Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
Hansie_P schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:07:
Heeft er iemand een idee waarom de thermostaat temperatuur in de Quatt een andere waarde heeft dan de temperatuur in de thermostaat zelf?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De thermostaat is een Tado X en heeft ook nog 3 gekoppelde radiatorkranen. Die temperaturen zijn: 19.1 , 21.1 en 17,8. Het kan ook niet het gemiddelde zijn, want dat is 19.7.
19,1 lijkt me 19,08
19,1 =! 19,8 (gemiddelde)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hansie_P schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:07:
Heeft er iemand een idee waarom de thermostaat temperatuur in de Quatt een andere waarde heeft dan de temperatuur in de thermostaat zelf?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De thermostaat is een Tado X en heeft ook nog 3 gekoppelde radiatorkranen. Die temperaturen zijn: 19.1 , 21.1 en 17,8. Het kan ook niet het gemiddelde zijn, want dat is 19.7.
Kan het zijn dat Tado X de laagste temp doorgeeft van een ruimte met warmtevraag? In dit geval de 19.1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50
jj85 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Kan het zijn dat Tado X de laagste temp doorgeeft van een ruimte met warmtevraag? In dit geval de 19.1?
Zat ik ook aan te denken, maar er is op dit moment geen enkele kamer met warmtevraag.
paQ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

19,1 lijkt me 19,08
19,1 =! 19,8 (gemiddelde)
Dus je wilt zeggen dat het de temperatuur van de kamer met 19,1 is. Maar waarom geeft de thermostaat die dan door aan de CIC? Zou het wellicht de laatste kamer zijn geweest met warmtevraag? Ik zal vandaag in de gaten houden of de CIC waarde mee omhoog loopt met de temperatuur in die kamer.
Dylanf97 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Bij mij duurt het altijd tussen de 1 en 2 minuten voordat de CiC de waardes toont die ik in de Tado thermostaat kan zien.
Dat is hier niet aan de orde, want hier is het verschil te groot.

Edit: zojuist is de CIC waarde versprongen naar 21.3. Dit is nu de waarde die ook op een radiatorknop in een andere kamer staat. Hij lijkt dus een soort van te wisselen tussen radiatorkranen...

[ Voor 25% gewijzigd door Hansie_P op 25-08-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:38

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik werk zelf in Tado V3+ met twee Masterruimtes. Deze hebben een identiek schema, behalve ‘‘s avonds. Dan bouwt de woonkeuken aan het begin van de avond af naar de starttemperatuur.

Mijn ervaring is, dat Tado steeds keurig het setpoint van de kamer met de temperatuur onder of vlak boven het setpoint doorgeeft.

Dat geeft op verweg de meeste dagen dit schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3DI_-S3Dx3EU9t0FWDfmIhgp-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyWL8CNe4nTIRwsby7NIxSTn.jpg?f=fotoalbum_large

Een enkele keer blijft de woonkeuken thermostaat kort leidend, waardoor je in het schema een dipje ziet. Laatste deel is van de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENF8W_Nt-i5DwEfbIFtPV_bfBvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTKr8JEXtLR89gi0H2q0V7Ke.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer zeldzaam is, dat de setpoint doorgifte blijft hangen bij de woonkeuken en pas veel later overgaat naar de woonkamer. Zie dit schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVxOifqJGwU1jIDRfJJd35KYiRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz8DGOv3roOzr0W1XeRn292y.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer zeldzaam dus in de zomer. Ik vermoed, dat de temperatuur in de woonkamer door intredende zon dermate hoog was, dat het schema van de woonkeuken gevolgd werd. Andere verklaring heb ik niet, maar ik lig er ook niet wakker van. Dit is overigens wel het normale beeld als in de woonkamer de houtkachel aangaat.

Begrijp ik het goed, dat je ook de thermostaatknoppen als master laat meedoen?

Over het algemeen wordt dit afgeraden omdat dit onrustig onvoorspelbaar gedrag van de Quatt laat zien. De CIC moet dan maar pap maken van die verschillende setpoints.

Een ander punt is, dat thermostaatknoppen wispelturiger reageren omdat ze op de warmtebron zitten. Daarom werk ik met twee Tado thermostaten. In de ene ruimte de centrale thermostaat en in de andere de draadloze sensor.

Al met al werkt dit bij mij zeer stabiel, waarbij beide ruimtes elkaars onevenwichtigheid in de vorm van intredende zon, koken, houtkachel e.d. opvangen.

Nogmaals dit is met Tado V3+. Tado X is een geheel ander systeem, voor zover ik weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 25-08-2025 09:47 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
Mickel moen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:29:
Ik werk zelf in Tado V3+ met twee Masterruimtes. Deze hebben een identiek schema, behalve ‘‘s avonds. Dan bouwt de woonkeuken aan het begin van de avond af naar de starttemperatuur.

Mijn ervaring is, dat Tado steeds keurig het setpoint van de kamer met de temperatuur onder of vlak boven het setpoint doorgeeft.

Dat geeft op verweg de meeste dagen dit schema.

[Afbeelding]

Een enkele keer blijft de woonkeuken thermostaat kort leidend, waardoor je in het schema een dipje ziet. Laatste deel is van de woonkamer.

[Afbeelding]

Zeer zeldzaam is, dat de setpoint doorgifte blijft hangen bij de woonkeuken en pas veel later overgaat naar de woonkamer. Zie dit schema.
[Afbeelding]

Zeer zeldzaam dus in de zomer. Ik vermoed, dat de temperatuur in de woonkamer door intredende zon dermate hoog was, dat het schema van de woonkeuken gevolgd werd. Andere verklaring heb ik niet, maar ik lig er ook niet wakker van. Dit is overigens wel het normale beeld als in de woonkamer de houtkachel aangaat.

Begrijp ik het goed, dat je ook de thermostaatknoppen als master laat meedoen?

Over het algemeen wordt dit afgeraden omdat dit onrustig onvoorspelbaar gedrag van de Quatt laat zien. De CIC moet dan maar pap maken van die verschillende setpoints.

Een ander punt is, dat thermostaatknoppen wispelturiger reageren omdat ze op de warmtebron zitten. Daarom werk ik met twee Tado thermostaten. In de ene ruimte de centrale thermostaat en in de andere de draadloze sensor.

Al met al werkt dit bij mij zeer stabiel, waarbij beide ruimtes elkaars onevenwichtigheid in de vorm van intredende zon, koken, houtkachel e.d. opvangen.

Nogmaals dit is met Tado V3+. Tado X is een geheel ander systeem, voor zover ik weet.
Mijn situatie is 1x Tado X in de benedenverdieping met vloerverwarming. De vloervervarming staat altijd open, maar de warmtevraag wordt door de thermostaat geregeld. Op de bovenverdieping hebben we 3 Tado X radiatorkranen. Deze zijn gekoppeld aan de thermostaat beneden, maar kunnen wel zelf warmtevraag genereren. Als 1 van de radiatoren boven warmte vraagt wordt de vloerverwarming dus ook warmer. Echter heeft dit weinig effect omdat het om ongeveer 60m2 beneden gaat en kleine kamers boven.

Wat ik tot nu toe zie is dat de thermostat room setpoint op 5.0 graden gaat als er geen warmte wordt gevraagd. Bij een warmte vraag wordt dit de ingestelde waarde op de thermostaat/radiatorknop. De thermostat room temperature is dus de waarde van een radiatorknop terwijl ik hier de thermostaat had verwacht. Uiteindelijk maakt het wellicht weinig uit zolang er geen warmtevraag is natuurlijk, maar ik was wel benieuwd wat de logica hier achter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Hansie_P schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Mijn situatie is 1x Tado X in de benedenverdieping met vloerverwarming. De vloervervarming staat altijd open, maar de warmtevraag wordt door de thermostaat geregeld. Op de bovenverdieping hebben we 3 Tado X radiatorkranen. Deze zijn gekoppeld aan de thermostaat beneden, maar kunnen wel zelf warmtevraag genereren. Als 1 van de radiatoren boven warmte vraagt wordt de vloerverwarming dus ook warmer. Echter heeft dit weinig effect omdat het om ongeveer 60m2 beneden gaat en kleine kamers boven.

Wat ik tot nu toe zie is dat de thermostat room setpoint op 5.0 graden gaat als er geen warmte wordt gevraagd. Bij een warmte vraag wordt dit de ingestelde waarde op de thermostaat/radiatorknop. De thermostat room temperature is dus de waarde van een radiatorknop terwijl ik hier de thermostaat had verwacht. Uiteindelijk maakt het wellicht weinig uit zolang er geen warmtevraag is natuurlijk, maar ik was wel benieuwd wat de logica hier achter is.
Mickel moen schrijft het ook al (tussen de beschrijving van zijn speciale situatie).
Je wilt niet dat diverse radiatoren warmte vragen via TaDo! Quatt/CiC reageert hierop in paniekmodus: CiC dacht dat het 20gr was (woonkamer) maar het is gezakt naar 18gr (studeerkamer) en moet naar 21gr, dus warmtepomp redt het niet alleen en CiC schakelt CVketel bij. Water wordt heet en warmtepomp inefficient.
Breng balans in je verwarmingssysteem!

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
SBL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Mickel moen schrijft het ook al (tussen de beschrijving van zijn speciale situatie).
Je wilt niet dat diverse radiatoren warmte vragen via TaDo! Quatt/CiC reageert hierop in paniekmodus: CiC dacht dat het 20gr was (woonkamer) maar het is gezakt naar 18gr (studeerkamer) en moet naar 21gr, dus warmtepomp redt het niet alleen en CiC schakelt CVketel bij. Water wordt heet en warmtepomp inefficient.
Hoe zorg je er dan voor dat de kamers ook warm kunnen worden als enkel de thermostaat een warmtevraag kan genereren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Hansie_P schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

Hoe zorg je er dan voor dat de kamers ook warm kunnen worden als enkel de thermostaat een warmtevraag kan genereren?
de opties zijn grofweg:
A. Zoals tado met zonering bedoeld is en met CV ketel
B. Alleen de woonkamerthermostaat laten meedoen en in een 'beste' geval af en toe een radiator dicht
C. Zoals @SBL zegt, breng balans aan. Alles waterzijdig inregelen en een stabiele modus operandi creëren.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 25-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:06
[...]

Ik heb bij ons dit voorjaar een test gedraaid waarbij de gemiddelde temperatuur van alle Tado radiatorknoppen als offset de "hoofd" thermostaat corrigeert in Home Assistant.
Die knoppen draaien allemaal hun eigen schema dat geen warmte kan vragen aan de CiC.
Ze volgen allemaal hetzelfde schema, als het dan ergens te warm wordt knijpt die vanzelf, terwijl de Quatt door blijft gaan tot het hele huis op dezelfde temperatuur is.
Is dat een beetje wat je zoekt?

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Ik heb ook naast de twee thermostaten in de overige kamers Tado knoppen of mechanische thermostaatknoppen.

Mijn advies voor jouw situatie. In eerste instantie waterzijdig inregelen als blijkt dat dit nodig is. Maak de woonkamer master en alle knoppen zelfstandig opererend. Geef de knoppen van de kamers die je regelmatig gebruikt voor die dagen hetzelfde schema als dat van de master. Dit kun je simpel doen binnen Tado door te kopiëren naar de betreffende thermostaatknop. Het bijzondere is, dat ook dan een knop met tienden kan werken. Eventueel iets aangepast, als je zo’n kamer bijvoorbeeld ‘‘s avonds niet gebruikt. Denk in verwarmen binnen de schil en maak dus het verschil tussen de woonkamer en de regelmatig gebruikte andere ruimtes niet te groot.

Neem verder ruim de tijd om die kamer op de gewenste temperatuur te brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 25-08-2025 11:15 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
Mickel moen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Ik heb ook naast de twee thermostaten in de overige kamers Tado knoppen of mechanische thermostaatknoppen.

Mijn advies voor jouw situatie. In eerste instantie waterzijdig inregelen als blijkt dat dit nodig is. Maak de woonkamer master en alle knoppen zelfstandig opererend. Geef de knoppen van de kamers die je regelmatig gebruikt voor die dagen hetzelfde schema als dat van de master. Dit kun je simpel doen binnen Tado door te kopiëren naar de betreffende thermostaatknop. Het bijzondere is, dat ook dan een knop met tienden kan werken. Eventueel iets aangepast, als je zo’n kamer bijvoorbeeld ‘‘s avonds niet gebruikt. Denk in verwarmen binnen de schil en maak dus het verschil tussen de woonkamer en de regelmatig gebruikte andere ruimtes niet te groot.

