Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Toby-Wan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Ach het gaat vooral om de discrepantie tussen Quatt marketing taal en het niet willen / kunnen onderbouwen daarvan.
Is dat heel anders bij andere fabrikanten?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
ikthuis2 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:33:
Ik waardeer het wel dat ze ons op de hoogte houden met de updates.
Daar zie ik inderdaad ook wel verbetering in. De communicatie over de technische vooruitgang is nog niet wereldschokkend goed te noemen, maar ze beginnen al iets meer te communiceren dan in de eerste 2 jaar.

Edit: grappig, ik zag het bericht van Bob pas nadat ik dit bericht tikte.

Wel zie je nu wat meer discrepanties tussen de berichten van de marketing afdeling, en de berichten die meer technisch van aard zijn, de marketingafdeling lijkt wat meer op musk-time te lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 31-07-2025 16:02 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Dylanf97 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:15:
Ik ben zelf een E man, dus ik vertrouw op de rest hier om te zeggen of 2 (/1,6) kW koelvermogen voldoende is voor de gemiddelde slaap-/ of woonkamer?
Ik vind het niet perse weinig, maar het wordt wel een beetje anders koelen dan met een normaal aircosysteem. Die hebben over het algemeen aardig overcapaciteit voor ruimtes als slaapkamers, en worden dan ook meer gebruikt als een CV ketel, om snel even de boel af te koelen.

2KW is 48KWh thermisch over een etmaal. Ik heb (warmere) dagen in februari dat ik minder gebruik om het hele huis te verwarmen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Stefannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Als jullie de bak als losse spare aanbieden dan kan een tweaker daar een gat in boren en slang op het tuitje aansluiten zonder afbreuk te doen aan het design
robmaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:43:
[...]

Heel jammer dit. Dit "feature" zit immers al jaren op de goedkoopste mobiele airco's
Slang aan het tuutje, en kant waar de opvangbak normaal zit richting de muur plaatsen?

Ik zou het ondanks de looks zeker prefereren boven die opvangbak steeds leeg te moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:00:
Het is jullie eigen claim. Ik denk eerder dat het met max 2 kW (op vol vermogen schijnbaar) veiliger is om het op 30m2 te houden ipv 40. En zelfs dan moet je niet denken aan een snikhete zolder.
Kijk eens wat je warmepomp doet op een gemiddelde winterdag. Ik vind 40 echt niet zo heel raar (met 48KWh thermisch per dag), mits je niet het idee hebt dat je een half uur voor bedtijd begint met koelen.

En dan is het binnen - buiten verschil met verwarmen vaak ook nog eens een stuk groter dan wanneer je koelt: 30 graden gemiddeld (= +- 10 graden verschil met binnentemp) over een etmaal is uniek, 10 graden gemiddeld over een etmaal is een warme winterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Shandar04 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Is het niet beter om te spreken over m3, de inhoud van een kamer word ook bepaald door de hoogte van het plafond.
Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens. Op dit punt ben ik toch echt team Bob: gewoon cijfers geven, geen gedoe met subjectieve maatstaven als 'koelt tot 100 m3', want dat hangt veel te sterk af van allerlei andere factoren.

Mijn Quatt kan het hele Gelredome verwarmen. Dat het met 0.01 graad is doet er niet toe hij kan het hele Gelredome verwarmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens. Op dit punt ben ik toch echt team Bob: gewoon cijfers geven, geen gedoe met subjectieve maatstaven als 'koelt tot 100 m3', want dat hangt veel te sterk af van allerlei andere factoren.
Maar 2kW max voor 40 m2 vind je OK?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQkwUgsVknSxNRdCyS0XliOW7gc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mtalJErWENbIjTtyoq37S4Ho.png?f=fotoalbum_large

Als je kamer / ruimte 2.6 hoog is, is dat dus 78 tot 104W/m2

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Maar 2kW max voor 40 m2 vind je OK?

[Afbeelding]

Zoninval kan de berekening wel aardig veranderen inderdaad. Met grote glazen ramen en zonder rolluiken / luifels gaat bijna iedere airco het moeilijk krijgen.

Maar nogmaals: de cijfers liegen niet, er zijn februaridagen dat ik minder dan 48 KWh thermisch nodig had in mijn 133 m2, redelijk normaal geisoleerde woning, en de dagen dat ik boven de 80 uitkwam waren afgelopen winter op 1 hand te tellen.

En dan is het verschillen tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur in de winter over het algemeen ook nog eens een stuk groter dan in de zomer.

Waar de cijfers die je aanhaalt precies op gebaseerd zijn durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen als deze wat meer gericht zijn op hoe men airco's vaak gebruikt: half uur voor het slapen gaan aan, en het moet koud zijn als je gaat slapen.

En dat is ook de grote 'maar' als je uitgaat van 1 Chill. Wij roepen hier altijd om het hardst dat je met een warmtepomp anders moet gaan verwarmen dan met een CV ketel. Als je uitgaat van 1 chill moet je ook anders gaan koelen dan met een airco, die vaak meer gebruikt wordt als een CV ketel, met een stevige overcapaciteit.

[ Voor 22% gewijzigd door onlinaius op 31-07-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:23:
Tuurlijk kan dat, als je ruimte maar slecht genoeg geisoleerd is.

Maar als je het omdraait kom je dan bij een woning van 100 m2 op 7.8KW tot 10.4KW verwarmingsvermogen.

Theoretisch kan het, maar ik kom ze ook hier niet (vaak) tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:18
@BobVI Persoonlijk stond ik op het punt voor 2x 2 airco's te gaan toen ik de Quatt hybrid met Chills tegenkwam, wanneer kunnen we de eerste gebruikers reviews verwachten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:40
Ragnar9999 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:47:
@BobVI Persoonlijk stond ik op het punt voor 2x 2 airco's te gaan toen ik de Quatt hybrid met Chills tegenkwam, wanneer kunnen we de eerste gebruikers reviews verwachten ?
Vanochtend is een nieuwsbrief verstuurd en daar staat ook de huidige planning voor de Chill in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Zoninval kan de berekening wel aardig veranderen inderdaad. Met grote glazen ramen en zonder rolluiken / luifels gaat bijna iedere airco het moeilijk krijgen.

Maar nogmaals: de cijfers liegen niet, er zijn februaridagen dat ik minder dan 48 KWh thermisch nodig had in mijn 133 m2, redelijk normaal geisoleerde woning, en de dagen dat ik boven de 80 uitkwam waren afgelopen winter op 1 hand te tellen.

En dan is het verschillen tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur in de winter over het algemeen ook nog eens een stuk groter dan in de zomer.

Waar de cijfers die je aanhaalt precies op gebaseerd zijn durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen als deze wat meer gericht zijn op hoe men airco's vaak gebruikt: half uur voor het slapen gaan aan, en het moet koud zijn als je gaat slapen.

En dat is ook de grote 'maar' als je uitgaat van 1 Chill. Wij roepen hier altijd om het hardst dat je met een warmtepomp anders moet gaan verwarmen dan met een CV ketel. Als je uitgaat van 1 chill moet je ook anders gaan koelen dan met een airco, die vaak meer gebruikt wordt als een CV ketel, met een stevige overcapaciteit.
Kan, maar 2 kW is full on.
Dus compressor en fan voluit.

Als dat in de winter buiten staat heb je daar 0 last van.
Ik wil jouw nekspieren wel eens zien ontspannen als je hem na 24 uur uitschakelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
erwindw871 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:47:
Even een update wat betreft het frontpaneel van de Quatt;

- Op 3 juli 2025 heb ik een melding gedaan bij Quatt. Het viel mij op dat de verf op het frontpaneel van de Quatt eraf begint te bladderen.
- Dezeflde dag kreeg ik een reactie. Het is een bekend probleem. Ik heb de keuze: ik krijg een nieuw frontpaneel opgestuurd (met dezelfde problemen) of ik kan wachten tot de nieuwe versie die ze aan het ontwikkelen zijn gereed is. Ik heb gekozen voor de tweede optie.
- Op 21 juli 2025 kreeg ik een melding dat het nieuwe frontpaneel klaar is voor distributie. Ik heb de keuze voor zelf vervangen of ik kan kiezen om het paneel te laten vervangen. Ik heb gekozen voor het tweede (de Quatt hangt bij mij op 1 hoog en kan er zelf lastig bij). Ik hoef niet thuis te zijn wanneer ze het paneel gaan vervangen mits de Quatt op een toegankelijke plek hangt. De precieze planning zou nog volgen.
- Gisteren (30 juli 2025) kreeg ik een update over mijn service-verzoek. Hier stond eigenlijk alleen in onder welk ticketnummer mijn verzoek is geregistreerd en dat er nog contact opgenomen wordt voor het vervolg.
- Vandaag (31 juli 2025) stonden er ineens 2 vriendelijke (Slowaakse(?)) monteurs aan de deur; ze kwamen het frontpaneel vervangen. Met een kwartiertje waren ze weer klaar, de Quatt ziet er weer netjes uit. Blij!

