• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 14:01
jj85 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Dat is niet zo gek. Vermogen wordt onder meer bepaald door het drukverschil dat de compressor moet opbrengen, dat weer afhangt van de Tlift.
Dus ook bij een constante frequentie (zoals 30Hz) kan het vermogen variëren.
Zie je ook mooi bij mn warmtepompboiler. Die moduleert niet, vermogen neemt toe als de tankinhoud warmer wordt.
[Afbeelding]
Die moduleert niet, vermogen neemt toe als de tankinhoud warmer wordt.
Dat verklaart ook waarom ik dat lage wattage de laatste maanden niet meer gezien heb sinds de Quatt 24/7 op 21℃ staat. Ik zag die lage waarde inderdaad met mijn vorige T6 thermostaat toen ik nog nachtverlaging gebruikte zakte de watertemp soms tot 14℃. Nu kom ik zelden onder de 26℃

Kun je dan ook stellen dat je bij bv. een watertemperatuur van 30℃ niet lager in vermogen komt dan bv. 391W?

[ Voor 5% gewijzigd door louigi58 op 07-02-2026 10:39 . Reden: aanvulling ]

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:34

Ywa

OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:43:
Nou, nu alle info over de chill er wat meer is twijfel ik toch erg of je dat moet willen.
In vergelijking met een split-airco is de Chill inderdaad een ruk product. Maar een split-airco is niet in alle situaties mogelijk of wenselijk. Dus ze zullen ongetwijfeld genoeg Chills gaan verkopen.

• louigi58
Ywa schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:36:
[...]

In vergelijking met een split-airco is de Chill inderdaad een ruk product. Maar een split-airco is niet in alle situaties mogelijk of wenselijk. Dus ze zullen ongetwijfeld genoeg Chills gaan verkopen.
Waarschijnlijk zal je SCOP wat hoger uitkomen door minder stilstandsverlies in de zomer.
En voor de AE kunnen de afgevoerde warmte weer opslaan in hun tapwater.
Elk voordeel heb zijn nadeel of was het andersom?

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-03 15:39

OmeJoyo

This is me

louigi58 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Waarschijnlijk zal je SCOP wat hoger uitkomen door minder stilstandsverlies in de zomer.
En voor de AE kunnen de afgevoerde warmte weer opslaan in hun tapwater.
Elk voordeel heb zijn nadeel of was het andersom?
Ja maar niet elk nadeel was nodig geweest, dat is meer het punt.

Zoals de Chill in eerste instantie werd gepresenteerd wogen voor ons de voor en nadelen tegen elkaar af.
Voor nu is de weegschaal behoorlijk verder gekiepert. En ervaringen uit het verleden met Quatt, van eigenlijk iedereen hier wel is dat de nog niet beschikbare functies nog eindeloos op zich zullen gaan laten wachten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:52
OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Ja maar niet elk nadeel was nodig geweest, dat is meer het punt.

Zoals de Chill in eerste instantie werd gepresenteerd wogen voor ons de voor en nadelen tegen elkaar af.
Voor nu is de weegschaal behoorlijk verder gekiepert. En ervaringen uit het verleden met Quatt, van eigenlijk iedereen hier wel is dat de nog niet beschikbare functies nog eindeloos op zich zullen gaan laten wachten.
en wie garandeert je dat warmte van chill ook in de Heatcharger beland? Ja dat "is gepresenteerd en zou moeten werken", maar zo heeft Quatt al wel wat meer steken laten vallen..
Idee is leuk, maar hoe zit het met praktische implementatie??

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-03 15:39

OmeJoyo

This is me

Toby-Wan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:25:
[...]

en wie garandeert je dat warmte van chill ook in de Heatcharger beland? Ja dat "is gepresenteerd en zou moeten werken", maar zo heeft Quatt al wel wat meer steken laten vallen..
Ja bij gebrek aan planning in het opladen en enige harmonie tussen de apparatuur gaat heatcharger hem gewoon vol blijven duwen en kan er dan een beetje uit de Chill bij elke dag, die kans is erg groot goot het eerste jaar of meer.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• louigi58
OmeJoyo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Ja bij gebrek aan planning in het opladen en enige harmonie tussen de apparatuur gaat heatcharger hem gewoon vol blijven duwen en kan er dan een beetje uit de Chill bij elke dag, die kans is erg groot goot het eerste jaar of meer.
Gelukkig hoef ik deze keuze niet meer te maken, voor de Quatt heb ik een aantal jaren met 3 airco's verwarmd en in de zomer gekoeld. Voor koelen perfect maar voor verwarmen wil ik mijn Quatt toch niet meer kwijt, zo veel meer comfort.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:50
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:02:
[...]

Onder de CV-ketel? Welke use-case is dat?
Heb op zolder geen radiatoren en/of leidingwerk lopen. CV ketel hangt er wel in de hoek. We verwarmen er nu soms COP1 bij op thuiswerkdagen. Geen koelmogelijkheden, geen zin om split unit op dakkapel te gooien. Dus voor €1099 wellicht makkelijke oplossing.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:53
Dersan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:00:
[...]
Heb op zolder geen radiatoren en/of leidingwerk lopen. CV ketel hangt er wel in de hoek. We verwarmen er nu soms COP1 bij op thuiswerkdagen. Geen koelmogelijkheden, geen zin om split unit op dakkapel te gooien. Dus voor €1099 wellicht makkelijke oplossing.
Mooie test case voor zo een Poolex O’Spa / Spawer warmtepomp!

Kun jij zelf testen op de vulslang van de cv en afvoer via de cv siphon. Als het niet werkt stuur jij die terug naar Bol.com 😜

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 07-02-2026 16:29 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:28:
Kun jij zelf testen op de vulslang van de cv en afvoer via de cv siphon. Als het niet werkt stuur jij die terug naar Bol.com 😜
Past 'gewoon lekker kopen en fijn weer retourneren' binnen de verduurzamingsdoelen die we hier proberen te bereiken? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:55:
[...]
Past 'gewoon lekker kopen en fijn weer retourneren' binnen de verduurzamingsdoelen die we hier proberen te bereiken? ;)
Reduce: minder energieverbruik ✅
Reuse: Bol vindt zeker wel een nieuwe klant na retourneren ✅
Recycle: werkt ook als backupverwarmer voor All-Electric ✅

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-03 07:15

TD-91

XC40 P8

O.b.v. onderstaande schets benieuwd naar jullie mening, de warmtepomp kan enkel geplaatst worden tussen 2 hoekwoningen in. Weliswaar betreft het een blinde muur bij de buren en dichtstbijzijnde deuren zijn van de keuken (BG) en badkamer (1e).
Zijn er nog aanpassingen te bedenken die bijdragen aan optimaal functioneren en/of beperken geluidshinder (wpac komt uit op +/- 40 thv blinde gevel)? Of is deze plek het 'best' haalbare? En wat is in deze situatie meest ideale qua afstand van de gevel en schutting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEgtqP6H8ynasDEXninGlyewxRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32J2iJIAWWfQ3P6mnptRXxxF.png?f=fotoalbum_large

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-03 08:11
TD-91 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:24:
O.b.v. onderstaande schets benieuwd naar jullie mening, de warmtepomp kan enkel geplaatst worden tussen 2 hoekwoningen in. Weliswaar betreft het een blinde muur bij de buren en dichtstbijzijnde deuren zijn van de keuken (BG) en badkamer (1e).
Zijn er nog aanpassingen te bedenken die bijdragen aan optimaal functioneren en/of beperken geluidshinder (wpac komt uit op +/- 40 thv blinde gevel)? Of is deze plek het 'best' haalbare? En wat is in deze situatie meest ideale qua afstand van de gevel en schutting?

[Afbeelding]
Tussen 2 woningen kan het gaan resoneren. Als je de Quatt een kwartslag kan draaien, gaat dat veel schelen, denk ik.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:46
TD-91 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:24:

[Afbeelding]
Wat is tegenwoordig de minimale afstand tot erfgrens met de V2?
Bij mn v1.5 duo was het zo'n 3m...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
jj85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Wat is tegenwoordig de minimale afstand tot erfgrens met de V2?
Bij mn v1.5 duo was het zo'n 3m...
Ik heb een muur op exact 3m van de erfgrens en met de v2 Duo op de minimale afstand vanaf die muur kwam ik op 1db teveel uit volgens de Wpac. Heb m daarom toch elders gezet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Brent schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Ik heb een muur op exact 3m van de erfgrens en met de v2 Duo op de minimale afstand vanaf die muur kwam ik op 1db teveel uit volgens de Wpac. Heb m daarom toch elders gezet.
Met een enkele unit kom ik idd ook op het randje uit met wpac. Weliswaar net aan de goede kant. Die +/- 3m geldt dus voor de v2 nog steeds.

