• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:51
CharmingDemon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Ik heb de jaarcijfers 2024 van QUATT (die van 2025 zijn nog niet beschikbaar) door CoPilot laten analyseren:

Quatt is in 2024 een kapitaalintensieve scale‑up die:
  • extreem snel groeit in omzet, personeel en voorraad;
  • grote verliezen maakt door investeringen in organisatie, marketing, R&D en operatie;
  • volledig afhankelijk is van externe financiering (aandeelhouders + revenue‑based loan);
  • administratieve processen heeft verbeterd na fouten in 2023;
  • een sterke cashpositie heeft door investeringen, niet door operationele winst;
  • nieuwe strategische activiteiten opzet (software, energiecontracten);
  • een mogelijk ILT‑compliance risico heeft.
De jaarrekening toont een bedrijf in versnelling, maar nog ver verwijderd van winstgevendheid.

Alles valt of staat met de vraag of QUATT in 2025/2026 voldoende richting break-even is gegaan. En ook dat ‘ILT-dingetje’ wat volgens de jaarcijfers kan leiden tot juridische procedures en mogelijke boetes (geen idee wat dit precies inhoud, blijkt niet uit de tekst)… Nog even de cijfers van 2025 afwachten dus.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een dienstonderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en fungeert als toezichthouder voor diverse maatschappelijke domeinen in Nederland, zoals transport, infrastructuur, milieu en wonen. Zij zijn o.a. dus ook de toezichthouder op warmtepompen en m.n. of men op een juiste wijze omgaat met spec's ( bv de aangegeven COP, die ook weer effect heeft op meer of minder subsidie.
Een ‘ILT-dingetje’ kan maar hoeft financieel geen cq laag of juist een hoog risico kunnen vormen, e.e.a. de wijze wat het exact betreft. Helaas is de ILT niet bepaald sterk in zijn taak als toezichthouder, zie het ondertussen al redelijk oud rapport m.b.t. warmtepompen waar men echter verzuimd heeft om daar proactief vervolgstappen uit eigen beweging uit te voeren. Ze zijn helaas voornamelijk met zich zelf bezig.
Ik denk (vermoed) dat dit vooral een afzekering is voor claims als dit echt een probleem zou kunnen worden, want anders zijn de mogelijke risico's nog veel erger.

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-08 16:11
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een dienstonderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en fungeert als toezichthouder voor diverse maatschappelijke domeinen in Nederland, zoals transport, infrastructuur, milieu en wonen. Zij zijn o.a. dus ook de toezichthouder op warmtepompen en m.n. of men op een juiste wijze omgaat met spec's ( bv de aangegeven COP, die ook weer effect heeft op meer of minder subsidie.
Een ‘ILT-dingetje’ kan maar hoeft financieel geen cq laag of juist een hoog risico kunnen vormen, e.e.a. de wijze wat het exact betreft. Helaas is de ILT niet bepaald sterk in zijn taak als toezichthouder, zie het ondertussen al redelijk oud rapport m.b.t. warmtepompen waar men echter verzuimd heeft om daar proactief vervolgstappen uit eigen beweging uit te voeren. Ze zijn helaas voornamelijk met zich zelf bezig.
Ik denk (vermoed) dat dit vooral een afzekering is voor claims als dit echt een probleem zou kunnen worden, want anders zijn de mogelijke risico's nog veel erger.
Wat er letterlijk in de jaarrekening staat:

"Potential non-compliance with the ILT regulations was identified. The potential impact of this non-compliance could not be estimated at the time of preparing these financial statements."

en

"The company is in discussion with ILT to determine the impact and potential penalties."

Wat de impact is/was zal dus blijken uit de resultaten van 2025/2026.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Jan-tweak
CharmingDemon schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Wat er letterlijk in de jaarrekening staat:

"Potential non-compliance with the ILT regulations was identified. The potential impact of this non-compliance could not be estimated at the time of preparing these financial statements."
oke, dus blijkbaar nog geen vaststaand ( ten tijde van het rapport) afwijking dus zijn ze nog in gesprek met de ILT wat dit zou betekenen, boete, voorlopige boete of waarschuwing.
en

"The company is in discussion with ILT to determine the impact and potential penalties."

Wat de impact is/was zal dus blijken uit de resultaten van 2025/2026.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-08 09:53
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

welke aansluiting heb je nu? is jouw aanvraag nog voor de deadline de deur uitgegaan?
Want een enkele Quatt R290 vraagt eigenlijk helemaal niet zo veel stroom;
kijk maar:
[Afbeelding]
bron
dus normiaal bij een enkele Quatt is dat 7A, echter gemiddeld zal dat waarschijnlijk nog wel lager zijn, beetje afhankelijk hoe koud het buiten is en wat jouw ingestelde thermostaat temeratuur is.
Het gemiddelde lijkt me niet belangrijk, wel het maximum.

Waar het om gaat is dat als je WP op een koude winterdag (bijna) continue op vol vermogen draait je ook nog je andere grootgebruikers kunt gebruiken zonder dat je hoofdzekering eruit klapt. En als je een EV en qooker hebt, kookt op inductie en een electrische oven hebt dan kan 1x35A al heel snel te weinig zijn.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
balblas schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Waar het om gaat is dat als je WP op een koude winterdag (bijna) continue op vol vermogen draait je ook nog je andere grootgebruikers kunt gebruiken zonder dat je hoofdzekering eruit klapt. En als je een EV en qooker hebt, kookt op inductie en een electrische oven hebt dan kan 1x35A al heel snel te weinig zijn.
Die EV moet zoiezo op een loadbalancer. Ik zou zeggen: koop een P1 meter en kijk wat je pieken zijn.

1x35A is normaliter voldoende voor all electric tot ca 1400m3 gas, incl EV

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jan-tweak
[...]

Kijk bij energie werkt dat net zo als bij je eigen geldbuidel met de grote uitzondering dat je geen bak hebt om even rood te staan.
Als je dus slechts een beperkte 1 fase 35A hebt ( en zo beperkt is dat dus niet ) zul je dus ook rekening moeten houden met de rest van jouw verbruikers. Je voorbeeld van een EV is dan mogelijk een stap te ver of moet je dat gebruik gewoon aanpassen.
Nu heb ik zelf een Quatt en ik heb inzicht op zijn verbruik ( eigen mid kWh meter ) en zelfs midden in de winter heeft deze maar heel beperkt op vol vermogen gedraaid.
Hier een voorbeeld van een koude winterdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMjfMRKYqu0vYJrQYtYAdC74GpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZOy2QQXgrGwWQcrSHK6FkRx.png?f=fotoalbum_large
Top hier dus op circa 1500W (6,5A), dat laat dus nog behoorlijk veel ruimte voor een tal van andere verbruikers.
En ja, soms weet je dat je moet kiezen als je met een limiet zit, maar die heb je ook bij 3*25A.
Als ik bij mij thuis ( ik heb zelf 3-fase aansluiting ) alles aan zou zetten vliegt bij mij ook me de stoppen om de oren.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-08 17:38

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 06:34:
[...]

Mijn duo V2 FE staat hier ook op 1-fase aangesloten. Moet gewoon kunnen.
3-fase wel aangevraagd, maarja wachtlijst…
Razer schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

Hier ook op 1 fase, met inductie koken, laadpaal, elektrisch verwarmen van thuiskantoor met airco etc.
0 issues
s020506 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Het is dat ik nu mijn auto sneller kan laden, maar anders was 1 fase prima geweest. 35 A is 8 kW wat je van het stroomnet af kan trekken. Ik denk niet dat je dat vaak gaat halen.
Jan-tweak schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

welke aansluiting heb je nu? is jouw aanvraag nog voor de deadline de deur uitgegaan?
Want een enkele Quatt R290 vraagt eigenlijk helemaal niet zo veel stroom;
kijk maar:
~[Afbeelding]
bron
dus normiaal bij een enkele Quatt is dat 7A, echter gemiddeld zal dat waarschijnlijk nog wel lager zijn, beetje afhankelijk hoe koud het buiten is en wat jouw ingestelde thermostaat temeratuur is.
Ja deze ga ik nemen met R290 koudemiddel.
Aansluiting is reeds gemaakt met schakelaar.
De schouwer van Quatt gaf aan dat het geen probleem moet zijn, echter bij het navragen van de status van mijn 3 x 25 ampere zei hij dat het niet zou trekken met een 3-fase warmtepomp (ook dat ik zei dat dit een 1 fase groep is).
Dit wil ik nog dubbelchecken voordat ik de aanbetaling ga doen.

Ander vraagje, hoe ging het aanvragen via de RVO (bij 2 of meedere maatregelen)?

Update: ik heb ook 10 PV (per paneel 370 wp) die nu op de ideale omstandigheden 3.100kwh teruglevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchredgaming op 09-08-2026 12:50 ]

Review QNAP TS-230 NAS

• Jan-tweak
Dutchredgaming schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ja deze ga ik nemen met R290 koudemiddel.
Aansluiting is reeds gemaakt met schakelaar.
De schouwer van Quatt gaf aan dat het geen probleem moet zijn, echter bij het navragen van de status van mijn 3 x 25 ampere zei hij dat het niet zou trekken met een 3-fase warmtepomp (ook dat ik zei dat dit een 1 fase groep is).
Dit wil ik nog dubbelchecken voordat ik de aanbetaling ga doen.

