Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
onlinaius schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Niet gedaan. Ik zat nog in de garantieperiode toen bij mij de geluidsproblemen met de Quatt begonnen, maar daar wilde Quatt helaas niets aan doen.

Ik vertrouw er dus ook zeker niet op dat Quatt die bijgekochte garantie opeens wel netjes verleent.

Voor mij is de Quatt nu een afgeschreven product. Zo lang het werkt laat ik de unit op het dak staan, gaat het (verder) kapot dan zet ik een volwaardige warmtepomp op het dak (waarbij ik neig naar Panasonic).
Thanks.
En wauw, je accepteert het als ie over 'n paar jaar echt gaat rammelen of ermee stopt?
Stevige afschrijfpost lijkt me dat (of je moet echt een van de eersten zijn geweest).

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
onlinaius schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Voor mij is de Quatt nu een afgeschreven product. Zo lang het werkt laat ik de unit op het dak staan, gaat het (verder) kapot dan zet ik een volwaardige warmtepomp op het dak (waarbij ik neig naar Panasonic).
Ik sta er hetzelfde in. Ik was eerst van de eersten. Ik ga er vanuit dat hij het wel een jaar of 10 volhoudt, dan heb ik de kosten er riant uit. Dan zie ik wel verder.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:51:
Ik ben benieuwd wat de early adopters hebben gedaan met onderhoud / onderhoudscontract. Wel niet genomen, iets anders bedacht/afgesloten?

Ik heb nog even, die van mij is (pas) in februari 2 jaar.

Oh, en er worden nogal wat pompen al dan niet preventief vervangen. Iemand een idee hoe dat werkt als ie de geest geeft na die 2 jaar fabrieksgarantie?
Als je Quatt Care bedoeld dan is dat hoe dan ook geen onderhoudscontract, maar een soort verlengde garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rowwan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:49:
Inmiddels raak ik steeds meer teleurgesteld in de support van Quatt. Al bijna een jaar heb ik problemen met met DT4M thermostaat - een thermostaat die in hun lijstje van supported thermostaten staat (zonder voorwaarden).

Waar deze thermostaat eerst perfect werkte, heeft hij nu een hele serie problemen:
- Na een update van de CIC hangt deze, en geeft "dummy" waarden door. Als ik dit niet snel genoeg in de gaten heb begint mijn verwarming dus als een dolle te stoken, zonder dat dit resultaat geeft.
- Op willekeurige momenten wordt de setpoint terug gezet naar 12 of 16 graden. Dan schakelt de verwarming dus uit.

Beide zaken hebben eerst perfect gewerkt. Bij eerdere communicatie werd en nog beloofd dat er hard aan het probleem werd gewerkt, maar bij recente communicatie wordt hier niet meer over gesproken. Er wordt aangeraden om de T6 terug te hangen.
Ik had met een T6 het probleem dat ineens een deel van het touchscreen niet meer werkte en dat was het enige probleem dus regelde nog prima en was in te stellen met de app.
Misschien is er met jouw thermostaat ook een hardware probleem dat misschien geen compleet falen geeft maar wel andere problemen? Ik weet niet wat er eerder misschien is gedaan of voorgevallen maar probeer ff mee te denken — misschien nieuwe bestellen en testen binnen de retourperiode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:41
bite schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Ik had met een T6 het probleem dat ineens een deel van het touchscreen niet meer werkte en dat was het enige probleem dus regelde nog prima en was in te stellen met de app.
Misschien is er met jouw thermostaat ook een hardware probleem dat misschien geen compleet falen geeft maar wel andere problemen? Ik weet niet wat er eerder misschien is gedaan of voorgevallen maar probeer ff mee te denken — misschien nieuwe bestellen en testen binnen de retourperiode?
Helaas niet, het probleem wordt door meerdere mensen gemeld (meteen na één specifieke firmware update). Bij quatt zijn ze hiervan op de hoogte "maar hebben geen zicht op wanneer het wordt opgelost".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:49
Inmiddels raak ik steeds meer teleurgesteld in de support van Quatt. Al bijna een jaar heb ik problemen met met DT4M thermostaat - een thermostaat die in hun lijstje van supported thermostaten staat (zonder voorwaarden).

Waar deze thermostaat eerst perfect werkte, heeft hij nu een hele serie problemen:
- Na een update van de CIC hangt deze, en geeft "dummy" waarden door. Als ik dit niet snel genoeg in de gaten heb begint mijn verwarming dus als een dolle te stoken, zonder dat dit resultaat geeft.
- Op willekeurige momenten wordt de setpoint terug gezet naar 12 of 16 graden. Dan schakelt de verwarming dus uit.

Beide zaken hebben eerst perfect gewerkt. Bij eerdere communicatie werd en nog beloofd dat er hard aan het probleem werd gewerkt, maar bij recente communicatie wordt hier niet meer over gesproken. Er wordt aangeraden om de T6 terug te hangen.
Ik heb begin juni dit bericht van Quatt ontvangen omtrent de DT4M.
Quatt support
Hierbij wil ik je informeren dat het probleem met de DT4M hardnekkiger is dan we aanvankelijk dachten en dat we zoeken naar een duurzame oplossing.

Deze zal waarschijnlijk komen in een softwareupdate, maar we kunnen hier geen concrete tijdlijnen in geven.
Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze dit voor aanvang van het komende stookseizoen opgelost hebben. Maar misschien ben ik te optimistisch of kan @marijnflipse meer duidelijkheid geven?

Het kan namelijk niet dat een thermostaat die aangeschaft is omdat deze op de compatibiliteitslijst met thermostaten van Quatt staat toch niet blijkt te werken. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat Quatt op de een of andere manier zorgt dat de gedupeerde klanten een oplossing aangeboden krijgen. Mocht dat technisch niet lukken dan wellicht in de vorm van een thermostaat die wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Ehbrands schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:10:
[...]

Als je Quatt Care bedoeld dan is dat hoe dan ook geen onderhoudscontract, maar een soort verlengde garantie.
Hmm ja, dan komen ze dus niet n keer de boel servicen? Dan zie ik zelf de noodzaak ook niet. De combinatie had ik wel fijn gevonden. Om t jaar of om de 3 jaar een servicebeurt en daarmee verlengde garantie.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:53:
[...]

Hmm ja, dan komen ze dus niet n keer de boel servicen? Dan zie ik zelf de noodzaak ook niet. De combinatie had ik wel fijn gevonden. Om t jaar of om de 3 jaar een servicebeurt en daarmee verlengde garantie.
Volgens mij valt er niks te servicen. Ik heb mijn koelkast ook nog nooit een onderhoudsbeurt gegeven. Hooguit schoonmaken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:11
bundit schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:24:
[...]

[...]

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze dit voor aanvang van het komende stookseizoen opgelost hebben. Maar misschien ben ik te optimistisch of kan @marijnflipse meer duidelijkheid geven?

Het kan namelijk niet dat een thermostaat die aangeschaft is omdat deze op de compatibiliteitslijst met thermostaten van Quatt staat toch niet blijkt te werken. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat Quatt op de een of andere manier zorgt dat de gedupeerde klanten een oplossing aangeboden krijgen. Mocht dat technisch niet lukken dan wellicht in de vorm van een thermostaat die wel werkt.
"Duurzame oplossing" is toch IT taal voor het staat op de backlog en niemand weet wanneer het opgepakt wordt
>:)

Wederom een voorbeeld dat Quatt alleen zichzelf in de voet schiet met deze afhankelijkheid van de thermostaat

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 18-07-2025 21:25 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:41
bundit schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:24:
[...]

[...]

Ik had hen dus al toen hij nog prima werkte. Ze weten dus precies waar het probleem zit, want ze hebben het zelf om laten vallen.

Bij mij boden ze dus aan om de temperatuur in de app te regelen, en de thermostaat te bypassen. De thermostaat zou alleen gebruikt worden voor de actuele temperatuur.

Ik vind dit een leuke toevoeging, maar geen oplossing voor mijn probleem.

En @marijnflipse reageert hier niet, alleen als er wat nieuws te verkopen valt.

[ Voor 14% gewijzigd door Rowwan op 18-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Thanks.
En wauw, je accepteert het als ie over 'n paar jaar echt gaat rammelen of ermee stopt?
Stevige afschrijfpost lijkt me dat (of je moet echt een van de eersten zijn geweest).
Ik sta er hetzelfde in als @onlinaius, idd van het eerste uur dus voor de goede prijs kunnen installeren, had zich afgelopen december al terugverdiend. Elk seizoen dat ie verder draait is meer geld voor eventuele vervanging

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:59
Ik heb een jaar geleden dit hele forum doorgelezen om zo veel mogelijk te weten te komen over de Quatt. Zeer veel geleerd van jullie :-) Toen heb ik de quatt even losgelaten en naar alternatieven gezocht maar niet gevonden. Ondertussen lijkt mijn huidige ketel het te gaan begeven, en zoek ik binnen enkele maanden een goed alternatief. Nu blijkt ondertussen de Quatt All Electric bestaan icm de Quatt 2.

Omdat ik 36 zuid-georiënteerde zonnepanelen panelen heb, kan ik bij stop-salderen straks maar weinig plekken met mijn stroom toe. Mijn EV auto is overdag vaak weg. Dus is All-electric niet zo'n raar idee icm met het heatbattery principe. Ik ken de basisprincipes van een warmtepomp want ik heb al 15 jaar een (rammelende) Daalderop Combinair.

