ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
[ Voor 27% gewijzigd door Tanuki op 22-07-2025 21:25 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Van wat ik begreep van mijn gesprek is dat er 2x een werkschakelaar moet komen op 2 aparte groepen. Voor de AE en de Hybrid dus apart.abbeyrules schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:26:
Vraag: ik ben de electra aan het regelen voor de installatie. Wordt een duo met AE. Volgens het plaatsingsplan moeten het 2 losse 16A b-kar groepen worden met eigen bedrading en eigen werkschakelaar. Is er iemand die de hele installatie achter een krachtgroep heeft geplaatst met een YMvK 5x2,5 kabel? Wat mij betreft mag de hele installatie in 1 handeling afgeschakeld worden (1 werkschakelaar) maar als ze er daar 2 van willen kan dat ook?
De vraag is of je de warmtepompen + boiler als 1 installatie mag beschouwen. Ik vermoed dat als je de richtlijnen strikt volgt dat je inderdaad op twee aparte groepen uitkomt met twee werkschakelaars naast beide installaties. Desalniettemin heb ik nu beide Quatts op een aparte fase zitten achter een krachtgroep.abbeyrules schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:26:
Vraag: ik ben de electra aan het regelen voor de installatie. Wordt een duo met AE. Volgens het plaatsingsplan moeten het 2 losse 16A b-kar groepen worden met eigen bedrading en eigen werkschakelaar. Is er iemand die de hele installatie achter een krachtgroep heeft geplaatst met een YMvK 5x2,5 kabel? Wat mij betreft mag de hele installatie in 1 handeling afgeschakeld worden (1 werkschakelaar) maar als ze er daar 2 van willen kan dat ook?
Ik heb geprobeerd dit te bespreken met de adviseur toen we door het plaatsingsplan gingen maar het enige wat daaruit kwam is dat ik het installatieplan moest volgen. De discussie met de Slowaakse monteurs was kort en bondig, geen enkel probleem. Of ik de all electric op de 3e fase ga aansluiten zie ik t.z.t. Praktisch is het wel, helemaal volgens de NEN waarschijnlijk niet.
[ Voor 3% gewijzigd door RudyL90 op 23-07-2025 15:41 ]
Een Quatt is geen toverproduct he.RudyL90 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:40:
Die absurd hoge besparingen op gas voor verwarming (90%+), zit daar nou nog iets speciaals in dat alleen Quatt heeft. Of zou dat je ook met een WeHeat of DeWarmte kunnen doen zolang je maar ervoor zorgt dat het afgiftesysteem goed geoptimaliseerd is?
Het is een reguliere warmtepomp zoals er tig andere warmtepompen bestaan.
90% is niets speciaals.
(En als je dan toch er mee aan de slag gaat, waarom niet gewoon voor 100% kiezen
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee maar hij is eerder een periode afwezig geweest.Friezin schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:44:
Heeft iemand @MacD007 onlangs nog gesproken?
Laatste reactie 6 juni
Heeft ook ooit een opmerking gemaakt over zijn gezondheid dus zit mogelijk in een mindere periode.
We wachten af en hopen dat ie spoedig terug is met zijn zinnige inbreng.
Goed. Dan ga ik nog even kijken of het DeWarmte of Quatt wordt. WeHeat is veel te duur. Ik denk niet dat met onze woning 100% haalbaar is. Eerst maar even hybride proberen.paQ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Een Quatt is geen toverproduct he.
Het is een reguliere warmtepomp zoals er tig andere warmtepompen bestaan.
90% is niets speciaals.
(En als je dan toch er mee aan de slag gaat, waarom niet gewoon voor 100% kiezen)
Toen ik hier zag dat de panelen beschikbaar waren heb ik gisteren er ook maar een mailtje aan gewaagd. Vrij vlot een reactie met de vraag om een aantal foto’s.
Vanmorgen kreeg ik de mail met de twee opties. Ook gekozen voor optie 1
De nieuwe panelen zien er op de instructievideo een heel stuk strakker/mooier afgewerkt uit in ieder geval. Ben benieuwd!
Ik denk dat met 98% van de woningen 100% haalbaar is. De vraag is uiteraard tegen welke kosten en met welke technologie.RudyL90 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:52:
[...]
Goed. Dan ga ik nog even kijken of het DeWarmte of Quatt wordt. WeHeat is veel te duur. Ik denk niet dat met onze woning 100% haalbaar is. Eerst maar even hybride proberen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wat men er voor het gemak vergeet bij te zeggen, is dat je voor een efficiënte verwarming met warmtepomp je een gelijkmatige temperatuur moet houden. Hierdoor verbruik je verhoudingsgewijs ook veel meer stroom dan je anders zou doen. Dus dat 90% gas besparen zegt qua kosten niet zo veel.RudyL90 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:40:
Die absurd hoge besparingen op gas voor verwarming (90%+), zit daar nou nog iets speciaals in dat alleen Quatt heeft. Of zou dat je ook met een WeHeat of DeWarmte kunnen doen zolang je maar ervoor zorgt dat het afgiftesysteem goed geoptimaliseerd is?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Quatt boort alleen onder een hoek van 90 graden en niet schuin onder het dak door om lekkages te voorkomen. Betekent dat de pomp voor het huis moet komen te staan en de leidingen buiten eerst 8 meter moet afleggen en dan binnen ook nog dik 10 meter (de CV bevindt zich aan de andere kant van het huis en we moeten de omtrek langs want ik wil geen leidingen op mijn zoldervloer). Kost niet eens zoveel meer, maar ik vraag me af of je dan niet te veel warmte kwijt raakt met zulke lange leidingen tot aan de CV.
DeWarmte kan de pomp direct in de kruipruimte aansluiten op een aan/afvoer van een verwarming. Véél minder werk en het ziet er veel netter uit (witte leidingen langs de buitenmuur vind ik niet wat). Maar: is ook dat niet onderhevig aan onnodig warmteverlies? Waar ze aan kunnen sluiten is de kant van de achtertuin, waar de thermostaat niet hangt. Het warm water moet dan helemaal omhoog getransporteerd worden naar de CV en vanaf daar weer naar beneden om de andere kant van het huis te bereiken en helemaal aan het einde is dan de radiator bij de woonkamer (thermostaat). Is dat niet vreselijk inefficiënt?
Ben erg benieuwd naar jullie mening.
"Verlies" binnen je thermische schil blijft in je huis.
Je zal altijd iets aan verlies hebben over de leidingen, maar dat is niet bijster veel. Uiteraard hoe korter de leiding & kleiner verschil met omgevingstemperatuur, hoe efficiënter.RudyL90 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:56:
Ik zit helaas in dubio en ik hoop dat ik met gebruik van jullie wijsheid een keuze kan maken.
Quatt boort alleen onder een hoek van 90 graden en niet schuin onder het dak door om lekkages te voorkomen. Betekent dat de pomp voor het huis moet komen te staan en de leidingen buiten eerst 8 meter moet afleggen en dan binnen ook nog dik 10 meter (de CV bevindt zich aan de andere kant van het huis en we moeten de omtrek langs want ik wil geen leidingen op mijn zoldervloer). Kost niet eens zoveel meer, maar ik vraag me af of je dan niet te veel warmte kwijt raakt met zulke lange leidingen tot aan de CV.
DeWarmte kan de pomp direct in de kruipruimte aansluiten op een aan/afvoer van een verwarming. Véél minder werk en het ziet er veel netter uit (witte leidingen langs de buitenmuur vind ik niet wat). Maar: is ook dat niet onderhevig aan onnodig warmteverlies? Waar ze aan kunnen sluiten is de kant van de achtertuin, waar de thermostaat niet hangt. Het warm water moet dan helemaal omhoog getransporteerd worden naar de CV en vanaf daar weer naar beneden om de andere kant van het huis te bereiken en helemaal aan het einde is dan de radiator bij de woonkamer (thermostaat). Is dat niet vreselijk inefficiënt?
Wat wel: elke leiding binnen de geïsoleerde schil is een vorm van afgifte die helpt de zo constant mogelijke binnentemperatuur te behouden
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Iedere huis is anders dus dat is een keuze die je zelf moet maken. Over het verlies in warmte met lange leidingen zou ik me niet te druk maken, mijn leidingen zijn 12 meter en ervaar ik niet als probleem. En zelfs als het verlies 1% is (is het volgens mij niet) betekent dit bij een jaarverbruik van 2000kWh een verlies van 20kWh dus 5 euro per jaar. Voor mij optimalisatie op de vierkante centimeter.RudyL90 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:56:
Ik zit helaas in dubio en ik hoop dat ik met gebruik van jullie wijsheid een keuze kan maken......
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik snap de setup niet helemaal maar ik zou keuze van apparaat niet laten afhangen van hoe ze kunnen installeren. Als je de route van DeWarmte beter vindt maar liever de quatt hebt zou ik op zoek gaan naar iemand die het gat voor je kan boren.RudyL90 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:56:
Ik zit helaas in dubio en ik hoop dat ik met gebruik van jullie wijsheid een keuze kan maken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
De kruipruimte is overigens buiten de geïsoleerde schil.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
installeer voorfront maar wanneer de Duo geïnstalleerd wordt
(Met in het achterhoofd dat ik ook wel die nwe pomp erin wil en dat vervangen lijkt me een Quatt-klusje).
En ziedaar:
Ik ga deze keer maar eens voor een gratis "ter plekke" adviesgesprek.Hi Friezin,
Je vroeg in 2024 een vrijblijvende offerte aan om je Quatt Hybrid uit te breiden naar een Hybrid Duo, maar door de warmtepomp-run van afgelopen winter kwamen we later bij je terug, onze excuses hiervoor. Dankzij je offerte uit 2024 profiteer je nog steeds van maar liefst €700 extra subsidie ten opzichte van 2025. Plan nu gratis een adviesgesprek en bespreek je upgrade met onze expert.
3-6 week wachten daarop is te doen.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Maar momenteel verwarmd de CV de voorkant en achterkant van de woning in twee parallele systemen. Als je vanuit de kruipruimte een WP aansluit heb je die ineens in serie staan. Dus meer hydraulische weerstand. En dus dat je het hele systeem doormoet om bij de thermostaat te komen. Zien jullie dat niet als een probleem?
Kwestie van goed waterzijdig inregelen en zorgen dat er geen 'kortsluiting' kan optreden.RudyL90 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:03:
Dank voor jullie reacties. DeWarmte heeft gezien de lelijke leidingen van Quatt ook mijn voorkeur. Er moet dan een leiding de kruipruimte door van de ene naar de andere kant van de woning: die moet maar goed geïsoleerd worden dan.
Maar momenteel verwarmd de CV de voorkant en achterkant van de woning in twee parallele systemen. Als je vanuit de kruipruimte een WP aansluit heb je die ineens in serie staan. Dus meer hydraulische weerstand. En dus dat je het hele systeem doormoet om bij de thermostaat te komen. Zien jullie dat niet als een probleem?
De leidingen van voor& achterkant zijn wel minimaal 22mm ?
[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 24-07-2025 11:18 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Misschien kan @marijnflipse regelen dat de adviseurs die langs rijden meteen wat frontjes en een werkinstructie krijgen voor het vervangen.Friezin schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:01:
Ivm voorfront had ik een 3de optie aangegeven:
installeer voorfront maar wanneer de Duo geïnstalleerd wordt
(Met in het achterhoofd dat ik ook wel die nwe pomp erin wil en dat vervangen lijkt me een Quatt-klusje).
En ziedaar:
[...]
Ik ga deze keer maar eens voor een gratis "ter plekke" adviesgesprek.
Een beetje slimme planner regelt dan meteen afspraken met of inzicht in andere klanten met problematische frontjes op de route. Het kan nooit kwaad om even te bellen of het uit komt als er toevallig tijd over is en dan kunnen de monteurs iets anders nuttigs doen dan cosmetische werkzaamheden.
De persoon die mij te woord stond was vriendelijk maar nog maar recent voor Quatt aan het werk, miste duidelijk de kennis om echt een goed advies te kunnen geven en (op basis van CiC data) mee te denken over een eventuele FE installatie in de toekomst of de aanschaf van overige Quatt producten.
Batterij was net de 1e geïnstalleerd en chill word in september een pilot voor gedraaid zonder werkende software en worden de 1e 1000 in oktober van geïnstalleerd.
Verder was het bericht over dynamische prijzen dat het niet duidelijk was wanneer dit zou komen, tussen enkele maanden en een jaar was het antwoord. En in eerste instantie alleen via Quatt en pas later via andere leveranciers. Raar want dit lijkt me toch benodigd voor de batterij / FE.
Ik ben nog steeds positief over mijn werkende Quatt (solo v1), maar moet zeggen dat sinds de installatie (januari 2023) ik bijzonder weinig nieuwe functionaliteit heb gezien en er ook een hard hoofd in heb dat dit allemaal binnenkort goed gaat komen. Voordat ik verder nog investeer mogen ze eerst al hun producten is netjes afmaken en werkend aanbieden, tot die tijd wacht ik af.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Wel leuk die actie van Quatt een tijd terug dat ze gratis een tado aanboden, maar dat lijkt nu een showstopper voor de all electric??Shandar04 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:46:
Ik heb zojuist mijn intake gehad voor de Full electric, binnenkomer was eigenlijk; je CiC data geeft aan dat je huis niet geschikt is. Je maakt gebruik van een Tado en zoneregeling dat kan niet met FE en we raden aan om eerst een winter te draaien zonder zoneregeling en te zien of je data/huis dan wel geschikt blijkt. Fair enough, geen probleem, echter:
De persoon die mij te woord stond was vriendelijk maar nog maar recent voor Quatt aan het werk, miste duidelijk de kennis om echt een goed advies te kunnen geven en (op basis van CiC data) mee te denken over een eventuele FE installatie in de toekomst of de aanschaf van overige Quatt producten.
Batterij was net de 1e geïnstalleerd en chill word in september een pilot voor gedraaid zonder werkende software en worden de 1e 1000 in oktober van geïnstalleerd.
Verder was het bericht over dynamische prijzen dat het niet duidelijk was wanneer dit zou komen, tussen enkele maanden en een jaar was het antwoord. En in eerste instantie alleen via Quatt en pas later via andere leveranciers. Raar want dit lijkt me toch benodigd voor de batterij / FE.
Ik ben nog steeds positief over mijn werkende Quatt (solo v1), maar moet zeggen dat sinds de installatie (januari 2023) ik bijzonder weinig nieuwe functionaliteit heb gezien en er ook een hard hoofd in heb dat dit allemaal binnenkort goed gaat komen. Voordat ik verder nog investeer mogen ze eerst al hun producten is netjes afmaken en werkend aanbieden, tot die tijd wacht ik af.
Je bedoelt denk ik: een Tado met zoneregeling? Ik moest juist een Tado V3+ installeren (de oude Honeywell weg), en ik was zeker van plan radiatoren te gaan sturen op basis van vraag. Dat tweede deel "kan dan niet" (is bij mij niets over gezegd), maar dat eerste is nog steeds OK, lijkt me?Shandar04 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:46:
Ik heb zojuist mijn intake gehad voor de Full electric, binnenkomer was eigenlijk; je CiC data geeft aan dat je huis niet geschikt is. Je maakt gebruik van een Tado en zoneregeling dat kan niet met FE
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Je krijgt na de intake nog een korte vragenlijst over het gesprek en de dienstverlening, ik zou als ik jouw was deze invullen en je feedback daar ook achter laten.Shandar04 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:46:
Ik heb zojuist mijn intake gehad voor de Full electric, binnenkomer was eigenlijk; je CiC data geeft aan dat je huis niet geschikt is. Je maakt gebruik van een Tado en zoneregeling dat kan niet met FE en we raden aan om eerst een winter te draaien zonder zoneregeling en te zien of je data/huis dan wel geschikt blijkt. Fair enough, geen probleem, echter:
Aan de tuinzijde gaan dikkere buizen richting de garage. Die heb ik afgesloten maar staan nog in verbinding met de radiatoren aan die kant van het huis. Sales persoon van DeWarmte zei dat aansluiting daarop mogelijk is. Aan de andere kant zijn de leidingen dunner.Toby-Wan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:17:
[...]
Kwestie van goed waterzijdig inregelen en zorgen dat er geen 'kortsluiting' kan optreden.
De leidingen van voor& achterkant zijn wel minimaal 22mm ?
Wat bedoel je met 'kortsluiting'?
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
dat komt toch op hetzelfde neer?rinkh schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:24:
Liander meldt dat morgenochtend de stroom eraf gaat, is het wijsheid om preventief de stekkers eruit te trekken?
Per definitie moet een apparaat gewoon tegen een geplande/ongeplande stroomonderbreking kunnen.
