Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Het voorwerk om 20cm staal te hebben was nergens voor nodig geweest. Aangezien ze veel meer nodig hebben en ze het toch gewoon correct met bypass e.d willen opbouwen.
Ziet er netjes uit. En zelfde manier van aansluiten als de V1 en V1.5 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@jordy5 Hoe ga je het grind onder de Quatts krijgen? Dingen weer optillen?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:53:
@jordy5 Hoe ga je het grind onder de Quatts krijgen? Dingen weer optillen?
grind rolt en is vooral voor de sier

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:47
robmaas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:57:
[...]

grind rolt en is vooral voor de sier
Exact dat. Grind is puur voor de sier. Zandbed eronder is voldoende incl de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Bij jullie misschien wel ja, maar grind heeft vooral als doel dat het water ruimte heeft om weg te lopen als er grote hoeveelheden afgevoerd moet worden en de ondergrond (klei bijv.) niet voldoende kan afvoeren.
En een paar sier steentjes rondom de poten is echt wat anders dan een goede bak waar het water in weg kan lopen. Helemaal in de winter.
Maar zoals ik al zei, ieder zijn ding.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 16-06-2025 22:48 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:44:
Bij jullie misschien wel ja, maar grind heeft vooral als doel dat het water ruimte heeft om weg te lopen als er grote hoeveelheden afgevoerd moet worden en de ondergrond (klei bijv.) niet voldoende kan afvoeren.
En een paar sier steentjes rondom de poten is echt wat anders dan een goede bak waar het water in weg kan lopen. Helemaal in de winter.
Maar die units zijn enorm en de bigfoots idem kwa hoogte. Het loopt uit 3 gaatjes aan de onderkant, dan zal zo’n bed toch ruim voldoende moeten zijn, zelfs op klei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Maar die units zijn enorm en de bigfoots idem kwa hoogte. Het loopt uit 3 gaatjes aan de onderkant, dan zal zo’n bed toch ruim voldoende moeten zijn, zelfs op klei.
Dan zie ik het waarschijnlijk niet goed ofzo. De Quatts lijken namelijk qua onderkant bijna gelijk aan het straatwerk te staan. Straatwerk links lijkt nog een stuk hoger te liggen. De opsluitbanden voor de Quatts liggen hoger dan de grindtegels.
Het lijkt op een kom op de foto maar dat kan een vertekend beeld zijn.
Meeste airco's die ik ken staan op het grind.

Volgens Quatt komt er flink wat water af. Plaatsingsplan beschreef bij mij ook een met grind gevulde bak.

Maar jouw feestje :9B

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 16-06-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Dan zie ik het waarschijnlijk niet goed ofzo. De Quatts lijken namelijk qua onderkant bijna gelijk aan het straatwerk te staan. Straatwerk links lijkt nog een stuk hoger te liggen. De opsluitbanden voor de Quatts liggen hoger dan de grindtegels.

Volgens Quatt komt er flink wat water af. Plaatsingsplan beschreef bij mij ook een met grind gevulde bak.

Vertekend en komt nog opsluitband omheen. Wou juist de goede hoogte krijgen na plaatsen voor hoeveelheid grind. Advies was ook vanuit de installateurs en bij Quatt om grind later te plaatsen.

Maar ieder zijn ding. Ik ben er zeker niet bang voor. Regenpijpen lopen hier ook in de grindbakken en gaat ook prima 🤣 voordeel van geen klei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
CPM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:58:
[...]

jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Ik heb ook een beetje het idee dat de hoeveelheid water die er vanaf komt nog wel eens overdreven wordt.

De waterproductie van de Quatt kan ik wat moeilijker volgen omdat deze op het garagedak staat.

Ik heb hier echter een 5KW airco staan die ik een winter als verwarming heb gebruikt voordat ik de Quatt had en daarvan weet ik wel aardig goed hoeveel defrostwater deze produceert omdat deze rechtstreeks op de (hoek van) het terras loost. Je krijgt dan een mooie ijsbaan (maar ligt aan de rand van het terras, dus heb ik niet zoveel moeite mee).

Na een week vriezen had je het over ongeveer een cm ijs over zo'n 3 a 4 m2.

Pas dat eens denkbeeldig in die grindbak, en je hebt als ik even een inschatting moet maken ruimte genoeg voor een maand onder de 0.

Daarnaast zal de airco ook nog eens meer water produceren dan de Quatt omdat deze veel intelligenter defrost en pas defrost als dat ook daadwerkelijk nodig is. (Jep, kennelijk kon dat in 2017 al).

Je krijgt vooral aanvriezen van ijs als er al wat aanzit, en dat kun je ook goed in de efficientiecurves zien: als het vriest zie je een duidelijk zaagtandpatroon waarbij de efficientie (bij de Quatt) het eerste deel van het uur vrij goed blijft, en dan 'opeens' hard keldert.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:15:
[...]

[...]

Ik heb ook een beetje het idee dat de hoeveelheid water die er vanaf komt nog wel eens overdreven wordt.

De waterproductie van de Quatt kan ik wat moeilijker volgen omdat deze op het garagedak staat.

Ik heb hier echter een 5KW airco staan die ik een winter als verwarming heb gebruikt voordat ik de Quatt had en daarvan weet ik wel aardig goed hoeveel defrostwater deze produceert omdat deze rechtstreeks op de (hoek van) het terras loost. Je krijgt dan een mooie ijsbaan (maar ligt aan de rand van het terras, dus heb ik niet zoveel moeite mee).

Na een week vriezen had je het over ongeveer een cm ijs over zo'n 3 a 4 m2.

Pas dat eens denkbeeldig in die grindbak, en je hebt als ik even een inschatting moet maken ruimte genoeg voor een maand onder de 0.

Daarnaast zal de airco ook nog eens meer water produceren dan de Quatt omdat deze veel intelligenter defrost en pas defrost als dat ook daadwerkelijk nodig is. (Jep, kennelijk kon dat in 2017 al).

Je krijgt vooral aanvriezen van ijs als er al wat aanzit, en dat kun je ook goed in de efficientiecurves zien: als het vriest zie je een duidelijk zaagtandpatroon waarbij de efficientie (bij de Quatt) het eerste deel van het uur vrij goed blijft, en dan 'opeens' hard keldert.
Hier wel zicht erop.
Ook wel eens staan kijken wat er nu afdruipt.
Dat is simpelweg enkel datgene wat dan aangevroren zit maar dan als water.
Als er een kilo ijs aan de Quatt hangt, is dat dus een liter. Zal het ook ongeveer zijn.

Hier, ook bij redelijke vorst (-7°C), nooit ijs op de (zand)grond gezien: misschien dat er, doordat Quatt er staat, een soort luwte eronder ontstaat (soort overkappinkje) waardoor daar de grond minder goed bevriest.

