Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-09 13:28
0xygen500 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:27:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Idd dat het geen rekening houdt met dynamische tarieven is gewoon heel apart. Dat is makkelijk te implementeren voor ze.

Over het geluid: hoor je dit als je niet in de kelder bent?
Ja het tijdstip van 'opladen' van het buffervat is redelijk bijzonder te noemen...

En ja, de AE charger hangt in de kelder. Ik hoor het zeer duidelijk door de deur heen, maar ook op de 1e verdieping is het (nét) waarneembaar. Het klinkt als een grote ouderwetse of industriele koelkast (feitelijk ook hetzelfde principe immers).

[ Voor 0% gewijzigd door BenVlie op 03-09-2025 10:19 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
Toby-Wan schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:11:
[...]

Is er nog compensatie mogelijk? Want dit klinkt meer als half afgemaakt product dan een pilot..
Het product an-sich is wel 'af' maar de aansturing is gewoon niet goed, en de app is nog niet klaar. Maar oke, dat kan in een pilot fase. Ik begrijp echter dat ze inmiddels ook de 'normale' installaties doen, en dan is het wel des te vreemder dat dit gewoon nog niet goed is.

Het is een beetje kenmerkend voor Quatt. Ik heb nu ook Quatt Energy (dynamisch) en die app werkte de eerste maand uberhaupt niet, daarna half, en inmiddels werkt het redelijk maar nog zitten er bugs in. Teleurstellend.

Quatt is natuurlijk een bedrijf die een enorme groei doormaakt, en het is logisch dat ze amper voldoende mensen kunnen krijgen om alles in goede banen te leiden, maar het verdient geen schoonheidsprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
BenVlie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:57:
[...]

Het product an-sich is wel 'af' maar de aansturing is gewoon niet goed, en de app is nog niet klaar. Maar oke, dat kan in een pilot fase. Ik begrijp echter dat ze inmiddels ook de 'normale' installaties doen, en dan is het wel des te vreemder dat dit gewoon nog niet goed is.

Het is een beetje kenmerkend voor Quatt. Ik heb nu ook Quatt Energy (dynamisch) en die app werkte de eerste maand uberhaupt niet, daarna half, en inmiddels werkt het redelijk maar nog zitten er bugs in. Teleurstellend.

Quatt is natuurlijk een bedrijf die een enorme groei doormaakt, en het is logisch dat ze amper voldoende mensen kunnen krijgen om alles in goede banen te leiden, maar het verdient geen schoonheidsprijs.
Quatt is een beetje rupsje nooit genoeg geworden. Ze willen nu overal graantjes meepikken. WP markt hebben ze dan een werkend product, maar nog niet alle beloftes ingelost. Oh we doen ook even all electric erbij want ja dat willen mensen. Oh shoot, we hadden ook nog een belofte van airco, lanceren we ook even de Quatt Chil. He? Onbalans, snel laten we een batterij rebranden en daar ook in stappen. Oh dan moeten we ook nog energieboer spelen? Doen we er ook even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Trackerfire schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:47:
[...]

Als ik dit allemaal zo hoor ben ik blij dat ik voor de “schoenmaker blijf bij je leest” optie ben gegaan en alleen de WP van Quatt afneem en voor het overige een zelfbouw heb toegepast. LG WPB en een Ferolli TOR6 elektrische CV ketel (op aanraden van @Onno ! werkt probleemloos en vele malen goedkoper dan de AE oplossing van Quatt. En misschien nog wel het belangrijkste. Direct leverbaar.
Offtopic, maar ben je voor een LG WPB gegaan die A+ is of A++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
raven22 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:54:
[...]

Zie je wel dat de AE zijn warmte eerst uit het cv-leidingwater haalt voordat indien nodig de quatt zelf gaat draaien?
Hoeveel dB schat je het geluid van de w/w pomp?
Ja en nee. Die 'charger' werkt een beetje vreemd wat dat betreft. Het overgrote deel van de tijd dat hij aan het werk is, doet hij dat (ogenschijnlijk) stand alone. Je hoort hem brommen en ziet in de app dat er warm water van de charger in de battery gaat. Het principe van een warmtepomp is natuurlijk dat je dan ook ergens met je 'kou' heen moet. Het is een water-water WP maar de leiding van de charger naar de buitenunit wordt niet koud. Op zich snap ik dat ook: Als dat zo zou zijn, dan zou je namelijk last kunnen krijgen van condensatie. Om dat te voorkomen zal er vermoedelijk dus ook een 'ouderwets' verwarmingselement in de charger zitten die de 'koude zijde' weer opwarmt. Dat lijkt niet handig want de COP van zo'n verwarmingselement is natuurlijk slechts 1, maar door de warmtepomp in de charger heeft hij onderaan de streep toch weer COP 3 ofzo van. Nogmaals, dat is mijn vermoeden van hoe het werkt.
In een paar zeldzame gevallen heb ik ook een buitenunit zien draaien (in de app en daadwerkelijk buiten). Mijn gedachte daarbij is dat wanneer de warmtevraag erg groot is, de buitenunit ook mee gaat doen om het water al voor te verwarmen. Maar zoals gezegd, 9 van 10x helpen de buitenunits dus niet mee, en is alleen de charger aan het werk.

dB even gemeten (met een niet geijkt appje op telefoon). Op ca. 1 meter afstand zit ik op ca. 45dB en als ik hem vlak bij houdt op ca. 55dB. Bij mij in de kelder is dat geen probleem. Als ik langs de deur van de kelder loop, hoor ik hem nog net zoemen. Niet storend. Maar als je (zoals vaak) een CV op zolder hebt en je plaatst daar ook de dit apparaat, dan moet je geen slaapkamer direct aangrenzend hebben lijkt me. Ik schat in dat dit een beetje vergelijkbaar is met een 'normale' WPboiler, dus in dat opzicht niets bijzonders, maar het is wel iets waar Quatt de eindgebruiker over zou moeten inlichten. Een traditionele CV ketel is gewoon veel stiller.

[ Voor 16% gewijzigd door BenVlie op 03-09-2025 10:31 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:04
BenVlie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:17:
[...]

Ja en nee. Die 'charger' werkt een beetje vreemd wat dat betreft. Het overgrote deel van de tijd dat hij aan het werk is, doet hij dat (ogenschijnlijk) stand alone. Je hoort hem brommen en ziet in de app dat er warm water van de charger in de battery gaat. Het principe van een warmtepomp is natuurlijk dat je dan ook ergens met je 'kou' heen moet. Het is een water-water WP maar de leiding van de charger naar de buitenunit wordt niet koud. Op zich snap ik dat ook: Als dat zo zou zijn, dan zou je namelijk last kunnen krijgen van condensatie. Om dat te voorkomen zal er vermoedelijk dus ook een 'ouderwets' verwarmingselement in de charger zitten de de 'koude zijde' weer opwarmt. Dat lijkt niet handig want de COP van zo'n verwarmingselement is natuurlijk slechts 1, maar door de warmtepomp in de charger heeft hij onderaan de streep toch weer COP 3 ofzo van. Nogmaals, dat is mijn vermoeden van hoe het werkt.
In een paar zeldzame gevallen heb ik ook een buitenunit zien draaien (in de app en daadwerkelijk buiten). Mijn gedachte daarbij is dat wanneer de warmtevraag erg groot is, de buitenunit ook mee gaat doen om het water al voor te verwarmen. Maar zoals gezegd, 9 van 10x helpen de buitenunits dus niet mee, en is alleen de charger aan het werk.

dB zal ik even meten, kom ik op terug.
let wel, het is nu zomer & warm, dus zeker in geval van vvw & zoninstraling op de vloer kan je best wat warmte eruit halen zonder dat de buitenunit aan hoeft. Ik zou zelf niet denken dat element mee moet doen (dat zou wel bijzonder inefficient zijn..)

De vraag blijft, wat er gaat gebeuren in september, oktober en verder. Dat wordt de echte lakmoes proef..
Als de buitenunit mee moet helpen om warmte terug in het systeem de stoppen, dan gaat je COP door de helft

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 03-09-2025 10:23 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
BenVlie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:57:
[...]

aansturing & app zijn in mijn optiek en integraal onderdeel van de all E upgrade
wat @0xygen500 zegt..
dat Quatt producten lanceert in huidige "half-af" staat van gereedheid, is een bewuste keuze
'niet voldoende mensen' is geen excuus, want dan kies je ervoor een product later te lanceren, wanneer die wel doet wat je hebt belooft

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 15:55
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:21:
[...]

Als de buitenunit mee moet helpen om warmte terug in het systeem de stoppen, dan gaat je COP door de helft
Op zich niet anders dan een wpb die binnenlucht gebruikt. Die warmte van je binnenlucht is ook al eens door je wp je huis in gepompt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-09 22:54
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:30:
[...]

aansturing & app zijn in mijn optiek en integraal onderdeel van de all E upgrade

[...]

wat @0xygen500 zegt..

[...]

dat Quatt producten lanceert in huidige "half-af" staat van gereedheid, is een bewuste keuze
'niet voldoende mensen' is geen excuus, want dan kies je ervoor een product later te lanceren, wanneer die wel doet wat je hebt belooft
Dat doen ze volgens mij nu met de Quatt Chill, hopelijk is deze tegen die tijd dan niet "half-af" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Brent schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:30:
[...]

Op zich niet anders dan een wpb die binnenlucht gebruikt. Die warmte van je binnenlucht is ook al eens door je wp je huis in gepompt.
dat ligt eraan hoe die zit aangesloten. Binnen-binnen is slechts 1 van de opties.
Daarnaast is binnenlucht een minder 'gesloten' systeem dan je CV leidingen: ventilatie roosters, raam open, mechanische ventilatie, broodjes uit de oven, etc. speelt ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:21:
[...]

De vraag blijft, wat er gaat gebeuren in september, oktober en verder. Dat wordt de echte lakmoes proef..
De COP voor de CV verandert er niet door. Althans, de gedachte is dat de buitenunits soms ook wel even uit staan, en dat zou dan het moment zijn dat ze even een half uurtje ingezet worden voor hulp bij tapwater bereiding. Zelfs als dit niet zo is, en de buitenunits staat 24/7 te draaien, dan is het enige dat gebeurt dat de charger een klein beetje warmte uit het CV-water meesnoept. Ja, hierdoor zullen de buitenunits net wat langer/harder moeten werken, maar de invloed op de COP zal erg beperkt zijn, en hetzelfde met een 'normale' WPboiler die de binnenlucht gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door BenVlie op 03-09-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:35:
[...]

dat ligt eraan hoe die zit aangesloten. Binnen-binnen is slechts 1 van de opties.
Denk dat de meesten een binnen>buiten wpb hebben. Die warmte kan maar van 1 plek komen (behalve in de zomer), je cv. Dat je met een kierend huis ook nog eens kou naar binnen kan zuigen maakt de efficiency nog erger, want die moet je cv dan extra bijstoken, bovenop het warmtesnoepen van de wpb.

Er is dan weer een voordeel als je de wpb gebruik als element in je C-ventilatie setup, dan heb je nog recuperatie van energie die je anders zou wegmieteren.

Hangt dus van wat omstandigheden af. Feit is: deze 'dubbele' transfer is bij beide ontwerpen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24
Brent schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:04:
[...]

Denk dat de meesten een binnen>buiten wpb hebben. Die warmte kan maar van 1 plek komen (behalve in de zomer), je cv. Dat je met een kierend huis ook nog eens kou naar binnen kan zuigen maakt de efficiency nog erger, want die moet je cv dan extra bijstoken, bovenop het warmtesnoepen van de wpb.

Er is dan weer een voordeel als je de wpb gebruik als element in je C-ventilatie setup, dan heb je nog recuperatie van energie die je anders zou wegmieteren.

Hangt dus van wat omstandigheden af. Feit is: deze 'dubbele' transfer is bij beide ontwerpen gelijk.
In the long run blijf je energie verplaatsen.
Als ik warme lucht in de winter 'uit mijn huis' trek, dan zal de wp hooguit iets meer bijbenen.
Ik weet zeker dat de WPB efficiënter loopt met binnenlucht van ca 17 (kelder) in de winter dan wanneer hij dat van buiten met -3 moet pakken. Dat 'verlies' wordt veel eenvoudiger gecompenseerd door de WP buiten die water staat te maken van 34 graden ipv de WPB die richting de 60 moet.
De Quatt gebruikt met de AE water als medium ipv lucht. Dat is wat... naja... stabieler(?) dan lucht van buiten, maar in wezen blijft het principe gelijk.

Beiden hebben zo hun plek. Een WPB die je van binnen laat aanzuigen trekt deels ook lucht van buiten naar binnen, dat is juist. Maar ik moet ook verse zuurstof hebben he ;) Ik wil geen potdicht huis.
Daarbij, het MOET niet op die manier natuurlijk; je kunt ook gewoon van buiten aanzuigen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:16
Trackerfire schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:47:
[...]

Als ik dit allemaal zo hoor ben ik blij dat ik voor de “schoenmaker blijf bij je leest” optie ben gegaan en alleen de WP van Quatt afneem en voor het overige een zelfbouw heb toegepast. LG WPB en een Ferolli TOR6 elektrische CV ketel (op aanraden van @Onno ! werkt probleemloos en vele malen goedkoper dan de AE oplossing van Quatt. En misschien nog wel het belangrijkste. Direct leverbaar.
Ik overweeg zelfs om de Ferolli TOR6 te verkopen :+ . Huis 100% voorzien van vloerverwarming en zolang we het huis niet wekenlang in een koude winter laten afkoelen zal de Quatt altijd weer kunnen opstarten. Tijdens een weekje wintersport laten we de thermostaat op 18 graden staan. Dus die hele backup CV die ik heb opgehangen in de berging (incl 3-fase aansluiting) is eigenlijk niet benodigd zolang het niet zo koud wordt als de winter van 1963. De 3-fase aansluiting kan ik gelukkig in de toekomst nog benutten voor accu-opslag in de berging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenVlie
Onno ! schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:44:
[...]

Ik overweeg zelfs om de Ferolli TOR6 te verkopen :+ . Huis 100% voorzien van vloerverwarming en zolang we het huis niet wekenlang in een koude winter laten afkoelen zal de Quatt altijd weer kunnen opstarten. Tijdens een weekje wintersport laten we de thermostaat op 18 graden staan. Dus die hele backup CV die ik heb opgehangen in de berging (incl 3-fase aansluiting) is eigenlijk niet benodigd zolang het niet zo koud wordt als de winter van 1963. De 3-fase aansluiting kan ik gelukkig in de toekomst nog benutten voor accu-opslag in de berging.
Ik heb afgelopen winter het snoertje van de CiC naar de CV-ketel losgekoppeld. Dat was om te kijken of de Quatts voldoende capaciteit hadden om het huis warm te houden, zonder bijspringen van de CV (om te testen of ik naar All electric zou kunnen gaan). Dat ging prima, de Quatts springen gewoon aan. Dus zeker met vloerverw. denk ik dat je helemaal geen back-CV nodig hebt, en voldoende hebt aan de Quatts voor de CV en een WPB voor het tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:16
BenVlie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb afgelopen winter het snoertje van de CiC naar de CV-ketel losgekoppeld. Dat was om te kijken of de Quatts voldoende capaciteit hadden om het huis warm te houden, zonder bijspringen van de CV (om te testen of ik naar All electric zou kunnen gaan). Dat ging prima, de Quatts springen gewoon aan. Dus zeker met vloerverw. denk ik dat je helemaal geen back-CV nodig hebt, en voldoende hebt aan de Quatts voor de CV en een WPB voor het tapwater.
Ja eens, maar geheel afhankelijk van het warmteverlies van de woning. Bij ons heeft de Quatt afgelopen winter grotendeels op de Building87 setting gestaan zodat hij lange runs maakt op laag vermogen. Het risico is wel dat er ergens een omslagpunt is qua buitentemperatuur, waar de Quatt minder vermogen kan leveren en het warmteverlies ineens hoger ligt.
Op 18 jan 2025 hadden wij 72 kWh aan warmte de woning in gepompt, met een COP van 2,8. Dit is de piek in het afgelopen jaar. Het was toen de gehele dag onder nul en relatief vochtig. Maar het kan natuurlijk ooit 1 of meedere etmalen nog 5 graden kouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09 16:34
Dylanf97 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:09:
[...]

Sterker nog.... Hier staat 'ie straks na subsidie voor nog geen 1900, met een dikke 20m leidingwerk.
Quatt All-E zou ik in 6 jaar terugverdienen met ons verbruik, een DIY (meer BuyIY met hulp van een installateur) in 3.
Maar waar vind je een installateur die dit wil realiseren omgeving west-Brabant? Ik ga ook maar naar andere opties kijken. Quatt laat nog steeds niets van zich horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:13
Hvan072 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:12:
[...]

Maar waar vind je een installateur die dit wil realiseren omgeving west-Brabant? Ik ga ook maar naar andere opties kijken. Quatt laat nog steeds niets van zich horen.
De wpb of de backup?
De backup:
Ik heb een installateur bij ons in de buurt benaderd (Z-Limburg), en alhoewel ze een elektrische CV afraden voor "regulier" gebruik zijn ze best bereid om zo'n ding op te komen hangen. Laat dat 2.500 euro kosten, dan ben je nog steeds 1.000 euro goedkoper uit.
Een doorstromer ophangen zal een installateur ook niet vreemd zijn lijkt me?

[ Voor 6% gewijzigd door Dylanf97 op 03-09-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik heb Quatt laten weten dat het voor mij niet meer hoefde. Nadat ik advies gesprek met iemand thuis had gehad en naar aanleiding daarvan al niet echt lekker gevoel nog een paar keer telefonisch gesprek met vreemde antwoorden en vage beloften (terugbellen met paar dagen (werd 1,5 week), offerte opgestuurd (nooit gehad, goh heeft mijn collega u niet teruggebeld dan?) heb ik gebeld dat ik er van af zie en graag geld terug wilde van advies gesprek. Verkoper gaf aan dat dit sneller zou gaan als ik hem mijn IBAN gegevens stuurde ipv website/hoofdkantoor. Geld stond idd binnen een week weer op ons rekening.
Week of 3 geleden werd ik ineens door iemand van Quatt gebeld of ik het geld voor het advies gesprek terug ontvangen had, want de manier waarop het gegaan was klopte niet. Heb nog aangekaart dat ik het idd vreemd vond dat ik mijn IBAN nog een keer moest doorgegeven, terwijl je zou verwachten dat Quatt wel wist van welke rekening het oorspronkelijke adviesgesprek betaald is. Ook aangegeven dat ik geen hoge pet op had van adviseur, daar was die gesprekspersoon het mee eens en gaf aan dat die adviseur inmiddels niet meer bij Quatt werkte.

Ik kreeg nog de vraag of alsnog gedesinteresseerd was in een WP van Quatt en gaf aan dat dit niet het geval was omdat ik inmiddels een WP van een concurrent op het dak had staan.

Blijkbaar heb ik pech gehad met de adviseur en dienst belabberde service/vreemde antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:10
Onno ! schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:06:
Op 18 jan 2025 hadden wij 72 kWh aan warmte de woning in gepompt, met een COP van 2,8. Dit is de piek in het afgelopen jaar. Het was toen de gehele dag onder nul en relatief vochtig. Maar het kan natuurlijk ooit 1 of meedere etmalen nog 5 graden kouder worden.
Dat zal niet veel schelen voor de COP vermoed ik zo. Als het 5 graden kouder wordt, wordt het ook vaak een stuk droger, dus minder aangevroren ijs. En daardoor zou de COP in de praktijk wel eens aardig hetzelfde kunnen lliggen als bij iets onder de 0 en vochtig. Vermoedelijk is erg koud en sneeuw een slechtere combinatie voor de COP.

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 03-09-2025 12:36 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 14:32
[...]

Ja en nee. Die 'charger' werkt een beetje vreemd wat dat betreft. Het overgrote deel van de tijd dat hij aan het werk is, doet hij dat (ogenschijnlijk) stand alone. Je hoort hem brommen en ziet in de app dat er warm water van de charger in de battery gaat. Het principe van een warmtepomp is natuurlijk dat je dan ook ergens met je 'kou' heen moet. Het is een water-water WP maar de leiding van de charger naar de buitenunit wordt niet koud. Op zich snap ik dat ook: Als dat zo zou zijn, dan zou je namelijk last kunnen krijgen van condensatie. Om dat te voorkomen zal er vermoedelijk dus ook een 'ouderwets' verwarmingselement in de charger zitten die de 'koude zijde' weer opwarmt. Dat lijkt niet handig want de COP van zo'n verwarmingselement is natuurlijk slechts 1, maar door de warmtepomp in de charger heeft hij onderaan de streep toch weer COP 3 ofzo van. Nogmaals, dat is mijn vermoeden van hoe het werkt.

dB even gemeten (met een niet geijkt appje op telefoon). Op ca. 1 meter afstand zit ik op ca. 45dB en als ik hem vlak bij houdt op ca. 55dB. Bij mij in de kelder is dat geen probleem. Als ik langs de deur van de kelder loop, hoor ik hem nog net zoemen. Niet storend. Maar als je (zoals vaak) een CV op zolder hebt en je plaatst daar ook de dit apparaat, dan moet je geen slaapkamer direct aangrenzend hebben lijkt me. Ik schat in dat dit een beetje vergelijkbaar is met een 'normale' WPboiler, dus in dat opzicht niets bijzonders, maar het is wel iets waar Quatt de eindgebruiker over zou moeten inlichten. Een traditionele CV ketel is gewoon veel stiller.
Dank voor je info. Bij mij zou hij in de inpandige garage komen, dus zolang de trillingen niet via de muren doorgegeven worden lijkt me dat ok.
En weet je ook het actuele stroomverbruik van de Heatcharger als deze aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Herbiek616 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:31:
[...]

Week of 3 geleden werd ik ineens door iemand van Quatt gebeld of ik het geld voor het advies gesprek terug ontvangen had, want de manier waarop het gegaan was klopte niet. Heb nog aangekaart dat ik het idd vreemd vond dat ik mijn IBAN nog een keer moest doorgegeven, terwijl je zou verwachten dat Quatt wel wist van welke rekening het oorspronkelijke adviesgesprek betaald is. Ook aangegeven dat ik geen hoge pet op had van adviseur, daar was die gesprekspersoon het mee eens en gaf aan dat die adviseur inmiddels niet meer bij Quatt werkte.

Ik kreeg nog de vraag of alsnog gedesinteresseerd was in een WP van Quatt en gaf aan dat dit niet het geval was omdat ik inmiddels een WP van een concurrent op het dak had staan.

Blijkbaar heb ik pech gehad met de adviseur en dienst belabberde service/vreemde antwoorden.
Het is in ieder geval fijn dat ze het zelf toegeven, maar het laat ook wel een zwakte zien die ik hier meer voorbij zag komen: klantenservice / contact zou eigenlijk niet af mogen hangen van 'geeft het heelal je toevallig de juiste persoon aan de lijn'.

Uiteraard kan er een keer wat mis gaan, maar als een (potentiele) klant daar contact over opneemt moet dat een belletje doen rinkelen, en moet het worden opgeschaalt naar een hogere supportlijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53
[...]

Er zal geen verwarmingselement in zitten om condensatie te voorkomen.
De HeatCharger haalt warmte uit je huis (bijv via de vloerverwarming). Stel dat dit zon 22 grC is. Dan is het na de HeatCharger misschien nog 20grC. Dat zal nog niet gaan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:06
Welke opties zijn er om zelf een water/water warmtepomp icm een boilervat te (laten) installeren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:06:
Welke opties zijn er om zelf een water/water warmtepomp icm een boilervat te (laten) installeren?
Koop een Auer Edel Eau. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:06:
1) Auer Edel Eau, let wel dat deze icm met vvw (wellicht zelfs pomploos) moet. (mijn vader had deze icm radiatoren, dan wordt ie genekt door gebrek aan voldoende water inhoud)
2) DeWarmte bellen of ze hun W/W boiler ook met Quatt kunnen combineren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 17:31

Trackerfire

BTC HODLER

raven22 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:50:
[...]

Best interessante oplossing, echter een wpb is ook niet heel stil. En 'vele malen goedkoper' geldt alleen als je zelf installeert. En dan nog is prijsverschil niet zo groot volgens mij.
Alles is volledig geïnstalleerd bij ons en zoals hieronder ook aangegeven is het geheel dan nog steeds vele malen goedkoper dan de alles-in-een oplossing van Quatt.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:11:
[...]

1) Auer Edel Eau, let wel dat deze icm met vvw (wellicht zelfs pomploos) moet. (mijn vader had deze icm radiatoren, dan wordt ie genekt door gebrek aan voldoende water inhoud)
2) DeWarmte bellen of ze hun W/W boiler ook met Quatt kunnen combineren
Ik bedoel het losse deel van de warmtepomp zoals die bijvoorbeeld in een Auer Edel Eau zit. Staan er water/water warmtepompen op de RVO-lijst die hiervoor geschikt zijn zodat de subsidie ook kan worden verkregen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:43:
[...]

Ik bedoel het losse deel van de warmtepomp zoals die bijvoorbeeld in een Auer Edel Eau zit. Staan er water/water warmtepompen op de RVO-lijst die hiervoor geschikt zijn zodat de subsidie ook kan worden verkregen?
Waarom dan niet direct een Auer Edel Eau? Dan heb je er ook meteen een boilervat met de benodigde instrumentatie (temp-sensoren etc) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:52:
[...]

Waarom dan niet direct een Auer Edel Eau? Dan heb je er ook meteen een boilervat met de benodigde instrumentatie (temp-sensoren etc) bij.
Na subsidie komt dat nog op ca 2000 euro uit. Een los vat en een warmtepomp en wat sensoren moet onder de 1000 mogelijk zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:31
jj85 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:52:
[...]

Answering for a friend: wellicht omdat die niet op zolder met schuin dak en weinig ruimte past? Daar wou een Itho WPV-H met losse W/W pomp goed van pas komen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:58:
[...]

Na subsidie komt dat nog op ca 2000 euro uit. Een los vat en een warmtepomp en wat sensoren moet onder de 1000 mogelijk zijn
Google maar eens naar een los geïsoleerd vat voor SWW :+
Dat zal je nog vies tegenvallen.

Edit: Of je moet een eenvoudige 'ouderwetse' boiler ophangen, en dan Quatt stilo met plaatwisselaars in een Warmtepompje. Maar iets met een spiraal en een warmteweerstand anderzijds is best prijzig. Dan kun je nog beter de subsidie pikken.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 03-09-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:58:
[...]

Je zoekt eigenlijk iets als dit:
https://www.ithodaalderop...essional/product/576-0021

Wel soort van in lucht/water variant: Hewalex Warmtepomp 3,0 kW (isde KA17678)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
raven22 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:40:
[...]

En weet je ook het actuele stroomverbruik van de Heatcharger als deze aan het werk is?
Op dat moment trekt hij 0,7 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:37:
[...]

Er zal geen verwarmingselement in zitten om condensatie te voorkomen.
De HeatCharger haalt warmte uit je huis (bijv via de vloerverwarming). Stel dat dit zon 22 grC is. Dan is het na de HeatCharger misschien nog 20grC. Dat zal nog niet gaan condenseren.
Ik heb Quatt meerdere malen om info gevraagd over de werking, de principes, schema's, maar helaas je krijgt dan het alloude antwoord dat ze geen schema's hebben en dat alle info die beschikbaar is op de website staat... Ook de adviseurs weten het niet, en de monteurs al helemaal niet. Kortom, blijft een beetje gissen.

Maar wat je zegt klopt denk ik. Het viel me vandaag op dat de uitgaande CV leiding van de charger na een omwarmsessie net een fractie kouder aanvoelde dan de ingaande. Inderdaad bijvoorbeeld iets van 2 graden verschil. Dat levert dus nog geen condens problemen. De vraag is dan nog wel wat de trigger is die de buitenunits in werking zet. Temp van aanvoer water naar de charger beneden een bepaalde waarde gok ik.

[ Voor 4% gewijzigd door BenVlie op 03-09-2025 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
BenVlie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:33:
[...]
De vraag is dan nog wel wat de trigger is die de buitenunits in werking zet. Temp van aanvoer water naar de charger beneden een bepaalde waarde gok ik.
Mijn vader heeft een Auer Edel Eau (praktisch zelfde werkingsprincipe) gehad maar met radiatoren en dus een vrij beperkte water inhoud (en dus warmte capaciteit). Zodra de aanvoer onder de 18 graden ging, ging de w/w WP uit en werd het element ingeschakeld.
Zal bij de Heatcharger niet heel veel anders werken, echter zal die de Quatt buitenunit inschakelen IPV element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BenVlie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:33:
[...]

Ik heb Quatt meerdere malen om info gevraagd over de werking, de principes, schema's, maar helaas je krijgt dan het alloude antwoord dat ze geen schema's hebben en dat alle info die beschikbaar is op de website staat... Ook de adviseurs weten het niet, en de monteurs al helemaal niet. Kortom, blijft een beetje gissen.

Maar wat je zegt klopt denk ik. Het viel me vandaag op dat de uitgaande CV leiding van de charger na een omwarmsessie net een fractie kouder aanvoelde dan de ingaande. Inderdaad bijvoorbeeld iets van 2 graden verschil. Dat levert dus nog geen condens problemen. De vraag is dan nog wel wat de trigger is die de buitenunits in werking zet. Temp van aanvoer water naar de charger beneden een bepaalde waarde gok ik.
Ik neem aan wanneer je vloer niet meer voldoende warmtebuffer kan voorzien. Die zal nu als waterlus bron fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:11:
[...]

Google maar eens naar een los geïsoleerd vat voor SWW :+
Dat zal je nog vies tegenvallen.

Edit: Of je moet een eenvoudige 'ouderwetse' boiler ophangen, en dan Quatt stilo met plaatwisselaars in een Warmtepompje. Maar iets met een spiraal en een warmteweerstand anderzijds is best prijzig. Dan kun je nog beter de subsidie pikken.
Die losse vaten zijn inderdaad idioot duur. Heel apart, maar als je een WPB koopt krijg je de warmtepomp er een soort van gratis bij (tenzij er natuurlijk heel veel kwaliteitsverschil is tussen een los vat met spiraal en een all in one WPB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-09 23:00
[...]
dB even gemeten (met een niet geijkt appje op telefoon). Op ca. 1 meter afstand zit ik op ca. 45dB en als ik hem vlak bij houdt op ca. 55dB. Bij mij in de kelder is dat geen probleem. Als ik langs de deur van de kelder loop, hoor ik hem nog net zoemen.
Denk je dat een geluiddempende omkasting zou helpen? Zolang de trilling niet door de muur gaat kan je het misschien wel tegenhouden met wat hout en goed schuim van binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Uit de Chill nieuwsbrief:
QuickConnectors
Het aansluiten van Chill is eenvoudig: er worden twee QuickConnectors aangesloten, één op de aanvoer- en één op de retourleiding van je cv-systeem. Een radiator zelf is daarbij geen vereiste en dus niet per se nodig. Er moet wel genoeg ruimte zijn rondom het leidingwerk om het koppelstuk van de QuickConnector te plaatsen. Chill wordt verbonden met flexibele leidingen met een witte stoffen mantel. We bieden deze leidingen aan in lengtes van 0,5, 1,5 en 2,5 meter. Daarnaast testen we momenteel of we ook langere varianten kunnen aanbieden.

Vloerverwarming
Wil je Chill aansluiten op je vloerverwarming? De aansluiting moet altijd vóór de vloerverwarming verdeler, zodat er voldoende doorstroom is om de warmte uit je kamer af te voeren naar de Hybrid buitenunit of naar de HeatBattery (de boiler) van de All-Electric. Een rechtstreekse aansluiting op het vloerverwarmingscircuit is dus niet mogelijk.

Geluidsspecificaties:
In de stilste ventilatorstand levert Chill 1,6 kW koelvermogen met slechts 46 dB geluidsvermogen (afhankelijk van hoe dicht de Chill tegen de muur staat is dat dan tussen de 38 en 41 dB geluidsdruk op 1 meter afstand).
Op vol vermogen blijft het geluidsvermogen onder de 55 dB (tussen de 47 en 50 dB geluidsdruk op 1 meter afstand)
Daarmee is Chill stiller dan de gemiddelde mobiele airco en vergelijkbaar met bepaalde split airco’s. Omdat het product nog in ontwikkeling is kunnen de uiteindelijke waardes nog iets veranderen.

Pilotinstallaties gaan van start
Vanaf deze maand starten we met pilotinstallaties bij geselecteerde klanten. Bij deze installaties is het doel om de installatieprocessen te valideren en om een aantal functionaliteiten te gaan testen in verschillende omgevingen. Binnenkort nodigen we een beperkt aantal klanten per e-mail uit om deel te nemen. Omdat het om kleine aantallen gaat, kunnen we helaas niet iedereen benaderen.

Wat gebeurt er na de pilotfase?
Na de pilotinstallaties schalen we de verkoop op in de herfst, maar door de grote vraag zullen de meeste installaties pas in de winter plaatsvinden.

We doen ons best om alle pre-orders uiterlijk vóór de lente van 2026 te installeren. De volgorde van installatie hangt af van je bestelmoment en de technische mogelijkheden bij jou thuis.

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:24:
[...]

Die losse vaten zijn inderdaad idioot duur. Heel apart, maar als je een WPB koopt krijg je de warmtepomp er een soort van gratis bij (tenzij er natuurlijk heel veel kwaliteitsverschil is tussen een los vat met spiraal en een all in one WPB).
Dat zit in zaken zoals wel geen anode nodig, mate van isolatie.
Maar je hebt voor 1150 euro incl BTW en vervoer al een Haier 150l WPB in huis.
In NL iets duurder, maar dan wel weer subsidie (mits je laat installeren)

@BenVlie Als Quatt zo weinig informatie verstrekt, weet je ook niet of je eens in de zoveel tijd een anode moet vervangen? Of is het een onderhoudsvrij vat? (Geen spiraal?)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 04-09-2025 09:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:53
raven22 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:06:
Hoe gaat het eigenlijk met de AE installaties? Zijn er naast de pilotgroep al andere tweakers die hem onlangs geïnstalleerd hebben gekregen?
Ik heb hem vorige week maandag gekregen. Het aanvragen / installatieproces is in mijn geval vlekkeloos verlopen. Hier en daar wel een keer ergens achteraan moeten mailen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik waarschijnlijk in de modelwoning van Quatt pas. Nieuwbouw, ruime 2 onder 1 kap 2013. Betonnen ondergrond (zolder) voor de Battery en stenen muur voor de Charger. Ik had al een Quatt Hybrid 1.0 die in 2023 geplaatst is. Voor de zekerheid wel een duo laten zetten (ik had de preorder al gedaan in 2024). Een enkele had het net wel / net niet gekund volgens de berekeningen, maar ik vind het een fijn gevoel wat meer capaciteit te hebben.

Het avontuur startte ergens in April dat ik aan de hand van mijn data geselecteerd was voor de pilotfase. Door vertraging aan mijn kant voor de elektrische aanpassingen heb ik uiteindelijk niet meer meegedaan aan de pilot, maar was ik één van de eerste 'reguliere' installaties. In eerste instantie zouden er ook nog meer installateurs komen om te leren installeren, maar dit was uiteindelijk ook niet het geval.

's ochtends om half 9 zijn ze gestart. Één start op zolder met het verwijderen van de ketel en het installeren van de heatcharger en battery. Andere installateur begon met het zetten van de duo op de garage. Wat ik erg netjes vond is dat ze bij mijn oude Quatt ook het frontje hebben vervangen (ik heb dit zelf niet aangevraagd). Nu zien ze er beiden weer mooi uit.

Ze denken ook erg mee dat je gedurende de installatie geen water hebt dus dat het slim is om vooraf even wat water in emmers / flessen te doen. Rond de klok van 3 uur waren ze klaar. Ze gaven aan dat het wellicht nog tot in de ochtend kon zijn voordat alles goed opgewarmd was, maar 's avonds zat de heatbattery (Large) voor 75% vol (goed voor minimaal 30 min. douchen). Sindsdien geen problemen gehad. Een koppeling zat niet strak genoeg, hier zijn ze voor teruggekomen na de melding.

Op dinsdag kwam er nog iemand om alle materialen inclusief de ketel netjes op te halen zodat je zelf niet naar de stort hoeft. Dikke prima. Ook het aanvragen van de subsidie werkte goed, ik ben benieuwd wanneer ik daar iets van hoor.

Ik moet zeggen dat het ook erg rap gaat om de heatbattery regulier 'op te laden'. Al is inderdaad de timing hiervan niet te beïnvloeden (hij start gewoon als hij minder dan een x% vol is). En dan komt er nog een boost-functie gaf de installateur aan om heel snel te verwarmen, maar dat was met COP 1. Het is inderdaad een hele lage toon als de charger aan het verwarmen is. Maar omdat hij bij mij op zolder staat hoor je daar niets van als de deur dicht is. Ik kan nog niet helemaal herleiden hoe alles werkt. Maar er zit volgens mij nog niet heel veel aansturing / slimmigheid in. Mijn battery wordt niet warmer opgewarmd dan 75% / 80%. Ik weet ook niet precies wat dat betekent. En wanneer hij bvb naar 100% gaat.

Meestal werkt de heatcharger alleen om het water op te warmen, soms gaat er één van de buitenunits aan. Er zit ook een afvoer waar condenswater uitkomt. Deze voerde erg veel condens af toen de heatcharger voor de eerste keer ging verwarmen. Nu hij eigenlijk altijd wel op temperatuur is, heb ik dat niet meer gezien.

Het ziet er precies zo uit als op de plaatjes. Wat mij alleen opviel is dat de charger wat 'dieper' is dan een reguliere ketel. Ik ben benieuwd hoe het in de winter gaat.

• paQ
Welke temperatuur houdt die "80%" in?
Hij zal toch eens in de week, max 2 weken, naar boven de 60 moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
Seroendeng schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:49:
[...]

Denk je dat een geluiddempende omkasting zou helpen? Zolang de trilling niet door de muur gaat kan je het misschien wel tegenhouden met wat hout en goed schuim van binnen?
Het is een hele lage brom. Die zijn het moeilijkst te dempen. Hout heeft geen invloed, je zou dan een zwaar en flexibel materiaal moeten hebben. Loodslab of wellicht bitumenmat uit het interieur/plaatwerk van auto's. Zoiets. Of het de moeite waard is weet ik niet. Aanvullend: Ik hoorde van een mede All elec gebruiker dat hij zijn charger juist stiller vond dat de CV ketel. Wellicht heb ik net een luidruchtig exemplaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Bartjuh! schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:50:
[...]
Er zit ook een afvoer waar condenswater uitkomt. Deze voerde erg veel condens af toen de heatcharger voor de eerste keer ging verwarmen. Nu hij eigenlijk altijd wel op temperatuur is, heb ik dat niet meer gezien.
Op een water/water warmtepomp zit (correct me if I'm wrong) geen condensafvoer.
Ik denk dat je de inlaatcombinatie bedoeld op de koud water toevoer. Die laat de druk van de HeatBattery af, die druk ontstaat tijdens het opwarmen (dichtheid water is lager bij hogere temperatuur, dus neemt meer ruimte in). Bij een vat van zo'n 200L dat opwarmt van 10grC naar bijv 50grC, kan dat wel 2 tot 3 liter water zijn.

• BenVlie
paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:53:
Welke temperatuur houdt die "80%" in?
Hij zal toch eens in de week, max 2 weken, naar boven de 60 moeten.
Op dit moment kun je nog niks instellen (geen functionaliteit voor in de app) dus bij 75% stop hij er zo'n beetje mee. Mijn inschatting is dat dat overeenkomt met circa 50 graden. Inderdaad, mij is verteld dat hij 1x in de week een legionella run doet en dan verwarmt hij hem naar 65 gr meen ik? (is uiteraard geen documentatie over te vinden...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:58:
[...]

Op een water/water warmtepomp zit (correct me if I'm wrong) geen condensafvoer.
Ik denk dat je de inlaatcombinatie bedoeld op de koud water toevoer. Die laat de druk van de HeatBattery af, die druk ontstaat tijdens het opwarmen (dichtheid water is lager bij hogere temperatuur, dus neemt meer ruimte in). Bij een vat van zo'n 200L dat opwarmt van 10grC naar bijv 50grC, kan dat wel 2 tot 3 liter water zijn.
Klopt, het is gewoon de inlaatcombinatie die druppelt tijdens het opwarmen. Quatt noemt dat zelf voor het gemak ook condens, dus kan me voorstellen dat de eindgebruikers dat dus ook zo blijven noemen. Er komen echter ook 2 'condens' slangen uit de charger zelf. Ik heb de kappen los gehad van de charger om eens rond te neuzen (helaas geen foto gemaakt) maar die 2 slangen zijn van automatische ontluchters. Dus netto zijn er 3 afvoerslangen, maar technisch gezien dus geen enkele daadwerkelijk voor condensafvoer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:05:
[...]

Klopt, het is gewoon de inlaatcombinatie die druppelt tijdens het opwarmen. Quatt noemt dat zelf voor het gemak ook condens, dus kan me voorstellen dat de eindgebruikers dat dus ook zo blijven noemen. Er komen echter ook 2 'condens' slangen uit de charger zelf. Ik heb de kappen los gehad van de charger om eens rond te neuzen (helaas geen foto gemaakt) maar die 2 slangen zijn van automatische ontluchters. Dus netto zijn er 3 afvoerslangen, maar technisch gezien dus geen enkele daadwerkelijk voor condensafvoer.
ja zeg! :P

Hup terug en picca's! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:05:
[...]

één ontluchter op het CV-circuit en één in het watercircuit?
offtopic:
Achja, waarom zou je de juiste termen gebruiken :+
Zo komt er ook stoom uit de buitenunits tijdens het defrosten.
Een helemaal eens met @paQ: je hebt ons blij gemaakt met een dode mus :o

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 04-09-2025 10:10 ]

• BenVlie
paQ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:01:
[...]

Ik neem aan wanneer je vloer niet meer voldoende warmtebuffer kan voorzien. Die zal nu als waterlus bron fungeren?
Inderdaad, in eerste instantie maakt de charger geen gebruik van de buitenunits en pakt alleen een beetje warmte vanuit het CV water. Waar het omslagpunt precies zit waarbij hij (ook) een buitenunit inschakelt weet ik niet, maar ik gok afhankelijk van de ingaande watertemp naar de charger toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toby-Wan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:01:
[...]

Mijn vader heeft een Auer Edel Eau (praktisch zelfde werkingsprincipe) gehad maar met radiatoren en dus een vrij beperkte water inhoud (en dus warmte capaciteit). Zodra de aanvoer onder de 18 graden ging, ging de w/w WP uit en werd het element ingeschakeld.
Zal bij de Heatcharger niet heel veel anders werken, echter zal die de Quatt buitenunit inschakelen IPV element
Zag dat dewarmte een beetje jouw oplossing toepast. Doorstroomverwarmer (voor de zekerheid) incl een WPB. Maar dan wel W/W. (a la auer edel)
De Atlantic in mijn kelder gebruikt zijn element nooit (bij aanzuigen vanuit binnen in de koude maanden) tenzij ik hem op booster zet, maar dan gaat de compressor zelf ook niet uit overigens. Hij gebruikt dan beide bronnen.
Ca 600W op de compressor en 1700W op het element.

