NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.
Die kans gaat sowieso heel klein zijn, zelfs zonder ketel.LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:13:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik mag verwachten. De wp zal iig niet bevriezen met 30 graden keteltemp.
Dan moet
1. De Quatt stoppen met verwarmen (met een Quatt die actief is ga je nooit in de buurt komen van die 0 graden).
2. De pomp van de Quatt ook nog eens uitvallen (want zelfs als de Quatt niet verwarmd blijft deze water rondpompen als het buiten onder de 4 (uit mijn hoofd) graden is).
En in dit extreem onwaarschijnlijke geval springt de vorstklep open en loopt het systeem leeg.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Volgens mij heb je de Tzerra M. Vreselijk ding, maar hij praat wel OpenTherm.LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:57:
[Afbeelding]
Het werd mij geadviseerd om het ketelvermogen te verlagen maar dit kan ik zelf niet op mijn ketel (moet via bijbehorende thermostaat of speciale tool).
Nu kan ik wel de temperatuur terugdraaien naar 0 (off).
Wat kan ik hiervan verwachten? Is dit een nuttige test?
Vannacht gaat het weer vriezen en dan zou ik het kunnen testen.
Dank!
https://www.aaco.nl/upload/files/remeha/Tzerra.pdf
Het zou kunnen zijn dat je warmteverlies te hoog staat bij Quatt, waardoor de CiC deze ketel te hard aanjaagt ondanks dat deze wel opentherm is aangesloten. (zowel temperatuur als vermogen zijn te moduleren).
Met gebruik van de aan/uit aansluiting op de CiC is het wat lastiger. Dan zal je CV monteur het in moeten stellen. Heel misschien kan het ook nog door tiidelijk een iSense of qSense aan te sluiten als je die nog ergens hebt liggen, maar dat ding heb ik al zeker een decennium nergens meer gezien.
Sinds oktober 25 hebben we een V2 op een betonnen dak met onder de Quatt bigfoots, daarna 4 rubber tegels en dan 4 grindtegels en dan het dak zelf. Bij hoog vermogen een zware brom in de ruimte waar we werken.
Silent en Library geeft een luide irritante toon (316 Hz?) op de eerste verdieping in onze badkamer en slaapkamers.
Slapeloze nachten en ten einde raad, talloze malen gebeld en gemaild. Toen de mail kwam dat ze vanaf maart met een oplossing komen heb ik het even losgelaten.
Hadden ze de rubber tegels niet als eerste op het dak moeten leggen en daarna de grindtegels?
Naast het geluid heeft het zeker 2 maanden geduurd dat we een koude douch hadden en het hele systeem (WP en CV) er regelmatig uitvloog. Dit had uiteindelijk allemaal met de instellingen te maken die voor de normale consument onbegrijpelijk is. Twee experts van Quatt over de vloer gehad die ruim 2 uur en 4 telefoontjes met collega's nodig hadden om het op te lossen.
Ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten van de aanpassingen aan de V2. Spijt van deze aanschaf, had toch een V1.5 of een ander merk moeten uitkiezen.
Bin there done that.... Helaas... Met een 1.0, maar ook met een 1.5, dus mogelijk had je dan hetzelfde probleem gehad. Ook van alles geprobeerd met andere veren, met en zonder bigfoots, losdraaien van schroeven, andere rubbermatten, meer rubbermatten, massa en nog meer massa, soundslider op verschillende standen, nachtverlaging, oordopjes... Maar het is 'normaal werkgeluid' 😇ElineJB schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
V2
Sinds oktober 25 hebben we een V2 op een betonnen dak met onder de Quatt bigfoots, daarna 4 rubber tegels en dan 4 grindtegels en dan het dak zelf. Bij hoog vermogen een zware brom in de ruimte waar we werken.
Silent en Library geeft een luide irritante toon (316 Hz?) op de eerste verdieping in onze badkamer en slaapkamers.
Slapeloze nachten en ten einde raad, talloze malen gebeld en gemaild. Toen de mail kwam dat ze vanaf maart met een oplossing komen heb ik het even losgelaten.
Hadden ze de rubber tegels niet als eerste op het dak moeten leggen en daarna de grindtegels?
Naast het geluid heeft het zeker 2 maanden geduurd dat we een koude douch hadden en het hele systeem (WP en CV) er regelmatig uitvloog. Dit had uiteindelijk allemaal met de instellingen te maken die voor de normale consument onbegrijpelijk is. Twee experts van Quatt over de vloer gehad die ruim 2 uur en 4 telefoontjes met collega's nodig hadden om het op te lossen.
Ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten van de aanpassingen aan de V2. Spijt van deze aanschaf, had toch een V1.5 of een ander merk moeten uitkiezen.
Kan je de warmtepomp ergens anders plaatsen waar je er minder last van hebt?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik vind het een vervelende situatie hoor, laat ik dat voorop stellen.okijokii schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Bin there done that.... Helaas... Met een 1.0, maar ook met een 1.5, dus mogelijk had je dan hetzelfde probleem gehad. Ook van alles geprobeerd met andere veren, met en zonder bigfoots, losdraaien van schroeven, andere rubbermatten, meer rubbermatten, massa en nog meer massa, soundslider op verschillende standen, nachtverlaging, oordopjes... Maar het is 'normaal werkgeluid' 😇
Kan je de warmtepomp ergens anders plaatsen waar je er minder last van hebt?
Maar je kunt resonanties niet scharen onder "een normaal werkgeluid". Resonanties zijn een gevolg en de Quatt is de oorzaak. Net als een grote vrachtwagen die voor je huis staat te ronken en ook geluid veroorzaakt in de woning.
Dus ik begrijp dat Quatt zegt dat de Quatt opereert op normaal werkgeluid. De resonanties blijven een gevolg van plaatsing en constructie.
Ik begrijp niet waarom ze dit niet benoemen in het plaatsingsplan en zeggen dat ze dit niet kunnen voorkomen en dat het risico klant is. Beetje hetzelfde als een joekel van een airco op je dak zetten. Dan ga je precies hetzelfde hebben is mijn verwachting.
Ik heb het hier met één airco die aan de muur hangt, draait ie op vol vermogen dan dreunt dat ook door. De anderen zijn gewoon op de grond geplaatst.
Muur of dak plaatsing is een risico nemen.
Neemt niet weg dat de klantenservice gewoon weer nergens op reageert..diep triest.
[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 05-02-2026 08:12 ]
Hier tekenen aub ......
Kun je een filmpje of opname posten van het geluid?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je zou gelijk hebben wanneer het geluid nu weg zou zijn, nu hij op de grond staat, maar dat is het niet. Het is een, voor mij, naar geluid die de Quatt gewoon altijd maakt. Ik hoor het niet meer, omdat hij nu zo ver weg staat dat afstand het probleem heeft opgelost.CPM schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:08:
[...]
Ik vind het een vervelende situatie hoor, laat ik dat voorop stellen.
Maar je kunt resonanties niet scharen onder "een normaal werkgeluid". Resonanties zijn een gevolg en de Quatt is de oorzaak. Net als een grote vrachtwagen die voor je huis staat te ronken en ook geluid veroorzaakt in de woning.
Dus ik begrijp dat Quatt zegt dat de Quatt opereert op normaal werkgeluid. De resonanties blijven een gevolg van plaatsing en constructie.
Ik begrijp niet waarom ze dit niet benoemen in het plaatsingsplan en zeggen dat ze dit niet kunnen voorkomen en dat het risico klant is. Beetje hetzelfde als een joekel van een airco op je dak zetten. Dan ga je precies hetzelfde hebben is mijn verwachting.
Ik heb het hier met één airco die aan de muur hangt, draait ie op vol vermogen dan dreunt dat ook door. De anderen zijn gewoon op de grond geplaatst.
Muur of dak plaatsing is een risico nemen.
Neemt niet weg dat de klantenservice gewoon weer nergens op reageert..diep triest.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Begrijp ik volkomen, hier staat ze ook meerdere meters van de woning. In de nacht als ze flink staan te draaien hoor ik de resonanties midden in de woning ook. Maar over het algemeen hoor ik meer dan de gemiddelde mens.okijokii schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:18:
[...]
Je zou gelijk hebben wanneer het geluid nu weg zou zijn, nu hij op de grond staat, maar dat is het niet. Het is een, voor mij, naar geluid die de Quatt gewoon altijd maakt. Ik hoor het niet meer, omdat hij nu zo ver weg staat dat afstand het probleem heeft opgelost.
Hier tekenen aub ......
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
:strip_exif()/f/image/wqvFpD35RglY5yYAtpX6OjHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de handleiding van de Chill. Minimale afstand tot een muur 1 meter. Hoe dwingend zou dit zijn? Op de beoogde plek heb ik de Chill liever wat dichter bij de muur.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
adequate what?Mickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[Afbeelding]
Uit de handleiding van de Chill. Minimale afstand tot een muur 1 meter. Hoe dwingend zou dit zijn? Op de beoogde plek heb ik de Chill liever wat dichter bij de muur.
