Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
lochtejans schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:16:
Ik heb momenteel een Quatt Duo en ben voornemens om mijn ruim 30 jaar oude vvw verdeler met pomp (mengverhouding is niet in te stellen) te vervangen door een open verdeler zonder pomp. Ik heb een Robot Solid Composiet (5 groeps) op het oog: https://www.warmteservice...cl-kogelkranen/p/33000514

Om het risico van een eventuele te hoge aanvoertemperatuur van de CV te beperken kan ik de instellingen in CV aanpassen. Kan of moet ik in de Quatt ook nog iets aanpassen?

Ik heb ook naar een zogenaamde hybride verdeler gekeken maar deze zijn een stuk duurder en hebben alsnog een pomp, bijvoorbeeld een Robot Composiet LTVC.

De huidige verdeler is niet om te bouwen en al heel oud dus daarom wil ik toch een nieuwe aanschaffen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een open verdeler zonder pomp of een duurdere hybride variant met pomp.
Hoe is je CiC op de CV aangesloten? Bij OpenTherm pakt Quatt de maximale temp van de CV over. Bij aan/uit is dit 70grC (niet dat de Quatt dit kan halen btw..., maar bijv 50grC zou Quatt wel kunnen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
Ik heb momenteel een Quatt Duo en ben voornemens om mijn ruim 30 jaar oude vvw verdeler met pomp (mengverhouding is niet in te stellen) te vervangen door een open verdeler zonder pomp. Ik heb een Robot Solid Composiet (5 groeps) op het oog: https://www.warmteservice...cl-kogelkranen/p/33000514

Om het risico van een eventuele te hoge aanvoertemperatuur van de CV te beperken kan ik de instellingen in CV aanpassen. Kan of moet ik in de Quatt ook nog iets aanpassen?

Ik heb ook naar een zogenaamde hybride verdeler gekeken maar deze zijn een stuk duurder en hebben alsnog een pomp, bijvoorbeeld een Robot Composiet LTVC.

De huidige verdeler is niet om te bouwen en al heel oud dus daarom wil ik toch een nieuwe aanschaffen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een open verdeler zonder pomp of een duurdere hybride variant met pomp.
Dit is een uitstekende reden waarom in de Quatt app een setting moet komen waarmee de maximale aanvoertemperatuur kan worden ingesteld.

In de oude vragenlijst was deze vraag ook reeds gesteld maar geeft @Quatt Support een zwak argument waarom zij dat niet willen inbouwen.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:56
Toen ik 'm in april geïnstalleerd kreeg was dat inderdaad het geval, maar toen was het kouder. Inmiddels doet de buiten-unit niet mee mee. Er is echter wel een flow van circa 400 l/u om warmte te onttrekken, de rest wordt aangevuld door de HeatCharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Timmy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

Toen ik 'm in april geïnstalleerd kreeg was dat inderdaad het geval, maar toen was het kouder. Inmiddels doet de buiten-unit niet mee mee. Er is echter wel een flow van circa 400 l/u om warmte te onttrekken, de rest wordt aangevuld door de HeatCharger.
Dus eerst alleen op de 400 l/u flow kan er al douchewater worden opgewarmd en daarna start de warmtepomp van de Heatcharger en daarna de warmtepomp in de buitenunit?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:57:
Dus eerst alleen op de 400 l/u flow kan er al douchewater worden opgewarmd en daarna start de warmtepomp van de Heatcharger en daarna de warmtepomp in de buitenunit?
Hoeveel warmte er uit het circuit onttrokken wordt kan ik niet zien, de API is zeer gelimiteerd. Geen idee dus wat de onderlinge verhoudingen zijn.

Wat ik wel kan zien van de eerste periode is dat de buiten-unit begint en dat de flow op dat moment circa 400 l/u is. De buiten-unit heeft 150-300 watt nodig. Even later begint de HeatCharger. Deze begint op circa 400 watt en loopt in stapjes op tot maximaal 800 watt.

Nu het warmer is dus alleen 400 l/u flow en een HeatCharger die wederom op circa 400 watt begint en langzaam oploopt naar maximaal 800 watt (lijkt duur afhankelijk te zijn, dus afhankelijk van de hoeveelheid te verwarmen water).

De HeatCharger en HeatBattery (één groep, één meter bij mij) hebben vanaf eind april net geen 60 kWh gebruikt. Dat is met totaal 2 keer douchen per dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Timmy op 20-08-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Nee, die 400L/h CV water kan je boilervat niet zelfstandig opwarmen. Warmte-/energieoverdracht gaat altijd via de HeatCharger.

Dus als HeatCharger actief is, dan is er ook 400L/h flow nodig door CV circuit. De HeatCharger haalt dan warmte uit je huis en als dag niet genoeg is, springt de buitenunit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:23

OmeJoyo

This is me

Timmy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

Dat gedrag is totaal anders als bij mij, dus denk dat ze nog verschillende strategieën aan het testen zijn. Ik heb nimmer een 400l/u flow gehad. 628 en 868 zijn de twee die ik zie.

Wellicht nog afhankelijk ook van het formaat, ik heb de XL.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
OmeJoyo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:14:
Wellicht nog afhankelijk ook van het formaat, ik heb de XL.
Dat zou kunnen. Ik heb een L staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 11:14
TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Met de Heat Charger heeft de Quatt AE met 2 warmtepompen. Is dat ook wat jij bedoeld?
Nee ik bedoel een losse (wp)boiler of desnoods een doorstromer, maar los van het verwarmingssysteem.

De AE oplossing van Quatt met een 2e warmtepomp met boiler is best slim, maar ook hier geldt dat je vaak moet upgraden naar een 2e buitenunit, kosten minimaal 5.000 euro. Bij de Warmte is de AE oplossing een warmtepomp met daaraan gekoppeld een warmtepopmpboiler en een booster. Kosten ook circa 5.000 euro.
Bij andere wp merken zijn de kosten nog extremer voor een AE oplossing.

Waarom willen we zo graag 1 systeem voor 2 dingen, huis verwarmen en douchen. We weten dat dit totaal verschillende vermogensvragen zijn waardoor je een slecht compromis krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
rob987 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:28:
[...]
Waarom willen we zo graag 1 systeem voor 2 dingen, huis verwarmen en douchen. We weten dat dit totaal verschillende vermogensvragen zijn waardoor je een slecht compromis krijgt.
o.a. omdat 'men' dit gewend is van de gasketel.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

@OmeJoyo @Timmy Is dat inderdaad zo?

Ik dacht van de AE-pilots te hebben gelezen dat eerst de warmte uit het systeem wordt gepompt door de Heatcharger en pas wanneer het water (met een vloerverwarming als buffer) te veel is afgekoeld dan schakelt de buitenunit bij.
dat klopt, echter het gaat om de afhankelijkheid. als warmte uit vloer "op" is, gaat de buitenunit aan = afhankelijkheid. als je alleen radiatoren hebt, dan is je warmte nog veel sneller "op".

een E-boiler of lucht-WPB, is volledig onafhankelijk van de WP van het verwarmingssysteem. zowel in systeem als in aansturing. 1 ding kapot, andere werkt nog

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:30:
[...]

Dit is een uitstekende reden waarom in de Quatt app een setting moet komen waarmee de maximale aanvoertemperatuur kan worden ingesteld.

In de oude vragenlijst was deze vraag ook reeds gesteld maar geeft @Quatt Support een zwak argument waarom zij dat niet willen inbouwen.
zeker in combinatie met een All=E upgrade, want pomploze vvw heeft een grotere waterinhoud die meedoet waaruit warmte kan worden ontrokken dan eenzelfde vvw met pomp (tenzij je met slimmigheden als HA de pomp mee laat doen als de HC vermogen trekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:21
@Timmy en @OmeJoyo, hebben jullie nog tips waar je rekening mee moet houden voor installatie van de AE? Zijn er dingen die jullie achteraf anders hadden gedaan of vantevoren hadden willen weten?

Ik sta op het punt om het installatieplan goed te keuren. Dus als er nog iets is om voor te bereiden of mee rekening te houden, dan kan ik dat nu nog makkelijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Seroendeng schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:18:
@Timmy en @OmeJoyo, hebben jullie nog tips waar je rekening mee moet houden voor installatie van de AE? Zijn er dingen die jullie achteraf anders hadden gedaan of vantevoren hadden willen weten?

Ik sta op het punt om het installatieplan goed te keuren. Dus als er nog iets is om voor te bereiden of mee rekening te houden, dan kan ik dat nu nog makkelijk doen.
Ja, hij maakt geluid, best wel wat, houdt daar rekening mee. Check ook bij de installatie of ze echt het plan volgen.

Verder had ik al een loze leiding en had ik zelf alles in de groepenkast al voorbereid, heb de kabel boven los laten liggen met de werkschakelaar er los bij. Daar waren ze blij mee dat die op de juiste plek kon die echt handig was voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
OmeJoyo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

Ja, hij maakt geluid, best wel wat, houdt daar rekening mee. Check ook bij de installatie of ze echt het plan volgen.
Enig idee hoeveel dB die HeatCharger genereert? Kan er in de specs niks over vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

jj85 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Enig idee hoeveel dB die HeatCharger genereert? Kan er in de specs niks over vinden..
Ik heb wel ergens een specsheet waar het op staat, maar het is erg laag in frequentie, dus het draagt behoorlijk ver in een open ruimte. Ze hangen hem zover ik weet ook alleen aan beton en er zit een isolatimat tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Dubbel.

[ Voor 96% gewijzigd door OmeJoyo op 20-08-2025 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
Seroendeng schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:18:

Zoals @OmeJoyo alzegt, het maakt geluid. De HeatCharger start op de vreemdste tijden met het verwarmen, dat levert een brom en soms wat resonantie op. Slaap je er naast en ben je een lichte slaper dan is het mogelijk niet fijn.

Er zou wel een mogelijkheid komen om dit te beïnvloeden maar die functionaliteit is er nog niet.

Naast de extra groep (ik had ook nog een loze leiding liggen) kan ik mij niet bedenken. De HeatCharger is qua grootte vergelijkbaar met een CV dus wordtbgewoon op dezelfde plaats gehangen. De HeatBattery moet binnen (ik meen) 2 meter geplaatst worden.

Wat ik fijn vond was dat het wat rommelige leidingwerk van de installatie van de hybride werd versimpeld en er nu weer heel netjes en simpel uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:45
Timmy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Zoals @OmeJoyo alzegt, het maakt geluid. De HeatCharger start op de vreemdste tijden met het verwarmen, dat levert een brom en soms wat resonantie op. Slaap je er naast en ben je een lichte slaper dan is het mogelijk niet fijn.

Er zou wel een mogelijkheid komen om dit te beïnvloeden maar die functionaliteit is er nog niet.

Naast de extra groep (ik had ook nog een loze leiding liggen) kan ik mij niet bedenken. De HeatCharger is qua grootte vergelijkbaar met een CV dus wordtbgewoon op dezelfde plaats gehangen. De HeatBattery moet binnen (ik meen) 2 meter geplaatst worden.

Wat ik fijn vond was dat het wat rommelige leidingwerk van de installatie van de hybride werd versimpeld en er nu weer heel netjes en simpel uitziet.
Die 2m zal geen harde eis zijn toch?
Ik zou ongeveer 5m leidingwerk nodig hebben, wat gaat er allemaal van HC naar HB?

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

De extra functies zoals een planning voor verwarmen en vooral wanneer niet staan voor einde Q3.

Waar zouden ze bij jou plaatsen @Seroendeng ? Wat voor ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Timmy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Oh wat irritant... ben lichtelijk blij dat ik voor een WPB gekozen heb hier die ik kan laten verwarmen wanneer ik dat wil ;)
Mag je al foto's delen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Dylanf97 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:44:
Die 2m zal geen harde eis zijn toch?
Ik zou ongeveer 5m leidingwerk nodig hebben, wat gaat er allemaal van HC naar HB?
De afstand van de HeatCharger naar de HeatBattery was gelimiteerd. Misschien was dat alleen tijdens de pilot maar ik vermoed dat het blijvend is.

Wat er tussen de twee gaat, water en energievoorziening voor de HeatBattery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Timmy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

De afstand van de HeatCharger naar de HeatBattery was gelimiteerd. Misschien was dat alleen tijdens de pilot maar ik vermoed dat het blijvend is.

Wat er tussen de twee gaat, water en energievoorziening voor de HeatBattery.
@Dylanf97 Die 2m is nu de limiet, maar Quatt is aan het kijken of ze dit kunnen oprekken is deze week aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
De pilot is volgens mijn overeenkomst formeel te einde. Ik zal zodra ik uit het buitenland terug ben eens kijken of ik het een beetje netjes op de foto kan zetten.

Mocht je niet kunnen wachten: In de Quatt Facebook groep had iemand al een foto geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
jj85 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

@Dylanf97 Die 2m is nu de limiet, maar Quatt is aan het kijken of ze dit kunnen oprekken is deze week aangegeven.
Aah die heb ik gemist, thanks!
Als dat voorlopig nog niet gaat pakken we de oplossing van @Toby-Wan er weer bij. Die heb ik als alternatief.
Zijn er inmiddels al meer Tweakers die dat zo opgelost hebben?
Een losse wpb 300L met een hele bak leidingwerk (ca. 20m) heb ik voor 2500€ geplaatst en functioneel. Blijft alleen de booster voor de warmtepomp nog over, daar heb ik dan wat hobbybudget voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
Dylanf97 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Als dat voorlopig nog niet gaat pakken we de oplossing van @Toby-Wan er weer bij. Die heb ik als alternatief.
Een losse wpb 300L met een hele bak leidingwerk (ca. 20m) heb ik voor 2500€ geplaatst en functioneel. Blijft alleen de booster voor de warmtepomp nog over, daar heb ik dan wat hobbybudget voor.
Ik verwacht volgende week mn WPB, daarna gaat de CV eruit en WPB + doorstroomverwarmer erin. Al het spul ligt al klaar verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

altijd welkom als je vragen hebt 8)
weet dat er al een minstens een handvol tweakers mij via DM hebben benaderd met mooie technische discussies, erg leuk dat anderen er ook in geinteresseerd zijn _/-\o_ o.a. dus @jj85
(ik heb trouwens een link 3kW BUH (DIY) in mijn signature gestopt, scheelt zoeken voor mogelijk geinteresseerden)

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 20-08-2025 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

Ik verwacht volgende week mn WPB, daarna gaat de CV eruit en WPB + doorstroomverwarmer erin. Al het spul ligt al klaar verder :)
En wij kijken natuurlijk ook al uit naar de foto’s van jouw all electric installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:40
Toby-Wan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

weet dat er al een minstens een handvol tweakers mij via DM hebben benaderd met mooie technische discussies, erg leuk dat anderen er ook in geinteresseerd zijn _/-\o_ o.a. dus @jj85
(ik heb trouwens een link 3kW BUH (DIY) in mijn signature gestopt, scheelt zoeken voor mogelijk geinteresseerden)
Is dit ongeveer hetzelfde wat jij gemaakt hebt maar dan allemaal in een behuizing gestopt?
https://www.groenehoedduu...rwarming-zonder-pomp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
mklcln schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Is dit ongeveer hetzelfde wat jij gemaakt hebt maar dan allemaal in een behuizing gestopt?
https://www.groenehoedduu...rwarming-zonder-pomp.html
Ja in principe wel. Let wel dat deze een 230V signaal verwacht om te schakelen, terwijl de CIC een signaal verwacht van 24 V(DC), en voor beide (CIC & thermo doorstroomverwarmer) het signaal nog ergens anders gegenereerd moet worden.

Ik heb die uit je link ook zeker voorbij zien komen en overwogen, echter het is iets minder plug-and-play dan het in eerste instantie lijkt. Dus ja, toen dacht ik dan maar helemaal zelf >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 20-08-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:21
OmeJoyo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:45:
De extra functies zoals een planning voor verwarmen en vooral wanneer niet staan voor einde Q3.

Waar zouden ze bij jou plaatsen @Seroendeng ? Wat voor ruimte?
Bij mij zou het op zolder komen, wel aan de stevige muur met de buren. Het is naast een open trap en boven de badkamer. Ik zou er eventueel nog wat aan omkasting kunnen maken om het geluid te dempen maar liefst niet natuurlijk. Ik heb ooit gekeken naar muur ankers met rubber dempers ertussen. Zou dat nog iets zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
rob987 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:08:
Te groot, teveel geluid en te duur.
Nee, nee, en nee.

