N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Heb zelf een xtreme waar ik flink mee heb lopen tunen icm opentherm Nest Gen 3 (geen wp of vvw wel radiatoren met fans en verwarmen met 40-50C).Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:36:
[...]
Dat zijn de juiste instellingen. Het ziet er in ieder al beter uit als je post van gisteren maar moet beter.
In mijn ervaring voor laag temperatuur verwarmen met een Wp, en met de CiC via OT aangesloten op de CV ketel (klopt die aanname?), zou ik het volgende doen:
- min brander vermogen zo laag mogelijk (21% ofzo geloof ik)
- max brander vermogen naar 50%
- max aanvoer temperatuur naar 50C (afhankelijk van genodigde afgifte van je huis mss iets hoger nog als je het niet warm krijgt met cv erbij)
- min aanvoer temperatuur naar 45 of 50C
- voor OT: p056 ook op 45 of 50C zodat je niet te lage vraag krijgt en pendelen optreedt.
- max pompsnelheid naar 80%
- min pompsnelheid naar 40%
Je wilt niet dat je cv ketel gaat pendelen als ie wordt bijgeschakeld, en je wilt ook geen overshoots, en je wilt dat je huis warm wordt.
Dus brandervermogen laag zodat ie niet keihard optrekt en je binnen notime overshoot hebt, gevraagde aanvoertemp hoog genoeg zodat de cv ketel ruimte heeft om deze te bereiken icm je afgifte en pompsnelheid. En pompvermogen omhoog (loopt relatief met brandervermogen mee) zodat ie de boel goed kan rondpompen om warmte goed weg te krijgen.
@flippy jij nog iets toe te voegen?
Wat gebeurt er wanneer je de temperatuur vvw op 42 of 43°C zet?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Quatt schommelt meestal zelf rond de 30 en 45gr (op hoog vermogen).
Vvw is niks bijzonders, zonder menging en gemaximeerd op 40gr. Vvw temp zit meestal tussen de 30 en 38gr.
Groepsretouren zijn altijd warm, met een zonder cv
Ik zie alleen wel dat mijn DeltaT omhoog schiet zodra de cv meehelpt. Dan schiet ie naar boven de 5 met pieken op de 6gr. Normaal zit ie netjes rond de 3 met uitschieters naar de 4 als de Quatt op hoog vermogen draait.
Vloer mag niet warmer worden dan 27°C
(Redenatie (mag op geschoten worden)
Cv gaat aan, vvw slaat dicht en cv moet afgifte kwijt in rest van je afgiftesysteem (geen idee hoe groot).
Da's snel klaar, cv gaat uit, vvw accepteert weer (kouder) water dus blijft wel warm.
Je thermostaat vraagt nog steeds om warmte dus cv gaat weer aan etc.
Door iets meer warmte toe te laten in de vvw, hou je je totale afgiftesysteem waarschijnlijk langer open.
Cv heb ik zelf ingesteld op ongeveer 12-14°C boven de temperatuur die Quatt draait bij ongeveer 5°C en minder: rond de 33°C. (Bij hogere buitentemperaturen haal ik soms 36°C met alleen Quatt, maar dan slaat cv toch niet aan). Thermostaatknop vvw staat hier op 42.
Staat cv aan wordt vloer 27, staat hij uit zit ik op 25°C)
PS: die 42°C vvw is dus zonder bijmenging: ook 42°C op verdeler metertje
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Natuurlijk wel onderhouden, nieuwe pomp ed. Opnieuw afgesteld paar jaar geleden. Hoge gasverbruik komt mi hoofdzakelijk door grote volume van het huis en de mate van isolatie. Het gaat nu om de samenwerking met de Quatt Duo. Ik kan wel leven met de huidige presentaties, heb ook nog een houtkachel (en bomen). Maar als de presentatie nog kan verbeteren in die paar weken per jaar, dan zou ik dat graag willen weten. Ik ga in ieder geval niet een nieuw vw systeem installeren…Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Copy uit eerdere post van @Maeve :
Vóór de Quatts werkte de vloerverwarming prima, met een hogere temperatuur cv water. Stond 24/7 op 21gr en haalde dat ook bij lage buitentemperaturen. Jaarverbruik 2700m3, dat wel. Installatie is van 1981, nooit iets aan veranderd.
Maar ik begrijp je verlangen naar een foto van dit relikwie 😉
Dit is de prijs die ik in 2020 moest betalen:MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Dit zijn inderdaad mooie prijzen, maar is dit overal zo? Ik kwam helaas (mogelijk een verkeerde aanbieder) wel op circa 3000 euro (en meer, afhankelijk van merk en type) uit.
dit is wat ik bv zie:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Gwka7XaSDJAC1OSHPAsixUlg.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ah, dat klinkt beter. Ik had al visioenen van zo'n grote Groningse herenboerderij waar ik ooit was: had stilgestaan in de tijd... 😉.Maeve schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Natuurlijk wel onderhouden, nieuwe pomp ed. Opnieuw afgesteld paar jaar geleden. Hoge gasverbruik komt mi hoofdzakelijk door grote volume van het huis en de mate van isolatie. Het gaat nu om de samenwerking met de Quatt Duo. Ik kan wel leven met de huidige presentaties, heb ook nog een houtkachel (en bomen). Maar als de presentatie nog kan verbeteren in die paar weken per jaar, dan zou ik dat graag willen weten. Ik ga in ieder geval niet een nieuw vw systeem installeren…
Heb je toegang tot de JSON-pagina? Want lees dat het bij hogere temperaturen wel goed gaat met de Quatts.
Via JSON kun je checken welke temperatuur de Quatts nu maken (want temperatuur is nu ook goed?).
Zijn alle retouren van je vloerverwarming even warm?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Heel eerlijk gezegd denk ik dat Quatt bijna niet failliet kan met het aantal warmtepompen dat ze verkopen tenzij ze opeens spontaan ontploffen of iets dergelijks.olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Haha Idd. Als Quatt failliet gaat dan denk ik dat je je warmtepomp “best effort” moet zien, en hopen dat ie zo lang mogelijk blijft doordraaien zonder wijzigingen of storingen.
Tweedehands markt voor Quatt: denk het niet. Wel een refurbished markt, dan verkoop je je Quatt terug aan Quatt, en verkopen zij deze als refurbished. Het is echt een closed systeem met de CiC waar zij alleen bij kunnen qua instellingen.
Maar als het toch gebeurt is er goed geld te verdienen door wie de source code bezit en dat zal een concurrent met wat budget voor een overname ook wel weten.
Ik zie de Quatt warmtepompen hier nu steeds vaker aan de muur hangen, zelfs al zie je ze niet zo goed als de lelijke witte buitenunits.
Als ik mij om iets zorgen maak dan is het zwalkend beleid van de overheid. Niet een fabrikant die zijn source code bij zich houdt.
Valt mij trouwens op Quatt inmiddels grotere specificaties opgeeft voor de grindbak (120cm x 80cm) lees eerder in het topic andere iets kleinere maten.
:strip_exif()/f/image/wec38Uo7qlQcNJYuhyB3wkdQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door juggle op 13-01-2024 14:25 ]
Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
Haha, toch maar die foto? 😂Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Ah, dat klinkt beter. Ik had al visioenen van zo'n grote Groningse herenboerderij waar ik ooit was: had stilgestaan in de tijd... 😉.
Heb je toegang tot de JSON-pagina? Want lees dat het bij hogere temperaturen wel goed gaat met de Quatts.
Via JSON kun je checken welke temperatuur de Quatts nu maken (want temperatuur is nu ook goed?).