Nog maar eens mijn bevroren Quatt bij start defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jofuwNq41I6BMxySZHAwpxEUR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:05
jj85 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Pics or it didn't happen :+
(Ben benieuwd of manier van aansluiten onder cv nog anders is geworden)
Heb nog geen foto van de dak situatie gemaakt, maar dit is iig onder de ketel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7zYAjQhOWLPPtzXGFY15ub3XZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPxJtEUOzrvspIkvZiXnZ0Z8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door stamppot op 17-06-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:12
jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Maar ieder zijn ding. Ik ben er zeker niet bang voor. Regenpijpen lopen hier ook in de grindbakken en gaat ook prima 🤣 voordeel van geen klei.
@jordy5

Hoe groot zijn die grindbakken voor de regenpijp(en)??
Hoe lang woon je er al??
Al eens een flinke stortbui gehad??

Maar volgens mij, --(hoewel nooit gemeten, maar ook nooit gezien)-- komt er niet zoveel water uit de Quatt.
Het wordt pas vervelend als er weken lang vochtige lucht bij een temperatuur van -1 rond de quatt hangt.
Dat beetje water stapelt op onder de quatt door bevriezing en vormt een bergje wat kan afsluiten.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
jordy5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:10:
Vandaag zijn mijn 2 Quatt Heatpumps geïnstalleerd. 2 super nette en vriendelijke installateurs kwamen netjes op tijd aan. Helaas miste het leidingwerk, dus begon het niet ideaal. Quatt belde meteen en gaf aan dat alles behalve de leidingen gedaan zouden worden (rest als service binnen week).

Monteur zat tijdens de andere werkzaamheden druk te bellen en kreeg het voor elkaar toch de leidingen via magazijn te laten komen.

De Quatts zijn netjes aangesloten met beide op eigen fase/groep.

Installateurs namen alle tijd om alles netjes af te werken, overleggen en uitgebreid toe te lichten hoe alles werkt.

Een wat hobbelige start, maar door de inzet van de 2 monteurs, netjes werk geleverd.

Nu mag het wel weer kouder gaan worden 😉
Stomme vraag, maar spraken jullie monteurs Nederlands? Ik vraag mij stiekem af de buitenlandse werknemers die Quatt inhuurt, netter werk afleveren dan een willekeurige zzp-er. In het algemeen als je tegenwoordig een bedrijf inhuurt krijg je niet altijd de kwaliteit die je mag verwachten. Dat de geboden kwaliteit heel er afhangt van welke werknemer of zzp-er ze hebben gestuurd.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 20:05
WAF1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Stomme vraag, maar spraken jullie monteurs Nederlands? Ik vraag mij stiekem af de buitenlandse werknemers die Quatt inhuurt, netter werk afleveren dan een willekeurige zzp-er. In het algemeen als je tegenwoordig een bedrijf inhuurt krijg je niet altijd de kwaliteit die je mag verwachten. Dat de geboden kwaliteit heel er afhangt van welke werknemer of zzp-er ze hebben gestuurd.
Ik had twee nederlandse monteurs. Ik was inderdaad eigenlijk ingesteld op het te woord staan van twee oosteuropese monteurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:32
Ik ben nieuwsgierig wanneer ze gaan starten met het uitleveren van de FE, heeft iemand toevallig al wat meer gehoord? Heb er hier wel al een aantal van voorbij zien komen, maar twijfelde even of deze nog bij "test groep" hoorde! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
[...]

Ik had 2 oost-europese installateurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy5
harv schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:09:
[...]

@jordy5

Hoe groot zijn die grindbakken voor de regenpijp(en)??
Hoe lang woon je er al??
Al eens een flinke stortbui gehad??

Maar volgens mij, --(hoewel nooit gemeten, maar ook nooit gezien)-- komt er niet zoveel water uit de Quatt.
Het wordt pas vervelend als er weken lang vochtige lucht bij een temperatuur van -1 rond de quatt hangt.
Dat beetje water stapelt op onder de quatt door bevriezing en vormt een bergje wat kan afsluiten.
Ik woon niet in een woonwijk, maar vrijstaand met veel grasland/weilanden. De bodem is zand hier en de grindbakken zijn redelijk groot ;)

Maar goed. De discussie ging over het feit of ik de Quatts met hun voetjes op of in het grind laat staan, dus dat het water net iets verder moet vallen voordat het het grind raakt (en het kleine beetje oppervlake van de voetjes in het grind ipv op). Daar maak ik me niet al te veel zorgen over. Laten we vooral over dit soort marges niet teveel discussieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou, @Tanuki heeft zijn geld terug gekregen van Quatt! :D

En toevallig vandaag ook het gesprek met Quatt over de WP bij mijn ouders. :) Verwachte terugverdientijd is 5 jaar.
+- 900 kuub gasbesparing wordt geschetst. Zou wel ongeveer kunnen kloppen. Zou betekenen een 1100 EUR aan gas kosten die wegvallen. Ouders hebben zonnepanelen dus dat helpt ook mooi. Met de saldering moeten we opnieuw kijken hoe we het allemaal netjes doen uiteraard.

Ouders vinden het een flinke investering en willen eigenlijk het liefst weg uit hun huis (gelijkvloers wonen, geen tuin meer, enz.) maar het is niet realistisch dat dat op korte termijn gebeurt.

Voor aanstaande winter installeren zou betekenen dat ze aanstaande winter al meteen flink besparen op gas.

Ik heb ze voorgesteld om de Quatt te kopen voor ze, zodat het mijn eigendom wordt dat toevallig bij hen thuis staat. :P
Dat betekent dus dat als het huis wordt verkocht, ze ~5-6k bij de vraagprijs moeten optellen omdat mijn product ook wordt verkocht.

Ze lijken daar wel iets voor te voelen.

Blijft moeilijk... Wij zijn heel erg van het investeren enz, als we weten dat het iets brengt, maar de andere generatie is toch een stuk terughoudender.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

De buitenlandse monteurs die bij mij in voorjaar '23 hebben geinstalleerd werkten niet perse erg netjes, lieten bijv. de geisoleerde waterleidingen gewoon bij mij op het dak liggen.

Ik heb het zelf na installatie verholpen, en een monteur van Quatt heeft het bij het vervangen van de waterpomp nog wat netter opgehangen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Tanuki schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:25:
Nou, @Tanuki heeft zijn geld terug gekregen van Quatt! :D

En toevallig vandaag ook het gesprek met Quatt over de WP bij mijn ouders. :) Verwachte terugverdientijd is 5 jaar.
+- 900 kuub gasbesparing wordt geschetst. Zou wel ongeveer kunnen kloppen. Zou betekenen een 1100 EUR aan gas kosten die wegvallen. Ouders hebben zonnepanelen dus dat helpt ook mooi. Met de saldering moeten we opnieuw kijken hoe we het allemaal netjes doen uiteraard.