@ikthuis2 draaien kan in principe. Maar dan staat de linkerkant wel echt strak tegen de muur aan. Naast de schutting loopt een pad (brandgang). Linkerkant heeft wel wat ruimte nodig voor zover ik begrijp.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:11
@ikthuis2 draaien kan in principe. Maar dan staat de linkerkant wel echt strak tegen de muur aan. Naast de schutting loopt een pad (brandgang). Linkerkant heeft wel wat ruimte nodig voor zover ik begrijp.
1. Als de brandgang niet bij de percelen zelf hoort, grenzen jullie percelen niet aan elkaar.
2. Als het een stevige schutting is ( steen) kan je sowieso plaatsen ( maar zou ik 15-30 graden draaien

3 Anders k zou m gewoon zo plaatsen en als het wel resoneert kan je altijd nog verdraaien.
4. Als de buren er zo last van hebben, zouden ze dat ook hebben als de huizen 2 meter verder uit elkaar stonden.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• TD-91

TD-91

XC40 P8

robmaas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:11:
[...]

1. Als de brandgang niet bij de percelen zelf hoort, grenzen jullie percelen niet aan elkaar.
2. Als het een stevige schutting is ( steen) kan je sowieso plaatsen ( maar zou ik 15-30 graden draaien

3 Anders k zou m gewoon zo plaatsen en als het wel resoneert kan je altijd nog verdraaien.
4. Als de buren er zo last van hebben, zouden ze dat ook hebben als de huizen 2 meter verder uit elkaar stonden.
Het is een stenen schutting, had nog niet bedacht dat een klein stukje draaien wel eens een goede oplossing zou kunnen zijn. Zo behoud ik ruimte aan alle kanten van de wp, maar blaast die iets meer richting openbare weg.

In alle gevallen in ieder geval eerst eens aanbellen en bespreekbaar maken.

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Nav een discussie in het OpenAmber topic zag ik bij een promofilmpje voor de Amitime Space Cooler op Youtube dezelfde geluidsstudio waar Quatt eerder dit jaar de stilte van de Chill in een email presenteerde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCXQ8ff_TOSn_yQfoICj-9JxTC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60DMsMvJVrPhLWKdn6YxTY3u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzlgZ7GYQHZvoFRS1NUBpj3DrIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88xuwwYAPeVzF7piznxbP7L9.png?f=fotoalbum_large

Daarmee staat wel vast dat de Quatt Chill van dezelfde chinese OEM komt als de Quatt buitenunits. Nu nog wat aanknopingspunten vinden voor de herkomst van de Heatcharger.

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 09-02-2026 12:21 ]

• jj85
@TeslaNerd ik denk zomaar ook Amitime. De Heatcharger lijkt hetzelfde Megmeet moederbord te gebruiken
BenVlie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 15:33
Ik ben zwaar teleurgesteld in @Quatt Support , de Quatt veroorzaakt vanaf 5 januari (tijdens een korte dooiperiode) activatie van de aardlekschakelaar. Dit probleem leek even verdwenen toen ik hem enkele dagen later sneeuw en ijsvrij had, maar op 18 januari was het weer raak. 19 januari kwamen de monteurs (veel later dan afgesproken), circulatiepomp vervangen, weer aangesloten, boem, direct weer de aardlek (en ja, dat is niet handig hij zat op 3 groepen, dus het halve huis zonder licht, inmiddels is de eigen aardlekgroep met nieuwe werkschakelaar klaar om aangesloten te worden, maar dan moet men wel langskomen).
Vervolgens werd ik achtergelaten met een CV-systeem vol lucht, waardoor later die avond de pomp van de CV nog in storing raakte (zelf maar op moeten lossen) en de boodschap dat de compressor of de hele unit vervangen moet worden. Een dag later kreeg ik mail dat een nieuwe afspraak wordt ingepland.... Vervolgens gebeurt er niets, al 3x gemaild, 3x gebeld, "ja, er iets misgegaan bij de planning, we nemen snel contact met u op" is de boodschap steeds. Ook op vragen over compensatie voor het gasverbruik (een weekje vind ik geen ramp, dit duurt al een maand) wordt vakkundig heen gedraaid, het lijkt wel alsof niemand verantwoordelijkheid durft te nemen.
Wat is dit voor amateurisme @marijnflipse ? Ik heb op mijn werk geen tijd om constant aan de telefoon (lees, in de wacht) te zitten.

Ik was tot voor kort echt een tevreden klant, maar dit gebrek aan probleemoplossend vermogen maakt dat ik het niemand meer kan aanraden voor een Quatt te kiezen, als er een keer wat misgaat met het apparaat laten ze je, in dit geval spreekwoordelijke, kou zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door marklakeman op 09-02-2026 12:50 . Reden: typo's ]

• bite
  • Niet online
Ik had 2 december’24 een storing mbt aardlek en kwamen ze 13 januari’25 voor het eerst voor langs om de circulatiepomp te vervangen.
In september heeft een monteur gevonden waar het aan lag. Eerder had ik wel aangegeven dat die was verplaatst en misschien daarmee te maken had en dat bleek uiteindelijk ook. Wel een gedoe met bewijs aanleveren en geduld hebben. Er zullen wel vaak gebruikers fouten voorkomen zoals iemand met een andere belastende verbruiker op de zelfde groep waar de monteur over vertelde. Maar enorm frustrerend toen al allemaal. Nog afgezien van de 79hz compressor frequentie wat wel een toon van 316hz geeft maar dat gelukkig zelf wat kunnen verbeteren met afstand van achterkant tot leidingen.

Overigens met een gedeelde groep kunnen er wel andere apparaten zijn die al wat een lekstroom geven en een oudere aardlekschakelaar wordt gevoeliger. Dus handig als je dat kan uitsluiten, ook voor aantonen van je storing.
Hier kon bijvoorbeeld ook het met homewizard uitschakelen/inschakelen van de vaatwasser de aardlek triggeren en stekker van de kookplaat verwijderen en terugdoen soms idem. Op een gegeven moment heb ik dat sowieso dat allemaal laten vervangen in de groepenkast maar probleem met de Quatt bleef bij vochtig weer voorkomen en soms wel, soms niet. Soms dagenlang en dan wel goed werken als er iemand langskwam.. dus toen ben ik ook video’s gaan maken icm testen op een andere groep. Gelukkig hebben bij jou de monteurs wel het probleem kunnen zien.

[ Voor 45% gewijzigd door bite op 09-02-2026 13:25 ]

• marklakeman
Hier heeft de bestaande situatie 2 jaar prima gewerkt en stond ook zo in het plaatsingsplan.
De Quatt zelf is niets verplaatst, alleen is in november door Quatt zelf het front vervangen. Ik heb de unit ook niet opengemaakt, maar gewoon met een zachte borstel wat sneeuw en ijs weggehaald zodat het dooiwater er niet in zou lopen.
De nieuwe installatie van een eigen groep met aardlek en alleen de Quatt erop is natuurlijk wel veel beter.

Ik kreeg een beetje de indruk dat het lang duurt omdat ik had ook een tweede vraag uitstaan: bij de installatie hebben ze een elektraleiding geraakt en deze draden aangelast (heb ik een foto van), iets wat ze volgens mijn elektricien nooit zo hadden moeten doen (ik was onwetend), vervolgens heb ik niet gezien hoe dit vervolgens geïsoleerd is, want toen ik terug kwam, waren de leidingen naar de Quatt al door het gat getrokken en de rest dichtgepurd. Overigens denk ik niet dat de elektra hiervan naar het Quatt stopcontact ging, maar naar een centraaldoos in de slaapkamer, dus mits goed geïsoleerd zal dit niet de oorzaak zijn.

Maar goed bij jou @bite heeft de situatie dus ook heel lang geduurd, dus denk dat ik het er los van moet zien. Maar wat was uiteindelijk de oorzaak?

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 20:39

TM4

Mijn ticket staat nog steeds open sinds eind december. 1 mail gehad dat ze me niet vergeten zijn (die hebben meer klanten gekregen) en daarna radiostilte.

