Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Mausssie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Wat bedoel je precies met veelste laat? Is het niet zo dat wanneer de temperatuur weer onder de ingestelde temperatuur is gezakt, de warmtepomp direct aanspringt?
Of springt hij wel direct aan, maar duurt het te lang voordat de verwarming warm is, waardoor de temperatuur uiteindelijk aanzienlijk onder de ingestelde temperatuur is gezakt?

Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het toch niet de moeilijk moeten zijn om iets te ontwikkelingen wat monitort hoe snel de temperatuur daalt. Als blijkt dat dit met een redelijke snelheid gebeurt, dan moet de pomp dus een paar graden eerder al aanspringen @BobVI .
Dat is ook helemaal niet moeilijk, hence genoeg andere aanbieders, maar ze maken het zichzelf op dit vlak best lastig door afhankelijk te zijn van (andere) thermostaten.
Elke thermostaat gaat weer net anders om met al dan niet in te stellen hysterese.
En gezien de Quatt reageert op vermogensvraag zie je dat ie in veel gevallen weer probeert in te halen door vrij hard te gaan draaien, en dan te laat aftoert waardoor je weer in dezelfde cirkel blijft van onnodig veel korte runs ipv 1 of 2 lange.
Niet bij iedereen, niet overal, maar het punt was meer dat je niets tot heel weinig zelf kunt doen tegen dat gedrag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:02
Het heeft een tijd geduurd maar gisteren werd ik verrast door ene bezoek en het nieuwe front paneel is erop gezet. Deze zou niet gespoten zijn en beter de kleur moeten behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIqzL9N4TVZPIajWW-Ao-WadfCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwFOVh2qb6neJDQF9nsXeaQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMtWDjJaTksqyojgVMQzBrPZlAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAXpM1tRXsbYZYbOtmteeb36.jpg?f=fotoalbum_large
blackmaze schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:42:
Het lijkt dat ze de eerste batch nieuwe front panelen binnnen hebben want er staat zowaar een afspraak ingepland om er eentje , bij ons te vervangen! (gemeld in begin mei)

En ze komen dat doen op een zondag nog zelfs. (waarschijnlijk maar 5min werk)
ze nemen wel een brede afspraak tijd van 8:00 tot 17:30 afwachten dan !

[Afbeelding]
Deze batch v2 of v3 panelen zijn ook niet alles...
Maandje verder en begint met afbladeren .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfPWaDh_nluep32msQflfG90XZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr3Qfcdag58O7YgGk3cqbNAb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLE6ph5kgE_V3l_0xJIM3mSyKWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt4mzVWuu9GUuIeJ0dgvtCDt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Dat nieuwe front oogt echt wel beter vind ik persoonlijk. Misschien wat saaier dan het origineel, maar het fan gat valt nu VEEL minder op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Mausssie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Wat bedoel je precies met veelste laat? Is het niet zo dat wanneer de temperatuur weer onder de ingestelde temperatuur is gezakt, de warmtepomp direct aanspringt?
Of springt hij wel direct aan, maar duurt het te lang voordat de verwarming warm is, waardoor de temperatuur uiteindelijk aanzienlijk onder de ingestelde temperatuur is gezakt?

Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het toch niet de moeilijk moeten zijn om iets te ontwikkelingen wat monitort hoe snel de temperatuur daalt. Als blijkt dat dit met een redelijke snelheid gebeurt, dan moet de pomp dus een paar graden eerder al aanspringen @BobVI .
Stel temp is ingesteld op 21 graden, de pomp gaat aan nadat thermostaat onder de 20,8 is. Buitentemperatuur is graad of 5, zon weg. Dan daalt de temperatuur in huis best snel, warmtepomp heeft tijd nodig om de boel op te stoken en gaat dan hard draaien. Ondertussen daalt de temperatuur in eerste instantie nog verder.

Zoals @paQ hierboven schrijft moet het te doen zijn.

Ik vermoed dat dat in de AI module zou moeten zitten, maar ja... We weten hoe het daarmee afgelopen is. 8)7
Er zit zover ik kan zien geen leercurve in het systeem die dus op een gegeven moment weet bij x situatie dan y gevolg, dus z handelen. Dus voor en najaar is
1. Altijd overal in huis vrij koud, behalve woonkamer.
2. Duurt het in de avonden langer voordat de boel op temperatuur is.

Dit probleem hadden we ook met de cv, alleen stookte die sneller op dus was het in de woonkamer sneller op temperatuur optie 1 was hetzelfde.
Maar
3. Gedurende de echte winter is het veel behaaglijker in het hele huis doordat hij dan wel vrije lange runs kan maken.

Ik ben dus al met al zeker niet ontevreden over de warmtepomp, gezien mijn woning en de kostenbesparing die het tot nu toe heeft opgeleverd, in combinatie met veel betere comfort. Maar had wel meer slimmigheid verwacht (die verwachtingen hebben ze zelf gecreëerd). Ik hoopte alleen dat ze nu een paar jaar verder naar dit soort dingen zouden gaan kijken, luisteren naar de klant, daarentegen wordt er een hele nieuwe productlijn opgetuigd, gaat daar alle aandacht naartoe, halen ze diverse door hun zelf gestelde planningen bij lange na niet.
Op deze manier worden ze voorbijgestreefd of door concurrenten of door slimme tweakers hier.

Ik ga ervanuit dat deze zaken straks sneller door een diy thermostaat icm home Assistant opgelost kunnen gaan worden dan door quatt. Het is fijn dat ze iemand hebben vrijgespeeld die af en toe op het forum mag kijken en dingen kan ontkrachten of bevestigen. Maar ik zie nog steeds de gemiste kans om eens een paar slimme tweakers van hier (en nee, daar reken ik mezelf niet tot) uit te nodigen, in gesprek te gaan, een analyse te doen van de meeste klachten en voorkomende problemen hier. En daar eens een paar man op te zetten.

Zitten hier heel veel ambassadeurs en slimme koppen of handige gebruikers. Maak daar gebruik van. Kan je product alleen maar beter van worden. Maar wellicht dat @BobVI af en toe moet rapporteren aan @marijnflipse .

Dus ik blijf hoop houden.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
BobVI schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Bedankt voor die feedback! Alhoewel we niet letterlijk bezig zijn met het probleem wat je omschrijft, is het wel bij ons bekend en zijn er wel concrete ideeen in overweging die ons minder afhankelijk zouden maken van het gedrag van verschillende thermostaten.
Beste Bob,
De basis van elke (huidige of toekomstige) slimme verwarmings functionaliteit is dat de beslissing tot wel of niet verwarmen volledig genomen wordt door de CIC ipv de thermostaat. Ofwel de afhankelijkheid van thermostaat otFtChEnabled=false 'moet' eruit, in elk geval voor de type thermostaten die puur als een sensor gebruikt kunnen worden.

Soort van:
IF thermostaat wenstemperatuur & actuele temperatuur doorgeeft
THEN negeer otFtChEnabled & laat CIC beslissing nemen
ELSE (voor overige thermostaten die niet voldoen aan bovenstaand IF statement) gebruik huidige aansturing met otFtChEnabled=true/false

Zie ook (overigens niet beantwoordde) vraag in onderstaande post:
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ik heb zelf een thermostaat T6 en die heeft hier met name last van door de relatief grote hysterese: teveel afkoeling en daardoor op hoog vermogen (=lagere efficiëntie/COP) de afkoeling weer compenseren
Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!
Ontzorgen is prima, maar een aantal basic instellingen zouden wel meer dan welkom zijn. En zal ook jullie product support & ticket systeem ontlasten..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:22
Toby-Wan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb zelf een thermostaat T6 en die heeft hier met name last van door de relatief grote hysterese: teveel afkoeling en daardoor op hoog vermogen (=lagere efficiëntie/COP) de afkoeling weer compenseren
Dan toch frappant dat in het gesprek wat ik met Quatt had, juist de T6 wordt aangeraden om erbij te nemen, want deze zou het best werken i.c.m. de warmtepomp.
@Toby-Wan welke thermostaat zou jij dan aanraden of maakt het allemaal weinig verschil, zolang Quatt geen aanpassingen in de besturing doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mausssie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Dan toch frappant dat in het gesprek wat ik met Quatt had, juist de T6 wordt aangeraden om erbij te nemen, want deze zou het best werken i.c.m. de warmtepomp.
@Toby-Wan welke thermostaat zou jij dan aanraden of maakt het allemaal weinig verschil, zolang Quatt geen aanpassingen in de besturing doet?
T6 werkt best oké (hier al 2 stookseizoenen), echter het kán efficiënter. Zolang Quatt de aansturing niet veranderd blijft het een beetje 'dweilen met kraan open'

In algemeen (ook zeer afhankelijk eigenschappen van je huis, radiatoren of vvw of beide)
- T6: grote hysterese, dit kan leiden tot lange(re) runs maar wel vaak op hoger vermogen vanwege de afkoelings achterstand die ingehaald moet worden (wat lagere efficiëntie/COP)
- tado: kleine hysterese, dit kan leiden tot wat vaker aan/uit, maar draait wel op lager vermogen (wat hogere efficiëntie)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

boefje79 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Waarom het niet zou kunnen wordt gechecked, zou gaan om niet twee aparte boxen (cec?) kunnen aansturen?