Hij staat hier op soortgelijke veren, woon aan de kust. Met de laatste storm ging het prima. Dit soort veren zijn juist om de trilling van de compressor te voorkomen, dat werkt hier ook prima.Insert12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Als ik zo vrij mag zijn om een tip te geven: met deze losse veren kan je warmtepomp flink gaan dansen in de wind. Dat komt doordat de veren alle kanten op kunnen gaan. Idealiter heb je veren die in een bus zitten zodat ze wel de trillingen opvangen maar niet alle kanten op kunnen gaan.
Iets als dit lijkt me beter: https://www.koelklimaatte...interne-veer/#description
:strip_exif()/f/image/gj5PQ1KVYHxMmxYB2EQZqfvn.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn HReco36 is max pompcapaciteit standaard ingesteld op 80 (geen 60).s020506 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:53:
[...]
Nee, minimum origineel is min 40, max 60. Nu staat hij op min 55, max 95.
Ik heb nu ook min 55 en max 99 (even nog kijken of die lager kan zonder ruis). Heb jij minimaal aanvoertemp (parameter E) nog verhoogd zoals hier gezegd wordt? Bij mij staat die nog op de standaard instelling 40.
Min vermogen heb ik op 25% en max op 40. Aanvoer temp op 60 C.
Kijken wat dit gaat opleveren.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Dankjewel. Zeker een nuttige tip. Ik heb een ticket ingestuurd bij Quatt met de vraag welke trillingsdempers zij acceptabel vinden.Insert12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Als ik zo vrij mag zijn om een tip te geven: met deze losse veren kan je warmtepomp flink gaan dansen in de wind. Dat komt doordat de veren alle kanten op kunnen gaan. Idealiter heb je veren die in een bus zitten zodat ze wel de trillingen opvangen maar niet alle kanten op kunnen gaan.
Iets als dit lijkt me beter: https://www.koelklimaatte...interne-veer/#description
Ik vraag mij ook af of de veren niet los kunnen raken uit de veerschotels als de buitenunit gaat dansen in de wind. Misschien moet er dan ook een uitslagbegrenzing met een stukje staalkabel oid nog overheen. Als de unit bij mij losraakt dan stort het geheel 10m naar beneden in de binnentuin van de buren
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2024 14:33 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
heb je op die plek wel voldoende afstand tot de buren? wat ik zo zie is dat je oprit? Heb je de rekentool van de overheid gebruikt?juggle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:23:
Zo! Het bed voor de Quatt is gespreid. Plaatsing op de 19e. Zat nog even te twijfelen om nog bandjes voor de fundering van de Quatt te plaatsen maar aangezien Quatt dit zelf niet nodig acht denk ik dat verzakking wel mee gaat vallen. Wel 20cm diepte aangehouden en worteldoek honingraat geplaatst.
Valt mij trouwens op Quatt inmiddels grotere specificaties opgeeft voor de grindbak (120cm x 80cm) lees eerder in het topic andere iets kleinere maten.
[Afbeelding]
overigens is het grindbed alleen bedoeld om voldoende oppervlak te hebben voor het opvangen van het lekwater (defrosts), wat Quatt echter vergeet is dat hierbij de vorstgrens nog veel belangrijker is, dus altijd een klein stukje op circa 60 cm (bv 15 bij 15 cm) diepte graven en opvullen met grond, zo kan altijd het water de grond in, ook als het buiten vriest en de grond dus ook bevoren is. Word helaas heel vaak vergeten.
voor de rest ziet het er mooi uit.
[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 13-01-2024 17:39 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Volgens mij gaat het er toch om wat jij acceptabel vind.TeslaNerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:28:
[...]
Dankjewel. Zeker een nuttige tip. Ik heb een ticket ingestuurd bij Quatt met de vraag welke trillingsdempers zij acceptabel vinden
Yes, het is een dubbele oprit. Met ertussen een schutting. Quatt staat 3m vanaf de erfgrens. Quatt heeft zelf ook een berekening gedaan via Google maps.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:31:
[...]
heb je op die plek wel voldoende afstand tot de buren? wat ik zo zie is dat je oprit? Heb je de rekentool van de overheid gebruikt?
De schutting die je ziet is van onze tuin en niet van de erfgrens, die zit 3m aan de tegenovergestelde richting van de Quatt.
[ Voor 14% gewijzigd door juggle op 13-01-2024 14:59 ]
hier zie je een voorbeeld (van een ander tweakersforum hier) hoe dit is opgelost.TeslaNerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:28:
[...]
Dankjewel. Zeker een nuttige tip. Ik heb een ticket ingestuurd bij Quatt met de vraag welke trillingsdempers zij acceptabel vinden.
Ik vraag mij ook af of de veren niet los kunnen raken uit de veerschotels als de buitenunit gaat dansen in de wind. Misschien moet er dan ook een uitslagbegrenzing met een stukje staalkabel oid nog overheen. Als de unit bij mij losraakt dan stort het geheel 10m naar beneden in de binnentuin van de buren
Hou tenminste een factor 2 tot 4 rekening, dus bij zeker bij dempers die geschikt zijn (per stuk van 50 kg eof meer).
:fill(white):strip_exif()/f/image/VGav2WTF637wxlgF6JDOhet0.png?f=user_large)
je kunt ook dempers met een zachtere compond gebruiken (deze hebben vaak een lichtere kleur). zoals deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large)
Gebruik je bandjes zou je deze ook weer met ankers aan de bigfoots vastmaken. gebruik hier dan wel rubberen ringen om deze te ontkoppelen.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 13-01-2024 14:41 ]
Midden 2022 offerte gevraagd voor wp via mijn eigen installateur.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Dit zijn inderdaad mooie prijzen, maar is dit overal zo? Ik kwam helaas (mogelijk een verkeerde aanbieder) wel op circa 3000 euro (en meer, afhankelijk van merk en type) uit.
dit is wat ik bv zie:
[Afbeelding]
Zijn monteurs hebben mijn Nefit ook in onderhoud.
Hij kwam langs, bekeek de ketel: "mooi laten hangen tot hij stuk gaat: dan hangen we er voor rond de 1800 euro een ketel in die de wp aanvult" (dus geen echte offerte... maar aangezien hij die dagelijks maakt, ga ik er van uit dat die prijs niet ver bezijden de echte prijs is).
Ziet er netjes uit! Bandjes zijn niet nodig. Ik heb slechts 10 cm grind en geen problemen met water en verzakking. Ik had ook netjes 20/30 cm grind voorbereid en toen adviseerde de hoofdmonteur de 2 quatts op een andere plek te zetten met bestaand 10 cm grind. Hij zei ook geen enkel probleem. Ze wegen ook maar 60 kg he,.juggle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:23:
Zo! Het bed voor de Quatt is gespreid. Plaatsing op de 19e. Zat nog even te twijfelen om nog bandjes voor de fundering van de Quatt te plaatsen maar aangezien Quatt dit zelf niet nodig acht denk ik dat verzakking wel mee gaat vallen. Wel 20cm diepte aangehouden en worteldoek honingraat geplaatst.
[Afbeelding]
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Nee. Misschien dat ik dat nog ga doen. Toen het kouder was draaide de ketel voor een paar minuten, een ging dan weer langere tijd uit. Is dus niet nodig, denk ik.jpa1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:25:
[...]
Heb jij minimaal aanvoertemp (parameter E) nog verhoogd zoals hier gezegd wordt?
[ Voor 27% gewijzigd door s020506 op 13-01-2024 14:49 ]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Wat geluid betreft gaat het er zeker om wat ik acceptabel vind. Quatt mag aangeven wat zij acceptabel vinden zodat de garantie op de installatie geen gevaar looptmedu80 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:31:
[...]
Volgens mij gaat het er toch om wat jij acceptabel vind.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Vanmorgen redelijk vroeg was het huis al op temperatuur en gisteren werkte de Quatt ook naar tevredenheid. Op tijd warm en de hele dag keurig de 19,5 graden gehouden.Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Natuurlijk, als het naar wens is verder niets aan doen.
Ik heb met die aanpassingen ook geen geluid in de leidingen of zo, dus laat ik het zo. Ik zal het wel in de gaten blijven houden.
/f/image/blGBaNEynYooeF2vLeKXF3eA.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik heb niet het idee dat dit door instellingen van de ketel komt. Die is amper aan geweest vandaag zo te zien.pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:15:
[...]
Vanmorgen redelijk vroeg was het huis al op temperatuur en gisteren werkte de Quatt ook naar tevredenheid. Op tijd warm en de hele dag keurig de 19,5 graden gehouden.
Ik heb met die aanpassingen ook geen geluid in de leidingen of zo, dus laat ik het zo. Ik zal het wel in de gaten blijven houden.
[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Het is denk ik een combinatie van ketel en CiC aanpassingen. Daar hebben ze ook wat gedaan.okijokii schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Ik heb niet het idee dat dit door instellingen van de ketel komt. Die is amper aan geweest vandaag zo te zien.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Bandjes kan idd ook (ipv staalkabels). Wat bedoel jij met ontkoppelen?MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:40:
[...]
je kunt ook dempers met een zachtere compond gebruiken (deze hebben vaak een lichtere kleur). zoals deze:
[Afbeelding]
Gebruik je bandjes zou je deze ook weer met ankers aan de bigfoots vastmaken. gebruik hier dan wel rubberen ringen om deze te ontkoppelen.
[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2024 15:45 ]
Heb je het weer aangepast dan?pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:15:
[...]
Vanmorgen redelijk vroeg was het huis al op temperatuur en gisteren werkte de Quatt ook naar tevredenheid. Op tijd warm en de hele dag keurig de 19,5 graden gehouden.
[Afbeelding]
Nope
was een beetje flauwe opmerking, maar hier in Utrecht is het bv bijna 10 graden warmer geworden. Dat maakt natuurlijk een groot verschil voor het gedrag.
Klopt, maar voor de koude dagen werd het huis ook al niet lekker warm. Duurde veel te lang en dat lijkt nu opgelost.olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:03:
[...]
was een beetje flauwe opmerking, maar hier in Utrecht is het bv bijna 10 graden warmer geworden. Dat maakt natuurlijk een groot verschil voor het gedrag.
Ziet er goed uit.pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:15:
[...]
[Afbeelding]
En hoewel ik het met de anderen eens ben dat het weer een grote rol speelt, is het correct instellen van je CV ook een belangrijke factor in het goed functioneren van een hybride opstelling.
Geniet er maar van, en natuurlijk graag een screenshot wanneer de volgende koude week echt laat zien of het beter is onder dezelfde omstandigheden.
@okijokii
@verguldebarman
Ik moet even wat corrigeren, ik loop net mijn instellingen na en zie dat P031 en P032 zijn ingesteld op 80 en 50. Ik was in de veronderstelling dat het nog origineel was maar het ze hebben het aangepast zonder dat ik dat heb gemerkt.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Waarom heb je nog nachtverlaging aanstaan als je problemen hebt t huis op temp te krijgen ‘s ochtends? Hup, nachtverlaging uit. Ben je ook van dat gasverbruik af. Of zie ik iets over t hoofd?pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:15:
[...]
[Afbeelding]
Ter vergelijking, die van mij:
/f/image/XgkYxKJOmBh0P9Ky2YnkW0yU.png?f=fotoalbum_large)
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Heb ik getest, maar ik verbruikte veel meer aan kWh’s dan dat dat beetje gas mij kostte.RealCato schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:32:
[...]
Waarom heb je nog nachtverlaging aanstaan als je problemen hebt t huis op temp te krijgen ‘s ochtends? Hup, nachtverlaging uit. Ben je ook van dat gasverbruik af. Of zie ik iets over t hoofd?
Ter vergelijking, die van mij:
[Afbeelding]
Thx, ga ik dat ook even doen.Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:19:
[...]
@okijokii
@verguldebarman
Ik moet even wat corrigeren, ik loop net mijn instellingen na en zie dat P031 en P032 zijn ingesteld op 80 en 50. Ik was in de veronderstelling dat het nog origineel was maar het ze hebben het aangepast zonder dat ik dat heb gemerkt.
Edit: stond al zo ingesteld bij mij....
[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 13-01-2024 16:59 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Wel bijzonder dat ze er bij mij niet naar hebben gekeken. Maar bedankt, ik zal het aanpassen!Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:19:
[...]
@okijokii
@verguldebarman
Nachtverlaging kan inderdaad best helpen om te besparen, zeker zolang er nog een CV ketel naast hangt die kan voorkomen dat je warmtpomp zich er in verslikt.pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Heb ik getest, maar ik verbruikte veel meer aan kWh’s dan dat dat beetje gas mij kostte.
Zonder CV neem je het nachtelijke verbruik eerder voor lief omdat de waardeloze COP met lage buitentemperatuur net zo erg is als de waardeloze COP van een langdurig hoge aanvoertemperatuur.
Maar met een vlotte CV ketel er naast kan je het beste van twee werelden hebben. Wel besparing, maar niet uren in de kou of tenenkrommende COP's in je statistiek.
Of het onder de streep heel veel gaat schelen weet ik niet, maar als je niet alles met salderen op kan vangen, dan is het een mooie strategie.
normaal ga je het met 3m niet redden, ik zou toch maar eens de berekening mbv de rekentool doen, van de berekening van Quatt ben ik niet echt onder de indruk.juggle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:35:
[...]
Yes, het is een dubbele oprit. Met ertussen een schutting. Quatt staat 3m vanaf de erfgrens. Quatt heeft zelf ook een berekening gedaan via Google maps.
De schutting die je ziet is van onze tuin en niet van de erfgrens, die zit 3m aan de tegenovergestelde richting van de Quatt.
heb je hulp nodig, stuur dan maar een pm met een klein plattegrondje en de afstanden op, dan wil ik dat wel voor je doen, dan weet je tenminste zeker als er klachten komen, ook voor later, dat je gewoon aan de eisen hebt gehouden.
Ben benieuwd. Mijn subsidie aanvraag van Simpelsubsidies gebaseerd op een installatie datum van 11/1 rept niet over deze bonus.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:28:
Update subsidie bedrag Quatt.
Net een telefonische terugkoppeling van het RVO gehad ( super snelle reactie, is werkelijk top van de RVO, verdienen een pluim) over de wijziging van de Quatt naar A+++.
Voor installaties uitgevoerd in 2023 blijven de subsidiebedragen (€2.700) gelijk, voor zowel A++ als ook voor A+++. Er was dus geen hogere subsidie voor A+++ warmtepompen in 2023, De installatiedatum is hier leidend.
Voor installaties vanaf 2024 gelden voor de A+++ warmtepompen hogere subsidies, de RVO heeft deze week de informatie van Quatt ontvangen en ze hebben deze reeds al intern aangepast echter je ziet dit nu nog niet in de meldcodelijst terug (die is ook van dec-2023).
Helaas heeft de verhoging naar A+++ geen effect voor de installaties uit 2022 en 2023.
