Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.
Die kans gaat sowieso heel klein zijn, zelfs zonder ketel.LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:13:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik mag verwachten. De wp zal iig niet bevriezen met 30 graden keteltemp.
Dan moet
1. De Quatt stoppen met verwarmen (met een Quatt die actief is ga je nooit in de buurt komen van die 0 graden).
2. De pomp van de Quatt ook nog eens uitvallen (want zelfs als de Quatt niet verwarmd blijft deze water rondpompen als het buiten onder de 4 (uit mijn hoofd) graden is).
En in dit extreem onwaarschijnlijke geval springt de vorstklep open en loopt het systeem leeg.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Volgens mij heb je de Tzerra M. Vreselijk ding, maar hij praat wel OpenTherm.LTS_2000 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:57:
[Afbeelding]
Het werd mij geadviseerd om het ketelvermogen te verlagen maar dit kan ik zelf niet op mijn ketel (moet via bijbehorende thermostaat of speciale tool).
Nu kan ik wel de temperatuur terugdraaien naar 0 (off).
Wat kan ik hiervan verwachten? Is dit een nuttige test?
Vannacht gaat het weer vriezen en dan zou ik het kunnen testen.
Dank!
https://www.aaco.nl/upload/files/remeha/Tzerra.pdf
Het zou kunnen zijn dat je warmteverlies te hoog staat bij Quatt, waardoor de CiC deze ketel te hard aanjaagt ondanks dat deze wel opentherm is aangesloten. (zowel temperatuur als vermogen zijn te moduleren).
Met gebruik van de aan/uit aansluiting op de CiC is het wat lastiger. Dan zal je CV monteur het in moeten stellen. Heel misschien kan het ook nog door tiidelijk een iSense of qSense aan te sluiten als je die nog ergens hebt liggen, maar dat ding heb ik al zeker een decennium nergens meer gezien.
Sinds oktober 25 hebben we een V2 op een betonnen dak met onder de Quatt bigfoots, daarna 4 rubber tegels en dan 4 grindtegels en dan het dak zelf. Bij hoog vermogen een zware brom in de ruimte waar we werken.
Silent en Library geeft een luide irritante toon (316 Hz?) op de eerste verdieping in onze badkamer en slaapkamers.
Slapeloze nachten en ten einde raad, talloze malen gebeld en gemaild. Toen de mail kwam dat ze vanaf maart met een oplossing komen heb ik het even losgelaten.
Hadden ze de rubber tegels niet als eerste op het dak moeten leggen en daarna de grindtegels?
Naast het geluid heeft het zeker 2 maanden geduurd dat we een koude douch hadden en het hele systeem (WP en CV) er regelmatig uitvloog. Dit had uiteindelijk allemaal met de instellingen te maken die voor de normale consument onbegrijpelijk is. Twee experts van Quatt over de vloer gehad die ruim 2 uur en 4 telefoontjes met collega's nodig hadden om het op te lossen.
Ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten van de aanpassingen aan de V2. Spijt van deze aanschaf, had toch een V1.5 of een ander merk moeten uitkiezen.
Bin there done that.... Helaas... Met een 1.0, maar ook met een 1.5, dus mogelijk had je dan hetzelfde probleem gehad. Ook van alles geprobeerd met andere veren, met en zonder bigfoots, losdraaien van schroeven, andere rubbermatten, meer rubbermatten, massa en nog meer massa, soundslider op verschillende standen, nachtverlaging, oordopjes... Maar het is 'normaal werkgeluid' 😇ElineJB schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
V2
Sinds oktober 25 hebben we een V2 op een betonnen dak met onder de Quatt bigfoots, daarna 4 rubber tegels en dan 4 grindtegels en dan het dak zelf. Bij hoog vermogen een zware brom in de ruimte waar we werken.
Silent en Library geeft een luide irritante toon (316 Hz?) op de eerste verdieping in onze badkamer en slaapkamers.
Slapeloze nachten en ten einde raad, talloze malen gebeld en gemaild. Toen de mail kwam dat ze vanaf maart met een oplossing komen heb ik het even losgelaten.
Hadden ze de rubber tegels niet als eerste op het dak moeten leggen en daarna de grindtegels?