AE op 1 warmtepomp kan prima, maar ik ben het met je eens dat de losse WPB markt volwassener is.

Te groot: waarom? Dat SWW vat heb je sowieso nodig, en die buitenunit(s) heb je toch al staan.
Teveel geluid: waarom? Dat heeft puur met sizing van de capaciteit van de buitenunit te maken. Als die genoeg vermogen heeft heb je wel wat over om op relatief laag vermogen wat SWW er bij te maken. Niet perse veel geluid. En als je allemaal buiten zit in de zomer kan die warmtepomp op extreem laag vermogen draaien, omdat het overdag buiten toch 20+ is.
Te duur: ja, omdat de markt niet volwassen is, maar een 3 weg klep en wat aansturing + een net wat krachtiger buitenunit is veeeeeeeel goedkoper qua onderdelen (en gaten boren in je buitenmuur, wat ook geld en warmteverlies kost) dan een warmtepompboiler incl meerdere gaten in je geisoleerde schil.

Het is puur dat er meer gekozen is voor de losse WPB oplossing, waardoor deze goedkoper en beter verkrijgbaar is. Ik heb zelf ook gekeken naar een SWW vat, en voor een goede, incl 1 of 2 warmtewisselaar spiralen betaal je meer dan voor een warmtepompboiler. Idioot uiteraard, want 1 of 2 warmtewisselaars met vat zijn uiteraard veel goedkoper om te fabriceren dan een vat incl volledig koelcircuit plus aansturing.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
[...]

Waarom heb je die booster nog nodig? De minimale aanvoertemperatuur lijkt bij Quatt geen probleem meer te zijn, en voor die 3 dagen per 5 jaar dat het te koud is zou je ook kunnen kiezen om nog 1, 2, 3 straalkacheltjes aan te schaffen voor een paar tientjes per stuk. Geeft ook wat flexibiliteit als de Quatt er mee ophoud.

Edit: en als je echt vaak moet gaan boosten is een COP 1 verwarming mogelijk niet verstandig, maar ben je beter af met een duo / airco er bij.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 21-08-2025 01:52 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Dylanf97
onlinaius schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 01:51:
[...]

Waarom heb je die booster nog nodig? De minimale aanvoertemperatuur lijkt bij Quatt geen probleem meer te zijn, en voor die 3 dagen per 5 jaar dat het te koud is zou je ook kunnen kiezen om nog 1, 2, 3 straalkacheltjes aan te schaffen voor een paar tientjes per stuk. Geeft ook wat flexibiliteit als de Quatt er mee ophoud.

Edit: en als je echt vaak moet gaan boosten is een COP 1 verwarming mogelijk niet verstandig, maar ben je beter af met een duo / airco er bij.
Is echt puur als backup voor de aanvoertemperatuur. Dat risico wil ik dan wel graag vermijden :)
Over de warmtelevering zelf maak ik me absoluut geen zorgen, de Quatt heeft het afgelopen jaar al in 98% van de warmtevraag voorzien, en we hebben dit jaar triple glas en dakisolatie geïnstalleerd.

Draaide je cv nog vaak mee en hoe warm stookte hij toen het water?
En wat doet je Duo nu max qua watertemperatuur?
Wat zijn de vloer-in en vloer-uit temperaturen dan?

Bij een LTV verdeler (ik heb die van mij op "niet bijmengen" staan), grijpt eventueel de thermostaatkraan in (die staat hier standaard op 40, bij vorst zet ik m op 45°C).
Volgens mij heeft deze open verdeler geen thermostaatkraan als beveiliging. Bestaan die wel onder de open verdelers? Want dat zou dan toch wat zekerheid bieden.
Quatt is (nog) niet aan te passen qua max watertemperatuur, kan tot 55°C.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
Toby-Wan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Vragen tot en met!Elektrisch voorzie ik geen problemen, ik neem aan dat Quatt op verzoek dat aan/uit contact weer activeert? Waterzijdig zit voor mij meer een uitdaging, maar dat krijgen we vast ook voor elkaar.
Ik kom binnenkort bij je in de lucht. We hebben bij de aanschaf van ons huis nog zo'n mooi wurg "huurcontract" cadeau gekregen, dat verloopt in december.

[ Voor 4% gewijzigd door Dylanf97 op 21-08-2025 07:42 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
onlinaius schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 01:51:
[...]

En @Dylanf97
Ik weet niet of ik alles nog goed gevolgd heb.
Maar ik dacht dat de quatt in geval van “geen cv” een booster nodig heeft als een soort “electrische cv” zodat hij bij heel koude dagen vanuit het niets kan opstarten?
Eerlijk gezegd lijkt me dat puur vanuit de techniek niet echt nodig. Dat zou alleen echt nodig zijn als je de quatt tijdens een vorst week een week lang helemaal uit zet. Dat is sowieso een heel slecht idee.
Maar… voor zover ik begrijp “werkt de quatt helemaal niet” zonder danwel een cv danwel een booster danwel een elektrische cv.
(Kortom,… een tweaker krijgt dat wellicht wel voor elkaar maar als standaard werkt het niet)
Klopt dat? Of is dat inmiddels anders?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Dylanf97
Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:07:
[...]

Maar ik dacht dat de quatt in geval van “geen cv” een booster nodig heeft als een soort “electrische cv” zodat hij bij heel koude dagen vanuit het niets kan opstarten?
Dat inderdaad, en het risico dat de Quatt me dan dienst weigert is me dan net te groot om het niet af te vangen met een backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Dylanf97 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Dat inderdaad, en het risico dat de Quatt me dan dienst weigert is me dan net te groot om het niet af te vangen met een backup.
Ok… maar “wanneer gaat het dan mis”?
Zoals ik het zie:
Als je simpelweg geen cv aansluit dan zal de quatt dat wellicht niet eens weten (hij bedient een cv contact maar weet niet of die cv er ook daadwerkelijk is).
Het enige dat de quatt kan zien is “dat de watertemperatuur te laag is”.
Klopt dat?
En als dat klopt:
“Weigert hij dan te starten bij te lage temperatuur”?
“Hoe hoog moet de temperatuur dan minimaal zijn”?

NB: een retour temperatuur van 15 graden ga je echt altijd wel hebben. Met vloerverwarming ga je zelfs altijd wel 20 graden hebben.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Ok… maar “wanneer gaat het dan mis”?
Zoals ik het zie:
Als je simpelweg geen cv aansluit dan zal de quatt dat wellicht niet eens weten (hij bedient een cv contact maar weet niet of die cv er ook daadwerkelijk is).
Het enige dat de quatt kan zien is “dat de watertemperatuur te laag is”.
Klopt dat?
En als dat klopt:
“Weigert hij dan te starten bij te lage temperatuur”?
“Hoe hoog moet de temperatuur dan minimaal zijn”?

NB: een retour temperatuur van 15 graden ga je echt altijd wel hebben. Met vloerverwarming ga je zelfs altijd wel 20 graden hebben.
Quatt start nu ook met lagere watertemperatuur.
Dit grafiekje komt van mijn radiator-heatfan onder de cv: eerder kreeg je eerst een cv-piek en schoot watertemperatuur daardoor heel even naar 40°C ongeveer. 18°C+, dan startte Quatt pas.
Dit is enkel Quatt die langzaam aan het opwarmen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAalgOY19rU31GwaQDuF1mqcds8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tdh64KPW94Esn8UGce2nvOwT.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: als aanvulling dezelfde grafiek maar met defrost-en cv-bijschakeling-pieken van de nacht ervoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_DYkul98KZvQiKsCrIVDq_Tmt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKFjkvjXxBRCkedMA5K0z9RQ.jpg?f=fotoalbum_large

De zon op de kamer-ramen vanaf 09.00 uur ongeveer.

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 21-08-2025 09:09 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
onlinaius schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 01:41:
[...]

Nee, nee, en nee.

AE op 1 warmtepomp kan prima, maar ik ben het met je eens dat de losse WPB markt volwassener is.

