Als je nu nog moet wisselen naar de V2 dan haal je de V1.5 niet meer om die voor 1 juli te laten installeren, dat is de deadline voor de subsidie van 2024. En voor een enkelen V2 moet je ook een eigen 16A groep hebben en voor een duo zelfs een 20A.Zewatanejo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:11:
Ik heb een offerte voor een Quatt duo hybride v1.5 opstelling. Nu geeft Quatt aan dat het mogelijk is toch nog voor een hybride v2.0 te gaan, maar ben dan wel wat meer kwijt omdat ik dan geen gebruik meer kan maken van de 2024 subsidie. de meerkosten zijn slechts een paar honderd euro, dus ik twijfel. Heeft een hybride v2.0 naast het extra vermogen nog meer voordelen? Is er iets te zeggen over betrouwbaarheid? Is er een verwachting dat er minder kinderziektes zijn?
Voor een DUO V1.5 toch ook?
Misschien kan ie wel af met 1 7kW V2.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kans is wel aanwezig, maar ligt ook aan of je full electric wilt gaan of niet. Maar voor subsidie op V1 moet je wel gaan opschietenpaQ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:33:
Voor een DUO V1.5 toch ook?
de specs bij -7 ontlopen elkaar niet veel bij de oude duo of de nieuwe monosupercrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:07:
[...]
Kans is wel aanwezig, maar ligt ook aan of je full electric wilt gaan of niet. Maar voor subsidie op V1 moet je wel gaan opschieten.
Klopt maar voor de V2 single of V1 duo kom je op dezelfde prijs dus ligt er net aan wat interessant kan zijnpaQ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:12:
[...]
de specs bij -7 ontlopen elkaar niet veel bij de oude duo of de nieuwe mono
Ik heb in april mijn duo V1 (of 1.5, weet ik niet) besteld en installatie wilde ik na de zomer plannen (september). De offerte is nog van december 2024, Quatt heeft me niet mede gedeeld dat met een latere installatie, mijn subisidie verloopt :-D Eens even achter gaan, of zouden ze creatief boekhouden met de datum?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Wat bij mij bekend is dat het voor 1 juli geinstalleerd moet zijn.Pubbert schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:54:
Ik heb in april mijn duo V1 (of 1.5, weet ik niet) besteld en installatie wilde ik na de zomer plannen (september). De offerte is nog van december 2024, Quatt heeft me niet mede gedeeld dat met een latere installatie, mijn subisidie verloopt :-D Eens even achter gaan, of zouden ze creatief boekhouden met de datum?
Die eis lijkt te zijn vervallen? Staat niks meer over genoemd op de Quatt (classic) Hybrid sitesupercrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Wat bij mij bekend is dat het voor 1 juli geinstalleerd moet zijn.
https://www.quatt.io/hybrid-classic-2024
/f/image/Y4uTcZyua1dmVR7kNCuGfdHA.png?f=fotoalbum_large)
Ik was net ook al aan het zoeken en kon het niet meer vinden. Het heeft er in december wel opgestaan, dat weet ik zekerjj85 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Die eis lijkt te zijn vervallen? Staat niks meer over genoemd op de Quatt (classic) Hybrid site
https://www.quatt.io/hybrid-classic-2024
[Afbeelding]
staat op eerste gezicht niet op site van RVO (toch een iets betrouwbaardere bron dan een FAQ op site van Quattsupercrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]
Ik was net ook al aan het zoeken en kon het niet meer vinden. Het heeft er in december wel opgestaan, dat weet ik zeker.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/isde/isde-wat-wijzigt-er-2025Let op: voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u in 2025 de subsidie aanvraagt en een bewijs van aanschaf uit 2024 aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik mij er verder niet in verdiept, maar ik zag inderdaad eerder een verschil tussen de de overgangsregeling volgens de RVO, dat heel 2025 zou gaan gelden en de communicatie van Quatt. Mij viel inderdaad op dat Quatt een kortere overgangstermijn aanhield dan de RVO. Dit kan zijn omdat ze dat ze destijds nog niet wisten hoe de overgangsregeling eruit zou gaan zien, maar het ook zijn dat ze dat ze bewust een kortere termijn aangaven om op die manier zo snel mogelijk de oude units uit te verkopen.supercrazy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]
Ik was net ook al aan het zoeken en kon het niet meer vinden. Het heeft er in december wel opgestaan, dat weet ik zeker.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Bij mij is recent de Duo v2 geïnstalleerd. Na installatie heb ik de cv-installatie weer bijgevuld maar telkens nam de druk af tot ongeveer 1 bar. Na een aantal keer bijvullen (uiteindelijk tot 2 bar) viel mij op dat er onder een van de Quatts water druppelde.
Quatt is langsgeweest en de monteur geeft aan dat het water wegloopt door een stortklep. Deze stortklep dient ter beveiliging van te hoge druk, en laat vanaf 2.5 bar water uit het systeem. Mijn CV-ketel bevind zich op de tweede verdieping en de Quatts op de begane grond.
De theorie van de monteur is dat de druk beneden bij de Quatts ongeveer 1 bar hoger ligt dan boven bij de CV-ketel (per verdieping lager zou de druk met een halve bar toenemen). Wanneer je de CV vult tot 1.8 bar, zou de stortklep zich kunnen openen (want >2.5 bar). Ook kan door het inschakelen van de circulatiepomp de druk hoger worden, wat tot het openen van de klep zou kunnen leiden, wat zorgt voor meer afgifte van water.
De monteur gaf aan de situatie op kantoor voor te leggen aan de experts, maar dat in principe het systeem ook prima kan functioneren op 1 bar. Thans, zo lang als de CV-ketel niet in een storing komt te staan. De handleiding leert dat de druk voor mijn CV altijd boven 0.5 bar moet zijn.
Wat zijn jullie ideeën bij deze situatie? Mijn zorg zit met name in het algehele functioneren van het systeem.
- Is het inderdaad OK om op 1 bar te draaien, ondanks dat vanuit de CV-ketel en Quatt zelf 1.5 bar adviseren?
- Zou dit nog consequenties hebben op de efficientie?
Quatt is langsgeweest en de monteur geeft aan dat het water wegloopt door een stortklep. Deze stortklep dient ter beveiliging van te hoge druk, en laat vanaf 2.5 bar water uit het systeem. Mijn CV-ketel bevind zich op de tweede verdieping en de Quatts op de begane grond.
De theorie van de monteur is dat de druk beneden bij de Quatts ongeveer 1 bar hoger ligt dan boven bij de CV-ketel (per verdieping lager zou de druk met een halve bar toenemen). Wanneer je de CV vult tot 1.8 bar, zou de stortklep zich kunnen openen (want >2.5 bar). Ook kan door het inschakelen van de circulatiepomp de druk hoger worden, wat tot het openen van de klep zou kunnen leiden, wat zorgt voor meer afgifte van water.
De monteur gaf aan de situatie op kantoor voor te leggen aan de experts, maar dat in principe het systeem ook prima kan functioneren op 1 bar. Thans, zo lang als de CV-ketel niet in een storing komt te staan. De handleiding leert dat de druk voor mijn CV altijd boven 0.5 bar moet zijn.
Wat zijn jullie ideeën bij deze situatie? Mijn zorg zit met name in het algehele functioneren van het systeem.
- Is het inderdaad OK om op 1 bar te draaien, ondanks dat vanuit de CV-ketel en Quatt zelf 1.5 bar adviseren?
Op die twee verdiepingen kan/zal dat ca 0.5 bar schelen wellicht?Wagenus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:40:
Bij mij is recent de Duo v2 geïnstalleerd. Na installatie heb ik de cv-installatie weer bijgevuld maar telkens nam de druk af tot ongeveer 1 bar. Na een aantal keer bijvullen (uiteindelijk tot 2 bar) viel mij op dat er onder een van de Quatts water druppelde.
Als jij hem vult tot 1.6 systeemdruk (boven), dan moet je beneden wel onder de 2.5 blijven lijkt me zo. (eerder 2.12.2)
Bij mij stond de druk na vertrek van de monteur op 1 bar. Ik dacht gelijk bijvullen en ineens ook druppelend slangetje hier. Morgen maar Quatt bellenWagenus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:40:
Tot nu toe een vrij matige ervaring. Op zich prima gesprek met de verkoper die hier aan huis kwam, die zou binnen een week met een plaatsingsplan komen. Dat heeft uiteindelijk zes weken geduurd omdat hij ziek was. Kan gebeuren, maar raar dat dat dan niet vervangen wordt.
Gisteren kwamen ze dan eindelijk voor de installatie, nadat er al het hele weekend een hoogwerker stond. Na 5 minuten zagen de (overigens erg aardige) installateurs al dat het niet ging werken met die hoogwerker. Toen heeft nog iemand van kantoor proberen door te drukken om alle leidingen via binnen te laten lopen (3 verdiepingen, erg lelijk...) maar uiteindelijk gaan ze een andere lift huren en komen ze over 1,5 week en staan hier nog 1,5 week al die pakketten de hele schuur in te nemen.
Hopelijk opstartproblemen
.
Gisteren kwamen ze dan eindelijk voor de installatie, nadat er al het hele weekend een hoogwerker stond. Na 5 minuten zagen de (overigens erg aardige) installateurs al dat het niet ging werken met die hoogwerker. Toen heeft nog iemand van kantoor proberen door te drukken om alle leidingen via binnen te laten lopen (3 verdiepingen, erg lelijk...) maar uiteindelijk gaan ze een andere lift huren en komen ze over 1,5 week en staan hier nog 1,5 week al die pakketten de hele schuur in te nemen.
Hopelijk opstartproblemen
Zeer herkenbaar, heb zelf na veel mailen, bellen en appen een plaatsingsplan ontvangen (en akkoord gegeven) maar daarna lijkt het bedrijf weer onbereikbaar.--Christiaan-- schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:37:
Tot nu toe een vrij matige ervaring. Op zich prima gesprek met de verkoper die hier aan huis kwam, die zou binnen een week met een plaatsingsplan komen. Dat heeft uiteindelijk zes weken geduurd omdat hij ziek was. Kan gebeuren, maar raar dat dat dan niet vervangen wordt.
Hopelijk opstartproblemen.
Ik zit al te kijken naar alternatieven want dit is geen doen en wekt weinig vertrouwen.
Als je de quatt api/home assistant gebruikt kan je de druk in de gaten houden en zien of hij boven de 2 bar piekt.Wagenus schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:40:
Je hebt meer dan 1 bar nodig om te zorgen dat er geen luncht in je leidingen komt door kieren en koppelingen (waterdicht is niet luchtdicht). +- 1 bar is war de buitenlucht gewoon is. 1 bar is wat je dus ook over houd als je gewoon een gat in je leiding hebt.
Heb je al gekeken naar je expansievat of die nog goed is? Normaal als water warm wordt vangt die het uitzetten van water op zodat het niet door je overloop ventiel naar buiten loopt.
P.s. als quatt uit staat valt de drukmeter in Home Assistant volgens mij ook terug naar 1 bar omdat die niet lijkt te meten. Je moet even kijken waar/hoe je meet. ik meet (bijna) op het hoogste punt. Als je verwarming gewoon vol is is de druk beneden altijd hoger dan boven
[ Voor 16% gewijzigd door Batavia op 25-06-2025 08:33 ]
Ik heb Quatt laten weten dat het voor mij niet meer hoefde. Nadat ik advies gesprek met iemand thuis had gehad en naar aanleiding daarvan al niet echt lekker gevoel nog een paar keer telefonisch gesprek met vreemde antwoorden en vage beloften (terugbellen met paar dagen (werd 1,5 week), offerte opgestuurd (nooit gehad, goh heeft mijn collega u niet teruggebeld dan?) heb ik gebeld dat ik er van af zie en graag geld terug wilde van advies gesprek. Verkoper gaf aan dat dit sneller zou gaan als ik hem mijn IBAN gegevens stuurde ipv website/hoofdkantoor. Geld stond idd binnen een week weer op ons rekening.rbuys schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:14:
[...]
Zeer herkenbaar, heb zelf na veel mailen, bellen en appen een plaatsingsplan ontvangen (en akkoord gegeven) maar daarna lijkt het bedrijf weer onbereikbaar.
Ik zit al te kijken naar alternatieven want dit is geen doen en wekt weinig vertrouwen.
Ondertussen staat er wel een warmte pomp op de door mij gewenste plek (dakkapel) maar dan een Weheat Blackbird P80. Tijd van aanvraag op de website op 26 April tot plaatsing door lokale installateur op 3 Juni ging razensnel (ok heb de installateur nog wel 1 keer reminder op 6 mei mail moeten sturen wanneer ik reactie kon verwachten op mijn offerte aanvraag) . Kan de installateur ook gewoon via Whatsapp en telefoon bereiken en krijg vlot antwoord. Tot nu toe tevreden.
Let op; enkel relevant indien je CV via opentherm is aangesloten op de CiC. Bij aan/uit contact is de druk niet inzichtelijk.Batavia schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:27:
[...]
Als je de quatt api/home assistant gebruikt kan je de druk in de gaten houden en zien of hij boven de 2 bar piekt.
Nou ja dat is gunstig, wacht al anderhalve week op een correcte factuur. Ze hebben V2 erop gezet terwijl ik V1.5 heb...WAF1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:59:
[...]
Ik mij er verder niet in verdiept, maar ik zag inderdaad eerder een verschil tussen de de overgangsregeling volgens de RVO, dat heel 2025 zou gaan gelden en de communicatie van Quatt. Mij viel inderdaad op dat Quatt een kortere overgangstermijn aanhield dan de RVO. Dit kan zijn omdat ze dat ze destijds nog niet wisten hoe de overgangsregeling eruit zou gaan zien, maar het ook zijn dat ze dat ze bewust een kortere termijn aangaven om op die manier zo snel mogelijk de oude units uit te verkopen.
Zonde is dat zeg, dit klinkt dan ook zeer herkenbaar!Herbiek616 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Ik heb Quatt laten weten dat het voor mij niet meer hoefde. Nadat ik advies gesprek met iemand thuis had gehad en naar aanleiding daarvan al niet echt lekker gevoel nog een paar keer telefonisch gesprek met vreemde antwoorden en vage beloften (terugbellen met paar dagen (werd 1,5 week), offerte opgestuurd (nooit gehad, goh heeft mijn collega u niet teruggebeld dan?) heb ik gebeld dat ik er van af zie en graag geld terug wilde van advies gesprek. Verkoper gaf aan dat dit sneller zou gaan als ik hem mijn IBAN gegevens stuurde ipv website/hoofdkantoor. Geld stond idd binnen een week weer op ons rekening.
Ondertussen staat er wel een warmte pomp op de door mij gewenste plek (dakkapel) maar dan een Weheat Blackbird P80. Tijd van aanvraag op de website op 26 April tot plaatsing door lokale installateur op 3 Juni ging razensnel (ok heb de installateur nog wel 1 keer reminder op 6 mei mail moeten sturen wanneer ik reactie kon verwachten op mijn offerte aanvraag) . Kan de installateur ook gewoon via Whatsapp en telefoon bereiken en krijg vlot antwoord. Tot nu toe tevreden.
Gelukkig heeft u dan toch een oplossing gevonden. Ik ga ook even hier kijken, bedankt voor de tip. ^^
Wel even benieuwd, wat was je nu ongeveer kwijt voor de P80 + installatie?Herbiek616 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Ik neem aan dat je nu ook direct helemaal all-electric bent?
In mijn JSON wordt de druk uit de boiler (Remeha, opentherm aan CiC) aangegeven. Ook als Quatt uit staat.Batavia schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:27:
[...]
Als je de quatt api/home assistant gebruikt kan je de druk in de gaten houden en zien of hij boven de 2 bar piekt.
P.s. als quatt uit staat valt de drukmeter in Home Assistant volgens mij ook terug naar 1 bar omdat die niet lijkt te meten. Je moet even kijken waar/hoe je meet. ik meet (bijna) op het hoogste punt. Als je verwarming gewoon vol is is de druk beneden altijd hoger dan boven
(1,8bar momenteel met boiler op zolder en Quatt een verdieping lager)
(edit: even in log gekeken, loopt op naar 1,9bar als water door Quatt tot graad of 40 is verwarmd)
[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 25-06-2025 11:15 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
@Batavia Waarschijnlijk springt hij terug naar 1 bar als de pomp in de Quatt niet draait?SBL schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:49:
[...]
In mijn JSON wordt de druk uit de boiler (Remeha, opentherm aan CiC) aangegeven. Ook als Quatt uit staat.
Ik heb een vraag. Kan het helaas niet lekker op hun site vinden en ook niet via de zoekfunctie.
Ik heb een huis met bouwjaar 2019, gasverbruik van 1300m3 zo een beetje per jaar, maar heel stom ooit te weinig loze leidingen naar de zolder aangelegd.
Op zolder staat de CV die zit met meerdere dingen op 1 groep, maar daar zouden de binnenunits van de Quatt wel op kunnen als die eruit gaat.
Nou heb ik daar alleen nog de wasmachine en droger op een eigen 1fase 16A groep en de omvormer zit op een 3fase 3x 16A, maar ik heb niet super veel panelen dus ik verbruik max 1200w per fase op een goede zonnige dag.
Nou moet ik 2 zolderkamers van stroom voorzien en uiteindelijk wil ik naar all-electric warmtepomp. Ik kan alleen niet goed vinden wat de aansluiting moet zijn voor de 7KW en de 14KW, en wat precies het verbruik van die dingen zijn. Dus niet het verwarmbare vermogen maar gewoon wat ze verbruiken.
Mijn idee was om de PV en omvormer op een PV Verdeler te zetten en daar dan de wasmachine en de droger bij te zeggen. Dan heb ik 2 volledige 1fase 16A groepen vrij op zolder waarmee ik de zolderkamers op 1 groep kan zetten en dan eventueel de warmtepomp(en) op de andere.
Kan dat of moeten zijn ook al meteen op een 3fase groep?
Ik heb een huis met bouwjaar 2019, gasverbruik van 1300m3 zo een beetje per jaar, maar heel stom ooit te weinig loze leidingen naar de zolder aangelegd.
Op zolder staat de CV die zit met meerdere dingen op 1 groep, maar daar zouden de binnenunits van de Quatt wel op kunnen als die eruit gaat.