Zijn er al bevestigde bonussen bekend?
Hou het even in de gaten, een mailtje naar Simpelsubsidies lijkt me ook niet overbodig, kunnen ze tenminste niet zeggen dat ze niet geinformeerd zijn. Je krijgt dus die 225 euro er boven op. dat is toch mooi meegenomen.T-Rob schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:50:
[...]
Ben benieuwd. Mijn subsidie aanvraag van Simpelsubsidies gebaseerd op een installatie datum van 11/1 rept niet over deze bonus.
Zijn er al bevestigde bonussen bekend?
Op de site van quatt staan nieuwe bedragen maar niet de oude 2700 + 225. Of dat maal 2 bij een duo. Maar 2775 en 5500. Maar misschien hebben ze het verkeerd opgeteld?MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Hou het even in de gaten, een mailtje naar Simpelsubsidies lijkt me ook niet overbodig, kunnen ze tenminste niet zeggen dat ze niet geinformeerd zijn. Je krijgt dus die 225 euro er boven op. dat is toch mooi meegenomen.
Op de RVO meldcode lijst van 4 welen geleden is de 225 euro gewoon meegenomen in het bedrag per 2024 en bij de Quatt nog niet.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Hou het even in de gaten, een mailtje naar Simpelsubsidies lijkt me ook niet overbodig, kunnen ze tenminste niet zeggen dat ze niet geinformeerd zijn. Je krijgt dus die 225 euro er boven op. dat is toch mooi meegenomen.
Ik neem aan dat de subsidie aanvraag met de meldcode gewoon in het juiste bedrag op de rekening resulteert als de RVO dit netjes bij de betalende instantie heeft gemeld.
En dan maar vingers kruisen dat dit gedaan is.
Heb Simpelsubsidies de vraag gesteld over deze bonus en verwezen naar deze zeer betrouwbare bron. Zal een antwoord hier melden.netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Op de RVO meldcode lijst van 4 welen geleden is de 225 euro gewoon meegenomen in het bedrag per 2024 en bij de Quatt nog niet.
Ik neem aan dat de subsidie aanvraag met de meldcode gewoon in het juiste bedrag op de rekening resulteert als de RVO dit netjes bij de betalende instantie heeft gemeld.
En dan maar vingers kruisen dat dit gedaan is.
Laten we het er maar op houden dat tellen niet de sterkste kant van Quatt is. overigens ben ik wel behoorlijk teleurgesteld in de prijsstelling van hun all-electic upgrade, een verschil van ruim 2.000 euro met bv een Auer is wel erg veel, daarmee is de combinatie en mogelijke beter aansturing en terugleveren niet echt mee goedgemaakt.Okkejokke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Op de site van quatt staan nieuwe bedragen maar niet de oude 2700 + 225. Of dat maal 2 bij een duo. Maar 2775 en 5500. Maar misschien hebben ze het verkeerd opgeteld?
zeker als je kijkt wat hun eerste idee over de prijs was (3.400 euro) was er zelfs een 300 euro pre-order korting, die heb ik nu niet meer gezien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ATzIuoC9LYXbgFzmkMqp3FPS.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 13-01-2024 19:28 ]
Is het in een goed geisolleerde woning uit 2011, 2-onder-1-kap met +4 als dagtemperatuur ''normaal'' te noemen dat ik naast bijna 25kWh ook meer dan 4m3 gasverbruik heb?
Ik ben als sinds oktober bezig met Quatt om allerlei problemen opgelost te krijgen, waaronder een hoog gasverbruik. Dit kwam door verkeerde instellingen in de CIC. Maar of dit nu dan wel klopt...?
Inmiddels is de nachtverlaging eruit, dat scheelt ook weer wat.
/f/image/gV4NduYf5XzqFC7ruGIbsAri.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag is het 5 graden, geen oostenwind en heb ik nauwelijks gasverbruik.
/f/image/oDd7ez26j86nQyJHNu3QVzem.png?f=fotoalbum_large)
Quatt claimt: ''De cv-ketel springt alleen bij als het buiten heel erg koud is''
Prima, maar hebben jullie dan ook meerdere kuub gas verbruikt toen het afgelopen week onder 0 was?
Dat viel mij ook op ja.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:10:
[...]
Laten we het er maar op houden dat tellen niet de sterkste kant van Quatt is. overigens ben ik wel behoorlijk teleurgesteld in de prijsstelling van hun all-electic upgrade, een verschil van ruim 2.000 euro met bv een Auer is wel erg veel, daarmee is de combinatie en mogelijke beter aansturing en terugleveren niet echt mee goedgemaakt.
zeker als je kijkt wat hun eerste idee over de prijs was (3.400 euro) wasen zelfs een 300 euro pre-order korting er was, die heb ik nu niet meer gezien.
[Afbeelding]
Aangezien de WP zelf ook telkens duurder wordt heb ik zo'n idee dat ze veel kwijt zijn aan nazorg (ALS je ze al zover krijgt) en dat zal ook weer betaald moeten worden uiteindelijk.
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
- expert settings standaard muv:
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
- radiatoren overal vol open
- vvw ook nergens geknepen, max op 40gr
- DeltaT komt richting de 6gr als de cv meewerkt, anders rond de 3 à 4
:strip_exif()/f/image/G4GXXqVYpNf0AFXSRwnJC8Y3.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op, de grafiek toont slechts 1 uur, maar geloof me... Dit gedrag is iedere keer.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
[ Voor 17% gewijzigd door Bacteria1980 op 13-01-2024 19:32 ]
Tja, het is wel een beetje een domper na zo'n gelekt bedrag. Ik weet ook niet zeker wat er allemaal in zit, want je zal toch netjes gecerticificeerde CV monteurs nodig hebben om al die ketels en gasleidingen tot de meter te verwijderen, de ketel af moeten voeren en het leidingwerk verleggen.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:10:
[...]
Laten we het er maar op houden dat tellen niet de sterkste kant van Quatt is. overigens ben ik wel behoorlijk teleurgesteld in de prijsstelling van hun all-electic upgrade, een verschil van ruim 2.000 euro met bv een Auer is wel erg veel, daarmee is de combinatie en mogelijke beter aansturing en terugleveren niet echt mee goedgemaakt.
zeker als je kijkt wat hun eerste idee over de prijs was (3.400 euro) wasen zelfs een 300 euro pre-order korting er was, die heb ik nu niet meer gezien.
[Afbeelding]
Het is niet even een paar buizen doorzagen en de ketel in de grijze bak gooien en vereisen dat je zelf de ketel weg laat halen is natuurlijk gestoord omdat je Quatt er aan hangt en je geen warm water meer hebt.
Daarnaast gaan ze pas eind dit jaar leveren, wat veel onzekerheid geeft over de kosten en is de subsidie ook nog ter beoordeling. Dus dan kunnen ze ons beter tzt blij maken met "korting" als het mee valt dan nu te laag inzetten.
Daarnaast denk ik dat er genoeg concurrentie is om de prijs te drukken en is dit natuurlijk meer dan alleen een SWW buffervat.
Maar we gaan het zien. Ik loop er nog niet warm voor en zit niet te springen om een graafmachine in de straat
Lijkt mij niks mis mee. Was bij mij hetzelfde bij die koude dagen.ScooBY_DoO schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:12:
Ik zie mooie jaarcijfers voorbijkomen en heb ook wel vertrouwen dat het goed gaat komen maar even een vraag op dag-niveau.
