Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:47
Dylanf97 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:40:
[...]

Volgens mij kan dat alleen nog bij het maken van schema's, vanuit HA kun je met climate.set_temperature in de homekit integratie met een resolutie van 0,1 het setpoint instellen.
Ik heb dat omwille van stabiliteit al een tijdje zo ingesteld, en gebruik de cloud integratie alleen nog voor het aanpassen van de offset elk kwartier. Zit ik net mooi binnen die 100 calls per dag >:)
Nice, dankje! Zou alleen ook fijn zijn als je het op de climate card kan aanpassen maar goed er is een weg :)

E: laten we niet te veel offtopic gaan. Volgens mij is er ook een tado topic ergens

[ Voor 6% gewijzigd door Fragger123 op 09-09-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:05

Mickel moen

mickelmoen.nl

Fragger123 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:36:
[...]

Was even benieuwd hoe je dan de thermostaat met stapjes van 0.1 kan instellen? Op dit moment als ik op de thermostaat het omhoog pijlte indruk gaat die altijd +0.5 heb even in de instellingen gekeken maar kan daar ook geen trapjes instellen o.i.d.

Zou wel handig zijn nu de tado integratie via homekit moet gaan lopen lokaal omdat de cloud API limieten gaat krijgen. Echter is dit misschien een beetje offtopic voor dit topic ;)
Ik weet niets van HA e.d., maar in de Tado App kun je in de Thermostaat en in de draadloze sensor de temperatuur in stapjes van 0,1°C instellen. Wil je dit ook in een knop, moet je eerst het schema in de Thermostaat of Draadloze sensor maken en dan kopiëren naar de knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9fql-tkgKKblX3ljP16C4CGOGk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dkTG6khrGzWxDx3MAXiL24z9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fb4pyP7Dzu5dEG3ztsbddhlfTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qomZ5k4evFC8Rt47KnlyYV4B.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien Tado een veelgebruikte thermostaat is bij de Quatt, lijkt mij dit zeker niet Off-Topic. Je hebt nu eenmaal een thermostaat nodig. Dan is het van belang deze optimaal te laten samenwerken met de Quatt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 09-09-2025 10:13 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:28
Toby-Wan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
puik idee, klinkt als m'n volgende tweak :P "best part is no part"

echter zou wel kunnen onderzoeken of een deel van de bodemplaat weghalen een optie is of in hoeverre de bodemplaatverwarming zelf te tweaken is, dat ie alleen aangaat wanneer nodig.
Ik heb voor het komende stookseizoen nog een eenvoudige tweak op de buitentemperatuur sensor van de Quatt gevonden voor het tweaken van de 150 Watt bodemplaatverwarming. De sensor die in een plastic doosje aan de achterkant van de buitenunit hangt kan zonder dat doosje eenvoudig door het gat terug naar binnen worden geleid in de kast. Het temperatuurverloop is hiermee (vanaf 4 september) minder grillig en met de sensor in de buurt van een paar dikke condensatoren op de Megmeet printplaat structureel een paar graden boven de knmi-buitentemperatuur voor mijn locatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4gZY_Q-V9vdn6zpSH643RaDw1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh70I8oOl41SEK5D1xJgtMjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOmfC1Vfw2qWogcuzdewu74Yl90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af0J3zm9ArASsqqt9iUSH7sb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX1e_qpEsfXel6Xx9HY3uQg5Tjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcHUH3C4TBaFxdaGAgwyo5I4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 09-09-2025 13:47 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:56
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb voor het komende stookseizoen nog een eenvoudige tweak op de buitentemperatuur sensor van de Quatt gevonden voor het tweaken van de 150 Watt bodemplaatverwarming. De sensor die in een plastic doosje aan de achterkant van de buitenunit hangt kan zonder dat doosje eenvoudig door het gat terug naar binnen worden geleid in de kast. Het temperatuurverloop is hiermee (vanaf 4 september) minder grillig en met de sensor in de buurt van een paar dikke condensatoren op de Megmeet printplaat structureel een paar graden boven de knmi-buitentemperatuur voor mijn locatie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou wel even goed monitoren wat dat doet met je defrosts. Die lijken namelijk op een tijdsschema te gaan op basis van de buitentemperatuur. Vooral rond het vriespunt krijg je hiermee mogelijk te weinig defrosts, als de temperatuursensor bijv 5 ipv 1 graad meet.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:21:
[...]

