• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:06
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:02:

Na van alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de LTV-verdeler op de begane grond niet geschikt is voor een hybride systeem en deze vervangen dient te worden door een hybride verdeler (b.v. ROBOT Hybride LTVC verdeler 8 groeps Wilo). Dit is echter een redelijke prijzige oplossing. Is dit de beste oplossing voor mijn specifieke situatie?
Ik ben overgestapt van een mengverdeler naar een pomploze LTV verdeler en dat werkt in mijn geval aanzienlijk beter. Voor een 8 groeps verdeler (rvs) ben je ongeveer €380 kwijt bij warmyteservice. Zorg ook ervoor als je dat gaat doen dat je aanvoerleidingen minimaal 22mm zijn, liefst nog groter.

[ Voor 13% gewijzigd door Star65 op 06-01-2026 12:23 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Erik1805 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:13:
Ik ga toch een keer proberen met de stand op duurzaam. Kijken of de Quatt het zonder cv ook zou redden. Aangezien ik wel zie dat de Quatt niet zijn maximale vermogen gebruikt en dan de cv snel bijschakeld. Heb dat nog nooit geprobeerd.
Even voor de zekerheid: zie je dat in het gebruikte elektrisch vermogen, of het thermisch vermogen (de warmte die er wordt opgewekt?). Want het maximale vermogen kun je alleen aflezen aan het gebruikte elektrisch vermogen (als dit ergens rond de 1600 watt ligt (even uit mijn hoofd) draait je Quatt ongeveer maximaal).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
Ik zie dat mijn automatisch aanpassingen (via HA) aan de soundslider niet goed doorkomen. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWLhURDevKuPahTwjIWob6Byir8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ8Ut7wYGvceJqhmxGSjVxRw.jpg?f=user_large

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]

3x raden wanneer de stooklijn is aangepast :) Sindsdien een super stabiele run van 20 uur tot de zon doorbrak i.p.v. elke 2/3 uur even uit. Even afwachten wat het met nog lagere temperaturen doet maar vooralsnog is dit een aanzienlijke vooruitgang met vloerverwarming.

[Afbeelding]
Heel mooi, maar ik blijf het bizar vinden dat de cic dat zelf niet kan met al die ingebouwde AI. Of zou dat ooit nog komen?

• Hueify
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Star65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Ik ben overgestapt van een mengverdeler naar een pomploze LTV verdeler en dat werkt in mijn geval aanzienlijk beter. Voor een 8 groeps verdeler (rvs) ben je ongeveer €380 kwijt bij warmyteservice. Zorg ook ervoor als je dat gaat doen dat je aanvoerleidingen minimaal 22mm zijn, liefst nog groter.
En dan de CV terug naar 40 om te voorkomen dat er te warm water de vloer in gaat?
En leveren de pomp van de Quatt en CV dan genoeg druk voor voldoende flow op de 8 groepen?

[ Voor 8% gewijzigd door Hueify op 06-01-2026 13:00 ]

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:10
dzuijlek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Ik zit sinds afgelopen vrijdag met een defecte Quatt. Ik heb al 4x gebeld en telkens krijg ik dezelfde melding: ik moet gewoon geduldig afwachten totdat de planning contact met me opneemt voor een afspraak. Ik wordt er echt heel pissig van. Voelt gewoon niet goed met temperaturen ver beneden nul en een cv die ook soms even een of twee uur uitstaat. Kans op bevriezing is dan wel reëel. Ik ga ze in ieder geval iedere dag bellen.

Hebben jullie nog tips om bevriezing tegen te gaan? Ik kon op mijn cv geen functie vinden om de pomp constant te laten draaien.
Het is niet zo koud dat met een uurtje of 2 gelijk al je leidingen kapot vriezen. En dan gaat sowieso het overstort ventiel eerst open. En als het zo koud is, lijkt het me ook sterk dat de CV 2 uur niet aan staat.

PVoutput

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:03
De radiatoren vinden 45 graden trouwens ook fijner dan 32 graden, maar dat is een volgende stap (waterzijdig inregelen, ventilatoren, etc.). De Quatt zou deze hogere temperatuur ook moeten kunnen leveren, maar de Quatt helpdesk kan mij niet vertellen hoe ik dit kan realiseren?
een Quatt laat zich niet sturen op een specifieke aanvoertemperatuur, dus "ik wil 45 graden", dat gaat simpelweg niet.
als de (master) thermostaat het huis (danwel de master-ruimte) op temperatuur kan houden met 32 graden, dan is dat de temperatuur waar je het mee moet doen.
voor overige ruimten (met radiatoren): de afgifte is de bottleneck, niet de WP. Dus los het probleem op waar het ontstaat i.p.v. "pleisters plakken / symptoom bestrijding" bij de WP.
Grappig overigens dat je de oplossing al op de 2e verdieping hebt liggen, maar dat terzijde.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Op een Intergas ketel kan je het al helemaal gemakkelijk regelen.
Kwestie van parameter q instellen op 1 en dan kan je met 1 druk op de knop de zomerstand in en uitschakelen.