Naast het geluid heeft het zeker 2 maanden geduurd dat we een koude douch hadden en het hele systeem (WP en CV) er regelmatig uitvloog. Dit had uiteindelijk allemaal met de instellingen te maken die voor de normale consument onbegrijpelijk is. Twee experts van Quatt over de vloer gehad die ruim 2 uur en 4 telefoontjes met collega's nodig hadden om het op te lossen.
Ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten van de aanpassingen aan de V2. Spijt van deze aanschaf, had toch een V1.5 of een ander merk moeten uitkiezen.
Kan je de warmtepomp ergens anders plaatsen waar je er minder last van hebt?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik vind het een vervelende situatie hoor, laat ik dat voorop stellen.okijokii schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Bin there done that.... Helaas... Met een 1.0, maar ook met een 1.5, dus mogelijk had je dan hetzelfde probleem gehad. Ook van alles geprobeerd met andere veren, met en zonder bigfoots, losdraaien van schroeven, andere rubbermatten, meer rubbermatten, massa en nog meer massa, soundslider op verschillende standen, nachtverlaging, oordopjes... Maar het is 'normaal werkgeluid' 😇
Kan je de warmtepomp ergens anders plaatsen waar je er minder last van hebt?
Maar je kunt resonanties niet scharen onder "een normaal werkgeluid". Resonanties zijn een gevolg en de Quatt is de oorzaak. Net als een grote vrachtwagen die voor je huis staat te ronken en ook geluid veroorzaakt in de woning.
Dus ik begrijp dat Quatt zegt dat de Quatt opereert op normaal werkgeluid. De resonanties blijven een gevolg van plaatsing en constructie.
Ik begrijp niet waarom ze dit niet benoemen in het plaatsingsplan en zeggen dat ze dit niet kunnen voorkomen en dat het risico klant is. Beetje hetzelfde als een joekel van een airco op je dak zetten. Dan ga je precies hetzelfde hebben is mijn verwachting.
Ik heb het hier met één airco die aan de muur hangt, draait ie op vol vermogen dan dreunt dat ook door. De anderen zijn gewoon op de grond geplaatst.
Muur of dak plaatsing is een risico nemen.
Neemt niet weg dat de klantenservice gewoon weer nergens op reageert..diep triest.
[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 05-02-2026 08:12 ]
Hier tekenen aub ......
Kun je een filmpje of opname posten van het geluid?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je zou gelijk hebben wanneer het geluid nu weg zou zijn, nu hij op de grond staat, maar dat is het niet. Het is een, voor mij, naar geluid die de Quatt gewoon altijd maakt. Ik hoor het niet meer, omdat hij nu zo ver weg staat dat afstand het probleem heeft opgelost.CPM schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:08:
[...]
Ik vind het een vervelende situatie hoor, laat ik dat voorop stellen.
Maar je kunt resonanties niet scharen onder "een normaal werkgeluid". Resonanties zijn een gevolg en de Quatt is de oorzaak. Net als een grote vrachtwagen die voor je huis staat te ronken en ook geluid veroorzaakt in de woning.
Dus ik begrijp dat Quatt zegt dat de Quatt opereert op normaal werkgeluid. De resonanties blijven een gevolg van plaatsing en constructie.
Ik begrijp niet waarom ze dit niet benoemen in het plaatsingsplan en zeggen dat ze dit niet kunnen voorkomen en dat het risico klant is. Beetje hetzelfde als een joekel van een airco op je dak zetten. Dan ga je precies hetzelfde hebben is mijn verwachting.
Ik heb het hier met één airco die aan de muur hangt, draait ie op vol vermogen dan dreunt dat ook door. De anderen zijn gewoon op de grond geplaatst.
Muur of dak plaatsing is een risico nemen.
Neemt niet weg dat de klantenservice gewoon weer nergens op reageert..diep triest.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Begrijp ik volkomen, hier staat ze ook meerdere meters van de woning. In de nacht als ze flink staan te draaien hoor ik de resonanties midden in de woning ook. Maar over het algemeen hoor ik meer dan de gemiddelde mens.okijokii schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:18:
[...]
Je zou gelijk hebben wanneer het geluid nu weg zou zijn, nu hij op de grond staat, maar dat is het niet. Het is een, voor mij, naar geluid die de Quatt gewoon altijd maakt. Ik hoor het niet meer, omdat hij nu zo ver weg staat dat afstand het probleem heeft opgelost.
Hier tekenen aub ......
