Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 19:26
T-!-M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:05:
Mijn gasverbruik is gestegen sinds de Quatt..

Ik woon in een goed geïsoleerd jaren ’30 huis met gewone radiatoren en vloerverwarming in wc en badkamer (spouw, dak, vloer, HR++ glas, speedcomforts). Sinds augustus 2023 heb ik een Quatt hybride warmtepomp.

Voorheen verwarmde ik traditioneel: niet thuis = laag, thuis = aan.
Met de Quatt ging ik over op “altijd aan” (kleine nachtverlaging geprobeerd, maar dat trok de Quatt eigenlijk slecht)

Op koude dagen (rond de 5 °C of lager) trekt de Quatt het niet meer alleen. Het huis verliest dan meer warmte dan de pomp aankan, en de ketel moet bijspringen. Omdat de ketel alsnog vaak moet bijspringen, en ik netto dus uberhaupt meer verwarm, is mijn gasverbruik vergelijkbaar of zelfs hoger dan voor de Quatt. En daar komt het stroomverbruik nog bij.

Mijn conclusie; Mijn huis met gewone radiatoren is eigenlijk niet geschikt voor continu verwarming. Vloerverwarming staat op de verlanglijst, maar verwacht ik niet de komende 5 jaar.

Deze winter wil ik het anders aanpakken:
Niet thuis = 17 °C, thuis = 20 °C
Start met de ketel, daarna op temperatuur houden met de Quatt. Een soort hybride versie tussen stoken op gas en een warmtepomp.

Benieuwd of anderen dit herkennen, meer mensen die hiermee worstelen?
Tips of ervaringen zijn welkom!
Welke instellingen je ook hebt of stookgedrag, ikzelf zou direct met Quatt contact opnemen omdat dit van geen kant klopt. Tenzij je al een extreem laag gasverbruik had, maar dat lijkt mij sterk.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

T-!-M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:31:
Ik had Optimaal besparen wel aanstaan, en voor de buren stond de Soundslider ook niet op vol vermogen. Beide heb ik nu omgezet, gewoon om te kijken of de Quatt het in principe wel aan kan.

Ik heb de ketel net teruggezet van 55 naar 45 graden. Wellicht dat dat ook nog helpt.

Als ik jullie zo hoor, zou het toch met een stuk minder gas moeten kunnen. Ik zal het eerst aanzien met deze instellingen, voordat ik m’n hybride plan in werking stel.

Bedankt voor het meedenken!
Optimaal besparen moet uit als je zoveel als mogelijk de Quatt wilt laten draaien. Nu heeft het systeem, zonder dat je dit wilde wellicht de CV voorrang gegeven op de Quatt. Met deze instelling UIT gebruikt hij zoveel als mogelijk de Quatt. Als je de soundslider ook nog eens op normaal zet dan zal je waarschijnlijk zo'n 100% op de Quatt draaien. Gebaseerd op eigen ervaringen en die van de gemiddelde Quatt gebruiker hier op 't forum :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:04
pietjm schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:37:
[...]

Welke instellingen je ook hebt of stookgedrag, ikzelf zou direct met Quatt contact opnemen omdat dit van geen kant klopt. Tenzij je al een extreem laag gasverbruik had, maar dat lijkt mij sterk.
Goed punt @pietjm Dit is ook een prima casus voor @Quatt Support om hier op het forum te sparren. Vragen die ik hierbij heb:
-als @BobVI en @Quatt Support stellen dat Quatt de klanten zal ontzorgen zonder iets in te (kunnen) stellen,
-dat Quatt zegt alle installaties 24/7 te monitoren, en
-met de intake het oude gasgebruik bij Quatt bekend is,
hoe kan het dan dat @T-!-M na 2 stookseizoenen nog niet door @Quatt Support is benaderd dat er mogelijk iets niet lekker loopt in zijn Quatt Hybrid zodat ook voor deze klant de energietransitie een positieve uitkomst heeft.

Zie vraag 1 van de vragenlijst:
Bob Quatt: Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!

[ Voor 25% gewijzigd door TeslaNerd op 12-09-2025 16:38 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:16
T-!-M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:10:
[...]

O wat erg dit 8)7 Ik heb de data per maand ingevoerd. Gedeeld door het aantal dagen van die maand kom ik op deze lijn. Die is dan weer vrij normaal ;)

[Afbeelding]
Zit in de 'warmte per uur' het gasverbruik ook al in? Of kijken we hier puur naar het warmtepompdeel?
Want als gas er nog bij komt, dan gaat jouw blauwe lijn nog flink omhoog waarschijnlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:44:
[...]

Defrosts gaan niet op deze buitentemperatuursensor maar op de temperatuursensor van de evaporator coil, dat is de grote warmtewisselaar waar het ijs op aangroeit. Met de data van Quatt modbus sniffer is al gezien dat de temperaturen van deze sensor dan eerder onder nul gaan dan de buitentemperatuursensor aangeeft. En daarmee krijgt de buitenunit ook al defrosts terwijl de buitentemperatuur nog boven nul is.
Door @Friezin is dacht ik ook al eens opgemerkt dat defrosts ook doorgaan als de buitentemperatuursensor hoger aangeeft wanneer de zon er op schijnt.

Maar ik ga zeker monitoren wat deze tweak wel niet doet. Wordt vervolgd …
[Afbeelding]
Ook hier wat extra input vanuit de Quatt vragenlijst
De defrosts worden getriggered op basis van temperatuur van de verdamper (dus niet de buitentemperatuur). Zodra deze een bepaalde grens voor een bepaalde tijdsduur heeft overschreden (terwijl ook de compressor al een bepaalde tijd minimaal draait), wordt de defrost getriggered. Deze logica zit in de firmware van de warmtepomp (en wordt dus niet getriggered door de CiC).
Er zijn momenteel geen plannen om veranderingen te maken aan de defrost logica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:23

OmeJoyo

This is me

Ik woon in een goed geïsoleerd jaren ’30 huis met gewone radiatoren en vloerverwarming in wc en badkamer (spouw, dak, vloer, HR++ glas, speedcomforts). Sinds augustus 2023 heb ik een Quatt hybride warmtepomp.

Met de Quatt ging ik over op “altijd aan” (kleine nachtverlaging geprobeerd, maar dat trok de Quatt eigenlijk slecht)

Op koude dagen (rond de 5 °C of lager) trekt de Quatt het niet meer alleen. Het huis verliest dan meer warmte dan de pomp aankan, en de ketel moet bijspringen. Omdat de ketel alsnog vaak moet bijspringen, en ik netto dus uberhaupt meer verwarm, is mijn gasverbruik vergelijkbaar of zelfs hoger dan voor de Quatt. En daar komt het stroomverbruik nog bij.

Mijn conclusie; Mijn huis met gewone radiatoren is eigenlijk niet geschikt voor continu verwarming. Vloerverwarming staat op de verlanglijst, maar verwacht ik niet de komende 5 jaar.

Start met de ketel, daarna op temperatuur houden met de Quatt. Een soort hybride versie tussen stoken op gas en een warmtepomp.

Hoeveel gasverbruik had je voor de Quatt en hoeveel vierkante meter?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Onherkenbaar, er gaat bij jou iets niet goed.
Zou je ook eens een jaaroverzicht kunnen plaatsen van je Quatt?
Ik lees al behoorlijk wat oplossingen en vermoed, net als @Gerardwaz, dat je warmteverlies verkeerd staat.
Ik begon op 6 (en veel cv-ondersteuning), maar zit nu op 9kW. Bij mij is 1 Quatt geplaatst in november 2023.
Sinds een week een 2de Quatt maar met 1 Quatt deed mijn woning (zie sig) dit in 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIvT3wWcL81ZRTWLirYVjk8ktlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAhCeo8eS7OgBMpuxiy4aWNZ.jpg?f=fotoalbum_large

(En ja, werkelijke bedragen, ik bespaar €100 per maand. Kom van 2500m3 gas)

PS: Ik lees dat je Tado-knoppen gebruikt.
Nu zijn de ervaringen om ze net zo te gebruiken als bij de cv niet echt positief, wanneer er onder die knoppen en thermostaat meer dan 1, hooguit 2 warmtevragers op de wp zijn. Hoe gebruik jij ze? Er is hier behoorlijk wat kennis om ze correct in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 13-09-2025 07:10 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:28:
[...]