Ik zou wel even goed monitoren wat dat doet met je defrosts. Die lijken namelijk op een tijdsschema te gaan op basis van de buitentemperatuur. Vooral rond het vriespunt krijg je hiermee mogelijk te weinig defrosts, als de temperatuursensor bijv 5 ipv 1 graad meet.
Defrosts gaan niet op deze buitentemperatuursensor maar op de temperatuursensor van de evaporator coil, dat is de grote warmtewisselaar waar het ijs op aangroeit. Met de data van Quatt modbus sniffer is al gezien dat de temperaturen van deze sensor dan eerder onder nul gaan dan de buitentemperatuursensor aangeeft. En daarmee krijgt de buitenunit ook al defrosts terwijl de buitentemperatuur nog boven nul is.
Door @Friezin is dacht ik ook al eens opgemerkt dat defrosts ook doorgaan als de buitentemperatuursensor hoger aangeeft wanneer de zon er op schijnt.

Maar ik ga zeker monitoren wat deze tweak wel niet doet. Wordt vervolgd …
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9BcmbNNnimO4vhRC-nQhv3QChw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1e5wrXoBzV4K5mPzUFCeMyxs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door TeslaNerd op 09-09-2025 13:00 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:00
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:44:
[...]

Defrosts gaan niet op deze buitentemperatuursensor maar op de temperatuursensor van de evaporator coil, dat is de grote warmtewisselaar waar het ijs op aangroeit. Met de data van Quatt modbus sniffer is al gezien dat de temperaturen van deze sensor dan eerder onder nul gaan dan de buitentemperatuursensor aangeeft. En daarmee krijgt de buitenunit ook al defrosts terwijl de buitentemperatuur nog boven nul is.
Door @Friezin is dacht ik ook al eens opgemerkt dat defrosts ook doorgaan als de buitentemperatuursensor hoger aangeeft wanneer de zon er op schijnt.

Maar ik ga zeker monitoren wat deze tweak wel niet doet. Wordt vervolgd …
[Afbeelding]
Complimenten van de toch altijd geweldig mooie inzichtelijk plaatjes!

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
HarryInia schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:12:
[...]

Complimenten van de toch altijd geweldig mooie inzichtelijk plaatjes!
Compliment doorgeeft aan @jj85 die dit plaatje heeft gemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:27:
[...]

Compliment doorgeeft aan @jj85 die dit plaatje heeft gemaakt
offtopic:
En voorzien van (groene) beschrijvingen door @m10tech ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Afgelopen winter kreeg ik Quatt icm Tado X niet optimaal aan de praat. Toen maar overgestapt op een Tado V3. Echter zou ik toch graag de Tado X willen gebruiken gezien ik enkel daarvan meerdere thermostaten bezig. Nu lees ik in dit topic dat er een/enkele(?) updates zijn geweest; wat is nu de consensus? Is het nu werkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
BertBertjes schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:05:
[...]

Ik zie dit bij mij nog niet terug komen in de Mobile API, of ze hebben het er inmiddels al weer uitgehaald :9
:o idd
code:
1
"supportedTariffTypes": ["single", "double"],

Maar nu wel erbij ;)
code:
1
"hasDynamicPricing": false
Kleine toevoeging, deze is dan wel bijzonder:
code:
1
 "usePricingToLimitHeatPump": false,
Dat is volgens mij de 'optimaal besparen' optie. Zat er altijd al wel in dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 09-09-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even vraagje voor Duo bezitters.
Hier heb ik de Duo aangezwengeld.

HP1 is de V1, HP2 de V1,5.

Sowieso is de V1 qua rondpompen zonder verwarmen "zuiniger" (plaatje 1).
Maar waarom (zie plaatje 2) blijft de V1,5 doorpompen op 40W terwijl nr1 al in bedrijf is? (Andersom idem zag ik eerder: V1,5 liep, V1 pompte door intussen op 26W). Koud is het buiten niet, dus dat lijkt me het niet.

plaatje 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAw-EXZr90fnS-Fminfyj0WwdmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVgb6CqbcLGfozvB3fivAcSr.jpg?f=fotoalbum_tile

plaatje 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AqiDCTQPSaRMjuxPBwQVwXo3wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8K6Z0fKDPCktQyC0eBDu4kNq.jpg?f=fotoalbum_tile

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:24
Friezin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:33:

Maar waarom (zie plaatje 2) blijft de V1,5 doorpompen op 40W terwijl nr1 al in bedrijf is? (Andersom idem zag ik eerder: V1,5 liep, V1 pompte door intussen op 26W). Koud is het buiten niet, dus dat lijkt me het niet.