Te groot: waarom? Dat SWW vat heb je sowieso nodig, en die buitenunit(s) heb je toch al staan.
Teveel geluid: waarom? Dat heeft puur met sizing van de capaciteit van de buitenunit te maken. Als die genoeg vermogen heeft heb je wel wat over om op relatief laag vermogen wat SWW er bij te maken. Niet perse veel geluid. En als je allemaal buiten zit in de zomer kan die warmtepomp op extreem laag vermogen draaien, omdat het overdag buiten toch 20+ is.
Te duur: ja, omdat de markt niet volwassen is, maar een 3 weg klep en wat aansturing + een net wat krachtiger buitenunit is veeeeeeeel goedkoper qua onderdelen (en gaten boren in je buitenmuur, wat ook geld en warmteverlies kost) dan een warmtepompboiler incl meerdere gaten in je geisoleerde schil.

Het is puur dat er meer gekozen is voor de losse WPB oplossing, waardoor deze goedkoper en beter verkrijgbaar is. Ik heb zelf ook gekeken naar een SWW vat, en voor een goede, incl 1 of 2 warmtewisselaar spiralen betaal je meer dan voor een warmtepompboiler. Idioot uiteraard, want 1 of 2 warmtewisselaars met vat zijn uiteraard veel goedkoper om te fabriceren dan een vat incl volledig koelcircuit plus aansturing.
Is de nieuwe solo quatt niet redelijk wat sterker dan de 1e? Zelf zit ik er aan te denken om een wpb aan te schaffen en dan later als de quatt er mee ophoudt een nieuwe aan te schaffen. Dan all Electric met doorvoerverwarming.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
0xygen500 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Is de nieuwe solo quatt niet redelijk wat sterker dan de 1e?
Met name rond nul en lager is die flink beter. Het is geen mooi-weer-pomp meer zoals de 1.x.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TeslaNerd
Kan ik een V1 Quatt (zelf) vervangen door de nieuwe Quatt buitenunit?

En zo ja, wat kost dat? En kan ik dan ISDE subsidie krijgen op de nieuwe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
TeslaNerd schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:30:

Bij zelf plaatsen geen subsidie.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
Gerardwaz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Bij zelf plaatsen geen subsidie.
@TeslaNerd

Kunnen, natuurlijk !!!

Problemen:
Maar ook samenwerking CIC v1 <> CIC V2 ???????
Garantie Quatt ????
Zou er niet aan denken, het is geen zelfbouw apparaat.

[ Voor 5% gewijzigd door harv op 21-08-2025 11:32 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

Dat kan, en ja die krijg je (mits ouder dan 12 maanden), en je betaalt: gewoon de volle mep natuurlijk.
Waarom zou je het doen :?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-08-2025 11:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
De vragenlijst voor @Quatt Support is weer uitgebreid. Ik zie dat het probleem met de “supported” DT4M thermostaat nog steeds niet is opgelost.

[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 21-08-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:48
Friezin schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:31:
[...]

Draaide je cv nog vaak mee en hoe warm stookte hij toen het water?
En wat doet je Duo nu max qua watertemperatuur?
Wat zijn de vloer-in en vloer-uit temperaturen dan?

Bij een LTV verdeler (ik heb die van mij op "niet bijmengen" staan), grijpt eventueel de thermostaatkraan in (die staat hier standaard op 40, bij vorst zet ik m op 45°C).
Volgens mij heeft deze open verdeler geen thermostaatkraan als beveiliging. Bestaan die wel onder de open verdelers? Want dat zou dan toch wat zekerheid bieden.
Quatt is (nog) niet aan te passen qua max watertemperatuur, kan tot 55°C.
Ik heb de Quatt duo pas sinds 13 maart, dus heb ik weinig historische gegevens. Net na ingebruikname heeft de cv meegedraaid omdat het huis flink afgekoeld was en het ‘s nachts onder nul was. Daarna niet meer. De temperatuur was toen even rond de 55 graden. Daarna is de heatpump flowmeter temperatuur bijna altijd onder de 40 graden gebleven. Misschien beter even de komende winter afwachten.

Edit: zou ik niet voor de zekerheid een thermostatische mengkraan (bijvoorbeeld ESBE VTA322) voor de verdeler kunnen laten plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi5VYFQkPKVCfSAy_RP1W5pkvWw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dZrNjeUSTxzVXNJpysmJkb6v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoRYQZUpfGIhx7XjNIYY9VpPX-M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OUAqskwHVNbwTT3c14szwfFG.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door lochtejans op 21-08-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

lochtejans schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb de Quatt duo pas sinds 13 maart, dus heb ik weinig historische gegevens. Net na ingebruikname heeft de cv meegedraaid omdat het huis flink afgekoeld was en het ‘s nachts onder nul was. Daarna niet meer. De temperatuur was toen even rond de 55 graden. Daarna is de heatpump flowmeter temperatuur bijna altijd onder de 40 graden gebleven. Misschien beter even de komende winter afwachten.

Edit: zou ik niet voor de zekerheid een thermostatische mengkraan (bijvoorbeeld ESBE VTA322) voor de verdeler kunnen laten plaatsen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, vloer beschermen met thermostaatkraan kan wel. Kies er wel 1 die flow normaal niet beperkt (ik weet niet welke je dan moet hebben).
En als die dicht gaat, moet het water nog wel ergens heen. Bypass plaatsen (dan loopt temp in rest van systeem verder op en gaat hij niet snel weer open)? Warmtepomp/CVketel in storing laten schieten?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Had jij er eerder niet juist het probleem, dat je verwarmingssysteem te klein was voor de Quatt (of warmteverlies te klein), zodat die steeds uitsloeg? Ben je ergens anders gaan wonen?

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou inderdaad eerst maar eens een winter afwachten.
Voor hetzelfde draait alles helemaal naar wens. Een LTV is een gulden middenweg misschien.

Edit: zoiets dus https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 21-08-2025 15:08 ]

• Stefannn
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet wat voor cv je hebt, maar op mijn Vaillant kan ik het “max vermogen” begrenzen. Die zou ik op laag zetten (5kW of iets dergelijks). Dan kan de temperatuur nooit te hoog oplopen. Immers…. De cv krijgt als input het water uit de vloer. Met een vermogen van 5kW zal de cv er maximaal 5 a 7 graden bij doen. Dan loopt de temperatuur nooit extreem op.
(Behalve als je een extreme winter is en je het binnen geen 20 graden krijgt met een vloer van 45 graden)

• TeslaNerd
Friezin schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Had jij er eerder niet juist het probleem, dat je verwarmingssysteem te klein was voor de Quatt (of warmteverlies te klein), zodat die steeds uitsloeg? Ben je ergens anders gaan wonen?
Ja, daar heb ik eerder over bericht en dat is een regelprobleem dat ook in de vragenlijst aan @Quatt Support terugkomt.

Van Sales@Quatt.io kreeg ik per omgaande deze reactie. Waarom zou dat zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGNYXdFpaUngGg07lyGQeQUz9uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHUyf1TvRz605codwRkrOZEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:07:
[...]

En @Dylanf97
Ik weet niet of ik alles nog goed gevolgd heb.
Eerlijk gezegd lijkt me dat puur vanuit de techniek niet echt nodig. Dat zou alleen echt nodig zijn als je de quatt tijdens een vorst week een week lang helemaal uit zet. Dat is sowieso een heel slecht idee.
Maar… voor zover ik begrijp “werkt de quatt helemaal niet” zonder danwel een cv danwel een booster danwel een elektrische cv.
(Kortom,… een tweaker krijgt dat wellicht wel voor elkaar maar als standaard werkt het niet)
Klopt dat? Of is dat inmiddels anders?
Dylanf97 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Wat @Friezin ook al aangeeft: die benodigde aanvoertemperatuur is verwijderd / fors omlaag gebracht.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten of er nog een e-cv / doorstroomverwarmer als backup wordt geplaatst (al dan niet voor de eigen gemoedsrust), maar persoonlijk zou ik het niet meer doen. Friezin liet al zien dat de Quatt gewoon netjes start met een aanvoertemperatuur van 14 graden.

Hoe groot is de kans dat je in een redelijk geisoleerd huis (zeker als dit vrij goed geisoleerd is zoals bij @Dylanf97 ) de temperatuur in de woning niet met wat straalkacheltjes / een airco, op een graad of 15 kan krijgen, zodat de aanvoertemperatuur van de Quatt hoog genoeg is om te starten?

