Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:53
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:31:
[...]
Voor de duidelijkheid: ik overweeg een elektrische boiler (COP=1) van bv 100 of 150 liter te installeren, als ik die altijd op bv 60 of 65 graden laat staan dan gaat het misschien wel goed met legionella?
Klopt…. Maar let op isolatie. Die kan behoorlijk prut zijn.
Zie deze post met effect van 8cm extra rockwool isolatie die ik heb aangebracht.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-08 09:37
Stefannn schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Klopt…. Maar let op isolatie. Die kan behoorlijk prut zijn.
Zie deze post met effect van 8cm extra rockwool isolatie die ik heb aangebracht.
Oke top, fijn dat het op die manier wel een optie is. Enkel in het geval dat de hele elektrische boiler (150 liter) leeg wordt gedoucht kan er in theorie een probleem zijn als de zonneboiler in de winter lang niet boven de 60 graden is geweest, maar dit zal niet zo snel gebeuren denk ik met minimaal 60 graden water in de boiler.

In jouw andere post zie ik dat je een Tesy boiler hebt, bevalt dat goed?

Installeert Quatt overigens nog steeds enkel in combinatie met een cv ketel? Doel is om die zsm weg te halen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:50:
[...]
Installeert Quatt overigens nog steeds enkel in combinatie met een cv ketel? Doel is om die zsm weg te halen namelijk.
Ja, dus heel even wachten

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Stefannn schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Dat werkt zo “niet helemaal goed”.
- water mag eigenlijk toch niet langer dan 3 dagen nader de 60 zijn geweest. Met als belangrijkste gevaar dat 37 de temperatuur met meest agressieve legionella groei is en dat dat nu het de temperatuur is waar het naar toe gaat als je de 60 niet haalt.
- doorstromer verwarming met combi ketel tot 60 lost dat niet op. Als er legionella in zit duurt het een paar minuten op 60 voor dat weg is.

Ik heb zelf een zonneboiler. Voorheen zette ik de solar-feed van oktober tot ongeveer april uit om dit te voorkomen. 2 jaar terug heb ik de boiler vervangen door een exemplaar met elektrische spiraal. Nu breng ik het vat electrisch (cop=1) naar 60 graden als de temperatuur meer dan 3 dagen onder de 60 is geweest. Dat kost me 300kWh Electra per jaar. Maar ik heb de gasketel daardoor niet meer nodig. Die slijt niet meer, hoeft geen service en niet meer vervangen.
Goede toevoeging. Ik verwarm na naar 70 graden, dan is dat risico wel direct weg. Mijn zonneboiler gaat in de wintertijd uit, dan doet ie toch niks en is er alleen risico op bevriezing (leegloop systeem en ik ik wil geen antivries in de leidingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Op de presentatie avond hoorde ik dat dat niet perse meer hoeft omdat men nu al zoveel data van verschillende huizen hebben. Ze kijken dan onder welk 'profiel' jouw huis valt.

Dus met een beetje pushen zou het niet meer hoeven.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• marijnflipse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-08 21:16
Hi all - ben ik weer. Ik zou hier oprecht vaker actief zijn, meelezen, reageren - maar het zijn momenteel erg drukke tijden en probeer mijn aandacht nu voornamelijk te richten op het verlossen van de mensen die wachten op All-E en Chill.

Hoop goede en terechte feedback gelezen, dank daarvoor. We zitten in een fase waarbij we van 1 naar veel producten gaan, en dat is flink grinden. We hebben veel hooi op de vork genomen (de volgende keer gaan we niet alle producten tegelijk lanceren…), maar onderaan de streep zullen we leveren. We zijn in de kern een product bedrijf, en daar zijn we ook sterk in. Met Hybrid (V2), All-E, Chill en HomeBattery zijn we unieke producten in hun categorieën op de markt zetten tegen -vergeleken met concurrentie- scherpe prijzen.

Operationeel zijn we nog aan ’t leren en daar maken we echt nog fouten in, dat wordt hier ook duidelijk. Ik vind het ronduit k*t om te lezen dat sommige mensen hier lang aan het wachten zijn of geen (juiste) communicatie krijgen. Dat is niet ok, nemen we ter harte en gaan we oplossen - maar dat zal gradueel verlopen.

Dan specifiek over een aantal dingen die ik hier las:

Mail over All-E die we in Juni zouden uitsturen. Onhandig dat we die niet hebben uitgestuurd, en vooral dat we daar niet over gecommuniceerd hebben. We hadden iets langer nodig om tot een goede en onderbouwde aanbeveling te komen. Die komt er komende week aan. We kijken hierbij naar zowel warmtevraag als benodigde watertemperatuur (op basis van CiC data) bij -7. Veel mensen waarbij die direct positief uitsloeg zijn al uitgenodigd. De twijfelgevallen (waar iets van een aanpassing in gedrag of fysiek nodig is) of de harde “nee’s” waren lastiger en worden dus komende week geïnformeerd. Zie hieronder wat je kan verwachten tijdens een adviesgesprek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfSyTbXUYEYUQYaMx1c-cZbkgaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PLarFYGFFsniWDH7gkcAuhwk.png?f=fotoalbum_large

Dan over de opschaling van All-E zelf: Hadden we verder willen zijn met opschalen: jazeker. Zijn er fundamentele (product) problemen: nee! Op de product as is de uitrol echt heel soepel gegaan. Waarom het dan toch langzamer ging dan we wilden? Alle randzaken eromheen die we net zo goed als het product zelf willen én moeten doen.
Denk aan commissioning app voor installateurs die langer duurde om goed te krijgen (eerste installaties deden we met software team op kantoor als back-up) vanwege alle testen die we willen doen bij installatie; CiC data pipeline opzetten en daarmee de warmtevraag/watertemperatuur berekening doen incl validatie en juiste interpretatie; 50+ adviseurs trainen op een nieuw product; installatie en kwaliteitsguidelines opzetten (en dan alle edge cases goed analyseren, doorspreken en oplossen) etc. Daarnaast is het ook een keuze om langzaam uit te rollen zodat we zeker weten dat 't goed gebeurt. Gelukkig was dat ’t geval en daarom verhogen we steeds het advies & installatie tempo.

Chill: ik begrijp echt goed dat men baalt van de vertraging, dat voel ik ook - zowel als consument als als verantwoordelijke hiervoor. Ik weet dat wij het geduld op de proef stellen, zeker met weer zoals dat van afgelopen week (met 35+ gr C in ons land mistte ik Chill meer dan ooit). De ontwikkeling van een nieuw product en concept is en blijft weerbarstig en als je ergens tegenaan loopt, dan moet het opgelost worden -linksom of rechtsom- en dat kost altijd iets van tijd. Zoals ik eerder schreef zijn we nu heel ver. Er komen nu dagelijks first-out-of-tool onderdelen binnen (uit serie productiemallen) en van dat zelfde (serie productie) ontwerp hebben we nu een aantal vacuum-casted units staan (zie hieronder). Die testen we eerst intern en binnenkort nodigen we klanten uit om hem op kantoor te ervaren. Daar zijn Tweakers uiteraard van harte welkom, ik ga tzt hier iets posten daarover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVX_B0dkTjH3gBPFa_-MQNph6kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhg2k5fx2fqbSYx3LbiidObI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaSKj4Lqh2AnFbgQrS5I9uIXziw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SW05VlQ93e4TPu6rAThnYTjV.jpg?f=fotoalbum_large

Over de condensopvang bak - deze moet er uiteraard in, anders houdt je (zoals hierboven al gepost werd) vochtige onaangename lucht. Hij is ontworpen om, onder normale omstandigheden een nacht te kunnen koelen. Hoe lang dat precies is hangt natuurlijk af van vele factoren (luchtvochtigheid, ventilatie, inhoud van de ruimte, etc).

Over koelen met een Chill + vloerverwarming; gaan we zeker naar kijken (want een groot gedeelte van onze klanten heeft vloerverwarming) zodra we Chill gelanceerd hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
@marijnflipse Bedankt voor de transparantie en bedankt voor de tijd en moeite die je neemt om hier op een zondagavond het een en ander toe te lichten.

Ik ben benieuwd naar de definitieve specificaties van de Chill.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
@marijnflipse doet een magere poging tot damage control en geeft daarbij ook nog toe dat:
- Quatt zelf nog niet eens een werkende chill heeft die zij in de afgelopen warme dagen goed had kunnen testen
- dat het opvangbakje slechts een nacht condenswater aan kan waarbij de chill in de nacht “onder normale omstandigheden” natuurlijk minder hard hoeft te werken dan overdag als het warmer is dan normaal en dat dus meerdere keren legen per dag nodig zal zijn 💩
- dat een eenvoudig uitbreiding van koelen voor eigenaren met vloerverwarming via een software update en zonder dure chill er niet in zit
- zo een chill nog groter is dan wij hier al vreesden. Dat ding is HUGE!