Goed punt @pietjm Dit is ook een prima casus voor @Quatt Support om hier op het forum te sparren. Vragen die ik hierbij heb:
-als @BobVI en @Quatt Support stellen dat Quatt de klanten zal ontzorgen zonder iets in te (kunnen) stellen,
-dat Quatt zegt alle installaties 24/7 te monitoren, en
-met de intake het oude gasgebruik bij Quatt bekend is,
hoe kan het dan dat @T-!-M na 2 stookseizoenen nog niet door @Quatt Support is benaderd dat er mogelijk iets niet lekker loopt in zijn Quatt Hybrid zodat ook voor deze klant de energietransitie een positieve uitkomst heeft.

Zie vraag 1 van de vragenlijst:

[...]
@TeslaNerd, Ik vermoed dat 1x "noemen" van Quatt Support door ene @TeslaNerd wel voldoende is in één bericht _/-\o_ . Toch? Het bericht zag nu blauw van de linkjes 🫣

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
jj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:15:
[...]

@clubeddie Had jij ook al de release notes van 3.8.0 gehad? (die draait hier inmiddels op de CiC) O-)
Sorry, vanwege vakantie en nieuwe baan even geen tweakers tijd gehad. Op 25 augustus heb ik onderstaand ontvangen
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.8.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Verbeterde ondersteuning voor Chill

Verbeterde ondersteuning voor communicatie tussen apparaten

Ondersteuning toegevoegd voor extra aan/uit-ketelmodellen

Bugfixes
Netwerkgebruiks-tellers hersteld

Opstartprobleem verholpen voor ketel-, flowmeter- en knopdrivers

Beveiliging van circulatiepomp voor All Electric herstel

Engineer aan het woord

In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren, terwijl we enkele kleine bugs oplossen. Je systeem zou zich nog steeds zoals gewoonlijk moeten gedragen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAMKF_rrgKl2XU8zG71VcscCw_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Q0gIdBzeFYboOj8m3htMkHn.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren is bij mij ook de 2de Quatt geïnstalleerd.
Beide een 1,5 versie. Nummer 1 kon mijn huis voor 86% verwarmen. Maar het aanbod wat mij november vorig jaar gedaan werd, kon ik niet afslaan. Zeker omdat ik in de toekomst gasloos wil worden.

De oudste heeft nieuwe sloffen gekregen en een nieuw frontje.
De eerste is maart 2024 geplaatst. Maar was letterlijk in mei doorgebrand. Het was een 1.0 versie. Die is toen snel vervangen door een 1,5.
En daar is dan weer de pomp van vervangen door een Willo pomp. Hij piepte nogal.
Dus dat hebben ze netjes opgelost allemaal.
Ben ook erg blij. Kijk dan ook met een scheef oog alvast naar full electric van Quatt.
Maar alles op zijn tijd. Eerst even kijken hoe dit duo de winter gaat verslaan en wat ze aan vermogen over hebben.
Ga er vanuit dat ik voor verwarming geen gas meer nodig heb.

Nou nog een vraagje.
Het viel mij op dat als ik warmte vraag. De oudste Quatt als eerste gaat werken.
Zit daar een patroon in? Wisselen dat ook om. Dus de nieuwe als eerste?
Niet dat het erg belangrijk is. Maar ben gewoon benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Zweitse schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:38:

Nou nog een vraagje.
Het viel mij op dat als ik warmte vraag. De oudste Quatt als eerste gaat werken.
Ze wisselen hier regelmatig om. Ik denk dat de draaiuren ook wel ergens vastgelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zweitse schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:38:
[Afbeelding]
Gisteren is bij mij ook de 2de Quatt geïnstalleerd.
Beide een 1,5 versie. Nummer 1 kon mijn huis voor 86% verwarmen. Maar het aanbod wat mij november vorig jaar gedaan werd, kon ik niet afslaan. Zeker omdat ik in de toekomst gasloos wil worden.

De oudste heeft nieuwe sloffen gekregen en een nieuw frontje.
De eerste is maart 2024 geplaatst. Maar was letterlijk in mei doorgebrand. Het was een 1.0 versie. Die is toen snel vervangen door een 1,5.
En daar is dan weer de pomp van vervangen door een Willo pomp. Hij piepte nogal.
Dus dat hebben ze netjes opgelost allemaal.
Ben ook erg blij. Kijk dan ook met een scheef oog alvast naar full electric van Quatt.
Maar alles op zijn tijd. Eerst even kijken hoe dit duo de winter gaat verslaan en wat ze aan vermogen over hebben.
Ga er vanuit dat ik voor verwarming geen gas meer nodig heb.

Nou nog een vraagje.
Bij mij juist de nieuwste.
Vanmorgen beide op 400W, en dan zie je ook hoe mooi nr. 2 warmte erbij doet. Eerder met 1 moest hij, ook met deze buitentemperatuur, op vol vermogen draaien om 5°C te verhogen, nu gaat dat op hun slofjes.
Vanwege dynamisch contract nu maar eens aan het testen geslagen: vvw bufferen voordat de dure uren (tussen 6 en 9, am en pm) beginnen.
Kon eerder echt niet spelen met verhoging of verlaging, nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:20:
[...]

Bij mij juist de nieuwste.
Vanmorgen beide op 400W, en dan zie je ook hoe mooi nr. 2 warmte erbij doet. Eerder met 1 moest hij, ook met deze buitentemperatuur, op vol vermogen draaien om 5°C te verhogen, nu gaat dat op hun slofjes.
Vanwege dynamisch contract nu maar eens aan het testen geslagen: vvw bufferen voordat de dure uren (tussen 6 en 9, am en pm) beginnen.
Kon eerder echt niet spelen met verhoging of verlaging, nu wel.
Hier in Amsterdam is het nog zomer 😎
Wat zijn deze buitentemperaturen nu in Friesland en heb jij ook al defrosts gezien op de nieuwe duo Quatt?

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 14-09-2025 10:45 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:28
TeslaNerd schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:41:
[...]

Wat zijn deze buitentemperaturen nu in Friesland en heb jij ook al defrosts gezien op de nieuwe duo Quatt?
Graad of 15

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:41:
[...]

Vanmorgen hier 10°C, gister 11 (vlgs Quatt).
Wat ik al zei: ben het vvw bufferen even aan het testen: standaard had ik 24/7 op 21,5°C. Nu verhoog ik dat om 3 en 15 uur naar 22°C tot 6/18 uur. Dan beginnen vaak de duurdere uurtjes qua stroom. Vloer warmt dan lekker op. Dan gaat thermostaat naar 21°C. Tot nu gaat de Quatt dan uit en vloer blijft urenlang warm. 's Nachts gaat hij aan, overdag soms: gisteren was donkere dag.
En nee: nog geen defrosts 🤪.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSU7pgTBBYcHWDrTfIyXjmXJGWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiEkkwsI346pwrDicqzhDek3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Friezin schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:39:
[...]

Wat ik al zei: ben het vvw bufferen even aan het testen: standaard had ik 24/7 op 21,5°C. Nu verhoog ik dat om 3 en 15 uur naar 22°C tot 6/18 uur. Dan beginnen vaak de duurdere uurtjes qua stroom. Vloer warmt dan lekker op. Dan gaat thermostaat naar 21°C. Tot nu gaat de Quatt dan uit en vloer blijft urenlang warm. 's Nachts gaat hij aan, overdag soms: gisteren was donkere dag.

[Afbeelding]
Hier staat de quatt al maand of 4 uit. Wat verbruik je per jaar eigenlijk als je 24/7 op 21. 5graden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:51:
[...]

Hier staat de quatt al maand of 4 uit. Wat verbruik je per jaar eigenlijk als je 24/7 op 21. 5graden hebt?
Zie o.a.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

(En er zijn door meerderen dit soort jaar-overzichten geplaatst op 1 januari, want ik heb nu eenmaal geen standaard woning..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:02

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik kreeg van Quatt een mail ter voorbereiding en test voor de komende winter. Mijn eerste met een warmtepomp.

In deze mail stond : “ Heb je vloerverwarming? Check of de pompschakelaar op 22°C staat“

Normaal gesproken is de invoer temperatuur een stuk hoger. Het betreft een mengsysteem van inmiddels bijna 30 jaar oud. Volgens de temperatuurmeter is de invoertemperatuur ingesteld op circa 36-38 graden.(kennis uit verleden)

In het cv tijdperk was het in het hele huis dan voldoende comfortabel warm te houden.
Afgelopen nachten heeft de Quatt enige tijd gedraaid met een maximale water temperatuur 29/33 graden (in-uit)

Wat is wijsheid? De vloerverwarming op 22 graden water instellen of laten staan op 36 graden?

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:10:
Ik kreeg van Quatt een mail ter voorbereiding en test voor de komende winter. Mijn eerste met een warmtepomp.

