Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:25:
[...]

De Quatt Battery is de rebrand van de Alpha ESS
Dat is de Home, niet de Heat

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:32
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Zoals @paQ hieronder al schrijft hoeft het niet ingewikkelder te zijn dan de buitenunit aan te zetten op koelen (R3999=1) en een vaste watertemperatuur te kiezen van zeg 18 graden.
Voor het handhaven van een gevraagde watertemperatuur heeft Quatt ook al het voorwerk al lang gedaan. Dat is de besturing op watertemperatuur voor bijvoorbeeld de Evo Home thermostaten. Dat omvat ook de aansturing van de compressor/ op welke frequentie moet deze draaien.
Dat zal 1 van de afwegingen zijn die Quatt zal maken, en die ze (deels) ook zullen maken voor de chill: welke watertemperaturen kun je toestaan zonder dat er condensatie optreed. Stel je deze hard in, of probeer je die dynamisch te bepalen? Of geef je dit vrij aan de gebruiker (met dikke disclaimer)?

Onder welke omstandigheden mag er gekoeld worden? Mag dat ook bij -7 buiten (per ongeluk?) de koelmodus activeert? Als de binnenkant van de Quatt die eerst warm was nu opeens koud wordt, kan dat dan problemen opleveren met condensatie / ijsvorming op onverwachte plekken? (bijv warmtewisselaar / waterpomp), elektronica, etc.

Waarschijnlijk zullen een deel van deze mogelijke problemen helemaal geen probleem zijn, maar ik begrijp dat Quatt daar eerst mee wil gaan testen, voordat ze deze update uitbrengen.

En dat testen gaan ze doen zodra er een serie testchills draait (neem ik aan).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Is Vos nog steeds de vervoerder? Bij mij was een simpele reply op de mail voldoende om het een dag te verzetten...
ja klopt, ok, dan probeer ik dat gewoon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:30:
[...]

Exact dit @marijnflipse

En nu we toch met feature requests bezig zijn:
Kunnen we dan ook af van de afhankelijkheid van het wel / niet verwarmen signaal van de thermostaat naar CIC en naar iets meer voorspellend / weersafhankelijke regeling gaan?
Dit is voor mij ook een belangrijke die Quatt zou kunnen upgraden van grijze middenmoot (en dat zeg ik zo objectief mogelijk, daar neem ik mijn persoonlijke vervelende ervaringen niet in mee) tot echt vooroplopend wat mij betreft.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00
[...]

Ja dat is algemeen bekend en staat ook duidelijk op de Quatt site.

Jij beweert dat de Quatt Heat Battety ook een rebranding is, daar ging mijn reactie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:51

dollyking

duck tape

op mijn wensen lijst staat dat ze iets met dynamisch tarief moeten doen.
zeker met straks kwartier tarief kun je misschien alleen al de defrost schedulen.
of in de de 3 of 4 duurste uren het wat rustiger aan doen of defrosten even uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
[...]

Exact dit @marijnflipse

Kunnen we dan ook af van de afhankelijkheid van het wel / niet verwarmen signaal van de thermostaat naar CIC en naar iets meer voorspellend / weersafhankelijke regeling gaan?

zie ook:
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hoewel de Quatt marketing blijft volhouden dat de Quatt "de slimste warmtepomp" is, blijft deze afhankelijkheid mij verbazen omdat je per definitie achter de feiten (=warmteverlies) aan loopt of holt (afhankelijk van hysterese van betreffende thermostaat). Dit gaat weer ten koste van efficiëntie..
Inderdaad, slim is anders. Tegen de tijd dat de thermostaat een 'aan' signaal geeft is mijn vloer alweer behoorlijk afgekoeld en zakt de actuele temperatuur eerst een stuk onder de vraagtemperatuur voordat deze weer langzaam gaat stijgen (en dan uiteraard wat doorschiet naar de andere kant...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
dollyking schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:00:
op mijn wensen lijst staat dat ze iets met dynamisch tarief moeten doen.
zeker met straks kwartier tarief kun je misschien alleen al de defrost schedulen.
of in de de 3 of 4 duurste uren het wat rustiger aan doen of defrosten even uitstellen.
Omgekeerd, defrost kost namelijk relatief weinig elektrisch energie. Benodigde warmte voor defrost wordt uit je woning gepeuterd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:52
[...]

De Quatt Battery en de Quatt heat Battery zijn 2 verschillende dingen :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:33
mklcln schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Ik denk wel als de chill een wandmodel was en de condensatie iets anders dan bakje opgelost was je heel veel mensen geïnteresseerd en blij had gemaakt en hun radiatoren gewoon hadden vervangen voor de Chill wandmodel. Just saying.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn betalingsbereidheid zou bovendien nog een stuk groter zijn dan die voor de chill. Het niet hoeven hebben van een extra buitenunit is voor mij veel waard.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Ik denk wel als de chill een wandmodel was en de condensatie iets anders dan bakje opgelost was je heel veel mensen geïnteresseerd en blij had gemaakt en hun radiatoren gewoon hadden vervangen voor de Chill wandmodel. Just saying.
Wat stel je dan voor ipv een bakje? Want niet veel mensen hebben een afvoer in de woonkamer of slaapkamer. Of wil je de Chill nog groter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
s020506 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:19:
[...]

Wat stel je dan voor ipv een bakje? Want niet veel mensen hebben een afvoer in de woonkamer of slaapkamer. Of wil je de Chill nog groter maken?
Wandmodel en dan afvoer naar buiten gewoon? Dat zou met de “normale” chill ook moeten kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 09-07-2025 17:39 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:05
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Ja dat is algemeen bekend en staat ook duidelijk op de Quatt site.

Jij beweert dat de Quatt Heat Battety ook een rebranding is, daar ging mijn reactie over.
De Heat Battery is de Auer Edel Eau heb ik eerder gelezen hier op het forum

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Ben bang dat je dat verkeerd begrepen hebt. Daarnaast kan de HC+HB ook warmte onttrekken uit het vat. Dat kan de Edel Eau niet (toch?).

Plus dat de setup totaal anders is
Edel heeft warmtepomp bovenop het vat.
Quatt heeft de warmtepomp in de HeatCharger zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 15:47
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Ik lees alleen "vergelijkingen met" en "werking als", maar nergens dat het een Auer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
VindiGoosh schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Wandmodel en dan afvoer naar buiten gewoon? Dat zou met de “normale” chill ook moeten kunnen.
Dit inderdaad. En als je de innova wlhp pakt als voorbeeld, daar treedt geen condensatie op ze houden temp tussen 20-30 volgens de specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
VindiGoosh schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn betalingsbereidheid zou bovendien nog een stuk groter zijn dan die voor de chill. Het niet hoeven hebben van een extra buitenunit is voor mij veel waard.
Die extra buitenunit heeft wel 1 groot voordeel: backup.

Toen mijn Quatt het na een paar dagen niet meer deed (vlak na plaatsing 2 jaar geleden) was ik toch wel blij dat ik de airco nog had en dus geen gas hoefde te gaan stoken.