Ander vraagje, hoe ging het aanvragen via de RVO (bij 2 of meedere maatregelen)?

Update: ik heb ook 10 PV (per paneel 370 wp) die nu op de ideale omstandigheden 3.100kwh teruglevert.
De RVO aanvraag bij 2 of meer gaat eigenlijk heel goed, kun je eigenlijk prima zelf doen. Je moet alleen wat geduld hebben bij de uitbetaling, soms zijn ze hee lsnel en soms ook niet.

M.b.t. je aansluiting, welke heb je nu? ik verwacht eigenlijk 1*35A, en dat zou eigenlijk moeten kunnen.

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

De RVO aanvraag bij 2 of meer gaat eigenlijk heel goed, kun je eigenlijk prima zelf doen. Je moet alleen wat geduld hebben bij de uitbetaling, soms zijn ze hee lsnel en soms ook niet.

M.b.t. je aansluiting, welke heb je nu? ik verwacht eigenlijk 1*35A, en dat zou eigenlijk moeten kunnen.
Thanks, dan hou ik rekening mee, nog tips voor het indienen bij het RVO?

Inderdaad heb ik nu 1 x 35 aansluiting.

Review QNAP TS-230 NAS

• Jan-tweak
Dutchredgaming schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

zorg dat je bewijslast hebt, dus bv facturen, en foto's van de installatie (best vooraf, tijdens en daarna)

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:18

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Dutchredgaming schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

ik heb vorig jaar direct na ontvangst factuur op 15 -7 betaald en zelf de aanvraag bij RVO ingediend. Op 7 - 8, dus 3 weken daarna, had ik de subsidie al binnen.

ik heb wel handmatig naar de bankrekening van Quatt betaald die op de factuur staat. Zorg dat foto's van de installatie goed herkenbaar zijn en te controleren.

Succes.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:56
Brent schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Dat in onzin, en daar hebben we het al eens over gehad. Zowel de HC als en wpb halen warmte van binnen de schil, oftewel, dat is al daar door een wp ingepompt. Bij een wpb moet je dus ook twee keer een COP doen. Als je dat netjes doet dan ga je een lagere COP krijgen, want warmte uit warm CV water trekken kan efficienter dan warmte uit lucht van ca. 20 graden trekken.
Zeker, daar hebben we het hier al heel regelmatig over gehad. Ik ben me er terdege van bewust dat je een WPB in verschillende configuraties kunt doen, maar ik heb het uiteraard over een WPB die aanvoert van buiten de verwarmde schil, en ook afvoert buiten de verwarmde schil. Waarbij je inderdaad een nadeel hebt, dat je 1 extra gat maakt in je verwarmde schil (2 extra als je niet de afvoer van de oude cv ketel gebruikt), en dit (als je het echt goed wil doen), dus moet isoleren en werken met minimaal 1, en mogelijk meerdere terugslagkleppen.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 10-08-2026 17:26 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Kijk bij energie werkt dat net zo als bij je eigen geldbuidel met de grote uitzondering dat je geen bak hebt om even rood te staan.
Theoretisch zou je die bak natuurlijk wel kunnen toevoegen, dat noem je een thuisaccu ;). Zeker als je er eentje hebt met een stevig vermogen (ik zou dan bijv kijken naar de Zendure Mix serie) en je hebt zonnepanelen maak je daarmee het risico dat je de maximumwaarde van je 35A aansluiting overschrijdt een stuk kleiner. Kleiner, maar het vervelende wel is dat kleiner niet 0 is, tenzij je de accu zo kunt aansturen dat deze altijd een bepaalde lading heeft, en altijd direct energie kan terugleveren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Jan-tweak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Als je dus slechts een beperkte 1 fase 35A hebt ( en zo beperkt is dat dus niet ) zul je dus ook rekening moeten houden met de rest van jouw verbruikers. Je voorbeeld van een EV is dan mogelijk een stap te ver of moet je dat gebruik gewoon aanpassen.
Nu heb ik zelf een Quatt en ik heb inzicht op zijn verbruik ( eigen mid kWh meter ) en zelfs midden in de winter heeft deze maar heel beperkt op vol vermogen gedraaid.
Hier een voorbeeld van een koude winterdag.
[Afbeelding]
Top hier dus op circa 1500W (6,5A), dat laat dus nog behoorlijk veel ruimte voor een tal van andere verbruikers.
En ja, soms weet je dat je moet kiezen als je met een limiet zit, maar die heb je ook bij 3*25A.
Als ik bij mij thuis ( ik heb zelf 3-fase aansluiting ) alles aan zou zetten vliegt bij mij ook me de stoppen om de oren.
Dit zorgt voor mij echt een gemoedsrust! Dank je wel!

Review QNAP TS-230 NAS

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-08 15:54

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-08 17:37
Knap dat het voorpaneel van 1 van de units kennelijk kwijt is.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:18

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Er staat nog een 2 * Quatt advertentie op MP. Hier lijkt dat de verkoper het een goede investering vindt : vraagprijs € 3.500 voor 2 stuk Quatt V1(?) zonder montage etc ?

Ik heb de indruk dat dat meer is dan dat het bij installatie destijds koste.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:20
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:04:
Er staat nog een 2 * Quatt advertentie op MP. Hier lijkt dat de verkoper het een goede investering vindt : vraagprijs € 3.500 voor 2 stuk Quatt V1(?) zonder montage etc ?

Ik heb de indruk dat dat meer is dan dat het bij installatie destijds koste.
Nu met OpenQuatt beschikbaar zijn dit wel interessante deals

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:31
WAF1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Het is onlogisch om zo'n groot vermogen 24 kWh te nemen voor een e-cv. Bovendien heb je dan krachtstroom nodig.3X35 A Het voordeel van een evt. hoog vermogen zie ik dus niet.

Een e-cv van 4 kWh of 6 kWh is in jouw situatie naar mijn inschatting voldoende. Het voordeel van een e-CV is dat het zijn eigen pomp heeft als de wp door storing uitvalt. .
Nee eens, 24kW is eigenlijk altijd compleet onnodig, overkill en onhandig qua elektra.

Maar dus geen ervaringen van mensen zonder E-CV of doorstroom verwarmer die toch de ketel al afgekoppeld hebben of zelfs al de deur uit gedaan?

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:31
Sh1fty schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Nee eens, 24kW is eigenlijk altijd compleet onnodig, overkill en onhandig qua elektra.

Maar dus geen ervaringen van mensen zonder E-CV of doorstroom verwarmer die toch de ketel al afgekoppeld hebben of zelfs al de deur uit gedaan?
Ik ga er vanuit dat je deze pin gelezen hebt: Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2" Dus voor de zekerheid heeft hij wel een doorstroomverwarmer maar hij toont aan dat zolang de pomp van de wp loopt, de wp niet snel onder het minium van destijds 18 graden komt. Vermoedelijk is de minium temperatuur later naar beneden bijgesteld maar zover ik weet is dat niet officieel bekend gemaakt. Naar mijn indruk (maar geen bewijs) sprong de gasketel afgelopen winter net iets sneller bij. En ik dacht gelezen te hebben dat ze (Quatt) iets aan de instelling had gedaan en dat een en ander wat conservatiever was gezet. Mijn inzien sis een extra noodmaatregel doorstromer/e-cv gewoon verstandig.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
WAF1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:31:
[...]
En ik dacht gelezen te hebben dat ze (Quatt) iets aan de instelling had gedaan en dat een en ander wat conservatiever was gezet. Mijn inzien sis een extra noodmaatregel doorstromer/e-cv gewoon verstandig.
De meeste monoblokken die het alleen rooien (dus niet hybride) hebben ook een warmteelement, de Quatt niet. Dus een gek idee is het niet, het is altijd fijne de naverbrander te kunnen inschakelen als het echt nodig is, of te helpen herstellen van een koude start (ook WPs hebben weleens issues in de winter).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 21:10
onlinaius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Ik moet het een beetje voorzichtig zeggen, want ik schijn vaak te kritisch op Quatt te zijn (die doen immers niets verkeerd, en alles wat er mis gaat ligt aan de kant van de klant), maar weet je heel, heel, heeeel erg zeker dat je met deze ervaring(en) alsnog voor Quatt wilt gaan?

Aangezien je bij Quatt voor FE wilt gaan heb ik het vermoeden dat je geen zin hebt in zelf knutselen, maar ook dan zijn er toch ook andere opties? Je laat een cv boer komen om je cv ketel te vervangen voor een E-CV, en laat hetzelfde / een ander bedrijf een losse WPB plaatsen.

Kans is groot dat je minder betaald bij Quatt, je bent bij storingen veel minder afhankelijk van Quatt, en je verliest ook nog eens geen verwarmingscapaciteit op je buitenunit voor warm water.