Nou heb ik daar alleen nog de wasmachine en droger op een eigen 1fase 16A groep en de omvormer zit op een 3fase 3x 16A, maar ik heb niet super veel panelen dus ik verbruik max 1200w per fase op een goede zonnige dag.
Nou moet ik 2 zolderkamers van stroom voorzien en uiteindelijk wil ik naar all-electric warmtepomp. Ik kan alleen niet goed vinden wat de aansluiting moet zijn voor de 7KW en de 14KW, en wat precies het verbruik van die dingen zijn. Dus niet het verwarmbare vermogen maar gewoon wat ze verbruiken.
Mijn idee was om de PV en omvormer op een PV Verdeler te zetten en daar dan de wasmachine en de droger bij te zeggen. Dan heb ik 2 volledige 1fase 16A groepen vrij op zolder waarmee ik de zolderkamers op 1 groep kan zetten en dan eventueel de warmtepomp(en) op de andere.
Staat in de specsJeffoz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:32:
Ik heb een vraag. Kan het helaas niet lekker op hun site vinden en ook niet via de zoekfunctie.
https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf
:strip_exif()/f/image/hxNx7MmjDoN8o0HrSiDKgkKz.png?f=user_large)
Als je straks toch all-e wil (dan heb je nog een extra groep nodig voor de HeatCharger). Dan zou ik sterk overwegen om toch ern 3fase groep naar zolder te brengen.
Fase 1 - HP1
Fase 2 - HP2
Fase 3 - HeatCharger
€ 10.286,10 incl btw zonder subsidie, met plaatsing dakkapel (dmv kraan). Elektra aansluiting (eigen groep) tot bij de dakdoorvoer heb ik zelf gedaan en zat dus niet in de offerte.jj85 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:48:
[...]
Wel even benieuwd, wat was je nu ongeveer kwijt voor de P80 + installatie?
Ik neem aan dat je nu ook direct helemaal all-electric bent?
Nee niet all Electrics, we zijn maar met zn tweeën en gebruiken nog geen 100 m3 gas per jaar voor warm water. Meerprijs (SWW incl boilervat 200 liter vat kostte € 13.925,95) vond ik te veel en terugverdientijd te lang. Wellicht dat ik dit in de toekomst alsnog doe als gasprijs veel hoger wordt en/off vastrecht veel hoger.
[ Voor 7% gewijzigd door Herbiek616 op 25-06-2025 13:30 ]
Dat is wel ok, zeker als ze meer met je meedenken. Ik had een offerte van 13.950 (zonder aftrek subsidie) voor de Blackbird in hybride opstelling. Dat vond ik erg duur. Ze werken met plaatselijke installateurs (vorig jaar in elk geval) en die bepalen zelf hun marges.Herbiek616 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:50:
[...]
€ 10.286,10 incl btw zonder subsidie, met plaatsing dakkapel (dmv kraan).
Nee niet all Electrics, we zijn maar met zn tweeën en gebruiken nog geen 100 m3 gas per jaar voor warm water. Meerprijs (SWW incl boilervat 200 liter vat kostte € 13.925,95) vond ik te veel en terugverdientijd te lang. Wellicht dat ik dit in de toekomst alsnog doe als gasprijs veel hoger wordt en/off vastrecht veel hoger.
Ik heb een 3fase omvormer op zolder met 14 panelen a 270wp, maar ligt ook eentje in de schaduw helaas. Op m'n CEMM zie ik maximaal opwek van 3600w verdeeld over die 3 fases. Dus 3x 1200.jj85 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Staat in de specs
https://25848718.fs1.hubs...ische%20specificaties.pdf
[Afbeelding]
Als je straks toch all-e wil (dan heb je nog een extra groep nodig voor de HeatCharger). Dan zou ik sterk overwegen om toch ern 3fase groep naar zolder te brengen.
Fase 1 - HP1
Fase 2 - HP2
Fase 3 - HeatCharger
Daar zit dus nog veel ruimte. Vandaar dat ik eigelijk op die 3fase groep de wasmaschine en droger erbij wil proppen, dat geeft met dan 2 volledig vrije normale 16A groepen. Eigenlijk wilde ik die voor de zolder en warmtepompen gebruiken, omdat je dan gewoon een volledige fase a 3680 vrij hebt keer 2.
Die 7 of 14A gaat niet passen op die 3fase groep als daarvan al steeds 1200w per fase verbruikt kan worden door de panelen. Dat zou met een warmtepomp erbij a 2700w + 1200 op een fase al voor overbelasting zorgen.
Maar een wasmachine en droger kunnen er nog wel bij allebei op een andere fase.
Vervelende is wel dat als ik voor 14KW zou gaan er nog maar heel weinig vermogen overblijft voor andere zaken op de zolder als die WPs allebei zo een 2770 watt verbruiken, groepjes kunnen niet super veel meer hebben dan, maar daar moet ik dan maar mee leven, had zelf gewoon wat slimmer moeten zijn toen het gebouwd werd. Edit: ik zie trouwens dat ze in serie staan dus die 2 dingen kunnen gewoon op 1 vrije groep, alleen ff zekering vervangen naar 20A. Dan hou ik nog mooi 1 groepje over voor de rest v.d. Zolder
Die Heat charger ben ik niet zo bang voor, m'n CV draait daar ook gewoon op een groep met wat zaken beneden maar die haal je weg en vervang je voor die Heat charger. Dat zal qua verbruik niet heel veel verschil maken denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Jeffoz op 25-06-2025 12:25 ]
Denk nog maar een keer: HeatCharger (element) verbruikt veel meer dan CVketel.Jeffoz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:08:
[...]
Die Heat charger ben ik niet zo bang voor, m'n CV draait daar ook gewoon op een groep met wat zaken beneden maar die haal je weg en vervang je voor die Heat charger. Dat zal qua verbruik niet heel veel verschil maken denk ik.
En zonnepanelen verbruiken geen energie.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Groep nodig met 2300w vrij vermogen. In de specs zie ik nog iets met 3000w staan dus je hebt gelijk. Ik heb op die groep met de CV nu nog allemaal andere dingen ook zitten, die ik ff moet controleren wat daar dan allemaal op zit. In m'n schema is het wat algemeen aangegeven, zal de WCDs eens checken.SBL schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:43:
[...]
Denk nog maar een keer: HeatCharger (element) verbruikt veel meer dan CVketel.
En zonnepanelen verbruiken geen energie.
Zonnepanelen wekken natuurlijk op, maar bij opwek ongeacht hoeveel als je dan op die 3fase groep nu verder niks hebt zitten kan je dan gewoon altijd 3x 16A verbruiken onder die groep nog "leeg" is als het ware? Of moet je je opwek van je verbruik afhalen en zorgen dat dit onder de zekeringswaardes blijft van die 3x 16A? Nooit helemaal begrepen wat je vebruiks ruimte op zo een 3fase groep is doordat er ook opwek is.
Stel ik wel 1200w max op per fase. Hoeveel wattage kan ik dan nog aan andere apparaten per fase aan die groep koppelen? Want als die gewoon vrij is kunnen die warmtepompen natuurlijk ook gewoon bij die PV groep. Dan krijg je wat iemand anders al eerder voorstelde in de reacties.
Fase 1 - Heatcharger & Battery
Fase 2 - WP 1
Fase 3 - WP 2
Als dat niet werkt kan ik wellicht ook op een van die fases toch de wasmachine of droger plaatsen en dan die vrije groep gebruiken voor de Heatcharger en Battery. Ik snap alleen dat opwerk/verbruik niet goed van een 3fase groep met zonnepanelen en hoe je die kan verdelen...
/f/image/OXHqcyiJHt2c0dIYtflv346M.png?f=fotoalbum_large)
Toch nog even terugkomend op dit plaatje.
De W10/W7 duidt op de bron temperatuur, inkomend 10 graden en uitgaand 7 graden.
De logica om hier 10 graden te gebruiken ontgaat me. In de praktijk zal dit nauwelijks voorkomen. In de zomer is het water van en naar de quatt sowieso veel warmer. In de winter in de meeste gevallen ook omdat de quatt al warm water voor je cv installatie maakt.
Zoals ik het begrijp zou het dus realistischer zijn om rendementen te geven bij een bron temperatuur van 20 - 30 - 40.
Daarnaast wil je de temperatuur van het water in het vat opkrikken, naar 55 of 60. En niet van 30 naar 35 of 40 naar 45.
Zijn er al mensen bij wie de All Electric geplaatst is? Valt er al iets over het rendement voor SWW te zeggen?
[ Voor 15% gewijzigd door raven22 op 25-06-2025 14:43 ]
Ze blijven maar doorontwikkelen bij Quatt ;-)
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.5.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Verbeterde beveiliging
Ondersteuning voor Quatt Chill toegevoegd
Bugfixes
Nauwkeurigere schatting van douchetijd
Engineer aan het woord
In deze update breiden we de ondersteuning voor Quatt Chill verder uit. Ook hebben we de beveiliging van de CIC opnieuw verbeterd.. Je systeem blijft gewoon werken zoals je gewend bent.
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.5.0-beta.0 automatisch.