En zeker als je FE wil gaan zou ik dat toch wel een prettig idee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
VindiGoosh schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Bij een wandmodel zou het wel een oplossing zijn. Maar bij een Chill zoals die er nu staat, lijkt het me niet handig dat er een gat in de muur naar buiten zit wanneer je de Chill opruimt aan het eind van het seizoen. Ik snap dat de Chill standaard met een opvang reservoir komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Ik denk dat voor mijn a-technische buren een losstaande airco makkelijker te behappen is dan het vervangen van radiatoren. Ik denk dat je meer losstaande Chills verkoopt, dan wandmodel Chills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Exact dit @marijnflipse

zie ook:

Hoewel de Quatt marketing blijft volhouden dat de Quatt "de slimste warmtepomp" is, blijft deze afhankelijkheid mij verbazen omdat je per definitie achter de feiten (=warmteverlies) aan loopt of holt (afhankelijk van hysterese van betreffende thermostaat). Dit gaat weer ten koste van efficiëntie..
@marijnflipse
Helemaal mee eens. ik heb radiatoren en heb de stooklijn ver naar beneden moeten zetten om aan/uit/pendel gedrag te voorkomen. Maar op grotere schommelingen wordt niet goed geanticipeerd wat het comfort niet ten goede komt. Duurt dan lang voordat alles op temperatuur is. Terwijl kortstondig even wat hogere temperatuur en zodra de gewenste temperatuur bereikt is op een lage temperatuur door draaien veel beter is.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:00:
[...]

Ben bang dat je dat verkeerd begrepen hebt. Daarnaast kan de HC+HB ook warmte onttrekken uit het vat. Dat kan de Edel Eau niet (toch?).

Plus dat de setup totaal anders is
Edel heeft warmtepomp bovenop het vat.
Quatt heeft de warmtepomp in de HeatCharger zitten
Ja, dank voor deze toelichting. Die vaten zal Quatt dan toch wel ergens inkopen en niet zelf hebben uitgevonden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:20:
[...]

Ja, dank voor deze toelichting. Die vaten zal Quatt dan toch wel ergens inkopen en niet zelf hebben uitgevonden
Remeha werd me ooit door een monteur verteld. Maar toen waren ze nog wel een stuk eerder in de ontwikkelfase, dus mogelijk alweer veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:20:
[...]

Wellicht, maar dat geldt voor heel veel producten. Veelal een samenstel van diverse componenten. Gaat wat ver om het dan rebranded te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marijnflipse schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Ja goed idee! We gaan een account aanmaken bij customer support. We zullen dan idd reageren op de knelpunten. :)

[...]

Yes! We doen eerst iedereen die een pre-order heeft gedaan, daarna zullen we de run doen voor niet pre-order klanten.

[...]

Dit zijn dezelfde afmetingen als diegene die we op 't event hebben laten zien - het perspectief op de foto's vertekent (van de engineering afdeling, niet de marketing afdeling :9 ). Hoogte is 70cm. Diameter boven: 35cm. Diameter onder: 40cm.
En ik steeds maar denken dat het account @Quatt Support (geregistreerd op 28 september 2022) van jullie is 🫣

Nog 2 vraagjes van mijn kant:
- de Quatt koelt het cv-water wat door de Chill gaat ook af.
Buiten het (zeer gewaardeerde!) aanzetten van de koelmogelijkheid, wordt niet sowieso het afgekoelde water wat weer ri. de Chill gaat ook niet door de rest van het verwarmingssysteem (en mijn vvw, wanneer ik mijn pompschakelaar tenminste uitzet) getransporteerd? Oftewel: koelt niet alles wat mee?
- ik heb afgelopen december jullie aanbod geaccepteerd en een 2de Quatt besteld. Er was sprake van installatie in het eerste halfjaar van 2025, maar buiten een "we zijn je niet vergeten"-mail heb ik nog niets gehoord.
Is er al bekend wanneer ze worden geïnstalleerd?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hi, afgelopen week lijkt mijn Quatt twee uurtjes uit te zijn geweest. Iemand een idee hoe dat kan? Er was geen centrale stroomuitval oid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77wQAfd36SXEs1suqWeSGbm8EFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5dOF79ezoMwfrYSmiknggm7.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ysbeer schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:51:
Hi, afgelopen week lijkt mijn Quatt twee uurtjes uit te zijn geweest. Iemand een idee hoe dat kan? Er was geen centrale stroomuitval oid.[Afbeelding]
Ik mis hetzelfde stukje, ook in kamertemperatuur en buitentemperatuur, gebeurt vaker.
Intern niets mis (volgens P1) dus vermoed miscommunicatie met de Quatt-cloud

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Ysbeer schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:51:
Hi, afgelopen week lijkt mijn Quatt twee uurtjes uit te zijn geweest. Iemand een idee hoe dat kan? Er was geen centrale stroomuitval oid.[Afbeelding]
Dat geen data in de app staat, wil niet zeggen dat hij uit stond. Ik heb het ook. Maar goed, tot september of oktober doet hij toch niks, dus het boeit ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Friezin schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Ik mis hetzelfde stukje, ook in kamertemperatuur en buitentemperatuur, gebeurt vaker.
Intern niets mis (volgens P1) dus vermoed miscommunicatie met de Quatt-cloud
@Ysbeer Bij mij ook. Dus foutje bij Quatt?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Nog 2 vraagjes van mijn kant:
- de Quatt koelt het cv-water wat door de Chill gaat ook af.
Buiten het (zeer gewaardeerde!) aanzetten van de koelmogelijkheid, wordt niet sowieso het afgekoelde water wat weer ri. de Chill gaat ook niet door de rest van het verwarmingssysteem (en mijn vvw, wanneer ik mijn pompschakelaar tenminste uitzet) getransporteerd? Oftewel: koelt niet alles wat mee?
<knip>
Als je water 25graden is, omdat het erg warm is in huis, warmt de Chill het verder op (tot 35? gemixed met rest van het water dat meestroomt = 27?). Quatt buitenunit springt aan als het 30 wordt? en weer uit als het 22 is geworden? Afhankelijk van die keuzes kan de rest van je huis een klein beetje meekoelen of wat opwarmen, met name als het door je vloerverwarming stroomt.
Ben wel benieuwd welke keuzes Quatt hierin maakt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Als je water 25graden is, omdat het erg warm is in huis, warmt de Chill het verder op (tot 35? gemixed met rest van het water dat meestroomt = 27?). Quatt buitenunit springt aan als het 30 wordt? en weer uit als het 22 is geworden? Afhankelijk van die keuzes kan de rest van je huis een klein beetje meekoelen of wat opwarmen, met name als het door je vloerverwarming stroomt.
Met de toelichting van @marijnflipse lijkt het dat Quatt er van uit gaat dat het door de Quatt gekoelde water door een aanwezige vvw stroomt en langs de radiatoren waar de chill(s) zijn aangesloten en het door de chill(s) opgewarmde water dan via de radiatoren en cv leidingen weer terug gaat naar de buitenunit om daar weer een paar graden te worden gekoeld.

Zo kan de vvw een paar graden worden gekoeld en worden radiatoren en cv leidingen na de radiatoren een paar graden warmer terwijl de Chill koude lucht blaast zoals een airco dat ook doet.

Dat zijn dan geen keuzes die Quatt maakt maar kun jij dit zelf beinvloeden door bijvoorbeeld de pomp bij de vvw-verdeler wel of niet aan te zetten als de Quatt op koelen staat

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 10-07-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Met de toelichting van @marijnflipse lijkt het dat Quatt er van uit gaat dat het door de Quatt gekoelde water door een aanwezige vvw stroomt en langs de radiatoren waar de chill(s) zijn aangesloten en het door de chill(s) opgewarmde water dan via de radiatoren en cv leidingen weer terug gaat naar de buitenunit om daar weer een paar graden te worden gekoeld.

Zo kan de vvw een paar graden worden gekoeld en worden radiatoren en cv leidingen na de radiatoren een paar graden warmer terwijl de Chill koude lucht blaast zoals een airco dat ook doet.