Heel, heel, heeel theoretisch zou je misschien in een situatie kunnen komen waar bijv 6KW aan straalkachels niet meer voldoende is om die minimum aanvoertemp van 14 graden te krijgen. Het probleem hier is echter dat in elk redelijk geisoleerd huis dit pas gaat optreden op het moment dat die Quatt ook helemaal niets meer toevoegt aan je verwarming, want dan denk je toch al snel aan -20 of kouder.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Seroendeng schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Bij mij zou het op zolder komen, wel aan de stevige muur met de buren. Het is naast een open trap en boven de badkamer. Ik zou er eventueel nog wat aan omkasting kunnen maken om het geluid te dempen maar liefst niet natuurlijk. Ik heb ooit gekeken naar muur ankers met rubber dempers ertussen. Zou dat nog iets zijn?
Ok, boven een open trap, zou het niet doen, absoluut niet. Quatt heeft me ook toegezegd dat ze die plaatsingen niet meer zouden doen 8)7

PM me anders even omdat hier een openstaande case aan vast zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

[...]

Wat @Friezin ook al aangeeft: die benodigde aanvoertemperatuur is verwijderd / fors omlaag gebracht.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten of er nog een e-cv / doorstroomverwarmer als backup wordt geplaatst (al dan niet voor de eigen gemoedsrust), maar persoonlijk zou ik het niet meer doen. Friezin liet al zien dat de Quatt gewoon netjes start met een aanvoertemperatuur van 14 graden.

Hoe groot is de kans dat je in een redelijk geisoleerd huis (zeker als dit vrij goed geisoleerd is zoals bij @Dylanf97 ) de temperatuur in de woning niet met wat straalkacheltjes / een airco, op een graad of 15 kan krijgen, zodat de aanvoertemperatuur van de Quatt hoog genoeg is om te starten?

Heel, heel, heeel theoretisch zou je misschien in een situatie kunnen komen waar bijv 6KW aan straalkachels niet meer voldoende is om die minimum aanvoertemp van 14 graden te krijgen. Het probleem hier is echter dat in elk redelijk geisoleerd huis dit pas gaat optreden op het moment dat die Quatt ook helemaal niets meer toevoegt aan je verwarming, want dan denk je toch al snel aan -20 of kouder.
Ik heb de 3 kW doorstroomverwarmer bewust gekozen omdat bij -7 ik een warmteverlies heb van 6 kW terwijl de Quatt volgens de specs nog maar 2.7 kW warmte levert. M'n doorstroomverwarmer vult dat gat mooi op en gebruikt bestaande afgifte O-)
Hoef ik niet te kijken voor airco's voor die 4 kamers (=duur) of m'n heil te zoeken straalkachels (als ik die koop gaan ze ook bij 0 graden gebruikt worden..)

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:48
SBL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Ja, vloer beschermen met thermostaatkraan kan wel. Kies er wel 1 die flow normaal niet beperkt (ik weet niet welke je dan moet hebben).
En als die dicht gaat, moet het water nog wel ergens heen. Bypass plaatsen (dan loopt temp in rest van systeem verder op en gaat hij niet snel weer open)? Warmtepomp/CVketel in storing laten schieten?
Even voor de volledigheid, ik heb beneden 4 groepen waar de slangen "ver" uit elkaar liggen en 1 groep is later geplaatst waarvan de slangen wel dicht bij elkaar liggen. Daarnaast heb ik ook nog 3 radiatoren welke bij verwarmen. De verdeler van de radiator zit naast de vvw verdeler welke dan mijn inziens als bypass kan fungeren.
Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Ik weet niet wat voor cv je hebt, maar op mijn Vaillant kan ik het “max vermogen” begrenzen. Die zou ik op laag zetten (5kW of iets dergelijks). Dan kan de temperatuur nooit te hoog oplopen. Immers…. De cv krijgt als input het water uit de vloer. Met een vermogen van 5kW zal de cv er maximaal 5 a 7 graden bij doen. Dan loopt de temperatuur nooit extreem op.
(Behalve als je een extreme winter is en je het binnen geen 20 graden krijgt met een vloer van 45 graden)
Ik heb een Nefit Topline Aquapower+ HRC 30/CW6. Ik zal eens kijken of dit in te stellen is.

Anders wachten we de wintermaanden maar eens eerst af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:41
[...]

Ik heb een E-cv (Feroli TOR) in de berging gehangen en de Quatt is vervolgens tegen de berging gezet en aangesloten.
Voor SWW momenteel enkel doorstroom verwarmer. Dat werkt prima, oneindig heet water en kost nauwelijks ruimte (schoenendoos maat).
In de toekomst komt daar een douche-WTW en/of een 100L elektrische boiler bij. De boiler zou dan als "batterij" dienen door enkel slim aan te zetten tijdens uren met eigen PV opwek en de dal-uren icm dynamisch energie contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
lochtejans schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Even voor de volledigheid, ik heb beneden 4 groepen waar de slangen "ver" uit elkaar liggen en 1 groep is later geplaatst waarvan de slangen wel dicht bij elkaar liggen. Daarnaast heb ik ook nog 3 radiatoren welke bij verwarmen. De verdeler van de radiator zit naast de vvw verdeler welke dan mijn inziens als bypass kan fungeren.

[...]

Ik heb een Nefit Topline Aquapower+ HRC 30/CW6. Ik zal eens kijken of dit in te stellen is.

Anders wachten we de wintermaanden maar eens eerst af.
Ik kon het niet laten...
Installateurs handleiding hier

Pagina 16: yep je kan maximaal vermogen instellen

NB; LETOP....
Je kan wel een max water temperatuur instellen.
Maar..... de ketel gaat niet lager dan op minimaal vermogen draaien.
Dat betekent dat als je te weinig afnemers open hebt (vooral bij een zone systeem) de temperatuur wel degelijk hoger kan worden dan het ingestelde minimum.
==> als je gewoon voldoende afnemers open hebt is dit helemaal geen probleem
(ben ik ooit achter gekomen toen ik met redelijk extreme zones zat te experimenteren, sindsdien ben ik meer fan van max vermogen instellen dan van max temperatuur instellen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfKiacDqCscKLfOKHPXm3EvFQT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nMVOdogjkniGCj2xd2aLBxA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Stefannn op 21-08-2025 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Onno ! schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Ik heb een E-cv (Feroli TOR) in de berging gehangen en de Quatt is vervolgens tegen de berging gezet en aangesloten.
Voor SWW momenteel enkel doorstroom verwarmer. Dat werkt prima, oneindig heet water en kost nauwelijks ruimte (schoenendoos maat).
In de toekomst komt daar een douche-WTW en/of een 100L elektrische boiler bij. De boiler zou dan als "batterij" dienen door enkel slim aan te zetten tijdens uren met eigen PV opwek en de dal-uren icm dynamisch energie contract.
Yess!!! *O* *O* *O*
Eindelijk iemand die het idee dat ik al heel lang heb in praktijk heeft.
NB: Electrische boiler bijplaatsen levert niet perse winst op:
Zie mijn 150 liter zonneboiler
"Zo uit de doos": 3.8kWh thermisch verlies per dag
"na extra isolatie met 80mm rockwool": 1.4kWh thermisch verlies per dag.
We zijn met 2 en douchen maar kort. Ons douche gebruik is ongeveer 1kWh per dag. Zelfs na extra isolatie is het warmteverlies dus net zo groot als het warmtegebruik.
(ik wil hem eigenlijk komende herfst nog beter isoleren met PIR maar dat valt buiten dit topic)
Douche WTW maakt het wel echt af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:48:
In mijn ogen is dit iets te kort door de bocht. Het water in een radiator van Friezin is afgekoeld naar 14 graden. En de Quatt start wel weer op, maar heeft dan water rondgepompt, ook uit haar vloerverwarming die dan nog veel warmer is.
Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar het antwoord van @Quatt Support op de door @jj85 gestelde vraag in de googlesheet "Wat is nu de minimumtemperatuur om de Quatt Hybrid op te starten? Voorheen was dit 18grC, nu is dit lager. Welke waarde wordt nu aangehouden en waarom is dit?"
@Dylanf97 @Friezin
Als dit inderdaad 14 graden is, dan is het heel mooi, en verwacht ik ook met alleen radiatoren in normale situaties nooit problemen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Yess!!! *O* *O* *O*
Eindelijk iemand die het idee dat ik al heel lang heb in praktijk heeft.
NB: Electrische boiler bijplaatsen levert niet perse winst op:
Zie mijn 150 liter zonneboiler
"Zo uit de doos": 3.8kWh thermisch verlies per dag
"na extra isolatie met 80mm rockwool": 1.4kWh thermisch verlies per dag.
We zijn met 2 en douchen maar kort. Ons douche gebruik is ongeveer 1kWh per dag. Zelfs na extra isolatie is het warmteverlies dus net zo groot als het warmtegebruik.
(ik wil hem eigenlijk komende herfst nog beter isoleren met PIR maar dat valt buiten dit topic)
Douche WTW maakt het wel echt af.
Ik snap je punt: met een warmwatergebruik van 1 kWh/dag en een warmteverlies van 1,4 kWh/dag, krijg je netto nooit een fatsoenlijke COP voor SWW-boiler.
Die 1,4-3,8 kWh was bij watertemp tot 60graden. Wat was de omgevingstemperatuur? (met andere woorden, moet ik dit verlies in de zomer nog met een korreltje zout nemen?)

