Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:29
Spykie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Hi @medu80 ! Ik heb een Atag I36ECZ die in 2021 geïnstalleerd is. De installateurs van Quatt hebben 'm via aan/uit aangesloten. Zou mijn CV ketel via OpenTherm moeten kunnen werken?
Jazeker kan dat, zo werkt mijn I28ecz ook. Maar of je er wat aan hebt betwijfel ik. De CiC stuurt in mijn geval gewoon maximaal warmtevraag (wat beperkt is tot 45 graden aanvoer) en de ketel doet dit ook. Weinig tot geen gemoduleer. Dus bottom-line aan/uit of opentherm, werkt met een Atag identiek.

Wat ik je wel kan adviseren is om T Gradient in te stellen op 1. Deze staat standaard op 3. Dit betekent dat de ketel maximaal 1 graad per minuut warmer wordt. Hierdoor blijft de ketel iets langer aan en knalt ie niet direct op maximaal. Volgens mij was dit in instellingen 007, en dan ergens in 2.0.x

[ Voor 20% gewijzigd door medu80 op 11-01-2024 21:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:12
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:23:
[...]

8)7

Is er iemand die een serieuzer antwoord heeft?
Buiten het verlies aan warmte kost het pompen ook stroom.
Mogelijk is hier voor gekozen om minder snel een defrost te moeten toepassen waardoor de cv ketel minder vaak bijgezet hoeft te worden?
Alle monoblock warmtepompen wil je gewoon aan hebben als het buiten koud is. Het enige dat het doet is lauw water van binnen door de unit laten circuleren en wanneer nodig bijverwarmen. Op die manier is de warmtepomp er meteen klaar voor als er warmte gevraagd wordt zonder eerst een defrost te doen en gaat deze ook een stuk langer mee dan wanneer je die vol met ijs laat zitten.

Uiteindelijk is het een prima systeem dat echt geen bakken energie uit je huis trekt. We hebben het over de retour leiding, dus zeer dicht bij kamertemperatuur.

Maar sommige mensen hebben het niet op Quatt en willen graag een Ikea warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:26
[...]

8)7

Mogelijk is hier voor gekozen om minder snel een defrost te moeten toepassen waardoor de cv ketel minder vaak bijgezet hoeft te worden?
Je moet het net anders zien.
DE warmte uit je huis zorgt er voor dat je warmtepomp niet gaat bevriezen. Dat zou ook kunnen door elektrische bijverwarming en/of door kort de cv te stoken.
Doel is te voorkomen dat de spullen buiten bevriezen.

Overigens, ook bij de meeste cvś wordt de pomp ingeschakeld als de temperatuur onder de + 4 graden daalt.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Je moet het net anders zien.
DE warmte uit je huis zorgt er voor dat je warmtepomp niet gaat bevriezen. Dat zou ook kunnen door elektrische bijverwarming en/of door kort de cv te stoken.
Doel is te voorkomen dat de spullen buiten bevriezen.

Overigens, ook bij de meeste cvś wordt de pomp ingeschakeld als de temperatuur onder de + 4 graden daalt.
En hoeveel energie denk je dat je woning verliest door CV water via de geïsoleerde leiding door de warmtepomp heen te laten lopen?

En wat denk je dat elektrisch bijverwarmen kost? Want dit stomme idee heeft menig Brits gezin destijds veel geld gekost. Die hadden warmtepompen gekregen zonder instructie, een slecht afgiftesysteem en zodanig weinig effectief vermogen dat ze bijna alles met COP 1 stookten.

Nee, een beetje lauw water door de buitenunit is gewoon een prima oplossing en bij alle grote fabrikanten de norm. Een monoblock warmtepomp zet je alleen uit als het buiten warm is, anders niet. Je reguleert de flow temperature naar een wat lagere stand en dat is het wel.

P.S. Sorry dat ik een beetje aan sla op je reactie. Maar ik krijgt echt jeuk van elektrische COP1 bijverwarmers in warmtepomp systemen. Dat is zoiets als met een dieselgenerator je tesla opladen.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 11-01-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen....
8 december is indrukwekkend...
De Bilt meldt gemiddeld 5,4°C...

(Is dat dichtstbijzijnde weerstation?)

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:26
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:55:
[...]

En hoeveel energie denk je dat je woning verliest door CV water via de geïsoleerde leiding door de warmtepomp heen te laten lopen?

Ik denk niet veel, maar het voorkomt dat de wp gaat bevriezen.

En wat denk je dat elektrisch bijverwarmen kost?
Ligt er heel erg aan tot welke temperatuur opgewarmd wordt, Quatt wil blijkbaar 18 graden voor hij start. Tegen alleen bevriezen zou minder kunnen, maar de meeste hebben een wp om in de winter te gebruiken.

Want dit stomme idee heeft menig Brits gezin destijds veel geld gekost. Die hadden warmtepompen gekregen zonder instructie, een slecht afgiftesysteem en zodanig weinig effectief vermogen dat ze bijna alles met COP 1 stookten.

Weet ik niet.

Nee, een beetje lauw water door de buitenunit is gewoon een prima oplossing en bij alle grote fabrikanten de norm. Een monoblock warmtepomp zet je alleen uit als het buiten warm is, anders niet. Je reguleert de flow temperature naar een wat lagere stand en dat is het wel.

Helemaal mee eens, ik heb het tegendeel ook helemaal niet beweerd.

P.S. Sorry dat ik een beetje aan sla op je reactie. Maar ik krijgt echt jeuk van elektrische COP1 bijverwarmers in warmtepomp systemen. Dat is zoiets als met een dieselgenerator je tesla opladen.
Tsja, ik geef alleen antwoorden vanuit mijn algemen kennis. Misschien kan het formuleren soms anders, maar ik probeer niet aan te slaan. Je sorry is geaccepteerd!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:12
Loopt wel mooi, tussen 3.30 en 5.30 uur bijverwarmen met cv. Dan gaan beide uit en 30 min later draait Quatt weer solo. Thermostaat Intergas Touch. Nachtverlaging 19.5C vanaf 16.00 uur 20C.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QedWXVSSKIQy4Yfotva6DktIhuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9YHoHnd4XR9k0eLv5QhrbbO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 11-01-2024 22:15 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RealCato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Ja hier is eerder over gepraat in dit topic, en ik meen me te herinneren dat aangeraden werd om de ketel op 60 graden te zetten.
Aanraden en of het ook werkt zijn twee verschillende grootheden...
Spoiler alert: bij mij sloeg de thermostaat van mijn vloerverwarming hierdoor dicht: dus nog kouder.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Eindelijk weer bijgelezen in dit forum. En weer wat tijd om onze Quatts te monitoren.

Wat ik niet begrijp is, wat de CV-ketel nou momenteel precies bijdraagt aan een van onze twee Quatts. Ik zag de ketel op de app zojuist aanspringen, dus even later wat screenshots gemaakt. Al ik die zo bekijk, zegt Quatt dat de CV-ketel meehelpt, maar in de JSON-data zie ik vrijwel geen temperatuurverschil tussen Boiler temperature inlet, Boiler temperature outlet en HP1 TemperatureWaterOut.

De grafiek met temperatuurdata van vandaag laat ook weinig verschillen zien. Dus waarom slaat de ketel dan aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j1fbB-T8G5V470HPCo5AsbOG3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UmqxEi73yjQbxVvqx2nrmoZo.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyILVcQ8F6aEzy0yr7m4NZ1P0cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ho9oH6z3WEEMzR8dDnqQ1B3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO1NiVptdwOKtfi_sNAqkXkyLvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywt5rWt7CpRIZbn6GXRGohVS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtvpZJTGuPnaQpm6wAE0DbNmUq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BddDhAYnBVwO8EDNTq0jp6tX.png?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cella schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:18:
Eindelijk weer bijgelezen in dit forum. En weer wat tijd om onze Quatts te monitoren.

Wat ik niet begrijp is, wat de CV-ketel nou momenteel precies bijdraagt aan een van onze twee Quatts. Ik zag de ketel op de app zojuist aanspringen, dus even later wat screenshots gemaakt. Al ik die zo bekijk, zegt Quatt dat de CV-ketel meehelpt, maar in de JSON-data zie ik vrijwel geen temperatuurverschil tussen Boiler temperature inlet, Boiler temperature outlet en HP1 TemperatureWaterOut.