Is het in een goed geisolleerde woning uit 2011, 2-onder-1-kap met +4 als dagtemperatuur ''normaal'' te noemen dat ik naast bijna 25kWh ook meer dan 4m3 gasverbruik heb?
Ik ben als sinds oktober bezig met Quatt om allerlei problemen opgelost te krijgen, waaronder een hoog gasverbruik. Dit kwam door verkeerde instellingen in de CIC. Maar of dit nu dan wel klopt...?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Quatt claimt: ''De cv-ketel springt alleen bij als het buiten heel erg koud is''
Prima, maar hebben jullie dan ook meerdere kuub gas verbruikt toen het afgelopen week onder 0 was?
Update: ik vergis mij met de 10e. 11 januari had ik maar 1,4 m3 gas. Maar zit je in het koude oosten? Dat kan flink schelen.
[ Voor 4% gewijzigd door pietjm op 13-01-2024 19:37 ]
waar dan?ScooBY_DoO schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:12:
Ik zie mooie jaarcijfers voorbijkomen
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, ik woon in het Noordwesten.pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:35:
[...]
Lijkt mij niks mis mee. Was bij mij hetzelfde bij die koude dagen.
Update: ik vergis mij met de 10e. 11 januari had ik maar 1,4 m3 gas. Maar zit je in het koude oosten? Dat kan flink schelen.
Maar als jij vergelijkbare cijfers hebt op koude dagen ben ik wat meer gerustgesteld, dank voor je reply.
Thx, ok stuur via dm wel even. Er staat ook nog een schutting die dempt die op onze erfgrens staat. Er zal dus bij een meting achter de schutting worden gemeten. Ik verwacht geen problemen met de buren maar better safe than sorry...MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:37:
[...]
normaal ga je het met 3m niet redden, ik zou toch maar eens de berekening mbv de rekentool doen, van de berekening van Quatt ben ik niet echt onder de indruk.
heb je hulp nodig, stuur dan maar een pm met een klein plattegrondje en de afstanden op, dan wil ik dat wel voor je doen, dan weet je tenminste zeker als er klachten komen, ook voor later, dat je gewoon aan de eisen hebt gehouden.
EDIT:
Ik heb besloten het hier eerst toch maar bij te laten. Ik waardeer het aanbod van je hulp enorm en mocht het nodig zijn ga ik je zeker om hulp vragen maar wil mij er nu niet druk om maken. Onze percelen scheiden zich door een oprit van 5.6 meter van huis tot huis. Achter het huis is de oprit breder. De Quatt komt bij ons in het bredere gedeelte te staan (zoals op foto) Waardoor de afstand tot de erfgrens vanaf plaatsingpunt ongeveer 3.30m is. De slaapkamer van de buren bevindt zich op de 2e verdieping en is niet gericht op de Quatt. Ook is het zitgedeelte van hun tuin niet aangrenzend aan ons perceel. Hoogstens zouden ze het in de garage wat horen maar daar draaien zij zelf vaak zachtjes muziek
[ Voor 42% gewijzigd door juggle op 13-01-2024 22:33 ]
Ik draai Home Assistant en daarmee kan ik non-stop de waardes uit de JSON p de CIC uitlezen. Specifiek kijk ik naar deze twee waardes:Bacteria1980 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:31:
Is er een manier om via stroom te meten, om te zien of je ketel pendelt? Ik kan namelijk mijn gas niet meten omdat ik nog oude meters in huis heb... Heb wel een T6 thermostaat. Maar daar kan ik ook niks uit halen... Ik twijfel of mijn ketel niet pendelt... Heb er nu een wizard socket er tussen gezet..
- Boiler Supply Inlet Temperature
- Boiler Supply Outlet Temperature
Je kan deze waarden ook met Excel uitlezen en in een grafiek plaatsen. Zoek ff in deel 1 van dit forum, daar staat hoe je dat kunt doen.
Dat ga ik binnenkort maar even uitvinden. Misschien mét fotoFriezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Ah, dat klinkt beter. Ik had al visioenen van zo'n grote Groningse herenboerderij waar ik ooit was: had stilgestaan in de tijd... 😉.
Valt mij wel op dat de temperatuur van de thermostaat echt heel weinig wordt geupdate, 3-4 keer per uur ofzo? Waarom is dat (hangt hier een nieuwe T6 door Quatt geplaatst).
Hoe moet dat dan met al die rijtjeshuizen van ca 6m breed? Extra dempende kast er om ofzo?MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:37:
[...]
normaal ga je het met 3m niet redden, ik zou toch maar eens de berekening mbv de rekentool doen, van de berekening van Quatt ben ik niet echt onder de indruk.
Laat staan als je een dubbele of ander model nodig hebt wat nog meer geluid maakt (en die hybride opties van de ketel merken volgens mij idem. (Houtstook kan dan weer niemand wat schelen en geven ze alleen stookadvies ondanks gezondheidsproblemen bij omwonenden maar das whatsboutism natuurlijk)).
[ Voor 9% gewijzigd door bite op 13-01-2024 20:33 ]
Niet voor 1 of ander, maar corrigeer je die data ook voor warm water vraag?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Ik draai Home Assistant en daarmee kan ik non-stop de waardes uit de JSON p de CIC uitlezen. Specifiek kijk ik naar deze twee waardes:
- Boiler Supply Inlet Temperature
- Boiler Supply Outlet Temperature
Je kan deze waarden ook met Excel uitlezen en in een grafiek plaatsen. Zoek ff in deel 1 van dit forum, daar staat hoe je dat kunt doen.
De Xtreme heb ik niet nodig voor verwarming, maar die boiler inlet temperature uit de Jason zie ik na flinke douche boven de 60 graden terwijl flowmeter 38 aangeeft..
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Laat de Xtreme 36 ook de code LC op het display (achter het klepje) zien?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:21:
Nog steeds flink pendelen hier met de Xtreme 36. Ik vrees dat een ticket bij Quatt niet gaat helpen, net als een vraag aan mijn cv installateur; die gaan naar elkaar wijzen. Iemand nog meer tips?
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
[Afbeelding]
Let op, de grafiek toont slechts 1 uur, maar geloof me... Dit gedrag is iedere keer.
Als mijn Intergas 36/30 aan staat en water van 55C moet maken dan gaat die ook pendelen tussen 50 en 60 graden. Is normaal en niet schadelijk bij Intergas ketels
/f/image/JP0r7UgLTHJb0TnnTxVWyNFN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2024 20:38 ]
Valt nog mee. Hier lijkt het vaak eens per 3 a 4 uur.Dersan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:59:
Nu de eerste dagen na installatie spiek ik ook veelvuldig in de JSON, erg leuk. Helaas nog geen HA, daar moet ik maar eens mee beginnen.
Valt mij wel op dat de temperatuur van de thermostaat echt heel weinig wordt geupdate, 3-4 keer per uur ofzo? Waarom is dat (hangt hier een nieuwe T6 door Quatt geplaatst).
Hoe dat moet? Niet.bite schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Hoe moet dat dan met al die rijtjeshuizen van ca 6m breed?
Ja hoor, heel normaal. Ik woon ook in het westen. Details van mijn woning in mijn signature.ScooBY_DoO schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:12:
Ik zie mooie jaarcijfers voorbijkomen en heb ook wel vertrouwen dat het goed gaat komen maar even een vraag op dag-niveau.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/19iS6HZeTyoI5kodBi0lcNVu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SEEBxoJqGC5yK7wA3z8UKU2L.png?f=fotoalbum_large)
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Ik zou toch even een ticket aanmaken, krijg toch het idee dat je warmteverlies te hoog staat. Je zou nu weinig tot geen gas moeten verbruiken.verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:21:
Nog steeds flink pendelen hier met de Xtreme 36. Ik vrees dat een ticket bij Quatt niet gaat helpen, net als een vraag aan mijn cv installateur; die gaan naar elkaar wijzen. Iemand nog meer tips?
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
[Afbeelding]
Dat geldt ook voor mij: ik adviseer Quatt ook nog niet, ondanks dat ik veel vragen krijg van vrienden en bekenden of het voor hen een optie is.okijokii schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:26:
[...]
Heb jij een tip waarop de minimum temperatuur van een Xtreme 36 minimaal op moet staan ingesteld om dat eventuele pendelen te voorkomen?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Prima,Maeve schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Dat ga ik binnenkort maar even uitvinden. Misschien mét foto
Er staat op startpagina van dit topic uitgelegd hoe je die JSON-pagina te pakken krijgt.
PS: wat voor ketel heb je hangen?
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 13-01-2024 22:14 ]
Zet er maar eens een paar minuten een waxinelichtje onder 😜.Dersan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:59:
Nu de eerste dagen na installatie spiek ik ook veelvuldig in de JSON, erg leuk. Helaas nog geen HA, daar moet ik maar eens mee beginnen.
Wel kans dat Quatt op standby gaat, omdat temperatuur te hoog wordt
Mijn tips toch niet aangedurfd?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:21:
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
[Afbeelding]
Of werkten ze niet?
Theoretisch heb je voor 100% gelijk. Maar of Quatt dat kan is vraag 2. Best aardig product tot nu toe, zeker voor nog geen 2000 euro, maar van die AI waar ze nu ook weer met de FE mee lijken te adverteren heb ik nog geen duidelijke voorbeelden van gezien. Tot nu toe zie ik Quatt niet als slimmer dan andere warmtepompen, en efficiënt met variabele tarieven, weersomstandigheden en warmtebatterijen omgaan zie ik de komende 3 jaar niet gebeuren (en ik hoop van harte ongelijk te krijgen)netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
[...]
Ja, het loont meestal pas echt als de CV ketel aan vervanging toe is.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat dit een hele mooie SCOP kan realiseren door de SWW buffer een dubbele functie te geven en zo met de weersvoorspelling alvast energie in te slaan.
En voor mensen die geen zonnepanelen hebben is het met een dynamisch energiecontract helemaal interessant. Voor alleen de energiebelasting en een beetje marge haal je dan soms energie binnen voor een prijs die zelfs niet te verslaan is met zonnepanelen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Is dat echt normaal gedrag?TeslaNerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:24:
[...]
Laat de Xtreme 36 ook de code LC op het display (achter het klepje) zien?
Als mijn Intergas 36/30 aan staat en water van 55C moet maken dan gaat die ook pendelen tussen 50 en 60 graden. Is normaal en niet schadelijk bij Intergas ketels
[Afbeelding]
Hier zou ik nerveus van worden...
Lijkt me toch wel pijnlijk voor de ketel.
Nog een update. Van de week is er weer een monteur geweest, Hij heeft alle onderdelen vervangen behalve de compressor, maar de piep blijft erin zitten. Ook zie ik nu in de JSON dat de COP van die unit ongeveer 10% lager is dan van de andere unit.joosie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Even een update. Afgelopen donderdag is er een monteur geweest. Die heeft geconstateerd dat het moederbord van de 2e Quatt defect is, deze gaan ze in de komende twee weken vervangen.
Ook is er een goot geplaatst over de leidingen en ziet het er een stuk beter uit.
In het voorjaar gaat de oprit er opnieuw in en worden ze in een grindbak geplaatst.
Waarschijnlijk komt er nu een nieuwe unit, monteur gaf aan dat ze die niet kunnen vervangen.
Wordt vervolgd.
Dat gaat dus niet. Daarom hier ook geen warmtepomp. In stad Utrecht wordt er ook echt door de gemeente ingegrepen als er na klachten te hoge geluidsdruk wordt gemeten. Dan mag je je Wp gaan verplaatsen, of hij mag helemaal weg.bite schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Hoe moet dat dan met al die rijtjeshuizen van ca 6m breed? Extra dempende kast er om ofzo?
Laat staan als je een dubbele of ander model nodig hebt wat nog meer geluid maakt (en die hybride opties van de ketel merken volgens mij idem. (Houtstook kan dan weer niemand wat schelen en geven ze alleen stookadvies ondanks gezondheidsproblemen bij omwonenden maar das whatsboutism natuurlijk)).
Hoe had je het voor de Quatt ingesteld, en pendelende het toen niet?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:21:
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
[Afbeelding]
Best raar natuurlijk, per 2021 eisen strenger maken en per 2026 warmtepomp "verplichten".olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:45:
[...]
Dat gaat dus niet. Daarom hier ook geen warmtepomp. In stad Utrecht wordt er ook echt door de gemeente ingegrepen als er na klachten te hoge geluidsdruk wordt gemeten. Dan mag je je Wp gaan verplaatsen, of hij mag helemaal weg.
Ik vraag me ook wel af hoe het met huurwoningen zit:
Hier is een complete wijk met een kleine 100 huurwoningen platgegooid, ongeveer 80 gasloos er voor teruggekomen (en brullende warmtepompen in iedere voortuin).
Ieder kadastraal perceel is natuurlijk van dezelfde eigenaar (de woningstichting), er is geen erfgrens tussen de tig onder 1 kap-woningen (er staan soms wel 16 woningen op 1 kadastraal perceel).
Gelden de eisen voor geluidssterkte op de erfgrens (die er tussen huurwoningen niet is!) dan niet?
Iemand?
@MacD007 ?
Vandaar dat ik 60°C weiger (vorige winter op 50°C, woning met 6 uurtjes stoken, op temperatuur te houden. Dan moet dat, met Quatt, 4-5°C lager kunnen (maakt iedere ronde die 4-5 warmte bij)) 24/7olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Hoe had je het voor de Quatt ingesteld, en pendelende het toen niet?
Om het alleen hierop te analyseren is heel lastig. Hoe zit het bv met alle instellingen op de ketel, in de app, in de CiC enz. Wat voor huis, vrijstaand?, grootte?, isolatie?, enz. Het lijkt onlogisch, maar geen gas en weinig kWh’s. Dat ziet er op zich goed uit. Maar zou handiger moeten kunnen.LightningSky schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:44:
Zodra de temperatuur boven 0 komt is het weer hollen en stilstaan met de Quatt. T6 in woonkamer met vloerverwarming, boven radiatoren. Continu 20 graden. Moet toch efficiënter en slimmer kunnen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan er blijkbaar goed tegen. Doet het zo sinds 2005Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Is dat echt normaal gedrag?
Hier zou ik nerveus van worden...
Lijkt me toch wel pijnlijk voor de ketel.
prima, het is jou Quatt, alleen ter informatie, dat de gegeven informatie in jou geval er allemaal niet belangrijk is, alleen de direct lijn afstandstand tot de erfgrens is hierbij belangrijk, een dichte muur (steen) zou daar iets aan kunnen doen, een houten schutting echter niet.juggle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:46:
[...]
Thx, ok stuur via dm wel even. Er staat ook nog een schutting die dempt die op onze erfgrens staat. Er zal dus bij een meting achter de schutting worden gemeten. Ik verwacht geen problemen met de buren maar better safe than sorry...
EDIT:
Ik heb besloten het hier eerst toch maar bij te laten. Ik waardeer het aanbod van je hulp enorm en mocht het nodig zijn ga ik je zeker om hulp vragen maar wil mij er nu niet druk om maken. Onze percelen scheiden zich door een oprit van 5.6 meter van huis tot huis. Achter het huis is de oprit breder. De Quatt komt bij ons in het bredere gedeelte te staan (zoals op foto) Waardoor de afstand tot de erfgrens vanaf plaatsingpunt ongeveer 3.30m is. De slaapkamer van de buren bevindt zich op de 2e verdieping en is niet gericht op de Quatt. Ook is het zitgedeelte van hun tuin niet aangrenzend aan ons perceel. Hoogstens zouden ze het in de garage wat horen maar daar draaien zij zelf vaak zachtjes muziekIk vermoed dat het allemaal wel los loopt en in het ergste geval zullen we misschien 1 a 2db over de geluidgrens gaan op de erfgrens gemeten. Volgens Quatt zou er een afstand van 2.5m moeten worden aangehouden gemeten vanaf plaatsingspunt. In het ergste geval moeten we de Quatt verplaatsen of de schutting geluidsisoleren maar ik vermoed dat ze er geen last van zullen hebben.
Nu heb je eventueel nog zonder vervolgkosten een mogelijkheid. ik zou zeggen succes
kijk ook maar naar deze post : handhaving utrecht
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 13-01-2024 23:49 ]
rijtjeshuis waar je zoals vroeger een stenen muur hebt gaat het prima, een nieuwbouwwijk met wat struiken of houten schutting wordt dat heel lastig tot eigenlijk niet. sorry, ik heb deze wetgeving niet gemaakt.bite schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Hoe moet dat dan met al die rijtjeshuizen van ca 6m breed? Extra dempende kast er om ofzo?
dempende kast zou wel kunnen helpen, alleen een goede moet ook voor een specifieke warmtepomp berekend cq ontworpen zijn omdat de frequenties van het geluid bij elke warmtepomp weer anders is. Plus de goede kosten echt een godsvermogen, soms meer dan de Quatt zelf. dus dat heeft ook weinig zin.
of gewoon doen en kijken of er iemand klaagt, vaak als je op goede voet staat met de buren kun je het er van te voren over hebben. Op dit moment zal een gemeente pas handhaven bij klachten.
mn de nachtlimiet van 40 dB is gewoon heel lastig.
opvullen met GRIND, bedoel je. Anders heeft het graven niet zoveel zin.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:31:
[...]
heb je op die plek wel voldoende afstand tot de buren? wat ik zo zie is dat je oprit? Heb je de rekentool van de overheid gebruikt?
overigens is het grindbed alleen bedoeld om voldoende oppervlak te hebben voor het opvangen van het lekwater (defrosts), wat Quatt echter vergeet is dat hierbij de vorstgrens nog veel belangrijker is, dus altijd een klein stukje op circa 60 cm (bv 15 bij 15 cm) diepte graven en opvullen met grond, zo kan altijd het water de grond in, ook als het buiten vriest en de grond dus ook bevoren is. Word helaas heel vaak vergeten.
voor de rest ziet het er mooi uit.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Als het niet het standaard pendelen van Intergas-ketel is, dan:verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:21:
- Intergas Xtreme 36
- temp op 60gr
P056 op 50gr
P031 op 80%
P032 op 50%
[Afbeelding]
Is dit echt pendelen van ketel voor verwarming? Of, ik noem maar eens wat: iemand in huis die graag zijn handen wast met heet water? Is pendelen je probleem, of wordt je huis niet warm?
Kun je naast temp boiler inlet ook HP water out, flowmeter supplytemp en retour naar HP laten zien in grafiek?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Moeilijk. Andere warmtepompen trouwens ook moeilijk.Maarten58 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:00:
Ik zit in een 19e-eeuwse wijk met 6.30m brede tuinen. Hoe kan ik daar een Quatt plaatsen?
Omkasting? Op hoogte ver genoeg weg kunnen blijven van buur-ramen? Muurtje metselen op plek van schutting?
[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 14-01-2024 00:00 ]
Intergas ketels hebben geen 3-wegklep maar een dubbele warmtewisselaar voor cv en warm water. Handen wassen met heet water heeft geen invloed op de cv functieSBL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:58:
[...]
Als het niet het standaard pendelen van Intergas-ketel is, dan:
Is dit echt pendelen van ketel voor verwarming? Of, ik noem maar eens wat: iemand in huis die graag zijn handen wast met heet water? Is pendelen je probleem, of wordt je huis niet warm?
Kun je naast temp boiler inlet ook HP water out, flowmeter supplytemp en retour naar HP laten zien in grafiek?
En dan is plaatsing opeens weer een heel stuk belangrijker. Die van mij kan net volgens de geluidsnormen. Het had echter volgens de geluidsnormen niet uitgemaakt of er op die 3 meter van de erfgrens een garage ligt, en de Quatt 5 meter naar achteren op het perceel staat, of dat deze aan de muur hangt, en 3 meter verderop is de erfgrens met direct een raam van de buren.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:45:
Op dit moment zal een gemeente pas handhaven bij klachten. mn de nachtlimiet van 40 dB is gewoon heel lastig.
Ik heb de afgelopen koude periode de stille modus uitgezet, en de dag erop aan de buren gevraagd of ze iets gehoord hadden: helemaal niets. Ondanks dat ik volgens het model absoluut niet zonder die stille modus kan is er in de praktijk vaak meer mogelijk als je de plaatsing slim aanpakt.
En de zijburen? Op papier maakt het niets uit of je dat ding direct aan de gevel hangt, of 15 meter verder naar achter op het perceel plaatst. In de praktijk is het uiteraard een wereld van verschil, en als de buren niet net een rookhoekje hebben in de buurt van jouw warmtepomp zullen ze de pomp waarschijnlijk zelden bewust horen.Maarten58 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:16:
Tussen ons huis en de achterburen is 30m. Dat zou het minder moeilijk maken, toch?
:strip_exif()/f/image/Io9vUDeiSG7VsbZbkxueix08.jpg?f=fotoalbum_large)
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik lees ook mee met de Intergas Extend en precies hetzelfde verhaal, de Quatt doet het helemaal niet verkeerd.Trackerfire schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:29:
Elga van de buren gaat al over onder de 4 graden op gas. Dan trekt ie het niet meer. Unit ook significant kleiner bemeten. Hier stond de Quatt de afgelopen koude dagen lekker door te stomen. De Elga was een week werkeloos…
[Afbeelding]
Stadsverwarming.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Best raar natuurlijk, per 2021 eisen strenger maken en per 2026 warmtepomp "verplichten".
Hier is een complete wijk met een kleine 100 huurwoningen platgegooid, ongeveer 80 gasloos er voor teruggekomen (en brullende warmtepompen in iedere voortuin).
Ieder kadastraal perceel is natuurlijk van dezelfde eigenaar (de woningstichting), er is geen erfgrens tussen de tig onder 1 kap-woningen (er staan soms wel 16 woningen op 1 kadastraal perceel).
Gelden de eisen voor geluidssterkte op de erfgrens (die er tussen huurwoningen niet is!) dan niet?
Iemand?
@MacD007 ?
Er is nog wel een wettelijke loophole, als je de buitenunit in een schuurtje oid neerzet gelden er ineens andere regels.
Ja, die gelden nog steeds. De bewoner kan namelijk gewoon klagen over de warmtepomp herrie van de buren. Die zijn ook maar huurder, dus de verhuurder die eigenaar is mag het dan oplossen.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
[...]
Best raar natuurlijk, per 2021 eisen strenger maken en per 2026 warmtepomp "verplichten".
Iemand?
@MacD007 ?
Als het identieke woningen en warmtepompen zijn dan hoort de huurder de eigen warmtepomp meestal nog meer, dus het zou allemaal aan de destijds geldende normen moeten voldoen tenzij de bouwer, installateur en eigenaar allemaal hebben zitten slapen.
In appartementen is het handiger om met centrale dakunits/grondwarmtepomp en SWW naverwarmers (vergelijkbaar met Quatt FE) te werken. Dat hoor je echt niet.
Ah, daar doet Quatt (nog) niks mee.olafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:56:
[...]
Stadsverwarming.
Er is nog wel een wettelijke loophole, als je de buitenunit in een schuurtje oid neerzet gelden er ineens andere regels.
Ook niet met binnen (wel gevraagd, nu snap ik het wel).
Een buitenunit binnen zetten? Hoe gaat dat werken, want binnen no-time is de lucht daar ijskoud.olafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:56:
[...]
Stadsverwarming.
Heb ik zelf niet verzonnen hè, is wetgeving qua geluidsnormen en afstanden tot erfgrens ed.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:49:
[...]
Een buitenunit binnen zetten? Hoe gaat dat werken, want binnen no-time is de lucht daar ijskoud.
[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 14-01-2024 07:51 ]
Dit is elders, maar vergelijkbaar aanzicht.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 01:12:
[...]
Ja, die gelden nog steeds. De bewoner kan namelijk gewoon klagen over de warmtepomp herrie van de buren. Die zijn ook maar huurder, dus de verhuurder die eigenaar is mag het dan oplossen.
Als het identieke woningen en warmtepompen zijn dan hoort de huurder de eigen warmtepomp meestal nog meer, dus het zou allemaal aan de destijds geldende normen moeten voldoen tenzij de bouwer, installateur en eigenaar allemaal hebben zitten slapen.
In appartementen is het handiger om met centrale dakunits/grondwarmtepomp en SWW naverwarmers (vergelijkbaar met Quatt FE) te werken. Dat hoor je echt niet.
https://www.gelderlander....raten-aan-staan~a8e15e49/
Op dak ook niet ok altijd (premium maar kop zegt genoeg).
https://dvhn.nl/binnenlan...-in-de-auto-28586397.html
En in serie maken ze meer herrie..
https://www.gemeente.nu/r...mp-vaker-voor-de-rechter/
Hier gelukkig geen last, beide erfgrenzen buren 11 meter+, achter 40 meter.
En de Quatt is echt fluisterstil.
Ramen open 😉.netappie schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:49:
[...]
Een buitenunit binnen zetten? Hoe gaat dat werken, want binnen no-time is de lucht daar ijskoud.
Maar nu Quatt draait, snap ik "nee mevrouw, binnen kan niet" wel (ik heb een ongebruikte garage van 20m2).
Ja, maar ik heb het over natuurwetten. Een buitenunit moet genoeg verse lucht krijgen.olafmol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:50:
[...]
Heb ik zelf niet verzonnen hè, is wetgeving qua geluidsnormen en afstanden tot erfgrens ed.
Ja, veel van die dingen zijn nog herriebakken.Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:52:
[...]
Dit is elders, maar vergelijkbaar aanzicht.
https://www.gelderlander....raten-aan-staan~a8e15e49/
Op dak ook niet ok altijd (premium maar kop zegt genoeg).
https://dvhn.nl/binnenlan...-in-de-auto-28586397.html
En in serie maken ze meer herrie..
https://www.gemeente.nu/r...mp-vaker-voor-de-rechter/
Hier gelukkig geen last, beide erfgrenzen buren 11 meter+, achter 40 meter.
En de Quatt is echt fluisterstil.
Ik heb wat dat betreft nog lang getwijfeld over de Quatt omdat er merken zijn die nog net ietsje stillere warmtepompen maken.
Neem bijvoorbeeld een Vaillant Arotherm Plus met 46 dB geluidsvermogen in fluisterstand (1 meter):
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
Dit moet je nog omrekenen naar geluidsdruk, waarvoor je voor een grove indicatie deze berekening los kan laten:
https://www.tbve.nl/geluidsniveau-geluidsvermogen.htm
Maar ik denk dat in veel gevallen ook de manier van plaatsen een oorzaak is.
Gedachtenloos een warmtepomp zonder demping op een multiplex dak met bitumen zetten kan echt een klankkast maken die je de halve straat verder nog hoort.
[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 14-01-2024 08:12 ]
Gisteren toch maar een ticket aangemaakt.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Voorbeeld van een volle qc.SupervisoryControlMode mode=3 dag.
Wanneer je, net na een defrost, de kamertemperatuur 0,5°C lager zet, wordt het 2. Kamertemperatuur weer 0,5 hoger: blijft 2.
Bij volgende defrost: 3. En dat blijft hij tot volgende "flip".. dan maar een rookwolkje en stroomverbruik door die cv-pomp. Zoek maar eens op flip in vorige topic. Volgens mij is toen dat geïntroduceerd: flippen ook wanneer cv wel gas gebruikt, terwijl doeltemperatuur al is gehaald
[Afbeelding]
Ook nu (net als gistermorgen) gas vol aan, Quatt zit tussen defrosts in en kamertemperatuur al bereikt: deze keer werkt flip niet 🙃. Blijft 3. Zo kun je dus ook aan hoog gasverbruik komen...
Gisteren had ik, als test, temperatuur zover naar beneden gebracht dat Quatt op standby ging, heeft uur uitgestaan en ging (kamertemperatuur nog steeds in de plus), aan met totaal onnodig 1m3+ hulp van de ketel. Rest van de dag gasloos.
Misschien is die 3 temperatuurafhankelijk?
:strip_exif()/f/image/OPVhsJe9uC8SqLZPhXfb7oXD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn dat je thermostaat programma een aankomend schakelpunt heeft met een temperatuur waar die alvast naartoe werkt, zodat je flip voor de huidige temperatuur niet meer relevant is?Friezin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:13:
[...]
Gisteren toch maar een ticket aangemaakt.
Ook nu (net als gistermorgen) gas vol aan, Quatt zit tussen defrosts in en kamertemperatuur al bereikt: deze keer werkt flip niet 🙃. Blijft 3. Zo kun je dus ook aan hoog gasverbruik komen...
Gisteren had ik, als test, temperatuur zover naar beneden gebracht dat Quatt op standby ging, heeft uur uitgestaan en ging (kamertemperatuur nog steeds in de plus), aan met totaal onnodig 1m3+ hulp van de ketel. Rest van de dag gasloos.
Misschien is die 3 temperatuurafhankelijk?
[Afbeelding]
Mijn eTwist doet dat namelijk ook met de CV ketel. Die gaat om 12:00 naar 20 graden voor het geval ik een ochtend weg ben, maar om 11:30 kan ik draaien wat ik wil als ik nog een keer weg ga, want hij blijft gewoon voorverwarmen voor 12:00.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VlSpPngjIXrau4n5Po4zAiQp.png?f=user_large)
De periodes tussen uit en aan zijn ongeveer 25 minuten. Is daar nog ergens iets te behalen? Of moet ik er gewoon afblijven? CV temperatuur staat op 45 graden.
Het gaat om een Intergas kombi kompact HR22 ketel, met de volgende instelmogelijkheden:
:strip_exif()/f/image/sMJgf0NOPi4lLnMgOuGCuSvY.jpg?f=fotoalbum_medium)
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.