Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Wel steeds even een uurtje tussendoor tijd geven.

(En volgens mij had je die verdelerpomp al op constant staan toch?)
Staat op de middelste stand, omdat er in dit forum wat discussie was of juist uitzetten beter was of volle bak open op stand 5....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Komende donderdag komen ze (als het goed is) mijn Quatt installeren.
De Quatt zal worden geplaatst aan de zijkant van het huis, onder een afdak.

Nu heb ik het topic doorgespit, maar uiteindelijk geen antwoord gevonden op mijn vraag.

Aangeraden werd om een deel van de bestrating te verwijderen en daar grind te leggen. Dan zou de Quatt daarop worden geplaatst. Dit in verband met het condenswater. Echter, op de plaats waar de Quatt komt loopt ook een regenpijp en toen is er voor de optie gegaan om de Quatt op de regenpijp aan te sluiten.

Staat hij bij een aantal van jullie (waar hij dus op de BG staat) gewoon op de bestrating (uiteraard op de kunststof voeten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
RealCato schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:51:
[...]

De Quatt heeft als t goed is nog vermogen over. Zeker tussen bijv 02:00 en 04:00 is het gek dat hij niet blijft draaien.

Was de kamer met de thermostaat (te) snel op temperatuur wellicht? Want dan gaat de Quatt uit. Als daarna de temp weer snel daalt gaat hij weer vol aan.

Of was het leidingwater te warm geworden door bijzetten CV en onvoldoende afgifte capaciteit? Want dan gaat de Wuatt ook de CV bijschakelen in de hoop wel voldoende afgifte te creeren door hogere water temps je huis in te sturen.

Heb je info over het temperatuurverloop van je leidingwater en de thermostaat die de Quatt aanstuurt? Dat zou wel helpen nl.
Ja, ik denk dat precies dit nu gebeurt. De CV staat veel 'beter' ingesteld, waardoor de temperatuur in no time wordt bereikt. Maar dat heeft een neveneffect en dat is het teruglopen van efficiëntie door de Quatt zoals ik het zie (maar anderen hier op het forum zien dit anders).
Op deze wijze meer gasverbruik volgens mij...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Het stelventiel regelt de verhouding van afvoer koud water. Wat niet afgevoerd wordt gaat inderdaad weer richting aanvoer voor mengen IN de verdeler, net voor de pomp.
Yep, en normaliter staat alles gewoon daar vol open.
Want verdeler stuurt evenveel terug als binnenkomt.

Installateur had hier in eerste instantie een standaard opgehangen, was vergeten dat ik had gemeld dat ik een warmtepomp wilde (ltv). Heeft 'm (mea culpa) na enkele weken snel omgewisseld.
Ik vermoed dat hij wel wist dat je verlagen bijmenging niet voor elkaar krijgt met aan de door jou aangeven knoppen te draaien....

Van de verdeler waar je link van deelde (vermeldt ook expliciet HR) is ook een ltv-versie van.
Waarom dan?
https://thermrad.nl/vloerverwarming/#verdelers

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Staat op de middelste stand, omdat er in dit forum wat discussie was of juist uitzetten beter was of volle bak open op stand 5....
Snelheid maakt niet zoveel uit volgens mij.
Weet niet wat die 5 standen inhouden.

Ik heb een Grundfos pomp: die kent o.a. 2 standen pp (proportionele druk, geschikt voor radiatoren) en 2 standen constante druk (voor vloerverwarming).

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Dat is idd exact het probleem van de Quatt die ik ook ervaar. De Quatt doet het veel te lang rustig aan terwijl de buiten temperatuur zakt om dan vervolgens vol aan de bak te moeten om het probleem te corrigeren. Dat is oncomfortabel en inefficient, vraag me of of de Quatt de buiten temperatuur sensor überhaupt gebruikt.
Heb dit geprobeerd op te lossen door vanuit HA de gevraagde temp langzaam te vehogen gedurende de nacht maar T6 negeert alles < 0,5 graden verandering
Dat zou ook mijn conclusie zijn, dat de CiC weinig tot niets met de buitensensor doet. Als ik Quatt was zou ik een WAR regeling met ruimte-correctie implementeren, bewezen en stabiel.

@TeslaNerd weet je ook waarom de thermostaat om 00:30 een andere control setpoint doorgeeft? Is dat een door jou ingestelde temperatuur wijziging, of is dat zo'n adaptieve/comfort regeling van je thermostaat, die probeert te voorspellen op een latere gewenste ruimte temp?

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 16-01-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:21:
Vraagje op gevaar dat het al voorbij is gekomen in dit lange onderwerp: Flowrate.

Mijn flow gaat nooit naar 0, zelfs als de Quatt uit staat, als bijv de zon schijnt. Is dat normaal en zien anderen dit ook? Hij gaat bij mij nooit onder de 440. Is dat een meetfout of is dit de bedoeling? Lijkt me vreemd om water te circuleren over een WP die uit staat.
[Afbeelding]
Rond de 400l/h is de anti-freeze stand, onder een bepaalde temperatuur (dat dus wel iets boven nul, ik dacht bij 4 graden) gaat de Quatt standaard in deze stand om te zorgen als de Quatt uit staat dat niet de Quatt zelf en de leidingen buiten kunnen gaan bevriezen. Dus met de huidige temperaturen buiten is dit normaal je je hoeft je geen zorgen hiervoor te maken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Inderdaad - volgens mij is de Honeywell puur een doorgifte luik voor gewenste temperatuur en eigenlijke temperatuur, de CIC neemt de rol over van thermostaat en negeert al het andere van HW. Of de HW dit beter kan dan de CIC weet ik overigens niet, er valt niets in te stellen op de HW.
Andere posters rapporten echter wel degelijk dat de door de thermostaat via OT gevraagde control setpoint aanvoer watertemperatuur wordt meegenomen door de CiC in het bepalen of de CV aan moet, en met welke aanvoertemp er water wordt gevraagd.

Misschien dat dit alleen met bepaalde thermostaten werkt? Lijkt me bijna van niet hoor, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-10 22:02

SBL

olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Andere posters rapporten echter wel degelijk dat de door de thermostaat via OT gevraagde control setpoint aanvoer watertemperatuur wordt meegenomen door de CiC in het bepalen of de CV aan moet, en met welke aanvoertemp er water wordt gevraagd.

Misschien dat dit alleen met bepaalde thermostaten werkt? Lijkt me bijna van niet hoor, maar toch...
Dat is wel wat Quatt meldt (in handleiding??). Sommige thermostaten geven niet gewenste waardes door via opentherm, dus dan gebruikten ze ControlSetpoint

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
SBL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Dat is wel wat Quatt meldt (in handleiding??). Sommige thermostaten geven niet gewenste waardes door via opentherm, dus dan gebruikten ze ControlSetpoint
hmm, dan zou bv een Nest gen3 ook moeten werken. Ik raak echt confuus van die conflicterende Quatt "info"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Klopt, het is dus geen ltv- verdeler 👍 maar inderdaad die is het @netappie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Inmiddels heb ik het met deze kou kunnen zien: het verschijnsel is nog niet weg. De rook komt nog steeds uit de schoorsteen terwijl er geen gas wordt gebruikt. FlameOn is false, ControlMode is 3 en Boiler Mode Active is ook false.
En wat doet je cv nu echt (even om hoekje kijken)?
Hier geen rook, beide false, controlemode 3 en flow rond 800.
Het is stil in de bijkeuken.

(Edit: nadraaitijd cv=rookwolkje misschien?)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 16-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:41
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:29:
[...]

hmm, dan zou bv een Nest gen3 ook moeten werken. Ik raak echt confuus van die conflicterende Quatt "info"...
Uit de Quatt Quick Start Guide v1.1:

Regeling Thermostaat
Om tot een juiste vermogensvraag te komen, is ook input van een kamerthermostaat nodig, waarbij zowel de gemeten kamertemperatuur als de gewenste kamertemperatuur van belang zijn. Deze twee temperaturen worden via een OpenTherm-thermostaat gedeeld met de CiC. Zie deze Link voor een actueel overzicht van compatibele thermostaten.
Met deze input wordt de vermogensvraag bijgesteld. Als het bijvoorbeeld te lang duurt om je woning te verwarmen, zal de CiC meer vermogen vragen aan de warmtepomp.
Veel OpenTherm-thermostaten delen ook een gevraagde watertemperatuur met de CiC. Daar doet de regeling normaal gesproken niets mee, dus het kan kloppen dat de watertemperatuur in je systeem niet overeenkomt met de gevraagde temperatuur vanuit de thermostaat.
De CiC gebruikt de gevraagde watertemperatuur vanuit de thermostaat alleen als de thermostaat geen kamertemperatuur en/of setpunt doorstuurt. Dit komt voor bij systemen zoals het Honeywell EvoHome-zonesysteem en bij de Google Nest-thermostaat. In deze gevallen gebruikt de CiC de gevraagde watertemperatuur om in te schatten hoeveel warmte er nodig is.
Er is daarom een andere regeling nodig bij het gebruik van een EvoHome of Nest. Als je wilt overstappen van of naar een dergelijk systeem, neem dan contact op met Quatt om de juiste regeling te activeren in je CiC.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:36
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Yep, en normaliter staat alles gewoon daar vol open.
Want verdeler stuurt evenveel terug als binnenkomt.

