WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QtKYLSPsMDNU0i6yPV5YRPSk.jpg?f=user_large)
Als je afgifte voor de rest voldoende is dicht die kraan als dan het geluid weg is. De warmteschil wordt naar mijn beleving af en toe flink overdreven. Ik heb het vaker gemeld ik maak ook lang niet alles warm, alleen wat hieronder beschreven staat en radiatoren hebben geen heatfans (bewust ik vind stil heel fNotaname schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:23:
[...]
Euh…, ja per uur inderdaad.
Dat ruisen komt hoofdzakelijk door een radiator op een niet gebruikte slaapkamer. Die radiator loopt deels mee om de ‘warmteschil’ om de benedenverdieping in stand te houden. Zet ik deze geheel open is het 100% stil in huis maar snoept hij te veel af van de voeding richting vv keuken welke al moeilijk op temperatuur komt.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Chat in app, nog niet gelezen, maar reactie binnen enkele dagen oorspeld.
Net ticket ook nog gedaan.
Geen lekkere start, maar inderdaad niet levensbedreigend allemaal hoor...
Hier hangt hij dus sinds eergisteren en lekt hij condenswater uit die zwarte pluggen. Lang niet zo vervelend als van jou, krijg echter ook niemand te pakken aan de telefoon en heb dus maar een mail gestuurd.T-Rob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:05:
Heb nu twee maal gebeld met prio 1, (gezondheid....) maar eindig dan in voicemail.
Chat in app, nog niet gelezen, maar reactie binnen enkele dagen oorspeld.
Net ticket ook nog gedaan.
Geen lekkere start, maar inderdaad niet levensbedreigend allemaal hoor...
Geen reclame in ieder geval. Als je een paar duizend van die units heb hangen in Nederland mag je doordeweeks wel gewoon fatsoenlijk bereikbaar zijn.
Gaatie zo ontploffen 😜?patrickvdhart schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:56:
De Quatt heeft er vandaag zin - zo veel vermogen had ik nog niet gezien totnutoe..[Afbeelding]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Hangt af tot welke temperatuur die stookt. Bij mij nooit boven 40 graden gezienolafmol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:51:
[...]
Als je CV ketel op 40C aanvoertemp is gezet dan zal deze nooit meedraaien omdat de Quatt deze temp al zelf kan halen.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Nee hoor. Maar die buren vragen zich waarom die storm niet voorspeld was...
Ook nog niet gehoord. Komt vast nog wel.RealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Zal het doorgeven als ze om feedback vragen, maar tot nu toe nog niets gehoord…
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
JSON geeft voor Supervisory.Control.Mode waarde 3 (heatpump + boiler) terwijl de Quatt app Beta zegt dat de cv/boiler niet mee doet. Is daar een verklaring voor?
Volgens mij niet. Bij mij is het vaker zo dat bij die waarde 3 de app wel rook laat zien terwijl FlameOn false is. Maar misschien ligt dat aan een aan/uit vs OT aansluiting.HGBMason schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:39:
Misschien al eerder aan de orde geweest maar ik kan het niet vinden:
JSON geeft voor Supervisory.Control.Mode waarde 3 (heatpump + boiler) terwijl de Quatt app Beta zegt dat de cv/boiler niet mee doet. Is daar een verklaring voor?
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Per 0,1C setpoint instelling zou ik heel graag gehad willen hebben echter helaas...; een T6 gebruiker.TeslaNerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:21:
Misschien heb ik het gemist maar in welke thermostaat voor de Quatt kun je een schema instellen waarbij de setpoint per 0,1C is in te stellen? Alleen bij de Tado of kan dat ook bij de T6 van Honeywell?
[ Voor 3% gewijzigd door HarryInia op 12-01-2024 16:26 ]
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Maximum temperatuur.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Heb je het dan over minimum of maximum temperatuur?
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Vraagje is er met behulp van HA te zien welke versie de CiC heeft?
Ik heb nu al een paar keer gezien dat ik wat vreemde acties van de Quatt zie wat voor mij gevoel vaak direct na de release van een upgrade is.
Wat dan meestal helpt is de CiC opnieuw opstarten of een parameter aanpassen en dan doet hij weer zoals hij zou moeten werken.
Dat ziet er niet goed uit, beide Quatts lijken offline te zijn of niet goed aangesloten oid. Hier zou je toch wel een spoednummer voor kunnen bellen lijkt me.T-Rob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ziet json er een beetje uit..
Super!RealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Zal het doorgeven als ze om feedback vragen, maar tot nu toe nog niets gehoord…
Ik heb nog een andere input welke ik ook via de app heb doorgegeven maar de communicatielijnen zijn bij jullie wellicht nu iets korter;-)
De verbruiksgrafieken in de app worden duidelijker indien er ook een temperatuur referentie te zien is. Wat mij betreft mag dat gewoon de temp van de WP sensor zijn. Dus dan krijg je iets van: het verbruik op dag Z, van X en Y bij temp S. in de week en maand grafiek zou je dan een temp lijntje bij de kolommen krijgen.
We weten nu nog wel dat het begin december en afgelopen week koud was, maar over 2 maanden weet je die relatie niet meer met het verbruik wat je in de overzichten ziet.
Kijk maar of je deze op je lijstje mee wilt nemen; alvast bedankt!
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Helaas is kan ik de FlameOn niet uitlezen, omdat de OT communicatie met de ketel niet ingesteld is. (zie eerdere posts over Atag i36c / Quatt). Maar ik kan natuurlijk bij de ketel gaan zitten en luisteren wat hij doetpietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:42:
[...]
Volgens mij niet. Bij mij is het vaker zo dat bij die waarde 3 de app wel rook laat zien terwijl FlameOn false is. Maar misschien ligt dat aan een aan/uit vs OT aansluiting.
Power die van een ruime 5000 binnen een uur naar een ruime 3000 zakt, en een COP die op het meest extreme moment daalde van 3.5 naar 2.13!
:strip_exif()/f/image/bvcLEc9u7pcF7LzNGHLSOHCF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Eens dat hun service afdeling nog niet optimaal functioneert.Dersan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Hier hangt hij dus sinds eergisteren en lekt hij condenswater uit die zwarte pluggen. Lang niet zo vervelend als van jou, krijg echter ook niemand te pakken aan de telefoon en heb dus maar een mail gestuurd.
Geen reclame in ieder geval. Als je een paar duizend van die units heb hangen in Nederland mag je doordeweeks wel gewoon fatsoenlijk bereikbaar zijn.