• Stefannn
SBL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Ik snap je punt: met een warmwatergebruik van 1 kWh/dag en een warmteverlies van 1,4 kWh/dag, krijg je netto nooit een fatsoenlijke COP voor SWW-boiler.
Die 1,4-3,8 kWh was bij watertemp tot 60graden. Wat was de omgevingstemperatuur? (met andere woorden, moet ik dit verlies in de zomer nog met een korreltje zout nemen?)
De post is van november, geen vrieskou dus maar wel fris. Het ding staat op een onverwarmde zolder die wel redelijk geïsoleerd is. Ik gok 10 graden.
In de zomer zal het verlies zeker minder zijn. Voor mij is dat minder relevant want het is een zonneboiler die van half maart tot half oktober sowieso wel door de zon op temperatuur blijft.
De ellende van zo’n vat is dat het regelmatig op 60 graden gebracht moet worden wegens legionella. Gemiddeld zal de temperatuur een graad of 50 zijn maar dat is nog steeds een grote delta T met de omgeving.
Nb… teveel discussie hier over is wel erg off topic. Wellicht beter in dm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
SBL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

In mijn ogen is dit iets te kort door de bocht. Het water in een radiator van Friezin is afgekoeld naar 14 graden. En de Quatt start wel weer op, maar heeft dan water rondgepompt, ook uit haar vloerverwarming die dan nog veel warmer is.
Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar het antwoord van @Quatt Support op de door @jj85 gestelde vraag in de googlesheet "Wat is nu de minimumtemperatuur om de Quatt Hybrid op te starten? Voorheen was dit 18grC, nu is dit lager. Welke waarde wordt nu aangehouden en waarom is dit?"
@Dylanf97 @Friezin
Als dit inderdaad 14 graden is, dan is het heel mooi, en verwacht ik ook met alleen radiatoren in normale situaties nooit problemen.
Bij mij is de Quatt opgestart op 12 graden na rondpompen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

[...]

@Dylanf97 @Friezin
Vloerwater in de kamer koelt echt wel flink af: de zon heeft daar niet veel invloed op in vorstig maart.
Vvw pomp loopt pas bij 22°C. Dus nee, vloer doet niet echt mee.

Heatfan op slaapkamer boven gaf ongeveer dezelfde watertemperatuur.
Het is de Quatt die dat water verwarmt.
Wel ff gezocht maar kan zo een printje van status JSON niet vinden: werkte op supervisoryControlMode=1

PSen: zie dat @Gerardwaz ook een lage temperatuur constateerde en ben ook benieuwd naar je verklaring dat ik eerder die "18°C cv-hik" wel zag.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 21-08-2025 22:23 ]

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
Bij mij is de Quatt opgestart op 12 graden na rondpompen.
Was het water dat de Quatt in ging op dat moment 12 graden? Of was dat de laatste uurmeting in de Quatt-app-grafiek? Waar/hoe heb je de 12 graden afgelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
SBL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Was het water dat de Quatt in ging op dat moment 12 graden? Of was dat de laatste uurmeting in de Quatt-app-grafiek? Waar/hoe heb je de 12 graden afgelezen?
Afgelezen in JSON waterOut.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 13:30

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
Hi allemaal,

Het lukt me langzamerhand om wat meer andere collega's te betrekken bij het beantwoorden van jullie vragen, maar zoals jullie merken zijn er nog wat onbeantwoord (met name voor de thermostaat vragen moet ik nog even met een expert om tafel ;) ).

Verder zie ik ook veel feature requests, het is goed om te zien waar jullie behoeftes liggen. Daar zal ik niet individueel op gaan reageren, maar ik herken wel een trend: een behoefte aan informatie, vertrouwen, en (vooral als die eerste twee deels missen:) controle. Ook zag ik een paar dingen staan die we intern ook al op het oog hebben, maar omdat deze nog niet concreet op de roadmap staan en gepland zijn, ga ik daarover nog niks toezeggen.

Blijf vooral vragen toevoegen aan de sheet, en als ik weer een aantal vragen heb kunnen beantwoorden zal ik dat ook hier even delen. Bedankt in ieder geval voor alle feedback en suggesties!

En alvast een fijn weekend allen!

- Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Quatt Support schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:15:
Hi allemaal,

Het lukt me langzamerhand om wat meer andere collega's te betrekken bij het beantwoorden van jullie vragen, maar zoals jullie merken zijn er nog wat onbeantwoord (met name voor de thermostaat vragen moet ik nog even met een expert om tafel ;) ).

Verder zie ik ook veel feature requests, het is goed om te zien waar jullie behoeftes liggen. Daar zal ik niet individueel op gaan reageren, maar ik herken wel een trend: een behoefte aan informatie, vertrouwen, en (vooral als die eerste twee deels missen:) controle. Ook zag ik een paar dingen staan die we intern ook al op het oog hebben, maar omdat deze nog niet concreet op de roadmap staan en gepland zijn, ga ik daarover nog niks toezeggen.

Blijf vooral vragen toevoegen aan de sheet, en als ik weer een aantal vragen heb kunnen beantwoorden zal ik dat ook hier even delen. Bedankt in ieder geval voor alle feedback en suggesties!

En alvast een fijn weekend allen!

- Bob
Is deze roadmap ook ergens te vinden? Het is ook gewoon fijn als er een update log te vinden is met wat er aangepast wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kan de topic warning geupdate worden met https://docs.google.com/s...JOiTa6t729lKB7R9P4GE/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
je moet even filteren op gepinde posts (punaise icoontje), dan is het de laatste.
topic warning komt van de mods, die is niet aanpasbaar door topicstarter/co-auteurs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
[...]

@Dylanf97 @Friezin
Reactie van Quatt is hierover (Thanks @Quatt Support /Bob)
De minimum temperatuur van 18 graden was initieel gekozen om er zeker van te zijn dat we altijd voldoende hitte zouden hebben in het geval dat beide warmtepompen in een Duo opstelling tegelijk in defrost zouden gaan. Het was destijds een conservatieve keuze, die we genomen hadden om zeker te zijn dat klanten niet met bevroren leidingen zouden komen te zitten.

Vorig jaar hebben we (na genoeg geleerd te hebben van echte installaties) het gedrag wat minder conservatief gemaakt. Dat heeft ertoe geleidt dat we die minimum temperatuur hebben kunnen laten zakken tot 15 graden. De Single en de Duo delen hierin dezelfde logica, al was de originele logica dus met name om een Duo installatie te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
van Quatt is hierover (Thanks @Quatt Support /Bob)
[...]

Dat heeft ertoe geleidt dat we die minimum temperatuur hebben kunnen laten zakken tot 15 graden.
Dus het opstarten zonder cv bij 12 graden was een glitch of een onjuiste waarneming?

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 22-08-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:23:
[...]

Dus het opstarten zonder cv bij 12 graden was een glitch of een onjuiste waarneming?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGhp7x8u1uLUvk1tWgg5bCeUves=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQRuGUVW8aqeDun4FcogcA1T.jpg?f=fotoalbum_large
Zonder gasverbruik want cv zijdig uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Gerardwaz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]
Dat kan net zo goed een momentopname zijn geweest.
Water in je hele CV is niet zomaar 12 graden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
[...]