Ik zou het erop letten zitten. Kun je ook niet vergeten om de stekkers weer in te prikken. Al zal je dat voorlopig niet merken.rinkh schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:24:
Liander meldt dat morgenochtend de stroom eraf gaat, is het wijsheid om preventief de stekkers eruit te trekken?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Nou bedoel meer stel dat er met de werkzaamheden iets gebeurd en er een verkeerde spanning het net door gaat, beetje far stretched maar goedOnno ! schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:59:
[...]
dat komt toch op hetzelfde neer?
Per definitie moet een apparaat gewoon tegen een geplande/ongeplande stroomonderbreking kunnen.
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Dan haal je wellicht wel minder besparing dan bij de manier van aanlsuiten die Quatt hanteert: want wat Quatt wel goed doet, is warmtepomp en CV-ketel laten samenwerken, dus ze tegelijk laten verwarmen als Quatt het niet alleen lukt.RudyL90 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:56:
DeWarmte kan de pomp direct in de kruipruimte aansluiten op een aan/afvoer van een verwarming. Véél minder werk en het ziet er veel netter uit
Dus check bij DeWarmte of, zeker bij aansluiten op deze manier, er een hard schakelpunt is: tot zover (bijvoorbeeld +2 graden buiten) warmtepomp, daarna de CVketel, of dat ze ook gecombineerd/tegelijk kunnen verwarmen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik neem aan dat de netbeheerder genoeg veiligheidsmaatregelen neemt om dat te voorkomen. En dan nog heeft je apparatuur (als het goed is) een tolerantie van +-10% om dat soort zaken te voorkomen.rinkh schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:10:
[...]
Nou bedoel meer stel dat er met de werkzaamheden iets gebeurd en er een verkeerde spanning het net door gaat, beetje far stretched maar goed
Voor het onderhoud start gaat men natuurlijk de lus onderbreken, zodat dat wat tijdens het onderhoud gebeurt en evt fout gaat niet kan doorslaan het net op jouw huis in. Pas als het onderhoud met succes is afgerond wordt de wijk en je huis weer aangesloten. Er moet wel een heel freak accident plaatsvinden als er dan nog opeens 500V oid uit je stopcontact komt.rinkh schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:10:
[...]
Nou bedoel meer stel dat er met de werkzaamheden iets gebeurd en er een verkeerde spanning het net door gaat, beetje far stretched maar goed
Gewoon lekker laten zitten.
En dat is nou precies waarom ik geen batterij van Quatt heb genomen. De productpresentatie was overigens fantastisch, maar ik vind Quatt een te jonge speler op de energiemarkt om bij hun een dynamisch contract af te sluiten. Inmiddels heb ik wel een AlphaESS thuisbatterij en kan ik mijn eigen energieleverancier kiezen. Daarnaast een LG Warmtepompboiler. Maar al met al wel tevreden met mijn Quatt V1.Shandar04 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:46:
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat
Met zoneregeling is het lastiger om gasloos te draaien dan zonder zoneregeling. Dit omdat je minder radiator vermogen hebt om het warmteverlies aan te vullen indien bepaalde zones uit staan.Shandar04 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:46:
Kijk dus vooral naar de dagen waarop de Quatt in het afgelopen stookseizoen hulp nodig had van de ketel en wat er nog aan tijd over is om dat tekort op te vangen door meer gelijkmatig te verwarmen.
Daarnaast heb je altijd nog de optie om bij te verwarmen met een Chill, een infrarood paneel of een convector van een paar tientjes als een enkele ruimte wat moeizaam gaat of de elfstedentocht toch weer door gaat.
Zoneren met een warmtepomp is een slecht idee tenzij je een enorm huis hebt waar weken lang verder niemand is in een zone en dat intern dikke isolatie en hermetische afsluiting heeft om de zones ook werkelijk te scheiden. Die situaties zijn vrij zeldzaam. Je hebt het dan meestal over woningen van 200+ m2 waarvan bijvoorbeeld de helft een gastenverblijf is.
Dat ze bij Quatt geen ondersteuning gaan bieden op zoneren snap ik helemaal, maar dat hoeft absoluut geen showstopper te zijn voor full electric. Dat ondersteunen kan je waarschijnlijk zelf inmiddels beter dan menig warmtepomp specialist en als je het niet lekker werkend krijgt, dan zet je de zonering gewoon uit en balanceer je het afgiftesysteem.
P.S. Daarbij ga ik er dan wel van uit dat je nu al vrijwel geen gas verbruikt. Als je elke winter nog 1000 m3 weg stookt, dan snap ik de adviseur helemaal
Ik verbruik op standje goedkoopste tarief stoken nog 180m3 gas afgelopen winter waar ik pre-quatt op 1200m3 zat (winter ervoor op stand max elektra maar 90). Daarbij heb ik alleen aparte zone regeling voor de beneden verdieping (vvw) want daar is praktisch geen verwarming nodig (drive in woning). Verder ben ik afgelopen winter nog aan het optimaliseren met m'n radiatoren geweest.netappie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:38:
[...]
P.S. Daarbij ga ik er dan wel van uit dat je nu al vrijwel geen gas verbruikt. Als je elke winter nog 1000 m3 weg stookt, dan snap ik de adviseur helemaal
Vind het prima voor nu met 1 Hybrid, als Quatt de producten op orde heeft ga ik weer is verder kijken.
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Gaat vlot: Niks geen 3-6 weken wachten op adviesgesprek: 4 augustus staat hij of zij al op de stoep.Friezin schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:01:
Ik ga deze keer (uitbreiding naar duo) maar eens voor een gratis "ter plekke" adviesgesprek.
Dat is 1,5 week na aanvraag.
(Hopelijk weet hij of zij ook iets van de Chill, ik vermoed dat mijn leidingen te kort zijn vooral nu er 2 aansluitingen komen bij de radiator.)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Het lijkt nu wel op 2 T-stukjes in plaats van dat dikke aansluitblok dat er in eerdere beelden onder zat. Ik heb die vraag al een keer gesteld een paar maanden geleden, maar daar hadden ze toe nog geen antwoord op.Friezin schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:35:
[...]
Gaat vlot: Niks geen 3-6 weken wachten op adviesgesprek: 4 augustus staat hij of zij al op de stoep.
(Hopelijk weet hij of zij ook iets van de Chill, ik vermoed dat mijn leidingen te kort zijn vooral nu er 2 aansluitingen komen bij de radiator.)
Ben benieuwd hoeveel ruimte er nodig is.
Ben sowieso wel nieuwsgierig daarnaar.Dylanf97 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:45:
[...]
Het lijkt nu wel op 2 T-stukjes in plaats van dat dikke aansluitblok dat er in eerdere beelden onder zat. Ik heb die vraag al een keer gesteld een paar maanden geleden, maar daar hadden ze toe nog geen antwoord op.
verschillende leidingmaten, verschillende materialen, beschikbare ruimte, en soms zeer weinig 'room for error'.
Maar op Duitse site is het nog steeds één aansluiting.Dylanf97 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:45:
[...]
Het lijkt nu wel op 2 T-stukjes in plaats van dat dikke aansluitblok dat er in eerdere beelden onder zat. Ik heb die vraag al een keer gesteld een paar maanden geleden, maar daar hadden ze toe nog geen antwoord op.
https://www.quatt.de/quatt-chill
Nu Quatt koelen gaat activeren op de wp zelf, twijfel ik over aanschaf van de Chill.
Ik wil geen gedoe (heb 2 cm retourleiding op radiator voor deze vloer ingaat) en ook had ik in het achterhoofd een soort "collateral damage": rest verwarmingssysteem moet meekoelen om Chill te voeden met afgekoeld water, waar ik wel belang bij heb.
"
Daar kom je nieteens met gereedschap fatsoenlijk tussen, laat staan dat daar een connector tussen past.Friezin schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Maar op Duitse site is het nog steeds één aansluiting.
Nu Quatt koelen gaat activeren op de wp zelf, twijfel ik over aanschaf van de Chill.
Ik wil geen gedoe (heb 2 cm retourleiding op radiator voor deze vloer ingaat) en ook had ik in het achterhoofd een soort "collateral damage": rest verwarmingssysteem moet meekoelen om Chill te voeden met afgekoeld water, waar ik wel belang bij heb.