Installateur had hier in eerste instantie een standaard opgehangen, was vergeten dat ik had gemeld dat ik een warmtepomp wilde (ltv). Heeft 'm (mea culpa) na enkele weken snel omgewisseld.
Ik vermoed dat hij wel wist dat je verlagen bijmenging niet voor elkaar krijgt met aan de door jou aangeven knoppen te draaien....

Van de verdeler waar je link van deelde (vermeldt ook expliciet HR) is ook een ltv-versie van.
Waarom dan?
https://thermrad.nl/vloerverwarming/#verdelers
Je kan van alles krijgen. Met een LTV warmtebron is een LTV verdeler handiger, maar niet verpiicht.

Zie hier wat opties: https://www.vloerverwarmi...ren/10001/verdelers/10015

Acties:
  • +2 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Je kan van alles krijgen. Met een LTV warmtebron is een LTV verdeler handiger, maar niet verpiicht.

Zie hier wat opties: https://www.vloerverwarmi...ren/10001/verdelers/10015
Ik noem nergens een verplichting.
Maar voor het bepalen van een antwoord is de vraag wel van belang.

Wanneer je een HR-verdeler hebt, mooi laten hangen en hopen dat de warmtepomp het water warm genoeg maakt en verdeler niet teveel bijmengt. Lukt dat niet, zoals bij mij het geval was, dan heb je wel een behoorlijke uitdaging.
Koop straks een standaard verdeler zou ik zeggen en probeer het uit. Dan kun je uit ervaring dingen melden.
Ik ben wel even uitgediscusseerd. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Regeling Thermostaat
Om tot een juiste vermogensvraag te komen, is ook input van een kamerthermostaat nodig, waarbij zowel de gemeten kamertemperatuur als de gewenste kamertemperatuur van belang zijn. Deze twee temperaturen worden via een OpenTherm-thermostaat gedeeld met de CiC. Zie deze Link voor een actueel overzicht van compatibele thermostaten.
Met deze input wordt de vermogensvraag bijgesteld. Als het bijvoorbeeld te lang duurt om je woning te verwarmen, zal de CiC meer vermogen vragen aan de warmtepomp.
Veel OpenTherm-thermostaten delen ook een gevraagde watertemperatuur met de CiC. Daar doet de regeling normaal gesproken niets mee, dus het kan kloppen dat de watertemperatuur in je systeem niet overeenkomt met de gevraagde temperatuur vanuit de thermostaat.
De CiC gebruikt de gevraagde watertemperatuur vanuit de thermostaat alleen als de thermostaat geen kamertemperatuur en/of setpunt doorstuurt. Dit komt voor bij systemen zoals het Honeywell EvoHome-zonesysteem en bij de Google Nest-thermostaat. In deze gevallen gebruikt de CiC de gevraagde watertemperatuur om in te schatten hoeveel warmte er nodig is.
Er is daarom een andere regeling nodig bij het gebruik van een EvoHome of Nest. Als je wilt overstappen van of naar een dergelijk systeem, neem dan contact op met Quatt om de juiste regeling te activeren in je CiC.
Ah cool, tnx! Dat laatste stuk, van die "andere regeling" die ze blijkbaar kunnen activeren/instellen in de CiC, had ik nog niet gezien cq gemist. Dus het zou nu dus wel met een Nest kunnen werken, interessant!

Dan wordt de thermostaat wat slimmer, en de CiC wat dommer. Ik vermoed dat als de thermostaat dan bv 60C aanvoertemp vraagt via OT, de CiC puur kijkt naar het verschil tussen gevraagde aanvoertemp en wat de Quatt nu levert/kan leveren, en aan de hand daarvan de CV ketel aanslingert, met die gevraagde aanvoertemp (als de CiC via OT is aangesloten op de CV).

Dat hoeft nog helemaal niet zo slecht te zijn, als je weet hoe je thermostaat zich gedraagt en wat je allemaal kunt instellen qua max/min aanvoertemp, stookcurves etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Ah cool, tnx! Dat laatste stuk, van die "andere regeling" die ze blijkbaar kunnen activeren/instellen in de CiC, had ik nog niet gezien cq gemist. Dus het zou nu dus wel met een Nest kunnen werken, interessant!

Dan wordt de thermostaat wat slimmer, en de CiC wat dommer. Ik vermoed dat als de thermostaat dan bv 60C aanvoertemp vraagt via OT, de CiC puur kijkt naar het verschil tussen gevraagde aanvoertemp en wat de Quatt nu levert/kan leveren, en aan de hand daarvan de CV ketel aanslingert, met die gevraagde aanvoertemp (als de CiC via OT is aangesloten op de CV).

Dat hoeft nog helemaal niet zo slecht te zijn, als je weet hoe je thermostaat zich gedraagt en wat je allemaal kunt instellen qua max/min aanvoertemp, stookcurves etc.
En dat opent ook perspectieven voor een ander topic dat is de CIC rechtsreeks aansturen. Begrijp dat als we de gevraagde kamer temperatuur weglaten de CIC alleen reageert op gevraagde water temperatuur. dat opent perspectieven.
TeslaNerd, ook bedankt voor posten, helder nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:43:
[...]

En dat opent ook perspectieven voor een ander topic dat is de CIC rechtsreeks aansturen. Begrijp dat als we de gevraagde kamer temperatuur weglaten de CIC alleen reageert op gevraagde water temperatuur. dat opent perspectieven.
TeslaNerd, ook bedankt voor posten, helder nu
Blijkmaar moet Quatt nog wel iets voor je instellen/aanpassen in de CiC instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:43:
[...]

En dat opent ook perspectieven voor een ander topic dat is de CIC rechtsreeks aansturen.
Heb jij een link naar dit andere topic?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 16:22
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:46:
[...]

En wat doet je cv nu echt (even om hoekje kijken)?
Hier geen rook, beide false, controlemode 3 en flow rond 800.
Het is stil in de bijkeuken.

(Edit: nadraaitijd cv=rookwolkje misschien?)
CV doet niks. Het is geen nadraaitijd anders duurt die wel erg lang… Maar eigenlijk maakt het mij niets uit. Mooi plaatje, maar je hebt er niks aan.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:54:
[...]

dit is al diverse keren langs geweest en het staat ook in de TS, mogelijk zou het toch handig zijn om af en toe ook daar eens een blik op te werpen.

hier den de link: Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 16-01-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Ja hoor, jij hebt er ook al in gepost. Gaat erom om via OT gateway de berichten van de T6 te lezen en uiteindelijk aantepassen als ze naar CiC gaan. Een aantal is dat gelukt, ik ben nog druk bezig om het voor elkaar te krijgen, gelukkig zijn er forum leden die super helpen.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2214480/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
fredkroket schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:14:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTxJILy1kBtxES0MERHCigqqf5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1bRFGG8au1KtKK71Bo17MlB.jpg?f=fotoalbum_large
Komende donderdag komen ze (als het goed is) mijn Quatt installeren.
De Quatt zal worden geplaatst aan de zijkant van het huis, onder een afdak.

Nu heb ik het topic doorgespit, maar uiteindelijk geen antwoord gevonden op mijn vraag.

Aangeraden werd om een deel van de bestrating te verwijderen en daar grind te leggen. Dan zou de Quatt daarop worden geplaatst. Dit in verband met het condenswater. Echter, op de plaats waar de Quatt komt loopt ook een regenpijp en toen is er voor de optie gegaan om de Quatt op de regenpijp aan te sluiten.

