Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
lieverd schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Dat is niet het piekje dat ik bedoel, bij mij duurt het echt zo lang als het 30+ graden is. Zal er een plaatje bij doen. Ik heb een quatt v1.? uit oktober 2024. cic firmware 3.6.0 en app build 875.
[Afbeelding]
Dit is niet zoals het hoort te zijn. Ook bij mij loopt de buitentemperatuur hoog op, gisteren boven de 40 graden maar een vergelijkbaar beeld is dus niet te zien. (Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je kamertemperatuur doet, gaat je wp door een fout misschien verwarmen?) Wat ik naar aanleiding van jouw vraag wel vermoed dat de pomp regelmatig aangaat omdat dan het verbruik in de app. net iets hoger is. Om 0..00h, 6.00h, 1200h, 19.00h en vandaag met een net ander schema, zie ik hetzelfde beeld. In de Homewizard app valt het verschil tussen 5 en 6 kWh helemaal niet op, wel zie ik rond 12.00h een klein piekje. Gaat om V 1,5 van vorig jaar begin augustus geplaatst .Android v1.37.2 (build 875)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09 11:22

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
Hi allemaal,

In een poging om Quatt's aanwezigheid hier wat duidelijker te maken, hebben we samen met de moderators van Tweakers er even werk van gemaakt om ons wirwar aan support accounts op te schonen en één geverifieerd support account te maken.

Dit account zal door zowel onze Customer Support collega's gebruikt gaan worden, als mensen vanuit het Product team (zoals ik) om zo nu en dan meer te kunnen sparren over de ontwikkelingen en het vergaren van feedback.

Om dan ook meteen nog even een inhoudelijke toevoeging te doen en op de laatste vraag van @TeslaNerd terug te komen: nu met het ontwikkelen van de Chill zijn we ook bezig met de koelfunctionaliteit van onze warmtepompen zelf, en daarbij hoort ook de overweging om dit op den duur (in passende vorm) beschikbaar te maken los van de Chill.

Fijn weekend alvast allemaal!

Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
Quatt Support schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:23:
Hi allemaal,
Dit account zal door zowel onze Customer Support collega's gebruikt gaan worden, als mensen vanuit het Product team (zoals ik) om zo nu en dan meer te kunnen sparren over de ontwikkelingen en het vergaren van feedback.

Bob
Hallo Bob, welkom Quatt Support!

Wij zitten klaar voor een eerste sessie om samen met jullie te sparren.

Er zijn in dit forum inmiddels al veel vragen gesteld en opmerkingen gemaakt richting Marijn, Bob en Quatt Support waar nog geen reactie op is gegeven door Quatt.

Over welke ontwikkeling zullen wij samen met jullie als eerste gaan sparren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
Quatt Support schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:23:
Hi allemaal,

In een poging om Quatt's aanwezigheid hier wat duidelijker te maken, hebben we samen met de moderators van Tweakers er even werk van gemaakt om ons wirwar aan support accounts op te schonen en één geverifieerd support account te maken.

Om dan ook meteen nog even een inhoudelijke toevoeging te doen en op de laatste vraag van @TeslaNerd terug te komen: nu met het ontwikkelen van de Chill zijn we ook bezig met de koelfunctionaliteit van onze warmtepompen zelf, en daarbij hoort ook de overweging om dit op den duur (in passende vorm) beschikbaar te maken los van de Chill.

Fijn weekend alvast allemaal!

Bob
Fijn dat er een support account hier is :).
Komt deze functie ook voor de eerste versies van de Quatt WP?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
TeslaNerd schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Hallo Bob, welkom Quatt Support!

Wij zitten klaar voor een eerste sessie om samen met jullie te sparren.

Er zijn in dit forum inmiddels al veel vragen gesteld en opmerkingen gemaakt richting Marijn, Bob en Quatt Support waar nog geen reactie op is gegeven door Quatt.

Over welke ontwikkeling zullen wij samen met jullie als eerste gaan sparren?
wellicht een lijst(je) maken voor @Quatt Support :
- koel optie
- CIC reactie op thermostaat warmtevraag (met name in geval van T6, welke een neiging heeft woning te ver af te laten koelen om vervolgens tegen lagere COP de boel weer te verwarmen)
ter aanvulling: CIC kan alle slimheid van de wereld hebben, als thermostat.otFtChEnabled = false, dan stopt CIC met nadenken en is het een 'dom' ding aan de muur.
- meer dingen kunnen aanpassen via app (stooklijn etc.)
- .. (vul maar aan)

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 15-08-2025 16:38 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
0xygen500 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

Fijn dat er een support account hier is :).
Komt deze functie ook voor de eerste versies van de Quatt WP?
De eerste versies van de Quatt WP gaan ook de Chill ondersteunen, dus ook daar zijn we zeer zeker met de koelfunctie van de WP zelf bezig. Maar momenteel ligt de focus dus op het ontwikkelen van het koelen met de Chill (icm de warmtepomp en de HeatCharger om de onttrokken hitte vervolgens weer af te voeren). Een eventuele functie om enkel de warmtepomp in koelmodus aan te zetten via de app staat dus nog niet letterlijk op de planning (maar zou een logische vervolgstap kunnen zijn, to be continued).

@Toby-Wan Een lijstje zou inderdaad wel fijn zijn! Want ikzelf heb niet de tijd om dagelijks actief hier te discussiëren, en zal voor veel onderwerpen waarschijnlijk ook wat andere collega's moeten raadplegen.

- Bob

[ Voor 11% gewijzigd door Quatt Support op 15-08-2025 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Quatt Support schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

De eerste versies van de Quatt WP gaan ook de Chill ondersteunen, dus ook daar zijn we zeer zeker met de koelfunctie van de WP zelf bezig. Maar momenteel ligt de focus dus op het ontwikkelen van het koelen met de Chill (icm de warmtepomp en de HeatCharger om de onttrokken hitte vervolgens weer af te voeren). Een eventuele functie om enkel de warmtepomp in koelmodus aan te zetten via de app staat dus nog niet letterlijk op de planning (maar zou een logische vervolgstap kunnen zijn, to be continued).

@Toby-Wan Een lijstje zou inderdaad wel fijn zijn! Want ikzelf heb niet de tijd om dagelijks actief hier te discussiëren, en zal voor veel onderwerpen waarschijnlijk ook wat andere collega's moeten raadplegen.

- Bob
@MacD007 @Friezin @geerttttt is het misschien handig als er een gedeelte in de startpost wordt gereserveerd voor openstaande vragen? Dat is voor Bob makkelijker terug te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

@MacD007 @Friezin @geerttttt is het misschien handig als er een gedeelte in de startpost wordt gereserveerd voor openstaande vragen? Dat is voor Bob makkelijker terug te vinden.
ik denk zolang de lijst aangevuld wordt en quatt support getagd, dat dat wel losloopt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
0xygen500 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:35:
Hoe weet je of je quatt 1 of 1.5 hebt?
Als er een flowmeter onder je CV zit, dan heb je een V1
Zit de flowmeter in de Quatt zelf, dan is het een V1.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Als er een flowmeter onder je CV zit, dan heb je een V1
Zit de flowmeter in de Quatt zelf, dan is het een V1.5
Zie jij deze onder de CV? Dan is het V1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKp6w2q3tFyzon6EIua1qFgM1fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd6LfVgB5nzs2GbLwdoqj5un.jpg?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lieverd schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Heb er zojuist een watt-meter tussengehangen. Daarvoor moest de WP even van de stroom af. Daarna was het stroomverbruik in de json-feed (en dus in de app) gezakt van 31 naar 5 W. De watt-meter geeft 3W aan. Als het hogere verbruik weer terugkomt zal ik het melden. Wat me wel opvalt in de eerder geposte json-feed is dat de temperatureWaterIn/Out bijna 5 graden van elkaar verschillen. Je zou denken dat ze gelijk aan elkaar moeten zijn als de pomp uit staat.
Dat laatste ben ik met je eens: hier scheelt het 0,1 ongeveer (kan zowel + als -).
Wanneer de pomp loopt, verwacht je flow, die zie ik niet.
Bij vorstbeveiliging gebruikt mijn Quatt 15w, maar flow zit dan rond 500.
Wie weet was de herstart gewoon de oplossing..
Of toch thermostaat iets hoger dan 5°C.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0xygen500 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Geloof me: de TS is inmiddels een grote brij van gegevens: daar je verdwaal totaal in.
Er is met goed fatsoen niks aan toe te voegen. De enige die daar een beetje zicht op heeft is @MacD007.

Wanneer je vanaf nu @Quatt Support eenmalig tagged en wij ons wat inhouden qua quoten van zo'n bericht (met die naam, wij zijn niet Quatt-support! ), moet het ook goed gaan. Of "Quattvraag" als hashtag?
Dan is enkel zoeken op dat woord voldoende.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

lieverd schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Heb er zojuist een watt-meter tussengehangen. Daarvoor moest de WP even van de stroom af. Daarna was het stroomverbruik in de json-feed (en dus in de app) gezakt van 31 naar 5 W. De watt-meter geeft 3W aan. Als het hogere verbruik weer terugkomt zal ik het melden. Wat me wel opvalt in de eerder geposte json-feed is dat de temperatureWaterIn/Out bijna 5 graden van elkaar verschillen. Je zou denken dat ze gelijk aan elkaar moeten zijn als de pomp uit staat.
Als de waterpomp aan staat, dan is het verschil voorspelbaar: 0 als de compressor uit is en anders verklaarbaar door het vermogen wat de warmtepomp levert.
Als de waterpomp uit staat dan kan de zonkant van de warmtepomp een stuk warmer zijn dan de andere kant.

