• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:00
wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
Beste medetweakers,

In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad.

Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.

Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.

[Afbeelding]
@wpcase
Foto,s, goede inhoudelijke signature, dat helpt.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-03 17:00
Beste medetweakers,

In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad.

Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.

Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.

[Afbeelding]
Waarom maar 35 graden in de vvw? En wat zijn de app instellingen, bv soundslider en prijzen? Duurzaam of besparend? Dit verbruik is echter m.i. veel te veel. Zeker als ik het vergelijk met mijn situatie.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:40
Falkor73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:53:
[...]

Dit zet mij dan wel weer aan het denken. Ik heb een werkkamer die nu niet warm wordt, vanwege (ik denk) de oude radiator (ouder model nog dan de T22 denk ik). Ik wilde voor de Chill gaan, maar na het lezen over geluid/energie verbruik/plaatsing twijfel ik of het niet beter is om een LTV radiator te plaatsen.

Het is ook lastig advies krijgen, want geen installateur wil me echt helpen met deze vraag.

[Afbeelding]
Dat ziet er uit als een T20. Die kunnen nog best wat warmte leveren met kleine aanpassingen. Radiatorfolie er achter tegen de muur (Action €3,50 ofzo voor 4 meter, dubbelzijdig tapijt tape iets van €1,50) en radiatorventilatoren (speedcomfort of zelfbouw) er onder kunnen een hoop schelen..

Ook even goed kijken waarom die ruimte niet lekker op temperatuur komt. Is de muur gedeeld met buren die niet stoken, zijn de ramen nog oud, zijn aangrenzende kamers onverwarmd? Veel warmte zal ook weer naar boven weg lekken, dus plafondisolatie kan ook een mooie oplossing zijn en maakt het met steenwol ook meteen geluiddempend.

Ik heb zelf de muur naar de buren in 1 kamer nu van een enorme kledingkast voorzien. Dat is twee vliegen in 1 klap met zowel opbergruimte als isolatie en het vermindert het aantal m3 te verwarmen lucht ook iets.

• wpcase
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-03 21:36
harv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:52:
[...]

@wpcase
Foto,s, goede inhoudelijke signature, dat helpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clL5rnQk-T9m_WHKk2-65yoQ1b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu5SuUkoJLoKigCxyVkGSrXY.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog een foto van mijn vloerverwarmingsverdeler.
Om nog op je voorganger te reageren die voorstelde een open verdeler erop te zetten: wanneer de warmtepomp af en toe bijna de 50 graden aantikt en zulke hoge verschillen in temperatuur door de leidingen stuurt, lijkt me dat gevaarlijk voor je vloer toch?
Om te reageren op de vraag waarom ik de vloerverwarming slechts op 35 graden heb staan: ik heb twee dagen getest met 40 graden, maar dan slaat de gasketel nog meer aan. Buiten die twee testdagen ben ik niet onder de 90% warmte door Quatt gekomen en springt de gasketel dus minimaal bij.

Verwarmingsopties staat op besparen
Soundslider staat op normaal, dus maximale besparing

[ Voor 3% gewijzigd door wpcase op 12-02-2026 17:19 ]

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-02 11:22
netappie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Dat ziet er uit als een T20. Die kunnen nog best wat warmte leveren met kleine aanpassingen. Radiatorfolie er achter tegen de muur (Action €3,50 ofzo voor 4 meter, dubbelzijdig tapijt tape iets van €1,50) en radiatorventilatoren (speedcomfort of zelfbouw) er onder kunnen een hoop schelen..

Ook even goed kijken waarom die ruimte niet lekker op temperatuur komt. Is de muur gedeeld met buren die niet stoken, zijn de ramen nog oud, zijn aangrenzende kamers onverwarmd? Veel warmte zal ook weer naar boven weg lekken, dus plafondisolatie kan ook een mooie oplossing zijn en maakt het met steenwol ook meteen geluiddempend.

Ik heb zelf de muur naar de buren in 1 kamer nu van een enorme kledingkast voorzien. Dat is twee vliegen in 1 klap met zowel opbergruimte als isolatie en het vermindert het aantal m3 te verwarmen lucht ook iets.
Hmm... Had al een installateur op bezoek, maar zou een Jaga van €1400 aan moeten (18m2 kamer, aanvoer temperatuur 30 graden). Dus dat gaan we niet doen... Dus toch maar de Chill...

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-03 16:07

TWN

wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]

Om nog op je voorganger te reageren die voorstelde een open verdeler erop te zetten: wanneer de warmtepomp af en toe bijna de 50 graden aantikt en zulke hoge verschillen in temperatuur door de leidingen stuurt, lijkt me dat gevaarlijk voor je vloer toch?
Om te reageren op de vraag waarom ik de vloerverwarming slechts op 35 graden heb staan: ik heb twee dagen getest met 40 graden, maar dan slaat de gasketel nog meer aan. Buiten die twee testdagen ben ik niet onder de 90% warmte door Quatt gekomen en springt de gasketel dus minimaal bij.

Als ik het zo bekijk knijp je de vloerverwarming door de thermostaatkraan aan de rechterkant, ik zou die eens volledig open draaien :) De watertemperatuur wordt door de CiC bepaald door de flow en doel temperatuur van de thermostaat (mits ik alles goed heb begrepen :? )

[ Voor 6% gewijzigd door TWN op 12-02-2026 17:39 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
nlmx51 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:43:
Ik kreeg ineens deze melding:

Wij monitoren ons systeem continu om een correcte en efficiënte werking te garanderen.
Op basis van onze recente controle op afstand lijkt het aangewezen om een bijkomende controle ter plaatse uit te voeren. Daarom zal onze planningsafdeling binnenkort contact met u opnemen om een afspraak in te plannen met één van onze technische experts, die uw systeem grondig zal nakijken.
Hartelijk dank voor uw medewerking

Is dit legit? Meer mensen die dit hebben gehad?
@Quatt Support is dit een bericht van Quatt of is dit een scam op nietsvermoedende Quatt klanten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 16:56
Ligt een beetje aan de vloer, maar 50 is inderdaad te hoog. Je maakt hierbij echter een denkfout: die 50 graden is een functie van de afgifte. Ik kan uit je bericht niet halen of je een enkele Quatt hebt of een duo (of ik kijk er overheen), maar met een enkele met goede afgifte op de VVW zul je eigenlijk nooit echt boven de 40 graden uitkomen.
Om te reageren op de vraag waarom ik de vloerverwarming slechts op 35 graden heb staan: ik heb twee dagen getest met 40 graden, maar dan slaat de gasketel nog meer aan.
Dat is raar, ik kan me niet voorstellen hoe dat aan de instelling van de VVW ligt, mogelijk ligt het ergens anders aan. Met 40 zou er meer door je VVW moeten gaan, en dus zou de afgifte hoger moeten worden, waardoor de aanvoertemp zal zakken. Er moet een andere factor zijn die meespeelt.
Buiten die twee testdagen ben ik niet onder de 90% warmte door Quatt gekomen en springt de gasketel dus minimaal bij.
Om goed te kunnen testen raad ik (zeker met deze buitentemperaturen) aan om eens te kijken of je het verwarmingsbedrijf op de ketel helemaal uit kunt zetten. Soms kan dit in de ketel zelf, maar eventueel zou je het ook kunnen doen door de ketel los te maken van de CiC (bij aan-uit is dit geen probleem, zit het op het opentherm contact dan krijg je mogelijk een bericht van Quatt dat er iets mis gaat in de communicatie met de ketel).
Zo kun je testen wat je Quatt doet terwijl je de VVW thermostaat verder opendraait, en met andere thermostaatinstellingen, zonder dat je het risico loopt dat de ketel mee gaat blazen en hiermee de boel vertroebelt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Falkor73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Hmm... Had al een installateur op bezoek, maar zou een Jaga van €1400 aan moeten (18m2 kamer, aanvoer temperatuur 30 graden). Dus dat gaan we niet doen... Dus toch maar de Chill...
wat een afzetters dan...
Nieuwe: https://www.dassie-radiat...-en-type-16-met-2918-Watt

Op Marktplaats vaak veel goedkoper nog. Eventueel koop je de convector 2e hands en de behuizing nieuw.

Anyway, volgens mij heb je de keuze al gemaakt ;)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:02
Beste medetweakers,

[Afbeelding]
net wat @Razer zo mooit aan heeft gegeven, het ligt hier aan je verdeler van je VVW.
daardoor produceert je Quatt een veel te hoge temperatuur, die zou eigenlijk niet vaak boven de 35 gr. C moeten zitten, daardoor heb je ook een extreem lage COP.

dus kijk als eerste of je de (wat @razer ook aangeeft) de mengventiel kunt dicht draaien.
Dat is dus niet je thermostaat, die blijft gewoon op de nu vermoedelijke 35 gr. C staan.
plaats anders even een foto van je VVW verdeler hier op het topic. Edit - zag het nu pas, die had je dus al geplaatst, helaas niet de linkerkant meegenomen, mogelijk dat je die ook nog zou kunnen plaatsen.

Om je een idee te geven mijn COP van deze maand is 3,9 en mijn verbruik (wel slechts 1 quatt) was deze maand slechts lager dan 130 kWh, vorige maand was deze onder 360 kWh en met een COP van 3,9 (was hier een stuk kouder)

• wpcase
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:06:
[...]

net wat @Razer zo mooit aan heeft gegeven, het ligt hier aan je verdeler van je VVW.
daardoor produceert je Quatt een veel te hoge temperatuur, die zou eigenlijk niet vaak boven de 35 gr. C moeten zitten, daardoor heb je ook een extreem lage COP.

dus kijk als eerste of je de (wat @razer ook aangeeft) de mengventiel kunt dicht draaien.
Dat is dus niet je thermostaat, die blijft gewoon op de nu vermoedelijke 35 gr. C staan.
plaats anders even een foto van je VVW verdeler hier op het topic. Edit - zag het nu pas, die had je dus al geplaatst, helaas niet de linkerkant meegenomen, mogelijk dat je die ook nog zou kunnen plaatsen.