Zorgelijk. Probeer dit eens met huurders bij een wooncorporatie en er volgen kamervragen en het malieveld staat vol

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04
marklakeman schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:21:
Ik ben zwaar teleurgesteld in @Quatt Support , de Quatt veroorzaakt vanaf 5 januari (tijdens een korte dooiperiode) activatie van de aardlekschakelaar. Dit probleem leek even verdwenen toen ik hem enkele dagen later sneeuw en ijsvrij had, maar op 18 januari was het weer raak. 19 januari kwamen de monteurs (veel later dan afgesproken), circulatiepomp vervangen, weer aangesloten, boem, direct weer de aardlek (en ja, dat is niet handig hij zat op 3 groepen, dus het halve huis zonder licht, inmiddels is de eigen aardlekgroep met nieuwe werkschakelaar klaar om aangesloten te worden, maar dan moet men wel langskomen).
Vervolgens werd ik achtergelaten met een CV-systeem vol lucht, waardoor later die avond de pomp van de CV nog in storing raakte (zelf maar op moeten lossen) en de boodschap dat de compressor of de hele unit vervangen moet worden. Een dag later kreeg ik mail dat een nieuwe afspraak wordt ingepland.... Vervolgens gebeurt er niets, al 3x gemaild, 3x gebeld, "ja, er iets misgegaan bij de planning, we nemen snel contact met u op" is de boodschap steeds. Ook op vragen over compensatie voor het gasverbruik (een weekje vind ik geen ramp, dit duurt al een maand) wordt vakkundig heen gedraaid, het lijkt wel alsof niemand verantwoordelijkheid durft te nemen.
Wat is dit voor amateurisme @marijnflipse ? Ik heb op mijn werk geen tijd om constant aan de telefoon (lees, in de wacht) te zitten.

Ik was tot voor kort echt een tevreden klant, maar dit gebrek aan probleemoplossend vermogen maakt dat ik het niemand meer kan aanraden voor een Quatt te kiezen, als er een keer wat misgaat met het apparaat laten ze je, in dit geval spreekwoordelijke, kou zitten.
Dus … je gaat nu van een ALS (die afsloeg) naar een eigen ALA. Waarom denk je dat die dan niet evengoed zal afslaan? Als je de oorzaak niet aanpakt is het resultaat hetzelfde.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• marklakeman
paQ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Dus … je gaat nu van een ALS (die afsloeg) naar een eigen ALA. Waarom denk je dat die dan niet evengoed zal afslaan? Als je de oorzaak niet aanpakt is het resultaat hetzelfde.
Absoluut! Klopt helemaal, dat weet ik. Die buitenunit moet alsnog gerepareerd worden, maar ik heb nu de randvoorwaarde geschapen om ervoor te zorgen dat niet het halve huis zonder stroom zit op dat moment (de eerste keer was dat nog wel geestig, mijn oudste zoon had direct de knijpkat gepakt en al kaarsen neergezet). :P

• jj85
bite schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:13:
In september heeft een monteur gevonden waar het aan lag.
Misschien lees ik niet goed, maar waar lag het nou aan?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:40
marklakeman schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Absoluut! Klopt helemaal, dat weet ik. Die buitenunit moet alsnog gerepareerd worden, maar ik heb nu de randvoorwaarde geschapen om ervoor te zorgen dat niet het halve huis zonder stroom zit op dat moment (de eerste keer was dat nog wel geestig, mijn oudste zoon had direct de knijpkat gepakt en al kaarsen neergezet). :P
Ja, dat is een handige eerste stap met dit soort ellende. Zeker met een gedeelde ALS kan het nog weleens voorkomen dat de oorzaak niet daar ligt waar je verwacht. Dus als het probleem dan bij de Quatt spullen blijft kan je daar gericht (laten) zoeken zonder overlast of verdenking van andere zaken in de woning.

Het zou mij niet verbazen als er ergens een beschadiging aan bedrading naar of in de Quatt apparatuur zit die met vochtig weer de aardlek af laat gaan. Check ook meteen of de nul overal goed zit vast zit en geleidt waar je bezig bent als de boel toch al open ligt.

• marklakeman
Nou "geheel toevallig" krijg ik net een sms met een afspraakbevestiging voor 19-2.

• onlinaius
marklakeman schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:25:
Nou "geheel toevallig" krijg ik net een sms met een afspraakbevestiging voor 19-2.
Dat is vast inderdaad toeval. Quatt laat zich hier niet meer zien. 'Zet maar in de vragenlijst, dan kunnen we daar in de toekomst niets mee doen'.

Of zouden @BobVI en @Quatt Support hier undercover nog langskomen? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Dat is vast inderdaad toeval. Quatt laat zich hier niet meer zien. 'Zet maar in de vragenlijst, dan kunnen we daar in de toekomst niets mee doen'.

Of zouden @BobVI en @Quatt Support hier undercover nog langskomen? ;)
Dat laatste (heb ik onlangs vernomen) ;)
En @marklakeman is gezien z'n username vast goed terug te herleiden aan een Quatt installatie.

Ik geloof hier niet in toeval :+

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:47
marklakeman schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:21:

juist ook daarom altijd mijn advies om een wamtepomp op een eigen Alamat ipv een installatieautomaat die dan weer op een gedeelde aardlek zit (dus bij trippen neemt die de rest van de aangesloten groepen gewoon mee). te plaatsen. zelfs zou ik de CIC zelf ook op een andere groep zetten (bv op de CV).

• bite
  • Niet online
jj85 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Misschien lees ik niet goed, maar waar lag het nou aan?
Niet helemaal beschreven in mijn verhaal inderdaad maar met verplaatsing moest de bekabeling natuurlijk worden verlengd.
Ik wist niet hoe en waar dat was gedaan maar had zo m’n vermoeden ivm uitvallen met vochtig weer. Daarom had ik ook voorgesteld om voor de zekerheid die verbinding anders binnen te maken want daar kun je op zich prima bij. De laatste monteur had zelf geconstateerd dat de verbinding in de koof was gemaakt, het nat was en heeft een werkschakelaar geplaatst met daarin de koppelingen.
Misschien is het zo dat als je nog een werkende ketel hebt dat je achteraan in de rij komt, althans ik hoop dat all-electric klanten wel gewoon snel worden geholpen als de verwarming niet meer wekt..

• marklakeman
Jan-tweak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:41:
[...]

juist ook daarom altijd mijn advies om een wamtepomp op een eigen Alamat ipv een installatieautomaat die dan weer op een gedeelde aardlek zit (dus bij trippen neemt die de rest van de aangesloten groepen gewoon mee). te plaatsen. zelfs zou ik de CIC zelf ook op een andere groep zetten (bv op de CV).
Ja, helemaal mee eens, was achteraf ook een beetje naïef en makkelijk van mij. Het had het huidige probleem niet voorkomen natuurlijk, maar had bij trippen een stuk minder overlast bezorgd.

• onlinaius
Om de problemen hier een beetje in perspectief te plaatsen: Quatt is niet de enige warmtepomp waarbij je rare kunstgrepen moet doen om de herrie er uit te krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rrt7PUrjooTWrnbYKWsJyFxRvek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIDKGMl90QfO418ngwjHSsm4.jpg?f=fotoalbum_large

#dathepgestaanopfeesboek

• louigi58
onlinaius schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:33:
Om de problemen hier een beetje in perspectief te plaatsen: Quatt is niet de enige warmtepomp waarbij je rare kunstgrepen moet doen om de herrie er uit te krijgen ;)

[Afbeelding]

#dathepgestaanopfeesboek
Als ik hier door de buurt wandel dan is mijn Quatt toch nog altijd de stilste warmtepomp. Buren met Daikin die 5 meter verder weg hangt hoor ik boven mijn Quatt als ik ongeveer onder de Quatt sta. Nibe lijkt wel een bladblazer is wel een 14KW. Gelukkig heb ik er binnen geen last van, is alleen als ik door de oprit loop, maar ik stoor me er gelukkig niet aan.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:56
onlinaius schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:33:

[Afbeelding]

#dathepgestaanopfeesboek
Dat zijn ook geen fatsoenlijke beugels. Wp hangt een beetje. kan lekker trillen..
Zie hier uit . Dane86 in "Trillingen warmtepomp dempen" waar we oplossingen aandragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfdh5P7Gpqsfpc5gl9NOU_YNlTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nACGhBTwDSbsttzP3vGS3igT.jpg?f=fotoalbum_large

• TD-91

TD-91

XC40 P8

In de spiraal van extreme geluidsoverlast, ‘bouwstofzuiger’ etc. kon ik dit perspectief wel even gebruiken in mijn overwegingen toch voor Quatt te kiezen. Dank!

• X21r
TD-91 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:11:
In de spiraal van extreme geluidsoverlast, ‘bouwstofzuiger’ etc. kon ik dit perspectief wel even gebruiken in mijn overwegingen toch voor Quatt te kiezen. Dank!
Het ligt er maar net aan hoe je hem ophangt of waar je hem op neer zet.. iedere Wp kan lawaai maken, ze komen allenmaal voor bij in dat topic.

• Brent
TD-91 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:11:
Geluid is heel persoonlijk, de een heeft net een carnavalsoptocht door de straat gehad en geniet ervan, de ander heeft een nachtje bij familie boven de rivieren gezeten.

Feit is dat ventilatoren van bijna een meter doorsnee niet geruisloos zijn midden in de winter als die druk bezig zijn kW's aan warmte naar binnen te pompen. Er zit verschil tussen de merken, maar geluidsvermogen hebben ze allemaal. Ook is plaatsen een kunst, een kunst die van de kunstenaar afhangt. Soms heb je pech, maar ik gok meestal niet (zouden we een poll over kunnen opzetten).