En bij 31W is er geen flow te zien bij jou in JSON, dus waterpomp staat uit. Er is dus blijkbaar een andere verbruiker bij die hoge buitentemperaturen. En temperatuur verschil vind ik dan niet gek.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:09:
[...]

Als de waterpomp aan staat, dan is het verschil voorspelbaar: 0 als de compressor uit is en anders verklaarbaar door het vermogen wat de warmtepomp levert.
Als de waterpomp uit staat dan kan de zonkant van de warmtepomp een stuk warmer zijn dan de andere kant.

En bij 31W is er geen flow te zien bij jou in JSON, dus waterpomp staat uit. Er is dus blijkbaar een andere verbruiker bij die hoge buitentemperaturen. En temperatuur verschil vind ik dan niet gek.
@lieverd Als de zon op de WP staat, dan heb ik ook wel verschillen tussen inlaat en uitlaat (zonder dat er flow is).
Warm(er) water zal wel wat omhoog gaan. De temperatuursensor voor uitgaande temperatuur zit ook bovenin de Quatt. Hiermee valt de delta_T in mijn opinie wel te verklaren.

Rood omcirkeld de twee temperatuursensoren voor het water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_B8IBqUesn2xTOZso_Ip-UwcRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcD2ov2NL76umj0g53n1Niet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nlKQ9pF7j1j0FZ8Fds1eNvuE5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PsH1qYQvpQUFXEFWKrAEMaai.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

@lieverd Als de zon op de WP staat, dan heb ik ook wel verschillen tussen inlaat en uitlaat (zonder dat er flow is).
Warm(er) water zal wel wat omhoog gaan. De temperatuursensor voor uitgaande temperatuur zit ook bovenin de Quatt. Hiermee valt de delta_T in mijn opinie wel te verklaren.

Rood omcirkeld de twee temperatuursensoren voor het water.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
5°C is echt wel veel op korte afstand.
Wanneer de Quatt in de zon staat, staat hij daar helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

5°C is echt wel veel op korte afstand.
Wanneer de Quatt in de zon staat, staat hij daar helemaal.
Het is soms wel meer dan 5grC, heb ook al wel 10 - 12grC gezien.
Niet zo gek in mijn beleving, hele ding wordt zeker 50-60grC warm door de zon (zie buitentemp sensor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv8EerQW-GzvUgC78nCtlw1VoRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F2YRG7oc8w6Hec2trNW7Slad.png?f=fotoalbum_large

Warm water stijgt, koud(er) water zakt. De uitgaande temperatuurmeting zit ongeveer op het hoogste punt van de installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Friezin schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Geloof me: de TS is inmiddels een grote brij van gegevens: daar je verdwaal totaal in.
Er is met goed fatsoen niks aan toe te voegen. De enige die daar een beetje zicht op heeft is @MacD007.

Wanneer je vanaf nu @Quatt Support eenmalig tagged en wij ons wat inhouden qua quoten van zo'n bericht (met die naam, wij zijn niet Quatt-support! ), moet het ook goed gaan. Of "Quattvraag" als hashtag?
Dan is enkel zoeken op dat woord voldoende.
Een simpel Google docs formulier die we een x aantal dagen/weken openzetten een idee?
Hebben we daarna alles in een spreadsheet, filteren wat dubbel is?

Misschien formulier nog even aanpassen waarin de vraagsteller zijn opstelling erbij kan zetten?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 13:05
Opties om verder te optimaliseren op basis van parameters zoals het weerbericht, dynamische energieprijzen of 'zo groen mogelijk'.

Als dat te moeilijk is vanuit Quatt, dan het openstellen van een IFTTT sturing, waarbij je ze commando's kunt inschieten op basis van gewenste parameters. (ik heb bijv. geen probleem om Quatt aan te sturen vanuit Home Assistant, dan kan ik prima zelf gewenst gedrag bepalen op basis van dynamische energietarieven en weersverwachtingen, maar dan moet je dus wel vanuit HA kunnen aansturen).

- Het optimaliseren van de defrosts, en de aansturing van het verwarmingslint. Hier is ook nog aardig winst te behalen, in vergelijking tot de huidige if < 2 graden celcius = action.

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 16-08-2025 01:21 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
clubeddie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Een simpel Google docs formulier die we een x aantal dagen/weken openzetten een idee?

Misschien formulier nog even aanpassen waarin de vraagsteller zijn opstelling erbij kan zetten?
Ik ben voor dit idee. Dat maakt het ook een stuk makkelijker om te tracken wat er gebeurd is, wat er op het schema staat, en wat er niet op de planning staat. Dan hebben we ook een centrale plek waar Quatt een soort van changelog / intenties kan gaan bijhouden. En voor de forumleden (die niet Quatt gelieerd zijn), wordt het dan makkelijker om te verwijzen naar de docs als er vragen zijn die al beantwoord zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
clubeddie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Mag ook langer open, een "lopend" document dus.
Is echt een prima idee!
Beetje in de trant van onze vragen, die ooit die meegenomen zijn naar een bijeenkomst. Ik denk zelf dat dat ook voor @Quatt Support het meest overzichtelijk is, vooral wanneer ze daarin ook mogen schrijven.

Wie wil deze maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Friezin schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:27:
[...]

Mag ook langer open, een "lopend" document dus.
Is echt een prima idee!
Beetje in de trant van onze vragen, die ooit die meegenomen zijn naar een bijeenkomst. Ik denk zelf dat dat ook voor @Quatt Support het meest overzichtelijk is, vooral wanneer ze daarin ook mogen schrijven.

Wie wil deze maken?
Ik wil hem wel opzetten, maar ben nu op vakantie en vanaf telefoon is niet handig maken :) .
Wellicht hier even sparen, wellicht via DM handiger, wat we er precies in willen hebben. Maar ook even checken of @Quatt Support hiermee uit de voeten kan?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Ik wil hem wel opzetten, maar ben nu op vakantie en vanaf telefoon is niet handig maken :) .
Wellicht hier even sparen, wellicht via DM handiger, wat we er precies in willen hebben. Maar ook even checken of @Quatt Support hiermee uit de voeten kan?
Nee, vanaf telefoon of tablet wil t niet top.
Wie weet wil @Quatt Support m zelf wel opzetten (op eigen site?).
Wanneer je dan je Quatt-id invult, hebben zij zelf ook inzichtelijk om welke gebruiker het precies gaat.
Misschien de maandag ff afwachten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
Goedemorgen!

We staan helemaal open voor het idee van een soort open Google Doc waarin vragen verzameld kunnen worden! Maar omdat ik niet bij voorbaat kan committeren dat we overal een (bevredigend) antwoord op kunnen gaan geven, en we nog aan t uitvogelen zijn hoe/hoeveel/door wie we precies hier actiever kunnen bijdragen, zou ik het initiatief en eigendom van die lijst graag initieel bij de community houden.

- Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:59
Quatt Support schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:16:
Goedemorgen!

We staan helemaal open voor het idee van een soort open Google Doc waarin vragen verzameld kunnen worden! Maar omdat ik niet bij voorbaat kan committeren dat we overal een (bevredigend) antwoord op kunnen gaan geven, en we nog aan t uitvogelen zijn hoe/hoeveel/door wie we precies hier actiever kunnen bijdragen, zou ik het initiatief en eigendom van die lijst graag initieel bij de community houden.

- Bob
Wat ik me wel afvroeg. Aangezien er komende tijd vele thuisbatterijen zullen worden verkocht. Waarom heeft jullie thuisaccu geen volledige backup support...??? Ik ga toch niet kiezen en nieuwe leidingen leggen naar de apparaten die ik aan wil hebben tijdens een blackout, en deze op de backup poort zetten. Dat is en veel werk en bij verandering in het huishouden weer veel werk om alles om te zetten.... Waarom niet de volledige (bij mij) 3 fase backup. Zou fijn zijn als alles van 1 partij afkomt omdat het dan beter zou moeten werken... maar een backuppoort..... ipv volledige backup dat is wel een dealbreaker. Gaat dit nog komen of blijft het zo (onvolledig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
stanman23 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Wat ik me wel afvroeg. Aangezien er komende tijd vele thuisbatterijen zullen worden verkocht. Waarom heeft jullie thuisaccu geen volledige backup support...??? Ik ga toch niet kiezen en nieuwe leidingen leggen naar de apparaten die ik aan wil hebben tijdens een blackout, en deze op de backup poort zetten. Dat is en veel werk en bij verandering in het huishouden weer veel werk om alles om te zetten.... Waarom niet de volledige (bij mij) 3 fase backup. Zou fijn zijn als alles van 1 partij afkomt omdat het dan beter zou moeten werken... maar een backuppoort..... ipv volledige backup dat is wel een dealbreaker. Gaat dit nog komen of blijft het zo (onvolledig).
Die volledige off-grid optie moet nog komen.
Zie marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:59
Nice tnx, ben benieuwd wat de flinke meerprijs zal zijn en wat die meerprijs tov de concurrentie gaat zijn. Dus meer wat het voordeel van de Quatt accu zal zijn.

Wat ik wel grappig vond bij de presentatie van de thuisaccu. Laten ze eerst de concurrentie zien, dat het allemaal saai en en hetzelfde is. En dan onthullen ze hun eigen accu en die is (in mijn ogen) exact hetzelfde als de eenheidsworst van de rest. Hij zou er zo tussen kunnen staan. En dan niet eens netjes afgewerkt maar met gaten (handvatten) aan de zijkanten, Wel een bummer.

[ Voor 5% gewijzigd door stanman23 op 18-08-2025 10:43 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jj85
Quatt Support schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:16:
Goedemorgen!