Staat hij bij een aantal van jullie (waar hij dus op de BG staat) gewoon op de bestrating (uiteraard op de kunststof voeten)?
Ik heb hem op een afvoergoot aangesloten op mijn regenpijp staan. Alleen op de stenen is geen goed idee omdat er best veel water af komt en als dit op de stenen bevriest heb je een glijbaan.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wat verder op de dag, ik ben helaas niet thuis om te testen wat er in het forum is gezegd, maar dit lijkt toch nergens op....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V45ss8LjFb5NmAQTjyurwylTVS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwdCOnJoWkztJ82nyvs7LyRv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAHwztFumOwqfdqKW3nQA3LCns8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjSDyjjYWxtkt9tlTVVL5KIh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dit ook niet... En heb het gevoel dat dit ontstaan is na het veranderen van de parameters in de Xtreme (of is dat echt onmogelijk)

Parameters waren:

P10 25 (maximaal cv vermogen)
P31 28 (cv pomp maximaal)
P32 25 (cv pomp minimaal)
P56 30 (minimale cv aanvoertemperatuur)

Nu:

P10 75
P31 80
P32 35
P56 50

Heerlijk dat er even 45 graden door de leidingen raast, maar dat geeft geen stabiel beeld.

Aanvoertemperatuur cv ketel staat op 60.

Iemand die hier een tip over kan geven? Zouden de P10 en P31 te hoog ingesteld staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Ik noem nergens een verplichting.
Maar voor het bepalen van een antwoord is de vraag wel van belang.

Wanneer je een HR-verdeler hebt, mooi laten hangen en hopen dat de warmtepomp het water warm genoeg maakt en verdeler niet teveel bijmengt. Lukt dat niet, zoals bij mij het geval was, dan heb je wel een behoorlijke uitdaging.
Koop straks een standaard verdeler zou ik zeggen en probeer het uit. Dan kun je uit ervaring dingen melden.
Ik ben wel even uitgediscusseerd. Sorry.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik zal even verduidelijken wat ik bedoelde:
De verplichting voor een HT verdeler is er wel als je bijvoorbeeld 80 graden invoert maar omgekeerd niet. Bij nieuw aanschaffen zou ik alles bij voorkeur LT doen.

Met het voetventiel van de HT verdelers is meestal zo geknepen dat de thermostaatknop het haalt en maximaal thermostaat dus niet continu ingrijpt. Die verder open zetten kan helpen al is er geen garantie dat het genoeg is.

In het geval van de Quatt is het een lastig verhaal omdat die tot 55 graden gaat en de CV vaak nog veel verder tenzij die in LT stand staat en dit dus beperkt. Dat is voor de meeste LT verdelers zelf prima, maar je vloer stuk maken met een net iets te enthousiaste CV ketel is wel een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
Wat verder op de dag, ik ben helaas niet thuis om te testen wat er in het forum is gezegd, maar dit lijkt toch nergens op....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had dit ook niet... En heb het gevoel dat dit ontstaan is na het veranderen van de parameters in de Xtreme (of is dat echt onmogelijk)

Parameters waren:

Nu:

P10 75
P31 80
P32 35
P56 50

Heerlijk dat er even 45 graden door de leidingen raast, maar dat geeft geen stabiel beeld.

Iemand die hier een tip over kan geven? Zouden de P10 en P31 te hoog ingesteld staan?
Minimale aanvoertemperatuur zo hoog is onzin. Dat moet de CiC bepalen. Terug naar 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Minimale aanvoertemperatuur zo hoog is onzin. Dat moet de CiC bepalen. Terug naar 30.
Ik zet alles weer terug en ga dan per parameter bekijken wat er gebeurt. Ik had geen last van pendelen, alleen van een heel hard opstartende cv ketel die daarna gelijk weer bijna uit ging.
Ik heb het idee dat het nu omgekeerd is. Ik hoor hem niet meer wanneer die aanslaat, maar gaat volle bak aan het werk, maakt de woning heel snel op temperatuur en daarna stoppen zowel de cv als de Quatt met werken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Ja hoor, jij hebt er ook al in gepost. Gaat erom om via OT gateway de berichten van de T6 te lezen en uiteindelijk aantepassen als ze naar CiC gaan. Een aantal is dat gelukt, ik ben nog druk bezig om het voor elkaar te krijgen, gelukkig zijn er forum leden die super helpen.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2214480/last
Oeps, dat is idd het mij welbekende topic voor de Quatt integratie met HA en andere Domotica.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Ik zet alles weer terug en ga dan per parameter bekijken wat er gebeurt. Ik had geen last van pendelen, alleen van een heel hard opstartende cv ketel die daarna gelijk weer bijna uit ging.
Ik heb het idee dat het nu omgekeerd is. Ik hoor hem niet meer wanneer die aanslaat, maar gaat volle bak aan het werk, maakt de woning heel snel op temperatuur en daarna stoppen zowel de cv als de Quatt met werken....
Ik zou alleen deze even doen en dan de rest als het niet helpt. Als je gewoon opentherm aanstuurt dan is dit een onlogische waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Ik zou alleen deze even doen en dan de rest als het niet helpt. Als je gewoon opentherm aanstuurt dan is dit een onlogische waarde.
Ja, het is OT en op aanraden in het forum van 30 naar 50 gezet. Ik zal eerst deze weer terug zetten 👍
De andere waarden overgenomen uit dit document:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7n9H-Gd5S_AEIoLIoObST6mnkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8hMkVW2AcwBJttic0v2KaCX.jpg?f=fotoalbum_large

Even snel langs huis gereden, gewijzigd, CIC even opnieuw opgestart en nu benieuwd wat er gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 16-01-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:01:
[...]

dit is al diverse keren langs geweest en het staat ook in de TS, mogelijk zou het toch handig zijn om af en toe ook daar eens een blik op te werpen.

hier den de link: Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Waarom zo’n zuur antwoord? Is toch helemaal nergens voor nodig om zo onaardig te doen, er wordt een doodnormale vraag gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Oeps, dat is idd het mij welbekende topic voor de Quatt integratie met HA en andere Domotica.
8)7
Niks oeps hoor, ik dacht ook dat er mss wel een apart/nieuw topic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:19:
[...]
@TeslaNerd weet je ook waarom de thermostaat om 00:30 een andere control setpoint doorgeeft? Is dat een door jou ingestelde temperatuur wijziging, of is dat zo'n adaptieve/comfort regeling van je thermostaat, die probeert te voorspellen op een latere gewenste ruimte temp?
Nee, mijn ingestelde temperatuur heeft constant op dezelfde temperatuur (lichtgroene lijn is room setpoint) gestaan. Ik zie aan het verloop van de kamertemperatuur dat deze om middernacht 0,2C boven de setpoint was en even na 1 uur vannacht door het setpoint heen zakte. Mijn interpretatie is dat de Honeywell om ca 00:30 de control setpoint heeft verhoogd zodat de kamertemperatuur dan om 1 uur niet door het setpoint zou zakken (als de Honeywell in control was geweest ipv de Quatt)
De control setpoint wordt alleen door de Honeywell zelf gestuurdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv3XBjm1dpq9Z6XL9JSrmn5OEds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5lo2x6Rq2KLOkAO5PYnRGgr7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 16-01-2024 13:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• patrickvdhart

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Parameters waren:

Nu:

P10 75
P31 80
P32 35
P56 50

Ik had ook een zeer onrustig beeld tot ik een aantal dingen had veranderd:
Max vermogen naar 11 Kw (~40%)
Max CV temperatuur op 50 graden (Dit zal Netappie niet met me eens zijn, maar ik had de max eerst op 60 en kreeg enorme overshoots van de kamer temperatuur. Het is echter wel een vaillant, aangesloten met aan/uit op de CiC). Krijg overigens nog steeds overhsoots als de ketel bijkomt maar niet zo erg als vroeger.
Minimum temperatuur slaat nergens op idd, 30 is idd een beter waarde

Het verbaast me overigens hier regelmatig te lezen dat de Quatt naar 55 graden kan en gaat, hij is bij mij nog nooit boven de 40 gekomen, alleen met de CV erbij wel en ik heb een 8 Kw opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Nee, mijn ingestelde temperatuur heeft constant op dezelfde temperatuur (lichtgroene lijn is room setpoint) gestaan. Ik zie aan het verloop van de kamertemperatuur dat deze om middernacht 0,2C boven de setpoint was en even na 1 uur vannacht door het setpoint heen zakte. Mijn interpretatie is dat de Honeywell om ca 00:30 de control setpoint heeft verhoogd zodat de kamertemperatuur dan om 1 uur niet door het setpoint zou zakken (als de Honeywell in control was geweest ipv de Quatt)
De control setpoint wordt alleen door de Honeywell zelf gestuurd[Afbeelding]
ah ja, dat klinkt logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar ik zal even verduidelijken wat ik bedoelde:
De verplichting voor een HT verdeler is er wel als je bijvoorbeeld 80 graden invoert maar omgekeerd niet. Bij nieuw aanschaffen zou ik alles bij voorkeur LT doen.