Dit heeft als voordeel dat je de ketel gewoon op een temperatuur kan houden die niet tot pendelen leidt als je Quatt een storing heeft of het echt super koud is.

Je ketel begrenzen op 30 doet namelijk ook niet veel goeds als de Quatt het met 29 aanlevert.
Ik heb een 36/30 CW5 voor veel warm water. Die heeft al 20 jaar probleemloos gependeld tot de Quatt het heeft overgenomen en pendelt probleemloos verder zonder dat ik mij daar enige zorgen over zal maken. Jouw ophef hierover herken ik totaal niet

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2026 13:19 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:50
raven22 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Heel mooi, maar ik blijf het bizar vinden dat de cic dat zelf niet kan met al die ingebouwde AI. Of zou dat ooit nog komen?
Wij draaien hier volledig op vloerverwarming met pomploze verdelers op een flink aantal groepen. Daarbij een constante thermostaat temperatuur. Qua modelleren is het een setup met minimale ruis dus dat ging best prima. Ik kan mij echter voorstellen dat het bij de meeste Quatt bezitters dit een stuk lastiger zal zijn.

Daarbij zal het overgrote deel van de klanten niet of nauwelijks opmerken dat het efficiënter kan, terwijl het overgrote deel van de klanten zal klagen als het niet comfortabel warm is. Dus ik snap dat ze aan de veilige kant gaan zitten qua stooklijn, want te veel sturen op efficiëntie kost Quatt alleen maar geld aan servicecontact. (WeHeat intelligence wordt bijvoorbeeld ook een betaalde dienst.)
dzuijlek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Hebben jullie nog tips om bevriezing tegen te gaan? Ik kon op mijn cv geen functie vinden om de pomp constant te laten draaien.
Kijk even of je de pomp nadraaitijd in kan stellen. Bij sommige merken kan deze op 24 uur worden gezet (of in ieder geval meer dan een uur) tegen bevriezing.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Na dit topic al een tijdje met aandacht gevolgd te hebben, heeft het me doen besluiten om na een ingrijpende verbouwing aan onze woning in 2025 (200+ m2, vrijstaand, 1966, veel grote ramen) een Quatt aan te schaffen. Sinds Oktober 2025 helpt een enkele Quatt V2 hybrid met het verwarmen van onze woning. Iedere situatie is uniek, zo ook die van mij. :-)

De Quatt werkt nog niet optimaal bij ons. Het afgifte systeem op begane grond en 1ste verdieping vraagt om verbetering, ik ben voornemens om dit de komende tijd gefaseerd aan te pakken en zal proberen om zo uitvoerig mogelijk te beschrijven waar ik tegenaan loop.

Afgifte:
Begane grond: Vloerverwarming in woonkamer en keuken: Comfortline 8-groeps LTV-verdeler met WILO pomp, 5 lange groepen (100m, 2017), 3 korte groepen (60m, 2025), 2 radiatoren in gang en WC.
1ste verdieping: 4 radiatoren (3 slaapkamers, 1 badkamer)
2de verdieping: 42 m2 Vloerverwarming WARP-systems (werkt TOP!)

Stap 1: Het afgifte systeem op de begane grond aanpakken
De Quatt levert water van 32/35 graden, echter de aanvoertemperatuur van de vloer is maar 28 graden. De mengkraan staat open, de 8 groepen hebben een goede flow, het hydraulische inregelventiel zo dicht mogelijk. Het lijkt erop dat de LTV-verdeler retourwater blijft mengen waardoor de aanvoertemperatuur te laag blijft met als gevolg dat de ketel zeer regelmatig bijspringt! Zodra de (Remeha) ketel aan gaat (45 graden), dan gaat er wel 45 graden de vloer in (en dat wil ik dan weer niet, max. 40!) :-)

De radiatoren vinden 45 graden trouwens ook fijner dan 32 graden, maar dat is een volgende stap (waterzijdig inregelen, ventilatoren, etc.). De Quatt zou deze hogere temperatuur ook moeten kunnen leveren, maar de Quatt helpdesk kan mij niet vertellen hoe ik dit kan realiseren?