Bij ons is afgelopen 4 december de warmtepomp gestopt met warmte af te geven. CiC heeft dat vreemd genoeg niet in de gaten. Gevolg heel oncomfortabele en inefficiënte regeling. Rond het setpoint neemt de zieke warmtepomp de regeling over. Gevolg temperatuur zakt soms wel tot 1 graag onder setpoint voordat de ketel de warmtevraag weer overneemt. Daarna overshoot van vaak > 0,5 graad waarna zieke warmtepomp weer de regeling in zijn eentje overneemt, etc.
Service Ticket aangemaakt op 5 december. Na vele reminders, telefoontjes en vage reacties eindelijk deze week bericht gekregen dat warmtepomp vervangen moet worden en of ik voor de komende 2 week datums wil opgeven wanneer ze langs kunnen komen. Nu nog geen concrete afspraak wanneer ze komen. Groeistuipen van een start-up?
Je moet de minimum temperatuur verhogen.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik denk dat ik ondertussen de oorzaak van het probleem weet, dit was namelijk de VPN die hier roet in het eten gooide, blijkbaar bij de eerste verbinding na de installatie lust hij deze niet, heel even de vpn er af gehaald, en toen werkte het dus wel. daarna vpn er weer op, geen enkel probleem met de app.verguldebarman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:32:
[...]
Ik had gehoopt op Android. Nu kan je alleen een dooie mus geven.... iOS is niet mijn ding helaas.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Intergas xtreme toch? Parameter P056 minimum temperatuur verhogen van 30 naar 50C. Dan is dat verschijnsel weg.pietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:42:
[...]
Volgens mij niet. Bij mij is het vaker zo dat bij die waarde 3 de app wel rook laat zien terwijl FlameOn false is. Maar misschien ligt dat aan een aan/uit vs OT aansluiting.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
helaas wel, echter zijn ze nu wel weer redelijk snel om dat ding te gaan vervangen, dus dat is weer positief, bij andere bedrijven, waarbij ze het "dure"apparaat moeten gaan vervangen, zie je vaker dat ze dat best wel lastig vinden en dus willen uitstellen.famuitvlugt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:25:
[...]
Eens dat hun service afdeling nog niet optimaal functioneert.
Bij ons is afgelopen 4 december de warmtepomp gestopt met warmte af te geven. CiC heeft dat vreemd genoeg niet in de gaten. Gevolg heel oncomfortabele en inefficiënte regeling. Rond het setpoint neemt de zieke warmtepomp de regeling over. Gevolg temperatuur zakt soms wel tot 1 graag onder setpoint voordat de ketel de warmtevraag weer overneemt. Daarna overshoot van vaak > 0,5 graad waarna zieke warmtepomp weer de regeling in zijn eentje overneemt, etc.
Service Ticket aangemaakt op 5 december. Na vele reminders, telefoontjes en vage reacties eindelijk deze week bericht gekregen dat warmtepomp vervangen moet worden en of ik voor de komende 2 week datums wil opgeven wanneer ze langs kunnen komen. Nu nog geen concrete afspraak wanneer ze komen. Groeistuipen van een start-up?
Achteraf een extra Quatt 4kW plaatsen kost EUR 5699 excl subsidie, dus EUR 2999 na subsidie. Exact hetzelfde bedrag als de eerste. Terwijl meerprijs als je het ineens laat doen EUR 900 is.
Flinke domper, ga ik niet doen. Begrijp als het iets meer dan EUR 900 is, maar het is vrij simpel. CiC hangt er, aansluiting op de ketel is er, thermostaat al aangesloten, dakdoorvoer gemaakt. Volgens mij hoeven ze alleen op het dak er eentje naast te zetten en verbinden met de bestaande.
bel het algemene nummer (zie TS) , of in de handleiding voor cv onderhoud staan ook nog twee nummers, anders die gewoon proberen (links staan ook in de TS). .olafmol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Dat ziet er niet goed uit, beide Quatts lijken offline te zijn of niet goed aangesloten oid. Hier zou je toch wel een spoednummer voor kunnen bellen lijkt me.
Mijn ketel is een Intergas HR-Eco 36/30 CW5. Deze kent geen parameter instelling, dat is de Intergas Xtreme.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Je moet de minimum temperatuur verhogen.
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
Nieuw verdienmodelletje voor Quatt?twisty schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:
Nieuws van Quatt, waar meerderen hier benieuwd naar waren:
Achteraf een extra Quatt 4kW plaatsen kost EUR 5699 excl subsidie, dus EUR 2999 na subsidie. Exact hetzelfde bedrag als de eerste. Terwijl meerprijs als je het ineens laat doen EUR 900 is.
Flinke domper, ga ik niet doen. Begrijp als het iets meer dan EUR 900 is, maar het is vrij simpel. CiC hangt er, aansluiting op de ketel is er, thermostaat al aangesloten, dakdoorvoer gemaakt. Volgens mij hoeven ze alleen op het dak er eentje naast te zetten en verbinden met de bestaande.
Of om ons te pushen naar de FE….
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Jawel hoor.RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Mijn ketel is een Intergas HR-Eco 36/30 CW5. Deze kent geen parameter instelling, dat is de Intergas Xtreme.
1000€ netto voor Quatt2 incl installatie, dus 3700€ bruto (zie all electric prijzen).twisty schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:
En 2000€ voorrijkosten dus. Absurd.
Dank voor het opvragen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Top, net gedaan. Nu weer wachten op koude dagen….Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:31:
[...]
Intergas xtreme toch? Parameter P056 minimum temperatuur verhogen van 30 naar 50C. Dan is dat verschijnsel weg.
Je zou het dan ook kunnen zien aan die laatste variabele onder Boiler. Maar het lijkt een soort stand-by te zijn. Pomp werkt, maar er wordt geen gas verstookt.HGBMason schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Helaas is kan ik de FlameOn niet uitlezen, omdat de OT communicatie met de ketel niet ingesteld is. (zie eerdere posts over Atag i36c / Quatt). Maar ik kan natuurlijk bij de ketel gaan zitten en luisteren wat hij doet
Van HA weet ik niets, maar het staat gewoon in de app bij CiC.simplemouse schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:52:
Hoi Allemaal,
Ik heb nu al een paar keer gezien dat ik wat vreemde acties van de Quatt zie wat voor mij gevoel vaak direct na de release van een upgrade is.
Wat dan meestal helpt is de CiC opnieuw opstarten of een parameter aanpassen en dan doet hij weer zoals hij zou moeten werken.
HA moet dan iets kunnen uitlezen can de CiC API.pietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:20:
[...]
Van HA weet ik niets, maar het staat gewoon in de app bij CiC.
