Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
pjeterinfo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:51:
[...]

Algemene opmerking over deze setup, is het ook niet beter om de platenwisselaar er tussenuit te halen om meer inhoud tekrijgen voor de cv-installatie icm een warmepomp?
Als je op de foto kijkt dan zie je zwarte buizen naar de vloer. Dat is de reden voor de platenwisselaar:

https://www.robobureau.nl...tof-veroorzaakt-corrosie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Heinemancp schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:36:
[...]

De cic zet de cv aan als temp onder de 18graden komt. Dit beschrijft quatt zelf ook
Ook als er geen warmtevraag is omdat de woning nog boven de ingestelde nachtverlaging van 15 blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-09 09:43
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Als je op de foto kijkt dan zie je zwarte buizen naar de vloer. Dat is de reden voor de platenwisselaar:

https://www.robobureau.nl...tof-veroorzaakt-corrosie/
link werkt nu niet

Is zo'n opstelling met platenwisselaar niet specifiek afgestemd op CV met hoge temperatuur ?

@Wxu Wat ik zou doen :
Optimalisatie in de App uitzetten
Geen nachtverlaging
Thermostaat boven de 18, liefst 19 zetten ( en genieten van de warmte)
Bij een T6 thermostaat, ook hier de optimalisatie op de thermostaat zelf uitzetten
en afwachten (helaas wordt het nu juist een stuk warmer)

[ Voor 26% gewijzigd door robmaas op 19-01-2024 08:55 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 12:05
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Ook als er geen warmtevraag is omdat de woning nog boven de ingestelde nachtverlaging van 15 blijft?
Nee pas als er weer warmtevraag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23
Wxu schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:43:
@Friezin
Heb de Quatts nog niet van de stroom gehad. Ga ik zo meteen doen!
Prijzen had ik staan zoals ze zijn: € 0,24 stroom en € 1,20 gas.
Wauw, dus je hebt een monument zonder muurisolatie, de thermostaat permanent op 22 graden en je verbruik blijft binnen de perken?

@okijokii
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden over mijn bevindingen!

@DeltaBro
Ja, ontluchten had ik gedaan, maar er ontsnapte zelfs geen lucht :-)

@olafmol
Vorige winter was er nog geen spouwmuurisolatie en een deel van het dak was niet geïsoleerd. Is nu wel geïsoleerd, en dat is te merken. De warmte blijft nu veel langer in huis hangen. Dus in principe moet het goed gaan met de warmtepomp. En dat was ook het geval, tot afgelopen maandag om 7 uur 's ochtends...
En zoals andere ook schreven: zet je prijs optimalisatie uit in de Quatt app zodat er maximaal op electra gedraaid wordt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Ik ben er achter gekomen dat je de CIC én thermostaat even spanningsloos moet stellen nadat je de instellingen op de CV (Intergas Xtreme 36 in ieder geval) wijzigt.

De afgelopen dagen zag ik geen verandering in gedrag van de Quatt en CV, ondanks ik behoorlijk wat parameters heb gewijzigd.... Pas gisteren nadat ik beide spanningsloos heb gesteld.

Ben benieuwd of iemand anders dit ook ervaart....?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
robmaas schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:42:
[...]

link werkt nu niet

Is zo'n opstelling met platenwisselaar niet specifiek afgestemd op CV met hoge temperatuur ?
Ik plak de tekst van de link https://www.robobureau.nl...tof-veroorzaakt-corrosie/ wel even:
‘Zuurstof veroorzaakt corrosie’
Laatst vroeg een koper voor de start van een bouwtechnische keuring aan mij of het een probleem was dat er zwarte vloerverwarmingsslangen waren toegepast in de woning.
Zwarte slangen
Nagenoeg alle vloerverwarmingsslangen die zijn toegepast voor 1995 hebben als nadeel dat deze zuurstof doorlaten. Meestal te herkennen aan de zwarte kleur slang. De invloed van de vloerverwarmingsbuizen op het hele systeem wordt vaak onderschat. Bijna iedere kunststof laat zuurstof door de wand binnendringen. Hoe hoger de watertemperatuur, hoe groter de zuurstofopname van water. Zuurstof in het cv-systeem veroorzaakt corrosie, deze corrosie tast op den duur bijvoorbeeld de cv-wisselaar of de pomp aan. Zuurstofdiffusie kan worden beperkt door de vloerverwarmingsbuis met een extra diffusiedichte laag te voorzien. Nagenoeg alle slangen die zijn toegepast na 1995 hebben deze zuurstof dichte laag.
Maatregelen tegen overmatige corrosie
images
platenwisselaar
Om de problematiek welke gevormd wordt door overmatige zuurstofcorrosie tegen te gaan zal zuurstoftoetreding en vervuiling in de cv-installatie tot een minimum moeten worden beperkt. In de meeste gevallen wordt bij niet diffuusdichte vloerverwarmingsslangen een harde scheiding aangebracht tussen vloerverwarming en cv-ketel middels een platenwisselaar. Ook is het verstandig om een vuilfilter en een automatische ontluchter te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Heinemancp schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Precies, dat bedoel ik. Vloerkoeling van de woning omdat de thermostaat veel te laag staat voor deze WP.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 19-01-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
verguldebarman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:55:
Ik ben er achter gekomen dat je de CIC én thermostaat even spanningsloos moet stellen nadat je de instellingen op de CV (Intergas Xtreme 36 in ieder geval) wijzigt.

De afgelopen dagen zag ik geen verandering in gedrag van de Quatt en CV, ondanks ik behoorlijk wat parameters heb gewijzigd.... Pas gisteren nadat ik beide spanningsloos heb gesteld.

Ja, precies wat @netappie hier adviseerde
netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Had je het ook met alleen de ketel/thermostaat geprobeerd? Bij mij was dat voldoende en hoefde de CiC niet van de stroom af.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Heinemancp schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:43:
[...]

Ik sla die waardes niet op in mijn log, maar ik heb volgens mij gezien dat bij anti-bevriezing-pompen (15W 400l/u) de ondertemperatuur op 18graden wordt gehouden, dus ook als er niet wordt verwarmd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Kan toch niet geheel ontevreden zijn hoe de Quatt probeert het huis op een stabiele 18,5 graden te houden als er zo'n opening in zit....hoop alleen dat ik na deze investering van tripple glas en extra binnen isolatie ga zien dat de quatt het nog beter gaat doen dan hiervoor. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPXDp3VdDR60kBw-gn5jm6zU3pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pv9uZEvLKuqxzacaDnh9AIw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LeJtNmdK7OU9mPzKa0gxv3fnWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYTZGlvCRYZqGm0kHfkjenRN.png?f=user_large

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Ik sla die waardes niet op in mijn log, maar ik heb volgens mij gezien dat bij anti-bevriezing-pompen (15W 400l/u) de ondertemperatuur op 18graden wordt gehouden, dus ook als er niet wordt verwarmd.
De Quatt gaat dat volgens mij niet actief doen bij deze temperaturen. Als de bewoner het echt op 15 graden wil hebben omdat die niet thuis is, dan zal de CV waarschijnlijk spaarzaam ingezet worden om dit zo te houden. De Quatt leegt zichzelf pas tegen het vriespunt dacht ik te hebben gelezen in een van de handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
verguldebarman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:55:

Ja, hier ook. CiC en ketel. Zie mijn bericht van gisteren.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
clubeddie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
Kan toch niet geheel ontevreden zijn hoe de Quatt probeert het huis op een stabiele 18,5 graden te houden als er zo'n opening in zit....hoop alleen dat ik na deze investering van tripple glas en extra binnen isolatie ga zien dat de quatt het nog beter gaat doen dan hiervoor. _/-\o_
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat het wel luchtdicht is door die OSB plaat?

Met nieuw glas, of dat nu HR++ of Triple glas is, ga je het zeker merken tov dubbel glas.
Het mooie is dat isoleren niet alleen de warmtevraag vermindert, maar door de lagere benodigde aanvoertemperatuur indirect ook de COP verhoogt bij een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

pietjm schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Ja, hier ook. CiC en ketel. Zie mijn bericht van gisteren.
Is er ook al iemand die gebruik ketel-temp-grens bij Remeha opentherm ziet gebeuren? Remeha zegt van niet (zie screenshot handleiding Calenta).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuenPzDf0mz3nNSvXiib75Ffam8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZaiWWZ5hjxHUiuy7GuQ6ToF.jpg?f=fotoalbum_large
(even verderop in handleiding staat dat die bij opentherm over die grenzen heen moduleert)

Mijn ticket om ketel dan maar aan/uit aan te sluiten staat sinds 1jan open.

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 19-01-2024 09:41 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
SBL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Is er ook al iemand die gebruik ketel-temp-grens bij Remeha opentherm ziet gebeuren? Remeha zegt van niet (zie screenshot handleiding Calenta).[Afbeelding]
(even verderop in handleiding staat dat die bij opentherm over die grenzen heen moduleert)

Dit geldt voor vrijwel alle CV ketels: bij OT bepaald de "master" (de thermostaat, of in geval van Quatt de CiC) de gevraagde aanvoertemp (evt kan de CV ketel deze OT vraag nog aanpassen, zoals bij een intergas xtreme de minimale ondergrens).

Maar als een CV ketel aan/uit wordt aangestuurd, dan moet de CV ketel zelf bepalen welke aanvoertemp er moet komen. De ene is daar slimmer in (met bv buitensensors en stooklijnen) dan de andere ketel.

In het geval van OT aanslutiing tussen CiC en CV ketel is het dus de CiC die de aanvoertemp bepaalt (gebaseerd op voor zover we weten de gemeten en gewenste temp, en de mytische vermogen en stookgrens parameters van quatt), en sinds kort lijkt ook de thermostaat OT gevraagde aanvoertemp naar de CiC ineens meegenomen te worden of zelfs de hele handel te overrulen (met of zonder expliciete instelling is onduidelijk).