Na van alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de LTV-verdeler op de begane grond niet geschikt is voor een hybride systeem en deze vervangen dient te worden door een hybride verdeler (b.v. ROBOT Hybride LTVC verdeler 8 groeps Wilo). Dit is echter een redelijke prijzige oplossing. Is dit de beste oplossing voor mijn specifieke situatie?
Waarom niet het inregelventiel van de LTV verdeler helemaal dicht zodat hij niet meer bijmengt en dan de max thermostaat van de verdeler naar 40 graden, of eventuel de max aanvoer van de ketel ook verlagen naar 40 graden? 45 graden is overigens ook geen probleem mijn inziens.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• onlinaius
RickvdT schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:21:
Daarbij zal het overgrote deel van de klanten niet of nauwelijks opmerken dat het efficiënter kan, terwijl het overgrote deel van de klanten zal klagen als het niet comfortabel warm is. Dus ik snap dat ze aan de veilige kant gaan zitten qua stooklijn, want te veel sturen op efficiëntie kost Quatt alleen maar geld aan servicecontact. (WeHeat intelligence wordt bijvoorbeeld ook een betaalde dienst.)
Tegelijkertijd maakt dat het hele 'wij zijn o zo duurzaam, zie wat wij allemaal betekenen voor het milieu', aardig hypocriet.

In de praktijk is dat dus meer 'het milieu kan ons roesten, als we maar warmtepompen verkopen.'

Als je met zulke relatief eenvoudige aanpassingen veel energie kunt besparen, en je laat dat na, dan is het moeilijk vol te houden dat je veel met het milieu op hebt.

• Star65
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:34:
[...]

En dan de CV terug naar 40 om te voorkomen dat er te warm water de vloer in gaat?
En leveren de pomp van de Quatt en CV dan genoeg druk voor voldoende flow op de 8 groepen?
Hier continu flow van 800 l/h dus dat mag geen probleem zijn en ik heb de CV begrensd op 45 graden.
Ik zou wel met flowmeters gaan werken zodat je iedere groep mooi kunt inregelen, zelf heb ik de Robot RVS verdeler maar er zijn natuurlijk nog tig andere mogelijkheden.

[ Voor 17% gewijzigd door Star65 op 06-01-2026 13:57 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:54
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:07:
[...]

Ok, dan zou je kunnen kijken of je de ketel in zomerbedrijf kan zetten zodat die niet meeverwarmt, zelfs als de Quatt dit vraagt. Ik zag dat je een Nefit hebt, dus dan zou het ongeveer zoiets moeten zijn:
https://www.handleidi.ng/...rc-30-cw5/handleiding?p=9
Dit kan anders zijn op jouw specifieke ketel, dus lees ook de handleiding die er bij zit.

Tot je de afgifte gerepareerd hebt kan je de soundslider eventueel gebruiken om het vermogen 24 uur per dag te beperken zodat de aanvoertemperatuur niet te ver oploopt.

Kijk eens met een constante thermostaat temperatuur en Building 87 in de Soundslider of je daarmee de vraag en geleverde hoeveelheid energie stabiel kan krijgen. Door geen nachtverlaging toe te passen kan die vloerverwarming dan 24 uur per dag het verlies aanvullen.

Die fancoils aansluiten gaat je afgifte waarschijnlijk wel weer repareren, dus dan hoeft je warmteverlies instelling bij Quatt, die gebaseerd is op de hele woning, mogelijk niet omlaag.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga lekker experimenteren deze week. Heb de nachtverlaging eraf gehaald en zie nu al inderdaad dat de ketel niet bijgeschakeld wordt. Logisch ook wel. Helaas minder goed nieuws voor het verbruiken van zelf opgewekte stroom maar dat dan eenmaal zo. Ik wil de ketel zo lang mogelijk preserveren als warm water bron.

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:01
ik heb een duo systeem met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Op zich tevreden met de quatt nu aan het kijken of het efficiënter kan.

Beneden 1 verdeler met pomp en 14 groepen(+-120m2 oppervlakte)
Boven radiatoren +(1 verdeler met pomp) vloerverwarming op de beide badkamers en toilet

om mijn systeem efficiënter te laten werken zat ik te denken aan het volgende:
bij beide verdelers de pomp stroomloos maken en thermostaatkraan helemaal open, dit om bijmenging te voorkomen. CV uiteraard niet hoger dan 45.

Iemand die dit geprobeerd heeft en hoe heeft dit uitgepakt?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Ik denk dat Quatt met de CiC veel te snel de cv-ketel bijschakelt terwijl met iets meer geduld ook een enkele Quatt buitenunit veel kan doen bij een redelijk goed geisoleerde woning. Zelfs bij dit weer. Maar iedere woning is anders en dit zijn ideale dagen voor iedere tweaker met een warmtepomp om dat zelf uit te vinden
Niet mee eens, bij mij zie je de temp langzaam 0,4 graden wegzakken en dan moet alsnog de CV bijspringen en krijg ik een overshoot die ik begrens door het vermogen van de CV ketel te beperken en de max temp op 55⁰C te hebben.
Dus het is sterk afgiftesysteem / huis afhankelijk. En zonder instelmogelijkheden kiest Quatt "de gulden middenweg".

