Hmm zou dit te maken kunnen hebben met die (nieuwe?) support voor thermostaten die niet zowel gemeten als ingestelde kamertemp doorgeven, zoals een Nest? Als ik de quickstart 1.1 goed las moet Quatt hiervoor iets instellen, mss dat er (per ongeluk?) die setting bij een update direct aanstaat, en ie dus die gevraagde aanvoertemp idd 1 op 1 overneemt, ipv zelf iets te berekenen.medu80 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:30:
Ik heb het idee dat de CiC de aanvoertemperatuur van de T6 één op één doorgeeft aan de ketel. Ik zie namelijk contronsetpoint op 48 en je raad het al, mijn ketel heeft een vraag van 48.
Bij CV ketels heb je een overkill aan vermogen en misschien 20% die je kan winnen als je het al kan meten.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
Misschien een gekke vraag hoor, maar zijn warmtepompen nu echt zo’n geklooi? Kan me geen 100 pagina’s voorstellen over een CV ketel.
Bij warmtepompen kan je met goed inregelen van 300% naar soms wel 500% rendement gaan, dus dat is wel wat geklooi waard.
Daarnaast natuurlijk ook steeds nieuwe eigenaren, want die Quatts gaan als warme broodjes.
En vergeet niet wat de naam van deze site is. Wij prutsen graag tot de laatste % er uit is geperst. 😂
Je kijkt naar een forum op Tweakers hè, dat zijn allemaal nerds (self included btw!!) die graag naar grafiekjes en cijfers kijken en nog liever aan knopjes draaien.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
Misschien een gekke vraag hoor, maar zijn warmtepompen nu echt zo’n geklooi? Kan me geen 100 pagina’s voorstellen over een CV ketel.
(zojuist in één zin het hele forum samengevat trouwens... 🤣🤣)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Zo werkt het niet. De CV ketel wordt aangezet als de Quatt het niet trekt. De aanvoertemperatuur is met opentherm dynamisch. Verkleinen van het modulatiebereik werkt juist averechts.olafmol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Voor zover ik weet is die hogere minimum temperatuur om ervoor te zorgen dat de CV ketel pas gaat meehelpen als de Quatt het niet meer redt, dus hoger dan 40-45C. Maar dan moet de logica van de CiC (vermogen parameter?) natuurlijk wel zo werken dat ie de CV niet al te vroeg gaat bijschakelen idd.
Beetje een "troll" vraag vind ik, maargoedJohan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:14:
Bij deze de foto's van de app en de JSON Feed. Ik heb de Quatt net een paar uur hoor, maar was met name verbaast over de aanvoertemp van de ketel en de temp waarmee water de vloer in ging. Ik heb het vermogen nu verlaagd naar max 40% (11 kW). De aanvoertemp heb ik op 45 graden gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar waar ik me over verbaas, ( naast hoe je zo iets kunt opleveren bij een geliefde klant) hoe dat de cop berekend wordt. Is dat alle toegevoerde energie (gas, stroom) bij elkaar, of enkel stroom in verhouding met de opgeleverde energie ???
[Afbeelding]
[...]
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dat zou je denken, maar in een aantal gevallen (deze ook?) wordt de CV al veel eerder ingeschakeld. Uit info van Quatt zelf blijkt dat ze de CV ketel aanvoer hoger willen dan de max aanvoer van de Quatt...netappie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:36:
[...]
Zo werkt het niet. De CV ketel wordt aangezet als de Quatt het niet trekt. De aanvoertemperatuur is met opentherm dynamisch. Verkleinen van het modulatiebereik werkt juist averechts.
maargoed, ik weet ook niet hoe het CiC algoritme precies in elkaar zit.
Ik vergelijk de pomp van de Quatt een beetje met mijn vijverpompen.HarryInia schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:43:
[...]
Sinds 19-10-23 is het Quatt gebruik ± 98%. Ketel (volgens mij hebben we dezelfde) hoor ik af en toe tijdens defrost (ook niet altijd) even aanspringen met verbruik 0,04m3 of zo. Met 2 Quatts defrost per uur maal 24 is dan 48 * 0,04m3 = < 2m3 (max) in de praktijk schakelt de ketel zelfs bij defrost niet eens bij (zie foto van vandaag plus JSON om aan te geven dat het beneden 0 is).
[Afbeelding][Afbeelding]
>80% is vvw (alleen beneden) met daarnaast een radiator beneden Jaga louvre 2800 W, Badkamer Jaga Geo en boven Jaga Louvre 3400W, in een portaaltje nog een kleine radator om mijn jas een beetje warm te houden;-). Alle radiatoren komen terug met ongeveer Water temp 32C. (gemeten op de radiator).
Weer terug naar de verdeler ;-), Ik zit zelf ook meer te leunen naar nieuwe 7-groeps verdeler vanwege de "vaste" menging in de oude verdeler.
Wel of geen pomp is een goede vraag (zijn de pompen van tegenwoordig factoren zuiniger, maar wanneer het geen toegevoegde waarde heeft...); ik heb het nog nagekeken en er is 875 m vloerverwarming slang in de vloer gegaan met 20mm buitendiameter. Aannemende dat de wanddikte 2mm is kom je op 16mm binnendiamter met daarmee 0,016*3,14*3,14*875= 138 ltr water. Dit is dan 6* rond per uur met de Quatt pomp.
1.Is dit meer of minder tov mijn huidige pomp (1200omw/min)? 2. Kan de Quatt-pomp dit gemakkelijk aan of zijn er redenen om toch er een nieuw pompje in te hebben zitten?
800l ooit gekocht, dat is een stroompje van niks. Een tuinslang erop en het duurde tijden voor er, na 20 meter, wat water uit sijpelde...
En dat moet dan gaan duwen door 875 meter slang?
Vind ik twijfelachtig.
Bij jou pakt nu een pomp van 1200 liter de vloer aan. 800 l aanvoer Quatt biedt het aan en die wordt dus best goed geholpen.....
Heb je wat aan bovenstaande overdenking?
(We hebben inderdaad dezelfde ketel. Wel gevraagd om een dubbele Quatt, maar 1 kon het prima aan, uitmuntende woning. Intakegesprekken zijn echt te summier (of.. zoals al geopperd in dit topic: ze willen speelruimte houden voor FE en extra verkopen)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dat komt doordat de flowmeter temperatuur sensor bij veel installaties soms wel 0,5 graden te koud meet. En aangezien het CV vermogen wordt berekend uit het verschil tussen deze temperatuur en de Quatt warm water uitgang temperatuur berekent de CiC een veel hoger CV/boilervermogen. Dat kan zo een 300W schelen, dus dat is in 24 uur al 7 kWh verschil dus 0,75 m3 gas.Seconz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:14:
[...]
ja true maar bij mij gaat het dus om een verschil van 100-150% (1m3 gerapporteerd in Quatt app, maar 0,4m3 werkelijk gebruik inclusief SWW).
Kan ook een uitzondering zijn natuurlijk, maar als het iets anders is wil ik dat wel graag weten, dan kan ik er iets aan doen misschien!
Zo is het niet bedoeld, maar meer dat het mij als potentiele kopen afschrikt. Ik heb geen zin om dagelijks bezig te zijn met mijn verwarmingolafmol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Beetje een "troll" vraag vind ik, maargoedAlleen al over CV tuning zijn er 3 aparte grote topics te vinden op dit Tweakers forum. Daarnaast ook meer dan genoeg vragen over vloerverwarmingen icm CV ketels die niet lekker lopen etc.
Maar ja, tweakers gonna tweak :-)
Afgelopen week 2 x tijdens douchen dat de ketel uitging. achteraf bleek dat de drukmeter van de cv stuk was en er veel te weinig water in het systeem zat waardoor hij in de beveiliging ging. Geeft de quatt ook inzicht in de waterdruk ?
check Gas besparen dmv CV tunning deel IVJohan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
in middels 87 pagina's in deel 4, deel 1 t/m nu bijna 1500
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Heb je deze info in een document gevonden of per mail/telefoon gekregen? Ben namelijk wel benieuwd naar de CV ketel instellingen die Quatt adviseert.olafmol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Uit info van Quatt zelf blijkt dat ze de CV ketel aanvoer hoger willen dan de max aanvoer van de Quatt...
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Bedankt voor het meedenken; ik zit even met het aantal omw/min (1200) welke denk ik niet gelijk is aan ltr/uur.Friezin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:45:
[...]
Ik vergelijk de pomp van de Quatt een beetje met mijn vijverpompen.
800l ooit gekocht, dat is een stroompje van niks. Een tuinslang erop en het duurde tijden voor er, na 20 meter, wat water uit sijpelde...
En dat moet dan gaan duwen door 875 meter slang?
Vind ik twijfelachtig.
Bij jou pakt nu een pomp van 1200 liter de vloer aan. 800 l aanvoer Quatt biedt het aan en die wordt dus best goed geholpen.....
Heb je wat aan bovenstaande overdenking?
(We hebben inderdaad dezelfde ketel. Wel gevraagd om een dubbele Quatt, maar 1 kon het prima aan, uitmuntende woning. Intakegesprekken zijn echt te summier (of.. zoals al geopperd in dit topic: ze willen speelruimte houden voor FE en extra verkopen)
Ik wilde zelf wel 2, maar had de insteek genomen in het gesprek met de scout, is 1 niet voldoende....? Hij was heel duidelijk dat ik er met deze opp 2 nodig had. Heeft het warmteverlies ook op 16,5 ingeschat.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Er staat niet voor niks "geschat verbruik".Seconz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:14:
[...]
ja true maar bij mij gaat het dus om een verschil van 100-150% (1m3 gerapporteerd in Quatt app, maar 0,4m3 werkelijk gebruik inclusief SWW).
Kan ook een uitzondering zijn natuurlijk, maar als het iets anders is wil ik dat wel graag weten, dan kan ik er iets aan doen misschien!
Quatt rekent met 8.8 kWh, dus daar maken ze dan 1m3 geschat van.