De aanbouw is circa 60m2 met vloerverwarming in beton idd, goed geisoleerd (recente bouw)
Met 60m2 vloerverwarming in beton, lijkt me dit voldoende om extreem pendelen te voorkomen. En defrosts gaan dan ook wel goed.

Misschien heb je 2 telefoons nodig om in de app e.e.a. te kunnen zien en soundslider te kunnen gebruiken??
Maar 2 * CiC, met elk een IPadres+ JSON zou toch moeten kunnen. Wat denken de ITers hiervan?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
[...]

Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld).
Daar zit nu net de frustratie. Het ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken blijkt tot nu toe in veel gevallen afwezig of niet werkend.

Neemt niet weg dat het een goede filosofie is, maar het zou fijn zijn als er parallel aan deze 'intelligentie' een optie komt om ook zelf meer te finetunen.
Want hoe goed je een automatisering ook maakt, het zal maar bij een heel beperkt aantal gebruikers voor 80-100% werken. In de meeste gevallen blijft handmatig finetunen nodig om het optimaal in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:34
@BobVI

Quatt kan blijven claimen dat zij met de huidige productontwikkeling de gebruikers willen ontzorgen maar Quatt kan ook na 2 jaar nog niet laten zien dat dit voor alle klanten in de praktijk haalbaar is. Misschien dat een deel (50%? 60%?) zonder zorgen de Quatt gebruikt maar met de duizenden reacties hier op Tweakers en ook op Facebook en Trustpilot zijn er duidelijk nog te veel gebruikers die nog niet ontzorgd zijn.
Als ik dan in de post van @BobVI en @marijnflipse lees dat er sprake is van sparren met gebruikers dan is het goed te weten dat Quatt alleen gebruikers in het testprogramma laat deelnemen die passen in een door Quatt bedacht ideaalbeeld van een Quatt-installatie.
Logisch dat als jij dan met dat selecte clubje gaat sparren dat een grote groep Quatt-eigenaren dan niet ontzorgd worden en ondanks jarenlang aandacht vragen op het Quatt forum nog steeds met alle mogelijke marketing-communicatie paarse broeken bullshit in de kou blijven staan.

Leuk dat het concept aanslaat en succesvol is zodat @marijnflipse als groene subsidiemiljonair in de Quote komt maar het kan nog zo veel beter 💩

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:21
TeslaNerd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:
Misschien dat een deel (50%? 60%?) zonder zorgen de Quatt gebruikt maar met de duizenden reacties hier op Tweakers en ook op Facebook en Trustpilot zijn er duidelijk nog te veel gebruikers die nog niet ontzorgd zijn.
Nou, als je het mij vraagt is dat toch wat overdreven hoor.

De grootste groep Quatt-eigenaren zul je niet horen, en zeker niet in de maand augustus :)

Inmiddels heb jij (TeslaNerd) alleen al ruim 1050 berichten aan dit topic (deel 2) toegevoegd dus de grootte van dit topic is ook niet echt een goede maatstaf voor de hoeveel zorgen die er zouden zijn.

Ik zie het als volgt, en tuurlijk dat is ook maar een mening, n=1, maargoed hier is 'ie dan:

In dit topic verzamelt zich een selecte groep gebruikers, met bovengemiddelde technische kennis. Het leuke daarvan is dat (door kennis en ervaringen uit te wisselen) de meesten hier een bovengemiddeld goed geoptimaliseerd verwarmingssysteem hebben en qua kosten en comfort net een stap beter uit zijn.

Maar zonder dat alles draait het ook. Dus het overgrote deel van dit topic is gewoon bijzaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:43
TeslaNerd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:20:
@BobVI

Quatt kan blijven claimen dat zij met de huidige productontwikkeling de gebruikers willen ontzorgen maar Quatt kan ook na 2 jaar nog niet laten zien dat dit voor alle klanten in de praktijk haalbaar is. Misschien dat een deel (50%? 60%?) zonder zorgen de Quatt gebruikt maar met de duizenden reacties hier op Tweakers en ook op Facebook en Trustpilot zijn er duidelijk nog te veel gebruikers die nog niet ontzorgd zijn.
Als ik dan in de post van @BobVI en @marijnflipse lees dat er sprake is van sparren met gebruikers dan is het goed te weten dat Quatt alleen gebruikers in het testprogramma laat deelnemen die passen in een door Quatt bedacht ideaalbeeld van een Quatt-installatie.
Logisch dat als jij dan met dat selecte clubje gaat sparren dat een grote groep Quatt-eigenaren dan niet ontzorgd worden en ondanks jarenlang aandacht vragen op het Quatt forum nog steeds met alle mogelijke marketing-communicatie paarse broeken bullshit in de kou blijven staan.

Leuk dat het concept aanslaat en succesvol is zodat @marijnflipse als groene subsidiemiljonair in de Quote komt maar het kan nog zo veel beter 💩
Erg dik aangezet. Ik denk eerder dat 90% van de gebruikers zeer tevreden is met hun Quatt. (verder nergens op gebaseerd, maar ja )

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:46
robmaas schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Erg dik aangezet. Ik denk eerder dat 90% van de gebruikers zeer tevreden is met hun Quatt. (verder nergens op gebaseerd, maar ja )
Daar hoor ik ook bij. Niks mis mee. Enorme besparing op gas en zeer comfortabel in huis. Zonder getweak.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
jbtbnl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:06:
Maar zonder dat alles draait het ook. Dus het overgrote deel van dit topic is gewoon bijzaak.
Eens, maar niet geheel eens.

Dat het 'zonder ook draait' klopt volledig. Wat ik er zo jammer aan vind is dat het echt een gemiste kans is voor Quatt. Ze hadden de Apple of de Tesla van de warmtepompen kunnen worden: hardwarematig gemiddeld, maar softwarematig het verschil maken.

Nu zeg je eigenlijk: dat 6.5je is voldoende voor de meeste mensen, dus laten we vooral niet teveel luisteren naar die 2% van de gebruikers, die ons willen helpen van die 6.5 een 8.5 te maken.

De grootste ontwikkelingen op het gebied van verwarming zitten mijns inziens niet in het verbeteren van de warmtepomp zelf (daar is de rek wel een eind uit), maar in een systeem wat naadloos elk stukje efficientie kan winnen wat er te winnen valt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:50
onlinaius schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:17:
Ze hadden de Apple of de Tesla van de warmtepompen kunnen worden
Dat kan nog steeds.
Zowel tesla als Apple zijn in de beginjaren bijna failliet gegaan als gevolg van over-ambitie.
Ik adviseer momenteel weer een familielid met warmtepomp.
Quatt is nog steeds een zeer goede kandidaat. Alleen vind ik het op dit moment wel “eng” of ze zonder al te veel kleerscheuren uit deze innovatie golf komen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
SBL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Met 60m2 vloerverwarming in beton, lijkt me dit voldoende om extreem pendelen te voorkomen. En defrosts gaan dan ook wel goed.

Misschien heb je 2 telefoons nodig om in de app e.e.a. te kunnen zien en soundslider te kunnen gebruiken??
Maar 2 * CiC, met elk een IPadres+ JSON zou toch moeten kunnen. Wat denken de ITers hiervan?
Als IT-er had ik precies dit beeld. Ik zou niet weten waarom twee aparte installaties niet ieder een quatt zouden kunnen gebruiken.

Vraag is wel of die 60m2 vvw en vooral veel tapwater (douche en bad voor groot gezin) dan wel beste af is met eigen quatt. Een zonneboiler voor tapwater en wellicht de vvw koppelen met bestaande bouw en eerste quatt is wellicht een alternatief.

Zou idd kunnen dat de app niet geschikt is voor managen van twee aparte wp’s, maar dat is dan idd met twee acocunts wel oo te lossen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
[...]