Mijn woning van 190m2 heeft op alle verdiepingen vloerverwarming, elke kamer een thermostaat. Ik begrijp al dat de quatt daar niet mee om kan gaan maar ik vind dat niet erg want ik verwarm toch alleen maar beneden en alle circuits staan standaard open beneden.

Terug naar de Quatt All-Electric al dan niet icm de nieuwe Quatt2. In deze hele draad is de All Electric ervering lastig te vinden tussen alle ervaringen van tweakers met een hybride ingezette quatt. Mijn vragen:

1) Wie heeft een All Electric systeem al dan niet icm de nieuwe Quatt2
2) Wat zijn de ervaringen specifiek daarmee
3) en het liefst zou ik de hele opstelling eens bij iemand thuis zien werken. Een kratje bier staat al in mijn achterbak als beloning :-)
4) en beetje lastig in deze draad maar: wat zou een alternatief of zelfs betere optie zijn

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
WPMC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:27:
3) en het liefst zou ik de hele opstelling eens bij iemand thuis zien werken. Een kratje bier staat al in mijn achterbak als beloning :-)
4) en beetje lastig in deze draad maar: wat zou een alternatief of zelfs betere optie zijn

Thanks!
Quatt V2 is nog maar zeer recent gelanceerd maar wordt inmiddels wel geïnstalleerd. Gezien huidige temperaturen zal niemand nog iets zinnigs kunnen zeggen over ervaringen ermee
Quatt all E is nog maar in de pilot fase, met enkele geïnstalleerd. Degene die dit hebben mogen hier eigenlijk niks over zeggen. Wederom, er weinig ervaringen, vanwege tijd van jaar ook totaal niet over hoe het zou presteren in een echt stookseizoen

Alternatief: Weheat zie post van @post.p
post.p in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Anders warmtepompen van Vaillant, Panasonic
Allemaal wat minder ingewikkelde techniek & dus meer bewezen en geen kinderziektes

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 19-07-2025 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506

Ik vind een beetje een rare vraag. Ik kan zo 3 topics geven met alternatieven, binnen een minuut. Heb je dan echt niet verder gekeken?

Een deze vraag zie ik vaker voorbij komen. Zou het komen omdat het de eerste hit is op Google? Of dat je het eerste stuk via internet af kan een dus geen installateur hoeft te bellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
Ik heb een jaar geleden dit hele forum doorgelezen om zo veel mogelijk te weten te komen over de Quatt. Zeer veel geleerd van jullie :-) Toen heb ik de quatt even losgelaten en naar alternatieven gezocht maar niet gevonden. Ondertussen lijkt mijn huidige ketel het te gaan begeven, en zoek ik binnen enkele maanden een goed alternatief. Nu blijkt ondertussen de Quatt All Electric bestaan icm de Quatt 2.

Omdat ik 36 zuid-georiënteerde zonnepanelen panelen heb, kan ik bij stop-salderen straks maar weinig plekken met mijn stroom toe. Mijn EV auto is overdag vaak weg. Dus is All-electric niet zo'n raar idee icm met het heatbattery principe. Ik ken de basisprincipes van een warmtepomp want ik heb al 15 jaar een (rammelende) Daalderop Combinair.

Mijn woning van 190m2 heeft op alle verdiepingen vloerverwarming, elke kamer een thermostaat. Ik begrijp al dat de quatt daar niet mee om kan gaan maar ik vind dat niet erg want ik verwarm toch alleen maar beneden en alle circuits staan standaard open beneden.

Terug naar de Quatt All-Electric al dan niet icm de nieuwe Quatt2. In deze hele draad is de All Electric ervering lastig te vinden tussen alle ervaringen van tweakers met een hybride ingezette quatt. Mijn vragen:

Thanks!
Zoals anderen zeggen, de all electric is nog in pilot.
Verder zal je op dit forum enkel quatt vinden. Soms iemand die iets anders overweegt maar gras bij de buren lijkt vaak groener.
Ik heb zelf geen quatt. Ik zit hier uit interesse en help vaak kennissen.
Zoals ik er nu tegenaan kijk.
- er wordt wat gemopperd op quatt en de reactietijd is vaak laag, maar ze zijn behoorlijk prijs concurrerend en ondanks het gemopper vind ik de app cq integratie best goed.
- ik zit ook op adler forum. De problemen die op dat forum staan zijn veel meer basic dan wat je hier op het quatt forum vindt. Een andere kennis heeft een adler en is tot nog toe niet tevreden.
- een kennis heeft weheat en is daar heel tevreden over maar die is een puist duurder.

Mbt all electric… ik vind de quatt oplossing erg complex. En ik vind dat ze er (mede daardoor) niet helemaal geslaagd zijn opnieuw een sterk concurerend product neer te zetten. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen maar ben gereserveerd.
All electric wordt bij alle merken vrij duur. Eigenlijk heb je bij alle systemen dat je relatief veel geld moet neertellen voor iets dat in wezen maar weinig levert. Daarmee bedoel ik dat ongeveer de helft van de investering van een all electric systeem naar het warm water gaat terwijl dat maar 15 tot 20% van de warmte behoefte is.
Ik heb het op dit forum al vaker gezegd, als ik opnieuw zou beginnen zou ik een doorstroomverwarmer in combinatie met warmte terug win op afvoer van de douche proberen. Dat zeg ik als vervente tweaker, geen garantie, en het kan voor een douche werken, niet echt voor een ligbad.
Doorstroom heeft welliswaar cop=1 maar op 60graden (vanwege legionella) heeft een warmtepomp ook maar cop=2. En vervolgens heeft een boiler een standverlies. Ik heb een 150liter boiler waar we met 2 personen dagelijks kort op douchen. Ik heb hem zelfs nageisoleerd met 8cm rockwool maar het standverlies is ongeveer net zo groot als het gebruik. Een warmtepomp met cop=2 wordt dan effectief cop=1.
In mijn geval een zonneboiler die ik alleen ‘s winters electrisch bij verwarm dus die situatie is wel compleet anders.
En met zoveel zonnepanelen ga je binnen een jaar ook naar een thuisbatterij. Daarmee heb je meteen extra power voor een doorstroomverwarmer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:43
netappie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Een single Quatt V2 met de grootste warmwater tank is 9224 EUR na subsidie.
Zelfs een dubbele Quatt V2 met de grootste warmwater tank is 10.224 na subsidie.
Of zat er bij jou extreem veel meerwerk aan?
Goede opmerking, het was een verouderde offerte van Quatt met duo en all electric. De herziene offerte van Quatt komt op 10.500 uit.

Het prijsverschil vind ik minimaal tussen beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:51:
Ik ben benieuwd wat de early adopters hebben gedaan met onderhoud / onderhoudscontract. Wel niet genomen, iets anders bedacht/afgesloten?

Ik heb nog even, die van mij is (pas) in februari 2 jaar.

Oh, en er worden nogal wat pompen al dan niet preventief vervangen. Iemand een idee hoe dat werkt als ie de geest geeft na die 2 jaar fabrieksgarantie?
Hier kun je redelijk simpel aantonen dat het om een productiefout gaat. Dit zou ook zeker na 2 jaar fabrieksgarantie opgelost moeten worden.
Daarnaast mag je van een warmtepomp verwachten dat ie langer mee gaat dan 2 jaar. Is in dit topic al meer over gesproken.

Ik heb ook Quatt Care afgesloten, dan mag je helemaal verwachten dat zaken ook na 5 jaar nog goed worden opgelost binnen afzienbare tijd. Gebeurt dat niet dan zet ik de rechtsbijstand er wel op. Maar ik ga er niet van uit dat dat nodig gaat zijn.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
post.p schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Goede opmerking, het was een verouderde offerte van Quatt met duo en all electric. De herziene offerte van Quatt komt op 10.500 uit.

Het prijsverschil vind ik minimaal tussen beide.
Maar dan kies je dus toch liever de netto duurdere en minder krachtige van een ander merk?

Maakt mij niks uit, maar ik snap de beredenering nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 19:26
Hallo allemaal,
Gezien onze kleine heb ik helaas niet de tijd om dit forum door te spitten dus ik hoop dat jullie het mij kunnen vergeven als ik vragen stel die al lang en breed behandeld zijn geweest. Ik overweeg ook een Quatt Hybrid aan te schaffen, maar ik maak me over een paar dingen zorgen:
- Het is een vrij jong bedrijf. Als ze failliet gaan, zit je dan niet met de gebakken peren of zijn ze door andere installateurs ook eenvoudig te onderhouden?
- De account manager van Quatt beweerde natuurlijk dat de buitenunit heel stil is maar 55 dB is volgens mij nog best wat. De unit zou bij ons buiten bij de gevel geplaatst worden, of aan de voorkant van het huis (woonkamer, slaapkamers kids) of bij de gevel in de achtertuin (keuken, onze slaapkamer). Ik wil niet een vervelend gezoem, gebrom of geruis horen als ik in de winter het raampje op een kiertje heb staan en de kids wennen er wel aan dus daarom overweeg ik de voorzijde van het huis maar daar hebben we dus de woonkamer. Hoe is jullie ervaring met het geluid bij maximaal vermogen in de winter?
- Weten jullie van alternatieven in dezelfde prijsklasse die stiller zijn dan de Quatt Hybrid?
- Ze beloven een besparing van 70% op het gasverbruik, maar ik heb daar zo mijn twijfels over. Onze woning is van 74, heeft wel spouwmuurisolatie een vloerisolatie maar dakisolatie is helaas niet te doen. Wat is jullie ervaring met de besparing? We gaan wel zonnepanelen laten leggen op het zuiden, dus dat zal zeker een stukje van het stroomverbruik op kunnen vangen.