Edit: lees ook even de ervaringen van verscheidene FE gebruikers hier terug. Quatt FE is ook nog niet bepaald een feilloos, en uitontwikkeld product. De kans dat je met een WPB van een gerenomeerd merk probleemloos gaat draaien, is een stuk groter dan die kans bij Quatt op het moment lijkt te zijn.

Shit, ben ik waarschijnlijk toch weer niet voorzichtig genoeg geweest met mijn mening ;)
Dank voor je kritische en eerlijke blik! Je raakt hier exact onze twijfel.

Mocht Quatt/VEH het definitief laten afweten, dan is een losse WPB van een gerenommeerd merk (i.c.m. onze bestaande Quatt Hybrid die wél prima draait) inderdaad een hele serieuze optie. Welk merk/type WPB draait bij jou (of anderen hier) naar tevredenheid in een kelderruimte?

• lexen
Toppertje schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:36:
@lexen, wij hadden een enigszins krappe situatie op zolder waar ook wat leidingwerk verplaatst zou moeten worden en dit wilden ze gewoon niet uitvoeren, ook meerdere mensen langs geweest de ene zegt kan niet de andere zegt kan wel.

Ik heb vergelijkbare situaties als die van mij hier op het forum voorbij zien komen die krapper waren waar ze alles wel geplaatst hadden waarschijnlijk omdat daar geen leidingen omgelegd moesten worden.

My 2 cents; ga niet verder met Quatt, gaat je een hoop tijd en energie kosten en een hoop gezeur opleveren, ze doen alleen standaard situaties en verder niet.

Ik heb een enkele v2 buitenunit staan en ga zelf een WPB plaatsen en op termijn een doorstroomverwarmer of e-cv (laten) plaatsen, scheelt mij een hoop frustratie in communicatie met Quatt.
Dank voor het delen van je ervaring! Heel herkenbaar helaas. Het patroon lijkt dus echt te zijn: adviseurs/monteurs ter plaatse zeggen enthousiast 'kan prima', maar zodra de werkvoorbereiding op het hoofdkantoor ziet dat er leidingen verlegd moeten worden of dat het afwijkt van de standaard 'lopende band', trekken ze de stekker eruit.

Bizar eigenlijk dat een bedrijf dat zich als innovatief profileert zo strak vastzit aan platgetreden paden. Jouw ervaring bevestigt voor ons wel dat het bij ons dus ook puur een beleidskwestie/onwil tot maatwerk is, en geen fysieke onmogelijkheid van onze woning.

Als we Quatt's beleid even buiten beschouwing laten: wat is de puur natuurkundige/hydraulische uitdaging van een boilervat in de kelder (149cm lager dan de wisselaar, leidingtracé ca. 4,5m)? Loopt de leidingdruk/opvoerhoogte bij een gesloten circuit in een woning bij 1,5 meter hoogteverschil echt tegen grenzen aan, of is dit met een geschikte materialen ook eenvoudig op te lossen?

• lexen
Psycho_Mantis schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:05:
@lexen is een heatbattery L niet anders ook een optie?
Scheelt wat ruimte in hoogte.
Maar wellicht is de lengte van de leidingen tussen de battery & charger te lang.

Ik was zelf wel sceptisch of de L wel voldoende zou zijn voor 3 personen + ligbad die regelmatig gebruikt wordt. Maar is eigenlijk perfect.
Goede meedenker! De hoogte van de kelder bij de 5e trede is bij ons 242cm. Met de XL (190cm incl. kap) houden we dus nog ruim 52cm vrije werkruimte boven het vat over. Volgens de schouwers ter plaatse was die hoogte voor de XL qua werkruimte dan ook niet het probleem.

Het hoofdkantoor gooit het nu voornamelijk op de 'opvoerhoogte/leidingdruk en luchtophoping' door het hoogteverschil (149cm) tussen de CV-ruimte en keldervloer. Denk jij dat een L-versie hydraulisch gezien iets zou veranderen aan die leidingdruk/luchtophoping, of blijft Quatt dan waarschijnlijk hetzelfde 'verticale opstelling'-argument gebruiken

• lexen
raven22 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Hier een beetje zelfde verhaal, Quatt adviseur zag geen enkel probleem in de locatie. Die is weliswaar niet op de plek van de cv ketel, maar verder alles goed bereikbaar en leidingen vlakbij.
Echter niet standaard, dus wilden ze het nog niet. Wel was men zo gezegd bezig met een externe partij die het dan voor Quatt zou gaan installeren.
Anyway na een jaar van beloftes dat het binnenkort toch echt zou gaan lukken via de externe partij heb ik maar gecancelled en zelf een warmtepompboiler geplaatst op die plek. Zelfs voor iemand met geen installatie ervaring prima te doen.
Ben nu wel blij met de huidige oplossing, de wpb is muisstil dit in tegenstelling tot verhalen over de AE welke ik hier wel eens lees. En een stuk goedkoper van het gas af!
Dank je Raven, heel waardevol om te horen dat jij vrijwel hetzelfde 'externe partij / binnenkort lukt het wel'-lijntje hebt meegemaakt. Dat geeft ons wel een beeld dat Quatt dit structureel doet bij afwijkende opstellingen.

Fijn dat die WPB bij jou zo goed bevalt en muisstil is! Mag ik vragen welk merk/type WPB je hebt gekozen en hoe je de sturing t.o.v. de Quatt Hybrid hebt geregeld? Heb je de WPB puur op een tijdklok/eigen regeling draaien?

• raven22
lexen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Dank je Raven, heel waardevol om te horen dat jij vrijwel hetzelfde 'externe partij / binnenkort lukt het wel'-lijntje hebt meegemaakt. Dat geeft ons wel een beeld dat Quatt dit structureel doet bij afwijkende opstellingen.

Fijn dat die WPB bij jou zo goed bevalt en muisstil is! Mag ik vragen welk merk/type WPB je hebt gekozen en hoe je de sturing t.o.v. de Quatt Hybrid hebt geregeld? Heb je de WPB puur op een tijdklok/eigen regeling draaien?
Ik heb de Atlantic explorer V5 200 liter. Met 2 slimme stekkers kan ik zowel de opwarmtijd als de legionella run beheren via de L1 en L2 smartcontacten.

De quatt staat geheel los van de wpb. Het is een duo die makkelijk zonder CV mijn huis warm houdt. Voor de zekerheid heb ik er een doorstromer van 3kw tussen gezet, maar de stekker ervan zal ik alleen in noodgevallen in een stopcontact steken.

De cv heb ik eruit gehaald en ben nu ook van het gas.

[ Voor 17% gewijzigd door raven22 op 11-08-2026 14:18 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Brent
lexen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:20:
[...]
Bizar eigenlijk dat een bedrijf dat zich als innovatief profileert zo strak vastzit aan platgetreden paden. Jouw ervaring bevestigt voor ons wel dat het bij ons dus ook puur een beleidskwestie/onwil tot maatwerk is, en geen fysieke onmogelijkheid van onze woning.
Een voor de hand liggende verklaring is dat Quatt geen tekort heeft aan aanvragen (zie de wachttijden hier) en het zich dus kan veroorloven klanten te kiezen. Het platgereden pad is natuurlijk daar waar succes het en klanttevredenheid het grootst is.

Al moet ik zeggen, mijn woning was het eigenlijk best wel een gok of het zou werken (geen bruikbare gasgeschiedenis, groot (350m2), overal T11's, en een isolatiemaatregelen wel in de planning maar nog niet uitgevoerd (trippelglas). Ik had zelf netjes radiatoren opgemeten, vermogens berekend bij verschillende invoer-T's en daarmee een best case en worst case berekend. Het worst case was dat ik die 60 graden echt vaak nodig zou hebben. Ik weet dat Quatt zulke sommetjes niet doet, dus waarom ze toch ervoor zijn gegaan, geen idee, ik denk niet dat we in de categorie succes-gegarandeerd zaten.

We zitten gelukkig behoorlijk richting best-case, dus het is allemaal goed gekomen, maar niet omdat Quatt dat nou voorzag, dat geloof ik niet.

• BarryH
[...]

Dank voor het delen van je ervaring! Heel herkenbaar helaas. Het patroon lijkt dus echt te zijn: adviseurs/monteurs ter plaatse zeggen enthousiast 'kan prima', maar zodra de werkvoorbereiding op het hoofdkantoor ziet dat er leidingen verlegd moeten worden of dat het afwijkt van de standaard 'lopende band', trekken ze de stekker eruit.

Als we Quatt's beleid even buiten beschouwing laten: wat is de puur natuurkundige/hydraulische uitdaging van een boilervat in de kelder (149cm lager dan de wisselaar, leidingtracé ca. 4,5m)? Loopt de leidingdruk/opvoerhoogte bij een gesloten circuit in een woning bij 1,5 meter hoogteverschil echt tegen grenzen aan, of is dit met een geschikte materialen ook eenvoudig op te lossen?
Lage prijzen vergt gewoon standaardisatie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
raven22 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Ik heb de Atlantic explorer V5 200 liter. Met 2 slimme stekkers kan ik zowel de opwarmtijd als de legionella run beheren via de L1 en L2 smartcontacten.

