2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Warmtepomp heeft zeker last van hoge aanvoertemperatuur, want die kan hij niet leveren, dat moet de ketel doen. Dus warmtepomp draait veel minder uren, vervangt veel minder gas dan hij zou kunnen.Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Ja vloerverwarming. Uit 1981 😬. Heeft altijd op 70 gestaan. Reden (volgens installateurs): veel warmteverlies door afstand van cv naar verdeler = plm 10m. Er gaat dus geen 70 gr in de vloer. Dat kon allemaal in die tijd, wonen op de gasopslag🤭.
Waar het mij om gaat is, of de warmtepomp ‘last’ heeft van een hogere cv watertemperatuur. Uit jouw antwoord begrijp ik van niet.
Als je vloerverwarming hebt, moet 55graden zat zijn, ook als deze oud is. Verdeler anders instellen! (10m leiding maakt echt bijna niets uit, minder dan 1 graad, denk ik).
Heb je een aparte pomp voor vloerverwarming? Kun je die uitschakelen, zodat vloer open staat? Of zorgen dat hij net zo snel draait als de warmtepomp (dan voorkom je dat deel van het water terug gaat naar warmtepomp zonder iets te verwarmen= inefficient = geld weggooien).
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Hoe bedoel je, van 36 naar in een keer 57?okijokii schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:03:
[...]
Bij mijn Xtreme 36 gaan de parameters van 036 naar 057?
YouTube: Hoe stel je zelf een Intergas Extreme 36/30 CW5 in... dat zie ik hier overigens ook 🤔🤷😃
Ah zie het al, eerst naar c20 ipv c15.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 13-01-2024 00:24 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Gelukt en gedaan, stond inderdaad op 30, nu op 50 gezet 👍Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:18:
[...]
Hoe bedoel je, van 36 naar in een keer 57?
Ah zie het al, eerst naar c20 ipv c15.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
- max brander vermogen omlaag, bv naar 45%
- aanvoer temperatuur omhoog (in geval van OT kun je die vraag ook overrulen en op een minimum zetten
- min en max pomp vernomen omhoog (is een percentage relatief tov Brandervermogen)
Expert instellingen kun je vinden middels Google. Bv hier MarcoC in "Intergas Xtreme 36 'expert' instellingen"
[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 13-01-2024 01:37 ]
Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, en de doorstroomverwarmer schakelen op de aan uit schakeling van de CiC lijkt me ook geen rocket science. Als jij waterleidingen kunt persen mag je het bij mij komen proberen, materiaal uiteraard op mijn kostenMaarten58 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:18:
Is het niet mogelijk om een kleine doorstroomboiler op <18,5 graad aan te schakelen om de CV te vervangen zodat de Quatt altijd kan starten, en dan welke keuze dan ook; warmtepompboiler, ventilatiewarmtepompboiler of wat dan ook voor SWW, zodat men van het gas af kan?
Is de CV altijd nodig voor de Hybrid Quatt?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als je een enkele Quatt hebt dan moet het ook met minder kunnen, zeker met vloerverwarming (anders hadden ze wel een dubbele aangeraden).Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
Kan ik de temperatuur van het water van de cv (niet het douchewater ed) ongestraft verhogen tot bijv 70?
De temperatuur staat nu op 55. De vraagtemperatuur staat op 20,5. Bij de lage buitentemperatuur van de afgelopen week trekt de warmtepomp het niet (kamertemperatuur blijft steken op 18) en laat hij de cv bijschakelen. Toch gaat de temperatuur dan niet omhoog. De cv levert dus ook onvoldoende warmte, want vóór de pomp stond de temperatuur op 70.
Huis is matig geïsoleerd, groot oppervlak en volume. Voorzien van vloerverwarming zonder zones.
Suggesties?
Je verdeler mengt warm water met retour water uit de vloer, maar als die rekende op 70 graden, dan staat de verhouding verkeerd, waardoor veel van de 800 liter flow uit de Quatt (wat veel meer is dan een CV door het systeem pompt), helemaal niet de vloer in gaat.
Dit is een beetje alsof je met een keuken mengkraan vroeger kokend water ging mengen met koud leidingwater en nu 60 graden water gaat mengen met koud leidingwater. Verander je de verhouding niet door de hendel een beetje meer richting warm te zetten, dan krijg je gemiddeld kouder water.
Daarnaast is het ook goed om te kijken of de radiatoren niet gewoonweg alle flow opslokken. Zeker kleine badkamer radiatoren of radiatoren dicht bij de ketel kunnen er voor zorgen dat het meeste water de korte route kiest, waardoor het zonder af te koelen weer richting de Quatt gaat. Dit kan je vergelijken met een tuinslang met een lek aan de kraan kant.
De oplossing is waterzijdig inregelen, zowel van de eventuele radiatoren onderling als de vloerverwarming.
Het gemakkelijkste is om eerst alle radiatoren af te stellen zodat ze allemaal gelijk afgeven en daarna de vloerverwarming zo af te stellen dat de radiatoren ook nog wat krijgen.
Ik zou de CV ketel temperatuur op een maximum van 60 zetten als het een HR ketel is, zodat die altijd condenseert en daarmee veel energie terug wint uit vocht in rookgas dat anders door de schoorsteen verloren gaat. Dan heb je een mooie balans tussen krachtig en zuinig en heeft de ketel wat te doen in het 55+ graden gebied waar de Quatt het opgeeft.
Misschien kan je wat informatie over je woning geven zoals oppervlak, glas type, dakisolatie, vloer/kruipruimte isolatie, vrijstaand/rijtjes/hoek woning.
Daarmee is door de andere lezers beter in de schatten of je Quatt een vijverpomp in de Titanic is, of dat die het moet gaan redden met wat simpele stappen.
Na enig aandringen van mijn kant heeft Quatt een aanbod gedaan voor de plaatsing van een DUO.
Quatt installeert een DUO altijd vrijstaand. Ophangen is te zwaar aldus Quatt (zonder de muur te beoordelen op draagkracht).
In mijn geval komen de Quatts op een aanbouw. Deze heeft een houten dakbeschot met isolatie aan de buitenkant. De accountmanager van Quatt vertelde expliciet dat de Quatts binnen niet hoorbaar zullen zijn
In het topic “Trillingen warmtepomp dempen” lees ik echter andere verhalen (over andere merken)
Wat zijn de ervaringen van Quatt gebruikers in redelijk vergelijkbare situaties?
Dan ben je voor de middelste 5k kwijt, en dan nog een quatt erbij als je huis het toch nog niet genoeg trekt… wat mijne dus niet doet met -5… 😕 of betaal je dan maar netto 1000 voor die extra quatt op je dak? In totaal dan 6000?
Je betaald voor die extra Quatt 1000 euro.DennisDCT schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:17:
Begrijp ik het nu goed? Als je nu 1 hybride quatt hebt, en je wilt straks over op all electric.
Dan ben je voor de middelste 5k kwijt, en dan nog een quatt erbij als je huis het toch nog niet genoeg trekt… wat mijne dus niet doet met -5… 😕 of betaal je dan maar netto 1000 voor die extra quatt op je dak? In totaal dan 6000?
:fill(white):strip_exif()/f/image/CBunzKBtKBNYLQfHlePiy2PB.png?f=user_large)
Ben nog niet overtuigd dat het voor mij een optie is. Heb even een offerte opgevraagd om gewoon een nieuwe CV (gas) op te hangen, dat is met een kleine cv ongeveer 1600 euro. Als ik gas de deur uit doe bespaar ik daar 300 euro mee. Best een forse terugverdien tijd.
[ Voor 32% gewijzigd door Rowwan op 13-01-2024 09:32 ]
Hoe uit dit zich in comfort en verbruik? Misschien wel interessant om voor en na wijzigingen een dag te vergelijken. mits omstandigheden natuurlijk ongeveer hetzelfde zijn wat moeilijk zal zijn 🙈jpa1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:43:
[...]
Eerder werd hier aangegeven dat iemand met de Intergas HReco Kombi Kompakt 36 (die ik ook heb), op advies van Quatt de minimale en max pompcap. had verhoogd naar 55 resp 100 (parameter c. en 3.)
Heb ik ook gedaan, maar merk wel dat als de ketel aangaat er meer ruis is omdat die pomp veel harder lijkt te draaien. Maar het warme water komt nu wel mijn leidingen in en de ketel blijft ook gelijkmatiger en langer doorlopen.
Geldt jouw advies ook voor de HReco om deze parameters toch weer terug te zetten naar de standaard instellingen en de minimale aanvoertemp te verhogen ? Is dat parameter E (Min. aanvoertemperatuur bij OT (OpenTherm) )?
