• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22
raven22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:56:
[...]

Heb je nog ergens een beveiliging voor oververhitting? Of doe je alleen de stekker er in in geval van nood.
Als er geen flow is dan is de doorstroomverwarmer heel snel heel warm denk ik...
Ik was van plan er een slimme stekker voor te zetten en die in HA te koppelen aan de flowmeter van quatt.
Ding heeft een ingebouwde thermostaat, die kun je ook nog instellen.
Daarnaast heb ik, zoals overgenomen van @Toby-Wan, er een extra beveiliging - aanlegthermostaat- bovenop gezet die bij te hoge temperatuur de spanning er ook af haalt.
Dan werkt het ook buiten HA om.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Het Amitime Space Cooler patent is omschreven als: Heat-pump air conditioner having dehumidification function

[Afbeelding]
Zie de documenten in de link die ik vorige week postte.
Daar staat een waslijst met claims, waarvan er dan enkele deels toegekend zijn. Eigenlijk geen van allen op de technische aspecten. Althans naar mijn interpretatie berust het Quatt patent van de Chill op het innovatieve aspect van een semi verplaatsbare condenserende koeler op het bestaande leidingwerk.

Dat is ook nog eigenlijk het enige waarin het kan verschillen van de space cooler en de Innova Waterloop.
Dat zijn vervangers / aan de wand opgehangen 'gelijke' apparaten en daardoor niet verplaatsbaar.
En waarbij de Innova dus ook nog eens meteen een oplossing heeft voor het condenswater.

En dat maakt het best wel ironisch, als hier meerdere mensen juist vragen om een vervanger van een radiator, terwijl het patent van de chill berust op exact het tegenovergestelde daarvan :+ Het is een variatie op een al bestaand product.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-02-2026 13:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:30
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Een lekenvraag. Waar plaats je zo'n doorstroomverwarmer. In de retour naar de Quatt WP of in de leiding die vanaf je WP naar je radiatoren etc gaat?
Doorstroomverwarmer zit in de AANvoer naar de radiatoren, dus het koudste retour water gaat eerst door de WP heen. In principe vervang je de CV ketel incl bypass door dit apparaat. Zie ook link in mijn signature.

Ik draai sinds oktober 2024 met doorstroomverwarmer, dit is dus m'n 2e stookseizoen.
Zie onderstaande overzichten uit app, het aantal kWh 'CV ketel' (oranje) is 1-op-1 het elektra verbruik van de doorstroomverwarmer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vcxb8BpJsjQ98ZJUdDu7DCpi2bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWWUZJTquKCyVboEMgfhyNpE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU1arDD9O03T_HLq2lpZHg63ZAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lvG7kkizUVC435XArazcfWo.jpg?f=fotoalbum_large

@raven22 : ook bij @Cannonballl zit ie correct aa de aanvoer naar radiatoren (de wartel van Quatt aanvoer is nog net te zien links van de wartel met ribbelbuis (=retour))

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:00:
Voor het eerst in 2,5 jaar ook een probleempje. Vanochtend mailtje van Quatt dat er geen stroom zou zijn. Dat was er wel. Heb een v1 duo, alleen HP1 lijkt te draaien. CV springt bij maar de app zegt dat dat niet zo is. API heeft het volgens mij wel goed. Iemand idee wat het kan zijn, ik vermoed geen stroom van bij HP2?
Nog even de feeddata
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
{
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbDhwFlowRate": 0,
    "otFbDhwTemperature": 0,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 38.597656,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 38.40625,
    "otFbWaterPressure": 1.898438,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 26.845676
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 2,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 322.264055,
    "powerInput": 550.133178,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 0.39,
    "temperatureWaterIn": 26.54,
    "temperatureWaterOut": 27
  },
  "hp2": {
    "getMainWorkingMode": null,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 2,
    "power": 0,
    "powerInput": 0,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": null,
    "temperatureWaterIn": null,
    "temperatureWaterOut": null
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.19368,
    "flowRateFiltered": 795.000008,
    "gasPriceUsed": 1.125,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 2
  },
  "qcAllE": null,
  "qcChill": null,
  "system": {
    "electricityTariffType": 0,
    "gasTariffType": 0,
    "hostName": "xxxx"
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": true,
    "otFtControlSetpoint": 68,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": false,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 19.847656
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1770120247835,
    "tsHuman": "2026-02-03T12:04:07Z"
  }
}
Geen stroom naar HP2 of losse modbuskabel naar HP2, om maar eens 2 oorzaken te noemen. Kan natuurlijk meer aan de hand zijn.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:23:
[...]

Doorstroomverwarmer zit in de AANvoer naar de radiatoren, dus het koudste retour water gaat eerst door de WP heen. In principe vervang je de CV ketel incl bypass door dit apparaat. Zie ook link in mijn signature.

Ik draai sinds oktober 2024 met doorstroomverwarmer, dit is dus m'n 2e stookseizoen.
Zie onderstaande overzichten uit app, het aantal kWh 'CV ketel' (oranje) is 1-op-1 het elektra verbruik van de doorstroomverwarmer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@raven22 : ook bij @Cannonballl zit ie correct aa de aanvoer naar radiatoren (de wartel van Quatt aanvoer is nog net te zien links van de wartel met ribbelbuis (=retour))
Ok, dus even samenvattend:
quatt -> doorstroomverwarmer -> radiatoren/vvw -> vuilfilter -> expansievat -> quatt

Nu zit er bij mij een bypass tussen de aan en afvoer naar de cv (vlak onder de cv ketel) en ook nog een bypass met regelaar in de aan en afvoer van het systeem.
Zijn beide nog nodig als ik de cv vervang door een doorstromer zonder pomp? Ik n eem aan minimaal om flow te hebben indien alle radiatoren/vvw dichtstaan.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:51
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Geen stroom naar HP2 of losse modbuskabel naar HP2, om maar eens 2 oorzaken te noemen. Kan natuurlijk meer aan de hand zijn.
Ok nog voor een tweede keer alles wat langer spanningsloos gemaakt maar komt gewoon weer terug met "null" waardes bij HP2. Ben benieuwd naar Quatt support.

• Toby-Wan
raven22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Ok, dus even samenvattend:
quatt -> doorstroomverwarmer -> flow sensor V1 / temp sensor V1.5/V2 -> radiatoren/vvw -> vuilfilter -> expansievat -> quatt
exact, met aanvulling (dik gedrukt)
Nu zit er bij mij een bypass tussen de aan en afvoer naar de cv (vlak onder de cv ketel) en ook nog een bypass met regelaar in de aan en afvoer van het systeem.
Zijn beide nog nodig als ik de cv vervang door een doorstromer zonder pomp? Ik n eem aan minimaal om flow te hebben indien alle radiatoren/vvw dichtstaan.
Er zijn 2 soorten bypasses, zie onderstaand.
Het bovenste type met terugslagklep (welke direct onder je CV hangt) kan bij oud ijzer in geval van doorstroomverwarmer zonder pomp. wanneer je een e-CV met pomp hebt, is een soortgelijke bypass dus wel nodig.

Het onderste type in een bypass tussen aanvoer & retour met drukverschilregelaar, welke nodig is wanneer de mogelijkheid bestaat dat je vvw en/of radiatoren dichtlopen (door thermostaat kranen en/of naregeling). Dit hangt dus af van je afgifte en heeft eigenlijk niks te maken met CV ketel / doorstroomverwarmer. Als het erin zit, zou ik het laten zitten.

(@Morfang bedankt voor foto's die je eerder gepost had)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKsIS8Hq2gh8FEhsbdLf-cdNkFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9jzlU0P4SC4oxN8yDD21nyq1.png?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Ok nog voor een tweede keer alles wat langer spanningsloos gemaakt maar komt gewoon weer terug met "null" waardes bij HP2. Ben benieuwd naar Quatt support.
Als je een beetje handig bent, dan zou je de kabels even kunnen nalopen / nadraaien. (uiteraard spanningsloos maken eerst). Scheelt je mogelijk 2 weken wachten ;)

• ivs001
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Als je een beetje handig bent, dan zou je de kabels even kunnen nalopen / nadraaien. (uiteraard spanningsloos maken eerst). Scheelt je mogelijk 2 weken wachten ;)
Ok ben wel een beetje handig, staan op een plat dak dus kan er goed bij.
Wat moet je daarvoor doen de bovenkant er even af halen en dan de draden van 1 naar 2 volgen?

• raven22
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:09:
[...]

exact, met aanvulling (dik gedrukt)

[...]

Er zijn 2 soorten bypasses, zie onderstaand.
Het bovenste type met terugslagklep (welke direct onder je CV hangt) kan bij oud ijzer in geval van doorstroomverwarmer zonder pomp. wanneer je een e-CV met pomp hebt, is een soortgelijke bypass dus wel nodig.

Het onderste type in een bypass tussen aanvoer & retour met drukverschilregelaar, welke nodig is wanneer de mogelijkheid bestaat dat je vvw en/of radiatoren dichtlopen (door thermostaat kranen en/of naregeling). Dit hangt dus af van je afgifte en heeft eigenlijk niks te maken met CV ketel / doorstroomverwarmer. Als het erin zit, zou ik het laten zitten.

(@Morfang bedankt voor foto's die je eerder gepost had)
[Afbeelding]
Dank voor de aanvulling, de flow meter zal er inderdaad weer bij moeten. De andere bypasses heb ik precies zo. Wat ik al dacht klopt dus en ik zal de 'onderste' laten zitten.

• jj85
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Ok ben wel een beetje handig, staan op een plat dak dus kan er goed bij.
Wat moet je daarvoor doen de bovenkant er even af halen en dan de draden van 1 naar 2 volgen?
Hoe is het aangesloten qua elektra? Vanaf werkschakelaar naar HP1 en dan doorgelust naar HP2, of vanuit werkschakelaar met twee afzondelijke kabels naar HP1 en HP2?
In dat laatste geval zou ik de werkschakelaar ook eens losmaken.

Verder onder de kap van beide HP's kijken of de 'modbuskabel'/datakabel tussen HP1 en HP2 goed zit.
En bij HP2 kijken of de stroomkabel goed aangesloten is.

