Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-08 13:18
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Open standaarden zijn bevorderlijk voor keuzevrijheid (ik kan zelf de meest geschikte thermostaat voor mijn huis kiezen) en minder vendor lock in (ik ben niet verplicht om een thermostaat van Quatt te kopen).

Ik ben daar persoonlijk dus wel voorstander van. Maar sta open voor een goede discussie :)
Ik ben het eens dat open standaarden de voorkeur hebben.

Ik had een andere vraag moeten stellen: waarom houdt Quatt hier vast aan de OpenTherm standaard? Je hebt nl. geen keuzevrijheid qua thermostaat want ze worden niet allemaal ondersteund. Bijv google nest. Quatt lijkt eigenlijk alleen geïnteresseerd in de actuele temperatuur en de doel temperatuur. Dan lijkt mij loslaten van de standaard de meest logische keus, vandaar mijn vraag.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
nairolf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Ik heb hier eerder ook al wat over geschreven in dit draadje ;), en die is gepind, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81948930

Ik heb daarin ook gezegd dat er eigenlijk 2 mogelijkheden zijn voor Quatt, of een derde voor tweakers:
- niet OT-compliant zijn (maar wel doen alsof, of iig OT communicatie uitvoeren, maar gewoon niet volgens de regels handelen), waardoor de CiC effectief de master wordt, en gewoon alleen de kamertemperatuur (en eventueel gewenste kamertemperatuur) gebruikt als input voor zn eigen regelaar.
- Quatt maakt zn eigen thermostaat. Dan hebben ze alles zelf in de hand
- (tweakers only): Zet er een OTGW tussen. super leuk, leerzaam en dan kan je zelfs de CHEnabled bit overrulen dat hij altijd 1 is. Dan geef je effectief de CiC vrij spel om te doen wat hij wil. (@Toby-Wan over MitM gesproken...)
Ze hebben het al druk genoeg. Optie 1 is veruit het makkelijkst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-08 16:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEpUmYdNxMOzf8_eRWBh2WrqbHA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv9Uwn6x6Npw9O8cRh2kYA1k.jpg?f=user_large

Ik vermoed dat o.a. mijn schema bedoeld wordt. Ik laat de vraagtemperatuur met 0,1°C/40 minuten stijgen. Streven is max 12 runs per dag. Dat wordt meestal gehaald. Als het koud is regelmatig minder dan 5. Ik werk met 2 thermostaten en dus 2 masterruimtes. Zeer tevreden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-08 16:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

clubeddie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Her visuele voor de gebruiker is in stappen van 0,5 graden. Maar de thermostaat communiceert met de cic veel vaker en met kleinere stappen.

Met andere thermostaten die met hele kleine stapjes in te stellen zijn, kan je ook een heel mooi schema maken dat hij elke x minuten met een een 0,x graad moet verhogen. Dan kan je mooie lange runs maken. Ik weet even niet meer wie dat zo heeft ingesteld, maar als je zoekt in het forum kom je dat wel tegen.

Het probleem wat hier vaker voorbij komt is dat de de Quatt soms te laat reageert en dan weer met vol vermogen aan de bak moet, waar hij ook (want het is een hele slimme warmtepomp) zou kunnen bedenken. Het is nu x temperatuur buiten, de binnen temperatuur loopt snel terug, ik wacht niet tot ik onder mijn setpoint kom, maar ik blijf even op een lager vermogen doorpruttelen.

Die slimmigheid werkt nog niet. Nu we een paar stookseizoenen hebben gehad zou Wyatt inmiddels voldoende data moeten hebben om hier iets mee te kunnen doen. Volgens deze leek.

Nu zijn er uiteraard heel veel verschillende huishoudens met verschillende warmtesystemen, maar volgens mij is dit overall wel hetgeen de meeste frustratie oplevert. Ook omdat er hier veel slimme mensen zijn die wel ideeën hebben hoe dit zou zijn op te lossen. En daar is denk ik veel winst te behalen en nog veel meer tevreden ambassadeurs.
Ik reageer dus op deze post.

Op een of andere manier gaat hier steeds iets mis met en quoten en een afbeelding plaatsen. Dan zo maar.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:24
Hey all,

Inmiddels bijna zo ver om te gaan bestellen.

Ons huis (‘30) heeft veel ouder leidingwerk. Ik lees dat een zuiveringsfilter (spirotech?) dan wel raadzaam is ivm vele vuil in het systeem.

Is zo’n filter mee te bestellen zodat ze het bij installatie meteen plaatsen (en liefst systeem ook spoelen) of moet ik dat anders regelen en zo ja, wat zijn dan te adviseren partijen om dat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35
boefje79 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:48:
Hey all,

Inmiddels bijna zo ver om te gaan bestellen.

Ons huis (‘30) heeft veel ouder leidingwerk. Ik lees dat een zuiveringsfilter (spirotech?) dan wel raadzaam is ivm vele vuil in het systeem.

Is zo’n filter mee te bestellen zodat ze het bij installatie meteen plaatsen (en liefst systeem ook spoelen) of moet ik dat anders regelen en zo ja, wat zijn dan te adviseren partijen om dat te doen?
In het verleden kon je er een mee bestellen via Quatt. Wellicht dat dat nog steeds zo is.

Of zelf aanschaffen (22mm knel), dan zetten de monteurs hem er waarschijnlijk zonder probleem tussen (tenminste, ook dit is een ervaring uit het verleden bij diverse gebruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:03
s020506 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Ik ben het eens dat open standaarden de voorkeur hebben.

Ik had een andere vraag moeten stellen: waarom houdt Quatt hier vast aan de OpenTherm standaard? Je hebt nl. geen keuzevrijheid qua thermostaat want ze worden niet allemaal ondersteund. Bijv google nest. Quatt lijkt eigenlijk alleen geïnteresseerd in de actuele temperatuur en de doel temperatuur. Dan lijkt mij loslaten van de standaard de meest logische keus, vandaar mijn vraag.
Is het redelijk om te verwachten dat Quatt alle OpenTherm thermostaten op compatibiliteit gaat controleren?

Op hun support pagina wordt een lijstje thermostaten aangeraden (want goede ervaringen) en een ander lijstje afgeraden (want het werkt wel, maar de besparing zou minder zijn).