plaatje 1

[Afbeelding]

plaatje 2

[Afbeelding]
Dat is nou eenmaal het resultaat van pompen in serie. Als 2e niet zou draaien is het als een weerstand welke weer door pomp 1 gecompenseerd moet worden.
Wel apart dat de V1.5 pomp zoveel onzuiniger lijkt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57
Verschil kan komen door een andere waterpomp?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:21
MuSeLive schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:33:
Afgelopen winter kreeg ik Quatt icm Tado X niet optimaal aan de praat. Toen maar overgestapt op een Tado V3. Echter zou ik toch graag de Tado X willen gebruiken gezien ik enkel daarvan meerdere thermostaten bezig. Nu lees ik in dit topic dat er een/enkele(?) updates zijn geweest; wat is nu de consensus? Is het nu werkbaar?
De laatste 2 maanden van het stookseizoen voor de zomerstop werkte de X prima. Dat was na een firmware update van de X. Hoe het nu is weet ik niet want de Quatt is al een hele tijd niet aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:42:
[...]

Dat is nou eenmaal het resultaat van pompen in serie. Als 2e niet zou draaien is het als een weerstand welke weer door pomp 1 gecompenseerd moet worden.
Wel apart dat de V1.5 pomp zoveel onzuiniger lijkt
Nr 2 is de linker, daar lijkt nu water doorheen te lopen zonder te verwarmen. Achter nr 1 gaat leiding muur in ri. cv. Wanneer het nu koud zou zijn, dan kan ik begrijpen dat ook bij nr 2 een pomp aangaat, maar lijkt me nu wat "onzinnig".
Maar benieuwd of dit bij alle duo's zo werkt.

Edit: Foto staat hier:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 09-09-2025 22:08 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:50:
Verschil kan komen door een andere waterpomp?
Ongetwijfeld, misschien nu die Wilo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online

plaatje 1

[Afbeelding]

plaatje 2

[Afbeelding]
Bij de Duo draaien altijd beide waterpompen.
Het elektrisch vermogen van de waterpomp wordt niet gemeten door Quatt, het lijkt een benadering op basis van aansturing / toerental of iets dergelijks. Ben wel benieuwd of deze curve gebaseerd is op de oude chinese waterpompen of de nieuwe Wilo's.
Zou er dus niet heel veel waarde aan hechten of het 25 of 40W is.

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 09-09-2025 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:15
Vandaag heeft mijn CiC een update gehad naar 3.8.0 en heeft de AE de 'batterij´ een keer tot 90% opgeladen. Dus meer dan de gebruikelijke 75%. Dit heeft hij overigens gedaan, zo lijkt het, met warmte uit de woning. De buitenunits zijn maar heel even aan geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Het kan best dat de CIC snapt wat 0.1 graden is, maar daar gaat het hier niet om.
Een traploos modulerende warmtepomp kan zeer goed inspelen en acteren op wisselende (kleine) omstandigheden. Dat is nou net wat dat 'moduleren' zo fantastisch maakt. En het verschil tussen 52.3 of 52.5Hz gaat echt niemand merken hoor, maar per 1Hz zou toch wel heel erg wenselijk zijn.
De bandbreedte van 60Hz is al niet bijster groot, en die wordt in 10 stukken gehakt nu.
De compressor gaat dan oscilleren om under- en overshoots steeds te compenseren ipv gewoon op de juiste frequentie te draaien. En wanneer als gevolg van producteigenschap de wp op freq x lelijk resoneert, zoals @BjornHero aanhaalde, dan kun je die uitsluiten van het bereik, met bijv +/- 1Hz.
Ik heb deze als vraag #33 toegevoegd in de Google sheet vragenlijst aan @BobVI @Quatt Support

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 10-09-2025 08:46 ]

• jj85
  • Nu online
Bartjuh! schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:17:
Vandaag heeft mijn CiC een update gehad naar 3.8.0 en heeft de AE de 'batterij´ een keer tot 90% opgeladen. Dus meer dan de gebruikelijke 75%. Dit heeft hij overigens gedaan, zo lijkt het, met warmte uit de woning. De buitenunits zijn maar heel even aan geweest.
@Quatt Support De HeatCharger kan warmte uit de woning ontrekken om de HeatBattery op te laden. Indien er niet genoeg warmte (meer) aanwezig is, dan zal de buitenunit aanspringen. Waar ligt de grens hiervoor? Gaat dit op basis van buitentemperatuur of wordt dit anders geregeld? Kunnen jullie hier wat meer uitleg over geven?

