Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
Gewoon full electric.
nieuwe ketel kost zo 2500 euro, daarvoor het je ook de boiler bij de warmtepomp.
En bij het aanleggen van de vloerverwarming kan je gelijk een verdeler nemen zonder pomp die goed geschikt is voor warmtepompen.
ps. vloerverwarming scheelt niet heel veel in verbruik (bij gasketel) en als je het toepast ook heel goed de vloer isoleren (RC 5), anders krijgen de regenwurmen het te warm

nl. elektrische ketel = een puur elektrisch element, dat moet je niet willen (1000m3 gas = 8000 kWh stroom)

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 29-08-2025 21:19 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:59
BarryH schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:55:
Gewoon full electric.
nieuwe ketel kost zo 2500 euro, daarvoor het je ook de boiler bij de warmtepomp.
En bij het aanleggen van de vloerverwarming kan je gelijk een verdeler nemen zonder pomp die goed geschikt is voor warmtepompen.
ps. vloerverwarming scheelt niet heel veel in verbruik (bij gasketel) en als je het toepast ook heel goed de vloer isoleren (RC 5), anders krijgen de regenwurmen het te warm

nl. elektrische ketel = een puur elektrisch element, dat moet je niet willen (1000m3 gas = 8000 kWh stroom)
Maar bij een hybride variant zal de vloerverwarming enkel door de warmtepomp verwarmd worden. Tapwater en de bovenverdiepingen door de CV ketel. Ik gok zo dat het gasverbruik dan wel zal halveren naar 500m3. Full electric is een stuk duurder en vereist grotere aanpassingen, vandaar mijn twijfel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Belecthor schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

Maar bij een hybride variant zal de vloerverwarming enkel door de warmtepomp verwarmd worden. Tapwater en de bovenverdiepingen door de CV ketel. Ik gok zo dat het gasverbruik dan wel zal halveren naar 500m3. Full electric is een stuk duurder en vereist grotere aanpassingen, vandaar mijn twijfel.
Dat is niet de standaard hybride installatiewijze.
Het beste kan je het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic eerst lezen.
Anders ga je door kennisgebrek dure keuzes maken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21
[...]

Geen zorgen om maken

130m2 met vvw uit 2010 met 1000m3 kun je ws af met 5-7 kW. Als je nu de kans krijgt lekker de ketel weglaten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
BarryH schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Dat is niet de standaard hybride installatiewijze.
Het beste kan je het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic eerst lezen.
Anders ga je door kennisgebrek dure keuzes maken
Oke, ik dacht altijd dat de warmtepomp het water voorverwarmt naar rond de 40 graden en daarna de CV ketel vervolgens de rest doet naar 60 graden en daar de grote winst in zit. Maw: vloerverwarming kan volledig door de warmtepomp, maar de HT radiatoren die op de 1e en 2e verdieping hangen worden uiteindelijk naar 60 graden gebracht door de CV-ketel. Gezien dat niet vaak gebeurt (omdat de kamers boven veel minder vaak verwarmd worden) leek mij een hybride variant (het liefst van Quatt) logischer. Een boilervat en snelheid van opwarmen zijn ook wel zorgen (althans, ik merk het in mijn n=1 ervaring bij kennissen die hier last van hebben), dus leek mij het tapwater middels CV ook wel comfortabeler. Een sww-vat neemt ook wel best veel ruimte in ivt cv ketel + binnenunit.

[ Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 29-08-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Belecthor schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Oke, ik dacht altijd dat de warmtepomp het water voorverwarmt naar rond de 40 graden en daarna de CV ketel vervolgens de rest doet naar 60 graden en daar de grote winst in zit. Maw: vloerverwarming kan volledig door de warmtepomp, maar de HT radiatoren die op de 1e en 2e verdieping hangen worden uiteindelijk naar 60 graden gebracht door de CV-ketel. Gezien dat niet vaak gebeurt (omdat de kamers boven veel minder vaak verwarmd worden) leek mij een hybride variant (het liefst van Quatt) logischer. Een boilervat en snelheid van opwarmen zijn ook wel zorgen (althans, ik merk het in mijn n=1 ervaring bij kennissen die hier last van hebben), dus leek mij het tapwater middels CV ook wel comfortabeler. Een sww-vat neemt ook wel best veel ruimte in ivt cv ketel + binnenunit.
Misschien is boven 38 ook wel genoeg. Het moet geen 60 zijn he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Belecthor eerst dat andere topic lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:54
Belecthor schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:49:
Wij hebben net een woning gekocht uit 2010 (130m2) en de cv ketel daarvan is bijna EOL. Ik ben gecharmeerd van het idee van volledig elektrisch verwarmen, maar ik hoor wisselende geluiden van haalbaarheid vs kosten ivm salderen en dergelijke.

In onze situatie moeten we dus sowieso een nieuwe CV-ketel kopen als we voor een hybride variant willen gaan (7kw monoblock van Quatt). Het huis verbruikt zo'n 1000m3 per jaar zonder warmtepomp, dus vermoedelijk zal dit royaal verminderen als er vloerverwarming op de benedenvloer geplaatst wordt. De bovenste verdiepingen wil ik dan verwarmen met de huidige hoge temperatuur radiatoren (althans eerst proberen).

Is er een bepaald type CV ketel dat het beste werkt met de Quatt 7kw? Of kan ik in zo'n geval beter oriënteren op volledig elektrisch te gaan?
Naar mijn mening 2 opties:
1/ hybride single quatt (of andere hybride warmtepomp) installeren, oude ketel laten hangen maar de cv-besturing NIET aansluiten.
De cv hangt er dan enkel nog voor warm water. De quatt doet de volledige verwarming. Maar mocht het in de winter te weinig blijken te zijn dan kan je de cv alsnog bij schakelen.

En dan na 1 winter beslissen of je de quatt wil uitbreiden naar full electric danwel dat het voor verwarmen goed genoeg ging. In dat geval kan je de cv weghalen en vervangen door ofwel een electrische doorstromer voor warm water danwel een warmtepomp boiler.

2/ direct full electric warmtepomp aanleggen.

Persoonlijk zou ik voor 1 gaan. Goede kans dat het uiteindelijk voordelig uitpakt. Maar je zit wel met dubbele installatie (hetgeen voor mij niet zo erg is aangezien ik veel zelf doe).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20
Toby-Wan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Beste Bob,
De basis van elke (huidige of toekomstige) slimme verwarmings functionaliteit is dat de beslissing tot wel of niet verwarmen volledig genomen wordt door de CIC ipv de thermostaat. Ofwel de afhankelijkheid van thermostaat otFtChEnabled=false 'moet' eruit, in elk geval voor de type thermostaten die puur als een sensor gebruikt kunnen worden.

Soort van:
IF thermostaat wenstemperatuur & actuele temperatuur doorgeeft
THEN negeer otFtChEnabled & laat CIC beslissing nemen
ELSE (voor overige thermostaten die niet voldoen aan bovenstaand IF statement) gebruik huidige aansturing met otFtChEnabled=true/false

Zie ook (overigens niet beantwoordde) vraag in onderstaande post:
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ik heb zelf een thermostaat T6 en die heeft hier met name last van door de relatief grote hysterese: teveel afkoeling en daardoor op hoog vermogen (=lagere efficiëntie/COP) de afkoeling weer compenseren
Ik zag dat deze vraag beantwoord is door Quatt. Dus kopieer hem even hieronder:
"Een thermostaat vervult normaal gesproken drie functies in het CV-systeem van een huis:

1. Het meten van de (referentie)kamertemperatuur
2. De interface tussen de gebruiker en het CV-systeem (het verkrijgen van setpoints van de gebruiker), en;
3. het regelen van het verwarmingssysteem

Voor onze klanten wordt de laatste functie - het regelen van het verwarmingssysteem - voornamelijk overgenomen door de CiC. De CH-enabled-flag van de thermostaat blijft echter het verwarmingssysteem regelen. Dit is zeker niet ideaal, aangezien we idealiter slechts één regelaar - de CiC - voor het verwarmingssysteem zouden willen hebben.

Als de CiC echter de CH-enabled-flag van de thermostaat zou negeren, ontstaan ​​er andere problemen of randgevallen, bijvoorbeeld: (i) Sommige thermostaten implementeren een Vakantiemodus of Open haard-modus die wordt aangestuurd met behulp van de CH-enabled-flag, die we dan negeren, (ii) Sommige thermostaten verkorten het communicatie-interval wanneer CH-enabled is uitgeschakeld (om het batterijgebruik te optimaliseren).

Deze problemen zouden kunnen worden opgelost als Quatt ook (gedeeltelijk) de tweede functie van de thermostaat overneemt - de interface zijn tussen de gebruiker en het CV-systeem. Dit zou bijvoorbeeld via de Quatt-app kunnen. Om deze aanpak goed te laten werken met thermostaten, moeten we echter de instelpunten van de thermostaat kunnen overschrijven. Hoewel het Opentherm-protocol een dergelijke overschrijfopdracht toestaat, ondersteunden de thermostaten die we in ons experiment gebruikten dit niet. Daarom hebben we onze afhankelijkheid van de CH Enabled-flag nog niet kunnen verwijderen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Mickel moen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:30:
In vervolg op de reactie van @CPM

Het master/slave verhaal is een algemeen begrip in de meet en regeltechniek. Specifiek het ene apparaat meet en bepaalt wat het andere apparaat moet doen. Daarbij is er dus onderlinge communicatie noodzakelijk.

Een klassiek voorbeeld: thermostaat is master en cv-ketel is slave.

