Quatt WP of in de leiding die vanaf je WP naar je radiatoren etc gaat?
Doorstroomverwarmer zit in de AANvoer naar de radiatoren, dus het koudste retour water gaat eerst door de WP heen. In principe vervang je de CV ketel incl bypass door dit apparaat. Zie ook link in mijn signature.

Ik draai sinds oktober 2024 met doorstroomverwarmer, dit is dus m'n 2e stookseizoen.
Zie onderstaande overzichten uit app, het aantal kWh 'CV ketel' (oranje) is 1-op-1 het elektra verbruik van de doorstroomverwarmer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vcxb8BpJsjQ98ZJUdDu7DCpi2bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWWUZJTquKCyVboEMgfhyNpE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU1arDD9O03T_HLq2lpZHg63ZAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lvG7kkizUVC435XArazcfWo.jpg?f=fotoalbum_large

@raven22 : ook bij @Cannonballl zit ie correct aa de aanvoer naar radiatoren (de wartel van Quatt aanvoer is nog net te zien links van de wartel met ribbelbuis (=retour))

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Nu online
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:00:
Voor het eerst in 2,5 jaar ook een probleempje. Vanochtend mailtje van Quatt dat er geen stroom zou zijn. Dat was er wel. Heb een v1 duo, alleen HP1 lijkt te draaien. CV springt bij maar de app zegt dat dat niet zo is. API heeft het volgens mij wel goed. Iemand idee wat het kan zijn, ik vermoed geen stroom van bij HP2?
Nog even de feeddata
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
{
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbDhwFlowRate": 0,
    "otFbDhwTemperature": 0,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 38.597656,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 38.40625,
    "otFbWaterPressure": 1.898438,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 26.845676
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 2,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 322.264055,
    "powerInput": 550.133178,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 0.39,
    "temperatureWaterIn": 26.54,
    "temperatureWaterOut": 27
  },
  "hp2": {
    "getMainWorkingMode": null,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 2,
    "power": 0,
    "powerInput": 0,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": null,
    "temperatureWaterIn": null,
    "temperatureWaterOut": null
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.19368,
    "flowRateFiltered": 795.000008,
    "gasPriceUsed": 1.125,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 2
  },
  "qcAllE": null,
  "qcChill": null,
  "system": {
    "electricityTariffType": 0,
    "gasTariffType": 0,
    "hostName": "xxxx"
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": true,
    "otFtControlSetpoint": 68,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": false,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 19.847656
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1770120247835,
    "tsHuman": "2026-02-03T12:04:07Z"
  }
}
Geen stroom naar HP2 of losse modbuskabel naar HP2, om maar eens 2 oorzaken te noemen. Kan natuurlijk meer aan de hand zijn.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:23:
[...]

Doorstroomverwarmer zit in de AANvoer naar de radiatoren, dus het koudste retour water gaat eerst door de WP heen. In principe vervang je de CV ketel incl bypass door dit apparaat. Zie ook link in mijn signature.

Ik draai sinds oktober 2024 met doorstroomverwarmer, dit is dus m'n 2e stookseizoen.
Zie onderstaande overzichten uit app, het aantal kWh 'CV ketel' (oranje) is 1-op-1 het elektra verbruik van de doorstroomverwarmer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@raven22 : ook bij @Cannonballl zit ie correct aa de aanvoer naar radiatoren (de wartel van Quatt aanvoer is nog net te zien links van de wartel met ribbelbuis (=retour))
Ok, dus even samenvattend:
quatt -> doorstroomverwarmer -> radiatoren/vvw -> vuilfilter -> expansievat -> quatt

Nu zit er bij mij een bypass tussen de aan en afvoer naar de cv (vlak onder de cv ketel) en ook nog een bypass met regelaar in de aan en afvoer van het systeem.
Zijn beide nog nodig als ik de cv vervang door een doorstromer zonder pomp? Ik n eem aan minimaal om flow te hebben indien alle radiatoren/vvw dichtstaan.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:24
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Geen stroom naar HP2 of losse modbuskabel naar HP2, om maar eens 2 oorzaken te noemen. Kan natuurlijk meer aan de hand zijn.
Ok nog voor een tweede keer alles wat langer spanningsloos gemaakt maar komt gewoon weer terug met "null" waardes bij HP2. Ben benieuwd naar Quatt support.