Net snel even gechecked:
- Quatt heeft geen API documentation
- de CiC versie is niet te vinden in de JSON (wel “system” family waar hij in zou kunnen hangen, maar gewoon niet exposed nog)
Vraag anders even in dit topic:
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Heb ik ook gehad. Er stond 10cm water in de bak, terwijl het pijpje met de afvoer slechts druppelde.Dersan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Hier hangt hij dus sinds eergisteren en lekt hij condenswater uit die zwarte pluggen. Lang niet zo vervelend als van jou, krijg echter ook niemand te pakken aan de telefoon en heb dus maar een mail gestuurd.
Uiteindelijk besloten de plugs te verwijderen en daardoor stroomde de bak leeg.
Ticket aangemaakt en ze hebben de afvoer verplaatst, zodat deze nu netjes werkt.
Advies, die hetzelfde en trek beide plugs eruit. Kan geen kwaad, is alleen vervelend als je er onder staat..... 😜
Nee, niet mogelijk. Dat staat ook niet in de JSON file. Er is wel om een Quatt server API. Die kan je uitlezen met een geroote Android telefoon. Niet het geduld om dat helemaal uit te zoeken.simplemouse schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:52:
Hoi Allemaal,
Check deel 1 van dit forum even.
[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 12-01-2024 16:48 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
[ Voor 99% gewijzigd door verguldebarman op 12-01-2024 16:48 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Even uitzoeken welke chinese (zwembad)warmtepomp Quatt voor ons rebadged en als premium verkoopt met subsidie.SBL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:01:
[...]
1000€ netto voor Quatt2 incl installatie, dus 3700€ bruto (zie all electric prijzen).
Dank voor het opvragen.
Die zal schat ik tussen de €500 en €1000 kosten
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Hebben ze ook iets gezegt over de subsidie zelf? Volgens mij kun je geen 2e keer subsidie aanvragen.twisty schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:
Volgens mij is in het verleden wel eens langsgekomen dat deze mss wel eens de OEM versie zou kunnen zijn van de Quatt: https://www.sunrain-heatp...i-hydronic-heat-pump.htmlTeslaNerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:43:
[...]
Even uitzoeken welke chinese (zwembad)warmtepomp Quatt voor ons rebadged en als premium verkoopt met subsidie.
Die zal schat ik tussen de €500 en €1000 kosten
En ontkracht door Quatt (vrij random in een ander topic).olafmol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Volgens mij is in het verleden wel eens langsgekomen dat deze mss wel eens de OEM versie zou kunnen zijn van de Quatt: https://www.sunrain-heatp...i-hydronic-heat-pump.html
marijnflipse schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Even een debunk hier: Quatt's warmtepompen komen niet van Sunrain. Ik ben zelf engineer en we hebben een eigen engineering team die zowel de hard als software in-house maakt. Wij werken uiteraard wel samen met leveranciers voor productie, maar kopen geen kant-en-klare warmtepompen in met een ander frontje erop.
[ Voor 37% gewijzigd door RobertowNL op 12-01-2024 17:19 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Klopt maar dat is soms wat lastig dan moet ik elke dag kijken of ik een nieuwe versie heb.pietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:20:
[...]
Van HA weet ik niets, maar het staat gewoon in de app bij CiC.
Vandaar dat het in HA handig zou zijn
Bedankt!RealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:27:
[...]
HA moet dan iets kunnen uitlezen can de CiC API.
Net snel even gechecked:
- Quatt heeft geen API documentation
- de CiC versie is niet te vinden in de JSON (wel “system” family waar hij in zou kunnen hangen, maar gewoon niet exposed nog)
Vraag anders even in dit topic:
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Al lange tijd zijn wij aan het loeren om de Quatt Hybrid Duo aan te schaffen. Op dit moment verwarmen wij hoofdzakelijk met airco, maar voor zo'n 5 kamers (waar geen airco hebben) willen we graag af van het CV-gebruik.
De prijs van 3800 euro voor de Hybrid Duo vonden we prima, maar we schrokken nogal van de All-Electric prijs. Ons gasverbruik is nu al minder dan 200 kuub per jaar dus de terugverdientijd van wordt dan extreem hoog.
Drie vragen die ik heb:
- Zijn er mensen die een elektrische CV-ketel hebben in combinatie met de Quatt? Ik meen ooit op Facebook iemand te hebben gelezen die het had maar kan het niet meer vinden.
- Kun je ook de Quatt zo instellen dat ie (tenzij hij het technisch niet red) altijd gebruik maakt van zichzelf? Ook al is dat tegen een (zeer) lage COP?
- Er is geen enkele manier om zonder de all-electric module de Quatt iets te laten bijdragen aan de SWW-voorziening? Of zie ik iets over het hoofd en is hier ook bij de Hybrid een mogelijkheid voor?
[ Voor 8% gewijzigd door TwingyTwingy op 12-01-2024 17:35 ]
De temperatuur staat nu op 55. De vraagtemperatuur staat op 20,5. Bij de lage buitentemperatuur van de afgelopen week trekt de warmtepomp het niet (kamertemperatuur blijft steken op 18) en laat hij de cv bijschakelen. Toch gaat de temperatuur dan niet omhoog. De cv levert dus ook onvoldoende warmte, want vóór de pomp stond de temperatuur op 70.
Huis is matig geïsoleerd, groot oppervlak en volume. Voorzien van vloerverwarming zonder zones.
Suggesties?
Niemand stopt 70 graden water in z'n vloer dus je kan het beter zoeken in andere instelling van je vloerverwarmingspompen en vloerverwarmingsgroepen waterzijdig inregelen.Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
Kan ik de temperatuur van het water van de cv (niet het douchewater ed) ongestraft verhogen tot bijv 70?
De temperatuur staat nu op 55. De vraagtemperatuur staat op 20,5. Bij de lage buitentemperatuur van de afgelopen week trekt de warmtepomp het niet (kamertemperatuur blijft steken op 18) en laat hij de cv bijschakelen. Toch gaat de temperatuur dan niet omhoog. De cv levert dus ook onvoldoende warmte, want vóór de pomp stond de temperatuur op 70.
Huis is matig geïsoleerd, groot oppervlak en volume. Voorzien van vloerverwarming zonder zones.
Suggesties?
Aanvoer temperatuur op 70 zetten is als een pleister, maar lost het onderliggende probleem niet op
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja! Als de Quatt het zelf redt, schakelt hij de cv bij. Maar die verwarmt dan tot de max keteltemp. Als 55 voor jouw huis (warmteverlies) niet genoeg is, dan deze idd (evt in stappen) verhogen.Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
Kan ik de temperatuur van het water van de cv (niet het douchewater ed) ongestraft verhogen tot bijv 70?
Suggesties?