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 07-07-2025 00:03 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:31:

Haha creatief idee, helaas is het huis al verkocht inclusief warmtepomp. Zou jij wel voor twee x V2 gaan ipv bv een WeHeat Sparrow, Amber of Panasonic?
Jij laat die eerste Quatt toch ook achter in jouw oude huis. Die extra aan te schaffen tweede Quatt voor een paar honderd euros neem jij dan mee naar jouw nieuwe huis en vraag jij aan Quatt of een andere installateur een offerte voor het aansluiten inclusief alle extra zaken die jij daar nodig hebt. Met die voordelige tweede Quatt zal dat een flink bedrag schelen tov offertes van WeHeat Sparrow, Amber of Panasonic

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
TeslaNerd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Jij laat die eerste Quatt toch ook achter in jouw oude huis. Die extra aan te schaffen tweede Quatt voor een paar honderd euros neem jij dan mee naar jouw nieuwe huis en vraag jij aan Quatt of een andere installateur een offerte voor het aansluiten inclusief alle extra zaken die jij daar nodig hebt. Met die voordelige tweede Quatt zal dat een flink bedrag schelen tov offertes van WeHeat Sparrow, Amber of Panasonic
En dan mis je alleen nog een CIC, kleinigheidje toch?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16

WouterB

3680 Wp

marijnflipse schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:29:
Hi all - ben ik weer. Ik zou hier oprecht vaker actief zijn, meelezen, reageren - maar het zijn momenteel erg drukke tijden en probeer mijn aandacht nu voornamelijk te richten op het verlossen van de mensen die wachten op All-E en Chill.
Ik begrijp dat je als directeur andere zaken aan je hoofd hebt. Het is zeker goed af en toe wat mee te lezen. Wel lijkt het me verstandig om een quatt bedrijfsaccount op tweakers te openen en een senior (nederlands sprekend) van de klantenservice wat tijd te geven deze topics bij te houden en waar nodig van een reactie te voorzien en knelpunten, zoals een niet reagerende adviseur intern te signaleren. Dan komt dat niet meer op jouw schaarse tijd neer.
Mail over All-E die we in Juni zouden uitsturen. Onhandig dat we die niet hebben uitgestuurd, en vooral dat we daar niet over gecommuniceerd hebben. We hadden iets langer nodig om tot een goede en onderbouwde aanbeveling te komen. Die komt er komende week aan. We kijken hierbij naar zowel warmtevraag als benodigde watertemperatuur (op basis van CiC data) bij -7. Veel mensen waarbij die direct positief uitsloeg zijn al uitgenodigd. De twijfelgevallen (waar iets van een aanpassing in gedrag of fysiek nodig is) of de harde “nee’s” waren lastiger en worden dus komende week geïnformeerd. Zie hieronder wat je kan verwachten tijdens een adviesgesprek
[Afbeelding]
Komt die ook voor bestaande klanten die geen AE besteld hebben? Ik ben heel benieuwd wat de analyse voor mijn situatie gaat zijn.
Chill: ik begrijp echt goed dat men baalt van de vertraging, dat voel ik ook - zowel als consument als als verantwoordelijke hiervoor. Ik weet dat wij het geduld op de proef stellen, zeker met weer zoals dat van afgelopen week (met 35+ gr C in ons land mistte ik Chill meer dan ooit). De ontwikkeling van een nieuw product en concept is en blijft weerbarstig en als je ergens tegenaan loopt, dan moet het opgelost worden -linksom of rechtsom- en dat kost altijd iets van tijd. Zoals ik eerder schreef zijn we nu heel ver. Er komen nu dagelijks first-out-of-tool onderdelen binnen (uit serie productiemallen) en van dat zelfde (serie productie) ontwerp hebben we nu een aantal vacuum-casted units staan (zie hieronder). Die testen we eerst intern en binnenkort nodigen we klanten uit om hem op kantoor te ervaren. Daar zijn Tweakers uiteraard van harte welkom, ik ga tzt hier iets posten daarover.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Over de condensopvang bak - deze moet er uiteraard in, anders houdt je (zoals hierboven al gepost werd) vochtige onaangename lucht. Hij is ontworpen om, onder normale omstandigheden een nacht te kunnen koelen. Hoe lang dat precies is hangt natuurlijk af van vele factoren (luchtvochtigheid, ventilatie, inhoud van de ruimte, etc).

Over koelen met een Chill + vloerverwarming; gaan we zeker naar kijken (want een groot gedeelte van onze klanten heeft vloerverwarming) zodra we Chill gelanceerd hebben.
Ik heb ook een chill in preorder staan - die had ik afgelopen week al wel graag gehad, maar ook hier snap ik dat een nieuw product tijd kost. Wel ziet deze versie er, zoals meer mensen al opmerken, wel fors groter uit dan de eerste tekeningen. Heb je afmetingen en wordt dit het definitieve model?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
TeslaNerd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:32:
@marijnflipse doet een magere poging tot damage control en geeft daarbij ook nog toe dat:
- Quatt zelf nog niet eens een werkende chill heeft die zij in de afgelopen warme dagen goed had kunnen testen
- dat het opvangbakje slechts een nacht condenswater aan kan waarbij de chill in de nacht natuurlijk minder hard hoeft te werken als overdag en dat dus meerdere keren legen per dag nodig zal zijn 💩
- dat een eenvoudig uitbreiding van koelen voor eigenaren met vloerverwarming via een software update en zonder dure chill er niet in zit
Maar ik moet zeggen dat hij dat vrij goed doet, ik zou er bijna gecharmeerd door zijn. Ook de transparantie voelt veradement. Nu nog elke maand in een nieuws brief ipv eens per jaar als er iets te promoten is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
- dat het opvangbakje slechts een nacht condenswater aan kan waarbij de chill in de nacht natuurlijk minder hard hoeft te werken als overdag en dat dus meerdere keren legen per dag nodig zal zijn 💩
Om over alle sores bij de batterij nog maar te zwijgen.. heb daarvoor een gesprek gehad, dat was een partij amateuristisch (details in andere topic) 8)7

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Om over alle sores bij de batterij nog maar te zwijgen.. heb daarvoor een gesprek gehad, dat was een partij amateuristisch (details in andere topic) 8)7
Tell me mooore tell me mooore did they put up a fight? (linkje?)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:53
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:50:
[...]

Oke top, fijn dat het op die manier wel een optie is. Enkel in het geval dat de hele elektrische boiler (150 liter) leeg wordt gedoucht kan er in theorie een probleem zijn als de zonneboiler in de winter lang niet boven de 60 graden is geweest, maar dit zal niet zo snel gebeuren denk ik met minimaal 60 graden water in de boiler.

In jouw andere post zie ik dat je een Tesy boiler hebt, bevalt dat goed?

De tesy werkt op zich goed maar heeft van zichzelf absoluut te weinig isolatie. De na-isolatie met rockwool moet je wel echt doen. Ik ben van plan dat nog te verbeteren zelfs door het met harde pir -platen te doen die ik in verticale stroken snijdt.
Hoe quatt installeert moet je van anderen horen want ik heb geen quatt. Ik zit hier uit interesse.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• marijnflipse
WouterB schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:02:

Ik begrijp dat je als directeur andere zaken aan je hoofd hebt. Het is zeker goed af en toe wat mee te lezen. Wel lijkt het me verstandig om een quatt bedrijfsaccount op tweakers te openen en een senior (nederlands sprekend) van de klantenservice wat tijd te geven deze topics bij te houden en waar nodig van een reactie te voorzien en knelpunten, zoals een niet reagerende adviseur intern te signaleren. Dan komt dat niet meer op jouw schaarse tijd neer.
Ja goed idee! We gaan een account aanmaken bij customer support. We zullen dan idd reageren op de knelpunten. :)
Komt die ook voor bestaande klanten die geen AE besteld hebben? Ik ben heel benieuwd wat de analyse voor mijn situatie gaat zijn.
Yes! We doen eerst iedereen die een pre-order heeft gedaan, daarna zullen we de run doen voor niet pre-order klanten.
Ik heb ook een chill in preorder staan - die had ik afgelopen week al wel graag gehad, maar ook hier snap ik dat een nieuw product tijd kost. Wel ziet deze versie er, zoals meer mensen al opmerken, wel fors groter uit dan de eerste tekeningen. Heb je afmetingen en wordt dit het definitieve model?
Dit zijn dezelfde afmetingen als diegene die we op 't event hebben laten zien - het perspectief op de foto's vertekent (van de engineering afdeling, niet de marketing afdeling :9 ). Hoogte is 70cm. Diameter boven: 35cm. Diameter onder: 40cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
marijnflipse schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:10:
[...]

Dit zijn dezelfde afmetingen als diegene die we op 't event hebben laten zien - het perspectief op de foto's vertekent (van de engineering afdeling, niet de marketing afdeling :9 ). Hoogte is 70cm. Diameter boven: 35cm. Diameter onder: 40cm.
Kun je al iets meer zeggen over het aansluiten van de Chill? Hoe gaat die ingetakt worden op de radiator-retour (foto-tje?). Hoeveel ruimte is er nodig op de leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnflipse
Toch even een paar aannames uit dit bericht rechtzetten:
We testen al 6-7 maanden met allerlei verschillende versies van Chill, dat doen we niet pas nadat we de tooling hebben gemaakt ;)
@marijnflipse
- dat het opvangbakje slechts een nacht condenswater aan kan waarbij de chill in de nacht “onder normale omstandigheden” natuurlijk minder hard hoeft te werken dan overdag als het warmer is dan normaal en dat dus meerdere keren legen per dag nodig zal zijn 💩
Als je ramen en deuren open hebt; dan is dat zeker 't geval. Als je de boel gewoon dicht houdt en daarmee luchtvochtigheid laat dalen, dan zal onder hoge luchtvochtigheid je de eerste keer wellicht snel moeten legen, maar daarna niet meer.
@marijnflipse
Jij weet meer dan ik ;) De focus ligt nu op Chill, omdat dat verreweg de meest aangename koeling gaat bieden. Waarschijnlijk zullen we wel een keer zo'n update beschikbaar stellen, maar die staat momenteel niet op de roadmap.
@marijnflipse
Zie mijn vorige post, zelfde afmetingen als tijdens 't event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
marijnflipse schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:28:

We testen al 6-7 maanden met allerlei verschillende versies van Chill, dat doen we niet pas nadat we de tooling hebben gemaakt

Als je ramen en deuren open hebt; dan is dat zeker 't geval. Als je de boel gewoon dicht houdt en daarmee luchtvochtigheid laat dalen, dan zal onder hoge luchtvochtigheid je de eerste keer wellicht snel moeten legen, maar daarna niet meer.
Dit is een goede start voor een tweakers-discussie over condenswaterafvoer:

Waarom zou een quatt chill minder condenswater produceren dan een reguliere airco binnenunit waar voor condenswaterafvoer geldt:

• Installatie: Voor vaste units in zowel slaapkamers als woonkamers is een afvoerslang naar een afvoerputje of naar buiten de standaardoplossing, waardoor een reservoir niet nodig is.
Aanbeveling:
• Slaapkamer: Een draagbare airco met een reservoir van 3-5 liter is meestal voldoende, maar controleer of de unit een verdampingsfunctie heeft. Anders is een afvoerslang aan te raden.
• Keuken/Woonkamer: Kies voor een split-unit met afvoerslang of pomp, omdat een reservoir van 10+ liter onpraktisch is. Als je toch een draagbare unit gebruikt, ga voor een reservoir van 5-10 liter en wees voorbereid om het regelmatig te legen.
Raadpleeg de specificaties van de airco en laat bij een vaste installatie een professional adviseren over de afvoer om problemen zoals lekkages te voorkomen.

