Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:22
nlmx51 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:05:
Mensen ik heb een hoog syandby verbruik en vermoed dat dit door de quat komt. Hebben jullie hem uitstaan in de zomer?
5W per Quatt en iets voor CIC
gewoon aan laten staan, dan kan CIC de Quatt zo nu en dan laten pompen zodat pomp niet vast loopt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:53
Mensen ik heb een hoog syandby verbruik en vermoed dat dit door de quat komt. Hebben jullie hem uitstaan in de zomer?
Tenzij je de thermostaat op 35 hebt staan denk ik niet dat dit het is.
Als je een slimme meter hebt, dan kan je daar een HomeWizard P1 meter in stoppen om beter te meten.
Je kan eventueel ook een slimmer stekker mee bestellen en die voor de Quatt plaatsen. Zo kan je exact meten wat er in gaat en ook andere apparaten onderzoeken.

Vaak is hoog sluipverbruik iets als een gare koelkast of een stokoude ventilatiebox.
Als je al een moderne groepenkast en een slimme meter hebt, dan kan je in combinatie met die P1 meter realtime mee kijken wat er gebeurt als je groepen even uitschakelt.

Hoe dan ook is het niet verkeerd om dit te gaan meten, vooral met zonnepanelen en het aflopen van de salderingsregeling over anderhalf jaar. Die paar tientjes zorgen er voor dat je dan op tijd en goed onderbouwd de juiste keuzes kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 10:28

SBL

Mensen ik heb een hoog standby verbruik en vermoed dat dit door de quat komt. Hebben jullie hem uitstaan in de zomer?
Waarom denk je dat Quatt je hoge standby verbruik veroorzaakt? Vriezer/koelkast/airco/ventilator al gecheckt?

Mijn Quatt staat zomers aan (zodat de boel niet vast gaat zitten) en verbruikt 0,1 kWh/dag, volgens zowel Quatt als HomeWizard (excl CiC).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 22:23
medu80 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:47:
Hoe annuleer je de Chill? Heeft iemand een ingang of eerder met succes afgezegd? Gezien ik geen Quatt meer heb wil ik de Chill ook niet meer...
Heb ik gedaan via een replay op mijn aanbetalings email. Duurde al met al wel 3 weken voordat ik mijn aanbetaling weer terug had.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-07 15:26
WAF1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:34:
[...]

@Taartvarken Ze hebben (of hadden) een vacature openstaan voor iemand die zulke dingen moet regelen.

Heb je omdat je geld krijgt van het Warmtefonds, de Quatt nog niet betaald of heb je deze uit eigen zak voorgeschoten?
Heb nu eindelijk een factuur van Quatt ontvangen na 3 weken mailen en bellen, dus die is zojuist ingediend bij Warmtefonds voor betaling. Ik hoop dat de installatie niet zoveel moeite kost.... Gelukkig is het waarschijnlijk de komende maanden nog warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-07 11:19
Nou die Quatts van mij zouden de water-in en out best wel wat lager moeten kunnen maken dan de huidige 26,6C. Een kamertemperatuur van 28C is me net iets te gortig en iets koeler water door de vloerverwarming zou hier toch wel een leuke oplossing zijn, lijkt me zo.

Dit is eigenlijk de eerste dag dat het echt te warm is in huis. Voorheen hielden we het nog wel op 24-25 C.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-07 19:45
Ik probeer deze vraag hier maar te stellen, de helpdesk heeft moeite met reageren, laat staan oplossen na 4 maanden..

Ik heb nu ruim een jaar een Quatt en heb vorig jaar mijn referral code gestuurd naar een collega. Daar denk ik dat ik iets verkeerd heb ingevoerd, want zijn email adres staat nu in mijn app.
Hij wil nu zijn eigen email adres aan zijn app koppelen, maar dat kan niet, omdat zijn email adres al door mij is gebruikt…
Vraag is dus of Quatt dit kan corrigeren en mijn eigen email adres weer koppelen aan mijn app? In de app lukt me dat niet zelf.

Je zou verwachten dat je dit zelf moet kunnen corrigeren..

[ Voor 5% gewijzigd door T-Rob op 01-07-2025 18:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12
robmaas schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:21:
Nou die Quatts van mij zouden de water-in en out best wel wat lager moeten kunnen maken dan de huidige 26,6C. Een kamertemperatuur van 28C is me net iets te gortig en iets koeler water door de vloerverwarming zou hier toch wel een leuek oplossing zijn, lijkt me zo.

Dit is eigenlijk de eerste dag dat het echt te warm is in huis. Voorheen hielden we het nog wel op 24-25 C.
systeem leegstorten en opnieuw vullen met fris kraanwater :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
@onlinaius
Deze warm water oplossing iets voor jou om bij je Quatt te DIY'en? ;)
Edit: nu met link
YouTube: World’s smallest hot water solution. (With a heat pump)

[ Voor 47% gewijzigd door Toby-Wan op 01-07-2025 21:10 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
paQ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Wel lastig dat je dat dan een paar keer per dag zou moeten doen ...

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:50

ScreamGT

joejoe

ScreamGT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:
[...]

Inmiddels weer twee weken verder. Is er ondertussen iets veranderd? Neen.

Na meerdere keren telefonisch contact gehad te hebben na een pis mail (ook nooit op gereageerd ofzo..) eigenlijk geen stap verder gekomen. Quatts staan op het dak, niet aangesloten. Meterkast dient nog aangepast te moeten worden.

Ik heb aangegeven dit alles zo snel mogelijk geregeld te willen hebben. Quatt had als voorstel 15 juli, maar dat vond de beste man aan de telefoon te lang duren. Hij zou wel even regelen dat het eerder afgerond kon worden en beloofde mij afgelopen dinsdag contact op te nemen. Geen telefoontje, alleen een voorstel per mail dat zowel Solar Concept als Quatt op vrijdag 29 JULI langskomen om de installatie af te ronden.

Dat je niet eens je belofte na kan komen om even te bellen. Ben hier zo klaar mee.
Thanks voor alle reacties, en inderdaad, 29 juli valt op een dinsdag niet op een vrijdag :+

Ik heb gisteren zelf maar weer gebeld aangezien ik (16:30) nog niks had gehoord en dit wel was toegezegd afgelopen vrijdag. De persoon welke ik meerdere keren had gesproken belt in ieder geval niet meer terug en ook geen reacties op o.a. mails. Bijzonder. Gisteren gaf een medewerker van Quatt telefonisch aan dat er een oplossing was, en dat hij mij spoedig de datum van installatie door zou geven. Ik heb mijn mond maar even gehouden over de bij mij bekende 29 JULI aangezien ik nu wel benieuwd was waar dit toe zou lijden. Helaas, hij kon op dat moment niet direct inzien wat nou precies de oplossing/planning was en zou mij vandaag weer contacten. Drie keer raden wie vandaag niet is teruggebeld.

Ik lees veel over het wel niet taggen van een CEO of bedrijf en ben het hier deels wel mee eens. Wat ik dan weer niet slik is dat diezelfde CEO inderdaad na een productlaunch plots zeer actief is om vervolgens weer met de noorderzon te vertrekken. Er wordt hierboven ergens aangegeven dat er veel early adopters op dit forum zitten en mensen met zoveel kennis, dat je dat zou moeten koesteren. Uiteraard moet het niet op klantenservice gaan lijken in dit topic en dat wordt ook niet verwacht. Maar gezien de berichten over o.a. communicatie die ik in dit topic lees valt er weldegelijk wat uit te halen.

Anyways. Ik hou voor nu maar even op met de updates over deze blamage. Er staat voor 10k aan pompen op het dak welke niet zijn aangesloten en als ik Quatt mag geloven komt dat pas eind Juli (hopelijk) goed. 6 weken na de initiële datum. Hoe hadden ze dit gedaan als het winter was? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
robmaas schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:52:
[...]

offtopic:
Gewoon permanent doorstromen :+ uitgaand water richting je zwembad (al weet ik niet helemaal of de waterkwaliteit nog ok is dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
ScreamGT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:57:
[...]
Anyways. Ik hou voor nu maar even op met de updates over deze blamage. Er staat voor 10k aan pompen op het dak welke niet zijn aangesloten en als ik Quatt mag geloven komt dat pas eind Juli (hopelijk) goed. 6 weken na de initiële datum. Hoe hadden ze dit gedaan als het winter was? |:(
Met de huidige kennis / stand van zaken: waarschijnlijk op dezelfde manier of nog later :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-07 21:28
Hier even een positieve update. Ik heb afgelopen week mijn offerte goedgekeurd voor de all electric upgrade. Ik kreeg zowaar een mail terug van de jongen met wie ik eerder ook een paar keer heb gevideobeld. Bevestiging was binnen en doorgestuurd voor een plaatsingsplan. Heb het netjes uitgetekend voor ze met de afmetingen aangezien ik een schuin dakdeel heb en toch de grootste tank wilde. Ben benieuwd naar het plaatsingsplan en de voorgestelde installatiedatum.