Om je een idee te geven mijn COP van deze maand is 3,9 en mijn verbruik (wel slechts 1 quatt) was deze maand slechts lager dan 130 kWh, vorige maand was deze onder 360 kWh en met een COP van 3,9 (was hier een stuk kouder)
Hierbij een foto van de verdeler. Het gaat om een Quatt Duo, dus als die beide staan te draaien heb je natuurlijk sowieso wat meer verbruik. Over de hele maand was mijn COP 3 en ik zit in het noorden, dus het is ook wel wekenlang dag en nacht onder 0 geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg51FVBkkLiEObpcaqqrOU9tCBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz1RXguHMj8JM3YA1YpoDxP1.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:05:
Het gaat om een Quatt Duo, dus als die beide staan te draaien heb je natuurlijk sowieso wat meer verbruik. Over de hele maand was mijn COP 3 en ik zit in het noorden, dus het is ook wel wekenlang dag en nacht onder 0 geweest.
Desalnietteplus valt een aanvoertemperatuur van ruim boven de 40 graden mij wel op icm met VVW. Je aanvoertemperaturen zien er meer uit als temperaturen die je op radiatoren terug ziet.

Hier valt waarschijnlijk wel winst te halen.

Als je tijd en zin hebt in een experimentje zou ik het volgende doen:

- Ketel uit (al dan niet door verwarmingsbedrijf uit te schakelen of door de ketel fysiek gewoon even helemaal stroomloos te maken)
- Thermostaat VVW op een graad of 45.
- Thermostaat op een hoge temperatuur, zeg 2 graden hoger dan je huidige temperatuur.
- Monitoren via de Quatt app wat de aanvoertemperatuur doet. Gaat deze ruim te hoog dan kun je het experiment altijd nog afbreken.

Nog even ter verificatie: gezien de rest van je woning en het aantal groepen op de verdeler gok ik dat je op de hele (of bijna de hele) benedenverdieping VVW hebt. Ik gok dat we het dan over zo'n 60 m2 hebben? (even voor de zekerheid, want als je 20m2 VVW hebt veranderd de zaak).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 11:38
... Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden. Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Wordt hier niet vaak genoemd, maar met de Tado V3+ thermostaat (en waarschijnlijk ook andere Tado's) kun je de maximale watertemperatuur instellen, en daar houdt Quatt zich aan. Ik zet hem standaard op 30, en op vorstdagen iets hoger. Maar met 30 graden aanvoer gaat je vloer alleen warm worden als je een pomploze of speciale lage temperatuurverdeler hebt.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-03 09:25
[quote]onlinaius schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:43:
[...]

Op 5-2 is de COP 2.5 in het plaatje. Dat zou met wat tweaken best wel wat hoger kunnen, maar op die dag met die temp is 3 wel een beetje het max wat je kan verwachten. VVW optimaliseren kan helpen, maar het grote probleem is de hoeveelheid warmte die het huis nodig lijkt te hebben. Er gaat 160KWh aan warmte in, dat is dubbel zoveel als in mijn huis redelijk vergelijkbaar is en waar de temp binnen niet op 18.5 maar op 21 staat. Staat de hele dag de deur/ramen open? Is de vloer niet geisoleerd zodat de warmte in de grond verdwijnt? Dat oplossen zet meer zoden aan de dijk dan het systeem optimaliseren (hoewel dat natuurlijk alsnog een goed idee is).

Hoeveel gas verstookte je toen er nog geen Quatt was?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-03 15:31
lieverd schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 04:25:
[...]

Wordt hier niet vaak genoemd, maar met de Tado V3+ thermostaat (en waarschijnlijk ook andere Tado's) kun je de maximale watertemperatuur instellen, en daar houdt Quatt zich aan. Ik zet hem standaard op 30, en op vorstdagen iets hoger. Maar met 30 graden aanvoer gaat je vloer alleen warm worden als je een pomploze of speciale lage temperatuurverdeler hebt.
In mijn setup met V3+ houdt de CIC zich er helemaal niet aan.

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-03 08:11
louigi58 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:35:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag is mijn Quatt 1 jaar actief in gebruik, het systeem heeft 1 jaar lang 24/7 op 21℃ gedraaid en ik ben niet ontevreden. Over het algemeen is mijn installatie erg stil op een enkele keer (deze winter een keer of 3 gehoord) het monotone gezoem van de pomp zelf. Het is een 2 onder 1 kap met radiatoren en redelijke isoslatie en een klein stukje vloerverwarming in de keuken. Zie bijgevoegde schermafdrukken uit mijn HA
Volgens Quatt app een SCOP van 3,9 en berekend met verbruikte stroom uit Homewizard (inclusief CIC verbruik) kom ik op SCOP 4,16
Hoe kom jij aan die goede scop met radiatoren, denk je? Mijn woning lijkt erg vergelijkbaar met die van jou, maar ik heb een scop van 3,6 terwijl mijn temperatuur altijd op 20 graden staat.
Heb je nog tips?

[ Voor 61% gewijzigd door ikthuis2 op 13-02-2026 08:50 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-03 14:15
raven22 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Strange, hier wel.V3+ en keteltemperatuur op 45 graden. Watertemperatuur is nog nooit hoger geweest.
De mengverdeler vervangen door een pomploze open verdeler is de beste investering geweest na aanschaf van de Quatts. Met uitzondering van echt koude dagen hobbelt het systeem hier door met een watertemperatuur tussen de 28 - 34 graden.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:25
wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Hierbij een foto van de verdeler. Het gaat om een Quatt Duo, dus als die beide staan te draaien heb je natuurlijk sowieso wat meer verbruik. Over de hele maand was mijn COP 3 en ik zit in het noorden, dus het is ook wel wekenlang dag en nacht onder 0 geweest.

[Afbeelding]
Zie ik nou dat de aanvoer thermometer "maar" op 30 graden staat?

• raven22
ikthuis2 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Hoe kom jij aan die goede scop met radiatoren, denk je? Mijn woning lijkt erg vergelijkbaar met die van jou, maar ik heb een scop van 3,6 terwijl mijn temperatuur altijd op 20 graden staat.
Heb je nog tips?
Ik heb de standaard radiatoren vervangen door 2de hands jaga's en er 14cm fans ingelegd. Bij lage temp dus ook goede afgifte. Bij quatt draait alles om afgifte, heb je dat voor elkaar en de radiatoren enigzins ingeregeld dan kun je hoge cop krijgen.

• raven22
Star65 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Strange, hier wel.V3+ en keteltemperatuur op 45 graden. Watertemperatuur is nog nooit hoger geweest.
De mengverdeler vervangen door een pomploze open verdeler is de beste investering geweest na aanschaf van de Quatts. Met uitzondering van echt koude dagen hobbelt het systeem hier door met een watertemperatuur tussen de 28 - 34 graden.
Mijn ketel doet nooit wat. En hier ook met koude dagen max 34 graden.

• jj85
  • Nu online
[...]

Is het niet zo dat de Tado dan een max watertemperatuur aan de CV geeft (via OT) en Quatt dit dan ook volgt?
Werkt dan ook enkel bij OT aangesloten CVs en niet bij aan/uit systemen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Star65 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Ik heb via Tado de max. aanvoertemperatuur ook op 30 gezet.

Ik zie dat de Quatt zélf er wel eens boven komt (maximaal zo'n 33 graden). Maar dat hij dus de gasketel er niet bij schakelt; enkel bij defrosts (dan zakt immers de temperatuur eronder).

Werkt bij mij aanmerkelijk beter voor het optimaliseren van het gebruik van de warmtepomp. Sinds ik het op die manier doe (een jaar geleden al), is het gasverbruik voor verwarming vooral met die koude dagen wel aardig wat minder geworden. Alternatief is stooklijn aanpassen natuurlijk, maar dat is te lastig :P

Heb trouwens een mengverdeler, maar ik heb niet het idee dat het heel veel uitmaakt in mijn geval.

Je moet dan overigens wel een vaste temperatuur in huis hanteren, want je hebt bij buitentemperaturen onder nul eigenlijk geen vermogen over om het huis echt op te warmen.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 13-02-2026 09:28 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• wpcase
onlinaius schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:43:
[...]

Desalnietteplus valt een aanvoertemperatuur van ruim boven de 40 graden mij wel op icm met VVW. Je aanvoertemperaturen zien er meer uit als temperaturen die je op radiatoren terug ziet.

Hier valt waarschijnlijk wel winst te halen.

Als je tijd en zin hebt in een experimentje zou ik het volgende doen:

- Ketel uit (al dan niet door verwarmingsbedrijf uit te schakelen of door de ketel fysiek gewoon even helemaal stroomloos te maken)
- Thermostaat VVW op een graad of 45.
- Thermostaat op een hoge temperatuur, zeg 2 graden hoger dan je huidige temperatuur.
- Monitoren via de Quatt app wat de aanvoertemperatuur doet. Gaat deze ruim te hoog dan kun je het experiment altijd nog afbreken.