@marijnflipse wat is het volume in liters van het condenswaterreservoir in de quatt chill?

Wat is jullie ervaring in liters afgevoerd in slaapkamers en keuken/woonkamers na 6-7 maanden (dat zijn 3 wintermaanden, 3 voorjaarsmaanden en de eerste zomerweken van dit jaar)?
Wat bedoel jij precies met “onder hoge luchtvochtigheid je de eerste keer wellicht snel moeten legen, maar daarna niet meer”?
Niet meer “snel moeten legen” zoals de eerste keer?
Hoe snel was dan de eerste keer legen nodig? Na een uur, twee uur, 4 uur? Gaat de quatt app een alarm geven voordat het reservoir overloopt? Schakelt de chill uit als het reservoir vol is?

Allemaal relevante vragen voor een aankoop van €1000+ per kamer die na aankoop opvallend aanwezig zal zijn in die kamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQwZe5Qr5a8PBiEbJjw4qxN5ZQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZhFziEq3hG1HTa7WVt1COffe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door TeslaNerd op 07-07-2025 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
Het wordt pas echt Chill als de Chill het condenswater omzet in ijsblokjes! 8)
Kan deze functie op de roadmap? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22

[...]

We testen al 6-7 maanden met allerlei verschillende versies van Chill, dat doen we niet pas nadat we de tooling hebben gemaakt ;)

[...]

[...]

Jij weet meer dan ik ;) De focus ligt nu op Chill, omdat dat verreweg de meest aangename koeling gaat bieden. Waarschijnlijk zullen we wel een keer zo'n update beschikbaar stellen, maar die staat momenteel niet op de roadmap.

[...]

Zie mijn vorige post, zelfde afmetingen als tijdens 't event.
Dag Marijn, fijn dat je her en der wat toelicht.
Vraag zou je dit plaatje welke ik eerder gepost hebt kunnen toelichten? En dan met name de COP vermeldingen. De COP bij die temperaturen zijn wellicht bij een volledige water/water warmtepomp voor verwarming interessant, maar niet voor een water/water warmtepomp die voor sanitair warm water moet zorgen.
Ik heb de AE besteld, maar heb geen idee hoe efficient die nu is. Dat vind ik wel een voorwaarde voor ik definitief akkoord kan gaan.
Link naar afbeelding en eerdere topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82769386

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzIvAMXMkj8m4x-33QVIaNdpf18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXHqcyiJHt2c0dIYtflv346M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door raven22 op 07-07-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Wat bedoel jij precies met “onder hoge luchtvochtigheid je de eerste keer wellicht snel moeten legen, maar daarna niet meer”?
Niet meer “snel moeten legen” zoals de eerste keer?
Op een gegeven moment zal het water in de lucht simpelweg 'op' zijn ;)
Tenzij je ramen en deuren open laat staan. Dan komt er warme (relatief vochtige) buitenlucht naar binnen en blijf je maar water condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Op een gegeven moment zal het water in de lucht simpelweg 'op' zijn ;)
Tenzij je ramen en deuren open laat staan. Dan komt er warme (relatief vochtige) buitenlucht naar binnen en blijf je maar water condenseren.
De meeste mensen wonen niet in een huis met energielabel A(+)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51

[...]

Voor koelen met de Chill moet de Quatt Hybrid in de basis water rondpompen en warmte afgeven via de buitenunit. Voor koeling met vloerverwarming is dit niet anders. Als ik het mis heb, hoor ik het graag, maar naar mijn mening is het extra ontwikkelwerk minimaal, aangezien dit al is gedaan voor de Chill. Hoogstens zijn er wat UI-aanpassingen in de app nodig en wat tuning van de CiC-algoritmes.

Aangezien de introductie van de Chill nog even op zich laat wachten, zou het jullie sieren als dit breder wordt getrokken en jullie de Chill introduceren als ‘koelen met Quatt’. Waarbij de Chill de oplossing is voor woningen met radiatoren en vloerverwarming zonder kan. Nadien kunnen jullie focussen op de Chill voor vloerverwarming voor wie dat 'aangenamer' vindt.

Bespreek het eens met de product teams want volgens mij is het echt zo simpel. Het zou voor mij ook de laatste horde wegnemen om verder in het Quatt ecosysteem te stappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Snap je reactie eigenlijk niet...
Natuurlijk heb je intrek van buitenlucht via gaten / kieren / ventilatieroosters.

Maar daarmee trek je normaliter geen liters water je woning in (in een aantal uur).

Vorige week was het in de woonkamer (aanname: 100m3) 26grC bij 75% RV.
Als ik dit - een eerste keer - ga afkoelen naar zo'n 22grC en 50% RV, dan wordt er ongeveer 0,8 liter water verwijderd uit de woonkamer.

Als ik vervolgens nog 10m3/h aan lucht intrek van buiten (stel 35grC bij 75%RV), dan onttrek je hier nog zo'n 0,2 liter water per uur uit (bij afkoelen naar 22grC / 50%RV).

Misschien dat je ook nog wat waterproductie hebt vanuit mensen / dieren / planten / kookactiviteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
RickvdT schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Voor koelen met de Chill moet de Quatt Hybrid in de basis water rondpompen en warmte afgeven via de buitenunit. Voor koeling met vloerverwarming is dit niet anders. Als ik het mis heb, hoor ik het graag, maar naar mijn mening is het extra ontwikkelwerk minimaal, aangezien dit al is gedaan voor de Chill. Hoogstens zijn er wat UI-aanpassingen in de app nodig en wat tuning van de CiC-algoritmes.
Denk dat de randvoorwaarden wel wat anders zijn. De watertemperatuur wil je niet te laag hebben om condensatie op leidingen (of radiatoren elders in huis) te voorkomen.

Bij vloerkoeling ga je actief koud(er) water rondpompen.
Even los van de vraag hoe je dit gaat aansturen. Met de thermostaat?

Bij de Chill werkt het net wat anders omdat de Chill een eigen warmtepomp heeft. Daar moet je dus het warmere CV-water uit de Chill 'terugkoelen' naar een bepaalde waarde. Het water richting Chill hoeft niet koud te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
jj85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Denk dat de randvoorwaarden wel wat anders zijn. De watertemperatuur wil je niet te laag hebben om condensatie op leidingen (of radiatoren elders in huis) te voorkomen.

Bij vloerkoeling ga je actief koud(er) water rondpompen.
Even los van de vraag hoe je dit gaat aansturen. Met de thermostaat?

Bij de Chill werkt het net wat anders omdat de Chill een eigen warmtepomp heeft. Daar moet je dus het warmere CV-water uit de Chill 'terugkoelen' naar een bepaalde waarde. Het water richting Chill hoeft niet koud te zijn.
  • Ook voor de Chill mag de watertemperatuur niet onder het dauwpunt geraken. Die regeling zit in de software en afgifte van de buitenunit moet al dynamisch zijn om met 1 of meerdere Chill om te kunnen gaan. zie onderstaande quote van @marijnflipse :
    "Met onze software houden we de watertemperatuur boven het dauwpunt, zodat er geen condensatie ontstaat en het systeem zeer efficiënt blijft werken"
  • Terecht punt, aangezien de Chill een apparaat per kamer is zal deze zijn eigen regeling hebben. Basis zou de thermostaat temperatuur kunnen zijn. Ik ben overigens benieuwd wat er gebeurt als de Chill koelt tot onder het setpoint van de thermostaat. Hebben ze hopelijk ook iets op bedacht.
  • Zoals ik het begrijp onttrekt de Chill warmte aan de lucht en geeft dit af aan het CV-water. Hoe lager de temperatuur van het CV-water (dus hoe groter de delta-T) hoe efficiënter de warmteoverdracht. Volgens mij heb je er dus wel baat bij om 'koel' water richting de Chill te sturen. Al zal je bij de Chill verder van het dauwpunt af kunnen blijven.
    zie onderstaande quote van @marijnflipse
    "Je wilt het water in de leidingen niet te warm laten worden, omdat dat het systeem minder efficiënt maakt en er weer warmte aan het huis kan worden afgegeven,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Beste tweakers,

Aangezien mijn vragen niet worden beantwoord door de klantenservice hoop ik hier wijzer te worden. Ik heb erg veel teruggelezen maar helaas niet de antwoorden gevonden:

Het gaat om een nieuwe installatie, alles moet ik aanpassen van leidingen tot elektra.

1. Moet je voor de quat all E 3 fase aanvragen? 3x25a?
2. Ik heb nu een offerte voor 15k: all E, heatbattery, 20 kwh batterijen, 2x warmtepomp en 282l boiler.
Nu geeft de medewerker aan dat hier nog 5k subsidie af gaat. Lijkt niet te kloppen?
3. Wat voor tarieven heeft het quat energiecontract?
4. Is het wel zinvol om zonnepanelen te nemen indien je goedkoop stroom kan afnemen op zonnige momenten/ momenten wanneer het rustig is op het net?
5. Hoe snel wordt het tapwater weer warm?
6. Hoe zit het met douchen met een regendouche? Half uurtje douchen (stel 2 personen) dan is alles wel leeg toch?
7. Of vult die met koud water zodat je in de praktijk iets van 400 liter hebt ipv 282?
8. Is het niet verstandiger om later pas batterijen te nemen? 2027?
9. Welke diameter vloerverwarming?
10. Hoeveel stroom ben je gemiddeld kwijt met 100m2 vloerverwarming en normaal gebruik van tapwater voor 2 mensen. Is natuurlijk afhankelijk van veel factoren. Goede isolatie is er, hoekwoning. Globaal wel een idee? 5.000? 10.000?

Hartelijk dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Maurice777 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:47:
Beste tweakers,

Aangezien mijn vragen niet worden beantwoord door de klantenservice hoop ik hier wijzer te worden. Ik heb erg veel teruggelezen maar helaas niet de antwoorden gevonden:

Het gaat om een nieuwe installatie, alles moet ik aanpassen van leidingen tot elektra.