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Verbeterde beveiliging
Bugfixes
Engineer aan het woord
In deze update breiden we de ondersteuning voor Quatt Chill verder uit. Ook hebben we de beveiliging van de CIC opnieuw verbeterd.. Je systeem blijft gewoon werken zoals je gewend bent.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Komend vanaf 10 graden leidingwater haal je de hoogste COPraven22 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:42:
[Afbeelding]
Toch nog even terugkomend op dit plaatje.
De W10/W7 duidt op de bron temperatuur, inkomend 10 graden en uitgaand 7 graden.
De logica om hier 10 graden te gebruiken ontgaat me. In de praktijk zal dit nauwelijks voorkomen.
Het water in het boilervat zal dat hooguit alleen in de winter halen bij de eerste keer vullen. Daarna komt dat ws nooit meer voor.
Ik heb nu geen Quatt. Het gaat om een nieuwe Quatt hybrid duo opstelling. V1.5 of V2.0TeslaNerd schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Krijg jij bij de uitbreiding van een enkele oude Quatt naar een Quatt Duo een nieuwe buitenunit naast de oude? Of wordt de oude dan ook vervangen door een nieuwe?
Van een deadline van 1 juli heb ik nooit wat gelezen of over gehoord van Quatt
Weet nou eigenlijk nog steeds niet wat de slimte keus zou zijn in deze.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Die 10 graden is de bron temperatuur, dus niet het leidingwater.paQ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Komend vanaf 10 graden leidingwater haal je de hoogste COP
Het water in het boilervat zal dat hooguit alleen in de winter halen bij de eerste keer vullen. Daarna komt dat ws nooit meer voor.
Het bron water is te temperatuur die uit de quatt komt. Daar haalt de w/w warmetepomp de energie uit.
Het maak niet zo bijster veel uit wat de bron is; die 10 graden zijn.... gewoon raar.raven22 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Die 10 graden is de bron temperatuur, dus niet het leidingwater.
Het bron water is te temperatuur die uit de quatt komt. Daar haalt de w/w warmetepomp de energie uit.
Heb je de OTGW tussen de boiler en de CiC of tussen de thermostaat en de CiC gezet?SBL schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:49:
[...]
In mijn JSON wordt de druk uit de boiler (Remeha, opentherm aan CiC) aangegeven. Ook als Quatt uit staat.
(edit: even in log gekeken, loopt op naar 1,9bar als water door Quatt tot graad of 40 is verwarmd)
Ze gaan wel rap. Zag dat vanochtend 3.4.0 hier op de CiC gepushed is.clubeddie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:22:
Ze blijven maar doorontwikkelen bij Quatt ;-)
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
Verbeterde beveiliging
Bugfixes
Engineer aan het woord
Maar mogelijk heb je de Quatt dan niet dat eind vorig jaar besteld. De overgangsregeling geldt voor de mensen die toen hun offertte een akkoord hebben gegeven.Zewatanejo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:45:
[...]
Ik heb nu geen Quatt. Het gaat om een nieuwe Quatt hybrid duo opstelling. V1.5 of V2.0
Van een deadline van 1 juli heb ik nooit wat gelezen of over gehoord van Quatt
Weet nou eigenlijk nog steeds niet wat de slimte keus zou zijn in deze.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dat heb ik ook. Quatt biedt nu wel aan om de V2 ipv de v1.5 te nemen, maar dan geldt inderdaad niet meer de regeling van 2024 (wel die van 2025). Dat kost me wat geldt, maar misschien is het dat wel waard als de V2 ook meer (kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit) biedt. Dat kan ik alleen moeilijk inschatten. Vandaar mijn vraag hier over die overweging. Mogelijk kunnen jullie hier wel meer zeggen over de toegevoegde waarde van de v2 tov de v1.5WAF1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:20:
[...]
Maar mogelijk heb je deQuatt dan niet dat eind vorig jaar hebt besteld. De overgangsregeling geldt voor de mensen die toen hun offertte een akkoord hebben gegeven.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Versie 1 en 1.5 zijn tot nu toe ok bij de meeste mensen, enkele keer geluidsklachten.Zewatanejo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:31:
[...]
Dat heb ik ook. Quatt biedt nu wel aan om de V2 ipv de v1.5 te nemen, maar dan geldt inderdaad niet meer de regeling van 2024 (wel die van 2025). Dat kost me wat geldt, maar misschien is het dat wel waard als de V2 ook meer (kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit) biedt. Dat kan ik alleen moeilijk inschatten. Vandaar mijn vraag hier over die overweging. Mogelijk kunnen jullie hier wel meer zeggen over de toegevoegde waarde van de v2 tov de v1.5
Versie 2 moet zich nog bewijzen, en dat zal nog wel even duren tot het weer flink kouder is
raven22 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Die 10 graden is de bron temperatuur, dus niet het leidingwater.
Ik kan er ook niet echt wijs uit wat ze hier nu precies mee bedoelen. Aanvoer 10 graden gebruiken, en daar 3 graden vanaf halen betekend oftewel keihard koelen op je verwarmingssysteem (dat lijkt me niet) oftewel een gecompliceerder systeem met een 3 weg klep, en aansluiting rechtstreeks op de retour.paQ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:01:
[...]
Het maak niet zo bijster veel uit wat de bron is; die 10 graden zijn.... gewoon raar.
Ik kan daar 2 voordelen aan bedenken:
1. De buitenunit zal in de winter minder snel aanvriezen omdat deze op een lage load draait.
2. De buitenunit zal in de zomer minder geluid maken, wel lekker aangezien je dan vaak buiten zit.
De (grote) nadelen zijn naar mijn idee:
1. Je kunt niet in de zomer gratis warmte uit het huis gebruiken.
2. Zonder nog veel gecompliceerdere systemen werkt dat niet met een chill, aangezien het water niet meer door het cv systeem gaat maar rechtstreeks terug naar de Quatt.
Ik ben erg benieuwd wat ze van plan zijn!
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Nu je deze nog moet kopen, zou ik voor de V2 gaan omdat bij de nieuwe versie het vermogen, bij koude is verbeterd. In sommige situaties kunnen mensen, uiteraard afhankelijk van hun situatie, in de plaats van een oudere versie van een duo, nu met een enkele Quatt toe. (Even een grove inschatting, ik denk dat dit met veel tussenwoning, die geschikt zijn voor een wp, al kan) Maar anderzijds kan in een nieuwe wp kunnen evt. nog wel meer kinderziektes zitten die afweging moet je voor jezelf maken. Neem in je overweging mee of je ooit naar de All Electric wil. Beide wp's gebruiken nu (zover ik weet) nog steeds dezelfde CIC en ik verwacht dat de verschillen qua aansturing nu nog niet zo groot zullen zijn.Zewatanejo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:31:
[...]
Dat heb ik ook. Quatt biedt nu wel aan om de V2 ipv de v1.5 te nemen, maar dan geldt inderdaad niet meer de regeling van 2024 (wel die van 2025). Dat kost me wat geldt, maar misschien is het dat wel waard als de V2 ook meer (kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit) biedt. Dat kan ik alleen moeilijk inschatten. Vandaar mijn vraag hier over die overweging. Mogelijk kunnen jullie hier wel meer zeggen over de toegevoegde waarde van de v2 tov de v1.5
Ik begreep op de presentatie dat ze EnergieOS (nu nog alleen de homebattery) op termijn ook naar hun andere producten gaan brengen. Mogelijk wordt dat dan het nieuwe besturingsysteem, maar het kan ook soort aanvulling zijn. Maar niemand weet op welke termijn dat zal gaan gebeuren. Ondertussen is Quatt druk bezig om de huidige CIC te verbeteren o.a. voor de All Electric en de Chill. De V2 is groter dan de V1,5 en heeft een kunstoffrontje. Van de oudere versies werden bij sommigen de frontjes lelijk en die moeten nog vervangen worden. Uiteraard voldoet de V2 qua koudemiddel ook aan de nieuwste milieueisen. Mijn advies dus V2. Maar in mijn specifieke situatie is bijv. het kleinere formaat van de V1,5 duidelijk een voordeel.
Hoezo keihard koelen? De buitenunits kunnen toch wat harder werken, zodat je 2 a 3grC extra warmte produceert (bovenop de vraag van het verwarmingsysteem). Dus als je verwarming zo'n 4kW nodig heeft (ongeveer dT=4 bij 800 L/h), dan kan er bij SWW-vraag extra energie toegevoegd worden (bijv 7kW, ongeveer dT=7grC). Hoef je niet keihard te koelen.onlinaius schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:52:
[...]
[...]
Ik kan er ook niet echt wijs uit wat ze hier nu precies mee bedoelen. Aanvoer 10 graden gebruiken, en daar 3 graden vanaf halen betekend oftewel keihard koelen op je verwarmingssysteem (dat lijkt me niet)
Dat is bij de All-E niet het geval. Circulatie over verwarmingssysteem blijft een beetje de basis van de Quatt. Moet ook wel, zodat je straks op elke radiator een Chill kan inpluggen.oftewel een gecompliceerder systeem met een 3 weg klep, en aansluiting rechtstreeks op de retour.
