Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Met die T11 blijft het daar nu redelijk warm (19+ graden). Het is maar iets van 8 m2 en de isolatie is op orde.
Met een T22 verdubbel ik het vermogen dan ongeveer, waardoor er overcapaciteit ontstaat om mee te spelen.

IR heb ik hier ook al, maar dat is gewoonweg onzuinig als je een hele werkdag wilt overbruggen.

Het is ook niet dat de ruimte binnen 30 minuten 3 graden warmer moet, dus dan met een slimme thermostaatknop of iets dergelijks vooraf de flow verhogen zou mooi zijn. @RealCato wat denk jij? Is die Tado knop precies genoeg om de flow te reguleren zodat een overkill T22 rustiger mee doet of is het echt een aan/uit systeem?

Een andere optie is het toevoegen van vloerverwarming maar dat kost wat.
Wij hebben op onze bovenste verdieping met werkkamer en slaapkamer aircos gehangen, want onder plat dak en met veel glas dus ook erg warm in de zomer. Dan is koelen met een airco wel erg fijn, en het verwarmen gaat snel en efficient. Ik wil alleen geen airco in de woonruimte, want toch andere minder comfortabele warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Las net post over mosquito-quatt, separaat in deWarmte staat 1 te brommen
Daar gaat de zondagsrust ....

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Juiste link:
brommer in startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

[ Voor 24% gewijzigd door Friezin op 21-01-2024 16:36 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Wat zijn goede stille radiatorventilatoren?
Ik heb vorige week Heatfan geïnstalleerd. Dit ter voorbereiding op een warmtepomp.
Ik heb de Speedcomfort al eens gehad en weer teruggebracht. Te veel geluid, niet regelbaar. Aangezien mijn stoel stijf naast een radiator staat had ik bij de Speedcomfort ook nog last van een hinderlijke tocht over de vloer.

De Heatfan heeft 6 standen. Wil je even snel opwarmen, zet je hem op de hoogste stand. Op de laagste stand is hij echt heel stil en heb ik geen last van tocht.

Ik heb het zo gemaakt, dat ik vlak bij de bediening ook nog een schakelaar geplaatst heb, waarmee ik hem uit kan zetten. Dit omdat als we de houtkachel aanzetten, ik juist niet wil, dat hij werkt.

Volgens Heatfan zeer geschikt voor Warmtepomp: inschakeltemperatuur 25,3C

Ik ben er zeer content mee.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
olafmol schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Wij hebben op onze bovenste verdieping met werkkamer en slaapkamer aircos gehangen, want onder plat dak en met veel glas dus ook erg warm in de zomer. Dan is koelen met een airco wel erg fijn, en het verwarmen gaat snel en efficient. Ik wil alleen geen airco in de woonruimte, want toch andere minder comfortabele warmte.
Ja, Airco ook overwogen, maar in die ruimte is er geen plek voor een binnenunit en de buitenunit zou te dicht bij open ramen komen te zitten. Daamaast zijn de buitenunits lelijk en vaak rumoerig.

Als Quatt een praktische minder lelijke airco oplossing ontwikkelt die ook nog eens stil is, dan heb ik daar zeker oren naar 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:28:
Las net post over mosquito-quatt, separaat in deWarmte staat 1 te brommen
Daar gaat de zondagsrust ....

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Juiste link:
brommer in startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)
Dat klinkt pas ernstig. Dan liever een Quatt die alleen hangjongeren verjaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Waar in grafiek herken jij met en zonder bodemverwarming? Is dat nog verschillende kleuren aan te geven?
Is niet makkelijk met kleuren aan te geven; dan zou ik data moeten gaan splitsen in buitentemperaturen
(doe ik nu wel met watertemperaturen, dus is niet onmogelijk)
Bij Temp delta van 24 zit je met bodemplaatverwarming op COP van bijna 3,5 en zonder op bijna 5.

Bij de grafiek van Ta zie je het nog sterker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHLeR9t_AwSPQv9JcqvVneLJKzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXJgqtdjMfQEVpj0YYSfAvAV.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door SBL op 21-01-2024 18:15 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Is niet makkelijk met kleuren aan te geven; dan zou ik data moeten gaan splitsen in buitentemperaturen
(doe ik nu wel met watertemperaturen, dus is niet onmogelijk)
Bij Temp delta van 24 zit je met bodemplaatverwarming op COP van bijna 3,5 en zonder op bijna 5.

Bij de grafiek van Ta zie je het nog sterker.[Afbeelding]
Prachtige grafiek zeg.

Heb je deze ook voor alleen COP - buitentemperatuur ? En als uitdaging voor bonuspunten dan de aanvoertemperatuur als kleur 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Prachtige grafiek zeg.

Heb je deze ook voor alleen COP - buitentemperatuur ? En als uitdaging voor bonuspunten dan de aanvoertemperatuur als kleur 😜
Daar heb ik een macrootje voor gemaakt, want die kleuroptie heb ik niet gevonden in de excel grafiek settings.
Kan hem wel delen als er interesse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Friezin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Dat zijn flink hoge temperaturen...
Ik zie (helemaal onderaan) de supervisoryControlMode op 3 staan: dat betekent dat de pomp van de cv aanstaat (of nalooptijd): daarom nu best moeilijk een conclusie te geven: voor hetzelfde heeft de cv deze temperatuur gemaakt.....

Misschien nog eens JSON, maar dan zonder cv-pomp?

Ps: had je nog aan de retouren van je groepen gevoeld?
Die zouden ook allemaal even warm moeten zijn.
En zijn de retouren ook warm wanneer de cv aanstaat?

(Mijn thermostaatknop staat bijvoorbeeld op 42°C: zodra cv water wat warmer is dan die 42°C richting vloerverwarming duwt (metertjes op verdeler) , slaat mijn thermostaatknop dicht en koelen de retouren en de vloer af).
De ControlMode staat continu op 3. Volgens de app gaat de cv wel steeds uit (is dat pendelen?). Het gasverbruik is wel heel laag.

De retouren zijn allemaal even lauw, muv de twee waarvan de knoppen niet helemaal open staan, maar dat zijn twee kleine ruimten. De rest staat helemaal open. En de foto’s van de vloerverwarming;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftb-o4otpY7yu8tu1AVTs7bCBpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdQmLYZqQxhUmD8JDLmSKxrq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU5fsMryOHhSW6gIXucLJlzRKgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWfs3wdFLHjtsLxVoz2ROOSD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y2Oyi5_uSYchmTIfk6bXLT5Vmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeHo3yntpDkcYZgOjjc3h9V9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Maeve op 21-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ftjl schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Daar heb ik een macrootje voor gemaakt, want die kleuroptie heb ik niet gevonden in de excel grafiek settings.
Kan hem wel delen als er interesse is.
Ik wacht nog op de Quatt dus ik heb zelf geen data. Maar ik was wel benieuwd hoe de COP lijdt onder een verhoogde aanvoertemperatuur bij dezelfde buitentemperatuur. Vandaar dat een kleur per temperatuur daar wel handig bij is van groen tot rood of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Ja, Airco ook overwogen, maar in die ruimte is er geen plek voor een binnenunit en de buitenunit zou te dicht bij open ramen komen te zitten. Daamaast zijn de buitenunits lelijk en vaak rumoerig.

Als Quatt een praktische minder lelijke airco oplossing ontwikkelt die ook nog eens stil is, dan heb ik daar zeker oren naar 😜
Hier Mitsubishi Electric split units, super stil. De buitenunit ziet er gewoon uit als elke andere airco unit, idd niet super strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Prachtige grafiek zeg.

Dat was de eerste grafiek die ik maakte. Is wel persoonlijk, want als jij beter afgifte-systeem hebt, ziet deze er bij jou straks heel anders uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14_tawyGsDqiziw-AESR87C-bAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXFPND43YrpiPF66Rvuc5d3t.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:27
Maeve schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:13:
[...]

De ControlMode staat continu op 3. Volgens de app gaat de cv wel steeds uit (is dat pendelen?). Het gasverbruik is wel heel laag.

De retouren zijn allemaal even lauw, muv de twee waarvan de knoppen niet helemaal open staan, maar dat zijn twee kleine ruimten. De rest staat helemaal open. En de foto’s van de vloerverwarming;).

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je toevallig een overzicht van je gasverbruik via Homewizard?

[ Voor 5% gewijzigd door Gerardwaz op 21-01-2024 20:05 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat hier ook continue op 3, ergerlijk dat de cv-pomp blijft draaien.
Zelfs als kamertemperatuur al is bereikt.
Alleen wat gasverbruik bij defrosts.
Wel netjes gasverbruik, die 60°C lijkt goed te werken

Aan/uit aangesloten.
Edit: Die van jou Open Therm zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 21-01-2024 20:32 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Dat was de eerste grafiek die ik maakte. Is wel persoonlijk, want als jij beter afgifte-systeem hebt, ziet deze er bij jou straks heel anders uit.[Afbeelding]
Dat ziet er heel duidelijk uit.