Neem verder ruim de tijd om die kamer op de gewenste temperatuur te brengen.
Dylanf97 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Ik heb bij ons dit voorjaar een test gedraaid waarbij de gemiddelde temperatuur van alle Tado radiatorknoppen als offset de "hoofd" thermostaat corrigeert in Home Assistant.
Die knoppen draaien allemaal hun eigen schema dat geen warmte kan vragen aan de CiC.
Ze volgen allemaal hetzelfde schema, als het dan ergens te warm wordt knijpt die vanzelf, terwijl de Quatt door blijft gaan tot het hele huis op dezelfde temperatuur is.
Is dat een beetje wat je zoekt?
Dank beiden. Zojuist de zonekoppeling verwijderd bij alle radiatorknoppen. De komende tijd ga ik maar eens spelen met een geschikt schema te zoeken voor deze kamers. De woonkamer hebben we eigenlijk al 24/7 op 20 graden staan. Kunst is dus de radiatoren hier zoveel mogelijk op aan te laten sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Als je 24/7 de woonkamer en dus de master op dezelfde temperatuur hebt, zou ik een constante temperatuur in de overige kamers ook adviseren. Bijgaand een schema van Danfoss betreffende mechanische thermostaatkranen, maar kun je zeker toepassen. Houd ook rekening met de invloed van naast en boven/onder liggende kamers op de woonkamer en andersom.
Bij wisselend gebruik moet je wat gaan experimenteren. Ieder huis, afgiftesysteem en warmtewensen zijn weer anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI_wpW5qD6ml8wdENpOAMsC5DJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDxG3sWKn3QdcEMpq2uVlYVg.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 25-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
SBL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Kan ik ergens een best practise vinden voor de combi van tado en een quatt wp? Ook hier tado V3 en de WP wordt binnenkort geplaatst…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:19
boefje79 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Kan ik ergens een best practise vinden voor de combi van tado en een quatt wp? Ook hier tado V3 en de WP wordt binnenkort geplaatst…
Ligt een beetje aan het afgiftesysteem denk ik. Zie ook de eerste post in dit topic voor wat informatie over geen grote sprongen maken (19 > 20 graden bijv maar in stapjes van 0.5 of nog kleiner)

De Tado staat kleine stapjes toe via Home Assistant bijvoorbeeld. Volgens mij niet direct op de thermostaat zelf daar gaat het met 0.5.

Verder heb ik zelf weinig tot niets ingesteld mbt de Tado specifiek. Alle slimmigheid van schema's etc. uitgeschakeld via de app en daarna de app verwijderd ;) vervolgens staat de hele winter de verwarming op 21 bij ons met vloerverwarming als primair afgifte systeem en dat is afgelopen winter zeer goed bevallen. Geen nachtverlaging dus. Wel heb ik alle radiatoren op de boven verdieping ook open staan die dus ook water van de Quatt rondgepompt krijgen. Heeft niet veel effect maar neemt net het koude gevoel weg op de boven verdieping. Tevens helpt dat natuurlijk voor het "verwarmen binnen de schil" wat hier ook wel vaker genoemd is (en volgens mij ook in de eerste post)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Op mijn website kun je alles vinden over mijn Tado/Quatt avonturen.

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

Er is veel in algemeenheid te zeggen, maar uiteindelijk zul je zelf moeten uitvinden, wat voor jouw huis en afgiftesysteem werkt. Niet te vergeten, dat de warmtewensen voor iedereen zeer divers zijn. De een heeft het liefst de hele dag dezelfde temperatuur, waar vloerverwarming goed bijpast. Wij houden meer van een oplopend schema wat beter bij ons “biologische dagritme” past. Daar passen radiatoren weer goed bij.

Maar alle combinaties zijn mogelijk. Omdat een WP een traag systeem is, adviseer ik je ook ruim de tijd te nemen om tot de meest ideale instellingen te komen. Ik heb daarvoor een jaar genomen, omdat dan alle buitentemperaturen/weersomstandigheden/warmtewensen wel gepasseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Fragger123 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Ligt een beetje aan het afgiftesysteem denk ik. Zie ook de eerste post in dit topic voor wat informatie over geen grote sprongen maken (19 > 20 graden bijv maar in stapjes van 0.5 of nog kleiner)

De Tado staat kleine stapjes toe via Home Assistant bijvoorbeeld. Volgens mij niet direct op de thermostaat zelf daar gaat het met 0.5.

Verder heb ik zelf weinig tot niets ingesteld mbt de Tado specifiek. Alle slimmigheid van schema's etc. uitgeschakeld via de app en daarna de app verwijderd ;) vervolgens staat de hele winter de verwarming op 21 bij ons met vloerverwarming als primair afgifte systeem en dat is afgelopen winter zeer goed bevallen. Geen nachtverlaging dus. Wel heb ik alle radiatoren op de boven verdieping ook open staan die dus ook water van de Quatt rondgepompt krijgen. Heeft niet veel effect maar neemt net het koude gevoel weg op de boven verdieping. Tevens helpt dat natuurlijk voor het "verwarmen binnen de schil" wat hier ook wel vaker genoemd is (en volgens mij ook in de eerste post)
De thermostaat van Tado en ook de draadloze sensor kun je in stappen van 0,1°C instellen. Daar heb je HA niet voor nodig. De Tado-knoppen in principe per 0,5°C. Er is echter een trucje om die ook een per 0,1°C schema te geven. Dan maak je eerst het schema op de thermostaat of draadloze sensor en vervolgens kopieer je dat schema naar de desbetreffende knop.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:59
Beste Tweakers,

Hierbij wil ik mijn ervaringen delen t.a.v. de Quatt Duo V1. Deze heb ik ruim twee jaar in mijn bezit geweest. Er zijn positieve en negatieve zaken te vermelden, waarvan ik hoop dat mensen er iets aan hebben.

De aanloop
Medio begin 2022 kwamen de eerste berichten van Quatt en heb ik zodra het kon een pre-order gedaan (Quatt 2xx). Vanuit de gemeente was er een mogelijkheid tot het verkrijgen van een subsidie om het huis gasloos te maken. Na goed overleg met Quatt in 2022 met het vooruitzicht op een FE installatie van Quatt binnen een jaar besloten om deze subsidie aan te vragen bij de gemeente. Met als voorwaarde het opleveren van een FE installatie binnen 1 jaar (bewijs het verwijderen van de gasmeter), dus zeg eind 2023.

Mijn situatie
3-laags bovenwoning uit 1914,230m2, energielabel (destijds) C
1600 m3 historisch gasverbruik incl. SWW met nieuwe ketel uit 2021.
Verwarming met Jaga Strada Radiatoren.

Plaatsting Quatt Duo V1 in hybride opstelling
November 2022 weer een gesprek met Quatt ter voorbereiding plaatsing Quatt Duo in 2023. Ook hier weer gesproken over FE mogelijkheden, lag allemaal op schema en zou eind 2023 beschikbaar moeten zijn. Mei 2023 heb ik een installatiegesprek gehad en is de installatie ingepland, diverse mensen gesproken. Installatie doorgesproken, Tado systeem niet optimaal, maar geen probleem. Uiteindelijk juni 2023 als installatie datum. Spullen na contact met Vos logistiek keurig geleverd. Echter dag van installatie geen installatieteam op de stoep. Na veel bellen met het noodnummer stond men uiteindelijk in de middag met een team van 4 man klaar op de boel te installeren. Alles ging vlot. Plaatsing op het dak, vervoer binnen door (tillen, 3 verdiepingen). Dakdoorvoer na CV ruimte, inkoppelen en draaien. Uiteindelijk was alles om 19.00u klaar.

Verwarming met Quatt
Hier eigenlijk geen grote bijzonderheden te melden. Initieel was er vaak een wat agressieve warmtevraag van Tado, waardoor de pomp wat vaak aan/uit ging en op hoog vermogen startte. Dat is na samenwerking Quatt en Tado goed opgelost en het huis werd warm gehouden met aanvoertemperaturen van 30-36 graden. We hebben de afgelopen 2 jaar slechts 2 m3 gas verbruikt om ons huis te verwarmen (naast uiteraard SWW). Dit alles met een COP van 4.3!

FE met Quatt
Ondanks beloftes en gemaakte afspraken. Herhaaldelijk contact per email. chat, telefoon is dit een drama gebleken. Per algemene promotie mailtjes werd de deadline voor FE installaties steeds maar weer opgeschoven van 2023 naar 2024 naar 2025. De laatste 1.5 jaar heb ik maandelijks contact gezocht om gemaakte beloftes na te komen, me toe te laten treden tot de pilot setups/beta groep. Helaas allen zonder succes, als er al een reactie kwam was dit steeds door iemand anders van de klantensupport. Hij of zij beloofde keer op keer er achter aan te gaan en met een oplossing te komen en keer op keer bleef het stil. Vervolg mailtjes werden niet beantwoord. Terugbelafspraken niet nagekomen.

Aftersales
Dit staat al deels hierboven. Uiteindelijk mijn pogingen tot FE bij Quatt geïntensiveerd met oog op verplichting van de gemeente om mijn gasmeter te verwijderen. Maar geen gehoor. Tot op het laatste moment kwam men er op terug (niet). De deadline van de gemeente was ruimschoots gepasseerd, maar door een ultimatum heb ik moeten kiezen om groen licht te geven op een andere offerte / merk / FE installatie. Enkele weken na akkoord werd via promotie emails duidelijk dat er FE installaties werden geplaatst door Quatt. Al die tijd heb ik niets gehoord op mijn gerichte vragen aan Quatt. Daags voor plaatsing van het nieuwe systeem was Quatt opeens bereid om met mij in gesprek te gaan op mijn vraag om support te leveren om mijn systeem te migreren naar iemand anders (te verkopen dus). Er is veelvuldig mailcontact geweest en videocontact. Tijdens een eerste gesprek werd aangegeven dat er fouten zijn gemaakt, dat dit niet had mogen gebeuren dat Quatt bereid was om iets te compenseren. Tijdens het laatste gesprek, na verdere ruggespraak hogerop was de boodschap: "je hebt een werkende installatie, als je FE wilt dan kunnen we je dat aanbieden, maar verder niets". De FE optie van Quatt was voor mij inmiddels niet meer relevant gezien er deze week een Weheat op het dak staat en de Quatt warmtepompen inmiddels van het dak zijn en hopelijk een tweede leven in hybride opstelling gaan genieten bij een mede tweaker.

Conclusie
- Mooie monoblock (design)
- 100% verwarming mogelijk ook in hybride opstelling, betrouwbaar gebleken.
- Klanten worden aan het lijntje gehouden, loze beloftes
- Service heeft geen prioriteit, lijkt nauwelijks te bestaan

Ik ben blij wat het me heeft gebracht (de wetenschap dat ik mijn huis 100% kan verwarmen met een warmtepomp) ik ben inmiddels met de wetenschap van service ook blijk dat ik niet met een FE installatie bij Quatt zit / volledig van ze afhankelijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
lochtejans schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:16:
Ik heb momenteel een Quatt Duo en ben voornemens om mijn ruim 30 jaar oude vvw verdeler met pomp (mengverhouding is niet in te stellen) te vervangen door een open verdeler zonder pomp. Ik heb een Robot Solid Composiet (5 groeps) op het oog: https://www.warmteservice...cl-kogelkranen/p/33000514

Om het risico van een eventuele te hoge aanvoertemperatuur van de CV te beperken kan ik de instellingen in CV aanpassen. Kan of moet ik in de Quatt ook nog iets aanpassen?

Ik heb ook naar een zogenaamde hybride verdeler gekeken maar deze zijn een stuk duurder en hebben alsnog een pomp, bijvoorbeeld een Robot Composiet LTVC.

De huidige verdeler is niet om te bouwen en al heel oud dus daarom wil ik toch een nieuwe aanschaffen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een open verdeler zonder pomp of een duurdere hybride variant met pomp.
Ik heb gelijksoortige vragen, welke opzet is beter in samenwerking met Quatt.

Een hybride verdeler, daar zijn naar mijn inschatting ook verschillende versies van, afhankelijk van merk:

-Eentje die altijd mengt tenzij het niet nodig is.
-Eentje die niet mengt, maar gaat mengen als de temperatuur te hoog wordt.

Of de optie zonder mengverdeler, maar hoe bescherm ik dan de vloer zolang ik met Quatt hybride draai?

Welke aanvoertemperatuur is accetabel als je een PVC-vloer zou willen leggen. Het wordt mij niet helemaal duidelijk omdat iedereen net een andere opzet heeft en ik zelf geen verstand heb van vloerverwarming.

Quatt adviseert dan weer een mengverdeler maar dat ik killing voor je COP.

En stel dat je ooit met de Quatt passief zou kunnen koelen, heb je dan wel een losse pomp nodig?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:00
@thoomie mooi stukje. Onbegrijpelijk dat start ups zo om springen met hun klanten. Mond tot mond reclame is goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
thoomie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:55:
Beste Tweakers,

Hierbij wil ik mijn ervaringen delen t.a.v. de Quatt Duo V1. Deze heb ik ruim twee jaar in mijn bezit geweest. Er zijn positieve en negatieve zaken te vermelden, waarvan ik hoop dat mensen er iets aan hebben.

De aanloop
Medio begin 2022 kwamen de eerste berichten van Quatt en heb ik zodra het kon een pre-order gedaan (Quatt 2xx). Vanuit de gemeente was er een mogelijkheid tot het verkrijgen van een subsidie om het huis gasloos te maken. Na goed overleg met Quatt in 2022 met het vooruitzicht op een FE installatie van Quatt binnen een jaar besloten om deze subsidie aan te vragen bij de gemeente. Met als voorwaarde het opleveren van een FE installatie binnen 1 jaar (bewijs het verwijderen van de gasmeter), dus zeg eind 2023.

Mijn situatie
3-laags bovenwoning uit 1914,230m2, energielabel (destijds) C
1600 m3 historisch gasverbruik incl. SWW met nieuwe ketel uit 2021.
Verwarming met Jaga Strada Radiatoren.