Overigens wist ik niet dat ze vandaag langs zouden komen, ik was even verbaasd, ze gaven zelf aan dat ze de hele dag al dergelijke reacties kregen :) . Toch netjes opgelost zo!
[Afbeelding]
Op 22 september 2024 melding gedaan van een kromtrekkend en afbladderend front.
Op 23 september een reactie dat ze op de hoogte waren van het probleem. Kon een vervangende krijgen, of wachten op de nieuwe die eind 2024 beschikbaar was.
Gewacht tot eind 2024, toen tot halverwege 2025, toen hier voorbij zien komen dat er nieuwe frontjes zijn, gewacht tot vandaag of ik ook een mail zou krijgen.
31 juli 2025 nog geen mail. Zelf een mail gestuurd. Hoop op snelle (re)actie.

Maar fijn om te zien dat ze het hebben opgelost, nog wel jammer dat de communicatie nog steeds niet helemaal lekker loopt en ze onverwachts op je stoep staan. Denk dat ze nog iets meer AI in het ticketsysteem moeten stoppen ;)

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
Timmy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Vanochtend is een nieuwsbrief verstuurd en daar staat ook de huidige planning voor de Chill in...
Voetnoot je: hecht niet al teveel waarde aan de huidige planning :+

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
@BobVI is er al iets aan te geven over de verwarmings capaciteit van de Chill. Mijn afgiftesysteem is niet optimaal maar is ook niet eenvoudig uit te breiden. Dus ik wil de Chill ook zeker hiervoor gebruiken. Wat is bv de extra verwarmings capaciteit die ik kan verwachten? En wat is de impact op de rest van de verwarming, ik neem aan dat de COP verbetert omdat het retourwater kouder wordt, maar (hoeveel) gaat het ten koste van de warmteafgifte van de rest van mijn afgiftesysteem?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:58:
@BobVI is er al iets aan te geven over de verwarmings capaciteit van de Chill. Mijn afgiftesysteem is niet optimaal maar is ook niet eenvoudig uit te breiden. Dus ik wil de Chill ook zeker hiervoor gebruiken. Wat is bv de extra verwarmings capaciteit die ik kan verwachten?
Moeilijk te bepalen. De afgiftecapaciteit zal stijgen met de 2KW minus de vermindering van afgifte in de rest van het systeem door een lagere systeemtemperatuur.

De verwarmingscapaciteit zal echter vaak beperkt worden door de capaciteit van de buitenunit (zeker als je die capaciteit echt nodig hebt), dus je capaciteit stijgt dan met de toename van de COP.

Als je cijfers hebt van afgelopen stookseizoen, incl retourtemperaturen kun je op basis daarvan een schatting maken met de COP / verwarmingscapaciteit cijfers die Quatt geeft in hun veelgestelde vragen sectie.
En wat is de impact op de rest van de verwarming, ik neem aan dat de COP verbetert omdat het retourwater kouder wordt
Dat zal de consequentie zijn ja, hoewel je totale COP natuurlijk bepaald wordt door het vermogen wat zowel de buitenunit als de chill vraagt. Het levert echter wel wat extra verwarmingscapaciteit op.
maar (hoeveel) gaat het ten koste van de warmteafgifte van de rest van mijn afgiftesysteem?
Als die chill ook bij verwarmen 2KW aan vermogen heeft gaat bij 5KW vermogen van de buitenunit 40% van het vermogen door de chill heen. De afgifte in de rest van het systeem zal dus met 40% dalen minus het extra vermogen door de stijging in de COP die je wint door de lagere systeemtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dan ga je er van uit dat de chill de volle flow pakt. Ik denk niet dat het zo 1 op 1 zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 17:53
zijn er al mensen die de all electric al hebben? ik ben wel benieuwd naar de ervaringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:04
erwindw871 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:47:
Even een update wat betreft het frontpaneel van de Quatt;

- Op 3 juli 2025 heb ik een melding gedaan bij Quatt. Het viel mij op dat de verf op het frontpaneel van de Quatt eraf begint te bladderen.
- Dezeflde dag kreeg ik een reactie. Het is een bekend probleem. Ik heb de keuze: ik krijg een nieuw frontpaneel opgestuurd (met dezelfde problemen) of ik kan wachten tot de nieuwe versie die ze aan het ontwikkelen zijn gereed is. Ik heb gekozen voor de tweede optie.
- Op 21 juli 2025 kreeg ik een melding dat het nieuwe frontpaneel klaar is voor distributie. Ik heb de keuze voor zelf vervangen of ik kan kiezen om het paneel te laten vervangen. Ik heb gekozen voor het tweede (de Quatt hangt bij mij op 1 hoog en kan er zelf lastig bij). Ik hoef niet thuis te zijn wanneer ze het paneel gaan vervangen mits de Quatt op een toegankelijke plek hangt. De precieze planning zou nog volgen.
- Gisteren (30 juli 2025) kreeg ik een update over mijn service-verzoek. Hier stond eigenlijk alleen in onder welk ticketnummer mijn verzoek is geregistreerd en dat er nog contact opgenomen wordt voor het vervolg.
- Vandaag (31 juli 2025) stonden er ineens 2 vriendelijke (Slowaakse(?)) monteurs aan de deur; ze kwamen het frontpaneel vervangen. Met een kwartiertje waren ze weer klaar, de Quatt ziet er weer netjes uit. Blij!

Overigens wist ik niet dat ze vandaag langs zouden komen, ik was even verbaasd, ze gaven zelf aan dat ze de hele dag al dergelijke reacties kregen :) . Toch netjes opgelost zo!
[Afbeelding]
Ik meen me te herinneren dat iets of iemand had gezegd dat de "verbeterde frontjes" dezelfde style zouden hebben als de nieuwe v2's. Kan het helemaal mis hebben, maar hopelijk hebben ze je niet gewoon nog frontjes uit voorraad gegeven. Vooral omdat jij de melding pas 3 juli hebt gedaan en anderen (waaronder ik) al vele maanden geleden. Ik kreeg na het mailtje van 21 juli te lezen dat het wel 3 weken kon duren, had wel optie 1 aangeklikt overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Moeilijk te bepalen. De afgiftecapaciteit zal stijgen met de 2KW minus de vermindering van afgifte in de rest van het systeem door een lagere systeemtemperatuur.

De verwarmingscapaciteit zal echter vaak beperkt worden door de capaciteit van de buitenunit (zeker als je die capaciteit echt nodig hebt), dus je capaciteit stijgt dan met de toename van de COP.

Als je cijfers hebt van afgelopen stookseizoen, incl retourtemperaturen kun je op basis daarvan een schatting maken met de COP / verwarmingscapaciteit cijfers die Quatt geeft in hun veelgestelde vragen sectie.

[...]

Dat zal de consequentie zijn ja, hoewel je totale COP natuurlijk bepaald wordt door het vermogen wat zowel de buitenunit als de chill vraagt. Het levert echter wel wat extra verwarmingscapaciteit op.

[...]

Als die chill ook bij verwarmen 2KW aan vermogen heeft gaat bij 5KW vermogen van de buitenunit 40% van het vermogen door de chill heen. De afgifte in de rest van het systeem zal dus met 40% dalen minus het extra vermogen door de stijging in de COP die je wint door de lagere systeemtemperatuur.
Vandaar ook mijn vraag aan @BobVI . Mijn eerste gevoel is ook dat de Chill technisch wel kan verwarmen maar in de praktijk de Quatt de limit zal blijken.
Aan de andere kant zie ik mijn CV-water temperatuur vaak te snel hoog oplopen omdat mijn afgiftesysteem niet snel genoeg de warmte kwijt kan (dus nu te lage COP). Dus ik hoop dat er al iets te communiceren is over een COP verbetering door inzet van de Chill. Afgelopen winter lag mijn SCOP rond 4 maar al bij +0,5⁰C nog maar op 2,5 en moet de CV regelmatig bijspringen (los van de defrosts). Meer afgifte capaciteit moet dit toch kunnen verbeteren

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
onlinaius schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:56:
[...]

Ik weet wat Quatt heeft gezegd, en ik volg het hier ook wel zo frequent dat ik ook de berichten van Marijn Flipse heb gezien.

Het probleem is dat het tot nu toe een hele hoop marketing bla bla bla is, maar dat Quatt niet bepaald een trackrecord heeft om ze zomaar op hun blauwe ogen te geloven.

Misschien dat er met de introductie van All-E, Chill en thuisbatterij een volledig nieuwe wind gaat waaien, maar tot nu toe hoor ik vooral veel vergelijkbare marketing bs verhalen als bij de introductie van de Quatt Hybride: slimste in haar soort, AI geregeld, All-E doen we wel even, en de koeling kon je er bij introductie al bij kopen.