Mijn conclusie: Vooral het afgiftesysteem vergroten voor een strak lage aanvoertemperatuur. Zo is de overlast van vloerverwarming infrezen ook beter uit te leggen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 12:42
[...]

@Maeve

Zo te zien een vrij oude vloerverwarming met tyleenslangen,
Als dat zo is zou een warmtewisselaar gemonteerd moeten zijn om corrosie te voorkomen.
Niet op de foto of zit die er niet.??
Wat is het advies geweest??

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Gerardwaz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Heb je toevallig een overzicht van je gasverbruik via Homewizard?
Nee, die wil ik nog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
De vloerverwarming is aangelegd in 1981 (niet door onszelf overigens, wij wonen er sinds 1987). De verwarming heeft altijd prima gefunctioneerd, zonder radiatoren en alleen op heel koude dagen de houtkachel erbij.

Waarom zou er een warmtewisselaar tussen moeten zitten? Zowiezo of nu in verband met de Quatt? En geen idee trouwens of ie er wel of niet tussen zit, ben een leek.

De slangen liggen in beton en er bovenop heel dikke keramieken tegels. Erg langzaam dus. Ik pas geen nachtverlaging toe. De thermostaat vraagt 20gr. Maar helaas als het echt kouder wordt, zakt de kamertemperatuur heel langzaam naar 18,8. En dan zou ik verwachten dat de cv op tijd bijspringt en langer zou draaien tot de kamertemp weer stijgt, maar dat doet hij niet.

Gelukkig stijgt de buitentemperatuur nu weer, en dan houdt hij de kamer prima op 20gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Staat hier ook continue op 3, ergerlijk dat de cv-pomp blijft draaien.
Zelfs als kamertemperatuur al is bereikt.
Alleen wat gasverbruik bij defrosts.
Wel netjes gasverbruik, die 60°C lijkt goed te werken

Aan/uit aangesloten.
Edit: Die van jou Open Therm zie ik.
Volgens mij is dat gasverbruik ook geen probleem. Ik vind het alleen nog steeds vreemd, dat de wp niet eerder méér gas inzet om te voorkomen dat de kamertemperatuur daalt tot iets meer dan 1 graad onder de vraagtemperatuur. Bij de volgende koudeperiode ga ik ‘optimalisatie aan’ proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:27
Maeve schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Nee, die wil ik nog aanschaffen.
Ik heb het vermoeden dat de ketel inderdaad staat te pendelen en dan krijg je het niet warm. Controlmode 3 is warmtevraag cv maar dat werkt zo niet. Welke ketel heb je en hoe is deze ingesteld?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Gerardwaz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Ik heb het vermoeden dat de ketel inderdaad staat te pendelen en dan krijg je het niet warm. Controlmode 3 is warmtevraag cv maar dat werkt zo niet. Welke ketel heb je en hoe is deze ingesteld?
@Maeve
Ik zie uit een eerdere JSON screenshot dat de CV ketel 55 graden binnen krijgt van HP2 en het ook met 55 graden uitstuurt. Zou zomaar de beperking kunnen zijn. Max aanvoertemperatuur omhoog naar 60 en nogmaals meten.

Eventueel de afgifte van het geheel verbeteren door de vloerverwarming flow (aan hefe zijde) iets te knijpen zodat er meer flow naar de radiatoren gaat.als die maar niet warm worden. Radiatoren geven meer/sneller af dan vloerverrwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:17:
[...]

@Maeve
Ik zie uit een eerdere JSON screenshot dat de CV ketel 55 graden binnen krijgt van HP2 en het ook met 55 graden uitstuurt. Zou zomaar de beperking kunnen zijn. Max aanvoertemperatuur omhoog naar 60 en nogmaals meten.

Eventueel de afgifte van het geheel verbeteren door de vloerverwarming flow (aan hefe zijde) iets te knijpen zodat er meer flow naar de radiatoren gaat.als die maar niet warm worden. Radiatoren geven meer/sneller af dan vloerverrwarming.
@Maeve heeft geen radiatoren voor zover ik (tot nu) weet.
En 1 kuub gas is best netjes (ik 3): was afgelopen nacht hier in het noorden nog frisjes.
Dus maar even niks knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Maeve schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:49:
[...]

@Maeve

Tyleenslangen zijn vrij dikke zwarte slangen die sinds 1990 niet meer toegepast worden. Op een of andere manier laten ze zuurstof toe in de leiding en geven ze "tyleen" af, waardoor het het roesten en vloeistofpompen kapot gaan. Daarom worden bijna altijd bij nieuwere cv ketels en warmtepompen warmtewisselaars toegepast. Dit om watercicuits van elkaar te scheiden.

Advies: die warmtewisselaar kan niet groot genoeg zijn. Dit om voldoende warmte te kunnen overdragen van het ene watercircuit naar het andere.

Je kunt volop meer info krijgen door te zoeken naar vloerverwarming, tyleen, nieuwe cv en tyleen slangen enz.

Heeft niemand je gewaarschuwd was ook mijn vraag???

De vloerverwarming is aangelegd in 1981 (niet door onszelf overigens, wij wonen er sinds 1987). De verwarming heeft altijd prima gefunctioneerd, zonder radiatoren en alleen op heel koude dagen de houtkachel erbij.

Waarom zou er een warmtewisselaar tussen moeten zitten? Zowiezo of nu in verband met de Quatt? En geen idee trouwens of ie er wel of niet tussen zit, ben een leek.

De slangen liggen in beton en er bovenop heel dikke keramieken tegels. Erg langzaam dus. Ik pas geen nachtverlaging toe. De thermostaat vraagt 20gr. Maar helaas als het echt kouder wordt, zakt de kamertemperatuur heel langzaam naar 18,8. En dan zou ik verwachten dat de cv op tijd bijspringt en langer zou draaien tot de kamertemp weer stijgt, maar dat doet hij niet.

Gelukkig stijgt de buitentemperatuur nu weer, en dan houdt hij de kamer prima op 20gr.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:39:
[...]

@Maeve heeft geen radiatoren voor zover ik (tot nu) weet.
En 1 kuub gas is best netjes: was afgelopen nacht hier in het noorden nog frisjes.
Dus maar even niks knijpen.
Verkeerd gelezen, er stond "De retouren zijn allemaal even lauw", waar ik dus zelf "De radiatoren zijn allemaal even lauw" van maakte 😂

Komt vaker voor dan mensen iets over retouren van VVW roepen.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 21-01-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Maeve schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Nog niet in de JSON gedoken. Wel antwoord op je laatste vraag : een Remeha Calenta.
Intussen ook antwoord van Quatt (keurig reactie binnen een paar dagen ;). )

“Bedankt voor je bericht!
Het maximum is 70 graden en het minumum 55 graden. Let er alleen op dat als het op 70 graden staat, je zelf even moet controleren of de ketel niet de hele tijd aan/uit gaat pendelen omdat de Quatt tot 55 graden kan verwarmen.”

Ik heb de cv nu eerst op 60gr gezet, kijken of dat wat uitmaakt.
Ketel even uit en aan zetten als je de maximum aanvoertemperatuur hebt verhoogd. Dan lezen de CiC / OpenTherm thermostaat de limieten opnieuw uit en komen ze ook verder dan de 55 graden die de ketel bij de vorige keer opstarten als maximum heeft gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:17:
[...]

@Maeve

In die JSON zijn de 2 Quatts erg hard aan het werk en maken 55 graden, maar de boiler is uit.
Dus of de CiC vindt 55 graden genoeg (ondanks dat hij ver onder de kamertemperatuur zit) of er zit toch nog een beperking in de boiler.
Als ik het goed gelezen heb was die boiler een Calenta? Dan is het wel raar. Want hij is opentherm aangesloten, en dan lukt het mij niet eens om een Calenta te beperken. Ook na de laatste tip, wijzigen van CP000, stuurt CiC de Calenta boiler bij mij doodleuk over die grens heen.

Maar je maakt dus water van 55 graden en het komt gemiddeld met 45 weer terug. Zo heet komt het niet uit je vloer (aanvoer is begrenst op ~42 met die thermostaatknop en ik zie bij de uitvoer zelfs een meter op 22graden staan), dus ergens buiten de vloerverwarming lijkt een soort kortsluiting te zitten in je watercircuit.
Heb je radiatoren in huis die boven en onder heet zijn (50+graden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:12:
[...]

