Mijn huis is 10 meter breed dus wellicht dat daar wel mee wat mee te doe is qua plaatsing. Plafond is 3,20 hoog dus bovenburen zitten er dan iets dichter op.Spykie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken in verband met wettelijke minimale afstand warmtepomp <-> buren.
Een warmtepomp achter in de tuin plaatsen danHemmik schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Mijn huis is 10 meter breed dus wellicht dat daar wel mee wat mee te doe is qua plaatsing. Plafond is 3,20 hoog dus bovenburen zitten er dan iets dichter op.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kan mn Quatt zo nog wel werken?
:strip_exif()/f/image/Jxj2dEsBHU1fuWe50TmtL3U8.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij staat volop te blazen maar zo kan ie toch geen warmte uit de lucht halen ?
:strip_exif()/f/image/Jxj2dEsBHU1fuWe50TmtL3U8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door louzy82 op 15-01-2024 17:05 ]
Louzy#2475
nee, niet bepaald.
Is het ijsvorming?of rijp op lamellen. Het is lastig perspectief te zien op deze foto.
is alles weer schoon na een defrost?
edit:
aan je vingervegen te zien echt dichtgevroren?
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 15-01-2024 17:06 ]
Heb klein stukje gelezen op het DeWarmte forum.DutchAce schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Dit valt best mee hoor, een goede stooklijn bepalen is iets wat je het beste altijd kan doen, onafhankelijk van welke WP je hebt, deze daarna invoeren in de warmtepomp is geen moeite. De PompAO heeft mij nooit 'koud' gelaten, en zie ook niet in waarom dat tijdens het inregelen zou gebeuren.
Even zo een paar vragen die na het lezen van ongeveer 3 pagina's bij mij opborrelen:
- Heeft iedere gebruiker wel uitleg gekregen over het inregelen van die stooklijn en verdere settings?
Het schijnt niet iedere poster helemaal duidelijk te zijn.
- Ik zie daar best veel posts over een totaal onbereikbare site "myDeWarmte" waar stooklijn en settings geregeld moeten worden.
Dat lijkt me onhandig: vooral bij een faillissement kan de internetprovider er zo "de stekker uittrekken".
Hoe regel je dan stooklijnen en instellingen (hier hangt fysiek de CIC: daar zitten alle instellingen in, dus mocht Quatt ophouden, heb je in ieder geval nog wel de besturing). Is er bijvoorbeeld een escrow of een derde partij die mee heeft ontwikkeld en kennis heeft? Betronic heeft dat bijvoorbeeld gedaan bij Quatt. Zie site Betronic.
- Geluidsniveau... lees ik nu iets van 64dB?
Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Het is echt dichtgevroren.paQ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:05:
[...]
nee, niet bepaald.
Is het ijsvorming?of rijp op lamellen. Het is lastig perspectief te zien op deze foto.
is alles weer schoon na een defrost?
edit:
aan je vingervegen te zien echt dichtgevroren?
Kun je zelf een defrost initiëren?
*Edit
Nevermind
Hij heeft een defrost gedaan
Nu zie ik de lamellen weer
:strip_exif()/f/image/erqnFVMWAxHNAW7JpAkdYbZR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door louzy82 op 15-01-2024 17:18 ]
Louzy#2475
Achter het ijs zal de wp bitter weinig presteren.louzy82 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Het is echt dichtgevroren.
Kun je zelf een defrost initiëren?
*Edit
Nevermind
Hij heeft een defrost gedaan
Nu zie ik de lamellen weer
[Afbeelding]
In wezen zou ook dat (behalve getimed) een defrost moeten initiëren om alles weer schoon te krijgen.
Zie site Quat.io
Linkerinlaat en voorzijde totaal vrijhouden, dat is duidelijk. Maar hoeveel ruimte moet je vrijhouden aan de rechter- en achterzijde?
Verder was ik ook benieuwd of er eventueel ophangbeugels voor de WP zijn die ca 10 cm "dieper" zijn, aangezien ik de WP liefst niet aan de rabatdelen wil ophangen (resonantiegevaar?) , maar aan de achterliggende stenen muur.
Ik kom nergens een "rondom" impressie (foto svp) of montagetekening van de Quatt tegen, om bovenstaande goed te bepalen. Je ziet altijd alleen dat mooie voor aanzicht...Houd er rekening mee dat de ventilator van de buitenunit ruimte nodig heeft om lucht aan te zuigen en uit te blazen.
Linkerinlaat en voorzijde totaal vrijhouden, dat is duidelijk. Maar hoeveel ruimte moet je vrijhouden aan de rechter- en achterzijde?
Verder was ik ook benieuwd of er eventueel ophangbeugels voor de WP zijn die ca 10 cm "dieper" zijn, aangezien ik de WP liefst niet aan de rabatdelen wil ophangen (resonantiegevaar?) , maar aan de achterliggende stenen muur.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
@Hemmik , beetje afhankelijk van hoe je tuin in verbinding staat met je appartement en de voorwaarden die de VvE hieraan stelt. het is wel een uitdaging, net wat @Spykie heeft geschreven. maar mogelijk kan het dus wel?Spykie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:14:
[...]
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken in verband met wettelijke minimale afstand warmtepomp <-> buren.
een eenvoudige plattegrond met wat afmetingen (ook richting je buren, mn beedte van je apparement speelt daar wel een behoorlijke rol in. Alleen all electric bij Quatt betekend dit veelal wel een dubbele Quatt, mogelijk dat je in een klein appartement wel met één Quatt kunt volstaan.
hebben we je oa. gasverbruik van de afgelopen 3 jaar nodig. en wat voor afgiftesysteem je hebt (vloerverwarming, radiatoren of een combinatie van beide.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat is leuk, ze hebben nu blijkbaar ook de Quatt in het wit.louzy82 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:04:
[Afbeelding]

Nee, even geen grapjes, nee, hij moet aan de defrost, dat moge duidelijk zijn. Wat me wel opvalt op de foto, ik vind de ruimte aan de achterkant een beetje aan de korte kant, kun je hem wat meer lucht geven. gezien de kabels en leidingen die ik zie zou je zeker circa 10cm meer naar voren moeten kunnen.
-update - ; ik zou even de CIC uit zetten, even wachten (circa 20 sec.) en dan weer de stekker er in. hoop dat dan de Quatt daardoor in defrost stand gaat.
want je verdamper zit nu helemaal dicht, dus ook geen luchtdoorvoer meer, hij krijgt op deze manier dus ook geen warmte meer binnen. Doet hij dat meer, hou het even in de gaten dan Quaat bellen cq ticket aan maken.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 15-01-2024 19:26 ]
heb je de moeite genomen om de TS op pagina 1 te lezen, want daar staat iets over de opstelling.Freeckje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:21:
Zie site Quat.io
[...]
Ik kom nergens een "rondom" impressie (foto svp) of montagetekening van de Quatt tegen, om bovenstaande goed te bepalen. Je ziet altijd alleen dat mooie voor aanzicht...
En op je vraag, helaas heeft Quaat alleen een tekening mbt de bigfoots. maar hou zeker als je deze op bigfoots tegen een muur hebt staan zo veel mogelijk ruimte vrij denk hierbij aan min. 25-35 cm, meer is altijd beter.
Misschien bladeren aangezogen?louzy82 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:04:
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wij hebben onze Quatt besteld. We hebben op dit moment een Remeha eTwist thermostaat, zonder OT gateway. Daarom zullen we of zo'n gateway moeten bestellen of een nieuwe thermostaat. Ik lees dat Quatt de Honeywell Lyric T6 adviseert. De reviews, hier op Tweakers, zijn echter matig.
Wat zijn andere goede opties voor een thermostaat voor een Quatt (icm Remeha Calenta Ace)?
Wat zijn andere goede opties voor een thermostaat voor een Quatt (icm Remeha Calenta Ace)?
Wellicht gaan we hier een beetje off-topic en hoort dit in het PompAO topic, toch wil ik hier wel graag even antwoord op geven.Friezin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:06:
[...]
Heb klein stukje gelezen op het DeWarmte forum.