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
:strip_exif()/f/image/wqvFpD35RglY5yYAtpX6OjHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de handleiding van de Chill. Minimale afstand tot een muur 1 meter. Hoe dwingend zou dit zijn? Op de beoogde plek heb ik de Chill liever wat dichter bij de muur.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
adequate what?Mickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[Afbeelding]
Uit de handleiding van de Chill. Minimale afstand tot een muur 1 meter. Hoe dwingend zou dit zijn? Op de beoogde plek heb ik de Chill liever wat dichter bij de muur.
Lijkt me lichtelijk overdreven.
@Mickel moenMickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[Afbeelding]
Wat wil je met die stijve slangen??
Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dan kun je hem toch nog steeds richting een muur plaatsenharv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:29:
[...]
@Mickel moen
Alleen misschien niet perse op precies die plek.
Dat klinkt niet goed.ElineJB schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
V2 op een betonnen dak met onder de Quatt bigfoots, daarna 4 rubber tegels en dan 4 grindtegels en dan het dak zelf. Bij hoog vermogen een zware brom in de ruimte waar we werken.
Jazeker, om en om: massa en demping. Of het een groot verschil gaat maken, durf ik niet te zeggen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq, laadpunt Volt Time Source 2s
Trillingen warmtepomp dempenElineJB schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
V2
harv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:29:
[...]
@Mickel moen
:strip_exif()/f/image/6h0qDBWzuXPlzH7USyJIqeAO.jpg?f=fotoalbum_large)
De beoogde plek. Mijn plan is om de Chill voor dat witte stukje in de wand te zetten. Slangen daar doorheen voeren naar de leidingen daarachter. Makkelijk bereikbaar met die schuifdeurtjes aan weerszijden. Hart op hart slangen door de wand en afwerken met rozetjes. Zet ik de Chill een meter uit de wand, komt hij midden in het looppad tussen wand en traphek. Kortom ik wil hem dichter bij de wand, zodat er een meter looppad overblijft. De Chill zou dan vanaf de achterzijde gerekend 20 cm uit de muur komen. Dat kan wat mij betreft een vaste plek zijn, aangezien ik de Chill ‘‘s winters ook wil gebruiken voor warmte-boost.
Op hun eigen marketingfoto’s staat de Chill ook echt niet 1 meter uit de muur.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
@Mickel moenMickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:13:
[...]
[Afbeelding]
De beoogde plek. Mijn plan is om de Chill voor dat witte stukje in de wand te zetten. Slangen daar doorheen voeren naar de leidingen daarachter. Makkelijk bereikbaar met die schuifdeurtjes aan weerszijden. Hart op hart slangen door de wand en afwerken met rozetjes. Zet ik de Chill een meter uit de wand, komt hij midden in het looppad tussen wand en traphek. Kortom ik wil hem dichter bij de wand, zodat er een meter looppad overblijft. De Chill zou dan vanaf de achterzijde gerekend 20 cm uit de muur komen. Dat kan wat mij betreft een vaste plek zijn, aangezien ik de Chill ‘‘s winters ook wil gebruiken voor warmte-boost.
Op hun eigen marketingfoto’s staat de Chill ook echt niet 1 meter uit de muur.
[Afbeelding]
Denk dat Quatt standaard lengtes met koppelingen aanbiedt. Dan kun je kiezen , en jij kunt de niet flexibele stijve slang(en, 2 of gebundeld, met ook nog losse 230v ) in je kastjes schuiven, en dan de rozetten aanbrengen. Hierdoor houdt je dan enige flexibiliteit.
Wat ik echter vooral bedoelde; er lopen zo te zien vrij stijve slangen van de oude leiding naar de Chill. Zoiets wil je toch niet over de vloer hebben lopen?? En is je reservoir goed bereikbaar??
Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Er is achter dat witte stukje wand en de schuifdeurtjes naar mijn idee voldoende ruimte om de flexibele slang aan te sluiten op de leidingen. Het is nog even uitvinden, welke lengte standaardmaat slang dat dan moet zijn.
Mijn bedoeling is om de slangen dus hart op hart door twee gaten recht achter de Chill door de wand te voeren. Dat betekent dat er dan slechts twee stukjes slang van +/- 20cm zichtbaar zijn. Kabel wil ik ook door de wand, naar stopcontact achter de wand. Zo wordt het een netjes geheel. Reservoir zit aan de voorkant, dus dat lijkt mij geen probleem. Stoffilter trek je omhoog, dus ook dat moet geen probleem zijn.