• Brent
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:10:
[...]

Inderdaad, in eerste instantie maakt de charger geen gebruik van de buitenunits en pakt alleen een beetje warmte vanuit het CV water. Waar het omslagpunt precies zit waarbij hij (ook) een buitenunit inschakelt weet ik niet, maar ik gok afhankelijk van de ingaande watertemp naar de charger toe.
Ik zou zeggen dat je uit de CV kan trekken tot die de thermostaat instelling heeft bereikt. Oftewel toch gratis koeling :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:09:
[...]
één ontluchter op het CV-circuit en één in het watercircuit?
Een helemaal eens met @paQ: je hebt ons blij gemaakt met een dode mus :o
Ik denk idd een ontluchter op beide circuits, maar niet lang genoeg rond geneusd... Dus ja, sorry voor de dode mus luitjes! ;-) Als ik tijd heb zal ik binnenkort de kappen weer ff loshalen en plaatjes schieten!

• paQ
Brent schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ik zou zeggen dat je uit de CV kan trekken tot die de thermostaat instelling heeft bereikt. Oftewel toch gratis koeling :P
...in de winter :+

Ik probeer me nog even een voorstelling te maken van hoe dat dan gaat als de vloer warmte heeft gebufferd in de winter, de WP gaat uit. hey... we hebben warm water nodig en hij slurpt de warmte weer zo uit je gebufferde warmte in de vloer :?
D'r zal toch wel ergens een drempelwaarde zijn mag ik aannemen naar gelang de buitentemperatuur daalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
Brent schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ja exact, dat hij nu in de zomer de warmte uit de CV pakt is helemaal prima. Denk dat de vloer toch zeker 0,01 graad kouder wordt! :-) Alle beetjes helpen!

• BenVlie
paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:14:
[...]

Ik probeer me nog even een voorstelling te maken van hoe dat dan gaat als de vloer warmte heeft gebufferd in de winter, de WP gaat uit. hey... we hebben warm water nodig en hij slurpt de warmte weer zo uit je gebufferde warmte in de vloer :?
D'r zal toch wel ergens een drempelwaarde zijn mag ik aannemen naar gelang de buitentemperatuur daalt?
Dat is precies zoals het gaat, maar de mate waarin de warmte weer uit de CV onttrokken wordt is naar verhouding heel klein. Daarnaast kan hij er dan ook voor kiezen om de buitenunit alsnog weer in te schakelen. Het is onbekend welke parameters en drempelwaarden het ding gebruikt voor zijn keuzes.

• TeslaNerd
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:01:
[...]

Op dit moment kun je nog niks instellen (geen functionaliteit voor in de app) dus bij 75% stop hij er zo'n beetje mee. Mijn inschatting is dat dat overeenkomt met circa 50 graden. Inderdaad, mij is verteld dat hij 1x in de week een legionella run doet en dan verwarmt hij hem naar 65 gr meen ik? (is uiteraard geen documentatie over te vinden...)
Kun jij die legionellaruns niet terugvinden in het extra stroomverbruik in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Ik hoop dat Quatt heel goed en lang nagedacht heeft over dit soort aspecten.
(en daardoor was er natuurlijk nog geen tijd voor bepaalde basics, zoals een instelbaar SWW-temp in de app in te bouwen) :X

• Brent
[...]

Ik denk eigenlijk dat het apart geregeld wordt: de 'battery' zuigt uit het CV water, zoveel als het nodig heeft, en de WP's worden gestuurd op de thermostaat, dus in de winter zou die vrij snel aan moeten slaan, want die ziet vrij snel dat de temperatuur (extra) zakt. Tenzij je veel vloerverwarming hebt en dus veel betonbuffer, dan duurt het langer.

Er zijn meer manieren denkbaar voor de regeltechniek, maar welke is gekozen zullen we alleen proefondervindelijk kunnen vaststellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Brent schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:27:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het apart geregeld wordt: de 'battery' zuigt uit het CV water, zoveel als het nodig heeft, en de WP's worden gestuurd op de thermostaat, dus in de winter zou die vrij snel aan moeten slaan, want die ziet vrij snel dat de temperatuur (extra) zakt. Tenzij je veel vloerverwarming hebt en dus veel betonbuffer, dan duurt het langer.

Er zijn meer manieren denkbaar voor de regeltechniek, maar welke is gekozen zullen we alleen proefondervindelijk kunnen vaststellen.
Dat lijkt me niet de juiste oplossing. Je ziet nu al dat de temperatuur bij veel mensen vrij onstabiel is, met undershoots en overshoots van de gewenste temperatuur. Voeg daar nog een extra warmteonttrekker aan toe, en de temperatuurverschillen worden alleen maar heftiger. Ik hoop toch dat Quatt hier iets slimmer mee omgaat, hoewel ik qua track-record niet denk dat we al teveel van Quatt moeten verwachten op het gebied van 'slim'.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 13:14

Pubbert

random gestoord

17-9 word mijn Quatt Duo geinstalleerd. De beide units komen op de oprit en moeten 1 meter (links) van de units naar binnen toe. Ik laat ze zo laag mogelijk naar binnen boren zodat de koelleidingen binnenshuis weggewerkt kunnen worden (holle wand/voorzet wand).

Nu is gevraagd of ik een gindbak wil maken waar de units inkomen, dat is geen probleem (al klaar) van 225x80x10.

Ik vroeg me af of ze de koelleidingen in het grind willen verwerken (bijv. in een PVC buis van 80 of 100mm), waar ze vervolgens naar links gaan en dan op de plek waar ze naar binnen moeten, omhoog laten komen. Dan heb ik geen koof van 2.5/3m langs mijn muur (ook al is dit laag en ligt het gedeeltelijk achter de units).

Misschien beter een vraag voor Quatt zelf, maar mogelijk heeft iemand hier al vaker met dit bijltje gehakt?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Pubbert schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:48:
17-9 word mijn Quatt Duo geinstalleerd. De beide units komen op de oprit en moeten 1 meter (links) van de units naar binnen toe. Ik laat ze zo laag mogelijk naar binnen boren zodat de koelleidingen binnenshuis weggewerkt kunnen worden (holle wand/voorzet wand).

Nu is gevraagd of ik een gindbak wil maken waar de units inkomen, dat is geen probleem (al klaar) van 225x80x10.

Ik vroeg me af of ze de koelleidingen in het grind willen verwerken (bijv. in een PVC buis van 80 of 100mm), waar ze vervolgens naar links gaan en dan op de plek waar ze naar binnen moeten, omhoog laten komen. Dan heb ik geen koof van 2.5/3m langs mijn muur (ook al is dit laag en ligt het gedeeltelijk achter de units).

Misschien beter een vraag voor Quatt zelf, maar mogelijk heeft iemand hier al vaker met dit bijltje gehakt?
Koelleidingen? ;) Ik hoop niet dat je komende winter in de kou komt te staan

@CPM heeft volgens mij ook de leidingen ondergronds laten lopen de tuin in. (CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Ik vermoed dat Quatt prima de leidingen door een PVC-buis wil laten lopen als jij die vooraf allemaal klaar legt. Is 100mm groot genoeg voor de 2 ribbelbuizen van Quatt?
Check even met de foto's in de TS (kopje 6.7: linkje)

• Brent
onlinaius schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:45:
[...]

Dat lijkt me niet de juiste oplossing. Je ziet nu al dat de temperatuur bij veel mensen vrij onstabiel is,
Is dat niet precies waar je uit af kunt leiden dat Quatt het zo heeft gedaan?

• paQ
Brent schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:53:
[...]

Is dat niet precies waar je uit af kunt leiden dat Quatt het zo heeft gedaan?
Ik hoop het niet, want dat krijg je juist weer fluctuaties in een anderzijds stabiele warmtebron afgifte. Dan moet de buitenunit weer harder gaan werken om het verlies binnen op te lossen. Dat komt dan ws weer 'te laat', waardoor hij harder moet werken, overshoot op de loer.
Soms moet je zaken gewoon eenvoudig houden. lees: niet onnodig complex inrichten en er vanuit gaan dat het overal wel zo zal werken.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 13:14

Pubbert

random gestoord

jj85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:52:
[...]

Koelleidingen? ;) Ik hoop niet dat je komende winter in de kou komt te staan

@CPM heeft volgens mij ook de leidingen ondergronds laten lopen de tuin in. (CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Ik vermoed dat Quatt prima de leidingen door een PVC-buis wil laten lopen als jij die vooraf allemaal klaar legt. Is 100mm groot genoeg voor de 2 ribbelbuizen van Quatt?
Check even met de foto's in de TS (kopje 6.7: linkje)
Thnx voor je reactie. Zijn er 2 sets van leidingen nodigen als er een Duo word geinstalleerd (lijkt me haast wel). Als het pakketje leidingen enkel 8x10 word, dan moet ik denk ik al 2x buizen van 100/110mm voorzien.