Ook hier in de wijk is mijn Quatt zeker niet de luidste. Ik ben wel tegen het plaatsingsadvies ingegaan omdat ik, ondanks dat het maar 1db verschil was, niet door de WPAC kwam met de eerste locatiekeuze. Er waren andere opties, en zo'n buur wil ik niet zijn. Achteraf is bijkomend voordeel dat hij nu aan een ook voor ons blinde muur staat, dus ook wij hebben geen (slaap)kamerramen met direct uitzicht op de wp. En de Quatts zijn de lelijkste niet dus in de zomer kunnen we genieten van het uitzicht op onze kosten- en klimaatbesparing :)

• onlinaius
louigi58 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Als ik hier door de buurt wandel dan is mijn Quatt toch nog altijd de stilste warmtepomp.
Dat was die van mij ook, tot deze dat niet meer was, na 1.5 jaar.

Normaal werkgeluid volgens Quatt, doen ze niets aan.

Ik raad dan ook iedereen aan om goede, reproduceerbare opnames te maken van het geluid van hun Quatt na installatie.

Mogelijk had Quatt ook daarmee volgehouden dat het 'normaal werkgeluid' was, maar dan had ik in ieder geval wat meer aanknopingspunten gehad.

Voor mij was de oplossing om de Quatt vol te stouwen met extra isolatiemateriaal om het vervelende geluid iets te dempen, en alleen bij heel koud weer boven 'silent' mode op de soundslider te draaien. De rest van de benodigde verwarming pakt de airco nu automatisch op.

Niet echt een top oplossing, maar ik zie het maar als het risico wat ik liep door mij als een van de eersten in te schrijven voor een warmtepomp van een (toendertijd) onbewezen bedrijf, en de prijs die ik er voor betaald heb is daar ook naar.

85% van de warmtepomp voor 50% van het geld, het zij zo...

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-03 22:26
Vanwege wat logees laatst een paar koude nachten direct onder de duo Quatt die op een dakkapel staan geslapen. En ja, als het 's nachts doodstil is hoor je wel dat er lucht verplaatst wordt. Maar absoluut geen bladblazer, föhn of ierts dergelijks, ook geen trillingen. Was er best wel tevreden mee.

• Toby-Wan
MeTooPV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:41:
Vanwege wat logees laatst een paar koude nachten direct onder de duo Quatt die op een dakkapel staan geslapen. En ja, als het 's nachts doodstil is hoor je wel dat er lucht verplaatst wordt. Maar absoluut geen bladblazer, föhn of ierts dergelijks, ook geen trillingen. Was er best wel tevreden mee.
dat is in eerste plaats een pluim voor de fabrikant & bouwbedrijf die je dakkapel heeft geplaatst en daarbij voldoende massa en/of isolatie heeft aangebracht.

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• X21r
onlinaius schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:38:
[...]

Dat was die van mij ook, tot deze dat niet meer was, na 1.5 jaar.

Normaal werkgeluid volgens Quatt, doen ze niets aan.

Ik raad dan ook iedereen aan om goede, reproduceerbare opnames te maken van het geluid van hun Quatt na installatie.

Mogelijk had Quatt ook daarmee volgehouden dat het 'normaal werkgeluid' was, maar dan had ik in ieder geval wat meer aanknopingspunten gehad.

Voor mij was de oplossing om de Quatt vol te stouwen met extra isolatiemateriaal om het vervelende geluid iets te dempen, en alleen bij heel koud weer boven 'silent' mode op de soundslider te draaien. De rest van de benodigde verwarming pakt de airco nu automatisch op.

Niet echt een top oplossing, maar ik zie het maar als het risico wat ik liep door mij als een van de eersten in te schrijven voor een warmtepomp van een (toendertijd) onbewezen bedrijf, en de prijs die ik er voor betaald heb is daar ook naar.

Compressor vol stampen is niet het slimste, hij moet namelijk wel voldoende kunnen afkoelen door de lucht.
Dus lees je eens in "Trillingen warmtepomp dempen"

• Brent
onlinaius schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Je weet dat Quatt niet het neusje van de zalm is. Daar staat tegenover dat je ook geen hoofdprijs betaalt. 't Is kiezen of delen.

Wel vervelend dat ze toch een vorm van slijt niet aanpakken (en ik gok: begrijpen). Ben benieuwd of dat hier over een winter ook gaat spelen.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-03 16:07

TWN

X21r schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Het ligt er maar net aan hoe je hem ophangt of waar je hem op neer zet.. iedere Wp kan lawaai maken, ze komen allenmaal voor bij in dat topic.
In het geval van de V2's zit er ook degelijk een designfout in de front. Het geluid met en zonder front is flink verschillend, wanneer de front ervoor zit maakt de V2 veel meer (storend) lawaai. Ik ben momenteel bezig met spacers op verschillende afstanden om te kijken wanneer het blaas geluid niet meer wordt beïnvloed door de front.

• LTS_2000
  • Laatst online: 14-03 08:26
TWN schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:57:
[...]

In het geval van de V2's zit er ook degelijk een designfout in de front. Het geluid met en zonder front is flink verschillend, wanneer de front ervoor zit maakt de V2 veel meer (storend) lawaai. Ik ben momenteel bezig met spacers op verschillende afstanden om te kijken wanneer het blaas geluid niet meer wordt beïnvloed door de front.
Heel interessant.
Ik wil hier ook wel mee experimenteren. Net als met de nieuwe propeller die er nog niet is. De pomp staat in mijn achtertuin maar boven de 1000 watt input, hoor ik hem aan de voorkant van mijn huis in de woonkamer behoorlijk blazen.

Maar wat voor bitje heb ik nodig voor de speciale boutjes van het front?

En kun je eens een foto posten van je experiment?

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• TWN

TWN

LTS_2000 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Heel interessant.
Ik wil hier ook wel mee experimenteren. Net als met de nieuwe propeller die er nog niet is. De pomp staat in mijn achtertuin maar boven de 1000 watt input, hoor ik hem aan de voorkant van mijn huis in de woonkamer behoorlijk blazen.

Maar wat voor bitje heb ik nodig voor de speciale boutjes van het front?

En kun je eens een foto posten van je experiment?
Het zijn, als ik goed heb geteld, 11 Torx20 boutjes (zwart) die aan de voorkant erin zitten geschroefd. Ik zal een filmpje oploaden naar mn YouTube zodat jullie het verschil kunnen horen :)

• TWN

TWN

Hierbij een video voor de vergelijking met/zonder front.
Tuurlijk, het is niet de beste setup voor vergelijking, maar ik hoop dat het een beeld schetst :)

https://youtube.com/shorts/yld1BDMXM4k?feature=share

Dit is trouwens op Soundslider "Normal" en met een buitentemperatuur van 3 graden Celcius.

• LTS_2000
TWN schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:13:
Tuurlijk, het is niet de beste setup voor vergelijking, maar ik hoop dat het een beeld schetst :)

Dit is trouwens op Soundslider "Normal" en met een buitentemperatuur van 3 graden Celcius.
Ik ga het bekijken. Op welk ingangsvermogen draait hij in de filmpjes? Is dat te achterhalen?

Het zijn bij mij geen gewone torx boutjes. Het lijkt op inbus met een nok in het midden. Maar ik kan niet zo precies een gaatje boren in het hart van mijn inbussleutel :-(

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• LTS_2000

Dat lijkt een fors verschil.
Als ik er iets tegenin mag werpen, dan is het vergelijk nog niet helemaal eerlijk.
Enerzijds door dat je telefoon verplaatst tussen open en dicht en anderzijds doordat het front op de dichte stand niet echt vastgeschroefd zit en mogelijk extra resoneert dan wanneer het vastgetrokken aan de behuizing zit.

Maar nogmaals, het lijkt me dat hier zeker wel winst te behalen valt.

Wat is de hoogte van je spacers?
Er mogen geen muizen, vogels of kinderhandjes tussen kunnen...

• onlinaius

Dat is inderdaad wel veranderd ten opzichte van de V1(5). Bij de eerste Quatt versie zat er ook nog een roostertje voor de fan, dus was in principe zonder front draaien geen enkel probleem, bij V2 zou ik dat niet aandurven, zeker niet bij een warmtepomp die zoals deze op de begane grond lijkt te staan.

• onlinaius
X21r schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:51:
Compressor vol stampen is niet het slimste, hij moet namelijk wel voldoende kunnen afkoelen door de lucht.
Koelt de compressor aan de lucht? Ik vermoed van niet, want dat lijkt me zo'n ongelofelijk logische plek om extra efficientie te winnen dat ik me niet kan voorstellen dat niet alle warmtepompfabrikanten die warmte al op een of andere manier terugwinnen.