Ouders vinden het een flinke investering en willen eigenlijk het liefst weg uit hun huis (gelijkvloers wonen, geen tuin meer, enz.) maar het is niet realistisch dat dat op korte termijn gebeurt.

Voor aanstaande winter installeren zou betekenen dat ze aanstaande winter al meteen flink besparen op gas.

Ik heb ze voorgesteld om de Quatt te kopen voor ze, zodat het mijn eigendom wordt dat toevallig bij hen thuis staat. :P
Dat betekent dus dat als het huis wordt verkocht, ze ~5-6k bij de vraagprijs moeten optellen omdat mijn product ook wordt verkocht.

Ze lijken daar wel iets voor te voelen.

Blijft moeilijk... Wij zijn heel erg van het investeren enz, als we weten dat het iets brengt, maar de andere generatie is toch een stuk terughoudender.
Als het een beetje een nette woning is, is de kans groot dat je meer verdient met de installatie van die Quatt dan het je kost. Even aangenomen dat het energielabel verbetert als je de Quatt plaatst, dan verdien je het verschil al snel terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:21
onlinaius schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:53:
[...]

De buitenlandse monteurs die bij mij in voorjaar '23 hebben geinstalleerd werkten niet perse erg netjes, lieten bijv. de geisoleerde waterleidingen gewoon bij mij op het dak liggen.
Dit lijkt op wat generaliseren. Mijn eerste Quatt werd door 2 Nederlanders gedaan en was zeker buiten heel slordig gedaan. Leidingen scheef, geen afdichting naar binnen e.d. Mijn tweede Quatt werd door 2 buitenlanders gedaan en was zeer netjes geïnstalleerd. Wel maakten ze een fout mbt de aansluitingen van aan- en afvoer, maar dat werd keurig door dezelfde monteur hersteld. Dus kijk niet naar afkomst, maar alleen naar de installatie.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Waarom zou die full Electric van Quatt toch zo verrekkes duur zijn.? ( veel duurder dan een volwaardige gloednieuwe CV ketel op het vertrouwde aardgas?)

En zou je de subsidie truuk ook met twee Warmtepompboilers van 100 liter kunnen uitvoeren ?
Verwarming sowieso via de Duo Quatt. En dan misschien nog ergens een 1COP boosterje voor noodgevallen cq extra lange douchebeurt ??

Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

[...]

Ik had 2 buitenlandse monteurs. Was even lastig met uitleggen. Maar ze hebben het netjes en snel gemaakt. Verder vriendelijke mannen en je kon merken dat ze dit dagelijks deden. Zelfs nog mijn zelfgekochte magneetfilter is door hun er bij geïnstalleerd.
Geloof om half 9 begonnen en om 1 uur klaar en ingepakt.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
robmaas schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:02:
Waarom zou die full Electric van Quatt toch zo verrekkes duur zijn.? ( veel duurder dan een volwaardige gloednieuwe CV ketel op het vertrouwde aardgas?)
Onconventionele oplossing, R&D kosten.
En zou je de subsidie truuk ook met twee Warmtepompboilers van 100 liter kunnen uitvoeren ?
Verwarming sowieso via de Duo Quatt. En dan misschien nog ergens een 1COP boosterje voor noodgevallen cq extra lange douchebeurt ??

Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen met subsidie, echter zal een enkele 200L WPB waarschijnlijk goedkoper zijn ondank maar 1x subsidie. WPB heeft sowieso backup element

Dan nog backup eCV of doorstroomverwarmer voor het CV circuit

Ben je goedkoper uit, meer bewezen techniek

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
[...]

Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen met subsidie, echter zal een enkele 200L WPB waarschijnlijk goedkoper zijn ondank maar 1x subsidie. WPB heeft sowieso backup element

Ben je goedkoper uit, meer bewezen techniek
ik zag dus zon 100ltr WPB voor€ 859 (meldcodeKA15644 voor €500 subsidie)
en de 200ltr versie voor €1.899,00 met maar €750 subsidie :) vandaar de vraag.
Maar zowel 2x 100 als 1x 200 is natuurlijk vele malen voordeliger dan die full Electric, met een paar extra ingebouwde slimmigheidjes, oplossing van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
BertBertjes schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:00:
Ik ben nieuwsgierig wanneer ze gaan starten met het uitleveren van de FE, heeft iemand toevallig al wat meer gehoord? Heb er hier wel al een aantal van voorbij zien komen, maar twijfelde even of deze nog bij "test groep" hoorde! :)
Ik had vandaag Quatt op bezoek voor intake gesprek upgrade naar AE. Ze hebben een aantal pilots gedaan en willen nu langzaam opschalen, maar veel gebeurd er nog niet. Ze willen eigenlijk ook niets eens de quatts verplaatsen zoals mij eerder is toegezegd aangezien de heatbattery niet op mijn zolder bij de cv past.
Later als ze meer ervaring hebben wellicht wel, donderdag krijg ik weer bericht of ze de verplaatsing en aankoppelen vlakbij de vloerverwarming verdeler willen doen.

Als ze het al doen rekenen ze extra $$ voor verplaatsen (iets wat mij toegezegd is dat dit niet het geval zou zijn). En je moet zelf voor de aansluitingen van koudwater, warmwater, afvoer water zorgen. Ben benieuwd hoe het afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:35:

Of met een spiraal in je boilervat en dan deze route inschakelen middels een driewegklep

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 17-06-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:44
jj85 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Waar komt deze informatie vandaan?
Mij is 't in ieder geval verteld door 'n engineer op de productlancering in Amsterdam.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
pietjm schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Dit lijkt op wat generaliseren. Mijn eerste Quatt werd door 2 Nederlanders gedaan en was zeker buiten heel slordig gedaan. Leidingen scheef, geen afdichting naar binnen e.d. Mijn tweede Quatt werd door 2 buitenlanders gedaan en was zeer netjes geïnstalleerd. Wel maakten ze een fout mbt de aansluitingen van aan- en afvoer, maar dat werd keurig door dezelfde monteur hersteld. Dus kijk niet naar afkomst, maar alleen naar de installatie.
Sorry, het was niet mijn bedoeling om naar de afkomst te wijzen, en / of hier iets nadeligs over te zeggen. Het was een reactie op de vraag (van WAF1): installeren buitenlandse monteurs netter dan Nederlandse monteurs?