Maar ik lees nergens dat je niet zou mogen kiezen voor een thermostaat met lagere besparing, ze raden het alleen af (logischerwijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
jj85 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

In het verleden kon je er een mee bestellen via Quatt. Wellicht dat dat nog steeds zo is.

Of zelf aanschaffen (22mm knel), dan zetten de monteurs hem er waarschijnlijk zonder probleem tussen (tenminste, ook dit is een ervaring uit het verleden bij diverse gebruikers)
Ah top dank voor de snelle reactie! Dus klaar leggen, lief vragen en mochten ze dat niet willen/mogen dan kan het achteraf ook nog evt?

Is automatisch ontluchten dan ook meteen handig of overbodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzXCQDJPjbIxOTM-IhRKSFzA7KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSEB8XXMSJuNuZeTOpVTIWNF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAau6QWYheP4cwgF1J-3vHph2L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6OrJ2cvtn33qGYXLLKqhkcb.jpg?f=fotoalbum_large

En met het risico uitgelachen te worden…dit zit er al maar lijkt op zo’n spirotech unit. Ben ik al voorzien soms? 🙈

[ Voor 42% gewijzigd door boefje79 op 11-08-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
boefje79 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Ah top dank voor de snelle reactie! Dus klaar leggen, lief vragen en mochten ze dat niet willen/mogen dan kan het achteraf ook nog evt?

Is automatisch ontluchten dan ook meteen handig of overbodig?
Ik heb zo'n 2-in-1 flamcovent clean smart combi zelf aangeschaft en die is er tijdens de plaatsing door de monteurs tussengezet. Wel even verbaasde gezichten bij de monteurs omdat dit type ook door Quatt geleverd wordt :)

Maar achteraf gezien is de 2-in-1 met ontluchter bij ons niet zo zinvol omdat de leiding van/naar de Quatt op de beganegrond aangesloten is en luchtbellen naar boven stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
@boefje79 ik zie dat je foto's hebt toegevoegd, dat is inderdaad al een vuilafscheider! Je moet 'm wel zo nu en dan spoelen hè ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:30:
@boefje79 ik zie dat je foto's hebt toegevoegd, dat is inderdaad al een vuilafscheider! Je moet 'm wel zo nu en dan spoelen hè ;-)
Haha, goed om te weten, want dat is nooot verteld.
Weer wat om te leren, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:57
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Ik heb zo'n 2-in-1 flamcovent clean smart combi zelf aangeschaft en die is er tijdens de plaatsing door de monteurs tussengezet. Wel even verbaasde gezichten bij de monteurs omdat dit type ook door Quatt geleverd wordt :)

Maar achteraf gezien is de 2-in-1 met ontluchter bij ons niet zo zinvol omdat de leiding van/naar de Quatt op de beganegrond aangesloten is en luchtbellen naar boven stijgen.
Zo moet je dat niet zien, hij haalt achtergebleven lucht uit het systeem tot en met microbellen. Hij hoort in het warmste deel van de installatie te zitten maar met een combi is dat lastig omdat het vuilfilter in de retour voor de pomp hoort. Ikzelf heb een vuilfilter en een aparte microbelontluchter.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Is het redelijk om te verwachten dat Quatt alle OpenTherm thermostaten op compatibiliteit gaat controleren?

Op hun support pagina wordt een lijstje thermostaten aangeraden (want goede ervaringen) en een ander lijstje afgeraden (want het werkt wel, maar de besparing zou minder zijn).

Maar ik lees nergens dat je niet zou mogen kiezen voor een thermostaat met lagere besparing, ze raden het alleen af (logischerwijs).
Ze hebben thermostaten op comptabiliteit gecontroleerd. Dat is zeker niet gebaseerd op alleen goede ervaringen. De Nest (en Honeywell EvoHome-zonesysteem) stuurt geen room setpoint door. Dan is een andere regeling nodig, en moet je bij Quatt dit aangeven zodat ze de regeling kunnen aanpassen. Zie https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide.

En volgens mij doen ze dat liever niet omdat de CiC dan helemaal niks regelt, Quatt reageert dan op de gevraagde watertemperatuur van de thermostaat. Ik betwijfel of je echt minder bespaard. Misschien is er wat meer getweak nodig om het goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Notaname schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Misschien dat ik termen door elkaar gebruik.
Wat ik bedoel is dat er hier toch regelmatig commentaar is op het feit dat de T6 met stappen van een halve graad zijn werk doet waardoor de Quatt minder ‘pruttelt’ zoals men dat hier noemt.
Oa de Tado wordt geroemd omdat deze met kleinere stapjes werkt.
Dat moet via de firmware van de T6 toch ook kunnen worden aangepast?
Of zie ik het te simpel?
Zelf ook al hele discussies (mail) gehad met Resideo/Honeywell.
Zelfs mijn Nefit Moduline uit 2006!! was geavanceerder dan de T6.
Heb eea nu zo ingesteld dat Quatt start boven ingestelde kamertemperatuur (bij anderen werkt dat niet, die herstarten T6 iedere dag (of week?)). Gedaan door (op thermostaat) optimalisatie start aan, stop uit. Zo nu en dan istie "van de leg" en moet ik in app schuifje even verzetten, hoort daar aan, verwarmingssysteem zie sig).

Kan niet werken zegt Honeywell-knurft. Nou, het werkt wel, bij mij top zelfs.
Maar hoe is het mogelijk dat dit een "wereldmerk" is. En nee, T6 werkt niet alleen beroerd met Quatt.

Wat tweakers reviews, ook uit vervlogen, pre-Quatt, tijden.
product: Honeywell Lyric T6

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:44
TeslaNerd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb een OTGW er tussen zitten. Hoe kan ik de CHEnabled bit overrulen?
offtopic:
kijk eens naar https://otgw.tclcode.com/firmware.html#configuration en https://otgw.tclcode.com/standalone.html#external . Je kan met CS=X het water-setpoint zetten, dat zet meteen de ChEnabled bit op 1. Je kan ook de CH=X direct zelf zetten, maar ik weet even niet of dat ook (goed) werkt als water-setpoint niet gezet wordt.

Bedenk daarnaast dat er volgens bepaalde users (kan het even niet terugvinden) het water setpoint invloed heeft op de regeling van de Quatt.

