Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:48
Toby-Wan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Ja het kost tijd (dat weet ik als geen ander hier met de aanpassingen die ik gedaan heb..) maar om dan een eigen uurtarief erop te gooien is toch ook een beetje van de zotte?

Met een 'eigen uurtarief' logica zou ik elke avond uit eten moeten, tuinman, schilder & schoonmaakbedrijf inhuren. Maar 3x raden of ik dan meer of minder geld over houd..
Ja, het hangt er natuurlijk ook vanaf of je er goed in bent, tijd voor hebt en plezier in hebt.

Zo ga ik bijvoorbeeld niet mijn eigen brood bakken, laat ik de tuin betegelen en schuttingen gewoon zetten door iemand die het dagelijks doet en graag buiten werkt en laat ik de wasmachine gewoon naar zolder tillen en de oude meenemen voor die paar tientjes extra.

En op zich zou ik zoiets ombouwen met een doorstroomverwarmer en warmtepompboiler nog best leuk vinden, maar wat een ervaren monteur in een paar uur voor elkaar krijgt, daar doe ik dagen over en als het niet goed werkt dan hoor ik daar nog jaren over.

Soms moet je gewoon even doorrekenen of iets de moeite waard is om zelf te doen. En of je dan je volle bruto salaris of een laag bedrag neemt waarvoor je het liever uitbesteed, is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:55:
[...]

ja ja ja, dat heb je tot "met gebroken nek onder aan de trap" allemaal al uit de doeken gedaan.

Kijk even een paar posts boven je.
Haalde ik na 18 sec googlen (welk uurtarief is dat?) zo van een website.
Daar zit installatie al bij in.

edit:
https://novatechniek.nl/p...warmtepompboiler-v4-270l/

en oh:
12 liter minder warm water dan de Quatt XXL.
Lukt dat denk je?
Wel de kleine lettertjes lezen bij die optionele installatie van 965 euro:
Standaard Installatievoorwaarden voor Warmtepompboiler

De genoemde prijs geldt voor een standaard installatie van een warmtepompboiler zonder buitenunit binnen een straal van het hoofdkantoor van NOVA Techniek in Vijfhuizen. De standaard installatie omvat:

Plaatsing van de unit: De boiler wordt geïnstalleerd in de buurt van de cv-ketel, met aansluiting op de benodigde afvoer en leidingen.
Benodigde appendages en leidingen: Alle basiscomponenten en maximaal 1 meter leiding zijn inbegrepen.
Elektrische aansluiting: De unit wordt aangesloten op een geaard stroompunt binnen 2 meter van de installatieplek.
Inbedrijfstelling: Na installatie stellen we de warmtepompboiler in bedrijf en controleren we de functionaliteiten.
Voorbehoud: De details van het standaard installatiepakket kunnen variëren op basis van de specifieke omstandigheden van jouw woning. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de installatievoorwaarden en kosten, afhankelijk van de situatie ter plaatse. Eventuele aanpassingen worden in overleg met de klant uitgevoerd. Advies op maat: Wil je weten welke installatie het beste bij jouw situatie past? Plan een gratis online adviesgesprek in voor een offerte op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:36
netappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Ja, het hangt er natuurlijk ook vanaf of je er goed in bent, tijd voor hebt en plezier in hebt.

Zo ga ik bijvoorbeeld niet mijn eigen brood bakken, laat ik de tuin betegelen en schuttingen gewoon zetten door iemand die het dagelijks doet en graag buiten werkt en laat ik de wasmachine gewoon naar zolder tillen en de oude meenemen voor die paar tientjes extra.

En op zich zou ik zoiets ombouwen met een doorstroomverwarmer en warmtepompboiler nog best leuk vinden, maar wat een ervaren monteur in een paar uur voor elkaar krijgt, daar doe ik dagen over en als het niet goed werkt dan hoor ik daar nog jaren over.

Soms moet je gewoon even doorrekenen of iets de moeite waard is om zelf te doen. En of je dan je volle bruto salaris of een laag bedrag neemt waarvoor je het liever uitbesteed, is een keuze.
Exact dit, maar een Quatt all electric krijg je simpelweg niet rond gerekend tov losse 270L WPB (2500,-) & e-CV (1500,-), zelfs incl installatie. Tov 5500-6000 voor een Quatt XL allE houd je 1500-2000 in je zak..
Dat ikzelf de keuze maak alles te DIY'en vergroot dit alleen maar en ja die verantwoordelijkheid ligt bij mij. Maar zelfs zonder dat houd je serieus veel geld in je zak

Neem dan nog mee dat de all-E klaarblijkelijk een goede weg te gaan heeft voordat het een volwassen product genoemd mag worden, dan vind ik het heel duur betaald..

@OmeJoyo erg bedankt voor je uitgebreide updates en niets dan respect dat je de pilot aan hebt durven gaan!

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:13:
[...]

[i]Standaard Installatievoorwaarden voor Warmtepompboiler
Het is slechts een voorbeeld
Met beetje googlen kan je vast eenzelfde WPB met vergelijkbare prijs ook in jouw regio vinden

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 25-07-2025 19:20 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Toby-Wan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Het is slechts een voorbeeld
Met beetje googlen kan je vast eenzelfde WPB met vergelijkbare prijs ook in jouw regio vinden
Ik moet wel zeggen dat ik dat 1 van de grote voordelen van Quatt vond. Alleen voor een betonboring, voor een steiger en voor meer dan 7 meter leiding betaalde je meerkosten, lekker snel duidelijk en geen gedoe met offertes aanvragen (waar ik echt een schurfthekel aan heb, geef mij maar een configurator).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:33:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik dat 1 van de grote voordelen van Quatt vond. Alleen voor een betonboring, voor een steiger en voor meer dan 7 meter leiding betaalde je meerkosten, lekker snel duidelijk en geen gedoe met offertes aanvragen (waar ik echt een schurfthekel aan heb, geef mij maar een configurator).
En als voor jou (of wie dan ook) dat de meerprijs van de all-E upgrade waard is, dan is dat 100% prima

Echter blijft goed om hier te herhalen dat er alternatieven zijn om all electric te gaan, die niet alleen flink stuk goedkoper zijn, maar in een aantal aspecten ook beter & zekerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Ik reken er wel op dat de komende 2-3 jaar aardige stappen richting All Elictric voor verwarmimg en warmwater gedaan zullen worden, niet alleen door Quadt maar ook anderen natuurlijk. Huidige oplossing vindt ik te complex en te duur.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:47
netappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Standaard Installatievoorwaarden voor Warmtepompboiler

De genoemde prijs geldt voor een standaard installatie van een warmtepompboiler zonder buitenunit binnen een straal van het hoofdkantoor van NOVA Techniek in Vijfhuizen. De standaard installatie omvat:

Plaatsing van de unit: De boiler wordt geïnstalleerd in de buurt van de cv-ketel, met aansluiting op de benodigde afvoer en leidingen.
Benodigde appendages en leidingen: Alle basiscomponenten en maximaal 1 meter leiding zijn inbegrepen.
Elektrische aansluiting: De unit wordt aangesloten op een geaard stroompunt binnen 2 meter van de installatieplek.
Inbedrijfstelling: Na installatie stellen we de warmtepompboiler in bedrijf en controleren we de functionaliteiten.
Voorbehoud: De details van het standaard installatiepakket kunnen variëren op basis van de specifieke omstandigheden van jouw woning. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de installatievoorwaarden en kosten, afhankelijk van de situatie ter plaatse. Eventuele aanpassingen worden in overleg met de klant uitgevoerd. Advies op maat: Wil je weten welke installatie het beste bij jouw situatie past? Plan een gratis online adviesgesprek in voor een offerte op maat.
Is bij Quatt niet anders.

Als je nog je elektra, thermostaat, betonboring weet ik veel wat moet hebben, dan is dat niet anders toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Is bij Quatt niet anders.

Als je nog je elektra, thermostaat, betonboring weet ik veel wat moet hebben, dan is dat niet anders toch?
Elektra mee eens. Maar een thermostaat en een betonboring lijken mij onwaarschijnlijk voor een FE uitbreiding.

Ik heb hier lang geleden al gekeken naar een warmtepompboiler en de installatiekosten daarvan zijn gewoon relatief hoog in mijn situatie. Overigens was dat een Vaillant met R290 en RVS voor zo'n 3000 euro waar zo'n 2000 euro installatie bovenop zou komen. Dat vond ik niet heel interessant ondanks de 725 euro subsidie.

Nu wacht ik gewoon af wat de ervaringen met de Quatt FE zijn en hoop ik op een prijsverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:33:
[...]

Ja, de eenvoud van bestellen met een zekere prijs was voor mij ook wel een verademing.
Bijna elke andere offerte had destijds onderaan een voorbehoud van prijswijzigingen, meerwerk en levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Elektra mee eens. Maar een thermostaat en een betonboring lijken mij onwaarschijnlijk voor een FE uitbreiding.

Ik heb hier lang geleden al gekeken naar een warmtepompboiler en de installatiekosten daarvan zijn gewoon relatief hoog in mijn situatie. Overigens was dat een Vaillant met R290 en RVS voor zo'n 3000 euro waar zo'n 2000 euro installatie bovenop zou komen. Dat vond ik niet heel interessant ondanks de 725 euro subsidie.

Nu wacht ik gewoon af wat de ervaringen met de Quatt FE zijn en hoop ik op een prijsverlaging.
Ja, en als je die van het linkje had gevonden was het de helft.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Ja, en als je die van het linkje had gevonden was het de helft.