Dat zijn dan geen keuzes die Quatt maakt maar kun jij dit zelf beinvloeden door bijvoorbeeld de pomp bij de vvw-verdeler wel of niet aan te zetten als de Quatt op koelen staat
Jij kunt kiezen welke afgifte je open laat/zet.
Ik verwacht dat Quatt de schakeltemperaturen kiest en daar ben ik wel benieuwd naar. (vlak boven dauwpunt? lekker ruim daarboven? buitenunit veel aan/uit of groot temperatuurbereik?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik wil de Quatt betalen uit ons bouwdepot. Ik heb echter alleen een betaallinkje gekregen. Liever zou ik een factuur hebben die ik kan declareren, zodat ik daarna Quatt kan betalen. Weet iemand of je na de installatie ook nog een factuur krijgt van Quatt? Of moet ik er achteraan dat ze me een factuur sturen? Ik heb nu alleen een offerte waar de details op staan, maar een offerte wordt niet geaccepteerd door de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:42

OmeJoyo

This is me

Palomar schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:25:
Ik wil de Quatt betalen uit ons bouwdepot. Ik heb echter alleen een betaallinkje gekregen. Liever zou ik een factuur hebben die ik kan declareren, zodat ik daarna Quatt kan betalen. Weet iemand of je na de installatie ook nog een factuur krijgt van Quatt? Of moet ik er achteraan dat ze me een factuur sturen? Ik heb nu alleen een offerte waar de details op staan, maar een offerte wordt niet geaccepteerd door de hypotheekverstrekker.
Je krijgt uiteraard een factuur, die kon ik al inzien bij de betaallink en je krijgt hem daarna per mail.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielcp
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 20:55
jj85 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:34:
[...]

De Quatt warmtepomp (duo) heeft zich afgelopen winter wel bewezen.
Tevens investering die zich met een jaar of 3 a 4 wel terugverdiend heeft. Dus daar ben ik uiterst tevreden mee.

Minder tevreden over Quatt in het algemeen. Tickets blijven oneindig open staan bijvoorbeeld. Service-afdeling doet soms niet wat ze moeten doen. Onderhoud is (of was?) een chaos.

Nu worden er allerlei nieuwe producten uitgerold, maar mbt de HomeBattery is het momenteel echt een aanfluiting bij de adviesgesprekken :X

De uitrol van de All-E gaat super langzaam.
De uitrol van de Chill gaat nog langzamer.

Ben het vertrouwen momenteel wel een beetje kwijt. Er wordt veel te veel hooi op de Quatt-vork genomen + stukje eigenaarschap bij problemen lijkt volledig te missen.

Dus ik ga mooi voor de Toby-Wan oplossing + een warmtepompboiler.

Een simpele snelle berekening geeft ook een veel beter tvt. Niet da thet me daar echt om te doen is, maar het is wel een prima motivatie om een bepaalde keuze te maken ;)
[Afbeelding]
Besparing zit hem m.i. vooral in afsluiten gas (vaste kosten energieleverancier + netbeheerder). En geen periodiek onderhoud aan de CV-ketel.

Meeste onderdelen zijn inmiddels aanwezig om te doorstroomverwarmer te gaan installeren. Dus dat projectje zal de komende weken wel een keer opgepakt gaan worden. Ben benieuwd :)
(alle credits alvast aan @Toby-Wan voor zijn super post + beantwoorden van al m'n vragen)
[Afbeelding]

offtopic:
En voor de eventuele toekomstige thuisbatterij ga ik misschien wel aan de slag met de Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Klinkt erg interessant! Mijn CV zit wel aan zijn eind maar vind de all electric oplossing van Quatt aardig prijzig en nog niet beschikbaar.

Heb jij een schema hoe dit allemaal aangesloten zou moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Emielcp schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Klinkt erg interessant! Mijn CV zit wel aan zijn eind maar vind de all electric oplossing van Quatt aardig prijzig en nog niet beschikbaar.

Heb jij een schema hoe dit allemaal aangesloten zou moeten worden?
Zie de post van @Toby-Wan

Ik volg grotendeels zijn setup.

Alles reeds klaar voor installatie, maar moet eerst een WPB installeren. Mn CV vindt het niet leuk als er geen werkend CV circuit aan hangt. Wil graag een Atlantic Explorer V5, maar die is nog niet beschikbaar. Dus project loopt wat vertraging op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emielcp
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 20:55
jj85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Zie de post van @Toby-Wan

Ik volg grotendeels zijn setup.

Alles reeds klaar voor installatie, maar moet eerst een WPB installeren. Mn CV vindt het niet leuk als er geen werkend CV circuit aan hangt. Wil graag een Atlantic Explorer V5, maar die is nog niet beschikbaar. Dus project loopt wat vertraging op ;)
Stom, helemaal niet naar gekeken! Bedankt. Ga het allemaal bestuderen en wie weet zelf ook uitvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:36:
[...]
Wil graag een Atlantic Explorer V5, maar die is nog niet beschikbaar. Dus project loopt wat vertraging op ;)[/i]
staan op rensa.nl & wasco.nl
wel aan de prijs in vergelijking met een v4

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Emielcp schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Stom, helemaal niet naar gekeken! Bedankt. Ga het allemaal bestuderen en wie weet zelf ook uitvoeren!
als je vragen hebt mag je altijd een DM sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
OmeJoyo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Je krijgt uiteraard een factuur, die kon ik al inzien bij de betaallink en je krijgt hem daarna per mail.
ik zie bij de betaallink alleen een bedrag en btw, maar verder is dat niet echt een factuur te noemen. Ik zal het nog eens bij Quatt navragen.
Begreep eerder dat je de Quatt voor de installatie betaald moest hebben, maar zie nu ook staan dat het tot 3 dagen daarna kan.Welicht sturen ze dan een volwaardige factuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Maar niet te bestellen als particulier.

V5 is stiller (47db vs 53db) en wat efficiënter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nieuwe update onderweg, binnenkort kun je ook de Quatt-Shower bestellen ;-)

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.6.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?
Bugfixes
Nauwkeurigere schatting van douchetijd

Engineer aan het woord
Kleine update. Je systeem zou gewoon normaal moeten blijven werken.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
clubeddie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:19:
Nieuwe update onderweg, binnenkort kun je ook de Quatt-Shower bestellen ;-)

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.6.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?
Bugfixes
Nauwkeurigere schatting van douchetijd

Engineer aan het woord
Kleine update. Je systeem zou gewoon normaal moeten blijven werken.
Ze knallen nu wel vooruit met de CiC updates :o
1 a 2 per maand oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Maar niet te bestellen als particulier.

V5 is stiller (47db vs 53db) en wat efficiënter.
even ritje langs KVK en zo gefixt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:49
Toby-Wan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Wasco 1446/1470 ex inkoop. Valt mee toch. Aldaar nu goedkoper dan V4.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Gieliovd520 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Wasco 1446/1470 ex inkoop. Valt mee toch. Aldaar nu goedkoper dan V4.
offtopic:
Zijn ze al leverbaar? 8)
Kreeg het trouwens met m'n bedrijfje niet voor elkaar een Wasco account aan te maken... zal wel niet in de juiste industrie zitten :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
jj85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Ze knallen nu wel vooruit met de CiC updates :o
1 a 2 per maand oid?
Ja, laatste maanden gaat het snel. Het is allemaal niet heel schokkend.
3 apr. 15 mei, 2 juni, 12 juni, 25 juni, en vandaag.