Plaatsting Quatt Duo V1 in hybride opstelling
November 2022 weer een gesprek met Quatt ter voorbereiding plaatsing Quatt Duo in 2023. Ook hier weer gesproken over FE mogelijkheden, lag allemaal op schema en zou eind 2023 beschikbaar moeten zijn. Mei 2023 heb ik een installatiegesprek gehad en is de installatie ingepland, diverse mensen gesproken. Installatie doorgesproken, Tado systeem niet optimaal, maar geen probleem. Uiteindelijk juni 2023 als installatie datum. Spullen na contact met Vos logistiek keurig geleverd. Echter dag van installatie geen installatieteam op de stoep. Na veel bellen met het noodnummer stond men uiteindelijk in de middag met een team van 4 man klaar op de boel te installeren. Alles ging vlot. Plaatsing op het dak, vervoer binnen door (tillen, 3 verdiepingen). Dakdoorvoer na CV ruimte, inkoppelen en draaien. Uiteindelijk was alles om 19.00u klaar.

Verwarming met Quatt
Hier eigenlijk geen grote bijzonderheden te melden. Initieel was er vaak een wat agressieve warmtevraag van Tado, waardoor de pomp wat vaak aan/uit ging en op hoog vermogen startte. Dat is na samenwerking Quatt en Tado goed opgelost en het huis werd warm gehouden met aanvoertemperaturen van 30-36 graden. We hebben de afgelopen 2 jaar slechts 2 m3 gas verbruikt om ons huis te verwarmen (naast uiteraard SWW). Dit alles met een COP van 4.3!

FE met Quatt
Ondanks beloftes en gemaakte afspraken. Herhaaldelijk contact per email. chat, telefoon is dit een drama gebleken. Per algemene promotie mailtjes werd de deadline voor FE installaties steeds maar weer opgeschoven van 2023 naar 2024 naar 2025. De laatste 1.5 jaar heb ik maandelijks contact gezocht om gemaakte beloftes na te komen, me toe te laten treden tot de pilot setups/beta groep. Helaas allen zonder succes, als er al een reactie kwam was dit steeds door iemand anders van de klantensupport. Hij of zij beloofde keer op keer er achter aan te gaan en met een oplossing te komen en keer op keer bleef het stil. Vervolg mailtjes werden niet beantwoord. Terugbelafspraken niet nagekomen.

Aftersales
Dit staat al deels hierboven. Uiteindelijk mijn pogingen tot FE bij Quatt geïntensiveerd met oog op verplichting van de gemeente om mijn gasmeter te verwijderen. Maar geen gehoor. Tot op het laatste moment kwam men er op terug (niet). De deadline van de gemeente was ruimschoots gepasseerd, maar door een ultimatum heb ik moeten kiezen om groen licht te geven op een andere offerte / merk / FE installatie. Enkele weken na akkoord werd via promotie emails duidelijk dat er FE installaties werden geplaatst door Quatt. Al die tijd heb ik niets gehoord op mijn gerichte vragen aan Quatt. Daags voor plaatsing van het nieuwe systeem was Quatt opeens bereid om met mij in gesprek te gaan op mijn vraag om support te leveren om mijn systeem te migreren naar iemand anders (te verkopen dus). Er is veelvuldig mailcontact geweest en videocontact. Tijdens een eerste gesprek werd aangegeven dat er fouten zijn gemaakt, dat dit niet had mogen gebeuren dat Quatt bereid was om iets te compenseren. Tijdens het laatste gesprek, na verdere ruggespraak hogerop was de boodschap: "je hebt een werkende installatie, als je FE wilt dan kunnen we je dat aanbieden, maar verder niets". De FE optie van Quatt was voor mij inmiddels niet meer relevant gezien er deze week een Weheat op het dak staat en de Quatt warmtepompen inmiddels van het dak zijn en hopelijk een tweede leven in hybride opstelling gaan genieten bij een mede tweaker.

Conclusie
- Mooie monoblock (design)
- 100% verwarming mogelijk ook in hybride opstelling, betrouwbaar gebleken.
- Klanten worden aan het lijntje gehouden, loze beloftes
- Service heeft geen prioriteit, lijkt nauwelijks te bestaan

Ik ben blij wat het me heeft gebracht (de wetenschap dat ik mijn huis 100% kan verwarmen met een warmtepomp) ik ben inmiddels met de wetenschap van service ook blijk dat ik niet met een FE installatie bij Quatt zit / volledig van ze afhankelijk ben.
Goede genuanceerde anlyse met goede maar ook veel negatieve punten. PR-technisch is het onverstandig dat ze jouw niet deels hebben gecompenseerd, dat had niet zoveel hoeven te kosten. Het is mij niet helemaal duidelijk of ze nu wel of niet support geleverd hebben op de migratie. Van een bedrijf wat duurzaamheid heel hoog in het vaandel hebben staan mag je dat wel verwachten.

Gezien je gasverbruik, schat ik in dat je de Quatt wel hebt terugverdient, klopt die aaname? Je hebt door je hele huis dus LTV? Is je hoofdleiding of de leidingen naar de radiatoren qua diameter ook ooit aangepast? Ben je van plan om met de nieuwe wp, ook te gaan koelen? Ik ben gewoon nieuwgierig. Flinke stappen gezet voor een huis uit 2014. Dat je nu al FE kon gaan had je denk ik niet verwacht als ik zie dat in 2021 een nieuwe CV-ketel in het huis is gezet.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Mickel moen jij hebt het elke keer over master. Staat je app in het Engels? Zo nee, noem het beestje aub dan ook bij naam: "Zoneregelaar". En verder maak je "kamers" aan. Dit maakt het mogelijk voor andere simpeler om te begrijpen.

Ik heb twee "kamers" (woonkamer+Hal) en per kamer één Zoneregelaar. Deze gebruiken beiden het zelfde temperatuur schema. Echter is van één kamer (Hal) de temperatuur compensatie anders. Hiermee voorkom ik dat er verschillende temperatuur aanvragen per ruimte zijn (zie schema opmerking) maar ik toch een andere temperatuur aan de ruimte kan geven t.o.v. andere. (Idealiter zou het afgifte systeem in balans moeten zijn maar dat is in mijn geval onmogelijk).
Als de zon op de woonkamer komt blijft die op temperatuur terwijl "Hal" afkoelt en dus de Quatt gaat aansturen. De woonkamer wordt dan idd ook warm en dat ga ik aankomende winter finetunen d.m.v. simpele thermostaatknoppen. Deze gaan rustiger en geleidelijker dicht dan de Tado knoppen.
Uiteraard zorg ik er voor dat als de woonkamer gaat knijpen er voldoende afgifte is bij andere radiatoren.

@Hansie_P het systeem goed waterzijdig inregelen is een aanrader zodat je gebalanceerde afgifte krijgt en er voldoende warmte naar de radiatoren gaat. Daarna kun je gaan experimenteren met temperaturen in ruimtes.

En ja, volgens mij geeft de Zoneregelaar die het laatste een warmtevraag heeft gedaan de daadwerkelijke temperatuur door aan de CiC. Zodra een andere Zoneregelaar onder het setpoint komt zal die dat zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door CPM op 26-08-2025 21:38 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:59
WAF1 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Goede genuanceerde anlyse met goede maar ook veel negatieve punten. PR-technisch is het onverstandig dat ze jouw niet deels hebben gecompenseerd, dat had niet zoveel hoeven te kosten. Het is mij niet helemaal duidelijk of ze nu wel of niet support geleverd hebben op de migratie. Van een bedrijf wat duurzaamheid heel hoog in het vaandel hebben staan mag je dat wel verwachten.

Gezien je gasverbruik, schat ik in dat je de Quatt wel hebt terugverdient, klopt die aaname? Je hebt door je hele huis dus LTV? Is je hoofdleiding of de leidingen naar de radiatoren qua diameter ook ooit aangepast? Ben je van plan om met de nieuwe wp, ook te gaan koelen? Ik ben gewoon nieuwgierig. Flinke stappen gezet voor een huis uit 2014. Dat je nu al FE kon gaan had je denk ik niet verwacht als ik zie dat in 2021 een nieuwe CV-ketel in het huis is gezet.
De Quatt is wel terugverdiend ja, dat klopt. Initieel toen we het huis kochten in 2020 had ik niet gedacht dat een warmtepomp zou lukken. De ketel moest vervangen worden en hebben we meegenomen in een verbouwing waar we ook een groot deel van de gevel hebben geïsoleerd. Het gasverbruik lag toen al veel lager (vorige bewoner deed rond de 2000-2100 m3). Alle leidingen waren al meerlagenbuis. Helaas is de hoofdleiding voor de benedenverdieping iets van 20mm, dat hebben we niet aan kunnen passen en heb iknme destijds ook niet gerealiseerd.Al hebben we nooit problemen gehad. De bovenverdieping hebben verdelers aangesloten met 22mm staal. Inmiddels is transportleiding van warmtepomp naar binnen tot splitsing boven / beneden 28 mm. In het hele huis LTV, wat overbemeten, want liefst zo laag mogelijke temp. Ik hoop ook iets te gaan koelen, ze zijn allemaal voorzien van heatboosters die ook kunnen koelen.

Quatt heeft bewust geen support geleverd op de migratie. De koper heeft echter ervaring met een tweede hands Quatt installeren en ging dat nu weer zo doen. Details daarvan heb ik helaas niet

[ Voor 4% gewijzigd door thoomie op 26-08-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
thoomie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

De Quatt is wel terugverdiend ja, dat klopt. Initieel toen we het huis kochten in 2020 had ik niet gedacht dat een warmtepomp zou lukken. De ketel moest vervangen worden en hebben we meegenomen in een verbouwing waar we ook een groot deel van de gevel hebben geïsoleerd. Het gasverbruik lag toen al veel lager (vorige bewoner deed rond de 2000-2100 m3). Alle leidingen waren al meerlagenbuis. Helaas is de hoofdleiding voor de benedenverdieping iets van 20mm, dat hebben we niet aan kunnen passen en heb iknme destijds ook niet gerealiseerd.Al hebben we nooit problemen gehad. De bovenverdieping hebben verdelers aangesloten met 22mm staal. Inmiddels is transportleiding van warmtepomp naar binnen tot splitsing boven / beneden 28 mm. In het hele huis LTV, wat overbemeten, want liefst zo laag mogelijke temp. Ik hoop ook iets te gaan koelen, ze zijn allemaal voorzien van heatboosters die ook kunnen koelen.

Quatt heeft bewust geen support geleverd op de migratie. De koper heeft echter ervaring met een tweede hands Quatt installeren en ging dat nu weer zo doen. Details daarvan heb ik helaas niet
Dat je systeem iets overbemeten is alleen maar goed als je wil gaan koelen. Ik neem aan dat je ook HR++ glas hebt. Het leidingwerk is dus grotendeels aangepast. I Je huis zal qua energielabel lekker omhoog zijn gegaan. Heb je nog extra subsidie van je gemeente gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:48
Vandaag mijn Quatt Hybrid een mooie upgrade gegeven:
Ik heb de Intergas HR 36/30 uit 2005 vervangen door een weinig gebruikte HRE 36/30A uit 2015 🥳

Ook deze Intergas werkt uitstekend samen met de Quatt en mijn Honeywell Round thermostaat. Overige gezinsleden tevreden dat er zoals eerder ook nu lekker warm water uit komt.
Thank you for your attention to this matter

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:32:
@Mickel moen jij hebt het elke keer over master. Staat je app in het Engels? Zo nee, noem het beestje aub dan ook bij naam: "Zoneregelaar". En verder maak je "kamers" aan. Dit maakt het mogelijk voor andere simpeler om te begrijpen.

Ik heb twee "kamers" (woonkamer+Hal) en per kamer één Zoneregelaar. Deze gebruiken beiden het zelfde temperatuur schema. Echter is van één kamer (Hal) de temperatuur compensatie anders. Hiermee voorkom ik dat er verschillende temperatuur aanvragen per ruimte zijn (zie schema opmerking) maar ik toch een andere temperatuur aan de ruimte kan geven t.o.v. andere. (Idealiter zou het afgifte systeem in balans moeten zijn maar dat is in mijn geval onmogelijk).
Als de zon op de woonkamer komt blijft die op temperatuur terwijl "Hal" afkoelt en dus de Quatt gaat aansturen. De woonkamer wordt dan idd ook warm en dat ga ik aankomende winter finetunen d.m.v. simpele thermostaatknoppen. Deze gaan rustiger en geleidelijker dicht dan de Tado knoppen.
Uiteraard zorg ik er voor dat als de woonkamer gaat knijpen er voldoende afgifte is bij andere radiatoren.

@Hansie_P het systeem goed waterzijdig inregelen is een aanrader zodat je gebalanceerde afgifte krijgt en er voldoende warmte naar de radiatoren gaat. Daarna kun je gaan experimenteren met temperaturen in ruimtes.

En ja, volgens mij geeft de Zoneregelaar die het laatste een warmtevraag heeft gedaan de daadwerkelijke temperatuur door aan de CiC. Zodra een andere Zoneregelaar onder het setpoint komt zal die dat zijn.
No ja. Do makkest beswier tsjin it wurd master. Bêst genôch. Eins hast wol gelyk. Dat ferdomde Ingelsk ek. Doch ik it wol yn it Frysk. Ik fyn it wurd "zoneregelaar" allinnich mar fertizjend. "Zoneregelaar" jout net oan, dat it it mjitterke is dat de baas spilet. Haad fan it spul is. Krekt sa as de rûmte dêr't it foar master spilet. Mar ik sil it dy goed meitsje en praat fertoan wol oer "meesterregelaar" yn de "meesterruimte" of noch better yn it Frysk. Haadregelaar yn de haadrûmte. No ja dan kin it yn it Nederlânsk fansels ek "Hoofdregelaar" yn de "Hoofdruimte" wêze. Sille wy dat ôfprate?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Mickel moen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:38:
[...]