Lijkt me lichtelijk overdreven.
@Mickel moenMickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[Afbeelding]
Wat wil je met die stijve slangen??
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Dan kun je hem toch nog steeds richting een muur plaatsenharv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:29:
[...]
@Mickel moen
Alleen misschien niet perse op precies die plek.
Dat klinkt niet goed.ElineJB schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
V2 op een betonnen dak met onder de Quatt bigfoots, daarna 4 rubber tegels en dan 4 grindtegels en dan het dak zelf. Bij hoog vermogen een zware brom in de ruimte waar we werken.
Jazeker, om en om: massa en demping. Of het een groot verschil gaat maken, durf ik niet te zeggen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s
Trillingen warmtepomp dempenElineJB schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
V2
harv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:29:
[...]
@Mickel moen
:strip_exif()/f/image/6h0qDBWzuXPlzH7USyJIqeAO.jpg?f=fotoalbum_large)
De beoogde plek. Mijn plan is om de Chill voor dat witte stukje in de wand te zetten. Slangen daar doorheen voeren naar de leidingen daarachter. Makkelijk bereikbaar met die schuifdeurtjes aan weerszijden. Hart op hart slangen door de wand en afwerken met rozetjes. Zet ik de Chill een meter uit de wand, komt hij midden in het looppad tussen wand en traphek. Kortom ik wil hem dichter bij de wand, zodat er een meter looppad overblijft. De Chill zou dan vanaf de achterzijde gerekend 20 cm uit de muur komen. Dat kan wat mij betreft een vaste plek zijn, aangezien ik de Chill ‘‘s winters ook wil gebruiken voor warmte-boost.
Op hun eigen marketingfoto’s staat de Chill ook echt niet 1 meter uit de muur.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
@Mickel moenMickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:13:
[...]
[Afbeelding]
De beoogde plek. Mijn plan is om de Chill voor dat witte stukje in de wand te zetten. Slangen daar doorheen voeren naar de leidingen daarachter. Makkelijk bereikbaar met die schuifdeurtjes aan weerszijden. Hart op hart slangen door de wand en afwerken met rozetjes. Zet ik de Chill een meter uit de wand, komt hij midden in het looppad tussen wand en traphek. Kortom ik wil hem dichter bij de wand, zodat er een meter looppad overblijft. De Chill zou dan vanaf de achterzijde gerekend 20 cm uit de muur komen. Dat kan wat mij betreft een vaste plek zijn, aangezien ik de Chill ‘‘s winters ook wil gebruiken voor warmte-boost.
Op hun eigen marketingfoto’s staat de Chill ook echt niet 1 meter uit de muur.
[Afbeelding]
Denk dat Quatt standaard lengtes met koppelingen aanbiedt. Dan kun je kiezen , en jij kunt de niet flexibele stijve slang(en, 2 of gebundeld, met ook nog losse 230v ) in je kastjes schuiven, en dan de rozetten aanbrengen. Hierdoor houdt je dan enige flexibiliteit.
Wat ik echter vooral bedoelde; er lopen zo te zien vrij stijve slangen van de oude leiding naar de Chill. Zoiets wil je toch niet over de vloer hebben lopen?? En is je reservoir goed bereikbaar??
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Er is achter dat witte stukje wand en de schuifdeurtjes naar mijn idee voldoende ruimte om de flexibele slang aan te sluiten op de leidingen. Het is nog even uitvinden, welke lengte standaardmaat slang dat dan moet zijn.
Mijn bedoeling is om de slangen dus hart op hart door twee gaten recht achter de Chill door de wand te voeren. Dat betekent dat er dan slechts twee stukjes slang van +/- 20cm zichtbaar zijn. Kabel wil ik ook door de wand, naar stopcontact achter de wand. Zo wordt het een netjes geheel. Reservoir zit aan de voorkant, dus dat lijkt mij geen probleem. Stoffilter trek je omhoog, dus ook dat moet geen probleem zijn.
Het is meer, of het problemen geeft met de luchtcirculatie zo vlak bij de muur.
:strip_exif()/f/image/PSL4Ra0r5jBYRGTF5CYPfpB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar een echt probleem zie ik niet. T.z.t. maar aan Quatt voorleggen.
Wat ik dan ook wil is een technische tekening van de achterkant, met de hoogte vanaf de vloer van de leidingaansluiting aan de achterkant en de hart op hart afstand. Minimale gatgrootte voor de leidingdoorvoer e.d. Dan kan ik de wand daar op voorbereiden.
[ Voor 42% gewijzigd door Mickel moen op 05-02-2026 13:26 ]
Niet in lijn met de slanglengtes die geleverd wordenMickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[Afbeelding]
Voor de aansluiting tussen Chill en de QuickConnector gebruiken we flexibele leidingen. Tijdens je aankoop kies je de lengte van de flexibele leiding die het beste past voor jouw situatie. Je kunt kiezen uit: 0.5 meter, 1.5 meter en 2.5 meter. Hierdoor kun je de Chill plaatsen op de plek die voor jou het meest handig is.
Dus geen radiator aansluiting die in hoek van kamer is weggestopt?
Maarja wel handig als ze een volzin afmaken zodat betekenis duidelijk wordt.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Inderdaad. Goed gezien.jj85 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:28:
[...]
Niet in lijn met de slanglengtes die geleverd worden
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2026 14:05 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Top, die handleiding. Dank!netappie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
[...]
Volgens mij heb je de Tzerra M. Vreselijk ding, maar hij praat wel OpenTherm.
https://www.aaco.nl/upload/files/remeha/Tzerra.pdf
Het zou kunnen zijn dat je warmteverlies te hoog staat bij Quatt, waardoor de CiC deze ketel te hard aanjaagt ondanks dat deze wel opentherm is aangesloten. (zowel temperatuur als vermogen zijn te moduleren).
Met gebruik van de aan/uit aansluiting op de CiC is het wat lastiger. Dan zal je CV monteur het in moeten stellen. Heel misschien kan het ook nog door tiidelijk een iSense of qSense aan te sluiten als je die nog ergens hebt liggen, maar dat ding heb ik al zeker een decennium nergens meer gezien.
Ik kan natuurlijk een 2e hands iSense proberen te vinden.
NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.
En, hoe zijn de ervaringen?LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:32:
[...]
Top, die handleiding. Dank!
Ik kan natuurlijk een 2e hands iSense proberen te vinden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ja, een duidelijk ander beeld wel.
Veel minder gas. Kleine pufjes alleen eigenlijk.
Wat ik opvallend vond is dat hij de hele nacht zijn setpoint van 19 graden niet haalde. Tot wel een hele graad eronder. En toen opeens om 07.00 (terwijl het buiten steeds iets kouder werd) ging de kamertemperatuur in no time naar de 19 graden.
Misschien dat het de beweging in de kamer was van opstaande vrouw en kinderen?
Het beeld vandaag was vrij constant.
Misschien levert de aanwezigheid van mensen net een paar honderd watt extra, die ik in de nacht net te kort kwam?
Ik ga de keteltemperatuur vannacht 5 graden hoger zetten om te kijken wat er dan gebeurt. Of hij dan het setpoint wel vast kan houden.
4 februari
/f/image/NjK9zUU4DgQ2ih5uLuznbthG.png?f=fotoalbum_large)
5 februari (de hoge staaf om middernacht is een dubbeling vanwege het missende uur daarvoor)
Niet de Soundslider? Die loopt (toevallig?) ook tot 07:00 in de ochtend, daarna mag de Quatt meer vermogen leveren. (hoewel ik dat in de statistiek niet echt terug denk te zien).LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:22:
En toen opeens om 07.00 (terwijl het buiten steeds iets kouder werd) ging de kamertemperatuur in no time naar de 19 graden.
Als je woonkamer zon pakt zou dat ook mee kunnen spelen (hoewel 07:00 daar nog wel wat vroeg voor is)
Uit de statistieken van vandaag zou je ook af kunnen leiden dat het warmteverlies niet helemaal goed ingesteld staat, hoewel dat vandaag moeilijk te zeggen is, omdat het (in ieder geval hier) zo nu en dan zonnig is geweest, en dat kan het beeld aardig vertroebelen. Op een bewolkte dag (morgen verwachten ze er hier 1) zou je bij een goed ingesteld warmteverlies bij een constante thermostaattemperatuur een heel gelijkmatig beeld moeten zien, zonder pieken of dalen in warmteopbrenst (hooguit wat varierend over de dag als de buitentemperatuur stijgt of daalt).
[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 05-02-2026 17:32 ]
Het is niet de sound slider.onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:27:
[...]
Niet de Soundslider? Die loopt (toevallig?) ook tot 07:00 in de ochtend, daarna mag de Quatt meer vermogen leveren. (hoewel ik dat in de statistiek niet echt terug denk te zien).