Even zo een paar vragen die na het lezen van ongeveer 3 pagina's bij mij opborrelen:
- Heeft iedere gebruiker wel uitleg gekregen over het inregelen van die stooklijn en verdere settings?
Het schijnt niet iedere poster helemaal duidelijk te zijn.
- Ik zie daar best veel posts over een totaal onbereikbare site "myDeWarmte" waar stooklijn en settings geregeld moeten worden.
Dat lijkt me onhandig: vooral bij een faillissement kan de internetprovider er zo "de stekker uittrekken".
Hoe regel je dan stooklijnen en instellingen (hier hangt fysiek de CIC: daar zitten alle instellingen in, dus mocht Quatt ophouden, heb je in ieder geval nog wel de besturing). Is er bijvoorbeeld een escrow of een derde partij die mee heeft ontwikkeld en kennis heeft? Betronic heeft dat bijvoorbeeld gedaan bij Quatt. Zie site Betronic.
- Geluidsniveau... lees ik nu iets van 64dB?
Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)
Parameters ingeven is op dit moment nog via hun web-app, welke het vervolgens naar de locale besturing communiceert, de instellingen zitten daar opgeslagen op een SD-kaartje (welke je zelf kunt backuppen). De regelunit is een wel gekende Raspberry Pi, de besturing is dus voor een klein beetje handige harry makkelijk zelf te backuppen, vervangen en restoren. Echter die webapp beschouw ik zelf nog als een nadeel, wanneer DeWarmte 'de stekker eruit trekt', heb je inderdaad geen mogelijkheid meer instellingen aan te passen (of je moet al meerdere images maken, van een aantal parameter-sets) of actuele data in te zien. Ik heb dit zelf ook terug gekoppeld als feedback en hoop dat er nog een lokale API komt zoals bij Quatt.
Het geluidsniveau zou ongeveer 45dB moeten zijn volgens de website bij 6.4kW ,42dB in Silent Mode 4kW en hoger (?) in de boost mode 8+kW. Ik heb het niet nagemeten, maar ik heb ook geen last ervan en vind hem (persoonlijk) erg stil, ik heb tot vorige week op normal mode gedraait, nu in boost mode.
Als je een duo hebt gekocht heb je geen prijsstijging en dubbel voordeel.Gerardwaz schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:02:
[...]
Leuk alleen heb je er niet veel aan, de prijs is ook met € 200,- omhoog gegaan. En dat is al eerder gebeurt bij subsidie verhogingen, die pakken ze zelf.
Ben niet blij trouwens, sinds het draaikwrtiertje afgelopen donderdag geen beweging bij Quatt support kunnen krijgen en staat de boel nog steeds stil.
Alleen dit soort antwoorden, maar geen actie…
Ik vind het zeer vervelend om te horen dat je problemen hebt, dit is absoluut niet acceptabel. I
k stuur dit door naar onze klantenserviceafdeling en zij zullen contact met je opnemen om dit te onderzoeken. Als we iemand moeten terugsturen, zullen we dat doen.
Ik denk inderdaad dat niemand echt te spreken is over de T6. Echter..... Quatt geeft aan dat deze wel het beste rendement levert en dat is natuurlijk belangrijk. Daarnaast lees je ook dat andere thermostaten hun issues hebben. Lastig om advies te geven, omdat ik alleen de T6 heb gebruikt (ook al voor de Quatt) en ik inmiddels met HA aardig de boel onder controle aan het krijgen ben.Abom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:51:
Wij hebben onze Quatt besteld. We hebben op dit moment een Remeha eTwist thermostaat, zonder OT gateway. Daarom zullen we of zo'n gateway moeten bestellen of een nieuwe thermostaat. Ik lees dat Quatt de Honeywell Lyric T6 adviseert. De reviews, hier op Tweakers, zijn echter matig.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Heb je al gebeld? Zo nee, bellen. Zo ja, opnieuw bellen. Geen genoegen nemen met geen reactie, want dit is natuurlijk niet acceptabel.T-Rob schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Als je een duo hebt gekocht heb je geen prijsstijging en dubbel voordeel.
Ben niet blij trouwens, sinds het draaikwrtiertje afgelopen donderdag geen beweging bij Quatt support kunnen krijgen en staat de boel nog steeds stil.
Ik vind het zeer vervelend om te horen dat je problemen hebt, dit is absoluut niet acceptabel. I
k stuur dit door naar onze klantenserviceafdeling en zij zullen contact met je opnemen om dit te onderzoeken. Als we iemand moeten terugsturen, zullen we dat doen.
Ps, ik ben over het algemeen altijd hartstikke positief hoor..... 😜
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik ben ook positief over het concept hoor. Ja ook gebeld (2 maal voicemail), ticket, chat en mails….verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:10:
[...]
Heb je al gebeld? Zo nee, bellen. Zo ja, opnieuw bellen. Geen genoegen nemen met geen reactie, want dit is natuurlijk niet acceptabel.
Ps, ik ben over het algemeen altijd hartstikke positief hoor..... 😜
Ik kreeg vandaag na weeeeken ook antwoord van Quatt! En een hele nuttige:T-Rob schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Als je een duo hebt gekocht heb je geen prijsstijging en dubbel voordeel.
Onze oprechte excuses dat je even op een antwoord hebt moeten wachten.
In onze Quick Start Guide staat veel informatie over en advies voor het gebruik van de Quatt:
https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide
Als je hierna nog vragen hebt, horen we het graag.
Dus.... Ze hebben de vraag niet eens gelezen
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Wat voor IR meter als ik vragen mag?Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:33:
[...]
(IR had ik 3 jaar geleden binnen no time terugverdiend: wat waren koudste muren, vloer egaal inregelen, radiatoren bijstellen etc).
Dus blij ei.
Hoe nauwkeurig?
Volgens mij is er iemand met de bezem door de tickets aan het gaan:.okijokii schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:17:
[...]
Ik kreeg vandaag na weeeeken ook antwoord van Quatt! En een hele nuttige:
Onze oprechte excuses dat je even op een antwoord hebt moeten wachten.
In onze Quick Start Guide staat veel informatie over en advies voor het gebruik van de Quatt:
https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide
Als je hierna nog vragen hebt, horen we het graag.
Dus.... Ze hebben de vraag niet eens gelezenEn zo zit je in de Quatt loop en sta je weer achterin de rij....
De opmerking bij mij: “Beste. Bedankt voor je bericht. Helaas heb je ons een bericht gestuurd waar geen gegevens van je in staan. Graag ontvangen wij dit nog zodat we je in ons systeem kunnen opzoeken. Ik hoor graag van je
(Ik gebruik de Quatt app om te chatten)
Alle tickets waar dan geen reactie meer op komt is mooi meegenomen.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
De eTwist met OT Gateway zou al problemen op kunnen leveren, dus ik zou daar niet in investeren.Abom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:51:
Ik wil dat zelf nog weleens zien, dus die blijft gewoon eerst even hangen wanneer er een Quatt komt.
Zelf ben ik ook nog zoekende wat het beste is, maar het lijkt er op dat elke thermostaat zo zijn voor en nadelen heeft.
Als er iemand helemaal blij is met een slimme thermostaat anders dan de T6 om de Quatt aan te sturen, dan hoor ik het ook graag.
De simpelste van de simpelste, via Wish.stroom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:19:
[...]
Wat voor IR meter als ik vragen mag?
Hoe nauwkeurig?
Het ging mij vooral om "waar is welke muur kouder dan de andere?" en bijv. mijn groepsretouren identiek afstellen.
Als het qua temperatuur 1°C afwijkt van de werkelijkheid vind ik niet erg: het gaat mij voornamelijk dat "identiek".
Het is zoiets:
https://www.wish.com/prod...llection_feed&position=35
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Op de grond laten zetten en dan een geluiddempend afdakje er boven maken met wat overlengte dat de flow niet beperkt. Dan hoef je ook geen sneeuw te verwijderen. Een verhoogde plantenbak vol aarde dempt ook wel prima denk ikHemmik schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Mijn huis is 10 meter breed dus wellicht dat daar wel mee wat mee te doe is qua plaatsing. Plafond is 3,20 hoog dus bovenburen zitten er dan iets dichter op.