De ruimte waar de thermostaat hangt is dan de master-ruimte. De overige ruimtes zijn echter geen slave-ruimtes. De thermostaat regelt daar niets. Deze ruimtes zijn afhankelijk van de warmtevraag van de master-ruimte. Wel kun je daar naregelen met een draaiventiel, een mechanische thermostaatkraan of een slimme radiatorknop zoals die van Tado, maar die zelf dus niet als master kunnen optreden. Bij de Tado knop kun je dit uitzetten. Voor wie wil weten hoe je dit doet, laat maar weten.

Met de komst van de slimme radiatorknoppen veranderde deze klassieke opstelling. Ik blijf even bij Tado.
De thermostaat stuurt de ketel aan. Master/ slave.
De thermostaat stuurt voor de naregeling een of meer Tado-radiatorknoppen aan. Master/slave.

Een radiatorknop stuurt via de thermostaat de ketel aan. Master/slave.

De radiatorknop stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan in dezelfde ruimte. Master/slave.

De draadloze sensor stuurt de ketel aan. Master/slave.

De draadloze sensor stuurt voor de naregeling een of meerdere Tado radiatorknoppen aan. Master/slave.

In al deze situaties gaat het om hoe je een ruimte wilt verwarmen. De daarbij behorende instellingen van apparaten zijn secundair. Hoe je dat doet beschrijf ik meestal niet op voorhand. Maar wie er naar vraagt krijgt deze.

De Quatt verandert niets in dit verhaal. Op de plaats van de ketel lees je CIC. De ketel is op haar beurt weer slave van de CIC.

Echter. Al vaak genoemd. De oorspronkelijke opzet van Tado waarbij meerdere ruimtes warmtevraag door kunnen geven en deze dus allemaal een masterregelaar hebben welke dus master zijn naar de CIC/ketel werkt niet lekker. Dit komt enerzijds door de traagheid van het systeem, maar meer nog omdat je in de masterruimte alle radiatoren geheel open hebt. Naregeling is maar beperkt en specifiek mogelijk.

Dit is weer de klassieke opstelling waarin één ruimte de warmtevraag doorgeeft en alle andere ruimtes dus afhankelijk zijn.

Dat heeft het nadeel, dat als er in de masterruimte geen warmtevraag is de andere ruimtes ook niet bediend worden.

Je kunt dit afhankelijk van de mogelijkheden van je huis ondervangen door een tweede master-ruimte aan te wijzen. Waarbij ik adviseer, voor de perioden dat beide warmtevraag mogen genereren het schema identiek te maken. Gebruik hiervoor de thermostaat en een of meer draadloze sensoren. Geen Tado knoppen.

Ik gebruik dus niet de term zoneregelaar omdat ik dit een verwarrende term vind, helemaal voor de lezers die geen Tado hebben.

En wat het Fries betreft. Jij begon er over dat ik een Engels woord gebruikte. Je vroeg of ik de app in het Engels had. Ik heb dit geïnterpreteerd dat je liever Nederlandse termen ziet. Dat het dus een taalkundige opmerking was. Wel dan daag je een Fries uit.

Of het gebruik van het Fries niet aan de forumregels voldoet zou kunnen. Is echter discutabel gezien de wettelijke status van het Fries in Nederland.
Dankjewel voor deze uitleg!

Wij gebruiken momenteel tado waarbij de meeste radiatoren in zone staan met wel lichte afwijking in schema (werkkamer niet verwarmen in weekend bv).

Grootste delta in schema is de slaapkamer die niet meedoet en slechts vorstvrij houdt omdat de dame des huizes van een slaapkamer op standje vrieskist houdt…poor me…😉

Over paar weken komt de quatt dus ben ivm de waf wat verwachtingen aan het managen, maar merk dat de weerstand oploopt als de slaapkamer mee moet in stabiele temperatuur door het hele huis.

In hoeverre is het erg (inefficient) als ik alle radiatoren (stuk of 8, en ook nog 30m2 vvw) stabiel laat draaien en de slaapkamer op vorstvrij hou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

boefje79 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Dankjewel voor deze uitleg!

Wij gebruiken momenteel tado waarbij de meeste radiatoren in zone staan met wel lichte afwijking in schema (werkkamer niet verwarmen in weekend bv).

Grootste delta in schema is de slaapkamer die niet meedoet en slechts vorstvrij houdt omdat de dame des huizes van een slaapkamer op standje vrieskist houdt…poor me…😉

Over paar weken komt de quatt dus ben ivm de waf wat verwachtingen aan het managen, maar merk dat de weerstand oploopt als de slaapkamer mee moet in stabiele temperatuur door het hele huis.

In hoeverre is het erg (inefficient) als ik alle radiatoren (stuk of 8, en ook nog 30m2 vvw) stabiel laat draaien en de slaapkamer op vorstvrij hou?
Ik zie het probleem niet. Als je een slaapkamer niet wilt verwarmen, doe je dat toch niet. Kun je daar ook volstaan met een draaiventiel of mechanische thermostaatknop op vorstvrij.

Dan is het alleen nog een kwestie van in hoeverre er overdracht van andere kamers is. Stel de slaapkamer bevindt zich boven de woonkamer. Afhankelijk van de mate van isolatie van de verdiepingsvloer vindt er overdracht van warmte plaats. Hoe groter het temperatuurverschil hoe groter de overdracht. Hoe meer de slaapkamer verwarmd wordt door de woonkamer. Dat betekent dus dat de verwarming in de woonkamer harder moet werken. Maar is dat een probleem? Lijkt mij niet.

Verder. Primair zou ik mij focussen op comfort, pas secundair op efficiëntie. Comfort kan ook betekenen een slaapkamer met de verwarming uit.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
"Een thermostaat vervult normaal gesproken drie functies in het CV-systeem van een huis:

1. Het meten van de (referentie)kamertemperatuur
2. De interface tussen de gebruiker en het CV-systeem (het verkrijgen van setpoints van de gebruiker), en;
3. het regelen van het verwarmingssysteem

Voor onze klanten wordt de laatste functie - het regelen van het verwarmingssysteem - voornamelijk overgenomen door de CiC. De CH-enabled-flag van de thermostaat blijft echter het verwarmingssysteem regelen. Dit is zeker niet ideaal, aangezien we idealiter slechts één regelaar - de CiC - voor het verwarmingssysteem zouden willen hebben.

Als de CiC echter de CH-enabled-flag van de thermostaat zou negeren, ontstaan ​​er andere problemen of randgevallen, bijvoorbeeld: (i) Sommige thermostaten implementeren een Vakantiemodus of Open haard-modus die wordt aangestuurd met behulp van de CH-enabled-flag, die we dan negeren, (ii) Sommige thermostaten verkorten het communicatie-interval wanneer CH-enabled is uitgeschakeld (om het batterijgebruik te optimaliseren).

Deze problemen zouden kunnen worden opgelost als Quatt ook (gedeeltelijk) de tweede functie van de thermostaat overneemt - de interface zijn tussen de gebruiker en het CV-systeem. Dit zou bijvoorbeeld via de Quatt-app kunnen. Om deze aanpak goed te laten werken met thermostaten, moeten we echter de instelpunten van de thermostaat kunnen overschrijven. Hoewel het Opentherm-protocol een dergelijke overschrijfopdracht toestaat, ondersteunden de thermostaten die we in ons experiment gebruikten dit niet. Daarom hebben we onze afhankelijkheid van de CH Enabled-flag nog niet kunnen verwijderen."
@BobVI @Quatt Support

Hoe kan Quatt dit als een probleem zien voor “sommige” thermostaten als Quatt altijd aanbeveelt over te stappen naar de Honeywell T6 thermostaat?

NB thermostaten verkorten niet het communicatieinterval om de batterij te sparen maar zullen met dat doel het communicatieinterval juist verlengen

NB2 ga eens praten met de ontwikkelaars van de DIYless 3 thermostaat. Daar zit veel kennis die jullie vast goed kan helpen met vinden van een goede CiC-thermostaat-integratie.

De link naar de Quatt Support-vragenlijst in de Google-sheet

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 30-08-2025 11:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Mickel moen schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Ik zie het probleem niet. Als je een slaapkamer niet wilt verwarmen, doe je dat toch niet. Kun je daar ook volstaan met een draaiventiel of mechanische thermostaatknop op vorstvrij.

Dan is het alleen nog een kwestie van in hoeverre er overdracht van andere kamers is. Stel de slaapkamer bevindt zich boven de woonkamer. Afhankelijk van de mate van isolatie van de verdiepingsvloer vindt er overdracht van warmte plaats. Hoe groter het temperatuurverschil hoe groter de overdracht. Hoe meer de slaapkamer verwarmd wordt door de woonkamer. Dat betekent dus dat de verwarming in de woonkamer harder moet werken. Maar is dat een probleem? Lijkt mij niet.

Verder. Primair zou ik mij focussen op comfort, pas secundair op efficiëntie. Comfort kan ook betekenen een slaapkamer met de verwarming uit.
Dank voor de snelle reactie! Ik lees dingen over pendelen van de ketel, alle afgifte moet meedoen vanwege lagere aanvoer-temperatuur, etc.

Mechanisme van warmere en koude kamers onderling snap ik, thanks! Maar even kijken hoe dat in de praktijk gaat uitpakken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

boefje79 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Dank voor de snelle reactie! Ik lees dingen over pendelen van de ketel, alle afgifte moet meedoen vanwege lagere aanvoer-temperatuur, etc.

Mechanisme van warmere en koude kamers onderling snap ik, thanks! Maar even kijken hoe dat in de praktijk gaat uitpakken…
Er wordt zoveel beweerd. Mooi houden aan het primaire advies. Drie radiatoren open. Nu is dit een algemeen advies. Twee grote zou ook kunnen en bij kleine zijn het er wellicht meer dan 3.