No ja. Do makkest beswier tsjin it wurd master. Bêst genôch. Eins hast wol gelyk. Dat ferdomde Ingelsk ek. Doch ik it wol yn it Frysk. Ik fyn it wurd "zoneregelaar" allinnich mar fertizjend. "Zonneregelaar" jout net oan, dat it it mjitterke is dat de baas spilet. Haad fan it spul is. Krekt sa as de rûmte dêr't it foar master spilet. Mar ik sil it dy goed meitsje en praat fertoan wol oer "meesterregelaar" yn de "meesterruimte" of noch better yn it Frysk. Haadregelaar yn de haadrûmte. No ja dan kin it yn it Nederlânsk fansels ek "Hoofdregelaar" yn de "Hoofdruimte" wêze. Sille wy dat ôfprate?
Net of ik een krat bier op heb als ik dit lees.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:28:
Vandaag mijn Quatt Hybrid een mooie upgrade gegeven:
Ik heb de Intergas HR 36/30 uit 2005 vervangen door een weinig gebruikte HRE 36/30A uit 2015 🥳

Ook deze Intergas werkt uitstekend samen met de Quatt en mijn Honeywell Round thermostaat. Overige gezinsleden tevreden dat er zoals eerder ook nu lekker warm water uit komt.
Thank you for your attention to this matter
Wat is weinig gebruikt, van een oud vrouwtje geweest?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Gerardwaz schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:40:
[...]

Net of ik een krat bier op heb als ik dit lees.
Dan is it fêst in kratsje Heineken. Net te sûpen dat guod. Dan mar in kratsje Ús Heit. Tsjoch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9J2rUL-7OZ0tEpt1LUBfZVyEClI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RTkFpIGiy4jZsaOK7WJiXkD1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:38:
[...]

No ja. Do makkest beswier tsjin it wurd master. Bêst genôch. Eins hast wol gelyk. Dat ferdomde Ingelsk ek. Doch ik it wol yn it Frysk. Ik fyn it wurd "zoneregelaar" allinnich mar fertizjend. "Zonneregelaar" jout net oan, dat it it mjitterke is dat de baas spilet. Haad fan it spul is. Krekt sa as de rûmte dêr't it foar master spilet. Mar ik sil it dy goed meitsje en praat fertoan wol oer "meesterregelaar" yn de "meesterruimte" of noch better yn it Frysk. Haadregelaar yn de haadrûmte. No ja dan kin it yn it Nederlânsk fansels ek "Hoofdregelaar" yn de "Hoofdruimte" wêze. Sille wy dat ôfprate?
Leuk gedaan :+

Maar nee, doe maar Nederlands:
https://tweakers.net/info...arden/huisregels/#regel-3

En ik zou de termen van de leverancier hanteren (zoals die in de app), voor sommige mensen is het al verwarrend genoeg om tot een goede (Tado) regeling te komen.
;)

Want als je, zoals ik twee ruimtes hebt en in beide ruimtes een Zoneregelaar hebt ingesteld, spreek jij dan ook over een master/slave opstelling? Zo ja, dan is die bewoording voor mij verwarrend. :)

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 27-08-2025 07:32 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

👍

Zoals ik in mijn Friese stukje al aangegeven heb, ben ik het eigenlijk wel met je eens. Ik vond het echter wel vermakelijk dat in een forum wat bol staat van Engelse woorden en afkortingen, zelfs met een Engelse naam een opmerking gemaakt wordt over het gebruik van het woord “master” . Overigens kent het Fries het woord master ook, met exact dezelfde betekenis en schrijfwijze. De uitspraak is iets anders. De a is kort zoals in het Nederlandse woord masten.

Waar het mij omgaat, is dat het duidelijk is, dat er één of meer regelaars zijn die hier de baas spelen in het aansturen van de CIC. Dat de warmtevraag van de betreffende ruimtes dan bepalend is voor de rest van het huis. Dat vind ik in het woord zoneregelaar onvoldoende terug. Een zelfstandig opererende thermostaatknop is voor mij ook een zoneregelaar.

Woordgebruik fabrikantafhankelijk maken lijkt mij voor diegenen die niets van dat merk weten weer verwarrend.

Vandaar dus nu mijn voorstel om de woorden hoofdregelaar/hoofdthermostaat en hoofdruimte te gebruiken. In het Fries master en masterrûmte. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 27-08-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:50:
[...]

Wat is weinig gebruikt, van een oud vrouwtje geweest?
Door een oud mannetje gebruikt van 2015 tot 2020

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
TeslaNerd schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:44:
[...]

Door een oud mannetje gebruikt van 2015 tot 2020
Stoken beiden niet alsof ze zich op een tropische vakantie wanen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:23
Mickel moen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 00:31:
[...]

Dan is it fêst in kratsje Heineken. Net te sûpen dat guod. Dan mar in kratsje Ús Heit. Tsjoch.

[Afbeelding]
En Heineken reageert razendsnel ; HeinekenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ma3eulH-8kwhMwYhtou3yWsjuk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/qfxkbGrZw8bnxavxyBskH89N.webp?f=user_large

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:06
Dylanf97 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:47:
[...]

Stoken beiden niet alsof ze zich op een tropische vakantie wanen?
Niet te generaliserend naar oude mannetjes en vrouwtjes he? ;) We hebben de WAF al veranderd in PAF, dus misschien moeten we de OMF (Oude Mensen Factor) ook veranderen in MF.

Nee, even zonder dollen: van oude mensen heb je ook een hoop verschillende. Mijn opa en oma stoken tot 18, en als wij er zijn gaat de thermostaat naar 18.5, dat vinden ze 'warm genoeg'.

Geen van hun kinderen / kleinkinderen snapt dat: ze hebben verder geen moeite met geld uitgeven, en hebben ruim voldoende, maar 'het hoeft van ons niet warmer', en ons benne toch zuunig.

Net als bij andere bevolkingsgroepen is het moeilijk te generaliseren omdat de afwijkingen binnen de groep vaak groter zijn dan de gemiddelde verschillen tussen groepen onderling.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Mickel moen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:42:
👍

Zoals ik in mijn Friese stukje al aangegeven heb, ben ik het eigenlijk wel met je eens. Ik vond het echter wel vermakelijk dat in een forum wat bol staat van Engelse woorden en afkortingen, zelfs met een Engelse naam een opmerking gemaakt wordt over het gebruik van het woord “master” . Overigens kent het Fries het woord master ook, met exact dezelfde betekenis en schrijfwijze. De uitspraak is iets anders. De a is kort zoals in het Nederlandse woord masten.

Waar het mij omgaat, is dat het duidelijk is, dat er één of meer regelaars zijn die hier de baas spelen in het aansturen van de CIC. Dat de warmtevraag van de betreffende ruimtes dan bepalend is voor de rest van het huis. Dat vind ik in het woord zoneregelaar onvoldoende terug. Een zelfstandig opererende thermostaatknop is voor mij ook een zoneregelaar.

Woordgebruik fabrikantafhankelijk maken lijkt mij voor diegenen die niets van dat merk weten weer verwarrend.

Vandaar dus nu mijn voorstel om de woorden hoofdregelaar/hoofdthermostaat en hoofdruimte te gebruiken. In het Fries master en masterrûmte. ;)
Mooi dat dit topic ook met uitstapjes naar de Friese taal en kratjes bier prima on topic kan blijven 🍻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

Uit mail van Quatt, maar nog niet op dit forum gezien: Vanaf 2026 vervalt waarschijnlijk de mogelijkheid om twee keer subsidie te krijgen op warmtepompen van hetzelfde type, bijvoorbeeld een tweede buitenunit voor je hybride-installatie. Er moet dan drie jaar tussen beide aankopen zitten, aldus Vereniging Warmtepompen: https://warmte-pompen.nl/voorgenomen-wijzigingen-isde-2026/
Zou Quatt dan ook een grote warmtepomp gaan verkopen?

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 27-08-2025 12:33 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
SBL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:32:
Uit mail van Quatt, maar nog niet op dit forum gezien: Vanaf 2026 vervalt waarschijnlijk de mogelijkheid om twee keer subsidie te krijgen op warmtepompen van hetzelfde type, bijvoorbeeld een tweede buitenunit voor je hybride-installatie. Er moet dan drie jaar tussen beide aankopen zitten, aldus Vereniging Warmtepompen: https://warmte-pompen.nl/voorgenomen-wijzigingen-isde-2026/
Volkomen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
Over meerdere warmtepompen gesproken; @Quatt Support waarom wordt er geen Quatt trio (v1.5) aangeboden? Ik heb van jullie te horen gekregen dat ik te weinig verwarmingscapaciteit heb om naar full electric te gaan, maar dan zou het voor jullie toch juist commercieel interessant kunnen zijn om A) een extra WP te verkopen en B ) full electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:42
jbtbnl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:23:
Over meerdere warmtepompen gesproken; @Quatt Support waarom wordt er geen Quatt trio (v1.5) aangeboden? Ik heb van jullie te horen gekregen dat ik te weinig verwarmingscapaciteit heb om naar full electric te gaan, maar dan zou het voor jullie toch juist commercieel interessant kunnen zijn om A) een extra WP te verkopen en B ) full electric.
of een QUATT QUATTro >:)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
Ik denk dat ik er maximaal 6 kwijt kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:46
Zijn er wel genoeg aansluitingen op de CiC om 3 (or 6) WPs in te prikken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
nairolf schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Zijn er wel genoeg aansluitingen op de CiC om 3 (or 6) WPs in te prikken? ;)
Ze zijn middels één modbus aangesloten dus wbt het communicatieprotocol zou je tot 247 kunnen gaan :+

Maargoed, mijn initiële vraag was wel serieus : zou dat kunnen? Of waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Een subsidie op het gezamenlijk vermogen van 2 warmtepompen had ik nog terechter gevonden, maar dat zal wel moeilijker uitvoerbaar zijn.
En per saldo zal een grote warmtepomp dan financieel aantrekkelijker zijn, dus moet je de cascade-niche specifiek willen stimuleren? Wel te begrijpen, dit voornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
jbtbnl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Ze zijn middels één modbus aangesloten dus wbt het communicatieprotocol zou je tot 247 kunnen gaan :+

Maargoed, mijn initiële vraag was wel serieus : zou dat kunnen? Of waarom niet?
In theorie wel, maar verder denk ik niet dat Quatt de software / aansturing etc daar klaar voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SBL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Een subsidie op het gezamenlijk vermogen van 2 warmtepompen had ik nog terechter gevonden, maar dat zal wel moeilijker uitvoerbaar zijn.
En per saldo zal een grote warmtepomp dan financieel aantrekkelijker zijn, dus moet je de cascade-niche specifiek willen stimuleren? Wel te begrijpen, dit voornemen.
Die 'niche' was het verdienmodel van de Quatt (1) 2 jaar lang.
Maar daar hebben we vaak zat over gediscussieerd.

Sowieso doet men er beter aan direct juist te dimensioneren.
Dat neemt de prikkel weg (ook bij de nieuwe) om er "voor die 300 euro extra" maar gewoon meteen 2 te nemen.
overheidsinstanties hate this one simple trick

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 27-08-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Persoonlijk vind ik deze ook logischer. Er kan een voordeel zitten aan een Cascade (makkelijker op laag vermogen te draaien, mogelijk geluidswinst, standaardisering omdat je minder verschillende producten maakt, etc).

Ik begrijp dat 2 warmtepompen plaatsen 2x subsidie niet terecht is, maar naar mijn idee zou de overheid agnostisch moeten zijn wat betreft de gebruikte techniek en puur naar milieuwinst moeten kijken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

Persoonlijk vind ik deze ook logischer. Er kan een voordeel zitten aan een Cascade (makkelijker op laag vermogen te draaien, mogelijk geluidswinst, standaardisering omdat je minder verschillende producten maakt, etc).

Ik begrijp dat 2 warmtepompen plaatsen 2x subsidie niet terecht is, maar naar mijn idee zou de overheid agnostisch moeten zijn wat betreft de gebruikte techniek en puur naar milieuwinst moeten kijken.
Maar nu snijd je de echte niche aan.
En die optie is er straks ook nog, maar welk uit de eigen portemonnee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Maar nu snijd je de echte niche aan.
En die optie is er straks ook nog, maar welk uit de eigen portemonnee :)
Waarom de niche? Quatt is niet perse niche (meer) en er zijn meer warmtepompen die in cascade geplaatst kunnen worden. Dat maak je hiermee nagenoeg onmogelijk en daarmee forceer je fabrikanten om meer verschillende units te maken met verschillende vermogens, of dat nu efficient, duurzaam of waar voor je geld is of niet.

Ik ben het helemaal eens met dubbele subsidies cancellen, maar dit is wel een beetje de baby met het badwater weggooien als dat er inderdaad doorheen komt. Daarnaast heb je ook nog eens kans op vreemde discussies / rare kunstgrepen als je mazen in de wet wil pluggen / juist wil aanbrengen.