Mijn ervaring was dat dit niet het geval was. Verder niets ten nadele van hen, het waren vriendelijke jongens, gewoon nog niet heel erg ervaren leek het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
(jarig!)
robmaas schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:58:
[...]

ik zag dus zon 100ltr WPB voor€ 859 (meldcodeKA15644 voor €500 subsidie)
en de 200ltr versie voor €1.899,00 met maar €750 subsidie :) vandaar de vraag.
Maar zowel 2x 100 als 1x 200 is natuurlijk vele malen voordeliger dan die full Electric, met een paar extra ingebouwde slimmigheidjes, oplossing van Quatt.
Absoluut. Dat verschil douche je er nooit uit binnen 10 jaar.
En misschien ook niet na 15 jaar.

Houd er wel rekening mee met 2 losse wpb dat je ook 2 keer toe/afvoer moet voorzien van de lucht. Dat kan best nog eens een heel gehannes worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 09-09 22:27
RubenWwijk schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Ze gaven bij mij aan dat het 600 euro extra gaat kosten als ik voor de V2 duo zou gaan.
Is dit 600 euro extra netto of bruto?
Want voor 2x 7kw krijg je ook meer subsidie (ook voor 2024 subsidies)

Wat is de bruto prijs voor 2x 6kw en voor 2x 7kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Kruimelvlaai schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Is dit 600 euro extra netto of bruto?
Want voor 2x 7kw krijg je ook meer subsidie (ook voor 2024 subsidies)

Wat is de bruto prijs voor 2x 6kw en voor 2x 7kw?
6kw / Quatt Hybrid Classic
mono €5.974 bruto / €3.199 netto
duo €9.449 bruto / €3.899 netto
(bron)

7kw / Quatt Hybrid
mono €6.599 bruto / €3.799 netto
duo €10.099 bruto / €4.499 netto
(bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Kan iemand mij uitleggen, voor zover dit al bekend is, hoe de AE van Quatt werkt?
Ik heb een adviseur thuis gehad en alles bekeken, maar van deze technische details is de kennis beperkt.
Stapsgewijs, graag correcties als het niet zo is:
- Quatt (duo) maakt warm water
- Dit gaat nu eerst naar de heatcharger
- Heatcharger gebruikt dit warme water om dmv warmtewisselaar en w/w warmtepomp de temperatuur op te krikken tot 60 gr
- Als de thermostaat warmtevraagt gaat er ook warmwater door naar het cv circuit
- Eventueel kan warmte uit de heatcharger dmv warmtewisselaar aan het cv circuit gegeven worden (maar dit is niet voordelig omdat je het dan eerst extra hebt moeten verwarmen.

Quatt kan mij (nog) niet vertellen wat de COP is van het extra verwarmen dmv de w/w warmtepomp en wat dus het uiteindelijke rendement zal zijn.

Ik kreeg alleen onderstaand plaatje, maar dat snap ik niet zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzIvAMXMkj8m4x-33QVIaNdpf18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXHqcyiJHt2c0dIYtflv346M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door raven22 op 19-06-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Je kan ook niet zomaar COP waardes geven van het verwarmen van SWW.
Dat hangt af hoe koud het leidingwater is, en hoe warm het water in de tank is. Dan nog hoe warm je het wil maken. De Tlift komt bij het opwarmen van SWW al snel om de hoek kijken, en hoe warmer het water, hoe verder de COP inkakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

raven22 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:44:
Kan iemand mij uitleggen, voor zover dit al bekend is, hoe de AE van Quatt werkt?
Ik heb een adviseur thuis gehad en alles bekeken, maar van deze technische details is de kennis beperkt.
- Heatcharger gebruikt dit warme water om dmv warmtewisselaar en w/w warmtepomp de temperatuur op te krikken tot 60 gr
- Als de thermostaat warmtevraagt gaat er ook warmwater door naar het cv circuit
- Eventueel kan warmte uit de heatcharger dmv warmtewisselaar aan het cv circuit gegeven worden (maar dit is niet voordelig omdat je het dan eerst extra hebt moeten verwarmen.

Quatt kan mij (nog) niet vertellen wat de COP is van het extra verwarmen dmv de w/w warmtepomp en wat dus het uiteindelijke rendement zal zijn.

[Afbeelding]
De werking die jij beschrijft, is ook hoe ik het verwachtte. Ik dacht alleen dat het water of naar heatcharger ging, of naar CV-circuit. Niet tegelijk, of zoals jij schrijft "en".

Maar de specs zijn ook voor mij wel verwarrend:
Dit gaat maar tot 55 graden en niet tot 60. R290 moet toch hoger kunnen?
En HeatCharger voegt maar 5 graden toe per cyclus. Zijn dan meerdere cycli nodig?
Ik hoop dat iemand dit beter snapt dan ik..

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
en COP backup heater kW 2 :+

jaaaaaja

zouden ze wellicht bedoelen:

buitenunit warmt water op tot bijv 30
heatcharger maakt 30 > 35.
DIE COP is dan 5.9

En van 47 naar 55 COP 3.67.

Klinkt nog steeds wat aan de hoge kant m.i.
Geen idee wat er boven die 55 gebeurt overigens. Als dan hoe dan ook de BUH wordt ingeschakeld is de algehele COP stukken lager.

Wat "W10/7" dan inhoudt? werkelijk geen idee.

[ Voor 107% gewijzigd door paQ op 19-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
SBL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:11:
[...]

De werking die jij beschrijft, is ook hoe ik het verwachtte. Ik dacht alleen dat het water of naar heatcharger ging, of naar CV-circuit. Niet tegelijk, of zoals jij schrijft "en".

Maar de specs zijn ook voor mij wel verwarrend:
Dit gaat maar tot 55 graden en niet tot 60. R290 moet toch hoger kunnen?
En HeatCharger voegt maar 5 graden toe per cyclus. Zijn dan meerdere cycli nodig?
Ik hoop dat iemand dit beter snapt dan ik..
Volgens mij is de 55 de max aanvoertemperatuur. Niet wat de heatcharger er van kan maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
raven22 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Volgens mij is de 55 de max aanvoertemperatuur. Niet wat de heatcharger er van kan maken
De 'adviseur' had je dat haarfijn moeten kunnen uitleggen natuurlijk.
Als die het al niet weten, dan wordt het voor consumenten ook maar koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85

[Afbeelding]
Tijdje terug onderstaand schema gemaakt.

Doorstroomverwarmer (backup-element) in HeatCharger en back-up heater in HeatBattery heb ik niet ingetekend.

Door de opbouw gaat er altijd water door je CV-systeem.

De HeatCharger snoept wat energie uit het opgewarmde water om warm tapwater te maken.
Resterende warmte gaat nog je huis in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GKN2MXXQwCxFdXBV5OnFfVRrAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lT1fO0TPUxo5mHRPkGZd2jSt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius

[Afbeelding]

Zit er een warmtewisselaar in de heat charger? Of is het altijd de W/W warmtepomp? Warmtewisselaar kan voor extra efficientie zorgen, maar is ook best wat extra complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Tijdje terug onderstaand schema gemaakt.