Nog even ter verificatie: gezien de rest van je woning en het aantal groepen op de verdeler gok ik dat je op de hele (of bijna de hele) benedenverdieping VVW hebt. Ik gok dat we het dan over zo'n 60 m2 hebben? (even voor de zekerheid, want als je 20m2 VVW hebt veranderd de zaak).
Klopt, op de gehele benedenverdieping 60m² is vloerverwarming. Ik heb helaas een Honeywell, dus geen Tado om de temperatuur aan te passen. De vloer is 95% geisoleerd met pirplaten, ben nog bezig met de afwerking, dus daar kan nog wat warmte weglekken. Daarna wil ik met een warmtecamera door het huis om te zien waar nog meer warmteverlies optreedt. Maar los daarvan begrijp ik dus dat er niet echt een oplossing is om de watertemperatuur omlaag te krijgen? Het lijkt er inderdaad op dat de CiC die hoge temperatuur gebruikt voor de radiatoren boven.

Om nog te reageren op @Fragger123 : Ja, de aanvoertemperatuur was daar inderdaad 30 graden. De buitentemperatuur was op dat moment rond de 7 graden (dus een andere dag dan mijn vorige post waar het -3 was), dus dan is de watertemperatuur een stuk lager en werkt de Quatt ook zoals hij zou moeten doen.

• pietjm
Ik heb al een tijdje dat mijn systeem m.i. veel te veel en onnodig gas gebruikt. Zijn er meer die dit hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZF0A9hjG8elb8njCQtZOV1LQ2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gU83mStyBemHDJvT7H5haZxS.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Bigbrains
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-03 21:42
[s]
pietjm schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:09:
Ik heb al een tijdje dat mijn systeem m.i. veel te veel en onnodig gas gebruikt. Zijn er meer die dit hebben?

[Afbeelding]
Het valt mij op dat de temperatuur veel zakt als alleen de quatt aanstaat. normaal zou de CiC dit moeten compenseren door wat extra vermogen te vragen, maar dit gebeurd niet genoeg terwijl er nog wel vermogen over is. De ketel gebruikt zodra die aanslaat niet het vermogen berekend door de CiC maar 1 op 1 het controlsetpoint van de thermostaat (die in mijn geval vaak een stuk hoger ligt).

Oftewel, de quatt werkt niet hard genoeg en de thermostaat te hard. Ik denk dat een iets hogere stooklijn dit gedrag een stuk rustiger kan maken.

Woning:Hoekwoning uit 1982, HR++ glas, 168m2 woonoppervlak, vloerverwarming beneden + jaga radiatoren boven, Quatt Mono + Intergas HRE, Honeywell T6, 12 zonnepanelen.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:37
wpcase schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Klopt, op de gehele benedenverdieping 60m² is vloerverwarming. Ik heb helaas een Honeywell, dus geen Tado om de temperatuur aan te passen. De vloer is 95% geisoleerd met pirplaten, ben nog bezig met de afwerking, dus daar kan nog wat warmte weglekken. Daarna wil ik met een warmtecamera door het huis om te zien waar nog meer warmteverlies optreedt. Maar los daarvan begrijp ik dus dat er niet echt een oplossing is om de watertemperatuur omlaag te krijgen? Het lijkt er inderdaad op dat de CiC die hoge temperatuur gebruikt voor de radiatoren boven.

Om nog te reageren op @Fragger123 : Ja, de aanvoertemperatuur was daar inderdaad 30 graden. De buitentemperatuur was op dat moment rond de 7 graden (dus een andere dag dan mijn vorige post waar het -3 was), dus dan is de watertemperatuur een stuk lager en werkt de Quatt ook zoals hij zou moeten doen.
Nee dan begrijp je het niet...
Je hebt een hoge aanvoertemperatuur nodig door je inefficiente warmteafgifte en een Quatt die zijn setpoint probeert te halen.

Verbeteren van afgifte = lagere aanvoertemperatuur, dus zoals al vaker geopperd... je VVW-verdeler.

Zo goed als niet geisoleerde woning uit begin jaren 50... Gemiddelde buiten temp 5 graden op deze dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H23tTqxYywp3pOwZAqfa_q78eyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBsKiiJkDUpuDF4muuCM4tiH.png?f=fotoalbum_large

Alleen maar radiatoren, echter wel waterzijdig ingeregeld, en afgifte op de 2 belangrijkste radiatoren vergroot met ventilatoren.

[ Voor 18% gewijzigd door Razer op 13-02-2026 10:29 ]

• pietjm
Bigbrains schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:21:
[s]
[...]

Het valt mij op dat de temperatuur veel zakt als alleen de quatt aanstaat. normaal zou de CiC dit moeten compenseren door wat extra vermogen te vragen, maar dit gebeurd niet genoeg terwijl er nog wel vermogen over is. De ketel gebruikt zodra die aanslaat niet het vermogen berekend door de CiC maar 1 op 1 het controlsetpoint van de thermostaat (die in mijn geval vaak een stuk hoger ligt).

Oftewel, de quatt werkt niet hard genoeg en de thermostaat te hard. Ik denk dat een iets hogere stooklijn dit gedrag een stuk rustiger kan maken.
Het gekke is dat dat overdag niet gebeurt. Maar elke nacht wel. Zie gisteren, waarbij we de avond daarvoor wel de haard hebben aangehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkRjRgiANA7Ev8abASDCeNFcopo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qDZuOQnumZRxMb39YUIuSAQo.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online

[Afbeelding]
Soundslider actief in de nacht? Vermogen Quatt is dan gelimiteerd. Temp daalt, CV moet vervolgens bijstoken

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Is het niet zo dat de Tado dan een max watertemperatuur aan de CV geeft (via OT) en Quatt dit dan ook volgt?
Werkt dan ook enkel bij OT aangesloten CVs en niet bij aan/uit systemen.
Neuh, en dat is maar goed ook, want de Tado heeft geen flauw idee van de warmte-opwek/afgifte karakteristiek, en is zo mogelijk dommer dan de CiC ;) Tado haalt een buiten-T uit een weer-api, en maakt daarmee een water-T. Tado lijkt helemaal ontworpen voor gasketels of andere snelle en hoge-vermogen afgifte systemen.

Quatt zit hier eigenlijk altijd onder wat de Tado denkt dat water-T moet zijn en dat is maar goed ook. Onder nul wilde hij vaak 70 graden zien. Klinkklare onzin natuurlijk.

Ter vergelijking met de anderen, hier is 1200kWh verbruikt in januari, voor een vrijstaand huis waar ca. 300m2 verwarmd middels T11 radiatoren (FE dus geen gas).

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 13-02-2026 10:48 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-02 11:11
Vanmorgen een mailtje gehad: de Chill gaat uitgerold worden. Heb hem maar meteen besteld.

Tijdens het bestellen was er keuze uit 3 kleuren (zand, groen of zwart), keuze uit de lengte van de leiding (50 cm is inbegrepen, overige lengtes tegen meerprijs) en kon ik kiezen hoeveel extra QuickConnectors ik erbij wil bestellen (€ 149,00 p/st, 1 connector inbegrepen).
Bij het plaatsen van de bestelling heb ik € 670,00 moeten aanbetalen (bovenop de eerder aanbetaalde € 99,00). Vervolgens moet ik een installatiecheck uitvoeren (foto's insturen van de situatie) welke wordt beoordeeld, aansluitend volgt de installatie... Restant bedrag € 330,00 dient dan achteraf betaald te worden... ben benieuwd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Ag38sRLKa0Dx4oVLkH2y03S5k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ldtPn8PLSR5FKqfBXFk1JkAh.jpg?f=user_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
nog steeds "enkele maanden" :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Falkor73
Ja, dat was wel een teleurstelling hier.
Ze communiceerden de hele tijd plaatsing Q1, maar nu is het bestellen Q1 en dan hopen dat je voor de zomer hem hebt.... Terwijl ik hem ook in de winter al graag had willen gebruiken...

• jj85
  • Nu online
Falkor73 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:14:
[...]

Ze communiceerden de hele tijd plaatsing Q1, maar nu is het bestellen Q1 en dan hopen dat je voor de zomer hem hebt.... Terwijl ik hem ook in de winter al graag had willen gebruiken...
Terwijl ze op hun site voorjaar noemen,
edit: wat natuurlijk gelijk is aan levering vóór de zomer .
(en nu de nieuwe prijs van 1699)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLBZoaO7XNim9kn9z7sCFDTowZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkZLYJMyR7YrHgnG96e24Hy7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 13-02-2026 11:19 ]

• paQ
  • Nu online
Falkor73 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:14:
[...]

Ja, vrijwel alle begrippen bij Quatt zijn heeeeel rekbaar :+
De chill zou ook na pre-order 1449 gaan kosten. Da's niet meer het geval zo te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-02-2026 11:33 ]

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een AC voor geïnstalleerd en wel.

• harv
pietjm schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:25:
[...]

Het gekke is dat dat overdag niet gebeurt. Maar elke nacht wel. Zie gisteren, waarbij we de avond daarvoor wel de haard hebben aangehad.

[Afbeelding]
@pietjm

Maar verstook je ook echt die door quatt aangegeven m3 gas??
Zo nee, kijk eens naar de tempsensor en aansluitingen onder de ketel.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
erwindw871 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:02:

Bij het plaatsen van de bestelling heb ik € 670,00 moeten aanbetalen (bovenop de eerder aanbetaalde € 99,00). Vervolgens moet ik een installatiecheck uitvoeren (foto's insturen van de situatie) welke wordt beoordeeld, aansluitend volgt de installatie

[Afbeelding]
Is dit een logische volgorde? Mocht de installatiecheck verkeerd uitvallen (computer says 'no') dan mag het geld weer retour?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• okijokii
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier een zelfde soort beeld. Boven 0 eigenlijk bijna nooit gas, vanaf het vriespunt trekt de Quatt het niet meer alleen (geen soundslider en gas op 3,- gezet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwwxjKFi01pAKnCDkiMauW5MAw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdPysBAyCKCcnklEpXy8Y889.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-03 03:43
[...]