Ik heb die waardes op verzoek van Quatt verhoogd omdat het te lang duurde voordat mijn huis op temperatuur kwam. Ook hebben zij wat aanpassingen gedaan in mijn CiC. Tot nu toe is het gevolg dat mijn huis wel snel op temperatuur komt en blijft. Op dit moment heeft het zijn temperatuur al bereikt en dat was tot voor kort nog pas in de middag. Dus tevreden en ik laat het zo.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:53:
[...]
Als de geleverde temperatuur van de ketel hetzelfde is als wat de Quatt levert dan gaat het verhogen van de pompsnelheid je niet helpen. Dus ja standaard instellingen terugzetten en minimum temperatuur verhogen.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
De geleverde temparatuur van de cv ketel ging/gaat met 60 C (instelling max aanvoertemp. bij mij) ruimschoots over de temp van de quatt. Die heb ik nooit hoger gezien dan 40 C. Tenminste als het koud is (<4 of 5C).Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:53:
[...]
Als de geleverde temperatuur van de ketel hetzelfde is als wat de Quatt levert dan gaat het verhogen van de pompsnelheid je niet helpen. Dus ja standaard instellingen terugzetten en minimum temperatuur verhogen.
Probleem lijkt dat dit warme water niet voorbij de bypass (klep) komt, wat de temp van de flowmeter blijft min of meer gelijk met de temp aanvoer quatt.
Ik dacht omdat ik mijn max CV vermogen had verlaagd naar 40% (was 60%) en ook de max pompcapaciteit naar 40%, dit de oorzaak was. Omdat die gerelateerd zijn aan elkaar en daarmee hij het warme water niet kwijt kan voorbij die bypass drukklep? Na verhogen max pompcapaciteit naar 99%, kwam het warme CV water wel mijn leidingen in. Alleen gaat dat weer gepaard met ruis en zie ik dat de CV vanmorgen weer een snelle boost geeft en 0,6 m3 gas wegbrandt.
Ik probeer te begrijpen wat er gebeurt, maar ik ga jouw advies doen als het de komende dagen weer wat kouder wordt en de cv ketel misschien weer wat meer mee moet doen. Ik streef ernaar dat die CV ketel wat gelijkmatiger en zuiniger mee gaat doen ipv steeds voor korte tijd een flinke boost met veel gas en weer uit.
Dank tot zover!
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Die pompsnelheid helpt zeker wel. Als ik deze te laag instel warmt de cv ketel even zichzelf op een gaat daarna uit, en het water in de leidingen wordt niet warmer. Met de minimale pompsnelheid op 55 gebeurt er daadwerkelijk wat. De ketel loopt langer en helpt echt met verwarmen. Kwam van Quatt zelf, die eten sinds toch iets meerGerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:53:
[...]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Zojuist aangepast. T6 met 1,5 graad verhoogd, nu wachten tot de cv aanslaat.... Ik laat weten of het pendelen nu is opgelost.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Parameter P056 minimum aanvoertemperatuur van 30 naar 50C.
.... Spannend 😜😬
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Niet helemaal.Rowwan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Je betaald voor die extra Quatt 1000 euro.
[Afbeelding]
Ben nog niet overtuigd dat het voor mij een optie is. Heb even een offerte opgevraagd om gewoon een nieuwe CV (gas) op te hangen, dat is met een kleine cv ongeveer 1600 euro. Als ik gas de deur uit doe bespaar ik daar 300 euro mee. Best een forse terugverdien tijd.
- Je bespaart naast vaste netbeheerkosten en de vaste contractkosten van je energieleverancier ook nog steeds aardgas.
- De tweede Quatt zorgt tevens voor een lagere last, wat een beter rendement oplevert dan op vol vermogen draaien.
-Daarnaast zorgt die thermische batterij er voor dat de CiC gunstiger kan kiezen en dus niet op het laatste moment van de nacht bij -7 graden alles uit de buitenlucht haalt, maar bijvoorbeeld na het bad/douche ritueel alvast opslaat als het buiten nog niet zo ver afgekoeld is. Je netto verbruik gaat daarmee dus ook omlaag voor wat je nu al uit de Quatt haalt, dus effectief een hogere SCOP.
-Laatste voordeel is dat een gesloten water/water warmtepomp heel wat minder onderhoud vereist dan een gasketel, zelfs als die gloednieuw is.
Maar daar tegenover staat wel een flinke terugverdientijd, dus je ketel vroegtijdig de deur uit doen is in veel gevallen onzinnig. Gewoon lekker op maken en dan kiezen als je nu netjes onder de 500 m3 grens blijft.
beetje laate reactie, waarom ?,als je met een tweede warmtepomp de stap van hybride naar gasloos gaat voldoe je toch prima aan de gedachte die zich achter de subsidie bevind namelijk bevorderen van de energietransitie (want dat is het uiteindelijke doel), de overheid probeert dat mbv de subsidie te versnellen en promoten.Wat is daar mis mee. Op zich is dat dus gewoon slim. niet iedereen kan 20.000 euro op tafel legen maar kan dan verspreid over de tijd mogelijk wel.
-aangepast -, per type isolatie krijgt u maar één keer subsidie. Dus kun je geen twee keer subsidie voor de zelfde type isolatie (bv glas) krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 13-01-2024 12:41 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat laatste is zeker niet het geval: voor de maatregelengroep glasisolatie mag je maar 1x subsidie aanvragen.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:38:
[...]
beetje laate reactie, waarom ?,als je met een tweede warmtepomp de stap van hybride naar gasloos gaat voldoe je toch prima aan de gedachte die zich achter de subsidie bevind namelijk bevorderen van de energietransitie (want dat is het uiteindelijke doel), de overheid probeert dat mbv de subsidie te versnellen en promoten.Wat is daar mis mee. Op zich is dat dus gewoon slim. niet iedereen kan 20.000 euro op tafel legen maar kan dan verspreid over de tijd mogelijk wel.
Idem het zelfde kan dus ook bij andere subsidiemaatregelen zoals vensterglas, zolang dat je aan de gevraagde min. 8m² oppervlak glas blijft kun je dus vaker die subsidie aanvragen, bv eerst beneden en later bovven.
Bron: rvo.nl
:strip_exif()/f/image/BhXDuUuxyDuR99KCxxG3Albp.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
@RowwanRowwan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:24:
[...]
[Afbeelding]
Wat de meesten hier vergeten, is de extra investering die wordt gedaan ook moet worden afgeschreven in 15 jaar.
Bij een investering van 6000 euro dus extra 6000/15 = 400 euro per jaar. Tel dan ook nog de rente voor dat bedrag, stel 2 % = 120 euro
Misschien ook meer jaarlijks onderhoud, stel 50 euro en de totale meerkosten zijn 570 euro.
Economisch gezien blijft het gissen, maar echt rendabel?????
Ik vraag het me af, het is meer een kwestie van duurzaam leven,
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Een grotere Warmtepomp is zoveel duurder niet doorgaans: de subsidie wel net iets hoger. In de regel “kost” het de consument bijv 150 Euro extra om van 7 naar 9 kW te gaan na subsidie.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:38:
[...]
Idem het zelfde kan dus ook bij andere subsidiemaatregelen zoals vensterglas, zolang dat je aan de gevraagde min. 8m² oppervlak glas blijft kun je dus vaker die subsidie aanvragen, bv eerst beneden en later bovven.
Bij Quatt kost het je 900 of 2799 extra om van 4 naar 8 te gaan, moet RVO absurd meer subsidie uitkeren (is ons geld) en Quatt lacht zich een bult in zijn broek want die verkopen daardoor 2 x zo veel.
“Gefundenes Fressen”
[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 13-01-2024 11:36 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dan ook geen subsidie voor een 2de warmtepomp wanneer je deze later aanschaft..Ysbeer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Dat laatste is zeker niet het geval: voor de maatregelengroep glasisolatie mag je maar 1x subsidie aanvragen.
[Afbeelding]
Tenminste: dat lees ik hier uit.
Edit, mag wel bij warmtepomp
Zie kopje "Hoevaak kan je ISDE subsidie aanvragen?"
https://simpelsubsidie.nl...ers+subsidie+aanvragen%3F
[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 13-01-2024 11:10 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ja, het loont meestal pas echt als de CV ketel aan vervanging toe is.harv schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:45:
[...]
@Rowwan
Wat de meesten hier vergeten, is de extra investering die wordt gedaan ook moet worden afgeschreven in 15 jaar.