[...]
Ik heb nog wat extra context toegevoegd aan het antwoord in de sheet, zie ook hieronder:

De absolute minimum water aanvoer temperatuur waarbij de warmtepomp kan starten is vanaf 5 graden. Echter, dan zal de CiC, tot de aanvoer 15 graden bereikt, ook de CV laten bijspringen. Pas vanaf 15 graden zal de Hybrid dus zonder (dat de CiC de) CV (wilt laten bijstoken) kunnen opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Quatt Support op 22-08-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Gerardwaz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]
Maar dan kan het toch zijn dat de CiC wel de CV aanstuurt (maar wat verder geen effect heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
jj85 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Maar dan kan het toch zijn dat de CiC wel de CV aanstuurt (maar wat verder geen effect heeft)
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hoelang zat er bij mensen met units tussen het accepteren van het aanbod danwel het bevestigen van gereedheid van eventueel voorwerk en het maken van een plaatsingsafspraak? Ik heb eind juni het all clear gegeven en wacht nog steeds op een afspraak om te komen plaatsen. (Ja, heb al nagebeld en gemaild.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:04
Hier hetzelfde, na fiat eind juni en doorgeven dat alle voorbereidingen klaar zijn en paar keer namailen, nog steeds stil vanuit Amsterdam, wacht op plaatsing All Electric

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, All Electric uitbreiding voor eind augustus gepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Quatt Support schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb nog wat extra context toegevoegd aan het antwoord in de sheet, zie ook hieronder:

De absolute minimum water aanvoer temperatuur waarbij de warmtepomp kan starten is vanaf 5 graden. Echter, dan zal de CiC, tot de aanvoer 15 graden bereikt, ook de CV laten bijspringen. Pas vanaf 15 graden zal de Hybrid dus zonder (dat de CiC de) CV (wilt laten bijstoken) kunnen opstarten.
Dankjewel voor deze toelichting. Dit is goed sparren over een vraag die leeft bij de gebruikers.

En dat de minimum water aanvoer temperatuur 5 graden is dat is natuurlijk goed nieuws. Laten jullie dan de CV bijspringen tot de aanvoer 15 graden is omdat jullie ervaring is dat het met de warmtepomp alleen te lang duurt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
TeslaNerd schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

Dankjewel voor deze toelichting. Dit is goed sparren over een vraag die leeft bij de gebruikers.

En dat de minimum water aanvoer temperatuur 5 graden is dat is natuurlijk goed nieuws. Laten jullie dan de CV bijspringen tot de aanvoer 15 graden is omdat jullie ervaring is dat het met de warmtepomp alleen te lang duurt?
Het is met name een stukje veiligheid. We willen voorkomen dat als een warmtepomp in defrost gaat, dat de aanvoer zo laag is dat in defrost het water zou kunnen bevriezen. Daarom stookt de CV ketel dus bij tot die minimum temperatuur van 15 graden is bereikt. Daarna kan de warmtepomp een defrost draaien zonder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Peter Keller schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:44:
Hier hetzelfde, na fiat eind juni en doorgeven dat alle voorbereidingen klaar zijn en paar keer namailen, nog steeds stil vanuit Amsterdam, wacht op plaatsing All Electric
Ook all electric hier. Heb half het vermoeden dat dat de reden is van de vertraging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Vraag (Teslanerd) Kan de SWW-watertemperatuur voor de Heatbattery worden ingesteld met de T6-thermostaat? Antwoord: Nee, vooralsnog is de SWW temperatuur in de HeatBattery maximaal 55graden, met uitzondering van de legionella cycli (waarbij de temperatuur tijdelijk naar 60 wordt verhoogd)

Deze vind ik ook wel interessant in het kader van opslag van energie waar we het hier al geregeld over gehad hebben. Daarbij hadden we toch wel het idee dat je behoorlijk omhoog moet qua temperatuur (ik zat dan toch al snel aan 80+ te denken) om enige significante (energie)opslag te hebben.

Met 55 graden twijfel ik toch wel een beetje of het de naam 'HeatBattery' eer aandoet. Het is dan meer 'gewoon' een SWW vat, want als je de aanwezigheid van SWW wilt kunnen garanderen kun je er bij 55 graden niet erg veel warmte meer uithalen.

Edit: wat mij me ook wel een beetje laat afvragen: waarom dan nog gekozen voor die behoorlijk ingewikkelde oplossing met de HeatBooster?

Wij speculeerden hier indertijd dat dat mogelijk zat in de temperatuurrange van een warmtepomp, waarbij een Quatt buitenunit bij een koude buitentemperatuur waarschijnlijk niet veel verder komt dan 55 graden.

Als dat echter toch de temperatuur wordt waarmee gewerkt gaat worden is een systeem met een 3 wegklep, waarbij je SWW rechtstreeks verwarmd op de buitenunit, een stuk logischer.

[ Voor 24% gewijzigd door onlinaius op 23-08-2025 13:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylanf97
onlinaius schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:14:
Vraag (Teslanerd) Kan de SWW-watertemperatuur voor de Heatbattery worden ingesteld met de T6-thermostaat? Antwoord: Nee, vooralsnog is de SWW temperatuur in de HeatBattery maximaal 55graden, met uitzondering van de legionella cycli (waarbij de temperatuur tijdelijk naar 60 wordt verhoogd)

Deze vind ik ook wel interessant in het kader van opslag van energie waar we het hier al geregeld over gehad hebben. Daarbij hadden we toch wel het idee dat je behoorlijk omhoog moet qua temperatuur (ik zat dan toch al snel aan 80+ te denken) om enige significante (energie)opslag te hebben.

Met 55 graden twijfel ik toch wel een beetje of het de naam 'HeatBattery' eer aandoet. Het is dan meer 'gewoon' een SWW vat, want als je de aanwezigheid van SWW wilt kunnen garanderen kun je er bij 55 graden niet erg veel warmte meer uithalen.
Dat samen met de beperking van het leidingwerk waren de laatste zetjes die ik nodig had om er uiteindelijk van af te zien.
Ik heb nu een unit gekocht die ik binnen 3 weken in huis heb, met 20m leidingwerk, die tot 70 graden kan verwarmen als ik dat nodig vind (als "extra" opslag).

Ik vind het design en het concept prachtig, maar het weegt wmb niet op tegen de kinderziektes en dit soort ontwerpkeuzes die het met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Heeft iemand dit probleem al gehad, en wat doet Quatt service dan ermee, CiC vervangen? Wat gaat dat kosten?

Ik was bezig met mijn thermostaat en heb mijn oude thermostaat (Honeywell Round Modulation) uitgewisseld door de DIYless Thermostat 3. Die heeft even gewerkt. Deze gaf wat hogere temperatuur aan, ik heb een keer gewisseld met de oude om te zien wat het verschil is. Daarna deed de Opentherm aansluiting op de CiC het niet meer. Er staat geen spanning meer op de connector, normaal zou dat onbelast 24V moeten zijn en met de thermostaat zo'n 16V, elke seconde wat varierend. Thermostaat laat niets meer zien. Ligt niet aan de kabel. Misschien door ESD beschadigd?

CiC werkt verder nog goed, hij meet de buitentemperatuur vanuit de Quatt unit nog. En op de aan-uit thermostaat aansluiting op de CiC ernaast staat nog wel 24V (waarom zit die erop, er kan toch geen aan-uit thermostaat op de CiC?). Ik heb de juiste aansluitingen gebruikt. Spanning eraf en erop helpt niet. Zonder Opentherm thermostaat geen verwarming, dus die CiC moet gerepareerd of vervangen worden.

Iemand ervaring mee? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:44:
Heeft iemand dit probleem al gehad, en wat doet Quatt service dan ermee, CiC vervangen? Wat gaat dat kosten?

Ik was bezig met mijn thermostaat en heb mijn oude thermostaat (Honeywell Round Modulation) uitgewisseld door de DIYless Thermostat 3. Die heeft even gewerkt. Deze gaf wat hogere temperatuur aan, ik heb een keer gewisseld met de oude om te zien wat het verschil is. Daarna deed de Opentherm aansluiting op de CiC het niet meer. Er staat geen spanning meer op de connector, normaal zou dat onbelast 24V moeten zijn en met de thermostaat zo'n 16V, elke seconde wat varierend. Thermostaat laat niets meer zien. Ligt niet aan de kabel. Misschien door ESD beschadigd?