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28
Bij ons sinds gistermiddag ook defect, aardlekschakelaar er binnen enkele minuten uit (ook zonder warmtevraag, dus ik vermoed kortsluiting). Kreeg direct een mailtje van Quatt dat de unit niet verbonden was, maar die stop ik voorlopig niet in een stopcontact. Contact gehad en er wordt een afspraak gepland, ben benieuwd hoe snel dit opgelost wordt.

• Oboeman
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.

Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.

Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...

Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...

• HiFive
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:03
Als je je Quatt op een aparte aardlekautomaat had aangesloten/gebruikt dan hebben je andere groep(en) automaten die op (een) aardlekschakelaar(s) zitten geen last dat ze door kortsluiting in je Quatt stroomloos komen te staan. Ik heb bewust een aardlekautomaat daarom voor mijn Quatt Hybrid Duo gebruikt.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06
TeslaNerd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik heb een 36/30 CW5 voor veel warm water. Die heeft al 20 jaar probleemloos gependeld tot de Quatt het heeft overgenomen en pendelt probleemloos verder zonder dat ik mij daar enige zorgen over zal maken. Jouw ophef hierover herken ik totaal niet
Ja, alleen gaat het prima met een CV ketel omdat die alle warmte levert.
Met de Quatt er bij levert hij alleen wat niet lukt, maar de Quatt levert dan al 4 kW, waardoor er eigenlijk te weinig bereik over blijft om de ketel op zijn minimale modulatie draaiend te houden.

Ik heb inmiddels zelf de Remeha ketel ook in zomerstand gezet om te testen of ik helemaal gasloos kan zonder comfortklachten.

In de praktijk ging die alleen aan tijdens de defrost of als iemand aan de thermostaat ging prutsen. Daarbij heb ik de nachtverlaging er voorlopig wel af gehaald, want anders komt de Quatt net tekort om de inhaalslag tijdig te maken.

Overigens stond de maximum aanvoertemperatuur ook niet gigantisch hoog, maar zelfs op het laagste vermogen moet je iets van ruimte hebben zodat die ketel niet onmiddelijk afslaat.

Het effect is goed te meten met een HomeWizard stekker aan de CV ketel. Het elektrische vermogen verklikt heel mooi waar de ketel mee bezig is, van de opstartprocedure tot hoog vermogen voor warm water.

Maar regel het hoe je zelf wilt. Die ketel doet toch niks bij jou.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
Ik lees de laatste tijd al wat vaker berichten over een Quatt die eruit klapt op de aardlek, en ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen november viel 's ochtends plots de stroom uit in het hele huis, en na een kort onderzoek bleek dat de Quatt (een enkele, van het eerste uur) de aardlek eruit liet klappen. Het was die dag erg mistig, ik dacht code geel/oranje vanwege mist, dus ik had het vermoeden dat dat ermee kon maken. Meteen contact opgenomen, en een afspraak gemaakt voor een week later om het te laten onderzoeken/verhelpen. De dag na de stroomuitval nog een keer geprobeerd de Quatt er weer in te doen, maar weer springt de aardlek eruit. Een week later kwamen ze dus van Quatt op bezoek, zij doen de stekker erin, en je raad het al: hij blijft het gewoon doen. Uit voorzorg hebben ze toen een pomp vervangen.

Alleen, vorige week (uiteraard terwijl je net op vakantie bent, en toevallig of niet: weer code oranje vanwege mist), valt de stroom weer uit thuis. Gelukkig hebben we familie in de buurt wonen die even op onderzoek kon en de stroom weer aan kon doen. Ook nu kwam het weer door de Quatt, dus de stekker er maar weer uit. Meteen weer een afspraak gemaakt, en afgelopen vrijdag kwam de service dienst weer langs. Dit keer deden ze de stekker er in, en weer springt de aardlek eruit. Alles weer gecontroleerd, andere bekabeling, moederbord vervangen, maar de aardlek bleef springen. Het kon nog aan 1 onderdeel liggen, maar die hadden ze niet bij zich, dus er zou een nieuwe afspraak worden ingepland. Tot die tijd moet ik het doen met de CV.
Vandaag maar weer contact opgenomen, er is namelijk nog steeds geen afspraak ingepland, en ik moet ook nog steeds maar rustig afwachten totdat ze contact met mij opnemen.