Heb aangegeven dat ik graag mijn enkele Quatt zou willen vervangen voor een v2 ipv een 2e duo er bij. Met een nieuwe v2 unit zou ik alle temperstuur en prima moeten redden kwa vermogen. Reactie was dat daar nog geen regeling voor was maar wel meermaals als vraag is binnengekomen. Hij zou het voorleggen aan het team. Moeten natuurlijk wat zaken geregeld worden met terugname van units en afvoeren plus andere prijzen en subsidies gezien de wijziging per 2025. Duimen voor een soepel verloop verder. Wat betreft de hybride opstelling tot nu toe ben ik mega blij. Enorm veel kunnen besparen en lekker comfortabel warm gehad afgelopen 2 winters. Zou niet anders meer willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:17
T-Rob schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:41:
Ik probeer deze vraag hier maar te stellen, de helpdesk heeft moeite met reageren, laat staan oplossen na 4 maanden..

Ik heb nu ruim een jaar een Quatt en heb vorig jaar mijn referral code gestuurd naar een collega. Daar denk ik dat ik iets verkeerd heb ingevoerd, want zijn email adres staat nu in mijn app.
Hij wil nu zijn eigen email adres aan zijn app koppelen, maar dat kan niet, omdat zijn email adres al door mij is gebruikt…
Vraag is dus of Quatt dit kan corrigeren en mijn eigen email adres weer koppelen aan mijn app? In de app lukt me dat niet zelf.

Je zou verwachten dat je dit zelf moet kunnen corrigeren..
Allebei accounts verwijderen en via QR code op CiC opnieuw maken met juiste e-mail adres. Ben je waarschijnlijk wel allebei je historie kwijt in de app.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-07 15:59
[...]

jj85 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:04:
[...]

offtopic:
Gewoon permanent doorstromen :+ uitgaand water richting je zwembad (al weet ik niet helemaal of de waterkwaliteit nog ok is dan)
Jullie denken te moeilijk. Kraanaansluiting op de afvuldop, kraan een stukje open, en je cv ketel loost automatisch via het overdrukventiel het overtollige water in de afvoer.

Ok, niet erg milieuvriendelijk, en je moet nog ergens een pomp in het systeem hebben, als je die nog niet hebt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:59:
@onlinaius
Gaaf gedaan!

Ik zie wel een paar probleempjes met een Quatt:

- Ik heb de Quatt V1, en dus geen 7KW warmtepomp zoals genoemd in de video.
- Quatt V1 gaat maar tot 55 graden
- Ik heb ook al eens aan een warmtepompinstallateur het idee gepitcht om een kleine simpele warmtewisselaar op te nemen in het systeem om de (koude) aanvoer van het SWW water voor te verwarmen met de het water in het cv systeem. Hiervoor heb je echter (gaf hij aan) wel speciale warmtewisselaars voor nodig, de goedkopere varianten mag je niet gebruiken voor drinkwater / SWW, en de duurdere zijn gelijk idioot duur.
- Edit: nog een probleempje: ik heb even wat rondgekeken op de site van Nordic Tec, en die warmtewisselaar kost 'slechts' een ruime 1700 euro. Daar heb ik ook een prima 'normale' WPB voor ;)

Op zich heb ik hier ook niet perse ruimtegebrek, hoewel zoiets kleins wel heel elegant is, minder ruimtegebruik is altijd beter.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 01-07-2025 22:13 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

dan modbus adressen sniffen en kijken hoe je het ding kunt laten koelen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui_wpWNWEPqHYEK0BJUW2euCcg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H056lEWU9u0Kwa3KVdjyFVLT.png?f=fotoalbum_large

Dat is op dagen zoals vandaag ook niet gratis natuurlijk, maar het is niet boven de 25 geweest vandaag binnen, terwijl de piek buiten 37.4 was). (plaatselijke weerstation meting)

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 01-07-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:59:
[...]

op zich is die informatie inmiddels wel bekend, maar volgens mij nog door niemand toegepast ;)
(het is enkel sniffen en nog niet commando's sturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:04:
[...]
op zich is die informatie inmiddels wel bekend, maar volgens mij nog door niemand toegepast ;)
(het is enkel sniffen en nog niet commando's sturen)
@TeslaNerd is er mee bezig. Of verklap ik nu teveel uit het Quatt domotica topic? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:30
paQ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:15:
[...]

De leegstortkraan op een kiertje zetten en de vulkraan open dan blijft er koud water doorlopen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:17:
[...]

De leegstortkraan op een kiertje zetten en de vulkraan open dan blijft er koud water doorlopen
Als ze beide aan een ander uiteind zitten wel ja. Anders gebeurt er vrij weinig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Hier is ondertussen iemand langs geweest voor het adviesgesprek van de AE. Het was een goed gesprek en hij was erg open over hoe de uitrol tot nu toe verliep. Ze komen op gang en zitten ongeveer op 1 installatie per dag. De verwachting is dat dit snel gaat groeien gedurende de zomer. De verwachting was dat de installatie ongeveer over 2 tot 3 maanden ingepland kon worden. Daarnaast heb ik een aantal foto's gezien van al uitgevoerde installaties, die er netjes uit zagen.

Voor mijn situatie is de installatie relatief eenvoudig (begane grond) aan de andere kant van de Quatt Duo, er is alleen niet veel ruimte. Daarnaast heb ik een zonneboiler met mengventiel om de uitvoer temperatuur te beperken. Daarvan moest hij navragen wat ze daarmee kunnen.

Kortom, wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
EnergyExplorer schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:07:
Hier is ondertussen iemand langs geweest voor het adviesgesprek van de AE. Het was een goed gesprek en hij was erg open over hoe de uitrol tot nu toe verliep. Ze komen op gang en zitten ongeveer op 1 installatie per dag. De verwachting is dat dit snel gaat groeien gedurende de zomer. De verwachting was dat de installatie ongeveer over 2 tot 3 maanden ingepland kon worden. Daarnaast heb ik een aantal foto's gezien van al uitgevoerde installaties, die er netjes uit zagen.

Voor mijn situatie is de installatie relatief eenvoudig (begane grond) aan de andere kant van de Quatt Duo, er is alleen niet veel ruimte. Daarnaast heb ik een zonneboiler met mengventiel om de uitvoer temperatuur te beperken. Daarvan moest hij navragen wat ze daarmee kunnen.

Kortom, wordt vervolgd
Mooi, ik heb gister de offerte geaccepteerd, wacht nu op definitieve plaatsingsplan, die 2-3 maanden werd mij ook verteld. Installatie is bij mij niet standaard aangezien de duo verplaatst moet worden en de AE niet bij de CV aangesloten gaat worden. Ik moet dus zelf nog een en ander aan leidingen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kortom, wordt vervolgd
Interessant, ik had gisteren ook iemand op bezoek voor AE en die was van mening dat mijn bestaande zonneboiler toch echt helemaal weg moest en zelfs niet als "voorverwarmer" kon dienen. Ik wacht nog even af maar de kans dat er een AE komt is flink gekelderd.
Wel interessant om te horen dat AE met maar 1 buitenunit in principe mogelijk was voor mijn situatie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-07 23:14
paQ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:59:
[...]

[Afbeelding]

Dat is op dagen zoals vandaag ook niet gratis natuurlijk, maar het is niet boven de 25 geweest vandaag binnen, terwijl de piek buiten 37.4 was). (plaatselijke weerstation meting)
Tof, heb je hier meer info over? DM mag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Erasmo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Interessant, ik had gisteren ook iemand op bezoek voor AE en die was van mening dat mijn bestaande zonneboiler toch echt helemaal weg moest en zelfs niet als "voorverwarmer" kon dienen. Ik wacht nog even af maar de kans dat er een AE komt is flink gekelderd.
Wel interessant om te horen dat AE met maar 1 buitenunit in principe mogelijk was voor mijn situatie.
Ze willen voor nu alles zo standaard mogelijk omdat ze willen opschalen.
Ik neem dan aan dat deze dan aan de koudwater aanvoer kant van de heatcharger komt. Die kan wellicht beetje van slag raken als er water van 60 graden binnenkomt, waar op 10 a 20 gerekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
raven22 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Ik neem dan aan dat deze dan aan de koudwater aanvoer kant van de heatcharger komt. Die kan wellicht beetje van slag raken als er water van 60 graden binnenkomt, waar op 10 a 20 gerekend wordt.
Precies, dat denk ik dus ook. Mogelijk is het ook de maximale toelaatbare invoer van x graden. Ik heb gevraagd om met een uitleg te komen, zodat ik kan kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:59:
@onlinaius
Moet je nog wel een manier verzinnen om bij tapwatervraag de Quatt op enigszins hoog vermogen in te schakelen en je CV circuit te bypassen. Wel interessant verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Struikrover schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Tof, heb je hier meer info over? DM mag ook
andere wp ;)