In deze mail stond : “ Heb je vloerverwarming? Check of de pompschakelaar op 22°C staat“

Normaal gesproken is de invoer temperatuur een stuk hoger. Het betreft een mengsysteem van inmiddels bijna 30 jaar oud. Volgens de temperatuurmeter is de invoertemperatuur ingesteld op circa 36-38 graden.(kennis uit verleden)

In het cv tijdperk was het in het hele huis dan voldoende comfortabel warm te houden.
Afgelopen nachten heeft de Quatt enige tijd gedraaid met een maximale water temperatuur 29/33 graden (in-uit)

Wat is wijsheid? De vloerverwarming op 22 graden water instellen of laten staan op 36 graden?
Volgens mij haal je vloerverwarmingpomp/thermostaat en pompschakelaar door elkaar.
Een pompschakelaar zorgt ervoor dat pomp uitgaat onder bijv. die 22°C en automatisch start wanneer het cv-water boven die 22°C komt.
Voordeel: pomp kost in de zomer geen stroom.
Wordt 1x per 24 uur even een minuutje aangezet.

Een willekeurige pompschakelaar met uitleg:
https://www.vloerverwarmi...h-control-pompschakelaar/

PS: mijn pompschakelaar staat op ongeveer 22°C, mijn thermostaatknop vvw op 40°C

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 14-09-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Friezin schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:17:
[...]

Volgens mij haal je vloerverwarmingpomp en pompschakelaar door elkaar.
Een pompschakelaar zorgt ervoor dat pomp uitgaat onder bijv. die 22°C en automatisch start wanneer het cv-water boven die 22°C komt.

PS: mijn pompschakelaar staat op ongeveer 22°C, mijn thermostaatknop vvw op 40°C
Ah oke, dank je, ik wist niet dat er een temperatuur gestuurde pompschakelaar bestond. Daardoor op het verkeerde been gezet. Ik laat de aanvoertemperatuur dan gewoon zo staan.

Ik heb de pomp in Domoticz gekoppeld aan de Quatt. Als de Quatt uit standby komt gaat de pomp aan en vice versa.
(Voorheen was dat 3 * per week even 15 minuten draaien, nu draait die met het “sticky pump” programma van de Quatt dagelijks mee, in de winter periode volgde de pomp het tijd programma van de thermostaat)

[ Voor 3% gewijzigd door Metsubsidie op 14-09-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
Metsubsidie schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:28:
[...]

Ah oke, dank je, ik wist niet dat er een temperatuur gestuurde pompschakelaar bestond. Daardoor op het verkeerde been gezet. Ik laat de aanvoertemperatuur dan gewoon zo staan.

Ik heb de pomp in Domoticz gekoppeld aan de Quatt. Als de Quatt uit standby komt gaat de pomp aan en vice versa.
(Voorheen was dat 3 * per week even 15 minuten draaien, nu draait die met het “sticky pump” programma van de Quatt dagelijks mee)
Een paar opmerkingen (als ik me er mee mag bemoeien ;) )

1. Kijk eens hoeveel liter Quatt er doorheen pompt als de pomp van de VVW uitstaat. In sommige gevallen zal de Quatt dan ook al de 800 liter per uur halen, en daarmee bespaar je je het verbruik van de pomp.

2. 22 graden op de pompschakelaar kan, maar als de VVW verdeler in een ruimte hangt die in de zomer ook 22 graden kan worden zou ik dat afraden, want dan heb je opeens voor niets de pomp enkele maanden achter elkaar draaien in de zomer, dan zou ik wat hoger pakken qua temperatuur, bijv iets wat je qua temperatuur alleen bij extreem weer haalt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

onlinaius schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:41:
[...]

1. Kijk eens hoeveel liter Quatt er doorheen pompt als de pomp van de VVW uitstaat. In sommige gevallen zal de Quatt dan ook al de 800 liter per uur halen, en daarmee bespaar je je het verbruik van de pomp.

2. 22 graden op de pompschakelaar kan, maar als de VVW verdeler in een ruimte hangt die in de zomer ook 22 graden kan worden zou ik dat afraden, want dan heb je opeens voor niets de pomp enkele maanden achter elkaar draaien in de zomer, dan zou ik wat hoger pakken qua temperatuur, bijv iets wat je qua temperatuur alleen bij extreem weer haalt.
Elke tip is zinvol en welkom.

Ik heb geen info of waarden die op waterverplaatsing betrekking hebben. Zou dat in de Quatt app moeten zitten?

Ik zou echter niet weten of de pomp van de Quatt in staat is om het water door de vvw te krijgen.

Oveigens wordt ik van een uur meer of minder pomp aan ook niet veel €€ wijzer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:41:
[...]

bij punt 1, je moet hiermee oppassen want je kunt wel 800 halen, maar als een groot deel langs je vloer gaat ipv erdoor schiet je er niks mee op. Ik heb ook een 30 jaar oude vvw en zonder pomp of de pomp in een te lage stand wordt de vloer niet voldoende warm.

Qua pompschakelaar (als je die uberhaupt hebt), zet hem op 25 en in de zomer op 30. Oude vvw heeft niet zoveel afgifte dus de quatt zal minstens 25gr aanvoer temp gaan maken.
In de zomer wil je voorkomen dat de pomp alsnog 24/7 gaat draaien als het warm is in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:59:
[...]

bij punt 1, je moet hiermee oppassen want je kunt wel 800 halen, maar als een groot deel langs je vloer gaat ipv erdoor schiet je er niks mee op. Ik heb ook een 30 jaar oude vvw en zonder pomp of de pomp in een te lage stand wordt de vloer niet voldoende warm.

Qua pompschakelaar (als je die uberhaupt hebt), zet hem op 25 en in de zomer op 30. Oude vvw heeft niet zoveel afgifte dus de quatt zal minstens 25gr aanvoer temp gaan maken.
In de zomer wil je voorkomen dat de pomp alsnog 24/7 gaat draaien als het warm is in huis.
Eens.
Ik heb het vermoeden dat dat water allemaal lekker gemakkelijk mijn 12 radiatoren instroomt en de vvw overslaat wanneer daar geen pomp op zit (vermoeden dus: weg van de minste weerstand is vast niet door 9 groepen van 80 meter...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
raven22 schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:59:
[...]

Heel goed punt! Ik had er even geen rekening mee gehouden omdat ik alle radiatoren thuis heb dicht staan (ok, ze staan allemaal thermostatisch op een graad of 10 om problemen bij echte kou te voorkomen, maar dat is in de afgelopen 2 jaar nog niet nodig geweest.) maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op.

Ik haal met pomp (als ik het me goed herinner) zo'n 760 liter per uur, en zonder pomp zo'n 640. Omdat ik toch altijd op building 87 draai vind ik die extra 120 liter doorstroming de 80 watt die mijn oude pomp gebruikt niet waard.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onlinaius schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:09:
[...]

Heel goed punt! Ik had er even geen rekening mee gehouden omdat ik alle radiatoren thuis heb dicht staan (ok, ze staan allemaal thermostatisch op een graad of 10 om problemen bij echte kou te voorkomen, maar dat is in de afgelopen 2 jaar nog niet nodig geweest.) maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op.

Ik haal met pomp (als ik het me goed herinner) zo'n 760 liter per uur, en zonder pomp zo'n 640. Omdat ik toch altijd op building 87 draai vind ik die extra 120 liter doorstroming de 80 watt die mijn oude pomp gebruikt niet waard.
Nou dat dus..
Geen idee wat @Metsubsidie verder nog heeft aan woning of verwarmingssysteem: dan kun je enkel in algemene termen advies geven. Maar wie weet geeft hij (?) nu aan dattie enkel die vvw heeft en geen radiatoren verder. Dan zou je waarschijnlijk pomploos kunnen.

(Heb pomp uit wel geprobeerd: kamer 🥶, rest huis warm.
Heb pomp op lagere snelheid wel geprobeerd: beetje 🥶. Hal en bijkeuken warm (radiatoren).
Heb vvw-pomp nu op ""middelste" stand: 👍🏻 overal.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:51:
[...]

Nou dat dus..
Geen idee wat @Metsubsidie verder nog heeft aan woning of verwarmingssysteem: dan kun je enkel in algemene termen advies geven. Maar wie weet geeft hij (?) nu aan dattie enkel die vvw heeft en geen radiatoren verder. Dan zou je waarschijnlijk pomploos kunnen.