Mag je 2 aparte verwarmingssystemen maken om wel 2x subsidie te krijgen? En wat nu als het gaat om een kangaroe / aanleunwoning? En 'hetzelfde type', betekend dit dat je wel subsidie kunt krijgen voor een ander type? En wat is dan een ander type? Quatt die een andere waterpomp in een unit duwt, en daar Quatt V2.1 van maakt is een ander type?

Dit doet me een beetje denken aan de hele wetgeving rond frisdranken: alle dranken betalen een suikerbelasting, of er nu suiker in zit of niet, tenzij het dan weer zuivel is, en die belasting kun (kon) je omzeilen door wat zuivel toe te voegen aan je frisdranken, en daar zijn 'pure sappen' makers dan weer boos over, want die willen geen zuivel in hun pure sap.

Terwijl de wetgeving zoveel simpeler had gekund en minder fraudegevoelig, en minder bewerkelijk voor de wetgever: je betaald per gram suiker in ieder voedingsproduct.

Nu gaan ze dit (mogelijk) nog eens even lekker overdoen met warmtepompen: regels maken die oftewel lekken aan alle kanten, oftewel heel veel aanpassingen vereisen zodat je iedere individuele situatie alsnog toevoegt aan de wet.

En dan gaat het bij suiker in drinken nog om relatief eenvoudige materie, bij warmtepompen weet 90% van de volksvertegenwoordiging waarschijnlijk zelf al nauwelijks waarover ze praten, en dan mag je gaan hopen dat ze goede wetgeving gaan maken.
Terwijl ook dit heel makkelijk kan: je krijgt een subsidie per KW vermogen van de warmtepomp die je toevoegt aan de woning bij A7/W35 (en dan kun je er nog bij specificeren dat dat niet voor airco's geldt als je dat graag wil).

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 27-08-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Waarom de niche? Quatt is niet perse niche (meer) en er zijn meer warmtepompen die in cascade geplaatst kunnen worden. Dat maak je hiermee nagenoeg onmogelijk en daarmee forceer je fabrikanten om meer verschillende units te maken met verschillende vermogens, of dat nu efficient, duurzaam of waar voor je geld is of niet.
"De niche" is dat je omwille van diverse redenen zelf beter af bent met een cascade-opstelling ipv 1 warmtepomp die gewoon netjes het benodigde vermogen afvangt. En ik kan niet zo snel bedenken wanneer je niet prima af kunt met 1 wp die van bijv 2kW tot 7 kW gaat, maar in plaats daarvan dat graag verdeeld ziet in 1.8 - 7.2 kW.
Wanneer iemand daar een voor hem moverende reden heeft, dan 1 keer subsidie en 1 keer niet. :)
Dat is wat ik er mee bedoelde te zeggen.

Ik heb nooit gevonden dat Quatt niche was overigens. De '8kW' versie (een duo dus met 2 keer subsidie) is vanaf het begin actief aangeboden. En tuurlijk kun je bepleiten dat dat uit idealistisch oogpunt was want we hoeven maar 1 apparaat te bouwen, maar ondertussen was het toch maar wat handig dat de Nederlandse overheid ook die 2e wp vrolijk financiert.
Terwijl ook dit heel makkelijk kan: je krijgt een subsidie per KW vermogen van de warmtepomp die je toevoegt aan de woning bij A7/W35 (en dan kun je er nog bij specificeren dat dat niet voor airco's geldt als je dat graag wil).
Waarom niet bij -A2/W35, of -A7/W40? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-08-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even nieuwsgierig: wat voor cv-ketel had/heb je nu hangen en wat is je warmteverlies?
Want dan heb je vast een groot (of oud?, of beide?) huis.

2 (kleinere) Cv's met 4 Quatts (1x FE) moet dan ook kunnen 😉 toch?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

"De niche" is dat je omwille van diverse redenen zelf beter af bent met een cascade-opstelling ipv 1 warmtepomp die gewoon netjes het benodigde vermogen afvangt. En ik kan niet zo snel bedenken wanneer je niet prima af kunt met 1 wp die van bijv 2kW tot 7 kW gaat, maar in plaats daarvan dat graag verdeeld ziet in 1.8 - 7.2 kW.
Wanneer iemand daar een voor hem moverende reden heeft, dan 1 keer subsidie en 1 keer niet. :)
Dat is wat ik er mee bedoelde te zeggen.

Ik heb nooit gevonden dat Quatt niche was overigens. De '8kW' versie (een duo dus met 2 keer subsidie) is vanaf het begin actief aangeboden. En tuurlijk kun je bepleiten dat dat uit idealistisch oogpunt was want we hoeven maar 1 apparaat te bouwen, maar ondertussen was het toch maar wat handig dat de Nederlandse overheid ook die 2e wp vrolijk financiert.

[...]

Als die tweede niet gefinancieerd werd met subsidie waren er veel meer mensen naar bijvoorbeeld DeWarmte gegaan voor een grotere warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Willekeurig gekozen, omdat dat nu de wettelijke waarde is die ik het meest voorbij zie komen. Maakt mij ook eigenlijk niet uit welke waarde gekozen wordt
maar ondertussen was het toch maar wat handig dat de Nederlandse overheid ook die 2e wp vrolijk financiert.
Ja, en dat vind ik zelf ook niet terecht. Maar de ellende is dat er dan altijd zo'n extreem lelijk nederlands gedrocht van een wet uitkomt waarbij je het wetboek weer mag volkotsen met een wet die alleen werkt met 15 uitzonderingen, 18 amendementen en een hele serie rechtzaken wat wel en niet binnen die regels past en wie daar wel en niet door benadeeld worden. (zie ook Stint: elektrische bakfiets (auto?) vol kinderen met onervaren chauffeur rijdt onder de trein, en dan gaan we gelijk al het elektrische personenvervoer binnen de stad afschaffen voor de komende X jaar, want een elektrisch stepje is natuurlijk net zo'n groot risico als een gemotoriseerde megabakfiets vol kleuters).

Dan heb ik toch iets meer met eenvoudige, voor iedereen te begrijpen wetten, die je ook nog eens makkelijker kunt toepassen: KW per zelfstandige woonunit met eigen voordeur bij bepaalde temperatuur = subsidie. Geen gedoe en iedereen weet waar hij / zij aan toe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

Als die tweede niet gefinancieerd werd met subsidie waren er veel meer mensen naar bijvoorbeeld DeWarmte gegaan voor een grotere warmtepomp
Gewoon. Eentje die juist gedimensioneerd is :)

Het geld komt bij RVO niet uit de lucht vallen. Die grote hoop betalen we met z’n allen.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-08-2025 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Gewoon. Eentje die juist gedimensioneerd is :)

Het geld komt bij RVO niet uit de lucht vallen. Die grote hoop betalen we met z’n allen.
ik haakte ff in op je punt dat dit een verkooppunt was van Quatt om 2 wp's te verkopen en beide gesubsidieerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
@onlinaius voor de Duo V1 was er zeker een goede reden voor de cascade opstelling. Echter de v2 is zoveel krachtiger (1x V2 > 2x V1), dat dat niet zomaar opgaat. Een 2e V2 (samen 14kW!!!) wordt alleen geplaatst vanwege de laatste enkele procenten gas, dus subsidie weggezet tegen gas/CO2 besparing is volstrekt scheef. Ja dit tast omzet/winstgevendheid van Quatt aan, maar een V2 Duo wordt praktisch toch alleen geplaatst voor omzet van Quatt..
Legio mensen zijn FE met een 6of 7 kW WP..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

ik haakte ff in op je punt dat dit een verkooppunt was van Quatt om 2 wp's te verkopen en beide gesubsidieerd.
Zeker, maar daar zal altijd een verhaal omheen worden gevouwen zodat het lijkt op collaterale 'schade'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Toby-Wan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:37:

Dat.
De V1 / V1.5 was er in duo opstelling om de tekortkoming van het product -hevig teruglopend vermogen bij koude- te compenseren. En daar zat dan (2x zoveel) subsidie op 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Stond vroeger op de website dat dat kon. 2 of 3 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:37:
@onlinaius voor de Duo V1 was er zeker een goede reden voor de cascade opstelling. Echter de v2 is zoveel krachtiger (1x V2 > 2x V1), dat dat niet zomaar opgaat. Een 2e V2 (samen 14kW!!!) wordt alleen geplaatst vanwege de laatste enkele procenten gas, dus subsidie weggezet tegen gas/CO2 besparing is volstrekt scheef. Ja dit tast omzet/winstgevendheid van Quatt aan, maar een V2 Duo wordt praktisch toch alleen geplaatst voor omzet van Quatt..
A7/W35 is een maximaal vermogen van 7KW. Dat zal inderdaad voor heel wat mensen voldoende zijn. Bij W45 krijgt 1 Quatt het aardig zwaar als de temperatuur daalt: A-7/W45 levert de enkele nog maximaal 5.5KW (en dat is zonder defrosts), en dat houd niet bepaald over als je daar ook nog SWW op moet maken. Nu kun je nog zeggen dat -7 niet zo heel veel voorkomt, en dat is ook waar, maar 6KW (max) bij A2/W45 is incl defrosts ook voor heel wat mensen waarschijnlijk aan de krappe kant om ook nog SWW op te doen. Ik vermoed dan ook dat er nog genoeg mensen zijn voor wie een single niet voldoende gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Stond vroeger op de website dat dat kon. 2 of 3 stuks.
Oh, dat wist ik niet, leuk om te weten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
jbtbnl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Oh, dat wist ik niet, leuk om te weten!
Maar, dat was in de tijd dat je nog een zelflerend AI systeem verkocht werd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTViy5aJDHWGlqIW-CFRGE_j7EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLejZLiz2F7axrcEHvAhJdoT.png?f=fotoalbum_large

Dus wees niet teleurgesteld als ze ook op 3 units terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

Geloof me, ik kreeg nr. 2 niet voor elkaar.
2x gemaild dat ik liever 2 had en dat, volgens mij, het "uitmuntend" wat de Duitse accountmanager op mijn huis plakte niet klopte... maar een nr.2 had geen nut in mijn geval (geplaatst november 2023) hield men vol.
De nr 2 komt morgen alsnog binnen (volgende week plaatsing). DeWarmte niet leverbaar toen?

Edit:
Dit was de post waarop ik wilde reageren. Blijkbaar toch nog iets blond 😉.

Ervaringen met Quatt Deel 2

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 27-08-2025 21:45 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Geloof me, ik kreeg nr. 2 niet voor elkaar.
2x gemaild dat ik liever 2 had en dat, volgens mij, het "uitmuntend" wat de Duitse accountmanager op mijn huis plakte niet klopte... maar een nr.2 had geen nut in mijn geval (geplaatst november 2023) hield men vol.
De nr 2 komt morgen alsnog binnen (volgende week plaatsing). DeWarmte niet leverbaar toen?
Nog net op tijd voor het stookseizoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

Nog net op tijd voor het stookseizoen :)
Ja, want gas stoken dat was afgelopen 2 winters onvermijdelijk.
Vooral de "defrost-pufjes" gas vond ik ergerlijk.
Dat lijkt me funest voor de ouwe ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:42:

Blijkbaar stel je dus voor om de termen die in de Tado App worden gebruikt hier in dit topic om te dopen naar iets wat voor jou duidelijker is of meer "past".
Begrijp je dan niet dat als je iemand stapsgewijs ergens mee moet helpen dat de beschreven stappen en gebruikte termen overeen moeten komen met de specifieke woorden die in de app gebruikt worden?

Maar prima, leg je het uit op jou manier. Ik laat het hier bij. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Voor hun commercieel misschien interessant. Maar niet voor de consument. Op die derde unit geen subsidie dus mag je de volle mep betalen. Zou je het dan nog doen? En hoeveel mensen zouden die zelfde afweging dan maken? En dan nog de extra kosten voor de elektra aanpassingen.

Zou dan logischer zijn om de "begrenzing" van de duo af te halen en aan te sluiten op twee aparte groepen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Blijkbaar stel je dus voor om de termen die in de Tado App worden gebruikt hier in dit topic om te dopen naar iets wat voor jou duidelijker is of meer "past".
Begrijp je dan niet dat als je iemand stapsgewijs ergens mee moet helpen dat de beschreven stappen en gebruikte termen overeen moeten komen met de specifieke woorden die in de app gebruikt worden?

Maar prima, leg je het uit op jou manier. Ik laat het hier bij. O-)
Zo, tja dan denk ik niet dat we het eens zijn. Eerst begin je erover, dat ik een Engels (Tevens Fries) woord gebruik. En nu eis je bijna dat ik alleen de terminologie van Tado gebruik, omdat de goegemeente het anders niet begrijpt. Het moet niet gekker worden.

We zitten anders in de wedstrijd.

Mijn benadering is niet primair vanuit een bepaald apparaat. Mijn benadering is, vanuit het gegeven dat je je huis wilt verwarmen. Dat je ruimtes wilt verwarmen. Daar zoek je techniek bij. De woorden die je vervolgens daarbij gebruikt moeten niet merkafhankelijk zijn, maar breder te gebruiken. Dat kan inderdaad wel eens verwarrend zijn, omdat een lezer vast zit in de termen van zijn apparaat. Dus als Master verwarrend is, omdat iemand de term alleen gebruikt vanuit de regeltechniek (master/slave) dan begrijp ik dat. Voor mij is dat te smal en te veel boekhouder.