Edit: ik lees nu “vloerverwarming”? Heb je dat? Maar stond de ketel dan wel eerst op 70gr?
[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 12-01-2024 18:00 ]
Ik kreeg van @RoverP5B wat gegevens via PM.
Aanvoertemperatuur (metertje) bij zijn vloerverwarming is nu 32°C, retour is 28°C
Aanvoer vanuit Quatt is 40+ (een recente JSON) maar dat wordt blijkbaar ook nog bijgemengd.
Thermostaatknop staat op 45°C, dat is prima bij cv, maar bij de warmtepomp wordt er nu teveel bijgemengd.
Vloerverwarming mag aanvoertemperatuur van 40°C hebben bij normale temperaturen (en hoger bij extreme kou).
Dus eerst maar even die thermostaatknop zover omhoog (eerst 50°C proberen) dat metertje aanvoertemperatuur van de verdeler ook 40°C aangeeft (en vragen aan de installateur of het een ltv-verdeler is) heb ik als advies gegeven.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Je kunt het verhogen, maar of het helpt is een 2de. En of cv-temperatuur onvoldoende is, is ook de vraag...Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
Suggesties?
Wanneer ik bijvoorbeeld de cv-temperatuur boven de 45°C zet, slaat de thermostaatknop van de lage temperatuur-vvw dicht, laat niks meer door en vloer koelt af....
Wat voor verdeler heb je?
Mengt hij bij?
Hoe hoog staat de aanvoertemperatuur van vloerverwarming?
Zijn de retouren wel warm?
Ik vermoed, maar wat weinig info, dat zijn ketel staat te pendelen en dan wordt het niet warm. Vandaar mijn advies om de minimum temperatuur te verhogen. Ik denk ook dat dit bij meer mensen speelt i.v.m controlmode 3 waarbij wel het schoorsteentje rookt maar de ketel niet brand. De ketel is aan of uit en niet stand-by.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Ik kreeg van @RoverP5B wat gegevens via PM.
Aanvoertemperatuur (metertje) bij zijn vloerverwarming is nu 32°C, retour is 28°C
Aanvoer vanuit Quatt is 40+ (een recente JSON) maar dat wordt blijkbaar ook nog bijgemengd.
Thermostaatknop staat op 45°C, dat is prima bij cv, maar bij de warmtepomp wordt er nu teveel bijgemengd.
Vloerverwarming mag aanvoertemperatuur van 40°C hebben bij normale temperaturen (en hoger bij extreme kou).
Dus eerst maar even die thermostaatknop zover omhoog (eerst 50°C proberen) dat metertje aanvoertemperatuur van de verdeler ook 40°C aangeeft (en vragen aan de installateur of het een ltv-verdeler is) heb ik als advies gegeven.
m.b.t. een warmtepomp kun je dus wel een tweede of zelfs derde keer aanvragen, doen ze overigens al standaard met de Quatt Duo, je krijgt namelijk twee keer de subsidie van een Quatt uitgekeerd.Rowwan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:51:
[...]
Hebben ze ook iets gezegt over de subsidie zelf? Volgens mij kun je geen 2e keer subsidie aanvragen.
Een warmtepompboiler is dan weer een ander type, heeft ook een ander subsidiebedrag, die kun je dus ook weer aanvragen.
Ik denk dat zij nog bezig zijn met de nieuwe meldcode. op dit moment staat nog de oude lijst van december op de site van RVO.
:strip_exif()/f/image/svXxmrpwJ5Gz2Cg1k5zBJDWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
het zal wel even wachten worden voordat ze met een meldcode gaan komen, was bij de Quatt zelf ook niet anders. Het product is op dit moment ook niet leverbaar.
Mooi man dat “all electric ready”SBL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:01:
[...]
1000€ netto voor Quatt2 incl installatie, dus 3700€ bruto (zie all electric prijzen).
Dank voor het opvragen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Echt afschaffen hoorMacD007 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:47:
[...]
m.b.t. een warmtepomp kun je dus wel een tweede of zelfs derde keer aanvragen, doen ze overigens al standaard met de Quatt Duo, je krijgt namelijk twee keer de subsidie van een Quatt uitgekeerd.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hier is die schoorsteen vaker wel dan niet aan het roken, zonder dat er gas wordt verbruikt....Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Ik vermoed, maar wat weinig info, dat zijn ketel staat te pendelen en dan wordt het niet warm. Vandaar mijn advies om de minimum temperatuur te verhogen. Ik denk ook dat dit bij meer mensen speelt i.v.m controlmode 3 waarbij wel het schoorsteentje rookt maar de ketel niet brand. De ketel is aan of uit en niet stand-by.
Bij de "half-om-half" dagen (wanneer ketel alleen af en toe bijspringt met 0,1 of 0,2 m3 gas bij een defrost iedere 55 minuten) staat pomp tussendoor continue aan en qcsupervisorymode op 3... ook niet te verhelpen met een reset van ketel of CIC....
Aan/uit aangesloten.
Edit:
Screenshot:
Kamertemperatuur is ok, ook dan vaak die 3.
Misschien om continue klaar te staan voor defrost?
:strip_exif()/f/image/KlLcGbpaHL6NeJtvJOs8NS8n.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 19:11 ]
Voor mij ook zeker niet! Voor die paar m3 sww gas en een aansluiting. Dat verdien je financieel en milieu technisch nooit terug volgens mijtwisty schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:35:

En wat is de minimum aanvoer temperatuur?Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Hier is die schoorsteen vaker wel dan niet aan het roken, zonder dat er gas wordt verbruikt....
Bij de "half-om-half" dagen (wanneer ketel alleen af en toe bijspringt met 0,1 of 0,2 m3 gas bij een defrost iedere 55 minuten) staat pomp tussendoor continue aan en qcsupervisorymode op 3... ook niet te verhelpen met een reset van ketel of CIC....
Aan/uit aangesloten
Thx, stelde inderdaad niet zoveel voor. Middelste blijft inderdaad langste doorlopen, die laat ik maar even los. Aan de hoeveelheid ruimte die er tussen zit te zien vermoed ik dat de condensor wel het water raakte dus dat zal als eerste vastvriezen.verguldebarman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:27:
[...]
Heb ik ook gehad. Er stond 10cm water in de bak, terwijl het pijpje met de afvoer slechts druppelde.
Uiteindelijk besloten de plugs te verwijderen en daardoor stroomde de bak leeg.
Ticket aangemaakt en ze hebben de afvoer verplaatst, zodat deze nu netjes werkt.