Bedankt voor die feedback! Alhoewel we niet letterlijk bezig zijn met het probleem wat je omschrijft, is het wel bij ons bekend en zijn er wel concrete ideeen in overweging die ons minder afhankelijk zouden maken van het gedrag van verschillende thermostaten.

Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!
Potentiële verbeteringen: zorg voor regressie testen aan jullie kant. Het gebeurt regelmatig dat werkende functionaliteit omvalt en er via de mail alleen maar wazige antwoorden worden gegeven om de klanten stil houden.

Ik heb op jullie advies de T6 de deur uit gedaan (grote hysterese, daardoor veel te agressief stookgedrag) en vervangen door een DT4M. Dat is de meest simpele thermostaat die er bestaat geloof ik, geen programma, geen remote connectivity... Helemaal niks

Toch presteren jullie het om op willekeurige momenten de thermostaat setpoint aan te passen. Het probleem is bekend, maar als ik dit aankaart komen ze alleen met vragen of ik mee wil draaien in betas om de temperatuur via de app aan te passen!

Verder hangt hij nog steeds na elke update. Ook dit heeft in het verleden prima gewerkt.

Een beetje robuustheid is gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Rowwan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:41:
[...]

Potentiële verbeteringen: zorg voor regressie testen aan jullie kant. Het gebeurt regelmatig dat werkende functionaliteit omvalt en er via de mail alleen maar wazige antwoorden worden gegeven om de klanten stil houden.

Ik heb op jullie advies de T6 de deur uit gedaan (grote hysterese, daardoor veel te agressief stookgedrag) en vervangen door een DT4M. Dat is de meest simpele thermostaat die er bestaat geloof ik, geen programma, geen remote connectivity... Helemaal niks

Toch presteren jullie het om op willekeurige momenten de thermostaat setpoint aan te passen. Het probleem is bekend, maar als ik dit aankaart komen ze alleen met vragen of ik mee wil draaien in betas om de temperatuur via de app aan te passen!

Verder hangt hij nog steeds na elke update. Ook dit heeft in het verleden prima gewerkt.

Een beetje robuustheid is gewenst!
Voor mij hetzelfde. Op advies een T6 aangeschaft. Daarna de DT4M en uiteindelijk had ik net zo goed de oude Honeywell Round kunnen laten hangen. Zonde van de moeite en de kosten.
(Probleem na de CiC updates is bij wel al een tijdje verleden tijd met de DT4M.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Onno ! schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Voor mij hetzelfde. Op advies een T6 aangeschaft. Daarna de DT4M en uiteindelijk had ik net zo goed de oude Honeywell Round kunnen laten hangen. Zonde van de moeite en de kosten.
(Probleem na de CiC updates is bij wel al een tijdje verleden tijd met de DT4M.)
Welke problemen heb je gehad na de cic updates? Hier vanaf dag 1 de t6 hangen, en ben beta tester, maar nog nooit problemen gehad tot nu toe.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
clubeddie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:56:
[...]

Welke problemen heb je gehad na de cic updates? Hier vanaf dag 1 de t6 hangen, en ben beta tester, maar nog nooit problemen gehad tot nu toe.
Ze doelen op problemen met de DT4M, niet de T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Toby-Wan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Ze doelen op problemen met de DT4M, niet de T6
Zo las ik hem niet. Maar de t6 is met reden vervangen, is dat om de hysterese. Dan is het wellicht slim om te kijken waarom bij sommige wel/niet dit probleem optreedt. De data hiervoor moet in grote getale aanwezig zijn.

Dus waarom is er dan(door quatt???) eerst een t6 geadviseerd, vervolgens een dt4m. Wat had dit moeten oplossen en is datgene ook verholpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Ik denk dat inderdaad de Quatt samen met de T6 of DT4M voor een groot deel van de mensen goed werkt. Maar in een a-typisch huis zoals de mijne heb je nu eenmaal te maken met afwijkend gedrag, afhankelijk van kou, wind, windrichting, regen enz. Bij mij leidde dat tot een heel slecht comfort en best wel wat frustratie omdat je niets kon instellen op de Quatt. Zo erg dat mijn vrouw op een gegeven moment zoiets had van "de Quatt eruit of jij eruit".
Vandaar dat ik de 'supported thermostaten' heb vervangen voor een thermostaat met WAR regeling die de CH setpoint beïnvloed en met een instelbare hysteresis (starten met verwarmen staat bij mij op 0,3⁰C BOVEN room setpoint). En daarmee is het comfort wel prima en ben ik, maar belangrijker, mijn vrouw heel tevreden omdat we op de hele benedenverdieping een egale temperatuur hebben. Maar het zou mooi zijn als Quatt de gebruiker dit soort thermostaatinstellingen zou aanbieden.
Voor de volledigheid, naast de thermostaat heb ik ook nog wat automation gedaan op mijn heat boosters omdat oostenwind of westenwind nogal wat invloed heeft op waar het meeste warmteverlies van mijn huis optreedt, zeg maar ter compensatie van zoneregeling toen ik nog CV had.

Gebruikers ontzorgen is mooi maar dan moet je dat ook echt waar maken. Als het niet werkt (zoals bij mij) leidt dat tot flinke frustratie.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
Flesym schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:34:
Ik denk dat inderdaad de Quatt samen met de T6 of DT4M voor een groot deel van de mensen goed werkt. Maar in een a-typisch huis zoals de mijne heb je nu eenmaal te maken met afwijkend gedrag, afhankelijk van kou, wind, windrichting, regen enz. Bij mij leidde dat tot een heel slecht comfort en best wel wat frustratie omdat je niets kon instellen op de Quatt. Zo erg dat mijn vrouw op een gegeven moment zoiets had van "de Quatt eruit of jij eruit".
Vandaar dat ik de 'supported thermostaten' heb vervangen voor een thermostaat met WAR regeling die de CH setpoint beïnvloed en met een instelbare hysteresis (starten met verwarmen staat bij mij op 0,3⁰C BOVEN room setpoint). En daarmee is het comfort wel prima en ben ik, maar belangrijker, mijn vrouw heel tevreden omdat we op de hele benedenverdieping een egale temperatuur hebben. Maar het zou mooi zijn als Quatt de gebruiker dit soort thermostaatinstellingen zou aanbieden.
Voor de volledigheid, naast de thermostaat heb ik ook nog wat automation gedaan op mijn heat boosters omdat oostenwind of westenwind nogal wat invloed heeft op waar het meeste warmteverlies van mijn huis optreedt, zeg maar ter compensatie van zoneregeling toen ik nog CV had.

Gebruikers ontzorgen is mooi maar dan moet je dat ook echt waar maken. Als het niet werkt (zoals bij mij) leidt dat tot flinke frustratie.
Welke thermostaat ben je op uit gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb radiatoren, woonkamer met zon inval, vertrekken in de "schil" die veel warmte verliezen. Staat het vermogen van de Quatt hoog krijg ik met de t6 uitschieters en undershoots. Nu dus werken met een tado en zonering omdat het comfort anders niet goed is EN het vermogen van de Quatt naar beneden moet. Quatt staat soms net te lang uit, water koelt teveel af en duurt dus lang voordat het warm is in huis (lees koud).
Ja dat kan slimmer. Door simpel wat meer parameters toe te voegen aan het "gedrag" van de Quatt welke specifiek zijn voor een huis. Radiatoren en vloerverwarming is nogal een verschil.....
Interessant voor Quatt? Nee, want het product is al verkocht aan de klant, alles daarna kost geld.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
jbtbnl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Welke thermostaat ben je op uit gekomen?
Nou, eigenlijk is het een product van een uit de hand gelopen hobby van een Oekraïner die hem nu vanuit Polen verkoopt. En hij heeft ook nog een aantal aanpassingen op mijn verzoek bijgebouwd (een deel van de WAR regeling en vooral het hysteresis deel). Dus voor mijn situatie werkt hij goed. Maar deze thermostaat heeft wel een paar andere issues die je voor lief moet nemen, het is nu eenmaal een hobby product gebaseerd op open source hardware.
Maar ik ben er blij mee omdat hij ervoor zorgt dat in mijn situatie het comfort nu wel prima is.

Echter omdat het het resultaat is van een hobby project met een aantal issues kan ik hem niet zomaar aanbevelen. Maar als je even mijn posts terugleest, ik heb er best wel een aantal keren iets over geschreven. En anders kan ik het ook even in een PM toelichten.