Mee eens, werkt niet!
Sterker nog, bij mijn setup (Tado v3, Quatt hybrid 1.5) leidt het tot problemen (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83761474). De enige manier voor mij om het CIC stookgedrag onder controle te krijgen was OTGW (een OpenTherm, middleman vervalser).

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 14:01
ikthuis2 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Heb je nog tips?
Zorgen voor een zo groot mogelijke afgifte van je warmte, ik heb hier in 1989 een keuken aangebouwd met 9m² vvw (zonder pomp met RTL Heimeier) en meteen de overige radiatoren vervangen. Er hangt nog 1 oude T30 van 330x40cm, 1x T33 van 110x60cm en 1xT33 van 190x40cm destijds berekend op -20℃ bij 40℃ watertemp zou ik nog 22℃ moeten halen.
Hiermee zie ik dat de watertemperatuur op de koudste dagen niet boven de 38℃ komt en dat meestal alleen na defrosts. Meestal zit mijn watertemp tussen 28-33℃
Op de 1e verdieping 3x T20 radiatoren en 1x T22 met Heatfan voor de badkamer. Hiermee blijft de bovenverdieping constant tussen 19-20 graden, op zolder 1x T22 houd de zolder constant op ca. 19℃.
Voor nu is dit voor mij optimaal, ik zou nog wel lager kunnen door beneden HeatFans te plaatsen maar dan haal ik boven de gewenste temperatuur niet meer.
Ik zie alleen bij temperaturen onder de -4℃ dat gedurende de nacht mijn binnentemperatuur tot max. 0,6℃ daalt, dit wordt in de loop van de ochtend weer goedgemaakt door meestal iets hogere buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnyFXIAxhFTah9DT6EAiNeeOXLo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2jLebBjmQxnNpPQTFNwLc7do.png?f=user_largeBij -4 zie ik dat mijn Quatt nog maar max 34℃ aanvoertemp produceert. Dat is te weinig op de defrosts op te vangen waardoor mijn kamertemp een natuurlijke nachtverlaging heeft die zich weer compenseerd als de buitentemperaatuur oploopt.
Ik heb CV zijdig uitgeschakeld, staat op zomerstand. Bij nog strengere vorst zou ik CV zijdig weer inschakelen om de defrosts op te vangen. De Quatt app geeft aan dat ik ca 11m³ gas zou hebben gebruikt, in werkelijkheid 0.
Verder stooklijn optimalisatie dankzij de warmteverliesberekening hier op tweakers, heb ik mijn stooklijn laten aanpassen aan mijn warmteverlies.
Staat nu op 4,9KW bij -10℃ en starttemp van 19,8℃ waardoor ik een heel rustig systeem heb zonder veel pieken.
Verder heb ik mijn T6 thermostaat vervangen door een Tado X die de temperatuur toch wel mooi constant houd. De T6 stopte vaak bij 21,3 om het dan te laten afkoelen tot 20,6 als dan vervolgens de Quatt weer aan de bak moest was de aanvoertemp soms gezakt tot 14℃ waardoor er weer grote vraag kwam met flinke overshoot.
Nu veel rustiger 20,8 tot max 21,2 waarbij ik de watertemp niet verder heb zien terugzakken dan ca. 25℃.
Het hele huis voelt nu aangenaam, door 1 temperatuur aan te houden voelt het alsof ik in het hele huis vloerverwarming heb.
Het enige wat ik nog zou kunnen optimaliseren is om beneden Heatfans te plaatsen zodat tijdens de echt koude periodes de binnentemp behouden blijft bij de max aanvoertemp van 34℃ bij -4.
De Heatfans zou ik dan bv alleen in de nacht kunnen laten draaien via de bijbehorende app.
Zou ik iedereen kunnen aanraden met de Wifi controller die je mooi kunt finetunen op jouw voorkeur.

Alles dankzij veel lezen en vragen hier op Tweakers heb ik mijn systeem leuk kunnen optimaliseren met veel inzicht via Home Assistant. (leuke nieuwe hobby voor pensionado's)

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-02 11:11
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Is dit een logische volgorde? Mocht de installatiecheck verkeerd uitvallen (computer says 'no') dan mag het geld weer retour?
Volgens de mail inderdaad wel; wanneer de Chill niet geplaatst kan worden, wordt het aanbetaalde bedrag terugbetaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUlYqzQJMta7aA0sFWFZ6vGfVjw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPwDMpFAuTj3a3IyyHd0Hnsp.jpg?f=user_large

• louigi58
[...]

[Afbeelding]

Zie ik rechtsonder ook nog een bypass tussen aanvoer en retour? Zag ik op je andere foto's niet.
Is een beetje moeilijk te zien, maar zou wel een hoop verklaren.

1967,HR++ en HR+++, islolatie spouw en dak, 130m², Beg 2xT33,1xT30 + VVW 9m², 1e 3xT20, 1xT22 2e 1xT22 Quatt Hybrid op Noordgevel 4,8kW/-10°C/20,8°C + Nefit HRC30 CW5 zomerstand, PV 5,25KWp Sedge. Tado X Temp 21⁰C 24/7, 2xMarstek PIB 10,24kWh HA

• LTS_2000
  • Laatst online: 14-03 08:26
Vanmorgen mijn 2e hands iSense thermostaat aan de ketel gehangen en parameter p17 aangepast van 60 (6000 rpm) naar 15. Hij zou nu een kwart van het vermogen moeten leveren. Volgens de handleiding ongeveer 7,5kw.

Ondertussen heb ik de keteltemperatuur wel nog steeds op 0 graden staan. Toch benieuwd wat er bij de vrieskou van vannacht gebeurt.

Daarna wil ik kijken wat er gebeurt wanneer ik de keteltemperatuur weer hoger zet.

Met de (opnieuw) geknepen convector en de extra heatfans daar in de woonkamer, lijkt het wel wat rustiger te draaien allemaal. Boven lijkt het wel iets frisser.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb een vraag, ik zie net in mijn Tado dat de aanvoertemperatuur op 60 graden staat ( sorry kijk er nooit naar :X ). Ik heb nu redelijk veel dat de cv ketel bijspringt. Kan ik de aanvoertemperatuur verlagen? En wat is dan wijsheid qua verlaging? Ik heb radiatoren in huis.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:00
Razer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Nee dan begrijp je het niet...
Je hebt een hoge aanvoertemperatuur nodig door je inefficiente warmteafgifte en een Quatt die zijn setpoint probeert te halen.

Verbeteren van afgifte = lagere aanvoertemperatuur, dus zoals al vaker geopperd... je VVW-verdeler.

Zo goed als niet geisoleerde woning uit begin jaren 50... Gemiddelde buiten temp 5 graden op deze dag:
[Afbeelding]

Alleen maar radiatoren, echter wel waterzijdig ingeregeld, en afgifte op de 2 belangrijkste radiatoren vergroot met ventilatoren.
Wij hebben een huis van 125m2 (tussenwoning) met op de benedenverdieping vloerverwarming (ca. 45m2) met op de 1e verdieping radiatoren (die allemaal open staan). De 2e verdieping wordt verwarmd door elektrische vloerverwarming. Thermostaat staat standaard op 22 graden (eskimo vriendin).

Sinds 15 januari de Quatt (Single) en erg tevreden over comfort en gasverbruik (vrijwel nihil). Nu lees ik hier af en toe wat over verbruik en het lijkt erop dat ons stroomverbruik een stuk hoger ligt. In februari zit de gemiddelde COP op 3,3 wat volgens mij redelijk is. Tot nu toe in februari al wel bijna 250KWh verbruikt, wat volgens mij veel hoger is dan wat ik hier vaak tegen kom. Als ik kijk naar de water temperatuur, dan schommelt ie altijd tussen 30 en 50 graden, waarbij die meestal zo boven de 40 graden zit. Kan dit het hoge verbruik verklaren? En zit dit dan inderdaad aan een suboptimale afgifte? Hoe zou ik dit kunnen checken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8fpAeRHZjV0oqMOGYsCYWnbjcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2F4vQQoJI91IXv4LTCtViUpY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI_4H3bDpIGNKeWjx7lxiQf6-2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MD9FLaiU1Xx46QrnTEOSjQrv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5m-h-9PnVf8U-Pwl5Z-OXc5wwbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0UHhB3bKrNUM3jeqWq17OANc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wx9wDeYxpYLvK0engLcpyR9Zcs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uABeX1mxill6X6rX3wfBvujL.png?f=fotoalbum_large

• TWN

TWN

Morfang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Wij hebben een huis van 125m2 (tussenwoning) met op de benedenverdieping vloerverwarming (ca. 45m2) met op de 1e verdieping radiatoren (die allemaal open staan). De 2e verdieping wordt verwarmd door elektrische vloerverwarming. Thermostaat staat standaard op 22 graden (eskimo vriendin).

Sinds 15 januari de Quatt (Single) en erg tevreden over comfort en gasverbruik (vrijwel nihil). Nu lees ik hier af en toe wat over verbruik en het lijkt erop dat ons stroomverbruik een stuk hoger ligt. In februari zit de gemiddelde COP op 3,3 wat volgens mij redelijk is. Tot nu toe in februari al wel bijna 250KWh verbruikt, wat volgens mij veel hoger is dan wat ik hier vaak tegen kom. Als ik kijk naar de water temperatuur, dan schommelt ie altijd tussen 30 en 50 graden, waarbij die meestal zo boven de 40 graden zit. Kan dit het hoge verbruik verklaren? En zit dit dan inderdaad aan een suboptimale afgifte? Hoe zou ik dit kunnen checken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi Morfang! Heb je toevallig ook nog een beschrijving of een foto van je vloerverwarming (verdeler)? en welke thermostaat heb je?