• Toby-Wan
raven22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Ok, dus even samenvattend:
quatt -> doorstroomverwarmer -> flow sensor V1 / temp sensor V1.5/V2 -> radiatoren/vvw -> vuilfilter -> expansievat -> quatt
exact, met aanvulling (dik gedrukt)
Nu zit er bij mij een bypass tussen de aan en afvoer naar de cv (vlak onder de cv ketel) en ook nog een bypass met regelaar in de aan en afvoer van het systeem.
Zijn beide nog nodig als ik de cv vervang door een doorstromer zonder pomp? Ik n eem aan minimaal om flow te hebben indien alle radiatoren/vvw dichtstaan.
Er zijn 2 soorten bypasses, zie onderstaand.
Het bovenste type met terugslagklep (welke direct onder je CV hangt) kan bij oud ijzer in geval van doorstroomverwarmer zonder pomp. wanneer je een e-CV met pomp hebt, is een soortgelijke bypass dus wel nodig.

Het onderste type in een bypass tussen aanvoer & retour met drukverschilregelaar, welke nodig is wanneer de mogelijkheid bestaat dat je vvw en/of radiatoren dichtlopen (door thermostaat kranen en/of naregeling). Dit hangt dus af van je afgifte en heeft eigenlijk niks te maken met CV ketel / doorstroomverwarmer. Als het erin zit, zou ik het laten zitten.

(@Morfang bedankt voor foto's die je eerder gepost had)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKsIS8Hq2gh8FEhsbdLf-cdNkFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9jzlU0P4SC4oxN8yDD21nyq1.png?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Nu online
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Ok nog voor een tweede keer alles wat langer spanningsloos gemaakt maar komt gewoon weer terug met "null" waardes bij HP2. Ben benieuwd naar Quatt support.
Als je een beetje handig bent, dan zou je de kabels even kunnen nalopen / nadraaien. (uiteraard spanningsloos maken eerst). Scheelt je mogelijk 2 weken wachten ;)

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:24
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Als je een beetje handig bent, dan zou je de kabels even kunnen nalopen / nadraaien. (uiteraard spanningsloos maken eerst). Scheelt je mogelijk 2 weken wachten ;)
Ok ben wel een beetje handig, staan op een plat dak dus kan er goed bij.
Wat moet je daarvoor doen de bovenkant er even af halen en dan de draden van 1 naar 2 volgen?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:09:
[...]

exact, met aanvulling (dik gedrukt)

[...]

Er zijn 2 soorten bypasses, zie onderstaand.
Het bovenste type met terugslagklep (welke direct onder je CV hangt) kan bij oud ijzer in geval van doorstroomverwarmer zonder pomp. wanneer je een e-CV met pomp hebt, is een soortgelijke bypass dus wel nodig.

Het onderste type in een bypass tussen aanvoer & retour met drukverschilregelaar, welke nodig is wanneer de mogelijkheid bestaat dat je vvw en/of radiatoren dichtlopen (door thermostaat kranen en/of naregeling). Dit hangt dus af van je afgifte en heeft eigenlijk niks te maken met CV ketel / doorstroomverwarmer. Als het erin zit, zou ik het laten zitten.

(@Morfang bedankt voor foto's die je eerder gepost had)
[Afbeelding]
Dank voor de aanvulling, de flow meter zal er inderdaad weer bij moeten. De andere bypasses heb ik precies zo. Wat ik al dacht klopt dus en ik zal de 'onderste' laten zitten.

• jj85
  • Nu online
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Ok ben wel een beetje handig, staan op een plat dak dus kan er goed bij.
Wat moet je daarvoor doen de bovenkant er even af halen en dan de draden van 1 naar 2 volgen?
Hoe is het aangesloten qua elektra? Vanaf werkschakelaar naar HP1 en dan doorgelust naar HP2, of vanuit werkschakelaar met twee afzondelijke kabels naar HP1 en HP2?
In dat laatste geval zou ik de werkschakelaar ook eens losmaken.

Verder onder de kap van beide HP's kijken of de 'modbuskabel'/datakabel tussen HP1 en HP2 goed zit.
En bij HP2 kijken of de stroomkabel goed aangesloten is.

Voor hetzelfde geld is de printplaat van HP2 doorgebrand, maar mocht het een slehct contact zijn, dan is het wellicht snel gefixed. ;)

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:56
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:23:
[...]