In de praktijk zie ik een warmtepomp die net zo 'dom', in sommige gevallen misschien wel dommer is dan de rest van de markt. Geen weersafhankelijke regelingen, geen optimalisatie op basis van energietarieven of het percentage groene stroom op het net, sterker nog: zelfs iets eenvoudigs als het instellen van het warmteverlies van een woning gebeurd nog handmatig.

En dan kan Quatt heel hoog van de toren blazen, maar als je deze beloftes en halve beloftes al niet waar kunt maken zou ik je niet snel vertrouwen met de volledige verwarming van mijn huis, mijn SWW, en mijn elektrische systemen.

En ja, ik hoop ook dat ik ongelijk krijg, en dat Quatt dit opeens 'magisch' wel allemaal voor elkaar krijgt.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat Quatt zich nog moet bewijzen. Je moet beslist verder kijken dan de marketingpraatjes. Mij gaat er vooral om dat je begrijpt waarom je bepaalde keuzes maakt en uit welke smaken je kan kiezen. Ik heb o.a. Quatt gekozen omdat ik mijn hoofdleidingen niet zomaar kan aanpassen zonder zwaar te moeten gaan breken. Het lage debiet is in mijn situatie dus prima en is zelfs in mijn voordeel, geen stromingsgeluid. Daardoor haal ik misschien niet de hoogste COP maar hoef ik niet mijn hoofdleidingen in huis meteen aan te passen. Want bijv. de Itho Amber leverde een veel hoger debiet. Samengevat, je moet dus weten waarom je bepaalde keuzes maakt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-09 14:50
clubeddie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Op 22 september 2024 melding gedaan van een kromtrekkend en afbladderend front.
Op 23 september een reactie dat ze op de hoogte waren van het probleem. Kon een vervangende krijgen, of wachten op de nieuwe die eind 2024 beschikbaar was.
Gewacht tot eind 2024, toen tot halverwege 2025, toen hier voorbij zien komen dat er nieuwe frontjes zijn, gewacht tot vandaag of ik ook een mail zou krijgen.
31 juli 2025 nog geen mail. Zelf een mail gestuurd. Hoop op snelle (re)actie.
Ik hoop met je mee, het zou inderdaad vreemd zijn wanneer ik zo snel een nieuw frontpanneel geïnstalleerd krijg terwijl er mensen zijn die dus al ruim een jaar wachten...
oomenit schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Ik meen me te herinneren dat iets of iemand had gezegd dat de "verbeterde frontjes" dezelfde style zouden hebben als de nieuwe v2's. Kan het helemaal mis hebben, maar hopelijk hebben ze je niet gewoon nog frontjes uit voorraad gegeven. Vooral omdat jij de melding pas 3 juli hebt gedaan en anderen (waaronder ik) al vele maanden geleden. Ik kreeg na het mailtje van 21 juli te lezen dat het wel 3 weken kon duren, had wel optie 1 aangeklikt overigens..
Daar heb ik dan weer niet bij stil gestaan, ik ga ervan uit dat Quatt niet ineens alsnog een oud paneel heeft geplaatst. Ik kan dat ook niet verifiëren. Tijd zal het leren, als de verf weer afbladdert zijn jullie de eerste die het horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeearend
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:47
oomenit schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:34:
[...]
Stijl is hetzelfde als de oude versie, maar echt wel nieuw en geen oude voorraad. Op de foto rechts de nieuwe en links het oude paneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7bMlvQfydAHCbJJAKZfE2n2emc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l35ZcSrxLElcGuL9CYvFcR0W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:34

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Thanks voor alle reacties, en inderdaad, 29 juli valt op een dinsdag niet op een vrijdag :+

Ik heb gisteren zelf maar weer gebeld aangezien ik (16:30) nog niks had gehoord en dit wel was toegezegd afgelopen vrijdag. De persoon welke ik meerdere keren had gesproken belt in ieder geval niet meer terug en ook geen reacties op o.a. mails. Bijzonder. Gisteren gaf een medewerker van Quatt telefonisch aan dat er een oplossing was, en dat hij mij spoedig de datum van installatie door zou geven. Ik heb mijn mond maar even gehouden over de bij mij bekende 29 JULI aangezien ik nu wel benieuwd was waar dit toe zou lijden. Helaas, hij kon op dat moment niet direct inzien wat nou precies de oplossing/planning was en zou mij vandaag weer contacten. Drie keer raden wie vandaag niet is teruggebeld.

Ik lees veel over het wel niet taggen van een CEO of bedrijf en ben het hier deels wel mee eens. Wat ik dan weer niet slik is dat diezelfde CEO inderdaad na een productlaunch plots zeer actief is om vervolgens weer met de noorderzon te vertrekken. Er wordt hierboven ergens aangegeven dat er veel early adopters op dit forum zitten en mensen met zoveel kennis, dat je dat zou moeten koesteren. Uiteraard moet het niet op klantenservice gaan lijken in dit topic en dat wordt ook niet verwacht. Maar gezien de berichten over o.a. communicatie die ik in dit topic lees valt er weldegelijk wat uit te halen.

Anyways. Ik hou voor nu maar even op met de updates over deze blamage. Er staat voor 10k aan pompen op het dak welke niet zijn aangesloten en als ik Quatt mag geloven komt dat pas eind Juli (hopelijk) goed. 6 weken na de initiële datum. Hoe hadden ze dit gedaan als het winter was? |:(
Afgelopen woensdag was de dag des oordeels! Na veel gedoe rondom de installatie stonden twee heren voor de deur om de installatie af te ronden.

Ze begonnen met het bouwen van de steiger, na 20 minuten kwamen ze erachter dat de steiger een meter te kort was :+ Geen probleem, met wat klouterwerk kwamen ze alsnog op het dak. Fijn, dat probleem opgelost. Toch tot mijn verbazing wéér te horen gekregen dat de elektra niet kon worden aangesloten. Hier hebben ze een hoogwerker voor nodig. Iets wat ik vanaf het begin al had aangekaart, maar hey ik ben maar een simpele particulier die een wamtepomp koopt.

Uiteindelijk waren de werkzaamheden dus niet afgerond, en hing ik einde dag weer met Quatt aan de telefoon. Wie mijn berichten heeft gelezen kan zich waarschijnlijk voorstellen dat ik er ondertussen niet heel veel vertrouwen meer in had. Desondanks beloofde de sales dat het donderdag afgerond zou gaan worden. En verdomd, om half 12 s’avonds werd er een hoogwerker voor deur geparkeerd.

Er kwam dit keer (en voor het eerst) een nederlandstalige installateur langs. Hij was aardig chagrijnig toen hij de huidige situatie had bekeken. Hij kon in ieder geval richting de bouwmarkt om alle benodigdheden te gaan kopen. Vervolgens zijn ze met zijn tweeën aan de slag gegaan en was rond 14;00 de installatie afgerond. Installateur gaf aan op de werkbon een notitie te vermelden dat een vorm van compensatie geregeld moest worden ivm de overlast en manier van installeren. Toch fijn die erkenning.

Rond deze twee dagen was de sales van quatt ook super alert. Meerdere keren telefonisch contact gehad en te woord gestaan. Ook de compensatie was diezelfde dag nog aangeboden (geaccepteerd door mij) en bevestigd.

Al met al een vervelende installatie periode achter de rug gehad. Het spul staat en werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63qCWP0v/716f41fc-35b5-40f6-9ddd-1734f4e12cd3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Hier stonden zojuist 2 Slowaakse mannen voor de deur om het frontpaneel om te wisselen. Ik had eerder aangegeven dat ze het konden opsturen, dus dit kwam geheel onverwacht. Krap 5 minuten later reden ze weer weg. De buitenunit ziet er weer netjes uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverschuur
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-08 13:14
Ik heb ook 2 chills gepreorderd, maar ben erg benieuwd of de besproken connector aan de cv leiding ook op een geverfde leiding kan worden geplaatst. Iemand daar informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
lverschuur schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:10:
Ik heb ook 2 chills gepreorderd, maar ben erg benieuwd of de besproken connector aan de cv leiding ook op een geverfde leiding kan worden geplaatst. Iemand daar informatie over?
Een reactie van Bob:
"De connectie met de CV leiding wordt gemaakt door een T-stuk met de QuickConnector bij zowel de toe- als afvoer te plaatsen. Vervolgens kan daar dan de Chill op aangesloten worden."