Alvast enorm bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:23:
Hallo allemaal,
Gezien onze kleine heb ik helaas niet de tijd om dit forum door te spitten dus ik hoop dat jullie het mij kunnen vergeven als ik vragen stel die al lang en breed behandeld zijn geweest. Ik overweeg ook een Quatt Hybrid aan te schaffen, maar ik maak me over een paar dingen zorgen:
- Het is een vrij jong bedrijf. Als ze failliet gaan, zit je dan niet met de gebakken peren of zijn ze door andere installateurs ook eenvoudig te onderhouden?
- De account manager van Quatt beweerde natuurlijk dat de buitenunit heel stil is maar 55 dB is volgens mij nog best wat. De unit zou bij ons buiten bij de gevel geplaatst worden, of aan de voorkant van het huis (woonkamer, slaapkamers kids) of bij de gevel in de achtertuin (keuken, onze slaapkamer). Ik wil niet een vervelend gezoem, gebrom of geruis horen als ik in de winter het raampje op een kiertje heb staan en de kids wennen er wel aan dus daarom overweeg ik de voorzijde van het huis maar daar hebben we dus de woonkamer. Hoe is jullie ervaring met het geluid bij maximaal vermogen in de winter?
- Weten jullie van alternatieven in dezelfde prijsklasse die stiller zijn dan de Quatt Hybrid?
- Ze beloven een besparing van 70% op het gasverbruik, maar ik heb daar zo mijn twijfels over. Onze woning is van 74, heeft wel spouwmuurisolatie een vloerisolatie maar dakisolatie is helaas niet te doen. Wat is jullie ervaring met de besparing? We gaan wel zonnepanelen laten leggen op het zuiden, dus dat zal zeker een stukje van het stroomverbruik op kunnen vangen.

Alvast enorm bedankt voor de reacties.
1) dat is altijd een risico maar dan zijn er `15000+ mensen met een probleem. Mijn insteek is dat dat dan wel wordt opgelost
2) ja hij is (bij mij) stil maar dit hangt van veeL factoren af (plaatsing op een uitbouw, resonantie die sommigen ervaren, reflectie tussen muren enz.). Dus het is goed om een geluidsbereking te maken
3) Weheat, Adler, Dewarmte, .....
4) Is heel individueel, mijn gasbesparing is 92% bij een huis uit 1903.
Het belangrijkste is dat je je stookgedrag en waarschijnlijk ook je afgiftesysteem moet gaan aanpassen. Daarmee staat en valt de efficiëntie en de potentiële besparing. Een warmtepomp is een ander ding (lage temperatuur verwarming met weinig capaciteit) dan een CV ketel (hoge temperatuurverwarming met grote capaciteit) dus het is zelden een één op één vervanging

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 19-07-2025 16:29 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Flesym schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:47:
[...]

1) dat is altijd een risico maar dan zijn er `15000+ mensen met een probleem. Mijn insteek is dat dat dan wel wordt opgelost
2) ja hij is (bij mij) stil maar dit hangt van veeL factoren af (plaatsing op een uitbouw, resonantie die sommigen ervaren, reflectie tussen muren enz.). Dus het is goed om een geluidsberekingtenmaken
3) Weheat, Adler, Dewarmte, .....
4) Is heel individueel, mijn besparing is 92% bij een huis uit 1903.
Het belangrijkste is dat je je stookgedrag en waarschijnlijk ook je afgiftesysteem moet gaan aanpassen. Daarmee staat en valt de efficiëntie en de potentiële besparing. Een warmtepomp is een ander ding (lage temperatuur verwarming met weinig capaciteit) dan een CV ketel hoge temperatuurverwarming met grote capaciteit dus het is zelden een één op één vervanging
Dankjewel voor de reactie. Ik zal de andere merken eens bekijken.
Afgiftesysteem bij ons is ouderwetse radiatoren, dus dat zal de efficiëntie wel beperken. Vloerverwarming is een te grote investering voor en LT radiatoren is volgens mij ook niet goedkoop.
Die geluidberekening: dat is iets waar Quatt bij helpt of moet ik daar een andere bedrijf voor vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:43
netappie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Maar dan kies je dus toch liever de netto duurdere en minder krachtige van een ander merk?

Als ik de vermogens vergelijk bij bv -7 buitentemperatuur is de WeHeat krachtiger.

Prijsverschil heb ik er voor over; het ding koelt ook en heeft aldus tweakers goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Dankjewel voor de reactie. Ik zal de andere merken eens bekijken.
Afgiftesysteem bij ons is ouderwetse radiatoren, dus dat zal de efficiëntie wel beperken. Vloerverwarming is een te grote investering voor en LT radiatoren is volgens mij ook niet goedkoop.
Die geluidberekening: dat is iets waar Quatt bij helpt of moet ik daar een andere bedrijf voor vragen?
Ik heb ook alleen radiatoren maar ik heb ze voorzien van ventilatoren (ik gebruik heat boosters met PC ventilatoren) waardoor ze meer afgifte hebben.
Belangrijk is dat je geen nachtverlaging meer gebruikt, houdt de ruimtetemperaturen op 1 niveau ook 's nachts. Een WP heeft weinig capaciteit dus kan een ruimte wel op temperatuur houden maar maar bv 5 graden verhogen is moeilijk voor hem
Ook belangrijk is dat de Quatt 800 liter water per uur kan rondpompen om de warmte je huis in te transporteren. Dus je moet zeker een basis aantal radiatoren altijd open hebben staan.
Ik ben volledig van zoneregeling afgestapt, dat geeft veel problemen.

Quatt helaas niet maar als je zover bent dat je een Quatt zou willen laten plaatsen is op dit forum wel iemand die je bij een geluidberekening kan helpen. Maar zolang je nog in dat selectieproces zit heeft dat nog niet zoveel zin

NB. Let wel, de 92% besparing is op gasverbruik voor verwarmen. Aan de andere kant gebruik je natuurlijk wel meer electra voor de warmtepomp. Mijn SCOP is 1:4 . Dus grofweg is mijn financiële besparing ongeveer 50% van de prijs van de gasbesparing

[ Voor 10% gewijzigd door Flesym op 19-07-2025 16:33 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Flesym schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb ook alleen radiatoren maar ik heb ze voorzien van ventilatoren (ik gebruik heat boosters met PC ventilatoren) waardoor ze meer afgifte hebben.
Belangrijk is dat je geen nachtverlaging meer gebruikt, houdt de ruimtetemperaturen op 1 niveau ook 's nachts. Een WP heeft weinig capaciteit dus kan een ruimte wel op temperatuur houden maar maar bv 5 graden verhogen is moeilijk voor hem
Ook belangrijk is dat de Quatt 800 liter water per uur kan rondpompen om de warmte je huis in te transporteren. Dus je moet zeker een basis aantal radiatoren altijd open hebben staan.
Ik ben volledig van zoneregeling afgestapt, dat geeft veel problemen.

Quatt helaas niet maar als je zover bent dat je een Quatt zou willen laten plaatsen is op dit forum wel iemand die je bij een geluidberekening kan helpen. Maar zolang je nog in dat selectieproces zit heeft dat nog niet zoveel zin

NB. Let wel, de 92% besparing is op gasverbruik voor verwarmen. Aan de andere kant gebruik je natuurlijk wel meer electra voor de warmtepomp. Mijn SCOP is 1:4 . Dus grofweg is mijn financiële besparing ongeveer 50% van de prijs van de gasbesparing
Ik weet dat een warmtepomp een slechte versneller is, toch bedankt voor de uitleg. We zullen een constante temperatuur aanhouden.

Ok dan ga ik daar naar zoeken zodra ik een keuze gemaakt heb.

92% op gasverbruik voor verwarmen vind ik nog steeds bijzonder veel. Als dat bij ons lukt scheelt dat al gauw 800-900m3 per jaar. Hoeveel kWh kost het je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Ik weet dat een warmtepomp een slechte versneller is, toch bedankt voor de uitleg. We zullen een constante temperatuur aanhouden.

92% op gasverbruik voor verwarmen vind ik nog steeds bijzonder veel. Als dat bij ons lukt scheelt dat al gauw 800-900m3 per jaar. Hoeveel kWh kost het je?
Het is een beetje hoe je wilt rekenen. Ik stook mijn 125 jaar oud huis nu veel anders, ik houd de hele benedenverdieping op 20,5 graad waar ik vroeger mijn woonkeuken alleen van 16:00 tot 20:00 op 20 graden hield en de rest op 15 graden. Dus qua comfort is het een stuk prettiger geworden, alle deuren op benedenverdieping kunnen open blijven en ook de woonkeuken is altijd op temperatuur.
Ik schat dat ik in 2024 van 950m³ gas voor verwarmen naar 35m³ gas ben gegaan, dus 96% besparing. Mijn Quatt heeft in 2024 2751kWh gebruikt. Afgelopen winter was wat kouder, vandaar dat ik 92% aangaf.
De Quatt app houdt geen rekening met mijn aangepaste stookgedrag dus schat mijn (vroegere) gasgebruik hogen in dan hij was het verleden. Maar de verdere cijfers komen redelijk overeen met wat ik zelf meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51O6ookpfj8P2omLvYT3VKnC7EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1GZzbQ8HsHIXS5IxWzUaOyw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Flesym schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Het is een beetje hoe je wilt rekenen. Ik stook mijn 125 jaar oud huis nu veel anders, ik houd de hele benedenverdieping op 20,5 graad waar ik vroeger mijn woonkeuken alleen van 16:00 tot 20:00 op 20 graden hield en de rest op 15 graden. Dus qua comfort is het een stuk prettiger geworden, alle deuren op benedenverdieping kunnen open blijven en ook de woonkeuken is altijd op temperatuur.
Ik schat dat ik in 2024 van 950m³ gas voor verwarmen naar 35m³ gas ben gegaan, dus 96% besparing. Mijn Quatt heeft in 2024 2751kWh gebruikt. Afgelopen winter was wat kouder, vandaar dat ik 92% aangaf.
De Quatt app houdt geen rekening met mijn aangepaste stookgedrag dus schat mijn (vroegere) gasgebruik hogen in dan hij was het verleden. Maar de verdere cijfers komen redelijk overeen met wat ik zelf meet.
[Afbeelding]
Afgelopen winter was warmer dan normaal (0.5 graad). Maar desondanks nog steeds een fikse besparing! Stroomverbruik is dan wel in verhouding. Dank voor je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Afgelopen winter was warmer dan normaal (0.5 graad). Maar desondanks nog steeds een fikse besparing! Stroomverbruik is dan wel in verhouding. Dank voor je info.
Dit was jaardata, niet seizoensdata. Afgelopen januari en februari waren kouder dan in 2024. En dat beïnvloedt je COP sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:14
Nog weinig informatie hier beschikbaar over de capaciteit van het warm water bij Full Electric.