In die JSON zijn de 2 Quatts erg hard aan het werk en maken 55 graden, maar de boiler is uit.
Dus of de CiC vindt 55 graden genoeg (ondanks dat hij ver onder de kamertemperatuur zit) of er zit toch nog een beperking in de boiler.
Als ik het goed gelezen heb was die boiler een Calenta? Dan is het wel raar. Want hij is opentherm aangesloten, en dan lukt het mij niet eens om een Calenta te beperken. Ook na de laatste tip, wijzigen van CP000, stuurt CiC de Calenta boiler bij mij doodleuk over die grens heen.

Maar je maakt dus water van 55 graden en het komt gemiddeld met 45 weer terug. Zo heet komt het niet uit je vloer (aanvoer is begrenst op ~42 met die thermostaatknop en ik zie bij de uitvoer zelfs een meter op 22graden staan), dus ergens lijkt een soort kortsluiting te zitten in je watercircuit.
Deze instructie volgen voor een Calenta: YouTube: Cv-ketel: Remeha Calenta

Als die dan nog niet gehoorzaamt, gewoon op de aan/uit aansluiting van de CiC hangen. De ketel kan zelf prima moduleren en dan heb je zelf exacte controle over de limiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:54
De warme lucht uit het zuiden stroomt het land in. Bij mij is de bodemplaatverwarming uitgegaan nadat de buitentemperatuur de 7C heeft aangetikt.
Input power van de Quatt ging omlaag van 862 watt naar 712 watt. Exact 150 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORzEThyKSU23GmGfRe586AqWdbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hragpbwzQC8nfjCBNp1OTZBj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2024 23:53 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:51:
De warme lucht uit het zuiden stroomt het land in. Bij mij is de bodemplaatverwarming uitgegaan nadat de buitentemperatuur de 7C heeft aangetikt.

[Afbeelding]
Scheelt ongeveer 150W, zoals verwacht. Die hadden we eerder gehoord voor anti-vorst-verwarming, dus mooie bevestiging dat dat klopt en dat daar bij jou niets vreemds mee aan de hand is. Hier is anti-vorst-verwarming nog aan, met 6,0graden buiten bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Scheelt ongeveer 150W, zoals verwacht. Die hadden we eerder gehoord voor anti-vorst-verwarming, dus mooie bevestiging dat dat klopt en dat daar bij jou niets vreemds mee aan de hand is. Hier is anti-vorst-verwarming nog aan, met 6,0graden buiten bij Quatt.
Ik zag de 150 watt anti-vorst-verwarming eerder aan gaan toen de buitentemperatuur door de 6C zakte. Is dat herkenbaar? Gaat aan beneden de 6C en weer uit als buitentemperatuur hoger dan 7C

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-09 09:43
1 Het zou wel handig zijn als mensen hun antwoord voortaan buiten de Quote van de originele post
plaatsen.

2 Bij vloerverwarmingsinstallaties van voor 1990 heeft vrijwel niemand een warmtewisselaar geplaatst, en de meeste (alle?) systemen werken ook nog gewoon zoals in en voor 1990 de bedoeling was.

Typisch weer de helaas voor dit forum herkenbare "bangmakerij" voor zaken die men vreest, maar nimmer zijn geweest.

Waarvan akte.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SBL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Maar je maakt dus water van 55 graden en het komt gemiddeld met 45 weer terug. Zo heet komt het niet uit je vloer (aanvoer is begrenst op ~42 met die thermostaatknop en ik zie bij de uitvoer zelfs een meter op 22graden staan), dus ergens buiten de vloerverwarming lijkt een soort kortsluiting te zitten in je watercircuit.
Ik twijfel nog steeds of dat water 55 werd door enkel de Quatts. Ik vermoed, ook vanwege de hoge flowMeter.waterSupplyTemperature en de qc.SupervisoryControlMode =3 in die screenshots, dat cv net had staan meehelpen.

Misschien handig dat @Maeve nog een JSON-screenshot plaatst (zonder dat cic-adres helemaal onderaan), nu de cv toch niet meer meehelpt.

PS: ook bij mij gaat de cv pas meehelpen wanneer kamertemperatuur 0,5-0,6°C onder de ingestelde temperatuur komt. Heel vervelend, vooral bij vloerverwarming.
Wij zijn ook niet de enigen helaas.
Wanneer ik het toevallig (in JSON) zie gebeuren, zet ik thermostaat een halve graad omhoog.
Wat voor thermostaat heb jij?

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 22-01-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robmaas schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:46:
[...]

1 Het zou wel handig zijn als mensen hun antwoord voortaan buiten de Quote van de originele post
plaatsen.

2 Bij vloerverwarmingsinstallaties van voor 1990 heeft vrijwel niemand een warmtewisselaar geplaatst, en de meeste (alle?) systemen werken ook nog gewoon zoals in en voor 1990 de bedoeling was.

Typisch weer de helaas voor dit forum herkenbare "bangmakerij" voor zaken die men vreest, maar nimmer zijn geweest.

Waarvan akte.
Goed opgelet...
Ik had het niet eens gezien dat er door @harv gereageerd was -in- de quote: post leek leeg dus verder gescrolld. Dacht enkel: "ow, alweer een post met alleen een gequote bericht, waarom verstuur je die?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:44:
[...]

Ik zag de 150 watt anti-vorst-verwarming eerder aan gaan toen de buitentemperatuur door de 6C zakte. Is dat herkenbaar? Gaat aan beneden de 6C en weer uit als buitentemperatuur hoger dan 7C
Nooit precies naar gekeken wanneer hij aan ging; 6 graden zou zomaar kunnen kloppen.
Anti-vorst-verwarming ging hier vannacht uit tussen 6,6 en 6,9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
TeslaNerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:51:

[Afbeelding]
Bij mij schakelt het in bij daling onder 4 graden, en weer uit bij stijging boven 6 graden. Zie dit figuur van tijd geleden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77321970

Maar ik heb de sensor nu getweakt dat de buitentemperatuur 2 graden hoger lijkt voor de CiC, dus voor de werkelijke temperatuur schakelt nu tussen 2 en 4 graden in en uit.

[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 22-01-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:35:
Zo te zien een vrij oude vloerverwarming met tyleenslangen,
Als dat zo is zou een warmtewisselaar gemonteerd moeten zijn om corrosie te voorkomen.
Niet op de foto of zit die er niet.??
Wat is het advies geweest??
@Maeve
Harv heeft wel een punt met de tyleenslangen waar veel gezeik mee is geweest.

Ik weet niet welke materialen er in de Quatt zitten, maar blijkbaar gaat dit spul met hogere temperaturen al snel zuurstof doorlaten, wat oxidatie kan veroorzaken.
Voor de vloer zelf is dit niet zo'n probleem, en als je een ketel met RVS warmtewisselaar hebt dan is een beetje zuurstof ook geen ramp.

Blijkbaar gaat het vooral fout als je ook radiatoren in dat circuit hebt zitten omdat die dan van binnen gaan roesten. Die heb jij niet, begreep ik, dus dat scheelt weer.

Dan is alleen de vraag wat eventuele zuurstof en de drop achtige smurrie die men meldt, precies doet met een warmtepomp op de lange termijn.

Er zijn gelukkig vuilfilters (zie TS), maar of dat voldoende is, weet ik niet.

Maar om even te relativeren: ik denk dat je je niet te bang moet laten maken als je geen emmers drap in je leiding hebt gevonden sinds je er woont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:27
Dersan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik stapte vanmorgen in de auto en pff, ik heb nu dus hetzelfde. Quatt hier maakt nu ook ineens zo'n mosquito jeugd uit winkelcentrum verjaag geluid. Heb nog even een defrost afgewacht maar na de defrost hetzelfde.

Heb jij hier nog terugkoppeling op gekregen van Quatt?
[...]
ze zijn nu 2 keer langs geweest. 1x voor het checken of het wel echt zo was en 1x met bigfoots en ook speciale dempers tussen de bigfoots en de quatt (de mijne staat op de grond). Zei zelf al dat ik niet denk dat het helpt maar dat ik de upgrade graag neem omdat het zn elektriciteitszoom is en niet de brom van de compressor of fan. Alles eronder gezet door een aardige monteur en geluid zat er nog. Hij heeft het vervolgens ook opgenomen en naar de backoffice verzonden en zei het ticket open te laten staan. Vervolgens nog niks gehoord en inderdaad ook op silent modus gezet in de nacht dan is het niet zn probleem. Wel gasverbruik welke ik anders niet gehad had.

