Dersan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Ja sorry! 2 onder 1 kap 140m2, 2x t22 beneden (met Speedcomfort) en 3xt11. Wtw type D. Continu 20 graden dag en nacht. Ik wordt niet zo zenuwachtig van een beetje gasverbruik maar ik snap niet waarom hij nooit terug moduleert.
Heb nog geen HA maar als ik de json in de gaten houd, aanvoer temperatuur komt nooit over de 40 graden ondanks waardeloze afgifte systeem. En delta t is altijd 5 graden.
Thanks.
Het valt me vooral op dat er twee beelden zijn:
1) tussen 00:00 en 12:00 bijv zie je heel duidelijk dat de Quatt vol aangaat (1,6 kwh) en het uur daarna bijna uitgaat.
Het probleem hiervan zit hem denk ik in je CiC aansturing cq thermostaten. Met 20 kwh verbruik per dag en een thermostaat op 20 graden 24/7 verwacht je gewoon dat de Quatt zo rond de 900 Watt per uur blijft draaien. En dan mag-ie best onder invloed van het weer en temperatuur een paar honderd watt meer of minder gebruiken op bepaalde moment.
Dat beetje gasverbruik zijn eerder denk ik defrosts. Komt blijkbaar vaak voor bij temps tussen 0 en 3 graden (ik heb er geen last van, denk omdat bij mij de Quatt bovenop de verwarmde dakkapel staat).
schijnbaar heeft dat ook invloed op de maximale capaciteit van de Quatt. Dus dat zou kunnen verklaren waarom de Quatt sommige uren weinig power geeft.
Maar ik denk niet dat dat aan de hand is: je huis schakelt na zo’n power spike van de Quatt niet over op gas, dus de thermostaat vraagt niet iets wat de Quatt niet kan leveren. Did duidt meer erop dat je overshoots hebt na zo’n power spike, en dat hoort niet.
Dus dan blijft voor mij over dat ofwel je warmteverlies niet goed staat, of de ventilatoren van je radiatoren niet goed zij ingesteld. Als je namelijk flinke overshoots krijgt door die ventilatoren dan heeft dat hetzelfde effect. Zeker als je geen vvw hebt die voor stabiliteit van de thermostaat zorgt.
2) het tweede gebeurt ‘s avonds. Je warmtevraag wordt minder terwijl je over het algemeen meer warmteverlies hebt. de Quatt draait minder hard dan overdag. Dat is wel apart en begrijp ik niet zo goed.
Wellicht dat wat meer info nog kan helpen:
- Is het huis goed geïsoleerd? Nieuwbouw wellicht? Lijkt er wel op nl
- Geen vvw toch?
- waar heb je de thermostaat hangen die de CiC aanstuurt, en heb je verder nog slimme thermostaatknoppen op de radiatoren zitten?
[
Voor 32% gewijzigd door
RealCato op 17-01-2024 09:59
]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.