Uiteindelijk wil ik ook van het gas af. Deze winter is mijn eerste met mijn Quatt Duo en ik doe nu ervaring op om te zien of mijn woning goed verwarmd kan worden met alleen de WP's. In mijn situatie (groot vrijstaand huis uit begin jaren 70 in het buitengebied, in de loop der jaren wel goed geïsoleerd) is de tweede WP nodig, maar de CV-ketel niet. De ketel ging alleen in het begin aan toen ik het systeem inregelde en nog sprongen in de ingestelde kamertemperatuur had. Bovendien kan ik altijd bijverwarmen met de houtkachel,

Ik lees hier dus met interesse bijdragen over ervaringen met verwijderen van de CV-ketel. Vervangen door een doorstroomverwarmer lijkt een optie. Maar waar gebruik je die dan eigenlijk voor? In de grafieken van Toby-Wan maak ik op dat bij hem de doorstroomverwarmer maar marginaal bijdraagt aan de warmteproductie en ik verwacht bij mij hetzelfde. Is hij dan wel nodig? De enkele keer dat hij ietsjes bijverwarmt (lijkt mij hooguit een paar uur) zou je wellicht ook de lagere temperatuur kunnen accepteren en een trui aantrekken of even een ventiatorverwarmer o.i.d in de kamer zetten. Maar natuurlijk heb je met deze oplossing nergens omkijken naar.
Als backup voor de WP heb je er niet veel aan wanneer er stroomuitval is.

Zijn er andere voordelen die ik niet direct zag.

Vrijstaande woning 1973 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV+WW - Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:37
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Uiteindelijk wil ik ook van het gas af. Deze winter is mijn eerste met mijn Quatt Duo en ik doe nu ervaring op om te zien of mijn woning goed verwarmd kan worden met alleen de WP's. In mijn situatie (groot vrijstaand huis uit begin jaren 70 in het buitengebied, in de loop der jaren wel goed geïsoleerd) is de tweede WP nodig, maar de CV-ketel niet. De ketel ging alleen in het begin aan toen ik het systeem inregelde en nog sprongen in de ingestelde kamertemperatuur had. Bovendien kan ik altijd bijverwarmen met de houtkachel,

Ik lees hier dus met interesse bijdragen over ervaringen met verwijderen van de CV-ketel. Vervangen door een doorstroomverwarmer lijkt een optie. Maar waar gebruik je die dan eigenlijk voor? In de grafieken van Toby-Wan maak ik op dat bij hem de doorstroomverwarmer maar marginaal bijdraagt aan de warmteproductie en ik verwacht bij mij hetzelfde. Is hij dan wel nodig? De enkele keer dat hij ietsjes bijverwarmt (lijkt mij hooguit een paar uur) zou je wellicht ook de lagere temperatuur kunnen accepteren en een trui aantrekken of even een ventiatorverwarmer o.i.d in de kamer zetten. Maar natuurlijk heb je met deze oplossing nergens omkijken naar.

De berichten hierover lijken niet helemaal eenduidig te zijn, maar het zou kunnen dat er nog een minimumtemperatuur is waaronder de Quatts niet willen starten.

Deze heeft ooit op 18 graden gelegen, maar daar ligt deze nu al ver onder. Als ik het me goed herinner heb ik sommigen nog wel eens temperaturen rond de 10 horen noemen.

Dit zijn uiteraard temperaturen die je in normaal bedrijf nooit tegen gaat komen, en het is ook vrij waarschijnlijk dat de Quatt ook onder deze temperatuur gewoon start (maar dan met als limitatie dat deze altijd probeert om de ketel bij te schakelen).

Persoonlijk ga ik tzt (mogelijk ook komende zomer) waarschijnlijk ook voor de variant zonder doorstroomverwarmer, want ik zie ook het nut niet echt. Als de nood aan de man komt laat ik beide airco's een poos maximaal draaien, en dan wordt die minimale temperatuur ook wel gehaald (maar zeer waarschijnlijk is deze helemaal geen probleem meer), en jij zou natuurlijk hetzelfde kunnen doen met de houtkachel.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Toby-Wan
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:09:
[...]

op zich helemaal waar wat je zegt, ervaring opdoen is een eerste vereiste d:)b
'consessies op comfort' zijn uiteraard een persoonlijke smaak (of die van gezinsleden).