Doorstroomverwarmer (backup-element) in HeatCharger en back-up heater in HeatBattery heb ik niet ingetekend.

Door de opbouw gaat er altijd water door je CV-systeem.

De HeatCharger snoept wat energie uit het opgewarmde water om warm tapwater te maken.
Resterende warmte gaat nog je huis in.

[Afbeelding]
Als er altijd water door de cv zou gaan zou je in de zomer ook je huis verwarmen, terwijl je alleen warm sww nodig hebt, dat lijkt me niet de bedoeling en ik mag verwachten dat quatt dat ook niet zo ontworpen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Dat lijkt mij persoonlijk niet logisch, vanwege 2 redenen:

- Complexiteit van een extra 3 wegklep. Niet nodig lijkt mij.
- Je laat gratis efficientie liggen, want in de zomer kun je gratis warmte uit de woning onttrekken voor het SWW vat. Zeker als er een chill aangesloten zit.

Dat laatste kun je wel voorkomen als je de uitvoer van de Heatcharger aan het normale cv circuit knoopt, ipv direct aan de retour richting de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
raven22 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Als er altijd water door de cv zou gaan zou je in de zomer ook je huis verwarmen, terwijl je alleen warm sww nodig hebt, dat lijkt me niet de bedoeling en ik mag verwachten dat quatt dat ook niet zo ontworpen heeft.
Nee dat hoeft niet perse. Ik gok dat de Heat charger in de buurt moeten komen waar nu de cv hangt, en dat is ook de plek waar de Quatt buitenunit warm water invoed.

De Quatt buitenunit kan dus prima + 2 graden doen (ik noem maar een getal) waarbij de heatcharger dan weer -2 doet, er vind dus geen verwarming van je woning plaats. Sterker nog: je zou zelfs warmte uit je woning kunnen trekken.

Of Quatt dit gaat doen is de vraag uiteraard, gezien hun allergie voor vloerkoeling. (want dat is wat je feitelijk gaat doen (tenzij je een chill hebt) als je warmte uit de woning gebruikt voor de heatcharger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:54
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:11:
en COP backup heater kW 2 :+

jaaaaaja

zouden ze wellicht bedoelen:

buitenunit warmt water op tot bijv 30
heatcharger maakt 30 > 35.
DIE COP is dan 5.9

En van 47 naar 55 COP 3.67.

Klinkt nog steeds wat aan de hoge kant m.i.
Geen idee wat er boven die 55 gebeurt overigens. Als dan hoe dan ook de BUH wordt ingeschakeld is de algehele COP stukken lager.

Wat "W10/7" dan inhoudt? werkelijk geen idee.
Volgens onze AI vriend:

De notatie W10/7 W30/35 bij een water/water warmtepomp verwijst naar de testcondities waaronder het vermogen en rendement van de warmtepomp zijn gemeten. Dit zijn standaardcondities die worden gebruikt om warmtepompen eerlijk te kunnen vergelijken.

Hierbij betekent:

W10/7
• W = Waterzijdig broncircuit (de kant waar de warmtepomp warmte uit haalt, zoals grondwater of een bodemlus).
• 10/7 = Ingangstemperatuur van 10 °C en uitgangstemperatuur van 7 °C van de bronzijde.
Dit betekent dat de warmtepomp water van 10 °C aanzuigt uit de bron en dit met 3 °C afkoelt tot 7 °C.

W30/35
• W = Waterzijdig afgiftecircuit (de kant waar de warmtepomp warmte afgeeft aan het verwarmingssysteem).
• 30/35 = Aanvoertemperatuur van 35 °C en retourtemperatuur van 30 °C aan de verwarmingszijde.
Dit duidt op lage temperatuur verwarming (zoals vloerverwarming).

Samengevat:

W10/7 W30/35 betekent dus dat de warmtepomp getest is bij:
• een bron (zoals bodemwater) die 10 °C in gaat en 7 °C uit komt,
• en een afgiftesysteem dat 35 °C aanvoert en 30 °C retour ontvangt.

Deze testcondities worden vaak gebruikt om het COP (rendement) van warmtepompen te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
onlinaius schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Nee dat hoeft niet perse. Ik gok dat de Heat charger in de buurt moeten komen waar nu de cv hangt, en dat is ook de plek waar de Quatt buitenunit warm water invoed.

De Quatt buitenunit kan dus prima + 2 graden doen (ik noem maar een getal) waarbij de heatcharger dan weer -2 doet, er vind dus geen verwarming van je woning plaats. Sterker nog: je zou zelfs warmte uit je woning kunnen trekken.

Of Quatt dit gaat doen is de vraag uiteraard, gezien hun allergie voor vloerkoeling. (want dat is wat je feitelijk gaat doen (tenzij je een chill hebt) als je warmte uit de woning gebruikt voor de heatcharger).
Nee de heatcharger hoeft niet op de oude cv plek, liever wel ivm aansluiten. Maar bij mij komt de heatcharger 2 verdiepingen lager in de berging ipv op zolder. Daar is nl geen plek voor de battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Nee de heatcharger hoeft niet op de oude cv plek, liever wel ivm aansluiten. Maar bij mij komt de heatcharger 2 verdiepingen lager in de berging ipv op zolder. Daar is nl geen plek voor de battery.
Worden de aansluitingen vd Quatts ook verlegd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Neuh, de HeatCharger heeft een bepaalde verschiltemperatuur nodig. Dus hij kan ook bijv 25grC water aan de ingang hebben en 20grC uit. Daar warmt je huis niet van op.

Wat ook @onlinaius zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Worden de aansluitingen vd Quatts ook verlegd dan?
Dit was mij wel toegezegd destijds, nu moet je zelf de leidingen klaar (laten) leggen door een cv monteur. Dit omdat het ze anders teveel tijd kost en ze nu als een speer willen gaan installeren.

In mijn geval is dit echter vrij eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
raven22 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]

Dit was mij wel toegezegd destijds, nu moet je zelf de leidingen klaar (laten) leggen door een cv monteur. Dit omdat het ze anders teveel tijd kost en ze nu als een speer willen gaan installeren.

In mijn geval is dit echter vrij eenvoudig.
Het wordt wel heel erg uitgekleed zo.
En de cv ketel zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
jj85 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:05:
[...]

Voor de gein eens gekeken wat de vangst is. Filter zit er nu twee weken in.

Redelijk helder water, maar op de bodem duidelijk wel (metaal) deeltjes.