Denk dat ze met warme weer iets meer tijd hebben en wat veiliger changes door kunnen voeren.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Timmy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Ik heb het voordeel dat mijn woning recent is gebouwd en zeer goed is geïsoleerd. Met alleen de ene unit buiten heb ik in ruim 2 jaar tijd nimmer een dag gehad waarbij de unit meer dan 40% van de capaciteit heeft moeten gebruiken. Het toevoegen van FE was hier dus relatief simpel en ik ben nog steeds erg tevreden over de werking en het stroomgebruik.
Mag jij al foto's van je FE-installatie delen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Zoals @paQ hieronder al schrijft hoeft het niet ingewikkelder te zijn dan de buitenunit aan te zetten op koelen (R3999=1) en een vaste watertemperatuur te kiezen van zeg 18 graden.
Voor het handhaven van een gevraagde watertemperatuur heeft Quatt ook al het voorwerk al lang gedaan. Dat is de besturing op watertemperatuur voor bijvoorbeeld de Evo Home thermostaten. Dat omvat ook de aansturing van de compressor/ op welke frequentie moet deze draaien.
Mocht iemand dit gaan proberen. Zet ook de waterpomp aan (aan/uit (R2010) + flowrate instellen (R2015)).
Zou de R32/water warmtewisselaar kunnen bevriezen als je geen flow hebt en wel in koelmodus staat? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Voor de liefhebbers, paar fotootjes van de compressor driver (Quatt v1.5).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuycUOPxTGJaEs0zXSSF0d0YnjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rF2QxZCUCsFp91dnenJ1JgG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PJGx4JdIxZSWyKZCfPQGKNzSWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XejRelotuD2beFLHoc1Wvuen.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVq91Vd2C3HhhfJ45Xztz88cOns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dCenypWhuoh3a5OF3dSV8s5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 11-07-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:27:
Voor de liefhebbers, paar fotootjes van de compressor driver (Quatt v1.5).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

offtopic:
De waterpomp van HP1 draait bij mij (indien ingeschakeld) altijd op volle toeren. De PWM-regeling lijkt niet te werken. (sinds installatie vorig jaar). Derhalve heb ik altijd een flow van ongeveer 900L/h. Dit geeft wat geluid in de leidingen, dus niet helemaal prettig.

Omdat niet helemaal bekend is waar het probleem zit, moet woden vervangen: pomp, PWM-kabel, hoofd printplaat. Onderdelen gisteren ontvangen.

Ipv de hoofd printplaat, is er een nieuwe compressordriver + transducer geleverd :X Oepsie...
Heb jij ook fotos van de hoofdprintplaat en de transducer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Heb jij ook fotos van de hoofdprintplaat en de transducer?
Nog geen nieuwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb0lt2SPkUhIaRkn_v088zMqKVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99UHI4IcOojZm9fBSHdqnuMt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wat/waar is de transducer op deze foto?

Of zijn dat de druksensoren zoals in deze yt video?
YouTube: Pressure Transducer Replacement Made Simple!

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 11-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Wat/waar is de transducer op deze foto?
Niet, maar dat wist je zelf ook wel ;)

Hier een uit de oude doos van @VindiGoosh
VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Niet, maar dat wist je zelf ook wel ;)

Hier een uit de oude doos van @VindiGoosh
VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Transducer, transformer, 1000+ paginas ervaringen met Quatt.

4. Correct Usage:
• A transformer in a heat pump is strictly an electrical device for voltage regulation.
• A transducer in a heat pump would more accurately refer to sensors (e.g., thermistors, pressure transducers) that convert environmental data into electrical signals for system control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Transducer, transformer, 1000+ paginas ervaringen met Quatt.

4. Correct Usage:
• A transformer in a heat pump is strictly an electrical device for voltage regulation.
• A transducer in a heat pump would more accurately refer to sensors (e.g., thermistors, pressure transducers) that convert environmental data into electrical signals for system control.
Beide niet. Transducer is ook niet de juiste benaming.

Zoek maar eens naar "PFC reactor"

De aansluiting op de compressor driver richting 'transducer' is ook PFC1 en PFC2

Conform schematic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Beide niet. Transducer is ook niet de juiste benaming.

Zoek maar eens naar "PFC reactor"

De aansluiting op de compressor driver richting 'transducer' is ook PFC1 en PFC2

Conform schematic
[Afbeelding]
The plot thickens:

Een PFC-reactor (Power Factor Correction reactor) in een warmtepomp is een inductor die de arbeidsfactor verbetert en harmonische vervorming in de elektrische stroom vermindert, vooral bij systemen met frequentie-omvormers (zoals inverters). Het is geen transformator (die spanning verandert) of transducer (die energie omzet, zoals sensoren). De verwarring in terminologie kan ontstaan door:
• Gelijkenis in functie: Zowel PFC-reactoren als transformatoren beheren elektriciteit, wat tot verkeerde benamingen kan leiden.
• Vakjargon of foutieve documentatie: In handleidingen of discussies (bijv. op X) kunnen termen slordig worden gebruikt.
• Fysieke gelijkenis: Beide gebruiken spoelen, wat verwarring kan veroorzaken.
Correcte termen:
• PFC-reactor: Verbetert stroomkwaliteit en beschermt elektronica.
• Transformator: Regelt spanning (bijv. 240V naar 24V).
• Transducer: Converteert fysieke grootheden (bijv. temperatuur) naar elektrische signalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:26
TeslaNerd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Heb jij de Quatt zelf ge(de)monteerd?
Waarom was dit nodig?
Heb jij fotos van de (de)montage?
Excuses, deze was nog blijven liggen. Ik heb de Quatt inderdaad zelf ge(de)monteerd. De reden hiervoor was dat de dakdekker aan de slag moest. De Quatt bij ons hangt aan de gevel boven een klein dakje, maar er was te weinig ruimte voor de dakdekker om goed te werken. Daarnaast was ook de schilder bezig, dus die mocht meteen achter de Quatt meeschilderen. Uiteindelijk maar één foto gemaakt, namelijk van de elektra. Het demonteren is prima te doen als je niet meer dan anderhalve linkerhand hebt ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY8YAqbDwIj3vIVo8V6SOfVHdVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MHk1rulXR1F226SltIVFdon8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
@TalkingCarrot heeft Quatt dit zo geïnstalleerd?
Beter om de kabels onder de (zwarte) trekontlasting te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aq5y7H5m4EK9fgNVkWmrSKid_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdXdzyQvqt8idhUhv1Ckt17x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:26
jj85 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:17:
@TalkingCarrot heeft Quatt dit zo geïnstalleerd?
Beter om de kabels onder de (zwarte) trekontlasting te plaatsen.

[Afbeelding]
Ja, die hebben dat inderdaad zo gemonteerd. Ik ga dit nog controleren dacht dat ik het zelf er onder heb geplaatst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 22:20
Uiteindelijk toch alles geannuleerd van Quatt. All electric, thuisaccu en de 2 chills. Dit omdat

- Full electric geen light cooling ondersteunt en dit niet op de roadmap staat zoals hier door Marijn aangegeven.
- Chills een condensbakje hebben dat geleegd dient te worden met enige regelmaat. Ik dacht dat dit niet nodig zou zijn doordat dit een water/water pomp betreft, dit heb ik niet goed onderzocht.
- thuisaccu geen volledige backup functionaliteit heeft.

Op zich jammer maar voor mij belangrijke punten. Mijn Elga ace met jaga hybrids koelen erg goed blijkt. Ik ga voor een warmtepomp van WeHeat en Victron ESS. Mocht er extra koeling nodig zijn wordt het een losse airco.

Erg bedankt iedereen voor alle informatie/ervaringen, erg waardevol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
post.p schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:30:
- Chills een condensbakje hebben dat geleegd dient te worden met enige regelmaat. Ik dacht dat dit niet nodig zou zijn doordat dit een water/water pomp betreft, dit heb ik niet goed onderzocht.
Wat versta je onder een water/water pomp? (want ik heb het idee dat je hier het verkeerde idee bij hebt).