Ergens zit dus wel een fout in het systeem, laat mij weten als ze het bij je oplossen en wat het is! Ik zal hetzelfde doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:13
KVS138 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:41:
[...]

ze zijn nu 2 keer langs geweest. 1x voor het checken of het wel echt zo was en 1x met bigfoots en ook speciale dempers tussen de bigfoots en de quatt (de mijne staat op de grond). Zei zelf al dat ik niet denk dat het helpt maar dat ik de upgrade graag neem omdat het zn elektriciteitszoom is en niet de brom van de compressor of fan. Alles eronder gezet door een aardige monteur en geluid zat er nog. Hij heeft het vervolgens ook opgenomen en naar de backoffice verzonden en zei het ticket open te laten staan. Vervolgens nog niks gehoord en inderdaad ook op silent modus gezet in de nacht dan is het niet zn probleem. Wel gasverbruik welke ik anders niet gehad had.

Ergens zit dus wel een fout in het systeem, laat mij weten als ze het bij je oplossen en wat het is! Ik zal hetzelfde doen :)
Ook ik hoor het soms, ik lees ook via de integratie de compressor frequentie uit, en wanneer de Quatt tussen de 61 en 67 Hz schakelt dan hoor ik deze hoge piep/toon ook heel erg.

Ik weet niet precies welke thermostaat jullie hebben maar het is in ons geval opgevallen dat ongeveer 1 of 2 keer per dag de Tado en de Quatt samen enorm vaak pendelt tussen 61 en 67 Hz, hierdoor is het bij ons
het geluid heel snel opgevallen. Wanneer de Quatt op vol vermogen draait horen we nagenoeg niks, het is echt bij deze 2 Hz dat het geluid hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
prakka schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Ook ik hoor het soms, ik lees ook via de integratie de compressor frequentie uit, en wanneer de Quatt tussen de 61 en 67 Hz schakelt dan hoor ik deze hoge piep/toon ook heel erg.

Ik weet niet precies welke thermostaat jullie hebben maar het is in ons geval opgevallen dat ongeveer 1 of 2 keer per dag de Tado en de Quatt samen enorm vaak pendelt tussen 61 en 67 Hz, hierdoor is het bij ons
het geluid heel snel opgevallen. Wanneer de Quatt op vol vermogen draait horen we nagenoeg niks, het is echt bij deze 2 Hz dat het geluid hoorbaar is.
lyric t6 hier.

Kan zijn dat het hetzelfde is, alleen is het soms hele runs waardoor wij bijvoorbeeld zelfs midden in de nacht wakker werden en ons nogal schaamde voor het geluid. Laatste wat je wilt is burengedoe. Misschien wel een oplossingsrichting naar quatt toe dat we ze sommige frequenties beter kunnen vermeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
KVS138 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:56:
[...]

lyric t6 hier.

Kan zijn dat het hetzelfde is, alleen is het soms hele runs waardoor wij bijvoorbeeld zelfs midden in de nacht wakker werden en ons nogal schaamde voor het geluid. Laatste wat je wilt is burengedoe. Misschien wel een oplossingsrichting naar quatt toe dat we ze sommige frequenties beter kunnen vermeiden.
Snap ik, heb je dit geluid ook op de nachtstand? Want dan is het max 55 Hz en zou het een ander probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:59
KVS138 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Bedankt, doe ik!
[...]

Geluid was er in het begin niet, na 10 dagen draaien opeens wel. En het geluid is wanneer hij op vol vermogen draait, wanneer hij afdooit, maar ook wanneer hij terug moduleert zoals nu (0,40kW). Heb er geen verstand van maar zal dus wel een statisch onderdeel zijn vermoed ik.

Wat betreft terug moduleren, dit deed hij dus de afgelopen 10 dagen niet maar nu wel nu de buitentemperatuur stijgt. Hij ging altijd vol aan/vol uit. Nu heb ik de warmteberekening gedaan en ik zie overal mensen zeggen waar Quatt hun huis eerst op inschaalde, waar kan ik dat vinden of hebben ze jullie dat verteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Dersan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Nu heb ik de warmteberekening gedaan en ik zie overal mensen zeggen waar Quatt hun huis eerst op inschaalde, waar kan ik dat vinden of hebben ze jullie dat verteld?
Voor zomer 2023 stond dat in het Technisch rapport; daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:40:
[...]

@Maeve

Ik weet niet welke materialen er in de Quatt zitten, maar blijkbaar gaat dit spul met hogere temperaturen al snel zuurstof doorlaten, wat oxidatie kan veroorzaken.
Voor de vloer zelf is dit niet zo'n probleem, en als je een ketel met RVS warmtewisselaar hebt dan is een beetje zuurstof ook geen ramp.

Blijkbaar gaat het vooral fout als je ook radiatoren in dat circuit hebt zitten omdat die dan van binnen gaan roesten. Die heb jij niet, begreep ik, dus dat scheelt weer.

Dan is alleen de vraag wat eventuele zuurstof en de drop achtige smurrie die men meldt, precies doet met een warmtepomp op de lange termijn.

Maar om even te relativeren: ik denk dat je je niet te bang moet laten maken als je geen emmers drap in je leiding hebt gevonden sinds je er woont.
@netappie

Jammer genoeg heb ik nog niet goed door hoe ik moet reageren op een stukje van een groot bericht.
Daardoor verzuipt mijn antwoord inderdaad soms in de reactie van een ander.
In plaats van een oplossing te bieden voor dat probleempje, lees ik een paar ongenuanceerde commentaren, zonder op de inhoud in te gaan.
Geldt overigens niet voor jouw antwoord @netappie

Het probleem tyleenslang is voldoende bekend, oplossing is inderdaad gedeeltelijk schoonblazen en smurrie verwijderen, maar van de echte installateur en in documentatie lees je dat dat geen oplossing is.

Maar de hele vloer eruit is ook een ding. Het had in elk geval besproken moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA-74m7q48MsI2KiQRJ3X9e8M-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PSQ4B1QflUy4DRdavuPXkToA.png?f=fotoalbum_large

11 graden buiten, en ondanks de stevige wind toch alweer een COP van 6,1!

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
harv schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:42:
[...]

@netappie

Jammer genoeg heb ik nog niet goed door hoe ik moet reageren op een stukje van een groot bericht.
In plaats van een oplossing te bieden voor dat probleempje, lees ik een paar ongenuanceerde commentaren, zonder op de inhoud in te gaan.
Geldt overigens niet voor jouw antwoord @netappie

Het probleem tyleenslang is voldoende bekend, oplossing is inderdaad gedeeltelijk schoonblazen en smurrie verwijderen, maar van de echte installateur en in documentatie lees je dat dat geen oplossing is.

Maar de hele vloer eruit is ook een ding. Het had in elk geval besproken moeten worden.
Misschien is het niet besproken omdat er geen probleem is? Er zit een warmtewisselaar in de cv ketel. Die heeft nog nooit problemen gegeven. De vloer eruit is geen optie, kan ik net zo goed het hele huis slopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Dit pleit wel voor een hybride warmtepomp als de Quatt icm een kleine thuisaccu om de CV ketel te voeden:

https://www.nu.nl/binnenl...el-trams-rijden-niet.html

P.S. Net doorgerekend, met een volle 5 kWh thuisaccu kan ik een week lang 24x7 gas stoken. Dus ik denk dat de gasleiding hier voorlopig maar lekker aangesloten blijft.

[ Voor 28% gewijzigd door netappie op 22-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maeve
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:40:
[...]

@Maeve

De ketel draaide vóór de Quatts altijd op 70gr. Heb nog nooit iets van drab gezien. De ketel heeft een warmtewisselaar. Dank voor de geruststelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
prakka schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Snap ik, heb je dit geluid ook op de nachtstand? Want dan is het max 55 Hz en zou het een ander probleem moeten zijn.
geen last van in de nachtstand, als je ernaast staat hoor je het wel hoor maar niet luid genoeg dat je er het in de slaapkamers hoort en er niet van kan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Dersan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Geluid was er in het begin niet, na 10 dagen draaien opeens wel. En het geluid is wanneer hij op vol vermogen draait, wanneer hij afdooit, maar ook wanneer hij terug moduleert zoals nu (0,40kW). Heb er geen verstand van maar zal dus wel een statisch onderdeel zijn vermoed ik.