Ik kan daar 2 voordelen aan bedenken:
1. De buitenunit zal in de winter minder snel aanvriezen omdat deze op een lage load draait.
2. De buitenunit zal in de zomer minder geluid maken, wel lekker aangezien je dan vaak buiten zit.
De (grote) nadelen zijn naar mijn idee:
1. Je kunt niet in de zomer gratis warmte uit het huis gebruiken.
2. Zonder nog veel gecompliceerdere systemen werkt dat niet met een chill, aangezien het water niet meer door het cv systeem gaat maar rechtstreeks terug naar de Quatt.
Ik ben erg benieuwd wat ze van plan zijn!
Vooralsnog is lekkage met de V2 een aantal keer genoemd als kinderziekte.raven22 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:45:
[...]
Versie 1 en 1.5 zijn tot nu toe ok bij de meeste mensen, enkele keer geluidsklachten.
Versie 2 moet zich nog bewijzen, en dat zal nog wel even duren tot het weer flink kouder is
Er zit blijkbaar een overstort in de buitenunit?
Dat lijkt mij persoonlijk ook logischer, maar die W10/7 is dan een beetje raar.jj85 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Hoezo keihard koelen? De buitenunits kunnen toch wat harder werken, zodat je 2 a 3grC extra warmte produceert (bovenop de vraag van het verwarmingsysteem). Dus als je verwarming zo'n 4kW nodig heeft (ongeveer dT=4 bij 800 L/h), dan kan er bij SWW-vraag extra energie toegevoegd worden (bijv 7kW, ongeveer dT=7grC). Hoef je niet keihard te koelen.
Ik neem ook aan dat Quatt geen 7 graden water de woning in wil gaan pompen, maar ik kan er toch echt niets anders van maken, anders had er bijv. wel W23/20 gestaan.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja eens, blijkbaar is die W10 een standaardwaarde uit de EN14511. Vermoedelijk vooral bij systemen die bijv met een grondwater / bodemlussen werken.onlinaius schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Dat lijkt mij persoonlijk ook logischer, maar die W10/7 is dan een beetje raar.
Ik neem ook aan dat Quatt geen 7 graden water de woning in wil gaan pompen, maar ik kan er toch echt niets anders van maken, anders had er bijv. wel W23/20 gestaan.
/f/image/WGBHC9cAKsis01Jmh7YihNLf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 25-06-2025 22:18 ]
Dat verklaart! Bedankt voor de opheldering!jj85 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Ja eens, blijkbaar is die W10 een standaardwaarde uit de EN14511. Vermoedelijk vooral bij systemen die bijv met een grondwater / bodemlussen werken.
[Afbeelding]
Inmiddels weer twee weken verder. Is er ondertussen iets veranderd? Neen.ScreamGT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Nou, de dag van de installatie. Mijn eerste reactie op hoe het is gegaan?![]()
![]()
Ik heb in zeer lange tijd niet zo een ongeorganiseerde bende meegemaakt. Dit was bijna lachwekkend. Ik ben niet alleen ontzettend teleurgesteld maar ergens ook echt boos hoe vandaag verlopen is.
-8:00 arriveert de verhuislift waar de quatts mee het dak op worden gehezen, deze vertrekt weer zonder dienst gedaan te hebben om 8:45 want de monteurs hadden vertraging.
-9:00 monteurs komen aan. Eentje vriendelijk, de ander minder. De lift was er niet, daar waren ze verbaasd over. Dat begrijp ik. Vervolgens pakt men de trap om het dak op te gaan, trap te kort. De vraag of men via het huis van de buren het dak op kon kwam dan toch, want die hebben een terras. Ik heb aangegeven dit liever niet te willen, zo ook de buren niet. Er is namelijk niet zo gek lang geleden een baby geboren. Dit heb ik ook meerdere keren aangegeven bij planning en de sales. Maargoed toch aangebeld en de buurvrouw gaf met enige tegenzin toestemming.
-11:30 verhuislift is er weer, Quatts worden netjes het dak op verhuisd.
-16:30 na meerdere keren gevraagd te hebben of de werkzaamheden op het dak al klaar waren kwam de buurvrouw zelf. Redelijk over de zeik, want het duurt allemaal wel erg lang. Daar sta je dan met het schaamrood op je gezicht te verontschuldingen over de ellende. Buren moesten weg dus ook de monteurs moesten van het dak. Werkzaamheden op het dak niet kunnen afronden, buurvrouw boos. Top.
-18:30 monteurs zijn weg. Thermostaat in aangesloten, Quatt is niet aangesloten. Gat van 10cm doorsnede in het dak zit er, zonder buizen. Ze hebben dit provisorisch afgesloten zodat er geen water doorheen kan lopen bij regen. Ik houd mijn hart vastIk heb van alles foto's en video's gemaakt.
Samenvattend: amateuristisch.
Ik heb meerdere keren aangedrongen om een hoogwerker te gebruiken. Men vond een trap beter want daarmee kon je prima het balkion van de buren bereiken. NIET DUS. Quatts zijn ook niet aangesloten, ik moet maar even contact opnemen met QUATT om het verder te regelen.
@marijnflipse eerder vond ik het onnodig jou te taggen, maar bij deze doe ik het toch. Ik heb de helpdesk al gesproken en -om het licht uit te drukken- mijn ongenoegen al uitgesproken. Maar waar zijn we in godsnaam mee bezig? Er wordt nu verwacht dat ik nogmaals doodleuk 2 dagen thuis blijf voor additionele werkzaamhedenEven los van het hele voortraject wat ik hierboven heb gedeeld.
Ik ben er eerlijk gezegd even helemaal klaar mee.
P.S. heb maar een bloemetje en een doos merci gekocht voor de buren. Je moet toch wat hea.
Na meerdere keren telefonisch contact gehad te hebben na een pis mail (ook nooit op gereageerd ofzo..) eigenlijk geen stap verder gekomen. Quatts staan op het dak, niet aangesloten. Meterkast dient nog aangepast te moeten worden.
Ik heb aangegeven dit alles zo snel mogelijk geregeld te willen hebben. Quatt had als voorstel 15 juli, maar dat vond de beste man aan de telefoon te lang duren. Hij zou wel even regelen dat het eerder afgerond kon worden en beloofde mij afgelopen dinsdag contact op te nemen. Geen telefoontje, alleen een voorstel per mail dat zowel Solar Concept als Quatt op vrijdag 29 JULI langskomen om de installatie af te ronden.
Dat je niet eens je belofte na kan komen om even te bellen. Ben hier zo klaar mee.
Aparte datumScreamGT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Inmiddels weer twee weken verder. Is er ondertussen iets veranderd? Neen.
Na meerdere keren telefonisch contact gehad te hebben na een pis mail (ook nooit op gereageerd ofzo..) eigenlijk geen stap verder gekomen. Quatts staan op het dak, niet aangesloten. Meterkast dient nog aangepast te moeten worden.
Ik heb aangegeven dit alles zo snel mogelijk geregeld te willen hebben. Quatt had als voorstel 15 juli, maar dat vond de beste man aan de telefoon te lang duren. Hij zou wel even regelen dat het eerder afgerond kon worden en beloofde mij afgelopen dinsdag contact op te nemen. Geen telefoontje, alleen een voorstel per mail dat zowel Solar Concept als Quatt op vrijdag 29 JULI langskomen om de installatie af te ronden.
Dat je niet eens je belofte na kan komen om even te bellen. Ben hier zo klaar mee.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Duurt dus nog even.... 2033 valt 29 juli weer op een vrijdag
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Formeel aanpakken zie voorbeeldbrief. Mijn advies zou zijn deze ook per mail versturen aan je verkoper. Als de termijn overschreden wordt (twee weken) dan kun je wat. Verwijs ook naar eerdere klacht. Spreek ook de elektromonteur aan. Geef duidelijk aan dat ze het juiste materiaal meenemen zodat je de buren niet hoeft te storen.ScreamGT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:
[...]
https://www.arag.nl/wonen/verbouwen/ingebrekestelling/
19 juni is bij mij de Quatt v2 duo geïnstalleerd. Vriendelijke monteurs, goed voorbereid en professioneel werk geleverd. Wel een wat curieuze nasleep nu, ik ben voor de installatie gewisseld van de v1 naar de v2, en nu wacht ik ruim een week na installatie nog steeds op de correcte factuur. De automatisch verstuurde factuur ging nog over de v1, heb dit zowel via de mail als telefonisch gemeld, maar schijnbaar hebben ze het nu zelfs te druk om betalingen te innen voor hun diensten. Irritant is het wel, want ik wil hier gewoon vanaf zijn en dat ze zsm de subsidie aanvragen..