:?
Minder goed apparaat en dus niet het meerwerk dat hier nodig is. €1000 minder denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hvan072 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb 15 juli de keuze gemaakt voor een adviesgesprek aan huis en ik zit nog steeds te wachten op een datum voor deze afspraak. Dus die 3-6 weken wachten op een adviesgesprek is het wel.
Ook voor een uitbreiding van een bestaande enkele installatie naar een duo?
Want dat lijkt me redelijk simpel en snel af te handelen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 08:27
Friezin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Nee, voor de uitbreiding van een enkele installatie naar een FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Hee Hvan072,

Hier nog iemand die nu wacht op een installatiedatum voor de AE uitbreiding van een monoquatt

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, All Electric uitbreiding voor eind augustus gepland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39
Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee. Ik ben al >1.5 jaar bezig met elke maand contact zoeken en loze beloftes voor FE. Door een gemeentelijke subsidie heb ik nu andere keuzes moeten maken voor een FE installatie. De Quatts gaan daardoor van het dak. Voelt ook als kapitaal vernietiging, maar het is (voor ons) niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:15
[quote]thoomie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:11:
Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee. Ik ben al >1.5 jaar bezig met elke maand contact zoeken en loze beloftes voor FE. Door een gemeentelijke subsidie heb ik nu andere keuzes moeten maken voor een FE installatie. De Quatts gaan daardoor van het dak. Voelt ook als kapitaal vernietiging, maar het is (voor ons) niet anders.
[/quot

@thoomie

Opmerking verwijderd.
Verhaal ligt toch wel heel wat genuanceerder.
Sorry.

[ Voor 22% gewijzigd door harv op 27-07-2025 09:52 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Friezin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Ik zie denk ik af van de tweede, had me wel ingeschreven.
Ik zie me de stap naar FE bij de huidige prijs niet maken, met slechts 40m³ gas voor verwarmen zie ik de noodzaak voor een tweede Quatt niet en ik hoop dat met de chill mijn warmteafgifte in de winter wat hoger is cq de efficiëntie wat beter.

[ Voor 36% gewijzigd door Flesym op 26-07-2025 19:38 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Even los van de financiële afwegingen voor een FE, ik kreeg een nee van Quatt. Ze willen mij niet helpen aan een FE upgrade. Reden is te weinig ruimte.

Mijn 60er jaren woning heeft de CV op zolder, die via een vlizo bereikbaar is. De plaatsing van de warmtepomp was geen probleem, toen moesten de installateurs ook de zolder op. Maar de werkruimte is voor de boiler te krap, de houten vloer wellicht niet geschikt en de opening van het vlizo luik te klein.

De kleinste maat boiler is 147 liter, moet op de vloer staan en eigenlijk voor ons tweeën te groot. maar Quatt levert geen kleinere. Het avontuur is klaar.

Uiteraard wilde Quatt wel terugkomen als ik mijn CV installatie zou verplaatsen naar een betere plek in huis, maar dit ga ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01
thoomie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:11:
Ging je dus gewoon om de centen?
M.i. goed dat Quatt hun nieuwe producten eerst heel goed test voordat ze die breed uitrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thoomie
Onno ! schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Ging je dus gewoon om de centen?
M.i. goed dat Quatt hun nieuwe producten eerst heel goed test voordat ze die breed uitrollen.
Voor de mensen om je heen hoop ik dat je normaal gesproken anders reageert.

Het is heel simpel, door de subsidie heb ik een verplichting tot opleveren FE installatie, dat kan niet met Quatt. Testen, eens. Maar dan moet je als bedrijf niet beloven in 2024 te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:14
rob987 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:52:
Even los van de financiële afwegingen voor een FE, ik kreeg een nee van Quatt. Ze willen mij niet helpen aan een FE upgrade. Reden is te weinig ruimte.

Mijn 60er jaren woning heeft de CV op zolder, die via een vlizo bereikbaar is. De plaatsing van de warmtepomp was geen probleem, toen moesten de installateurs ook de zolder op. Maar de werkruimte is voor de boiler te krap, de houten vloer wellicht niet geschikt en de opening van het vlizo luik te klein.

De kleinste maat boiler is 147 liter, moet op de vloer staan en eigenlijk voor ons tweeën te groot. maar Quatt levert geen kleinere. Het avontuur is klaar.

Uiteraard wilde Quatt wel terugkomen als ik mijn CV installatie zou verplaatsen naar een betere plek in huis, maar dit ga ik niet doen.
Ik heb ook een soortgelijk antwoord gekregen huis van 60er jaren alleen is mijn ruimte wel goed toegankelijk alleen willen ze niet boven trapgat werken wat ze toen ook gedaan hadden met aansluiten monoblock en zou ik ook de hele cv installatie moeten verplaatsen terwijl cv monteur er nooit probleem mee heeft.
Daarnaast ook houten vloer waar ze over twijfelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

thoomie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Het is heel simpel, door de subsidie heb ik een verplichting tot opleveren FE installatie, dat kan niet met Quatt. Testen, eens. Maar dan moet je als bedrijf niet beloven in 2024 te leveren.
Hoezo verplichting? Die verplichting leg je jezelf op.

Klinkt mij te veel als de risico's van de zelf gekozen route niet willen nemen en daarom de schuld bij anderen leggen als het niet naar wens verloopt.

Ik was mij dat ook terdege bewust toen ik de Quatt besteld heb. Jong bedrijf, goede marketing, weinig gebruikers ervaringen, mooie prijs, risico op "Van Moof" scenario, enz.

Ik heb de gok genomen en tot nu zeer tevreden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
thoomie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Als het niet om de centen ging, waarom heb je dan voor Quatt gekozen? Want ondanks de ambitie om in 2024 de eerste FE installaties neer te zetten was de kans natuurlijk reëel dat dit niet ging lukken. Waarom heb je voor dit risico gekozen als jij per se in 2024 een FE installatie wilde hebben staan?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan

Heb je geen lokale loodgieter die je gas CV wilt vervangen voor een elektrische CV?
Vervolgens, zou je een (warmtepomp)boiler ergens anders kwijt kunnen? (Ergens waar je alleen toegang hoeft te hebben tot een warm & koud water leiding)
(Ook @thoomie )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thoomie
Omdat ik het mooi vond om kleine start ups te supporten. Ja dat is een risico. Ik zeg ook niets over de verwarming capaciteiten van Quatt, want verwarmen doe ik al 2 jaar zonder gas en daar ben ik zeer blij mee.
Voodat ik de subsidie accepteerde begin 2024 heb ik uitvoerig contact gehad met Quatt om een risico inschatting te maken. Dat het anders uitpakt, dat kan. Dat ik een verplichting ben aangegaan vw subsidie ligt bij mij, maar verandert niets aan het feit dat gemaakte beloftes niet zijn nagekomen of het feit dat communicatie sindsdien effectief tot stilstand is gekomen. In mijn beleving is dit forum om ervaringen te delen, dat doe ik. Als mensen alleen positieve geluiden willen horen, dan sla je mijn post toch over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
Toby-Wan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]

Heb je geen lokale loodgieter die je gas CV wilt vervangen voor een elektrische CV?
Vervolgens, zou je een (warmtepomp)boiler ergens anders kwijt kunnen? (Ergens waar je alleen toegang hoeft te hebben tot een warm & koud water leiding)
(Ook @thoomie )
Dat heb ik wel onderzocht, maar niemand kunnen vinden die een eCV aan de Quatts wilde koppelen, laat staan service wil leveren op momenten dat het nodig zou moeten zijn in geval van problemen. De WP boiler kan ik qua geluid moeilijk kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
thoomie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:58:
Omdat ik het mooi vond om kleine start ups te supporten. Ja dat is een risico. Ik zeg ook niets over de verwarming capaciteiten van Quatt, want verwarmen doe ik al 2 jaar zonder gas en daar ben ik zeer blij mee.
Voodat ik de subsidie accepteerde begin 2024 heb ik uitvoerig contact gehad met Quatt om een risico inschatting te maken. Dat het anders uitpakt, dat kan. Dat ik een verplichting ben aangegaan vw subsidie ligt bij mij, maar verandert niets aan het feit dat gemaakte beloftes niet zijn nagekomen of het feit dat communicatie sindsdien effectief tot stilstand is gekomen. In mijn beleving is dit forum om ervaringen te delen, dat doe ik. Als mensen alleen positieve geluiden willen horen, dan sla je mijn post toch over.
Quatt heeft mij bij aanschaf beloofd (ook in emails) dat verplaatsen van de Duo en een AE naar een andere locatie in huis geen probleem was (geen ruimte voor AE op de CV locatie). Dat ze dit zouden zien als een nieuwe installatie zonder extra kosten. Zelfs de gemaakte gaten voor de leidingen zouden dichtgemaakt worden.

Nu krabbelt men terug, men wil (vooralsnog) niet de AE op een andere plek dan de CV ketel installeren en ik moet extra betalen voor de verplaatsing.

Dus ja de beloften van Quatt zijn in het verleden denk ik door verkopers (die op provisie basis werken?) te gemakkelijk gemaakt. Als men de beloften niet gedaan zou hebben had ik voor een andere aanbieder gekozen. Nu zit ik dus met een quatt en is het maar de vraag of ik ooit naar AE kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Het spijt me wel, maar ik vind het allemaal nogal naief.

De werkelijkheid is vaak weerbarstiger dan verwacht, "beloofd".

De zwarte Piet dan maar bij Quatt leggen is mij te makkelijk.

Ook een bedrijf als Itho/Daalderop, toch wel gevestigde namen heeft te maken met dit soort zaken.

https://ontmoetvincent.nl/particulier/

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Mickel moen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:02:
Het spijt me wel, maar ik vind het allemaal nogal naief.

De werkelijkheid is vaak weerbarstiger dan verwacht, "beloofd".

De zwarte Piet dan maar bij Quatt leggen is mij te makkelijk.

Ook een bedrijf als Itho/Daalderop, toch wel gevestigde namen heeft te maken met dit soort zaken.

https://ontmoetvincent.nl/particulier/
Hoezo is het maken van afspraken naïef? Dan had Quatt dit niet moeten beloven. Het niet halen een datum in bij een startup vind ik ook een beetje naïef. Maar een product verkopen met afspraken, en dan na aankoop op die afspraken terugkomen is niks naïefs aan. Dat is gewoon misleiding.

En wat heeft Itho/Daalderop hiermee te maken?