(vraag ook aan de Vragenlijst toegevoegd)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:24
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:42:
[...]

@Quatt Support De HeatCharger kan warmte uit de woning ontrekken om de HeatBattery op te laden. Indien er niet genoeg warmte (meer) aanwezig is, dan zal de buitenunit aanspringen. Waar ligt de grens hiervoor? Gaat dit op basis van buitentemperatuur of wordt dit anders geregeld? Kunnen jullie hier wat meer uitleg over geven?

(vraag ook aan de Vragenlijst toegevoegd)
de trigger zal op het CV water temperatuur zitten, die kan niet te ver dalen anders krijg je condensatie problemen.
Een Auer Edel Eau heeft eenzelfde trigger op 18 graden als ik me niet vergis

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
Ik vind 18 ook nog best laag eigenlijk. Dan zit je potentieel je huis af te koelen 'ten gunste' van je SWW?

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
Ik vind 18 ook nog best laag eigenlijk. Dan zit je potentieel je huis af te koelen 'ten gunste' van je SWW?
Daarom is deze vraag van @jj85 aan @Quatt Support ook relevant.

Quatt geeft geen advanced settings menu voor een eigen inbreng maar heeft met het Quatt Lab onderzoek gedaan hoe deze besturing moet werken zodat iedere Quatt eigenaar zorgeloos wordt bediend

Zie antwoord @BobVI op vraag 1:
Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!

[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 10-09-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:45:
[...]

Daarom is deze vraag van @jj85 aan @Quatt Support ook relevant.

Quatt geeft geen advanced settings menu voor een eigen inbreng maar heeft met het Quatt Lab onderzoek gedaan hoe deze besturing moet werken zodat iedere Quatt eigenaar zorgeloos wordt bediend

Zie antwoord @BobVI op vraag 1:

[...]
Ik lees in het antwoord: Ja leuk, maar gaan we niet doen.

Ik denk meer aan de technische kant dat als je warmte uit je vloerbuffer trekt bijv net zolang tot het water tot 18 is afgekoeld, dan heb je ook al enige tijd staan 'koelen'. De vloer zal niet direct 18 worden natuurlijk, maar warmte die je onttrekt uit de vloer moet je er ook weer terug in stoppen.
Niet erg als het warm is, wellicht minder wenselijk in lente en herfst.
En ik mag aannemen dat het in de winter helemaal niet gebeurt.

Ergo: is er ook sprake van een drempelwaarde van de buitentemp?
(Hence, haal je sensor weer van de PCB :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:56:
[...]
Ik lees in het antwoord: Ja leuk, maar gaan we niet doen.

Ergo: is er ook sprake van een drempelwaarde van de buitentemp?
(Hence, haal je sensor weer van de PCB :+ )
Haha, dat is precies waarom ik dit forum en zijn tweakers zeer waardeer.

Zolang Quatt al die subsidies blijft verbranden blijven wij vragen stellen. En tot dat al die leuke diverse jongens en meisjes met mooie laptops op Quatt hoofdkantoor in Amsterdam wel een app maken waar een Quatt eigenaar echt iets mee kan, tweaken wij wel een plattegrond van de buitenunit met de beste plekken voor de buitentemperatuursensor🤪

• paQ
Zo'n sensor zit er niet voor de sier he :+
Daar hangt o.a. (start)gedrag vanaf.

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:12:
Zo'n sensor zit er niet voor de sier he :+
Daar hangt o.a. (start)gedrag vanaf.
Ja, dat beginnen wij hier op het forum inmiddels goed te begrijpen en als ik dat (start)gedrag wil aanpassen naar mijn eigen wensen zonder dat de Quatt app daar in faciliteert pas ik het (start)gedrag wel aan door zo'n sensor een stukje te verplaatsen

@BobVI , @Quatt Support Wij zitten er klaar voor om met jullie te sparren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 10-09-2025 10:49 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:57
paQ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
18 lijkt me prima waarde, tegen de tijd dat het water in je cv systeem is afgekoeld naar 18 wordt het sowieso tijd om de kachel aan te gaan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:29
Als je vóór 20 September je AE pre-order niet afrond, heb je geen recht meer op de verlaagde introductieprijs. Dat is nog anderhalve week.

Inmiddels zijn er mensen die al ruim anderhalve maand op antwoord wachten, alvorens ze een wel afgewogen keuze kunnen maken.

[ Voor 41% gewijzigd door VindiGoosh op 10-09-2025 10:52 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• jj85
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:49:
[...]