Als je woonkamer zon pakt zou dat ook mee kunnen spelen (hoewel 07:00 daar nog wel wat vroeg voor is)
Uit de statistieken van vandaag zou je ook af kunnen leiden dat het warmteverlies niet helemaal goed ingesteld staat, hoewel dat vandaag moeilijk te zeggen is, omdat het (in ieder geval hier) zo nu en dan zonnig is geweest, en dat kan het beeld aardig vertroebelen. Op een bewolkte dag (morgen verwachten ze er hier 1) zou je bij een goed ingesteld warmteverlies bij een constante thermostaattemperatuur een heel gelijkmatig beeld moeten zien, zonder pieken of dalen in warmteopbrenst (hooguit wat varierend over de dag als de buitentemperatuur stijgt of daalt).
Het werd steeds kouder naar 07.00 uur toe, dus het blijft een beetje een raadsel waarom hij ineens wel naar setpoint ging. En snel ook.
Ik denk zelf eigenlijk de lichten, mensen, een koffiemachine, etc. Het opstarten van de dag.
Ik ben wel heel benieuwd naar mijn stooklijn bij Quatt.
Ik heb iig wel geleerd dat het aanpassen van de ketel temperatuur wel degelijk effect heeft op de werking van de Quatt.
Die ketel springt vrij snel in de temperatuurbegrenzer. Dit achter elkaar doen is niet heel goed voor de levensduur van de ketel.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:47:
[...]
Het is niet de sound slider.
Het werd steeds kouder naar 07.00 uur toe, dus het blijft een beetje een raadsel waarom hij ineens wel naar setpoint ging. En snel ook.
Ik denk zelf eigenlijk de lichten, mensen, een koffiemachine, etc. Het opstarten van de dag.
Ik heb iig wel geleerd dat het aanpassen van de ketel temperatuur wel degelijk effect heeft op de werking van de Quatt.
Overigens kunnen aanwezige mensen een behoorlijke invloed hebben op de thermostaat. Hier gaat de Quatt altijd uit vanzelf uit met feestjes in de winter. Een volwassene produceert uit zichzelf al zo'n 100W warmte, dus als je een volle woonkamer hebt en goede isolatie, dan hoef je nog maar relatief weinig bij te verwarmen.
Om even terug te komen op het ketelvermogen. Ik zou toch even de installateur bellen die het ding onderhoudt. Die ketels zijn best wel veel geplaatst en bij verwijderen gaat de thermostaat soms in een reserve voorraad. Dat ding terug schroeven qua vermogen is beter dan continu laten pendelen.
Daarnaast zou ik ook even kijken of alle radiatoren/VVW verdelers het water ongeveer even koud retour sturen en of er geen verborgen of slecht ingestelde bypass is die de balans saboteert.
Als laatste kan je nog opvragen wat Quatt aan warmteverlies in heeft gesteld. Als dat te hoog staat in verhouding tot de werkelijkheid, dan krijg je ook dit soort narigheid. Het blijft jammer dat de app dat nergens laat zien en dat we het niet een beetje kunnen tunen met 20% meer of minder om te testen.
Mijn vermoeden is dat het warmteverlies een tikje te hoog ingesteld staat, waardoor de ketel te aggressief wordt bijgeschakeld.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:47:
Vandaag was dat echter moeilijk te zien, omdat door de buitentemperatuur je Quatt al aardig op zijn tenen lijkt te lopen. En met de ketel die geen invloed meer kan hebben is constant maximaal dan het enige wat de Quatt kan.
Ik ben ook wel erg benieuwd wat er gebeurd bij een graad of 5 - 7 en bewolkt. Dan zou je met een te hoog ingestelde stooklijn verwachten dat de Quatt op hoog vermogen naar de vraagtemperatuur gaat er wat overheen schiet, en dan tijdelijk uit gaat tot de temperatuur weer onder de vraagtemperatuur zakt.
Maar gaat de ketel uberhaupt aan? Eerder had iemand het er hier over dat wanneer de aanvoertemperatuur al gehaald wordt de ketel helemaal niet aanspringt. Bij LTS is de aanvoertemperatuur de hele dag boven de 30 graden, dus als je de ketel begrenst hierop springt deze alleen aan als de aanvoer onder de 30 graden zit.netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Die ketel springt vrij snel in de temperatuurbegrenzer. Dit achter elkaar doen is niet heel goed voor de levensduur van de ketel.
Gezien de statistieken heeft de ketel ook nauwelijks iets gedaan, mogelijk gaat het hierbij zelfs alleen om meetonnauwkeurigheden.
Ik weet niet wat de weersverwachtingen bij jou zijn, maar bij mij wordt het vannacht zo'n 2 graden warmer dan gisternacht. Als je de soundslider in de nacht net zo hoog hebt staan als overdag / net zo hoog als gisteren zou je het vannacht wel eens een heel eind kunnen redden.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:22:
Ik ga de keteltemperatuur vannacht 5 graden hoger zetten om te kijken wat er dan gebeurt. Of hij dan het setpoint wel vast kan houden.
Als je de ketel hoger zet (persoonlijk zou ik het denk ik niet doen, die 0.5 tot 1 graad win je in de ochtend er wel weer bij) zou ik deze in de ochtend wel weer lager zetten om te voorkomen dat deze morgen overdag mee gaat blazen.
Ik ben heel benieuwd wat er morgen op een bewolkte regenachtige dag (in ieder geval bij ons voorspelt) gaat gebeuren.
Heel toevallig nog een slimme stekker liggen? Daarmee kun je de Quatt een beetje monitoren, want ik ben ook wel benieuwd of deze vanwege de overshoot rond 14:00 tijdelijk uit is geweest, of dat de dip in de opbrengst en temperatuur een andere verklaring heeft.
Het hangt van de ketel af. Mijn eigen ketel gaat wel aan en heeft er nog een vertraging op zitten. Andere ketels lijken gewoon stuk als je dit verkeerd instelt.onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:15:
[...]
Maar gaat de ketel uberhaupt aan? Eerder had iemand het er hier over dat wanneer de aanvoertemperatuur al gehaald wordt de ketel helemaal niet aanspringt. Bij LTS is de aanvoertemperatuur de hele dag boven de 30 graden, dus als je de ketel begrenst hierop springt deze alleen aan als de aanvoer onder de 30 graden zit.
Gezien de statistieken heeft de ketel ook nauwelijks iets gedaan, mogelijk gaat het hierbij zelfs alleen om meetonnauwkeurigheden.
Maar hoe dan ook wil je dat de ketel voldoende bij kan springen met koud weer.
Dit is een beetje alsof je met de handrem er op weg gaat rijden omdat je gaspedaal tegen de bodem klem zit. Gewoon de echte oorzaak zoeken en misschien even de ketel in zomerstand (0) zetten tijdens het troubleshooten.
Ik snap deze vergelijking wel. Hij zou in principe op een hogere temperatuur moeten kunnen staan en alleen moeten helpen in een gepaste dosis of zo.netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Dit is een beetje alsof je met de handrem er op weg gaat rijden omdat je gaspedaal tegen de bodem klem zit. Gewoon de echte oorzaak zoeken en misschien even de ketel in zomerstand (0) zetten tijdens het troubleshooten.
Alleen het laatste van je deze alinea snap ik niet. Waarom zou ik hem dan toch helemaal uit moeten zetten? Of bedoel je om zicht te krijgen op hoe enkel de wp functioneert en de invloed vd ketel uit te sluiten?
Vooralsnog laat ik het even zo staan. Vannacht en morgen worden minder koud (NH). Eens kijken hoe het dan gaat.
Ik heb trouwens het idee dat die momenten van gas met de defrosts te maken hebben. Zou dat kunnen? En dat hij het verder net trekt in zijn eentje.
Ja, kijken hoe het zonder invloed van de ketel gaat is handig. Je kan de thermostaat dan ook wat hoger zetten om de warmtepomp uit te dagen en meer verschil te zien tussen radiatoren. Zet maar gewoon op 25 graden als de CV ketel niet mee doet. Dan stopt de thermostaat de warmtepomp niet door het bereiken van de gewenste temperatuur en ga je mogelijk beter zien waar de beperking ligt of waar een radiator of buis heet water retour stuurt in verhouding tot de rest.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:41:
[...]
Ik snap deze vergelijking wel. Hij zou in principe op een hogere temperatuur moeten kunnen staan en alleen moeten helpen in een gepaste dosis of zo.
Alleen het laatste van je deze alinea snap ik niet. Waarom zou ik hem dan toch helemaal uit moeten zetten? Of bedoel je om zicht te krijgen op hoe enkel de wp functioneert en de invloed vd ketel uit te sluiten?
Vooralsnog laat ik het even zo staan. Vannacht en morgen worden minder koud (NH). Eens kijken hoe het dan gaat.
Ik heb trouwens het idee dat die momenten van gas met de defrosts te maken hebben. Zou dat kunnen? En dat hij het verder net trekt in zijn eentje.