Nu verwacht ik niet veel omdat ik de meeste oude radiatoren onlangs vervangen heb hoor Jaga's. Toen kwam er wel echt gitzwart water uit met heel veel deeltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMtmrhDHt-XMWZkhlUPiUB66bV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdRUpXew0AjSvL5G9sflzLOt.jpg?f=fotoalbum_large
Een stookseizoen later, gisteren nog een keer de inhoud van het vuilfilter afgevangen in een fles.
Helemaal schoon :o

Gehele systeem leeggemaakt om nog een paar radiatoren te vervangen door LTV's van Jaga en her en der wat 2-pijps ventielen te vervangen door 1-pijps ventielen (want dat ligt hier in huis).

Lokaal aflaten van radiatoren was overigens wel erg vuil... dat komt blijkbaar niet meer door het vuilfilter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGw3KVTQsXLzDih--i8n98R_qbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CRxlX1OHxDti3vCUCuAabZa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:33:
[...]

Een stookseizoen later, gisteren nog een keer de inhoud van het vuilfilter afgevangen in een fles.
Helemaal schoon :o

Gehele systeem leeggemaakt om nog een paar radiatoren te vervangen door LTV's van Jaga en her en der wat 2-pijps ventielen te vervangen door 1-pijps ventielen (want dat ligt hier in huis).

Lokaal aflaten van radiatoren was overigens wel erg vuil... dat komt blijkbaar niet meer door het vuilfilter :)

[Afbeelding]
Wat voor ventielen heb je geplaatst?

Ik heb overal Heimeier Eclipse geplaatst en sinds we de Quatt Duo hebben, hebben we bij drie radiatoren veel stroom geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Appesteijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Ik heb overal Heimeier Eclipse geplaatst en sinds we de Quatt Duo hebben, hebben we bij drie radiatoren veel stroom geluid.
Jaga Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
onlinaius schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Sorry, het was niet mijn bedoeling om naar de afkomst te wijzen, en / of hier iets nadeligs over te zeggen. Het was een reactie op de vraag (van WAF1): installeren buitenlandse monteurs netter dan Nederlandse monteurs?

Mijn ervaring was dat dit niet het geval was. Verder niets ten nadele van hen, het waren vriendelijke jongens, gewoon nog niet heel erg ervaren leek het.
Je geeft inderdaad antwoord op mijn vraag. Ik wou weten of de buitenlandse teams (die alleen voor Quatt werken) netter werken dan een willekeurige installateur (zzp-er) uit Nederland. Het beeld dat door de antwoorden onstaat is dat de kwaliteit en de beleefheid erg wisselend is. Persoonlijk was ik met onze buitenlandse monteurs zeer tevreden, hoewel mijn leidinggoot buiten niet voldoende vast zat, na twee weken vloog deze na een rukwind eraf. Maar omdat ik zelf niet zo goed Engels spreek (de monteurs ook maar beperkt) heb ik wel een taalbarriére ervaren. Een deel van de communicatie heb ik aan mijn man over gelaten en later bleek dat die CIC aansluiting niet bleek zitten waar ik hem graag had willen hebben. Op de bewuste plek stond onze vriezer (even op zij gezet) en in de toekomst moet op die plek een (wp) - boiler staan. Ik denk (altijd) vooruit maar mijn man dus niet. Had ik Nederlandse installateurs gehad dan had ik zelf de communicatie gedaan en niet met dit "probleempje"gezeten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Het wordt wel heel erg uitgekleed zo.
En de cv ketel zelf?
die wordt wel verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
Welke leidingen moet jij dan zelf (laten) verleggen?

Het idee is toch dat de heat charger in de plaats komt van de oude cv ketel?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@WAF1 Hier werden opmerkingen gemaakt over de afwerking van de NLers (waarmee ik het eens was) en werd alles nogmaals compleet nagelopen. Beide nationaliteiten leverden verder prima werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
TeslaNerd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:12:
[...]

Welke leidingen moet jij dan zelf (laten) verleggen?

Het idee is toch dat de heat charger in de plaats komt van de oude cv ketel?
Op zolder bij de cv is geen plaats voor de heatbattery, ik wil graag alles naar de begane grond in de inpandige garage. De duo kan dan ook van het dak van de uitbouw naar de zijmuur op de grond.

Bij de nieuwe locatie voor de heatcharger moet je 5 aansluitingen hebben. 2 ervan doet Quatt, de aanvoer en retour van het cv circuit. Verder nog koud leiding water aanvoer, sww afvoer, en een afvoer (ik denk voor een soort overstort ventiel). Deze zijn bij mij redelijk eenvoudig aan te leggen, alleen waar ze exact moeten komen zal Quatt moeten aangeven op een werktekening of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Oh OK. Maar dat komt dan meer omdat je het begin van je hele CV systeem ergens anders wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
paQ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:18:
Oh OK. Maar dat komt dan meer omdat je het begin van je hele CV systeem ergens anders wil hebben?
Zo kun je het zien inderdaad, de cv leidingen blijven wel gelijk, er wordt alleen ergens anders aangekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:28
Appesteijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Heb ook 3x Heimeier Eclipse (dat zijn radiatorknoppen waarop je een debiet kunt instellen, heel handig bij waterzijdig inregelen). Had ook heel vervelend stroomgeluid bij een bepaalde stand, ik meen stand 7. Toen het debiet verhoogd naar stand 10 en weg was het geluid. Heb geen Quatt Duo maar Mono, maar dat maakt voor de flow niet uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
raven22 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Zo kun je het zien inderdaad, de cv leidingen blijven wel gelijk, er wordt alleen ergens anders aangekoppeld.
Goed te horen dat dat nu ook mogelijk is

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Goed te horen dat dat nu ook mogelijk is
het hele aankoppelen inclusief CV ketel (dit geval HeatCharger) wordt verplaatst. dus aan de manier van aankoppelen veranderd er niks. Het is niet dat er ineens ergens anders aangekoppeld wordt terwijl CV ketel op zolder blijft staan..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Update over de frontjes van de eerste versies:
Nieuwe frontjes zijn beschikbaar, nieuwe versie van de frontjes aan het einde van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lieverd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Heb ook 3x Heimeier Eclipse (dat zijn radiatorknoppen waarop je een debiet kunt instellen, heel handig bij waterzijdig inregelen). Had ook heel vervelend stroomgeluid bij een bepaalde stand, ik meen stand 7. Toen het debiet verhoogd naar stand 10 en weg was het geluid. Heb geen Quatt Duo maar Mono, maar dat maakt voor de flow niet uit denk ik.
Ik heb het bij de 15 stand (flow op de duo is 800l/h), thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Toby-Wan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:29:
[...]

het hele aankoppelen inclusief CV ketel (dit geval HeatCharger) wordt verplaatst. dus aan de manier van aankoppelen veranderd er niks. Het is niet dat er ineens ergens anders aangekoppeld wordt terwijl CV ketel op zolder blijft staan..
Wat ik mij afvroeg op je de plek van het aankopelen incl. HeatCharger zomaar kan verplaatsen. Vaak is er vanaf zolder een hoofdleiding met een iets ruimere diameter met zijtakken met een iets kleinere diameter naar de radiatoren. Als ik naar het onderstaande plaatje kijk dan lijkt plaatje 3, naar mijn indruk het meest op hoe Quatt de wp aankoppeld. Ga je op een andere plek aankoppelen, zonder aanpassing aan je leidingen dan kom je naar mijn indruk in de problemen komen omdat deze dan op een te kleine diameter wordt aangekoppeld. (In ieder geval luisterde ik naar een podcast waar zoiets aan de hand was en dus problemen opleverde) De verkoper van Quatt zie destijds tegen mij, dat geen van de onderstaande situaties bij Quatt van toepassing is, maar ik zelf betwijfel of dat ook zo is. Ik zou graag weten hoe de deskundigen hier op het forum daar tegen aan kijken.