Ik meldde al eerder dat mijn cv-pomp zo nu en dan aan wordt gezet (supervisoryControlMode 3) zonder gasverbruik. Grappig genoeg rekent de app dan, per uur, met 0,1 of 0,2 m3 "spookgas".
Ik neem dat gasverbruik in de app dus met een eetlepel zout.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Helemaal eens.scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:13:
Hier inmiddels ook bezitter van een Quatt. Ik werk beneden met een LTV-vloerverwarmingsverdeler en boven met radiatoren (met heatfans). De mensen van Quatt hebben de instellingen van mijn ketel gewijzigd. Minimale aanvoertemp. staat mar liefst op 55 gr en vermogen is naar 25-55 (min/max) gezet. Pompsnelheid naar 55-85 (min-max). Op de vloerverwarmingsverdeler heb ik het mengventiel voor retourwater bijna helemaal dichtgezet. De thermostaatknop op de verdeler staat op max. 50 graden Ik merk dat er heel veel een beroep op mijn ketel wordt gedaan en dan gaat het cv-water met 45 graden de vloer in. De retour is dan 30 graden dus de Delta-T lijkt mij veel te hoog. De bypass wordt ook direct heel heet (staat op 0,3) en een deel van het warme water gaat via de bypass direct de retour in.
Gevoelsmatig staat het vermogen en de aanvoertemp. van mijn ketel te hoog (Intergas HR28/24 E). Voorheen had ik deze op 25-35 staan met een aanvoertemperatuur van 50 graden. Ik wil ook niet direct alle instellingen van de Quatt-mensen wijzigen. Het systeem moet zichzelf eerst goed inregelen, maar het kriebelt wel. Het betreft een 2-onder-1 kap woning. Bij een vermogen van 25-55 betekent dit voor deze ketel 6,9-13,7 kW.
Op de JSON-feed staat water in 47 gr en water out 51 gr met een power input van 1541W. Buitentemp is 0 graden.
Mijn gedachte is als volgt. De aanvoertemp. van de ketel moet naar beneden want deze staat nu hoger ingesteld dan de thermostaatknop op de verdeler en hierdoor gaat een groot deel van het water direct via de bypass retour. Omdat ik geen retourwater meer bijmeng is een max. temp van bijv. 45-50 graden beter passend. Er zal dan ook minder via de bypass gaan. En het maximaal vermogen van de ketel kan ook wel wat naar beneden. Wat denken jullie ?
Als vroeger 50 genoeg was, moet dat nu ook zo zijn. (misschien zelfs iets lager want meer flow)
45 lijkt me een prima startpunt. Als ie gaat pendelen, dan iets omhoog.
En 6,9kW bij 4kW Quatt is genoeg om forse huizen te verwarmen. Als je het koud krijgt, kun je hem altijd nog wat meer vermogensruimte geven.
(Retour uit de vloer van 30 graden zegt me niet zoveel. Hoe lang was je er al heet water in aan het pompen?)
Sowieso verder maar even wachten tot je huis weer warm is na installatie voordat je meer conclusies gaat trekken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Met "mits" bedoel je "tenzij", denk ik? (dat is niet de officiële betekenis)medu80 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:37:
Ah, de oude pro serie. Probeer eens je pomp wat sneller te zetten. Staat nu op auto-adapt en 9w, das wel errug lage snelheid. Die van mij knijpt al bij 45 graden. Veel water snel rondpompen is sneller warm. Als laatste kun je de kraan op 50 zetten NADAT je ketel op maximaal 50 staat, mits je een eikenhouten vloer hebt, dan niet te hoog, anders heb je kromme planken.
Taalfouten maken me normaal niet zoveel uit, maar hier is het wel even belangrijk voor de eikenhouten vloer.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Quatt geeft aan dat ze hiervoor corrigeren in CiC. Als Quatt solo draait, kunnen ze "ijken".MWink schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Dat komt doordat de flowmeter temperatuur sensor bij veel installaties soms wel 0,5 graden te koud meet. En aangezien het CV vermogen wordt berekend uit het verschil tussen deze temperatuur en de Quatt warm water uitgang temperatuur berekent de CiC een veel hoger CV/boilervermogen. Dat kan zo een 300W schelen, dus dat is in 24 uur al 7 kWh verschil dus 0,75 m3 gas.
Te snel gelezen.HarryInia schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:10:
[...]
Bedankt voor het meedenken; ik zit even met het aantal omw/min (1200) welke denk ik niet gelijk is aan ltr/uur.
Ik wilde zelf wel 2, maar had de insteek genomen in het gesprek met de scout, is 1 niet voldoende....? Hij was heel duidelijk dat ik er met deze opp 2 nodig had. Heeft het warmteverlies ook op 16,5 ingeschat.
Ik heb een "60" uit deze stal.
Dit zijn weer iets nieuwere modellen.
Mooie tabellen op laatste pagina's
https://api.grundfos.com/...fosliterature-6154094.pdf
Gistermiddag bij Quatt met een ticket aangevraagd en vanmiddag is mijn CiC over-the-air aangepast naar “wordt bestuurd door watertemperatuur”:olafmol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:45:
[...]
Blijkmaar moet Quatt nog wel iets voor je instellen/aanpassen in de CiC instellingen.
ik wil bevestigen dat ik jouw verzoek om de instellingen van de CiC aan te passen zodat het wordt bestuurd door watertemperatuur, heb ontvangen. Ik zal deze aanpassing in de CiC maken
In de app heb ik dan geen temperaturen meer zichtbaar hoewel die wel gewoon nog door mijn Honeywell worden doorgegeven aan de CiC zoals ik kan zien in de json data.
Ik ga het een nachtje testen en houd jullie op de hoogte hoe mijn Quatt het doet nu deze wordt bestuurd door de watertemperatuurregeling van mijn Honeywell/Intergas combi
/f/image/iAbt8pS06uzNDicfoXy4aKI8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4e8It74tqu99NZIcIwdRpFa8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2024 18:49 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat je zelf niet aan deze warmtepomp kan tweaken is het enige frusterende voor sommige lezers.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:51:
[...]
Zo is het niet bedoeld, maar meer dat het mij als potentiele kopen afschrikt. Ik heb geen zin om dagelijks bezig te zijn met mijn verwarming
Maar ja, tweakers gonna tweak :-)
Daardoor zal je dus terug lezen dat iedereen vooral bezig is met het finetunen van ketels en radiatoren die soms al decennia onzuinig ingeregeld stonden.
Een warmtepomp als de Quatt die compenseert voor onbalans en een app heeft die veel inzicht geeft, maakt dat soort dingen gewoon pijnlijk duidelijk.
Andere warmtepompen duwen er gewoon een weersafhankelijke aanvoertemperatuur doorheen en als het dan koud blijft, mag je zelf gaan gokken wat er aan de hand is of aan stooklijnen en parameters gaan stellen terwijl de oorzaak waarschijnlijk elders ligt.
Hier in huis zou kou na zo'n investering niet bepaald op prijs gesteld worden.
ik zou het even in de gaten houden. Ik zelf maakt dagelijkse vergelijkingen tussen beide, heel soms zie ik (onverklaarbare afwijkingen, echter nog nooit in de vorm wat jij ziet.Seconz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bij aan/uit aansturing kan ik mij dat voorstellen, maar zodra er een opentherm verbinding is, kan de CiC binnen de grenzen van de ketel op elk moment elk vermogen (modulatie %) en aanvoertemperatuur (setpoint) vragen die het wil. Elke opentherm ketel zal ook keurig terug melden wat die grenzen zijn en zelfs het maximale vermogen in kW melden. Dus tenzij er een of andere CiC bug is die ze maar niet weg krijgen, lijkt het mij onzin om extra verbruik en overshoots te forceren.olafmol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Dat zou je denken, maar in een aantal gevallen (deze ook?) wordt de CV al veel eerder ingeschakeld. Uit info van Quatt zelf blijkt dat ze de CV ketel aanvoer hoger willen dan de max aanvoer van de Quatt...
maargoed, ik weet ook niet hoe het CiC algoritme precies in elkaar zit.
Misschien doen de installateurs iets wat bij aan/uit hoort, per ongeluk ook bij opentherm? Het blijven ook maar mensen en een nuance verliezen in vertaling is ook gemakkelijk.
Dat vind ik nou ook, daarom zoek ik ook rond naar de beste match.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:

Prima plan! Dus kan ik mijn huidige iSense TS blijven gebruiken!?TeslaNerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40:
[...]
Gistermiddag bij Quatt met een ticket aangevraagd en vanmiddag is mijn CiC over-the-air aangepast naar “wordt bestuurd door watertemperatuur”:
ik wil bevestigen dat ik jouw verzoek om de instellingen van de CiC aan te passen zodat het wordt bestuurd door watertemperatuur, heb ontvangen. Ik zal deze aanpassing in de CiC maken
In de app heb ik dan geen temperaturen meer zichtbaar hoewel die wel gewoon nog door mijn Honeywell worden doorgegeven aan de CiC zoals ik kan zien in de json data.
Ik ga het een nachtje testen en houd jullie op de hoogte hoe mijn Quatt het doet nu deze wordt bestuurd door de watertemperatuurregeling van mijn Honeywell/Intergas combi
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Momenteel heb ik een buitensensor op mijn Remeha Avanta ace aangesloten (heb nog geen Quatt!). Wordt de huidige buitensensor gebruikt voor de regeling in TS, of die van de Quatt?
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw bevindingen 🤞TeslaNerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40:
[...]
Gistermiddag bij Quatt met een ticket aangevraagd en vanmiddag is mijn CiC over-the-air aangepast naar “wordt bestuurd door watertemperatuur”:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na installatie nog even verder gekeken in het installateursmenu van de Intergas-ketel. Blijkt dat parameter E. nog gewoon op 2 stond. Dat is dus aan/uit terwijl ik nu een OpenTherm aansturing heb. Dus maar snel op 1 gezet (OT).
Ja die iSense kan je blijven gebruiken.Freeckje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:14:
[...]
