• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:45
rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:26:
[...]

Ik lees wel eens vaker over bodemplaat verwarming. Zit dit er standard in? Of is dit Erin gezet en hoe dan aangestuurd?
Alle Quatt buitenunits hebben een bodemplaat verwarming van ongeveer 150 W. Bij de Quatt V1 buitenunit firmware schakelt deze in onder de 4 graden en weer uit boven de 7 graden buitentemperatuur. Bij de Quatt V1. 5 ligt die grens bij de 0 graden.
Eigenlijk is de bodemplaat verwarming alleen nodig als er risico is op ijsvorming en daardoor het condenswater niet weg kan lopen. Bij de Quatt V1 is de firmware wel erg veilig ingesteld waardoor het verbruik onnodig hoog is, in sommige omstandigheden wel 3.5 kWh per dag. Als je dat vervelend vindt en het risico van dichtvriezende buitenunit accepteert zou je de grens kunstmatig kunnen verlagen door de buitentemperatuursensor te manipuleren, maar dat heeft wel invloed op de regeling en verliest mogelijk je garantie als de Quatt defect raakt hierdoor.

WP: Quatt Mono (V1) + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:23
Flesym schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:09:
[...]

Weet je zeker dat de CIC dat doet (zie je ook de binary sensor boiler_heating aan gaan)?
Voor de leidingen helpt veelal een stukje rubber tussen de klem en de pijp.
Ja vrij zeker, verder is er niets wat mijn CV aanstuurt, de Tado zit aangesloten op de CIC en daarna de CIC aangesloten op mijn CV. Hier zijn ze naast elkaar geplot.

Edit: hoge pieken zijn sww vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvLpRRBWah-vAOsqSaY57WdxSpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8j90Sm8IUQeyglRdgnPAeMqv.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft de rubbers: ga ik proberen!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12 23:42
rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:26:
[...]

Ik lees wel eens vaker over bodemplaat verwarming. Zit dit er standard in? Of is dit Erin gezet en hoe dan aangestuurd?
Dat zit inderdaad ingebakken en is niet aan te passen.
Bij de v1.0 gaat deze aan als temp onder de 4 komt en gaat pas weer uit indien temp hoger dan 7 is.
Bij de v1.5 is het volgens mij aan/uit bij 0 graden, dat is al een heel stuk beter.
Hoe de 2.0 het doet weet ik niet.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
MWink schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:59:
[...]
Alle Quatt buitenunits hebben een bodemplaat verwarming van ongeveer 150 W. Bij de Quatt V1 buitenunit firmware schakelt deze in onder de 4 graden en weer uit boven de 7 graden buitentemperatuur. Bij de Quatt V1. 5 ligt die grens bij de 0 graden.
Eigenlijk is de bodemplaat verwarming alleen nodig als er risico is op ijsvorming en daardoor het condenswater niet weg kan lopen. Bij de Quatt V1 is de firmware wel erg veilig ingesteld waardoor het verbruik onnodig hoog is, in sommige omstandigheden wel 3.5 kWh per dag. Als je dat vervelend vindt en het risico van dichtvriezende buitenunit accepteert zou je de grens kunstmatig kunnen verlagen door de buitentemperatuursensor te manipuleren, maar dat heeft wel invloed op de regeling en verliest mogelijk je garantie als de Quatt defect raakt hierdoor.
@MWink

Prima, deze uitleg. We komen steeds meer te weten van de quatt warmtepomp en zijn besturing.

Maar, .... als je warmtepomp op kiezel of op een plat dak staat, dus geen waterafvoer via een pijpje, naar mijn mening in 95%, is dan wel bodemplaatverwarming nodig, of bv lager dan -3 graden??
Als je toch aan het hobbyen of denken bent....

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:17:
[...]

Aan bij defrost, defrost is eens per paar uur, niet tijdsgebonden zoals de V1.x

• raven22
MWink schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:50:
[...]

Misschien is het interessant voor ons om te horen hoe je dat hebt gedaan? Heb je temperatuur setpoint tijdelijk verhoogd zodra de buitentemperatuur boven de 4 graden is en de bodemplaat verwarming aan is, zodat de Quatt buitenunit tijdelijk uitschakelt en de hysterese tot 7 graden "gereset" wordt?
Komt er op neer dat ene helper registreert als de temp onder de 4 komt. Als daarna de temp boven de 4,5 komt triggert de automatisering een vraagtemperatuur op mijn Tado thermostaat van 18 graden.
Dit zorgt ervoor dat de Quatt uitgaan. Na 5 minuten gaat de temp weer terug naar wat hij was en wordt de helper van onder de 4 geweest weer gereset.
Ik wil het hier wel delen, maar er zit ook code in mbt andere automatisering (ik laat de vraagtemperatuur dynamisch steeds met 0,1 verhogen). Dus dat is wat verwarrend.
Echter als je claude.ai vraagt om iets te maken dan presenteert hij de code voor je.

• rijabo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:47
harv schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:27:
[...]

@MWink

Prima, deze uitleg. We komen steeds meer te weten van de quatt warmtepomp en zijn besturing.

Maar, .... als je warmtepomp op kiezel of op een plat dak staat, dus geen waterafvoer via een pijpje, naar mijn mening in 95%, is dan wel bodemplaatverwarming nodig, of bv lager dan -3 graden??
Als je toch aan het hobbyen of denken bent....
Weer wat wijzer, heb zelf een V1.5 geloof ik

• rijabo
rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:33:
[...]

Weer wat wijzer, heb zelf een V1.5 geloof ik
Voorgaand ook gelezen over verstopping door bevriezen afvoer. Wat dat betreft, heb Airco en vorige winter? Verstopt. Aircos bij families goh ook verstopt door bevriezen. Heb die allemaal eruit gehaald. En bij deze quatt? Goh vergeten. Neem het mezelf niet kwalijk maar de bu bouwers wel. 😀

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12 19:51

TM4

Mijn flow na enkele uren draaien. Minder uitschieters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QApFWYWtMV8lrVLkIn_LJA0FSqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5eSIeikq9ICjIlzbfRvzxPG.png?f=fotoalbum_large

Vergelijkbaar systeem die betere COP heeft, gas al gebruikt bij COP 2.5 en stuk stabielere flow. Lijkt grafisch wat hectischer maar dat komt door het smallere bereik op de y-as. Juist doordat het zo stabiel is heeft deze een smallere bandbreedte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Arh60iay3thArR_QB2I_lmrPiq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvavAOD748YBSqq4C10Xrtua.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral die enorme pieken en dalen in de bovenste grafiek lijken te wijzen op meetfouten. In hoeverre dit de werking beïnvloedt kan ik niet beoordelen, maar ik ga het in ieder geval melden.

• rijabo
TM4 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:12:
Mijn flow na enkele uren draaien. Minder uitschieters.

[Afbeelding]

Vergelijkbaar systeem die betere COP heeft, gas al gebruikt bij COP 2.5 en stuk stabielere flow. Lijkt grafisch wat hectischer maar dat komt door het smallere bereik op de y-as. Juist doordat het zo stabiel is heeft deze een smallere bandbreedte.

[Afbeelding]

Vooral die enorme pieken en dalen in de bovenste grafiek lijken te wijzen op meetfouten. In hoeverre dit de werking beïnvloedt kan ik niet beoordelen, maar ik ga het in ieder geval melden.
Met mijn probleem met de flow zette ik de pomp eerst in standby. Na 5 minute Weer setpoint ~ 0.3 omhoog. Flow liep toen op naar ~ 800 bleef ~ 5 minute zo en daarna veel uitschieters en daarna regelmatig righting 400 en ook uitschieters. Dit kon ik steeds herhalen

• TM4

TM4

rijabo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:40:
[...]

Met mijn probleem met de flow zette ik de pomp eerst in standby. Na 5 minute Weer setpoint ~ 0.3 omhoog. Flow liep toen op naar ~ 800 bleef ~ 5 minute zo en daarna veel uitschieters en daarna regelmatig righting 400 en ook uitschieters. Dit kon ik steeds herhalen
Thx. Zal eens in de gaten houden of die van mij vergelijkbaar reageert na standby.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@TM4 Quatt kan jouw flow ook zo zien. Ook historie. Flow is normaliter tussen de 790-810 individuele uitzonderingen daar gelaten. Een kapotte flowmeter is zeker mogelijk, heb ik ook gehad. Andere dingen die je flow kunnen verstoren is naregeling op radiatoren, dus het open en dicht gaan van knoppen of een CVketel die in/uit schakelt of bypass die open/dicht gaat.
Gewoon ticket aanmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 27-12-2025 22:09 ]

Hier tekenen aub ......

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:06
Waaruit blijkt het versie nummer van de geïnstalleerde Quatt? Dus hoe weet je of je een v1 of v1,5 hebt?

• Zweitse
  • Laatst online: 11:19
MrSweety66 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:00:
Waaruit blijkt het versie nummer van de geïnstalleerde Quatt? Dus hoe weet je of je een v1 of v1,5 hebt?
Als je achter op de Quatt kijkt.
Daar zit een typeplaatje, met serienummer en daar staat ook welk type het is.

• raven22
MrSweety66 schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:00:
Als de flowmeter binnen zit heb je een 1.0

• Zweitse
  • Laatst online: 11:19
raven22 schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:32:
[...]

Als de flowmeter binnen zit heb je een 1.0
Dat is normaal de regel ja.
Maar ik had een 1.0 en die is verwisseld voor een 1.5
En de flowmeter zit er nog😉 hij is uitgeschakeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Zweitse op 28-12-2025 09:19 ]

• TM4

TM4

CPM schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:07:
@TM4 Quatt kan jouw flow ook zo zien. Ook historie. Flow is normaliter tussen de 790-810 individuele uitzonderingen daar gelaten. Een kapotte flowmeter is zeker mogelijk, heb ik ook gehad. Andere dingen die je flow kunnen verstoren is naregeling op radiatoren, dus het open en dicht gaan van knoppen of een CVketel die in/uit schakelt of bypass die open/dicht gaat.
Gewoon ticket aanmaken.
Ga ik zeker doen. Heb inmiddels nog wat meer data en dit ziet er echt bijzonder afwijkend uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVSvR95lwQkd37cHLyktWe9DVRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTE2EaBIC4PoX7HvZD7iKnyZ.png?f=fotoalbum_large

• CPM
  • Niet online

CPM

TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:17:
[...]

