N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat werkt hier ook het beste: boven een bepaalde buitentemperatuur (iets van 4 graden) is een lichte nachtverlaging efficiënter en nog steeds comfortabel. Doe je dit 'by hand' of geautomatiseerd?Spykie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:52:
[...]
Daarom hanteer je met een warmtepomp een regime met maximaal 2c verschil. Ik hanteer max 1c verschil en als onder 2c is 24/7 dezelfde temperatuur.
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
By the hand. Moet die T6 nog eens zien te integreren met Home Assistant.Cella schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Dat werkt hier ook het beste: boven een bepaalde buitentemperatuur (iets van 4 graden) is een lichte nachtverlaging efficiënter en nog steeds comfortabel. Doe je dit 'by hand' of geautomatiseerd?
[ Voor 8% gewijzigd door Spykie op 23-01-2024 16:59 ]
/f/image/NIAKI1wTyKNU8shyTG8eUlSl.png?f=fotoalbum_large)
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik denk dat je voor jezelf af moet wegen of je tegen een eigenlijk zeer beperkte investering nu bij wilt dragen aan het milieu en zelf iets aan het comfort heb dat je er door krijgt.Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:49:
[...]
Bedankt voor de info!
Ik heb de vragenlijst al gehad en gesprek gehad met Quatt zelf met voorstel op basis van mijn huis.
Maar in dat gesprek vervingen ze dus handmatig de 'matig geschikt' naar 'geschikt' om de resultaten te krijgen, waardoor de ROI niet echt realistisch lijkt.
En als de ROI 6 jaar is, dan is het misschien te overwegen echte verwacht ik ook weer niet dan nog in het huis te gaan wonen (dus dan is de vraag, levert het wat op bij verkoop).
Vergelijk het met een nieuwe bank kopen. Die gaat zichzelf ook niet terug verdienen, maar je zit er wel beter door en het oog wil ook wat. Als je concreet verhuisplannen hebt, dan koop je die bank niet, maar nog 5 jaar in een kuil zitten met een gat in de leuning is ook niks.
Persoonlijk zie ik niks doen als de slechtste optie. De Quatt is wat mij betreft een oplossing voor nu die ook wat bijdraagt aan een beter milieu en over 5 jaar is de wereld weer anders en zien we wel weer.
Dat is op zich een gemakkelijk klusje hoor... HA heeft dat een ingebouwde integratie voor. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/lyric. Mocht je hulp nodig hebben, DM me dan maar ff...Spykie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:58:
[...]
By the hand. Moet die T6 nog eens zien te integreren met Home Assistant.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Iemand zou een automatisering moeten schrijven waardoor we alleen nog maar hoeven in te vullen wanneer we het welke temperatuur willen hebben, en dat die automatisering dan zelf bepaalt obv andere factoren zoals de buitentemperatuur en moment van de dag hoe en wanneer-ie de Quatt schakelt.Cella schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Dat werkt hier ook het beste: boven een bepaalde buitentemperatuur (iets van 4 graden) is een lichte nachtverlaging efficiënter en nog steeds comfortabel. Doe je dit 'by hand' of geautomatiseerd?
Een soort Commander Intelligent Calibration.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
dubbelSpykie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:58:
[...]
By the hand. Moet die T6 nog eens zien te integreren met Home Assistant.
[ Voor 31% gewijzigd door Cella op 23-01-2024 17:10 ]
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Ik vind het argument van milieu wat kort door de bocht om de beslissing daar op te maken.netappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:03:
[...]
Ik denk dat je voor jezelf af moet wegen of je tegen een eigenlijk zeer beperkte investering nu bij wilt dragen aan het milieu en zelf iets aan het comfort heb dat je er door krijgt.
Vergelijk het met een nieuwe bank kopen. Die gaat zichzelf ook niet terug verdienen, maar je zit er wel beter door en het oog wil ook wat. Als je concreet verhuisplannen hebt, dan koop je die bank niet, maar nog 5 jaar in een kuil zitten met een gat in de leuning is ook niks.
Persoonlijk zie ik niks doen als de slechtste optie. De Quatt is wat mij betreft een oplossing voor nu die ook wat bijdraagt aan een beter milieu en over 5 jaar is de wereld weer anders en zien we wel weer.
Mijn CV ketel stookt gas, logisch.
Maar de elektriciteit welke in de warmtepomp gaat is maar de vraag waar het vandaan komt, grote kans dat het van kolen af komt.. dus of het echt milieu helpt?
Daarnaast moet er een product geproduceerd worden (de warmtepomp) wat ook zijn footprint heeft, terwijl ik dit niet hoef te laten produceren want ik heb immers al een CV ketel.
Als het milieu er echt beter van wordt zou dat zeker een overweging zijn, maar dat lijkt niet perse zo te zijn.
(zelfde als met een zuinige auto kopen, is dat beter dan een tweedehands die niet meer geproduceerd hoeft te worden)
Dit. Zet ketel op 50 en kijk of je de woonkamer nog steeds warm weet te te houden. Zo ja, dan is je huis waarschijnlijk geschikt.SBL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Je kunt dat zien door de instelling van de CVketel aan te passen (zet eens op maximaal 50) en dan een paar koude dagen af te wachten.
Als je 1000m3 verbruikt door even een paar uurtjes per dag de CVketel heet te stoken om een paar kamers te verwarmen, dan is dat moeilijk te vervangen door een warmtepomp; die past niet echt bij dat gedrag.
En waarschijnlijk slecht rendabel (als je huis nu gemiddeld 16 graden is en straks gemiddeld 19graden dan ga je substantieel meer warmte verliezen). Reken maar op terugverdientijd van 9jaar.
Het idee van @Spykie vind ik wel goed. Airco's zijn zeker zo (milieu)efficiënt en passen wel goed bij dit gedrag. Nadeel: geen subsidie. Voordeel: in de zomer kun je ook koelen.
Zo niet, warm dan de slaapkamers op naar 16 graden, maar hou dit even 24 uur vol zodat vloeren en wanden ook opgewarmd zijn, zet dan de ketel weer op 50, en kijk of je de woonkamer nu wel warm weet te houden. Zo ja, nog steeds goede kans dat een Quatt rendabel is.
Zo nee, dan ga je denk ik wel extra isolatie of afgiftecapaciteit moeten creeren eerst.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Huh? Je kunt toch gewoon groene stroom inkopen? Groen gas daarentegen bestaat niet.Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:10:
[...]
Ik vind het argument van milieu wat kort door de bocht om de beslissing daar op te maken.
Maar de elektriciteit welke in de warmtepomp gaat is maar de vraag waar het vandaan komt, grote kans dat het van kolen af komt.. dus of het echt milieu helpt?
Daarnaast moet er een product geproduceerd worden (de warmtepomp) wat ook zijn footprint heeft, terwijl ik dit niet hoef te laten produceren want ik heb immers al een CV ketel.
