Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:02
olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:28:
[...]
er zijn er hier volgens mij 1 of 2 die aan OTGW hebben en dus zouden kunnen zien wat de CiC uitstuurt naar een CV ketel, maar wat de algoritmes in de CIC blackbox precies doen weet volgens mij niemand.
Ik bedoel meer de interface naar de WP zelf, in een vorige post stond dat in de WP-wereld de print min of meer standaard zou zijn.
nahh dat denk ik niet, vrijwel elke Quatt gebruiker hier heeft een vloerverwarming, en dat is het beste buffervat dat je kunt hebben ;)
Volgens een Elga aanbieder valt het buffer van een vloerverwarming juist vrij laag uit als je het uitrekent. Link met de berekening moet ik opzoeken :) https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Gevonden: je hebt gelijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Freeckje op 18-01-2024 12:02 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Freeckje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:26:
1: Ik krijg zo langzamerhand de indruk als ik dit forum lees dat de CiC incl haar z.g. AI-slimmigheid meer kwaad dan goed qua regeling. Zijn er al mensen die zich bezighouden met het reverse engineeren van deze unit? Ook met het oog op (niet te hopen hoor, begrijp me goed) het mogelijk wegvallen van de support.

2: heeft die instabiliteit niet te maken met het consequent niet installeren van een buffervat? E.e.a. om uit concurrentieoverwegingen een zo laag mogelijke aanbieding te kunnen doen.
Ik heb ook lang getwijfeld of hun aanpak die anders is dan van de meeste merken kwaad doet.
Maar als ik zie wat voor COP's er uit komen en dat het comfort eigenlijk nooit in gevaar is, dan kan ik niet ander concluderen dat de CiC werkelijk iets toevoegt. De app maakt het compleet.

Een buffervat om pendelen te voorkomen betekent eigenlijk alleen maar meer complexiteit, slechtere COP, hogere investering en opofferen van kostbare ruimte. Quatt lost dit anders op en dat gaat blijkbaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ik heb ook lang getwijfeld of hun aanpak die anders is dan van de meeste merken kwaad doet.
Maar als ik zie wat voor COP's er uit komen en dat het comfort eigenlijk nooit in gevaar is, dan kan ik niet ander concluderen dat de CiC werkelijk iets toevoegt. De app maakt het compleet.

Een buffervat om pendelen te voorkomen betekent eigenlijk alleen maar meer complexiteit, slechtere COP, hogere investering en opofferen van kostbare ruimte. Quatt lost dit anders op en dat gaat blijkbaar goed.
ehh. volgens mij zijn er hier een heleboel mensen die juist klagen over gebrekkig comfort door te lang niet verwarmen en/of grote overshoots?

Ik ben zelf niet zo overtuigd van die "geen stooklijn" black box approach van Quatt.

Volgens mij heeft het ook weinig met wel of geen buffervat te maken, buffervat heeft imho veel meer met volume van je afgiftesysteem te maken icm minimale vermogen van de warmtepomp zelf, en aangezien de Quatt al vrij klein is en redelijk ver terug kan moduleren, en de meesten vvw hebben, lijkt me dat argument niet zo heel relevant.

Zelf denk ik dat ze het "gewoon anders" willen doen, met die intake en zeflberekende en gemanagede vermogen en temp parameters. Het idee zal ws zijn geweest dat door dit zelf in de hand te houden ze de beste / optimaalste performance konden leveren, maar volgens mij is dat in de praktijk door de vele variabelen, met daarin vooral de thermostaat, een stuk weerbarstiger. Wat mss verklaart waarom ze nu die optie hebben toegevoegd om de thermostaat de aanvoertemp te laten regelen.

Maar bovenstaande zijn allemaal aannames en subjectieve meningen van mijn kant, door de hele "black box" approach van Quatt blijft het vooral een heleboel giswerk.

[ Voor 41% gewijzigd door olafmol op 18-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:22:
[...]

ehh. volgens mij zijn er hier een heleboel mensen die juist klagen over gebrekkig comfort door te lang niet verwarmen en/of grote overshoots?
Misschien zie ik dat inderdaad te rooskleurig omdat de oplossing vaak snel en simpel zelf te doen is en de verschillen ook niet extreem zijn. Ik heb wat full electric implementaties gezien die om te huilen waren.

Iemand hier die echt lang ontevreden is geweest over het comfort met een Quatt?

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 18-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
onlinaius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Dat kan kloppen. Mijn observaties zijn op dit moment:

- Tussen 2.5 en 1.5 graad iedere 1.5 uur een defrost
- Tussen 1.5 en -4 ieder uur een defrost
- Tussen -4 en -5 iedere 1.5 uur een defrost
- Onder -5 iedere 2 uur een defrost.

Dit is allemaal 'om en nabij' het zijn geen cijfers vanuit Quatt, puur gedrag wat ik ongeveer af denk te lezen uit de data in home assistant.
Gisteren had ik je gelijk gegeven. Vandaag -4.5 hier en nog immer 55 minuten. Ik meende te zien onder de -4 is het 1,5 tot 2 uur, maar die vlieger gaat vandaag niet meer op... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Gisteren had ik je gelijk gegeven. Vandaag -4.5 hier en nog immer 55 minuten. Ik meende te zien onder de -4 is het 1,5 tot 2 uur, maar die vlieger gaat vandaag niet meer op... :(
Wat ik merkte wat betreft defrosts, was dat het vermogen wat de Quatt vraagt ook een rol speelt. Bij hoog vermogen elke 55 min defrosts en bij laten we zeggen 700 Watt (electrisch), elke 1,5 tot 2 uur defrosts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
Ysbeer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Suggereer je dat omdat de ketel max 35 aanvoertemp toestaat, de Quatt ook niet hoger levert? En wat hebben de defrosts daar mee te maken? En bovenal: bleef je huis op de gewenste temperatuur?

Bij de max aanvoer temp verlagen kan ik me wat voorstellen: ik zie dat mijn thermostaat een steeds hogere temperatuur vraagt als het de Quatt niet lukt op vol vermogen mijn huis op temperatuur te houden. Zodra Quatt dan de max bereikt en ketel bijschakelt brandt die meteen volle bak. De thermostaat lijkt dat niet te snappen en houdt hem nog even op 70 graden totdat huiskamer op gewenste temperatuur plus een halve graad bonus is. Als ik de max aanvoer temp verlaag demp ik dat effect. Theoretisch. Ik zal het binnenkort testen.
Ja, zo werkt “besturing op watertemperatuur” bij mijn combinatie Intergas/Honeywell. De max temperatuur die ik instel op de ketel wordt door de thermostaat overgenomen bij het bepalen van de stooklijn. En de Quatt volgt met een geleverde watertemperatuur zoals gevraagd door de thermostaat. Ik heb de max voor vanacht bewust lager ingesteld dan mijn huis nodig heeft (35 ipv 40) om te zien wat er gebeurd. Komende nacht de volgende test op 40 graden als max aanvoer.

Ik was bij eerdere koude nachten vooral ontevreden over de “besturing door Quatt met AI” omdat deze te lang wachtte nadat de kamertemperatuur door de ingestelde temperatuur was gezakt en vervolgens de halve nacht op vol vermogen met water van 50C graden het huis ging opstoken met veel herrie en onnodig gasverbruik

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 18-01-2024 13:08 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus48
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-08 12:20
Goede morgen

Graag wil ik ook overgaan tot de installatie van een warmte pomp
Wij hebben een speciale situatie.
De CV ketel en de verdelers ( 2 stuks )vloerverwarming (60 m2) zitten in de kelder.
De afstand van de kelder tot waar warmtepomp zou kunnen staan is ca 4.5; meter.
De leidingen zullen onder een betonvloer door moeten waar de vloerverwarming op ligt.
De vloer ligt op het zand , dus geen kruip ruimte.
Er zal dus vanuit de kelder onder de vloer door geboord moeten worden en moet er een mantelbuis komen
Heeft daar iemand ervaring mee ? Zijn er bedrijven die dat specifiek kunnen?
Welk diameter moet die mantelpijp dan krijgen?
Dank voor de reactie(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Martinus48 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:06:
Goede morgen

Graag wil ik ook overgaan tot de installatie van een warmte pomp
Wij hebben een speciale situatie.
De CV ketel en de verdelers ( 2 stuks )vloerverwarming (60 m2) zitten in de kelder.
De afstand van de kelder tot waar warmtepomp zou kunnen staan is ca 4.5; meter.
De leidingen zullen onder een betonvloer door moeten waar de vloerverwarming op ligt.
De vloer ligt op het zand , dus geen kruip ruimte.
Er zal dus vanuit de kelder onder de vloer door geboord moeten worden en moet er een mantelbuis komen
Heeft daar iemand ervaring mee ? Zijn er bedrijven die dat specifiek kunnen?
Welk diameter moet die mantelpijp dan krijgen?
Dank voor de reactie(s)
Het gemakkelijkste is gewoon op de Quatt site alles invullen en dan komt er vanzelf een video intake waar je over de opties kan praten. Ik weet niet of ze die leidingen door een alvast geplaatst kanaal willen halen, maar als dat al een optie is, dan kunnen zij veel beter aangeven wat je moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Ja, zo werkt “besturing op watertemperatuur” bij mijn combinatie Intergas/Honeywell. De max temperatuur die ik instel op de ketel wordt door de thermostaat overgenomen bij het bepalen van de stooklijn. En de Quatt volgt met een geleverde watertemperatuur zoals gevraagd door de thermostaat. Ik heb de max voor vanacht bewust lager ingesteld dan mijn huis nodig heeft (35 ipv 40) om te zien wat er gebeurd. Komende nacht de volgende test op 40 graden als max aanvoer.