Makkelijkste is dus als je zelf de aanvoertemp wilt bepalen dit op de OT thermostaat te regelen, en Quatt te vragen om controlsetpoint van de thermostaat te laten bepalen wat de CiC aan de cv ketel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Is er ook al iemand die gebruik ketel-temp-grens bij Remeha opentherm ziet gebeuren? Remeha zegt van niet (zie screenshot handleiding Calenta).[Afbeelding]

Als het goed is kan je het ook beperken in het installateurs/advanced menu, waarbij het dezelfde code heeft:
CP000 (default 80 graden)

Misschien kan je de stooklijn CP230 ook verlagen, maar die is officieel voor de buitensensor en ik weet niet of je die hebt en zie ook niet direct of die voorrang heeft op OpenTherm. In principe moet dit niet gebeuren omdat de Quatt de aanvoertemperatuur zou moeten regelen, dus als die er aan hangt en stoort, dan kan je de sensor ook verwijderen.

Uitleg op pagina 68 voor de max aanvoertemperatuur en 53 voor de stooklijn.

https://mediacdn.remeha.n...ta-ace/not-7685807-09.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wxu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024

Wxu

Dank voor al jullie reacties en het meedenken!!!

@Spykie
Je lijkt gelijk te hebben over het uitschakelen van de Quatts!

@Gerardwaz
Ja, was een recente foto, toen de pomp uitstond. Dus goed gezien :-)

@Friezin
Leidingen waren niet bevroren...

@medu80
De thermostaatknop van de vloerverwarming staat op 48 graden.

@RealCato
Mijn dank voor de mogelijke verklaring. Klinkt op zich logisch, maar ik denk toch dat het eenvoudiger was. En ik zal inderdaad nu even niets aanraken vandaag!

@pjeterinfo
De warmtewisselaar zit er juist tussen om het water van de vloerverwarming te scheiden van het CV-systeem. De vloerverwarming is van 1990 en is met tyleenslangen gemaakt, die poreus zijn en dus zuurstof doorlaten en oxidatie in het CV-systeem veroorzaken. Is een bekende en dure oplossing voor dit soort brakke vloerverwarmingssystemen.

@netappie
Ah, juist, jij maakt mijn bovenstaande toelichting overbodig :-)

@robmaas & @Spykie
Heb ik inderdaad gedaan. Geen optimalisatie en nachtverlaging, thermostaat op 18 en geen optimalisatie in de T6.

Goed, gisteravond de Quatts uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld, Daarna zijn ze het meteen weer gaan doen! Ben vrijwel zeker dat dit de crux is geweest. Zie bijgesloten het resultaat. Er wordt nog wel gas gestookt, maar de Quatts doen het leeuwendeel. De verhoging naar constant 18 graden lijkt overigens wel veel hogere kosten te veroorzaken, maar ik zal dit nog even monitoren.

Ik meld me later weer. Nogmaals dank voor al jullie waardevolle inbreng!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye7l2b8Vsl19uplE4SnvFQp54Z0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4haLMqLHyRMDebtxNvMu7zwz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-09 12:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWdnEeGZP4vhB5Z0mXFhz4aDMQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVxwsgiMMJTgW3iYwioOUpPp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf de regeling van de CIC bijzonder vinden. 'ruim' over doeltemp en gewoon full-pull door blijven stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wxu schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:45:

@Spykie

@Gerardwaz

@Friezin

@medu80

@RealCato
Mijn dank voor de mogelijke verklaring. Klinkt op zich logisch, maar ik denk toch dat het eenvoudiger was. En ik zal inderdaad nu even niets aanraken vandaag!

@pjeterinfo
De warmtewisselaar zit er juist tussen om het water van de vloerverwarming te scheiden van het CV-systeem. De vloerverwarming is van 1990 en is met tyleenslangen gemaakt, die poreus zijn en dus zuurstof doorlaten en oxidatie in het CV-systeem veroorzaken. Is een bekende en dure oplossing voor dit soort brakke vloerverwarmingssystemen.

@netappie

@robmaas & @Spykie
Heb ik inderdaad gedaan. Geen optimalisatie en nachtverlaging, thermostaat op 18 en geen optimalisatie in de T6.

Goed, gisteravond de Quatts uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld, Daarna zijn ze het meteen weer gaan doen! Ben vrijwel zeker dat dit de crux is geweest. Zie bijgesloten het resultaat. Er wordt nog wel gas gestookt, maar de Quatts doen het leeuwendeel. De verhoging naar constant 18 graden lijkt overigens wel veel hogere kosten te veroorzaken, maar ik zal dit nog even monitoren.

[Afbeelding]
😁, mooi zo, en opmerking over leidingen maakte ik pas, als dit niet zou helpen: "wanneer de Quatts nog niet geherstart zijn: doen". Want als Quatt helemaal niks doet, is herstart meestal de kortste klap.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:59:
[...]

😁, mooi zo, en opmerking over leidingen maakte ik pas, als dit niet zou helpen: "wanneer de Quatts nog niet geherstart zijn: doen". Want als Quatt helemaal niks doet, is herstart meestal de kortste klap.
Ja, je had helemaal gelijk!!! 🙏
Ik was daar zelf niet op gekomen, want nam aan dat de Quatts zelf niet veel intelligentie bevatten.
Vind het in elk geval opmerkelijk dat Quatt geen duidelijke instructies over dit soort eenvoudige oplossingen geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wxu schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Ja, je had helemaal gelijk!!! 🙏
Ik was daar zelf niet op gekomen, want nam aan dat de Quatts zelf niet veel intelligentie bevatten.
Vind het in elk geval opmerkelijk dat Quatt geen duidelijke instructies over dit soort eenvoudige oplossingen geeft...
Hoef je geen intelligentie voor te hebben: ook domme apparaten kunnen uitschakelen (en uitgeschakeld blijven!) na bijv. een hikje in de stroom...

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wxu

Wxu

Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Hoef je geen intelligentie voor te hebben: ook domme apparaten kunnen uitschakelen (en uitgeschakeld blijven!) na bijv. een hikje in de stroom...
Eens, maar ze deden in mijn geval nog wel íets, al was het niet veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 08:45
[...]

Je kan zelf toch de CiC aan/uit aansluiten op je ketel op de juiste contacten?
Daar hoeft Quatt niets anders voor in te stellen in de Cic zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
[...]

Volgens mij is het met een Calenta zo, dat als je een vaste maximale aanvoertemperatuur aangeeft dat de thermostaat kan vragen tot ie een ons weegt, maar dit maximum overruled dat. Tenzij je een iSense of ander merkspecifiek thermostaat gebruikt, die kan dat overrulen. Maar alleen als ie direct op de ketel is aangesloten.

Tevens zegt de handleiding dat de aanvoertemperatuur door een modulerende thermostaat aangepast kan worden. Dat klopt, een OT thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur en je ketel reageert. Bij AAN/UIT gaat ie aan naar de maximumtemperatuur en weer uit. Maar een maximum aanvoer in de instellingen blijft van kracht ook bij OT.

Makkelijkste is uitproberen. Zet je ketel op 40 graden, zet je thermostaat op 25 en kijk wat er gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 19-01-2024 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-09 09:43

[Afbeelding]
Ik denk dat je best wel een beetje extra geduld moet hebben omdat het hele huis nu eerst door en door verwarmd moet worden. Je verbruikt nu inderdaad relatief veel stroom en veel gas, te samen met een relatief lage COP.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
Stel je zou een Quatt All Electric nemen.
Wat zou dan de COP kunnen zijn bij bv 20C of bv 30C voor het opwarmen van SWW?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
clubeddie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De isolatie zeker. Maar van hr++ naar triple glas niet. Hr++ laat meer stralingswarmte van de zon binnen waar je huis ook van opwarmt. Het lijkt een best zonnige zijde. Op zuid met goede zonlicht inval is hr++ gunstiger voor je stookkosten maar triple is beter voor je comfort als de zon niet schijnt en als die onder is gegaan _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
HarryInia schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:57:
Ergens tussen de 0 en 20

Volgens mij heeft @MacD007 enorm veel moeite gestopt in de openingspost, lees dat eerst eens door. Dan begrijp je dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is. Das net zoiets als vragen, als ik een auto koop, wat verbruikt deze dan in de Alpen.

[ Voor 32% gewijzigd door medu80 op 19-01-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
robmaas schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat je best wel een beetje extra geduld moet hebben omdat het hele huis nu eerst door en door verwarmd moet worden. Je verbruikt nu inderdaad relatief veel stroom en veel gas, te samen met een relatief lage COP.
@Wxu precies mijn gedachte. Alles in huis moet eerst op temperatuur komen (thermische massa).

Dat is een beetje als dingen invriezen. Eerst moet de vriezer flink aan het werk, maar koud houden kost daarna niet zo veel meer.

Je ziet het volgens mij ook aan de grafiek. Er hoeft langzamerhand steeds minder energie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
sky_walker schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 04:27:
[...]

Bij mij neemt de CIC ook gewoon klakkeloos de thermostat (water) temperature set point over voor aanvoertemp van de cv, thermostaat T6R, als die waarde verandert springt dit mee op de cv aanvoertemp display. Cic geeft dus gewoon door wat de lyric berekent…. De Cic bepaalt dus enkel of de cv aan moet.
Verbazingwekkend, dat is dan bij jou dan zeer anders als bij mij, hier een plaatje van gevraagde water temperatuur T6 versus de eigenlijke water temperatuur.

Met goede wil is daar enige correlatie te zien maar het is echt niet veel..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bu0EJ0byBd_l19D7KinrDsZ0Eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fGW2vHyQmoHGZY31IVlk0lTe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Hoe warmer je je SWW maakt, hoe meer energie het kost.
Naar gelang je water warmer wordt, zal doorgaans het COP ook zakken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

sky_walker schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Je kan zelf toch de CiC aan/uit aansluiten op je ketel op de juiste contacten?
Daar hoeft Quatt niets anders voor in te stellen in de Cic zelf.
Aansluiting kan ik wel aanpassen, ja, maar Quatt moet dan in de CiCsoftware toch ook wat omzetten?
Waarom dacht ik dat?