En in mijn ogen zou het voor Quatt niet moeilijk moeten zijn ook iets dergelijks te maken.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:48
boefje79 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Zou idd kunnen dat de app niet geschikt is voor managen van twee aparte wp’s, maar dat is dan idd met twee acocunts wel oo te lossen…
Dat kan de app zeer zeker. Ik heb mijn eigen Quatts en die van mijn schoonouders beide in de app zitten en kan makkelijk schakelen tussen de twee (incl. de historie en instellingen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UgrQI09WLxllj1unCgKtfxJ8p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DaeUpzFILR6TTK0q4jJv7fM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
CPM schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:54:
Interessant voor Quatt? Nee, want het product is al verkocht aan de klant, alles daarna kost geld.
Ja, interessant voor Quatt. Waarmee denk je dat Quatt meer warmtepompen verkoopt? Met een buurman die vertelt dat zijn Quatt een 6.5je krijgt, of een buurman die laaiend enthousiast is en verteld over hoe lekker Quatt bezig is, hoeveel functionaliteit er bij komt en dat ieder stookseizoen efficiënter is dan het voorgaande.

'Alles daarna kost geld' is een bijzonder kortzichtige instelling. Er zijn zat bedrijven waar consumenten mee in zee gaan omdat je weet dat ze je niet laten zitten na je aankoop.

'We hebben die telefoon toch al verkocht, updates uitbrengen kost alleen maar geld.'

Dat is snel geld verdienen op de korte termijn, en bijna zeker een doodsvonnis op de lange termijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 02:26:
[...]

Ja, interessant voor Quatt. Waarmee denk je dat Quatt meer warmtepompen verkoopt? Met een buurman die vertelt dat zijn Quatt een 6.5je krijgt, of een buurman die laaiend enthousiast is en verteld over hoe lekker Quatt bezig is, hoeveel functionaliteit er bij komt en dat ieder stookseizoen efficiënter is dan het voorgaande.

'Alles daarna kost geld' is een bijzonder kortzichtige instelling. Er zijn zat bedrijven waar consumenten mee in zee gaan omdat je weet dat ze je niet laten zitten na je aankoop.

'We hebben die telefoon toch al verkocht, updates uitbrengen kost alleen maar geld.'

Dat is snel geld verdienen op de korte termijn, en bijna zeker een doodsvonnis op de lange termijn.
ik snap jullie beide kanten, want die redenering kan wel (deels) verklaren waarom het hele after sales stuk na 3 jaar nog steeds hapert als een malle..

En dat tevreden klanten de beste ambassadeurs zijn, waarschijnlijk heeft Quatt dat maar deels begrepen

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 07-08-2025 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
@BobVI kan je wellicht een reactie geven op de laatste stroom berichten met de betrekking op de (t6) thermostaat. Als ik zie hoeveel discussie dit al oplevert in deze groep in de vakantie periode, en dat zou vertalen naar al jullie 15.000 klanten denk ik dat hier nog wel wat (wellicht relatief simpele) winst te behalen valt.

Wellicht dat hier ook wat gebruikers zijn die met een test me willen draaien. Hoeven jullie niet alles op kantoor zelf te doen, doen wij ook nog wat 😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
clubeddie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:04:
@BobVI kan je wellicht een reactie geven op de laatste stroom berichten met de betrekking op de (t6) thermostaat. Als ik zie hoeveel discussie dit al oplevert in deze groep in de vakantie periode, en dat zou vertalen naar al jullie 15.000 klanten denk ik dat hier nog wel wat (wellicht relatief simpele) winst te behalen valt.

Wellicht dat hier ook wat gebruikers zijn die met een test me willen draaien. Hoeven jullie niet alles op kantoor zelf te doen, doen wij ook nog wat 😁
Net zoals dat ik elke 24h de T6 even reset (via slimme stekker). Hiermee wordt 'pendel'gedrag op de Duo voorkomen.

Ligt niet aan Quatt, maar wel aan de T6
jj85 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Linkerdeel is de 'pendelsituatie'. Rechterdeel is het gedrag na een reset van de T6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqicdxDYfUw9aLxzrF4nvXLs1Ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZayl1hIJvYqpFfg2qMpTMsf.png?f=fotoalbum_large

Kan voorkomen worden door wat @Toby-Wan schrijft

[ Voor 23% gewijzigd door jj85 op 07-08-2025 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:06
jj85 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Net zoals dat ik elke 24h de T6 even reset (via slimme stekker). Hiermee wordt 'pendel'gedrag op de Duo voorkomen.

Linkerdeel is de 'pendelsituatie'. Rechterdeel is het gedrag na een reset van de T6
[Afbeelding]
Jep....exact hetzelfde hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
"Onze ervaring is dat de Honeywell Lyric T6(R) het beste resultaat geeft qua comfort en rendement bij gebruik van de Quatt Hybrid. Daarom is dit de thermostaat die wij aanraden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
blackmaze schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:41:
Het heeft een tijd geduurd maar gisteren werd ik verrast door ene bezoek en het nieuwe front paneel is erop gezet. Deze zou niet gespoten zijn en beter de kleur moeten behouden.

Deze batch v2 of v3 panelen zijn ook niet alles...
Maandje verder en begint met afbladeren .
Ik ben benieuwd. Ik heb het paneel gisteren vervangen. Ik had ook het idee dat het gewoon zwart kunststof was (het voorgaande paneel voelde overigens veel zwaarder (massief) dan het nieuwe kunststof paneel (simpele plastic cover), waar ook veel meer flex in zit).

Ik laat het oude paneel nog maar even staan, mocht deze uiteindelijk mooier blijven dan het nieuwe dan kan ik weer wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

[Afbeelding]

Kan voorkomen worden door wat @Toby-Wan schrijft
Het zijn exact dit soort nukken van de thermostaat waar de CIC & Quatt aan overgeleverd zijn. ja de nukken zitten in de thermostaat, echter Quatt heeft hier de keuze gemaakt om dit softwarematig te volgen.

@BobVI dit zijn ook exact de inzichten die je hier op Tweakers wel gaat vinden (en op een FB niet..) omdat wij graag aan optimalisatie doen en daar leuke uitdagingen in zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toby-Wan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Het zijn exact dit soort nukken van de thermostaat waar de CIC & Quatt aan overgeleverd zijn. ja de nukken zitten in de thermostaat, echter Quatt heeft hier de keuze gemaakt om dit softwarematig te volgen.
[..]
Ik las hier wel over een test/optie met temperatuur instellen in de Quatt app:
Rowwan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Bij mij boden ze dus aan om de temperatuur in de app te regelen, en de thermostaat te bypassen. De thermostaat zou alleen gebruikt worden voor de actuele temperatuur.”
edit: Ik zag soms dat de Quatt uit ging ondanks dat de t6 op enabled stond in de json en dat werkte verder goed, misschien andersom ook wel ivm soms dat pendelgedrag doordaat de t6 de regeling aanpast en geen overshoot toelaat. Na even spanningsloos maken van de t6 werkt het dan weer normaal.

[ Voor 18% gewijzigd door bite op 07-08-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:02
Slim idee! Bij mij werd het uitgevoerd en heeft men de oude voorkant weer meegenomen.
onlinaius schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Ik ben benieuwd. Ik heb het paneel gisteren vervangen. Ik had ook het idee dat het gewoon zwart kunststof was (het voorgaande paneel voelde overigens veel zwaarder (massief) dan het nieuwe kunststof paneel (simpele plastic cover), waar ook veel meer flex in zit).