CiC werkt verder nog goed, hij meet de buitentemperatuur vanuit de Quatt unit nog. En op de aan-uit thermostaat aansluiting op de CiC ernaast staat nog wel 24V (waarom zit die erop, er kan toch geen aan-uit thermostaat op de CiC?). Ik heb de juiste aansluitingen gebruikt. Spanning eraf en erop helpt niet. Zonder Opentherm thermostaat geen verwarming, dus die CiC moet gerepareerd of vervangen worden.

Op het Quatt en HA forum is eerder wel eens gepost over het voorkomen van een aardlus op de aansluitingen van de CiC.

Ik zou gewoon een ticket aanmaken. Quatt vindt het prima dat wij zelf verschillende thermostaten gebruiken. Dan moet de CiC daar gewoon tegen kunnen

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 24-08-2025 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
. En op de aan-uit thermostaat aansluiting op de CiC ernaast staat nog wel 24V (waarom zit die erop, er kan toch geen aan-uit thermostaat op de CiC?).
Die ernaast is toch het OT contact naar CV?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsAAuVsdYfHEhMLqsw3LDJGLzNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Az6j2P8qPH1Np0v22azdEDXZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

De Diyless kun je niet voeden uit de CIC omdat, door de electronica en het display, deze een hogere stroom trekt dan de specs van Opentherm. Heb je de Diyless wel extern gevoed?
En de interne sensor geeft een te hoge warmte aan doordat de electronica de sensor opwarmt. Dus je moet hem altijd met de externe sensor of een externe thermometer gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 24-08-2025 11:25 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:29:
Dus je moet hem altijd met de externe sensor of een externe thermometer gebruiken.
Of een correctie gebruiken (moet bij mijn Toon 1 ook). Ik neem aan dat de Toon altijd om en nabij dezelfde hoeveelheid energie gebruikt, dus die offset zal redelijk hetzelfde zijn, genoeg voor mij om dicht genoeg bij de werkelijkheid te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 07:22

HaikoW

International man of mystery

[...]

[...]
Misschien kan @MacD007 In het starttopic van Quatt bij "dingen die we anders willen": de "eis van 18 graden minimale aanvoertemperatuur" aangepasen of laten vervallen?

Nog iets anders: uit de starttopic "Mocht je iets tegenkomen wat niet klopt of aanvulling behoeft, neem dan contact op met de hoofdauteur, @MacD007. Meldt het dan even via een PM." aanpassen? Ik probeerde bovenstaand bericht per PM de sturen maar kreeg de melding "Deze gebruiker wil of kan geen Berichten ontvangen: MacD007"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HaikoW schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Misschien kan @MacD007 In het starttopic van Quatt bij "dingen die we anders willen": de "eis van 18 graden minimale aanvoertemperatuur" aangepasen of laten vervallen?
Zie de reactie van Quatt bovenaan deze pagina. (mits je 25 berichten per pagina hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
Flesym schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

De Diyless kun je niet voeden uit de CIC omdat, door de electronica en het display, deze een hogere stroom trekt dan de specs van Opentherm. Heb je de Diyless wel extern gevoed?
En de interne sensor geeft een te hoge warmte aan doordat de electronica de sensor opwarmt. Dus je moet hem altijd met de externe sensor of een externe thermometer gebruiken.
Dat klopt, de DIYless is zelfs galvanisch gescheiden met optocouplers van de rest van de elektronica, dus zonder voeding doet deze thermostaat niets. Ik had de DIYless gevoed via de USB-C.

Die opwarming is voornamelijk met de optionele netvoeding (die heb ik niet), of als je het display permanent aan laat. De ESP32 zit diagonaal in de behuizing tov de temp sensor dus het verraste mij dat er nog zo'n groot temperatuurverschil was. Volgens mij gebruikt de DIYless firmware wel sleep mode dus zou de ESP niet veel moeten opwarmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MWink
jj85 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

Die ernaast is toch het OT contact naar CV?
[Afbeelding]
Dat is helemaal juist. Ik heb gisteravond enorm zitten suffen. |:( Bedankt voor de hint, ik zie nu wat er fout ging. Ik had de thermostaat na de wisseling op de meest rechter aansluiting gezet, en dat is inderdaad de "uitgang" van de CiC richting de Opentherm boiler (CV), dus ik had eigenlijk 2 thermostaten (OT masters) aangesloten op elkaar, logisch dat ik dan geen voeding heb, die komt van de boiler (OT slave). Ik was even niet helder (het was ook een erg donkere plek).

Het werkt weer en jullie kunnen even lachen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:13:
[...]

Op het Quatt en HA forum is eerder wel eens gepost over het voorkomen van een aardlus op de aansluitingen van de CiC.

Ik zou gewoon een ticket aanmaken. Quatt vindt het prima dat wij zelf verschillende thermostaten gebruiken. Dan moet de CiC daar gewoon tegen kunnen
Gelukkig werkt de CiC weer. Aansluitfout! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
MWink schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Dat is helemaal juist. Ik heb gisteravond enorm zitten suffen. |:( Bedankt voor de hint, ik zie nu wat er fout ging. Ik had de thermostaat na de wisseling op de meest rechter aansluiting gezet, en dat is inderdaad de "uitgang" van de CiC richting de Opentherm boiler (CV), dus ik had eigenlijk 2 thermostaten (OT masters) aangesloten op elkaar, logisch dat ik dan geen voeding heb, die komt van de boiler (OT slave). Ik was even niet helder (het was ook een erg donkere plek).

Haha, achja, shit happens :)

Heb het nog even teruggezocht, maar blijkbaar wordt dezelfde 'uitgang' nu voor zowel OT als aan/uit gebruikt.
clubeddie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteiten

Ondersteuning toegevoegd voor hybride (opentherm/on-off) ketelconnector.

Engineer aan het woord
De belangrijkste toevoeging in deze versie is de ondersteuning voor beide typen ketels op één poort. Er zijn geen aanpassingen nodig aan je installatie; je cv-ketel blijft zoals voorheen functioneren.

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 24-08-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MWink schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Proost! Gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
MWink schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

Dat klopt, de DIYless is zelfs galvanisch gescheiden met optocouplers van de rest van de elektronica, dus zonder voeding doet deze thermostaat niets. Ik had de DIYless gevoed via de USB-C.

Die opwarming is voornamelijk met de optionele netvoeding (die heb ik niet), of als je het display permanent aan laat. De ESP32 zit diagonaal in de behuizing tov de temp sensor dus het verraste mij dat er nog zo'n groot temperatuurverschil was. Volgens mij gebruikt de DIYless firmware wel sleep mode dus zou de ESP niet veel moeten opwarmen.
Klopt, toch was het opwarming zonder optionele voeding bij mij ongeveer 0,8⁰C. Daarbij zit hij bij mij op een noordmuur die meer afkoelt dan de rest van mijn huiskamer, dus lastig te corrigeren met de 'built in sensor offset'. Dus ik gebruik hem, ook omdat het me goed uitkomt, met een externe thermometer die op een binnenmuur zit.
Dat werkt voor mij perfect als ik als algoritme de 'heating curve' (is de stooklijn) gebruik waarmee je de CIC control setpoint beïnvloedt.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:01
Heeft er iemand een idee waarom de thermostaat temperatuur in de Quatt een andere waarde heeft dan de temperatuur in de thermostaat zelf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHDZpOdkZGMMuCq0o30GTGGO9So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LX3SnjFwu6VcW9wtCOQbToWT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diXNO5WgftROtRX6LhwYxyBA6BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDLmpvjZwe0ABhGEvHWUJwx4.png?f=fotoalbum_large

De thermostaat is een Tado X en heeft ook nog 3 gekoppelde radiatorkranen. Die temperaturen zijn: 19.1 , 21.1 en 17,8. Het kan ook niet het gemiddelde zijn, want dat is 19.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
Hansie_P schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:07:
Heeft er iemand een idee waarom de thermostaat temperatuur in de Quatt een andere waarde heeft dan de temperatuur in de thermostaat zelf?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De thermostaat is een Tado X en heeft ook nog 3 gekoppelde radiatorkranen. Die temperaturen zijn: 19.1 , 21.1 en 17,8. Het kan ook niet het gemiddelde zijn, want dat is 19.7.
Bij mij duurt het altijd tussen de 1 en 2 minuten voordat de CiC de waardes toont die ik in de Tado thermostaat kan zien.

Pagina: 1 ... 272 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.