Die ketel afstellen blijft belangrijk, maar een 39 kW ketel stoort sowieso tijdens testen, zelfs in zijn minimum modulatie.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.
Als je bedoelt dat die radiator niet warm aanvoelt dan klopt dat. De temperatuur is lager dan lichaamstemperatuur omdat je nu genoeg volume hebt. Maar een T22 zou ik zeker niet weghalen tenzij het er een is van 40x40cm.Midway123 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:27:
Weet iemand of ik de radiatoren ook weg kan halen als ik op die plek een chill plaats? De t22 radiatoren op de kamers van de kinderen doen niet veel, en de Quatt’s staan vaak uit als de kinderen daar zitten dus ltv radiatoren lijken daarom ook geen oplossing (Quatt’s draaien gemiddeld tussen 22:00u en 12:00u, thermostaat constant in woonkamer bg =vvw). Het voetventiel zit nu 11cm boven de (beton)vloer, ik kan de radiator natuurlijk een paar cm. Hoger hangen, maar hij voegt sowieso nier veel toe, dus vraag mij af of ik deze niet in het geheel weg kan halen en vervangen door een chill. Deze zou dan (af en toe een paar uurtjes per dag) verwarmen in de winter (en dan natuurlijk ook koelen in de zomer)
Ik krijg hier de slaapkamers net op temperatuur met T11 radiatoren. Maar daar moeten gewoon T22 vervangers komen voordat de BG vloerverwarming krijgt, want dat trekt de aanvoertemperatuur bij dezelfde afgifte flink omlaag.
En misschien werkt het met een Chill ook wel, maar die maakt wel geluid als hij verwarmt, terwijl die T22 echt stil is.
En verbruikt ook nog eens energie, itt de radiatoren, dan kun je nog beter voor wat ventilatoren met een laag wattage gaan, dan verbruik je een stuk minder, en kun je hetzelfde doel mogelijk ook bereiken.netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:35:
En misschien werkt het met een Chill ook wel, maar die maakt wel geluid als hij verwarmt, terwijl die T22 echt stil is.
Mee eens. Als @Midway123 die ruimte juist zowel wil kunnen koelen als verwarmen wegens zoninval, sporten of een relatief beroerde isolatie, dan is een Chill toevoegen een mooie optie.onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:56:
[...]
En verbruikt ook nog eens energie, itt de radiatoren, dan kun je nog beter voor wat ventilatoren met een laag wattage gaan, dan verbruik je een stuk minder, en kun je hetzelfde doel mogelijk ook bereiken.
Maar in andere gevallen zou ik die T22 gewoon altijd langzaam mee laten verwarmen met de rest van de woning. Dat is verreweg het zuinigst en een paar radiatorventilatoren kunnen het verschil maken als het met waterzijdig inregelen net niet lukt.
Ik heb zelf ook een chill overwogen voor 1 lastige ruimte, maar het lijkt voor nu in de winter goed te gaan met wat radiatorfolie en een hoge kast tegen de gedeelde muur waar aan de andere kant niet gestookt wordt.
De Chill is wel een goede oplossing, maar de vorm past hier niet echt.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.
Jouw Quatts draaien met dit koude weer niet tussen 12.00 en 22.00 uur?Midway123 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:27:
Weet iemand of ik de radiatoren ook weg kan halen als ik op die plek een chill plaats? De t22 radiatoren op de kamers van de kinderen doen niet veel, en de Quatt’s staan vaak uit als de kinderen daar zitten dus ltv radiatoren lijken daarom ook geen oplossing (Quatt’s draaien gemiddeld tussen 22:00u en 12:00u, thermostaat constant in woonkamer bg =vvw). Het voetventiel zit nu 11cm boven de (beton)vloer, ik kan de radiator natuurlijk een paar cm. Hoger hangen, maar hij voegt sowieso nier veel toe, dus vraag mij af of ik deze niet in het geheel weg kan halen en vervangen door een chill. Deze zou dan (af en toe een paar uurtjes per dag) verwarmen in de winter (en dan natuurlijk ook koelen in de zomer)
Dan zou een nachtverlaging alles oplossen lijkt mij?
Ik zou wel eens wat plaatjes uit jouw app willen zien. Mijn (enkele) Quatt draait al sinds half december bijna continu
[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 05-02-2026 23:56 ]
Hier was de Quatt gisteren tussen 08:00 en 12:00 ook uit hoor. Zo ook vannacht tussen 22:00 en 04:00. Kou kwam een keer van de goede kant voor ons oude huisokijokii schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:53:
[...]
Jouw Quatts draaien met dit koude weer niet tussen 12.00 en 22.00 uur?
Dan zou een nachtverlaging alles oplossen lijkt mij?
Ik zou wel eens wat plaatjes uit jouw app willen zien. Mijn (enkele) Quatt draait al sinds half december bijna continu
Minder koud maar exact hetzelfde beeld:
Hele nacht volle bak aan maar blijft net onder setpoint en om 07.00 uur (nee, geen sound slider) vliegt ie naar setpoint.
Mijn theorie nu: de woonkamer mist net een paar honderd watt afgifte.
Nu moest ik weer denken aan mijn convectorput die voor 95% geknepen was en die ik helemaal open gezet heb.
Delta T is daar vanochtend 1.7 graden bij een aanvoertemperatuur van 38.3.
Het ding voelt amper warm aan.
Mijn theorie is nu dat het water er veel te snel doorheen stroomt en hij veel te weinig warmte uit het water haalt.
Ik heb de convector nu weer voor 50% geknepen en ga delta T daar even monitoren.
Helaas wordt het de komende dagen weer warmer en is de experimenteer fase weer even on hold.
/f/image/MFqzR3QjpZ4zZEyaM8QW82G1.webp?f=fotoalbum_large)
Afgifte voor en na is echt een totaal andere. Je kunt al eens beginnen door er gewoon wat fans op te leggen (zie HeatMeister topic hier op Tweakers).
[ Voor 12% gewijzigd door Razer op 06-02-2026 09:05 ]
Dank Razer.Razer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:04:
@LTS_2000 die convectorput vol leggen met fans gaat echt een wereld van verschil maken. In mijn woonkamer de convectorput de grootste afgifte bron, ik heb een constructie als deze gemaakt:
[Afbeelding]
Afgifte voor en na is echt een totaal andere. Je kunt al eens beginnen door er gewoon wat fans op te leggen (zie HeatMeister topic hier op Tweakers).
Ik heb er drie heatfans op liggen met in totaal 11 ventilatoren.
Dat is inderdaad noodzakelijk om die lage temperatuur de put uit te krijgen.
Het gaat pas goed werken als je het inderdaad VOL gaat leggen, 5 of 6 60mm fans doen niet zo veel. Ik heb er 10 x 140mm (Arctic P14 Silent) met een HeatMeister en dan merk je pas goed het verschil.Razer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:04:
@LTS_2000 die convectorput vol leggen met fans gaat echt een wereld van verschil maken.
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Inmiddels heb ik elk kwartier het ventiel wat verder geknepen en delta t gemeten. De aanvoertemperatuur is behoorlijk stabiel dus dat is voordelig.LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:55:
Ik heb de convector nu weer voor 50% geknepen en ga delta T daar even monitoren.
Helaas wordt het de komende dagen weer warmer en is de experimenteer fase weer even on hold.
Op 100% open was delta t 1.7 graden.
Op 50% open steeg delta t naar 2.0 graden.
Op 28% open steeg delta t naar 2.7 graden.
Op 20% open steeg delta t naar 4.0 graden.
Het lijkt geen fout dat die convector geknepen was.
[ Voor 9% gewijzigd door LTS_2000 op 06-02-2026 10:26 ]
Ligt er een beetje aan, 800 liter per uur die 1.7 graad verliest is meer afgifte (op de convectorput) dan 100 liter die 4 graden verliest.LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Inmiddels heb ik elk kwartier het ventiel wat verder geknepen en delta t gemeten. De aanvoertemperatuur is behoorlijk stabiel dus dat is voordelig.
Het grootste effect ga je uiteraard hebben in de rest van de woning, want 800 liter (overdreven voorbeeld) door de convectorput betekend 0 voor de rest van de radiatoren.
Er zal ergens een balans zitten. Als ik het goed heb begrepen gaat waterzijdig inregelen er vanuit dat iedere retour dezelfde temperatuur heeft, dus als je convectorput een delta van 4 heeft moeten je radiatoren dat ook hebben voor optimale, efficiente afgifte. (tenzij ik het verkeerd heb begrepen, ik zet alles weg via VVW, dus heb me nooit bezig gehouden met waterzijdig inregelen, de retouren zijn wel aardig dezelfde temperatuur allemaal).
Dit heeft toch ook een vreemd effect.LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:38:
[...]
Ik heb hem nu op 30 graden gezet.
Gewoon maar eens kijken.
Bij vriezen gebruikt hij hierdoor minder gas. Elk uur kleine pufjes. Maar nu het weer boven 0 is, gaat hij hiermee door. Normaal had hij boven de 0 graden geen gas nodig.