(Heb pomp uit wel geprobeerd: kamer 🥶, rest huis warm.
Heb pomp op lagere snelheid wel geprobeerd: beetje 🥶. Hal en bijkeuken warm (radiatoren).
Heb vvw-pomp nu op ""middelste" stand: 👍🏻 overal.)
Zou je daar niet op kunnen inregelen? Zonder de pomp veranderd de balans, maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat je met radiatoren nooit pomploos kunt gaan. Goed om over na te denken, want die pomp en de aansluitingen op mijn verdeler is al lang iets wat ik misschien nog eens wil aanpakken, maar als daarmee de radiatoren boven niet meer bruikbaar zijn is dat wel vervelend bij verkoop / een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 15 september 2025 @ 01:15:
[...]

Zou je daar niet op kunnen inregelen? Zonder de pomp veranderd de balans, maar ik kan me ook weer niet voorstellen dat je met radiatoren nooit pomploos kunt gaan. Goed om over na te denken, want die pomp en de aansluitingen op mijn verdeler is al lang iets wat ik misschien nog eens wil aanpakken, maar als daarmee de radiatoren boven niet meer bruikbaar zijn is dat wel vervelend bij verkoop / een andere situatie.
Dus wanneer jij je vvw-pomp uit zet heb jij nog doorstroming?
Dan kun je toch mooi eens testen door boven radiatoren open te zetten?

Bij mij heb ik het "gevoel" dat er geen doorstroming in de vvw is wanneer de (Grundfos) pomp uit staat en te weinig met pomp op lage stand.
Kan de pomp die doorstroming tegenhouden? Geen idee, want dan is pomploos toch gemakkelijk? Gewoon stekker eruit (maar lees vaak dat men vvw-verdeler gaat ombouwen naar pomploos....).

Het zal misschien ook samenhangen met de grootte van je verwarmingssysteem? Nu vind ik zelf 800l/uur niet veel (een open waterkraan doet dat ook), want hier ongeveer 200 liter wat rond moet. Hier was inregelen van eea een flinke klus.

Er is vast wel iemand die zijn of haar lichtje hierop kan schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
[...]

Een stilstaande pomp heeft volgens mij veel weerstand. Dat betekent dat je de pomp zou moeten verwijderen. En ja dat is efficiënter, maar niet perse beter. Door de menging in de verdeler is de benodigde aanvoer temp een 3 graden hoger.
In mijn huis met vvw beneden en radiatoren (jaga's) boven is de iets hogere aanvoer temp nodig om het boven ook warm genoeg te krijgen. Je kunt dus de balans in huis verstoren door de pomp weg te halen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
[...]

Als het een mengverdeler is, dan stroomt het water met de pomp uitgeschakeld gewoon direct van de aanvoer naar de retour.

De pomp trekt het water naar de aanvoer van de vloerverwarming en de thermostaatknop en maximaalthermostaat begrenzen daar in wanneer nodig.

Met de aanwezigheid van radiatoren die ooit geplaatst zijn op basis van een Delta T van 10 of 20 graden en een aanvoertemperatuur van 70 of 90 graden is het vrij lastig om deze goed werkend te krijgen op vloerverwarming temperaturen. Het helpt wel om flink te isoleren en natuurlijk kan je ook meer of krachtigere radiatoren ophangen (doet men vaak in de UK).

Uiteindelijk is een mengverdeler vaak toch de handigste oplossing, zelfs als de isolatie goed is. Het bijmengen hoeft echt niet van 70 naar 35 graden en komt gewoon neer op retourwater uit de vloer dat gemengd met bijvoorbeeld 45 graden water uit warmtepomp nog een rondje maakt.

Op de mengverdelers zelf kan per groep gesteld worden, maar dit beperkt de flow vooral per groep, waardoor de pomp op de verdeler alleen de balans verdeelt. Dit heeft geen invloed op de radiatoren.

Er zit ook een retourventiel aan de mengverdeler die de flow van aanvoer naar retour regelt. Die heeft wel invloed op de radiatoren. Je kan die verdeler voor het balanceren dan ook zien als een grote radiator, al is het wel lastiger om goed te krijgen als de radiatoren alles opslokken.

Eigenlijk moet je de vloerverwarming eerst intern in balans krijgen en de radiatoren onderling ook in balans krijgen. Door het retourventiel van de VVW verdeler helemaal open te zetten en de radiatoren allemaal even dicht te zetten kan je gemakkelijker meten in minder tijd. Omgekeerd kan de vloerverwarming dicht om de radiatoren onderling te balanceren. Indien de vloerverwarming dan juist te veel opslokt kan je met het retourventiel van de VVW verdeler knijpen, maar in veel situaties zullen de radiatoren gemakkelijker doorstromen, dus moet je dit doen door alle radiatoren verder te gaan knijpen.

Met een gelijke retourtemperatuur vanaf de VVW verdeler en alle radiatoren heb je een optimale afgifte. Daarna is het nog naar smaak verder af te knijpen als bijvoorbeeld een slaapkamer onprettig warm is. Dit kan natuurlijk ook met een thermostaatknop, maar in principe wil je zo weinig mogelijk naregeling.

Dit is wel een leuke video over het balanceren van vloerverwarming. Dit is wel met een pomploze verdeler, maar de principes blijven hetzelfde: YouTube: Inregelen vloerverwarming

Ik ben hier nog bezig met het VVW traject om straks de ketel op marktplaats te kunnen zetten, maar zolang Quatt geen mogelijkheid tot temperatuurbeperking in de app zet, ga ik uit van een mengverdeler. Dat kost een klein beetje meer stroom, maar maakt het boven warm houden met radiatoren veel minder uitdagend.

P.S. Hou er rekening mee dat een retourventiel dat al decennia niet aangeraakt is, eventueel kan gaan lekken bij het stellen. Ook zijn er nog veel antieke pompen die energie slurpen, niet meer goed werken en vaak maar heel beperkt instelbaar zijn. Dus een VVW specialist of CV monteur er bij halen kan handig zijn als je twijfelt over de staat van het systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 15-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]
Ik reageer hier nog even op. Ik heb geen vloerverwarming, een geheel ander huis qua warmtebehoefte en geen dynamisch contract. Wel wonen we beiden in Friesland. Er zijn een aantal dingen die mij opvallen.

Uit jouw jaarschema van enkele postings eerder maak ik op, dat ons gasverbruik voor verwarming in % daarin gelijk is. Jouw huis heeft 1,8 keer meer warmtebehoefte en idem zoveel in elektriciteitsverbruik.
Afgelopen zaterdag was dit echter 12 keer zoveel.

Dan jouw experimenteel verwarmingsschema. Waar is dit op gebaseerd?
Ik begrijp volkomen, dat je wilt bufferen in de goedkope uren, zodat de Quatt in de dure uren niet of minder hoeft te werken. Hoe zou ik dit aanvliegen?

Inspelen op de actuele prijzen, behalve als je dit geautomatiseerd voor elkaar zou kunnen krijgen, lijkt mij iets om tureluurs van te worden. Ik zou dus uitgaan van gemiddelde pieken en dalen. Ik heb ChatGTP er even naar gevraagd en kreeg dit antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rar6sLjE6fmBjWsNkNpXCL70WDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bohXdDUsAVGeEsHC2AMcT2aA.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst zou ik bepalen de maximale en minimale temperatuur, bijvoorbeeld 20,5°C en 22,5°C

Stel de temperatuur mag om 23.00 weer dalen. Om 3 uur is het het goedkoopst. Om 6 uur begint de piek om 11 uur weer dal. Om 17.00 piek.

Ik zou het schema dan als volgt maken.
23 uur: 20,5°C
3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
6 uur 20,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
17 uur 21,5°C

Nu heb je met de komst van een tweede Quatt weer een uitdaging. Veel succes met het vinden van een mooi schema.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:41:
[...]

Nu heb je met de komst van een tweede Quatt weer een uitdaging. Veel succes met het vinden van een mooi schema.
Ik denk dat dit eigenlijk 0,0 effect heeft op het schema etc. Ipv je CV heb je nu een 2e Quatt. Hydraulisch verandert er eigenlijk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat dit eigenlijk 0,0 effect heeft op het schema etc. Ipv je CV heb je nu een 2e Quatt. Hydraulisch verandert er eigenlijk niks.
Klopt. Maar @Friezin, zoals ik het interpreteer, ziet dit wel als een aanleiding om, gegeven het dynamische contract, van een constante temperatuur nu naar een wisselend temperatuurschema te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 15-09-2025 08:58 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:57:
[...]

