Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:08
RudyL90 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:31:
Ik heb in HA een utility sensor aangemaakt om de electricity_consumption_energy en heat_output_energy dagelijks te loggen in een csv. Dit werkt aardig, maar ik zie kleine afwijkingen (soms enkele kWh) ten opzichte van wat de app aan verbruik / warmteafgifte aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Niemand? Zo heb ik het in HA staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZhiCApWsu2xtfyWzxgSoU54SDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KO8dMgCpR5tprE092ZJXM5jb.png?f=user_large
En zo wijken de twee van elkaar af (vele procenten vaak):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS8Xu9vZNh7MvVyC0RJnU_PhTkI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2BukvMCtRZZ7v0jvMa2QFolG.png?f=user_large

Het verbruik van de AO wijkt ook telkens een beetje af, maar het gaat om tienden kWh en dat is best prima.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-02 19:25
Hier ook een melding in de app failed communication. Hoop dat de wp nog wel werkt, zag het toevallig toen ik de app opende. Wp heeft vandaag wel gewerkt.

• rabussa
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Mkw schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Weer een standaard reactie vandaag van weer iemand anders bij support. De brom is er pas sinds een half jaar en was er niet de eerste bijna 2 jaar. Ik was tevreden en heb ook andere klanten aangeleverd maar daar stop ik wel mee nu de kwaliteit van de support zo bedroevend slecht is. Elke keer een standaard antwoord alsof je tegen een chatbot aanpraat. Vermoed eigenlijk dat er iets mis is met de compressor, en de vervanging van de circulatiepomp was dus onnodig. Morgen maar eens een officiële klacht indienen. :(
Wat bedoel je met officiële klacht? Ik heb namelijk dezelfde problemen met de support...

• RudyL90
De AO ziet het signaal van de thermostaat niet meer. Gaat dus niet aan. Iemand anders ook dit probleem?

• rabussa
  • Nu online
RudyL90 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:46:
De AO ziet het signaal van de thermostaat niet meer. Gaat dus niet aan. Iemand anders ook dit probleem?
Ik denk dat iedereen hetzelfde probleem heeft...

• RudyL90
Gek. De AO is toch aangesprongen :)

• VickyG
  • Laatst online: 17-02 16:47
Hier ook vanuit de app failed communication error, hadden dit paar dagen geleden trouwens ook al aantal uur en toen loste het vanzelf op.
Pomp draait ondertussen gewoon door. Zijn momenteel onze nieuwe eiken vloer voorzichtig met vloer verwarming aan opstoken, heb dus de pomp gefixeerd op 30 C draaien. Jammer genoeg kan ik dat nu niet in de gaten houden. Mocht de controller het de ketel laten overnemen dan schiet de water temp naar 40 c (is de ketel op begrensd). Hebben pomp loze verdeler op vloerverwarming dus dat zou wat te heet worden voor het parket.

Gezien jullie berichten wacht ik het wel even af. Ga met draaiende pomp niet de werk schakelaar omzetten buiten in elk geval.

Over dat fluitende geluid ; komt en gaat beetje , met name bij koud weer als pomp zichzelf gaat ontdooien, pomp is nieuw van november.

Over onderhoud ; onze doet niets met warmte pompen installateurs hebben afgelopen maanden echt alles aan de cv ketel etc gedaan in huis , gewoon pomp uitzetten en water kraan dicht , na werkzaamheden ontluchten en de boel start zo weer op: oftewel hoeven ze echt geen WP monteur voor te zijn.

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-02 19:20
Ik moet voortaan eerst op Tweakers kijken dus..
De hele wifi al gereset, communicatie unit opengemaakt, pomp van stroom af.

Enfin: de groene en rode lampjes op het communicatie-element in de control unit knipperen wel rood en groen. Er is dus communicatie tussen de Unit en de pomp.
De pomp staat ook gewoon aan, schakelt ook in na stroomonderbreking dus vannacht maar zien wat er gebeurt..

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:55
Hier ook vanavond communicatie error. Sinds 1 januari lijkt support niet meer rechtstreeks te benaderen te zijn.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Is het mogelijk om bij communicatiestoringen instellingen op de warmtepomp zelf aan te passen? Ik zie achter de pomp een display en knoppen met, ik neem aan, instelmogelijkheden. Is er een handleiding hiervoor?

• Chewmonkey
Ik denk van wel. Via HA kon ik wel instellingen aanpassen en de warmtepomp heeft daar vannacht op gereageerd.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
rabussa schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Wat bedoel je met officiële klacht? Ik heb namelijk dezelfde problemen met de support...
Het lijkt me de enige manier om bij de oude garde te komen zoals Lars. Support is al vanaf het begin onbereikbaar en telkens 2 weken wachten op een standaard reactie van het niveau Zit de stekker er wel in? daar pas ik voor. Even uitzoeken of ze überhaupt al een klachtenprocedure hebben.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Hier inmiddels geen connectie issues meer in de app

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:24
Er lijkt hier weer een storing te zijn. Omdat de Homey app op de stooklijn van de Pomp AO leunt en deze waarden allemaal naar 0 gaan, gaat de pomp uit. Dat inmiddels aangepast zodat de 0 niet de boel in de war gooit en de pomp nu wel gewoon blijft draaien... Maar er lijkt wel iets aan de hand.