Ga ik zeker doen. Heb inmiddels nog wat meer data en dit ziet er echt bijzonder afwijkend uit...

[Afbeelding]
400 liter is mogelijk anti-freeze protectie, welke controle mode was toen actief? Hoewel het er niet echt uitziet als strak 400l/u.

En die uitschieter naar 1100l/u is wel opmerkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 28-12-2025 10:22 ]

Hier tekenen aub ......

• TM4

TM4

CPM schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:21:
[...]

400 liter is mogelijk anti-freeze protectie, welke controle mode was toen actief?

En die uitschieter naar 1100l/u is wel opmerkelijk.
Laagste temperatuur was hier vannacht 4 graden, pomp staat op plat dak. Vraag me af of anti-freeze dat dan kan verklaren.

Controle mode bedoel je besparen of duurzaam mee? Staat bij mij op besparen. Ik heb geen thermostaatkranen op mijn radiatoren/zoneregeling. Soundslider staat altijd op maximaal besparen.

• CPM
  • Niet online

CPM

Quality control information.
supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99
Commissioning modes >= 100

Dus als de warmtepomp niet draait maar wel de pomp laat draaien tegen bevriezing.

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 28-12-2025 10:56 ]

Hier tekenen aub ......

• TM4

TM4

Oke die gegevens log ik niet (ik neem aan dat ze allemaal onderdeel zijn van de json data) - alleen flow. Kan de script natuurlijk aanpassen en meer info plotten of opslaan.

Kan ik aankomende dagen nog wel even naar kijken. Het is mij sowieso nog niet helemaal duidelijk wat alle variabelen in de json dump voorstellen. Vooral de dynamische velden zijn dan natuurlijk interessant om een geschiedenis van op te slaan.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:22:
Oke die gegevens log ik niet (ik neem aan dat ze allemaal onderdeel zijn van de json data) - alleen flow. Kan de script natuurlijk aanpassen en meer info plotten of opslaan.

Kan ik aankomende dagen nog wel even naar kijken. Het is mij sowieso nog niet helemaal duidelijk wat alle variabelen in de json dump voorstellen. Vooral de dynamische velden zijn dan natuurlijk interessant om een geschiedenis van op te slaan.
Beschrijving staat onderin de JSON (ip-adres:8080)

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• TM4

TM4

Flesym schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:40:
[...]

Beschrijving staat onderin de JSON (ip-adres:8080)
Inderdaad gezien en ga ik mee aan de slag. Wel een leuk projectje.

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Fragger123 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:00:
En als laatste: wanneer er een defrost plaats vind dan koelen mijn leidingen ook af wat logisch is. Echter heb ik dikkere stalen leidingen in huis, deze gaan waarschijnlijk door warm > koud afkoelen een beetje tikken wat wederom 's nachts als het stil is in huis als storend wordt ervaren. Ik heb gekeken bij de leiding en radiatorklemmen maar heb niet het idee dat deze te strak zitten o.i.d. Iemand hier nog goede tips voor?
Dat laatste merk ik ook, het afkoelen van de leidingen. Dat tikken vinden wij niet storend en is ook maar op een paar plekken te horen. Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming dus alleen de standleidingen tikken een beetje en de radiatoren in de bijkeuken en badkamer.

Wat ik wel storend en enigszins bijzonder vind, is dat er dus beduidend kouder water het systeem in wordt gestuurd met 800L/u.
Tijdens de koude kerstdagen merkte ik dat onze Duo soms om en om gingen defrosten, waardoor 2x per uur (soms binnen 15 minuten van elkaar) de watertemperatuur ruim 10c zakte.
Wanneer de Duo allebei tegelijk de defrost startten, zakte de temperatuur zelfs 20c. Dat werd dan +/- 16c watertemperatuur...
De radiatoren werden daardoor echt koud. En het duurt wel een een paar minuten voor ze warm werden.
De vloer zelf lijkt er iets minder last van te hebben, al voel je die ook wel ietsjes afkoelen, maar ook vrij snel weer warm worden. Maar daar zit natuurlijk ook veel meer warmte in die dikke betonnen "buffer", dus die kan niet heel snel afkoelen.

Lijkt mij toch niet de bedoeling dat dat koude water zijn weg het huis in vindt?
Dat die defrosts draaien, prima te begrijpen, dat is nodig voor de werking van de warmtepompen en zal bij iedere fabrikant op een of andere manier gebeuren. Ik begrijp alleen de manier waarop niet goed.
Op 26 december is er 33x een defrost gedaan. Telkens +/- 5 minuten. Dat betekent bij 24u stoken, 2:45u koud water wordt rondgepompt. De radiatoren koelen sterk af en hebben na die defrost nog ietsje langer nodig om op te warmen en weer warmte aan de ruimte af te geven.

Op 25 december dus 33x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HzPk4KOPO2Y32P2HwL5jVG325w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU6oOa5whb2dKxUpYWIPijr9.jpg?f=fotoalbum_tile
24 december zelfs 44x (dus zo'n 3:35u koud water de cv-installatie in)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwBS4iSFdNzy8vWkCe7ObF6x7_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmVLoJUAdfZgoug7MtiYO4YB.jpg?f=fotoalbum_tile

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe)

• raven22
janssuhhh schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:46:
[...]

Dat laatste merk ik ook, het afkoelen van de leidingen. Dat tikken vinden wij niet storend en is ook maar op een paar plekken te horen. Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming dus alleen de standleidingen tikken een beetje en de radiatoren in de bijkeuken en badkamer.

Wat ik wel storend en enigszins bijzonder vind, is dat er dus beduidend kouder water het systeem in wordt gestuurd met 800L/u.
Tijdens de koude kerstdagen merkte ik dat onze Duo soms om en om gingen defrosten, waardoor 2x per uur (soms binnen 15 minuten van elkaar) de watertemperatuur ruim 10c zakte.
Wanneer de Duo allebei tegelijk de defrost startten, zakte de temperatuur zelfs 20c. Dat werd dan +/- 16c watertemperatuur...
De radiatoren werden daardoor echt koud. En het duurt wel een een paar minuten voor ze warm werden.
De vloer zelf lijkt er iets minder last van te hebben, al voel je die ook wel ietsjes afkoelen, maar ook vrij snel weer warm worden. Maar daar zit natuurlijk ook veel meer warmte in die dikke betonnen "buffer", dus die kan niet heel snel afkoelen.

Lijkt mij toch niet de bedoeling dat dat koude water zijn weg het huis in vindt?
Dat die defrosts draaien, prima te begrijpen, dat is nodig voor de werking van de warmtepompen en zal bij iedere fabrikant op een of andere manier gebeuren. Ik begrijp alleen de manier waarop niet goed.
Op 26 december is er 33x een defrost gedaan. Telkens +/- 5 minuten. Dat betekent bij 24u stoken, 2:45u koud water wordt rondgepompt. De radiatoren koelen sterk af en hebben na die defrost nog ietsje langer nodig om op te warmen en weer warmte aan de ruimte af te geven.

Op 25 december dus 33x
[Afbeelding]
24 december zelfs 44x (dus zo'n 3:35u koud water de cv-installatie in)
[Afbeelding]
Welkom in de wereld van een warmtepomp. Daar hoort defrost nu eenmaal bij en de warmte om de pomp buiten te ontdooien moet ergens vandaan komen. Die warmte is buiten niet beschikbaar.... dus komt het van binnen. De werking van de warmtepomp wordt tijdelijk omgekeerd. Warmte uit het huis wordt naar buiten verplaatst en ontdooid de warmtepomp. En zo doen ze het allemaal, ook een L/L warmtepomp.
Een W/W warmtepomp zal dit niet hoeven doen.

• TM4

TM4

Het pijpje voor condens bevriest als het flink vriest. Zeker als de warmtepomp aan de muur hangt lijkt me dat wel een probleem. Mijn installatie staat op een plat dak, maar ik kijk mee bij een andere installatie die een pijpje heeft van ongeveer 2 meter lang die langs de muur loopt.

Hoe lossen jullie dit op? Pijp is van kunststof en als het bevriest klapt het op den duur uit elkaar en bovendien kan de warmtepomp vocht niet meer kwijt en blijft het in de unit liggen (waar het natuurlijk ook weer bevriest)

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:01:
[...]

Inderdaad gezien en ga ik mee aan de slag. Wel een leuk projectje.
Je komt vanzelf bij HA uit 😁. Omdat je Linux gebruikt, je kan HA ook op een VM of in docker draaien.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:00
MWink schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:30:
Het moet niet kouder worden, met -5 graden buiten en die harde Oosten wind o<:) , nog nooit zo'n lage CoP gehad als vandaag. De Quatt houdt het nog net warm (200 m2 vrijstaand, 2008, 21.5 graden setpoint, convectoren en radiatoren, Quatt V1).

Ik heb de SoundSlider op Library staan, max 85 Hz, 1350 W (tot 4 uur 's nachts nog op Silent, max 55 Hz). Dan haalt hij de ingestelde setpoint net niet (21.2, behalve 's middags met zonnetje). Elk uur een defrost. Ik zie vandaag wel een halve kuub gasverbruik, terwijl mijn cv ketel er tussenuit is, mijn gas is al 1.5 jaar afgesloten! Ligt denk ik aan de afwijking in de flow sensor? [Afbeelding]
Aan - Uit geschakeld? Want dan doet de Quatt een inschatting van het gasverbruik van de ketel op basis van hoe lang deze aangezet wordt door de CiC. Ik heb het verwarmingsbedrijf van de ketel uitstaan, maar zie ook nog kleine hoeveelheden gasverbruik (max wat ik zie afgelopen dagen was 0.7KWh aan warmteopbrenst op gas). Ik vermoed dat het inderdaad wordt bepaald aan de hand van de temperatuur van de flowmeter onder de ketel, dus op basis van meetonnauwkeurigheden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:17:
[...]