Ik denk dat ze het nog erg druk gaan hebben de komende dagen. Ik wacht nog op mij duo uitbreiding aanvraag die ik in december aangevraagd heb. Zou uiterlijk eind juni contact met me worden opgenomen. Klok tikt.... dus ze hebben helemaal geen tijd voor andere zaken joh... laat staan niet afgemaakte installaties.ScreamGT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Beetje triest, hoop dat er schot in de zaak gaat komen en start maar met papieren documentatie. Toevallig je onvrede nog op LinkedIn gespuit? Daar hebben vorige mensen wel eens succes gehad. Hier de CEO taggen mag van sommige niet meer. Niet dat dat enige verschil maakt. Die lezen alleen even mee naar de reacties als ze een nieuwe product lancering hebben gehad.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Join the club. Ik had geinformeerd naar een V2, maar de meerkosten en het weer aanpassen naar 20A was het voor mij niet waard, plus dat ik qua ruimte in de knoei kwam met de duo unit en 2 airco's er nog naast. Maar na installatie kreeg ik dus een betaallink waarvan ik dacht die klopt niet, bleek dat ze de V2 op factuur hadden gezet. Ook gebeld en gemaild maar we zijn 2 weken verder en kennelijk hebben ze geld genoeg...bronstige schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:45:
19 juni is bij mij de Quatt v2 duo geïnstalleerd. Vriendelijke monteurs, goed voorbereid en professioneel werk geleverd. Wel een wat curieuze nasleep nu, ik ben voor de installatie gewisseld van de v1 naar de v2, en nu wacht ik ruim een week na installatie nog steeds op de correcte factuur. De automatisch verstuurde factuur ging nog over de v1, heb dit zowel via de mail als telefonisch gemeld, maar schijnbaar hebben ze het nu zelfs te druk om betalingen te innen voor hun diensten. Irritant is het wel, want ik wil hier gewoon vanaf zijn en dat ze zsm de subsidie aanvragen..
Nieuwsbrief Quatt over de chill zojuist ontvangen.
Eind april gaven we al een update over de veranderde verwachting voor de levering van Quatt Chill. We snappen dat er veel vragen zijn over de levering en installatie. Daarom lees je hieronder wat de huidige planning is en wat je van ons kunt verwachten.
Chill komt eraan – maar later dan gehoopt
Ons oorspronkelijke doel was om deze lente de eerste Chill units te leveren. Zoals al eerder aangegeven: dat gaat niet lukken. Om Chill net zo cool te maken als jij verwacht en wij voor ogen hebben, hebben we meer tijd nodig. We verwachten nu komende zomer te kunnen starten met installaties. Sinds de vorige update hebben we veel vooruitgang geboekt, en we delen graag de laatste planning met je.
We beginnen met kleine aantallen. Aangezien er 4.000 stuks besteld zijn, kunnen we een groot gedeelte van de pre-orders pas in de winter aansluiten. We begrijpen dat dit teleurstellend is.
Wanneer wordt Chill geleverd?
De eerste 50 pilotinstallaties starten deze zomer bij een selectie van klanten. In de winter gaan we opschalen met verkoop en installaties om iedereen te voorzien van Chill. We doen er alles aan om iedereen die een pre-order heeft geplaatst uiterlijk vóór de lente van 2026 te voorzien van een Chill.
Goed om te weten: de volgorde van installatie wordt onder andere bepaald door het moment van bestellen en de installatiemogelijkheden bij jou thuis.
Dit kun je nu verwachten
Voor nu hoef je niets te doen. Zodra jij aan de beurt bent nemen we contact met je op. Je ontvangt dan alle informatie die je nodig hebt. In de tussentijd houden we je op de hoogte over updates.
We begrijpen dat het teleurstellend is dat je deze zomer nog niet met Chill kan koelen. We vragen om je begrip voor de vertraging, we zetten alles op alles om een perfect werkend product af te leveren.
Dus de komende zomer kan er nog niet gekoeld worden ;-). Je kan je vanuit de nieuwsbrief wel aanmelden voor een chill demo avond, dus een voordeel. Meneer Flipse zal binnenkort weer heel kort actief zijn hier na de demo om te peilen hoe blij en gelukkig we allemaal wel niet zijn.
Eind april gaven we al een update over de veranderde verwachting voor de levering van Quatt Chill. We snappen dat er veel vragen zijn over de levering en installatie. Daarom lees je hieronder wat de huidige planning is en wat je van ons kunt verwachten.
Chill komt eraan – maar later dan gehoopt
Ons oorspronkelijke doel was om deze lente de eerste Chill units te leveren. Zoals al eerder aangegeven: dat gaat niet lukken. Om Chill net zo cool te maken als jij verwacht en wij voor ogen hebben, hebben we meer tijd nodig. We verwachten nu komende zomer te kunnen starten met installaties. Sinds de vorige update hebben we veel vooruitgang geboekt, en we delen graag de laatste planning met je.
We beginnen met kleine aantallen. Aangezien er 4.000 stuks besteld zijn, kunnen we een groot gedeelte van de pre-orders pas in de winter aansluiten. We begrijpen dat dit teleurstellend is.
De eerste 50 pilotinstallaties starten deze zomer bij een selectie van klanten. In de winter gaan we opschalen met verkoop en installaties om iedereen te voorzien van Chill. We doen er alles aan om iedereen die een pre-order heeft geplaatst uiterlijk vóór de lente van 2026 te voorzien van een Chill.
Goed om te weten: de volgorde van installatie wordt onder andere bepaald door het moment van bestellen en de installatiemogelijkheden bij jou thuis.
Dit kun je nu verwachten
Voor nu hoef je niets te doen. Zodra jij aan de beurt bent nemen we contact met je op. Je ontvangt dan alle informatie die je nodig hebt. In de tussentijd houden we je op de hoogte over updates.
We begrijpen dat het teleurstellend is dat je deze zomer nog niet met Chill kan koelen. We vragen om je begrip voor de vertraging, we zetten alles op alles om een perfect werkend product af te leveren.
Dus de komende zomer kan er nog niet gekoeld worden ;-). Je kan je vanuit de nieuwsbrief wel aanmelden voor een chill demo avond, dus een voordeel. Meneer Flipse zal binnenkort weer heel kort actief zijn hier na de demo om te peilen hoe blij en gelukkig we allemaal wel niet zijn.
De volgorder van installatie is afhankelijk van de installatiemogelijkheden bij jou thuis, hebben ze het daar bij jullie over gehad tijdens de gesprekken?
Nope, ze zullen tzt dus planningen gaan maken en dan per afspraak gaan bepalen waar ze gaan beginnen. Waarbij de nobrainers vooraan komen te staan, zodat ze meters kunnen maken en installieskills op kunnen bouwen en van daaruit steeds de iets complexere gaan doen. Net zoals bij de Quatt pomp dus. En hele complexe daar branden ze hun vingers niet aan.Dylanf97 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:31:
De volgorder van installatie is afhankelijk van de installatiemogelijkheden bij jou thuis, hebben ze het daar bij jullie over gehad tijdens de gesprekken?
Ik krijg het gevoel dat wat tijdens de presentaties al een beetje in de lucht hing, nu ook werkelijkheid wordt. Het lanceren en uitrollen van nieuwe producten vraagt veel capaciteit, en dat gaat ten koste van zaken die – om het voorzichtig te zeggen – al niet helemaal soepel liepen.
Volgens mij ligt er bij Quatt een flinke backlog klaar. Het lijkt verstandig dat ze die eerst wegwerken voordat ze weer vol gas vooruit gaan met de uitrol van de nieuwe producten...
Volgens mij ligt er bij Quatt een flinke backlog klaar. Het lijkt verstandig dat ze die eerst wegwerken voordat ze weer vol gas vooruit gaan met de uitrol van de nieuwe producten...
clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:22:
We verwachten nu komende zomer te kunnen starten met installaties.
Goede communicatie ook weer. Ze verwachten komende zomer (2026 dus) te kunnen starten met de installaties, maar gaan deze winter opschalen met verkoop en installaties, zodat iedereen met een pre order de chill heeft vóór de lente van 2026.clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:22:
Dus je start DEZE zomer met installaties en gaat DEZE winter opschalen en installeren?
Is er iets aan de hand bij Quatt? Warmtefonds is goedgekeurd, dus ik heb een factuur nodig om in te dienen, maar daar zijn ze nu al weken mee bezig, na meerdere mails en bellen...
Ik zou daar zo pislink van worden. En ze nieteens meer hoeven eerlijk gezegd.ScreamGT schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Ik zou er dan moeite in steken dat als ze komen de 29e, de Quatts op het dak staan naast de net geïnstalleerde warmtepomp van een ander merk
“Hier staan ze, neem maar mee

Dat @paQ die Quatts mogelijk niet meer wil is logisch. Maar je moet een bedrijf wel eerst de kans geven om de problemen op te lossen. Die termijn, met de bijbehorende evt. gevolgen, ik ga niet betalen en naar een ander, is alleen rechtsgeldig als je het bedrijf daadwerkelijk formeel in gebreke hebt gesteld en de genoemde termijn is verlopen.paQ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:03:
[...]
Ik zou daar zo pislink van worden. En ze nieteens meer hoeven eerlijk gezegd.
Ik zou er dan moeite in steken dat als ze komen de 29e, de Quatts op het dak staan naast de net geïnstalleerde warmtepomp van een ander merk
“Hier staan ze, neem maar mee“
@Taartvarken Ze hebben (of hadden) een vacature openstaan voor iemand die zulke dingen moet regelen.Taartvarken schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:44:
Is er iets aan de hand bij Quatt? Warmtefonds is goedgekeurd, dus ik heb een factuur nodig om in te dienen, maar daar zijn ze nu al weken mee bezig, na meerdere mails en bellen...
Heb je omdat je geld krijgt van het Warmtefonds, de Quatt nog niet betaald of heb je deze uit eigen zak voorgeschoten?