Ik verwarm mijn huis ongeveer als in dit overzicht. Gedeeltelijk met Tado en de rest met mechanische thermostaatventielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI_wpW5qD6ml8wdENpOAMsC5DJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDxG3sWKn3QdcEMpq2uVlYVg.webp?f=fotoalbum_large

Dit schema is een goed uitgangspunt. Vervolgens ga je iedere kamer naar gewenst schema of constante temperatuur inregelen. Bij Tado ijk ik ieder apparaat/ruimte middels temperatuurcompensatie en een externe thermometer.

Ga dan kijken hoe het systeem zich gemiddeld bij verschillende buitentemperaturen gedraagt. Ik heb mij als doel gesteld Max 12 runs op een dag. Soms is het meer, vaak minder.

Bovendien werk ik dus met een opklimmend schema, wat bij mij uitstekend werkt naar een voor mij stabiel systeem en rustig stookgedrag. En… het gewenste comfort.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Stefannn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

1/ hybride single quatt (of andere hybride warmtepomp) installeren, oude ketel laten hangen maar de cv-besturing NIET aansluiten.
De cv hangt er dan enkel nog voor warm water. De quatt doet de volledige verwarming. Maar mocht het in de winter te weinig blijken te zijn dan kan je de cv alsnog bij schakelen.

En dan na 1 winter beslissen of je de quatt wil uitbreiden naar full electric danwel dat het voor verwarmen goed genoeg ging. In dat geval kan je de cv weghalen en vervangen door ofwel een electrische doorstromer voor warm water danwel een warmtepomp boiler.

Persoonlijk zou ik voor 1 gaan. Goede kans dat het uiteindelijk voordelig uitpakt. Maar je zit wel met dubbele installatie (hetgeen voor mij niet zo erg is aangezien ik veel zelf doe).
Oke, dat is een interessante. Ik denk dat de CV-ketel het nog wel een jaartje trekt inderdaad. Ik zal het binnenkort even uittekenen en bespreken met Quatt en een installateur voor het leidingwerk en dergelijke. Moet nog 3-fase naar zolder toe ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:56
Stefannn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Optie 1 is geen optie. De Quatt is een hybride warmtepomp. Quatt zal deze nooit aansluiten zonder de ketel erbij. En terecht.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Optie 1 is geen optie. De Quatt is een hybride warmtepomp. Quatt zal deze nooit aansluiten zonder de ketel erbij. En terecht.
Wel door Quatt laten aansluiten natuurlijk, maar daarna zelf de 2 draadjes naar de cv losmaken uit de CiC. Dat is optie 1 volgens @Stefannn. Lijkt mij een prima optie voor (heel) veel redelijk tot goed geisoleerde huizen die met weinig of zonder gas willen stoken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
TeslaNerd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Wel door Quatt laten aansluiten natuurlijk, maar daarna zelf de 2 draadjes naar de cv losmaken uit de CiC. Dat is optie 1 volgens @Stefannn. Lijkt mij een prima optie voor (heel) veel redelijk tot goed geisoleerde huizen die met weinig of zonder gas willen stoken
Ik heb hier al eens een keer gelezen dat Quatt dan gaat bellen/mailen dat er iets mis is met je ketel.

Ik snap persoonlijk ook niet echt wat je er mee wint. Wij komen ook van ca. 1000 m3 af en Quatt pakt per jaar 1m3, is eigenlijk niet nodig maar op momenten dat iemand een keer de deur open laat staan ofzo... (en dan hebben we nog 300m3 SWW). Weet niet hoezeer je slijtage van je ketel daarmee vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Dersan schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb hier al eens een keer gelezen dat Quatt dan gaat bellen/mailen dat er iets mis is met je ketel.

Ik snap persoonlijk ook niet echt wat je er mee wint. Wij komen ook van ca. 1000 m3 af en Quatt pakt per jaar 1m3, is eigenlijk niet nodig maar op momenten dat iemand een keer de deur open laat staan ofzo... (en dan hebben we nog 300m3 SWW). Weet niet hoezeer je slijtage van je ketel daarmee vermindert.
Ligt er een beetje aan hoe dit aangesloten is.
Bij een aan/uit aangesloten ketel kunnen ze dit volgens mij helemaal niet zien (correct me if I am wrong :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:25
jj85 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Bij een aan/uit aangesloten ketel kunnen ze dit volgens mij helemaal niet zien (correct me if I am wrong :) )
Optie 1 en dan de ketel in zomerstand zetten, leverd hij alleen warm water en zal hij niet aanspringen om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:11
jj85 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

@jj85

Wel,
Aanvoertemperatuur wordt niet hoger, terwijl cic commando heeft gegeven.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Dersan schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

@Belecthor
Je "wint" dat je een winter lang daadwerkelijk test of je het zonder CV af kan.
Dat is waardevolle informatie als je een CV hebt die eigenlijk aan vervanging toe is want dan weet je "of je zonder kan als hij het begeeft". En dat is betere informatie dan wat voor voorspellingen op welk forum dan ook.
Dat weet je dan voor het verwarm gedeelte. Inderdaad is je SWW dan nog niet opgelost.
Vandaar mij vervolgstap....
Na 1 jaar bekijken:
- of je kwa verwarmen zonder kan
- en dan beslissen hoe je SWW wil oplossen:
a/ quatt naar full electric brengen
b/ losse warmtepomp boiler
c/ doorstroom verwarmer
Dat laatste is kwa aanschaf het goedkoopste (500euro bij zelf plaatsen, max 1000 laten plaatsen) maar kwa doorlopende kosten minder goed. zolang je met weinig mensen doucht valt ook echter mee (zie eerdere posts hier over). Op basis van het jaar gasgebruik voor enkel SWW kan je ook prima voorspellen "wat dat dan gaat kosten". ervaring van @Onno ! zie hier

en zoals @TeslaNerd opmerkt: wel laten aansluiten, zelf draadjes lostrekken, als het en aan/uit ketel betreft kunnen ze dat inderdaad niet zien. Of inderdaad zoals @sinovenator zegt: CV in zomerstand zetten.

NB... "ik heb dit niet zo"... dus spreek niet uit praktijk. Ik zou het wel zo doen. En er zijn ongetwijfeld hickups maar die lijken met bovenstaande redeneringen geen showstoppers. Het is wel degelijk tweaken dus: "wees voorbereid op wat hickups".

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 30-08-2025 15:00 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:22

HaikoW

International man of mystery

Ikzelf ben erg gecharmeerd van Quatt. Na het lezen van een groot deel van deel 1 en deel 2 ben ik wel overtuigd van de techniek en toekomstplannen van quatt voor gebruik als Hybride warmtepomp. Echter ik ben niet 100% overtuigd van gebruikerservaring.

Gebaseerd op jullie ervaringen, zouden jullie de Quatt in hybride opstelling aanraden voor gebruik door je niet tech savvy moeder die na het isoleren van haar jaren 80 huis (met 8-jaar oude CV en alleen radiatoren) eraan toe is om haar gasrekening verder naar beneden te brengen? Waarom wel, waarom niet?

Ben dus meer opzoek naar jullie ervaringen met de "zachte kant" van het leven met een Quatt.

[ Voor 9% gewijzigd door HaikoW op 30-08-2025 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
HaikoW schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:37:
Ikzelf ben erg gecharmeerd van Quatt. Na het lezen van een groot deel van deel 1 en deel 2 ben ik wel overtuigd van de techniek en toekomstplannen van quatt voor gebruik als Hybride warmtepomp. Echter ik ben niet 100% overtuigd van gebruikerservaring.

Gebaseerd op jullie ervaringen, zouden jullie de Quatt in hybride opstelling aanraden voor gebruik door je niet tech savvy moeder die na het isoleren van haar jaren 80 huis (met 8-jaar oude CV en alleen radiatoren) eraan toe is om haar gasrekening verder naar beneden te brengen? Waarom wel, waarom niet?

Ben dus meer opzoek naar jullie ervaringen met de "zachte kant" van het leven met een Quatt.
Als het huis redelijk na(geisoleerd) is dan gewoon doen. Besparen doe je sowieso. Misschien heeft het wat finetunen nodig voor beste rendement, maar als je thermostaat 24/7 op 20 (of wat je moeder ook wil) zet dan komt het over het algemeen wel goed. Wel een aantal flinke radiatoren altijd open houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014

Tech savy hoef je niet te zijn. Als je maar van de thermostaat af blijft. Niet constant de temp veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Jawel. Wel checken of je met haar mee kan kijken in de app via je eigen telefoon. En bij behoefte aan service haar helpen erdoor te komen. Grote voordeel is de optie om door te groeien naar all electric. Als ze boven de 2400m3 gas zit (dus te groot woont :) ) dan zou ik betwijfelen of all electric hiermee haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Hoe gaat het eigenlijk met de AE installaties? Zijn er naast de pilotgroep al andere tweakers die hem onlangs geïnstalleerd hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
raven22 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:06:
Hoe gaat het eigenlijk met de AE installaties? Zijn er naast de pilotgroep al andere tweakers die hem onlangs geïnstalleerd hebben gekregen?
Staat op de website nog steeds als pre-order...
(en over 2 weken gaat de prijs van de wp en accu weer 200 omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40
Ben het starttopic aan het doornemen
Quatt bied nu ook een verlengte subsidie aan met een looptijd van totaal 4 of 7 jaar.

Bedenk wel dat wettelijk de garantietermijn langer is dan de formele aangegeven garantie van 2 jaar, dit is in Nederland namelijk gebasserd op de te verwachten levensduur. Hier op de consumentenbond (link) kun je daar meer over nalezen.
verlengte subsidie
verlengde garantie

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:18

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40
Zeker. Of verwacht je 7 jaar lang subsidie ?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Totdat ik die warmtepomp kreeg, was ik ook totaal leek (nog wel).
Had vvw laten aanleggen en een warmtepomp leek me (na Oekraïne) een logische stap.
Me een ongeluk geschrokken van de kosten van een hybride Nefit (€13.000 ex subsidie, incl installatie), in najaar 2022 op zoek gegaan naar een alternatief.
Ook bij Quatt uitgekomen: wilde 2, maar 1 was genoeg zei men.
Ach, en misschien ook wel: gebruikte vorig jaar 228 m3 gas voor verwarmen ipv de 2500 van 2020.