Er komt dus een koppelstuk tussen je geverfde leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:56
lverschuur schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:10:
Als het wordt aangesloten met een knelkoppeling moet de verf verwijderd worden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-09 19:43
Gerardwaz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Als het wordt aangesloten met een knelkoppeling moet de verf verwijderd worden.
En dan maar hopen dat de monteurs voorbereid zijn op oude systemen met 3/8 of 1/2 duimse leidingen of de talloze verschillende kunststof leidingen. Of een radiator van 3,5 mtr met links de aanvoer en rechts de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Heeft iemand enig idee waarom de T6 en CiC niet meer met elkaar communiceren. Kamertemperatuur staat continu op “Null”. Ook als er wel warmtevraag van de T6 is. Vlak voordat we op vakantie zijn gegaan is er cv-onderhoud geweest en heb ik de Quatt tijdelijk uitgezet. Sindsdien dit probleem. Heb zowel de CiC als T6 al meerdere keren herstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2jHTEGW8tMa2tb-QIFJ3ulrhmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLXFWtOe14kYlwknGHC9wUrc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
scotman21 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:59:
Heeft iemand enig idee waarom de T6 en CiC niet meer met elkaar communiceren. Kamertemperatuur staat continu op “Null”. Ook als er wel warmtevraag van de T6 is. Vlak voordat we op vakantie zijn gegaan is er cv-onderhoud geweest en heb ik de Quatt tijdelijk uitgezet. Sindsdien dit probleem. Heb zowel de CiC als T6 al meerdere keren herstart.

[Afbeelding]
Monteur heeft de T6 weer op de CV aangesloten misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 22:53
scotman21 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:59:

[Afbeelding]
Al gekeken of de kabeltjes allemaal nog correct zijn aangesloten? Kan bij het onderhoud los zijn geraakt of verkeerd zijn aangesloten.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:58
Ehbrands schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

En dan maar hopen dat de monteurs voorbereid zijn op oude systemen met 3/8 of 1/2 duimse leidingen of de talloze verschillende kunststof leidingen. Of een radiator van 3,5 mtr met links de aanvoer en rechts de retour.
Hebben wij hier. Was geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:03
Ehbrands schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

De monteurs hebben een bus vol met koppelingen en pijpen van alle maten en materialen. Dat zijn een paar bakjes met spullen, neemt dus niet al te veel ruimte in beslag in de bus.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Batavia schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Ben jij een bèta tester?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Batavia schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Dit gaat over aansluiten vd Chill. Denk niet dat je die al hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
jj85 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

Monteur heeft de T6 weer op de CV aangesloten misschien?
Nee is verder niks gewijzigd. T6 zit nog gewoon op de CIC. Ook de kabels zitten niet los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:58
Wij hebben hier 3/8 beverfde leidingen, en de quatt was hierop gewoon aangesloten.

Dus het zou me verbazen als de chill hier moeite mee heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Batavia op 02-08-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-09 19:43
scotman21 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Nee is verder niks gewijzigd. T6 zit nog gewoon op de CIC. Ook de kabels zitten niet los.
De T6 werkt met een ketelmodule. Deze zal naast de cv zitten.
Deze moet uiteraard ingestoken zijn in het stopcontact.
Er zit ook een drukknop op. Bedien die eens. Er moet dan minstens 1 van de twee ledjes gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
erwindw871 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Ik hoop met je mee, het zou inderdaad vreemd zijn wanneer ik zo snel een nieuw frontpanneel geïnstalleerd krijg terwijl er mensen zijn die dus al ruim een jaar wachten...

[...]

Daar heb ik dan weer niet bij stil gestaan, ik ga ervan uit dat Quatt niet ineens alsnog een oud paneel heeft geplaatst. Ik kan dat ook niet verifiëren. Tijd zal het leren, als de verf weer afbladdert zijn jullie de eerste die het horen ;)
Geen idee of jij dus de oude of nieuwe hebt gekregen, ik sta in ieder geval (nog steeds) in de wacht
Reactie Quatt: (binnen een dag!)
[i]Wat jammer dat jouw frontpaneel afbladdert. Dit is bekend bij ons. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak van de problemen met het huidige frontpaneel. Op basis van deze inzichten hebben we een nieuwe versie ontwikkeld. Bij de eerste klanten wordt deze inmiddels al vervangen.

We willen benadrukken dat het huidige frontpaneel geen enkele negatieve invloed heeft op de werking van jouw warmtepomp. Op dit moment wachten we op een nieuwe levering van de frontpanelen. Zodra die binnen is, nemen we contact met je op om de vervanging in te plannen.

Alvast bedankt voor je geduld!
[b/i]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
Ehbrands schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

De T6 werkt met een ketelmodule. Deze zal naast de cv zitten.
Deze moet uiteraard ingestoken zijn in het stopcontact.
Er zit ook een drukknop op. Bedien die eens. Er moet dan minstens 1 van de twee ledjes gaan branden.
De ketelmodule werkt, als ik de gevraagde temperatuur met 3 graden verhoog dan brandt het lampje op de ketelmodule ook. Alleen de ketelmodule en CiC communiceren niet meer met elkaar. In de Quatt app mis ik ineens ook de historische temperatuurontwikkeling van binnenshuis. Zo vreemd. Er loopt gewoon een kabel van ketelmodule naar CiC. Alles al gereset maar in JSON-data en in de app verschijnt er geen kamertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:02
clubeddie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Geen idee of jij dus de oude of nieuwe hebt gekregen, ik sta in ieder geval (nog steeds) in de wacht
Reactie Quatt: (binnen een dag!)
[i]Wat jammer dat jouw frontpaneel afbladdert. Dit is bekend bij ons. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak van de problemen met het huidige frontpaneel. Op basis van deze inzichten hebben we een nieuwe versie ontwikkeld. Bij de eerste klanten wordt deze inmiddels al vervangen.

We willen benadrukken dat het huidige frontpaneel geen enkele negatieve invloed heeft op de werking van jouw warmtepomp. Op dit moment wachten we op een nieuwe levering van de frontpanelen. Zodra die binnen is, nemen we contact met je op om de vervanging in te plannen.

Alvast bedankt voor je geduld!
[b/i]
Vanmorgen het frontpaneel vervangen voor de nieuwe versie.
Hoewel ik had opgegeven dat deze opgestuurd mocht worden en deze zelf zou omwisselen kwamen er twee monteurs aan de deur. Met een kleine 5 minuten ziet mijn quatt er weer uit als een nieuwe. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 22:53
scotman21 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

De ketelmodule werkt, als ik de gevraagde temperatuur met 3 graden verhoog dan brandt het lampje op de ketelmodule ook. Alleen de ketelmodule en CiC communiceren niet meer met elkaar. In de Quatt app mis ik ineens ook de historische temperatuurontwikkeling van binnenshuis. Zo vreemd. Er loopt gewoon een kabel van ketelmodule naar CiC. Alles al gereset maar in JSON-data en in de app verschijnt er geen kamertemperatuur.
Probeer de thermostaat eens helemaal opnieuw te installeren. Is wel wat werk.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Nidebo schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Vanmorgen het frontpaneel vervangen voor de nieuwe versie.
Hoewel ik had opgegeven dat deze opgestuurd mocht worden en deze zelf zou omwisselen kwamen er twee monteurs aan de deur. Met een kleine 5 minuten ziet mijn quatt er weer uit als een nieuwe. 👍
Wanneer heb je melding gedaan dat je frontje niet goed was?

Wel opmerkelijk dat je aan kan geven of je hetzelf doet of laat doen en dat er dan toch voor iets anders gekozen wordt. Snap daar het nu niet van, behalve dat het extra manuren kost. Wellicht dat ze kijken of iemand op de route ligt en dit na een klus op kan pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
clubeddie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:37:
Wel opmerkelijk dat je aan kan geven of je hetzelf doet of laat doen en dat er dan toch voor iets anders gekozen wordt. Snap daar het nu niet van, behalve dat het extra manuren kost. Wellicht dat ze kijken of iemand op de route ligt en dit na een klus op kan pakken?
De heren die gisteren bij mij kwamen vertelden dat ze de frontjes achterlaten als er niemand is, en anders stellen ze de vraag. En zoals gezegd, binnen 5 minuten waren ze weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:02
clubeddie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Wanneer heb je melding gedaan dat je frontje niet goed was?

De melding gedaan in januari 2024, een paar maanden nadat de quate geplaatst was. In de mail van een paar weken geleden kon ik aangeven om zelf te vervangen of dit te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 21:33
Pbure97 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Bij mij een zelfde soort ervaring mbt 1 of 2 Quatt's. Ik wilde er graag twee, maar dit zou nutteloos zijn volgens Quatt, ook bij een toekomstige all electric upgrade. Nu een mail gehad dat all electric mogelijk is maar er dan wel een 2e unit bij moet komen. Dit had origineel voor €600 extra gekund en dan had ik deze al 2 jaar gehad. Ben benieuwd wat het nu zou moeten gaan kosten, heb volgende week adviesgesprek over de all electric.
wat heeft het adviesgesprek opgeleverd wat betreft de meerkosten voor een 2e unit ? Zo'n 2e unit stond ook al vanaf het begin op mijn verlanglijstje. Ik wil zeker geen V2 als dat betekent dat ik vastzit aan een hogere flow, met bijgaand meer geluid door het suizen in de leidingen/radiatoren. Ik ben tenminste nergens tegengekomen dat de flow instelbaar is of wordt.

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
Parsley schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:41:
[...]

wat heeft het adviesgesprek opgeleverd wat betreft de meerkosten voor een 2e unit ? Zo'n 2e unit stond ook al vanaf het begin op mijn verlanglijstje. Ik wil zeker geen V2 als dat betekent dat ik vastzit aan een hogere flow, met bijgaand meer geluid door het suizen in de leidingen/radiatoren. Ik ben tenminste nergens tegengekomen dat de flow instelbaar is of wordt.
Is bij mij nog steeds 800, waar lees je dat de flow hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:34
medu80 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:47:
[...]

Is bij mij nog steeds 800, waar lees je dat de flow hoger is?
In technische specificaties van de V2 staat een nominaal debiet van 1000 L/h opgegeven

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
Toby-Wan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

In technische specificaties van de V2 staat een nominaal debiet van 1000 L/h opgegeven
Aha, hier zit ie nog steeds op 800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
Afgelopen week een nieuw front ontvangen. Ik had gekozen om het zelf te monteren. Dat vergde toch meer inspanning dan verwacht. In plaats van zes boutjes los en weer 6 boutjes vast, moest ik de twee voorste bouten, waar de Quatt mee bevestigd is op de big foots, eerst verwijderen. Deze bouten zijn namelijk zo lang dat ze tegen het front duwen en het front daardoor niet weg te nemen is. Daar komt nog bij dat het nieuwe front dikker is en de bouten nog verder naar voren zitten waardoor ze nog maar net in de u-gaten passen.

Zijn bij jullie die bouten ook zo lang dat ze voor het front uitkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chyPWrxw2b0q6PlZ2a7R7NsrjN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noxKN8JvSwpnCEa8RgtsmZeB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7suz6swaAFQFV_ZxWMby6OTHr00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCmzPZ1takU5DiyheOiaeFXh.jpg?f=fotoalbum_large

Ook vind ik persoonlijk het oude front mooier en steviger. Nu is de zijkant zwart, dat was grijs, net als de behuizing. De oude was massief en deze is hol plastic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIx_qDOtz8ueIXoYwT2EU5JypAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqz5fO80ajUwmGQYyuzhSJA5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33
medu80 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Aha, hier zit ie nog steeds op 800.
Maar heb jij dan een V2 nieuwste versie Quatt? Ik begreep ook dat die op 1000l/m zou werken. Ik heb nog de V1 maar hoor het ruisen wel als een deel van mijn radiatoren dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
Seroendeng schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

... Ik heb nog de V1 maar hoor het ruisen wel als een deel van mijn radiatoren dicht staan.
Idem hier en eveneens V1. Bij de installatie van een nieuwe circulatiepomp in de Quatt werd gedurende de testrun door de monteur een max flow gemeten ca. 1180 liter/uur, met alle radiatoren volledig open. Echter in de gebruikspraktijk van het verwarmen zijn de radiatoren op de 3 slaapkamers altijd helemaal dichtgedraaid, omdat het anders te warm wordt om bij te slapen. Enkel de badkamer op de 1e verdieping wordt verwarmd, en dan nog zakt de temp op de hele eerste verdieping zelden onder de 17 graden. Op de benedenverdieping staan alle radiatoren volledig open (2 radiatoren in de woonkamer en 1 in het halletje), waarbij ik mijn eerdere waterzijdige inregeling maar ongedaan gemaakt heb om het suizen te minimaliseren. Ik sta bijgevolg niet te wachten op een V2 met bijbehorende hogere flow en de daarbij te verwachten geluidstoename. :-(

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
Friezin schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:35:
[...]

Gaat vlot: Niks geen 3-6 weken wachten op adviesgesprek: 4 augustus staat hij of zij al op de stoep.
Dat is 1,5 week na aanvraag.
Ik ben benieuwd naar het prijskaartje dat nu hoort bij de overgang van mono naar duo... Hopelijk wordt dit betaalbaarder dan vermeld in een eerdere post zoals in
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:04
Parsley schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:51:
[...]

Ik ben benieuwd naar het prijskaartje dat nu hoort bij de overgang van mono naar duo... Hopelijk wordt dit betaalbaarder dan vermeld in een eerdere post zoals in
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik heb nog twee V1's over. Mocht je zin hebben in een projectje, stuur me een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:19
Seroendeng schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb nog de V1 maar hoor het ruisen wel als een deel van mijn radiatoren dicht staan.
Waar hoor je dit ruisen? In de radiatoren of in de Quatt zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:33
In de cv leiding. Een deel is nog 15mm diameter dus als er te weinig radiatoren open staan hoor ik dat. Ik heb m'n huis in drie zones verdeeld dus het komt wel eens voor dat alleen de begane grond open staat. Opzich niet heel erg maar geen idee hoe het zou zijn als de flow tot 1000 zou gaan. De V2 lijkt me wel weer het voordeel hebben dat die beter vermogen kan leveren op lagere buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Seroendeng schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:37:
In de cv leiding. Een deel is nog 15mm diameter dus als er te weinig radiatoren open staan hoor ik dat. Ik heb m'n huis in drie zones verdeeld dus het komt wel eens voor dat alleen de begane grond open staat. Opzich niet heel erg maar geen idee hoe het zou zijn als de flow tot 1000 zou gaan. De V2 lijkt me wel weer het voordeel hebben dat die beter vermogen kan leveren op lagere buitentemperatuur.
Het is ook niet heel lekker voor je waterpomp. Die zal harder moeten duwen om tot aan de flow te komen.
WP met vast debiet: meer inhoud is beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Seroendeng schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:37:
Ik heb op de bovenverdieping en zolder 12mm koper en ik hoor niks. Is kwestie misschien van goede afsluiters. Ik heb de jaga pro ventielen.
Voorheen in de badkamer een goedkope gamma thermostaat knop met afsluiter, die hoorde ik wel, maar toen nog alleen CV, zonder de quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.7.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Verbeterde ondersteuning voor Quatt Chill en communicatie tussen apparaten.

Upgrade van de updatebeheer-service.

Verhoogd interval tussen telemetry-uploads.

Bugfixes
Probleem met detectie van netwerkinterfaces opgelost.

Probleem met detectie van het formaat van de HeatBattery opgelost.

Engineer aan het woord

In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren, terwijl we enkele kleine bugs oplossen. Je systeem zou zich nog steeds zoals gewoonlijk moeten gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
raven22 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb op de bovenverdieping en zolder 12mm koper en ik hoor niks. Is kwestie misschien van goede afsluiters. Ik heb de jaga pro ventielen.
Voorheen in de badkamer een goedkope gamma thermostaat knop met afsluiter, die hoorde ik wel, maar toen nog alleen CV, zonder de quatt.
Ligt eraan wat het debiet is. Of beter, de verhouding tussen diameter en debiet. Als je diameter steeds kleiner wordt en je debiet blijft hetzelfde, komt er een punt dat je geluid krijgt. En ook als diameter hetzelfde blijft, maar je debiet gaat omhoog gaat deze ook een keer ruisen.

Die 12mm op de bovenverdieping bij jou gaat maar een klein deel van de 800 l/h doorheen, dat zal dan geen probleem zijn. Als je die 800 l/h door 12mm gaat persen (als de pomp dat al goed vindt), dan ga je zeker wel geluid krijgen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
WAF1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 01:09:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat Quatt zich nog moet bewijzen. Je moet beslist verder kijken dan de marketingpraatjes. Mij gaat er vooral om dat je begrijpt waarom je bepaalde keuzes maakt en uit welke smaken je kan kiezen. Ik heb o.a. Quatt gekozen omdat ik mijn hoofdleidingen niet zomaar kan aanpassen zonder zwaar te moeten gaan breken. Het lage debiet is in mijn situatie dus prima en is zelfs in mijn voordeel, geen stromingsgeluid. Daardoor haal ik misschien niet de hoogste COP maar hoef ik niet mijn hoofdleidingen in huis meteen aan te passen. Want bijv. de Itho Amber leverde een veel hoger debiet. Samengevat, je moet dus weten waarom je bepaalde keuzes maakt.
Ter aanvulling:

Ik stoor mij altijd een beetje aan uitspraken zoals je moet wel dom zijn als je voor Quatt kiest, Quatt is net zo dom als andere warmtepompen enz. Ik vraag mij dan af hebben alle roeptoeters (maar sommigen zijn wel deskundig!) zich dan volledig de Quatt verdiept. Pas recent komt goed naar voren in de reacties dat de oudere Quatt versies een relatief lage, debiet hebben wat een voordeel kan zijn in bestaande situaties. Inderdaad kan dat lage debiet is andere situaties juist een nadeel zijn en daarom moet je goed nagaan waarom je een bepaalde WP kiest. Het is jammer dat Quatt verdiepende artikelen op hun site weghaalt en vervangt voor marketing geneuzel. Voor mij was het lage debiet van doorslagevend belang en achteraf ben ik ook blij dat ik vorig jaar niet voor de duurdere 8 kW Blackbird heb gekozen. Mijn huis is daar niet klaar voor.