Met nu bijna 3 jaar met Quatt en warmteverlies data, is geschatte warmteverlies bij -10graden 6 kW. De 3kw doorstroomverwarmer compenseert het verminderde vermogen van de Quatt buitenunit bij die temperaturen.

Ik heb geen haard, airco of andere alternatieven, de doorstroomverwarmer is mijn "backup" voor een (zeer) koude dag.

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53
Afgelopen nacht (met -6 graden, gevoelstemperatuur van -14 met volle wind op huiskamer) is temperatuur in kamer eigenlijk teveel gedaald, niet wereldschokkend - maar toch van 21,1 naar 20,6.
Nu is het de hele dag tussen de -2 en -4 graden geweest. Temperatuur in kamer is langzaam naar de 20,9 gekropen. Hele tijd beetje gas bijgestookt en watertemperatuur op 48-49 graden.

Maar eigenlijk wil ik gewoon dat hij (desnoods vol gas) weer naar de 21,2 toegaat.
(ziekte van Raynaud vraagt hier gewoon om)

Nu dacht ik dat te bereiken door setpoint te verhogen naar 22,5 graad - maar hij loopt er niets harder op; nog steeds rond 20.9 graad - water temperatuur op 48-49graad

Ben ik te voorzichtig en moet ik nog verder omhoog zetten?

(Quatt 1 - met radiator - jaren zestig huis, matig geïsoleerd - Tado met 1 zone - minimaal 3 radiatoren vol open - flow altijd rond 800)

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:29
Ik heb de doorstroomverwarmer inderdaad in de aanvoer, dus na de warmtepomp, en voor me radiatoren/vvw.

Hierbij een klein totaal overzichtske van de doorstroomverwamer en de WPB samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKXbhpAbeU6eSPdltCSmRnUaquY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48JoBsjZdbWZNCFJ3p5PEI6c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsdrgk4qtbqxk-z574Vdx7L5Ez8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBFGDokJtvPqNMEJYFGteChg.jpg?f=fotoalbum_large

Zo fancy als dat @Toby-Wan en @jj85 het hebben met mechanische oplossing voor de doorstroomverwarmer heb ik (nog) niet. Ik doe het nu puur softwarematig. Hij zit op een eigen groep met een slimme stekker, en zodra Quatt warmte wilt vragen door middel van de CV zet ik gewoon de doorstroomverwarmer aan, die staat op ongeveer 70% vermogen, en hij heeft zelf een thermostaat dus bij genoeg warmte zal die ook uit gaan uit zichzelf. Ik ga dat misschien later nog is omzetten naar mechanisch, maar voor nu voldoet dit. Ik denk eerlijk dat ik hem voor saus gekocht heb, want ik heb nog nooit effectief de CV nodig gehad maar je weet maar nooit!

Hier het homey overzichtske van de flow met de slimme stekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJt8CR2SprW_MadVlGMBIX0gCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lS7WYA4KS40gRyl4fX2NCdp4.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Ondertussen, na mijn compressor failure, draait het weer na het spanningsloos maken van de hp en de cic.

Maar ik vind onderstaande resultaten gewoon echt teleurstellend. Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat het zou moeten zijn. Ik vind 19 graden setpoint ook niet bijzonder hoog.
En ik heb best een aardig geïsoleerd rijtjeshuis van 145m2.

Frustrerend dat mijn enkele v2 op een dag als deze 23% gas staat bij te stoken.

Of is dit gewoon wat ik mag verwachten in mijn/deze situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J8lnyGd4o9RbQwGz5JRU24vw1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y6cLfUqKqUPGq2h0rX7ntokl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door LTS_2000 op 03-02-2026 17:39 ]

Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• jj85
  • Nu online
@Cannonballl Supernice! Weer eentje van het gas af (zonder de Quatt AE oplossing) _/-\o_

• jj85
  • Nu online
LTS_2000 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:33:
Ondertussen, na mijn compressor failure, draait het weer na het spanningsloos maken van de hp en de cic.

Maar ik vind onderstaande resultaten gewoon echt teleurstellend. Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat het zou moeten zijn.
Ik heb best een aardig geïsoleerd rijtjeshuis van 145m2.

[Afbeelding]
Gezien je eerdere compressor failure... mag je toch bijna aannemen dat er ook echts iets mis is met jouw V2 :X

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:19:
[...]