• RudyL90
dnns85 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:37:
Er lijkt hier weer een storing te zijn. Omdat de Homey app op de stooklijn van de Pomp AO leunt en deze waarden allemaal naar 0 gaan, gaat de pomp uit. Dat inmiddels aangepast zodat de 0 niet de boel in de war gooit en de pomp nu wel gewoon blijft draaien... Maar er lijkt wel iets aan de hand.
Jup, hier ook weer.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
dnns85 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:37:
Het is bijna alsof een niets-vermoedende werknemer aan het eind van de dag een paar clients uitschakeld, niet wetende dat dat de geïmproviseerde server is voor de applicatie :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• rabussa
  • Nu online
Ik begin enorm teleurgesteld te raken in de service. Het is ongelooflijk hoe weinig ze communiceren, terwijl ik er 100% zeker van ben dat ze weten dat er problemen zijn.

Ik overweeg zelfs om mijn geld terug te vragen. Ik weet niet hoe dat zal aflopen, maar zo kan het niet langer. Dit is niet wat ik besteld heb.

• ElmoDomo
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 17:28
Ook ik heb "Failed communication with your system"

In de history (sinds 2 maanden) van HA zie ik dat de connectie vaak voor korte tijd (1 tot 9 minuten) er uit ligt.
Afgelopen nacht was dat 9 uur en de WP deed het niet meer. Alles koelt dan af.
Gelukkig wel CV als backup.

Vandaag heb ik reactie op mijn mail gehad: Er zijn problemen met de server bij DeWarmte. Ze werken er aan.

[ Voor 16% gewijzigd door ElmoDomo op 10-02-2026 17:28 ]

• keescab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-02 22:53
Hier ook geen verbinding via internet, maar de thermostaat wel radiografisch.

• RudyL90
Mkw schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:51:
[...]

Het lijkt me de enige manier om bij de oude garde te komen zoals Lars. Support is al vanaf het begin onbereikbaar en telkens 2 weken wachten op een standaard reactie van het niveau Zit de stekker er wel in? daar pas ik voor. Even uitzoeken of ze überhaupt al een klachtenprocedure hebben.
Het is de manier waarop ik het voor elkaar heb gekregen dat er een monteur langskwam om de AO op stenen te zetten ipv op het zand waarop het stond.
Ben benieuwd hoe het afloopt. ;)

• keescab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-02 22:53
Als er wat aan de hand is kijk ik tegenwoordig hier op Tweakers, daar vind je het meestal wel. Dus elkaar maar een beetje op de hoogte houden dan komt het wel goed.

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:50
ElmoDomo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:20:
Ook ik heb "Failed communication with your system"

In de history (sinds 2 maanden) van HA zie ik dat de connectie vaak voor korte tijd (1 tot 9 minuten) er uit ligt.

Vandaag heb ik reactie op mijn mail gehad: Er zijn problemen met de server bij DeWarmte. Ze werken er aan.
Ik hoop toch wel dat er meer dan eentje staat zeg... Daarnaast snap ik niet helemaal dat dit nou zo nodig allemaal via de cloud moet lopen.

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:31
Pupp3tmast3r schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Ik hoop toch wel dat er meer dan eentje staat zeg... Daarnaast snap ik niet helemaal dat dit nou zo nodig allemaal via de cloud moet lopen.
Idd, net zoals instellingen dat werkt hier al maanden niet.. laat dat lekker lokaal lopen. Via de pi direct naar de AO

• jijzietdezenaam
jijzietdezenaam schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Idd, net zoals instellingen dat werkt hier al maanden niet.. laat dat lekker lokaal lopen. Via de pi direct naar de AO
En ik ben van mening dat er meer controle moet zijn over hoe de pomp werkt, ik wil graag weten welke instellingen ik evt nog meer kan aanpassen. Bij adlar is dat veel opener allemaal.

• RudyL90
Misschien kunnen we er een gezamenlijke case van maken om meer controle te krijgen + onafhankelijkheid van de blijkbaar onbetrouwbare cloud. 😬

• VickyG
Hier ook weer verloren communicatie , pomp draait wel door dus dat scheelt.

Er is iets gaande bij de help desk zeker , vorige week wel nog Lars en Marlies kunnen spreken vanwege software storing en nieuwe cv ketel installatie en die helpen heel vriendelijk en vlot . Maar lijkt of ze ook legertje minions hebben ingehuurd waar je weinig aan hebt .