Klopt. Maar @Friezin, zoals ik het interpreteer, ziet dit wel als een aanleiding om, gegeven het dynamische contract, van een constante temperatuur nu naar een wisselend temperatuurschema te gaan.
Een thuisbatterij met de mogelijkheid om lekker goedkoop voor te laden lijkt mij dan handiger.
Met zonnepanelen is dat helemaal leuk. Ik wil zelf volgend jaar ook voor een dynamisch contract gaan en dan iets van 20 kWh aansluiten om in de zomer het overschot tijdens de avonduren te verkopen en in de winter zo goedkoop mogelijk in te slaan zodat de warmtepomp er gewoon lekker 4x zo veel warmte van kan maken.
Met de relatief lage vermogens van de Quatt Hybrid is dat helemaal geen uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

netappie schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:08:
[...]

Een thuisbatterij met de mogelijkheid om lekker goedkoop voor te laden lijkt mij dan handiger.
Met zonnepanelen is dat helemaal leuk. Ik wil zelf volgend jaar ook voor een dynamisch contract gaan en dan iets van 20 kWh aansluiten om in de zomer het overschot tijdens de avonduren te verkopen en in de winter zo goedkoop mogelijk in te slaan zodat de warmtepomp er gewoon lekker 4x zo veel warmte van kan maken.
Met de relatief lage vermogens van de Quatt Hybrid is dat helemaal geen uitdaging.
Tja. Gezien, de discussies over een thuisbatterij is dit een geheel andere discussie.

Wat @Friezin wil gaan uitvogelen, is of het zin heeft om met de vloerverwarming warmte te bufferen in de goedkope uren. Het fenomeen thuisbatterij hierbij inbrengen leidt mijn inziens alleen maar af en hier tot een non-discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:41:
[...]

Ik reageer hier nog even op. Ik heb geen vloerverwarming, een geheel ander huis qua warmtebehoefte en geen dynamisch contract. Wel wonen we beiden in Friesland. Er zijn een aantal dingen die mij opvallen.

Uit jouw jaarschema van enkele postings eerder maak ik op, dat ons gasverbruik voor verwarming in % daarin gelijk is. Jouw huis heeft 1,8 keer meer warmtebehoefte en idem zoveel in elektriciteitsverbruik.
Afgelopen zaterdag was dit echter 12 keer zoveel.

Dan jouw experimenteel verwarmingsschema. Waar is dit op gebaseerd?
Ik begrijp volkomen, dat je wilt bufferen in de goedkope uren, zodat de Quatt in de dure uren niet of minder hoeft te werken. Hoe zou ik dit aanvliegen?

Inspelen op de actuele prijzen, behalve als je dit geautomatiseerd voor elkaar zou kunnen krijgen, lijkt mij iets om tureluurs van te worden. Ik zou dus uitgaan van gemiddelde pieken en dalen. Ik heb ChatGTP er even naar gevraagd en kreeg dit antwoord.

[Afbeelding]

Eerst zou ik bepalen de maximale en minimale temperatuur, bijvoorbeeld 20,5°C en 22,5°C

Stel de temperatuur mag om 23.00 weer dalen. Om 3 uur is het het goedkoopst. Om 6 uur begint de piek om 11 uur weer dal. Om 17.00 piek.

3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
6 uur 20,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 22,5°C.
17 uur 21,5°C

Hier een mooi overzicht van gemiddelde uurprijs per maand (ex belasting)

Komt toch neer op: duur van 7:00 tot 11:0 en 17:00 tot 21:00.
Het verschuift dus wel over de seizoenen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:22:
[...]

Hier een mooi overzicht van gemiddelde uurprijs per maand (ex belasting)

Komt toch neer op: duur van 7:00 tot 11:0 en 17:00 tot 21:00.
Het verschuift dus wel over de seizoenen.
Mooi. 👍 Had ik ook al aan gedacht. Je zou het schema ook een paar keer per jaar kunnen aanpassen. Een herfst, winter, lente en zomerschema. Of zelfs per maand. Uitgangspunten blijven dan wel hetzelfde. Welke temperatuur wil je en waar liggen de pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:15:
[...]

Tja. Gezien, de discussies over een thuisbatterij is dit een geheel andere discussie.

Wat @Friezin wil gaan uitvogelen, is of het zin heeft om met de vloerverwarming warmte te bufferen in de goedkope uren. Het fenomeen thuisbatterij hierbij inbrengen leidt mijn inziens alleen maar af en hier tot een non-discussie.
Ik denk dat het een het ander niet uit hoeft te sluiten, maar gezien de invloed van een hogere aanvoertemperatuur op de COP is het wel lastig om hier netto mee te besparen.

Het kan natuurlijk geen kwaad om dit gewoon te proberen en als de dynamische prijs een uurtje door het dak vliegt kan je altijd nog handmatig ingrijpen.

Zonder zonnepanelen is het trouwens helemaal lastig gezien de relatief hoge energiebelasting, en per 2027 kan je niet meer salderen, dus dan heeft die voor iedereen een flinke invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:15:
[...]

Kijk, en hier zeg je het al: uitvogelen.
Dus wat omprutsen. Kijken of het zin heeft.
En als er een keer een duurder uurtje doorglipt, so what: omdat ik eerder maar 1 Quatt had, kon ik niks doen met wijzigingen: dan trok hij het niet meer.
Ik zit ook vast aan een (belachelijke) beperking in de T6: ik kan maar 6 wijzigingen kwijt in mijn schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuX3iXrIxbkJdKcNKyiNzHNKCPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUvg60xhKWSXE5Ftp23ndQaN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het schema.
Vloer kost 2 uur voor hij warmte af gaat geven.
Zonnepanelen liggen in de winter om 13 uur pas in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Friezin
Aangezien een dag 24 uur heeft zou ik eens experimenteren met een grotere bandbreedte. Die is nu 1°C. Zet dat wel zoden aan de dijk? Ik zou eens een verschil van 2°C proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:48:
@Friezin
Aangezien een dag 24 uur heeft zou ik eens experimenteren met een grotere bandbreedte. Die is nu 1°C. Zet dat wel zoden aan de dijk? Ik zou eens een verschil van 2°C proberen.
Nee, eerst niet.
Ik ben een koudkleum die soms slecht slaapt en dan ff in de kamer zit.
's Nachts, daar zitten de kosten niet in. Bij zon op kamer slaat verwarming ook niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:42:
[...]

Kijk, en hier zeg je het al: uitvogelen.
Dus wat omprutsen. Kijken of het zin heeft.
En als er een keer een duurder uurtje doorglipt, so what: omdat ik eerder maar 1 Quatt had, kon ik niks doen met wijzigingen: dan trok hij het niet meer.
Ik zit ook vast aan een (belachelijke) beperking in de T6: ik kan maar 6 wijzigingen kwijt in mijn schema.

[Afbeelding]

Dit is het schema.
Vloer kost 2 uur voor hij warmte af gaat geven.
Zonnepanelen liggen in de winter om 13 uur pas in de zon.
Kwestie van uitproberen of het voor jou werkt zonder comfort-verlies.
Ik denk dat het gerommel in de marge wordt. Elektraprijzen buffer je idealiter als elektra. Dat is razendsnel en acuut te regelen. Bovendien in grote happen!
Als je het als warmte wil bufferen gaat het traag, met weinig energie tegelijk en daardoor ligt comfortverlies ligt op de loer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Friezin

Bandbreedte vergroten hoeft een minimaal gewenste temperatuur niet in de weg te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:17:
[...]

Volgens mij haal je vloerverwarmingpomp/thermostaat en pompschakelaar door elkaar.

Ik heb er bij mij naar gekeken en zie alleen de thermostaatknop. Geen pompschakelaar. Boven op de pomp zit een schakelaar, maar dat is volgens mij een toerentalschakelaar. Deze stond op III en nadat ik deze op II zette, maakte de pomp minder lawaai. Omdat de verwarming uit staat, draait de pomp dus kennelijk wel en heeft die dat ook continue gedaan.
Maar waar zou dat een pompschakelaar mbt de temperatuur moeten zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CsZCUaz2JzXK8jixMrkn7WX8uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFqVD00UkM6XbDuEk4Z6i2mg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Yv9h48MuW2mCVuhHPQVzAq0uU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxtYGxmKjSXmPU09WwhyLR6Z.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
apart... Dus ze zoeken DE ideale omstandigheden.
Daar moet je nog steeds (iets) voor betalen, het bij je IB opgeven, en er een review over schrijven.
In een situatie waar het haast niet fout kan gaan, is de kans op een positieve ervaring evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:00:
[...]

