Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maeve schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Ik heb nergens iets geschreven over thermostaatknoppen. Er zit een meter/thermostaat op de vloerverwarming, zie de foto. Ik weet niet of en hoe ik die kan aanpassen. Die is ingesteld door de laatste installateur die erbij is geweest. Zal daar nog s naar kijken.
De kamerthermostaat hoger zetten heeft niet veel zin als de kamertemperatuur alleen maar zakt (als het heel koud is…). Dacht ik. Maar dat ga ik uitproberen zodra het weer koud wordt.
Ik bedoel deze knop (zie pijl)
Staat nu iets boven 40 (ik zie die 40 staan) dus ergens verderop, net uit beeld richting muur, staat 45 (of 50). Klein beetje meer richting 45 draaien, dan zet je vloer meer open, dan kan de Quatt zijn warmte kwijt, ook wanneer cv bijspringt. Kamertemperatuur wordt dan gehaald en Quatt (en ooit cv) gaat rustiger lopen.

(Cv gaf vroeger zo nu en dan een stoot warmte van 70°C, Quatt duwt constant en verwarmt daardoor eigenlijk beter. De Cv duwde hier er bijv. vroeger 50-54°C in, bijmenging maakte er 40 van, vloer 27°C.
Quatt duwt er nu 36 in, geen bijmenging meer, vloer nog steeds 27 omdat Quatt volcontinue warmte blijft geven en (in cv-tijd) de cv zo nu en dan "pauzeerde" wanneer kamertemperatuur was bereikt, itt Quatt.)

Misschien eens 24 uur proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqsQtTjMFl3eQXOLmOW8q1-73ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFKw4k325ET7krhCusfv6tvQ.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
TeslaNerd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Het temperatuurverschil tussen de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur is ook bepalend voor het vermogen dat de quatt zal kiezen. Zit de ingestelde temperatuur dicht bij de kamertemperatuur dan houdt de quatt het vermogen zo laag mogelijk. Moet er een groot verschil in temperatuur worden opgewarmd dat kiest de quatt voor veel vermogen en indien nodig ook met de ketel er bij
Ok, dan heb ik dat dus goed gezet. Ik heb de thermostaat nl lager gezet, van 20,5 naar 20. Meestal haalt hij dat ook, maar, zoals eerder gemeld, als t echt koud is, min 5 ofzo, dan springt de ketel onvoldoende bij en zakt de temperatuur naar bijv 18.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
okijokii schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Past dit niet in de veronderstelling dat juist alle ruimtes van de woning die binnen de isolatieschil verwarmen, bijdraagt aan minder verbruik door de Quatt? Dus juist altijd verwarmen? Of klopt die veronderstelling niet.
Nee gewoon verwarmen wat je belangrijk vind zolang de Quatt zijn warmte kwijt kan! Heb ik eerder wat over geschreven

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Bennobang schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Nee gewoon verwarmen wat je belangrijk vind zolang de Quatt zijn warmte kwijt kan! Heb ik eerder wat over geschreven
Het vervelende aan een forum als dit, is dat anderen met een zelfde stelligheid eerder hebben geschreven dat je het beste het hele huis kon verwarmen. Alle radiatoren binnen de schil open was het advies...

Wat is dan de waarheid 💆‍♂️😇🤷

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Het vervelende aan een forum als dit, is dat anderen met een zelfde stelligheid eerder hebben geschreven dat je het beste het hele huis kon verwarmen. Alle radiatoren binnen de schil open was het advies...

In dit geval:
Wat je zelf ervaart na een dag (of twee) uitproberen.
Ieder huis en ieder afgiftesysteem is anders.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:25

SBL

[...]

Volgens mij heeft @netappie dit mooi omschreven; dit is de waarheid :9
"Het warmteverlies van een ruimte moet je in die ruimte compenseren met de aanwezige radiator/vloerverwarming. Dat betekent niet dat de ruimte een gelijke temperatuur hoeft te hebben.

Dus als de aanwezige radiator het warmteverlies bij 17 binnen en 0 buiten aanvult, dan hoeven de andere ruimtes dit niet te doen. Je hebt wel iets van lekkage, maar dat is minder erg dan wanneer de ruimte alsmaar warmte uit de muur/vloer/plafond/gang trekt en naar buiten doorgeeft."

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:32
[...]

Je kan een woning wel zoneren als je bijvoorbeeld een enorm pand hebt waarvan je de helft niet gebruikt, maar dan moet je dus echt dik gaan isoleren wat normaal een binnenmuurtje of betonvloer is met een isolatiewaarde van bijna niets.

Dan nog is de vraag wat je er mee wint, want de kant die je helemaal niet verwarmt zal extreem afkoelen en meestal vochtproblemen krijgen.

Met een CV ketel kan je best gas besparen door radiatoren helemaal dicht te zetten, maar met een warmtepomp werkt het echt tegen je: https://www.heatgeek.com/...used-rooms-it-costs-more/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 20:28
Binnenkort wordt de quatt bij ons geplaatst. Nu lees ik op t forum dat een vuilafscheider/ontluchter wel gewenst is. Zijn deze 2 in 1, of moeten deze los van elkaar gekocht worden? Welke van de merken en type zijn de juiste voor de warmtepomp? De drie merken zeggen mij persoonlijk niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
[...]

Ik heb open trap tussen verdiepingen, maar geisoleerde vloeren en tochtige slaapkamers boven die 3-4 dagen per week totaal niet gebruikt worden, incl de zolder.

Ik ben nu een dikke maand aan het spelen met de settings en dit werkt voor mij t beste:
- zolder continu op 15 graden
- slaapkamers verdieping eronder continu op 16 graden.
- Wanneer ze nodig zijn warmen ze nu efficient op, zonder gas, naar 19 graden in ong 4,5 uur (1,5u per graad).

Ik heb het gevoel dat ik ong 15% minder elektriciteit verbruik ten opzichte van het hele huis op 19 graden houden. Ik kan dit nog niet met data onderbouwen dus beschouw het met een korrel zout ☺️

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Je kan een woning wel zoneren als je bijvoorbeeld een enorm pand hebt waarvan je de helft niet gebruikt, maar dan moet je dus echt dik gaan isoleren wat normaal een binnenmuurtje of betonvloer is met een isolatiewaarde van bijna niets.

Dan nog is de vraag wat je er mee wint, want de kant die je helemaal niet verwarmt zal extreem afkoelen en meestal vochtproblemen krijgen.

Met een CV ketel kan je best gas besparen door radiatoren helemaal dicht te zetten, maar met een warmtepomp werkt het echt tegen je: https://www.heatgeek.com/...used-rooms-it-costs-more/
Duidelijk, dank!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
[...]

Hoe meer vierkante meters gevel en glas of dak je aan verwarmde ruimtes warm maak hoe groter je verlies. Dat is de waarheid. Ik heb 180 m2 begane grond waarvan ik er ca 120 verwarm en de rest laat mij koud. Slapen doe ik beter in een koude slaapkamer. Wel alles goed geïsoleerd dus blijft zonder stoken ook vorstvrij dus al heel luxe als je vroeger ijsbloemen aan de binnenzijde van je slaapkamerraam had (maar dat is meer dan 40 jaar terug _O- ) verwarm wat nodig is _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
[quote]netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:48:
[...]

[quote]
dat hangt volledig van je afgifte, isolatie buitenschil en vermogen verwarmingsunit af in combinatie van hiervoor af. Feitelijk ‘lekt’ de warmte naar een binnen de schil ruimte dus is nooit verloren. Maar zo kunnen we nog 1000 berichten heen en weer sturen. Gewoon uitproberen en niet bang zijn een keer het iets frisser te hebben in huis. Zo kan de Quatt volgens vele niet zonder de ketel. Bij mij al meer dan een maand solo het huis warm zonder een liter gas oOo _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Die wind zou niet (veel) uit moeten maken. Warmtepompen hebben geen boodschap aan gevoelstemperatuur, alleen aan 'echte' temperatuur.

Wind zou een heel kleine negatieve invloed kunnen hebben als het tegen de richting van de fan in de Quatt inblaast, of een positief effect als het met de fan meeblaast, en er voor zorgt dat de kou die van de Quatt afkomt effectiever wordt afgevoerd.
Mijn ervaring is dat wind wel uitmaakt, maar ik woon in een kustprovincie en heb pak em beet 60 m^2 aan gevel aan één kant van t huis die alle wind uit een lange straat opvangt.

Vergelijk in onderstaande maar eens 9 januari (gem. -2.5 graden en stevige koude wind) en 17 januari (-1 zonder wind).

Op die 9 jan heb ik trouwens de hele dag het hele huis op 20 graden verwarmd (de schil) en de dag erna heb ik bij exact dezelfde weersomstandigheden de zolder en slaapkamers een paar graden lager gezet. Dus daar zie je ook een effect in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WClpfb3mpnmriPq5xuRUmlyj1lA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eNKZpMrkbLV2WFWDe9VLPxxf.png?f=fotoalbum_large

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
RealCato schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:51:
[...]

Ik heb open trap tussen verdiepingen, maar geisoleerde vloeren en tochtige slaapkamers boven die 3-4 dagen per week totaal niet gebruikt worden, incl de zolder.

Ik ben nu een dikke maand aan het spelen met de settings en dit werkt voor mij t beste:
- zolder continu op 15 graden
- slaapkamers verdieping eronder continu op 16 graden.
- Wanneer ze nodig zijn warmen ze nu efficient op, zonder gas, naar 19 graden in ong 4,5 uur (1,5u per graad).