Als het milieu er echt beter van wordt zou dat zeker een overweging zijn, maar dat lijkt niet perse zo te zijn.
(zelfde als met een zuinige auto kopen, is dat beter dan een tweedehands die niet meer geproduceerd hoeft te worden)
En het produceren van die Quatt is veel minder slecht voor het milieu dan het produceren van een elektrische auto. Ik denk dat dat echt wel meevalt op het geheel.
Je moet dit niet puur voor het geld doen. Dan kun je beter je geld in een aandelentracker zetten.
Zie een Quatt als kostenneutraal het milieu helpen, plus je hoeft je geen zorgen meer te maken over de gasprijs, plus je geld gaat naar een partij die als het goed is er ook weer groene dingen mee gaat doen, in tegenstelling tot de meeste (alle) gasproducenten.
Haha, ik heb ook nog getwijfeld vanwege de kolencentrales, maar die doen inmiddels bijna niks meer door alle windmolens. We importeren ook veel energie uit het buitenland en zo'n Quatt gebruikt echt bijna niets, dus de hele nacht terwijl de bedrijven niets nodig hebben stookt een Quatt vrijwel alleen op wind, aardgas en overschot van kerncentrales (die zet je niet zomaar even uit).Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:10:
[...]
Ik vind het argument van milieu wat kort door de bocht om de beslissing daar op te maken.
Je CV ketel haalt op aardgas misschien 90% rendement, terwijl een morderne gascentrale 60% rendement heeft voor de opwek van elektriciteit. Zelfs met een uitermate teleurstellende COP van 2,5 zit je dan op 150% rendement op gas en zo laag komt een Quatt zelden. Die gaat meer tussen de 3 en 6, waardoor je echt bijna niets verbruikt met 180% tot 360% rendement op gas (exclusief netverliezen).
Maar zoals gezegd hebben we overschotten aan wind en soms zelfs zon in de winter, dus netto doe je echt iets goeds voor het milieu, nog los van je eigen bankrekening als je met een dynamisch contract en wat goed tunen meer voordeel hebt dan de Quatt prognose. Gas is namelijk ook niet bepaald goedkoop met de huidige energiebelasting.
Zie hier bijvoorbeeld wat we in Nederland aan stroomproductie hebben:
https://energy-charts.inf...ting=default&interval=day
Maar denk er goed over na. Je moet er zelf een lekker gevoel bij hebben. Bij Quatt komen ze nu om in het werk, dus het is helemaal niet erg om nog even de kat uit de boom te kijken.
@netappienetappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:03:
[...]
Ik denk dat je voor jezelf af moet wegen of je tegen een eigenlijk zeer beperkte investering nu bij wilt dragen aan het milieu en zelf iets aan het comfort heb dat je er door krijgt.
@Bender
De huidige wijze van Bender is niet geschikt voor een warmtepomp aan de cv, misschien voor airco/verwarming.
Besparing zie ik ook niet.
Doe je het voor het millieu, twijfelachtig.
Doe je het voor je knip, doe het niet.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Te kort door de bocht Harv.harv schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:25:
[...]
@netappie
@Bender
De huidige wijze van Bender is niet geschikt voor een warmtepomp aan de cv, misschien voor airco/verwarming.
Besparing zie ik ook niet.
Doe je het voor het millieu, twijfelachtig.
Doe je het voor je knip, doe het niet.
Het is niet zo'n mooie business case als voor iemand die altijd thuis is, maar er is zeker genoeg te halen als @Bender niet graag in een steenkoud huis thuis komt.
@netappienetappie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Te kort door de bocht Harv.
Het is niet zo'n mooie business case als voor iemand die altijd thuis is, maar er is zeker genoeg te halen als @Bender niet graag in een steenkoud huis thuis komt.
@Bender
Daar ben ik het wel mee eens, maar Bender heeft de keuze gemaakt zo te leven.
Ik zou gaan voor comfort!!!!!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Groene stroom, dan komen we het bij het argument van de groene stroom certificaten.RealCato schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:17:
[...]
Huh? Je kunt toch gewoon groene stroom inkopen? Groen gas daarentegen bestaat niet.
En het produceren van die Quatt is veel minder slecht voor het milieu dan het produceren van een elektrische auto. Ik denk dat dat echt wel meevalt op het geheel.
Je moet dit niet puur voor het geld doen. Dan kun je beter je geld in een aandelentracker zetten.
Zie een Quatt als kostenneutraal het milieu helpen, plus je hoeft je geen zorgen meer te maken over de gasprijs, plus je geld gaat naar een partij die als het goed is er ook weer groene dingen mee gaat doen, in tegenstelling tot de meeste (alle) gasproducenten.
Er wordt meer groene stroom afgenomen dan er geproduceerd wordt, dus het kan simpelweg niet tenzij je er voor kiest zelf met zonnepanelen oid op te gaan wekken.
In 2020 koos bijna 80% van de huishoudens voor groene stroom.
(bron + bron)in Nederland (2022) is ruim 40 procent van de stroomproductie duurzaam
Uiteraard ligt het genuanceerder, maar zo kort door de bocht is het gewoon niet dat als je groene stroom inkoopt dat je dat ook krijgt.
Ongeveer evenveel elektriciteit wordt opgewerkt met aardgas als met hernieuwbare bronnen, de gasprijs heeft dus wel degelijk een groot effect op de electriciteitsprijs.plus je hoeft je geen zorgen meer te maken over de gasprijs
Zelfde bron als de vorige post
Ik doelde overigens met de productie van een auto niet perse een EV.
Maar meer het kopen van een 15 jaar oude benzine auto heeft meer uitstoot dan een nieuwe benzine auto, echter de productie van een nieuwe benzine auto heeft een dusdanige footprint dat de vraag is of dat opweegt.
Het is dus echt niet zo dat ik je mening niet deel, ik kan me er zeker in vinden.
Maar de cijfers zijn op dit moment nog totaal anders waardoor het milieu nog helemaal niet zo goed geholpen is met het kopen van nieuwe producten.
De vorige bewoner had graag overal de verwarming aan, dit was 8 jaar geleden, zijn GWL zaten maandelijks op 600 euro..harv schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:34:
[...]
@netappie
@Bender
Daar ben ik het wel mee eens, maar Bender heeft de keuze gemaakt zo te leven.
Ik zou gaan voor comfort!!!!!!
(ik zit momenteel op 180)
Bij mij was het zo dat zowel zaterdag als zondag de JSON-feed ineens niet meer werkte. Zeer af en toe kwam er een data puntje binnen op mijn HA.Cella schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:45:
[...]
En vervolgens doet de JSON-feed het niet meer, ook niet na herstart van de CiC. Onze andere CiC heeft nog versie 2.9.0 en daar doet de feed het wel.
Hebben meer daar last van?
/f/image/Lb8obaeLXr5lAF6fqFichzP1.png?f=fotoalbum_large)
De JSON-feed/live stats pagina's waren niet meer te openen (time-out) en ook geen ping-respons op het CIC-ip addres. Dit was op versie 2.9.0. Beide gevallen was het 2-3 minuten voor het hele uur. (toeval?)