"
Oude concept is dus alleen op de retour, en het lijkt nu alsof ze de radiator waar op gekoppeld wordt willen bypassen. Dan kan die natuurlijk ook niet een klein beetje mee koelen, jammer.Friezin schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Maar op Duitse site is het nog steeds één aansluiting.
"
Mijn radiator ligt al bijna op vloer.paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:16:
[...]
Daar kom je nieteens met gereedschap fatsoenlijk tussen, laat staan dat daar een connector tussen past.
Het hoogpolig tapijt eronder druk ik met plaatje pvc/dun stokje naar beneden onder de heatfans anders krijgen die geen lucht. Ik vrees dus met grote vreze.
Ooit foto aan Quatt gestuurd met stekker (heb halve stekker ruimte) als referentie: geen antwoord toen.
Ik heb 15 juli de keuze gemaakt voor een adviesgesprek aan huis en ik zit nog steeds te wachten op een datum voor deze afspraak. Dus die 3-6 weken wachten op een adviesgesprek is het wel.Friezin schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:35:
[...]
Gaat vlot: Niks geen 3-6 weken wachten op adviesgesprek: 4 augustus staat hij of zij al op de stoep.
Alles wat je beneden aan warmte afgifte hebt gaat toch wel naar boven. Een betonvloer isoleert voor geen meter.Shandar04 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:57:
[...]
Ik verbruik op standje goedkoopste tarief stoken nog 180m3 gas afgelopen winter waar ik pre-quatt op 1200m3 zat (winter ervoor op stand max elektra maar 90). Daarbij heb ik alleen aparte zone regeling voor de beneden verdieping (vvw) want daar is praktisch geen verwarming nodig (drive in woning). Verder ben ik afgelopen winter nog aan het optimaliseren met m'n radiatoren geweest.
Vind het prima voor nu met 1 Hybrid, als Quatt de producten op orde heeft ga ik weer is verder kijken.
Op zich zit er alleen al aan vaste lasten een groot voordeel aan full electric gaan. De netbeheer kosten gaan elk jaar omhoog en ik durf wel te stellen dat dit met de vaste kosten van je energieleverancier samen al meer is dan dat je voor die 180 m3 betaalt.
Zelf kijk ik nog even de kat uit de boom. Technisch vind ik het een mooie oplossing, maar voor de huidige prijs, de ruimte die het opslokt en zonder ervaringen van anderen is het nog niet aantrekkelijk genoeg.
Hier ben ik zelf ook nog over aan het twijfelen. Wij hebben zelf de ketel eigenlijk alleen nog hangen voor SWW, maar zou de Quatt gewoon zonder ketel kunnen?netappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:40:
[...]
Op zich zit er alleen al aan vaste lasten een groot voordeel aan full electric gaan. De netbeheer kosten gaan elk jaar omhoog en ik durf wel te stellen dat dit met de vaste kosten van je energieleverancier samen al meer is dan dat je voor die 180 m3 betaalt.
All Electric van Quatt t.o.v. een losse warmtepompboiler is een flink duurdere investering. Als bij die warmtepompboiler daar dan weer een backup heater voor de CV bij moet om de Quatt tevreden te houden wordt dat verschil in prijs alweer een stuk kleiner, dan hebben we het links of rechtsom over een flinke investering.
De Quatt heeft in 98% van de warmtevraag voorzien, en dat was nog vóór het plaatsen van triple glas, dakisolatie en rolluiken.
We weten nog niet hoe de koppeling eruit gaat zien. Ik zou hem conclusie verbonden aan 2 verschillende artist impressions. En het idee is nog steeds dat je hem aan het einde van het seizoen relatief eenvoudig los kan halen, dat had ik er ook nog niet uit. Er is dus nog geen klap van te zeggen.Dylanf97 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:18:
[...]
Oude concept is dus alleen op de retour, en het lijkt nu alsof ze de radiator waar op gekoppeld wordt willen bypassen. Dan kan die natuurlijk ook niet een klein beetje mee koelen, jammer.
En dat koelen met de radiator gaat niks doen, dat effect is verwaarloosbaar klein. Ik zou dit niet meenemen als argument voor een Chill.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
De oplossingen die je hier vergelijkt zijn echter wel anders: FE zuigt de warmte uit je buiten-wp's, niet uit je huis zoals een wpb.Dylanf97 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:47:
[...]
All Electric van Quatt t.o.v. een losse warmtepompboiler is een flink duurdere investering.
En FE kan meehelpen bij strenge vorst, mocht dat nodig zijn. 2% gas is erg weinig, dus. misschien bij jou geen toegevoegde waarde inderdaad.
Een warmtepompboiler installeren kost ook geld (reken ook de grotere luchtkanalen aanbrengen en aanpassingen op het leidingwerk) en die ketel verwijdert zichzelf natuurlijk ook niet.Dylanf97 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:47:
[...]
Hier ben ik zelf ook nog over aan het twijfelen. Wij hebben zelf de ketel eigenlijk alleen nog hangen voor SWW, maar zou de Quatt gewoon zonder ketel kunnen?
All Electric van Quatt t.o.v. een losse warmtepompboiler is een flink duurdere investering. Als bij die warmtepompboiler daar dan weer een backup heater voor de CV bij moet om de Quatt tevreden te houden wordt dat verschil in prijs alweer een stuk kleiner, dan hebben we het links of rechtsom over een flinke investering.
De Quatt heeft in 98% van de warmtevraag voorzien, en dat was nog vóór het plaatsen van triple glas, dakisolatie en rolluiken.
Die doorstroomverwarmer ga je dan wel nodig hebben als backup, al is het maar na een stroomstoring en die is ook niet gratis.
Dat nog los van eventueel vingerwijzen als er iets stuk gaat.
Er zijn mensen die het zelf in elkaar geknutseld hebben en zelf precies weten hoe ze het moeten troubleshooten.
Persoonlijk denk ik dat ik het ook wel werkend zou krijgen, maar dan nog blijft het een slokop qua ruimte en als ik netjes mijn eigen uurtarief doorreken dan is de Quatt FE al snel stukken goedkoper.
Dat uitbesteden is ook aantrekkelijker als ik anders het zelf op kan gaan lossen als iemand niet warm kan douchen of de woonkamer niet meer op 21 graden krijgt. Dan klaag ik liever lekker mee als het een keer niet helemaal werkt zoals beloofd.
Poef! En de nieuwe lading is al weer opperdepop!Fidelity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:20:
[...]
Mooie timing heb je!
[...]
Nieuwe frontpanelen zijn dus beschikbaar! Ik heb deze mail zojuist ontvangen![]()
Kan er gemakkelijk bij, dus zelf voor optie #1 gekozen.
:strip_exif()/f/image/HI1u9GYoBEpj8CLFroqQAZEq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door TeslaNerd op 25-07-2025 10:31 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Je moet toch wel echt een exotisch uurtarief hebben dan, wil de Quatt FE "al snel stukken goedkoper" zijnnetappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:08:
[...]
Persoonlijk denk ik dat ik het ook wel werkend zou krijgen, maar dan nog blijft het een slokop qua ruimte en als ik netjes mijn eigen uurtarief doorreken dan is de Quatt FE al snel stukken goedkoper.

De delta is 4500 hier (na subisidie). Dus, kan ik een doorstroomverwarmer + wpb + materialen + arbeid vinden voor 5250 (750 subsidie voor een wpb)? Ja, dat kan. Als ik 5 offertes in de buurt aanvraag, zitten die er dan allemaal onder? Zeker nietpaQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:12:
[...]
Je moet toch wel echt een exotisch uurtarief hebben dan, wil de Quatt FE "al snel stukken goedkoper" zijn
Weet ik niet.Brent schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:26:
[...]
De delta is 4500 hier (na subisidie). Dus, kan ik een doorstroomverwarmer + wpb + materialen + arbeid vinden voor 5250 (750 subsidie voor een wpb)? Ja, dat kan. Als ik 5 offertes in de buurt aanvraag, zitten die er dan allemaal onder? Zeker niet
Heb je al 5 offertes opgevraagd?
Het is maar zeer de vraag of je die doorstroomverwarmer (nog) nodig hebt overigens.
De Quatt start ook wel zonder. (tegenwoordig)
270 l
EUR 3020 - 725 =2.295,00 EUR
/f/image/qn8l6ughpdPbEs6aJkInqPax.png?f=fotoalbum_large)
Is toch echt de helft van de "AE" uitbreiding mits je pre-ordered.