De grafiek met temperatuurdata van vandaag laat ook weinig verschillen zien. Dus waarom slaat de ketel dan aan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja...
Bij mij was dat de vraag al ergens begin december.
Sinds eerste bijspringen van CV bij de eerste defrosts afgelopen vorstperiode, draait de cv-pomp hier al volcontinue mee.
Oftewel: extra stroomverbruik, zonder gasverbruik tussendoor.
(Nu ketel wel vaak aan dus 3 gerechtvaardigd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:46

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De cv ketel helpt dan nog niet persé mee. Dat kan je via json zien. Als FlameOn false is, wordt er geen gas verbruikt. Al suggereert die rook in de app dat wel. ModeActive staat bij Boiler dan wel op true.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:19
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:55:
[...]

En wat denk je dat elektrisch bijverwarmen kost? Want dit stomme idee heeft menig Brits gezin destijds veel geld gekost. Die hadden warmtepompen gekregen zonder instructie, een slecht afgiftesysteem en zodanig weinig effectief vermogen dat ze bijna alles met COP 1 stookten.

Ik zag in mijn json -500 watt. En tel daar de 150 watt voor de bodemplaatverwarming nog bij op. Idee is goed, uitvoering kan nog beter

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zkbQe_LYDJ5flm6ZVaCXYBy7yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzGsO6mH6SWvA5WqFYuIvGje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHWCuhSnojl8kCgCcK__6rJBXb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozJRZK5VDRwmIiinKV9dCQkY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 11-01-2024 23:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:48
HGBMason schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Zoals #MacD007 al opmerkt heb je de medewerking van Quatt nodig.
Ik heb dezelfde vraag gesteld over de Atag i36ec die ook een extra module heeft waardoor hij via OT communiceerde met de Tado thermostaat. Volgens Quatt is het door Atag + module gebruikte protocol toch nog te afwijkend van standaard OT dat de Quatt er niet mee overweg kan. Misschien is dit voor de Vailliant ook het geval?
Aanpassing/oplossing is voor Quatt niet aan de orde omdat OT niet veel meer op zou leveren dan Aan/Uit. Wel jammer want nu kan ik geen data rechtstreeks van ketel ontvangen of aanpassingen aan de ketel doen in HomeAssistant.
Ik krijg de indruk dat dit in het script van de helpdeskmedewerkers staat, want ik kreeg exact hetzelfde antwoord. Ik heb nog een vervolgvraag gesteld, ben benieuwd naar het antworod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Tsja, ik geef alleen antwoorden vanuit mijn algemen kennis. Misschien kan het formuleren soms anders, maar ik probeer niet aan te slaan. Je sorry is geaccepteerd!
Ik had al een aantal keren posts lang zien komen met COP1 oplossingen en ik weet hoe erg dat fout kan gaan zonder goede warmfeverliesberekening. Dat moest er nu even uit, en voor ik het wist met een te harde toon.

Misschien maakt deze video wat duidelijker wat er mis kan gaan: YouTube: NIBE on Rip Off Britain

Het is wel lang geleden, maar dit heeft de reputatie van warmtepompen in de UK geen goed gedaan terwijl een dagje meet en rekenwerk aan had getoond dat dit nooit zuinig zou gaan werken. Te veel tussenpartijen, te weinig ervaring en een te optimistische prognose hebben voor onnodig leed gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:58

SBL

Sorry, was vandaag aan het schaatsen :D , dus een late reactie.

Quatt doet goed zijn best; daar ligt het niet aan.
Maar de ketel helpt niet, mee terwijl dat wel zou moeten, en hij ook wel wil. En dat dus tot voor kort ook nog wel deed, gezien het screenshot uit de app.
Juist omdat hij het onlangs nog deed, is wellicht een eenvoudige reset voldoende: stekker even uit de CiC en dan er weer in.

Als dat niet helpt:
Wat voor ketel is het? Opentherm aangesloten, maar geen Remeha? En die heeft water van 41graden? maar dat zegt niets over een beperking, volgens mij. Misschien zelfs SWW.
Hoe is de ketel ingesteld? Max. temperatuur beperkt tot 50, zet die eens iets hoger 55-60, zodat hij bij opstart wel even 10 graden bovenop de huidige ruim 40 kan doen. Pompvermogen beperkt? Die beperkingen zouden hem tegen kunnen houden om mee te helpen. Als hij steeds een paar tellen aan gaat, maar meteen weer uit, dan is dat een bevestiging van dit probleem.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:16:
Wat mij dwars zit sinds de laatste firmware update is dat flow bij stilstand van de Quatt rond de 400 liter per minuut blijft hangen.
Ik lag vannacht in bed en hoorde een licht geruis in de leidingen terwijl er niet gestookt werd.
Ik denk dat je 400l/uur bedoelt, en niet per minuut. Is trouwens al veel langer dan sinds update.
Als je daar al leidinggeruis van hoort, dan is er iets niet goed met je leidingen.
En dit kost nauwelijks stroom.
Zo loopt in ~half uur al je water een keer door je warmtepomp, blijft het water lang boven de 18graden en duurt het zo lang mogelijk voordat de Quatt weer aangeslingerd hoeft te worden .

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 12-01-2024 00:36 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Bedankt. Ik heb het verhaal over de TS op de site gelezen. En snap je punt. De Quatt stuurt alleen op actuele kamertemp en de gewenste temp begrijp ik eruit.

PS: het begrip hysterese wordt in die post m.i. verkeerd gebruikt. Er wordt normaal mee bedoeld het verschil in temperatuur tussen aan en uitschakelen van de ketel. Maar dat aan en uitschakelen (en/of moduleren) bepaalt de Quatt zelf, die leest alleen de kamertemp. Wat volgens mij van belang zou kunnen zijn: wat is de resolutie van je TS: 0.1 of 0.5 graden.
De Quatt wacht wel op toestemming vanuit thermostaat om te "mogen" moduleren. Hij gebruikt dus stiekum nog 1 variabele extra, die wordt beïnvloed door hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Ik zag in mijn json -500 watt. En tel daar de 150 watt voor de bodemplaatverwarming nog bij op. Idee is goed, uitvoering kan nog beter
-500W is een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ketel pompt gewoon gezellig een beetje mee. In de startblokken om echt te gaan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:06:
[...]

De cv ketel helpt dan nog niet persé mee. Dat kan je via json zien. Als FlameOn false is, wordt er geen gas verbruikt. Al suggereert die rook in de app dat wel. ModeActive staat bij Boiler dan wel op true.
Daar kun je het aan zien, maar dat is alleen wanneer de ketel OT is aangesloten. Bij aan/uit, zoals bij mij, is deze waarde leeg.
Voor aan/uit wordt boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn (iets lager) zo te zien dan door de CIC bepaald. Er staat wel "enkel voor aan/uit" in de beschrijving ervan, maar ik zie in screenshots (bij OT-ketels) dat FlameOn wel steeds dezelfde waarde heeft als die oTtbTurnOnOffBoilerOn...
Bij false is, bij beide, de ketel uit (maar kan de cv-pomp wel aan staan), cq.supervisoryControlMode=3

Copy/paste: boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on.. This property is only valid for systems with on-off boilers.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 18:35
SBL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:34:
[...]

Ik denk dat je 400l/uur bedoelt, en niet per minuut. Is trouwens al veel langer dan sinds update.
Als je daar al leidinggeruis van hoort, dan is er iets niet goed met je leidingen.
En dit kost nauwelijks stroom.
Zo loopt in ~half uur al je water een keer door je warmtepomp, blijft het water lang boven de 18graden en duurt het zo lang mogelijk voordat de Quatt weer aangeslingerd hoeft te worden .
Euh…, ja per uur inderdaad.

Dat ruisen komt hoofdzakelijk door een radiator op een niet gebruikte slaapkamer. Die radiator loopt deels mee om de ‘warmteschil’ om de benedenverdieping in stand te houden. Zet ik deze geheel open is het 100% stil in huis maar snoept hij te veel af van de voeding richting vv keuken welke al moeilijk op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notaname schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:23:
[...]

Euh…, ja per uur inderdaad.

Dat ruisen komt hoofdzakelijk door een radiator op een niet gebruikte slaapkamer. Die radiator loopt deels mee om de ‘warmteschil’ om de benedenverdieping in stand te houden. Zet ik deze geheel open is het 100% stil in huis maar snoept hij te veel af van de voeding richting vv keuken welke al moeilijk op temperatuur komt.
Was de Quatt wel de dader?
Cv-pomp was uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RoverP5B al wat verbetering?