Advies, die hetzelfde en trek beide plugs eruit. Kan geen kwaad, is alleen vervelend als je er onder staat..... 😜
Voor het uiterlijk zou het wel mooier zijn als ze gewoon de linker afvoer plug kunnen blijven gebruiken in plaats van de middelste. Zal er morgen bij daglicht eens een waterpas langs houden.
Net screenshot toegevoegd ⬆️, je was me voor.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:11:
[...]
En wat is de minimum aanvoer temperatuur?
Temperatuur ketel is 45°C.
Hoger klapt vvw dicht
[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 19:13 ]
Is de CV altijd nodig voor de Hybrid Quatt?
Verhoog de aanvoertemperatuur eens en kijk of hij dan op 2 gaat. Misschien nog heel even thermostaat 0.5 omlaag. Ik weet dat je vloerverwarming dan dichtgaat maar gewoon even proberen.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Net screenshot toegevoegd ⬆️, je was me voor.
Temperatuur ketel is 45°C.
Hoger klapt vvw dicht
Gaat al naar 2 bij enkel verlagen.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:19:
[...]
Verhoog de aanvoertemperatuur eens en kijk of hij dan op 2 gaat. Misschien nog heel even thermostaat 0.5 omlaag. Ik weet dat je vloerverwarming dan dichtgaat maar gewoon even proberen.
Ik ben regelmatig die t6 aan het flippen.
PS
Cv-temperatuur omhoog ooit al eerder getest
op 50°C gaat cv echt aan.
Ook wanneer dat niet nodig is
[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 19:28 ]
En dan de aanvoertemperatuur verhogen en kijken of de ketel na gebruik op 2 gaat.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:27:
[...]
Gaat al naar 2 bij enkel verlagen.
Ik ben regelmatig die t6 aan het flippen.
PS
Cv-temperatuur omhoog ooit al eerder getest
op 50°C gaat cv echt aan.
Ook wanneer dat niet nodig is
?? Wat bedoel je met "na gebruik" ?Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:30:
[...]
En dan de aanvoertemperatuur verhogen en kijken of de ketel na gebruik op 2 gaat.
Als de ketel weer aangaat na een defrost of bijverwarmen.
Staat nu nog steeds op 2 (oftewel, zoals wel vaker "geflipt") nadat kamertemperatuur weer op 22 is gezet. Maar geen behoefte dat iedere 55 minuten te moeten doen (10 minuten geleden inderdaad een defrost dus nu houdt hij die 2 wel even vast nog)Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Ja vloerverwarming. Uit 1981 😬. Heeft altijd op 70 gestaan. Reden (volgens installateurs): veel warmteverlies door afstand van cv naar verdeler = plm 10m. Er gaat dus geen 70 gr in de vloer. Dat kon allemaal in die tijd, wonen op de gasopslag🤭.mrdop schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:59:
[...]
Ja! Als de Quatt het zelf redt, schakelt hij de cv bij. Maar die verwarmt dan tot de max keteltemp. Als 55 voor jouw huis (warmteverlies) niet genoeg is, dan deze idd (evt in stappen) verhogen.
Edit: ik lees nu “vloerverwarming”? Heb je dat? Maar stond de ketel dan wel eerst op 70gr?
Waar het mij om gaat is, of de warmtepomp ‘last’ heeft van een hogere cv watertemperatuur. Uit jouw antwoord begrijp ik van niet.
Voorbeeld van een volle qc.SupervisoryControlMode mode=3 dag.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Wanneer je, net na een defrost, de kamertemperatuur 0,5°C lager zet, wordt het 2. Kamertemperatuur weer 0,5 hoger: blijft 2.
Bij volgende defrost: 3. En dat blijft hij tot volgende "flip".. dan maar een rookwolkje en stroomverbruik door die cv-pomp. Zoek maar eens op flip in vorige topic. Volgens mij is toen dat geïntroduceerd: flippen ook wanneer cv wel gas gebruikt, terwijl doeltemperatuur al is gehaald
:strip_exif()/f/image/5d9LpJ1yXc8ypoB0rwPPFWVE.jpg?f=fotoalbum_large)
Vóór de Quatts werkte de vloerverwarming prima, met een hogere temperatuur cv water. Stond 24/7 op 21gr en haalde dat ook bij lage buitentemperaturen. Jaarverbruik 2700m3, dat wel. Installatie is van 1981, nooit iets aan veranderd.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:27:
[...]
Je kunt het verhogen, maar of het helpt is een 2de. En of cv-temperatuur onvoldoende is, is ook de vraag...
Wanneer ik bijvoorbeeld de cv-temperatuur boven de 45°C zet, slaat de thermostaatknop van de lage temperatuur-vvw dicht, laat niks meer door en vloer koelt af....
Wat voor verdeler heb je?
Mengt hij bij?
Hoe hoog staat de aanvoertemperatuur van vloerverwarming?
Zijn de retouren wel warm?
Mijn vraag was of het kwaad kan voor de wp?
Hoe ga je 30 graden warmte verliezen in 10m? Ligt die buis buiten?Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Ja vloerverwarming. Uit 1981 😬. Heeft altijd op 70 gestaan. Reden (volgens installateurs): veel warmteverlies door afstand van cv naar verdeler = plm 10m. Er gaat dus geen 70 gr in de vloer. Dat kon allemaal in die tijd, wonen op de gasopslag🤭.
Waar het mij om gaat is, of de warmtepomp ‘last’ heeft van een hogere cv watertemperatuur. Uit jouw antwoord begrijp ik van niet.
Als er geen mengthermostaat op de vvw zit dan zal het wel gewoon met 70 graden de vvw ingaan. En als die vvw ingegreesd is in een niet geïsoleerde betonnen vloer, ja dan gaat de meeste energie naar beneden en niet naar boven.
Maar eh, als je vvw 70 graden nodig heeft om te werken dan is die wel aan vervanging toe hoor.
Oeps, da's wel een hoog verbruik.Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Vóór de Quatts werkte de vloerverwarming prima, met een hogere temperatuur cv water. Stond 24/7 op 21gr en haalde dat ook bij lage buitentemperaturen. Jaarverbruik 2700m3, dat wel. Installatie is van 1981, nooit iets aan veranderd.
Wanneer hiervoor je cv ook op 70 had, kan dat nu ongetwijfeld ook, want dan mengt je verdeler goed bij.
Of je dan nog wat bespaart.. dat is een tweede...
Kwaad voor de Quatts? Die gaan (denk ik? Wie weet het) uit wanneer watertemperatuur boven de 55°C komt?
Kwaad kan het niet maar je hebt dan niets aan je wp.Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Vóór de Quatts werkte de vloerverwarming prima, met een hogere temperatuur cv water. Stond 24/7 op 21gr en haalde dat ook bij lage buitentemperaturen. Jaarverbruik 2700m3, dat wel. Installatie is van 1981, nooit iets aan veranderd.