Daarnaast zie ik (bij het proberen te zoeken naar bovenstaande bewering en welke user dat ookalweer was) dat jij al met het control setpoint speelt (via HA?). Als je dat ten minste 1x per minuut doet (en > 0 als waarde geeft) dan zal de OTGW de ChEnabled bit volgens mij op 1 houden. Als er meer dan 1 minuut tussen zit dan gaat de OTGW terug naar de input van de thermostaat, zie laatste paragraaf op de tweede link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:59
Allen, Ik heb een volledige case van mijn situatie gemaakt, om over te stappen naar All Electric. Zoveel mogelijk via het format. Willen jullie met mij mee denken? Thanks!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2308188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:05
WPMC schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:18:
Allen, Ik heb een volledige case van mijn situatie gemaakt, om over te stappen naar All Electric. Zoveel mogelijk via het format. Willen jullie met mij mee denken? Thanks!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2308188
Post dit bericht in het algemene L/W WP topic, dan krijg je meer reacties.
"Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Quatt Mono + 3kW BUH, SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (Solaredge SE3000H, Enphase IQ8, APsystems)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-08 15:58
Erik1805 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:52:
Mijn front begint ook af te bladderen. Ik heb hem nog niet eens een jaar staan. Kan ik een nieuwe aanvragen?

[Afbeelding]
Bij mij ook inmiddels

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Heb je al gebeld of gemaild? Quatt kan niet gokken op basis van je username waar het nieuwe frontje heen moet.

Ik heb gisteren een nieuwe gemonteerd. Die stond voor de deur toen ik thuis kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:51
s020506 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Heb je al gebeld of gemaild? Quatt kan niet gokken op basis van je username waar het nieuwe frontje heen moet.

Ik heb gisteren een nieuwe gemonteerd. Die stond voor de deur toen ik thuis kwam.
Ik heb naar het info mailadres gestuurd, incl. foto en mijn gegevens

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Erik1805 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

Ik heb naar het info mailadres gestuurd, incl. foto en mijn gegevens
Dan zal het wel goed komen. Al heb ik anderhalf jaar op een nieuw frontje moeten wachten. Hopelijk ben jij sneller geholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:49
Ik zit al een lange tijd naar Quatt’s te kijken. Twee jaar geleden kreeg ik van installateurs van warmtepompen het advies om voorlopig met airco’s te gaan verwarmen, omdat warmtepompen toen nog teveel gedoe zouden zijn (bevriezen, onvoldoende capaciteit, niet rendabel).

Dat advies heb ik opgevolgd en inmiddels verwarm ik al twee jaar met airco’s. Ja, het werkt, maar vier airco’s verbruiken ook veel stroom en je verwarmt vrij lokaal; het hele huis wordt niet gelijkmatig warm. Normaal verwarm ik alleen de benedenverdieping en de badkamer, maar omdat de kinderen nog studeren, willen zij ook een warme kamer. Met de airco’s kom ik daar redelijk mee weg, behalve in de badkamer, maar het stroomverbruik loopt toch flink op.

Zelf denk ik dat ik met hetzelfde stroomverbruik een warmtepomp kan laten draaien en daarmee meer comfort kan behalen. Daarom wil ik nu toch eens kijken naar een (dubbele) warmtepomp.
Ik heb de exacte cijfers niet bij de hand, maar ik ben qua gasverbruik naar 450 m³ gegaan, en qua stroom naar 12.000 kWh.

Het gaat om een vrij groot, vrijstaand jaren ’30-huis van drie verdiepingen. Het heeft dikke muren, veel (HR-)glas, en het dak zelf is niet geïsoleerd, maar het plafond van de bovenste verdieping wel (vergelijkbaar met een geïsoleerd plat dak met een punt erop). Ter illustratie: op zolder hangt een kleine airco die met gemak een ruime kamer (4x5 meter) warm en koel houdt bij een laag verbruik.

We hebben officieel energielabel D, maar mij is verteld dat dit met een warmtepomp A of B zou kunnen worden (wat mij eerlijk gezegd wat overdreven lijkt).

Mijn vraag:
Wat verbruikt een dubbele Quatt bij jullie gemiddeld op jaarbasis, bij een comfortabele temperatuur? Het liefst hoor ik ervaringen van mensen met een vergelijkbaar (jaren ’30) huis qua isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-08 15:58
s020506 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Ik heb een ticket aangemaakt bij Quatt. Bekend probleem. Nieuwe frontjes zijn in bestelling, dus evebn wachten nog. Maakt ook niet zoveel uit, maar het wordt wel opgelost

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Rmaxx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:30:
Ik zit al een lange tijd naar Quatt’s te kijken. Twee jaar geleden kreeg ik van installateurs van warmtepompen het advies om voorlopig met airco’s te gaan verwarmen, omdat warmtepompen toen nog teveel gedoe zouden zijn (bevriezen, onvoldoende capaciteit, niet rendabel).

Dat advies heb ik opgevolgd en inmiddels verwarm ik al twee jaar met airco’s. Ja, het werkt, maar vier airco’s verbruiken ook veel stroom en je verwarmt vrij lokaal; het hele huis wordt niet gelijkmatig warm. Normaal verwarm ik alleen de benedenverdieping en de badkamer, maar omdat de kinderen nog studeren, willen zij ook een warme kamer. Met de airco’s kom ik daar redelijk mee weg, behalve in de badkamer, maar het stroomverbruik loopt toch flink op.

Zelf denk ik dat ik met hetzelfde stroomverbruik een warmtepomp kan laten draaien en daarmee meer comfort kan behalen. Daarom wil ik nu toch eens kijken naar een (dubbele) warmtepomp.
Ik heb de exacte cijfers niet bij de hand, maar ik ben qua gasverbruik naar 450 m³ gegaan, en qua stroom naar 12.000 kWh.

Het gaat om een vrij groot, vrijstaand jaren ’30-huis van drie verdiepingen. Het heeft dikke muren, veel (HR-)glas, en het dak zelf is niet geïsoleerd, maar het plafond van de bovenste verdieping wel (vergelijkbaar met een geïsoleerd plat dak met een punt erop). Ter illustratie: op zolder hangt een kleine airco die met gemak een ruime kamer (4x5 meter) warm en koel houdt bij een laag verbruik.

We hebben officieel energielabel D, maar mij is verteld dat dit met een warmtepomp A of B zou kunnen worden (wat mij eerlijk gezegd wat overdreven lijkt).