Ik heb het gevoel dat ik ong 15% minder elektriciteit verbruik ten opzichte van het hele huis op 19 graden houden. Ik kan dit nog niet met data onderbouwen dus beschouw het met een korrel zout ☺️
ik weet zeker dat dat scheelt! Heel goed bezig _/-\o_ Er heeft nog nooit iemand minder verbruikt door meer ruimtes te verwarmen binnen de schil. Wel sterk afhankelijk hoeveel je winst/verlies is van vele factoren maar in jou voorbeeld zijn de verschillen tussen de koudste en warmste ruimtes beduidend minder dan tussen buiten en binnen warm. Hoe hoger temperatuur verschil hoe meer verlies. Ik kan het niet anders maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealCato
Bennobang schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:07:
[...]
ik weet zeker dat dat scheelt! Heel goed bezig _/-\o_ Er heeft nog nooit iemand minder verbruikt door meer ruimtes te verwarmen binnen de schil. Wel sterk afhankelijk hoeveel je winst/verlies is van vele factoren maar in jou voorbeeld zijn de verschillen tussen de koudste en warmste ruimtes beduidend minder dan tussen buiten en binnen warm. Hoe hoger temperatuur verschil hoe meer verlies. Ik kan het niet anders maken
Ja precies, ik heb dus per verdieping steeds maar 2-3 graden verschil en hou de ruimtes ook op die temperatuur. Dus heb lager verbruik, maar nog steeds het comfort dat ik ze redelijk snel op temp kan brengen als ik wil. En een slaapkamer inlopen die op 16 graden staat is echt geen crime.

Radiatoren helemaal uit is, zoals jij ook al aangaf, geen optie. Dan zakt de slaapkamer temp terug naar 10 graden, en dat verlaagt wel de afgifte naar buiten, maar het huis zelf leunt dan wel zwaarder op de vvw, waardoor vaker op gas wordt bijgeschakeld.

Ik heb dus geen harde schil, meer een soft shell 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RealCato schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Ja precies, ik heb dus per verdieping steeds maar 2-3 graden verschil en hou de ruimtes ook op die temperatuur. Dus heb lager verbruik, maar nog steeds het comfort dat ik ze redelijk snel op temp kan brengen als ik wil. En een slaapkamer inlopen die op 16 graden staat is echt geen crime.

Radiatoren helemaal uit is, zoals jij ook al aangaf, geen optie. Dan zakt de slaapkamer temp terug naar 10 graden, en dat verlaagt wel de afgifte naar buiten, maar het huis zelf leunt dan wel zwaarder op de vvw, waardoor vaker op gas wordt bijgeschakeld.

Ik heb dus geen harde schil, meer een soft shell 8)
Dit is hoe het werkt. Niet radiatoren dicht zetten, maar zo afstellen dat ze net genoeg warmteverlies compenseren op de gewenste temperatuur.

Een heel ander verhaal dan de strategie die @Bennobang toepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Dit is hoe het werkt. Niet radiatoren dicht zetten, maar zo afstellen dat ze net genoeg warmteverlies compenseren op de gewenste temperatuur.

Een heel ander verhaal dan de strategie die @Bennobang toepast.
Zoals eerder gemeld dat hangt van vele factoren af!! Maar dat willen sommige niet lezen kennelijk. Ik verwarm mijn huis met een enkele Quatt volledig zonder gas. Ik zal het niet snappen nee |:( 7(8)7 Voor iedereen die er zin in heeft stook alles binnen je schil lekker fijn naar 20+ graden el geloof er maar in dat dat goedkoper is. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Bennobang schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Zoals eerder gemeld dat hangt van vele factoren af!! Maar dat willen sommige niet lezen kennelijk. Ik verwarm mijn huis met een enkele Quatt volledig zonder gas. Ik zal het niet snappen nee |:( 7(8)7 Voor iedereen die er zin in heeft stook alles binnen je schil lekker fijn naar 20+ graden el geloof er maar in dat dat goedkoper is. oOo
Niemand zegt dat je alles naar 20 graden moet stoken. Sterker nog, ik stook enkele ruimtes zelf naar 17, maar dan wel op hun eigen vermogen en niet alles op op 2 radiatoren in de woonkamer die dan met 80 graden moeten loeien. Effectief nu een aanvoertemperatuur van 40 graden door alles wel iets te laten doen, en dat met nachtverlaging zolang de Quatt nog niet hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Niemand zegt dat je alles naar 20 graden moet stoken. Sterker nog, ik stook enkele ruimtes zelf naar 17, maar dan wel op hun eigen vermogen en niet alles op op 2 radiatoren in de woonkamer die dan met 80 graden moeten loeien. Effectief nu een aanvoertemperatuur van 40 graden door alles wel iets te laten doen, en dat met nachtverlaging zolang de Quatt nog niet hangt.
Mijn water is nog niet boven de 35 graden geweest Factoren……….. maar laten we stoppen met deze discussie hier altijd 20 graden op deze manier. 120 m2 vloerverwarming. Ik geef alleen een tegengeluid op mensen die beweren dat het beter is meer warm te houden. Bij mij zit er als het goed koud is buiten 15 graden verschil tussen warme 120m2 en koudere ruimtes 60m2. En het loont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Met gewone radiatoren op de slaapkamer zijn de temperaturen niet in te stellen 🤔
Het is wel heerlijk comfortabel in de hele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:30
Het is bij ons altijd een uitdaging om de radiatoren (van de slaapkamers en badkamer) en de vloerverwarming (huiskamer) in balans te krijgen. We stoken met een stooklijn, wat al een grote verbetering gaf tov een kamerthermostaat regeling. Veel stabieler en comfortabeler. Echter tijdens de koudeperiode, moest ik de thermostaat van de vloerverwarming omhoogdraaien.
Aangezien de huidige thermostaat van de vvw eigenlijk een beveiliging is, vroeg ik me af of er ook systemen zijn die met de buitentemperatuur mee gaan zodat er een betere balans tot stand komt.
Misschien en tweede TS in serie met de huidige TS van de vvw? Of de pompsnelheid van de vvw dynamisch aanpassen?

[ Voor 8% gewijzigd door Freeckje op 22-01-2024 20:28 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:05
Wie-o-wie helpt me dit spookgedrag van mijn CV (Intergas Xtreme 36) verklaren???

--> rond 20 uur schiet de CV temp inlet omhoog van ca 31°C naar bijna 50°C (en dit was niet de eerste keer vandaag)....

En dat terwijl:
  1. Er geen wartmevraag was
  2. Quatt de hele dag al op control mode 2 staat
  3. Er geen warm water vraag was
  4. Er geen flame-on is geregistreerd
  5. Er geen defrost is geweest
  6. Mijn single Quatt de hele dag al lekker op ca 400W aan het pruttelen is en stabiel 30°C water aanlevert....
  7. De T6 ook niets extra vraagt
Maar ik wel gas gebruik (hoewel minimaal, slechts 0,04m3) kan zien op de gasmeter.

p.s. om 2015u is er iemand gaan douchen, vandaar dat je dan Hot Water aanziet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zec9IT7O3lMGWC2xHugWp3OCOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65HBMDGRMQ7zQ7XXmpxle9m2.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
verguldebarman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:24:
Wie-o-wie helpt me dit spookgedrag van mijn CV (Intergas Xtreme 36) verklaren???

p.s. om 2015u is er iemand gaan douchen, vandaar dat je dan Hot Water aanziet
Gaat die iemand toevallig vaker om 2015 douchen, en heb je tapcomfort oid aan staan?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
SBL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Wel raar dat er elk uur een klein beetje gas bij gaat.
Hoe hoog zijn je watertemperaturen?
En de ketel doet weinig. Wanneer stopt deze? Wanneer start deze? Instellingen?
Meestal tussen de 30-40 graden, uitschieters naar 45. Maar hij moduleert met lage temperaturen nooit terug, altijd vol gas en vervolgens uit. Dus ik verwacht verbetering als ze warmteverlies aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:05
Ysbeer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Gaat die iemand toevallig vaker om 2015 douchen, en heb je tapcomfort oid aan staan?
Nee, we douchen eigenlijk nooit om die tijd en nee, geen tap comfort aan.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:13
CiC versie 2.9.1 rolt net binnen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:21
RealCato schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Mijn ervaring is dat wind wel uitmaakt, maar ik woon in een kustprovincie en heb pak em beet 60 m^2 aan gevel aan één kant van t huis die alle wind uit een lange straat opvangt.

Vergelijk in onderstaande maar eens 9 januari (gem. -2.5 graden en stevige koude wind) en 17 januari (-1 zonder wind).

Op die 9 jan heb ik trouwens de hele dag het hele huis op 20 graden verwarmd (de schil) en de dag erna heb ik bij exact dezelfde weersomstandigheden de zolder en slaapkamers een paar graden lager gezet. Dus daar zie je ook een effect in.

[Afbeelding]
Hier hetzelfde beeld midden in Noord Holland. Ong 50 m2 gevel en de Quatt staat met de voorzijde op het WZW gericht. Vangt ook veel wind op. En toevallig heb ik ook rond 12 januari op een paar kamers de radiatoren wat dichter gezet. Simpele, oude radiatorknoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxESoGI4VCvbUB0dtf6Z-fzJHDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llIgjksfgKUkHbjZnlKGTYuL.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Gerardwaz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:38:
En vervolgens doet de JSON-feed het niet meer, ook niet na herstart van de CiC. Onze andere CiC heeft nog versie 2.9.0 en daar doet de feed het wel.

Hebben meer daar last van?

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 22:36
Wat is jullie ervaring met de responsetijden vanuit Quatt de laatste weken? Ik heb op 23 december een ticket ingeschoten over een otFtControlSetpoint die blijft pendelen op een fixed waarde (dagen achtereen dezelfde waarde). Daardoor veel (onnodige) schakelingen van de Quatt, geen enkele modulatie en lagere efficiency door vele korte start/stops. Ondanks meerdere reminders nog geen reactie gekregen, wel een mail op 18 jan dat het langer kan duren door de drukte. Maar we zijn nu een maand verder...

Pendelende otFtControlSetpoint...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7QIKKCEI8s_DS4WMQW9HPa_QM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vp78dBaLOGZANGzvNK9vMvmS.png?f=fotoalbum_large

...leidt tot flipperende Quatt zonder effectieve verwarmingsimpact..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzArWA8YumYrY0JUXUMtdPZr1DI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8mJTa6QcpW5GNq8AD6WqZCci.png?f=fotoalbum_large

...en op dagen met gematigde temperatuur tot wel 55 aan/uit schakelingen per dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtQc7TAELa1Ar4GkwLafDPYq1uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVNYRNK3XVvvHgeFej42vABZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Clock op 22-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
pietjm schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Hier hetzelfde beeld midden in Noord Holland. Ong 50 m2 gevel en de Quatt staat met de voorzijde op het WZW gericht. Vangt ook veel wind op. En toevallig heb ik ook rond 12 januari op een paar kamers de radiatoren wat dichter gezet. Simpele, oude radiatorknoppen.