• Morfang
TWN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Hoi Morfang! Heb je toevallig ook nog een beschrijving of een foto van je vloerverwarming (verdeler)? en welke thermostaat heb je?
Ik heb een Tado thermostaat, zie foto's van de vloerverwarming(verdeler):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kPjMdEdl8oyjF3H5n986gmG0-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZRzVi09EKs1w6o2lpgLep8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KPU396Ww5JF-Zy_EaWwekJcNhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbWmzHYABjbXI5HW8Xhk4iBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en76mcr3gWDHn-ZRVeroQC_cAhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zE3HhctayPatdpE3W5ge5X1.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
Het eerste wat me opvalt is het sterk wisselende vermogen en wisselende en hoge watertemperatuur (voor VVW).

Om te optimaliseren is het denk ik van belang om te proberen die lijnen zo vlak mogelijk te krijgen over de hele dag.

Ik kan 3 mogelijke redenen verzinnen:

- je VVW verdeler knijpt de flow door de vloer af. Ik zie echter 55 graden staan op de thermostaatknop van de verdeler, dus daar lijkt het knijpen me niet te zitten (overigens wel erg hoog 55 graden voor veel vloeren).
- je VVW verdeler heeft maar 2 groepen, er zit dus mogelijk teveel weerstand in je VVW, waardoor bijna al het water door je radiatoren gaat. Dit kan de hoge watertemperatuur verklaren, die wel heel hoog is voor VVW. Open de JSON pagina (zie openingspost hoe je deze bereikt). Test eens wat er gebeurd als je 1 voor 1 de radiatoren op de bovenverdieping dicht draait. Als je al snel de flowrate naar beneden ziet gaan vanaf 800 liter (voordat je alle radiatoren dicht hebt zitten) is het aannemelijk dat bijna de hele flow door de radiatoren gaat, en bijna niets meer door de VVW. Een andere indicatie kan zijn de temperatuur van de aanvoer en retourleidingen van de VVW te meten. Als hier een heel groot verschil in zit zou dit kunnen betekenen dat er nauwelijks water door de VVW gaat.
- je warmteverlies staat verkeerd ingesteld. Je zou de ketel tijdelijk uit kunnen schakelen en dan eens wat spelen met de soundslider. Zet die bijv (bij deze temperatuur) op library en kijk of de warmtepomp in de uren daarna een gelijkmatiger beeld laat zien, zowel qua temperatuur van het water als qua gevraagd en geleverd vermogen (incl COP).

• TWN

TWN

onlinaius schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:11:
[...]

Het eerste wat me opvalt is het sterk wisselende vermogen en wisselende en hoge watertemperatuur (voor VVW).

Om te optimaliseren is het denk ik van belang om te proberen die lijnen zo vlak mogelijk te krijgen over de hele dag.

Ik kan 3 mogelijke redenen verzinnen:

- je VVW verdeler knijpt de flow door de vloer af. Ik zie echter 55 graden staan op de thermostaatknop van de verdeler, dus daar lijkt het knijpen me niet te zitten (overigens wel erg hoog 55 graden voor veel vloeren).
- je VVW verdeler heeft maar 2 groepen, er zit dus mogelijk teveel weerstand in je VVW, waardoor bijna al het water door je radiatoren gaat. Dit kan de hoge watertemperatuur verklaren, die wel heel hoog is voor VVW. Open de JSON pagina (zie openingspost hoe je deze bereikt). Test eens wat er gebeurd als je 1 voor 1 de radiatoren op de bovenverdieping dicht draait. Als je al snel de flowrate naar beneden ziet gaan vanaf 800 liter (voordat je alle radiatoren dicht hebt zitten) is het aannemelijk dat bijna de hele flow door de radiatoren gaat, en bijna niets meer door de VVW. Een andere indicatie kan zijn de temperatuur van de aanvoer en retourleidingen van de VVW te meten. Als hier een heel groot verschil in zit zou dit kunnen betekenen dat er nauwelijks water door de VVW gaat.
- je warmteverlies staat verkeerd ingesteld. Je zou de ketel tijdelijk uit kunnen schakelen en dan eens wat spelen met de soundslider. Zet die bijv (bij deze temperatuur) op library en kijk of de warmtepomp in de uren daarna een gelijkmatiger beeld laat zien, zowel qua temperatuur van het water als qua gevraagd en geleverd vermogen (incl COP).
Je bent mij net voor! Voor @Morfang Nog een kleine toevoeging, kan nooit kwaad om te testen: weet je ook zeker dat de thermostaat knop van de VVW niet vast zit (het pinnetje)? En Vloerverwarming ook proberen te ontluchten?

• LTS_2000
Morfang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde verbruik.
Ik heb overal radiatoren en een iets groter huis maar ik stook maar op 19 graden.
Het lijkt me dat je met vvw wel winst moet kunnen behalen, alleen die 22 graden zal ook wel wat vragen.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• onlinaius
LTS_2000 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:19:
maar ik stook maar op 19 graden.
Het lijkt me dat je met vvw wel winst moet kunnen behalen, alleen die 22 graden zal ook wel wat vragen.
Het is hier buiten nu 7 graden.

19 - 7 = 12
22 - 7 = 15

15 / 12 = 1.25

Het warmteverlies is dus 25% hoger bij 22 graden dan bij 19 graden (percentueel wordt het verschil wat kleiner als het buiten kouder wordt).

• louigi58
Morfang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb een Tado thermostaat, zie foto's van de vloerverwarming(verdeler):[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou dit filmpje eens moeten kijken over niet hydraulisch neutraal, dat lijkt me bij jou ook het geval.
Daarbij is een mengverdeler zelfs als deze goed is aangesloten altijd een energie verkwister doordat je warmtepomp onnodig hoge watertemp moet produceren.
Voor elke graad dat je aanvoertemperatuur kan dalen, kun je 2-3% op je stroomkosten besparen.

• pietjm
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Soundslider actief in de nacht? Vermogen Quatt is dan gelimiteerd. Temp daalt, CV moet vervolgens bijstoken
Nee, staat altijd op Normaal.

• Falkor73
paQ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Heb je een AC voor geïnstalleerd en wel.
Ja, ben ook nog even aan het nadenken over de voordelen van dit ding nu. Ook al heb ik hem wel voor de pre-order prijs EN is het wel efficiënter om de warmtepomp te gebruiken die er toch al is om ook te koelen.

• pietjm
harv schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:47:
[...]

@pietjm

Maar verstook je ook echt die door quatt aangegeven m3 gas??
Zo nee, kijk eens naar de tempsensor en aansluitingen onder de ketel.
Dat weet ik niet. Heb geen slimme meter, maar ga nu even meterstand noteren en morgen daarnaar kijken. Maar wat bedoel je met de tempsensor en aansluitingen?

[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 13-02-2026 14:55 ]

• Morfang
louigi58 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Je zou dit filmpje eens moeten kijken over niet hydraulisch neutraal, dat lijkt me bij jou ook het geval.
Daarbij is een mengverdeler zelfs als deze goed is aangesloten altijd een energie verkwister doordat je warmtepomp onnodig hoge watertemp moet produceren.
Voor elke graad dat je aanvoertemperatuur kan dalen, kun je 2-3% op je stroomkosten besparen.
Ik zie geen linkje in deze post, maar zou het al helpen als ik de thermostaatknop van de vloerverwarming zou verlagen naar 35 graden?

• onlinaius
Falkor73 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Ja, ben ook nog even aan het nadenken over de voordelen van dit ding nu. Ook al heb ik hem wel voor de pre-order prijs EN is het wel efficiënter om de warmtepomp te gebruiken die er toch al is om ook te koelen.
Efficienter in welk opzicht? Wel qua 'geen extra unit buiten', maar qua energieefficientie gaat de chill met vrij grote waarschijnlijkheid minder efficient zijn dan een split unit airco.

En daar komt nog bij dat een split unit nog wat extra voordelen heeft:
- Stiller binnen
- Vergroting van je verwarmingscapaciteit en dus wordt FE een stuk makkelijker als je al een airco hebt.
- Verwarming onafhankelijk van Quatt, dus bij problemen met de Quatt / ketel / CiC heb jij gewoon nog aanvullende verwarming.

Voor mij zou een split unit airco altijd de voorkeur hebben boven de chill tenzij je deze echt niet kwijt kunt, of als de chill echt aanzienlijk goedkoper is dan een (extra) airco.

• onlinaius
Morfang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Ik zie geen linkje in deze post, maar zou het al helpen als ik de thermostaatknop van de vloerverwarming zou verlagen naar 35 graden?
Nee, dat werkt juist tegen je. De thermostaatknop gaat dan het water wat de vloer in gaat limiteren tot 35 graden, wat betekend dat er nog minder warmte van de Quatt de vloer in gaat. Eigenlijk wil je de knop zo hoog hebben staan als wat veilig is voor je vloer, want daar zijn ze vooral voor bedoeld: schade op je vloer voorkomen. Bij de meeste vloeren zou ik een graad of 45 aanhouden als max (parket schijnt wat lager te moeten), maar als de boel goed werkt zou je die 45 eigenlijk al nooit moeten halen, wnat met VVW duidt een dergelijke temperatuur al op een probleem met de afgifte van de warmte.