Ik heb er bij mij naar gekeken en zie alleen de thermostaatknop. Geen pompschakelaar. Boven op de pomp zit een schakelaar, maar dat is volgens mij een toerentalschakelaar. Deze stond op III en nadat ik deze op II zette, maakte de pomp minder lawaai. Omdat de verwarming uit staat, draait de pomp dus kennelijk wel en heeft die dat ook continue gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit die pomp gewoon in het stopcontact of zit er nog wat tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
@Friezin

Bandbreedte vergroten hoeft een minimaal gewenste temperatuur niet in de weg te staan.
Hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die pompschakelaar hoort dan tussen stekker van vvw-pomp en WCD, met een voelerdraad rondom de aanvoerleiding.
Lijkt veel op een oude pomp in mijn badkamer: die pakte nogal wat stroom volcontinue. Welk type is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat het gerommel in de marge wordt. Elektraprijzen buffer je idealiter als elektra. Dat is razendsnel en acuut te regelen. Bovendien in grote happen!
Als je het als warmte wil bufferen gaat het traag, met weinig energie tegelijk en daardoor ligt comfortverlies ligt op de loer.
En daarom: uitvogelen.
Ben net als jij koudkleum haha.
Thermostaat is zo weer omhoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:05:
[...]

Die pompschakelaar hoort dan tussen stekker van vvw-pomp en WCD, met een voelerdraad rondom de aanvoerleiding.
Lijkt veel op een oude pomp in mijn badkamer: die pakte nogal wat stroom volcontinue. Welk type is het?
pietjm in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
55W in standje 2
55W * 24h * 365 = 481 kWh per jaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:08:
[...]

55W in standje 2
en hij kwam van standje III?

Dat is net zoiets als de ventilators van goedkope warmtepompboilers die niet uit kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 15-09-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:09:
[...]

offtopic:
Scherp, toch al een besparing van 700kWh - 481kWh = 219 kWh per jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:11:
[...]
offtopic:
Scherp, toch al een besparing van 700kWh - 481kWh = 219 kWh :D
@pietjm
Ik denk dat je een hybrideverdeler er binnen no-time uit hebt :+
(idealiter een pomploze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:08:
[...]

55W in standje 2
Ja... die heb ik ook @pietjm .
Zat heel snel een pompschakelaar tussen die pas aangaat bij 27°C en op stand 1 staat (badkamervloer warmt best snel op) .
En jij had 'm op 80w...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:01:
[...]

Zit die pomp gewoon in het stopcontact of zit er nog wat tussen?
Direct in stopcontact. Niets er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:05:
[...]

Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vli-KCaLAuoOnnB_VH-nKHt6998=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtsvJEuok0A14m6Jba5FHSFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:15:
[...]

Direct in stopcontact. Niets er tussen.
Dan weet je wat je te doen staat nu :-) Die pompschakelaar heb je zo terugverdiend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yep, ik heb dezelfde (zie andere post).
80W... op III.
Koop een nwe pomp of een pompschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:18:
[...]

80W... op III.
Ga er direct mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:18:
[...]

80W... op III.
Of een stekker van 6.49 van action.
Kun je ook meteen bijhouden wat het verbruik van zo'n pompje over een stookseizoen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Al aangepast

[ Voor 120% gewijzigd door Friezin op 15-09-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:09:
[...]

Yep! Ga er iets tussen zetten nu.

Dat is net zoiets als de ventilators van goedkope warmtepompboilers die niet uit kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:19:
[...]

Ga er direct mee aan de slag.
Eigenlijk wel zonde dat @Quatt Support hier tijdens installatie niet even op let en er een opmerking/aanbeveling over maakt. Zijn relatief makkelijke inkoppertjes dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:27:
[...]

Eigenlijk wel zonde dat @Quatt Support hier tijdens installatie niet even op let en er een opmerking/aanbeveling over maakt. Zijn relatief makkelijke inkoppertjes dit.
"Sinds ik de quatt gebruik heb ik veel meer besparing dan voorgehouden! :o "

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoctorS
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-09 10:39
Even een verhaaltje tussendoor, realiseerde me dat ik nog nooit op deze topic had gepost, terwijl ik destijds wel veel heb gelezen voor aankoop. Note: door alle (zeer waardevolle!) technische / detail posts vond ik eigenlijk dat een potentieel nieuwe koper door de bomen het bos niet meer ziet. "Is het nou een fijn ding of niet en wat bespaar je er nou een beetje mee?" Vandaar mijn post nu en vraag of ik iets over het hoofd heb gezien?:
Zeer positieve ervaringen mee afgelopen winter. Jaren 30 huis, nageisoleerd, hr++ ramen. Geen moment koud gehad. Voor ons gevoel is de lucht ook minder droog omdat je veel gelijkmatiger/rustiger verwarmt. (fijn ivm eczeem kinderen) En m'n koukleum vriendin zette met minder schuldgevoel de thermostaat weer vaker een half graadje hoger;-) Afgelopen winter beetje doorgerekend naar jaarverbruik; Besparing op gasverbruik wssch zo'n 600m3 (60-70%), toename elektriciteitsverbruik zo'n 1600kwh. Geluid/trillingen geen enkel probleem, volgens buurtbewoners opvallend stil (voor de zekerheid een paar rubberen matten en trilmatjes onder gelegd ivm deels houten dakkapel) Helaas kan ik niet upgraden naar allelectric ivm ruimtegebrek/houten vloertje.

Voor de zekerheid : ben geen quatt medewerker oid, gewoon een positief verraste gebruiker, die de vele bezwaren herkent (had ze zelf ook) maar onnodig bleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:28:
[...]

"Sinds ik de quatt gebruik heb ik veel meer besparing dan voorgehouden! :o "
Die pomp liep ook op III bij de cv.
Dus ja. Je bespaart 😁.

(Hij stond hier ook op III, hangt overdwars in de kast dus dat label was niet zichtbaar. Nooit bij stilgestaan tot ik vanwege de aangeschafte P1-meter de stroomverbruiken aan het herleiden was in 2021. Foto gemaakt zijdelings en gelijk pompschakelaar besteld: hij draaide al vanaf 2009.... 🫣)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:00
even mee zitten lezen, kom k er achter dat ik nog geen pompschakelaar heb. Zonde...

welke gebruiken jullie voor de VVW?

ik zag net deze, maar die begint pas bij 28 graden. Terwijl ik daar soms nog wel eens onder wil zetten met verwarmen: https://www.bol.com/nl/nl...hAuQ.4_42.43.ProductImage

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KVS138 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:51:
even mee zitten lezen, kom k er achter dat ik nog geen pompschakelaar heb. Zonde...

ik zag net deze, maar die begint pas bij 28 graden. Terwijl ik daar soms nog wel eens onder wil zetten met verwarmen: https://www.bol.com/nl/nl...hAuQ.4_42.43.ProductImage
Ik heb 2 van Ecosavers (Had ooit een energie-kortingsbon via gemeente)
Zoiets: https://www.groene-energi...lbare-pompschakelaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

https://thermostaat.eu/ Dit is een topper.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:15:
[...]

Ja... die heb ik ook @pietjm .
Zat heel snel een pompschakelaar tussen die pas aangaat bij 27°C en op stand 1 staat (badkamervloer warmt best snel op) .
En jij had 'm op 80w...
Geregeld en standaard stond deze op 28 graden. Is er een soort van standaard temperatuur? Mijn verdeler staat in de verwarmde garage. Heb de pomp op stand I gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n1RLWYK-GELaBMntANUuAPMHbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1MFGwq7EtujB91Q75JWvTY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:20:
[...]

Geregeld en standaard stond deze 28 graden. Is er een soort van standaard temperatuur? Mijn verdeler staat in de verwarmde garage. Heb de pomp op stand I gezet.

[Afbeelding]
offtopic:
Nice! Je laat er geen gras over groeien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49

Ik heb de Tercal 11e gekocht, voornamelijk omdat deze een snoer heeft want dat is handiger met een meervoudig stopcontact vind ik. En hij is instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:20:
[...]

Geregeld en standaard stond deze op 28 graden. Is er een soort van standaard temperatuur? Mijn verdeler staat in de verwarmde garage. Heb de pomp op stand I gezet.

[Afbeelding]
Top hoor! Snel geregeld 😁.
Die heb je zo terugverdiend.

Wanneer je ook nog radiatoren hebt, is 28°C m.i. ook geen probleem: wanneer Quatt aangaat kan hij warmte en flow daar kwijt voordat de pompschakelaar de vvw-pomp aanzet (Tenzij je Quatt die 28°C niet haalt).
Standaardtemperatuur is er m.i. niet
Blijft de vloer te koud kun je altijd nog weer naar 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
[...]

Maar mijn idee: in tegendeel!
Bufferen in accu gaat gepaard met 10..15% efficiency verlies.
Warmte bufferen met radiatoren is niet ideaal omdat je de temperatuur dan vrij hoog moet zetten met slechtere cop als gevolg.
Een grote betonplaat zoals een vloerverwarming buffert echter ideaal.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:59:
[...]