[Afbeelding]
Noord Holland idd, grappig te zien dat het beeld bijna hetzelfde is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Cella schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:45:
[...]

En vervolgens doet de JSON-feed het niet meer, ook niet na herstart van de CiC. Onze andere CiC heeft nog versie 2.9.0 en daar doet de feed het wel.

Hebben meer daar last van?
Dan is het ip adres veranderd, even een vast adres geven.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Clock schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:46:
Wat is jullie ervaring met de responsetijden vanuit Quatt de laatste weken? Ik heb op 23 december een ticket ingeschoten over een otFtControlSetpoint blijft pendelen op een fixed waarde (dagen achtereen dezelfde waarde). Daardoor veel (onnodige) schakelingen van de Quatt, geen enkele modulatie en lagere efficiency door vele korte start/stops. Ondanks meerdere reminders nog geen reactie gekregen, wel een mail op 18 jan dat het langer kan duren door de drukte. Maar we zijn nu een maand verder...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

...en op dagen met gematigde temperatuur tot wel 55 aan/uit schakelingen per dag
[Afbeelding]
Ze zijn bij mij redelijk constant. Ik heb op 3 tickets nog niet één keer een inhoudelijke reactie gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Gerardwaz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:38:
Hier ook, en nu een veel betere COP dan vorige week....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Hier ook, en nu een veel betere COP dan vorige week....
Binnen 40 minuten? Of had je deze al een tijdje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Gerardwaz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Binnen 40 minuten? Of had je deze al een tijdje.
Was een grapje.... Wel een beetje flauw denk ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Het verhogen van de temperatuur in een klein deel van de woning heeft wel een effect op de COP, maar zolang er verder een overkill aan vermogen is en je geen haast hebt, zou je dat niet echt moeten merken.
Maar is dit effect positief of negatief?

Je kunt namelijk beide kanten op:
  • Positief: je hebt een groter afgifte oppervlak in de Quatt kan dus makkelijker de warmte kwijt, met een lagere retourtemperatuur tot gevolg, en dus een positief effect op de COP.
  • Negatief: je woning verliest meer warmte nu die ruimte, en de aangrenzende ruimtes warmer zijn. Hierdoor moet de Quatt harder werken om het warmteverlies te compenseren, en dus een negatief effect op de COP.
Altijd best lastig dit soort berekeningen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 22:36
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:35:
[...]

• Positief: je hebt een groter afgifte oppervlak in de Quatt kan dus makkelijker de warmte kwijt, met een lagere retourtemperatuur tot gevolg, en dus een positief effect op de COP.
  • Negatief: je woning verliest meer warmte nu die ruimte, en de aangrenzende ruimtes warmer zijn. Hierdoor moet de Quatt harder werken om het warmteverlies te compenseren, en dus een negatief effect op de COP.
Hier een nadere uitwerking van precies deze vraag specifiek voor warmtepompen en met rekenvoorbeelden. Die bepleit het eerste - alles open zetten.

YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wxu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024

Wxu

netappie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:03:
[...]

In zo'n geval zou ik eerst het Quatt storingsnummer bellen. Misschien kunnen ze dan uitlezen wat er precies aan de hand is en de oorzaak aanpakken.
Van de ongeveer honderd keer dat ik in drie dagen tijd gebeld heb naar het storingsnummer, is er twee keer daadwerkelijk door iemand opgenomen, maar die kon enkel mijn verhaal aanhoren en zou het doorgeven. Ik zou dan teruggebeld worden. Is nooit gebeurd. Alle overige 98 keer kreeg ik voice mail. Dus uitlezen en oorzaken aanpakken, ho maar. Uiteindelijk heb ik wel email van customer service ontvangen, maar daaruit bleek dat men niet goed naar het probleem had gekeken en mijn klacht werd gewoon weggewuifd. Kortom, nogal waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
[...]

Niet zo moeilijk: hoger stoken kost meer energie.

Laag stoken wordt afgeraden wanneer:
1) je de ruimtes die je laag stookt ook hoog wil kunnen zetten. Het kost de Quatt onevenredig veel energie om een temp te verhogen dan om een temp stabiel te houden.
2) de delta temp tussen laag gestookte ruimtes en hoog gestookte ruimtes te hoog wordt binnen de schil. Dit omdat je radiatorcapaciteit onbenut laat in de laaggestookte ruimtes, terwijl de radiatoren in de hooggestookte ruimtes harder moeten werken door het warmteverlies.

Dus daarom dat hier gezegd wordt dat je het beste 1 zone kan maken die 24/7 het hele huis op dezelfde temp houdt, of 2 zones mits je de laaggestookte ruimtes stabiel houdt op een max delta van 2-3 graden.

Ik heb de laatste optie en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Clock schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Hier een nadere uitwerking van precies deze vraag specifiek voor warmtepompen en met rekenvoorbeelden. Die bepleit het eerste - alles open zetten.

ook die vind het prima als je een setback temp gebruikt die 2-3 graden lager is. rond minuut 17-18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
WouterB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:26:
Dat hangt ook een beetje af van hoeveel 'warmtebuffer" er in een specifiek systeem zit. Ik zie als ik een paar dagen terug kijk toch wel een flinke daling in de aanvoer na een defrost:
[Afbeelding]
De eerste 'rondjes' die het water maakt gaat het hard, omdat je niet, of niet ver onder de temperatuur van de afgevende materialen zit, en dus alleen warmte uit het water haalt, en niet / nauwelijks uit de woning.

Je vloer is een gigantische buffer, (en radiatoren bevatten ook nog aardig wat thermische massa), dus als de aanvoertemperaturen verder dalen gaat je vloer, en uiteindelijk ook je woning een hoop energie terug geven aan het water.

Stel dat je Quatt bij een aanvoertemperatuur van 35 graden en een binnentemperatuur van 20 graden 6000 watt aan warmte kan afgeven aan de woning, dan betekend dit omgekeerd ook dat bij een aanvoertemperatuur van 5 graden en woningtemperatuur van 20 graden er 6000 watt onttrokken wordt en het water weer met een ruime 10 graden terug komt.

Je kunt het ook andersom berekenen, opnieuw uitgaande van een afgifte van 6000 watt bij 35 graden aanvoer, 20 graden binnentemperatuur.
Dit komt neer op 400 watt afgifte / oogst per graad aanvoer verschil.

Stel je huis is 15 graden, het cv water ook, en de Quatt moet meteen een defrost doen (worst case scenario). 6000 watt is (bij 800 liter stroomsnelheid) een delta van zo'n 6 graden.
Het water gaat met 9 graden de vloer in, oogst 2400 watt (=2.4 graden) en komt met 11.4 graden terug.

De Quatt verlaagt dit weer met 6 graden tot 5.4 graden. Het water oogst 3840 watt en komt met 9.24 terug.

Waarschijnlijk is je defrost dan al klaar, afhankelijk van je systeeminhoud, maar mocht dit niet het geval zijn:

De Quatt verlaagt dit weer met 6 graden tot 3.24 graden. Het water oogst 4704 watt, en komt terug met 7.94 terug.

De Quatt verlaagt dit weer met 6 graden tot 1.94 graden. Het water oogst 5224 watt, en komt terug met 7.16 terug.

Je watertemperatuur daalt nu nauwelijks meer.

Dit is echter wel echt worst case scenario: namelijk dat de Quatt direct bij het starten moet defrosten en je hele woning 15 graden is, incl de vloer, en je defrost zo lang is dat het de hele systeeminhoud meerdere keren nodig heeft.

Bij VVW zul je dus niet snel tegen problemen aan lopen, met radiatoren zal dit in worst case scenario misschien tot problemen leiden.

Edit: met dank aan @Friezin bedenk ik me dat het wegvallen van de verwarming ook een behoorlijke invloed heeft op het verschil in aanvoer, hierdoor wordt het verschil bij het omschakelen verdubbelt, van + 6 graden naar -6 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 22-01-2024 23:46 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
RealCato schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Makes sense. Ik had puur over de efficientie van de warmtepomp zelf gedacht, waar wind weinig invloed op zal hebben. Als er door die wind meer verwarming nodig is, en de temperaturen in de Quatts daardoor omhoog moeten zal dat inderdaad wel een effect hebben op de load factor van de Quatt en dus de COP, die had ik dom genoeg even niet meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dit moet je niet berekenen, dit moet je zelf testen.
Ik blijf erbij: iedere woning is anders.
Ook ieders keuze is anders.

edit: dus hoe fraai soms uitgelegd.... wil niet zeggen dat het in jouw situatie gaat werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 22-01-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Dit moet je niet berekenen, dit moet je zelf testen.
Ik blijf erbij: iedere woning is anders.
Ook ieders keuze is anders.
Dat is in de praktijk echter nauwelijks te doen, omdat je dan 2 dagen moet hebben, met exact hetzelfde temperatuurverloop, dezelfde hoeveelheid zon en dezelfde windsnelheid op dezelfde tijden. Dan kun je zien of het efficienter is om meer ruimtes te verwarmen of bepaalde ruimtes koud(er) te laten. Dat is in de praktijk natuurlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:05:
[...]

De eerste 'rondjes' die het water maakt gaat het hard, omdat je niet, of niet ver onder de temperatuur van de afgevende materialen zit, en dus alleen warmte uit het water haalt, en niet / nauwelijks uit de woning.

Je vloer is een gigantische buffer, (en radiatoren bevatten ook nog aardig wat thermische massa), dus als de aanvoertemperaturen verder dalen gaat je vloer, en uiteindelijk ook je woning een hoop energie terug geven aan het water.

Stel dat je Quatt bij een aanvoertemperatuur van 35 graden en een binnentemperatuur van 20 graden 6000 watt aan warmte kan afgeven aan de woning, dan betekend dit omgekeerd ook dat bij een aanvoertemperatuur van 5 graden en woningtemperatuur van 20 graden er 6000 watt onttrokken wordt en het water weer met een ruime 10 graden terug komt.

Je kunt het ook andersom berekenen, opnieuw uitgaande van een afgifte van 6000 watt bij 35 graden aanvoer, 20 graden binnentemperatuur.
Dit komt neer op 400 watt afgifte / oogst per graad aanvoer verschil.