Bij een investering van 6000 euro dus extra 6000/15 = 400 euro per jaar. Tel dan ook nog de rente voor dat bedrag, stel 2 % = 120 euro
Misschien ook meer jaarlijks onderhoud, stel 50 euro en de totale meerkosten zijn 570 euro.
Economisch gezien blijft het gissen, maar echt rendabel?????
Ik vraag het me af, het is meer een kwestie van duurzaam leven,
Maar ik ben er wel van overtuigd dat dit een hele mooie SCOP kan realiseren door de SWW buffer een dubbele functie te geven en zo met de weersvoorspelling alvast energie in te slaan.
En voor mensen die geen zonnepanelen hebben is het met een dynamisch energiecontract helemaal interessant. Voor alleen de energiebelasting en een beetje marge haal je dan soms energie binnen voor een prijs die zelfs niet te verslaan is met zonnepanelen.
Alleen als je warmtepomp ook isoleert, maar dat valt tegen.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
[...]
Dan ook geen subsidie voor een 2de warmtepomp wanneer je deze later aanschaft..
Vanaf 9 januari max vermogen en pompcap. verlaagd en min vermogen/pomp verlaagd. Maar ingestelde thermostaat van 19C werd niet gehaald (bleef rond de 18C). Op 11 januari pompcapaciteit verhoogd en toen werd het huis makkelijk warm. Maar geruis bij de CV ketel en ook beetje hoorbaar bij de jaga.DeltaBro schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Hoe uit dit zich in comfort en verbruik? Misschien wel interessant om voor en na wijzigingen een dag te vergelijken. mits omstandigheden natuurlijk ongeveer hetzelfde zijn wat moeilijk zal zijn 🙈
Maar moeilijk vergelijken, want 11 januari weinig wind en 9 en 10 januari heel veel wind. Wind hier pal aan de kust in open landschap heeft veel invloed bij ons huis.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Daar zit een beetje mijn dilemma. Ik verwacht dat mijn ketel niet het eeuwige leven heeft (is nu 18 jaar oud). Ik zit te dubben om gewoon voor een nieuwe gasgestookte ketel te gaan, of om in te zetten op full electric.netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:31:
[...]
Maar daar tegenover staat wel een flinke terugverdientijd, dus je ketel vroegtijdig de deur uit doen is in veel gevallen onzinnig. Gewoon lekker op maken en dan kiezen als je nu netjes onder de 500 m3 grens blijft.
Ik ben het vaak niet met @harv eens
Een beetje lief zijn voor het milieu vindt ik prima, maar een terugverdientijd van 15-20 jaar heb ik niet veel aan.
Ik heb ook al zitten rekenen. Waarschijnlijk hou ik jaarlijks zo'n 250 m3 gasverbruik over en daarvoor loont het echt niet. Maar die ketel gaat wel veel langer mee dan wanneer die bijvoorbeeld 1000 m3 staat te stoken.Rowwan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:54:
[...]
Daar zit een beetje mijn dilemma. Ik verwacht dat mijn ketel niet het eeuwige leven heeft (is nu 18 jaar oud). Ik zit te dubben om gewoon voor een nieuwe gasgestookte ketel te gaan, of om in te zetten op full electric.
Ik ben het vaak niet met @harv eens, maar in dit geval wel. Het is echt een forse investering. Ik heb niet de illusie dat ik voor dit bedrag klaar ben (heb ook een gashaard, gewoon voor de gezelligheid, maar die moet ook worden omgebouwd).
Een beetje lief zijn voor het milieu vindt ik prima, maar een terugverdientijd van 15-20 jaar heb ik niet veel aan.
Ik kijk dus nog even de kat uit te boom en als de CV ketel nog 5 jaar mee gaat dan maak ik dan de afweging of de Quatt blijft met uitbreiding of dat ik dan weer iets nieuws neem. Ik ga er van uit dat je zo'n ding ook prima kan verkopen als setje.
Natuurlijk, als het naar wens is verder niets aan doen.pietjm schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Ik heb die waardes op verzoek van Quatt verhoogd omdat het te lang duurde voordat mijn huis op temperatuur kwam. Ook hebben zij wat aanpassingen gedaan in mijn CiC. Tot nu toe is het gevolg dat mijn huis wel snel op temperatuur komt en blijft. Op dit moment heeft het zijn temperatuur al bereikt en dat was tot voor kort nog pas in de middag. Dus tevreden en ik laat het zo.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
/f/image/2PnSLaViNQAAPl2VTnERKVtZ.png?f=fotoalbum_large)
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Is het zinvol om in de topic start dit soort “aanbevolen” settings per type CV ketel op te nemen, of blijft het verschillend van geval tot geval?Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Natuurlijk, als het naar wens is verder niets aan doen.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Het mag wel.netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:52:
[...]
Alleen als je warmtepomp ook isoleert, maar dat valt tegen.
Item "Hoevaak kan je ISDE subsidie aanvragen?"
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Die staan bij mij respectievelijk oppietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Ik heb ook een xtreme 36 en kreeg van Quatt het verzoek om de parameters P031 en P032 op resp 80 en 50 te zetten. Het kan zijn dat dat natuurlijk op mijn specifieke situatie is gebaseerd, maar het lijkt nu beter te werken. Vandaag nauwelijks gas gebruikt, maar het was natuurlijk wel wat warmer dan de afgelopen dagen. Toch lijkt het mij dat deze aanpassing voor anderen geen kwaad kan.
P031 (maximaal vermogen van de pomp): 28
en
P032 (minimaal vermogen van de pomp): 25.
Dit is ooit zo ingesteld toen ik nog geen Quatt had met tips uit een filmpje van John Visser.
Dat is een groot verschil met datgene wat Quatt adviseert. Ik heb nu eerst de tip van @Gerardwaz opgevolgd. Ik zal deze instellingen voor de toekomst ook even in de gaten houden. Ik zie ook dat mijn ingestelde temperatuur vaak pas laat op de dag wordt gehaald (op het laatst altijd met het grootste gemak). Al heb ik meer het idee dat dat door de Quatt komt.
Ik vind meer de korte starts van de cv irritant. Je hoort hem aan gaan en een paar seconden later weer uit. Ik hoop dat dat is opgelost na de top van Gerard.
[ Voor 19% gewijzigd door okijokii op 13-01-2024 12:16 ]
Ja, de beperking geldt alleen voor isolatiemaatregelen als je even terug leest.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Het mag wel.
Item "Hoevaak kan je ISDE subsidie aanvragen?"
En de Quatt doet veel slimme dingen, maar isoleren is er niet een van 😂
Afgelopen week was het inderdaad erg koud in verhouding tot de efgelopen tijd.RealCato schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
Ben even op zoek naar vergelijkingsmateriaal; is mijn “piek” van vorige week nou veel hoger dan die van jullie (ten opzichte van normaal verbruik) of valt het wel mee?
[Afbeelding]
Ik denk dat maar weinig gebruikers die hebben kunnen overbruggen zonder een flinke stoot aardgas. Mijn ketel moest voor het eerst uit zijn 40 graden beperking die er voor de WP sizing al een jaar op staat.
Nee is vergelijkbaar met die van mij. Kwa opbrengst Quatt zitten we op zelfde lijn, alleen heb ik 16m3 gas verbruikt.RealCato schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
Ben even op zoek naar vergelijkingsmateriaal; is mijn “piek” van vorige week nou veel hoger dan die van jullie (ten opzichte van normaal verbruik) of valt het wel mee?
[Afbeelding]
Ik heb met de huidige temperaturen wel meer moeite om het huis op te warmen. Die defrost en lage opbrengst is funest. Terwijl met -4 en zonder hulp van CV de netto opbrengst hoger was. Ach, was het maar weer -6
We hebben een Quatt Duo staan. Geen radiatoren. Gaat je verhaal/advies dan nog op?netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Als je een enkele Quatt hebt dan moet het ook met minder kunnen, zeker met vloerverwarming (anders hadden ze wel een dubbele aangeraden).
Je verdeler mengt warm water met retour water uit de vloer, maar als die rekende op 70 graden, dan staat de verhouding verkeerd, waardoor veel van de 800 liter flow uit de Quatt (wat veel meer is dan een CV door het systeem pompt), helemaal niet de vloer in gaat.
Dit is een beetje alsof je met een keuken mengkraan vroeger kokend water ging mengen met koud leidingwater en nu 60 graden water gaat mengen met koud leidingwater. Verander je de verhouding niet door de hendel een beetje meer richting warm te zetten, dan krijg je gemiddeld kouder water.