De quatt staat geheel los van de wpb. Het is een duo die makkelijk zonder CV mijn huis warm houdt. Voor de zekerheid heb ik er een doorstromer van 3kw tussen gezet, maar de stekker ervan zal ik alleen in noodgevallen in een stopcontact steken.

Heb jij al meegemaakt dat de watertemperatuur onder de 18 graden gaat en wat gebeurt er dan?

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:56
raven22 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Ik heb precies ook deze setup als dat Raven22 heeft, alleen de 270L variant van Atlantic Explorer V5 en inderdaad mega tevreden.

Momenteel stuur ik de doorstroomverwarmer (die op eigen groep zit) aan via software (via homey) als de CiC om de CV "vraagt". Dat wil ik nog hardwarematig gaan maken d.m.v. de aan/uit module vanuit CiC.

• onlinaius
lexen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Dank voor je kritische en eerlijke blik! Je raakt hier exact onze twijfel.

Mocht Quatt/VEH het definitief laten afweten, dan is een losse WPB van een gerenommeerd merk (i.c.m. onze bestaande Quatt Hybrid die wél prima draait) inderdaad een hele serieuze optie. Welk merk/type WPB draait bij jou (of anderen hier) naar tevredenheid in een kelderruimte?
Op dit moment draai ik zelf nog hybride. Ik zit er wel sterk over te denken om dit jaar FE te gaan (maar dat hangt nog af van wat andere zaken, omdat ik graag de subsidie op het vervangen van glas wil combineren met de WPB).
Zelf ben ik op dit moment er zo'n 85% zeker van dat ik dan voor de Atlantic Explorer V5 wil gaan. Echter niet in een kelder, en icm een afvoer via de cv ketel afvoer, en een aanvoer vanaf de (warme) ongeisoleerde zolder.

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik als je geen aanvoer / afvoer van lucht kunt maken, de Auer Edel Eau waarschijnlijk het meest overwegen, maar ik heb me eerlijk gezegd niet enorm verdiept in die route (want niet van toepassing voor mij), dus mogelijk zijn er interessantere alternatieven.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 11-08-2026 17:32 ]

• raven22
BarryH schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Heb jij al meegemaakt dat de watertemperatuur onder de 18 graden gaat en wat gebeurt er dan?
Dat heb ik in het begin een keer gehad, cv stond op zomerstand en de Quatt ging wel water circuleren, maar aangezien de temp net onder de 18 zat gingen ze niet aan.
Ik was me helemaal niet bewust van de zomerstand dus had Quatt gebeld en die kwamen een dag later kijken. Binnen 5 minuten had de monteur het door en werkte het weer door de cv eventjes mee te laten draaien.

Als het goed is ligt de 18 graden nu lager, maar hoe laag weet volgens mij niemand. Het is echter wel iets om rekening mee te houden, zeker bij een niet zo goed geisoleerd huis zonder vvw.

• TF99
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 15-08 07:46
Hier ook een Quatt Hybrid (single) bezitter en ook erg benieuwd naar de mogelijkheid om (voordelig) gasloos te gaan, ben nieuw op tweakers.

Mijn huis heeft ongeveer een warmteverlies van 4,7kw bij -10 (100m2 oppervlak en goed geisoleerd). De Quatt levert meer vermogen dan de 4,7 Kw bij -10 buiten dus in die zin lijkt het goed te zitten. Ik lees wel wat in dit forum over minimum temperatuur van water om uberhaupt op te starten, maar dit lees ik nergens op de Quatt site terug. Ik zie alleen op hun site dat als het water onder de 6 graden komt, de cv ketel zal aanspringen als vorstbeveiliging. Ik zou niet weten hoe dit in de praktijk kan gebeuren bij mij, gezien het hier nooit onder de 13/14 graden komt als de verwarming uitstaat (en dus het watertemperatuur ook niet?).

All electric upgrade van Quatt is echt te prijzig. Ik ben bekend met een CV doorstromer of E-CV als optie, alleen ben ik erg benieuwd of het niet gewoon geheel zonder elektrische back up kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil graag een zo hoog mogelijk energielabel realiseren over 2/3 jaar bij verkoop v/d woning en ik heb gelezen dat als er een elektrisch back up element apart/los is geinstalleerd dat dit als zeer nadelig wordt gezien (COP 1). Ondanks dat de warmtepomp als hoofdverwarmer werkt, moet er bij het bepalen van een energielabel ook een back up worden ingevoerd als deze aanwezig is.

SWW wil ik laten doen door een simpele elektrische boiler (250 euro bij de praxis) met een energy socket die alleen aangaat tussen 11:00 - 16:00 zodat de meeste maanden van het jaar mijn pv opwek gebruikt kan worden. Daar hoeft dus ook geen vermogen van de warmtepomp naartoe.

• Brent
Als het je om het label te doen is, pak (toch) FE als je al een Quatt hebt of pak een andere WP met (bij mijn weten) altijd een ingebouwd element. Al het andere is wat Quatt support betreft problematisch en kennelijk onvoordelig voor je label. Dat zijn twee minpunten bij verkoop.

Zelf heb ik nog getwijfeld om hybride te gaan en de ketel naar propaan om te zetten en buiten met gastanks te werken. Ketel hing hier op een plek waarbij dat makkelijk en veilig zou kunnen. Ik denk dat in jouw situatie @TF99 daar best ver mee zou kunnen komen, met hooguit enkele tankwisselingen per seizoen. Wat de impact op label is: geen idee.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@TF99 Wel ervaring met een decembermaand op met de gasketel moeten verwarmen omdat er vanuit Quatt niemand tijd had om te kijken naar een storing. Uiteindelijk wel goed opgelost en bleek een aansluiting buiten in de koof die vochtig kon worden waardoor de aardlekschakelaar uitschakelde. Kostte me een 60m3 gas meer dan normaal (in jouw huis minder impact want zuiniger maar toch belangrijk). Hopelijk is dat nu beter en staan de met all-e misschien eerder op de stoep ipv dat ze er vanuit gaan dat je hybride hebt en dus een backup die het probleemloos kan overnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 12-08-2026 14:27 ]

• WAF1
TF99 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:02:
Hier ook een Quatt Hybrid (single) bezitter en ook erg benieuwd naar de mogelijkheid om (voordelig) gasloos te gaan, ben nieuw op tweakers.

Mijn huis heeft ongeveer een warmteverlies van 4,7kw bij -10 (100m2 oppervlak en goed geisoleerd). De Quatt levert meer vermogen dan de 4,7 Kw bij -10 buiten dus in die zin lijkt het goed te zitten. Ik lees wel wat in dit forum over minimum temperatuur van water om uberhaupt op te starten, maar dit lees ik nergens op de Quatt site terug. Ik zie alleen op hun site dat als het water onder de 6 graden komt, de cv ketel zal aanspringen als vorstbeveiliging. Ik zou niet weten hoe dit in de praktijk kan gebeuren bij mij, gezien het hier nooit onder de 13/14 graden komt als de verwarming uitstaat (en dus het watertemperatuur ook niet?).

All electric upgrade van Quatt is echt te prijzig. Ik ben bekend met een CV doorstromer of E-CV als optie, alleen ben ik erg benieuwd of het niet gewoon geheel zonder elektrische back up kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil graag een zo hoog mogelijk energielabel realiseren over 2/3 jaar bij verkoop v/d woning en ik heb gelezen dat als er een elektrisch back up element apart/los is geinstalleerd dat dit als zeer nadelig wordt gezien (COP 1). Ondanks dat de warmtepomp als hoofdverwarmer werkt, moet er bij het bepalen van een energielabel ook een back up worden ingevoerd als deze aanwezig is.

SWW wil ik laten doen door een simpele elektrische boiler (250 euro bij de praxis) met een energy socket die alleen aangaat tussen 11:00 - 16:00 zodat de meeste maanden van het jaar mijn pv opwek gebruikt kan worden. Daar hoeft dus ook geen vermogen van de warmtepomp naartoe.
@TF99 We hebben recent nog een discussie over FE en het energielabel gehad. Lees even een of twee blz. terug. Een belangrijke bedrijge gaf wat meer duidenlijkheid, hoe er gekeken wordt naar COP1 ondersteuning voor verwarming.

Insert12 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

In hoeverre drukt een COP 1 oplossing voor SWW het energielabel van je huis? @Insert12 weet jij dat misschien?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:37
Goedendag!

Ik ben de afgelopen weken toch eens wat aan het neuzen in dit topic. Wij zijn aardig bezig met ons huis om wat duurzame investeringen te doen, en de cv-ketel zit er ook aan te komen...