Maar goed, elke warmtepomp kan dit. Kwestie van de werking omkeren.
Quatt vertelt alleen niet hoe, dus dat is zoeken. Maar ik lees tussen de regels dat dat in dat andere topic wel al aan de orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Zou een mengventiel kunnen toepassen om ingaande temperatuur te beteugelen naar 40-45 graden ofzo
@Erasmo
https://www.warmteservice...AKTITBMlOllBoCjPcQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
Dat was inderdaad ook wat ik dacht en ik heb dat ventiel er nog hangen van de wasmachine. Daarvoor werkte dat prima. Dit vond ik namelijk in de specsheet:

HeatCharger
Werkingsgebied (min/max): 10 / 40 °C
Centraal verwarmingssysteem watertemperatuur (min/max): 10 / 55 °C

HeatBattery
Operationele grenzen (min/max): 10 / 60 °C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
paQ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:32:
[...]

andere wp ;)

Maar goed, elke warmtepomp kan dit. Kwestie van de werking omkeren.
Quatt vertelt alleen niet hoe, dus dat is zoeken. Maar ik lees tussen de regels dat dat in dat andere topic wel al aan de orde is?
Ha, jammer ;). Inderdaad kwestie van omkeren maar zoals bekend vind Quatt dat we daar niet slim genoeg voor zijn ivm condensvorming. Ik zie idd dat men in dat andere topic aan het sniffen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickvdT
  • Laatst online: 21:08
Ik vrees dat koelen wel wat meer voeten in de aarde heeft dan modbus commando's sturen. Maar ik ben in ieder geval erg benieuwd of iemand iets voor elkaar krijgt. Volgens mij is de monitoring op ongewoon systeemgedrag bij Quatt vrij uitgebreid, dus ik ben sowieso benieuwd hoeveel je kunt doen voordat je een belletje kunt verwachten.
Struikrover schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Ha, jammer ;). Inderdaad kwestie van omkeren maar zoals bekend vind Quatt dat we daar niet slim genoeg voor zijn ivm condensvorming. Ik zie idd dat men in dat andere topic aan het sniffen is
Ik blijft dit toch wel een minpunt van Quatt en maakt mij ook huiverig om verder in het Quatt ecosysteem te stappen. Het zou gewoon een optie moeten zijn voor installaties met LTV vloerverwarming zonder radiatoren. Dat voor andere verwarmingssystemen de Chill een effectievere oplossing is twijfel ik niet aan.

Maak er desnoods een betaalde optie van zoals andere merken doen. Dan loop je ook niet het risico dat men er klakkeloos mee gaat experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
Mee eens met bovenstaande, maar ik vind het wel een lastig dilemma. Quatt positioneert zichzelf als een hands-off, SaaS + hardware type bedrijf. Daar past een vastgezette feature set goed bij, en alles wat daarbuiten valt heeft de potentie om hen weer te bijten in de vorm van support requests, omdat de gebruiker een verkeerde config heeft ingesteld.

Als ik mijn CV zelf slecht inregel, en dan een installateur laat komen, dan kan ik hem ook niet gratis de boel weer voor mij laten fixen, dat kost ook geld (voorrijkosten en man-uren).
Quatt kiest ervoor om die customer support niet zodanig op te schalen, maar om alles in software zodanig te beperken dat zij binnen die parameters normale werking kunnen garanderen.

Het koelen van een huis dat deels LTV, deels radiatoren heeft is zodanig complex dat ik het ze niet kwalijk neem dat ze het niet ontsluiten.

maar geef ons maar gewoon die optie, dan zullen we ook niet bellen als het niet werkt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
RickvdT schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:14:
Ik vrees dat koelen wel wat meer voeten in de aarde heeft dan modbus commando's sturen. Maar ik ben in ieder geval erg benieuwd of iemand iets voor elkaar krijgt. Volgens mij is de monitoring op ongewoon systeemgedrag bij Quatt vrij uitgebreid, dus ik ben sowieso benieuwd hoeveel je kunt doen voordat je een belletje kunt verwachten.

[...]

Ik blijft dit toch wel een minpunt van Quatt en maakt mij ook huiverig om verder in het Quatt ecosysteem te stappen. Het zou gewoon een optie moeten zijn voor installaties met LTV vloerverwarming zonder radiatoren. Dat voor andere verwarmingssystemen de Chill een effectievere oplossing is twijfel ik niet aan.

Maak er desnoods een betaalde optie van zoals andere merken doen. Dan loop je ook niet het risico dat men er klakkeloos mee gaat experimenteren.
Precies dat! Voor koelen is niet meer nodig dan modbuscommando’s sturen naar de buitenunit.

De quatt buitenunit wordt net als de meeste andere buitenunits via modbus aangestuurd op
A. het niveau van compressoraktie: 0=uit, 1=koelen, 2=verwarmen
B. de frequentie waarop de compressor moet draaien via een vraagfrequentie voor de compressor die dan door de eigen logica van de buitenunit wordt gehandhaafd
C. de waterflow voor het systeem obv een vraagvolume in liters per uur die dan door de eigen logica van de buitenunit wordt gehandhaafd

De modbus registers en de mogelijke waarden zijn middels de modbus sniffer door tweakers in kaart gebracht. Zie het andere forum voor details.

Wachten is op een volgende tweaker die ipv een modbus sniffer een modbus controller op de buitenunit aansluit en zelf de controle over de buitenunit neemt.

Is geen rocket science maar iemand moet het doen en hier laten weten wat er dan gebeurt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Struikrover schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:58:
Mee eens met bovenstaande, maar ik vind het wel een lastig dilemma. Quatt positioneert zichzelf als een hands-off, SaaS + hardware type bedrijf. Daar past een vastgezette feature set goed bij, en alles wat daarbuiten valt heeft de potentie om hen weer te bijten in de vorm van support requests, omdat de gebruiker een verkeerde config heeft ingesteld.

Als ik mijn CV zelf slecht inregel, en dan een installateur laat komen, dan kan ik hem ook niet gratis de boel weer voor mij laten fixen, dat kost ook geld (voorrijkosten en man-uren).
Quatt kiest ervoor om die customer support niet zodanig op te schalen, maar om alles in software zodanig te beperken dat zij binnen die parameters normale werking kunnen garanderen.

Het koelen van een huis dat deels LTV, deels radiatoren heeft is zodanig complex dat ik het ze niet kwalijk neem dat ze het niet ontsluiten.

maar geef ons maar gewoon die optie, dan zullen we ook niet bellen als het niet werkt ;)
zelfs zonder de door jou geschetste support calls, kan de Quatt support het aantal calls al niet aan })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 17-07 01:08
RickvdT schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:14:

[...]

Ik kreeg op 6 mei, de dag van de presentatie, door een van de enigineers, opnieuw bevestigd, dat Quatt zich op huizen met radiatoren richt. Ik denk dat de door jouw gewenste optie er dus niet gaat komen. Het gaat naar mijn inziens niet over of het technisch wel of niet kan maar wel hoe Quatt zich in de markt wil positioneren. Er zijn inderdaad genoep wp's op de markt die de door jouw gewenste mogenlijkheid wel hebben.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-07 09:14
Ik heb inmiddels mijn factuur betaald maar nog niks vernomen over de subsidie aanvraag, ik heb eigenlijk geen zin daar lang op te wachten, mijn contact persoon reageert vaak pas na 1-2 weken. Kun je dat ook gemakkelijk zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
bronstige schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:10:
Ik heb inmiddels mijn factuur betaald maar nog niks vernomen over de subsidie aanvraag, ik heb eigenlijk geen zin daar lang op te wachten, mijn contact persoon reageert vaak pas na 1-2 weken. Kun je dat ook gemakkelijk zelf doen?
Ja, dat stelt weinig voor.
https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
WAF1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Ik kreeg op 6 mei, de dag van de presentatie, door een van de enigineers, opnieuw bevestigd, dat Quatt zich op huizen met radiatoren richt. Ik denk dat de door jouw gewenste optie er dus niet gaat komen. Het gaat naar mijn inziens niet over of het technisch wel of niet kan maar wel hoe Quatt zich in de markt wil positioneren. Er zijn inderdaad genoep wp's op de markt die de door jouw gewenste mogenlijkheid wel hebben.
Dat hadden ze me een paar jaar geleden wel eens mogen vertellen: 'Eigenlijk is ons product op radiatoren gericht. Jij met je VVW kunt de ***** krijgen.'

Was toch wel fijne informatie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:32

Kortom, wordt vervolgd
1/ dat is mooi, zie mijn eerdere post, ik vroeg me af of er überhaupt iets gebeurde.
2/ 1 per dag is wel extreem weinig voor een landelijk bedrijf. Een kennis van mij heeft een zonnepanelen/batterij installatie bedrijf. Het is een klein lokaal bedrijf met alles bij elkaar 10 mensen. In de goede tijden deed hij 2 installaties per dag. Dat is dus voor een bescheiden lokaal bedrijf. Quatt zou 30 tot 100x zoveel moeten doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
Stefannn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:03:
[...]