Het wordt me nog niet helemaal duidelijk wat hier nou de logica is.
Nu ik eerst het debiet in de convector aan het aanpassen ben, wil ik de ketel niet ook nog aanpassen om nog iets te kunnen zeggen.
Maar mijn vermoeden is dat het weer terug moet naar een wat hogere temperatuur en dan via een Remeha thermostaat of de installateur gewoon netjes het vermogen vd ketel terugzetten.
Ik kan de keteltemperatuur ook nog even helemaal op nul zetten en kijken wat er dan gebeurt.
Maar zoals gezegd, eerst het effect van de geknepen convector maar eens afwachten.
Ontzettend aardig en waardevol dat er hier zo meegedacht wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door LTS_2000 op 06-02-2026 11:10 ]
ja ik was er 's avondsTeslaNerd schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:46:
Zijn er tweakers naar de 2e dag van de Chill demo geweest?
Bij de chill die op verwarmen stond heeft een medewerker laten zien hoe eenvoudig de connectoren los te koppelen zijn, ze daarna per ongeluk omgekeerd weer aangesloten waardoor het systeem in storing ging, er is beloofd dat de consumenten versie kleurtjes krijgt op de slangen zodat dit duidelijker wordt.
Op mijn vraag of de chill kan moduleren was het antwoord nee. Het koelvermogen is 2 kw op de hoogste blaasstand en 1,5 kw op de laagste (max verwarmingsvermogen 2,5 kw).
Het ontwerp van de ventilatoren in de behuizing houdt rekening met de airflow waardoor de uitblaas lucht niet weer opgezogen wordt aan de achterkant bij de luchtinlaat.
De zand crème kleur heeft een anti UV coating tegen verkleuring, de groene niet. De zwarte verkleurt sowieso niet. De crème kleur is als eerste op voorraad, daarna komt de groene en als laatste de zwarte.
Van de 3000 pre-orders hopen ze zo goed als alles voor de zomer geïnstalleerd te krijgen.
Zo lang er niemand hoeft te douchen zou je zelfs de ketel tijdelijk helemaal uit kunnen zetten. Kun je gelijk zien hoe nauwkeurig de sensoren zijn, als je evenveel gasverbruik in de app blijft zien als gisteren weet je dat het een sensoronnauwkeurigheid is.LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:08:
Ik kan de keteltemperatuur ook nog even helemaal op nul zetten en kijken wat er dan gebeurt.
Zo gebruik ik per week nog tot ongeveer 0.5 kuub gas, ondanks dat het verwarmingsbedrijf op de ketel uit staat. Puur sensoronnauwkeurigheid.
[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 06-02-2026 12:03 ]
Optimistisch, in nog 4.5 maand.rob987 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:55:
Van de 3000 pre-orders hopen ze zo goed als alles voor de zomer geïnstalleerd te krijgen.
Mijn vermoeden is dat dit valt binnen het 'wij gaan een miljoen warmtepompen neerzetten voor ... (2030?)' rijtje.
onlinaius schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Optimistisch, in nog 4.5 maand.
Mijn vermoeden is dat dit valt binnen het 'wij gaan een miljoen warmtepompen neerzetten voor ... (2030?)' rijtje.
Voor de zomer, maar we zeggen niet welk jaar
Dit is geen sensoronnauwkeurigheid, het gasverbruik is maar een schatting! Daarom gaat dit ook door als je CV op zomerstand staat (lees CV zijdig uitgeschakeld en alleen tapwater)onlinaius schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:01:
[...]
Zo lang er niemand hoeft te douchen zou je zelfs de ketel tijdelijk helemaal uit kunnen zetten. Kun je gelijk zien hoe nauwkeurig de sensoren zijn, als je evenveel gasverbruik in de app blijft zien als gisteren weet je dat het een sensoronnauwkeurigheid is.
Zo gebruik ik per week nog tot ongeveer 0.5 kuub gas, ondanks dat het verwarmingsbedrijf op de ketel uit staat. Puur sensoronnauwkeurigheid.
Heb zelf ook CV zijdig uitgeschakeld, maar verwarm wel 24/7 op 21℃. Tijdens de koudste nachten zakt de temp max. 0,2℃ maar dat is meestal in de ochtend met oplopende buitentemperaturen weer zo bijverwarmd.
[ Voor 13% gewijzigd door louigi58 op 06-02-2026 12:33 ]
1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA
Waarom niet ?paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:19:
Moet nog maar zien of dat er 3000 blijven natuurlijk.
Toen ik de Quatt bestelde was de Chill voor mij wel een uniek selling point. Nu gebruiken we een aantal dagen/weken per jaar een mobiele airco en die maakt ook fors geluid, bovendien moet er een slang naar buiten. Mijn ega wil niet 365 dagen per jaar een airco unit aan de muur en ik heb buiten maar weinig ruimte geschikt voor een aparte buiten unit.
Dus de Chill is in dit geval wel een goede oplossing voor ons. Ik begrijp dat de Chill in de laagste stand 45 dB produceert dus dat is nog acceptabel in vergelijking met een mobiele airco.
Nou hoop ik niet dat dit de zelfde dB's zijn als van de V2 buiten unit
Overigens ben ik afgezien van het buiten geluid en wat trillingen nog tevreden over mijn V2. Tot heden deze winter nog geen gas gebruikt en binnen is het :
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)
- komt even (financieel) niet uit
- heb al een airco laten installeren
- ik zie er vanaf
etc
Is niets geks verder toch?
Ik ben momenteel aan het experimenteren om wat spacers aan te brengen tussen de fan en de front, de V2 zonder front maakt aanzienlijk minder (storend) geluid.Metsubsidie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Nou hoop ik niet dat dit de zelfde dB's zijn als van de V2 buiten unit![]()
Overigens ben ik afgezien van het buiten geluid en wat trillingen nog tevreden over mijn V2. Tot heden deze winter nog geen gas gebruikt en binnen is het :
Maar geeft jouw app ook gasverbruik aan in de staafdiagrammen? Bij mij wel. Hij kan toch zien wanneer de cv ingeschakeld word?louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:28:
[...]
Dit is geen sensoronnauwkeurigheid, het gasverbruik is maar een schatting! Daarom gaat dit ook door als je CV op zomerstand staat (lees CV zijdig uitgeschakeld en alleen tapwater)
Heb zelf ook CV zijdig uitgeschakeld, maar verwarm wel 24/7 op 21℃. Tijdens de koudste nachten zakt de temp max. 0,2℃ maar dat is meestal in de ochtend met oplopende buitentemperaturen weer zo bijverwarmd.
Ik heb nu de keteltemperatuur even helemaal op nul gezet (off) om te kijken wat er dan gebeurt.
Dat was misschien toch beter geweest om dat al eerder te doen want ik ben nog niet echt wijzer nu. Behalve dat ik ander gedrag zie na het aanpassen vd keteltemp.
Het valt me wel op dat de v2 flink aan het tetteren is vandaag. Gemiddeld 1,75 kw per uur. Normaal zat ik op zo'n beetje 1.1 - 1.3 kWh per uur bij deze temperaturen.
Hij heeft net ook doorgeronkt tot 0,8 graden boven setpoint.
Ik zie door de bomen het bos niet met deze installatie. Het lijkt allemaal erg onlogisch.
[ Voor 16% gewijzigd door LTS_2000 op 06-02-2026 19:49 ]
Hij blijft inderdaad gasverbruik aangeven maar dit is maar een schatting, ik heb ook een Home Wizard P1 meter, deze geeft dan 0 gasverbruik aan. CV zijdig is immers uitgeschakeld.LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:10:
[...]
Maar geeft jouw app ook gasverbruik aan in de staafdiagrammen? Bij mij wel. Hij kan toch zien wanneer de cv ingeschakeld word?
Ik heb nu de keteltemperatuur even helemaal op nul gezet (off) om te kijken wat er dan gebeurt.
Dat was misschien toch beter geweest om dat al eerder te doen want ik ben nog niet echt wijzer nu. Behalve dat ik ander gedrag zie na het aanpassen vd keteltemp.
Het valt me wel op dat de v2 flink aan het tetteren is vandaag. Gemiddeld 1,75 kwh per uur. Normaal zat ik op zo'n beetje 1.1 - 1.3 kWh per dag bij deze temperaturen.
Ik zie door de bomen het bos niet met deze installatie. Het lijkt allemaal erg onlogisch.
Bij temperaturen onder de 3 graden treden meestal defrosts op, deze duren dan wat langer zonder hulp van de CV, dus vraagt wel wat meer stroom en het kan zijn dat je binnentemperatuur iets daalt als je Quatt vermogen te kort komt om dit de volgende 50 minuten te compenseren. Meestal treden bij lagere temperaturen de defrosts om de 55 min op.
:strip_exif()/f/image/4hcWSuiNLLKTkByyiqYsbNkX.jpg?f=fotoalbum_large)
CV uit bij -3,2 max watertemp 33⁰C zakt binnentemp naar 20,6⁰C dit is te weinig om defrosts elke 50 min op te vangen. Normaal springt CV dan bij. De watertemp van 26⁰C is waarschijnlijk net na defrost, maar de temp wordt in deze statistiek maar 1x p uur bijgewerkt.
[ Voor 19% gewijzigd door louigi58 op 06-02-2026 14:16 . Reden: aanvulling ]
1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA
Waarschijnlijk gebruikte ik dus helemaal geen gas!
Wat verhelderend.
Keteltemperatuur staat nu uit. Dus ik hoef straks niet naar het gekkenhuis als ik toch een oranje kleur in mijn staafdiagrammen zie staan. Dat scheelt.
inmiddels heb ik weer een afspraak staan op 23-02 om quatt te repareren wat een drama 17-01 is mijn quatt opgehouden.Michel242186 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:35:
Mijn Quatt staat nu twee weken stil.
Eerste afspraak paar dagen geleden is helaas afgezegd en ik moet nu weer wachten op een nieuwe afspraak.
Ik kreeg een mail van Quatt dat ze case weer bij hun technisch team hebben neergelegd. Ik denk dan van hoezo zo omslachtig. Heb er gelijk achteraan gebeld maar moest wachten op de beoordeling van het technisch team zucht.
Ik heb meerdere keren moeten bellen voor een tweede afspraak nadat mijn eerste afspraak afgezegd is.
Je moet echt hopen dat je quatt niet ophoud in het winterseizoen.
Het kan zijn dat dit komt door een afwijking in een van de sensoren. Als de sensor na de ketel structureel hoger meet dan wat de Quatt meet na verwarmen, dan zal dit gezien worden als bijverwarmen door de ketel.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Hij blijft inderdaad gasverbruik aangeven maar dit is maar een schatting, ik heb ook een Home Wizard P1 meter, deze geeft dan 0 gasverbruik aan. CV zijdig is immers uitgeschakeld.
Bij temperaturen onder de 3 graden treden meestal defrosts op, deze duren dan wat langer zonder hulp van de CV, dus vraagt wel wat meer stroom en het kan zijn dat je binnentemperatuur iets daalt als je Quatt vermogen te kort komt om dit de volgende 50 minuten te compenseren. Meestal treden bij lagere temperaturen de defrosts om de 55 min op.
[Afbeelding]
CV uit bij -3,2 max watertemp 33⁰C zakt binnentemp naar 20,6⁰C dit is te weinig om defrosts elke 50 min op te vangen. Normaal springt CV dan bij. De watertemp van 26⁰C is waarschijnlijk net na defrost, maar de temp wordt in deze statistiek maar 1x p uur bijgewerkt.
Dus flowMeter.WaterSupplyTemperature is dan hoger dan hp1.temperatureWaterOut zonder dat de ketel iets doet.
Eenvoudig live te controleren in de JSON Feed
Wat in theorie nog wel zou kunnen is dat er onbedoeld wat CV water door de ketel gaat terwijl die de SWW voorraad warm houdt. Maar dat is onwaarschijnlijk. Met een goed functionerende driewegklep zou dat niet moeten gebeuren, al kan er natuurlijk altijd iets kapot gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 06-02-2026 15:30 ]
@netappienetappie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:
[...]
Het kan zijn dat dit komt door een afwijking in een van de sensoren. Als de sensor na de ketel structureel hoger meet dan wat de Quatt meet na verwarmen, dan zal dit gezien worden als bijverwarmen door de ketel.
Dus flowMeter.WaterSupplyTemperature is dan hoger dan hp1.temperatureWaterOut zonder dat de ketel iets doet.
Wat in theorie nog wel zou kunnen is dat er onbedoeld wat CV water door de ketel gaat terwijl die de SWW voorraad warm houdt. Maar dat is onwaarschijnlijk. Met een goed functionerende driewegklep zou dat niet moeten gebeuren, al kan er natuurlijk altijd iets kapot gaan.
Maar volgens mij wordt er door Quatt pas gasgebruik geconstateerd als supervisiry/Controlmode in JSON = 3 of 4.
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
netappie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:
[...]
Het kan zijn dat dit komt door een afwijking in een van de sensoren. Als de sensor na de ketel structureel hoger meet dan wat de Quatt meet na verwarmen, dan zal dit gezien worden als bijverwarmen door de ketel.
:strip_exif()/f/image/A36Iuf88ECU1oWKEvOlngSLV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IQ10MeLrQoa7ivBut7wkUp1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
SWW staat niet op comfort, er wordt geen SWW op temperatuur gehouden.
dan is het sensor afwijking / onnauwkeurigheidlouigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:07:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Apart. Die temperaturen lijken inderdaad zeer dicht bij elkaar te staan, al is er wel een verschil.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:07:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk eens wat er gebeurt als je de stekker een paar uurtjes uit de ketel haalt.
Heeft niets met sensors te maken, er staat duidelijk in je Quatt app dat het gasverbruik geschat wordt. In mijn geval is er absoluut géén gasverbruik.Toby-Wan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:09:
[...]
dan is het sensor afwijking / onnauwkeurigheid
Toen mijn CV zijdig nog aan stond zag ik ook al dat het geschatte gasverbruik 2x zo hoog was als met mijn Home Wizard P1 meter gemeten werd.
[ Voor 17% gewijzigd door louigi58 op 06-02-2026 16:15 ]
Welke controlmode staat je systeem? Zie ook reactie van @harv .louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:07:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Elke 0,1grC afwijking bij die twee sensoren geeft ongeveer 0,25m3 gasverbruik op een dag.
Zou jouw afwijking ongeveer 0,3grC moeten zijn.
@louigi58louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Heeft niets met sensors te maken, er staat duidelijk in je Quatt app dat het gasverbruik geschat wordt. In mijn geval is er absoluut géén gasverbruik.
Toen mijn CV zijdig nog aan stond zag ik ook al dat het geschatte gasverbruik 2x zo hoog was als met mijn Home Wizard P1 meter gemeten werd.
Oude nefit beetje kennende:
Je stookt dus je warm water met gas. Hoeveel m3 gas gebruik je daarbij en hoe verbruik je warm water,alleen alleen opstaan, slapen gaan, afwassen, of vaak handen wassen??
Ja, geschat op basis van temperatuur (=sensor) en flow (=sensor)louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Heeft niets met sensors te maken, er staat duidelijk in je Quatt app dat het gasverbruik geschat wordt. In mijn geval is er absoluut géén gasverbruik.
Het zou nog een schatting op basis van sensor waarden kunnen zijn.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Bij mij ligt de watertemperatuur vd flowmeter elke keer dat ik deze middag kijk, onder de output temperatuur van de wp.
Maar er wordt nu zeker niet gestookt vanwege het warmere weer...
oke, dan het lange antwoord.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Quatt kijkt naar 2 sensoren: Temp water uit & Temp sensor onder CV ketel. Als die laatste hoger is de eerste is er een temperatuur verschil (DeltaT). Er is 'blijkbaar' energie toegevoegd op de plek waar (toevallig) de CV ketel hangt, dat denkt de CIC op basis van de sensor data die de CIC binnen krijgt. Dan:
Q = m * c * DeltaT
met m=flowrate, dan krijg Q=toegevoegde energie, dat wordt een aantal kWh / 8.8 = m3 gasverbruik.
Het is een schatting, omdat Quatt weet dat die sensoren niet 100% nauwkeurig zijn en de energie inhoud 8.8 kWh / m3 gas ook een schatting is.
Jij hebt de pech dat er 1 van de 2 net een beetje extra onnauwkeurig is (vergeleken met de rest hier) of gewoon ronduit slecht en/of kapot.
zelfde 2 sensoren bij mij op dezelfde dag, de flowmeter zit consequent lager dan de Quatt temp uit. in tegenstelling tot jouw grafiek
[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 06-02-2026 16:23 ]
Gasmeters zijn ook niet altijd nauwkeurig en en zelfs in eco stand doen veel ketels nog wel iets.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Mijn ketel houdt de voorraad op 27 graden ondanks die ecostand. Dat is bijna niet te zien in de P1 metingen. De slimme stekker aan mijn ketel verraadt meer.
Een oude driewegklep kan wel wat warmtelekkage richting het CV systeem veroorzaken, dus als je de stekker uit de ketel haalt en de gasschatting wegvalt uit de grafiek, dan is dat iets om even te noteren voor de volgende servicebeurt.
Mijn case loopt sinds eind november (falende defrosts, pomp staat voor het overgrote deel van bijna 3 maanden stil). Inmiddels 4 bezoeken en 1 gecanceld bezoek verder. Ikzelf beredeneerde eind december, mede met behulp van enkele tweakers hier en data in HA, dat mijn vierwegklep zeer waarschijnlijk de oorzaak is. Monteur zag dat half januari ook en een nieuwe buitenunit was afgesproken, maar het productteam dacht daar anders over, die wilden eerst de CiC verbinding testen. Dat gebeurde vorige week vrijdag: oorzaak bleek zoals verwacht niet de dataverbinding. Nadat de monteur weg was heb ik een definitieve oplossing verzocht, maar na nu een week geen reactie.Michel242186 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:19:
[...]
inmiddels heb ik weer een afspraak staan op 23-02 om quatt te repareren wat een drama 17-01 is mijn quatt opgehouden.