Heb hier wel alles waterzijdig ingeregeld want eigenlijk een iets te ruim verwarmingssysteem voor 1 Quatt.
Dus wat nazorg? Hier wel. Maar ook wel een sport eigenlijk. Dus dat is dan aan jou.

Ps: komende vrijdag krijg ik toch nog nr. 2, ik mik op gasloos tzt

Helaas geef je geen enkel aanknooppunt over haar woning (zie mijn sig voor de belangrijkste info), dus of je 1 of 2 nodig hebt? Geen idee.
Of ze gaat besparen? Ja.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015

Mijn tip, zet de CV. watertemperatuur eens op 45 graden in december. Als je 65 graden watertemperatuur nodig hebt voor het comfort weet je ook weer wat. Ik zat in zelfde schuitje met 80 jarige schoonmoeder. Ik verlaagde gasverbruik van 1200 M3 naar 600 M3 met TADO-V3. De radiatoren zijn in haar geval te klein voor lage temperatuurverwarming en huis overhoop halen heeft geen zin meer.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Die aanpassingen zijn vaak veel minder dan je denkt. Ik stook hier nu 2 winters op lage temperatuur met ketel vastgezet op 6KW. Wordt gewoon snel warm, alleen 1 slaapkamer blijft achter. Verder moet ik de badkamer 2x10 minuten per dag even elektrisch bijverwarmen.

Volgende week hang ik zelf een warmtepomp in de installatie en komt er op die slaapkamer een T33 radiator die ik gratis van Marktplaats heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 10:27
_JGC_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:31:
[...]

Die aanpassingen zijn vaak veel minder dan je denkt. Ik stook hier nu 2 winters op lage temperatuur met ketel vastgezet op 6KW. Wordt gewoon snel warm, alleen 1 slaapkamer blijft achter. Verder moet ik de badkamer 2x10 minuten per dag even elektrisch bijverwarmen.

Volgende week hang ik zelf een warmtepomp in de installatie en komt er op die slaapkamer een T33 radiator die ik gratis van Marktplaats heb.
Eens. Afgelopen winter hier ook prima doorgekomen. Ik had al twee radiatoren in slaapkamer en woonkamer uitgerust met ventilatoren en afgelopen week een verticale kolomradiator geswitcht voor een lekker forse Jaga (van Marktplaats) waarmee ik verwacht dat de aanvoertemperatuur van de Quatt nog wat omlaag kan op de koudere dagen.

En passant ook direct een radiator(tje) op onze wc aangelegd. Toilet zit hier in een koude hal aan een ongeïsoleerde steense buitenmuur. Daar kon 't in de winter afkoelen tot 10-12 graden.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21

Toevallig heb ik de Quatt Hybrid als eerste gezien bij een gepensioneerd stel dat niet heel erg technisch was, maar mij in 3 tellen kon laten zien hoe goed het werkte.

Ik denk dat de grootste moelijkheid zit in het uitleggen dat alle radiatoren mee moeten doen om het zo zuinig mogelijk te krijgen. De neiging is toch om zo min mogelijk kamers te verwarmen zoals met een CV ketel.

Verder krijgt ze gewoon een thermostaat die je eenmalig instelt en bij wijze van uitzondering misschien een keer iets hoger of lager moet.

Natuurlijk is de vraag of ze meteen of op korte termijn gasloos wil (en daar het budget voor heeft). In dat geval kan het slim zijn om ook naar andere merken te kijken, want de uitrol van de pre-orders van de Full-Electric uitbreiding gaat waarschijnlijk nog wel even duren.

Zelf ben ik heel tevreden en iedereen hier in huis krijg ik ook geen klachten.
Als ik nog iets mis dan is het dynamische tarieven. Dat zou er inmiddels toch wel in moeten komen, al is het maar zodat de kosten beter inzichtelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:11
netappie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Toevallig heb ik de Quatt Hybrid als eerste gezien bij een gepensioneerd stel dat niet heel erg technisch was, maar mij in 3 tellen kon laten zien hoe goed het werkte.

Ik denk dat de grootste moelijkheid zit in het uitleggen dat alle radiatoren mee moeten doen om het zo zuinig mogelijk te krijgen. De neiging is toch om zo min mogelijk kamers te verwarmen zoals met een CV ketel.

Verder krijgt ze gewoon een thermostaat die je eenmalig instelt en bij wijze van uitzondering misschien een keer iets hoger of lager moet.

Natuurlijk is de vraag of ze meteen of op korte termijn gasloos wil (en daar het budget voor heeft). In dat geval kan het slim zijn om ook naar andere merken te kijken, want de uitrol van de pre-orders van de Full-Electric uitbreiding gaat waarschijnlijk nog wel even duren.

Zelf ben ik heel tevreden en iedereen hier in huis krijg ik ook geen klachten.
Als ik nog iets mis dan is het dynamische tarieven. Dat zou er inmiddels toch wel in moeten komen, al is het maar zodat de kosten beter inzichtelijk zijn.
@netappie

we missen die wel, maar,.... heb jij dan zowel een Quatt als ook een dynamisch contract??
En betekent dat dan niet dat je bij de goedkoopste tarieven de Quatt gaat opporren??. In tegenspraak met alles open zetten en constante temperatuur houden??
Heb je al cijfers waaruit de voordelen van een dynamisch contract blijkt???

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
harv schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
En betekent dat dan niet dat je bij de goedkoopste tarieven de Quatt gaat opporren??.
hier moet je wel in acht nemen, dat als je gaat 'opstoken' er een hogere aanvoertemperatuur gebruikt wordt en de COP dus weer lager wordt.
heel leuk dus lagere kWh prijzen met dynamische contracten, voor eerlijkheid moet je dan ook bijhouden hoeveel extra kWh je gaat afrekenen. Of dat onder aan de streep nog voordelig is, is geen zeker gegeven..

met vvw zal het waarschijnlijk sneller uit kunnen: goedkope uren een paar tienden graad erbij, met dure uren een paar tienden graad lager. Hiermee maak je wel 'efficient' gebruik van de warmte-traagheid van de massa van de vloer

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:12:
[...]
Ik heb dat afgelopen winter zelf geprobeerd met een dynamisch contract bij Zonneplan en de kosten inzichtelijk gemaakt met Home Assistant. Al snel bleek dat de dynamische piekprijzen niet zodanig te vermijden waren met mijn Quatt om per saldo voordelig uit te zijn. Ik ben met dit inzicht zo snel mogelijk overgestapt naar een vast contract met 19ct per kwh.

En verder wat @Toby-Wan hieronder schrijft

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 01-09-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kans is groot dat het gros van je warmtevraag op de allerduurste momenten zit.
Je gewenste comfort op een ander moment proberen op te wekken zal nog een hele uitdaging worden.
Dan kun je nog beter een huge batterij nemen zodat je je niet laat 'vertellen' door de dynamische tarieven wanneer jij het fijn mag hebben :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:41:
Kans is groot dat het gros van je warmtevraag op de allerduurste momenten zit.
Je gewenste comfort op een ander moment proberen op te wekken zal nog een hele uitdaging worden.
Dan kun je nog beter een huge batterij nemen zodat je je niet laat 'vertellen' door de dynamische tarieven wanneer jij het fijn mag hebben :z
Dit ga ik dus doen door balans energie batterij aan te schaffen. Verder denk ik dat je het wel zou kunnen tonen als je een water reservoir zou hebben, maar dat was niet nodig volgens Quatt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

@netappie

we missen die wel, maar,.... heb jij dan zowel een Quatt als ook een dynamisch contract??
En betekent dat dan niet dat je bij de goedkoopste tarieven de Quatt gaat opporren??. In tegenspraak met alles open zetten en constante temperatuur houden??
Heb je al cijfers waaruit de voordelen van een dynamisch contract blijkt???
Zelf (nog) niet, maar ik ken wel Quatt gebruikers die dat al hebben omdat dit meer loont qua zonnepanelen opbrengst en de EV laden.

Hoger opstoken zou ik niet direct aanraden, maar als er 1 extreem duur uur tussen zit, dan zou de CiC misschien om kunnen schakelen naar gas of een klein beetje in kunnen houden zodat de COP omhoog gaat tot het punt waar het goedkoper of schoner is of zelfs even helemaal uit gaan. De thermische massa van een woning kan veel opvangen.

Maar zoals ik zei mis ik vooral het inzicht. Ik kan de thermostaat ook handmatig lager zetten als ik daarmee een gevoel krijg voor de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:34:
[...]

Ik heb dat afgelopen winter zelf geprobeerd met een dynamisch contract bij Zonneplan en de kosten inzichtelijk gemaakt met Home Assistant. Al snel bleek dat de dynamische piekprijzen niet zodanig te vermijden waren met mijn Quatt om per saldo voordelig uit te zijn. Ik ben met dit inzicht zo snel mogelijk overgestapt naar een vast contract met 19ct per kwh.

En verder wat @Toby-Wan hieronder schrijft
Ik zit zelf ook nog op een vast contract, maar nu met terugleverkosten. Gelukkig heb ik wel wat vaste korting op jaarbasis weten te regelen, wat in combinatie met duurdere stroom in de winter waarschijnlijk onder de streep beter uitpakt.

Volgend jaar gaat de belasting op aardgas verder omhoog en die op elektriciteit juist weer iets omlaag.