De berichten hierover lijken niet helemaal eenduidig te zijn, maar het zou kunnen dat er nog een minimumtemperatuur is waaronder de Quatts niet willen starten.

Deze heeft ooit op 18 graden gelegen, maar daar ligt deze nu al ver onder. Als ik het me goed herinner heb ik sommigen nog wel eens temperaturen rond de 10 horen noemen.

Dit zijn uiteraard temperaturen die je in normaal bedrijf nooit tegen gaat komen, en het is ook vrij waarschijnlijk dat de Quatt ook onder deze temperatuur gewoon start (maar dan met als limitatie dat deze altijd probeert om de ketel bij te schakelen).

Persoonlijk ga ik tzt (mogelijk ook komende zomer) waarschijnlijk ook voor de variant zonder doorstroomverwarmer, want ik zie ook het nut niet echt. Als de nood aan de man komt laat ik beide airco's een poos maximaal draaien, en dan wordt die minimale temperatuur ook wel gehaald (maar zeer waarschijnlijk is deze helemaal geen probleem meer), en jij zou natuurlijk hetzelfde kunnen doen met de houtkachel.
@onlinaius

Ook hier heb ik het vorige en huidige stookseizoen geen gas nodig gehad. Ook ik zou het dus wel aandurven, mijn gas de deur uit kiepen.

Maar,...
Ik woon hier al 50 jaar, misschien nog 10 bonusjaren :) ???
- Mijn cv ketel is 20 jaar uit en nog prima, volgens mij. Ik vraag dat overigens niet aan een verkoper, want dan weet ik het wel.
- Ik heb geen onderhoudscontract, altijd zelf gedaan, dus geen kosten.
- Ik heb een gashaard in de kamer, laatste 5 jaar vrijwel nooit gestookt, maar wat wil een toekomstige koper???
- Een gascontract zonder gasverbruik kost 285 euro, ik verbruik echter wel 150 m3 gas voor warm water.
- Verwijderen van gas betekent dus aanleg ww voorziening en e-cv of @Toby-Wan oplossing, dus investering van ongeveer 1000 euro.(bij zelf doen)
- De gashaard is onderdeel van de inrichting van de woonkamer (omgebouwde open houthaard), dus een brandende haard is verkooptechnisch beter.
- Voldoet een verwarmingsinstallatie zonder cv ketel wel aan de eisen van Quatt??
- Maar wat ook vooral belangrijk is; ik wil een verwarmingsinstallatie die door de (toekomstige) bewoner, dus ook de volgende, zo bij de installateur/ leverancier overgenomen kan worden, Zonder veranderingen, aanpassingen die buiten Quatt zijn omgegaan.
- Niet dat ik geen commentaar heb op de kwaliteit van service van Quatt op dit moment, ik hoop toch echt op verbetering, gelukkig ben ik zelf wel wat technisch. (maar niet met de huidige software :-( )

Resumerend;
Het gasvrij gaan is heel sterk een persoonlijke inschatting van je eigen situatie, wat je wil, hoe lang je nog daar wilt wonen, hoe lang je verwacht daar nog gelukkig te zijn, en of het voor de volgende bewoner op een bepaalde termijn meer- of minderwaarde heeft.
Als mijn cv ketel echter de moed opgeeft, ga ik waarschijnlijk gasvrij worden!!

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:54

TM4

Maar ik vind onderstaande resultaten gewoon echt teleurstellend. Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat het zou moeten zijn. Ik vind 19 graden setpoint ook niet bijzonder hoog.

[Afbeelding]
Ik zit op 1.2 met ong. zelfde temp verloop. Bij mij is er echt wat mis met de flow, loopt al ruim een maand een ticket echter nog steeds niemand van Quatt langs geweest.

Rond cop 2.3 zie ik nu ook bij een andere jaren 30 woning die redelijk is geïsoleerd (hoekwoning label B/C)

Weet niet of je dat zo met elkaar kunt vergelijken dat laat ik aan de experts over, maar je kunt er in ieder geval moed uit putten dat het nog slechter kan :+

• onlinaius

[Afbeelding]
Ik zou eerst eens proberen uit te sluiten dat het probleem niet zit in de manier waarop de ketel meestookt.