Pendelen doet de ketel niet, ziet er op zich netjes uit.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Voorbeeld van een volle qc.SupervisoryControlMode mode=3 dag.
Wanneer je, net na een defrost, de kamertemperatuur 0,5°C lager zet, wordt het 2. Kamertemperatuur weer 0,5 hoger: blijft 2.
Bij volgende defrost: 3. En dat blijft hij tot volgende "flip".. dan maar een rookwolkje en stroomverbruik door die cv-pomp. Zoek maar eens op flip in vorige topic. Volgens mij is toen dat geïntroduceerd: flippen ook wanneer cv wel gas gebruikt, terwijl doeltemperatuur al is gehaald
[Afbeelding]
Noem je het ook pendelen wanneer de cv-pomp continue loopt en zo nu en dan wat gas snoept?Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:10:
[...]
Pendelen doet de ketel niet, ziet er op zich netjes uit.
(In mijn beleving is pendelen meer: helemaal aan - helemaal uit - helemaal aan (etc....))
Ik zou het zoeken in je vloerverwarming, inregelen moet al veel kunnen doen. Die afstand van 10 meter is onzin, mijn ketel hangt in de garage en de unit zit in de kelder op 13 meter en dat werkt prima.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:06:
[...]
@Maeve
Kwaad kan het niet maar je hebt dan niets aan je wp.
Precies dat laatste.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Noem je het ook pendelen wanneer de cv-pomp continue loopt en zo nu en dan wat gas snoept?
(In mijn beleving is pendelen meer: helemaal aan - helemaal uit - helemaal aan (etc....))
Als de ketel brandt, is de temperatuur altijd rond de 50° op het display.Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Ik vermoed, maar wat weinig info, dat zijn ketel staat te pendelen en dan wordt het niet warm. Vandaar mijn advies om de minimum temperatuur te verhogen. Ik denk ook dat dit bij meer mensen speelt i.v.m controlmode 3 waarbij wel het schoorsteentje rookt maar de ketel niet brand. De ketel is aan of uit en niet stand-by.
Nu iets anders. Ik zie op de Json dat de supervisoryControlMode code 98 geeft (Anti-freeze protection - water circulation) en de temperatuur laag is. Wat kan dit zijn?
/f/image/WXJgZS0q7xzg2gJuzRQ6lA3l.png?f=fotoalbum_large)
Ben heel blij dat ik niet naar het advies heb geluisterd en 4kW wel genoeg zou zijn, en er eentje later altijd bij kon. Nu trekt de 8kW het net zonder gas en maar 900 extra kwijt. Het was wel op het vervelende af dat er niet geluisterd werd naar argumenten en echt op 1 werdt aangestuurd.Bennobang schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Voor mij ook zeker niet! Voor die paar m3 sww gas en een aansluiting. Dat verdien je financieel en milieu technisch nooit terug volgens mij
Qua Installatie stelde de 2e niks voor. Het is dat die stuk was dat het toch nog tijd koste.
[ Voor 9% gewijzigd door JWT op 12-01-2024 20:30 ]
Bij mij zit er ongeveer 8-9 meter tussen ketel en vvw. Geen verlies volgens mij (of nauwelijks meetbaar), deels door beton (plastic buis).Maeve schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Ja vloerverwarming. Uit 1981 😬. Heeft altijd op 70 gestaan. Reden (volgens installateurs): veel warmteverlies door afstand van cv naar verdeler = plm 10m. Er gaat dus geen 70 gr in de vloer. Dat kon allemaal in die tijd, wonen op de gasopslag🤭.
Wat me verstandig lijkt, is om iemand er eens naar te laten kijken met een hedendaagse blik.
Voor hetzelfde draait het, met wat kleine aanpassingen, prima.
Vroeger werd iets neerge"pleurd", gas kostte geen drol, dus kentskelejuh.
Dus ook niet gelijk je iets aan laten praten.
Want wil je plezier hebben van je Quatts, moet er beslist wat "finetuning" plaatsvinden.
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. Ik dacht onder de 6C gaat de anti freeze protection aan.RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:26:
[...]
Als de ketel brandt, is de temperatuur altijd rond de 50° op het display.
Nu iets anders. Ik zie op de Json dat de supervisoryControlMode code 98 geeft (Anti-freeze protection - water circulation) en de temperatuur laag is. Wat kan dit zijn?
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 12-01-2024 20:47 ]
Warmtepomp is uitgegaan: Kamertemperatuur ruim bereikt zoals ik zie.RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:26:
[...]
Als de ketel brandt, is de temperatuur altijd rond de 50° op het display.
[Afbeelding]
Had je die thermostaatknop nu op 50 gezet?
Want 23°C in de kamer.
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 20:41 ]
Hartelijk dank voor de goede uitleg. Bij deze ook hartelijk dank aan alle andere mensen die hierboven op mijn vraag hebben gereageerdRealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Ter aanvulling:
Voor 1 kuub gas koop je op dit moment 5 kwh, en daar moet je dan 8,8 kwh mee weten te vervangen. Dus boven COP 1,8 ben je geld aan het verdienen.
De COP probeeen we dus een beetje gevoel bij te krijgen, en die hangt dan weer vooral af van de buitentemp (kun je niet beinvloeden cq is voor iedereen hier ongeveer hetzelfde) en je radiatorcapaciteit om warmte af te geven.
Grotere radiatoren, vloerverwarming, en ventilatoren gaan je business case het meeste helpen. Isoleren van huis vooral het percentage gasverbruik dat de Quatt kan overnemen.
[edit] bericht van SBL verkeerd gelezen waardoor mijn eerste reactie iets te direct was ;-)
We gaan eerst eens experimenteren met radiator ventilators en dan de knoop doorhakken. Hopelijk verbetert dat de situatie dusdanig dat ze met vertrouwen aan de warmtepomp kunnen.
Duurde even 5 minuten en 10 fonetische versies in mijn hoofd (“kentskelle-juuuh”? “Kents-kellejuh”?) voordat ik doorhad dat het een verbastering was van “kan t (mij wat) schelen joh”.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:29:
[...]
Bij mij zit er ongeveer 8-9 meter tussen ketel en vvw. Geen verlies volgens mij (of nauwelijks meetbaar), deels door beton (plastic buis).
Wat me verstandig lijkt, is om iemand er eens naar te laten kijken met een hedendaagse blik.
Voor hetzelfde draait het, met wat kleine aanpassingen, prima.
Vroeger werd iets neerge"pleurd", gas kostte geen drol, dus kentskelejuh.
Dus ook niet gelijk je iets aan laten praten.