Waar ik ook nog aan zat te denken (was bij mijn vloerverwarming het geval): wordt er koud water bijgemengd in de verdeler?
Ik heb een ltv-vloerverwarming die, in het begin, niet warm werd omdat Quatt maar 32°C leverde. Dit werd bijgemengd met kouder water, waardoor de retourtemperatuur van de vloerverwarming niet hoger kwam dan 22°C.
Met 40°C aanvoer, zoals jullie hebben, had ik dat waarschijnlijk niet eens gemerkt....
Ik heb het mengventiel dichtgedraaid en aanvoer ging naar die 32°C en retour ging naar 27°C: dat was voldoende.

Zitten er meters op de vloerverwarming?
Waar staan die op? (En dan ook nog even kijken in JSON wat de huidige aanvoertemperatuur is.
Bij mij is aanvoertemperatuur Quatt praktisch gelijk aan de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Retour is 5°C lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-05 18:01
Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:36:
@RoverP5B al wat verbetering?

Waar ik ook nog aan zat te denken (was bij mijn vloerverwarming het geval): wordt er koud water bijgemengd in de verdeler?
Ik heb een ltv-vloerverwarming die, in het begin, niet warm werd omdat Quatt maar 32°C leverde. Dit werd bijgemengd met kouder water, waardoor de retourtemperatuur van de vloerverwarming niet hoger kwam dan 22°C.
Met 40°C aanvoer, zoals jullie hebben, had ik dat waarschijnlijk niet eens gemerkt....
Ik heb het mengventiel dichtgedraaid en aanvoer ging naar die 32°C en retour ging naar 27°C: dat was voldoende.

Zitten er meters op de vloerverwarming?
Waar staan die op? (En dan ook nog even kijken in JSON wat de huidige aanvoertemperatuur is.
Bij mij is aanvoertemperatuur Quatt praktisch gelijk aan de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Retour is 5°C lager.
Volgens mij gaf hij eerder aan dat vvw thermostaat op 45 graden stond ingesteld.

Ik denk gewoon kwestie van ketel op 60 graden zetten. Maar als hij/zij dit probleem pas kreeg bij -3 graden buiten dan ben ik bang dat het een beetje lastig testen wordt nu t buiten 5 graden warmer is. Thermostaat maar even op 25 graden zetten dan en de CiC JSON monitoren op cv boiler temp?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Volgens mij gaf hij eerder aan dat vvw thermostaat op 45 graden stond ingesteld.

Ik denk gewoon kwestie van ketel op 60 graden zetten. Maar als hij/zij dit probleem pas kreeg bij -3 graden buiten dan ben ik bang dat het een beetje lastig testen wordt nu t buiten 5 graden warmer is. Thermostaat maar even op 25 graden zetten dan en de CiC JSON monitoren op cv boiler temp?
Bij mij stond de vloerverwarmingthermostaat, in cv-tijd, ingesteld op ruim 50°C.
Dat werd in de verdeler bijgemengd tot 40°C (maximale bijmenging) en ging dan de vloer in, retour rond 30.
Wat er staat ingesteld en wat er werkelijk gebeurt, is dus niet altijd identiek.
Als ik ketel instel boven 45°C slaat de vvw (thermostaat daarvan nu op 42) dicht en komt er niks meer binnen... want er wordt niet meer bijgemengd.

PS: wanneer jouw vvw 60°C accepteert... wordt er vast ook bijgemengd.

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Laatst online: 17:23
Nu we een paar goede koude dagen/nachten hebben gehad (hier tot -5,5 graden) heeft de Quatt af en toe hulp nodig gehad van de CV. Het viel mij op dat de Quatt veel meer gasverbruik aangeeft ten opzichte van werkelijke verbruik, zie hieronder. Werkelijk verbruik is inlcusief warm water verbruik, als ik kijk naar de andere dagen waarbij de Quatt geen gas verbruikt zit mijn normale gasverbruik zo rond de 0,5 - 0,6 m3 op een dag.

8 jan,
werkelijk verbruik 1,1816 - volgens quatt 2,25
(verschil 1,07)

9 jan,
werkelijk verbruik 3,317 - volgens quatt4,21
(verschil 0,89)

10 jan,
werkelijk verbruik 4,149 - volgens quatt 4,67
(verschil 0,52)

11 jan.
werkelijk verbruik 3,261 - volgens quatt 3,48
(verschil 0,22)

Totaal verschil van 2,88 m3. En dan heb ik de 0,5 m3 voor dagelijks verbruik nog niet in mee gerekend.
Zien meer mensen dit?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Ja, de thermostaat MOET een OT aansluiting (protokol) hebben, een aan/uit (mn de oude thermostaten, zoals die jij hebt werken dus niet. Dit had eigenlijk al bij de bespreking aan de orde moeten komen, want daar moet je namelijk je merk en type thermostaat opgeven.
Het gaat overigens om het OT protokol, met hulp van dit protkol kan een ketel dus moduleren, een thermostaat moduleert zelf eigenlijk niet (hij stuurt aan). Dit staat overigens ook in ons TS op pagina 1 (bij thermostaten) .
Heel veel succes met je Quatt en blijf als je wilt regelmatig hier terugkomen, ook om je eigen ervaringen hier te posten. _/-\o_
Bedankt! Gisteren een prima eerste dagje gedraaid denk ik gezien het waardeloze afgiftesysteem wat ik heb. Over 2-3 jaar willen we uitbouwen en vloerverwarming over de hele begane grond van onze jaren 2000 2onder1 kap, nu zitten we echter nog met 3 lange kleine T1 radiatoren en 2 kleine T21... Ik was eigenlijk van plan om deze te wisselen met marktplaats exemplaren maar als het zo goed laat ik het misschien maar zitten. Even kijken wat de COP gaat doen bij de wat betere dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG78Ue5QDJUhhWj1jDAaDho6YHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YSPNrDTQhFHferC9UBDKD1Py.png?f=fotoalbum_large

Gisteravond zijn ze nog weer terug geweest voor de condenswater afvoer, nu zie ik echter vanochtend dat het nog drupt uit die 2 zwarte plugs. Dat is niet goed lijkt mij? Maar even voor bellen als ze bereikbaar zijn (vanaf 10:00....serieus?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRGrpNziqM-7O_rTvzua0XmRRl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDVy9FDdtcr4IT8ed4u8MOUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
clubeddie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:05:
Nu we een paar goede koude dagen/nachten hebben gehad (hier tot -5,5 graden) heeft de Quatt af en toe hulp nodig gehad van de CV. Het viel mij op dat de Quatt veel meer gasverbruik aangeeft ten opzichte van werkelijke verbruik, zie hieronder. Werkelijk verbruik is inlcusief warm water verbruik, als ik kijk naar de andere dagen waarbij de Quatt geen gas verbruikt zit mijn normale gasverbruik zo rond de 0,5 - 0,6 m3 op een dag.

8 jan,
(verschil 1,07)

9 jan,
(verschil 0,89)

10 jan,
(verschil 0,52)

11 jan.
(verschil 0,22)

Totaal verschil van 2,88 m3. En dan heb ik de 0,5 m3 voor dagelijks verbruik nog niet in mee gerekend.
Zien meer mensen dit?
De Quatt software doet een schatting op basis van de gemeten toename in temperatuur tussen de warmtepomp en de flowmeter en is hierbij waarschijnlijk wat te pessimistisch over het rendement van je ketel. Ze weten immers niet of het een 20 jaar oude ketel zonder modulatie is die op 80 graden staat of een gloednieuwe HR ketel is die keurig condenseert en netjes met finetuning onder de 60 graden blijft.

Maar dit is beter dan het bijstook gebruik wat te optimistisch inschatten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
[...]

8)7

Die 400 liter per uur is zover ik kan zien puur vorstbeveiliging en heeft niets te maken met de update, ik heb hetzelfde al gezien bij versie 2.7.0. Dat je het nu pas ziet komt dus eerder door de buitentemperaturen die zo laag zijn. Stroomverbruik om dit rond te pompen kost 15w. Denk dat je internetmodem meer verbruikt ;) .

[ Voor 32% gewijzigd door clubeddie op 12-01-2024 09:30 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
netappie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:16:
[...]

De Quatt software doet een schatting op basis van de gemeten toename in temperatuur tussen de warmtepomp en de flowmeter en is hierbij waarschijnlijk wat te pessimistisch over het rendement van je ketel. Ze weten immers niet of het een 20 jaar oude ketel zonder modulatie is die op 80 graden staat of een gloednieuwe HR ketel is die keurig condenseert en netjes met finetuning onder de 60 graden blijft.