Dat zit inderdaad ingebakken en is niet aan te passen.
Bij de v1.0 gaat deze aan als temp onder de 4 komt en gaat pas weer uit indien temp hoger dan 7 is.
Bij de v1.5 is het volgens mij aan/uit bij 0 graden, dat is al een heel stuk beter.
Wat mijns inziens wel een zwakte van Quatt en hun ecosysteem laat zien: de firmware van de buitenunit is kennelijk niet aan te passen op afstand, wat ik toch best wel een dingetje vind. Daarmee zijn potentiele toekomstige verbeteringen nog verder weg dan ze al leken te zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• rijabo
TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:02:
Het pijpje voor condens bevriest als het flink vriest. Zeker als de warmtepomp aan de muur hangt lijkt me dat wel een probleem. Mijn installatie staat op een plat dak, maar ik kijk mee bij een andere installatie die een pijpje heeft van ongeveer 2 meter lang die langs de muur loopt.

Hoe lossen jullie dit op? Pijp is van kunststof en als het bevriest klapt het op den duur uit elkaar en bovendien kan de warmtepomp vocht niet meer kwijt en blijft het in de unit liggen (waar het natuurlijk ook weer bevriest)
Bij een airco die ook als verwarming werd gebruikt ( bij een kennis) : slang ook bevroren en bak vol. In ieder geval nood opening gemaakt in de bodem. Na ontdooien. Uitlaat met slang zat op diepste punt, in die bodemplaat zaten verhogingen daar een gat gemaakt ~ 30mm, deze verhoging zat ~ 10 mm hoger. Loopt bak in ieder geval niet meer vol. Is al paar jaar geleden. Slang kan nog bevriezen natuurlijk. Hoor alleen nog weleens hee mijn slang was weer eens bevroren. 8)7 maar bak loopt niet meer vol. Hoe dit bij quatt uitziet weet ik niet maar ik ga niet het dak op. :*) En of dat bevriest met die bodemplaat verwarming weet ik ook niet en of die nood overloop er bij quatt er zit weet ik ook niet. En als die er niet zit? Tja gemiste kan bij de designers :*)

• harv
  • Nu online
Op basis van alle opmerkingen hier over cop en bodemverwarming toch eens beter gekeken naar mijn Quatt DUO v1.5.
En wel naar de cop per uur, zoals die keurig in de app vermeld worden.
En terwijl je in de DAGrapportage inderdaad ziet dat de cop sterk zakt als het koud wordt, zie je als je dieper kijkt heel wat anders.
Kijk je per UUR, zie je inderdaad dat de cop plotseling nadat het kouder wordt dan 0 graden, de cop ongeveer teruggaat van 4 naar 3. (Let op: v 1.5!)
Ga je narekenen is dat precies de bodemverwarming van 2 x 150 watt die aangaat zodra het kouder wordt dan 0 graden. Een beetje rekenen en je ziet: het klopt.
En volgens mij is die bodemverwarming met mijn beide quatts op harde grind , zonder slang, helemaal niet nodig!! Het ontdooit water loopt opgewarmd naar de opening en direct buiten de Quatt!!

Zijn er al meer tweakers die dit echt ontdekt hebben, die er iets aan gedaan hebben?? Met ongeveer 150 uren per jaar kouder dan 0 graden, betekent het bij een DUO v1.5 150 x 2 x 150 watt = 45 kwh!!! extra, gewoon weggegooid!!
En ik weet; bij mijn power in van ongeveer 2500 kwh is 45 kwh niet veel, maar weggooien en mijn cop verzieken vind ik ook niet leuk!!

Ben benieuwd!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:13
TM4 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:02:

Een warmte kabel er omheen wikkelen.
Bijvoorbeeld zoiets

https://www.tuinadvies.nl...ST6BLNULBFyoaAnVEEALw_wcB

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:13
harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:49:
Op basis van alle opmerkingen hier over cop en bodemverwarming toch eens beter gekeken naar mijn Quatt DUO v1.5.
En terwijl je in de DAGrapportage inderdaad ziet dat de cop sterk zakt als het koud wordt, zie je als je dieper kijkt heel wat anders.
Kijk je per UUR, zie je inderdaad dat de cop plotseling nadat het kouder wordt dan 0 graden, de cop ongeveer teruggaat van 4 naar 3. (Let op: v 1.5!)
Ga je narekenen is dat precies de bodemverwarming van 2 x 150 watt die aangaat zodra het kouder wordt dan 0 graden. Een beetje rekenen en je ziet: het klopt.
En volgens mij is die bodemverwarming met mijn beide quatts op harde grind , zonder slang, helemaal niet nodig!! Het ontdooit water loopt opgewarmd naar de opening en direct buiten de Quatt!!

Zijn er al meer tweakers die dit echt ontdekt hebben, die er iets aan gedaan hebben?? Met ongeveer 150 uren per jaar kouder dan 0 graden, betekent het bij een DUO v1.5 150 x 2 x 150 watt = 45 kwh!!! extra, gewoon weggegooid!!
En ik weet; bij mijn power in van ongeveer 2500 kwh is 45 kwh niet veel, maar weggooien en mijn cop verzieken vind ik ook niet leuk!!

Ben benieuwd!
Ik zou zeggen, trek de stekker van de bodemplaat verwarming er af en kijk of de boel niet bevriest. Ben wel benieuwd wat het met je cop berekening in de app doet.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:08
Volgens mij ligt er een vergelijkbare slang op de bodemplaat van de Quatt. Volgens mij los. Dan kun je evt een stuk eruit trekken en de afvoer inleiden. Geen idee hoelang die slang is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:05
speedmetal35 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:00:
[...]

Ik zou zeggen, trek de stekker van de bodemplaat verwarming er af en kijk of de boel niet bevriest. Ben wel benieuwd wat het met je cop berekening in de app doet.
Ik zit er wel aan te denken. Het water loopt meteen het dak op, zonder pijpje oid. Iemand een idee wat die stekker zit?

PVoutput

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49

Ben benieuwd!
Dat was toch altijd een van de pijnpunten van de Quatt?
In principe heb je genoeg aan aanschakelen bij een defrost <0, tot ca 3 min erna.

Haal hem van het board en zet er een wifi schakelaar tussen bijv.
(let op 230V) Kun je prima met een 1A relais schakelen.

edit:
Bijv zo'n ding: https://www.amazon.de/-/e...aa%2Caps%2C90&sr=8-8&th=1

Die hebben vaak een standaard modus. Dus die zet je dan op standaard uit.
Zodra de temp daalt krijgt de schakelaar spanning, maar blijft de trayheater zelf uit en kun je hem zelf bedienen.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 18:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
s020506 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:20:
[...]

Ik zit er wel aan te denken. Het water loopt meteen het dak op, zonder pijpje oid. Iemand een idee wat die stekker zit?
@harv succes ermee. Water bevriest dan vrijwel direct op de (letterlijk) ijskoude bodemplaat. De laag ijs zal alleen maar toenemen. Lijkt me een slecht plan.
Als je toch wat wil, volg dan de tip van @paQ .
Dit doet Quatt bij temperaturen iets boven vriespunt overigens zelf ook. Paar minuten voor een defrosts gaat BPV aan.

Stekker zit op L5 van het mainboard onder de kap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XKupAlpnl6fH7FQe8kTbW5ghWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwYMTQTPxj6KmNFeWViTk8AJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door jj85 op 28-12-2025 18:34 ]

• paQ
jj85 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:30:
[...]

@harv succes ermee. Water bevriest dan vrijwel direct op de (letterlijk) ijskoude bodemplaat. De laag ijs zal alleen maar toenemen. Lijkt me een slecht plan.
Dit doet Quatt bij temperaturen iets boven vriespunt overigens zelf ook. Paar minuten voor een defrosts gaat BPV aan.
Trayheater aan is alleen maar zinvol bij temp <0 tijdens en net na een defrost.
Daarbuiten is het gewoon klimaatopwarming.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online

Dit zou nog wel eens tegen kunnen vallen, er bestaat iets als het Mpemba-effect, wat aangeeft dat warm water in bepaalde gevallen zelfs eerder bevriest dan koud water en dat zou in dit geval zo maar eens kunnen gebeuren.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• rijabo
okijokii schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:36:
[...]

Dit zou nog wel eens tegen kunnen vallen, er bestaat iets als het Mpemba-effect, wat aangeeft dat warm water in bepaalde gevallen zelfs eerder bevriest dan koud water en dat zou in dit geval zo maar eens kunnen gebeuren.
Wil gewoon even mee sparren :) . Mijn airco staat op grind geen bodemplaat verwarming en een groot gat waar de nippel zat en 3 jaar ingebruik in de winter. Geen bodemplaat verwarming. Werkt prima met afwateren na defrost. Wel dus in het begin bevroren nippel en bak vol. Maar als ik Dan kijk hoe de defrost aansturing werkt (zonder op cop te letten) mag ik dat slecht noemen. Moest soms zelf manuel aansturen. Heb zelf ook v 1.5 .defrost werkt in ieder geval goed dat is al heel wat waard :) Maar soms kan het natuurlijk ook beter. Echter knutselen aan de odu zou ik nou ook weer niet doen. Na paar jaar dan maybe :)

• paQ
Warmtekabel anders een stukje uit het gat laten hangen.
In de V2 zat sowieso al wat overlengte toch?

• raven22

Ben benieuwd!
Heb je nog mazzel met een 1.5, de 1.0 neemt nog veel meer.
Ik snap niet dat @Quatt Support hier niet iets voor verzint, ze zijn wel langsgeweest om de frontjes te vervangen, hadden ze gelijk ook even de firmware kunnen aanpassen.

• s020506
[...]

Stekker zit op L5 van het mainboard onder de kap

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zolang de openingen groot genoeg zijn, loopt dat water echt wel weg. Het vriest niet meteen aan. Ik durf dat experiment wel aan. In het ergste geval prik je de heater weer in.

Daikin verkoopt een een bottom plate heater als optie. En zegt dat deze nodig is als het meer dan 3 dagen aaneen kouder is dan -5 C en hoge relatieve luchtvochtigheid. In dit matige klimaar was het waarschijnlijk alleen de afgelopen dagen een vraagteken geweest, de meeste tijd is het hier warmer.

PVoutput

• s020506
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:20:
[...]

Dat was toch altijd een van de pijnpunten van de Quatt?
In principe heb je genoeg aan aanschakelen bij een defrost <0, tot ca 3 min erna.