Als ik iemand specifiek kan helpen in het Tado systeem en de app in de te doorlopen stappen, gebruik ik zeker ook de terminologie van Tado. We zitten hier echter niet in het Tado-forum maar in het Quatt-forum. Kortom als het breder wordt dan alleen Tado, is het maar de vraag of het gebruik van bepaalde Tado-benamingen wel wenselijk is. Zoals ik al eerder aangegeven heb vind ik de term zoneregelaar helemaal niet een goede benaming als we het hebben over het verwarmen van ruimtes en of bepaalde apparaten dan wel of niet leidend zijn of in een regeltechnische master/slave verhouding staan. Of dat ruimtes in een leidende dan wel afhankelijke rol staan.

Alleen vanuit Tado redeneren acht ik veel te eng.

Tsjoch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mickel moen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:29:
[...]

Zo, tja dan denk ik niet dat we het eens zijn. Eerst begin je erover, dat ik een Engels (Tevens Fries) woord gebruik. En nu eis je bijna dat ik alleen de terminologie van Tado gebruik, omdat de goegemeente het anders niet begrijpt. Het moet niet gekker worden.

Mijn benadering is niet primair vanuit een bepaald apparaat. Mijn benadering is, vanuit het gegeven dat je je huis wilt verwarmen. Dat je ruimtes wilt verwarmen. Daar zoek je techniek bij. De woorden die je vervolgens daarbij gebruikt moeten niet merkafhankelijk zijn, maar breder te gebruiken. Dat kan inderdaad wel eens verwarrend zijn, omdat een lezer vast zit in de termen van zijn apparaat. Dus als Master verwarrend is, omdat iemand de term alleen gebruikt vanuit de regeltechniek (master/slave) dan begrijp ik dat. Voor mij is dat te smal en te veel boekhouder.

Als ik iemand specifiek kan helpen in het Tado systeem en de app in de te doorlopen stappen, gebruik ik zeker ook de terminologie van Tado. We zitten hier echter niet in het Tado-forum maar in het Quatt-forum. Kortom als het breder wordt dan alleen Tado, is het maar de vraag of het gebruik van bepaalde Tado-benamingen wel wenselijk is. Zoals ik al eerder aangegeven heb vind ik de term zoneregelaar helemaal niet een goede benaming als we het hebben over het verwarmen van ruimtes en of bepaalde apparaten dan wel of niet leidend zijn of in een regeltechnische master/slave verhouding staan. Of dat ruimtes in een leidende dan wel afhankelijke rol staan.

Tsjoch.
dat je juist master/slave benoemd, maakt je beschrijving & setup ook te begrijpen voor anderen hier die wel zonering maar geen tado hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

A7/W35 is een maximaal vermogen van 7KW. Dat zal inderdaad voor heel wat mensen voldoende zijn. Bij W45 krijgt 1 Quatt het aardig zwaar als de temperatuur daalt: A-7/W45 levert de enkele nog maximaal 5.5KW (en dat is zonder defrosts), en dat houd niet bepaald over als je daar ook nog SWW op moet maken. Nu kun je nog zeggen dat -7 niet zo heel veel voorkomt, en dat is ook waar, maar 6KW (max) bij A2/W45 is incl defrosts ook voor heel wat mensen waarschijnlijk aan de krappe kant om ook nog SWW op te doen. Ik vermoed dan ook dat er nog genoeg mensen zijn voor wie een single niet voldoende gaat zijn.
dat klopt, maar die hebben 1-2 kW extra nodig (& iemand met verstand van juiste dimensionering) en niet 'gooi er nog maar 1 naast, want dat kost amper iets'.
Als je echt een Duo in cascade nodig hebt (want je stookt 2000-2500+ m3 gas voor verwarming), dan is het alsnog een goede investering, ook zonder de 2e keer subsidie.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Toby-Wan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

dat klopt, maar die hebben 1-2 kW extra nodig (& iemand met verstand van juiste dimensionering) en niet 'gooi er nog maar 1 naast, want dat kost amper iets'.
Verstand van dimensionering is ook wel lastig. Dan moet je eigenlijk per ruimte radiatoren/vloerverwarming opmeten om een afgifte als functie van een watertemperatuur te kunnen berekenen. Je moet iets weten over de warmtevraag (en dat is niet te meten). Je moet iets weten over sww gebruik (bij Quatt). Je moet weten wat het lokale klimaat is ivm buiten-T. Eigenlijk ook wind (en dat is niet te kwantificeren). Dan moet je vervolgens kijken wat de minimale water-T is die je nodig hebt. De bufferfunctie van de woning kun je afleiden uit het kabel, maar dat is niet perfect. Je moet namelijk een minimum kiezen, en je afvragen hoeveel dagen je daaronder acceptabel vind, en dan hoe snel de woning afkoelt.

Zeker bij de pre v2 wat de Quatt een mooiweerpomp met matige presentaties onder nul, niet te vergelijken met merken zoals Panasonic, Daikin, Vaillant ed. Volgens mij hoefde je maar op een paar kW te rekenen bij -10 en radiatoren (en dus een relatief hoge water-T, wat voor veel woningen inderdaad niet genoeg gaat zijn om langdurig vol te houden.

Kortom, reflexen uit de CV tijd waren er natuurlijk niet voor niets, en helemaal onbegrijpelijk is dat ook niet: beter overdimensioneren dan klachten over kou. Uiteindelijk klagen er veel mensen over een hogere rekening door de onnodige overdimensionering denk ik dan over kou.

Zelfs bij nieuwbouw, waar veel parameters vooraf bekend zijn, is het lang geen exacte wetenschap. Ook daar heb je vaak een aantal opties. Ook is het wel prettig dat ook al vind je 18 graden prima en douche je 2 minuten per week, je een systeem hebt wat ook nog een beetje verkoopbaar is en dus meer vraag kan leveren. Ik zou 'm ook niet op het scherpst van de snede willen dimensioneren.

Met de V2 lijkt me echter dat er bijna geen huizen meer zijn die er 2 nodig hebben, then again, sww vraag kan wel echt flink verschillen van huishouden tot huishouden. Ik heb een collega met 6 kids. Dat is echt een ander verhaal ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:29:
[...]

Tsjoch.
*onvriendelijk
Simpel gezegd, master/slave zie ik niet in de app. Leg mij dan is simpel uit hoe je dat instelt in de Tado app. Want dáár vroeg ik al meerdere malen om, specifieke instelling in de Tado app. En dat je daarop in het Fries gaat antwoorden krijgt idd de reactie naar forum regels.
*offtopic

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2025 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:02
Nou dat ging best snel. Vervangend frontje is onderweg

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• robmaas
paQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Maar, dat was in de tijd dat je nog een zelflerend AI systeem verkocht werd:
[Afbeelding]

Dus wees niet teleurgesteld als ze ook op 3 units terugkomen.
En hoe weet jij dat de quatt niet "zelflerend" is

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• paQ
robmaas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Zolang mensen zelf steeds moeten vragen om aanpassing van de stooklijn, zie ik weinig blijk van een zelflerende sturing.
Daarbij als een thermostaat dat ook doet, dan krijg je aan de lopende band interfacing problemen met de CIC.

• robmaas
paQ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Zolang mensen zelf steeds moeten vragen om aanpassing van de stooklijn, zie ik weinig blijk van een zelflerende sturing.
Daarbij als een thermostaat dat ook doet, dan krijg je aan de lopende band interfacing problemen met de CIC.
Ach so, 't is dus maar een aanname die door jou nu als feit gepresenteerd wordt? (op basis van een relatief kleine, doch zeer kritische groep klanten hier op het forum ?)

• 0xygen500
CPM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Simpel gezegd, master/slave zie ik niet in de app. Leg mij dan is simpel uit hoe je dat instelt in de Tado app.
Het gaat toch gewoon om het principe dat je 1 kapitein op het schip hebt. Eén vraagpunt en de andere thermostaatknoppen of zones volgen.
*reactie op knip

[ Voor 69% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02
Erik1805 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:07:
De mijne ook!

• paQ
robmaas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Ach so, 't is dus maar een aanname die door jou nu als feit gepresenteerd wordt? (op basis van een relatief kleine, doch zeer kritische groep klanten hier op het forum ?)
nou, nu wrijf je me toch uitspraken aan die ik niet deed in die post hoor.
Laat staan als feit :?

Was je maar zo kritisch op de verkooppraat van je warmtepompleverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 28-08-2025 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Simpel gezegd, master/slave zie ik niet in de app. Leg mij dan is simpel uit hoe je dat instelt in de Tado app.
Het is eigenlijk best simpel. Als iemand mij specifiek om instellingen in de Tado app vraagt krijgt hij die. Inclusief screenshots.

Als ik meer algemeen beschrijf hoe ik een en ander geregeld heb, gebruik ik de termen die ik daar bij vind passen. Zoneregelaar hoort daar bij mij niet bij.

Verder verwijs ik niet naar het Tado forum. Ik zeg dat we hier op het Quatt-forum zitten en niet op het Tado-forum. Ook verwijs ik nooit zondermeer naar de Tado app, zo van zoek het zelf maar uit.

[ Voor 56% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2025 18:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
robmaas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Omdat in elk geval icm met T6 thermostaat, de CIC de kamer ziet afkoelen totdat de thermostaat besluit dat het tijd is voor warmtevraag=true en daarna de CIC denkt volgas te moeten gaan geven omdat de kamer is afgekoeld.

Elke
Keer
Opnieuw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

In vervolg op de reactie van @CPM

Het master/slave verhaal is een algemeen begrip in de meet en regeltechniek. Specifiek het ene apparaat meet en bepaalt wat het andere apparaat moet doen. Daarbij is er dus onderlinge communicatie noodzakelijk.

Een klassiek voorbeeld: thermostaat is master en cv-ketel is slave.

De ruimte waar de thermostaat hangt is dan de master-ruimte. De overige ruimtes zijn echter geen slave-ruimtes. De thermostaat regelt daar niets. Deze ruimtes zijn afhankelijk van de warmtevraag van de master-ruimte. Wel kun je daar naregelen met een draaiventiel, een mechanische thermostaatkraan of een slimme radiatorknop zoals die van Tado, maar die zelf dus niet als master kunnen optreden. Bij de Tado knop kun je dit uitzetten. Voor wie wil weten hoe je dit doet, laat maar weten.

Met de komst van de slimme radiatorknoppen veranderde deze klassieke opstelling. Ik blijf even bij Tado.
De thermostaat stuurt de ketel aan. Master/ slave.
De thermostaat stuurt voor de naregeling een of meer Tado-radiatorknoppen aan. Master/slave.

Een radiatorknop stuurt via de thermostaat de ketel aan. Master/slave.

De radiatorknop stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan in dezelfde ruimte. Master/slave.

De draadloze sensor stuurt de ketel aan. Master/slave.

De draadloze sensor stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan. Master/slave.

In al deze situaties gaat het om hoe je een ruimte wilt verwarmen. De daarbij behorende instellingen van apparaten zijn secundair. Hoe je dat doet beschrijf ik meestal niet op voorhand. Maar wie er naar vraagt krijgt deze.

De Quatt verandert niets in dit verhaal. Op de plaats van de ketel lees je CIC. De ketel is op haar beurt weer slave van de CIC.

Echter. Al vaak genoemd. De oorspronkelijke opzet van Tado waarbij meerdere ruimtes warmtevraag door kunnen geven en deze dus allemaal een masterregelaar hebben welke dus master zijn naar de CIC/ketel werkt niet lekker. Dit komt enerzijds door de traagheid van het systeem, maar meer nog omdat je in de masterruimte alle radiatoren geheel open hebt. Naregeling is maar beperkt en specifiek mogelijk.

Dit is weer de klassieke opstelling waarin één ruimte de warmtevraag doorgeeft en alle andere ruimtes dus afhankelijk zijn.

Dat heeft het nadeel, dat als er in de masterruimte geen warmtevraag is de andere ruimtes ook niet bediend worden.

Je kunt dit afhankelijk van de mogelijkheden van je huis ondervangen door een tweede master-ruimte aan te wijzen. Waarbij ik adviseer, voor de perioden dat beide warmtevraag mogen genereren het schema identiek te maken. Gebruik hiervoor de thermostaat en een of meer draadloze sensoren. Geen Tado knoppen.

Ik gebruik dus niet de term zoneregelaar omdat ik dit een verwarrende term vind, helemaal voor de lezers die geen Tado hebben.

En wat het Fries betreft. Jij begon er over dat ik een Engels woord gebruikte. Je vroeg of ik de app in het Engels had. Ik heb dit geïnterpreteerd dat je liever Nederlandse termen ziet. Dat het dus een taalkundige opmerking was. Wel dan daag je een Fries uit.

Of het gebruik van het Fries niet aan de forumregels voldoet zou kunnen. Is echter discutabel gezien de wettelijke status van het Fries in Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 28-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:36
Mickel moen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:30:
In vervolg op de reactie van @CPM

Het master/slave verhaal is een algemeen begrip in de meet en regeltechniek. Specifiek het ene apparaat meet en bepaalt wat het andere apparaat moet doen. Daarbij is er dus onderlinge communicatie noodzakelijk.

Een klassiek voorbeeld: thermostaat is master en cv-ketel is slave.