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31
Chewmonkey schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:42:
Ik denk van wel. Via HA kon ik wel instellingen aanpassen en de warmtepomp heeft daar vannacht op gereageerd.
Dat zou mooi zijn, want dan kan je in principe los van de servers van DeWarmte de WP bedienen? Het is nu een startup, die worden echter een keer verkocht?
Je hebt dan geen updates/fixes meer, maar t.z.t. zou het een uitgekristalliseerd product moeten zijn.

• Pupp3tmast3r
MalleEppie71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Dat zou mooi zijn, want dan kan je in principe los van de servers van DeWarmte de WP bedienen? Het is nu een startup, die worden echter een keer verkocht?
Je hebt dan geen updates/fixes meer, maar t.z.t. zou het een uitgekristalliseerd product moeten zijn.
De HA integratie draait helaas ook gewoon via de cloud, maar het lijkt wel alsof Home Assistant de wijziging gewoon even vast laat staan tot de cloud weer beschikbaar is (dat was hier rond half 3 vannacht). Er is dus geen directe controle mogelijk. Mijn Pomp T heeft vaak last van het niet opvolgen van wijzigingen, dus lokale controle zou wel fijn zijn. Inmiddels is de server trouwens weer bereikbaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Pupp3tmast3r op 10-02-2026 18:09 ]

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 08:34
En we zijn er weer......😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkHpCZgB80EC0UEKkmlVbHbsYVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAM5AVeYUUTqUrhOpNicI7Vp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 194% gewijzigd door BruceMW op 10-02-2026 19:48 ]

• Chewmonkey
Ik zou op de afbeelding wel even het adres weghalen als ik jou was..

• VickyG
Staat jullie pomp AO weather gestuurd , of met een fixed temperature ?

• BruceMW
VickyG schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:53:
Staat jullie pomp AO weather gestuurd , of met een fixed temperature ?
Die staat ingesteld op Weather, buiten temperatuur.

• BruceMW
BruceMW schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:30:
[...]
Die staat ingesteld op Weather, buiten temperatuur gemeten door de AO.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:38
Als er geen serververbinding meer is met een DeWarmte (AO hybride) warmtepomp, betekent dit doorgaans dat de warmtepomp zelf blijft werken, maar dat je de instellingen niet kunt aanpassen via de app en geen actuele verbruiksdata ziet. De warmtepomp draait dan door op de laatst bekende instellingen. ( dit pas je ook niet dagelijks aan )
Als de verbinding wegvalt:
Werking blijft gegarandeerd: Bij een serverstoring aan de kant van DeWarmte (cloud-probleem) blijft de pomp gewoon verwarmen en warm water leveren. <> info dewarmte , lijkt mij dat er dan geen koud huis kan zijn toch.
Hier ook Weather

• dnns85
Ik stook op stooklijn en gebruik schakeling thermostaat (aan/uit) vanuit Homey om de pomp te stoppen als buffer vol zit en vraag lager is. Komt niet zo heel veel voor. Maar nu was de stooklijn door de storing ineens weg (0) en was de buffer 35 graden te hoog dus ging thermostaat uit. Daarom stopte hij hier. Dat aangepast dus nu bleef hij wel door stoken en kreeg ik melding in Homey.

Overigens is de Pomp AO eigenlijk een pomp van Sunrain (dacht de BLN-006TC1) en zou deze ook aan te sturen moeten zijn helemaal buiten Dewarmte om, zelfs zonder de Raspberry.

In ben in elk geval bezig om daar iets voor op te zetten en zal het melden als het werkt. Ik wacht heel even tot m'n extra warmtepomp (geen AO) is geïnstalleerd zodat ik daar mee kan gaan testen.

• jijzietdezenaam
dnns85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:45:
Ik stook op stooklijn en gebruik schakeling thermostaat (aan/uit) vanuit Homey om de pomp te stoppen als buffer vol zit en vraag lager is. Komt niet zo heel veel voor. Maar nu was de stooklijn door de storing ineens weg (0) en was de buffer 35 graden te hoog dus ging thermostaat uit. Daarom stopte hij hier. Dat aangepast dus nu bleef hij wel door stoken en kreeg ik melding in Homey.

Overigens is de Pomp AO eigenlijk een pomp van Sunrain (dacht de BLN-006TC1) en zou deze ook aan te sturen moeten zijn helemaal buiten Dewarmte om, zelfs zonder de Raspberry.

In ben in elk geval bezig om daar iets voor op te zetten en zal het melden als het werkt. Ik wacht heel even tot m'n extra warmtepomp (geen AO) is geïnstalleerd zodat ik daar mee kan gaan testen.
klopt de eerste modellen werden ook geleverd met bijbehorende schermpje om hem te bedienen en ook parameters te kunnen wijzigen. Ook via Tuya te bedienen & daardoor ook native in Home Assistant:)

• Chewmonkey
Heb hier stooklijn op basis van stroomtarief: hoog tarief= setpoints 1 graad omlaag en laag tarief= setpoints 1 graad omhoog.
Heb dus denk ik een stuk of 6 mutaties per dag voor de pomp ao.

Zojuist antwoord van de support op mijn melding van gisteren (best snel vind ik zelf):
Beste Chewmonkey,

Bedankt voor jouw bericht naar support. De melding in de app had te maken met een extern server probleem. Gisteravond is het probleem verholpen en dat app werkt weer naar behoren.

Fijne dag!
Voor mij dus case closed.. Voor nu.

• Tha Deo
  • Niet online

Voor <1100 euro te koop bij Alibaba. Klopt dat wel?

• jijzietdezenaam
Tha Deo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Klopt zeker;)

• dnns85
Tha Deo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Klopt zeker, dan kan ie nog koelen ook. Maar vergeet transport en BTW niet. Al met al heb ik een sterkere versie van 2,9 - 9,1 kW op 3 fasen voor <€2000, de BLN-008TC3. En R290 ipv R32. Daarom had ik van de surplus van Dewarmte ook wel betere support en software verwacht eigenlijk.

• jijzietdezenaam
dnns85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:46:
[...]

Klopt zeker, dan kan ie nog koelen ook. Maar vergeet transport en BTW niet. Al met al heb ik een sterkere versie van 2,9 - 9,1 kW op 3 fasen voor <€2000, de BLN-008TC3. En R290 ipv R32. Daarom had ik van de surplus van Dewarmte ook wel betere support en software verwacht eigenlijk.
ja dat koelen is echt 1 parameter in de software, ook met schermpje die erbij hoort is koelen "gratis"

• seraxje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-02 16:19
jijzietdezenaam schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:54:
[...]

ja dat koelen is echt 1 parameter in de software, ook met schermpje die erbij hoort is koelen "gratis"
Voor mij voelt daarom de optie koelen in de zomer nog vrij onaantrekkelijk.
Ik denk dat het in de praktijk niet veel toe voegt (of heb ik dat mis?)
Er is zelfs gezegd bij deWarmte dat je het ook een aantal weken mag proberen.

Maar wel vrolijk € 750 euro vragen... :o

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:31
seraxje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Voor mij voelt daarom de optie koelen in de zomer nog vrij onaantrekkelijk.
Ik denk dat het in de praktijk niet veel toe voegt (of heb ik dat mis?)
Er is zelfs gezegd bij deWarmte dat je het ook een aantal weken mag proberen.

Maar wel vrolijk € 750 euro vragen... :o
Ik vind de functie zeker wat toevoegen, maar ik denk enkel met vvw.
De prijs kun je daarintegen zeker wel iets van vinden, maar het scheelt me de aanschaf van een airco dus in dat opzicht is het een stuk goedkoper.
Op een warme dag laat ik de PompAO rond 8u starten met koelen en laat hem lekker door pruttelen de hele dag, dan wordt het eens 22 a 23 graden in de woonkamer terwijl het op een warme dag zonder koelen zomaar 30 graden wordt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Tha Deo
  • Niet online

Mocht er langere tijd een communicatiestoornis zijn: kun jij een handleiding van de Sunrain posten? Wellicht kan ik dan handmatig wijzigingen doorvoeren.

• Joarie
  • Nu online
Tha Deo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Mocht er langere tijd een communicatiestoornis zijn: kun jij een handleiding van de Sunrain posten? Wellicht kan ik dan handmatig wijzigingen doorvoeren.
Deze?

1e hit op Google

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• dnns85
Tha Deo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Zonder RS485 modbus controller of display die dezelfde poort gebruikt (vermoed ik) kan je niet zo heel veel. Daarvoor mis je de aansturing.

Ik zal niet teveel op de zaken vooruit lopen maar in principe zou de pomp met wat eenvoudige hardware zelf aan te sturen moeten zijn met bijvoorbeeld Home Assistant. Zie https://github.com/CNC-Buddy/R290_heatpump.

Zelf heb ik geen HA draaien, maar ik heb wel goede hardware gevonden waarmee ik ga testen. Je kan de pomp dan lokaal aansturen met MQTT bijvoorbeeld. Dan kan de Pi in principe gewoon weg.

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

Tead

nnb

Ook wij gaan de overstap maken naar volledig elektrisch. We hebben een andere woning gekocht en de huidige CV installatie is 23 jaar oud. We twijfelde eerst om voor een hybride oplossing te gaan met een nieuwe CV, maar zijn uiteindelijk voor volledig elektrisch gegaan. De gevel en het dak waren een aantal jaar geleden al geheel geïsoleerd en wij laten nu ook een geheel nieuwe geïsoleerde vloer plaatsen met schuimbeton en vloerverwarming. Dit in combinatie van een relatief kleine woning en een 2 persoons huishouden past dat prima op 1 PompMP.

De PompMP en 200 Liter T Pomp worden over 2 maanden geïnstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Tead op 12-02-2026 23:41 ]

• Tha Deo
  • Niet online
Tead schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:25:
Ook wij gaan de overstap maken naar volledig elektrisch. We hebben een andere woning gekocht en de huidige CV installatie is 23 jaar oud. We twijfelde eerst om voor een hybride oplossing te gaan met een nieuwe CV, maar zijn uiteindelijk voor volledig elektrisch gegaan. De gevel en het dak waren een aantal jaar geleden al geheel geïsoleerd en wij laten nu ook een geheel nieuwe geïsoleerde vloer plaatsen met schuimbeton en vloerverwarming. Dit in combinatie van een relatief kleine woning en een 2 persoons huishouden past dat prima op 1 PompMP.

De PompMP en 200 Liter T Pomp worden over 2 maanden geïnstalleerd.

Enige wat ik nu nog nodig heb ik uiteraard een vriendenkorting code. :)
Zie PM:

• MalleEppie71
MalleEppie71 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Ja inderdaad bizar. De (ietwat jonge) monteur twijfelde, ging een oudere collega videobellen (citaat toen hij de controller unit zag: "wat is dit voor hobby project") die het maar niks vond. Vervolgens een andere senior gebeld die ook nog nooit van DeWarmte had gehoord. Ondertussen ze er op gewezen dat ze zelf op hun website aangeven met DeWarmte te kunnen werken ("dit is mogelijk als de warmtepomp van Daikin, Quatt of DeWarmte is waarbij onze monteur volgens vaste instructies zonder veiligheidsrisico kan werken aan de cv-ketel en de warmtepomp buiten beschouwing kan worden gelaten. Onze monteur bepaalt uiteindelijk ter plekke of een huurcontract/ serviceabonnement kan worden voortgezet.") maar toen was het leed al geleden. Binnen een uur nadat de monteur vertrokken was had ik de opzegging in de mail.

Uit de e-mail:

Wij werken alleen met warmtepompen van specifieke merken die voldoen aan onze normen om veilig te kunnen werken. Uw merk warmtepomp komt niet in aanmerking voor een abonnement. Daarom moeten we helaas uw Feenstra cv-ketel serviceabonnement stopzetten.

Waarom geen Feenstra cv-ketel serviceabonnement voor alléén de cv-ketel?
In uw woning werken de hybride warmtepomp en de cv-ketel samen als één systeem. Daarom is het belangrijk dat de toestellen gezamenlijk onderhouden worden. Bij de melding van een storing is vaak niet duidelijk in welk deel van de installatie de storing zit of is ontstaan. We kunnen u dan niet garanderen de juiste hulp te bieden. Het is dus niet mogelijk om uw Feenstra cv-ketel serviceabonnement voort te zetten voor alleen de cv-ketel.

Wellicht dat ik nog ga reageren maar heb eigenlijk weinig zin in dit soort discussies. Misschien dat ik er DeWarmte op zal wijzen, het is voor hen ook een pluspunt als je niet je CV onderhoud kwijt bent als je WP koopt.
Een positief bericht over Feenstra: na een inhoudelijke mailwisseling wordt het onderhoudscontract toch doorgezet. Sinds 2025 worden 3 merken warmtepompen gedoogd, waaronder dus DeWarmte.
Uiteraard met de disclaimer “Het serviceabonnement wordt voortgezet onder de bestaande voorwaarden, mits onze monteur zonder veiligheidsrisico’s kan werken aan de cv-ketel, los van de warmtepomp”, maar dat lijk me redelijk.

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-02 19:39
In je browser voorheen kon je toch zelf je setpoint en graden enzo in een grafiek instellen, ik kan dat in de app niet vinden, of moet ik mijn bril opzetten?
Weet iemand waar ik dat kan doen?

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:42
@golfgti5 Settings=>Change Settings=>Heat Curve=>Custom

[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 15-02-2026 09:01 ]

• Pupp3tmast3r
golfgti5 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:54:
In je browser voorheen kon je toch zelf je setpoint en graden enzo in een grafiek instellen, ik kan dat in de app niet vinden, of moet ik mijn bril opzetten?
Weet iemand waar ik dat kan doen?
Onder Settings van je AO/MP, dan Heat Curve, Curve even op Custom zetten. Dan moet je een grafiekje zien als het goed is!

• golfgti5
Pupp3tmast3r schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Onder Settings van je AO/MP, dan Heat Curve, Curve even op Custom zetten. Dan moet je een grafiekje zien als het goed is!
Gevonden, bedankt!

• golfgti5
PVPaneel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:00:
@golfgti5 Settings=>Change Settings=>Heat Curve=>Custom
Topper, bedankt!

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:08
Ik heb zojuist voor het eerst in de app "Gas fired boiler heating only" aangezet en kom er nu achter dat de CV-ketel helemaal niet aanspringt... In het dashboard staat "Gas boiler" wel op "on", wat er op wijst dat het regelsysteem een signaal geeft. Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring (gehad)? (Het gaat om een Remeha Tzerra 39C CW5)

Edit: ik heb sinds de installatie de app.altijd ingesteld gehad op "Pomp AO only".

[ Voor 11% gewijzigd door WeakTweaker op 17-02-2026 21:00 ]

• MalleEppie71
Op de controller zit een schuifknopje waarmee je de controller passeert en de thermostaat rechtreeks de CV ketel aanstuurt. Werkt het dan wel?

• rabussa
  • Nu online
Nou, ik heb nog steeds last van het lawaai van de warmtepomp. Vandaag is er een monteur geweest, maar er is nog niets concreets. Het enige wat zeker is, is dat hij het ermee eens is dat de warmtepomp lawaai maakt.

Nog iets: afgelopen december heeft de warmtepomp een paar dagen lang de ingestelde temperatuur (volgens de app) niet bereikt. Ik heb contact opgenomen met Dewarmte en zij zeiden dat er iets mis was met de app. Vandaag heb ik de ultrasone warmtemeter die aan de pomp is bevestigd bekeken en ik zie dat de waarden ongeveer 3 graden lager zijn dan wat ik in de app zie. In de app staat 35 graden aanvoer en 31 graden retour.

Heeft iemand van jullie ook zulke afwijkende metingen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSdPn-AaWWk0VM2zeIgBEiyMnlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4InfqKzsvdtZfaFqwz334aE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPijNkKe_DC2EPsLEsbjjgyz2JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD7E1KJvqMfQKCAchaJtOIyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elVUE4B32bY2TGodGfNgjU7BmQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um6b9Kv4mEL8EQrvPHEX52ok.jpg?f=fotoalbum_large

• marcorolla
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:07
[quote]rabussa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:47:
Nou, ik heb nog steeds last van het lawaai van de warmtepomp. Vandaag is er een monteur geweest, maar er is nog niets concreets. Het enige wat zeker is, is dat hij het ermee eens is dat de warmtepomp lawaai maakt.

Nog iets: afgelopen december heeft de warmtepomp een paar dagen lang de ingestelde temperatuur (volgens de app) niet bereikt. Ik heb contact opgenomen met Dewarmte en zij zeiden dat er iets mis was met de app. Vandaag heb ik de ultrasone warmtemeter die aan de pomp is bevestigd bekeken en ik zie dat de waarden ongeveer 3 graden lager zijn dan wat ik in de app zie. In de app staat 35 graden aanvoer en 31 graden retour.

Ik zal er ook eens naar kijken. Niet om bijdehand te zijn maar wel een kleine tip, ik zie op je foto flink wat bladeren tegen de WP aanliggen. Dat verstoort wel de luchtaanzuiging. Zal zeker niet zo zijn dat het geluid daardoor zo erg is maar helpen doet het in ieder geval niet ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door marcorolla op 18-02-2026 13:52 ]

• rabussa
  • Nu online
marcorolla schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:51:
[quote]rabussa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:47:

Ik zal er ook eens naar kijken. Niet om bijdehand te zijn maar wel een kleine tip, ik zie op je foto flink wat bladeren tegen de WP aanliggen. Dat verstoort wel de luchtaanzuiging. Zal zeker niet zo zijn dat het geluid daardoor zo erg is maar helpen doet het in ieder geval niet ;-)
Geen probleem, de evaporator is schoon :P

• WeakTweaker
rabussa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:47:

Heeft iemand van jullie ook zulke afwijkende metingen?
Volgens mij is er eerder hier op het forum de constatering geweest dat de pomp (AO) intern ook temperatuursensoren heeft (die een paar graden verschil hebben tov de warmtemeter) en dat de app daar gebruik van maakt, zie onderstaand bericht en de reacties daarop:
https://gathering.tweaker...message/84047014#84047014

• WeakTweaker
MalleEppie71 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:52:
Op de controller zit een schuifknopje waarmee je de controller passeert en de thermostaat rechtreeks de CV ketel aanstuurt. Werkt het dan wel?
Dank voor de tip! Ik ga het testen als ik weer thuis ben.

• Joarie
  • Nu online
WeakTweaker schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Dank voor de tip! Ik ga het testen als ik weer thuis ben.
En controleer ook even of de aansturingsdraad van de DeWarmte Raspberry Pi wel goed is aangesloten bij zowel de controller als de CV-ketel zelf. Zeker omdat je zelf al aangeeft nooit de CV te hebben aangesproken sinds de installatie en het nu pas test. Kan vaak zoiets stoms zijn als de aansluiting en niet zo zeer falen van een component :+

• rabussa
  • Nu online
Kan iemand alsjeblieft de controle uitvoeren die ik een paar berichten geleden noemde met betrekking tot de temperatuurverschillen? Het is belangrijk voor me, omdat ik geen enkele bereidheid zie van Dewarmte om mijn problemen op te lossen en ik om een ​​terugbetaling zal vragen. Ik wil gewoon een sterke zaak kunnen opbouwen.
Alvast bedankt

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 14:12

dlenstra

....

rabussa schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:52:
Kan iemand alsjeblieft de controle uitvoeren die ik een paar berichten geleden noemde met betrekking tot de temperatuurverschillen? Het is belangrijk voor me, omdat ik geen enkele bereidheid zie van Dewarmte om mijn problemen op te lossen en ik om een ​​terugbetaling zal vragen. Ik wil gewoon een sterke zaak kunnen opbouwen.
Alvast bedankt
Zie het bericht van @WeakTweaker de daarin aangehaalde post is van mij. En lees ook even rondom die post. Die afwijking bestaat nog steeds. Getallen die in de app worden getoond komen dus van sensoren in de Pomp AO en niet van de heatmeter. Afwijking is bij mij (en bij meer mensen hier) ook ongeveer 3 graden.
Het heeft op enig moment zo in de app gestaan dat op je insights tabblad wel de interne meting werd getoond. Dat riep toen een hoop vragen op omdat de ingestelde stooklijn nog op de oude manier werd getoond (die was niet gecorrigeerd, er wordt nog steeds gestookt naar de werkende oude stooklijn, die dus ook door de interne sensor wordt nagestreefd). Het leek er daarom op dat de stooklijn niet gehaald, maar er (logischerwijs) 2-3 graden onder bleef hangen. Is toen, helaas, weer terug gedraaid ipv een aanpassing te doen op de ingestelde stooklijn of de gebruikte sensor om die stooklijn te bewaken.

Je COP wordt wel berekend aan de hand van de heatmeater getallen.

• rabussa
  • Nu online
dlenstra schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Zie het bericht van @WeakTweaker de daarin aangehaalde post is van mij. En lees ook even rondom die post. Die afwijking bestaat nog steeds. Getallen die in de app worden getoond komen dus van sensoren in de Pomp AO en niet van de heatmeter. Afwijking is bij mij (en bij meer mensen hier) ook ongeveer 3 graden.
Het heeft op enig moment zo in de app gestaan dat op je insights tabblad wel de interne meting werd getoond. Dat riep toen een hoop vragen op omdat de ingestelde stooklijn nog op de oude manier werd getoond (die was niet gecorrigeerd, er wordt nog steeds gestookt naar de werkende oude stooklijn, die dus ook door de interne sensor wordt nagestreefd). Het leek er daarom op dat de stooklijn niet gehaald, maar er (logischerwijs) 2-3 graden onder bleef hangen. Is toen, helaas, weer terug gedraaid ipv een aanpassing te doen op de ingestelde stooklijn of de gebruikte sensor om die stooklijn te bewaken.

Je COP wordt wel berekend aan de hand van de heatmeater getallen.
Ik maak me geen zorgen over COP of iets dergelijks. Mijn probleem is dat het water in mijn huis bijvoorbeeld niet de 35 graden bereikt. Dat is de normale temperatuur die ik gebruik. De temperatuur die ik zie, is de temperatuur van de warmtemeter, en niet die van de app. Ik vraag me af waarom dat zo is? Zijn er defecte sensoren in de warmtepomp? Ik zou graag de oorzaak willen weten. Van Dewarmte heb ik nog geen antwoord gekregen.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:42
Hoe ver tussen buitenunit en huis in? Als in, wat verlies je tot in je huis?

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02 14:12

dlenstra

....

Dat is bij mij, en waarschijnlijk meerdere anderen, ook zo. De watertemperatuur die ik binnen meet is ongeveer gelijk aan de weergave op de heatmeter.
Hoewel ik het zelf ook graag anders zou zien, moet je er bij het instellen van de stooklijn dus eigenlijk gewoon rekening mee houden dat je die 3 graden hoger instelt dan temperatuur die je aan water wilt hebben. Dus wil je 29 graden water, dan 32 instellen. Is wat mij betreft ook omgekeerd redeneren. Je stelt je stooklijn zo in dat de kamertemperatuur op het gewenste niveau is, of je daar nou 29 graden water of 35 graden voor nodig hebt.

• Joarie
  • Nu online
Zonder die heatmeter hadden we deze discussie ook niet gehad en had je dit verschil gegooid op warmteverlies vanaf de bron tot in huis bij je afgiftesysteem en de kalibratie van een sensor.