Haal hem van het board en zet er een wifi schakelaar tussen bijv.
(let op 230V) Kun je prima met een 1A relais schakelen.

edit:
Bijv zo'n ding: https://www.amazon.de/-/e...aa%2Caps%2C90&sr=8-8&th=1

Die hebben vaak een standaard modus. Dus die zet je dan op standaard uit.
Zodra de temp daalt krijgt de schakelaar spanning, maar blijft de trayheater zelf uit en kun je hem zelf bedienen.
Wellicht een elegantere oplossing dan de stekker helemaal los trekken. Nu ff kijken of ze wel tegen de lage temperatuur kunnen. En of bereik van de wifi genoeg is in die stalen kast.

PVoutput

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:34
s020506 schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:46:
[...]

Zolang de openingen groot genoeg zijn, loopt dat water echt wel weg. Het vriest niet meteen aan. Ik durf dat experiment wel aan. In het ergste geval prik je de heater weer in.

Daikin verkoopt een een bottom plate heater als optie. En zegt dat deze nodig is als het meer dan 3 dagen aaneen kouder is dan -5 C en hoge relatieve luchtvochtigheid. In dit matige klimaar was het waarschijnlijk alleen de afgelopen dagen een vraagteken geweest, de meeste tijd is het hier warmer.
eea zal mogelijk te maken hebben met afstand van bodemplaat tot het draaiende deel (ventilator) in de afweging het standaard monteren of als optie hanteren. Daikin lijkt me een bedrijf die daarin wel eerst z'n huiswerk doet, de toko waar Quatt de V1 vandaan heeft: not so much (getuige de belabberde firmware)

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• harv
  • Nu online

Ben benieuwd!
@iedereen

Prima reacties.
Ik lees echter niet dat iemand al geprobeerd heeft zonder gevolgen een eind te maken aan het extra energieverbruik.
Maar ook, het gaat maar jaarlijks om 45 kwh, en daar wil ik ook niet mijn garantieaanspraken voor op het spel zetten. Ik heb dus ook gelukkig geen v1.0, die veel sneller gaat verwarmen!
Blijft mijn gevoel, dat het vooral Quatt het voordeel geeft van de uniforme uitvoering, dus altijd juist wat Quatt aangaat. Dat het evenverder in de afvoerbuisjes alsnog fout gaat hoort daar niet bij.
Ik ga voorlopig eerst meer bestuderen/begluren of er inderdaad warmwater/ijsvorming enz ontstaat tijdens de defrost.

Blijft toch vreemd dat we gewoon nauwelijks weten hoe en waarom bepaalde dingen bij onze quatts gebeuren. Dat zou toch ook anders kunnen dan met artikeltjes voor de niet technisch geinteresseerde lezer.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MWink schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:59:
[...]
Alternatief is nog bij temperatuur gemeten door de quatt boven de 4 graden de verwarming dmv thermostaat even uit. Dan gaat die onder de 4 graden weer aan maar hoeft niet te wachten tot 7+.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:56

OmeJoyo

This is me

harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:38:
[...]

@iedereen

Prima reacties.
Ik lees echter niet dat iemand al geprobeerd heeft zonder gevolgen een eind te maken aan het extra energieverbruik.
Maar ook, het gaat maar jaarlijks om 45 kwh, en daar wil ik ook niet mijn garantieaanspraken voor op het spel zetten. Ik heb dus ook gelukkig geen v1.0, die veel sneller gaat verwarmen!
Blijft mijn gevoel, dat het vooral Quatt het voordeel geeft van de uniforme uitvoering, dus altijd juist wat Quatt aangaat. Dat het evenverder in de afvoerbuisjes alsnog fout gaat hoort daar niet bij.
Ik ga voorlopig eerst meer bestuderen/begluren of er inderdaad warmwater/ijsvorming enz ontstaat tijdens de defrost.

Blijft toch vreemd dat we gewoon nauwelijks weten hoe en waarom bepaalde dingen bij onze quatts gebeuren. Dat zou toch ook anders kunnen dan met artikeltjes voor de niet technisch geinteresseerde lezer.
Nu ben ik hier toch eens gaan kijken hoe dat bij mij ervoor staat. Zover ik weet heb ik 1.0 pompen, mijn flowmeter met temp zit binnen waar de CV zat. Maar als ik terugkijk naar de afgelopen weken zie ik op geen enkel moment in het verbruik een langdurig ingeschakelde bodemverwarming terug. Als ik kijk naar de kerstdagen dan zie ik een temperatuur die niet boven 0 is geweest (gemeten op de Quatt) sterker nog, ik zie -4 voor best wat tijd. Ook zie ik dat beide warmtepompen daar een paar keer zijn uitgeweest vanwege overshoots (die trouwens uit de T6 lijken te komen, na een reset van deze lijkt het weer netjes). Maar ik zie ook als beide pompen daar uit staan een totaal verbruik van slechts 11 watt! Dus zeker geen dubbele bodemverwarming. Dus dit gedrag zou zelfs voor een 1.5 niet kloppen als ik de verhalen zo lees.

Uiteraard ook langer terug gekeken, maar ik zie dit gedrag ook in het verleden. Wat me doet afvragen, zijn er wellicht wel verschillende firmware versies in het veld en heeft lang niet iedereen dit gedrag? Is bij mij de verwarming afgekoppeld (door Quatt?) en is dit helemaal geen probleem?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• raven22
OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:29:
[...]

Nu ben ik hier toch eens gaan kijken hoe dat bij mij ervoor staat. Zover ik weet heb ik 1.0 pompen, mijn flowmeter met temp zit binnen waar de CV zat. Maar als ik terugkijk naar de afgelopen weken zie ik op geen enkel moment in het verbruik een langdurig ingeschakelde bodemverwarming terug. Als ik kijk naar de kerstdagen dan zie ik een temperatuur die niet boven 0 is geweest (gemeten op de Quatt) sterker nog, ik zie -4 voor best wat tijd. Ook zie ik dat beide warmtepompen daar een paar keer zijn uitgeweest vanwege overshoots (die trouwens uit de T6 lijken te komen, na een reset van deze lijkt het weer netjes). Maar ik zie ook als beide pompen daar uit staan een totaal verbruik van slechts 11 watt! Dus zeker geen dubbele bodemverwarming. Dus dit gedrag zou zelfs voor een 1.5 niet kloppen als ik de verhalen zo lees.

Uiteraard ook langer terug gekeken, maar ik zie dit gedrag ook in het verleden. Wat me doet afvragen, zijn er wellicht wel verschillende firmware versies in het veld en heeft lang niet iedereen dit gedrag? Is bij mij de verwarming afgekoppeld (door Quatt?) en is dit helemaal geen probleem?
Bodemplaat verwarming is alleen actief bij een draaiende warmtepomp.
kijk maar eens op het moment waarop de temperatuur voor het eerst onder de 4 komt, dan zie je een flinke sprong in stroomverbruik en een daling van de cop

• s020506
[...]

Het is al even geleden geweest dat het boven de 7 graden was. Dus die bodemplaatverwarming staat al heel de tijd aan. Als ik hem zelf niet uit zou hebben gezet, zou deze sinds de 22e aan hebben gestaan. En nog steeds. Een week lang 150W....

Het is redelijk duidelijk te zien, het opgenomen vermogen neemt toe met 150 W, terwijl de output gelijk blijft. Hieronder nog een oud plaat. Om 5.05 uur gaat de buitentemperatuur onder de 4 graden, en schakelt de verwarming in. COP gaat ook meteen omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aaDFoWdckgH11OcMIUhihNPJIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwUZh2YmmQ2AG5pVU9TjeCJz.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

raven22 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:41:
[...]

kijk maar eens op het moment waarop de temperatuur voor het eerst onder de 4 komt, dan zie je een flinke sprong in stroomverbruik en een daling van de cop
Ah dat verklaart, dan had ik dat verkeerd begrepen, my bad :) Ik dacht gelezen te hebben dat die echt aanbleef.

• rijabo
[...]

Was zelf ook wel benieuwd. Dus vanacht maar eens in
raven22 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:41:
[...]

Vanacht de warmtepomp maar eens in standby laten staan ( anti freeze mode), 20 minuten 9 watt, 30 minuten 49 Watt. etc.
OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:52:
[...]

Ah dat verklaart, dan had ik dat verkeerd begrepen, my bad :) Ik dacht gelezen te hebben dat die echt aanbleef.
21-12-2025 hoger dan 0 in standby mode 5 watt volgens spec volgens mij en 29-12-2025 lager dan 0 en in anti freeze mode, 20 minuten 9 watt en 30 minuten 39 watt etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYeotkMDBIi_6feTUsz21rpCHUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5HURQby5yHF59z2WjSeppJN7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3podbgkcEfGvCxyAjuXWbVlZcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvSWCetyfsLcUyDToM9zu978.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
@rijabo wat probeer je te zeggen eigenlijk?
Anti vries circulatie is wat anders dan bodemplaatverwarming.
In je onderste grafiek; De periodieke toename van power input naar zo'n 40w tijdens anti vries (of stand by) zijn van de crank case heater op de compressor.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 29-12-2025 09:13 ]

• rijabo
jj85 schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:04:
@rijabo wat probeer je te zeggen eigenlijk?
Anti vries circulatie is wat anders dan bodemplaatverwarming.
In je onderste grafiek; De periodieke toename van power input naar zo'n 40w tijdens anti vries (of stand by) zijn van de vrank case heater op de compressor.
ahh ik dacht dat het ging om het verbruik onder en boven de 0 graden. Sorry verkeerd gedacht op de vroege morgen. 8)7

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

s020506 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:44:
[...]

Het is al even geleden geweest dat het boven de 7 graden was. Dus die bodemplaatverwarming staat al heel de tijd aan. Als ik hem zelf niet uit zou hebben gezet, zou deze sinds de 22e aan hebben gestaan. En nog steeds. Een week lang 150W....

