Ik heb hem vorige week maandag gekregen. Het aanvragen / installatieproces is in mijn geval vlekkeloos verlopen. Hier en daar wel een keer ergens achteraan moeten mailen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik waarschijnlijk in de modelwoning van Quatt pas. Nieuwbouw, ruime 2 onder 1 kap 2013. Betonnen ondergrond (zolder) voor de Battery en stenen muur voor de Charger. Ik had al een Quatt Hybrid 1.0 die in 2023 geplaatst is. Voor de zekerheid wel een duo laten zetten (ik had de preorder al gedaan in 2024). Een enkele had het net wel / net niet gekund volgens de berekeningen, maar ik vind het een fijn gevoel wat meer capaciteit te hebben.
Het avontuur startte ergens in April dat ik aan de hand van mijn data geselecteerd was voor de pilotfase. Door vertraging aan mijn kant voor de elektrische aanpassingen heb ik uiteindelijk niet meer meegedaan aan de pilot, maar was ik één van de eerste 'reguliere' installaties. In eerste instantie zouden er ook nog meer installateurs komen om te leren installeren, maar dit was uiteindelijk ook niet het geval.
's ochtends om half 9 zijn ze gestart. Één start op zolder met het verwijderen van de ketel en het installeren van de heatcharger en battery. Andere installateur begon met het zetten van de duo op de garage. Wat ik erg netjes vond is dat ze bij mijn oude Quatt ook het frontje hebben vervangen (ik heb dit zelf niet aangevraagd). Nu zien ze er beiden weer mooi uit.
Ze denken ook erg mee dat je gedurende de installatie geen water hebt dus dat het slim is om vooraf even wat water in emmers / flessen te doen. Rond de klok van 3 uur waren ze klaar. Ze gaven aan dat het wellicht nog tot in de ochtend kon zijn voordat alles goed opgewarmd was, maar 's avonds zat de heatbattery (Large) voor 75% vol (goed voor minimaal 30 min. douchen). Sindsdien geen problemen gehad. Een koppeling zat niet strak genoeg, hier zijn ze voor teruggekomen na de melding.
Op dinsdag kwam er nog iemand om alle materialen inclusief de ketel netjes op te halen zodat je zelf niet naar de stort hoeft. Dikke prima. Ook het aanvragen van de subsidie werkte goed, ik ben benieuwd wanneer ik daar iets van hoor.
Ik moet zeggen dat het ook erg rap gaat om de heatbattery regulier 'op te laden'. Al is inderdaad de timing hiervan niet te beïnvloeden (hij start gewoon als hij minder dan een x% vol is). En dan komt er nog een boost-functie gaf de installateur aan om heel snel te verwarmen, maar dat was met COP 1. Het is inderdaad een hele lage toon als de charger aan het verwarmen is. Maar omdat hij bij mij op zolder staat hoor je daar niets van als de deur dicht is. Ik kan nog niet helemaal herleiden hoe alles werkt. Maar er zit volgens mij nog niet heel veel aansturing / slimmigheid in. Mijn battery wordt niet warmer opgewarmd dan 75% / 80%. Ik weet ook niet precies wat dat betekent. En wanneer hij bvb naar 100% gaat.
Meestal werkt de heatcharger alleen om het water op te warmen, soms gaat er één van de buitenunits aan. Er zit ook een afvoer waar condenswater uitkomt. Deze voerde erg veel condens af toen de heatcharger voor de eerste keer ging verwarmen. Nu hij eigenlijk altijd wel op temperatuur is, heb ik dat niet meer gezien.
Het ziet er precies zo uit als op de plaatjes. Wat mij alleen opviel is dat de charger wat 'dieper' is dan een reguliere ketel. Ik ben benieuwd hoe het in de winter gaat.