Maar mijn idee: in tegendeel!
Bufferen in accu gaat gepaard met 10..15% efficiency verlies.
Warmte bufferen met radiatoren is niet ideaal omdat je de temperatuur dan vrij hoog moet zetten met slechtere cop als gevolg.
Een grote betonplaat zoals een vloerverwarming buffert echter ideaal.
En nog steeds traag, weinig, met risico op comfortverlies.
Dat zijn 3 zaken die je met een accu niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
Je woning gebruiken als 'batterij' om energie op te slaan is een bekend concept waar best goede resultaten mee te behalen zijn. WeHeat stuurt daar actief op. Werkt mijn inziens eigenlijk alleen echt goed met vloerverwarming en gereguleerde ventilatie.
https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij
https://content.weheat.nl...atterij_ontlast_stroomnet

Comfortverlies is inderdaad wel een ding. Je merkt toch dat het gevoelsmatig warmer is op de periodes dat de verwarming aan staat ook al is de kamertemperatuur gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:02
Van de week de Quatt (duo v1.5) even laten proefdraaien. Meteen viel mij op dat er een soort olieachtige lucht/stank van 1 van de units vandaan kwam. De geur blijft ook aardig hangen, maar is er niet constant even sterk.

Als ik op internet zoek, zou het een kapotte condensator zijn. Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt, maar ben ook even benieuwd of 1 van jullie dit al eens heeft gehad? (en of mijn aanname klopt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:54:
Van de week de Quatt (duo v1.5) even laten proefdraaien. Meteen viel mij op dat er een soort olieachtige lucht/stank van 1 van de units vandaan kwam. De geur blijft ook aardig hangen, maar is er niet constant even sterk.

Als ik op internet zoek, zou het een kapotte condensator zijn. Ik heb in ieder geval een support ticket aangemaakt, maar ben ook even benieuwd of 1 van jullie dit al eens heeft gehad? (en of mijn aanname klopt?)
Deed hij het verder wel OK?

Er zit natuurlijk olie in de compressor. Hopelijk heb je daar geen lek in zitten.. Maar dan zul je je koelmiddel ook kwijt zijn (raken). Quatt zou daar dan wel een lage-druk-alarm van moeten krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door jj85 op 15-09-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:54:

Deed de Quatt wel wat ie moest doen bij het proefdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:58:
[...]

jj85 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:58:
[...]

Ja, hij doet normaal z'n ding, COP van 9 (logisch met deze buitentemperaturen).. Niks geks ontdekt verder, kan ook geen lekkage o.i.d. ontdekken bij/rondom de unit zelf (is ook wat lastig met de regenbuien van afgelopen tijd)

Misschien dat het de geur is van de PVC tape waarmee de ribbelslangen zijn vastgemaakt? Dat ze weer warm worden en/of de lijmlaag wat loslaat wat de geur veroorzaakt? :?

Je kan het (af en toe) op 1,5m afstand ook ruiken..

Edit: net even weer laten draaien. Zodra ik hem uit zet (temp omlaag gezet) hoor ik een aantal keren een soort bonkend geluid uit 1 van de quatts..

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen-Bullet op 15-09-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Laatst online: 08:14
Misschien een domme vraag en moet ik wachten op een bezoek van Quatt…

Maar kan je 2 buitenunits boven elkaar plaatsen? Dus een op de grond, de andere hoger tegen de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49
badnews.nl schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:30:
Misschien een domme vraag en moet ik wachten op een bezoek van Quatt…

Maar kan je 2 buitenunits boven elkaar plaatsen? Dus een op de grond, de andere hoger tegen de muur?
Bij de V1(.5) wel, de V2 niet. Zou met het hogere gewicht van de V2 te maken hebben dat ze die niet meer ophangen.

[ Voor 3% gewijzigd door jbtbnl op 15-09-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
RickvdT schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:45:
Je woning gebruiken als 'batterij' om energie op te slaan is een bekend concept waar best goede resultaten mee te behalen zijn. WeHeat stuurt daar actief op. Werkt mijn inziens eigenlijk alleen echt goed met vloerverwarming en gereguleerde ventilatie.

Comfortverlies is inderdaad wel een ding. Je merkt toch dat het gevoelsmatig warmer is op de periodes dat de verwarming aan staat ook al is de kamertemperatuur gelijk.
Ook een WC-eend verhaal he ;)

Hoe dan ook. Het kan werken, het kan ook een averechts effect geven.
Die golfbeweging van de tarieven moeten ook maar net in je huishouden passen.
Stroom is voornamelijk goedkoop als er zon en/of wind is in het weekend. Ik ga dan niet de thermostaat op 24 zetten, Zodat het tegen 21:18 is 'afgekoeld' tot 22 waardoor de wp het dan weer overneemt.
Lijkt me knap oncomfortabel. Te warm overdag, en daardoor juist gevoel van 'te koud' als het weer een normale temperatuur wordt.

Maar nogmaals: probeer het :)
Kijk of het bevalt, EN kijk wat je er financieel mee opgeschoten bent en of dat het je waard is.

“Bufferen” is iets om de legionella run van de wpb handig mee in te plannen bijv. En zelfs dan verdien je er hooguit enkele dubbeltjes mee.
De wasdroger overdag aanzetten is denk ik financieel effectiever.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 15-09-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:07:
Edit: net even weer laten draaien. Zodra ik hem uit zet (temp omlaag gezet) hoor ik een aantal keren een soort bonkend geluid uit 1 van de quatts..
Kun jij een filmpje maken?
En met een kruiskopschroevendraaier haal jij ook eenvoudig de behuizing los en kun jij de printplaat inspecteren op een doorgebrande condensator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLuRnuw-C9m52lh9GrEFUXp6sMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbrvIjO3fJWMw7yEcaqiegtb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX1e_qpEsfXel6Xx9HY3uQg5Tjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcHUH3C4TBaFxdaGAgwyo5I4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
T-!-M schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:10:
[...]

O wat erg dit 8)7 Ik heb de data per maand ingevoerd. Gedeeld door het aantal dagen van die maand kom ik op deze lijn. Die is dan weer vrij normaal ;)

[Afbeelding]
@T.I.M Misschien begrijp ik het niet, en misschien zit ik er helemaal naast, ik ben ook maar een leek, maar ik zie hier een stooklijn zonder een meetpunt onder de 2 graden. Dat lijkt mij niet erg betrouwbaar want juist als het echt koud is ga je (veel) gas verstoken en onder de 5 graden ontstaat het problemen van (te) veel gas gebruiken. Mijn eerste indruk is, als ik deze grafiek zie, is dat je gas langdurig en regelmatig in de winter aan zal gaan als er inderdaad sprake is van een enkele Quatt want deze kan niet genoeg vermogen leveren. Ook valt mij op dat als het buiten 18 of 19 graden is, dat er al meetpunten opduiken. De Quatt gaat dus even aan, om het op 20 graden te houden. Hoe zit dat dus met het warmteverlies, want als het huis goed geïsoleerd is zou ik dat niet meteen verwachten. Zonder ook het gebruikte gas, qua energie, in deze stooklijn te betrekken, weet je niet wat je daadwerkelijke warmteverlies is. (Wanneer) ging het gas in bovenstaande grafiek aan?

Mijn inziens geef je te weinig informatie om op af te gaan. Van welke maand is deze grafiek? Want naar mijn inschatting gaat het niet om een koude een wintermaand. Wat was voorheen je gasverbruik en wat is deze nu? En hoeveel stroom ben je extra gaan verbruiken? Wat was je SCOP over de afgelopen jaren? Wat doet je aanvoer en retour temperatuur. Als je om een of andere reden (zonesysteem?) niet genoeg afgifte hebt, zal door onvoldoende warmtecompensatie. je cv-ketel inderdaad vaker aan gaan omdat het tussendoor te veel afkoelt, zeker als je de thermostaat op 20 graden zet. Misschien heb je voor jouw situatie wel gewoon te weinig vermogen om met één Quatt af te kunnen, maar zelfs in die situatie zou je gasvebruik moeten dalen. Heb je van te voren de test gedaan of je met de CV op 50 graden, in een koude week, je huis warm kon houden? Wat is eigelijk de verhouding stroom- en gasvebruik in de app van Quatt? Woon je vrijstaand? Naar mijn inzicht is er dus te weinig informatie om echt zinnige conclusies uit bovenstaande grafiek te trekken.