Daarnaast is het ook goed om te kijken of de radiatoren niet gewoonweg alle flow opslokken. Zeker kleine badkamer radiatoren of radiatoren dicht bij de ketel kunnen er voor zorgen dat het meeste water de korte route kiest, waardoor het zonder af te koelen weer richting de Quatt gaat. Dit kan je vergelijken met een tuinslang met een lek aan de kraan kant.
De oplossing is waterzijdig inregelen, zowel van de eventuele radiatoren onderling als de vloerverwarming.
Het gemakkelijkste is om eerst alle radiatoren af te stellen zodat ze allemaal gelijk afgeven en daarna de vloerverwarming zo af te stellen dat de radiatoren ook nog wat krijgen.
Ik zou de CV ketel temperatuur op een maximum van 60 zetten als het een HR ketel is, zodat die altijd condenseert en daarmee veel energie terug wint uit vocht in rookgas dat anders door de schoorsteen verloren gaat. Dan heb je een mooie balans tussen krachtig en zuinig en heeft de ketel wat te doen in het 55+ graden gebied waar de Quatt het opgeeft.
Misschien kan je wat informatie over je woning geven zoals oppervlak, glas type, dakisolatie, vloer/kruipruimte isolatie, vrijstaand/rijtjes/hoek woning.
Daarmee is door de andere lezers beter in de schatten of je Quatt een vijverpomp in de Titanic is, of dat die het moet gaan redden met wat simpele stappen.
Vloerverwarming is hoofdverwarming door de gehele woning, oppervlakte plm 200m3. Groot volume door hoge kap en vide (vrijstaande woonboerderij). Dak is goed geïsoleerd. 23 ramen van enkel glas (stalraampjes) tot HR++ (velux dakramen). Geen verdieping. Geen kruipruimte, isolatie vloer onbekend, woning is verbouwd (niet door onszelf) in 1981. Al met al zou ik zeggen: matig geïsoleerd.
Vanwege voldoende zonnepanelen staat Optimalisatie uit. De cv haalde altijd de 21graden, ook als het -10 was. Nu zakt de kamertemperatuur naar 18, ook als ik Optimalisatie aan zet, om meer gas toe te voegen.
Overigens: als het buiten 3-5 gr is draaien de Quatts met nog geen 1 m3 gas per dag. Én bereikt de kamertemperatuur 20gr.
Enne: hadden de Quattmonteurs dit moeten checken?
Niet te doen om dit vergelijken. Huistype kan verschillend zijn, afgifte systemen anders. Door de ligging in NL zelfs de temperatuur anders.RealCato schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
[Afbeelding]
Maar om niet lullig te doen, hier even een overzicht van mijn situatie (tussenwoning 122m2 in NH met VV op beg.grond en goed geïsoleerd). Als je het dan gaat vergelijken kijk jij verhoudingsgewijs wat meer gas verbruikt te hebben.
/f/image/zPhryPomkdTX7S2jOFrsKipp.png?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
Dat zou ik ook fijn vinden!RealCato schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Is het zinvol om in de topic start dit soort “aanbevolen” settings per type CV ketel op te nemen, of blijft het verschillend van geval tot geval?
Over 2 weken wordt hier een duo geïnstalleerd en die moet gaan samenwerken met een Remeha calenta 40C.
Wij hebben het snel koud hier en stoken nu 2400 kuub gas per jaar. Thermostaat staat weliswaar op 20 maar we hebben nu een E-twist en die heeft een open haard stand en die staat permanent open om o.a. de vloerverwarming en
bovenverdieping warm te houden.
Huis bestaat uit hoofdbouw met grote radiatoren (woonkamer/keuken samen 60m2), bovenverdieping en zolder (eveneens 6Om2), in woonkamer voorzien van speedcomforts). En een aanbouw van 50m2 met vloerverwarming en ltv verdeler.
Ketel staat nu op 44 en draait nagenoeg de hele dag.
Ben benieuwd wat de quatts ons gaan brengen en of we het comfortabel houden.
Zelf kunnen bijsturen wanneer dat (in eerste instantie?) niet het geval mocht zijn is prettig en de cv ketel optimaal laten samenwerken met de quatts is essentieel. Ik kan die Remeha settings zelf aanpassen mbt temperaturen en pomp snelheid; in het verleden meerdere keren gedaan).
Ik heb ook een Calenta 40c en die heeft opentherm. De monteurs gaan hem helemaal goed voor je instellen zodat de CiC de besturing van de CV overneemt en je op de CV niets meer hoeft in te stellen!Okkejokke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Dat zou ik ook fijn vinden!
Over 2 weken wordt hier een duo geïnstalleerd en die moet gaan samenwerken met een Remeha calenta 40C.
Wij hebben het snel koud hier en stoken nu 2400 kuub gas per jaar. Thermostaat staat weliswaar op 20 maar we hebben nu een E-twist en die heeft een open haard stand en die staat permanent open om o.a. de vloerverwarming en
bovenverdieping warm te houden.
Huis bestaat uit hoofdbouw met grote radiatoren (woonkamer/keuken samen 60m2), bovenverdieping en zolder (eveneens 6Om2), in woonkamer voorzien van speedcomforts). En een aanbouw van 50m2 met vloerverwarming en ltv verdeler.
Ketel staat nu op 44 en draait nagenoeg de hele dag.
Ben benieuwd wat de quatts ons gaan brengen en of we het comfortabel houden.
Zelf kunnen bijsturen wanneer dat (in eerste instantie?) niet het geval mocht zijn is prettig en de cv ketel optimaal laten samenwerken met de quatts is essentieel. Ik kan die Remeha settings zelf aanpassen mbt temperaturen en pomp snelheid; in het verleden meerdere keren gedaan).
Helaas is dit door het ontbreken van voldoende technische gegevens vanuit Quatt (waar kennen we dat van, helaas hebben ze nog steeds niets geleerd) op dit moment puur giswerk, het kan dus technische anders uitgevoerd zijn.
Vanuit technische oogpunt verwacht ik hier een warmtepompboiler op basis van een water/water warmtepomp (monoblok) met een boilervat een beetje vergelijkbaar met een Auer Edel 200 eau. Waarbij ze de boilerinhoud waarschijnlijk met 150l (medium), 200l(large) en 300l(extra large) (gok) uitvoeren.
Bijzonderheid wat volgens mij bv de Auer niet kan, dat is dat de Quatt de boiler dus ook als accu (daarom waarschijnlijk ook de naam batterij, los dat dit nu een zeer hippe naam is, mn binnen de energietransitie) kan werken en zijn warmte dus ook weer aan het verwarmingsysteem kan afgeven.
In principe krijg je dus ook twee min of meer gescheiden warmtepomp systemen waarbij de All-Electric Upgrade ( aka warmtepompboiler) een water/water warmtepomp betreft en dus ook geen aansluiting voor aanzuiging/afvoer van buitenlucht nodig heeft en ook qua geluid een behoorlijk stuk stiller zal zijn. (De Auer heeft bv wel een ventilator bovenop gemonteerd, maar de Quatt schijnt hier de warmtepomp in een apart kastje geplaatst te hebben en dus niet bovenop het boilervat.
Helaas ontbreekt ook gegevens over het koudemiddel wat de Quatt zal gebruiken, grote kans is echter dat men hiervoor R290 (propaan) gebruikt, wat juist ook voor de benodigde hoge temperaturen prima geschikt is. Daarnaast zou de keuze voor R290 een toekomstgerichte keuze zijn, zeker daar de EU binnenkort de mn synthetische koudemiddelen aan banden gaat leggen.
Prijs: ook hier is al door diverse Tweakers over geschreven, is helaas niet aan de lage kant en lijkt meer marktconform.
Kijk je echter na bv een Auer Edel 200 eau, kost deze excl. Installatie ergens tussen 2.700 – 3.000 euro, reken hierbij de installatie (groot ding, dus 2 man) ook nog een 1.000 euro kom je op circa 4.000 euro uit. Dit is dus een kleine 1.000 euro minder dan de Quatt.
De subsidie van de genoemde Auer Edel 200 eau ligt op 950 euro (A+), ook in 2024 krijg je bij een warmtepompboiler met A+ nog subsidie. Dat maakt het verschil met de Quatt nog een heel stuk groter en zit je al snel op circa 2.000 euro, best een groot verschil met de Quatt, of je dan met een enkele Quatt er ook nog uit komt ? Goede vraag.