Net toch ook maar weer even geprobeerd de stekker er in te doen, en warempel: de aardlek spring niet...

Geen idee wat er aan de hand is, maar toch voelt het niet goed. Ik heb nu toch het idee dat het elk moment weer kan klappen, waardoor weer het hele huis geen stroom heeft...
en welk onderdeel is dat dan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06
Oboeman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:

Als het hele huis geen stroom heeft dan ga ik uit van een 1 fase aansluiting met maar 1 aardlekschakelaar voor alle groepen.
Dat kan soms net te weinig zijn, vooral als andere apparaten ook allemaal een klein beetje lekken.

Je zou kunnen kijken of er ruimte is voor een tweede aardlekschakelaar of alamat (combinatie van automaat/aardlekschakelaar) om de groep waar de Quatt op zit te isoleren qua lekstroom.
Hoe dan ook is meer dan 1 aardlekschakelaar geen overbodige luxe.

Als de aardlek er weer uit klapt dan kan je ook kijken of andere groepen uit laten helpt.
Het kan ook nog door slechte bedrading/contacten in het traject vanaf de meterkast komen.

Als je een dik verlengsnoer hebt liggen, dan kan je ook even kijken of het vanaf een eigen groep zoals die van een wasmachine wel goed gaat.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Met 1 ding is Quatt wel 'snel'. Vandaag kreeg ik via de mail de factuur voor het verplaatsen van de Quatt op 30 oktober. Of ik deze binnen 3 dagen (dat is snel), maar uiterlijk op 3 januari (dat is te snel) wil betalen. Factuur gedateerd op 31-12, vandaag bezorgd (dat is dan weer niet heel snel)...

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 06-01-2026 18:18 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Oboeman
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:58:
[...]

en welk onderdeel is dat dan?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, wanneer ze langskomen om het te vervangen laat ik het weten ;)

• Oboeman
netappie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Als het hele huis geen stroom heeft dan ga ik uit van een 1 fase aansluiting met maar 1 aardlekschakelaar voor alle groepen.
Dat kan soms net te weinig zijn, vooral als andere apparaten ook allemaal een klein beetje lekken.

Je zou kunnen kijken of er ruimte is voor een tweede aardlekschakelaar of alamat (combinatie van automaat/aardlekschakelaar) om de groep waar de Quatt op zit te isoleren qua lekstroom.
Hoe dan ook is meer dan 1 aardlekschakelaar geen overbodige luxe.

Als de aardlek er weer uit klapt dan kan je ook kijken of andere groepen uit laten helpt.
Het kan ook nog door slechte bedrading/contacten in het traject vanaf de meterkast komen.

Als je een dik verlengsnoer hebt liggen, dan kan je ook even kijken of het vanaf een eigen groep zoals die van een wasmachine wel goed gaat.
Het hele huis is misschien wat overdreven. Wij hebben 2 aardlekschakelaars, en 1 vliegt eruit (waar de Quatt op zit, Tv, CV en de thuisserver), op de andere aardlekschakelaar zit onder andere de wasmachine, garage en elektrisch fornuis. Aangezien wij toch van plan zijn de meterkast aan te pakken komt de Quatt in ieder geval achter een eigen aardlek(automaat).

• Star65
Zijn er hier meer met een Quatt Duo waarvan er eentje (bij ongeveer gelijke input qua vermogen) er eentje de watertemperatuur ongeveer een graad of 4 lager heeft dan de ander?
De delta T per Quatt is dan wel weer gelijk.

• onlinaius
Star65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:27:
Zijn er hier meer met een Quatt Duo waarvan er eentje (bij ongeveer gelijke input qua vermogen) er eentje de watertemperatuur ongeveer een graad of 4 lager heeft dan de ander?
De delta T per Quatt is dan wel weer gelijk.
Het water gaat van nummer 1 naar nummer 2. De uitgaande watertemperatuur van nummer 1 zou dus om en nabij de ingaande temperatuur voor nummer 2 moeten zijn.

• Star65
onlinaius schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Het water gaat van nummer 1 naar nummer 2. De uitgaande watertemperatuur van nummer 1 zou dus om en nabij de ingaande temperatuur voor nummer 2 moeten zijn.
Weer wat geleerd, had het eigenlijk kunnen weten. Klopt inderdaad dat uitgaande temp van Quatt 1 ongeveer ingaande is van Quatt2.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

WAF1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Even aansluiten op je post. Vandaag in de Facebookgroep van Quatt las ik een zeer verontrustend bericht. Ik kan natuurlijk niet controleren of het waar is, maar het kwam er op neer dat ze geen krediet meer krijgen van de bank. Dat ongeveer de helft van het personeel weg is e.d.

