Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:59
0xygen500 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Opzich niet heel hoog. Aan de zijkant van de woning, net boven de garage. Toch maar even inlezen in beiden dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUAfjy8ZDCbBInGJDCKm89YzvAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSggtqyOfHkZZ7DhPxvqn3No.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hoogte konden ze zonder extra kosten cq. steiger met een lift (zie ding op de voorgrond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]

Deze hoogte konden ze zonder extra kosten cq. steiger met een lift (zie ding op de voorgrond).
Ik heb in deel 1 al aangegeven wat de maximale hoogte is van dit liftsysteem, dat was ook met gesprekken met Quatt bevestigd. Ik zal dat ook nog aan de TS toevoegen. Het liftsysteem is overigens een heel mooi en handig systeem.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 16:55
Lees al even mee in dit informatieve topic.
twijfel nog tussen enkele warmtepompen, de Blackbird lijkt me ook erg interessant ivm plaatsing op een platdak (garage), helaas is daar niet zoveel informatie over te vinden als de Quatt.

Hoe zijn de ervaringen van jullie met de Quatt op een platdak met houten constructie qua trillingen?
Daarnaast hangt de ketel er direct onder, heb eens ergens gelezen dat de Quatt niet boven ketel zou mogen staan ivm ontluchten, kan dit helaas niet terug vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Gisteren hier ook Quatt geplaatst door 2 hardwerkende mannen. Keurig alles uitgevoerd en ook zonder problemen het lucht- en vuilwater geplaatst. Huis opwarmen ging nog met 50% cv na plaatsing maar vannacht hield de Quatt het helemaal alleen vol en werden we wakker in een warm huis! Dat is ook wel eens aangenaam als je voorheen altijd je cv uit deed 's nachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwMTpcoRHt1WQyd2Y38CRc2Bxxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3dXN3YECg1hlU2slGEueAPz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk4Mkek8wHpFFMlv2rDhwgTxARQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XkJCL5qeggHlX8E4wMs1Ygj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pBF11eqcRWkAy6egfChgAacElM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeAExcrmniktuS14uB6lFelO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0EXEy83gLqkXNLHY0s_vgCl5B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VS0fsFU4yaIXVJ2L4LVI0LbE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pVhVgn9BqWlDSREwgYi_o-RTNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRIBe0u0gi9vR3c5SapAVrCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvomYCmnj4718tGA1BmeEAONrfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83uifMt41MzmvZ2lAu3punKI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-ggFTC9G9WIQTImJ8xRGoh7uOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F01tLJ4Kjc1SlQ9zhNMIdlHH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door juggle op 20-01-2024 10:53 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij mij zou de Quatt ongeveer op dezelfde hoogte komen als bij Dersan, maar daar moet ik wel extra voor betalen.
Ze willen hem perse op het platte, houten dak van mijn schuur zetten en niet op beugels aan de gevel.
Dat zou voor mij als voordeel hebben dat de Quatt iets hoger (20 cm.) komt, geen last van geluidsoverlast (schuur staat tegen de gevel van zowel de buren als mijzelf) en geen extra overlengte hoef te betalen voor de leidingen.
Ze willen echt niet van hun plan afwijken.
Mijn andere optie was om de Quatt in de achtertuin te plaatsen, aangezien ik toch al die extra leiding-lengte moet betalen. Dat zou dan dus 3 meter extra zijn t.o.v. hun eigen plan op het schuurdak aan de voorkant. De leidingen zouden dan 11,5 meter zijn i.p.v. 8,5 meter, maar dat vinden ze te lang!?

Vorig jaar bij de gemeente een vergunningaanvraag gedaan voor het plaatsen van de Quatt op het schuurdak in de voortuin. Hier moet je uiteraard voor betalen, maar ik kreeg later ook de vraag of er een geluidsberekening is gedaan en dat er een verdere check moet komen door de welstandscommissie. Hiervoor uiteraard ook weer extra kosten. Quatt gaf zelf aan dat het geluid geen problemen oplevert, maar zonder onderbouwing.
Het dichtstbijzijnde raam van de buren ligt 2,5 meter verder, dus, volgens de berekening in excel, kon ik zelf al zien dat dit niet okee is.

Dankzij MacD007 een goede berekening gemaakt waar de Quatt in de achtertuin zou kunnen staan, maar dat willen ze niet, dus helaas is bij deze een Quatt voor mij geen mogelijkheid meer. Erg vreemd....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
MacD007 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb in deel 1 al aangegeven wat de maximale hoogte is van dit liftsysteem, dat was ook met gesprekken met Quatt bevestigd. Ik zal dat ook nog aan de TS toevoegen. Het liftsysteem is overigens een heel mooi en handig systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYzTVRCi-RsJCza-Pq84gdnEdns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WQZ1Gs1wKm4v3awhQLeMrW2.jpg?f=fotoalbum_large

Liftje is hier ook gebruikt. Geen extra kosten.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
Spykie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:58:
Moguh tweakers,

Mijn Quatt heeft niet zo heel veel ruimte aan de achterkant.

Zou het qua COP nuttig zijn om wat gaten in de schutting aan te brengen, of een groot ventilatie rooster? Achter de schutting is een steeg.

[Afbeelding]
Indien dat mogelijkheden zijn, dan lijkt mij dat altijd bevordelijk voor de lucht inlaat.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:56
Zo zag het opstarten van mijn quatt hybrid met “besturing op watertemperatuur” er uit vanmorgen vroeg even voor half vier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoSCw7J4p5eEwwIgzGqxBc9j7dI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/By3DD4podCM4rVYS3EMcEOiq.png?f=fotoalbum_large

De max aanvoer op mijn Intergas staat op 40C graden. De CiC wil om 3.25u direct mee met de door de Honeywell gevraagde 40C en start de ketel die water sneller verwarmt dan de warmtepomp. De intergas op max 40C verwarmt tot 45C en laat die dan afkoelen tot 35C in een cyclus om gemiddeld 40C te leveren. Met de buitentemperatuur net boven nul en warmtepomp tot ca 1500watt heeft de buitenunit dan na 10 minuten een eerste defrost om 3:35

Quatt is hybride dus die dot gas bij warmtevraag van 40C is normaal. Dat was 0,1m3 gas vs ongeveer 3kwh stroom als de CiC full electric was opgestart

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2024 11:48 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-09 17:03
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]

Wat is de maximale hoogte voor ophangen aan mijn pui die ze met deze lift aankunnen? En zonder extra kosten :) .
Geeft ophangen aan de rabatdelen nog complicaties qua trillingen? Zo ja, wat is dan een handige constructie om de WP op te hangen? (Achterliggende stenen muur ligt ca 8 cm dieper). Ik wil hem op ca 3,5 - 4 meter hoogte ophangen. Afstand CV en WP ca 3 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPt9FSCFSfqho3aNtXicJQjhXxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJATSrY3KtGYAdVmjOQ7C6VO.jpg?f=fotoalbum_large

Verder was ik ook benieuwd of er eventueel ophangbeugels voor de WP zijn die ca 10 cm "dieper" zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Freeckje op 20-01-2024 12:40 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
Jeweetje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:45:
twijfel nog tussen enkele warmtepompen, de Blackbird lijkt me ook erg interessant ivm plaatsing op een platdak (garage), helaas is daar niet zoveel informatie over te vinden als de Quatt.

Hoe zijn de ervaringen van jullie met de Quatt op een platdak met houten constructie qua trillingen?
Daarnaast hangt de ketel er direct onder, heb eens ergens gelezen dat de Quatt niet boven ketel zou mogen staan ivm ontluchten, kan dit helaas niet terug vinden.
De Quatt(s) staan bij mij ook boven de ketel en is nooit een discussie geweest. Ze hebben ook automatisch ontluchtingsventielen.

Ze staan bij mij ook op plat dak zonder verdere voorzieningen zoals dempende tegels, veren of iets dergelijks; zie TS. Op het moment dat ze beide vol draaien dan hoor ik ze wel, maar ik let er continue op... Verder hoef ik niet te denken zouden de buren dit ook horen dus ben ik misschien minder kritisch. Mijn vrouw hoort ze niet (is niet doof).

Indien je een intake doet dan weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:37:
Zo zag het opstarten van mijn quatt hybrid met “besturing op watertemperatuur” er uit vanmorgen vroeg even voor half vier.
[Afbeelding]

De max aanvoer op mijn Intergas staat op 40C graden. De CiC wil om 3.25u direct mee met de door de Honeywell gevraagde 40C en start de ketel die water sneller verwarmt dan de warmtepomp. De intergas op max 40C verwarmt tot 45C en laat die dan afkoelen tot 35C in een cyclus om gemiddeld 40C te leveren. Met de buitentemperatuur net boven nul en warmtepomp tot ca 1500watt heeft de buitenunit dan na 10 minuten een eerste defrost om 3:35
Misschien dit aan de hand met je thermostaat?:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74170612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dank voor deze tip. Heb ik naar gezocht op mijn Honeywell Round Modulation maar ik heb nog het oude model T87M1003 waar ik dat niet kon vinden via het installateursmenu

De Honeywell ging om 3:25 aan precies wanneer de kamertemperatuur door de ingestelde 17C zakte. Dan is er geen optimal comfortregeling toch?

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2024 11:55 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dank voor deze tip. Heb ik naar gezocht op mijn Honeywell Round Modulation maar ik heb nog het oude model T87M1003 waar ik dat niet kon vinden via het installateursmenu

De Honeywell ging om 3:25 aan precies wanneer de kamertemperatuur door de ingestelde 17C zakte. Dan is er geen optimal comfortregeling toch?
Net even de handleiding van jouw T87TM1003 doorgelezen.
Daar is niks op in te stellen, dus dan zal de aanvoertemperatuur uit voorzorg berekend zijn op hoge temperaturen voor woningen met ouderwetse isolatie, waar de optimal comfort stand van het nieuwe model voor is.