De compressor van de Quatt zit in een afgesloten (geisoleerde neem ik aan) box. Ik neem aan dat de hitte wordt afgevoerd door het koelmiddelcircuit. Je zou het watercircuit door de compressorbox heen kunnen halen om de warmte af te voeren, maar ik heb nooit iets gezien dat er op wijst dat dit bij de Quatt het geval is, als ik het me goed herinner komt het water niet in de buurt van de compressorbox.

• X21r
onlinaius schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Koelt de compressor aan de lucht? Ik vermoed van niet, want dat lijkt me zo'n ongelofelijk logische plek om extra efficientie te winnen dat ik me niet kan voorstellen dat niet alle warmtepompfabrikanten die warmte al op een of andere manier terugwinnen.

De compressor van de Quatt zit in een afgesloten (geisoleerde neem ik aan) box. Ik neem aan dat de hitte wordt afgevoerd door het koelmiddelcircuit. Je zou het watercircuit door de compressorbox heen kunnen halen om de warmte af te voeren, maar ik heb nooit iets gezien dat er op wijst dat dit bij de Quatt het geval is, als ik het me goed herinner komt het water niet in de buurt van de compressorbox.
De compressor word aardig warm en die lucht stijgt naar boven , daar boven zit de electronica en word ook warm
En normaal gesproken zit boven aan een gat/ gleuf in het tussen schot naar de achterkant van de ventilator waar de onderdruk is.. zodat de warmte weg gezogen word.

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-02 10:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zj_09u-p7C44wjdSpxeAmo7H3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkcPZIec79nivQpnTzHZuT4J.jpg?f=fotoalbum_large

Het houdt niet op, niet vanzelf 😂.

Nu net ook deze mail gehad. Is dit een veel voorkomend probleem?

[ Voor 20% gewijzigd door Sebastiaanslk op 11-02-2026 10:36 ]

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Sebastiaanslk schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:05:
[Afbeelding]

Yep, wordt vervangen door een Wilo pomp

Edit: ik zie nu dat je de V2 hebt, daar heb ik dit probleem nog niet bij voorbij zien komen

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 10-02-2026 23:36 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• netappie
Sebastiaanslk schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:05:

Misschien wel netjes om dit plaatje even aan te passen. Dit geeft iets te veel informatie over de persoon die mailt.

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-03 13:19
MeTooPV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:41:
Totaal niet mijn ervaring. Bij ons staat hij op het platte dak boven onze badkamer. Je hoort hem ALTIJD als hij aanstaat. Als het niet zo koud is, is het niet zo storend, maar zodra het rond het vriespunt is wordt het vervelend. Dan hoor je de quatts zelfs op de slaapkamer die naast de badkamer ligt. Ik voel me aardig misleid met het feit dat quatt claimt dat ze stil zijn. Wij hebben er al een aantal kortere nachten door gehad.

• X21r
tomruijgrok123 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Totaal niet mijn ervaring. Bij ons staat hij op het platte dak boven onze badkamer. Je hoort hem ALTIJD als hij aanstaat. Als het niet zo koud is, is het niet zo storend, maar zodra het rond het vriespunt is wordt het vervelend. Dan hoor je de quatts zelfs op de slaapkamer die naast de badkamer ligt. Ik voel me aardig misleid met het feit dat quatt claimt dat ze stil zijn. Wij hebben er al een aantal kortere nachten door gehad.
Geluid horen van je WP .zeker op een dak kapel. lees en praat verder in het topic "Trillingen warmtepomp dempen"
Het is je gebouw die het geluid door geeft en de oplossing worden daar aangedragen.

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 17:36
[...]

Dit ervaar ik ook. Ook de reden dat ik de setpoint in de nacht drastisch omlaag zet (HA) om te voorkomen dat ik in de nacht wakker wordt.

CardMapr.nl

• onlinaius
UnitedJunk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Dit ervaar ik ook. Ook de reden dat ik de setpoint in de nacht drastisch omlaag zet (HA) om te voorkomen dat ik in de nacht wakker wordt.
Soundslider snachts al op building 87 geprobeerd?

Kan ook behoorlijk uitmaken kan ik je uit ervaring vertellen. (en als je de ketel uitzet is het ook nog eens goed voor je efficientie).

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-03 13:19
onlinaius schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Kan ook behoorlijk uitmaken kan ik je uit ervaring vertellen. (en als je de ketel uitzet is het ook nog eens goed voor je efficientie).
Ik heb deze inderdaad omlaag gezet en dat hielp inderdaad wel een beetje. Ik vraag me alleen wel af hoe dit werkt? Dit moet toch ten koste gaan van de efficientie? Ik wil liever niet dat de ketel 's nachts bijspringt. Voor nu is het gelukt om compleet gasloos te verwarmen en dat wil ik ook graag zo houden.

• onlinaius
tomruijgrok123 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Ik heb deze inderdaad omlaag gezet en dat hielp inderdaad wel een beetje. Ik vraag me alleen wel af hoe dit werkt? Dit moet toch ten koste gaan van de efficientie? Ik wil liever niet dat de ketel 's nachts bijspringt. Voor nu is het gelukt om compleet gasloos te verwarmen en dat wil ik ook graag zo houden.
Nee, de efficientie wordt hoger, maar het geleverde vermogen wordt lager. Als de CiC vind dat er te weinig vermogen beschikbaar is schakelt deze de ketel bij. Met HA zou je dit kunnen voorkomen door de setpoint constant een klein beetje boven de huidige temperatuur te houden (maar dus niet teveel, anders springt de ketel bij).

Best een gedoe.

Als gasloos netjes lukt zonder dat de ketel bijspringt kun je ook overwegen om de verwarming in de ketel helemaal uit te zetten. Bij mij staat dit al ruim 2 jaar zo ingesteld, naar volle tevredenheid.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat bij mij de airco automatisch bijspringt onder bepaalde omstandigheden, anders had ik in de koudste weken van het jaar de ketel waarschijnlijk wel weer geactiveerd.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
X21r schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:38:
[...]

Geluid horen van je WP .zeker op een dak kapel. lees en praat verder in het topic "Trillingen warmtepomp dempen"
Het is je gebouw die het geluid door geeft en de oplossing worden daar aangedragen.
Je blijft dit maar steeds zeggen en het zal ook zeker meewerken aan meer overlast, maar ik heb mijn warmtepomp verplaatst van plat dak naar de grond en het geluid is exact hetzelfde. Het is de irritante compressor die het geluid maakt. Of ik hem nu optil, op de grond of plat dak zet, er verandert niets...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• onlinaius
okijokii schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Je blijft dit maar steeds zeggen en het zal ook zeker meewerken aan meer overlast, maar ik heb mijn warmtepomp verplaatst van plat dak naar de grond en het geluid is exact hetzelfde. Het is de irritante compressor die het geluid maakt. Of ik hem nu optil, op de grond of plat dak zet, er verandert niets...
Zelfde voor mij. Resonanties zijn namelijk te beinvloeden met extra gewicht en extra veren onder de Quatt.

Zowel die extra veren als het extra gewicht zijn geprobeerd, maar geen enkel verschil in het geluid.

Dit betekend dat het het geluid van de compressor is, niet de resonantie in het dak (van de garage).

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 17:36
onlinaius schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Ja SoundSlider staat in de avond op de laagste stand (Building 87), maar zelfs dan word ik wakker. Dus daarom de setpoint omlaag zodat ik kan voorkomen dat ie aanspringt in de nacht. Af en toe (laatst met -7) sprong die in de nacht aan, maar voor de rest gaat het goed en houdt de isolatie het huis boven de setpoint.

Waar ik vooral wakker door raak is de brom. Volgens mij is het een bekend "probleem".

[ Voor 6% gewijzigd door UnitedJunk op 11-02-2026 15:44 ]

CardMapr.nl

• LTS_2000
Ik heb een 2e hands Remeha iSense thermostaat gekocht.
Hiermee zou ik de ketelinstellingen van mijn Tzerra aan moeten kunnen passen.

Welke instellingen zouden dit in ieder geval moeten zijn?

Google gaf instellingen die niet eens bestaan in mijn Tzerra M 39c plus.

Volgens mij moet ik in de volgende instellingen het e.e.a. aanpassen maar welke precies?

P5 - Pompnadraaitijd 1 tot 98 minuten, default 1
P17 - Maximum volumestroom van de ventilator (CV), default 60
P19 - Minimum volumestroom van de ventilator (CV + SWW) G25 (L-gas), default 15
P20 - Minimum volumestroom van de ventilator (offset) G20 (H-gas), default 60
P21 - Startvolumestroom(1) G25 (L-gas), default 30
P22 - Maximum aanvoertemperatuur systeem 20 tot 90 °C, default 90

[ Voor 47% gewijzigd door LTS_2000 op 11-02-2026 22:26 ]

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-03 16:00

SBL

LTS_2000 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:42:
Ik heb een 2e hands Remeha isense thermostaat gekocht.
Hiermee zou ik de ketelinstellingen van mijn tzerra aan moeten kunnen passen.