Voor hetzelfde geld is de printplaat van HP2 doorgebrand, maar mocht het een slehct contact zijn, dan is het wellicht snel gefixed. ;)

• janZw
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-03 18:59
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:23:
[...]

Uiteindelijk wil ik ook van het gas af. Deze winter is mijn eerste met mijn Quatt Duo en ik doe nu ervaring op om te zien of mijn woning goed verwarmd kan worden met alleen de WP's. In mijn situatie (groot vrijstaand huis uit begin jaren 70 in het buitengebied, in de loop der jaren wel goed geïsoleerd) is de tweede WP nodig, maar de CV-ketel niet. De ketel ging alleen in het begin aan toen ik het systeem inregelde en nog sprongen in de ingestelde kamertemperatuur had. Bovendien kan ik altijd bijverwarmen met de houtkachel,

Ik lees hier dus met interesse bijdragen over ervaringen met verwijderen van de CV-ketel. Vervangen door een doorstroomverwarmer lijkt een optie. Maar waar gebruik je die dan eigenlijk voor? In de grafieken van Toby-Wan maak ik op dat bij hem de doorstroomverwarmer maar marginaal bijdraagt aan de warmteproductie en ik verwacht bij mij hetzelfde. Is hij dan wel nodig? De enkele keer dat hij ietsjes bijverwarmt (lijkt mij hooguit een paar uur) zou je wellicht ook de lagere temperatuur kunnen accepteren en een trui aantrekken of even een ventiatorverwarmer o.i.d in de kamer zetten. Maar natuurlijk heb je met deze oplossing nergens omkijken naar.
Als backup voor de WP heb je er niet veel aan wanneer er stroomuitval is.

Zijn er andere voordelen die ik niet direct zag.

Vrijstaande woning 1974 180m2 - geïsoleerd - Remeha Calenta CV (uitgeschakeld)+WW - Honeywell EvoHome- Quatt Duo - radiatoren+vent. - Altech Eclips houtkachel - 20 zonnepanelen

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Uiteindelijk wil ik ook van het gas af. Deze winter is mijn eerste met mijn Quatt Duo en ik doe nu ervaring op om te zien of mijn woning goed verwarmd kan worden met alleen de WP's. In mijn situatie (groot vrijstaand huis uit begin jaren 70 in het buitengebied, in de loop der jaren wel goed geïsoleerd) is de tweede WP nodig, maar de CV-ketel niet. De ketel ging alleen in het begin aan toen ik het systeem inregelde en nog sprongen in de ingestelde kamertemperatuur had. Bovendien kan ik altijd bijverwarmen met de houtkachel,

Ik lees hier dus met interesse bijdragen over ervaringen met verwijderen van de CV-ketel. Vervangen door een doorstroomverwarmer lijkt een optie. Maar waar gebruik je die dan eigenlijk voor? In de grafieken van Toby-Wan maak ik op dat bij hem de doorstroomverwarmer maar marginaal bijdraagt aan de warmteproductie en ik verwacht bij mij hetzelfde. Is hij dan wel nodig? De enkele keer dat hij ietsjes bijverwarmt (lijkt mij hooguit een paar uur) zou je wellicht ook de lagere temperatuur kunnen accepteren en een trui aantrekken of even een ventiatorverwarmer o.i.d in de kamer zetten. Maar natuurlijk heb je met deze oplossing nergens omkijken naar.

De berichten hierover lijken niet helemaal eenduidig te zijn, maar het zou kunnen dat er nog een minimumtemperatuur is waaronder de Quatts niet willen starten.

Deze heeft ooit op 18 graden gelegen, maar daar ligt deze nu al ver onder. Als ik het me goed herinner heb ik sommigen nog wel eens temperaturen rond de 10 horen noemen.

Dit zijn uiteraard temperaturen die je in normaal bedrijf nooit tegen gaat komen, en het is ook vrij waarschijnlijk dat de Quatt ook onder deze temperatuur gewoon start (maar dan met als limitatie dat deze altijd probeert om de ketel bij te schakelen).

Persoonlijk ga ik tzt (mogelijk ook komende zomer) waarschijnlijk ook voor de variant zonder doorstroomverwarmer, want ik zie ook het nut niet echt. Als de nood aan de man komt laat ik beide airco's een poos maximaal draaien, en dan wordt die minimale temperatuur ook wel gehaald (maar zeer waarschijnlijk is deze helemaal geen probleem meer), en jij zou natuurlijk hetzelfde kunnen doen met de houtkachel.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Toby-Wan
janZw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:09:
[...]

op zich helemaal waar wat je zegt, ervaring opdoen is een eerste vereiste d:)b
'consessies op comfort' zijn uiteraard een persoonlijke smaak (of die van gezinsleden).

Met nu bijna 3 jaar met Quatt en warmteverlies data, is geschatte warmteverlies bij -10graden 6 kW. De 3kw doorstroomverwarmer compenseert het verminderde vermogen van de Quatt buitenunit bij die temperaturen.

Ik heb geen haard, airco of andere alternatieven, de doorstroomverwarmer is mijn "backup" voor een (zeer) koude dag.

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Afgelopen nacht (met -6 graden, gevoelstemperatuur van -14 met volle wind op huiskamer) is temperatuur in kamer eigenlijk teveel gedaald, niet wereldschokkend - maar toch van 21,1 naar 20,6.
Nu is het de hele dag tussen de -2 en -4 graden geweest. Temperatuur in kamer is langzaam naar de 20,9 gekropen. Hele tijd beetje gas bijgestookt en watertemperatuur op 48-49 graden.

Maar eigenlijk wil ik gewoon dat hij (desnoods vol gas) weer naar de 21,2 toegaat.
(ziekte van Raynaud vraagt hier gewoon om)

Nu dacht ik dat te bereiken door setpoint te verhogen naar 22,5 graad - maar hij loopt er niets harder op; nog steeds rond 20.9 graad - water temperatuur op 48-49graad

Ben ik te voorzichtig en moet ik nog verder omhoog zetten?

(Quatt 1 - met radiator - jaren zestig huis, matig geïsoleerd - Tado met 1 zone - minimaal 3 radiatoren vol open - flow altijd rond 800)

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03 05:36
Ik heb de doorstroomverwarmer inderdaad in de aanvoer, dus na de warmtepomp, en voor me radiatoren/vvw.

Hierbij een klein totaal overzichtske van de doorstroomverwamer en de WPB samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKXbhpAbeU6eSPdltCSmRnUaquY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48JoBsjZdbWZNCFJ3p5PEI6c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsdrgk4qtbqxk-z574Vdx7L5Ez8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBFGDokJtvPqNMEJYFGteChg.jpg?f=fotoalbum_large

Zo fancy als dat @Toby-Wan en @jj85 het hebben met mechanische oplossing voor de doorstroomverwarmer heb ik (nog) niet. Ik doe het nu puur softwarematig. Hij zit op een eigen groep met een slimme stekker, en zodra Quatt warmte wilt vragen door middel van de CV zet ik gewoon de doorstroomverwarmer aan, die staat op ongeveer 70% vermogen, en hij heeft zelf een thermostaat dus bij genoeg warmte zal die ook uit gaan uit zichzelf. Ik ga dat misschien later nog is omzetten naar mechanisch, maar voor nu voldoet dit. Ik denk eerlijk dat ik hem voor saus gekocht heb, want ik heb nog nooit effectief de CV nodig gehad maar je weet maar nooit!

Hier het homey overzichtske van de flow met de slimme stekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oJt8CR2SprW_MadVlGMBIX0gCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lS7WYA4KS40gRyl4fX2NCdp4.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
  • Laatst online: 14-03 08:26
Ondertussen, na mijn compressor failure, draait het weer na het spanningsloos maken van de hp en de cic.

Maar ik vind onderstaande resultaten gewoon echt teleurstellend. Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat het zou moeten zijn. Ik vind 19 graden setpoint ook niet bijzonder hoog.
En ik heb best een aardig geïsoleerd rijtjeshuis van 145m2.

Frustrerend dat mijn enkele v2 op een dag als deze 23% gas staat bij te stoken.

Of is dit gewoon wat ik mag verwachten in mijn/deze situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J8lnyGd4o9RbQwGz5JRU24vw1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y6cLfUqKqUPGq2h0rX7ntokl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door LTS_2000 op 03-02-2026 17:39 ]

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• jj85
@Cannonballl Supernice! Weer eentje van het gas af (zonder de Quatt AE oplossing) _/-\o_

• jj85
LTS_2000 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:33:
Ondertussen, na mijn compressor failure, draait het weer na het spanningsloos maken van de hp en de cic.

Maar ik vind onderstaande resultaten gewoon echt teleurstellend. Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat het zou moeten zijn.
Ik heb best een aardig geïsoleerd rijtjeshuis van 145m2.

[Afbeelding]
Gezien je eerdere compressor failure... mag je toch bijna aannemen dat er ook echts iets mis is met jouw V2 :X

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:42
onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:19:
[...]

De berichten hierover lijken niet helemaal eenduidig te zijn, maar het zou kunnen dat er nog een minimumtemperatuur is waaronder de Quatts niet willen starten.

Deze heeft ooit op 18 graden gelegen, maar daar ligt deze nu al ver onder. Als ik het me goed herinner heb ik sommigen nog wel eens temperaturen rond de 10 horen noemen.

Dit zijn uiteraard temperaturen die je in normaal bedrijf nooit tegen gaat komen, en het is ook vrij waarschijnlijk dat de Quatt ook onder deze temperatuur gewoon start (maar dan met als limitatie dat deze altijd probeert om de ketel bij te schakelen).

Persoonlijk ga ik tzt (mogelijk ook komende zomer) waarschijnlijk ook voor de variant zonder doorstroomverwarmer, want ik zie ook het nut niet echt. Als de nood aan de man komt laat ik beide airco's een poos maximaal draaien, en dan wordt die minimale temperatuur ook wel gehaald (maar zeer waarschijnlijk is deze helemaal geen probleem meer), en jij zou natuurlijk hetzelfde kunnen doen met de houtkachel.
@onlinaius

Ook hier heb ik het vorige en huidige stookseizoen geen gas nodig gehad. Ook ik zou het dus wel aandurven, mijn gas de deur uit kiepen.