18 lijkt me prima waarde, tegen de tijd dat het water in je cv systeem is afgekoeld naar 18 wordt het sowieso tijd om de kachel aan te gaan zetten.
De HeatCharger is de eerste 'afnemer' na de buitenunit.
De vraag is dus: trekt de HeatCharger altijd eerst altijd de watertemperatuur naar 18grC of slingert hij in bepaalde situaties (bijv in de winter) maar direct de buitenunit aan.

Lijkt wat suf om met de buitenunit eerst het huis op te warmen en die warmte er vervolgens weer uit te trekken.

• paQ
raven22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:49:
[...]

wat @jj85 zegt

Idd tijd om de kachel aan te zetten, maar daar is de heatcharger dan wel je oorzaak van :?

• TeslaNerd
Bartjuh! schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:17:
Laat de app ook zien wat de COP is voor het opwarmen van het SWW-water? Dat zal dan toch wel flink oplopen als de electrische input alleen de stroom voor de HeatCharger en de waterpomp is terwijl de output de gebruikelijke 75% is en ook een keer tot 90% opgeladen heeft

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 10-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
VindiGoosh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:51:
Als je vóór 20 September je AE pre-order niet afrond, heb je geen recht meer op de verlaagde introductieprijs. Dat is nog anderhalve week.

Inmiddels zijn er mensen die al ruim anderhalve maand op antwoord wachten, alvorens ze een wel afgewogen keuze kunnen maken.
Trouwens ook leuk. De pre-order prijs van de XL is stiekem verhoogd (en de inhoud van het vat kleiner gemaakt van 300 naar 282 liter)

Begin dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fphKnKAa8uUN8Fawbp79dO03YZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7CaNtNEUgdzg1MeSBn9DwpAF.png?f=user_large

Vandaag 10 sept:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PbgnyhaNVzexWPTed8UMqivbsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTGmJpzbXtgDOiqFMj6B8i70.png?f=fotoalbum_large

• paQ
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:57:
[...]

Trouwens ook leuk. De pre-order prijs van de XL is stiekem verhoogd (en de inhoud van het vat kleiner gemaakt van 300 naar 282 liter)

Begin dit jaar:
[Afbeelding]

Vandaag 10 sept:
[Afbeelding]
De prijs van de wp gaat volgende week ook 200 omhoog.

• TeslaNerd
Vraagje voor het beter begrijpen van de combinatie HeatCharger met de HeatBattery:
Waarom lopen er drie leidingen van de HeatCharger naar de HeatBattery?
Twee leidingen voor aan- en afvoer van warm en koud water tussen de HeatCharger en de HeatBattery zou toch voldoende moeten zijn?

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:00

plaatje 1

[Afbeelding]

plaatje 2

[Afbeelding]
Mijn DUO (V1.0) verbruikt (als groep gemeten in de meterkast met als enige verbruiker de DUO (geen CiC): 4,5 min - 8 W en 1,5 min - 0 W.

JOSON geeft aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4k1vqNkebowhhQklS5EHsbqpi_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEWEo5SF7iBmkyqt0aogmzIJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpgTA8CLLnwPn9JSxnAfVxDY4Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVuW0b54pVmKXHaq7eTI6YG7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HarryInia op 10-09-2025 12:00 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:44:
[...]

Vraagje voor het beter begrijpen van de combinatie HeatCharger met de HeatBattery:
Waarom lopen er drie leidingen van de HeatCharger naar de HeatBattery?
Twee leidingen voor aan- en afvoer van warm en koud water tussen de HeatCharger en de HeatBattery zou toch voldoende moeten zijn?
Zie m'n schetsje. Twee leidingen voor circulatie van water via de HeatCharger. Een derde leiding, bovenop het vat, voor je SWW gebruikers.

Als je die laatste zou gebruiken om het vat op te warmen, dan moet je op een gegeven moment 60grC water in de HeatCharger nog verder op gaan warmen. Dat gaat niet lekker werken denk ik ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKN2MXXQwCxFdXBV5OnFfVRrAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lT1fO0TPUxo5mHRPkGZd2jSt.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:13

Ja maar quatt wilt gewoon dat je koopt en nrit teveel vragen vast stellen.

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:06:
[...]
Zie m'n schetsje. Twee leidingen voor circulatie van water via de HeatCharger. Een derde leiding, bovenop het vat, voor je SWW gebruikers.