Een klein beetje achtergrond, wij hebben een koophuis met een bouw rond de 1900 (bouwtekeningen zijn er niet bij de gemeente) waar flink wat uitgebouwd is. Oude garage is bij de woning getrokken, er is een (bij)keuken aangebouwd, en een serre. Totaal spreken we over 192m² woonoppervlak en een inhoud van 803m³. Het huis had 2 jaar geleden bij de aankoop energielabel C. Inmiddels hebben we al 18 zonnepanelen (8100wp) geplaatst in een oost-zuid-west opstelling (met een Huawei SUN2000 hybride omvormer, waar ik graag een LUNA2000 accu deze winter op aan wil sluiten), en zijn wij bezig om bijna 40m² aan glas (sommige enkel, hoofdzakelijk oud dubbel glas uit de jaren 80, en ruim 10% van de ramen is lek) met HR++ warmtewerend glas (triple glas is wellicht interessant, maar we krijgen er toch niet meer ISDE subsidie voor als we hiervoor kiezen in de bestaande kozijnen).

Op deze zonnige (30C+) dagen is het binnen niet te doen, we tikken soms de 33-35C binnen aan). We hebben wel eens nagedacht over airco, maar dan hebben we weer een extra kostenpost + onderhoud erbij).

Daarnaast wordt de volgende stap een warmtepomp. We hebben nog een 7kW Contura i5 houtkachel uit 2024 waar we in de winter mee bijstoken (ongeveer 2-3m³ hout), en daarnaast gebruiken we zo'n 1700m³ gas voor warm water en verwarming met een gezin van 4,25 (bijzondere samenstelling gezin). De cv-ketel is inmiddels ook alweer 15 jaar oud en slecht onderhouden voordat wij hier kwamen wonen, dus die komt er zeker aan. We koken al op inductie.

Blijft er dus over wat we gaan doen. Quatt heb ik al die jaren wel in de gaten gehouden, en full electric trekt ons wel, met het idee dat we dan volledig van het gas af kunnen. De buitenunit(s) komen dan denk ik op het plat dak van de bijkeuken te staan. Ook de Quatt Chills lijken ons wel wat, met het idee dat we daarmee kunnen kijken of een split-unit airco met 2 binnen units dan overbodig is, en dat we dan met 2x Chill ook ergens anders in het huis kunnen koelen als dat wenselijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYnVvQzdOmb3NlleG711xACMCYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wndVx9yKdY3iiVGg3mfVDauh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB6dRoXmhkSeW_z12abxzxSZ1IY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuYzvnmT0DXoK2SVAMFz2oKS.jpg?f=fotoalbum_tile
Het zal wel een flinke investering worden, maar is dit een juist pad om te bewandelen? Is Quatt het met de prijzen anno 2026 waard? Of is het toch slimmer om een nieuwe CV en een hybride opstelling te behouden? We hebben wel prima de ruimte in de bijkeuken voor de HeatBattery.

Wat is jullie mening?

• Jan-tweak
psnepvangers schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:05:
Goedendag!

Ik ben de afgelopen weken toch eens wat aan het neuzen in dit topic. Wij zijn aardig bezig met ons huis om wat duurzame investeringen te doen, en de cv-ketel zit er ook aan te komen...

Een klein beetje achtergrond, wij hebben een koophuis met een bouw rond de 1900 (bouwtekeningen zijn er niet bij de gemeente) waar flink wat uitgebouwd is. Oude garage is bij de woning getrokken, er is een (bij)keuken aangebouwd, en een serre. Totaal spreken we over 192m² woonoppervlak en een inhoud van 803m³. Het huis had 2 jaar geleden bij de aankoop energielabel C. Inmiddels hebben we al 18 zonnepanelen (8100wp) geplaatst in een oost-zuid-west opstelling (met een Huawei SUN2000 hybride omvormer, waar ik graag een LUNA2000 accu deze winter op aan wil sluiten), en zijn wij bezig om bijna 40m² aan glas (sommige enkel, hoofdzakelijk oud dubbel glas uit de jaren 80, en ruim 10% van de ramen is lek) met HR++ warmtewerend glas (triple glas is wellicht interessant, maar we krijgen er toch niet meer ISDE subsidie voor als we hiervoor kiezen in de bestaande kozijnen).
even off-topic; kijk ook eens naar wat vacuum glas voor je zou kosten, namelijk nagenoeg gelijke waarde als 3-dubbel maar krijg je wel in een bestaand kozijn.
Op deze zonnige (30C+) dagen is het binnen niet te doen, we tikken soms de 33-35C binnen aan). We hebben wel eens nagedacht over airco, maar dan hebben we weer een extra kostenpost + onderhoud erbij).

Daarnaast wordt de volgende stap een warmtepomp. We hebben nog een 7kW Contura i5 houtkachel uit 2024 waar we in de winter mee bijstoken (ongeveer 2-3m³ hout), en daarnaast gebruiken we zo'n 1700m³ gas voor warm water en verwarming met een gezin van 4,25 (bijzondere samenstelling gezin). De cv-ketel is inmiddels ook alweer 15 jaar oud en slecht onderhouden voordat wij hier kwamen wonen, dus die komt er zeker aan. We koken al op inductie.

Blijft er dus over wat we gaan doen. Quatt heb ik al die jaren wel in de gaten gehouden, en full electric trekt ons wel, met het idee dat we dan volledig van het gas af kunnen. De buitenunit(s) komen dan denk ik op het plat dak van de bijkeuken te staan. Ook de Quatt Chills lijken ons wel wat, met het idee dat we daarmee kunnen kijken of een split-unit airco met 2 binnen units dan overbodig is, en dat we dan met 2x Chill ook ergens anders in het huis kunnen koelen als dat wenselijk is.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het zal wel een flinke investering worden, maar is dit een juist pad om te bewandelen? Is Quatt het met de prijzen anno 2026 waard? Of is het toch slimmer om een nieuwe CV en een hybride opstelling te behouden? We hebben wel prima de ruimte in de bijkeuken voor de HeatBattery.

Wat is jullie mening?
bedenk dat de komende jaren gas steeds duurder gaat worden, zeker met de huidige situatie in Iran en dat daar de nodige zaken niet meer werken en dus uit die regio zou het dadelijk weer rustiger worden toch beduidend minder gas vandaan zou gaan komen, en dat was eigenlijk onze primaire gasvoorziening.
dus nu van gas af met een volledige all-electric is dus helemaal geen slecht idee. het voordeel is ook nog dat jullie nog steeds een noodoplossing in de vorm van die houtkachel hebben, dus hou die in ere.
ik zou gewoon een offerte van Quatt opvragen, ik denk overigens dat je waarschijnlijk wel een Quatt Duo nodig zult moeten hebben, denk dus ook even of het geluid op de locatie waar jullie de buitenunit willen geen problemen geeft ( er zijn strikte geluidseisen op basis van de erfgrens met je buren).
ik zou ook minimaal twee andere merken, bv WeHeat of een bekend merk All-eletric een offerte aanvragen.

• TF99
@Brent Ik heb al de hybride Quatt staan, als ik dit zo achteraf wist had ik inderdaad liever een standalone WP gehad met elektrisch back up element. Maar goed het is wat het is nu.

Propaan ipv gas ben ik niet mee bekend wat betreft CV, mijn hele punt is juist dat ik denk/hoop dat ik geen CV meer nodig heb omdat mijn WP Quatt V2 het zelf aan zou moeten kunnen.

• TF99
@WAF1 bedankt voor je bericht, ik heb het stuk even teruglezen op de pagina’s hiervoor. Toegepast zal mijn WP dan 100% van het vermogen leveren en de E-CV 0% als het op de berekening aankomt warmteverlies vs verhouding warmtepomp en E-CV. Dus dat zou goed uitpakken. Ik kan hier alleen zelf niets over vinden op internet helaas, en wil niet voor verassingen komen te staan als het zover is met de beoordeling van mijn energielabel.

Echter heb ik nog steeds de vraag of mijn warmtepomp hybrid V2 niet gewoon geheel zonder CV of elektrisch element kan draaien op een of andere manier. Dat zou nog mooier zijn dan iets toevoegen (Back up) zonder dat ik het ga gebruiken.

SWW door een aparte elektrische boiler is zeker nadelig voor het energielabel want idd COP 1. Echter staat daar natuurlijk wel een zeer lage aanschaf tegenover, en ook een jaarlijkse besparing tov gasverbruik+vastrecht. Ongeveer €300 besparing per jaar (en dan heb ik mijn gratis stroom van PV opwek nog niet meegenomen). Ik weet dat een warmtepompboiler veel zuiniger is maar ik het zo stil mogelijk houden op zolder.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
@TF99 in principe zou je gewoon zonder cv moeten kunnen.
Echter weet ik niet of dat goed gaat tijdens het defrosten op een hele koude winterdag. Dan heeft de Quatt over het algemeen wat ondersteuning nodig om de temperatuur niet helemaal weg te laten zakken. Van de V2 is hier nog niet heel veel van bekend op dit forum.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:16
jj85 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:27:
@TF99 in principe zou je gewoon zonder cv moeten kunnen.
Echter weet ik niet of dat goed gaat tijdens het defrosten op een hele koude winterdag. Dan heeft de Quatt over het algemeen wat ondersteuning nodig om de temperatuur niet helemaal weg te laten zakken. Van de V2 is hier nog niet heel veel van bekend op dit forum.
Ik heb weliswaar geen V2 duo. Maar wel een V1.5 duo. En hierbij gaat de defrost altijd om en om. -7 was de koudste temperatuur hier in Brabant. En ook dan om en om zonder dat de cv bij sprong. En dat in een redelijk groot half vrij staand huis met isolatie uit het jaar 1979. Ik denk dat als je huis al lekker warm is en dus ook de muren en zo. Dat er niet snel een gat valt in de temperatuur als er maar een Warmtepomp aan staat. Maar dat is een aanname 😉

• jj85
Zweitse schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb weliswaar geen V2 duo. Maar wel een V1.5 duo. En hierbij gaat de defrost altijd om en om. -7 was de koudste temperatuur hier in Brabant. En ook dan om en om zonder dat de cv bij sprong. En dat in een redelijk groot half vrij staand huis met isolatie uit het jaar 1979. Ik denk dat als je huis al lekker warm is en dus ook de muren en zo. Dat er niet snel een gat valt in de temperatuur als er maar een Warmtepomp aan staat. Maar dat is een aanname 😉
Bij een duo pakt de andere het op. Bij een single heb je dat dus niet en ga je met 2kW water afkoelen.