Echter hebben veel Quatt bezitters wel een tweede Quatt nodig om deze effectief te kunnen gebruiken en ook het comfort te kunnen waarborgen.
Het plaatsen van een extra Quatt unit incl. installatie is door Quatt op een extra 1.000 euro aangegeven, dat is iets duurder dan nu de meerprijs van een Quatt Duo, dus de mensen die (in de toekomst) willen kiezen voor All-Electric kunnen beter nu al direct kiezen voor een Quatt Duo.
Hou wel rekening met de hogere geluidswaarden van een Quatt Duo en dat deze ook een eigen groep van de meterkast nodig heeft. Overigens kan de All-Electric upgrade niet op dezelfde groep geplaatst worden, reken dus op twee extra benodigde groepen. Vergeet niet dat de Quatt dus ook in het voor, zomer en najaar zal gaan draaien en mogelijk voor geluidsoverlast kunnen zorgen. Hou daar dus ook rekening mee.
Ook plaatst Quatt de Quatt Duo niet op beugels tegen de muur, heb je dus nu de Quatt tegen een muur geplaatst zal waarschijnlijk deze ook een nieuwe plaats moeten krijgen.
Heeft een dergelijke upgrade zin?
Ja en Nee, is sterk afhankelijk hoe hoog je drang is om van het gas af te gaan en natuurlijk speelt het kostenplaatje een rol hierin.
Zeker voor mensen waarbij de CV toch al aan vervanging toe is of nog maar een paar jaren te gaan heeft zou deze stap wel eens van voordeel kunnen zijn. De prijs van een vervanging van een nieuwe CV ligt niet zozeer in de toestelprijs, voor rond de 1.250 euro heb je een prima geschikte CV ketel van een goed merk, maar in de sterk gestegen installatiekosten en de verplichte vervanging van oa de afvoer van rookgassen en gecertificeerde installateurs.
Deze extra kosten zorgen er voor dat je uiteindelijk voor een nieuwe CV al snel 3.000 – 3.500 euro kwijt bent.
Vaste kosten netwerk (netbeheerder) G6 <500m³ is circa 140 euro / jaar
Vaste kosten levering energieleverancier gas circa 80 euro / jaar
Onderhoud aan CV ketel (onderhoudscontract) circa 150 euro / jaar
Dus een besparing van circa 370 euro/jaar
Kosten All-Electric upgrade incl. 1 Quatt buiten-unit (large) 6.100 euro.
ROI van de Upgrade zal circa (afgerond) op 8 jaar, met de prijsstijgingen zelfs mogelijk onder de 7 jaar zitten, hier is echter nog niet de kostenbesparing gas versus elektra meegerekend.
Omdat de COP van een dergelijk systeem niet bekend is, echter heeft een dergelijk warmtepompboiler een COP van circa 4, zou je nog een heel stuk lager kunnen uitkomen.
Neen, maar die naam was me natuurlijk ook opgevallenmedu80 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:35:
@Okkejokke ben jij toevallig familie van @okijokii Gezien de namen op elkaar lijken.
Ik weet niet of @MacD007 al iets heeft ontvangen.RealCato schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Is het zinvol om in de topic start dit soort “aanbevolen” settings per type CV ketel op te nemen, of blijft het verschillend van geval tot geval?
(er moet dan wel bij vermeld, wat het afgiftesysteem/temperatuur is:
Ik kan me voorstellen dat, wanneer iets fantastisch werkt bij radiatoren op 19°C en Quatt die 50°C maakt, dit misschien funest is voor vloerverwarming op 21°C en een Quatt op 34°C)
Zie:
Ervaringen met Quatt Deel 2
Kijk dat is al een stuk meer informatie.Maeve schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:22:
[...]
We hebben een Quatt Duo staan. Geen radiatoren. Gaat je verhaal/advies dan nog op?
Vloerverwarming is hoofdverwarming door de gehele woning, oppervlakte plm 200m3. Groot volume door hoge kap en vide (vrijstaande woonboerderij). Dak is goed geïsoleerd. 23 ramen van enkel glas (stalraampjes) tot HR++ (velux dakramen). Geen verdieping. Geen kruipruimte, isolatie vloer onbekend, woning is verbouwd (niet door onszelf) in 1981. Al met al zou ik zeggen: matig geïsoleerd.
Vanwege voldoende zonnepanelen staat Optimalisatie uit. De cv haalde altijd de 21graden, ook als het -10 was. Nu zakt de kamertemperatuur naar 18, ook als ik Optimalisatie aan zet, om meer gas toe te voegen.
Overigens: als het buiten 3-5 gr is draaien de Quatts met nog geen 1 m3 gas per dag. Én bereikt de kamertemperatuur 20gr.
Enne: hadden de Quattmonteurs dit moeten checken?
Ik denk nog steeds de CV op 60 begrenzen.
De Quatt monteurs gaan niet aan je afgifte systeem stellen, of dat nu radiatoren of vloerverwarming is.
Dat is ook iets dat veel tijd kost om helemaal goed te stellen en is sterk afhankelijk van je eigen wensen. De ene vind een slaapkamer die nooit verder komt dan 17 graden prima, terwijl de ander die op 21 graden wil hebben.
Het afstellen van de vloerverwarming is (nog) niet helemaal mijn ding, maar er zijn meer die het hebben.
Misschien kan @Friezin je helpen, want die zit met een vergelijkbaar groot pand en vloerverwarming. Foto van de verdeler, pomp en stelknoppen is dan wel handig..
Hahahaha geweldig, ik denk het wel. In ieder geval verre familiemedu80 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:35:
@Okkejokke ben jij toevallig familie van @okijokii Gezien de namen op elkaar lijken.

Je bent incl de installatie van een nieuwe CV echt meer kwijt dan de door jou genoemde 1.600 euro.Rowwan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:24:
[...]
[Afbeelding]
De eisen en ook kosten van een gecertificeerde installateur zijn de laatste jaren vlink gestegen, reken maar eens op een circa 3.000 euro incl alles.
En dan ligt de rekensom weer heel anders. kijk maar in mijn vorige post hierover.
hij schrijft letterlijk: " Heb even een offerte opgevraagd om gewoon een nieuwe CV (gas) op te hangen, dat is met een kleine cv ongeveer 1600 euro."MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Je bent incl de installatie van een nieuwe CV echt meer kwijt dan de door jou genoemde 1.600 euro.
De eisen en ook kosten van een gecertificeerde installateur zijn de laatste jaren vlink gestegen, reken maar eens op een circa 3.000 euro incl alles.
En dan ligt de rekensom weer heel anders. kijk maar in mijn vorige post hierover.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-01-2024 11:47 ]
Ik heb niet gezegd dat je de pompsnelheid moet verlagen dat heb je zelf gedaan. En Quatt zegt dat je hem weer moet verhogen en dat klopt. Ik heb wel gezegd dat je de originele instellingen beter kan laten staan.s020506 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:04:
[...]
Die pompsnelheid helpt zeker wel. Als ik deze te laag instel warmt de cv ketel even zichzelf op een gaat daarna uit, en het water in de leidingen wordt niet warmer. Met de minimale pompsnelheid op 55 gebeurt er daadwerkelijk wat. De ketel loopt langer en helpt echt met verwarmen. Kwam van Quatt zelf, die eten sinds toch iets meer
Het kan soms wel voor dit bedrag, maar de vaste lasten van onderhoud blijven.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Je bent incl de installatie van een nieuwe CV echt meer kwijt dan de door jou genoemde 1.600 euro.
Ik denk dat het per geval verschilt of de all electric optie loont en of het zichzelf terug verdient heb ik nog nooit gehoord bij de aanschaf van een CV ketel.
Ik had al advies gegeven 😁 aan @Maeve .netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:45:
[...]
Kijk dat is al een stuk meer informatie.
Ik denk nog steeds de CV op 60 begrenzen.
De Quatt monteurs gaan niet aan je afgifte systeem stellen, of dat nu radiatoren of vloerverwarming is.
Dat is ook iets dat veel tijd kost om helemaal goed te stellen en is sterk afhankelijk van je eigen wensen. De ene vind een slaapkamer die nooit verder komt dan 17 graden prima, terwijl de ander die op 21 graden wil hebben.
Het afstellen van de vloerverwarming is (nog) niet helemaal mijn ding, maar er zijn meer die het hebben.
Misschien kan @Friezin je helpen, want die zit met een vergelijkbaar groot pand en vloerverwarming. Foto van de verdeler, pomp en stelknoppen is dan wel handig..
Want een vloerverwarming uit 1981....