Welke instellingen zouden dit in ieder geval moeten zijn?

Dit is wat Google erover zegt maar hoor heel graag jullie advies:

Parameter, Omschrijving, Advieswaarde voor Hybride,

GP007, Max. toerental ventilator (Vermogen), 1870 (Minimum)
PP015, Max. pomptoerental, 40 - 50%
CP000, Max. aanvoertemperatuur CV, 45°C - 50°C
Ik heb een andere Remeha (die ik op ketel zelf in kan stellen).
GP007 omlaag naar minimum lijkt me een goed idee (mijn CW5 ketel doet dan nog steeds 8kW)
en max aanvoertemp omlaag. Uit mijn hoofd heb ik je eerder 55 geadviseerd, maar lees dat zelf maar even terug.
Pomptoerental is minder belangrijk in mijn ogen. Quatt vult aan tot vermogen waarbij 800l/uur wordt gehaald.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 21:49

Animal_X

Rodin

[...]

Onze v1.5 Duo staat op een houten garagedak ongeveer 1 a 1,5 meter van een slaapkamer raam. Bij temperaturen boven nul hoor je hem eigenlijk helemaal niet. Als het vriest en hij flink moet werken dan hoor je hem op de slaapkamer heel zacht op de achtergrond, absoluut niet storend. Onze zoon die op betreffende slaapkamer slaapt geeft aan dat hij dit eigenlijk alleen merkt als het snachts verder helemaal stil is. Totaal niet storend. Echter, geluid en en het ervaren geluidsoverlast is natuurlijk heel erg persoonlijk en subjectief. Als je geen risico wilt lopen, zet hem dan gewoon ergens in de tuin neer ipv op een plat dak of een dakkapel.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• netappie

Dat klinkt niet best met het front er op. Krijg je hetzelfde als je dat op 5 cm en 10 cm afstand houdt?
Ik zou weleens goed willen zien hoe die openingen van het front aan de binnenkant zijn, Wellicht is er iets met de 3D printer te maken dat deze effecten vermindert.

• Brent
netappie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:00:
[...]

Dat klinkt niet best met het front er op. Krijg je hetzelfde als je dat op 5 cm en 10 cm afstand houdt?
Ik zou weleens goed willen zien hoe die openingen van het front aan de binnenkant zijn, Wellicht is er iets met de 3D printer te maken dat deze effecten vermindert.
Een ding wat mij opvalt is de scherpe randen van de latten. Hoe scherper, hoe meer wervelingen, hoe meer geluid. Daarnaast is er een behoorlijk fill factor (gaat wel richting 50% volgens mij?).

• Toby-Wan

je zou toch denken dat Quatt met hun fancy geluidstudio hier toch wel naar gekeken zou hebben voordat ze de v2 front de productie-OK gaven 8)7
met front lijken er wel wat decibellen bij de komen..

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 12-02-2026 09:50 ]

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:49:
[...]

je zou toch denken dat Quatt met hun fancy geluidstudio hier toch wel naar gekeken zou hebben voordat ze de v2 front de productie-OK gaven 8)7
Aangezien het niet de studio van Quatt is, maar die van Amitime (TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt Deel 2"). Zouden ze wellicht enkel een V2 zonder frontje getest hebben? :o

• netappie
[...]

Ik vraag mij ook af wat hier precies mis is gegaan.
Zou het altijd aanwezig zijn of alleen bij een bepaalde luchtdichtheid en/of een bepaald toerental van de ventilator? Of is er na de tests misschien een ander materiaal gebruikt omdat de V1 frontjes niet heel lang mooi bleven?

Hoe dan ook vervelend dat dit speelt. Misschien iets voor een team studenten om eens naar te kijken.

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Aangezien het niet de studio van Quatt is, maar die van Amitime (TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt Deel 2"). Zouden ze wellicht enkel een V2 zonder frontje getest hebben? :o
Tja dat blijkt, maar ondertussen wel leuk doen dat het "hun" lab is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FPcJTm77kWkOe8eQZk-EfgzEAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YCbXj63PUaUJ9IaOheaPe7Ve.png?f=user_large

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:52
Toby-Wan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Tja dat blijkt, maar ondertussen wel leuk doen dat het "hun" lab is
[Afbeelding]
Dat doet iedereen, als een snelweg verbouwd wordt, is "RWS aan het werk", terwijl er tientallen aannemers VOOR RWS aan het werk zijn. Zelfde bij ASML, wordt gewerkt door tientallen leveranciers maar "ASML levert de machine".

• TWN

TWN

[...]

Tja, Ik krijg sterk het vermoeden dat ze hierbij hebben gekozen voor looks over functionaliteit?

• TWN

TWN

Brent schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Een ding wat mij opvalt is de scherpe randen van de latten. Hoe scherper, hoe meer wervelingen, hoe meer geluid. Daarnaast is er een behoorlijk fill factor (gaat wel richting 50% volgens mij?).
Ja, ik denk dat de fill factor inderdaad heel dicht bij de 50% zit, vandaar mijn gedachte om wat spacers te maken, zodat de luchtdruk wat kan ontsnappen tussen de front en de unit zelf. Ik wil met meerdere afstanden gaan testen, maar ik denk dat zelfs 3cm al een wereld van verschil geeft.

• Brent
TWN schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Ja, ik denk dat de fill factor inderdaad heel dicht bij de 50% zit, vandaar mijn gedachte om wat spacers te maken, zodat de luchtdruk wat kan ontsnappen tussen de front en de unit zelf. Ik wil met meerdere afstanden gaan testen, maar ik denk dat zelfs 3cm al een wereld van verschil geeft.
Ik heb nog eens goed gekeken, het stuk voor de fan is denk ik 25%-ish. Er zijn fronten met ergere factoren. Nu dat het wat warmer is valt op dat ik de compressor hoor. Niet luid, maar zeker hoorbaar. Ben toch blij dat met dat triple glas en de plaatsing op een blinde muur, al die klachten hier daar merken we binnen helemaal niks van ;)

• TWN

TWN

netappie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Ik vraag mij ook af wat hier precies mis is gegaan.
Zou het altijd aanwezig zijn of alleen bij een bepaalde luchtdichtheid en/of een bepaald toerental van de ventilator? Of is er na de tests misschien een ander materiaal gebruikt omdat de V1 frontjes niet heel lang mooi bleven?

Hoe dan ook vervelend dat dit speelt. Misschien iets voor een team studenten om eens naar te kijken.
Zoals nu met deze temperaturen speelt het issue lang niet zo. (~8 graden Celcius), bij koudere temperaturen (eigenlijk alles onder de 3 graden) wanneer de ventilator flink wat lucht moet gaan verplaatsen wordt dit een probleem steeds erger. De monteur die bij mij is geweest vertelde mij dat de frontjes van de V1(.5) gemaakt waren van een composiet(?) wat gevoelig bleek voor de elementen. de nieuwe frontjes van de V2 zijn van plastic (heb ik mij laten vertellen, heb zelf geen V1(.5) onderzocht daarvoor). Opzich prima, alleen is het "te dicht", de lucht wordt er door gedrukt en dat geeft geluid. Als ik kijk naar andere warmtepomp designs en zelfs die van Amitime, dan zijn deze veel meer open.

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-03 22:31
Ik kreeg ineens deze melding:

Wij monitoren ons systeem continu om een correcte en efficiënte werking te garanderen.
Op basis van onze recente controle op afstand lijkt het aangewezen om een bijkomende controle ter plaatse uit te voeren. Daarom zal onze planningsafdeling binnenkort contact met u opnemen om een afspraak in te plannen met één van onze technische experts, die uw systeem grondig zal nakijken.
Hartelijk dank voor uw medewerking

Is dit legit? Meer mensen die dit hebben gehad?

• jj85
Ik zie maar een oplossing voor die sub-optimale frontjes.
spoiler:
Een speciale Tweakers-limited-editie front
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaxQ4eIYQf6qyk5ETTsfQKUypoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EEAeToteW9Zrsbcu41fQFgXz.png?f=fotoalbum_large
Alhoewel, Tweaker Henk nu ook nog behoorlijk de boel blokkeert :+

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-02 11:22
netappie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Als je bedoelt dat die radiator niet warm aanvoelt dan klopt dat. De temperatuur is lager dan lichaamstemperatuur omdat je nu genoeg volume hebt. Maar een T22 zou ik zeker niet weghalen tenzij het er een is van 40x40cm.

Ik krijg hier de slaapkamers net op temperatuur met T11 radiatoren. Maar daar moeten gewoon T22 vervangers komen voordat de BG vloerverwarming krijgt, want dat trekt de aanvoertemperatuur bij dezelfde afgifte flink omlaag.

