ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Nee, zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit.Rowwan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:55:
De laatste dagen ben ik via P1 ook eens naar het gasverbruik aan het kijken, en vraag me af of dit ook onder "pendelen" valt.
[Afbeelding]
De periodes tussen uit en aan zijn ongeveer 25 minuten. Is daar nog ergens iets te behalen? Of moet ik er gewoon afblijven? CV temperatuur staat op 45 graden.
Het gaat om een Intergas kombi kompact HR22 ketel, met de volgende instelmogelijkheden:
[Afbeelding]
Toevallig Quatt ook op een HW stekker?
Dan zie je waarschijnlijk die pieken tijdens defrosts...
Is je ketel aan/uit aangesloten?
(Ik postte net iets dergelijks... ⬆️)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Als ik supervisor lees, dan denk ik toch aan de thermostaat die (in theorie) master is in de verbinding met de CiC.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:55:
[...]
22°C (oud huis, veel ramen 🙃) continue. Als straks temperatuur weer boven 4°C blijft zet ik m wel weer naar 21,5.
Buitentemperatuur is nu lager, maar wel (even..) kunnen "flippen" naar 2 toen oTtbTurnOnOffBoilerOn op false stond. Staat nog steeds op false maar supervisoryControlMode is weer 3 geworden. Geen defrost.
Tijdens defrosts gaat ketel aan en loopt (volgens P1) 10-15 minuten mee terwijl er warmte voldoende voorhanden is voor die defrost. Kamertemperatuur is niet onder de 21.9 geweest.
Lijkt me toch een issue van aan/uit ketels icm CIC.
Heb je er een programma in staan of doet het ding misschien iets met internet weersvoorspellingen?
2x Nope.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:01:
[...]
Als ik supervisor lees, dan denk ik toch aan de thermostaat die (in theorie) master is in de verbinding met de CiC.
Heb je er een programma in staan of doet het ding misschien iets met internet weersvoorspellingen?
En hoe regelt de t6 dan dat Cic de supervisoryControlMode naar 3 zet?
Volgens mij berekend de CiC op basis van buitentemperatuur, binnentemperatuur en het ingestelde warmteverlies hoeveel warmte er geleverd moet worden. En als dat meer is dan de Quatt kan leveren, dan wordt de cv ketel mee aan het werk gezet.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Quart niet op een HW stekker. Pieken kijken mij te breed voor defrosts. CV staat ongeveer half uur aan, half uur uit, half uur aan etc.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Nee, zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit.
Toevallig Quatt ook op een HW stekker?
Dan zie je waarschijnlijk die pieken tijdens defrosts...
Is je ketel aan/uit aangesloten?
(Ik postte net iets dergelijks... ⬆️)
Pendelen is aan-uit-aan-uit-aan-uit enz. Hier brandt de ketel wat langer achter elkaar. Ziet er prima uit hoor.Rowwan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:55:
De laatste dagen ben ik via P1 ook eens naar het gasverbruik aan het kijken, en vraag me af of dit ook onder "pendelen" valt.
[Afbeelding]
De periodes tussen uit en aan zijn ongeveer 25 minuten. Is daar nog ergens iets te behalen? Of moet ik er gewoon afblijven? CV temperatuur staat op 45 graden.
Het gaat om een Intergas kombi kompact HR22 ketel, met de volgende instelmogelijkheden:
[Afbeelding]
dan mag CIC wel even terug naar school.s020506 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:07:
[...]
Volgens mij berekend de CiC op basis van buitentemperatuur, binnentemperatuur en het ingestelde warmteverlies hoeveel warmte er geleverd moet worden. En als dat meer is dan de Quatt kan leveren, dan wordt de cv ketel mee aan het werk gezet.
(Zie afbeelding bij mijn originele post en plaatje van 9 januari ⤵️)
:strip_exif()/f/image/Cg8LxvBguHjEmCpszQZgnhz2.jpg?f=fotoalbum_large)
Defrost is iedere 55 minuten ongeveer.Rowwan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:08:
[...]
Quart niet op een HW stekker. Pieken kijken mij te breed voor defrosts. CV staat ongeveer half uur aan, half uur uit, half uur aan etc.
Bij mij start ketel, loopt ongeveer 10 minuten en gaat weer uit.
Met half uur aan, half uur uit, past dat bij jou ook precies.
Ongetwijfeld zie je die defrost-dalen wel bij je normale stroomverbruik.
:strip_exif()/f/image/5d9LpJ1yXc8ypoB0rwPPFWVE.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik me niet vergis heb jij je warmteverlies ook stuk hoger laten instellen.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:10:
[...]
dan mag CIC wel even terug naar school.
[Afbeelding]
Hoe hoger deze ingesteld is hoe meer/sneller de cv ketel wordt aangesproken om te helpen.
Voor wat dat betreft is het gedrag van de quatt wel te verklaren.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Misschien wel een veel belangrijkere setting: zet de ECO stand op off. En misschien geldt dit wel voor alle ketels met een ECO stand.verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:21:
Nog steeds flink pendelen hier met de Xtreme 36. Ik vrees dat een ticket bij Quatt niet gaat helpen, net als een vraag aan mijn cv installateur; die gaan naar elkaar wijzen. Iemand nog meer tips?
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
- expert settings standaard muv:
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
- radiatoren overal vol open
- vvw ook nergens geknepen, max op 40gr
- DeltaT komt richting de 6gr als de cv meewerkt, anders rond de 3 à 4
[Afbeelding]
Let op, de grafiek toont slechts 1 uur, maar geloof me... Dit gedrag is iedere keer.
Deze zorgde bij mij voor “pendelen” cq extra gasverbruik. Quatt heeft dat ook geadviseerd. Warm water krijgen duurt dan iets langer, maar dat loste de verhoging van P031 en P032 naar de waarden die jij nu ook hebt, weer grotendeels op.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Waarmee helpen?berrieberrie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:19:
[...]
Als ik me niet vergis heb jij je warmteverlies ook stuk hoger laten instellen.
Hoe hoger deze ingesteld is hoe meer/sneller de cv ketel wordt aangesproken om te helpen.
Voor wat dat betreft is het gedrag van de quatt wel te verklaren.
Kamer is op dik op temperatuur (kijk even naar de plaatjes onderaan).
Quatt heeft het gisteren vanaf 08.30 (na flip) ook helemaal zelf gedaan tot middernacht.
Wat ik kan zeggen? Bij zag ik dit vrij duidelijk een paar dagen geleden toen het kouder werd. Bij een bepaalde temperatuur, 0 of -1, werd de ketel bijgeschakeld.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:10:
[...]
[Afbeelding]
Ik weet ook niet meer wat je wilt bereiken. Want je huis is warm, dus wat is het probleem? Als je warmteverlies hoog staat, springt je cv ook bij bij een defrost.
Ok, dat ook weer uitgesloten.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:05:
[...]
2x Nope.
En hoe regelt de t6 dan dat Cic de supervisoryControlMode naar 3 zet?
Dan denk ik dat de CiC een prognose doet dat die het warm houden van de woning niet alleen gaat redden gezien het weer.
Als ik mij het goed herinner heb jij een nogal forse ketel staan met aan/uit sturing, dus de CiC heeft vrij weinig mogelijkheid tot doseren en zal waarschijnlijk niet te kort warmtevraag willen sturen om pendelen te voorkomen. Modernere ketels regelen dit zelf grotendeels, maar die hebben dan ook OpenTherm of vergelijkbaar.
Ik ben wel benieuwd of je met 2 Quatts en de thermische batterij uit zou komen, want dan weet je zeker dat de ketel niet aan springt.
Een andere optie is een superlaag modulerende OpenTherm aangestuurde ketel die net krachtig genoeg is, natuurlijk rekening houdend met je SWW vraag.
Maar of je dit soort dingen terug gaat verdienen ten opzichte van wat extra gasverbruik dat toch wel nuttig is, vraag ik mij af. Het is niet alsof die energie verloren gaat.
Uiteindelijk is het doel een warme woning en flinke besparing, dus als je Quatt niet loopt te niksen terwijl de ketel los gaat en je het verschil in gasverbruik nooit terug verdient , dan zou ik gewoon tevreden zijn.
Pendelen is als je cv ketel afslaat omdat de gevraagde aanvoer temperatuur is bereikt, of als de retourtemp te hoog is, maar je thermostaat om warmte blijft vragen omdat de gewenste ruimte temperatuur niet bereikt wordt.Rowwan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is dus een mismatch tussen benodigde afgifte en gevraagde aanvoer.
Toen mijn warmteverlies op nog op 6 stond, zag ik exact hetzelfde gedrag.s020506 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Wat ik kan zeggen? Bij zag ik dit vrij duidelijk een paar dagen geleden toen het kouder werd. Bij een bepaalde temperatuur, 0 of -1, werd de ketel bijgeschakeld.
Ik weet ook niet meer wat je wilt bereiken. Want je huis is warm, dus wat is het probleem? Als je warmteverlies hoog staat, springt je cv ook bij bij een defrost.
3 december:
:strip_exif()/f/image/mSEOFg5M1NMqUyyURkbB5lQm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat geldt niet voor iedereen hoor. Voor mij gaat het vooral om Co2 terug te dringen.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Ok, dat ook weer uitgesloten.
Dan denk ik dat de CiC een prognose doet dat die het warm houden van de woning niet alleen gaat redden gezien het weer.
Als ik mij het goed herinner heb jij een nogal forse ketel staan met aan/uit sturing, dus de CiC heeft vrij weinig mogelijkheid tot doseren en zal waarschijnlijk niet te kort warmtevraag willen sturen om pendelen te voorkomen. Modernere ketels regelen dit zelf grotendeels, maar die hebben dan ook OpenTherm of vergelijkbaar.
Ik ben wel benieuwd of je met 2 Quatts en de thermische batterij uit zou komen, want dan weet je zeker dat de ketel niet aan springt.
Een andere optie is een superlaag modulerende OpenTherm aangestuurde ketel die net krachtig genoeg is, natuurlijk rekening houdend met je SWW vraag.
Maar of je dit soort dingen terug gaat verdienen ten opzichte van wat extra gasverbruik dat toch wel nuttig is, vraag ik mij af. Het is niet alsof die energie verloren gaat.
Uiteindelijk is het doel een warme woning en flinke besparing, dus als je Quatt niet loopt te niksen terwijl de ketel los gaat en je het verschil in gasverbruik nooit terug verdient , dan zou ik gewoon tevreden zijn.
Als je geld wil verdienen kun je nog altijd beter naar de beurs. (Overigens rendement op geld / inflatie worden nooit meegenomen in de verwachte terugverdientijd van dit soort apparaten, gek hè.)
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Ergens aan begin van dit topic had ik al "inventarisatie-vraagje" gesteld over die 3: komt vaak voor als ik de antwoorden zo lees, en ik betwijfel of CIC weet wat mijn ketel kan.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Ok, dat ook weer uitgesloten.
Dat de ketel bij moet springen is nog niet eens zozeer mijn issue: Wanneer het nodig is, doe maar.
Maar die 3 vasthouden zonder gasverbruik is onzinnig.
Die zorgt er namelijk voor dat die cv-pomp continue aan is en er continue, in de app, een rookwolk uit de schoorsteen komt: Wie weet denkt CIC daardoor dat cv toch al aanstaat.
Ik wacht antwoord Quatt gewoon weer eens af.
Dit plaatje slaat natuurlijk nergens op, maar ik vraag me dan vooral af waar die overshoot van 1 graad vandaan komt. En dat kan op momentopnames niet.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:10:
[...]
[Afbeelding]
Kun je ons ook iets geven waardoor we het verloop in de tijd kunnen zien?
Je eerste plaatje gaf aan dat de CV nog aanstaat bij 0,1 graden overshoot. Kijk je hebt 2 vvws en die blijven altijd nagloeien als ze net een dot gas hebben gehad. Daar gaat de Quatt niet op tijd op reageren.
Mijn Quatt gebruikt ook vaak gas na enkele uren uitstaan, of dat nou nodig is of niet. Ik dacht om het leidingwater zsm op de ideale temp te krijgen?
Bij Quatt moeten ze echt gewoon twee dingen gaan doen:
1) een expert mode waarbij je advanced config kan doen op de Quatt
2) net als bij CV ketels een “comfort” mode inrichten met dit soort config erin waarbij de CV sneller bijspringt. Wat mij betreft zetten ze die standaard aan voor nieuwe installaties. Maar ik zou hem dan wel graag uitzetten :-)
[ Voor 21% gewijzigd door RealCato op 14-01-2024 09:46 ]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Haha ja, ik zou bijna vergeten dat het milieu de hoofdreden dat ik het ook doe, maar ergens moet het kostenplaatje ook niet te gek worden.RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Dat geldt niet voor iedereen hoor. Voor mij gaat het vooral om Co2 terug te dringen.
Als je geld wil verdienen kun je nog altijd beter naar de beurs. (Overigens rendement op geld / inflatie worden nooit meegenomen in de verwachte terugverdientijd van dit soort apparaten, gek hè.)
Bij mij zou full electric momenteel negatief zijn voor het milieu als ik doorreken wat de uitstoot is van het per adres wegslopen van de gasleiding in de straat. Dat ga ik met die laatste 200 a 250 m3 aardgas voorlopig niet goed maken.
Zodra mijn Quatt hangt volgen er waarschijnlijk meer in de straat, en dan kunnen we over een jaar of 5 gewoon met z'n allen in 1x de netbeheerder aan het werk zetten.
En wat was de temperatuur? Thermostaat stond op? Het was toen vrij koud, dus voor mij logisch dat de CV ketel mee helpt. En belangrijkste vraag, was je huis toen warm?Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Toen mijn warmteverlies op nog op 6 stond, zag ik exact hetzelfde gedrag.
3 december:
[Afbeelding]
Geen klepje op mijn Xtreme 36, maar er verschijnt heel kort een code. Bij opstarten van de cv heel kort 1, dan ook kort 3 en vervolgens iets langer 4. Daarna niks. Bij uitgaan toont hij heel kort 3.TeslaNerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:24:
[...]
Laat de Xtreme 36 ook de code LC op het display (achter het klepje) zien?
Als mijn Intergas 36/30 aan staat en water van 55C moet maken dan gaat die ook pendelen tussen 50 en 60 graden. Is normaal en niet schadelijk bij Intergas ketels
[Afbeelding]
Dat kan ik inderdaad gemakkelijk zien vanuit HA.Toby-Wan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:24:
[...]
Niet voor 1 of ander, maar corrigeer je die data ook voor warm water vraag?
De Xtreme heb ik niet nodig voor verwarming, maar die boiler inlet temperature uit de Jason zie ik na flinke douche boven de 60 graden terwijl flowmeter 38 aangeeft..
Valt mee hoor. Gisteren had ik de thermostaat op 23 gezet om het pendelen te testen 😬Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Ik zou toch even een ticket aanmaken, krijg toch het idee dat je warmteverlies te hoog staat. Je zou nu weinig tot geen gas moeten verbruiken.
Nog niet inderdaad. Stapje voor stapje, want bij teveel veranderingen, weet ik niet meer wat heeft gewerkt. Zal van de week even gaan kijken.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Mijn tips toch niet aangedurfd?
Of werkten ze niet?
Goede vraag... Toen keek ik nog niet zo vaak naar de cijfertjes voor het verwarmen van het huis 🤣 dus, geen idee eigenlijk.....olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Hoe had je het voor de Quatt ingesteld, en pendelende het toen niet?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Waarom is het onzinnig dat hij op 3 staat? Wat maakt het utit? Je huis is warm, wat is het probleem?Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:37:
[...]
Ergens aan begin van dit topic had ik al "inventarisatie-vraagje" gesteld over die 3: komt vaak voor als ik de antwoorden zo lees, en ik betwijfel of CIC weet wat mijn ketel kan.
Dat de ketel bij moet springen is nog niet eens zozeer mijn issue: Wanneer het nodig is, doe maar.
Die zorgt er namelijk voor dat die cv-pomp continue aan is en er continue, in de app, een rookwolk uit de schoorsteen komt: Wie weet denkt CIC daardoor dat cv toch al aanstaat.
Bedankt voor je reactie. Ik heb deze 2 toegevoegd aan HA. Alleen staat er bij mijn onbekend.verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Ik draai Home Assistant en daarmee kan ik non-stop de waardes uit de JSON p de CIC uitlezen. Specifiek kijk ik naar deze twee waardes:
- Boiler Supply Inlet Temperature
- Boiler Supply Outlet Temperature
Je kan deze waarden ook met Excel uitlezen en in een grafiek plaatsen. Zoek ff in deel 1 van dit forum, daar staat hoe je dat kunt doen.
Moet ik nog wat anders doen? Of hem een dag de tijd geef voor meer info? Alvast mijn dank!
Ah zo. Nou ja, geen gas betekent hooguit een beetje stroom voor de CV pomp en wat meer slijtage.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:37:
[...]
Ergens aan begin van dit topic had ik al "inventarisatie-vraagje" gesteld over die 3: komt vaak voor als ik de antwoorden zo lees, en ik betwijfel of CIC weet wat mijn ketel kan.
De CiC kan alleen meten wat je CV aan warmte en flow toevoegt, maar dat is niet voorspelbaar met een aan/uit verbinding. Het kan natuurlijk nadraai tijd van de CV pomp zijn of zoiets.
Ik vermoed dat die cv-pomp (uit 2006) niet het zuinigste exemplaar is.s020506 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Waarom is het onzinnig dat hij op 3 staat? Wat maakt het utit? Je huis is warm, wat is het probleem?
Als die 24/7 staat te rammelen op bijv. 80W, lijkt me dat toch wel iets stroom kosten.
Effectief werkt hij misschien maar een uur of 2-3: da's toch 21x80W het afvoerputje in (buiten slijtage)
Edit: installatiehandleiding geeft 70W aan voor pomp van de nefit43. Redelijk gegokt 😁
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 14-01-2024 10:09 ]
Identieke temperatuur als nu zo'n beetje als nu.s020506 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:44:
[...]
En wat was de temperatuur? Thermostaat stond op? Het was toen vrij koud, dus voor mij logisch dat de CV ketel mee helpt. En belangrijkste vraag, was je huis toen warm?
Ook 21,5 of 22°C vermoedelijk.
Huis bleef wat achter, vandaar toen van 6 naar 8 warmteverlies gezet.
Waarom worden gasleidingen verwijderd?netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Haha ja, ik zou bijna vergeten dat het milieu de hoofdreden dat ik het ook doe, maar ergens moet het kostenplaatje ook niet te gek worden.
Bij mij zou full electric momenteel negatief zijn voor het milieu als ik doorreken wat de uitstoot is van het per adres wegslopen van de gasleiding in de straat. Dat ga ik met die laatste 200 a 250 m3 aardgas voorlopig niet goed maken.
Zodra mijn Quatt hangt volgen er waarschijnlijk meer in de straat, en dan kunnen we over een jaar of 5 gewoon met z'n allen in 1x de netbeheerder aan het werk zetten.
Met een Quatt zul je altijd nog gasverbruik hebben, maar als t goed is zou dit beperkt moeten zijn tot SWW, fornuis, gashaard, en vorstdagen. Maar onnodig Gasverbruik wil ik ook wel vanaf nog.
Maar je hebt gelijk, op de grote hoop maakt die paar kuub die we hier met settings tweaken besparen niet uit. Ik las gisteren dat een beetje elektrische auto 20 kwh (oftewel 2,5 kuub gas) verbruikt per 100km. Dat soort verbruik zet dat van je huis wel in perspectief…
Nee, pendelen komt niet door heet water. Die check het ik ook al gedaan. Voor de duidelijk ook even in de grafiek gezet. Hieronder de gecombineerde grafiek van gisteren:SBL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:58:
[...]
Als het niet het standaard pendelen van Intergas-ketel is, dan:
Is dit echt pendelen van ketel voor verwarming? Of, ik noem maar eens wat: iemand in huis die graag zijn handen wast met heet water? Is pendelen je probleem, of wordt je huis niet warm?
Kun je naast temp boiler inlet ook HP water out, flowmeter supplytemp en retour naar HP laten zien in grafiek?