Een warmtepomp met bodemlussen / aardwarmteput is een water/water warmtepomp, een Auer Edel Eau ook, en de Quatt heat charger gaat dat ook worden, maar ik begrijp niet helemaal hoe je een chill (of vergelijkbare) water / water warmtepomp voor je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
onlinaius schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Wat versta je onder een water/water pomp? (want ik heb het idee dat je hier het verkeerde idee bij hebt).

Een warmtepomp met bodemlussen / aardwarmteput is een water/water warmtepomp, een Auer Edel Eau ook, en de Quatt heat charger gaat dat ook worden, maar ik begrijp niet helemaal hoe je een chill (of vergelijkbare) water / water warmtepomp voor je ziet.
Je hebt gelijk, het is iets anders. Desalniettemin wil ik niet een oplossing met condensbakje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
post.p schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Je hebt gelijk, het is iets anders. Desalniettemin wil ik niet een oplossing met condensbakje.
Daar geef ik je dan weer helemaal gelijk in. Hoewel het bij mij vooral zou zitten op de betrouwbaarheid van Quatt. Met een losse airco, losse Quatt, losse WPB en losse accu heb je uitwijkmogelijkheden als er iets fout gaat. Als je voor alles van Quatt gaat kan 1 storing alles plat leggen, en ik vertrouw Quatt niet genoeg om dat binnen redelijke termijn netjes op te lossen.

Hoewel ik de aanwezigheid van Marijn hier bemoedigend vond, is het nog maar de vraag of er daadwerkelijk iets gaat verbeteren. Naar mijn idee heb je een verstandige keuze gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 14-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
post.p schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:30:
Uiteindelijk toch alles geannuleerd van Quatt. All electric, thuisaccu en de 2 chills. Dit omdat

- Full electric geen light cooling ondersteunt en dit niet op de roadmap staat zoals hier door Marijn aangegeven.
- thuisaccu geen volledige backup functionaliteit heeft.

Op zich jammer maar voor mij belangrijke punten. Mijn Elga ace met jaga hybrids koelen erg goed blijkt. Ik ga voor een warmtepomp van WeHeat en Victron ESS. Mocht er extra koeling nodig zijn wordt het een losse airco.

Erg bedankt iedereen voor alle informatie/ervaringen, erg waardevol!
Ik heb het idee dat wat jij light cooling noemt uiteindelijk wel op de planning staat, als ik het antwoord lees.

marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Maar ik begrijp je evt. keuze. Ik ben eigenlijk benieuwd naar het kostenplaatje.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
WAF1 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Ik heb het idee dat wat jij light cooling noemt uiteindelijk wel op de planning staat, als ik het antwoord lees.

marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Maar ik begrijp je evt. keuze. Ik ben eigenlijk benieuwd naar het kostenplaatje.
Wat bedoel je precies met ‘benieuwd naar het kostenplaatje?’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
post.p schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Ik denk van je alternatief 'warmtepomp van WeHeat en Victron ESS'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Van de mensen die koelen met hun (niet-Quatt) warmtepomp, lees ik dat dit snel tot pendelen leidt.
Om pendelen te voorkomen met de Chill wil je de watertemperatuurrange (hierboven noemde ik 22-30) zo groot mogelijk hebben, maar je zit als het zo warm is niet te wachten op 35graden water door je radiatoren/vloer, dus zet je die afgifte in de zomer dicht: dan heb je minder bruikbaar water in het systeem en moet je misschien wel naar 40graden om pendelfestijn te voorkomen. Kortom: benieuwd naar de keuzes door Quatt hoe ze en aantal starts beperken en geen heet water door je huis sturen.

Rekenvoorbeeld 22-26graden (aangepast):
Als je Chill 3kW warmte in het water stopt, en Quatt haalt er minimaal 4kW (400W*COP10?) uit, dan gaat hij dus regelmatig aan/uit. Hoe snel is water daarna weer opgewarmd? Chill voegt bij 800l/uur kleine 3 graden toe aan het water.
1. Bij systeeminhoud van 160liter is dat 15graden per uur, of 4 graden per kwartier.
Dus na een kwartier is water van 22-26 opgewarmd en gaat buitenunit aan. 3 kwartier later is water afgekoeld naar 22 en gaat buitenunit weer uit. 1 start per uur, dat valt nog mee.
2. Als je alles dichtzet en nog 40liter systeeminhoud over hebt, dan 60graden per uur, of 4 graden opwarming in 4minuten. En weer 12 minuten afkoelen. Dat is 4 starts per uur, dat zou ik niet willen. (daarnaast de vraag of je dan je flow nog haalt, maar dat is een andere issue)

Dus Quatt gaat adviseren om je systeem helemaal open te laten staan. Er stroomt dan water van gemiddeld 24graden door je vloer, is dat een probleem? (bij radiatoren niet, lijkt me)

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 15-07-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• post.p
jj85 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Ik denk van je alternatief 'warmtepomp van WeHeat en Victron ESS'
Victron is circa 15k ex BTW voor een uitgebreide set voor, inclusief installatie.
Zonnepanelensuper en een all-in-one oplossing van energie-transitie (homepowersystem noemen ze het) staan op mijn shortlist.

Heb je een systeem waar alle mogelijkheden van een thuisaccu in samenkomen + NL product + bewezen trackrecord + toekomstig bestendig.

Warmtepompen van WeHeat i.s.m. CoolBlue zijn denk ik 2k duurder dan de AE van Quatt is mijn grove inschatting. Heb je wel een koeloptie die wellicht voldoende is voor je wens.

Betere support en intelligenter als ik het Tweakers forum hierover lees en tevens NL product.

Overigens vind ik de meerwaarde van de DBH booster origineel van Jaga de prijs waard (marktplaats deal komt wel eens voorbij). Eerst had ik ze volgepropt met Speedcomforts. Dweilen met het raam open. De DBHs zijn erg goed en krachtig. Per radiator paar 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Van de mensen die koelen met hun (niet-Quatt) warmtepomp, lees ik dat dit snel tot pendelen leidt.
Om pendelen te voorkomen met de Chill wil je de watertemperatuurrange (hierboven noemde ik 22-30) zo groot mogelijk hebben, maar je zit als het zo warm is niet te wachten op 35graden water door je radiatoren/vloer, dus zet je die afgifte in de zomer dicht: dan heb je minder bruikbaar water in het systeem en moet je misschien wel naar 40graden om pendelfestijn te voorkomen. Kortom: benieuwd naar de keuzes door Quatt hoe ze en aantal starts beperken en geen heet water door je huis sturen.

Rekenvoorbeeld: edit: DIT KLOPT NIET, QUATT KAN ZACHTER
Als je Chill 3kW warmte in het water stopt, en Quatt haalt er minimaal 6kW (1000W*COP6??) uit, dan gaat hij dus vaak aan/uit. Hoe snel is water daarna weer opgewarmd? Chill voegt bij 800l/uur kleine 3 graden toe aan het water.
1. Bij systeeminhoud van 160liter is dat 15graden per uur, of 8 graden per half uur.
Dus na een half uur is water van 22-30 opgewarmd en gaat buitenunit aan. Een half uur later is water afgekoeld naar 22 en gaat buitenunit weer uit. 1 start per uur, dat valt nog mee.
2. Als je alles dichtzet en nog 40liter systeeminhoud over hebt, dan 60graden per uur, of 8 graden opwarming in 7minuten. En weer 7 minuten afkoelen. Dat is 4 starts per uur, dat zou ik niet willen. (daarnaast de vraag of je dan je flow nog haalt, maar dat is een andere issue)

Dus Quatt gaat adviseren om 2 Chills te nemen :+ en/of je systeem helemaal open te laten staan ondanks dat er dan water van gemiddeld 26graden door je vloer stroomt?
Er lijken wat CiC updates gedaan te zijn die het gedrag van de Quatt veranderen (geobserveerd door @m10tech en ondergetekende ;) ).
Er lijkt nu een minimale draaitijd van 5 minuten in te zitten. Ik ben benieuwd of dat gerelateerd is aan de Chill implementatie.