En misschien werkt het met een Chill ook wel, maar die maakt wel geluid als hij verwarmt, terwijl die T22 echt stil is.
Dit zet mij dan wel weer aan het denken. Ik heb een werkkamer die nu niet warm wordt, vanwege (ik denk) de oude radiator (ouder model nog dan de T22 denk ik). Ik wilde voor de Chill gaan, maar na het lezen over geluid/energie verbruik/plaatsing twijfel ik of het niet beter is om een LTV radiator te plaatsen.

Het is ook lastig advies krijgen, want geen installateur wil me echt helpen met deze vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_3w0YlnVFZDL4WX0rwWZfLP8oo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GgPpJnxgkUb0NI7LDvOGhssU.gif?f=fotoalbum_large

• jj85
Falkor73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:53:
[...]

Dit zet mij dan wel weer aan het denken. Ik heb een werkkamer die nu niet warm wordt, vanwege (ik denk) de oude radiator (ouder model nog dan de T22 denk ik). Ik wilde voor de Chill gaan, maar na het lezen over geluid/energie verbruik/plaatsing twijfel ik of het niet beter is om een LTV radiator te plaatsen.

Het is ook lastig advies krijgen, want geen installateur wil me echt helpen met deze vraag.

[Afbeelding]
Waarom wordt hij niet warm? Staat hij niet lang genoeg aan omdat de ruimte met thermostaat al op temperatuur is en daardoor de Quatt afschakelt. Of is de watertemperatuur voor deze radiator te laag?

Als het de lage watertemp is, dan kan bijvoorbeeld een Jaga LTV met fans de warmteafgifte enorm vergroten.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-03 15:31
Het valt mij uit de cijfers en grafieken op dat pomp 2 van mijn duo bij vergelijkbare condities consequent een stuk lagere cop heeft.
Als ze beide draaien snap ik nog dat pomp 2 wellicht ietsje minder efficient werkt aangezien pomp 1 iets warmer water moet verwarmen. Maar ruim 1 punt verschil in de COP vind ik wel veel.

Gister en vandaag bij vrijwel gelijke buitentemperaturen zie ik ook dat om een gelijke watertemperatuur te maken pomp 1 300W gebruikt en pomp 2 330W. Gister draaide pomp 1 en vandaag pomp 2. Zie grafiekjes.
Zien jullie ook zoiets? Of heb ik er een brakke quatt bij zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZuCIPj67kDzEvvKbnV-hZPGG4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0RScQ2UxGNF5PHBYI1mYbxx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cFWgBG33DOfmK6pldzEQQuu9hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnlJtZmBKR3LCTd0zlMnFSHc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gENJ-9waKug1ZbCzMYWeGl7IgDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6iviyrrKzcG90hvtU21oyMg.png?f=fotoalbum_large

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-02 11:22
jj85 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Waarom wordt hij niet warm? Staat hij niet lang genoeg aan omdat de ruimte met thermostaat al op temperatuur is en daardoor de Quatt afschakelt. Of is de watertemperatuur voor deze radiator te laag?

Als het de lage watertemp is, dan kan bijvoorbeeld een Jaga LTV met fans de warmteafgifte enorm vergroten.
Mijn inschatting is dat de radiator door de lage temperatuur van het water (mijn pomp staat wel de hele dag aan, om de kamer beneden te verwarmen, het water is nu bv 30 graden) niet genoeg warmte kan afgeven om het warm te krijgen (de kamer komt niet verder dan 15 graden op deze manier).

De twijfel die ik heb is of dat dan wel gaat lukken met een Jaga LTV (en omdat ik dan niet weet welk formaat ik moet hebben.). Maar de twijfel is wel vergroot nu ik die prijzen van die Jaga zie. De vraag is dus eigenlijk wel of het zo slim is die Chill te gebruiken voor verwarmen van de werkkamer, want het gasverbruik zal dan ook omhoog gaan, omdat op heel koude dagen de WP al maximaal vermogen geeft en dus niet iets over heeft voor de Chill..

• jj85
Falkor73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Mijn inschatting is dat de radiator door de lage temperatuur van het water (mijn pomp staat wel de hele dag aan, om de kamer beneden te verwarmen, het water is nu bv 30 graden) niet genoeg warmte kan afgeven om het warm te krijgen (de kamer komt niet verder dan 15 graden op deze manier).

De twijfel die ik heb is of dat dan wel gaat lukken met een Jaga LTV (en omdat ik dan niet weet welk formaat ik moet hebben.). Maar de twijfel is wel vergroot nu ik die prijzen van die Jaga zie. De vraag is dus eigenlijk wel of het zo slim is die Chill te gebruiken voor verwarmen van de werkkamer, want het gasverbruik zal dan ook omhoog gaan, omdat op heel koude dagen de WP al maximaal vermogen geeft en dus niet iets over heeft voor de Chill..
Als ik een T22 pak van 60cm hoog en 120cm breed, aanvoer 30grC en retour 25grC, dan levert deze een vermogen van ongeveer 160W.

Een Jaga met dezelfde afmetingen (type 16) geeft - met fannetjes - tot wel 580W.

Dus dan kan wel flink meer zijn dan je T22 nu.

Qua prijs: Marktplaats is je grote vriend wat Jaga's betreft. :)

• TeslaNerd
raven22 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:06:
Het valt mij uit de cijfers en grafieken op dat pomp 2 van mijn duo bij vergelijkbare condities consequent een stuk lagere cop heeft.
Als ze beide draaien snap ik nog dat pomp 2 wellicht ietsje minder efficient werkt aangezien pomp 1 iets warmer water moet verwarmen. Maar ruim 1 punt verschil in de COP vind ik wel veel.

Gister en vandaag bij vrijwel gelijke buitentemperaturen zie ik ook dat om een gelijke watertemperatuur te maken pomp 1 300W gebruikt en pomp 2 330W. Gister draaide pomp 1 en vandaag pomp 2. Zie grafiekjes.
Zien jullie ook zoiets? Of heb ik er een brakke quatt bij zitten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het ook verklaart worden door een verschil in Tlift? De grafieken laten dat niet goed zien. In HA kun jij een sensor voor Cop Carnot maken die dat meeneemt

• louigi58
TWN schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:10:
[...]

Zoals nu met deze temperaturen speelt het issue lang niet zo. (~8 graden Celcius), bij koudere temperaturen (eigenlijk alles onder de 3 graden) wanneer de ventilator flink wat lucht moet gaan verplaatsen wordt dit een probleem steeds erger. De monteur die bij mij is geweest vertelde mij dat de frontjes van de V1(.5) gemaakt waren van een composiet(?) wat gevoelig bleek voor de elementen. de nieuwe frontjes van de V2 zijn van plastic (heb ik mij laten vertellen, heb zelf geen V1(.5) onderzocht daarvoor). Opzich prima, alleen is het "te dicht", de lucht wordt er door gedrukt en dat geeft geluid. Als ik kijk naar andere warmtepomp designs en zelfs die van Amitime, dan zijn deze veel meer open.
Bij de 1 en 1.5 was het front een trespa plaat die uitgefreesd was. Op de plaatsen waar het uitgefreesd is, is de plaat gevoeliger voor vocht, zie je ook bij de zaagsneden van trespa boeiboorden. Maar als je dit met een simpel spuitbusje matte transparante lak afwerkt heb je een frontje voor het leven.

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-03 10:09
Heren, ik heb een offerte ontvangen van Quatt en wil heel graag tot aankoop overgaan. Echter ben ik wel verschoten van de prijs voor een All Electric wp + Chill. Is de prijs bij Quatt onderhandelbaar?
En wat met de vele negatieve commentaren die je vind op TrustPilot over problemen met installatie, geluid en trillingen? Desondanks scoort Quatt zeker niet slecht naar mijn mening en ben ik wel fan van hun integratie.

Wat is jullie eigen ervaring? Go for it or did you regret it?
Bedankt voor je feedback!
PS: mijn huidige cv-ketel is zo'n 19 jaar oud en stilletjes aan aan vervanging toe.

• raven22
TeslaNerd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Kan het ook verklaart worden door een verschil in Tlift? De grafieken laten dat niet goed zien. In HA kun jij een sensor voor Cop Carnot maken die dat meeneemt
Ik heb nu ook delta T in de grafiek gezet.
Je ziet dat pomp 1 met een hogere COP en lager input vermogen een hogere delta T weet te bewerkstelligen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taRT8JNc_9eMChPDLfPzVTjdp2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znchciQF61AigZiw4Op4pbJz.png?f=fotoalbum_large

• marklakeman
Antares schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:59:
Heren, ik heb een offerte ontvangen van Quatt en wil heel graag tot aankoop overgaan. Echter ben ik wel verschoten van de prijs voor een All Electric wp + Chill. Is de prijs bij Quatt onderhandelbaar?
En wat met de vele negatieve commentaren die je vind op TrustPilot over problemen met installatie, geluid en trillingen? Desondanks scoort Quatt zeker niet slecht naar mijn mening en ben ik wel fan van hun integratie.