Heb je nog een andere compatible opentherm thermostaat liggen om mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Net even de handleiding van jouw T87TM1003 doorgelezen.
Daar is niks op in te stellen, dus dan zal de aanvoertemperatuur uit voorzorg berekend zijn op hoge temperaturen voor woningen met ouderwetse isolatie, waar de optimal comfort stand van het nieuwe model voor is.

Heb je nog een andere compatible opentherm thermostaat liggen om mee te testen?
Nee, dit is wat ik heb. Lekker simpel en met de max aanvoer die ik instel op de Intergas neemt deze Honeywell dat over voor een lagere aanvoer tot maximaal de ingestelde 40C. Wanneer de doel temperatuur is bereikt dan verlaagt de Honeywell de aanvoertemperatuur ook beneden die 40C naar de watertemperatuur die nodig is om het huis op die temperatuur te houden. Dat gaat ook goed bij lage temperaturen en ik zie (afhankelijk van de buitentemperatuur) de Honeywell dan verlagen naar 35 of lager

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Nee, dit is wat ik heb. Lekker simpel en met de max aanvoer die ik instel op de Intergas neemt deze Honeywell dat over voor een lagere aanvoer tot maximaal de ingestelde 40C.
Ok, als jij er blij mee bent dan is het goed. Je kan de ketel ook met aan/uit verbinding testen zodat die misschien zelf wat rustiger moduleert. Of gedraagt de Honeywell zich beter dan alleen maar om 40 graden vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Ok, als jij er blij mee bent dan is het goed. Je kan de ketel ook met aan/uit verbinding testen zodat die misschien zelf wat rustiger moduleert. Of gedraagt de Honeywell zich beter dan alleen maar om 40 graden vragen?
Ja ik ben er blij mee. Met opentherm modulation is Honeywell lekker bezig om met wat er over de opentherm bus aan temperaturen beschikbaar is de (volgens Honeywell) beste wateraanvoertempetatuur te vragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfmOefVZWjStovESQV2A8dYDLJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nV1uIJvihwxefdT7vp2J1eUD.png?f=fotoalbum_large

Ik kan er wel nog een Honeywell Hometronic op aansluiten zodat ik de temperatuur met een app kan instellen

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:44:
[...]

Ik woon in Amsterdam, in de buurt van Quatt HQ
Ik had op deze dagen normale bedragen voor stroom en gas. Onze woningen en comfortwensen zijn wel heel verschillend. Hier staat de thermostaat op maximaal 18,5 (met nachtverlaging naar 17) en het warmteverlies bij -10 heb ik berekend op 4,5kW. In de nacht zal het wel hoger liggen dan hebben wij in de slaapkamers de dakramen op een kier openstaan.
Des te vreemder dat je zo'n lage COP hebt toch?
De Quatt draait hier volcontinue op top van z'n kunnen.
COP 3 over heel januari.
Nachtverlaging wordt steeds afgeraden, dus bij deze ook maar.

Bij een COP van 1,8 had ik ook meer gasverbruik verwacht.
Misschien toch even op fiets naar HQ en vragen of ze kunnen kijken wat er aan de hand is.
(Ergens werd lekken koelvloeistof genoemd, weet niet of Quatt dat op afstand kan monitoren, weet ook niks van koelvloeistof, maar misschien ook even navragen.)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Des te vreemder dat je zo'n lage COP hebt toch?
De Quatt draait hier volcontinue op top van z'n kunnen.
COP 3 over heel januari.
Nachtverlaging wordt steeds afgeraden, dus bij deze ook maar.

Bij een COP van 1,8 had ik ook meer gasverbruik verwacht.
Misschien toch even op fiets naar HQ en vragen of ze kunnen kijken wat er aan de hand is.
(Ergens werd lekken koelvloeistof genoemd, weet niet of Quatt dat op afstand kan monitoren, weet ook niks van koelvloeistof, maar misschien ook even navragen.)
Ja die opmerking over de R32 koelvloeistof heb ik genoteerd voor maandag als ik bij tech support ga doorvragen op mijn ticket van voor de kerst waarom mijn cop achterblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:37:
[Afbeelding]

Quatt is hybride dus die dot gas bij warmtevraag van 40C is normaal. Dat was 0,1m3 gas vs ongeveer 3kwh stroom als de CiC full electric was opgestart
Waar is lijn Roomsetpoint?
En klopt het dat lijnen Quatt-inlet en -outlet zo nu en dan op elkaar liggen?

(De defrost kwam daarna, zo te zien?)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Ja ik ben er blij mee. Met opentherm modulation is Honeywell lekker bezig om met wat er over de opentherm bus aan temperaturen beschikbaar is de (volgens Honeywell) beste wateraanvoertempetatuur te vragen

[Afbeelding]

Ik kan er wel nog een Honeywell Hometronic op aansluiten zodat ik de temperatuur met een app kan instellen
Het probleem met deze oudere versies is dat hij een berekening doet die nog uit gaat van 80-60 radiatoren. Dus dan is 40 graden aanvoer grofweg een derde van met vermogen dat je met 80 graden tov een 20 graden ruimte aan afgifte hebt. Dus het moduleren gaat niet helemaal goed als je de isolatie op orde hebt en in warmtepomp gebied zit.

Kan je ketel trouwens wel stabiel blijven op 40 graden? Mijn eigen ketel moest ik echt zwaar omlaag tunen om pendelen tegen te gaan bij zo'n temperatuur en een Delta-T van 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Waar is lijn Roomtemperature?
En klopt het dat lijnen Quatt-inlet en -outlet zo nu en dan op elkaar liggen?
Roomtemperature is de kamertemperatuur die mijn Honeywell thermostaat door geeft
Wat jij als Quatt-inlet ziet in de grafiek is wat in Home Assistant “Heatpump Boiler Temperature Water Inlet” wordt genoemd en wat ik interpreteer als de aanvoerwatertemperatuur van de cv ketel (boiler) die vanuit de warmtepomp gezien het systeem “in” komt.
De Quatt-outlet is de “Heatpump HP1 temperatureWaterOut” dat uit de Quatt buitenunit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Het probleem met deze oudere versies is dat hij een berekening doet die nog uit gaat van 80-60 radiatoren. Dus dan is 40 graden aanvoer grofweg een derde van met vermogen dat je met 80 graden tov een 20 graden ruimte aan afgifte hebt. Dus het moduleren gaat niet helemaal goed als je de isolatie op orde hebt en in warmtepomp gebied zit.

Kan je ketel trouwens wel stabiel blijven op 40 graden? Mijn eigen ketel moest ik echt zwaar omlaag tunen om pendelen tegen te gaan bij zo'n temperatuur en een Delta-T van 6.
Ja mijn Intergas staat zo laag mogelijk (zie mijn instellingen hierboven). Die gaat dan netjes pendelen van 5 graden onder tot 5 graden boven de gevraagde watertemperatuur. Maar dat is nu nog maar kort ter ondersteuning van de Quatt als de CiC snel(ler) naar de gevraagde watertemperatuur wil gaan. Dat zie je ook in de grafiek in de opstart en bij de defrost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Ja mijn Intergas staat zo laag mogelijk (zie mijn instellingen hierboven). Die gaat dan netjes pendelen van 5 graden onder tot 5 graden boven de gevraagde watertemperatuur. Maar dat is nu nog maar kort ter ondersteuning van de Quatt als de CiC snel(ler) naar de gevraagde watertemperatuur wil gaan. Dat zie je ook in de grafiek in de opstart en bij de defrost
Dat dacht ik ook al te zien. Je zou kunnen kijken of je het min vermogen nog kan verlagen, de pompsnelheid kan verhogen (meer afvoer warmte) of de max aanvoer naar 45 kan zetten zodat het ook goed gaat als de CV langer moet helpen. Door verhogen kan je ook meteen zien of die thermostaat ooit lager dan 45 graden vraagt, want er is nu weinig te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Roomtemperature is de kamertemperatuur die mijn Honeywell thermostaat door geeft
Wat jij als Quatt-inlet ziet in de grafiek is wat in Home Assistant “Heatpump Boiler Temperature Water Inlet” wordt genoemd en wat ik interpreteer als de aanvoerwatertemperatuur van de cv ketel (boiler) die vanuit de warmtepomp gezien het systeem “in” komt.
De Quatt-outlet is de “Heatpump HP1 temperatureWaterOut” dat uit de Quatt buitenunit komt
Had in mijn eerdere post daar net roomsetpoint van gemaakt (maar net te laat blijkbaar!).
En je leidt Quatt-in af uit waterDelta?
Was wat zoekende in je grafiek: mijn ketel is aan/uit aangesloten: daar zie ik bij flowMeter.waterSupplyTemperature of de ketel loopt (wordt dan hoger dan Quatt-uit). Die boilerdingen heb ik niet, op laatste 2 na.