De ruimte waar de thermostaat hangt is dan de master-ruimte. De overige ruimtes zijn echter geen slave-ruimtes. De thermostaat regelt daar niets. Deze ruimtes zijn afhankelijk van de warmtevraag van de master-ruimte. Wel kun je daar naregelen met een draaiventiel, een mechanische thermostaatkraan of een slimme radiatorknop zoals die van Tado, maar die zelf dus niet als master kunnen optreden. Bij de Tado knop kun je dit uitzetten. Voor wie wil weten hoe je dit doet, laat maar weten.

Met de komst van de slimme radiatorknoppen veranderde deze klassieke opstelling. Ik blijf even bij Tado.
De thermostaat stuurt de ketel aan. Master/ slave.
De thermostaat stuurt voor de naregeling een of meer Tado-radiatorknoppen aan. Master/slave.

Een radiatorknop stuurt via de thermostaat de ketel aan. Master/slave.

De radiatorknop stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan in dezelfde ruimte. Master/slave.

De draadloze sensor stuurt de ketel aan. Master/slave.

De draadloze sensor stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan. Master/slave.

In al deze situaties gaat het om hoe je een ruimte wilt verwarmen. De daarbij behorende instellingen van apparaten zijn secundair. Hoe je dat doet beschrijf ik meestal niet op voorhand. Maar wie er naar vraagt krijgt deze.

De Quatt verandert niets in dit verhaal. Op de plaats van de ketel lees je CIC. De ketel is op haar beurt weer slave van de CIC.

Echter. Al vaak genoemd. De oorspronkelijke opzet van Tado waarbij meerdere ruimtes warmtevraag door kunnen geven en deze dus allemaal een masterregelaar hebben welke dus master zijn naar de CIC/ketel werkt niet lekker. Dit komt enerzijds door de traagheid van het systeem, maar meer nog omdat je in de masterruimte alle radiatoren geheel open hebt. Naregeling is maar beperkt en specifiek mogelijk.

Dit is weer de klassieke opstelling waarin één ruimte de warmtevraag doorgeeft en alle andere ruimtes dus afhankelijk zijn.

Dat heeft het nadeel, dat als er in de masterruimte geen warmtevraag is de andere ruimtes ook niet bediend worden.

Je kunt dit afhankelijk van de mogelijkheden van je huis ondervangen door een tweede master-ruimte aan te wijzen. Waarbij ik adviseer, voor de perioden dat beide warmtevraag mogen genereren het schema identiek te maken. Gebruik hiervoor de thermostaat en een of meer draadloze sensoren. Geen Tado knoppen.

Ik gebruik dus niet de term zoneregelaar omdat ik dit een verwarrende term vind, helemaal voor de lezers die geen Tado hebben.

En wat het Fries betreft. Jij begon er over dat ik een Engels woord gebruikte. Je vroeg of ik de app in het Engels had. Ik heb dit geïnterpreteerd dat je liever Nederlandse termen ziet. Dat het dus een taalkundige opmerking was. Wel dan daag je een Fries uit.

Of het gebruik van het Fries niet aan de forumregels voldoet zou kunnen. Is echter discutabel gezien de wettelijke status van het Fries in Nederland.
@Mickel moen

Compliment voor je uitleg, en begripsvorming hoe je een verwarmingssysteem bouwt! Daar kan Quatt zelfs van leren!!
Compliment voor het ondersteunen van de friese taal, zijn daar cursussen voor??, en zou het brabantse dialect ook gebruikt mogen worden??
En compliment voor je continue pogingen op een nette manier ons te overtuigen van hoe een wp met een "oude installatie" het beste kan werken. :) :)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:49
robmaas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Betreffende klanten hebben (zoals te lezen in dit forum) extreem hun best gedaan “AI gedrag te ontdekken” en dat niet gevonden.
Sterker……. Een minimale AI actie zou toch zijn om op basis van gedrag een Stooklijn in te stellen (zelflerende thermostaten hebben dat al 10 tallen jaren) maar zelfs dat is er niet.
Zelf lerend AI gedrag zou zich moeten openbaren in de zin dat het ding zich na een maand anders (bij voorkeur beter) gedraagt dan direct na installatie. Dergelijk “aangepassend gedrag” is door niemand waargenomen.
“Als feit gepresenteerd”….
In ieder geval kan feitelijk gezegd worden dat quatt nergens uitlegt danwel aannemelijk maakt dat er bepaalde zaken “AI geregeld zijn”.
Eh… in je signature lees ik dat je de quatt al hebt, heb jij voorbeelden van AI gedrag gevonden?

Maar goed… waarschijnlijk is AI een afkorting van “Allemachtig Interessant”. Dat klopt dan wel weer,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2025 18:51 ]

• Frozen-Bullet
  • Laatst online: 00:01
Erik1805 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:07:
Toch bijzonder, ik heb op 23 juli al doorgegeven een vervangend front te willen ontvangen maar op een paar mails na al een maand niks gehoord 😅

Nog maar eens gemaild hoe het er mee staat. Laatste bericht was dat ze “op” waren en dat ze aan het wachten waren op nieuwe voorraad. Maar dat lijkt dus niet te kloppen 🫣

• Gebuhr
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-09 20:07
Quatt heeft sinds kort een nieuwe versie van zijn warmtepomp, die nu op propaan is. Heeft iemand een vergelijk van de specificaties tussen oude en nieuwe versie?

• jj85
  • Nu online
Gebuhr schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:03:
Quatt heeft sinds kort een nieuwe versie van zijn warmtepomp, die nu op propaan is. Heeft iemand een vergelijk van de specificaties tussen oude en nieuwe versie?
V2: https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf

V1: https://quatt.intercom-at...he+specificaties+v1.2.pdf

• CPM
  • Niet online

CPM

@Mickel moen bedankt voor je uitleg. Master slave prima. Soms totaal niet logisch voor mij, maar goed. Dus even proberen samen te vatten, kijken waar ik de mist in ga.

Thermostaat=Master. CiC=slave van de thermostaat.
CiC=Master, CV is slave van de CiC.
CiC=Master, Quatt is slave van de CiC.

Zoals eerder aangegeven wil ik specifiek weten hoe het in de Tado app is ingesteld.

Woonkamer:
(Tado) Thermostaat=Zoneregelaar=Master. CiC is slave.

Hal:
Tado thermostaatknop. Zoneregelaar voor deze ruimte is (Tado) Thermostaat woonkamer. Of zoals de app beschrijft: wanneer deze ruimte om warmte vraagt schakelt (vul zone regelaar in, dus die in de woonkamer) je verwarmingssysteem aan (CiC).

Dus ik ga master/slave denken.
Warmtevraag thermostaat knop hal: Master.
Thermostaat woonkamer: Slave van thermostaatknop hal.
Thermostaat woonkamer: Master, CiC slave van thermostaat woonkamer.

Dus hoe het proces loopt:
Thermostaatknop Hal vraagt warmte aan Zoneregelaar thermostaat woonkamer, en thermostaat woonkamer aan CiC.

Dus voor mij (noem me leek) totaal onlogisch in het begrip master/slave. En dus onstaat er een situatie dat twee mensen niet dezelfde taal spreken (figuurlijk en letterlijk). En vandaar vraag ik om verduidelijking hoe het in te stellen in de Tado app (meerdere keren al gedaan hier volgens mij). Zeker omdat de Tado app (zoals je zelf al aangeeft) niet altijd even duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:26:
@Mickel moen bedankt voor je uitleg. Master slave prima. Soms totaal niet logisch voor mij, maar goed. Dus even proberen samen te vatten, kijken waar ik de mist in ga.

Thermostaat=Master. CiC=slave van de thermostaat.
CiC=Master, CV is slave van de CiC.
CiC=Master, Quatt is slave van de CiC.

Zoals eerder aangegeven wil ik specifiek weten hoe het in de Tado app is ingesteld.

Woonkamer:
(Tado) Thermostaat=Zoneregelaar=Master. CiC is slave.

Hal:
Tado thermostaatknop. Zoneregelaar voor deze ruimte is (Tado) Thermostaat woonkamer. Of zoals de app beschrijft: wanneer deze ruimte om warmte vraagt schakelt (vul zone regelaar in, dus die in de woonkamer) je verwarmingssysteem aan (CiC).

Dus ik ga master/slave denken.
Warmtevraag thermostaat knop hal: Master.
Thermostaat woonkamer: Slave van thermostaatknop hal.
Thermostaat woonkamer: Master, CiC slave van thermostaat woonkamer.

Dus hoe het proces loopt:
Thermostaatknop Hal vraagt warmte aan Zoneregelaar thermostaat woonkamer, en thermostaat woonkamer aan CiC.

Dus voor mij (noem me leek) totaal onlogisch in het begrip master/slave. En dus onstaat er een situatie dat twee mensen niet dezelfde taal spreken (figuurlijk en letterlijk). En vandaar vraag ik om verduidelijking hoe het in te stellen in de Tado app (meerdere keren al gedaan hier volgens mij). Zeker omdat de Tado app (zoals je zelf al aangeeft) niet altijd even duidelijk is.
Inderdaad. Binnen het Tado systeem zie je vaak stapeling van apparaten. Dan begint het met de master en dan de slave, maar het derde apparaat is feitelijk weer de slave van apparaat 2. Dat maakt het allemaal wel verwarrend. Dat is technisch dan wel zo, maar zo vlieg ik het niet aan. Ik denk primair vanuit de ruimte. Als daar een apparaat is wat de temperatuur meet en vervolgens de warmtevraag genereert en vervolgens de keten activeert, dan is dat het masterapparaat in de masterruimte en de rest aan apparaten in de keten is volgend (slave)

Dit is dus dat ik het graag versimpel om het ook voor de niet Tado-bezitters begrijpelijk te houden. Kortom kan een ruimte al dan niet een warmtevraag aan de warmtebron doorgeven, of dit nu een cv-ketel is, of een WP.

In het Tado systeem hebben we nogal wat apparaten. Een thermostaat, een draadloze sensor, en thermostaatknop, een bridge en dan hebben we ook nog de functies meettoestel en zoneregelaar.

Een paar voorbeelden.

Woonkeuken.
In onze woonkeuken hangt de Tado thermostaat. Radiatoren geheel open.
Bij een warmtevraag daar is het meettoestel de thermostaat. Die heb ik een temperatuurcompensatie van -0,3°C toebedeeld. De zoneregelaar is ook diezelfde thermostaat. De thermostaat is bedraad verbonden met de CIC en deze stuurt dus de Quatt en de CV-ketel aan. Ik kan instelingen wijzigen op de thermostaat zelf, maar ook middels wifi en de bridge via bv mijn telefoon.

Woonkamer
In onze woonkamer is de draadloze sensor het meettoestel. Deze heeft een eigen schema. De zoneregelaar is echter de thermostaat in de woonkeuken. Temperatuurcompensatie 0,1°C
Verder is de keten identiek.

De CIC krijgt dus het signaal door van de thermostaat in de woonkeuken, terwijl de warmtevraag op dat moment uit de woonkamer kan komen. In de woonkamer een mechanische thermostaatknop op 22°C . Deze gaat knijpen bij die temperatuur als het in die kamer warmer wordt dan 22°C, als de houtkachel aangaat.

Slaapkamer
Daar is een grote meer dan twee meter hoge designradiator met een Tado thermostaatknop een paar centimeter van de grond. Dit is het meettoestel. Temperatuurcompensatie -0,9°C. Geen zoneregelaar toegewezen. Deze knop handelt dus zelfstandig maar kan geen warmtevraag doorgeven. Werkt dus puur als naregeling met wel een eigen schema.

Zoals je ziet, is het best allemaal logisch, maar ook best ingewikkeld. Daarom denk ik ook in ruimtes. De Tado thermostaat is de zoneregelaar, maar als de warmtevraag uit de woonkamer komt en deze ruimte dus leidend is middels de draadloze sensor, is deze sensor op dat moment de master.

Vandaar dat ik het dus altijd heb over de master-ruimtes en het betreffende meettoestel aldaar als master en niet over de zoneregelaar. Want die apparaten zijn in dienst van mij en niet andersom. Hierna ga ik nog even inzoomen op jouw specifieke situatie.

PS. Dat wordt morgen. Ik had het bijna helemaal klaar en toen was het opeens weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM

Het vervolg.

Binnen het Tado systeem en in de app onderscheiden we twee functies: het meettoestel en de zoneregelaar.

Nu naar jouw situatie.

Jouw thermostaat heeft beide functies.
1. Zoneregelaar. Sec is dit het apparaat wat alle signalen van de overige apparaten verwerkt en vervolgens dit bedraad naar de ketel stuurt. In principe kun je hem ook naast de ketel hangen.
2. Meettoestel. Dit is het apparaat wat de temperatuur meet en wat je op het toestel kunt bedienen, of in de app en waarvoor je een verwarmingsschema maakt. (De draadloze sensor kan alleen dit)

Je hebt de thermostaat in de woonkamer hangen. Ik neem aan, dat je hier de radiatoren geheel open hebt staan. Binnen het denken in ruimtes is de thermostaat in de meetfunctie de master voor het hele huis en is dit dus ook de master-ruimte. De warmtevraag van de woonkamer is bepalend voor het gehele huis. Alle overige ruimtes zijn volgend.

Echter. Je hebt net als mij een tweede ruimte master gemaakt. De hal. Meettoestel dus Master is hier een Tado thermostaatknop. Deze geeft warmtevraag door aan de zoneregelaar in jouw huiskamerthermostaat. Vervolgens gaat dat weer naar de CIC. Mijn advies, geef beide meettoestellen een identiek schema. Maak op de thermostaat een schema en kopieer en plak dit naar het andere meettoestel.