Het is meer, of het problemen geeft met de luchtcirculatie zo vlak bij de muur.
:strip_exif()/f/image/PSL4Ra0r5jBYRGTF5CYPfpB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar een echt probleem zie ik niet. T.z.t. maar aan Quatt voorleggen.
Wat ik dan ook wil is een technische tekening van de achterkant, met de hoogte vanaf de vloer van de leidingaansluiting aan de achterkant en de hart op hart afstand. Minimale gatgrootte voor de leidingdoorvoer e.d. Dan kan ik de wand daar op voorbereiden.
[ Voor 42% gewijzigd door Mickel moen op 05-02-2026 13:26 ]
Niet in lijn met de slanglengtes die geleverd wordenMickel moen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[Afbeelding]
Voor de aansluiting tussen Chill en de QuickConnector gebruiken we flexibele leidingen. Tijdens je aankoop kies je de lengte van de flexibele leiding die het beste past voor jouw situatie. Je kunt kiezen uit: 0.5 meter, 1.5 meter en 2.5 meter. Hierdoor kun je de Chill plaatsen op de plek die voor jou het meest handig is.
Dus geen radiator aansluiting die in hoek van kamer is weggestopt?
Maarja wel handig als ze een volzin afmaken zodat betekenis duidelijk wordt.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Inderdaad. Goed gezien.jj85 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:28:
[...]
Niet in lijn met de slanglengtes die geleverd worden
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 05-02-2026 14:05 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Top, die handleiding. Dank!netappie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:50:
[...]
Volgens mij heb je de Tzerra M. Vreselijk ding, maar hij praat wel OpenTherm.
https://www.aaco.nl/upload/files/remeha/Tzerra.pdf
Het zou kunnen zijn dat je warmteverlies te hoog staat bij Quatt, waardoor de CiC deze ketel te hard aanjaagt ondanks dat deze wel opentherm is aangesloten. (zowel temperatuur als vermogen zijn te moduleren).
Met gebruik van de aan/uit aansluiting op de CiC is het wat lastiger. Dan zal je CV monteur het in moeten stellen. Heel misschien kan het ook nog door tiidelijk een iSense of qSense aan te sluiten als je die nog ergens hebt liggen, maar dat ding heb ik al zeker een decennium nergens meer gezien.
Ik kan natuurlijk een 2e hands iSense proberen te vinden.
Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.
En, hoe zijn de ervaringen?LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:32:
[...]
Top, die handleiding. Dank!
Ik kan natuurlijk een 2e hands iSense proberen te vinden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja, een duidelijk ander beeld wel.
Veel minder gas. Kleine pufjes alleen eigenlijk.
Wat ik opvallend vond is dat hij de hele nacht zijn setpoint van 19 graden niet haalde. Tot wel een hele graad eronder. En toen opeens om 07.00 (terwijl het buiten steeds iets kouder werd) ging de kamertemperatuur in no time naar de 19 graden.
Misschien dat het de beweging in de kamer was van opstaande vrouw en kinderen?
Het beeld vandaag was vrij constant.
Misschien levert de aanwezigheid van mensen met een paar honderd watt extra, die ik in de nacht net te kort kwam?
Ik ga de keteltemperatuur vannacht 5 graden hoger zetten om te kijken wat er dan gebeurt. Of hij dan het setpoint wel vast kan houden.
4 februari
/f/image/NjK9zUU4DgQ2ih5uLuznbthG.png?f=fotoalbum_large)
5 februari (de hoge staaf om middernacht is een dubbeling vanwege het missende uur daarvoor)
Niet de Soundslider? Die loopt (toevallig?) ook tot 07:00 in de ochtend, daarna mag de Quatt meer vermogen leveren. (hoewel ik dat in de statistiek niet echt terug denk te zien).LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:22:
En toen opeens om 07.00 (terwijl het buiten steeds iets kouder werd) ging de kamertemperatuur in no time naar de 19 graden.