- Bob
Ik heb maar even een opzetje gemaakt
https://docs.google.com/s...9J8mJOiTa6t729lKB7R9P4GE/

Is dit werkbaar?
@clubeddie Jij had hier ook ideeen bij, pas maar aan waar nodig :)
@Toby-Wan Ik heb alvast twee van jouw suggesties/vragen ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:26
jj85 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Is dit werkbaar?
Heb een vraagje toegevoegd @Quatt Support :
Voor huizen waar weinig ruimte is bij de (huidige) CV-ketel, maar waar wel een groot gezin woont is de XL boiler wel gewenst maar misschien niet mogelijk. Hoe staan jullie tegenover andere spiraal-loze boilervaten zoals de (horizontale) Itho I-WPV-H, of het in serie aansluiten van 2 Quatt HeatBattery's, welke wellicht makkelijker past op een krappe zolder?
Ik weet waarschijnlijk het antwoord al, maar ik gok dat dit een vraag is die vaker langs zal gaan komen als AE gaat lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door nairolf op 18-08-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:26
nairolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Heb een vraagje toegevoegd @Quatt Support :

Voor huizen waar weinig ruimte is bij de (huidige) CV-ketel, maar waar wel een groot gezin woont is de XL boiler wel gewenst maar misschien niet mogelijk. Hoe staan jullie tegenover andere spiraal-loze boilervaten zoals de (horizontale) Itho I-WPV-H, welke wellicht makkelijker past op een krappe zolder?

Ik weet waarschijnlijk het antwoord al, maar ik gok dat dit een vraag is die vaker langs zal gaan komen als AE gaat lopen.
Of 2 kleinere in serie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:26
Lijkt me omslachtiger gezien er 4 aansluitingen zijn (nieuw koud in, tap warm uit, water uit naar HC, water in van HC), en dan ook meer temperatuursensoren, maar in theorie niet onmogelijk. Heb mijn vraag hierboven aangepast en het document ook.

Edit: Ik zie dat er al een keer een antwoord van Bob is geweest, welke in het document gezet is. Dankje daarvoor @jj85 (neem ik even aan). Zo blijkt het document nu al direct waarde te hebben!! <3

[ Voor 20% gewijzigd door nairolf op 18-08-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
nairolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Edit: Ik zie dat er al een keer een antwoord van Bob is geweest, welke in het document gezet is. Dankje daarvoor @jj85 (neem ik even aan)
Eigenlijk zijn alle antwoorden tot dusver: "nee"
maar dan ingepakt in een valse-hoopgevend jasje

Het heeft vooral veel weg van de trits aan fabrikanten enkele jaren geleden die allen claimden “binnenkort” met homekit ondersteuning te komen. Het kwam er nooit.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 18-08-2025 13:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
nairolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Lijkt me omslachtiger gezien er 4 aansluitingen zijn (nieuw koud in, tap warm uit, water uit naar HC, water in van HC), en dan ook meer temperatuursensoren, maar in theorie niet onmogelijk. Heb mijn vraag hierboven aangepast en het document ook.
Volgens mij gaan er drie aansluitingen op het vat. Zo is het ook te zien in diverse renders en foto's.

Op basis daarvan is iets als onderstaande mijn interpretatie van het All-E systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKN2MXXQwCxFdXBV5OnFfVRrAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lT1fO0TPUxo5mHRPkGZd2jSt.png?f=user_large
Edit: Ik zie dat er al een keer een antwoord van Bob is geweest, welke in het document gezet is. Dankje daarvoor @jj85 (neem ik even aan). Zo blijkt het document nu al direct waarde te hebben!! <3
Niet door mij, maar door Quatt / Bob zelf toegevoegd ;)

[ Voor 24% gewijzigd door jj85 op 18-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Eigenlijk zijn alle antwoorden tot dusver: "nee"
maar dan ingepakt in een valse-hoopgevend jasje

Het heeft vooral veel weg van de trits aan fabrikanten enkele jaren geleden die allen claimden “binnenkort” met homekit ondersteuning te komen. Het kwam er nooit.
Vanuit dit perspectief is het ook 'leuk' om het vraag/antwoordlijstje van 1,5jr geleden erbij te pakken.
Bijv vraag 7 en 12 komen bekend voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Vanuit dit perspectief is het ook 'leuk' om het vraag/antwoordlijstje van 1,5jr geleden erbij te pakken.
Bijv vraag 7 en 12 komen bekend voor ;)
Het werkt het verlaten niet meer afhankelijk zijn van het eco-systeem ook in de hand als opties worden vrijgegeven. Het afhankelijk blijven van de Quatt line-up is natuurlijk onderdeel van de businesscase.
Als je zelf wil koelen zonder chills te moeten kopen, dan wordt de drempel opgeworpen door een andere wp aan te schaffen. Alleen doe je dat in de toekomst, dan werken je chills niet meer.
En hoe meer uitbreiding je koopt, hoe vaster je komt te zitten.
Dat wil overigens niet zeggen dat je kunt eindigen met een naar volle tevredenheid werkend ecosysteem, maar je maakt je zelf steeds afhankelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik heb een aantal onderwerpen toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 09:06
Hallo allemaal,
Enkele jaren geleden heb ik veel onderzoek gedaan naar een Panasonic monoblock en na veel tips heb ik de afgifte van mijn woning aangepast en een full-electric warmtepomp geplaatst.

Met warmtepompen en afgifte ben ik dus inmiddels wel bekend, maar inmiddels wil ik de woning van mijn moeder helpen verduurzamen en heb ik dus een intakegesprek op locatie aangevraagd bij Quatt.

Mijn moeder heeft voornamelijk type 22 radiatoren en geen echte vloerverwarming (enkel in de keuken). Niet alle spouwmuren zijn geïsoleerd (vanwege verf op sommige buitengevels) en de cv ketel is gedateerd. Betreft een Nefit met modulerende thermostaat die door Quatt niet wordt ondersteund.

Het glas is veelal nog het oude dubbelglas, ze lijkt vooralsnog niet enthousiast om de afgifte of het glas aan te pakken. Full-electric lijkt de (ondanks de "warme" winters aan zee) dus geen optie. Het gasverbruik is 1500m³ bij 18 graden stookgrens.

Ik wil goed voorbereid het eerste gesprek ingaan. Hebben jullie nog tips? Quatt heeft meermaals aangegeven dat de prijzen zullen steigen en ik akkoord moet gaan bij de eerste offerte om nog de oude prijs te krijgen dus er lijkt weinig bedenktijd.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
rbrt schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:21:
Hallo allemaal,
Enkele jaren geleden heb ik veel onderzoek gedaan naar een Panasonic monoblock en na veel tips heb ik de afgifte van mijn woning aangepast en een full-electric warmtepomp geplaatst.

Met warmtepompen en afgifte ben ik dus inmiddels wel bekend, maar inmiddels wil ik de woning van mijn moeder helpen verduurzamen en heb ik dus een intakegesprek op locatie aangevraagd bij Quatt.

Mijn moeder heeft voornamelijk type 22 radiatoren en geen echte vloerverwarming (enkel in de keuken). Niet alle spouwmuren zijn geïsoleerd (vanwege verf op sommige buitengevels) en de cv ketel is gedateerd. Betreft een Nefit met modulerende thermostaat die door Quatt niet wordt ondersteund.

Het glas is veelal nog het oude dubbelglas, ze lijkt vooralsnog niet enthousiast om de afgifte of het glas aan te pakken. Full-electric lijkt de (ondanks de "warme" winters aan zee) dus geen optie. Het gasverbruik is 1500m³ bij 18 graden stookgrens.

Ik wil goed voorbereid het eerste gesprek ingaan. Hebben jullie nog tips? Quatt heeft meermaals aangegeven dat de prijzen zullen steigen en ik akkoord moet gaan bij de eerste offerte om nog de oude prijs te krijgen dus er lijkt weinig bedenktijd.
Quatt is hybride en zal met een andere thermostaat ook prima met Nefit gaan werken. 80% minder gas zal zeker haalbaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
rbrt schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:21:
Hallo allemaal,

@rbrt

hier stond een offtopic opmerking
Verder,
een nefit aan/uit werkt prima, geen discussie. Wel goed instellen alles.
Het huis moet altijd goed geisoleerd zijn, niet alleen voor een wp, bv quatt, maar voor comfort.
Terug naar het huis van je moeder, doe het niet. Ze is er niet klaar voor, je bent het ze een beetje aan het aanpraten.
Mocht je wel verder gaan, jammer dat je niet meer inzicht in het huis van je moeder geeft, zo kunnen we niks.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 19-08-2025 10:34 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
harv schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

@rbrt

Begin aub dat drukke plaatje weg te werken, leidt alleen maar af.

Verder,
Het huis moet altijd goed geisoleerd zijn, niet alleen voor een wp, bv quatt, maar voor comfort.
Terug naar het huis van je moeder, doe het niet. Ze is er niet klaar voor, je bent het ze een beetje aan het aanpraten.
Mocht je wel verder gaan, jammer dat je niet meer inzicht in het huis van je moeder geeft, zo kunnen we niks.
Een leuk plaatje, waar je je druk over kan maken...

Voor de rest zelfs als ik het huis minder geïsoleerd kan een quatt nog steeds wle werken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
[...]

@rbrt

Verder,
@rbrt
Juist als de woning niet perfect is en voorlopig niet zal worden, lijkt mij een Quatt juist een goede keuze.
Alles wat de Quatt niet kan zal de ketel doen, dus ze heeft dan geen zorgen dat het koud zal worden in huis.