Bij mij is dat de hoofdreden dat ik voorlopig afzie van een upgrade naar Full Electric. Capaciteit van het warme zou gelimiteerd worden tot 9.5 L/min (bij 60 graden).

Wij willen in de toekomst de badkamer verbouwen en de optie houden om een dubbele (regen)douche met waterbesparende douchekop te gebruiken.

Zou zonde zijn om vele duizenden euro's te betalen voor een Full Electric upgrade om vervolgens door de upgrade beperkt te worden.

Nu serieus aan het kijken naar een opstelling met 2 aparte warmtepompboilers (met 2x subsidie). Dit geeft meer opties en flexibiliteit en minder afhankelijkheid van Quatt en is ook nog eens een pak goedkoper.

Gezien de laatste informatie over de Chill en de eisen aan de Home Battery lijkt het erop dat Quatt bij mij de limiet wel bereikt heeft. Ook inmiddels wel genoeg ervaren dat niet alles zo goed werkt als vantevore voorgesteld en die verwachting heb ik daardoor bij de nieuw aangekondigde producten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Ik lees bij de google reviews van verschillende mensen dat ze met een kapotte warmtepomp in de kou zijn komen te zitten. De after sales schijnt slecht te zijn, jammer. Hebben die dingen niet een handmatige switch die je uit kan zetten zodat de CV het weer volledig overneemt? De kans hebben om in de winter in de kou te zitten zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Daarnaast wellicht niet proefkonijn willen zijn?

Quatt V2 is een flinke unit, je kan er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen zomaar een Duo neer kan zetten, zowel qua ruimte als extra decibellen op de erfgrens

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 19-07-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Toby-Wan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 06:55:
[...]

Quatt V2 is nog maar zeer recent gelanceerd maar wordt inmiddels wel geïnstalleerd. Gezien huidige temperaturen zal niemand nog iets zinnigs kunnen zeggen over ervaringen ermee
Quatt all E is nog maar in de pilot fase, met enkele geïnstalleerd. Degene die dit hebben mogen hier eigenlijk niks over zeggen. Wederom, er weinig ervaringen, vanwege tijd van jaar ook totaal niet over hoe het zou presteren in een echt stookseizoen

Alternatief: Weheat zie post van @post.p
post.p in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Anders warmtepompen van Vaillant, Panasonic
Allemaal wat minder ingewikkelde techniek & dus meer bewezen en geen kinderziektes
Check, inderdaad als die nog maar net op de markt is, en AE is nog in de pilot fase... is er nog weinig over te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
s020506 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:41:
[...]

Ik vind een beetje een rare vraag. Ik kan zo 3 topics geven met alternatieven, binnen een minuut. Heb je dan echt niet verder gekeken?

Een deze vraag zie ik vaker voorbij komen. Zou het komen omdat het de eerste hit is op Google? Of dat je het eerste stuk via internet af kan een dus geen installateur hoeft te bellen?
Dank. Ja natuurlijk zie ik die. maar het is een beetje gevalletje bomen en bos. Het liefst zou ik het bos inlopen en met een zwijn terugkomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Stefannn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:11:
[...]

Verder zal je op dit forum enkel quatt vinden. Soms iemand die iets anders overweegt maar gras bij de buren lijkt vaak groener.
- er wordt wat gemopperd op quatt en de reactietijd is vaak laag, maar ze zijn behoorlijk prijs concurrerend en ondanks het gemopper vind ik de app cq integratie best goed.
- ik zit ook op adler forum. De problemen die op dat forum staan zijn veel meer basic dan wat je hier op het quatt forum vindt. Een andere kennis heeft een adler en is tot nog toe niet tevreden.
- een kennis heeft weheat en is daar heel tevreden over maar die is een puist duurder.

Mbt all electric… ik vind de quatt oplossing erg complex. En ik vind dat ze er (mede daardoor) niet helemaal geslaagd zijn opnieuw een sterk concurerend product neer te zetten. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen maar ben gereserveerd.
All electric wordt bij alle merken vrij duur. Eigenlijk heb je bij alle systemen dat je relatief veel geld moet neertellen voor iets dat in wezen maar weinig levert. Daarmee bedoel ik dat ongeveer de helft van de investering van een all electric systeem naar het warm water gaat terwijl dat maar 15 tot 20% van de warmte behoefte is.
Ik heb het op dit forum al vaker gezegd, als ik opnieuw zou beginnen zou ik een doorstroomverwarmer in combinatie met warmte terug win op afvoer van de douche proberen. Dat zeg ik als vervente tweaker, geen garantie, en het kan voor een douche werken, niet echt voor een ligbad.
Doorstroom heeft welliswaar cop=1 maar op 60graden (vanwege legionella) heeft een warmtepomp ook maar cop=2. En vervolgens heeft een boiler een standverlies. Ik heb een 150liter boiler waar we met 2 personen dagelijks kort op douchen. Ik heb hem zelfs nageisoleerd met 8cm rockwool maar het standverlies is ongeveer net zo groot als het gebruik. Een warmtepomp met cop=2 wordt dan effectief cop=1.
In mijn geval een zonneboiler die ik alleen ‘s winters electrisch bij verwarm dus die situatie is wel compleet anders.
En met zoveel zonnepanelen ga je binnen een jaar ook naar een thuisbatterij. Daarmee heb je meteen extra power voor een doorstroomverwarmer.
Weheat een keer over de vloer gehad. Althans via cooolblue, maar eerlijk gezegd die gast had minder verstand van een WP dan ik zelf.... Toch ben ik wel gecharmeerd van een Weheat. Relatief stil, voldoende vermogen, goede COP en fraai om te zien.

ALl electric is idd relatief duur. Echter als ik hybride ga, MOET ik ook een nieuwe ketel want oude is op. Door AE te gaan, bespaar ik dan zo 3000 voor een ketel. Dan is AE wel een redelijke businesscase. Mits het werkt

Dingetje met de Quats lijkt me wel, dat als de boel failliet gaat, het veel lastiger te onderhouden zal zijn dan een standaard, minder gecompliceerde WP als Weheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Stefannn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:11:
[...]

Doorstromer niet eens aan gedacht, kan werken maar inderdaad een bad hier.. Maar werkelijk is de COP voor warmwater zoveel lager dan voor (vloer) verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:56:
Ik lees bij de google reviews van verschillende mensen dat ze met een kapotte warmtepomp in de kou zijn komen te zitten. De after sales schijnt slecht te zijn, jammer. Hebben die dingen niet een handmatige switch die je uit kan zetten zodat de CV het weer volledig overneemt? De kans hebben om in de winter in de kou te zitten zie ik niet zo zitten.
Hangt van het probleem af en wat je zelf inricht. De CV en de WP staan in serie. Als bv door problemen de vorstbeveiliging open gaat loopt je CV water weg en houdt het op. Maar je kunt in huis een bypass maken waarmee je de Quatt loskoppelt van de rest en kun je als vanouds verwarmen..
Voor zover ik weet is dat bij andere hybride systemen niet anders, je warmtetransport is nu eenmaal je CV water en bij een water/water pomp breng je die naar buiten.
Maar ook in je huidige situatie kan je CV ketel ermee stoppen en zit je in de kou en ben je afhankelijk van je service provider. Mijn CV pomp is wel eens vastgelopen en omdat het een afwijkende pomp was heeft dat 3 dagen geduurd.

[ Voor 11% gewijzigd door Flesym op 19-07-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:48
WPMC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:53:
[...]

Dank. Ja natuurlijk zie ik die. maar het is een beetje gevalletje bomen en bos. Het liefst zou ik het bos inlopen en met een zwijn terugkomen ;-)
Weheat adviseert weheat
Quatt adviseert Quatt
En Adlar….
enfin

Dat zijn geen adviezen natuurlijk. Er komt altijd uit: “ik zou de onze kopen als ik u was”

Een advies krijg je van een goede onafhankelijke installateur die ervaring heeft met meerdere merken warmtepompen, en die je dan hopelijk een passend advies geeft met juiste dimensionering.

Prijzen van warmtepompen zijn makkelijk te vinden. De kosten komen vooral voort uit appendages, eventuele boringen en vooral tijd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
WPMC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:53:
[...]

Ja doei. Er wordt hier wel verwacht dat je zelf ook wat moeite doet. Wat heb je zelf al gevonden? Waarom andere merken wel of niet?