1/ dat is mooi, zie mijn eerdere post, ik vroeg me af of er überhaupt iets gebeurde.
2/ 1 per dag is wel extreem weinig voor een landelijk bedrijf. Een kennis van mij heeft een zonnepanelen/batterij installatie bedrijf. Het is een klein lokaal bedrijf met alles bij elkaar 10 mensen. In de goede tijden deed hij 2 installaties per dag. Dat is dus voor een bescheiden lokaal bedrijf. Quatt zou 30 tot 100x zoveel moeten doen.
Precies, die zorg had ik ook. Daarom heb ik wat doorgevraagd en goed om werkelijke klant installaties te zien. Het is duidelijk dat ze nog in de eerste opstartfase van de AE zitten. Hij gaf aan dat ze installaties goed nabespreken om de eerste ervaringen uit te wisselen en te optimaliseren. Die opschaling zal er dan ook snel moeten komen om grote aantallen te gaan verzetten. Ik ben nu wel gerust over het feit dat ze op gang komen, alleen de prijs vind ik nog wel hoog in vergelijking met de besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Ze hebben we behoorlijk wat installatieteams momenteel. Verwacht dat er zeker 50+ installaties per dag gedaan worden (voor de warmtepomp dan). Om even mezelf van afgelopen maart te quoten:
jj85 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:52:
[...]
Vanmiddag twee monteurs van Roke.
Die hadden een installatie achter de rug en deden nu nog een servicebeurt. De jongens hadden hun thuisbasis in Zutphen (hier om de hoek).

Momenteel zijn er zo'n 20 Roke teams en zo'n 5 Quatt teams. De Roke teams werken zo ongeveer 7 dagen per week en doen 1 a 2 installaties per dag. Dus gaat wel rap momenteel.
Maar dit zal idd flink uitgebreid moeten worden voor de All-E en Chills... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:19
Seroendeng schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:09:
Hier even een positieve update. Ik heb afgelopen week mijn offerte goedgekeurd voor de all electric upgrade. Ik kreeg zowaar een mail terug van de jongen met wie ik eerder ook een paar keer heb gevideobeld. Bevestiging was binnen en doorgestuurd voor een plaatsingsplan. Heb het netjes uitgetekend voor ze met de afmetingen aangezien ik een schuin dakdeel heb en toch de grootste tank wilde. Ben benieuwd naar het plaatsingsplan en de voorgestelde installatiedatum.

Heb aangegeven dat ik graag mijn enkele Quatt zou willen vervangen voor een v2 ipv een 2e duo er bij. Met een nieuwe v2 unit zou ik alle temperstuur en prima moeten redden kwa vermogen. Reactie was dat daar nog geen regeling voor was maar wel meermaals als vraag is binnengekomen. Hij zou het voorleggen aan het team. Moeten natuurlijk wat zaken geregeld worden met terugname van units en afvoeren plus andere prijzen en subsidies gezien de wijziging per 2025. Duimen voor een soepel verloop verder. Wat betreft de hybride opstelling tot nu toe ben ik mega blij. Enorm veel kunnen besparen en lekker comfortabel warm gehad afgelopen 2 winters. Zou niet anders meer willen.
Ik overweeg ook om mijn V1 door een V2 te laten vervangen i.p.v. een Duo. Weet iemand of je dan gedoe krijgt met de gekregen subsidie? In de RVO richtlijnen staat dat een apparaat niet binnen 1 jaar buiten gebruik gesteld mag worden. Dus als het langer dan een jaar geleden is kan ik mijn huidige V1 verwijderen zonder dat ik de subsidie hoef terug te betalen en ook geen risico loop dat ik op de nieuwe V2 geen subsidie krijg omdat het geen 2e warmtepomp is maar strikt genomen weer de 1e?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
rob987 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ik overweeg ook om mijn V1 door een V2 te laten vervangen i.p.v. een Duo. Weet iemand of je dan gedoe krijgt met de gekregen subsidie? In de RVO richtlijnen staat dat een apparaat niet binnen 1 jaar buiten gebruik gesteld mag worden. Dus als het langer dan een jaar geleden is kan ik mijn huidige V1 verwijderen zonder dat ik de subsidie hoef terug te betalen en ook geen risico loop dat ik op de nieuwe V2 geen subsidie krijg omdat het geen 2e warmtepomp is maar strikt genomen weer de 1e?
De subsidie wordt toegekend onder voorwaarde dat je het apparaat in kwestie minimaal 1 jaar in gebruik houdt. Daarna mag je hem vervangen, met weer een nieuwe subsidieaanvraag. (of uitbreiden)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RickvdT
  • Laatst online: 21:08
TeslaNerd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Precies dat! Voor koelen is niet meer nodig dan modbuscommando’s sturen naar de buitenunit.

De quatt buitenunit wordt net als de meeste andere buitenunits via modbus aangestuurd op
A. het niveau van compressoraktie: 0=uit, 1=koelen, 2=verwarmen
B. de frequentie waarop de compressor moet draaien via een vraagfrequentie voor de compressor die dan door de eigen logica van de buitenunit wordt gehandhaafd
C. de waterflow voor het systeem obv een vraagvolume in liters per uur die dan door de eigen logica van de buitenunit wordt gehandhaafd
Dank voor je toelichting. Realiseer mij nu dat een koelfunctie niets anders is dan wat er gebeurt bij een defrost. Dat maakt het inderdaad plausibel! Interessant, ik ga het andere topic weer eens bijlezen.
Struikrover schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:58:
Eens dat het een lastige is. Voor het overgrote deel van de nederlandse huishoudens zal het prima zijn. Het zou wel fijn zijn als ze daar eerlijk en transparant over zijn. In mijn eerste installatieplan stond letterlijk dat ik een mengverdeler moest nemen omdat dit het meest efficient zou zijn. Na 3x aandringen werd pas toegegeven dat een open verdeler efficiënter is en het puur wordt aangeraden om te hoge temperaturen te voorkomen.

Koelen met een warmtepomp was volgens Quatt ook zinloos ineffectief. Later uitbreiden met Quatt Chill was veruit de betere oplossing. Voorlopig was het bij mijn buurman die wel kan koelen 5 graden koeler in huis van de week en blijkt de Chill niet eens aangesloten te kunnen worden in een radiatorloos huis...

Als ik mijn huis wil kunnen koelen verwarmen heb ik een Quatt Duo en 3 chills nodig. Waar een andere partij dit met 1 apparaat had kunnen realiseren heb ik er 5 van Quatt nodig. Voor een partij die koploper in duurzaamheid zegt zijn is dat een flinke onnodige footprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is ze dan ook te doen om (uiteraard) zoveel mogelijk producten te verkopen. Onder de noemer van verduurzaming ;)

Nu zal een chill ook wel (lokaal) effectiever koelen, maar zoals je zegt; het is ook weer een apparaat extra dat je moet betalen, moet plaatsen, verbruik heeft en geluid maakt. (en het bakje niet vergeten te ledigen)

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 03-07-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:30
paQ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:11:

(en het bakje niet vergeten te ledigen)
Sorry? Het bakje ledigen? Dit weet je zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
post.p schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Waar blijft de condens anders?
Hun hele shtick is dat de condens aan de chill kant pas tevoorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:16
post.p schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnCQzQqSnbPsmf5up5Z5Sltr_Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DqDQGh4H3rBdKyNdvIfZRO66.png?f=fotoalbum_large

Staat tegenwoordig in de Q&A zelfs!

[ Voor 18% gewijzigd door Dylanf97 op 03-07-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Dylanf97 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Wat vindt men regelmatig? Elke dag? Elk uur?
Voor mensen met vleesetende planten wel handig, want die mogen geen leidingwater, alleen regenwater of zoals hier condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Misschien een stomme vraag, maar ik dacht ooit in dit topic weleens een schets te hebben gezien van afmetingen van heatcharger en vat, wat daar aan vloer oppervlak voor nodig was maar ik kan dat niet meer vinden.
Er staat wat op de Quatt.io site maar dat is password protected 8)7
Snapt iemand wat ik bedoel en kan die me de juiste richting op wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:36
ADutchGuy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:01:
Misschien een stomme vraag, maar ik dacht ooit in dit topic weleens een schets te hebben gezien van afmetingen van heatcharger en vat, wat daar aan vloer oppervlak voor nodig was maar ik kan dat niet meer vinden.
Dit misschien? https://support.quatt.io/...75-q-a-quatt-all-electric
4. Hoeveel ruimte is er nodig voor HeatCharger en HeatBattery?
Quatt HeatCharger kan op de oude plek van de cv-ketel worden geïnstalleerd. Deze heeft dezelfde maat als de gemiddelde cv-ketel (ongeveer 70x45x40cm).

De ruimte voor HeatBattery is afhankelijk van opslagcapaciteit. De diameter is ongeveer 60cm, de hoogte van ongeveer 150 tot ongeveer 190cm. HeatBattery kan niet op z’n zij geplaatst worden.