Daar kan beter iemand ter plekke even naar kijken ....
En foto's maken voor een oudheidkundig museum?
PS: misschien wordt er al veel opgelost, wanneer je enkel de verdeler van de vloerverwarming vervangt.
Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 13-01-2024 11:54 ]
Ik koop hem wel voor 10 euro.netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Ik heb ook al zitten rekenen. Waarschijnlijk hou ik jaarlijks zo'n 250 m3 gasverbruik over en daarvoor loont het echt niet. Maar die ketel gaat wel veel langer mee dan wanneer die bijvoorbeeld 1000 m3 staat te stoken.
Ik kijk dus nog even de kat uit te boom en als de CV ketel nog 5 jaar mee gaat dan maak ik dan de afweging of de Quatt blijft met uitbreiding of dat ik dan weer iets nieuws neem. Ik ga er van uit dat je zo'n ding ook prima kan verkopen als setje.

Geen idee of daar een markt voor is?
Ja, juist daarom een foto. Als het sinds 1981 ligt en niet onderhouden/verbeterd is, dan inderdaad iemand laten komen.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Ik had al advies gegeven 😁 aan @Maeve .
De Quatt verkopen bedoel je?netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Een warmtepomp kun je doorgaans prima kwijt op de marktplaatsen / net over de grens. Bij Quatt echter ben je afhankelijk van Quatt zelf. Als zij de settings niet wijzigen voor de nieuwe eigenaar oid, dan heeft een ander er weinig aan.
Ik weet het antwoord niet, maar laten we zeggen dat ze nogal verkopen ten gunste van de vendor lock in.
Die komt er vast wel. Zolang een WP goed werkt en met een beetje vaardigheid aan een CV ketel te monteren is, zijn er genoeg mensen met een krap budget die hem willen. En ik denk dat ze bij Quatt ook liever een verhuis service aanbieden tegen een kleine vergoeding dan dat het ding bij de vullstort belandt. Of ze ruilen hem tzt in tegen de nieuwste Quatt 3.0 of zoiets. Reserve onderdelen zijn ook wat waard.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Ik koop hem wel voor 10 euro.![]()
Grapje.
Geen idee of daar een markt voor is?
Ze hebben al (min of meer) beloold dat de Quatt blijft werken als zij failliet gaan. Maar hoeveel nederlandse huizen zullen over 5 jaar nog geen (hybride) warmtepomp hebben denk jij? Niet iedereen heeft het geld er voor en dan is een nog redelijk hanteerbaar monoblock als de Quatt tweedehands toch best wel interessant.paQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:01:
[...]
De Quatt verkopen bedoel je?
Een warmtepomp kun je doorgaans prima kwijt op de marktplaatsen / net over de grens. Bij Quatt echter ben je afhankelijk van Quatt zelf. Als zij de settings niet wijzigen voor de nieuwe eigenaar oid, dan heeft een ander er weinig aan.
Ik weet het antwoord niet, maar laten we zeggen dat ze nogal verkopen ten gunste van de vendor lock in.
En hoe stel je dan even een nieuwe stooklijn in of 'warmteverliesberekening'?netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:06:
[...]
Ze hebben al (min of meer) beloold dat de Quatt blijft werken als zijn failliet gaan.
Ja, dat is de belofte die ze waar moeten maken.paQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:08:
[...]
En hoe stel je dan even een nieuwe stooklijn in of 'warmteverliesberekening'?
Inderdaad, dat is altijd prioriteit bij bedrijven die failliet gaan...netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Ja, dat is de belofte die ze waar moeten maken.
Helaas... P056 naar 50gr heeft niet geholpen, zie periode 1015u tot 11uur. Ik dacht even dat het opgelost was door setting p056 om 11 uur nog verder te verhogen naar 55gr. Zag er het eerste half uur goed uit, maar daarna toch weer pendelen... Ik kijk het nog even aan, maar verwacht niet veel beter.verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Zojuist aangepast. T6 met 1,5 graad verhoogd, nu wachten tot de cv aanslaat.... Ik laat weten of het pendelen nu is opgelost.
.... Spannend 😜😬
:strip_exif()/f/image/rTEg1JQThUhHBhisxhbPRHOM.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je andere ideeën @Gerardwaz ?
Ps om 1145 was er een defrost in combinatie met douchen, vandaar de piek.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik vrees dat dit zeer sterk afhankelijk is van de eigen installatie. Mn bij een vloerverwarming. Ik ben bang als we dat hier gaan plaatsen we heel veel klachten krijgen als niet werkt.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Ik weet niet of @MacD007 al iets heeft ontvangen.
(er moet dan wel bij vermeld, wat het afgiftesysteem/temperatuur is:
Ik kan me voorstellen dat, wanneer iets fantastisch werkt bij radiatoren op 19°C en Quatt die 50°C maakt, dit misschien funest is voor vloerverwarming op 21°C en een Quatt op 34°C)
Zie:
De origineel instellingen werkt niet. En je kan als minimale temperatuur instellen wat je wilt, maar als je cv pomp het niet in de leidingen duwt, merk je er niks van.Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:50:
[...]
Ik heb niet gezegd dat je de pompsnelheid moet verlagen dat heb je zelf gedaan. En Quatt zegt dat je hem weer moet verhogen en dat klopt. Ik heb wel gezegd dat je de originele instellingen beter kan laten staan.
Dat filmpje van John Visser is mooi, maar compleet niet relevant als je een hybride warmtepomp hebt.okijokii schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Die staan bij mij respectievelijk op
en
Dit is ooit zo ingesteld toen ik nog geen Quatt had met tips uit een filmpje van John Visser.
Dat is een groot verschil met datgene wat Quatt adviseert. Ik heb nu eerst de tip van @Gerardwaz opgevolgd. Ik zal deze instellingen voor de toekomst ook even in de gaten houden. Ik zie ook dat mijn ingestelde temperatuur vaak pas laat op de dag wordt gehaald (op het laatst altijd met het grootste gemak). Al heb ik meer het idee dat dat door de Quatt komt.
Ik vind meer de korte starts van de cv irritant. Je hoort hem aan gaan en een paar seconden later weer uit. Ik hoop dat dat is opgelost na de top van Gerard.
Copy uit eerdere post van @Maeve :netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Ja, juist daarom een foto. Als het sinds 1981 ligt en niet onderhouden/verbeterd is, dan inderdaad iemand laten komen.
Vóór de Quatts werkte de vloerverwarming prima, met een hogere temperatuur cv water. Stond 24/7 op 21gr en haalde dat ook bij lage buitentemperaturen. Jaarverbruik 2700m3, dat wel. Installatie is van 1981, nooit iets aan veranderd.
Maar ik begrijp je verlangen naar een foto van dit relikwie 😉
Daar heb je wel een punt, ik vrees echter dat Quatt daar nog helemaal niet aan gedacht hebben, hun focus ligt nu op een heel ander vlak.paQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:01:
[...]
De Quatt verkopen bedoel je?
Gezien dat dit nu en waarschijnlijk ook de komende jaren ook nauwelijks zal voorkomen, verwacht ik dat dit per geval wel of niet opgelost gaat worden.
Een heel ander punt, waar ik ook nog niets over gelezen heb, en wat ook nu al, zeker zal voorkomen, ik hoe gaan ze hele hele proces doen bij een verkoop van een woning, de warmtepomp is standaard onderdeel van die verkoop, dus garantie en verbinding (e-mail koppeling e.d.) zal dus over moeten gaan naar de nieuwe eigenaar. Haar moeten ze nu al een draaiboek voor klaar moeten hebben liggen, en dat a.u.b. ook op hun site moeten plaatsen.
Ze zijn dan ook zo ingesteld voordat de WP kwam.s020506 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Dat filmpje van John Visser is mooi, maar compleet niet relevant als je een hybride warmtepomp hebt.
Weet jij wat goede instellingen zijn?
Of als tweede Quatt 😜netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:06:
[...]
Ze hebben al (min of meer) beloold dat de Quatt blijft werken als zij failliet gaan. Maar hoeveel nederlandse huizen zullen over 5 jaar nog geen (hybride) warmtepomp hebben denk jij? Niet iedereen heeft het geld er voor en dan is een nog redelijk hanteerbaar monoblock als de Quatt tweedehands toch best wel interessant.
Hier ook de ketel beperking moeten verhogen tov pre-quatt. Mijn verklaring is dat met defrosts en overgangen van wp naar ketel er meer ketelvermogen nodig isnetappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Afgelopen week was het inderdaad erg koud in verhouding tot de efgelopen tijd.