Met het voetventiel van de HT verdelers is meestal zo geknepen dat de thermostaatknop het haalt en maximaal thermostaat dus niet continu ingrijpt. Die verder open zetten kan helpen al is er geen garantie dat het genoeg is.

In het geval van de Quatt is het een lastig verhaal omdat die tot 55 graden gaat en de CV vaak nog veel verder tenzij die in LT stand staat en dit dus beperkt. Dat is voor de meeste LT verdelers zelf prima, maar je vloer stuk maken met een net iets te enthousiaste CV ketel is wel een risico.
Ah, dus mijn installateur was zwaar in overtreding toen hij bij mij, ruim 3 jaar geleden en met cv nog op standje orkaankracht, een LTV-verdeler installeerde ipv een verplichte HT-verdeler?
Oei 🙃. Ik zal het doorgeven.
En verder mag je het laatste woord hebben hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik had ook een zeer onrustig beeld tot ik een aantal dingen had veranderd:
Max vermogen naar 11 Kw (~40%)
Max CV temperatuur op 50 graden (Dit zal Netappie niet met me eens zijn, maar ik had de max eerst op 60 en kreeg enorme overshoots van de kamer temperatuur. Het is echter wel een vaillant, aangesloten met aan/uit op de CiC). Krijg overigens nog steeds overhsoots als de ketel bijkomt maar niet zo erg als vroeger.
Minimum temperatuur slaat nergens op idd, 30 is idd een beter waarde

Het verbaast me overigens hier regelmatig te lezen dat de Quatt naar 55 graden kan en gaat, hij is bij mij nog nooit boven de 40 gekomen, alleen met de CV erbij wel en ik heb een 8 Kw opstelling
Mijn record is 45 graden (nadat ik de parameters had ingesteld, tot die tijd was het 36 graden). Maar ik merk dat ik helemaal geen 45 graden wil hebben, want grote overshoots en lange pauzes. In de pauzes wordt het weer zo koud dat de Quatt denkt het niet alleen af te kunnen enzovoorts.

Ik kijk het nu even aan. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben zal ik naar het maximaal vermogen (P10) kijken en deze van 75 eens verlagen naar 40. Hij stond op 25. Dus het was een grote stap naar 75. Ik wacht even af 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Parameters waren:

Nu:

P10 75
P31 80
P32 35
P56 50

P031 en P032 staan bij mij op verzoek van Quatt op 80 resp 50 en de Quatt loopt een stuk beter dan eerst. Ik denk dat je die wel zonder problemen kan aanpassen. CV ketel staat ook bij mij op 60.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:41:
[...]

P031 en P032 staan bij mij op verzoek van Quatt op 80 resp 50 en de Quatt loopt een stuk beter dan eerst. Ik denk dat je die wel zonder problemen kan aanpassen. CV ketel staat ook bij mij op 60.
Dankje! En jouw P056?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
pietjm schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:00:
[...]

CV doet niks. Het is geen nadraaitijd anders duurt die wel erg lang… Maar eigenlijk maakt het mij niets uit. Mooi plaatje, maar je hebt er niks aan.
Update: zie net de waarde controlmode op 3 en modeactive op true staan zonder rook in de app. Pure willekeur dan. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Weer op 30 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ging de CV door die instelling bij jou ook op topniveau aan het werk?

Nog 1 vraag, waar staat P033 op bij jou?

[ Voor 16% gewijzigd door okijokii op 16-01-2024 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Is het handig dit soort instellingen identiek te maken, tenzij jullie exact hetzelfde soort huis, afgiftesysteem, kamertemperatuur etc. hebben? Weet je wat iedere instelling doet?
Je moet wel tijd nemen resultaten af te wachten en, vooral met vloerverwarming, eigenlijk maar 1 variabele per dag wijzigen... daarna er 24 uur mee draaien en kijken wat het resultaat is.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Is het handig dit soort instellingen identiek te maken, tenzij jullie exact hetzelfde soort huis, afgiftesysteem, kamertemperatuur etc. hebben? Weet je wat iedere instelling doet?
Je moet wel tijd nemen resultaten af te wachten en, vooral met vloerverwarming, eigenlijk maar 1 variabele per dag wijzigen... daarna er 24 uur mee draaien en kijken wat het resultaat is.....
Dat is ook wel mijn bedoeling hoor. Dus nu eerst P56 terug gezet naar 30. Morgen is er weer een dag 😁 gewoon benieuwd of dit het gedrag heeft veroorzaakt.

Ik was nog wel even benieuwd of een nadraaitijd (p33) ook invloed zou kunnen hebben

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 16-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Dat is ook wel mijn bedoeling hoor. Dus nu eerst P56 terug gezet naar 30. Morgen is er weer een dag 😁 gewoon benieuwd of dit het gedrag heeft veroorzaakt.

Ik was nog wel even benieuwd of een nadraaitijd (p33) ook invloed zou kunnen hebben
Skip de nachtverlaging. Skip verhogingen.
Vooral met dit weer.
Ik vermoed dat het beeld dan al een stuk rustiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Ah, dus mijn installateur was zwaar in overtreding toen hij bij mij, ruim 3 jaar geleden en met cv nog op standje orkaankracht, een LTV-verdeler installeerde ipv een verplichte HT-verdeler?
Oei 🙃. Ik zal het doorgeven.
En verder mag je het laatste woord hebben hoor.
Ik weet niet wat jij voor verdeler hebt. Er zijn ook modellen die allebei kunnen en waar je de pomp gewoon tussenuit kan halen zodra de CV ketel plaats maakt voor een warmtepomp.

Overigens is het met een tegelvloer natuurlijk ook weer anders dan vloeren die wat gevoeliger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Skip de nachtverlaging. Skip verhogingen.
Vooral met dit weer.
Ik vermoed dat het beeld dan al een stuk rustiger wordt.
Ja, die zal ik skippen. Het beeld zal dan inderdaad rustiger worden. Het veranderen van de parameters deed (naar wat ik kan beredeneren) het omgekeerde.
Ik heb bijna altijd nachtverlaging toegepast (halve graad) en dat ging eigenlijk best goed. 0.3 m3 gas om het water even op te warmen en daarna ging de Quatt aan de slag. Dat is door iets verwoest. Nu even zoeken wie de dader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Ik weet niet wat jij voor verdeler hebt. Er zijn ook modellen die allebei kunnen en waar je de pomp gewoon tussenuit kan halen zodra de CV ketel plaats maakt voor een warmtepomp.

Overigens is het met een tegelvloer natuurlijk ook weer anders dan vloeren die wat gevoeliger zijn.
Lees maar even terug.
Open verdeler (die je er nu ook bij haalt) is voor FE of een cv op 35°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:12:
[...]

P056 doet niet zo heel veel hoor, behalve als de CiC via opentherm een lagere temperatuur dan 30 zou vragen dan levert de xtreme 30C aanvoer temperatuur als minimum. Maar dit komt lijkt me nooit voor want de Quatt zelf kan zelf al op 40C of meer komen zonder cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Ging de CV door die instelling bij jou ook op topniveau aan het werk?

Ik had niet het idee dat het iets uitmaakte. Kreeg wel soms meer gasverbruik, maar om dat meteen hieraan te relateren is wat te kort door de bocht.

P033 staat op 1 minuut, de standaard instelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Waarom zo’n zuur antwoord? Is toch helemaal nergens voor nodig om zo onaardig te doen, er wordt een doodnormale vraag gesteld.
Het was echt niet de bedoeling geweest om hier onvriendelijk of zuur te antwoorden, als dat zo ervaren wordt dan hierbij mijn welgemeende excuses.
Wat wel gezegd mag worden, ook al lijkt dat mogelijk wat onvriendelijk, dat mensen hier wel af en toe de moeite (zouden kunnen) nemen om naar de TS te gaan, we doen tenslotte heel veel moeite om juist daar een soort FAQ op te zetten en deze wordt hier ook heel vaak uitgebreid.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:24
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Regeling Thermostaat
Uitstekend perspectief biedt dat, daarmee omzeil je ook z.g. AI slimmigheidjes van de CiC(?).... en eigenaardigheden van de bestaande TS-en. Je zou dan met een eenvoudige OT-controller (esp32+OT-interface) je eigen thermostaat kunnen implementeren, die bv een stooklijn implementeert die alleen de watertemperatuur aanstuurt. Binnenkort een intakegesprek bij mij thuis. Zal ik dit meteen aan de orde stellen.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37
Jan Treur in "WeHeat blackbird warmtepomp"

Vraag me toch echt af hoe lang Quatt het nog gaat uitstellen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Lees maar even terug.
Open verdeler (die je er nu ook bij haalt) is voor FE of een cv op 35°C.
Bijzonder. Ik heb nog geen installateur gevonden die vloerverwarming met een open verdeler wil plaatsen zolang er direct een ketel aan hangt (geen LTV mode).. Of heb je er nog iets tussen zitten om de vloer te beschermen als de ketel of thermostaat toch gek doet?