Maar,...
Ik woon hier al 50 jaar, misschien nog 10 bonusjaren :) ???
- Mijn cv ketel is 20 jaar uit en nog prima, volgens mij. Ik vraag dat overigens niet aan een verkoper, want dan weet ik het wel.
- Ik heb geen onderhoudscontract, altijd zelf gedaan, dus geen kosten.
- Ik heb een gashaard in de kamer, laatste 5 jaar vrijwel nooit gestookt, maar wat wil een toekomstige koper???
- Een gascontract zonder gasverbruik kost 285 euro, ik verbruik echter wel 150 m3 gas voor warm water.
- Verwijderen van gas betekent dus aanleg ww voorziening en e-cv of @Toby-Wan oplossing, dus investering van ongeveer 1000 euro.(bij zelf doen)
- De gashaard is onderdeel van de inrichting van de woonkamer (omgebouwde open houthaard), dus een brandende haard is verkooptechnisch beter.
- Voldoet een verwarmingsinstallatie zonder cv ketel wel aan de eisen van Quatt??
- Maar wat ook vooral belangrijk is; ik wil een verwarmingsinstallatie die door de (toekomstige) bewoner, dus ook de volgende, zo bij de installateur/ leverancier overgenomen kan worden, Zonder veranderingen, aanpassingen die buiten Quatt zijn omgegaan.
- Niet dat ik geen commentaar heb op de kwaliteit van service van Quatt op dit moment, ik hoop toch echt op verbetering, gelukkig ben ik zelf wel wat technisch. (maar niet met de huidige software :-( )

Resumerend;
Het gasvrij gaan is heel sterk een persoonlijke inschatting van je eigen situatie, wat je wil, hoe lang je nog daar wilt wonen, hoe lang je verwacht daar nog gelukkig te zijn, en of het voor de volgende bewoner op een bepaalde termijn meer- of minderwaarde heeft.
Als mijn cv ketel echter de moed opgeeft, ga ik waarschijnlijk gasvrij worden!!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 20:39

TM4

Maar ik vind onderstaande resultaten gewoon echt teleurstellend. Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat het zou moeten zijn. Ik vind 19 graden setpoint ook niet bijzonder hoog.

[Afbeelding]
Ik zit op 1.2 met ong. zelfde temp verloop. Bij mij is er echt wat mis met de flow, loopt al ruim een maand een ticket echter nog steeds niemand van Quatt langs geweest.

Rond cop 2.3 zie ik nu ook bij een andere jaren 30 woning die redelijk is geïsoleerd (hoekwoning label B/C)

Weet niet of je dat zo met elkaar kunt vergelijken dat laat ik aan de experts over, maar je kunt er in ieder geval moed uit putten dat het nog slechter kan :+

• onlinaius

[Afbeelding]
Ik zou eerst eens proberen uit te sluiten dat het probleem niet zit in de manier waarop de ketel meestookt.

Ik zie in je grafieken een extreem wisselende aanvoerstemperatuur, wat naar mijn idee (zonder fijnere grafieken is dat moeilijk helemaal te zeggen) wel eens zou kunnen komen omdat de ketel te agressief meedoet.

Ik zou eens kijken of het vermogen van de ketel al zo ver mogelijk naar beneden is geschroeft. Als verwarmen op de ketel helemaal uitgezet kan worden zou je ook dit kunnen overwegen, al dan niet voor beperkte tijd. Vervelendste wat kan gebeuren is dat je huis niet helemaal lekker op temperatuur komt, maar dan heb je wel een idee of er een probleem in de Quatt buitenunit zit of in de samenwerking met de ketel.

Edit: zie ook onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2" waar je iets vergelijkbaars ziet in de statistieken (met mogelijk een heel andere oorzaak, dat sluit ik niet uit, maar het is het testen waard).

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 03-02-2026 17:57 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-03 11:27

[Afbeelding]
Heb je alle radiatoren in de woonkamer wel open staan? De temperatuur van het water schommelt nogal hard en is ook erg hoog. Mijn huis is ook met radiatoren, maar mijn isolatie is slechter. Toch blijft het huis warm met het water op 38-39 graden.

• onlinaius
ikthuis2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Heb je alle radiatoren in de woonkamer wel open staan? De temperatuur van het water schommelt nogal hard en is ook erg hoog. Mijn huis is ook met radiatoren, maar de isolatie is slechter. Toch blijft het huis warm met het water op 38-39 graden.
Dat is ook een optie inderdaad, maar dan zou je dit probleem mogelijk ook moeten zien met de Quatt 1.5. Ook een verkeerd ingesteld warmteverlies zou mee kunnen spelen.

Maar persoonlijk zou ik beginnen met de ketel uit te sluiten. Als het verwarmingsbedrijf in de ketel niet uitgezet kan worden kun je het ook testen door de ketel gewoon helemaal uit te zetten.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:54
De Chill Demo werd goed bezocht. Ca 60 man/vrouw publiek aanwezig met ca 8 Quatt medewerkers plus een CEO.

Mijn indrukken van de Chill:
- groter dan ik had verwacht
- maakt veel geluid, ik stond er naast en kon de CEO niet horen bij zijn intro praatje
- Quatt medewerkers zijn nog erg onwennig met dit nieuwe product
- slangen en koppelingen zijn niet elegant
- product is nog in ontwikkeling

Hier mijn aantekeningen bij de antwoorden op de vragen die ik heb kunnen stellen:

Quatt chill

Chill compressor heeft 1 stand
Watertemp in cv leidingen: max 55, boven condensatiegrens 18 graden, rond de 20 graden
Max lengte flex pipes: 2,5m

Demo:
- op de vraag of de kwikkonnekt kan worden geprobeerd op lekvrij zijn kijken de demo jongens ongemakkelijk naar “De Productowner”
- er kwam koele lucht uit maar in de demo opstelling blies de Quatt buitenunit warme lucht dezelfde kant op 8)7
- zonder die knullige kraantjes zijn de kwik connectors niet lekvrij en als de connector dan half wordt losgetrokken spuit het cv-water uit de leidingen
- Chill zoemt als een zwembadpomp
- Formaat van zo een ouderwetse centrifuge
- Geen andere formfactor gepland, eerst kijken hoe deze wordt ontvangen
- Ontvochtigen en koelen niet los van elkaar mogelijk
- Optelsom bij verbruik van Chill als verwarmer met efficienter draaiende buitenunit is positief extra stroomverbruik
- als er te weinig ruimte is bij de cv-leidingen (12 cm) is aansluiting aan de ongebruikte andere zijde van een radiator ook een optie maar dat is nog niet definitief omdat het dan mogelijk wordt dat de circulatie wordt onderbroken als iemand de radiator dichtdraait :+
- Alle functies uit de folder 100% beschikbaar bij lancering? Ja, alles wat nu bekend is. Timer nog niet, schema nog niet, json nog niet, ontwikkelaar zet dat op zijn todo lijst ivm extra devices (5-7 Chills vs 2HPs), Chill aan op pv overschot nog niet mogelijk
- Hoeveel Chills op 1 buitenunit? Max 2 draaiende Chills tegelijk (op quatt mono en duo)
- Chill flow 300l/h met eigen pompje, 3x300 actieve Chills vraagt 900l/h flow op de ODU en dat kan nog niet

En de foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRT91hxANjVQs8KjeA-fvyg7c8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWTN5DqyIe1UPsX906xNmf6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHaVBkYcCDH5TG_aHc5LVT9iVuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAezVe4GtEHSECd0yMOsIi6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGsTxCcOJ3dCVejHmDOttWhBnWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Cl4IS4KC4tst8HlButET7De.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 23:41 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
harv schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:51:
- Verwijderen van gas betekent dus aanleg ww voorziening en e-cv of @Toby-Wan oplossing, dus investering van ongeveer 1000 euro.(bij zelf doen)
Dat is ook nog 1 van de punten waar ik over twijfel: WPB zelf doen betekend namelijk ook dat je de subsidie misloopt.

Zelf doen zonder subsidie is een optie, en dan wordt een normale boiler gelijk een stuk interessanter. Geen subsidie, maar vrij goedkoop, geen aanvoer en afvoerkanalen en wij gebruiken toch heel weinig warm water. Daarnaast maakt het extra stroomverbruik 6 van de 12 maanden toch niet uit als energieteruglevering inderdaad nagenoeg waardeloos wordt.

Keuzes keuzes...

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-03 11:27
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:15:
De Chill Demo werd goed bezocht. Ca 60 man/vrouw publiek aanwezig met ca 8 Quatt medewerkers plus een CEO.

- maakt veel geluid, ik stond er naast en kon de CEO niet horen bij zijn intro praatje

Hier mijn aantekeningen bij de antwoorden op de vragen die ik heb kunnen stellen:

Quatt chill

Watertemp in cv leidingen: max 55, boven condensatiegrens 18 graden, rond de 20 graden

Demo:
- op de vraag of de kwikkonnekt kan worden geprobeerd op lekvrij zijn kijken de demo jongens ongemakkelijk naar “De Productowner”
- er kwam koele lucht uit maar in de demo opstelling blies de Quatt buitenunit warme lucht dezelfde kant op 8)7
- zonder die knullige kraantjes zijn de kwik connectors niet lekvrij en als de connector dan half wordt losgetrokken spuit het cv-water uit de leidingen
- Optelsom bij verbruik van Chill als verwarmer met efficienter draaiende buitenunit is positief extra stroomverbruik
- Alle functies uit de folder 100% beschikbaar bij lancering? Ja, alles wat nu bekend is. Timer nog niet, schema nog niet, json nog niet, ontwikkelaar zet dat op zijn todo lijst ivm extra devices (5-7 Chills vs 2HPs), Chill aan op pv overschot nog niet mogelijk
- Hoeveel Chills op 1 buitenunit? Max 2 draaiende Chills tegelijk (op quatt mono en duo)
- Chill flow 300l/h met eigen pompje, 3x300 actieve Chills vraagt 900l/h flow op de ODU en dat kan nog niet

En een paar foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt!
Wat vond je van het geluid? Kan je slapen of werken in een kamer waar de chill staat?

