Tyce schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:06:
Ha tweakers!
Ik heb van de week een Quatt gesprek op locatie aangevraagd.
Wij hebben een jaren 70 woning gekocht. Geheel verbouwd. Vloer isolatie, dakisolatie en overal HR++ glas erin gestopt.
Nu hebben we een Nefit Trendline ketel icm een Tado set. Vloerverwarming beneden en alle slaapkamers voorzien van radiatoren met tado knoppen.
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Valkuilen? Tips? Nu las ik dat de T6 gewoon het beste met de Quatt werkt. Is dit ook echt zo? Of kan ik gewoon mijn Tado houden. Vind het namelijk wel fijn werken.
Ik zie de reacties met plezier tegemoet!
Dit is vergelijkbaar met mijn huis. Je situatie lijkt me de perfecte situatie voor een Quatt.
De Tado knoppen kun je houden, alleen je moet ze even aanpassen zodat ze de CV/Quatt niet kunnen aanroepen. Het worden dus simpele knoppen die alleen de radiator open/dicht draaien. Dat kan gewoon via de Tado app.
Houd er rekening mee dat een CV 25-35kwh levert en een Quatt tot 4,5kwh. Dat is echt een groot verschil. Je moet dus anders je huis gaan verwarmen:
- ten eerste: De Quatt is veruit de zuinigste manier om te verwarmen, maar heeft veel tijd nodig. Het wordt sterk aangeraden om nachtverlaging helemaal uit te zetten. Dan kan de Quatt 24/7 waarde leveren. Dit is ook het zuinigst, al voelt dat tegenstrijdig. het is puur een mindset.
- Je kunt altijd de CV aanroepen om snel je huis op te warmen, maar naast dat dit niet zuinig is, gaat dit ook je Quatt systeem tot 12 uur later verstoren. Omdat je veel teveel energie in één keer in t huis pompt gaat de Quatt nl uit. En als-ie weer aan gaat moet-ie zo hard werken dat-ie mogelijk weer de CV inschakelt. Enz enz
- dit betekent dus ook dat radiatoren beter niet de ketel kunnen aanroepen; om het leidingwater maar tot 30-35 graden is met een Quatt, zal de Quatt al snel de CV inschakelen. Soms al bij 0,2 graden verschil tussen de kamertemp en de doeltemp. Vandaar dat iedereen hier zal aanraden om alleen de kamerthermostaat waar je de vloerverwarming hebt de Quatt te laten aansturen. Een vvw fluctueert nl veel minder dan radiatoren.
- Je zult eraan moeten wennen dat je slaapkamers niet “snel” kan verwarmen. Met goede radiatoren en radiatorventilatoren kun je slaapkamers wel weer sneller laten verwarmen. De CV kan altijd meehelpen, maar dit wil je eigenlijk alleen in noodgevallen, omdat de CV je hele afgifte systeem tot 12 uur na gebruik verstoort.
- om afgifte te maximaliseren telt iedere radiator in huis mee. Zie je huis als één schil en verwarm dus alle slaapkamers ook 24/7
Dit zijn de belangrijkste tips en learnings.
Als je deze goed implementeert ga ik ervan uit dat jij ook continu een warm huis kunt krijgen tegen lagere kosten en beter voor t milieu dan met gas!
[
Voor 7% gewijzigd door
RealCato op 21-01-2024 09:34
]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.