Er is een topic over achteraf ombouwen van die verdelers, met onder andere deze post:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75953926

Is wel redelijk in lijn met mijn beperkte kennis van die dingen.

Maar ik laat de vloerverwarming wel achteraf leggen als ik zeker weet wat de Quatt qua aanvoertemperatuur gaat sturen. Wie weet zit er dan ook een LTV stand in de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:38:
[...]

P056 doet niet zo heel veel hoor, behalve als de CiC via opentherm een lagere temperatuur dan 30 zou vragen dan levert de xtreme 30C aanvoer temperatuur als minimum. Maar dit komt lijkt me nooit voor want de Quatt zelf kan zelf al op 40C of meer komen zonder cv ketel.
Maar maak van 30 in jouw verhaal nu eens 50? Dan heeft het toch wel invloed? En verklaart mogelijk ook mijn enorme verschil in aanvoertemperatuur (normaal 36 max nu 45). Of heb ik het mis 🤷💆‍♂️ De CIC vraagt de CV soms om hulp....

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 16-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Maar maak van 30 in jouw verhaal nu eens 50? Dan heeft het toch wel invloed? En verklaart mogelijk ook mijn enorme verschil in aanvoertemperatuur (normaal 36 max nu 45). Of heb ik het mis 🤷💆‍♂️ De CIC vraagt de CV soms om hulp....
Ik zou daar inderdaad zelf iets hogers dan 30 van maken, maar ik weet niet wat de CiC precies aan de CV ketel vraagt, en onder welke omstandigheden. Dat kun je wel zien op de CV ketel zelf, in het display.

Het zal per huis verschillen wat je minimaal nodig hebt van je CV ketel, en ik mag aannemen dat de CiC zelf wel snapt dat wat ie vraagt aan je CV ketel wel hoger moet zijn dan wat de Quatt zelf aan kan leveren (tenminste dat lijkt me wel het allerminste aan "intelligentie" dat ze moeten inbouwen in de CiC).

Bij mijn Nest gen3 weet ik bv dat die met TrueRadiant (het modulerende OT algoritme van de Nest) heel erg laag gaat vragen als ie richting de gewenste ruimte-temp komt, zo laag dat mijn radiatoren dan het huis niet meer kunnen opwarmen, dus ik heb dat zelf op 40C staan als minimum, maar bij elk afgiftesysteem zal dat dus anders zijn.

Gewoon even op de (xtreme) ketel kijken dus wat de CiC vraagt op het moment dat ie de CV ketel aanspreekt. Als dat te laag is voor je afgifte en buitentemp kun je dat met de P056 hoger zetten, als het te hoog is kun je overshoots krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Ik zou daar inderdaad zelf iets hogers dan 30 van maken, maar ik weet niet wat de CiC precies aan de CV ketel vraagt, en onder welke omstandigheden. Dat kun je wel zien op de CV ketel zelf, in het display.

Het zal per huis verschillen wat je minimaal nodig hebt van je CV ketel, en ik mag aannemen dat de CiC zelf wel snapt dat wat ie vraagt aan je CV ketel wel hoger moet zijn dan wat de Quatt zelf aan kan leveren (tenminste dat lijkt me wel het allerminste aan "intelligentie" dat ze moeten inbouwen in de CiC).

Bij mijn Nest gen3 weet ik bv dat die met TrueRadiant (het modulerende OT algoritme van de Nest) heel erg laag gaat vragen als ie richting de gewenste ruimte-temp komt, zo laag dat mijn radiatoren dan het huis niet meer kunnen opwarmen, dus ik heb dat zelf op 40C staan als minimum, maar bij elk afgiftesysteem zal dat dus anders zijn.

Gewoon even op de (xtreme) ketel kijken dus wat de CiC vraagt op het moment dat ie de CV ketel aanspreekt. Als dat te laag is voor je afgifte en buitentemp kun je dat met de P056 hoger zetten, als het te hoog is kun je overshoots krijgen.
Ik denk dat 50 bij mij veel te hoog is en 30 juist prima. Het gaat om de minimale cv aanvoertemperatuur. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar bij minimaal 30 is 50 altijd te halen. Bij minimaal 50 is 30 niet te bereiken, of leg ik het verkeerd uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Freeckje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Uitstekend perspectief biedt dat, daarmee omzeil je ook z.g. AI slimmigheidjes van de CiC(?).... en eigenaardigheden van de bestaande TS-en. Je zou dan met een eenvoudige OT-controller (esp32+OT-interface) je eigen thermostaat kunnen implementeren, die bv een stooklijn implementeert die alleen de watertemperatuur aanstuurt. Binnenkort een intakegesprek bij mij thuis. Zal ik dit meteen aan de orde stellen.
Misschien is het nog eenvoudiger en hoef je alleen bij Quatt te vragen de CiC te wijzigen voor “overstap” naar de Nest thermostaat. Vervolgens zal de CiC dan alleen de watertemperatuur (control setpoint) uit de opentherm van je eigen thermostaat gebruiken en de kamertemperatuur en room setpoint negeren. Met een ketel aangesloten op opentherm kun je de maximale wateraanvoer temperatuur dan instellen op de ketel net zoals vroeger. Ik zie bij mijn combi Honeywell/Intergas dat de control setpoint in opentherm maximaal de op de ketel ingestelde TaMax is.
Ik veronderstel dat de CiC dan de warmtepomp laat draaien tot 55C en als de thermostaat een hogere Ta>55 vraagt dan de ketel laat verwarmend. En met de ketel begrensd op maximaal 55C zal de ketel dan niet meer meeverwarmen muv “limited by cop” en bij starten als water kouder dan 18C

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 16-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:24
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Misschien is het nog eenvoudiger en hoef je alleen bij Quatt te vragen de CiC te wijzigen voor overstap naar de Nest thermostaat. Vervolgens zal de CiC dan alleen de watertemperatuur (control setpoint) uit de opentherm van je eigen thermostaat gebruiken en de kamertemperatuur en room setpoint negeren. Met een ketel aangesloten op opentherm kun je de maximale wateraanvoer temperatuur dan instellen op de ketel net zoals vroeger.
Ik veronderstel dat de CiC dan de warmtepomp laat draaien tot 55C en als de thermostaat een hogere Ta>55 vraagt dan de ketel laat verwarmen
Mee eens hoor, maar het staat me tegen dat ik dan weer een Nest TS moet aanschaffen ;) . Een eigenbouw TS kost me slechts 30 euro, en veel programmeerplezier :)
Eerst maar even afwachten wat het installatiegesprek oplevert. En afwachten wanneer de Quatt geinstalleerd zal worden.

Beetje off-topic mbt dit draadje: inhoeverre heeft het consequent niet gebruiken bij de Quatt van een waterbuffer te maken met de vele instabiliteitsproblemen die we tegenkomen binnen dit topic?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Bijzonder. Ik heb nog geen installateur gevonden die vloerverwarming met een open verdeler wil plaatsen zolang er direct een ketel aan hangt (geen LTV mode).. Of heb je er nog iets tussen zitten om de vloer te beschermen als de ketel of thermostaat toch gek doet?

Er is een topic over achteraf ombouwen van die verdelers, met onder andere deze post:

Maar ik laat de vloerverwarming wel achteraf leggen als ik zeker weet wat de Quatt qua aanvoertemperatuur gaat sturen. Wie weet zit er dan ook een LTV stand in de CiC.
Haha, die open verdeler haalde je er zelf bij in de post waar ik op antwoord.

Copy paste uit je bericht waar ik op antwoord:
Er zijn ook modellen die allebei kunnen en waar je de pomp gewoon tussenuit kan halen zodra de CV ketel plaats maakt voor een warmtepomp.

Dit ⬆️ is dus LT.

Ik heb (tig keer genoemd) een LTV met bijmenging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:25:
Jan Treur in "WeHeat blackbird warmtepomp"

Vraag me toch echt af hoe lang Quatt het nog gaat uitstellen.
Ik heb toch liever een app die rechtstreeks gegevens uit CIC leest, dan een clouddienst waar, bij faillissement, de stekker uit getrokken kan worden omdat de hostingkosten niet meer worden voldaan...