[mbr]Voordat je mensen ongerust maakt: extraordinary claims require extraordinary evidence, hier hoort een facebook link bij zodat mensen zelf de betrouwbaarheid van de bron kunnen controleren.[/mbr]

Om eerlijk te zijn knijp ik hem. Komt ook omdat ik vorige week €400 voor verlengde garantie heb over gemaakt. Zoals ik al eerder aangeven heb, Quatt Care, ze zijn op zoek naar geld. Inderdaad plaats ik een negatief bericht maar ik vind ook dat evt. nieuwe klanten dit moeten weten. Bovendien zijn er hier misschien mensen die meer zicht hebben op de jaarcijfers e.d. Ik zeg eerlijk dat ik destijds heel goed wist dat ik een risico nam. En nog steeds is het in mijn belang dat Quatt slaagt. Tot nu toe werkt mijn Quatt prima en heb er geen spijt van dat ik eerst voor een goedkopere hybride ben gegaan. Ik weet nu een beetje wat er in mijn huis wel of niet mogenlijk is en kijk ondertussen ook naar andere warmtepompen. Maar ik hoop gewoon dat Quatt overleeft of dat andere partijen in zullen springen.
Even in aanvulling op de "geruchten",
Ik neem aan dat jullie dan dit bericht bedoelen:
https://www.facebook.com/share/p/1H9hwUJ5ht/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xTMejvIaMrZpsqywNuN-mNMC6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBEFOshuEVw74VvQphc08Cd3.png?f=fotoalbum_large

Maar ik geloof alleen druiven.
:+

Hier tekenen aub ......

• HiFive
Ik volg dit Quatt forum met volle interesse.
Ik heb sinds half november een Quatt Hybrid Duo V2 die op mijn dakkapel staat.
In het begin zag ik hp1 en hp2 allebei wel draaien.
De laatste tijd valt mij op dat hp1 bijna altijd draait en hp2 niet meer.
Gisteren zag ik nog kort hp1 én hp2 kort samen draaien.
Het viel mij wel op dat hp2 met COP van <1 (0,75) draaide, dat lijkt mij niet de bedoeling toch!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyL-Qu0jIrzKClWfjEIngyCavOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kScfWhEa5dFG0QiXKaqjGapQ.png?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik enkel hp1 nog zien draaien, hp2 helpt niet meer mee. Mijn COP is slecht en ik heb T6 thermostaat vast op 18C staan. Vanmiddag naar 18,5C verhoogd en de Quatt lukte het niet om deze naar 18,5C te krijgen. Beneden staan alle drie T22 radiatoren en plintverwarming keuken volledig open, 1e verdieping staat T23 radiator half open, T21 radiator stukje open, T22 radiator stukje open, zolder T22 radiator stukje open. Flowrate is altijd goed ~800L/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rH2WMUDJJXqgYuLr5GvdPF-oik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jQrrwa6vfogzoE8jH6QvnWL0.png?f=fotoalbum_large

Zoals hieronder staat horen beide hp1 en hp2 elkaar af te wisselen. Dat gebeurt bij mij dus niet.
Betekent het dat mijn hp2 iets niet goed mee is of dat de CiC aansturing niet goed werkt?
Ik draai de laatste CiC versie: 3.15.4

Wat doet de CiC:
- Gelijkmatige levensduur: De regelaar verdeelt de draaiuren over beide buitenunits zodat ze allebei evenveel gebruiken en even lang meegaan.
- Efficiënte werking: De CiC start met één unit en schakelt de tweede pas in als de warmtevraag toeneemt, wat 'pendelen' (kort aan-uit-cycli) voorkomt en energie bespaart.
- Optimalisatie: Het systeem zoekt naar de meest efficiënte manier om te verwarmen, waarbij het vermogen van beide units wordt geoptimaliseerd op basis van de buitentemperatuur en de benodigde watertemperatuur.

Hoor graag of dit bekend probleem is.

't Gooi, hoekhuis 1953, 145 m2, Quatt Hybrid Duo V2, T6 thermostaat, Quatt App: besparen, dynamische tarieven, Intergas Kompakt hre 36/30, 1080 wp panelen, oud dubbel glas (wordt dit jaar HR++), overal radiatoren T21, T22, T23

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
@HiFive Heb je al buiten bij je Quatts gekeken? Mogelijk dat HP2 volledig dichtgevroren zit?