Maar dit is beter dan het bijstook gebruik wat te optimistisch inschatten lijkt mij.
Inderdaad, ik heb liever iets te negatief ingesteld, je moet dan alleen de besparingen in de app met een korrel zout nemen. Ik zal nog even terugzoeken naar het verbruik van december, toen hebben we ook een vorst periode gehad dat de CV bijsprong en naar mijn idee was dit verbruik wel realistischer, maar toen hadden we dus een andere firmware versie. Dus ik weet niet of daar iets mis is gegaan?

edit: verbruik december:
Werkelijk vs quatt
1,2 vs 1,14
1,7 vs 1,07
1,7 vs 1,42

Hier is de quatt dus overal onder het verbruik, verschillen zijn wel klein, maar verbruik is ook klein. Ik blijf het even monitoren. Alhoewel de Quatt het nu weer zonder gas af kan. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door clubeddie op 12-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
RealCato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ah ok, heb de discussies over controlsetpoint niet meegekregen. Bij mij fluctueert deze regelmatig, en op de CV display staat “see RU” wat een verwijzing naar de thermostaat is. Dus ik denk dat de CiC bij mij wel de controlsetpoint gebruikt en daarmee de CV ketel temp aanstuurt.
Dat klopt, als de CiC via opentherm op de CV ketel is aangesloten dan bepaalt de CiC de aanvoertemp. En blijkbaar, in het geval van een aantal thermostaten zoals de iSense, neemt de CiC ook de gevraagde aanvoertemp van de thermostaat over (erg dom denk ik want dan krijg je 2 kapiteins op 1 schip).

Als je CiC middels aan/uit op de cv ketel is aangesloten dan bepaalt de cv ketel instelling de aanvoertemp op het moment dat de CiC bepaalt dat de cv mee moet doen. De default waarde die in json staat lijkt 70C te zijn, maar daar doet de cv ketel niks mee in geval van aan/uit, maar deze waarde zal ws door het CiC algoritme gebruikt worden om te bepalen wanneer de cv mee gaat doen. Het verschil tussen max aanvoertemp met alleen Quatt (ca 40C) en van cv ketel moet groot genoeg zijn schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:59
Mijn ouders overwegen een Quatt hybride warmtepomp te laten installeren in hun wat gedateerde huis. Ze hebben geen vloerverwarming, alleen radiatoren. We hebben als test eens de cv temperatuur verlaagd van 75 graden naar 40-50, maar krijgen het dan niet comfortabel in huis. Pas vanaf 60 graden wordt het weer aangenaam (thermostaat op 19).

Is de installatie van een hybride warmtepomp dan zinvol?

We gaan overigens nog even kijken naar radiator ventilators. Mogelijk lukt het daarmee ook op een wat lagere temperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
ThomasClay schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:46:
Mijn ouders overwegen een Quatt hybride warmtepomp te laten installeren in hun wat gedateerde huis. Ze hebben geen vloerverwarming, alleen radiatoren. We hebben als test eens de cv temperatuur verlaagd van 75 graden naar 40-50, maar krijgen het dan niet comfortabel in huis. Pas vanaf 60 graden wordt het weer aangenaam (thermostaat op 19).

We gaan overigens nog even kijken naar radiator ventilators. Mogelijk lukt het daarmee ook op een wat lagere temperatuur.
Ja en nee. Als ze van plan zijn om de isolatie ook op orde te maken (enkel glas naar HR++, dakisolatie, kruipruimte isoleren etc), dan maakt de volgorde niet heel veel uit.

Maar als al het spaargeld op gaat aan een Quatt die op 55 graden laten stoken om de tuin te verwarmen, dan zou ik dat geld lekker aan isolatie besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
clubeddie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Inderdaad, ik heb liever iets te negatief ingesteld, je moet dan alleen de besparingen in de app met een korrel zout nemen. Ik zal nog even terugzoeken naar het verbruik van december, toen hebben we ook een vorst periode gehad dat de CV bijsprong en naar mijn idee was dit verbruik wel realistischer, maar toen hadden we dus een andere firmware versie. Dus ik weet niet of daar iets mis is gegaan?

Werkelijk vs quatt
1,2 vs 1,14
1,7 vs 1,07
1,7 vs 1,42

Hier is de quatt dus overal onder het verbruik, verschillen zijn wel klein, maar verbruik is ook klein. Ik blijf het even monitoren. Alhoewel de Quatt het nu weer zonder gas af kan. _/-\o_
Uiteindelijk is de besparing van het gas wat je zonder Quatt had moeten verbruiken inderdaad ook niet nauwkeurig, maar vergeet niet dat het continu verwarmen door de Quatt zorgt dat de ketel helemaal niet zo hoog hoeft te komen voor comfort in de woning en daardoor al zuiniger kan stoken als die mee moet doen.

Ik zit nog op aardgas, maar mijn warmtepomp achtige afknijp instellingen voor de test wat ik nog aan het afgiftesysteem moet veranderen, maakten het niet bepaald comfortabel in huis, zeker omdat ik nog wel aan nachtverlaging doe.

Ik ga het nu weer wat los laten met hogere aanvoertemperaturen en dat gaat resulteren in meer verbruik maar ook meer comfort. Een CV ketel die 3 uur nodig heeft om de woning prettig te krijgen is geen goed plan, zelfs als je er een paar tientjes per jaar mee bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:59
netappie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Ja en nee. Als ze van plan zijn om de isolatie ook op orde te maken (enkel glas naar HR++, dakisolatie, kruipruimte isoleren etc), dan maakt de volgorde niet heel veel uit.

Maar als al het spaargeld op gaat aan een Quatt die op 55 graden laten stoken om de tuin te verwarmen, dan zou ik dat geld lekker aan isolatie besteden.
Dank! De isolatie is geloof ik redelijk. Dubbel glas overal, kruipruimte is gedaan (10+ jaar geleden), dak is ook verbeterd. Ik heb het gevoel dat het probleem op lage temperatuur misschien wel eerder krap bemeten radiators (2 stuks voor een best grote woonkamer+keuken+uitbouw) is dan te weinig isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik had op 9 januari de cv ketel aan van middernacht tot 1 uur 's-middags. De eerste defrost was om 1 uur 's middags.
Tot 10 seconden voor de defrost was de power input ca 30 watt, de delta-T in de buitenunit -0,5C en de flow 800l/uur en de cop -14. Daar was het verlies 13 uur lang x 500 watt is 6 kWh.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
ThomasClay schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Dank! De isolatie is geloof ik redelijk. Dubbel glas overal, kruipruimte is gedaan (10+ jaar geleden), dak is ook verbeterd. Ik heb het gevoel dat het probleem op lage temperatuur misschien wel eerder krap bemeten radiators (2 stuks voor een best grote woonkamer+keuken+uitbouw) is dan te weinig installatie.
HR++ glas is eigenlijk wel een aanrader met een warmtepomp, zeker als ze veel glasoppervlak hebben. Dat is het beste te doen als het schilderwerk toch aan de beurt is, want je zal minstens de glaslatten weer in de lak moeten zetten. Waar dubbel glas ten opzichte van enkel glas ongeveer 2x zo goed isoleert, is het verschil tussen HR++ glas en dubbel glas op dezelfde dikte ongeveer een factor 2,5 doordat er een laag in zit die de zon naar binnen laat, maar de infrarood straling uit de woning niet naar buiten laat.

Het is geen eis, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het enorm scheelt qua comfort en dat het gasverbruik behoorlijk daalt. Met een warmtepomp is de besparing nog groter omdat de COP omhoog vliegt naarmate de radiatoren minder warm hoeven te worden. De volgorde is ook niet belangrijk en in een bestaand (goed) kozijn is het zo gebeurd voor een fractie van de kosten van nieuwe kozijnen.

Ik stook hier ook met 2 kleine relatief kleine radiatoren en speedcomfort. Helpt een hoop, maar uiteindelijk komt er een keer vloerverwarming voor betere spreiding.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 12-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
clubeddie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Die 400 liter per uur is zover ik kan zien puur vorstbeveiliging en heeft niets te maken met de update, ik heb hetzelfde al gezien bij versie 2.7.0. Dat je het nu pas ziet komt dus eerder door de buitentemperaturen die zo laag zijn. Stroomverbruik om dit rond te pompen kost 15w. Denk dat je internetmodem meer verbruikt ;) .
+ wat extra verbruik omdat er warmte uit je woning verdwijnt.
Het zijn geen schokkende hoeveelheden inderdaad.