In de Quatt CV handleiding staat dit: "Bij aan/uit gestuurde cv-ketels zijn wel enkele instellingen aangepast."
Als ik dat nu weer lees, begrijp ik dat dat over ketel-instellingen gaat (aanvoertemp, vermogen, voor/nadraaitijd pomp). Dat kan ik zelf wel.

Dank; ga ik eens proberen binnenkort. Kijken of het werkt zonder CiC aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Als het goed is kan je het ook beperken in het installateurs/advanced menu, waarbij het dezelfde code heeft:
Ik heb die waarde wel beperkt, maar het helpt niet, omdat opentherm.
Misschien kan je de stooklijn CP230 ook verlagen, maar die is officieel voor de buitensensor en ik weet niet of je die hebt en zie ook niet direct of die voorrang heeft op OpenTherm. In principe moet dit niet gebeuren omdat de Quatt de aanvoertemperatuur zou moeten regelen, dus als die er aan hangt en stoort, dan kan je de sensor ook verwijderen.

Uitleg op pagina 68 voor de max aanvoertemperatuur en 53 voor de stooklijn.

Heb geen buitensensor, dus de ketel kan geen stooklijn verzinnen, dus dat stoort niet.
Het probleem is, dat de CiC soms rare dingen vertelt aan de ketel (heet stoken!), en dat de ketel dan luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Dat is een hele goede vraag. De goede warmtepompboilers halen een COP van ongeveer 3 en dat is dan met een luchtinlaat en water van 10 graden.

De Quatt oplossing werkt met een combinatie van twee warmtepompen. Ik vermoed dat de water/water warmtepomp die binnen komt een R290 model is en misschien wel beter presteert dan een model met lucht/water doordat er geen stroomslurpende geforceerde luchtstroom nodig is.
Daarnaast kan je het opwarmen timen op momenten dat de buitentemperatuur hoger is en de Quatt buitenunit dus een hoge COP haalt en meer ruimte over heeft qua vermogen.

Als ik optimistisch moest gokken, dan zou ik zeggen dat een gecombineerde SCOP van 4 haalbaar moet zijn.
Maar wat voorzichtiger gesteld zou ik een SCOP van 3 als ondergrens zien.

Daarnaast kan de FE toevoeging hetzelfde trucje doen voor verwarmen van de woning, dus met grote verschillen tussen dag en nacht zie ik die wel een flinke boost krijgen qua effectieve SCOP, en verwarmen van de woning is toch weel het leeuwendeel van je verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

medu80 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Volgens mij is het met een Calenta zo, dat als je een vaste maximale aanvoertemperatuur aangeeft dat de thermostaat kan vragen tot ie een ons weegt, maar dit maximum overruled dat. Tenzij je een iSense of ander merkspecifiek thermostaat gebruikt, die kan dat overrulen. Maar alleen als ie direct op de ketel is aangesloten.

Tevens zegt de handleiding dat de aanvoertemperatuur door een modulerende thermostaat aangepast kan worden. Dat klopt, een OT thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur en je ketel reageert. Bij AAN/UIT gaat ie aan naar de maximumtemperatuur en weer uit. Maar een maximum aanvoer in de instellingen blijft van kracht ook bij OT.

Makkelijkste is uitproberen. Zet je ketel op 40 graden, zet je thermostaat op 25 en kijk wat er gebeurt.
Bij mij wordt dat maximum dus niet gerespecteerd bij opentherm, zoals de handleiding ook zegt.
Uitproberen of ie er overheen kan had de thermostaat/CiC al een paar keer geprobeerd, en dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik heb die waarde wel beperkt, maar het helpt niet, omdat opentherm.

[...]

Heb geen buitensensor, dus de ketel kan geen stooklijn verzinnen, dus dat stoort niet.
Het probleem is, dat de CiC soms rare dingen vertelt aan de ketel (heet stoken!), en dat de ketel dan luistert.
Ok, wel het advanced menu in gedoken? Want die CP000 kan je dus blijkbaar op 2 manieren instellen.
Anders gewoon lekker beperken tot wat jij realistisch vind en over op de aan/uit aansluiting van de CiC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Zojuist een testje gedaan met de CV (woonkamer 20 en vraag naar 22). Resultaat: ik ben van het pendelen af en mijn gasvebruik ook significant lager geworden!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBW_kl0yHZcG-pir9ZAPesbo5EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P3GOYbjUubxnVGi2Pk9HrtAG.png?f=fotoalbum_large

Intergas Xtreme 36 met de volgende expert instellingen:
  • P10 (max vermogen) op 50%
  • P31 (max pompsnelheid) op 80%
  • P32 (min pompsnelheid) op 60%
  • P56 (min cv aanvoertemp) op 30°C (dit is de default waarde trouwens)
  • CV temp op 60°C
olafmol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Even ter aanvulling: P056 is de minimum aanvoer als er OT vraag is.

Welke thermostaat en hoe is alles verder aangesloten in ingesteld qua thermostaat en CiC? Ook wel handig voor meelezers nu en straks :) Tnx!
Edit:
  • 4,5kW Quatt
  • T6
  • OT aangesloten
  • Overdag 20 met nachtverlaging naar 19,5
  • Geen silent mode

[ Voor 25% gewijzigd door verguldebarman op 19-01-2024 13:35 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Ok, wel het advanced menu in gedoken? Want die CP000 kan je dus blijkbaar op 2 manieren instellen.
Anders gewoon lekker beperken tot wat jij realistisch vind en over op de aan/uit aansluiting van de CiC.
Ik ben wel in advanced menu geweest, maar weet niet meer op welke plek ik CP000 heb aangepast. Zal dat ook nog eens in advanced menu checken en een graadje aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
patrickvdhart schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Verbazingwekkend, dat is dan bij jou dan zeer anders als bij mij, hier een plaatje van gevraagde water temperatuur T6 versus de eigenlijke water temperatuur.

[Afbeelding]
Nee, die watertemperatuur van de T6 is voor de vraag aan de ketel. Quatt lijkt daar niets mee te doen al zie ik die wel vaker veranderen dan de ruimtetemperatuur die per 0,2 wijzigt dus lijkt me nuttig als die wel wordt meegewogen voor de aansturing.

Hier enkel radiatoren en sinds kort die plaat radiatoren boven ook open gezet met gelijke retourtemperatuur. Dat lijkt wel efficiënter te werken (moet nog eens zo'n HA opzetten ipv 'handmatig' te checken).
https://klimaatproductenk...omp/alle-kamers-verwarmen
Verder wel nachtverlaging ivm geluid. Als het onder de 40db blijft is dat wettelijk goed maar stil wellicht nog beter en met name boven mag wel wat koeler zijn 's nachts.
Januari cop 3,3, stroom 461kWh en geschat 20,5m3

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 19-01-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is een hele goede vraag. De goede warmtepompboilers halen een COP van ongeveer 3 en dat is dan met een luchtinlaat en water van 10 graden.

De Quatt oplossing werkt met een combinatie van twee warmtepompen. Ik vermoed dat de water/water warmtepomp die binnen komt een R290 model is en misschien wel beter presteert dan een model met lucht/water doordat er geen stroomslurpende geforceerde luchtstroom nodig is.
Daarnaast kan je het opwarmen timen op momenten dat de buitentemperatuur hoger is en de Quatt buitenunit dus een hoge COP haalt en meer ruimte over heeft qua vermogen.

Als ik optimistisch moest gokken, dan zou ik zeggen dat een gecombineerde SCOP van 4 haalbaar moet zijn.
Maar wat voorzichtiger gesteld zou ik een SCOP van 3 als ondergrens zien.

Daarnaast kan de FE toevoeging hetzelfde trucje doen voor verwarmen van de woning, dus met grote verschillen tussen dag en nacht zie ik die wel een flinke boost krijgen qua effectieve SCOP, en verwarmen van de woning is toch weel het leeuwendeel van je verbruik.
D'r zijn alleen dan altijd twee apparaten bezig met SWW maken.
wel iets om rekening mee te houden kwa plaatsing in de achtertuin bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
verguldebarman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:26:
Zojuist een testje gedaan met de CV (woonkamer 20 en vraag naar 22). Resultaat: ik ben van het pendelen af en mijn gasvebruik ook significant lager geworden!!

[Afbeelding]

• P56 (min cv aanvoertemp) op 30°C
  • CV temp op 60°C
Even ter aanvulling: P056 is de minimum aanvoer als er OT vraag is.

Welke thermostaat en hoe is alles verder aangesloten in ingesteld qua thermostaat en CiC? Ook wel handig voor meelezers nu en straks :) Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
patrickvdhart schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]
Je zou de gekozen/zichtbare water temp op de cv ketel moeten plotten, of bedoel je dat met “eigenlijke” (ik nam aan de gemeten water temp wat weer wat anders is dan wat er doorkomt in de cv ketel)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80

[Afbeelding]

• CV temp op 60°C
Persoonlijk zou ik max vermogen nog lager zetten. Hierdoor duurt het nog langer om een bepaalde aanvoertemperatuur te bereiken. En max temp, denk 50 is prima. Maar voorlopig goede uitkomsten. Ik snap ook niet dat Quatt een minimum van 55 of 60 adviseert, slaat nergens op.

Het gaat erom dat je Quatt maximaal draait en vanaf dat punt je ketel meehelpt en niet maximaal bij draait.

4kW van de Quatt en 4kW van je extreme is samen 8kW, krijg je echt wel warm mee hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:31:
[...]

D'r zijn alleen dan altijd twee apparaten bezig met SWW maken.
wel iets om rekening mee te houden kwa plaatsing in de achtertuin bijv.
Ja, twee buitenunits voor woningen die niet genoeg overcapaciteit hebben om het met 1 te redden.

Ik denk dat het hier qua isolatie en oppervlak net moet kunnen met 1 buitenunit, ook omdat ik nog wat lokale bijverwarming heb.

Het mooie is dat Quatt dus eerst een aantal maanden zal monitoren op bestaande installaties voordat ze bepalen of het lukt en of er dan een tweede buitenunit bij moet.