Edit: om de werking van die thermostaatknop wat verder uit te leggen: de pomp van je VVW pompt hetzelfde water constant door de vloerverwarming. De thermostaatknop mengt warm water uit de warmtepomp bij tot de gewenste temperatuur is bereikt (uiteraard binnen bepaalde limieten, 45 graden aanvoerwater maakt uiteraard nooit 55 graden in het VVW systeem), aan de retourkant (links op je verdeler) stroomt er net zoveel water weer terug naar de warmtepomp als de hoeveelheid water die de thermostaatknop er rechts in laat.
Liefst wil je dat al het water wat van de warmtepomp komt je vloer in gaat, en direct na de VVW terug gaat naar de warmtepomp (tenzij de temperatuur echt te hoog is voor je vloer, dan moet de thermostaat op de VVW ingrijpen om te voorkomen dat je vloer schade oploopt).

Edit 2: nog iets wat je zou kunnen controleren naast het pinnetje wat onder de thermostatische knop zit: kijk of de retour (links boven de TH van Therminon) volledig open staat, zodat het water met zo min mogelijk weerstand terug kan stromen naar de warmtepomp.

[ Voor 37% gewijzigd door onlinaius op 13-02-2026 15:05 ]

• TWN

TWN

[...]

Ik zal juist eerder verwachten dat dit averechts zou werken. Dan gaat je verdeler waarschijnlijk meer mengen met koud water. Ik zou juist eerder proberen de thermostaatknop volledig open te draaien om de flow te verhogen. Maar wees hier even voorzichtig mee :)

• louigi58
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=dHRKXGR14Ek
Bij deze de link en nee niet verlagen, je wil alle temp die Quatt produceert rechtstreeks de vloer in hebben, zonder bijmengen van koud retourwater.
Als ik het goed zie heb je hetzelfde probleem als in het filmpje en gaat het retourwater van je vloer rechtstreeks je retourleiding in met als gevolg een te hoge retourtemp waardoor je systeem niet meer in evenwicht is.

• Falkor73
onlinaius schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Efficienter in welk opzicht? Wel qua 'geen extra unit buiten', maar qua energieefficientie gaat de chill met vrij grote waarschijnlijkheid minder efficient zijn dan een split unit airco.

En daar komt nog bij dat een split unit nog wat extra voordelen heeft:
- Stiller binnen
- Vergroting van je verwarmingscapaciteit en dus wordt FE een stuk makkelijker als je al een airco hebt.
- Verwarming onafhankelijk van Quatt, dus bij problemen met de Quatt / ketel / CiC heb jij gewoon nog aanvullende verwarming.

Voor mij zou een split unit airco altijd de voorkeur hebben boven de chill tenzij je deze echt niet kwijt kunt, of als de chill echt aanzienlijk goedkoper is dan een (extra) airco.
Efficienten in materiaal gebruik. Dat je niet nog een apparaat hebt met koelvloeistoffen etc extra. In mijn ogen duurzamer. Daar gaat het mij ook om.

En in mijn geval. Ik wil de Chill gebruiken om de ene kamer te koelen in de zomer en een andere te verwarmen in de winter.

• louigi58
TWN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Ik zal juist eerder verwachten dat dit averechts zou werken. Dan gaat je verdeler waarschijnlijk meer mengen met koud water. Ik zou juist eerder proberen de thermostaatknop volledig open te draaien om de flow te verhogen. Maar wees hier even voorzichtig mee :)
Die thermostaatknop staat al op 55℃ en retour is maar 25℃ als je de foto's bekijkt.
Alleen er gaat geen 55 gr water de vloer in. En het lijkt er ook nog op dat er een bypass zit rechtsonder op eerder geplaatste foto.
Ik werk zelf met een kleine vloerverwarming met een RTL van Heimeier (pomploos), deze zit in de retourleiding en gaat knijpen als de retourtemp te hoog wordt, werkt perfect, heb deze op 40℃ staan. Er kan dus heter water in, maar zodra de vloer op temperatuur komt gaat hij knijpen tot max 40.

[ Voor 5% gewijzigd door louigi58 op 13-02-2026 15:47 ]

• okijokii
  • Niet online
Morfang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb een Tado thermostaat, zie foto's van de vloerverwarming(verdeler):[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees even mee, want heb denk ik een vergelijkbare verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VSa6QNkNOCS6pmNrm_3C8xnvQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVg1yyu9j1p4AWfPpJXXBqJR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat we met deze verdeler niet zoveel kunnen. Thermostaatkraan staat hier op 45 graden, maar die temperatuur komt nooit de vloer in. Volgens mij max 35 graden, ook als de Quatt 50 graden maakt.

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat we met deze verdeler niet zoveel kunnen. Thermostaatkraan staat hier op 45 graden, maar die temperatuur komt nooit de vloer in. Volgens mij max 35 graden, ook als de Quatt 50 graden maakt.
waar staat die bypass linksboven op ingesteld?

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:52:
[...]

waar staat die bypass linksboven op ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01lSmD43R7xItAIc6cNgvSrJqOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O1hoC1d2TZI3t5rNoJ8cTSR.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
lijkt me OK. Leiding rondom de bypass moeten in principe niet warm zijn (er moet daar geen doorstroming zijn)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
Falkor73 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Efficienten in materiaal gebruik. Dat je niet nog een apparaat hebt met koelvloeistoffen etc extra. In mijn ogen duurzamer. Daar gaat het mij ook om.

En in mijn geval. Ik wil de Chill gebruiken om de ene kamer te koelen in de zomer en een andere te verwarmen in de winter.
Ik wil het je verder niet afraden, maar ook de Chill heeft een wp met koelvloeistof in zich. Ik hoop dat koelen zonder Chill nog komt, en ga dan kijken hoe ver ik kom met fans op de radiatoren. Dat is de enige methode die inderdaad 0 extra warmtepompen (nouja, wat fans) vereist.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
louigi58 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Die thermostaatknop staat al op 55℃ en retour is maar 25℃ als je de foto's bekijkt.
Alleen er gaat geen 55 gr water de vloer in. En het lijkt er ook nog op dat er een bypass zit rechtsonder op eerder geplaatste foto.
Ik werk zelf met een kleine vloerverwarming met een RTL van Heimeier (pomploos), deze zit in de retourleiding en gaat knijpen als de retourtemp te hoog wordt, werkt perfect, heb deze op 40℃ staan. Er kan dus heter water in, maar zodra de vloer op temperatuur komt gaat hij knijpen tot max 40.
Nooit begrepen hoe een RTL die op de koudere RETOURleiding zit de vloer beschermt tegen het te warme water dat door de AANVOERleiding de vloer in stroomt 🤷‍♂️

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:56:
[...]

lijkt me OK. Leiding rondom de bypass moeten in principe niet warm zijn (er moet daar geen doorstroming zijn)
Dat zijn ze wel, maar volgens mij mengt deze verdeler helaas gewoon koud water bij 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoTRVsgkc4MvQRSnDw1PsLEEh9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bhs91XpA7uT53oxv82fu9vRS.jpg?f=fotoalbum_large

• louigi58
[...]

[Afbeelding]

Je kunt hem nog altijd ombouwen naar lage temperatuurverdeler zonder pomp, zijn genoeg filmpjes van op youtube.

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:59:
[...]

Dat zijn ze wel, maar volgens mij mengt deze verdeler helaas gewoon koud water bij 😬

[Afbeelding]
Eigenlijk moet je even op al je schilderstape-jes meten om een goed beeld te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VSa6QNkNOCS6pmNrm_3C8xnvQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVg1yyu9j1p4AWfPpJXXBqJR.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Nooit begrepen hoe een RTL die op de koudere RETOURleiding zit de vloer beschermt tegen het te warme water dat door de AANVOERleiding de vloer in stroomt 🤷‍♂️
Mee eens dat het onlogisch is/lijkt.
Maar de complete vloer is niet meteen 50 graden als er 50 graden water door gaat.
Ja, de vloer zal iets opwarmen, maar nooit tot 50 graden als het water daarna stopt met stromen. De vloer is zo'n grote massa, dat het opwarmen wel meevalt met een beperkte hoeveelheid warm water.
Dat is in ieder geval mijn theorie/gedachte.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• louigi58
TeslaNerd schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Werkt hier al sinds 1989 feilloos ook met CV, is toch niet zo moeilijk, er kan heter water de vloer in, maar dat moet ook afgegeven worden waarbij de watertemp daalt, als ik de RTL op 35℃ instel dan knijpt hij zodra het retourwater die temperatuur bereikt. Bij meting van mijn vloer met infraroodcamera klopt dit vrij aardig, vloer is dan hooguit 1 - 2 graden kouder dan ingesteld.
Geeft dubbele besparing omdat je ook geen 2e pomp nodig hebt.
Meten is weten.

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Eigenlijk moet je even op al je schilderstape-jes meten om een goed beeld te krijgen
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdlyGz4rHW1wKy1DXhJ-pK5Q_n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jtgT7ZXKEl67cQPIw6Qfexz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door okijokii op 13-02-2026 16:25 ]

• jj85
  • Nu online
Lijkt me niet logisch dat de retour 20grC is terwijl het met 25grC uit de vloer komt. Dat zou ik enkel kunnen 'verklaren' door een hele lage aanvoerflow. Werkt die TRV knop wel? Heb je die al eens een flinke mep gegeven? (of knop eraf en kijken of de pin gangbaar is)

• TWN

TWN

[...]