Wat betreft terug moduleren, dit deed hij dus de afgelopen 10 dagen niet maar nu wel nu de buitentemperatuur stijgt. Hij ging altijd vol aan/vol uit. Nu heb ik de warmteberekening gedaan en ik zie overal mensen zeggen waar Quatt hun huis eerst op inschaalde, waar kan ik dat vinden of hebben ze jullie dat verteld?
hier bij terug moduleren ook! hoor je het echt een soort van schakelen van luid --> zacht --> luid --> zacht en zo door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
KVS138 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:59:
[...]

hier bij terug moduleren ook! hoor je het echt een soort van schakelen van luid --> zacht --> luid --> zacht en zo door.
Als ik google kom ik 2 regelmatige terugkomende oorzaken tegen:

- ofwel een electrisch/electronisch circuit dat niet goed werkt, of niet goed geaard is. Heb je het geluid ook als de hele unit niet werkt? (door bv je thermostaat even op 15C oid te zetten). Als het geluid ook optreedt als de compressor niets doet, maar de unit wel stroom krijgt dan zou je het evt in betere aarding of het vervangen van een printplaat oid kunnen zoeken. (Excuses als je dit al ergens vermeld hebt, ik heb niet helemaal teruggelezen)

- de andere vaak terugkomende oorzaak is in te weinig koelvloeistof, en is te verhelpen met meten en evt bijvullen van koelvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
KVS138 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:57:
[...]

geen last van in de nachtstand, als je ernaast staat hoor je het wel hoor maar niet luid genoeg dat je er het in de slaapkamers hoort en er niet van kan slapen.
Ah, dat suggereert dat het mogelijk wel met de compressor te maken heeft. Misschien loopt er iets aan? Is de unit al goed uitgebalanceerd met een waterpas oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:48:
[...]

Ik twijfel nog steeds of dat water 55 werd door enkel de Quatts. Ik vermoed, ook vanwege de hoge flowMeter.waterSupplyTemperature en de qc.SupervisoryControlMode =3 in die screenshots, dat cv net had staan meehelpen.

Misschien handig dat @Maeve nog een JSON-screenshot plaatst (zonder dat cic-adres helemaal onderaan), nu de cv toch niet meer meehelpt.

PS: ook bij mij gaat de cv pas meehelpen wanneer kamertemperatuur 0,5-0,6°C onder de ingestelde temperatuur komt. Heel vervelend, vooral bij vloerverwarming.
Wij zijn ook niet de enigen helaas.
Wanneer ik het toevallig (in JSON) zie gebeuren, zet ik thermostaat een halve graad omhoog.

Wat voor thermostaat heb jij?
Thermostaat is de Lyric 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDil8UNWByBrH6utKyFD5C-o-y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg1ppLuvvOcwh8VsycPx5Im7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSBUJCNlNevz9CUUmqcMTEbJrsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEfH3HqePQGebzUPZXwFYIIF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
olafmol schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Als ik google kom ik 2 regelmatige terugkomende oorzaken tegen:

- ofwel een electrisch/electronisch circuit dat niet goed werkt, of niet goed geaard is. Heb je het geluid ook als de hele unit niet werkt? (door bv je thermostaat even op 15C oid te zetten). Als het geluid ook optreedt als de compressor niets doet, maar de unit wel stroom krijgt dan zou je het evt in betere aarding of het vervangen van een printplaat oid kunnen zoeken. (Excuses als je dit al ergens vermeld hebt, ik heb niet helemaal teruggelezen)

- de andere vaak terugkomende oorzaak is in te weinig koelvloeistof, en is te verhelpen met meten en evt bijvullen van koelvloeistof.
ga ik meenemen zodra quatt weer van zich laat horen (paar weken gok ik). Het waterpas stuk zal ik eens nalopen. Het bedje wat ik gemaakt heb was wel waterpas maar kan zijn dat er wat verzakking is. Al mag ik hopen dat de monteur die de bigfoots er laatst onder gezet heeft hier ook naar gekeken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NukeMe2000
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02-2024
Vanochtend heb ik gecontroleerd of de bodemplaatverwarming uitschakelt bij 7 graden. Precies bij 7 graden schakelt de verwarming uit. Bij een Quatt Duo is dit 300 watt, wat neerkomt op 7 kWh per dag. Daar schrik ik toch wel van.
Vanaf 5 januari tot 21 januari heeft de bodemplaatverwarming aangestaan. Aangezien het allemaal lage temperaturen zijn, is dit noodzakelijk kwaad. Maar die 7 graden zit me niet lekker. Weet iemand waarom dit 7 graden is en niet bijv. 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 13:05
netappie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Er hangt nu een T11. Daar zit een radiator ventilator niet echt lekker op omdat er te veel open ruimte is. Daarnaast ook lelijk en geen voetventiel, dus dan gewoon meteen goed doen met een T22 die ik dan balanceer naar 20 graden en verder afrem met zo'n Tado thermostaatknop of vergelijkbaar.

Radiatorventilatoren in een kleine werkruimte vermijd ik liever, al kan het natuurlijk wel even boosten voor gebruik.
Inderdaad vooral voor dat boosten. Het lijkt me perfect om te doen wat jij aangeeft: een ruimte die normaal koud is snel opwarmen voor gebruik. Uiteraard wel binnen het redelijke, aangezien de Quatt overcapaciteit moet hebben op dat moment. Ik zou dit niet doen bij -7, aangezien veel warmtepompen dan al aardig in de buurt van de 100% capaciteit komen, afhankelijk van je huis en de geinstalleerde capaciteit in KW.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ftjl schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Heb de COPs van de beide Quatts eens uitgezet tegen de individuele temperatuurlift.
De Quatts doen dan niet echt onder voor elkaar.
Blijft dat Quatt2 op hogere temperatuur draait met beide Quatts in bedrijf.

@TeslaNerd : al wel contourlijntje toegevoegd, maar nog wel de fill gebruikt :)
Dat is te verwachten: het water uit Quatt 1 gaat naar Quatt 2 en wordt daar verder opgewarmd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Hoe lees jij de compressor frequentie uit via de integratie? Is dat in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Vanochtend grote stroomstoring in en om Amsterdam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbFaA1oda1NG_RRnqSaAqsYrpG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DRyzIJ9EqqivcffgpS3mgaFU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Inderdaad vooral voor dat boosten. Het lijkt me perfect om te doen wat jij aangeeft: een ruimte die normaal koud is snel opwarmen voor gebruik. Uiteraard wel binnen het redelijke, aangezien de Quatt overcapaciteit moet hebben op dat moment. Ik zou dit niet doen bij -7, aangezien veel warmtepompen dan al aardig in de buurt van de 100% capaciteit komen, afhankelijk van je huis en de geinstalleerde capaciteit in KW.
Het is natuurlijk maar 8 m2 (20 m3) die van 17 naar 20 graden moet. Dat is ongeveer 6% van de woning, dus ik kan mij niet voorstellen dat de Quatt daar moeite mee heeft als die radiator gedurende een uur opwarmtijd een beetje weg snoept van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:49
NukeMe2000 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:24:
Vanochtend heb ik gecontroleerd of de bodemplaatverwarming uitschakelt bij 7 graden. Precies bij 7 graden schakelt de verwarming uit. Bij een Quatt Duo is dit 300 watt, wat neerkomt op 7 kWh per dag. Daar schrik ik toch wel van.
Vanaf 5 januari tot 21 januari heeft de bodemplaatverwarming aangestaan. Aangezien het allemaal lage temperaturen zijn, is dit noodzakelijk kwaad. Maar die 7 graden zit me niet lekker. Weet iemand waarom dit 7 graden is en niet bijv. 4?
Klopt die 300W wel? Bij mij draait een enkele Quatt door op 15W als hij niet verwarmt en als het koud is. Oftewel 0,36 kWh per dag.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

pietjm schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Klopt die 300W wel? Bij mij draait een enkele Quatt door op 15W als hij niet verwarmt en als het koud is. Oftewel 0,36 kWh per dag.
Ja, klopt wel. 2 * 150W als ze verwarmen (dan is er condenswater, wat niet onderin Quatt moet bevriezen).
(2x?) 15W als ze alleen preventief pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Als hij niet verwarmt en de compressor niet aan staat is de bodemplaatverwarming uit. Als de compressor al die tijd heeft gedraaid dan zal de bodemplaatverwarming ook hebben aangestaan omdat er dan condenswater van de compressor druipt dat kan bevriezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, wat een hoge temperaturen.
Zou ik ook wel willen, zo nu en dan, met alleen de Quatt.
Hier is 35°C al veel.

Nog onder de ingestelde kamertemperatuur, dus nog -net- geen warmte genoeg afgelopen nacht..

Nu wordt er ongetwijfeld retourwater uit je leidingen bijgemengd, dus op die 50+ temperatuur gaat het de vloer niet in.
- Heb jij temperatuurmeters in zowel aanvoer vloer als in de retour? Zo ja, wat geven die aan?
- volgens mij las ik iets over de thermostaatknop die op 42°C staat?
Wat gebeurt er wanneer je die (een dag) op 43°C zet? (44 mag ook: die vloer is inmiddels wel wat gewend).
(Die thermostaatknop omhoog is misschien ook oplossing voor koud weer? Dan krijgt de Quatt ook ruimte zijn warmte kwijt te kunnen: bij koud weer vervliegt er meer warmte dus vloer raakt warmte wel kwijt))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Hier is 35°C al veel.
Nee, je wilt juist lage temperaturen nodig hebben. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de COP.
Zie ook deze grafiek: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77884696

@Maeve er zijn in de basis 2 opties:
1. Het afgiftesysteem verbeteren/uitbreiden waardoor de benodigde energie met een hoger rendement geleverd wordt.
2. Isoleren zodat er minder energie nodig is. Hierdoor gaat ook de gemiddelde benodigde aanvoertemperatuur omlaag, waardoor het rendement net zoals bij optie 1 verbetert.