(Had je nog wat raars ontdekt in Cop-perdag versus datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Dat dacht ik ook al te zien. Je zou kunnen kijken of je het min vermogen nog kan verlagen, de pompsnelheid kan verhogen (meer afvoer warmte) of de max aanvoer naar 45 kan zetten zodat het ook goed gaat als de CV langer moet helpen. Door verhogen kan je ook meteen zien of die thermostaat ooit lager dan 45 graden vraagt, want er is nu weinig te moduleren.
Ja dat doet het inderdaad als ik de thermostaat hoger zet. Mijn doel is wel de Quatt hybrid zo te maximeren op maximale watertemperatuur dat de CV niet meer langer aan moet maar wel kort mag meedoen voor opstart of defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ja dat doet het inderdaad als ik de thermostaat hoger zet. Mijn doel is wel de Quatt hybrid zo te maximeren op maximale watertemperatuur dat de CV niet meer langer aan moet maar wel kort mag meedoen voor opstart of defrost
Dan zou ik hem op 45 zetten. Zo maak je de ketel effectiever en gaat hij uit zodra de CiC het wil, niet omdat de interne beveiliging ingrijpt waarna hij alsnog in moet halen wat niet lukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Dan zou ik hem op 45 zetten. Zo maak je de ketel effectiever en gaat hij uit zodra de CiC het wil, niet omdat de interne beveiliging ingrijpt waarna hij alsnog in moet halen wat niet lukte.
Als ik de max aanvoer op mijn Intergas op 45 zet dan gaat die pendelen tussen 40 en 50 zodat er gemiddeld water van 45 graden wordt geleverd

Hoe de ketel nu loopt is minder van belang zolang het lukt om water boven 18C te brengen voor een koude start van de Quatt en overige korte starts en defrosts. Ik gebruik de max aanvoer instelling op de ketel nu voornamelijk voor het begrenzen van de watertemperatuur die de Quatt mag leveren. Ik had het helemaal gehad met de over en undershoots van de “besturing volgens Quatt met AI” en water opwarmen tot 50C graden

[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NukeMe2000
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02-2024
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Kun je een paar screenshots sturen van het verbruik van de laatste dagen incl. Cop? Wat ik nu heb gezien is dat je een zeer laag energieverbruik hebt ondanks dat je 120 m2 moet verwarmen.
Het kan zijn de de WP de warmte niet kwijt kan. Dit kun je zien als de aanvoer en retourtemperatuur een kleine delta hebben en ook nog een lage warmtevraag?

Wanneer je quatt dan 150 watt vraagt om ijsvrij te blijven en je woning vraagt maar minimale hoeveelheid warmte. Dan is de verhouding wel zoek.

Als ik zie wat je energieverbruik is op 120 m2. Doe je het volgens mij best aardig. Misschien een bakker, zonnebankstudio of iets dergelijks onder je bovenwoning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Als ik de max aanvoer op mijn Intergas op 45 zet dan gaat die pendelen tussen 40 en 50 zodat er gemiddeld water van 45 graden wordt geleverd
Oh, dat is niet goed. 45 graden moet echt wel lukken zonder pendelen. Even naar je min vermogen kijken en eventueel de CV pomp wat hoger zetten zodat het water niet te veel opwarmt. (Dan gaat er per seconde meer door en minder langs de ketel)

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 20-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
NukeMe2000 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Kun je een paar screenshots sturen van het verbruik van de laatste dagen incl. Cop? Wat ik nu heb gezien is dat je een zeer laag energieverbruik hebt ondanks dat je 120 m2 moet verwarmen.
Het kan zijn de de WP de warmte niet kwijt kan. Dit kun je zien als de aanvoer en retourtemperatuur een kleine delta hebben en ook nog een lage warmtevraag?

Wanneer je quatt dan 150 watt vraagt om ijsvrij te blijven en je woning vraagt maar minimale hoeveelheid warmte. Dan is de verhouding wel zoek.

Als ik zie wat je energieverbruik is op 120 m2. Doe je het volgens mij best aardig. Misschien een bakker, zonnebankstudio of iets dergelijks onder je bovenwoning?
Haha, nee een kleermaker 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpdbRQ4qgmx-Zl_d_HmpqqUm7j4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjSAuyfyaYJARxbi8h7OFQ6C.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqXibNeQlxgDxg6QXUZLrawUrnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmuEhthWEeeGD9cXzMlwordM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
KVS138 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Ze zijn geweest en de rubberen poten zitten eronder, heeft alleen niet geholpen. Het is in ieder geval niet de fan of de compressor maar iets anders. Soort elektriciteitzoem/piep ofwel mosquito geluid. Dus als ticket blijft open en komen erop terug.

Toevallig laatst met een batterij en een elektrische kaars een soort gelijk geluid. Veel zachter en weliswaar. Gok zelf dat ergens een aansluiting niet helemaal lekker zit maargoed we gaan het zien! Voorlopig dus stille stand in de nacht
Ik stapte vanmorgen in de auto en pff, ik heb nu dus hetzelfde. Quatt hier maakt nu ook ineens zo'n mosquito jeugd uit winkelcentrum verjaag geluid. Heb nog even een defrost afgewacht maar na de defrost hetzelfde.

Heb jij hier nog terugkoppeling op gekregen van Quatt?
Freeckje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Wat is de maximale hoogte voor ophangen aan mijn pui die ze met deze lift aankunnen? En zonder extra kosten :) .
Geeft ophangen aan de rabatdelen nog complicaties qua trillingen? Zo ja, wat is dan een handige constructie om de WP op te hangen? (Achterliggende stenen muur ligt ca 8 cm dieper). Ik wil hem op ca 3,5 - 4 meter hoogte ophangen. Afstand CV en WP ca 3 meter.
[Afbeelding]

Verder was ik ook benieuwd of er eventueel ophangbeugels voor de WP zijn die ca 10 cm "dieper" zijn.
Heb even voor je opgemeten en de onderkant Quatt hangt nu op 293cm ten opzichte van de bestrating. Volgens mij kon hij nog ietsje hoger in theorie (maar dat kwam dan minder lekker uit) dus ik verwacht op max 300cm.

[ Voor 37% gewijzigd door Dersan op 20-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik stapte vanmorgen in de auto en pff, ik heb nu dus hetzelfde. Quatt hier maakt nu ook ineens zo'n mosquito jeugd uit winkelcentrum verjaag geluid. Heb nog even een defrost afgewacht maar na de defrost hetzelfde.

[...]

Heb even voor je opgemeten en de onderkant Quatt hangt nu op 293cm ten opzichte van de bestrating. Volgens mij kon hij nog ietsje hoger in theorie (maar dat kwam dan minder lekker uit) dus ik verwacht op max 300cm.
Staan ze bij jullie op bigfoots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NukeMe2000
Ik heb een dubbele kan deze waterdelta niet volledig analyseren. Maar uitgaande dat een enkele quatt een waterdelta maakt van 5C heb jij ondanks het koudere weer geen maximale vraag gestuurd naar je quatt? MAW input energie plus minus 1650 watt? Dan kun je waarschijnlijk wel uit je HA halen.

Dan is de vraag waarom dit komt
door een slecht afgifte van het systeem (ik verwacht dat je de in uitgaande temperatuur wel gemeten hebt bij de radiatoren/VVW en waterzijdig hebt ingeregeld)
Als dit goed staat, je huis wordt warm en je bereikt ondanks het koudere weer nooit een maximale delta T. Dan is je Quatt wellicht te sterk op laagste energieniveau? of start te hoog?

Heb je de warmteverliesberekening al gemaakt? Dat is eigenlijk de enige manier om prestaties van de WP te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
NukeMe2000 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb een dubbele kan deze waterdelta niet volledig analyseren. Maar uitgaande dat een enkele quatt een waterdelta maakt van 5C heb jij ondanks het koudere weer geen maximale vraag gestuurd naar je quatt? MAW input energie plus minus 1650 watt? Dan kun je waarschijnlijk wel uit je HA halen.

Dan is de vraag waarom dit komt
door een slecht afgifte van het systeem (ik verwacht dat je de in uitgaande temperatuur wel gemeten hebt bij de radiatoren/VVW en waterzijdig hebt ingeregeld)
Als dit goed staat, je huis wordt warm en je bereikt ondanks het koudere weer nooit een maximale delta T. Dan is je Quatt wellicht te sterk op laagste energieniveau? of start te hoog?

Heb je de warmteverliesberekening al gemaakt? Dat is eigenlijk de enige manier om prestaties van de WP te vergelijken.
Ja die heb ik gemaakt. Kwam uit op 4,5kw bij -10C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Staan ze bij jullie op bigfoots?
Nee hangt aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Dus als je de watertemperatuur constant op 35 graden kan houden en het is buiten 7C dan moet de quatt altijd een cop van 4,9 halen. Als de afgifte onvoldoende is dan blijft je huis koud met water van 35C en als je afgifte meer dan voldoende is dan wordt je huis te warm met water van 35C?
Klopt. (ik lees 4,5 af uit de grafiek als de bodemplaatverwaming uit is bij +7)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NukeMe2000
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Ja die heb ik gemaakt. Kwam uit op 4,5kw bij -10C
Als ik de data van jouw quatt invoer, ik zie alleen de afgelopen 4 volledige dagen. Dus afgelopen maandag tot en met vrijdag:
verbruik 176 KW (grafisch afgelezen)

176/4 = 44 kwh warmte gemiddeld per dag
gemiddeld temp. 0.7 afgelopen 4 dagen regio amsterdam
gemiddelde temp huis 20.5 (gokje)
dan kom ik op 2.8 kw bij -10 C.

Dat is extreem netjes en laag.
Alle dagen zijn weer anders met plussen en minnen. hoe kouder het wordt over meerdere dagen hoe beter je dit kunt vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Dankjewel voor deze info mbt de cop. Waar ik nog steeds mee worstel is of de cop naast de relatie met watertemperatuur en buitentemperatuur (of zoals jij stelt het verschil tussen watertemperatuur en buitentemperatuur) ook direct wordt beinvloed door de warmteafgifte. Of is dat alleen maar indirect omdat een betere warmteafgifte resulteert in een lagere watertemperatuur?