Ik laat het oude paneel nog maar even staan, mocht deze uiteindelijk mooier blijven dan het nieuwe dan kan ik weer wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
bite schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Ik las hier wel over een test/optie met temperatuur instellen in de Quatt app:
Rowwan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[...]

edit: Ik zag soms dat de Quatt uit ging ondanks dat de t6 op enabled stond in de json en dat werkte verder goed, misschien andersom ook wel ivm soms dat pendelgedrag doordaat de t6 de regeling aanpast en geen overshoot toelaat. Na even spanningsloos maken van de t6 werkt het dan weer normaal.
Wat @Rowwan daar ook aangaf, het lost het probleem (zeer waarschijnlijk) niet op

Edit:
En creëert een ander probleem: de WAF kan temperatuur niet verhogen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 07-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Toby-Wan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

Mijn WAF snapt niet hoe de TADO werkt.
Heeft als voordeel dat het verwarmings schema nooit wordt doorbroken.
Hiervoor met de andere thermostaat en cv was het, ik vind het koud dus omhoog, vervolgens poe wat is het warm dus omlaag, vervolgens .........., je snapt het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
clubeddie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:04:

En het best bewaarde geheim van Quatt is dat er bij Quatt op kantoor niet met Quatt warmtepompen wordt verwarmd. Geen enkele medewerker die ik op de gebruikersavond bij Quatt heb gesproken had zelf een Quatt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TeslaNerd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

En het best bewaarde geheim van Quatt is dat er bij Quatt op kantoor niet met Quatt warmtepompen wordt verwarmd. Geen enkele medewerker die ik op de gebruikersavond bij Quatt heb gesproken had zelf een Quatt.
Wel een eigen huis dan (bedrijfsruimte zal ook wel huur zijn)? Dat is landelijk lastig en met name in Amsterdam/randstad regio waar het kantoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:20

Mickel moen

mickelmoen.nl

dreamer2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Mijn WAF snapt niet hoe de TADO werkt.
Heeft als voordeel dat het verwarmings schema nooit wordt doorbroken.
Hiervoor met de andere thermostaat en cv was het, ik vind het koud dus omhoog, vervolgens poe wat is het warm dus omlaag, vervolgens .........., je snapt het wel.
Er hoeft ook maar één te weten hoe het werkt en die zorgt er vervolgens voor, dat alle medebewoners niet klagen. Easy Peasy.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Toby-Wan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

Wat @Rowwan daar ook aangaf, het lost het probleem (zeer waarschijnlijk) niet op

Edit:
Daarom heeft de WAF een dekentje naast de bank liggen. :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
We zijn voor mijn zoon bezig met een jaren30 huis. Achter het woonhuis zitten de keuken bijkeuken en toilet, hierboven zit best wel een flinke ongebruikte zolderruimte. met een flink raam aan de achterzijde.
Ik vroeg mij dus serieus af of een Quatt /WP op zolder bij dat opengemaakte raam zou kunnen plaatsen met een voorziening die zorgt dat e.e.a. niet tocht/doorwaait als de quatt niet werkt ? Een idee of een waanidee ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
robmaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:10:
We zijn voor mijn zoon bezig met een jaren30 huis. Achter het woonhuis zitten de keuken bijkeuken en toilet, hierboven zit best wel een flinke ongebruikte zolderruimte. met een flink raam aan de achterzijde.
Ik vroeg mij dus serieus af of een Quatt /WP op zolder bij dat opengemaakte raam zou kunnen plaatsen met een voorziening die zorgt dat e.e.a. niet tocht/doorwaait als de quatt niet werkt ? Een idee of een waanidee ?
Het idee is aardig, maar dat gaat hem echt niet worden. Ik denk dat je onderschat hoeveel lucht er door een warmtepomp gaat. En ik vermoed ook dat Quatt hier niet aan mee gaat werken.

Ergens eerder in dit topic had iemand zijn Quatt Duo in een kuil laten zetten. Het werkt wel, maar rendement was verschrikkelijk slecht. Op een zolder waar de koude lucht niet weg kan, gaat het niet veel beter zijn.

A lex in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:50
robmaas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:10:
Dat gaat niet werken. De hoeveelheid lucht die er doorheen moet is een veelvoud van de lucht die je nodig hebt als verversing. Met andere woorden…. Je trekt dan erg veel lucht uit je huis. Dat wordt via kieren vanuit de buitenlucht aangevuld (anders zou je huis vacuüm worden). De kou die je daarmee je huis in trekt is groter dan de warmte die je met de quatt maakt.

Wat wel kan…..
Een WTW (warmte terug win) ventilatie plaatsen. Dan heb je dus in alle kamers zowel afzuiging als terug blazen van lucht en dan wordt de warmte van de afgezogen lucht middels de WTW unit toegevoegd aan de ingeblazen lucht.
En dan de ingeblazen lucht verder verwarmen. Dat kan “regulier” met een airco, maar dat moet in principe ook met een water/lucht warmtewisselaar op de quatt gaan.
Dat zal niet werken als volledige verwarming. Daar heb ik al eens aan gerekend (vanwege hetzelfde idee) maar de hoeveelheid lucht die je dan moet inblazen is veel te veel voor de doorsnede van de luchtkanalen. Het zal vast wel werken als “bijverwarming” en daarmee in voor en naseizoen heel redelijk in warmte kunnen voorzien.

Maar goed… met een jaren 30 huis gok ik dat de aanleg van zo’n WTW systeem er niet in zit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
s020506 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 06:32:
[...]

Op een zolder waar de koude lucht niet weg kan, gaat het niet veel beter zijn.

A lex in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Maar de lucht zou bij ons dus via het gat waar nu het raam zit naar buiten kunnnen.

\Maar ik heb inmiddels begrepen dat de hoeveelheid aan te zuigen lucht waarschijnlijk veel te groot is. Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Stefannn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:04:
[...]

Maar goed… met een jaren 30 huis gok ik dat de aanleg van zo’n WTW systeem er niet in zit.
Dat gaat inderdaad niet lukken ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
offtopic:
Wie zei dat grondwarmtepompen W/W moeten zijn 8)7

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BobVI
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23-08 19:14
[...]

Een beter bewaard "geheim" is ons 'Lab' (werkplaats) in Amsterdam, waar we ongeveer 6 Duo opstellingen op het dak hebben staan (zowel de originele als de nieuwe Hybrid), 3 All-E test opstellingen, 2 HomeBatteries, en nog wat indoor test-opstellingen met Hybrids (en sinds kort ook een stuk of 4 operationele Chills). Daar zijn de fotos in de laatste Chill update ook gemaakt. Wellicht leuk om een keer in een aparte nieuwsbrief wat meer over ons Lab te delen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
BobVI schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Een beter bewaard "geheim" is ons 'Lab' (werkplaats) in Amsterdam, waar we ongeveer 6 Duo opstellingen op het dak hebben staan (zowel de originele als de nieuwe Hybrid), 3 All-E test opstellingen, 2 HomeBatteries, en nog wat indoor test-opstellingen met Hybrids (en sinds kort ook een stuk of 4 operationele Chills). Daar zijn de fotos in de laatste Chill update ook gemaakt. Wellicht leuk om een keer in een aparte nieuwsbrief wat meer over ons Lab te delen ;).
En allemaal uitgerust met een T6 thermostaat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Dat zijn dus alleen Duo’s en geen Quatt hybrid solo’s.
Hoe onderzoeken jullie in het ‘Lab’ de Quatts met verschillende afgiftesystemen en hoe worden in het ‘Lab’ de geluidsoverlast en trillingen gemeten van buitenunits in verschillende opstellingen?

Interessant te horen dat er een Quatt ‘Lab’ bestaat maar het lijkt eerder een bevestiging van navelstaren op Quatts in een beperkt aantal laboratorium-opstellingen en geen idee hebben hoe de productontwikkeling en supportafdelingen kunnen trainen en zichzelf kunnen ontwikkelen met de gebruikerservaringen zoals die hier op het forum veelvuldig worden besproken

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 08-08-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
[...]

Als werknemer kan je vaak wel korting krijgen op producten van je werkgever, maar er is absoluut geen verplichting af te dwingen. Daarnaast moet je financieel en technisch ook maar net de ruimte hebben en wil je partner misschien ook niet dat jij je werk mee naar huis neemt en wie weet stond er al een warmtepomp of huur je de woning.

Een groot gedeeld kantoorpand verwarmen met warmtepompen lijkt mij behoorlijk uitdagend qua vermogen, leidingen, vergunningen en aansturing.

Misschien een volgende uitdaging voor Quatt, maar ik zou wel heel raar staan te kijken als dat met de Hybrid v1 al gerealiseerd was.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33
Misschien beter om het constructief te houden hier. Modder gooien kan beter op een weiland.

Naar mijn mening is het fijn om te zien dat er nu door Bob actief meegelezen en gereageerd wordt, voor zover hij gedetailleerde info kan geven.

Gelieve geen modder gooien op dit bericht maar vooral verder gaan met inhoudelijke discussies 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Seroendeng schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:55:
Misschien beter om het constructief te houden hier. Modder gooien kan beter op een weiland.

Naar mijn mening is het fijn om te zien dat er nu door Bob actief meegelezen en gereageerd wordt, voor zover hij gedetailleerde info kan geven.