Voor beide opties moet je natuurlijk goed bedenken of de investering en overlast je besparing en extra comfort waard is.

[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 22-01-2024 11:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
harv schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Herkenbaar - men dacht vast dat jij dat al wel wist. In elk geval, voor alle nieuwkomers en/of tweakers voor wie het ook een raadsel is: de truuk is om aan het begin van een tussenstukje dat je wilt citeren “quote” typen, en aan het eind van dat stukje “/quote”. Maar wel tussen vierkante haken.

——> Als je dus dit typt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke5BtiXR-88LV01yS6ikiNdj3fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T9kLn1lQ4QZ9zKewxhO6RjV.jpg?f=fotoalbum_large

——> Dan krijg je dit:
Of deze:
In plaats van een oplossing te bieden voor dat probleempje…
Hopelijk helpt dit wel :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ysbeer op 22-01-2024 11:18 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
TeslaNerd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Hoe lees jij de compressor frequentie uit via de integratie? Is dat in Home Assistant?
Via een geroote Android telefoon, hier staat wat informatie over in het eerste topic. En dan via een Yaml config in Home Assistant inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door prakka op 22-01-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Nee, je wilt juist lage temperaturen nodig hebben. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de COP.

@Maeve er zijn in de basis 2 opties:
1. Het afgiftesysteem verbeteren/uitbreiden waardoor de benodigde energie met een hoger rendement geleverd wordt.
2. Isoleren zodat er minder energie nodig is. Hierdoor gaat ook de gemiddelde benodigde aanvoertemperatuur omlaag, waardoor het rendement net zoals bij optie 1 verbetert.

Voor beide opties moet je natuurlijk goed bedenken of de investering en overlast je besparing en extra comfort waard is.
Tja, en die verhoogde afgifte (want ingestelde kamertemperatuur is nog niet bereikt), kun je ook proberen te bewerkstelligen door warmer water de vloer in te krijgen. (Het stukje quote wat je weg hebt geknipt).
Hierdoor wordt kamertemperatuur bereikt, waarna Quatts ongetwijfeld rustiger gaan lopen en "koeler" water leveren. En dat is wat je wilt.
Maar nu zijn ze nog bezig volgas de kamertemperatuur te bereiken. Minpuntje t6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Tja, en die verhoogde afgifte (want ingestelde kamertemperatuur is nog niet bereikt), kun je ook proberen te bewerkstelligen door warmer water de vloer in te krijgen. (Het stukje quote wat je weg hebt geknipt).
Hierdoor wordt kamertemperatuur bereikt, waarna Quatts ongetwijfeld rustiger gaan lopen en "koeler" water leveren. En dat is wat je wilt.
Maar nu zijn ze nog bezig volgas de kamertemperatuur te bereiken. Minpuntje t6.
Ja, afgifte systeem verbeteren zodat de warmte daar komt waar je het wilt.
Maar dat wil je eigenlijk doen zonder dat de Quatt warmer moet stoken, want dan gaat de COP omlaag en daarmee ook het maximum leverbare vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Maar dat wil je eigenlijk doen zonder dat de Quatt warmer moet stoken, want dan gaat de COP omlaag en daarmee ook het maximum leverbare vermogen.
Dan kan overgaan op “besturing op watertemperatuur” ook helpen. Als de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur is bereikt verlaagt de CiC het vermogen zodat het water op temperatuur blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Neem eerst maar eens een vloerverwarming , een T6 en een Quatt, misschien dat je dan snapt wat ik bedoel.
Quatt liep hier op 1400W/36°C (max bij mij) want ook hier net onder kamertemperatuur.
Nu is de kamertemperatuur bereikt (0,2+) en loopt nu op 750W/33°C.

Door meer (al geproduceerde) warmte de vloer in te laten (thermostaatknop hoger) wordt er meer afgegeven in de kamer, de kamertemperatuur wordt bereikt, dan houden Quatts bij @Maeve vanzelf op en gaan rustiger lopen. Nu blijven ze doorgaan. Want "het is te koud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Dan kan overgaan op “besturing op watertemperatuur” ook helpen. Als de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur is bereikt verlaagt de CiC het vermogen zodat het water op temperatuur blijft
Misschien wel, maar weet niet hoe het werkt, ga er dus ook niks van vinden.
Weet ook niet of dat werkt bij 1 enorme vloerverwarming (trager dan traag) maar klinkt logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Neem eerst maar eens een vloerverwarming , een T6 en een Quatt, misschien dat je dan snapt wat ik bedoel.
Quatt liep hier op 1400W/36°C want ook hier net onder kamertemperatuur.
Nu is de kamertemperatuur bereikt (0,2+) en loopt nu op 750W/33°C.

Door meer (al geproduceerde) warmte de vloer in te laten (thermostaatknop hoger) wordt er meer afgegeven in de kamer, de kamertemperatuur wordt bereikt, dan houden Quatts bij @Maeve vanzelf op en gaan rustiger lopen. Nu blijven ze doorgaan. Want "het is te koud!"
Ja, afstellen van de vloerverwarming is een uitdaging. Hier komt geen T6 en ik heb de kruipruimte al jaren geleden van isolatie voorzien als voorbereiding, zodat het niet vooral de gemeentegrond opwarmt en straks naar hoge temperaturen moet om de woonkamer ook prettig te houden zonder radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Het is natuurlijk maar 8 m2 (20 m3) die van 17 naar 20 graden moet. Dat is ongeveer 6% van de woning, dus ik kan mij niet voorstellen dat de Quatt daar moeite mee heeft als die radiator gedurende een uur opwarmtijd een beetje weg snoept van de rest.
Past dit niet in de veronderstelling dat juist alle ruimtes van de woning die binnen de isolatieschil verwarmen, bijdraagt aan minder verbruik door de Quatt? Dus juist altijd verwarmen? Of klopt die veronderstelling niet.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Past dit niet in de veronderstelling dat juist alle ruimtes van de woning die binnen de isolatieschil verwarmen, bijdraagt aan minder verbruik door de Quatt? Dus juist altijd verwarmen? Of klopt die veronderstelling niet.
Het warmteverlies van een ruimte moet je in die ruimte compenseren met de aanwezige radiator/vloerverwarming. Dat betekent niet dat de ruimte een gelijke temperatuur hoeft te hebben.

Dus als de aanwezige radiator het warmteverlies bij 17 binnen en 0 buiten aanvult, dan hoeven de andere ruimtes dit niet te doen. Je hebt wel iets van lekkage, maar dat is minder erg dan wanneer de ruimte alsmaar warmte uit de muur/vloer/plafond/gang trekt en naar buiten doorgeeft.

Het verhogen van de temperatuur in een klein deel van de woning heeft wel een effect op de COP, maar zolang er verder een overkill aan vermogen is en je geen haast hebt, zou je dat niet echt moeten merken.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 22-01-2024 12:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 22:16

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ben echt heel blij met de Quatt Hybrid (single). Nu 3 dagen in gebruik en verbruik is drastich afgenomen. Op de koude dagen een COP van rond de 3 maar inmiddels zit deze al op 5.3 met het huidige warme weer. De Quatt houdt het huis prima warm. Geen nachtverlaging en constant temp op 19.5 graden. CV springt niet bij en zelfs de Quatt is soms uit. We gebruiken conventionele radiatoren met speedfans erop. Zelfs mijn vrouw vindt de warmte comfortabeler dan met CV omdat het huis constant warm wordt gehouden.

Ons huis is een 2-onder-1-kap uit 2007. Het is goed geisoleerd met energielabel A en een oppervlak van ca150m2. We verwarmen alleen de benedenvloer, badkamer met vloerverwarming en 2 slaapkamers van de kinderen op de bovenverdieping. Onze slaapkamer kan verwarmd worden door een airco maar die wordt nauwelijks gebruikt.

We zijn op de koude dagen van ca. 10m3 gas naar 1.5m3 gegaan.

Ik heb niets aangepast, ingesteld of geoptimaliseerd. Alles is door Quatt geinstalleerd en ingesteld. Ik heb een T6 en een HReco36 CW5. Voor nu dus een zeer tevreden Quatter :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeuhX2TKMZF03RQ6_r3MGZSSzSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq0AWwpywng0MXI6fFhoq2hy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door juggle op 22-01-2024 12:36 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Ysbeer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Herkenbaar - men dacht vast dat jij dat al wel wist. In elk geval, voor alle nieuwkomers en/of tweakers voor wie het ook een raadsel is: de truuk is om aan het begin van een tussenstukje dat je wilt citeren “quote” typen, en aan het eind van dat stukje “/quote”. Maar wel tussen vierkante haken.