2. Ik heb nu een offerte voor 15k: all E, heatbattery, 20 kwh batterijen, 2x warmtepomp en 282l boiler.
Nu geeft de medewerker aan dat hier nog 5k subsidie af gaat. Lijkt niet te kloppen?
4. Is het wel zinvol om zonnepanelen te nemen indien je goedkoop stroom kan afnemen op zonnige momenten/ momenten wanneer het rustig is op het net?
6. Hoe zit het met douchen met een regendouche? Half uurtje douchen (stel 2 personen) dan is alles wel leeg toch?
7. Of vult die met koud water zodat je in de praktijk iets van 400 liter hebt ipv 282?
10. Hoeveel stroom ben je gemiddeld kwijt met 100m2 vloerverwarming en normaal gebruik van tapwater voor 2 mensen. Is natuurlijk afhankelijk van veel factoren. Goede isolatie is er, hoekwoning. Globaal wel een idee? 5.000? 10.000?

Hartelijk dank!!!
Goede vragen en zoals hieronder toegelicht door @marijnflipse is iedereen bij quatt te druk met de chill om jou te helpen.

Ik zou zelf beginnen met de quatt in eerste stap als hybrid icm een (reeds aanwezige?) cv combiketel te gebruiken. Dan ga jij zeker al 80% van de maximale besparingen halen voor ca 20% van de maximale offerte en geniet jij nog zonder problemen en onbeperkt van de regendouche

Wij doen op 120m2 ca 1200 kWh per jaar op de enkele Quatt hybrid met onbeperkt douchen en badderen voor een gezin van 5 op de intergas combiketel voor 350m3 gas per jaar. All electric zou dat voor ons niet boven de 2500kwh uit moeten komen maar die investering zie ik niet terugkomen en wij willen het comfort van een CW5 combiketel niet en kunnen een XXL boiler/heat battery niet kwijt

Voor antwoorden op jouw vragen over quatt home battery en quatt energy os zie ook het Quatt Home battery forum hier op tweakers:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2297674

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 07-07-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Beste tweakers,

Hartelijk dank!!!
1. 3fasen hoeft niet voor AE, maar is geen dure aanpassing.
2. Optelling bedragen moet Quatt zelf doen.
3. Quatt energiecontract heeft dynamische tarieven.
4. ja, zonnepanelen zijn zinvol. Financieel momenteel niet erg aantrekkelijk. 1/3 van stroom gebruikt je direct, zonder belasting. Of hoger% met EV of accu's.
5. Quatt en eerste gebruikers hebben nog geen informatie hierover gedeeld, hoe L/W WP buiten en W/W WP binnen hierin samenwerken. 1 uur??
6. Regendouche = 12l/minuut? (testen met emmer) Dus 360l van 40 graden nodig in half uur; vraag is hoe heet het water in je vat is. Daar heeft Quatt nog niets over gedeeld. Douche-warmtewisselaar kan helpen.
7. zie 6
8. ja, thuisbatterijen schiet je nu nog weinig mee op. En in 2027 misschien ook niet. Batterijen in je auto?
9. Hoe groter de diameter en hoe dichter de buizen van je vloerverwarming bij elkaar zitten, hoe beter de flow = hoe beter de efficiency.
10. Hoeveel gas gebruikte je? 1100m3 * 9 kWh warmte / SCOP 4 = 2500 kWh elektriciteit extra.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85

Kijk even op de quatt site.
All-E met XL-vat en een duo setup: €9.999 (subsidie is er dan al vanaf)
HomeBattery 19kWh €7.890

Dus zelfs die 15k lijkt al te laag.
Daar gaat ook geen subsidie meer vanaf.
Waarom neem je een 20kWh accu terwijl je geen zonnepanelen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• egeszsegedre
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 16:49
Poeh, die Chill lijkt gigantisch. Banaan voor schaal? ;)

Ik hoop nog steeds dat er een wand-model ontwikkeld gaat worden, want praktisch gezien zou ik dit nergens kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
egeszsegedre schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:46:
Poeh, die Chill lijkt gigantisch. Banaan voor schaal? ;)

Ik hoop nog steeds dat er een wand-model ontwikkeld gaat worden, want praktisch gezien zou ik dit nergens kwijt kunnen.
Dat wand model moet dan wel in de buurt hangen van je radiator, want daar moeten de slangen worden aangesloten. Ik zou er niet op rekenen dat er een wandmodel komt in de nabije toekomst.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
s020506 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Dat wand model moet dan wel in de buurt hangen van je radiator, want daar moeten de slangen worden aangesloten. Ik zou er niet op rekenen dat er een wandmodel komt in de nabije toekomst.
Bij veel woningen lopen de cv leidingen ergens verticaal langs een muur van/naar de bovenverdieping(en). Daar kan een wand model prima op aangesloten worden.

Een wand model op 2,5m hoogte is voor koeling ook veel effectiever dan de quatt chill die op de vloer staat.

@marijnflipse wanneer komen jullie met een wandmodel voor de chill?

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 07-07-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Bij veel woningen lopen de cv leidingen ergens verticaal langs een muur van/naar de bovenverdieping(en). Daar kan een wand model prima op aangesloten worden
Klopt, dat kan. Maar bij veel woningen ook niet, dus die sluit je uit en dat maakt je business case niet beter. En bij veel huizen waar het wel kan, is daar altijd plaats voor een wandmodel?

En het wandmodel moet bereikbaar blijven, want de condensbak moet leeg. Als je het wand model tegen de buitenmuur ophangt, kun je met een gaatje boren je condenswater makkelijker kwijt, dat dan weer wel. Maar goed, dan kan je net zo goed een split unit ophangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:35
[...]

Aangezien de introductie van de Chill nog even op zich laat wachten, zou het jullie sieren als dit breder wordt getrokken en jullie de Chill introduceren als ‘koelen met Quatt’. Waarbij de Chill de oplossing is voor woningen met radiatoren en vloerverwarming zonder kan. Nadien kunnen jullie focussen op de Chill voor vloerverwarming voor wie dat 'aangenamer' vindt.

Bespreek het eens met de product teams want volgens mij is het echt zo simpel. Het zou voor mij ook de laatste horde wegnemen om verder in het Quatt ecosysteem te stappen ;)
Het is ook zo simpel. Koelen met de Quatt is gewoon omgekeerd als verwarmen. Zorgen dat het water niet onder een bepaalde temp komt zodat er geen condens optreed en je bent klaar. (Vloerkoeling/wandkoeling)

Echter zijn er enkele punten waar er rekening mee gehouden moet worden, en dat is ook de reden dat ze het niet / nooit gaan doen.

1: Het levert ze niets extra's op (op korte termijn). Omdat ze niets erbij verkopen alleen een software update dat niets oplevert. Op lange termijn zou het wat extra Quatts kunnen verkopen, net diegene overhalen die het nu niet doen.
2: Het levert een hoop meer support vraag op. Dat kunnen ze nu al niet normaal aan, laat staan dat er nog meer vragen komen.
3: Mensen gaan klagen omdat ze meer koeling verwacht hadden. Echter is koelen via vloerverwarming erg beperkt en traaaag. Maar het gaat zeker wel!
4: Er zullen ook mensen zijn die een vloerverwarming hebben op de oude manier. Niet 10cm uit elkaar maar 20 cm of meer. Dan gaat het koelvermogen nog verder achteruit maar de verwachtingen blijven hoog.
5: Ze willen liever nu vele mensen laten betalen voor een Chill die dat niet perce nodig hebben maar wel willen koelen. Levert toch weer 1099,- / 1449,- x 3 á 4 Chills op. Dus zeg na introductie al snel 3000,- tot 6000,- per huishouden. Dat is toch veel beter dan bestaande klanten (die te horen hebben gekregen dat koeling ook mogelijk gaat worden) gewoon via een softwareupdate te bedienen.

Maar goed, ze zijn meer uit op veel uitbrengen en nieuwe klanten aantrekken dan de huidige klant (met problemen) te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
s020506 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Waarom niet een radiator vervanger? Dus een eigen ltv Quadiator die kan koelen en verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• egeszsegedre
s020506 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:18:
[...]

Klopt, dat kan. Maar bij veel woningen ook niet, dus die sluit je uit en dat maakt je business case niet beter. En bij veel huizen waar het wel kan, is daar altijd plaats voor een wandmodel?
Maar het is toch niet erg als je kunt kiezen tussen twee modellen afhankelijk van wat past? Nu sluit je de mensen uit die per ongeluk een te groot bankstel hebben gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
raven22 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Waarom niet een radiator vervanger? Dus een eigen ltv Quadiator die kan koelen en verwarmen?
Kan. Al zie ik nog wel problemen dat je dan verschillende groottes van de Quadiator moet gaan maken; mijn 2 meter lange T33 in de woonkamer is anders mijn T11 op de slaapkamer.

Het kan allemaal hoor. Ik zie het gewoon niet snel gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
raven22 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Bestaan die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
Niet van Quatt maar Jaga bijvoorbeeld heeft al lang radiatoren die kunnen koelen en verwarmen. Die hebben vaak een DBH erop zitten (ventilatoren (boost)).

Jaga heeft ook al radiatoren die deep cooling hebben, die kunnen koelen met koelwater dat condens geeft.

Ook in plafond model.

https://www.jaga.nl/producten/briza-net-zero/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQZgz1eKQCXV02GctXVA7p4r00o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BUJv3j4dxOCRpe8Ukgy8qCyZ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2rLZgEcbXYTCyhiZof8wE0suCk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ARcO4EPNRTzlNwUT39I311Uj.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door stanman23 op 07-07-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 09:39
Eindelijk nieuws gekregen van Quatt over de uitbreiding van 1 warmte pomp naar 2.

Er is wat gedoe geweest met emails die niet werkte en onduidelijkheid. maar aan de telefoon werd net verteld dat er een offerte opgemaakt wordt voor de uitbreiding

Hopelijk komt dat snel binnen, want ben nieuwsgierig wat en hoe het gaat gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:18:
Maar goed, dan kan je net zo goed een split unit ophangen....
Niet mee eens. Immers hoeft er geen lelijke buitenunit geplaatst te worden, want de warmte wordt dan via de Quatts afgevoerd.