Mijn vraag:
Wat verbruikt een dubbele Quatt bij jullie gemiddeld op jaarbasis, bij een comfortabele temperatuur? Het liefst hoor ik ervaringen van mensen met een vergelijkbaar (jaren ’30) huis qua isolatie.
Is dit een nul teveel: 12.000 kWh? Dat is 3000 euro aan stroom... Als het klopt, zou ik eerst gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
s020506 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Is dit een nul teveel: 12.000 kWh? Dat is 3000 euro aan stroom... Als het klopt, zou ik eerst gaan isoleren.
Nee dat klopt wel, zonder verwarmen zat ik al op 5-6000 , dus op zich klopt dat wel. Gaat nu wel nog 4000 af dankzij salderen (maar dat gaat straks niet meer). Mijn gasverbruik is hiermee ook extreem laag voor een dergelijk huis/gezin, minder dan een gemiddeld appartement, dus het loont nog steeds. Veel meer isolatie is niet mogelijk, veel volume = veel stoken. En met een gezin vol apparatuur zal het nooit weinig worden :).
Ik zag dat ik over een heel jaar (jan-dec) overigens vorig jaar op 10.000 zat, dus dat scheelt alweer iets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
Rmaxx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Nee dat klopt wel, zonder verwarmen zat ik al op 5-6000 , dus op zich klopt dat wel. Gaat nu wel nog 4000 af dankzij salderen (maar dat gaat straks niet meer). Mijn gasverbruik is hiermee ook extreem laag voor een dergelijk huis/gezin, minder dan een gemiddeld appartement, dus het loont nog steeds. Veel meer isolatie is niet mogelijk, veel volume = veel stoken. En met een gezin vol apparatuur zal het nooit weinig worden :).
Ik zag dat ik over een heel jaar (jan-dec) overigens vorig jaar op 10.000 zat, dus dat scheelt alweer iets. ;)
Je zal toch met meer specs moeten komen.
Afgiftesysteem, m2, hoe is je gevel, historisch gasverbruik. (ik gok zo ca 2800 m3 incl SWW)

Raar advies overigens van 2 jaar geleden (nog maar) om vooral geen L/W warmtepomp te nemen :?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-08-2025 16:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
paQ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Je zal toch met meer specs moeten komen.
Afgiftesysteem, m2, hoe is je gevel, historisch gasverbruik. (ik gok zo ca 2800 m3 incl SWW)

Raar advies overigens van 2 jaar geleden (nog maar) om vooral geen L/W warmtepomp te nemen :?
Denk dat het idd al 3 jaar geleden was, maar toch. Dat advies kwam van 3 verschillende installateurs (die ook warmtepompen leverden) gek genoeg. De installateur van mijn laatste 2 aircos gaf later aan zelf ook dat traject te hebben gehad, eerst overal aircos gehangen in zijn huis, uiteindlijk toch naar een wp gegaan, hij kon niet wennen aan het geluid :+

Radiatoren, maar afgelopen winters misschien 3 dagen gebruikt (erbij), de rest met airco's.

Totale oppervlak is 350m2, maar de slaapkamers stoken we nooit (behalve de kinderen als ze er zitten te studeren). Energielabel D. Op zich werkt het ook wel prima, maar het comfort (luchtstroom/geluid) is minder dan met de radiatoren.

Overigens destijds wel getest; met 50 graden op de ketel werkte prima qua afgifte, werd nog steeds prima en snel (genoeg ) warm. Dus an sich zie ik een wp wel zitten, de aircos kunnen nog mooi hun werk doen om te koelen in de zomer, dat is dan meestal sowieso gratis ivm panelen. Ze moeten alleen niet véél meer stroom gaan trekken dan de airco's of net zoveel + meer gas. }:|

Owje, en bij totale stroomverbruik zit ook nog incidenteel opladen van de auto :) Dus het valt nog wel mee denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-08 14:32
Rmaxx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Denk dat het idd al 3 jaar geleden was, maar toch. Dat advies kwam van 3 verschillende installateurs (die ook warmtepompen leverden) gek genoeg. De installateur van mijn laatste 2 aircos gaf later aan zelf ook dat traject te hebben gehad, eerst overal aircos gehangen in zijn huis, uiteindlijk toch naar een wp gegaan, hij kon niet wennen aan het geluid :+

Radiatoren, maar afgelopen winters misschien 3 dagen gebruikt (erbij), de rest met airco's.

Totale oppervlak is 350m2, maar de slaapkamers stoken we nooit (behalve de kinderen als ze er zitten te studeren). Energielabel D. Op zich werkt het ook wel prima, maar het comfort (luchtstroom/geluid) is minder dan met de radiatoren.

Overigens destijds wel getest; met 50 graden op de ketel werkte prima qua afgifte, werd nog steeds prima en snel (genoeg ) warm. Dus an sich zie ik een wp wel zitten, de aircos kunnen nog mooi hun werk doen om te koelen in de zomer, dat is dan meestal sowieso gratis ivm panelen. Ze moeten alleen niet véél meer stroom gaan trekken dan de airco's of net zoveel + meer gas. }:|

Owje, en bij totale stroomverbruik zit ook nog incidenteel opladen van de auto :) Dus het valt nog wel mee denk ik.
Een dubbele QUATT gaat dat prima redden. Ik heb de oudere versie van quatt (die is iets minder krachtig)en alleen eentje. Die houdt het dag en nacht op 20 graden, met alleen een pufje gas tijdens de defrost. Het comfort is super, altijd overal lekker warm. Mijn huis is wel kleiner, namelijk 160m2 met jaren 80 isolatie.

Door de radiatoren zal cop iets lager zijn. Ik heb ook alleen radiatoren en behaal een cop van ongeveer 3,5 over een jaar gezien. Met radiator ventilators kan de cop nog wat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:33
[

Wie geeft aan dat je naar label A of B zou gaan? Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren? Wat zegt Quatt als je je gevens op de site invult? Kom je in aanmerking voor plaatsing?

Ik weet niet hoe oud de boederij van Friezin is maar die behaalt met een hybride Quatt een behoorlijke besparing op gas, ze gaat eerdags een tweede Quatt plaatsen. Wel heeft zij beneden deels vloerverwarming. En er zijn er wel meer die behoorlijke besparingen ten opzichte van gas halen maar dat hangt natuurlijk ook af van je afgiftesysteem.