Daar zie je bij de V1.x modellen vaak de 'pufjes' gas.

Misschien werkt het zonder problemen, maar dat zou ik dan eerst een winter testen door de cv kabel los te nemen (of zomer modus etc)

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 13-08-2026 09:57 ]

• TF99
@jj85 @Zweitse ik heb mijn Quatt sinds afgelopen April, dus nog geen winter meegemaakt - ik ga het zien a.s. winter hoe het gaat tijdens de defrost. Ik heb wel gelezen dat bij andere merken er vaak een buffervat (in de retour) wordt gebruikt om defrosts op te vangen met water wat op temperatuur is. De Quatt heeft dit dus niet en kan daarom alleen het water uit de radiatoren/VW gebruiken. Daarbij zou het moeten helpen om zoveel mogelijk open te hebben staan, dus naast mijn 35 m2 VW ben ik van plan om mijn 5 radiatoren boven en op zolder ook altijd open te laten staan (we houden van 20-21 gr boven overdag) Die zullen toch niet meer zo heet worden met een lage temperatuur aanvoer. Door genoeg systeeminhoud ga ik daarmee testen of de warmtepomp het zonder CV kan doen.

Daarna moet ik nog achterhalen of de warmtepomp niet in storing treed (?) als ik de CV loskoppel… weet iemand dat?

• jj85
@TF99 aan/uit of OpenTherm aangesloten?
Aan/uit is sowieso niet detecteerbaar

• TF99
@jj85 goede vraag.. wist niet dat dat niet detecteerbaar was. Hoe weet ik hoe die van mij is aangesloten?

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:16
jj85 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

Bij een duo pakt de andere het op. Bij een single heb je dat dus niet en ga je met 2kW water afkoelen.

Daar zie je bij de V1.x modellen vaak de 'pufjes' gas.

Misschien werkt het zonder problemen, maar dat zou ik dan eerst een winter testen door de cv kabel los te nemen (of zomer modus etc)
Daar heb je helemaal gelijk in eerst ff 1a2 Winters testen. Dat heb ik overigens ook gedaan. en na die 2 winters bleek (in mijn geval) dat de CV er voor warmwater hangt.

Ja en dan met een CV die op zijn einde loopt. Met een lekkend gasblok. Kortom 2 Sept komen ze FE instaleren.

• jj85
TF99 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:50:
@jj85 goede vraag.. wist niet dat dat niet detecteerbaar was. Hoe weet ik hoe die van mij is aangesloten?
Even in de cic json kijken onder boiler

• WAF1
TF99 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:44:
@WAF1 bedankt voor je bericht, ik heb het stuk even teruglezen op de pagina’s hiervoor. Toegepast zal mijn WP dan 100% van het vermogen leveren en de E-CV 0% als het op de berekening aankomt warmteverlies vs verhouding warmtepomp en E-CV. Dus dat zou goed uitpakken. Ik kan hier alleen zelf niets over vinden op internet helaas, en wil niet voor verassingen komen te staan als het zover is met de beoordeling van mijn energielabel.
Het is gewoon lastig om als consument je energielabel te bepalen. Ik kwam vandaag wel een leuk tooltje tegen die naar mijn indruk een goede indicatie kan geven. Het is alleen jammer dat de tool op het oude energielabel is gebaseerd. Tegenwoordig wordt, zover ik weet, geen plusjes meer gegeven. Maar je kunt je natuurlijk goed voorstellen dat hoe dieper je in de plus zit, des te meer je naar het nieuwe label A gaat. https://duraplus.nl/energielabel-zelf-berekenen Er wordt goed uitgelegd dat een adviseur wel naar 150 parameters kijkt en dat het dus een inschatting is. Maar met deze tool kun je wel een beetje zien wat het verschil is tussen een hybride wp en een FE wp.. Maar bijv. ook het verschil tussen elektrische boiler en een wpb. Je ziet ook het negatieve effect van een Airco op het label. Met airco meegerekend (die ik nog niet heb) en gerekend met een hybride wp, kom ik met deze tool op A++/A+++ uit. Meer richting A+++.

Vorig jaar heb ik met de makelaar gesproken en haar inschatting was energielabel A/A+. Ze wees mij op kleine dingetjes die net het verschil zouden kunnen maken voor het label. Betere brievenbus en tocht strippen bij de voordeur e.d. Het is dus verstandig om ook aan de kleine dingen aandacht te geven.

Waarom zoom ik extra in op een COP1 -oplossing voor warm water, In onze situatie zou de keuze tussen een elektrische boiler of een wpb mogelijk het verschil zijn tussen een sprong in het energielabel kunnen maken. Alleen een wpb is in onze situatie een stuk lastiger te plaatsen. Ik weet daarom nog niet wat we gaan doen. Maar voorlopig zijn we ook niet van plan om te verhuizen en een enegielabel aanvragen is dus voorlopig helemaal niet aan de orde maar het is wel een punt wat ik bij de evt. keuzes voor verduurzaming meeweegt

• TF99
@WAF1 zojuist ook de tool ingevuld. Zonder zonnepanelen zit ik op A en met mijn zonnepanelen zit ik op A+++. Dat lijkt me wel erg positief voor een huis uit 1983. Hybride WP + mechanische ventilatie. Dakisolatie van bouwjaar. Wel of geen elektrische boiler..bij beide blijf ik op A+++ zitten.

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:37
Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:47:
[...]
even off-topic; kijk ook eens naar wat vacuum glas voor je zou kosten, namelijk nagenoeg gelijke waarde als 3-dubbel maar krijg je wel in een bestaand kozijn.

[...]

bedenk dat de komende jaren gas steeds duurder gaat worden, zeker met de huidige situatie in Iran en dat daar de nodige zaken niet meer werken en dus uit die regio zou het dadelijk weer rustiger worden toch beduidend minder gas vandaan zou gaan komen, en dat was eigenlijk onze primaire gasvoorziening.
dus nu van gas af met een volledige all-electric is dus helemaal geen slecht idee. het voordeel is ook nog dat jullie nog steeds een noodoplossing in de vorm van die houtkachel hebben, dus hou die in ere.
ik zou gewoon een offerte van Quatt opvragen, ik denk overigens dat je waarschijnlijk wel een Quatt Duo nodig zult moeten hebben, denk dus ook even of het geluid op de locatie waar jullie de buitenunit willen geen problemen geeft ( er zijn strikte geluidseisen op basis van de erfgrens met je buren).
ik zou ook minimaal twee andere merken, bv WeHeat of een bekend merk All-eletric een offerte aanvragen.
Bedankt voor de reactie! Op zich zou hier in de meeste kozijnen zelfs driedubbel passen (goede oude hardhouten kozijnen die flink overgedimensioneerd zijn) maar qua ISDE-subsidie gaat het niks extra opleveren (want de originele kozijnen blijven). De vraag is dan ook of we die investering er wel uit gaan halen.

Precies wat ik denk inderdaad, als we nog over willen gaan dan is de komende 2 jaar wel het beste. Ook qua subsidie aangezien we dan het glas + warmtepomp kunnen aanvragen.

We gaan het eens navragen! Zijn er nog meer die ook iets vergelijkbaars als een Quatt Chill aanbieden/aan het ontwikkelen zijn?

• Jan-tweak
psnepvangers schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Bedankt voor de reactie! Op zich zou hier in de meeste kozijnen zelfs driedubbel passen (goede oude hardhouten kozijnen die flink overgedimensioneerd zijn) maar qua ISDE-subsidie gaat het niks extra opleveren (want de originele kozijnen blijven). De vraag is dan ook of we die investering er wel uit gaan halen.

Precies wat ik denk inderdaad, als we nog over willen gaan dan is de komende 2 jaar wel het beste. Ook qua subsidie aangezien we dan het glas + warmtepomp kunnen aanvragen.