De XL komt straks zelfs op 5999. En Quatt kennende zijn alle prijzen steeds na subsidie.
[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 25-07-2025 11:38 ]
Niet enkel voor dat deel, want ik moet ook de CV WP's nog hebben
Dat is een aanbieding. Maar geen doorstroomverwarmer (ik heb m nodigIs toch echt de helft van de "FE" uitbreiding.
Zoals ik al zei: kan het? Ja. Ga je ook zo iemand in je buurt vinden (in mijn omgeving wel een dingetje)? Reken maar even je eigen uurtarief x 10 uit voor al het uitzoeken, nabellen
Warmtepompboilers kosten al jaaaaren hetzelfde.
Net als hun installatie.
En een CV-ketel van de muur halen is echt 10 minuten werk.
Doorstroomverwarmer is misschien niet nodig om op te starten (tot welke temperatuur?)paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Weet ik niet.
Heb je al 5 offertes opgevraagd?
Het is maar zeer de vraag of je die doorstroomverwarmer (nog) nodig hebt overigens.
De Quatt start ook wel zonder. (tegenwoordig)
Maar als backup voor als de quatt storing heeft is het misschien wel fijn om te hebben. Blijft je huis in ieder geval een beetje warm. De AE heeft een backup ingebouwd, dat maakt hem ook duurder natuurlijk.
Geen idee.raven22 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Doorstroomverwarmer is misschien niet nodig om op te starten (tot welke temperatuur?)
Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken.
Er waren hier zat tweakers in dit topic die de Quatt hebben zien starten met 15 Tr.
(net zoals elke moderne warmtepomp dat moet kunnen)
Is de BUH heater van de heatcharger niet puur voor je SWW (en legionella)?Maar als backup voor als de quatt storing heeft is het misschien wel fijn om te hebben. Blijft je huis in ieder geval een beetje warm. De AE heeft een backup ingebouwd, dat maakt hem ook duurder natuurlijk.
Hoeveel uurtjes denk jij er mee bezig te zijn door het zelf te doen? En dan inclusief alle voorbereiding, afvoeren CV ketel, bestellen losse materialen, tillen warmtepompboiler, vergroten/extra dakdoorvoer, plaatsen luchtkanalen, aanleggen leidingwerk, etc ?paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:12:
[...]
Je moet toch wel echt een exotisch uurtarief hebben dan, wil de Quatt FE "al snel stukken goedkoper" zijn
Nog even los van de vraag of je dat alleen kan. Een beetje warmtepompboiler die een gezin kan voorzien is nogal vervelend qua transport (mag je vaak ook niet kantelen).
Het vervelende is dat Quatt dit niet duidelijk documenteert. Maar, ik kan me niet voorstellen dat het scenario koude winterstart na een dag geen stroom niet is meegenomen.paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Is de BUH heater van de heatcharger niet puur voor je SWW (en legionella)?
ja ja ja, dat heb je tot "met gebroken nek onder aan de trap" allemaal al uit de doeken gedaan.netappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:52:
[...]
Hoeveel uurtjes denk jij er mee bezig te zijn door het zelf te doen? En dan inclusief alle voorbereiding, afvoeren CV ketel, bestellen losse materialen, tillen warmtepompboiler, vergroten/extra dakdoorvoer, plaatsen luchtkanalen, aanleggen leidingwerk, etc ?
Nog even los van de vraag of je dat alleen kan. Een beetje warmtepompboiler die een gezin kan voorzien is nogal vervelend qua transport (mag je vaak ook niet kantelen).
Kijk even een paar posts boven je.
Haalde ik na 18 sec googlen (welk uurtarief is dat?) zo van een website.
Daar zit installatie al bij in.
edit:
https://novatechniek.nl/p...warmtepompboiler-v4-270l/
en oh:
12 liter minder warm water dan de Quatt XXL.
Lukt dat denk je?
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 25-07-2025 11:59 ]
De AE XL upgrade staat er nu 3 maanden en het is goed dat ze dit in een pilot doen, want er zijn de nodige uitdagingen overwonnen en nog lang niet alle functionaliteit is beschikbaar. Wel proberen ze alles zo goed mogelijk op te lossen, al kan de communicatie daar wat beter, maar hier is netjes excuses voor aangeboden en er zijn momenteel nog dingen in gang die dit ruimschoots compenseren, maar dat komt pas later uit de hoge hoed. Quatt staat wel heel erg open voor alle tips en verzoeken die er zijn, want ze willen graag echt een goed product neerzetten wat voor zoveel mogelijk mensen is wat ze zoeken.
Ze hebben ook op basis van de nu draaiende pilots de voorwaarden voor plaatsing aangepast en de gesprekken aangepast om hier meer info te krijgen over het beoogde gebruik. Als het (nu nog) niet kan, dan zal dit ook meteen worden aangegeven.
Nou hoe werkt het allemaal. Als de HC gaat beginnen om de HB op te warmen, dan draait in eerste instantie enkel maar de HC, die gaat als eerste alle warmte uit het systeem halen totdat de temperatuur in het systeem nog zo'n +/- 19 graden is. Daar aangekomen gaat de HP bijverwarmen waarbij die soms zelfs maar op 160w draait en waarbij enorme COP's gehaald worden. Hij houdt het hele systeem (dus inclusief alle openstaande radiators enz.) op ongeveer 20 graden, zeg met 2 graden speling, maar dat wordt dan snel weer bijgeregeld. Hierbij wordt dus ook altijd wat warmte uit het huis meegenomen als het warmer is dan die 20 graden en dat is met ventilators op de radiators/convectors soms best al effectief.
Dit zal dezelfde manier zijn die ze gaan gebruiken cij de chill, alleen gaat die warmte dan direct via de HC de HB in als je die dus hebt. Is die vol gaat die warmte natuurlijk afgevoerd worden. Ik kan dus niet anders concluderen dat de rest van je huis daar dan dus ook mee afkoelt, al zal dat natuurlijk een factor minder zijn.
Er zijn eigenlijk nog geen storingen geweest aan het systeem en bijna altijd was er genoeg warm water beschikbaar. Bijna altijd? Ja, want dit heeft te maken met de functies die er nog niet zijn, maar wel komen.
Er is nog geen planning wanneer je wel en niet wilt dat die opwarmt, ook is er nog geen setting voor een minimale hoeveelheid opwarming. Deze komen er wel bij aan en zouden einde Q3 beschikbaar moeten zijn met nog een aantal andere opties. Voor nu zijn we dus afhankelijk van de AI van Quatt, die niet altijd om kan gaan met een gezin waarbij de kids er om de week zijn en de volwassenen beide in wisseldienst werken.Ook moet de COP berekening nog beter worden uitgewerkt, het is momenteel nog een hoop rekenwerk maar dingen die we ook niet 100% zeker weten.
In de JSON is momenteel alleen het vermogen van de HC toegvoegd, wat die verbruikt. Er zijn nog geen temperaturen en ook geen uitgaand vermogen, dus het bepalen van de COP is nog een beetje lastig momenteel omdat ik niet kan zien welke temperatuur erin gaat, waar we starten en waar we eindigen. Je ik kan de kranen meten, maar dan krijg je toch altijd een zekere marge omdat je dan even door moet laten stromen en dat veranderd de temperauur in de boiler ook weer.
Ik sta ervoor open om ieders vragen te beantwoorden. Als ik het niet kan/mag laat ik dit weten.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Je lijkt het over koelen te hebben, dus je hebt Chills? Of test jij koeling via radiatoren?
Ik heb momenteel geen chills, maar de heatcharger werkt "solo" zolang er genoeg warmte in het systeem zit. Hiermee wordt sowieso wat koeling behaald. Ik gebruik ventilators om het vermogen te verhogen bij de afgifte, deze gebruik ik momenteel ook om extra warmte terug het systeem in te stoppen die de heatcharger dan weer in de heatbattery stopt. Geen zelf regelbare koeling dus, maar wel een bij-effect van het hele systeem.Brent schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:44:
[...]
Je lijkt het over koelen te hebben, dus je hebt Chills? Of test jij koeling via radiatoren?
Ik verwacht dan ook dat als je uiteindelijk mimnimaal 1 chill hebt van Quatt, dat de tweakers onder ons prima uit de voeten kunnen om de andere vertrekken mee te kunnen koelen.
Weet je (nu al) of dat in de winter net zo zal zijn? Dat die dan 22 graden Ta verwacht bedoel ik.