Ik was bij eerdere koude nachten vooral ontevreden over de “besturing door Quatt met AI” omdat deze te lang wachtte nadat de kamertemperatuur door de ingestelde temperatuur was gezakt en vervolgens de halve nacht op vol vermogen met water van 50C graden het huis ging opstoken met veel herrie en onnodig gasverbruik
Met als opmerking hierbij dat dit wel specifiek is voor de combinatie van jouw thermostaat en CV ketel. Niet alle thermostaten nemen instellingen van de CV ketel over. Mijn Nest bv heeft z'n eigen instelling "voorloop/supply temp" en die is onafhankelijk van wat ik op de CV ketel instel.

Maar zolang je snapt hoe je thermostaat werkt qua berekenen van aanvoertemp/stooklijnen zit je wel goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Misschien zie ik dat inderdaad te rooskleurig omdat de oplossing vaak snel en simpel zelf te doen is en de verschillen ook niet extreem zijn. Ik heb wat full electric implementaties gezien die om te huilen waren.

eigenlijk niet, en dat heeft me eigenlijk nog het meest verbaast over de afgelopen maanden, ik had verwacht dat we meer op comfort zouden moeten inleveren, en ondanks dat wij het mogelijk wat minder hoog hebben staan, kunnen we eigenlijk niet echt klagen en zijn zelfs zeer postief verrast over het comfort en dat met de giga besparing.
en ja, met de huidige temperaturen hebben een beetje gas verbruik, tenslotte het is en blijft een hybride.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAyFrQy8rg_sFNxsjFS6yRr11L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsfv09MY7Rmlw6BgrT2BtdOd.jpg?f=fotoalbum_large winterlandschap in Nederland.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Mijn vrouw in ieder geval niet. Ze zei me gisteren nog hoe prettig ze het vond om weer in een huis te wonen waarin geen enkele ruimte koud is.
En dat voor die stookkosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Ook voor @Johan Bogle :

Wat elk "verwarmings" topic gemeen heeft, is dat de bron die het water verwarmt, maar 1 onderdeel van een (veel) complexer geheel is. In het geval van een hybride warmtepomp heb je dan 1 trage lage temp warmtebron, een snelle hoge temp warmtebron, en vervolgens nog je afgifte-systeem (vloerverwarming, radiatoren, (meng)pompen, diameters van leidingen, afstanden van leidingen etc.), en dan nog je huis zelf (weersinvloeden, benodigd afgiftevermogen etc.). Ohja, ik ben de thermostaat nog vergeten, die kan ook op allerhande manier ingesteld worden en zich gedragen, afhankelijk van merk en type.

Dit alles stabiel en efficiënt met elkaar laten samenwerken vereist een "holistische aanpak". Die komt niet van de WP fabrikant, ook niet van de thermostaat leverancier, etc. maar de enige manier om dit te regelen is ofwel een ervaren verwarmings-expert in te huren om dit allemaal voor je af te stemmen en in te regelen en te optimaliseren, ofwel het zelf leren en doen. Dat laatste zie je dus veelal hier (en in andere cv en wp tuning forums) gebeuren, omdat er gewoonweg nog te weinig kennis (of beschikbaarheid, of betaalbaarheid) in de markt is om het complete plaatje rond te maken.
In het kader van de holistische aanpak heb ik hier 1x T33 en 2x T22 klaarliggen om de warmteafgifte in mijn huis wat op te krikken.
Die T33 komt in plaats van een kleinere T21. Kan ik dan de aansluitstukken zoals aftapkraantje en schroefverbindingen overzetten van de oude radiator? Of gaat dat lekken met oude appendages op een nieuwe radiator?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
TeslaNerd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:04:
[...]

In het kader van de holistische aanpak heb ik hier 1x T33 en 2x T22 klaarliggen om de warmteafgifte in mijn huis wat op te krikken.
Die T33 komt in plaats van een kleinere T21. Kan ik dan de aansluitstukken zoals aftapkraantje en schroefverbindingen overzetten van de oude radiator? Of gaat dat lekken met oude appendages op een nieuwe radiator?
Zou je eens wat printscreens vanuit de Quatt app kunnen plaatsen qua verbruik momenteel bij jou (vandaag en gisteren)?

Edit:
Ik had je op je andere reactie willen quoten, maar wel nieuwsgierig na de aanpassing vanuit Quatt hoe de lijnen bij jou er nu uit zien @TeslaNerd

[ Voor 11% gewijzigd door okijokii op 18-01-2024 14:12 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Zou je eens wat printscreens vanuit de Quatt app kunnen plaatsen qua verbruik momenteel bij jou (vandaag en gisteren)?

Edit:
Ik had je op je andere reactie willen quoten, maar wel nieuwsgierig na de aanpassing vanuit Quatt hoe de lijnen bij jou er nu uit zien @TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IrAwiZ0VVmZCcV-QGQh_udpqo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NUXor6SpcSLzbx9PzjMOwX2a.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWTGwq6wP6df7XYxwiSch86xbbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3LxsXA3HIpAUunk14kB6QC41.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dankjewel! Vooral die van vandaag ziet er mooi stabiel uit. Hou ons op de hoogte, mooie ontwikkeling dit.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024

Wxu

Hallo tweakers, graag jullie advies!

Heb sinds begin oktober een Quatt hybrid duo. Heeft het steeds prima gedaan. De CV-ketel hoefde niet veel bij te springen. Ook niet tijdens de koude dagen rond 9 januari: toen was het aandeel van de CV-ketel maximaal 34%. Maar sinds drie dagen doet de Quatt nagenoeg niets meer: 95% gas!

Heb gisteren de CIC opnieuw gestart en toen deed de Quatt het heel eventjes, om daarna wederom alleen de CV-ketel aan het werk te zetten. Het is nu niet kouder dan 9 dagen geleden, dus dit lijkt me niet te kloppen. Heb al tig keer geprobeerd om te bellen en mailen met Quatt, maar tot nu toe slechts een magere email ontvangen:

"Omdat het systeem tot voor kort prima op de warmtepomp werkte, en eigenlijk pas toen het echt koud werd meer op CV ging stoken, lijkt dat mij de oorzaak. Als het kouder wordt heeft uw huis natuurlijk meer warmte nodig. Daar komt bij dat de warmtepomp een stuk minder efficient is met koud weer, waardoor de CV dan ook meer bij werkt. Als het gedrag zo blijft nadat het opwarmt, kunt u bij ons terugkomen."

Daarmee is de zaak voor hen kennelijk afgedaan. Baal hier nogal van. Heeft iemand een idee of een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBI7cKQeSfEHpPUSzd1iOcVn8kE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zFaecIiMkt7TMhhyY5xI35Te.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntHxAIMrH4cGpdNeVzoSloxFgYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qkWaRMos7J3gC2aHliuxDGRo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbX-8ONl1Gj45XaCHgwx5yxcW0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5MACpurlAZKLrfUpcjF9LO0m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:21:

Heb sinds begin oktober een Quatt hybrid duo. Heeft het steeds prima gedaan. De CV-ketel hoefde niet veel bij te springen. Ook niet tijdens de koude dagen rond 9 januari: toen was het aandeel van de CV-ketel maximaal 34%. Maar sinds drie dagen doet de Quatt nagenoeg niets meer: 95% gas!

Heb gisteren de CIC opnieuw gestart en toen deed de Quatt het heel eventjes, om daarna wederom alleen de CV-ketel aan het werk te zetten. Het is nu niet kouder dan 9 dagen geleden, dus dit lijkt me niet te kloppen. Heb al tig keer geprobeerd om te bellen en mailen met Quatt, maar tot nu toe slechts een magere email ontvangen:

"Omdat het systeem tot voor kort prima op de warmtepomp werkte, en eigenlijk pas toen het echt koud werd meer op CV ging stoken, lijkt dat mij de oorzaak. Als het kouder wordt heeft uw huis natuurlijk meer warmte nodig. Daar komt bij dat de warmtepomp een stuk minder efficient is met koud weer, waardoor de CV dan ook meer bij werkt. Als het gedrag zo blijft nadat het opwarmt, kunt u bij ons terugkomen."

Daarmee is de zaak voor hen kennelijk afgedaan. Baal hier nogal van. Heeft iemand een idee of een tip?
Je hebt verder helemaal niks nergens aangepast? Niet aan de thermostaat, niet aan de Quatt/CiC, en niet aan je CV ketel?