Mogelijk dat Quatt dit net als de defrost cycli in de toekomst nog wel wat gaat fine-tunen. Het lijkt weer een veilige 'dit-gaat-altijd-goed' keuze, want het duurt echt wel wat langer voordat water van 18 graden bevriest in een geisoleerde leiding.

Het lijkt me waarschijnlijk dat 100 liter per uur ook nog wel werkt. Ik denk zelfs dat het nog een stuk lager kan, maar dat lijkt me dan weer niet verstandig, als het water te koud de woning in komt heb je kans op condensatie als je werkt met radiatoren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Werkelijk vs quatt
1,2 vs 1,14
1,7 vs 1,07
1,7 vs 1,42

De Quatt-app rekent (volgens mij) met 8,8kWh uit een m3.
Is een getal waarmee ze verbruik herrekenen, had ook 8,9 kunnen zijn of 9,0...
Wanneer Quatt 8,8kWh geproduceerde warmte ziet, maakt hij daar 1m3 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:41:
[...]

Ik had al een aantal keren posts lang zien komen met COP1 oplossingen en ik weet hoe erg dat fout kan gaan zonder goede warmfeverliesberekening. Dat moest er nu even uit, en voor ik het wist met een te harde toon.

Misschien maakt deze video wat duidelijker wat er mis kan gaan: YouTube: NIBE on Rip Off Britain

Het is wel lang geleden, maar dit heeft de reputatie van warmtepompen in de UK geen goed gedaan terwijl een dagje meet en rekenwerk aan had getoond dat dit nooit zuinig zou gaan werken. Te veel tussenpartijen, te weinig ervaring en een te optimistische prognose hebben voor onnodig leed gezorgd.
Zonder tussenpartijen, met 2 jaar ervaring en een optimistische prognose heeft Quatt voor mij een installatieplan geschreven met een technisch rapport zonder warmteverliesberekening. Ik heb daar (met de ervaringen hier op het forum) toen nog expliciet bij Quatt om gevraagd maar kreeg als antwoord "I believe we changed the layout of the Report since other has installed Quatt so that information is not there anymore. Some things were removed and some others added."

Ik ben nu 3 weken aan het worstelen met de service desk om een correcte instelling op het warmteverlies voor mijn huis te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:36:
[...]

De Quatt-app rekent (volgens mij) met 8,8kWh uit een m3.
Is een getal waarmee ze verbruik herrekenen, had ook 8,9 kunnen zijn of 9,0...
Wanneer Quatt 1m3 verbruik ziet, maakt hij daar 8,8kWh van.
Hoe ziet Quatt dat er 1m3 verbruik is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Hoe ziet Quatt dat er 1m3 verbruik is?
Sorry, ik zeg het verkeerdom haha, nog niet genoeg koffie.
Quatt ziet 8,8kWh warmte en maakt daar 1m3 van.
Aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2024

8 jan,
(verschil 1,07)

9 jan,
(verschil 0,89)

10 jan,
(verschil 0,52)

11 jan.
(verschil 0,22)

Zien meer mensen dit?
Same here, de quatt zit 10-15% boven het werkelijke verbruik volgens P1. Denk dat QUatt het rendement van de ketel te laag inschat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:33

Ik redeneer iets anders dan de reacties die je al hebt ontvangen. Minder gas verbruiken is altijd relevant. Mijn huis is ook niet de beste keuze voor een warmtepomp; Vrijstaande woning, geschakeld met de achterkant. HR glas, flinke grote ramen tot 4m hoogte, alles open verbonden in verschillende woonlagen 300m3, bijna nergens deuren, kids die vergeten de ramen te sluiten, vw in de woonkamer, rest type 10 radiatoren. Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis.

Toch heb ik gekozen voor een warmtepomp en inmiddels verbruik in 90% minder gas voor het verwarmen van het huis.

De Quatt kan tot 55gr verwarmen. Mijn cv staat ook ingesteld op 60gr. Op de koude dagen verbruik ik dus ook nog steeds gas om het lekker warm te krijgen in mijn huis. Dat lukt wel, al kost het soms wat meer tijd...

Grootste voordeel, naast minder gas, is vooral het comfort gevoel. Het is dag en nacht nu aangenaam in ons huis, ca 20 graden. Dat in tegenstelling tot tien we alleen cv hadden, waarbij het in de nacht richting de 15 graden ging. Opstaan in een koud huis vind ik verschrikkelijk, gelukkig is dat nu voorbij!!!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-05 11:24
[...]

Bedankt. Ik heb het verhaal over de TS op de site gelezen. En snap je punt. De Quatt stuurt alleen op actuele kamertemp en de gewenste temp begrijp ik eruit.
Nu weet ik uit eigen ervaring met de Celcia20 TS, dat die bewust de weergave van actuele kamertemp (op het display!!) manipuleert. Bij de ISense heb ik dat laatste nooit geconstateerd, (maar die staat bij mij de hele dag op 21 graden) dus waarom zou die TS dan niet geschikt zijn? Misschien moet je hem bewust op een stooklijn programmeren zodat die "hysterese" niet optreedt. Ik zou het met een OTGW kunnen verifieren maar die heb ik laatst verkocht 8)7

PS: het begrip hysterese wordt in die post m.i. verkeerd gebruikt. Er wordt normaal mee bedoeld het verschil in temperatuur tussen aan en uitschakelen van de ketel. Maar dat aan en uitschakelen (en/of moduleren) bepaalt de Quatt zelf, die leest alleen de kamertemp. Wat volgens mij van belang zou kunnen zijn: wat is de resolutie van je TS: 0.1 of 0.5 graden.
olafmol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Dat klopt, als de CiC via opentherm op de CV ketel is aangesloten dan bepaalt de CiC de aanvoertemp. En blijkbaar, in het geval van een aantal thermostaten zoals de iSense, neemt de CiC ook de gevraagde aanvoertemp van de thermostaat over (erg dom denk ik want dan krijg je 2 kapiteins op 1 schip).

Als je CiC middels aan/uit op de cv ketel is aangesloten dan bepaalt de cv ketel instelling de aanvoertemp op het moment dat de CiC bepaalt dat de cv mee moet doen. De default waarde die in json staat lijkt 70C te zijn, maar daar doet de cv ketel niks mee in geval van aan/uit, maar deze waarde zal ws door het CiC algoritme gebruikt worden om te bepalen wanneer de cv mee gaat doen. Het verschil tussen max aanvoertemp met alleen Quatt (ca 40C) en van cv ketel moet groot genoeg zijn schijnbaar.
Exact dit.
Ik heb dus last gehad van het 2-kapiteins-op-1-schip principe bij iSense. Ik had in mijn oude iSense ook een prima stooklijn bij alleen CV zitten, waarbij de boel in de soep liep toen Quatt kwam (niet direct, maar pas toen het ging vriezen kreeg ik enorme overshoots door de CV en draaide Quatt nog maar 25% van de dag).
Als antwoord op je vraag, gaf de iSense wel steeds de juiste kamertemperatuur op het display aan. Als hij het, bij een overshoot, 23 graden gemaakt had (gewenste temp continue op 20,5 hier), gaf ie dat wel netjes aan.

Quatt beschrijft zelf dat iSense wel kan werken, maar alleen met 'bepaalde instellingen', en daar zit het crux.
Bij mij hebben de installateurs niet gekeken naar de instellingen van de iSense. Ze controleerden het versienummer, en dat was het dan wel.
Die 'bepaalde instellingen' van iSense heb ik nooit kunnen achterhalen, omdat ik geen zin meer had om op de overhitte (pun-intended) Quatt-klantenservice te wachten en dus zelf de iSense van de muur getrokken heb en een Lyric T6 opgehangen heb. Dat werkte direct goed out-of-the-box.

Ik heb geprobeerd mij iSense zo 'dom' mogelijk te maken door alle slimme opties uit te schakelen en ook de stooklijn etc gepoogd zelf aan te passen,maar ook zonder effect.

Je kan het dus proberen met de iSense. Maar wijs de installateurs op de iSense en dat die ingesteld moet worden voor een goed gebruik met Quatt. Staan ze je dan glazig aan te kijken, accepteer dat dan niet en zorg dat ze overleggen met hun HQ o.i.d.

En als je uiteindelijk tegen dezelfde problemen als ik aan loop, vervang je zelf de iSense voor een T6.
Volgens mij zit je goed in materie, dus dat lijkt me geen probleem.

Primum non nocere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:28
[...]