Een restart van CIC was nodig. Wat ook hielp, is mijn CIC verbinding laten maken met mijn 2e wifi (gast-netwerk) en vervolgens weer laten verbinden met m'n normale wifi. (Dit teste ik op deze manier om te bekijken hoe ik het kon oplossen, zonder ineens 'alles' te resetten)
Inmiddels zit ik op 2.9.1. Mogelijk liep het apparaat vast tijdens het updaten?
Als het je puur om besparen gaat en je toch zelden thuis bent, dan is een warmtepomp misschien niks voor jou.Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:07:
[...]
De vorige bewoner had graag overal de verwarming aan, dit was 8 jaar geleden, zijn GWL zaten maandelijks op 600 euro..
(ik zit momenteel op 180)
[ Voor 12% gewijzigd door Michel242186 op 23-01-2024 20:30 ]
Hebben ze mss iets dichtgedraaid of uitgezet op je cv ketel qua sanitair warm water?Michel242186 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:29:
ze hebben hier vandaag de quatt geïnstalleerd en alles is prima verlopen totdat mijn dochter wil gaan douchen vanavond...geen warm water...de ketel springt niet aan (ja hij staat wel aan.) iemand enig idee...heb een intergas ketel HRE 28/24 A (verwarming werkt wel gewoon...tenminste..de quatt is lekker bezig)
Heb je de ketel al even 30 seconden van de stroom gehad?Michel242186 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:29:
ze hebben hier vandaag de quatt geïnstalleerd en alles is prima verlopen totdat mijn dochter wil gaan douchen vanavond...geen warm water...de ketel springt niet aan (ja hij staat wel aan.) iemand enig idee...heb een intergas ketel HRE 28/24 A (verwarming werkt wel gewoon...tenminste..de quatt is lekker bezig)
Kan sowieso geen kwaad.
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Zoek eens in dit forum en in deel1 op driewegklep.Michel242186 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:29:
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Intergas heeft volgens mij geen 3weg klep.SBL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:36:
[...]
Zoek eens in dit forum en in deel1 op driewegklep.
Wat is de waterdruk? En zie je een storingscode bij opstarten en/of warm water vraag?
nee geen storing...en volgens mij heb ik geen driewegklep....kan eventueel storingsnummer quatt wel even proberen....waterdruk is 1.5olafmol schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Intergas heeft volgens mij geen 3weg klep.
Wat is de waterdruk? En zie je een storingscode bij opstarten en/of warm water vraag?
Hebben de monteurs aan de instellingen van de CV gesleuteld, mogelijk op CV-only bedrijf gezet?Michel242186 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:43:
[...]
nee geen storing...en volgens mij heb ik geen driewegklep....kan eventueel storingsnummer quatt wel even proberen....waterdruk is 1.5
Nieuwe thermostaat: bij sommige kan je de gewenste temperatuur instellen.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
je hebt gelijk dit was het geval...net met ze gebeld parameter 1 stond op 3 en dit is CV only.Freeckje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:49:
[...]
Hebben de monteurs aan de instellingen van de CV gesleuteld, mogelijk op CV-only bedrijf gezet?
Nieuwe thermostaat: bij sommige kan je de gewenste temperatuur instellen.
weet zelf waar die parameters zitten maar had het over het hoofd gezien...nou ja opgelost weer.
Ik interpreteer dat uit het verloop van de power input in de onderstaande grafiek.
Zien jullie dat ook bij 2.9.1?
/f/image/GjTcY37tOaOIRU4fr8NLzb09.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2024 21:04 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nee, zit op 2.9.1 en moduleert nog netjes stap voor stap omhoog en omlaag.TeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:59:
Sinds vandaag op CiC software 2.9.1 en met de json data in Home Assistant zie ik dat mijn Quatt nu moduleert tussen nul en een door de CiC gekozen compressorfrequentie waar ik hiervoor zag dat de CiC tussen twee opeenvolgende compressorfrequenties moduleerde.
Ik interpreteer dat uit het verloop van de power input in de onderstaande grafiek.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/PKW1w3lAidnQp7MXICWUWB3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou jij vandaag niet contact hebben met tech support?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Ok dus je wil iets doen voor het milieu en het moet een terugverdientijd hebben van max een jaartje of 6 toch?Bender schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Groene stroom, dan komen we het bij het argument van de groene stroom certificaten.
Er wordt meer groene stroom afgenomen dan er geproduceerd wordt, dus het kan simpelweg niet tenzij je er voor kiest zelf met zonnepanelen oid op te gaan wekken.
[...]
[...]
(bron + bron)
Uiteraard ligt het genuanceerder, maar zo kort door de bocht is het gewoon niet dat als je groene stroom inkoopt dat je dat ook krijgt.
[...]
Ongeveer evenveel elektriciteit wordt opgewerkt met aardgas als met hernieuwbare bronnen, de gasprijs heeft dus wel degelijk een groot effect op de electriciteitsprijs.
Zelfde bron als de vorige post
Ik doelde overigens met de productie van een auto niet perse een EV.
Maar meer het kopen van een 15 jaar oude benzine auto heeft meer uitstoot dan een nieuwe benzine auto, echter de productie van een nieuwe benzine auto heeft een dusdanige footprint dat de vraag is of dat opweegt.
Het is dus echt niet zo dat ik je mening niet deel, ik kan me er zeker in vinden.
Maar de cijfers zijn op dit moment nog totaal anders waardoor het milieu nog helemaal niet zo goed geholpen is met het kopen van nieuwe producten.
Dan is een hybride pomp toch gewoon (voor de meesten hier) een hele goede optie?*
En als je je zorgen maakt dat gem 50% hernieuwbare stroom niet voldoende is, dan kies een leverancier die 100% aan de bron alleen maar zon en wind inkoopt: https://www.greenpeace.or.../groene-stroom-ranglijst/
* ik zou nog steeds wat proefjes doen of dit in jouw specifieke geval de beste optie is, of dat je beter eerst kan investeren in iets anders.
[ Voor 4% gewijzigd door RealCato op 23-01-2024 21:23 ]
Lijkt hier normaal. Tegen 11 uur kwam 2.9.1 binnen. Daarna lekker goedkoop verwarmt. Dat hij tegen 18.00 uur niks meer doet, komt door de open haard.TeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:59:
Sinds vandaag op CiC software 2.9.1 en met de json data in Home Assistant zie ik dat mijn Quatt nu moduleert tussen nul en een door de CiC gekozen compressorfrequentie waar ik hiervoor zag dat de CiC tussen twee opeenvolgende compressorfrequenties moduleerde.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Ec1QPfuyI1quZvpihb6Nw30J.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Zo!!! Die gaat als een wilde tekeer.... Zou het hele systeem even "een schop geven", want dit lijkt me niet okay.TeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:59:
[Afbeelding]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
CiC al even gereset?TeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:59:
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
21,97 in de kamer en de cv ging aan...
Kwartier later nog steeds supervisoryControlMode = 3.
Boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn = true en flinke flow...
Hallo CIC!
Het DOOIT bijna 9 graden.....
(Maar liever te warm dan te koud.... 😜)
:strip_exif()/f/image/W1NKUqpkFF21v4H1mCht9Vzg.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Dit ziet eruit als een Tado algoritmeTeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:59:
[Afbeelding]
Geen Tado hier. Quatt/Intergas/Honeywell algoritmes aan het werk hier
En net als @Friezin mijn CiC gereset. Dan krijgt mijn Honeywell ook een reset en gaat de thermostaat weer een paar uur inleren
[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2024 22:34 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ikke wel....
Altijd zodra er een nieuwe versie is.
Hier ook maar gereset (ik neem aan stroom eraf). Quatt/CIC deed een beetje raar vandaag.Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:15:
[...]
Ikke wel....
Altijd zodra er een nieuwe versie is.
Ja, even 30 seconden van de stroom.jk-d schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Hier ook maar gereset (ik neem aan stroom eraf). Quatt/CIC deed een beetje raar vandaag.
Hier vanmiddag al reset gedaan.
Net nog even t6 halve graad lager gezet om die supervisoryControlMode van die domme 3 (70W per uur..) af te krijgen.
Ging netjes naar 2, weer halve graad omhoog: nog steeds 2.
Zie eerder vandaag ook al hikje in gas via Hw.
Honeywell ook gereset?TeslaNerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:14:
[...]
Geen Tado hier. Quatt/Intergas/Honeywell algoritmes aan het werk hier
En net als @Friezin mijn CiC gereset. Dan krijgt mijn Honeywell ook een reset en gaat de thermostaat weer een paar uur inleren
En cv?
Alles moet opnieuw leren hihihi.
(Dat een moderne cv even van stroom moet na wijzigen instellingen, was ik wel door verrast moet ik zeggen...)
https://tweakers.net/g/fo...bqQJ.png%3Ff%3Duser_large
Zal het een voorbode zijn voor iets soortgelijks?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Bij wie is dat?okijokii schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:52:
Uit het Adlar forum:
Een plaatje zonder context...okijokii schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:52:
Uit het Adlar forum:
Welke "het" is hiervan (??) een voorbode?
Uit het Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen forum hier op tweakers.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Excuus, ik dacht dat Adlar hier mogelijk wel bekend was.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:02:
[...]
Een plaatje zonder context...
Welke "het" is hiervan (??) een voorbode?
Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen
Ik weet niet hoe ik kan quoten uit een ander forum, maar op de laatste pagina (54 op mijn telefoon) staat dir
[ Voor 26% gewijzigd door okijokii op 24-01-2024 07:13 ]
Maar dan nog is je post volkomen onbegrijpelijk..okijokii schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:05:
[...]
Excuus, ik dacht dat Adlar hier mogelijk wel bekend was.
Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen
Want werkelijk geen idee wat je hiermee bedoeld:
Zal het (vraag: wat?? Waar??) een voorbode (??) zijn voor iets soortgelijks?
Heb je geen link naar de bijbehorende post? Want dan is de context misschien duidelijk...
Edit: nee, nog steeds geen idee wat het inhoudt...
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 24-01-2024 07:20 ]
Volgens mij bedoeld hij dat Quatt op termijn mogelijk pakketten als deze als service/onderhoud gaat verkopen. Zie het als CV onderhoud, maar dan ongeveer 2x zo duur. Nu bieden ze natuurlijk geen onderhoudsabonnementen. Is aangekondigd voor de toekomst.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:16:
[...]
Maar dan nog is je post volkomen onbegrijpelijk..
Heb je geen link naar de bijbehorende post? Want dan is de context misschien duidelijk...
[ Voor 6% gewijzigd door Trackerfire op 24-01-2024 07:28 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
PompAO, Adlar, Quatt, ze hebben allemaal een soortgelijk verdienmodel. Vandaar mijn vraag of dit een voorbode (voorbeeld) zou kunnen zijn voor de toekomst bij Quatt.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:16:
[...]
Maar dan nog is je post volkomen onbegrijpelijk..
Tja, onderhoudscontracten aanbieden lijkt me een logische stap.Trackerfire schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:27:
[...]
Volgens mij bedoeld hij dat Quatt op termijn mogelijk pakketten als deze als service/onderhoud gaat verkopen. Zie het als CV onderhoud, maar dan ongeveer 2x zo duur. Nu bieden ze natuurlijk geen onderhoudsabonnementen. Is aangekondigd voor de toekomst.
Ze bestaan, ook voor warmtepompen, al zolang warmtepompen bestaan
Mijn eigen installateur biedt ze ook gewoon aan, en hier nog 1
https://www.feenstra.com/warmtepomp/onderhoud-warmtepomp/
Ik ging mij even om dat "het": net alsof er iets was voorgevallen wat geld kostte.
De "voorbode" was wat zoek.
Precies, dit bedoel ikTrackerfire schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:27:
[...]
Volgens mij bedoeld hij dat Quatt op termijn mogelijk pakketten als deze als service/onderhoud gaat verkopen. Zie het als CV onderhoud, maar dan ongeveer 2x zo duur. Nu bieden ze natuurlijk geen onderhoudsabonnementen. Is aangekondigd voor de toekomst.
Ik heb hier paar radiatoren waar ventilatoren geen zin hebben. Zijn 'n soort verticale open lamellen.Friezin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Radiator ventilatoren wel strak idee, compleet vervangen hoeft niet gelijk.
We beginnen met onder de andere grote radiator een ventilator. Als afgiftevermogen dan nog tekort schiet weet ik geen andere oplossing te bedenken dan vervangen.
Maar goed, stap voor stap. Eerst die Quatt's geïnstalleerd krijgen
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Tja, een voorbeeld is echt wat anders dan een voorbode.
Vandaar mijn enorme vraagtekens...
Adler is niet de allereerste aanbieder van onderhoudscontracten...
Meer een nabode 🙃
Goed waterzijdig inregelen wil ook wel eens helpen.Erveetwee schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:42:
[...]
Ik heb hier paar radiatoren waar ventilatoren geen zin hebben. Zijn 'n soort verticale open lamellen.
We beginnen met onder de andere grote radiator een ventilator. Als afgiftevermogen dan nog tekort schiet weet ik geen andere oplossing te bedenken dan vervangen.
En inderdaad: eerst maar eens afwachten, actie kan altijd nog
Een voorbeeld kan een voorbode zijn. We zullen zien tztFriezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:45:
[...]
Meer een nabode 🙃
Volgens mij bedoelt de poster meer, naast een onderhoudscontract, een abonnementen model waarbij je voor hogere bedragen bepaalde premium features ontsluit, zoals bv optimalisaties, zelf instelbare stooklijnen, langer historische data bewaren, 24/7 en of high priority support, skippen van bepaalde compressor frequenties ivm resonerende trillingen etc.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:45:
[...]
Meer een nabode 🙃
Zal mij idd niet verbazen want blijkbaar kunnen ze voor de huidige bedragen geen fatsoenlijk support apparaat optuigen.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 24-01-2024 09:19 ]
Zou je daar eens een foto van kunnen plaatsen, cq tekening van de fabrikant?Erveetwee schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:42:
[...]
Ik heb hier paar radiatoren waar ventilatoren geen zin hebben. Zijn 'n soort verticale open lamellen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Erg blij met hoe hij nu draait
:strip_exif()/f/image/uGG8s6ERdqtaVM14alTHyQt8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GqtFBv50f9cS7xzHHVCn9ElT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZUsWesZuS5Rc5LAmkdjDhg1z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het resultaat na deze aanpassingen
simplemouse in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 4% gewijzigd door simplemouse op 24-01-2024 13:33 ]
Ziet er prachtig uit. Rond 7/8 december is het verschil groter, maar dat kan toeval zijn.simplemouse schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:50:
Het is nog niet het einde vd de maand maar het verschil is groot na mijn aanpassing van 7 januari.
Erg blij met hoe hij nu draait![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan je nog even in het bericht plakken wat die aanpassing precies was met voor/na ? Scheelt zoeken en mogelijk leerzaam voor anderen.
Het ging om deze postnetappie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Ziet er prachtig uit. Rond 7/8 december is het verschil groter, maar dat kan toeval zijn.
Kan je nog even in het bericht plakken wat die aanpassing precies was met voor/na ? Scheelt zoeken en mogelijk leerzaam voor anderen.
Ah die. Dacht wel zoiets.simplemouse schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:50:
[...]
Het ging om deze post
Plak die link even in de post met plaatjes, dat scheelt echt tijd en context voor wie vergelijkbaar gedrag heeft na plaatsen van de Quatt.
Toch grappig. Ik heb op verzoek van Quatt P031 en P032 op resp 80 en 50 gezet. Met ook een veel beter resultaat.simplemouse schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:50:
[...]
Het ging om deze post
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Maar zoals eerder gemeld na de installatie van de Quatt zou er ook wat aandacht aan de CV gegeven moeten worden.
Er zijn dus verschillende opties mogelijk lijkt het.pietjm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:15:
[...]
Toch grappig. Ik heb op verzoek van Quatt P031 en P032 op resp 80 en 50 gezet. Met ook een veel beter resultaat.
Zijn er ook al instellingen voor een Remeha Calanta CW5 bekend? De monteurs komen hier volgende week een Quatt duo installeren.
En mijn ketel staat nu niet op de fabrieksinstellingen. Maar vermoedelijk ook niet op voor de quatts optimale instellingen.
Ik heb een Remeha Calenta 40C en die staat nu als slave ingesteld. De CiC bepaalt alles, en ik kan alleen maar toekijken nog. Dus wss hoef je niets meer in te stellen op je CVOkkejokke schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Er zijn dus verschillende opties mogelijk lijkt het.
Zijn er ook al instellingen voor een Remeha Calanta CW5 bekend? De monteurs komen hier volgende week een Quatt duo installeren.
En mijn ketel staat nu niet op de fabrieksinstellingen. Maar vermoedelijk ook niet op voor de quatts optimale instellingen.
Onze huidige situatie is als volgt:
Hoekhuis uit 2008. Voor die tijd standaard geïsoleerd dmv vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie. Dubbel glas.
We verwarmen dmv vloerverwarming in de keuken en badkamer. T22 radiatoren in de woonkamer, slaapkamers en de hal. De zolder (met twee slaapkamers) is nog onverwarmd. Maar daar zijn we van plan om een airco te plaatsen waarmee we kunnen koelen en verwarmen.
We willen bewust nog niet af van het gas omdat we koken op gas (met een vrij duur losstaand gastoestel), we hebben voor de sfeer een gashaard en we hebben gasverwarming in de garage en serre.
De thermostaat staat meestal op 19 graden, heel soms op 20 graden. Het totale gasverbruik voor verwarming, SWW, gashaard, koken etc was in 2023 totaal 975 m3.
De nog originele CV ketel uit 2008 staat nu 2 jaar ingesteld op 50 graden, en krijgt het huis daar ook prima mee warm (behalve als het -10 is, dan heeft ie iets meer moeite).
Verder hebben we per jaar ongeveer nog een teruglevering van de zonnepanelen van 6000 kWh
Nu heb ik een installatiegesprek gehad met Quatt. Die begonnen in eerste instantie over een een Single Quatt. Daarmee zouden we per jaar 697 m3 gas besparen tegenover 1300 kWh extra elektroverbruik.
Toen ik begon over het verschil met een Duo Quatt dan zouden we per jaar 698 m3 gas besparen tegenover 1392 kWh elektraverbruik. Maar dan zijn wel wel full-electric ready.
De Quatt verkoper dringt nu toch wel aan op een Duo Quatt (want als ik dan toch ooit full electric zou willen, kan dat alleen bij Quatt vermoed ik). Deels sta ik daar wel voor open omdat toch veel te veel terugleveren qua zonne-energie.
Maar ik vraag me echt af of het echt maar zou kloppen dat we bij de Duo maar 1 m3 gas per jaar extra zouden besparen. Zou het niet toch stiekem wat meer zijn? Richting de 50-100 m3 per jaar? Dan zou het al rendabeler zijn.
Want bij een Duo Quatt moet er ook nog een elektricien komen om een extra groep/kabel en werkschakelaar aan te leggen. Dan zou het prijsverschil al gauw €1000 zijn ivm een single Quatt.
Een andere optie: de lokale installateur wilt ook wel een hybride warmtepomp plaatsen. Maar dat kan alleen icm een nieuwe CV-ketel. Dan heb ik alleen de keuze uit de Remeha Elga Ace 4 kW + nieuwe CV ketel voor een netto prijs (dus na aftrek subsidie) van €6288. Alles bij elkaar wel duurder dan Quatt, maar mogelijk wel met betere service?
Hebben jullie nog goede denkrichtingen wat kan helpen bij het maken van een goede keuze?
Ik zou hem aan/uit aan laten sluiten. Dan bepaalt de CiC wanneer de Remeha-ketel bijgeschakeld wordt, maar jij bepaalt dan hoe, met name de maximale watertemperatuur.Okkejokke schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Er zijn dus verschillende opties mogelijk lijkt het.
Schroef in elk geval (ook als opentherm) het vermogen omlaag (bij mij parameter GP007 van 4400 naar 1950), dan voegt de warmtepomp maximaal een graad of 7 toe per rondje. Samen met de Quatt heb je dan 11-12kW vermogen, dat is meer dan genoeg.
Dat klinkt als een mooi huis voor een warmtepomp inderdaad!! Als ik het zo lees heb je inderdaad voldoende aan een single Quatt, zeker omdat je ook nog op andere plekken behoefte hebt voor gas.Koploper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:14:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Deels voor het milieu, maar ook deels ter kostenbesparing.
Hoekhuis uit 2008. Voor die tijd standaard geïsoleerd dmv vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie. Dubbel glas.
We verwarmen dmv vloerverwarming in de keuken en badkamer. T22 radiatoren in de woonkamer, slaapkamers en de hal. De zolder (met twee slaapkamers) is nog onverwarmd. Maar daar zijn we van plan om een airco te plaatsen waarmee we kunnen koelen en verwarmen.
We willen bewust nog niet af van het gas omdat we koken op gas (met een vrij duur losstaand gastoestel), we hebben voor de sfeer een gashaard en we hebben gasverwarming in de garage en serre.
De thermostaat staat meestal op 19 graden, heel soms op 20 graden. Het totale gasverbruik voor verwarming, SWW, gashaard, koken etc was in 2023 totaal 975 m3.
De nog originele CV ketel uit 2008 staat nu 2 jaar ingesteld op 50 graden, en krijgt het huis daar ook prima mee warm (behalve als het -10 is, dan heeft ie iets meer moeite).
Verder hebben we per jaar ongeveer nog een teruglevering van de zonnepanelen van 6000 kWh
Nu heb ik een installatiegesprek gehad met Quatt. Die begonnen in eerste instantie over een een Single Quatt. Daarmee zouden we per jaar 697 m3 gas besparen tegenover 1300 kWh extra elektroverbruik.
Toen ik begon over het verschil met een Duo Quatt dan zouden we per jaar 698 m3 gas besparen tegenover 1392 kWh elektraverbruik. Maar dan zijn wel wel full-electric ready.
De Quatt verkoper dringt nu toch wel aan op een Duo Quatt (want als ik dan toch ooit full electric zou willen, kan dat alleen bij Quatt vermoed ik). Deels sta ik daar wel voor open omdat toch veel te veel terugleveren qua zonne-energie.
Maar ik vraag me echt af of het echt maar zou kloppen dat we bij de Duo maar 1 m3 gas per jaar extra zouden besparen. Zou het niet toch stiekem wat meer zijn? Richting de 50-100 m3 per jaar? Dan zou het al rendabeler zijn.
Want bij een Duo Quatt moet er ook nog een elektricien komen om een extra groep/kabel en werkschakelaar aan te leggen. Dan zou het prijsverschil al gauw €1000 zijn ivm een single Quatt.
Een andere optie: de lokale installateur wilt ook wel een hybride warmtepomp plaatsen. Maar dat kan alleen icm een nieuwe CV-ketel. Dan heb ik alleen de keuze uit de Remeha Elga Ace 4 kW + nieuwe CV ketel voor een netto prijs (dus na aftrek subsidie) van €6288. Alles bij elkaar wel duurder dan Quatt, maar mogelijk wel met betere service?
Hebben jullie nog goede denkrichtingen wat kan helpen bij het maken van een goede keuze?
De hamvraag die jij je moet afvragen is; "wil ik op (korte) termijn volledig af van het gas?". En koop je dan naast een FE ook;
- een nieuwe inductie kookplaat (losstaand met oven verwacht ik dan)
- een nieuwe verwarming in de garage en serre.
- En vervolgens ook je gashaard verwijderen of laten ombouwen.
50graden is moeilijk te halen met 1 Quatt, dus dan zou de tweede wel wat m3 extra's kunnen doen, hoeveel dat is moeilijk te bepalen..Koploper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:14:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Deels voor het milieu, maar ook deels ter kostenbesparing.
edit: Hoeveel van de 975m3 is voor waterverwarming? Als dat maar 700m3 is, dan is 1 Quatt voldoende.
(hij kan wel meehelpen tot 55graden)
Je zegt dat je meer nodig hebt dan 50graden bij -10; dat is waarschijnlijk een vorm van overdrijving, want het is nooit -10, zeker niet gemiddeld per dag. Had je deze winter genoeg aan water van 50graden?
Als je verder geen verbeteringen denkt door te voeren (radiatorventilatoren zijn wel goed idee om de 50graden wat omlaag te brengen, kost wel paar keer 100€) en/of als je met Quatt naar full-electric wilt, zou je zeker een tweede kunnen overwegen (kan dan ook nog). Wellicht kunnen mensen met vergelijkbaar verbruik/afgifte aangeven wat zij aan gas gebruiken omdat Quatt te klein is; ik verbruik iets edit: veel meer dan jij en had graag een 2e gehad voor 1000€.
Lijkt mij prima voor een enkele Quatt.Koploper schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:14:
Gasloos willen jullie toch niet en als het nu met nachtverlaging goed gaat op 50 graden, dan gaat een enkele Quatt die 24x7 de muren, plafonds en interieur opgewarmd houdt hier echt geen moeite mee hebben.
De besparing van Quatt gaat ook uit van gas stoken als dat goedkoper is, maar als je rekent met salderen uit zonnepanelen opbrengst, dan is dat eigenlijk nooit het geval.
Ik denk dat je gasverbruik daardoor vrijwel alleen maar voor warm water zal zijn, dus neem alleen die dubbele Quatt als je binnen 5 jaar van het gas af wilt.
De Elga Ace 4 kW is helaas zwaar inferieur qua vermogen. Je zal minimaal een model hoger moeten nemen om de Quatt te evenaren en beide versies zijn ook nog eens een stuk luidruchtiger omdat ze op een andere afstand meten.
Het is geen slechte warmtepomp en past beter bij een Remeha Ecosysteem, maar de Quatt wint deze wedstrijd moeiteloos.
Quatt gaat aan (na standby vanaf 11.30 uur, ivm zon) terwijl gemeten kamertemperatuur nog 0,2°C boven de ingestelde kamertemperatuur zit....
Normaliter pas nadat gemeten kamertemperatuur er ongeveer 0,4°C onder gezakt was..
En mensen maar schrijven dat ze niks van de AI merkenFriezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:
Verrassend....
Quatt gaat aan (na standby vanaf 11.30 uur, ivm zon) terwijl gemeten kamertemperatuur nog 0,2°C boven de ingestelde kamertemperatuur zit....
Normaliter pas nadat gemeten kamertemperatuur er ongeveer 0,4°C onder gezakt was..
Zonder expliciete warmtevraag van je thermostaat?Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:
Verrassend....
Staat gewoon nog op 22°C volcontinue.olafmol schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Zonder expliciete warmtevraag van je thermostaat?
Heeft op standby (0) gestaan vanaf ongeveer 11.30 uur (lekker zonnig).
Identiek aan gisteren.
Gister ging Quatt pas aan (heating - 2) toen ingestelde kamertemperatuur zakte naar 21,57 (zoiets: pin me er niet op vast..).
Nu aan op 22,21(inmiddels nog iets gezakt naar 22,02).
(Zat even in hw de "nu" te bekijken van wat een wolwasje pakt en zag plotseling Quatt ook aanslaan)
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 24-01-2024 15:53 ]
ok, maar vraagt je thermostaat boven de 22C expliciet om warmte? Zie je bv een vlammetje oid in het display?Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Staat gewoon nog op 22°C volcontinue.
Identiek aan gisteren.
Gister ging Quatt pas aan (heating - 2) toen ingestelde kamertemperatuur zakte naar 21,57 (zoiets: pin me er niet op vast..).
(Zat even in hw de "nu" te bekijken van wat een wolwasje pakt en zag plotseling Quatt ook aanslaan)
Ik heb een t6...olafmol schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:02:
[...]
ok, maar vraagt je thermostaat boven de 22C expliciet om warmte? Zie je bv een vlammetje oid in het display?
Die geeft enkel een vlammetje wanneer Quatt of cv aan is.
Display is sowieso iets waar ik zelden op kijk: switcht tussen ingesteld en werkelijke temperatuur.
Nu dus wel een vlammetje, gister niet totdat hij tot die 21,57 zakte en Quatt aanschoot.
Dat vlammetje verdwijnt ook als de Quatt of cv aan is en je gebruikt warmwater. Vreemd gedrag op die display.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:10:
[...]
Ik heb een t6...
Die geeft enkel een vlammetje wanneer Quatt of cv aan is.
Display is sowieso iets waar ik zelden op kijk: switcht tussen ingesteld en werkelijke temperatuur.
Nu dus wel een vlammetje, gister niet totdat hij tot die 21,57 zakte en Quatt aanschoot.
Ik ben al een tijd in overleg met Honeywell over de T6 en ze lijken het nu serieus op te pakken. Zeker nadat de gemeten temperatuur plotseling omhoog ging (en de Quatt uit) om vervolgens er langzaam te dalen zonder dat er aanleiding toe was. Inmiddels kijken ze op afstand mee in de T6. Wordt vervolgd.
Als je warmwater pakt wordt de cv functie uitgeschakeld en daarom verdwijnt het vlammetje.pietjm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:17:
[...]
Dat vlammetje verdwijnt ook als de Quatt of cv aan is en je gebruikt warmwater. Vreemd gedrag op die display.
Ik ben al een tijd in overleg met Honeywell over de T6 en ze lijken het nu serieus op te pakken. Zeker nadat de gemeten temperatuur plotseling omhoog ging (en de Quatt uit) om vervolgens er langzaam te dalen zonder dat er aanleiding toe was. Inmiddels kijken ze op afstand mee in de T6. Wordt vervolgd.
De Quatt heeft natuurlijk wel meer data dan alleen wat de thermostaat meldt.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Identiek aan gisteren.
Het kan zomaar zijn dat het aan de hand van buitentemperatuur, weersverwachting en misschien zelfs meer warmteverlies in het CV circuit besluit om in te grijpen voordat de thermostaat dat (meestal vertraagd) nodig vindt.
Het kouder en warmer worden van de lucht in de ruimte is immers een zeer vertraagd gevolg van meer warmteverlies, en dat te laat compenseren is ook niet comfortabel.
En ja, dit is weer heerlijke onzinnige speculatie over de logica van de CiC. Stukje beroepsdeformatie, sorry 😂
Wat denk je, gaat het vermogen voor het ww gedeelte dan ook omlaag of is daar gescheiden?SBL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ik zou hem aan/uit aan laten sluiten. Dan bepaalt de CiC wanneer de Remeha-ketel bijgeschakeld wordt, maar jij bepaalt dan hoe, met name de maximale watertemperatuur.
Schroef in elk geval (ook als opentherm) het vermogen omlaag (bij mij parameter .. van 4400 naar 1950), dan voegt de warmtepomp maximaal een graad of 7 toe per rondje. Samen met de Quatt heb je dan 11-12kW vermogen, dat is meer dan genoeg.
Sowieso lastig om deze waardes te vertalen naar de instelling van een ander merk.
Wij hebben een remeha quinta 35c, dat is weer heel anders.
Hier ook een start bij 20,1 bij een setpoint van 20. De Quatt loopt steeds mooier hier. Stooklijn heeft zich volledig aangepast (naar beneden). Vanaf 5 januari een run van 17 dagen gehad. COP daardoor ook een stuk hoger dan voorheen.Friezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:
Verrassend....
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Dat was zonder Quatt niet zo. Wel met een andere thermostaat toen.Gerardwaz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:20:
[...]
Als je warmwater pakt wordt de cv functie uitgeschakeld en daarom verdwijnt het vlammetje.
Ja dat kan kloppen, geen enkele thermostaat is namelijk gelijk.pietjm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:55:
[...]
Dat was zonder Quatt niet zo. Wel met een andere thermostaat toen.
Ook zonder Quatt.pietjm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:55:
[...]
Dat was zonder Quatt niet zo. Wel met een andere thermostaat toen.
Ook T6? Ben wel benieuwd of de T6 dan (zichtbaar in json) warmtevraag geeft of dat de quatt hier opeens vanaf 2.9.x zelf bedenkt warmte nodig te hebben.Dieg000 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:55:
[...]
Hier ook een start bij 20,1 bij een setpoint van 20. De Quatt loopt steeds mooier hier. Stooklijn heeft zich volledig aangepast (naar beneden). Vanaf 5 januari een run van 17 dagen gehad. COP daardoor ook een stuk hoger dan voorheen.
Mocht het nodig zijn, ik ervaar deze T6 Spikes in temperatuur ook regelmatig en ik log de boel in HA. Mocht je iets nodig hebben....pietjm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:17:
[...]
Dat vlammetje verdwijnt ook als de Quatt of cv aan is en je gebruikt warmwater. Vreemd gedrag op die display.
Honeywell Touch modulation. Is update 2.9.0 of 2.9.1. Daarvoor nooit gezien.Heinemancp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Ook T6? Ben wel benieuwd of de T6 dan (zichtbaar in json) warmtevraag geeft of dat de quatt hier opeens vanaf 2.9.x zelf bedenkt warmte nodig te hebben.
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Het kwartje begint te vallen bij Honeywell.pietjm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:17:
[...]
Is je contact toevallig 'Axen"?
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Hoe lang duurt het opstarten na een reset ?jk-d schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Hier ook maar gereset (ik neem aan stroom eraf). Quatt/CIC deed een beetje raar vandaag.
Ik heb de stroom er even af gehad, maar na 20 minuten nog geen json* (vast ip-adres).
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
@FriezinFriezin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Identiek aan gisteren.
Oh oh, beetje begrijpen dat ik niet alle geheimtaal niet meer begrijp.
Beetje uitleg voor niet continue on line zijnde mensen graag.
Zeker met die continue updates en de gevolgen.
Het is niet bij te houden.
Help me, ik wil wel.