Als dat het geval is, vermoed ik dat er een CiC update is geweest die je gedrag heeft aangepast. Is er een spoednummer dat je kunt bellen, want dit slaat idd nergens op. Of anders op Twitter/X en/of FB en/of google in de reviews je beklag doen, dan wordt er vaak sneller gereageerd (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had je de Quatts ook al 30 seconden van de stroom gehad?
(Zitten ze niet dichtgevroren?)

Edit: giga nachtverlaging waardoor ze nu dicht zitten?
Nachtverlaging is ook oorzaak gasverbruik vermoed ik

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-01-2024 14:52 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

Heb je optimalisatie aan staan in de app? En zet gas eens op 20,- en stroom op 0,1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
Benergy5 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:51:
[...]

Mijn vrouw in ieder geval niet. Ze zei me gisteren nog hoe prettig ze het vond om weer in een huis te wonen waarin geen enkele ruimte koud is.
En dat voor die stookkosten ;)
Het zou mijn vrouw geweest kunnen zijn;-)

Comfort vele malen hoger; altijd op temp & alle kamers. Sinds half october zit ik ± 98% Quatt, dus nog maar 2% gas. Ik had zelf optimistisch 80% Quatt gerekend...

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
TeslaNerd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Kan ik dan de aansluitstukken zoals aftapkraantje en schroefverbindingen overzetten van de oude radiator? Of gaat dat lekken met oude appendages op een nieuwe radiator?
Als het goed is, is alles 1/2". Zou gewoon goed moeten gaan.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
netappie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:46:
[...]

In OpenTherm is het vrij gebruikelijk om maar 1x de eigenschappen van de warmtebron te vragen en daar dan mee te werken tot een herstart van de ketel of thermostaat. Ik ben hier vaker tegenaan gelopen met het tunen van ketels

Even de stekker uit de ketel en er weer in kan helpen om de aangepaste CV limieten opnieuw uit te laten lezen zodat er een geldige waarde gevraagd wordt.. Of de CiC herstarten, maar ik weet niet of dat nuttige statistiek verwijdert of de Quatt onnodig verstoort.
Na een aanpassing in de ketel was ik vergeten te herstarten. Dus vanmorgen om 12.00u gedaan met als resultaat:

1. De Quatt draaide direct op een lager niveau
2. De COP schoot omhoog
3. ControlMode werd weer 2, AcitveMode van boiler werd weer false en FlameOn bleef false. Geen rokende app meer.
4. De gemeten temperatuur werd direct gelijk aan die van een andere thermometer in huis.

Punt 4 zou een verklaring van de andere punten kunnen zijn, maar gisteren gaf een ander beeld met dezelfde kamertemperatuur.

Toeval? Door precies op een bepaald moment de ketel en CiC te herstarten? Geen idee. Zien we morgen wel.

Voorlopig is het resultaat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP3_7ggkFwT6yKll55SMTNvhTyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx0toxrUA67LWBNst1NOCkNB.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

Dank voor jullie snelle reacties!

@oloafmol
Verder inderdaad niets aangepast! (Alleen water in de CV-installatie bijgevuld, omdat de druk laag begon te worden).
Heb Quatt dezelfde screenshots gestuurd en nu toch alweer een reactie via email mogen ontvangen:

"Wat ik kan zien in de data is dat uw huis nu een stuk sneller afkoelt dan een aantal weken terug. Uw ingestelde temperatuur in de nacht is laag en gecombineerd met het feit dat de temperatuur zo snel daalt zorgt dat ervoor dat we in de ochtend een stuk onder het ingestelde temperatuur zitten. Hierdoor slaat uw CV aan. Met vloerverwarming moet u uw huis met 2 graden maximaal en liever maar 1 graad laten afkoelen. Als u dit doet zal u zien dat u veel minder CV gebruikt dan nu. Het systeem ziet er verder in orde uit."

Lijkt me absoluut niet juist dat het huis nu een stuk sneller afkoelt. Isolatie is vrij goed, het waait niet, en de temperatuur is volgens mij hoger dan 9 dagen geleden.

@ Friezin
Heb de Quatts niet van de stroom gehad. Is dat nog slim om even te doen? Ze zijn in elk geval niet vastgevroren, want na reset van de CIC gistermiddag deden ze het 5 minuutjes op volle kracht.
's Nachts staat de thermostaat op 15 graden en overdag op 17-17,5. Lijkt me geen extreem verschil. Ik stuur een schermafbeelding van het stookschema.

@ okijokii
Optimalisatie kan ik niet vinden in de app! Zou dat ergens bij instellingen moeten staan?
Ik ga de prijzen nu aanpassen conform jouw tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECXzSgLJ1otXjCox7lIDtVhvMcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx5ny88XmuYj8DTdI0BgHyXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
@Wxu toch knap hoe mensen leven met een ruimtetemperatuur van 17,5. Ik krijg al koude rillingen als ik het zie. Hier staat ie 24 uur per dag op 20.5 en vaak naar 21, gewoon omdat het kan en niet echt veel extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Maeve schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:56:
[...]
@Friezin

Nog niet in de JSON gedoken. Wel antwoord op je laatste vraag : een Remeha Calenta.
Intussen ook antwoord van Quatt (keurig reactie binnen een paar dagen ;). )

“Bedankt voor je bericht!
Het maximum is 70 graden en het minumum 55 graden. Let er alleen op dat als het op 70 graden staat, je zelf even moet controleren of de ketel niet de hele tijd aan/uit gaat pendelen omdat de Quatt tot 55 graden kan verwarmen.”

Ik heb de cv nu eerst op 60gr gezet, kijken of dat wat uitmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNkanBaKwbCoLHYUZx6qQm28wKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1izrVxeqIQVxEutdTphR3Mu.jpg?f=fotoalbum_large

@Friezin
Gelukt. De foto van verbruik van vandaag: er wordt weinig gas bijgevoegd (optimalisatie staat nog uit). De geleverde temperatuur in de app is 19,3, in de kamer staat de geleverde temperatuur op 20 (de zon schijnt).

Valt er iets te zeggen over de JSON?[

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhIzy_deSOO7ghv1VEHhN9lIEbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hPuRWbtk27k0UB4oH4rE2em8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ra_M8wNJDFgnd-GN8RzwTE-DqQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ncp8JqXnteV2QDwR80g8bx1v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Maeve op 18-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Maeve schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelukt. De foto van verbruik van vandaag: er wordt weinig gas bijgevoegd (optimalisatie staat nog uit). De geleverde temperatuur in de app is 19,3, in de kamer staat de geleverde temperatuur op 20 (de zon schijnt).

Valt er iets te zeggen over de JSON?
Toch vreemd dat je met twee Quatts, die samen bij maximale vermogen het water 10 (misschien zelfs 12) graden kunnen verwarmen onvoldoende warmte kunt maken voor vloerverwarming. Ik heb niet alle berichten doorgelezen maar gebruik je nachtverlaging of een schema. Als het water 18 graden is (minimum temp van de Quatt)
en je beide Quatts gaan aan. Dan is het water dus minimaal 28 graden, als je dat 24 uur per dag door je vloer duwt, zou het toch enigzins zonder CV moeten. Dus afstellen, afregelen en nakijken, bottom-line met vloerverwarming en 9kW zul je toch echt zonder CV de dag moeten kunnen doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:10:

@ okijokii
Optimalisatie kan ik niet vinden in de app! Zou dat ergens bij instellingen moeten staan?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAvm37ZMbF-Lx_NkhCeAqkLd_U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ladNEihCFkfWMDSQZeSY4krA.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kan je optimalisatie aan of uit zetten. Ik zou hem eens op uit zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]

Daar kan je optimalisatie aan of uit zetten. Ik zou hem eens op uit zetten
@Wxu idd optimalisatie uit, silent mode ook uit. Ook geen nachtverlaging (meer) gebruiken, maar gewoon 24/7 de boel op een vaste temperatuur houden. Geen naregeling per ruimte gebruiken, alles gewoon zo stabiel en strak krijgen als mogelijk. Als je thermostaat dingen als optimalisatie en adaptieve voorverwarming ed gebruikt, dit ook uitzetten waar mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41

Heb je Quatt al gebeld? Zo niet; asap doen!! Zo wel, maar geen gehoor; direct opnieuw bellen, en blijven bellen totdat ze opnemen, want dit is ziet er niet goed uit.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

@medu80
Sorry, was niet mijn intentie je koude rillingen te bezorgen. Maar 17 graden is in de praktijk prima te doen als je een goeie trui aan hebt en bezig bent. Alles went!

@okijokii
Aha, dank voor de aanwijzingen. Optimalisatie stond inderdaad aan. Heb het uitgezet en de prijzen aangepast. Maar goed, op 9 januari, toen het minstens net zo koud was als vandaag en de CV-ketel lang niet zoveel hoefde te toen, stond optimalisatie ook al aan...