Als je woonkamer zon pakt zou dat ook mee kunnen spelen (hoewel 07:00 daar nog wel wat vroeg voor is)
Uit de statistieken van vandaag zou je ook af kunnen leiden dat het warmteverlies niet helemaal goed ingesteld staat, hoewel dat vandaag moeilijk te zeggen is, omdat het (in ieder geval hier) zo nu en dan zonnig is geweest, en dat kan het beeld aardig vertroebelen. Op een bewolkte dag (morgen verwachten ze er hier 1) zou je bij een goed ingesteld warmteverlies bij een constante thermostaattemperatuur een heel gelijkmatig beeld moeten zien, zonder pieken of dalen in warmteopbrenst (hooguit wat varierend over de dag als de buitentemperatuur stijgt of daalt).
[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 05-02-2026 17:32 ]
Het is niet de sound slider.onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:27:
[...]
Niet de Soundslider? Die loopt (toevallig?) ook tot 07:00 in de ochtend, daarna mag de Quatt meer vermogen leveren. (hoewel ik dat in de statistiek niet echt terug denk te zien).
Als je woonkamer zon pakt zou dat ook mee kunnen spelen (hoewel 07:00 daar nog wel wat vroeg voor is)
Uit de statistieken van vandaag zou je ook af kunnen leiden dat het warmteverlies niet helemaal goed ingesteld staat, hoewel dat vandaag moeilijk te zeggen is, omdat het (in ieder geval hier) zo nu en dan zonnig is geweest, en dat kan het beeld aardig vertroebelen. Op een bewolkte dag (morgen verwachten ze er hier 1) zou je bij een goed ingesteld warmteverlies bij een constante thermostaattemperatuur een heel gelijkmatig beeld moeten zien, zonder pieken of dalen in warmteopbrenst (hooguit wat varierend over de dag als de buitentemperatuur stijgt of daalt).
Het werd steeds kouder naar 07.00 uur toe, dus het blijft een beetje een raadsel waarom hij ineens wel naar setpoint ging. En snel ook.
Ik denk zelf eigenlijk de lichten, mensen, een koffiemachine, etc. Het opstarten van de dag.
Ik ben wel heel benieuwd naar mijn stooklijn bij Quatt.
Ik heb iig wel geleerd dat het aanpassen van de ketel temperatuur wel degelijk effect heeft op de werking van de Quatt.
Die ketel springt vrij snel in de temperatuurbegrenzer. Dit achter elkaar doen is niet heel goed voor de levensduur van de ketel.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:47:
[...]
Het is niet de sound slider.
Het werd steeds kouder naar 07.00 uur toe, dus het blijft een beetje een raadsel waarom hij ineens wel naar setpoint ging. En snel ook.
Ik denk zelf eigenlijk de lichten, mensen, een koffiemachine, etc. Het opstarten van de dag.
Ik heb iig wel geleerd dat het aanpassen van de ketel temperatuur wel degelijk effect heeft op de werking van de Quatt.
Overigens kunnen aanwezige mensen een behoorlijke invloed hebben op de thermostaat. Hier gaat de Quatt altijd uit vanzelf uit met feestjes in de winter. Een volwassene produceert uit zichzelf al zo'n 100W warmte, dus als je een volle woonkamer hebt en goede isolatie, dan hoef je nog maar relatief weinig bij te verwarmen.
Om even terug te komen op het ketelvermogen. Ik zou toch even de installateur bellen die het ding onderhoudt. Die ketels zijn best wel veel geplaatst en bij verwijderen gaat de thermostaat soms in een reserve voorraad. Dat ding terug schroeven qua vermogen is beter dan continu laten pendelen.
Daarnaast zou ik ook even kijken of alle radiatoren/VVW verdelers het water ongeveer even koud retour sturen en of er geen verborgen of slecht ingestelde bypass is die de balans saboteert.
Als laatste kan je nog opvragen wat Quatt aan warmteverlies in heeft gesteld. Als dat te hoog staat in verhouding tot de werkelijkheid, dan krijg je ook dit soort narigheid. Het blijft jammer dat de app dat nergens laat zien en dat we het niet een beetje kunnen tunen met 20% meer of minder om te testen.
Mijn vermoeden is dat het warmteverlies een tikje te hoog ingesteld staat, waardoor de ketel te aggressief wordt bijgeschakeld.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:47:
Vandaag was dat echter moeilijk te zien, omdat door de buitentemperatuur je Quatt al aardig op zijn tenen lijkt te lopen. En met de ketel die geen invloed meer kan hebben is constant maximaal dan het enige wat de Quatt kan.