Daarnaast bouwt Duitsland wel hard verder aan windmolenparken en dat gaat de prijs van elektriciteit mogelijk nog wat drukken. Onze dynamische prijzen staan momenteel nog onder druk van de vraag uit andere landen, en daarbij is Duitsland geen kleintje.

Ik zou de regeling ook niet te veel laten schommelen, maar zeker in de hybride opstelling is het handig als de CiC omschakelt naar gas als dat langere tijd voordeliger is. De stroom is dan namelijk al lang niet zo schoon meer met kolencentrales die volop draaien en ons elektriciteitsnet is ook nog niet wat het moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
0xygen500 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:54:
[...]

Dit ga ik dus doen door balans energie batterij aan te schaffen. Verder denk ik dat je het wel zou kunnen tonen als je een water reservoir zou hebben, maar dat was niet nodig volgens Quatt :+
Nee dat gaat niet met een water reservoir.
Simpelweg omdat dat extreem groot zou moeten zijn en omdat het op een hogere temperatuur moet staan dan “wat je door je radiator wil”. Je wil immers warmte aan je huis geven en dat gaat alleen als de bron (het reservoir) warmer is dan je radiator.
Stel je wil een vat maximaal 10 graden warmer (omdat de cop anders teveel ineenstort)
En stel dat je 5 uur wil overbruggen op 6kW thermisch vermogen. Dat is dus 30kWh =108.000 kJ
Warmtecapaciteit van water is 4186 J/(kg·K). Je hebt daarvoor dus
108.000 kJ / 4186 J/(kg·K) = 25800 kg/K nodig
bij maximaal 10 graden opwarmen is dat 2580 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Stefannn schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:38:
[...]

Simpelweg omdat dat extreem groot zou moeten zijn en omdat het op een hogere temperatuur moet staan dan “wat je door je radiator wil”. Je wil immers warmte aan je huis geven en dat gaat alleen als de bron (het reservoir) warmer is dan je radiator.
Stel je wil een vat maximaal 10 graden warmer (omdat de cop anders teveel ineenstort)
En stel dat je 5 uur wil overbruggen op 6kW thermisch vermogen. Dat is dus 30kWh =108.000 kJ
Waarom zou je 5 uur willen overbruggen?
https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen
HIer zit tussen 18:00 en 20:00 toch al bijna 10 cent verschil. Dan zoue veel minder liter nodig hebben?
CIC kan er sws al overweg met gas/elektraprijzen. Nu is het alleen dom invullen ipv dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:38:
[...]

offtopic:
Ik zat nog even te kijken of een spiraal in een blok beton gieten een beter rendement zou behalen, maar water wint het toch wel als je kijkt naar warmtecapaciteit per m3. :)

Beton: 2208 kJ/(m3·K)
Water: 4186 kJ/(m3·K)
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
0xygen500 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:44:
[...]

HIer zit tussen 18:00 en 20:00 toch al bijna 10 cent verschil. Dan zoue veel minder liter nodig hebben?
CIC kan er sws al overweg met gas/elektraprijzen. Nu is het alleen dom invullen ipv dynamische prijzen.
Mee eens. De pieken zijn relatief kort.
Maar in plaats van thermische opslag kan je beter een grote thuisaccu nemen als je toch al zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

al zou je 1 uur willen overbruggen, de Quatt pompt er in die tijd 800 liter doorheen.. dus capaciteit kan je zelf kiezen, zoek dan een vat voor die capaciteit (bijv. https://www.praxis.nl/san...k5o_jUD-AMSRoCY2MQAvD_BwE)
succes met berekenen van je rendement :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:59:
[...]

al zou je 1 uur willen overbruggen, de Quatt pompt er in die tijd 800 liter doorheen.. dus capaciteit kan je zelf kiezen, zoek dan een vat voor die capaciteit (bijv. https://www.praxis.nl/san...k5o_jUD-AMSRoCY2MQAvD_BwE)
succes met berekenen van je rendement :P
Neh, ik ga gewoon voor een thuisaccu en sla daar mijn goedkopere stroom in op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Voor 2 uur dus 2.5x kleiner.
En dan nog steeds 10 graden extra opwarmen. Dat vernaggelt je cop.

Nb. Met vloerverwarming gaat het wel. Die stook je dan gewoon in de goedkope uren wat verder op.

Nb…
Ik heb geen quatt maar sinds 2008 een w/w warmtepomp en vacuüm tubes. Ik heb alles zelf gedaan. Ik HEB daadwerkelijk een 2000liter buffervat en 200liter expansievat. De bedoeling was dat ik dat als buffer kon gebruiken voor de energie van de zonneboiler. Nadat ik alles gemaakt had bleek dat de vacuüm tubes het vat enkel tot eind oktober enigszins nuttig opgewarmd kregen en dat die warmte dan in een halve dag al “op” was.
Kortom… ik weet heel erg uit ervaring dat dit een heilloze weg is.
Niet zo erg… ik ben een flinke energie pionier/tweaker

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 01-09-2025 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ja same hier, maar dan niet vanwege de warmtepomp. Die pruttelt met koude onafgebroken runs, met redelijk gelijkblijvend vermogen.
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3oR-IVf4iMlIy0CJRLR-9XLUt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFfZOueKdKMjleBEbeQTdXBD.png?f=fotoalbum_large
Op 'andere' tijden bufferen heeft dan echt compleet geen nut.

Of een maandje later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P742_askdlR7pw_85rexrFfAepg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XJuLa751tSRXCcdQfbF3lpX.png?f=fotoalbum_large
Ik zie het echt niet zitten om einde middag te 'moeten' bufferen om het 's avonds hopelijk warm genoeg te houden omdat de stroom dan misschien 9 cent goedkoper is. Idem voor de ochtend. Laat dat maar lekker uit een accu komen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Stefannn schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:51:
[...]

Voor 2 uur dus 2.5x kleiner.
En dan nog steeds 10 graden extra opwarmen. Dat vernaggelt je cop.

Nb. Met vloerverwarming gaat het wel. Die stook je dan gewoon in de goedkope uren wat verder op.

Nb…
Ik heb geen quatt maar sinds 2008 een w/w warmtepomp en vacuüm tubes. Ik heb alles zelf gedaan. Ik HEB daadwerkelijk een 2000liter buffervat en 200liter expansievat. De bedoeling was dat ik dat als buffer kon gebruiken voor de energie van de zonneboiler. Nadat ik alles gemaakt had bleek dat de vacuüm tubes het vat enkel tot eind oktober enigszins nuttig opgewarmd kregen en dat die warmte dan in een halve dag al “op” was.
Kortom… ik weet heel erg uit ervaring dat dit een heilloze weg is.
Niet zo erg… ik ben een flinke energie pionier/tweaker
Thanks voor je persoonlijke verhaal. "leuk"/informatief om te lezen hoe je dit hebt aangepakt en hoe je dit in de praktijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:55:
[...]

Ja same hier, maar dan niet vanwege de warmtepomp. Die pruttelt met koude onafgebroken runs, met redelijk gelijkblijvend vermogen.
voorbeeld:
[Afbeelding]
Op 'andere' tijden bufferen heeft dan echt compleet geen nut.

Of een maandje later:
[Afbeelding]
Ik zie het echt niet zitten om einde middag te 'moeten' bufferen om het 's avonds hopelijk warm genoeg te houden omdat de stroom dan misschien 9 cent goedkoper is. Idem voor de ochtend. Laat dat maar lekker uit een accu komen dan.
Heb de accu ook niet perse voor de Quatt gefixt. Het aanbod was gewoon goed. Dat de Quatt hiermee dan ook wat geholpen is doordat er goedkope stroom in overvloed is, is mooi meegenomen. Verder is de batterij hier te offtopic :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:03:
[...]

Heb de accu ook niet perse voor de Quatt gefixt. Het aanbod was gewoon goed. Dat de Quatt hiermee dan ook wat geholpen is doordat er goedkope stroom in overvloed is, is mooi meegenomen. Verder is de batterij hier te offtopic :+
We moeten maar zien hoe het uit gaat pakken he :)

Was meer vanwege het steeds terugkerende punt om te anticiperen op de dynamische tarieven.
Comfort en lage tarieven lopen, net zoals met rest, doorgaans a-synchroon.

En als al je comfortapparaten stroom gebruiken, is het veel logischer om diens bron (stroom) te bufferen, in plaats van op onhandige momenten je verbruikers in te zetten terwijl dat misschien helemaal niet uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:09:
[...]

We moeten maar zien hoe het uit gaat pakken he :)

Was meer vanwege het steeds terugkerende punt om te anticiperen op de dynamische tarieven.
Comfort en lage tarieven lopen, net zoals met rest, doorgaans a-synchroon.

En als al je comfortapparaten stroom gebruiken, is het veel logischer om diens bron (stroom) te bufferen, in plaats van op onhandige momenten je verbruikers in te zetten terwijl dat misschien helemaal niet uitkomt.
Klopt heel erg.
Dat gezegd hebbende…
Het gaat om de “balans”.
Een batterij is duur in aanschaf en heeft 10..15% “round trip verlies” (verschil wat je er in stopt en weer uit haalt).
Dus grote gebruikers zoals EV kan je beter op goedkope momenten laten afnemen. Dan is het sop de kool ook waard.
Kleinere gebruikers, en met een hoog comfort gehalte kunnen prima met een batterij. De batterij “dweilt” alles dicht dat niet zelfstandig geoptimaliseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Stefannn schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:50:
[...]