(Maar dan ook in app instellingen kunnen aanpassen, dat wel.
Ik lees nu ook even mee bij deWarmte en daar is instellingen aanpassen via myDeWarmte totaal onmogelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Freeckje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Mee eens hoor, maar het staat me tegen dat ik dan weer een Nest TS moet aanschaffen ;) . Een eigenbouw TS kost me slechts 30 euro, en veel programmeerplezier :)
Eerst maar even afwachten wat het installatiegesprek oplevert. En afwachten wanneer de Quatt geinstalleerd zal worden.

Beetje off-topic mbt dit draadje: inhoeverre heeft het consequent niet gebruiken bij de Quatt van een waterbuffer te maken met de vele instabiliteitsproblemen die we tegenkomen binnen dit topic?
Ik wil ook helemaal geen Nest aanschaffen. Ik had het pas door na het lezen van jouw reactie. Je kunt gewoon de thermostaat blijven gebruiken die er al hangt. Na wijziging van de CiC instelling voor “Nest/Evohome” ben je verlost van de quatt-“stooklijn” en quatt-AI obv kamertemperatuur en buitentemperatuur maar dan wel overgeleverd aan het aanvoertemperatuurregime van de thermostaat.

Nb vraag aan de beta testers: kunnen jullie voorstellen dat deze CiC-instelling ook gewoon via de app kan worden ingesteld?

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 16-01-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat 50 bij mij veel te hoog is en 30 juist prima. Het gaat om de minimale cv aanvoertemperatuur. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar bij minimaal 30 is 50 altijd te halen. Bij minimaal 50 is 30 niet te bereiken, of leg ik het verkeerd uit :P
nee zo klopt het, maar waarom zou de CiC 30C aanvoertemp vragen aan je CV ketel als je Quatt dat op eigen houtje kan bereiken.

Daarom ben ik wel benieuwd wat de CiC nou precies qua aanvoertemp vraagt aan de CV ketel. Dat is geen "black box" maar dat kun je gewoon op de CV ketel display zien zonder moeilijke home automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Er zijn ook modellen die allebei kunnen en waar je de pomp gewoon tussenuit kan halen zodra de CV ketel plaats maakt voor een warmtepomp.

Dit ⬆️ is dus LT.

Met bijmengen gaat goed, maar dan is het een HT verdeler voor vloerverwarming.

Maar met die ombouw naar warmtepomp bedoel ik dan niet de Quatt in zijn huidige vorm die zelfs zonder CV met 55 graden in je vloer kan duwen. Dat is los van niet comfortabel gewoon ook desastreus voor de meeste vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Maar met die ombouw naar warmtepomp bedoel ik dan niet de Quatt in zijn huidige vorm die zelfs zonder CV met 55 graden in je vloer kan duwen. Dat is los van niet comfortabel gewoon ook desastreus voor de meeste vloeren.
Schaf maar gewoon een LTV-verdeler met bijmenging aan.
Kun je alle kanten op. Is Quatt te heet, meng je bij.
Temperatuur te laag, draai je bijmenging (gefaseerd) lager tot het juiste punt.
Zonder bijmenging werk je al LT, maar je regelt wat de vloer in gaat met thermostaatknop.

Edit: En wil je die verdeler LT maken, lees dan de post van @onlinaius hieronder 🙃.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 16-01-2024 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Copy paste uit je bericht waar ik op antwoord:

Dit ⬆️ is dus LT.

Sterker nog: ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit een verdeler heb gezien die niet om te bouwen is naar open verdeler. Pomp er tussenuit, aanvoerleiding op de aanvoerkant, retourleiding op de retourkant en je hebt een open verdeler.

Mogelijk dat er varianten zijn waarbij de aanvoer en retour op dezelfde 'balk' zitten, maar over het algemeen zijn het 2 aparte 'balken' en zou je deze dus prima kunnen ombouwen naar open.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Quatt die zonder cv 55 graden de vloer in krijgt? Dat lijkt me toch echt heel sterk binnen normale scenario's, want dan is je afgifte zo gigantisch dat die temperatuur heel snel weer zakt.

Uiteraard zijn er manieren om dat voor elkaar te krijgen, maar dan denk je echt aan varianten als bij 35 graden buiten je woning naar 50 graden willen stoken, of de vloerverwarming uitschakelen, alles via een bypass laten gaan en dan als de maximale temperatuur is bereikt de vloerverwarming open zetten.

Ik heb zelfs met radiatoren hier nog nooit temperaturen boven de 50 voorbij zien komen, en op mijn (relatief kleine vloerverwarming van 48 m2) ben ik nog nooit boven de 40 gekomen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Ik heb toch liever een app die rechtstreeks gegevens uit CIC leest, dan een clouddienst waar, bij faillissement, de stekker uit getrokken kan worden omdat de hostingkosten niet meer worden voldaan...

(Maar dan ook in app instellingen kunnen aanpassen, dat wel.
Ik lees nu ook even mee bij deWarmte en daar is instellingen aanpassen via myDeWarmte totaal onmogelijk)
Ik heb liever een warmtepomp waarbij je gewoon bij je settings kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Ik heb liever een warmtepomp waarbij je gewoon bij je settings kan.
Eens (maar niet via de cloud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Eens (maar niet via de cloud)
je huidige warmtepomp zit ook 'in de cloud' en daar kun je niet bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Prima,
Er staat op startpagina van dit topic uitgelegd hoe je die JSON-pagina te pakken krijgt.

PS: wat voor ketel heb je hangen?
Nog niet in de JSON gedoken. Wel antwoord op je laatste vraag : een Remeha Calenta.
Intussen ook antwoord van Quatt (keurig reactie binnen een paar dagen ;). )

“Bedankt voor je bericht!
Het maximum is 70 graden en het minumum 55 graden. Let er alleen op dat als het op 70 graden staat, je zelf even moet controleren of de ketel niet de hele tijd aan/uit gaat pendelen omdat de Quatt tot 55 graden kan verwarmen.”

Ik heb de cv nu eerst op 60gr gezet, kijken of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:35:
[...]

nee zo klopt het, maar waarom zou de CiC 30C aanvoertemp vragen aan je CV ketel als je Quatt dat op eigen houtje kan bereiken.

Daarom ben ik wel benieuwd wat de CiC nou precies qua aanvoertemp vraagt aan de CV ketel. Dat is geen "black box" maar dat kun je gewoon op de CV ketel display zien zonder moeilijke home automation.
Klopt hoor, en bij alleen radiatoren zal dat mogelijk ook wel gebeuren. Bij vloerverwarming zal het iets anders gaan denk ik.

Ik denk ook dat 30 graden voldoende zou kunnen zijn om het water op 18 graden te krijgen.

Ik denk dat bij weinig mensen de Quatt tot 55 graden zal gaan verwarmen zonder hulp van de cv. Of zijn er Quatters die dat al hebben gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door okijokii op 16-01-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:49
Freeckje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Klinkt ingewikkeld!
Succes.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:49
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Zou het kunnen dat ook een installateur geen "gezeik" wil????

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Bedankt allemaal voor het meedenken. Door de discussie die daarna is ontstaan is mij nog niet duidelijk geworden hoe ik ervoor kan zorgen dat het water die de verdeler bereikt, ook met die temperatuur de vloer in gaat 😇

Pomp er tussen uit? En is dat makkelijk, in de zomer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xibB2eGchfPjSH4371X7-teurOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjkSoBBxCwD7UUETH3fmESLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:29
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Schaf maar gewoon een LTV-verdeler met bijmenging aan.
Kun je alle kanten op. Is Quatt te heet, meng je bij.
Temperatuur te laag, draai je bijmenging (gefaseerd) lager tot het juiste punt.
Zonder bijmenging werk je al LT, maar je regelt wat de vloer in gaat met thermostaatknop.

Edit: En wil je die verdeler LT maken, lees dan de post van @onlinaius hieronder 🙃.
Hoi!

Ik lees al een tijdje omdat ik wel interesse heb in zo'n 'mooie' warmtepomp, de Quatt of de AO.

Wat ik niet begrijp in de discussie over de invoertemperatuur van een ltv vloerverwarmingverdeler en bijmengen van retourwater, is hoe bijmengen je afgifte verkleint. De hoeveelheid energie de je in vloer brengt hangt af van de temp van je aanvoer (nog vóór de verdeler), je retourtemp en de flow van en naar je ketel/wp. Ik denk dat bijmengen dié flow niet beïnvloed. De retourtemp naar de ketel/wp is altijd gelijk aan de retourtemp van de vloerlussen. Minder bijmengen zal de vloer-in temp verhogen, maar de flow door je vloer verlagen. De warmteafgifte kan alleen stijgen als de retourtemp daalt.

