Rmaxx schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:30:
Mijn vraag:
Wat verbruikt een dubbele Quatt bij jullie gemiddeld op jaarbasis, bij een comfortabele temperatuur? Het liefst hoor ik ervaringen van mensen met een vergelijkbaar (jaren ’30) huis qua isolatie.
Eigenlijk is jouw primaire vraag: “gebruikt een quatt meer dan een airconditioning”.
Een airconditioning is een warmtepomp die lucht uitblaast.
Een quatt is een warmtepomp die water verwarmt.
Beiden duwen ze die warmte je huis in dus “in principe is dat energie verbruik gelijk”.
Maar……
Hoe is je isolatie?
Hoe gebruik je de airco’s nu?
Als je die nu gebruik om kamers voor een uurtje op te warmen en dat die daarna vrij snel afkoelen en de rest van de dag koud zijn,… dan zal een quatt (of welke warmtepomp dan ook) wel duurder uit zijn.
Een warmtepomp stookt je huis gelijkmatig naar een temperatuur die de hele dag redelijk hetzelfde is. Hooguit ‘s nachts 2 graden lager.
Als de isolatie redelijk op orde is (super top is nou ook weer niet nodig) dan koelt het maar langzaam af als je niet stookt. Traditioneel “enkel stoken als je het warm wil hebben” is dan niet zo veel zuiniger omdat je de boel steeds van een lagere temperatuur weer op moet stoken. Als de isolatie echter echt onder de maat is zal een warmtepomp wel echt duurder uit zijn om de boel tijdens de lange koude periodes op temperatuur te houden.
Een airco is dan zuiniger omdat die wel vrij snel een koude ruimte op temperatuur krijgt.
Dus…..
Als je op dit moment de boel redelijk laat afkoelen en slechts een paar uur per dag met airco’s verwarmt zal een quatt duurder uit zijn.
Als je huis eigenlijk altijd wel 18 graden is en enkel ‘s avonds naar 20 graden gestookt wordt dan zal de quatt een vergelijkbaar gebruik hebben als je airco.
Nb….. al het bovenstaande hoeft niet voor een heel,huis. Quatt voor woonkamer en rest met airco’s is een prima combinatie.
Tot slot… het betreft een grote installatie. Een advies uit de losse pols (zoals de posts hier) kan je helpen de gedachte te bepalen maar ik zou het wel precies uitzoeken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV