ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Morgenmiddag installatie (en mocht je al pitten: vandaag): 5 september.Trackerfire schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
Zijn er eigenlijk al bij mensen de DUO Quatt geplaatst n.a.v. het vastklikken van de subsidie per 31-12-2024. Ik heb wel mail gehad dat ik bovenaan de lijst stond een keer op 7 mei 2025, maar daarna niks meer gehoord.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Heb vandaag een CiC update gehad naar 3.8.0 misschien heeft dat er iets mee te maken. Bij mij in ieder geval geen verbruik.Friezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:28:
Zie nu pas dat de Quatt vanmorgen een uur lang (exact tussen 05 en 06 uur) "iets" op 39W heeft gedaan voor hij (?) besluit toch maar ff even te gaan verwarmen rond 300W.
Iemand enig idee wat dat 39W-"iets" is?
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Een Quatt monteur heeft mij ooit verteld dat ze toen aan het experimenteren waren met een Remeha vat. Of dat het uiteindelijk geworden is weet ik natuurlijk niet.jj85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:35:
[...]
Dat is een aanname van jou neem ik aan...?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Zit al een tijdje op 3.7.0 (nog) en toen ook reset gedaan.Gerardwaz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:38:
[...]
Heb vandaag een CiC update gehad naar 3.8.0 misschien heeft dat er iets mee te maken. Bij mij in ieder geval geen verbruik.
Quatt-app afdruk toegevoegd aan post
Er is warmtevraag maar 39 watt kan ik ook niet verklaren.Friezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:42:
[...]
Zit al een tijdje op 3.7.0 (nog) en toen ook reset gedaan.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Hij gaat het dak op…daar komt een kraam voor op de dag van installatie…Friezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:41:
[...]
Waar gaat hij geïnstalleerd worden dan?
Kan hij daar niet alvast staan? Achtertuin?
Kennissen, vrienden, familie (willekeurige volgorde) met een garage?boefje79 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:57:
[...]
Hij gaat het dak op…daar komt een kraam voor op de dag van installatie…
Of anders toch in je hal? Verzin een list en anders aan een ketting.
@FriezinFriezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:42:
[...]
Zit al een tijdje op 3.7.0 (nog) en toen ook reset gedaan.
Voorbereiding vanuit AI voor de grote omschakeling naar 2 Quatts.
Beetje onnavolgbaar, maar blijf vooral slapen!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ja het helpt al dat ik afmetingen weet, komt goed!Friezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:00:
[...]
Kennisen, vrienden, familie (willekeurige volgorde) met een garage?
Of anders toch in je hal? Verzin een list en anders aan een ketting.
Kan die 39W "Standby - heating", supervisoryControlMode =1 zijn, om boven de 18°C te komen?Friezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:28:
Zie nu pas dat de Quatt vanmorgen een uur lang (exact tussen 05 en 06 uur) "iets" op 39W heeft gedaan voor hij (?) besluit toch maar ff even te gaan verwarmen rond 300W.
[Afbeelding]
Edit: de app geeft 20°C watertemperatuur tussen 5 en 6 uur.
Buiten 15°C
[Afbeelding]
Een uur is lang, maar omdat de watertemperatuur wordt getoond in de app gok ik op deze.
Misschien kan iemand met HA dat herleiden.
Wilde gok: circulatiepomp die draait zonder compressor.Friezin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:16:
[...]
Kan die 39W "Standby - heating", supervisoryControlMode =1 zijn, om boven de 18°C te komen?
Een uur is lang, maar omdat de watertemperatuur wordt getoond in de app gok ik op deze.
Misschien kan iemand met HA dat herleiden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@Friezin Alternatieve suggestie: crankcase heaterStefannn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:35:
[...]
Wilde gok: circulatiepomp die draait zonder compressor.
Bij langdurige stilstand kan er wat koelmiddel in de olie van de compressor 'trekken'.
Aan de onderkant van de compressor zit daarvoor een warmtelint. Door deze in te schakelen warmt de compressor en de olie wat op. Hierdoor zal het koelmiddel weer uit de olie 'dampen'.
Bij een potentiele warmtevraag zal de Quatt dus zorgen dat ie klaar is voor productie.
Die crankcase heater in de Quatt trekt zo'n 40W en zit op relais L6 van de printplaat.
In de software vd buitenunit zit ook een status die hier waarschijnlijk betrekking op heeft. Kan met modbus uitgelezen worden.
1
| 6: '1st start pre-heat protection', |
:strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij heeft afgelopen dinsdag ook gedraaid en in augustus ook een paar keer, dat noem ik niet "langdurige stilstand".jj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:10:
[...]
@Friezin Alternatieve suggestie: crankcase heater![]()
Bij langdurige stilstand kan er wat koelmiddel in de olie van de compressor 'trekken'.
Aan de onderkant van de compressor zit daarvoor een warmtelint. Door deze in te schakelen warmt de compressor en de olie wat op. Hierdoor zal het koelmiddel weer uit de olie 'dampen'.
Bij een potentiele warmtevraag zal de Quatt dus zorgen dat ie klaar is voor productie.
Die crankcase heater in de Quatt trekt zo'n 40W en zit op relais L6 van de printplaat.
In de software vd buitenunit zit ook een status die hier waarschijnlijk betrekking op heeft. Kan met modbus uitgelezen worden.
code:
1 6: '1st start pre-heat protection',
[Afbeelding]
Wat doet SCM=1 bij jou dan?
Dat had je er niet bij gezegdFriezin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:17:
[...]
Hij heeft afgelopen dinsdag ook gedraaid en in augustus ook een paar keer, dat noem ik niet "langdurige stilstand".
Water rondfietsen en zorgen dat de Quatt er klaar voor is.Wat doet SCM=1 bij jou dan?
Moest dat dan erbij gezegd?jj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:21:
[...]
Dat had je er niet bij gezegd![]()
[...]
Water rondfietsen en zorgen dat de Quatt er klaar voor is.
Winter continue 21,5°C en zomer 21 (zie app-afdruk), dan slaatie in een oud huis wel vaker aan 🤪
En hoeveel Watt kost dat rondfietsen? Want dan strookt het met wat @Stefannn suggereerde.
Is toch gewoon de thermostaat die de CiC heeft laten weten dat de temperatuur in het huis van @Friezin beneden de gewenste temperatuur van 21 gaat komen en de CiC die actie onderneemt door te starten met een tijdje rondpompen van cv water (SCM=1) en later ook nog even de compressor laten pompen op 300watt. De temperatuur in huize @Friezin schiet omhoog en thermostaat en CiC vallen weer in slaapFriezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:28:
[Afbeelding]
Buiten 15°C
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Friezin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:33:
[...]
Moest dat dan erbij gezegd?
Winter continue 21,5°C en zomer 21 (zie app-afdruk), dan slaatie in een oud huis wel vaker aan 🤪
En hoeveel Watt kost dat rondfietsen? Want dan strookt het met wat @Stefannn suggereerde.
Ik ging er vanuit dat hij al maanden stilgestaan had.
Dat hij in SCM=1 water rondpompt met zo'n 30-40W moet voor jou toch ook niks nieuws zijn?

Vandaar mijn alternatieve suggestie.
En dat was het voor mij wel: ik had die SCM 1 nog nooit teruggezien in HW (en dan gelijk een uur lang), vandaar dat ik vroeg of het dat kon zijn. Zonder HA moet je eea maar net treffen.jj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:51:
[...]offtopic:
Ik ging er vanuit dat hij al maanden stilgestaan had.
Dat hij in SCM=1 water rondpompt met zo'n 30-40W moet voor jou toch ook niks nieuws zijn?![]()
Vandaar mijn alternatieve suggestie.
En nog steeds mooi een paar tiende graden op voorhand actie, wanneer ik dat zo inschat in de afdruk van de app.TeslaNerd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:34:
[...]
Is toch gewoon de thermostaat die de CiC heeft laten weten dat de temperatuur in het huis van @Friezin beneden de gewenste temperatuur van 21 gaat komen en de CiC die actie onderneemt door te starten met een tijdje rondpompen van cv water (SCM=1) en later ook nog even de compressor laten pompen op 300watt. De temperatuur in huize @Friezin schiet omhoog en thermostaat en CiC vallen weer in slaap
PS: kamertemperatuur schoot omhoog door zon; mijn vvw is wat trager
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 05-09-2025 09:16 ]
De quatt pomp weet ik niet. Maar een reguliere circulatiepomp zit op 100% meestal rond de 65watt. Waarschijnlijk is hij regelbaar. Met een paar watt voor de electronica past het wattage dus bij een pomp op 50% of zoiets.Friezin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:33:
[...]
Moest dat dan erbij gezegd?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt, ik heb toevallig 1x een 80% vulling gezien, idd mogelijk het gevolg van een legionellarun. Ik ga desondanks vragen hoe dit geregeld en geborgd is.paQ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:35:
[...]
Dat is te hopen dan, MAAR dat zou ook betekenen dat je af en toe hoger dan "80% charge" zou moeten kunnen zien. Ik zou me er toch van proberen te verzekeren dat het water zo nu en dan boven de 60 is geweest.
Is er een plek waar de release notes staan en is het mogelijk om te checken of er een update is voor de CiC? Ik zit op 3.7.0 sinds installatie (midden aug 2025).Gerardwaz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:38:
[...]
Heb vandaag een CiC update gehad naar 3.8.0 misschien heeft dat er iets mee te maken. Bij mij in ieder geval geen verbruik.
Quatt doet niet aan release notes.Hansie_P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:17:
[...]
Is er een plek waar de release notes staan en is het mogelijk om te checken of er een update is voor de CiC? Ik zit op 3.7.0 sinds installatie (midden aug 2025).
Hier op het forum publiceren beta testers af en toe beta release berichten van Quatt. Zoek met “beta” om deze terug te vindenHansie_P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:17:
[...]
Is er een plek waar de release notes staan en is het mogelijk om te checken of er een update is voor de CiC? Ik zit op 3.7.0 sinds installatie (midden aug 2025).
/f/image/rKdRNgLb01ftyS18SmfBCdvb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 05-09-2025 09:35 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
De mobiele API geeft dit sinds kort weer
1
| "supportedTariffTypes": ["single", "double", "dynamic"], |
(voorheen was dit enkel single en double)
Het is toch te gek voor woorden dat je dit via tweaker users moet horen. Maak gewoon een normale pagina hier voor aan @Quatt SupportTeslaNerd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:32:
[...]
Hier op het forum publiceren beta testers af en toe beta release berichten van Quatt. Zoek met “beta” om deze terug te vinden
[Afbeelding]
@clubeddie Had jij ook al de release notes van 3.8.0 gehad? (die draait hier inmiddels op de CiC)TeslaNerd schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:32:
[...]
Hier op het forum publiceren beta testers af en toe beta release berichten van Quatt. Zoek met “beta” om deze terug te vinden
[Afbeelding]

Waarom zou je tijd en geld investeren om je (tweakers) gebruikers mee te nemen in je proces? Dat levert slechts enthousiaste tech-leaders op die via mond op mond reclame Quatts verkopen in hun omgeving.0xygen500 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:54:
[...]
Het is toch te gek voor woorden dat je dit via tweaker users moet horen. Maak gewoon een normale pagina hier voor aan @Quatt Support
Dat heeft uiteraard geen prioriteit, je kunt ook gewoon tienduizenden pompen in Google advertenties, en dan hoef je je niet in te laten met die vervelende klanten.
Dat noemen we prioriteiten stellen...

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Vlotte jongens hoor! 12.15 Uur hier (ipv 15 uur) en net om 14.15 uur weer weggereden, met ieder een broodje hamburger: op naar hun weekend.
Ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken 😁.
:strip_exif()/f/image/5d1fnmro71iYQ8wPzQrfR6MF.jpg?f=fotoalbum_large)
(Nu zal ik hekje ook eens verven.)
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 05-09-2025 14:27 ]
PS: Is het front van de oude ook vervangen?
Da's nogal een prijsverschilletjeRonaldABC schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:34:
Nog overwogen om upgrade naar 2*v2 te doen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De V2 duo kost nu €4.499 (na aftrek subsidie).RonaldABC schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:17:
Enige idee wat dit kost? Uit de gepubliceerde prijzen haal ik het niet eenduidig uit.
De V1 mono's konden tot 31 dec.2024 laten uitbreiden tot een duo voor €1.000 (meen ik)
Andere front is ook vervangen. Daar maakte iemand een afspraak voor, terwijl deze plaatsing al gepland stond. Afdeling planning moet toch eens gaan werken met postcodes @Quatt Support! Dan was dat wel opgevallen. Bespaart ritjes.RonaldABC schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:34:
Ziet er goed uit. Dit betreft v1 met een uitbreiding v1.5? Nog overwogen om upgrade naar 2*v2 te doen?
PS: Is het front van de oude ook vervangen?
De huidige waterpomp is niet vervangen: die zag er nog goed uit.
Inderdaad een v1 met een v1.5.
Dit kon voor €1000 (van mijn kant), een dubbele v2 had ik weer volle mep moeten betalen. Had Marijn ook gevraagd of een v2 naast een v1 kon, maar dat was technisch niet mogelijk en de laatste 220-300 m3 gas (verwarmen vorige en afgelopen winter) kon ik met 1 v1.5 erbij wel kwijtraken volgens hem.
Gasverbruik van oude bewoners was in ‘24 zo’n 2500m3. Er liggen 20 zonnepanelen op het dak. Vloerverwarming aanwezig in woon/eetkamer, keuken en twee badkamers op de eerste verdieping. In vrijwel al vertrekken staan/hangen nog radiatoren.
In de technische ruimte hangt een Intergas Kompakt 36/30 uit ‘24 met een Bosch elektrische boiler van 150 liter.
Omdat ik het idee heb dat het gasverbruik aardig omlaag moet kunnen en er genoeg energie wordt opgewekt, ben ik een Quatt duo systeem aan het onderzoeken.
In hoeverre werken de warmtepompen (goed) samen met die elektrische boiler?
Gewoon goed verdelen over de fasen.
Dat moet de elektricien doen die de groep gaat aanleggen en de kabel naar waar jij de apparaten wilt hebben.Valderrama schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:51:
Houdt Quatt daar rekening mee tijdens de installatie?
Memento mori
Quatt hangt ze (met een werkschakelaar) aan een aparte groep.Valderrama schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:51:
Houdt Quatt daar rekening mee tijdens de installatie?
Jij wijst die aparte groep aan. Net vandaag gedaan.
Ow, en ik kom ook van 2500m3 gas.
In hoeverre werken de elektrische boiler & CV ketel samen voor je warm water of doet de elektrische boiler dat alleen? In laatste geval, zou ik aanraden een warmtepomp te kiezen die direct in standalone kan draaien, zodat de CV ketel er per direct uit kan. Quatt zal dat niet willen aansluitenValderrama schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:33:
Ik zit tegenwoordig in een huis met zo’n 300 vierkante meter aan woonoppervlak. Huis uit begin jaren 90. Vrijstaand. Zijn met z’n vieren.
Gasverbruik van oude bewoners was in ‘24 zo’n 2500m3. Er liggen 20 zonnepanelen op het dak. Vloerverwarming aanwezig in woon/eetkamer, keuken en twee badkamers op de eerste verdieping. In vrijwel al vertrekken staan/hangen nog radiatoren.
In de technische ruimte hangt een Intergas Kompakt 36/30 uit ‘24 met een Bosch elektrische boiler van 150 liter.
Omdat ik het idee heb dat het gasverbruik aardig omlaag moet kunnen en er genoeg energie wordt opgewekt, ben ik een Quatt duo systeem aan het onderzoeken.
In hoeverre werken de warmtepompen (goed) samen met die elektrische boiler?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb de V2.Friezin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:28:
[Afbeelding]
Buiten 15°C
[Afbeelding]
Deze draait elke 24 uur “ Sticky Pump Protection” gedurende 1 minuut. Kost ongeveer 40 watt.
Ik heb de status van de Quatt gemakshalve in Domoticz gekoppeld aan mijn vloerverwarming pomp, dat draait nu tegelijk.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
De sticky doet de V1 ook. Minipiekje in HW.Metsubsidie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:31:
[...]
Ik heb de V2.
Deze draait elke 24 uur “ Sticky Pump Protection” gedurende 1 minuut. Kost ongeveer 40 watt.
Ik heb de status van de Quatt gemakshalve in Domoticz gekoppeld aan mijn vloerverwarming pomp, dat draait nu tegelijk.
Vvw = pompschakelaar.
Dat ziet er goed uit zegFriezin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:20:
En toen waren er 2.
Vlotte jongens hoor! 12.15 Uur hier (ipv 15 uur) en net om 14.15 uur weer weggereden, met ieder een broodje hamburger: op naar hun weekend.
[Afbeelding]
Ik hoop dat je er lekker warm bij zit deze winter.
P.S. Misschien is RAL7016 (antraciet) wel mooi voor dat hekje.
Dat is hoopgevend. Het zou mooi zijn als dat er voor de winter in zit.jj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:43:
Zou me niet verbazen als dynamische tarieven binnenkort gaan verschijnen.
code:
1 "supportedTariffTypes": ["single", "double", "dynamic"],
Dank je! Dat hoop ik ook (ik zat er al warmpjes bij hoor, maar hopelijk nu zonder defrost-pufjes gas!)netappie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:04:
[...]
Dat ziet er goed uit zeg![]()
Ik hoop dat je er lekker warm bij zit deze winter.
P.S. Misschien is RAL7016 (antraciet) wel mooi voor dat hekje.
(En ot, vwb het het hekje: de paaltjes waren, ontdekte ik door een oude foto, oorspronkelijk het monumentale hek op het balkon. Die zijn eraf gesloopt en hergebruikt: ik hou het toch maar bij "monumentaal groen en RAL9001" na uitrepareren. Antraciet past hier niet)
Ja, die CV ketel moet gewoon lekker uit blijven.Friezin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:59:
[...]
Dank je! Dat hoop ik ook (ik zat er al warmpjes bij hoor, maar hopelijk nu zonder defrost-pufjes gas!)
(En ot, vwb het het hekje: de paaltjes waren, ontdekte ik door een oude foto, oorspronkelijk het monumentale hek op het balkon. Die zijn eraf gesloopt en hergebruikt: ik hou het toch maar bij "monumentaal groen en RAL9001" na uitrepareren. Antraciet past hier niet)
Ik keek vooral even naar de kleuren van wat er op de foto staat. Staat mooi bij de warmtepomp, maar inderdaad misschien niet bij het pand.
Ff nog als opmerking die eigenlijk bij de originele post hoort:netappie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:09:
[...]
Ja, die CV ketel moet gewoon lekker uit blijven.
Ik keek vooral even naar de kleuren van wat er op de foto staat. Staat mooi bij de warmtepomp, maar inderdaad misschien niet bij het pand.
Waarom weet ik niet, maar de holle plastic "big-foots" van de oude zijn, samen met die van de nieuwe, vervangen door massieve rubberen "big-foots".
Op mijn verzoek zijn de Quatts zo ver als mogelijk naar voren op die big foots geplaatst om veel ruimte erachter te creëren voor aanzuigen lucht (resulteert in hogere COP).
De oude holle pootjes:
:strip_exif()/f/image/jXtt1VXsJniohtKHk3hVQDis.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af hoe het water stroomt.. met 2 zo. En als er maar 1 loopt wordt dit afgewisseld om evenredig (al heb jij nu een oude en een nieuwe).Friezin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:20:
En toen waren er 2.
[Afbeelding]
met lichte vorst.. er wel 2 (moeten) lopen vanwege bevriezing,.. etc, etc
Het werkt niet zo dat 1 maximaal moet draaien voordat nr2 wordt bijgeschakeld. Dit gebeurd al redelijk snel zodat ze allebei op een lager vermogen draaien.belmonde schreef op zondag 7 september 2025 @ 01:40:
[...]
Ik vraag me af hoe het water stroomt.. met 2 zo. En als er maar 1 loopt wordt dit afgewisseld om evenredig (al heb jij nu een oude en een nieuwe).
Dus bij lichte vorst is de kans dat ze allebei sowieso al draaien heel groot.
[ Voor 7% gewijzigd door raven22 op 07-09-2025 08:17 ]
De linker (de nieuwe/V1,5/HP2) draaide continue wanneer ik thermostaat 0,5°C boven kamertemperatuur zet.belmonde schreef op zondag 7 september 2025 @ 01:40:
[...]
Ik vraag me af hoe het water stroomt.. met 2 zo. En als er maar 1 loopt wordt dit afgewisseld om evenredig (al heb jij nu een oude en een nieuwe).
Zo nu en dan (wanneer meer dan 300w nodig was (?)) draaide de rechter (de V1/HP1) ook mee.
Dit was natuurlijk een momentopname met hoge buitentemperatuur, maar blijkbaar is de nieuwe nu even "hoofd". Samen deden ze max 600W.
Water stroomt altijd door beide units. Ze zijn immers in serie op elkaar aangesloten.belmonde schreef op zondag 7 september 2025 @ 01:40:
[...]
nieuws: Tado introduceert waterzijdig inregelen en samenwerking met Panasonic...
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Dan moet je overal tado knoppen hebben.CPM schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:42:
Jammer, alleen "X" platform en geen Quatt.
nieuws: Tado introduceert waterzijdig inregelen en samenwerking met Panasonic...
Ik ben fan van de UI van homewizard’s energy app. Volgende week wordt de V geplaatst en ik wil de impact op stroomvebruik graag monitoren. Liefst in de energy app.
Ik heb nog zo’n energy socket over maar kan ik die aansluiten of niet verstandig/te veel vermogen voor die socket?
Of is er een andere manier om data van de quatt in de energy app te krijgen zoals bv ook met omvormers kan?
Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A) voor de energy socket en anders een kWh meter in de meterkast.boefje79 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:59:
Vraagje:
Ik ben fan van de UI van homewizard’s energy app. Volgende week wordt de V geplaatst en ik wil de impact op stroomvebruik graag monitoren. Liefst in de energy app.
Ik heb nog zo’n energy socket over maar kan ik die aansluiten of niet verstandig/te veel vermogen voor die socket?
Of is er een andere manier om data van de quatt in de energy app te krijgen zoals bv ook met omvormers kan?
Wat is de V?boefje79 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:59:
Vraagje:
Ik ben fan van de UI van homewizard’s energy app. Volgende week wordt de V geplaatst
Eventueel kan je een homewizard energy meter plaatsen in de meterkasten ik wil de impact op stroomvebruik graag monitoren. Liefst in de energy app.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Ik heb nu de HW- kWh-meter bij de stroomvoorziening van de Quatt (hoeft niet perse in meterkast).boefje79 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:59:
Vraagje:
Hiervoor een Energy socket zoals je ziet, tijdelijk beide gehad.
(Nu is hier door Quatt een werkschakelaar geplaatst ipv WCD, vanwege 2de Quatt, socket nu elders).
:strip_exif()/f/image/YzbsAM4eeaR4om7Otvul8Sbj.jpg?f=fotoalbum_large)
V2, sorry 2 weggevallen…jj85 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:08:
[...]
Wat is de V?
[...]
Eventueel kan je een homewizard energy meter plaatsen in de meterkast
:strip_exif()/f/image/Ro2Y8VYaesTVDpN4KcwMGGrh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de specs van de V2 maar kom er niet helemaal uit of die veilig achter een energy socket (nieuwe versie) van homewizard kan.
In de meterkast kom ik zelf liever niet 😇
zoals @0xygen500 al aangeeft, de socket heeft een toelaatbare continue belasting van 12A en een max van 16Aboefje79 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:22:
[...]
V2, sorry 2 weggevallen…
[Afbeelding]
Dit zijn de specs van de V2 maar kom er niet helemaal uit of die veilig achter een energy socket (nieuwe versie) van homewizard kan.
In de meterkast kom ik zelf liever niet 😇
De Quatt vraagt maximaal 13A. Ik zou het gewoon proberen als je geen trek hebt in een kWh-meter in de meterkast of een apart kastje zoals @Friezin. Ik verwacht niet dat je Quatt uren achtereen 13A gaat trekken.
(Quatt geeft zelf ook energiegebruik weer, maar dan heb je wel iets als HomeAssistant nodig om dat uit te lezen. Maar dan heb je geen losse energiemeter nodig
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 07-09-2025 10:36 ]
Thanks!jj85 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:35:
[...]
zoals @0xygen500 al aangeeft, de socket heeft een toelaatbare continue belasting van 12A en een max van 16A
De Quatt vraagt maximaal 13A. Ik zou het gewoon proberen als je geen trek hebt in een kWH-meter in de meterkast of een apart kastje zoals @Friezin. Ik verwacht niet dat je Quatt uren achtereen 13A gaat trekken.
(Quatt geeft zelf ook energiegebruik weer, maar dan heb je wel iets als HomeAssistant nodig om dat uit te lezen. Maar dan heb je geen losse energiemeter nodig).
Mijn twijfel zat in die 13 (meer dan continue 12 😉), maar dat kan dus geen kwaad vanwege de maximale 16…weer wat geleerd!
13 is idd meer dan 12. Maar als je niet continu op 13 zit, dan gaat het wel goed verwacht ik.boefje79 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:37:
[...]
Thanks!
Mijn twijfel zat in die 13 (meer dan continue 12 😉), maar dat kan dus geen kwaad vanwege de maximale 16…weer wat geleerd!
Ook met de V1 en V1.5 zie je zelden dat de Quatt op maximaal vermogen draait.
Maar wie weet is dat voor de V2 anders...
Ik zou de Quatt toch niet in zo’n Home Wizard energy socket durven te pluggen.jj85 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:42:
[...]
13 is idd meer dan 12. Maar als je niet continu op 13 zit, dan gaat het wel goed verwacht ik.
Ook met de V1 en V1.5 zie je zelden dat de Quatt op maximaal vermogen draait.
Maar wie weet is dat voor de V2 anders...
Zie het tweede plaatje in de link hieronder. Continu 2400 Watt (dit zou moeten kunnen volgens specs) resulteerde in een temp van 55 gr aan de buitenkant van de socket… Dat lijkt me wel echt onwenselijk.
Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
En waarschijnlijk een plus abonnement. Dit wordt nu ook min of meer opgedrongen aan mensen die een automatisering met Tado gebruiken. Limiet is nu op 100 apicalls.
Ja dit is al bevestigd, dat je dit moet hebben idd.raven22 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:48:
[...]
En waarschijnlijk een plus abonnement. Dit wordt nu ook min of meer opgedrongen aan mensen die een automatisering met Tado gebruiken. Limiet is nu op 100 apicalls.
Ik heb Tado integratie verwijderd en de thermostaten via Homekit integratie opnieuw toegevoegd. En de entiteiten in de automatiseringen aangepast. Ik hoop dat het zo blijft werken en dat ik geen abo nodig heb.0xygen500 schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:03:
[...]
Ja dit is al bevestigd, dat je dit moet hebben idd.
Welke automatisering heb je precies dan? Ik heb gewoon de koppeling met tado, maar pas het bijna nooit aan.raven22 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:34:
[...]
Ik heb Tado integratie verwijderd en de thermostaten via Homekit integratie opnieuw toegevoegd. En de entiteiten in de automatiseringen aangepast. Ik hoop dat het zo blijft werken en dat ik geen abo nodig heb.
Dat is misschien meer iets voor het Quatt en HA topic, maar kort gezegd laat ik de vraagtemperatuur van de tado automatisch met 0,1 verhogen zodra de gemeten temperatuur gelijk is aan de vraagtemperatuur. Het script geeft je de mogelijkheid om de begin en eindtemperatuur in te stellen, evenals een begin en eindtijd.0xygen500 schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:44:
[...]
Welke automatisering heb je precies dan? Ik heb gewoon de koppeling met tado, maar pas het bijna nooit aan.
Resultaat is dat de Quatt gedurende de hele dag zo lang mogelijk en op een zo laag mogelijk vermogen draait. En dit onafhankelijk van bv buitentemperatuur omdat de tijd tussen de verhogingstapjes niet gedefinieerd hoeft te worden.
AH check, ik heb alles gewoon in de app zelf ingesteld en kom er bijna niet meer aan. Behalve als we het te koud vinden.dan schroeven we het wat op.raven22 schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:28:
[...]
Dat is misschien meer iets voor het Quatt en HA topic, maar kort gezegd laat ik de vraagtemperatuur van de tado automatisch met 0,1 verhogen zodra de gemeten temperatuur gelijk is aan de vraagtemperatuur. Het script geeft je de mogelijkheid om de begin en eindtemperatuur in te stellen, evenals een begin en eindtijd.
Resultaat is dat de Quatt gedurende de hele dag zo lang mogelijk en op een zo laag mogelijk vermogen draait. En dit onafhankelijk van bv buitentemperatuur omdat de tijd tussen de verhogingstapjes niet gedefinieerd hoeft te worden.
Ik weet eigenlijk niet of wijzigingen via de app lokaal worden doorgegeven of dat dit dmv de api gaat.0xygen500 schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:38:
[...]
AH check, ik heb alles gewoon in de app zelf ingesteld en kom er bijna niet meer aan. Behalve als we het te koud vinden.dan schroeven we het wat op.
Als laatste hierover, maar denk via local apiraven22 schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:47:
[...]
Ik weet eigenlijk niet of wijzigingen via de app lokaal worden doorgegeven of dat dit dmv de api gaat.
:strip_exif()/f/image/jw6Q6B0QvH4fKpQdlOusOkYx.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat die alleen vanaf v3+ beschikbaar is, oudere klanten worden hier dus sowieso door geraakt.0xygen500 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:49:
Als laatste hierover, maar denk via local api
En eerlijk gezegd vind ik dit geen lokale API, alleen via Matter of Homekit beschikbaar.
Wat kan er gebeuren?SebastiaanPs schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:15:
[...]
Ik zou de Quatt toch niet in zo’n Home Wizard energy socket durven te pluggen.
Zie het tweede plaatje in de link hieronder. Continu 2400 Watt (dit zou moeten kunnen volgens specs) resulteerde in een temp van 55 gr aan de buitenkant van de socket… Dat lijkt me wel echt onwenselijk.
Ik zag deze zaterdag een advertentie van "Adlar" in de krant en die adverteerd dus ook met duo opstelling en extra subsidie zo.. Je kunt er verschillende types combineren..Friezin schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:19:
[...]
De linker (de nieuwe/V1,5/HP2) draaide continue wanneer ik thermostaat 0,5°C boven kamertemperatuur zet.
Zo nu en dan (wanneer meer dan 300w nodig was (?)) draaide de rechter (de V1/HP1) ook mee.
Dit was natuurlijk een momentopname met hoge buitentemperatuur, maar blijkbaar is de nieuwe nu even "hoofd". Samen deden ze max 600W.
Volgens de specificaties van de Energy Socket moet het gewoon kunnen. Tenzij hij natuurlijk de oudere/lichtere versie heeft.SebastiaanPs schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:15:
[...]
Ik zou de Quatt toch niet in zo’n Home Wizard energy socket durven te pluggen.
Max. belasting
Max.: 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)
Maar om eerlijk te zijn zou ik met 2400W ook eerder iets meer uitgeven voor een DIN rail versie:
Max. stroom (lmax)
100 Ampère
1) warm water: waarschijnlijk wordt dat een WPB of elektrische boiler, internet geeft veelvoud aan opties ook incl installaties. regio ZH bijvoorbeeld: https://warmtepomponline.com/webshop of https://electraboiler.nl/ (270L WPB incl installatie mogelijk voor ongeveer 2500 eur na subsidie)Hvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:37:
Ik heb eerder een bericht geplaatst over mijn ervaringen na het huisbezoek van een Quatt medewerker en dat ik daarna niets meer hoorde van Quatt. Na lang aandringen kreeg ik het bericht dat de kwaliteitsafdeling van Quatt het plaatsingsplan had afgekeurd. Volgens hun biedt mijn zolder (ruime twee onder één kap woning) niet voldoende ruimte om de all-electric uitbreiding te plaatsen. Einde Quatt al-electric verhaal. Nu maar eens kijken of ik een all-electric kan realiseren waarin onze Quatt hybride warmtepomp een rol speelt. Zelf installeren kan ik niet, dus sommige opties die ik in dit forum heb zien langskomen vallen af. Ik moet dus op zoek naar een installateur die mee wilt denken en iets dergelijks kan realiseren. Tips en adviezen zijn welkom, maar zijn wellicht of-topic voor dit forum.
2) backup voor CV verwarming: zoek een lokale loodgieter om een e-CV op te hangen ipv "installateur"; een loodgieter is vaak flexibere / minder merk gebonden en/of geen interesse in het bijverkopen van een onderhoudsabonnement.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Intussen idd reactie gehad van Quatt dat het 125mm PVC moet zijn, en 45graden bochten. Ze gaven ook inderdaad aan de geul vast te maken en de leiding nog los te laten liggen.CPM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:14:
@Pubbert @jj85
Ik heb idd de leidingen een paar meter in de grond lopen. 125mm diameter moeten ze zijn. En je moet er zelf een zwanenhals in maken zodat er geen water in kan komen en de isolatie kapot gaat. Je kan beter de geul open laten en de buizen nog niet verlijmen anders krijgen ze de leidingen er nooit in.
Ik wil de leiding niet te diep leggen om een zwanenhals te kunnen plaatsen en de ruimte rondom de "inlaat" dicht (laten) purren om vocht in de PVC buis te voorkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Pubbert op 08-09-2025 10:16 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ergens anders in huis? Bij mij kan het ook niet op de zolder, maar wel in de inpandige garage. Hier doen ze echter ook moeilijk over ondanks eerdere toezeggingen dat verplaatsen geen probleem zou zijn.Hvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:37:
Ik heb eerder een bericht geplaatst over mijn ervaringen na het huisbezoek van een Quatt medewerker en dat ik daarna niets meer hoorde van Quatt. Na lang aandringen kreeg ik het bericht dat de kwaliteitsafdeling van Quatt het plaatsingsplan had afgekeurd. Volgens hun biedt mijn zolder (ruime twee onder één kap woning) niet voldoende ruimte om de all-electric uitbreiding te plaatsen. Einde Quatt al-electric verhaal. Nu maar eens kijken of ik een all-electric kan realiseren waarin onze Quatt hybride warmtepomp een rol speelt. Zelf installeren kan ik niet, dus sommige opties die ik in dit forum heb zien langskomen vallen af. Ik moet dus op zoek naar een installateur die mee wilt denken en iets dergelijks kan realiseren. Tips en adviezen zijn welkom, maar zijn wellicht of-topic voor dit forum.
Hoe groot was de heat battery in het afgekeurde plan. Wellicht lukt het wel met een kleiner watervatHvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:37:
De kleinste, probleem is de breedte. Die is 110cm en dat is te krap zeggen ze.TeslaNerd schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:45:
[...]
Hoe groot was de heat battery in het afgekeurde plan. Wellicht lukt het wel met een kleiner watervat
[ Voor 12% gewijzigd door Hvan072 op 08-09-2025 13:02 ]
Het zou misschien aan de andere kant van het trapgat kunnen, maar dan moet ik de wanden van de opbergkast die ik daar heb gebouwd helemaal slopen.raven22 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:40:
[...]
Ergens anders in huis? Bij mij kan het ook niet op de zolder, maar wel in de inpandige garage. Hier doen ze echter ook moeilijk over ondanks eerdere toezeggingen dat verplaatsen geen probleem zou zijn.
Kun jij het plaatsingsplan hier laten zien/uploaden?Hvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:03:
[...]
Het zou misschien aan de andere kant van het trapgat kunnen, maar dan moet ik de wanden van de opbergkast die ik daar heb gebouwd helemaal slopen.
Nee, dat plaatsingsplan heb ik nooit ontvangen. Beetje vaag verhaal dus. De Quatt medewerker gaf tijdens het huis bezoek wel aan dat het krap zou worden, maar dat het wat hem betrof moest kunnen. Hij ging zijn plaatsingsplan aanbieden aan de kwaliteitsafdeling afdeling bij Quatt en die hebben het afgekeurd en niet doorgestuurd.TeslaNerd schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:11:
[...]
Kun jij het plaatsingsplan hier laten zien/uploaden?
Dit is de info die hier eerder gedeeld is door @JanHenkHvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:35:
[...]
Nee, dat plaatsingsplan heb ik nooit ontvangen. Beetje vaag verhaal dus. De Quatt medewerker gaf tijdens het huis bezoek wel aan dat het krap zou worden, maar dat het wat hem betrof moest kunnen. Hij ging zijn plaatsingsplan aanbieden aan de kwaliteitsafdeling afdeling bij Quatt en die hebben het afgekeurd en niet doorgestuurd.
/f/image/ZOiu3bGwBj4HSqdmKZZDpKts.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/C9nJKzsqMLadR1ndBMg4VWUs.png?f=fotoalbum_large)
(bron: JanHenk in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Probleem is dan toch de hoogte en niet de breedte?Hvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:01:
[...]
De kleinste, probleem is de breedte. Die is 110cm en dat is te krap zeggen ze.
Of zijn de ruimteeisen aangepast tov van wat @JanHenk met de afbeelding hieronder eerder heeft gepost. @Quatt Support ?
[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 08-09-2025 15:02 ]
Jawel, ze hebben minimaal 5 + 58 (heatbattery) + 10 (tussenruimte) + 45 (heatcharger) = 118 cm nodig...TeslaNerd schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:59:
[...]
Probleem is dan toch de hoogte en niet de breedte?
Of zijn de ruimteeisen aangepast tov van wat @JanHenk met de afbeelding hieronder eerder heeft gepost. @Quatt Support ?
Vraag me af of je ze ook voor elkaar kan zetten. Dus HeatCharger tegen de muur en dan de HeatBattery (schuin) ervoor)
Plaatsingsplan krijg je pas na goedkeuring.Hvan072 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:35:
[...]
Nee, dat plaatsingsplan heb ik nooit ontvangen. Beetje vaag verhaal dus. De Quatt medewerker gaf tijdens het huis bezoek wel aan dat het krap zou worden, maar dat het wat hem betrof moest kunnen. Hij ging zijn plaatsingsplan aanbieden aan de kwaliteitsafdeling afdeling bij Quatt en die hebben het afgekeurd en niet doorgestuurd.
Smelten
In de fik vliegen.
Ik zeg niet “dat” het gebeurt, maar dat is wat kan.
Voor warm water wil ik een warmtepompboiler gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door jovazwa op 08-09-2025 19:04 ]
Ik zie dit bij mij nog niet terug komen in de Mobile API, of ze hebben het er inmiddels al weer uitgehaaldjj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:43:
Zou me niet verbazen als dynamische tarieven binnenkort gaan verschijnen.
code:
1 "supportedTariffTypes": ["single", "double", "dynamic"],
Kleine toevoeging, deze is dan wel bijzonder:
1
| "usePricingToLimitHeatPump": false, |
[ Voor 9% gewijzigd door BertBertjes op 08-09-2025 19:11 ]
Zou moeten kunnen, maar vraag even wat voor signaal van thermostaat (wordt dus CIC) de unit verwacht. Er zijn nagenoeg identieke modellen in omloop zijn waarbij het relais in de unit op 230 V werkt en dit signaal van een 230V thermostaat verwacht , terwijl de CIC (en je waarschijnlijk eigen thermostaat) met een 24V signaal werken. Daarnaast genereert de CIC geen signaal, dus dat signaal moet ook ergens vandaan komen.jovazwa schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:02:
Heeft er iemand ervaring met deze https://elektrischeboiler...che-cv-ketel-kop-sb-3-kw/ in combinatie met een Quatt hybrid? Deze kan met thermostaat aan/uit aangestuurd worden. Dus deze zou een CV ketel + bypass 1 op 1 kunnen vervangen, of zie ik iets over het hoofd?
Voor warm water wil ik een warmtepompboiler gebruiken.
Er staat bij de specs over thermostaat "spanningsloos", maar de bijhorende link werkt niet meer, wel vreemd..
Een eCV als de Bosch Tronic Heat heeft (net als een gas CV) een PCB die een 24V signaal maakt voor aan/uit thermostaten.
Zie link in m'n signature voor verdere uitleg hoe e.e.a. op te lossen.