HeatCharger en HeatBattery moeten dicht bij elkaar worden geïnstalleerd, op maximaal 2 meter van elkaar in dezelfde ruimte.
Specs: https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door jordy5 op 03-07-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
ADutchGuy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:01:
Deze vermoed ik van @JanHenk
JanHenk in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
raven22 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Wat vindt men regelmatig? Elke dag? Elk uur?
Voor mensen met vleesetende planten wel handig, want die mogen geen leidingwater, alleen regenwater of zoals hier condenswater.
En als het bakje vol is slaat de Chill vanzelf af? Of loopt het bakje dan over en is je vloer naar de kl🤓te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:30
Dylanf97 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Oh.. wat een armoe. Het leek me juist een mooie oplossing om met 1 buitenunit (hoe minder hoe beter want lelijk) volledig van het gas te kunnen én te kunnen koelen.

Op meer apparaten die aandacht nodig hebben zit ik nou net niet te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:22

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:
[...]

En als het bakje vol is slaat de Chill vanzelf af? Of loopt het bakje dan over en is je vloer naar de kl🤓te
Dit is allemaal gissen natuurlijk. En dan ook nog eens afhankelijk van de actuele luchtvochtigheid.

Wij hebben een ontvochtiger. Die heeft wel eens een hele dag aangestaan en dan juist omdat het in een ruimte te vochtig was. Afgaande op deze ervaring lijkt het mij logisch, dat het bakje maximaal eens per dag geleegd hoeft te worden.

Ook op basis van de ervaringen met dit apparaat verwacht ik, dat de Chill vanzelf uitslaat, als het bakje vol is. En dan een signaal op het apparaat en in de app geeft. Dat is allemaal geen onbekende techniek.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Dat zou toch wel heel incapabel zijn als ze dat zo zouden doen! Dat kan ik me echt niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:45:
[...]

Dat zou toch wel heel incapabel zijn als ze dat zo zouden doen! Dat kan ik me echt niet voorstellen.
Kijk naar de afmetingen en het ontwerp van de chill en jij ziet direct dat naast de compressor en warmtewisselaar en fan plus pcb en voeding slechts ruimte blijft voor een ini-mini-waterbakje voor condenswater

Ik zie met de inkeping onderin een lage uitschuifschaal voor condenswater waar het water direct over de rand klotst als het vol uit de chill wordt getrokken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDVv9Ht8LTdMyfgFgeej8rewqcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmnDk3EwBS3eJ7cRBmGixdeT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door TeslaNerd op 04-07-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:04
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:00:
[...]

Kijk naar de afmetingen en het ontwerp van de chill en jij ziet direct dat naast de compressor en warmtewisselaar en fan plus pcb en voeding slechts ruimte blijft voor een ini-mini-waterbakje voor condenswater

Ik zie met de inkeping onderin een lage uitschuifschaal voor condenswater waar het water direct over de rand klotst als het vol uit de chill wordt getrokken

[Afbeelding]
Zoals met alles met de Chill: we weten er nog niks van. Maar ik ga er vanuit dat het geen lage bak is, maar dat een soort verticaal reservoir is, bijvoorbeeld zo: https://eurom.nl/wp-content/uploads/2019/08/969871_13252.jpg

Maar ik verwacht ook geen groot reservoir. Op een dag zoals dinsdag of woensdag denk ik ook dat die in no-time vol is.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
[...]
De inkeping lijkt aan de bovenkant extra ruimte te bieden zodat je vingers erachter kunnen. Dan zit het waterreservoir waarschijnlijk daar boven en niet in het onderste gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

[Afbeelding]
Aannames, aannames die naar mijn idee nergens op gebaseerd zijn.

Dit lezende, veronderstel ik, dat jij het lage deel onderaan als condenswaterbak ziet. Dat lijkt mij onlogisch. Het lijkt mij dat het onderste deel het vaste gedeelte is, waar de uitholling voor de greep zit. Met de hand met de vingers gekromd naar boven wijzend haak je in het bovenste gedeelte. Dus mij lijkt het veel aannemelijker, dat de opvangbak daar zit.

@jbtbnl We hebben dezelfde gedachte. :)

Detail van onze ontvochtiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJO38voZTIbwZb7Q_XPLQztuDKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N08pa5spwIHOg7R9DHRUsH0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 04-07-2025 09:03 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Denk eigelijk dat dit de condensbak is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP_3qY-597b3F6g8gY8x0np2U6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJzwzuFB3JgPhjBEXqiyzG2j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
Hoevaak moet je het condensbakje van je koelkast eiigenlijk leeg gooien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:23
Friezin schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Misschien handig te melden in deze post ⬆️ welk mailadres je nu probeert.
Dan hoeft die niet genoemd.

PS: niet betalen, komt er vast vanzelf reactie 😉
Ik heb nu reactie, nog geen factuur alleen. Ik heb alleen niet zoveel vertrouwen meer in hun met betrekking tot het aanvragen van de subsidie. Als ze al zo laks omgaan met hun eigen financiën...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-07 20:26
Hi! Ik heb het forum doorzocht, en met Quatt kom ik er niet helemaal uit. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen: In onze gerenoveerde woning is overal vloerverwarming geplaatst, en is er verder alleen een handdoekradiator. Ik heb een haard beneden en de wens om zoneregeling toe te passen: als de haard aan gaat in de winter, gaat de huidige HoneywellT6 natuurlijk niet verwarmen en blijft het boven koud.

Vanuit Quatt begreep ik dat Evotherm de oplossing zou zijn, zodat zoneregeling op de boven verdieping toegepast zou kunnen worden per individuele ruimte.

Ik heb zowel beneden als boven een vv regelaar met pomp, en hier heeft onze installateur boven een passieve zoneregeling op toegepast met in iedere slaapkamer een regelunit (2e foto). Dit biedt echter geen oplossing voor mijn bovenstaand probleem omdat de warmtevraag vanuit de “hoofd” thermostaat blijft komen.

Heeft een van jullie ervaring met Evotherm en warmtevraag die individueel geregeld kan worden? Installateur geeft aan na overleg met Quatt dat dit de enige mogelijkheid is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE5wt6GNvuLZuXV7Xv_fKLpw4FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cszmwcH3L0JtCKyxIIi1lgsr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7eNl0YVL8Gve3Lb7eFn8j_qXoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zI6dexI93NRgqY17yApMBj5S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
robmaas schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:29:
Omdat het volume van de ruimte die de chill gaat koelen X maal groter is dan het volume van jouw koelkast …

En je koelkast veel beter geisoleerd is dan de ruimte die de chill gaat koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
robmaas schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:29:
offtopic:
Die ligt vaak ook bovenop de (warme) compressor. Daardoor verdampt dat water ook weer vrij snel. Bij een airco is dit ongewenst, je wil juist het vocht afvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
daanversteeg90 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:32:
Hi! Ik heb het forum doorzocht, en met Quatt kom ik er niet helemaal uit. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen: In onze gerenoveerde woning is overal vloerverwarming geplaatst, en is er verder alleen een handdoekradiator. Ik heb een haard beneden en de wens om zoneregeling toe te passen: als de haard aan gaat in de winter, gaat de huidige HoneywellT6 natuurlijk niet verwarmen en blijft het boven koud.

Vanuit Quatt begreep ik dat Evotherm de oplossing zou zijn, zodat zoneregeling op de boven verdieping toegepast zou kunnen worden per individuele ruimte.

Ik heb zowel beneden als boven een vv regelaar met pomp, en hier heeft onze installateur boven een passieve zoneregeling op toegepast met in iedere slaapkamer een regelunit (2e foto). Dit biedt echter geen oplossing voor mijn bovenstaand probleem omdat de warmtevraag vanuit de “hoofd” thermostaat blijft komen.

Heeft een van jullie ervaring met Evotherm en warmtevraag die individueel geregeld kan worden? Installateur geeft aan na overleg met Quatt dat dit de enige mogelijkheid is

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tado werkt bij mij beter dan evohome. Zorg wel dat je boven niet allemaal aparte zones maakt die een warmtevraag kunnen genereren. Houdt het bij voorkeur bij 1 (bv badkamer) en laat de andere kamers meelopen (in slave). Bij meerdere hoofdzones wordt de cic helemaal gek en draait de quatt zeer onrustig en onzuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 11:43
raven22 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Tado werkt bij mij beter dan evohome. Zorg wel dat je boven niet allemaal aparte zones maakt die een warmtevraag kunnen genereren. Houdt het bij voorkeur bij 1 (bv badkamer) en laat de andere kamers meelopen (in slave). Bij meerdere hoofdzones wordt de cic helemaal gek en draait de quatt zeer onrustig en onzuinig
Ik heb het nog iets sterker. Ik heb het hele huis inslave.staan en alleen de thermostaat op warmtevraag. En die controleer ik via home assistant.