Klopt heel erg.
Dat gezegd hebbende…
Het gaat om de “balans”.
Een batterij is duur in aanschaf en heeft 10..15% “round trip verlies” (verschil wat je er in stopt en weer uit haalt).
Dus grote gebruikers zoals EV kan je beter op goedkope momenten laten afnemen. Dan is het sop de kool ook waard.
Kleinere gebruikers, en met een hoog comfort gehalte kunnen prima met een batterij. De batterij “dweilt” alles dicht dat niet zelfstandig geoptimaliseerd is.
True. Alleen mijn SWW en VVW 'lopen' op warm water. Al het andere niet. (alhoewel mijn vaatwasser op de WW leiding zit, maar dat terzijde). De rest wil stroom.
Dus zoveel mogelijk warmwater bufferen als bron is mij niet zo goed bevallen. Nog los van de slijtageslag die ik daar de compressor wellicht mee toebreng omdat hij steeds tot 62 graden moet gaan.

offtopic:
Verder zit ik in dezelfde pilot als @0xygen500 Dan zit je net boven de 100 euro per kWh. Dat is 'peanuts' vergeleken met alle gangbare accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerder schermden ze met Trustpilot reviews op de batterij, nu advertenties
"dubbele Quatt=dit jaar nog dubbel subsidie"

https://gratiskrant.nieuw...r/issues/11777/#/pages/16

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:11
(jarig!)
Vandaag wordt mijn Quatt 1.0 uit Juni 2023 uitgebreid naar een Duo. rond kerst vorig jaar contact opgenomen. nu dan de installatie.

Vraag me af of iets verders aan mijn lokale installatie aangepast worden. omdat de 1.5 die geïnstalleerd wordt zelf een flow meter heeft, en er nu 1 onder mijn cv zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
djneo-nl schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:36:
Vandaag wordt mijn Quatt 1.0 uit Juni 2023 uitgebreid naar een Duo. rond kerst vorig jaar contact opgenomen. nu dan de installatie.

Vraag me af of iets verders aan mijn lokale installatie aangepast worden. omdat de 1.5 die geïnstalleerd wordt zelf een flow meter heeft, en er nu 1 onder mijn cv zit
Kon je niet af met 1 geupgrade versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djneo-nl
(jarig!)
0xygen500 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:08:
[...]

Kon je niet af met 1 geupgrade versie?
Als in een update naar een Quatt 2.0 ?

Dat is eigenlijk nooit een keuze / optie geweest. maar een enkele Quatt is voor mijn woning (jaren 30) niet volledig dekend. en het aanbod om naar een Duo te gaan, voor hopelijk netto 1000 euro is aantrekkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:05

Simpelste voor hun is de bedrading van de flowmeter uit de CIC halen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
Er schijnt iets veranderd te zijn in de aansprakelijkheid van de installateur per 1 januari 2024. Het artikel heeft vooral betrekking op het geluid/de geluidseisen. Maar er moet dus ook een opleveringsdossier worden overgedragen waarin o.a. een geluidsberekening staat.

https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs

De installateurs die ik vorig jaar over de vloer had, waaronder Quatt, waren hier blijkbaar niet van op de hoogte. In mijn situatie is door Quatt geen geluidsberekening gemaakt en ik had ook niet de indruk dat ze mij daarbij konden helpen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:22:
[...]

Simpelste voor hun is de bedrading van de flowmeter uit de CIC halen.
De CiC zal de waarden voor beide flowmeters ontvangen. De “oude” flowmeter onder de cv ketel heeft een eigen aansluiting linksonder op de CiC en de waarde van de flowmeter in de nieuwere buitenunits komt met de modbus interface binnen in de CiC. In de json zijn hiervoor ook twee flowmeter entiteiten opgenomen.

Als die allebei worden aangesloten dan kun jij in de json zien welke flowmeter dan leidend is voor de aansturing. Dat is dan de flowmeter die 800l/uur aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:35:
[...]

De CiC zal de waarden voor beide flowmeters ontvangen. De “oude” flowmeter onder de cv ketel heeft een eigen aansluiting linksonder op de CiC de flowmeter in de nieuwere buitenunits komt met de modbus interface binnen in de CiC. In de json zijn hiervoor ook twee flowmeter entiteiten opgenomen.

Als die allebei worden aangesloten dan kun jij in de json zien welke flowmeter dan leidend is voor de aansturing. Dat is dan de flowmeter die op 800l/uur aangeeft
Ah oke, dacht dat een flowmeter genoeg was.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:23
Ik was heel tevreden over Quatt en mijn hybride warmtepomp. Op basis van deze goede ervaringen al snel een pre-order gedaan voor een all-electric (indien nodig met een tweede Quatt). Op een gegeven moment kreeg ik een mail van Quatt dat ze na analyse van mijn gegevens niet zeker konden zeggen of een uitbreiding naar een al-electric mogelijk was. Ik heb dan ook gekozen voor een huisbezoek. Dat huisbezoek heeft maandag 25 augustus plaatsgevonden.

De medewerker van Quatt gaf tijdens het huisbezoek aan dat hij bovengenoemde analyse niet kende en dat hij niet op de hoogte was van het bestaan er van. Hij maakte ter plaatse een berekening op basis van ons gas verbruik en kwam tot de conclusie dat uitbreiding naar all-electric geen probleem zou zijn, zelfs zonder uitbreiding naar een tweede Quatt. Na het opmeten van de plek waar de all-electric moet worden geïnstalleerd, had hij wel twijfels. De ruimte was waarschijnlijk net voldoende. Op basis van deze metingen zou hij een plaatsingsplan maken en hij beloofde dat ik dat uiterlijk dinsdag 26 augustus zou ontvangen. Dat plaatsingsplan moest nog wel worden goedgekeurd door de kwaliteitorganisatie van Quatt. Hij verzocht mij op voorhand wel al 99 euro over te maken via een door hem opgemaakt betaalverzoek, want dan zou de plaatsing sneller (al eind oktober) kunnen plaatsvinden.

Het is vandaag 2 september en ik heb nog geen plaatsingsplan ontvangen. Ik heb wel al een verzoek ontvangen en een herinnering voor dit verzoek om een de aanbetaling te doen. Ik heb al 2 keer gebeld met Quatt en aangegeven dat ik de aanbetaling graag wil doen, maar eerst het plaatsingsplan wil zien zodat ik zeker ben dat het inderdaad allemaal gaat. Aan de telefoon verwijst Quatt naar hun medewerker van het huisbezoek en die medewerker verwijst weer naar de kwaliteitsafdeling. Ook geven ze aan dat ze het probleem niet zo zien, ik moet maar gewoon die aanbetaling maar doen, ik kan er altijd nog van afzien.

Ik begin het een beetje zat te worden. Wat een klantonvriendelijk bedrijf is dit geworden zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Hvan072 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:07:
Ik was heel tevreden over Quatt en mijn hybride warmtepomp. Op basis van deze goede ervaringen al snel een pre-order gedaan voor een all-electric (indien nodig met een tweede Quatt). Op een gegeven moment kreeg ik een mail van Quatt dat ze na analyse van mijn gegevens niet zeker konden zeggen of een uitbreiding naar een al-electric mogelijk was. Ik heb dan ook gekozen voor een huisbezoek. Dat huisbezoek heeft maandag 25 augustus plaatsgevonden.

De medewerker van Quatt gaf tijdens het huisbezoek aan dat hij bovengenoemde analyse niet kende en dat hij niet op de hoogte was van het bestaan er van. Hij maakte ter plaatse een berekening op basis van ons gas verbruik en kwam tot de conclusie dat uitbreiding naar all-electric geen probleem zou zijn, zelfs zonder uitbreiding naar een tweede Quatt. Na het opmeten van de plek waar de all-electric moet worden geïnstalleerd, had hij wel twijfels. De ruimte was waarschijnlijk net voldoende. Op basis van deze metingen zou hij een plaatsingsplan maken en hij beloofde dat ik dat uiterlijk dinsdag 26 augustus zou ontvangen. Dat plaatsingsplan moest nog wel worden goedgekeurd door de kwaliteitorganisatie van Quatt. Hij verzocht mij op voorhand wel al 99 euro over te maken via een door hem opgemaakt betaalverzoek, want dan zou de plaatsing sneller (al eind oktober) kunnen plaatsvinden.

Het is vandaag 2 september en ik heb nog geen plaatsingsplan ontvangen. Ik heb wel al een verzoek ontvangen en een herinnering voor dit verzoek om een de aanbetaling te doen. Ik heb al 2 keer gebeld met Quatt en aangegeven dat ik de aanbetaling graag wil doen, maar eerst het plaatsingsplan wil zien zodat ik zeker ben dat het inderdaad allemaal gaat. Aan de telefoon verwijst Quatt naar hun medewerker van het huisbezoek en die medewerker verwijst weer naar de kwaliteitsafdeling. Ook geven ze aan dat ze het probleem niet zo zien, ik moet maar gewoon die aanbetaling maar doen, ik kan er altijd nog van afzien.

Ik begin het een beetje zat te worden. Wat een klantonvriendelijk bedrijf is dit geworden zeg.
Ik ben benieuwd of de uitrol van de Chills wat soepeler gaat. We wachten volgens mij nog op de mail van eind augustus....

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Dylanf97 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:13:
[...]

Ik ben benieuwd of de uitrol van de Chills wat soepeler gaat. We wachten volgens mij nog op de mail van eind augustus....
Denk het niet. Kan lang duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Hvan072 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:07:

Ligt denk ik vooral aan de kwaliteitsclub binnen Quatt. Die doen ook moeilijk om bij mij AE te installeren omdat er niet bij de CV aangesloten kan worden. Die nieuwe plek is in de berging, lekker veel ruimte en men kan overal goed bij. Toch willen ze dat voorlopig niet doen omdat ze eerst meters willen maken met standaard installaties. Als het plaatsen bij jou moeilijker is dan huppakee neerzetten dan doen ze het wellicht ook liever niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:22
Ik ben wel benieuwd wat Bob / @Quatt Support hiervan denkt.