Dat zou betekenen dat de daling van de flow door de vloer meer invloed heeft op de retourtemp dan de hogere temp van de invoering. Daarmee creëer je vooral een inhomogenere vloer. Tenzij de retourtemp stijgt, maar dan heb je geen hogere afgifte.

Toch?

Edit: eerste post, meteen lekker off-topic. Sorry!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Klopt hoor, en bij alleen radiatoren zal dat mogelijk ook wel gebeuren. Bij vloerverwarming zal het iets anders gaan denk ik.

Ik denk ook dat 30 graden voldoende zou kunnen zijn om het water op 18 graden te krijgen.

Ik denk dat bij weinig mensen de Quatt tot 55 graden zal gaan verwarmen zonder hulp van de cv. Of zijn er Quatters die dat al hebben gezien?
Ik heb de Quatt nooit zelfstandig zien verwarmen naar 55 graden. Gaat ook alleen gebeuren als je huis de warmte niet kwijt kan, en dan heb je toch echt een probleem aan je afgifte kant en niet bij de Quatt.

Die Quatt wil ook helemaal geen leidingwater van 55 graden hebben toch? 30->35 verwarmen kost minder energie dan 50->55. Leuk voor je traditionele radiatoren die dan toch nog iets presteren, maar niet goed voor de COP.

In mijn ervaring (Quatt die opentherm CV ketel Remeha Calenta 40C aanstuurt) weet de Quatt prima welke water temp hij wil hebben. En dat moet de CV dan ook gewoon geven. Ik zou dus minimum laag zetten en maximum hoog (maar niet te hoog voor je vvw als je geen vvw thermostaat hebt die te warm water kan bijmengen).

Als je CV alleen aan/uit sturing doet van de CV, dan kan ik me voorstellen dat je de CV zo instelt dat hij net 10 graden meer levert dan wat je bij normaal gebruik ziet als watertemp. Bij mij komt het water meestal rond de 33 graden uit de Quatt en komt het met 28 graden weer terug. Als de CV moet bijspringen is voor mij een CV temp van 40-43 graden helemaal prima (en ik zie ook dat de Quatt dit het vaakst vraagt aan de CV).

Zelfde met pompsnelheid. De Quatt wil gewoon pomp met 800 l/u als-ie bezig is en 400l/u als-ie uitstaat. Waarom zou een CV dit willen veranderen?

Of denk ik nu te simplistisch?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:56:
[...]

je huidige warmtepomp zit ook 'in de cloud' en daar kun je niet bij
Je instellingen worden weggeschreven in je eigen CIC (ook warmteverlies en begin stooklijn).
(En mijn warmtepomp staat in mijn achtertuin, zo nu en dan cloudie bij defrost 😜 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:03
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Je instellingen worden weggeschreven in je eigen CIC (ook warmteverlies en begin stooklijn).
(En mijn warmtepomp staat in mijn achtertuin, zo nu en dan cloudie bij defrost 😜 )
Als je de internet kabel uit je router trekt kan je dan via je lokale netwerk nog instellingen aanpassen? En kan dit dan alleen via de json of is er nog ergens een grafische interface beschikbaar? Neem aan dat de app met een server praat en die server de configuratie wegschrijft op je CIC

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
RealCato schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb de Quatt nooit zelfstandig zien verwarmen naar 55 graden. Gaat ook alleen gebeuren als je huis de warmte niet kwijt kan, en dan heb je toch echt een probleem aan je afgifte kant en niet bij de Quatt.

Die Quatt wil ook helemaal geen leidingwater van 55 graden hebben toch? 30->35 verwarmen kost minder energie dan 50->55. Leuk voor je traditionele radiatoren die dan toch nog iets presteren, maar niet goed voor de COP.

In mijn ervaring (Quatt die opentherm CV ketel Remeha Calenta 40C aanstuurt) weet de Quatt prima welke water temp hij wil hebben. En dat moet de CV dan ook gewoon geven. Ik zou dus minimum laag zetten en maximum hoog (maar niet te hoog voor je vvw als je geen vvw thermostaat hebt die te warm water kan bijmengen).

Als je CV alleen aan/uit sturing doet van de CV, dan kan ik me voorstellen dat je de CV zo instelt dat hij net 10 graden meer levert dan wat je bij normaal gebruik ziet als watertemp. Bij mij komt het water meestal rond de 33 graden uit de Quatt en komt het met 28 graden weer terug. Als de CV moet bijspringen is voor mij een CV temp van 40-43 graden helemaal prima (en ik zie ook dat de Quatt dit het vaakst vraagt aan de CV).

Zelfde met pompsnelheid. De Quatt wil gewoon pomp met 800 l/u als-ie bezig is en 400l/u als-ie uitstaat. Waarom zou een CV dit willen veranderen?

We hebben natuurlijk te maken met maar liefst 3 pompen. De Quatt die probeert 800 l/u te maken, de pomp bij de vloerverwarming en de pomp in de cv ketel. Ga er maar aan staan 😃

Ik heb de P056 vanmiddag verlaagd en zal morgen eens kijken wat daardoor gebeurt met het gasverbruik. Wel zo eerlijk om vannacht nog even de nachtverlaging van 20 naar 19.5 in te stellen, anders worden het appels en peren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Zeker niet, dit vat mijn gedachten ook mooi samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maeve schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Nog niet in de JSON gedoken. Wel antwoord op je laatste vraag : een Remeha Calenta.
Intussen ook antwoord van Quatt (keurig reactie binnen een paar dagen ;). )

“Bedankt voor je bericht!
Het maximum is 70 graden en het minumum 55 graden. Let er alleen op dat als het op 70 graden staat, je zelf even moet controleren of de ketel niet de hele tijd aan/uit gaat pendelen omdat de Quatt tot 55 graden kan verwarmen.”

Ik heb de cv nu eerst op 60gr gezet, kijken of dat wat uitmaakt.
Vandaar dat de temperatuur die je ziet binnen JSON van belang is: het maakt nogal uit of je Quatts zelf al 45+ maken of dat het blijft steken op 30. Daar plust je cv bij op.
Op een dag dat de Quatts zelf voldoende warmte maken om je huis op temperatuur te houden terwijl het redelijk koud is buiten maar cv niet meehelpt, is het handig even te kijken welke temperatuur je Quatts afleveren. Die temperatuur is nooit hoger dan 55°C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:38:
[...]

We hebben natuurlijk te maken met maar liefst 3 pompen. De Quatt die probeert 800 l/u te maken, de pomp bij de vloerverwarming en de pomp in de cv ketel. Ga er maar aan staan 😃

Ik heb de P056 vanmiddag verlaagd en zal morgen eens kijken wat daardoor gebeurt met het gasverbruik. Wel zo eerlijk om vannacht nog even de nachtverlaging van 20 naar 19.5 in te stellen, anders worden het appels en peren.
Dan moet ook de temperatuur buiten gelijkblijven, inclusief windsnelheid, en hoeveelheid sneeuw en/of zon. Ik hoop met je mee!

Ik had geluk dat ik tweede helft december aan het tweaken ging, toen hadden we bijna aan week met stabiel 12 graden weer. Quatt trok het alleen niet meer toen het -3 werd met harde wind. Zo blijven we toch weer tweaken ☺️

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Koplopert schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Hoi!

Ik lees al een tijdje omdat ik wel interesse heb in zo'n 'mooie' warmtepomp, de Quatt of de AO.

Wat ik niet begrijp in de discussie over de invoertemperatuur van een ltv vloerverwarmingverdeler en bijmengen van retourwater, is hoe bijmengen je afgifte verkleint. De hoeveelheid energie de je in vloer brengt hangt af van de temp van je aanvoer (nog vóór de verdeler), je retourtemp en de flow van en naar je ketel/wp. Ik denk dat bijmengen dié flow niet beïnvloed. De retourtemp naar de ketel/wp is altijd gelijk aan de retourtemp van de vloerlussen. Minder bijmengen zal de vloer-in temp verhogen, maar de flow door je vloer verlagen. De warmteafgifte kan alleen stijgen als de retourtemp daalt.

Dat zou betekenen dat de daling van de flow door de vloer meer invloed heeft op de retourtemp dan de hogere temp van de invoering. Daarmee creëer je vooral een inhomogenere vloer. Tenzij de retourtemp stijgt, maar dan heb je geen hogere afgifte.

Toch?