Ik denk dat maar weinig gebruikers die hebben kunnen overbruggen zonder een flinke stoot aardgas. Mijn ketel moest voor het eerst uit zijn 40 graden beperking die er voor de WP sizing al een jaar op staat.
Met alleen (en te weinig) radiatoren zakte de cop ook in elkaar. Daar moet zeker nog extra afgiftecapaciteit bij komen na dit stookseizoen
/f/image/x6Z918qwxOckdE9oLHJgZgCk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OuvtVputSR5mmSvAzDnDf57j.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2024 12:35 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Welke temperatuur maakt je Quatt normaliter in z'n uppie?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:18:
[...]
Helaas... P056 naar 50gr heeft niet geholpen, zie periode 1015u tot 11uur. Ik dacht even dat het opgelost was door setting p056 om 11 uur nog verder te verhogen naar 55gr. Zag er het eerste half uur goed uit, maar daarna toch weer pendelen... Ik kijk het nog even aan, maar verwacht niet veel beter.
[Afbeelding]
En wat voor vloerverwarming? Menging? Temperatuur in?
Worden de groepsretouren warm met cv aan?
Ysbeer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Dat laatste is zeker niet het geval: voor de maatregelengroep glasisolatie mag je maar 1x subsidie aanvragen.
[Afbeelding]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
ja opvragen is heel wat anders dan een offerte krijgen cq in de hand hebben. Als hij dat echter voor die prijs krijgt, prima toch, alleen ik zie gewoon nu heel andere prijzen.paQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:46:
[...]
hij schrijft letterlijk: " Heb even een offerte opgevraagd om gewoon een nieuwe CV (gas) op te hangen, dat is met een kleine cv ongeveer 1600 euro."
Pagina's terug had iemand woning (met Quatt) verkocht...MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Daar heb je wel een punt, ik vrees echter dat Quatt daar nog helemaal niet aan gedacht hebben, hun focus ligt nu op een heel ander vlak.
Gezien dat dit nu en waarschijnlijk ook de komende jaren ook nauwelijks zal voorkomen, verwacht ik dat dit per geval wel of niet opgelost gaat worden.
Een heel ander punt, waar ik ook nog niets over gelezen heb, en wat ook nu al, zeker zal voorkomen, ik hoe gaan ze hele hele proces doen bij een verkoop van een woning, de warmtepomp is standaard onderdeel van die verkoop, dus garantie en verbinding (e-mail koppeling e.d.) zal dus over moeten gaan naar de nieuwe eigenaar. Haar moeten ze nu al een draaiboek voor klaar moeten hebben liggen, en dat a.u.b. ook op hun site moeten plaatsen.
Copy & paste van de offerte:MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Intergas CW3 €1545,-
Intergas CW4 €1645,-
Intergas CW5 €1745,-
Intergas CW6. €2445,-
Inclusief standaard installatie + gratis slimme thermostaat (twv €179,-). Al onze (koop)prijzen zijn inclusief BTW.
Nu heb ik de Intergas Kombi Kompact HR22 (CW3), voldoet prima. Als je overigens geen thermostaat kiest bij de offerte, krijg je 100 euro korting.
[ Voor 9% gewijzigd door Rowwan op 13-01-2024 12:47 ]
Mijn grote dank, dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien, je hebt helemaal gelijk. sorry., pas het aan.Ysbeer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:44:
[...]
[Afbeelding]
Das wel heel erg optimistisch/nobel gedacht.netappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Die komt er vast wel. Zolang een WP goed werkt en met een beetje vaardigheid aan een CV ketel te monteren is, zijn er genoeg mensen met een krap budget die hem willen. En ik denk dat ze bij Quatt ook liever een verhuis service aanbieden tegen een kleine vergoeding dan dat het ding bij de vullstort belandt. Of ze ruilen hem tzt in tegen de nieuwste Quatt 3.0 of zoiets. Reserve onderdelen zijn ook wat waard.
Verplaats je eens in de leverancier;
Stel dat de Hardware-Kosten van de warmtepomp gelijk zijn aan de subsidie, de montagekosten+marge zijn de kosten die jij/ik uiteindelijk betalen.
En dan moeten ze voor hetzelfde geld(liefst minder?) het ding demonteren, vervoeren, monteren, systeem inregelen (doet quatt dat?) Stukje uitleg aan klant, Afterservice, garantie etc...
Zolang er subsidie op die dingen is en er over x jaar nagenoeg enkel natuurlijke koudemiddel en worden gebruikt zie ik dat niet gebeuren....
Owja, en de markt wordt ook weer iets kleiner voor hen (want gebruikte units worden hergebruikt).
Daarbij; wil je over 5 jaar nog zo een ding?
We demonteren nu al bijna wekelijks elga-ace units en soortgelijke ten behoeve van volledig elektrische r290 warmtepompen.
Maar; als ze het zouden doen: hulde.
Vooralsnog "assumption is the mother of all fuckups"
2050vandaag, waarom wachten?
nee, deze regel is alleen voor isolatie maatregelen van toepassing, voor warmtepompgen geld deze regel dus niet, zoals je zelf ook al schrijft.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
[...]
Dan ook geen subsidie voor een 2de warmtepomp wanneer je deze later aanschaft..
Edit, mag wel bij warmtepomp
Zie kopje "Hoevaak kan je ISDE subsidie aanvragen?"
Ik zou alles terugzetten naar default.okijokii schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Ze zijn dan ook zo ingesteld voordat de WP kwam.
Weet jij wat goede instellingen zijn?
Volgens Quatt dan dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large)
Ik zou c ook nog terugzetten naar 25.
Dit geldt ook voor de Xtreme?s020506 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Ik zou alles terugzetten naar default.
Volgens Quatt dan dit:
[Afbeelding]
Ik zou c ook nog terugzetten naar 25.
beetje afhankelijk welke buizen ze verwerkt hebben, ik heb in het verleden wel iets gelezen over renovatie van oude vloerverwarming met een inlayer systeem, maar of dat kan cq zinvol is zal van een boel factoren afhangen.Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Ik had al advies gegeven 😁 aan @Maeve .
PS: misschien wordt er al veel opgelost, wanneer je enkel de verdeler van de vloerverwarming vervangt.
Wat zie je op de ketel, code 1?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:18:
[...]
Helaas... P056 naar 50gr heeft niet geholpen, zie periode 1015u tot 11uur. Ik dacht even dat het opgelost was door setting p056 om 11 uur nog verder te verhogen naar 55gr. Zag er het eerste half uur goed uit, maar daarna toch weer pendelen... Ik kijk het nog even aan, maar verwacht niet veel beter.
[Afbeelding]
Da wik nie. Maar je zou het Quatt zelf kunnen vragen, dat heb ik ook gedaan. Had binnen een dag antwoord.
Vond het vervelender dat dit bij de installatie niet goed is gezet. Of dat je een documentje krijgt met instellingen. Of dat het op zijn minst ergens op de website vinden is.
Bij jou staat hij nu op 55% origineel is 65% dan werkt het toch.s020506 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:23:
[...]
De origineel instellingen werkt niet. En je kan als minimale temperatuur instellen wat je wilt, maar als je cv pomp het niet in de leidingen duwt, merk je er niks van.
Ach, je kan het ook zo zien. Als een bedrijf als Quatt wil groeien dan hebben ze klanten nodig.BjornHero schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:38:
[...]
Das wel heel erg optimistisch/nobel gedacht.
Verplaats je eens in de leverancier;
Stel dat de Hardware-Kosten van de warmtepomp gelijk zijn aan de subsidie, de montagekosten+marge zijn de kosten die jij/ik uiteindelijk betalen.
En dan moeten ze voor hetzelfde geld(liefst minder?) het ding demonteren, vervoeren, monteren, systeem inregelen (doet quatt dat?) Stukje uitleg aan klant, Afterservice, garantie etc...
Zolang er subsidie op die dingen is en er over x jaar nagenoeg enkel natuurlijke koudemiddel en worden gebruikt zie ik dat niet gebeuren....
Owja, en de markt wordt ook weer iets kleiner voor hen (want gebruikte units worden hergebruikt).
Daarbij; wil je over 5 jaar nog zo een ding?
We demonteren nu al bijna wekelijks elga-ace units en soortgelijke ten behoeve van volledig elektrische r290 warmtepompen.
Maar; als ze het zouden doen: hulde.
Vooralsnog "assumption is the mother of all fuckups"
Als ze meewerken aan die verplaatsing dan hebben ze er weer een klant bij en is de oude eigenaar misschien ook genegen om weer een nieuwere Quatt te kopen.