Het is redelijk duidelijk te zien, het opgenomen vermogen neemt toe met 150 W, terwijl de output gelijk blijft. Hieronder nog een oud plaat. Om 5.05 uur gaat de buitentemperatuur onder de 4 graden, en schakelt de verwarming in. COP gaat ook meteen omlaag.
[Afbeelding]
Ik ga er eens op letten, mijn home Assistant draait pas anderhalve week met de Quatt integratie en op de momenten dat het boven de 7 was, dan was de Quatt uit omdat het warm genoeg was :)

• TM4

TM4

rijabo schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:37:
[...]

Bij een airco die ook als verwarming werd gebruikt ( bij een kennis) : slang ook bevroren en bak vol. In ieder geval nood opening gemaakt in de bodem. Na ontdooien. Uitlaat met slang zat op diepste punt, in die bodemplaat zaten verhogingen daar een gat gemaakt ~ 30mm, deze verhoging zat ~ 10 mm hoger. Loopt bak in ieder geval niet meer vol. Is al paar jaar geleden. Slang kan nog bevriezen natuurlijk. Hoor alleen nog weleens hee mijn slang was weer eens bevroren. 8)7 maar bak loopt niet meer vol. Hoe dit bij quatt uitziet weet ik niet maar ik ga niet het dak op. :*) En of dat bevriest met die bodemplaat verwarming weet ik ook niet en of die nood overloop er bij quatt er zit weet ik ook niet. En als die er niet zit? Tja gemiste kan bij de designers :*)
Was niet op de hoogte dat de bodemplaat bij lage temperaturen wordt verwarmd. Dat verkleint in ieder geval het probleem en uiteindelijk zal de bak dan uit andere punt(en) gaan lekken.

• TM4

TM4

Als tijdelijke oplossing wellicht een idee. Zal het eens voorleggen.

• raven22
OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:15:
[...]

Ik ga er eens op letten, mijn home Assistant draait pas anderhalve week met de Quatt integratie en op de momenten dat het boven de 7 was, dan was de Quatt uit omdat het warm genoeg was :)
Met homeassistant laat ik de tado terugaan naar 18 graden op het moment dat de buitentemp onder de 4 is geweest en daarna boven de 4,5 komt. De cic schakelt dan mijn duo uit.
Na 5 minuten gaat tado weer naar de oude waarde en schakelt de cic de duo weer in, maar aangezien de buitentemp dan boven de 4 is gaat de bodemplaatverwarming niet aan. Je bespaart dus het extra stroomverbruik in de tijd totdat de 7 graden bereikt zou worden. En dat kan in de winter soms best een behoorlijke tijd duren.
Het is nog steeds niet ideaal maar zonder hardwarematig ingrijpen in de quatt zelf is dit volgens mij de enige methode om al te veel onnodig stroomverbruik te voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door raven22 op 29-12-2025 10:46 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

raven22 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:44:
[...]

Met homeassistant laat ik de tado terugaan naar 18 graden op het moment dat de buitentemp onder de 4 is geweest en daarna boven de 4,5 komt. De cic schakelt dan mijn duo uit.
Na 5 minuten gaat tado weer naar de oude waarde en schakelt de cic de duo weer in, maar aangezien de buitentemp dan boven de 4 is gaat de bodemplaatverwarming niet aan. Je bespaart dus het extra stroomverbruik in de tijd totdat de 7 graden bereikt zou worden. En dat kan in de winter soms best een behoorlijke tijd duren.
Het is nog steeds niet ideaal maar zonder hardwarematig ingrijpen in de quatt zelf is dit volgens mij de enige methode om al te veel onnodig stroomverbruik te voorkomen.
We willen de Quatt niet teveel laten pendelen.....laten we de Quatt pendelen. :+

Hier tekenen aub ......

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:43
Vanochtend viel me het volgende op toen ik naar buiten liep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o4_z2KXx__bFxy78i4GMU5Tj0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTqYaeVbvgWIHUUtIqlHQWuk.jpg?f=fotoalbum_large

In principe lijkt me dit vrij normaal. Maar toen keek ik aan de achterkant en zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS3GQkcNO0QCS8ZxH85ExFVXp7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnhYZ3e1m3ph6X7gHsbtmJ0i.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij dat hier nu geen lucht doorheen kan… in hoeverre is dit normaal?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Valderrama schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:55:

[Afbeelding]

In principe lijkt me dit vrij normaal. Maar toen keek ik aan de achterkant en zag ik dit:

[Afbeelding]

Als het er over een uur nog is niet, deze unit zou nu toch wel bijna tegen zijn defrost moment moeten aanzitten.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-12 17:05
CPM schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:51:
[...]
We willen de Quatt niet teveel laten pendelen.....laten we de Quatt pendelen. :+
Als het efficient en effectief is dan lekker laten pendelen.

En als jij toch met Home Assistant bezig bent maak dan ook een paar sensoren aan waarmee het verbruik in kWh per graaddagen wordt berekend. Dat is een betere maatstaf dan alleen naar de COP te kijken

[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 29-12-2025 11:22 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:43
Oké, voor het eerst gezien dus. Eerste winter met deze units. Weet niet hoe lang het er al zat, net gekeken en het was weg.

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:23
Wij hebben sinds 17 februari 2025 een enkele Quatt. Onze woning betreft een 2 onder 1 kap met een oppervlakte van 194m2. Het verwarmen vindt plaats middels vloerverwarming (81m2) beneden en radiatoren boven. Tot en met vandaag 36m3 gas nodig gehad om te verwarmen en € 518 bespaart. De gemiddelde COP is 4.3 tot nu toe. Heel tevreden mee. Eigenlijk heeft de Quatt alleen ondersteuning nodig als het vriest buiten als gevolg van defrosts en omdat de 3kw die hij dan nog opwekt onvoldoende is.

Nu werken de radiatoren boven eigenlijk niet omdat de enkele Quatt de watertemperatuur niet boven de 33 graden krijgt. Dit is voldoende om beneden 24 uur per dag op 20 graden te houden. Zou het helpen om te upgraden naar een duo opstelling? Weet iemand hoeveel dat kost met de subsidie van 2025?

Daarnaast is onze vloerisolatie heel beperkt (RD van 1.5). Zou dit veel effect hebben op de watertemperatuur wanneer we de RD naar 5 verhogen door extra isolatie?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:34
Janie schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:31:
Nu werken de radiatoren boven eigenlijk niet omdat de enkele Quatt de watertemperatuur niet boven de 33 graden krijgt. Dit is voldoende om beneden 24 uur per dag op 20 graden te houden.
lees afgelopen paar pagina's even terug, @pietjm heeft/had hetzelfde en daar is veel feedback op gekomen. het is niet zo dat de Quatt "niet boven de 33 krijgt", er is gewoon niet meer dan 33 graden nodig om je huis (woonkamer) op temperatuur te houden
Zou het helpen om te upgraden naar een duo opstelling? Weet iemand hoeveel dat kost met de subsidie van 2025?
je hebt een "probleem" in de afgifte van warmte, dat los je niet op door de warmte-opwek te verdubbelen naar een Duo.
Daarnaast is onze vloerisolatie heel beperkt (RD van 1.5). Zou dit veel effect hebben op de watertemperatuur wanneer we zorgen wanneer we de RD naar 5 verhogen?
betere isolatie zou je watertempteratuur verlagen, met hoeveel? daar kan niemand echt iets zinnigs over zeggen zonder uitgebreide warmteverliesberekening.

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• paQ
Valderrama schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk als je nog 3 min had blijven staan, je de defrost live had kunnen zien :+

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-12 17:05
Wij hebben sinds 17 februari 2025 een enkele Quatt. Onze woning betreft een 2 onder 1 kap met een oppervlakte van 194m2. Het verwarmen vindt plaats middels vloerverwarming (81m2) beneden en radiatoren boven. Tot en met vandaag 36m3 gas nodig gehad om te verwarmen en € 518 bespaart. De gemiddelde COP is 4.3 tot nu toe. Heel tevreden mee. Eigenlijk heeft de Quatt alleen ondersteuning nodig als het vriest buiten als gevolg van defrosts en omdat de 3kw die hij dan nog opwekt onvoldoende is.

Nu werken de radiatoren boven eigenlijk niet omdat de enkele Quatt de watertemperatuur niet boven de 33 graden krijgt. Dit is voldoende om beneden 24 uur per dag op 20 graden te houden. Zou het helpen om te upgraden naar een duo opstelling? Weet iemand hoeveel dat kost met de subsidie van 2025?

Daarnaast is onze vloerisolatie heel beperkt (RD van 1.5). Zou dit veel effect hebben op de watertemperatuur wanneer we de RD naar 5 verhogen door extra isolatie?
Als ik jouw cijfers zie dan heb jij met de enkele Quatt al meer de grootste besparing te pakken en heb jij daarmee zeker een goede investering gedaan. Gefeliciteerd 🥳
Voor een volgende investering zie ik niet direct waar de extra investeringen van enkele duizenden euro’s veel extra gaan opleveren.
De COP zal niet hoger worden (eerder lager) en jouw gasverbruik is nu al erg laag.
Maar laat het vooral eens door Quatt doorrekenen voor de uitbreiding naar een duo Quatt en vraag dan expliciet naar de terugverdientijd van deze extra investering.
Dat kun jij dan gaan vergelijken met een alternatieve investering in extra isolatie.
Als jij dat huiswerk doet dan kijken wij hier natuurlijk graag met jou of een extra Quatt of extra isoleren het meest aantrekkelijk is

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:07

Bij mij een vergelijkbare situatie. Ongeveer evenveel m2, maar wel vrijstaand. Langdurig met Quatt hierover contact gehad, maar daar schiet je niks mee op, behalve dat het technisch allemaal goed werkt. Maar ik heb het wel voor elkaar gekregen.

Wat ik heb gedaan is dit:

- De vvw flink geknepen. Via json zie je dan dat de watertemperatuur flink gaat stijgen. Ik kneep tot ong 45 graden watertemperatuur.
- De radiatoren boven ook wat dichter gezet en de thermostaatknoppen vervangen door simpele knoppen. Ik had geen voetventielen, behalve in de badkamer. Die heb ik met het voetventiel enigszins geknepen.
- In 1 kamer speedcomforts geplaatst met de nieuwe sensor en deze op 28 graden gezet.
- De cv ketel op 45 graden begrenst om niet onnodig veel gas te verbruiken.
- De T6 thermostaat vervangen door een Honeywell Round met een 24/7 constante temperatuur.