Maar als je zoals ik een 3 fase aansluiting hebt, dan kan je het tekort ook aanvullen met infrarood, een split airco die ook verwarmt of zelfs suffe convector kacheltjes als het alleen onder -7 nodig is, wat het toch zelden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wxu schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Eens, maar ze deden in mijn geval nog wel íets, al was het niet veel...
Blijven standby, maar misschien daardoor verbinding met CIC verloren (of verbinding verloren, daardoor geen opdrachten vanuit CIC, daarom standby?).

Misschien opnemen in TS @MacD007 dat, wanneer gasverbruik 100% is en Quatt enkele uren niet bijwarmt, de oplossing vaak ligt in het 30 seconden stroomloos maken van de Quatt (en daarna een kwartiertje afwachten of Quatt weer gaat werken)?

Komt vaker voor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04

[Afbeelding]

• CV temp op 60°C
[...]

Edit:
  • 4,5kW Quatt
  • T6
  • OT aangesloten
  • Overdag 20 met nachtverlaging naar 19,5
  • Geen silent mode
Bij mij hetzelfde resultaat. Alleen P010 staat hier nog op de standaard 75%. Vandaag 0,25 m3 gasverbruik. Kan ik mee leven 😄

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Blijven standby, maar misschien daardoor verbinding met CIC verloren (of verbinding verloren, daardoor geen opdrachten vanuit CIC, daarom standby?).

Misschien opnemen in TS @MacD007 dat, wanneer gasverbruik 100% is en Quatt enkele uren niet bijwarmt, de oplossing vaak ligt in het 30 seconden stroomloos maken van de Quatt (en daarna een kwartiertje afwachten of Quatt weer gaat werken)?

Komt vaker voor.....
Ik heb zelf het vermoeden dat de CiC een verkeerde inschatting maakt over de vraag of de Quatt het alleen kan en dat de gasketel met een veel te hoog minimum vermogen de Quatt verdringt. Die gaat dan misschien in een lager vermogen draaien om de Delta-T binnen de perken te houden.

Door uit en aan kan het zijn dat de CiC gewoon weer probeert hoe ver de Quatt komt omdat de COP op dat moment nog niet bekend is.

Maar dit is een theorie. De ketel beperken qua minimum vermogen en minimum aanvoertemperatuur zou dan kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Ja, twee buitenunits voor woningen die niet genoeg overcapaciteit hebben om het met 1 te redden.

Ik denk dat het hier qua isolatie en oppervlak net moet kunnen met 1 buitenunit, ook omdat ik nog wat lokale bijverwarming heb.

Het mooie is dat Quatt dus eerst een aantal maanden zal monitoren op bestaande installaties voordat ze bepalen of het lukt en of er dan een tweede buitenunit bij moet.

Maar als je zoals ik een 3 fase aansluiting hebt, dan kan je het tekort ook aanvullen met infrarood, een split airco die ook verwarmt of zelfs suffe convector kacheltjes als het alleen onder -7 nodig is, wat het toch zelden wordt.
Ik doelde op 2 apparaten om SWW te maken:
de Quatt buiten
de "charger" binnen

hoe dan ook zal je wel ergens rond de 3 uitkomen ja verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Ik doelde op 2 apparaten om SWW te maken:
de Quatt buiten
de "charger" binnen

hoe dan ook zal je wel ergens rond de 3 uitkomen ja verwacht ik
Binnen krijg je natuurlijk de water/water warmtepomp die de plek van de CV ketel in neemt en het SWW vat dat een dubbele functie heeft.

Ik heb 10x eerder een aparte WP boiler overwogen, maar die belemmerde het reguliere onderhoud van de CV ketel te veel.

Met alleen een onderhoudsarme water/water WP op de plek van die ketel is het net wat gemakkelijker puzzelen, al blijft het natuurlijk een groot ding.

We zullen het allemaal wel zien. Dat laatste beetje gasverbruik is voorlopig prima en geeft ook zekerheid voor als het klimaat toch weer net iets anders doet dan wat we verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb zelf het vermoeden dat de CiC een verkeerde inschatting maakt over de vraag of de Quatt het alleen kan en dat de gasketel met een veel te hoog minimum vermogen de Quatt verdringt. Die gaat dan misschien in een lager vermogen draaien om de Delta-T binnen de perken te houden.

Door uit en aan kan het zijn dat de CiC gewoon weer probeert hoe ver de Quatt komt omdat de COP op dat moment nog niet bekend is.

Maar dit is een theorie. De ketel beperken qua minimum vermogen en minimum aanvoertemperatuur zou dan kunnen helpen.
En ik vermoed dat je geen gelijk hebt.
De Quatt is een apparaat zoals zovele. Dus kan ook gewoon spontaan uitvallen.

Zo zijn er ook apparaten (cv's) waarbij instellingen pas het doen nadat ze van de stroom zijn geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 19-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
Ysbeer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Inderdaad hele lage COP. Zelfs ik heb hoger. Maar als @TeslaNerd daadwerkelijk geen defrosts heeft met deze temperaturen zou ik eens even naar de achterkant van de Quatt kijken…
Wat zou ik kunnen zien aan de achterkant van de Quatt?

De lage COP ben ik actief mee bezig. Vanochtend project t33 afgerond met wat custom tweaks aan de muurbeugels om de t33 met andere ophangpunten op de plaats van de t21 te plaatsen. Het is gelukt en huis kan weer opwarmen met Ta op 35C en daarna een nieuw rondje radiatortuning.
En dan heb ik nog 2 meter T22 staan voor extra warmteafgifte in de keuken. Die hogere cop die komt er wel

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
medu80 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Ergens tussen de 0 en 20

Volgens mij heeft @MacD007 enorm veel moeite gestopt in de openingspost, lees dat eerst eens door. Dan begrijp je dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is. Das net zoiets als vragen, als ik een auto koop, wat verbruikt deze dan in de Alpen.
Ik lees regelmatig de TS door en geef feedback; vandaar de vraag.

5 Maanden (begin mei t/m sept was in 2022 de periode dat de verwarming op zijn minst niet aan is geweest) in het jaar heb ik hier straks 2 Quatts niets te doen. Gister bv was het in de hoek bij de Quatts al 12C ('s nachts -4C; Quatt-temp).
Dus mooie momenten om ze een beetje aan het werk te zetten en dat triggert dan wat doet die COP van 4,9 (7C/35C) bij 20C/60C?

Idd wellicht een vraag te voeg gesteld met de gegevens welke we nu hebben.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Dus nu heb je wel lagere watertemperaturen (ik ben jaloers), maar nog steeds een waardeloze COP (die van mij is beter!).
Met dit vermogen en watertemperatuur (35graden warmer dan buiten) zou je een COP van 3 moeten halen = 13kWh elektriciteit op 17jan, terwijl je 21kWh verbruikt. Dus je verspilt continu 300W!
Er lijkt echt iets gekt bij jou. Hele bodemplaat onder stroom, of zo.
Weet iemand de symptomen als je te weinig R32 in je systeem hebt?
Met de nieuwe t33 draait de quatt nu op 475 watt met wat lijkt een verbetering van de cop. De buitentemperatuur is nu 5C en dan hakt die 150 watt voor een warme bodemplaat nog flink in de cop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JqZbWpPNd-v4AuV8AhB8eZwpDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l5krzygrAXW4mgoS3RFSkzoH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 19-01-2024 14:05 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
HarryInia schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:55:
[...]

5 Maanden (begin mei t/m sept was in 2022 de periode dat de verwarming op zijn minst niet aan is geweest) in het jaar heb ik hier straks 2 Quatts niets te doen. Gister bv was het in de hoek bij de Quatts al 12C ('s nachts -4C; Quatt-temp).
Dus mooie momenten om ze een beetje aan het werk te zetten en dat triggert dan wat doet die COP van 4,9 (7C/35C) bij 20C/60C?

Het ding is dat hoe heter je water maakt, hoe meer vermogen je nodig hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6ZMNAoDvfvBla10SgHwh8jA8vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzngbUTGrf2DsYkGTj3rLw2V.png?f=fotoalbum_large

Dan komen er nog wat zaken bij in geval van Quatt All electric;
De Quatt gaat tot (slechts) 55. Je wil af en toe bijv 62 halen.
iets zal dus moeten bijstaan. Dat kan met een COP1 element (Gezien die charger een "boost" functie heeft zal dat dat wel zijn) en/of kan samenwerken met die charger als water/water wp. Dat laatste werkt alleen goed/snel als er al warm water wordt aangevoerd. Ook die heeft een COP en zijn verbruik uiteraard.

Het is dus heel lastig zonder te meten te zeggen: oh, dat gaat met COP 3.2 (bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
paQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Hoe warmer je je SWW maakt, hoe meer energie het kost.
Naar gelang je water warmer wordt, zal doorgaans het COP ook zakken.
Dus een COP van 4,9 7C/35C zou wel hoger kunnen zijn bij 20C/35C, echter bij 20C/>35C heb je kans dat die weer gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:31:
[...]

En ik vermoed dat je geen gelijk hebt.
De Quatt is een apparaat zoals zovele. Dus kan ook gewoon spontaan uitvallen.

Zo zijn er ook apparaten (cv's) waarbij instellingen pas het doen nadat ze van de stroom zijn geweest.
Haha, die laatste is al zo lang waar en is vrij vaak de eerste stap bij onverklaarbare problemen.

Maar de CiC bevat natuurlijk een complex stuk software dat vooral op Delta-T stuurt. De Quatt kan wat dat betreft lager moduleren dan een ketel (eindigt waar de ketel begint), dus als ik het zou programmeren, dan zou ik bij een te hoge vraag voor gasloos, de Quatt vooral aan laten vullen wat de CV ketel op zijn laagste stand niet lukt totdat de CV niet meer nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
medu80 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Persoonlijk zou ik max vermogen nog lager zetten. Hierdoor duurt het nog langer om een bepaalde aanvoertemperatuur te bereiken. En max temp, denk 50 is prima. Maar voorlopig goede uitkomsten. Ik snap ook niet dat Quatt een minimum van 55 of 60 adviseert, slaat nergens op.