Want wil je plezier hebben van je Quatts, moet er beslist wat "finetuning" plaatsvinden.

Ok, ben er weer bij nu…
:strip_exif()/f/image/H8SgppbVemoES4hzCQMqkqpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn cv kan dus niet zijn warmte kwijt, waardoor hij gaat pendelen. Het gaat om een Intergas Xtreme 36, ingesteld op 60 graden.
Iemand suggesties wat ik kan doen?
- cv temp verhogen of juist verlagen?
- de expert instelling openen en minimaal vermogen proberen te verlagen?
Iets anders?
Parameter P056 minimum aanvoertemperatuur van 30 naar 50C.verguldebarman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:26:
Een paar posts terug werd gesproken over pendelen. Ik heb absoluut laat van pendelen op het moment dat mijn cv hard aan de slag moet gaan. Hieronder zie je de cv temperatuur, uitgelezen door de Quatt en de momenten dat de cv staat te branden.
[Afbeelding]
Mijn cv kan dus niet zijn warmte kwijt, waardoor hij gaat pendelen. Het gaat om een Intergas Xtreme 36, ingesteld op 60 graden.
Iets anders?
Misschien toch eens aandurven om een paar dagen niet te flippen. Ik heb nooit geflipt en de enige optimalisatie/aanpassing die ik heb hoeven te doen is het uitzetten van de optimalisatie in de Quatt app.k ben regelmatig die t6 aan het flippen.
( wel duo quatt gelukkig, en aangeschaft als hybride dus geen last van Zero-Gas-door-de-Meter ideeen.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Thx, ga ik proberen!!Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Parameter P056 minimum aanvoertemperatuur van 30 naar 50C.
Ik heb dezelfde situatie, CV loopt snel naar ingestelde temperatuur en gaat dan standby (temp bereikt), temperatuur zakt weer van het water en de CV schakelt weer bij, ca 10 minuten aan en dan kort uit.verguldebarman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:26:
Een paar posts terug werd gesproken over pendelen. Ik heb absoluut laat van pendelen op het moment dat mijn cv hard aan de slag moet gaan. Hieronder zie je de cv temperatuur, uitgelezen door de Quatt en de momenten dat de cv staat te branden.
[Afbeelding]
Iets anders?
Las elders ook dat mogelijk te maken heeft met de pomsnelheid van de CV, als deze te laag staat ingesteld krijgt de CV het water niet door de flow van quatt van 800L/uur "geduwd" en kan dan zijn warmte niet kwijt.
Intergas kombi/kompact HR handleiding
De HR-A CV-ketels zijn voorzien van een modulerende A-klasse pomp welke op basis van het geleverd CV-vermogen moduleert. De minimale en maximale capaciteit van de pomp kan met de parameters 3. en c. worden aangepast.
De ingestelde waarde van parameter 3. (max. pompstand) is het percentage van de maximale pomp capaciteit en is gekoppeld aan het ingesteld maximaal CV- vermogen zoals ingesteld met parameter 3
De ingestelde waarde van parameter c. (min. pompstand) is gekoppeld aan het minimaal CV-vermogen zoals ingesteld met parameter c
Indien de CV-belasting moduleert tussen de minimale en maximale waarde zal de pompcapaciteit evenredig mee moduleren.
Ik ga eens kijken of mijn minimale pompsnelheid niet te laag staat, van eerdere CV tweaking, toen ik nog geen WP had. volgens mij heb ik alles minimaal ingesteld met aan/uit regeling.
Ow, tijdens hele vorstperiode niet geflipt. Alleen nu op verzoek van @Gerardwaz en een paar dagen geleden toen, zelfs ik, het warm kreeg.. (.. en vanmorgen. Ook cv op hol en volgas terwijl kamertemperatuur net als toen (screenshot) al lang was bereikt. Het kan, ook mij, te gek gaan.robmaas schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:32:
@friezin I
[...]
Misschien toch eens aandurven om een paar dagen niet te flippen. Ik heb nooit geflipt en de enige optimalisatie/aanpassing die ik heb hoeven te doen is het uitzetten van de optimalisatie in de Quatt app.
( wel duo quatt gelukkig, en aangeschaft als hybride dus geen last van Zero-Gas-door-de-Meter ideeen.
Dus ik flip indien nodig. Sorry.
Bij mij staan alle optimalisaties vanaf begin uit btw
⤵️
:strip_exif()/f/image/Cg8LxvBguHjEmCpszQZgnhz2.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik heb bij aanschaf gewoon aangegeven de 8kW te willen om zonder gas te kunnen verwarmenrobmaas schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:32:
@friezin I
[...]
Misschien toch eens aandurven om een paar dagen niet te flippen. Ik heb nooit geflipt en de enige optimalisatie/aanpassing die ik heb hoeven te doen is het uitzetten van de optimalisatie in de Quatt app.
En gaat best goed, meeste gas is 2x geen connectie naar warmtepompen.
/f/image/30iAIlAxfxqsfWuM0dEZdUyE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door JWT op 12-01-2024 22:34 ]
Ik heb ook een xtreme 36 en kreeg van Quatt het verzoek om de parameters P031 en P032 op resp 80 en 50 te zetten. Het kan zijn dat dat natuurlijk op mijn specifieke situatie is gebaseerd, maar het lijkt nu beter te werken. Vandaag nauwelijks gas gebruikt, maar het was natuurlijk wel wat warmer dan de afgelopen dagen. Toch lijkt het mij dat deze aanpassing voor anderen geen kwaad kan.sky_walker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, CV loopt snel naar ingestelde temperatuur en gaat dan standby (temp bereikt), temperatuur zakt weer van het water en de CV schakelt weer bij, ca 10 minuten aan en dan kort uit.
Las elders ook dat mogelijk te maken heeft met de pomsnelheid van de CV, als deze te laag staat ingesteld krijgt de CV het water niet door de flow van quatt van 800L/uur "geduwd" en kan dan zijn warmte niet kwijt.
De HR-A CV-ketels zijn voorzien van een modulerende A-klasse pomp welke op basis van het geleverd CV-vermogen moduleert. De minimale en maximale capaciteit van de pomp kan met de parameters 3. en c. worden aangepast.
De ingestelde waarde van parameter 3. (max. pompstand) is het percentage van de maximale pomp capaciteit en is gekoppeld aan het ingesteld maximaal CV- vermogen zoals ingesteld met parameter 3
De ingestelde waarde van parameter c. (min. pompstand) is gekoppeld aan het minimaal CV-vermogen zoals ingesteld met parameter c
Indien de CV-belasting moduleert tussen de minimale en maximale waarde zal de pompcapaciteit evenredig mee moduleren.