En kan ik die mooie plot die jij maakt ook in HA maken? Met bijna een maand aan Quatt-data ben ik benieuwd hoe zo een plot er bij mij uitziet
COP wordt in mijn ogen alleen indirect beinvloedt door je warmte-afgifte, omdat je dan met koeler water toe kunt.
Deze plot komt uit Excel, waar ik in log; ik heb geen HA, dus weet niet wat daar de mogelijkheden zijn.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
NukeMe2000 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Als ik de data van jouw quatt invoer, ik zie alleen de afgelopen 4 volledige dagen. Dus afgelopen maandag tot en met vrijdag:
verbruik 176 KW (grafisch afgelezen)

176/4 = 44 kwh warmte gemiddeld per dag
gemiddeld temp. 0.7 afgelopen 4 dagen regio amsterdam
gemiddelde temp huis 20.5 (gokje)
dan kom ik op 2.8 kw bij -10 C.

Dat is extreem netjes en laag.
Alle dagen zijn weer anders met plussen en minnen. hoe kouder het wordt over meerdere dagen hoe beter je dit kunt vaststellen.
Maak van die gemiddelde temp huis maar 18 graden 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NukeMe2000
TeslaNerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Maak van die gemiddelde temp huis maar 18 graden 😬
dan kom ik op 3.

Misschien al test de een paar dagen een hogere temp. en in je korte broek onder hallogeenlamp met parasol.
als je cop dan stijgt weet je waar je het moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik betwijfel of ze dat aan rabatdelen gaan ophangen, ter plekke zou je tenminste over de gehele breedte een houten balk moeten hebben die de krachten kan opvangen.
dit zal zekker gaan resoneren, eigenlijk moet je de pomp los van de bekleding gaan opvangen. achteraf zal dit niet echt makkelijk gaan.
[Afbeelding]

zie mijn post : MacD007 in "Ervaringen met Quatt?"
ik weet alleen niet meer exact welk type hun nu gebruiken, sorry. als het de CM340 is kan die max. 3,3m hoog en als ze de CM520 hebben kan deze 4,9m hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

De houten constructie zou als klankkast kunnen werken.
Tot nog toe bij Quatt valt het mee, wat ik in dit forum lees, en zeker bij een garage moet het goedkomen.
Paar rubberen tegels en opsluitbanden eronder verkleinen het risico op problemen.
Ik hoor helemaal niets in mijn garage als ik onder hardwerkende Quatt sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Forzafossa schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:58:
Ik zit in het aankoopproces voor een Quatt.
Drie vragen/opmerkingen:
1. Beneden (de enige plek die wij verwarmen) heb ik twee paneelradiatoren en een convectorput. Iemand daar ervaring mee? Werkt dat ook?
2. Bij het omgevingsloket kreeg ik geen inzicht of er eeen vergunning nodig is voor de quatt op een dakkapel.
3. Mbt tot r32 las ik dat dat niet verboden wordt voor bestaande installaties en dat die gewoon bijgevuld mogen worden, maar dat het niet in nieuwe installaties mag zitten.
Ad1. Heb je geprobeerd met CV water op 45graden? Het klinkt niet als een ruim afgiftesysteem.
Ad3. Verkopen van nieuwe installaties met R32 lijkt per 2035 verboden te worden. Over stoppen van onderhoud/vervangen wordt nog niet eens nagedacht. Dus no worries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Als die rabatdelen vooral voor de sier zijn en er een stenen muur achter zich, dan moet het wel goed komen qua trillingen. Maar aan een houten constructie zou ik nooit doen. Dat is vragen om herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Ik ondersteep wat @SBL geschreven heeft. en nogmaals, het is ondertussen al zo vaak vermeld, elk dak is anders, maar er zijn genoeg aanvullende maatregelen mogelijk om het te verbeteren zou het nodig zijn.

waarom zou de Quatt niet boven de ketel mogen staan, montage bovenop de rookgasafvoer is daar tegen geen goed idee, gaat je ook niet lukken.
Wat zij eerder bedoelen is dat je voldoende afstand tot de rookgasafvoer moet hebben, deze rookgassen zijn behoorlijk agressief en dat wil je dus niet in je warmtepomp gaan krijgen, dus blijf daar minimaal 1m er van af.
(een foto van je dak zou verhelderend kunnen werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Als die rabatdelen vooral voor de sier zijn en er een stenen muur achter zich, dan moet het wel goed komen qua trillingen. Maar aan een houten constructie zou ik nooit doen. Dat is vragen om herrie.
er zit circa 8 cm ruimte tussen de rabatdelen (en deze zijn bijna altijd voor de sier) maar je kunt daar dus geen warmtepomp aan gaan hangen. in het ergste geval kunnen deze ook mee gaan trillen, dus moet je deze geheel ontkoppelen ( dat is dus een draagconstructie maken die geheel los staat van de rabatdelen) , en dat is vrij lastig te doen (achteraf).

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 20-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ftjl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
SBL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:00:
[...]

COP wordt in mijn ogen alleen indirect beinvloedt door je warmte-afgifte, omdat je dan met koeler water toe kunt.
Deze plot komt uit Excel, waar ik in log; ik heb geen HA, dus weet niet wat daar de mogelijkheden zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYxvJmyGT9td6Ubd-yRMAKaVCak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cohXOv3YwvP0Mv92ph7v1yFN.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik ook de JSON excel file om te loggen. Aangepast voor Quatt duo. Data daarna in plot verwerkt en wat kleurtjes aan de datapunten gegeven voor de watertemperatuur. Geeft leuk inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ftjl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:00:
[...]

[Afbeelding]

Gebruik ook de JSON excel file om te loggen. Aangepast voor Quatt duo. Data daarna in plot verwerkt en wat kleurtjes aan de datapunten gegeven voor de watertemperatuur. Geeft leuk inzicht.
Leuk om te zien. Heb je mijn excel-file als start gebruikt, of heb je zelf wat gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:59:
[...]

er zit circa 8 cm ruimte tussen de rabatdelen (en deze zijn bijna altijd voor de sier) maar je kunt daar dus geen warmtepomp aan gaan hangen. in het ergste geval kunnen deze ook mee gaan trillen, dus moet je deze geheel ontkoppelen ( dat is dus een draagconstructie maken die geheel los staat van de rabatdelen) , en dat is vrij lastig te doen (achteraf).
Als het direct en stevig op steen zit is het met afstandhouders en een iets groter gat in het hout vast wel te ontkoppelen, maar 8 cm is erg veel. Dan krijg je een klankkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
SBL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Leuk om te zien. Heb je mijn excel-file als start gebruikt, of heb je zelf wat gebouwd?
Alle credits gaan naar jou.

Idd jouw excel als start en dat verder uitgebouwd. Direct leerzaam om met vba macros weer eens te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ftjl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Alle credits gaan naar jou.

Idd jouw excel als start en dat verder uitgebouwd. Direct leerzaam om met vba macros weer eens te experimenteren.
Mooi om te zien dat het voor jou een nuttige start was. En interessante grafiek van 2e Quatt. Wat is je warmteverlies ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 19:49
Wie weet hoe je de Inzicht/Insight (weer) in de App zichtbaar kan krijgen?

Ik heb de laatste iOS versie en sinds ruim een week mis ik de warmteverdeling en COP in het scherm. Er staat een melding dat ik de CiC-internetverbinding moet controleren, maar HA 'ziet' alles, ook de JSON live stats kan ik op het scherm krijgen.

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
SBL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Mooi om te zien dat het voor jou een nuttige start was. En interessante grafiek van 2e Quatt. Wat is je warmteverlies ongeveer?
Schrik niet:
Quatt heeft berekend 11 kW bij -10.
Heb data in de verliesberekening gedaan en inschatting is dat het werkelijk ca. 14kW is (doorwaaiwoning buitenaf 1900).
Voordeel: bespaar heel veel gas, en met wat extra zonnepanelen is de ROI voor de Duo Quatt ca. 2 jaar.
Incl zonnepanelen is ROI ca 4.5 jaar (panelen wel zelf gelegd), met inbegrip van afbouwende salderingsregeling (en alternatief zoeken voor Budget Energie na afloop vaste contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Als het direct en stevig op steen zit is het met afstandhouders en een iets groter gat in het hout vast wel te ontkoppelen, maar 8 cm is erg veel. Dan krijg je een klankkast.
Juist, daar ben ik zelf dus ook bang voor, je zou de rest dus met bv watervast materiaal moeten opvullen (PIRbv) maar krijg dat meer daar in zonder alles los te maken. dat is echt een uitdaging vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
[...]

[Afbeelding]

Bedankt degene die op mijn post reageerden. Daarna verder gezocht op dit forum op het onderwerp "beugels". Er kwam een zee van posts tevoorschijn waarin dit behandeld werd. Tevens veel info mbt het ophangen aan de muur en de potentiele klachten. Ik neig na het lezen van de posts om de unit toch maar op de begane grond te plaatsen. Ophangen aan het rabatdeel geen optie. Optie ophangen aan enkelsteens binnenmuur een potentieel risico.
TIP van de dag: gebruik eerst de zoekfunctie van dit forum voordat je post plaatst; er staat inmiddels zoveel nuttige info op!