Inderdaad kan het, als je voorheen een sober regiem aanhield, bijv. in de nacht en overdag 17 graden en alleen in de avond verhoogde naar 20 graden en nu altijd 20 graden stookt, dan is het niet helemaal raar dat je in verhouding meer energie (MWh) gaat gebruiken. Maar nog steeds zou je energierekening goedkoper moeten worden en je gasverbruik moeten dalen. Naar mijn indruk wijst het hoge gasverbruik op een afgifteprobleem, mogelijk door zonering, maar daar ben je ook door anderen al op gewezen. Natuurlijk kan je ook de optimalisatie uit zetten maar daar los je niet het achterliggende probleem mee op. Ook niet met een extra verlaging van je CV-ketel.

Verder betwijfel ik dat als er een probleem is met de afgifte, of Quatt dat als hun probleem ziet, de wp doet het gewoon en schakelt over op de CV-ketel wanneer dat nodig is. Neemt niet weg dat je bij problemen ook contact op moet nemen met Quatt. Erg zuur als je gasverbruik nog even hoog is als voorheen, met daarboven op nog een hogere stroomrekening.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:47:
[...]

Ook een WC-eend verhaal he ;)
Waarom wc-eend?
Want meerdere sites maken melding van het bufferend vermogen van een vloer met vvw.
Vloer was vanmorgen 26°C, nu nog steeds een heerlijke 22°C: ik zit net onder een buienstraat dus weinig zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
TeslaNerd schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:57:
[...]

Kun jij een filmpje maken?
En met een kruiskopschroevendraaier haal jij ook eenvoudig de behuizing los en kun jij de printplaat inspecteren op een doorgebrande condensator

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou dat inderdaad even kunnen doen.. Maar wil de reactie van Quatt even afwachten.

Ik heb vrij vlot al een reactie gehad: ze kunnen een monteur sturen.. MAAR als hij niks kan vinden en/of het niks met het Quatt systeem te maken heeft dan brengen ze kosten in rekening. (hoe hoog die kosten zijn stond er niet bij)

Nu is dat opzich wel logisch (bedrijfstechnisch gezien), maar gezien mijn Quatt installatie en al het gedoe wat ik heb gehad (er zijn al 8 monteurs hier geweest, 2 maanden na installatie had ik pas een goed functionered systeem) vind ik een stukje coulance wel zo prettig in plaats van zo'n bericht. Of geef dan in ieder geval een paar tools/tips om te bepalen waar het probleem zit. Volgens mij heb ik nog steeds Installatiegarantie van een jaar en 2 jaar productgarantie? Of zie ik dat verkeerd? ;)

Het enige wat ze aan de telefoon zeiden: gebruik de Quatt voorlopig maar niet voordat we weten wat het precies is..

Ik heb ze gemaild met bovenstaand en ben benieuwd naar de reactie.

Overigens zijn die boards op mijn Quatt afgelopen jaar nog vervangen (vanwege resonantie-/geluid compressor), zou wel heel snel zijn als die het nu al hebben begeven..

EDIT: kreeg net een mail erachteraan dat ze er vanuit gingen dat de Quatt al meer dan 2 jaar oud was. Ze sturen dus gewoon een monteur :F O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen-Bullet op 15-09-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

RickvdT schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:45:

Interessant. Uit het laatste artikel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0kSThLHfWSIU1q1deo-_gFq_uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilEfjiYccWG3q2kmcv9nsOGr.jpg?f=fotoalbum_large

@Friezin houdt van hogere temperaturen, maar dat is een kwestie van het verwarmingsschema en dus ook de bandbreedte hoger zetten.

Voor wie en vloerverwarming heeft en dynamisch tarief zeker interessant om nader te onderzoeken.

Voor mij niet. Beide heb ik niet en ook geen plannen in die richting. Waar bemoei je je dus weer mee, zal mijn vrouw wel zeggen.

Maar, altijd goed voor de kennis en een beter begrip van verwarmen binnen de schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Frozen-Bullet schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:06:
Ik heb vrij vlot al een reactie gehad: ze kunnen een monteur sturen.. MAAR als hij niks kan vinden en/of het niks met het Quatt systeem te maken heeft dan brengen ze kosten in rekening. (hoe hoog die kosten zijn stond er niet bij)

EDIT: kreeg net een mail erachteraan dat ze er vanuit gingen dat de Quatt al meer dan 2 jaar oud was. Ze sturen dus gewoon een monteur :F O-)
Dus na 2 jaar is monteursbezoek zonder kosten?

[ Voor 46% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:15:
[...]

Interessant. Uit het laatste artikel:

[Afbeelding]

@Friezin houdt van hogere temperaturen, maar dat is een kwestie van het verwarmingsschema en dus ook de bandbreedte hoger zetten.

Voor wie en vloerverwarming heeft en dynamisch tarief zeker interessant om nader te onderzoeken.

Voor mij niet. Beide heb ik niet en ook geen plannen in die richting. Waar bemoei je je dus weer mee, zal mijn vrouw wel zeggen.

Maar, altijd goed voor de kennis en een beter begrip van verwarmen binnen de schil.
Intussen wel nieuwsgierig wat jij onder "hogere bandbreedte" verstaat...
Andere zender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:23:
[...]

Intussen wel nieuwsgierig wat jij onder "hogere bandbreedte" verstaat...
Andere zender?
Ik plaats nogmaals het schema, uit de post van vanochtend. Gooi er een halve of hele graad bij tot aan jouw minimaal gewenste temperatuur en je schuift de bandbreedte op. Dit zijn ingestelde temperaturen. Het effect in werkelijke temperaturen en of dit prettig is, is persoonlijk.

6 uur 20,5°C
17 uur 21,5°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:00:
[...]

Waarom wc-eend?
Want meerdere sites maken melding van het bufferend vermogen van een vloer met vvw.
Vloer was vanmorgen 26°C, nu nog steeds een heerlijke 22°C: ik zit net onder een buienstraat dus weinig zon.
Waarom wc eend? Omdat weheat ook warmtepompen verkoopt. Wel goede reclame als die ook ineens als een batterijfunctie kan dienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:40:
[...]

Ik plaats nogmaals het schema, uit de post van vanochtend. Gooi er een halve of hele graad bij tot aan jouw minimaal gewenste temperatuur en je schuift de bandbreedte op. Dit zijn ingestelde temperaturen. Het effect in werkelijke temperaturen en of dit prettig is, is persoonlijk.

6 uur 20,5°C
17 uur 21,5°C
Mijn minimale en maximale temperatuur ligt tussen 21,5 en 22°C...
En heb 6 schakelmomenten en 2 dure momenten waar hij uit en aan moet (=4 schakelmomenten foetsie) .
Ik peins niet eens over 20,5 🥶 brrr.
Zit je 's nachts in koude kamer terwijl stroom juist tussen 21 en 06 uur vaak goedkoop is.

Voorbeeld wat redelijk standaard is door de week.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rbktUqLCZK0y9mz1xLf2DA83xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGJqLlm0sZNLepFKOaVVEqCK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Friezin op 15-09-2025 17:53 . Reden: Plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:40:
[...]

Waarom wc eend? Omdat weheat ook warmtepompen verkoopt. Wel goede reclame als die ook ineens als een batterijfunctie kan dienen
Tja zo kun je het stellen, maar ook Quatt buffert mijn vloer 😁.
En ze geven aan dat (onderdelen van) het huis de batterij is vlgs mij (niet helemaal gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:44:
[...]
Voorbeeld wat redelijk standaard is door de week.:
[Afbeelding]
Zijn er idd nog uren met negatieve stroomprijzen voor de consument? Of zijn dit prijzen exclusief de energiebelasting?

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 15-09-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Friezin

Het verschil tussen jouw minimale en maximaal ingestelde temperatuur is slechts een halve graad. Dat lijkt mij erg weinig om mee te bufferen.

Nogmaals het schema, maar dan met de door jouw gewenste minimale temperatuur:

3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
6 uur 21,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
17 uur 21,5°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:03:
@Friezin

Het verschil tussen jouw minimale en maximaal ingestelde temperatuur is slechts een halve graad. Dat lijkt mij erg weinig om mee te bufferen.

Nogmaals het schema, maar dan met de door jouw gewenste minimale temperatuur:

3 uur tot 6 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
6 uur 21,5°C
11 uur tot 17 uur: in gelijke stappen (afhankelijk van mogelijkheden thermostaat) verhogen naar 23,5°C.
17 uur 21,5°C
Hou maar op, ik ga het niet doen.
Probeer ik al een hele tijd duidelijk te maken.
Hiermee brand ik huis uit 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Friezin

Dat was mij ook al duidelijk, maar waarom dan wel die moeite om te bufferen. Ga dan gewoon voor 24/7 constante temperatuur. Heb je er geen omkijken naar en ook geen zorgen.

Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.