Maar ik kan juist op tijd per slaapkamer regelen hoe warm het moet worden. En de woonkamer vraagt vaak genoeg wel iets. Er is 1 woonkamer radiator die wel een tado knop heeft maar bewust een graad warmer staat (dus daarmee eigenlijk altijd open is)

Dit lijkt voor mij nu relatief goed te werken

[ Voor 11% gewijzigd door Batavia op 04-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Batavia schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Ik heb het nog iets sterker. Ik heb het hele huis inslave.staan en alleen de thermostaat op warmtevraag. En die controleer ik via home assistant.

Maar ik kan juist op tijd per slaapkamer regelen hoe warm het moet worden. En de woonkamer vraagt vaak genoeg wel iets. Er is 1 woonkamer radiator die wel een tado knop heeft maar bewust een graad warmer staat (dus daarmee eigenlijk altijd open is)

Maar dat is anders als je zoals bij @daanversteeg90 op de benedenverdieping een (hout)kachel hebt, dan heeft je benedenverdieping regelmatig helemaal geen warmtevraag en dan wordt je bovenverdieping niet warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Batavia schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Zo heb ik het ook, maar wilde het zo simpel mogelijk uitleggen.
Mijn jaga radiatoren heb ik voorzien van fans aangestuurd via HA, zo kan ik niet alleen de vraagtemperatuur regelen via de tado, maar dmv fanspeed ook nog regelen hoeveel warmteafgifte er moet zijn in die kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Maar dat is anders als je zoals bij @daanversteeg90 op de benedenverdieping een (hout)kachel hebt, dan heeft je benedenverdieping regelmatig helemaal geen warmtevraag en dan wordt je bovenverdieping niet warm.
De oplossing hierin is werken met twee ruimtes en twee thermostaten. Beide geef je exact hetzelfde schema.

Zo heb ik dat met de woonkeuken en de woonkamer. Gaat in de woonkamer de houtkachel aan, neemt de woonkeuken de warmtevraag voor de rest van het huis over.

In de woonkeuken staan alle radiatoren open. In de woonkamer zit er een Mechanische thermostaatknop op. Die gaat als de temperatuur boven de 22°C komt knijpen, zodat Quatt/cv-ketel dan minder hard gaat meeverwarmen.

Dit trucje kun je ook toepassen, als de ruimte waar de thermostaat hangt al vroeg zonlicht krijgt, waardoor de rest van je huis onvoldoende verwarmd wordt.

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-07 16:52
Hey all,

Ik ben aan het orienteren voor een wp.

Ik kreeg het advies om voor een bosch-nefit, vaillant, itho-daalderop te gaan vanuit een installateur.

Verhaal erbij dat gegeven wordt:
In aanschaf wat duurder, maar zitten organisaties achter die niet zomaar failliet gaan en waar je meer garantie heb op langere termijn servicing en onderhoud.

Op de hardware zoals quatt/weheat is niet zoveel aan te merken maar de software, aansturing en doorontwikkeling is een risico. Wat als quatt failliet gaat…

Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze hierop…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
boefje79 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:13:
Ik kreeg het advies om voor een bosch-nefit, vaillant, itho-daalderop te gaan vanuit een installateur.
Een installateur adviseert binnen de mogelijkheden die hij/zij heeft c.q. iets aan kan verdienen.

Het advies "je bent beter uit bij de concurrent" zul je zelden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
boefje79 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:13:
Hey all,

Ik ben aan het orienteren voor een wp.

Verhaal erbij dat gegeven wordt:
In aanschaf wat duurder, maar zitten organisaties achter die niet zomaar failliet gaan en waar je meer garantie heb op langere termijn servicing en onderhoud.

Op de hardware zoals quatt/weheat is niet zoveel aan te merken maar de software, aansturing en doorontwikkeling is een risico. Wat als quatt failliet gaat…

Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze hierop…
Als Quatt failliet gaat krijg je een vergelijkbaar scenario als bij Vanmoof:
- alle bestaande installaties blijven normaal draaien op de CiC controller die bij jou aan de muur hangt muv van wat functies in de app die op een centrale server van Quatt draaien
- het product en de naam worden verkocht aan een partij die er nog wel iets mee denkt te kunnen (Bosch, Intergas, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 17-07 01:08
onlinaius schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:20:
[...]

Dat hadden ze me een paar jaar geleden wel eens mogen vertellen: 'Eigenlijk is ons product op radiatoren gericht. Jij met je VVW kunt de ***** krijgen.'

Was toch wel fijne informatie geweest.
Ik verwacht wel dat ze aan een Chill-oplossing voor VVW gaan werken, zie het antwoord bij de informatie over de Chill, maar ik denk niet dat dit de hoogste prioriteit heeft bij Quatt. Ik verwacht ook dat dit niet zo makkelijk zal zijn omdat er allemaal verschillende vloerverwarmingssystemen zijn. Neemt inderdaad niet weg dat in allereerste fase heeft Quatt de mensen op het verkeerde been gezet toen ze de koeloptie tegen betaling in hun pre-orders hadden gezet. Die optie hebben ze er toen snel weer uit gehaald omdat de oplossing (voor hun doelgroep) niet voldeed en die keuze hebben op hun website in artikelen toegelicht. De communicatie daarover had denk ik beter gekund maar het stond al langere tijd vast dat ze met een unit gingen werken. Die unit werd dus de Chill.

Over de doelgroep van Quatt hoeft men naar mijn inziens niet verbaasd te zijn. De Quatt is van oorsprong een daadwerkelijke hybride warmtepomp (WP kan tegelijk aan met CV) het gaat dan om een woning waar dus gas aanwezig is en dus waar (meestal) ook radiatoren aanwezig zijn. Ook al heb je beneden vloerverwarming, boven heb je dan waarschijnlijk wel radiatoren. Dus er is altijd kans op condensatie. Ook is de Quatt is met (een vaste) stroomsnelheid op bestaand leidingwerk aangepast om op die manier stromingsgeluiden te voorkomen. Mijn inziens is de All Electric alleen maar zo complex omdat ze de warmte uit de Chill willen opslaan, ze richten zich in mijn ogen dus heel duidelijk op huizen met radiatoren. In mijn ogen is Quatt gewoon dan ook niet de beste wp-optie als wel een huis met overal (LTV) -vloerverwarming hebt en je ook het leidingwerk hebt kunnen optimaliseren.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
WAF1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:17:
[...]

Ik verwacht wel dat ze aan een Chill-oplossing voor VVW gaan werken, zie het antwoord bij de informatie over de Chill, maar ik denk niet dat dit de hoogste prioriteit heeft bij Quatt. Ik verwacht ook dat dit niet zo makkelijk zal zijn omdat er allemaal verschillende vloerverwarmingssystemen zijn. Neemt inderdaad niet weg dat in allereerste fase heeft Quatt de mensen op het verkeerde been gezet toen ze de koeloptie tegen betaling in hun pre-orders hadden gezet. Die optie hebben ze er toen snel weer uit gehaald omdat de oplossing (voor hun doelgroep) niet voldeed en die keuze hebben op hun website in artikelen toegelicht. De communicatie daarover had denk ik beter gekund maar het stond al langere tijd vast dat ze met een unit gingen werken. Die unit werd dus de Chill.

Over de doelgroep van Quatt hoeft men naar mijn inziens niet verbaasd te zijn. De Quatt is van oorsprong een daadwerkelijke hybride warmtepomp (WP kan tegelijk aan met CV) het gaat dan om een woning waar dus gas aanwezig is en dus waar (meestal) ook radiatoren aanwezig zijn. Ook al heb je beneden vloerverwarming, boven heb je dan waarschijnlijk wel radiatoren. Dus er is altijd kans op condensatie. Ook is de Quatt is met (een vaste) stroomsnelheid op bestaand leidingwerk aangepast om op die manier stromingsgeluiden te voorkomen. Mijn inziens is de All Electric alleen maar zo complex omdat ze de warmte uit de Chill willen opslaan, ze richten zich in mijn ogen dus heel duidelijk op huizen met radiatoren. In mijn ogen is Quatt gewoon dan ook niet de beste wp-optie als wel een huis met overal (LTV) -vloerverwarming hebt en je ook het leidingwerk hebt kunnen optimaliseren.
Tijd dat de beta-testers zich verenigen en afdwingen dat er een alpha- en betatest komt voor het testen van de Quatt buitenunit om te koelen met een VVW.

Zie ook de bevindingen met andere warmtepompen die met meer en minder succes hebben kunnen koelen in 2025

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 04-07-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:04
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:27:
[...]

Tijd dat de beta-testers zich verenigen en afdwingen dat er een alpha- en betatest komt voor het testen van de Quatt buitenunit om te koelen met een VVW.

Zie ook de bevindingen met andere warmtepompen die met meer en minder succes hebben kunnen koelen in 2025

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676
Ik denk niet dat de Quatt ooit met VVW gaat koelen. Ze willen en product verkopen dat altijd werkt, onder welke omstandigheid dan ook. Geen persoonlijke aanpassingen, gewoon installeren en je ziet ze nooit meer.

