@netappie en @Brent Dank voor de uitleg hierboven! de radiatoren boven vind ik verder niet lelijk, maar doordat we graag zo koud mogelijk slapen hadden we ze gewoon niet aan. het zijn overigens wel allemaal type 22 radiatoren. Op welke temperatuur de radiatoren berekend zijn om het warm te houden weet ik niet. We laten de thermostaatkranen nu wel eerst zo staan zoals de quatt monteur ze ingeregeld heeft, dan kunnen we even kijken of het te warm wordt of niet.
@onlinaius, wanneer is de vloerverwarming te groot? in onze gehele benedenverdieping, circa 65m2 willen we graag vloerverwarming.
Inmiddels hebben we ook een warmtepompboiler staan voor het warme water en wil ik komende winter kijken of de CV nog nodig is icm de enkele Quatt V2 en op basis daarvan kijken wat voor E-cv (of doorstroomverwarmer) we gaan installeren.
In dat geval kan ik dus beter een vloerverwarming verdeler kiezen zonder pomp?
@onlinaius, wanneer is de vloerverwarming te groot? in onze gehele benedenverdieping, circa 65m2 willen we graag vloerverwarming.
Inmiddels hebben we ook een warmtepompboiler staan voor het warme water en wil ik komende winter kijken of de CV nog nodig is icm de enkele Quatt V2 en op basis daarvan kijken wat voor E-cv (of doorstroomverwarmer) we gaan installeren.
In dat geval kan ik dus beter een vloerverwarming verdeler kiezen zonder pomp?
Of met radiatorventilatoren?Brent schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:25:
Een heel goede manier om dit te regelen ken ik niet: het komt erop neer dat je ondanks je vvw toch voor een hogere CV-water temperatuur moet gaan met een mindere COP als gevolg.
Ik moet zeggen dat ik ook (nog) niet in dat schuitje zit, omdat ik boven niet verwarm, behalve de badkamer (waar ook VVW ligt).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.