Achteraf isoleren waar het loont kan altijd nog en de Quatt installatie duurt meestal minder dan 6 uur, waar je met een full electric installatie van andere merken zomaar een week in de rommel kan zitten.

Het enige is dat je het afgiftesysteem wel zelf zal moeten balanceren zodat de Quatt niet onnodig naar hogere temperaturen gaat. Dit betekent ook alle radiatoren in alle kamers mee laten doen, en oudere mensen overtuigen dat dit onder de streep toch echt goedkoper stookt dan die radiatoren dicht draaien is vaak een uitdaging.

Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-09 16:34
Beste tweakers,

Ik zit in laatste offertefase voor quatt:
1x duo + all E large
1x single + all E XL
Dit ivm 2 warmte circuits.

Nu heb ik dynamisch contract (tibber) en behoorlijk overproductie zonnepanelen.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld via Home assistant de heatbattery te chargen bij teruglevering? Of in de winter snachts (goedkoper tarief) zodat hij niet op de "dure" uren gaat chargen?

Of nog beter, directe P1 koppeling via netwerk (homewizard) in quatt app en dynamische tarieven.
Dan hoeven we zelf niet te tweaken.
@Quatt Support
@marijnflipse

Wie kan mij hier bij helpen om juiste info te krijgen?
Gaat namelijk om behoorlijk installatie qua € en wil zeker zijn van een future proof oplossing.

Thanks

[ Voor 11% gewijzigd door FV33 op 18-08-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
FV33 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:22:
Beste tweakers,

1x duo + all E large
1x single + all E XL

Is het mogelijk om bijvoorbeeld via Home assistant de heatbattery te chargen bij teruglevering? Of in de winter snachts (goedkoper tarief) zodat hij niet op de "dure" uren gaat chargen?

Of nog beter, directe P1 koppeling via netwerk (homewizard) in quatt app en dynamische tarieven.
@Quatt Support

Gaat namelijk om behoorlijk installatie qua € en wil zeker zijn van een future proof oplossing.

Thanks
Interessante vraag. Ik heb jouw post aan Grok ai voorgelegd:

ai antwoorden zijn ontzettend ongewenst

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 19-08-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Beste tweakers,

1x duo + all E large
1x single + all E XL

@Quatt Support
@marijnflipse

Thanks
Quatt AllE zit nog in pilot/proefkonijn fase. Er wordt warm water geleverd maar huidige functionaliteit is nog bij lange na niet wat het zou moeten zijn / nog moet worden. Zie: OmeJoyo in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Betreffende HA integratie is het mogelijk de Quatt Hybrid uit te lezen, maar nog niet aan te sturen. Ik weet niet of de all electric al in de integratie zit (gezien zeer beperkte aantal AllE's (pilot fase) waarschijnlijk niet)

Daarnaast, Quatt is druk bezig een eigen ecosysteem te bouwen, externe aansturing (via HA bijv.) staat daar in zekere zin haaks op, dus er niet op vertrouwen dat zoiets binnenkort geïntroduceerd. Beloven is makkelijk, waarmaken is iets anders..

@TeslaNerd waar / op basis van welke ervaringen haalt Grok die info vandaan? Of praat ie met de Quatt "AI" (zou het dan toch bestaan??) of neemt ie alle Quatt marketing klakkeloos aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Toby-Wan op 18-08-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:01:
[...]
@TeslaNerd waar / op basis van welke ervaringen haalt Grok die info vandaan? Of praat ie met de Quatt "AI" (zou het dan toch bestaan??) of neemt ie alle Quatt marketing klakkeloos aan?
Ik heb het zelf ook nog nagelezen en er zit weinig Quatt marketing bij. Het leest als een aanpak die waarschijnlijk al eerder op online platformen is beschreven zodat Grok ai dit bij de training van zijn modellen al in bronnen heeft kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
dit voegt helemaal niets toe

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 19-08-2025 09:09 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb het zelf ook nog nagelezen en er zit weinig Quatt marketing bij. Het leest als een aanpak die waarschijnlijk al eerder op online platformen is beschreven zodat Grok ai dit bij de training van zijn modellen al in bronnen heeft kunnen lezen.
De door grok gerefereerde HA intergraties moeten hier van Tweakers komen. Dus is daar 1 praktisch voorbeeld van succesvol geïmplementeerd met de all electric upgrade?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
Mijn ervaring met AI en homeassistant is dat er vaak verteld wordt dat dingen heel goed kunnen, maar dit blijkt dan in de praktijk veel weerbarstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Is dit werkbaar?
Top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04
TeslaNerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:45:
Waar dus (op dit moment) niet veel van klopt.

Op dit moment warmt All-E bij zodra het nodig is, niet wanneer de gebruiker dat vraagt. De API heeft op dit moment geen mogelijkheid om Quatt aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

https://grok.com/share/bG...d6-48a0-8dd4-768613854e50

Conclusie
Het is zeker mogelijk om je Quatt heat battery slim te laden bij teruglevering of goedkope tarieven, maar dit vereist momenteel Home Assistant met de Quatt- en HomeWizard-integraties, gecombineerd met Tibber voor dynamische prijzen. De oplossing is technisch haalbaar en kan kostenefficiënt zijn, vooral met je zonnepanelenoverproductie, maar het vergt enige setup en onderhoud. Voor een volledig future-proof systeem raad ik aan om contact op te nemen met Quatt voor hun plannen rond native P1-koppeling en dynamische tarieven, en om Home Assistant goed in te richten voor maximale flexibiliteit.
Pfff, zullen we het maar bij eigen ervaringen houden en Grok, ChatGPT en dat soort "Quatt-specialisten" niet citeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Timmy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Waar dus (op dit moment) niet veel van klopt.

Op dit moment warmt All-E bij zodra het nodig is, niet wanneer de gebruiker dat vraagt. De API heeft op dit moment geen mogelijkheid om Quatt aan te sturen.
Is de temperatuurinstelling voor SWW niet zelf in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@rbrt

Verder,
niet reageren op onzinposts

@rbrtHelp haar wel even eerst: vooral temperatuurwisselingen zijn een "niet doen". Lees TS. Gun je moeder 20°C (of 21,5).
Edit: Beetje meer gegevens zou wel fijn zijn inderdaad

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 19-08-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
TeslaNerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:24:
Is de temperatuurinstelling voor SWW niet zelf in te stellen?
Neen. Ten opzichte van de hybride opstelling is er niets extra's in te stellen. Maar wellicht dat het nog komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Timmy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Neen. Ten opzichte van de hybride opstelling is er niets extra's in te stellen. Maar wellicht dat het nog komt...
Ok, ik begrijp dat AE nu nog in de testfase zit.

De T6 thermostaat ondersteunt dat wel via Opentherm. Dat zal Quatt toch wel gaan ondersteunen?
@Quatt Support?

En dan kan dat via de integratie voor de T6 ook met Home Assistant worden aangestuurd
In de installatiehandleiding wordt vermeld dat de T6 een instelbare “Hot Water Setpoint” biedt, variërend van 30 tot 75 °C (afhankelijk van de ketel). Dit betekent dat je via de thermostaat de gewenste temperatuur voor SWW kunt instellen, mits de ketel deze functie via OpenTherm ondersteunt.
2. SWW-controle:
• De T6 ondersteunt systemen met opgeslagen warm water (bijv. Sundial S, Y, en W plannen) en combiketels met een kleine interne warmwatervoorraad. Voor combiketels kan de T6 de warmwatervoorziening beheren, inclusief het programmeren van tijdschema’s (bijv. 5+2 of dagelijks schema met maximaal 3 aan-periodes per dag).
• Er is een specifieke functie voor “Hot water during sleep” (aan/uit) in het installatiemenu, waarmee je kunt instellen of het warme water tijdens de nacht (of andere geprogrammeerde periodes) op een lagere temperatuur wordt gehouden of volledig wordt uitgeschakeld om energie te besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 18-08-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
TeslaNerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:51:
Ok, ik begrijp dat AE nu nog in de testfase zit.
Dat vraag ik mij af. Mijn pilot-overeenkomt is een kleine maand geleden verlopen en ik zag op Facebook iemand waarbij All-E in de afgelopen dagen is geïnstalleerd. Dus ik vermoed dat de uitrol daadwerkelijk gestart is.

Op de Quatt website zijn mockups van de app getoond. Volgens mij komen er (in ieder geval) nog twee dingen: een boost functie om direct te starten met opwarmen van het water en een 'slim' schema dat op basis van je historische waterverbruik het water op de juiste momenten gaat verwarmen.

De API kan op dit moment alleen gebruikt worden voor het uitlezen van data, niet om Quatt te besturen. En eerlijk gezegd verdacht ik ook niet dat zoiets zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:28:
Waarom moet een huis goed geïsoleerd zijn harv?
Dat hoeft niet, en dat zie ik Harv ook niet zeggen. Wat ik er in lees is: wel isoleren is de slimste toevoeging, zowel om de warmtepomp efficienter te maken, als voor het eigen comfort.
En had je het mij ook afgeraden?
Mijn woning: Enkelsteens, oud, tochtgat etc. maar wel 90% besparing op gas.
Nee, maar dat is een heel andere situatie. De moeder van rbrt lijkt er niet echt zin in te hebben en ziet vooral leeuwen en beren op de weg. Deze mevrouw gaat enorm in de stress schieten als de Quatt er mee kapt, en Quatt over 2 weken langs kan komen. En dan mag rbrt langskomen om de thermostaatdraden van de CiC los te koppelen en rechtstreeks aan de ketel te verbinden (even aangenomen dat rbrt dat ziet zitten). Dit is niet vergelijkbaar met jouw situatie, jij wilde zelf graag aan de Quatt, incl. eventuele consequenties die daar aan vast zitten.
@rbrtHelp haar wel even eerst: vooral temperatuurwisselingen zijn een "niet doen". Lees TS. Gun je moeder 20°C (of 21,5).
Gelukkig zit ze kennelijk al op 18 graden ;) Brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Timmy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

Dat vraag ik mij af. Mijn pilot-overeenkomt is een kleine maand geleden verlopen en ik zag op Facebook iemand waarbij All-E in de afgelopen dagen is geïnstalleerd. Dus ik vermoed dat de uitrol daadwerkelijk gestart is.