6 reacties op het hele forum, allemaal in dit topic. Neigt naar luiheid. Of zoek je bevestiging voor je keuze die je toch al gemaakt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
post.p schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Als ik de vermogens vergelijk bij bv -7 buitentemperatuur is de WeHeat krachtiger.

Prijsverschil heb ik er voor over; het ding koelt ook en heeft aldus tweakers goede service.
Type: Sparrow P60
Merk: WeHeat
Meldcode: KA28197
Subsidiebedrag vanaf 01/01/2025 : €2.575
Categorie: Lucht-Water
Subsidiabel Vermogen: 6kW
Koudemiddel: R290 (Propaan)
Global Warming Potential (GWP): 3

Type: AMH6
Merk: Quatt
Meldcode: KA29998
Subsidiebedrag vanaf 01/01/2025 : €2.800
Categorie: Lucht-Water
Subsidiabel Vermogen: 7kW
Koudemiddel: R290 (Propaan)
Global Warming Potential (GWP): 3

Bij WeHeat hangt de service erg af van je installateur. Dat kan beter uitpakken dan bij Quatt, maar ook slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:12:
[...]

Bij WeHeat hangt de service erg af van je installateur. Dat kan beter uitpakken dan bij Quatt, maar ook slechter.
Klopt. Het business model is compleet verschillend.
Bij quatt sluit je een deal met quatt en die sturen “door hun betaalde mensen”.
Bij weheat sluit je een deal met een installateur die de weheat zelf inkoopt.
Ik zou dan ook niet bij coolblue bestellen. Dat is enkel een administratief tussenpersoon die via zogenaamde “white label installateurs” laat installeren.
Gewoon op zoek naar een lokale installateur en vragen of die weheat doet, of zelfs ander advies heeft.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Klopt. Het business model is compleet verschillend.
Bij quatt sluit je een deal met quatt en die sturen “door hun betaalde mensen”.
Bij weheat sluit je een deal met een installateur die de weheat zelf inkoopt.
Ik zou dan ook niet bij coolblue bestellen. Dat is enkel een administratief tussenpersoon die via zogenaamde “white label installateurs” laat installeren.
Gewoon op zoek naar een lokale installateur en vragen of die weheat doet, of zelfs ander advies heeft.
Was het maar zo gemakkelijk. Helaas zijn er een hoop installateurs die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Dan krijg je gewoon een offerte voor een te grote warmtepomp met onzinnige componenten om van het inregelen nog maar te zwijgen.

Gelukkig is Heat Geek inmiddels ook in Nederland actief, maar een installateur vinden die ook maar een grove warmteverlies berekening maakt en niet zomaar blind een offerte stuurt, is al lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Was het maar zo gemakkelijk. Helaas zijn er een hoop installateurs die geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Dan krijg je gewoon een offerte voor een te grote warmtepomp met onzinnige componenten om van het inregelen nog maar te zwijgen.

Gelukkig is Heat Geek inmiddels ook in Nederland actief, maar een installateur vinden die ook maar een grove warmteverlies berekening maakt en niet zomaar blind een offerte stuurt, is al lastig.
En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel: “die neem je dus niet”, want die hebben geen idee wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:29:
[...]

En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel: “die neem je dus niet”, want die hebben geen idee wat ze doen.
Ik ben toch wel benieuwd hoe je die ene goede lokale installateur dan gaat vinden zonder extreem veel tijd te steken in het afwijzen van blinde offertes en controleren van referenties.

Maar er is hoop op verbetering: https://www.installatie.n...warmtepomp-installateurs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RudyL90 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Als aanvulling op het percentage wat @Flesym gaf, hier nog even de poll van vorig jaar april.
Hierin werd gevraagd hoeveel % de Quatt verwarmde.
Daar vind je dat, op 1 na, bij iedereen de Quatt 80% en meer haalde.

Tip: lees de TS en de gepinde posts. In beiden staat heel veel info _/-\o_ .
Ow, en afgelopen 1 januari zijn ook veel jaarverslagen van het verbruik gepost.

Poll percentage Quatt verwarming - Ervaringen met Quatt Deel 2

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WPMC
s020506 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 06:18:
[...]

Ja doei. Er wordt hier wel verwacht dat je zelf ook wat moeite doet. Wat heb je zelf al gevonden? Waarom andere merken wel of niet?

6 reacties op het hele forum, allemaal in dit topic. Neigt naar luiheid. Of zoek je bevestiging voor je keuze die je toch al gemaakt hebt?
klopt ik heb avonden zitten lezen. Het aantal reacties wat ik post zegt toch niets over wat ik lees? En welke moeite ik daar instop? Ben al 2 jaar bezig met de voorbereiding. Maar toch dank voor je reactie. Inderdaad neig ik te kiezen tussen WeHeat en Qautt. Liefst via een lokale installateur. Eerder had ik de Nefit-Bosh Compress 2000 AWF op het oog, maar volgens dezelfde lokale installateur, kan ik die niet 'op een makkelijke manier" aansturen op basis van overproductie zonnepanelen of stroomprijzen, zonder te moeten gaan stoeien met allerlei losse domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
WPMC schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:30:
[...]

klopt ik heb avonden zitten lezen. Het aantal reacties wat ik post zegt toch niets over wat ik lees? En welke moeite ik daar instop? Ben al 2 jaar bezig met de voorbereiding. Maar toch dank voor je reactie. Inderdaad neig ik te kiezen tussen WeHeat en Qautt. Liefst via een lokale installateur. Eerder had ik de Nefit-Bosh Compress 2000 AWF op het oog, maar volgens dezelfde lokale installateur, kan ik die niet 'op een makkelijke manier" aansturen op basis van overproductie zonnepanelen of stroomprijzen, zonder te moeten gaan stoeien met allerlei losse domotica
Maar Quatt kijkt ook niet naar je P1 meter.
Geen idee of weheat dat doet.

Je kunt je ook afvragen of dat überhaupt zoden aan de dijk zet. Warmtepompen zijn per definitie trage systemen. Je compenseert (doorgaans dan he, want de greatest hits met 40 stapjes van 0.1 graden komen zometeen weer voorbij) alleen het warmteverlies in een reeds warme woning. Je warmt de boel niet elke keer op nadat de boel is afgekoeld.
Verder gespecificeerd: als je nu de hut laat afkoelen tot 16 graden in de winter omdat iedereen weg is, en bij thuiskomst om 17:38 knal je de ketel aan en stookt het in no-time op vol gas naar 21.5, dat is er dan niet meer bij. (als je geen nieuwe ketel plaatst)

Eens verder dat wanneer je ketel nu aan gort is, je sowieso beter kijkt of je afkunt met een warmtepomp waarbij je niet weer een nieuwe ketel nodig hebt. Dat kan betekenen veel vermogen, dat kan ook betekenen iets aan je afgiftesysteem aanpassen.

Kijk gewoon eenvoudig naar wat je CV-ketel nu voor je doet.
Hoogstwaarschijnlijk is dat:
- het huis verwarmen
- warm water produceren

Het huis verwarm je met een warmtepomp met voldoende nominaal vermogen bij koude;
Warm water kan een warmtepomp voor je maken in een vat (ook zonder fancy apparatuur daar weer eerst tussen) of je kiest voor bijv een losse (warmtepomp)boiler. En als je maar alleen bent en kort douchet, zou het ook nog met iets als een doorstroomverwarmer uitkunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:37
WPMC schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Een huis met overal vloerverwarming en een CV ketel die het bijna begeeft. Dan is hybride echt geen logische keus en zou ik inderdaad full electric gaan.

Quatt is op dit moment niet de meest logische keus als je full electric wil. Zie de eerder door anderen genoemde redenen. Dan zou ik eerder kiezen voor WeHeat of een ander merk. Wellicht kun je in het WeHeat topic vragen of andere uit jouw regio goede ervaringen hebben met bepaalde installateurs.

Mijn advies zou zijn: maak een eigen topic aan volgens de FAQ (zie hier) en plaats een link in het algemene L/W warmtepomp topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd hoe je die ene goede lokale installateur dan gaat vinden zonder extreem veel tijd te steken in het afwijzen van blinde offertes en controleren van referenties.

Maar er is hoop op verbetering: https://www.installatie.n...warmtepomp-installateurs/
Dat kost inderdaad tijd.
Persoonlijk vind ik dat niet raar.
Je kan dit soort dingen zoeken door op Google 1 van de eerste 5 hits aan te klikken. Dan kom je vrij zeker bij een tussenpersoon. Ik wil niet zeggen dat dat perse slecht is. Je koopt gemak. Je koopt “dat je verder geen tijd kwijt bent”. Maar je contract partij is niet je installateur.
Persoonlijk doe ik voor dit soort dingen (warmtepomp maar ook zonnepanelen, loodgieter, elektricien, schilder) inderdaad een flinke speurtocht om te landen bij een lokale leverancier die net iets groter is dan een 1-pitter maar klein genoeg voor persoonlijke aandacht.
Dat kost tijd. Maar dat is het mij waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

OmeJoyo

This is me

onlinaius schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Quatt kan nog zachter, ik zie 300 vrij structureel, sommigen hebben zelfs 250 gerapporteerd.

Edit: raar genoeg zie ik in de Quatt specsheets van Quatt V1 / 1.5 een minimaal vermogen van 500 watt.
200 en 170 is ook gewoon prima mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kcArT6NJS7_EAmCg1pAZP9DwZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzEYHLnilzSGeawmzioUmwRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFYsMF1s4_vvFiS_8s57H_CkHr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXNumqBYm6eQkmJM0RWn76jm.jpg?f=fotoalbum_large]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
OmeJoyo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:04:
[...]