Ik heb meerdere keren moeten bellen voor een tweede afspraak nadat mijn eerste afspraak afgezegd is.
Je moet echt hopen dat je quatt niet ophoud in het winterseizoen.
Zodra mijn case opgelost is en afgehandeld is, zal ik hier een write up maken met learnings en tips voor de pechvogels onder ons.
De Nefit CV verzorgt alleen het warme water voor de badkamer s'morgens en 'savonds en staat niet op de comfort stand, dus er wordt geen warm water op temperatuur gehouden.harv schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:17:
[...]
@louigi58
Oude nefit beetje kennende:
Je stookt dus je warm water met gas. Hoeveel m3 gas gebruik je daarbij en hoe verbruik je warm water,alleen alleen opstaan, slapen gaan, afwassen, of vaak handen wassen??
Gasverbruik gemiddeld 0,3 m³ per dag voor SWW
[ Voor 24% gewijzigd door louigi58 op 06-02-2026 17:02 ]
Heb het vermoeden dat hier ook een probleem is met de vierwegklep...heb de kabel ervan nu liggen maar is maar de vraag of dit het oplost.Pistolepaultje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:40:
[...]
Mijn case loopt sinds eind november (falende defrosts, pomp staat voor het overgrote deel van bijna 3 maanden stil). Inmiddels 4 bezoeken en 1 gecanceld bezoek verder. Ikzelf beredeneerde eind december, mede met behulp van enkele tweakers hier en data in HA, dat mijn vierwegklep zeer waarschijnlijk de oorzaak is. Monteur zag dat half januari ook en een nieuwe buitenunit was afgesproken, maar het productteam dacht daar anders over, die wilden eerst de CiC verbinding testen. Dat gebeurde vorige week vrijdag: oorzaak bleek zoals verwacht niet de dataverbinding. Nadat de monteur weg was heb ik een definitieve oplossing verzocht, maar na nu een week geen reactie.
Zodra mijn case opgelost is en afgehandeld is, zal ik hier een write up maken met learnings en tips voor de pechvogels onder ons.
Geen verschil, had ik al eerder getest.netappie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Apart. Die temperaturen lijken inderdaad zeer dicht bij elkaar te staan, al is er wel een verschil.
Kijk eens wat er gebeurt als je de stekker een paar uurtjes uit de ketel haalt.
Ik vertrouw mijn Home Wizard P1 meter, die leest alleen het verbruik van de slimme meter uit. Dat is ook het verbruik dat in rekening gebracht wordt.
Nee, bij jou was het het expansieventiel EEVMichel242186 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:03:
[...]
Heb het vermoeden dat hier ook een probleem is met de vierwegklep...heb de kabel ervan nu liggen maar is maar de vraag of dit het oplost.
Michel242186 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
@louigi58louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:58:
[...]
De Nefit CV verzorgt alleen het warme water voor de badkamer s'morgens en 'savonds en staat niet op de comfort stand, dus er wordt geen warm water op temperatuur gehouden.
Gasverbruik gemiddeld 0,3 m³ per dag voor SWW
[Afbeelding]
Dit is normaal!!, dus toch sensoren??
Wat wil je nu zeggen? Het ging erom dat uit de Quatt app je niet kunt afleiden of er daadwerkelijk gas is gebruikt.harv schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:06:
[...]
@louigi58
Dit is normaal!!, dus toch sensoren??
De oranje pluimpjes zeggen niets over het daadwerkelijke gasverbruik, dat schat Quatt maar.
Voor diegenen die dit niet snappen, draai je gaskraan dicht en zet je thermostaat 5 graden hoger. Je zult zien dat de Quatt app gasverbruik aangeeft terwijl dit fysiek onmogelijk is.
Met mijn Quatt is niets mis.
@louigi58louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Wat wil je nu zeggen? Het ging erom dat uit de Quatt app je niet kunt afleiden of er daadwerkelijk gas is gebruikt.
De oranje pluimpjes zeggen niets over het daadwerkelijke gasverbruik, dat schat Quatt maar.
Voor diegenen die dit niet snappen, draai je gaskraan dicht en zet je thermostaat 5 graden hoger. Je zult zien dat de Quatt app gasverbruik aangeeft terwijl dit fysiek onmogelijk is.
Met mijn Quatt is niets mis.
Succes!
Klopt, het is een schatting. Bij geen / laag verbruik is die ook minder nauwkeurig dan bij een relatief hoog gasverbruik.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Wat wil je nu zeggen? Het ging erom dat uit de Quatt app je niet kunt afleiden of er daadwerkelijk gas is gebruikt.
Niet perse, als jouw T-sensor onder de ketel iets lager aangeeft dan die uitgaande watertemp van de Quatt, dan zal die mooi 0 blijven.Voor diegenen die dit niet snappen, draai je gaskraan dicht en zet je thermostaat 5 graden hoger. Je zult zien dat de Quatt app gasverbruik aangeeft terwijl dit fysiek onmogelijk is.
Verder is het heel simpel. Zodra de CiC naar ControlMode 3 of 4 gaat (en dus de CV wil aansturen), dan gaat hij automatisch ook een inschatting van gasgebruik doen. Dit enkel en alleen op basis van temp-verschil en flow. Zoals hierboven is toegelicht. En ja, als jij je thermostaat 5grC hoger zet, dan zal hij wel in CM3 terecht komen.
Klopt, hoogstens kleine afwijkingen op de diverse sensoren. Maar dat mag de pret niet drukkenMet mijn Quatt is niets mis.
Ik heb ook nog wat extra fans verplaatst van mijn t22 naar de convectorput, waardoor er nu 15 ventilatoren ipv 11 draaien.LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Inmiddels heb ik elk kwartier het ventiel wat verder geknepen en delta t gemeten. De aanvoertemperatuur is behoorlijk stabiel dus dat is voordelig.
Wanneer gaat het weer vriezen ? :-)
Als ik je een advies mag geven: zodra de setpoint benaderd wordt zet je de soundslider naar beneden (bijv van normaal naar silent).LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:10:
Hiermee beperk je het beschikbare vermogen. Dat zorgt voor minder geleverd vermogen met een hogere COP.
Maakt de warmtepomp nu de rest van de dag (tot het echt weer kouder wordt) een mooie lange gelijkmatige run? Dan staat je warmteverlies zeer waarschijnlijk (ik kan geen andere reden verzinnen) te hoog. En dan vraag je aan Quatt of ze dat naar beneden willen bijstellen.
Uiteraard wel met de kanttekening dat je cv dan niet mee mag gaan doen, want anders betekend silent gewoon dat er meer CV wordt bijgestookt.
Eerlijk gezegd denk ik wel het bos te zien. Uiteraard kan het dat ik er volledig naast zit, maar je experimentjes maken duidelijker wat er mis gaat, en mijn gevoel hierbij is toch een verkeerde warmteverlies instelling (wat je mogelijk beter kunt zien door met de soundslider het beschikbare vermogen overdag te beperken).LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:10:
Klopt, ik gebruik ook nog 0 tot 0.5 kuub gas per dag, en dat is puur meetonnauwkeurigheden. Quatt schat in op basis van de temperatuur die door de sensoren heen gaat of de cv ketel aan het bijstoken is. Als deze sensoren net niet helemaal zuiver zijn zie je dus kleine hoeveelheden gas die er niet zijn.LTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:37:
Waarschijnlijk gebruikte ik dus helemaal geen gas!
Edit: dat is je al uitgebreid vertelt zie ik als ik de later posts lees
Maar met 100% zekerheid kun je dat niet altijd zeggen, tenzij je ketel echt uit staat. Als je een slimme stekker hebt (en op de ketel kunt plaatsen) zou je kunnen kijken wanneer deze meer vermogen vraagt (en dus waarschijnlijk actief wordt).
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 06-02-2026 22:10 ]
Ik hoop van niet voor jouLTS_2000 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:53:
Wanneer gaat het weer vriezen ? :-)
Ik heb namelijk wel het idee dat je het (gezien je statistieken) bij vriezen niet helemaal op de Quatt gaat trekken, en als ik jou was zou ik proberen om het stoken bij een graad of 5 (en bewolkt) goed te krijgen. Als dit namelijk klopt dek je 80% van je gasverbruik al af, en als de boel goed ingesteld staat kun je er ook vanuit gaan dat als de ketel bijschakelt dit ook echt nodig is, en niet komt vanwege foute instellingen.