• HiFive
jj85 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:38:
@HiFive Heb je al buiten bij je Quatts gekeken? Mogelijk dat HP2 volledig dichtgevroren zit?
Zie foto:
hp2 staat links op de foto, die niet (meer) draait en is naar wat ik kan zien niet dichtgevroren, ik zag licht aan de voorkant door de lamellen heen namelijk
en
hp1 staat rechts op de foto die de hele dag draait en om de zoveel uur defrosts uitvoert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGEU5KyNrAMgHy6LUd3uiL3bzqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDPE5ltGPPxRMTjT7wgK7MfV.jpg?f=fotoalbum_large

• Hueify
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:07:
[...]

een Quatt laat zich niet sturen op een specifieke aanvoertemperatuur, dus "ik wil 45 graden", dat gaat simpelweg niet.
als de (master) thermostaat het huis (danwel de master-ruimte) op temperatuur kan houden met 32 graden, dan is dat de temperatuur waar je het mee moet doen.
voor overige ruimten (met radiatoren): de afgifte is de bottleneck, niet de WP. Dus los het probleem op waar het ontstaat i.p.v. "pleisters plakken / symptoom bestrijding" bij de WP.
Grappig overigens dat je de oplossing al op de 2e verdieping hebt liggen, maar dat terzijde.
Dat is het nu net… Het lukt de Quatt niet om de begane grond op temperatuur (master 20,5) te houden, ik verbruik 7 m3 gas op koude dagen als vandaag met standje duurzaam, geen nachtverlaging. Van Quatt Servicedesk alleen antwoorden die ChatGPT me ook geeft en geen oplossing bieden.

Vloerverwarming op 1ste verdieping is helaas geen optie wegens te ingrijpende verbouwing, daarbij volgens Quatt (sales) moest het prima warm worden met de overgedimensioneerde radiatoren die daar hangen. Ketel op 45 krijgt de hele hut (gelukkig) wel warm.
Animal_X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Waarom niet het inregelventiel van de LTV verdeler helemaal dicht zodat hij niet meer bijmengt en dan de max thermostaat van de verdeler naar 40 graden, of eventuel de max aanvoer van de ketel ook verlagen naar 40 graden? 45 graden is overigens ook geen probleem mijn inziens.
Het inregelventiel staat helemaal naar rechts, maar gaat bij LTV schijnbaar nooit helemaal dicht? Daarom adviseert de installateur een hybride verdeler ipv LTV-verdeler.

45 kan idd nog net, maar vindt mijn parketvloer niet zo leuk na een tijdje.

[ Voor 21% gewijzigd door Hueify op 06-01-2026 21:17 ]

Z-Limburg, Vrijstaand, 1966, 200+m2, BG triple glas, 1 & 2 HR++, Dak Rc 6.2, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, Quatt 7kW R290, Remeha Calenta 40c, Tado V3+, BG: Comfortline 8 groep VVW stand 3, 1ste 4 radiatoren, 2de: WARP-systems.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:03
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Dat is het nu net… Het lukt de Quatt niet om de begane grond op temperatuur (master 20,5) te houden, ik verbruik 7 m3 gas op koude dagen als vandaag met standje duurzaam, geen nachtverlaging. Van Quatt Servicedesk alleen antwoorden die ChatGPT me ook geeft en geen oplossing bieden.

Vloerverwarming op 1ste verdieping is helaas geen optie wegens te ingrijpende verbouwing, daarbij volgens Quatt (sales) moest het prima warm worden met de overgedimensioneerde radiatoren die daar hangen. Ketel op 45 krijgt de hele hut (gelukkig) wel warm.
Dan zit er onbelans in je systeem? Radiatoren geboost, waterzijdig ingeregeld? Er moet meer flow naar je beneden verdieping en de rest knijpen. Boost je radiatoren, kijk eens hoe ver je met deze acties komt.

• Hueify
  • Nu online
Razer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:17:
[...]

Dan zit er onbelans in je systeem? Radiatoren geboost, waterzijdig ingeregeld? Er moet meer flow naar je beneden verdieping en de rest knijpen. Boost je radiatoren, kijk eens hoe ver je met deze acties komt.
Onbalans zou goed kunnen. De Flow van de Quatt zit op 805 liter en als de ketel bijspringt gaat de flow naar 890.

Radiatoren slaapkamers 1ste verdieping zijn al geknepen, die slurpten eerst te veel en werden veel te warm op momenten dat de ketel aansloeg. De eerste verdieping is nu acceptabel (18 graden) met radiatoren op 2,5. Als het warmer moet doe ik wel met de airco’s bijwarmen.

Wat bedoel je met radiatoren boosten, is dat ventilatoren plaatsen?

Slaapkamer zolder is ook acceptabel, +/- 19 graden. Als ik de vloerverwarming van de zolder hoger zet is dat geen prettige slaaptemperatuur meer.

