• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:14
wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
Beste medetweakers,

In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad.

Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.

Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.

[Afbeelding]
@wpcase
Foto,s, goede inhoudelijke signature, dat helpt.

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:08
Beste medetweakers,

In de winter ben ik best geschrokken van mijn verbruik, hoewel ik natuurlijk rekening heb gehouden met een flinke verhoging. Vorige maand heb ik 1400 kw/h verbruikt en deze maand gaan we wederom die kant op terwijl mijn verwachting maximaal 3000 kw/h op jaarbasis extra zou zijn.
Mijn situatie is de volgende: 2 onder 1 kap, 160 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Redelijk geisoleerd (vloer pir van 16cm met Rd van 7,35), overal HR++ glas, geen muurisolatie en minimale dakisolatie vanaf de bouw in 1976. De thermostaat hangt in de woonkamer die verwarmd wordt door vloerverwarming, 18,5 graad.

Mijn probleem is volgens mij de volgende: de Quatt verwarmt het water bijna constant op 45 graden. In mijn vloerverwarming gaat echter 35 graden. Hij wordt dus bij de verdeler teruggeknepen. Oftewel: de Quatt verwarmt 10 graden die vervolgens weinig doen (gaat wel naar de radiatoren boven, maar daar zitten slaapkamers, dus die hoeven niet zo nodig op temperatuur te zijn. Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden.
Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Ik dacht zelf aan het dichtzetten van de radiatoren. Is dit een optie en heeft dit het gewenste effect?
Ik heb gelezen dat je voldoende afgiftecapaciteit moet hebben om een warmtepomp optimaal te laten werken, maar die kan hij ruimschoots kwijt in de vloerverwarming toch? ~60m² op de begane grond.

Mochten er nog andere tips zijn mbt verbruik, dan hoor ik het graag, want ik had een hoger verbruik verwacht, maar houd mijn hart vast voor een week met -10.

[Afbeelding]
Waarom maar 35 graden in de vvw? En wat zijn de app instellingen, bv soundslider en prijzen? Duurzaam of besparend? Dit verbruik is echter m.i. veel te veel. Zeker als ik het vergelijk met mijn situatie.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:33
Falkor73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:53:
[...]

Dit zet mij dan wel weer aan het denken. Ik heb een werkkamer die nu niet warm wordt, vanwege (ik denk) de oude radiator (ouder model nog dan de T22 denk ik). Ik wilde voor de Chill gaan, maar na het lezen over geluid/energie verbruik/plaatsing twijfel ik of het niet beter is om een LTV radiator te plaatsen.

Het is ook lastig advies krijgen, want geen installateur wil me echt helpen met deze vraag.

[Afbeelding]
Dat ziet er uit als een T20. Die kunnen nog best wat warmte leveren met kleine aanpassingen. Radiatorfolie er achter tegen de muur (Action €3,50 ofzo voor 4 meter, dubbelzijdig tapijt tape iets van €1,50) en radiatorventilatoren (speedcomfort of zelfbouw) er onder kunnen een hoop schelen..

Ook even goed kijken waarom die ruimte niet lekker op temperatuur komt. Is de muur gedeeld met buren die niet stoken, zijn de ramen nog oud, zijn aangrenzende kamers onverwarmd? Veel warmte zal ook weer naar boven weg lekken, dus plafondisolatie kan ook een mooie oplossing zijn en maakt het met steenwol ook meteen geluiddempend.

Ik heb zelf de muur naar de buren in 1 kamer nu van een enorme kledingkast voorzien. Dat is twee vliegen in 1 klap met zowel opbergruimte als isolatie en het vermindert het aantal m3 te verwarmen lucht ook iets.

• wpcase
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:20
harv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:52:
[...]

@wpcase
Foto,s, goede inhoudelijke signature, dat helpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clL5rnQk-T9m_WHKk2-65yoQ1b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu5SuUkoJLoKigCxyVkGSrXY.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog een foto van mijn vloerverwarmingsverdeler.
Om nog op je voorganger te reageren die voorstelde een open verdeler erop te zetten: wanneer de warmtepomp af en toe bijna de 50 graden aantikt en zulke hoge verschillen in temperatuur door de leidingen stuurt, lijkt me dat gevaarlijk voor je vloer toch?
Om te reageren op de vraag waarom ik de vloerverwarming slechts op 35 graden heb staan: ik heb twee dagen getest met 40 graden, maar dan slaat de gasketel nog meer aan. Buiten die twee testdagen ben ik niet onder de 90% warmte door Quatt gekomen en springt de gasketel dus minimaal bij.

Verwarmingsopties staat op besparen
Soundslider staat op normaal, dus maximale besparing

[ Voor 3% gewijzigd door wpcase op 12-02-2026 17:19 ]

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-02 17:31
netappie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Dat ziet er uit als een T20. Die kunnen nog best wat warmte leveren met kleine aanpassingen. Radiatorfolie er achter tegen de muur (Action €3,50 ofzo voor 4 meter, dubbelzijdig tapijt tape iets van €1,50) en radiatorventilatoren (speedcomfort of zelfbouw) er onder kunnen een hoop schelen..