Het gaat erom dat je Quatt maximaal draait en vanaf dat punt je ketel meehelpt en niet maximaal bij draait.

4kW van de Quatt en 4kW van je extreme is samen 8kW, krijg je echt wel warm mee hoor...
Zoiets? ;)

Min aanvoer: 30
Max aanvoer: 50
Vermogen: 40% (12,7kWh)

Met dank aan @TeslaNerd voor de aanmoediging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o-yiYpOIU34UU9F4mih1UELw1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHBWFG3fOZiIJunjk9mW94hl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAhX3EaQ5CIDcTDZJicUW_HABT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCDWXHfBhnKcsrs6fODeJTxE.jpg?f=fotoalbum_tile

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ysbeer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Zoiets? ;)

Min aanvoer: 30
Max aanvoer: 50
Vermogen: 40% (12,7kWh)

Met dank aan @TeslaNerd voor de aanmoediging.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie in het 2e schermprintje dat de control setpoint nog op 68 graden staat. Ik had verwacht dat die dan ook maximaal 50 zou worden. Is dit nadat de max aanvoer op de Intergas is aangepast? Bij mij moest ik vandaag de thermostaat een keer omlaag zetten en weer verhogen met 0,5C om de control setpoint te laten updaten nadat ik op mijn Intergas de max aanvoer had verlaagd van 38 naar 35C

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 19-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Haha, die laatste is al zo lang waar en is vrij vaak de eerste stap bij onverklaarbare problemen.

Maar de CiC bevat natuurlijk een complex stuk software dat vooral op Delta-T stuurt. De Quatt kan wat dat betreft lager moduleren dan een ketel (eindigt waar de ketel begint), dus als ik het zou programmeren, dan zou ik bij een te hoge vraag voor gasloos, de Quatt vooral aan laten vullen wat de CV ketel op zijn laagste stand niet lukt totdat de CV niet meer nodig is.
En je kunt alles wel continue proberen te beredeneren....
Maar je kunt je er ook eens bij neerleggen dat wanneer iets, dat al tijden draait, plotseling ophoudt met draaien... dat dat gewoon stomme pech is en dat het enige wat dan helpt: uit / aan is?

(Of begin jij dan gelijk alles te slopen om op te gaan lossen waar geen oplossing voor is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HarryInia schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Misschien de vraag stellen aan Quatt?
Zolang niemand zo'n ding heeft staan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Ik zie in het 2e schermprintje dat de control setpoint nog op 68 graden staat. Ik had verwacht dat die dan ook maximaal 50 zou worden. Is dit nadat de max aanvoer op de Intergas is aangepast? Bij mij moest ik vandaag de thermostaat een keer omlaag zetten en weer verhogen met 0,5C om de control setpoint te laten updaten nadat ik op mijn Intergas de max aanvoer had verlaagd van 38 naar 35C
Ja, het is na aanpassing, en na stekker uit stopcontact van ketel (en de bedrade OT thermostaat). Die control setpoint blijft tot zijn oude maximum van 70 gaan. Maar omdat het opwarmen met 50 graden (max aanvoer temp) langzamer gaat dan met (voorheen) 60 lijkt hij nu de tijd te hebben om zich te realiseren dat het warm genoeg is en gaat hij naar beneden - en zie ik dat de CiC minder warmte vraagt. Of hij daarbij alleen de kamertemperatuur, delta t, of ook de Control Setpoint meeneemt blijft voor mij gissen.

In de instellingen van de thermostaat zie ik die 70 graden overigens ook terug, maar die kan ik daar niet aanpassen. En in de ketel blijkbaar ook niet. Maar zolang de CiC er raad mee weet ben ik content. Al waarschuwde John Visser er ooit voor ("zet hem niet op 60!") dat je ketel hierdoor van streek kan raken: als thermostaat 70 vraagt, ketel maar 50 levert en de kamer niet op temperatuur komt. Gelukkig is nou de CiC de baas, en dat blijkt een even ondoorgrondelijke als koele kikker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Hoi @netappie ik lees al meerdere malen deze statement van je "Maar de CiC bevat natuurlijk een complex stuk software dat vooral op Delta-T stuurt."

Ik ben wel benieuwd (serieus) hoe je tot die conclusie bent gekomen, is dat bv info die je van Quatt hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HarryInia schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Dus een COP van 4,9 7C/35C zou wel hoger kunnen zijn bij 20C/35C, echter bij 20C/>35C heb je kans dat die weer gaat zakken.
uiteraard, omdat je VEEL warmer wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:00:
[...]

[Afbeelding]

iets zal dus moeten bijstaan. Dat kan met een COP1 element (Gezien die charger een "boost" functie heeft zal dat dat wel zijn) en/of kan samenwerken met die charger als water/water wp. Dat laatste werkt alleen goed/snel als er al warm water wordt aangevoerd. Ook die heeft een COP en zijn verbruik uiteraard.

Het is dus heel lastig zonder te meten te zeggen: oh, dat gaat met COP 3.2 (bijv)
Als de water water warmtepomp binnen propaan is dan gaat dat prima op de WP natuurlijk.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
paQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:00:
[...]

[Afbeelding]

Dat begrijp ik allemaal heel goed. Het is meer een idee te krijgen. Het sentiment is eerder lager dan hoger dan dehuidige COP bij 7/35 begrijp ik; We zullen het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Uitleg op pagina 68 voor de max aanvoertemperatuur.

Die inhoudsopgave op pag68 (70papier) verwijst naar pag83 (85), waar CP000 alleen in het gebruikersmenu staat, niet in installateursmenu.
Ook bij bladeren door menu's op de ketel, kom ik CP000 maar 1x tegen, alleen in gebruikersmenu.
Maar daar stond hij wel (terug?) op default 80. Nu stuk lager, kijken of dat helpt. Dank voor de tip.
(voorlopig dus nog opentherm aangesloten op mijn Calenta)
edit: het werkt. *O* Om 17:17 liep ketel tegen grens aan, is nu al 10min rustig=standby en Quatt doet zijn uiterste best. Zo wilde ik het zien. (en blijkbaar had ik het dan zelf toch niet op deze manier ingesteld)

[ Voor 14% gewijzigd door SBL op 19-01-2024 17:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Wat zou ik kunnen zien aan de achterkant van de Quatt?

De lage COP ben ik actief mee bezig. Vanochtend project t33 afgerond met wat custom tweaks aan de muurbeugels om de t33 met andere ophangpunten op de plaats van de t21 te plaatsen. Het is gelukt en huis kan weer opwarmen met Ta op 35C en daarna een nieuw rondje radiatortuning.
En dan heb ik nog 2 meter T22 staan voor extra warmteafgifte in de keuken. Die hogere cop die komt er wel
Betere afgifte helpt om de watertemperatuur nog lager te maken. Dus goed bezig.

Maar met de watertemperaturen die je hebt, zou de hogere COP er al moeten zijn.
(hoge) COP wordt vooral gehaald door (klein) verschil tussen buiten en aanvoertemperatuur.
Dat verschil noemen ze ook wel eens temperatuur-lift.
Als je op 35 water zit en buiten is het 3 graden, heb je een temperatuurlift van 32 graden.
Dan zou je een COP van ongeveer 3,5 moeten halen met de Quatt. Omdat je daar ver onder zit, is er wat geks aan de hand. Bijvoorbeeld R32 die weg is gelekt.
Praat met Quatt over de watertemperatuur die je haalt en de COP van dat moment, kijk in JSON.
Je verbruik lijkt niet dramatisch omdat je maar weinig warmte nodig hebt, maar in verhouding verbruik je teveel elektriciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m7g0uldKqxYTKVM9Kbgc7PuRU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MH7qk4wuXvTlVl8kBWtF907a.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NukeMe2000
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik heb mij niet eerder gemeld op dit forum. Ik kijk regelmatig naar alle reacties die binnenkomen over de werking van de Quatts.
Nu Quatt met iets nieuws komt, wordt het bijhouden van dit forum natuurlijk weer een soort (gezonde) verslaving.
Dankzij alle tweakers hier en de aanbevelingen die zijn gedaan, heb ik mijn lage COP kunnen verbeteren, tot een verbeterde lage COP. Ik snap niet hoe sommigen het voor elkaar krijgen om de COP zover op te krikken.
Ik heb +/-1000 strekkende meter aan vloerverwarming, waarvan 800 meter actief in gebruik en 2 radiatoren voor de badkamers. De woning is opgeleverd in 2018 en heeft een oppervlakte van 175 m2. Als referentie voor anderen is dit met 2 Quatts prima te verwarmen. Voor de tweakers bij -10 graden is het gemiddelde warmteverlies 5 KWh

Ik heb door het hele huis een houten vloer, wat resulteert in een extra traag afgiftesysteem. Van de houten vloer heb ik nu wel een beetje spijt. Hierdoor zijn er veel overshoots en undershoots. Dit corrigeer ik door een kleine automatisering in HA. Waarbij ik in de ochtend met de huidige buitentemperatuur accepteer dat het iets kouder wordt en langzamer de temperatuur laat oplopen. Ik verlaag en verhoog mijn warmteinput van de Quatt door de thermostaat net onder of boven de huidige temperatuur te stellen. Waarbij ik kijk naar de referentiedagen hoeveel warmteverlies er is geweest (helaas is dit handmatig) en vervolgens bij benadering deze warmteafgifte realiseer met de Quatt. Bij Quatt heb ik een ticket aangemaakt voor een lagere stooklijn en dan hoop ik op een stabielere afgiftebeeld. Dus eigenlijk best tevreden voor het eerste stookseizoen.

Ik vind wel dat Quatt een serviceteam kan samenstellen, dat gedurende de stookmaanden thuis advies kan geven voor verbetering van het afgiftesysteem en/of het instellen van de huidige systemen. Je hoeft niet heel handig of slim te zijn om het zelf te doen. Maar je moet er ook zin in hebben en het mag natuurlijk ook iets kosten.