Ik hoop ook heel erg op een wand model. Het formaat van de Chill is zonde van de ruimte als je ‘m niet zomaar kan wisselen van radiator. Dan liever aan de muur: dan neemt hij helemaal geen ruimte in beslag.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
VindiGoosh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Niet mee eens. Immers hoeft er geen lelijke buitenunit geplaatst te worden, want de warmte wordt dan via de Quatts afgevoerd.

Ik hoop ook heel erg op een wand model. Het formaat van de Chill is zonde van de ruimte als je ‘m niet zomaar kan wisselen van radiator. Dan liever aan de muur: dan neemt hij helemaal geen ruimte in beslag.
Ik vind het enige echte voordeel van de Chill. Geen extra buitenunit. Voor de rest vind ik de Chill alleen maar nadelen* hebben, voor mij weegt het niet op. En ik kon een extra buitenunit makkelijk uit het zicht kwijt.

*Condensafvoer via een bakje, de Chill vind ik te groot, het koelvermogen te laag. Mocht je je afvragen wat ik nadelen vind. En dan weten we nog niet eens hoe de aansluiting gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
stanman23 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Het is ook zo simpel. Koelen met de Quatt is gewoon omgekeerd als verwarmen. Zorgen dat het water niet onder een bepaalde temp komt zodat er geen condens optreed en je bent klaar. (Vloerkoeling/wandkoeling)

Echter zijn er enkele punten waar er rekening mee gehouden moet worden, en dat is ook de reden dat ze het niet / nooit gaan doen.

1: Het levert ze niets extra's op (op korte termijn). Omdat ze niets erbij verkopen alleen een software update dat niets oplevert. Op lange termijn zou het wat extra Quatts kunnen verkopen, net diegene overhalen die het nu niet doen.
2: Het levert een hoop meer support vraag op. Dat kunnen ze nu al niet normaal aan, laat staan dat er nog meer vragen komen.
3: Mensen gaan klagen omdat ze meer koeling verwacht hadden. Echter is koelen via vloerverwarming erg beperkt en traaaag. Maar het gaat zeker wel!
4: Er zullen ook mensen zijn die een vloerverwarming hebben op de oude manier. Niet 10cm uit elkaar maar 20 cm of meer. Dan gaat het koelvermogen nog verder achteruit maar de verwachtingen blijven hoog.
5: Ze willen liever nu vele mensen laten betalen voor een Chill die dat niet perce nodig hebben maar wel willen koelen. Levert toch weer 1099,- / 1449,- x 3 á 4 Chills op. Dus zeg na introductie al snel 3000,- tot 6000,- per huishouden. Dat is toch veel beter dan bestaande klanten (die te horen hebben gekregen dat koeling ook mogelijk gaat worden) gewoon via een softwareupdate te bedienen.

Maar goed, ze zijn meer uit op veel uitbrengen en nieuwe klanten aantrekken dan de huidige klant (met problemen) te helpen.
Terechte punten waarvan de meeste ook eerder zijn genoemd in dit topic. Ik ben zelf een voorbeeld waarbij, met de kennis van nu, ik een andere fabrikant zou kiezen. Maar vanuit een commercieel oogpunt ben ik een kleine minderheid en niet heel relevant. Neemt niet weg dat voor nieuwbouwwoningen koeling via warmtepomp en vloerverwarming een effectieve oplossing is. Dat zijn toch elk jaar tienduizenden potentiële klanten.

Quatt stelt dat het hun missie is om huishoudens te helpen verduurzamen. Bewust een eenvoudig te implementeren functionaliteit niet aanbieden om meer extra (onnodige) apparatuur te verkopen is alles behalve duurzaam...

Concurrenten als WeHeat en DeWarmte bieden koelen ook gewoon aan. Sterker nog, als ik 3 chills voor de normale prijs aan moet schaffen en mijn vloeren moet openbreken om ze op bestaande groepen aan te sluiten denk ik oprecht dat het goedkoper is om de Quatts op marktplaats te zetten en alsnog een andere warmtepomp neer te zetten. Hoef ik ook geen condensbakjes te legen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
s020506 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Ik vind het enige echte voordeel van de Chill. Geen extra buitenunit. Voor de rest vind ik de Chill alleen maar nadelen* hebben, voor mij weegt het niet op. En ik kon een extra buitenunit makkelijk uit het zicht kwijt.

*Condensafvoer via een bakje, de Chill vind ik te groot, het koelvermogen te laag. Mocht je je afvragen wat ik nadelen vind. En dan weten we nog niet eens hoe de aansluiting gaat werken.
Ik twijfel ook nog hoor, om de redenen die jij ook noemt. Wij wonen fijn, maar wel klein, dus als de chill een vaste plek zou moeten krijgen zonder de mogelijkheid hem makkelijk te kunnen verwisselen van radiator, dan ga ik ook passen en hoop ik op een wandmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
RickvdT schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Terechte punten waarvan de meeste ook eerder zijn genoemd in dit topic. Ik ben zelf een voorbeeld waarbij, met de kennis van nu, ik een andere fabrikant zou kiezen. Maar vanuit een commercieel oogpunt ben ik een kleine minderheid en niet heel relevant. Neemt niet weg dat voor nieuwbouwwoningen koeling via warmtepomp en vloerverwarming een effectieve oplossing is. Dat zijn toch elk jaar tienduizenden potentiële klanten.

Quatt stelt dat het hun missie is om huishoudens te helpen verduurzamen. Bewust een eenvoudig te implementeren functionaliteit niet aanbieden om meer extra (onnodige) apparatuur te verkopen is alles behalve duurzaam...

Concurrenten als WeHeat en DeWarmte bieden koelen ook gewoon aan. Sterker nog, als ik 3 chills voor de normale prijs aan moet schaffen en mijn vloeren moet openbreken om ze op bestaande groepen aan te sluiten denk ik oprecht dat het goedkoper is om de Quatts op marktplaats te zetten en alsnog een andere warmtepomp neer te zetten. Hoef ik ook geen condensbakjes te legen.
ik denk ook dat Quatt met huidige strategie met name zichzelf de voet schiet.

Alternatief / "in een parallel universum":
1) Quatt lanceert eerst koelen via vvw voor een relatief goedkope prijs. Pre: relatief gemakkelijk te implementeren, hoge adoptiegraad want kan goedkoop, creëren van goodwill & inlossen van beloftes
2) Quatt ontwikkelt de Chill: oplossing voor huizen met alleen radiatoren en in huizen met vvw in woonkamer een goede optie voor de slaapkamers (vaak nog radiatoren).
Als je toch al zou koelen via vvw is de stap naar 1 of 2 chills nagenoeg een nobrainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Toby-Wan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:19:
[...]

ik denk ook dat Quatt met huidige strategie met name zichzelf de voet schiet.

Alternatief / "in een parallel universum":
1) Quatt lanceert eerst koelen via vvw voor een relatief goedkope prijs. Pre: relatief gemakkelijk te implementeren, hoge adoptiegraad want kan goedkoop, creëren van goodwill & inlossen van beloftes
2) Quatt ontwikkelt de Chill: oplossing voor huizen met alleen radiatoren en in huizen met vvw in woonkamer een goede optie voor de slaapkamers (vaak nog radiatoren).
Als je toch al zou koelen via vvw is de stap naar 1 of 2 chills nagenoeg een nobrainer
Precies dat!

Pluspunt is dan dat Quatt de marketing en productontwikkeling beter op elkaar kan afstemmen met veel pr-mogelijkheden voor tussentijdse productlanceringen die direct door bestaande Quatt-klanten in gebruik worden genomen in plaats van de huidige treinramp in slow motion met grote beloftes die niet of nooit waar worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Kijk even op de quatt site.
All-E met XL-vat en een duo setup: €9.999 (subsidie is er dan al vanaf)
HomeBattery 19kWh €7.890

Dus zelfs die 15k lijkt al te laag.
Daar gaat ook geen subsidie meer vanaf.

Tja dat is wat ik letterlijk in een mail heb gekregen.

[...]

Waarom neem je een 20kWh accu terwijl je geen zonnepanelen hebt?
Nou om op goedkope momenten stroom in te kopen (zoals quatt dit zelf ook verkoopt in hun presentatie). Waarom zou je dan nog zelf moeilijk doen als je gratis of voor weinig stroom kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Nu online
SBL schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:14:
[...]

1. 3fasen hoeft niet voor AE, maar is geen dure aanpassing.
2. Optelling bedragen moet Quatt zelf doen.
3. Quatt energiecontract heeft dynamische tarieven.
4. ja, zonnepanelen zijn zinvol. Financieel momenteel niet erg aantrekkelijk. 1/3 van stroom gebruikt je direct, zonder belasting. Of hoger% met EV of accu's.
5. Quatt en eerste gebruikers hebben nog geen informatie hierover gedeeld, hoe L/W WP buiten en W/W WP binnen hierin samenwerken. 1 uur??
6. Regendouche = 12l/minuut? (testen met emmer) Dus 360l van 40 graden nodig in half uur; vraag is hoe heet het water in je vat is. Daar heeft Quatt nog niets over gedeeld. Douche-warmtewisselaar kan helpen.
7. zie 6
8. ja, thuisbatterijen schiet je nu nog weinig mee op. En in 2027 misschien ook niet. Batterijen in je auto?
9. Hoe groter de diameter en hoe dichter de buizen van je vloerverwarming bij elkaar zitten, hoe beter de flow = hoe beter de efficiency.
10. Hoeveel gas gebruikte je? 1100m3 * 9 kWh warmte / SCOP 4 = 2500 kWh elektriciteit extra.
Dank! Dus vraag 5,6,7 blijft openstaan.
Wat betreft 3: maar wat houdt dit in? Op zomerdagen heel goedkoop stroom? In de nacht goedkoop stroom? Dan zijn batterijen wel interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Maurice777 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Nou om op goedkope momenten stroom in te kopen (zoals quatt dit zelf ook verkoopt in hun presentatie). Waarom zou je dan nog zelf moeilijk doen als je gratis of voor weinig stroom kan kopen?
Dat staat inderdaad in de Quatt Home battery folder zo uitgelegd maar zou zomaar een paarse broeken bullshit belofte van marketingbureau Multigelul kunnen zijn.

@marijnflipse kun jij deze vraag van Maurice (laten) beantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Maurice777 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Wat betreft 3: maar wat houdt dit in? Op zomerdagen heel goedkoop stroom? In de nacht goedkoop stroom? Dan zijn batterijen wel interessant?
Dynamische tarieven betekent dat niemand weet hoeveel jij gaat betalen voor de stroom.
Als je niet oplet, wordt je stroom gemiddeld alleen maar duurder. Quatt zegt dat ze voor jou op gaan letten. 0 garantie.

Wanneer die stroom dan goedkoop is, daar heeft Datadame een blogje over geschreven: https://www.datadame.nl/e...rijzen-eerste-helft-2025/

En dan die accu, daar zijn aparte fora van, bijvoorbeeld van HomeWizard accu.
Het HomeWizard Plug-In Battery topic

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Ook de gedachte die ik er bij had. Ja, de luchtvochtigheid zal dalen, maar oudere woningen (basaal gezegd voordat er vanuit de bouw ventilatiesystemen in woningen werden gezet) zijn over het algemeen nog aardig 'lek'. Dat afnemen van de luchtvochtigheid zal dus vooral opgaan in woningen (opnieuw basaal) tussen 2000 en 2015. Daarvoor is je woning over het algemeen zo lek dat de luchtvochtigheid alleen maar naar beneden gaat zo lang de airco / chill draait, daarna is je woning over het algemeen toch al met een warmtepomp uitgerust, en kun je dus vaak ook vloerkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:57:
Als ik vervolgens nog 10m3/h aan lucht intrek van buiten (stel 35grC bij 75%RV), dan onttrek je hier nog zo'n 0,2 liter water per uur uit (bij afkoelen naar 22grC / 50%RV).
Ik denk dat je onderschat hoeveel lucht er bij de meeste woningen van buitenaf komt. Bronnen verschillen, maar dingen die ik na wat googlen heb gevonden:

- voor een oudere woning is 1 ACH (Air Change per Hour) niet ongebruikelijk
- nieuwere woningen kunnen 0.5 ACH halen
- woningen die onder de 0.35 ACH zitten hebben extra ventilatie nodig.

Als je uit gaat van die 0.35 ACH (en bij de meeste woningen is het dus meer), wordt er bij een woning van 100 m2 / 300 m3, 100 m3 aan lucht ververst ieder uur. En dan heb ik dus alle cijfers aan de conservatieve kant genomen, over het algemeen zal dit nog hoger liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
stanman23 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Niet van Quatt maar Jaga bijvoorbeeld heeft al lang radiatoren die kunnen koelen en verwarmen. Die hebben vaak een DBH erop zitten (ventilatoren (boost)).

Jaga heeft ook al radiatoren die deep cooling hebben, die kunnen koelen met koelwater dat condens geeft.
Kan dat dan ook? Koelen met een jaga bedoel ik. Of gaat Quatt die instelling alleen aanbieden wanneer je Chill's gekocht hebt?

Ik sta op het punt mijn Quatt hybride uit te breiden met een extra quatt buiten en een All-electric unit. Ik ga het bij mijn intake ook wel even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
kwetterpletter schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:35:
[...]

Kan dat dan ook? Koelen met een jaga bedoel ik. Of gaat Quatt die instelling alleen aanbieden wanneer je Chill's gekocht hebt?

Ik sta op het punt mijn Quatt hybride uit te breiden met een extra quatt buiten en een All-electric unit. Ik ga het bij mijn intake ook wel even vragen.
Niet condenserend koelen gaat goed met een jaga, alleen dan moet de quatt wel 'koud' water maken.
Kunt kunt niet van 30 naar 22 koelen, maar een paar graden aftoppen kan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
raven22 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Niet condenserend koelen gaat goed met een jaga, alleen dan moet de quatt wel 'koud' water maken.
Kunt kunt niet van 30 naar 22 koelen, maar een paar graden aftoppen kan zeker.
Waarom zou dat niet kunnen. Als ik zo kijk bij familie, daar is het gewoon 24 graden in huis en buiten 34 graden. Koeling via vloerkoeling. Geen condensatie koeling. Maar jha dat systeem wat ze hebben is ook al 10 á 14 jaar oud. Met de techniek van tegenwoordig lukt dat niet meer ;)

Maar met de jaga koelen en met vloerkoeling is zeker te doen. Ze moeten de optie alleen aangezet worden door quatt. En dan kan je geloof ik tot 18 graden CV water hebben zonder condens.

En dan komt de rekensom. Hoeveel watt koelvermogen heb je, hoe goed is je isolatie, hoeveel zon komt er binnen wat alles opwarmt, hoe is je ventilatie enz enz. Je ziet bij die Jaga modellen ook dat het koelvermogen veel kleiner is dan het verwarmingsvermogen. Het voordeel van vloerkoeling is dat het vermogen veel groter is dan bij een radiator.

Maar jha veel over te zeggen, echter Quatt vertikt het om het knopje om te zetten. Want dat brengt gewoon niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
stanman23 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen. Als ik zo kijk bij familie, daar is het gewoon 24 graden in huis en buiten 34 graden. Koeling via vloerkoeling. Geen condensatie koeling. Maar jha dat systeem wat ze hebben is ook al 10 á 14 jaar oud. Met de techniek van tegenwoordig lukt dat niet meer ;)

Maar met de jaga koelen en met vloerkoeling is zeker te doen. Ze moeten de optie alleen aangezet worden door quatt. En dan kan je geloof ik tot 18 graden CV water hebben zonder condens.

En dan komt de rekensom. Hoeveel watt koelvermogen heb je, hoe goed is je isolatie, hoeveel zon komt er binnen wat alles opwarmt, hoe is je ventilatie enz enz. Je ziet bij die Jaga modellen ook dat het koelvermogen veel kleiner is dan het verwarmingsvermogen. Het voordeel van vloerkoeling is dat het vermogen veel groter is dan bij een radiator.

Maar jha veel over te zeggen, echter Quatt vertikt het om het knopje om te zetten. Want dat brengt gewoon niets op.
Je zegt zelf al waarom het niet kan, het koelvermogen van een jaga is gewoon niet voldoende om met niet condenserende aanvoertemp zoveel te koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
raven22 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:49:
[...]

Je zegt zelf al waarom het niet kan, het koelvermogen van een jaga is gewoon niet voldoende om met niet condenserende aanvoertemp zoveel te koelen
Nee hoor dat zeg ik niet. ik zeg dat het koelvermogen van een stenen vloer vele malen hoger is dan van een "kleine" radiator. Wat je er wel kan uit opmaken is dat je meerdere radiatoren nodig hebt om wat effect te hebben (als je geen vloerverwarming/koeling hebt). Maar dat is bij verwarming ook nodig. En wat je eruit zou kunnen opmaken is dat bij de jaga (zonder condens) idd maar enkele graden onder buitentemp kan koelen.

Dat zou je eruit kunnen opmaken. En niet dat het niet kan. Maar ja, kort door de bocht kan ook.

Maar mijn 1e punt is eigenlijk dat Quatt het vertikt om koeling aan te zetten bij personen die dat willen omdat ze bijvoorbeeld vloerkoeling hebben of radiatoren die dat aankunnen. En dan is het per huis verschillend hoeveel je kan koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door stanman23 op 07-07-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
stanman23 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Ook in plafond model.

https://www.jaga.nl/producten/briza-net-zero/

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jaga fan coil units (ook in chinese varianten op Aliexpress verkrijgbaar voor minder) zijn passieve units en hebben kouder water nodig waardoor de leidingen gaan condenseren als de Taanvoer onder het dauwpunt van de binnenlucht komt. Dat zou de CiC natuurlijk mooi kunnen bewaken zodat de koeling optimaal is zonder wateroverlast door condenserende leidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
stanman23 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Nee hoor dat zeg ik niet. ik zeg dat het koelvermogen van een stenen vloer vele malen hoger is dan van een "kleine" radiator. Wat je er wel kan uit opmaken is dat je meerdere radiatoren nodig hebt om wat effect te hebben (als je geen vloerverwarming/koeling hebt). Maar dat is bij verwarming ook nodig. En wat je eruit zou kunnen opmaken is dat bij de jaga (zonder condens) idd maar enkele graden onder buitentemp kan koelen.

Dat zou je eruit kunnen opmaken. En niet dat het niet kan. Maar ja, kort door de bocht kan ook.

Maar mijn 1e punt is eigenlijk dat Quatt het vertikt om koeling aan te zetten bij personen die dat willen omdat ze bijvoorbeeld vloerkoeling hebben of radiatoren die dat aankunnen. En dan is het per huis verschillend hoeveel je kan koelen.
Als de chill er echt gaat komen is de tweakers-fix dan om een chill te bestellen zodat Quatt de koeling voor jouw CiC zal aanzetten en vervolgens binnen de retourtermijn de CiC terug te sturen en dat Quatt support het dan nog steeds te druk heeft om de koelfunctie voor jouw Quatt weer uit te zetten. 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
TeslaNerd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:30:
[...]

Als de chill er echt gaat komen is de tweakers-fix dan om een chill te bestellen zodat Quatt de koeling voor jouw CiC zal aanzetten en vervolgens binnen de retourtermijn de CiC terug te sturen en dat Quatt support het dan nog steeds te druk heeft om de koelfunctie voor jouw Quatt weer uit te zetten. 🤓
Leuk bedachte oplossing. Gaat alleen werken als je communicatie tussen de Chill en de CIC kunt spoofen. Is natuurlijk voor de echte Tweaker geen enkel probleem, het matter verkeer eerst sniffen en vervolgens zelf versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
onlinaius schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoeveel lucht er bij de meeste woningen van buitenaf komt. Bronnen verschillen, maar dingen die ik na wat googlen heb gevonden:

- voor een oudere woning is 1 ACH (Air Change per Hour) niet ongebruikelijk
- nieuwere woningen kunnen 0.5 ACH halen
- woningen die onder de 0.35 ACH zitten hebben extra ventilatie nodig.