@raven22 heb je rechtsbijstand? Of houden aan de afspraken, of geld terug en dan komen ze het ding maar weer weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
s020506 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Hoezo is het maken van afspraken naïef? Dan had Quatt dit niet moeten beloven. Het niet halen een datum in bij een startup vind ik ook een beetje naïef. Maar een product verkopen met afspraken, en dan na aankoop op die afspraken terugkomen is niks naïefs aan. Dat is gewoon misleiding.

En wat heeft Itho/Daalderop hiermee te maken?

@raven22 heb je rechtsbijstand? Of houden aan de afspraken, of geld terug en dan komen ze het ding maar weer weg halen.
Ik kijk het de komende maanden nog even aan. Men gaf aan dat ze eerst meer ervaring willen opdoen met AE installaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
raven22 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Quatt heeft mij bij aanschaf beloofd (ook in emails) dat verplaatsen van de Duo en een AE naar een andere locatie in huis geen probleem was (geen ruimte voor AE op de CV locatie). Dat ze dit zouden zien als een nieuwe installatie zonder extra kosten. Zelfs de gemaakte gaten voor de leidingen zouden dichtgemaakt worden.

Nu krabbelt men terug, men wil (vooralsnog) niet de AE op een andere plek dan de CV ketel installeren en ik moet extra betalen voor de verplaatsing.

Dus ja de beloften van Quatt zijn in het verleden denk ik door verkopers (die op provisie basis werken?) te gemakkelijk gemaakt. Als men de beloften niet gedaan zou hebben had ik voor een andere aanbieder gekozen. Nu zit ik dus met een quatt en is het maar de vraag of ik ooit naar AE kan.
Gewoon aan houden. Belofte maakt schuld als dit netjes in de mail toegezegd is.

Dat dit Quatt wat marge gaat kosten is jammer, maar dat mag niet jouw probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:34

Daadwerkelijk de CV verplaatsen zou zonde zijn. Bij installatie EA wordt die verwijderd en afgevoerd...
Als je ervoor zorgt dat op de AE plek CV aanvoer en CV retour aanwezig is, + koud en warm tapwater + afvoer naar riool; dan kunnen ze daar toch op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Daadwerkelijk de CV verplaatsen zou zonde zijn. Bij installatie EA wordt die verwijderd en afgevoerd...
Als je ervoor zorgt dat op de AE plek CV aanvoer en CV retour aanwezig is, + koud en warm tapwater + afvoer naar riool; dan kunnen ze daar toch op aansluiten?
Ook dat wil men bij mij (nog) niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Toby-Wan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]

(Ook @thoomie )
Ja ik ben al bezig, E-CV (Bosch) in gedachten. Boiler op andere plek ga ik over nadenken, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-09 01:00
Ik weet het niet meer. Ik ben niet overtuigd van Quatt.
Wat raden jullie aan? Ik wil AE gaan voor een 2 onder 1 kap met overal vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
Maurice777 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:19:
Wat raden jullie aan? Ik wil AE gaan voor een 2 onder 1 kap met overal vloerverwarming
Beter om deze vraag in het algemene topic te stellen, zie: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

En nóg beter om even een eigen topic te maken volgens de opzet in de FAQ, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik denk dat je dan de beste kwaliteit van adviezen krijgt. Succes!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Als je geen Quatt wilt, dan raad ik je een ander forum aan: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Daar je vraag wel wat specifieker maken, daar hebben ze zelfs een sjabloon voor.
edit: Wat @SebastiaanPs zegt, dus

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 29-07-2025 09:27 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Er is geen beste keuze of beste advies, dit hangt helemaal van je eigen situatie en verwachting af. Ik heb gekozen voor reductie van mijn uitstoot maar wel met een lage kosten cq korte terugverdientijd. Over een paar jaar ziet de energie-wereld er waarschijnlijk anders uit. Dan kan ik opnieuw mijn keuze maken cq bijstellen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Dit is een beetje erg weinig informatie op basis waar je antwoorden op kunt verwachten. Je geeft aan niet overtuigd te zijn. Op basis waarvan ben je daarop gekomen. Misschien heb ik wat berichten van je gemist, dat kan. Maar heb je een gesprek met ze gehad, krijg je geen contact na vragen, klopt je plaatsing plan niet, heb je slechte recensies gelezen, heb je alle honderden pagina's hier gelezen en een conclusie eruit gehaald?

En om een antwoord te geven voor AE voor een 2 onder 1 kap geldt precies hetzelfde. Veelste weinig informatie om iets zinnigs te zeggen.

Ga offertes opvragen bij meerdere partijen, leg deze naast elkaar. Ga op tweakers bij de verschillende draadjes je situatie uitleggen, al dan niet met de verkregen offerte, en maak dan een keuze op gevoel, budget, persoonlijke situatie.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Uit de FAQ
Hoeveel Quatt Chills kan ik koppelen aan Quatt Hybrid?
Er is geen limiet aan het aantal Quatt Chills per warmtepomp. Goed om te weten: twee tot drie Quatt Chills kunnen tegelijkertijd koelen of verwarmen, per Quatt Hybrid.

Wat gebeurt er als je er meer dan 3 tegelijkertijd aanz et?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Een belangrijkste keuze die je moet maken is wil je een wp waarbij je als zelf kan instellen en die geheel onafhankelijk van de cloud werkt, maar die mogelijk minder goed kan inspelen op de afschaffing van de salderingsregeling (of op goedkope uren warm SVW maken) of wil ik een wp die op afstand gemonitord wordt en waarbij de software op afstand kan worden aangepast zoals bijv. WeHeat.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
WAF1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Een belangrijkste keuze die je moet maken is wil je een wp waarbij je als zelf kan instellen en die geheel onafhankelijk van de cloud werkt, maar die mogelijk minder goed kan inspelen op de afschaffing van de salderingsregeling (of op goedkope uren warm SVW maken) of wil ik een wp die op afstand gemonitord wordt en waarbij de software op afstand kan worden aangepast zoals bijv. WeHeat.
Er is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk welke variant (managed en dichtgetimmerd of unmanaged en open) volgens jou minder goed kan inspelen op einde salderen (etc).

Voor beide is wel wat te zeggen:

Managed kan dat mogelijk zonder extra eigen interventies, maar dat hangt er wel sterk vanaf hoe / of de fabrikant in kwestie daar wat mee gaat doen. (en bij Quatt zie ik tot nu toe niet heel veel intelligents qua aansturing, maar dat veranderd mogelijk zodra ze batterijen / FE gaan aanbieden. Ik zou er echter niet al teveel op rekenen, met het huidige tempo gaan ze 2027 niet halen wat betreft inspelen op energie verbruik op de slimste momenten van de dag).

Unmanaged / open zul je altijd zelf aan de slag moeten, maar dat betekend ook dat de enige limitatie aan regeling jijzelf, je programmeerskills en je fantasie zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Dat zijn wel erg weinig gegevens voor een goed advies.

Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je eisen, wensen en zorgen zijn.

Het kan ook geen kwaad om meerdere offertes op te vragen. Er is genoeg concurrentie en misschien vind je een partij die jou beter kan overtuigen.

En als je alle fouten hier leest die er op 15.000 installaties ongetwijfeld zullen zijn, dan krijg je vanzelf twijfel.
Maar als je naar andere merken en installateurs kijkt, dan gaat er ook genoeg fout.

Ik denk dat het grootste risico van Quatt hun snelle groei is. Maar die groei komt er alleen door een goed product neer te zetten dat meer mensen overtuigt. Of je die groeistuipen voor lief neemt, moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ragnar9999 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:10:
Uit de FAQ
Hoeveel Quatt Chills kan ik koppelen aan Quatt Hybrid?
Er is geen limiet aan het aantal Quatt Chills per warmtepomp. Goed om te weten: twee tot drie Quatt Chills kunnen tegelijkertijd koelen of verwarmen, per Quatt Hybrid.

Wat gebeurt er als je er meer dan 3 tegelijkertijd aanz et?
Het vermogen van de Quatt Hybrid zal dan beperkend zijn. Dus je kan dan minder koelen per Chill.

Overigens vraag ik mij af of het zinvol is om meer dan 3 Chills aan te schaffen. Dan is een split airco met meerdere binnenunits en 1 buitenunit misschien toch voordeliger en een stuk handiger qua ruimtegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
netappie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:50:
[...]

Het vermogen van de Quatt Hybrid zal dan beperkend zijn. Dus je kan dan minder koelen per Chill.

Overigens vraag ik mij af of het zinvol is om meer dan 3 Chills aan te schaffen. Dan is een split airco met meerdere binnenunits en 1 buitenunit misschien toch voordeliger en een stuk handiger qua ruimtegebruik.
Behalve de qua vermogen dan beperkende factor zou het voor mij de keuze zijn tussen 4x een airco (al dan niet meerdere binnenunits en 1 buitenunit) voor pak em beet 10.000 euro of de quatt hybride wp met iets van 5 x een chill voor pak em beet 10.000 euro.
Voordelen;
1 buitenunit i.p.v. meerdere
1 kamer extra koeling
besparing op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Ragnar9999 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Behalve de qua vermogen dan beperkende factor zou het voor mij de keuze zijn tussen 4x een airco (al dan niet meerdere binnenunits en 1 buitenunit) voor pak em beet 10.000 euro of de quatt hybride wp met iets van 5 x een chill voor pak em beet 10.000 euro.
Voordelen;
1 kamer extra koeling
besparing op gas
Let wel, dat een airco een uitontwikkeld product is die meerdere jaren kan blijven hangen met nagenoeg 0 omkijken.. daarnaast praktisch alle aircos kunnen ook verwarmen dus gasbesparing kan je sowieso hebben.

De Chill is nog in "proefkonijn" status, Quatt moet nog beginnen met de pilots.. 0 praktische ervaringen en 4-5x condensbakjes om te legen..

Net wat je smaak / voorkeur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Voordelen;
1 kamer extra koeling
besparing op gas
Nadelen:
1 buitenunit ipv meerdere: oftewel, gaat die ene in storing dan heb je geen verwarming meer en als het goed koud is heb je direct een vrij dringende situatie.