[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 08-09-2025 20:16 ]
Nu 1,5 jaar 1x een quatt buiten staan, het werkt geeft weinig problemen en sinds ik een t7 thermostaat hebt werkt het prima.
Ben er weinig mee bezig en geen storingen.
Maar nu de twijfels over een all Electric van quatt of niet.
Voor heet water heb ik alleen in de badkamer warm water nodig, ik kook elektrisch dus van het gas lijkt mij een goed idee.
Maar neem ik een quatt all Electric of een elektrische cv ketel (huidige ketel is 18 jaar oud ongeveer) ik gebruik nu nog ongeveer 400m3 gas.
Gezin van 4 personen met kleine Kids, vrouwlief doucht sochtends ik savonds.
Heb zonnepanelen op het dak liggen (nu met salderen gaat het prima maar zometeen moet het toch gebruikt worden)
Ik kan het zeker niet zelf aansluiten dus daarvoor een monteur nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door theorganiser op 08-09-2025 23:00 ]
Paar vragen zodat je beter geholpen kunt worden:
- Is er een reden dat je het specifiek over Quatt All-E en elektrische cv ketel hebt? Zijn dit voor jou de enige opties, of zijn dit gewoon de enige die je tot nu toe overwogen hebt?
Eventuele alternatieven zijn stand-alone warmtepompboiler / normale boiler. (hoewel ik als ik het verbruik zie toch eerder naar WPB neig).
- Hoeveel gas gebruikt de Quatt nog? (want het maakt wel een verschil of SWW 100 kuub per jaar is, of 400.)
- Zijn er beperkingen waar rekening mee moet gehouden worden? E-cv heeft bijv een aardige stroomaansluiting nodig, en niet iedereen kan die (netjes) laten trekken. Boilers hebben dan weer veel volume, en dat moet je kwijt kunnen.
Was nog een hele klus om de wpb (108kg) de kelder in te krijgen, maar hij staat!Dylanf97 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:44:
[...]
Hier wordt de WPB vrijdag al geleverd!
Dat gaat sneller dan het verwerken van het annuleren van de pre-order bij Quatt
Zonder gekheid, ik heb ook nog een paar keer heen en weer gemaild over dat frontpaneel, met snelle reactie vanuit Quatt. Na het kiezen van optie 1 is het ineens stil, en dat is alweer een week geleden.
Komende vrijdag komt de installateur 'm aansluiten, ben benieuwd!
@Erik1805 heb jij je frontje binnen inmiddels?Erik1805 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Bij mij zeiden ze dat ze op waren alleen later kreeg ik een mail dat ze weer voorraad hadden.
Ik heb op 28 augustus doorgegeven dat ik voor optie 1 wil gaan, en sindsdien weer radiostilte.
Geld van de preorder All-E wacht ik alweer sinds de 21e op...
Ik zal wel te ongeduldig zijn

Nee ik heb hem nog niet binnen. Ook voor optie 1 en kreeg doen een mail dan mijn serviceverzoek in behandeling is genomen en sindsdien stil.Dylanf97 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:46:
[...]
@Erik1805 heb jij je frontje binnen inmiddels?
Ik heb op 28 augustus doorgegeven dat ik voor optie 1 wil gaan, en sindsdien weer radiostilte.
Geld van de preorder All-E wacht ik alweer sinds de 21e op...
Ik zal wel te ongeduldig zijn
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Mocht je lucht naar buiten willen afvoeren (en/of aanvoeren), deze kanalen zijn een dikke tip!Dylanf97 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:41:
[...]
Was nog een hele klus om de wpb (108kg) de kelder in te krijgen, maar hij staat!
Komende vrijdag komt de installateur 'm aansluiten, ben benieuwd!
https://www.123installati...air-eps/easyair-eps-160mm
Schuif je zo in elkaar. Wegen nagenoeg niks, dus alles blijft vanzelf netjes zitten.
(ik heb alles ongebeugeld)
edit:
Tip van Flip: als je 45 graden bochten nodig hebt, koop dan gewoon 1 van 90, en zaag die doormidden. Dat werkt ook
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 09-09-2025 09:33 ]
Was even benieuwd hoe je dan de thermostaat met stapjes van 0.1 kan instellen? Op dit moment als ik op de thermostaat het omhoog pijlte indruk gaat die altijd +0.5 heb even in de instellingen gekeken maar kan daar ook geen trapjes instellen o.i.d.Mickel moen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
De thermostaat van Tado en ook de draadloze sensor kun je in stappen van 0,1°C instellen. Daar heb je HA niet voor nodig. De Tado-knoppen in principe per 0,5°C. Er is echter een trucje om die ook een per 0,1°C schema te geven. Dan maak je eerst het schema op de thermostaat of draadloze sensor en vervolgens kopieer je dat schema naar de desbetreffende knop.
Zou wel handig zijn nu de tado integratie via homekit moet gaan lopen lokaal omdat de cloud API limieten gaat krijgen. Echter is dit misschien een beetje offtopic voor dit topic
Volgens mij kan dat alleen nog bij het maken van schema's, vanuit HA kun je met climate.set_temperature in de homekit integratie met een resolutie van 0,1 het setpoint instellen.Fragger123 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:36:
[...]
Was even benieuwd hoe je dan de thermostaat met stapjes van 0.1 kan instellen? Op dit moment als ik op de thermostaat het omhoog pijlte indruk gaat die altijd +0.5 heb even in de instellingen gekeken maar kan daar ook geen trapjes instellen o.i.d.
Zou wel handig zijn nu de tado integratie via homekit moet gaan lopen lokaal omdat de cloud API limieten gaat krijgen. Echter is dit misschien een beetje offtopic voor dit topic
Ik heb dat omwille van stabiliteit al een tijdje zo ingesteld, en gebruik de cloud integratie alleen nog voor het aanpassen van de offset elk kwartier. Zit ik net mooi binnen die 100 calls per dag
[ Voor 12% gewijzigd door Dylanf97 op 09-09-2025 09:42 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.