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 20-01-2024 17:35 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Juist, daar ben ik zelf dus ook bang voor, je zou de rest dus met bv watervast materiaal moeten opvullen (PIRbv) maar krijg dat meer daar in zonder alles los te maken. dat is echt een uitdaging vrees ik.
Ja, soms gaat iets niet binnen redelijke kosten/inspanning en dan moet je je er gewoon bij neerleggen en iets anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Ftjl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Schrik niet:
Heb data in de verliesberekening gedaan en inschatting is dat het werkelijk ca. 14kW is (doorwaaiwoning buitenaf 1900).
Voordeel: bespaar heel veel gas, en met wat extra zonnepanelen is de ROI voor de Duo Quatt ca. 2 jaar.
Incl zonnepanelen is ROI ca 4.5 jaar (panelen wel zelf gelegd), met inbegrip van afbouwende salderingsregeling (en alternatief zoeken voor Budget Energie na afloop vaste contract).
Ik neem aan dat je al met isoleren bezig bent? Want daarmee haal je de echte besparing binnen.

Qua energie kan ik Greenchoice aanbevelen. Die waren heel enthousiast dat ik nog meer zonnepanelen neer wilde leggen en met de opbrengst aan de warmtepomp wilde gaan, ondanks dat daar momenteel geen droge boterham aan te verdienen is met de huidige salderingsregeling.

Een schril contract met Essent, van de Bron en Energie Direct, wat eigenlijk allemaal 1 bedrijf is.

Budget energie is ook niet echt best. Dat is de Nuts Groep en voormalig bekend als Atoomstroom:
Wikipedia: Nuts Groep

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 20-01-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:
[...]

[...]
Zal ze zelf ook een bericht sturen vanavond, maar even voor de check, de piep is hoorbaar toch op de video?

Baal wel een beetje eerlijk gezegd. Maar even op silent mode zetten denk ik voordat de buren gaan klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Zal ze zelf ook een bericht sturen vanavond, maar even voor de check, de piep is hoorbaar toch op de video?

Baal wel een beetje eerlijk gezegd. Maar even op silent mode zetten denk ik voordat de buren gaan klagen.

[Video: unnamed]
Net zelf even gekeken en geluisterd, maar ik hoor het niet.
Kind er bij gehaald en die hoort het dus wel.

Voor wie het wel kan horen is dit misschien handig: https://www.detmersons.com/diagnosing-heat-pump-noises/
Ik zou dit filmpje even naar Quatt sturen, want misschien is er iets niet goed gegaan in de fabriek wat ze beter daar op kunnen lossen voordat het ding naar de klant gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door netappie op 20-01-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ftjl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Schrik niet:
Dat is dan niet echt vergelijkbaar met mijn situatie, ik heb 8kW nodig bij -10 incl defrosts.
Het lijkt wel alsof jouw Quatts verschillend belast worden, meer verschil dan ik had verwacht. Weinig lage temperaturen bij Q2.
Hoe worden ze ingezet:
Als er maar 1 nodig is om de beurt, en als er 2 nodig zijn dan water eerst door Q1 en daarna verder ophogen door Q2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
netappie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Ik neem aan dat je al met isoleren bezig bent? Want daarmee haal je de echte besparing binnen.

Qua energie kan ik Greenchoice aanbevelen. Die waren heel enthousiast dat ik nog meer zonnepanelen neer wilde leggen en met de opbrengst aan de warmtepomp wilde gaan, ondanks dat daar momenteel geen droge boterham aan te verdienen is met de huidige salderingsregeling.

Een schril contract met Essent, van de Bron en Energie Direct, wat eigenlijk allemaal 1 bedrijf is.

Budget energie is ook niet echt best. Dat is de Nuts Groep en voormalig bekend als Atoomstroom:
Wikipedia: Nuts Groep
Betreft Greenchoice kan ik beamen; "Groen" op eerste plaats en ja er moet ook geld verdient worden.
Ik begrijp dat we hier nu niet alle energiemaatschappijen moeten gaan evalueren, maar ik wil hier toch mijn winddeler ervaring even kwijt welke ik op het forum nog niet eerder heb gehoord.

Zonnepanelen leggen op een rietendak is niet aan te raden... Zijn er wel weer alternatieven op de grond etc, maar ik heb gekozen voor; https://www.windcentrale.nl. Dus sinds 2013 ben ik WINDDELER en ook sinds die tijd "groen" afgedekt door ± 90% eigen stroom van de deels eigen windmolen en rest groene stroom van Greenchoice. Greenchoice is dus ook een klant van mij 🙃. De Windmolen staat "voor" de meter dus salderen op verbruik gaat niet op zoals we dat kennen bij de huidige salderingsregeling "achter" de meter. Echter, contractueel krijg ik dezelfde prijs voor een kWh voor de opbrengst van mijn deel van de molen als wat ik betaal voor een kWh voor mijn verbruik met uitzondering van de energiebelasting ( € 0,125) en ik heb molen onderhoudskosten (€0,10). Dus indien de kWh prijs omhoog gaat, krijg ik ook die hogere prijs voor mijn gedeelte van de molen.

Sinds october heb ik, een kleine, Ev en een WP dus mijn electriciteits verbruik is > 10* in deze maanden. Over het gehele jaar bekeken ± 4* (...Gas is factor 10 lager :) ).

Dus mijn energierekening is veel lager en bestand tegen factoren verhogingen van de tarieven (gasverbruik is laag en mijn electriciteits inkomsten van de molen gaan mee omhoog bji tariefsverhoging).

De discussie met Greenchoice om mijn aantal winddelen te verhogen om het nieuwe electriciteits verbuik af te dekken heb ik positief ervaren naast de al > 10 jaar ervaring.

Winddelen is ook mogelijk i.c.m. met het hebben van eigen zonnepanelen indien je daarmee nog niet voor 90% afgedekt bent.
De winddelen verkrijg je middels de Windcentrale, Greenchoice doet de verrekening van de electriciteit en monitort dat je onder de ± 90% blijft. Het contract is voor eigen verbuik bedoeld.

[ Voor 11% gewijzigd door HarryInia op 20-01-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Beetje off topic. Weet iemand het typenummer, merk, waar te koop, van de flowmeter van de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ftjl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:00:
[...]

[Afbeelding]

Mooie grafieken met mooie resultaten.
Exceltip: maak de rondjes in de grafiek zonder opvulling en met een dunne rand, dan zie je beter waar de meeste datapunten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

rokil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:57:
Bij mij zou de Quatt ongeveer op dezelfde hoogte komen als bij Dersan, maar daar moet ik wel extra voor betalen.
Ze willen hem perse op het platte, houten dak van mijn schuur zetten en niet op beugels aan de gevel.
Dat zou voor mij als voordeel hebben dat de Quatt iets hoger (20 cm.) komt, geen last van geluidsoverlast (schuur staat tegen de gevel van zowel de buren als mijzelf) en geen extra overlengte hoef te betalen voor de leidingen.
Ze willen echt niet van hun plan afwijken.
Mijn andere optie was om de Quatt in de achtertuin te plaatsen, aangezien ik toch al die extra leiding-lengte moet betalen. Dat zou dan dus 3 meter extra zijn t.o.v. hun eigen plan op het schuurdak aan de voorkant. De leidingen zouden dan 11,5 meter zijn i.p.v. 8,5 meter, maar dat vinden ze te lang!?

Vorig jaar bij de gemeente een vergunningaanvraag gedaan voor het plaatsen van de Quatt op het schuurdak in de voortuin. Hier moet je uiteraard voor betalen, maar ik kreeg later ook de vraag of er een geluidsberekening is gedaan en dat er een verdere check moet komen door de welstandscommissie. Hiervoor uiteraard ook weer extra kosten. Quatt gaf zelf aan dat het geluid geen problemen oplevert, maar zonder onderbouwing.
Het dichtstbijzijnde raam van de buren ligt 2,5 meter verder, dus, volgens de berekening in excel, kon ik zelf al zien dat dit niet okee is.

Dankzij MacD007 een goede berekening gemaakt waar de Quatt in de achtertuin zou kunnen staan, maar dat willen ze niet, dus helaas is bij deze een Quatt voor mij geen mogelijkheid meer. Erg vreemd....
Bij mij werdt er ook heel moeilijk gedaan. Wat een beetje geholpen heeft is aparte mail naar algemene sales adres in nederlands met fotos van mijn route in de tuin.
Niet helemaal mijn route geworden helaas, maar bij mij staan ze beide in de tuin, met 17m leiding. Gaat dwars door de slaapkamer en met 3 gaten door beton. Dus 13m zou zeker kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
SBL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Dat is dan niet echt vergelijkbaar met mijn situatie, ik heb 8kW nodig bij -10 incl defrosts.
Het lijkt wel alsof jouw Quatts verschillend belast worden, meer verschil dan ik had verwacht. Weinig lage temperaturen bij Q2.
Hoe worden ze ingezet:
Als er maar 1 nodig is om de beurt, en als er 2 nodig zijn dan water eerst door Q1 en daarna verder ophogen door Q2?
Draaien meestal tegelijk. Idd Q1 en W2 in serie, dus Q2 draait altijd op 3-5 graden hogere watertemperatuur als ze tegelijk in bedrijf zijn. Q1 aanvoersensor zit volgens mij wel +0.2 offset op, dus COP1 wordt iets te hoog berekend.

Indien er maar 1 nodig is draaien ze om de beurt, of allebei op deellast (dat is het meest efficiënt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:50:
[...]

[Video: unnamed]
Ik heb het geluid door een analyser gehaald en zie een hoge toon op 15000 Hz. Maar de opname is matig...kan een interferentie zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0svzcPokjNdVp5JtMppSE3_1CI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1QWt804GY3MtOJssYGhxW0xK.png?f=user_large
Is dit waar je naar zocht? Verder zie je dat het meeste geluid rond de lage tonen zit. Misschien kan een betere opname meer uitsluitsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Freeckje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Ik heb het geluid door een analyser gehaald en zie een hoge toon op 15000 Hz. Maar de opname is matig...kan een interferentie zijn.[Afbeelding]
Is dit waar je naar zocht? Verder zie je dat het meeste geluid rond de lage tonen zit. Misschien kan een betere opname meer uitsluitsel geven.
Bedankt, is inderdaad een hele hoge toon. Mijn broer die vandaag langskwam en ik nog niet eens hierover had verteld begon er zelf gelukkig ook over dus het zit in ieder geval niet tussen mijn oren.