Naar de FE variant, waar ik mij zeker voor inschrijf, ben ik toch wel benieuwd. Door het toevoegen van een warmtevat kan deze op moment dat de Quatt capaciteit over heeft het water verwarmen. Door toevoeging van een water/water warmtepomp naast het warmtevat kan met een lage aanvoertemperatuur nog steeds het water tot 60 graden worden verwarmd en vice versa. Je krijgt dus een energetische accu met als omvormer de water/water warmtepomp. Dit is best slim bedacht. Je hebt dus extra warmtecapaciteit in opslag. Wanneer de booster een warmtespiraal is, kan deze warmtecapaciteit, ondanks de slechte COP van een warmtespiraal, extra warmte toevoegen aan je verwarmingssysteem. De combinatie van extra warmtecapaciteit kan mogelijk zorgen voor 1 of 2 KW extra afgifte, mocht dit noodzakelijk zijn. Mogelijk kan iemand van Quatt dit bevestigen.

Eerste voorzichtige conclusies voordelen van de FE opstelling:

1./
Bij een zeer strenge winter wordt de werkingstemperatuur van de huidige Quatts opgerekt. De warmtespiraal werkt mee in de afgifte en je hebt een warmtevat vol energie.

2./
De FE-opstelling kan een balans brengen tussen over- en undershoots. (Het warmtevat nivelleert). De Quatt of Quatts draaien stabieler.

3. /
Acht van de twaalf maanden is de buitentemperatuur in Nederland voldoende hoog om met de huidige Quatts een zeer acceptabele COP te halen om het warmtevat de voorzien van warmte tegen lage kosten. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt voor de energieopwekking, wordt straks bij de afbouw van salderingsregeling de energie (deels natuurlijk en voor iedereen anders) opgeslagen in het warmtevat.

Wat ik mij afvraag is hoe ze bij de volgende uitbreiding dit laten samenwerken. Met andere woorden, komt er straks een optie om de Quatt ook als koelinstallatie in te zetten? Met een water/water warmtepomp kun je natuurlijk prima koud en warmte scheiden. Dit moet vanuit de water/water warmtepomp een extra aanvoer retour naar het afgiftesysteem van de huidige vloerverwarming. Energetisch natuurlijk fantastisch, maar dan vraag ik me af hoeveel deze kleine water/water warmtepomp aankan.

Je kunt volgens mij niet koude leveren vanuit de Quatt en dit omzetten in warmte voor het warmtevat. Dit kan natuurlijk wel, maar dan moet de water/water warmtepomp het kleine beetje energie (warmte) dat uit het koude water komt van de Quatt omzetten naar warmwater voor het warmtevat en vervolgens dan het nog koudere deel van het water in de vloerverwarming pompen. Is energetisch natuurlijk een goede oplossing, maar het warmtevat is natuurlijk een keer warm. Gaat de Quatt dan omgekeerd draaien, zoals nu de defrost? (Omgekeerd draaien niet letterlijk natuurlijk)

Wanneer ik nu kies om FE te gaan, bestaat dan nog de mogelijkheid om te gaan koelen in de toekomst met een Quatt? Of moeten er behalve de aanpassing van de Quatt ook nog andere aanpassingen gebeuren?

Lang verhaal, maar probeer ook een beetje mijn hersenspinsels juist te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik denk niet dat 2 zo is.
Het is geen buffervat. Althans, niet een buffer met CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
NukeMe2000 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:40:
Ik heb mij niet eerder gemeld op dit forum. Ik kijk regelmatig naar alle reacties die binnenkomen over de werking van de Quatts.
Nu Quatt met iets nieuws komt, wordt het bijhouden van dit forum natuurlijk weer een soort (gezonde) verslaving.
Dankzij alle tweakers hier en de aanbevelingen die zijn gedaan, heb ik mijn lage COP kunnen verbeteren, tot een verbeterde lage COP. Ik snap niet hoe sommigen het voor elkaar krijgen om de COP zover op te krikken.
Ik heb +/-1000 strekkende meter aan vloerverwarming, waarvan 800 meter actief in gebruik en 2 radiatoren voor de badkamers. De woning is opgeleverd in 2018 en heeft een oppervlakte van 175 m2. Als referentie voor anderen is dit met 2 Quatts prima te verwarmen. Voor de tweakers bij -10 graden is het gemiddelde warmteverlies 5 KWh

Ik heb door het hele huis een houten vloer, wat resulteert in een extra traag afgiftesysteem. Van de houten vloer heb ik nu wel een beetje spijt. Hierdoor zijn er veel overshoots en undershoots. Dit corrigeer ik door een kleine automatisering in HA. Waarbij ik in de ochtend met de huidige buitentemperatuur accepteer dat het iets kouder wordt en langzamer de temperatuur laat oplopen. Ik verlaag en verhoog mijn warmteinput van de Quatt door de thermostaat net onder of boven de huidige temperatuur te stellen. Waarbij ik kijk naar de referentiedagen hoeveel warmteverlies er is geweest (helaas is dit handmatig) en vervolgens bij benadering deze warmteafgifte realiseer met de Quatt. Bij Quatt heb ik een ticket aangemaakt voor een lagere stooklijn en dan hoop ik op een stabielere afgiftebeeld. Dus eigenlijk best tevreden voor het eerste stookseizoen.

Ik vind wel dat Quatt een serviceteam kan samenstellen, dat gedurende de stookmaanden thuis advies kan geven voor verbetering van het afgiftesysteem en/of het instellen van de huidige systemen. Je hoeft niet heel handig of slim te zijn om het zelf te doen. Maar je moet er ook zin in hebben en het mag natuurlijk ook iets kosten.

Naar de FE variant, waar ik mij zeker voor inschrijf, ben ik toch wel benieuwd. Door het toevoegen van een warmtevat kan deze op moment dat de Quatt capaciteit over heeft het water verwarmen. Door toevoeging van een water/water warmtepomp naast het warmtevat kan met een lage aanvoertemperatuur nog steeds het water tot 60 graden worden verwarmd en vice versa. Je krijgt dus een energetische accu met als omvormer de water/water warmtepomp. Dit is best slim bedacht. Je hebt dus extra warmtecapaciteit in opslag. Wanneer de booster een warmtespiraal is, kan deze warmtecapaciteit, ondanks de slechte COP van een warmtespiraal, extra warmte toevoegen aan je verwarmingssysteem. De combinatie van extra warmtecapaciteit kan mogelijk zorgen voor 1 of 2 KW extra afgifte, mocht dit noodzakelijk zijn. Mogelijk kan iemand van Quatt dit bevestigen.

1./
Bij een zeer strenge winter wordt de werkingstemperatuur van de huidige Quatts opgerekt. De warmtespiraal werkt mee in de afgifte en je hebt een warmtevat vol energie.

2./
De FE-opstelling kan een balans brengen tussen over- en undershoots. (Het warmtevat nivelleert). De Quatt of Quatts draaien stabieler.

3. /
Acht van de twaalf maanden is de buitentemperatuur in Nederland voldoende hoog om met de huidige Quatts een zeer acceptabele COP te halen om het warmtevat de voorzien van warmte tegen lage kosten. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt voor de energieopwekking, wordt straks bij de afbouw van salderingsregeling de energie (deels natuurlijk en voor iedereen anders) opgeslagen in het warmtevat.

Wat ik mij afvraag is hoe ze bij de volgende uitbreiding dit laten samenwerken. Met andere woorden, komt er straks een optie om de Quatt ook als koelinstallatie in te zetten? Met een water/water warmtepomp kun je natuurlijk prima koud en warmte scheiden. Dit moet vanuit de water/water warmtepomp een extra aanvoer retour naar het afgiftesysteem van de huidige vloerverwarming. Energetisch natuurlijk fantastisch, maar dan vraag ik me af hoeveel deze kleine water/water warmtepomp aankan.

Je kunt volgens mij niet koude leveren vanuit de Quatt en dit omzetten in warmte voor het warmtevat. Dit kan natuurlijk wel, maar dan moet de water/water warmtepomp het kleine beetje energie (warmte) dat uit het koude water komt van de Quatt omzetten naar warmwater voor het warmtevat en vervolgens dan het nog koudere deel van het water in de vloerverwarming pompen. Is energetisch natuurlijk een goede oplossing, maar het warmtevat is natuurlijk een keer warm. Gaat de Quatt dan omgekeerd draaien, zoals nu de defrost? (Omgekeerd draaien niet letterlijk natuurlijk)

Wanneer ik nu kies om FE te gaan, bestaat dan nog de mogelijkheid om te gaan koelen in de toekomst met een Quatt? Of moeten er behalve de aanpassing van de Quatt ook nog andere aanpassingen gebeuren?

Met zo’n traag systeem lijkt een nachtverlaging geen goed idee. Zal niet zuiniger zijn iig.

Of heb je ook vvw in de slaapkamers? Want dan begrijp ik het wel.

Quatt heeft al een tijdje niet gecommuniceerd over de koeloptie/module. Er werd in dit topic gespeculeerd dat dat komt omdat koelen veel condens oplevert en daar eigenlijk geen goede oplossing voor is. Ff de search gebruiken en dan vind je die discussie zo terug.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Wxu schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:45:

@Spykie

@Gerardwaz

@Friezin

@medu80

@RealCato

@pjeterinfo

@netappie

@robmaas & @Spykie

[Afbeelding]
Als je huis opgewarmd is tot 18 graden en het systeem overleeft de nacht zonder problemen, dan kan een verlaging naar 17 graden echt geen kwaad hoor.

Wel ff ‘s ochtends doen zodat je huis ergens in de middag door de 17 zakt. Want als de Quatt dan weer aangaat dan hoeft-ie niet zo hard te werken en dan is de kans kleiner dat je systeem gaat schommelen.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Hoi @netappie ik lees al meerdere malen deze statement van je "Maar de CiC bevat natuurlijk een complex stuk software dat vooral op Delta-T stuurt."

Ik ben wel benieuwd (serieus) hoe je tot die conclusie bent gekomen, is dat bv info die je van Quatt hebt gekregen?
Pagina 17 van de Quick Start Guide (zie TS voor link).