PS: mijn huidige cv-ketel is zo'n 19 jaar oud en stilletjes aan aan vervanging toe.
Als je mijn recente posts terugleest kun je misschien een mening vormen... Moet inmiddels wel een kleine nuance toevoegen (ik weet natuurlijk niet of er een verband is met mijn rant hier), volgende week komt er een monteur en ik ben deze week ook nog keurig gebeld waarbij verontschuldigingen zijn overgebracht en de belofte dat er gekeken wordt naar een oplossing voor de kosten van het extra gasverbruik.
Ik hoop dat de trage reacties op mijn probleem komen omdat er geen prioriteit lag bij een warm huis en ik mag toch aannemen dat bij problemen bij een FE-opstelling wel binnen 24 uur wel een monteur langskomt. Daarom ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen van FE eigenaren.

Mijn Quatt heeft het bijna 2 jaar lang naar verwachting gedaan (zal nu ook vast wel goedkomen), comfortwinst in de woonkamer met VVW, grotere besparing (als ik deze maand niet meetel natuurlijk) dan was voorspeld en, in ons geval, echt een stille hybride warmtepomp op het garagedak (bij vol vermogen 0 overlast voor de buren met geschakelde garage bij 2-onder-1-kap woning).

Overigens ben ik nog steeds erg aan het dubiëren over mijn Chill-preorder, ik had hem al bijna gecanceld, maar ik wacht nu toch nog heel even deze afhandeling af.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:47
Antares schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:59:
mbt Trustpilot heb ik zo mijn mening, dus daar wil ik niet te veel worden aan vuil over maken.
mbt aspect geluid; bezef wel dat Quatt met zijn 61 dB (duo R290) wel een van de stilste is in ziijn klasse is, de oudere Duo R32 heeft hier 58 dB.
heb je het WPAC rekenmodel goed ingevuld mbt de jouw gekozen opstel plaats? en wat is daar de uitkomst van ? lukt dat niet stuur dan even een pm naar mij, mogelijk dat ik je wel daarbij kan helpen.
Trillingen, ja, maar die kun je door verstandig je locatie en eventueel een juiste opstelkeuze te maken eigenlijk ook prima regelen. Goede dempers in combinatie met rubberen tegels en wagner anti-trillingsmatjes doen soms wonderen. een warmtepomp echter op een houten ondergrond (dak uitbouw bv) plaatsen is eigenlijk wel vragen om problemen, maar dat is ook weer afhankelijk van de constructie van die onderbouw.
Edit: kleine aanvulling, mijn Quatt is tegen de buitenmuur opgehangen, waarbij onderaan de beugels die tegen de muur steunen ik de bekende wagner anti-trillingsmatjes heb geplaatst, achter deze muur in binnen direct de keukenkastjes gemonteerd. ik heb geen enkele keer ook maar de geringste trilling gehoort, ook niet tijdens vollast. ook in de keuken zelf is de Quatt onhoorbaar.
Ik hoor deze alleen als ik buiten voor de voordeur sta en eigenlijk net op 1,5m afstand van de warmtepomp sta, en dat vind ik niet eens hinderlijk. op de erfgrens met mijn buren is deze nog nauwelijk hoorbaar.

Mijn idee is dat bij Quatt er een vaste prijs gehandeert wordt, mogelijk dat je nog 100 euro korting via een vriend die reeds een quatt heeft kunt krijgen, maar daar houd het eigenlijk wel bij op.
ik heb nu al 3 jaar mijn Quatt en heb daar nog geen minut spijt van gehad. per jaar bespaar ik ruim 1000 m3 gas en qua stroomverbruik zat dat nog geheel binnen mijn saldering. Mijn Quatt verbruikt hierbij circa 2100 kWh op jaarbasis.
Gezien je leeftijd van je CV lijkt me het ook een goed idee om ell-electric te gaan, vergelijk maar eens andere merken, ik vrees dat deze nog een stuk duurder gaan worden, zeker als je alles wil laten doen.
succes

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 12-02-2026 18:57 ]

• TeslaNerd
raven22 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:07:
[...]
Ik heb nu ook delta T in de grafiek gezet.
Je ziet dat pomp 1 met een hogere COP en lager input vermogen een hogere delta T weet te bewerkstelligen.

[Afbeelding]
Is de buitentemp gisteren hoger dan vandaag?
Zijn de water in en water uit gelijk gecalibreerd als de buitenunits beiden uit staan?

• louigi58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cds6giCsKlQyoGQq5Nv_MZF2wOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8xFB3CcjsIdYLFyiaoLePr9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDdZJCzrTNY5zdCylpc7MYhq5IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL69XqRUq0xagOoYlvR8fe2x.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4gxyCSOxnNZSvBMKLXsBqcsRcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofBPVZOKcgwNjgVGtH64XX9E.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag is mijn Quatt 1 jaar actief in gebruik, het systeem heeft 1 jaar lang 24/7 op 21℃ gedraaid en ik ben niet ontevreden. Over het algemeen is mijn installatie erg stil op een enkele keer (deze winter een keer of 3 gehoord) het monotone gezoem van de pomp zelf. Het is een 2 onder 1 kap met radiatoren en redelijke isoslatie en een klein stukje vloerverwarming in de keuken. Zie bijgevoegde schermafdrukken uit mijn HA
Volgens Quatt app een SCOP van 3,9 en berekend met verbruikte stroom uit Homewizard (inclusief CIC verbruik) kom ik op SCOP 4,16

• raven22
TeslaNerd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Is de buitentemp gisteren hoger dan vandaag?
Zijn de water in en water uit gelijk gecalibreerd als de buitenunits beiden uit staan?
De buiten temp ligt binnen een halve graad verschil en nee de waarden zijn niet gecalibreerd, maar een groot verschil is me ook niet opgevallen. Ook al zou er een klein verschil inzitten, dan nog vind ik een hele punt in de cop waarde erg veel.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-03 16:00

SBL

nlmx51 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:43:
Ik kreeg ineens deze melding:

Wij monitoren ons systeem continu om een correcte en efficiënte werking te garanderen.
Op basis van onze recente controle op afstand lijkt het aangewezen om een bijkomende controle ter plaatse uit te voeren. Daarom zal onze planningsafdeling binnenkort contact met u opnemen om een afspraak in te plannen met één van onze technische experts, die uw systeem grondig zal nakijken.
Hartelijk dank voor uw medewerking

Is dit legit? Meer mensen die dit hebben gehad?
Ja, waarschijnlijk wel legit. Wel raar dat ze niet melden wat ze dan zien of denken dat er aan de hand is.
Misschien kun jij hun vermoeden al ontkrachten en is bezoek niet nodig.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 en Enyaq60, laadpunt Volt Time Source 2s

• jj85
raven22 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:40:
[...]

De buiten temp ligt binnen een halve graad verschil en nee de waarden zijn niet gecalibreerd, maar een groot verschil is me ook niet opgevallen. Ook al zou er een klein verschil inzitten, dan nog vind ik een hele punt in de cop waarde erg veel.
Als ik jouw grafieken bekijk, dan lijkt HP2 idd iets minder efficient. Kan een kleinere dT genereren bij (nagenoeg) dezelfde buitentemp en zelfs iets hogere PowerInput.
De temperaturen van je HP1 en HP2 liggen mooi over elkaar (HP1 only vs HP2 only), dus eens met je conclusie dat geen opvallende verschillen zijn.

• wpcase
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-03 21:36
Beste medetweakers,

In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad. Het gaat om een Quatt Duo (1e versie, half jaar geleden geinstalleerd)

Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.

Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFFLbZtlhnKzJLMgaP_GRD54R5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DMoqoEOpiKx3FnErRHpwSNsh.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:30
wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
Beste medetweakers,

In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad.

Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.

Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.

[Afbeelding]
Je vloerverwarmingsverdeler aanpassen naar een hybride of open verdeler. Je huidige verdeler mengt momenteel koud retourwater bij.

Bij een lagere aanvoer vanaf je Quatt gaat er nog kouder water de vloer in, in je huidige setup.

Die verdeler heb je met je verbruik in 2-3 jaar terugverdiend.

(Sowieso even je huidige verdeler checken of je daar nog een mengventiel kunt dicht draaien).

Je COP zal daarna gigantisch stijgen door de stuk lagere watertemperatuur die je Quatt nog maar hoeft te maken. Met als gevolg ook weer een stuk lager verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Razer op 12-02-2026 15:50 ]

Pagina: 1 ... 341 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.