Edit: Net wat 15000hz geluiden gegoogled en dat is het inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door Dersan op 20-01-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:37:
[...]

Bedankt, is inderdaad een hele hoge toon. Mijn broer die vandaag langskwam en ik nog niet eens hierover had verteld begon er zelf gelukkig ook over dus het zit in ieder geval niet tussen mijn oren.

Edit: Net wat 15000hz geluiden gegoogled en dat is het inderdaad!
Oorzaak waarschijnlijk de inverter/drive die de compressor aandrijft. Puntje voor Quatt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 13:05
paQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:31:
[...]

D'r zijn alleen dan altijd twee apparaten bezig met SWW maken.
wel iets om rekening mee te houden kwa plaatsing in de achtertuin bijv.
Dat hoeft niet perse. Als je voor Quatt FE gaat zouden ze in de periodes dat er geen warmtevraag is ook alleen de pomp kunnen laten draaien. Je trekt de warmte dan uit de woning, ipv uit de buitenlucht. Als het warm is in huis heb je ook nog een beetje 'gratis' koeling.

Tenminste, zo zou ik het doen, met een check erop dat het water dat uit de WPB komt niet onder een bepaalde temperatuur komt waarbij er condensvorming op kan treden. Ik vermoed niet dat dit snel het geval zal zijn, aangezien er heel wat minder energie in een tapwatervat gaat en met minder vermogen dan de Quatt buitenunit of een beetje airco doet.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43
Ik weet niet welk delta jij verwacht om tot 60 graden te komen :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
paQ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:46:
Door de CV leidingen gaat 800 liter per uur. Dat FE vat heeft bijvoorbeeld 200 liter met SWW dat van 10 graden naar 60 graden moet. Dat is 50 graden verschil. Dus stel dat je maar een Delta-T van 1 graad haalt, dan zou je zo'n 4 graden per uur toe moeten kunnen voegen. Dit komt neer op 12,5 uur voor 200 liter op 60 graden waarmee je een heel gezin kan laten douchen.
Maar ik denk dat het in de zomer sneller kan zonder dat de buitenunit ook maar iets aan hoeft te vullen.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 21-01-2024 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Ha tweakers!
Ik heb van de week een Quatt gesprek op locatie aangevraagd.

Wij hebben een jaren 70 woning gekocht. Geheel verbouwd. Vloer isolatie, dakisolatie en overal HR++ glas erin gestopt.

Nu hebben we een Nefit Trendline ketel icm een Tado set. Vloerverwarming beneden en alle slaapkamers voorzien van radiatoren met tado knoppen.

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Valkuilen? Tips? Nu las ik dat de T6 gewoon het beste met de Quatt werkt. Is dit ook echt zo? Of kan ik gewoon mijn Tado houden. Vind het namelijk wel fijn werken.

Ik zie de reacties met plezier tegemoet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:27
De kwot (zoals de kinderen hem noemen) draait hier lekker, maar het afgifte systeem heeft nog een boost nodig. Na een korte test met de kant en klare HeatBooster gekozen voor grotere fans en de controller van SDR engineering.
Voor de montage bestond nog geen fatsoenlijke oplossing, maar na wat tekenen, printen, opnieuw tekenen en printen, enz. toch tot een redelijke 3d printbare oplossing gekomen. Hopelijk kunnen veel gebruikers hier wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Tyce schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:06:
Ha tweakers!

Wij hebben een jaren 70 woning gekocht. Geheel verbouwd. Vloer isolatie, dakisolatie en overal HR++ glas erin gestopt.

Nu hebben we een Nefit Trendline ketel icm een Tado set. Vloerverwarming beneden en alle slaapkamers voorzien van radiatoren met tado knoppen.

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Valkuilen? Tips? Nu las ik dat de T6 gewoon het beste met de Quatt werkt. Is dit ook echt zo? Of kan ik gewoon mijn Tado houden. Vind het namelijk wel fijn werken.

Ik zit ook nog te kijken voor de ideale programmeerbare thermostaat (heb wel een hoop liggen om te testen), en de Tado lijkt mij ook interessant.

Het enige is dat slimme thermostaatknoppen heftig in kunnen grijpen op de flow van je systeem als je radiatoren niet goed gebalanceerd hebt en de knoppen dus te veel ingrijpen.

De CiC zal dan merken dat het berekende warmteverlies bij de gemeten buitentemperatuur niet gehaald wordt qua afgifte en de aanvoertemperatuur verhogen. Dit zou in theorie tot meer verbruik kunnen leiden omdat een warmtepomp met een hogere aanvoertemperatuur onzuiniger wordt.

@RealCato heeft deze (als ik het goed las) hangen icm een Quatt, dus ik ben benieuwd of die inmiddels een balans en programma heeft gevonden met gebruik van de slimme radiatorknoppen waarbij individuele ruimtes af mogen koelen voor ander gebruik (overdag spelen 20 graden /nacht slapen 17 graden) of wanneer er bijna niemand thuis is (bovenverdieping uit).

Eigenlijk werkt een warmtepomp het zuinigst als de temperatuur zo constant mogelijk is en alle radiatoren mee doen (hoeft niet voluit). Binnen de thermische schil isoleren muren en plafonds namelijk nauwelijks, dus elke radiator die uit staat zorgt dat de rest van de radiatoren harder moet werken om de afkoelende ruimte warm te houden totdat deze de buitentemperatuur bereikt. We hebben het al snel over 50% meer warmte uit dezelfde kWh door het stabiel te houden op een lage aanvoertemperatuur, dus de andere kamers op een acceptabele temperatuur houden met hun eigen radiatoren, waarbij het de andere ruimtes niet leeg slurpt, is vrijwel gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
  • Laatst online: 07-06 08:36
Tyce schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:06:
Ha tweakers!

Dit is vergelijkbaar met mijn huis. Je situatie lijkt me de perfecte situatie voor een Quatt.

De Tado knoppen kun je houden, alleen je moet ze even aanpassen zodat ze de CV/Quatt niet kunnen aanroepen. Het worden dus simpele knoppen die alleen de radiator open/dicht draaien. Dat kan gewoon via de Tado app.

Houd er rekening mee dat een CV 25-35kwh levert en een Quatt tot 4,5kwh. Dat is echt een groot verschil. Je moet dus anders je huis gaan verwarmen:

- ten eerste: De Quatt is veruit de zuinigste manier om te verwarmen, maar heeft veel tijd nodig. Het wordt sterk aangeraden om nachtverlaging helemaal uit te zetten. Dan kan de Quatt 24/7 waarde leveren. Dit is ook het zuinigst, al voelt dat tegenstrijdig. het is puur een mindset.
- Je kunt altijd de CV aanroepen om snel je huis op te warmen, maar naast dat dit niet zuinig is, gaat dit ook je Quatt systeem tot 12 uur later verstoren. Omdat je veel teveel energie in één keer in t huis pompt gaat de Quatt nl uit. En als-ie weer aan gaat moet-ie zo hard werken dat-ie mogelijk weer de CV inschakelt. Enz enz
- dit betekent dus ook dat radiatoren beter niet de ketel kunnen aanroepen; om het leidingwater maar tot 30-35 graden is met een Quatt, zal de Quatt al snel de CV inschakelen. Soms al bij 0,2 graden verschil tussen de kamertemp en de doeltemp. Vandaar dat iedereen hier zal aanraden om alleen de kamerthermostaat waar je de vloerverwarming hebt de Quatt te laten aansturen. Een vvw fluctueert nl veel minder dan radiatoren.
- Je zult eraan moeten wennen dat je slaapkamers niet “snel” kan verwarmen. Met goede radiatoren en radiatorventilatoren kun je slaapkamers wel weer sneller laten verwarmen. De CV kan altijd meehelpen, maar dit wil je eigenlijk alleen in noodgevallen, omdat de CV je hele afgifte systeem tot 12 uur na gebruik verstoort.
- om afgifte te maximaliseren telt iedere radiator in huis mee. Zie je huis als één schil en verwarm dus alle slaapkamers ook 24/7

Dit zijn de belangrijkste tips en learnings.
Als je deze goed implementeert ga ik ervan uit dat jij ook continu een warm huis kunt krijgen tegen lagere kosten en beter voor t milieu dan met gas!

[ Voor 7% gewijzigd door RealCato op 21-01-2024 09:34 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Ik zit ook nog te kijken voor de ideale programmeerbare thermostaat (heb wel een hoop liggen om te testen), en de Tado lijkt mij ook interessant.

Het enige is dat slimme thermostaatknoppen heftig in kunnen grijpen op de flow van je systeem als je radiatoren niet goed gebalanceerd hebt en de knoppen dus te veel ingrijpen.

De CiC zal dan merken dat het berekende warmteverlies bij de gemeten buitentemperatuur niet gehaald wordt qua afgifte en de aanvoertemperatuur verhogen. Dit zou in theorie tot meer verbruik kunnen leiden omdat een warmtepomp met een hogere aanvoertemperatuur onzuiniger wordt.

@RealCato heeft deze (als ik het goed las) hangen icm een Quatt, dus ik ben benieuwd of die inmiddels een balans en programma heeft gevonden met gebruik van de slimme radiatorknoppen waarbij individuele ruimtes af mogen koelen voor ander gebruik (overdag spelen 20 graden /nacht slapen 17 graden) of wanneer er bijna niemand thuis is (bovenverdieping uit).