Ons huis is uit 2012. 180 m2. Vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. T22’s op de 3 slaapkamers, waarmee het ook met lage cv temperaturen prima warm te krijgen is. (Staat nu op max 50 graden en 40% vermogen) CV is een Nefit topline aquapower plus HRC30/CW6. (Die wordt straks aan/uit aangesloten volgens mij)
Ik wilde geen T6, dus heb contact gezocht met Quatt daarover. Als de temperatuur straks toch constant moet blijven, wat moet ik dan met een ‘slimme’ thermostaat?
Gevraagd of de honeywell round modulation een optie was, maar dat werd echt sterk afgeraden.
Ze adviseerden voor een ‘simpele’ thermostaat de honeywell DT4M. Dus deze heb ik besteld. Ik lees er weinig over op het forum. Iemand die positieve ervaringen heeft met de DT4M?
Wanneer je op de vetgedrukte naam klikt, zie je steeds de post waarop wordt geantwoord.harv schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:10:
[...]
@Friezin
Oh oh, beetje begrijpen dat ik niet alle geheimtaal niet meer begrijp.
Beetje uitleg voor niet continue on line zijnde mensen graag.
Zeker met die continue updates en de gevolgen.
Het is niet bij te houden.
Help me, ik wil wel.
Ook daar op vetgedrukte naam etc. Tot je bij de originele post komt.
Dat was in dit geval deze:
Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2
(Olaf wilde weten of de thermostaat expliciet 22 vraagt:
Wanneer mijn thermostaat continue op 22 staat als gewenste temperatuur, lijkt me dat al expliciet.
Dit was de allereerste keer dat de Quatt een soort van "ok! Ik ga aan de slag" gaf voordat de kamertemperatuur onder die 22 dook.
Normaliter zakte de kamertemperatuur tot wel 0,6°C onder die 22°C voordat Quatt (of CIC) wakker werd (en moest dan volle bak, soms met gasverbruik, om het verschil met die 22 te compenseren.)
Nee, Alexandra.HarryInia schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:56:
[...]
Het kwartje begint te vallen bij Honeywell.
Is je contact toevallig 'Axen"?
Ik had contact met Zsolt paar weken geleden. Dat kwam ik echt geen steek verder mee. Had niet het idee dat ze het echt serieus namen, en het zou mij verbazen als ze dat nu wel doen.
Ik kan je niet helpen met de vraag over de DT4M maar ben er wel heel nieuwsgierig naar.timobiel schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:30:
Ik heb een Quatt duo besteld. Deze wordt 6 februari geïnstalleerd.
Ons huis is uit 2012. 180 m2. Vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. T22’s op de 3 slaapkamers, waarmee het ook met lage cv temperaturen prima warm te krijgen is. (Staat nu op max 50 graden en 40% vermogen) CV is een Nefit topline aquapower plus HRC30/CW6. (Die wordt straks aan/uit aangesloten volgens mij)
Ik wilde geen T6, dus heb contact gezocht met Quatt daarover. Als de temperatuur straks toch constant moet blijven, wat moet ik dan met een ‘slimme’ thermostaat?
Gevraagd of de honeywell round modulation een optie was, maar dat werd echt sterk afgeraden.
Ze adviseerden voor een ‘simpele’ thermostaat de honeywell DT4M. Dus deze heb ik besteld. Ik lees er weinig over op het forum. Iemand die positieve ervaringen heeft met de DT4M?
Hier hetzelfde op de iSense sinds 2.9.1 voorheen wachtte de Quatt tot 19.7. Nu springt hij al diverse keren aan bij een dalende trend(lijn) rond de 20 graden (24/7 20 graden ingesteld). Toppie, dit was (mijn) enige nadeel van de QuattHeinemancp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:07:
[...]
Ook T6? Ben wel benieuwd of de T6 dan (zichtbaar in json) warmtevraag geeft of dat de quatt hier opeens vanaf 2.9.x zelf bedenkt warmte nodig te hebben.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Hier komt ook een QuattS1985S schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:15:
Leuk idee en ook interessant om te zien wat iedereen eraan 'geknoopt' heeft.
De Toon2 mag ook in de lijst opgenomen worden, maar deze dient wel een oude ketelmodule (de kleine versie) te hebben.

Ik heb een geroote Toon 2, met een nieuwe versie CV module. Ik begrijp dat dit niet zal gaan werken. Wanneer ik een oude module regel, is het dan een kweste van nieuwe eraf, oude erop en klaar? En blijven alle functies in mijn Toon dan gewoon beschikbaar?
https://strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Dat is wel gescheiden; "in CVmodus" staat in de Calenta handleiding.Notaname schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:41:
[...]
Wat denk je, gaat het vermogen voor het ww gedeelte dan ook omlaag of is daar gescheiden?
Sowieso lastig om deze waardes te vertalen naar de instelling van een ander merk.
Wij hebben een remeha quinta 35c, dat is weer heel anders.
:strip_exif()/f/image/gY2xtDIeuMTAJVYNLPXEDlKZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ventilatortoerental maximum=minimum is er wat vermogen betreft ook weinig meer te moduleren, maar dat geeft niet: zachtjes is hard zat.
In de Quinta handleiding (kon alleen vanaf 45 vinden) ziet het er niet anders uit. https://mijn.remeha.nl/ap...%20Ace%2045-65-90-115.pdf
Dus kijken waar GP008 op staat en GP007 hetzelfde maken. In de handleiding staat wellicht ergens een grafiek (bij Calenta wel) op welk vermogen je dan uitkomt.
Zoeken op DT4M levert zowel in dit deel als in het eerste deel niks inhoudelijks op. Ik vrees dat er niemand binnen dit forum ervaring heeft, dus we zien graag jouw durfal ervaring hier terug....💪timobiel schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:30:
Ik heb een Quatt duo besteld. Deze wordt 6 februari geïnstalleerd.
Dank voor je uitleg. Ik zal even zoeken in onze manuel. Jouw voorbeeld is een heul modern model. De onze werkt nog met codes van 1 letter en 2 cijfers. Is type Flintstones.SBL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Dat is wel gescheiden; "in CVmodus" staat in de Calenta handleiding.
[Afbeelding]
Als ventilatortoerental maximum=minimum is er wat vermogen betreft ook weinig meer te moduleren, maar dat geeft niet: zachtjes is hard zat.
In de Quinta handleiding (kon alleen vanaf 45 vinden) ziet het er niet anders uit. https://mijn.remeha.nl/ap...%20Ace%2045-65-90-115.pdf
Dus kijken waar GP008 op staat en GP007 hetzelfde maken. In de handleiding staat wellicht ergens een grafiek (bij Calenta wel) op welk vermogen je dan uitkomt.
Binnen een minuut bij mij. 20 minuten klinkt niet logisch. Is de CiC wel naar hetzelfde IP adres gegaan? Misschien checken in je router?Marelli7 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Hoe lang duurt het opstarten na een reset ?
Ik heb de stroom er even af gehad, maar na 20 minuten nog geen json* (vast ip-adres).
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.