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online

Quatt chill

Demo:
- als er te weinig ruimte is bij de cv-leidingen (12 cm) is aansluiting aan de ongebruikte andere zijde van een radiator ook een optie maar dat is nog niet definitief omdat het dan mogelijk wordt dat de circulatie wordt onderbroken als iemand de radiator dichtdraait :+

En een paar foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel! Ik was al niet helemaal overtuigd en denk dat ik de pre order weer in ga trekken. Hij is mij veel te groot en als ik dan denk aan het legen van bakjes water en het geluid waar ik qua Quatt net van af ben, pas ik denk ik maar.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TeslaNerd
ikthuis2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Bedankt!
Wat vond je van het geluid? Kan je slapen of werken in een kamer waar de chill staat?
Dat zal wel iets persoonlijks zijn. Ik zou daar niet bij kunnen slapen en dan de kamer koelen voor het slapen gaan en dan het raam openzetten voor frisse lucht.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
Ondertussen bij het OpenAmber topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNxnoNSmlCLw4pjdODYwonj71Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cfpEerPcJe7KZoO3Fi86TDQu.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/Jordi1...docs/eeprom-parameters.md

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 19:35 ]

• LTS_2000
ikthuis2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Heb je alle radiatoren in de woonkamer wel open staan? De temperatuur van het water schommelt nogal hard en is ook erg hoog. Mijn huis is ook met radiatoren, maar mijn isolatie is slechter. Toch blijft het huis warm met het water op 38-39 graden.
Beneden staat alles open. Boven heb ik wel e.e.a. geknepen.
Recent ontdekte ik dat een radiator beneden flink geknepen was en die staat nu helemaal open maar dit is alweer een paar dagen geleden.

Het vermogen vd ketel moet ik uitzoeken.
Maar met mijn v1.5 leek het toch iets zuiniger, terwijl er qua afgiftesysteem en qua ketelinstellingen niets veranderd is.

De v2 heeft in mijn situatie 1kw extra vermogen (5kw max bij mij) maar er gaat meer gas bij dan met de 4kw van de v2.5.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• ivs001

Quatt chill

Demo:

En de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt denk ik niet voor niks die 2e foto toegevoegd maar er staat niks over in je bericht. Wat is dat voor een opstelling met een e-cv? Waarschijnlijk makkelijker test opstellingen maken dan met gas?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:19

Quatt chill

Demo:

En de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@TeslaNerd bedankt voor de uitgebeide verslag van de Chiil day. topie
echter als ik de aansluitingen en leidingen zie en dat vergelijk waar Quatt in het begin mee is gekomen, zijn ze niet bepaald er vooruit gegaan, ik vrees dat ik geen twee losse leidingen wil, dat moeten ze echt anders gaan oplossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2T6phVrOp-dqzEvzZknDEs1Zcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tG9enYk73fpsJD6Qu50GJjhQ.jpg?f=user_large
kijk, zou zou het er eigenlijk moeten uitzien, mijn woonkamer is geen cv ruimte, daar zou je dit soort contacten verwachten. :(
en geen instelling van het geluid, lijkt me ook niet volgens de beloofde eigenschappen.
ik vrees dat ze nog heel wat te verbeteracties moeten uitvoeren.
Met deze uitvoering weet ik nog niet of ik deze versie wel wil hebben.

• Toby-Wan
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Je hebt denk ik niet voor niks die 2e foto toegevoegd maar er staat niks over in je bericht. Wat is dat voor een opstelling met een e-cv? Waarschijnlijk makkelijker test opstellingen maken dan met gas?
Scherp! dat is een Bosch Tronic Heat e-CV.
Tja, het kul-argument "Quatt kan alleen met gas-CV" is nu dus voor eeuwig van tafel geveegd _/-\o_
Daar kan Quatt dus onmogelijk bezwaar tegen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 03-02-2026 20:52 ]

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

WouterB

3680 Wp

okijokii schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:43:
[...]

Dankjewel! Ik was al niet helemaal overtuigd en denk dat ik de pre order weer in ga trekken. Hij is mij veel te groot en als ik dan denk aan het legen van bakjes water en het geluid waar ik qua Quatt net van af ben, pas ik denk ik maar.
Ik heb er ook 1 in pre-order, leek me een mooie optie om via de quatt te kunnen koelen op zolder. Maar de koppeling op de leiding is wel erg lelijker en minder praktisch dan de eerste render, en ook de unit zelf is fors groter dan ik verwacht had. Ook de hoeveelheid herrie die @TeslaNerd ervaart baart me zorgen - een zachte ruis is prima, maar meer dan dat moet het ook niet worden, er moet wel bij gewerkt kunnen worden.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
WouterB schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:53:
[...]

Ik heb er ook 1 in pre-order, leek me een mooie optie om via de quatt te kunnen koelen op zolder. Maar de koppeling op de leiding is wel erg lelijker en minder praktisch dan de eerste render, en ook de unit zelf is fors groter dan ik verwacht had. Ook de hoeveelheid herrie die @TeslaNerd ervaart baart me zorgen - een zachte ruis is prima, maar meer dan dat moet het ook niet worden, er moet wel bij gewerkt kunnen worden.
Het is een compressor en blower in 1.
Dat kan ook eigenlijk nooit fluisterstil worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jj85

Quatt chill

Demo:

En de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je verslag! _/-\o_
Nog over koelen zonder chill gehad?

Hoe dan ook, ik denk dat ik m'n preorder ook ga cancellen. Zie het niet zitten op basis van deze informatie (en de eerdere communicaties...).
Hoe was de algemene mening van de aanwezigen?
spoiler:
Dan gaan we deze zomer maar eens zelf experimenteren met niet-condenserend koelen met de Quatt en m'n Jaga's vol fans :henk

• TeslaNerd
Jan-tweak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:42:
[...]
@TeslaNerd bedankt voor de uitgebeide verslag van de Chiil day. topie
echter als ik de aansluitingen en leidingen zie en dat vergelijk waar Quatt in het begin mee is gekomen, zijn ze niet bepaald er vooruit gegaan, ik vrees dat ik geen twee losse leidingen wil, dat moeten ze echt anders gaan oplossen.
[Afbeelding]
kijk, zou zou het er eigenlijk moeten uitzien, mijn woonkamer is geen cv ruimte, daar zou je dit soort contacten verwachten. :(
en geen instelling van het geluid, lijkt me ook niet volgens de beloofde eigenschappen.
ik vrees dat ze nog heel wat te verbeteracties moeten uitvoeren.
Met deze uitvoering weet ik nog niet of ik deze versie wel wil hebben.
Correctie: in de Chill app was wel een instelling voor geluid in 3 standen. Dat is dan voor de fan want de compressor heeft 1 vaste snelheid

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Nog meer mensen dat de app (iPhone) niet lijkt te werken?

Als ik app open zegt hij dat de CiC is losgekoppeld en verbinding met cloud is verbroken

Maar via Home Assistant krijg ik nog gewoon alle data te zien…..

Correctie; op moment van sturen van deze post, floept de app er weer op!
Maar liet verkeerde data zien. Tot aan 18u, maar ook verkeerde temperatuur tov home assistant en Tado. 10 minuten later na post werkt alles blijkbaar weer

[ Voor 35% gewijzigd door Hen3s op 03-02-2026 21:33 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Dank voor je verslag! _/-\o_
Nog over koelen zonder chill gehad?

Hoe dan ook, ik denk dat ik m'n preorder ook ga cancellen. Zie het niet zitten op basis van deze informatie (en de eerdere communicaties...).
Hoe was de algemene mening van de aanwezigen?
spoiler:
Dan gaan we deze zomer maar eens zelf experimenteren met niet-condenserend koelen met de Quatt en m'n Jaga's vol fans :henk
Nee, ik zag helaas geen kans te praten over koelen zonder Chill.
Maar dat kunnen wij zelf waarschijnlijk beter als ik hoorde dat Quatt het zelf al moeilijk vindt de flow aan te passen van 800 naar 900 l/u zodat ze 3 ipv nu maar 2 Chills gelijktijdig kunnen laten draaien

Het publiek was vrij neutraal met veel vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 21:34 ]

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:31:
800 naar 900 l/u zodat ze 3 ipv nu maar 2 Chills gelijktijdig kunnen laten draaien.
Huh, wat is dat voor rare redenatie? Het gaat er toch om of het vermogen van die chills via de buitenunit weggekoelt kan worden?

Of heeft Quatt iets magisch bedacht waardoor iedere chill het opgewarmde cv water magisch terug naar de buitenunit teleporteert, en er bij nummer 3 dus een flow van -100 ontstaat? 8)7

• okijokii
  • Niet online

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Huh, wat is dat voor rare redenatie? Het gaat er toch om of het vermogen van die chills via de buitenunit weggekoelt kan worden?

Of heeft Quatt iets magisch bedacht waardoor iedere chill het opgewarmde cv water magisch terug naar de buitenunit teleporteert, en er bij nummer 3 dus een flow van -100 ontstaat? 8)7
De oplossing die Quatt hier voor heeft bedacht is dat als er meer dan 2 Chills aan staan om te koelen dat de CiC dan steeds kijkt welke 2 Chills de grotere verschillen hebben tussen kamertemperatuur en setpoint en die 2 Chills mogen dan de 2x300l/u=600 l/u beschikbare flow binnen de 800l/u gebruiken.

De vaste compressorsnelheid van een Chill en de vaste flow per Chill van 300l/u geeft dan wellicht een thermisch vermogen per Chill waar er maar 2 van in het koelend vermogen van de buitenunit passen. Opvallend was dat dit maximum van 2 actieve Chills zowel voor een enkele Quatt als voor een Quatt DUO geldt

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 03-02-2026 22:06 ]

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:01:
[...]

De oplossing die Quatt hier voor heeft bedacht is dat als er meer dan 2 Chills aan staan om te koelen dat de CiC dan steeds kijkt welke 2 Chills de grotere verschillen hebben tussen kamertemperatuur en setpoint en die 2 Chills mogen dan de 2x300l/u=600 l/u beschikbare flow binnen de 800l/u gebruiken.