Als je die laatste zou gebruiken om het vat op te warmen, dan moet je op een gegeven moment 60grC water in de HeatCharger nog verder op gaan warmen. Dat gaat niet lekker werken denk ik ;)

[Afbeelding]
In jouw schets heeft de derde leiding bovenop het vat voor SWW ook geen functie in de HeatCharger

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:17:
[...]

In jouw schets heeft de derde leiding bovenop het vat voor SWW ook geen functie in de HeatCharger
De HC vervangt de CV. Daar zitten de aansluitingen onderop. Dus ergens wel logisch om dan de warm water uitgang daar ook te behouden.

In de HC verwacht ik mogelijk nog wel een beluchter en/of ontluchter op de SWW leiding.

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:20:
[...]

De HC vervangt de CV. Daar zitten de aansluitingen onderop. Dus ergens wel logisch om dan de warm water uitgang daar ook te behouden.

In de HC verwacht ik mogelijk nog wel een beluchter en/of ontluchter op de SWW leiding.
Ja, voor het handhaven van de SWW-aansluitingen is dat wel praktisch.

Extra vraag over jouw schets. Zijn de pijlen voor de stroomrichting in jouw schets ook functioneel?
De blauwe leiding stroomt daar uit de HeatBattery naar de HeatCharger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:23:
[...]
Extra vraag over jouw schets. Zijn de pijlen voor de stroomrichting in jouw schets ook functioneel?
De blauwe leiding stroomt daar uit de HeatBattery naar de HeatCharger
Wat mij betreft wel. Je pakt koud water uit de HeatBattery. Dit warm je iets op in de R290 warmtepomp in de HeatCharger en druk je vervolgens (opgewarmd = oranje pijl) weer terug in het vat.

Als je water tapt, dan daalt de druk in het vat. Dan zal dit 'automatisch' weer aangevuld worden met koud leidingwater.

Pin me niet vast op de details van het schema. Dit is mijn interpretatie van de werking van de HB / HC op basis van de beschikbare informatie. Er missen wel wat zaken. Zoals het back-up element in de HB en HC (doorstroomverwarmer?)

[ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 10-09-2025 13:26 ]

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:41
Ik heb momenteel de Quatt duo met de Honeywell T6 thermostaat.
Wat ik mis aan de Honeywell is het kunnen invoeren van kleine(re) temperatuur-stapjes. Ik wil bereiken dat de Quatt heel langzaam lange runs maakt. Iets wat me met de Honeywell en de stapjes van 0,5 graden maar beperkt lukt. Ook kan ik in de Honeywell maximaal 6 schakelmomenten per dag programmeren wat er eigenlijk een paar te weinig zijn.

Zaken die volgens mij in de Tado wel kunnen.

Heeft iemand recente ervaringen met beide thermostaten? En kan ie me de voors en tegens naast elkaar zetten voordat ik klakkeloos op zoek ga naar een Tado?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:46
Erveetwee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:41:
Wat ik mis aan de Honeywell is het kunnen invoeren van kleine(re) temperatuur-stapjes. Ik wil bereiken dat de Quatt heel langzaam lange runs maakt. Iets wat me met de Honeywell en de stapjes van 0,5 graden maar beperkt lukt. Ook kan ik in de Honeywell maximaal 6 schakelmomenten per dag programmeren wat er eigenlijk een paar te weinig zijn.

Heeft iemand recente ervaringen met beide thermostaten? En kan ie me de voors en tegens naast elkaar zetten voordat ik klakkeloos op zoek ga naar een Tado?
Om deze reden ben ik momenteel bezig een "OpenTherm optimizer" te bouwen middels een ESP8266, die als "man in the middle" tussen de Honeywell en Quatt CiC in zit. Deze heeft als functie om de warmtevraag van de Honeywell vertraagd door te geven.

Meer info volgt als ik een werkend geheel heb!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:09
Ik heb de test uitgevoerd zoals in de mail van quatt stond, alles functioneert nog prima. Klaar voor het stookseizoen.

Ik wil graag wat advies van mensen die meer verstand over deze materie hebben:
Ik heb een aanbouwtje ("klompenhok") waar nu een kleine T11 staat (40cm breed, 90 hoog). Deze wil ik vervangen.
Ik kan kiezen voor een nieuwe T11 (wil dan een 80cm brede), maar ook een Jaga laagtemperatuur radiator.

Ik heb geen vloervw, enkel een 3tal staande designradiatoren en een grote kolom radiator met 16 fans in de woonkamer. Ik verwarm al 3 jaar bijna volledig met de quatt.