Er zijn anno 2025 ook heel veel warmtepompen waar je zelf je stooklijn kan instellen....

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
s020506 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Ik denk niet dat de Quatt ooit met VVW gaat koelen. Ze willen en product verkopen dat altijd werkt, onder welke omstandigheid dan ook. Geen persoonlijke aanpassingen, gewoon installeren en je ziet ze nooit meer.
Poeh, dat is een beetje koffiedik kijken. Het zou kunnen dat ze dat ooit wel gaan doen (tegen betaling), als ze al het mogelijke geld uit de Chill markt hebben gewrongen. Ik zie het in de komende jaren er dan ook niet van komen.

Het is wel reden nummer zoveel waarom ik Quatt in mijn omgeving niet durf aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Waarom zou Quatt zich nog een "probleem" op de hals halen als een optie tot koelen in combi met vloerverwarming?
De Quatt is verkocht om te verwarmen. De verkoop is gedaan, geld is binnen, alles wat daarna komt zijn kosten.
En die Quatt chill....ik ben heel benieuwd naar de prestaties. De warmte moet echt ergens heen, dus die gaat je CV circuit in. Warmt de rest weer op. Een beetje airco plast wel een halve liter water per dag uit. Doet de Chill dat niet dan geloof ik ook niet dat ie echt flink kan koelen. Sorry ben gewoon sceptisch.
Verder vind ik de Quatt zolang ie het doet een prima product, maar hoe ze de boel organiseren....

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 04-07-2025 20:06 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
s020506 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Er zijn anno 2025 ook heel veel warmtepompen waar je zelf je stooklijn kan instellen....
Ik ken ook heel veel mensen die jeniet blij maakt als ze een stooklijn moeten instellen. Dan zijn ze toch weer overgeleverd aan de grillen van de installateur. En daar zitten hele goede tussen, maar het merendele zal het ook zo instellen dat het altijd warm genoeg is in huis zodat ze niet nog een keer terug hoeven komen.

Dan heb ik liever quatt waar ze het van afstand kunnen doen. En ja het kostte mij een half jaar om in 5 stappen terug te gaan van 9,5 naar 6kw warmteverlies, maar het gebeurd wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

raven22 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Ik ken ook heel veel mensen die jeniet blij maakt als ze een stooklijn moeten instellen. Dan zijn ze toch weer overgeleverd aan de grillen van de installateur. En daar zitten hele goede tussen, maar het merendele zal het ook zo instellen dat het altijd warm genoeg is in huis zodat ze niet nog een keer terug hoeven komen.

Dan heb ik liever quatt waar ze het van afstand kunnen doen. En ja het kostte mij een half jaar om in 5 stappen terug te gaan van 9,5 naar 6kw warmteverlies, maar het gebeurd wel.
Die optie zou gewoon in de app moeten zitten onder een knopje geavanceerd met waarschuwingen en waarvan de basis instellen moet zijn vastgesteld door Quatt zodat je er altijd naar terug kunt keren.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
CPM schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Die optie zou gewoon in de app moeten zitten onder een knopje geavanceerd met waarschuwingen en waarvan de basis instellen moet zijn vastgesteld door Quatt zodat je er altijd naar terug kunt keren.
Geheel met je eens en daar heb ik een tijd terug al eens een oproep aan @marijnflipse voor gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

100% mee eens. Gewoon alle opties vrijgeven, met een waarschuwing er bij:

"Unlock alle geavanceerde functies zoals stooklijnen, vloerkoeling, etc. Als er problemen optreden gaat u met {grote knop} terug naar fabriekinstellingen. Na het resetten naar fabriekinstellingen kunt u als de problemen niet opgelost zijn 4 weken later weer een support aanvraag aanmaken."

Powerusers blij, no hassle users blij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:17:
[...]
De Quatt is van oorsprong een daadwerkelijke hybride warmtepomp (WP kan tegelijk aan met CV) het gaat dan om een woning waar dus gas aanwezig is
Niet helemaal waar.
De Quatt is sinds moment 1 in de markt gezet als een all-electric ready (maar nu nog aan een CV ketel en dus hybride) warmtepomp. Van enige 'focus' op radiatoren was in het begin absoluut geen sprake, het aantal installaties met vvw getuigt daar ook van.

Quatt heeft gewoon en koel optie gevonden waarbij zelfs 1 gebruiker die meerdere kamers wilt koelen , meerdere keren langs de Quassa moet. Dat dat dan alleen maar met radiatoren werkt is dan jammer voor de eigenaren met vvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:59:
[...]

Nee, dat kon je ook op hun site ook al zien, volgens mij zijn er wel een paar proef installaties geplaatst, maar die zullen wel onder embargo zitten, dus daar horen wij nog weinig van.
Echter kon je je deze wel alvast bestellen, net als de Chill.
Zijn er ook al proefinstallaties voor de chill geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hihi, ja, had dat al eerder geopperd (februari 2024 bijv):
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op 10 januari 2023 heb ik mijn ouders aangemeld voor de Quatt warmtepomp (99 euro preorder betaald). :) Houdt dat in, dat als zij nu de Quatt WP zouden laten plaatsen, er ook nog gerekend zou moeten worden met de prijs van toen?

We hebben inmiddels een offerte gehad van ze:
Extra leidingen 250 EUR
Werken op hoogte 4-8m 280 EUR
Quatt Hybrid Single warmtepomp incl. standaard installatie (Meldcode: KA29998) 6599 EUR
Extra leidingen, ze vermoeden dat er net iets meer dan 8 meter leiding nodig gaat zijn, waardoor ze 250 EUR extra rekenen voor die paar centimeter. Best jammer. Ze zouden ook de WP aan de muur kunnen hangen ipv op het plat dak kunnen zetten, om die paar cm te besparen.

Werken op hoogte: De CV ketel zit uiteraard op zolder, dus daar zal dan toch echt de leiding naar toe moeten, dat zullen ze dan aan de zijkant van het huis doen door naar binnen te boren, dan komt er meteen 280 EUR bij. Het is boven het plat dak van de keuken te doen. Best jammer, want ik zou die 2 buisjes er ook zelf doorheen kunnen doen, zodat zij dat niet hoeven te doen.

En dan de WP zelf: Uit de meldcode is wel te halen dat het om de R290 variant gaat. Dat is fijn.

De subsidie op de WP is 2800 EUR. Onder de streep kost het dus 7129 EUR - 2800 EUR = 4329 EUR.

Die prijs verschilt flink van de originele preorder prijs. Het gaat wel om een ander product (R290 vs R32 toen) en natuurlijk is er 2 jaar verstreken.

Hoe is dat bij andere mensen gegaan? Hebben jullie door de preorder wat langer open te laten staan ook hogere prijzen moeten betalen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Tanuki schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:22:
Op 10 januari 2023 heb ik mijn ouders aangemeld voor de Quatt warmtepomp (99 euro preorder betaald). :) Houdt dat in, dat als zij nu de Quatt WP zouden laten plaatsen, er ook nog gerekend zou moeten worden met de prijs van toen?

We hebben inmiddels een offerte gehad van ze:
Als je gebruik had willen maken van de 2024 subside op het R32 model, dan had je de offerte ook (eind) 2024 moeten hebben.
[...]

Extra leidingen, ze vermoeden dat er net iets meer dan 8 meter leiding nodig gaat zijn, waardoor ze 250 EUR extra rekenen voor die paar centimeter. Best jammer. Ze zouden ook de WP aan de muur kunnen hangen ipv op het plat dak kunnen zetten, om die paar cm te besparen.
Het nieuwe R290 model wordt niet meer opgehangen, dus die optie zal niet mogelijk zijn.
Ik heb nog wel wat meter flex leiding in de kruipruimte liggen, hadden ze hier achter gelaten. Mag je zo ophalen ;-)
Werken op hoogte: De CV ketel zit uiteraard op zolder, dus daar zal dan toch echt de leiding naar toe moeten, dat zullen ze dan aan de zijkant van het huis doen door naar binnen te boren, dan komt er meteen 280 EUR bij. Het is boven het plat dak van de keuken te doen. Best jammer, want ik zou die 2 buisjes er ook zelf doorheen kunnen doen, zodat zij dat niet hoeven te doen.
Geen idee of je ook van binnen naar buiten zou kunnen boren. Dat was hier initieel ook het plan. Dan was er geen steiger nodig. Leiding/kabelgoot konden ze wel vanaf een ladder bevestigen. De post 'werken op hoogte' kwam hier mee te vervallen.
En dan de WP zelf: Uit de meldcode is wel te halen dat het om de R290 variant gaat. Dat is fijn.

De subsidie op de WP is 2800 EUR. Onder de streep kost het dus 7129 EUR - 2800 EUR = 4329 EUR.

Die prijs verschilt flink van de originele preorder prijs. Het gaat wel om een ander product (R290 vs R32 toen) en natuurlijk is er 2 jaar verstreken.