:strip_exif()/f/image/AG4vXF0o02WnPk9uXNkjOWtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Een leiding met gas in de straat kan gevaar opleveren met graafwerkzaamheden.RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:55:
[...]
Waarom worden gasleidingen verwijderd?
Met een Quatt zul je altijd nog gasverbruik hebben, maar als t goed is zou dit beperkt moeten zijn tot SWW, fornuis, gashaard, en vorstdagen. Maar onnodig Gasverbruik wil ik ook wel vanaf nog.
Maar je hebt gelijk, op de grote hoop maakt die paar kuub die we hier met settings tweaken besparen niet uit. Ik las gisteren dat een beetje elektrische auto 20 kwh (oftewel 2,5 kuub gas) verbruikt per 100km. Dat soort verbruik zet dat van je huis wel in perspectief…
Daarom moeten netbeheerders een ongebruikte gasleiding verwijderen (hebben ze zelf aangeraden).
Maarja, wat is dan de toegevoegde veiligheid van de komende 10 jaar 100x graven in een straat met 100 huizen?
En die aannemer verdient er wel aan. De kosten voor 1 gasaansluiting vernietigen zijn 1800 euro inclusief BTW die gewoon uit de geldpot van de netbeheerder komt.
En daar gaan dan zo'n 4 man met graafmachine en 4 leasebakken en aanhanger de weg op om de boel open te graven, kapitaal te vernietigen en weer dicht maken.
Als je de uitstoot van dit soort geneuzel door rekent dan is door 1 monteur afdoppen en over een paar jaar in 1x doen een grotere besparing dan jaren gasverbruik. Met een slimme gasmeter is het dan niet meer dan een alert op >0 m3 verbruik om de veiligheid in huis te garanderen, en buiten moet je gewoon niet onnodig vaak graven als je geen risico wilt.
Hoeveel een e auto verbruikt hang natuurlijk heel sterk van de auto af! Je hebt een e-fiat 500 en een e-Ford Amerikaanse pick-up. Mijn Zoe 2020 doet gemiddeld 14kWh op 100 km. Dat scheel wel ff met 20RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:55:
[...]
Waarom worden gasleidingen verwijderd?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Klein nadeel van een hybride setup dan. Maar goed, zo lang je huis warm blijft maakt het toch niet veel uit? En wat is nu 70W op de 1,6 kW?Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik vermoed dat die cv-pomp (uit 2006) niet het zuinigste exemplaar is.
Als die 24/7 staat te rammelen op bijv. 80W, lijkt me dat toch wel iets stroom kosten.
Effectief werkt hij misschien maar een uur of 2-3: da's toch 21x80W het afvoerputje in (buiten slijtage)
Edit: installatiehandleiding geeft 70W aan voor pomp van de nefit43. Redelijk gegokt 😁
En wat dacht je van productie extra pomp en toebehoren, ook monteurs en materiaal onderweg enz, enz, enz. Gaat bij mij nooit uitkomen voor milieu met nog een restant van minder dan 150m3 per jaar. Cv bedrijf helemaal uit werkt bij mij primanetappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:07:
[...]
Een leiding met gas in de straat kan gevaar opleveren met graafwerkzaamheden.
Daarom moeten netbeheerders een ongebruikte gasleiding verwijderen (hebben ze zelf aangeraden).
Maarja, wat is dan de toegevoegde veiligheid van de komende 10 jaar 100x graven in een straat met 100 huizen?
En die aannemer verdient er wel aan. De kosten voor 1 gasaansluiting vernietigen zijn 1800 euro inclusief BTW die gewoon uit de geldpot van de netbeheerder komt.
En daar gaan dan zo'n 4 man met graafmachine en 4 leasebakken en aanhanger de weg op om de boel open te graven, kapitaal te vernietigen en weer dicht maken.
Als je de uitstoot van dit soort geneuzel door rekent dan is door 1 monteur afdoppen en over een paar jaar in 1x doen een grotere besparing dan jaren gasverbruik. Met een slimme gasmeter is het dan niet meer dan een alert op >0 m3 verbruik om de veiligheid in huis te garanderen, en buiten moet je gewoon niet onnodig vaak graven als je geen risico wilt.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik heb een slimme stekker (HomeWizard) voor de CV ketel hangen. Die geeft precies aan wat het verbruik is en ook beter inzicht in belasting, pendelgedrag en nadraaien van de CV pomp dan de 5 minuten stand van een slimme gasmeter. Met de tarieven er in kan je precies zien wat het kost.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik vermoed dat die cv-pomp (uit 2006) niet het zuinigste exemplaar is.
Even als voorbeeld heeft mijn recente ketel (nog zonder WP) in 2023 71,4 kWh gebruikt voor 826 m3 aardgas. Dit is met prijsplafond tarief wel 28,55 euro op een prijsplafond gasrekening van 1198 euro.
In de warme maanden is het alleen SWW met ongeveer 2,3 kWh, dus ongeveer 0,91 euro per maand.
Lijkt mij niet heel significant, al heb ik de CV pomp wel lekker laag gezet.
Precies mijn redenering om niet in mijn eentje van het gas af te gaan.Bennobang schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:14:
[...]
En wat dacht je van productie extra pomp en toebehoren, ook monteurs en materiaal onderweg enz, enz, enz. Gaat bij mij nooit uitkomen voor milieu met nog een restant van minder dan 150m3 per jaar. Cv bedrijf helemaal uit werkt bij mij prima
Qua persoonlijke kosten zou het netaan voordeliger zijn om het wel te doen, maar zulke waanzin wil ik niet op mijn geweten hebben voor de paar grijpstuivers die het nu oplevert.
Dat is een goede tip! Die heb ik toevallig 1 maand geleden juist van On naar Eco gezet, dus zou inderdaad prima raakvlak kunnen hebben. Doe ik direct!!pietjm schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:22:
[...]
Misschien wel een veel belangrijkere setting: zet de ECO stand op off. En misschien geldt dit wel voor alle ketels met een ECO stand.
Deze zorgde bij mij voor “pendelen” cq extra gasverbruik. Quatt heeft dat ook geadviseerd. Warm water krijgen duurt dan iets langer, maar dat loste de verhoging van P031 en P032 naar de waarden die jij nu ook hebt, weer grotendeels op.
Helaas ben ik niet energie-bewusteloos.s020506 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:12:
[...]
Klein nadeel van een hybride setup dan. Maar goed, zo lang je huis warm blijft maakt het toch niet veel uit? En wat is nu 70W op de 1,6 kW?
70Wx21=1.470W per dag (=€0,56 per dag het afvoerputje in en het milieuaspect dan nog ernaast).
Bovendien speelt dit niet alleen bij mij: rookwolkje in app hoeft niet te zeggen dat je gas gebruikt.
De app toont dat ook wanneer enkel pomp nutteloos draait.
Mij viel het in november al op bij mijn verplichte stille modus.
Ik klus namelijk in de bijkeuken waar de ketel hangt.
Maar bij hoeveel Quatt-bezitters speelt dit ook met een ketel op een zolder waar niemand komt?
Wat ik al aangaf: op 3 en gasverbruik is mij akkoord. Enkel pomp aan niet
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 14-01-2024 10:44 ]
Nadraaitijd bij mijn ketel is 4 minuten.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Ah zo. Nou ja, geen gas betekent hooguit een beetje stroom voor de CV pomp en wat meer slijtage.
De CiC kan alleen meten wat je CV aan warmte en flow toevoegt, maar dat is niet voorspelbaar met een aan/uit verbinding. Het kan natuurlijk nadraai tijd van de CV pomp zijn of zoiets.
Welke minimum temperatuur bedoel je. Die van de cv ketel?Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Ik vermoed, maar wat weinig info, dat zijn ketel staat te pendelen en dan wordt het niet warm. Vandaar mijn advies om de minimum temperatuur te verhogen. Ik denk ook dat dit bij meer mensen speelt i.v.m controlmode 3 waarbij wel het schoorsteentje rookt maar de ketel niet brand. De ketel is aan of uit en niet stand-by.
Serieus?? Wat een onzin. Een gasleiding weghalen is ook een opgraving toch.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:07:
[...]
Een leiding met gas in de straat kan gevaar opleveren met graafwerkzaamheden.
Ik heb nog even naar je HW grafiekje gekeken en vergeleken met mijn verbruik op vrijdag 12 januari.
Mijn gasketel gebruikt dan in z'n eentje 7,2 m3 aardgas en 0,5 kWh stroom, waarbij hij vooral in de avond aan de bak moet.
In de ochtend is er ook meer verbruik, maar dat komt door de nachtverlaging naar 15 graden.
Kortom, ik denk dat de ketel in de avonduren bij jou terecht aan gaat. Voor de defrosts denk ik dat je ketel mogelijk te krachtig is in zijn minimum stand en vanwege anti-pendel logica misschien te lang aan blijft.
De full electric met tweede buitenunit loont bij jou eerder dan bij mij als ik het zo zie.
Exact, gevaarlijke situaties vermijden door ze te op te zoekenRealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Serieus?? Wat een onzin. Een gasleiding weghalen is ook een opgraving toch.

Zie ook Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" voor een concreet voorbeeld wat ze gaan doen.
Dit was de post waarop ik besloot dat gasloos gaan nog wel even kan wachten.
Met Quatt nu als de eerste stap en genoeg mensen in de straat die volgen, kunnen we samen afstemmen wanneer we de laatste stap naar gasloos zetten om de overlast, uitstoot gevaar en verspilling te beperken.
[ Voor 45% gewijzigd door netappie op 14-01-2024 11:20 ]
Dankjewel! Heb je heel misschien de parameters die hierbij horen paraat?olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Heb zelf een xtreme waar ik flink mee heb lopen tunen icm opentherm Nest Gen 3 (geen wp of vvw wel radiatoren met fans en verwarmen met 40-50C).
In mijn ervaring voor laag temperatuur verwarmen met een Wp, en met de CiC via OT aangesloten op de CV ketel (klopt die aanname?), zou ik het volgende doen:
- min brander vermogen zo laag mogelijk (21% ofzo geloof ik)
- max brander vermogen naar 50%
- max aanvoer temperatuur naar 50C (afhankelijk van genodigde afgifte van je huis mss iets hoger nog als je het niet warm krijgt met cv erbij)
- min aanvoer temperatuur naar 45 of 50C
- voor OT: p056 ook op 45 of 50C zodat je niet te lage vraag krijgt en pendelen optreedt.
- max pompsnelheid naar 80%
- min pompsnelheid naar 40%
Je wilt niet dat je cv ketel gaat pendelen als ie wordt bijgeschakeld, en je wilt ook geen overshoots, en je wilt dat je huis warm wordt.
Dus brandervermogen laag zodat ie niet keihard optrekt en je binnen notime overshoot hebt, gevraagde aanvoertemp hoog genoeg zodat de cv ketel ruimte heeft om deze te bereiken icm je afgifte en pompsnelheid. En pompvermogen omhoog (loopt relatief met brandervermogen mee) zodat ie de boel goed kan rondpompen om warmte goed weg te krijgen.
@flippy jij nog iets toe te voegen?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Fair enough, dan komt t al dichterbij. Dit getal was gebaseerd op een Audit Q4 e-tron.Bennobang schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Hoeveel een e auto verbruikt hang natuurlijk heel sterk van de auto af! Je hebt een e-fiat 500 en een e-Ford Amerikaanse pick-up. Mijn Zoe 2020 doet gemiddeld 14kWh op 100 km. Dat scheel wel ff met 20
Intergas Xtreme 36 'expert' instellingenokijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Dankjewel! Heb je heel misschien de parameters die hierbij horen paraat?
Het loont wel om dit ff zelf uit te vogelen want elke situatie is anders, dus begrijpen wat je waarom instelt en dan het gedrag monitoren is wel belangrijk.
Nee niet waar! Het gaat om onbedoelde schade met graafwerkzaamheden. Bij een woning van het gas af verwacht men geen leiding onder druknetappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:51:
[...]
Exact, gevaarlijke situaties vermijden door ze te op te zoeken
Zie ook Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" voor een concreet voorbeeld wat ze gaan doen.
Pendelen komt door te warm retourwater, dit warme water wordt door de brander nog warmer gemaakt. Wanneer het verschil tussen vraag aanvoer van de ketel x graden lager is als werkelijk, stopt de ketel tijdelijk met het verwarmen van het water, totdat deze afgekoeld is. ik zie dat jij het water in 15 minuten 20 graden warmer hebt gemaakt. Dus ketel vraagt 45 graden en het water is 50 dan stopt de ketel met verwarmen.verguldebarman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:57:
[...]
Nee, pendelen komt niet door heet water. Die check het ik ook al gedaan. Voor de duidelijk ook even in de grafiek gezet. Hieronder de gecombineerde grafiek van gisteren:
[Afbeelding]
Minimum pomp snelheid hoger, sneller waterflow duurt langer om te verwarmen.
Brander omlaag, kleinere vlam, duurt langer om te verwarmen. (16% is minimum bij Xtreme)
Anti-pendeltijd hoger, laat maar iets langer uit zodat het kan afkoelen. (p036)
Pendelen is NIET goed voor een ketel. De ontsteker, brander en brandbed slijten hard. Iemand die zegt dat een pendelende ketel niet erg is, snapt het niet.
Thx. Ik ga dan het volgende doen:medu80 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Pendelen komt door te warm retourwater, dit warme water wordt door de brander nog warmer gemaakt. Wanneer het verschil tussen vraag aanvoer van de ketel x graden lager is als werkelijk, stopt de ketel tijdelijk met het verwarmen van het water, totdat deze afgekoeld is. ik zie dat jij het water in 15 minuten 20 graden warmer hebt gemaakt. Dus ketel vraagt 45 graden en het water is 50 dan stopt de ketel met verwarmen.
Minimum pomp snelheid hoger, sneller waterflow duurt langer om te verwarmen.
Brander omlaag, kleinere vlam, duurt langer om te verwarmen. (16% is minimum bij Xtreme)
Anti-pendeltijd hoger, laat maar iets langer uit zodat het kan afkoelen. (p036)
Pendelen is NIET goed voor een ketel. De ontsteker, brander en brandbed slijten hard. Iemand die zegt dat een pendelende ketel niet erg is, snapt het niet.
P032 - Minimum pomp snelheid hoger, sneller waterflow duurt langer om te verwarmen.
--> Staat nu op 50% en ga ik op 60% zetten.
Brander omlaag, kleinere vlam, duurt langer om te verwarmen. (16% is minimum bij Xtreme).
--> P011 - Ga ik op laatste stand zetten
--> P010 - staat nu op 75% en verlaag ik naar de 60%
P036 - Anti-pendeltijd hoger, laat maar iets langer uit zodat het kan afkoelen
-> staat nu op 5, zet ik op 7min
@medu80 Eens?
@SBL hoe klinkt dit?
[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 14-01-2024 11:35 ]
Dat is puur administratief aangeven dat de leding nog in gebruik is. Afdoppen na de meter betekent nog druk op de leiding.Bennobang schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:16:
[...]
Nee niet waar! Het gaat om onbedoelde schade met graafwerkzaamheden. Bij een woning van het gas af verwacht men geen leiding onder druk
Verwijderen van de gasleiding maar je huis levert gevaar op omdat er nog een gasleiding naast kan liggen en niet alle tekeningen geweldig zijn gedaan. En je moet natuurlijk van de hoofdleiding af, dus op dat punt is ook werk aan een leiding onder druk met een graafmachine die wat meer kracht heeft dan een man met een schep. En dat er uit trekken is ook niet helemaal zonder risico. Er ligt namelijk meer in de grond en die leiding ligt niet altijd loodrecht.
Als mijn ketel al sinds 2005 staat te pendelen, snapt mijn ketel het misschien nietmedu80 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:19:
[...]
[ Voor 48% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2024 11:28 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Duidelijke grafiek, dank.verguldebarman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:57:
[...]
Nee, pendelen komt niet door heet water. Die check het ik ook al gedaan. Voor de duidelijk ook even in de grafiek gezet. Hieronder de gecombineerde grafiek van gisteren:
[Afbeelding]
Die ketel staat best hard. Om 17u45 plust hij er 16graden bij ~ 16kW.
Dan staat hij samen met Quatt dus 21kW je systeem in te pompen. Zoveel afgifte heb je niet dus systeemtemperatuur loopt snel op en je kamer kan zo snel niet mee, dus geen correctie door thermostaat: dan krijg je het pendelen, als de CV geen 16kW bij het Quatt-water van 48graden erbij mag maken, omdat hij dan boven je ingestelde 60graden grens uit zou komen.
Dus volgens mij moet je 2 dingen doen.
1. Die 16kW van de ketel omlaag brengen zodat je kamer meer tijd heeft om mee te verwarmen. Dan zegt je thermostaat op een gegeven moment dat het genoeg is.
2. Bijpassende max temp van ketel kiezen zodat het een uitzondering wordt dat hij gaat pendelen en meestal eerst kamertemperatuur bereikt.
Anti-pendeltijd zou ik naar een kwartier zetten, dan heeft dat hete water een rondje zijn warmte af kunnen geven.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik las er finaal overheen, maar volgens mij heb ik geen HW van 12 januari gepost.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Ik heb nog even naar je HW grafiekje gekeken en vergeleken met mijn verbruik op vrijdag 12 januari.
Mijn gasketel gebruikt dan in z'n eentje 7,2 m3 aardgas en 0,5 kWh stroom, waarbij hij vooral in de avond aan de bak moet.
In de ochtend is er ook meer verbruik, maar dat komt door de nachtverlaging naar 15 graden.
Kortom, ik denk dat de ketel in de avonduren bij jou terecht aan gaat. Voor de defrosts denk ik dat je ketel mogelijk te krachtig is in zijn minimum stand en vanwege anti-pendel logica misschien te lang aan blijft.
De full electric met tweede buitenunit loont bij jou eerder dan bij mij als ik het zo zie.
Wel een screenshot, gemaakt op 12 januari met gegevens 6 januari....
Ah ja, tijd/datum van je telefoon in de screenshot.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Ik las er finaal overheen, maar volgens mij heb ik geen HW van 12 januari gepost.
Wel een screenshot, gemaakt op 12 januari met gegevens 6 januari....
6 januari hier 3,9 m3 aardgas en 0,3 kWh stroomverbruik door de ketel.
En al dat verbruik is vooral van 18:30 tot 23:00 als de thermostaat naar 15 graden gaat.
Ik begrens de CV al een tijdje tot warmtepomp vermogen en LT aanvoertemperatuur van 40 graden (en afgelopen week noodgedwongen 45 graden) om te zien wat hier nog moet gebeuren aan afgifte en natuurlijk welke warmtepomp voldoet. De ketel had achteraf gezien wel een paar maatjes kleiner gekund.
[ Voor 22% gewijzigd door netappie op 14-01-2024 12:00 ]
Zou moeten kunnen (mits de ruimte niet geisoleerd is, want anders heb je daar uiteraard niets meer aan). De uitblaaskant direct tegen een rooster aan ten grootte van de Quatt, en aan de andere kant van de ruimte een aantal stevige ventilatieopeningen. Zou moeten kunnen met een (groot) tuinhuis, of een ongeisoleerde garage.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:49:
[...]
Een buitenunit binnen zetten? Hoe gaat dat werken, want binnen no-time is de lucht daar ijskoud.
Je zou er zelfs een beetje rendement mee kunnen winnen, want als de zon op het ongeisoleerde dak schijnt neem je die warmte mee de warmtepomp in.
En wanneer is iets 'binnen'? Als je alle muren van ventilatieroosters bouwt is dat voor de warmtepomp alsof deze buiten staat, maar ik vermoed dat het voor de wet gezien zal worden als binnenruimte.
Ik snap wel dat Quatt er niet aan begint: te niche.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Nee, zo krijg je een microklimaat, want de luchtstroom is veel te groot. Dan kan je beter een geluiddempende kast kopen of een ventilatiewarmtepomp op zolder plaatsen zoals een Itho Vincent of een NIBE of gewoon een fluisferstille Vaillant Arotherm Plus kopen.onlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Zou moeten kunnen (mits de ruimte niet geisoleerd is, want anders heb je daar uiteraard niets meer aan). De uitblaaskant direct tegen een rooster aan ten grootte van de Quatt, en aan de andere kant van de ruimte een aantal stevige ventilatieopeningen. Zou moeten kunnen met een (groot) tuinhuis, of een ongeisoleerde garage.
Je zou er zelfs een beetje rendement mee kunnen winnen, want als de zon op het ongeisoleerde dak schijnt neem je die warmte mee de warmtepomp in.
En wanneer is iets 'binnen'? Als je alle muren van ventilatieroosters bouwt is dat voor de warmtepomp alsof deze buiten staat, maar ik vermoed dat het voor de wet gezien zal worden als binnenruimte.
Ik snap wel dat Quatt er niet aan begint: te niche.
Correctie van kamerthermostaat gaat er ook nooit komen, wanneer je ongemengd 60°C in een vloer probeert te krijgen, die op 40°C begrenst staat....SBL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:30:
[...]
Duidelijke grafiek, dank.
Die ketel staat best hard. Om 17u45 plust hij er 16graden bij ~ 16kW.
Dan staat hij samen met Quatt dus 21kW je systeem in te pompen. Zoveel afgifte heb je niet dus systeemtemperatuur loopt snel op en je kamer kan zo snel niet mee, dus geen correctie door thermostaat: dan krijg je het pendelen, als de CV geen 16kW bij het Quatt-water van 48graden erbij mag maken, omdat hij dan boven je ingestelde 60graden grens uit zou komen.
Dus volgens mij moet je 2 dingen doen.
1. Die 16kW van de ketel omlaag brengen zodat je kamer meer tijd heeft om mee te verwarmen. Dan zegt je thermostaat op een gegeven moment dat het genoeg is.
2. Bijpassende max temp van ketel kiezen zodat het een uitzondering wordt dat hij gaat pendelen en meestal eerst kamertemperatuur bereikt.
Anti-pendeltijd zou ik naar een kwartier zetten, dan heeft dat hete water een rondje zijn warmte af kunnen geven.
(Sorry, ik voel me een grammofoonplaat met een kras....)
En dat begrijp ik dan weer niet. Je houd ook rekening dat je geen elektriciteitsleiding raakt bij het graven, en daarvoor gebruik je kaarten waar de infrastructuur ligt.Bennobang schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:16:
[...]
Nee niet waar! Het gaat om onbedoelde schade met graafwerkzaamheden. Bij een woning van het gas af verwacht men geen leiding onder druk
En als je die kaarten toch al gebruikt kun je ze ook gebruiken om de status van leidingen weer te geven.
Staat er een gasleiding op de kaart dan zit er gas in (of deze nu is afgedopt in de woning of niet). Zodra de hele straat van het gas af is zet je de hoofdafsluiter van de straat om, laat het resterende gas gecontroleerd uit de leidingen lopen en zet je de leidingen in de bestaande tekening om naar lege leidingen. (zodat men in de toekomst weet dat die leiding een voormalige gasleiding is). Je zou eventueel nog de policy kunnen implementeren dat je die leidingen uit de grond haalt als het om een andere reden toch open ligt.
Maar goed, dat was een beetje off topic, hoewel het zijdelings aansluit aan het milieu en sociaaleconomische impact van warmtepompen en FE gaan.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik weet weer meer. Het aanpassen van parameters staat niet beschreven in het Bedieningsvoorschrift, maar in het Installatievoorschrift.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Je moet de minimum temperatuur verhogen.
De huidige status van parameter 3. is 99 (default is 80), die van c. is 55 (default is 40).
Andere geconstateerde afwijkingen tov de fabrieksinstellingen zijn:
- 3 ingesteld max CV-vermogen 60 (default 70)
- c minimaal toerental CV 25 (default 30)
- E min. aanvoertemp bij OT of RF 30 (default 40)
- E. reactie OT en RF kamerthermostaat 3 (default 1), kan waarde 3 niet te vinden in voorschrift, alleen 0, 1 en 2
- h max. toerental ventilator 52 (default 46)
- n regeltemp. tijdens boiler-bedrijf Ta 80 (default 85)
- r deze parameter staat niet beschreven (waarde is 0)
Parameter 5 min. aanvoertemp stooklijn staat op 25 (default), heb ik op 40 gezet.
De temperatuur buiten op dit moment is niet verkeerd, afwachten wat er gaat gebeuren als deze weer gaat zakken.
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Dat microklimaat begrijp ik niet helemaal.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:54:
[...]
Nee, zo krijg je een microklimaat, want de luchtstroom is veel te groot. Dan kan je beter een geluiddempende kast kopen of een ventilatiewarmtepomp op zolder plaatsen zoals een Itho Vincent of een NIBE of gewoon een fluisferstille Vaillant Arotherm Plus kopen.
Neem mijn (volstrekt ireeele) voorbeeld van een gebouwtje, waarvan alle muren ventilatieroosters zijn, dan is het alsof de warmtepomp praktisch buiten staat (uiteraard wel de uitblaaskant tegen een van de wanden aan plaatsen, zodat alle koude lucht het gebouwtje uit gaan).
Uiteraard zul je voor genoeg ventilatie moeten zorgen, maar als je ventilatieroosters maakt ter grootte van de achterkant van de Quatt unit zal deze toch wel voldoende lucht moeten kunnen aanzuigen?
Mee eens hoor. Mijn cv pendelt bij deze buitentemperaturen de hele dag door , 8 minuten aan, 2 minuut uit op 20% van het vermogen. De thermostaat staat n.l. op stooklijnbedrijf, daarmee krijgt je altijd een pendelgedrag.TeslaNerd schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:27:
[...]
Als mijn ketel al sinds 2005 staat te pendelen, snapt mijn ketel het misschien niet
En een comfortabele stabiele kamertemperatuur. Waarom zet in mijn geval Remeha zo'n optie in de iSense TS?
[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 14-01-2024 12:15 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
:strip_exif()/f/image/JmXm0KltF7dMPLr45UyN3OmF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wz9z4Z8O1S5sIBOzKwJQgyj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou toch niet te maken hebben met de andere instellingen van de Xtreme hoop ik...
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Wat is hier mis mee? Je Quatt draait op max vermogen en jij vraagt méér. Kan niet anders dan met gas erbij. Of mis ik iets?okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:19:
Gisteravond waren we niet thuis. In het schema van de T6 ingesteld dat hij op zaterdagavond om 19.00 uur een halve graad omhoog mag van 20 naar 20.5 en daar mag die om 22.00 uur mee stoppen. Dat gaf dit verschrikkelijke beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zou toch niet te maken hebben met de andere instellingen van de Xtreme hoop ik...
Gas zat ik al jaren net onder/rond gemiddelde van een vrijstaande woning (met toen kamertemperatuur ingesteld op 19,5 (nu 24/7 21,5/22°C), ook geen idee hoe groot en geïsoleerd een gemiddelde vrijstaande woning is).
Eerste volle maand Quatt. Koude start december stond warmteverlies nog op 6.
Electra is verdubbeling, maar da's logisch (zat ik altijd al rond 4-persoons: al woon je alleen, er staan vaak evenveel apparaten aan als bij meer personen en ook mag ik ontzettend graag koken.)
:strip_exif()/f/image/EtEkVGGtQTnCIHPwfBoV9ul0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat klopt, maar de thermostaat stond al op 20.2 graden en dan gaat hij op vol vermogen gassen voor die laatste 0.3 graden. Het water heb ik ook voor het eerst boven de 45 graden gezien. Tot gisteren aan toe was het record 36 graden.RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Wat is hier mis mee? Je Quatt draait op max vermogen en jij vraagt méér. Kan niet anders dan met gas erbij. Of mis ik iets?
Als het niet door het water komt, zet je flow er even naast. Ik had soortgelijk pendelen doordat de overall flow te laag werd (<400l/u) als de cv uitging. De Quatt pomp moet dan weer harder om op 800l/u te komen. Dat duurt de CiC dan net ff te lanfg, en de CiC gooit dan uit veiligheid de cv weer aan om extra flow te creëren. #repeat. Misschien verklaart dit ook jouw pendelen.verguldebarman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:57:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door mrdop op 14-01-2024 12:41 ]
dank je, daarom zet ik dat ook wel vaker bij een replay vvan een post, dit aspect wordt vaak vergeten of omdat het lastig is genegeerd, het gaat dan goed tot het fout gaat en er door iemand (dat hoeft dus niet eens de buurman te zijn) bij de gemeente geklaagd word. Helaas heeft de gemeente dan ook de plicht om hier tegen op te treden. Het kan zelf erger zijn, als blijkt dat het niet aan de eisen voldoet, kan een beetje afhankelijk hoe een gemeente dit regeld, behalve de kosten voor het verplaatsen op je af komen, maar in worst case ook de kosten die een gemeente heeft gemaakt (bv extern geluidsbureau voor het uitvoeren van de metingen), deze bedragen kunnen zelfs de prijs van de Quatt overstijgen. Ik weet op dit moment niet hoe het met de subsidie is gesteld, er zou dus zelfs kans kunnen bestaan dat deze door de RVO wordt teruggevorderd omdat je niet meer aan de eisen voldoet. maar dit laatste is meer een gok, zal eens in die materie duiken om te kijken of ik daar iets wijzer van wordt.onlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:13:
[...]
En dan is plaatsing opeens weer een heel stuk belangrijker. Die van mij kan net volgens de geluidsnormen. Het had echter volgens de geluidsnormen niet uitgemaakt of er op die 3 meter van de erfgrens een garage ligt, en de Quatt 5 meter naar achteren op het perceel staat, of dat deze aan de muur hangt, en 3 meter verderop is de erfgrens met direct een raam van de buren.
Ik heb de afgelopen koude periode de stille modus uitgezet, en de dag erop aan de buren gevraagd of ze iets gehoord hadden: helemaal niets. Ondanks dat ik volgens het model absoluut niet zonder die stille modus kan is er in de praktijk vaak meer mogelijk als je de plaatsing slim aanpakt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dit is een typisch beeld van de T6 welke veel te traag (in die paar uur wellicht niet 1 keer) een update geeft van de kamer temp. De Quatt krijgt geen actuele kamer temp en blijft hij maar door verwarmen.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:19:
Gisteravond waren we niet thuis. In het schema van de T6 ingesteld dat hij op zaterdagavond om 19.00 uur een halve graad omhoog mag van 20 naar 20.5 en daar mag die om 22.00 uur mee stoppen. Dat gaf dit verschrikkelijke beeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Vermogen van de ketel heb je vooral nodig voor douche/bad. Dus bij hybride warmtepomp is vooral het terug kunnen moduleren van de ketel belangrijk. Als je warmtepomp het net niet redt met 5kW, wil je geen hulp van 15 of 20kW.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Ah ja, tijd/datum van je telefoon in de screenshot.
6 januari hier 3,9 m3 aardgas en 0,3 kWh stroomverbruik door de ketel.
En al dat verbruik is vooral van 18:30 tot 23:00 als de thermostaat naar 15 graden gaat.
Ik begrens de CV al een tijdje tot warmtepomp vermogen en LT aanvoertemperatuur van 40 graden (en afgelopen week noodgedwongen 45 graden) om te zien wat hier nog moet gebeuren aan afgifte en natuurlijk welke warmtepomp voldoet. De ketel had achteraf gezien wel een paar maatjes kleiner gekund.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Gevalletje slechte timing. Quatt stond van 18-19u al volle bak te draaien. Als jij dan meer vraagt, dan moet de ketel dat doen..okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leverde wel wat overshoot op, gok ik? Dat zou CiC/Quatt nog wel beter moeten kunnen: de impact van zoveel ketelwarmte op het huis voorspellen en dus draaiduur ketel beperken.
Ja daar zit volgens mij wel wat CiC logica in nog.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Dat klopt, maar de thermostaat stond al op 20.2 graden en dan gaat hij op vol vermogen gassen voor die laatste 0.3 graden. Het water heb ik ook voor het eerst boven de 45 graden gezien. Tot gisteren aan toe was het record 36 graden.
Bij mij ging de CV ook nog aan bij klein verschil, nu minder. Heb je de afgelopen week nog aan knoppen gedraaid? Want misschien gewoon eens een tijdje zo laten draaien en kijken of dat CV gebruik zo blijft. Maar in de basis staan alle seining op groen voor de Quatt om de CV bij te schakelen: thermostaat vraagt meer warmte, quatt draait al op max, lage temp buiten.
Wordt je CV wel met opentherm aangestuurd en dus niet met on/off? Want die laatste leidt tot iets agressiever gedrag van de Quatt leidt ik af uit andere posts hier.
En, watertemp wordt bij gebruik van de CV echt wel direct bepaald door de CV. Die kan water heel snel opwarmen. Pomp jij 50 graden vanuit de CV je systeem in dan is je watertemp zo op 50, of hoger, als de Quatt hier nog wat aan gaat toevoegen.
Ik heb de discussie gevolgd, maar ging vooral over pompen die op de begane grond staan toch?MacD007 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:36:
[...]
dank je, daarom zet ik dat ook wel vaker bij een replay vvan een post, dit aspect wordt vaak vergeten of omdat het lastig is genegeerd, het gaat dan goed tot het fout gaat en er door iemand (dat hoeft dus niet eens de buurman te zijn) bij de gemeente geklaagd word. Helaas heeft de gemeente dan ook de plicht om hier tegen op te treden. Het kan zelf erger zijn, als blijkt dat het niet aan de eisen voldoet, kan een beetje afhankelijk hoe een gemeente dit regeld, behalve de kosten voor het verplaatsen op je af komen, maar in worst case ook de kosten die een gemeente heeft gemaakt (bv extern geluidsbureau voor het uitvoeren van de metingen), deze bedragen kunnen zelfs de prijs van de Quatt overstijgen. Ik weet op dit moment niet hoe het met de subsidie is gesteld, er zou dus zelfs kans kunnen bestaan dat deze door de RVO wordt teruggevorderd omdat je niet meer aan de eisen voldoet. maar dit laatste is meer een gok, zal eens in die materie duiken om te kijken of ik daar iets wijzer van wordt.
Mijn Quatt staat op de dakkapel, maar wel maar 1,5 meter van de erfgrens. Hier hebben we ook maar 6mtr erfbreedte, en heb gevraagd de pomp zo dicht mogelijk aan de CV kant te zetten om buislengte buiten te minimaliseren.
Ja, inderdaad en dat samen met het te weinig doorgeven van de actuele temperatuur door de T6 zoals @HarryInia aangaf zal dit wel veroorzaken. Het is de timing die beter mag en de AI die wat meer voorspellend vermogen mag krijgen inderdaad! Die overshoot vlak voor het slapen was alleen goed tijdens de nacht. Pas om kwart voor 4 ging de Quatt weer aan (zonder hulp van de cv) terwijl dit normaliter om ongeveer 2 uur is.SBL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Gevalletje slechte timing. Quatt stond van 18-19u al volle bak te draaien. Als jij dan meer vraagt, dan moet de ketel dat doen..
Leverde wel wat overshoot op, gok ik? Dat zou CiC/Quatt nog wel beter moeten kunnen: de impact van zoveel ketelwarmte op het huis voorspellen en dus draaiduur ketel beperken.
Die overshoots zijn heel irritant en die ontregelen vaak je systeem 12 uur lang. Want dan gaat je Quatt uit, en grote kans dat hij om 04:00 weer de CV gaat aanroepen omdat je temp hard is gezakt, leidingwater koud, en t buiten ook koud is.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Ja, inderdaad en dat samen met het te weinig doorgeven van de actuele temperatuur door de T6 zoals @HarryInia aangaf zal dit wel veroorzaken. Het is de timing die beter mag en de AI die wat meer voorspellend vermogen mag krijgen inderdaad! Die overshoot vlak voor het slapen was alleen goed tijdens de nacht. Pas om kwart voor 4 ging de Quatt weer aan (zonder hulp van de cv) terwijl dit normaliter om ongeveer 2 uur is.
Meer voorspellend zou fijn zijn, maar in de tussentijd kun je alvast proberen de stapjes kleiner te maken naar die 21 graden toe.
[ Voor 7% gewijzigd door RealCato op 14-01-2024 12:47 ]
ja, dat is een groot misverstand, ook een huurhuis heeft gewoon een erfgrens (zie je ook heel mooi op tekeningen van het kadaster). Ook daar gelden deze geluidseisen net zo als bij een koophuis.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Best raar natuurlijk, per 2021 eisen strenger maken en per 2026 warmtepomp "verplichten".
Ik vraag me ook wel af hoe het met huurwoningen zit:
Hier is een complete wijk met een kleine 100 huurwoningen platgegooid, ongeveer 80 gasloos er voor teruggekomen (en brullende warmtepompen in iedere voortuin).
Ieder kadastraal perceel is natuurlijk van dezelfde eigenaar (de woningstichting), er is geen erfgrens tussen de tig onder 1 kap-woningen (er staan soms wel 16 woningen op 1 kadastraal perceel).
Gelden de eisen voor geluidssterkte op de erfgrens (die er tussen huurwoningen niet is!) dan niet?
Iemand?
@MacD007 ?
Echter is de eigennaar van een huurhuis hier voor verantwoordelijk en niet de huurder. Daarom mag in ver uit de meeste gevallen in een huurhuis de huurder ook geen warmtepomp plaatsen (hij heeft ook geen recht op subsidie voor die warmtepomp).
maar je hebt gelijk, deze twee regelingen (wetten) zitten elkaar in de weg, overigens zie je de geluidswetgevingen voor warmtepompen en airco's ook in onze buurtlanden, soms zelfs nog strenger of soms minder streng.
vergeet niet dat deze wetgeving ook voor nieuwbouwhuizen geld echter daar is de ingangsdatum niet de plaatsingsdatum van de geluidsbron maar is de vergunningsaanvraag de bepaalende factor, zeker met de huidige bouwvertragingen zullen er mogelijk zelfs nu nog bouwwerken in aanbouw zijn waar de aanvraag ( en dus niet de vergunningsverlening) voor de 1-4-2021 heeft gelegen, voor die woningen is dus deze wetgeving NIET van toepassing.
Ja, maar dan heb je dus een onbruikbare superkoude schuur die meer herrie toevoegt dan een geluiddempende behuizing weg neemt. Lijkt mij niet echt nuttig of goed voor de verkoopwaarde van je woning.onlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Dat microklimaat begrijp ik niet helemaal.
Neem mijn (volstrekt ireeele) voorbeeld van een gebouwtje, waarvan alle muren ventilatieroosters zijn, dan is het alsof de warmtepomp praktisch buiten staat (uiteraard wel de uitblaaskant tegen een van de wanden aan plaatsen, zodat alle koude lucht het gebouwtje uit gaan).
Uiteraard zul je voor genoeg ventilatie moeten zorgen, maar als je ventilatieroosters maakt ter grootte van de achterkant van de Quatt unit zal deze toch wel voldoende lucht moeten kunnen aanzuigen?
Er zijn genoeg mensen die gewoon zelf een geluiddempende kast maken die mooi is en bijvoorbeeld een nevenfunctie heeft als plantenbak.
Je kan het jezelf moeilijk maken en ruzie met de buren en de gemeente krijgen of het gewoon oplossen.
In mijn geval heb ik de directe buren gewoon vroeg betrokken in mijn plannen en aangegeven dat het ding er niet komt als zij niet gerust gesteld zijn over het geluid en dat ik extra maatregelen neem als er toch overlast is.
Die zijn nu gewoon akkoord met de Quatt en de plek ondanks dat ze elke warmtepomp lelijk vinden.
En dat scheelt achteraf veel onvrede, ook als die er een straks een decibel overheen zit.
Hij is OT aangesloten. Ik heb een paar parameters in de Xtreme aangepast na tips in dit forum. Ik laat het nu een paar dagen rusten.RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Ja daar zit volgens mij wel wat CiC logica in nog.
Bij mij ging de CV ook nog aan bij klein verschil, nu minder. Heb je de afgelopen week nog aan knoppen gedraaid? Want misschien gewoon eens een tijdje zo laten draaien en kijken of dat CV gebruik zo blijft. Maar in de basis staan alle seining op groen voor de Quatt om de CV bij te schakelen: thermostaat vraagt meer warmte, quatt draait al op max, lage temp buiten.
Wordt je CV wel met opentherm aangestuurd en dus niet met on/off? Want die laatste leidt tot iets agressiever gedrag van de Quatt leidt ik af uit andere posts hier.
En, watertemp wordt bij gebruik van de CV echt wel direct bepaald door de CV. Die kan water heel snel opwarmen. Pomp jij 50 graden vanuit de CV je systeem in dan is je watertemp zo op 50, of hoger, als de Quatt hier nog wat aan gaat toevoegen.
Alles stond bij mij zo zuinig afgesteld dat de cv niet veel kon doen denk ik. Daarom misschien ook nooit watertemperatuur hoger dan 36 graden (terwijl aanvoertemperatuur cv op 55 graden staat).
Gisteren dus volle bak aan het werk en hogere temperaturen door de leidingen.
Klopt en jij ook niet. Fijn dat we het met elkaar eens zijn.TeslaNerd schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:27:
[...]
Als mijn ketel al sinds 2005 staat te pendelen, snapt mijn ketel het misschien niet
Pendelen is snelle slijtage aan je ketel, meer gasverbruik en tragere opwarming. Nu compenseert de Quatt dat een beetje, maar bottom-line pendelen is niet goed, maar een beveiliging van je ketel. En een beveiliging aanspreken is niet goed.
[ Voor 31% gewijzigd door medu80 op 14-01-2024 12:51 ]
Bij Quatt op hoogte is erfgrens niet meer belangrijk, maar afstand tot raam / op de grond staand buurpersoon van 1,5m.RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Ik heb de discussie gevolgd, maar ging vooral over pompen die op de begane grond staan toch?
Mijn Quatt staat op de dakkapel, maar wel maar 1,5 meter van de erfgrens. Hier hebben we ook maar 6mtr erfbreedte, en heb gevraagd de pomp zo dicht mogelijk aan de CV kant te zetten om buislengte buiten te minimaliseren.
Maar zorg ook dan dat je de berekening hebt dat het op die plekken geen overlast geeft (40dB) want anders kan het tot dezelfde problemen leiden.
Ja precies.SBL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Vermogen van de ketel heb je vooral nodig voor douche/bad. Dus bij hybride warmtepomp is vooral het terug kunnen moduleren van de ketel belangrijk. Als je warmtepomp het net niet redt met 5kW, wil je geen hulp van 15 of 20kW.
Destijds was een warmtepomp nog niet in beeld ivm isolatie en moest de ketel snel vervangen worden na een storing. Toen meteen maar een iets duurdere CW5 opgehangen omdat er klachten waren over douchecomfort.
Gelukkig is er veel te tunen als je weet hoe het werkt, waardoor deze ketel nu draait op lager vermogen dan hoe hij uit de fabriek kwam.
Ja en nee, op een dak (bv op een dakkapel) is de situatie iets lastiger, is ook een iets andere berekening (andere module) maar ook daar speelt de afstand wel een rol, maar je moet daar dan meer in 3D gaan denken, afhankelijk van de plaatslijke situatie zou zelfs een afstand van 1,5m kunnen voldoen, en in een andere situatie is 3m te weinig. Moet je echt per situatie gaan bepalen.RealCato schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:43:
[...]
Ik heb de discussie gevolgd, maar ging vooral over pompen die op de begane grond staan toch?
Men gaat in principe uit van de eerste meetpunt op 1,5m hoogte. Afhankelijk van de situatie komen daar aanvullende meetpunten (deur/raam) bij.
op de bg is het meer recht toe recht aan, een foto die pas voorbij kwam met een glazen scherm (op de erfgrens) geeft duidelijk aan dat hier niet aan de wettelijke eisen is voldaan. voor beide overigens niet. hier ontstaat mogelijk zelf nog een probleem voor andere buren omdat het geluid van beide elkaar versterkt en dus mogelijk ook uitwerkingen zou kunnen hebben aan de andere kant.
Dit soort zaken met geluid is en blijft heel lastig en vaak voor de normale consument ook niet te begrijpen. Het kan echter wel behoorlijke uitwerkingen hebben, ondertussen is bekend dat geluid ziek maakt, dat is ook een van de redenen waarom dit soort wetgevingen er zijn, ter bescherming van elkaar.
echter is ruim op tijd dit met de buren bespreken nog de meest effectieve manier om dit aan te gaan, betrek jje buren dus en leg uit wat dit voor hun betekend. als je geen klagers hebt is de kans op handhaving een heel stuk kleiner, gemeenten gaan op dit moment echt actief controleren.
Vergeet niet dat de wetgeving uit gaat van het worst case scenario en de geluidsvermogenniveau gebaseerd zijn op 100% vol vermogen. In ver uit de meeste gevallen draait je warmtepomp geen 100%, alleen heb je als de gemeente daar aanklopt dus niets meer aan.
[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 14-01-2024 13:13 ]
Wat jij beschrijft is niet pendelen, maar “low load” of PWM, dus het “uitsmeren” van vermogen in de tijd. Zolang je woonkamer de gewenste temperatuur op deze manier bereikt en kan vasthouden is er geen sprake van pendelen. Er is dan nl balans van afgifte en aanvoer vermogen.Freeckje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Mee eens hoor. Mijn cv pendelt bij deze buitentemperaturen de hele dag door , 8 minuten aan, 2 minuut uit op 20% van het vermogen. De thermostaat staat n.l. op stooklijnbedrijf, daarmee krijgt je altijd een pendelgedrag.
En een comfortabele stabiele kamertemperatuur. Waarom zet in mijn geval Remeha zo'n optie in de iSense TS?
Pendelen is als je ruimte niet de gewenste temp kan bereiken of behouden doordat er een disbalans is tussen afgifte en aanvoer vermogen. De cv ketel stopt er dan eerder mee vanwege te hoge retour water of snel bereiken van aanvoer temp, zonder dat er voldoende warmte kan worden afgegeven aan de ruimte met de thermostaat.
Voorheen:
:strip_exif()/f/image/7Ghr8j7lGkAafGXo59ZxHKom.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is het bijna kunst:
:strip_exif()/f/image/vsnC6OJVX1t5Hu9qrv6Lt1u7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen noemenswaardige aanpassingen gedaan. Mijn installatie draait al sinds half oktober continu op setpoint 20. Kan het zijn dat de AI gewoon veel langer (lees: maanden) nodig heeft om de installatie te leren begrijpen?
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Onbedoeld is ook pipo’s die zelf lopen te klooien of een ‘mannetje’ met een kraantje die nergens naar kijkt. Zat van die gasten gehad in de bouw dus dit komt niet uit het niets. En ik heb die regels niet bedacht en verder wel erg off topiconlinaius schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:06:
[...]
En dat begrijp ik dan weer niet. Je houd ook rekening dat je geen elektriciteitsleiding raakt bij het graven, en daarvoor gebruik je kaarten waar de infrastructuur ligt.
En als je die kaarten toch al gebruikt kun je ze ook gebruiken om de status van leidingen weer te geven.
Staat er een gasleiding op de kaart dan zit er gas in (of deze nu is afgedopt in de woning of niet). Zodra de hele straat van het gas af is zet je de hoofdafsluiter van de straat om, laat het resterende gas gecontroleerd uit de leidingen lopen en zet je de leidingen in de bestaande tekening om naar lege leidingen. (zodat men in de toekomst weet dat die leiding een voormalige gasleiding is). Je zou eventueel nog de policy kunnen implementeren dat je die leidingen uit de grond haalt als het om een andere reden toch open ligt.
Maar goed, dat was een beetje off topic, hoewel het zijdelings aansluit aan het milieu en sociaaleconomische impact van warmtepompen en FE gaan.
Blijkbaar heeft de CiC bedacht dat de CV erbij nodig was, ws door de thermostaat die een bepaalde aanvoertemp bedacht, die hoger was dan wat de Quatt kan opleveren. Want de delta tussen huidige en gewenste temp kan het met die 0,3C verschil niet zijn.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Dat klopt, maar de thermostaat stond al op 20.2 graden en dan gaat hij op vol vermogen gassen voor die laatste 0.3 graden. Het water heb ik ook voor het eerst boven de 45 graden gezien. Tot gisteren aan toe was het record 36 graden.
En/of je cv ketel is nogal heftig gedimensioneerd of ingesteld, zodat ie alleen maar keihard kan optrekken.
Zag je ook overshoots qua gemeten ruimtetemp?
Ja, er was een overshoot (20.5 gevraagd, 21 gemaakt).olafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Blijkbaar heeft de CiC bedacht dat de CV erbij nodig was, ws door de thermostaat die een bepaalde aanvoertemp bedacht, die hoger was dan wat de Quatt kan opleveren. Want de delta tussen huidige en gewenste temp kan het met die 0,3C verschil niet zijn.
En/of je cv ketel is nogal heftig gedimensioneerd of ingesteld, zodat ie alleen maar keihard kan optrekken.
Zag je ook overshoots qua gemeten ruimtetemp?
De Xtreme moet ik eerst even afwachten. Ik heb hem gisteren ingesteld zoals aangegeven hier op het forum (en beschreven in het hier gedeelde document):
P10 75
P11 21
P31 80
P32 35
P56 50
Het begrip pendelen wordt ook bij PWM gebruikt. Moeten de taalpuristen maar bepalen wie gelijk heeft.olafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:57:
[...]
Wat jij beschrijft is niet pendelen, maar “low load” of PWM, dus het “uitsmeren” van vermogen in de tijd. Zolang je woonkamer de gewenste temperatuur op deze manier bereikt en kan vasthouden is er geen sprake van pendelen. Er is dan nl balans van afgifte en aanvoer vermogen.
Pendelen is als je ruimte niet de gewenste temp kan bereiken of behouden doordat er een disbalans is tussen afgifte en aanvoer vermogen. De cv ketel stopt er dan eerder mee vanwege te hoge retour water of snel bereiken van aanvoer temp, zonder dat er voldoende warmte kan worden afgegeven aan de ruimte met de thermostaat.
Ter info: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/pendelen
Echter daar ging de discussie niet over. Wel of je bij vaak aan- en uitzetten van de brander de levensduur van je CV_ketel ernstig bekort. Bij een CV , lees ik, veel minder schadelijk dan bij een WP..
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 14-01-2024 13:27 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Dat kan, maar bedenk ook dat je huis in het tweede plaatje iets van 30% meer energie vraagt dan in eerste plaatje (70kwh tov 55kwh). Dus kan ook gewoon een kwestie zijn dat-ie meer aan de bak moet - en dat gaat-ie dan doen op de momenten dat hij normaal uit zou vallen.Dieg000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:01:
De Quatt heeft hier sinds begin januari het licht gezien. In plaats van elke dag een paar overshoots, zelfs op dagen met vorst, duurt de laatste run inmiddels meer dan 12 dagen. De Quatt draait op een mooi laag vermogen en houdt de temp binnen 0,2 graad van het setpoint. De stooklijn lijkt zich te hebben aangepast naar rond de 4kW.
Voorheen:
[Afbeelding]
Nu is het bijna kunst:
[Afbeelding]
Ik heb geen noemenswaardige aanpassingen gedaan. Mijn installatie draait al sinds half oktober continu op setpoint 20. Kan het zijn dat de AI gewoon veel langer (lees: maanden) nodig heeft om de installatie te leren begrijpen?
Edit: en de buitentemp, zon en wind kunnen meespelen. Op een hele zonnige dag zal de Quatt hier eerder stoppen voor een paar uurtjes.
Ziet er wel heel netjes uit zo!
[ Voor 4% gewijzigd door RealCato op 14-01-2024 13:31 ]
Een halve graad wordt over het algemeen nog wel als binnen acceptable grenzen ipv een overshoot gezien. Ik vind het wel meevallen ook. Idealiter wil je het natuurlijk strakker hebben, met name ivm comfort, maar ik had een ergere overshoot verwacht met dit extra cv vermogen.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Ja, er was een overshoot (20.5 gevraagd, 21 gemaakt).
De Xtreme moet ik eerst even afwachten. Ik heb hem gisteren ingesteld zoals aangegeven hier op het forum (en beschreven in het hier gedeelde document):
P10 75
P11 21
P31 80
P32 35
P56 50
Voor zover ik weet heeft Quatt/CiC niks van een zelflerend iets ingebakken.Dieg000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:01:
De Quatt heeft hier sinds begin januari het licht gezien. In plaats van elke dag een paar overshoots, zelfs op dagen met vorst, duurt de laatste run inmiddels meer dan 12 dagen. De Quatt draait op een mooi laag vermogen en houdt de temp binnen 0,2 graad van het setpoint. De stooklijn lijkt zich te hebben aangepast naar rond de 4kW.
Voorheen:
[Afbeelding]
Nu is het bijna kunst:
[Afbeelding]
Welke thermostaat?
Thanks. Betreft een dakkapel op 12 meter hoogte (4 reguliere verdiepingen).MacD007 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Ja en nee, op een dak (bv op een dakkapel) is de situatie iets lastiger, is ook een iets andere berekening (andere module) maar ook daar speelt de afstand wel een rol, maar je moet daar dan meer in 3D gaan denken, afhankelijk van de plaatslijke situatie zou zelfs een afstand van 1,5m kunnen voldoen, en in een andere situatie is 3m te weinig. Moet je echt per situatie gaan bepalen.
Men gaat in principe uit van de eerste meetpunt op 1,5m hoogte. Afhankelijk van de situatie komen daar aanvullende meetpunten (deur/raam) bij.
op de bg is het meer recht toe recht aan, een foto die pas voorbij kwam met een glazen scherm (op de erfgrens) geeft duidelijk aan dat hier niet aan de wettelijke eisen is voldaan. voor beide overigens niet. hier ontstaat mogelijk zelf nog een probleem voor andere buren omdat het geluid van beide elkaar versterkt en dus mogelijk ook uitwerkingen zou kunnen hebben aan de andere kant.
Dit soort zaken met geluid is en blijft heel lastig en vaak voor de normale consument ook niet te begrijpen. Het kan echter wel behoorlijke uitwerkingen hebben, ondertussen is bekend dat geluid ziek maakt, dat is ook een van de redenen waarom dit soort wetgevingen er zijn, ter bescherming van elkaar.
echter is ruim op tijd dit met de buren bespreken nog de meest effectieve manier om dit aan te gaan, betrek jje buren dus en leg uit wat dit voor hun betekend. als je geen klagers hebt is de kans op handhaving een heel stuk kleiner, gemeenten gaan op dit moment echt actief controleren.
Vergeet niet dat de wetgeving uit gaat van het worst case scenario en de geluidsvermogenniveau gebaseerd zijn op 100% vol vermogen. In ver uit de meeste gevallen draait je warmtepomp geen 100%, alleen heb je als de gemeente daar aanklopt dus niets meer aan.
Ik hoor de Quatt als ik er pal onder sta wel, maar ik moet ook echt naar luisteren zeg maar. De buren zijn wel ok, maar als ik nu iets ga zeggen dan gaan ze erop letten en dan neemt perceptie de overhand. Denk ook niet dat de zolder als slaapkamer wordt gebruikt.
Ik heb de silent mode nu overigens helemaal uitstaan.
Ik kan het niet meten (heb geen HA), toen we thuis kwamen tegen 23.00 uur was het 21 graden. Toen stond alles al een uur weer uit. Dus de overshoot zal iets hoger geweest zijn.olafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Een halve graad wordt over het algemeen nog wel als binnen acceptable grenzen ipv een overshoot gezien. Ik vind het wel meevallen ook. Idealiter wil je het natuurlijk strakker hebben, met name ivm comfort, maar ik had een ergere overshoot verwacht met dit extra cv vermogen.
De achtergevel zelf is niet geschikt; zie foto.
:strip_exif()/f/image/og9sLHDI6IO22qgCVX66mkpH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8vcoOhLmCMqcN7YSBhrekHUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xBDqDx0TfvCvZ8jCs69C9GP0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door Maarten58 op 14-01-2024 13:43 ]
Ziet er goed uit. Wat is je setup en je thermostaat stand. Heel de dag dezelfde temperatuur, welke thermostaat. Blijven heel veel variabelen, maar is een mooi grafiek.Dieg000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:01:
Voorheen:
[Afbeelding]
Nu is het bijna kunst:
[Afbeelding]
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik heb twee vergelijkbare slaapkamers naast elkaar; de linker is wat groter en aan de “koude” kant van t huis (waar de wind normaal op staat). Zelfde radiator. De linker heeft nu een radiator ventilator, de rechter nog niet.
Daar waar de rechter kamer al de hele dag openstaat en zijn doeltemp van 16 graden niet haalt, haalt de linker dit binnen 10 minuten met ventilator op 5%:
ambient temp in dit plaatje is iets te hoog - ik check dit op mijn tado
/f/image/qJol2emk20gZG2ydObpVo2vh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door RealCato op 14-01-2024 13:42 ]
Dan zal CIC moeten weten dat er vloerverwarming ligt: dat warmt langzaam op, maar, wanneer kamertemperatuur is bereikt, wordt vloer niet gelijk koud: hier warmt hij nog even door zelfs, vooral wanneer cv daar 42°C in heeft geknald....SBL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Gevalletje slechte timing. Quatt stond van 18-19u al volle bak te draaien. Als jij dan meer vraagt, dan moet de ketel dat doen..
Quatt stuurt daar niet op meldden ze me ooit (itt DeWarmte)
Het zou zo mooi AI zijn wanneer de CIC ziet hoe lang het 20.5 graden zou moeten zijn in de woonkamer (volgens schema van 19.00 uur tot 22.00 uur). Hij stopt nu exact om 22.00 uur met knallen. Dan heb je tot een uur of 1 plezier van de warmte, alleen liggen we dan op bed.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:45:
[...]
Dan zal CIC moeten weten dat er vloerverwarming ligt: dat warmt langzaam op, maar, wanneer kamertemperatuur is bereikt, wordt vloer niet gelijk koud: hier warmt hij nog even door zelfs, vooral wanneer cv daar 42°C in heeft geknald....
Quatt stuurt daar niet meldden ze ooit (itt DeWarmte)
Honeywell touch modulationolafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Voor zover ik weet heeft Quatt/CiC niks van een zelflerend iets ingebakken.
Welke thermostaat?
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Ik betwijfel of t6 traag is met doorgeven.okijokii schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Ja, inderdaad en dat samen met het te weinig doorgeven van de actuele temperatuur door de T6 zoals @HarryInia aangaf zal dit wel veroorzaken. Het is de timing die beter mag en de AI die wat meer voorspellend vermogen mag krijgen inderdaad! Die overshoot vlak voor het slapen was alleen goed tijdens de nacht. Pas om kwart voor 4 ging de Quatt weer aan (zonder hulp van de cv) terwijl dit normaliter om ongeveer 2 uur is.
Nog niet ontdekt: hier knalde rond 11 uur de zon de kamer in.
Geen zon op de thermostaat, maar kamertemperatuur in JSON was heel rap van 21.94 naar 22,54°C.
T6 doet stappen van 0,2°C: met vloerverwarming en cv aan, kan het zo 1,5 uur duren voordat er daadwerkelijk 0,2°C bij komt. Eerst moet die vloer warmer en dan volgt afgifte. Zolang brult je cv.
Quatt is hier nu aan het sudderen op 550W.
Kamertemperatuur nu 22,34°C
Exact. T6 geeft gewijzigde temperatuur pas door indien dat >0.2c is. En dat kan soms uren duren.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Ik betwijfel of t6 traag is met doorgeven.
Nog niet ontdekt: hier knalde rond 11 uur de zon de kamer in.
Geen zon op de thermostaat, maar kamertemperatuur in JSON was heel rap van 21.94 naar 22,54°C.
T6 doet stappen van 0,2°C: met vloerverwarming en cv aan, kan het zo 1,5 uur duren voordat er daadwerkelijk 0,2°C bij komt. Eerst moet die vloer warmer en dan volgt afgifte. Zolang brult je cv.
Quatt is hier nu aan het sudderen op 550W.
Kamertemperatuur nu 22,34°C
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.