Meerdere condensbakjes die je moet legen, ipv een systeem wat zelf het condens water afvoert.

Minder flexibiliteit, met 1 of meerdere airco's en een warmtepomp kun je veel meer combinaties maken. Koelen via vloerkoeling en L/L tegelijk om je dauwpunt naar beneden te trekken en tegelijkertijd meer te koelen, snel de ruimtes waar de airco hangt bijverwarmen, bijv omdat je in die ruimte werkt, en de rest van het huis leeg is, L/W en L/L op laag vermogen samen laten werken voor een hogere efficientie, L/L op het warmste punt van de dag een paar uur laten bijspringen om beter gebruik te maken van het warmste punt van de dag. Hogere verwarmingscapaciteit door de L/L en L/W samen te laten werken, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Voordelen;
1 kamer extra koeling
besparing op gas
Ja, dat is een lastige als dat de prijs is.

Ik heb gewoon mobiele airco's voor die paar hete dagen per jaar (wel R290) en dat kost bijna niks qua aanschaf en straks zonder salderen letterlijk helemaal niks om overdag te koelen.

Ik twijfel nog over de Chill als vervanger/aanvulling, maar dat hangt ook van het klimaat af.

Die €10.000 lijkt mij wel wat hoog ingeschat voor de airco installatie, maar daar krijg je gemakkelijker wat vanaf na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
@Toby-Wan
Proefkonijn status; klopt
Heb de Quatt vandaag pas "ontdekt", dacht dat er al een en ander geleverd was

@onlinaius
Condensbakjes, is het al bekend hoe vaak die geleegd moeten worden?

Bij een storing van een Quatt hybrid heb je toch je reguliere CV nog om op terug te vallen?

@netappie
De 10.000 voor 4 airco's is gebaseerd op offertes van 3 jaar geleden, zal toch wel ongeveer kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
onlinaius schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Er is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk welke variant (managed en dichtgetimmerd of unmanaged en open) volgens jou minder goed kan inspelen op einde salderen (etc).

Voor beide is wel wat te zeggen:

Managed kan dat mogelijk zonder extra eigen interventies, maar dat hangt er wel sterk vanaf hoe / of de fabrikant in kwestie daar wat mee gaat doen. (en bij Quatt zie ik tot nu toe niet heel veel intelligents qua aansturing, maar dat veranderd mogelijk zodra ze batterijen / FE gaan aanbieden. Ik zou er echter niet al teveel op rekenen, met het huidige tempo gaan ze 2027 niet halen wat betreft inspelen op energie verbruik op de slimste momenten van de dag).

Unmanaged / open zul je altijd zelf aan de slag moeten, maar dat betekend ook dat de enige limitatie aan regeling jijzelf, je programmeerskills en je fantasie zijn.
We zitten hier op een Quatt forum dus ik ga eerst in op de plannen van Quatt. Quatt is bezig met een (nieuw?) besturingssysteem EnergyOS. Wat ik op de presentatie in mei heb begrepen gaan ze deze nu eerst uitrollen voor Homebattery. De eerste batterijen zijn of worden snel geplaast. Dit OS kan inspelen op dymamische tarieven. In eerste instantie van een vaste energieleverancier = nadeel. De bedoeling is dat dit OS op termijn ook gaat samenweken met de All Electric en ik denk ook de Chill. Je kunt je voorstellen, dat als het werkt, een mooi ecosysteem kan onstaan. Daarmee zeg ik niet dat jij in jouw situatie dus de Quatt moet nemen, maar ik geef wel aan dat er wel degelijk ontwikkelingen aan zitten te komen.Elke fabrikant die hier mee bezig is zal dat voor de afloop van de salderingregeling op orde willen hebben. Omdat Quatt nog niet passief kan koelen, zou ik in jouw situatie, overal vloerverwarming inderdaad niet voor Quatt kiezen, maar tegelijkertijd is mijn indruk is dat Qautt op termijn deze optie wel gratis vrij gaat geven. Dat heeft recent de CEO hier op het forum gemeld.

Wat ik weet van WeHeat zijn zij ook met dymanische tarieven bezig. Naar mijn indruk zijn zij met hun ontwikkeling in een verder stadium dat Quatt. Kijk even op dat forum. Monitoring is op afstand mogelijk, maar naar mijn indruk heeft de klant wel iets meer invloed op stooklijn e.d. dan bij Quatt. Maar zover ik weet dus wel cloud afhankelijk wat soms als nadeel wordt ervaren. Ander dan bij Quatt zit daar wel een installateur tussen wat een voordeel, maar soms ook een nadeel kan zijn.

Ik volg natuurlijk niet elk wp forum intensief omdat ik de keuze voor Quatt heb gemaakt. Maar zijdelings volg het wel een beetje. Daardoor begreep ik recent dat bepaalde warmtepompen, de meer traditionelle (Panasonic, Itho Amber e.d.) dus niet op dynamische tarieven kunnen inspelen. Maar een echte Tweaker kan daar met domotica denk ik omheen werken. Met de afschaffing van de saldering in zicht, gaat het inspelen op tarieven en het opslaan van zonnestroom in een boiler, bij de keuze voor een wp een rol spelen. Maar die keuze speelt evt. ook bij de aanschaf van een wpb een rol. Persoonlijk zou ik voor een smart grid ready wpb kiezen.

Warmtepompboilers die ‘smart grid ready’ zijn, laten toe om je warmtepompboiler te koppelen aan de elektriciteitsproductie van fotovoltaïsche zonnepanelen (PV-panelen).

De waarheid is dat ik nu nog niet weet wat je met een smart grid aansluiting kan, maar ik weet wel dat al die er niet op zit, je een bepaalde aansluitingen niet kan maken. Denk bijv. aan een samenwerking met een thuisbatterij.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Ragnar9999 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:31:
@Toby-Wan
Proefkonijn status; klopt
Heb de Quatt vandaag pas "ontdekt", dacht dat er al een en ander geleverd was

@onlinaius

Bij een storing van een Quatt hybrid heb je toch je reguliere CV nog om op terug te vallen?

@netappie
De 10.000 voor 4 airco's is gebaseerd op offertes van 3 jaar geleden, zal toch wel ongeveer kloppen
Zou nog eens goed zoeken voor de airco's, praktisch eerste hits op google..

Multi split 4 binnenunits excl montage: 3800 eur
https://www.koelklimaatte...o-scm71zs-w-4x-srk20zs-w/

Multi split 3 binnenunits INCL montage: 5200 eur
https://www.airco-outlets...x-srk20-zs-w-montage.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Thnx, maar eens wat offertes aangevraagd hier in de buurt (regio Arnhem)
i.p.v. aannames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je je aanvoer & retour leidingen kan verdikken (minimaal 26mm binnenwerks, dus minimaal 32mm MLB of 28mm koper), dan kan je een willekeurige full electric warmtepomp pakken, je CV ketel verwijderen, enz.

Dan gaat het puur om de merknaam & kwaliteit van die FE warmtepomp. Panasonic, Daikin, ... zijn hier erg populair.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Toby-Wan schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Ik kwam enkele jaren geleden voor een multi-split airco voor 4 units (waarbij de woonkamer geen eens was meegenomen) ruim boven de €10.000 uit met Mitsubischi Heavy, offertes bij meerdere partijen aangevraagd. Voor Mitsubishi Electric, zwart, moest ik al meer dan €8000 betalen. Electrische kabel e.d. moet dan ook nog worden getrokken. Hele zijgevel (hoekhuis) vol met leidingwerk, met het risico dat ik daar helemaal geen toestemming voor krijg van de gemeente of met het risico dat ze ooit gaan handhaven.Hoewel de manier van koelen natuurlijk niet één op één vergelijkbaar is, kosten mij 4 Chill's ongeveer €5000 extra, boven op de prijs van €2700 voor de Quatt. Door destijds voor een wp te kiezen worden de radiatoren in de badkamer en gang ook voldoende warm en wordt de woonkamer natuurlijk voor verwarming meegenomen. Inderdaad de Chill is enorm lomp, je moet het bakje legen, maar in mijn situatie waarschijnlijk nog steeds de goedkoopste en beste optie.

PS Omdat mijn zoons langzaam het huis uit gaan heb ik mogenlijk minder dan 4 Chill's nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24
WAF1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Ik kwam enkele jaren geleden voor een multi-split airco voor 4 units (waarbij de woonkamer geen eens was meegenomen) ruim boven de €10.000 uit met Mitsubischi Heavy, offertes bij meerdere partijen aangevraagd. Voor Mitsubishi Electric, zwart, moest ik al meer dan €8000 betalen. Electrische kabel e.d. moet dan ook nog worden getrokken. Hele zijgevel (hoekhuis) vol met leidingwerk, met het risico dat ik daar helemaal geen toestemming voor krijg van de gemeente of met het risico dat ze ooit gaan handhaven.Hoewel de manier van koelen natuurlijk niet één op één vergelijkbaar is, kosten mij 4 Chill's ongeveer €5000 extra, boven op de prijs van €2700 voor de Quatt. Door destijds voor een wp te kiezen worden de radiatoren in de badkamer en gang ook voldoende warm en wordt de woonkamer natuurlijk voor verwarming meegenomen. Inderdaad de Chill is enorm lomp, je moet het bakje legen, maar in mijn situatie waarschijnlijk nog steeds de goedkoopste en beste optie.

PS Omdat mijn zoons langzaam het huis uit gaan heb ik mogenlijk minder dan 4 Chill's nodig.
Ik denk dat je met 10.000 euro voor MHI 4 stuks redelijk bij een dure zat om eerlijk te zijn. Maar je zou met woonkamer erbij en 3 slaapkamers ergens rond de 7.500 euro moeten kunnen uitkomen. Wij hebben zelf dit gedaan namelijk, ook omdat de verkoper van Quatt tegen ons aangaf dat je een chill niet moet vergelijken met een airco. Het effect volgens hem was veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Excuus had het iets beter moeten specificeren.
Ik krijg helaas geen goede uitleg van Quatt. Ik volg veel van dit forum maar ook nog geen keuze kunnen maken.