Had hem gisteren even draaien voor een testje. Dan zie je wel dat hij met lage PowerInput wel richting die 3kW PowerOutput kruipt (fijne COP!). Zou wellicht net goed gaan met een Chill om hem zonder al te veel pendelen te laten draaien.
(ben ook benieuwd hoe dat bij de V2 gaat).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOpNpBFTjr1UTTdLvLO_jMwJMUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ncz6IsGq9DX9KDtgouXGEbe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Er lijken wat CiC updates gedaan te zijn die het gedrag van de Quatt veranderen (geobserveerd door @m10tech en ondergetekende ;) ).
Er lijkt nu een minimale draaitijd van 5 minuten in te zitten. Ik ben benieuwd of dat gerelateerd is aan de Chill implementatie.

Had hem gisteren even draaien voor een testje. Dan zie je wel dat hij met lage PowerInput wel richting die 3kW PowerOutput kruipt (fijne COP!). Zou wellicht net goed gaan met een Chill om hem zonder al te veel pendelen te laten draaien.
(ben ook benieuwd hoe dat bij de V2 gaat).
[Afbeelding]
Ha, ik had mijn Quatt-vermogen in rekenvoorbeeld net aangepast naar 400W * COP10 = 4kW, dat zit redelijk bij jou testrun in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
post.p schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Overigens vind ik de meerwaarde van de DBH booster origineel van Jaga de prijs waard (marktplaats deal komt wel eens voorbij). Eerst had ik ze volgepropt met Speedcomforts. Dweilen met het raam open. De DBHs zijn erg goed en krachtig. Per radiator paar 100 euro.
Als je een klein beetje handig bent, dan is de combinatie van de HeatMeister met Arctic fans ook een hele fijne oplossing (en aanzienlijk goedkoper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:02:
Rekenvoorbeeld 22-26graden (aangepast):
Als je Chill 3kW warmte in het water stopt, en Quatt haalt er minimaal 4kW (400W*COP10?) uit, dan gaat hij dus regelmatig aan/uit. Hoe snel is water daarna weer opgewarmd? Chill voegt bij 800l/uur kleine 3 graden toe aan het water.
Quatt kan nog zachter, ik zie 300 vrij structureel, sommigen hebben zelfs 250 gerapporteerd.

Edit: raar genoeg zie ik in de Quatt specsheets van Quatt V1 / 1.5 een minimaal vermogen van 500 watt.

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 15-07-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Ha, ik had mijn Quatt-vermogen in rekenvoorbeeld net aangepast naar 400W * COP10 = 4kW, dat zit redelijk bij jou testrun in de buurt.
Ben toch wel benieuwd hoe het moet gaan werken.
De flow per radiator (en dus per Chill) zal aanzienlijk lager zijn dan die 800L/h.

Dus lokaal zal de Chill het water ook wel flink meer dan 3grC opwarmen.

Bij een twee-pijps systeem waarbij alle retouren weer op de centrale retour komt, zal dit vrij snel weer opmengen.
Maar in een één-pijps systeem loop je dus het risico dat het (10grC?) warmere water de volgende radiator in stroomt en daar z'n warmte aan het huis af staat. Dan kun je de Chill het beste niet op de eerste radiator in lijn zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• post.p
jj85 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Als je een klein beetje handig bent, dan is de combinatie van de HeatMeister met Arctic fans ook een hele fijne oplossing (en aanzienlijk goedkoper).
Ja, dat geloof ik graag. Enkel wou ik het in een keer goed opgelost hebben, het werd te warm boven en om nog een 'try out' te doen kost ook tijd en geld. Mijn inschatting is dat de DBH booster van Jaga het beste werken. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik het vermogen tot luchtverplaatsing niet met elkaar vergeleken heb.

Met de DBH wist ik in ieder geval; dit is het beste (naar mijn weten) wat er te krijgen is. Werkt dit niet, dan een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• post.p
jj85 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Ben toch wel benieuwd hoe het moet gaan werken.
De flow per radiator (en dus per Chill) zal aanzienlijk lager zijn dan die 800L/h.

Dus lokaal zal de Chill het water ook wel flink meer dan 3grC opwarmen.

Bij een twee-pijps systeem waarbij alle retouren weer op de centrale retour komt, zal dit vrij snel weer opmengen.
Maar in een één-pijps systeem loop je dus het risico dat het (10grC?) warmere water de volgende radiator in stroomt en daar z'n warmte aan het huis af staat. Dan kun je de Chill het beste niet op de eerste radiator in lijn zetten ;)
Dacht ik ook aan; serie geschakelde radiator = Chill geen optie? Tenzij je alle radiatoren dichtdraait > geen koelvermogen meer als dat al vrij geschakeld wordt en de opvolgende chill(s) krijgen warmer water aangevoerd > waste of energy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:26:
[...]

2,8kW is toch significant lager dan 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:16:
[...]

2,8kW is toch significant lager dan 4kW
@onlinaius
400W is misschien wat hoog als minimum vermogen; COP10 misschien wat laag bij Tlift van 0.
Probleem is dus wellicht nog wat kleiner dan ik schets. Dat is mooi, dan kan het Chill-concept goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:32:
[...]

@onlinaius
400W is misschien wat hoog als minimum vermogen; COP10 misschien wat laag bij Tlift van 0.
Probleem is dus wellicht nog wat kleiner dan ik schets. Dat is mooi, dan kan het Chill-concept goed werken.
Die COP10 zie ik je inderdaad ook wel halen in die toepassing, zeker als je de woning koelt op de koelere momenten van de dag.

Wel interessant hoe ze dat gaan toepassen, want je zou er ipv pendelen als Quatt ook voor kunnen kiezen om het condensatiepunt te schatten en op basis daarvan de temperatuur van het hele systeem naar beneden te brengen. Dan krijg je dus al een beperkte koeling in je leidingen / radiatoren / vloer, naast de koeling (en ontvochtiging) door de chill.

Dat zou wel mooi aansluiten bij het activeren van de mogelijkheid tot vloerkoelen, want daar zit je dan qua werking al dichter in de buurt.

Zeer benieuwd wat het gaat worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
post.p schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Letterlijk: Wat kost in jouw geval de WeHeat en de beoogde batterij (en evt. later een airco)? De prijzen tussen installateurs kunnen erg verschillen. Alleen dan kun je deze qua prijs met het aanbod van Quatt vergelijken. De keuze voor het merk wp is wat mij betreft mede afhankelijk van het kostenplaatje. Ik heb door de hoge kosten, vorig jaar juist niet voor WeHeat (Blackbird) gekozen omdat All Electric (op termijn) via WeHeat, mij echt te duur werd. Destijds dus gekozen voor de toen relatief goedkope hybride Quatt om in een latere fase in de energietransitie weer eens verder te zien. Ondertussen extra isolatie aangebracht en later willen we ook het afgifte systeem (deels) nog aanpakken dus kosten genoeg. Maar ik kan mij goed voorstellen als je al een paar stappen verder bent in je energietransitie, je hebt bijv. al vloerverwarming of LTV radiatoren, je dan een andere keuze qua wp maakt en het extra geld er wel voor over hebt. Het is logisch dat je met de hybride Jaga's passief wilt kunnen koelen.

De batterij die jij kiest lijkt mij een zeer geschikte batterij maar ik heb nog geen flauw idee wat deze incl.installeren kost. Dus aan hoeveel kWh opslag denk je en hoeveel moet deze batterij incl. installatie dan kosten? Of ga je zelf installeren? Want ik zie regelmatig goede offertes langs komen maar dan gaan die Tweakers zelf installeren. Juist arbeid en overheadkosten zijn zo duur.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• post.p
WAF1 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Letterlijk: Wat kost in jouw geval de WeHeat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn7KQx9aORFi1t3BkdT3N3uxJwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nLZe6nyaNnNiLAdcECcIfeo0.png?f=user_large

Dit dus :) Hij is voordeliger(14.346 EUR) nog dan Quatt single V2 (15.226 EUR) én krachtiger en kan verder terugmoduleren wat relevant is voor koeling in de zomer kom ik nu achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
post.p schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:02:
[...]

[Afbeelding]

Dit dus :) Hij is voordeliger(14.346 EUR) nog dan Quatt single V2 (15.226 EUR) én krachtiger en kan verder terugmoduleren wat relevant is voor koeling in de zomer kom ik nu achter.
Een single Quatt V2 met de grootste warmwater tank is 9224 EUR na subsidie.
Zelfs een dubbele Quatt V2 met de grootste warmwater tank is 10.224 na subsidie.
Of zat er bij jou extreem veel meerwerk aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
netappie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Een single Quatt V2 met de grootste warmwater tank is 9224 EUR na subsidie.
Zelfs een dubbele Quatt V2 met de grootste warmwater tank is 10.224 na subsidie.
Of zat er bij jou extreem veel meerwerk aan?
Inderdaad en dan is single V2 er ongeveer 725 + 2800 bij dubbele V2 zelf 725+5600 subsidie er dus vanaf.
Die weheat is in mijn ogen dan ook duurder.
En volgens mij is de Quatt V2 ook nog 7KW en niet 6KW dus dan is Quatt toch sterker?

[ Voor 16% gewijzigd door mklcln op 17-07-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
mklcln schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Inderdaad en dan is single V2 er ongeveer 725 + 2800 bij dubbele V2 zelf 725+5600 subsidie er dus vanaf.
Die weheat is in mijn ogen dan ook duurder.
En volgens mij is de Quatt V2 ook nog 7KW en niet 6KW dus dan is Quatt toch sterker?
Lastig om met 100% zekerheid te zeggen, maar de Quatt oplossing kan tegelijk het huis en het douchewater opwarmen en voor het prijsverschil koop je er ook nog 1 of 2 Chills bij die in de zomer bijna gratis heet douchewater helpen produceren en in de winter juist extra bij kunnen verwarmen als het afgiftesysteem net wat te klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Lastig om met 100% zekerheid te zeggen, maar de Quatt oplossing kan tegelijk het huis en het douchewater opwarmen
Dit is pure aanname.. niemand hier weet dit, en degene die een all-electric pilot hebben mogen nog niks zeggen / hebben deze situatie nog niet meegemaakt
en voor het prijsverschil koop je er ook nog 1 of 2 Chills bij die in de zomer bijna gratis heet douchewater helpen produceren
Om zomers gratis elektrisch warm water te maken, heb je PV panelen nodig. Wel of geen Chills maakt niks uit. het is leuk dat de Chills warmte verplaatsen, maar dit gebeurt niet gratis

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 18-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:05:

Om zomers gratis elektrisch warm water te maken, heb je PV panelen nodig. Wel of geen Chills maakt niks uit. het is leuk dat de Chills warmte verplaatsen, maar dit gebeurt niet gratis
In plaats van dat de warmte buiten wordt afgevoerd, wordt deze nu recycled. Als je toch al wilde koelen, is je het warme douchewater een gratis bijproduct.

Ik hoop niet dat mensen chills aanschaffen om het douchewater op te warmen, dan is het niet gratis nee. Das hetzelfde als dat het buiten vriest, maar je zet de Chill toch even aan want je wilt straks nog douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:42

OmeJoyo

This is me

[...]

Dit is pure aanname.. niemand hier weet dit, en degene die een all-electric pilot hebben mogen nog niks zeggen / hebben deze situatie nog niet meegemaakt
Ik hoor als het goed is vandaag hoe het ervoor staat wat betreft communicatie, de pilot periodes lopen vanaf de installatie datum. Verder is het hopen dat Quatt zelf ook een update post, voor mijn gevoel kunnen een aantal vragen namelijk eenvoudig worden beantwoord.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
s020506 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:22:
[...]

In plaats van dat de warmte buiten wordt afgevoerd, wordt deze nu recycled. Als je toch al wilde koelen, is je het warme douchewater een gratis bijproduct.
Volledig mee eens over het recyclen, vanuit het thermische oogpunt dat warmte nuttig gebruikt

Maar niet vanuit elektrisch oogpunt en dat iets "gratis" noemen ja als je met chill douche water warm maakt draait de Heatcharger IPV de Quatt buitenunit, dus je zou dat "gratis" kunnen noemen. Echter je begint al met een situatie waarbij je 2 stroomverbruikers hebt (chill & Quatt), terwijl met vloerkoeling of airco je er slechts 1 hebt en dus maar 1 verbruikt

[ Voor 41% gewijzigd door Toby-Wan op 18-07-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:30:
[...]

Volledig mee eens over het recyclen, vanuit het thermische oogpunt dat warmte nuttig gebruikt

Maar niet vanuit elektrisch oogpunt en dat iets "gratis" noemen ja als je met chill douche water warm maakt draait de Heatcharger IPV de Quatt buitenunit, dus je zou dat "gratis" kunnen noemen. Echter je begint al met een situatie waarbij je 2 stroomverbruikers hebt (chill & Quatt), terwijl met vloerkoeling of airco je er slechts 1 hebt en dus maar 1 verbruikt
Eens. Ik vind het dan ook alleen "gratis" is je toch wilde koelen. Misschien is goedkoper een beter woord. Douchewater opwarmen op zichzelf is nooit gratis natuurlijk. En ik vraag me ook af of 1 Chill zoden zet. En hoeveel goedkoper het gaat zijn.

Bij een airco kan je geen douchewater opwarmen, en is dus ook geen goede vergelijking. Ik ben benieuwd hoe efficient koelen met de Chill gaat zijn tov een splilt airco.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41
Recentelijk last gehad van bij elke regenbui dat de quatt regenwater opvangt en het niet meer kwijt kon via het afvoerpijpje met als consequentie dat de hele buitenmuur elke keer zeiknat werd.

ik heb het quatt noodnummer gebeld op 07 juli, verder allemaal netjes te woord gestaan, 9 juli hebben ze afspraak ingeplanned voor 17 juli (was niet urgent omdat het alleen bij regenval gebeurd en het de buitenmuur is). Gisteren zijn ze langsgeweest, het afvoerpijp was los. Ze hebben direct preventief de pomp van de quatt vervangen, dat is schijnbaar nieuw beleid bij elke vorm van onderhoud dat ze checken of je een oude pomp of de nieuwe hebt en anders vervangen ze hem.

Van mijn kant deze keer alleen maar een positieve reactie met de klantenservice van Quatt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
s020506 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Bij een airco kan je geen douchewater opwarmen, en is dus ook geen goede vergelijking. Ik ben benieuwd hoe efficient koelen met de Chill gaat zijn tov een splilt airco.
Wat ik bedoel, als je met een Chill wilt koelen ten opzichte een airco draaien er 2 apparaten met een compressor (chill & Quatt buitenunit) versus 1 buitenunit bij een airco (binnenuit is alleen ventilator en laat ik buiten beschouwing, want die heeft een Chill ook). 2 draaiende apparaten versus 1 zal nooit minder elektra verbruiken, zeer waarschijnlijk meer.

