Mausssie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Wat bedoel je precies met veelste laat? Is het niet zo dat wanneer de temperatuur weer onder de ingestelde temperatuur is gezakt, de warmtepomp direct aanspringt?
Of springt hij wel direct aan, maar duurt het te lang voordat de verwarming warm is, waardoor de temperatuur uiteindelijk aanzienlijk onder de ingestelde temperatuur is gezakt?
Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het toch niet de moeilijk moeten zijn om iets te ontwikkelingen wat monitort hoe snel de temperatuur daalt. Als blijkt dat dit met een redelijke snelheid gebeurt, dan moet de pomp dus een paar graden eerder al aanspringen @
BobVI .
Stel temp is ingesteld op 21 graden, de pomp gaat aan nadat thermostaat onder de 20,8 is. Buitentemperatuur is graad of 5, zon weg. Dan daalt de temperatuur in huis best snel, warmtepomp heeft tijd nodig om de boel op te stoken en gaat dan hard draaien. Ondertussen daalt de temperatuur in eerste instantie nog verder.
Zoals @
paQ hierboven schrijft moet het te doen zijn.
Ik vermoed dat dat in de AI module zou moeten zitten, maar ja... We weten hoe het daarmee afgelopen is.
Er zit zover ik kan zien geen leercurve in het systeem die dus op een gegeven moment weet bij x situatie dan y gevolg, dus z handelen. Dus voor en najaar is
1. Altijd overal in huis vrij koud, behalve woonkamer.
2. Duurt het in de avonden langer voordat de boel op temperatuur is.
Dit probleem hadden we ook met de cv, alleen stookte die sneller op dus was het in de woonkamer sneller op temperatuur optie 1 was hetzelfde.
Maar
3. Gedurende de echte winter is het veel behaaglijker in het hele huis doordat hij dan wel vrije lange runs kan maken.
Ik ben dus al met al zeker niet ontevreden over de warmtepomp, gezien mijn woning en de kostenbesparing die het tot nu toe heeft opgeleverd, in combinatie met veel betere comfort. Maar had wel meer slimmigheid verwacht (die verwachtingen hebben ze zelf gecreëerd). Ik hoopte alleen dat ze nu een paar jaar verder naar dit soort dingen zouden gaan kijken, luisteren naar de klant, daarentegen wordt er een hele nieuwe productlijn opgetuigd, gaat daar alle aandacht naartoe, halen ze diverse door hun zelf gestelde planningen bij lange na niet.
Op deze manier worden ze voorbijgestreefd of door concurrenten of door slimme tweakers hier.
Ik ga ervanuit dat deze zaken straks sneller door een diy thermostaat icm home Assistant opgelost kunnen gaan worden dan door quatt. Het is fijn dat ze iemand hebben vrijgespeeld die af en toe op het forum mag kijken en dingen kan ontkrachten of bevestigen. Maar ik zie nog steeds de gemiste kans om eens een paar slimme tweakers van hier (en nee, daar reken ik mezelf niet tot) uit te nodigen, in gesprek te gaan, een analyse te doen van de meeste klachten en voorkomende problemen hier. En daar eens een paar man op te zetten.
Zitten hier heel veel ambassadeurs en slimme koppen of handige gebruikers. Maak daar gebruik van. Kan je product alleen maar beter van worden. Maar wellicht dat @
BobVI af en toe moet rapporteren aan @
marijnflipse .
Dus ik blijf hoop houden.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245