Ik heb destijds juist voor de Quatt gekozen en niet bijv. voor de Itho Amber, omdat ik mijn bestaande hoofdleiding niet zomaar kan aanpassen zonder een ingrijpende renovatie. De daardoor mogenlijk wat lagere COP op de koop toegenomen. Anders dan de Itho Amber (zie plaatje) is de doorstroomsnelheid van de Quatt maar 800l/u o.a. om stromingsgeluiden in radiatoren te voorkomen. Had ik bijv. de Itho Amber had gekozen met een grotere doorstroomsnelheid dan had ik naar mijn indruk wel een groot buffervat nodig gehad omdat deze dan zijn warmte, in mijn situatie, dan niet meteen kwijt kan. Dat ik ondanks dat ik geen vloerverwarming heb waarin ik evt. warmte zou kunnen bufferen, ik toch geen (groot) buffervat nodig had, dit was dus een belangrijke USP om voor Quatt te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upz5AtwurO7ZPDt-K_lHuyobGr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Komkom, Quatt die enige vorm van flexibiliteit laat zien? Laten we dat vooral aanmoedigen, voor je het weet worden ze nog een allround installateur! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:04:
[...]

voor je het weet worden ze nog een allround installateur! ;)
_O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
WAF1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Wat ik mij afvroeg op je de plek van het aankopelen incl. HeatCharger zomaar kan verplaatsen. Vaak is er vanaf zolder een hoofdleiding met een iets ruimere diameter met zijtakken met een iets kleinere diameter naar de radiatoren. Als ik naar het onderstaande plaatje kijk dan lijkt plaatje 3, naar mijn indruk het meest op hoe Quatt de wp aankoppeld. Ga je op een andere plek aankoppelen, zonder aanpassing aan je leidingen dan kom je naar mijn indruk in de problemen komen omdat deze dan op een te kleine diameter wordt aangekoppeld. (In ieder geval luisterde ik naar een podcast waar zoiets aan de hand was en dus problemen opleverde) De verkoper van Quatt zie destijds tegen mij, dat geen van de onderstaande situaties bij Quatt van toepassing is, maar ik zelf betwijfel of dat ook zo is. Ik zou graag weten hoe de deskundigen hier op het forum daar tegen aan kijken.

Ik heb destijds juist voor de Quatt gekozen en niet bijv. voor de Itho Amber, omdat ik mijn bestaande hoofdleiding niet zomaar kan aanpassen zonder een ingrijpende renovatie. De daardoor mogenlijk wat lagere COP op de koop toegenomen. Anders dan de Itho Amber (zie plaatje) is de doorstroomsnelheid van de Quatt maar 800l/u o.a. om stromingsgeluiden in radiatoren te voorkomen. Had ik bijv. de Itho Amber had gekozen met een grotere doorstroomsnelheid dan had ik naar mijn indruk wel een groot buffervat nodig gehad omdat deze dan zijn warmte, in mijn situatie, dan niet meteen kwijt kan. Dat ik ondanks dat ik geen vloerverwarming heb waarin ik evt. warmte zou kunnen bufferen, ik toch geen (groot) buffervat nodig had, dit was dus een belangrijke USP om voor Quatt te kiezen.

[Afbeelding]
wat je zegt klopt inderdaad, daar moet je naar kijken.
in mijn geval loopt de aanvoer en retour in 22mm buizen van zolder naar beneden naar de vvw. de nieuwe aankoppel plek is dus ook op 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Halen ze de cv wel voor je weg en koppelen ze leidingwerk op zolder af?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:31
Quatt v2 is vandaag geïnstalleerd op ons dak. De buren hebben een v1 en die van mij staat er precies naast. Wel grappig om het verschil zo te zien. al
Morgen wat foto’s maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Halen ze de cv wel voor je weg en koppelen ze leidingwerk op zolder af?
Ja, cv leiding zal doorverbonden moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:05:
[...]

Ja, cv leiding zal doorverbonden moeten worden
Creëer je dan niet een kortsluitstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:19:
[...]

nee volgens mij niet

zie de cv installatie als een cirkel met bovenin de ketel.
die haal je weg en om de cirkel gesloten te houden moet je hem doorverbinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Ik denk dat je wel gelijk hebt met die kortsluitstroom. Dus niet doorverbinden maar afdoppen.

De installatie ziet er uit als op onderstaande schets. De CV wordt dan afgedopt en bij punt A komt de aanvoer vanaf de heatcharger en bij punt B de retour naar de heatcharger.

Ik hoor graag wat installateurs onder jullie hiervan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7xI80h0a4lB-GOAEI5UyyFslTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLGz9FTMDR62c1u2rz2H3BU2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat je wel gelijk hebt met die kortsluitstroom. Dus niet doorverbinden maar afdoppen.

De installatie ziet er uit als op onderstaande schets. De CV wordt dan afgedopt en bij punt A komt de aanvoer vanaf de heatcharger en bij punt B de retour naar de heatcharger.

Ik hoor graag wat installateurs onder jullie hiervan vinden.

[Afbeelding]
Afdoppen bij huidige CV ketel IPV doorlussen
Volledige Heatcharger komt op punt A incl aanvoer vanuit Quatt
Bij punt B heb je retour naar Quatt buitenunit (niet Heatcharger). Hier is beste locatie om eventueel vuilfilter te plaatsen

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 21-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Toby-Wan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Afdoppen bij huidige CV ketel IPV doorlussen
Volledige Heatcharger komt op punt A incl aanvoer vanuit Quatt
Bij punt B heb je retour naar Quatt buitenunit (niet Heatcharger)
Wat is een goede plek voor het expansie vat? Het zit nu in de retour vlak voor waar de retourleiding naar de quatt gaat. Het expansie vat zou van mij op zolder mogen blijven, maar kan eventueel ook naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
raven22 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Wat is een goede plek voor het expansie vat?
Daarvoor moeten we @VindiGoosh even raadplegen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:59
Ondertussen de Quatt volledig gedemonteerd en weer opnieuw gemonteerd. Het viel allemaal wel mee moet ik zeggen. Het enige wat me nu opvalt is dat de Quatt wat water druppelt vanuit het gat rechts achter. Dit lijkt echter niet uit de afvoer te komen (de aansluitpunten zijn droog). Iemand ervaring mee of dit normaal is?