Warmtepomp inspectie tussenwoning

Op o.a. op basis van dit plaatje (wat ik al eerder heb gedeeld) heb ik destijds mijn keuze gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upz5AtwurO7ZPDt-K_lHuyobGr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large

Oplossing 1, de beste oplossing kan in mij situatie niet bereiken. Omdat mijn leidingen naar de radiatoren meegegoten zijn in het beton kan ik daarvan zomaar de diameter vergroten. Dat kan in een ander (ouder) huis geheel heel anders liggen. Mijn afgiftesysteem is dus de beperking. Evt. is dit probleem op te lossen door grote buffervaten te gaan plaatsen. Maar als je daar geen plek voor hebt kom je in mijn geval dus uit bij Quatt. Met zijn vaste lage debiet is deze wp erg geschikt voor oudere huizen, zonder te veel aanpassingen te hoeven doen.

Mijn situatie lijkt dus het meest op oplossing 3. De Quatt is onder de CV gekoppeld, CV ketel en warmtepomp kunnen samenwerken. Niet ideaal, dunne leidingen, maar door de samenwerking van CV en wp haal ik op de koude dagen wel een extra besparing. Een duurdere Panasonic kan dat dus niet, het is dan of wp of gas Juist op koude dagen geeft de Quatt in mijn situatie, die (extra) besparing op gas.

Oplossing 2, goede oplossing, het leidingswerk is dan op orde, dan kan je, je wp je op elk willekeurig punt inkoppelen. Als je zover bent dan kan je afvragen waarom je dan voor Quatt zou kiezen.

Oplossing 4, goed compromis, dit is een oplossing die Quatt in principe niet bied.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:03:
[...]
Quatt is net zo dom als andere warmtepompen enz.
Ach, slimmer/de slimste is Quatt sowieso niet, wat de Quatt marketing ook meent te beweren..
Welke 'slimheid/intelligentie' de CIC ook zou kunnen hebben, zodra een thermostaat otFtChEnabled=false doorgeeft doet de CIC niks meer en is het een 'dom' ding aan de muur.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
WAF1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Pas recent komt goed naar voren in de reacties dat de oudere Quatt versies een relatief lage, debiet hebben wat een voordeel kan zijn in bestaande situaties. Inderdaad kan dat lage debiet is andere situaties juist een nadeel zijn en daarom moet je goed nagaan waarom je een bepaalde WP kiest. Het is jammer dat Quatt verdiepende artikelen op hun site weghaalt en vervangt voor marketing geneuzel. Voor mij was het lage debiet van doorslagevend belang...
Als je een WP koopt van een fabrikant zonder black box besturing, dan is debiet gewoon een setting, en niet iets waar je maar mee hebt te dealen.

Daarnaast kun je ca 150l/u per kW vermogen aanhouden. Dus een zwaardere WP doet het lekkerder op meer debiet ja.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-08-2025 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Toby-Wan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Ach, slimmer/de slimste is Quatt sowieso niet, wat de Quatt marketing ook meent te beweren..
Welke 'slimheid/intelligentie' de CIC ook zou kunnen hebben, zodra een thermostaat otFtChEnabled=false doorgeeft doet de CIC niks meer en is het een 'dom' ding aan de muur.
@marijnflipse @BobVI zie opmerking hierboven. Wellicht iets om intern eens te bespreken? Volgens mij is er in dit topic al veel geschreven over het (te snelle) aan/uit gedrag van de Quatt in relatie met stooklijn. (Rated maximum house power, Maximum heating outdoor temperature).

Het verlagen van het vermogen heeft als voordeel dat de Quatt lange door pruttelt omdat het langer duurt voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Maar bij snel wisselende temperaturen (warm->koud) is het vermogen weer te laag om snel de gewenste temperatuur te bereiken. Het comfort wordt daardoor minder.

Allemaal logisch maar volgens velen hier moet dat slimmer kunnen waarbij het terug regelen subtieler kan (of geef ons Tweakers de ruimte om het vermogen zelf aan te passen via de app).

Er zitten hier ongetwijfeld meer mensen met ideeën over hoe dit beter kan en die het beter kunnen uitleggen dan ik, maar is dat niet iets wat jullie samen met de community kunnen oppakken?

Bijkomend voordeel kan zijn dat de Quatt minder snel slijt en jullie minder garantie klussen krijgen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 05-08-2025 13:01 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
CPM schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

@marijnflipse @BobVI zie opmerking hierboven. Wellicht iets om intern eens te bespreken? Volgens mij is er in dit topic al veel geschreven over het (te snelle) aan/uit gedrag van de Quatt in relatie met stooklijn. (Rated maximum house power, Maximum heating outdoor temperature).

Het verlagen van het vermogen heeft als voordeel dat de Quatt lange door pruttelt omdat het langer duurt voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Maar bij snel wisselende temperaturen (warm->koud) is het vermogen weer te laag om snel de gewenste temperatuur te bereiken. Het comfort wordt daardoor minder.

Allemaal logisch maar volgens velen hier moet dat slimmer kunnen waarbij het terug regelen subtieler kan (of geef ons Tweakers de ruimte om het vermogen zelf aan te passen via de app).

Er zitten hier ongetwijfeld meer mensen met ideeën over hoe dit beter kan en die het beter kunnen uitleggen dan ik, maar is dat niet iets wat jullie samen met de community kunnen oppakken?

Bijkomend voordeel kan zijn dat de Quatt minder snel slijt en jullie minder garantie klussen krijgen. ;)
Exact dit, je kan de mooiste regeling in de CIC stoppen, maar uiteindelijk ben je alsnog overgeleverd aan de nukken (lees o.a.: hysterese) van de betreffende thermostaat.

Quatt heeft zich hier eigenlijk letterlijk & figuurlijk in een hoek geschilderd omdat ze in het begin élke thermostaat wilde ondersteunen IPV daar een (slimmere) selectie in te maken.

Idealiter had CIC van een thermostaat alleen een wens- & actuele temperatuur nodig gehad, dan had CIC also enige de beslissing tot verwarming kunnen maken.. maarja, here's to hoping..

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 05-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
paQ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:25:
[...]

Als je een WP koopt van een fabrikant zonder black box besturing, dan is debiet gewoon een setting, en niet iets waar je maar mee hebt te dealen.

Daarnaast kun je ca 150l/u per kW vermogen aanhouden. Dus een zwaardere WP doet het lekkerder op meer debiet ja.
Dat zou goed kunnen zijn, maar de Amber geeft met hun tekeningen duidelijk weer waar de evt. beperkingen van je systeem liggen. Het komt erop neer zolang je thuis geen optimaal afgifte systeem hebt (of onvoldoende isolatie) dan kan ik zo'n dure pomp niet op relatief korte termijn terug verdienen en dat is was wel een van mijn eisen. Inderdaad heb ik in die fase dus ook de keuze voor mointoring op afstand gemaakt omdat ik geen doorgewinterde tweaker ben. Het was inderdaad een gok om met een start up in zee te gaan maar tegen de prijs die ik voor de Quatt moest betalen durfde ik vorig jaar die gok wel te nemen. Sinds gisteren is mijn Quatt 1 jaar oud en mijn jaarrekening nog nooit zo laag geweest. Doordat ik voor een goedkopere wp koos, hadden we geld voorhanden om ook extra te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ook een Amber verdient zich terug.
Maar Ambers zijn er ook in meer vermogen, en daar hoort afdoende afgiftemogelijkheid bij.
Als je nu kiest voor een Quatt. Duo V2, dat vermogen moet je ook maar ergens zien te laten. Dat is hetzelfde laken een pak.
Het principe is bij elke warmtepomp hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Hey all,

Wij zijn aan het orienteren voor een wp en kijken uiteraard ook naar quatt. Onze situatie is wat complex met twee bouwdelen met ieder een eigen cv, verwarming en tapwater.

Beide ketels komen uiteindelijk wel samen op 1 hoofdaansluiting en slimmer meter.

Nu was mijn aanname dat iedere installatie evt een eigen quatt kan krijgen, maar de adviseur dacht te weten dat dit niet mogelijk is. Heeft iemand hier evaring mee? Of kan iemand uitleggen waarom dat niet zou kunnen? (Alternatief is natuurlijk om 1 ketel weg te doen en installaties te gaan koppelen maar dat is onze situatie een uitdaging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
boefje79 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:35:

Beide ketels komen uiteindelijk wel samen op 1 hoofdaansluiting en slimmer meter.
Water of elektra? Als er sprake is van een waterscheiding, zou 1 installatie betekenen dat je die moet verbinden. En er is wss een reden geweest dat dat niet in de eerste plaats al zo is gedaan?

En ik zou ook niet weten waarom dat een probleem voor Quatt is: twee keer installeren is twee keer het volle pond binnenharken.

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 05-08-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:46

KL643

beeldaandemuur

[...]

Helemaal mee eens! De meesten van ons zijn slimmer dan de CIC van Quatt. Ik vind het namelijk super irritant dat de Quatt uit gaat wanneer ik in de winter de haard aanzet. Zou namelijk veel beter zijn dan de Quatt op een laag (zelf ingesteld pitje) te laten draaien. Zo gauw de temperatuur weer zakt, moet de Quatt vol aan de bak. Lijkt mij niet echt slim 8)7

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
boefje79 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:35:
Hey all,

Wij zijn aan het orienteren voor een wp en kijken uiteraard ook naar quatt. Onze situatie is wat complex met twee bouwdelen met ieder een eigen cv, verwarming en tapwater.

Nu was mijn aanname dat iedere installatie evt een eigen quatt kan krijgen, maar de adviseur dacht te weten dat dit niet mogelijk is. Heeft iemand hier evaring mee? Of kan iemand uitleggen waarom dat niet zou kunnen? (Alternatief is natuurlijk om 1 ketel weg te doen en installaties te gaan koppelen maar dat is onze situatie een uitdaging)
Iedere installatie een eigen Quatt is in jouw geval het beste en dat dat niet zou kunnen is onzin.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
KL643 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Helemaal mee eens! De meesten van ons zijn slimmer dan de CIC van Quatt. Ik vind het namelijk super irritant dat de Quatt uit gaat wanneer ik in de winter de haard aanzet. Zou namelijk veel beter zijn dan de Quatt op een laag (zelf ingesteld pitje) te laten draaien. Zo gauw de temperatuur weer zakt, moet de Quatt vol aan de bak. Lijkt mij niet echt slim 8)7
Dat ligt natuurlijk niet aan de Quatt, daar zijn andere oplossingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
KL643 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

En hoe ging dat met je CV vroeger. Pruttelde die ook door, ik denk dat je dit "probleem" niet bij je Quatt kunt neerleggen. Dit "probleem" heb je met elkaar ander verwarmingssysteem ook omdat je woonkamer lekker aan het opstoken bent waar je ook je thermostaat hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:20:
Quatt heeft zich hier eigenlijk letterlijk & figuurlijk in een hoek geschilderd omdat ze in het begin élke thermostaat wilde ondersteunen IPV daar een (slimmere) selectie in te maken.
Toby-Wan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:20:
Idealiter had CIC van een thermostaat alleen een wens- & actuele temperatuur nodig gehad, dan had CIC also enige de beslissing tot verwarming kunnen maken.. maarja, here's to hoping..
Je zou het zelfs met alleen actuele temperatuur kunnen doen. De thermostaat wordt een domme temperatuursensor (met als enige mogelijkheid de vraagtemperatuur te overriden door bijv meer dan 2 graden bij te plussen). Voor de rest stel je het verwarmingsschema gewoon rechtstreeks in de Quatt app in.

Voordeel is dat elke opentherm thermostaat die de huidige temperatuur kan doorgeven exact hetzelfde werkt met Quatt, waardoor je raar aan-uit gedrag van de thermostaat niet meer meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:44:
[...]

[...]

Je zou het zelfs met alleen actuele temperatuur kunnen doen. De thermostaat wordt een domme temperatuursensor (met als enige mogelijkheid de vraagtemperatuur te overriden door bijv meer dan 2 graden bij te plussen). Voor de rest stel je het verwarmingsschema gewoon rechtstreeks in de Quatt app in.

Voordeel is dat elke opentherm thermostaat die de huidige temperatuur kan doorgeven exact hetzelfde werkt met Quatt, waardoor je raar aan-uit gedrag van de thermostaat niet meer meeneemt.
Klopt, maar niet heel m'n gezin heeft de Quatt app maar kijkt wel tegen thermostaat aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Brent schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Water of elektra? Als er sprake is van een waterscheiding, zou 1 installatie betekenen dat je die moet verbinden. En er is wss een reden geweest dat dat niet in de eerste plaats al zo is gedaan?

En ik zou ook niet weten waarom dat een probleem voor Quatt is: twee keer installeren is twee keer het volle pond binnenharken.
Er is een hoofdaansluiting voor water, gas en elektra. Er is wat jaren geleden een aanbouw bijgeplaatst met eigen cv voor vvw en tapwater. Twee volledig aparte installaties dus, maar komen samen op 1 slimme meter en hoofdaansluting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:46

KL643

beeldaandemuur

clubeddie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

En hoe ging dat met je CV vroeger. Pruttelde die ook door, ik denk dat je dit "probleem" niet bij je Quatt kunt neerleggen. Dit "probleem" heb je met elkaar ander verwarmingssysteem ook omdat je woonkamer lekker aan het opstoken bent waar je ook je thermostaat hebt hangen.
Ooit gehoord van openhaard modus? Vervolgens vind ik dat ik dat wel degelijk bij Quatt kan leggen. Ben vast niet de enige met dit probleem. Een aanpassing in de app om zo de Quatt handmatig aan te zetten op een laag niveau zou een welkome oplossing zijn.

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
KL643 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

Ooit gehoord van openhaard modus?
Is dit niet op te lossen met slimme thermostaatknoppen, bijv. Tado? Ook al is de woonkamer op temperatuur, die zouden moeten doorgeven dat elders vraag is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Dat ligt natuurlijk niet aan de Quatt, daar zijn andere oplossingen voor.
clubeddie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Dat zou wel een hele mooie 'wij zijn de allerslimste warmtepomp om de markt, boordevol AI, koop ons, want we worden alleen maar beter' functie zijn.

Berichtje in de app:

"We zien regelmatig in de avond stevige temperatuurpieken omhoog. We vermoeden dat u een haard / andere aanvullende verwarming heeft. Verder hebben we al eerder uit de analyse gehaald dat u waarschijnlijk vloerverwarming heeft (zo niet, pas dit aan in uw profiel). Wat wilt u dat we voortaan met temperatuurpieken doen? We hebben de situatie even doorgerekend
- Doorstoken (geen besparing, temperatuur loopt op, warmste vloer)
- Op het laagste pitje doorstoken (besparing van 800 wh per uur, vloer blijft aangenaam, temperatuur loopt minder op).
- Uitschakelen (besparing van 1 kwh per uur, en geen extra kosten om weer op te pakken omdat het samenvalt met de nachtverlaging, vloer voelt kouder).

En dat kun je uiteraard met veel meer dingen doen. Kinderen die rond 16:00 thuis komen? "Wilt u het stookschema hierop aanpassen met de volgende opties?" Thermostaat die dicht bij een deur hangt, en daardoor wat piekerig reageert? "Wilt u dat we variaties die hierdoor ontstaan wegfilteren?"

Etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Klopt, maar niet heel m'n gezin heeft de Quatt app maar lijkt wel tegen thermostaat aan..
Vandaar ook de 'brrr, ik heb het koud + 2 graden op de thermostaat' override. Al dan niet met een correctie: + 2 op de thermostaat = +1 in real life.

Of natuurlijk goed opvoeden dat jouw wil qua verwarmingsschema wet is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 05-08-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Ooit gehoord van openhaard modus? Vervolgens vind ik dat ik dat wel degelijk bij Quatt kan leggen. Ben vast niet de enige met dit probleem. Een aanpassing in de app om zo de Quatt handmatig aan te zetten op een laag niveau zou een welkome oplossing zijn.
Ik heb een soortgelijke functie op de thermostaat van mijn WP.
"Actief" heet dat.
Hij blijft dan zo lang mogelijk aan op het laagste niveau tot het moment dat de graadminuten zijn verstreken om overshoot te beperken.
Op stand "uitgebreid" gaat ie uit zodra setpoint bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

boefje79 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Er is een hoofdaansluiting voor water, gas en elektra. Er is wat jaren geleden een aanbouw bijgeplaatst met eigen cv voor vvw en tapwater. Twee volledig aparte installaties dus, maar komen samen op 1 slimme meter en hoofdaansluting
In principe kun je natuurlijk gewoon 2x een Quatt kopen en laten installeren.
Zeggen ze er ook bij waarom dat niet zou kunnen?

Hoe groot is die uitbouw/hoeveel gas gebruik je daar?
Het kan zijn dat een Quatt daar overkill is en pendelgedrag wordt verwacht. Of te weinig systeeminhoud voor defrosts.
Vloerverwarming ligt in beton?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
paQ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:25:
[...]

Heb ik dan op de laagste stand aan 225-300l/u genoeg wanneer mijn Quatt op 1500-2000Watt draait?

Is er niet een eenvoudige pomp-hack te maken met een arduino of Wilo Connect oid waarmee de flow in de Quatt kan worden getweaked?

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 05-08-2025 18:07 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Heb ik dan op de laagste stand aan 225-300l/u genoeg wanneer mijn Quatt op 1500-2000Watt draait?

Is er niet een eenvoudige pomp-hack te maken met een arduino oid waarmee de flow in de Quatt kan worden getweaked?
Als je zo weinig debiet maakt, dan wordt je dT heel groot, en gaat de wp vanzelf reageren en weer optoeren, waardoor het weer te hoog komt.
Ik heb dat met mijn LG ook zien gebeuren, als ik hem op automatisch debiet zette. Draaide op 7.5 l/min oid, ondergrens, met hoog dT tot gevolg. Dat komt de warmtedistributie ook niet perse ten goede.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-08-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
[...]