Ik durf deze wel aan te gaan hoor.WAF1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Dat @paQ die Quatts mogelijk niet meer wil is logisch. Maar je moet een bedrijf wel eerst de kans geven om de problemen op te lossen. Die termijn, met de bijbehorende evt. gevolgen, ik ga niet betalen en naar een ander, is alleen rechtsgeldig als je het bedrijf daadwerkelijk formeel in gebreke hebt gesteld en de genoemde termijn is verlopen.
@ScreamGT heeft al zoveel moeite moeten doen en overal achteraan moeten zitten, om dan vervolgens afgepoeierd te worden met een datum 6 weken na de initiële installatiedatum.

En als ie zelf niet overal bovenop zat, dan had die die ook nog nieteens gehad.
Ik geef aan wat een rechtbijstandsverzekering zou adviseren. Doordat je de brief aangetekend hebt gestuurd, met de juiste termen, kan het bedrijf zich niet meer verschuilen achter het feit is niet bij de juiste afdeling aangekomen enz. Ik heb zelf ook ooit een akkefietje aan de hand gehad. Ik heb zelf uiteindelijk het bedrijf formeel in gebrekke gesteld nadat ik al weken aan het lijntje werd gehouden. Zoals ik had verwacht niks meer van het desbetreffende bedrijf gehoord. Nadat ik na afloop van de termijn mijn rechtbijstandsverzekering had ingelicht, had ik nog dezelfde dag mijn aanbetaling terug. Dit kwam alleen omdat het formeel was gespeeld. Ook de juristen van Mandemakers konden niet onder de formele in gebrekke stelling uit en deze staan erom bekend, ook bij de rechtbijstandverzekering, dat ze een "klant" niet makkelijk laten gaan. Je staat juridisch gewoon sterker als je het op de juiste wijze speelt.paQ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:49:
[...]
Ik durf deze wel aan te gaan hoor.
@ScreamGT heeft al zoveel moeite moeten doen en overal achteraan moeten zitten, om dan vervolgens afgepoeierd te worden met een datum 6 weken na de initiële installatiedatum.
En als ie zelf niet overal bovenop zat, dan had die die ook nog nieteens gehad.
Waarom zouden we @marijnflipse of @Quatt Support niet mogen taggen?clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:49:
[...]
Ik denk dat ze het nog erg druk gaan hebben de komende dagen. Ik wacht nog op mij duo uitbreiding aanvraag die ik in december aangevraagd heb. Zou uiterlijk eind juni contact met me worden opgenomen. Klok tikt.... dus ze hebben helemaal geen tijd voor andere zaken joh... laat staan niet afgemaakte installaties.
Beetje triest, hoop dat er schot in de zaak gaat komen en start maar met papieren documentatie. Toevallig je onvrede nog op LinkedIn gespuit? Daar hebben vorige mensen wel eens succes gehad. Hier de CEO taggen mag van sommige niet meer. Niet dat dat enige verschil maakt. Die lezen alleen even mee naar de reacties als ze een nieuwe product lancering hebben gehad.
Hier ook wachtende op Quatt nr 2 (een versie 1,5 gok ik, geen V2, dat kan niet samen) en mail ontvangen over Chill.
Nr 2 kan langer geïnstalleerd: ik kan Quatt wel begrijpen dat ze daar in december 2024 nog over 1ste halfjaar 2025 repten voor alle zekerheid, maar lijkt nu heel 2025 te zijn (Marijn: dat verwacht ik dus te "horen"...)
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Niet iedereen is het ermee eens hier op het forum dat we hem mogen taggen. En anderzijds maakt het helaas niets uit, er gebeurt toch helemaal niets met deze berichten.Friezin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:00:
[...]
Waarom zouden we @marijnflipse of @Quatt Support niet mogen taggen?
Hier ook wachtende op Quatt nr 2 (een versie 1,5 gok ik, geen V2, dat kan niet samen) en mail ontvangen over Chill.
Nr 2 kan langer geïnstalleerd: ik kan Quatt wel begrijpen dat ze daar in december 2024 nog over 1ste halfjaar 2025 repten voor alle zekerheid, maar lijkt nu heel 2025 te zijn (Marijn: dat verwacht ik dus te "horen"...)
Ik dacht me herinneren dat we een paar maanden geleden een bericht hebben gehad dat we uiterlijk eind juni iets zouden horen over de uitbreiding naar duo indien je in december een aanvraag had ingediend. Maar die kan ik niet meer terugvinden, dus wellicht was dat over de chill.
Prima dat ze het druk hebben, goed voor de omzet, maar qua communicatie en planning mag er echt wel wat gebeuren. Ze hebben denk ik teveel ingezet op nieuwe productontwikkeling en zijn iets vergeten. Namelijk realisme.
En hun bestaande klanten...clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:03:
[...]
Niet iedereen is het ermee eens hier op het forum dat we hem mogen taggen. En anderzijds maakt het helaas niets uit, er gebeurt toch helemaal niets met deze berichten.
Ik dacht me herinneren dat we een paar maanden geleden een bericht hebben gehad dat we uiterlijk eind juni iets zouden horen over de uitbreiding naar duo indien je in december een aanvraag had ingediend. Maar die kan ik niet meer terugvinden, dus wellicht was dat over de chill.
Prima dat ze het druk hebben, goed voor de omzet, maar qua communicatie en planning mag er echt wel wat gebeuren. Ze hebben denk ik teveel ingezet op nieuwe productontwikkeling en zijn iets vergeten. Namelijk realisme.
Helaas.
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
@FriezinFriezin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:00:
[...]
Waarom zouden we @marijnflipse of @Quatt Support niet mogen taggen?
War wil je zeggen??
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dit was mijn reactie op @clubeddie harv
Volgens mij heeft niemand hier ooit gezegd dat iets niet mag, of is dat wellicht verkeerd overgekomen.clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:03:
[...]
Niet iedereen is het ermee eens hier op het forum dat we hem mogen taggen. En anderzijds maakt het helaas niets uit, er gebeurt toch helemaal niets met deze berichten.
Als je iets wilt bewerkstelligen heeft het gewoon nul zin en zou het waarschijnlijk meer effect hebben als je dat op een LinkedIn zou doen IPV hier, zoals je zelf al correct opmerkt
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik zou nog verder gaan. Ik zou ze niet taggen, ze niet mailen, ze niet bellen, en vooral geen offertes bij ze aanvragen, laat staan een offerte van ze accepteren! Zo belast je die arme Quatt'ers niet...clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:03:
[...]
spoiler: eigenbelang
en heb je geen Zeeman product op het dak staan, met Aliexpress service tegen een Albert Heijn prijs...
Overdrijven is ook een vak, maar toe maar weeronlinaius schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:46:
[...]
en heb je geen Zeeman product op het dak staan, met Aliexpress service tegen een Albert Heijn prijs...
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Als iemand die binnen 5 minuten nadat de mail omtrent Chill eruit ging de bestelling al had afgerond is dit wel echt zuur. Kan me niet voorstellen dat er veel mensen sneller zijn geweest. Zal jullie laten weten of ze contact opnemen.clubeddie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Nope, ze zullen tzt dus planningen gaan maken en dan per afspraak gaan bepalen waar ze gaan beginnen. Waarbij de nobrainers vooraan komen te staan, zodat ze meters kunnen maken en installieskills op kunnen bouwen en van daaruit steeds de iets complexere gaan doen. Net zoals bij de Quatt pomp dus. En hele complexe daar branden ze hun vingers niet aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Shoot_me507 op 28-06-2025 14:15 ]
Ik heb ook nog geen mail gehad. In het voorjaar de pre-order gedaan, tegelijk met de aanschaf van de Quatt. Drie stuks nog wel.Shoot_me507 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:12:
[...]
Als iemand die binnen 5 minuten nadat de mail omtrent Chill eruit ging de bestelling al had afgerond is dit wel echt zuur. Kan me niet voorstellen dat er veel mensen sneller zijn geweest. Zal jullie laten weten of ze contact opnemen.
Hoe annuleer je de Chill? Heeft iemand een ingang of eerder met succes afgezegd? Gezien ik geen Quatt meer heb wil ik de Chill ook niet meer...
Waarom is de Quatt Quapotjj85 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:19:
@medu80 ik las dat je Quatt stuk is
medu80 in "Weheat warmtepompen"
Wel even nieuwsgierig; wat is er kapot?
Mailtje naar sales@quatt.io ging erg goed voor annuleren AllEmedu80 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:47:
Hoe annuleer je de Chill? Heeft iemand een ingang of eerder met succes afgezegd? Gezien ik geen Quatt meer heb wil ik de Chill ook niet meer...
Al met al krijg ik zo langzamerhand van Moof/Stella achtige gevoelens als ik dit allemaal lees..
De wil is er wel maar er ontbreekt blijkbaar iets om een goede bedrijfsvoering op te kunnen zetten. Dat icm een expansiedrift terwijl op de thuismarkt de boel vastloopt.
Ga m'n Chill afzeggen en die 100 euro proberen terug te vangen.
De wil is er wel maar er ontbreekt blijkbaar iets om een goede bedrijfsvoering op te kunnen zetten. Dat icm een expansiedrift terwijl op de thuismarkt de boel vastloopt.
Ga m'n Chill afzeggen en die 100 euro proberen terug te vangen.