Stel je huis is 15 graden, het cv water ook, en de Quatt moet meteen een defrost doen (worst case scenario). 6000 watt is (bij 800 liter stroomsnelheid) een delta van zo'n 6 graden.
Het water gaat met 9 graden de vloer in, oogst 2400 watt (=2.4 graden) en komt met 11.4 graden terug.

De Quatt verlaagt dit weer met 6 graden tot 5.4 graden. Het water oogst 3840 watt en komt met 9.24 terug.

Waarschijnlijk is je defrost dan al klaar, afhankelijk van je systeeminhoud, maar mocht dit niet het geval zijn:

De Quatt verlaagt dit weer met 6 graden tot 3.24 graden. Het water oogst 4704 watt, en komt terug met 7.94 terug.

De Quatt verlaagt dit weer met 6 graden tot 1.94 graden. Het water oogst 5224 watt, en komt terug met 7.16 terug.

Je watertemperatuur daalt nu nauwelijks meer.

Dit is echter wel echt worst case scenario: namelijk dat de Quatt direct bij het starten moet defrosten en je hele woning 15 graden is, incl de vloer, en je defrost zo lang is dat het de hele systeeminhoud meerdere keren nodig heeft.

Bij VVW zul je dus niet snel tegen problemen aan lopen, met radiatoren zal dit in worst case scenario misschien tot problemen leiden.
Hier heeft een defrost weinig invloed, een rondje opwarmen ook: zit 200+liter in afgiftesysteem, dus theoretisch gaat alles 4x per uur rond.
Defrost is meestal wel klaar binnen een kwartier 😁.
Vvw knalt echt wel even naar beneden trouwens (zoekt foto), normaal 33+.
Onderste is aanvoer bij defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR3XAp8mIiQIJZ_EZm29Jdy0phg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtt3ohRADHERmbrUxXVMKGPm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Clock schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:46:
Wat is jullie ervaring met de responsetijden vanuit Quatt de laatste weken? Ik heb op 23 december een ticket ingeschoten over een otFtControlSetpoint die blijft pendelen op een fixed waarde (dagen achtereen dezelfde waarde). Daardoor veel (onnodige) schakelingen van de Quatt, geen enkele modulatie en lagere efficiency door vele korte start/stops. Ondanks meerdere reminders nog geen reactie gekregen, wel een mail op 18 jan dat het langer kan duren door de drukte. Maar we zijn nu een maand verder...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die tickets schieten niet op. Ik heb 1jan voor het eerst een ticket ingeschoten; oorverdovend stil.
De mail van 2 weken later, over iets anders, heb ik al wel een halve reactie op.

Bij jouw pendelprobleem lijkt de eerste verdachte de thermostaat. Wat voor 1 heb je? Heb je nog een alternatief (wel opentherm) liggen? Geen slimme knoppen die open en dicht springen?
Wat verandert er om 6uur, dat het dan ophoudt?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Dat is in de praktijk echter nauwelijks te doen, omdat je dan 2 dagen moet hebben, met exact hetzelfde temperatuurverloop, dezelfde hoeveelheid zon en dezelfde windsnelheid op dezelfde tijden. Dan kun je zien of het efficienter is om meer ruimtes te verwarmen of bepaalde ruimtes koud(er) te laten. Dat is in de praktijk natuurlijk niet te doen.
Maar in theorie nog minder volgens mij.
Want wat jij nu zegt over 2 dagen in hetzelfde huis...
zeg ik dus steeds over het vergelijken van 2 totaal verschillende woningen: in de praktijk niet te doen.
Terwijl er best stellig dingen worden beweerd.
Je mag er ook een week testen van maken: het gaat er om wat het beste werkt voor jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Het zal in de praktijk sterk afhangen van hoe goed je isolatie is. Is je isolatie heel goed dan zal je hele huis verwarmen tot hele lage aanvoertemperaturen leiden, met nauwelijks extra warmteverlies. Is je isolatie heel slecht dan heeft boven verwarmen nauwelijks zin: je bent die warmte meteen weer kwijt, waardoor het verlies van de benedenverdieping naar de bovenverdieping nauwelijks afneemt.

Uiteraard zullen veel mensen er tussenin zitten met een 'redelijke' isolatie.

Ik heb in februari 2023 mijn eigen situatie eens doorgerekend en op basis van die berekening kwam er uit dat boven niet verwarmen efficienter is dan boven wel verwarmen.

Ik weet niet helemaal hoe ik het voorgaande topic quote (ik kan de quote button daar niet gebruiken) dus ik kopieer de berekening hier maar:
Klopt. Dit maakt het scenario om radiatoren boven open te draaien aantrekkelijker als je afgifte beneden aan de lage kant is. Het zal dus over het algemeen minder toevoegen als je beneden vloerverwarming hebt en boven radiatoren dan wanneer je op beide plekken radiatoren hebt, zeker als deze ongeblazen / aan de kleine kant zijn.

Om wat meer intuitie te krijgen in wat je wint / verliest, even de eigen situatie doorgerekend:

- 48 m2 vloerverwarming beneden
- hart afstand van de leidingen van 15 cm
- binnentemperatuur van 20 graden.
- Buitentemp 5 graden

Calculatie geeft een warmteverlies van 3271 op de begane grond.
Boven ook verwarmen is beneden een verlies van 2390 en boven 1334.

Aanname: de radiatoren boven kunnen hiervan 1000 watt van afgeven. Dan moet er beneden nog 2724 watt worden afgegeven via de vloerwarming.

3271 watt (zonder boven verwarmen) betekend een afgifte van 68.14 watt per m2. 2724 watt afgeven betekend 56.75 watt per m2, een verschil van 11.39 watt per meter 2.

Kijk je naar de afgiftetabel dan zie je dat voor elke graad dat de aanvoertemp omhoog gaat de afgifte stijgt met 5.6 watt. De aanvoertemperatuur zal in ons geval dus dalen van 32 naar 30 graden.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Als we naar de COP waardes van de Quatt kijken zie je (lineair verband aangenomen), uitgaande van de A7 waardes, dat de COP 0.15 daalt per graad verschil. Als je dan uitgaat van A7/W35 en daar lineair een COP van 0.15 per graad bij optelt kom je bij een aanvoertemp van 30 graden uit op een COP van 5.65, en bij 32 graden op 5.35, een verschil van 5.6%.

In ons geval is boven verwarmen dus niet zuiniger.

Daarnaast is meer wegzetten op de vloerverwarming ook wel prettig, want dan is de vloer warmer dan met een lagere aanvoertemperatuur.

TLDR:

Rond de Rd 2 geisoleerde woning jaren 60 woning met een aanbouw, boven bijverwarmen geeft een extra warmteverlies van 14%, en een efficientiewinst van zo'n 5.6% op de warmtepomp.

Boven bijverwarmen wordt aantrekkelijker naarmate:
- Je afgiftecapaciteit beneden beperkter is:
- Je woning beter geisoleerd is.
- Je afgiftecapaciteit boven relatief hoog is ten opzichte van beneden.
- Het aantal m2 van de bovenverdieping beter matcht met de benedenverdieping en je dus meer warmteverlies op je beneden verdieping voorkomt door de bovenverdieping te verwarmen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74543156

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Hier heeft een defrost weinig invloed, een rondje opwarmen ook: zit 200+liter in afgiftesysteem, dus theoretisch gaat alles 4x per uur rond.
En ik denk dat dit bij VVW bij de meeste mensen wel het geval zal zijn. Ik heb een relatief kleine VVW (48m2) en ik heb toen ik afgelopen zomer het expansievat in de kelder moest vervangen toch ook al een liter of 40 aan water moeten wegspoelen.
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:28:
[...]
Vvw knalt echt wel even naar beneden trouwens (zoekt foto), normaal 33+.
Niet onlogisch: Als het water normaal van 28 naar 33 wordt verwarmd en de defrost begint stopt het verwarmen en gaat de aanvoer van 28 naar 22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dan heb ik een 12 kW FE Quatt nodig 🫣.
Laat ik dat maar niet doen.
Die ene die ik heb, doet het veel beter dan verwacht.
Gewoon 50m2 dicht gelaten wat al 4 jaar dicht zit en waar ik bijna nooit kom (1x per maand even stoffen en zuigen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:44:
[...]

En ik denk dat dit bij VVW bij de meeste mensen wel het geval zal zijn. Ik heb een relatief kleine VVW (48m2) en ik heb toen ik afgelopen zomer het expansievat in de kelder moest vervangen toch ook al een liter of 40 aan water moeten wegspoelen.
Wat ik bedoelde: bij vloerverwarming is 1 ronde koud water niet echt schokkend. Zal temperatuur van de vloer niet echt beïnvloeden.
Indien wel, was koeling door Quatt een eitje geweest.
Hier duurt het (ook in cv-tijd) toch wel een dik uur voordat je kunt meten dat temperatuur van de vloer iets stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37
Sinds gisteren valt het me op dat mijn Quatt constant mode 3 (heatpump + boiler) aangeeft, terwijl het gas verbruik 0 is. Mijn CV geeft aan "Gewenste temperatuur bereikt" (volgens de handleiding: De branderautomaat kan de warmtevraag tijdelijk blokkeren. De brander wordt dan gestopt. De blokkering vindt plaats omdat de gevraagde temperatuur is bereikt. Als de temperatuur voldoende gezakt is wordt de blokkering opgeheven).

Dit komt omdat ik mijn CV temperatuur heb ingesteld op 40 graden, blijkbaar gaat de quatt alleen al richting die temperatuur, zodat de ketel niet mee hoeft te doen.

Is dit iets wat ik moet vermijden (door de CV termperatuur bijv. op 45 graden te zetten)? Of is dit geen probeem, en misschien zelfs gewenst (temperatuur in huis daalt niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Gerardwaz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Dan is het ip adres veranderd, even een vast adres geven.
Ze hebben een vast IP-adres. Vanmorgen een paar keer de Wifi-verbinding opnieuw opgetuigd, en opeens deed hij het weer.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Rowwan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:42:
Sinds gisteren valt het me op dat mijn Quatt constant mode 3 (heatpump + boiler) aangeeft, terwijl het gas verbruik 0 is. Mijn CV geeft aan "Gewenste temperatuur bereikt" (volgens de handleiding: De branderautomaat kan de warmtevraag tijdelijk blokkeren. De brander wordt dan gestopt. De blokkering vindt plaats omdat de gevraagde temperatuur is bereikt. Als de temperatuur voldoende gezakt is wordt de blokkering opgeheven).

Dit komt omdat ik mijn CV temperatuur heb ingesteld op 40 graden, blijkbaar gaat de quatt alleen al richting die temperatuur, zodat de ketel niet mee hoeft te doen.

Is dit iets wat ik moet vermijden (door de CV termperatuur bijv. op 45 graden te zetten)? Of is dit geen probeem, en misschien zelfs gewenst (temperatuur in huis daalt niet)
Nee, wat je volgens mij ziet is dat de ketel water krijgt dat al 40 graden is. Omdat je hebt aangegeven dat hij max 40 graden mag leveren gaat de vlam uit, maar blijft de cv nog wel actief. Vanuit de CiC komt het signaal dat er nog steeds cv warmte nodig is - totdat de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Zie je in de jason wat bij de thermostaat je Roomsetpoint en je Controlsetpoint zijn?

Als het goed is en je huis uiteindelijk warm wordt dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar benieuwd of de cv experts hier het met me eens zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ysbeer op 23-01-2024 08:03 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Maar in theorie nog minder volgens mij.
Want wat jij nu zegt over 2 dagen in hetzelfde huis...
zeg ik dus steeds over het vergelijken van 2 totaal verschillende woningen: in de praktijk niet te doen.
Terwijl er best stellig dingen worden beweerd.
Je mag er ook een week testen van maken: het gaat er om wat het beste werkt voor jou.
Por que no los dos?

Luisteren naar adviezen én zelf testen wat bij jou thuis het beste werkt.

In december toen ik net de Quatt had was het een week lang 11-12 graden, beetje hetzelfde weer. Prima om verschillende opstellingen te testen.

En de adviezen worden ook steeds beter door alle ervaringen die we opdoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 14:29
Voor de mensen met ervaring..
Ik twijfel sterk of ik het nu wel of niet moet doen..

De investering is ongeveer 3.000,- (subsidie er al in verwerkt), wat ik op zich geen probleem vindt gezien de verwachte ROI van 4.5 jaar.

Echter is mijn huis niet heel geschikt (ze paste handmatig aan dat het wel geschikt is),
- omdat ik geen zonnepanelen kan plaatsen
- geen vloerverwarming
- convector put in eetkamer (radiator in woonkamer)
- huis van 100 jaar oud, verre van optimale isolatie

Ik twijfel dus of die ROI wel realistisch is..

De buren hebben een ander merk warmtepomp staan sinds een paar weken, ik vind het ding maar een lawaai maken wat me ook wel twijfels geeft.

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen met wellicht een dezelfde soort situatie?

[ Voor 5% gewijzigd door Bender op 23-01-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:26:

De investering is ongeveer 3.000,- (subsidie er al in verwerkt), wat ik op zich geen probleem vindt gezien de verwachte ROI van 4.5 jaar.

Echter is mijn huis niet heel geschikt (ze paste handmatig aan dat het wel geschikt is),
- geen vloerverwarming

De buren hebben een ander merk warmtepomp staan sinds een paar weken, ik vind het ding maar een lawaai maken wat me ook wel twijfels geeft.

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen met wellicht een dezelfde soort situatie?
Hoeveel gas gaat er per jaar door de cv ketel?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

- geen vloerverwarming

Is ook mede afhankelijk van je verwachtingen..
En heb je bij je ketel of auto ook de ROI berekend?

Ik accepteer dat ik gas gebruik. Dat zit, tot nu, op ongeveer 20% van mijn verbruik in de voorgaande jaren. Electra flink gestegen, maar kosten (zonder saldering) beslist onder die van "vergelijkbare" hoeveelheid gas. Moderne woningen doen het beter, maar daar moet je je niet aan gaan spiegelen.

Voornamelijk bij temperaturen onder 0 springt de ketel bij, maar ook dan doet de Quatt het merendeel van het werk.
Maar mijn wooncomfort is er dusdanig op vooruit gegaan, dat ik het zelfs zou accepteren wanneer ik minder zou besparen dan nu (mijn voorschot zit sinds 2 maand in een vrije val, terwijl ik vroeger 19,5°C stookte, nu 21,5).

Misschien toch wat meer vertellen over je woning, want bovenstaand is wel heel summier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Dat laatste is wel belangrijk, dat temperatuur in huis niet daalt, dan lijkt het me geen probleem. Veel ketels wachten met aangaan totdat watertemperatuur is gezakt, maar de Quatt zorgt ervoor dat dat heel lang duurt.
Als temperatuur in huis wel daalt, dan zou je de ketelbegrenzing wat hoger kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

- geen vloerverwarming

Je hebt nog niet zo goed verteld wat je situatie is. Hoeveel gas verbruik je per jaar? Bij welke watertemperatuur kreeg je je huis nog warm tijdens vorstperiode?
Toch alvast: terugverdienperiode van 4,5 jaar lijkt me onrealistisch kort zonder vloerverwarming.
Geluid van Quatt gaat meevallen, als je hem niet onder open raam neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
TeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Hoeveel gas gaat er per jaar door de cv ketel?
Momenteel 950m3 maar dat is omdat we zijn gaan bezuinigen vanwege de gasprijs, normaal was het 1150 m3.

Momenteel dynamische contracten voor gas en elektra, waarbij mijn gemiddelde gasprijs afgelopen jaar gelijk lijkt te zijn met een huidig vast contract prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Is ook mede afhankelijk van je verwachtingen..
En heb je bij je ketel of auto ook de ROI berekend?

Ik accepteer dat ik gas gebruik. Dat zit, tot nu, op ongeveer 20% van mijn verbruik in de voorgaande jaren. Electra flink gestegen, maar kosten (zonder saldering) beslist onder die van "vergelijkbare" hoeveelheid gas. Moderne woningen doen het beter, maar daar moet je je niet aan gaan spiegelen.

Voornamelijk bij temperaturen onder 0 springt de ketel bij, maar ook dan doet de Quatt het merendeel van het werk.
Maar mijn wooncomfort is er dusdanig op vooruit gegaan, dat ik het zelfs zou accepteren wanneer ik minder zou besparen dan nu (mijn voorschot zit sinds 2 maand in een vrije val, terwijl ik vroeger 19,5°C stookte, nu 21,5).

Misschien toch wat meer vertellen over je woning, want bovenstaand is wel heel summier...
Ketel zat er al in, die is al bijna 12 jaar oud.. zolang die werkt blijft die hangen maar als er iets stuk gaat gaat die er uit.
En bij een auto bereken ik ook zeker de ROI en de risico's van waardedaling (ik heb naast een daily ook 2 hobby auto's ;-)).

Waarin zie jij het wooncomfort terug, want ik had begrepen dat verwarmen langer duurt?

Mijn huis is uit 1920.
Toen ik het 8 jaar geleden kocht heb ik de buitenmuur (zij en achter) laten isoleren, hier is een soort piepschuim muur tegenaan gegaan (voorkant niet doordat dit bakstenen zijn met een 'look').
De voorruiten zijn dubbelglas uit de jaren.. 80.. oid (in ieder geval oud).
Achterkant van het huis is dubbelglas.
De houten vloer is aan de onderkant geïsoleerd via de kruipruimte, zal iets van steenwol of glaswol zijn. Het dak heeft een soortgelijke isolatie, maar dat is 2 verdiepingen erboven.

Ik verwarm overigens enkel de eetkamer en woonkamer, keuken is enkelsteens (ja echt) en is niet te verwarmen dus dat probeer ik ook maar niet.
Badkamer en andere kamers verwarm ik ook niet, dit omdat ik er op een hele dag eenmalig ben en het zonde vind de ruimte dan te moeten verwarmen.

Weet overigens niet goed wat voor informatie van belang is van het huis, dus mocht ik iets missen laat het zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
SBL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Je hebt nog niet zo goed verteld wat je situatie is. Hoeveel gas verbruik je per jaar? Bij welke watertemperatuur kreeg je je huis nog warm tijdens vorstperiode?
Toch alvast: terugverdienperiode van 4,5 jaar lijkt me onrealistisch kort zonder vloerverwarming.
Geluid van Quatt gaat meevallen, als je hem niet onder open raam neerzet.
750m3 per jaar, maar meer wenselijk is 1150m3 per jaar (hoewel dit ook relatief weinig is doordat ik weinig kamers verwarm).
Het huis krijg ik altijd wel warm eigenlijk, maar durf niet te zeggen bij welke water temperatuur.. hoe kan ik dat zien?

De Quatt komt op een plat dak te staan, ongeveer 4 a 5 meter van een slaapkamer raam en er zal een halve hoge muur tussen het raam en de quatt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik had het vooral over het effect van het langzaam verhogen van de temperatuur in een klein deel van de woning.

Dit gaat dan bijvoorbeeld over een kantoor dat je 2x per week gebruikt of een slaapkamer die je in de nacht liever wat kouder hebt, maar waar kinderen in de de middag hun huiswerk doen.

Het beste qua kosten is om de temperatuur niet te hoog te zetten, maar de radiator moet wel mee doen.
Om even een voorbeeld te geven:
Een kamer met radiator van 1500W heeft bij 20 binnen en 0 buiten bijv. 1000 W nodig om het warm te houden.

Nu verlaag je langzaam de afgitfte (met eerder gemeten draaiknop afstelling of slimme thermostaatknop) zo dat de flow zodanig afneemt dat er maar 17 graden temperatuurverschil aangevuld wordt als de rest van de woning nog 20 graden aanvult.

Dit is dan 17 / 20 = 85% van het eerdere vermogen, ofwel 850W om de kamer op 17 graden te houden.

Bij weer open zetten naar het oude vermogen/flow zal de kamer vrij langzaam opwarmen omdat de aangevulde warmte meer is dan het warmteverlies. Hierdoor zal je in de periode dat er verlaging was dus hooguit 15% x van het warmteverlies aan besparing zijn voor de ruimte die je kouder zet.

Hoeveel dit is, hangt af van de isolatie, of je alsnog ramen open zet, het volume van de ruimte etc.

Als je de ruimte heel snel verwarmt moet de warmtepomp extra hard werken met mogelijk rendementverlies.

Uiteindelijk zal het voor een kleine ruimte allemaal niet zo veel schelen dat je dit op de rekening gaat merken, maar als je bijvoorbeeld altijd je slaapkamer of zolder liever op 17 graden hebt en verder genoeg afgifte in de warme vertrekken hebt om de Quatt op een lage temperatuur te houden, dan gaat het wel aantellen.

Je radiatoren helemaal dicht werkt tegen je. Hoe veel dat is hangt van de ruimte en isolatie af.
En dan heb ik het nog niet over de kosten van schimmel verwijderen, want reken maar dat dit wat kost als je een ruimte echt een paar jaar tot onder het dauwpunt af laat koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

- geen vloerverwarming

Ben je meestal de hele dag thuis? Want dan gewoon doen en een dynamisch contract nemen.

Ohja, en isoleren natuurlijk. Maar dat staat los van de warmtepomp. Mag er voor of er na als je het geld niet hebt liggen. Als je bijvoorbeeld enkel glas hebt, dan zou ik dat vervangen financieel zeker voorrang geven.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 23-01-2024 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Ketel zat er al in, die is al bijna 12 jaar oud.. zolang die werkt blijft die hangen maar als er iets stuk gaat gaat die er uit.
En bij een auto bereken ik ook zeker de ROI en de risico's van waardedaling (ik heb naast een daily ook 2 hobby auto's ;-)).

Waarin zie jij het wooncomfort terug, want ik had begrepen dat verwarmen langer duurt?

Mijn huis is uit 1920.
Toen ik het 8 jaar geleden kocht heb ik de buitenmuur (zij en achter) laten isoleren, hier is een soort piepschuim muur tegenaan gegaan (voorkant niet doordat dit bakstenen zijn met een 'look').
De voorruiten zijn dubbelglas uit de jaren.. 80.. oid (in ieder geval oud).
Achterkant van het huis is dubbelglas.
De houten vloer is aan de onderkant geïsoleerd via de kruipruimte, zal iets van steenwol of glaswol zijn. Het dak heeft een soortgelijke isolatie, maar dat is 2 verdiepingen erboven.

Ik verwarm overigens enkel de eetkamer en woonkamer, keuken is enkelsteens (ja echt) en is niet te verwarmen dus dat probeer ik ook maar niet.
Badkamer en andere kamers verwarm ik ook niet, dit omdat ik er op een hele dag eenmalig ben en het zonde vind de ruimte dan te moeten verwarmen.

Weet overigens niet goed wat voor informatie van belang is van het huis, dus mocht ik iets missen laat het zeker weten.
Las ergens je verbruik: wenselijk 1150m3, nu 750. Zou Quatt prima kunnen doen.
Maar wat ik aangaf: accepteer dat er gas wordt bijgestookt op koude dagen. Het is een hybride.

Ik zat voorheen op 2000+ (vorig jaar 1200m3 bij zuinig stoken op 19,5°C, paar uur per dag).
Dit ⤵️ was december (eerste volle maand Quatt, normaliter zat ik rond "vrijstaande woning").
Mijn ketel stamt uit 2006.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03v7PRyDmzeLCZIpxqG08NKCA7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtEkVGGtQTnCIHPwfBoV9ul0.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je TS doorgelezen?
Op 1 temperatuur houden is, vooral bij wat slechter geïsoleerde woningen, aan te raden.
Oftewel: het is meer "op temperatuur houden" dan "verwarmen".
En daar zit ook het comfort.

Ps, ik ken enkelsteens, 1920 en spouw had ik vreemder gevonden 😁
⤵️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Het lijkt er bij mij op dat met versie 2.9.1 de ControlMode niet meer onnodig op 3 blijft staat, de active mode bij de boiler dan op false staat en de rook uit de schoorsteen is verdwenen als de ketel echt niet bijverwarmt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 19:31
pietjm schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:15:
Het lijkt er bij mij op dat met versie 2.9.1 de ControlMode niet meer onnodig op 3 blijft staat, de active mode bij de boiler dan op false staat en de rook uit de schoorsteen is verdwenen als de ketel echt niet bijverwarmt.
Als ik zelf de ketel aanslinger via mijn "backup". thermostaat, dan staat controlmode op 2 en zie ik ook rook uit de schoorsteen. Ik vermoed dat rook komt als de ketel daadwerkelijk verwarmt, met of zonder 3. Dit meet ie door de uitgaande temperatuur van de Quatt en de temp van zijn eigen flowmeter-unit.

Of er gaat OT communicatie heen en weer en dat de ketel zegt, ik ben nu aan het verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 23-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• medu80
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:17:
[...]

750m3 per jaar, maar meer wenselijk is 1150m3 per jaar (hoewel dit ook relatief weinig is doordat ik weinig kamers verwarm).
Het huis krijg ik altijd wel warm eigenlijk, maar durf niet te zeggen bij welke water temperatuur.. hoe kan ik dat zien?

De Quatt komt op een plat dak te staan, ongeveer 4 a 5 meter van een slaapkamer raam en er zal een halve hoge muur tussen het raam en de quatt zitten.
Met 1150 aan gas, kun je prima overstappen op een Quatt. Een warmtepomp is geen CV ketel en kan moeilijk verwarmen, duurt gewoon langer. Maar op temperatuur houden kan ie prima. Hier in huis zijn alle kamers verwarmd, zelfs de zolder. Voorheen 1300m3, tegenwoordig 300m3 en 2000kwh. Ik ben ook niet van plan om van gas af te gaan. Mijn glazen bol zegt, dat ik het straks heel fijn vind dat ik nog gas heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
medu80 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Als ik zelf de ketel aanslinger via mijn "backup". thermostaat, dan staat controlmode op 2 en zie ik ook rook uit de schoorsteen. Ik vermoed dat rook komt als de ketel daadwerkelijk verwarmt, met of zonder 3. Dit meet ie door de uitgaande temperatuur van de Quatt en de temp van zijn eigen flowmeter-unit.
Dat is vreemd. Bij ControlMode 2 doet de Quatt alles en de ketel niets. Er mag dan geen rook in de app te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Voor de liefhebbers even getest: om een update naar versie 2.9.1 te forceren hielp de stekkers erin en eruit zojuist niet. Blijkbaar gaat de update toch in batches en moet je braaf je beurt afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
pietjm schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Dat is vreemd. Bij ControlMode 2 doet de Quatt alles en de ketel niets. Er mag dan geen rook in de app te zien zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RtVEuEHO0gG-JkoMP_Di96PaAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0d58jvD2HfJw3IJitUSwktSD.png?f=fotoalbum_large

Ik zeg ook niet dat Controlmode 2 anders werkt. Ik probeer te vertellen dat niet de controlmode optie zorgt voor rook in de app. Maar temperatuurverschil of de melding van de ketel dat ie verwarmt.

[ Voor 14% gewijzigd door medu80 op 23-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
medu80 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

Ik zeg ook niet dat Controlmode 2 anders werkt. Ik probeer te vertellen dat niet de controlmode optie zorgt voor rook in de app. Maar temperatuurverschil of de melding van de ketel dat ie verwarmt.
Die hoge flowrate boven 900 heb ik ook met cv erbij...
Wat doet je boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn? Is die true? Dan gasverbruik....
Vreemd dan die 2.
Heb je ketel fysiek ook gecheckt?

Hier supervisoryControlMode op 3= pomp aan, met of zonder gas.
(Niet nu !)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ysbeer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:43:
Voor de liefhebbers even getest: om een update naar versie 2.9.1 te forceren hielp de stekkers erin en eruit zojuist niet. Blijkbaar gaat de update toch in batches en moet je braaf je beurt afwachten.
😜 ik heb m nu wel zie ik (zon in de kamer, Quatt een keertje standby).
Normaliter, in vol bedrijf, kon uitrol wel week op zich laten wachten.
(Of dan wel geplaatst, maar nog niet geactiveerd?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Ysbeer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:02:
[...]

Nee, wat je volgens mij ziet is dat de ketel water krijgt dat al 40 graden is. Omdat je hebt aangegeven dat hij max 40 graden mag leveren gaat de vlam uit, maar blijft de cv nog wel actief. Vanuit de CiC komt het signaal dat er nog steeds cv warmte nodig is - totdat de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Zie je in de jason wat bij de thermostaat je Roomsetpoint en je Controlsetpoint zijn?

Als het goed is en je huis uiteindelijk warm wordt dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar benieuwd of de cv experts hier het met me eens zijn.
Klopt wat je zegt. De CV ketel krijgt het verzoek van de CiC om het water nog verder te verwarmen, maar kan dit niet omdat die tegen zijn eigen temperatuurbegrenzer aan loopt.

Als de ketel van @Rowwan opentherm aangesloten is, dan gewoon het maximum omhoog (niet verder dan 60 graden) en de ketel herstarten zodat de nieuwe limiet bekend is bij CiC en thermostaat. Met OpenTherm is de aanvoertemperatuur toch dynamisch en zo kom je ook niet in de kou te zitten als we toch nog een elfstedentocht krijgen.

Bij een aan/uit aansluiting is het meer puzzelen wat de ideale temperatuur is voor je woning en afgiftesysteem en natuurlijk altijd rekening houden met iets als vloerverwarming dat zonder mengverdeler niet echt met hoge temperaturen werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 23-01-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook toevallig al 2.9.1?
Zie post boven ⬆️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
netappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Klopt wat je zegt. De CV ketel krijgt het verzoek van de CiC om het water nog verder te verwarmen, maar kan dit niet omdat die tegen zijn eigen temperatuurbegrenzer aan loopt.

Als de ketel van @Rowwan opentherm aangesloten is, dan gewoon het maximum omhoog (niet verder dan 60 graden) en de ketel herstarten zodat de nieuwe limiet bekend is bij CiC en thermostaat. Met OpenTherm is de aanvoertemperatuur toch dynamisch en zo kom je ook niet in de kou te zitten als we toch nog een elfstedentocht krijgen.

Bij een aan/uit aansluiting is het meer puzzelen wat de ideale temperatuur is voor je woning en afgiftesysteem en natuurlijk altijd rekening houden met iets als vloerverwarming dat zonder mengverdeler niet echt met hoge temperaturen werkt.
Bij OT en radiatoren zoals bij mij ook een beetje puzzelen. 60 graden als max aanvoertemperatuur leidde tot overshoots: een boast van de radiatoren met als resultaat ruimtetemperatuurschommelingen van bijna 2 graden. Max 50 graden werkte (bij mij) beter tijdens de ijstijd van afgelopen week:

Ysbeer in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
netappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Ben je meestal de hele dag thuis? Want dan gewoon doen en een dynamisch contract nemen.

Ohja, en isoleren natuurlijk. Maar dat staat los van de warmtepomp. Mag er voor of er na als je het geld niet hebt liggen. Als je bijvoorbeeld enkel glas hebt, dan zou ik dat vervangen financieel zeker voorrang geven.
Sterk wisselend.. soms werkend van uit huis maar vaak ook pas om 23 thuis.. Dus geen heel vast ritme wat dat betreft.

Op zich is het geld niet het probleem, dus ik kan beide tegelijk doen. Maar als de ROI niet uitkomt zie ik het niet als een zinvolle investering vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
medu80 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Met 1150 aan gas, kun je prima overstappen op een Quatt. Een warmtepomp is geen CV ketel en kan moeilijk verwarmen, duurt gewoon langer. Maar op temperatuur houden kan ie prima. Hier in huis zijn alle kamers verwarmd, zelfs de zolder. Voorheen 1300m3, tegenwoordig 300m3 en 2000kwh. Ik ben ook niet van plan om van gas af te gaan. Mijn glazen bol zegt, dat ik het straks heel fijn vind dat ik nog gas heb...
Dat langzame opwarmen baart me eigenlijk ook zorgen.
Stel ik kom om 22.00 thuis (niet uitzonderlijk), en het huis is dan 15 graden.. gaat deze dan wel op temperatuur zijn voordat ik al weer naar bed ga bijvoorbeeld.

Nu is ieder huis anders, maar vraag me wel af hoe snel dat opwarmen dan duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Las ergens je verbruik: wenselijk 1150m3, nu 750. Zou Quatt prima kunnen doen.
Maar wat ik aangaf: accepteer dat er gas wordt bijgestookt op koude dagen. Het is een hybride.

Ik zat voorheen op 2000+ (vorig jaar 1200m3 bij zuinig stoken op 19,5°C, paar uur per dag).
Dit ⤵️ was december (eerste volle maand Quatt, normaliter zat ik rond "vrijstaande woning").
Mijn ketel stamt uit 2006.

[Afbeelding]

Heb je TS doorgelezen?
Op 1 temperatuur houden is, vooral bij wat slechter geïsoleerde woningen, aan te raden.
Oftewel: het is meer "op temperatuur houden" dan "verwarmen".
En daar zit ook het comfort.

Ps, ik ken enkelsteens, 1920 en spouw had ik vreemder gevonden 😁
⤵️
Maar op 1 temperatuur houden lijkt mij dat dat juist echt een vermogen gaat kosten, ik ben 3 uur per dag in de leefruimte (tenzij ik sporadisch thuis werk).
En dan lijkt het me juist een grote kostenpost voor iets waar je dan niet bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-10 23:41
[...]

Hier komt de Quatt over precies 1 week. Ook hier verre van ideaal huis om te verwarmen, maar toch de stap genomen.

Mijn overwegingen wat betreft geluid:
Quatt duo komt op plat dak van de uitbouw, zo ongeveer onder de ramen van twee slaapkamers maar wel weer ver genoeg van de beide buren vandaan.
Ben gaan luisteren naar andere warmtepompen en vind het geluid meevallen, ook als ze wat harder moeten werken, ik ga er dan vanuit dat de ramen dicht zijn. Overlast van geluid is heel persoonlijk, bij twijfel mijn advies check of je ergens keer kan/mag gaan luisteren.

Situatie hier: jaren 20 huis, enkelsteens, woonkamer/keuken vorig jaar nageïsoleerd met 10+1 cm Pir/gips platen. Overal het oude HR glas vervangen voor HR++ .
Bovenverdieping is matig geïsoleerd, schuine wanden op eerste verdieping met 5 cm steenwol en oudere dakkapellen waarvan de wangen niet zijn geïsoleerd.
Afgiftesysteem is overal radiatoren, met 50 graden is huis warm te krijgen dat doe ik nu al paar jaar. Met 40 en de stevig koude week in december absoluut niet, temperatuur bleef 'hangen' op graad of 18. Volgens mijn begrip wil je geen Quatt inzetten als je je huis niet op temperatuur krijgt met water van 50 graden of lager.

We zouden hier wel eens net wat te kort kunnen komen in ons afgiftesysteem, als zo dan vervang ik twee grote designradiatoren door convectoren met meer afgifte capaciteit en bij 1 grote radiator plaats ik Heatfan's (of ander merk, nog niet over uit).

De businesscase is hier minder rendabel, ik heb zeker weten niet in 5 of 6 jaar m'n Quatt 'terugverdiend'.
Echter een huis wat in de nacht niet meer afkoelt naar 15-17 graden en waar de kinderen in hun slaapkamers kunnen studeren zonder 3 truien aan te trekken is ook winst. En dat ik van 10/12 kuub hout per jaar terugga naar 1 of 2 is een hele mooie milieuwinst.

Desalniettemin blijft verder isoleren, nog meer kierdichting (en daardoor ook beter ventileren) op mijn todo lijstje staan. De meest effectieve is mijn dak van buitenaf isoleren, dak ligt deels op 1e verdieping en deels op zolder. Dat is echter ook een heel grote ingrijpende en dure stap. Voor mij reden om nu al over te gaan naar Quatt en die stap ergens in de aankomende jaren te nemen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:08
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Dat langzame opwarmen baart me eigenlijk ook zorgen.
Stel ik kom om 22.00 thuis (niet uitzonderlijk), en het huis is dan 15 graden.. gaat deze dan wel op temperatuur zijn voordat ik al weer naar bed ga bijvoorbeeld.

Nu is ieder huis anders, maar vraag me wel af hoe snel dat opwarmen dan duurt.
Lang. Misschien een graad per uur.

Daarom hanteer je met een warmtepomp een regime met maximaal 2c verschil. Ik hanteer max 1c verschil en als onder 2c is 24/7 dezelfde temperatuur.

In jouw situatie is een airco misschien nuttiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Spykie op 23-01-2024 12:52 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Maar op 1 temperatuur houden lijkt mij dat dat juist echt een vermogen gaat kosten, ik ben 3 uur per dag in de leefruimte (tenzij ik sporadisch thuis werk).
Dit is je misvatting. Zelfs al hou je maar één ruimte op temperatuur, zoals de woonkamer, dan zal die woonkamer niet alleen naar buiten toe warmte lekken, maar ook heel veel naar de koude kamers toe. En die koude kamers lekken ook weer naar buiten toe.

Dit voorkom je alleen als je binnenvloeren dikke isolatie hebben, gesloten trapgaten en deuren zonder kieren. En dat heeft bijna niemand.

Dus ga er even vanuit dat je toch wel opstookt naar wat je huis nodig heeft. En dan is 1150 m2 gas niet zoveel.

Verder lees ik dat je buitenschil redelijk geïsoleerd is: dak, muren, ondervloer, en ramen (dubbel glas is goed te doen). Alleen die enkelsteens keuken is jammer, maar als dat niet teveel vierkante meters naar buiten is zal dat ook wel meevallen op het geheel.

Die terugverdientijd van 4,5 jaar hangt trouwens niet echt af van hoeveel je verbruikt. Die hangt vooral af van hoe efficiënt de Quatt je huis kan verwarmen, en dus de COP.

En de COP kun jijzelf eigenlijk alleen beinvloeden door je afgiftesysteem te vergroten: en de meesten hier doen dan vooral met vloerverwarming, veel en grote radiatoren, en ventilatoren op die radiatoren.

Maar je gaat dus wel echt alle radiator capaciteit moeten gebruiken die je hebt, en dat betekent dus ook die koude ruimtes op een temp van zeg 16-17 graden houden zodat daar minder naartoe lekt vanuit de woonkamer.

Er zijn hier genoeg gebruikers zonder vvw. Ja je zal geen top COP halen zonder vvw, maar dan wordt die 4,5 jaar misschien 5 of 5,5jr. Dat zal geen supergroot verschil maken. Ik denk dat de gas -en elec prijzen meer zullen fluctueren in de komende jaren…

Dus ik denk dat je die investering er wel uit gaat halen als je het systeem goed inricht. Wat ik niet zeker weet is of je Quatt in zijn eentje je hele huis kan opwarmen. Uiteindelijk heeft-ie maar 4,5 kwh vermogen en je CV heeft 25/35kwh.

Ik zou even die vrijblijvende vragenlijst invullen van Quatt zelf en dan krijg je een technisch rapport met meer inzage in het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Spykie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Lang. Misschien een graad per uur.

Daarom hanteer je met een warmtepomp een regime met maximaal 2c verschil. Ik hanteer max 1c verschil en als onder 2c is 24/7 dezelfde temperatuur.

In jouw situatie is een airco misschien nuttiger.
Airco is minder prettig gevoel, en lelijk in huis. En je hebt een doorvoer naar buiten nodig.

Als hij die ruimte nou gewoon op 18 graden zet en de thermostaat vanaf 20:00 laat bijverwarmen dan is het om 22:00 gewoon warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Sterk wisselend.. soms werkend van uit huis maar vaak ook pas om 23 thuis.. Dus geen heel vast ritme wat dat betreft.

Op zich is het geld niet het probleem, dus ik kan beide tegelijk doen. Maar als de ROI niet uitkomt zie ik het niet als een zinvolle investering vandaar.
Als je echt zelden thuis bent en de temperatuur flink laat zakken dan gaat een warmtepomp misschien toch niet de beste oplossing zijn.