Gelieve geen modder gooien op dit bericht maar vooral verder gaan met inhoudelijke discussies 😋
Wat @marijnflipse en @BobVI hier op het forum tot op heden hebben laten zien zijn promoties van nieuwe producten en pogingen tot damage control als er te veel negatieve berichten op het forum worden gepost.
Van alle toezeggingen dat Quatt support medewerkers actief zullen deelnemen in gebruikersdiscussies op dit forum heb ik nog niets gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

De adviseur bij mijn huisbezoek (ruim jaar geleden) had zelf een Quatt Hybrid thuis en kon zo ook mooi even de app laten zien.
Ze zijn er dus wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• clubeddie
Seroendeng schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:55:

Volgens mij zijn we heel constructief bezig. En heb ik daarom ook meermaals aangegeven dat het goed zou zijn als Quatt hier meer actief zou zijn (en niet alleen rondom lanceringen), dat is met de komst van @BobVI in ieder geval gelukt.

De volgende stap is nog om te komen tot meer 'samenwerking' met de actieve community hier. Al met al krijgen we steeds meer informatie over het reilen en zeilen, dus dat is mooi. Dat levert voer voor discussie op. Waaruit in sommige gevallen het (b)lijkt alsof er bijzondere keuzes zijn/worden gemaakt.
Maar er is een gesprek gaande. En dat is het belangrijkste. Nu zitten we nog in de zomer en kunnen er misschien nog dingen worden opgepakt #finferscrossed

Maar dat het af en toe scherp is, mag zijn, moet wel kunnen. Het wordt niet op de man gespeeld mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik krijg het er warm van 🥵

(En nee, het is niet leeftijd of geslacht 😂)

PS, leuk gesprek vanmorgen met TA (TV) van Quatt.
Grappig genoeg ook de put van Alex naar voren gebracht: dat adviseurs elkaars plannen nu controleren vind ik top!
Zal morgen ff plaatsingsplan tekenen.
Benieuwd naar antwoord op Quatt Care en mijn voorstel van Chill aan vvw.
Begreep dat hij je vandaag zou spreken, ik hoor het wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 08-08-2025 22:43 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:17
Mail van Quatt

"Vanaf 15 september 2025 gaan de prijzen van Hybrid Single, Hybrid Duo en HomeBattery met €200 omhoog. De prijs, inclusief basisinstallatie, van Hybrid Single wordt dan €3.999.

Heb je nog steeds interesse in een hybride warmtepomp of thuisbatterij? Vraag je vrijblijvende adviesafspraak dan aan vóór 15 september om zeker te zijn van de huidige prijs. Het maakt niet uit als het adviesgesprek later plaatsvindt. Boek een videogesprek voor €9 of een huisbezoek voor €19. Dit bedrag verrekenen we met je offerte of storten we terug als installatie niet mogelijk is."

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

topic weer open na mijn opruim actie; hou het ontopic, uw mede-tweakers zullen u dankbaar zijn. :)

[ Voor 72% gewijzigd door teacher op 09-08-2025 11:18 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Mijn front begint ook af te bladderen. Ik heb hem nog niet eens een jaar staan. Kan ik een nieuwe aanvragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyhNrR_M4vr_jM_Ybf0kHaeoLuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVbI7vsp72HlSaO3JVs7kTso.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Erik1805 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:52:
Mijn front begint ook af te bladderen. Ik heb hem nog niet eens een jaar staan. Kan ik een nieuwe aanvragen?

[Afbeelding]
Ja, stuur een fotootje mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
Erik1805 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:52:

[Afbeelding]
Hier ook inmiddels, installatie is in oktober pas een jaar oud.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
KL643 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Helemaal mee eens! De meesten van ons zijn slimmer dan de CIC van Quatt. Ik vind het namelijk super irritant dat de Quatt uit gaat wanneer ik in de winter de haard aanzet. Zou namelijk veel beter zijn dan de Quatt op een laag (zelf ingesteld pitje) te laten draaien. Zo gauw de temperatuur weer zakt, moet de Quatt vol aan de bak. Lijkt mij niet echt slim 8)7
Andere thermostaat kopen :) mijn iSense heeft een openhaard functie die precies doet wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay1972
  • Laatst online: 20-09 08:04
Goedemiddag, vraagje over Quatt maar dan meer de wachttijd qua subsidie. Zijn er meer die al lang wachten op de teruggaaf van de subsidie? Nu heeft dat niet gelijk met Quatt als bedrijf te maken maar het is 11 mei aangevraagd en in tussen al een keer verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:46
Jay1972 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:34:
Goedemiddag, vraagje over Quatt maar dan meer de wachttijd qua subsidie. Zijn er meer die al lang wachten op de teruggaaf van de subsidie? Nu heeft dat niet gelijk met Quatt als bedrijf te maken maar het is 11 mei aangevraagd en in tussen al een keer verlengd.
Het lijkt mij dat er iets mis gaat. Bij mij (2x Quatt gekocht) was het beide keren binnen enkele weken geregeld. Ook ISDE subsidie op glas stond binnen een paar weken op mijn rekening. Even bellen met de subsidieaanvrager dus.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Je kunt het proces volgen toch via simpelsubsidie? Linkje in de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay1972
  • Laatst online: 20-09 08:04
CPM schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Je kunt het proces volgen toch via simpelsubsidie? Linkje in de mail.
Klopt, daar staat nog 3 weken van de 1e verlenging na de eerste 8 weken. Nu 13 weken onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:20

Mickel moen

mickelmoen.nl

KL643 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Helemaal mee eens! De meesten van ons zijn slimmer dan de CIC van Quatt. Ik vind het namelijk super irritant dat de Quatt uit gaat wanneer ik in de winter de haard aanzet. Zou namelijk veel beter zijn dan de Quatt op een laag (zelf ingesteld pitje) te laten draaien. Zo gauw de temperatuur weer zakt, moet de Quatt vol aan de bak. Lijkt mij niet echt slim 8)7
Dat vol aan de bak gaan lijkt mij het minste probleem. Wat wel een probleem kan zijn, is dat dan de rest van het huis niet verwarmd wordt en wellicht nogal afkoelt.

Ik werk om meerdere redenen met twee Tado thermostaten met exact hetzelfde schema. In de woonkeuken en in de woonkamer. Gaat in de woonkamer de houtkachel aan, neemt de thermostaat in de keuken de leiding, waardoor er dus warmtevraag blijft en de Quatt actief blijft voor het hele huis. Idem overigens als in de keuken de zon eerder binnen komt of als er gekookt wordt. Dan neemt de thermostaat in de woonkamer de leiding.

In de woonkamer heb ik op de radiator een mechanische thermostaatknop op 22°C Deze gaat dan knijpen als de houtkachel aan gaat en het bij de radiator boven die temperatuur komt. Anders zou de Quatt daar rustig volop warmte blijven leveren.

Als je twee ruimtes hebt die je frequent gebruikt, kun je dit realiseren.

Zie ook :

https://mickelmoen.nl/verwarmingsschema-iets-steiler/

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
Wij kregen de subsidie eind januari terwijl die aangevraagd is in oktober. Wel inderdaad netjes te volgen via de site van de aanvragende partij.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Jay1972 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:05:
[...]

Klopt, daar staat nog 3 weken van de 1e verlenging na de eerste 8 weken. Nu 13 weken onderweg.
Ik had iets soortgelijks een jaar geleden; 12 weken. Gewoon afwachten.

Je kunt ook zelf bij rvo inloggen en status bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
ook dit is helaas offtopic. Als je een mod actie niet begrijpt, zoek dan even contact met de desbetreffende mod.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 09-08-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Laatst online: 20-09 23:16
Een vraag welke mij steeds bekruipt als het over de grote hysterese (0.5gr) van de T6 gaat, is dit niet softwarematig aan te passen door Honeywell en heeft ooit iemand hen dat wel eens gevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
en ook dit is offtopic

[ Voor 126% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Notaname schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:44:
Een vraag welke mij steeds bekruipt als het over de grote hysterese (0.5gr) van de T6 gaat, is dit niet softwarematig aan te passen door Honeywell en heeft ooit iemand hen dat wel eens gevraagd?
Wat bedoel je precies met hysterese? Volgens Resideo zelf is het namelijk 1,5 C. En kan niet aangepast worden.

https://support.resideo.c...thermostat?language=en_US

Of bedoel je resolutie? Want de T6 geeft in stapjes van 0,2 C de temperatuur door aan de CiC. Wat prima is, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
knip knip, want offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
s020506 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Wat bedoel je precies met hysterese? Volgens Resideo zelf is het namelijk 1,5 C. En kan niet aangepast worden.