Isolatie gaat het probleem niet zijn. De warmtepomp moet circa 200m2 vloerverwarming aan kunnen. In praktijk zal 120m2 aanstaan. Ik wil geen gedoe met warm water (dat iemand te weinig heeft voor het douchen). De duo klinkt daarom voldoende met het XL vat. Maar of dit in de praktijk ook zo is vraag ik me dan af. Het liefst zet ik ze op het dak (minste geluid) lijkt me. Maar dan moet er wel een leiding van circa 15m worden getrokken.

Hopelijk hebben jullie iets van ervaring met bovenstaande en kunnen jullie me gerust stellen (of niet maar dan hoor ik dat ook natuurlijk graag!)

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
supercrazy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Ik denk dat je met 10.000 euro voor MHI 4 stuks redelijk bij een dure zat om eerlijk te zijn. Maar je zou met woonkamer erbij en 3 slaapkamers ergens rond de 7.500 euro moeten kunnen uitkomen. Wij hebben zelf dit gedaan namelijk, ook omdat de verkoper van Quatt tegen ons aangaf dat je een chill niet moet vergelijken met een airco. Het effect volgens hem was veel minder.
Interessant dat een verkoper dit zegt, en je niet een Chill probeert aan te smeren. Begin zo wel twijfels te krijgen bij het koelvermogen van een Chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
supercrazy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Ik rond het nog naar beneden af. Ik had denk dat ik ook een offertte van €12.000 had liggen. Maar ik heb dan wel over een 1e en 2e verdieping, waabij op de zolder een werkkamer en slaapkamer zit. Er was o.a. een hoge steiger nodig, die niet rijdend kon verplaasten en mede daardoor meerdere dagen werk. Lange leidingen. 4 betonboorgaten waarvoor ze iemand laten komen enz. Ik was ondertussen vier offerttes verder en het werd gewoon niet goedkoper. Het is dus een ander situatie dan waar jij het over hebt. Daarnaast ben ik niet daadwerkelijk uit op het effect van airco maar wil ik vooral de temperatuur in de hand houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Maurice777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:10:
Ik krijg helaas geen goede uitleg van Quatt. Ik volg veel van dit forum maar ook nog geen keuze kunnen maken.

Isolatie gaat het probleem niet zijn. De warmtepomp moet circa 200m2 vloerverwarming aan kunnen. In praktijk zal 120m2 aanstaan. Ik wil geen gedoe met warm water (dat iemand te weinig heeft voor het douchen). De duo klinkt daarom voldoende met het XL vat. Maar of dit in de praktijk ook zo is vraag ik me dan af. Het liefst zet ik ze op het dak (minste geluid) lijkt me. Maar dan moet er wel een leiding van circa 15m worden getrokken.

Hopelijk hebben jullie iets van ervaring met bovenstaande en kunnen jullie me gerust stellen (of niet maar dan hoor ik dat ook natuurlijk graag!)

Bvd!
De belangrijkste vraag is wat is historisch gasverbruik? En kan je dat uitsplitsen tussen verwarming & warm water?

Klinkt dat je sowieso redelijk veel vvw hebt, voor een zo efficiënt mogelijk warmtepomp werking zou je het liefst een hoog debiet met lage deltaT hebben. Helaas doet een Quatt Duo het omgekeerde: hogere deltaT met gelijkblijvend debiet.
Als je leidingwerk tussen de verschillende vvw voldoende groot is (26mm intern), zou je kunnen kijken voor een WP met hoger debiet.

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 30-07-2025 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Maurice777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:10:

Bvd!
Ik denk eerlijk gezegd dat Quatt op dit moment echt geen logische keuze is als je full electric wil gaan.

Redenen:
- ze laten je niet direct full electric gaan, je moet eerst hybride
- er is nog nauwelijks ervaring met de full electric systemen van Quatt
- na subsidie niet of nauwelijks goedkoper dan alternatieven zoals bijv Vaillant en WeHeat
- zeer slechte service/nazorg

Met een dergelijke investering zou ik echt voor een andere aanbieder gaan.

Over SWW niet zo’n zorgen maken, een 300 liter RVS vat moet echt voldoende zijn voor een gezin. Als je echt veel doucht dan stook je het vat wat heter, zodat je effectieve capaciteit nog groter wordt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
Toby-Wan schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:08:
[...]

De belangrijkste vraag is wat is historisch gasverbruik? En kan je dat uitsplitsen tussen verwarming & warm water?

Klinkt dat je sowieso redelijk veel vvw hebt, voor een zo efficiënt mogelijk warmtepomp werking zou je het liefst een hoog debiet met lage deltaT hebben. Helaas doet een Quatt Duo het omgekeerde: hogere deltaT met gelijkblijvend debiet.
Als je leidingwerk tussen de verschillende vvw voldoende groot is (26mm intern), zou je kunnen kijken voor een WP met hoger debiet.
Het gaat om een nieuwe woning. Morgen de sleutels. Ik weet mijn verbruik dus niet. Maar we gaan goed isoleren.
Volgens mij wordt het 16mm buizen..? Is dat te smal? Dit gaat op noppenplaten met klein laagje zandcement (op houten balken). Per saldo niet veel zandcement omdat er ook veel leiding/noppen ligt en er bij elkaar max 4cm aan hoogte komt). Vloerverwarming specialist geeft aan dat dit makkelijk moet lukken. (Excuses beetje offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
SebastiaanPs schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat Quatt op dit moment echt geen logische keuze is als je full electric wil gaan.

Redenen:
- ze laten je niet direct full electric gaan, je moet eerst hybride
- er is nog nauwelijks ervaring met de full electric systemen van Quatt
- na subsidie niet of nauwelijks goedkoper dan alternatieven zoals bijv Vaillant en WeHeat
- zeer slechte service/nazorg

Met een dergelijke investering zou ik echt voor een andere aanbieder gaan.

Over SWW niet zo’n zorgen maken, een 300 liter RVS vat moet echt voldoende zijn voor een gezin. Als je echt veel doucht dan stook je het vat wat heter, zodat je effectieve capaciteit nog groter wordt.
Bedankt voor je antwoord! Is Vaillant een betere optie? Is volgens mij ook wel een A merk? Niet mogelijk bij Quatt direct AE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Maurice777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Is Vaillant een betere optie? Is volgens mij ook wel een A merk? Niet mogelijk bij Quatt direct AE?
Ja ik denk dat voor full electric de A-merken Vaillant, Mitsubishi Electric, Panasonic en Daikin betere opties zijn. Het Nederlandse WeHeat heeft ook wel mooie warmtepompen. Check de specifieke topics. Voor €10-11k na subsidie moet een A-merk full electric installatie haalbaar zijn als er niet veel meerwerk is, even een goede en betaalbare installateur zoeken.

Wat betreft Quatt: als ik het goed begrijp doen ze dat niet, direct full electric, zo las ik volgens mij hier in het topic. Zie ook: https://www.quatt.io/blog...%20pre%2Dorder%20plaatsen.

Tenslotte, zoals ik eerder al zei: beter om even een eigen topic te maken volgens de opzet in de FAQ, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik denk dat je dan de beste kwaliteit van adviezen krijgt. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Maurice777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Het gaat om een nieuwe woning. Morgen de sleutels. Ik weet mijn verbruik dus niet. Maar we gaan goed isoleren.
Volgens mij wordt het 16mm buizen..? Is dat te smal? Dit gaat op noppenplaten met klein laagje zandcement (op houten balken). Per saldo niet veel zandcement omdat er ook veel leiding/noppen ligt en er bij elkaar max 4cm aan hoogte komt). Vloerverwarming specialist geeft aan dat dit makkelijk moet lukken. (Excuses beetje offtopic)
vvw 16mm is geen probleem.
14mm ook niet, alhoewel 16mm efficiënter zal draaien naar verwachting.

Het gaat met name om de diameter van de aanvoerleiding.
Als je bijv 32mm vanaf de warmtepomp tot je vvw verdelers hebt (pomploos) dan zit je helemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
@onlinaius
Dat zal vooral sterk af hangen van de luchtvochtigheid in je woning. Ik heb met een mobiele airco wel eens 10 liter water in een nacht uit de lucht getrokken, maar uiteraard heb je daarbij wel het verschil dat je lucht van buiten aanzuigt met een mobiele airco.
@onlinaius
Klopt ja. Ik zal met All-E in mijn gedachten. Bij hybride maakt het minder uit, hooguit de thermostaat draden uit de CiC halen en rechtstreeks in de ketel pluggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
WAF1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:30:
[...]

We zitten hier op een Quatt forum dus ik ga eerst in op de plannen van Quatt. Quatt is bezig met een (nieuw?) besturingssysteem EnergyOS. Wat ik op de presentatie in mei heb begrepen gaan ze deze nu eerst uitrollen voor Homebattery. De eerste batterijen zijn of worden snel geplaast. Dit OS kan inspelen op dymamische tarieven. In eerste instantie van een vaste energieleverancier = nadeel. De bedoeling is dat dit OS op termijn ook gaat samenweken met de All Electric en ik denk ook de Chill. Je kunt je voorstellen, dat als het werkt, een mooi ecosysteem kan onstaan. Daarmee zeg ik niet dat jij in jouw situatie dus de Quatt moet nemen, maar ik geef wel aan dat er wel degelijk ontwikkelingen aan zitten te komen.Elke fabrikant die hier mee bezig is zal dat voor de afloop van de salderingregeling op orde willen hebben. Omdat Quatt nog niet passief kan koelen, zou ik in jouw situatie, overal vloerverwarming inderdaad niet voor Quatt kiezen, maar tegelijkertijd is mijn indruk is dat Qautt op termijn deze optie wel gratis vrij gaat geven. Dat heeft recent de CEO hier op het forum gemeld.