——> Als je dus dit typt:

[Afbeelding]

——> Dan krijg je dit:

[...]

Of deze:

[...]

Hopelijk helpt dit wel :)
@Ysbeer

Kijk, dit is helpen om het leesbaar te houden!
Compliment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wxu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024

Wxu

JWT schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Ik heb met de 8kW ook (kort) hetzelfde gehad, opeens over op alleen gas. Hield op na de quatts van de stroom af halen. Cic reset deed niks, erna vrolijk verder. Hopelijk helpt het, succes.
Dankjewel hiervoor! Dit was inderdaad het probleem! Na de stroom van de Quatts af gehad te hebben, gingen ze het onmiddellijk weer doen.

Bizar dat Quatt zelf geen trouble shooting guide heeft waar deze simpele oplossingen in worden gesuggereerd. Of het in elk geval mondeling melden aan klanten die bellen over een storing of abnormale situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wxu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024

Wxu

Spykie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Quats uit en weer aan + CiC gaat helpen. En cancel je eventuele nachtverlaging.
Nog even ter bevestiging: dat klopte inderdaad! CiC van de stroom deed niks, maar Quatts van de stroom wel! Daarna meteen alles weer normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Wxu schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Nog even ter bevestiging: dat klopte inderdaad! CiC van de stroom deed niks, maar Quatts van de stroom wel! Daarna meteen alles weer normaal!
In zo'n geval zou ik eerst het Quatt storingsnummer bellen. Misschien kunnen ze dan uitlezen wat er precies aan de hand is en de oorzaak aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
RealCato schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:42:
[Afbeelding]

11 graden buiten, en ondanks de stevige wind toch alweer een COP van 6,1!
Die wind zou niet (veel) uit moeten maken. Warmtepompen hebben geen boodschap aan gevoelstemperatuur, alleen aan 'echte' temperatuur.

Wind zou een heel kleine negatieve invloed kunnen hebben als het tegen de richting van de fan in de Quatt inblaast, of een positief effect als het met de fan meeblaast, en er voor zorgt dat de kou die van de Quatt afkomt effectiever wordt afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
NukeMe2000 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:24:
Ik denk omdat de Quatt (nog?) staat ingesteld op zeer conservatieve standaardwaarden, die voor iedereen en in alle situaties werken.

Ik hoop dat ze deze in de toekomst gaan verbeteren, want er zijn nog wel meer puntjes die beter kunnen.

Zo is de defrost cycle op dit moment ook nog verre van efficient (lijkt puur op een timer te lopen bij bepaalde temperaturen, of die defrost nu nodig is of niet), en ook de 18 graden minimum aanvoertemperatuur is met een extreem grote marge genomen, want voor de defrosts is er ook bij 10 graden nog ruim voldoende warmte aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 20:29

WouterB

3680 Wp

onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Die wind zou niet (veel) uit moeten maken. Warmtepompen hebben geen boodschap aan gevoelstemperatuur, alleen aan 'echte' temperatuur.

Wind zou een heel kleine negatieve invloed kunnen hebben als het tegen de richting van de fan in de Quatt inblaast, of een positief effect als het met de fan meeblaast, en er voor zorgt dat de kou die van de Quatt afkomt effectiever wordt afgevoerd.
Denk inderdaad niet dat de wind veel invloed zal hebben op de CoP direct - maar wel indirect, omdat het warmteverlies van je huis stijgt (de warmte wordt sneller afgevoerd door de wind), en daardoor een wat hardere werkende quatt
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik denk omdat de Quatt (nog?) staat ingesteld op zeer conservatieve standaardwaarden, die voor iedereen en in alle situaties werken.

Ik hoop dat ze deze in de toekomst gaan verbeteren, want er zijn nog wel meer puntjes die beter kunnen.

Zo is de defrost cycle op dit moment ook nog verre van efficient (lijkt puur op een timer te lopen bij bepaalde temperaturen, of die defrost nu nodig is of niet), en ook de 18 graden minimum aanvoertemperatuur is met een extreem grote marge genomen, want voor de defrosts is er ook bij 10 graden nog ruim voldoende warmte aanwezig.
Dat hangt ook een beetje af van hoeveel 'warmtebuffer" er in een specifiek systeem zit. Ik zie als ik een paar dagen terug kijk toch wel een flinke daling in de aanvoer na een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61OgCHMjW7OmyQMBVVLBGvT2mo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTK5Ln5KtWX6IB40efCmsQCe.png?f=fotoalbum_large

in de defrost van net na 7.00 gaat hij van 39 naar 24.5 (bij een buitentemperatuur van ongeveer -3)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 21:21
Hallo hallo,

Nu met het warmere weer gaat de COP weer door het dak. In de koude periode gebruikt de Quatt natuurlijk wat gas voor de defrost, maar waar ik benieuwd naar ben is of dit alleen voor de defrost was of ook om bij te warmen. Ik vind 4% gasverbruik op het totaal naar mijn gevoel best wel veel. Tegelijkertijd zie ik ook dat de Quatt nog niet zijn maximaal vermogen heeft bereikt. In de winter gaat er ongeveer 39 graden de vloer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCg9JI0Vu2PnbelNuIqxWSYm8sw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wueMwz366GqT5aHnszNhY2gq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXta8Xh9gBItI6trRjHk9ZZH6dI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S4IJZ5DfoMGU615XJDFQ0i15.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
TalkingCarrot schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:30:
Hallo hallo,

Nu met het warmere weer gaat de COP weer door het dak. In de koude periode gebruikt de Quatt natuurlijk wat gas voor de defrost, maar waar ik benieuwd naar ben is of dit alleen voor de defrost was of ook om bij te warmen. Ik vind 4% gasverbruik op het totaal naar mijn gevoel best wel veel. Tegelijkertijd zie ik ook dat de Quatt nog niet zijn maximaal vermogen heeft bereikt. In de winter gaat er ongeveer 39 graden de vloer in.

[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt mij dat je warmtevraag gewoon net iets meer was dan de Quatt kon leveren, ziet er prachtig stabiel uit denk ik.

Ter vergelijking, zelfde dag met een systeem wat nog niet zo lekker werkt (temperatuur continu op 21).:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjL870jOQJjSTrJDzv7PFyZxyEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ef5qmS77j2uGgH3ZcpvnmTD3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartUp
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06 09:11
Quatts defrosten niet.

Heeft iemand een idee hoe je de Quatts kan laten defrosten? Ik heb sinds 2 weken een Quatt-Duo. Ze zitten zowel binnen als buiten vol met ijs/sneew. Helpdesk is niet te bereiken en als het lukt nooit ander antwoord dan dat ze een ticket inschieten.

iemand suggesties?

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
StartUp schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:48:
Quatts defrosten niet.

Heeft iemand een idee hoe je de Quatts kan laten defrosten? Ik heb sinds 2 weken een Quatt-Duo. Ze zitten zowel binnen als buiten vol met ijs/sneew. Helpdesk is niet te bereiken en als het lukt nooit ander antwoord dan dat ze een ticket inschieten.

iemand suggesties?

Dank
Online klagen op de publieke kanalen (facebook, google reviews, X/Twitter). Hopelijk gaan ze dan wel eens fatsoenlijke service leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Dersan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Lijkt mij dat je warmtevraag gewoon net iets meer was dan de Quatt kon leveren, ziet er prachtig stabiel uit denk ik.

Ter vergelijking, zelfde dag met een systeem wat nog niet zo lekker werkt (temperatuur continu op 21).:

[Afbeelding]
Ha,

Maar zou je dan niet verwachten dat de Quatt eerst probeert een hogere temperatuur te stoken (50-55 graden) ipv meteen de ketel aan te schieten? Optimalisatie staat bij mij namelijk uit omdat ik nogal wat KWH's terug lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Quatts defrosten niet.

iemand suggesties?

Dank
Defrosten moet automatisch gaan en dat heeft hij bij 99% van de gebruikers ook gedaan, anders hadden we hier wel meer klachten gezien; er is geen handmatige knop voor.
Dus: Quatt blijven bellen.
Ik neem trouwens aan dat ze nu vlot ontdooien? Mijn laatste defrost was gisteravond om 20:40u. Als het ijs eraf is, moeten ze probleemloos verder kunnen en heeft Quatt even de tijd om het probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
  • Laatst online: 11-06-2024
Quatts defrosten niet.

iemand suggesties?