De radiatoren in gang en wc staan volledig open.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:57
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Onbalans zou goed kunnen. De Flow van de Quatt zit op 805 liter en als de ketel bijspringt gaat de flow naar 890.

Radiatoren slaapkamers 1ste verdieping zijn al geknepen, die slurpten eerst te veel en werden veel te warm op momenten dat de ketel aansloeg. De eerste verdieping is nu acceptabel (18 graden) met radiatoren op 2,5. Als het warmer moet doe ik wel met de airco’s bijwarmen.

Wat bedoel je met radiatoren boosten, is dat ventilatoren plaatsen?

Slaapkamer zolder is ook acceptabel, +/- 19 graden. Als ik de vloerverwarming van de zolder hoger zet is dat geen prettige slaaptemperatuur meer.

De radiatoren in gang en wc staan volledig open.
En wat zijn de T6 instellingen? Laag uit regeling op Uit?

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Hueify
  • Nu online
pietjm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
[...]

En wat zijn de T6 instellingen? Laag uit regeling op Uit?
Sorry, ben nog redelijk nieuw in Quatt-land. Wat bedoel je hier precies mee?

• Animal_X
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:11:
[...]

[...]

Het inregelventiel staat helemaal naar rechts, maar gaat bij LTV schijnbaar nooit helemaal dicht? Daarom adviseert de installateur een hybride verdeler ipv LTV-verdeler.

45 kan idd nog net, maar vindt mijn parketvloer niet zo leuk na een tijdje.
Het inregelventiel van mijn composiet Therminon LTV verdeler kan ik gewoon helemaal dicht draaien. Dat kan je simpel controleren door de RTL beveiliging / max thermostaat van de verdeler volledig dicht te draaien. Als het inregelventiel dan volledig dicht staat valt de flow op de debietmeters volledig weg. Misschien niet te lang doen, ik weet niet hoe bevorderlijk dat is voor je verdeler/pomp omdat hij dan in zichzelf staat te malen.

Als ik de verdeler hier laat bijmengen krijg ik het beneden met VW ook niet goed warm bij deze temperaturen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Animal_X
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:41:
[...]

In je T6 thermostaat instellingen bedoelt hij (mocht je die hebben)

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:57
Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Foutje van mij. Sorry. Dacht dat je een T6 thermostaat had, maar vergiste mij met een andere post.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Hueify
  • Nu online
Animal_X schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Het inregelventiel van mijn composiet Therminon LTV verdeler kan ik gewoon helemaal dicht draaien. Dat kan je simpel controleren door de RTL beveiliging / max thermostaat van de verdeler volledig dicht te draaien. Als het inregelventiel dan volledig dicht staat valt de flow op de debietmeters volledig weg. Misschien niet te lang doen, ik weet niet hoe bevorderlijk dat is voor je verdeler/pomp omdat hij dan in zichzelf staat te malen.

Als ik de verdeler hier laat bijmengen krijg ik het beneden met VW ook niet goed warm bij deze temperaturen.
Thermostaatkraan helemaal open (70);
Inregelventiel staat helemaal naar rechts;

WP aanvoer: 32 (Quatt out)
Vloer aanvoer: 28

CV aanvoer: 45 (CV out)
Vloer aanvoer: 35

Er lijkt dus “iets” in de verdeler te zitten dat de temperatuur van het ingaande water van de vloerverwarming verlaagt? Is dat bij jou ook het geval?

Bij mij is 28 graden vloeraanvoer te laag om de ruimte op temperatuur te houden…

• Hueify
  • Nu online
pietjm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:57:
[...]

Foutje van mij. Sorry. Dacht dat je een T6 thermostaat had, maar vergiste mij met een andere post.
Ik heb inderdaad een draadloze Tado v3+ daar kan ik vrijwel niets op instellen?

• Animal_X
  • Nu online

Animal_X

Rodin

Hueify schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:05:
[...]

Thermostaatkraan helemaal open (70);
Inregelventiel staat helemaal naar rechts;

WP aanvoer: 32 (Quatt out)
Vloer aanvoer: 28

CV aanvoer: 45 (CV out)
Vloer aanvoer: 35

Er lijkt dus “iets” in de verdeler te zitten dat de temperatuur van het ingaande water van de vloerverwarming verlaagt? Is dar bij ook het geval?

Bij mij is 28 graden vloeraanvoer te laag om de ruimte op temperatuur te houden…
Heel raar. Wat is de flow op de groepen als je naar de debietmeters kijkt? Het kan natuurlijk ook dat de thermostaat op je verdeler niet goed werkt. Die kan je er bij mijn Therminon zo uittrekken, zit simpelweg in een kunstof busje in de onderste balk.

Pagina: 1 ... 326 327 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.