Op de Quatt website zijn mockups van de app getoond. Volgens mij komen er (in ieder geval) nog twee dingen: een boost functie om direct te starten met opwarmen van het water en een 'slim' schema dat op basis van je historische waterverbruik het water op de juiste momenten gaat verwarmen.

De API kan op dit moment alleen gebruikt worden voor het uitlezen van data, niet om Quatt te besturen. En eerlijk gezegd verdacht ik ook niet dat zoiets zal komen.
Het instellen van de SWW watertemperatuur via een thermostaat gaat via Opentherm en staat los van wat Quatt voor AE met de API doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:36:
[...]

Dat hoeft niet, en dat zie ik Harv ook niet zeggen. Wat ik er in lees is: wel isoleren is de slimste toevoeging, zowel om de warmtepomp efficienter te maken, als voor het eigen comfort.

[...]

Nee, maar dat is een heel andere situatie. De moeder van rbrt lijkt er niet echt zin in te hebben en ziet vooral leeuwen en beren op de weg. Deze mevrouw gaat enorm in de stress schieten als de Quatt er mee kapt, en Quatt over 2 weken langs kan komen. En dan mag rbrt langskomen om de thermostaatdraden van de CiC los te koppelen en rechtstreeks aan de ketel te verbinden (even aangenomen dat rbrt dat ziet zitten). Dit is niet vergelijkbaar met jouw situatie, jij wilde zelf graag aan de Quatt, incl. eventuele consequenties die daar aan vast zitten.

[...]

Dan lezen we beide toch iets anders:
"Het huis moet altijd goed geisoleerd zijn" zie ik staan 😁.
Ps: het is een hybride, als de Quatt er mee kapt, zet je de cv aan (die blijkbaar ook al op leeftijd is).

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 19-08-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 16:03
Timmy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

Ah kijk dat is fijn om te lezen.
Ik heb toch maar de aanvraag voor Quatt All-E gedaan, om het simpele feit dat een losse warmtepompboiler qua hoogte niet past in de ruimte waar ik 'm voor ogen had, de Quatt wel.
Ik ben benieuwd wanneer ik bericht krijg over een adviesgesprek.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Beste moeder van @rbrt
, Laat je niet gek maken als je lekker woont.
Misschien zijn er besparingen mogenlijk; mischien na weinig aanpassingen.
Maar,.... als je er zelf niet in gelooft,.... geniet van het leven!!
Beste moeder van @rbrt

Met 1500 m3 aardgas verbruik terwijl je het huis op een kille 18 graden moet houden lijkt het mij niet echt lekker wonen. Wij stoken hier tegenwoordig continu tot 20 a 21 graden en de energierekening is in verhouding bijna niks met een Quatt.

Dus als je lekker warm wilt zitten zonder torenhoge rekening, dan is deze stap misschien wel de manier om te kunnen genieten van het leven.

Natuurlijk kan je vast houden aan een geloof dat iets niet kan werken, maar angst is een slechte raadgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
onlinaius schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:36:
[...]

[...]

[...]

@onlinaius
@netappie

Offtopic:
Jammer genoeg heb ik blijkbaar iets niet goed verwoord.

Wat ik wilde zeggen, is
Isolatie is altijd nodig, hoe een huis ook verwarmd wordt.
Ik lees dat ze niet zo voor verandering is, dan is het voor mij altijd de vraag of je iemand moet overhalen.
Als je ouder wordt moet je genieten, geen zorgen hebben over zaken die eventueel niet functioneren.

Verder was het niet de bedoeling een discussie over personen te krijgen, daar is dit forum niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In het topic over de Quatt batterij plaatste ik eerder deze:
Friezin in "Quatt HomeBattery Deel 1 (onderdeel van de Quatt family)"

En nu kom ik Quatt tegen in de krant (ik loop achter met lezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RAFmDSlALIvZwHpBj-Yepgtih4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SG1GK6MEP33uQxZvaJUM1Lj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

@onlinaius
@netappie

Offtopic:
Jammer genoeg heb ik blijkbaar iets niet goed verwoord.

Wat ik wilde zeggen, is
Isolatie is altijd nodig, hoe een huis ook verwarmd wordt.
Ik lees dat ze niet zo voor verandering is, dan is het voor mij altijd de vraag of je iemand moet overhalen.
Als je ouder wordt moet je genieten, geen zorgen hebben over zaken die eventueel niet functioneren.

Verder was het niet de bedoeling een discussie over personen te krijgen, daar is dit forum niet voor.
Isolatie is inderdaad altijd goed, maar ik ken genoeg mensen die dat te veel overlast vinden geven.

Met een Quatt Hybrid heb je in principe gewoon geen risico als die het niet alleen trekt of stuk gaat, want de CV ketel hangt er nog gewoon en ook de overlast in huis is vele malen kleiner dan wanneer je alles aan moet gaan passen voor een full-electric installatie.

En ja, ik ben het met je eens dat je iemand die echt niet wil, niet moet gaan pushen. Ik heb hier genoeg buren die ruim boven de 80 zijn en die gaan het nooit terug verdienen voordat ze verhuizen en overzien het wisselen van een gaskookplaat naar inductie niet eens.

Maar er zijn ook zat mensen die de helft zo oud zijn die gewoon niet durven omdat ze bang zijn dat ze in een koud huis zullen zitten of een stroomrekening krijgen die hoger is dan de gasrekening. Daar heb je nogal weinig kans op met een Quatt, ook als de service afdeling overbelast is en de ketel dus even twee weken het werk over moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
Beste tweakers,

1x duo + all E large
1x single + all E XL

@Quatt Support
@marijnflipse

Thanks
Dit is onderdeel van onze toekomst visie voor ons ecosysteem waarin we al onze producten willen gaan aansturen via EnergyOS. Onlangs zijn we begonnen met de installaties van HomeBatteries, die als eerste aangestuurd worden door EnergyOS.

Voor een impressie van hoe dat voor het hele ecosysteem eruit kan gaan zien, kun je de laatste minuten van de Keynote in Mei even terugkijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
Quatt Support schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Dit is onderdeel van onze toekomst visie voor ons ecosysteem waarin we al onze producten willen gaan aansturen via EnergyOS. Onlangs zijn we begonnen met de installaties van HomeBatteries, die als eerste aangestuurd worden door EnergyOS.

Voor een impressie van hoe dat voor het hele ecosysteem eruit kan gaan zien, kun je de laatste minuten van de Keynote in Mei even terugkijken.
Heel leuk die toekomstvisie, maar blijft de 'million dollar question':
Waarom zou de batterij wel PV productie kunnen voorspellen gebaseerd op weersvoorspelling (genoemd tijdens keynote), maar kan de CIC dat (na 3+ jaar & de befaamde "AI") niet met het verwarmen van je huis om de WP zo rustiger én efficiënter te laten lopen??

Daarnaast, de CIC weet de gemeten buitentemperatuur & de ingestelde stooklijn, dan is het niet heel moeilijk om daar een benodigde warmte-productie uit te halen die nodig is om warmte-verlies te compenseren. Gebruik vervolgens de gewenste & actuele kamertemperatuur vanaf de thermostaat om de feedback loop te sluiten & bij te sturen waar nodig en voila, de afhankelijkheid van thermostat.ofFtChEnabled kan eruit. Resultaat, stuk minder gependel, minder last van nukken van de thermostaat (lees: T6), Quatt draait langer op lager vermogen, COP gaat door het dak. Win-win-win voor iedereen

[ Voor 24% gewijzigd door Toby-Wan op 19-08-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:08:
[...]

Dan lezen we beide toch iets anders:
"Het huis moet altijd goed geisoleerd zijn" zie ik staan 😁.
"Het huis moet altijd goed geisoleerd zijn, niet alleen voor een wp, bv quatt, maar voor comfort."

Omdat het 'maar voor comfort' is toegevoegd maak ik daarvan dat als je een comfortabel huis wilt, je moet isoleren omdat zowel je warmtepomp daar beter van werkt als dat het rechtstreeks comfort geeft. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Een huis wat op de juiste plekken warm (en koud) is, met ramen waar geen kouval vanaf komt is een stuk prettiger dan een huis waarbij alle ramen tochten en je alleen bij de kachel kunt zitten.
Friezin schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:08:
Ps: het is een hybride, als de Quatt er mee kapt, zet je de cv aan (die blijkbaar ook al op leeftijd is).
En als de CiC er mee kapt doen beide het niet meer. (tenzij je de kabels losmaakt van de CiC en weer rechtstreeks aan de cv koppelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Antwoord van @Quatt Support in de google sheet op Flesym:

Maar, ook in het geval van EnergyOS zullen we gefaseerd nieuwe functionaliteiten (per product) gaan toevoegen. Je voorbeeld over zoninval en wind zal daarin niet de eerste zijn (maar aansturen op de energiemarkt, PV, en geanticipeerde warmtevraag zijn in de eerste instantie waarschijnlijk de prioriteiten).

Is dat niet bijna 1 op 1 hetzelfde?

Zoninval = (deel van) energiemarkt, pv en geanticipeerde warmtevraag.
Wind = (deel van) energiemarkt, en geanticipeerde warmtevraag.