Ook even goed kijken waarom die ruimte niet lekker op temperatuur komt. Is de muur gedeeld met buren die niet stoken, zijn de ramen nog oud, zijn aangrenzende kamers onverwarmd? Veel warmte zal ook weer naar boven weg lekken, dus plafondisolatie kan ook een mooie oplossing zijn en maakt het met steenwol ook meteen geluiddempend.

Ik heb zelf de muur naar de buren in 1 kamer nu van een enorme kledingkast voorzien. Dat is twee vliegen in 1 klap met zowel opbergruimte als isolatie en het vermindert het aantal m3 te verwarmen lucht ook iets.
Hmm... Had al een installateur op bezoek, maar zou een Jaga van €1400 aan moeten (18m2 kamer, aanvoer temperatuur 30 graden). Dus dat gaan we niet doen... Dus toch maar de Chill...

MTVenus V148 HWP1 5.1903

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:06

TWN

wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]

Hierbij nog een foto van mijn vloerverwarmingsverdeler.
Om nog op je voorganger te reageren die voorstelde een open verdeler erop te zetten: wanneer de warmtepomp af en toe bijna de 50 graden aantikt en zulke hoge verschillen in temperatuur door de leidingen stuurt, lijkt me dat gevaarlijk voor je vloer toch?
Om te reageren op de vraag waarom ik de vloerverwarming slechts op 35 graden heb staan: ik heb twee dagen getest met 40 graden, maar dan slaat de gasketel nog meer aan. Buiten die twee testdagen ben ik niet onder de 90% warmte door Quatt gekomen en springt de gasketel dus minimaal bij.

Verwarmingsopties staat op besparen
Soundslider staat op normaal, dus maximale besparing
Als ik het zo bekijk knijp je de vloerverwarming door de thermostaatkraan aan de rechterkant, ik zou die eens volledig open draaien :) De watertemperatuur wordt door de CiC bepaald door de flow en doel temperatuur van de thermostaat (mits ik alles goed heb begrepen :? )

[ Voor 6% gewijzigd door TWN op 12-02-2026 17:39 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:22
nlmx51 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:43:
Ik kreeg ineens deze melding:

Wij monitoren ons systeem continu om een correcte en efficiënte werking te garanderen.
Op basis van onze recente controle op afstand lijkt het aangewezen om een bijkomende controle ter plaatse uit te voeren. Daarom zal onze planningsafdeling binnenkort contact met u opnemen om een afspraak in te plannen met één van onze technische experts, die uw systeem grondig zal nakijken.
Hartelijk dank voor uw medewerking

Is dit legit? Meer mensen die dit hebben gehad?
@Quatt Support is dit een bericht van Quatt of is dit een scam op nietsvermoedende Quatt klanten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:30
Ligt een beetje aan de vloer, maar 50 is inderdaad te hoog. Je maakt hierbij echter een denkfout: die 50 graden is een functie van de afgifte. Ik kan uit je bericht niet halen of je een enkele Quatt hebt of een duo (of ik kijk er overheen), maar met een enkele met goede afgifte op de VVW zul je eigenlijk nooit echt boven de 40 graden uitkomen.
Om te reageren op de vraag waarom ik de vloerverwarming slechts op 35 graden heb staan: ik heb twee dagen getest met 40 graden, maar dan slaat de gasketel nog meer aan.
Dat is raar, ik kan me niet voorstellen hoe dat aan de instelling van de VVW ligt, mogelijk ligt het ergens anders aan. Met 40 zou er meer door je VVW moeten gaan, en dus zou de afgifte hoger moeten worden, waardoor de aanvoertemp zal zakken. Er moet een andere factor zijn die meespeelt.
Buiten die twee testdagen ben ik niet onder de 90% warmte door Quatt gekomen en springt de gasketel dus minimaal bij.
Om goed te kunnen testen raad ik (zeker met deze buitentemperaturen) aan om eens te kijken of je het verwarmingsbedrijf op de ketel helemaal uit kunt zetten. Soms kan dit in de ketel zelf, maar eventueel zou je het ook kunnen doen door de ketel los te maken van de CiC (bij aan-uit is dit geen probleem, zit het op het opentherm contact dan krijg je mogelijk een bericht van Quatt dat er iets mis gaat in de communicatie met de ketel).
Zo kun je testen wat je Quatt doet terwijl je de VVW thermostaat verder opendraait, en met andere thermostaatinstellingen, zonder dat je het risico loopt dat de ketel mee gaat blazen en hiermee de boel vertroebelt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Falkor73 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Hmm... Had al een installateur op bezoek, maar zou een Jaga van €1400 aan moeten (18m2 kamer, aanvoer temperatuur 30 graden). Dus dat gaan we niet doen... Dus toch maar de Chill...
wat een afzetters dan...
Nieuwe: https://www.dassie-radiat...-en-type-16-met-2918-Watt

Op Marktplaats vaak veel goedkoper nog. Eventueel koop je de convector 2e hands en de behuizing nieuw.