[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 15-01-2024 19:45 ]
Hoe verwijder ik sneeuw van de Quatt van mijn dakkapel?netappie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Op de grond laten zeffen en dan een geluiddempend afdakje er boven maken met wat overlengte dat de flow niet beperkt. Dan hoef je ook geen sneeuw te verwijderen.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Wachten tot de lente 😂RealCato schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:42:
[...]
Hoe verwijder ik sneeuw van de Quatt van mijn dakkapel?
Als je bij een warmtepomp kan omdat die op de grond staat en hij zit onder de sneeuw, dan haal je dat zo even weg. Maar anders gewoon voor lief nemen. Zo veel scheelt het nu ook weer niet.
Zouden ze iets aangepast hebben?
Had zaterdagmorgen een ticket ingeschoten over die supervisoryControlMode die steeds op 3 klapt en pomp laat lopen (boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn = true, flow was dan steeds rond 960, rookwolkje uit schoorsteen bij Quatt-app).
Staat nog steeds op 3, maar boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn is nu false, flow rond 800 (enkel Quatt) en geen rook.
Ook 3 keer in bijkeuken geweest: het is daar heeeel stil 😁....
Hele middag al.
Even screenshots teruggebladerd, maar *tot* zaterdag was het toch echt zoals ingeschoten.
Wel wat gas bij de defrosts, maar vind ik niet erg: het ging mij om die rammelende pomp.
Had zaterdagmorgen een ticket ingeschoten over die supervisoryControlMode die steeds op 3 klapt en pomp laat lopen (boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn = true, flow was dan steeds rond 960, rookwolkje uit schoorsteen bij Quatt-app).
Staat nog steeds op 3, maar boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn is nu false, flow rond 800 (enkel Quatt) en geen rook.
Ook 3 keer in bijkeuken geweest: het is daar heeeel stil 😁....
Hele middag al.
Even screenshots teruggebladerd, maar *tot* zaterdag was het toch echt zoals ingeschoten.
Wel wat gas bij de defrosts, maar vind ik niet erg: het ging mij om die rammelende pomp.
Interessant voor iedereen die geen Home Assistant heeft en zich ook niet wilt verdiepen hoe je dit installeert op Linux of iets dergelijks, maar wel meer historisch inzicht wilt in de Quatt. Het enige dat nodig is, is een Windows pc of laptop!
Meer info in het Quatt forum voor HA en andere Domotica:
verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Mocht iemand hulp nodig hebben met de installatie, stuur me dan even een DM.
@MacD007 , kan je dit opnemen in de OP? Incl mijn aanbod om mensen te helpen hiermee.
@MacD007 , kan je dit opnemen in de OP? Incl mijn aanbod om mensen te helpen hiermee.
[ Voor 8% gewijzigd door verguldebarman op 15-01-2024 20:36 ]
Even doorgelezen.verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:35:
Interessant voor iedereen die geen Home Assistant heeft en zich ook niet wilt verdiepen hoe je dit installeert op Linux of iets dergelijks, maar wel meer historisch inzicht wilt in de Quatt. Het enige dat nodig is, is een Windows pc of laptop!
Werkt ook via vmware zo te lezen?
Handig om dat dan gelijk maar te kiezen om niks te missen?
Moet dan wel pc continue aan (voor windows-only ook)?
Prima, zal er morgen opstaan.verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:35:
VMware is een standaard oplossing voor Home Assistant. Pc moet idd wel continue aanstaan...Friezin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:34:
[...]
Even doorgelezen.
Werkt ook via vmware zo te lezen?
Handig om dat dan gelijk maar te kiezen om niks te missen?
Moet dan wel pc continue aan (voor windows-only ook)?
Dank.verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:59:
[...]
VMware is een standaard oplossing voor Home Assistant. Pc moet idd wel continue aanstaan...
Lijkt me wel een belangrijke toevoeging.
Ik zie dat mijn quatt al 10 uur zonder defrost draait bij 2-3C boven nul. Ik zie wel iedere 2 uur een powerpiek naar ca 1000 watt. Telt dat ook als een defrost? En wat doet ie dan?
/f/image/puCq0wGGVIMubcXotVdSdWPG.png?f=fotoalbum_large)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Oilreturn cycle?
vmware is een virtualisatieplatform zoals velen. Het heeft niet specifiek te maken met homeassistant maar maakt het mogelijk om bijvoorbeeld linux te draaien, nouja meerdere os-rn naast elkaar.Friezin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Dank.
Lijkt me wel een belangrijke toevoeging.
Mij lijkt zelf dan een docker image icm docker desktop een stukje lichter en eenvoudiger..
Windows 10+ kent tegenwoordig Wsl, een eigen linux subsysteem. Werkt ook samen met docker.
Genoeg wegen dus, denk snel offtopic.
Blij met de Honeywell Round Modulation. Nu nog iets van een opentherm gateway er aan hangen om die “slim” en online te maken zodat ik de setpoint op afstand kan aanpassen. Iemand hier die daar al verder mee is? Ik zit te kijken naar een Benext z wave heat controller en naar de otgw https://otgw.tclcode.com/.netappie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:30:
[...]
De eTwist met OT Gateway zou al problemen op kunnen leveren, dus ik zou daar niet in investeren.
Ik wil dat zelf nog weleens zien, dus die blijft gewoon eerst even hangen wanneer er een Quatt komt.
Zelf ben ik ook nog zoekende wat het beste is, maar het lijkt er op dat elke thermostaat zo zijn voor en nadelen heeft.
Als er iemand helemaal blij is met een slimme thermostaat anders dan de T6 om de Quatt aan te sturen, dan hoor ik het ook graag.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Zit er olie in de quatt?paQ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:30:
Oilreturn cycle?
Van het gas af, nu in de olie?
[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 15-01-2024 22:48 ]
Inderdaad ietwat offtopic.JWT schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:33:
[...]
vmware is een virtualisatieplatform zoals velen. Het heeft niet specifiek te maken met homeassistant maar maakt het mogelijk om bijvoorbeeld linux te draaien, nouja meerdere os-rn naast elkaar.
Mij lijkt zelf dan een docker image icm docker desktop een stukje lichter en eenvoudiger..
Windows 10+ kent tegenwoordig Wsl, een eigen linux subsysteem. Werkt ook samen met docker.
Genoeg wegen dus, denk snel offtopic.
Ik stelde de vraag meer vanuit opname in TS.
Lijkt me wel wel relevant voor iemand die nadenkt over HA: ik weet namelijk niet of iedereen er van doordrongen is, dat er iets binnen je eigen netwerk moet worden geregeld. Het is geen HW bijvoorbeeld waar extern wordt gelogd.
(Ietwat bekend met VMware en Hyper-V 🙃)
Daar mag ik alleen van dromen. Hier is het 0 graad, en elke uur een defost van paar minuten, daarna duurt het een minuut of 10 voordat de aanvoer temperatuur weer hetzelfde is. Woonkamer koelt af, daarna 20 minuten lang op maximum 5.2kW en de laatste half uur de helft aan opbrengst. Geen 5 maar 2.8kW, daar krijg je een WC ook niet mee warm. Denk dat ik netto in dat uur gemiddeld 2.5-3kW warmte maak. Dus elk paar uur komt de CV even helpen. Ik wou dat het -5 vroor of +4 was.TeslaNerd schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:28:
Ik zie dat mijn quatt al 10 uur zonder defrost draait bij 2-3C boven nul. Ik zie wel iedere 2 uur een powerpiek naar ca 1000 watt. Telt dat ook als een defrost? En wat doet ie dan?
[Afbeelding]
Gisteren duurde het in totaal 6 uur om 0,5 hoger uit te komen. Zonder ketel hulp.
Tussen -3 en +3 cancel ik mijn nacht verlaging.medu80 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:12:
[...]