Tik in de zoekfunctie in dit topic besparing in, dan krijg je wat minder pagina's en er zitten vast bruikbare antwoorden tussen. Er zijn ook Poll's gehouden, ik dacht dat deze ook is gepind. "besparen gas vorige winter" Maar qua stroom zal je ten opzichte van airco niet veel besparen maar wel meer comfort terugkijken. Maar qua energielabel ga je met een wp inderdaad omhoog, en dat zie je met een evt. verkoop terug. Maar met de (extra) overwaarde van je huis kan je evt. tussendoor ook weer gaan verbouwen, ik vind een (hybride) wp dus sowieso een nuttige stap. Of dat dan de Quatt moet worden dat moet jezelf bepalen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
WAF1 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:34:
[...]

Wie geeft aan dat je naar label A of B zou gaan? Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren? Wat zegt Quatt als je je gevens op de site invult? Kom je in aanmerking voor plaatsing?.....
De man die het enwrgielabel heeft uitgegeven, was begin dit jaar. Het kromme is dat ze helemaal niet kijken naar daadwerkelijk gebruik maar gewoon eennrekenmodel gebruiken obv muuroppervlak, ramen, deuren etc. Ergens begrijpelijk, maar het ia dus altijd een indicatie, niet heel exact. (Ondanks dat ze werkelijk alles in iedere ruimte opmeten)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:37
Rmaxx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

De man die het enwrgielabel heeft uitgegeven, was begin dit jaar. Het kromme is dat ze helemaal niet kijken naar daadwerkelijk gebruik maar gewoon eennrekenmodel gebruiken obv muuroppervlak, ramen, deuren etc. Ergens begrijpelijk, maar het ia dus altijd een indicatie, niet heel exact. (Ondanks dat ze werkelijk alles in iedere ruimte opmeten)..
Die hadden wij van de week ook hier, de beste man was alleen geïnteresseerd in de kozijnen en de facturen van onze doorgevoerde maatregelen.
Techniek was alleen een vinkje, specificaties totaal niet relevant.
Die had het inderdaad ook over dat je met een warmtepomp sowieso in aanmerking komt voor B, en met een gasloze woning is het minimaal A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25
Kijken naar daadwerkelijk gebruik zou ook niets betekenen: sommige mensen stoken op 18 graden, anderen 22. Dat is nooit te vergelijken. De berekening die ze maken is een theoretische verliesrekening, met zaken als panelen en warmtebron die een factor geven (niet heel fysisch dat deel maar soit). Ik heb een groot huis gezien dat van een G naar C ging enkel door het vervangen van de CV ketel (die was ergens tussen de 20 en 30 jaar oud).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:10
Rmaxx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:30:

Mijn vraag:
Eigenlijk is jouw primaire vraag: “gebruikt een quatt meer dan een airconditioning”.
Een airconditioning is een warmtepomp die lucht uitblaast.
Een quatt is een warmtepomp die water verwarmt.
Beiden duwen ze die warmte je huis in dus “in principe is dat energie verbruik gelijk”.
Maar……
Hoe is je isolatie?
Hoe gebruik je de airco’s nu?
Als je die nu gebruik om kamers voor een uurtje op te warmen en dat die daarna vrij snel afkoelen en de rest van de dag koud zijn,… dan zal een quatt (of welke warmtepomp dan ook) wel duurder uit zijn.
Een warmtepomp stookt je huis gelijkmatig naar een temperatuur die de hele dag redelijk hetzelfde is. Hooguit ‘s nachts 2 graden lager.
Als de isolatie redelijk op orde is (super top is nou ook weer niet nodig) dan koelt het maar langzaam af als je niet stookt. Traditioneel “enkel stoken als je het warm wil hebben” is dan niet zo veel zuiniger omdat je de boel steeds van een lagere temperatuur weer op moet stoken. Als de isolatie echter echt onder de maat is zal een warmtepomp wel echt duurder uit zijn om de boel tijdens de lange koude periodes op temperatuur te houden.
Een airco is dan zuiniger omdat die wel vrij snel een koude ruimte op temperatuur krijgt.

Dus…..
Als je op dit moment de boel redelijk laat afkoelen en slechts een paar uur per dag met airco’s verwarmt zal een quatt duurder uit zijn.
Als je huis eigenlijk altijd wel 18 graden is en enkel ‘s avonds naar 20 graden gestookt wordt dan zal de quatt een vergelijkbaar gebruik hebben als je airco.
Nb….. al het bovenstaande hoeft niet voor een heel,huis. Quatt voor woonkamer en rest met airco’s is een prima combinatie.

Tot slot… het betreft een grote installatie. Een advies uit de losse pols (zoals de posts hier) kan je helpen de gedachte te bepalen maar ik zou het wel precies uitzoeken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
Stefannn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Eigenlijk is jouw primaire vraag: “gebruikt een quatt meer dan een airconditioning”.
Een airconditioning is een warmtepomp die lucht uitblaast.
Een quatt is een warmtepomp die water verwarmt.
Beiden duwen ze die warmte je huis in dus “in principe is dat energie verbruik gelijk”.
Maar……
Hoe is je isolatie?
Hoe gebruik je de airco’s nu?
Als je die nu gebruik om kamers voor een uurtje op te warmen en dat die daarna vrij snel afkoelen en de rest van de dag koud zijn,… dan zal een quatt (of welke warmtepomp dan ook) wel duurder uit zijn.
Een warmtepomp stookt je huis gelijkmatig naar een temperatuur die de hele dag redelijk hetzelfde is. Hooguit ‘s nachts 2 graden lager.
Als de isolatie redelijk op orde is (super top is nou ook weer niet nodig) dan koelt het maar langzaam af als je niet stookt. Traditioneel “enkel stoken als je het warm wil hebben” is dan niet zo veel zuiniger omdat je de boel steeds van een lagere temperatuur weer op moet stoken. Als de isolatie echter echt onder de maat is zal een warmtepomp wel echt duurder uit zijn om de boel tijdens de lange koude periodes op temperatuur te houden.
Een airco is dan zuiniger omdat die wel vrij snel een koude ruimte op temperatuur krijgt.