Anyway, volgens mij heb je de keuze al gemaakt ;)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:44
Beste medetweakers,

[Afbeelding]
net wat @Razer zo mooit aan heeft gegeven, het ligt hier aan je verdeler van je VVW.
daardoor produceert je Quatt een veel te hoge temperatuur, die zou eigenlijk niet vaak boven de 35 gr. C moeten zitten, daardoor heb je ook een extreem lage COP.

dus kijk als eerste of je de (wat @razer ook aangeeft) de mengventiel kunt dicht draaien.
Dat is dus niet je thermostaat, die blijft gewoon op de nu vermoedelijke 35 gr. C staan.
plaats anders even een foto van je VVW verdeler hier op het topic. Edit - zag het nu pas, die had je dus al geplaatst, helaas niet de linkerkant meegenomen, mogelijk dat je die ook nog zou kunnen plaatsen.

Om je een idee te geven mijn COP van deze maand is 3,9 en mijn verbruik (wel slechts 1 quatt) was deze maand slechts lager dan 130 kWh, vorige maand was deze onder 360 kWh en met een COP van 3,9 (was hier een stuk kouder)

• wpcase
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:20
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:06:
[...]

net wat @Razer zo mooit aan heeft gegeven, het ligt hier aan je verdeler van je VVW.
daardoor produceert je Quatt een veel te hoge temperatuur, die zou eigenlijk niet vaak boven de 35 gr. C moeten zitten, daardoor heb je ook een extreem lage COP.

dus kijk als eerste of je de (wat @razer ook aangeeft) de mengventiel kunt dicht draaien.
Dat is dus niet je thermostaat, die blijft gewoon op de nu vermoedelijke 35 gr. C staan.
plaats anders even een foto van je VVW verdeler hier op het topic. Edit - zag het nu pas, die had je dus al geplaatst, helaas niet de linkerkant meegenomen, mogelijk dat je die ook nog zou kunnen plaatsen.

Om je een idee te geven mijn COP van deze maand is 3,9 en mijn verbruik (wel slechts 1 quatt) was deze maand slechts lager dan 130 kWh, vorige maand was deze onder 360 kWh en met een COP van 3,9 (was hier een stuk kouder)
Hierbij een foto van de verdeler. Het gaat om een Quatt Duo, dus als die beide staan te draaien heb je natuurlijk sowieso wat meer verbruik. Over de hele maand was mijn COP 3 en ik zit in het noorden, dus het is ook wel wekenlang dag en nacht onder 0 geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg51FVBkkLiEObpcaqqrOU9tCBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz1RXguHMj8JM3YA1YpoDxP1.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:30
wpcase schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:05:
Het gaat om een Quatt Duo, dus als die beide staan te draaien heb je natuurlijk sowieso wat meer verbruik. Over de hele maand was mijn COP 3 en ik zit in het noorden, dus het is ook wel wekenlang dag en nacht onder 0 geweest.
Desalnietteplus valt een aanvoertemperatuur van ruim boven de 40 graden mij wel op icm met VVW. Je aanvoertemperaturen zien er meer uit als temperaturen die je op radiatoren terug ziet.

Hier valt waarschijnlijk wel winst te halen.

Als je tijd en zin hebt in een experimentje zou ik het volgende doen:

- Ketel uit (al dan niet door verwarmingsbedrijf uit te schakelen of door de ketel fysiek gewoon even helemaal stroomloos te maken)
- Thermostaat VVW op een graad of 45.
- Thermostaat op een hoge temperatuur, zeg 2 graden hoger dan je huidige temperatuur.
- Monitoren via de Quatt app wat de aanvoertemperatuur doet. Gaat deze ruim te hoog dan kun je het experiment altijd nog afbreken.

Nog even ter verificatie: gezien de rest van je woning en het aantal groepen op de verdeler gok ik dat je op de hele (of bijna de hele) benedenverdieping VVW hebt. Ik gok dat we het dan over zo'n 60 m2 hebben? (even voor de zekerheid, want als je 20m2 VVW hebt veranderd de zaak).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04:25
... Nu begrijp ik uit de beginpost dat je de stooklijn niet kunt aanpassen, dus ik kan waarschijnlijk niet zeggen: Verwarm tot maximaal 35 graden. Is er echter een andere manier om de CiC te foppen zodat hij niet zo hoog stookt?
Wordt hier niet vaak genoemd, maar met de Tado V3+ thermostaat (en waarschijnlijk ook andere Tado's) kun je de maximale watertemperatuur instellen, en daar houdt Quatt zich aan. Ik zet hem standaard op 30, en op vorstdagen iets hoger. Maar met 30 graden aanvoer gaat je vloer alleen warm worden als je een pomploze of speciale lage temperatuurverdeler hebt.
Pagina: 1 ... 341 342 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.