[Afbeelding]

Zie ik het goed dat de flowsnelheid van de Wilo pomp niet op het hoogste niveau staat? Zo ja, bewust gedaan? :D

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Lijkt me niet logisch dat de retour 20grC is terwijl het met 25grC uit de vloer komt. Dat zou ik enkel kunnen 'verklaren' door een hele lage aanvoerflow. Werkt die TRV knop wel? Heb je die al eens een flinke mep gegeven? (of knop eraf en kijken of de pin gangbaar is)
Ik heb hem net even een paar tikken gegeven, eens kijken of het daardoor anders wordt

• okijokii
  • Niet online
TWN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:38:
[...]

Zie ik het goed dat de flowsnelheid van de Wilo pomp niet op het hoogste niveau staat? Zo ja, bewust gedaan? :D
Klopt, door testen (alweer 2 jaar geleden) was dit wel de beste stand. Hogere stand gaf ook nog eens veel meer geluid (en daar ben ik niet zo van 🤡)

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 11:38
[...]

Dan is het voor ons tweakers wel interessant om uit te zoeken in welke situaties de CIC zich er wel/niet aan houdt. De V3+ communiceert via OT met de CIC, en de CIC stuurt de NEFIT ketel aan/uit aan (NEFIT heeft geen OT). Volgens mij ziet alleen de CIC de ingestelde max watertemperatuur, de ketel ziet alleen maar aan/uit. Wat ik zie op koude dagen is dat de ketel steeds maar heel kort bijspringt (vanwege de ingestelde 30 graden max). Als het vriest is 30 graden onvoldoende om het huis warm te houden, dan zet ik de temperatuur op 35 graden. Het effect daarvan is direct zichtbaar (meer gas, hogere TA). Ik heb overigens 1x Q1.5, en die is zonder ketel op koude dagen sowieso niet in staat om 30+ te halen. Maar hij stopt wel de ketel als de 30 overschreden wordt.

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Op de koppeling meet ik 24 graden, 5 cm verder kom ik met geen mogelijkheid verder dan 20.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8IWTdgskJrnrWTZ8xiynBxTV78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jcebwQ6bLIvNVteHweYyo7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7HWg8Rdeh5xmphr97mm_VOSr_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYtpSN3xJjjzgtPkWsdqKLGS.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Op de koppeling meet ik 24 graden, 5 cm verder kom ik met geen mogelijkheid verder dan 20.4

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt mij een indicatie dat er nagenoeg geen flow doorheen gaat, dus TRV staat amper open. Terwijl je bij 45grC setpoint verwacht dat hij vol open staat. Schroef hem er eens af zou ik zeggen, kijk of pinnetje jdan helemaal naar buiten komt en meet nog eens.
Door vvw wel circulatieflow.

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:56:
[...]

Lijkt mij een indicatie dat er nagenoeg geen flow doorheen gaat, dus TRV staat amper open. Terwijl je bij 45grC setpoint verwacht dat hij vol open staat. Schroef hem er eens af zou ik zeggen, kijk of pinnetje jdan helemaal naar buiten komt en meet nog eens.
Door vvw wel circulatieflow.
Ik heb de thermostaatknop er afgehaald. Pinnetje is goed in te drukken. Temperatuur loopt op, ook in de vloer. Ik heb nog niet eerder de temperatuur op deze meter richting 37 zien gaan. Meestal ergens max 35. Maar er blijft een een groot verschil in de koppeling op de verdeler er daar een paar cm links naast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5nqHNOJDUefJHxK3usTKe51OdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALFsOdjtCYoQoJpNKtbFvki7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi7suw1CTXsYt-cLEOkxEDb-nJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0inDxqdvecKDvguNztbT1c9m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-pDAV2MQ7V-gSOtDR3zXYq7JvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBmgbzgUKFclKuE1rYBSsQ6N.jpg?f=fotoalbum_large

En nog wel meer vreemds.... Door de temperatuur met een halve graad te verhogen, maakt de Quatt 44 graden. Die watertemperatuur komt bij lange na niet aan bij de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjBGvjv5mDnn26_pCdHLmJ_rbDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWm55pGMgcnUV5E2ZcTuPbzG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O29t1We63Xu6pIJPzjghgLJfQJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EjbZaxAdZtmMynPys7ZE5DH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3cMOrF4WyIVOteKCiwH4XHuFaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYAmLxlkin6fCs5IVbA8DAug.jpg?f=fotoalbum_large

Ik 'mis' 10 graden

[ Voor 26% gewijzigd door okijokii op 13-02-2026 17:17 ]

• jj85
  • Nu online
@okijokii Misschien even de tijd geven?
Wat zit er nog meer 'tussen' Quatt en vvw?

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:20:
@okijokii Misschien even de tijd geven?
Wat zit er nog meer 'tussen' Quatt en vvw?
In de woonkamer 50 m2 vvw en een T33 radiator van 2.20 meter lang en 30 cm hoog. Klein halletje met vloerverwarming en T21 radiator.
Bijkeuken met vloerverwarming, maar die krijgt de bijkeuken in de winter niet warm.
Alle vloerverwarming zit op de verdeler van de foto.

Dan op de eerste verdieping een badkamer met designradiator en die vertakt naar vloerverwarming in de badkamer met een thermostaatknop op 50 graden en dat gaat al jaren goed (ook in alleen CV tijd).
3 slaapkamers met allemaal een T21 radiator met fans. Deze zijn waterzijdig ingeregeld.

En dan nog een zolder. Die heeft geen radiator. Wel aansluitingen ervoor.

En een half steens garage, alleen aan de bijkeuken vast, die heeft wel een radiator, maar staat alleen aan bij hele strenge kou.

Ik denk wel dat ik de Quatter ben met de Quatt het verst van de CV ketel af. Denk wel een meter of 20...

Hij staat op deze foto nog op het dak van de garage, maar nu op de plek van de container berging. De CV ketel staat op zolder, aan de andere kant van het huis 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffw4hZUyOQdL-ErGZYaTTP4rjYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzVSpdLqSKpYBJFw14eJc0u2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwZA9T4_78cMC7du-dbyXv5npKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QRcyYYWbONkYjTehJZpITkK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door okijokii op 13-02-2026 17:47 ]

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:27:
[...]

In de woonkamer 50 m2 vvw en een T33 radiator van 2.20 meter lang en 30 cm hoog. Klein halletje met vloerverwarming en T21 radiator.
Bijkeuken met vloerverwarming, maar die krijgt de bijkeuken in de winter niet warm.
Alle vloerverwarming zit op de verdeler van de foto.

Dan op de eerste verdieping een badkamer met designradiator en die vertakt naar vloerverwarming in de badkamer met een thermostaatknop op 50 graden en dat gaat al jaren goed (ook in alleen CV tijd).
3 slaapkamers met allemaal een T21 radiator met fans. Deze zijn waterzijdig ingeregeld.

En dan nog een zolder. Die heeft geen radiator. Wel aansluitingen ervoor.

En een half steens garage, alleen aan de bijkeuken vast, die heeft wel een radiator, maar staat alleen aan bij hele strenge kou.

Ik denk wel dat ik de Quatter ben met de Quatt het verst van de CV ketel af. Denk wel een meter of 20...

Hij staat op deze foto nog op het dak van de garage, maar nu op de plek van de container berging. De CV ketel staat op zolder, aan de andere kant van het huis 🥳

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:o
M'n vraag was eigenlijk, gaat het water rechtstreeks vanaf Quatt, langs CV, naar de vvw? Of zit daar nog wat meer tussen. Mag hopen dat je geen 10grC verlies tussen Quatt en CV...

Wat zegt de T-sensor bij de CV?

• okijokii
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:09:
[...]

:o
M'n vraag was eigenlijk, gaat het water rechtstreeks vanaf Quatt, langs CV, naar de vvw? Of zit daar nog wat meer tussen. Mag hopen dat je geen 10grC verlies tussen Quatt en CV...

Wat zegt de T-sensor bij de CV?
Hahahaha iets teveel informatie? 8)7
Ik ben nu weg, ben morgen pas weer thuis. Zal dan even kijken.
Met de Intergas Xtreme wordt dat lastig denk ik, dus wordt ook met infrarood waarschijnlijk

[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 13-02-2026 18:20 ]

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:11:
[...]

Hahahaha iets teveel informatie? 8)7
Ik ben nu weg, ben morgen pas weer thuis. Zal dan even kijken.
Met de Intergas Xtreme wordt dat lastig denk ik, dus wordt ook met infrarood waarschijnlijk
Nee joh, dat is gewoon 'flowMeter.waterSupplyTemperature' uit je json

• netappie
Staat het retourventiel van deze verdeler wel ver genoeg open?

Deze bepaalt met een mengverdeler namelijk de maximale snelheid waarmee er water van aanvoer naar retour gaat, ongeacht wat de pomp doet.

Als deze al vol open staat, dan kan het ook nog zo zijn dat de andere radiatoren/verdelers in huis de flow grotendeels opslokken. Die kunnen onderling natuurlijk prima in balans zijn, maar als ze dichterbij zitten met een aansluiting die dik genoeg is, dan kunnen die de weg van de minste weerstand worden.

Het gebruik van thermostaatknoppen kan dit ook nog verstoren. Want als die dicht slaan door het bereiken van de ingestelde temperatuur, dan verandert de balans en krijg die vloer tijdelijk meer warm water, wat daar blijft hangen als de thermostaatknoppen later weer open gaan.

Het balanceren (waterzijdig inregelen) kan je dus het beste doen zonder thermostaatknoppen op de radiatoren of op maximaal open. Daarna kan je ze wel weer als begrenzers inzetten voor ruimtes die soms kouder moeten zijn of last hebben van oververhit raken door zoninval.