En natuurlijk hangt het er wel vanaf wat de staat is van zo'n ding, maar ik ga er van uit dat het subsidiefeest ook een keer ophoudt en met de komende verplichting om minimaal hybride te hebben bij vervanging van de ketel is dit dan een mooie manier om daar goedkoop aan te voldoen.
Ik denk dat er ook voor een tweedehands Elga Ace nog wel een markt is, al is het bepaald geen eerste keuze als je genoeg geld hebt voor iets anders.
Nee, minimum origineel is min 40, max 60. Nu staat hij op min 55, max 95.Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Bij jou staat hij nu op 55% origineel is 65% dan werkt het toch.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Wg4q0frRTdAzRwKpTKJUot1.webp?f=user_large)
Ik zoek naar de juiste trillingsdempers voor de buitenunit op mijn platte dak. De gevulde buitenunit weegt volgens de installateurs 100kg. Mijn dak is een echt tochtgat op het zuidwesten en met de storm van laatst hoorde ik de windvlagen tegen de buitenunit te keer gaan. Is 20-50kg per voetje (x4) dan voldoende of moet ik naar een hogere gewichtscategorie?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Quatt schommelt meestal zelf rond de 30 en 45gr (op hoog vermogen).Friezin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Welke temperatuur maakt je Quatt normaliter in z'n uppie?
En wat voor vloerverwarming? Menging? Temperatuur in?
Worden de groepsretouren warm met cv aan?
Vvw is niks bijzonders, zonder menging en gemaximeerd op 40gr. Vvw temp zit meestal tussen de 30 en 38gr.
Groepsretouren zijn altijd warm, met een zonder cv
Ik zie alleen wel dat mijn DeltaT omhoog schiet zodra de cv meehelpt. Dan schiet ie naar boven de 5 met pieken op de 6gr. Normaal zit ie netjes rond de 3 met uitschieters naar de 4 als de Quatt op hoog vermogen draait.
Wat vind jij van deze waarden Gerard:Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:50:
[...]
Bij jou staat hij nu op 55% origineel is 65% dan werkt het toch.
en
Als ik zo vrij mag zijn om een tip te geven: met deze losse veren kan je warmtepomp flink gaan dansen in de wind. Dat komt doordat de veren alle kanten op kunnen gaan. Idealiter heb je veren die in een bus zitten zodat ze wel de trillingen opvangen maar niet alle kanten op kunnen gaan.TeslaNerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:55:
[Afbeelding]
Ik zoek naar de juiste trillingsdempers voor de buitenunit op mijn platte dak. De gevulde buitenunit weegt volgens de installateurs 100kg. Mijn dak is een echt tochtgat op het zuidwesten en met de storm van laatst hoorde ik de windvlagen tegen de buitenunit te keer gaan. Is 20-50kg per voetje (x4) dan voldoende of moet ik naar een hogere gewichtscategorie?
Iets als dit lijkt me beter: https://www.koelklimaatte...interne-veer/#description
Als al die Quatts niet meer werken dan heeft niemand daar baat bij. Maar je kan inderdaad doemdenken dat iemand daar de source code opzettelijk vernietigt en niemand iets ziet in een doorstart of overname of een laatste software update die de gebruiker lokaal toegang geeft.paQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Inderdaad, dat is altijd prioriteit bij bedrijven die failliet gaan...
Persoonlijk denk ik dat de warmteverliesberekening automatisch gaat worden. Met alles wat de Quatt aan metingen binnen krijgt icm weergegevens, is daar prima een omgekeerde berekening op los te laten.
Maar dit is wel iets om heel goed door te testen aangezien een "AI" bug niet zo fijn is qua comfort, dus het kan nog wel even duren.
Fyi P056 bij een Intergas xtreme is de middels OT gevraagde aanvoer temp overrulen met een eigen minimum.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Parameter P056 minimum aanvoertemperatuur van 30 naar 50C.
Ben er even naast gaan zitten en zodra de cv aanschiet zie je rechts de code, van heel kort 1, naar 3 en uiteindelijk 4 en vervolgens zie je niets meer (muv de temp aan de linkerzijde). Zodra de cv weer uitgaat, zie ik kortstondig 3.
Dit zijn inderdaad mooie prijzen, maar is dit overal zo? Ik kwam helaas (mogelijk een verkeerde aanbieder) wel op circa 3000 euro (en meer, afhankelijk van merk en type) uit.Rowwan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Copy & paste van de offerte:
Intergas CW3 €1545,-
Intergas CW4 €1645,-
Intergas CW5 €1745,-
Intergas CW6. €2445,-
Inclusief standaard installatie + gratis slimme thermostaat (twv €179,-). Al onze (koop)prijzen zijn inclusief BTW.
Nu heb ik de Intergas Kombi Kompact HR22 (CW3), voldoet prima. Als je overigens geen thermostaat kiest bij de offerte, krijg je 100 euro korting.
dit is wat ik bv zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N41rfgMYwRgIy38mEEywPDM8.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 13-01-2024 13:21 ]
Oh God, John Visser weer. Die maakt meer kapot dan je lief is, met z’n goedbedoelde adviezen.okijokii schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Die staan bij mij respectievelijk op
en
Je limiteert hier het pompvermogen extreem, terwijl dit juist omhoog moet als je de temperatuur omlaag schroeft. Ik zou het max idd richting 80 of 90% schroeven, en min ook omhoog naar bv 45 of 50%, beetje afhankelijk van je leiding diameter en je gevoeligheid voor ruis geluiden.
Een Quatt systeem wil 800 liter per minuut rondpompen, of meer.
Ik zou daar 65 en 35 van maken.okijokii schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Wat vind jij van deze waarden Gerard:
en
Ja klopt, dat is het probleem. De gevraagde temperatuur is te laag.olafmol schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:05:
[...]
Fyi P056 bij een Intergas xtreme is de middels OT gevraagde aanvoer temp overrulen met een eigen minimum.
Je hebt niets aan de pompsnelheid veranderd?verguldebarman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Ben er even naast gaan zitten en zodra de cv aanschiet zie je rechts de code, van heel kort 1, naar 3 en uiteindelijk 4 en vervolgens zie je niets meer (muv de temp aan de linkerzijde). Zodra de cv weer uitgaat, zie ik kortstondig 3.
Scherpe prijzen, maar zeker niet onmogelijk.MacD007 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Dit zijn inderdaad mooie prijzen, maar is dit overal zo? Ik kwam helaas (mogelijk een verkeerde aanbieder) wel op circa 3000 euro (en meer, afhankelijk van merk en type) uit.
dit is wat ik bv zie:
[Afbeelding]
Installateurs verdienen ook aan onderhoudscontracten, dus misschien zit daar de marge.
Wat de prijs wel kan verhogen zijn zaken als een nieuwe rookafvoer, complex leidingwerk of een wat luxer model. Maar redelijkerwijs is €3000 gewoon te hoog voor een simpele ketelwissel.
Oh, ik zie net dat je echt de meest luxe Vaillant hebt. Compleet overkill met een Quatt:
Vaillant ecoTEC plus CW6
29,5 kW CV vermogen
23,3 L warm water p/m
720 x 440 x 546 mm
€ 2.855,- incl. installatie
Dit is een zuinig type ketel dat superlaag kan moduleren en toch heel veel warm water levert (2 badkamers). Als je maar 1 badkamer hebt dan kan je in dezelfde serie €1000 besparen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat elke oude ketel die nog goed en velig werkt al voldoet met een Quatt
[ Voor 20% gewijzigd door netappie op 13-01-2024 13:42 ]
Haha Idd. Als Quatt failliet gaat dan denk ik dat je je warmtepomp “best effort” moet zien, en hopen dat ie zo lang mogelijk blijft doordraaien zonder wijzigingen of storingen.paQ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:11:
[...]
Inderdaad, dat is altijd prioriteit bij bedrijven die failliet gaan...
Tweedehands markt voor Quatt: denk het niet. Wel een refurbished markt, dan verkoop je je Quatt terug aan Quatt, en verkopen zij deze als refurbished. Het is echt een closed systeem met de CiC waar zij alleen bij kunnen qua instellingen.
Nop, alleen P056 nu op 55gr. En via display de cv temp op 60gr.Gerardwaz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Je hebt niets aan de pompsnelheid veranderd?
Weet jij alle default instellingen? Zijn dat deze:
https://tweakers.net/i/1d...53XatsL2.png?f=user_large
Dan loop ik gwn alles nog even na.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.