Dank! De isolatie is geloof ik redelijk. Dubbel glas overal, kruipruimte is gedaan (10+ jaar geleden), dak is ook verbeterd. Ik heb het gevoel dat het probleem op lage temperatuur misschien wel eerder krap bemeten radiators (2 stuks voor een best grote woonkamer+keuken+uitbouw) is dan te weinig isolatie.
kijk anders of je gemakkelijk grotere (T33 / langer / hoger) of extra radiatoren kan plaatsen en daarbij ventilatoren gebruiken, ook met een CV ketel kan met meer afgifte de aanvoertemperatuur omlaag, wellicht zoveel dat je het met 40-50 graden wel comfortabel krijgt. Dan is een WP in 1 keer een stuk interessanter.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Quatt gaat los....
En ook nog in zijn uppie: hele morgen supervisoryControlMode op 3, zo nu en dan gas (ook op 21,93°C!), kamertemperatuur halve graad naar beneden gezet.
Werd 2. Weer naar 22°C, blijft nu wel 2 (vanmorgen vroeg nog wel terug naar 3 bij dat flippen)
Power-in nog nooit zo hoog gezien.
Is dat effect van de verhoging in de stooklijn van 16°C naar 19°C @MWink ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H1W2RimXNEBqB5uBBa5VFmDtUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9jS3mR2fLLsMgOqGv4L0qYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik vermoed dat je gelijk hebt.
Ik ken de oppervlakte van dat geheel niet.

Koop eerst de ventilatoren en test het.
Die aankoop is nooit een miskoop wanneer ik dat hier zo lees (heb ze zelf niet, zijn niet van enig nut hier).

Daarna kun je altijd nog de radiatoren (laten) vervangen voor zwaardere jongens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55

8 jan,
(verschil 1,07)

9 jan,
(verschil 0,89)

10 jan,
(verschil 0,52)

11 jan.
(verschil 0,22)

Zien meer mensen dit?
ik zie dit ook, bijvoorbeeld:

quatt: 10 jan 1,62 p1meter: 1,8 inclusief douchen van 2 personen (meestal 0,5 ish per dag)
quatt: 9 jan 1,38 p1meter: 1,6 inc douch
quatt: 8 jan 0,66 p1meter: 0,7 meter: inc douche

dus de cijfers qua gasverbruik zijn bij mij iig zeer voorzichtig genomen door quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Zonder tussenpartijen, met 2 jaar ervaring en een optimistische prognose heeft Quatt voor mij een installatieplan geschreven met een technisch rapport zonder warmteverliesberekening. Ik heb daar (met de ervaringen hier op het forum) toen nog expliciet bij Quatt om gevraagd maar kreeg als antwoord "I believe we changed the layout of the Report since other has installed Quatt so that information is not there anymore. Some things were removed and some others added."

Ik ben nu 3 weken aan het worstelen met de service desk om een correcte instelling op het warmteverlies voor mijn huis te krijgen
Ja, het is jammer dat je dit niet zelf in kan stellen.
Ik snap best dat ze de warmteverlies berekening niet in het rapport zetten, want dan doen zij het werk voor de concurrent.

Maar het bij installatie in de app zichtbaar en aanpasbaar maken totdat de CiC zelf leert wat het warmteverlies is kost ze geen cent en een hoop telefoontjes. Zet het desnoods in een advanced mode met een dikke waarschuwing dat dit het comfort en verbruik ernstig kan verstoren.
Zelfs het limiteren van de bandbreedte waarin je kan stellen is gewoon een mogelijkheid zodat mensen kunnen proberen of het beter of slechter wordt met een kW hoger of lager zetten.

Maar ik snap ook dat dit niet zomaar even geregeld is en dat er nog technische en juridische vraagstukken kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Intergas HR-Eco 36/30 CW5 (2020),

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:55
netappie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Maar het bij installatie in de app zichtbaar en aanpasbaar maken totdat de CiC zelf leert wat het warmteverlies is kost ze geen cent en een hoop telefoontjes. Zet het desnoods in een advanced mode met een dikke waarschuwing dat dit het comfort en verbruik ernstig kan verstoren.
Zelfs het limiteren van de bandbreedte waarin je kan stellen is gewoon een mogelijkheid zodat mensen kunnen proberen of het beter of slechter wordt met een kW hoger of lager zetten.

Maar ik snap ook dat dit niet zomaar even geregeld is en dat er nog technische en juridische vraagstukken kunnen zijn.
Prima idee om dit mee te nemen voor diegene die in het App-Beta programma zitten;-)

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:54
RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Je probleem klinkt een beetje bekend. Bij mij ging het goed, totdat de het koud werd en de cv ketel moest helpen. Ook met een Intergas. Reactie van Quatt was dat ik deze parameters op de ketel moest instellen. Daarna ging het een stuk beter.

Parameter 3. instellen op 100
Parameter c. instellen op 55

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
HarryInia schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Prima idee om dit mee te nemen voor diegene die in het App-Beta programma zitten;-)
Ik ga mij wel aanmelden als het ding hangt. Of solliciteren 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Dan is deze waarschijnlijk o/t aangesloten, zoek even in de parameters en verhoog de minimum aanvoertemperatuur cv van 40 naar 50C.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
s020506 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Je probleem klinkt een beetje bekend. Bij mij ging het goed, totdat de het koud werd en de cv ketel moest helpen. Ook met een Intergas. Reactie van Quatt was dat ik deze parameters op de ketel moest instellen. Daarna ging het een stuk beter.

Parameter 3. instellen op 100
Parameter c. instellen op 55
Waar dienen de parameters voor?
Als ik in het bedieningsvoorschrift van de Intergas kijk, kan ik niet vinden dat er parameters kunnen worden ingesteld anders dan de maximale CV aanvoertemperatuur (90°) en tapwatertemperatuur (65°), bij mij resp. 50° en 60°.

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukesEmmen
  • Laatst online: 20-05 19:16
Gisteren is er een nieuwe CIC geplaatst en nu is het niet mogelijk om met het mij bekende ip nummer de Json feed uit te lezen. Is het IP nummer gewijzigd door de vervanging?

Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
DukesEmmen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:30:
Gisteren is er een nieuwe CIC geplaatst en nu is het niet mogelijk om met het mij bekende ip nummer de Json feed uit te lezen. Is het IP nummer gewijzigd door de vervanging?
Probeer eens 1 hoger in het laatste getal. Bijv 192.168.178.109 wordt 192.168.178.110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Toby-Wan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:13:
[...]

kijk anders of je gemakkelijk grotere (T33 / langer / hoger) of extra radiatoren kan plaatsen en daarbij ventilatoren gebruiken, ook met een CV ketel kan met meer afgifte de aanvoertemperatuur omlaag, wellicht zoveel dat je het met 40-50 graden wel comfortabel krijgt. Dan is een WP in 1 keer een stuk interessanter.
Exact dit. HR+++++++ glazen doen zal vast wel wat meehelpen, maar de grote klapper krijg je door je afgifte-systeem te vergroten. Ventilatoren helpen een beetje, maar vooral of vloerverwarming (supergroot oppervlakte voor afgifte) of grotere/meer radiatoren (minimaal T22 maar idealiter T33). Dat laatste hoeft ook niet megaduur te zijn, vervang de huidige radiatoren door T33's en hang er mogelijk nog 1 of 2 extra op, knal daar wat speedfans oid onder, et voila, je kunt makkelijk met 40C of lager de tent warm krijgen en vooral *houden*.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:46
Even in de router opzoeken.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:55
netappie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Ik ga mij wel aanmelden als het ding hangt. Of solliciteren 😂
Zou ik zeker doen ;-) Ondertussen hint voor @duysa01 @pietjm @RealCato ...

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Je moet ff in je netwerk kijken wat het (nieuwe) IP adres van je CiC is...dat is ws veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Nu weet ik uit eigen ervaring met de Celcia20 TS, dat die bewust de weergave van actuele kamertemp (op het display!!) manipuleert. Bij de ISense heb ik dat laatste nooit geconstateerd, (maar die staat bij mij de hele dag op 21 graden) dus waarom zou die TS dan niet geschikt zijn? Misschien moet je hem bewust op een stooklijn programmeren zodat die "hysterese" niet optreedt. Ik zou het met een OTGW kunnen verifieren maar die heb ik laatst verkocht 8)7

Volgens mij is dat laatste van het aan en uitschakelen niet helemaal waar. Het lijkt er toch wel vrij zeker op dat er een expliciete warmtevraag van de thermostaat moet komen voordat de CiC de Quatt aanslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukesEmmen
  • Laatst online: 20-05 19:16
olafmol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Je moet ff in je netwerk kijken wat het (nieuwe) IP adres van je CiC is...dat is ws veranderd...
Heb ik gedaan, maar ik vind geen naam van het apparaat, wel een aantal met 'onbekend'

Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
Gerardwaz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Dan is deze waarschijnlijk o/t aangesloten, zoek even in de parameters en verhoog de minimum aanvoertemperatuur cv van 40 naar 50C.
Deze is na installatie Quatt op 40° gezet en na de 1e koude dag (8 januari) terug op 50° gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-05 11:58
[...]