200 en 170 is ook gewoon prima mogelijk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]]
nah... misschien een momentopname met toevallig met starten of aftoeren?
COP 14.7 is niet een realistische modus operandi.
En COP 17 al helemaal niet natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-07-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

OmeJoyo

This is me

paQ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:19:
[...]

nah... misschien toevallig met starten of aftoeren?
COP 12.4 is niet een realistische modus operandi.
Nope, dit is echt wat die draait momenteel.

[ Voor 7% gewijzigd door OmeJoyo op 20-07-2025 13:33 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
paQ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:19:
[...]

nah... misschien een momentopname met toevallig met starten of aftoeren?
COP 14.7 is niet een realistische modus operandi.
En COP 17 al helemaal niet natuurlijk.
Cop 14,7 is niet gek hoor met een buitentemperatuur van 26 graden. Kijk maar naar modulerende zwembadwarmtepompen, niet geheel anders en die hebben een COP van 15 makkelijk.

Echter met 26 graden buiten zet je de verwarming meestal niet aan. En als het buiten -7 is dan haal je ook geen COP 4. Maar eerder richting 2. Het gemiddelde van een gehele winter zou tussen den COP 4 en 5 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Hij zal staan voorverwarmen dan voor de heatcharger van je pilot installatie.
Dan moet dat deel er wel bij vermeld worden natuurlijk. Dit is geen realistische verwarmingssituatie. Niemand zet met 26 graden zijn verwarming aan om CV (!) water van 19 naar 22 te verwarmen.
Een SWW circuit tot aan de W/W warmtepomp heeft amper inhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
stanman23 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Cop 14,7 is niet gek hoor met een buitentemperatuur van 26 graden. Kijk maar naar modulerende zwembadwarmtepompen, niet geheel anders en die hebben een COP van 15 makkelijk.
Ook alleen als het warm is buiten en het bad zelf koud is.
Ook niet per se een voorkomende situatie.

Heb toevallig vorige maand het eens zo goed mogelijk proberen te monitoren waar de COP van mijn zwembad warmtepomp nu echt op uitkwam. Die claimt ook COP 12.6 te kunnen doen max... (bij W26/A26 8)7 )
Nou:
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Hij heeft daarna nog maar een halve dag aangestaan en daarna alleen twee middagen om terug te kolen. (Te warm)

Als ik nu mijn VVW water terugkoel naar 17, en daarna "verwarm", dan heb ik ook een idioot hoog COP.
OmeJoyo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Nope, dit is echt wat die draait momenteel.
Of staat de heatcharger nu al het werk te doen, en heeft je buitenunit de compressor niet aan?
Dus alleen fan+waterpomp bijv?

Er ontbreekt context.

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 20-07-2025 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Thanks.
Ik zat inderdaad bij de early adapters. Hopelijk blijft de Quatt het nog vele jaren zonder verdere problemen doen, maar proberen Quatt zo ver te krijgen om wat te doen is trekken aan een dood paard.

Voor mij geen Quatt meer, en ik heb het ook al meerdere mensen in mijn omgeving afgeraden (voor mij is Quatt echt nog steeds een product wat alleen onder de 2000 het geld waard is).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:53:
[...]

raven22 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Volgens mij valt er niks te servicen. Ik heb mijn koelkast ook nog nooit een onderhoudsbeurt gegeven. Hooguit schoonmaken..
Ook mijn idee. Ik heb hier 1x de airco's laten onderhouden. Dat was eigenlijk niet meer dan goed uitblazen, en testen of het systeem nog goed koud wordt. Dat was dus 1x maar nooit weer, weggegooid geld.

Als het om een monoblock gaat valt er nog minder te onderhouden, aangezien de kans op lekkages van koelgas een stuk kleiner is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
WPMC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Doorstromer niet eens aan gedacht, kan werken maar inderdaad een bad hier.. Maar werkelijk is de COP voor warmwater zoveel lager dan voor (vloer) verwarming?
Cop hangt af van verschil tussen in&out temperatuur.
Bij verwarmen is het buiten bijvoorbeeld 10 en verwarm je met 35 graden, dat is 25 graden verschil.
Als je naar 60 moet is het verschil 50 graden. Dat is 2x zoveel. De cop is dan grofweg 2x lager.
De meesten halen voor verwarmen gemiddeld 4. Dat zal voor warm water dus ongeveer 2 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Stefannn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Cop hangt af van verschil tussen in&out temperatuur.
Bij verwarmen is het buiten bijvoorbeeld 10 en verwarm je met 35 graden, dat is 25 graden verschil.
Als je naar 60 moet is het verschil 50 graden. Dat is 2x zoveel. De cop is dan grofweg 2x lager.
De meesten halen voor verwarmen gemiddeld 4. Dat zal voor warm water dus ongeveer 2 zijn.
De redenatie klopt, met 2 (toch wel vrij grote) kanttekeningen

1. Je gaat er hier vanuit dat de buitentemperatuur bij stoken hetzelfde is als de buitentemperatuur bij verwarmen.

Dat is echter niet het geval. In het stookseizoen is de buitentemperatuur een heel stuk lager dan het gemiddelde over het hele jaar. Is het buiten 25 dan heb je nog maar 35 graden te overbruggen naar 60 graden, en verwacht je dus een COP die eerder rond de 3 ligt.

2. Je verwarmt niet altijd tot 60 graden. Stel dat je het vat volledig hebt leeggedoucht, dan verwarm je eerst water van 15 graden, dan van 16 graden, etc.

Je ziet dan ook dat de COP cijfers die fabrikanten van WPB posten wat hoger liggen.

Atlantic Explorer V4 200 liter: 2.79 A7/W55 (A7 geven ze zelf aan W55 neem ik aan, omdat dit vaak de temperatuur is waar vanuit wordt gegaan in dagelijks bedrijf).
Atlantic Explorer V4 270 liter: 3.16 (behoorlijk verschil met de 200 liter, ik vermoed dat dit door gelaagdheid komt).

Auer Edel Air 200 liter: 3.19 A7/W55 (W55 opnieuw gegokt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Friezin schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Als aanvulling op het percentage wat @Flesym gaf, hier nog even de poll van vorig jaar april.
Hierin werd gevraagd hoeveel % de Quatt verwarmde.
Daar vind je dat, op 1 na, bij iedereen de Quatt 80% en meer haalde.

Tip: lees de TS en de gepinde posts. In beiden staat heel veel info _/-\o_ .
Ow, en afgelopen 1 januari zijn ook veel jaarverslagen van het verbruik gepost.

Poll percentage Quatt verwarming - Ervaringen met Quatt Deel 2
Dat zijn absurde besparingen! Waarom verkoop Quatt dan een percentage van 60-80% en in mijn specifieke situatie 69%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobacon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:19
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Bij mij is/was het 317 Hz geluid ook zonder frontje erop. Gisteren was quatt hier en de monteur had iemand van product ontwikkeling meegenomen om het zelf te kunnen bekijken en vast te stellen.
1 quatt (ik heb Duo) is geheel vervangen. Ook bij mij staan beide frontjes helemaal bol en is er 1 gisteren vervangen (men was vergeten de andere mee te sturen...). Ik wacht al jaartje op een nieuw model frontpaneel, welke volgens deze quatt medewerker over 1 maand beschikbaar is.
De nieuwe quatt maakt tot op heden geen 317 Hz geluid, maar dat deed de vorige ook alleen als het kouder was (bij de hogere vermogens). Dus even afwachten.
Heeft iemand nog wat gehoord over het nieuwe frontpaneel voor de oude hybrid. Het paneel verbleekt doordat de zwarte coating afbladdert. Regelmatig van Quatt gehoord (al meer dan twee jaar) dat het probleem bekend is en er een nieuwe onderweg is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

RudyL90 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Dat zijn absurde besparingen! Waarom verkoop Quatt dan een percentage van 60-80% en in mijn specifieke situatie 69%?
De poll gaat over %warmte met je Quatt. En ja, die is fors.
Misschien rekent Quatt tov je totale gashoeveelheid, dus incl douchen/koken. (dat was bij mij ~15%)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Misschien rekent Quatt tov je totale gashoeveelheid, dus incl douchen/koken. (dat was bij mij ~15%)
Of de gemiddelde tweaker is niet representatief voor de hele groep gebruikers van de Quatt. Waarbij de Tweaker bij 30% gasverbruik denkt: er valt nog veel te winnen, terwijl de gemiddelde gebruiker eerder denkt: tof, 70% besparing, niets meer aan doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onlangs is er bij ons een Quatt hybrid geïnstalleerd. Ik heb hierbij ook op advies van Quatt een Honeywell T6 thermostaat laten installeren. Ding ziet er prima uit en de app lijkt ook te werken zoals verwacht.

Normaal ga ik voor aanschaf reviews lezen, maar omdat dit allemaal in 1 koop zat heb ik niet teveel aandacht aan die thermostaat besteed. Echter als ik reviews ga lezen zijn de meeste mensen heel ontevreden over deze thermostaat. Ik kan niet inschatten of het dan aan de thermostaat ligt of combinatie thermostaat <> ketel (of thermostaat <> gebruiker). Hoe is jullie ervaring hiermee icm. Quatt? Want als het echt bagger is dan zit ik nu nog wellicht binnen een termijn dat ik om iets anders kan vragen. Omdat het nog geen stookseizoen is kan ik eea ook niet in de praktijk testen. Ik lees verhalen over het plotseling opstoken naar 30 graden zonder reden...?