Edit: druppelen lijkt gestopt. Mission succeeded.
Edit 2: Quatt druppelt weer. Suggesties zijn welkom :)

[ Voor 14% gewijzigd door TalkingCarrot op 21-06-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
JanHenk schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Daarvoor moeten we @VindiGoosh even raadplegen.
Chatgpt zegt op de retour en bijvoorkeur vlak voor de pomp. Hij zit dus al wel op de retour, maar misschien beter hem dan ook naar beneden te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
TalkingCarrot schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:26:
Ondertussen de Quatt volledig gedemonteerd en weer opnieuw gemonteerd. Het viel allemaal wel mee moet ik zeggen. Het enige wat me nu opvalt is dat de Quatt wat water druppelt vanuit het gat rechts achter. Dit lijkt echter niet uit de afvoer te komen (de aansluitpunten zijn droog). Iemand ervaring mee of dit normaal is?

@TalkingCarrot

isolatie stukje verwijderen, controleren, aandraaien en weer controleren.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
harv schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:34:
[...]

@TalkingCarrot

isolatie stukje verwijderen, controleren, aandraaien en weer controleren.
Dat heb ik gedaan, is echter kurkdroog. Ik zou verwacht en dat als de aansluiting niet goed dicht zit dat het hier nat zou zijn, dat is echter niet het geval. Het lijkt volledig van binnen te komen. Wellicht de vorstbeveiligingsklep die nu even moeilijk doet. Avondje aankijken, morgen weer een dag😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
raven22 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:58:

op de retour vlak voor de pomp.
Correct.

Dus nu met de Quatts niet op de retour van de ketel
Hij zit dus al wel op de retour.
Dat betwijfel ik.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 21-06-2025 18:09 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
TalkingCarrot schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Dat heb ik gedaan, is echter kurkdroog. Ik zou verwacht en dat als de aansluiting niet goed dicht zit dat het hier nat zou zijn, dat is echter niet het geval. Het lijkt volledig van binnen te komen. Wellicht de vorstbeveiligingsklep die nu even moeilijk doet. Avondje aankijken, morgen weer een dag😄
@TalkingCarrot

welke versie quatt?? Wanneer geplaatst??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Nee dat zit goed, aan eind van retour zit expansievat, dan vuilfilter en dan de retour naar de quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
raven22 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:44:
[...]

Nee dat zit goed, aan eind van retour zit expansievat, dan vuilfilter en dan de retour naar de quatt
Ahh mooi man.

Ze gaan kennelijk vooruit daar :P

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Even terug proberen te zoeken, maar niet gevonden.
De Quatt v1,5 is ongeveer geintroduceerd juli 2024.
Ik kan hier heel weinig over terugvinden.
De overgang naar v2,0 is wel goed bekend (maar nog steeds heel onduidelijk!)

Klopt het, dat we ondanks alles bevinden en ons op de hoogte houden dit toch gemist hebben???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:49:
Even terug proberen te zoeken, maar niet gevonden.
De Quatt v1,5 is ongeveer geintroduceerd juli 2024.
Ik kan hier heel weinig over terugvinden.
Is ook niet als een upgrade gepresenteerd door Quatt. Documentatie (bijv Quick Start) is ook niet aangepast naar v1.5.

Deze kennis komt puur voort uit observaties van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
TalkingCarrot schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Nachtje slapen, lekken is gestopt. En ja, er staat nog druk op de leidingen :+ . Toch een probleem dat zichzelf oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
TalkingCarrot schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Nachtje slapen, lekken is gestopt. En ja, er staat nog druk op de leidingen :+ . Toch een probleem dat zichzelf oplost.
En als het toch weer gaat lekken, dan lost future TalkingCarrot het maar op ;). Maar zal wel los lopen, denk ik.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd

Heb jij de Quatt zelf ge(de)monteerd?
Waarom was dit nodig?
Heb jij fotos van de (de)montage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Heb jij de Quatt zelf ge(de)monteerd?
Waarom was dit nodig?
Heb jij fotos van de (de)montage?
TalkingCarrot in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
@medu80 ik las dat je Quatt stuk is
medu80 in "Weheat warmtepompen"

Wel even nieuwsgierig; wat is er kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Als het uit de aansluitingen komt, die je los hebt gehad: zaten daar wellicht eenmalige pakkingen in?

Als het condens is: door Quatt afgekoelde lucht kan minder water bevatten dan de warme lucht die erin kwam. Dus dat condenseert ergens en druppelt eruit.
Maar dat zou dus alleen zo moeten zijn/blijven als je je huis aan het verwarmen bent met de Quatt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:19:
@medu80 ik las dat je Quatt stuk is
medu80 in "Weheat warmtepompen"

Wel even nieuwsgierig; wat is er kapot?
Quapott

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:02
DonnieDoezoe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:43:
Quatt v2 is vandaag geïnstalleerd op ons dak. De buren hebben een v1 en die van mij staat er precies naast. Wel grappig om het verschil zo te zien. al
Morgen wat foto’s maken
Had je nog een foto gemaakt? Ben wel benieuwd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb een offerte voor een Quatt duo hybride v1.5 opstelling. Nu geeft Quatt aan dat het mogelijk is toch nog voor een hybride v2.0 te gaan, maar ben dan wel wat meer kwijt omdat ik dan geen gebruik meer kan maken van de 2024 subsidie. de meerkosten zijn slechts een paar honderd euro, dus ik twijfel. Heeft een hybride v2.0 naast het extra vermogen nog meer voordelen? Is er iets te zeggen over betrouwbaarheid? Is er een verwachting dat er minder kinderziektes zijn?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Werkt de nieuwe Quatt met dezelfde CiC? Of is er ook een nieuwe CiC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ja, voor zover ik kan vinden hebben ze dezelfde CiC

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@TeslaNerd @Zewatanejo Er wordt in ieder geval wel gewerkt aan een nieuwe versie
clubeddie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Verbeteringen
Ondersteuning toegevoegd voor de vernieuwde versie van het CIC-hoofdprintplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Zewatanejo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:44:
Ja, voor zover ik kan vinden hebben ze dezelfde CiC
Krijg jij bij de uitbreiding van een enkele oude Quatt naar een Quatt Duo een nieuwe buitenunit naast de oude? Of wordt de oude dan ook vervangen door een nieuwe?

Pagina: 1 ... 260 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.