Ze gebruiken in tegenstelling tot andere fabrikanten geen vaste stooklijn. Dan blijft vermogen over om op te sturen en met een vaste flow kom je dan op Delta-T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Die inhoudsopgave op pag68 (70papier) verwijst naar pag83 (85), waar CP000 alleen in het gebruikersmenu staat, niet in installateursmenu.
Ook bij bladeren door menu's op de ketel, kom ik CP000 maar 1x tegen, alleen in gebruikersmenu.
Maar daar stond hij wel (terug?) op default 80. Nu stuk lager, kijken of dat helpt. Dank voor de tip.
(voorlopig dus nog opentherm aangesloten op mijn Calenta)
edit: het werkt. *O* Om 17:17 liep ketel tegen grens aan, is nu al 10min rustig=standby en Quatt doet zijn uiterste best. Zo wilde ik het zien. (en blijkbaar had ik het dan zelf toch niet op deze manier ingesteld)
Fijn dat het werkt. Ik had gelinkt naar de "Installatie- en servicehandleiding" die je niet standaard bij je ketel krijgt.
Maar kan zijn dat jij een net wat andere versie hebt. Je ziet bij nieuwere handleidingen van dezelfde serie van Remeha ook steeds minder vaak "Niet aanpassen" staan bij dezelfde parameter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Pagina 17 van de Quick Start Guide (zie TS voor link).

Ze gebruiken in tegenstelling tot andere fabrikanten geen vaste stooklijn. Dan blijft vermogen over om op te sturen en met een vaste flow kom je dan op Delta-T
Zou kunnen. Zou ook kunnen dat ze puur op verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur een vermogen bepalen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:00:
[...]

En je kunt alles wel continue proberen te beredeneren....
Maar je kunt je er ook eens bij neerleggen dat wanneer iets, dat al tijden draait, plotseling ophoudt met draaien... dat dat gewoon stomme pech is en dat het enige wat dan helpt: uit / aan is?

(Of begin jij dan gelijk alles te slopen om op te gaan lossen waar geen oplossing voor is?)
Haha, als dingen 1x per jaar hangen doe ik gewoon uit/aan en niet meer over nadenken.

Maar in dit geval zijn het allemaal identieke apparaten die per installatie anders lijken te reageren en waar elke keer uit/aan natuurlijk irritant gaat worden, dus dan is het de moeite om eens te kijken wat de variabelen zijn die het verschil maken.

Maaar dingen slopen lijkt mij altijd een last resort en vind ik zonde om onnodig te doen. Vaak genoeg is hoe je iets gebruikt veel belangrijker dan wat je gebruikt.

En als je dan met aan een paar knoppen draaien en meten de boel zo ingesteld krijgt dat het niet meer hangt en/of beter presteert, dan is dat vele malen beter dan dingen weg gooien of vervangen.

Daarbij moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn dat je binnen veilige grenzen en een goed beeld hebt van de situatie want anders gaat het stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Zou kunnen. Zou ook kunnen dat ze puur op verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur een vermogen bepalen. Toch?
Ze pakken hiermee heel slim een aantal dingen aan. Pendelen krijg je bijvoorbeeld als een afgiftesysteem niet groot genoeg is voor de energie die je er in wilt stoppen. Door precies te meten wat de afgifte is met de Delta-T kunnen ze de aanvoertemperatuur verhogen om het gewenste vermogen wel uit een beperkt afgiftesysteem te krijgen. Met een hogere aanvoertemperatuur krijg je namelijk ook een grotere Delta-T

En je kan niet alleen op gemeten binnentemperatuur handelen omdat het warmteverlies ook door gaat, afhankelijk van de buitentemperatuur.

De (goede) warmtepomp installateurs maken eerst een warmteverliesberekening, passen daar je afgifte systeem op aan indien nodig, kiezen daar dan een warmtepomp bij met voldoende vermogen.
Daarna regelen ze een stooklijn in om de benodigde Delta-T behorende bij het warmteverlies altijd te halen. Dat is een vaste relatie tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur.

Eigenlijk doet de Quatt deze laatste stap dus dynamlsch, waardoor je woning als geheel altijd genoeg energie krijgt, zolang er maar genoeg radiatoren open staan om dit af te geven.

Het nadeel is dat je hele hoge temperaturen krijg als je afgiftesysteem beperkt of uit balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia

1./

2./

3. /

Quatt spreekt over een toekomstige koel mogelijkheid; punt 16: https://support.quatt.io/...75-q-a-quatt-all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Haha, als dingen 1x per jaar hangen doe ik gewoon uit/aan en niet meer over nadenken.
Mooi, dan laten we het daarbij 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

1./

2./

3. /

Leuke post, ik denk dat je veel dingen goed ziet.

Aan de Q&A te zien heeft de HeatCharger/HeatBattery combinatie inderdaad een hulpspiraal, want met 16A 230V zou het een beest van een warmtepomp zijn. Tegen Legionella zou in de HeatBattery logisch zijn, maar in de HeatCharger kan dit ook, want dan verwarm je alleen wat je nodig hebt.

Qua koeling zou ik niet te veel verwachten. Je vloer mag niet te koud worden, want dan krijg je vochtproblemen en dan heb je nog meer spijt van die houten vloer.

Als je echt te warme ruimtes hebt, dan is een multi split airco die ook verwarmt gewoon de juiste oplossing. Dat helpt je ook meteen van je traagheidsprobleem af, want sneller opwarmen dan met een airco gaat niet.

Maar ik ben ook wel enthousiast over de FE optie. Hij zal wel iets kunnen koelen door de energie uit het water van de vloerverwarming in de HeatBattery te stoppen en niet aan te vullen met de buitenunit. Prima voor een graad of 2 en dat is meer dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:39:
[...]

(hoge) COP wordt vooral gehaald door (klein) verschil tussen buiten en aanvoertemperatuur.
Als je op 35 water zit en buiten is het 3 graden, heb je een temperatuurlift van 32 graden.
Dan zou je een COP van ongeveer 3,5 moeten halen met de Quatt. Omdat je daar ver onder zit, is er wat geks aan de hand. Bijvoorbeeld R32 die weg is gelekt.
Praat met Quatt over de watertemperatuur die je haalt en de COP van dat moment, kijk in JSON.
Je verbruik lijkt niet dramatisch omdat je maar weinig warmte nodig hebt, maar in verhouding verbruik je teveel elektriciteit.
[Afbeelding]
Dankjewel voor deze info mbt de cop. Waar ik nog steeds mee worstel is of de cop naast de relatie met watertemperatuur en buitentemperatuur (of zoals jij stelt het verschil tussen watertemperatuur en buitentemperatuur) ook direct wordt beinvloed door de warmteafgifte. Of is dat alleen maar indirect omdat een betere warmteafgifte resulteert in een lagere watertemperatuur?

En kan ik die mooie plot die jij maakt ook in HA maken? Met bijna een maand aan Quatt-data ben ik benieuwd hoe zo een plot er bij mij uitziet

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 19-01-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Dankjewel voor deze info mbt de cop. Waar ik nog steeds mee worstel is of de cop naast de relatie met watertemperatuur en buitentemperatuur (of zoals jij stelt het verschil tussen watertemperatuur en buitentemperatuur) ook direct wordt beinvloed door de warmteafgifte. Of is dat alleen maar indirect omdat een betere warmteafgifte resulteert in een lagere watertemperatuur?

En kan ik die mooie plot die jij maakt ook in HA maken? Met bijna een maand aan Quatt-data ben ik benieuwd hoe zo een plot er bij mij uitziet
De lagere benodigde aanvoertemperatuur zou de COP moeten helpen, en een goed afgiftesysteem is daarvoor inderdaad de oplossing.

Ik denk dat je CiC in de war is. Om @Friezin meteen maar even blij te maken: "Have you tried turning it off and on again?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:01:
[...]

De lagere benodigde aanvoertemperatuur zou de COP moeten helpen, en een goed afgiftesysteem is daarvoor inderdaad de oplossing.

Ik denk dat je CiC in de war is. Om @Friezin meteen maar even blij te maken: "Have you tried turning it off and on again?"
Hier stond een flauwe opmerking

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 20-01-2024 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Hoe was de COP in de loop van de tijd?
Was hij beter aan het begin bijvoorbeeld?

Geen rare bedragen in de app?
Edit: even teruggebladerd in je reacties.
30 december was je COP 3,6, die van mij 4.
Op de dagen dat jij 1,8 had (17 en 18 januari) had ik 2,7.
Die laatste 2 zien er ook uit als "er moet stroom in, geen gas" vergeleken met 30 december.

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 19-01-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Dus als je de watertemperatuur constant op 35 graden kan houden en het is buiten 7C dan moet de quatt altijd een cop van 4,9 halen. Als de afgifte onvoldoende is dan blijft je huis koud met water van 35C en als je afgifte meer dan voldoende is dan wordt je huis te warm met water van 35C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Die laatste 2 zien er ook uit als "er moet stroom in, geen gas" vergeleken met 30 december.
Ik zal ook zo een plot maken als van @SBL hierboven met cop tegen het verschil van de watertemperatuur minus de buitentemperatuur.
Moet alleen nog uitvinden hoe ik die data uit mijn Home Assistant in Excel kan krijgen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
De cop die Quatt opgeeft van 4,9 bij Ta 35C en buiten 7C hoort dan bij x=35-7=28 in jouw plot. Ik zie dat 4,9 inderdaad voorkomt bij x=28 maar ook punten die daar ruim onder liggen. Met de laagste een cop die net boven de 2 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Wat bedoel jij met de laatste zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Dus als je de watertemperatuur constant op 35 graden kan houden en het is buiten 7C dan moet de quatt altijd een cop van 4,9 halen. Als de afgifte onvoldoende is dan blijft je huis koud met water van 35C en als je afgifte meer dan voldoende is dan wordt je huis te warm met water van 35C?
Klopt ongeveer. Zaken als luchtvochtigheid spelen natuurlijk ook mee en bij vol vermogen is het wat slechter dan in deellast, maar dit is de benchmark waarde die ze halen.