Haha, ja, het is inderdaad wat overdreven voor het dramatisch effectVindiGoosh schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:40:
[...]
Overdrijven is ook een vak, maar toe maar weer
Maar als ik eerlijk ben vind ik er wel een kern van waarheid in zitten, ik vind Quatt (en dan net iets meer het bedrijf dan het product) een sub 2000 euro product, een prijs waarbij je gedoe nog een beetje voor lief kunt nemen.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 29-06-2025 11:01 ]
All Electric
Volgende week komen ze langs om een AE aan te bieden maar in de mail stond al dat dit alleen kan icm een 2e Quatt buitenunit. Ik heb V1 en die levert bij -7/35 slechts 2,7 KW vermogen. Dit is voor de meeste huizen niet voldoende maar in een hybride opstelling regelt de CV dit wel en wanneer is het nog -7?
Bij AE heb je geen CV backup. Ik lees dat de Heatcharger een vermogen heeft van 3 KW, dit is dus de propaan warmtepomp. Maar ik kan die vermogens niet bij elkaar optellen toch?
Want die water/water warmtepomp in de Heatcharger moet zijn kou natuurlijk kwijt aan het water, ik neem aan via de CV leiding zodat de buitenunit de kou kan wegblazen de lucht in. Het maximale vermogen van 2,7 KW wordt dan bij -7 eerder lager dan hoger?
Iemand een idee?
Volgende week komen ze langs om een AE aan te bieden maar in de mail stond al dat dit alleen kan icm een 2e Quatt buitenunit. Ik heb V1 en die levert bij -7/35 slechts 2,7 KW vermogen. Dit is voor de meeste huizen niet voldoende maar in een hybride opstelling regelt de CV dit wel en wanneer is het nog -7?
Bij AE heb je geen CV backup. Ik lees dat de Heatcharger een vermogen heeft van 3 KW, dit is dus de propaan warmtepomp. Maar ik kan die vermogens niet bij elkaar optellen toch?
Want die water/water warmtepomp in de Heatcharger moet zijn kou natuurlijk kwijt aan het water, ik neem aan via de CV leiding zodat de buitenunit de kou kan wegblazen de lucht in. Het maximale vermogen van 2,7 KW wordt dan bij -7 eerder lager dan hoger?
Iemand een idee?
Die vermogens kan je wel redelijk optellen, de 3 kW van de Heatcharger haalt warmte uit de Heatbattery en stopt dat terug in CV water de vorm van een extra DeltaT bovenop wat de Quatt buitenunit produceert.rob987 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:36:
All Electric
Iemand een idee?
ECHTER (& in tegenstelling tot gas-CV) heeft de Heatcharger geen onuitputtelijke bron van energie/warmte, na een poosje is alle warmte uit de Heatbattery gehaald. Dan kan er wel nog overgeschakeld worden op een 2 kW backup element, maar als je ergens op die dag nog wilt douchen, tja dan heb je een 'probleem'..
De HeatBattery kan waarschijnlijk wel wat opvangen. Als het continu -7 blijft dan kan de HeatCharger nog helpen met een simpel elektrisch hulpelement. Die verwarmen het water na wat binnen komt als de warmtevraag groter is.rob987 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:36:
All Electric
Iemand een idee?
Als je Quatt het de afgelopen winter vrijwel zonder de CV heeft gered dan zou ik mij niet te veel zorgen maken. In het ergste geval zorg je voor wat hulpverwarming voor die ene super koude dag.
Voor een paar tientjes heb je een prima noodoplossing voor die ene super koude dag en infrarood panelen worden ook steeds goedkoper. Niet het meest zuinige, maar de investering in een tweede buitenunit is is alleen zinvol als je afgiftesysteem binnen er ook wat mee kan, anders moet de temperatuur van de radiatoren omhoog en gaat het alsnog onzuinig worden.
Dat geld is vaak beter besteed aan isoleren als dat nog niet helemaal op orde is en als je nog geen vloerverwarming hebt, dan kan dat ook behoorlijk helpen door de betonvloer als warmte opslag te gebruiken.
Vandaag mijn plaatsingsplan ontvangen en voor akkoord getekend. We doen dit met gebruikmaking van een Warmtefonds lening. Ik ben zo benieuwd op welke termijn ze nu plannen. Hopelijk sneller dan de consultant deed voorkomen, namelijk per september.
Situatie: mono Quatt v1 in goed geïsoleerd huis met 12+6 zonnepanelen en thuisbatterij van Enphase.
Situatie: mono Quatt v1 in goed geïsoleerd huis met 12+6 zonnepanelen en thuisbatterij van Enphase.
Op 8 mei heb ik van Quatt een e-mail ontvangen met daarin onder andere de volgende inhoud:
“We begrijpen dat je vragen kan hebben over je All-Electric pre-order. Hier kan je op
rekenen:
Jij staat bovenaan onze lijst - Met jouw pre-order ben je als eerste aan de beurt
om een afspraak in te plannen voor All-Electric.
Uiterlijk volgende maand hoor je van ons - Je ontvangt binnenkort een e-mail
om jouw afspraak in te plannen.”
Ondertussen is de maand juni echt wel voorbij. Ik heb nog helemaal niets van Quatt gehoord. Meer mensen hier met dezelfde ervaring? Zou zelf bellen helpen?
“We begrijpen dat je vragen kan hebben over je All-Electric pre-order. Hier kan je op
rekenen:
Jij staat bovenaan onze lijst - Met jouw pre-order ben je als eerste aan de beurt
Ondertussen is de maand juni echt wel voorbij. Ik heb nog helemaal niets van Quatt gehoord. Meer mensen hier met dezelfde ervaring? Zou zelf bellen helpen?
Ongeveer iedereen die deze mail gehad heeft gok ik. Zelf bellen gaat vrees ik weinig helpen...Hvan072 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
Deze mail heb ik inderdaad ook ontvangen, bij mij staat de afspraak voor een huisbezoek woensdag ingepland
[ Voor 3% gewijzigd door EnergyExplorer op 30-06-2025 21:32 ]
Mail gehad, kan hem niet meer terugvinden. Maar het is en blijft hier angstvallig stil vanuit Quatt. Maar, eerlijk is eerlijk... Ze hebben nog een paar uur.Hvan072 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
Op 8 mei heb ik van Quatt een e-mail ontvangen met daarin onder andere de volgende inhoud:
rekenen:

Bij mij zijn ze al geweest. Aangezien de duo verplaatst moet worden en de all electric niet bij de cv wordt aangesloten heeft dit wel wat voeten in de aarde. Hoewel eerder beoofd dat dit geen probleem is, is dat het nu wel enigzins.Hvan072 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
rekenen:
Eigenlijk doen ze het liever nog niet aangezien ze alleen standaard installaties willen (lees zoveel mogelijk installaties in zo kort mogelijke tijd).
Het lijkt mij beter om te wachten, de openstaande orders zijn echt niet verdwenen uit hun systeem.Hvan072 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
rekenen:
Bellen kost ze tijd en ze weten toch niet wat ze moeten zeggen anders dan je staat in de rij.
En om telefoontjes en mails te voorkomen zouden ze ook proactief even kunnen kijken in het systeem wie ze niet voor de door hun zelf beloofde deadline hebben gecontact een hernieuwde mail kunnen sturen metpost.p schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:23:
[...]
Het lijkt mij beter om te wachten, de openstaande orders zijn echt niet verdwenen uit hun systeem.
Bellen kost ze tijd en ze weten toch niet wat ze moeten zeggen anders dan je staat in de rij.
"sorry, sorry, sorry, we waren iets te enthousiast en hebben het helaas niet gered om je voor de beloofde eind juni te contacten. Dat was natuurlijk niet zo slim van ons....bla bla bla..."
2 uurtjes werk om een mail door chatgpt op te stellen, data export van de betreffende emailadressen te maken, drie dubbele controle slag inbouwen en extra controle op juiste mail adressen en Sent.
Het hoeft niet moeilijk te zijn. Echt het zal me een reet roesten of ze eind juni, juli, augustus komen. Maar COMMUNICEER.

Hoop ellende hier mbt “dat er iets gebeurt”.
Heeft iemand eigenlijk enig zicht danwel informatie met betrekking tot “of er überhaupt iets gebeurt”?
Ik bedoel…
Ze hebben zich geheid een beetje verkeken op de complexiteit van deze product lancering.
Een hoop vertragingen zijn daarmee wel te verklaren.
Maar…. Ik zou verwachten dat er mondjesmaat toch leveringen WEL gedaan worden. Die mis ik echter compleet in deze thread terwijl juist hier de early adopters zitten.
Heeft iemand eigenlijk enig zicht danwel informatie met betrekking tot “of er überhaupt iets gebeurt”?
Ik bedoel…
Ze hebben zich geheid een beetje verkeken op de complexiteit van deze product lancering.
Een hoop vertragingen zijn daarmee wel te verklaren.
Maar…. Ik zou verwachten dat er mondjesmaat toch leveringen WEL gedaan worden. Die mis ik echter compleet in deze thread terwijl juist hier de early adopters zitten.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mensen ik heb een hoog syandby verbruik en vermoed dat dit door de quat komt. Hebben jullie hem uitstaan in de zomer?
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.