Ik ga eens kijken of mijn minimale pompsnelheid niet te laag staat, van eerdere CV tweaking, toen ik nog geen WP had. volgens mij heb ik alles minimaal ingesteld met aan/uit regeling.
Ziet er inderdaad nogal heftig uit....verguldebarman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:26:
[Afbeelding]
Iets anders?
Fenomeen hier onbekend.
En iedereen weet inmiddels ook wel wat ik denk over (te) hoog ingestelde cv-temperaturen tov temp. Quatt in combinatie met (een goed ingeregelde!) vloerverwarming....
Ps: wat al die parameters doen ... blij met maar 2 draaiknoppen achteraf
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 13-01-2024 06:57 ]
Wat doen die parameters? Weet je dat?pietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Ik heb ook een xtreme 36 en kreeg van Quatt het verzoek om de parameters P031 en P032 op resp 80 en 50 te zetten. Het kan zijn dat dat natuurlijk op mijn specifieke situatie is gebaseerd, maar het lijkt nu beter te werken. Vandaag nauwelijks gas gebruikt, maar het was natuurlijk wel wat warmer dan de afgelopen dagen. Toch lijkt het mij dat deze aanpassing voor anderen geen kwaad kan.
Geldt trouwens voor meer zaken die, ketelgebonden, zorgen voor verbetering: meldt ze, want dan kunnen ze In de TS. Kan, via PM, naar @MacD007
De maximale resp minimale pompcapaciteit.Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:52:
[...]
Wat doen die parameters? Weet je dat?
Geldt trouwens voor meer zaken die, ketelgebonden, zorgen voor verbetering: meldt ze, want dan kunnen ze In de TS. Kan, via PM, naar @MacD007
Daar moet je helemaal niet aanzitten. Wat gebeurt er? Waarschijnlijk valt de ketel uit en zie je code 1 op het display, dat betekent dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Oplossing is minimum temperatuur verhogen zodat hij zijn warmte wel kwijt kan.
Heb jij een tip waarop de minimum temperatuur van een Xtreme 36 minimaal op moet staan ingesteld om dat eventuele pendelen te voorkomen?Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:46:
[...]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Het op 1 Quatt aansturen begin ik steeds beter te begrijpen 🤑JWT schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:28:
[...]
Ben heel blij dat ik niet naar het advies heb geluisterd en 4kW wel genoeg zou zijn, en er eentje later altijd bij kon. Nu trekt de 8kW het net zonder gas en maar 900 extra kwijt. Het was wel op het vervelende af dat er niet geluisterd werd naar argumenten en echt op 1 werdt aangestuurd.
Qua Installatie stelde de 2e niks voor. Het is dat die stuk was dat het toch nog tijd koste.
Het is waarschijnlijk van het begin af aan al een verdienmodel geweest. Niet echt netjes, en ze snijden zich daarmee behoorlijk in de vingers. Niet alleen daarmee, ook met hun onbereikbaarheid in een periode waarin ze een nieuw product willen introduceren. Nergens om, ik raad nog steeds niemand vanuit mezelf aan om een Quatt aan te schaffen met zo'n opvolging (of juist het ontbreken ervan) bij problemen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Zet parameter P056 op 50C dan werkt het prima. Is ook afhankelijk hoeveel graden de Quatt maakt maar zorg dat je daar 10C boven zit.okijokii schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:26:
[...]
Heb jij een tip waarop de minimum temperatuur van een Xtreme 36 minimaal op moet staan ingesteld om dat eventuele pendelen te voorkomen?
Super, dankjewel, ga ik morgen instellen 👍Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:34:
[...]
Zet parameter P056 op 50C dan werkt het prima. Is ook afhankelijk hoeveel graden de Quatt maakt maar zorg dat je daar 10C boven zit.
Zou je de effecten op het veranderen van de parameters willen laten weten?sky_walker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, CV loopt snel naar ingestelde temperatuur en gaat dan standby (temp bereikt), temperatuur zakt weer van het water en de CV schakelt weer bij, ca 10 minuten aan en dan kort uit.
Antwoord is al gegeven, excuuspietjm schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Ik heb ook een xtreme 36 en kreeg van Quatt het verzoek om de parameters P031 en P032 op resp 80 en 50 te zetten. Het kan zijn dat dat natuurlijk op mijn specifieke situatie is gebaseerd, maar het lijkt nu beter te werken. Vandaag nauwelijks gas gebruikt, maar het was natuurlijk wel wat warmer dan de afgelopen dagen. Toch lijkt het mij dat deze aanpassing voor anderen geen kwaad kan.
[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 12-01-2024 23:45 ]
Eerder werd hier aangegeven dat iemand met de Intergas HReco Kombi Kompakt 36 (die ik ook heb), op advies van Quatt de minimale en max pompcap. had verhoogd naar 55 resp 100 (parameter c. en 3.)Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:13:
[...]
Daar moet je helemaal niet aanzitten. Wat gebeurt er? Waarschijnlijk valt de ketel uit en zie je code 1 op het display, dat betekent dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Oplossing is minimum temperatuur verhogen zodat hij zijn warmte wel kwijt kan.
Heb ik ook gedaan, maar merk wel dat als de ketel aangaat er meer ruis is omdat die pomp veel harder lijkt te draaien. Maar het warme water komt nu wel mijn leidingen in en de ketel blijft ook gelijkmatiger en langer doorlopen.
Geldt jouw advies ook voor de HReco om deze parameters toch weer terug te zetten naar de standaard instellingen en de minimale aanvoertemp te verhogen ? Is dat parameter E (Min. aanvoertemperatuur bij OT (OpenTherm) )?
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Als de geleverde temperatuur van de ketel hetzelfde is als wat de Quatt levert dan gaat het verhogen van de pompsnelheid je niet helpen. Dus ja standaard instellingen terugzetten en minimum temperatuur verhogen.jpa1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:43:
[...]
Eerder werd hier aangegeven dat iemand met de Intergas HReco Kombi Kompakt 36 (die ik ook heb), op advies van Quatt de minimale en max pompcap. had verhoogd naar 55 resp 100 (parameter c. en 3.)
Heb ik ook gedaan, maar merk wel dat als de ketel aangaat er meer ruis is omdat die pomp veel harder lijkt te draaien. Maar het warme water komt nu wel mijn leidingen in en de ketel blijft ook gelijkmatiger en langer doorlopen.
Geldt jouw advies ook voor de HReco om deze parameters toch weer terug te zetten naar de standaard instellingen en de minimale aanvoertemp te verhogen ? Is dat parameter E (Min. aanvoertemperatuur bij OT (OpenTherm) )?
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.