Ik heb het al iets algemener in de spreadsheet gezet, maar ik ben toch erg benieuwd wat de plannen zijn qua support / klantenservice.

Problemen als bovenstaande zie ik namelijk al 1.5 jaar bij Quatt voorbij komen: standaardprobleempjes lijken vaak nog wel goed te gaan, maar als het iets gecompliceerder wordt gaat iedereen schaapachtig naar elkaar zitten kijken, en is de klant de kastje-muur-kastje-muur dupe.

Vandaar ook mijn vraag in de spreadsheet: "In het Tweakers topic zijn de ervaringen met het verhelpen van problemen met de Quatt (vriendelijk gezegd) 'wisselend'. In hoeverre is dit een probleem wat jullie zelf ook zien, en wat wordt er gedaan om de service te verbeteren?"

De casus van @Hvan072 is hier een goed voorbeeld van, ter illustratie voor @Quatt Support. Ik ben heel benieuwd hoe ze hier naar kijken. Wat gaat hier fout, en hoe kunnen jullie dit soort problemen in de toekomst voorkomen?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
@Hvan072 @raven22 Ik heb nog geen Quatt, maar heb in juni alle voorbereidingen afgerond voor een all electric installatie en midden juni doorgegeven dat we er klaar voor zijn. Een week later kreeg ik een belletje dat ik 1 a 2 weken later gebeld zou worden voor het inplannen. Tot op heden (mijn pogingen planning aan de lijn te krijgen ten spijt) nog geen datum.

Ik had al eerder het gevoel dat als ik alleen de WPs had besteld, ze er al hadden gezeten. Helaas nul contact/updates/vragen hierover.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Brent schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:13:
@Hvan072 @raven22 Ik heb nog geen Quatt, maar heb in juni alle voorbereidingen afgerond voor een all electric installatie en midden juni doorgegeven dat we er klaar voor zijn. Een week later kreeg ik een belletje dat ik 1 a 2 weken later gebeld zou worden voor het inplannen. Tot op heden (mijn pogingen planning aan de lijn te krijgen ten spijt) nog geen datum.

Ik had al eerder het gevoel dat als ik alleen de WPs had besteld, ze er al hadden gezeten. Helaas nul contact/updates/vragen hierover.
All Electric uitrol is volgens mij een drama bij quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
(jarig!)
Vandaag wordt mijn Quatt 1.0 uit Juni 2023 uitgebreid naar een Duo …
Het is nú geplaatst.
De “oude” flow meter zit er nog bij
Alleen wel het oude voorpaneel op de nieuwe unit
En volgens mij kan ik geen gebruik maken van de 2024 subsidie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:12
djneo-nl schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:30:

Dit was toch een upgrade van mono naar duo waar in december '24 op ingeschreven is? Naar aanleiding van mail van Quatt. Waarom geen subsidie? Volgens mij een gelijke situatie als bij @Friezin, correct?

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldABC op 02-09-2025 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
djneo-nl schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:30:
[...]

Het is nú geplaatst.
De “oude” flow meter zit er nog bij
Alleen wel het oude voorpaneel op de nieuwe unit
Wanneer heb je akkoord gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:49
Gisteren kreeg ik een mail van Quatt dat de duo hier geen stroom had. Nu bleek de groep waar de duo op zit uit. Deze weer aangezet en even naar buiten gelopen om te kijken of ik een oorzaak kan horen. Nu tikt/bonkt/klikt er iets in 1 van de Quatt’s tijdens het opstarten. Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
(jarig!)
Gerardwaz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:32:
[...]

Wanneer heb je akkoord gegeven?
Het is allemaal wat raar verlopen

Ik zag eind 2024 dat er een upgrade beschikbaar zou komen op Tweakers of op Facebook.
Zelf heb ik die nieuwsbrieven niet ontvangen. maar had ik Quatt gemaild. Daar kwam uit. Vraag een offerte aan op de website en accepteer dan de offerte voor een Quatt duo. en leg in het gesprek uit dat het om een update zou gaan.

Eenmaal bij het gesprek wist de adviseur er niks over, en zou dit uitzoeken en op terug komen. Hij kon alleen een upgrade voor de volledige prijs organiseren.
Weken geen mail, en op mijn mails geen antwoord. Nadat ik had gebeld en gemaild met een ander mail adres kwam het goed. en heb ik pas het definitieve installatie plan in Juni ontvangen

Blijkbaar was er in de bestelling van de Chill en het contact en aanvraag voor de Duo wat dingen fout gegaan in het systeem van Quatt. Support heeft het laatst wel alles goed gezet, omdat ik de laatste update over de Chill ook niet had ontvangen

morgen gooi ik het even op de mail naar Quatt, om te kijken of zij advies hebben er voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
djneo-nl schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:51:
[...]

Het is allemaal wat raar verlopen

Ik zag eind 2024 dat er een upgrade beschikbaar zou komen op Tweakers of op Facebook.
Zelf heb ik die nieuwsbrieven niet ontvangen. maar had ik Quatt gemaild. Daar kwam uit. Vraag een offerte aan op de website en accepteer dan de offerte voor een Quatt duo. en leg in het gesprek uit dat het om een update zou gaan.

Eenmaal bij het gesprek wist de adviseur er niks over, en zou dit uitzoeken en op terug komen. Hij kon alleen een upgrade voor de volledige prijs organiseren.
Weken geen mail, en op mijn mails geen antwoord. Nadat ik had gebeld en gemaild met een ander mail adres kwam het goed. en heb ik pas het definitieve installatie plan in Juni ontvangen

Blijkbaar was er in de bestelling van de Chill en het contact en aanvraag voor de Duo wat dingen fout gegaan in het systeem van Quatt. Support heeft het laatst wel alles goed gezet, omdat ik de laatste update over de Chill ook niet had ontvangen

morgen gooi ik het even op de mail naar Quatt, om te kijken of zij advies hebben er voor
Dat vermoeden had ik al, dan gaat subsidie 2024 niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:44:
Gisteren kreeg ik een mail van Quatt dat de duo hier geen stroom had. Nu bleek de groep waar de duo op zit uit. Deze weer aangezet en even naar buiten gelopen om te kijken of ik een oorzaak kan horen. Nu tikt/bonkt/klikt er iets in 1 van de Quatt’s tijdens het opstarten. Komt iemand dit bekend voor?
Pomp? Even contact met Quatt opnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 02-09-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:44:
Klinkt als een beest of iets anders dat in de fanbladen van de ventilator terecht is gekomen.

Of een fanblad dat om een andere reden is beschadigd of afgebroken

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 02-09-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonaldABC schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:53:
[...]
Dit was toch een upgrade van mono naar duo waar in december '24 op ingeschreven is? Naar aanleiding van mail van Quatt. Waarom geen subsidie? Volgens mij een gelijke situatie als bij @Friezin, correct?
Ik heb offerte voor nr. 2 in december 2024 geaccepteerd.
Weet niet of dat ook voor @djneo-nl geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:11:
Ik ben wel benieuwd wat Bob / @Quatt Support hiervan denkt.

Ik heb het al iets algemener in de spreadsheet gezet, maar ik ben toch erg benieuwd wat de plannen zijn qua support / klantenservice.

Problemen als bovenstaande zie ik namelijk al 1.5 jaar bij Quatt voorbij komen: standaardprobleempjes lijken vaak nog wel goed te gaan, maar als het iets gecompliceerder wordt gaat iedereen schaapachtig naar elkaar zitten kijken, en is de klant de kastje-muur-kastje-muur dupe.

Vandaar ook mijn vraag in de spreadsheet: "In het Tweakers topic zijn de ervaringen met het verhelpen van problemen met de Quatt (vriendelijk gezegd) 'wisselend'. In hoeverre is dit een probleem wat jullie zelf ook zien, en wat wordt er gedaan om de service te verbeteren?"

De casus van @Hvan072 is hier een goed voorbeeld van, ter illustratie voor @Quatt Support. Ik ben heel benieuwd hoe ze hier naar kijken. Wat gaat hier fout, en hoe kunnen jullie dit soort problemen in de toekomst voorkomen?
Ik heb sinds kort een "persoonlijke adviseur" (uit Fryslân) bij Quatt waarvan ik een visitekaartje met eigen mailadres en 06 nr heb. Dat scheelt echt.
Kijk, ik snap dat zo iemand overdag op huisbezoek is en niet gestoord wil worden, maar had vanmorgen mail gestuurd en net na 17 uur antwoord.

Hoop dat dat voor iedereen ingevoerd wordt @Quatt Support .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
raven22 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:06:
Ik heb de All Electric inmiddels een paar maand. Was geloof ik iets van nummer 20 in de pilot fase. Echt geweldig vind ik het nog niet. Het werkt, maar niet zo mooi als het zou kunnen/moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrxSmUCVld4lwst_nIOnxg9XD14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYOxuP2mzHWKvLecLx82Rk5F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUcj86Dmou3hdIh6dvQQSYS8-9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX5frB6UASd4BDYhdk7pS9uD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door BenVlie op 02-09-2025 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
BenVlie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:44:
[...]

Ik heb de All Electric inmiddels een paar maand. Was geloof ik iets van nummer 20 in de pilot fase. Echt geweldig vind ik het nog niet. Het werkt, maar niet zo mooi als het zou kunnen/moeten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat mis je of kan beter?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Ik heb diverse zaken bij Quatt voorgelegd. Ik ga er nog over teruggebeld worden. Maar ik heb 3 voor dit forum relevante punten even hieronder geplakt.

