Quatt Support schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Ik interpreteerde de vraag van Flesym alsof hij wenste dat de impact van wind en zon op de warmteafgifte/opname van zijn specifieke woning werd meegenomen in de aansturing. Dus niet enkel de invloed van zon en wind op de algemene energiemarkt en zijn persoonlijke energieopwekking.
@
Toby-Wan de HomeBattery wordt niet aangestuurd door de CiC, en EnergyOS is nog niet compatibel met de CiC. Vandaar dat we enkel nog gebruik kunnen maken van EnergyOS met de HomeBattery, en nog niet de rest van ons ecosysteem.
- Bob
Mijn vraag was: afhankelijk van de weersomstandigheden heeft mijn huis een veranderende warmte behoefte waar de CIC niet op anticipeert. Dit is sterk ingegeven door de ligging: mijn huis ligt 10km van de kust, heeft een oost-west ligging, is 16 meter lang en 5 meter breed en heeft een kamer aan de westkant en een woonkeuken aan de oostkant. Afhankelijk van de wind (oost of west, en het waait regelmatig flink) koelt de noordmuur sterker af. Het gevolg was een slecht comfort als gevolg van een hysteresis van 1,5 graad binnen 2 uur. Ik heb regelmatig aan Quatt gevraagd hierin mee te denken met weinig reesultaat.
Daarom heb ik dit nu zelf moeten oplossen met een aangepaste thermostaat met:
- een WAR regeling zodat deze de CIC control setpoint beïnvloedt
- de gebruik kan maken van een buitenluchtgevoelstemperatuur zodat de CIC denkt dat het kouder is dan in werkelijkheid.
- een instelbare hysteresis die de CIC stopt bij +0,5⁰C boven room setpoint maar belangrijker weer start bij +0,3⁰C BOVEN room setpoint zodat undershoot wordt beperkt.
Dus willen ontzorgen is mooi maar bij mij heeft dit zeker niet gewerkt. Het zou natuurlijk inderdaad veel beter zijn als de CIC hiervoor instellings mogelijkheden heeft. Nu is de CIC instelling volgens mij 100% statisch en hanteert deze alleen een stooklijn.
Zoninval is lastiger in mijn huis maar pre-Quatt had ik hier zoneregeling voor. Nu heb ik dit opgelost door mijn heat fans op mijn radiatoren geautomatiseerd en afhankelijk van de ruimtetemperatuur harder of zachter te laten draaien zodat de temperatuur beter in balans is. Dat Quatt dit niet kan oplossen snap ik.
Een sprong vooruit naar EnergyOS (wat in mijn ogen gekoppelde is aan full electric) lijkt mij een complexe en dure oplossing voor een relatief simpel oplosbaar probleem met iets meer slimmigheid in de CIC. En wat zou mij het vertrouwen moeten geven dat in EnergyOS ontzorgen wel lukt wat in 2 jaar tijd met de CIC nog niet is gelukt?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.