• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:20
jj85 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Dat is niet zo gek. Vermogen wordt onder meer bepaald door het drukverschil dat de compressor moet opbrengen, dat weer afhangt van de Tlift.
Dus ook bij een constante frequentie (zoals 30Hz) kan het vermogen variëren.
Zie je ook mooi bij mn warmtepompboiler. Die moduleert niet, vermogen neemt toe als de tankinhoud warmer wordt.
[Afbeelding]
Die moduleert niet, vermogen neemt toe als de tankinhoud warmer wordt.
Dat verklaart ook waarom ik dat lage wattage de laatste maanden niet meer gezien heb sinds de Quatt 24/7 op 21℃ staat. Ik zag die lage waarde inderdaad met mijn vorige T6 thermostaat toen ik nog nachtverlaging gebruikte zakte de watertemp soms tot 14℃. Nu kom ik zelden onder de 26℃

Kun je dan ook stellen dat je bij bv. een watertemperatuur van 30℃ niet lager in vermogen komt dan bv. 391W?

[ Voor 5% gewijzigd door louigi58 op 07-02-2026 10:39 . Reden: aanvulling ]

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,9kW/-10°C/19,9°C + Nefit HRC30 CW5 op 6,8KW 34°C, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:19

Ywa

OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:43:
Nou, nu alle info over de chill er wat meer is twijfel ik toch erg of je dat moet willen.
In vergelijking met een split-airco is de Chill inderdaad een ruk product. Maar een split-airco is niet in alle situaties mogelijk of wenselijk. Dus ze zullen ongetwijfeld genoeg Chills gaan verkopen.

• louigi58
Ywa schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:36:
[...]

In vergelijking met een split-airco is de Chill inderdaad een ruk product. Maar een split-airco is niet in alle situaties mogelijk of wenselijk. Dus ze zullen ongetwijfeld genoeg Chills gaan verkopen.
Waarschijnlijk zal je SCOP wat hoger uitkomen door minder stilstandsverlies in de zomer.
En voor de AE kunnen de afgevoerde warmte weer opslaan in hun tapwater.
Elk voordeel heb zijn nadeel of was het andersom?

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,9kW/-10°C/19,9°C + Nefit HRC30 CW5 op 6,8KW 34°C, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 11:00

OmeJoyo

This is me

louigi58 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Waarschijnlijk zal je SCOP wat hoger uitkomen door minder stilstandsverlies in de zomer.
En voor de AE kunnen de afgevoerde warmte weer opslaan in hun tapwater.
Elk voordeel heb zijn nadeel of was het andersom?
Ja maar niet elk nadeel was nodig geweest, dat is meer het punt.

Zoals de Chill in eerste instantie werd gepresenteerd wogen voor ons de voor en nadelen tegen elkaar af.
Voor nu is de weegschaal behoorlijk verder gekiepert. En ervaringen uit het verleden met Quatt, van eigenlijk iedereen hier wel is dat de nog niet beschikbare functies nog eindeloos op zich zullen gaan laten wachten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:14
OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Ja maar niet elk nadeel was nodig geweest, dat is meer het punt.

Zoals de Chill in eerste instantie werd gepresenteerd wogen voor ons de voor en nadelen tegen elkaar af.
Voor nu is de weegschaal behoorlijk verder gekiepert. En ervaringen uit het verleden met Quatt, van eigenlijk iedereen hier wel is dat de nog niet beschikbare functies nog eindeloos op zich zullen gaan laten wachten.
en wie garandeert je dat warmte van chill ook in de Heatcharger beland? Ja dat "is gepresenteerd en zou moeten werken", maar zo heeft Quatt al wel wat meer steken laten vallen..
Idee is leuk, maar hoe zit het met praktische implementatie??

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 11:00

OmeJoyo

This is me

Toby-Wan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:25:
[...]

en wie garandeert je dat warmte van chill ook in de Heatcharger beland? Ja dat "is gepresenteerd en zou moeten werken", maar zo heeft Quatt al wel wat meer steken laten vallen..
Idee is leuk, maar hoe zit het met praktische implementatie??
Ja bij gebrek aan planning in het opladen en enige harmonie tussen de apparatuur gaat heatcharger hem gewoon vol blijven duwen en kan er dan een beetje uit de Chill bij elke dag, die kans is erg groot goot het eerste jaar of meer.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• louigi58
OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Ja bij gebrek aan planning in het opladen en enige harmonie tussen de apparatuur gaat heatcharger hem gewoon vol blijven duwen en kan er dan een beetje uit de Chill bij elke dag, die kans is erg groot goot het eerste jaar of meer.
Gelukkig hoef ik deze keuze niet meer te maken, voor de Quatt heb ik een aantal jaren met 3 airco's verwarmd en in de zomer gekoeld. Voor koelen perfect maar voor verwarmen wil ik mijn Quatt toch niet meer kwijt, zo veel meer comfort.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:32
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:02:
[...]