Als je uit gaat van die 0.35 ACH (en bij de meeste woningen is het dus meer), wordt er bij een woning van 100 m2 / 300 m3, 100 m3 aan lucht ververst ieder uur. En dan heb ik dus alle cijfers aan de conservatieve kant genomen, over het algemeen zal dit nog hoger liggen.
ok, zoveel had ik niet verwacht :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:30:
[...]

Koelen zal niet iets zijn dat ze per gebruiker aan/uit moeten gaan zetten. De Chill zal via de CiC de Quatt in koelmodus zetten.

Voor elke Quatt staat dit al 'aan'. Even een 1 naar modbusregister 3999 sturen om Working Mode in Cooling te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Koelen zal niet iets zijn dat ze per gebruiker aan/uit moeten gaan zetten. De Chill zal via de CiC de Quatt in koelmodus zetten.

Voor elke Quatt staat dit al 'aan'. Even een 2 naar modbusregister 3999 sturen om Working Mode in Cooling te zetten ;)
Ja, zo werkt dat inderdaad. Had ik even niet aan gedacht.
Niet een 2 maar een 1 ;-)

De bediening via de app is dan wel iets dat via Quatt support zal worden geactiveerd op account niveau

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 07-07-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
(jarig!)
Als je hem in cooling mode zet is target altijd 18?

Zo ja: nou. Gewoon lekker doen.
Alhoewel je af en toe een graadje lager zou willen.
Maar met 18 zit je vrijwel altijd safe kwa condensatiepunt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
jj85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Voor elke Quatt staat dit al 'aan'. Even een 1 naar modbusregister 3999 sturen om Working Mode in Cooling te zetten ;)
Hoe wat waar... Ik wil dit wel proberen maar heb geen idee hoe ik dat kan doen. Zou je dat willen uitleggen (al dan niet in een PM). :) _/-\o_ Plz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• egeszsegedre
Tja, klinkt verleidelijk, maar krijg je dan niet gelijk ruzie met je garantie en hun AI Cloud CiC machine learning overlords

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
stanman23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:54:
[...]

Hoe wat waar... Ik wil dit wel proberen maar heb geen idee hoe ik dat kan doen. Zou je dat willen uitleggen (al dan niet in een PM). :) _/-\o_ Plz!
-koop een modbus boardje met esp-interface (€15)
-installeer home assistant op een pc, laptop of raspberryPi
-installeer ESPHome in home assistant
-installeer het Quatt Modbus Sniffer script van github op het modbus boardje
-sluit het modbus boardje aan op de AGB-contacten van de CiC waar ook de Quatt buitenunit op aangesloten is
-kijk mee met de modbus registerwaarden van de Quatt in home assistant
-bedenk een eigen control script voor modbus in ESPHome dat de Quatt buitenunit kan aansturen zonder de CiC
-laat jouw control script een 1 naar modbusregister 3999 sturen om Working Mode in Cooling te zetten ;)

Voor meer details en disclaimers zie het Quatt forum voor HA en andere domotica

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iO4igL_AYA16y0jvRwz-aYqxbo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 08-07-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Het zou goed zijn om de Chill te voorzien van een condensafvoer waarop eventueel een pompje aangesloten kan worden. Of dat er een pompje geplaats kan worden in de condensbak. Even nadenken over hoe de sensoren dan werken als waterafvoer niet goed werkt.

Ik gebruik veel ontvochtigers en dan is elke dag legen sowieso aan de orde. En als je het vergeet dan heb je een vochtige ruimte.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:28:
Het zou goed zijn om de Chill te voorzien van een condensafvoer waarop eventueel een pompje aangesloten kan worden. Of dat er een pompje geplaats kan worden in de condensbak. Even nadenken over hoe de sensoren dan werken als waterafvoer niet goed werkt.
Met een slang zo afvoeren naar een grote plant in pot ;)

Denk dat je in principe geen extra sensoren nodig hebt. Eventueel op timer het pompje af en toe inschakelen.
Als condensbak vol komt, dan verwacht ik dat de sensor in de Chill aangesproken wordt en je een melding krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

jj85 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Met een slang zo afvoeren naar een grote plant in pot ;)

Denk dat je in principe geen extra sensoren nodig hebt. Eventueel op timer het pompje af en toe inschakelen.
Als condensbak vol komt, dan verwacht ik dat de sensor in de Chill aangesproken wordt en je een melding krijgt.
Als ik ga zeggen dat ik condenswater afvoer in de planten in mijn kelder dan word mijn deur binnenkort ingetrapt.

Timer zou dan alleen actief moeten zijn als de ontvochtiger aan staat.
Sommigen kennen alleen het overloop principe, bak bijna vol dan stroomt het pas uit een pijpje voordat een sensor ingrijpt. Pijpje is vaak afgedopt en kan je openmaken om de slang op aan te sluiten.
Je hebt ook dompelpompjes maar die gaan bij elke druppel pompen, ook niet wat je wilt. Flotter kan maar is vaak te weinig ruimte voor.
Dus lijkt eenvoudig maar moet je wel doordacht doen. :)

Ontopic maar weer.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
stanman23 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:54:
[...]

Een alternatieve methode is om met een usb naar rs485 adapter en een windows pc/laptop in de windows app Modbus Poll het register R3999 op 1 te zetten.

https://www.olimex.com/Pr...les/Interfaces/USB-RS485/

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 08-07-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Een alternatieve methode is om met een usb naar rs485 adapter en een windows pc/laptop in de windows app Modbus Poll het register R3999 op 1 te zetten.

https://www.olimex.com/Pr...les/Interfaces/USB-RS485/
Heeft iemand al eens geprobeerd R3999 handmatig op 1 te zetten? Erg benieuwd wat er dan gebeurd!

Zou het ook mogelijk zijn om een niet bestaande chill aan de CiC door te geven? Dat lijkt mij namelijk veiliger / minder ingrijpend omdat je wat dichter bij bestaande functionaliteit blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:47
Gisteravond en vanochtend lijkt de CiC niet meer naar de cloud te verbinden. Ook de grafieken laten “gaps” zien, dus die data is ook niet lokaal opgeslagen. Denk dat ik het modbus project maar een keer wat aandacht ga geven 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:25:
[...]

Heeft iemand al eens geprobeerd R3999 handmatig op 1 te zetten? Erg benieuwd wat er dan gebeurd!

Zou het ook mogelijk zijn om een niet bestaande chill aan de CiC door te geven? Dat lijkt mij namelijk veiliger / minder ingrijpend omdat je wat dichter bij bestaande functionaliteit blijft?
Ja, dat zou ook een goede tweak zijn. Datzelfde ook voor de instelling dat de CiC op kamertemperatuur of op watertemperatuur de Quatt bestuurt.
Ik heb nog niet gelezen dat iemand hier een poging heeft gedaan zelf zoiets aan de CiC door te geven. Nu kan dat alleen op afstand door Quatt support worden doorgegeven aan een CiC.
Heeft iemand een idee hoe dit it-technisch in elkaar steekt?
En wat er nodig is om dit zelf te kunnen tweaken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ja, dat zou ook een goede tweak zijn. Datzelfde ook voor de instelling dat de CiC op kamertemperatuur of op watertemperatuur de Quatt bestuurt.
Ik heb nog niet gelezen dat iemand hier een poging heeft gedaan zelf zoiets aan de CiC door te geven. Nu kan dat alleen op afstand door Quatt support worden doorgegeven aan een CiC.
Heeft iemand een idee hoe dit it-technisch in elkaar steekt?
En wat er nodig is om dit zelf te kunnen tweaken?
In de nieuwe Quatt Quick Start (wel raar, deze is een week oud, maar niks over V2...) staat nu eea aan poorten die de CiC gebruikt
https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmTN5wHENs7L5pOLg4lBqJRvjGc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/siCLlhsey40MBpbBqDCuKgVF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OACt8UA5jee_YURZFJvYkeFbQcc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n3rXr4zWqkwhqM1phl9TO2uS.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• marijnflipse
[...]

We geven prio aan Chill omdat dit daadwerkelijk kan koelen zoals een airco en we dus een koeling product kunnen leveren waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben. Het aantal mensen dat 't huis echt koel kan krijgen zonder Chill (of airco) is gewoon beperkt. En zoals hier inderdaad al genoemd wordt, dat gaat voor veel teleurstelling zorgen bij een hoop mensen. For the record, Quatt verdient amper aan Chill ;)

Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer ;). Ergens tussen Chill lancering en volgende zomer.
Over een Chill wandmodel: ik denk dat 't een goed idee is, maar daar werken we momenteel niet aan. Eerst Chill staand model lanceren, zullen deze overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
marijnflipse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer ;). Ergens tussen Chill lancering en volgende zomer.
Hulde! _/-\o_
Heb geen vloerverwarming, maar zou het graag eens uitproberen op m'n LTV-radiatoren met ventilatoren :)
Over een Chill wandmodel: ik denk dat 't een goed idee is, maar daar werken we momenteel niet aan. Eerst Chill staand model lanceren, zullen deze overwegen.
Zou wel mooi zijn, beetje zoals de Innova waterloop. Als vervanging van een bestaande radiator. Denk dat het qua techniek redelijk vergelijkbaar is aan de Chill?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnflipse
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Hulde! _/-\o_
Heb geen vloerverwarming, maar zou het graag eens uitproberen op m'n LTV-radiatoren met ventilatoren :)
Dat kan natuurlijk ook ;)
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:30:

Zou wel mooi zijn, beetje zoals de Innova waterloop. Als vervanging van een bestaande radiator. Denk dat het qua techniek redelijk vergelijkbaar is aan de Chill?
Techniek zal grotendeels hetzelfde kunnen zijn inderdaad! Maar waarschijnlijk wel andere compressor, evaporator, fan etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
@marijnflipse Bedankt, dit kan ik echt waarderen. Kijk daarom heb ik weer een Quatt besteld ter vervanging van mijn defecte Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
marijnflipse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:35:
[...]

[...]

Techniek zal grotendeels hetzelfde kunnen zijn inderdaad! Maar waarschijnlijk wel andere compressor, evaporator, fan etc.
Ik heb en vvw en ltv jaga met ventilatoren en je maakt me erg blij met je mededeling!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
[...]