Gevolgen:

- Boven is het aangenaam warm geworden
- Beneden is er qua warmte niets veranderd.
- Watertemperatuur haalt indien nodig 45 graden
- Ik weet het niet zeker (want geen goed vergelijkbare cijfers), maar het verbruik is misschien iets gestegen en de COP ietsje lager geworden
- Het comfort is heel veel beter

Ik ben veel meer geïnteresseerd in comfort dan in een COP. En daarbij bespaar ik ook nog steeds flink.

Het is wel steeds een paar dagen aanzien, wat finetunen (1 ding tegelijk) en weer even aanzien. Maar een stuk leuker om te doen en goedkoper dan een 2e Quatt.
Je kunt natuurlijk huizen niet met elkaar vergelijken en ook de isolatie, vvw en radiatoren verschillen. Maar het is te proberen.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• MWink
harv schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:38:
[...]

@iedereen

Prima reacties.
Ik heb een Quatt V1 buitenunit, dus bodemplaat grenzen op 4 en 7 graden (hysterese). De buitentemperatuur sensor manipuleer ik bij dit weer met een verwarmings weerstandje erop, op 5V van een oude powerbank waardoor de temperatuur 4 graden hoger wordt geregistreerd. Dus de grenzen liggen nu bij 0 en 3. Ik heb nog geen bevriezing gezien maar ik raad het af als je nog garantie wil. Bijkomend voordeel in mijn geval is dat de stooklijn ook 4 graden omhoog gaat, dus rustiger meer continue verwarming zonder aan uit gedrag.

WP: Quatt Mono (V1) + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• raven22
MWink schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:07:
[...]

Ik heb een Quatt V1 buitenunit, dus bodemplaat grenzen op 4 en 7 graden (hysterese). De buitentemperatuur sensor manipuleer ik bij dit weer met een verwarmings weerstandje erop, op 5V van een oude powerbank waardoor de temperatuur 4 graden hoger wordt geregistreerd. Dus de grenzen liggen nu bij 0 en 3. Ik heb nog geen bevriezing gezien maar ik raad het af als je nog garantie wil. Bijkomend voordeel in mijn geval is dat de stooklijn ook 4 graden omhoog gaat, dus rustiger meer continue verwarming zonder aan uit gedrag.
Dit is ook wel een leuke oplossing, zou alleen niet weten waarom je garantie zou vervallen.
In mijn geval is de stooklijn al vrij krap ingesteld, dus die beinvloed ik liever niet met een 'te warme' buitentemperatuur.

• Janie
Dank voor jullie reacties en suggesties. Eigenlijk logisch dat het vergroten van de warmtetoevoer geen oplossing is voor het niet warm worden van de radiatoren. Dit zorgt er enkel voor dat beide Quatts minder hard gaan draaien en verder veranderd er niets. Ik ga de opties van @pietjm proberen en kijken of ik de juiste balans kan realiseren door de verdeler te knijpen. 1 Quatt werkt op dit moment heel efficiënt met hele lange runs.

Gezien het beperkte gasverbruik gaat een 2e Quatt nooit rendabel worden. Met nog wat aanvullende isolatie (vloer en heb nog één ongevulde spouw naar een aangebouwde enkelmuurs schuur) zou het mogelijk moeten zijn vrijwel geen gas meer te gebruiken en in de toekomst met een e-CV en losse warmtepomp boiler van het gas af te kunnen.

• MWink
raven22 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:43:
[...]

Dit is ook wel een leuke oplossing, zou alleen niet weten waarom je garantie zou vervallen.
In mijn geval is de stooklijn al vrij krap ingesteld, dus die beinvloed ik liever niet met een 'te warme' buitentemperatuur.
Tja, garantie: is alleen een disclaimer, mocht de Quatt toch dichtvriezen of vastlopen door deze mod, zou in de log te zien kunnen zijn. Maar risico acht ik niet groot. Wel even controleren hoeveel de afwijking wordt. Ik heb 330 Ohm op 5V en een stuk isolatie eromheen getaped. Ik heb ook gelezen dat iemand de sensor naar binnenin Quatt getrokken had en op een PCB had gelegd, waar het warmer is. Maar dan is de temperatuur afwijking wel onzekerder.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-12 20:35

Je hebt al antwoorden op je vragen gekregen.Toevoeging: Als je ooit helemaal van het gas af wil, dan kan het verstandig om toch naar de tweede unit te kijken als je voor een FE-opstelling van Quatt zou willen gaan. Maar of je nu nog de subsidie van 2025 mee kan pakken betwijfel ik. Maar na 2026 kan je niet meer een unit zonder propaan krijgen. Dus toch maar contact op nemen met Quatt zodat je goed de afweging kan maken. Financieel schiet je er op dit moment natuurlijk niet zoveel mee op als je maar 34 m3 gas verbruikt voor verwarming, maar dat kan in de toekomst wel anders liggen. Een gasaansluiting zal steeds duurder worden en ik verwacht dat ze kosten voor gas omhoog zullen gaan. Maar de afweging is persoonlijk, ik zelf draai ook hybride omdat ik nog stappen in de energietransitie moet maken. Een tweede unit kan ik ook niet makkelijk kwijt. Als je voorlopig hybride wil blijven met één unt, is dat natuurlijk ook prima.

Als je minder warmte door je vloer verliest, door betere vloerisolatie, dan zal er meer warmte naar boven kunnen stijgen. Een 1,5 RD lijkt mij niet veel. en is zonde van je warmte.Door beter waterzijdig in te regelen kan je de temperatuur op de slaapkamers dan hoger krijgen. Door ook ventialatoren op de verwarming gebruiken kun je de afgofte boven verbeteren. Evt. andere (LTV) of grotere radiatoren ophangen, dus je afgifte vegroten. Doordat vloerisolatie dan om een tweede maatregel gaat (Je zit binnen 24 maanden) krijg je extra subsidie. Beslist de moeite waard om daar nu naar te kijken. Deze maatregel verdièn niet meteen terug, maar door een beter energielabel, gaat de waarde van je huis meestal wel omhoog. En zoals ik al eerder aangaf, kan het zorgen voor een betere balans, dus meer comfort. Omdat de doelstelling is om ooit helemaal van het gas af te gaan, is dit het moment om iets extra aan je isolatie te doen. Hoe zit het met je glas in huis?

Ik heb naast de Quatt, recent extra vloerisolatie toegevoegd en hr ++ glas en het comfort is dudelijk hoger. Ik heb (nog) geen vloerverwarming. Achteraf gezien, eerder moeten doen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• MWink
WAF1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:20:
[...]

Je hebt al antwoorden op je vragen gekregen.Toevoeging: Als je ooit helemaal van het gas af wil, dan kan het verstandig om toch naar de tweede unit te kijken als je voor een FE-opstelling van Quatt zou willen gaan. Maar of je nu nog de subsidie van 2025 mee kan pakken betwijfel ik. Maar na 2026 kan je niet meer een unit zonder propaan krijgen. Dus toch maar contact op nemen met Quatt zodat je goed de afweging kan maken. Financieel schiet je er op dit moment natuurlijk niet zoveel mee op als je maar 34 m3 gas verbruikt voor verwarming, maar dat kan in de toekomst wel anders liggen. Een gasaansluiting zal steeds duurder worden en ik verwacht dat ze kosten voor gas omhoog zullen gaan. Maar de afweging is persoonlijk, ik zelf draai ook hybride omdat ik nog stappen in de energietransitie moet maken. Een tweede unit kan ik ook niet makkelijk kwijt. Als je voorlopig hybride wil blijven met één unt, is dat natuurlijk ook prima.

Als je minder warmte door je vloer verliest, door betere vloerisolatie, dan zal er meer warmte naar boven kunnen stijgen. Een 1,5 RD lijkt mij niet veel. en is zonde van je warmte.Door beter waterzijdig in te regelen kan je de temperatuur op de slaapkamers dan hoger krijgen. Door ook ventialatoren op de verwarming gebruiken kun je de afgofte boven verbeteren. Evt. andere (LTV) of grotere radiatoren ophangen, dus je afgifte vegroten. Doordat vloerisolatie dan om een tweede maatregel gaat (Je zit binnen 24 maanden) krijg je extra subsidie. Beslist de moeite waard om daar nu naar te kijken. Deze maatregel verdièn niet meteen terug, maar door een beter energielabel, gaat de waarde van je huis meestal wel omhoog. En zoals ik al eerder aangaf, kan het zorgen voor een betere balans, dus meer comfort. Omdat de doelstelling is om ooit helemaal van het gas af te gaan, is dit het moment om iets extra aan je isolatie te doen. Hoe zit het met je glas in huis?

Ik heb naast de Quatt, recent extra vloerisolatie toegevoegd en hr ++ glas en het comfort is dudelijk hoger. Ik heb (nog) geen vloerverwarming. Achteraf gezien, eerder moeten doen.
@Janie Die 36 m3 gas voor de verwarming die je te kort komt met een enkele Quatt kun je ook wel met een airco aanvullen. Dat is goedkoper dan een 2e Quatt en in de zomer ook erg prettig. Bovenverdieping is iets minder goed geïsoleerd bij ons, dus daar helpt de airco soms mee als het heel koud is, en ook in zomer kan het daar erg warm worden.

Door de gasaansluiting op te zeggen bespaar je ook nog 350€ op jaar basis.

[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 29-12-2025 15:37 ]

• WAF1
MWink schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:29:
[...]