Hoe is dat bij andere mensen gegaan? Hebben jullie door de preorder wat langer open te laten staan ook hogere prijzen moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:52
[b]Tanuki in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Zeker, mijn preorder zou 1650 euro zijn voor 1 quatt unit, maar door marktwerking en later plaatsen (ze hielden me aan het lijntje voor de koelfunctie) is deze 1 week na belofte dat als ik nog even zou wachten mijn 1650 euro zou blijven staan. Echter die week later een mail dat de prijs naar 2100 euro was gegaan. Ook na meerdere malen mailen over hun belofte geen response.

Me jha, zie ik dat het nu 3799,- is. Dus mag niet klagen denk ik. Had mijn quatt er na 1,5 jaar eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07:47
Sinds november 2024 is hier een Quatt Hybrid 1.5 geïnstalleerd en dat is prima bevallen in combinatie met radiatoren. Dit in een hoekwoning uit de jaren 80 die goed is nageïsoleerd.

Over 2 weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Dit is een vrijstaande woning uit 1927 met een ander niveau qua isolatie (hr+ glas, enkelsteensmuren met deels voorzetwanden, deels dakisolatie en deels vloerisolatie). We laten vloerverwarming plaatsen op de begane grond en behouden boven de radiatoren. Als bijverwarming hebben we in woonkamer, werkkamer en de slaapkamers een airco.

We willen ook graag een warmtepomp en ik twijfel heel erg over quatt. All electric zie ik vanwege de kosten en het complexe systeem niet zitten.

Een Quatt Duo V2 zou prima zijn voor het (nog) niet goed geïsoleerde huis. We overwegen op korte termijn de buitengevel te isoleren en kunststof kozijnen + beter glas te plaatsen, dan is het ook fijn dat de Quatts goed kunnen moduleren.

Voor SWW zou ik dan de bestaande zonneboiler laten staan en een elektrische boiler laten installeren die voor naverwarming zorgt. De 15 jaar oude cv kan er dan uit en als ik ook het gasfornuis vervangen voor inductie kunnen we van het gas af. Heeft iemand ervaring met een zonneboiler in combinatie met een elektrische boiler of gedachten over of dit goed zou werken?

Wat moeilijk blijft is dat er nog geen ervaringen zijn met de V2 mbt kwaliteit, geluid, prestaties, etc. Dit tov warmtepompen van andere merken. Dit nog los van de service bij quatt tov lokale installateur. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:47
Ik heb een zonneboiler en dat is lastig met een warmtepomp boiler er achter.
Om legionella tegen te gaan zal de watertemperatuur in de boiler 1x per week/2 weken omhoog moeten. Dat kan mijn zonneboiler niet zelf. Doe je dat niet dan kan water met legionella in de warmtepomp boiler komen, waar het niet warm genoeg is om deze direct onschadelijk te maken.

Nu loopt het water over mijn combiketel, en die verwarmt het water eventueel direct tot een veilige temperatuur.

Dus je wilt eigenlijk dat als de warmtepomp boiler zijn sanitair run doet dat het water door de boilers wordt rondgepompt zodat beide boilers een hoge temperatuur hebben gehaald, maar er zijn geen warmtepomp boilers die een relais hebben om zo'n pomp in te schakelen tijdens sanitair run. Je moet zelf iets maken dat signaleert dat er een sanitair run loopt, en dan een pomp inschakelt.

Het is best wel lastig als je het echt goed wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:40:
Sinds november 2024 is hier een Quatt Hybrid 1.5 geïnstalleerd en dat is prima bevallen in combinatie met radiatoren. Dit in een hoekwoning uit de jaren 80 die goed is nageïsoleerd.

Over 2 weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Dit is een vrijstaande woning uit 1927 met een ander niveau qua isolatie (hr+ glas, enkelsteensmuren met deels voorzetwanden, deels dakisolatie en deels vloerisolatie). We laten vloerverwarming plaatsen op de begane grond en behouden boven de radiatoren. Als bijverwarming hebben we in woonkamer, werkkamer en de slaapkamers een airco.

We willen ook graag een warmtepomp en ik twijfel heel erg over quatt. All electric zie ik vanwege de kosten en het complexe systeem niet zitten.

Een Quatt Duo V2 zou prima zijn voor het (nog) niet goed geïsoleerde huis. We overwegen op korte termijn de buitengevel te isoleren en kunststof kozijnen + beter glas te plaatsen, dan is het ook fijn dat de Quatts goed kunnen moduleren.

Voor SWW zou ik dan de bestaande zonneboiler laten staan en een elektrische boiler laten installeren die voor naverwarming zorgt. De 15 jaar oude cv kan er dan uit en als ik ook het gasfornuis vervangen voor inductie kunnen we van het gas af. Heeft iemand ervaring met een zonneboiler in combinatie met een elektrische boiler of gedachten over of dit goed zou werken?

Wat moeilijk blijft is dat er nog geen ervaringen zijn met de V2 mbt kwaliteit, geluid, prestaties, etc. Dit tov warmtepompen van andere merken. Dit nog los van de service bij quatt tov lokale installateur. Wat zouden jullie doen?
Bestel voor een paar honderd euro een duo erbij voor jou oude huis en neem die mee naar het nieuwe adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07:47
MeTooPV schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:02:
Om legionella tegen te gaan zal de watertemperatuur in de boiler 1x per week/2 weken omhoog moeten. Dat kan mijn zonneboiler niet zelf. Doe je dat niet dan kan water met legionella in de warmtepomp boiler komen, waar het niet warm genoeg is om deze direct onschadelijk te maken.

Nu loopt het water over mijn combiketel, en die verwarmt het water eventueel direct tot een veilige temperatuur.

Dus je wilt eigenlijk dat als de warmtepomp boiler zijn sanitair run doet dat het water door de boilers wordt rondgepompt zodat beide boilers een hoge temperatuur hebben gehaald, maar er zijn geen warmtepomp boilers die een relais hebben om zo'n pomp in te schakelen tijdens sanitair run. Je moet zelf iets maken dat signaleert dat er een sanitair run loopt, en dan een pomp inschakelt.

Hmm helaas, dus als ik het goed begrijp heb je bij een zonneboiler altijd een naverwarmer (cv ketel of doorstroomverwarmer) nodig die het water tot 60 graden brengt.

Voor de duidelijkheid: ik overweeg een elektrische boiler (COP=1) van bv 100 of 150 liter te installeren, als ik die altijd op bv 60 of 65 graden laat staan dan gaat het misschien wel goed met legionella?
TeslaNerd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:15:
[...]

Bestel voor een paar honderd euro een duo erbij voor jou oude huis en neem die mee naar het nieuwe adres
Haha creatief idee, helaas is het huis al verkocht inclusief warmtepomp. Zou jij wel voor twee x V2 gaan ipv bv een WeHeat Sparrow, Amber of Panasonic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius

Als je nog een beetje elektrische capaciteit over hebt zou je kunnen overwegen nog een doorstroomverwarmer achter de WPB te plaatsen. Dat hangt er echter ook een beetje vanaf hoe ver de veilige temperatuur van de WPB temperatuur af ligt.

Dat element gaat COP 1, maar het voordeel is dan wel dat je ook geen legionella runs meer hoeft te doen op de WPB, dus dat kan elkaar wel eens aardig opheffen qua verbruik.
.
Een andere optie zou zijn het water uit de zonneboiler niet rechtstreeks meer te gebruiken, maar het aanvoerwater via een warmtewisselaar te laten verwarmen door de zonneboiler. Het nadeel is dat je hierin wel een aardig stuk efficientie verliest, omdat de zonneboiler afkoelt naarmate je langer SWW gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Hambo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:31:
Voor de duidelijkheid: ik overweeg een elektrische boiler (COP=1) van bv 100 of 150 liter te installeren, als ik die altijd op bv 60 of 65 graden laat staan dan gaat het misschien wel goed met legionella?
Dan heb je inderdaad geen problemen met legionella. Het probleem is echter de WPB's en zonneboilers vaak niet goed boven de 60 kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:32

Dat werkt zo “niet helemaal goed”.
- water mag eigenlijk toch niet langer dan 3 dagen nader de 60 zijn geweest. Met als belangrijkste gevaar dat 37 de temperatuur met meest agressieve legionella groei is en dat dat nu het de temperatuur is waar het naar toe gaat als je de 60 niet haalt.
- doorstromer verwarming met combi ketel tot 60 lost dat niet op. Als er legionella in zit duurt het een paar minuten op 60 voor dat weg is.

Ik heb zelf een zonneboiler. Voorheen zette ik de solar-feed van oktober tot ongeveer april uit om dit te voorkomen. 2 jaar terug heb ik de boiler vervangen door een exemplaar met elektrische spiraal. Nu breng ik het vat electrisch (cop=1) naar 60 graden als de temperatuur meer dan 3 dagen onder de 60 is geweest. Dat kost me 300kWh Electra per jaar. Maar ik heb de gasketel daardoor niet meer nodig. Die slijt niet meer, hoeft geen service en niet meer vervangen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 262 ... 265 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.