Dus…..
Als je op dit moment de boel redelijk laat afkoelen en slechts een paar uur per dag met airco’s verwarmt zal een quatt duurder uit zijn.
Als je huis eigenlijk altijd wel 18 graden is en enkel ‘s avonds naar 20 graden gestookt wordt dan zal de quatt een vergelijkbaar gebruik hebben als je airco.
Nb….. al het bovenstaande hoeft niet voor een heel,huis. Quatt voor woonkamer en rest met airco’s is een prima combinatie.

Tot slot… het betreft een grote installatie. Een advies uit de losse pols (zoals de posts hier) kan je helpen de gedachte te bepalen maar ik zou het wel precies uitzoeken.
Aircos draaien in de wintermaanden 24/7 om dezelfde reden dat je een quatt zou laten draaien. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar kortere antwoorden zoals :
" ik heb een duo, 600 kuub woning, label b, 4000kWu op een jaar bij 21 graden" met een aantal van dat soort antwoorden krijg ik sneller een globaal beeld denk ik. ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:05
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Aircos draaien in de wintermaanden 24/7 om dezelfde reden dat je een quatt zou laten draaien. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar kortere antwoorden zoals :
" ik heb een duo, 600 kuub woning, label b, 4000kWu op een jaar bij 21 graden" met een aantal van dat soort antwoorden krijg ik sneller een globaal beeld denk ik. ...
de enige manier waarop een korte & enigzins betrouwbare inschatting gegeven kan worden, is op basis van je historisch gasverbruik excl. koken & warm water.

aantal kuubs, m2, label, temperatuur van een woning is allemaal extreem natte vinger werk omdat dan alsnog elk huis erg verschillend kan zijn (isolatie, zoninstaling, afgifte)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH, SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (Solaredge SE3000H, Enphase IQ8, APsystems)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
Toby-Wan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

de enige manier waarop een korte & enigzins betrouwbare inschatting gegeven kan worden, is op basis van je historisch gasverbruik excl. koken & warm water.

aantal kuubs, m2, label, temperatuur van een woning is allemaal extreem natte vinger werk omdat dan alsnog elk huis erg verschillend kan zijn (isolatie, zoninstaling, afgifte)
Juist daarom probeer ik een globaal beeld te krijgen ven verschillende situaties.om te voorkomen dat ik nog meer reacties van deze strekking krijg: Ik snap dat dit geen exacte getallen zullen zijn of op enkele manier garanties geven voor mijn situatie. Die inschatting/conclusie laat ik graag aan mijzelf. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s020506
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Wij denken van niet. Weet je wat, als je nu gewoon je historische gasverbruik geeft terwijl je wacht op input.
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:37:
[...]
Die inschatting/conclusie laat ik graag aan mijzelf. :*)
Of niet. Dan helpen we niet. Ook goed. Succes ermee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Toby-Wan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

* van jezelf, in dezelfde woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-08 11:42

SBL

Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Juist daarom probeer ik een globaal beeld te krijgen ven verschillende situaties.om te voorkomen dat ik nog meer reacties van deze strekking krijg: Ik snap dat dit geen exacte getallen zullen zijn of op enkele manier garanties geven voor mijn situatie. Die inschatting/conclusie laat ik graag aan mijzelf. :*)
Jij geeft zeer vage informatie (450m3 + 12000kWh, o nee 10000, incl laden auto, misschien heb ik ook wel gesaldeerd,afgifte is vaag,etc) en hoopt dat wij er dan chocola van kunnen maken en gaan vertellen wat je verbruik voor verwarming wordt ±10%. Dat lukt niet.

Simpel antwoord: energieverbruik blijft ongeveer zo.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Wat is jullie ervaring m.b.t. geluid en trillingen van de Quatt V2 duo?
Wij willen een warmtepomp op de aanbouw plaatsen, maar ik ben erg bang voor resonantie en overlast van geluid.

Een Quatt is niet de stilste en met de duo opstelling heb je ook dubbel geluid.
Een Weheat blackbird kan ook veel vermogen leveren, maar is volgens de specificaties een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
SBL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Jij geeft zeer vage informatie (450m3 + 12000kWh, o nee 10000, incl laden auto, misschien heb ik ook wel gesaldeerd,afgifte is vaag,etc) en hoopt dat wij er dan chocola van kunnen maken en gaan vertellen wat je verbruik voor verwarming wordt ±10%. Dat lukt niet.

Simpel antwoord: energieverbruik blijft ongeveer zo.
Ik vraag niemand op basis van die info zijn verbruik te meten, dusbik zie het probleem niet. Het ging puur om eennindicatie van mijn situatie nu, die staan volkomen los van elkaar. En het verschil tussen 10 en 12 komt door het moment van de afrekening. Het totaal is 12 op de factuur, maar van jan-dec gemeten over 2024 was het 10. Lijkt me vrij duidelijk. Maar de reacties zijn op een enkele na weer typisch op zn 'tweakers' , iedereen moet zn zegje doen, maar gewoon wat getallen delen is lastig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Mausssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:09:
Wat is jullie ervaring m.b.t. geluid en trillingen van de Quatt V2 duo?
Wij willen een warmtepomp op de aanbouw plaatsen, maar ik ben erg bang voor resonantie en overlast van geluid.

Een Quatt is niet de stilste en met de duo opstelling heb je ook dubbel geluid.
Een Weheat blackbird kan ook veel vermogen leveren, maar is volgens de specificaties een stuk stiller.
Ben je qua geluid wel appels met appels aan het vergelijken? Niet bij ene het geluidsvermogen op vollast en bij ander op 1m afstand met nominaal vermogen? (info is vaak lastig te vinden)
https://support.quatt.io/...geluid-maakt-quatt-hybrid
Quatt geluidsvermogen duo 55 dB(a) en Weheat 49 dB op 1m afstand = appels met peren.

Wat voor dak zit er op je aanbouw? Beton of hout. Hout KAN een klankkast worden.
En wat zit er onder de Quatt? Een bijkeuken of een woonkamer?
Meestal gaat het goed, en je kunt met demping/veerconstructie werken.