De Quatt wacht wel op toestemming vanuit thermostaat om te "mogen" moduleren. Hij gebruikt dus stiekum nog 1 variabele extra, die wordt beïnvloed door hysterese.
Weet je toevallig welke variabele dat is? Als je weet welke dat is kan daarmee mogelijk de oorzaak van instabiliteit van de regeling aangewezen worden, althans de thermostaat gerelateerde klachten.

Ik heb n.l. geen zin zonder goede redenen weer een andere thermostaat te moeten aanschaffen.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DukesEmmen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Heb ik gedaan, maar ik vind geen naam van het apparaat, wel een aantal met 'onbekend'
dan zal het een van die onbekende zijn..trial&error vrees ik ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Ah ok dus omdat bij roverP5 de CiC een controlsetpoint van precies 70 aangaf is dit indicatie dat CV niet is aangesloten via opentherm, maar via aan/uit.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

ehhhh, wat en hoe? Ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Deze is na installatie Quatt op 40° gezet en na de 1e koude dag (8 januari) terug op 50° gezet.
Heb je het dan over minimum of maximum temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Ah ok dus omdat bij roverP5 de CiC een controlsetpoint van precies 70 aangaf is dit indicatie dat CV niet is aangesloten via opentherm, maar via aan/uit.
Nee, de thermostaat kan ook 70C vragen aan de CiC, dan zie je dat daar ook staan. Of er wel of niet OT wordt gebruikt zie je aan de thermostaat parameters in de JSON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RoverP5B schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Als je CV ketel op 40C aanvoertemp is gezet dan zal deze nooit meedraaien omdat de Quatt deze temp al zelf kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

De cv van @RoverP5B is OT aangesloten op de CIC: alle velden onder "boiler" in JSON zijn gevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
  • Laatst online: 28-03 17:23
Ik heb sinds gisteren een Quatt duo op het erf staan. Installatie tot half negen gisteravond, de Slowaken vertrokken terwijl het systeem 10 kW leverde!
Echter een kwartiertje later viel de hele boel stil…. Hoewel de app zei dat de cv ketel uitstond, deed die het gelukkig nog wel, dus toch een warme nacht. Vanochtend geen warm water vanwege lage druk cv systeem, maar na bijvullen deed dat het gelukkig nog wel.
Toen Quatt bellen… ondanks prio niks doet het in voicemail geeindigd. Chatten via app resulteert in een nu nog niet gelezen bericht.

Daarom nu bericht in dit fantastische forum wat ik al een tijd volg en wat mede geleid heeft tot deze aanschaf.

Json functioneert en geeft wat vreemde info.
Supervisorycontrolmode staat op 4 (boiler only) als de (T6r) warmte vraagt. Blijkbaar is er een reden dat de quatts niet worden aangesproken, maar welke dan?
Flowmeter geeft ca 750 aan als de cv aanstaat, anders 0. Maar ik zie geen temperatuur. Zit daar het issue?
Beide quatts staan standby.

De CV werkt dus ondanks dat de app zegt dat die uitstaat.

Ik ben benieuwd welke suggesties jullie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-Rob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:52:
Ik heb sinds gisteren een Quatt duo op het erf staan. Installatie tot half negen gisteravond, de Slowaken vertrokken terwijl het systeem 10 kW leverde!
Echter een kwartiertje later viel de hele boel stil…. Hoewel de app zei dat de cv ketel uitstond, deed die het gelukkig nog wel, dus toch een warme nacht. Vanochtend geen warm water vanwege lage druk cv systeem, maar na bijvullen deed dat het gelukkig nog wel.
Toen Quatt bellen… ondanks prio niks doet het in voicemail geeindigd. Chatten via app resulteert in een nu nog niet gelezen bericht.

Daarom nu bericht in dit fantastische forum wat ik al een tijd volg en wat mede geleid heeft tot deze aanschaf.

Supervisorycontrolmode staat op 4 (boiler only) als de (T6r) warmte vraagt. Blijkbaar is er een reden dat de quatts niet worden aangesproken, maar welke dan?
Flowmeter geeft ca 750 aan als de cv aanstaat, anders 0. Maar ik zie geen temperatuur. Zit daar het issue?

Eerst maar eens de stekkers uit de Quatt's en na 30 seconden er weer in.
Loste het ooit bij mij op.

Eventueel daarna CIC idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Rob
Ik heb ketel, quatts, thermostaat en gic van de stroom af gehad en in een keer weer aan, had ik moeten zeggen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol

Hoe zit de thermostaat aangesloten aan de CiC? Kun je de kabels even goed nalopen en checken? Zie je in de JSON ook dat er warmte gevraagd wordt als de thermostaat dit vraagt?

En hoe zit de CV ketel aan de CiC aangesloten? Ook even goed de kabels checken en nalopen...zou niet moeten veroorzaken dat de Quatt helemaal niks doet, maar toch goed om even na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd

Staan silent mode en limited by cop beiden op false in de json?

"silentModeStatus": false,
"limitedByCop": false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
Thermostaat info komt goed binnen. Als er warmtevraag is, komt dat in de app. Alleen in app blijft ketel uit (terwijl die het wel doet dus).
Ja, silent en limetedbycop staan beide false..
Ga even kijken hoe verbindig tussen Vaillant cv ketel en Gic is. Hij krijgt wel thermostaatinfo binnen.

Snap vooral niet dat die in qcsupervisorymode 4 staat… waarom niet 2 of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-Rob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:06:
Thermostaat info komt goed binnen. Als er warmtevraag is, komt dat in de app. Alleen in app blijft ketel uit (terwijl die het wel doet dus).
Ja, silent en limetedbycop staan beide false..
Ga even kijken hoe verbindig tussen Vaillant cv ketel en Gic is. Hij krijgt wel thermostaatinfo binnen.

Snap vooral niet dat die in qcsupervisorymode 4 staat… waarom niet 2 of 3?
4 is enkel cv: dat ziet de CIC blijkbaar wel.
Hij is Quatts kwijt.
Heb je CIC als laatste geherstart?

PS: ik vertrouw meer op JSON dan op de app...
Heb je een screenshot?

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Rob
Zag net dat de temperatuurvoeler niet vast zat. Vastgezet en nu zie ik wel de temperatuur in json. Welllicht toch even resetten nu die sensor wel doorkomt nu…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato

Je kunt gewoon via quatt.io een vragenlijst invullen en dan krijg je een mooi rapport van Quatt met je score, besparingspotentieel, en hoeveel kwh je nodig hebt (en dus 1 quatt of 2).

Dat rapport is iets te rooskleurig heb ik het gevoel, gezien andere reactie in dit topic, maar je kunt het altijd hier delen voor meer advies.

Belangrijk om te begrijpen is dat je veel meer kwh warmte je huis in kan pompen met gas dan je gaat lukken met een Quatt.

Een doorsnee CV ketel kan 25/35 kwh aan warmte leveren, op ieder moment van de dag. Één Quatt levert 4-6 kwh afhankelijk van het weer.

Maar een Quatt levert veel goedkoper, want op stroom. Rekenvoorbeeld; voor EUR 1,30 koop je op dit moment:
- 1 kuub gas. Dat levert 8,8 kwh warmte op.
- 5 kwh stroom. Een Quatt maakt daar bij een COP van 3 al 15 kwh warmte van. Bijna het dubbele.

Anders gezegd: vanaf een COP van 1,8 is een Quatt op dit moment goedkoper dan stoken op gas.

Dus, om de business case voor een Quatt te maken wil je een hoge efficientie (COP) hebben én een huis dat zoveel mogelijk dagen per jaar het trekt op die 4,5 kwh aan warmte die de Quatt genereert. Waar een ketel in 4 uur 100 kwh in je huis kan duwen, heeft een Quatt 24 uur nodig. Daarom wil je met een Quatt 24/7 een constante temp houden.