Of bedoel je resolutie? Want de T6 geeft in stapjes van 0,2 C de temperatuur door aan de CiC. Wat prima is, denk ik.
de interne temperatuursensor van de T6 heeft mogelijk een fijnere resolutie (zoals 1/256°C, ca. 0,0039°C). Via de Opentherm verbinding wordt de waarde van de temperatuursensor van de thermostaat doorgegeven aan de CiC.

@BobVI kun jij vanuit het Quatt Lab (laten) toelichten hoe de resolutie en hysterese van een T6 thermostaat in de praktijk wel/niet goed samen werkt met de resolutie van de CiC bij de aansturing van de Quatt?

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 10-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

de interne temperatuursensor van de T6 heeft mogelijk een fijnere resolutie (zoals 1/256°C, ca. 0,0039°C). Via de Opentherm verbinding wordt de waarde van de temperatuursensor van de thermostaat doorgegeven aan de CiC.

@BobVI kun jij vanuit het Quatt Lab (laten) toelichten hoe de resolutie en hysterese van een T6 thermostaat in de praktijk wel/niet goed samen werkt met de resolutie van de CiC bij de aansturing van de Quatt?
Ah ja, ik zie de communicatie tussen CiC en thermostaat niet. Alleen wat er uit de CiC komt. En dus in de app staat.

Ik zou ook wel willen weten hoe de CiC en T6 samenwerken. Ik heb het idee dat ze elkaar soms tegen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamer2
dreamer2 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:09:
[mbr]knip knip, want offtopic[/mbr]
Ik zal hier niet meer reageren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
dreamer2 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Ik zal hier niet meer reageren.
offtopic:
dit is weer offtopic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Laatst online: 20-09 23:16
s020506 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Misschien dat ik termen door elkaar gebruik.
Wat ik bedoel is dat er hier toch regelmatig commentaar is op het feit dat de T6 met stappen van een halve graad zijn werk doet waardoor de Quatt minder ‘pruttelt’ zoals men dat hier noemt.
Oa de Tado wordt geroemd omdat deze met kleinere stapjes werkt.
Dat moet via de firmware van de T6 toch ook kunnen worden aangepast?
Of zie ik het te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Notaname schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Wat ik bedoel is dat er hier toch regelmatig commentaar is op het feit dat de T6 met stappen van een halve graad zijn werk doet waardoor de Quatt minder ‘pruttelt’ zoals men dat hier noemt.
Of zie ik het te simpel?
In principe kan alles (of veel) in de wereld van software, maar de kans dat Honeywell aanpassingen gaat doen aan een thermostaat die al vele jaren op de markt is omdat Quatt een twijfelachtige programmeer keuze heeft gemaakt (afhankelijkheid van het aan/uit signaal en daarmee van een niet-aanpasbare hysterese), die kans lijkt me niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Of zie ik het te simpel?
De T6 kun je instellen met een resolutie van een halve graad, en Tado een tiende graad. En dat boeit niet. De T6 (en Tado) geeft de temperatuur naar de CiC met een vele fijnere stapjes door.

Mijn commentaar op de T6 (en ook de Tado) gaat niet over het volgen de temperatuur. Die is prima. Maar allebei de thermostaten leggen bij mij de Quatt redelijk vaak stil. Ook als het buiten vriest en ik denk dan, misschien is ff een lager vermogen draaien beter dan helemaal stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
[...]

Of zie ik het te simpel?
Her visuele voor de gebruiker is in stappen van 0,5 graden. Maar de thermostaat communiceert met de cic veel vaker en met kleinere stappen.

Met andere thermostaten die met hele kleine stapjes in te stellen zijn, kan je ook een heel mooi schema maken dat hij elke x minuten met een een 0,x graad moet verhogen. Dan kan je mooie lange runs maken. Ik weet even niet meer wie dat zo heeft ingesteld, maar als je zoekt in het forum kom je dat wel tegen.

Het probleem wat hier vaker voorbij komt is dat de de Quatt soms te laat reageert en dan weer met vol vermogen aan de bak moet, waar hij ook (want het is een hele slimme warmtepomp) zou kunnen bedenken. Het is nu x temperatuur buiten, de binnen temperatuur loopt snel terug, ik wacht niet tot ik onder mijn setpoint kom, maar ik blijf even op een lager vermogen doorpruttelen.

Die slimmigheid werkt nog niet. Nu we een paar stookseizoenen hebben gehad zou Wyatt inmiddels voldoende data moeten hebben om hier iets mee te kunnen doen. Volgens deze leek.

Nu zijn er uiteraard heel veel verschillende huishoudens met verschillende warmtesystemen, maar volgens mij is dit overall wel hetgeen de meeste frustratie oplevert. Ook omdat er hier veel slimme mensen zijn die wel ideeën hebben hoe dit zou zijn op te lossen. En daar is denk ik veel winst te behalen en nog veel meer tevreden ambassadeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
Er wordt hier zo nu en dan met de vinger gewezen naar de Quatt WP of CiC, dat die niet slim genoeg zouden zijn om een huis comfortabel op temperatuur te houden.

Nu heb ik laatst de OpenTherm specificatie doorgenomen en daarin lees ik o.a. het volgende:
The CHenable bit has priority over the Control Setpoint. The master can indicate that no CH demand is required by putting the CHenable bit = 0 (ie CH is disabled), even if the Control Setpoint is non-zero.
Dat wil zeggen: je MOET als slave device (dat is de CiC) het CHenable bit respecteren anders ben je niet OpenTherm compliant.

Het is dus aan de thermostaat (master) om het huis op temperatuur houden en niet aan de CiC (slave).

Anders is het niet OpenTherm compliant.

Bron: OpenTherm Protocol Specification v2.2

[ Voor 3% gewijzigd door jbtbnl op 11-08-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:33:
Er wordt hier zo nu en dan met de vinger gewezen naar de Quatt WP of CiC, dat die niet slim genoeg zouden zijn om een huis comfortabel op temperatuur te houden.

Nu heb ik laatst de OpenTherm specificatie doorgenomen en daarin lees ik o.a. het volgende:

[...]

Dat wil zeggen: je MOET als slave device (dat is de CiC) het CHenable bit respecteren anders ben je niet OpenTherm compliant.

Het is dus aan de thermostaat (master) om het huis op temperatuur houden en niet aan de CiC (slave).

Is het heel erg als de Quatt niet OpenTherm compliant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
s020506 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Is het heel erg als de Quatt niet OpenTherm compliant is?
Open standaarden zijn bevorderlijk voor keuzevrijheid (ik kan zelf de meest geschikte thermostaat voor mijn huis kiezen) en minder vendor lock in (ik ben niet verplicht om een thermostaat van Quatt te kopen).

Ik ben daar persoonlijk dus wel voorstander van. Maar sta open voor een goede discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mljoek
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-08 13:26
Wij zitten in week 8 van de subsidieaanvraag. Vanochtend een mailtje van Simpel Subsidie dat RVO uitstel van 8 weken heeft aangevraagd ivm onderbezetting en drukte. We wachten nog maar even af dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Open standaarden zijn bevorderlijk voor keuzevrijheid (ik kan zelf de meest geschikte thermostaat voor mijn huis kiezen) en minder vendor lock in (ik ben niet verplicht om een thermostaat van Quatt te kopen).

Ik ben daar persoonlijk dus wel voorstander van. Maar sta open voor een goede discussie :)
Goede aanzet voor een discussie! @BobVI @marijnflipse

Eens dat de Opentherm standaard de beste keuzevrijheid oplevert. Met de CiC heeft Quatt een man-in-the-middle device tussen de thermostaat (master) en het verwarmingsapparaat (cv-ketel / warmtepomp, slave) geplaatst. Dat is al een afwijking/uitbreiding van de Opentherm standaard waar Quatt dan nog de voorkeur voor een specifieke thermostaat aan toevoegt (de Honeywell T6)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:11
Toen ik mij inschreef voor een Quatt hybride warmtepomp werd er op de website nog geschermd met de afkorting A.I.. De CiC zou er voor zorgen dat het huis optimaal verwarmd zou worden. Het zou leren van je leefritme en rekening houden met allerlei andere factoren zoals weer, warmteverlies, etc etc.

In de praktijk zie je daar weinig van. Dat zie je goed als je de gemeten buitentemperatuur naast het input vermogen van de buiten-unit legt. Komt de temperatuur onder bepaalde drempelwaardes dan zie je het input vermogen van de buiten-unit direct toenemen (en andersom zodra de temperatuur stijgt). Verder kan ik geen slimme regeling herkennen, of er nu een noordwestenstorm op mijn voorgevel beukt, het grijs en regenachtig is of de zon schijnt uitbundig het gedrag is hetzelfde.