Ik ga toch Quatt eens mailen :-)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Pubbert schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:12:
[...]

Thnx voor je reactie. Zijn er 2 sets van leidingen nodigen als er een Duo word geinstalleerd (lijkt me haast wel). Als het pakketje leidingen enkel 8x10 word, dan moet ik denk ik al 2x buizen van 100/110mm voorzien.

Ik ga toch Quatt eens mailen :-)
Nee, een duo wordt in serie gezet.
Binnen naar HP1_in
van HP1_uit gaat naar HP2_in
HP2_uit gaat weer naar binnen

Dus uiteindelijk gaat er één set aanvoer/retour naar binnen.

• BenVlie
paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:48:
[...]

@BenVlie Als Quatt zo weinig informatie verstrekt, weet je ook niet of je eens in de zoveel tijd een anode moet vervangen? Of is het een onderhoudsvrij vat? (Geen spiraal?)
Helaas is ook daar geen info over verstrekt (zelf ook niet gevraagd, zal dat gaan doen). Mijn vermoeden is dat er een spiraal in zit om eens per week de legionella run te doen, maar het kan ook zijn dat die in de charger zit en het vat verder helemaal 'leeg' is. Er loopt echter wel een dik snoer heen, dus mijn vermoeden is de spiraal in het vat zit. Maar geen idee van wat voor materiaal het buffervat is, en dus of en hoe vaak de anode vervangen moet worden.

• jj85
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:18:
[...]

Helaas is ook daar geen info over verstrekt (zelf ook niet gevraagd, zal dat gaan doen). Mijn vermoeden is dat er een spiraal in zit om eens per week de legionella run te doen, maar het kan ook zijn dat die in de charger zit en het vat verder helemaal 'leeg' is. Er loopt echter wel een dik snoer heen, dus mijn vermoeden is de spiraal in het vat zit. Maar geen idee van wat voor materiaal het buffervat is, en dus of en hoe vaak de anode vervangen moet worden.
Er zit geen spiraal in het vat voor warmteoverdracht (anders had hij 4 aansluitingen gehad). Water wordt opgewarmd in de HeatCharger.

Er zit (volgens specs) wel een 1.95 kW warmte-element in het vat (tbv SWW).

In de HeatCharger zit nog een 2kW warmte-element tbv het CV-circuit.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 04-09-2025 11:25 ]

• TeslaNerd
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:18:
[...]

Dat vat is natuurlijk ook niet door Quatt zelf ontwikkeld maar een rebadge van een bestaand product. Kun jij (of andere AE eigenaren) wat extra fotos maken van typische kenmerken en typeplaatjes?
En ook graag van de heatcharger met de kap er af

• BenVlie
TeslaNerd schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:18:
[...]

Kun jij die legionellaruns niet terugvinden in het extra stroomverbruik in de app?
Nee ik vind dat niet terug. Ik heb geen Home assistant ofzo waar ik daar gedetailleerder kan monitoren. In de Quatt app is bij de grafieken (op dit moment?) nog steeds slechts 1 grafiek voor het stroomverbruik onder het kopje "Centrale verwarming". Er is geen onderscheid of de gebruikte stroom ingezet is door de buitenunits, de charger, of een spiraal ivm legionella. De legionella run vraagt kennelijk ook dusdanig weinig stroom dat er niet 1 dag in de week duidelijk uitspringt qua stroomverbruik.

Ps. In de JSON feed zijn de parameters van de charger/boiler ook nog niet opgenomen, dus ook met Home assistant kun je dit (nu) nog niet monitoren.

• jj85
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:31:
[...]
Ps. In de JSON feed zijn de parameters van de charger/boiler ook nog niet opgenomen, dus ook met Home assistant kun je dit (nu) nog niet monitoren.
Als het goed is zit het elektrische vermogen van de HeatCharger er wel in
https://github.com/marcob...9#issuecomment-3213390397

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:26:
[...]

Dat vat is natuurlijk ook niet door Quatt zelf ontwikkeld maar een rebadge van een bestaand product.
Dat is een aanname van jou neem ik aan...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenVlie
TeslaNerd schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:26:
[...]

Dat vat is natuurlijk ook niet door Quatt zelf ontwikkeld maar een rebadge van een bestaand product. Kun jij (of andere AE eigenaren) wat extra fotos maken van typische kenmerken en typeplaatjes?
En ook graag van de heatcharger met de kap er af
Buffervat en charger zijn Quatt specifiek, geen simpele rebadge. Maar ongetwijfeld gebruiken ze wel deels bestaande componenten. Het All elec systeem is wel een heel eigen product waar veel meer ontwikkeling in is gaan zitten dan de buitenunits, die wel ongeveer een rebadge zijn. Ik trek binnenkort de kappen er eens af en zal wat foto's schieten zodat je een idee kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:34:
[...]

Als het goed is zit het elektrische vermogen van de HeatCharger er wel in
https://github.com/marcob...9#issuecomment-3213390397
Die term 'boiler' is erg verwarrend. Toen ik nog hybride had, had ik in de JSON feed inderdaad ook 'boiler' maar dat was de CV-ketel. Gaf bijvoorbeeld ook info of de vlam aan was. Maar nu met de All Elec heb ik geen dus geen 'boiler' meer in de JSON feed, want de CV-ketel is weg. De charger en buffervat hebben op dit moment nog nog geen plek gekregen in de JSON feed. Ik heb hier al een vraag over uitstaan bij Quatt. Bij antwoord zal ik hier terugkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:44:
[...]

Die term 'boiler' is erg verwarrend. Toen in nog hybride had, had ik in de JSON feed inderdaad ook 'boiler' maar dat was de CV-ketel. Gaf bijvoorbeeld ook info of de vlam aan was. Maar dat met de All Elec heb ik geen duis 'boiler' meer in de JSON feed, want de CV-ketel is weg. De charger en buffervat hebben op dit moment noig nog geen plek gekregen in de JSON feed. Ik heb hier al een vraag over uitstaan bij Quatt. Bij antwoord koppel zal ik hier terugkoppelen.
Dat is wel apart, want bij @Timmy is die waarde voor de HeatCharger er wel
Gaat dus om
code:
1
2
3
"hc": {
      "electricalPower": 0.0
   },

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
jj85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:46:
[...]

Dat is wel apart, want bij @Timmy is die waarde voor de HeatCharger er wel
Gaat dus om
code:
1
2
3
"hc": {
      "electricalPower": 0.0
   },
Sorry, ja klopt, die HC electrical power is de enige parameter. Maar daar kun je dus nog niet zo veel mee. Ik had daarbij graag gehad dat je kon zien of die power gebruikt werd door de warmtepomp van de charger of door de spiraal bijvoorbeeld. En ook bijvoorbeeld de temperatuur(en) in het buffervat. Maar dat zit dus nog niet in de JSON feed.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Zijn er eigenlijk al bij mensen de DUO Quatt geplaatst n.a.v. het vastklikken van de subsidie per 31-12-2024. Ik heb wel mail gehad dat ik bovenaan de lijst stond een keer op 7 mei 2025, maar daarna niks meer gehoord.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Trackerfire schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
Zijn er eigenlijk al bij mensen de DUO Quatt geplaatst n.a.v. het vastklikken van de subsidie per 31-12-2024. Ik heb wel mail gehad dat ik bovenaan de lijst stond een keer op 7 mei 2025, maar daarna niks meer gehoord.
Voor zover ik weet zijn deze mensen de laatste week van juli benaderd, zou zelf even contact opnemen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:31
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:31:
[...]

De legionella run vraagt kennelijk ook dusdanig weinig stroom dat er niet 1 dag in de week duidelijk uitspringt qua stroomverbruik.
Dat kan toch haast niet bestaan met deze buitentemperaturen als de warmtepomp hoge COPS moet halen. Even grof gezegd om een 240 liter vat 10 graden te verwarmen (van ca 50 naar 60 graden Celcius) moet zo'n spiraal van 2 kW 1,5 uur vol blazen? Of zie ik dat verkeerd?

Hoe is dat eigenlijk geborgd? Zou graag zelf periodiek willen controleren of legionalla runs worden gedraaid of niet voordat ik mijn gezin onder de douche zet. Vertrouwen is goed controle is beter.

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 17:35
Trackerfire schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
Eind december de offerte geaccepteerd, 14-08 plaatsing van de 2e unit (v1.5 naast de originele V1.0) gehad, gisteren al de subsidie €2775 ontvangen.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Pbure97 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:09:
[...]

Eind december de offerte geaccepteerd, 14-08 plaatsing van de 2e unit (v1.5 naast de originele V1.0) gehad, gisteren al de subsidie €2775 ontvangen.
Wat is de V1.5? :)

• TeslaNerd
Bij het voorbereiden voor een vervanging van het frontpaneel ook wat fotos gemaakt van de waterpomp in mijn V1 buitenunit.