Daar mag ik alleen van dromen. Hier is het 0 graad, en elke uur een defost van paar minuten, daarna duurt het een minuut of 10 voordat de aanvoer temperatuur weer hetzelfde is. Woonkamer koelt af, daarna 20 minuten lang op maximum 5.2kW en de laatste half uur de helft aan opbrengst. Geen 5 maar 2.8kW, daar krijg je een WC ook niet mee warm. Denk dat ik netto in dat uur gemiddeld 2.5-3kW warmte maak. Dus elk paar uur komt de CV even helpen. Ik wou dat het -5 vroor of +4 was.![]()
Gisteren duurde het in totaal 6 uur om 0,5 hoger uit te komen. Zonder ketel hulp.
Maar evengoed is er soms zon inval of een defrost waardoor het systeem afkoelt. Lijkt wel iets beter te gaan dan begin december..
Ik had vandaag 8 defrosts, op random tijden. Dat gaat ook beter dan eerst.
Daar heb ik dus ook last van, toevallig na de laatste CiC update?medu80 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:12:
[...]
Daar mag ik alleen van dromen. Hier is het 0 graad, en elke uur een defost van paar minuten, daarna duurt het een minuut of 10 voordat de aanvoer temperatuur weer hetzelfde is. Woonkamer koelt af, daarna 20 minuten lang op maximum 5.2kW en de laatste half uur de helft aan opbrengst. Geen 5 maar 2.8kW, daar krijg je een WC ook niet mee warm. Denk dat ik netto in dat uur gemiddeld 2.5-3kW warmte maak. Dus elk paar uur komt de CV even helpen. Ik wou dat het -5 vroor of +4 was.![]()
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb nooit nachtverlaging toegepast. Het is dat de woonkamer s'nachts is afgekoeld naar 20.3 en de hele dag bezig is om weer naar 20.8 te gaan. Terwijl als de CiC slim zou zijn, deze ergens bij de 20.5 al harder moet gaan werken. Toen het vorige week zo vroor, had ik geen moeite om de kamer warm te houden. Die defrosts zijn funest en vooral dat ijsvorming. De opbrengst zakt soms echt tot 2.1kW.Spykie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Tussen -3 en +3 cancel ik mijn nacht verlaging.
Maar evengoed is er soms zon inval of een defrost waardoor het systeem afkoelt. Lijkt wel iets beter te gaan dan begin december..
Ik had vandaag 8 defrosts, op random tijden. Dat gaat ook beter dan eerst.
Ik heb 25 defrosts en er moet er nog 1 volgen. Dus ik win.
[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 15-01-2024 23:31 ]
Nee. ligt aan luchtvochtigheid en temperatuur. Is gewoon sneller bevroren.Gerardwaz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:26:
[...]
Daar heb ik dus ook last van, toevallig na de laatste CiC update?
Jury is unaniem. Jij wint 🥇medu80 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:28:
[...]
Ik heb nooit nachtverlaging toegepast. Het is dat de woonkamer s'nachts is afgekoeld naar 20.3 en de hele dag bezig is om weer naar 20.8 te gaan. Terwijl als de CiC slim zou zijn, deze ergens bij de 20.5 al harder moet gaan werken. Toen het vorige week zo vroor, had ik geen moeite om de kamer warm te houden. Die defrosts zijn funest en vooral dat ijsvorming. De opbrengst zakt soms echt tot 2.1kW.
Ik heb 25 defrosts en er moet er nog 1 volgen. Dus ik win.
Heb ik dan verloren omdat mijn quatt op lager vermogen draait? Of omdat mijn quatt boven op het dak in de wind staat en daarom minder last heeft van natte lucht?
https://www.trouw.nl/buit...wel-pas-in-2035~b74ee0b9/
"Daarmee wordt het gebruik van F-gassen ook in warmtepompen en airco’s aan banden gelegd. De komende jaren mag steeds minder, totdat in 2035 geen enkele warmtepomp of airco met deze gassen mag worden verkocht."
Dus geen enkel probleem voor verkoop, gebruik en onderhoud Quatt met R32. Alle tijd voor Quatt om aan een propaanversie te werken.
"Daarmee wordt het gebruik van F-gassen ook in warmtepompen en airco’s aan banden gelegd. De komende jaren mag steeds minder, totdat in 2035 geen enkele warmtepomp of airco met deze gassen mag worden verkocht."
Dus geen enkel probleem voor verkoop, gebruik en onderhoud Quatt met R32. Alle tijd voor Quatt om aan een propaanversie te werken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik weet niet of je hier al uit bent maar dit gedrag heb ik precies beschreven ergens in deel 1okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Dat klopt, maar de thermostaat stond al op 20.2 graden en dan gaat hij op vol vermogen gassen voor die laatste 0.3 graden. Het water heb ik ook voor het eerst boven de 45 graden gezien. Tot gisteren aan toe was het record 36 graden.
zelfs als de gewenste temperatuur al was bereikt.
Quatt heeft toen zoals ze zelf aangaven 'het vermogen' iets lager gezet.
Daarna is dat probleem afgenomen.
Die flow zal wel goed zitten bij jou, bij mij altijd wel.
Ik heb wel alles zo afgesteld dat alle radiatoren nu vrijwel altijd meedraaien.
Tado systeem, en zie het probleem nu eigenlijk niet meer.
Zouden jullie eens mee willen kijken. Gisteravond om 22.00 uur nachtverlaging van 20 naar 19.5. Zojuist om 08.15 weer verhoogd naar 20 geeft dit beeld:
:strip_exif()/f/image/X2evlP9tgV9rc7sp8wZwg3OV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DsaPhqQNTy28TSAXaLdcLKiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is -1 graden momenteel. Ik heb het idee dat de Quatt wel iets meer had kunnen doen en de cv iets minder, of zie ik dat verkeerd?
:strip_exif()/f/image/X2evlP9tgV9rc7sp8wZwg3OV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DsaPhqQNTy28TSAXaLdcLKiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is -1 graden momenteel. Ik heb het idee dat de Quatt wel iets meer had kunnen doen en de cv iets minder, of zie ik dat verkeerd?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Als ik de grafieken zo zie dan zat de Quatt op het maximum van zijn kunnen, terwijl je huis natuurlijk wel sneller afkoelt als de zon onder is en je ook nog om een hogere temperatuur vraagt.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Dat klopt, maar de thermostaat stond al op 20.2 graden en dan gaat hij op vol vermogen gassen voor die laatste 0.3 graden. Het water heb ik ook voor het eerst boven de 45 graden gezien. Tot gisteren aan toe was het record 36 graden.
Het is ook niet dat de CV ketel volledig ontspoort qua vermogen of dat de Quatt mindert in zijn vermogen. Dus tenzij je een enorme overshoot in binnentemperatuur zag, zie ik het probleem niet.
Als je een paar graden meer vraagt (of zelfs een deel daarvan), dan verwarm de CV installatie niet alleen de lucht, maar ook meubels, muren, vloeren, plafonds, en alles wat warmte opneemt. Dit is wat we noemen thermische massa. Die massa geeft ook weer warmte af als je CV installatie uit staat, dus zie het niet als probleem.
Wat wel kan spelen is een gedeelde dragende muur met buren die geen warmtepomp hebben. Als die de thermostaat laag zetten, dan gaat die gedeelde muur zijn warmte afgeven aan hun kant.
Dat kan betekenen dat je wat meer warmteverlies gaat zien, al is wat verlies door 15 graden aan de andere kant van de muur natuurlijk veel gunstiger dan een ijskoude buitenmuur bij dit soort temperaturen.
Kortom, niet te veel over stressen en volgende keer geen verhoging toepassen als je er niet bent als je geen gasverbruik wilt zien.
Ik heb pas een mini pc gekocht met een Intel N100 chip (12 gen alder lake) 16 gb Ram (DDR5) en 512 gb Ssd voor minder dan 150 euro (nieuw) deze chip is circa even snel als een i5-9500 cpu. Het grote voordeel is dat hele ding verbruikt slechts 6W, kun je dus ook prima aan hebben staan. En hij meer dan voldoende krachtig om daar HA op te draaien, standaard komt deze overigens met win11 pro. Kan zelfs dual boot met Windows en Linux. Prima ding voor de Quatt.verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:59:
[...]
VMware is een standaard oplossing voor Home Assistant. Pc moet idd wel continue aanstaan...
De Quatt staat aardig te stampen (of was dit een dubbele?). Ik vermoed dat die vol met ijs zat en dan moet de CV aan het werk omdat de Quatt warmte afneemt ipv levert om zichzelf te ontdooien.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:22:
Zouden jullie eens mee willen kijken. Gisteravond om 22.00 uur nachtverlaging van 20 naar 19.5. Zojuist om 08.15 weer verhoogd naar 20 geeft dit beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Wel grappig wat je zegt. Onze buurman stookt amper, dus ik help hem blijkbaar een beetjenetappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:31:
[...]
Als ik de grafieken zo zie dan zat de Quatt op het maximum van zijn kunnen, terwijl je huis natuurlijk wel sneller afkoelt als de zon onder is en je ook nog om een hogere temperatuur vraagt.
Het is ook niet dat de CV ketel volledig ontspoort qua vermogen of dat de Quatt mindert in zijn vermogen. Dus tenzij je een enorme overshoot in binnentemperatuur zag, zie ik het probleem niet.
Als je een paar graden meer vraagt, dan verwarm de CV installatie niet alleen de lucht, maar ook meubels, muren, vloeren, plafonds, en alles wat warmte opneemt. Dit is wat we noemen thermische massa. Die massa geeft ook weer warmte af als je CV installatie uit staat, dus zie het niet als probleem.
Wat wel kan spelen is een gedeelde dragende muur met buren die geen warmtepomp hebben. Als die de thermostaat laag zetten, dan gaat die gedeelde muur zijn warmte afgeven aan hun kant.
Dat kan betekenen dat je wat meer warmteverlies gaat zien, al is wat verlies door 15 graden aan de andere kant van de muur natuurlijk veel gunstiger dan een ijskoude buitenmuur bij dit soort temperaturen.
Kortom, niet te veel over stressen en volgende keer geen verhoging toepassen als je er niet bent als je geen gasverbruik wilt zien.

Onze meubels net even gemeten en zijn mooi op temperatuur.
Doordat de CV nu behoorlijk meewerkt kan ik wel goed de vvw meten. Normaliter was mijn aanvoertemperatuur maar 30 graden, momenteel zit die op 40 graden. Dat geeft het volgende beeld. De pompschakelaar (aangesloten nabij de thermostaatkraan die op 55 graden staat) geeft aan dat het water aankomt met 36.8 graden.
Volgens de IR meter (hoe betrouwbaar is die, maar is wel constant) gaat het water de vloer in met 30.2 graden).
Retour komt het water met de volgende IR waarden:
Retour
1 25.9
2 27.5
3 26.3
4 25.2
Valt er ergens iets te knijpen of open te draaien?
Nee, het is een enkele en er ligt aardig wat sneeuw. Ik denk dat de conclusie is dat met dit weer een halve graad nachtverlaging misschien niet gunstig is voor het gasverbruik.netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:39:
[...]
De Quatt staat aardig te stampen (of was dit een dubbele?). Ik vermoed dat die vol met ijs zat en dan moet de CV aan het werk omdat de Quatt warmte afneemt ipv levert om zichzelf te ontdooien.
De vraag die door mijn hoofd gaat is eigenlijk of het aanpassen van de parameters van de Xtreme voor dit gasverbruik zorgen. Ik had hem tot een paar dagen geleden ingesteld zoals John Visser had aangeraden op YouTube, maar dat was erg zuinig en niet handig voor de warmtepomp (volgens dit forum).
Zo als zo vaak al is aangegeven, op een bepaald moment kan m’n door het hoge warmteverlies van je woning een nachtverlaging het niet meer bijbenen en wat ook gezegd is dat je Quatt op zijn max komt, als hybride heeft hij dan alleen de kans om de cv er bij te schakelen.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dit ook.
Dus beter als je geen gas verbruik wilt zien is om in een dergelijke situatie waar het buiten koud en veel waait om geen nachtverlaging toe te passen en de Quatt gewoon door laten pruttelen.
Maak voor je zelf wel een rekensom wat uiteindelijk goedkoper onder de stroom gaat worden, wat minder stroomverbruik maar dan wel iets meer gasverbruik of alleen een iets hoger stroomverbruik. Afhankelijk van jou prijzen kan dit dus alle twee kanten opgaan.
Gewoon even uitrekenen.
Toevallig weer een overshoot gehad voordat de nachtverlaging inging (en ook niet naar 20,5 in de avond deze keer?)?okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een overshoot heb je kans dat de kamertemperatuur dropt tot 0,4 (ook dankzij defrosts) onder de ingestelde temperatuur, Quatt gaat aan bij daling naar 0,6 eronder maar heeft ketel nodig?
Heb je, met deze temperaturen al eens overwogen geen nachtverlaging toe te passen?
Hier heeft Quatt volle nacht (en gisteren) op top van zijn kunnen gedraaid, dus ben niet verrast door wat gas extra (voornamelijk defrosts). Heerlijk warme kamer.
(Edit, Zie nu dat die nachtverlaging hierboven vaker wordt genoemd)
:strip_exif()/f/image/WcKZGGo1AxHVfyWmprjIs4Rw.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het een ltv-verdeler?okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Wel grappig wat je zegt. Onze buurman stookt amper, dus ik help hem blijkbaar een beetje![]()
Doordat de CV nu behoorlijk meewerkt kan ik wel goed de vvw meten. Normaliter was mijn aanvoertemperatuur maar 30 graden, momenteel zit die op 40 graden. Dat geeft het volgende beeld. De pompschakelaar (aangesloten nabij de thermostaatkraan die op 55 graden staat) geeft aan dat het water aankomt met 36.8 graden.
Volgens de IR meter (hoe betrouwbaar is die, maar is wel constant) gaat het water de vloer in met 30.2 graden).
Retour
1 25.9
2 27.5
3 26.3
4 25.2
Ik heb helaas geen HA, dus kan dat niet checken, maar zou goed kunnen. Toen ik naar bed ging was het 20.3Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:49:
[...]
Toevallig weer een overshoot gehad voordat de nachtverlaging inging (en ook niet naar 20,5 in de avond deze keer?)?
Met een overshoot heb je kans dat de kamertemperatuur dropt tot 0,4 (ook dankzij defrosts) onder de ingestelde temperatuur, Quatt gaat aan bij daling naar 0,6 eronder maar heeft ketel nodig?
Heb je, met deze temperaturen al eens overwogen geen nachtverlaging toe te passen?
Hier heeft Quatt volle nacht (en gisteren) op top van zijn kunnen gedraaid, dus ben niet verrast door wat gas extra (voornamelijk defrosts). Heerlijk warme kamer.
[Afbeelding]
Dan de nachtverlaging naar 19.5 en mogelijk pakt de Quatt het dan op wanneer het 19.2 is.
Maar wat me dan opvalt is die 2 grote pieken en naar mijn idee onrustige manier van verwarmen. Maar blijkbaar ben ik de enige
Weet je hoe lang de verschillende leidinggroepen zijn?okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Wel grappig wat je zegt. Onze buurman stookt amper, dus ik help hem blijkbaar een beetje![]()
Retour
1 25.9
2 27.5
3 26.3
4 25.2
1 en 4 lijken langer en mn 2 wat korter, klopt dat?
Anders de huidige stand op de knop markeren en dan alles vol open, het beste dit per groep te doen, en na een uur en 2 uur opnieuw meten (beide in en uit).
Worden de deltaT weer slechter dan weer iets knijpen. Tot je de optimale stand hebt gevonden.
Het kan inderdaad zijn dat de nachtverlaging tegen je werkt als je doel is om zo min mogelijk op gas te leunen, maar aan de andere kant zit je Quatt ook dicht bij het maximum van zijn vermogen, dus met een geleidelijke nachtverlaging voorkom je mogelijk ook dat die het niet alleen redt.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:42:
[...]
Nee, het is een enkele en er ligt aardig wat sneeuw. Ik denk dat de conclusie is dat met dit weer een halve graad nachtverlaging misschien niet gunstig is voor het gasverbruik.
De vraag die door mijn hoofd gaat is eigenlijk of het aanpassen van de parameters van de Xtreme voor dit gasverbruik zorgen. Ik had hem tot een paar dagen geleden ingesteld zoals John Visser had aangeraden op YouTube, maar dat was erg zuinig en niet handig voor de warmtepomp (volgens dit forum).
Ik zou niet te veel neuroten over dit beetje verbruik.
Ik heb geen idee hoe je ketel nu staat, maar John Visser video's zou ik vooral vermijden. Die doet hele rare dingen zoals CV ketels op 80 graden zetten en dan zo traag maken als een warmtepomp zodat je na een nachtje met 15 graden vooral uren in de kou zit en dat dan zuinig noemen.
Ik heb dat voor de grap geprobeerd, maar het enige resultaat was een eTwist op 25 graden aantreffen omdat het zo koud was.
Ik heb helaas geen tekening van de vvw.MacD007 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Weet je hoe lang de verschillende leidinggroepen zijn?
1 en 4 lijken langer en mn 2 wat korter, klopt dat?
Anders de huidige stand op de knop markeren en dan alles vol open, het beste dit per groep te doen, en na een uur en 2 uur opnieuw meten (beide in en uit).
Worden de deltaT weer slechter dan weer iets knijpen. Tot je de optimale stand hebt gevonden.
Bij een ltv-verdeler zit er een stelschroef in wat je met een inbus in kunt regelen, zoiets (willekeurig merk, maar duidelijke uitleg):
https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/
Bij deze zit bij de aanvoer een stelschroef:Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Bij een ltv-verdeler zit er een stelschroef in wat je met een inbus in kunt regelen, zoiets (willekeurig merk, maar duidelijke uitleg):
:strip_exif()/f/image/sZcqLLb6HWlIVUFjPsOH9mA3.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij de retour een kraan:
:strip_exif()/f/image/dlfxyir8cfkELEC0Vad0qLfn.jpg?f=fotoalbum_large)
Is m.i. ook niet van belang, wanneer je de retouren maar identiek hebt.
Hier 2 korte groepen in de keuken: hebben dezelfde retourtemperatuur als rest, maar hiervoor moesten ze wel bijna dichtgezet (rest groepen ongeveer 1/4 tot 1/3de open: dit omdat de vvw onnodig teveel flow opslokte, ten nadele van 2 kleine radiatoren boven).
Moet echt IN de verdeler zitten (zie foto's in link).okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Bij deze zit bij de aanvoer een stelschroef:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarmee kun je inregelen hoeveel (en of er) water in de verdeler weer wordt bijgemengd met kouder.
Van belang bij cv: daar staat bijmenging vaak op maximaal om cv-water af te koelen.
Edit, Er staat ook een mooie foto in van een opengewerkte verdeler met die stelschroef
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 16-01-2024 09:16 ]
De stelschroef zit als het goed is bij de retour van de verdeler richting CV. Zo stel je hoeveel afgekoeld water uit de vloer een tweede rondje gaat maken (mengt met aangevoerd warm water en gaat dan door de pomp) en hoeveel richting de CV gaat.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Bij deze zit bij de aanvoer een stelschroef:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, die zit er niet inFriezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:11:
[...]
Moet echt IN de verdeler zitten (zie foto's in link).
Daarmee kun je inregelen hoeveel (en of er) water in de verdeler weer wordt bijgemengd met kouder.
Van belang bij cv: daar staat bijmenging vaak op maximaal om cv-water af te koelen.
netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:15:
[...]
De stelschroef zit als het goed is bij de retour van de verdeler richting CV. Zo stel je hoeveel afgekoeld water uit de vloer een tweede rondje gaat maken (mengt met aangevoerd warm water en gaat dan door de pomp) en hoeveel richting de CV gaat.
:strip_exif()/f/image/WOvlG5uB1gDpagDwnf4vh51R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x9Fw9NoWmDbUPkyIVa25SrnM.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij niet aanwezig
Vraagje op gevaar dat het al voorbij is gekomen in dit lange onderwerp: Flowrate.
Mijn flow gaat nooit naar 0, zelfs als de Quatt uit staat, als bijv de zon schijnt. Is dat normaal en zien anderen dit ook? Hij gaat bij mij nooit onder de 440. Is dat een meetfout of is dit de bedoeling? Lijkt me vreemd om water te circuleren over een WP die uit staat.
Mijn flow gaat nooit naar 0, zelfs als de Quatt uit staat, als bijv de zon schijnt. Is dat normaal en zien anderen dit ook? Hij gaat bij mij nooit onder de 440. Is dat een meetfout of is dit de bedoeling? Lijkt me vreemd om water te circuleren over een WP die uit staat.
/f/image/B1MSHwSdxwMLvNSklQhjuWZf.png?f=fotoalbum_large)
Zilveren knop boven het Thermrad logo.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:17:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij niet aanwezig
Niet BIJ, maar hij zit juist IN de verdeler...netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:15:
[...]
De stelschroef zit als het goed is bij de retour van de verdeler richting CV. Zo stel je hoeveel afgekoeld water uit de vloer een tweede rondje gaat maken (mengt met aangevoerd warm water en gaat dan door de pomp) en hoeveel richting de CV gaat.
(Dus als je vloerverwarming aan laat leggen, wel juist kiezen)
Zie opengewerkte uitvoering onderaan
Je hebt een flow van 400, want dat is de anti-vorst beveiliging. Onder 5gr gaat de pumpprotection aan. Pas als het buiten weer lekker warm is, dan gaat de flow naar 0 als de Quatt uitstaat.patrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:21:
Vraagje op gevaar dat het al voorbij is gekomen in dit lange onderwerp: Flowrate.
[Afbeelding]
Het is deze serie: https://thermrad.nl/produ...rmingsverdeler-standaard/Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Niet BIJ, maar hij zit juist IN de verdeler...
Enige wat het stelventiel doet is de flow richting de CV ketel beperken waardoor er meer richting de pomp gaat voor een volgend rondje.
Dus of je die in wel of niet in de verdeler doet is een keuze, maar dat die vlak bij de retourleiding zit is een gegeven.
Wat is wijsheid met deze stelschroef? Ik heb zelf nog geen Quatt (vrijdag installatiegesprek), mijn CV staat nu op max 70gr. In het geval dat de CV moet bijspringen, is bijmengen wel handig lijkt me. Of is het beter om de CV dan op max ~50gr te zetten, en dan de stelschroef helemaal dicht (minus een kwart 'slag')? Of...Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Niet BIJ, maar hij zit juist IN de verdeler...
En voor mijn vloerverwarming is een graadje of 25-30 aanvoer genoeg om het warm te krijgen in huis..
Retouren dus maar identiek maken.
Thermostaatknop van vvw mag bij bijmenging eventueel omhoog zodat je, bij cv-hulp, maximaal 40°C (metertje op verdeler) de vloer in stuurt. Bij vorst mag 42°C ook. Afgifte is dan hoger.
Vloer overall nergens hoger dan 27°C.
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 16-01-2024 09:31 ]
Dank voor je snelle reactie. Aangezien de VVW pomp dicht gaat bij lage temp betekent dat dat de WP de warmte uit de kamers met radiatoren haalt voor zijn anti frost? Is dat de bedoeling, ik vemoed dat daardoor de kamers met radiatoren sneller afkoelen? (het zal niet heel veel zijn, het zijn geen koelers, maar toch)verguldebarman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Je hebt een flow van 400, want dat is de anti-vorst beveiliging. Pas als het buiten weer lekker warm is, dan gaat de flow naar 0 als de Quatt uitstaat.
Mijn Quatt zorgt zelf voor een nachtverlaging door te laat het vermogen te verhogen. Ik zie dat de control setpoint van de Honeywell al om 00:30 omhoog gaat maar dat mijn Quatt nog rustig anderhalf uur door blijft pruttelen op de 670 watt waarmee het huis gistermiddag en gisteravond strak op temperatuur bleef. Als de Quatt met de verhoging van de control setpoint van de Honeywell het vermogen naar 1000 watt had verhoogd dan was het huis op temperatuur gebleven. Nu heeft de Quatt de halve nacht op 1500 watt moeten draaien met water van 50 graden om de temperatuur weer terug omhoog te krijgen. Dat is niet efficient, ook omdat de defrosts bij 1500 watt dan vaker voorkomen.
@marijnflipse graag jouw commentaar Marijn
/f/image/5lo2x6Rq2KLOkAO5PYnRGgr7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M6WyUPiwTZlL1owHB2AV6hVh.png?f=fotoalbum_large)
@marijnflipse graag jouw commentaar Marijn
/f/image/5lo2x6Rq2KLOkAO5PYnRGgr7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M6WyUPiwTZlL1owHB2AV6hVh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oKVVOCVOmRwImZuSHJClCjwY.png?f=fotoalbum_large)
Dit is geen ltv-verdeler.netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Het is deze serie: https://thermrad.nl/produ...rmingsverdeler-standaard/
Enige wat het stelventiel doet is de flow richting de CV ketel beperken waardoor er meer richting de pomp gaat voor een volgend rondje.
Dus of je die in wel of niet in de verdeler doet is een keuze, maar dat die vlak bij de retourleiding zit is een gegeven.
De Quatt kan alleen al tot 55 graden en je CV ketel pakt op wat de Quatt niet haalt. Dus je zal een bepaalde mengverhouding nodig hebben om op een veilige temperatuur te komen.Zigg schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Wat is wijsheid met deze stelschroef? Ik heb zelf nog geen Quatt (vrijdag installatiegesprek), mijn CV staat nu op max 70gr. In het geval dat de CV moet bijspringen, is bijmengen wel handig lijkt me. Of is het beter om de CV dan op max ~50gr te zetten, en dan de stelschroef helemaal dicht (minus een kwart 'slag')? Of...
En voor mijn vloerverwarming is een graadje of 25-30 aanvoer genoeg om het warm te krijgen in huis..
Ik vind 70 graden nogal veel voor een woning met fatsoenlijke isolatie. Dit maakt de ketel vaak erg onzuinig. Probeer eens naar 60 graden te gaan zodat je de vloerverwarming alvast opnieuw af kan stellen. Lager zou ik niet doen.
Dat is idd exact het probleem van de Quatt die ik ook ervaar. De Quatt doet het veel te lang rustig aan terwijl de buiten temperatuur zakt om dan vervolgens vol aan de bak te moeten om het probleem te corrigeren. Dat is oncomfortabel en inefficient, vraag me of of de Quatt de buiten temperatuur sensor überhaupt gebruikt.TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:33:
Mijn Quatt zorgt zelf voor een nachtverlaging door te laat het vermogen te verhogen. Ik zie dat de control setpoint van de Honeywell al om 00:30 omhoog gaat maar dat mijn Quatt nog rustig anderhalf door blijft pruttelen op de 670 watt waarmee het huis gistermiddag en gisteravond strak op temperatuur bleef. Als de Quatt met de verhoging van de control setpoint het vermogen naar 1000 watt had verhoogd dan was het huis op temperatuur gebleven. Nu heeft de Quatt de halve nacht op 1500 watt moeten draaien om de temperatuur weer terug omhoog te krijgen. Dat is niet efficient, ook omdat de defrosts bij 1500 watt dan vaker voorkomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb dit geprobeerd op te lossen door vanuit HA de gevraagde temp langzaam te vehogen gedurende de nacht maar T6 negeert alles < 0,5 graden verandering
[ Voor 4% gewijzigd door patrickvdhart op 16-01-2024 09:40 ]
Knijpen van de retour zorgt voor een hogere temperatuur toch?Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:30:
[...]
Retouren dus maar identiek maken.
Thermostaatknop van vvw mag bij bijmenging eventueel omhoog zodat je, bij cv-hulp, maximaal 40°C (metertje op verdeler) de vloer in stuurt. Bij vorst mag 42°C ook. Afgifte is dan hoger.
Vloer overall nergens hoger dan 27°C.
Dus in dit geval
Retour
1 25.9
2 27.5
3 26.3
4 25.2
1, 3 en 4 een beetje knijpen? 2 iets verder open?
De Honeywell heeft de buitentemperatuur ook niet nodig. Honeywell heeft duidelijk wel een betere sturing die ook voor de Quatt beschikbaar is via de opentherm bus maar waar Quatt (nog) niets mee lijkt te doenpatrickvdhart schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:37:
[...]
Dat is idd exact het probleem van de Quatt die ik ook ervaar. De Quatt doet het veel te lang rustig aan terwijl de buiten temperatuur zakt om dan vervolgens vol aan de bak te moeten om het probleem te corrigeren. Dat is oncomfortabel en inefficient, vraag me of of de Quatt de buiten temperatuur sensor überhaupt gebruikt
Gewoon een vloerverwarmingverdeler die zorgt dat je ook HT aanvoer kan gebruiken, anders was die pomp zinloos (dan geen verbinding tussen aanvoer en retour) . Maar volgens mij precies wat @okijokii heeft en kan hij daardoor dus de mengverhouding instellen zodat alle leidingen warmer worden.
[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 16-01-2024 09:45 ]
Bij mij heb ik 'm dichtgezet, cv op 45°CZigg schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Wat is wijsheid met deze stelschroef? Ik heb zelf nog geen Quatt (vrijdag installatiegesprek), mijn CV staat nu op max 70gr. In het geval dat de CV moet bijspringen, is bijmengen wel handig lijkt me. Of is het beter om de CV dan op max ~50gr te zetten, en dan de stelschroef helemaal dicht (minus een kwart 'slag')? Of...
Of je verder ltv gaat inregelen, kun je pas inschatten NA installatie van de Quatt.
Omdat Quatt hier max 32-33°C maakte (was toen wat warmer dan nu) werd dat bijgemengd tot ongeveer 26, retour rond 22°C... Daar kreeg ik de vloer niet mee warm.
Inderdaad - volgens mij is de Honeywell puur een doorgifte luik voor gewenste temperatuur en eigenlijke temperatuur, de CIC neemt de rol over van thermostaat en negeert al het andere van HW. Of de HW dit beter kan dan de CIC weet ik overigens niet, er valt niets in te stellen op de HW.TeslaNerd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:42:
[...]
De Honeywell heeft de buitentemperatuur ook niet nodig. Honeywell heeft duidelijk wel een betere sturing die ook voor de Quatt beschikbaar is via de opentherm bus naar waar Quatt (nog) niets mee lijkt te doen
Dat zou mooi zijn. Wat betekent dit in de praktijk? Met een waterpomptang die dop eraf halen en dicht draaien?netappie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Gewoon een vloerverwarmingverdeler die zorgt dat je ook HT aanvoer kan gebruiken, anders was die pomp zinloos (dan geen verbinding tussen aanvoer en retour) . Maar volgens mij precies wat @okijokii heeft en kan hij daardoor dus de mengverhouding instellen zodat alle leidingen warmer worden.
Andersom. Dus of 2 dichter, of juist 3 verder en 1 +4 nog verder open.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Knijpen van de retour zorgt voor een hogere temperatuur toch?
Dus in dit geval
Retour
1 25.9
2 27.5
3 26.3
4 25.2
1, 3 en 4 een beetje knijpen? 2 iets verder open?
(Ligt er ook aan of vloer warm genoeg wordt.)
Hier zitten alle retouren rond 26-27, vloer ook.
Inmiddels heb ik het met deze kou kunnen zien: het verschijnsel is nog niet weg. De rook komt nog steeds uit de schoorsteen terwijl er geen gas wordt gebruikt. FlameOn is false, ControlMode is 3 en Boiler Mode Active is ook false.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:31:
[...]
Intergas xtreme toch? Parameter P056 minimum temperatuur verhogen van 30 naar 50C. Dan is dat verschijnsel weg.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
De Quatt heeft als t goed is nog vermogen over. Zeker tussen bijv 02:00 en 04:00 is het gek dat hij niet blijft draaien.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:42:
[...]