Dus tsja, ik had inderdaad meer van de CiC verwacht.

Een voorbeeldje... Ik heb nu 2,5 jaar Quatt. Vloerverwarming zorgt er voor dat het pakweg 1,5 - 2 uur duurt alvorens het effect van een actieve Quatt merkbaar is. Dus vanaf het moment dat Tado doorgeeft dat de temperatuur te laag wordt, duurt het nog 1,5-2 uur alvorens de temperatuur van bv de woonkamer stabiliseert en stijgt. Dat effect zie ik sinds het begin en de CiC is nog steeds niet in staat om daar op voor te sorteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Timmy op 11-08-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
TeslaNerd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Goede aanzet voor een discussie! @BobVI @marijnflipse

Eens dat de Opentherm standaard de beste keuzevrijheid oplevert. Met de CiC heeft Quatt een man-in-the-middle device tussen de thermostaat (master) en het verwarmingsapparaat (cv-ketel / warmtepomp, slave) geplaatst. Dat is al een afwijking/uitbreiding van de Opentherm standaard waar Quatt dan nog de voorkeur voor een specifieke thermostaat aan toevoegt (de Honeywell T6)
Wikipedia over man-in-the-middle:
...waarbij informatie tussen twee communicerende partijen onderschept wordt zonder dat beide partijen daar weet van hebben
De CiC is gewoon onderdeel van het verwarmingssysteem van Quatt, handig om dat in een apart kastje te stoppen om diverse redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
Timmy schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Toen ik mij inschreef voor een Quatt hybride warmtepomp werd er op de website nog geschermd met de afkorting A.I.. De CiC zou er voor zorgen dat het huis optimaal verwarmd zou worden. Het zou leren van je leefritme en rekening houden met allerlei andere factoren zoals weer, warmteverlies, etc etc.

In de praktijk zie je daar weinig van. Dat zie je goed als je de gemeten buitentemperatuur naast het input vermogen van de buiten-unit legt. Komt de temperatuur onder bepaalde drempelwaardes dan zie je het input vermogen van de buiten-unit direct toenemen (en andersom zodra de temperatuur stijgt). Verder kan ik geen slimme regeling herkennen, of er nu een noordwestenstorm op mijn voorgevel beukt, het grijs en regenachtig is of de zon schijnt uitbundig het gedrag is hetzelfde.

Dus tsja, ik had inderdaad meer van de CiC verwacht.

Een voorbeeldje... Ik heb nu 2,5 jaar Quatt. Vloerverwarming zorgt er voor dat het pakweg 1,5 - 2 uur duurt alvorens het effect van een actieve Quatt merkbaar is. Dus vanaf het moment dat Tado doorgeeft dat de temperatuur te laag wordt, duurt het nog 1,5-2 uur alvorens de temperatuur van bv de woonkamer stabiliseert en stijgt. Dat effect zie ik sinds het begin en de CiC is nog steeds niet in staat om daar op voor te sorteren.
Ik ben volledig met je eens dat nergens uit blijkt dat het verwarmingssysteem van Quatt AI bevat.

Dit zouden ze best eens mogen ophelderen.

Persoonlijk ben ik er niet rouwig om (ik heb liever een voorspelbaar systeem dan een halfbakken "slim" systeem) maar aanrekenbaar is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
jbtbnl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Wikipedia over man-in-the-middle:

[...]

De CiC is gewoon onderdeel van het verwarmingssysteem van Quatt, handig om dat in een apart kastje te stoppen om diverse redenen.
Eens als de cv met aan/uit is aangesloten op de CiC. Als de CiC ook met Opentherm communiceert met de cv-ketel zit de CiC tussen de thermostaat-master en het verwarmingsapparaat-slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
TeslaNerd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Eens als de cv met aan/uit is aangesloten op de CiC. Als de CiC ook met Opentherm communiceert met de cv-ketel zit de CiC tussen de thermostaat-master en het verwarmingsapparaat-slave
Ohja natuurlijk! Die was ik helemaal vergeten! 7(8)7 Dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier een vraagje tussendoor, ik heb net een korte testen gedaan met de Quatt Duo om te kijken welke Heimeier Eclipse 150 ventielen ik moet vervangen naar Eclipse 300 versies in de hoop dat het ruisen in de leidingen minder wordt.

Ik zag toevallig dat de druk in het systeem van 1,7 bar naar 2,1 bar steeg tijdens het rondpompen van het leidingwater (800l/h).

Toen ik de temperatuur op de thermostaat weer normaal zetten en de Quart stopte met draaien, zakte de druk gelijk weer naar 1,7-1,8 bar.

Meer mensen die deze verhoging zien gebeuren in hun systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

[...]

Als je je zelf comformeert aan een harde uitschakeling, dan is dat wellicht gewoon niet de beste / juiste keuze. Het kan best werken, maar sub-optimaal. Om dat (negatieve) effect er van iets te temperen, kun je op zijn minst anticiperen door langzamer te draaien ipv te hard richting je harde uitschakelpunt.
Either way: het is de keuze van Quatt geweest om te werken met allerlei thermostaten. Sub-optimaal zo blijkt, en uiteraard wordt er dan naar Quatt gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Appesteijn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:09:
Hier een vraagje tussendoor, ik heb net een korte testen gedaan met de Quatt Duo om te kijken welke Heimeier Eclipse 150 ventielen ik moet vervangen naar Eclipse 300 versies in de hoop dat het ruisen in de leidingen minder wordt.

Ik zag toevallig dat de druk in het systeem van 1,7 bar naar 2,1 bar steeg tijdens het rondpompen van het leidingwater (800l/h).

Toen ik de temperatuur op de thermostaat weer normaal zetten en de Quart stopte met draaien, zakte de druk gelijk weer naar 1,7-1,8 bar.

Logisch gevolg toch?
De waterpomp schakelt in dus de systeemdruk / dynamische druk (op de manometer) neemt toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:30

[...]

Ik heb hier eerder ook al wat over geschreven in dit draadje ;), en die is gepind, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81948930

Ik heb daarin ook gezegd dat er eigenlijk 2 mogelijkheden zijn voor Quatt, of een derde voor tweakers:
- niet OT-compliant zijn (maar wel doen alsof, of iig OT communicatie uitvoeren, maar gewoon niet volgens de regels handelen), waardoor de CiC effectief de master wordt, en gewoon alleen de kamertemperatuur (en eventueel gewenste kamertemperatuur) gebruikt als input voor zn eigen regelaar.
- Quatt maakt zn eigen thermostaat. Dan hebben ze alles zelf in de hand
- (tweakers only): Zet er een OTGW tussen. super leuk, leerzaam en dan kan je zelfs de CHEnabled bit overrulen dat hij altijd 1 is. Dan geef je effectief de CiC vrij spel om te doen wat hij wil. (@Toby-Wan over MitM gesproken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Ik heb hier eerder ook al wat over geschreven in dit draadje ;), en die is gepind, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81948930

Ik heb daarin ook gezegd dat er eigenlijk 2 mogelijkheden zijn voor Quatt, of een derde voor tweakers:
- niet OT-compliant zijn (maar wel doen alsof, of iig OT communicatie uitvoeren, maar gewoon niet volgens de regels handelen), waardoor de CiC effectief de master wordt, en gewoon alleen de kamertemperatuur (en eventueel gewenste kamertemperatuur) gebruikt als input voor zn eigen regelaar.
- Quatt maakt zn eigen thermostaat. Dan hebben ze alles zelf in de hand
- (tweakers only): Zet er een OTGW tussen. super leuk, leerzaam en dan kan je zelfs de CHEnabled bit overrulen dat hij altijd 1 is. Dan geef je effectief de CiC vrij spel om te doen wat hij wil. (@Toby-Wan over MitM gesproken...)
Ik heb een OTGW er tussen zitten. Hoe kan ik de CHEnabled bit overrulen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Logisch gevolg toch?
De waterpomp schakelt in dus de systeemdruk / dynamische druk (op de manometer) neemt toe.
Ja klopt, maar 0,4 bar met de pomp aan leek me wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Appesteijn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:09:

Wat @paQ ook zegt, druktoename is logisch.
0,4 bar lijkt me wel veel. Dan ga je wellicht ook al over de instelwaarde vd bypass heen (indien geïnstalleerd).
Heb je toevallig een kleine leidingdiameter?

Die 0,4 druktoename haal ik als ik alle radiatoren dicht zet. Dan gaat het water over de bypass.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 11-08-2025 17:21 ]

Pagina: 1 ... 269 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.