Wat ik weet van WeHeat zijn zij ook met dymanische tarieven bezig. Naar mijn indruk zijn zij met hun ontwikkeling in een verder stadium dat Quatt. Kijk even op dat forum. Monitoring is op afstand mogelijk, maar naar mijn indruk heeft de klant wel iets meer invloed op stooklijn e.d. dan bij Quatt. Maar zover ik weet dus wel cloud afhankelijk wat soms als nadeel wordt ervaren. Ander dan bij Quatt zit daar wel een installateur tussen wat een voordeel, maar soms ook een nadeel kan zijn.

Ik volg natuurlijk niet elk wp forum intensief omdat ik de keuze voor Quatt heb gemaakt. Maar zijdelings volg het wel een beetje. Daardoor begreep ik recent dat bepaalde warmtepompen, de meer traditionelle (Panasonic, Itho Amber e.d.) dus niet op dynamische tarieven kunnen inspelen. Maar een echte Tweaker kan daar met domotica denk ik omheen werken. Met de afschaffing van de saldering in zicht, gaat het inspelen op tarieven en het opslaan van zonnestroom in een boiler, bij de keuze voor een wp een rol spelen. Maar die keuze speelt evt. ook bij de aanschaf van een wpb een rol. Persoonlijk zou ik voor een smart grid ready wpb kiezen.

Warmtepompboilers die ‘smart grid ready’ zijn, laten toe om je warmtepompboiler te koppelen aan de elektriciteitsproductie van fotovoltaïsche zonnepanelen (PV-panelen).

De waarheid is dat ik nu nog niet weet wat je met een smart grid aansluiting kan, maar ik weet wel dat al die er niet op zit, je een bepaalde aansluitingen niet kan maken. Denk bijv. aan een samenwerking met een thuisbatterij.
Ik weet wat Quatt heeft gezegd, en ik volg het hier ook wel zo frequent dat ik ook de berichten van Marijn Flipse heb gezien.

Het probleem is dat het tot nu toe een hele hoop marketing bla bla bla is, maar dat Quatt niet bepaald een trackrecord heeft om ze zomaar op hun blauwe ogen te geloven.

Misschien dat er met de introductie van All-E, Chill en thuisbatterij een volledig nieuwe wind gaat waaien, maar tot nu toe hoor ik vooral veel vergelijkbare marketing bs verhalen als bij de introductie van de Quatt Hybride: slimste in haar soort, AI geregeld, All-E doen we wel even, en de koeling kon je er bij introductie al bij kopen.

In de praktijk zie ik een warmtepomp die net zo 'dom', in sommige gevallen misschien wel dommer is dan de rest van de markt. Geen weersafhankelijke regelingen, geen optimalisatie op basis van energietarieven of het percentage groene stroom op het net, sterker nog: zelfs iets eenvoudigs als het instellen van het warmteverlies van een woning gebeurd nog handmatig.

En dan kan Quatt heel hoog van de toren blazen, maar als je deze beloftes en halve beloftes al niet waar kunt maken zou ik je niet snel vertrouwen met de volledige verwarming van mijn huis, mijn SWW, en mijn elektrische systemen.

En ja, ik hoop ook dat ik ongelijk krijg, en dat Quatt dit opeens 'magisch' wel allemaal voor elkaar krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Update over de Chill

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqNJ9b9Yjf_-U-aoWpdkN8OAHRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SbCkdzf1AUfEdrEJauwcsZsR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRP5VCHfROqfAWUFjm7X08M-fsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DOyN2Q9DusdnvpoxspIqAaUc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWcDDGO_HCw_5Lh3VyugioOuPU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nUWfgny6YNwA2LOjsalr6zZ4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Uit de mails te lezen is de Chill nog lang niet klaar om uitgerold te worden. Ik snap niet waarom ze niet eerlijk zijn in hun planning en status van de producten. AE is hetzelfde verhaal. In mei een presentatie met nog meer nieuwe producten. Klinkt allemaal leuk en interessant, maar ze krijgen het niet zoals ze zeggen. Alles wordt uitgesteld. De Chill gaat natuurlijk ook niet uitgerold worden voor de lente van 2026 bij alle preorders. Tegen die tijd komt er weer een mail dat het iets langer gaat duren.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Wel "grappig" om te zien hoe ze pas deze maand voor het eerst warmte via de buitenunit hebben afgevoerd, zeker in relatie tot de geplande uitrol afgelopen voorjaar..

Ook de levering van kunststof onderdelen, moment dat dat naar serie productie gaat, duiken er zeker nieuwe issues op. Kunststof mallen in orde krijgen voor prototyping is 1 ding, voor serie productie is iets anders. Net als pannenkoeken, de eersten mislukken altijd :X

Volledig eens met @OneTimer , dit wordt nog een lange weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Wel "grappig" om te zien hoe ze pas deze maand voor het eerst warmte via de buitenunit hebben afgevoerd, zeker in relatie tot de geplande uitrol afgelopen voorjaar..
Dat verbaasde mij ook enorm. Ook het stukje communicatie met de CiC dat pas nu een keer getest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:16
Ik waardeer het wel dat ze ons op de hoogte houden met de updates. Mocht de Chill goed en stil werken dan is het behoorlijk revolutionair en echt een nieuw product.

Zijn er tweakers die naar de Chill demo avond gaan? Voor mij is het te ver weg. Maar ik ben wel benieuwd naar de aansluiting en de geluidsproductie.
Kan je naast een Chill thuiswerken en/of slapen? Dat kan wel met een vaste airco, maar eigenlijk niet met een mobiele airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Ik maak me wel zorgen om het geluid. 'Ruim onder een mobiele airco' is nog een hele bak luider dan een split unit airco...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38
Ik vind het hele bericht maar vol zitten met mitsen en maren.
Ik ben zelf een E man, dus ik vertrouw op de rest hier om te zeggen of 2 (/1,6) kW koelvermogen voldoende is voor de gemiddelde slaap-/ of woonkamer?

Ik ben benieuwd naar die demo, kan er zelf helaas niet bij zijn door de afstand.
Als ze nu inderdaad roepen dat ze "ruim onder een mobiele airco' zitten qua geluid begin ik me toch enigszins zorgen te maken of dat ding wel geschikt is om neer te zetten in de slaapkamer.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ikthuis2 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:33:
Ik waardeer het wel dat ze ons op de hoogte houden met de updates. Mocht de Chill goed en stil werken dan is het behoorlijk revolutionair en echt een nieuw product.
Wat precies is er zo 'revolutionair' dan?
"stil" is relatief. Hoe je het ook wendt of keert, er zit een compressor in. (en een bakje)
Het is maar de vraag hoeveel stiller dan 'de reguliere' mobiele airco hij wordt.
Er zijn ook vrij stille (modulerende) mobiele airco's te koop. (zonder bakje)

Ik zie het eerder als een product dat ze kunnen aanbieden dat (!) alleen maar functioneert als je al een Quatt WP hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Knul schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:40:
Ik maak me wel zorgen om het geluid. 'Ruim onder een mobiele airco' is nog een hele bak luider dan een split unit airco...
check

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• BobVI
  • Laatst online: 23-08 19:14
Hi Tweakers,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Bob, werkzaam bij Quatt als Product Manager (o.a. voor de Chill). Het is fijn om te lezen dat de nieuwe Chill updates gewaardeerd worden. We willen met die nieuwe maandelijkse updates dan ook meer een kijkje in de keuken geven, en ook telkens wat concretere resultaten en specificaties met jullie kunnen delen. Daarmee zal het dan ook met de maand een verhaal met minder "mitsen en maren" moeten worden.

En naast het aandachtig volgen van alle discussies hier, zal ik me vanaf nu ook zo nu en dan wat meer gaan mengen in de gesprekken waar mogelijk :). Om alvast op wat opgebrachte punten te reageren:

Tijdlijn
Het is inderdaad duidelijk dat we bij het lanceren van de Chill (pre-orders) een misschatting hebben gemaakt van de tijd die we nodig zouden hebben om het concept tot een volwaardig product uit te werken. En de uitdagingen die tot vertragingen hebben geleid lagen zowel binnen de ontwikkeling van de Chill, maar ook bij de ontwikkeling en uitrol van alle andere nieuwe producten van Quatt.

(Pre-)productie
De samples die jullie in de email zien, zijn nog prototypes. De plastic onderdelen van die units komen inderdaad nog niet uit de productiematrijzen. Maar de kunststof componenten waar de email naar refereert zijn wel daadwerkelijk onderdelen uit de uiteindelijke massa productie mallen, dus die "eerste pannenkoeken" zijn gemaakt. En daar komt inderdaad ook nog her en der wat finetuning bij kijken voordat we ze écht op schaal kunnen laten produceren.

En als laatste, de progressie betreffende de CiC communicatie en samenwerking met de warmtepomp is misschien toch wat interessanter dan de email doet vermoeden. Onder andere omdat de Chill via Thread zal communiceren (en de CiC dat uit zichzelf niet ondersteund ;) ), maar ook omdat het dus om een validatie van de integratie van Chill in het hele systeem gaat, en enkel de niet losse functionaliteiten op zichzelf (zoals hitte afvoeren via de Hybrid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 14:20
Hoi Bob,

Allereerst welkom en ik hoop dat je een goede en actieve bijdrage kan/wil leveren hier.
MBT de Chill heb ik wel gelijk een vraag voor je.
Wordt het mogelijk om ipv een opvangbak een slang aan te sluiten als er een afvoer in de buurt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
BobVI schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:36:

En als laatste, de progressie betreffende de CiC communicatie en samenwerking met de warmtepomp is misschien toch wat interessanter dan de email doet vermoeden. Onder andere omdat de Chill via Thread zal communiceren (en de CiC dat uit zichzelf niet ondersteund ;) ), maar ook omdat het dus om een validatie van de integratie van Chill in het hele systeem gaat, en enkel de niet losse functionaliteiten op zichzelf (zoals hitte afvoeren via de Hybrid).
Interessant, hoe laat je de CiC via Thread communiceren als hij dit zelf niet ondersteund? Komt daar dan een usb dongle in? En hoe zorg je ervoor dat de CiC op zolder met een Chill beneden kan communiceren? Is het bereik groot genoeg of moet daar dan een repeater tussen?

offtopic:
mocht je nog mensen zoeken voor de pilot, dan biedt ik me graag aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobVI
sinovenator schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:53:
Hoi Bob,

Allereerst welkom en ik hoop dat je een goede en actieve bijdrage kan/wil leveren hier.
MBT de Chill heb ik wel gelijk een vraag voor je.
Wordt het mogelijk om ipv een opvangbak een slang aan te sluiten als er een afvoer in de buurt zit?
Dank! Wij hebben nog geen plannen gemaakt om zelf oplossingen aan te bieden die je in staat zullen stellen de condens af te voeren (zoals afvoerslangen, evt. koppelstukken). Om dit op een nette en doordachte manier te doen, verwacht ik dat we daarvoor een alternatief ontwerp van de condensatie bak moeten ontwikkelen.

