@wpcasewpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
Beste medetweakers,
In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad.
Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.
Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.
[Afbeelding]
Foto,s, goede inhoudelijke signature, dat helpt.
Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
:strip_exif()/f/image/Eu5SuUkoJLoKigCxyVkGSrXY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wz1RXguHMj8JM3YA1YpoDxP1.jpg?f=fotoalbum_large)