We gaan het eens navragen! Zijn er nog meer die ook iets vergelijkbaars als een Quatt Chill aanbieden/aan het ontwikkelen zijn?
ik denk dat Quatt hier op de nederlandse markt in deze vorm wel iets heel unieks heeft neergezet, ze zijn dan ook daar toch al een hele tijd mee bezig geweest, en wat ik zelf hier lees zijn de eerste ervaringen in het algemeen best positief. Ikzelf wacht nog op die van mij, eind deze maand komt deze dan ook bij mij.

• WAF1
TF99 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:52:
@WAF1 zojuist ook de tool ingevuld. Zonder zonnepanelen zit ik op A en met mijn zonnepanelen zit ik op A+++. Dat lijkt me wel erg positief voor een huis uit 1983. Hybride WP + mechanische ventilatie. Dakisolatie van bouwjaar. Wel of geen elektrische boiler..bij beide blijf ik op A+++ zitten.
Ik had bij het invullen ook op A+++ uit, als ik warm water met gas blijf maken. Qua elektische boiler zie ik dus iets interresant in deze tool. Als ik mijn warme water verwarm met gas, wordt dat net iets positiever beoordeelt dan verwarmen met een elektrische boiler. Qua energielabel kan ik blijkbaar beter gas blijven gebruiken als een wpb er niet in zit. Maar in een boiler kunnen we evt. wel zonnestroom opslaan. Dit voordeel komt volgens mij niet in het energielabel tot uiting. Je kunt bij de methodiek dus vragen stellen.

Maar inderdaad kritische blijven kijken. Kloppen je isolatiewaarden van je huis? Heb je ooit iets aan de isolatie gedaan? Heb je ondertussen ooit het glas vervangen? Je kan blijkbaar het huis verwarmen met een hybride wp dus slecht zal de isolatie dus niet zijn, ik dacht dat je warmteverlies zelfs vrij laag was. De hoeveelheid zonnepanelen telt ook mee, hoeveel wp heb je op je dak liggen? Qua grote ingrepen kan je naar mijn verwachting niet meer zoveel doen. Dus op en gegeven moment is het wat het is. Vervolgens inderdaad je verwachting een beetje naar beneden bijstellen, dan kan een daadwerkelijke beoordeling allleen maar meevallen. Inderdaad kan het zijn dat in jouw situatie de e-boiler niet doorslagevend is voor een beter energielabel. Maar zoals ik al aangaf is er een nieuw label met nieuwe grenzen en we weten gewoon niet waar de overgang grenzen liggen.

• TF99
@WAF1 Ik heb dit jaar mijn huis volledig gerenoveerd en geïsoleerd (Inc vloer en spouwisolatie, geen extra dakisolatie). 11 panelen op zuid, totaal 5000 Wp aangesloten op een Alpha ESS 9,3 kWh accu. Krijg over 2 maanden overal HR++.

Laatst stap dus even die CV ketel wegkrijgen een op een voordelige manier. Er is al flink wat geld doorheen gegaan.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:52
[...]

Goed omschreven denk ik, dat is ook de reden waarom ik Quatt niet zou aanraden aan anderen en waarom ik zelf toch een beetje spijt heb toch voor de hybride oplossing te zijn gegaan.
Hopelijk is de werking straks in de winter een beetje goed, dat zou een kleine pleister op de wond zijn.

Of een boilervat in de kelder mogelijk is durf ik niet te zeggen, wellicht kunnen ze je in het Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 verder helpen.

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:46
Hier komt komende maandag iemands van Quatt langs voor een gesprek en om te kijken waar de all electric kan worden geplaatst. Dit is via VEH geregeld.

We verbruiken 750m3 gas en willen volledig van het gas af. Een hybride is totaal niet rendabel. Daarom de keuze om voor een AE te gaan. Eventueel ook direct van het gas af te gaan, dus tijdens het gesprek bespreken hoe zij hierin kunnen ondersteunen.

Maar tijdens het volgen van het topic lees ik de laatste tijd wat negatieve berichten over Quatt. Wat zijn punten die ik maandag moet vragen of hele erg rekening moet houden?

Of zijn deze berichten met name op de hybrid gericht en niet van toepassing op de AE?

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:05
Quadesh schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:03:
Hier komt komende maandag iemands van Quatt langs voor een gesprek en om te kijken waar de all electric kan worden geplaatst. Dit is via VEH geregeld.

We verbruiken 750m3 gas en willen volledig van het gas af. Een hybride is totaal niet rendabel. Daarom de keuze om voor een AE te gaan. Eventueel ook direct van het gas af te gaan, dus tijdens het gesprek bespreken hoe zij hierin kunnen ondersteunen.

Maar tijdens het volgen van het topic lees ik de laatste tijd wat negatieve berichten over Quatt. Wat zijn punten die ik maandag moet vragen of hele erg rekening moet houden?

Of zijn deze berichten met name op de hybrid gericht en niet van toepassing op de AE?
En all electric via Quatt is wel rendabel?😉

Quatt duo, 152m2 twee onder 1 kap woning uit 1972 met uitgebouwde keuken 2014. Beneden HR(++) glas, 1e verdieping Hr+++ glas. Beneden vloerverwarming (deels tegels, deels parket). Boven radiatoren (3x T20, 1xT11, 1xT30, 1x handdoek radiator

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Quadesh schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:03:

Bij mij is de all-e enkele weken geplaatst geheel volgens afspraak. Was ook een fijne monteur.

1,5 week later werd nog de laatste 2 quickconnectors geinstalleerd. Dat waren wel 2 die geen idee hadden wat ze kwamen doen.

Maar verder gewoon prima installatie. Nu heb ik ook gewoon een standaard huis zonder gekke bijzonderheden.

Ik heb hier hybride ook overgeslagen. Ik wilde gewoon een installatie die geheel ondersteund is door de fabrikant. En gas behouden terwijl je het eigenlijk vrijwel niet gebruikt is ook zonde.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-08 20:54

Ch3cker

Testlab Teamlead
CKSotos schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Ik heb hier een filmpje voor je..
Let niet op de rommel :)
https://streamable.com/y7og2d
Super fijn dit, dank!

Afgelopen week contact gehad met iemand van Quatt. Die belde mij om de installatie door te spreken. Hij gaf aan dat degene die de huisbezoeken voor hen deed en dus eigenlijk ook bij mij langs zou komen helaas niet meer bij Quatt werkte, en dat het daarom wat langer heeft geduurd. Voor mij geen punt gezien ik toch nog met mijn verbouwing bezig ben en dus geen haast heb. Heel fijn gesprek gehad. Waar mijn sales contactpersoon vooral veel beren op de weg zag en ook niet helemaal leek te begrijpen hoe mijn situatie in elkaar stak, leek deze persoon goed te snappen waar hij het over had. Eigenlijk alles in een kwartiertje wel besproken, en hij ging kijken wat er mogelijk was. Ook aangegeven dat ik graag gebruik wou maken van het frame voor de HeatCharger die op de grond stond, was geen probleem. Hij gaf aan dat ze dat vaker doen bij holle wanden.

1 of 2 dagen later werd ik weer door hem teruggebeld, dat hij het had besproken en dat er nog een paar kleine vragen waren. Zo waren er einddoppen op uponor leidingen waar ze het gereedschap niet voor hebben, maar heb ook aangegeven dat ik daar zelf nog een uponor naar koper overgang op zet. Geen probleem, en daarmee was het installatieplan klaar.
Ook wel interessant : mijn sales contactpersoon had verteld dat er voor een 'huisbezoek 500 euro in rekening werd gebracht', maar dit ontkrachtte hij met klem. De 500 euro is een stelpost voor maatwerk. Als er geen meerwerk gedaan hoeft te worden zoals bij mij wordt die 500 euro niet aangesproken en dus weer verrekend.

Al met al echt wel een fijne en goede ervaring op deze manier. Alhoewel het in eerste instantie met mijn sales contactpersoon wat stroef verliep, ging het nu echt heel soepel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ch3cker op 15-08-2026 08:48 ]

• WAF1
Dit is nieuw voor mij:

Een Quatt die je kan leasen.

https://www.hanvoswarmtepomp.nl/quatt-warmtepomp

• loezepoesje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16-08 13:09
[...]

Ik heb een 1 fase aansluiting (welliswaar met thuisbatterij+EMS), en heb 1 keer gehad dat de hoofdzekering is doorgeklapt (door een foute aansluit-waarde in de thuisaccu). Voor de context, ik kook op inductie + elektrische oven + quooker, 2 warmtepompen van Quatt en elektrische vloerverwarming in de badkamer. Er wordt echt overschat hoeveel deze apparaten gebruiken. Mijn piekverbruik is afgelopen jaar 1x boven de 5kw uitgekomen. Als je weet wat je doet, is 1 fase meer dan voldoende. Een warmtepomp draait alleen op hoog vermogen als die net begint met verwarmen, of als die een defrost programma draait. In de winter laat ik die units lekker doordraaien waardoor ze op gemiddeld 300W uitkomen. De quooker heeft af en toe een piek van 2kW nadat ik de afwas heb gedaan (en deze is geloadbalanced met de vaatwasser en oven). Inductiekoken geeft ook een piek van 4kw, maar als de pannen eenmaal heet zijn, daalt dit ook naar 1 a 2kw; oven idem dito.