Prima plan! Dus kan ik mijn huidige iSense TS blijven gebruiken!?
Momenteel heb ik een buitensensor op mijn Remeha Avanta ace aangesloten (heb nog geen Quatt!). Wordt de huidige buitensensor gebruikt voor de regeling in TS, of die van de Quatt?
Ik had al in de json data gezien dat de maximale aanvoertemperatuur die ik op mijn Intergasketel kan instellen invloed heeft op het verloop van de control setpoint waarmee mijn Honeywell de watertemperatuur bestuurt.
Kan je zien of de Remeha en de iSense dat ook samen doen?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Stel je voor je rijdt al 20 jaar in een formule 1 auto die 300 km/u over de baan gaat (CV ketel met 35kw vermogen).Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
Dan verandert de FIA in een keer de regels: de meeste punten worden ineens uitgekeerd aan diegene die met de minste uitstoot de finish haalt, niet op snelheid.
De elektrische auto (waterpomp) doet zijn intrede. Deze kan maximaal 50 km/u (ong 1/6 snelheid tov de cv ketel). Om toch snelheid te halen wordt het wegdek van ijs gemaakt (vvw) en krijgt iedere auto verplicht soft banden. Succes!
En nog specifieker:
Je eerste race gaat prima. Recht stuk, lekker zonnetje. Dan doemt er een heuveltje op (koud weer). De elektrische auto trekt dit niet alleen. Gelukkig mocht je de gasmotor houden voor noodgevallen. Je zet hem aan en de auto vliegt werkelijk vooruit. Bovenaan de heuvel is echter een scherpe bocht (je afgifte systeem zit aan zijn limiet), en je herinnert je dat je nog steeds op ijs rijdt… (overshoots na aanzetten CV).
Allemaal herkenbaar. Allemaal prima mee leren om te gaan. Maar ja, we moeten wel even 20 jaar “muscle memory” zien kwijt te raken.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Ik ben nu al blij met wat ik zie. Ik ben verlost van de geheime stookregeling en de AI van Quatt en kan weer zelf de parameters voor de stooklijn instellen via mijn Intergasketel. 🥳verguldebarman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:16:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw bevindingen 🤞
Nee, waterdruk wordt al sinds jaar en dag gerapporteerd door de CV, en moet je óf zelf om de zoveel tijd even controleren, of anders doet de CV onderhoudspersoon dat wel.lecram24 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:57:
Afgelopen week 2 x tijdens douchen dat de ketel uitging. achteraf bleek dat de drukmeter van de cv stuk was en er veel te weinig water in het systeem zat waardoor hij in de beveiliging ging. Geeft de quatt ook inzicht in de waterdruk ?
Een alert bij lage waterdruk is een “nice to have” en ik denk niet dat Quatt daar veel prioriteit aan geeft.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Thermostaat is een door Quatt geleverde T6 trouwens. En ja, hiermee bevestig je dus mijn gevoel dat er iets voor verbetering vatbaar is.RealCato schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Thanks.
Het valt me vooral op dat er twee beelden zijn:
1) tussen 00:00 en 12:00 bijv zie je heel duidelijk dat de Quatt vol aangaat (1,6 kwh) en het uur daarna bijna uitgaat.
Het probleem hiervan zit hem denk ik in je CiC aansturing cq thermostaten. Met 20 kwh verbruik per dag en een thermostaat op 20 graden 24/7 verwacht je gewoon dat de Quatt zo rond de 900 Watt per uur blijft draaien. En dan mag-ie best onder invloed van het weer en temperatuur een paar honderd watt meer of minder gebruiken op bepaalde moment.
Huis is van 2001 en goed geisoleerd. Geen vvw inderdaad. Thermostaat hangt midden tussen de keuken en de woonkamer. Geen slimme thermostaatknoppen!Dat beetje gasverbruik zijn eerder denk ik defrosts. Komt blijkbaar vaak voor bij temps tussen 0 en 3 graden (ik heb er geen last van, denk omdat bij mij de Quatt bovenop de verwarmde dakkapel staat).
schijnbaar heeft dat ook invloed op de maximale capaciteit van de Quatt. Dus dat zou kunnen verklaren waarom de Quatt sommige uren weinig power geeft.
Maar ik denk niet dat dat aan de hand is: je huis schakelt na zo’n power spike van de Quatt niet over op gas, dus de thermostaat vraagt niet iets wat de Quatt niet kan leveren. Did duidt meer erop dat je overshoots hebt na zo’n power spike, en dat hoort niet.
Dus dan blijft voor mij over dat ofwel je warmteverlies niet goed staat, of de ventilatoren van je radiatoren niet goed zij ingesteld. Als je namelijk flinke overshoots krijgt door die ventilatoren dan heeft dat hetzelfde effect. Zeker als je geen vvw hebt die voor stabiliteit van de thermostaat zorgt.
2) het tweede gebeurt ‘s avonds. Je warmtevraag wordt minder terwijl je over het algemeen meer warmteverlies hebt. de Quatt draait minder hard dan overdag. Dat is wel apart en begrijp ik niet zo goed.
Wellicht dat wat meer info nog kan helpen:
- Is het huis goed geïsoleerd? Nieuwbouw wellicht? Lijkt er wel op nl
- Geen vvw toch?
- waar heb je de thermostaat hangen die de CiC aanstuurt, en heb je verder nog slimme thermostaatknoppen op de radiatoren zitten?
Alle radiatoren beneden en 1 boven staan vol open. Zijn voorzien van simpele draaiknoppen, geen thermostaatknoppen. De T22 en T11's lijken aardig in balans als ik ze opmeet met de IR thermometer. Speedcomforts heb ik zonder sensor aangesloten, draaien 24/7.netappie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Heb je alle radiatoren open staan en in balans qua retourtemperatuur?
En heb je de speciale laagtemperatuur sensor op de speedcomforts ? Want als je nooit boven die 40 graden komt met je radiatoren dan schakelen ze vrij laat in.
De sensor los trekken is een optie voor troubleshooting in dit geval, dan staat de speedcomfort altijd aan en kan je zien of het grillige gedrag minder wordt door een meer constante afgifte bij lagere temperaturen.
Bedankt voor het meedenken, heb Quatt ook gevraagd of ze even naar het warmteverlies willen kijken. Misschien dat een tikke naar beneden bijstellen al helpt (ze vragen er niet naar dus ik denk niet dat ze rekening mee houden of je WTW type D hebt of niet, scheelt toch een slok op een borrel).
Wat ik erin zie:scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:14:
Bij deze de foto's van de app en de JSON Feed. Ik heb de Quatt net een paar uur hoor, maar was met name verbaast over de aanvoertemp van de ketel en de temp waarmee water de vloer in ging. Ik heb het vermogen nu verlaagd naar max 40% (11 kW). De aanvoertemp heb ik op 45 graden gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
1) je Quatt draait nog niet op zijn max.
Dit trekt mogelijk vanzelf bij want de Quatt leert ook bij mij nog steeds bij (vraag me niet hoe, maar inmiddels schakelt de Quatt bij mik de CV niet meer zo vaak bij als in t begin).
maar zorg in ieder geval dat je in de Quatt app de “optimize your savings” hebt uitstaan (iig tot je systeem naar wens draait)
2) de afgifte is wat aan de lage kant (delta van 3,5 graden bij 50 graden watertemp en bijmenging door de vvw) en ik vind de COP ook wat aan de lage kant voor vandaag (ik had 3,3) voor een huis met vvw.
Dus wellicht kan die vvw ook nog harder (hogere pompsnelheid, zorgen dat alle groepkranen openstaan).
Ik zou pas als dit goed staat aan moeilijkere oplossingen gaan denken.
Ik hoop dat ik je vraag goed interpreteer.TeslaNerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:18:
[...]
Ja die iSense kan je blijven gebruiken.
Ik had al in de json data gezien dat de maximale aanvoertemperatuur die ik op mijn Intergasketel kan instellen invloed heeft op het verloop van de control setpoint waarmee mijn Honeywell de watertemperatuur bestuurt.
Kan je zien of de Remeha en de iSense dat ook samen doen?
De max temp van de Remeha staat op 50 graden C ingesteld. Onder die temp stuurt de iSense gewoon de gevraagde CV-watertemp obv de ingestelde stooklijn. De CV volgt die als mogelijk is. Boven een vraagtemp van 50 graden clipt de Remeha op 50 graden. Dus "samendoen" is een groot woord.
De vraag is of de CV er toch nog een regelstrategie bovenop gooit. Maar indien Quatt stelt dat de vraagtemp wordt gevolgd dan ziet het er positief uit.
Eerlijk gezegd kan je dit alleen hardmaken als je een OT-monitor heb, helaas onlangs verkocht

[ Voor 10% gewijzigd door Freeckje op 17-01-2024 19:42 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Het gaat niet zozeer om de warmtepomp maar meer om je gehele verwarmingssyteem te optimaliseren; of het nu een warmtpomp is of niet.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
Toen er bij mij nog geen warmtepomp in beeld was, verbruikte ik >3000m3 per jaar. Middels het beter afstemmen/afregelen van de CV ketel etc; 2000 m3.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Dankjewel! Optimize savings staat uit inderdaad.
Je geeft aan dat alle groepskranen open moeten staan. Dit heb ik gedaan en ze zijn ingeregeld met een infraroodthermometer (flow meters zijn onleesbaar geworden). De verste groep staat volledig open en de groepen dichterbij zijn geknepen zodat de retourtemperatuur enigszins gelijk is.
Je geeft aan dat alle groepskranen open moeten staan. Dit heb ik gedaan en ze zijn ingeregeld met een infraroodthermometer (flow meters zijn onleesbaar geworden). De verste groep staat volledig open en de groepen dichterbij zijn geknepen zodat de retourtemperatuur enigszins gelijk is.
RealCato schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Wat ik erin zie:
1) je Quatt draait nog niet op zijn max.
Dit trekt mogelijk vanzelf bij want de Quatt leert ook bij mij nog steeds bij (vraag me niet hoe, maar inmiddels schakelt de Quatt bij mik de CV niet meer zo vaak bij als in t begin).
maar zorg in ieder geval dat je in de Quatt app de “optimize your savings” hebt uitstaan (iig tot je systeem naar wens draait)
2) de afgifte is wat aan de lage kant (delta van 3,5 graden bij 50 graden watertemp en bijmenging door de vvw) en ik vind de COP ook wat aan de lage kant voor vandaag (ik had 3,3) voor een huis met vvw.
Dus wellicht kan die vvw ook nog harder (hogere pompsnelheid, zorgen dat alle groepkranen openstaan).
Ik zou pas als dit goed staat aan moeilijkere oplossingen gaan denken.
Gebruik jij Home Assistent of een andere logger voor de json data?Freeckje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:35:
[...]
Ik hoop dat ik je vraag goed interpreteer.
De max temp van de Remeha staat op 50 graden C ingesteld. Onder die temp stuurt de iSense gewoon de gevraagde CV-watertemp obv de ingestelde stooklijn. De CV volgt die. Boven een vraagtemp van 50 graden clipt de Remeha op 50 graden.
Eerlijk gezegd kan je dit alleen hardmaken als je een OT-monitor heb, helaas onlangs verkocht
Ik heb mijn Intergas op 40 graden gezet. Die stond op 55 graden. Ik zie dan in het verloop van de vraagtemperatuur die de Honeywell levert dat die op een lager niveau gaat vragen. Het is niet alleen een plafond. Dat zie ik bij mijn combi Intergas/Honeywell
Ik heb nog geen QuattTeslaNerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Gebruik jij Home Assistent of een andere logger voor de json data?
Ik heb mijn Intergas op 40 graden gezet. Die stond op 55 graden. Ik zie dan in het verloop van de vraagtemperatuur die de Honeywell levert dat die op een lager niveau gaat vragen. Het is niet alleen een plafond. Dat zie ik bij mijn combi Intergas/Honeywell
[ Voor 10% gewijzigd door Freeckje op 17-01-2024 19:50 ]
Ik weet nu ook wat een WTW type D is ☺️Dersan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Thermostaat is een door Quatt geleverde T6 trouwens. En ja, hiermee bevestig je dus mijn gevoel dat er iets voor verbetering vatbaar is.
[...]
Huis is van 2001 en goed geisoleerd. Geen vvw inderdaad. Thermostaat hangt midden tussen de keuken en de woonkamer. Geen slimme thermostaatknoppen!
[...]
Alle radiatoren beneden en 1 boven staan vol open. Zijn voorzien van simpele draaiknoppen, geen thermostaatknoppen. De T22 en T11's lijken aardig in balans als ik ze opmeet met de IR thermometer. Speedcomforts heb ik zonder sensor aangesloten, draaien 24/7.
Bedankt voor het meedenken, heb Quatt ook gevraagd of ze even naar het warmteverlies willen kijken. Misschien dat een tikke naar beneden bijstellen al helpt (ze vragen er niet naar dus ik denk niet dat ze rekening mee houden of je WTW type D hebt of niet, scheelt toch een slok op een borrel).
Ik begrijp dat die energieneutraal werkt, waar je normaal warmte verliest door ventilatie. Quatt vraagt je niet welk ventilatiesysteem je hebt volgens mij, dus daar zullen ze idd geen rekening mee hebben gehouden (ik zou ook niet weten hoeveel kwh warmte je ermee bespaart op een dag als deze).
Maar ik deel wel voorzichtig je conclusie dat Quatt het warmteverlies te hoog heeft staan.
Je zou nog even de hysterese van de thermostaat checken. Als deze te laat de Quatt inschakelt of te laat uitschakelt dan krijg je overshoots.
Ik zat nog te denken aan het deels dichtzetten van radiatoren of die radiator ventilatoren lager zetten, zodat je systeem wat langzamer opwarmt. maar nee, doe dat maar niet. Je wil met een Quatt een maximale afgifte capaciteit.
Het probleem zit hem er uiteindelijk toch echt in dat de Quatt meteen op 1600 Watt gaat draaien!
Dus thermostaat aansturing of andere parameters aan de kant van Quatt zelf.
Ah ok. Ja, retourtemp balanceren geniet wel de voorkeur, maar er moet wel nog voldoende water door je systeem heengaan. Bij mij maakt het wel veel verschil nl.scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:39:
Dankjewel! Optimize savings staat uit inderdaad.
[...]
Het kan geen kwaad dit even 24 uir te proberen. Mocht het niets opleveren dan zit het probleem elders en zou ik t terugzetten naar balans. Hopelijk heb je wel de instellingen bewaard / gestift op de vvw ☺️
Bij mij blijft de pomp van de ketel draaien. In json feed staat supervisor controleronde op 3 terwijl de roomtemperature gehaald is.
Op de remeha ketel geeft het display een 8. Dit houdt in dat de aanvoertemperatuur te hoog is voor de gevraagde temperatuur.
Het lijkt mij dat de CIC nog steeds ondersteuning van de cv ketel vraagt maar dat de cv ketel dit niet kan geven omdat deze de aanvoertemp vanuit de Quatt al te hoog vindt.
Zou quatt dit niet moeten aanpassen in de cic, dit zorgt toch voor onnodig draaien van de pomp en hierdoor ook rook uit de schoorsteen in de app.
Op de remeha ketel geeft het display een 8. Dit houdt in dat de aanvoertemperatuur te hoog is voor de gevraagde temperatuur.
Het lijkt mij dat de CIC nog steeds ondersteuning van de cv ketel vraagt maar dat de cv ketel dit niet kan geven omdat deze de aanvoertemp vanuit de Quatt al te hoog vindt.
Zou quatt dit niet moeten aanpassen in de cic, dit zorgt toch voor onnodig draaien van de pomp en hierdoor ook rook uit de schoorsteen in de app.
Hoe koud was de koude dag? Want het lijkt erop dat de interval tussen defrosts langer wordt als het kouder wordt, wat ook logisch is want als het heel koud is heb je ook heel weinig defrosts nodig omdat er nauwelijks water in de lucht zit.pietjm schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Eergisteren was het ook een koude dag en hoewel de defrosts bij mij vaak om de 55 minuten zijn, gaf deze dag een heel ander beeld. Misschien is die 55 minuten een minimum bij een bepaalde temperatuur en zijn er alleen defrosts wanneer het nodig is.
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het op basis van buitentemperatuur gaat, en dat de defrosts op basis daarvan elk uur (55 minuten), elke 1.5 uur of elke 2 uur worden uitgevoerd.
Korter dan 55 minuten heb ik nog nooit gezien, langer dan 2 uur ook nog niet (ook niet bij anderen).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
@Friezin Deze is (als ik het goed zie) niet open te maken. Ze bestaan dus wel, verdelers die je niet kunt omzetten naar een open verdeler omdat aanvoer en retour op dezelfde 'balk' zitten.dzuijlek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:33:
Dit is een foto van mijn huidige (9 groeps) verdeler:
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Is kwalititatief een mooie pomp! Is een directe vervanger van de pomp welke ik nu heb (HAES Perfecta VARIO Type 18) zo te zien.Friezin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:27:
[...]
Te snel gelezen.
Ik heb een "60" uit deze stal.
Dit zijn weer iets nieuwere modellen.
Mooie tabellen op laatste pagina's
https://api.grundfos.com/...fosliterature-6154094.pdf
Ik zie niet meteen wat het type "60" betekend.
Welke instellingen heb je? Gebruik je ook nog een pompschakelaar of is min of meer geintegreert.
Volgens mij de hele dag 1 a 2 graden. Weinig verschil over de dag in ieder geval. Korter en langer dan dat jij noemt, heb ik ook nog niet gezien.onlinaius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:57:
[...]
Hoe koud was de koude dag? Want het lijkt erop dat de interval tussen defrosts langer wordt als het kouder wordt, wat ook logisch is want als het heel koud is heb je ook heel weinig defrosts nodig omdat er nauwelijks water in de lucht zit.
Ik heb het idee dat het op basis van buitentemperatuur gaat, en dat de defrosts op basis daarvan elk uur (55 minuten), elke 1.5 uur of elke 2 uur worden uitgevoerd.
Korter dan 55 minuten heb ik nog nooit gezien, langer dan 2 uur ook nog niet (ook niet bij anderen).
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ook voor @Johan Bogle :Maarten58 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Dat vind ik nou ook, daarom zoek ik ook rond naar de beste match.
Wat elk "verwarmings" topic gemeen heeft, is dat de bron die het water verwarmt, maar 1 onderdeel van een (veel) complexer geheel is. In het geval van een hybride warmtepomp heb je dan 1 trage lage temp warmtebron, een snelle hoge temp warmtebron, en vervolgens nog je afgifte-systeem (vloerverwarming, radiatoren, (meng)pompen, diameters van leidingen, afstanden van leidingen etc.), en dan nog je huis zelf (weersinvloeden, benodigd afgiftevermogen etc.). Ohja, ik ben de thermostaat nog vergeten, die kan ook op allerhande manier ingesteld worden en zich gedragen, afhankelijk van merk en type.
Dit alles stabiel en efficiënt met elkaar laten samenwerken vereist een "holistische aanpak". Die komt niet van de WP fabrikant, ook niet van de thermostaat leverancier, etc. maar de enige manier om dit te regelen is ofwel een ervaren verwarmings-expert in te huren om dit allemaal voor je af te stemmen en in te regelen en te optimaliseren, ofwel het zelf leren en doen. Dat laatste zie je dus veelal hier (en in andere cv en wp tuning forums) gebeuren, omdat er gewoonweg nog te weinig kennis (of beschikbaarheid, of betaalbaarheid) in de markt is om het complete plaatje rond te maken.