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 21-07-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Of de gemiddelde tweaker is niet representatief voor de hele groep gebruikers van de Quatt. Waarbij de Tweaker bij 30% gasverbruik denkt: er valt nog veel te winnen, terwijl de gemiddelde gebruiker eerder denkt: tof, 70% besparing, niets meer aan doen!
dat...
n=84 tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Palomar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:19:
Onlangs is er bij ons een Quatt hybrid geïnstalleerd. Ik heb hierbij ook op advies van Quatt een Honeywell T6 thermostaat laten installeren. Ding ziet er prima uit en de app lijkt ook te werken zoals verwacht.

Normaal ga ik voor aanschaf reviews lezen, maar omdat dit allemaal in 1 koop zat heb ik niet teveel aandacht aan die thermostaat besteed. Echter als ik reviews ga lezen zijn de meeste mensen heel ontevreden over deze thermostaat. Ik kan niet inschatten of het dan aan de thermostaat ligt of combinatie thermostaat <> ketel (of thermostaat <> gebruiker). Hoe is jullie ervaring hiermee icm. Quatt? Want als het echt bagger is dan zit ik nu nog wellicht binnen een termijn dat ik om iets anders kan vragen. Omdat het nog geen stookseizoen is kan ik eea ook niet in de praktijk testen. Ik lees verhalen over het plotseling opstoken naar 30 graden zonder reden...?
Er zijn heel veel gebruikers met Quatt+T6.
En die thermostaat is niet optimaal (instelling per halve graad, scherm geeft gevoelstemperatuur weer, niet zo frequent doorgeven van kamertemperatuur) , maar afhankelijk van je wensen is er niet veel beters.
Dat plotseling opstoken is (dacht ik) meer met de ~D4TM, als er een update is geweest, ik heb er met T6 in elk geval nooit last van gehad.

Ik heb zelf een andere thermostaat liggen, maar heb nog steeds de moeite niet genomen om deze aan te sluiten, omdat T6 eigenlijk best behoorlijk werkt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57
SBL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb zelf een andere thermostaat liggen, maar heb nog steeds de moeite niet genomen om deze aan te sluiten, omdat T6 eigenlijk best behoorlijk werkt.
@Palomar hier hetzelfde. Over het algemeen doet de T6 het prima. Zou me er vooralsnog niet druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
SBL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Appels en Peren.
Het ene geeft aan hoeveel% van verwarming nu voor rekening van de Quadt is gekomen
het andere is de besparing door dat de Quadt veel voordeliger warmte produceert.

En helaas 100% warmte door de Quatt geproduceerd is geen besparing van 100%.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@SBL en @jj85 ok dank, dan laat ik het mooi zo. Loop nu ook verder nergens tegenaan en alles lijkt vrij logisch te werken. Had hiervoor een Remeha eTwist wat ik echt een waardeloos ding vond. De draaiknop werkte vaak niet of de interface was heel traag. Wilde dus sowieso iets anders en toen Quatt op ons pad kwam was het logisch om dan de door hen geadviseerde te nemen.

Gebruiken jullie dan ook een klokprogramma op de thermostaat? Of staat ie (in het stookseizoen) dag en nacht op dezelfde temperatuur?Ik begrijp dat je hem niet 's nachts op 15 moet zetten en overdag op 20, omdat ie dan veel te hard moet werken, wat niet efficient is. Maar 's nachts op 17 en overdag op 19 bijvoorbeeld? Of stapjes van een halve graad per uur in het klokschema opnemen?

En als je een weekendje weggaat wel lager zetten?

We hebben vloerverwarming en goede isolatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 21-07-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Palomar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:52:
@SBL en @jj85 ok dank, dan laat ik het mooi zo. Loop nu ook verder nergens tegenaan en alles lijkt vrij logisch te werken. Had hiervoor een Remeha eTwist wat ik echt een waardeloos ding vond. De draaiknop werkte vaak niet of de interface was heel traag. Wilde dus sowieso iets anders en toen Quatt op ons pad kwam was het logisch om dan de door hen geadviseerde te nemen.

Gebruiken jullie dan ook een klokprogramma op de thermostaat? Of staat ie (in het stookseizoen) dag en nacht op dezelfde temperatuur?Ik begrijp dat je hem niet 's nachts op 15 moet zetten en overdag op 20, omdat ie dan veel te hard moet werken, wat niet efficient is. Maar 's nachts op 17 en overdag op 19 bijvoorbeeld? Of stapjes van een halve graad per uur in het klokschema opnemen?
Ik pas wel een lichte nachtverlaging toe. Bijv 's nachts 18,5 en overdag 20grC. Met stapjes van 0,5grC per uur omhoog in de ochtend.
En als je een weekendje weggaat wel lager zetten?
Ja, dan gaat hij hier wel ietsje omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:19:

Bij mij werkte de T6 niet goed, ligt niet zozeer aan de T6 maar aan het feit dat ik een a-typisch huis heb (125 jaar oud, vol op de wind, matig/redelijk geïsoleerd). Bij mij kan bij wind de kamertemperatuur binnen een uur een graad afkoelen en dat geeft met een thermostaat met grote hysteresis en een trage verwarming (WP) grote temperatuurschommelingen (tot 1,,5⁰C binnen 2 uur) waardoor wij inboetten op comfort. Vandaar dat wij zijn overgestapt op een andere thermostaat.
Bij 4 andere mensen die ik ken met een Quatt werkt de T6 prima, dus dit ligt echt aan ons huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Ik krijg net een mailtje dat mijn nieuwe front paneel klaar ligt. Je mag hem zelf vervangen, maar je mag ook een afspraak maken voor een installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
onlinaius schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Zijn die tweakers nerds hun Quatt dan dusdanig aan het tweaken dat ze nog efficiënter worden? Of hebben ze gewoon allemaal de thermostaat op 15 graden staan met een dikke wollen trui aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
RudyL90 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Zijn die tweakers nerds hun Quatt dan dusdanig aan het tweaken dat ze nog efficiënter worden? Of hebben ze gewoon allemaal de thermostaat op 15 graden staan met een dikke wollen trui aan?
Ik heb die van mij van de CV ketel 'afgetweakt' & ontkoppeld / DIY all electric (3 kW doorstroomverwarmer als backup)
Volgens Quatt "kan het niet", maarja m'n setup bewijst hun ongelijk

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 21-07-2025 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

Nee hoor, niets aan de Quatt gedaan, kamer overdag op 20,5⁰C en 'savonds tot 23:00 op 21⁰C. Wel mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld en ventilatoren geplaatst. Je afgiftesysteem anders inregelen is wel belangrijk, dat is iets dat Quatt niet voor je doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 21-07-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Ik denk niet dat veel nerds hun Quatt zelf tweaken. Efficientiewinst moet je bij de meeste mensen vooral zoeken in:

1. Verwarmingssysteem optimaliseren. Denk aan waterzijdig inregelen, de flow van het cv water optimaliseren (ik zelf zit ook nog te bekokstoven hoe ik mijn vvw verdeler anders kan aansluiten zonder pomp en met minder restricties, zodat ik van 630 naar 800 liter flow kan), radiatorboosters, verwarmingsbedrijf van de cv ketel uitschakelen (heb ik zelf ook gedaan) etc.

2. Je verwarmingsgewoontes aanpassen aan het hebben van een warmtepomp. Bijv de temperatuur minder later terugzakken, trager weer op temperatuur laten komen, herkennen wat een lagere 'geluidsmodus' doet bij de Quatt, en hoe je hiermee de Quatt efficienter kunt laten draaien, nadenken over wanneer je de maximale verwarming wilt (ik laat de Quatt bijv extra verwarmen tussen 13:00 en 18:00 zodat deze altijd gebruik maakt van de warmste momenten van de dag om te verwarmen), etc.

De gemiddelde gebruiker zal vaak niet over zulke dingen nadenken, 'als het draait draait het' en dat kan een behoorlijk verschil in efficientie, elektriciteitsverbruik en gasverbruik schelen.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 21-07-2025 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:21
nobacon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Heeft iemand nog wat gehoord over het nieuwe frontpaneel voor de oude hybrid. Het paneel verbleekt doordat de zwarte coating afbladdert. Regelmatig van Quatt gehoord (al meer dan twee jaar) dat het probleem bekend is en er een nieuwe onderweg is....
Mooie timing heb je!

Je nieuwe Quatt voorpaneel is klaar voor vervanging

Het voorpaneel voor jouw Quatt Hybrid is klaar! Omdat jouw huidige voorpaneel een kwaliteitsprobleem heeft, hebben we de materialen aangepakt en een verbeterde, hoogwaardige versie ontwikkeld.

Tijd dus om het oude paneel te vervangen. Je kunt kiezen uit twee opties:
Optie 1: zelf vervangen (snelste optie)
We bezorgen het nieuwe voorpaneel bij je thuis, inclusief de benodigde schroeven. Het is niet erg als je niet thuis bent, dan leggen we het pakket bij je voordeur. De vervanging is eenvoudig te doen met zes inbusschroeven, maar voer het wel zorgvuldig uit. Bekijk deze instructievideo, om het voorpaneel eenvoudig zelf te vervangen.

Check:

Kun je jouw Quatt Hybrid niet veilig bereiken zonder een steiger of hoogwerker? Kies dan voor optie 2.
Probeer van tevoren of je de huidige schroeven los krijgt. Zijn ze dolgedraaid of zitten ze muurvast? Ook dan is optie 2 de betere keuze.
Laat je je oude paneel achter bij de voordeur? Dan nemen we die meteen voor je mee. Je mag deze ook zelf afvoeren via het grofvuil.
Optie 2: vervanging door Quatt
Laat je het liever aan ons over? Geen probleem. Ons planningsteam neemt dan contact op met een voorstel voor een datum en tijd.