Bestaat er een kans dat het snel overbelast raakt? Ja, maar die kans minimaliseer je door je gebruik goed te timen. (Af)wassen doe ik overdag, koken doe ik in de avond, waardoor de grootverbruikers al langs elkaar lopen. En zelfs als ik wasmachine, inductieplaat en oven aan heb staan, kom ik niet boven 7kw uit. Sinds kort heb ik ook een EV, die wordt geloadbalanced middels de slimme meter van de thuisaccu, en dat werkt als een tierelier.

Zou ik graag 3 fase willen? Zeker weten, maar dan moet ik de inverter van zowel de thuisaccu als de zonnepanelen vervangen met een 3 fase variant. Dat is een grapje van ruim 3000eu, en dat geld heb ik er niet voor over. Dan maar iets slimmer omgaan met de timing van mn verbruik. En ik vermoed dat er heel veel huishoudens zijn die makkelijk met 1 fase uit de voeten kunnen

• BarryH
loezepoesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Ik heb een 1 fase aansluiting (welliswaar met thuisbatterij+EMS), en heb 1 keer gehad dat de hoofdzekering is doorgeklapt (door een foute aansluit-waarde in de thuisaccu). Voor de context, ik kook op inductie + elektrische oven + quooker, 2 warmtepompen van Quatt en elektrische vloerverwarming in de badkamer. Er wordt echt overschat hoeveel deze apparaten gebruiken. Mijn piekverbruik is afgelopen jaar 1x boven de 5kw uitgekomen. Als je weet wat je doet, is 1 fase meer dan voldoende. Een warmtepomp draait alleen op hoog vermogen als die net begint met verwarmen, of als die een defrost programma draait. In de winter laat ik die units lekker doordraaien waardoor ze op gemiddeld 300W uitkomen. De quooker heeft af en toe een piek van 2kW nadat ik de afwas heb gedaan (en deze is geloadbalanced met de vaatwasser en oven). Inductiekoken geeft ook een piek van 4kw, maar als de pannen eenmaal heet zijn, daalt dit ook naar 1 a 2kw; oven idem dito.

Bestaat er een kans dat het snel overbelast raakt? Ja, maar die kans minimaliseer je door je gebruik goed te timen. (Af)wassen doe ik overdag, koken doe ik in de avond, waardoor de grootverbruikers al langs elkaar lopen. En zelfs als ik wasmachine, inductieplaat en oven aan heb staan, kom ik niet boven 7kw uit. Sinds kort heb ik ook een EV, die wordt geloadbalanced middels de slimme meter van de thuisaccu, en dat werkt als een tierelier.

Zou ik graag 3 fase willen? Zeker weten, maar dan moet ik de inverter van zowel de thuisaccu als de zonnepanelen vervangen met een 3 fase variant. Dat is een grapje van ruim 3000eu, en dat geld heb ik er niet voor over. Dan maar iets slimmer omgaan met de timing van mn verbruik. En ik vermoed dat er heel veel huishoudens zijn die makkelijk met 1 fase uit de voeten kunnen
Hoe doe je loadbalancing van oven, vaatwasser en quooker (ik had een prioschakelaar tussen quooker en vaatwasser, maar hoe krijg je de oven erbij)?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:45
[...]
Als je weet wat je doet, is 1 fase meer dan voldoende.
Dat geldt dan in jouw huishouden. Ik zou in mijn (elektrische) huishouden nooit wegkomen met 1 x 35A. Maar je schrijft dat je ook een thuisbatterij hebt, en die ontlast dus sowieso ook je hoofdzekering.
Maar goed het kan gewoon heel hard gaan hoor. EV erbij bijvoorbeeld, een boiler op boost, de wasmachine die gaat verwarmen (30 min 2000W), de droger die de was droogt, noem maar op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• loezepoesje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16-08 13:09
BarryH schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Hoe doe je loadbalancing van oven, vaatwasser en quooker (ik had een prioschakelaar tussen quooker en vaatwasser, maar hoe krijg je de oven erbij)?
Niet heel netjes gedaan, maar ik heb een “wasmachine” loadbalancing stekkerblok in de quooker powerswitch gestopt, daar zitten dan vaatwasser en oven in. Nu gebruik ik de oven en vaatwasser nooit tegelijk (oven vaak voor lunch of avondeten, vaatwasser in de middag na de lunch), maar voorkomt een mogelijk overload. Dan kan de quooker gewoon warm water maken als de beide apparaten uit staan. En de 2e load balancer geeft voorkeur aan de vaatwasser (oven gaat dan niet aan als de vaatwasser dan aanstaat)

• Vorkie
  • Niet online
loezepoesje schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Niet heel netjes gedaan, maar ik heb een “wasmachine” loadbalancing stekkerblok in de quooker powerswitch gestopt, daar zitten dan vaatwasser en oven in. Nu gebruik ik de oven en vaatwasser nooit tegelijk (oven vaak voor lunch of avondeten, vaatwasser in de middag na de lunch), maar voorkomt een mogelijk overload. Dan kan de quooker gewoon warm water maken als de beide apparaten uit staan. En de 2e load balancer geeft voorkeur aan de vaatwasser (oven gaat dan niet aan als de vaatwasser dan aanstaat)
Goed dat het werkt voor je, maar dit is verre van praktisch. Allemaal haken en ogen om je huis te dienen, terwijl eigenlijk je huis jouw zo moeten dienen.

Denk dat de elektra verdeling en hoe je zaken aansluit beter past als discussie in
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:52
[...]

Waarom zou je de omvormer van de zonnepanelen en accu vervangen door een 3 fase variant? Die kun je toch op 1 van de fases aansluiten? Kun je nu al naar 3 fase en sneller de EV laden.

Ben het eens, mensen zijn te bang dat 1 x 35 A niet genoeg is. Met 35 A kun je 8 kW tegelijk uit het net trekken, dat haal je niet zo snel. En voor korte tijd kun je hier ook nog overheen gaan.

PVoutput

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:15
Interessante discussie hier, ik ben ook aan het nadenken over het afkoppelen van het gas. Ik heb een Quatt Hybrid van de eerste generatie en ik heb nu nog maar 160 m3 gas gebruik per jaar; ongeveer 120 m3 voor warm tapwater en ongeveer 40 tot 60 m3 voor die ene koude week per jaar. Ik vind het onzin om de route van Quatt te volgen, waarbij er een tweede buiten unit geplaatst wordt, aangezien dat volgens mij overkill is. Dus ik overweeg een doorstroom naverwarming (Econo) of e-CV (NEFIT/Bosch Tronic Heat 3500 of Calida Compact) op de plek waar de CV-ketel hangt op zolder en een slimme boiler in de kelder (we hebben behoorlijk wat overschot van zonnestroom en dit helpt het eigen verbruik te verhogen). Enige wat ik nog niet goed kan vinden is of de CiC een e-CV goed kan/wil aansturen via aan/uit, heeft iemand daar ervaring mee?

Overigens heb ik een A+++ label voor ons huis uit 1934 en ongetwijfeld zal dit negatief uitpakken voor ons label, maar ik ben niet van plan om te gaan verhuizen, dus het boeit me niet. In 2030 gaat die NTA 8800 op de schop, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:37
Lampo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:32:
Dus ik overweeg een doorstroom naverwarming (Econo) of e-CV (NEFIT/Bosch Tronic Heat 3500 of Calida Compact) op de plek waar de CV-ketel hangt op zolder en een slimme boiler in de kelder (we hebben behoorlijk wat overschot van zonnestroom en dit helpt het eigen verbruik te verhogen). Enige wat ik nog niet goed kan vinden is of de CiC een e-CV goed kan/wil aansturen via aan/uit, heeft iemand daar ervaring mee?
werkt als een trein, inmiddels als 2 stookseizoenen verder.
Wat betreft het aan/uit contact heeft de CIC geen flauw benul of er een gas-CV, e-CV of een tosti ijzer aanhangt

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:15
Goed en fijn om te horen en dank voor de uitgebreide beschrijving! Hoeveel m3 gas vangt die naverwarmer op? M.a.w. wat verbruikte jouw CV-ketel aan gas voor alleen verwarming?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:37
Lampo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:15:
Goed en fijn om te horen en dank voor de uitgebreide beschrijving! Hoeveel m3 gas vangt die naverwarmer op? M.a.w. wat verbruikte jouw CV-ketel aan gas voor alleen verwarming?
Voor mij slechts 2 m3 "gas"-bijstook (dus nu 18 kWh elektra )

40 m3 gas zou dan 360 kWh (COP1) elektra worden, uiteraard aan jezelf om daar voors/tegens af te wegen

Ik heb eigenlijk de DIY variant van de Econo aquaboost 3kw.
Let wel: ik durf niet te zeggen of het aan/uit contact op de CIC 230V kan hebben, daarom gebruik ik een transformator naar 24V (verdere beschrijving via link in signature)

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 16-08-2026 22:39 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.