In vervolg op de reactie van @
CPM
Het master/slave verhaal is een algemeen begrip in de meet en regeltechniek. Specifiek het ene apparaat meet en bepaalt wat het andere apparaat moet doen. Daarbij is er dus onderlinge communicatie noodzakelijk.
Een klassiek voorbeeld: thermostaat is master en cv-ketel is slave.
De ruimte waar de thermostaat hangt is dan de master-ruimte. De overige ruimtes zijn echter geen slave-ruimtes. De thermostaat regelt daar niets. Deze ruimtes zijn afhankelijk van de warmtevraag van de master-ruimte. Wel kun je daar naregelen met een draaiventiel, een mechanische thermostaatkraan of een slimme radiatorknop zoals die van Tado, maar die zelf dus niet als master kunnen optreden. Bij de Tado knop kun je dit uitzetten. Voor wie wil weten hoe je dit doet, laat maar weten.
Met de komst van de slimme radiatorknoppen veranderde deze klassieke opstelling. Ik blijf even bij Tado.
De thermostaat stuurt de ketel aan. Master/ slave.
De thermostaat stuurt voor de naregeling een of meer Tado-radiatorknoppen aan. Master/slave.
Een radiatorknop stuurt via de thermostaat de ketel aan. Master/slave.
De radiatorknop stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan in dezelfde ruimte. Master/slave.
De draadloze sensor stuurt de ketel aan. Master/slave.
De draadloze sensor stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan. Master/slave.
In al deze situaties gaat het om hoe je een ruimte wilt verwarmen. De daarbij behorende instellingen van apparaten zijn secundair. Hoe je dat doet beschrijf ik meestal niet op voorhand. Maar wie er naar vraagt krijgt deze.
De Quatt verandert niets in dit verhaal. Op de plaats van de ketel lees je CIC. De ketel is op haar beurt weer slave van de CIC.
Echter. Al vaak genoemd. De oorspronkelijke opzet van Tado waarbij meerdere ruimtes warmtevraag door kunnen geven en deze dus allemaal een masterregelaar hebben welke dus master zijn naar de CIC/ketel werkt niet lekker. Dit komt enerzijds door de traagheid van het systeem, maar meer nog omdat je in de masterruimte alle radiatoren geheel open hebt. Naregeling is maar beperkt en specifiek mogelijk.
Dit is weer de klassieke opstelling waarin één ruimte de warmtevraag doorgeeft en alle andere ruimtes dus afhankelijk zijn.
Dat heeft het nadeel, dat als er in de masterruimte geen warmtevraag is de andere ruimtes ook niet bediend worden.
Je kunt dit afhankelijk van de mogelijkheden van je huis ondervangen door een tweede master-ruimte aan te wijzen. Waarbij ik adviseer, voor de perioden dat beide warmtevraag mogen genereren het schema identiek te maken. Gebruik hiervoor de thermostaat en een of meer draadloze sensoren. Geen Tado knoppen.
Ik gebruik dus niet de term zoneregelaar omdat ik dit een verwarrende term vind, helemaal voor de lezers die geen Tado hebben.
En wat het Fries betreft. Jij begon er over dat ik een Engels woord gebruikte. Je vroeg of ik de app in het Engels had. Ik heb dit geïnterpreteerd dat je liever Nederlandse termen ziet. Dat het dus een taalkundige opmerking was. Wel dan daag je een Fries uit.
Of het gebruik van het Fries niet aan de forumregels voldoet zou kunnen. Is echter discutabel gezien de wettelijke status van het Fries in Nederland.
[
Voor 9% gewijzigd door
Mickel moen op 28-08-2025 16:58
]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard