Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 22:43
clubeddie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Ziet er goed uit. Wat is je setup en je thermostaat stand. Heel de dag dezelfde temperatuur, welke thermostaat. Blijven heel veel variabelen, maar is een mooi grafiek.
20 graden continu. Beneden vv met mengverdeler hoh 10cm. En daarop een laminaatvloer, dus traag. Bijkeuken 1x radiator. Boven 3x radiator (alles volledig open). Honeywell touch modulation thermostaat.

Woning 2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, geen extra isolatie. Wel op kierenjacht geweest en zaken als geisoleerde brievenbus en kattenluikjes toegepast. Daikin duo multisplit airco voor verwarming zolder en als back-up op slaapkamer.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:23
Spykie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Exact. T6 geeft gewijzigde temperatuur pas door indien dat >0.2c is. En dat kan soms uren duren.
Dat duurt inderdaad vaak uren, waarna er meestal onmiddellijk een kleine overshoot ontstaat.
@Friezin ik heb niet alleen vloerverwarming, ik heb ook 2 radiatoren. 1x T22 en 1x T33 met speedcomforts. Ik verwacht daarom iets sneller respons dan alleen met vvw.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Maarten58 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:32:
Zou 1,5m van de linker muur, die links naast de schuur staat, en dus tegen de schuur aan (op afstand), de Quatt kunnen staan? Dit is 7m van de achtergevel af.
De achtergevel zelf is niet geschikt; zie foto.[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
mooie tuin, helaas zo lastig te zien, heb je een simpele plategrondtekening met wat afmetingen er bij?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spykie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Exact. T6 geeft gewijzigde temperatuur pas door indien dat >0.2c is. En dat kan soms uren duren.
Hier zat er gisteren vanaf 09.00 uur tot 22.30 geen beweging in: strak op 21.9
Doordat cv (m.i. onnodig) bij defrosts werd bijgeschakeld, vanmorgen heel even 22.13, daarna weer 21.9 totdat zon etc.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan kun je dus ook rustig om 21.00 uur stoppen met "knallen"... of temperatuur constant houden: dat werkt bij mij het best.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Dat duurt inderdaad vaak uren, waarna er meestal onmiddellijk een kleine overshoot ontstaat.
@Friezin ik heb niet alleen vloerverwarming, ik heb ook 2 radiatoren. 1x T22 en 1x T33 met speedcomforts. Ik verwacht daarom iets sneller respons dan alleen met vvw.
Kan je grafiek zo snel niet terugvinden, maar stopte dat verwarmen niet al om 21 uur, waarschijnlijk dan door die radiatoren?
Daarna warmde je vvw nog lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maarten58 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:32:
Zou 1,5m van de linker muur, die links naast de schuur staat, en dus tegen de schuur aan (op afstand), de Quatt kunnen staan? Dit is 7m van de achtergevel af.
De achtergevel zelf is niet geschikt; zie foto.[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Waar staat de cv?
Quatt gaat geen leidingen ondergronds leggen, misschien dan "door de lucht", maar dan kunnen leidingen enkel verder omhoog, niet naar beneden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Freeckje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Het begrip pendelen wordt ook bij PWM gebruikt. Moeten de taalpuristen maar bepalen wie gelijk heeft.
Ter info: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/pendelen
Echter daar ging de discussie niet over. Wel of je bij vaak aan- en uitzetten van de brander de levensduur van je CV_ketel ernstig bekort. Bij een CV , lees ik, veel minder schadelijk dan bij een WP..
Goh, zelden zo'n duidelijke uitleg gelezen van de werking van een afgiftesysteem (ook lezenswaardig zonder pendelen).
@MacD007 wel een tip voor TS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Kan je grafiek zo snel niet terugvinden, maar stopte dat verwarmen niet al om 21 uur, waarschijnlijk dan door die radiatoren?
Daarna warmde je vvw nog lekker door.
Dan was ik wel tevreden geweest, hij stopt exact om 22.00 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-rXXXXF3RZgKwbpxl6eANBMwik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cot6vP0zDgm7o8EmqCkO2Zk3.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:15:
[...]

[Afbeelding]
En daarna warmt vloerverwarming nog door dus.
Ga er maar van uit dat je nachtverlaging ingreep en radiatoren het gezamenlijk ook (of misschien net) niet gered hebben 0,4 te verwarmen (20,2 + 2x0,2 t6 omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
mrdop schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Als het niet door het water komt, zet je flow er even naast. Ik had soortgelijk pendelen doordat de overall flow te laag werd (<400l/u) als de cv uitging. De Quatt pomp moet dan weer harder om op 800l/u te komen. Dat duurt de CiC dan net ff te lanfg, en de CiC gooit dan uit veiligheid de cv weer aan om extra flow te creëren. #repeat. Misschien verklaart dit ook jouw pendelen.
Thx voor het meedenken, maar de flow is niet het probleem. Staat altijd strak rond de 800.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:19

juggle

Papa, ondernemer, gamer

juggle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Thx, ok stuur via dm wel even. Er staat ook nog een schutting die dempt die op onze erfgrens staat. Er zal dus bij een meting achter de schutting worden gemeten. Ik verwacht geen problemen met de buren maar better safe than sorry...

EDIT:

Ik heb besloten het hier eerst toch maar bij te laten. Ik waardeer het aanbod van je hulp enorm en mocht het nodig zijn ga ik je zeker om hulp vragen maar wil mij er nu niet druk om maken. Onze percelen scheiden zich door een oprit van 5.6 meter van huis tot huis. Achter het huis is de oprit breder. De Quatt komt bij ons in het bredere gedeelte te staan (zoals op foto) Waardoor de afstand tot de erfgrens vanaf plaatsingpunt ongeveer 3.30m is. De slaapkamer van de buren bevindt zich op de 2e verdieping en is niet gericht op de Quatt. Ook is het zitgedeelte van hun tuin niet aangrenzend aan ons perceel. Hoogstens zouden ze het in de garage wat horen maar daar draaien zij zelf vaak zachtjes muziek :) Ik vermoed dat het allemaal wel los loopt en in het ergste geval zullen we misschien 1 a 2db over de geluidgrens gaan op de erfgrens gemeten. Volgens Quatt zou er een afstand van 2.5m moeten worden aangehouden gemeten vanaf plaatsingspunt. In het ergste geval moeten we de Quatt verplaatsen of de schutting geluidsisoleren maar ik vermoed dat ze er geen last van zullen hebben.
Toch vreemd om jezelf te quoten :+ anyway ben van gedachten veranderd omdat ik de geluidseisen zeker na het doorlezen en de input van @MacD007 een stuk serieuzer ben gaan nemen. Heb er wakker van gelegen en vind het toch jammer dat Quatt hier voor mijn gevoel steken laat liggen door uit te gaan van afstand tot het raam. In mijn ogen zou Quatt de rekentool moeten gebruiken als onderbouwing van de plaatsing... Nu dus maar hulp ingeschakeld om de rekentool goed te gaan invullen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
MacD007 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:49:
[...]

mooie tuin, helaas zo lastig te zien, heb je een simpele plategrondtekening met wat afmetingen er bij?
Dit zou de indeling zijn:
De breedte is zoals gezegd: 6.30m, dus de Quatt zou dan 1,50m ongeveer van de muur af staan.
En zo'n 7m van de gevel af. Wij hebben een serre laten bouwen op de veranda; die steekt bij ons dus 1,5m uit. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmjXq2i3t_583Ea5Wty18ki_C_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aa3tLxTwdhGI8P2A6NFxJuit.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Maarten58 op 14-01-2024 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
[...]

[Afbeelding]
Je vloer werkt zeg maar vertraagd en de Quatt is niet voorspellend genoeg. Je kunt de CiC niet slimmer maken, dus zoals Friezin al aangeeft heb je twee opties:
1) temperatuur hele dag constant. Als je wil verlagen, doe dat dan snachts ( en zorg ervoor dat je systeem zo geleidelijk mogelijk warmte gaat vragen s ochtends)
2) in kleinere stapjes verhogen en verlagen, je kunt geen “step changes” maken met de Quatt, alleen met gas. Je krijgt dan een soort golfbeweging in je kamertemp.

De optie die jij zoekt is dat de Quatt minder gas vraagt, of korter, maar daarvoor ben je afhankelijk van de intelligentie van de CiC. Die het zelf ook moet doen met beperkte middelen (tenzij je opentherm hebt / moderne CV). Je vvw wordt daar wel iets sneller van (verwarmen met hogere temp).

Bij radiatoren heb je nog een vierde optie, want die kun je sneller maken met ventilatoren

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Warmtepomp is uitgegaan: Kamertemperatuur ruim bereikt zoals ik zie.

Had je die thermostaatknop nu op 50 gezet?
Want 23°C in de kamer.
Nee, staat nog steeds op 45. Ik heb ondertussen wel het volgende bereikt qua instellingen nav opmerkingen van Gerardwaz.

Ik weet weer meer. Het aanpassen van parameters staat niet beschreven in het Bedieningsvoorschrift, maar in het Installatievoorschrift.

De huidige status van parameter 3. is 99 (default is 80), die van c. is 55 (default is 40).
Andere geconstateerde afwijkingen tov de fabrieksinstellingen zijn:
- 3 ingesteld max CV-vermogen 60 (default 70)
- c minimaal toerental CV 25 (default 30)
- E min. aanvoertemp bij OT of RF 30 (default 40)
- E. reactie OT en RF kamerthermostaat 3 (default 1), kan waarde 3 niet te vinden in voorschrift, alleen 0, 1 en 2
- h max. toerental ventilator 52 (default 46)
- n regeltemp. tijdens boiler-bedrijf Ta 80 (default 85)
- r deze parameter staat niet beschreven (waarde is 0)

Parameter 5 min. aanvoertemp stooklijn staat op 25 (default), heb ik op 40 gezet.

De temperatuur buiten op dit moment is niet verkeerd, afwachten wat er gaat gebeuren als deze weer gaat zakken.

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
PS: je zou eens kunnen testen hoe lang het duurt dat die 0,5°C erbij komt, wanneer je gewoon thuis bent.
Dan gaat het vooral om de tijd die een extra 0,2 duurt nadat de eerste verhoging 0,2°C zichtbaar is (want voor hetzelfde geeft JSON 20°C aan maar is het in werkelijkheid al 20,15°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoverP5B schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Nee, staat nog steeds op 45. Ik heb ondertussen wel het volgende bereikt qua instellingen nav opmerkingen van Gerardwaz.

Ik weet weer meer. Het aanpassen van parameters staat niet beschreven in het Bedieningsvoorschrift, maar in het Installatievoorschrift.

De huidige status van parameter 3. is 99 (default is 80), die van c. is 55 (default is 40).
Andere geconstateerde afwijkingen tov de fabrieksinstellingen zijn:
- 3 ingesteld max CV-vermogen 60 (default 70)
- c minimaal toerental CV 25 (default 30)
- E min. aanvoertemp bij OT of RF 30 (default 40)
- E. reactie OT en RF kamerthermostaat 3 (default 1), kan waarde 3 niet te vinden in voorschrift, alleen 0, 1 en 2
- h max. toerental ventilator 52 (default 46)
- n regeltemp. tijdens boiler-bedrijf Ta 80 (default 85)
- r deze parameter staat niet beschreven (waarde is 0)

Parameter 5 min. aanvoertemp stooklijn staat op 25 (default), heb ik op 40 gezet.

De temperatuur buiten op dit moment is niet verkeerd, afwachten wat er gaat gebeuren als deze weer gaat zakken.
Die parameters zeggen me niks, is voor mij een onbekende ketel, maar als @Gerardwaz dat aangegeven heeft, ga ik er van uit dat de wijzigingen correct zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:22
Ik ben mij aan het orienteren op de Quatt versus de Elga. Nu lees ik hier over een eventuele 225 euro hogere subsidie en een soort korting via doorverwijzing bij Quatt. Klopt dit en zijn er toevallig mensen hier die de Quatt 1-op-1 met de Elga hebben kunnen vergelijken in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:51
Johan Bogle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:45:
Ik ben mij aan het orienteren op de Quatt versus de Elga. Nu lees ik hier over een eventuele 225 euro hogere subsidie en een soort korting via doorverwijzing bij Quatt. Klopt dit en zijn er toevallig mensen hier die de Quatt 1-op-1 met de Elga hebben kunnen vergelijken in de praktijk?
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ben ook zeer benieuwd naar die vergelijking.
Hierbij een link van een eerdere post.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77796982
Misschien kan deze gebruiker dit onderbouwen!?

Voor mij zijn de positieve punten:
-vormgeving buitenunit
-monoblock (grotere verdamper dan Elga, dus hogere COP?)
-geen binnenunit (kleine ruimte beschikbaar)
-heb inmiddels een gebruiker bezocht die de Quatt al een jaar in bedrijf heeft, hij was zeer positief
-goedkoper ca 1500 euro
-geen buffervat, of dat positief is qua regelgedrag?

Negatieve punten:
-geen uitgebreide control
-after sales groot vraagteken

[ Voor 23% gewijzigd door Freeckje op 14-01-2024 18:02 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
Ik heb alles van Remeha, dus mijn voorkeur ging uit naar een Remeha Hybride warmtepomp als de Elga lijn.

Helaas is de Elga 4 kW niet te vergelijken.met de Quatt. COP, geluid, vermogen en uiterlijk vallen erg tegen.

De Quatt is ook niet perfect, maar wel indrukwekkend en lijkt steeds beter te worden qua software. Je moet hem alleen niet nemen als je veel controle wilt, want die krijg je niet.

Overigens betekent dat niet dat je niks kan verbeteren, maar de verbeteringen moet je zoeken in je afgiftesysteem en je ketel instellingen. Er is weinig kans op verveling als je afgittesysteem beroerd staat afgesteld en alles wat je verbetert is mooi zichtbaar in de grafieken van de app en een webinterface.

De Quatf doet het net even anders dan de andere merken door voldoende warmte afgifte voorop te stellen en de aanvoertemperatuur daarop aan te passen. Dit voorkomt het klassieke probleem van mensen die een koud huis hebben nadat de installateur een met een natte vinger gekozen warmtepomp aan heeft gesloten en daarna hard weg rent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ik verwacht niet dat iemand beide geplaatst zal hebben, vandaag werd echter wel iets gepost waar de buurman (foto met glasafscheiding) een elga heeft, en die blijkt, wat we al eerder hoorden het bij 4 graden voor gezien houd en de pijp aan maarten geeft en mag het de cv lekker zelf oplossen, de Quatt draaide bij mij zelfs bij -8 graden nog lekker door, wel af en toe met ondersteuning van de Cv, bij -10 heb ik zelf (optimalisatie aan) de trigger gezet dat hij enkele uren alleen op de CV heeft gedraaid. dus dit was echt boven verwachting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten58
@MacD007 De pijp geef je aan Maarten, maar ik rook niet:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:13
Maarten58 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:03:
@MacD007 De pijp geef je aan Maarten, maar ik rook niet:-)
Was ook niet die ouwe uit 58!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
[quote]jansd schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik volg het Quatt forum intensief en heb sinds oktober een PompAO.

Eens met wat anderen over capaciteit zeggen, maar ben wel blij dat ik een PompAO heb: contact met DeWarmte lijkt veel beter en we kunnen steeds meer zelf instellen. Nu al de stooklijn, over paar weken meer cv instellingen en in Q2 weer een aantal dingen. Bij Quatt kun je niets zelf instellen en is de communicatie ook slecht.

De laatste dagen is de pagina met instellingen van de PompAO bijna niet bereikbaar. Weet niet waarom, maar daarvoor deed hij het prima, dit lijkt dus een uitzondering. Verder duurt het beantwoorden van mails vaak niet langer dan 1 a 2 dagen. Nu met de kou lopen meer mensen met vragen, dan loopt de wachttijd logischerwijs op. Al met al ben ik best tevreden met hoe DeWarmte het doet.
[/quote

Uit het forum van DeWarmte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Je vloer werkt zeg maar vertraagd en de Quatt is niet voorspellend genoeg. Je kunt de CiC niet slimmer maken, dus zoals Friezin al aangeeft heb je twee opties:
1) temperatuur hele dag constant. Als je wil verlagen, doe dat dan snachts ( en zorg ervoor dat je systeem zo geleidelijk mogelijk warmte gaat vragen s ochtends)
2) in kleinere stapjes verhogen en verlagen, je kunt geen “step changes” maken met de Quatt, alleen met gas. Je krijgt dan een soort golfbeweging in je kamertemp.

De optie die jij zoekt is dat de Quatt minder gas vraagt, of korter, maar daarvoor ben je afhankelijk van de intelligentie van de CiC. Die het zelf ook moet doen met beperkte middelen (tenzij je opentherm hebt / moderne CV). Je vvw wordt daar wel iets sneller van (verwarmen met hogere temp).

Bij radiatoren heb je nog een vierde optie, want die kun je sneller maken met ventilatoren
Veel heb ik al, OT icm moderne cv. Ook heb ik speedcomforts onder de radiatoren. Mijn nachtverlaging is een halve graad. Om 22.00 uur naar 19.5, om 15.00 uur naar 20 graden en dat gaat prima. Alleen in het weekend zet ik de thermostaat om 19.00 uur naar 20.5 graden en daar zag ik dus dat enorme gasverbruik en een Quatt die bijna opsteeg. Maar goed.... De weekendverhoging is er af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Maarten58 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:07:
[quote]jansd schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik volg het Quatt forum intensief en heb sinds oktober een PompAO.

Eens met wat anderen over capaciteit zeggen, maar ben wel blij dat ik een PompAO heb: contact met DeWarmte lijkt veel beter en we kunnen steeds meer zelf instellen. Nu al de stooklijn, over paar weken meer cv instellingen en in Q2 weer een aantal dingen. Bij Quatt kun je niets zelf instellen en is de communicatie ook slecht.

De laatste dagen is de pagina met instellingen van de PompAO bijna niet bereikbaar. Weet niet waarom, maar daarvoor deed hij het prima, dit lijkt dus een uitzondering. Verder duurt het beantwoorden van mails vaak niet langer dan 1 a 2 dagen. Nu met de kou lopen meer mensen met vragen, dan loopt de wachttijd logischerwijs op. Al met al ben ik best tevreden met hoe DeWarmte het doet.
[/quote

Uit het forum van DeWarmte....
Als ik dat topic even 10 minuten doorlees dan zie ik een bak ellende waar ik geen zin in zou hebben. Je eigen stooklijn instellen terwijl je afgiftesysteem ook nog niet optimaal is en software die niet de beste indruk achter laat.

Leuk dat je dan sneller reactie krijgt van de support afdeling om alles te troubleshooten zodat het weer warm wordt, maar zelfs als je weet waar je mee bezig bent moet je maar net tijd en zin hebben om dit te doen.

Misschien zie ik het verkeerd of heb ik last van een slecht geheugen, maar volgens mij is hier nog niemand echt in de steek gelaten door zijn/haar Quatt.

Graag een reactie als je wel echt in de kou hebt gezeten door een Quatt, dan kan ik mijn beeld bijstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 14-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Ja, maar dan heb je dus een onbruikbare superkoude schuur die meer herrie toevoegt dan een geluiddempende behuizing weg neemt. Lijkt mij niet echt nuttig of goed voor de verkoopwaarde van je woning.
Zeker. Aan de andere kant zijn er uiteraard wel methoden om het redelijk mooi te doen en toch deze loophole te gebruiken. Een tuinhuis is over het algemeen toch al niet verwarmd of geisoleerd. Een vierkante meter aan ventilatierooster in de kleur van het tuinshuis direct onder de dakrand zodat er geen vocht naar binnen kan slaan, en een uitblaasopening met rooster, eventueel ook met een dakje afgeschermd zodat er geen regen naar binnen kan lopen en je hebt een oplossing die je niet ziet zitten en waarmee je niet meer aan de geluidsnormen hoeft te voldoen. En het tuinhuis kun je nog steeds gebruiken voor de opslag van je grasmaaier en tuinstoelen, mits je deze uiteraard niet tegen de warmtepomp aanzet.

Uiteraard zou ik dan nog steeds rekening proberen te houden met de buren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Zeker. Aan de andere kant zijn er uiteraard wel methoden om het redelijk mooi te doen en toch deze loophole te gebruiken. Een tuinhuis is over het algemeen toch al niet verwarmd of geisoleerd. Een vierkante meter aan ventilatierooster in de kleur van het tuinshuis direct onder de dakrand zodat er geen vocht naar binnen kan slaan, en een uitblaasopening met rooster, eventueel ook met een dakje afgeschermd zodat er geen regen naar binnen kan lopen en je hebt een oplossing die je niet ziet zitten en waarmee je niet meer aan de geluidsnormen hoeft te voldoen. En het tuinhuis kun je nog steeds gebruiken voor de opslag van je grasmaaier en tuinstoelen, mits je deze uiteraard niet tegen de warmtepomp aanzet.

veel kan als je gezond verstand los laat.

Misschien ook meteen een open haard plaatsen in de schuur en daar dan de Quatt warm mee stoken, ook om te zorgen dat alles wat je in die schuur zet niet helemaal kapot vriest? 🤣

Of je bouwt zoiets en zet het gewoon buiten:
https://www.akoestiekwink...mp-buitenunit-verminderen

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 14-01-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Even check dubbel check, wat vul ik in op de rekentool voor een SINGLE Quatt bij opgave van leverancier.

55 en 52 toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzqpsareQ5f-A9eqy1M7Gljv2Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PJZAJqREy3Q6cURXmqPpfXv.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit doorgenomen met @MacD007 (super bedankt voor je hulp) en zelf iets aangepast aan mijn situatie.

[ Voor 68% gewijzigd door juggle op 14-01-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Misschien ook meteen een open haard plaatsen in de schuur en daar dan de Quatt warm mee stoken, ook om te zorgen dat alles wat je in die schuur zet niet helemaal kapot vriest? 🤣
Beetje kort door de bocht?

Ik had het over een tuinhuis, ik heb in mijn tuinhuis nog nooit ook maar iets van verwarming toegepast. Mijn grasmaaier doet niet moeilijk over een temperatuur onder de 0, en mijn tuinstoelen kunnen daar ook prima tegen. Daarnaast zijn er zat onverwarmde garages die losstaan van het huis, en bij koude buitentemperaturen dus ook gewoon onder de 0 gaan.

Als het gaat over een warmtepomp binnen zetten zijn er in principe maar 2 dingen waar je rekening mee moet houden:

- Heb je genoeg openingen waardoor lucht kan worden aangezogen?
- Kun je de koude lucht effectief afvoeren zonder dat deze mengt met de aanvoerlucht.

Als ik niet aan de geluidsnormen kon voldoen, maar wel een tuinhuis kon plaatsen zou ik het zeker overwegen, een geluidsisolerende kast die gecertificeerd is gaat qua kosten al aardig richting een klein tuinhuis, en die kun je ook nog eens voor meer gebruiken dan alleen voor de warmtepomp. Ik ben blij dat mijn buren hebben aangegeven dat ze de Quatt niet horen tenzij ze bij de garage er heel bewust naar gaan luisteren, maar ik besef me ook dat deze buren geen vast gegeven zijn, en als je een kwaadwillende buur hebt voldoe ik ook graag aan die wettelijke grenzen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik vind het geen slecht plan, en het zal vast helpen als je de warmtepomp toch nog wat hoort, maar je mag er geen rekening mee houden wat betreft de geluidsnormen, omdat een omkasting (tenzij ik dat mis heb) niet wordt gezien als 'binnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Als ik dat topic even 10 minuten doorlees dan zie ik een bak ellende waar ik geen zin in zou hebben. Je eigen stooklijn instellen terwijl je afgiftesysteem ook nog niet optimaal is en software die niet de beste indruk achter laat.

Leuk dat je dan sneller reactie krijgt van de support afdeling om alles te troubleshooten zodat het weer warm wordt, maar zelfs als je weet waar je mee bezig bent moet je maar net tijd en zin hebben om dit te doen.
Het zou me niets verbazen dat ze het zelf in kunnen stellen van bepaalde zaken tzt open stellen.
Misschien straks bij de beta-testers van de nieuwe app? (geen uitnodiging gekregen helaas 😪).
Maar dan wel selectief (bijv wel tonen, maar de rechten om te kunnen wijzigen regelen per Quatid).

Ik heb namelijk regelmatig die vraag gesteld, omdat het "oplossen" vaak lang duurt, terwijl de wijziging meestal minimaal is. Ze checken nu eerst of je wel gelijk hebt. Soms moet je nogmaals onderbouwen, waarna ze aanpassen.
Heb ook aangegeven dat dit hen allemaal superveel tijd kost.
Wat ik al eerder eens typte (en ook bij Quatt dropte): gewoon een knop erbij "instellingen Quatt terugzetten".

Kreeg als antwoord iets als "het zou in de toekomst inderdaad een optie kunnen zijn, zeker voor klanten als u die prima zelf overweg kunnen met dat soort instellingen."

Ik denk dat ze zich totaal hebben verkeken op de hoeveelheid vragen en de tijd die dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Ik vind het geen slecht plan, en het zal vast helpen als je de warmtepomp toch nog wat hoort, maar je mag er geen rekening mee houden wat betreft de geluidsnormen, omdat een omkasting (tenzij ik dat mis heb) niet wordt gezien als 'binnen'.
Als je warmtepomp nog boven de geluidsnorm komt met een dergeljke geluiddempende kast dan is er echt iets mis.

Een buitenunit hoort gewoon buiten en geluidsnormen omzeilen is minstens asociaal.
Je moet echt een hekel aan je buren hebben als je die op wilt zadelen met volledig onnodige herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Het zou me niets verbazen dat ze het zelf in kunnen stellen van bepaalde zaken tzt open stellen.
Misschien straks bij de beta-testers van de nieuwe app? (geen uitnodiging gekregen helaas 😪).
Maar dan wel selectief (bijv wel tonen, maar de rechten om te kunnen wijzigen regelen per Quatid).

Ik heb namelijk regelmatig die vraag gesteld, omdat het "oplossen" vaak lang duurt, terwijl de wijziging meestal minimaal is. Ze checken nu eerst of je wel gelijk hebt. Soms moet je nogmaals onderbouwen, waarna ze aanpassen.
Heb ook aangegeven dat dit hen allemaal superveel tijd kost.
Wat ik al eerder eens typte (en ook bij Quatt dropte): gewoon een knop erbij "instellingen Quatt terugzetten".

Kreeg als antwoord iets als "het zou in de toekomst inderdaad een optie kunnen zijn, zeker voor klanten als u die prima zelf overweg kunnen met dat soort instellingen."

Ik denk dat ze zich totaal hebben verkeken op de hoeveelheid vragen en de tijd die dat kost.
Ja, ik denk ook dat het wel gaat komen tenzij ze de CiC zelf laten leren hoe het warmteverlies is onder diverse weersomstandigheden en gevraagde temperaturen.

Het is immers niet zo moeilijk om met de flow, delta-t, binnentemperatuur, gemeten buitentemperatuur en vrij beschikbare weerdata een warmteverlies historie bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Nee, de fout lag bij mij, ik was vergeten om de zaak terug te zetten naar een enkele Quatt, sorry, was even in de haast gebeurt, dus deze plek zou blijkbaar ook kunnen, ik reken dat morgen nog eens na.
Bedenk wel dat je voldoende ruimte achter de Quatt nodig heeft, de getallen die we nu gebruikt hebben is het middelpunt van de Quatt. Achter de Quatt wil je echt min 20-25 cm ruimte om voldoende aanvoer van de lucht te kunnen garanderen.
Volgens mij moet je meer richting de erfgrens om niet in de schutting te zitten, of je moet er een gat tgv de quatt willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Hele voorkant eruit en (eventuuel) geïsoleerde zijwanden laten staan gericht eigen tuin??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

MacD007 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:23:
Nee, de fout lag bij mij, ik was vergeten om de zaak terug te zetten naar een enkele Quatt, sorry, was even in de haast gebeurt, dus deze plek zou blijkbaar ook kunnen, ik reken dat morgen nog eens na.
Bedenk wel dat je voldoende ruimte achter de Quatt nodig heeft, de getallen die we nu gebruikt hebben is het middelpunt van de Quatt. Achter de Quatt wil je echt min 20-25 cm ruimte om voldoende aanvoer van de lucht te kunnen garanderen.
Volgens mij moet je meer richting de erfgrens om niet in de schutting te zitten, of je moet er een gat tgv de quatt willen maken.
Ah gelukkig ik schoot al in de stress haha. Nou mooi, zelfs als ik de 2,70 zou vervangen voor 2,50 kom ik nog goed uit dus dat zou betekenen dat er nog speelruimte is achter de Quatt. Eventueel kan ik het scherm van de schutting achter de Quatt vervangen door iets anders wat meer lucht doorlaat of een rooster maken! Dus dit is allemaal geen probleem.

Fijn dat de oplossing van Quatt dus toch klopt en ik kom zelfs uit op de voorgestelde 2,5m van Quatt. Dus alles valt nu op zijn plek.

Kan ik in ieder geval rustig slapen vannacht en heb ik ook nog eens een kloppende berekening.

[ Voor 10% gewijzigd door juggle op 14-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Goed voor je COP ook 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 20:21
T-Rob schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Heb Simpelsubsidies de vraag gesteld over deze bonus en verwezen naar deze zeer betrouwbare bron. Zal een antwoord hier melden.
Dit was het vlotte antwoord wat ik net ontving:

Bedankt voor de email. Wij verwachten inderdaad bij installatie van de Quatt in 2024 dat er een opslag komt. De exacte opslag was nog wat onduidelijk, omdat de overheid de nieuwe lijst nog niet gepubliceerd had. Zodra dat het geval is zullen wij het verwachte subsidiebedrag daar ook op aanpassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:18:
[...]

Ja, ik denk ook dat het wel gaat komen tenzij ze de CiC zelf laten leren hoe het warmteverlies is onder diverse weersomstandigheden en gevraagde temperaturen.

Het is immers niet zo moeilijk om met de flow, delta-t, binnentemperatuur, gemeten buitentemperatuur en vrij beschikbare weerdata een warmteverlies historie bij te houden.
Ook even stukje van forum doorgelezen van deWarmte.
Dan kan ik er inderdaad ook wel inkomen dat Quatt instellingen eerst in eigen hand houdt.
Gebruikers laten zwemmen zonder zwemles en gelijk zonder bandjes het diepe in (maar intussen sommige instellingen wel afschermen?)

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
T-Rob schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Dit was het vlotte antwoord wat ik net ontving:

Bedankt voor de email. Wij verwachten inderdaad bij installatie van de Quatt in 2024 dat er een opslag komt. De exacte opslag was nog wat onduidelijk, omdat de overheid de nieuwe lijst nog niet gepubliceerd had. Zodra dat het geval is zullen wij het verwachte subsidiebedrag daar ook op aanpassen
Leuk alleen heb je er niet veel aan, de prijs is ook met € 200,- omhoog gegaan. En dat is al eerder gebeurt bij subsidie verhogingen, die pakken ze zelf.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Als je warmtepomp nog boven de geluidsnorm komt met een dergeljke geluiddempende kast dan is er echt iets mis.
Daar komt deze zeker bovenuit. Een geluidsdempende kast moet namelijk gecertificeerd zijn specifiek voor een type warmtepomp, (heb ik als ik het goed heb geintepreteerd, begrepen van @MacD007 ) anders telt deze in de normen niet mee.

Het alternatief is gecertificeerde geluidsmetingen laten doen, maar dan ben je met een beetje pech nogmaals de prijs van de warmtepomp kwijt. (ook van horen zeggen)

Als ik de warmtepomp in een binnenruimte in zou bouwen zou het ook absoluut niet het doel zijn om mijn buren te irriteren, maar om aan de officiele geluidsnormen te voldoen, zodat een kwaadwillende buur je niet met ellende kan opzadelen.

Die geluidsnormen zijn namelijk ook vrij rigide en niet altijd even logisch: als ik de warmtepomp op 3.5 meter van de erfgrens afzet direct bij een raam van de buren telt dit in het model hetzelfde als wanneer ik de warmtepomp achterin een 50 meter diepe tuin zet.

Stel dat er de keuze is: oftewel de warmtepomp op 3.5 meter van de erfgrens aan je rijtjeswoning aan de gevel hangen, of deze 10 meter verderop in het tuinhuis zetten, 1.5 meter van de erfgrens af.

Waar denk je dat de buren de voorkeur voor hebben? Ik zou het wel weten als ik de buurman was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Hele voorkant eruit en (eventuuel) geïsoleerde zijwanden laten staan gericht eigen tuin??
Maar telt het dan nog als binnenruimte? ;)

Maar ik zou het als ik voor die keuze zou komen te staan wel ongeveer zo doen ja. Tuinhuis met de uitblaasopening naar de eigen tuin, en de aanzuigroosters naar de meest ver weg gelegen buren gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Het handigste is natuurlijk om samen met je directe buren ieder een Quatt aan te schaffen, iedereen blij :)

En, natuurlijk even afhankelijk van de situatie, bij ons maken de afzuiging van het toilet en de afzuiging van de keuken, en de wasdroger ieder flink wat meer lawaai dan onze twee Quatts samen.

En de Quatts draaien maar 3-4 maanden op volle toeren, en ook nog eens niet op tijden dat de buren in de tuin (of, zoals in ons geval, op de oprit) zullen zitten.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:03:
[...]

Daar komt deze zeker bovenuit. Een geluidsdempende kast moet namelijk gecertificeerd zijn specifiek voor een type warmtepomp, (heb ik als ik het goed heb geintepreteerd, begrepen van @MacD007 ) anders telt deze in de normen niet mee.

Het alternatief is gecertificeerde geluidsmetingen laten doen, maar dan ben je met een beetje pech nogmaals de prijs van de warmtepomp kwijt. (ook van horen zeggen)

Als ik de warmtepomp in een binnenruimte in zou bouwen zou het ook absoluut niet het doel zijn om mijn buren te irriteren, maar om aan de officiele geluidsnormen te voldoen, zodat een kwaadwillende buur je niet met ellende kan opzadelen.

Die geluidsnormen zijn namelijk ook vrij rigide en niet altijd even logisch: als ik de warmtepomp op 3.5 meter van de erfgrens afzet direct bij een raam van de buren telt dit in het model hetzelfde als wanneer ik de warmtepomp achterin een 50 meter diepe tuin zet.

Stel dat er de keuze is: oftewel de warmtepomp op 3.5 meter van de erfgrens aan je rijtjeswoning aan de gevel hangen, of deze 10 meter verderop in het tuinhuis zetten, 1.5 meter van de erfgrens af.

Waar denk je dat de buren de voorkeur voor hebben? Ik zou het wel weten als ik de buurman was.
Het gaat er om wat er werkelijk aan gemeten geluid is. Hoe je dat bereikt is bijzaak. Dus certificering hoeft niet tenzij je zelf zekerheid wilt.

P.S. Als je een smartphone hebt, dan kan je gewoon een decibel meter app gebruiken om te kijken of je geluid in de buurt zit van wat vereist is bij de buren. Als dat in de buurt zit van de norm en de buren niet klagen, dan is er niks aan de hand. Is er onenigheid over de beleving en heb je technisch verder geen idee meer, dan kan de gemeente komen meten.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 15-01-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
vannacht hoorde ik best een brom. Ik zag dat de status was standby heating, met zo'n 40W verbruik.
Weet iemand wat hij dan doet?
Het geluid was bijna harder dan wanneer de quatt gewoon staat te draaien.

Had overigens de Isense thermostaat op openhaard stand gezet. Dan blijft hij dus ook warmte vragen als je ingestelde kamertemp bereikt is en gaat de quatt dus niet uit bij 0.3 graden overshoot.
Kom er nu dus achter dat met deze setting de overshoot 1 graad is voordat hij aan of uit gaat.
(had nachtverlaging van 17.5, normaal ging de quatt aan bij 17.2 maar nu ging hij dus aan bij 18.5 graad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:05:
[...]

Maar telt het dan nog als binnenruimte? ;)

Maar ik zou het als ik voor die keuze zou komen te staan wel ongeveer zo doen ja. Tuinhuis met de uitblaasopening naar de eigen tuin, en de aanzuigroosters naar de meest ver weg gelegen buren gericht.
Later wel wanneer je m afsluit met iets (lamellen?)....?
Want ik denk dat er geen warmtepomp leverancier is die m aanlegt in een tuinhuis 😁

(En leggen ze wel leidingen ondergronds?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13
Friezin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Later wel wanneer je m afsluit met iets (lamellen?)....?
Want ik denk dat er geen warmtepomp leverancier is die m aanlegt in een tuinhuis 😁

In dit kader, het “slimme schuurtje” concept van Alklima: https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

[ Voor 17% gewijzigd door olafmol op 15-01-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
En m’n eigen post teruggevonden over de loophole: olafmol in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Die behuizing zorgt gewoon dat je aan de geluidsnorm kan voldoen door voldoende demping en aanpassen van de flow zodat geluid richting je eigen erf gaat. Heeft niks met een loophole te maken.

Overigens geldt de "loophole" alleen voor een aan de woning verbonden schuur.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 15-01-2024 10:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
Vanmorgen is gekeken hoe de Quatt nou precies defrost. Heb hier een filmpje van gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Goedemorgen Tweakers. Over 2 weken komen ze de Quatt bij mij installeren. Ik zit - als leek zijnde - wel nog met één vraagje en dat is de positie van de slimme (Honeywel) thermostaat. Deze gaat Quatt installeren.

Wij hebben een oud huis (>100 jaar, maar gedeeltelijk gemoderniseerd) en de onderverdieping is te verdelen in:

- Keuken+speelkamer (hier hangt huidige thermostaat): enkel radiatoren aanwezig, maar wellicht over paar jaar ook hier vloerverwarming. Hier koelt het sneller af dan in de woonkamer. Isolatie is nog wat winst te behalen. Raampartij op het zuiden, dus als de zon schijnt kan het hier snel warmer worden. Dit is ook het keukengedeelte waar de huidige thermostaat hangt.

- Woonkamer (50m2): 'oude' vloerverwarming. werkt nog prima en warmte blijft in woonkamer goed hangen. Soms verwarmen we iets bij met een radiator die er hangt, maar dat is meestal niet nodig. Vloerverwarming bedienen we middels een oude thermostaatknop (0-9). In deze ruimte hangt geen thermostaat om de temperatuur te regelen of te meten.

Nu vraag ik me af of het slim is dat Quatt de nieuwe thermostaat op dezelfde positie terughangt. Of dat er wellicht andere tips/opmerkingen zijn waar ik rekening mee kan houden. Of Quatt de thermostaat elders wil hangen weet ik niet, mocht dat aan te raden zijn. Dit is niet echt mijn tak van sport, dus vandaar dat ik even informeer bij mensen die er meer verstand van hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]
Goed punt, dus als je dit wilt de warmtepomp vrijstaand laten neerzetten, en het tuinhuis er zelf omheen bouwen :P
[...]
Quatt denk ik niet, maar het is bij andere installateurs wel mogelijk. Er zijn zelfs (dure) extra geisoleerde waterdichte leidingen voor, die hier in het verleden wel eens voorbij zijn gekomen (en waarvan ik me de naam niet meer voor de geest kan halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
kalti schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:51:
Goedemorgen Tweakers. Over 2 weken komen ze de Quatt bij mij installeren. Ik zit - als leek zijnde - wel nog met één vraagje en dat is de positie van de slimme (Honeywel) thermostaat. Deze gaat Quatt installeren.

Wij hebben een oud huis (>100 jaar, maar gedeeltelijk gemoderniseerd) en de onderverdieping is te verdelen in:

- Keuken+speelkamer (hier hangt huidige thermostaat): enkel radiatoren aanwezig, maar wellicht over paar jaar ook hier vloerverwarming. Hier koelt het sneller af dan in de woonkamer. Isolatie is nog wat winst te behalen. Raampartij op het zuiden, dus als de zon schijnt kan het hier snel warmer worden. Dit is ook het keukengedeelte waar de huidige thermostaat hangt.

- Woonkamer (50m2): 'oude' vloerverwarming. werkt nog prima en warmte blijft in woonkamer goed hangen. Soms verwarmen we iets bij met een radiator die er hangt, maar dat is meestal niet nodig. Vloerverwarming bedienen we middels een oude thermostaatknop (0-9). In deze ruimte hangt geen thermostaat om de temperatuur te regelen of te meten.

Nu vraag ik me af of het slim is dat Quatt de nieuwe thermostaat op dezelfde positie terughangt. Of dat er wellicht andere tips/opmerkingen zijn waar ik rekening mee kan houden. Of Quatt de thermostaat elders wil hangen weet ik niet, mocht dat aan te raden zijn. Dit is niet echt mijn tak van sport, dus vandaar dat ik even informeer bij mensen die er meer verstand van hebben :)
Als het belangrijk is dat de keuken+speelkamer warm blijven dan zou ik de thermostaat daar laten hangen en dit jaar iets aan de isolatie doen. In de tussentijd zal de CiC waarschijnlijk wat meer moeten compenseren.

Als de keuken gewoon wat af mag koelen en je de warmtepomp het liefst zo zuinig mogelijk laat functioneren, dan kan je de thermostaat beter verplaatsen. Dit is niet meer dan een buis doortrekken naar de nieuwe plek (al is dat soms gemakkelijker gezegd dan gedaan) en een langere kabel vanaf de ketel laten lopen. Dat is gewoon twee aderig draadje met een laag voltage, dus niks bijzonders. Je kan dat alvast (laten) doen, desnoods gewoon even met een kroonsteentje en een losse draad, zodat je de ideale positie kan vinden voordat je aan het klussen gaat.

Er is volgens mij ook een draadloze variant van de T6 thermostaat. Dan hoef je niet te klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Goedemorgen allen..

Ik ga maar eens beginnen met het doorspitten van dit topic. Ons huis (omgevingsvergunningsaanvraag < 1 juli 2018) komt nét wel in aanmerking voor de subsidie van een Warmtepomp en via via kom ik achter Quatt..

De optie die ik teruglees om het in een 2-trapsraket te doen: eerst hybride en daarna (later dit jaar) als optie voor full-electric is voor mij wel een + om dan voor Quatt te gaan kiezen.

Woning is opgebouwd met beneden alleen vloerverwarming en op de 1e verdieping radiatoren op de slaapkamers en op de badkamer ook vloerverwarming. Aansturen gaat vanuit 1 thermostaat in de woonkamer.

Detailvragen komen nog wel tzt.. maar ik zie / hoor niets meer over de cooling functie; dat klopt?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:42
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Antwoord van Quatt:

[...]

Terwijl Vaillant aangeeft dat de module voldoet aan OpenTherm V2.3. Lezen er techneuten mee die dit antwoord op waarde kunnen schatten?
Update 15-1: Opnieuw antwoord van Quatt. Het lijkt dus aan de specificaties van Quatt te liggen en niet aan Opentherm? :?
Bedankt voor je bericht,

Helaas voldoet onze Quatt niet aan de specificaties, om te communiceren met de Vaillant Module. Dit heeft verder niet echt effect op u besparingen. Wij weten vanuit onze data dat dit minder dan 1% alleen maar meer kost aan gas verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
jk-d schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Update 15-1: Opnieuw antwoord van Quatt. Het lijkt dus aan de specificaties van Quatt te liggen en niet aan Opentherm? :?

[...]
Er is nog best wat vrijheid binnen het opentherm protocol. Quatt heeft specifieke info nodig die Vaillant niet per se hoeft te leveren over het Opentherm signaal

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Bandjes kan idd ook (ipv staalkabels). Wat bedoel jij met ontkoppelen?
Als je de bigfoots via bv een draadstang aan de bandjes wilt verankeren dan is het wel handig om eerst een of meerdere rubberen ringen te plaatsen voor dat je aan de bovenkant de moer gaat aandraaien, daarmee ontkoppel je de bigfoots van de bandjes. De andere kant (in de bandjes kun je met een chemische anker bevestigen. Het is maar een tip, er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Er is nog best wat vrijheid binnen het opentherm protocol. Quatt heeft specifieke info nodig die Vaillant niet per se hoeft te leveren over het Opentherm signaal
En laten we vooral niet vergeten dat OT door oa Honeywell ontwikkelt is voor cv-systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
NeoFoX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:09:
Goedemorgen allen..

Ik ga maar eens beginnen met het doorspitten van dit topic. Ons huis (omgevingsvergunningsaanvraag < 1 juli 2018) komt nét wel in aanmerking voor de subsidie van een Warmtepomp en via via kom ik achter Quatt..

De optie die ik teruglees om het in een 2-trapsraket te doen: eerst hybride en daarna (later dit jaar) als optie voor full-electric is voor mij wel een + om dan voor Quatt te gaan kiezen.

Woning is opgebouwd met beneden alleen vloerverwarming en op de 1e verdieping radiatoren op de slaapkamers en op de badkamer ook vloerverwarming. Aansturen gaat vanuit 1 thermostaat in de woonkamer.

Detailvragen komen nog wel tzt.. maar ik zie / hoor niets meer over de cooling functie; dat klopt?
Volgens mij is het met een woning van net voor juli 2018 prima te doen door een Quatt.
je kan met andere merken ook in 1x full electric voor niet veel meer geld, maar dan heb je wel een grotere buitenunit (de Quatt is erg klein voor zijn vermogen).

Koelen met radiatoren werkt niet echt omdat het afgekoelde water direct naar beneden valt richting de retour. Daarnaast krijg je al snel condensvorming op een radiator. En zelfs met alleen vloerverwarming is het effect beperkt omdat ook die niet te koud kan voordat vocht een probleem wordt.

Daarom heeft Quatt deze optie gewoon even in de koelkast gezet. De meeste klanten hebben toch nog ergens radiatoren hangen en voor echt goed koelen kan er altijd nog een goedkope airco bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[...]
Je moet dus gaan rekenen, wat kost meer jaarlijks 1% meer gasverbruik of een andere thermostaat.
Echter je kunt ook uit hun antwoord lezen dat de Quatt bepaalde informatie niet doorgeeft aan de thermostaat, en daardoor niet functioneert of is het dat deze minder functioneert met 1% meer gasverbruik tot gevolg.
Stel dat je nog maar 300 m3 gas gaat verbruiken, dan is 1% daarvan slechts 3 m3, dat is net 4 euro per jaar, een nieuwe thermostaat is echt een heel stuk duurder. Ga je zelfs in 15 jaar niet terugverdienen.
Zou dit kunnen betekenen dat je een Vaillant thermostaat wel zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
netappie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Daarom heeft Quatt deze optie gewoon even in de koelkast gezet.
Pun intended? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
Ik ben gematigd positief en denk dat het pendelen van mijn cv ketel is opgelost :D
In onderstaande grafiek zie je op de oranje lijn de cv temp; veel rustiger en alleen fluctuatie tijdens een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHXW4y5A78q_Km9Y815W6jAmRbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmcZPBIqjn9SA8kNxKyBLYK7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende aanpassingen gedaan aan mijn cv, Intergas Xtreme 36, met dank aan @Gerardwaz @medu80 en @SBL :
  • P010 staat nu op 75% en verlaagt naar de 60%
  • P011 op de laagste stand gezet (in mijn geval 22%, samen met een lage waarde voor P010; brander omlaag, kleinere vlam, duurt langer om te verwarmen)
  • P032 minimum pomp snelheid van 50% naar 60% (sneller waterflow duurt langer om te verwarmen)
  • P036 van de 5 minuten naar 7 minuten (Anti-pendeltijd hoger, laat maar iets langer uit zodat het kan afkoelen)
  • P056 minimum aanvoertemperatuur van 30 naar 50°C (is ook afhankelijk hoeveel graden de Quatt maakt en daar 10°C boven zitten)
Ik weet pas zeker of dit echt werkt zodra het van de week weer structureel kouder gaat worden, dus dan zal ik een update geven.

@Friezin, jouw aanbevelingen nog even in de ijskast laten staan... ;)

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
[...]

Volgens mij is het met een woning van net voor juli 2018 prima te doen door een Quatt.
je kan met andere merken ook in 1x full electric voor niet veel meer geld, maar dan heb je wel een grotere buitenunit (de Quatt is erg klein voor zijn vermogen).

Koelen met radiatoren werkt niet echt omdat het afgekoelde water direct naar beneden valt richting de retour. Daarnaast krijg je al snel condensvorming op een radiator. En zelfs met alleen vloerverwarming is het effect beperkt omdat ook die niet te koud kan voordat vocht een probleem wordt.

Daarom heeft Quatt deze optie gewoon even in de koelkast gezet. De meeste klanten hebben toch nog ergens radiatoren hangen en voor echt goed koelen kan er altijd nog een goedkope airco bij.
Top.. laat ik het zo zeggen; de aanvraag van de omgeving is 26-6-2018. Maar de bouw en oplevering is van 2020 :) dus nieuwbouw maar dan in dit geval denk ik voordeeltje. Maar omdat de aanvraag al in 2018 gedaan is, is de woning dus ook voorzie van een CV-ketel. Wouden wij die niet, dan hadden wij alleen de optie voor € 15k om een warmtepomp te kiezen toentertijd.. dat was overpriced en voor die € 15k konden wij veel meer doen in / aan het huis.

Qua koeling is het ook nog wel nodig straks iets te doen, maar als het niet kan via Quatt (om wat voor reden dan ook) dan blijft de airco optie inderdaad open. Thanks voor de info. Ik ga maar eens verder lezen.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik ben het met @netappie helemaal eens, je woning is prima geschikt, als je echter in de toekomst naar full electric (gasloos) wilt gaan zou ik nu wel voor de Quatt Duo gaan kiezen. Dan is de volgende stap ook makkelijker. Hou wel rekening dat je dan wel met hogere geluidswaarden (58/55 ipv 55/52 dB) te maken krijgt, dus dat wel eerst via de rekentool gaan berekenen of dit in jou situatie wel kan, ook overigens bij een enkele Quatt moet je dat doen. Ik geloof zelfs dat je dat nu ook bij een omgevingsvergunning aanvraag nodig hebt. Heb je je hierbij hulp nodig, stuur maar een pm, dan help ik wel.
Gisteren ook voor 3 tweakers hier gedaan.
Koelen lijkt een leuke aanvulling echter met alleen vloerverwarming en radiatoren is het koelvermogen beperkt en moet je uitkijken dat het niet condenseert, zowel op de vloer als bij radiatoren.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 15-01-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
@verguldebarman Je kan P010 nog lager zetten, ik heb het idee dat een Xtreme direct hoog gaat en daarna terug moduleert. Mijn Atag doet dit andersom, begint laag en gaat steeds harder branden. Dat heb ik beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NeoFoX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Top.. laat ik het zo zeggen; de aanvraag van de omgeving is 26-6-2018. Maar de bouw en oplevering is van 2020 :) dus nieuwbouw maar dan in dit geval denk ik voordeeltje. Maar omdat de aanvraag al in 2018 gedaan is, is de woning dus ook voorzie van een CV-ketel. Wouden wij die niet, dan hadden wij alleen de optie voor € 15k om een warmtepomp te kiezen toentertijd.. dat was overpriced en voor die € 15k konden wij veel meer doen in / aan het huis.

Qua koeling is het ook nog wel nodig straks iets te doen, maar als het niet kan via Quatt (om wat voor reden dan ook) dan blijft de airco optie inderdaad open. Thanks voor de info. Ik ga maar eens verder lezen.
Die 15 kW kon toen waarschijnlijk ook nog omdat er toen geen geluidseisen voor warmtepompen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Ik ben het met @netappie helemaal eens, je woning is prima geschikt, als je echter in de toekomst naar full electric (gasloos) wilt gaan zou ik nu wel voor de Quatt Duo gaan kiezen. Dan is de volgende stap ook makkelijker. Hou wel rekening dat je dan wel met hogere geluidswaarden (58/55 ipv 55/52 dB) te maken krijgt, dus dat wel eerst via de rekentool gaan berekenen of dit in jou situatie wel kan, ook overigens bij een enkele Quatt moet je dat doen. Ik geloof zelfs dat je dat nu ook bij een omgevingsvergunning aanvraag nodig hebt. Heb je je hierbij hulp nodig, stuur maar een pm, dan help ik wel.
Gisteren ook voor 3 tweakers hier gedaan.
Koelen lijkt een leuke aanvulling echter met alleen vloerverwarming en radiatoren is het koelvermogen beperkt en moet je uitkijken dat het niet condenseert, zowel op de vloer als bij radiatoren.
Hangt natuurlijk wel van de grootte en isolatie van die woning af of je een tweede Quatt nodig hebt.
In principe gaan ze monitoren hoe je verbruik is, en als de eerste Quatt de thermische accu/SWW met gemak kan vullen dmv overcapaciteit, dan zullen ze waarschijnlijk geen tweede aanraden.
En zelfs als ze tot de conclusie komen dat het wel nodig is, dan komt die gewoon voor iets meer mee tijdens de FE upgrade. Wel goed om op te plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
NeoFoX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Een huis van 2020 lijkt me prima geïsoleerd voor een WP. Hoeveel gas heb je de afgelopen jaren gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
medu80 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:01:
@verguldebarman Je kan P010 nog lager zetten, ik heb het idee dat een Xtreme direct hoog gaat en daarna terug moduleert. Mijn Atag doet dit andersom, begint laag en gaat steeds harder branden. Dat heb ik beperkt.
Dat dacht ik ook, want de expert instellingen heeft het over 16%, maar die van mij gaat niet lager dan 22% :'(
Edit; foutje... dacht dat je P011 bedoelde ;)

[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 15-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Een huis van 2020 lijkt me prima geïsoleerd voor een WP. Hoeveel gas heb je de afgelopen jaren gebruikt?
2022: 945m3
2023: 864m3

Via de standaard 5 zonnepanelen terug geleverd in de zomer:
2022: 1072 kWh
2023: 933 kWh

Wij zijn nu nog met z'n 2-en, maar als het ons gegeven is komen er wat kleine tweakertjes bij en uiteraard gaan we de zonnepanelen uitbreiden. Vooral als we ook in de zomer actief willen gaan koelen.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Dat dacht ik ook, want de expert instellingen heeft het over 16%, maar die van mij gaat niet lager dan 22% :'(
Edit; foutje... dacht dat je P011 bedoelde ;)
Van welk bouwjaar is jouw ketel?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
NeoFoX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Wij zijn nu nog met z'n 2-en, maar als het ons gegeven is komen er wat kleine tweakertjes bij en uiteraard gaan we de zonnepanelen uitbreiden. Vooral als we ook in de zomer actief willen gaan koelen.
De Koevlaas methode op 945 kuub geeft aan dat je een warmtepomp van 4.58KW nodig hebt.

Het wordt dus een beetje kantje boord met 1.

Aan de andere kant is in een goed geisoleerde woning ook wat makkelijker de temperatuur constant te houden, en dan maakt het dus minder uit als er wat warmte wordt gebruikt voor het SWW vat.

Ik moet wel zeggen dat gezien de upgradeprijzen naar FE die Quatt rekent ik (als FE uiteindelijk het doel is), zelf op dit moment verder zou kijken naar andere opties. (en dat zeg ik als een redelijk tevreden gebruiker van een Quatt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:51
[...]

[...]
Die 1% die Quatt noemt is een gemiddelde. Varieert per gebruiker. Is je retourtemperatuur van je verwarming consequent 30 graden, dan condenseert je CV prima, lager is nog beter. Het scheelt in dit geval dan 9%!
Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel#

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 15-01-2024 12:21 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NeoFoX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Voor hybride, ik heb zelf een vergelijkbaar verbruik, is een enkele meer dan voldoende, bij FE ben ik bang dat je dat niet gaat redden, vorige weken heeft de cv toch regelmatig even moeten bijspringen, en bij -10 was de COP zo laag dat ik zelf maar voor enkele uren het op alleen cv heb gezet.
Uitbreiding zonnepanelen zou ik asap enkele offertes aan gaan vragen, nu is het zeer goedkoop, en met je offertes in de hand even kijken wat de EK (6 februari is de eerste ronde voor stemming), verwachting is dat in februari dan ook de beslissing valt of de huidige wetswijziging voor afbouw saldering wordt af of goedgekeurd, op dit moment lijkt de meerderheid in de EK voor afkeuring van het wetsvoorstel te gaan, wat betekent dat voorlopig je nog 100% kunt salderen. Ik verwacht als dat gebeurd de huidige lage prijzen weer duidelijk gaan stijgen, daarom nu offertes gaan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
Gerardwaz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Van welk bouwjaar is jouw ketel?
2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:18:
[...]

De Koevlaas methode op 945 kuub geeft aan dat je een warmtepomp van 4.58KW nodig hebt.

Het wordt dus een beetje kantje boord met 1.

Aan de andere kant is in een goed geisoleerde woning ook wat makkelijker de temperatuur constant te houden, en dan maakt het dus minder uit als er wat warmte wordt gebruikt voor het SWW vat.

Ik moet wel zeggen dat gezien de upgradeprijzen naar FE die Quatt rekent ik (als FE uiteindelijk het doel is), zelf op dit moment verder zou kijken naar andere opties. (en dat zeg ik als een redelijk tevreden gebruiker van een Quatt).
Ik ga ervanuit dat het vernoemde verbruik incl warm water is. Even een aanname dat dit 15m3 per maand is voor 2 personen (180m3 per jaar). Klopt dat ongeveer @NeoFoX ?

In dat geval blijft er ca 765m3 over voor verwarming. Dat is volgens de Koevlaas methode dan 3,71kW. Dan lijkt me 1 Quatt voldoende. Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:01:
Ik heb bij mij de P10 van 25 naar 75 gezet. Ook bij 25 gaat hij direct hoog. Je hoort hem hard aan gaan en binnen een paar seconden weer helemaal uit. Ik ben benieuwd wat de 75 gaat doen. Tot nu toe hoeft de cv ketel nog niet te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Kijk nu komen we weer een stapje verder. Je ketel kan niet lager als 6.4 kw dus je hebt een software update nodig waarna hij terugmoduleerd naar 3.6 kw. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YHnwIy2aBGK1YMqXgcAIxIlnIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSudto28MCA9Qsl4VJy230Xm.jpg?f=fotoalbum_large
Bij punt F kan je het vermogen uitlezen als de ketel in bedrijf is. Eerst even contact opnemen met de installateur en anders met Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Ik heb bij mij de P10 van 25 naar 75 gezet. Ook bij 25 gaat hij direct hoog. Je hoort hem hard aan gaan en binnen een paar seconden weer helemaal uit. Ik ben benieuwd wat de 75 gaat doen. Tot nu toe hoeft de cv ketel nog niet te helpen.
In principe hoeft je ketel maar minimaal te helpen. Gezien de Quatt al 4 tot 6KW genereert. Als je ketel minimaal 10kW produceert zit je al aan 14kW. Mijn ketel en de Xtreme kunnen heel laag moduleren. Ik heb deze gemaximaliseerd op 10% dat is 9kW maximum en minimaal op 4kW. Dus samen doen ze een keer 10kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Hij blaast eerst de resterende verbrandingsgassen weg, dat is wat je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Toby-Wan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Het gaat hier om de verbinding tussen de CiC en de cv ketel, niet tussen de thermostaat en de CiC.

Als de Vaillant wel gewoon met Opentherm thermostaten kan samenwerken dan zou ik echt niet weten waarom dit niet met de CiC kan. Er wordt alleen maar een warmtevraag en aanvoer temp gevraagd. Minimale data en zit in de standaard minimale OT dataset.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:06
[...]

Daarom heeft Quatt deze optie gewoon even in de koelkast gezet.
verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:58:

@Friezin, jouw aanbevelingen nog even in de ijskast laten staan... ;)
Drukke bedoening in die koelkast aan het worden ...

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:54:
[...]

In principe hoeft je ketel maar minimaal te helpen. Gezien de Quatt al 4 tot 6KW genereert. Als je ketel minimaal 10kW produceert zit je al aan 14kW. Mijn ketel en de Xtreme kunnen heel laag moduleren. Ik heb deze gemaximaliseerd op 10% dat is 9kW maximum en minimaal op 4kW. Dus samen doen ze een keer 10kw.
Geef je daarmee aan aan d P10 echt een heel stuk lager moet? Is 25 dan juist wel goed? Dat is echt een stuk lager dan wat hier gedeeld is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbelZqvMlimvoB6-Te9FYgHIHUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLZvK4Np1fRUHMDQzvznUWzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Ik ga ervanuit dat het vernoemde verbruik incl warm water is. Even een aanname dat dit 15m3 per maand is voor 2 personen (180m3 per jaar). Klopt dat ongeveer @NeoFoX ?

In dat geval blijft er ca 765m3 over voor verwarming. Dat is volgens de Koevlaas methode dan 3,71kW. Dan lijkt me 1 Quatt voldoende. Of zie ik het verkeerd?
Maar moet je SWW niet meenemen als je ooit (als je met Quatt in zee gaat) naar FE wil?

Als je FE via Quatt doet gaat dit op de buitenunit, als je een aparte WPB plaatst die de lucht van buiten aanvoert en weer naar buiten wegzet hoef je dit verbruik natuurlijk sowieso niet mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Om hybride te draaien zal 1 Quatt ruim voldoende zijn, met heel weinig gasverbruik voor verwarming.

Koevlaas gelooft niet in hybride, dus die berekening laat zien dat voor all-electric (geen gas backup, wel extra SWW maken) je ongeveer voldoende hebt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
Ik wil niet vervelend zijn, maar heeft @DutchAce gelijk met de berekening?
Aangezien ik nog twijfel over Quatt, PompAO of Itho Daalderop Amber 9,5kW.. sorry daarvoor.
DutchAce schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Ik heb Quatt en DeWarmte overwogen, en ook sinds oktober in het bezit van de PompAO. Op een forum lees je vooral wat negatieve dingen natuurlijk, wat misschien een beetje bias geeft over de daadwerkelijke gebruikerservaringen.

Voor mij was de PompAO de keuze vanwege zijn capaciteit en flexibiliteit met installatie, Quatt kon niet installeren op mijn thermostaat en meerlagenbuis systeem.

V.w.b. DeWarmte vind ik de communicatie voldoende, ze zijn niet altijd direct bereikbaar, maar reageren wel altijd via mail en nemen ook vaak de telefoon wel op. De webapp ben ik nog niet tevreden over, echter over de pomp zelf ben ik tot nu toe erg tevreden! Ik ben blij met de extra capaciteit t.o.v. De Quatt, want hij houdt het huis lekker warm (220 m2 vloerverwarming) , en als bonus de garage ook (70m2 radiator), alles naar huidig bouwbesluit geïsoleerd. De pomp kan makkelijk per dag 140kWh warmte in het huis stoppen (ook afgelopen week met -8 en een COP van 3.4), vergelijkbaar met 15m3 gasverbruik. Met een enkele Quatt had ik dit niet gered.

Geheel afhankelijk van je situatie wat het beste bij je past maar ik kan DeWarmte zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
netappie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Als het belangrijk is dat de keuken+speelkamer warm blijven dan zou ik de thermostaat daar laten hangen en dit jaar iets aan de isolatie doen. In de tussentijd zal de CiC waarschijnlijk wat meer moeten compenseren.

Als de keuken gewoon wat af mag koelen en je de warmtepomp het liefst zo zuinig mogelijk laat functioneren, dan kan je de thermostaat beter verplaatsen. Dit is niet meer dan een buis doortrekken naar de nieuwe plek (al is dat soms gemakkelijker gezegd dan gedaan) en een langere kabel vanaf de ketel laten lopen. Dat is gewoon twee aderig draadje met een laag voltage, dus niks bijzonders. Je kan dat alvast (laten) doen, desnoods gewoon even met een kroonsteentje en een losse draad, zodat je de ideale positie kan vinden voordat je aan het klussen gaat.

Er is volgens mij ook een draadloze variant van de T6 thermostaat. Dan hoef je niet te klussen.
Thanks! Ik laat 'm in de keuken hangen dan. En draai af en toe wel wat aan de knop van de vloerverwarming als daar de temperatuur hoger/lager moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Er is een eerste stukje informatie over de all-electric upgrade van Quatt aan de TS toegevoegd.
op en aanmerkinge nzijn welkom (doe dit aub wel via een pm, om vervuiling van dit forum zoveel mogelijk te vermeiden. meer algemene zaken kunnen natuurlijk wel direct op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Peet-je schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:07:
[...]

[...]

Drukke bedoening in die koelkast aan het worden ...
Ja, ze zullen de defrost af moeten stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
kalti schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Thanks! Ik laat 'm in de keuken hangen dan. En draai af en toe wel wat aan de knop van de vloerverwarming als daar de temperatuur hoger/lager moet.
Met de Honeywell Lyric T6R gebruik je de bestaande bedrading voor een basisstation, maar kan je de thermostaat verplaatsen naar waar je wilt, wat ook handig kan zijn als de keukentemperatuur je in de avond niet kan schelen.

Die staat in de supported lijst, dus lijkt mij gewoon een kwestie van de order iets aanpassen als ze de T6 zouden plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Maarten58 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:32:
Aangezien ik nog twijfel over Quatt, PompAO of Itho Daalderop Amber 9,5kW.. sorry daarvoor.

[...]
Het is altijd goed om te vergelijken.
Zo te zien is dit een net wat grotere warmtepomp qua vermogen met vergelijkbaar geluid (ze smokkelen met 1,5 meter dB waardes).

Je kan dit vermogen bij Quatt ook gemakkelijk bereiken met 2 buitenunits, maar daar moet je dan maar net ruimte voor hebben.

De keerzijde is dat het ogenschijnlijk allemaal niet zo "automagisch" verloopt als met een Quatt, dus je moet wel een echte tweaker zijn en niet bang zijn voor kou klachten als het inregelen niet zo soepel loopt.

PS Persoonlijk denk ik dat ik het wel mooi ingeregeld zou krijgen met wat tijd en moeite, maar ik krijg kou in huis tijdens dat proces moeilijk recht gepraat na zo'n investering.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 15-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Geef je daarmee aan aan d P10 echt een heel stuk lager moet? Is 25 dan juist wel goed? Dat is echt een stuk lager dan wat hier gedeeld is:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-wdTnDCKlV0I7Mbzm9Tn1B0vQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p78ZhNNv8yBWrrId3cYSSkfX.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn ketel, ik heb deze op 10% staan en default is 85%. En 10% komt bij mij overeen met 9kW brandervermogen.

P.s. in het verleden behaalde resultaten met andere merken ketels bieden geen garantie voor de werking van uw ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik heb het idee de laatste koude periode wat last van koudeval te hebben. Zijn er meer die dat herkennen?
Ik heb hr++ glas, dus daar komt het niet vandaan. Het is een soort tocht gevoel tot 1 meter hoogte.

Zou dit versterkt kunnen worden door de speedcomforts?

Ik heb overigens vvw icm radiatoren

[ Voor 18% gewijzigd door okijokii op 15-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 08:37
netappie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:17:
[...]
PS Persoonlijk denk ik dat ik het wel mooi ingeregeld zou krijgen met wat tijd en moeite, maar ik krijg kou in huis tijdens dat proces moeilijk recht gepraat na zo'n investering.
Dit valt best mee hoor, een goede stooklijn bepalen is iets wat je het beste altijd kan doen, onafhankelijk van welke WP je hebt, deze daarna invoeren in de warmtepomp is geen moeite. De PompAO heeft mij nooit 'koud' gelaten, en zie ook niet in waarom dat tijdens het inregelen zou gebeuren. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Ik zit te kijken of een (hybride) warmtepomp voor ons huis een mogelijk is. Aangezien de Quatt het mogelijk maakt om eventueel ooit over te gaan op 100% elektrisch verwarmen vind ik dit een hele interessante optie! Ik vraag mij alleen af of het mogelijk is om een warmtepomp met buitenunit te installeren bij ons. We wonen in een beneden appartement in de stad met tuin. Genoeg ruimte in de tuin, alleen mijn CV staat midden in mijn huis -> mijn woonkamer zit aan de kant van de tuin en eventuele leidingen zouden dus een aantal meter moeten afleggen om bij mij CV te komen. Is dit überhaupt mogelijk? Ik kom er niet helemaal achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ik heb ongeveer het zelfde gasverbruik, en zoals ik al heb aangegen red het mijn quatt zonder gas dus niet, zeker niet bij -10 graden, en dan heb ik nog geen boiler hieraan verbonden.
het is natuurlijk sterk afhankelijk van je oppervlak, isolatiewaarde (= warmteverlies), maar ik vrees dat je al snel richting een tweede Quatt moet gaan als je all electric wilt gaan en dus niet meer terug kunt vallen op een CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
(jarig!)
Maarten58 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:32:

[...]
140/24=5.8 kW
Dat ga je met een Quatt niet redden inderdaad.

Een Quatt doet volgens opgaaf bij -7 max 3.6kW (Bij water 35, vvw dus)
Zonder defrosts (right) 24x3.6=86kWh

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 15-01-2024 16:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
MacD007 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:00:
[...]

ik heb ongeveer het zelfde gasverbruik, en zoals ik al heb aangegen red het mijn quatt zonder gas dus niet, zeker niet bij -10 graden, en dan heb ik nog geen boiler hieraan verbonden.
het is natuurlijk sterk afhankelijk van je oppervlak, isolatiewaarde (= warmteverlies), maar ik vrees dat je al snel richting een tweede Quatt moet gaan als je all electric wilt gaan en dus niet meer terug kunt vallen op een CV.
Hoeveel oppervlakte heb je en wat voor soort woning woon je? Ik zit dus in nieuwbouw, met isolatiewaarde (te goed) :) haha..

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 20:04
Hemmik schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:52:
Ik zit te kijken of een (hybride) warmtepomp voor ons huis een mogelijk is. Aangezien de Quatt het mogelijk maakt om eventueel ooit over te gaan op 100% elektrisch verwarmen vind ik dit een hele interessante optie! Ik vraag mij alleen af of het mogelijk is om een warmtepomp met buitenunit te installeren bij ons. We wonen in een beneden appartement in de stad met tuin. Genoeg ruimte in de tuin, alleen mijn CV staat midden in mijn huis -> mijn woonkamer zit aan de kant van de tuin en eventuele leidingen zouden dus een aantal meter moeten afleggen om bij mij CV te komen. Is dit überhaupt mogelijk? Ik kom er niet helemaal achter.
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken in verband met wettelijke minimale afstand warmtepomp <-> buren.

Bereken je warmteverlies

Pagina: 1 ... 22 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.