1) - De watertemperatuur is bij 65% battery vulling eigenlijk al te koud om heet te kunnen douchen. Zeker ook het bijvullen van een bad (waarbij je weinig water, maar wel van hoge temperatuur nodig hebt) is dan feitelijk niet meer mogelijk. Kortom: De heat battery temperatuur moeten hoger afgesteld worden. De opwarmcyclus stopt nu al bij 80%. Er dienen dus instellingen te zijn waarbij de 'vulling' naar 90 of 100% gebracht moet kunnen worden. Dit handmatig kunnen instellen is echt een vereiste om dit systeem te laten werken. [let wel: dit is dus wat anders dan de boost functie die nog zal komen]

2) - Het moment dat de heat battery opgewarmd wordt dient afgestemd te worden op de (dynamische) energieprijs en beschikbaarheid van zonne-energie. Op dit moment staat de heat battery gewoon met ca. 70% vulling of minder aan het begin van de middag, terwijl de energieprijs dan nul is! Dat is natuurlijk het uitgelezen moment om de heat battery tot 100% op te laden... Nu gaan onze kinderen om 20u even onder de douche of in bad en gaat de battery direct aansluitend weer opladen, terwijl de stroom juist dan het duurst is. Een ouderwetse boiler op een timer zou dan zelfs goedkoper zijn...! De opwarm-timing moet dus echt verbeterd worden, met de noodzaak handmatig via de app in te kunnen stellen (niet automatisch door de CiC/AI).

11) - Het geluid dat de water/water heatpump maakt is meer dan ik verwacht had. Bij mij staat de charger in de kelder en is het  gelukkig niet hinderlijk, maar het is belangrijk om potentiële kopers hierover in te lichten om klachten/teleurstelling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
BenVlie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:15:
[...]

Ik heb diverse zaken bij Quatt voorgelegd. Ik ga er nog over teruggebeld worden. Maar ik heb 3 voor dit forum relevante punten even hieronder geplakt.

1) - De watertemperatuur is bij 65% battery vulling eigenlijk al te koud om heet te kunnen douchen. Zeker ook het bijvullen van een bad (waarbij je weinig water, maar wel van hoge temperatuur nodig hebt) is dan feitelijk niet meer mogelijk. Kortom: De heat battery temperatuur moeten hoger afgesteld worden. De opwarmcyclus stopt nu al bij 80%. Er dienen dus instellingen te zijn waarbij de 'vulling' naar 90 of 100% gebracht moet kunnen worden. Dit handmatig kunnen instellen is echt een vereiste om dit systeem te laten werken. [let wel: dit is dus wat anders dan de boost functie die nog zal komen]

2) - Het moment dat de heat battery opgewarmd wordt dient afgestemd te worden op de (dynamische) energieprijs en beschikbaarheid van zonne-energie. Op dit moment staat de heat battery gewoon met ca. 70% vulling of minder aan het begin van de middag, terwijl de energieprijs dan nul is! Dat is natuurlijk het uitgelezen moment om de heat battery tot 100% op te laden... Nu gaan onze kinderen om 20u even onder de douche of in bad en gaat de battery direct aansluitend weer opladen, terwijl de stroom juist dan het duurst is. Een ouderwetse boiler op een timer zou dan zelfs goedkoper zijn...! De opwarm-timing moet dus echt verbeterd worden, met de noodzaak handmatig via de app in te kunnen stellen (niet automatisch door de CiC/AI).

11) - Het geluid dat de water/water heatpump maakt is meer dan ik verwacht had. Bij mij staat de charger in de kelder en is het  gelukkig niet hinderlijk, maar het is belangrijk om potentiële kopers hierover in te lichten om klachten/teleurstelling te voorkomen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Idd dat het geen rekening houdt met dynamische tarieven is gewoon heel apart. Dat is makkelijk te implementeren voor ze.

Over het geluid: hoor je dit als je niet in de kelder bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:39
[quote]BenVlie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:15:
[...]
2) - Het moment dat de heat battery opgewarmd wordt dient afgestemd te worden op de (dynamische) energieprijs en beschikbaarheid van zonne-energie.

Ik vind het vreemd dat de pilot live is gegaan zonder gebruik te maken van dynamische prijzen. Quatt beloofd al sinds het begin van het aanbieden van de Hybrid dat dit komt en is er nog steeds niet (3 jaar verder).

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Shandar04 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:48:
[quote]BenVlie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:15:
[...]
2) - Het moment dat de heat battery opgewarmd wordt dient afgestemd te worden op de (dynamische) energieprijs en beschikbaarheid van zonne-energie.

Ik vind het vreemd dat de pilot live is gegaan zonder gebruik te maken van dynamische prijzen. Quatt beloofd al sinds het begin van het aanbieden van de Hybrid dat dit komt en is er nog steeds niet (3 jaar verder).
Ook helemaal raar omdat ze gewoon zelf dynamische stroom aanbieden of gaan aanbieden. Dan zou je denken dat ze dit wel ff erin fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Is er nog compensatie mogelijk? Want dit klinkt meer als half afgemaakt product dan een pilot..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

[...]

Als ik dit allemaal zo hoor ben ik blij dat ik voor de “schoenmaker blijf bij je leest” optie ben gegaan en alleen de WP van Quatt afneem en voor het overige een zelfbouw heb toegepast. LG WPB en een Ferolli TOR6 elektrische CV ketel (op aanraden van @Onno ! werkt probleemloos en vele malen goedkoper dan de AE oplossing van Quatt. En misschien nog wel het belangrijkste. Direct leverbaar.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Trackerfire schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:47:
[...]

Als ik dit allemaal zo hoor ben ik blij dat ik voor de “schoenmaker blijf bij je leest” optie ben gegaan en alleen de WP van Quatt afneem en voor het overige een zelfbouw heb toegepast. LG WPB en een Ferolli TOR6 elektrische CV ketel (op aanraden van @Onno ! werkt probleemloos en vele malen goedkoper dan de AE oplossing van Quatt. En misschien nog wel het belangrijkste. Direct leverbaar.
en gelijk 100% de functionaliteit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:50:
[...]

en gelijk 100% de functionaliteit
Hier wordt de WPB vrijdag al geleverd!
Dat gaat sneller dan het verwerken van het annuleren van de pre-order bij Quatt 8)7

Zonder gekheid, ik heb ook nog een paar keer heen en weer gemaild over dat frontpaneel, met snelle reactie vanuit Quatt. Na het kiezen van optie 1 is het ineens stil, en dat is alweer een week geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
Dylanf97 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:44:
[...]

Hier wordt de WPB vrijdag al geleverd!
Dat gaat sneller dan het verwerken van het annuleren van e pre-order bij Quatt 8)7
Bij mij wordt de Explorer V5 morgen geleverd *O*
Duurde 2,5 week na bestelling. Annulering AE was bij mij in 2 a 3 dagen geregeld, dus daar wint Quatt :+

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Trackerfire schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:47:
[...]

Best interessante oplossing, echter een wpb is ook niet heel stil. En 'vele malen goedkoper' geldt alleen als je zelf installeert. En dan nog is prijsverschil niet zo groot volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[...]

Zie je wel dat de AE zijn warmte eerst uit het cv-leidingwater haalt voordat indien nodig de quatt zelf gaat draaien?
Hoeveel dB schat je het geluid van de w/w pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:50:
[...]

Best interessante oplossing, echter een wpb is ook niet heel stil. En 'vele malen goedkoper' geldt alleen als je zelf installeert. En dan nog is prijsverschil niet zo groot volgens mij.
WPB van 270L is geïnstalleerd en alles best te vinden voor 2500 na subsidie.
Dat laat best een heel groot gat naar de XL all electric upgrade voor welke je dan een backup CV kan regelen

Uiteraard is DIY altijd goedkoper, maar zelfs als je dat niet wilt / kunt, is het met beetje goed online zoeken & vergelijken niet heel moeilijk om minstens 1000 in eigen zak te houden. En dat scheelt toch als weer 2-4 jaar in terugverdientijd

Zie ook:
RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 03-09-2025 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:04:
[...]

Dat laat best een heel groot gat naar de XL all electric upgrade voor welke je dan een backup CV kan regelen

Uiteraard is DIY altijd goedkoper, maar zelfs als je dat niet wilt / kunt, is het met beetje goed online zoeken & vergelijken niet heel moeilijk om minstens 1000 in eigen zak te houden. En dat scheelt toch als weer 2-4 jaar in terugverdientijd
Sterker nog.... Hier staat 'ie straks na subsidie voor nog geen 1900, met een dikke 20m leidingwerk.
Quatt All-E zou ik in 6 jaar terugverdienen met ons verbruik, een DIY (meer BuyIY met hulp van een installateur) in 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:04:
[...]

Zie ook:
RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
ok dat is de wpb, zo'n 6kw elektrische cv kost ook >1000€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:16:
[...]

ok dat is de wpb, zo'n 6kw elektrische cv kost ook >1000€
Oké, 2500+1000=3500 + max 500 voor installatie van eCV door loodgieter (4-5 manuren) Dus voor 4000 klaar

Quatt all E XL = 5999 (5424 aanbieding)

Houd je 1424 tot 1999 in je eigen zak. Als dat niet snel (terug)verdiend is weet ik het ook niet meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
En je kunt zelf je temperatuur kiezen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:21:
[...]

Oké, 2500+1000=3500 + max 500 voor installatie van eCV door loodgieter (4-5 manuren) Dus voor 4000 klaar

Quatt all E XL = 5999 (5424 aanbieding)

Houd je 1424 tot 1999 in je eigen zak. Als dat niet snel (terug)verdiend is weet ik het ook niet meer..
ik heb mijn AE L voor onder de 5000 (door diverse kortingen), maar dan nog blijft het een interessant prijsverschil.
Ik zit echter nog wel met de aan en afvoer van de lucht voor de wpb, een groot gat in de muur is ook redelijk ingrijpend, maar dat is ander topic.
Pagina: 1 ... 274 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.