Op het moment dat het Quatt Energy OS 95% feilloos energiemarkt, pv en geanticipeerde warmtevraag kan voorspellen zijn zoninval en wind bij de meeste gebruikers niet meer nodig. Het enige wat zoninval en wind nog net een beetje anders maakt is dat niet iedere woning hier helemaal hetzelde op reageert.

Zoninval is dan de correlatie van pv en warmtewinst, en wind(inval) is de correlatie van windmolenopwek en warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Beste tweakers,

1x duo + all E large
1x single + all E XL

@Quatt Support
@marijnflipse

Thanks
in de google sheet heeft Quatt Support een antwoord geven mbt Home Assistant:
"het past momenteel (nog) niet in onze strategie om ons ecosysteem te koppelen aan derde-partij oplossingen"

zover je je situatie hebt beschreven over 2 gescheiden warmtecircuits. je hoeft niet per se 1 oplossing die zowel verwarming als warm water oplost, dat zou je prima kunnen scheiden dmv elektrische boilers / warmtepompboilers. Een Atlantic explorer v4 is een veelgebruikte WPB door Tweakers en heeft ook een dedicated PV contact, dit is niet heel moeilijk aan HA te koppelen via een shelly oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:01:
Antwoord van @Quatt Support in de google sheet op Flesym:

Maar, ook in het geval van EnergyOS zullen we gefaseerd nieuwe functionaliteiten (per product) gaan toevoegen. Je voorbeeld over zoninval en wind zal daarin niet de eerste zijn (maar aansturen op de energiemarkt, PV, en geanticipeerde warmtevraag zijn in de eerste instantie waarschijnlijk de prioriteiten).

Is dat niet bijna 1 op 1 hetzelfde?

Zoninval = (deel van) energiemarkt, pv en geanticipeerde warmtevraag.
Wind = (deel van) energiemarkt, en geanticipeerde warmtevraag.

Op het moment dat het Quatt Energy OS 95% feilloos energiemarkt, pv en geanticipeerde warmtevraag kan voorspellen zijn zoninval en wind bij de meeste gebruikers niet meer nodig. Het enige wat zoninval en wind nog net een beetje anders maakt is dat niet iedere woning hier helemaal hetzelde op reageert.

Zoninval is dan de correlatie van pv en warmtewinst, en wind(inval) is de correlatie van windmolenopwek en warmteverlies.
Ik interpreteerde de vraag van Flesym alsof hij wenste dat de impact van wind en zon op de warmteafgifte/opname van zijn specifieke woning werd meegenomen in de aansturing. Dus niet enkel de invloed van zon en wind op de algemene energiemarkt en zijn persoonlijke energieopwekking.

@Toby-Wan de HomeBattery wordt niet aangestuurd door de CiC, en EnergyOS is nog niet compatibel met de CiC. Vandaar dat we enkel nog gebruik kunnen maken van EnergyOS met de HomeBattery, en nog niet de rest van ons ecosysteem.

- Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
De link naar de Quatt Support-vragenlijst in de Google-sheet

Het is handig als @Quatt Support deze link laat zien als jullie een update plaatsen.

[ Voor 37% gewijzigd door TeslaNerd op 19-08-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

"Het huis moet altijd goed geisoleerd zijn, niet alleen voor een wp, bv quatt, maar voor comfort."

Omdat het 'maar voor comfort' is toegevoegd maak ik daarvan dat als je een comfortabel huis wilt, je moet isoleren omdat zowel je warmtepomp daar beter van werkt als dat het rechtstreeks comfort geeft. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Een huis wat op de juiste plekken warm (en koud) is, met ramen waar geen kouval vanaf komt is een stuk prettiger dan een huis waarbij alle ramen tochten en je alleen bij de kachel kunt zitten.

[...]

En als de CiC er mee kapt doen beide het niet meer. (tenzij je de kabels losmaakt van de CiC en weer rechtstreeks aan de cv koppelt).
En volgens mod reageerde ik op een onzinpost, dus ik laat het hierbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Heel leuk die toekomstvisie, maar blijft de 'million dollar question':
Waarom zou de batterij wel PV productie kunnen voorspellen gebaseerd op weersvoorspelling (genoemd tijdens keynote), maar kan de CIC dat (na 3+ jaar & de befaamde "AI") niet met het verwarmen van je huis om de WP zo rustiger én efficiënter te laten lopen??

Daarnaast, de CIC weet de gemeten buitentemperatuur & de ingestelde stooklijn, dan is het niet heel moeilijk om daar een benodigde warmte-productie uit te halen die nodig is om warmte-verlies te compenseren. Gebruik vervolgens de gewenste & actuele kamertemperatuur vanaf de thermostaat om de feedback loop te sluiten & bij te sturen waar nodig en voila, de afhankelijkheid van thermostat.ofFtChEnabled kan eruit. Resultaat, stuk minder gependel, minder last van nukken van de thermostaat (lees: T6), Quatt draait langer op lager vermogen, COP gaat door het dak. Win-win-win voor iedereen
Win win win voor iedereen? Quatt wint er niks mee. Waar ze wel mee winnen is je nog meer in het ecosysteem zuigen door extra componenten (Quatt batterij en Quatt energie) toe te voegen. Daarom ligt daar nu de focus op. Daarna komen ze wel eens terug bij de Quatt WP, waarschijnlijk vooral functies voor de nieuwere, meer incentive om die te gaan kopen of te upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Quatt Support schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
@Toby-Wan de HomeBattery wordt niet aangestuurd door de CiC, en EnergyOS is nog niet compatibel met de CiC. Vandaar dat we enkel nog gebruik kunnen maken van EnergyOS met de HomeBattery, en nog niet de rest van ons ecosysteem.

- Bob
Ik snap dat die 2 (nog) volledig gescheiden zijn en dat is niet het punt dat ik probeerde te maken.

het gaat mij om de achterliggende gedachte / principe van die 2 seperate systemen en het verschil hoe deze aangevlogen worden:
- HomeBattery & EnergyOS: gaat weersvoorspelling etc. gebruiken om voorspellend slimme dingen te doen
- CIC: na 3 jaar nog niet in staat om een actueel gemeten buitentemperatuur naast een stooklijn te leggen en zelf de beslissing te nemen om zo efficient mogelijk het warmteverlies te compenseren (binnen een door CIC gestelde hysterese/bandbreedte). Nu ziet de CIC de afkoeling gebeuren, maar mag niks doen van thermostaat (T6)..

met beste wil van de wereld, hier kan ik geen chocola van maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Win win win voor iedereen? Quatt wint er niks mee. Waar ze wel mee winnen is je nog meer in het ecosysteem zuigen door extra componenten (Quatt batterij en Quatt energie) toe te voegen. Daarom ligt daar nu de focus op. Daarna komen ze wel eens terug bij de Quatt WP, waarschijnlijk vooral functies voor de nieuwere, meer incentive om die te gaan kopen of te upgraden.
een aansturing/software update waarmee COP van (op minst) T6 thermostaat gebruikers meetbaar kan stijgen.
Daar kan Quatt-marketing heus wel wat mee zodat het ook een win voor Quatt is

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 19-08-2025 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:07:
De link naar de Quatt Support-vragenlijst in de Google-sheet

Het is handig als @Quatt Support deze link laat zien als jullie een update plaatsen.
Het vragenlijstje is al best lang. Kunnen we Quatt helpen prioriteren door een prio-kolom toe te voegen. Hoe meer namen ter ondersteuning van de vraag in de prio kolom, hoe belangrijker de vraag.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Ik snap dat die 2 (nog) volledig gescheiden zijn en dat is niet het punt dat ik probeerde te maken.

het gaat mij om de achterliggende gedachte / principe van die 2 seperate systemen en het verschil hoe deze aangevlogen worden:
- HomeBattery & EnergyOS: gaat weersvoorspelling etc. gebruiken om voorspellend slimme dingen te doen
- CIC: na 3 jaar nog niet in staat om een actueel gemeten temperatuur naast een stooklijn te leggen en zelf de beslissing te nemen om zo efficient mogelijk het warmteverlies te compenseren (binnen een door CIC gestelde hysterese/bandbreedte). CIC ziet de afkoeling gebeuren, maar mag niks doen van thermostaat (T6)..

Met het voorstel van @Quatt Support over onderwerpen te sparren met tweakers zou ik graag horen hoe Quatt heeft afgebakend welke functies door de thermostaat moeten worden geleverd in een Quatt Hybrid installatie en welke functies door de Quatt CiC-controller kunnen worden geleverd met een interactie in de Quatt app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Het vragenlijstje is al best lang. Kunnen we Quatt helpen prioriteren door een prio-kolom toe te voegen. Hoe meer namen ter ondersteuning van de vraag in de prio kolom, hoe belangrijker de vraag.
Uitstekend voorstel👍
Ondersteunt Google-sheet dat de lijst dan automatisch wordt gesorteerd op deze prio-kolom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Quatt Support schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Ik interpreteerde de vraag van Flesym alsof hij wenste dat de impact van wind en zon op de warmteafgifte/opname van zijn specifieke woning werd meegenomen in de aansturing. Dus niet enkel de invloed van zon en wind op de algemene energiemarkt en zijn persoonlijke energieopwekking.