Ik weet alleen dat me is verteld dat het syteem dan ongeveer hetzelde zal werken, dus dat ook diezelfde temperatuur wordt gebruikt. Dat zal betekenen dat er altijd tegelijk iets verwarmd zal worden in de winter als de temperatuur in huis laag is. Want in de winter zal die natuurlijk snel zien dat de Quatt ook aan moet en dus niet onnodig eerst warmte uit huis halen. Ook heb ik begrepen dat die tegelijk kan opladen en het huis kan verwarmen, uiteraard kan die ook als de buitenunits aan het verwarmen zijn en op hun max draaien warmte uit de Heat Battery halen en dit toevoegen.paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:49:
@OmeJoyo Dus in wezen is de HC een afnemer met dT 3K van je CV?
Weet je (nu al) of dat in de winter net zo zal zijn? Dat die dan 22 graden Ta verwacht bedoel ik.
Er zitten twee doorstromers van 2kW in het systeem, zover ik nu weet doen deze normaal NIETS. Die moeten op afstand door Quatt worden vrijgegeven mits alle andere systemen falen en je dus geen douche en/of warmte meer zou hebben.
Ik weet oprecht even niet wat je bedoeld met " dT 3K van je CV?" Nu zal het niet helpen dat ik gisteren een enorme storing had op werk en vandaag eerder ben begonnen om een collega af te lossen die zijn vlucht moest halen
[ Voor 4% gewijzigd door OmeJoyo op 25-07-2025 13:08 ]
Een WPB hoeft ook geen warmte uit je huis te zuigen, dat is maar net hoe je de boel inricht, en er zijn vele varianten op.Brent schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:56:
[...]
De oplossingen die je hier vergelijkt zijn echter wel anders: FE zuigt de warmte uit je buiten-wp's, niet uit je huis zoals een wpb.
- Lucht buiten aanzuigen en buiten dumpen (nadeel = 2 gaten in de isolatieschil, voordeel = je WPB voegt extra warmte toe aan je huis)
- Lucht binnen aanzuigen en buiten dumpen (nadeel = in de winter verlies je warmte uit je huis, voordeel = 1 gat nodig)
- Lucht binnen aanzuigen en binnen dumpen (nadeel = in de winter verlies je warmte uit je huis, voordeel = lekker simpel, geen gaten in de isolatieschil, gratis koeling in de zomer)
- Wisselbare combinatie afhankelijk van seizoen: in de winter haal je lucht van buiten en dump je dit weer buiten, in de zomer koppel je de kanalen los waardoor je extra koeling in huis krijgt.
- Tussenvormen, afhankelijk van je huis. Bijv aanzuigen op ongeisoleerde zolder, waardoor je warmteverlies uit de woning deels terugwint, en in de zomer zeer warme lucht door de WPB haalt, met een topefficientie, of in de kelder (waardoor je zorgt voor extra isolatie in de kelder, en warmteverlies door de vloer deels terugwint).
En zo zijn er vast nog meer varianten te verzinnen, maar je hoeft dus met een WPB echt geen warmte uit je huis te zuigen (mits je een variant kiest die kan werken met luchtkanalen).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Tuurlijk, maar dat is wel de typische en meest simpele installatiemethode. Twee gaten = duurder. En uiteraard is er een COP effect met gebruik buitenlucht.onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:59:
[...]
En zo zijn er vast nog meer varianten te verzinnen, maar je hoeft dus met een WPB echt geen warmte uit je huis te zuigen (mits je een variant kiest die kan werken met luchtkanalen).
en 'zelfs' W/W (Hey... net als de "heatcharger"onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:59:
[...]
Een WPB hoeft ook geen warmte uit je huis te zuigen, dat is maar net hoe je de boel inricht, en er zijn vele varianten op.
- Lucht buiten aanzuigen en buiten dumpen (nadeel = 2 gaten in de isolatieschil, voordeel = je WPB voegt extra warmte toe aan je huis)
- Lucht binnen aanzuigen en buiten dumpen (nadeel = in de winter verlies je warmte uit je huis, voordeel = 1 gat nodig)
- Lucht binnen aanzuigen en binnen dumpen (nadeel = in de winter verlies je warmte uit je huis, voordeel = lekker simpel, geen gaten in de isolatieschil, gratis koeling in de zomer)
- Wisselbare combinatie afhankelijk van seizoen: in de winter haal je lucht van buiten en dump je dit weer buiten, in de zomer koppel je de kanalen los waardoor je extra koeling in huis krijgt.
- Tussenvormen, afhankelijk van je huis. Bijv aanzuigen op ongeisoleerde zolder, waardoor je warmteverlies uit de woning deels terugwint, en in de zomer zeer warme lucht door de WPB haalt, met een topefficientie, of in de kelder (waardoor je zorgt voor extra isolatie in de kelder, en warmteverlies door de vloer deels terugwint).
Ik bedoel daarmee dat de HC CV aanvoerwater verwacht van 22. (schijnbaar)OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:55:
[...]
Ik weet oprecht even niet wat je bedoeld met " dT 3K van je CV?" Nu zal het niet helpen dat ik gisteren een enorme storing had op werk en vandaag eerder ben begonnen om een collega af te lossen die zijn vlucht moest halen
Zie het als een actieve radiator welke meldt aan de buitenunit wanneer het geen 22 is.
Zover ik weet werkt het systeem altijd op dezelfde manier, er zit ook geen klep ofzo in om dit te voorkomen. De heatcharger zit altijd in de stroming van de CV.paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:09:
[...]
Ik bedoel daarmee dat de HC CV aanvoerwater verwacht van 22. (schijnbaar)
Zie het als een actieve radiator welke meldt aan de buitenunit wanneer het geen 22 is.
Overigens is wanneer de heatcharger draait de doorstroming meestal tussen de 670 en 870 liter en niet stabiel 800 zoals normaal met de Quatt.
Ondanks de problemen die ik heb met Quatt moet ik ze hier toch kudo's geven: ik vind dit een slimme implementatie, waar ik niet direct gaten in kan schieten. Ik vind het draaien op een systeemtemperatuur van 19 graden erg slim, want daarmee verhoog je de efficientie een hoop, omdat je de buitenunit alleen laat draaien als de warmte niet passief uit het huis geoogst kan worden.OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:28:
Nou hoe werkt het allemaal. Als de HC gaat beginnen om de HB op te warmen, dan draait in eerste instantie enkel maar de HC, die gaat als eerste alle warmte uit het systeem halen totdat de temperatuur in het systeem nog zo'n +/- 19 graden is. Daar aangekomen gaat de HP bijverwarmen waarbij die soms zelfs maar op 160w draait en waarbij enorme COP's gehaald worden. Hij houdt het hele systeem (dus inclusief alle openstaande radiators enz.) op ongeveer 20 graden, zeg met 2 graden speling, maar dat wordt dan snel weer bijgeregeld. Hierbij wordt dus ook altijd wat warmte uit het huis meegenomen als het warmer is dan die 20 graden en dat is met ventilators op de radiators/convectors soms best al effectief.
Bedoel je hiermee dat Quatt als er een chill / HC draait de systeemtemperatuur altijd op 19 graden houd?OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:28:
Dit zal dezelfde manier zijn die ze gaan gebruiken cij de chill, alleen gaat die warmte dan direct via de HC de HB in als je die dus hebt. Is die vol gaat die warmte natuurlijk afgevoerd worden. Ik kan dus niet anders concluderen dat de rest van je huis daar dan dus ook mee afkoelt, al zal dat natuurlijk een factor minder zijn.
En dat dit dus (waarschijnlijk) ook het geval gaat zijn als je geen HC hebt, maar wel een chill? (dat zou ik persoonlijk ook een slimme keuze vinden, omdat je door de systeemtemperatuur op 19 te houden geen significante warmte gaat afgeven in je huis als je een chill gebruikt).
Met de huidige ervaringen en wat ze hebben laten vallen hier en daar kan ik niet anders als dit concluderen. Ik zie ook geen opties hoe ze hier nog heel erg van af kunnen gaan wijken, ze hebben namelijk aangegeven dat er aan de hardware feitelijk niets meer veranderd.onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Ondanks de problemen die ik heb met Quatt moet ik ze hier toch kudo's geven: ik vind dit een slimme implementatie, waar ik niet direct gaten in kan schieten. Ik vind het draaien op een systeemtemperatuur van 19 graden erg slim, want daarmee verhoog je de efficientie een hoop, omdat je de buitenunit alleen laat draaien als de warmte niet passief uit het huis geoogst kan worden.