Die 34m3 gas voor de verwarming die je te kort komt met een enkele Quatt kun je ook wel met een airco aanvullen. Dat is goedkoper dan een 2e Quatt en in de zomer ook erg prettig. Door de gasaansluiting op te zeggen bespaar je ook nog 350€ op jaar basis.
Het klopt wat je zegt als je alleen naar verwarming kijkt. Maar als je ooit via Quatt volledig FE wil, dus dan is nu het moment om naar die tweede Quatt te kijken. Mogelijk gaat het oudere type Quatt volgend jaar voor dumpprijzen weg, maar je weet tegelijkertijd dat de subsidie volgend jaar veel lager ligt. In 2027 mag Quatt het oudere type met R32 niet meer verkopen. Je moet nu (of binnen een jaar) dus de afweging maken of je dat ooit wil. De meesten mensen kunnen niet met een enkele Quatt toe.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Janie
Een en ander is inderdaad afhankelijk of we voor de All-Electric oplossing van Quatt willen gaan of een andere oplossing. Oplossing van Quatt is vrij duur ten opzichte van E-CV + WPB. Onze CV ketel is van 2010 en zal dus ook niet meer eeuwig mee gaan. Keuzes keuzes keuzes 8)7

Ga sowieso wel een afspraak maken met Quatt dan weet ik in ieder geval wat de mogelijkheden en bijhorende prijs zijn inclusief 2025 subsidie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Janie op 29-12-2025 19:31 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Janie schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:46:
Een en ander is inderdaad afhankelijk of we voor de All-Electric oplossing van Quatt willen gaan of een andere oplossing. Oplossing van Quatt is vrij duur ten opzichte van E-CV + WPB. Onze CV ketel is van 2010 en zal dus ook niet meer eeuwig mee gaan. Keuzes keuzes keuzes 8)7

Ga sowieso wel een afspraak maken met Quatt dan weet ik in ieder geval wat de mogelijkheden en bijhorende prijs zijn inclusief 2024 subsidie :)
Waarom zou je in godesnaam een E-CV overwegen? Je hebt <100m3 gasverbruik voor CV per jaar?

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
RickvdT schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:03:
In de laatste beta van de Quatt HA integratie zit een action:quatt.get_insights. Deze haalt de statistieken op van de mobile API. Aangezien ik benieuwd was naar mijn stooklijn en geen fan ben van overtypen ben ik hier mee aan de slag gegaan om te kijken of dat te automatiseren valt.

[Afbeelding]

Eerste opzet lijkt redelijk te werken en komt ook overeen met mijn eigen ervaring dat de Quatts iets te ijverig zijn als de temperaturen richting het vriespunt gaan. Mocht je het willen proberen, de Jupyter notebook is hier te vinden https://github.com/Rickvd...n/Quatt%20stooklijn.ipynb. Zit ook veel andere data in zoals o.a. watertemperatuur, kamertemperatuur en setpoint per uur.
Vereisten:Let op elke dag is een API request dus hou het binnen de perken :)
Dagen waarop niet gestookt is lijken errors te geven, deze worden gewoon geskipt. Code is verder 95% ai gegenereerd dus er is vast ruimte voor verbetering ;)
Voor wie het interessant vind. Ik heb op mijn eerdere notebook voortgeborduurd en ik heb er aan toegevoegd: een inschatting van de huidige werkelijke stooklijn en de warmtepomp performance bij temperaturen onder het vriespunt. Dit zou een inschatting moeten geven in hoeverre je huidige stooklijn optimaal is en tot hoeverre je huis geschikt is voor all-electric (met theoretische performance incl. backup). Dit aangezien de zelflerende AI magie van Quatt nog op zich laat wachten (net als hun winterchek rapport of mijn woning all-electric geschikt is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqHnHAe4pBXX1OUZMbKrMy2w05I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpLJdqQwH0rviSowPnVG4OGR.png?f=fotoalbum_large

Mocht je het uit willen proberen, onderstaand de notebook. Lees het gequote bericht voor de requirements. In principe is het token toevoegen en gaan. Mogelijk dat je even de sensor namen moet dubbelchecken deze zijn gewijzigd tussen versies van de HA integratie. Interval tussen de API calls staat met opzet vrij hoog om de API te ontzien (Quatt heeft al aangegeven hoge belasting niet zo leuk te vinden).

Stooklijn is op basis van de laatste 10 dagen detail data in Home Assistant. Mooiste is als er flink wat dagen tussen de 0 en 10 graden tussen zitten. Opzet is wel gebaseerd op mijn eigen woning met minimaal CV-ketel gebruik. De snijpunten komen bij mij in ieder geval nagenoeg exact overeen met de werkelijkheid. Ik durf niet te zeggen of het soepel werkt als de cv-ketel al boven het vriespunt bij moet springen. Voor de rest is het nog steeds 95% vibe-coded dus perfect is het verre van. :P

https://github.com/Rickvd...tt%20stooklijn%20v2.ipynb

• WAF1
RickvdT schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:52:
[...]

Voor wie het interessant vind. Ik heb op mijn eerdere notebook voortgeborduurd en ik heb er aan toegevoegd: een inschatting van de huidige werkelijke stooklijn en de warmtepomp performance bij temperaturen onder het vriespunt. Dit zou een inschatting moeten geven in hoeverre je huidige stooklijn optimaal is en tot hoeverre je huis geschikt is voor all-electric (met theoretische performance incl. backup). Dit aangezien de zelflerende AI magie van Quatt nog op zich laat wachten (net als hun winterchek rapport of mijn woning all-electric geschikt is).

[Afbeelding]

Mocht je het uit willen proberen, onderstaand de notebook. Lees het gequote bericht voor de requirements. In principe is het token toevoegen en gaan. Mogelijk dat je even de sensor namen moet dubbelchecken deze zijn gewijzigd tussen versies van de HA integratie. Interval tussen de API calls staat met opzet vrij hoog om de API te ontzien (Quatt heeft al aangegeven hoge belasting niet zo leuk te vinden).

Stooklijn is op basis van de laatste 10 dagen detail data in Home Assistant. Mooiste is als er flink wat dagen tussen de 0 en 10 graden tussen zitten. Opzet is wel gebaseerd op mijn eigen woning met minimaal CV-ketel gebruik. De snijpunten komen bij mij in ieder geval nagenoeg exact overeen met de werkelijkheid. Ik durf niet te zeggen of het soepel werkt als de cv-ketel al boven het vriespunt bij moet springen. Voor de rest is het nog steeds 95% vibe-coded dus perfect is het verre van. :P

https://github.com/Rickvd...tt%20stooklijn%20v2.ipynb
Ik vind het allemaal erg interessant, al kan ik het lang niet altijd volgen. Maar er is er wel een apart topic voor o.a. Home Assistent en Quatt. Door het in het algemene topic te zetten gaat in mijn ogen veel waardevolle informatie qua automatisering verloren.

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

• harv
  • Nu online
MWink schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:07:
[...]

@MWink
Blij dat ik die v1 niet heb, dan zou ik ook iets aan die temperatuur voor bodemverwarming doen. Een leuke en goede oplossing met je simpele buitentemperatuurmanipulatie.
Maar blijft dat ik ook niet alles snap; de stooklijn gaat 4 graden omhoog, maar dan toch alleen als je de buitentempwaarden van de Quattapp in je tweakersexcel invoert, niet de knmi waarden. Klopt dit??
Want wat gebeurt er als daadwerkelijk het water in de bodem niet meer wordt afgevoerd??, begint dan de ventilator soms door het ijs te slaan??

En verder, je moet natuurlijk voorkomen dat het dooiwater inderdaad niet afgevoerd wordt naar buiten, maar quatt (of chinees) kan ook overdreven beveiligen.

• paQ
WAF1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:54:
[...]

Ik vind het allemaal erg interessant, al kan ik het lang niet altijd volgen. Maar er is er wel een apart topic voor o.a. Home Assistent en Quatt. Door het in het algemene topic te zetten gaat in mijn ogen veel waardevolle informatie qua automatisering verloren.

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Volgens mij mis je het punt.
Die tool van @RickvdT geeft ontzettend mooi inzicht in de huidige en eventuele toekomstige situatie.

• WAF1
paQ schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:00:
[...]

Volgens mij mis je het punt.
Die tool van @RickvdT geeft ontzettend mooi inzicht in de huidige en eventuele toekomstige situatie.
Ik denk niet dat ik het punt mis. Deze grafieken kun je alleen produceren als je informatie uit de data van Quatt kan filteren en daar heb je Home assistent voor nodig. Prima als het ook in het algemene topic geplaast wordt, maar deze belangrijke informatie wordt niet geplaast in het topic, waar ik het naar mijn mening thuis hoort.

En meer inhoudelijk. Wat wordt er bedoelt met de gemiddelde temperatuur? Is dat per dag, per uur? Gemiddelde COP per uur, per dag? (Uit de code lees ik dagelijks maar dat gegeven zie ik in de grafiek niet terug) Wat zegt een COP van bijna 7 (geel bolletje) als de verwarming maar heel even aan staat. Op welke temperatuur wil je het binnen houden? De standaard 20 grademn? Ik zie redelijk veel meetpunten boven de optimale stooklijn. Het lijkt naarmate het kouder wordt de afwijkingen groter worden. Hoe betrouwbaar is dus die optimale stooklijn? Je krijgt bij de voorgestelde liniaire lijn, in mijn ogen, bij -10 graden een veel te grote afwijking.

Als het heel koud is en/of veel wind dat wil je zeker weten dat de wp het vermogen kan leveren. Het idee is leuk, maar ik weet niet als leek of de uitvoering en de conclusies kloppen. Ik weet wel dat vorige week, ineens mijn wp het niet bij kon benen. Waarschijnlijk kwam dat door de wind, om het binnen comfortabel te houden moet de thermostaat omhoog. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je ook een marge qua vermogen moet bouwen. Ik heb de wp nu bijna 1,5 jaar en zo'n hoog gasvebruik nog niet eerder gezien. Ik test dus in de praktijk wat de wp aan kan en dat viel vorige week onverwacht erg tegen. Wel binnen de verwachting die Quatt had opgeven.

• paQ
zie je, veel algemene info :+ ;)

Een stooklijn zet je idealiter op de gulden middenweg. Altijd te hoog is suboptimaal, altijd te laag is koud.
Als je er tussen in zit kun je met compensaties bijregelen. (meer/minder T-lift, snellere opwarming door thermostaat geregistreerd, energie-integraal, en nog zo wat methodes) Die gebruik je dan in wezen om af te wijken van die lijn of curve.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:13
Na ruim 2 jaar probleemloos de Quatt te hebben draaien springt hier de aardlek er sinds vandaag uit. op het moment dat ik de buitenunit weer aanzet, slaat de aardlek er naar een paar minuten uit.