Check:

De bezorging en installatie zijn niet per se op dezelfde dag.
Als jouw Hybrid toegankelijk is, zal de bezorger het paneel alvast bevestigen. Een extra service-afspraak is in dat geval niet meer nodig.
Hoeft onze monteur niet naar binnen? Dan hoef je zelf niet thuis te zijn. Zorg er dan wel voor dat het nieuwe paneel goed zichtbaar bij je Quatt Hybrid ligt.

Laat ons weten welke optie, dan gaan wij voor je aan de slag!
Nieuwe frontpanelen zijn dus beschikbaar! Ik heb deze mail zojuist ontvangen _/-\o_ _/-\o_ Kan er gemakkelijk bij, dus zelf voor optie #1 gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
De mail ook gehad, en ook gekozen voor zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
onlinaius schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:11:
[...]

Ik denk niet dat veel nerds hun Quatt zelf tweaken. Efficientiewinst moet je bij de meeste mensen vooral zoeken in:

1. Verwarmingssysteem optimaliseren. Denk aan waterzijdig inregelen, de flow van het cv water optimaliseren (ik zelf zit ook nog te bekokstoven hoe ik mijn vvw verdeler anders kan aansluiten zonder pomp en met minder restricties, zodat ik van 630 naar 800 liter flow kan), radiatorboosters, verwarmingsbedrijf van de cv ketel uitschakelen (heb ik zelf ook gedaan) etc.

2. Je verwarmingsgewoontes aanpassen aan het hebben van een warmtepomp. Bijv de temperatuur minder later terugzakken, trager weer op temperatuur laten komen, herkennen wat een lagere 'geluidsmodus' doet bij de Quatt, en hoe je hiermee de Quatt efficienter kunt laten draaien, nadenken over wanneer je de maximale verwarming wilt (ik laat de Quatt bijv extra verwarmen tussen 13:00 en 18:00 zodat deze altijd gebruik maakt van de warmste momenten van de dag om te verwarmen), etc.

De gemiddelde gebruiker zal vaak niet over zulke dingen nadenken, 'als het draait draait het' en dat kan een behoorlijk verschil in efficientie, elektriciteitsverbruik en gasverbruik schelen.
Verwarmingsgewoontes aanpassen zal Quatt toch wel over adviseren? Anders zit je nog steeds continu je CV te gebruiken.

Hebben jullie hier ergens instructies hoe al die optimalisatiestappen uit te voeren? En kan je die al uitvoeren voor de installatie van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:00

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb een en ander op mijn website staan:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
RudyL90 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Verwarmingsgewoontes aanpassen zal Quatt toch wel over adviseren? Anders zit je nog steeds continu je CV te gebruiken.
Niet tot nauwelijks, terwijl hier zelfs met minimale instructie veel te winnen valt zowel voor kopers als Quatt zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RudyL90 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Hebben jullie hier ergens instructies hoe al die optimalisatiestappen uit te voeren? En kan je die al uitvoeren voor de installatie van de WP?
Enige wat ik heb gedaan is waterzijdig inregelen. Ook de vvw.
Ik heb nogal wat radiatoren (en waar nu vvw ligt, had ik ook nog 5-6) en boven werd niet warm, te weinig flow voor hele verwarmingssysteem.
Gewoon gedaan via deze tip:
YouTube: TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen! (Reken bij verwarmen door een warmtepomp op een deltaT van 5°C ipv 20 uit het filmpje). Stuk voor stuk dichtgedraaid, stukje open en met IR-meter in- en uitgang de temperatuur gemeten.

Quatt adviseert niet over verwarmingsgewoontes. Dat doet je cv-boer ook niet.
Ik heb het graag warm. Oorspronkelijk gebruikte ik 2500m3, na aanleg vvw 2100m3, toen thermostaat op 20.
Nu op 21,5°C continue, 300m3 gas verwarming vorig jaar, natuurlijk wel stroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIvT3wWcL81ZRTWLirYVjk8ktlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAhCeo8eS7OgBMpuxiy4aWNZ.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:25:
Ze mogen het vervangen bij installatie 2de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudyL90 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Ik gok, net als @SBL, ook op sww.
Want dat blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand @MacD007 onlangs nog gesproken?
Laatste reactie 6 juni

[ Voor 27% gewijzigd door Friezin op 21-07-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Die ga ik eens lezen. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Friezin schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Enige wat ik heb gedaan is waterzijdig inregelen. Ook de vvw.
Ik heb nogal wat radiatoren (en waar nu vvw ligt, had ik ook nog 5-6) en boven werd niet warm.
Gewoon gedaan via deze tip:
YouTube: TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen! (Reken bij verwarmen door een warmtepomp op een deltaT van 5°C ipv 20 uit het filmpje). Stuk voor stuk dichtgedraaid, stukje open en met IR-meter in- en uitgang de temperatuur gemeten.

Quatt adviseert niet over verwarmingsgewoontes. Dat doet je cv-boer ook niet.
Ik heb het graag warm. Oorspronkelijk gebruikte ik 2500m3, na aanleg vvw 2100m3, toen thermostaat op 20.
Nu op 21,5°C continue, 300m3 gas verwarming vorig jaar, natuurlijk wel stroom:

[Afbeelding]
Geen vvw hiero, maar met traditionele radiatoren valt vast ook veel te besparen. Dank voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:33
onlinaius schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:25:
Timing is everything. Toevallig vandaag mijn ticket eens bijgewerkt bij Quatt met de vraag of er al nieuws was over de frontjes, en zie daar een paar uur later ook de mail.

Dacht eerst dat het aan mijn 'reminder' lag, maar zo te zien krijgen meer mensen de oproep.

Ik ga eerst even, nav hun tips, kijken of ik de huidige frontjes inderdaad makkelijk kan verwijderen. Qua locatie lukt dat zeker, maar in verband met vast of doorgedraaide schroefjes. Want anders mogen ze het zelf oplossen 😜

Ik neem aan dat het vast geen kwaad kan dat de Quatts dan een paar dagen zonder frontje leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

V.w.b. die frontjes, iemand al het keuze formulier doorlopen? Kan je leverdatum of de datum van de serviceafspraak kiezen?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:16
CPM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:17:
V.w.b. die frontjes, iemand al het keuze formulier doorlopen? Kan je leverdatum of de datum van de serviceafspraak kiezen?
Nee, dat is niet mogelijk.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Gerardwaz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Nee dat is niet mogelijk.
Fantastisch, dan doe ik wel een follow up na de zomervakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:44:
Laatste reactie 6 juni
Vakantie? Is er wel de periode voor natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Ze mogen het vervangen bij installatie 2de Quatt.
Ik heb een dubbel motief. Mijn frontpaneel is kromgetrokken, maar verder nog niet zo heel slecht. Aangezien mijn Quatt aan beide kanten zichtbaar is overweeg ik (met een paar extra uitsparinkjes) het oorspronkelijke frontpaneel op de achterkant te bevestigen. Mocht het wat worden dan post ik daar tzt hier wel een foto van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:16

Ik heb deze thermostaat ook gehad en mijn advies is deze te vervangen. Hij is continu bezig het vermogen bij te stellen en dat is niet bevordelijk voor de levensduur van de warmtepomp, nog afgezien van de door jou benoemde problemen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Ik heb een dubbel motief. Mijn frontpaneel is kromgetrokken, maar verder nog niet zo heel slecht. Aangezien mijn Quatt aan beide kanten zichtbaar is overweeg ik (met een paar extra uitsparinkjes) het oorspronkelijke frontpaneel op de achterkant te bevestigen. Mocht het wat worden dan post ik daar tzt hier wel een foto van :)
En dan blaadjes…. Sneeuw…. Rijp….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:22:
[...]

En dan blaadjes…. Sneeuw…. Rijp….
Die zitten dan nu rechtstreeks tegen de lamellen aan. Maar goed punt, bij heel koud weer even kijken of het niet dichtvriest :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Friezin schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:44:
Laatste reactie 6 juni
Nee, maar was me ook opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Fidelity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:20:
[...]

Mooie timing heb je!

[...]

Nieuwe frontpanelen zijn dus beschikbaar! Ik heb deze mail zojuist ontvangen _/-\o_ _/-\o_ Kan er gemakkelijk bij, dus zelf voor optie #1 gekozen.
Zou de mail in batches verstuurd worden? Hier nog niets binnen. Even in de gaten houden, anders moet ik de toch al drukke support afdeling gaan spammen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
clubeddie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:27:
[...]

Zou de mail in batches verstuurd worden? Hier nog niets binnen. Even in de gaten houden, anders moet ik de toch al drukke support afdeling gaan spammen.
Krijgt iedereen (15000 units) nieuwe panelen of enkel als je geklaagd hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:33
jj85 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:27:
[...]

Krijgt iedereen (15000 units) nieuwe panelen of enkel als je geklaagd hebt?
Ik denk alleen de mensen die een ticket hebben ingeschoten erover. Mijn schoonouders hebben ook panelen die 10 jaar oud lijken, maar die had ik nog niet gemeld bij Quatt. Zij hebben geen mail proactief ontvangen, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobacon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:19
Fidelity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:20:
[...]

Mooie timing heb je!

[...]

Puur toeval.
ik had ze vorige week nog gemaild, maar geen reactie. vandaar mijn vraag hier. ik kreeg dezelfde dag de mail die jullie ook hebben. Zal Quatt werk besparen door zelf maar te installeren ;)
Pagina: 1 ... 265 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.