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-03 23:08
LTS_2000 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb hetzelfde verbruik.
Ik heb overal radiatoren en een iets groter huis maar ik stook maar op 19 graden.
Wij hebben het volgende gebruik op 24uur / 20graden. Stoken alleen beneden met vloerverwarming (ongeveer 90m2). Totale woning 194m2 (2 onder 1 kap). Wel stabielere temperaturen, wellicht dat onze VTE composiet 10 groeps vloerverwarmingsverdeler hierbij helpt.

Vorig jaar maar 39 m3 gas gebruikt (vanaf halfverwegen februari), maar dit jaar zitten we al op 80 m3. Is toch wel een stuk kouder. Als de temperatuur rond het vriespunt komt en luchtvochtigheid hoog is dan is het veel defrosten, zakt het rendement enorm en is de CV ketel helaas relatief veel nodig.

De Quatt staat ook aan de noordzijde van de woning en het ijs blijft echt enorm lang op het rooster zitten (tot aan begin van de middag wanneer het al ruim boven 0 is). Kan me niet voorstellen dat dat positief bijdraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3ccbr8lR5iaTg582EJjjRgyh8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pOC97bGdfhOqSMPbhOaBeK6G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Janie op 13-02-2026 22:11 ]

• okijokii
  • Niet online
netappie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Staat het retourventiel van deze verdeler wel ver genoeg open?

Deze bepaalt met een mengverdeler namelijk de maximale snelheid waarmee er water van aanvoer naar retour gaat, ongeacht wat de pomp doet.

Als deze al vol open staat, dan kan het ook nog zo zijn dat de andere radiatoren/verdelers in huis de flow grotendeels opslokken. Die kunnen onderling natuurlijk prima in balans zijn, maar als ze dichterbij zitten met een aansluiting die dik genoeg is, dan kunnen die de weg van de minste weerstand worden.

Het gebruik van thermostaatknoppen kan dit ook nog verstoren. Want als die dicht slaan door het bereiken van de ingestelde temperatuur, dan verandert de balans en krijg die vloer tijdelijk meer warm water, wat daar blijft hangen als de thermostaatknoppen later weer open gaan.

Het balanceren (waterzijdig inregelen) kan je dus het beste doen zonder thermostaatknoppen op de radiatoren of op maximaal open. Daarna kan je ze wel weer als begrenzers inzetten voor ruimtes die soms kouder moeten zijn of last hebben van oververhit raken door zoninval.
Volgens mij heeft deze verdeler geen instelbaar retourventiel?

De enige thermostaat knoppen in huis zitten bij deze verdeler en bij de vloerverwarming in de badkamer (en die staat op 50 graden).

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:57
jj85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Terwijl ze op hun site voorjaar noemen,
edit: wat natuurlijk gelijk is aan levering vóór de zomer .
[Afbeelding]
Vreemd verhaal inderdaad weer bij Quatt.
Dus qua levertijd heb je dan geen enkel voordeel meer van het feit dat je een pre-order hebt.
Alleen dus de prijs. Ook een flink verschil t.o.v. de eerdere prijs.

Hier al sinds jan '25 een pre-order uitstaan en in de laatste update de toezegging dat ze in deze winter zouden plaatsen. Maar als je nu leest krijgen de klanten die nu hun pre-order kunnen omzetten ook 'voor de zomer geplaatst' te horen. Dus komen ze hun beloftes niet na.
Daarom vandaag maar een mail gestuurd dat we een eerlijke update willen over de exacte levertijd en kosten, zodat we anders tijdig een airco installateur in de arm kunnen nemen mocht dit tegenvallen.

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RickvdT schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:52:
[...]

Voor wie het interessant vind. Ik heb op mijn eerdere notebook voortgeborduurd en ik heb er aan toegevoegd: een inschatting van de huidige werkelijke stooklijn en de warmtepomp performance bij temperaturen onder het vriespunt. Dit zou een inschatting moeten geven in hoeverre je huidige stooklijn optimaal is en tot hoeverre je huis geschikt is voor all-electric (met theoretische performance incl. backup). Dit aangezien de zelflerende AI magie van Quatt nog op zich laat wachten (net als hun winterchek rapport of mijn woning all-electric geschikt is).

[Afbeelding]

Mocht je het uit willen proberen, onderstaand de notebook. Lees het gequote bericht voor de requirements. In principe is het token toevoegen en gaan. Mogelijk dat je even de sensor namen moet dubbelchecken deze zijn gewijzigd tussen versies van de HA integratie. Interval tussen de API calls staat met opzet vrij hoog om de API te ontzien (Quatt heeft al aangegeven hoge belasting niet zo leuk te vinden).

Stooklijn is op basis van de laatste 10 dagen detail data in Home Assistant. Mooiste is als er flink wat dagen tussen de 0 en 10 graden tussen zitten. Opzet is wel gebaseerd op mijn eigen woning met minimaal CV-ketel gebruik. De snijpunten komen bij mij in ieder geval nagenoeg exact overeen met de werkelijkheid. Ik durf niet te zeggen of het soepel werkt als de cv-ketel al boven het vriespunt bij moet springen. Voor de rest is het nog steeds 95% vibe-coded dus perfect is het verre van. :P

https://github.com/Rickvd...tt%20stooklijn%20v2.ipynb
Ik heb zojuist toegevoegd dat je ook met deze data je warmteverlies kan visualiseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgkHMq51szSBL8WHorJjTV9oxMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDcdiI731ruwOAJCOgnVb6BC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn stooklijn ziet er wel flink anders uit dan dat Quatt hem ingesteld heeft toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfCdE8AE51j95kKWHdSksZ005cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9f8K0rm5Nrrp6iJ8ihL2kLa.jpg?f=fotoalbum_large
En je kan ook met alleen je gasverbruik een berekening doen (voor mensen die wel hun gasverbruik bijhouden, maar nog geen warmtepomp hebben)

• okijokii
  • Niet online
bossche_bol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:19:
[...]

Vreemd verhaal inderdaad weer bij Quatt.
Dus qua levertijd heb je dan geen enkel voordeel meer van het feit dat je een pre-order hebt.
Alleen dus de prijs. Ook een flink verschil t.o.v. de eerdere prijs.

Hier al sinds jan '25 een pre-order uitstaan en in de laatste update de toezegging dat ze in deze winter zouden plaatsen. Maar als je nu leest krijgen de klanten die nu hun pre-order kunnen omzetten ook 'voor de zomer geplaatst' te horen. Dus komen ze hun beloftes niet na.
Daarom vandaag maar een mail gestuurd dat we een eerlijke update willen over de exacte levertijd en kosten, zodat we anders tijdig een airco installateur in de arm kunnen nemen mocht dit tegenvallen.
Hierdoor wordt dat ding ook zo duur. Allemaal ontwikkelkosten die de kostprijs omhoog drijven.

• onlinaius
netappie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:49:
Samen met de thermostatische kraan bij de verdeler uiteraard.

• onlinaius
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:18:
[...]

Volgens mij heeft deze verdeler geen instelbaar retourventiel?
Zit dat ventiel niet achter dit klepje? (bij mijn (toegegeven, hele andere verdeler) zit die namelijk wel achter een dergelijk klepje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzXj2DgcW7Jmja3C6l0Wy79EhJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i8mg7DKDYnCrWFSLNH6qFu9I.avif?f=fotoalbum_large

• onlinaius
Leuk vergelijkje wat een hoger vermogen doet met je COP. (dit is maar enkele minuten van elkaar, ik zat even met de soundslider te spelen om extra geluidsbeperkende maatregelen in de Quatt te testen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG57p26Zi3kjrIgLasO0OHyvgLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlUarTAxXHLBVWdQaxveEZOa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAi7aa0ovuEcFfiKYvpyLPg9rAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/051hycWkhYwIv0o2ep7HZ65M.jpg?f=fotoalbum_large

Toegegeven, dat hogere vermogen heb ik maar enkele minuten gevraagd, dus mogelijk zou dat nog iets veranderen. Aan de andere kant gaat de temperatuur van het systeem dan ook omhoog, wat de COP negatief zal beinvloeden, dus mogelijk is dit vergelijk nog helemaal niet zo raar.

• okijokii
  • Niet online
onlinaius schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Zit dat ventiel niet achter dit klepje? (bij mijn (toegegeven, hele andere verdeler) zit die namelijk wel achter een dergelijk klepje).

[Afbeelding]
Ik zal morgen even kijken, maar volgens mij niet. Wordt vervolgd

• harv
pietjm schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:49:
[...]

Dat weet ik niet. Heb geen slimme meter, maar ga nu even meterstand noteren en morgen daarnaar kijken. Maar wat bedoel je met de tempsensor en aansluitingen?
@pietjm

Dan toch wel de gasmeterstand, neem ik aan.
In principe moet dat gasverbruik voor verwarming ongeveer hetzelfde zijn als quatt berekent.
Ik ga er vanuit dat je een v1.5 hebt. Dan zit onder de cv ketel een thermostaat, die de watertemperatuur aangeeft en via de cic aan json doorgeeft. Bij geen gasgebruik op gasmeter, wel in quatt app, is die sensor, bekabeling naar de cic defect.

• LTS_2000
Maar is gas werkelijk noodzakelijk voor de defrosts?
Ik heb nu een aantal eigenaren voorbij zien komen die helemaal geen gas gebruiken.

• netappie
okijokii schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:30:
[...]

Ik zal morgen even kijken, maar volgens mij niet. Wordt vervolgd
https://thermrad.nl/wp-co...ech_004_Highres-pages.pdf

Pagina 69 zie voetventiel.
Pagina: 1 ... 342 ... 348 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.