Ik zie in je grafieken een extreem wisselende aanvoerstemperatuur, wat naar mijn idee (zonder fijnere grafieken is dat moeilijk helemaal te zeggen) wel eens zou kunnen komen omdat de ketel te agressief meedoet.

Ik zou eens kijken of het vermogen van de ketel al zo ver mogelijk naar beneden is geschroeft. Als verwarmen op de ketel helemaal uitgezet kan worden zou je ook dit kunnen overwegen, al dan niet voor beperkte tijd. Vervelendste wat kan gebeuren is dat je huis niet helemaal lekker op temperatuur komt, maar dan heb je wel een idee of er een probleem in de Quatt buitenunit zit of in de samenwerking met de ketel.

Edit: zie ook onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2" waar je iets vergelijkbaars ziet in de statistieken (met mogelijk een heel andere oorzaak, dat sluit ik niet uit, maar het is het testen waard).

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 03-02-2026 17:57 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39

[Afbeelding]
Heb je alle radiatoren in de woonkamer wel open staan? De temperatuur van het water schommelt nogal hard en is ook erg hoog. Mijn huis is ook met radiatoren, maar mijn isolatie is slechter. Toch blijft het huis warm met het water op 38-39 graden.

• onlinaius
ikthuis2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Heb je alle radiatoren in de woonkamer wel open staan? De temperatuur van het water schommelt nogal hard en is ook erg hoog. Mijn huis is ook met radiatoren, maar de isolatie is slechter. Toch blijft het huis warm met het water op 38-39 graden.
Dat is ook een optie inderdaad, maar dan zou je dit probleem mogelijk ook moeten zien met de Quatt 1.5. Ook een verkeerd ingesteld warmteverlies zou mee kunnen spelen.

Maar persoonlijk zou ik beginnen met de ketel uit te sluiten. Als het verwarmingsbedrijf in de ketel niet uitgezet kan worden kun je het ook testen door de ketel gewoon helemaal uit te zetten.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
De Chill Demo werd goed bezocht. Ca 60 man/vrouw publiek aanwezig met ca 8 Quatt medewerkers plus een CEO.

Mijn indrukken van de Chill:
- groter dan ik had verwacht
- maakt veel geluid, ik stond er naast en kon de CEO niet horen bij zijn intro praatje
- Quatt medewerkers zijn nog erg onwennig met dit nieuwe product
- slangen en koppelingen zijn niet elegant
- product is nog in ontwikkeling

Hier mijn aantekeningen bij de antwoorden op de vragen die ik heb kunnen stellen:

Quatt chill

Chill compressor heeft 1 stand
Watertemp in cv leidingen: max 55, boven condensatiegrens 18 graden, rond de 20 graden
Max lengte flex pipes: 2,5m

Demo:
- op de vraag of de kwikkonnekt kan worden geprobeerd op lekvrij zijn kijken de demo jongens ongemakkelijk naar “De Productowner”
- er kwam koele lucht uit maar in de demo opstelling blies de Quatt buitenunit warme lucht dezelfde kant op 8)7
- zonder die knullige kraantjes zijn de kwik connectors niet lekvrij en als de connector dan half wordt losgetrokken spuit het cv-water uit de leidingen
- Chill zoemt als een zwembadpomp
- Formaat van zo een ouderwetse centrifuge
- Geen andere formfactor gepland, eerst kijken hoe deze wordt ontvangen
- Ontvochtigen en koelen niet los van elkaar mogelijk
- Optelsom bij verbruik van Chill als verwarmer met efficienter draaiende buitenunit is positief extra stroomverbruik
- als er te weinig ruimte is bij de cv-leidingen (12 cm) is aansluiting aan de ongebruikte andere zijde van een radiator ook een optie maar dat is nog niet definitief omdat het dan mogelijk wordt dat de circulatie wordt onderbroken als iemand de radiator dichtdraait :+
- Alle functies uit de folder 100% beschikbaar bij lancering? Ja, alles wat nu bekend is. Timer nog niet, schema nog niet, json nog niet, ontwikkelaar zet dat op zijn todo lijst ivm extra devices (5-7 Chills vs 2HPs), Chill aan op pv overschot nog niet mogelijk
- Hoeveel Chills op 1 buitenunit? Max 2 draaiende Chills tegelijk (op quatt mono en duo)
- Chill flow 300l/h met eigen pompje, 3x300 actieve Chills vraagt 900l/h flow op de ODU en dat kan nog niet

En de foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRT91hxANjVQs8KjeA-fvyg7c8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWTN5DqyIe1UPsX906xNmf6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnbXhk71GRltTnbKVM3FSfH0PJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylmETR4AAd8LQdTDQZT7bzcr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHaVBkYcCDH5TG_aHc5LVT9iVuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAezVe4GtEHSECd0yMOsIi6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGsTxCcOJ3dCVejHmDOttWhBnWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Cl4IS4KC4tst8HlButET7De.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 18:43 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
harv schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:51:
- Verwijderen van gas betekent dus aanleg ww voorziening en e-cv of @Toby-Wan oplossing, dus investering van ongeveer 1000 euro.(bij zelf doen)
Dat is ook nog 1 van de punten waar ik over twijfel: WPB zelf doen betekend namelijk ook dat je de subsidie misloopt.

Zelf doen zonder subsidie is een optie, en dan wordt een normale boiler gelijk een stuk interessanter. Geen subsidie, maar vrij goedkoop, geen aanvoer en afvoerkanalen en wij gebruiken toch heel weinig warm water. Daarnaast maakt het extra stroomverbruik 6 van de 12 maanden toch niet uit als energieteruglevering inderdaad nagenoeg waardeloos wordt.

Keuzes keuzes...

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:15:
De Chill Demo werd goed bezocht. Ca 60 man/vrouw publiek aanwezig met ca 8 Quatt medewerkers plus een CEO.

- maakt veel geluid, ik stond er naast en kon de CEO niet horen bij zijn intro praatje

Hier mijn aantekeningen bij de antwoorden op de vragen die ik heb kunnen stellen:

Quatt chill

Watertemp in cv leidingen: max 55, boven condensatiegrens 18 graden, rond de 20 graden

Demo:
- op de vraag of de kwikkonnekt kan worden geprobeerd op lekvrij zijn kijken de demo jongens ongemakkelijk naar “De Productowner”
- er kwam koele lucht uit maar in de demo opstelling blies de Quatt buitenunit warme lucht dezelfde kant op 8)7
- zonder die knullige kraantjes zijn de kwik connectors niet lekvrij en als de connector dan half wordt losgetrokken spuit het cv-water uit de leidingen
- Optelsom bij verbruik van Chill als verwarmer met efficienter draaiende buitenunit is positief extra stroomverbruik
- Alle functies uit de folder 100% beschikbaar bij lancering? Ja, alles wat nu bekend is. Timer nog niet, schema nog niet, json nog niet, ontwikkelaar zet dat op zijn todo lijst ivm extra devices (5-7 Chills vs 2HPs), Chill aan op pv overschot nog niet mogelijk
- Hoeveel Chills op 1 buitenunit? Max 2 draaiende Chills tegelijk (op quatt mono en duo)
- Chill flow 300l/h met eigen pompje, 3x300 actieve Chills vraagt 900l/h flow op de ODU en dat kan nog niet

En een paar foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt!
Wat vond je van het geluid? Kan je slapen of werken in een kamer waar de chill staat?

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:15:

Quatt chill

Demo:
- als er te weinig ruimte is bij de cv-leidingen (12 cm) is aansluiting aan de ongebruikte andere zijde van een radiator ook een optie maar dat is nog niet definitief omdat het dan mogelijk wordt dat de circulatie wordt onderbroken als iemand de radiator dichtdraait :+

En een paar foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel! Ik was al niet helemaal overtuigd en denk dat ik de pre order weer in ga trekken. Hij is mij veel te groot en als ik dan denk aan het legen van bakjes water en het geluid waar ik qua Quatt net van af ben, pas ik denk ik maar.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TeslaNerd
  • Nu online
ikthuis2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Bedankt!
Wat vond je van het geluid? Kan je slapen of werken in een kamer waar de chill staat?
Dat zal wel iets persoonlijks zijn. Ik zou daar niet bij kunnen slapen en dan de kamer koelen voor het slapen gaan en dan het raam openzetten voor frisse lucht.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Nu online
Ondertussen bij het OpenAmber topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNxnoNSmlCLw4pjdODYwonj71Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cfpEerPcJe7KZoO3Fi86TDQu.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/Jordi1...docs/eeprom-parameters.md

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 19:35 ]

Pagina: 1 ... 338 339 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.