Echter. Wat het tricky maakt is dat de thermostaatknop nog een derde functie heeft namelijk die van ventiel op de radiator. Dat ventiel is de slave van het meettoestel in de knop. Je moet het uitproberen, maar naar mijn idee is dit niet een goede oplossing. Warmtevraag van het meettoestel van de knop, wat het doorgeeft via de zoneregelaar aan de CIC, wordt ook doorgegeven aan het ventiel. Zodra aan de warmtevraag voldaan wordt gaat hij knijpen, doet hij ook nog eens sprongsgewijs en je hebt geen volledig geopende radiator meer. Naar mijn idee veroorzaak je hiermee onrustig stookgedrag.
Bovendien zit een thermostaatknop meestal niet op de meest gunstige plaats.

Vandaar mijn advies om als je twee masterruimtes wilt instellen om een gelijkmatiger verwarming voor het hele huis te bewerkstelligen als meettoestellen alleen de thermostaat en de draadloze sensor te gebruiken. Als voor jouw de hal de ruimte is die je als tweede master-ruimte wilt gebruiken, zou ik dus het ventiel op de radiator(en) geheel open zetten en op een gunstige plek een draadloze sensor monteren.

Heb je elders in het huis ook nog ruimtes met een Tado knop, dan is het meettoestel in de knop de master voor het ventiel. Deze knop is mits goed ingesteld niet verbonden met een zoneregelaar. Als dat wel zo is, gaat deze ruimte ook weer als master-ruimte functioneren.

Als je nog een derde ruimte in de functie van master wilt kan dat zeker, maar ook dan weer als meettoestel de draadloze sensor, radiatorventiel geheel open en een identiek schema.

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 29-08-2025 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM

Nog een vervolg.

Ik adviseer dus steeds om aan de masterruimtes identieke schema’s te geven.

Onder bepaalde voorwaarden kun je daar van afwijken.

Zoals je weet heb ik een oplopend schema. Startend aan het eind van de avond bij 18,3°C tot ook weer aan het eind van de avond naar 21,8°C. Dit is dus het masterschema wat bepalend is voor de rest van het huis in de kans om ook in de overige ruimtes aan een warmtevraag te voldoen.

Ik heb de schema’s van de woonkeuken en de woonkamer (de masterruimtes) niet geheel identiek. Het schema van de woonkeuken laat ik vanaf het begin van de avond afbouwen naar de starttemperatuur. Zet ik ‘‘s avonds in de woonkamer de houtkachel aan, stopt de Quatt met verwarmen omdat in beide ruimtes geen warmtevraag meer is. Dat bespaart energie en de woonkeuken mag wel eerder naar de starttemperatuur gaan, omdat deze ‘‘s avonds in de regel niet meer gebruikt wordt. Dat is dus alleen als de houtkachel in de woonkamer aanstaat. Het schema in de woonkeuken is dus “s avonds afbouwend. Mocht bij een lage buitentemperatuur de woonkeuken zeer snel afkoelen, komt er toch weer een warmtevraag, zodat ook weer voldaan kan worden aan een warmtevraag uit de rest van het huis.

Zoiets zou je ook kunnen doen met een werkamer die je alleen op een aantal vaste dagen als extra master-ruimte gebruikt met een identiek schema en op de andere dagen met een constante temperatuur. Bedenk dat omdat je in de masterruimtes alle radiatoren volledig open hebt deze altijd verwarmd worden vanuit de warmtevraag van één van de ruimtes. Het schema in mijn woonkeuken is dus dan wel afbouwend, maar op de dagen dat de houtkachel niet brandt wordt deze evengoed verwarmd doordat de woonkamer dan de warmtevraag genereert.

Dit is allemaal zo huisspecifiek en afhankelijk van de persoonlijke warmtewensen, dat je dit echt moet experimenteren als je hier wat mee wilt.

Tot slot en niet onbelangrijk.

Het werken met meerdere masterruimtes doe je omwille van comfort, niet om energie te besparen. Past ook helemaal in het denken van verwarmen binnen de schil.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 29-08-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@CPM Nog een vervolg.

Ik bedenk nog een mooi voorbeeld wanneer het gunstig is om met twee masterruimtes te werken.

Stel je huis is oost-west gericht.

Je hebt een kamer op het oosten en één op het westen. Beide ingesteld als masterruimte. Komt in de oostelijke kamer ‘‘s ochtends de zon binnen en de temperatuur komt boven de ingestelde temperatuur, dan zou in een klassieke situatie de Quatt stoppen en dus de rest van het huis niet meer verwarmen.

Nu bepaalt echter de westelijke kamer de warmtevraag. Komt later op de dag de zon in de westelijke kamer dan neemt de oostelijke kamer de warmtevraag weer over en is dan dus master. Midden op de dag is het maar net welke kamer het grootste warmteverlies heeft. Geldt ook voor de nacht. Overigens speelt het vermogen van de radiatoren ook nog een rol. Met waterzijdig inregelen kun je hierin de balans vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:02
Frozen-Bullet schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

Toch bijzonder, ik heb op 23 juli al doorgegeven een vervangend front te willen ontvangen maar op een paar mails na al een maand niks gehoord 😅

Nog maar eens gemaild hoe het er mee staat. Laatste bericht was dat ze “op” waren en dat ze aan het wachten waren op nieuwe voorraad. Maar dat lijkt dus niet te kloppen 🫣
Bij mij zeiden ze dat ze op waren alleen later kreeg ik een mail dat ze weer voorraad hadden.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
Erik1805 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Bij mij zeiden ze dat ze op waren alleen later kreeg ik een mail dat ze weer voorraad hadden.
Ik heb ook gisteren een mail gehad over nieuwe voorraad, zal misschien 3 weken tussen hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 19:03
Mickel moen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:56:
@CPM Nog een vervolg.

Ik bedenk nog een mooi voorbeeld wanneer het gunstig is om met twee masterruimtes te werken.

Je hebt een kamer op het oosten en één op het westen. Beide ingesteld als masterruimte. Komt in de oostelijke kamer ‘‘s ochtends de zon binnen en de temperatuur komt boven de ingestelde temperatuur, dan zou in een klassieke situatie de Quatt stoppen en dus de rest van het huis niet meer verwarmen.

Nu bepaalt echter de westelijke kamer de warmtevraag. Komt later op de dag de zon in de westelijke kamer dan neemt de oostelijke kamer de warmtevraag weer over en is dan dus master. Midden op de dag is het maar net welke kamer het grootste warmteverlies heeft. Geldt ook voor de nacht. Overigens speelt het vermogen van de radiatoren ook nog een rol. Met waterzijdig inregelen kun je hierin de balans vinden.
Mooie uitleg. Ik heb hier na het bezoek van Quatt en dat ik eerder al m'n hele huis vol heb gehangen met Tado en apparaten per kamer, dus veel zones, aangestuurd door een thermostaat bij de ketel en een draadloze ontvanger voor de vloerverwarming beneden afgezien van Quatt.

Het is of Quatt zonder te uitgebreide zones, hooguit beneden en bovenverdieping. Of Tado, met veel zones, maar dan kan je beter geen warmtepomp nemen.

Maar mooi om te zien hoe jullie proberen om het toch zo goed mogelijk te laten werken :) Hopelijk word dit in de toekomst allemaal wat beter op elkaar afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
Mickel moen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:56:
@CPM Nog een vervolg.

Dat is in ons huis ook het grootste probleem. De Tado hangt bij ons tegenover het raam aan de westkant (triple glas). Als daar de zon door naar binnen schijnt stopt de Quatt er inderdaad mee, meestal binnen een minuut of 10.
Ik laat nu door HA een gemiddelde temperatuur berekenen van alle thermostaten in huis, het verschil tussen wat de thermostaat meet en wat HA meet pomp ik er elk kwartier als offset in. Daarmee heb ik door de hele dag een mooie constante temperatuur in het hele huis.
Staat de zon aan één kant, dan draaien die thermostaatknoppen vanzelf een beetje dicht maar blijft de warmteproductie wel op gang voor de andere kant.

Maar daarbij blijft het voor elk huis een andere situatie, niks is goed en niks is fout (doorgaans :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Dylanf97 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Dat is in ons huis ook het grootste probleem. De Tado hangt bij ons tegenover het raam aan de westkant (triple glas). Als daar de zon door naar binnen schijnt stopt de Quatt er inderdaad mee, meestal binnen een minuut of 10.
Ik laat nu door HA een gemiddelde temperatuur berekenen van alle thermostaten in huis, het verschil tussen wat de thermostaat meet en wat HA meet pomp ik er elk kwartier als offset in. Daarmee heb ik door de hele dag een mooie constante temperatuur in het hele huis.
Staat de zon aan één kant, dan draaien die thermostaatknoppen vanzelf een beetje dicht maar blijft de warmteproductie wel op gang voor de andere kant.

Maar daarbij blijft het voor elk huis een andere situatie, niks is goed en niks is fout (doorgaans :+ ).
Heb je daar een yaml van? #durftevragen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylanf97
0xygen500 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Heb je daar een yaml van? #durftevragen :o
Van de offset compensatie? Uiteraard 8)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /15
conditions: []
actions:
  - action: tado.set_climate_temperature_offset
    target:
      entity_id: climate.thermostaat_tado_control_2
    data:
      offset: >-
        {{(states('sensor.gemiddelde_temperatuur')|float(0) -
        states('sensor.thermostaat_tado_control_temperatuur')|float(0) +   
        state_attr('climate.thermostaat_tado_control_2',
        'offset_celsius'))|round(1)}}
mode: single

De gemiddelde temperatuur komt van letterlijk alle sensoren in huis, behalve de Tado thermostaat zelf.
Dus alle radiatorknoppen, Philips Hue Motion sensoren, losse temperatuursensoren etc.

@0xygen500
Ik bedenk me net dat er bijzonder weinig commentaar in staat, dus wat doet dat ding dan:
(Gemiddelde temperatuur - Tado thermostaat temperatuur) = 0, maar wel rekening houden met de huidige offset.

Als we die offset niet mee zouden nemen krijgen we dit:
In extreme gevallen is de offset bijvoorbeeld +-1,5, dan zou HA de offset een kwartier later weer naar 0 zetten, omdat er geen verschil meer is tussen de gemiddelde temperatuur in huis en wat de thermostaat doorgeeft. Ik kan uit eigen ervaring delen dat de zowel de Quatt, de Tado als de PAF dan hele rare dingen gaan uitspoken. |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Dylanf97 op 29-08-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Jeffoz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Mooie uitleg. Ik heb hier na het bezoek van Quatt en dat ik eerder al m'n hele huis vol heb gehangen met Tado en apparaten per kamer, dus veel zones, aangestuurd door een thermostaat bij de ketel en een draadloze ontvanger voor de vloerverwarming beneden afgezien van Quatt.

Het is of Quatt zonder te uitgebreide zones, hooguit beneden en bovenverdieping. Of Tado, met veel zones, maar dan kan je beter geen warmtepomp nemen.

Maar mooi om te zien hoe jullie proberen om het toch zo goed mogelijk te laten werken :) Hopelijk word dit in de toekomst allemaal wat beter op elkaar afgestemd.
Het is inderdaad proberen/experimenteren. Soms blijft het daarbij, maar het kan ook uitpakken naar een bovenverwacht resultaat.

Bij ons is dat het geval. Naast dat ik mijn huis in warmtebehoefte nu veel beter ken is mijn kennis op het gebied van warmtetechniek ook gigantisch toegenomen. Maar bovenal. Het comfort is toegenomen. Ook, dat ik in principe helemaal niet meer met de instellingen bezig ben omdat het systeem in alle (weers)omstandigheden werkt, maakt mij uitermate content. Het enige wat ik nog doe is als we in de zomer voor langere tijd weg zijn Tado op uit zetten, alle kamers dus vorstvrij. In de winter zet ik Tado dan op afwezig, zodat er wel een minimum temperatuur in het huis aangehouden wordt om het huis niet te sterk te laten afkoelen maar ook vanwege de vochthuishouding.

Mij hoor je dus niet klagen over Tado in combinatie met de Quatt. Ik ben uitermate tevreden.

Ik ben mij overigens zeker bewust dat de mate van succes niet alleen afhangt van de gebruikte techniek, maar ook van het huis en de warmtewensen van haar bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:18
Wij hebben net een woning gekocht uit 2010 (130m2) en de cv ketel daarvan is bijna EOL. Ik ben gecharmeerd van het idee van volledig elektrisch verwarmen, maar ik hoor wisselende geluiden van haalbaarheid vs kosten ivm salderen en dergelijke.

In onze situatie moeten we dus sowieso een nieuwe CV-ketel kopen als we voor een hybride variant willen gaan (7kw monoblock van Quatt). Het huis verbruikt zo'n 1000m3 per jaar zonder warmtepomp, dus vermoedelijk zal dit royaal verminderen als er vloerverwarming op de benedenvloer geplaatst wordt. De bovenste verdiepingen wil ik dan verwarmen met de huidige hoge temperatuur radiatoren (althans eerst proberen).

Is er een bepaald type CV ketel dat het beste werkt met de Quatt 7kw? Of kan ik in zo'n geval beter oriënteren op volledig elektrisch te gaan?
Pagina: 1 ... 273 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.