[...]
Bedoel je hiermee dat Quatt als er een chill / HC draait de systeemtemperatuur altijd op 19 graden houd?
En dat dit dus (waarschijnlijk) ook het geval gaat zijn als je geen HC hebt, maar wel een chill? (dat zou ik persoonlijk ook een slimme keuze vinden, omdat je door de systeemtemperatuur op 19 te houden geen significante warmte gaat afgeven in je huis als je een chill gebruikt).
Aanvullende vraag: waar wordt de HC aangesloten, is dit in de aanvoer, of in de retour?OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:17:
Bij de plaatsing van de AE wordt trouwens ook het drukvat vervangen, een vuilfilter geplaatst en een inlaatcombinatie, dus vulslangen zijn ook verleden tijd.
Heb je foto's die je kunt / mag / wilt delen?
"Hi lezer,
We hebben een service-verzoek van je ontvangen en daar gaan we mee aan de slag. We doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen! Je service-verzoek staat geregistreerd onder de volgende gegevens:
Ticketnaam: Quattxxx - Stuk van frontpaneel komt naar voren.
Ticketnummer: xxxxxxx
We doen ons best om spoedig te reageren
Het kan langer duren totdat je antwoord krijgt op je vraag. We zorgen ervoor dat wanneer je een urgent probleem hebt je zo snel mogelijk wordt geholpen."
Ik zal wat online zetten van het weekend. Dan kan ik alles bij elkaar posten wat ik hebonlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:20:
[...]
Aanvullende vraag: waar wordt de HC aangesloten, is dit in de aanvoer, of in de retour?
Heb je foto's die je kunt / mag / wilt delen?
Ja precies.OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Zover ik weet werkt het systeem altijd op dezelfde manier, er zit ook geen klep ofzo in om dit te voorkomen. De heatcharger zit altijd in de stroming van de CV.
Overigens is wanneer de heatcharger draait de doorstroming meestal tussen de 670 en 870 liter en niet stabiel 800 zoals normaal met de Quatt.
Dan klopt de benadering wel denk ik zo.
W/W met Ta22 naar gewenst SWW temperatuur zal allicht doorgaans efficiënter werken dan dit uit de lucht te halen. Water heeft immers een hogere dichtheid dan lucht. Komt dan wel bij dat je met A26 je nog een buitenunit hebt die ook nog eens 160W verbruikt. Dus de vraag is hoe hoog is het verbruik samen?
In de winter zal het verbruik van de buitenunit (bij geen CV vraag) wellicht een stuk hoger liggen, terwijl voor de HC dan niets verandert.
"De" efficiency winst zit hoogstwaarschijnlijk erin dat ze samen de last kunnen dragen, maar daar staat tegenover dat je twee apparaten hebt die verbruiken.
En om @Brent terug te komen met 'aanzuigen uit je huis':
In wezen is dat een zelfde soort 'beweging'. Ik laat in de winter ook mijn WPB in de kelder lucht van binnen aanzuigen. Daardoor belast ik de L/W compressor van de WPB veel minder, en het 'verlies' in huis is nieteens merkbaar. Dat wordt keurig opgevangen door de WP.
Ook zo dragen ze samen de last. (En idd 'gratis' koeling en droging van de kelder in de zomermaanden)
Dat zal afhankelijk zijn van hoeveel chills er in gebruik zijn.onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Bedoel je hiermee dat Quatt als er een chill / HC draait de systeemtemperatuur altijd op 19 graden houd?
Restwarmte kun je ook maar 'zolang' kwijt in je HC > HB.
Als elke chill een dT van bijv 3 K heeft, en je hebt er 3, dan komt het water bijv. 3 graden warmer terug bij de WP. (afhankelijk van je systeeminhoud natuurlijk)
En bij 1 chill misschien maar 1 graad. (is niet zomaar lineair natuurlijk)
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-07-2025 13:43 ]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een 'hard schakelpunt' maar de Pomp AO van DeWarmte functioneert niet anders dan andere warmtepompen: levert de warmtevraag van de woning tot het punt dat de pomp dat niet meer redt en dan springt de CV ketel bij (dus alleen bij lage temperaturen).SBL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:12:
[...]
Dan haal je wellicht wel minder besparing dan bij de manier van aanlsuiten die Quatt hanteert: want wat Quatt wel goed doet, is warmtepomp en CV-ketel laten samenwerken, dus ze tegelijk laten verwarmen als Quatt het niet alleen lukt.
Dus check bij DeWarmte of, zeker bij aansluiten op deze manier, er een hard schakelpunt is: tot zover (bijvoorbeeld +2 graden buiten) warmtepomp, daarna de CVketel, of dat ze ook gecombineerd/tegelijk kunnen verwarmen.
Voor wat @SBL beschrijft heeft Vaillant wel een leuk dingetje bedacht:RudyL90 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:32:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een 'hard schakelpunt' maar de Pomp AO van DeWarmte functioneert niet anders dan andere warmtepompen: levert de warmtevraag van de woning tot het punt dat de pomp dat niet meer redt en dan springt de CV ketel bij (dus alleen bij lage temperaturen).
Dit maakt het niet veel duidelijker helaas. Quatt sluit onder de CV aan (zo'n Valliant connector komt dan vast goed van pas), DeWarmte sluit op een random aan/afvoer van een radiator aan. Mijn voornaamste zorg hierin was het verschil in efficiëntie omdat twee parallele verwarmingsystemen (voor en achterkant van huis) daarmee één serieel systeem wordt (verwarming begint bij achterkant huis, dan richting CV, dan richting voorkant van het huis waar de thermostaat is). Maar ik heb inmiddels iets geleerd: stroomverbruik van de pomp is voornamelijk de compressor. De pomp kost veel minder stroom. Dus een steiging in de energie voor de pomp heeft daarmee waarschijnlijk een minimaal effect op het volledige stroomverbruik (gezien de compressor blijft domineren).paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:34:
[...]
Voor wat @SBL beschrijft heeft Vaillant wel een leuk dingetje bedacht:
[YouTube: Vaillant hybride aansluitset CV +: WW: eenvoudige modernisering]
Ik denk dat het in het geval van AO de Warmte na bijv 15-30 min ook wel stabiliseert. Kan me niet voorstellen dat het na enige tijd veel uitmaakt (in the long run) of je alles vanaf '1 locatie' stookt, of vanaf 2 met evenveel afstand in de Ta en Tr ten opzichte van elkaar.RudyL90 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:42:
[...]
Dit maakt het niet veel duidelijker helaas. Quatt sluit onder de CV aan (zo'n Valliant connector komt dan vast goed van pas), DeWarmte sluit op een random aan/afvoer van een radiator aan. Mijn voornaamste zorg hierin was het verschil in efficiëntie omdat twee parallele verwarmingsystemen (voor en achterkant van huis) daarmee één serieel systeem wordt (verwarming begint bij achterkant huis, dan richting CV, dan richting voorkant van het huis waar de thermostaat is). Maar ik heb inmiddels iets geleerd: stroomverbruik van de pomp is voornamelijk de compressor. De pomp kost veel minder stroom. Dus een steiging in de energie voor de pomp heeft daarmee waarschijnlijk een minimaal effect op het volledige stroomverbruik (gezien de compressor blijft domineren).
Ik zou wel inhaken op een hoofdleiding natuurlijk, niet zomaar op een aftakking van een radiator. Anders blijf je 'te lokaal'. (?)
Grote nadeel van deze setup is de systeemCOP die met twee compressoren al snel door de helft gaat.
Reken maar uit wat COP7 + COP4 is (@onlinaius).
Afhankelijk van je afgifte (opname) is het de hele zomer niet nodig de buitenunit aan te zetten; met iets van 50 m² vloerverwarming (zonder mengverdeler) heb je gewoon iets sneller de warmte uit je huis.
Ta loopt bij mij (130 m² vvw) terug tot twee graden onder kamertemperatuur.
Zonder vloerverwarming is een beetje hulp van de buitenunit al snel nodig als ik de proefkonijnen met alleen radiatoren uit Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen mag geloven.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zou in de winter ook die dat van 3grC verwachten, maar wel een flink hogere Ta, anders krijg je de rest van je huis niet lekker warm. HC zit gewoon in serie met de buitenunit en CV systeempaQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:49:
@OmeJoyo Dus in wezen is de HC een afnemer met dT 3K van je CV?