Ik hoor helemaal niets als ik in de garage met houten dak sta (1982), direct onder de Quatt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
maar gewoon wat getallen delen is lastig. 8)7
Ja, dat blijkt. Je hebt nog steeds je gasverbruik voor verwarming van 2 jaar geleden niet gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
Brent schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

* van jezelf, in dezelfde woning.
Ik geloof dat het punt juist is dat ik benieuwd ben naar wat andere mensennin verschillende situaties aan verbruik hebben aan stroom.... maar laat maar.. 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
SBL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Ja, dat blijkt. Je hebt nog steeds je gasverbruik voor verwarming van 2 jaar geleden niet gedeeld.
omg.. ik ben beniewd naar het stroomverbruik van een duo opstelling, niet naar mijn gasbesparing... ik zit al op minimaal met aircos. lees anders even opnieuw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Ik geloof dat het punt juist is dat ik benieuwd ben naar wat andere mensennin verschillende situaties aan verbruik hebben aan stroom.... maar laat maar.. 🤦
Maar zoals ik al zei, dat is totaal niet te vergelijken. Omdat huizen gewoon anders zijn, ook al is het label nog hetzelfde, maar ook omdat mensen heel anders hun huis verwarmen. Wij moeten na elke verhuizing het maandbedrag altijd fiks naar beneden instellen, omdat het voor ons gewoon geen 25 graden hoeft te zijn. En vrienden van mij verwarmen nauwelijks, die vinden 17 prima. Dat naast elkaar zetten heeft geen enkele zin, zo werkt het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
s020506 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Wij denken van niet. Weet je wat, als je nu gewoon je historische gasverbruik geeft terwijl je wacht op input.
[...]

Of niet. Dan helpen we niet. Ook goed. Succes ermee d:)b
+3 voor niet kunnen lezen. Ik ben benieuwd naar het stroomverbruik van de duo opstelling in de praktijk, niet naar mijn gasbesparing, of mijn verbruik obv een berekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

+3 voor niet kunnen lezen. Ik ben benieuwd naar het stroomverbruik van de duo opstelling in de praktijk, niet naar mijn gasbesparing, of mijn verbruik obv een berekening.
Heb je hier wat aan?

SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmaxx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:18
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

omg.. ik ben beniewd naar het stroomverbruik van een duo opstelling, niet naar mijn gasbesparing... ik zit al op minimaal met aircos. lees anders even opnieuw..
Er zijn weinig ervaringscijfers van airco naar wp maar veel data voor gas naar wp. Als jij van jouw woning het gasverbruik weet toen die alleen op gas werd gestookt dan is een goede inschatting te maken voor stoken met een (Quatt) wp. Als jij geen data hebt voor stoken op alleen gas voor jouw woning dan kun jij ook zelf kijken in de schermprints van jaarverbruik met de Quatt in dit forum. Die worden regelmatig gepost. Mijn Quatt deed 1,24MWh in 2024 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z38D1-A0Vai2zAm0_qBSO9Xw5qY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NeCKAvxZphODpEOKSMnuq1G3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 13-08-2025 11:43 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
TeslaNerd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Er zijn weinig ervaringscijfers van airco naar wp maar veel data voor gas naar wp. Als jij van jouw woning het gasverbruik weet toen die alleen op gas werd gestookt dan is een goede inschatting te maken voor stoken met een (Quatt) wp. Als jij geen data hebt voor stoken op alleen gas voor jouw woning dan kun jij ook zelf kijken in de schermprints van jaarverbruik met de Quatt in dit forum. Die worden regelmatig gepost.

[Afbeelding]
DIt is inmiddels antwoord 1001 op een vraag die niet gesteld is. Ik vermoed dat ji jhet draadje volgt en op basis daarvan de aanname hebt gedaan, maa rmijn enige vraag is en was:

"Wat verbruikt een dubbele Quatt bij jullie gemiddeld op jaarbasis, bij een comfortabele temperatuur? Het liefst hoor ik ervaringen van mensen met een vergelijkbaar (jaren ’30) huis qua isolatie."

De enige met een normaal antwoord was @jj85, ( waarvoor dank!) , de rest begint om jaarcijfers te vragen die geen enkele relatie hebben met mijn vraag. Als er al jaarcijfer nodig zijn, zijn die van de beantwoorders van de vraag 8)7 ( En ja, die hebben op hun beurt geen relatie met mijn situatie, maar wel met HUN stroomverbruik. )

PS: bedankt voor de toevoeging van je cijfers! Dat zegt nl wel weer iets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:18
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:48:
[...]DIt is inmiddels antwoord 1001 op een vraag die niet gesteld is. Ik vermoed dat ji jhet draadje volgt en op basis daarvan de aanname hebt gedaan, maa rmijn enige vraag is en was:

"Wat verbruikt een dubbele Quatt bij jullie gemiddeld op jaarbasis, bij een comfortabele temperatuur? Het liefst hoor ik ervaringen van mensen met een vergelijkbaar (jaren ’30) huis qua isolatie."

De enige met een normaal antwoord was @jj85, ( waarvoor dank!) , de rest begint om jaarcijfers te vragen die geen enkele relatie hebben met mijn vraag. Als er al jaarcijfer nodig zijn, zijn die van de beantwoorders van de vraag 8)7 ( En ja, die hebben op hun beurt geen relatie met mijn situatie, maar wel met HUN stroomverbruik. )

PS: bednakt voor de toevoeging van je cijfers! Dat zegt nl wel weer iets!
Haha, nu herken ik ook jouw profiel-gif met de doordraaiende neushoorn.

Het aantal mensen dat nu meeleest met ervaringen die jij zoekt is waarschijnlijk nog niet groot genoeg voor de reactie waar jij op zit te wachten 😅

PS en zo een plaatje als met mijn cijfers daar zijn er al heel veel van gepost. Er is hier op tweakers ook iemand die een database bijhoudt met maand- en jaarcijfers voor stroomverbruik van lucht-water-wp-en. Ik ben even kwijt wie dat is en op welk forum hij post

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 13-08-2025 11:59 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmaxx
TeslaNerd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Haha, nu herken ik ook jouw profiel-gif met de doordraaiende neushoorn.