Ik ben ook wel erg benieuwd wat er gebeurd bij een graad of 5 - 7 en bewolkt. Dan zou je met een te hoog ingestelde stooklijn verwachten dat de Quatt op hoog vermogen naar de vraagtemperatuur gaat er wat overheen schiet, en dan tijdelijk uit gaat tot de temperatuur weer onder de vraagtemperatuur zakt.
Maar gaat de ketel uberhaupt aan? Eerder had iemand het er hier over dat wanneer de aanvoertemperatuur al gehaald wordt de ketel helemaal niet aanspringt. Bij LTS is de aanvoertemperatuur de hele dag boven de 30 graden, dus als je de ketel begrenst hierop springt deze alleen aan als de aanvoer onder de 30 graden zit.netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Die ketel springt vrij snel in de temperatuurbegrenzer. Dit achter elkaar doen is niet heel goed voor de levensduur van de ketel.
Gezien de statistieken heeft de ketel ook nauwelijks iets gedaan, mogelijk gaat het hierbij zelfs alleen om meetonnauwkeurigheden.
Ik weet niet wat de weersverwachtingen bij jou zijn, maar bij mij wordt het vannacht zo'n 2 graden warmer dan gisternacht. Als je de soundslider in de nacht net zo hoog hebt staan als overdag / net zo hoog als gisteren zou je het vannacht wel eens een heel eind kunnen redden.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:22:
Ik ga de keteltemperatuur vannacht 5 graden hoger zetten om te kijken wat er dan gebeurt. Of hij dan het setpoint wel vast kan houden.
Als je de ketel hoger zet (persoonlijk zou ik het denk ik niet doen, die 0.5 tot 1 graad win je in de ochtend er wel weer bij) zou ik deze in de ochtend wel weer lager zetten om te voorkomen dat deze morgen overdag mee gaat blazen.
Ik ben heel benieuwd wat er morgen op een bewolkte regenachtige dag (in ieder geval bij ons voorspelt) gaat gebeuren.
Heel toevallig nog een slimme stekker liggen? Daarmee kun je de Quatt een beetje monitoren, want ik ben ook wel benieuwd of deze vanwege de overshoot rond 14:00 tijdelijk uit is geweest, of dat de dip in de opbrengst en temperatuur een andere verklaring heeft.
Het hangt van de ketel af. Mijn eigen ketel gaat wel aan en heeft er nog een vertraging op zitten. Andere ketels lijken gewoon stuk als je dit verkeerd instelt.onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:15:
[...]
Maar gaat de ketel uberhaupt aan? Eerder had iemand het er hier over dat wanneer de aanvoertemperatuur al gehaald wordt de ketel helemaal niet aanspringt. Bij LTS is de aanvoertemperatuur de hele dag boven de 30 graden, dus als je de ketel begrenst hierop springt deze alleen aan als de aanvoer onder de 30 graden zit.
Gezien de statistieken heeft de ketel ook nauwelijks iets gedaan, mogelijk gaat het hierbij zelfs alleen om meetonnauwkeurigheden.
Maar hoe dan ook wil je dat de ketel voldoende bij kan springen met koud weer.
Dit is een beetje alsof je met de handrem er op weg gaat rijden omdat je gaspedaal tegen de bodem klem zit. Gewoon de echte oorzaak zoeken en misschien even de ketel in zomerstand (0) zetten tijdens het troubleshooten.
Ik snap deze vergelijking wel. Hij zou in principe op een hogere temperatuur moeten kunnen staan en alleen moeten helpen in een gepaste dosis of zo.netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Dit is een beetje alsof je met de handrem er op weg gaat rijden omdat je gaspedaal tegen de bodem klem zit. Gewoon de echte oorzaak zoeken en misschien even de ketel in zomerstand (0) zetten tijdens het troubleshooten.
Alleen het laatste van je deze alinea snap ik niet. Waarom zou ik hem dan toch helemaal uit moeten zetten? Of bedoel je om zicht te krijgen op hoe enkel de wp functioneert en de invloed vd ketel uit te sluiten?
Vooralsnog laat ik het even zo staan. Vannacht en morgen worden minder koud (NH). Eens kijken hoe het dan gaat.
Ik heb trouwens het idee dat die momenten van gas met de defrosts te maken hebben. Zou dat kunnen? En dat hij het verder net trekt in zijn eentje.
Ja, kijken hoe het zonder invloed van de ketel gaat is handig. Je kan de thermostaat dan ook wat hoger zetten om de warmtepomp uit te dagen en meer verschil te zien tussen radiatoren. Zet maar gewoon op 25 graden als de CV ketel niet mee doet. Dan stopt de thermostaat de warmtepomp niet door het bereiken van de gewenste temperatuur en ga je mogelijk beter zien waar de beperking ligt of waar een radiator of buis heet water retour stuurt in verhouding tot de rest.LTS_2000 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:41:
[...]
Ik snap deze vergelijking wel. Hij zou in principe op een hogere temperatuur moeten kunnen staan en alleen moeten helpen in een gepaste dosis of zo.
Alleen het laatste van je deze alinea snap ik niet. Waarom zou ik hem dan toch helemaal uit moeten zetten? Of bedoel je om zicht te krijgen op hoe enkel de wp functioneert en de invloed vd ketel uit te sluiten?
Vooralsnog laat ik het even zo staan. Vannacht en morgen worden minder koud (NH). Eens kijken hoe het dan gaat.
Ik heb trouwens het idee dat die momenten van gas met de defrosts te maken hebben. Zou dat kunnen? En dat hij het verder net trekt in zijn eentje.
Die ketel afstellen blijft belangrijk, maar een 39 kW ketel stoort sowieso tijdens testen, zelfs in zijn minimum modulatie.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.
Als je bedoelt dat die radiator niet warm aanvoelt dan klopt dat. De temperatuur is lager dan lichaamstemperatuur omdat je nu genoeg volume hebt. Maar een T22 zou ik zeker niet weghalen tenzij het er een is van 40x40cm.Midway123 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:27:
Weet iemand of ik de radiatoren ook weg kan halen als ik op die plek een chill plaats? De t22 radiatoren op de kamers van de kinderen doen niet veel, en de Quatt’s staan vaak uit als de kinderen daar zitten dus ltv radiatoren lijken daarom ook geen oplossing (Quatt’s draaien gemiddeld tussen 22:00u en 12:00u, thermostaat constant in woonkamer bg =vvw). Het voetventiel zit nu 11cm boven de (beton)vloer, ik kan de radiator natuurlijk een paar cm. Hoger hangen, maar hij voegt sowieso nier veel toe, dus vraag mij af of ik deze niet in het geheel weg kan halen en vervangen door een chill. Deze zou dan (af en toe een paar uurtjes per dag) verwarmen in de winter (en dan natuurlijk ook koelen in de zomer)
Ik krijg hier de slaapkamers net op temperatuur met T11 radiatoren. Maar daar moeten gewoon T22 vervangers komen voordat de BG vloerverwarming krijgt, want dat trekt de aanvoertemperatuur bij dezelfde afgifte flink omlaag.
En misschien werkt het met een Chill ook wel, maar die maakt wel geluid als hij verwarmt, terwijl die T22 echt stil is.
En verbruikt ook nog eens energie, itt de radiatoren, dan kun je nog beter voor wat ventilatoren met een laag wattage gaan, dan verbruik je een stuk minder, en kun je hetzelfde doel mogelijk ook bereiken.netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:35:
En misschien werkt het met een Chill ook wel, maar die maakt wel geluid als hij verwarmt, terwijl die T22 echt stil is.
Mee eens. Als @Midway123 die ruimte juist zowel wil kunnen koelen als verwarmen wegens zoninval, sporten of een relatief beroerde isolatie, dan is een Chill toevoegen een mooie optie.onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:56:
[...]
En verbruikt ook nog eens energie, itt de radiatoren, dan kun je nog beter voor wat ventilatoren met een laag wattage gaan, dan verbruik je een stuk minder, en kun je hetzelfde doel mogelijk ook bereiken.
Maar in andere gevallen zou ik die T22 gewoon altijd langzaam mee laten verwarmen met de rest van de woning. Dat is verreweg het zuinigst en een paar radiatorventilatoren kunnen het verschil maken als het met waterzijdig inregelen net niet lukt.
Ik heb zelf ook een chill overwogen voor 1 lastige ruimte, maar het lijkt voor nu in de winter goed te gaan met wat radiatorfolie en een hoge kast tegen de gedeelde muur waar aan de andere kant niet gestookt wordt.
De Chill is wel een goede oplossing, maar de vorm past hier niet echt.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.