Het is een AWMT HB-20-80-130P circulatiepomp.

Van AWMT weet Prof Dr Google dat “The main products include HB series, the industry’s first anti-condensation circulating water pump”

Is dit een waterpomp waar eerder problemen mee zijn gemeld? Of was dat bij een serie Wilo pompen?

Het afvoerslangetje van de automatische ontluchter hangt te lekken op de electrische aansluitingen van de circulatiepomp. Dat heb ik verlegd zodat het direct naar de bodemplaat loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2cKLPBnd9A_EuzeAvb3BMJ5L9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nc9BEYjyFzE8673GuadQXJnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5P3fYgHEveRl9GgrQLhwkubfSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDcNc8HEfZsqyLxOQNVH6XkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XttTqEWIqwO40hFCZ73d2uQec2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mk1wsCgVdLiVxy1FxZpvQyix.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 04-09-2025 15:31 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:52:
Is dit een waterpomp waar eerder problemen mee zijn gemeld? Of was dat bij een serie Wilo pompen?
Beide, problemen met de Chinese waterpomp én een bepaalde batch Wilo pompen (in fabriek onjuist getest, waardoor ze later kaduk gingen)

• jj85
De update van V1 rond voorjaar 2024.
Bekende wijzigingen:
- andere aansturing van de bodemplaatverwarming
- flowmeter in de Quatt (ipv onder CV bij versie 1)
- antievriesklep in de Quatt (ipv buiten de Quatt)

• BenVlie
Dersan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:45:
[...]

Dat kan toch haast niet bestaan met deze buitentemperaturen als de warmtepomp hoge COPS moet halen. Even grof gezegd om een 240 liter vat 10 graden te verwarmen (van ca 50 naar 60 graden Celcius) moet zo'n spiraal van 2 kW 1,5 uur vol blazen? Of zie ik dat verkeerd?

Hoe is dat eigenlijk geborgd? Zou graag zelf periodiek willen controleren of legionalla runs worden gedraaid of niet voordat ik mijn gezin onder de douche zet. Vertrouwen is goed controle is beter.
We zijn hier met een gezin van 4 pers en hebben soms best wat warmtevraag qua tapwater, dus de benodigde warmte voor een legionellarun is dan niet groot in vergelijking tot de normale benodigde warmte. Als de legionellarun puur door de spiraal gedaan wordt (met COP 1) dan zou ik hem wel moeten kunnen terugvinden, maar als ik terugkijk zie ik geen wekelijkse uitschieters. Ook tijdens 2 wkn afwezigheid (vakantie) zie ik een paar keer een warmtevraag, maar ook erg grillig en vermoedelijk alleen om het vat op temperatuur te houden. Ik ga deze dus ook navragen!

• paQ
Dersan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:45:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:50:
[...]

We zijn hier met een gezin van 4 pers en hebben soms best wat warmtevraag qua tapwater, dus de benodigde warmte voor een legionellarun is dan de normale benodigde warmte. Als de legionellarun puur door de spiraal gedaan wordt (met COP 1) dan zou ik hem wel moeten kunnen terugvinden, maar als ik terugkijk zie ik geen wekelijkse uitschieters. Ook tijdens 2 wkn afwezigheid (vakantie) zie ik een paar keer een warmtevraag, maar ook erg grillig en vermoedelijk alleen om het vat op temperatuur te houden. Ik ga deze dus ook navragen!
"Spiraal" is niet de COP1 verwarming. De warmteweerstand is meer gewoon een staaf die loeiheet wordt.
Die zal doorgaans zo tegen de 1800W zuipen.

Mijn WPB betrekt de warmteweerstand (ook) niet bij een legionellarun naar 62. Dat doet ie gewoon op de compressor. En is het tegen de 690W op het eind wel klaar.

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 04-09-2025 15:54 ]

• BenVlie
paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:54:
[...]

"Spiraal" is niet de COP1 verwarming. De warmteweerstand is meer gewoon een staaf die loeiheet wordt.
Die zal doorgaans zo tegen de 1800W zuipen.

Mijn WPB betrekt de warmteweerstand (ook) niet bij een legionellarun naar 62. Dat doet ie gewoon op de compressor. En is het tegen de 690W op het eind wel klaar.
Ah, ok, dan zullen de legionellaruns hier waarschijnlijk ook gewoon zelf door de compressor gedaan worden. En daardoor dus lastig terug te vinden in het stroomgebruik.

Sorry, met 'spiraal' bedoel ik het verwarmingselement dat doorgaans ook spiraal vormig is. Er zit geen warmtewisselspiraal in het buffervat, voor zover de adviseur mij vertellen kon. Een elektrisch verwarmingselement (COP 1) zit er overigens wel in, aldus Quatt. Als boost / nood / backup in bar koude tijden. Die zou (later...) via de app geactiveerd moeten kunnen worden onder het mom van "boost" functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:38:
[...]
Er zit geen warmtewisselspiraal in het buffervat,
Om volgende spraakverwarring te voorkomen: boilervat

Een buffervat bij een WP zit aan de CV zijde (heeft een Quatt niet), een boilervat bevat SWW

• paQ
BenVlie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:38:
[...]

Ah, ok, dan zullen de legionellaruns hier waarschijnlijk ook gewoon zelf door de compressor gedaan worden. En daardoor dus lastig terug te vinden in het stroomgebruik.

Sorry, met 'spiraal' bedoel ik het verwarmingselement dat doorgaans ook spiraal vormig is. Er zit geen warmtewisselspiraal in het buffervat, voor zover de adviseur mij vertellen kon. Een elektrisch verwarmingselement (COP 1) zit er overigens wel in, aldus Quatt. Als boost / nood / backup in bar koude tijden. Die zou (later...) via de app geactiveerd moeten kunnen worden onder het mom van "boost" functie.
Dat is te hopen dan, MAAR dat zou ook betekenen dat je af en toe hoger dan "80% charge" zou moeten kunnen zien. Ik zou me er toch van proberen te verzekeren dat het water zo nu en dan boven de 60 is geweest.

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-09 06:51
Vraagje…

Krijg net bericht dat de v2 bezorgd gaat worden, circa een week voor de installatiedatum.

Wij hebben niet echt een plek om dat binnen te bewaren tot installatie en buiten wel een voortuin maar aan de weg dus diefstal-gevoelig?

Hoe groot is die voor levering en hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Pubbert @jj85
Ik heb idd de leidingen een paar meter in de grond lopen. 125mm diameter moeten ze zijn. En je moet er zelf een zwanenhals in maken zodat er geen water in kan komen en de isolatie kapot gaat. Je kan beter de geul open laten en de buizen nog niet verlijmen anders krijgen ze de leidingen er nooit in.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:47
boefje79 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:04:
Vraagje…

Krijg net bericht dat de v2 bezorgd gaat worden, circa een week voor de installatiedatum.

Wij hebben niet echt een plek om dat binnen te bewaren tot installatie en buiten wel een voortuin maar aan de weg dus diefstal-gevoelig?

Gewoon in de voortuin laten staan, zo'n v2 wil je echt niet onnodig optillen (zwaar!)

• paQ
En weg = weg.
Als je geen oprit of garage hebt of iets waar je “eenvoudig” eenpallet van 100 kg kwijt kunt, dan moeten de installateurs zelf de wp maar meenemen.

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-09 06:51
paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:25:
En weg = weg.
Als je geen oprit of garage hebt of iets waar je “eenvoudig” eenpallet van 100 kg kwijt kunt, dan moeten de installateurs zelf de wp maar meenemen.
Ik ben bang dat ik moet tekenen voor ontvangst en als het dan gejat wordt denk ik niet dat quatt zomaar een nieuwe opstuurt…

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02
boefje79 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:35:
[...]

Ik ben bang dat ik moet tekenen voor ontvangst en als het dan gejat wordt denk ik niet dat quatt zomaar een nieuwe opstuurt…
Der staan er 100000 in Nederlandse voortuinen, denk niet dat het zo interessant is.
Vraagje…

Waar gaat hij geïnstalleerd worden dan?
Kan hij daar niet alvast staan? Achtertuin?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Rowwan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:40:
[...]

Der staan er 100000 in Nederlandse voortuinen, denk niet dat het zo interessant is.
Ook wanneer hij kant en klaar in een doos klaarstaat?
Heb genoeg fraaie verhalen van verdwijnende keukens, verwarmingen, verf, hout etc gehoord om de zorgen van @boefje79 te snappen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Rowwan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:40:
[...]

Er is al eens een aangesloten Quatt van een Tweaker gejat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Vraagje…

Het pakket is ongeveer 45 cm breed 80 cm hoog en 100 cm lang en dat 2 maal. Een doos met Quatt en een met installatiemateriaal die je op elkaar kunt zetten. Dat kan je vast wel ergens kwijt voor een paar dagen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Pagina: 1 ... 275 276 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.