NukeMe2000 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:40:
Ik heb mij niet eerder gemeld op dit forum. Ik kijk regelmatig naar alle reacties die binnenkomen over de werking van de Quatts.
Nu Quatt met iets nieuws komt, wordt het bijhouden van dit forum natuurlijk weer een soort (gezonde) verslaving.
Dankzij alle tweakers hier en de aanbevelingen die zijn gedaan, heb ik mijn lage COP kunnen verbeteren, tot een verbeterde lage COP. Ik snap niet hoe sommigen het voor elkaar krijgen om de COP zover op te krikken.
Ik heb +/-1000 strekkende meter aan vloerverwarming, waarvan 800 meter actief in gebruik en 2 radiatoren voor de badkamers. De woning is opgeleverd in 2018 en heeft een oppervlakte van 175 m2. Als referentie voor anderen is dit met 2 Quatts prima te verwarmen. Voor de tweakers bij -10 graden is het gemiddelde warmteverlies 5 KWh
Ik heb door het hele huis een houten vloer, wat resulteert in een extra traag afgiftesysteem. Van de houten vloer heb ik nu wel een beetje spijt. Hierdoor zijn er veel overshoots en undershoots. Dit corrigeer ik door een kleine automatisering in HA. Waarbij ik in de ochtend met de huidige buitentemperatuur accepteer dat het iets kouder wordt en langzamer de temperatuur laat oplopen. Ik verlaag en verhoog mijn warmteinput van de Quatt door de thermostaat net onder of boven de huidige temperatuur te stellen. Waarbij ik kijk naar de referentiedagen hoeveel warmteverlies er is geweest (helaas is dit handmatig) en vervolgens bij benadering deze warmteafgifte realiseer met de Quatt. Bij Quatt heb ik een ticket aangemaakt voor een lagere stooklijn en dan hoop ik op een stabielere afgiftebeeld. Dus eigenlijk best tevreden voor het eerste stookseizoen.
Ik vind wel dat Quatt een serviceteam kan samenstellen, dat gedurende de stookmaanden thuis advies kan geven voor verbetering van het afgiftesysteem en/of het instellen van de huidige systemen. Je hoeft niet heel handig of slim te zijn om het zelf te doen. Maar je moet er ook zin in hebben en het mag natuurlijk ook iets kosten.
Naar de FE variant, waar ik mij zeker voor inschrijf, ben ik toch wel benieuwd. Door het toevoegen van een warmtevat kan deze op moment dat de Quatt capaciteit over heeft het water verwarmen. Door toevoeging van een water/water warmtepomp naast het warmtevat kan met een lage aanvoertemperatuur nog steeds het water tot 60 graden worden verwarmd en vice versa. Je krijgt dus een energetische accu met als omvormer de water/water warmtepomp. Dit is best slim bedacht. Je hebt dus extra warmtecapaciteit in opslag. Wanneer de booster een warmtespiraal is, kan deze warmtecapaciteit, ondanks de slechte COP van een warmtespiraal, extra warmte toevoegen aan je verwarmingssysteem. De combinatie van extra warmtecapaciteit kan mogelijk zorgen voor 1 of 2 KW extra afgifte, mocht dit noodzakelijk zijn. Mogelijk kan iemand van Quatt dit bevestigen.
Eerste voorzichtige conclusies voordelen van de FE opstelling:
1./
Bij een zeer strenge winter wordt de werkingstemperatuur van de huidige Quatts opgerekt. De warmtespiraal werkt mee in de afgifte en je hebt een warmtevat vol energie.
2./
De FE-opstelling kan een balans brengen tussen over- en undershoots. (Het warmtevat nivelleert). De Quatt of Quatts draaien stabieler.
3. /
Acht van de twaalf maanden is de buitentemperatuur in Nederland voldoende hoog om met de huidige Quatts een zeer acceptabele COP te halen om het warmtevat de voorzien van warmte tegen lage kosten. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt voor de energieopwekking, wordt straks bij de afbouw van salderingsregeling de energie (deels natuurlijk en voor iedereen anders) opgeslagen in het warmtevat.
Wat ik mij afvraag is hoe ze bij de volgende uitbreiding dit laten samenwerken. Met andere woorden, komt er straks een optie om de Quatt ook als koelinstallatie in te zetten? Met een water/water warmtepomp kun je natuurlijk prima koud en warmte scheiden. Dit moet vanuit de water/water warmtepomp een extra aanvoer retour naar het afgiftesysteem van de huidige vloerverwarming. Energetisch natuurlijk fantastisch, maar dan vraag ik me af hoeveel deze kleine water/water warmtepomp aankan.
Je kunt volgens mij niet koude leveren vanuit de Quatt en dit omzetten in warmte voor het warmtevat. Dit kan natuurlijk wel, maar dan moet de water/water warmtepomp het kleine beetje energie (warmte) dat uit het koude water komt van de Quatt omzetten naar warmwater voor het warmtevat en vervolgens dan het nog koudere deel van het water in de vloerverwarming pompen. Is energetisch natuurlijk een goede oplossing, maar het warmtevat is natuurlijk een keer warm. Gaat de Quatt dan omgekeerd draaien, zoals nu de defrost? (Omgekeerd draaien niet letterlijk natuurlijk)
Wanneer ik nu kies om FE te gaan, bestaat dan nog de mogelijkheid om te gaan koelen in de toekomst met een Quatt? Of moeten er behalve de aanpassing van de Quatt ook nog andere aanpassingen gebeuren?
Lang verhaal, maar probeer ook een beetje mijn hersenspinsels juist te krijgen.