De Quatt (CiC) gebruikt z'n eigen buitensensor. De CiC bepaalt of en hoe warm de CV ketel gaat leveren (tenminste bij OT aansluiting tussen CiC en CV). Ik neem dus aan dat je eigen buitensensor daarmee buiten spel staat. Mogelijk is het bij aan/uit anders, ik weet niet precies hoe de avanta ace met buitensensor data omgaat.Freeckje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:14:
[...]
Prima plan! Dus kan ik mijn huidige iSense TS blijven gebruiken!?
Die heb ik gedestilleerd hier uit het forum, als ik me het goed herinner is dat zo gecommuniceerd aan 1 of meerdere Quatt gebruikers.verguldebarman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:07:
[...]
Heb je deze info in een document gevonden of per mail/telefoon gekregen? Ben namelijk wel benieuwd naar de CV ketel instellingen die Quatt adviseert.
Quatt met dit weer vol aan de bak hier. Bouwt in paar uur op naar vol vermogen, geeft het stokje vervolgens over aan de cv ketel, die pompt er heet water in, huis koelt af, en de Quatt begint weer. Valt hier nog iets aan te tweaken voor een wat stabieler beeld/minder temperatuurschommelingen?
Het valt me op dat de thermostaat 70 graden blijft vragen. Dat lukt met de Quatt natuurlijk niet - heel langzaam kruipt de kamertemperatuur omhoog richting de gewenste temperatuur, maar zodra de CV ketel het overneemt schiet de kamertemperatuur omhoog. Als hij de gevraagde kamertemperatuur +0,5 graden bereikt heeft, valt de thermostat.otFtContro|Setpoint terug naar 10 graden en het hele systeem gaat op pauze. De kamertemp blijft nog een halve graad extra doorstijgen door de hete radiatoren en daarna koelt het huis weer af. Op gegeven moment pakt de Quatt het verwarmen weer op en de cyclus herhaalt zich.
Kan ik iets doen ter verbetering (behalve beter isoleren)?
Optimaliseren heb ik aan staan. Cv max temp is 60 graden. Geen nachtverlaging, thermostaat staat op 18,5.
Het valt me op dat de thermostaat 70 graden blijft vragen. Dat lukt met de Quatt natuurlijk niet - heel langzaam kruipt de kamertemperatuur omhoog richting de gewenste temperatuur, maar zodra de CV ketel het overneemt schiet de kamertemperatuur omhoog. Als hij de gevraagde kamertemperatuur +0,5 graden bereikt heeft, valt de thermostat.otFtContro|Setpoint terug naar 10 graden en het hele systeem gaat op pauze. De kamertemp blijft nog een halve graad extra doorstijgen door de hete radiatoren en daarna koelt het huis weer af. Op gegeven moment pakt de Quatt het verwarmen weer op en de cyclus herhaalt zich.
Optimaliseren heb ik aan staan. Cv max temp is 60 graden. Geen nachtverlaging, thermostaat staat op 18,5.
![]() | ![]() | ![]() |
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Hoe ziet je temperatuur programma er uit?Ysbeer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:07:
Quatt met dit weer vol aan de bak hier. Bouwt in paar uur op naar vol vermogen, geeft het stokje vervolgens over aan de cv ketel, die pompt er heet water in, huis koelt af, en de Quatt begint weer. Valt hier nog iets aan te tweaken voor een wat stabieler beeld/minder temperatuurschommelingen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bedoel je mijn gevraagde temperatuur? Kamerthermostaat 24/7 op 18,5; beneden alle knoppen open. Op slaapkamers thermostaat knoppen, deels ‘slim’ Danfoss met tijden 17 graden overdag, 15,5 ‘s nachts. Zolder 17.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Bij mij was het verlagen van de minimale CV aanvoertemperatuur de oplossing (van 50 naar 30)Ysbeer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:07:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik zou wat experimenteren met het verlagen van de max aanvoer van je cv. Is je Intergas via opentherm verbonden met de CiC?Ysbeer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:07:
Deze minimale waarde staat bij mij nog op de default waarde van 40. Begrijp ik het goed en kan het zijn dat als ik deze verlaag naar 30, de Quatt dan eerder hulp krijgt van de cv, maar meer gedoseerd?okijokii schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Bij mij was het verlagen van de minimale CV aanvoertemperatuur de oplossing (van 50 naar 30)
@TeslaNerd inderdaad OT. Heb op aanraden in dit forum alle slimmigheid uit de thermostaat gehaald. In die zin nu afhankelijk van de slimmigheid van de CiC. Zou aanpassen van vermogen ook nog kunnen helpen (ipv max aanvoer verlagen)?
Ik zou eens proberen met het cv vermogen op minimaal. Bij mijn HR 36/30 is dat 40 procent via servicemenu optie nr 3. En max aanvoer stel je op jouw HR 36/30 toch ook gewoon direct in met de led op cv dan met plus en min omhoog en omlaag. Gewoon eens proberen hoe laag je kan gaan. Ik ben vanavond met het testen van mijn nieuwe speeltje “CiC-besturing op watertemperatuur” van max aanvoer 45 omlaag gegaan naar 40 en nu op 35. Is niet heel spannend. Als het niet meer lukt het huis nog op te warmen dan zet ik de max aanvoer weer wat omhoog. Wel na iedere wijziging het systeem even de tijd gunnen zich aan te passen aan de nieuwe instellingYsbeer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Deze minimale waarde staat bij mij nog op de default waarde van 40. Begrijp ik het goed en kan het zijn dat als ik deze verlaag naar 30, de Quatt dan eerder hulp krijgt van de cv, maar meer gedoseerd?
@TeslaNerd inderdaad OT. Heb op aanraden in dit forum alle slimmigheid uit de thermostaat gehaald. In die zin nu afhankelijk van de slimmigheid van de CiC. Zou aanpassen van vermogen ook nog kunnen helpen (ipv max aanvoer verlagen)?
Dit zijn mijn instellingen voor mijn HR 36/30 uit 2005:
intergas kompact hr
HR 36/30 bouwjaar 2005
Instellingen:
Servicemenu:
1 0 installatietype 0=KombiKompakt HR
2 0 CVpomp continue?0=alleen nadraaien
3 40 (min 40 max 99)max% cv vermogen
4 99 (min 40 max 99)max%ww vermogen
5 25 (min 10 max 25)minTa stooklijn
6 -7 (min -9 max 10)minTbuiten stooklijn
7 25 (min 15 max 30)maxTbuiten stooklijn
8 15 (min 0 max 15)cvpompnadraai nacv
9 2 (min 0 max 15)cvpompnadr na boil.
A 0 (min 0 max 1)stand3wegkl NVT
C 1 (min 0 max 1)stapmodulCV 1=aan
d 35 (min 25 max 40)mintoeren ww
E 25 (min 10 max 60)minTa tijdens OT
F 50 (min 50 max 99)starttoerenCV%max
h 50 (min 40 max 50)maxtoerenx100/min, slechte start bij h op 40
[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2024 22:06 ]
Dat zou maar zo eens kunnen. Het proberen waard (al zijn sommigen hier op het forum van mening dat het juist omhoog moet, maar dat zorgde bij mij voor grote overshoots - aanvoertemperatuur ging ineens van 35 naar 45 graden - waarna alles uit ging)Ysbeer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Deze minimale waarde staat bij mij nog op de default waarde van 40. Begrijp ik het goed en kan het zijn dat als ik deze verlaag naar 30, de Quatt dan eerder hulp krijgt van de cv, maar meer gedoseerd?
Probeer het eens 24 uur, het kan altijd terug gezet worden
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Nog niet happy met de manier waarop alles hier draait. Probeer het te snappen. Controlsetpoint in JSON is 34 graden en dit kan de Quatt prima zelfstandig leveren (water in met 32 en out met 37). Toch brandt continue de ketel. otFbSupplyInletTemperature staat op 44,15 en waterSupplyTemperature staat op 41,8. Supervisory control mode staat continu op 3.
Aanvoertemp. CV staat op 45 graden. Op de LTV-verdeler staat het mengventiel volledig dicht. Aanvoer op de verdeler is 40 graden en retour is 35 graden. Pomp op stand 2. Alle groepen ingeregeld met infraroodthermometer. Pompsnelheid cv op 55-85. Radiatorknop op verdeler staat op max. 50. Wat kan ik nog meer doen om de CV minder aan te spreken ? Alle groepen op de verdeler maar volledig opengooien ? Of aanvoertemp. CV verder verlagen naar 40 gr ? Thermostaat is T6R.
:strip_exif()/f/image/6qVmM2OFqr8x7v6EA04UH7bm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S70Ow5O3xCaNVpCWDH5snncQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kpLO0ee1Ak2Xl5Hu2EDxHG7i.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvoertemp. CV staat op 45 graden. Op de LTV-verdeler staat het mengventiel volledig dicht. Aanvoer op de verdeler is 40 graden en retour is 35 graden. Pomp op stand 2. Alle groepen ingeregeld met infraroodthermometer. Pompsnelheid cv op 55-85. Radiatorknop op verdeler staat op max. 50. Wat kan ik nog meer doen om de CV minder aan te spreken ? Alle groepen op de verdeler maar volledig opengooien ? Of aanvoertemp. CV verder verlagen naar 40 gr ? Thermostaat is T6R.
:strip_exif()/f/image/6qVmM2OFqr8x7v6EA04UH7bm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S70Ow5O3xCaNVpCWDH5snncQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kpLO0ee1Ak2Xl5Hu2EDxHG7i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K9TNYxAphY4mK9Qed6x1Zrdj.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand of de CiC de buitentemperatuur doorgeeft aan de thermostaat via opentherm? Ik zie het niet staan in de json maar de json laat ook niet alles zien toch?