De WP zal niet altijd aan staan natuurlijk, ook al is het wat kouder.jj85 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:09:
[...]
Ik zou in de winter ook die dat van 3grC verwachten, maar wel een flink hogere Ta, anders krijg je de rest van je huis niet lekker warm. HC zit gewoon in serie met de buitenunit en CV systeem
Als je juist dan wel SWW verbruikt hebt, zal de buitenunit dus ook aanspringen.
Elk systeem heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik denk dat het voornamelijk gerommel in de marge is. Natuurkundig zul je (dezelfde) warmte moeten verplaatsen.
Afhankelijk van hoe warm het buiten is draait de HP tussen de 160 en 275 ongeveer. De HC draait afhankelijk van hoe warm het water in de bolier is vanaf 450 tot 950, dat laatste is alleen wanneer hij een legionella run doet en dus net over de 60 gaat (Hij gaat dan tot ongeveer 60 - 63 graden is me verteld).paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:27:
[...]
Ja precies.
Dan klopt de benadering wel denk ik zo.
W/W met Ta22 naar gewenst SWW temperatuur zal allicht doorgaans efficiënter werken dan dit uit de lucht te halen. Water heeft immers een hogere dichtheid dan lucht. Komt dan wel bij dat je met A26 je nog een buitenunit hebt die ook nog eens 160W verbruikt. Dus de vraag is hoe hoog is het verbruik samen?
De HP(S) pompen dan er 3 tot 4,5 kwh uit aan warmte, dat moet de HC dan op dat moment er ook in pompen, daar kun je natuurlijk al grofweg wat COP mee gaan berekenen. Ik trend nog niet alle data samen in Home Assistant ofzo, dit is wel binnenkort de bedoeling, maar heb meer dingen dan alleen de Quatt waar ik mee bezig ben
Ik kan cijfers noemen van een random moment in Mei:
HP1:
Input: 267 watt
Output: 2163 watt
HP2:
Input: 292 watt
output: 2244 watt
HC:
Input: 781 watt
Buitentemp: 11 graden
Dan zou ik zeggen:
2163+2244 = 4407 watt output
267+292+781= 1340 watt input
4407/1340= COP 3,29
Dit is een MOMENTOPNAME met marges en onzekerheden, de temperatuur in de boiler zal op dat moment ergens rond de 52 graden zijn geweest. De COP neemt af hoe warmer de boiler is uiteraard en is veel beter aan het begin van het verwarmen. Daar zit dus ook winst door de juiste temperatuur aan te houden die bij je eigen specifiek gebruik past.
Dan kun je zeggen dat een grotere voorraad en dus boiler altijd een goed idee is, maar dan moeten we de verliezen nog weer gaan meerekenen die natuurlijk wel weer lager zijn als de temperatuur lager zijn. Wie daar zin in heeft, vooral doen
Ben benieuwd hoe het in de wintermaanden uitpakt iig.
Dat is opzich waar, maar als ik tot nu toe kijk denk ik dat die het over het algemeen niet veel slechter doet als een losse WP boiler. Plus hij haalt overtollige warmte uit huis en later i.c.m. de chills gaat die warmte niet naar buiten maar in de warm water voorziening.Proton_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:57:
@OmeJoyo Geen Quatt hier, maar al wel vier jaar een Edel Eau die zo te zien hetzelfde werkt als de HeatCharger.
Grote nadeel van deze setup is de systeemCOP die met twee compressoren al snel door de helft gaat.
Reken maar uit wat COP7 + COP4 is (@onlinaius).
Niets is gratis natuurlijk, maar het maakt het douchen en in bad gaan in de zomer wel erg voordelig, of het koelen van je huis, net vanaf welke kant je het bekijkt natuurlijk. Ook zou je natuurlijk op de duur met de quatt wellicht kunnen spelen dat je in de winter wanneer het overdag wat warmer is de warmte al in de HB opslaat, om daarmee de verwarming te kunnen ondersteunen in de nacht, al moet dat wel weer passen in de douchegewoonten en warmtevraag natuurlijk.
Van 60 naar 35 is grofweg 7 kWh thermisch.OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:28:
[...]
Ook zou je natuurlijk op de duur met de quatt wellicht kunnen spelen dat je in de winter wanneer het overdag wat warmer is de warmte al in de HB opslaat, om daarmee de verwarming te kunnen ondersteunen in de nacht, al moet dat wel weer passen in de douchegewoonten en warmtevraag natuurlijk.
Daar kun je enkele uurtjes mee overbruggen, om vervolgens met een koud vat te zitten
Kun je 's ochtend niet douchen, moet je op het koudste moment weer opwarmen.
Ik heb eens een half jaar PV overschot in de WPB gepropt. Ik heb niet de indruk dat ik meer dan een tientje heb 'bespaard'. Om nog maar te zwijgen over de (onnodige?) extra slijtage die ik het ding heb aangedaan
Het woordje "Heat Battery" impliceert meer dan het is.
Althans, niet met dergelijk geringe inhoud.
Hoeveel liter hebben we het dan over?paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Van 60 naar 35 is grofweg 7 kWh thermisch.
Daar kun je enkele uurtjes mee overbruggen, om vervolgens met een koud vat te zitten
Ik heb eens een half jaar PV overschot in de WPB gepropt. Ik heb niet de indruk dat ik meer dan een tientje heb 'bespaard'. Om nog maar te zwijgen over de (onnodige?) extra slijtage die ik het ding heb aangedaan
Ik heb een 200l WPB (kwam 3cm hoogte te kort in de kelder voor 270l)
Maar met 285l ben je natuurlijk niet veel verder.
Ondersteuning heb ik ook zo mijn twijfels bij, maar niet perse omdat er relatief weinig KWh in de boiler kan. Dat speelt zeker mee, maar het grootste probleem lijkt mij COP. Zelfs als het overdag wat warmer is ben je nog steeds water tot 52 graden (of waarschijnlijk nog meer om echt wat merkbaars aan KWh warmte op te slaan) aan het opwarmen. Dan moet de temperatuur overdag wel heel veel hoger liggen om het verlies aan COP goed te maken.paQ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Van 60 naar 35 is grofweg 7 kWh thermisch.
Mij lijkt het in bijna alle gevallen efficienter om de temperatuur in de woning dan bijv overdag een halve graad te laten oplopen als buffer.
Edit: negeer deze post, ik had niet alle beschikbare informatie meegenomen. Dit is dus niet meer van toepassing.
Ik vind het niet erg indrukwekkend: het is buiten 24 graden!
Er zijn (genoeg) WPB's die COP 3 doen met een luchttemperatuur van 7 graden.
Uiteraard is het een momentopname, maar als het echt gemiddeld COP 3 wordt in deze tijd van het jaar vind ik dat toch wat tegenvallen.
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 25-07-2025 15:05 ]
Wel even goed kijken heh, het was buiten 11 graden op dat momentonlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:58:
[...]
Uiteraard is het een momentopname, maar als het echt gemiddeld COP 3 wordt in deze tijd van het jaar vind ik dat toch wat tegenvallen.
Het is niet baanbrekend ofzo, maar water van 52 kost energie.onlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:58:
[...]
Excuses, dat had ik inderdaad niet gezien. Dan is het al een stuk redelijker. En is dus ook een stuk beter te krijgen met wat inregeling dat de SWW overdag wordt verwarmd.OmeJoyo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Wel even goed kijken heh, het was buiten 11 graden op dat moment
Ik heb ook veel te veel gepost in korte tijdonlinaius schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:04:
[...]
Excuses, dat had ik inderdaad niet gezien. Dan is het al een stuk redelijker. En is dus ook een stuk beter te krijgen met wat inregeling dat de SWW overdag wordt verwarmd.
Ja het kost tijd (dat weet ik als geen ander hier met de aanpassingen die ik gedaan heb..) maar om dan een eigen uurtarief erop te gooien is toch ook een beetje van de zotte?netappie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:52:
[...]
Hoeveel uurtjes denk jij er mee bezig te zijn door het zelf te doen? En dan inclusief alle voorbereiding, afvoeren CV ketel, bestellen losse materialen, tillen warmtepompboiler, vergroten/extra dakdoorvoer, plaatsen luchtkanalen, aanleggen leidingwerk, etc ?
Met een 'eigen uurtarief' logica zou ik elke avond uit eten moeten, tuinman, schilder & schoonmaakbedrijf inhuren. Maar 3x raden of ik dan meer of minder geld over houd..
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.