Eigenlijk werkt een warmtepomp het zuinigst als de temperatuur zo constant mogelijk is en alle radiatoren mee doen (hoeft niet voluit). Binnen de thermische schil isoleren muren en plafonds namelijk nauwelijks, dus elke radiator die uit staat zorgt dat de rest van de radiatoren harder moet werken om de afkoelende ruimte warm te houden totdat deze de buitentemperatuur bereikt. We hebben het al snel over 50% meer warmte uit dezelfde kWh door het stabiel te houden op een lage aanvoertemperatuur, dus de andere kamers op een acceptabele temperatuur houden met hun eigen radiatoren, waarbij het de andere ruimtes niet leeg slurpt, is vrijwel gratis.
Dankzij de radiator ventilatoren (heatboosters) kan ik weer nachtverlaging toepassen in de slaapkamers. Dit is puur voor comfort trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MMRn4jCpzIyaa22eP8-0DBsN9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBczgCo7YeInGJGCh63eBGAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81qsTNgJQy-ZxhtcXysHYsb4RDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jvgrzeRE8QWlMH78ZFHjl28w.png?f=fotoalbum_large

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
RealCato schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Dankzij de radiator ventilatoren (heatboosters) kan ik weer nachtverlaging toepassen in de slaapkamers. Dit is puur voor comfort trouwens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een kleine werkruimte die meestal relatief koud mag blijven maar dan wel snel op moet kunnen warmen, dus daar zou ik graag een T22 in hangen ipv een T11 en dan met een Tado knop of vergelijkbaar een programma maken zodat deze meestal net genoeg door laat om het 17 graden te maken en op tijd los gaat om naar 20 te komen. Denk je dat dit gaat werken of kent die Tado knop alleen open en dicht?

Mooie COP voor dit weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Ik heb ook een kleine werkruimte die meestal relatief koud mag blijven maar dan wel snel op moet kunnen warmen, dus daar zou ik graag een T22 in hangen ipv een T11 en dan met een Tado knop of vergelijkbaar een programma maken zodat deze meestal net genoeg door laat om het 17 graden te maken en op tijd los gaat om naar 20 te komen. Denk je dat dit gaat werken of kent die Tado knop alleen open en dicht?

Mooie COP voor dit weer!
Zou je, zeker als je die ruimte niet vaak gebruikt, niet veel beter naar bv IR-paneel over kunnen gaan, het is dan wel cop1 verwarming, want ook met een T22 zul je flink moeten overdimensioneren wil je binnen een redelijke tijd die ruimte warm krijgen. 2 graden verhogen is best veel voor een warmtepomp. Dat heeft zelfs met een T22 of T33 tijd nodig. Hangt af hoe lang en hoe vaak je van die ruimte gebruikt wilt maken.
Is een beetje vergelijkbaar met een badkamer, ook daar blijkt dat een goede IR verwarming wel eens handiger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Zou je, zeker als je die ruimte niet vaak gebruikt, niet veel beter naar bv IR-paneel over kunnen gaan, het is dan wel cop1 verwarming, want ook met een T22 zul je flink moeten overdimensioneren wil je binnen een redelijke tijd die ruimte warm krijgen. 2 graden verhogen is best veel voor een warmtepomp. Dat heeft zelfs met een T22 of T33 tijd nodig. Hangt af hoe lang en hoe vaak je van die ruimte gebruikt wilt maken.
Is een beetje vergelijkbaar met een badkamer, ook daar blijkt dat een goede IR verwarming wel eens handiger kan zijn.
Met die T11 blijft het daar nu redelijk warm (19+ graden). Het is maar iets van 8 m2 en de isolatie is op orde.
Met een T22 verdubbel ik het vermogen dan ongeveer, waardoor er overcapaciteit ontstaat om mee te spelen.

IR heb ik hier ook al, maar dat is gewoonweg onzuinig als je een hele werkdag wilt overbruggen.

Het is ook niet dat de ruimte binnen 30 minuten 3 graden warmer moet, dus dan met een slimme thermostaatknop of iets dergelijks vooraf de flow verhogen zou mooi zijn. @RealCato wat denk jij? Is die Tado knop precies genoeg om de flow te reguleren zodat een overkill T22 rustiger mee doet of is het echt een aan/uit systeem?

Een andere optie is het toevoegen van vloerverwarming maar dat kost wat.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 21-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 13:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKCq3gj7r4KkLyhRNNr5181KpfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFfdS4lxuP7rnopZLsM2EhXb.jpg?f=fotoalbum_large
De schaalverdeling bij het dagoverzicht is op elke uur gezet. Geen idee hoe dit gekomen is. Zelf gedaan? Update? Hierdoor kan ik niet de gehele dag meer zien. Opzij scrollen kan niet. En instellingen hiervoor zie ik nergens staan.
Iemand een verklaring hiervoor, maar vooral hoe ik dit weer terug kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moikke
Zal je zien: open net weer de app, is het opgelost. Ik wilde mijn berichtje verwijderen, maar laat het toch maar even staan. Misschien zijn er anderen met hetzelfde probleem. Nog geen idee of ik dit zelf gedaan heb, of een foutje in de app is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
moikke schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:50:
[Afbeelding]
De schaalverdeling bij het dagoverzicht is op elke uur gezet. Geen idee hoe dit gekomen is. Zelf gedaan? Update? Hierdoor kan ik niet de gehele dag meer zien. Opzij scrollen kan niet. En instellingen hiervoor zie ik nergens staan.
Dit lijkt op de view van het weekoverzicht. Ik denk dus meer een glitch dan iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moikke
Dat dacht ik ook. En dan helpt het vaak om even te wisselen van veld. Waarna het vaak al weer opgelost is. Maar nu bleef het ruim een dag zo. Ook na herstart app e.d.

O' nog even een compliment voor de openingspost!

[ Voor 13% gewijzigd door moikke op 21-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Mooie COP voor dit weer!
Tado kan moduleren in stapjes van 5%

Zie dit topic (https://community.tado.co...at-and-for-the-thermostat) - de topicstart is misleidend, maar later wordt het antwoord gegeven (en enkele keren bevestigd) waarin de 5% staat.

Veel maakt het niet uit, want je kunt een radiator ook korter aanzetten. Met de lage temp van het leidingwater zal je ruimte echt niet “te snel” gaan opwarmen. Overshoots kunnen altijd gebeuren, maar is een kwestie van beetje spelen met het schema.

Een 8 m^2 kamer zou prima snel moeten kunne opwarmen zelfs met 30 graden leidingwater. Kwestie van de juiste radiator en/of ventilator voor die extra boost. Ga als stelregel bij een normale radiator capaciteit uit van 0,5 graad per 45 minuten. Kan wat sneller dus als de radiator overcapaciteit heeft - dat hangt overigens ook sterk af van de lengte en hoogte, niet alleen het type.

De Tado is niet zo slim dat hij nét genoeg doorlaat om een kamer nét op temp te houden. Hij gaat gewoon door met iets te hard verwarmen tot de doeltemp, dus hij zal wel altijd gaan pendelen.

[ Voor 14% gewijzigd door RealCato op 21-01-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
RealCato schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Tado kan moduleren in stapjes van 5%

Zie dit topic (https://community.tado.co...at-and-for-the-thermostat) - de topicstart is misleidend, maar later wordt het antwoord gegeven (en enkele keren bevestigd) waarin de 5% staat.

Veel maakt het niet uit, want je kunt een radiator ook korter aanzetten. Met de lage temp van het leidingwater zal je ruimte echt niet “te snel” gaan opwarmen. Overshoots kunnen altijd gebeuren, maar is een kwestie van beetje spelen met het schema.

Een 8 m^2 kamer zou prima snel moeten kunne opwarmen zelfs met 30 graden leidingwater. Kwestie van de juiste radiator en/of ventilator voor die extra boost.

De Tado is niet zo slim dat hij nét genoeg doorlaat om een kamer nét op temp te houden. Hij gaat gewoon door met iets te hard verwarmen tot de doeltemp, dus hij zal wel altijd gaan pendelen.
Top bedankt!

Met stappen van 5% zou dit de CiC niet al te overstuur moeten maken zolang ik het maar langzaam en niet te ver af laat koelen. En de Tado thermostaat doet stappen van 0,1 graden, wat ik met een T6 niet voor elkaar ga krijgen.

Die T22 radiator doen laat ik nog even zitten. Eerst maar wachten tot de Quatt soepel draait, meten hoe het loopt zonder aanpassingen en dan het aangiftesysteem waar nodig upgraden na het stookseizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:46:
Eerlijk gezegd had ik al wel wat getallen voorbij zien komen maar had ik het nog niet helemaal duidelijk. Het zal uiteraard wat schelen per WPB.

Ik was toch wel benieuwd en ben even gaan googlen. De eerste WPB die ik tegen kwam was de Atlantic Calypso 150 liter.

Relevante specificaties:
* COP 7°C luchttemperatuur (EN 16147): 3,05
* COP 15°C luchttemperatuur (EN 16147): 3,28
* Geleverd vermogen warmtepomp: 350 Watt

Ga je er vanuit dat rond de 17 graden buiten er warmte aan de woning onttrokken kan worden zonder aan comfort in te leveren, en dat de COP daarbij 3.35 is dan onttrekt de warmtepomp dus 1172 w thermisch aan het cv systeem.