Hebben er nog meer mensen dit meegemaakt? Ik kom enkele verhalen tegen, maar niet met een duidelijk antwoord of oplossing. Dit gebeurd natuurlijk 1 maand buiten de garantie. Ik neem aan dat ze daar wel coulant mee om gaan

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
WAF1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:35:
[...]

Ik denk niet dat ik het punt mis. Deze grafieken kun je alleen produceren als je informatie uit de data van Quatt kan filteren en daar heb je Home assistent voor nodig. Prima als het ook in het algemene topic geplaast wordt, maar deze belangrijke informatie wordt niet geplaast in het topic, waar ik het naar mijn mening thuis hoort.

En meer inhoudelijk. Wat wordt er bedoelt met de gemiddelde temperatuur? Is dat per dag, per uur? Gemiddelde COP per uur, per dag? (Uit de code lees ik dagelijks maar dat gegeven zie ik in de grafiek niet terug) Wat zegt een COP van bijna 7 (geel bolletje) als de verwarming maar heel even aan staat. Op welke temperatuur wil je het binnen houden? De standaard 20 grademn? Ik zie redelijk veel meetpunten boven de optimale stooklijn. Het lijkt naarmate het kouder wordt de afwijkingen groter worden. Hoe betrouwbaar is dus die optimale stooklijn? Je krijgt bij de voorgestelde liniaire lijn, in mijn ogen, bij -10 graden een veel te grote afwijking.

Als het heel koud is en/of veel wind dat wil je zeker weten dat de wp het vermogen kan leveren. Het idee is leuk, maar ik weet niet als leek of de uitvoering en de conclusies kloppen. Ik weet wel dat vorige week, ineens mijn wp het niet bij kon benen. Waarschijnlijk kwam dat door de wind, om het binnen comfortabel te houden moet de thermostaat omhoog. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je ook een marge qua vermogen moet bouwen. Ik heb de wp nu bijna 1,5 jaar en zo'n hoog gasvebruik nog niet eerder gezien. Ik test dus in de praktijk wat de wp aan kan en dat viel vorige week onverwacht erg tegen. Wel binnen de verwachting die Quatt had opgeven.
De eerste versie was naar aanleiding van een discussie over stooklijnen in dit topic waarbij meerdere mensen bezig waren data vanuit de app over te zetten naar een Excel. Ik was toen benieuwd naar mijn eigen situatie en heb dit geautomatiseerd en gedeeld. Inmiddels is er een crosspost naar het HA topic ;)

Ik heb nog even naar de twee punten gekeken onder het vriespunt en boven de optimale stooklijn. Hier was de warmtepomp net geïnstalleerd en waren wij het huis op aan het stoken van 14 graden naar 20 graden na een verbouwing. Outliers dus. De twee punten rond de -3 onder de optimale stooklijn zijn van vorige week dus die zijn betrouwbaarder. Neemt niet weg dat ik het nog even aankijk de komende tijd met hopelijk meer datapunten onder het vriespunt. Helaas zijn ijsdagen een zeldzaamheid aan de kust.

Ik kan overigens zien dat rond de -4 graden de warmtepompen het warmteverlies precies nog aan konden en de kamer temperatuur stabiel bleef. Dit komt nagenoeg overeen met de optimale stooklijn waarbij maximaal vermogen bij -3.5 pas nodig is.

• okijokii
  • Niet online
Pietjuh schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:54:
Na ruim 2 jaar probleemloos de Quatt te hebben draaien springt hier de aardlek er sinds vandaag uit. op het moment dat ik de buitenunit weer aanzet, slaat de aardlek er naar een paar minuten uit.

Hebben er nog meer mensen dit meegemaakt? Ik kom enkele verhalen tegen, maar niet met een duidelijk antwoord of oplossing. Dit gebeurd natuurlijk 1 maand buiten de garantie. Ik neem aan dat ze daar wel coulant mee om gaan
Als ik het me goed herinner was dat meestal een defecte circulatiepomp

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• CPM
  • Niet online

CPM

harv schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:56:
[...]

@MWink
begint dan de ventilator soms door het ijs te slaan??
Er ontstaat dan idd een hap uit je ventilator, moet je voor de grap maar eens kijken of dat al het geval is (als ze stil staan).
Er zijn al Quatts bekend waar dat is gebeurd.

:+
spoiler: disclaimer
by design zijn er al "happen" uit

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 29-12-2025 22:38 ]

Hier tekenen aub ......

• onlinaius
raven22 schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:43:
[...]

Heb je nog mazzel met een 1.5, de 1.0 neemt nog veel meer.
Ik snap niet dat @Quatt Support hier niet iets voor verzint, ze zijn wel langsgeweest om de frontjes te vervangen, hadden ze gelijk ook even de firmware kunnen aanpassen.
Ik heb het in de vragenlijst naar Quatt gezet. Helaas lijken ze hier niet erg actief meer te zijn. Het lijkt toch een kwestie van:

'We gaan meer de interactie aan hier op tweakers'

'Pssst, zouden ze al vergeten zijn dat we dat belooft hebben?'

• onlinaius
speedmetal35 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:00:
Ben wel benieuwd wat het met je cop berekening in de app doet.
Ik ook. Als de Quatt daadwerkelijk het verbruik meet ipv inschat zou dat meegenomen moeten worden. Ik denk dat ik het binnenkort gewoon eens probeer. Ik heb mijn Quatt in mijn hoofd toch al afgeschreven vanwege de geluidsproblemen die Quatt niet wil komen oplossen, zolang het werkt werkt het, maar gaat het kapot dan heb ik een mooi excuus om (zelf) een fatsoenlijke warmtepomp te kunnen plaatsen.

[ Voor 34% gewijzigd door onlinaius op 29-12-2025 22:45 ]

• onlinaius
[...]

@harv succes ermee. Water bevriest dan vrijwel direct op de (letterlijk) ijskoude bodemplaat.
Dat vraag ik me toch wel een beetje af. Het zou natuurlijk kunnen, maar dan zouden airco's (zoals @rijabo al aangaf) er ook last van moeten hebben.

Enkele jaren geleden (winter van 2022 - 2023 als ik het mij goed herinner) een winter volledig op de airco gedraait. Er was toen ook een koude week waarbij het een week niet of nauwelijks boven de 0 is geweest.
Ik had een ijsbaan van meerdere vierkante meters, maar ijsvorming onderin de airco is geen probleem geweest (maar eerlijk gezegd heb ik ook niet bewust onderin de airco gekeken, dus misschien zat het er wel).

Ooit wel een keer last gehad van ijsvorming op de airco, maar die zat aan de voorkant aan het rooster. Toen hoorde ik opeens de airco een raar ratelend geluid maken. Na wegbreken er nooit meer last van gehad (maar tijdens extreme ijzel omstandigheden zal ik het wat vaker controleren).

• okijokii
  • Niet online
onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
[...]
maar gaat het kapot dan heb ik een mooi excuus om (zelf) een fatsoenlijke warmtepomp te kunnen plaatsen.
Al enig idee welke het dan wordt?

• onlinaius
okijokii schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:56:
[...]

Al enig idee welke het dan wordt?
Zonder er veel research naar gedaan te hebben neig ik naar Panasonic, maar dat ga ik tzt wel eens bekijken. Het voordeel is dat ik airco's heb met genoeg vermogen om de hele woning te verwarmen, dus stopt de boel er mee dan zit ik niet in de kou, en heb ik de tijd om voor wat nieuws te gaan. Alleen het dak op hijsen zou ik wel tegenop zien, recent met 4 zonnepanelen van 35 kilogram per stuk gedaan, en dat was met 2 man net te doen, maar een warmtepomp van 65+ kilo is andere koek.

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ik ook. Als de Quatt daadwerkelijk het verbruik meet ipv inschat zou dat meegenomen moeten worden. Ik denk dat ik het binnenkort gewoon eens probeer. Ik heb mijn Quatt in mijn hoofd toch al afgeschreven vanwege de geluidsproblemen die Quatt niet wil komen oplossen, zolang het werkt werkt het, maar gaat het kapot dan heb ik een mooi excuus om (zelf) een fatsoenlijke warmtepomp te kunnen plaatsen.
Combinatie van meten en schatten. Compressor driver board (met compressor en fan) wordt bemeten. De rest wordt geschat. Wordt het bitje crank case heater actief, dan wordt er 40w bij powerinput opgeteld. Bitje bodemplaatverwarming geeft een extra 150w etc...

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44

Staat die op een aardlekschakelaar die gedeeld is met andere apparaten?
De meeste aardlekschakelaars gaan al af bij 0,03A (7W), dus dat is vrij gevoelig.
Je kan kijken wat er gebeurt als je andere groepen/apparaten op dezelfde aardlekschakelaar uit zet.

Natuurlijk kan er ook een defect zijn aan de Quatt of ergens toch vocht dat de bedrading buiten heeft bereikt en zo de aardlekschakelaar af laat gaan.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:55

Naast de fabrieksgarantie die je op je Quatt hebt gekregen heb je ook altijd wettelijke garantie en die is bij een warmtepomp veel langer. Je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat hij zeker 5 jaar (zelfs langer) probleemloos draait.

Zie: https://www.consuwijzer.n...aar-2-jaar-vaak-niet-waar

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• MWink
harv schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:56:
[...]

@MWink
Blij dat ik die v1 niet heb, dan zou ik ook iets aan die temperatuur voor bodemverwarming doen. Een leuke en goede oplossing met je simpele buitentemperatuurmanipulatie.
Maar blijft dat ik ook niet alles snap; de stooklijn gaat 4 graden omhoog, maar dan toch alleen als je de buitentempwaarden van de Quattapp in je tweakersexcel invoert, niet de knmi waarden. Klopt dit??
Ik denk je verwijst nu naar de Excel sheet voor de stooklijn. Ik heb het over de werkelijke stooklijn die de Quatt/CiC hanteert. Het vermogen (de frequentie) waarmee de CiC de buitenunit aanstuurt is afhankelijk van het verschil tussen de room temperature setpoint en de gemeten room temperature, maar ook van de buitentemperatuur. Als de buitentemperatuur hoger is zal de CiC bij een bepaald verschil tussen gewenste en werkelijke temperatuur een lager vermogen vragen. Dat is de bedoeling ook van sturing op basis van de stooklijn.

Pagina: 1 ... 322 323 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.