Dat bereik je op twee manieren:
1) isoleren
2) warmte afgifte van je huis vergroten

1) De belangrijkste isolatiemaatregelen om eerst te overwegen in huis, voor je een Quatt neemt:
- HR++ glas
- spouwmuur isolatie
- dak/vloer isolatie waar mogelijk

2) Warmte afgifte capaciteit vergroten
Dit is de echte winstpakker want hier gaat je COP van omhoog. De Quatt kan nl het efficientst koud leidingwater verwarmen, maar dan moet die warmte dus uit je leiding en in je huis.

Dit kan als volgt:
- vloerverwarming
- grotere radiatoren
- Ventilatoren in je radiatoren.

Ventilatoren ga je sowieso geen spijt van krijgen. Voor 100 euro per radiator maak je hem 30% krachtiger.

Een Quatt levert dus maximaal ong/gem. 100 kWh per 24 uur. Dat levert je sowieso een besparing op van 10-12 kuub gas per dag en dat lijkt mij eigenlijk altijd een goed idee!

[ Voor 41% gewijzigd door RealCato op 12-01-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Misschien heb ik het gemist maar in welke thermostaat voor de Quatt kun je een schema instellen waarbij de setpoint per 0,1C is in te stellen? Alleen bij de Tado of kan dat ook bij de T6 van Honeywell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
HarryInia schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Zou ik zeker doen ;-) Ondertussen hint voor @duysa01 @pietjm @RealCato ...
Zal het doorgeven als ze om feedback vragen, maar tot nu toe nog niets gehoord…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz

Even checken of alle bedrading goed vast zit in de CiC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
DukesEmmen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Je kunt ook de unieke ID van de CiC invoeren als je het IP niet weet.

De URL wordt dan: http://<CiC-Id>:8080/
waarbij je de <CiC-Id> kan vinden in de Quatt app onder Commander-in-Chief. Het is die hele lange string van letters en cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Ik had op 9 januari de cv ketel aan van middernacht tot 1 uur 's-middags. De eerste defrost was om 1 uur 's middags.
Tot 10 seconden voor de defrost was de power input ca 30 watt, de delta-T in de buitenunit -0,5C en de flow 800l/uur en de cop -14. Daar was het verlies 13 uur lang x 500 watt is 6 kWh.
O, -500W warmte!
30Watt elektrisch en warmte -500W thermisch = COP-14 en -6kWh warmte. Dan is hij wel weer anderhalf uur druk om die warmte weer terug in het huis te stoppen.
En al die 13uur blijft de kamer waar de thermostaat hangt voldoende warm? Ik wil ook zulke onderburen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01uiTT2B8EGeyDpNmn45DVp4fI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6HxRfdj2EYAM1cHKDxMNzb3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syBHA0Wy-32pQeccoP21TvM3Org=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKvF0xML5WZxb7mffAcsC7LX.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet json er een beetje uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Nee, is financieel niet zinvol. Met onderbemeten radiatoren (60gr nodig als buiten paar graden onder 0) moet je echt opletten dat Quatt niet duurder stookt dan CVketel. En het helemaal aan de ketel overlaat als het echt koud is.
Hopelijk krijgen ze het met de ventilator-test als bij lagere watertemperatuur warm.
Anders eerst investeren in afgifte en/of isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Nee, die 70 is geen default voor thermostaat.ControlSetpoint. Wanneer de thermostaat vindt dat er veel harder gestookt moet worden staat deze op 70. Meestal een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
TeslaNerd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:21:
Misschien heb ik het gemist maar in welke thermostaat voor de Quatt kun je een schema instellen waarbij de setpoint per 0,1C is in te stellen? Alleen bij de Tado of kan dat ook bij de T6 van Honeywell?
Bij Tado in ieder geval, maar mij lukt het alleen bij de kamerthermostaat en niet de radiatorknoppen.

En vele anderen gebruiken ook wel een virtuele thermostaat in Home Assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Weet je toevallig welke variabele dat is? Als je weet welke dat is kan daarmee mogelijk de oorzaak van instabiliteit van de regeling aangewezen worden, althans de thermostaat gerelateerde klachten.

Ik heb n.l. geen zin zonder goede redenen weer een andere thermostaat te moeten aanschaffen.
Al vaker langsgekomen in dit forum:
thermostat.otFtChEnabled moet op TRUE staan voordat ze de CiC/Quatt laten moduleren.
Als hij FALSE is gaan Quatt+ketel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Geen temperatuur is wel een probleem; nog nooit gezien. Geen verbinding met Quatts? Of alleen buitentemp, omdat deze los was.

Boiler only heb ik alleen gezien als het water te heet werd.
Staat alles open bij jullie, water kan alle radiatoren/vloer in?

(doe eens een JSON screenshot) edit: die is net hierboven gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rob
SBL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Geen temperatuur is wel een probleem; nog nooit gezien. Geen verbinding met Quatts? Of alleen buitentemp, omdat deze los was.

Boiler only heb ik alleen gezien als het water te heet werd.
Staat alles open bij jullie, water kan alle radiatoren/vloer in?

(doe eens een JSON screenshot)
Geen temperatuur is gelukkig opgelost, sensor was niet aangeschroefd.
CV werkt wel, er is ook circulatie. Moest zoals gezegd vanochtend wel bijvullen. Wellicht quatts ontluchten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

Da's veel te leeg. Blijven bellen met Quatt, en andere kabels nalopen.
Hij ziet ook nog geen buitentemperatuur, ondanks aansluiten van voeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyronica
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-05 09:36
T-Rob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:13:
Zag net dat de temperatuurvoeler niet vast zat. Vastgezet en nu zie ik wel de temperatuur in json. Welllicht toch even resetten nu die sensor wel doorkomt nu…
Dus het spoed nummer wat je kan bellen wordt uiteindelijk niet opgenomen? Bijzonder zeker als je na eerste dag installeert belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
[...]

Nee, is financieel niet zinvol. Met onderbemeten radiatoren (60gr nodig als buiten paar graden onder 0) moet je echt opletten dat Quatt niet duurder stookt dan CVketel. En het helemaal aan de ketel overlaat als het echt koud is.
Hopelijk krijgen ze het met de ventilator-test als bij lagere watertemperatuur warm.
Anders eerst investeren in afgifte en/of isolatie.
Ter aanvulling:

Voor 1 kuub gas koop je op dit moment 5 kwh, en daar moet je dan 8,8 kwh mee weten te vervangen. Dus boven COP 1,8 ben je geld aan het verdienen.

De COP probeeen we dus een beetje gevoel bij te krijgen, en die hangt dan weer vooral af van de buitentemp (kun je niet beinvloeden cq is voor iedereen hier ongeveer hetzelfde) en je radiatorcapaciteit om warmte af te geven.

Grotere radiatoren, vloerverwarming, en ventilatoren gaan je business case het meeste helpen. Isoleren van huis vooral het percentage gasverbruik dat de Quatt kan overnemen.

[edit] bericht van SBL verkeerd gelezen waardoor mijn eerste reactie iets te direct was ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door RealCato op 12-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-05 11:58
[...]

Al vaker langsgekomen in dit forum:
thermostat.otFtChEnabled moet op TRUE staan voordat ze de CiC/Quatt laten moduleren.
Als hij FALSE is gaan Quatt+ketel uit.
Dat is blijkbaar een interne variabele. "thermostat.otFtChEnabled" is een logical dus die beinvloed niet het analoge regelalgoritme. Blijft dus over de gemeten en gewenste kamertemperatuur, en daarmee begrijp ik nog niet waarom de iSense niet geschikt zou zijn.
PS: in een andere post werd de HA-virtuele thermostaat genoemd, laat ik dat eerst maar eens bestuderen..
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/
Daarmee zou je de TS c.q. de gemeten en gewenste kamertemperatuur kunnen overnemen.

[ Voor 47% gewijzigd door Freeckje op 12-01-2024 14:50 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gevalletje Quatt-support.
Via app kun je ook tickets aanmaken (helpcenter, chat).
Installatiefout. (Of Meldt dat je gezondheid er onder leidt).

Kijk in ticketportaal (zie TS) of er wat mee wordt gedaan.
Maak eventueel nogmaals ticket aan met vraag of ze ticketnr Xxx al hebben opgepakt.

PS @T-Rob : voeg deze JSONs bij.
Dan is het gelijk wel duidelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 12-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:26
Tyronica schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Dus het spoed nummer wat je kan bellen wordt uiteindelijk niet opgenomen? Bijzonder zeker als je na eerste dag installeert belt.
Je kan gewoon een ticket aanmaken via de app. Erg vervelend als het niet werkt, maar is nu niet bepaald levensbedreigend.
Pagina: 1 ... 17 ... 254 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.