De vaste compressorsnelheid van een Chill en de vaste flow per Chill van 300l/u geeft dan wellicht een thermisch vermogen per Chill waar er maar 2 van in het koelend vermogen van de buitenunit passen. Opvallend was dat dit maximum van 2 actieve Chills zowel voor een enkele Quatt als voor een Quatt DUO geldt
Dat thermisch vermogen snap ik, en met 2KW per stuk loop je inderdaad tegen de limieten van de oudere types Quatt aan (hoewel de V2 dat waarschijnlijk wel weggekoelt krijgt), maar wat die 300 liter daar mee te maken heeft begrijp ik helemaal niets van.

Noemde Quatt die 300 liter echt zelf als beperking waarom er maar 2 Quatts konden draaien?

Dat is toch wel een beetje in het straatje van 'er passen maar 3 auto's tegelijk op de snelweg met 80 km/h, want de topsnelheid van die auto's is maar 240 km/h en 240 delen door 80 = 3.' Tang - varken.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-03 16:43

[Afbeelding]
Het blijft altijd appels met peren vergelijken. Maar ik heb ongeveer hetzelfde. Wel vrijstaand en meer m2, maar vergelijkbare buitentemperatuur. Wel hoger ingestelde kamertemperatuur. Vvw beneden geknepen t.b.v. warmte boven. Let niet op de daling rond 16.00 uur. Haard aangestoken en 2e thermostaat in andere ruimte geactiveerd.

De dalingen in watertemperatuur komen meestal doordat op precies de momenten van een defrost de grafiek wordt opgebouwd. Zou daar geen aandacht aan besteden. EDIT: misschien is dit iets te kort door de bocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgXmXsdCOi2cL6cwRiue_E0vdU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aB9S8QZECEi8ZbMk6HiydQn2.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Dat thermisch vermogen snap ik, en met 2KW per stuk loop je inderdaad tegen de limieten van de oudere types Quatt aan (hoewel de V2 dat waarschijnlijk wel weggekoelt krijgt), maar wat die 300 liter daar mee te maken heeft begrijp ik helemaal niets van.

Noemde Quatt die 300 liter echt zelf als beperking waarom er maar 2 Quatts konden draaien?

Dat is toch wel een beetje in het straatje van 'er passen maar 3 auto's tegelijk op de snelweg met 80 km/h, want de topsnelheid van die auto's is maar 240 km/h en 240 delen door 80 = 3.' Tang - varken.
Door Quatt werd niet de 300 maar de 800l/u flow van de buitenunit als beperking genoemd.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:19
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:09:
[...]

Correctie: in de Chill app was wel een instelling voor geluid in 3 standen. Dat is dan voor de fan want de compressor heeft 1 vaste snelheid
dus qua regelen van het koelvermogen ben je alleen afhankelijk van de fan ipv dat je dat via de compressor doet. nog een reden om te twijfelen, of lig ik hier fout met mijn aanname?

• raven22
Cannonballl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:29:
Ik heb de doorstroomverwarmer inderdaad in de aanvoer, dus na de warmtepomp, en voor me radiatoren/vvw.

Hierbij een klein totaal overzichtske van de doorstroomverwamer en de WPB samen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo fancy als dat @Toby-Wan en @jj85 het hebben met mechanische oplossing voor de doorstroomverwarmer heb ik (nog) niet. Ik doe het nu puur softwarematig. Hij zit op een eigen groep met een slimme stekker, en zodra Quatt warmte wilt vragen door middel van de CV zet ik gewoon de doorstroomverwarmer aan, die staat op ongeveer 70% vermogen, en hij heeft zelf een thermostaat dus bij genoeg warmte zal die ook uit gaan uit zichzelf. Ik ga dat misschien later nog is omzetten naar mechanisch, maar voor nu voldoet dit. Ik denk eerlijk dat ik hem voor saus gekocht heb, want ik heb nog nooit effectief de CV nodig gehad maar je weet maar nooit!

Hier het homey overzichtske van de flow met de slimme stekker:

[Afbeelding]
Ik denk dat ik ook bijna overstag ben...
Volgens mij heb je geen inlaatcombinatie gebruikt voor de wpb?

• TeslaNerd
ivs001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Die 2e foto was bij de demo van het losmaken van de quick connectors. Ik heb niet op het juiste moment afgedrukt helaas. Ik heb deze 2e foto uit mijn verslag gehaald.
Het is idd een testopstelling met een eCV en een ruimteverwarmer waar de Chill aan was toegevoegd voor de demo.

• okijokii
  • Niet online
pietjm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:38:
[...]

Het blijft altijd appels met peren vergelijken. Maar ik heb ongeveer hetzelfde. Wel vrijstaand en meer m2, maar vergelijkbare buitentemperatuur. Wel hoger ingestelde kamertemperatuur. Vvw beneden geknepen t.b.v. warmte boven. Let niet op de daling rond 16.00 uur. Haard aangestoken en 2e thermostaat in andere ruimte geactiveerd.

De dalingen in watertemperatuur komen meestal doordat op precies de momenten van een defrost de grafiek wordt opgebouwd. Zou daar geen aandacht aan besteden. EDIT: misschien is dit iets te kort door de bocht.

[Afbeelding]
Hier ook veel meer gasverbruik met een enkele Quatt dan ik gewend was. Nu is bij mij de Quatt echt een stuk verder weg geplaats ivm het geluid en heb ik een radiator weggehaald uit de woonkamer tijdens de verbouwing. Dus een beetje appels met peren vergelijken, maar januari was een maand die ik niet meer gewend was met 56 m3 gasverbruik. December 8 m3. Het was een koude maand, maar verbruik is dus behoorlijk. Thermostaat op 20,5 in de avond, 20 in de nacht en overdag.

• jj85
raven22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:32:
[...]

'gewoon' doen!

inlaatcombinatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C14N1cSgbZPCgEM3IM68N3oHfjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TtwNxdWo3j1kHYh27NUsAs32.png?f=fotoalbum_large

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:20

Ywa

Dat zou zeer welkom zijn. Waarom kan de Chill het niet detecteren als er geen flow is?

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03 05:36
raven22 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:32:
[...]

Hij zit inderdaad wat verborgen, maar hij zit er wel! :P Thanks @jj85!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Naast dat er hier mensen bezig zijn met de alternatieve aansturing van de Quatt (top!) lijkt het me ook goed om aan de slag te gaan met de hardware componenten in de Quatt te identificeren en een parts list op te stellen en te bekijken waar die te krijgen zijn.
Als ik hier lees hoeveel mensen er hardware defecten hebben dan vind ik dat behoorlijk veel. Gezien de toekomst voor Quatt niet vast staat en het geld een keer op kan zijn, zou ik heel graag alternatieve routes voor onderdelen willen bewandelen.
Is dat een realistisch iets?

Hier tekenen aub ......

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Die 2e foto was bij de demo van het losmaken van de quick connectors. Ik heb niet op het juiste moment afgedrukt helaas. Ik heb deze 2e foto uit mijn verslag gehaald.
Het is idd een testopstelling met een eCV en een ruimteverwarmer waar de Chill aan was toegevoegd voor de demo.
Zou je m in andere post kunnen terugplaatsen ter lering ende vermaeck?
(En bewijs dat het gewoon kan, wat Quatt zelf ook beweert)

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Door Quatt werd niet de 300 maar de 800l/u flow van de buitenunit als beperking genoemd.
Wat @onlinaius bedoelt, dan hadden ze de chill ook op 260 l/u kunnen zetten, dan passen er wel 3 binnen 800 L/u

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:17:
[...]

Wat @onlinaius bedoelt, dan hadden ze de chill ook op 260 l/u kunnen zetten, dan passen er wel 3 binnen 800 L/u
Zou het een simpele 'aan/uit' pomp zijn, die ze dus niet echt anders kunnen inregelen?

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-03 09:15

Quatt chill

Demo:

En de foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed om dit allemaal te lezen, zet mij ook nog aan het nadenken of ik op zolder de Chill wil. Wat eerst een vanzelfsprekende keuze was zet me hierdoor wel aan het twijfelen.

Heb je toevallig ook een video opname gemaakt van het geluid van de Chill? Het feit dat je de CEO niet kan verstaan terwijl je er naast staat baar mij wel zorgen op een kleine zolder waar ook gewerkt wordt.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 12:16
onlinaius schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is ook nog 1 van de punten waar ik over twijfel: WPB zelf doen betekend namelijk ook dat je de subsidie misloopt.

Zelf doen zonder subsidie is een optie, en dan wordt een normale boiler gelijk een stuk interessanter. Geen subsidie, maar vrij goedkoop, geen aanvoer en afvoerkanalen en wij gebruiken toch heel weinig warm water. Daarnaast maakt het extra stroomverbruik 6 van de 12 maanden toch niet uit als energieteruglevering inderdaad nagenoeg waardeloos wordt.

Keuzes keuzes...
Die overige 6 maanden kunnen best pijnlijk zijn qua energieverbruik met COP 1 en een grote voorraad.
Je kan eventueel ook voor een WPB zonder kanalen gaan. Dan haalt het de warmte uit de ruimte, maar die had je toch al met een zeer hoge SCOP naar binnen gehaald. Het enige is dan wel dat je genoeg lucht nodig hebt, dus eventueel een WPB hok maken waar alles doorheen gaat voordat de ventilatiebox het naar buiten gooit, kan een oplossing zijn.

• jj85
CPM schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:52:
Naast dat er hier mensen bezig zijn met de alternatieve aansturing van de Quatt (top!) lijkt het me ook goed om aan de slag te gaan met de hardware componenten in de Quatt te identificeren en een parts list op te stellen en te bekijken waar die te krijgen zijn.
Als ik hier lees hoeveel mensen er hardware defecten hebben dan vind ik dat behoorlijk veel. Gezien de toekomst voor Quatt niet vast staat en het geld een keer op kan zijn, zou ik heel graag alternatieve routes voor onderdelen willen bewandelen.
Is dat een realistisch iets?
Zou goed zijn, ook al eens over nagedacht. Wil eigenlijk zo'n wilo pomp spare hebben liggen.
Maar lijkt er soms op dat ze heel specifieke componenten gebruiken (speciaal voor Quatt?).

Antievriesklep: Samee QS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6PhKChUxuBsiYO2G3Ch1XAKuok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w09WXaM37Cv8dyPdegCmgFIo.jpg?f=fotoalbum_large

Waterpomp: Wilo Para Ku15-130/7-50/iPWM1 (type: 4536774)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVQIU2dhKr5j6L7ooxJR5nK_PI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84qhoX0sX4CS9ePZDk0f1vLc.jpg?f=fotoalbum_large

Flowmeter: Huba Control 210.99066
Kan de speciefieke orderecode niet matchen met de datasheet...Specifiek voor Quatt gemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux3fjkV-ujqRuYg7-jwuwNvC_Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVKPhrywuQ4zsRpappdB0vpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Compressor-driver: Megmeet HiPlus3000-D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mONSrfylrt1R6iCUWb0Byzp1YPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwvEUICOxEVKfoI9mgKixlCE.jpg?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
jj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:20:
[...]

Zou het een simpele 'aan/uit' pomp zijn, die ze dus niet echt anders kunnen inregelen?
dat hoop ik niet, niet elke radiator (waar een chill bijgeplaatst kan worden) vind 300 L/u fijn, of enige vorm van waterzijdig inregelen gaat overboord

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:15:
[...]
Zou je m in andere post kunnen terugplaatsen ter lering ende vermaeck?
(En bewijs dat het gewoon kan, wat Quatt zelf ook beweert)
Hier is ie weer en ik had nog 2 plaatjes van deze en nog een testopstelling met meer CiCs en thermostaten bij Quatt op de demo in 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwlX_AkjvI0VpAOxGAhxFGhojAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpEPv9X72G3MfMc8qaWM2rTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSiSyqKLWF_YKKWck5o1YglVXjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSQwMIc3Rh3QuPWvVU3I8BbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E70gWzRnN_zG0WcsddmwF6sf1nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDQaTfZcwYSKjso9UfffVfH4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door TeslaNerd op 04-02-2026 09:05 ]

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
[...]

dat hoop ik niet, niet elke radiator (waar een chill bijgeplaatst kan worden) vind 300 L/u fijn, of enige vorm van waterzijdig inregelen gaat overboord
Sowieso, zodra je extra pompen in je afgiftesysteem gaat plaatsen, in dit geval in je Chill, dan blijft er weinig over van je ingeregelde systeem. Vraag me uberhaupt af of er dan nog water door je radiator gaat...

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Hier is ie weer en ik had nog 2 plaatjes van deze en nog een testopstelling met thermostaten bij Quatt op de demo in 2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
aaah, de button op de CiC heeft nog een tweede Tweakers-functie :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGKDH83QdUP5WOBRHAtZLc_NKPk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RtpZXcllNNS4244QlUi04EKN.png?f=user_large

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-03 15:12
Ook ik was gisteren bij Quatt.
Maar had toch op het gebied van geluid een totaal andere indruk. Maar dat kan persoonlijk zijn.

Ik was een half uur te vroeg. En was daar met nog 2 andere personen. Geen rumoer van idd zo ongeveer 60 mensen.
En ik heb toen zelf met de Chill mogen spelen. Juist kwa geluid. En ik was overdonderd door de stilte van het apparaat.

Toen de ruimte vol liep met kletsen de mensen. Kon je natuurlijk niets meer horen van de Chill.

En ook ik stond tijdens de toespraak van Martijn op een meter van de chill. En heb elk woord, loepzuiver kunnen verstaan.(los van het feit dat ik het een beetje bla bla verhaaltje vond)
Ja idd de kraantjes zijn nou niet de mooiste.
En ook ik vond hem groter als verwacht.
Wat ik wel heel handig vind.
Voor 149, euro kan je een tweede set aansluiting laten maken. Wat in mijn geval heel erg mooi uitkomt. Want mijn warmte afgifte in de woonkamer is in de winter net iets te weinig. En in de zomer is onze slaapkamer soms erg warm.
Zo zie je maar. Het kan voor iedereen weer anders zijn.

• okijokii
  • Niet online
Zweitse schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:15:
Ook ik was gisteren bij Quatt.
Maar had toch op het gebied van geluid een totaal andere indruk. Maar dat kan persoonlijk zijn.

Ik was een half uur te vroeg. En was daar met nog 2 andere personen. Geen rumoer van idd zo ongeveer 60 mensen.
En ik heb toen zelf met de Chill mogen spelen. Juist kwa geluid. En ik was overdonderd door de stilte van het apparaat.

Toen de ruimte vol liep met kletsen de mensen. Kon je natuurlijk niets meer horen van de Chill.

En ook ik stond tijdens de toespraak van Martijn op een meter van de chill. En heb elk woord, loepzuiver kunnen verstaan.(los van het feit dat ik het een beetje bla bla verhaaltje vond)
Ja idd de kraantjes zijn nou niet de mooiste.
En ook ik vond hem groter als verwacht.
Wat ik wel heel handig vind.
Voor 149, euro kan je een tweede set aansluiting laten maken. Wat in mijn geval heel erg mooi uitkomt. Want mijn warmte afgifte in de woonkamer is in de winter net iets te weinig. En in de zomer is onze slaapkamer soms erg warm.
Zo zie je maar. Het kan voor iedereen weer anders zijn.
Ik ben er door de Quatt al lang achter dat het ervaren van geluid erg persoonlijk is. Ik heb 3 verschillende Quatts gehad, omdat ik dacht dat het aan mijn exemplaar zou liggen. Mede door alle opmerkingen hier en op facebook dat de Quatts verder allemaal fluisterstil zouden zijn. Ik geloof daarom steeds meer in de opmerking vanuit Quatt zelf dat het 'normaal werkgeluid' is, omdat alle 3 de Quatts hetzelfde geluid maken. Ik denk dat de beleving van dat geluid per persoon verschillend is, mijn vrouw hoorde het niet, of stoorde zich er in ieder geval niet aan... Voor mij was het de hel met vele slapeloze nachten en daarom op eigen kosten 💸 de Quatt zo ver van mijn slaapkamer laten zetten dat ik (en de buurt) er geen last meer van hebben.

En nu herhaalt de geschiedenis zich met de Chill. De één vind hem oorverdovend veel lawaai maken en de ander is overdonderd door de stilte van hetzelfde apparaat.
Ik denk dat de Chill geschikt is voor mensen die de Quatt nu fluisterstil vinden. Vind je dat niet, dan zou ik de Chill links laten liggen (want het is 'normaal werkgeluid'). Ik ben er wel uit 😁

• netappie
okijokii schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Ik ben er door de Quatt al lang achter dat het ervaren van geluid erg persoonlijk is. Ik heb 3 verschillende Quatts gehad, omdat ik dacht dat het aan mijn exemplaar zou liggen. Mede door alle opmerkingen hier en op facebook dat de Quatts verder allemaal fluisterstil zouden zijn. Ik geloof daarom steeds meer in de opmerking vanuit Quatt zelf dat het 'normaal werkgeluid' omdat alle 3 de Quatts hetzelfde geluid maken. Ik denk dat de beleving van dat geluid per persoon verschillend is, mijn vrouw hoorde het niet, of stoorde zich er in ieder geval niet aan... Voor mij was het de hel met vele slapeloze nachten en daarom op eigen kosten 💸 de Quatt zo ver van mijn slaapkamer laten zetten dat ik (en de buurt) er geen last meer van hebben.

En nu herhaalt de geschiedenis zich met de Chill. De één vind hem oorverdovend veel lawaai maken en de ander is overdonderd door de stilte van hetzelfde apparaat.
Ik denk dat de Chill geschikt is voor mensen die de Quatt nu fluisterstil vinden. Vind je dat niet, dan zou ik de Chill links laten liggen (want het is 'normaal werkgeluid'). Ik ben er wel uit 😁
Ik denk dat je gewoon geen Chill moet nemen als je allergisch bent voor geluid. Een apparaat met compressor ga je dan altijd horen, hoe veel er ook gedaan is aan demping.

Met een buitenunit kan je gewoonweg veel meer doen om het binnen stil te krijgen, dus een vaste airco is dan beter.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:33
https://www.reddit.com/r/Klussers/s/sIAoOUPBDH

Dit is ook wel sneu voor de eigenaar en de buren.

[ Voor 12% gewijzigd door Dersan op 04-02-2026 10:04 ]

• jj85
Lijkt op het verhaal van @Sebastiaanslk (maar dan andere woning etc)

@Quatt Support Klopt het dat in de praktijk de V2 veel meer geluidsoverlast geeft? Wat wordt hier nu aan gedaan?

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:17:
[...]

Nee, dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde dat de chill die 300 liter niet 'opdrinkt' maar daarna (opgewarmd) terugduwt het systeem in, waar het door een andere chill gebruikt kan worden.

Waar ik even geen rekening mee had gehouden is dat de chill het water rechtstreeks op de retour zet, en dit water dus niet nogmaals door een andere chill gebruikt kan worden.

Daarnaast zou dit (met een terugslagklep) alleen werken als de chills in serie zouden staan, en niet parallel, zoals in veel woningen waarschijnlijk het geval zal zijn.

Wat me ook laat afvragen of dat ook geen stevige limitatie van de chill kan zijn. Als ik zie hoe de radiatoren bij ons boven zijn aangesloten is dat via vrij dunne pijpjes die in het beton van de vloer gestort zijn. Ik vraag me af of die wel genoeg flow zouden hebben om die 300 liter te halen.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Dan gaat het toch niet door de radiator? De chill tapt af voor de radiator, en pompt terug na de radiator. Wat niet wil zeggen dat de balans niet verstoort kan worden, als opeens 2 'radiatoren' 300 liter per uur per stuk vragen blijft er weinig over voor de rest.

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:25:
[...]

Dan gaat het toch niet door de radiator? De chill tapt af voor de radiator, en pompt terug na de radiator. Wat niet wil zeggen dat de balans niet verstoort kan worden, als opeens 2 'radiatoren' 300 liter per uur per stuk vragen blijft er weinig over voor de rest.
Zal 's zomers niet zo erg zijn, dan gebruik je de radiatoren toch niet .Maar als je in de winter de Chill wil gebruiken om bij te verwarmen wordt het verhaal anders.

• netappie
Een warmtepomp op je dakkapel is altijd riskant. Zelfs als het een goednieuwe dakkapel is, dan betekent dit nog niet dat de dakconstructie hier op berekend is. Twee stuks is al helemaal waanzin.

En dan dit met een woning tegenover de dakkapel op 6 meter als ik het goed lees. Gaat de dakkapel of het dak niet meetrillen, dan is nog maar de vraag of de ruimte tussen die woningen niet als klankkast gaat functioneren.

Ongetwijfeld valt er nog wel wat te tunen en misschien is de constructie ook nog wel wat te verstevigen. De thermostaat naar 15 graden in de nacht helpt ook, maar uiteindelijk is dit een zeer twijfelachtige opstelling.

P.S. Mocht de eigenaar hier op het forum aanwezig zijn en in de randstad wonen, dan wil ik wel even komen kijken of er snelle gemakkelijke fixes of workarounds zijn. Hoef ik niks voor te hebben behalve een kop koffie.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 04-02-2026 10:58 ]

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:05
jj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Zal 's zomers niet zo erg zijn, dan gebruik je de radiatoren toch niet .Maar als je in de winter de Chill wil gebruiken om bij te verwarmen wordt het verhaal anders.
Dat laatste was toch echt wel de bedoeling, slaapkamers die overdag gelucht worden en 's-avonds gebruikt om te studeren krijg je niet warm met een klein radiatortje met 30 graden water erin. Kunnen die kinderen ons straks beneden in de kou zetten! Weten wij ook eens hoe dat voelt.
Maar nog even over koelen, een ding heb ik nog niet langs zien komen, net als bij een mobiele airco moet een chill allereerst zijn eigen vermogen wegkoelen voordat hij aan de ruimte kan beginnen. Dus stel dat de compressor 250W stroom gebruikt om 2250W te koelen, dan zal de Chill netto 2000W koelen. Met een koelseizoen van een week of vier in een periode van zonnestroom overschot hoeft dat geen probleem te zijn, maar de efficiëntie van een split-airco voor koelen zal hij niet halen.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:59
lieverd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Dat laatste was toch echt wel de bedoeling, slaapkamers die overdag gelucht worden en 's-avonds gebruikt om te studeren krijg je niet warm met een klein radiatortje met 30 graden water erin. Kunnen die kinderen ons straks beneden in de kou zetten! Weten wij ook eens hoe dat voelt.
Maar nog even over koelen, een ding heb ik nog niet langs zien komen, net als bij een mobiele airco moet een chill allereerst zijn eigen vermogen wegkoelen voordat hij aan de ruimte kan beginnen. Dus stel dat de compressor 250W stroom gebruikt om 2250W te koelen, dan zal de Chill netto 2000W koelen. Met een koelseizoen van een week of vier in een periode van zonnestroom overschot hoeft dat geen probleem te zijn, maar de efficiëntie van een split-airco voor koelen zal hij niet halen.
Ja en?

Het installeren van een Chill lijkt mij toch echt andere koek dan een split-airco.

Het punt is ook niet of het ene systeem beter/efficiënter is, maar welk systeem beter bij jouw situatie past.

In die zin is het essentieel om je vooraf goed te oriënteren op voor- en nadelen van ieder systeem.

Neem nu het geluid. Het is al vermeld, de een stoort zich eraan, een ander niet. Zo is er de anekdote, ik weet niet of het waar is, dat de schrijver Simon Vestdijk wel een stofzuiger aanzette tijdens het schrijven. Dat hij bij dit monotone geluid uitstekend kon schrijven.

Zo wil ik de Chill op onze slaapkamer op zolder. Overdag laten koelen en als we slapen gaan, kan hij uit. In de winter mag hij extra gaan verwarmen. Op onze slaapkamer hebben we ook sanitair en dan is het wel lekker om even wat warmte te boosten als je gaat douchen.

Bovendien heb ik een uitstekend plekje voor dat ding met de aansluitingen uit zicht.

Een split-airco zou bij ons niet eens kunnen.

Mij lijkt het dus een ideaal apparaat. Laat maar komen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 14:01
lochtejans schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
In maart 2025 is hier een duo geplaatst. Deze heeft altijd goed gedraaid alleen sinds dit jaar is de COP een stuk lager. Wat me opvalt is dat de flow eerst altijd heel constant was (rond de 800 l/h) maar dit jaar heel erg aan het fluctueren is. Ook ben ik de defrosts gaan meten, de afgelopen week bijna elk uur. Iemand enig idee wat er kan zijn? Er is niks gewijzigd in de vloerverwarming en radiatoren. Hieronder enkele vergelijkende grafieken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt me vrij normaal, is ook een stuk kouder. Hier vergelijkbaar plaatje. Het is ook nog niet zo koud geweest sinds maart 2025.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• ivs001
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Hoe is het aangesloten qua elektra? Vanaf werkschakelaar naar HP1 en dan doorgelust naar HP2, of vanuit werkschakelaar met twee afzondelijke kabels naar HP1 en HP2?
In dat laatste geval zou ik de werkschakelaar ook eens losmaken.

Verder onder de kap van beide HP's kijken of de 'modbuskabel'/datakabel tussen HP1 en HP2 goed zit.
En bij HP2 kijken of de stroomkabel goed aangesloten is.

Voor hetzelfde geld is de printplaat van HP2 doorgebrand, maar mocht het een slehct contact zijn, dan is het wellicht snel gefixed. ;)
Van werkschakelaar gesplitst en los naar de twee warmtepompen. Even bekeken niks geks te zien alle draden zitten vast er komt stroom aan bij de HP2 en ik zie een rood ledje knipperen.

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:25:
[...]

klopt, zat met oude connector in mn hoofd

• Toby-Wan
lochtejans schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
In maart 2025 is hier een duo geplaatst. Deze heeft altijd goed gedraaid alleen sinds dit jaar is de COP een stuk lager. Wat me opvalt is dat de flow eerst altijd heel constant was (rond de 800 l/h) maar dit jaar heel erg aan het fluctueren is. Ook ben ik de defrosts gaan meten, de afgelopen week bijna elk uur. Iemand enig idee wat er kan zijn? Er is niks gewijzigd in de vloerverwarming en radiatoren. Hieronder enkele vergelijkende grafieken.
[Afbeelding]
ten eerste, HA onthoud niet de volledige meetresolutie (wat deel van het verschil verklaart)
echter de hoeveelheid ruis in je flowrate is in mijn optiek niet normaal: variatie van 580 l/u tot 1100 l/u

ter vergelijking mijn 'ruis' / afwijking in flowrate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poh0EfFURdQ57cdaQElT6oyHv_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iFuALO4kJDT1DRLU8n0v5yRX.png?f=fotoalbum_large

@louigi58 koudere temperaturen heeft met vermogen de maken, niet met flowrate die zou 'constant' op 800 L/u moeten blijven

• bajo66
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:08
Er wordt hier gevraagd naar ervaring met het geluid van de Quatt v2.
Hier staat sinds september j.l. een V2 op een betonnen plat dak. De V2 staat op de standaard geleverde bigfoots. Als de unit op vol vermogen draait van is dat buiten wel hoorbaar, maar zeker niet vergelijkbaar met een (bouw)stofzuiger.
Binnen is op de hoogste compressor-frequenties wel wat gebrom te horen, tot nu toe heb ik 'snachts een keer de soundslider naar Library gezet wegens hinderlijk gebrom.

m.b.t. de Chill; tijdens de meeting begreep ik dat Quatt de Chill ziet als een alternatief voor een mobiele airco, De ventilator heeft 3 standen, de hoogste stand hoor je duidelijk, de laagste stand is hoorbaar, maar leek mij niet storend.

• jj85
Voor de liefhebbers, de Chill en Dongle handleidingen staan ook online
https://support.quatt.io/...7-handleiding-quatt-chill

Dongle lijkt ook geschikt om op je P1 meter aan te sluiten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0O6HKRl3Slo526CQFzSVK6EMa8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PspdjXkwhMhGwQWJMmlem8O2.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door jj85 op 04-02-2026 14:05 ]

• Toby-Wan
jj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:04:

[Afbeelding]
Nice:
5. After reconnecting the Chill, make sure thatthe pressure level in your heating system
is satisfactory (between 1 and 2 bars). Ifthe pressure is too low, refill it by using the
filling valve close to your boiler or below your HeatCharger.
6. Itis good practice to de-airthe radiators after re-connecting the Chill to the
system

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:04:

[Afbeelding]
Why in English, most of their customers live in the Netherlands don't they?

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
okijokii schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Ik denk ook voor de monteurs, dat zijn veelal geen Nederlanders volgens mij O-)

• Mickel moen
okijokii schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Zal nog wel bij de vertaler liggen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• LTS_2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSKrdSsIqcmBqJJTcIQDNOctFu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNvYO3blpazL69P0va16h9cu.jpg?f=fotoalbum_large

Het werd mij geadviseerd om het ketelvermogen te verlagen maar dit kan ik zelf niet op mijn ketel (moet via bijbehorende thermostaat of speciale tool).

Nu kan ik wel de temperatuur terugdraaien naar 0 (off).

Wat kan ik hiervan verwachten? Is dit een nuttige test?
Vannacht gaat het weer vriezen en dan zou ik het kunnen testen.

Dank!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-03 07:49
LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:57:
[Afbeelding]

Het werd mij geadviseerd om het ketelvermogen te verlagen maar dit kan ik zelf niet op mijn ketel (moet via bijbehorende thermostaat of speciale tool).

Wat kan ik hiervan verwachten? Is dit een nuttige test. Vannacht gaat het weer vriezen en dan zou ik het kunnen testen.

Dank!
Je schreef niet waar je woont. In Groningen gaat het zwaar vriezen vannacht, gok ik.
Zonder CV loop je het risico dat de temperatuur van het water steeds verder zakt, en dat de Quatt er op een gegeven moment geen zin meer in heeft.
Vroeger was dat onder de 18 °C maar nu is dat lager. We weten alleen niet hoe laag.
optie 1: monitor de hele nacht en vertel ons waar het misgaat.
optie 2: niet doen?

My 2 cents...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• m10tech
okijokii schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Ik ben er door de Quatt al lang achter dat het ervaren van geluid erg persoonlijk is.
[...]
Ik denk dat de beleving van dat geluid per persoon verschillend is, mijn vrouw hoorde het niet, of stoorde zich er in ieder geval niet aan... Voor mij was het de hel met vele slapeloze nachten en daarom op eigen kosten 💸 de Quatt zo ver van mijn slaapkamer laten zetten dat ik (en de buurt) er geen last meer van hebben.

Helaas was ik niet bij de Demo wegens het nep-ijzel-alarm |:(
Ik gok dat @TeslaNerd als mijn vrouw is... Ikzelf heb niet snel een probleem met geluid.
Is er toevallig een officiële dBA meting gedaan? En kun je ergens een dBA experience ondergaan?
Overigens is mijn vrouw tevreden over de Quatt, ook op 100% vermogen 's nachts, maar die staat echt ideaal opgesteld...
En is dat JA of NEE?

[ Voor 16% gewijzigd door m10tech op 04-02-2026 18:43 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• okijokii
  • Niet online
m10tech schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:41:
[...]

Helaas was ik niet bij de Demo wegens het nep-ijzel-alarm |:(
Ik gok dat @TeslaNerd als mijn vrouw is... Ikzelf heb niet snel een probleem met geluid.
Is er toevallig een officiële dBA meting gedaan? En kun je ergens een dBA experience ondergaan?
Overigens is mijn vrouw tevreden over de Quatt, ook op 100% vermogen 's nachts, maar die staat echt ideaal opgesteld...
Offtopic
hier waren ze vandaag op straat aan het schaatsen, code rood en geheel terecht 😉

En het antwoord op de vraag of ik de Chill ga nemen? NEE

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 04-02-2026 18:46 ]

• LTS_2000
m10tech schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Je schreef niet waar je woont. In Groningen gaat het zwaar vriezen vannacht, gok ik.
Zonder CV loop je het risico dat de temperatuur van het water steeds verder zakt, en dat de Quatt er op een gegeven moment geen zin meer in heeft.
Vroeger was dat onder de 18 °C maar nu is dat lager. We weten alleen niet hoe laag.
optie 1: monitor de hele nacht en vertel ons waar het misgaat.
optie 2: niet doen?

My 2 cents...
Hmm, ik heb geen zin om de hele nacht te monitoren natuurlijk. Dus dat is dan wellicht niet zo slim idd, als hij er mee kan stoppen.

Misschien moet ik iets anders proberen en hem op 20 of 30 graden zetten. Klinkt dat als een beter idee?

• m10tech
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEHk6UIMDMwMiCEs1BXfuc9BCUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSTbXmCb1djZr4xxl5Qg4MRi.jpg?f=fotoalbum_large
STEL dat ik voor de Chill hier een stuk buis tussen laat plaatsen en de steunen met diezelfde afstand laat verhogen, is dat dan acceptabel?
En als ik zeg tegen Quatt dat het stuk buis dat ze gaan zagen al weg is? 8)
Dit is een convector van 2,4m lang

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb inmiddels al drie keer de melding "je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben" gehad, zonder dat ik hier een aanleiding voor zie (eerste melding 10 januari). Ook al drie keer de gelinkte typeform ingevuld, maar reageren ho maar... :?

0.0

• Mickel moen
m10tech schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:49:
[Afbeelding]
STEL dat ik voor de Chill hier een stuk buis tussen laat plaatsen en de steunen met diezelfde afstand laat verhogen, is dat dan acceptabel?
Ik zou eerst het technische gesprek met Quatt afwachten. Ik vermoed dat ze dit soort situaties wel veel vaker zullen tegenkomen en als de klant het prima vindt dat de radiator verhoogd wordt dat ze dit gewoon meenemen. Kwestie van wat buis en koppelingen. Eventueel tegen meerprijs. Wel checken of het in het plaatsingsplan komt.

Je kunt er alvast een mailtje aan wagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 04-02-2026 19:21 ]

• jj85
m10tech schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:49:
[Afbeelding]
Lijkt me prima, als je hem zo'n 10cm omhoog zet, dan kan die T-splitsing van Quatt er zo tussen. Waren zo te zien ook 'gewoon' knelkoppelingen, dus is ook zo geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_gDRntjZpunN3xoo--FGzo_a00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ccuDWeaM3yya4hfFuZUltQyt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig-foYXVFC3C_ON8D_8f3pb6hz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L46a1HVCZOfVaEQBBdUTB2BH.png?f=fotoalbum_large

• LTS_2000
LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:57:
[Afbeelding]

Wat kan ik hiervan verwachten? Is dit een nuttige test?
Vannacht gaat het weer vriezen en dan zou ik het kunnen testen.

Dank!
Ik heb hem nu op 30 graden gezet.
Gewoon maar eens kijken.

• Toby-Wan
jj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Lijkt me prima, als je hem zo'n 10cm omhoog zet, dan kan die T-splitsing van Quatt er zo tussen. Waren zo te zien ook 'gewoon' knelkoppelingen, dus is ook zo geregeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij @m10tech komt het wel als flexibel uit de vloer zo te zien, komt er nog 5-6 cm aan verloopjes bij. Nog even en je convector wordt een bartafel 8)

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-03 13:55
Beetje offtopic maar hopelijk is dit gemakkelijk te beantwoorden. Van de 6 slaapkamers in ons huis hebben 4 kamers vloerverwarming, de kamer met onze kledingkasten en de kamer waar de cv zit hebben geen verwarming. In deze kamers wil ik nu een radiator plaatsen, ik heb wat foto's gemaakt.

Klopt het dat ik de radiator gewoon kan laten aansluiten op de leidingen die naar de verdeler van de vloerverwarming gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO9hUoJ1hfgETm9gTpSJcwU9tlo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJrIO2h3I44dvDFkvwQg0CWD.png?f=fotoalbum_large

Ik kan op de andere kant van de kast op de muur dan de radiator plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KbIKVZlxD4pmFfE4CVAgK_zYpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zsvYLBq6SjgZOxpNLi5ahSLg.png?f=fotoalbum_large

En op de kamer waar de CV hangt kan ik die radiator dan ook op dezelfde manier aansluiten als op die andere kamer? (die zich direct daaronder bevindt) De retour van de radiator en van de vloerverwarming gaan dan wel direct terug naar de Quatt, geen idee of dat erg is, neem aan van niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIDxkaRssxPB9-7Sz5UnUBp6aOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YHW4hACDm3qzzv1DiA0iQeOw.png?f=fotoalbum_large

Er zal niet heel veel warmte vanaf komen vermoed ik, aangezien ik overal vloerverwarming heb en lage aanvoertemperatuur heb maar de ruimtes worden niet heel belangrijk benut dus zolang het maar mee draait in het systeem. Ik zat te denken om twee Jaga's van Marktplaats te kopen

[ Voor 6% gewijzigd door rinkh op 04-02-2026 20:30 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• jj85
Toby-Wan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Bij @m10tech komt het wel als flexibel uit de vloer zo te zien, komt er nog 5-6 cm aan verloopjes bij. Nog even en je convector wordt een bartafel 8)
Maar daar zijn toch ook prima knelkoppelingen voor, net zoals z'n onderblok nu ook aangesloten is.
Mijn Jaga Pro ventielen kan je op ongevee elke willekeurig leiding aansluiten, als je maar het juiste klemkoppeling erbij hebt.
Hopelijk ( :X ) heeft Quatt nu ook zoiets bedacht. Dat hun T-stuk eningszins universeel is en dat deze met het juiste setje klemkoppelingn op ongeveer elke soort leiding gezet kan worden

• netappie
rinkh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:23:
Beetje offtopic maar hopelijk is dit gemakkelijk te beantwoorden. Van de 6 slaapkamers in ons huis hebben 4 kamers vloerverwarming, de kamer met onze kledingkasten en de kamer waar de cv zit hebben geen verwarming. In deze kamers wil ik nu een radiator plaatsen, ik heb wat foto's gemaakt.

Klopt het dat ik de radiator gewoon kan laten aansluiten op de leidingen die naar de verdeler van de vloerverwarming gaan?
[Afbeelding]

Ik kan op de andere kant van de kast op de muur dan de radiator plaatsen.

[Afbeelding]

En op de kamer waar de CV hangt kan ik die radiator dan ook op dezelfde manier aansluiten als op die andere kamer? (die zich direct daaronder bevindt) De retour van de radiator en van de vloerverwarming gaan dan wel direct terug naar de Quatt, geen idee of dat erg is, neem aan van niet?

[Afbeelding]

Er zal niet heel veel warmte vanaf komen vermoed ik, aangezien ik overal vloerverwarming heb en lage aanvoertemperatuur heb maar de ruimtes worden niet heel belangrijk benut dus zolang het maar mee draait in het systeem. Ik zat te denken om twee Jaga's van Marktplaats te kopen
Ja, dat kan. Gewoon een voetventiel er op om waterzijdig in te regelen (=balanceren).

Op VVW temperaturen is het inderdaad niet veel afgifte, maar dat kan je compenseren met formaat, meer platen en/of radiator ventilatoren.

Wil je de ruimte met de ketel echt verwarmen? Vaak lekt daar al genoeg warmte naartoe, maar als die ruimte meer functies heeft waardoor je er regelmatig bent, dan kan het.

• onlinaius
LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:38:
[...]

Ik heb hem nu op 30 graden gezet.
Gewoon maar eens kijken.
Benieuwd wat er nu gebeurd!

Qua ketel neem ik aan dat zo lang de temperatuur van het water boven die 30 blijft de ketel niets doet, en gezien je screenshots neem ik aan dat in normaal gebruik de Quatt permanent boven de 30 blijft qua aanvoertemperatuur.

Heel benieuwd wat de statistieken morgenochtend / later vanavond laten zien!

Pagina: 1 ... 339 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.