Mijn vraag:
zou het nadelig zijn voor het systeem als ik een Jaga laagtemp radiator toevoeg, terwijl ik verder dat nergens heb? dat die teveel warmte pakt waardoor de rest juist kouder wordt (ik kan dit dus niet beredeneren)
Of kan ik beter 'veilig' voor een nieuwe gewone radiator gaan?

• raven22
Erveetwee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:41:

Tado kan inderdaad geprogrammeerd worden met 0,1 stapjes.
Je kunt echter ook bv via homeassistant dit automatiseren waarbij er automatisch 0,1 bij de vraagtemperatuur wordt opgeteld zodra de (oude) vraagtemperatuur (bijna) bereikt is.
Zo ben je onder alle weersomstandigheden verzekerd van een zo lang mogelijk draaiende quatt. Dit gaat je nl met een vast programma niet snel lukken.

• jbtbnl
HBO88 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:53:
Ik heb de test uitgevoerd zoals in de mail van quatt stond, alles functioneert nog prima. Klaar voor het stookseizoen.

Ik heb een aanbouwtje ("klompenhok") waar nu een kleine T11 staat (40cm breed, 90 hoog). Deze wil ik vervangen.
Ik kan kiezen voor een nieuwe T11 (wil dan een 80cm brede), maar ook een Jaga laagtemperatuur radiator.

Ik heb geen vloervw, enkel een 3tal staande designradiatoren en een grote kolom radiator met 16 fans in de woonkamer. Ik verwarm al 3 jaar bijna volledig met de quatt.

Mijn vraag:
zou het nadelig zijn voor het systeem als ik een Jaga laagtemp radiator toevoeg, terwijl ik verder dat nergens heb? dat die teveel warmte pakt waardoor de rest juist kouder wordt (ik kan dit dus niet beredeneren)
Jaga's zijn mooi, maar relatief gezien ook veel duurder. Je overweegt een T11 of Jaga, maar waarom eigenlijk geen T22 radiator?

• jj85
  • Nu online
HBO88 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:53:

Mijn vraag:
Op welke watertemperatuur zit je doorgaans?

Wat Jaga betreft (huis hangt er inmiddels vol mee). Daar is de breedte van belang, de hoogte doet niet zo heel veel in het afgiftevermogen. Een hoge Jaga heeft een iets groter schoorsteeneffect, en daarmee een wat hoger afgiftevermogen. Als je er fans op gaat leggen, dan maakt dat allemaal weer niks uit.
jbtbnl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:58:
[...]
Jaga's zijn mooi, maar relatief gezien ook veel duurder. Je overweegt een T11 of Jaga, maar waarom eigenlijk geen T22 radiator?
Als je even op Marktplaats zoekt heb je hele voordelige Jaga's :)

[ Voor 10% gewijzigd door jj85 op 10-09-2025 14:59 ]

• jbtbnl
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:58:
[...]
En nóg veel goedkopere conventionele radiatoren ;)

• HBO88
jbtbnl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:58:
[...]

T22 mag ook, maar is wat dieper. Mijn vraag is meer of ik de balans in het systeem in de war schop als ik een jaga toepas en verder heb ik ze nergens.

• HBO88
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:58:
[...]

Op welke watertemperatuur zit je doorgaans?

Wat Jaga betreft (huis hangt er inmiddels vol mee). Daar is de breedte van belang, de hoogte doet niet zo heel veel in het afgiftevermogen. Een hoge Jaga heeft een iets groter schoorsteeneffect, en daarmee een wat hoger afgiftevermogen. Als je er fans op gaat leggen, dan maakt dat allemaal weer niks uit.

[...]

meestal tussen de 35 en 40 graden

• raven22
jbtbnl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:02:
[...]

En nóg veel goedkopere conventionele radiatoren ;)
Mijn ervaring is dat jaga's over het algemeen veel betere afgifte hebben bij lagere temperaturen. Zeker bij de dikkere en dubbele modellen zoals de 16 en 21 serie. Paar fans erop en je bent helemaal klaar.

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:38
raven22 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:56:
[...]

Tado kan inderdaad geprogrammeerd worden met 0,1 stapjes.
Je kunt echter ook bv via homeassistant dit automatiseren waarbij er automatisch 0,1 bij de vraagtemperatuur wordt opgeteld zodra de (oude) vraagtemperatuur (bijna) bereikt is.
Zo ben je onder alle weersomstandigheden verzekerd van een zo lang mogelijk draaiende quatt. Dit gaat je nl met een vast programma niet snel lukken.
Is de temperatuur heel de dag constant houden (zeg 20 graden) niet nog beter dan deze om de zoveel tijd te verhogen (ook al is het dan maar met hele kleine stapjes)? Ik heb sinds midden augustus een enkele v2 en heb dus nog niet hoeven stoken. Maar ik ben wel benieuwd naar wat de meest efficiënte manier van verwarmen gaat zijn voor ons huis (vloerverwarming beneden en radiatoren boven).