En waar zit de open haard modus? In je thermostaat die dit aangeeft aan je cv ketel om op x temperatuur door te stoken. Iets moet het wel aansturen. Maar bedenk je nu pas dat je een open haard heb en leg je het "probleem" neer bij quatt. Of heb je dit vooraf met ze besproken en hebben ze aangegeven dat dit kan?

Ik denk dat je eerder naar slimme thermostaatkranen moet gaan kijken, met alle andere eventuele gevolgen van dien. Maar leg het vooral neer bij Quatt, wellicht dat ze een mooie feature inbouwen die door heel veel andere mensen gebruikt kan worden, maar het is naar mijn mening geen "probleem" van quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maar het is naar mijn mening geen "probleem" van quatt.
Maar het past ook niet in het straatje van „slimste warmtepomp van Europa“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:53:
[...]

Maar het past ook niet in het straatje van „slimste warmtepomp van Europa“
Heb je mij ook niet horen zeggen :*) , weet niet of hun marketing afdeling heeft geroepen dat de Quatt warmtepomp een open haard functie heeft of hier heel 'slim' op kan anticiperen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
clubeddie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Heb je mij ook niet horen zeggen :*) , weet niet of hun marketing afdeling heeft geroepen dat de Quatt warmtepomp een open haard functie heeft of hier heel 'slim' op kan anticiperen... :P
Dat hebben ze niet, maar de slimste warmtepomp van Europa zou daar totaal geen moeite mee hebben.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Dat hebben ze niet, maar de slimste warmtepomp van Europa zou daar totaal geen moeite mee hebben.
;)
Het woord slim kan ik zo snel niet meer terugvinden op
https://www.quatt.io/hybride-warmtepomp

Wel dat ze 'de efficiëntste ' zijn en 'de meest geavanceerde' (maar hier ook niets vermeld over een open haard functie),
Maar deze claims gaan uiteraard allemaal over de v2, de v1 was natuurlijk wel de slimste (toen) 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
clubeddie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

Het woord slim kan ik zo snel niet meer terugvinden op
https://www.quatt.io/hybride-warmtepomp
Die kreet + AI is de afgelopen maanden ergens verdwenen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
jj85 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Denk dat ze toch af en toe hier hebben mee gelezen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Wat langer toch dacht ik? 'Slimste', 'AI', 'lerend', etc is naar mijn idee meer een ding van het eerste jaar. En toen kwamen ze er achter dat ze zelfs met warmteverlies berekenen op de een of andere manier vrij veel moeite hadden, en toen zijn dat soort termen verdwenen.

Ik heb wel het idee dat het nu weer een boost krijgt met de intro van AE, Chill, Heatbooster, Charger, Battery, etc. De paarse broeken hebben daardoor weer eens op de site mogen kotsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
clubeddie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:02:
Wel dat ze 'de efficiëntste ' zijn en 'de meest geavanceerde' (maar hier ook niets vermeld over een open haard functie)
My bad, kennelijk zijn ze nog steeds de efficiëntste en de meest geavanceerde, met een sCOP van maar liefst 4.93 tegenover lager sCOP's van 3 naamloze concurenten... |:(

En dat meest geavanceerde zal dan wel slaan op hun marketingafdeling, die geheel autonoom, zonder enige invloed van de realiteit haar werk doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 22:24
Ik ga nog maar eens mailen of ik al kan betalen na bijna 3 maanden... Ze gingen de factuur aanpassen, maar kennelijk is dat nogal een tijdrovend proces... Het is toch te zot voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
SBL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:38:
[...]

In principe kun je natuurlijk gewoon 2x een Quatt kopen en laten installeren.
Zeggen ze er ook bij waarom dat niet zou kunnen?

Hoe groot is die uitbouw/hoeveel gas gebruik je daar?
Het kan zijn dat een Quatt daar overkill is en pendelgedrag wordt verwacht. Of te weinig systeeminhoud voor defrosts.
Vloerverwarming ligt in beton?
Waarom het niet zou kunnen wordt gechecked, zou gaan om niet twee aparte boxen (cec?) kunnen aansturen?

De aanbouw is circa 60m2 met vloerverwarming in beton idd, goed geisoleerd (recente bouw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

clubeddie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

En waar zit de open haard modus? In je thermostaat die dit aangeeft aan je cv ketel om op x temperatuur door te stoken. Iets moet het wel aansturen. Maar bedenk je nu pas dat je een open haard heb en leg je het "probleem" neer bij quatt. Of heb je dit vooraf met ze besproken en hebben ze aangegeven dat dit kan?

Ik denk dat je eerder naar slimme thermostaatkranen moet gaan kijken, met alle andere eventuele gevolgen van dien. Maar leg het vooral neer bij Quatt, wellicht dat ze een mooie feature inbouwen die door heel veel andere mensen gebruikt kan worden, maar het is naar mijn mening geen "probleem" van quatt.
Ik begrijp wat je bedoeld maar we moeten niet vast houden aan "vroegah" maar juist innovatieve slimme dingen omarmen. Je kunt een CV niet vergelijken met een warmte pomp, dus moet je andere manieren bedenken en inspelen op actuele situaties.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
CPM schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld maar we moeten niet vast houden aan "vroegah" maar juist innovatieve slimme dingen omarmen. Je kunt een CV niet vergelijken met een warmte pomp, dus moet je andere manieren bedenken en inspelen op actuele situaties.
Nee, mee eens, maar een cv en warmtepomp doen hetzelfde maar op een verschillende manier. Het verwarmen van een woning. Maar als iemand zijn woonkamer met een houtkachel verwarmt, waar een thermostaat hangt die een cv of warmtepomp aan stuurt, moet dan een warmtepomp dit "probleem" oplossen? Dit "probleem" bestond al met cv ketels, hierdoor kwamen er thermostaten met een open haard functie, zeg maar een slimme en innovatieve oplossing. Inmiddels zijn er ook slimme thermostaatkranen. Dus de oplossing voor het "probleem" ligt er al.

Ik heb nog steeds niet gehoord of het "probleem" vooraf met Quatt besproken is, hij kan het nu wel bij Quatt op zijn bordje gooien, zo van los dit maar op, maar, dat vind ik tekort door de bocht.
Een pruttelstandje is fijn, weet waar de zon schijnt is fijn, rekening houden met de buitentemperatuur is fijn. Etc.
Ik heb zelf een heel groot raam op het zuiden, want denk je dat er met mijn temperatuur gebeurt in de woonkamer in het voor en najaar. Die schiet omhoog, gevolg is dat de warmtepomp uitgaat en pas veelste laat weer aanschiet, zelfde "probleem" als met de houtkachel. Maar dit had ik ook al met mijn cv.ver zijn eerder genoemde oplossingen voor.

En het weerhoudt niemand om een feature request naar Quatt te sturen, zij wilden de slimste zijn, heb er alleen niet teveel verwachtingen van. Dan valt het altijd mee. Nogmaals is de vraag vooraf gesteld, en wat was het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobVI
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23-08 19:14
[...]

Bedankt voor die feedback! Alhoewel we niet letterlijk bezig zijn met het probleem wat je omschrijft, is het wel bij ons bekend en zijn er wel concrete ideeen in overweging die ons minder afhankelijk zouden maken van het gedrag van verschillende thermostaten.

Momenteel focust onze product strategie er zich nog niet op om 'geavanceerde' instellingen van onze producten beschikbaar te maken voor de eindgebruiker via de app, maar willen we juist meer een ervaring aanbieden waarbij we de gebruiker ontzorgen en automatisch de juiste keuzes maken (zo ook later met EnergyOS bijvoorbeeld). Maar dat neemt niet weg dat het zeker een interessant idee is om te sparren met de community over potentiele verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:19
clubeddie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

Ik heb zelf een heel groot raam op het zuiden, want denk je dat er met mijn temperatuur gebeurt in de woonkamer in het voor en najaar. Die schiet omhoog, gevolg is dat de warmtepomp uitgaat en pas veelste laat weer aanschiet, ....
Wat bedoel je precies met veelste laat? Is het niet zo dat wanneer de temperatuur weer onder de ingestelde temperatuur is gezakt, de warmtepomp direct aanspringt?
Of springt hij wel direct aan, maar duurt het te lang voordat de verwarming warm is, waardoor de temperatuur uiteindelijk aanzienlijk onder de ingestelde temperatuur is gezakt?

Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het toch niet de moeilijk moeten zijn om iets te ontwikkelingen wat monitort hoe snel de temperatuur daalt. Als blijkt dat dit met een redelijke snelheid gebeurt, dan moet de pomp dus een paar graden eerder al aanspringen @BobVI .
Pagina: 1 ... 268 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.