Je hebt gelijk want ik twijfel nu toch wel. De unit's zijn groter dan vooraf ingeschat. Maken meer geluid dan vooraf ingeschat. Andere aansluiting dan vooraf voorgespiegeld. En nu blijkt dat je op één wp unit, maar twee Chills tegelijk kan aansluiten. (Zelfs als je een duo hebt?) De kleuren zijn anders dan oorspronkelijk aangeven. Samengevat het ontwerp valt tegen. En nu blijkt ook dat niet alle kleuren tegelijk worden uitgeleverd. En inmiddels is niet zeker dat er genoeg ruimte is om aan te sluiten.paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:19:
Moet nog maar zien of dat er 3000 blijven natuurlijk.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ja, mooi spul van HomeWizard. Ik heb het hele huis er ook vol mee staan.louigi58 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Geen verschil, had ik al eerder getest.
Ik vertrouw mijn Home Wizard P1 meter, die leest alleen het verbruik van de slimme meter uit. Dat is ook het verbruik dat in rekening gebracht wordt.
Maar hij geeft natuurlijk alleen weer wat de slimme meter stuurt.
De oudere DSMR4.x meters zijn niet echt handig omdat je 1x per uur een gasdata meting krijgt en dan moet je je ook afvragen hoe nauwkeurig die oude meter het precies doorgeeft achter de komma.
Met DSMR5.x is het erg goed bij mij, al verklapt de HW socket aan de CV ketel nog veel meer over het gedrag binnen die 5 minuten.
Ik heb gisteren gevraagd of ze hem onder de ketel kunnen aansluiten, enige use-case voor mij. Ben benieuwd.WAF1 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Je hebt gelijk want ik twijfel nu toch wel. De unit's zijn groter dan vooraf ingeschat. Maken meer geluid dan vooraf ingeschat. Andere aansluiting dan vooraf voorgespiegeld. En nu blijkt dat je op één wp unit, maar twee Chills tegelijk kan aansluiten. (Zelfs als je een duo hebt?) De kleuren zijn anders dan oorspronkelijk aangeven. Samengevat het ontwerp valt tegen. En nu blijkt ook dat niet alle kleuren tegelijk worden uitgeleverd. En inmiddels is niet zeker dat er genoeg ruimte is om aan te sluiten.
Onder de CV-ketel? Welke use-case is dat?Dersan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:03:
[...]
Ik heb gisteren gevraagd of ze hem onder de ketel kunnen aansluiten, enige use-case voor mij. Ben benieuwd.
Was mij positief opviel is de flexibiliteit van de slangen. Ik had het idee dat het vrij stugge slangen zouden zijn maar dat vond ik erg meevallen. Daarnaast blijkt mijn use-case (aansluiten op zolder, direct op de aan en afvoer van de CV) prima mogelijk te zijn, de aansluitkits kunnen ook op 22mm buis.
twee onder 1 kap (1991), 136m2 oppervlak met radiatoren, Quatt V2 Duo, 6400kWh opwek
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:02:
[...]
Onder de CV-ketel? Welke use-case is dat?
Koelen van de superslimme AI CiC
* Niet modulerend
* Fors meer geluid dan een split als ik naar de specificaties kijk
* maximaal 2 tegelijk die draaien
* maximaal koelvermogen dat lager is dan de kleinste split
* fors grotere koppelingen
* meer ruimte voor de koppelingen nodig als dat eerst is verteld (ook door een engineer bij ons thuis) waardoor we nergens een "Standaard" plaatsing meer hebben (wat ze dus ook duurder gaat maken)
* plekken waar we wilde plaatsen (wat ook kon volgens Quatt) passen niet met de minimale afstand
Tel daarbij op de concessies die je al deed wat betreft het moeten legen van het water en het sowieso iets verhoogde geluid door de compressor die erin zit.
Dan denk ik oprecht dat dit hem niet gaat worden, zeker aangezien zowel de buitenunit als de heatcharger beide behoorlijk meer geluid maken als dat ze specificeren.
Komt bij ons nog bovenop dat uiteraard de lopende problemen niet zijn opgelost en er ook geen informatie komt behalve een mail: "Gelukkig nieuw jaar, we zijn er nog steed mee bezig" en "We zijn druk en er zijn zoveel storingen dat je nog langer moet wachten". Zijn we dus al weer ruim twee maanden verder zonder dat er ook maar iets gebeurd is.
Inmiddels staat de all Electric er op 2 maanden na een jaar en werkt die nog steeds niet naar behoren, met daarnaast dat nog steeds niet alle beloofde functies beschikbaar zijn.
Dus ik denk dat we de chills maar volledig gaan skippen en kijken naar andere oplossingen, wellicht in de toekomst nog een V2 daarvan die wel alles heeft.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Precies, ik heb ook de XS201 ESMR5 plus de HW sockets op de voor mij meest insteressante apparaten. Voor mij de meest interessante is die van de Quatt.netappie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 06:11:
[...]
Ja, mooi spul van HomeWizard. Ik heb het hele huis er ook vol mee staan.
Maar hij geeft natuurlijk alleen weer wat de slimme meter stuurt.
De oudere DSMR4.x meters zijn niet echt handig omdat je 1x per uur een gasdata meting krijgt en dan moet je je ook afvragen hoe nauwkeurig die oude meter het precies doorgeeft achter de komma.
Met DSMR5.x is het erg goed bij mij, al verklapt de HW socket aan de CV ketel nog veel meer over het gedrag binnen die 5 minuten.
Zo is mij ook duidelijk geworden waarom mijn Quatt in mijn ogen niet goed terugmoduleert.
Zo zie je bv dat als de Quatt op zijn laagste frequentie van 30Hz draait, dat dit met verschillende vermogens gepaart gaat van ca. 289-400 W
Afgelopen nacht zag ik de Quatt om 2.05u uit gaan bij een buitentemp van 8,07℃ bij een input vermogen van 387W.
Een half jaar geleden dacht ik nog waarom moduleert hij niet verder terug, omdat ik ook al een input van 289W had geconstateerd.
Nu ik naar de frequentie kijk zie ik dat de Quatt al vanaf 17.29u op zijn laagste frequentie van 30Hz draaide, dus meer dan 8 uur op de laagste frequentie om vervolgens door de thermostaat bij 21,21℃ uit te schakelen.
Leuk dat inzicht wat je hierdoor verzamelt.
[ Voor 10% gewijzigd door louigi58 op 07-02-2026 10:13 ]
Als ik het functioneel bekijk dan doet een kleine Spa warmtepomp die kan koelen & verwarmen toch hetzelfde als wat de Chill nu laat zien:OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:43:
Nou, nu alle info over de chill er wat meer is twijfel ik toch erg of je dat moet willen.
* Niet modulerend
* Fors meer geluid dan een split als ik naar de specificaties kijk
* maximaal 2 tegelijk die draaien
* maximaal koelvermogen dat lager is dan de kleinste split
* fors grotere koppelingen
* meer ruimte voor de koppelingen nodig als dat eerst is verteld (ook door een engineer bij ons thuis) waardoor we nergens een "Standaard" plaatsing meer hebben (wat ze dus ook duurder gaat maken)
* plekken waar we wilde plaatsen (wat ook kon volgens Quatt) passen niet met de minimale afstand
Tel daarbij op de concessies die je al deed wat betreft het moeten legen van het water en het sowieso iets verhoogde geluid door de compressor die erin zit.
Dan denk ik oprecht dat dit hem niet gaat worden, zeker aangezien zowel de buitenunit als de heatcharger beide behoorlijk meer geluid maken als dat ze specificeren.
Komt bij ons nog bovenop dat uiteraard de lopende problemen niet zijn opgelost en er ook geen informatie komt behalve een mail: "Gelukkig nieuw jaar, we zijn er nog steed mee bezig" en "We zijn druk en er zijn zoveel storingen dat je nog langer moet wachten". Zijn we dus al weer ruim twee maanden verder zonder dat er ook maar iets gebeurd is.
Inmiddels staat de all Electric er op 2 maanden na een jaar en werkt die nog steeds niet naar behoren, met daarnaast dat nog steeds niet alle beloofde functies beschikbaar zijn.
Dus ik denk dat we de chills maar volledig gaan skippen en kijken naar andere oplossingen, wellicht in de toekomst nog een V2 daarvan die wel alles heeft.
Met OpenQuatt en zo een 3kW Spawer heb jij dan ook een koele zolder of cv-ruimte
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 07-02-2026 10:10 ]
Dat is niet zo gek. Vermogen wordt onder meer bepaald door het drukverschil dat de compressor moet opbrengen, dat weer afhangt van de Tlift.louigi58 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Zo zie je bv dat als de Quatt op zijn laagste frequentie van 30Hz draait, dat dit met verschillende vermogens gepaart gaat van ca. 289-400 W
Dus ook bij een constante frequentie (zoals 30Hz) kan het vermogen variëren.
Zie je ook mooi bij mn warmtepompboiler. Die moduleert niet, vermogen neemt toe als de tankinhoud warmer wordt.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.