Als je dan bijvoorbeeld 35 aanvoer en 30 retour hebt en daarmee warm blijft, dan gaat het goed,

maar heh je (ergens) geen goed afgiftesysteem, dan raakt het bij 35 bijvoorbeeld maar 3 graden kwijt.terwijl je 5 graden nodig had, dan is het netto resultaat een koud huis of koude ruimtes.

Dus dan moet je bij de traditionele aanpak zelf gaan prutsen aan de stooklijn en hopen dat je het goed krijgt, terwijl de Quatt CiC gewoon gaat ophogen totdat het systeem de 5 graden kwijt raakt of de thermostaat laat zien dat de streefttemperatuur bereikt is en goed blijft.

En natuurlijk kan de CiC ook een inschsttingsfout maken, bijvoorbeeld als je iets aan het afgiftesysteem verandert, waardoor eventuele eerder opgebouwde statstiek die het kan gebruiken niet meer klopt. (Of ze dit opbouwen en gebruiken weet ik niet zeker, maar dat is wel de manier om een WP niet onnodig wild te laten moduleren op elke deur die even open gaat)

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 20-01-2024 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik zal ook zo een plot maken als van @SBL hierboven met cop tegen het verschil van de watertemperatuur minus de buitentemperatuur.
Moet alleen nog uitvinden hoe ik die data uit mijn Home Assistant in Excel kan krijgen 😬
Een puntenwolk gaat je niet laten zien op welk moment je COP verhoudingsgewijs zo daalde ...
Gemiddelde COP per dag afgezet tegen de datum is dan, denk ik, handiger.

Op 30 december was je COP 10% lager dan die van mij (4,0 om 3,6),
Op 17 januari was je COP 33% lager... (2,7 om 1,8).
COP fluctueert maar het lijkt me wel dat het, bij 2 ongewijzigde afgiftesystemen, procentueel wat bij elkaar in de buurt moet blijven. Enige variabele wat misschien flink invloed heeft gehad is het weer.
Geen idee welk deel van Nederland je woont en of anderen die grote verschillen ook zien met hun eigen data.

De zin "Die laatste 2 zien er ook uit als "er moet stroom in, geen gas" vergeleken met 30 december." bedoelde ik mee: staan er normale bedragen in je app voor stroom en gas? Want een lage COP kun je op die manier ook afdwingen, terwijl COP bij normale bedragen totaal anders wordt. 1,8 als COP is zo'n getal waarbij er, wanneer er normale bedragen in de app hadden gestaan, er al gas was gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23
Moguh tweakers,

Mijn Quatt heeft niet zo heel veel ruimte aan de achterkant.

Zou het qua COP nuttig zijn om wat gaten in de schutting aan te brengen, of een groot ventilatie rooster? Achter de schutting is een steeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoppEF21zwzq2nAjC70PaVKKT60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRQGZie6kL0GEVSoIU84gLmg.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Hier stond een flauwe opmerking
Ik wilde het een keer niet moeilijker maken dan het misschien is. Ik volg je eerdere advies hierin op, dus niet flauw bedoeld maar meer een beetje zelfspot en een knipoog naar jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Ik wilde het een keer niet moeilijker maken dan het misschien is. Ik volg je eerdere advies hierin op, dus niet flauw bedoeld maar meer een beetje zelfspot en een knipoog naar jou.
Aangepast omdat er een flauwe reactie --> van mij <-- stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:12:
[...]

Een puntenwolk gaat je niet laten zien op welk moment je COP verhoudingsgewijs zo daalde ...
Gemiddelde COP per dag afgezet tegen de datum is dan, denk ik, handiger.

Op 30 december was je COP 10% lager dan die van mij (4,0 om 3,6),
Op 17 januari was je COP 33% lager... (2,7 om 1,8).
COP fluctueert maar het lijkt me wel dat het, bij 2 ongewijzigde afgiftesystemen, procentueel wat bij elkaar in de buurt moet blijven. Enige variabele wat misschien flink invloed heeft gehad is het weer.
Geen idee welk deel van Nederland je woont en of anderen die grote verschillen ook zien met hun eigen data.

De zin "Die laatste 2 zien er ook uit als "er moet stroom in, geen gas" vergeleken met 30 december." bedoelde ik mee: staan er normale bedragen in je app voor stroom en gas? Want een lage COP kun je op die manier ook afdwingen, terwijl COP bij normale bedragen totaal anders wordt. 1,8 als COP is zo'n getal waarbij er, wanneer er normale bedragen in de app hadden gestaan, er al gas was gebruikt.
Ik woon in Amsterdam, in de buurt van Quatt HQ
Ik had op deze dagen normale bedragen voor stroom en gas. Onze woningen en comfortwensen zijn wel heel verschillend. Hier staat de thermostaat op maximaal 18,5 (met nachtverlaging naar 17) en het warmteverlies bij -10 heb ik berekend op 4,5kW. In de nacht zal het wel hoger liggen dan hebben wij in de slaapkamers de dakramen op een kier openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
Ik zit in het aankoopproces voor een Quatt.
Drie vragen/opmerkingen:
1. Beneden (de enige plek die wij verwarmen) heb ik twee paneelradiatoren en een convectorput. Iemand daar ervaring mee? Werkt dat ook?
2. Bij het omgevingsloket kreeg ik geen inzicht of er eeen vergunning nodig is voor de quatt op een dakkapel.
3. Mbt tot r32 las ik dat dat niet verboden wordt voor bestaande installaties en dat die gewoon bijgevuld mogen worden, maar dat het niet in nieuwe installaties mag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Forzafossa schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:58:
Ik zit in het aankoopproces voor een Quatt.
Drie vragen/opmerkingen:
1. Beneden (de enige plek die wij verwarmen) heb ik twee paneelradiatoren en een convectorput. Iemand daar ervaring mee? Werkt dat ook?
2. Bij het omgevingsloket kreeg ik geen inzicht of er eeen vergunning nodig is voor de quatt op een dakkapel.
3. Mbt tot r32 las ik dat dat niet verboden wordt voor bestaande installaties en dat die gewoon bijgevuld mogen worden, maar dat het niet in nieuwe installaties mag zitten.
Beter om de gehele woning te verwarmen (boven dan gewoon iets minder doorstroming) zodat de radiatoren en convectorput beneden het warmteverlies boven niet aan hoeven te vullen. Voelt vast onzuinig, maar het klopt wel. De grootte van je afgiftesysteem is zeer sterk van invloed op de COP.

Op een dakkapel zou een vergunning niet nodig moeten zijn tenzij je ook aan allemaal andere strenge regeltjes moet voldoen mbt de buitenkant van de woning. Gewoon bij je gemeente vragen als je twijfelt en natuurlijk met je buren praten dat je dit van plan bent. Scheelt ook gedoe achteraf.

R32 verbod komt er wel, maar bijvullen gaat pas zo veel later een rol spelen dat het apparaat al oud is en zo'n 2x terug verdiend. Zou ik mij niet te druk om maken voor de aanschaf. Het is niet alsof er iemand jaarlijks wat R32 komt brengen en het is een gesloten systeem, dus de kans op koelgas weg lekken is zeer klein in verhouding tot split systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Ik woon in Amsterdam, in de buurt van Quatt HQ
Ik had op deze dagen normale bedragen voor stroom en gas. Onze woningen en comfortwensen zijn wel heel verschillend. Hier staat de thermostaat op maximaal 18,5 (met nachtverlaging naar 17) en het warmteverlies bij -10 heb ik berekend op 4,5kW. In de nacht zal het wel hoger liggen dan hebben wij in de slaapkamers de dakramen op een kier openstaan.
18,5 is wel laag voor de Quatt om van 17 nog maar te zwijgen.
Misschien kijken of je de radiatoren in de slaapkamers zo gesteld krijgt (qua flow) dat het daar altijd wat kouder is dan in de woonkamer waardoor je geen of minder nachtverlaging toe hoeft te passen en het misschien wat warmer zetten in de woonkamer.

Of komen deze instellingen van de spotjes van TV? Want die waanzin moet je niet serieus nemen. Een woning hoort gewoon comfortabel te zijn.

Nog dagelijks zie ik rokende schoorstenen omdat mensen met 80 graden aanvoertemperatuur de woning zogenaamd zuinig naar 19 graden stoken.

Uitleg: Bij 0 graden buiten bespaart 19 ipv 20 graden wel een schokkende 5%, terwijl die CV ketel naar 60 graden aanvoer brengen en de thermostaat gewoon met rust laten gemakkelijk zo'n 20% bespaart)

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 20-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
Zelf ben ik nog aan het oriënteren tussen de warmteAO hybride warmtepomp en de quatt. Nu heb ik hier vorig jaar eerder naar gekeken,maar installeerde quatt toen niet op hoogte een warmtepomp. Is dit nog steeds het geval of installeert quatt nu wel op meer plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
0xygen500 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:37:
Zelf ben ik nog aan het oriënteren tussen de warmteAO hybride warmtepomp en de quatt. Nu heb ik hier vorig jaar eerder naar gekeken,maar installeerde quatt toen niet op hoogte een warmtepomp. Is dit nog steeds het geval of installeert quatt nu wel op meer plaatsen?
Ik heb ze al aan de bovenkant van een eerste verdieping zien hangen waar geen opstapje is. Ik weet niet hoe hoog je hem wilt en hoe bereikbaar dat is, maar ze hebben een meerprijs voor hoger plaatsen en er zijn al wat eerdere posts van mensen die hem hoog op een dakkapel hebben staan.

De Quatt weegt maar 60 kg wat relatief licht is voor een WP van dit vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Ik heb ze al aan de bovenkant van een eerste verdieping zien hangen waar geen opstapje is. Ik weet niet hoe hoog je hem wilt en hoe bereikbaar dat is, maar ze hebben een meerprijs voor hoger plaatsen en er zijn al wat eerdere posts van mensen die hem hoog op een dakkapel hebben staan.

De Quatt weegt maar 60 kg wat relatief licht is voor een WP van dit vermogen.
Opzich niet heel hoog. Aan de zijkant van de woning, net boven de garage. Toch maar even inlezen in beiden dan.
Pagina: 1 ... 28 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.