Op de foto uit de laatste nieuwsbrief zie je een Chill waarvan de condensatiebak is uitgenomen. Ik heb voor je het "tuutje" omcirkeld waaruit de condens in de condensatiebak druppelt. Er direct een slang aan koppelen zou vast kunnen, maar dat doet in de huidige vorm wel afbreuk aan het ontwerp (omdat de condensatie bak er dan uit moet), dus dat is niet iets wat wij al zullen aanbieden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmbJnm8np9vyaOAZFU7Q_1PG8CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfX4BoQ2SLBkPb56KP4FEUA5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobVI
jj85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Interessant, hoe laat je de CiC via Thread communiceren als hij dit zelf niet ondersteund? Komt daar dan een usb dongle in? En hoe zorg je ervoor dat de CiC op zolder met een Chill beneden kan communiceren? Is het bereik groot genoeg of moet daar dan een repeater tussen?

offtopic:
mocht je nog mensen zoeken voor de pilot, dan biedt ik me graag aan ;)
Wij hebben inderdaad zelf een Dongle ontwikkeld die Thread functionaliteiten aan de CiC zal toevoegen, én ook op zichzelf als repeater kan werken (en nog meer toekomstige use-cases gaat dienen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Hi Tweakers,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Bob, werkzaam bij Quatt als Product Manager (o.a. voor de Chill). Het is fijn om te lezen dat de nieuwe Chill updates gewaardeerd worden. We willen met die nieuwe maandelijkse updates dan ook meer een kijkje in de keuken geven, en ook telkens wat concretere resultaten en specificaties met jullie kunnen delen. Daarmee zal het dan ook met de maand een verhaal met minder "mitsen en maren" moeten worden.

En naast het aandachtig volgen van alle discussies hier, zal ik me vanaf nu ook zo nu en dan wat meer gaan mengen in de gesprekken waar mogelijk :). Om alvast op wat opgebrachte punten te reageren:

Tijdlijn
Het is inderdaad duidelijk dat we bij het lanceren van de Chill (pre-orders) een misschatting hebben gemaakt van de tijd die we nodig zouden hebben om het concept tot een volwaardig product uit te werken. En de uitdagingen die tot vertragingen hebben geleid lagen zowel binnen de ontwikkeling van de Chill, maar ook bij de ontwikkeling en uitrol van alle andere nieuwe producten van Quatt.

(Pre-)productie
De samples die jullie in de email zien, zijn nog prototypes. De plastic onderdelen van die units komen inderdaad nog niet uit de productiematrijzen. Maar de kunststof componenten waar de email naar refereert zijn wel daadwerkelijk onderdelen uit de uiteindelijke massa productie mallen, dus die "eerste pannenkoeken" zijn gemaakt. En daar komt inderdaad ook nog her en der wat finetuning bij kijken voordat we ze écht op schaal kunnen laten produceren.

Dan ben je ook vast op de hoogte van (terechte) vragen die maar onbeantwoord blijven, of worden voorzien van een tactische reactie om af te houden.

bijv:
Hoe wordt de connectie gemaakt met de CV leiding, en hoeveel ruimte is daar voor nodig, en gaat het zowel op toe- als afvoer?
Hoe stil is "ruim stiller dan een normale mobiele airco"? Is dat evengoed: veel meer geluid dan een split unit airco? Is die claim afgezet tegen de luidste rammelbakken uit de winkel?
2 kW voor 40 m2. Dan ga je uit van zo'n 50W/m2. Is dat niet wat optimistisch gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
BobVI schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Op de foto uit de laatste nieuwsbrief zie je een Chill waarvan de condensatiebak is uitgenomen. Ik heb voor je het "tuutje" omcirkeld waaruit de condens in de condensatiebak druppelt. Er direct een slang aan koppelen zou vast kunnen, maar dat doet in de huidige vorm wel afbreuk aan het ontwerp (omdat de condensatie bak er dan uit moet), dus dat is niet iets wat wij al zullen aanbieden.

[Afbeelding]
Heel jammer dit. Dit "feature" zit immers al jaren op de goedkoopste mobiele airco's

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobVI
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:30:
[...]

Dan ben je ook vast op de hoogte van (terechte) vragen die maar onbeantwoord blijven, of worden voorzien van een tactische reactie om af te houden.

bijv:
Hoe wordt de connectie gemaakt met de CV leiding, en hoeveel ruimte is daar voor nodig, en gaat het zowel op toe- als afvoer?
Hoe stil is "ruim stiller dan een normale mobiele airco"? Is dat evengoed: veel meer geluid dan een split unit airco? Is die claim afgezet tegen de luidste rammelbakken uit de winkel?
2 kW voor 40 m2. Dan ga je uit van zo'n 50W/m2. Is dat niet wat optimistisch gerekend?
De connectie met de CV leiding wordt gemaakt door een T-stuk met de QuickConnector bij zowel de toe- als afvoer te plaatsen. Vervolgens kan daar dan de Chill op aangesloten worden.

Wat betreft geluid, delen wij dus nog niet meer dan de omschrijving uit de email. Wat ik wel kan zeggen is dat we ons niet alleen blind staren op het optimaliseren van dBs, maar ook uitvoerig kijken naar bijvoorbeeld tonaliteit en hoe constant het geluid is wat de Chill maakt. Geluid heeft ook iets subjectief, en naast dat we de Chill zo stil mogelijk proberen te krijgen, willen we ook het geluid zo aangenaam mogelijk maken (en die twee gaan niet altijd per definitie hand-in-hand). Maar dit is dus ook een van onze motivaties om de demo-avond te organiseren, waarbij we jullie de kans geven het ook echt te ervaren.

En betreffende je vraag over koelvermogen, om 40m2 met 2kW te koelen heb je inderdaad een goed geisoleerde ruimte nodig. Vandaar dat we nu dus ook concreet het vermogen benoemd hebben (nu we dat in onze ontwikkeling hebben kunnen valideren), dat maakt het allemaal wat minder voor verschillende interpretaties vatbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
BobVI schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:08:

Als jullie de bak als losse spare aanbieden dan kan een tweaker daar een gat in boren en slang op het tuitje aansluiten zonder afbreuk te doen aan het design

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Sja, als je zegt "ruim stiller" (in algemene correspondentie) dan kun (moet) je ook zeggen:
- stiller dan... wat?
- hoeveel stiller?

Wie A zegt, moet ook B (durven) zeggen.

Wat is de hoogte tussen radiator en vloer die er benodigd is?
Of anders gesteld: hoe lang moeten de verticale leidingen aan de radiator minimaal zijn om het T-stuk te kunnen installeren?
Is een kleine moeite om die (belangrijke) informatie vooraf te verstrekken. Dan kan iedereen thuis nameten of het überhaupt gaat passen.
En betreffende je vraag over koelvermogen, om 40m2 met 2kW te koelen heb je inderdaad een goed geisoleerde ruimte nodig. Vandaar dat we nu dus ook concreet het vermogen benoemt hebben (nu we dat in onze ontwikkeling hebben kunnen valideren), dat maakt het allemaal wat minder voor interpretatie vatbaar.
Het is jullie eigen claim. Ik denk eerder dat het met max 2 kW (op vol vermogen schijnbaar) veiliger is om het op 30m2 te houden ipv 40. En zelfs dan moet je niet denken aan een snikhete zolder.

Dit is dus wat ik bedoelde met mijn vorige post. Het wordt verpakt.
Zaken/claims die schijnbaar slecht verdedigbaar (danwel te staven) zijn worden afgezwakt in ernst.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 31-07-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Stefannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Als jullie de bak als losse spare aanbieden dan kan een tweaker daar een gat in boren en slang op het tuitje aansluiten zonder afbreuk te doen aan het design
Of een verdund "maantje" met 'crash lines' zodat je het eruit kunt wippen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BobVI
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:00:
Sja, als je zegt "ruim stiller" (in algemene correspondentie) dan kun (moet) je ook zeggen:
- stiller dan... wat?
- hoeveel stiller?

Of anders gesteld: hoe lang moeten de verticale leidingen aan de radiator minimaal zijn om het T-stuk te kunnen installeren?
Is een kleine moeite om die (belangrijke) informatie vooraf te verstrekken. Dan kan iedereen thuis nameten of het überhaupt gaat passen.

[...]

Het is jullie eigen claim. Ik denk eerder dat het met max 2 kW (op vol vermogen schijnbaar) veiliger is om het op 30m2 te houden ipv 40. En zelfs dan moet je niet denken aan een snikhete zolder.

Zaken/claims die schijnbaar slecht verdedigbaar (danwel te staven) zijn worden afgezwakt in ernst.
Ik snap dat t frustrerend is als je het gevoel krijgt dat je in het ongewisse gehouden wordt, maar de voorzichtigheid in communicatie vanuit onze kant komt ook doordat een hoop dingen nog volop in ontwikkeling zijn en in sommige gevallen letterlijk wekelijks veranderen.

Terugkomend op de QuickConnectors, daarvoor zijn we op het moment bezig met het definieren van alle installatie vereisten. Wat ik al kan delen is dat de radiator zelf geen harde vereiste is, maar de Chill enkel de toe- en afvoerpijp nodig heeft. Mogelijkheden om een radiator te verplaatsen, pijpen iets te verlengen of zelfs de radiator te verwijderen zijn we nu allemaal aan t evalueren (vanuit een installatie-technisch, maar ook operationeel standpunt). Een goed onderwerp om dieper in te duiken voor de volgende nieuwsbrief! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
BobVI schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Ik snap dat t frustrerend is als je het gevoel krijgt dat je in het ongewisse gehouden wordt, maar de voorzichtigheid in communicatie vanuit onze kant komt ook doordat een hoop dingen nog volop in ontwikkeling zijn en in sommige gevallen letterlijk wekelijks veranderen.
Sja, Als het aankomt op superlatieven als beste, stilste, slimste, dan zijn jullie ook nooit zo voorzichtig ;)
Het is niet mijn gevoel, het is jullie communicatie by design.
Er worden steevast claims geuit, maar zelden ook onderbouwd.
Terugkomend op de QuickConnectors, daarvoor zijn we op het moment bezig met het definieren van alle installatie vereisten. Wat ik al kan delen is dat de radiator zelf geen harde vereiste is, maar de Chill enkel de toe- en afvoerpijp nodig heeft. Mogelijkheden om een radiator te verplaatsen, pijpen iets te verlengen of zelfs de radiator te verwijderen zijn we nu allemaal aan t evalueren (vanuit een installatie-technisch, maar ook operationeel standpunt). Een goed onderwerp om dieper in te duiken voor de volgende nieuwsbrief! ;)
Kijk!
Dat is mooi nieuws!
Begreep van begin af aan al niet waarom die radiator er per se bij zou moeten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-09 14:50
Even een update wat betreft het frontpaneel van de Quatt;

- Op 3 juli 2025 heb ik een melding gedaan bij Quatt. Het viel mij op dat de verf op het frontpaneel van de Quatt eraf begint te bladderen.
- Dezeflde dag kreeg ik een reactie. Het is een bekend probleem. Ik heb de keuze: ik krijg een nieuw frontpaneel opgestuurd (met dezelfde problemen) of ik kan wachten tot de nieuwe versie die ze aan het ontwikkelen zijn gereed is. Ik heb gekozen voor de tweede optie.
- Op 21 juli 2025 kreeg ik een melding dat het nieuwe frontpaneel klaar is voor distributie. Ik heb de keuze voor zelf vervangen of ik kan kiezen om het paneel te laten vervangen. Ik heb gekozen voor het tweede (de Quatt hangt bij mij op 1 hoog en kan er zelf lastig bij). Ik hoef niet thuis te zijn wanneer ze het paneel gaan vervangen mits de Quatt op een toegankelijke plek hangt. De precieze planning zou nog volgen.
- Gisteren (30 juli 2025) kreeg ik een update over mijn service-verzoek. Hier stond eigenlijk alleen in onder welk ticketnummer mijn verzoek is geregistreerd en dat er nog contact opgenomen wordt voor het vervolg.
- Vandaag (31 juli 2025) stonden er ineens 2 vriendelijke (Slowaakse(?)) monteurs aan de deur; ze kwamen het frontpaneel vervangen. Met een kwartiertje waren ze weer klaar, de Quatt ziet er weer netjes uit. Blij!

Overigens wist ik niet dat ze vandaag langs zouden komen, ik was even verbaasd, ze gaven zelf aan dat ze de hele dag al dergelijke reacties kregen :) . Toch netjes opgelost zo!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOKJGXkGPjBGLbK6eHa1iDbbuAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwheKxOK0GMlPJNa6squU8x0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 09:18
BobVI schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:48:
[...]

En betreffende je vraag over koelvermogen, om 40m2 met 2kW te koelen heb je inderdaad een goed geisoleerde ruimte nodig. Vandaar dat we nu dus ook concreet het vermogen benoemd hebben (nu we dat in onze ontwikkeling hebben kunnen valideren), dat maakt het allemaal wat minder voor verschillende interpretaties vatbaar.
Is het niet beter om te spreken over m3, de inhoud van een kamer word ook bepaald door de hoogte van het plafond.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:00:
- stiller dan... wat?
- hoeveel stiller?

[...]

Op z'n minst de referentie zou inderdaad al fijn zijn. Is dat een mobiele airco die 52dB produceert of 60?
In de Q&A staat dat het geluidsniveau vergelijkbaar is met de gemiddelde torenventilator, dat zou dan op een nachtstand achtige setting rond de 40dB moeten zijn?
We worden nu meer op de hoogte gehouden in het proces, neem ons dan ook daadwerkelijk mee zou ik zeggen.
Het is iig niet onbegrijpelijk dat het ontwijkend antwoorden voor alleen maar meer zorgen en argwaan zorgt over de beloftes die gedaan zijn bij het verkopen van de pre-orders.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• s020506
Dylanf97 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Op z'n minst de referentie zou inderdaad al fijn zijn. Is dat een mobiele airco die 52dB produceert of 60?
In de Q&A staat dat het geluidsniveau vergelijkbaar is met de gemiddelde torenventilator, dat zou dan op een nachtstand achtige setting rond de 40dB moeten zijn?
We worden nu meer op de hoogte gehouden in het proces, neem ons dan ook daadwerkelijk mee zou ik zeggen.
Het is iig niet onbegrijpelijk dat het ontwijkend antwoorden voor alleen maar meer zorgen en argwaan zorgt over de beloftes die gedaan zijn bij het verkopen van de pre-orders.
Wat wil je dat ze zeggen? Ze weten zelf nog niet hoeveel geluid dat ding gaat maken, ze hebben net een prototype staan. Ze willen hier bewust geen beloftes doen. En doen ze wel beloftes, dan kloppen die straks weer niet. Het is nooit goed.

Als je wilt weten hoeveel geluid het ding precies maakt, moet je wachten tot het ding op de markt is. Ik snap niet dat mensen hier moeilijk doen over specs van een product wat ze kopen, terwijl het product nog in ontwikkeling is. Is er nog niks te beloven, dus is het niet raar dat je geen goed antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Je kunt niet zomaar claims doen die niet te verifiëren of onderbouwen zijn.
Het zijn publieke uitingen op basis waarvan je je superieur acht aan het “mindere” alternatief.

De slimste warmtepomp
De stilste warmtepomp (is gewoon niet zo)
Ruim stiller dan

Komop. Kwantificeer dat dan ook gewoon. OF houd de uitspraak voor je.
Zeg dan: “we hebben een Trotec rammelbak van 3.2 kW naast onze 2 kW chill gezet…. “ Je voelt vast wel waar dit heen gaat ;) “… en we zagen 2 / 4 / 9 dB minder op onze meter. “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
paQ schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:01:

De stilste warmtepomp (is gewoon niet zo)
In defense of... psychoacoustiek is geen eenvoudig onderwerp, en heel persoonlijk. Mensen zijn niet gevoelig voor responscurves. Vandaar ook oplossingen als die vage en lastige tonaliteitstoeslag in de relevante berekeningen. Die bepalen is toch vooral iets uit de duim proberen te zuigen.

Maar wat wel gekwantificeerd kan worden is mooi om te weten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maurice777 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Heb even teruggelezen en in je eerste post kaart je subsidie aan.
Maar subsidie gaat niet op bij een nieuwbouwwoning, zie:

ISDE: Warmtepomp woningeigenaren aanvragen | RVO.nl https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp.

Wat voor verwarming zit er nu dan in?
Jij (of de projectontwikkelaar) hebt toch wel iets meegefinancierd in de bouw?

(Nog niet verder gelezen, wie weet meld je dat later en is hij voor jou nieuw maar van voor 2020 )

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
Brent schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:07:
[...]

In defense of... psychoacoustiek is geen eenvoudig onderwerp, en heel persoonlijk. Mensen zijn niet gevoelig voor responscurves. Vandaar ook oplossingen als die vage en lastige tonaliteitstoeslag in de relevante berekeningen. Die bepalen is toch vooral iets uit de duim proberen te zuigen.

Ach het gaat vooral om de discrepantie tussen Quatt marketing taal en het niet willen / kunnen onderbouwen daarvan.
Prima als je nog niks wilt vertellen, maar zorg dat marketing ook hun mond dicht houdt en geen onzin dingen gaat roepen

Dat hele verhaal hebben we al meegemaakt met het gebrek aan slimmigheid in de AI of AI überhaupt in de CIC.
@BobVI
Uit de 'oude doos', maar nog steeds relevant...
raven22 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 31-07-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Brent schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Al heeft de Quatt een tonale toeslag van 0 dB (ik kan het nergens vinden) dan klopt de claim nog steeds niet.

Ik zat afgelopen zaterdag op een verjaardag van een slagersfamilie. (true story)
Je raadt nooit wat ze van hun eigen BBQ vlees vonden.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 31-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hi Tweakers,

Tijdlijn

(Pre-)productie

Welkom Bob, ongetwijfeld ook namens topic-starter @MacD007, die even "zoek" is.
Het zou fijn zijn wanneer er inderdaad structureel een medewerker van (of via) @Quatt Support hier zijn of haar hoofd en kunde laat zien: vaak wordt er van alles verondersteld, maar een antwoord krijgen van Quatt zelf is fijner (kan niet/dat werkt zo niet etc. is ook een antwoord).

Dan gelijk maar Chill-vragen:
komende maandag komt een Quatt-adviseur hier voor Quatt 2.
Nu zou het natuurlijk handig zijn wanneer hij een prototype van die aansluiting van de Chill in zijn koffertje heeft: dan kunnen we gelijk kijken of dat wel past (ik vermoed, met een zekerheid van 90%, dat het hier niet gaat passen). Dan hoeft er in de toekomst niet nog iemand langs te komen daarvoor.

En waarom weet ik niet, maar ik had 'm toch lichter verwacht dan een mobiele airco: ik heb niet de illusie dat ik dat ding zelf de trap op krijg met zijn 27 kg. Ik denk dus dat ik daardoor van aanschaf af moet zien.

Pagina: 1 ... 267 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.