• jj85
  • Nu online
HBO88 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:04:
[...]

meestal tussen de 35 en 40 graden
Ik verwacht niet dat de Jaga je hele balans in de war schopt. Als de betreffende kamer moeilijk op temp komt met de huidige T11, dan is de Jaga wellicht een mooie optie hier.
Mocht hij teveel warmte wegtrekken voor de rest van het huis (al vraag ik het me af of dat uberhaupt lukt), dan kun je hem natuurlijk waterzijdig nog wel wat knijpen.

• jbtbnl
Hansie_P schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:13:
[...]

Is de temperatuur heel de dag constant houden (zeg 20 graden) niet nog beter dan deze om de zoveel tijd te verhogen (ook al is het dan maar met hele kleine stapjes)? Ik heb sinds midden augustus een enkele v2 en heb dus nog niet hoeven stoken. Maar ik ben wel benieuwd naar wat de meest efficiënte manier van verwarmen gaat zijn voor ons huis (vloerverwarming beneden en radiatoren boven).
Uit eigen ervaring met 24/7 constante temperatuur en vloerverwarming: ja het is met een warmtepomp sowieso veel logischer dan een traditioneel kookprogramma. Toch is er nog ruimte voor verbetering:

- de temperatuurregeling van de ruimte met vloerverwarming is heel traag
- d.w.z. dat thermostaat op 20 graden effectief soms 19,7 graden en soms 20,3 graden is
- 50/50 kans ga je dus een koude nacht in met de vloer onder de 20 graden
- waardoor er in de koudste uurtjes 's nachts (met lage COP) flink bijgestookt wordt om op of boven de 20 uit te komen

Een ramp-up programma is één van de manieren om ervoor te zorgen dat je wat meer overdag stookt in plaats van 's nachts.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:31

Pubbert

random gestoord

Is er iemand die toevallig van de versie 1 of versie 1.5 even de afmetingen/afstand van de steunvoeten op kan meten? Zowel de lengte als de breedte en hoever ze uit elkaar staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Pubbert op 10-09-2025 15:55 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• raven22
Hansie_P schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:13:
[...]

Met vvw beneden en radiatoren boven krijg je vroeg of laat dat het beneden warm is (en een tijdje blijft vanwege de trage afkoeling van de vloer). Boven koelt het veel sneller af en zou je graag wat warm water door je radiatoren hebben. Ik heb boven jaga's en dan is het effect nog iets sterker omdat jaga's zo goed als geen watervolume in zich hebben.
Door overdag de vraagtemp langzaam te laten oplopen heb ik ook boven overdag de hele dag warmte. In mijn script kan ik de begin en eindtijd en minimale en maximale vraagtemp instellen. Dus in de nacht laat ik het weer een graad of 1-2 afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:05

Mickel moen

mickelmoen.nl

Pubbert schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:50:
Is er iemand die toevallig van de versie 1 of versie 1.5 even de afmetingen/afstand van de steunvoeten op kan meten? Zowel de lengte als de breedte en hoever ze uit elkaar staan.
Lengte 45 cm
Breedte 10 cm
Hoogte 10 cm

Hart op hart 66 cm

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:35

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt

Als dit om jou zelf gaat (het lange wachten), neem dan aub contact op via sales@quatt.io om je persoonlijke case weer even onder de aandacht te brengen.

Daarnaast is het belangrijk om even aan te geven dat het lijkt alsof je "afronden van je pre-order" in dit geval verkeerd geinterpreteerd hebt. Waar we binnenkort mee stoppen is de mogelijkheid voor mensen om een nieuwe pre-order te doen. Iedereen met een pre-order (of die er nog een doet voor 20 September) behoudt zijn/haar recht op de introductieprijs.

Ik zie ook weer een hoop nieuwe notificaties met vragen en verzoeken. Ik moet nog even de tijd vinden er doorheen te gaan (ik kom net terug van een week vakantie ;) ). Om te zorgen dat ze (vroeg of laat) onder de aandacht komen, zou ik willen aanmoedigen ze toe te blijven voegen aan de sheet. Alvast dank daarvoor!

- Bob
Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.