In de gebruiksaanwijzing van mijn Intergas lees ik dat een via OT aangesloten thermostaat bij het bepalen van de stooklijn de buitentemperatuur gebruikt als die door de cv ketel wordt doorgegeven
In de gebruiksaanwijzing van mijn Intergas lees ik dat een via OT aangesloten thermostaat bij het bepalen van de stooklijn de buitentemperatuur gebruikt als die door de cv ketel wordt doorgegeven
/f/image/UXPYIJSEFZv8WPKrn8H90rsE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2024 22:22 ]
Volgens mij wel: sinds ik de Quatt heb kan ik op mijn thermostaat de buitentemperatuur aflezen; voorheen kon ik dat niet. Overigens wel alleen maar > 0. Bij alles onder het vriespunt blijft hij op 0 staan.TeslaNerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:20:
Weet iemand of de CiC de buitentemperatuur doorgeeft aan de thermostaat via opentherm?
[Afbeelding]
Je flow is 750 liter per uur dat is met Quatt en boiler aan. Hoe hoog is de flow als alleen de Quatt aangaat? Lijkt dat je te weinig flow hebt. Zit er een bypass in het systeem waardoor het hete water weer terug stroomt?scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:18:
Nog niet happy met de manier waarop alles hier draait. Probeer het te snappen. Controlsetpoint in JSON is 34 graden en dit kan de Quatt prima zelfstandig leveren (water in met 32 en out met 37). Toch brandt continue de ketel. otFbSupplyInletTemperature staat op 44,15 en waterSupplyTemperature staat op 41,8. Supervisory control mode staat continu op 3.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan idd proberen alle groepen op de verdeler open te draaien om te zien of je flow omhoog krijgt.
Verder nog radiatoren? Staat die open of dicht?
In OpenTherm is het vrij gebruikelijk om maar 1x de eigenschappen van de warmtebron te vragen en daar dan mee te werken tot een herstart van de ketel of thermostaat. Ik ben hier vaker tegenaan gelopen met het tunen van ketelsmharst1974 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:52:
Bij mij blijft de pomp van de ketel draaien. In json feed staat supervisor controleronde op 3 terwijl de roomtemperature gehaald is.
Even de stekker uit de ketel en er weer in kan helpen om de aangepaste CV limieten opnieuw uit te laten lezen zodat er een geldige waarde gevraagd wordt.. Of de CiC herstarten, maar ik weet niet of dat nuttige statistiek verwijdert of de Quatt onnodig verstoort.
De laatste 2 cijfers van de typeaanduiding.HarryInia schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Is kwalititatief een mooie pomp! Is een directe vervanger van de pomp welke ik nu heb (HAES Perfecta VARIO Type 18) zo te zien.
Ik zie niet meteen wat het type "60" betekend.
Welke instellingen heb je? Gebruik je ook nog een pompschakelaar of is min of meer geintegreert.
Ik heb een pompschakelaar. Ze zijn er ook geïntegreerd.
Pomp staat hier op cp1 (maar zag in deze pdf ook cp en pp 3. Vandaar dat ik vermoed dat dit een nieuwe serie is, die van mij gaat tot 2).
Da's een goeie. Ik heb idd een bypass voor de vloerverwarmingsverdeler en heb het gevoel dat er veel via de bypass retour gaat. Heb nu alle groepen vol opengezet en ga kijken hoe dit loopt. Heb boven radiatoren met evohome HR92-knoppen. Deze lopen als 'slave' mee in het hele systeem maar Evohome stuurt de ketel niet meer aan. Dat doet de T6R. Ik heb nog niet gezien wat de flow is met alleen de Quatt aan. Hij is nu uit dus ga morgen ff kijken. Bedankt zover... 
Gamepc schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Je flow is 750 liter per uur dat is met Quatt en boiler aan. Hoe hoog is de flow als alleen de Quatt aangaat? Lijkt dat je te weinig flow hebt. Zit er een bypass in het systeem waardoor het hete water weer terug stroomt?
Je kan idd proberen alle groepen op de verdeler open te draaien om te zien of je flow omhoog krijgt.
Verder nog radiatoren? Staat die open of dicht?
Ik heb minimum vermogen inmiddels verlaagd naar 1%, das bijna minimum. Hiermee draait de ketel met 4,0kW. Hiermee geen overshoot, tenminste vandaag niet. Alleen warm houden met de Quatt lukt nog niet echt. Temperatuur zakt alweer en de Quatt draait nog lekker met 55Hz, als ie nu eens stijgt kan ie het op temperatuur houden.okijokii schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:13:
[...]
Dat zou maar zo eens kunnen. Het proberen waard (al zijn sommigen hier op het forum van mening dat het juist omhoog moet, maar dat zorgde bij mij voor grote overshoots - aanvoertemperatuur ging ineens van 35 naar 45 graden - waarna alles uit ging)
Probeer het eens 24 uur, het kan altijd terug gezet worden
Retour op je verdeler moet ergens tussen de 25 en 30 zijn. Aanvoer rond 28 tot 35. Als je dat de hele dag doet, blijft je kamer op temperatuur, tenzij je alle ramen open zet of slecht/geen isolatie hebt.scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb alle groepen open, thermostaat op 50, verdelerpomp maximaal en bypass op 2.5.
Dat kan kloppen. Mijn observaties zijn op dit moment:pietjm schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Volgens mij de hele dag 1 a 2 graden. Weinig verschil over de dag in ieder geval. Korter en langer dan dat jij noemt, heb ik ook nog niet gezien.
- Tussen 2.5 en 1.5 graad iedere 1.5 uur een defrost
- Tussen 1.5 en -4 ieder uur een defrost
- Tussen -4 en -5 iedere 1.5 uur een defrost
- Onder -5 iedere 2 uur een defrost.
Dit is allemaal 'om en nabij' het zijn geen cijfers vanuit Quatt, puur gedrag wat ik ongeveer af denk te lezen uit de data in home assistant.
Dit heb ik ook, maar er staat me bij dat ik voorheen wel temperaturen onder 0 kon zien. Bugje in 2.8.0 of 2.9.0?Ysbeer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:23:
[...]
Volgens mij wel: sinds ik de Quatt heb kan ik op mijn thermostaat de buitentemperatuur aflezen; voorheen kon ik dat niet. Overigens wel alleen maar > 0. Bij alles onder het vriespunt blijft hij op 0 staan.
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Ik had een soortgelijk profiel van ongewenste CV-pendel-powerboosts terwijl dit eigenlijk niet nodig was vanuit de warmte behoefte.scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is extra vervelend als je primair vloerverwarming in je afgiftesysteem hebt zitten, omdat de mengverdelers bij een circuit temperatuur van >40 graden steeds verder sluiten wat de vervolgens de flow beperkt (via bypass). Een lagere flow met hetzelfde vermogen leidt weer tot een hogere circuit temperatuur en zo draait het cirkeltje rond.
Mijn oplossing was tweeledig:
- Maximale afgifte door verwijderen zoneregeling (niet nodig bij trage / constante verwarming) en waterzijdig inregelen van de groepen (groot effect!)
- Beperken van CV afgifte door aanvoertemperatuur te verlagen naar 40 graden. Hoger heeft geen zin in een VWW afgiftesysteem - nu helpt ie de Quatt met verwarmen TOT 40 graden. In effect doet de CV nu alleen mee bij de start van een cyclus en op de defrost - circa 8% gas in de mix
Nu akelig stabiele circuit temperatuur van 36 graden onder bijna alle omstandigheden met minimale support van CV. Nu heb ik wel de luxe van 100% vloerverwarming, dit is lastiger met radiatoren in de mix die wellicht heter moeten worden.
Before
/f/image/c4TSWgbUMy4ZS3xmPSjFBAI3.png?f=fotoalbum_large)
After
/f/image/bbI8dAXPqwddXY6Wq59fkd4W.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Clock op 18-01-2024 00:52 ]
Je vergeet de 700 pagina’s van deel 1 nog, dus 800 pagina geklooi, zoals jij dat niet echt vriendelijk noemd.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
Nee, het is met name toch een redelijk nieuw en ander product zeker als je de Quatt bekijkt.
Mn door zijn , zeker in het begin, super scherpe prijs, is dit een aardig succesvol ding geworden met een behoorlijke fanclub.
En nee, we zijn tweakers en willen veelal het onderste uit de kan hebben, en als het kan ook nog kijken of er ook nog een verstopte bodem inzit waar je ook nog iets uit kunt krijgen.
En het leuke is dat er dus best wat over te vertellen is, met veel soorten thermostaten (zie je niet vaak) en in combinatie met veel verschillende cv ketels.
En bedenk vooral dat een warmtepomp echt ook qua techniek iets heel anders is dan een cv ketel, qua techniek heeft hij meer weg van een koelkast dan van een cv ketel.
Overigens van harte welkom en kijk gerust rond, een klein adviesje, neem als het kan, even de kleine moeite en lees de TS op pagina 1 eens door. Daar hebben we geprobeerd en zijn nog steeds bezig om dit uit te breiden, een verzameling van een soort FAQ en informatie bijeen te zetten om zo veel mogelijk te informeren.
En op je vraag terug te komen, nee en soms is het wel eens ja.
Elk huis is geschikt voor een cv ketel.
Niet elk huis is geschikt voor een warmtepomp. Ook al wil de commercie dat wel eens anders uitdragen.
Ook de werkwijze en bediening zijn geheel anders, dus voor mensen die in hun oude gedrag (mbt verwarmen) blijven volhouden komen veelal bedrogen uit.
Waar een cv ketel een sportauto is die met veel power en snel van A naar B gaat ( en dus tussendoor ook een of meerdere pauzes kan nemen, heeft de warmtepomp als een DAF wat meer tijd nodig, duurt dus langer, met minder ver mogen en langzamer, maar kan daardoor wel een heel stuk zuiniger van A naar B komen.
[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 18-01-2024 01:28 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb niets anders aangepast dan de optimalisatie in de Quatt App uitschakelen en ben 100% tevreden over de Duo Quattl,en ik ga dit jaar van ca. 2700 naar maximaal 700M3, met een vaste temp van 21C tov van de19,5-20 C vorig jaar. Is dus beduiden meer comfort. Misschien ga ik ook nog wel eens kijken of ik die 700 M3 naar 350M3 terug kan krijgen.Johan Bogle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:28:
Maar voorlopig blij ei zonder ge-tweak...