- Bob
Mijn vraag was: afhankelijk van de weersomstandigheden heeft mijn huis een veranderende warmte behoefte waar de CIC niet op anticipeert. Dit is sterk ingegeven door de ligging: mijn huis ligt 10km van de kust, heeft een oost-west ligging, is 16 meter lang en 5 meter breed en heeft een kamer aan de westkant en een woonkeuken aan de oostkant. Afhankelijk van de wind (oost of west, en het waait regelmatig flink) koelt de noordmuur sterker af. Het gevolg was een slecht comfort als gevolg van een hysteresis van 1,5 graad binnen 2 uur. Ik heb regelmatig aan Quatt gevraagd hierin mee te denken met weinig reesultaat.

Daarom heb ik dit nu zelf moeten oplossen met een aangepaste thermostaat met:
- een WAR regeling zodat deze de CIC control setpoint beïnvloedt
- de gebruik kan maken van een buitenluchtgevoelstemperatuur zodat de CIC denkt dat het kouder is dan in werkelijkheid.
- een instelbare hysteresis die de CIC stopt bij +0,5⁰C boven room setpoint maar belangrijker weer start bij +0,3⁰C BOVEN room setpoint zodat undershoot wordt beperkt.
Dus willen ontzorgen is mooi maar bij mij heeft dit zeker niet gewerkt. Het zou natuurlijk inderdaad veel beter zijn als de CIC hiervoor instellings mogelijkheden heeft. Nu is de CIC instelling volgens mij 100% statisch en hanteert deze alleen een stooklijn.

Zoninval is lastiger in mijn huis maar pre-Quatt had ik hier zoneregeling voor. Nu heb ik dit opgelost door mijn heat fans op mijn radiatoren geautomatiseerd en afhankelijk van de ruimtetemperatuur harder of zachter te laten draaien zodat de temperatuur beter in balans is. Dat Quatt dit niet kan oplossen snap ik.

Een sprong vooruit naar EnergyOS (wat in mijn ogen gekoppelde is aan full electric) lijkt mij een complexe en dure oplossing voor een relatief simpel oplosbaar probleem met iets meer slimmigheid in de CIC. En wat zou mij het vertrouwen moeten geven dat in EnergyOS ontzorgen wel lukt wat in 2 jaar tijd met de CIC nog niet is gelukt?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

- CIC: na 3 jaar nog niet in staat om een actueel gemeten temperatuur naast een stooklijn te leggen en zelf de beslissing te nemen om zo efficient mogelijk het warmteverlies te compenseren (binnen een door CIC gestelde hysterese/bandbreedte). Nu ziet de CIC de afkoeling gebeuren, maar mag niks doen van thermostaat (T6)..

Ik denk dat Quatt de CIC OS gaat overzetten naar EnergyOS. EnergyOS wordt gewoon het basissysteem waar alles op gaat draaien en de visie zal vast zijn dat dit je EMS wordt. Dit regelt alles voor je in huis qua energie. Batterij,WP, Dynamische contracten, warm water. Zie Quatt ook nog wel een zonnepaneel produceren of rebranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat Quatt de CIC OS gaat overzetten naar EnergyOS. EnergyOS wordt gewoon het basissysteem waar alles op gaat draaien en de visie zal vast zijn dat dit je EMS wordt. Dit regelt alles voor je in huis qua energie. Batterij,WP, Dynamische contracten, warm water. Zie Quatt ook nog wel een zonnepaneel produceren of rebranden.
Dan zal er toch minimaal een (knappe) lokale meting moeten plaatsvinden om de energiestromen (elektra) te kunnen verwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

dat zou best kunnen. maar als quatt wilt dat EnergyOS dan beter werkt dan CIC OS, zal men eerst de problemen met CIC OS moeten erkennen, welke zich met name toespitsen op de communicatie tussen thermostaat & CIC. Dit is echt het laaghangend fruit om efficientie te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

dat zou best kunnen. maar als quatt wilt dat EnergyOS dan beter werkt dan CIC OS, zal men eerst de problemen met CIC OS moeten erkennen, welke zich met name toespitsen op de communicatie tussen thermostaat & CIC. Dit is echt het laaghangend fruit om efficientie te verhogen.
Laag hangend fruit voor de werking van de wp misschien, maar zoals eerder gezegd wilt quatt nu eerst op meerdere markten hun producten neerzetten. Quatt energie, quatt batterij. Dat zijn wss de prioriteiten. Ik kan mij niet voorstellen dat die nog liggen bij de quatt wp. Na 3 jaar geen CIC die dit soort basisdingen doet, dan ligt je focus ergens anders. Is hun goed recht daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Win win win voor iedereen? Quatt wint er niks mee.
Nee, dat is waar. Dat is waarom alleen de Action bestaansrecht heeft, alleen het goedkoopste van het goedkoopste die veel producten kunnen verkopen overleeft, de rest gaat binnenkort over de kop. Apple, Nibe, Rolls Royce, Feadship, Cartier, Dior, allemaal gedoemt te falen, alleen goedkope troep overleeft...

Sorry, wat een kortzichtige houding. Net als goedkoop, en dozen schuiven is er ook gewoon een business case voor een heel goed product voor een scherpe prijs, en die business case maak je niet met een 'je hebt toch al gekocht, stik er nu maar in' instelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Nee, dat is waar. Dat is waarom alleen de Action bestaansrecht heeft, alleen het goedkoopste van het goedkoopste die veel producten kunnen verkopen overleeft, de rest gaat binnenkort over de kop. Apple, Nibe, Rolls Royce, Feadship, Cartier, Dior, allemaal gedoemt te falen, alleen goedkope troep overleeft...

Sorry, wat een kortzichtige houding. Net als goedkoop, en dozen schuiven is er ook gewoon een business case voor een heel goed product voor een scherpe prijs, en die business case maak je niet met een 'je hebt toch al gekocht, stik er nu maar in' instelling.
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:10:
En wat zou mij het vertrouwen moeten geven dat in EnergyOS ontzorgen wel lukt wat in 2 jaar tijd met de CIC nog niet is gelukt?
Wat in essentie ook is wat @Toby-Wan aangeeft, en waar ik zelf ook sterk mee zit. Het wordt tijd dat Quatt gaat laten zien dat ze slimme vormen van besturing onder de knie hebben. Ik zou never, ever, ever, iemand aanraden om een Quatt batterij / Heatbooster / Heatbattery / etc, etc, etc te nemen op basis van wat ik tot nu toe heb gezien op het gebied van slim besturen.

Dat dit kennelijk alleen kan met EnergyOS, en niet met de huidige CiC maakt het voor mij wat lastig, want ik zou toch graag wat resultaten in de CiC zien voordat ik ook maar iemand zou aanraden het hele elektrische en verwarmingssysteem afhankelijk te maken van Quatt en hun 'dat komt binnenkort' slimme systemen."

Zelfs een koppeling met HomeAssistant of iets dergelijks zou dat voor mij al iets aantrekkelijker maken, want als Quatt het niet voor elkaar krijgt kun je het in ieder geval zelf nog. Maar ook voor mij ligt de voorkeur bij een feilloos werkende aansturing vanuit Quatt, zodat ik zelf niet hoef te gaan programmeren in HA.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 19-08-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:31:
Na 3 jaar geen CIC die dit soort basisdingen doet, dan ligt je focus ergens anders. Is hun goed recht daar niet van.
Daar ben ik eerlijk gezegd ook bang voor. Ik krijg ook het idee 'we willen eigenlijk gewoon niet'.

Het ellendige daarmee is dat ik met goed geweten geen Quatt kan aanraden in 90% van de gevallen.

Ik heb tot nu toe Quatt 1x aangeraden. Dat was voor iemand die een goedkope warmtepomp wil omdat het huis binnen een jaar verkocht gaat worden, en dat is leuk voor het energielabel. Wat eigenlijk neerkomt op: koop Action, de volgende bewoner mag de gevolgen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Dat ik de 'Quatt wint niks met het optimaliseren van hun huidige Quatt Hybride product' visie behoorlijk kortzichtig vind. Het kan werken als je een hele snelle dozenschuiver bent die 3 jaar hoopt te bestaan, in die tijd te cashen, en daarna de boel wilt opdoeken.

Als je een bedrijf bent met toekomstvisie, is investeren in, en optimaliseren van je huidige producten wel degelijk een hele goede strategie. Er is een reden dat er andere prijzen worden betaald voor een Mercedes dan voor een Dacia. Mercedes heeft tientallen jaren aan reputatie opgebouwd, terwijl Dacia gebaseerd is op zo snel mogelijk goedkope auto's verkopen. Beide is een valide verkoopstrategie, maar als je zegt dat Quatt er geen baat bij heeft de Quatt Hybride te verbeteren zeg je eigenlijk dat er alleen een business case te maken is voor het Dacia / Action / Aliexpress model: heel snel veel verkopen, en klantervaring (incl mond op mond reclame) boeit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:38:
[...]

Daar ben ik eerlijk gezegd ook bang voor. Ik krijg ook het idee 'we willen eigenlijk gewoon niet'.

Het ellendige daarmee is dat ik met goed geweten geen Quatt kan aanraden in 90% van de gevallen.

Ik heb tot nu toe Quatt 1x aangeraden. Dat was voor iemand die een goedkope warmtepomp wil omdat het huis binnen een jaar verkocht gaat worden, en dat is leuk voor het energielabel. Wat eigenlijk neerkomt op: koop Action, de volgende bewoner mag de gevolgen dragen.
Volgens mij is met de CIC gewoon niet geworden wat ze wilden. Ze gaan nu niet meer de CIC verder uitbreiden als ze de Energy OS gaan ontwikkelen. Dat is dubbel werk, daarom gaat alles over op Energy OS.
Voor de rest is de Quatt prima WP voor zijn geld waar ik het voor kocht. Is alleen wel spijtig dat ze het aanboden als de slimste warmtepomp en dit gewoon niet/nog niet gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:45:
[...]