Onder de CV-ketel? Welke use-case is dat?
Heb op zolder geen radiatoren en/of leidingwerk lopen. CV ketel hangt er wel in de hoek. We verwarmen er nu soms COP1 bij op thuiswerkdagen. Geen koelmogelijkheden, geen zin om split unit op dakkapel te gooien. Dus voor €1099 wellicht makkelijke oplossing.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:55
Dersan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:00:
[...]
Heb op zolder geen radiatoren en/of leidingwerk lopen. CV ketel hangt er wel in de hoek. We verwarmen er nu soms COP1 bij op thuiswerkdagen. Geen koelmogelijkheden, geen zin om split unit op dakkapel te gooien. Dus voor €1099 wellicht makkelijke oplossing.
Mooie test case voor zo een Poolex O’Spa / Spawer warmtepomp!

Kun jij zelf testen op de vulslang van de cv en afvoer via de cv siphon. Als het niet werkt stuur jij die terug naar Bol.com 😜

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 07-02-2026 16:29 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:28:
Kun jij zelf testen op de vulslang van de cv en afvoer via de cv siphon. Als het niet werkt stuur jij die terug naar Bol.com 😜
Past 'gewoon lekker kopen en fijn weer retourneren' binnen de verduurzamingsdoelen die we hier proberen te bereiken? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
onlinaius schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:55:
[...]
Past 'gewoon lekker kopen en fijn weer retourneren' binnen de verduurzamingsdoelen die we hier proberen te bereiken? ;)
Reduce: minder energieverbruik ✅
Reuse: Bol vindt zeker wel een nieuwe klant na retourneren ✅
Recycle: werkt ook als backupverwarmer voor All-Electric ✅

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:40

TD-91

XC40 P8

O.b.v. onderstaande schets benieuwd naar jullie mening, de warmtepomp kan enkel geplaatst worden tussen 2 hoekwoningen in. Weliswaar betreft het een blinde muur bij de buren en dichtstbijzijnde deuren zijn van de keuken (BG) en badkamer (1e).
Zijn er nog aanpassingen te bedenken die bijdragen aan optimaal functioneren en/of beperken geluidshinder (wpac komt uit op +/- 40 thv blinde gevel)? Of is deze plek het 'best' haalbare? En wat is in deze situatie meest ideale qua afstand van de gevel en schutting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEgtqP6H8ynasDEXninGlyewxRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32J2iJIAWWfQ3P6mnptRXxxF.png?f=fotoalbum_large

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:03
TD-91 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:24:
O.b.v. onderstaande schets benieuwd naar jullie mening, de warmtepomp kan enkel geplaatst worden tussen 2 hoekwoningen in. Weliswaar betreft het een blinde muur bij de buren en dichtstbijzijnde deuren zijn van de keuken (BG) en badkamer (1e).
Zijn er nog aanpassingen te bedenken die bijdragen aan optimaal functioneren en/of beperken geluidshinder (wpac komt uit op +/- 40 thv blinde gevel)? Of is deze plek het 'best' haalbare? En wat is in deze situatie meest ideale qua afstand van de gevel en schutting?

[Afbeelding]
Tussen 2 woningen kan het gaan resoneren. Als je de Quatt een kwartslag kan draaien, gaat dat veel schelen, denk ik.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:47
TD-91 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:24:

[Afbeelding]
Wat is tegenwoordig de minimale afstand tot erfgrens met de V2?
Bij mn v1.5 duo was het zo'n 3m...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Wat is tegenwoordig de minimale afstand tot erfgrens met de V2?
Bij mn v1.5 duo was het zo'n 3m...
Ik heb een muur op exact 3m van de erfgrens en met de v2 Duo op de minimale afstand vanaf die muur kwam ik op 1db teveel uit volgens de Wpac. Heb m daarom toch elders gezet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:40

TD-91

XC40 P8

Brent schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Ik heb een muur op exact 3m van de erfgrens en met de v2 Duo op de minimale afstand vanaf die muur kwam ik op 1db teveel uit volgens de Wpac. Heb m daarom toch elders gezet.
Met een enkele unit kom ik idd ook op het randje uit met wpac. Weliswaar net aan de goede kant. Die +/- 3m geldt dus voor de v2 nog steeds.

@ikthuis2 draaien kan in principe. Maar dan staat de linkerkant wel echt strak tegen de muur aan. Naast de schutting loopt een pad (brandgang). Linkerkant heeft wel wat ruimte nodig voor zover ik begrijp.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:45
@ikthuis2 draaien kan in principe. Maar dan staat de linkerkant wel echt strak tegen de muur aan. Naast de schutting loopt een pad (brandgang). Linkerkant heeft wel wat ruimte nodig voor zover ik begrijp.
1. Als de brandgang niet bij de percelen zelf hoort, grenzen jullie percelen niet aan elkaar.
2. Als het een stevige schutting is ( steen) kan je sowieso plaatsen ( maar zou ik 15-30 graden draaien

3 Anders k zou m gewoon zo plaatsen en als het wel resoneert kan je altijd nog verdraaien.
4. Als de buren er zo last van hebben, zouden ze dat ook hebben als de huizen 2 meter verder uit elkaar stonden.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Pagina: 1 ... 340 341 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.