Lees deze ook even: Hoe vloerverwarming water sneller laten stromen

Ik zou zeggen:
- hoe sneller water door een vvw gaat, hoe minder de afgifte
- hoe kouder water door een vvw gaat, hoe minder afgifte.

Dus bijmengen met koud water betekent volgens mij dan 2x minder afgifte, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Als er 800 l/u door je systeem gaat en je hebt een delta temp van de Quatt van 5 graden dan kunnen die andere pompen daar volgens mij niets meer aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10 13:42
RealCato schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Lees deze ook even: Hoe vloerverwarming water sneller laten stromen

Ik zou zeggen:
- hoe sneller water door een vvw gaat, hoe minder de afgifte
- hoe kouder water door een vvw gaat, hoe minder afgifte.

Dus bijmengen met koud water betekent volgens mij dan 2x minder afgifte, toch?
Dat eerste klopt niet. De eenheid water die je erin stopt geeft wellicht meer af, maar de vloer als geheel niet. De gemiddelde temperatuur van de vloer wordt hoger bij een hogere flow, dus de afgifte ook.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koplopert schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Hoi!

Toch?

Bij een ltv-verdeler wordt er (naar gelang de stelschroef in- of uitgedraaid is) retourwater vanuit de vloer (wat kouder is) bijgemengd met het aangeleverde warme water vanuit cv of warmtepomp. Rest uit vloer gaat retour om weer verwarmd te worden
Staat je bijmenging op max (en dan kan ik enkel mijn eigen ltv als voorbeeld nemen) werd water van 50-54°C in mijn verdeler afgekoeld tot 40°C ongeveer (mijn thermostaatknop had ik op 55°C, cv stond op de 50-54).

Nu met warmtepomp aangepast, geen bijmenging meer. Water in is ongeveer gelijk aan water-uit van de Quatt.
Wel thermostaatknop nu op 42° want cv (45°C) warmt bij defrosts vrolijk mee.
(En bij flinke vorst continue).

De flow binnen de vvw laat ik over aan mijn pomp (zonder pomp regelt cv of warmtepomp dat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:18:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Door de discussie die daarna is ontstaan is mij nog niet duidelijk geworden hoe ik ervoor kan zorgen dat het water die de verdeler bereikt, ook met die temperatuur de vloer in gaat 😇

Pomp er tussen uit? En is dat makkelijk, in de zomer?

[Afbeelding]
Met deze verdeler is het lastig om het helemaal perfect te krijgen, maar als je het retourventiel links boven zo veel mogelijk open zet, dan krijg de pomp minder koud water dan wanneer de retour geknepen staat.

Eventueel kan je kijken of de thermostaatknop rechtsboven beperkend is en waar de maximaalthermostaat precies ingrijpt. Een handleiding is dan fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Met deze verdeler is het lastig om het helemaal perfect te krijgen, maar als je het retourventiel links boven zo veel mogelijk open zet, dan krijg de pomp minder koud water dan wanneer de retour geknepen staat.

Eventueel kan je kijken of de thermostaatknop rechtsboven beperkend is en waar de maximaalthermostaat precies ingrijpt. Een handleiding is dan fijn.
De thermostaatknop staat op 60 graden, dus volgens mij geen beperking. Ik zou willen dat ik die moest gebruiken om iets te beperken 😃

Ik zal morgen eens kijken hoe het retourventiel er bij staat 🤜🤛

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 16-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvanderkroon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Als je de internet kabel uit je router trekt kan je dan via je lokale netwerk nog instellingen aanpassen? En kan dit dan alleen via de json of is er nog ergens een grafische interface beschikbaar? Neem aan dat de app met een server praat en die server de configuratie wegschrijft op je CIC
Je kunt wel bij de Json pagina.
Quatt regelt (nog) de instellingen in je CiC. Dus daar heb je internetverbinding bij nodig.

Kijk even in HA Quatt forum, daar zag ik ook grafische interfaces die gevoed worden door de feed vanuit de CIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RealCato schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Als er 800 l/u door je systeem gaat en je hebt een delta temp van de Quatt van 5 graden dan kunnen die andere pompen daar volgens mij niets meer aan toevoegen.
Ik meen hier op het forum meer dan 900 l/u te hebben gelezen en dat dat werd toegewezen aan de cv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Ik meen hier op het forum meer dan 900 l/u te hebben gelezen en dat dat werd toegewezen aan de cv?
Sorry, ik bedoelde niet dat het technisch niet kan, maar ik bedoelde meer dat het volgens mij dan weinig tot niets meer toevoegt aan de efficiëntie of comfort van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Dieg000 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Dat eerste klopt niet. De eenheid water die je erin stopt geeft wellicht meer af, maar de vloer als geheel niet. De gemiddelde temperatuur van de vloer wordt hoger bij een hogere flow, dus de afgifte ook.
Ah ok, dus bijmengen met pomp zou dan tot hogere afgifte leiden (want CV water + retour water gaan er allebei doorheen en geven hun warmte af), en bijmengen zonder pomp (gelijke flow) dan tot lagere afgifte (want lagere temp).

Heb ik t zo goed dan? En dan zou koplopert gelijk hebben ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:10:
[...]

De thermostaatknop staat op 60 graden, dus volgens mij geen beperking. Ik zou willen dat ik die moest gebruiken om iets te beperken 😃

Ik zal morgen eens kijken hoe het retourventiel er bij staat 🤜🤛
Ik zou eerst maar eens contact opnemen met de installateur of ze, bij installatie van dit soort verdelers, inderdaad dit dichter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ik zou eerst maar eens contact opnemen met de installateur of ze, bij installatie van dit soort verdelers, inderdaad dit dichter zetten.
De installateur van onze vloerverwarming bestaat helaas niet meer.

Kan het kwaad om het gewoon te testen? Streepje zetten, open draaien, kijken wat er gebeurt? Of is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Bij een ltv-verdeler wordt er (naar gelang de stelschroef in- of uitgedraaid is) retourwater vanuit de vloer (wat kouder is) bijgemengd met het aangeleverde warme water vanuit cv of warmtepomp. Rest uit vloer gaat retour om weer verwarmd te worden
Staat je bijmenging op max (en dan kan ik enkel mijn eigen ltv als voorbeeld nemen) werd water van 50-54°C in mijn verdeler afgekoeld tot 40°C ongeveer (mijn thermostaatknop had ik op 55°C, cv stond op de 50-54).

Nu met warmtepomp aangepast, geen bijmenging meer. Water in is ongeveer gelijk aan water-uit van de Quatt.
Wel thermostaatknop nu op 42° want cv (45°C) warmt bij defrosts vrolijk mee.
(En bij flinke vorst continue).

De flow binnen de vvw laat ik over aan mijn pomp (zonder pomp regelt cv of warmtepomp dat).
Heb jij een Robot LTV verdeler met een WATT Flow inregelventiel? Als ik die compleet dicht draai gaat er water via de retour linea recta terug. Die moet bij mij iets open staan, halve tot hele slag en ergens een radiator.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56
Hier thuis wordt morgen ook een enkele Quatt geplaatst *O*. Met een T6, ter vervanging van de eTwist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Geef eens een link waar het dichter zetten van een stelschroef buiten de verdeler de oplossing was, om het water wat vanuit je vloerretouren komt en binnen in de verdeler wordt bijgemengd met het aanvoerwater uit cv/warmtepomp, warmer te maken?

Ik zie binnen tweakers eigenlijk alleen maar HT-verdeler-bezitters die een andere verdeler hebben aangeschaft....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:42:
[...]

De installateur van onze vloerverwarming bestaat helaas niet meer.

Kan het kwaad om het gewoon te testen? Streepje zetten, open draaien, kijken wat er gebeurt? Of is dat te simpel gedacht?
Gaat niet helpen.
Water wordt IN de verdeler gemengd, niet erbuiten.
Wanneer het zo simpel was, hadden de tweakers die hun HT-verdelers zelf hebben vervangen voor ltv of pomploos vast ook wel aan dat schroefje gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
medu80 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Heb jij een Robot LTV verdeler met een WATT Flow inregelventiel? Als ik die compleet dicht draai gaat er water via de retour linea recta terug. Die moet bij mij iets open staan, halve tot hele slag en ergens een radiator.
Nee, ik heb een U-tube.
Een mooie rooie hahaha.
Deze (edit maar wel 2 metertjes en ietwat groter):

https://www.u-tubesystems...staal-standaard-front-ltv

Kon stelschroef helemaal indraaien (en heb het nog steeds warm, dus water gaat door vloer)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 16-01-2024 20:16 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 291 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.