Het aantal mensen dat nu meeleest met ervaringen die jij zoekt is waarschijnlijk nog niet groot genoeg voor de reactie waar jij op zit te wachten 😅
Dat zou kunnen idd, al helpt het overzichtje van jj85 wel een stuk. Ook de mono vd duo opstelling is wel goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Ook de mono vd duo opstelling is wel goed te zien.
De duo haalt inderdaad ook overal een mooie scop.
Als je bereid bent om 500 euro meer uit te geven en de ruimte hebt, zou er dan een reden zijn om niet voor de duo te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Het is compleet onmogelijk om aan de hand van dat lijstje te gaan schatten wat je zelf in de toekomst gaat gebruiken. Dit geeft op geen enkele manier een goede indicatie. Historisch gasverbruik is een goede indicatie van het verbruik van je eventueel toekomstige Quatt.

Ervaring leert er geen globaal beeld te maken valt. Of kun jij wel conclusies trekken uit die gebruiksgegevens? We kijken hier er tenslotte al een jaar of 2 naar, dus misschien dat jouw frisse blik wel hele nieuwe dimensies opent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
Rmaxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:48:
[...]
... mijn enige vraag is en was:

Die vraag kan ik beantwoorden, niet voor een jaren '30 huis maar wel voor '75 met 165 m2 op 20 graden: (zoneverwarming, dus letterlijk 20 graden overal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKr5ns0-TU912nkvMmpZot-kvFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0B3knpAbbfa43FSYLYRKACMA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de cijfers van oktober 2024 tot nu, oftewel zo-goed-als een heel jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door jbtbnl op 13-08-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmaxx
jbtbnl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Die vraag kan ik beantwoorden, niet voor een jaren '30 huis maar wel voor '75 met 165 m2 op 20 graden: (zoneverwarming, dus letterlijk 20 graden overal)

[Afbeelding]
TNX!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAF1 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:34:
[...]

Wie geeft aan dat je naar label A of B zou gaan? Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren? Wat zegt Quatt als je je gevens op de site invult? Kom je in aanmerking voor plaatsing?

Ik weet niet hoe oud de boederij van Friezin is maar die behaalt met een hybride Quatt een behoorlijke besparing op gas, ze gaat eerdags een tweede Quatt plaatsen. Wel heeft zij beneden deels vloerverwarming. En er zijn er wel meer die behoorlijke besparingen ten opzichte van gas halen maar dat hangt natuurlijk ook af van je afgiftesysteem.

Tik in de zoekfunctie in dit topic besparing in, dan krijg je wat minder pagina's en er zitten vast bruikbare antwoorden tussen. Er zijn ook Poll's gehouden, ik dacht dat deze ook is gepind. "besparen gas vorige winter" Maar qua stroom zal je ten opzichte van airco niet veel besparen maar wel meer comfort terugkijken. Maar qua energielabel ga je met een wp inderdaad omhoog, en dat zie je met een evt. verkoop terug. Maar met de (extra) overwaarde van je huis kan je evt. tussendoor ook weer gaan verbouwen, ik vind een (hybride) wp dus sowieso een nuttige stap. Of dat dan de Quatt moet worden dat moet jezelf bepalen.
Ik ben niet degene met een boerderij hoor @Rmaxx, heb wel een enkelsteens woning.
Kijk even bij 1 januari: daar hebben veel van ons de 2024-gegevens qua verbruik gepost, hun gegevens vaak in sig. Edit: start is hier: Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2

Heb inmiddels plaatsingsplan binnen voor nr. 2.
En ja: de polls (en meer) zijn gepind: oa welke thermostaat en hoeveel % van de verwarming door Quatt is gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 13-08-2025 19:32 . Reden: Link toegevoegd ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

En ja: de polls (en meer) zijn gepind: oa welke thermostaat en hoeveel % van de verwarming door Quatt is gedaan.
Krijg je een V2 of een V1(.5) als tweede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
Krijg je een V2 of een V1(.5) als tweede?
Een V1.
Ik had Marijn wel gevraagd of een V2 naast een "oude" V1 kan, maar dat kan technisch niet.
Bij een gasverbruik van nu nog max 300m3, moet een V1 dat ook wel kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26
Friezin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Een V1.
Ik had Marijn wel gevraagd of een V2 naast een "oude" V1 kan, maar dat kan technisch niet.
Bij een gasverbruik van nu nog max 300m3, moet een V1 dat ook wel kunnen opvangen.
Wat gaat je verdere verwachte besparing zijn? Want je huidige hield het wel op temperatuur toch of zit hij echt op zijn limiet.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:33
Friezin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

Ik ben niet degene met een boerderij hoor @Rmaxx, heb wel een enkelsteens woning.
Kijk even bij 1 januari: daar hebben veel van ons de 2024-gegevens qua verbruik gepost, hun gegevens vaak in sig. Edit: start is hier: Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2

Altijd gedacht dat het om een voormalige boerderij ging met schuur een grote tuin enz.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Altijd gedacht dat het om een voormalige boerderij ging met schuur een grote tuin enz.
Ik denk dat je in de war bent met Maeve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:02
Friezin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Een V1.
@Friezin

Zou ik toch gewild hebben de oude v1 te vervangen door 2 v2ś.
Krijg je weer gewoon subsidie en hoeft naar mijn mening niet veel te kosten.
Hierover gehad??

Bovendien;
de v1 wordt al een jaar niet meer geleverd, de v1.5 sinds een maand niet meer.

Ik zou voor 2 v2s gaan met weinig kosten.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clubeddie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Wat gaat je verdere verwachte besparing zijn? Want je huidige hield het wel op temperatuur toch of zit hij echt op zijn limiet.
Net hierboven had ik linkje naar mijn jaar 2024 gepost.
Harder kan een Quatt niet werken, vandaar dat gas, vooral bij defrosts.
Een tweede gaat net wat lucht geven.

Edit: meende al dat ik daar een opmerking over maakte:
Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 13-08-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harv schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

@Friezin

Zou ik toch gewild hebben de oude v1 te vervangen door 2 v2ś.
Krijg je weer gewoon subsidie en hoeft naar mijn mening niet veel te kosten.
Hierover gehad??

Bovendien;
de v1 wordt al een jaar niet meer geleverd, de v1.5 sinds een maand niet meer.

Ik zou voor 2 v2s gaan met weinig kosten.
Ja, over gehad.
Maar, laten we wel wezen, de V2 heeft zich nog niet bewezen, de V1 hier wel.
Wel nog uitstaan de vraag over Quatt care: zit straks bijna 2 jaar tussen beide plaatsingen (november 2023 en ergens komende maanden.

Pagina: 1 ... 269 270 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.