Als je dan met Chill koelt en dat in drinkwater stopt is qua thermische warmte uiteraard een mooi principe, draait de Heatcharger IPV de Quatt buitenunit, dus zal qua ordegrootte eenzelfde verbruik hebben en 'lijkt' dus gratis, echter moet je niet uit oog verliezen dat de begin situatie met alleen chill koelen waarschijnlijk duurder is / kan zijn.

Met een airco & WPB kan je qua elektrisch verbruik net zo goedkoop (lees: euro's voor verbruikte kWh) uit zijn en is dus niet een USP van de chill-Allelectric combi. Het aantal draaiende apparaten en warmte verplaatsingen zijn exact hetzelfde

TLDR: gratis warm water lijkt eerder een sigaar uit eigen doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
s020506 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:05:
En ik vraag me ook af of 1 Chill zoden zet. En hoeveel goedkoper het gaat zijn.
Dat lijkt mij wel? 3KW is ruim voldoende voor de gemiddelde WPB, dus tenzij de heatcharger (veel) krachtiger is dan een normale WPB levert de chill waarschijnlijk genoeg warmte om SWW te verwarmen.

Zodra Quatt vloerkoeling activeert wordt de efficientie nog hoger, want dan heb je alleen een pomp nodig om warmte aan te voeren voor de heatcharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:19:
2 draaiende apparaten versus 1 zal nooit minder elektra verbruiken, zeer waarschijnlijk meer.
Het kan wel dat een warmtepomp in serie minder energie verbruikt, als ik

YouTube: How This New Heat Pump is Genius

mag geloven.

Maar als ik het goed begrijp gaat dat wel vooral over scenario's waarin een hoog temperatuurverschil moet worden overbrugt, en ik neem dus ook niet aan dat bij de chill / Quatt dit ook opgaat voor koelen (aangezien bij koelen het gat tussen buitentemp en gewenste binnentemperatuur bijna altijd lager is dan in het verwarmingsbedrijf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:19:
TLDR: gratis warm water lijkt eerder een sigaar uit eigen doos
Heatcharger + VVW is soort van gratis.

Ok, meer 2 voor de prijs van 1 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

[...]

Werking HeatCharger

In tegenstelling tot andere merken werkt de heatcharger met een water-water warmtepomp die energie uit de CV leidingen haalt terwijl het de doorstroming niet hindert. Met een Chill die het CV water opwarmt koelt hij het CV water dus af voordat dit het huis weer door gaat, maar als je die niet hebt of niet aan staat en de buitenunit nog vermogen over heeft, dan kan de heatcharger technisch gewoon tegelijk draaien door het CV water niet zo heet naar de radiatoren te sturen als dat hij door de buitenunit wordt opgediend.

Bij andere merken gebruikt men vaak een driewegklep zoals in een CV ketel. Dan is het dus of de watervoorraad verwarmen of het huis verwarmen.

Chill:

Met "bijna gratis" bedoel ik dus niet helemaal gratis. Als je Chill aan de bak moet dan kost dat natuurlijk gewoon geld, maar in tegenstelling tot die warmte weg gooien kan het grotendeels de heatbattery in.
Als je dit ook nog eens met overschot uit je zonnepanelen doet dan is het verschil met een CV ketel wel erg groot.

Dus nee, de Chill verlaagt je energierekening niet, maar in tegenstelling tot een losse airco en een losse warmwater voorziening is het wel minder verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
(jarig!)
Er komt heus wel “wat warmte” gratis terug. Maar ik denk niet dat je er meer waarde moet hechten dan het is/wordt.

3 chills maken meer restwarmte dan 1.
En maken ook de retour leidingen warm in een huis dat je probeert af te koelen.
Het is zoals aangegeven warmteverplaatsing.
En ipv alle warmte met de fan van de buitenunit de tuin in te blazen, stop je het gedeeltelijk in het vat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:50:
Bij andere merken gebruikt men vaak een driewegklep zoals in een CV ketel. Dan is het dus of de watervoorraad verwarmen of het huis verwarmen.
Wat ook logisch is, aangezien 'andere merken' over het algemeen niet met een W/W warmtepomp werken, maar rechtstreeks op de buitenunit verwarmen en met een driewegklep dat water naar het vat sturen.

Welke van de twee methoden je voorkeur heeft valt uiteraard te bezien. De Quatt oplossing heeft een paar voordelen:

- tegelijk kunnen verwarmen en SWW opwarmen.
- extra warmte kunnen bufferen bij energieoverschotten.
- restwarmte uit je woning gebruiken.

'Andere merken' met een driewegklep hebben ook voordelen:

- veel simpeler, en goedkoper systeem.
- minder foutgevoelig.
- kost minder ruimte (3 weg klep is een stuk kleiner dan een heat charger).
- mogelijk hogere efficientie omdat je de warmte slechts 1x pompt ipv 2x.

En dan kun je nog voor een losse WPB kiezen wat ook weer zo zijn voor en nadelen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
(jarig!)
KISS zou ik zeggen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21
Inmiddels raak ik steeds meer teleurgesteld in de support van Quatt. Al bijna een jaar heb ik problemen met met DT4M thermostaat - een thermostaat die in hun lijstje van supported thermostaten staat (zonder voorwaarden).

Waar deze thermostaat eerst perfect werkte, heeft hij nu een hele serie problemen:
- Na een update van de CIC hangt deze, en geeft "dummy" waarden door. Als ik dit niet snel genoeg in de gaten heb begint mijn verwarming dus als een dolle te stoken, zonder dat dit resultaat geeft.
- Op willekeurige momenten wordt de setpoint terug gezet naar 12 of 16 graden. Dan schakelt de verwarming dus uit.

Beide zaken hebben eerst perfect gewerkt. Bij eerdere communicatie werd en nog beloofd dat er hard aan het probleem werd gewerkt, maar bij recente communicatie wordt hier niet meer over gesproken. Er wordt aangeraden om de T6 terug te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:44
Ik ben benieuwd wat de early adopters hebben gedaan met onderhoud / onderhoudscontract. Wel niet genomen, iets anders bedacht/afgesloten?

Ik heb nog even, die van mij is (pas) in februari 2 jaar.

Oh, en er worden nogal wat pompen al dan niet preventief vervangen. Iemand een idee hoe dat werkt als ie de geest geeft na die 2 jaar fabrieksgarantie?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Erveetwee schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:51:
Ik ben benieuwd wat de early adopters hebben gedaan met onderhoud / onderhoudscontract. Wel niet genomen, iets anders bedacht/afgesloten?

Ik heb nog even, die van mij is (pas) in februari 2 jaar.

Oh, en er worden nogal wat pompen al dan niet preventief vervangen. Iemand een idee hoe dat werkt als ie de geest geeft na die 2 jaar fabrieksgarantie?
Niet gedaan. Ik zat nog in de garantieperiode toen bij mij de geluidsproblemen met de Quatt begonnen, maar daar wilde Quatt helaas niets aan doen.

Ik vertrouw er dus ook zeker niet op dat Quatt die bijgekochte garantie opeens wel netjes verleent.

Voor mij is de Quatt nu een afgeschreven product. Zo lang het werkt laat ik de unit op het dak staan, gaat het (verder) kapot dan zet ik een volwaardige warmtepomp op het dak (waarbij ik neig naar Panasonic).

Pagina: 1 ... 264 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.