Ik zeg misschien, omdat je CV natuurlijk wel vlot bij kan verwarmen als je de Quatt doordeweeks goedkoop een constante 17 graden aan laat houden. Dat bespaart ook gas en je huis is sneller op temperatuur dan wanneer je CV de hele dag uit staat en de muren dus ook koud zijn geworden. Maar de terugverdientijd is dan langer voor het extra comfort dat je ervaart. Aan de andere kant gaat je CV ketel wel langer mee en is het nog steeds beter voor het mileu.

Succes met de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Kijk, en dat is nu informatie die er toe doet.
Vergeet het snelle verwarmen zoals bij cv.
Een halve graad omhoog kan zo 4 uur duren (ik heb vvw), hoe dat bij enkel radiatoren zit, geen idee.

Dan lijkt me airco (of 2, met 1 buitenunit) meer wat voor je....
Gaat iets vlotter dan wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Kijk, en dat is nu informatie die er toe doet.
Vergeet het snelle verwarmen zoals bij cv.
Een halve graad omhoog kan zo 4 uur duren (ik heb vvw), hoe dat bij enkel radiatoren zit, geen idee.

Dan lijkt me airco (of 2, met 1 buitenunit) meer wat voor je....
Gaat iets vlotter dan wp.
@Bender en ter info @Friezin:

Met radiatoren en de CV die bijspringt gaat het nog steeds even hard als voorheen, en het is ook sneller comfortabel als de Quatt de woning nog een beetje leefbaar houdt in plaats van dat je in een koelkast thuis komt.

Niet de beste business case voor een warmtepomp en full electric zou ik direct vergeten, maar aangezien het een hybride is zou ik de Quatt ook niet helemaal afschrijven als het kostenaspect minder telt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erveetwee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Afgiftesysteem is overal radiatoren, met 50 graden is huis warm te krijgen dat doe ik nu al paar jaar. Met 40 en de stevig koude week in december absoluut niet, temperatuur bleef 'hangen' op graad of 18. Volgens mijn begrip wil je geen Quatt inzetten als je je huis niet op temperatuur krijgt met water van 50 graden of lager.

We zouden hier wel eens net wat te kort kunnen komen in ons afgiftesysteem, als zo dan vervang ik twee grote designradiatoren door convectoren met meer afgifte capaciteit en bij 1 grote radiator plaats ik Heatfan's (of ander merk, nog niet over uit).
En dat is dus het mooie van hybride: wanneer hij het zelf niet kan, schakelt hij wel de ketel bij en werkt zelf keihard door.
Dus --juist-- als je net iets tekort komt.
Radiator ventilatoren wel strak idee, compleet vervangen hoeft niet gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Ysbeer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Bij OT en radiatoren zoals bij mij ook een beetje puzzelen. 60 graden als max aanvoertemperatuur leidde tot overshoots: een boast van de radiatoren met als resultaat ruimtetemperatuurschommelingen van bijna 2 graden. Max 50 graden werkte (bij mij) beter tijdens de ijstijd van afgelopen week:

Ysbeer in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het kan zijn dat je thermostaat hier schuldig aan is. Er bestaat bij Honeywell een comfort stand die hem weer een aanvoertemperatuur laat berekenen alsof je nog isolatie van 50 jaar geleden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:18:
[...]

😜 ik heb m nu wel zie ik (zon in de kamer, Quatt een keertje standby).
Normaliter, in vol bedrijf, kon uitrol wel week op zich laten wachten.
(Of dan wel geplaatst, maar nog niet geactiveerd?)
Ik kreeg de update terwijl de Quatt in bedrijf was, viel mij op omdat hij ineens stopte terwijl daar geen reden voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
RealCato schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Dit is je misvatting. Zelfs al hou je maar één ruimte op temperatuur, zoals de woonkamer, dan zal die woonkamer niet alleen naar buiten toe warmte lekken, maar ook heel veel naar de koude kamers toe. En die koude kamers lekken ook weer naar buiten toe.

Dit voorkom je alleen als je binnenvloeren dikke isolatie hebben, gesloten trapgaten en deuren zonder kieren. En dat heeft bijna niemand.

Dus ga er even vanuit dat je toch wel opstookt naar wat je huis nodig heeft. En dan is 1150 m2 gas niet zoveel.

Verder lees ik dat je buitenschil redelijk geïsoleerd is: dak, muren, ondervloer, en ramen (dubbel glas is goed te doen). Alleen die enkelsteens keuken is jammer, maar als dat niet teveel vierkante meters naar buiten is zal dat ook wel meevallen op het geheel.

Die terugverdientijd van 4,5 jaar hangt trouwens niet echt af van hoeveel je verbruikt. Die hangt vooral af van hoe efficiënt de Quatt je huis kan verwarmen, en dus de COP.

En de COP kun jijzelf eigenlijk alleen beinvloeden door je afgiftesysteem te vergroten: en de meesten hier doen dan vooral met vloerverwarming, veel en grote radiatoren, en ventilatoren op die radiatoren.

Maar je gaat dus wel echt alle radiator capaciteit moeten gebruiken die je hebt, en dat betekent dus ook die koude ruimtes op een temp van zeg 16-17 graden houden zodat daar minder naartoe lekt vanuit de woonkamer.

Er zijn hier genoeg gebruikers zonder vvw. Ja je zal geen top COP halen zonder vvw, maar dan wordt die 4,5 jaar misschien 5 of 5,5jr. Dat zal geen supergroot verschil maken. Ik denk dat de gas -en elec prijzen meer zullen fluctueren in de komende jaren…

Dus ik denk dat je die investering er wel uit gaat halen als je het systeem goed inricht. Wat ik niet zeker weet is of je Quatt in zijn eentje je hele huis kan opwarmen. Uiteindelijk heeft-ie maar 4,5 kwh vermogen en je CV heeft 25/35kwh.

Ik zou even die vrijblijvende vragenlijst invullen van Quatt zelf en dan krijg je een technisch rapport met meer inzage in het antwoord.
Bedankt voor de info!

Ik heb de vragenlijst al gehad en gesprek gehad met Quatt zelf met voorstel op basis van mijn huis.
Maar in dat gesprek vervingen ze dus handmatig de 'matig geschikt' naar 'geschikt' om de resultaten te krijgen, waardoor de ROI niet echt realistisch lijkt.

En als de ROI 6 jaar is, dan is het misschien te overwegen echte verwacht ik ook weer niet dan nog in het huis te gaan wonen (dus dan is de vraag, levert het wat op bij verkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Met radiatoren en de CV die bijspringt gaat het nog steeds even hard als voorheen, en het is ook sneller comfortabel als de Quatt de woning nog een beetje leefbaar houdt in plaats van dat je in een koelkast thuis komt.

Niet de beste business case voor een warmtepomp en full electric zou ik direct vergeten, maar aangezien het een hybride is zou ik de Quatt ook niet helemaal afschrijven als het kostenaspect minder telt..
Ik zit niet in een koelkast hoor 😜.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
medu80 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

Dat zeg ik ook niet, maar bij ControlMode 2 werkt alleen de Quatt en de ketel niet. En dan is de combinatie van rook in de app en ControlMode 2 niet goed. Want de rook zegt dat de ketel iets doet en dat doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Ik zit niet in een koelkast hoor 😜.
Nee, maar dat is de strategie met CV ketels vaak wel. Zelf vroeger ook vaak genoeg thuis gekomen in een huis dat echt uren nodig had om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:08
RealCato schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Airco is minder prettig gevoel, en lelijk in huis. En je hebt een doorvoer naar buiten nodig.

Als hij die ruimte nou gewoon op 18 graden zet en de thermostaat vanaf 20:00 laat bijverwarmen dan is het om 22:00 gewoon warm.
Je hebt helemaal gelijk. Misschien kan je dat deze gebruiker ook even vertellen |:( :>

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Nee, maar dat is de strategie met CV ketels vaak wel. Zelf vroeger ook vaak genoeg thuis gekomen in een huis dat echt uren nodig had om op te warmen.
Ik wil alleen maar zeggen: reageer mede op de juiste persoon (hint: dat ben ik niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Ik wil alleen maar zeggen: reageer mede op de juiste persoon (hint: dat ben ik niet)
Zal zo even een aanpassing doen zodat dat duidelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Je kunt dat zien door de instelling van de CVketel aan te passen (zet eens op maximaal 50) en dan een paar koude dagen af te wachten.
Als je 1000m3 verbruikt door even een paar uurtjes per dag de CVketel heet te stoken om een paar kamers te verwarmen, dan is dat moeilijk te vervangen door een warmtepomp; die past niet echt bij dat gedrag.
En waarschijnlijk slecht rendabel (als je huis nu gemiddeld 16 graden is en straks gemiddeld 19graden dan ga je substantieel meer warmte verliezen). Reken maar op terugverdientijd van 9jaar.
Het idee van @Spykie vind ik wel goed. Airco's zijn zeker zo (milieu)efficiënt en passen wel goed bij dit gedrag. Nadeel: geen subsidie. Voordeel: in de zomer kun je ook koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

pietjm schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Dat zeg ik ook niet, maar bij ControlMode 2 werkt alleen de Quatt en de ketel niet. En dan is de combinatie van rook in de app en ControlMode 2 niet goed. Want de rook zegt dat de ketel iets doet en dat doet hij niet.
Hij zet handmatig zijn ketel aan, zegt hij, buiten de CiC om (dat doet bijna niemand). En de CiC ziet dat blijkbaar en laat rook zien.

Maar dat is niet het enige moment dat er rook te zien is. Ik zie ook rook als de ketel alleen standby staat.
(met 2.9.1 weet ik het niet, want de Quatt kan het nu wel alleen af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Hij zet handmatig zijn ketel aan, zegt hij, buiten de CiC om (dat doet bij na niemand). En de CiC ziet dat blijkbaar en laat rook zien.

Maar dat is niet het enige moment dat er rook te zien is. Ik zie ook rook als de ketel alleen standby staat.
(met 2.9.1 weet ik het niet, want de Quatt kan het nu wel alleen af)
Klopt, was dat niet duidelijk dat ik met een thermostaat op aan/uit van de ketel deze buiten de T6 om kan aanzetten. Ik doe dit af en toe als het mij te koud wordt op kantoor.. De T6 denkt, woonkamer is goed, maar ik denk, kantoor is te koud.
Pagina: 1 ... 31 ... 292 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.