Dank
Had hetzelfde met mijn Duo opstelling. Is uiteindelijk wel door Quatt opgelost (na bellen en tickets inschieten). Dus blijf proberen ze te bereiken. Met het warmere weer heb je nu wel wat extra tijd, maar Quatt moet het oplossen.
Probleem bij mij bleek een defecte datakabel tussen CiC en Quatts. Verwarmen ging prima, maar defrosts werkten niet. Dus enige wat je zou kunnen doen is checken of de datakabel ergens een los contact heeft. Bij mij is de hele kabel vervangen. Was te strak aangelegd en had intern een kabelbreuk op een van de aders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:37
Ze zitten zowel binnen als buiten vol met ijs/sneeuw.
Draait hij niet helemaal kapot als hij binnen vol met ijs en sneeuw zit? Als er ijs op de plek zit waar de fan draait heb je wel een probleem.

Heb je geen foto's genomen? Ben wel benieuwd hoe beide Quats er aantoe zijn/waren

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TalkingCarrot schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Ha,

Maar zou je dan niet verwachten dat de Quatt eerst probeert een hogere temperatuur te stoken (50-55 graden) ipv meteen de ketel aan te schieten? Optimalisatie staat bij mij namelijk uit omdat ik nogal wat KWH's terug lever.
Je Quatt draait al op z'n top (onderste lichtblauwe stukje).
Wanneer je op zo'n staafje klikt (bijv. 15 uur) staat daar vast iets van 1,4-1,5kW (=max ongeveer gemiddeld over dat uur incl defrosts).

(Edit: had eerste afb gemist: 1,44kW is best goed. Meer zit er niet in, vlak defrosts niet uit, hakken er nogal in)

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 22-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dersan
TalkingCarrot schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Ha,

Geen idee, uit alleen de screenshots is denk ik niet op te maken of de Quatt daar capaciteit voor over had. Met een COP van 3 zal dit wel ongeveer het max zijn.

Ik heb weinig zin om de advocaat voor Quatt uit te hangen, maar waar hebben we het eigenlijk over? Je koopt een hybride warmtepomp die adverteert met 80% vermindering op gasgebruik, en op een koude vorstdag in Januari pakt de Quatt een minuscuul beetje gas, waarschijnlijk na het defrosten. Wanneer mag een hybride dan volgens jou wel gas gebruiken, als het -10 vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Dersan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
Wel raar dat er elk uur een klein beetje gas bij gaat.
Hoe hoog zijn je watertemperaturen?
En de ketel doet weinig. Wanneer stopt deze? Wanneer start deze? Instellingen?

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 22-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Dersan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Geen idee, uit alleen de screenshots is denk ik niet op te maken of de Quatt daar capaciteit voor over had. Met een COP van 3 zal dit wel ongeveer het max zijn.

Ik heb weinig zin om de advocaat voor Quatt uit te hangen, maar waar hebben we het eigenlijk over? Je koopt een hybride warmtepomp die adverteert met 80% vermindering op gasgebruik, en op een koude vorstdag in Januari pakt de Quatt een minuscuul beetje gas, waarschijnlijk na het defrosten. Wanneer mag een hybride dan volgens jou wel gas gebruiken, als het -10 vriest?
Nee hoor, ben hartstikke tevreden met de Quatt. Vind de techniek echter interessant en wil daarom graag weten waarom de Quatt iets wel of niet doet. Als ik ook naar de technische specificaties kijk zou je zeggen dat er nog wat ruimte is voor Quatt om gas te geven, maar wellicht dat ik het verkeerd begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urnJr9MOEFpslEo77WjNQvRVv-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WswJdItulHJ2R2cMzlN3islQ.png?f=fotoalbum_large

Op basis van deze specificatie zou ik dus zeggen dat die eerst nog 1.7kw aan vermogen zou trekken voordat die de CV-ketel laat bijspringen (tenzij het defrosts zijn).
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Je Quatt draait al op z'n top (onderste lichtblauwe stukje).
Wanneer je op zo'n staafje klikt (bijv. 15 uur) staat daar vast iets van 1,4-1,5kW (=max ongeveer gemiddeld over dat uur incl defrosts).

(Edit: had eerste afb gemist: 1,44kW is best goed. Meer zit er niet in, vlak defrosts niet uit, hakken er nogal in)
Ja, dat verwacht ik dus zelf ergens ook wel. Het lijkt veel, maar tegelijkertijd moet die natuurlijk flink defrosten in deze zeer koude dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TalkingCarrot schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Nee hoor, ben hartstikke tevreden met de Quatt. Vind de techniek echter interessant en wil daarom graag weten waarom de Quatt iets wel of niet doet. Als ik ook naar de technische specificaties kijk zou je zeggen dat er nog wat ruimte is voor Quatt om gas te geven, maar wellicht dat ik het verkeerd begrijp.

[Afbeelding]

Op basis van deze specificatie zou ik dus zeggen dat die eerst nog 1.7kw aan vermogen zou trekken voordat die de CV-ketel laat bijspringen (tenzij het defrosts zijn).

[...]

Ja, dat verwacht ik dus zelf ergens ook wel. Het lijkt veel, maar tegelijkertijd moet die natuurlijk flink defrosten in deze zeer koude dagen.
En in die tijd verwarmt hij niet. Ze zijn vaak om de 55 minuten, dus wanneer je pech hebt, vallen er 2 binnen een uur 🥶.

Ik kwam deze defrost eergisteren toevallig tegen toen ik JSON opende...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC71WP3T9yxZTGImyziYeqAiO_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzSbzAyg7pjVwEtvHxCHMzt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:40:
[...]

En in die tijd verwarmt hij niet. Ze zijn vaak om de 55 minuten, dus wanneer je pech hebt, vallen er 2 binnen een uur 🥶.

Ik kwam deze defrost eergisteren toevallig tegen toen ik JSON opende...

[Afbeelding]
Jij moet ook eens een Home Assistant of andere json logger gaan gebruiken 😜

Acties:
  • +8 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Jij moet ook eens een Home Assistant of andere json logger gaan gebruiken 😜
Nope.
Na 45 jaar allerlei zaken loggen en logs schonen, kan ik geen log meer zien.
Zalig: gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Ja, afstellen van de vloerverwarming is een uitdaging. Hier komt geen T6 en ik heb de kruipruimte al jaren geleden van isolatie voorzien als voorbereiding, zodat het niet vooral de gemeentegrond opwarmt en straks naar hoge temperaturen moet om de woonkamer ook prettig te houden zonder radiatoren.
Helaas ligt de vloer hier op zand, dus niks te isoleren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Hier is 35°C al veel.

Nog onder de ingestelde kamertemperatuur, dus nog -net- geen warmte genoeg afgelopen nacht..

Nu wordt er ongetwijfeld retourwater uit je leidingen bijgemengd, dus op die 50+ temperatuur gaat het de vloer niet in.
- Heb jij temperatuurmeters in zowel aanvoer vloer als in de retour? Zo ja, wat geven die aan?
- volgens mij las ik iets over de thermostaatknop die op 42°C staat?
Wat gebeurt er wanneer je die (een dag) op 43°C zet? (44 mag ook: die vloer is inmiddels wel wat gewend).
(Die thermostaatknop omhoog is misschien ook oplossing voor koud weer? Dan krijgt de Quatt ook ruimte zijn warmte kwijt te kunnen: bij koud weer vervliegt er meer warmte dus vloer raakt warmte wel kwijt))
Ik heb nergens iets geschreven over thermostaatknoppen. Er zit een meter/thermostaat op de vloerverwarming, zie de foto. Ik weet niet of en hoe ik die kan aanpassen. Die is ingesteld door de laatste installateur die erbij is geweest. Zal daar nog s naar kijken.
De kamerthermostaat hoger zetten heeft niet veel zin als de kamertemperatuur alleen maar zakt (als het heel koud is…). Dacht ik. Maar dat ga ik uitproberen zodra het weer koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Maeve schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Ik heb nergens iets geschreven over thermostaatknoppen. Er zit een meter/thermostaat op de vloerverwarming, zie de foto. Ik weet niet of en hoe ik die kan aanpassen. Die is ingesteld door de laatste installateur die erbij is geweest. Zal daar nog s naar kijken.
De kamerthermostaat hoger zetten heeft niet veel zin als de kamertemperatuur alleen maar zakt (als het heel koud is…). Dacht ik. Maar dat ga ik uitproberen zodra het weer koud wordt.
Het temperatuurverschil tussen de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur is ook bepalend voor het vermogen dat de quatt zal kiezen. Zit de ingestelde temperatuur dicht bij de kamertemperatuur dan houdt de quatt het vermogen zo laag mogelijk. Moet er een groot verschil in temperatuur worden opgewarmd dat kiest de quatt voor veel vermogen en indien nodig ook met de ketel er bij

Pagina: 1 ... 30 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.