We geven prio aan Chill omdat dit daadwerkelijk kan koelen zoals een airco en we dus een koeling product kunnen leveren waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben. Het aantal mensen dat 't huis echt koel kan krijgen zonder Chill (of airco) is gewoon beperkt. En zoals hier inderdaad al genoemd wordt, dat gaat voor veel teleurstelling zorgen bij een hoop mensen. For the record, Quatt verdient amper aan Chill ;)

Kijk dat is fantastisch nieuws! Zolang het voor volgende zomer is ben ik meer dan tevreden. De disclaimer is uiteraard nodig maar die geven al jullie concurrenten ook ;)

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor. Vanuit een product oogpunt is de Chill een mooie innovatie waarmee jullie je kunnen onderscheiden en het geeft uiteraard een hoger comfort niveau.

Qua duurzaamheidsdoel geloof ik in het 'huis als batterij' concept en dat betekent in de zomer met je overtollige PV (of gratis dynamische stroom) je beton afkoelen. Uiteraard een concept dat alleen werkt bij hogere energielabels. Mooi dat ik volgende zomer met dat concept aan de slag kan met de Quatts! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
[...]

Ik begrijp dat Quatt amper iets zal verdienen aan de eerste Quatts met de lage introductieprijs en omdat de prijsconcurrentie op de airco markt daar ook niet veel ruimte voor geeft.

Maar kijk naar de eerste reacties van Quatt klanten van het eerste uur die hier op tweakers staan te popelen om koelen zonder Chill te gaan gebruiken.

@marijnflipse Waarom moet dat nog een jaar duren om de “Commander in Chief” een waarde 1 ipv een waarde 2 naar modbusregister R3999 te kunnen laten schrijven 🥱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer ;).
Respect! Ik ben hier vaak kritisch geweest over Quatt en mijn ervaringen hiermee, maar hiermee pakken jullie bij mij echt wel punten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:59:
Waarom moet dat nog een jaar duren om de “Commander in Chief” een waarde 1 ipv een waarde 2 naar modbusregister R3999 te kunnen laten schrijven 🥱
Ik kan me hier iets bij voorstellen. De werking van (langdurig) koelen (ipv een korte defrost) zal waarschijnlijk wat extra development met zich meebrengen, al is het maar om verschillende parameters te monitoren, en mogelijk schadelijke problemen te herkennen en de Quatt hier tegen te beschermen.

Het ontwikkelen hiervan wordt uiteraard voor de chill al gedaan, en zal ook getest worden met de chill. Als dat eenmaal lekker draait is het inderdaad een kwestie van een knopje maken in de app.

(maar dat is mijn insteek, misschien zit het wel heel anders, ik denk dat de Quatt nu gewoon softwarematig nog niet klaar is om te koelen.)

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 09-07-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
onlinaius schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Ik kan me hier iets bij voorstellen. De werking van (langdurig) koelen (ipv een korte defrost) zal waarschijnlijk wat extra development met zich meebrengen, al is het maar om verschillende parameters te monitoren, en mogelijk schadelijke problemen te herkennen en de Quatt hier tegen te beschermen.

Het ontwikkelen hiervan wordt uiteraard voor de chill al gedaan, en zal ook getest worden met de chill. Als dat eenmaal lekker draait is het inderdaad een kwestie van een knopje maken in de app.

(maar dat is mijn insteek, misschien zit het wel heel anders)
Zijn best wel wat zaken waar je over na moet denken.
Hoe voorkom je condensatie? Kijk je bijv naar de temperatuur van de kamerthermostaat vs watertemperatuur Quatt? Of kan de gebruiker zelf een doel voor watertemperatuur instellen?
Hoe stuur je de compressor aan / op welke frequentie moet deze draaien.
Welke waterflow gebruik je. Volle 800L/h of is lager beter (al zou ik niet weten waarom ;) )

Ik denk dat je Quatt in Chill mode niet kan vergelijken met een Quatt in koelmodus (tbv bijv vloerkoeling). Enkel een knopje erbij zal het niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
[...]

Over dingen enablen met een dikke disclaimer: wanneer wordt het mogelijk om zelf je stooklijn in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:18:
[...]

(maar dat is mijn insteek, misschien zit het wel heel anders, ik denk dat de Quatt nu gewoon softwarematig nog niet klaar is om te koelen.)
Alle control-logica om verschillende parameters te monitoren en mogelijk schadelijke problemen te herkennen zit al in de controlprint van de buitenunit van een Quatt, zowel voor verwarmen (modbus register R3999=2) en voor koelen (modbus register R3999=1).
Dat is het afgelopen jaar al gezien in het Modbus sniffer project op het zusterforum.

Wat dat betreft heeft Quatt kwalitatief goed ontworpen en goed gebouwde buitenunits die een pak meer kunnen dan wat wij nu via de CiC en de Quatt app kunnen zien en kunnen gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 09-07-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Zijn best wel wat zaken waar je over na moet denken.
Hoe voorkom je condensatie? Kijk je bijv naar de temperatuur van de kamerthermostaat vs watertemperatuur Quatt? Of kan de gebruiker zelf een doel voor watertemperatuur instellen?
Hoe stuur je de compressor aan / op welke frequentie moet deze draaien.
Welke waterflow gebruik je. Volle 800L/h of is lager beter (al zou ik niet weten waarom ;) )

Ik denk dat je Quatt in Chill mode niet kan vergelijken met een Quatt in koelmodus (tbv bijv vloerkoeling). Enkel een knopje erbij zal het niet zijn.
Zoals @paQ hieronder al schrijft hoeft het niet ingewikkelder te zijn dan de buitenunit aan te zetten op koelen (R3999=1) en een vaste watertemperatuur te kiezen van zeg 18 graden.
Voor het handhaven van een gevraagde watertemperatuur heeft Quatt ook al het voorwerk al lang gedaan. Dat is de besturing op watertemperatuur voor bijvoorbeeld de Evo Home thermostaten. Dat omvat ook de aansturing van de compressor/ op welke frequentie moet deze draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 09-07-2025 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
marijnflipse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:35:
[...]

[...]

Ik denk wel als de chill een wandmodel was en de condensatie iets anders dan bakje opgelost was je heel veel mensen geïnteresseerd en blij had gemaakt en hun radiatoren gewoon hadden vervangen voor de Chill wandmodel. Just saying.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
mklcln schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Ik denk wel als de chill een wandmodel was en de condensatie iets anders dan bakje opgelost was je heel veel mensen geïnteresseerd en blij had gemaakt en hun radiatoren gewoon hadden vervangen voor de Chill wandmodel. Just saying.
En waarom niet eenvoudig die van bijvoorbeeld Innova rebranden als Quatt Wand Chill?
Dat doen ze nu ook al bij de Quatt Heat Battery en bij de Quatt Home Battery.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:47:
[...]

En waarom niet eenvoudig die van bijvoorbeeld Innova rebranden als Quatt Wand Chill?
Dat doen ze nu ook al bij de Quatt Heat Battery.
Hoezo is de Quatt Heat Battery een rebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
[...]

Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer ;).
Fijn om te horen van, "het staat nog niet eens op de roadmap" tot "we zullen het gaan enablen".

Toch niet voor niets bij koop huis (7 jaar terug alweer). De gehele bovenverdieping alle verwarming aan de muur eruit en vloerverwarming laten leggen als hoofdverwarming met vele groepen, zo dicht mogelijk bij elkaar voor zoveel mogelijk vermogen. In het achterhoofd koeling moet ook mogelijk worden, (en verwarming natuurlijk).

Nu even afwachten wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik krijg dus volgende week mijn Quatt en hij wordt van te voren al bezorgd door een koeriersbedrijf. Ik ontvang nu eenzijdig van hen een tijdslot waarvan ik niet het gehele tijdslot thuis ben. Zie ook geen mogelijkheid om een ander tijdslot of neerzettoestemming oid te geven. Wat is jullie ervaring hiermee? Want als ze hem weer meenemen kan mijn Quatt volgende week misschien niet geinstalleerd worden...?

(zit eraan te denken om maar een briefje op de deur te plakken dat ie in de tuin gezet mag worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Palomar schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:55:
Ik krijg dus volgende week mijn Quatt en hij wordt van te voren al bezorgd door een koeriersbedrijf. Ik ontvang nu eenzijdig van hen een tijdslot waarvan ik niet het gehele tijdslot thuis ben. Zie ook geen mogelijkheid om een ander tijdslot of neerzettoestemming oid te geven. Wat is jullie ervaring hiermee? Want als ze hem weer meenemen kan mijn Quatt volgende week misschien niet geinstalleerd worden...?

(zit eraan te denken om maar een briefje op de deur te plakken dat ie in de tuin gezet mag worden)
Is Vos nog steeds de vervoerder? Bij mij was een simpele reply op de mail voldoende om het een dag te verzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

mklcln schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:42:
[...]

De drukte om een condensbakje is natuurlijk persoonlijk. Maar het alternatief lijkt mij alleen een afvoer met een slangetje. Wel zover ik weet hebben ontvochtgers standaard de mogelijkheid er een slangetje op aan te sluiten. Die van mij een Delonghi wel. Zo simpel, dat de ontwerpers van de Chill hebben dit vast ook mogelijk gemaakt. Moet je wel in de buurt een afvoer hebben.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Hoezo is de Quatt Heat Battery een rebrand?
De Quatt Battery is de rebrand van de Alpha ESS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
s020506 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Over dingen enablen met een dikke disclaimer: wanneer wordt het mogelijk om zelf je stooklijn in te stellen?
Exact dit @marijnflipse

En nu we toch met feature requests bezig zijn:
Kunnen we dan ook af van de afhankelijkheid van het wel / niet verwarmen signaal van de thermostaat naar CIC en naar iets meer voorspellend / weersafhankelijke regeling gaan?

zie ook:
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hoewel de Quatt marketing blijft volhouden dat de Quatt "de slimste warmtepomp" is, blijft deze afhankelijkheid mij verbazen omdat je per definitie achter de feiten (=warmteverlies) aan loopt of holt (afhankelijk van hysterese van betreffende thermostaat). Dit gaat weer ten koste van efficiëntie..

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 09-07-2025 16:53 ]

Pagina: 1 ... 263 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.