Bij de Quatt zien we dat bij een stroomsnelheid van 800 l/u 1000 watt thermisch ongeveer gelijk staat aan een delta van 1 graad, dus de delta die de WPB op het water doet zal maximaal een ruime graad zijn. Daar zul je niet snel op gaan condenseren.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 21-01-2024 13:35 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Thanks voor alles tips,
Alle slaapkamers hebben geen zoneregelaar gekoppeld.
Alleen de zolder zodat boven nog wel wat aandacht krijgt. Beneden met de vloerverwarming stookt bijna niet dus dan wordt het boven erg koud als ik deze niet laat schakelen.

Zal dat een probleem zijn?

Verder staat mijn cv al ingesteld op 7kw vermogen en max 40 graden. Zo krijg ik mijn woning prima warm. Dus ik gok dat het met een Quatt ook moet lukken.
RealCato schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Dit is vergelijkbaar met mijn huis. Je situatie lijkt me de perfecte situatie voor een Quatt.

De Tado knoppen kun je houden, alleen je moet ze even aanpassen zodat ze de CV/Quatt niet kunnen aanroepen. Het worden dus simpele knoppen die alleen de radiator open/dicht draaien. Dat kan gewoon via de Tado app.

Houd er rekening mee dat een CV 25-35kwh levert en een Quatt tot 4,5kwh. Dat is echt een groot verschil. Je moet dus anders je huis gaan verwarmen:

- ten eerste: De Quatt is veruit de zuinigste manier om te verwarmen, maar heeft veel tijd nodig. Het wordt sterk aangeraden om nachtverlaging helemaal uit te zetten. Dan kan de Quatt 24/7 waarde leveren. Dit is ook het zuinigst, al voelt dat tegenstrijdig. het is puur een mindset.
- Je kunt altijd de CV aanroepen om snel je huis op te warmen, maar naast dat dit niet zuinig is, gaat dit ook je Quatt systeem tot 12 uur later verstoren. Omdat je veel teveel energie in één keer in t huis pompt gaat de Quatt nl uit. En als-ie weer aan gaat moet-ie zo hard werken dat-ie mogelijk weer de CV inschakelt. Enz enz
- dit betekent dus ook dat radiatoren beter niet de ketel kunnen aanroepen; om het leidingwater maar tot 30-35 graden is met een Quatt, zal de Quatt al snel de CV inschakelen. Soms al bij 0,2 graden verschil tussen de kamertemp en de doeltemp. Vandaar dat iedereen hier zal aanraden om alleen de kamerthermostaat waar je de vloerverwarming hebt de Quatt te laten aansturen. Een vvw fluctueert nl veel minder dan radiatoren.
- Je zult eraan moeten wennen dat je slaapkamers niet “snel” kan verwarmen. Met goede radiatoren en radiatorventilatoren kun je slaapkamers wel weer sneller laten verwarmen. De CV kan altijd meehelpen, maar dit wil je eigenlijk alleen in noodgevallen, omdat de CV je hele afgifte systeem tot 12 uur na gebruik verstoort.
- om afgifte te maximaliseren telt iedere radiator in huis mee. Zie je huis als één schil en verwarm dus alle slaapkamers ook 24/7

Dit zijn de belangrijkste tips en learnings.
Als je deze goed implementeert ga ik ervan uit dat jij ook continu een warm huis kunt krijgen tegen lagere kosten en beter voor t milieu dan met gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Je zult zien dat met een warmtepomp langere runs gemaakt worden op een lagere temperatuur waardoor de ruimtes boven ook meer de tijd krijgen om mee te verwarmen (mits voldoende afgiftecapaciteit).
Tyce schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:32:
Thanks voor alles tips,
Alleen de zolder zodat boven nog wel wat aandacht krijgt. Beneden met de vloerverwarming stookt bijna niet dus dan wordt het boven erg koud als ik deze niet laat schakelen.

Verder staat mijn cv al ingesteld op 7kw vermogen en max 40 graden. Zo krijg ik mijn woning prima warm. Dus ik gok dat het met een Quatt ook moet lukken.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moikke schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:50:
[Afbeelding]
Heb ik ook regelmatig: dan heb ik mijn tablet horizontaal bij het starten van deze app.
Helemaal afsluiten, tablet rechtop en dan istie weer correct (en blijft het tot app wordt gesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Tyce schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:32:
Thanks voor alles tips,

[...]
Het gaat om capaciteit en balans.

Als je zolder radiator genoeg capaciteit heeft om de ruimte op temperatuur te houden (dus niet temp te verhogen!) bij continu verwarming met 30-35 graden leidingwater dan zal het wel goed komen.

Ik heb bijv de zolder standaard op 16-17 graden staan zodat ik hem bij kan verwarmen wanneer nodig. Af laten koelen tot onder 15 graden is sowieso nergens een goed idee met een Quatt.

Dan hoeft die dus ook geen zoneregeling te hebben.

Alleen als je hem wel laat zoneregelen dan kan het zijn dat hij de zolder moet verwarmen terwijl je vvw thermostaat op temperatuur is. Dus je kamertemp gaat dan ook omhoog tot boven het setpoint, alleen om de zolder te verwarmen. Dat is een beetje zonde.

Maar, ga het maar eens testen met 1 zone als je de Quatt hebt. Ik denk dat het wel gaat werken. Want warmte stijgt op, dus zodra je hele huis op temp hebt gaat je zolder ook meer warmte van onderen krijgen. De meeste zolders hebben een radiator capaciteit gebaseerd op de grootte van de kamer, maar dat is dus vaak al overcapaciteit

[ Voor 11% gewijzigd door RealCato op 21-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Met die T11 blijft het daar nu redelijk warm (19+ graden). Het is maar iets van 8 m2 en de isolatie is op orde.
Met een T22 verdubbel ik het vermogen dan ongeveer, waardoor er overcapaciteit ontstaat om mee te spelen.

IR heb ik hier ook al, maar dat is gewoonweg onzuinig als je een hele werkdag wilt overbruggen.

Het is ook niet dat de ruimte binnen 30 minuten 3 graden warmer moet, dus dan met een slimme thermostaatknop of iets dergelijks vooraf de flow verhogen zou mooi zijn. @RealCato wat denk jij? Is die Tado knop precies genoeg om de flow te reguleren zodat een overkill T22 rustiger mee doet of is het echt een aan/uit systeem?

Een andere optie is het toevoegen van vloerverwarming maar dat kost wat.
Of een radiatorventilator op de T22 zetten is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Wat zijn goede stille radiatorventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Ik ben tevreden over Speedcomforts (ik heb intussen 4 setjes gekocht. 1 nieuw, rest Marktplaats). Wel even andere temp sensor erin zetten met jouw watertemperaturen. Kost 10€ extra, eenvoudige DIY instructies in Quatt deel1.

En anderen gaan adviseren dat je nog veel meer zelf kunt doen en dat het dan goedkoper wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 21-01-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Arctic P14 PWM PST

Kosten ook nog eens 40 euro per 5 stuks, en kunnen in serie geschakeld worden (scheelt extra kabeltjes).

Je hebt wel nog een regelunit nodig en daar is de heatbooster een mooie betaalbare optie voor. Kost iets van 50-60 euro per radiator.

Het heatbooster topic staat vol met ventilator tips.

[ Voor 16% gewijzigd door RealCato op 21-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Er hangt nu een T11. Daar zit een radiator ventilator niet echt lekker op omdat er te veel open ruimte is. Daarnaast ook lelijk en geen voetventiel, dus dan gewoon meteen goed doen met een T22 die ik dan balanceer naar 20 graden en verder afrem met zo'n Tado thermostaatknop of vergelijkbaar.

Radiatorventilatoren in een kleine werkruimte vermijd ik liever, al kan het natuurlijk wel even boosten voor gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
SBL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Hoe worden ze ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rKXs1BGFqbqChCW8bBxn4qsr5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UiCfxzUVAf1qEEn23219mLC0.jpg?f=user_large

Heb de COPs van de beide Quatts eens uitgezet tegen de individuele temperatuurlift.
De Quatts doen dan niet echt onder voor elkaar.
Blijft dat Quatt2 op hogere temperatuur draait met beide Quatts in bedrijf.

@TeslaNerd : al wel contourlijntje toegevoegd, maar nog wel de fill gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ftjl schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Heb de COPs van de beide Quatts eens uitgezet tegen de individuele temperatuurlift.
De Quatts doen dan niet echt onder voor elkaar.
Blijft dat Quatt2 op hogere temperatuur draait met beide Quatts in bedrijf.

@TeslaNerd : al wel contourlijntje toegevoegd, maar nog wel de fill gebruikt :)
Mooie vergelijking zo tussen Quatt1 en Quatt2. Volgende keer zonder fill en met een dunne contourlijn 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Mooie vergelijking zo tussen Quatt1 en Quatt2. Volgende keer zonder fill en met een dunne contourlijn 🤓
Dan zie je nog beter het verschil tussen met en zonder bodemverwarming, bij veul datapuntenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwH7duvQAGGydB_QvGB7wpbLrwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/52nml28hjyA7Lr3fjGgXEZ1O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Dan zie je nog beter het verschil tussen met en zonder bodemverwarming, bij veul datapunten[Afbeelding]
Waar in grafiek herken jij met en zonder bodemverwarming? Is dat nog verschillende kleuren aan te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
RealCato schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Arctic P14 PWM PST

Kosten ook nog eens 40 euro per 5 stuks, en kunnen in serie geschakeld worden (scheelt extra kabeltjes).

Je hebt wel nog een regelunit nodig en daar is de heatbooster een mooie betaalbare optie voor. Kost iets van 50-60 euro per radiator.

Het heatbooster topic staat vol met ventilator tips.
De regelunit is dan de Heatbooster van SDR Engineering; mooi product!

Je hebt ook Heatbooster radiator ventilatoren als kant en klaar product; is dus niet de regelunit.

Pagina: 1 ... 29 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.