Nee, het is een enkele en er ligt aardig wat sneeuw. Ik denk dat de conclusie is dat met dit weer een halve graad nachtverlaging misschien niet gunstig is voor het gasverbruik.
Was de kamer met de thermostaat (te) snel op temperatuur wellicht? Want dan gaat de Quatt uit. Als daarna de temp weer snel daalt gaat hij weer vol aan.
Of was het leidingwater te warm geworden door bijzetten CV en onvoldoende afgifte capaciteit? Want dan gaat de Wuatt ook de CV bijschakelen in de hoop wel voldoende afgifte te creeren door hogere water temps je huis in te sturen.
Heb je info over het temperatuurverloop van je leidingwater en de thermostaat die de Quatt aanstuurt? Dat zou wel helpen nl.
Ik zou contact opnemen met installateur of dat wel zo werkt (want ben het niet eens met @netappie ).okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Dat zou mooi zijn. Wat betekent dit in de praktijk? Met een waterpomptang die dop eraf halen en dicht draaien?
Water wordt bijgemengd IN de verdeler.
je zou bijna denken dat de delta tussen gemeten en gewenste ruimte-temperatuur in het CiC erg laag wordt gewogen, en dat de door hun ingestelde "vermogen" parameter, en/of de door de OT thermostaat gevraagde aanvoertemp, veel zwaarder wordt meegenomen, waardoor de CiC zelfs bij minimale verschillen tussen gewenste en gemeten ruimte-temp "vol gas" gaat en de CV erbij knalt.Benergy5 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:01:
[...]
Ik weet niet of je hier al uit bent maar dit gedrag heb ik precies beschreven ergens in deel 1
zelfs als de gewenste temperatuur al was bereikt.
Quatt heeft toen zoals ze zelf aangaven 'het vermogen' iets lager gezet.
Daarna is dat probleem afgenomen.
Die flow zal wel goed zitten bij jou, bij mij altijd wel.
Ik heb wel alles zo afgesteld dat alle radiatoren nu vrijwel altijd meedraaien.
Tado systeem, en zie het probleem nu eigenlijk niet meer.
Ik begrijp werkelijk waar niet dat ze bij Quatt niet voor meer bewezen aansturing kiezen, WAR met een ruimte-correctie bv.
Geen verstand van vloerverwarming, maar:okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Retour
1 25.9
2 27.5
3 26.3
4 25.2
Water van je vloer komt met 26 terug bij je Quatt, terwijl gemiddeld het met (40-5=) 35 terugkomt. Dus er is een net zo grote stroom met 44 retour bij Quatt. Dat kan niet want het ging maar met 40 heen. Er is dus een heel grote stroom die terugkomt bij je Quatt zonder veel warmte af te geven.
Beperkt die pomp de instroom naar je vloer, zodat water er langs loopt en heet weer terug gaat naar Quatt?
Kun je die 36,8 checken met je IR meter?
Vloer geeft gemiddeld 4 graden af, dat lijkt me oke. Anderen helpen al om 3 en 5 ook naar 4 te krijgen.
Maar die 36,8 naar 30,2 komt door bijmenging; dat wil je niet (zoveel). Kun je die pomp niet open zetten, of snelheid aanpassen zodat er minder bijgemengd wordt en minder water ongebruikt retour naar Quatt?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bij mij gaat het nu stukken beter dan de vorige vorst. Inmiddels ligt er bij ons een laagje sneeuw, maar de Quatt gaat redelijk onverstoord door:
/f/image/UFTL8UI34xYrH6g44wsELZmT.png?f=fotoalbum_large)
Settings:
- thermostaat 24/7 op 21 graden
- vvw alle kranen helemaal open
- vvw thermostaatkraan op 40 graden
Ik gebruik de vvw vanwege de COP, de warmte lekt naar boven weg en verwarmt zo ook de verdieping erboven mee. Die is ook 20 graden constant (incl 3 radiatoren die nu praktisch continu openstaan ook)
/f/image/UFTL8UI34xYrH6g44wsELZmT.png?f=fotoalbum_large)
Settings:
- thermostaat 24/7 op 21 graden
- vvw alle kranen helemaal open
- vvw thermostaatkraan op 40 graden
Ik gebruik de vvw vanwege de COP, de warmte lekt naar boven weg en verwarmt zo ook de verdieping erboven mee. Die is ook 20 graden constant (incl 3 radiatoren die nu praktisch continu openstaan ook)
Bij lage aanvoertemperatuur (die ik heb wanneer de cv niet mee doet), mag de vloer wel iets warmer.Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Andersom. Dus of 2 dichter, of juist 3 verder en 1 +4 verder open.
(Ligt er ook aan of vloer warm genoeg wordt.)
Hier zitten alle retouren rond 26-27, vloer ook.
Ik ga de rest iets omhoog proberen te krijgen 👍
Ja ik zie dat probleem ook, maar weet het nog niet op te lossen.SBL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:55:
[...]
Geen verstand van vloerverwarming, maar:
Water van je vloer komt met 26 terug bij je Quatt, terwijl gemiddeld het met (40-5=) 35 terugkomt. Dus er is een net zo grote stroom met 44 retour bij Quatt. Dat kan niet want het ging maar met 40 heen. Er is dus een heel grote stroom die terugkomt bij je Quatt zonder veel warmte af te geven.
Beperkt die pomp de instroom naar je vloer, zodat water er langs loopt en heet weer terug gaat naar Quatt?
Kun je die 36,8 checken met je IR meter?
Vloer geeft gemiddeld 4 graden af, dat lijkt me oke. Anderen helpen al om 3 en 5 ook naar 4 te krijgen.
Maar die 36,8 naar 30,2 komt door bijmenging; dat wil je niet (zoveel). Kun je die pomp niet open zetten, of snelheid aanpassen zodat er minder bijgemengd wordt en minder water ongebruikt retour naar Quatt?
De snelheid is aan te passen. Staat nu op 3, kan naar 1 en naar 5. Is sneller beter?
Wel steeds even een uurtje tussendoor tijd geven.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Bij lage aanvoertemperatuur (die ik heb wanneer de cv niet mee doet), mag de vloer wel iets warmer.
Ik ga de rest iets omhoog proberen te krijgen 👍
(En volgens mij had je die verdelerpomp al op constant staan toch?)
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 16-01-2024 10:04 ]
Ja, lijkt me wel. In elk geval het proberen waard.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Ja ik zie dat probleem ook, maar weet het nog niet op te lossen.
De snelheid is aan te passen. Staat nu op 3, kan naar 1 en naar 5. Is sneller beter?
Haal de dop er even vanaf en maak een foto zodat we even kunnen zien wat er op staat.okijokii schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Dat zou mooi zijn. Wat betekent dit in de praktijk? Met een waterpomptang die dop eraf halen en dicht draaien?
Met helemaal open gaat het CV water zo veel mogelijk uit de vloer naar de retour (dus linksaf) met helemaal dicht kan het water niet naar de CV, dus dat zal niet instelbaar zijn, maar met bijna dicht gaat bijna al het afgekoelde water richting de pomp (rechts) om daar bij te mengen met heet CV water.
Aangezien de Quatt zelf 55 graden kan leveren moet je wel opletten dat het niet te open staat. Zoek even op wat het maximum is van jouw vloer en vergelijk dat met de JSON waardes om zeker te zijn.
Het stelventiel regelt de verhouding van afvoer koud water. Wat niet afgevoerd wordt gaat inderdaad weer richting aanvoer voor mengen IN de verdeler, net voor de pomp.Friezin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zou contact opnemen met installateur of dat wel zo werkt (want ben het niet eens met @netappie ).
Water wordt bijgemengd IN de verdeler.
Hier loopt hij ook lekker, maar wel te koud binnen volgens de meters. Display op T6 geeft 19,5, in de CiC staat 18,9 als RoomTemperature en een 2e thermometer geeft 19,1 aan.
:strip_exif()/f/image/W9iBqtI0gNEjv5HCF02Az16M.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.