@olafmol
Dank voor alle tips. Ik heb (volgens mij) geen naregeling per vertrek, en sowieso geen thermostaatinstellingen met optimalisatie en/of adaptieve voorverwarming.
Temperatuur constant houden, okee, maar kan dat echt de oplossing zijn? Het bovenstaande stookschema had ik op 9 januari ook en toen deed de Quatt nog heel wat, i.t.t. tot nu.

@verguldebarman
Heb het spoednummer van Quatt al oneindig vaak gebeld. Eergisteren twee keer iemand aan de lijn gehad, die inhoudelijk weinig wist, dan een ticket ging aanmaken en zei dat ik zou worden teruggebeld. Dat gebeurt dan vervolgens niet. Gisteren en vandaag krijg ik alleen maar voicemail! Uit arrenmoede gisteren ook email gestuurd naar sales en vandaag dus zowaar twee keer een reactie gekregen van customer service, maar volstrekt niet bevredigend. Hun service laat zwaar te wensen over!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
paulr84 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:52:
Hier thuis wordt morgen ook een enkele Quatt geplaatst *O*. Met een T6, ter vervanging van de eTwist.
De installatie van de Quatt gisteren verliep nagenoeg vlekkeloos. Eén kapotte dakpan, maar dat gaven de Slowaakse monteurs keurig aan en hebben ze direct verholpen. De monteurs spraken gebrekkig Engels maar waren erg beleefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdL-JKTMB8Gj2bb5SloHvK9Xq4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BPNtuYsGWD0yHKFNduBPKTlV.jpg?f=user_large

Ben blij met het apparaat! Zelfs met deze kou weet hij de CV ketel al flink te ontlasten. Optimalisatie en stille modus staan uit. Thermostaat (T6) continue op 20°. De CV installatie moet ik nog waterzijdig inregelen, maar dat doe ik zodra de laatste radiator boven is geplaatst. De grafieken in de Quatt app tonen nog vrij veel actie van de CV, maar ik verwacht dat dit de komende dagen zal stabiliseren (gelukkig is er ook iets warmer weer op komst).

Ik vermoed dat mijn CV ketel (Remeha, CW5) nu wat overbemeten is ten opzichte van de Quatt, dus ik ga eens goed lezen hoe ik dit beter op elkaar af kan stemmen (pompsnelheid, vermogen).

[ Voor 0% gewijzigd door paulr84 op 18-01-2024 16:20 . Reden: tikfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Freeckje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ik bedoel meer de interface naar de WP zelf, in een vorige post stond dat in de WP-wereld de print min of meer standaard zou zijn.

[...]

Volgens een Elga aanbieder valt het buffer van een vloerverwarming juist vrij laag uit als je het uitrekent. Link met de berekening moet ik opzoeken :) https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Gevonden: je hebt gelijk :)
Handige vuistegel in de aangegeven link!

Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. Dan heb je lang plezier van de warmtepomp (compressor) !

Dit geld ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor de buffer inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.

Neem even aan dat de Quatt bij de hoogste COP zo'n 3KW aan warmte maakt (300 watt elektrisch, COP 10), dan heb je dus vanaf 40 m2 vloerverwarming volgens deze vuistregel nooit meer een buffervat nodig met een Quatt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:10:
@medu80
Sorry, was niet mijn intentie je koude rillingen te bezorgen. Maar 17 graden is in de praktijk prima te doen als je een goeie trui aan hebt en bezig bent. Alles went!

@okijokii
Aha, dank voor de aanwijzingen. Optimalisatie stond inderdaad aan. Heb het uitgezet en de prijzen aangepast. Maar goed, op 9 januari, toen het minstens net zo koud was als vandaag en de CV-ketel lang niet zoveel hoefde te toen, stond optimalisatie ook al aan...

@olafmol
Dank voor alle tips. Ik heb (volgens mij) geen naregeling per vertrek, en sowieso geen thermostaatinstellingen met optimalisatie en/of adaptieve voorverwarming.
Temperatuur constant houden, okee, maar kan dat echt de oplossing zijn? Het bovenstaande stookschema had ik op 9 januari ook en toen deed de Quatt nog heel wat, i.t.t. tot nu.

@verguldebarman
Heb het spoednummer van Quatt al oneindig vaak gebeld. Eergisteren twee keer iemand aan de lijn gehad, die inhoudelijk weinig wist, dan een ticket ging aanmaken en zei dat ik zou worden teruggebeld. Dat gebeurt dan vervolgens niet. Gisteren en vandaag krijg ik alleen maar voicemail! Uit arrenmoede gisteren ook email gestuurd naar sales en vandaag dus zowaar twee keer een reactie gekregen van customer service, maar volstrekt niet bevredigend. Hun service laat zwaar te wensen over!
Dan vermoed ik dat je een CiC update hebt gehad die zich anders gedraagt. Probeer je CV ketel eens van de stroom te halen en dan weer aan te zetten, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Dan vermoed ik dat je een CiC update hebt gehad die zich anders gedraagt. Probeer je CV ketel eens van de stroom te halen en dan weer aan te zetten, kijken of dat helpt.
Je zou het inderdaad denken. Maar als er zo'n update is gedaan, dan zouden zouden er toch veel meer mensen last van moeten hebben?
(Bij mij is de Quatt er op 15 januari om 7.00 uur mee opgehouden.)

De CV-ketel had ik gisteren tegelijk met de CiC van de stroom gehaald. Heeft dus helaas niet mogen baten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Je zou het inderdaad denken. Maar als er zo'n update is gedaan, dan zouden zouden er toch veel meer mensen last van moeten hebben?
(Bij mij is de Quatt er op 15 januari om 7.00 uur mee opgehouden.)

De CV-ketel had ik gisteren tegelijk met de CiC van de stroom gehaald. Heeft dus helaas niet mogen baten...
Als ik jou was.... Probeer een constante temperatuur van (in jouw geval) 18 graden, zet alle radiatoren in huis open, zet optimalisatie in de Quatt app en in de thermostaat app uit, zet de aanvoertemperatuur van je cv ketel op 55 graden en wacht eens 48 uur wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Ik kan het niet bevestigen of ontkennen, omdat het hier vandaag niet onder de -4 is geweest, volgens de temperatuursensor van de Quatt.

Edit: excuses, verkeerd afgelezen. Wel onder de -4 gisteren tijdens de nacht. Ik zag ook daar inderdaad defrosts om het uur :( Jammer, het leek beter te werken met langere defrost intervals. Ze waren niet bepaald nodig gisternacht, want de COP's daalden niet tot nauwelijks, en verbeterden soms zelfs een klein beetje (maar dat zal waarschijnlijk aan temperatuurverschillen liggen). Geen ijsvorming dus, en toch defrosts. Jammer! :(

Welk merk ik dat de Quatt de gemeten temperatuur behoorlijk lijkt te beinvleoden, terwijl ik de sensor indertijd al wat verder heb weggebogen. Binnenkort maar eens een stukje isolatie er achter proppen, maar dat duurt nog even want met de huidige laag sneeuw ga ik het dak niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUAhjQQt_SRXT9V9q7EzGfKC0fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xb6gCTgmk6ECvDBlvBS0mCg7.jpg?f=fotoalbum_large

(en nee, het kan eigenlijk geen recirculatie zijn de pomp staat vrij op het dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQH2u4VqgqU3F9XQooYMI1uAw2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJFozyETgi8NycEMYKw3BOoA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 18-01-2024 18:15 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
onlinaius schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:04:
[...]

Ik kan het niet bevestigen of ontkennen, omdat het hier vandaag niet onder de -4 is geweest, volgens de temperatuursensor van de Quatt.

Welk merk ik dat de Quatt de gemeten temperatuur behoorlijk lijkt te beinvleoden, terwijl ik de sensor indertijd al wat verder heb weggebogen. Binnenkort maar eens een stukje isolatie er achter proppen, maar dat duurt nog even want met de huidige laag sneeuw ga ik het dak niet op.

[Afbeelding]

(en nee, het kan eigenlijk geen recirculatie zijn de pomp staat vrij op het dak)

[Afbeelding]
Er veranderd niets aan de opbrengst hoor, als je er isolatie op plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Er veranderd niets aan de opbrengst hoor, als je er isolatie op plakt.
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik weet niet helemaal waar de Quatt de sensor voor de buitentemperatuur allemaal precies voor gebruikt.

Maar ook als het voor de werking van de Quatt niet uitmaakt vind ik het zelf wat mooier in home assistant, want nu moet ik een denkbeeldige lijn door de data trekken om de buitentemperatuur te kunnen aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

@oloafmol
Verder inderdaad niets aangepast! (Alleen water in de CV-installatie bijgevuld, omdat de druk laag begon te worden).
Heb Quatt dezelfde screenshots gestuurd en nu toch alweer een reactie via email mogen ontvangen:

"Wat ik kan zien in de data is dat uw huis nu een stuk sneller afkoelt dan een aantal weken terug. Uw ingestelde temperatuur in de nacht is laag en gecombineerd met het feit dat de temperatuur zo snel daalt zorgt dat ervoor dat we in de ochtend een stuk onder het ingestelde temperatuur zitten. Hierdoor slaat uw CV aan. Met vloerverwarming moet u uw huis met 2 graden maximaal en liever maar 1 graad laten afkoelen. Als u dit doet zal u zien dat u veel minder CV gebruikt dan nu. Het systeem ziet er verder in orde uit."

Lijkt me absoluut niet juist dat het huis nu een stuk sneller afkoelt. Isolatie is vrij goed, het waait niet, en de temperatuur is volgens mij hoger dan 9 dagen geleden.

@ Friezin
Heb de Quatts niet van de stroom gehad. Is dat nog slim om even te doen? Ze zijn in elk geval niet vastgevroren, want na reset van de CIC gistermiddag deden ze het 5 minuutjes op volle kracht.
's Nachts staat de thermostaat op 15 graden en overdag op 17-17,5. Lijkt me geen extreem verschil. Ik stuur een schermafbeelding van het stookschema.

@ okijokii

[Afbeelding]
Het zou best kunnen zijn dat je nu veel te laag zit voor de Quatt. Die wil graag retourwater van minimaal 18 graden, en zodra je de nachtverlaging in gaat dan is dat een potentieel probleem met een reeds koud huis.

Ik weet niet wat de reden is om je woning zo koud te houden, maar de besparing is marginaal, zeker met een warmtepomp. Bovendien krijg je met dit soort temperaturen al snel meer last van vocht in huis, wat ook nog eens meer energie kost om op te warmen.

Misschien zeg ik iets raars, maar geniet gewoon van een paar graadjes warmer en bewaar die trui voor buiten. Zolang de isolatie ook maar een beetje op orde is, gaat een graad of twee warmer je echt geen vermogen kosten.

Je zou kunnen beginnen met een constante temperatuur van 18 graden en kijken wat er gebeurt. Ik heb het idee dat de CiC in de war raakt van je extreem lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@oloafmol

@ Friezin

@ okijokii

[Afbeelding]
Voor een warmtepomp is dat een enorm extreem verschil....
Lees de openingspost, daar wordt het uitgebreid uitgelegd.
De Quatt is een warmtepomp GEEN cv....

Brrr, waarom hebben jullie verwarming überhaupt aan?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maeve schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]

@Friezin

Valt er iets te zeggen over de JSON?[

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn flink hoge temperaturen...
Ik zie (helemaal onderaan) de supervisoryControlMode op 3 staan: dat betekent dat de pomp van de cv aanstaat (of nalooptijd): daarom nu best moeilijk een conclusie te geven: voor hetzelfde heeft de cv deze temperatuur gemaakt.....

Misschien nog eens JSON, maar dan zonder cv-pomp?

Ps: had je nog aan de retouren van je groepen gevoeld?
Die zouden ook allemaal even warm moeten zijn.
En zijn de retouren ook warm wanneer de cv aanstaat?
(Mijn thermostaatknop staat bijvoorbeeld op 42°C: zodra cv water wat warmer is dan die 42°C richting vloerverwarming duwt (metertjes op verdeler) , slaat mijn thermostaatknop dicht en koelen de retouren en de vloer af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

@okijokii & @netappie & @Friezin

Dank voor jullie uitgebreide inbreng! Okee, ik heb de temperatuur nu continu op 18 graden, optimalisaties uit, radiatoren open, en CV-ketel op 55 graden (was al zo). Ik ga ook het openingsbericht nog eens helemaal doorlezen.

We hebben de temperatuur zo laag, omdat de stookkosten (met enkel de CV-ketel en zonder spouwmuurisolatie - die we inmiddels wél hebben) vorige winter compleet de pan uit rezen terwijl de kamertemperatuur desalniettemin nooit boven de 16 graden wilde komen. En omdat we bikkels zijn en koud douchen e.d.

Maar toch, stel dat deze aanpassingen de boel stabiliseren en ervoor zorgen dat de Quatts hun werk weer gaan doen, dan begrijp ik nog steeds niet waarom het rond 9 januari, toen het kouder was dan nu, gewoon goed ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:10:
@medu80

@okijokii

@olafmol

@verguldebarman
Had je de Quatts al van de stroom gehad?
Wanneer ze niet bevroren zijn en nog niet werken: doen.
PS: de prijzen wijzigen gaat dit probleem niet verhelpen, tenzij je ze andersom veel te hoog had staan (dus dure stroom, laag gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:13:

Maar toch, stel dat deze aanpassingen de boel stabiliseren en ervoor zorgen dat de Quatts hun werk weer gaan doen, dan begrijp ik nog steeds niet waarom het rond 9 januari, toen het kouder was dan nu, gewoon goed ging.
Het antwoord op die vraag is zonder extra informatie hier niet te geven. Door nu wat te testen kom je mogelijk wel op oplossingen voor de toekomst. Houd je ons even op de hoogte hoe het verloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor jullie uitgebreide inbreng! Okee, ik heb de temperatuur nu continu op 18 graden, optimalisaties uit, radiatoren open, en CV-ketel op 55 graden (was al zo). Ik ga ook het openingsbericht nog eens helemaal doorlezen.

We hebben de temperatuur zo laag, omdat de stookkosten (met enkel de CV-ketel en zonder spouwmuurisolatie - die we inmiddels wél hebben) vorige winter compleet de pan uit rezen terwijl de kamertemperatuur desalniettemin nooit boven de 16 graden wilde komen. En omdat we bikkels zijn en koud douchen e.d.

Ipv van mijn eerdere zuinig stoken (2x3 uur 19,5°C) op gas, nu 24/7 op 21,5 (en bij deze kou op 22)...
En mijn voorschot zit al 2 maand in een duikvlucht (afgelopen november geïnstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
onlinaius schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik weet niet helemaal waar de Quatt de sensor voor de buitentemperatuur allemaal precies voor gebruikt.

Maar ook als het voor de werking van de Quatt niet uitmaakt vind ik het zelf wat mooier in home assistant, want nu moet ik een denkbeeldige lijn door de data trekken om de buitentemperatuur te kunnen aflezen.
Dan maak je een sensor in home assistent, die je een gemiddelde tevoorschijn tovert. Om nu te klooien met een warmtepomp omdat je een lijntje niet kunt zien in HA? Ik weet niet hoor, |:( lijkt me vreemd argument. Je kunt ook de buienradar temperatuur uitlezen of je pakt dichtbijzijnste amateur meetstation. Zoveel opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
MacD007 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Dat is leuk, ze hebben nu blijkbaar ook de Quatt in het wit. :) :Y

Nee, even geen grapjes, nee, hij moet aan de defrost, dat moge duidelijk zijn. Wat me wel opvalt op de foto, ik vind de ruimte aan de achterkant een beetje aan de korte kant, kun je hem wat meer lucht geven. gezien de kabels en leidingen die ik zie zou je zeker circa 10cm meer naar voren moeten kunnen.

-update - ; ik zou even de CIC uit zetten, even wachten (circa 20 sec.) en dan weer de stekker er in. hoop dat dan de Quatt daardoor in defrost stand gaat.
want je verdamper zit nu helemaal dicht, dus ook geen luchtdoorvoer meer, hij krijgt op deze manier dus ook geen warmte meer binnen. Doet hij dat meer, hou het even in de gaten dan Quaat bellen cq ticket aan maken.
Wat is een goede afstand van de muur?
De Quatt stond iets meer dan 20 cm van de muur af, daar heb ik nu 29 cm van gemaakt.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42

Even ontluchten op al je radiatoren en CV misschien heb je ergens een air lock in je systeem. En lucht geleid geen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol

Oei. Dus met een CV kreeg je je huis niet warmer dan 16C? Dan wordt het met een warmtepomp vrij uitdagend, ik zou bijna denken dat je afgiftesysteem icm het warmteverlies van je huis niet op orde is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
Helllupp....Mijn Quatt ziet naar een herstart van de CIC de thermostaat niet meer en nu doet de Quatt en de cv niks meer!!

Alle verschillende volgorde van uit/aanzetten geprobeerd, incl 5 min wachttijd.

Iemand enig idee? Zie hieronder wat je ziet, of eigenlijk niet ziet in de app...

Edit: laat maar... Het werkt alweer. Ik was te ongeduldig...🤣🤣🤣

[ Voor 40% gewijzigd door verguldebarman op 18-01-2024 20:14 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Dus nu heb je wel lagere watertemperaturen (ik ben jaloers), maar nog steeds een waardeloze COP (die van mij is beter!).
Met dit vermogen en watertemperatuur (35graden warmer dan buiten) zou je een COP van 3 moeten halen = 13kWh elektriciteit op 17jan, terwijl je 21kWh verbruikt. Dus je verspilt continu 300W!
Er lijkt echt iets gekt bij jou. Hele bodemplaat onder stroom, of zo.
Weet iemand de symptomen als je te weinig R32 in je systeem hebt?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Geen beste COP. Lijkt wel alsof er iets mis is met de warmtewisselaar.
Flow en druk wel goed in de CV leidingen en de Quatt gewoon aan het zoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Dus nu heb je wel lagere watertemperaturen (ik ben jaloers), maar nog steeds een waardeloze COP (die van mij is beter!).
Met dit vermogen en watertemperatuur (35graden warmer dan buiten) zou je een COP van 3 moeten halen = 13kWh elektriciteit op 17jan, terwijl je 21kWh verbruikt. Dus je verspilt continu 300W!
Er lijkt echt iets gekt bij jou. Hele bodemplaat onder stroom, of zo.
Weet iemand de symptomen als je te weinig R32 in je systeem hebt?
Inderdaad hele lage COP. Zelfs ik heb hoger. Maar als @TeslaNerd daadwerkelijk geen defrosts heeft met deze temperaturen zou ik eens even naar de achterkant van de Quatt kijken…

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

@Friezin
Heb de Quatts nog niet van de stroom gehad. Ga ik zo meteen doen!
Prijzen had ik staan zoals ze zijn: € 0,24 stroom en € 1,20 gas.
Wauw, dus je hebt een monument zonder muurisolatie, de thermostaat permanent op 22 graden en je verbruik blijft binnen de perken?

@okijokii
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden over mijn bevindingen!

@DeltaBro
Ja, ontluchten had ik gedaan, maar er ontsnapte zelfs geen lucht :-)

@olafmol
Vorige winter was er nog geen spouwmuurisolatie en een deel van het dak was niet geïsoleerd. Is nu wel geïsoleerd, en dat is te merken. De warmte blijft nu veel langer in huis hangen. Dus in principe moet het goed gaan met de warmtepomp. En dat was ook het geval, tot afgelopen maandag om 7 uur 's ochtends...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

verguldebarman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:10:
Helllupp....Mijn Quatt ziet naar een herstart van de CIC de thermostaat niet meer en nu doet de Quatt en de cv niks meer!!

Alle verschillende volgorde van uit/aanzetten geprobeerd, incl 5 min wachttijd.

Iemand enig idee? Zie hieronder wat je ziet, of eigenlijk niet ziet in de app...

Edit: laat maar... Het werkt alweer. Ik was te ongeduldig...🤣🤣🤣
Duurt inderdaad wel 20 minuten voordat het weer normaal werkt! Snap niet waarom dat zo lang moet duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

je wilt een tip? Nachtverlaging uitzetten. (Quatt zegt dit ook al, zie ik en na nog 5 andere adviezen ga je dit doen) 2 graden is zeker te veel, al helemaal bij dit weer. Van 15 naar 16,5 's morgens in 1x is gewoon dom met elke warmtepomp. Ga hier alsjeblieft de helpdesk niet mee lastigvallen.

Waarschijnlijk wordt je water te heet door de ketel (>55graden) die door blijft stoken omdat je wenstemperatuur nog niet bereikt is, zodat de Quatts niets meer kunnen. (en met een beetje pech klapt je vloer ook nog dicht en wordt het niet meer warm=17,5graad)
Zoek een vermogen zodat de Quatt's het 's nachts warm houden, dan hoeft er 's morgens niet zo hard gewerkt te worden dat er 60graden water nodig is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:43:
@Friezin
Wauw, dus je hebt een monument zonder muurisolatie, de thermostaat permanent op 22 graden en je verbruik blijft binnen de perken?

@okijokii

@DeltaBro

@olafmol
Vorige winter was er nog geen spouwmuurisolatie en een deel van het dak was niet geïsoleerd. Is nu wel geïsoleerd, en dat is te merken. De warmte blijft nu veel langer in huis hangen. Dus in principe moet het goed gaan met de warmtepomp. En dat was ook het geval, tot afgelopen maandag om 7 uur 's ochtends...
Ik heb met de 8kW ook (kort) hetzelfde gehad, opeens over op alleen gas. Hield op na de quatts van de stroom af halen. Cic reset deed niks, erna vrolijk verder. Hopelijk helpt het, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01

Controleer alle bedrading die de CiC ingaat eens, wil soms wel eens niet goed gedaan zijn.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Ik vermoed dat de CiC firmware hier recent mogelijk wat in heeft verandert qua gedrag. In de quickstart 1.1 staat nu (ineens?) dat ze bij Quatt kunnen aanzetten dat controlsetpoint wel wordt meegenomen (bv voor een Nest thermostaat).
Op verzoek aan kunnen zetten als je bijvoorbeeld een Nest hebt, is wel wat anders dan dat ze het zonder te vragen aanzetten bij een T6. Dus als je een T6 hebt en je hebt niets geregeld, dan doet de CiC niets met ControlSetpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Wxu Kun je eens wat foto's delen van je vloerverwarmingsverdelers.

En herstart je thermostaat eens...stekker eruit en er weer in.

[ Voor 32% gewijzigd door medu80 op 18-01-2024 20:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netappie
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:51:
@Wxu Kun je eens wat foto's delen van je vloerverwarmingsverdelers.

En herstart je thermostaat eens...stekker eruit en er weer in.
Met 15 graden nachtverlaging gaat de Quatt niet verwarmen maar wel rond pompen.
Daarmee heeft Wxu als enige de ooit beloofde koeloptie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Friezin
Heb 2 jaar geleden 2 zakken EPS-korrels achter de oude wandplaten geblazen met een föhn.
Dat is een cm of 5-6, maar muurtemperatuur ging van 10-11°C (het was toen onder 0 buiten) naar 18 (iets onder binnentemperatuur), dus "zonder": niet helemaal. Ow, en kieren rondom de 34 ramen gekit tussen die muren.
Voorschot was in november nog 270, nu, 2 maand later 233.
Vind ik binnen de perken 🙃. Besparing gas tot nu 80%. Wel meer stroom, maar blijft qua kosten ver achter.
Quatt blaast hier op top kunnen 24/7
(even in perspectief: een kleine paneelverwarming doet, net als de Quatt, ook zomaar 1500W, de laatste houdt iets meer huis warm)

PS: niet alleen van de stroom halen.... stekker moet er ook weer in 😉.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Met 15 graden nachtverlaging gaat de Quatt niet verwarmen maar wel rond pompen.
Daarmee heeft Wxu als enige de ooit beloofde koeloptie :P
Ja maar als je met een CV ketel je huis niet warm krijgt? Wat wil je met een Quatt dan doen? En dan pas je ook nog nachtverlaging toe, met deze buitentemperaturen. Terwijl het wel heeft gewerkt, dus ik vermoed dat de thermostaatkraan van de vloer dicht slaat, de pomp te laag of de groepe/retour niet geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
SBL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Op verzoek aan kunnen zetten als je bijvoorbeeld een Nest hebt, is wel wat anders dan dat ze het zonder te vragen aanzetten bij een T6. Dus als je een T6 hebt en je hebt niets geregeld, dan doet de CiC niets met ControlSetpoint.
Volgens mij weten we (nog steeds niet) zeker of de CiC specifieke types thermostaat herkent (ik vermoed van niet), en eerder in deze thread zijn er mensen die hebben gerapporteerd dat de door de thermostaat doorgegeven aanvoertemp wordt opgepakt, zonder dat ze Quatt hebben gevraagd om een instellings-wijziging, en met een thermostaat die zowel gemeten als gewenste temp doorgeeft.

Ik kan niet meer zo snel terugvinden wie of waar dat was, maar het staat me wel bij. Ik kan me natuurlijk ook vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Ik heb ook wat nachtverlaging. Door de slechte afgifte stijgt de temperatuur best en draait die de hele nacht erg inefficient.
Overdag kan ik de boost aanzetten, icm 7kW warmte het water in is die halve graad er zo weer bij.

Maar als je met cv start en hierdoor het water snel 60 is, doen de quatts het ook niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Ja maar als je met een CV ketel je huis niet warm krijgt? Wat wil je met een Quatt dan doen? En dan pas je ook nog nachtverlaging toe, met deze buitentemperaturen. Terwijl het wel heeft gewerkt, dus ik vermoed dat de thermostaatkraan van de vloer dicht slaat, de pomp te laag of de groepe/retour niet geknepen.
Ik blijf het een heel gek verhaal van @Wxu vinden. Een huis dat met een CV ketel niet warmer dan 16C kan worden, wel met een warmtepomp *zonder CV erbij schakelen* op kunnen warmen... dan is die isolatie wel heel erg succesvol geweest? Alles kan natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
Ysbeer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Inderdaad hele lage COP. Zelfs ik heb hoger. Maar als @TeslaNerd daadwerkelijk geen defrosts heeft met deze temperaturen zou ik eens even naar de achterkant van de Quatt kijken…
Bij mij al vanaf 18.55u geen defrosts meer. Quatt draait met 1000W en een COP van 3.5 nu. Het kan overal aan liggen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

@SBL
Dank voor je ongezouten kritiek plus advies. Ik zal het ter harte nemen. Kanttekening: het heeft dus wel degelijk zo gewerkt, toen het zelfs nog kouder was.

@JWT
Zeer interessant! Ik heb de Quatts zojuist een minuutje van de stroom gehad. Ik laat het nog weten!

@Gerardwaz
CIC-bedrading heb ik gecontroleerd, en alles zit er goed en strak in...

@medu80
Zie bijgesloten een foto van de vloerverwamingsverdelers (plus warmtewisselaar, om het vloerverwarmingssysteem te ontkoppelen van het CV-systeem).
Thermostaat zal ik ook herstarten.

@netappie
Inderdaad een mooie primeur!

@Friezin
Klinkt erg goed allemaal! Knap gedaan. Dan is er zeker ook nog hoop voor mij :-)

@medu80 & @olafmol
CV-ketel kan het huis nu wel degelijk warm krijgen, dankzij de nieuwe isolatie! Vorige winter nog niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82_d_dk4xlMeHHbYiaF_0g_m0lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O37TYyOrSmTFpPClvKzWNQ0x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar de Quatt doet niks meer onder 18 graden retourtemperatuur.

Als je huis door een programma van 17 naar 15 afkoelt en je thermostaat geen warmtevraag heeft die de CV aanzwengelt, dan kan het alleen maar kouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:18
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:23:
@SBL
Dank voor je ongezouten kritiek plus advies. Ik zal het ter harte nemen. Kanttekening: het heeft dus wel degelijk zo gewerkt, toen het zelfs nog kouder was.

@JWT
Zeer interessant! Ik heb de Quatts zojuist een minuutje van de stroom gehad. Ik laat het nog weten!

@Gerardwaz

@medu80
Zie bijgesloten een foto van de vloerverwamingsverdelers (plus warmtewisselaar, om het vloerverwarmingssysteem te ontkoppelen van het CV-systeem).

@netappie

@Friezin
Klinkt erg goed allemaal! Knap gedaan. Dan is er zeker ook nog hoop voor mij :-)

@medu80 & @olafmol
CV-ketel kan het huis nu wel degelijk warm krijgen, dankzij de nieuwe isolatie! Vorige winter nog niet.[Afbeelding]
Quats uit en weer aan + CiC gaat helpen. En cancel je eventuele nachtverlaging.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
@SBL

@JWT

@Gerardwaz

@medu80

@netappie

@Friezin

@medu80 & @olafmol
CV-ketel kan het huis nu wel degelijk warm krijgen, dankzij de nieuwe isolatie! Vorige winter nog niet.[Afbeelding]
Is dit een recente foto, als je cv nu aanstaat moet de vloerverwarming ook in temperatuur omhoog gaan. Het lijkt of die pomp niet draait.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14
netappie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar de Quatt doet niks meer onder 18 graden retourtemperatuur.

Als je huis door een programma van 17 naar 15 afkoelt en je thermostaat geen warmtevraag heeft die de CV aanzwengelt, dan kan het alleen maar kouder worden.
De cic zet de cv aan als temp onder de 18graden komt. Dit beschrijft quatt zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Ik blijf het een heel gek verhaal van @Wxu vinden. Een huis dat met een CV ketel niet warmer dan 16C kan worden, wel met een warmtepomp *zonder CV erbij schakelen* op kunnen warmen... dan is die isolatie wel heel erg succesvol geweest? Alles kan natuurlijk ;)
Op de printjes zie je 's morgens gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spykie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Quats uit en weer aan + CiC gaat helpen. En cancel je eventuele nachtverlaging.
Ja, normaliter wel, maar zat me net te bedenken: kunnen de leidingen buiten bevroren zijn?
Staan steeds wel 12 uur stil.... verkeerde bezuiniging....
Of blijven de leidingen, dankzij cv, open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45

WouterB

3680 Wp

JWT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:21:
Ik heb ook wat nachtverlaging. Door de slechte afgifte stijgt de temperatuur best en draait die de hele nacht erg inefficient.
Overdag kan ik de boost aanzetten, icm 7kW warmte het water in is die halve graad er zo weer bij.

Maar als je met cv start en hierdoor het water snel 60 is, doen de quatts het ook niet meer!
Ik ben ook aan het experimenteren met nachtverlaging. Met de eerste koude week begin januari met continue 19 gedraaid, maar de warmte die toen nodig was om dat voor elkaar te krijgen, was wel flink meer dan het gasverbruik was in vergelijkbare eerdere periodes.

Nu ingesteld op 17 in de nacht, in de ochtend naar 17.5 en dan 18, en dan in de middag door naar 18.5 en 19 voor de avond. Dat lijkt (al is het natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken) toch minder energie te verbruiken.
Friezin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Ja, normaliter wel, maar zat me net te bedenken: kunnen de leidingen buiten bevroren zijn?
Staan steeds wel 12 uur stil.... verkeerde bezuiniging....
Of blijven de leidingen, dankzij cv, open?
Dat zou niet moeten, als de verwarming uit gaat terwijl de temperatuur onder de +/- 5 graden is, draait hij in vorstbeveiligingmode (98); dan draait de pomp van de quatt op +/- 400 l/u om bevriezing te voorkomen. En mocht dat niet lukken (bijv bij een stroomstoring of een kapotte aanstuurkabel) dan gaat de noodoverloop open en stroomt je leiding leeg...

[ Voor 27% gewijzigd door WouterB op 18-01-2024 22:12 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:27
Still struggling with the Quatt .....

De Quatt produceert nu water op 35 graden, prima temperatuur om in de vloer te pompen zou je zeggen. Maar nee, de CV moet weer aan om het nog warmer te maken. Wat ik merk is dat als de CV bijspringt dat ik dan meer flow over mijn vloer lijk te hebben. Als mijn Quatt aanstaat dan lijk ik te weinig flow over de vloer te hebben met het mengventiel dicht. Vroeger kreeg ik met een CV-aanvoer van 35-40 graden en bijmenging van retourwater het huis voldoende warm en nu het mengventiel dichtstaat en de Quatt het water direct de vloer in kan knallen ukt dat ineens niet meer (heb LTV verdeler met pomp). Hoe kan dat ? Flow staat continu rond de 800 l/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:07:
[...]

[...]

Dat zou niet moeten, als de verwarming uit gaat terwijl de temperatuur onder de +/- 5 graden is, draait hij in vorstbeveiligingmode (98); dan draait de pomp van de quatt op +/- 400 l/u om bevriezing te voorkomen. En mocht dat niet lukken (bijv bij een stroomstoring of een kapotte aanstuurkabel) dan gaat de noodoverloop open en stroomt je leiding leeg...
Werd er niet gezegd "ik heb bijgevuld"?
En wat niet zou moeten kan best wel gebeurt? Geen idee. Gewoon een suggestie.
Vlak een stilstand op 15°C niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:09:
Still struggling with the Quatt .....

De Quatt produceert nu water op 35 graden, prima temperatuur om in de vloer te pompen zou je zeggen. Maar nee, de CV moet weer aan om het nog warmer te maken. Wat ik merk is dat als de CV bijspringt dat ik dan meer flow over mijn vloer lijk te hebben. Als mijn Quatt aanstaat dan lijk ik te weinig flow over de vloer te hebben met het mengventiel dicht. Vroeger kreeg ik met een CV-aanvoer van 35-40 graden en bijmenging van retourwater het huis voldoende warm en nu het mengventiel dichtstaat en de Quatt het water direct de vloer in kan knallen ukt dat ineens niet meer (heb LTV verdeler met pomp). Hoe kan dat ? Flow staat continu rond de 800 l/u.
Slaat je thermostaatknop dicht?
Gebeurt bij mij bij 45°C+ met ketel erbij.
Retouren koud, vloer koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

@medu80 & @olafmol
Op het moment van foto maken, stond de verwarming toen aan? En waar staat de thermostaatknop op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Nee, dat niet. Thermostaatknop staat op max. 50 graden. Ik heb een Robot LTV verdeler. Als het mengventiel vol dicht staat en de Quatt maakt 35 graden dan moet ik het hiermee toch warm krijgen zonder CV ?Alle groepen staat vol open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU7SWfdl3R4x_dUcx-ta5LvUcHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73dGi0wz7cWxYbh3Ndvdz5rU.png?f=fotoalbum_large
Friezin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Slaat je thermostaatknop dicht?
Gebeurt bij mij bij 45°C+ met ketel erbij.
Retouren koud, vloer koud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:34:
Nee, dat niet. Thermostaatknop staat op max. 50 graden. Ik heb een Robot LTV verdeler. Als het mengventiel vol dicht staat en de Quatt maakt 35 graden dan moet ik het hiermee toch warm krijgen zonder CV ?Alle groepen staat vol open.

[Afbeelding]

[...]
Niet helemaal dicht zetten, kwart tot halve slag open en posts van anderen lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Dan maak je een sensor in home assistent, die je een gemiddelde tevoorschijn tovert. Om nu te klooien met een warmtepomp omdat je een lijntje niet kunt zien in HA? Ik weet niet hoor, |:( lijkt me vreemd argument. Je kunt ook de buienradar temperatuur uitlezen of je pakt dichtbijzijnste amateur meetstation. Zoveel opties.
Nou ja, mogelijk dat de Quatt er ook beter gaat draaien als deze geen sterk fluctuerende temperaturen ziet? Slechter zal het in ieder geval niet worden als de meting voor de buitentemperatuur nauwkeuriger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
medu80 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Heb jij een Robot LTV verdeler met een WATT Flow inregelventiel? Als ik die compleet dicht draai gaat er water via de retour linea recta terug. Die moet bij mij iets open staan, halve tot hele slag en ergens een radiator.
@scotman21

Bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:34:

[Afbeelding]

[...]
Ik las, kort geleden, in dit topic over een Robot die juist stukje open moest blijven.
Even hier zoeken op robot.
Max 50 vloer in zou ik niet doen: stel je voor dat cv mee gaat doen.
Dat is een mengtemperatuur, hier 42, ongemengd, leiding in.

edit: ⬆️ @medu80 heeft m geplaatst tijdens mijn typen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-01-2024 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scotman21
Klopt die heb ik. Heb het mengventiel nu op bijmengen 2 gezet. Kijken wat er nu gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:44:
Klopt die heb ik. Heb het mengventiel nu op bijmengen 2 gezet. Kijken wat er nu gebeurt.

[...]
Als die nu op twee staat, is A je verdelerpomp te langzaam ingesteld, B, had ik toch gelijk dat alles via de retour terug ging. Trouwens, die 45 mag echt wel naar 50, bij mij knijpt ie al bij de 45...

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 18-01-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:46:
[...]

In OpenTherm is het vrij gebruikelijk om maar 1x de eigenschappen van de warmtebron te vragen en daar dan mee te werken tot een herstart van de ketel of thermostaat. Ik ben hier vaker tegenaan gelopen met het tunen van ketels
Dank voor de tip - klopt precies voor mijn ketel en thermostaat!

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Nou hij stond eerst helemaal dicht. Nav jullie bericht heb ik hem op bijmengen 2 l/pm gezet maar toen vond ik jouw bericht van 29 januari en hij staat nu op 4/ 6 l/pm bijmengen. Kijken of dit zorgt voor verbetering. Thnx!
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Als die nu op twee staat, is A je verdelerpomp te langzaam ingesteld, B, had ik toch gelijk dat alles via de retour terug ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
4 tot 6 was bij mij teveel, ik heb deze zo staan dat wanneer alle radiatoren thuis dicht zitten. Deze ongeveer 1lpm bijmengt. Maar hierbij, verdelerpomp op maximaal en kraan op 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Met verdelerpomp op maximaal bedoel je de middelste stand met vlakke streepjes en dan de hoogste pompsnelheid ?
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:59:
4 tot 6 was bij mij teveel, ik heb deze zo staan dat wanneer alle radiatoren thuis dicht zitten. Deze ongeveer 1lpm bijmengt. Maar hierbij, verdelerpomp op maximaal en kraan op 50 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:02:
Met verdelerpomp op maximaal bedoel je de middelste stand met vlakke streepjes en dan de hoogste pompsnelheid ?

[...]
Yes. Daarmee werkt het bij mij, maar let op, je vloer moet echt even opwarmen, kan zo paar uur duren, dus het kan lijken alsof het afkoelt, het lijkt niet zo, dat is zo, maar na een 4 tot 6 uur begint de verzadiging. Je denkt dat je met cv het versnelt, maar dit is niet zo, dit is meer oppervlakkige warmte die verdwijnt als de ketel weer uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
Dat snap ik alleen de CIC geeft het systeem deze tijd niet want voor je het weet wordt de CV alweer ingeschakeld om alles sneller warm te krijgen. Dus ik heb wel geduld maar het systeem niet ;-). Dus hoe zorg ik dat de Quatt minder snel de CV vraagt bij te springen ?

Puur uit interesse, met welke ketelinstellingen werk jij icm met de Quatt/ LTV verdeler ? Quatt had bij mij de aanvoer op 55 gr gezet maar met geringe bijmenging ven retourwater gaat het water natuurlijk veel te warm de vloer in. Ik heb de aanvoer op de CV nu op 40 gr gezet en werk met een vermogen van 25-40 (Intergas HRE 28/24) en een pompsnelheid van 55-85.
medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Yes. Daarmee werkt het bij mij, maar let op, je vloer moet echt even opwarmen, kan zo paar uur duren, dus het kan lijken alsof het afkoelt, het lijkt niet zo, dat is zo, maar na een 4 tot 6 uur begint de verzadiging. Je denkt dat je met cv het versnelt, maar dit is niet zo, dit is meer oppervlakkige warmte die verdwijnt als de ketel weer uitgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door scotman21 op 18-01-2024 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
  • Laatst online: 07-06 08:36
@Friezin

@okijokii

@DeltaBro

@olafmol
Ik heb een mogelijke verklaring voor je 😉

Je hebt optimalisatie aanstaan met verhouding 1kwh elec:1 m3 gas = 1:5

1 kuub gas levert 8.8kwh warmte.

Dus zodra je Quatt met 5kwh elec minder dan 8.8kwh warmte kan maken schakelt-ie 100% over aan gas. Dus lager dan COP 1.76.

Dit komt iig overeen met de screenshots die je gedeeld hebt en waar je COP op staat.

Dat het op 9 januari kouder was betekent niet dat de COP dan ook automatisch lager is. Wellicht was het windstil, of scheen de zon. En op die andere, warmere dag sneeuwde het.

Kan dit kloppen?

Je hebt inmiddels al veel tips geïmplementeerd dus wat ik sowieso zou doen is om morgen even niets aan te raken en gewoon eerst eens te analyseren wat er gebeurt….

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
scotman21 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:12:
Dat snap ik alleen de CIC geeft het systeem deze tijd niet want voor je het weet wordt de CV alweer ingeschakeld om alles sneller warm te krijgen. Dus ik heb wel geduld maar het systeem niet ;-). Dus hoe zorg ik dat de Quatt minder snel de CV vraagt bij te springen ?

Puur uit interesse, met welke ketelinstellingen werk jij icm met de Quatt/ LTV verdeler ? Quatt had bij mij de aanvoer op 55 gr gezet maar met geringe bijmenging ven retourwater gaat het water natuurlijk veel te warm de vloer in. Ik heb de aanvoer op de CV nu op 40 gr gezet en werk met een vermogen van 25-40 (Intergas HRE 28/24) en een pompsnelheid van 55-85.

[...]
Ook dat kun je terug vinden ergens in deze topic.

Pomp snelheid 61 min en 61 max (ongeveer 960liter per uur, volgens Quatt)
vermogen op 1% minimum is zelfs 0% oftewel 3.6kW
opwarmsnelheid 1 graad per minuut
minimum temperatuur 38 maximaal 48.

De ketel krijgt alleen dienst als de Quatt 15 minuten op max draait. Tevens komt de ketel helpen als het vriest. Ik ontkoppel de CiC vaak van de CV ketel, vloerverwarming haal je minimum aanvoer van 18 graden altijd wel. Met de huidige temperaturen heb ik s'nachts beetje ketel, 0,5m3 en s'avonds ook een keer 0,5m3.

Dus met 1m3 en 25kWh per dag houd ik een 1992 vrijstaand warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

medu80 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:18:
[...]
De ketel krijgt alleen dienst als de Quatt 15 minuten op max draait. Tevens komt de ketel helpen als het vriest. Ik ontkoppel de CiC vaak van de CV ketel,
Ketel pas aan als Quatt 15min max draait? Hoe heb je dat geregeld, zonder dat SWW onbeschikbaar wordt?
Heb je een op afstand/automatisch bedienbare onderbreker van de CiC-ketel verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Ketel pas aan als Quatt 15min max draait? Hoe heb je dat geregeld, zonder dat SWW onbeschikbaar wordt?
Heb je een op afstand/automatisch bedienbare onderbreker van de CiC-ketel verbinding?
Nee dat is mij opgevallen. Als de Quatt op 90Hz draait is niet altijd de CV dat mee draait, duurt even voordat de ketel aan gaat, vaak rond de 10 a 15 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 08:45
olafmol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Volgens mij weten we (nog steeds niet) zeker of de CiC specifieke types thermostaat herkent (ik vermoed van niet), en eerder in deze thread zijn er mensen die hebben gerapporteerd dat de door de thermostaat doorgegeven aanvoertemp wordt opgepakt, zonder dat ze Quatt hebben gevraagd om een instellings-wijziging, en met een thermostaat die zowel gemeten als gewenste temp doorgeeft.

Ik kan niet meer zo snel terugvinden wie of waar dat was, maar het staat me wel bij. Ik kan me natuurlijk ook vergissen.
Bij mij neemt de CIC ook gewoon klakkeloos de thermostat (water) temperature set point over voor aanvoertemp van de cv, thermostaat T6R, als die waarde verandert springt dit mee op de cv aanvoertemp display. Cic geeft dus gewoon door wat de lyric berekent…. De Cic bepaalt dus enkel of de cv aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 11:12

Algemene opmerking over deze setup, is het ook niet beter om de platenwisselaar er tussenuit te halen om meer inhoud tekrijgen voor de cv-installatie icm een warmepomp?

intentionally left blank

Pagina: 1 ... 27 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.