Dat ik de 'Quatt wint niks met het optimaliseren van hun huidige Quatt Hybride product' visie behoorlijk kortzichtig vind. Het kan werken als je een hele snelle dozenschuiver bent die 3 jaar hoopt te bestaan, in die tijd te cashen, en daarna de boel wilt opdoeken.

Als je een bedrijf bent met toekomstvisie, is investeren in, en optimaliseren van je huidige producten wel degelijk een hele goede strategie. Er is een reden dat er andere prijzen worden betaald voor een Mercedes dan voor een Dacia. Mercedes heeft tientallen jaren aan reputatie opgebouwd, terwijl Dacia gebaseerd is op zo snel mogelijk goedkope auto's verkopen. Beide is een valide verkoopstrategie, maar als je zegt dat Quatt er geen baat bij heeft de Quatt Hybride te verbeteren zeg je eigenlijk dat er alleen een business case te maken is voor het Dacia / Action / Aliexpress model: heel snel veel verkopen, en klantervaring (incl mond op mond reclame) boeit niet.
Tsja als je startup/groeiend bedrijf bent en je wilt meerdere productne op de markt brengen dan kies je daar waarschijnlijk voor. Er zijn maar zoveel personeelsleden.

Ps. Action is een van de snelst groeiende retailers. Volgens mij zitten ze qua omzet op het niveau van Ahold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:46:
[...]

Volgens mij is met de CIC gewoon niet geworden wat ze wilden. Ze gaan nu niet meer de CIC verder uitbreiden als ze de Energy OS gaan ontwikkelen.
Dat idee heb ik ook, maar ik vind het ook een strategie waarbij ik denk: gaat EnergyOS dit wel oplossen, of komen jullie over 3 jaar met QuattPowerOS wat alle dingen gaat inlossen wat EnergyOS niet is geworden?

Dat is de ellende met de opgebouwde track-record. Je hebt de klanten heel veel voorgespiegelt met de Quatt Hybride / CiC, en daarvan ongeveer 10% verwezelijkt, waarmee je in feite op hetzelfde niveau, zo niet lager zit dan de gemiddelde warmtepompfabrikant.

En de volgende stap is: koop voor een vermogen onze thuisbatterij, heatbattery / heatcharger, en die gaan feeee-nomenaaal werken.

Ik vind dat een moeilijke case om in te geloven, omdat ik dit ergens eerder heb gezien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:49:
Ps. Action is een van de snelst groeiende retailers. Volgens mij zitten ze qua omzet op het niveau van Ahold
Niks tegen Action hoor, zoals ik al aangaf: ook gewoon een valide bedrijfsstrategie, maar daarbij past mijns inziens niet de 'wij worden marktleider van de warmtepompen, met de slimste producten in de markt, allemaal volledig geintegreerd, en constant verbeterd via softwareupdates'.

Action is een 'wij komen voor 1800 euro na subsidie een warmtepomp plaatsen, en als je problemen hebt weten wij hier niets vanaf' retailer. En dat kun je prima maken voor 1800 euro, en daar kun je een hoop mee verdienen, maar op dit moment lijkt Quatt niet helemaal te weten wat ze willen.

Ze zijn begonnen als prijsvechter, maar hebben nog niet de kwaliteit (breed genomen, product, software, support) van een grote fabrikant, terwijl ze wel die pretenties hebben.

Ik zie Quatt ook graag een bedrijf worden wat hele goede producten voor nette prijs in de markt zet, maar op dit moment heb ik vooral twijfels, aangezien hun trackrecord een 5.5je is, terwijl ze pretenderen een 7 te zijn, en binnenkort een 8.5 te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:51:
[...]

Dat idee heb ik ook, maar ik vind het ook een strategie waarbij ik denk: gaat EnergyOS dit wel oplossen, of komen jullie over 3 jaar met QuattPowerOS wat alle dingen gaat inlossen wat EnergyOS niet is geworden?

Dat is de ellende met de opgebouwde track-record. Je hebt de klanten heel veel voorgespiegelt met de Quatt Hybride / CiC, en daarvan ongeveer 10% verwezelijkt, waarmee je in feite op hetzelfde niveau, zo niet lager zit dan de gemiddelde warmtepompfabrikant.

En de volgende stap is: koop voor een vermogen onze thuisbatterij, heatbattery / heatcharger, en die gaan feeee-nomenaaal werken.

Ik vind dat een moeilijke case om in te geloven, omdat ik dit ergens eerder heb gezien...
True, als alles top werkte had ik de heatbattery gekocht. Nu heb ik een andere batterij in de bestelling. Opzich heb ik er niks op tegen als je een goed ecosysteem hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Wat in essentie ook is wat @Toby-Wan aangeeft, en waar ik zelf ook sterk mee zit. Het wordt tijd dat Quatt gaat laten zien dat ze slimme vormen van besturing onder de knie hebben. Ik zou never, ever, ever, iemand aanraden om een Quatt batterij / Heatbooster / Heatbattery / etc, etc, etc te nemen op basis van wat ik tot nu toe heb gezien op het gebied van slim besturen.
Ik zit daar toch wat anders in: ik ben heel tevreden met de Quatt als produkt, met de aangename warmte van een WP en met de kosten / TVT. Volmondig de Quatt adviseren zal ik ook niet maar uitleggen dat als je wel bereid bent je afgiftesysteem en je stookgedrag aan te passen en misschien wat extra maatregelen moet treffen als zoals ik gedaan heb met mijn thermostaat de Quatt een prima product is. De Quatt in die context is zeker niet slecht en ik ben er nog steeds blij mee.

Waar ik vooral op trigger is dat Quatt zegt de gebruiker te (willen) ontzorgen maar dit in mijn ogen zeker niet doen omdat de CIC niet de intelligentie heeft om dit te regelen, niet de parameters biedt om dit als gebruiker te regelen en Quatt zelf niet kijkt naar of advies geeft over je afgiftesysteem. Dus een groot deel van de zorg bij de huidige produkten ligt bij de gebruiker en dat is in mijn ogen niet ontzorgen.
Ik heb het voor de CIC zelf moeten oplossen dus een sprong (vlucht?) vooruit naar EnergyOS geeft mij geen vertrouwen, mede omdat het daarmee een (steeds meer) gesloten ECO-systeem is/wordt en daarmee zelfredzaamheid of overstappen naar een andere leverancier steeds moeilijker word. Dus voor AE is het bij mij eerst zien dan geloven.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
@Quatt Support heeft bij een aantal vragen in de vragenlijst van 1,5jr geleden aangegeven dat deze zullen worden opgelost met een software update.

Met het ontbreken van release notes bij Quatt software updates, kunnen jullie (@BobVI @Quatt Support ) toelichten welke oplossingen inmiddels zijn opgeleverd in software updates van de Quatt? En welke aangekondigde oplossingen wij nog kunnen verwachten?

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 20-08-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Ik denk dat we af moeten stappen van het idee AE met 1 warmtepomp. Te groot, teveel geluid en te duur.

Een passende warmtepomp voor verwarming woning aangevuld met een afzonderlijk apparaat voor SWW is eenvoudiger, voordeliger en levert minder lock-in op, in wat voor eco systeem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
rob987 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:08:
Ik denk dat we af moeten stappen van het idee AE met 1 warmtepomp. Te groot, teveel geluid en te duur.

Een passende warmtepomp voor verwarming woning aangevuld met een afzonderlijk apparaat voor SWW is eenvoudiger, voordeliger en levert minder lock-in op, in wat voor eco systeem dan ook.
Met de Heat Charger heeft de Quatt AE met 2 warmtepompen. Is dat ook wat jij bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Met de Heat Charger heeft de Quatt AE met 2 warmtepompen. Is dat ook wat jij bedoeld?
Heatcharger is voor werking nog steeds afhankelijk van Quatt buitenunit, dus mij lijkt van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Heatcharger is voor werking nog steeds afhankelijk van Quatt buitenunit, dus mij lijkt van niet
@OmeJoyo @Timmy Is dat inderdaad zo?

Ik dacht van de AE-pilots te hebben gelezen dat eerst de warmte uit het systeem wordt gepompt door de Heatcharger en pas wanneer het water (met een vloerverwarming als buffer) te veel is afgekoeld dan schakelt de buitenunit bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:50

OmeJoyo

This is me

TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

@OmeJoyo @Timmy Is dat inderdaad zo?

Ik dacht van de AE-pilots te hebben gelezen dat eerst de warmte uit het systeem wordt gepompt door de Heatcharger en pas wanneer het water (met een vloerverwarming als buffer) te veel is afgekoeld dan schakelt de buitenunit bij.
De HC haalt inderdaad eert de warmte uit het systeem en schakelt daarna wanneer nodig de HP buiten bij.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:57
Ik heb momenteel een Quatt Duo en ben voornemens om mijn ruim 30 jaar oude vvw verdeler met pomp (mengverhouding is niet in te stellen) te vervangen door een open verdeler zonder pomp. Ik heb een Robot Solid Composiet (5 groeps) op het oog: https://www.warmteservice...cl-kogelkranen/p/33000514

Om het risico van een eventuele te hoge aanvoertemperatuur van de CV te beperken kan ik de instellingen in CV aanpassen. Kan of moet ik in de Quatt ook nog iets aanpassen?

Ik heb ook naar een zogenaamde hybride verdeler gekeken maar deze zijn een stuk duurder en hebben alsnog een pomp, bijvoorbeeld een Robot Composiet LTVC.

De huidige verdeler is niet om te bouwen en al heel oud dus daarom wil ik toch een nieuwe aanschaffen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een open verdeler zonder pomp of een duurdere hybride variant met pomp.
Pagina: 1 ... 271 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.