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Nu je het zegt! Ik was aan die herinnering gaan twijfelen.Dieg000 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:00:
[...]
Dit heb ik ook, maar er staat me bij dat ik voorheen wel temperaturen onder 0 kon zien. Bugje in 2.8.0 of 2.9.0?
Ik heb ook radiatorknoppen als slave en bij mij doen die in ieder geval niets aan de flow. Die is constant 800 l/u, dat is ook waar de Quatt op aanstuurt.scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:32:
Da's een goeie. Ik heb idd een bypass voor de vloerverwarmingsverdeler en heb het gevoel dat er veel via de bypass retour gaat. Heb nu alle groepen vol opengezet en ga kijken hoe dit loopt. Heb boven radiatoren met evohome HR92-knoppen. Deze lopen als 'slave' mee in het hele systeem maar Evohome stuurt de ketel niet meer aan. Dat doet de T6R. Ik heb nog niet gezien wat de flow is met alleen de Quatt aan. Hij is nu uit dus ga morgen ff kijken. Bedankt zover...
[...]
Die radiatorknoppen gaan natuurlijk wel op wat “onvoorspelbare” tijden open, vanuit de Quatt bezien. Mijn ervaring is dat dat de Quatt wel degelijk beïnvloedt. Ik heb het gevoel dat hij soms “schrikt” als er in één keer 3 radiatoren open gaan, en dan gooit hij (als de Quatt zelf al bijna op max draait) de CV aan voor een halve kuub ofzo.
Ik denk omdat de Quatt zijn retourtemp omlaag ziet gaat. Ik zie nl geen andere indicatie in mijn systeem (gebeurt bijv ook als thermostaat rondom setpoint staat).
Dus je zou even die thermostaatknoppen helemaal open kunnen zetten een dagje, dat is toch weer een variabele minder en stelt je beter in staat gedrag van vvw en CV beter te analyseren.
Zie bijvoorbeeld de eerste CV piek van gisteren (bij de tweede was er wel een temp dipje):
/f/image/G8EEJ4iQYljuQ8lFqJBsr0NK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kDgCPf97tOSnGEY60vFGwASw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door RealCato op 18-01-2024 07:59 ]
Gisteren na wekenlang stabiel draaien ineens de kolder in het systeem. Gas gebruiken, hierdoor volle bak de kamers opwarmen, afkoelen en vervolgens weer volle bak draaien. Pas na een ingreep op de iSense bij bereiken temperatuur en in dalende fase even de temperatuur naar 20.5 en weer terug naar 20 de rust er weer ingekregen:
:strip_exif()/f/image/ozHTZVbSzyvFfp4eIVY1hwna.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sk8cqnYvV1IYDPyrQKu31RHC.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto zeer duidelijk te zien wanneer de handmatige ingreep is gedaan....
Blijft gek dat er geen slimmigheid in zit a la ik zie nu gedrag wat de afgelopen weken niet is vertoond, ik moet corrigeren. Heel vreemd voor een "slim" systeem wat dus niet zo slim is
Verder nog steeds heel tevreden, maar als je dit soort kolder dus niet opspoort middels HA of weet ik 't wat ben je overgeleverd aan de goden.
:strip_exif()/f/image/ozHTZVbSzyvFfp4eIVY1hwna.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sk8cqnYvV1IYDPyrQKu31RHC.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijft gek dat er geen slimmigheid in zit a la ik zie nu gedrag wat de afgelopen weken niet is vertoond, ik moet corrigeren. Heel vreemd voor een "slim" systeem wat dus niet zo slim is
Verder nog steeds heel tevreden, maar als je dit soort kolder dus niet opspoort middels HA of weet ik 't wat ben je overgeleverd aan de goden.
[ Voor 205% gewijzigd door Trackerfire op 18-01-2024 08:38 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Hoezo toestemming eigenlijk? Voor een Quatt is er in principe toch geen verschil tussen een gas- of E-ketel aan het aan/uit contact
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Thanks, ga ik proberen. Heb jij de radiatoren ook waterzijdig ingeregeld ondanks gebruik van de HR92 op de radiatoren ?
RealCato schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:55:
[...]
Ik heb ook radiatorknoppen als slave en bij mij doen die in ieder geval niets aan de flow. Die is constant 800 l/u, dat is ook waar de Quatt op aanstuurt.
Die radiatorknoppen gaan natuurlijk wel op wat “onvoorspelbare” tijden open, vanuit de Quatt bezien. Mijn ervaring is dat dat de Quatt wel degelijk beïnvloedt. Ik heb het gevoel dat hij soms “schrikt” als er in één keer 3 radiatoren open gaan, en dan gooit hij (als de Quatt zelf al bijna op max draait) de CV aan voor een halve kuub ofzo.
Ik denk omdat de Quatt zijn retourtemp omlaag ziet gaat. Ik zie nl geen andere indicatie in mijn systeem (gebeurt bijv ook als thermostaat rondom setpoint staat).
Dus je zou even die thermostaatknoppen helemaal open kunnen zetten een dagje, dat is toch weer een variabele minder en stelt je beter in staat gedrag van vvw en CV beter te analyseren.
Zie bijvoorbeeld de eerste CV piek van gisteren (bij de tweede was er wel een temp dipje):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, niet waterzijdig ingeregeld. Ik heb gisteren pas de ventilatoren voor mijn radiatoren ontvangen. Als die erop zitten ga ik waterzijdig inregelen.scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:58:
Thanks, ga ik proberen. Heb jij de radiatoren ook waterzijdig ingeregeld ondanks gebruik van de HR92 op de radiatoren ?
[...]
Ah ok. Ik heb eerst één Heatfan gekocht om te proberen maar dat werkt echt super.
Ik snap niet waarom de T6/CIC telkens zulke hoge temperaturen blijft vragen en de ketel in blijft schakelen (zelfs nu de aanvoertemperatuur op 40 gr is gezet). Nu ook weer : otFtControlSetpoint: 47. Zal dit wellicht te maken hebben met een verkeerd ingesteld warmteverlies door Quatt ? Of zal de aansturing door de CIC niet goed gaan en is de T6 gewoon leidend in het geheel. Mooie puzzel zo.
Ik snap niet waarom de T6/CIC telkens zulke hoge temperaturen blijft vragen en de ketel in blijft schakelen (zelfs nu de aanvoertemperatuur op 40 gr is gezet). Nu ook weer : otFtControlSetpoint: 47. Zal dit wellicht te maken hebben met een verkeerd ingesteld warmteverlies door Quatt ? Of zal de aansturing door de CIC niet goed gaan en is de T6 gewoon leidend in het geheel. Mooie puzzel zo.
RealCato schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Nee, niet waterzijdig ingeregeld. Ik heb gisteren pas de ventilatoren voor mijn radiatoren ontvangen. Als die erop zitten ga ik waterzijdig inregelen.
ControlSetpoint wordt niet gebruikt door CiC bij T6 thermostaat, die weet het beter.scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:14:
Ah ok. Ik heb eerst één Heatfan gekocht om te proberen maar dat werkt echt super.
[...]
Zie Quatt handleiding en 100 posts in dit topic.
Weet iemand of je de Quatt uit moet zetten als je water gaat bijvullen in het systeem, of kan dat gewoon 'on the fly' zoals ik dat voorheen ook met alleen een cv ketel deed?
@onlinaius Vanmorgen -4 tot -5 hier. Netjes elke 55min defrost. Heb ze wel eens langer gezien, dus het kan wel langer bij mij.
Bijvullen is niks bijzonders.verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:41:
Weet iemand of je de Quatt uit moet zetten als je water gaat bijvullen in het systeem, of kan dat gewoon 'on the fly' zoals ik dat voorheen ook met alleen een cv ketel deed?
Zie pagina 1 waar veel vergaarde kennis goed samengevat is.
Daar staat Handleiding cv-ketel onderhoud met een link naar de Quatt documentatie.
Kan gewoon on the fly.verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:41:
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Thx voor je RTFM antwoord... 😵💫netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:05:
[...]
Bijvullen is niks bijzonders.
Zie pagina 1 waar veel vergaarde kennis goed samengevat is.
Daar staat Handleiding cv-ketel onderhoud met een link naar de Quatt documentatie.
Die handleiding heb ik natuurlijk gelezen en de OP verwijs ik zelf ook iedereen (en ja; ook helemaal gelezen).
Ik heb de cv nodig om de druk af te lezen, dus die kan ik niet spanningsloos stellen (moet wel volgens de handleiding). Mijn vraag was of de Quatt wel spanningsloos moet, specifiek omdat de pomp anders blijft doordraaien met 800 l/u.
Zeker weten ivm de Quatt die dan 800 l/u blijft pompen?
Dat vraag ik me ook af. Want er staat in die gids ook dat de quatt weer aan moet (blijven) ivm het (automatisch) ontluchten van de quatt. Maar de CIC spanningsloos. ik heb de vraag al vele weken geleden aan Quatt gesteld, maar uiteraard nog geen antwoord.verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:
[...]
Thx voor je RTFM antwoord... 😵💫
Die handleiding heb ik natuurlijk gelezen en de OP verwijs ik zelf ook iedereen (en ja; ook helemaal gelezen).
Ik heb de cv nodig om de druk af te lezen, dus die kan ik niet spanningsloos stellen (moet wel volgens de handleiding). Mijn vraag was of de Quatt wel spanningsloos moet, omdat de pomp anders blijft doordraaien met 800 /u.
[...]
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
De type aanduiding begreep ik; zag het verschil in de diagrammen niet terug. Inmiddels wel gevonden.Friezin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:03:
[...]
De laatste 2 cijfers van de typeaanduiding.
Ik heb een pompschakelaar. Ze zijn er ook geïntegreerd.
Pomp staat hier op cp1 (maar zag in deze pdf ook cp en pp 3. Vandaar dat ik vermoed dat dit een nieuwe serie is, die van mij gaat tot 2).
Lijkt mij dat hij tot wel 3 * de Quatt pomp kan leveren en het dubbele van wat ik nu heb.
Ik laat het nog even bezakken; bedankt!
Bijzonder idd. Op eoa manier heeft de CiC bedacht dat die 37C aanvoertemp niet voldoende is om jouw huis op temperatuur te krijgen/houden, en icm met je Quatt die op vol vermogen draait beslist ie dan om de CV erbij aan te slingeren.scotman21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je bij Quatt moet vragen om de "vermogen" parameter omlaag te schroeven.
En idd zoals hierboven al aangegeven, alle variabelen en optimalisaties zoveel mogelijk uitschakelen, dus idd ook die radiator-thermostaat knoppen gewoon open zetten en zo laten, zodat er niet allerlei rare veranderingen in je afgifte systeem plaatsvinden waar de CiC iets van wil vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 18-01-2024 10:47 ]
De druk in je waterleiding is (als het goed is) hoger dan in je CV leiding en water geeft ook zeer weinig mee (knijp maar eens in een volle en een lege frisdrankfles met dichte dop).verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:
[...]
Thx voor je RTFM antwoord... 😵💫
Ik heb de cv nodig om de druk af te lezen, dus die kan ik niet spanningsloos stellen (moet wel volgens de handleiding). Mijn vraag was of de Quatt wel spanningsloos moet, specifiek omdat de pomp anders blijft doordraaien met 800 l/u.
[...]
Dus er gaat maar een heel klein beetje in als je de twee verbind en de druk opvoert. Niet genoeg om ook maar iets te verstoren qua flow tenzij je het niet goed vast zet 😂
Volgens mij ligt dit aan OF de "vermogen" parameter die alleen Quatt kan inzien en aanpassen, OF aan wat je thermostaat aan aanvoertemperatuur vraagt (gezien een aantal eerdere posts lijkt deze vraag nu door de CiC meegenomen te worden).medu80 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:38:
[...]
Ik heb minimum vermogen inmiddels verlaagd naar 1%, das bijna minimum. Hiermee draait de ketel met 4,0kW. Hiermee geen overshoot, tenminste vandaag niet. Alleen warm houden met de Quatt lukt nog niet echt. Temperatuur zakt alweer en de Quatt draait nog lekker met 55Hz, als ie nu eens stijgt kan ie het op temperatuur houden.
Thx, hier kan ik iets mee. Dus kan idd gewoon on the fly.netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
[...]
De druk in je waterleiding is (als het goed is) hoger dan in je CV leiding en water geeft ook zeer weinig mee (knijp maar eens in een volle en een lege frisdrankfles met dichte dop).
Dus er gaat maar een heel klein beetje in als je de twee verbind en de druk opvoert. Niet genoeg om ook maar iets te verstoren qua flow tenzij je het niet goed vast zet 😂
Wat zegt Quatt hierover als je ze belt? Is er mss ook een firmware update van de CiC bij je binnengekomen?Trackerfire schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:33:
Gisteren na wekenlang stabiel draaien ineens de kolder in het systeem. Gas gebruiken, hierdoor volle bak de kamers opwarmen, afkoelen en vervolgens weer volle bak draaien. Pas na een ingreep op de iSense bij bereiken temperatuur en in dalende fase even de temperatuur naar 20.5 en weer terug naar 20 de rust er weer ingekregen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, in het ergste geval zit de bijvul aansluiting net na de Quatt en hebben je radiatoren veel weerstand en is je waterdruk laag, bijvoorbeeld met een waterontharder of in een heel hoog gebouw, waardoor de pomp harder duwt dan je waterleiding. Alleen dan moet de quatt heel misschien uit, maar de stekker zit er toch naast en dat merk je vanzelf als de druk niet stijgt.verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Thx, hier kan ik iets mee. Dus kan idd gewoon on the fly.
Ik vermoed dat de CiC firmware hier recent mogelijk wat in heeft verandert qua gedrag. In de quickstart 1.1 staat nu (ineens?) dat ze bij Quatt kunnen aanzetten dat controlsetpoint wel wordt meegenomen (bv voor een Nest thermostaat).SBL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:27:
[...]
ControlSetpoint wordt niet gebruikt door CiC bij T6 thermostaat, die weet het beter.
Zie Quatt handleiding en 100 posts in dit topic.
Zeker weten doe ik niks, aangezien geen release notes van Quatt
Kerst is al geweest en dan toch weer kadootjes ?olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Ik vermoed dat de CiC firmware hier recent mogelijk wat in heeft verandert qua gedrag. In de quickstart 1.1 staat nu (ineens?) dat ze bij Quatt kunnen aanzetten dat controlsetpoint wel wordt meegenomen (bv voor een Nest thermostaat).
Zeker weten doe ik niks, aangezien geen release notes van Quatt
Ze houden het spannend bij Quatt ;Pnetappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:52:
[...]
Kerst is al geweest en dan toch weer kadootjes ?
Ik heb de CV uitgezet, zodat ik de druk kan aflezen. Slang erop, kraan open tot de gewenste druk. Gaat allemaal prima. Bij mij is de druk 0.4 bar hoger als Quatt draait. Dus als ik mikte op een CV druk van 1.8 als het systeem idle staat, ga ik naar 2.2 als de Quatt draait.verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:
Enneh, kraan wel dicht draaien voordat je de slang eraf draait
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ik heb nu een nachtje gedraaid op de “besturing op watertemperatuur” met de maximale aanvoertemperatuur op 35C graden. Mijn Quatt heeft de hele nacht op 600-700 watt vermogen water van 35 graden geleverd zonder een enkele defrost.
Dit is met dezelfde Honeywell thermostaat die ik tot gisteren met “besturing op Quatt AI” heb gebruikt. Voor omschakelen naar “besturing op watertemperatuur” is een vervanging door een Nest of EvoHome thermostaat dus niet nodig.
Het zou mooi zijn als wij dit met een toekomstige software update gewoon zelf kunnen kiezen in de app. Voorlopig dus nog even een ticket aanmaken bij Quatt support als jij dit ook wilt ervaren.
Goede tip om rekening te houden met de 0,4 bar hogere druk!s020506 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:10:
[...]
Ik heb de CV uitgezet, zodat ik de druk kan aflezen. Slang erop, kraan open tot de gewenste druk. Gaat allemaal prima. Bij mij is de druk 0.4 bar hoger als Quatt draait. Dus als ik mikte op een CV druk van 1.8 als het systeem idle staat, ga ik naar 2.2 als de Quatt draait.
Enneh, kraan wel dicht draaien voordat je de slang eraf draait
Nb ik laat die slang gewoon zitten 😬
1: Ik krijg zo langzamerhand de indruk als ik dit forum lees dat de CiC incl haar z.g. AI-slimmigheid meer kwaad dan goed qua regeling. Zijn er al mensen die zich bezighouden met het reverse engineeren van deze unit? Ook met het oog op (niet te hopen hoor, begrijp me goed) het mogelijk wegvallen van de support.
2: heeft die instabiliteit niet te maken met het consequent niet installeren van een buffervat? E.e.a. om uit concurrentieoverwegingen een zo laag mogelijke aanbieding te kunnen doen.
2: heeft die instabiliteit niet te maken met het consequent niet installeren van een buffervat? E.e.a. om uit concurrentieoverwegingen een zo laag mogelijke aanbieding te kunnen doen.
er zijn er hier volgens mij 1 of 2 die aan OTGW hebben en dus zouden kunnen zien wat de CiC uitstuurt naar een CV ketel, maar wat de algoritmes in de CIC blackbox precies doen weet volgens mij niemand.Freeckje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:26:
1: Ik krijg zo langzamerhand de indruk als ik dit forum lees dat de CiC incl haar z.g. AI-slimmigheid meer kwaad dan goed qua regeling. Zijn er al mensen die zich bezighouden met het reverse engineeren van deze unit? Ook met het oog op (niet te hopen hoor, begrijp me goed) het mogelijk wegvallen van de support.
nahh dat denk ik niet, vrijwel elke Quatt gebruiker hier heeft een vloerverwarming, en dat is het beste buffervat dat je kunt hebben2: heeft die instabiliteit niet te maken met het consequent niet installeren van een buffervat? E.e.a. om uit concurrentieoverwegingen een zo laag mogelijke aanbieding te kunnen doen.
Ik snap het niet helemaal. Suggereer je dat omdat de ketel max 35 aanvoertemp toestaat, de Quatt ook niet hoger levert? En wat hebben de defrosts daar mee te maken? En bovenal: bleef je huis op de gewenste temperatuur?TeslaNerd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Ik heb nu een nachtje gedraaid op de “besturing op watertemperatuur” met de maximale aanvoertemperatuur op 35C graden. Mijn Quatt heeft de hele nacht op 600-700 watt vermogen water van 35 graden geleverd zonder een enkele defrost.
Dit is met dezelfde Honeywell thermostaat die ik tot gisteren met “besturing op Quatt AI” heb gebruikt. Voor omschakelen naar “besturing op watertemperatuur” is een vervanging door een Nest of EvoHome thermostaat dus niet nodig.
Het zou mooi zijn als wij dit met een toekomstige software update gewoon zelf kunnen kiezen in de app. Voorlopig dus nog even een ticket aanmaken bij Quatt support als jij dit ook wilt ervaren.
Bij de max aanvoer temp verlagen kan ik me wat voorstellen: ik zie dat mijn thermostaat een steeds hogere temperatuur vraagt als het de Quatt niet lukt op vol vermogen mijn huis op temperatuur te houden. Zodra Quatt dan de max bereikt en ketel bijschakelt brandt die meteen volle bak. De thermostaat lijkt dat niet te snappen en houdt hem nog even op 70 graden totdat huiskamer op gewenste temperatuur plus een halve graad bonus is. Als ik de max aanvoer temp verlaag demp ik dat effect. Theoretisch. Ik zal het binnenkort testen.
[ Voor 20% gewijzigd door Ysbeer op 18-01-2024 11:36 ]
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.