• rabussa
  • Nu online
PVPaneel schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:14:
Hoe ver tussen buitenunit en huis in? Als in, wat verlies je tot in je huis?
De warmtepomp staat naast het gebouw. ​​Als het om warmteverlies zou gaan, zouden de waarden niet overeenkomen met de metingen van de heat meater

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:58
Verlies in de leidingen over een afstand kan zomaar een temperatuur verschil laten zien. Daarnaast, als je temperatuurmeting niet gekalibreerd is kan je er eigenlijk niets zinnigs over zeggen. Ik zal dan vooral naar de Delta kijken en niet naar de individuele aanvoer en retour temperatuur. Ook waar meet je is belangrijk. Die warmtemeter meet in de buis, jij erop en in de WP waarschijnlijk ook.

• RudyL90
Bij mij ook iets minder dan 3 graden verschil. Stooklijn 37, heatmeter 34.7 en de heatmeister controller voor de radiatorfans geeft aan de andere kant van het huis (uiterste van het cv circuit) 32.8.
Maar eigenlijk alleen maar een gunstig beeld toch, ervanuitgaande dat de heatmeter een beetje gekallibreerd is stoken we met een lagere temperatuur dan de app ons doet geloven.

• rabussa
  • Nu online
RudyL90 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:03:
Bij mij ook iets minder dan 3 graden verschil. Stooklijn 37, heatmeter 34.7 en de heatmeister controller voor de radiatorfans geeft aan de andere kant van het huis (uiterste van het cv circuit) 32.8.
Maar eigenlijk alleen maar een gunstig beeld toch, ervanuitgaande dat de heatmeter een beetje gekallibreerd is stoken we met een lagere temperatuur dan de app ons doet geloven.
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik zie dat niet als iets positiefs. Ik zie het andersom. Sinds de installatie dacht ik dat dit de werkelijke temperatuur was van het water dat het pand binnenkwam, en toen had ik een beetje moeite om het huis te verwarmen. Vóór de warmtepomp heb ik getest met de CV-Ketel die de werkelijke temperatuur gaf die ik vroeg en ik ondervond geen problemen om het huis te verwarmen. Toen werd ik me ervan bewust, ik verhoogde het doel om het verschil te compenseren en het huis verwarmt prima, maar natuurlijk... kost meer.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:58
En hoe weet je zo zeker dat de CV de juiste temperatuur geeft? Uiteindelijk maakt het niets uit, het is fine tuning. Als de WP iets hoger ingesteld moet worden om het warm te krijgen, wat is dan het probleem. Dat weet je nu en dus pas je de instelling aan en het huis wordt warm. Dat is toch de functie van de WP. Verder kijken we toch niet naar die getalletjes.

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:55
Als het huis prima warm, wat is het probleem. Als deze afwijkt bij de warmtepomp t.o.v. de cv, zet je de temperatuur gewoon wat hoger. Maakt niks uit.

Temperatuur is onnauwkeurig. Afwijking bij cv, warmtepomp en thermostaat. Warmte verlies in de leiding. Zo is de hoogte en plaats al heel verschillend waar de thermostaat hangt. Kijk maar naar een sauna. Temperatuur verschil van 20 graden tussen vloer en plafond. Er is niet voor niks vloerverwarming.

Je kunt een inductie kookplaat wel op 3 zetten i.p.v. 9. maar het kost wat het kost aan energie om het water te laten koken. Niks meer of minder met kosten.

Huis goed isoleren, dat bespaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Irene2025 op 19-02-2026 20:01 ]

• RudyL90
rabussa schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik zie dat niet als iets positiefs. Ik zie het andersom. Sinds de installatie dacht ik dat dit de werkelijke temperatuur was van het water dat het pand binnenkwam, en toen had ik een beetje moeite om het huis te verwarmen. Vóór de warmtepomp heb ik getest met de CV-Ketel die de werkelijke temperatuur gaf die ik vroeg en ik ondervond geen problemen om het huis te verwarmen. Toen werd ik me ervan bewust, ik verhoogde het doel om het verschil te compenseren en het huis verwarmt prima, maar natuurlijk... kost meer.
Je huis heeft een bepaalde warmtevraag en de pomp moet daaraan voldoen om het op temperatuur te houden. Een afwijking in de temperatuur in de app verandert daar niets aan toch? Het is niet alsof de situatie nu anders is als voorheen en je heen warmer moet stoken om het huis op temperatuur te houden?

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00
Is er een tweaker met de pomp MP en de pomp T in de omgeving Utrecht/Driebergen of enigszins op de route van Driebergen naar Europoort/Maasvlakte waar ik eens zou kunnen luisteren.
Ben als de dood voor het geluid en/of trillingen en twijfel. Op papier lijkt de MP extreem stil maar is ie het ook echt.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste