Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:33:
[...]

En wederom verwijs ik dan naar de posts van tweakers (incl ikzelf) die voor 3-5K alles FE werkend hebben staan en het gas kunnen laten afsluiten. Ja met 32, en ja dat is gewoon te onderhouden, en ja ook die installaties zijn in een jaar of 4 geheel terugverdiend.
M.a.w net zo (ir)relevant als jouw argumenten.
De mensen die straks uitbreiden naar Quatt All Electric zitten met exact hetzelfde, toch?

jij zit er alleen in van: zodra ik wat er aan het ding krijg, gaat ie de deur uit en komt er wat anders.
De insteek zou toch juist moeten zijn: hoe duurzaam is mijn installatie waar ik aardig wat centjes voor heb moeten betalen? Ongeacht of de terugverdientijd nu 3 jaar of 8 jaar is.
En zoals met alle apparaten en ontwikkelingen, komt er over een jaar of 4 vast weer wat nieuws waardoor het allemaal nog efficiënter of beter is. Maar dat maakt producten van dit moment niet meteen overbodig. Kijk alleen al hoeveel mensen de gasketel laten hangen "want hij is pas 3 jaar oud".
Mooi als jij het voor dat geld voor elkaar krijgt, maar ik heb nog geen offerte gezien voor FE die ook maar in de buurt kwam.
En ja, als ik die Quatt kan rekken naar 20 jaar dan doe ik dat bij voorkeur, maar ik blijf er ook niet krampachtig aan vast houden als het repareren niet meer kan of niet meer loont omdat er veel betere dingen zijn. Wat dat betreft zie ik die 5 jaar als norm, want als je nu een warmtepomp van 5 jaar geleden hebt, dan zou ik die ook eerder vervangen dan repareren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Mooi als jij het voor dat geld voor elkaar krijgt, maar ik heb nog geen offerte gezien voor FE die ook maar in de buurt kwam.
En ja, als ik die Quatt kan rekken naar 20 jaar dan doe ik dat bij voorkeur, maar ik blijf er ook niet krampachtig aan vast houden als het repareren niet meer kan of niet meer loont omdat er veel betere dingen zijn. Wat dat betreft zie ik die 5 jaar als norm, want als je nu een warmtepomp van 5 jaar geleden hebt, dan zou ik die ook eerder vervangen dan repareren.
Dan moet je beter zoeken

4kW Daikin Altherma met back-up heater, incl controller en wifi 3840
https://www.climasense.nl...iking+monobloc&results=65

Installatie 850
https://www.climasense.nl...warmtepomp-4-tm-8-kw.html

Samen 4690 - 2850 2925 subsidie = 1765 euro
1100 euro goedkoper dan een 4kW Quatt.

Eventueel uit te breiden met WPB erbij 2150 (geïnstalleerd en wel)
https://www.climasense.nl...rmtepompboiler&results=23
subsidiebedrag = installatiekosten bij deze partij zie ik.

Het is wat o.a. @flippy ook al zei; als je een offerte van 12k+ ontvangt voor zoiets, dan ben je met de verkeerde partij in gesprek.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 12:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Sinds wanneer is je Quatt niet klein en R290?
Een 32 zul je ook gewoon mogen bijvullen, alleen niet meer nieuw plaatsen.
Mbt tot R32 zou dat binnenkort wel eens anders kunnen lopen, zeker als je de laatste berichten vanuit de EU gaat lezen, want daar zou dus het hervullen van oa R32 gaan sneuvelen, zie mijn TS op pagina 1 onder koudemiddelen. Het is wachten op de officiële tekst van de regeling, die overigens na goedkeuring ook in de eu direct van kracht.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
Onno ! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Doorstromer kan gewoon tussen de Quatt en flowmeter. Geen bypass klep, T-stukken etc nodig. Juist super simpel en fail safe ontwerp. Quatt met in serie een extra elektrische heater met aan/uit regeling.
wel zeker weten dat die doorstromer 800 L/u aan kan (heb geen datasheet gezien ofzo).

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Dat was mijn conclusie ook, maar is het standaard dat CiC Aan/uit aanstuurt ipv Opentherm? In de ketel zit nl. een Opentherm aansluiting.
Hangt van het merk van je cv ketel af, 2 merken worden standaard OT aangesloten de anderen standaard aan/uit. Zie handleiding vervangen cv, daar staat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Mbt tot R32 zou dat binnenkort wel eens anders kunnen lopen, zeker als je de laatste berichten vanuit de EU gaat lezen, want daar zou dus het hervullen van oa R32 gaan sneuvelen, zie mijn TS op pagina 1 onder koudemiddelen. Het is wachten op de officiële tekst van de regeling, die overigens na goedkeuring ook in de eu direct van kracht.
https://alklima.nl/blog/n...emiddel%20niet%20verboden.

Dat haal ik er niet uit anders...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-09 11:14
Toby-Wan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt de Quatt het snelste terugverdiend van iedereen hier :+
heb je enige idee van meerwaarde huis 'omdat hybride' vs investering Quatt?
Nee geen idee. Het energielabel is van F naar A gegaan door alleen de warmtepomp en 10 zonnepanelen te plaatsen. Dat heeft ongetwijfeld meegeholpen en voelt bijna als oplichting haha.

Aangekocht voor 270k, nu 2 jaar later verkocht voor 365k. Mensen staren zich blind op een energielabel.

Dus ik denk dat die investering van 1600 euro het ruimschoots waard was ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Dan moet je beter zoeken

4kW Daikin Altherma met back-up heater, incl controller en wifi 3840
https://www.climasense.nl...iking+monobloc&results=65

Installatie 850
https://www.climasense.nl...warmtepomp-4-tm-8-kw.html

Samen 4690 - 2850 2925 subsidie = 1765 euro
1100 euro goedkoper dan een 4kW Quatt.

Eventueel uit te breiden met WPB erbij 2150 (geïnstalleerd en wel)
https://www.climasense.nl...rmtepompboiler&results=23
subsidiebedrag = installatiekosten bij deze partij zie ik.

Het is wat o.a. @flippy ook al zei; als je een offerte van 12k+ ontvangt voor zoiets, dan ben je met de verkeerde partij in gesprek.
Nieuw product staat er op de website, dus dat verklaart iets. Maar die 4 kW, is dat vergelijkbaar met een Quatt of is het de 4 kW van een Elga Ace waar niks van over blijft zodat je voornamelijk met het COP 1 hulpelement verwarmt in dit weer?

De 58 dB geluidsvermogen zou misschien netaan kunnen zonder mijn buren gek te maken, maar de 6 kW versie is alweer 60 dB. Gelukkig nog niet zo'n herrie als de Daikin die hier vlakbij draait, want die hoor je op afstand al.

Die WP boiler gebruikt R134A. Dat komt er bij mij niet in, maar het is verder wel een scherpe prijs.

Ik vrees dat deze hoe dan ook zou sneuvelen ivm de WAF. Er is al aangegeven dat zo'n grote lelijke witte bak er niet komt, hoe veel het ook bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:25
MacD007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Hangt van het merk van je cv ketel af, 2 merken worden standaard OT aangesloten de anderen standaard aan/uit. Zie handleiding vervangen cv, daar staat het.
Dat is een interessante. Volgens de handleiding zou een Vaillant Aan/uit zijn. Echter levert Vaillant een module die ervoor zorgt dat met de ketel via OpenTherm kan worden gecommuniceerd, deze zit ook in onze ketel. Kan het zijn dat de monteurs alleen het merk lezen en niet verder kijken?

Durf het bijna niet te vragen: maar wat zijn de gevolgen als ik zelf de OpenTherm ipv de aanuit communicatie aanbreng tussen ketel en CiC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
In deze bron staat het dus weer anders, ik wacht gewoon af tot de officiële tekst, men heeft namelijk ondertussen al op álle niveaus een overeenstemming echter moet het nog formeel (hamerstuk) worden afgesloten. Zal in de komende manden wel gebeuren, vond zo snel nog geen exacte datum.
Ik hoop dat je gelijk hebt met betrekking tot onderhoud, want de info (verschillende bronnen) hadden hier echt een horrorverhaal over (mbt koudemiddelen > 150 GWP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Dat is een interessante. Volgens de handleiding zou een Vaillant Aan/uit zijn. Echter levert Vaillant een module die ervoor zorgt dat met de ketel via OpenTherm kan worden gecommuniceerd, deze zit ook in onze ketel. Kan het zijn dat de monteurs alleen het merk lezen en niet verder kijken?

Durf het bijna niet te vragen: maar wat zijn de gevolgen als ik zelf de OpenTherm ipv de aanuit communicatie aanbreng tussen ketel en CiC?
Dat laatste, niet doen, dat moet namelijk iom Quatt omdat zij ook iets moeten omzetten wat je zelf niet kan.
En ja, ik vrees dat je gelijk hebt, ook bij mijn ATAG die dus ook een OT heeft is deze op aan/uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:17:
[...]

In deze bron staat het dus weer anders, ik wacht gewoon af tot de officiële tekst, men heeft namelijk ondertussen al op álle niveaus een overeenstemming echter moet het nog formeel (hamerstuk) worden afgesloten. Zal in de komende manden wel gebeuren, vond zo snel nog geen exacte datum.
Ik hoop dat je gelijk hebt met betrekking tot onderhoud, want de info (verschillende bronnen) hadden hier echt een horrorverhaal over (mbt koudemiddelen > 150 GWP).
Hoe dan ook is het een kwestie van tijd, want F gassen maken is niet meer nodig.
R290 is vreselijk goedkoop, schoon en presteert goed. Er zijn nog wat zorgen om veiligheid waardoor de hoeveelheid binnen beperkt is, maar voor een WP boiler heb je niet zo veel nodig en een monoblock binnen hangen is niet heel zinvol.

Vergeet ook niet dat zo'n warmtepomp zelfs in de meest ideale omstandigheden gewoon slijt, dus als je alles kan recyclen behalve het koelmiddel, dan is het weg lekken van dat koelmiddel een goed moment om afscheid te nemen. Ik ken ook niemand die eist dat zijn/haar wasmachine 15 jaar mee gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Nieuw product staat er op de website, dus dat verklaart iets. Maar die 4 kW, is dat vergelijkbaar met een Quatt of is het de 4 kW van een Elga Ace waar niks van over blijft zodat je voornamelijk met het COP 1 hulpelement verwarmt in dit weer?

De 58 dB geluidsvermogen zou misschien netaan kunnen zonder mijn buren gek te maken, maar de 6 kW versie is alweer 60 dB. Gelukkig nog niet zo'n herrie als de Daikin die hier vlakbij draait, want die hoor je op afstand al.

Die WP boiler gebruikt R134A. Dat komt er bij mij niet in, maar het is verder wel een scherpe prijs.

Ik vrees dat deze hoe dan ook zou sneuvelen ivm de WAF. Er is al aangegeven dat zo'n grote lelijke witte bak er niet komt, hoe veel het ook bespaart.
ja weet je, het is gewoon maar een voorbeeld he
Maar nu kun je in elk geval afstrepen dat je nog nooit een FE offerte hebt gezien voor iets dat ook maar in de buurt kwam van 4000 euro d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Nergens. Een expansievat zit in je cv systeem, en niet in het sww systeem.
Omdat je cv inhoud nauwelijks wijzigt bij het installeren van de Quatt buitenunit (alleen de inhoud van de buitenleidingen komt er bij) zul je het over het algemeen af kunnen met het oude expansievat. Sterker nog: je cv stookte het water over het algemeen warmer, dus het expansievat met de warmtepomp mag daardoor juist weer wat kleiner worden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:59
verguldebarman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:28:
Gisteren een flinke stress-test en daarmee een duur dagje gehad; 34kWh en 7m3 verbruikt. Gelukkig komen dit soort dagen (vooralsnog) niet al te vaak voor, want anders had ik toch voor een Quatt-duo moeten gaan.....

[Afbeelding]

Vrijstaande woning uit 1990 // geschakeld aan de achterkant // dubbel glas // woonkamer met beide kanten ramen over de volle breedte tot 4m hoogte // alles open verbonden in verschillende woonlagen // ca 300m3 // bijna nergens deuren // kids die vergeten de aanwezige ramen/deuren te sluiten // vvw alleen in de woonkamer // overal type 10 radiatoren // geen boosters // Honeywell T6 op 20°C met nachtverlaging naar 19,5°C.
Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis. ;)
Isolatie + gedrag maakt een enorm verschil in je verbruik blijkt maar weer. Zelf een 2-onder-1 kap woning uit 2006 full electric en gisteren ook een duur dagje geweest. Totaal verbruik woning: 45,3kWh waarvan 33kWh door de warmtepomp. Heb nog 10kWh zelf kunnen opwekken dus netto 35,3kWh voor de hele woning. Alleen in februari 2021 met de hevige sneeuwval iets meer verbruikt. Gelukkig zijn dit zeldzame dagen in Nederland :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 11-01-2024 13:36 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:25:
[...]

ja weet je, het is gewoon maar een voorbeeld he
Maar nu kun je in elk geval afstrepen dat je nog nooit een FE offerte hebt gezien voor iets dat ook maar in de buurt kwam van 4000 euro d:)b
Ja, dit is zeker scherp. Mijn offertes waren wel voor grotere vermogens, want met 4 kW gaat het echt niet lukken, maar de 8 kW die vaak langs kwam is ook weer overkill. Alles was wel onder voorbehoud van prijswijzigingen, zonder meerwerk, onbekende levertijd een met een nog te maken warmteverlies berekening.

De schrikbarende prijzen, onzekerheden en de WAF veto hebben nu geleid naar de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
MacD007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Dat laatste, niet doen, dat moet namelijk iom Quatt omdat zij ook iets moeten omzetten wat je zelf niet kan.
En ja, ik vrees dat je gelijk hebt, ook bij mijn ATAG die dus ook een OT heeft is deze op aan/uit gezet.
Vraag maar eens aan Quatt voorgelegd. Komt bij mij nu toch een beetje over als 'niet verder kijken dan je neus lang is' installatie. Niets ten nadele van de Slowaakse installateurs, hebben verder prima werk verricht, maar zouden misschien andere instructies moeten krijgen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:45
Alles een beetje tot mij nemende mbt het FE gebeuren valt de prijs mij toch wel wat tegen.
Zou zoiets er niet veel voordeliger bij passen. (Zomaar even het eerste Google resultaat)
https://warmteshop.eu/pro...o1TYmVv1_LIsaAmzqEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:40:
Alles een beetje tot mij nemende mbt het FE gebeuren valt de prijs mij toch wel wat tegen.
Zou zoiets er niet veel voordeliger bij passen. (Zomaar even het eerste Google resultaat)
maar dat is een elektrische boiler, dat is bijna factor 3 duurder in gebruik dan via een wp(boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:47
olafmol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:43:
[...]

John de Visser adviezen zijn nogal kort door de bocht, al bedoelt hij het goed. Hij neemt namelijk helemaal niet mee dat er ook nog een thermostaat is met eigen gedrag en instellingen, en een afgiftesysteem dat per huis weer anders is. De CV ketel is maar 1 onderdeel van een groter geheeld, dus blind wat instellingen zomaar aanpassen kan slecht uitpakken.
Dat blijkt maar weer ja. Met het advies van s020506 erbij en de waardes die ik zie in de Jasonfeed zijn de instellingen veel logischer. En het effect is dat de CV nu wel door blijft gaan.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:43:
[...]

maar dat is een elektrische boiler, dat is bijna factor 3 duurder in gebruik dan via een wp(boiler)
Ja maar ook ketel functie ter ondersteuning van de Quatt en voor het behalen van de 18 start temperatuur.
Vermoedelijk COP 1 maar voor het douchen en opstarten te doen lijkt mij als je de aankoopprijzen tegenover elkaar zet.

Alleen de vraag of Quatt uit concurrentieoverwegingen samenwerking met CIC toe zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:40:
9 kW gebruik, dus dan heb je voor douchen ongeveer 40A gebruik naast wat er verder nog in huis aan staat.
Lijkt mij niet echt een goed plan met de meeste woningen op 1x 35A of 3x 25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
patrickvdhart schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Denk je? Die is namelijk al flink getemd, Vermogen van 25 naar max 11 en de max Temp is 50 graden, was ook aanbeveling Quatt, die wilden zelfs hoger dan 50 graden als max water temp.
Reden dat hij zo fel gaat is volgens mij dat hij veel te laat actie onderneemt. De Quatt laat de vloer temperatuur rustig van 28 graden naar 21 graden zakken en als eind van de dag de buiten temperatuur een duikvlucht neemt en zon niet meer op de gevel staat (nee, thermostaat staat niet in de zon) dan duurt het uren voor er weer voldoende warmte in de vloer zit (is 100 M2). Ondertussen zakt de temperatuur vrolijk verder en raakt de Quatt in paniek en blijft maar stoken.

Uiteindelijk is warmte regeling een balans tussen warmte weg en warmte erin. Dat betekent in regel techniek dat de binnen temperatuur in 1e instantie als een ramp ("helling") reageert, als hij naar beneden beweegt blijft hij door bewegen tot temperatuur dichter bij buiten temperatuur komt. In ander woorden, als de temperatuur zakt maar nog boven gewenste waarde is moet de verwarming al aan gaan, zo werkt het in de process industrie. (voor de geinteresseerden, de proportional actie moet het dan winnen van de integral actie). Oftewel, het is goed als de Quatt aangaat als we nog boven de gewenste waarde zitten, dat is afhankelijk van de daling snelheiden die us weer afhankelijk van je huis (isolatie, grootte e.d)
Dat gebeurt niet en is een probleem van de regeling en is helaas niet te beinvloeden door ons als gebruiker.

Excuus voor de technische begrippen, hopelijk is miijn punt duidelijk
De Quatt stuurt niet op aanvoertemperatuur (neem aan dat je dat bedoeld met vloertemperatuur?). Je thermostaat bepaalt of er warmtevraag is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:07
Trumpske schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:15:
Ik zie dat mijn CiC/Lyric T6 sinds het koude weer ineens een hele hoge temperatuur vraagt. Waar deze tot op heden altijd ergens tussen de 15 en 30 graden was is het nu ineens tussen de 60 en 70 graden?

Ik heb vloerverwarming dus dat zou niet eens door mijn vloerverwarming mogen. Daarnaast heb ik de CV ketel zo afgesteld dat deze het water maar verwarmt tot 35 graden. Heb hiermee altijd mijn huis op temperatuur kunnen houden, momenteel ook. Merk wel nu met het echt koude weer dat het in de morgen wat kouder is.

Iemand die hetzelfde ziet?

[Afbeelding]
WOW! Kan je in de T6 ook de aanvoertemp van het water beperken? Zou het zo kunnen zijn dat de T6 de instellingen in de ketel overschrijft? Want het lijkt mij dat deze metingen betrouwbaar zijn?

En je hebt een open-verdeler, dus deze watertemp gaat ook echt direct je vloer in? Dan heb je hier wel een issue inderdaad.

hier het temp verloop van mijn VV verdeler (bijmenging) met max op +/-40gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3ou91nRzxM_FkORCUTDQ_qDk5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9SSi57o6b9yBYIKT7Wqtqzb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3AW6E1X1OKZbOXAvv9H-rlEfi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5Twer3JGXIO9ErHfwmV3TAs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:47
onlinaius schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Omdat je cv inhoud nauwelijks wijzigt bij het installeren van de Quatt buitenunit (alleen de inhoud van de buitenleidingen komt er bij) zul je het over het algemeen af kunnen met het oude expansievat. Sterker nog: je cv stookte het water over het algemeen warmer, dus het expansievat met de warmtepomp mag daardoor juist weer wat kleiner worden.
Over expansievat gesproken; weet je toevallig hoeveel bar het systeem moet zijn met een Quatt? Ik zit nu namelijk op 0,9bar en dat klinkt zo ontzettend laag.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
onlinaius schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Idd, maar in je totale CV/SWW combinatie, wat een FE is, zal een expansievat moeten. Goed punt dat die wat kleiner kan.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
verguldebarman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Over expansievat gesproken; weet je toevallig hoeveel bar het systeem moet zijn met een Quatt? Ik zit nu namelijk op 0,9bar en dat klinkt zo ontzettend laag.....
Druk zoals je gewend bent bij CV met ketel; rond 2 bar. 0,9 is laag en zou ik snel weer even bijvullen en in de gaten houden of hij komende dagen weer terug loopt.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 02:32
verguldebarman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:06:
[...]

1.8 bar heb ik, mijn ketel suggereert tussen de 1,5 en 2 bij koud systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:43
Ysbeer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Bij mij ook op de grond. Die musquito heb ik alleen bij een bepaalde frequentie. Benieuwd of de big foots helpen. Keep us posted!
Ze zijn geweest en de rubberen poten zitten eronder, heeft alleen niet geholpen. Het is in ieder geval niet de fan of de compressor maar iets anders. Soort elektriciteitzoem/piep ofwel mosquito geluid. Dus als ticket blijft open en komen erop terug.

Toevallig laatst met een batterij en een elektrische kaars een soort gelijk geluid. Veel zachter en weliswaar. Gok zelf dat ergens een aansluiting niet helemaal lekker zit maargoed we gaan het zien! Voorlopig dus stille stand in de nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Vraag mbt juiste werking Quatt

Ik ben nieuw op dit forum en wil het volgende delen.
Op 2 december j.l. is bij ons een Quatt Hybrid geinstalleerd. Na een maand werken gaf dat een mooi resultaat. (gasverbruik dec. 22 = 341, dec. 23 = 75, beide inclusief douchen/koken). Ook begin januari 2024 begon goed, totdat de vorst intrad.

Wij zijn al op leeftijd en zijn wat “kouwelijker” dan gemiddeld en hebben de thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) altijd iets hoger staan dan bij andere huishoudens: in de wintermaanden 21,5° - 22,0°. Wij hebben geen nachtverlaging o.a. ivm de vloerverwarming.

Op 9 dec. de thermostaat op 22,0° gezet, welke temperatuur ook werd bereikt. Op 22 dec. waaide het heel hard, was het koud en is de thermostaat op 22,5°gezet, welke temperatuur ook werd bereikt.

Op 7 jan. ging het mis. De nachttemperatuur zakte onder nul en de volgende ochtend om 08.30 uur was de kamertemperatuur 21,0°, om 17.00 uur 21,5°.
Op 9 jan. 08.30 uur wederom 21,0°, na heel zonnige dag om 17.00 uur 22,0° (veel glas op zuid-west).
Op 10 jan. 08.30 weer 21,0° nu thermostaat op 23,5° gezet. Na wederom zonnige dag om 17.00 uur 22,2°.
Vanochtend weer hetzelfde: 21,0°. Dit is voor ons echt te koud en ik ben benieuwd of vorengenoemd probleem bekend is en wat een mogelijke oplossing kan zijn.

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:07
RoverP5B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:43:

Op 2 december j.l. is bij ons een Quatt Hybrid geinstalleerd. Na een maand werken gaf dat een mooi resultaat. (gasverbruik dec. 22 = 341, dec. 23 = 75, beide inclusief douchen/koken). Ook begin januari 2024 begon goed, totdat de vorst intrad.

Wij zijn al op leeftijd en zijn wat “kouwelijker” dan gemiddeld en hebben de thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) altijd iets hoger staan dan bij andere huishoudens: in de wintermaanden 21,5° - 22,0°. Wij hebben geen nachtverlaging o.a. ivm de vloerverwarming.

Op 9 dec. de thermostaat op 22,0° gezet, welke temperatuur ook werd bereikt. Op 22 dec. waaide het heel hard, was het koud en is de thermostaat op 22,5°gezet, welke temperatuur ook werd bereikt.

Op 7 jan. ging het mis. De nachttemperatuur zakte onder nul en de volgende ochtend om 08.30 uur was de kamertemperatuur 21,0°, om 17.00 uur 21,5°.
Op 9 jan. 08.30 uur wederom 21,0°, na heel zonnige dag om 17.00 uur 22,0° (veel glas op zuid-west).
Op 10 jan. 08.30 weer 21,0° nu thermostaat op 23,5° gezet. Na wederom zonnige dag om 17.00 uur 22,2°.
Vanochtend weer hetzelfde: 21,0°. Dit is voor ons echt te koud en ik ben benieuwd of vorengenoemd probleem bekend is en wat een mogelijke oplossing kan zijn.
Het lijkt erop dat het niet warm genoeg wordt, dus er te weinig vermogen geleverd wordt. Of de afgifte kan niet hoger, of de temperatuur van het water in de installatie wordt niet hoog genoeg.

Is het mogelijk een screenshot te delen van de Quatt app, of liever nog de gegevens van de CIC (de webpagina)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:24
Ik zie op de meeste screenshots een redelijk stabiel beeld van het verbruik. Bij mij lijkt hij telkens een overshoot te hebben waardoor hij daarna weer een uur niets doet.

T6 thermostaat en vloerverwarming beneden met mengen en pomp snelheid 1. Rest van het huis radiatoren die gewoon meedraaien (geen concrete warmte behoefte)

Geeft mijn vloerverwarming te langzaam warmte af? Of moet ik het warmteverlies laten aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfnoopJZpvg27tkw4CZJDv_jVKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vLEu6UaJU2ekG5JJQ3OGBL9j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 09:18
ThaSandman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:58:

Geeft mijn vloerverwarming te langzaam warmte af? Of moet ik het warmteverlies laten aanpassen?

[Afbeelding]
ik denk het laatste. het vermogen wat de Quatt kan leveren met huidige buiten temperaturen is rond de 4kW. Als de CiC meer vraagt krijg je CV gebruik om dat vermogen aan te leveren. Dat is prima als dat vermogen ook nodig zou zijn.

je ziet echter bij jou dat je het ene uur 8kW vraagt en het andere uur bijna niets. Dus als dit zou worden verdeeld over de 2u zou je prima met enkel de Quatt af kunnen qua vermogen.

Dus kan een trage vloer zijn icm hoog ingestelde warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:31
MacD007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Dat lijkt me sterk. Dus iedereen die dit jaar een warmtepomp koopt met R32 en volgend jaar toevallig een lek heeft mag al zijn spul vervangen.

[ Voor 111% gewijzigd door medu80 op 11-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 21:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXqADVaF8BEM6-FajmHNEIDOyf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqfeUz0fxMo6mXso1AacXZOk.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik het nu goed dat je voor de extra buiten unit (waarvan ze aangeven dat eigenlijk iedereen die wel nodig heeft) ook nog eens € 1.000,- extra moet afrekenen? Als je daar dan ook nog de bijzonderheden (boring door beton, extra leiding en het zetten van een steiger bij rekent 9zoals bij mijn quatt hybrid installatie) dan wordt het voor mijn gevoel wel een erg dure upgrade (2x zo duur als een enkele quatt). Of schakelen ze de quatts aan elkaar en is er geen extra boring / leidingen nodig?

Vind een investering van € 6.500,- voor de laatste 20% gas en je aansluiting eigenlijk niet uit te leggen als je het afzet tegen tvt. Als je het vanuit duurzaamheid kijkt is alles natuurlijk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:53:
[...]

9 kW gebruik, dus dan heb je voor douchen ongeveer 40A gebruik naast wat er verder nog in huis aan staat.
Lijkt mij niet echt een goed plan met de meeste woningen op 1x 35A of 3x 25A.
Oeps, daar heb je een (goed) punt. Hij is er ook in 4kW maar heeft dan een 50 liter boiler. Wij (2) zouden er alleen mee douchen. Lijkt me weinig inhoud daarvoor.

Toch had iemand het hier over een vendor lock en dat staat me tegen. Het liefst zou ik dan een elektrisch keteltje hebben ter ondersteuning* en de 18 graden grens. En nog iets voor het verwarmen van het douchewater.

* Heb de laatste dagen de indruk gekregen dat onder echt barre omstandigheden de Quatt toch echt tekort komt. Dit was een ‘wintertje’ van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
medu80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat lijkt me sterk. Dus iedereen die dit jaar een warmtepomp koopt met R32 en volgend jaar toevallig een lek heeft mag al zijn spul vervangen.
Je zat op een verkeerd onderwerp te reageren. Uitfaseren van F-gassen zal beginnen door verbod op verkoop van nieuwe apparaten die het gebruiken, dus voorlopig zit je goed met vullen. Het is vooral dat je niet moet verwachten dat het over 10 jaar nog mag of betaalbaar is om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
dikkiedik schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:17:
[...]

ik denk het laatste. het vermogen wat de Quatt kan leveren met huidige buiten temperaturen is rond de 4kW. Als de CiC meer vraagt krijg je CV gebruik om dat vermogen aan te leveren. Dat is prima als dat vermogen ook nodig zou zijn.

je ziet echter bij jou dat je het ene uur 8kW vraagt en het andere uur bijna niets. Dus als dit zou worden verdeeld over de 2u zou je prima met enkel de Quatt af kunnen qua vermogen.

Hier geeft hij wel heel wat vermogen af. Kan dus wel met deze temperaturen. Overigens is het hier buiten volgens mijn buitenthermometer en mijn auto 2,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO1FbjOtUrGOp51ggY0YkZaSobU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsI3R8VfUXSWjPXn12GoBUJp.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
Het duurde even voor ik doorhad hoe de Json info te copieren. Ik hoop dat het werkt.

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 10:27
Met de Quatt Duo op komst (eind deze maand) wil ik alvast een voorschotje doen op wat ik tekort komt aan radiatorcapaciteit. Mijn ketel staat momenteel op 40 graden ingesteld. Daarmee kan ik het de afgelopen dagen net aan op 18,5 a 19 graden houden in huis, maar zeker niet warmer krijgen. Delta T bij de meeste radiatoren is overigens zo'n 4 a 5 graden. Voor de heel koude dagen was deze aanvoertemperatuur net aan voldoende om het huis langzaam op temperatuur te krijgen.

Voor het rendement van de Quatt is een afgiftetemperatuur van 35 graden (of nog wat lager) beter.

Is er een vuistregel of rekentool die me helpt om op een eenvoudige manier in te schatten hoeveel minder mijn radiatoren kunnen afgeven bij 35 graden aanvoer? Dan kan ik weer inschatten of we dat tekort aan capaciteit makkelijk kan oplossen met heatfan's (of ander merk) of dat vergroten van een of meerdere radiatoren nodig is.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:43
ThaSandman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:58:
Ik zie op de meeste screenshots een redelijk stabiel beeld van het verbruik. Bij mij lijkt hij telkens een overshoot te hebben waardoor hij daarna weer een uur niets doet.

T6 thermostaat en vloerverwarming beneden met mengen en pomp snelheid 1. Rest van het huis radiatoren die gewoon meedraaien (geen concrete warmte behoefte)

[Afbeelding]
Bij mij moest in deze kou de snelheid van de vloerverwarming pomp met 1 omhoog en dan weer netjes 4 a 5 graden delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
pietjm schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Hier geeft hij wel heel wat vermogen af. Kan dus wel met deze temperaturen. Overigens is het hier buiten volgens mijn buitenthermometer en mijn auto 2,5 graden.
ze geven de Quatt een vermogen rating van 4-6kW waarbij die 6kw gehaald kan worden in gunstigere omstandigheden met iets hogere buiten temperaturen. Dat zou best al wel eens gehaald kunnen worden bij een OAT van rond de 2/3C. Hier staat meer over in de technische specificaties die geleverd zijn door Quatt.

Maar het gaat vooral om het vermogen wat bepaald wordt als momentopname. Stel de CiC wil graag door het vermogensverlies van je woning en verschil tussen setpoint en gemeten kamer temp een aanvoer van 7kW aan vermogen, dan komt er altijd de CV bij. Ook al is het een uur later al weer op temperatuur en gaat de Quatt in zijn totaliteit uit.

Nu is het met de huidige buiten temperaturen gewoon best lastig om het zonder gas af te kunnen en ook niet persee het beste moment om vermogensverliezen aan te gaan laten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Oeps, daar heb je een (goed) punt. Hij is er ook in 4kW maar heeft dan een 50 liter boiler. Wij (2) zouden er alleen mee douchen. Lijkt me weinig inhoud daarvoor.

Toch had iemand het hier over een vendor lock en dat staat me tegen. Het liefst zou ik dan een elektrisch keteltje hebben ter ondersteuning* en de 18 graden grens. En nog iets voor het verwarmen van het douchewater.

* Heb de laatste dagen de indruk gekregen dat onder echt barre omstandigheden de Quatt toch echt tekort komt. Dit was een ‘wintertje’ van niks.
Ja, gewoon voorlopig door met je ketel als je dat kan. met 2 personen heb je het misschien over 100 m3 aardgas per jaar voor bad en douche en dat is prima voor de CV en/of de Quatt voor hun resterende levensduur lijkt mij.

Vendor lock-in is ook 1 aanspreekpunt bij problemen. Ik zou mij er niet te druk om maken als je het spul maar een paar jaar na elkaar koopt.

Qua door gaan bij negatieve temperaturen doet de Quatt het best wel goed. Niet lang geleden haakten hybride warmtepompen al veel eerder af omdat de COP ruim boven 0 graden al dramatisch was.
Ook het resterende effectieve vermogen bij -7 is best aanzienlijk als je het met een Elga Ace 4 kW vergelijkt. Die is op dat soort temperaturen effectief nauwelijks krachtiger dan een waterkoker.

Het gaat vooral om wat je meestal bespaart en niet die paar hele koude dagen/nachten in het jaar. En als je te veel en vaak op gas leunt, dan gewoon contact met Quatt opnemen wat zij er van vinden nadat je de vele tips op dit forum over balanceren van radiatoren, isoleren en zo'n stabiel mogelijke temperatuur hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Je zat op een verkeerd onderwerp te reageren. Uitfaseren van F-gassen zal beginnen door verbod op verkoop van nieuwe apparaten die het gebruiken, dus voorlopig zit je goed met vullen. Het is vooral dat je niet moet verwachten dat het over 10 jaar nog mag of betaalbaar is om dit te doen.
Over 10 jaar is je garantie allang verlopen en er is vast wel een Harry in de buurt die dit wil doen. Beren op de weg zien door sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:15:
[Afbeelding]

Ik heb bij Quatt een ticket aangemaakt voor het niet kunnen vasthouden van de kamertemperatuur terwijl de quatt wel nog omhoog kan met zijn vermogen. Eerder vanmorgen kon de Quatt nog naar 3500 watt (warmte) om de ingestelde temperatuur te halen. Na bereiken van de setpoint verlaagt de Quatt te snel en te veel zodat de kamertemperatuur eerst daalt naar 17,2 en nu langzaam weer opkrabbelt (daarbij ook geholpen door de zon)
Ik ben benieuwd waar ze mee komen.

Is het waterzijdig inregelen trouwens nog gelukt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
medu80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Over 10 jaar is je garantie allang verlopen en er is vast wel een Harry in de buurt die dit wil doen. Beren op de weg zien door sommigen.
Haha misschien wel, maar dan krijg je weer subsidie op je seasonal CO2 collector met zoutaccu of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Bartjuh! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:22:
[Afbeelding]

Begrijp ik het nu goed dat je voor de extra buiten unit (waarvan ze aangeven dat eigenlijk iedereen die wel nodig heeft) ook nog eens € 1.000,- extra moet afrekenen? Als je daar dan ook nog de bijzonderheden (boring door beton, extra leiding en het zetten van een steiger bij rekent 9zoals bij mijn quatt hybrid installatie) dan wordt het voor mijn gevoel wel een erg dure upgrade (2x zo duur als een enkele quatt). Of schakelen ze de quatts aan elkaar en is er geen extra boring / leidingen nodig?

Vind een investering van € 6.500,- voor de laatste 20% gas en je aansluiting eigenlijk niet uit te leggen als je het afzet tegen tvt. Als je het vanuit duurzaamheid kijkt is alles natuurlijk meegenomen.
een 1000 extra is een geen gekke prijs voor de extra unit, is nagenoeg zelfde als meerprijs tussen solo & duo Quatt.
De huidige Quatt Duo staan in serie geschakeld, bij toevoeging van Quatt zullen ze dit ook doen, dus verwacht geen extra boring & geen 12m extra leiding werk.
voor zover ik begrepen heb, hangt Quatt geen Duo's hoog aan een muur en verwacht dus niet dat ze die aanpak gaan veranderen bij upgraden van solo naar duo Quatt maken.

investering vind ik inderdaad ook fors, en afhankelijk van je situatie kunnen alternatieven als e-CV & warmtepompboiler goedkoper zijn, zowel in aanschaf als gebruikt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bartjuh! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:22:
[Afbeelding]

De extra Quatt (buitenunit) wordt naast de bestaande geplaatst en met deze gekoppeld, dus geen extra boring en dergelijke nodig.
Waar je wel op moet letten of met de tweede Quatt je nog steeds aan de geluidseisen voldoet, het geluid wordt immers nu ook dubbel zo veel. (+3dB).
Vind het overigens een behoorlijke meerprijs, want je krijgt op die tweede unit ook gewoon 2950 euro aan subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren qua overheidsbeleid.

Wanneer gasaansluitingen duurder gaan worden (vaste kosten), dan kan de terugverdientijd wel teruglopen. Maar de kans is juist ook wel aanwezig dat ze conclusies trekken dat een hybride een perfecte oplossing is om huidige woningen over te zetten naar groot en deels elektrisch verwarmen en hierdoor juist de variabele kosten van gas willen laten toenemen en juist lagere vastrechten willen stimuleren.

voor mij is de investering in elk geval het niet waard om nu over te gaan op FE van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G84NiuFa_UaMvWmUVgoAww83caw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sasEhI2W2VDiJ8Qe3oFYbESv.png?f=fotoalbum_large

Het is gelukt, hierbij de Json info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoverP5B
Hierbij nog de gevraagde info uit de Quatt appAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GabFYkGUrS_822XH2xLdRKCxMgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aI2iXqXcwKzO4wsQMZsu2d2f.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipCyO-ejiVHCthGgJSvFABsFM_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8742tECglhnjI0ojSn4tBK7W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Mooi resultaat. Bizarre besparing over die paar weken..
Zelf een stuk minder hier maar vermoedelijk omdat ik nog met een erg laag 3jarig contract zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05wgwffaTW7Gg9TnUheLSj-8Fr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wpz8VFRM8IBlPs6Sd3VUlHXk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Heinemancp schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:04:
[...]

WOW! Kan je in de T6 ook de aanvoertemp van het water beperken? Zou het zo kunnen zijn dat de T6 de instellingen in de ketel overschrijft? Want het lijkt mij dat deze metingen betrouwbaar zijn?

En je hebt een open-verdeler, dus deze watertemp gaat ook echt direct je vloer in? Dan heb je hier wel een issue inderdaad.

hier het temp verloop van mijn VV verdeler (bijmenging) met max op +/-40gr.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry, denk dat ik even niet duidelijk was. De tabel welke ik plaatste was van: Quatt Lyric Temp Request. Dus de gevraagde temperatuur van de thermostaat.

Als ik kijk naar de Quatt uit en in dan gaat er niet meer in dan 35 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPApWPbYFcoPLC3FCuIODvtPTlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kv7FvbFkf65K7t9fxuqFty4H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nqv5CQVolf0wB5DxrJ64Qy-T3vA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6R1Gguvbr7hgmK5R7uCA9rqx.png?f=fotoalbum_large

En 24 uur de gevraagde temperatuur, vast op 70 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd3uNztQaoP-iV7Uwt2oXrCBZSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPEQIFIo1fJLsQn1AcLkiKo7.png?f=fotoalbum_large

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dikkiedik schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:14:
ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren qua overheidsbeleid.

Wanneer gasaansluitingen duurder gaan worden (vaste kosten), dan kan de terugverdientijd wel teruglopen. Maar de kans is juist ook wel aanwezig dat ze conclusies trekken dat een hybride een perfecte oplossing is om huidige woningen over te zetten naar groot en deels elektrisch verwarmen en hierdoor juist de variabele kosten van gas willen laten toenemen en juist lagere vastrechten willen stimuleren.

voor mij is de investering in elk geval het niet waard om nu over te gaan op FE van Quatt.
Ik zou beginnen met de subsidie op casacade setups te trashen. Koop (of maak) maar gewoon een 8kW warmtepomp dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Ja, gewoon voorlopig door met je ketel als je dat kan. met 2 personen heb je het misschien over 100 m3 aardgas per jaar voor bad en douche en dat is prima voor de CV en/of de Quatt voor hun resterende levensduur lijkt mij.

Vendor lock-in is ook 1 aanspreekpunt bij problemen. Ik zou mij er niet te druk om maken als je het spul maar een paar jaar na elkaar koopt.

Qua door gaan bij negatieve temperaturen doet de Quatt het best wel goed. Niet lang geleden haakten hybride warmtepompen al veel eerder af omdat de COP ruim boven 0 graden al dramatisch was.
Ook het resterende effectieve vermogen bij -7 is best aanzienlijk als je het met een Elga Ace 4 kW vergelijkt. Die is op dat soort temperaturen effectief nauwelijks krachtiger dan een waterkoker.

Het gaat vooral om wat je meestal bespaart en niet die paar hele koude dagen/nachten in het jaar. En als je te veel en vaak op gas leunt, dan gewoon contact met Quatt opnemen wat zij er van vinden nadat je de vele tips op dit forum over balanceren van radiatoren, isoleren en zo'n stabiel mogelijke temperatuur hebt geprobeerd.
Dank voor deze inzichten. Misschien moeten we ons niet teveel laten opfokken door het “van het gas af” dogma. Ik schrijf me voorlopig in voor de FE uitbreiding en kan me ondertussen o.a. hier blijven oriënteren en zien of er goede alternatieven worden aangeleverd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:24
dikkiedik schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Delta is rond 5 graden dus dat lijkt mij inderdaad prima. Heb voor een eerste test mijn vloerverwarming snelheid 1 standje hoger gezet. Eens kijken wat dit doet. Nu gaat de temperatuur buiten natuurlijk ook wat omhoog dus hoop dat de test nog representatief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Ph1Xe-PRrpGQbFAyibG50aCp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXgQnJkcrNApaWpuwWSp5DK6.png?f=fotoalbum_large

Als je de afgifte wilt laten aanpassen, is dat dan een ticket richting Quatt? Moet je dan zelf een getal opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Dank voor deze inzichten. Misschien moeten we ons niet teveel laten opfokken door het “van het gas af” dogma. Ik schrijf me voorlopig in voor de FE uitbreiding en kan me ondertussen o.a. hier blijven oriënteren en zien of er goede alternatieven worden aangeleverd.. :)
Precies, laat je niet gek maken. 80% besparen is al een prestatie en als heel NL dat doet dan is er geen probleem.

Ik weet ook zeker dat we voorlopig nog wel een gasnet hebben aangezien een groot deel van de appartementen en bedrijven in NL niet zonder kan.

Daanaast hebben nog veel vrije sector huurwoningen en VvE's met terughoudend bestuur slechts enkel glas en isolatie om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 16:54
Lollll, net pre order gedaan voor full electric. Moet ik een installatie voorbereiding doen. Is die helemaal niet toegespits op de uitbreiding. Ik krijg allemaal vragen over waar wil je de warmtepomp. Wat gebruik je nu als hoofdverwarming (staat geen wp tussen).
Maak een filmpje van je cv en naar waar je wp gaat.. ben ik de enigr? Erg knullig dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Zoals #MacD007 al opmerkt heb je de medewerking van Quatt nodig.
Ik heb dezelfde vraag gesteld over de Atag i36ec die ook een extra module heeft waardoor hij via OT communiceerde met de Tado thermostaat. Volgens Quatt is het door Atag + module gebruikte protocol toch nog te afwijkend van standaard OT dat de Quatt er niet mee overweg kan. Misschien is dit voor de Vailliant ook het geval?
Aanpassing/oplossing is voor Quatt niet aan de orde omdat OT niet veel meer op zou leveren dan Aan/Uit. Wel jammer want nu kan ik geen data rechtstreeks van ketel ontvangen of aanpassingen aan de ketel doen in HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:45
Ik lees af en toe matige ervaringen met de iSense thermostaat icm de Quatt. Er loopt een offertetraject bij Quatt en wil mijn huidige iSense blijven gebruiken. Er staat nu voor de CV een stooklijn in geprogrammeerd en dat bevalt uitstekend (vloerverwarming begane grond + radiatoren boven). Het geeft een heel regelmatig verwarmingspatroon.
Vraag:
Maakt de Quatt gebruik van zowel de gewenste kamertemperatuur als de aanvoertemperatuur afkomstig van de thermostaat?
Zo ja: Kan de iSense uberhaupt in stooklijn mode werken c.q. is de buitensensor nog zichtbaar in het display van de iSense?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Nu het weer warmer is, merk ik drastisch teruglopende opbrengst. Temperatuur is rond vriespunt. De Quatt start met 4.6kW na een half uur is hier nog maar 3.5kW over. Vlak voor een defrost is het 3.1kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
medu80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:18:
Nu het weer warmer is, merk ik drastisch teruglopende opbrengst. Temperatuur is rond vriespunt. De Quatt start met 4.6kW na een half uur is hier nog maar 3.5kW over. Vlak voor een defrost is het 3.1kW.
Je zou bijna zeggen dat de Quatt buitenunit zo dicht zit dat het tijd is voor een defrost 😜

Even een tip: Kijk in je weer app en zoek het actuele dauwpunt op. Dat is de temperatuur waarbij je warmtepomp over het algemeen het meeste last heeft door het snel condenseren van vocht uit de lucht als de warmtepomp de energie er uit trekt. Dus als de huidige temperatuur daar net boven ligt, dan krijg je meer defrosts.

[ Voor 28% gewijzigd door netappie op 11-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Freeckje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:17:
Ik lees af en toe matige ervaringen met de iSense thermostaat icm de Quatt. Er loopt een offertetraject bij Quatt en wil mijn huidige iSense blijven gebruiken. Er staat nu voor de CV een stooklijn in geprogrammeerd en dat bevalt uitstekend (vloerverwarming begane grond + radiatoren boven). Het geeft een heel regelmatig verwarmingspatroon.
Vraag:
Maakt de Quatt gebruik van zowel de gewenste kamertemperatuur als de aanvoertemperatuur afkomstig van de thermostaat?
Zo ja: Kan de iSense uberhaupt in stooklijn mode werken c.q. is de buitensensor nog zichtbaar in het display van de iSense?
Eerst een warmtepomp is echt geen cv-ketel, dus ook zijn stookgedrag en dus ook stooklijn zal voor de warmtepomp geheel anders zijn.
Je isense zal dus mogelijk, of beter gezegd je verwarmingssysteem zal met de Quatt dus ook anders reageren cq zul je geheel anders moeten aangaan.
Ook je schema van je isense is nu gebaseerd op een cv-ketel, die gaat dus niet werken met je warmtepomp.
Dus het kan ook zo maar zijn dat je achteraf helemaal niet meer zo blij bent met je iSense.
Kijk naar de voor- en nadelen van deze thermostaat en besliss op bsis daarvan of je wel of niet van thermostaat moet wijzigen. Je huidige ervaringen zullen je echter geen meerwaarde geven, sorry, doe je dat wel zul je waarschijnlijk in je warmtepomp teleurgesteld worden, terwijl mogelijk je thermostaat de echte oorzaak is.
Lees eerst een de TS op pagina 1 helemaal door.
Heb je dan nog vragen, zijn hier heel veel lui die je met alle plezier zullen proberen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
DennisDCT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:43:
Lollll, net pre order gedaan voor full electric. Moet ik een installatie voorbereiding doen. Is die helemaal niet toegespits op de uitbreiding. Ik krijg allemaal vragen over waar wil je de warmtepomp. Wat gebruik je nu als hoofdverwarming (staat geen wp tussen).
Maak een filmpje van je cv en naar waar je wp gaat.. ben ik de enigr? Erg knullig dit
Heb ik niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
HGBMason schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Zoals #MacD007 al opmerkt heb je de medewerking van Quatt nodig.
Ik heb dezelfde vraag gesteld over de Atag i36ec die ook een extra module heeft waardoor hij via OT communiceerde met de Tado thermostaat. Volgens Quatt is het door Atag + module gebruikte protocol toch nog te afwijkend van standaard OT dat de Quatt er niet mee overweg kan. Misschien is dit voor de Vailliant ook het geval?
Aanpassing/oplossing is voor Quatt niet aan de orde omdat OT niet veel meer op zou leveren dan Aan/Uit. Wel jammer want nu kan ik geen data rechtstreeks van ketel ontvangen of aanpassingen aan de ketel doen in HomeAssistant.
De CV ketel via aan/uit aansturen vanaf de CiC is geen probleem, mits je de CV ketel goed instelt qua gewenste aanvoertemperatuur (ca 50C) en het vermogen wat limiteert zodat ie niet keihard gaat knallen en je Quatt daarna uren lang niets doet.

OpenTherm is vooral handig bij snelle CV systemen waar je snel wilt moduleren, en/of waar er een domme CV ketel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:55
medu80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:45:
[...]

@netappie

Als ik een Harry zou kennen met heel veel inzicht in bestaande installaties en/of warmtepompen zou ik die graag spreken.
Zelf denk ik wel eens aan "als Quatt niet meer bestaat binnen 1 jaar" wat dan??????
Daarom denk ik wel eens aan een leven zonder Quatt A.I., maar wel met de door hen geleverde universele warmtepomp.
Maar jammer, ook ik heb de Harry niet gevonden. En voor eenieder is de horizon van vooruitkijken nogal anders, en dat mag!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoverP5B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:26:
Het duurde even voor ik doorhad hoe de Json info te copieren. Ik hoop dat het werkt.
Zat er ergens in eerste post van dit forum (de TS) een onduidelijkheid waardoor het niet goed lukte?
Als ik weet waar die onduidelijkheid zat, probeer ik dat beter te omschrijven.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoverP5B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:43:

Hier ook een kouwelijke "oudere" 🥶.
Temperatuur ingesteld op 22°C en dat wordt ook gehaald (met hulp van de ketel)

Kunt u wat extra info geven over:

- leeftijd woning
- oppervlakte woning
- wat voor verwarming? Alleen radiatoren, enkel die vloerverwarming of een mix?
- welke temperatuur staat de cv (welk merk) op ingesteld?
- welke temperatuur staat de vloerverwarming?
- in welk deel van het land woonachtig? (Het dichtstbijzijnde weerstation mag ook)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 11-01-2024 18:15 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
DennisDCT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:43:
Herken dit niet. Code van de wp uit de app ingevuld incl mailadres en kon meteen betalen met iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Wat mij dwars zit sinds de laatste firmware update is dat flow bij stilstand van de Quatt rond de 400 liter per minuut blijft hangen.
Ik lag vannacht in bed en hoorde een licht geruis in de leidingen terwijl er niet gestookt werd. Dat bij -6 graden.
Dan staat ie toch kou in systeem te pompen? Gewoon het idee dat er kouder water in de vloerverwarming komt welke hij even later weer moet opwarmen.
Kunnen ze dat ding niet op bijv 50 liter per uur limiteren tegen evt bevriezing ofzo?
Dat laatste zou dan ook alleen hoeven bij temperaturen onder 0. En dat kan ie zelf meten. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:16:
Wat mij dwars zit sinds de laatste firmware update is dat flow bij stilstand van de Quatt rond de 400 liter per minuut blijft hangen.
Ik lag vannacht in bed en hoorde een licht geruis in de leidingen terwijl er niet gestookt werd. Dat bij -6 graden.
Dan staat ie toch kou in systeem te pompen? Gewoon het idee dat er kouder water in de vloerverwarming komt welke hij even later weer moet opwarmen.
Kunnen ze dat ding niet op bijv 50 liter per uur limiteren tegen evt bevriezing ofzo?
Dat laatste zou dan ook alleen hoeven bij temperaturen onder 0. En dat kan ie zelf meten. 🤷‍♂️
Links of rechts om wordt getracht te voorkomen dat de warmtepomp bevriest.
Dat gebeurt dus vooral door "warm" water uit je installatie door de wp heen te pompen.

En ja, dan wordt energie gehaald uit jouw huis ipv uit de omgeving naar je huis.
Maar de A.I. denkt toch wel met je mee?????????

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:46:
[...]

@netappie

Als ik een Harry zou kennen met heel veel inzicht in bestaande installaties en/of warmtepompen zou ik die graag spreken.
Zelf denk ik wel eens aan "als Quatt niet meer bestaat binnen 1 jaar" wat dan??????
Daarom denk ik wel eens aan een leven zonder Quatt A.I., maar wel met de door hen geleverde universele warmtepomp.
Maar jammer, ook ik heb de Harry niet gevonden. En voor eenieder is de horizon van vooruitkijken nogal anders, en dat mag!!
Bijna alles komt uit China en standaard onderdelen zijn het goedkoopst. Dus een oude Quatt heeft dan misschien nog wel wat waarde in landen waar arbeid nog goedkoop is, of inderdaad handige Harry die ze oplapt en aan een goedkope Chinese controller hangt.

Maar of dat werkelijk gaat gebeuren kan je met de beste gereviseerde glazen bol niet zien 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Aangezien er nog niemand heeft gereageerd op deze json, bij deze mijn poging - ben zeker niet de expert en heb zelf pas 4 weken een Quatt, maar als ik iets verkeerd zeg dan volgt er wel een correctie >:)

Ik denk dat de CV ketel op een te lage temperatuur is ingesteld, dus probeer die eens te verhogen naar 60 graden.

Anders, zou u even de thermostaat op 25 graden kunnen zetten en ons vertellen of de kamer dan wel op temperatuur komt?

Wat ik in ieder geval uitlees uit de json:
- de Quatt draait gewoon op volle toeren en levert wat-ie kan leveren
- de CV springt ook bij (control mode 3 en ook af te lezen uit de screenshots uit de quatt app) dus die aansturing doet het ook
- De CV temperatuur meter geeft 40 graden aan terwijl de thermostaat om 70 graden vraagt (controlsetpoint). Nu weekt iedere thermostaat anders met de Quatt, maar ik denk hier wel yit af te lezen dat de CV temp begrensd is op 40 graden. Dat lijkt me bij een delta tussen gevraagde temperatuur (23,5) en werkelijke temperatuur (21,2) - die ik neem aan dan ook al urenlang duurt - wel te laag.
- De delta tussen waterin en waterout is 5 graden en dat is vrij normaal. Als er teveel radiatoren dicht zouden staan dan zou de delta kleiner zijn.
- de flowrate is goed met 800 l/u

Zorg er in ieder geval ook voor dat een eventuele vloerverwarming helemaal open staat, en dat in de Quatt app de optimalisatie en silent mode helemaal uitstaan (op basis van de screenshots meen ik wel al te zien dat deze uitstaan)

Uw vraag was een hogere temperatuur dus daar zijn mijn antwoorden ook op toegespitst. Ik heb niet gekeken naar efficientie van het systeem!

[ Voor 10% gewijzigd door RealCato op 11-01-2024 18:52 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:46:
[...]

@netappie

We hebben nog altijd geen right to repair, waar jij op hoopt is nog 3 stappen veder qua wetgeving. Of een bedrijf zou het uit eigen beweging moeten doen. De opensource warmtepomp en dat zou prima kunnen, aan de andere kant hoeveel mensen hebben nu echt moeite met de standaard instellingen van een quatt panasonic LG etc..
Uiteindelijk willen het gross van de mensen kant & klaar producten die gewoon werken. De laatste ~10% optimalisatie kan ze gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RealCato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Aangezien er nog niemand heeft gereageerd op deze json, bij deze mijn poging - ben zeker niet de expert en heb zelf pas 4 weken een Quatt, maar als ik iets verkeerd zeg dan volgt er wel een correctie >:)

Ik denk dat de CV ketel op een te lage temperatuur is ingesteld, dus probeer die eens te verhogen naar 60 graden.

Anders, zou u even de thermostaat op 25 graden kunnen zetten en ons vertellen of de kamer dan wel op temperatuur komt?

- de CV springt ook bij (control mode 3 en ook af te lezen uit de screenshots uit de quatt app) dus die aansturing doet het ook
- De CV temperatuur meter geeft 40 graden aan terwijl de thermostaat om 70 graden vraagt (controlsetpoint). Nu weekt iedere thermostaat anders met de Quatt, maar ik denk hier wel yit af te lezen dat de CV temp begrensd is op 40 graden. Dat lijkt me bij een delta tussen gevraagde temperatuur (23,5) en werkelijke temperatuur (21,2) - die ik neem aan dan ook al urenlang duurt - wel te laag.
- De delta tussen waterin en waterout is 5 graden en dat is vrij normaal. Als er teveel radiatoren dicht zouden staan dan zou de delta kleiner zijn.

Zorg er in ieder geval ook voor dat een eventuele vloerverwarming helemaal open staat, en dat in de Quatt app de optimalisatie en silent mode helemaal uitstaan (op basis van de screenshots meen ik wel al te zien dat deze uitstaan)

Uw vraag was een hogere temperatuur dus daar zijn mijn antwoorden ook op toegespitst. Ik heb niet gekeken naar efficientie van het systeem!
De ketel lijkt inderdaad begrensd op 40 graden. Als er (een normaal aantal) radiatoren gevoed wordt dan is dit ontoereikend met het huidige weer. Feitelijk krijgt de CV geen kans om ook maar iets toe te voegen als die zo laag hard begrensd staat en zal dus alleen maar gaan pendelen. Goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Over dat niet reageren op deze vraag van @RoverP5B verbaasde ik me ook al...
Maar geef "de mannen" zicht op een nieuw speeltje aan het eind van het jaar... en ze zijn volkomen vergeten dat ze zich gewoonlijk overal mee bemoeien 🤣.

Ik had ook al wat aanvullende vragen gesteld.
De watertemperatuur is prima (ik wilde dat mijn Quatt dat produceerde in combi met de cv.)

Ik heb een beetje het idee dat de thermostaatknop van de vloerverwarming te laag staat: met deze kou mag hij naar 42-45°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Vind dat er een mooi vermogen gehaald wordt 5.2 kW
Control mode is 3 maar flameOn is false, dus CV helpt nog niet actief mee volgens mij
De 70 graden controlsetpoint doet nog steeds waarschijnlijk niks. Er is al vaker over deze waarde gesproken, is bij iedereen anders en CIC kan deze waarde prima negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Maar geef "de mannen" zicht op een nieuw speeltje aan het eind van het jaar... en ze zijn volkomen vergeten dat ze zich gewoonlijk overal mee bemoeien 🤣.
Ben inderdaad druk aan het zoeken naar warmtepompboilers en elektrische CV ketels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:41
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Klopt voor mij ook. Quatt komt net te kort, redelijk nieuwe ketel hier, dus gewoon in deze hybride vorm de komende 10 jaar blijven verwarmen. Kijken we tzt wel weer eens wat de mogelijkheden zijn.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
twain4me schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:49:
[...]

We hebben nog altijd geen right to repair, waar jij op hoopt is nog 3 stappen veder qua wetgeving. Of een bedrijf zou het uit eigen beweging moeten doen. De opensource warmtepomp en dat zou prima kunnen, aan de andere kant hoeveel mensen hebben nu echt moeite met de standaard instellingen van een quatt panasonic LG etc..
Uiteindelijk willen het gross van de mensen kant & klaar producten die gewoon werken. De laatste ~10% optimalisatie kan ze gestolen worden.
@twain4me

Ho, ho,, Wetgeving zit ik in dit neoliberale land al helemaal niet op te wachten.!! Ik zie alleen problemen als een leverancier niet meer bestaat, en je dan met een universele warmtepomp zit zonder (intelligente } aansturing. Weggooien is zonde, dus denk ik wat verder.

En inderdaad, kant en klaar, met welke kwaliteit dan ook, dan weet je wat je krijgt. En door de leverancier aanpassen aan ook de laatste 10 procent,.... Het lijkt mij ook niet te doen!!

Maar ik begin wel steeds meer te zien dat vooral je huidige installatie bepalend is in het samenwerken met welk type en merk warmtepomp dan ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Maar ik begin wel steeds meer te zien dat vooral je huidige installatie bepalend is in het samenwerken met welk type en merk warmtepomp dan ook.
Eigenlijk is er maar 1 ding van belang en dat is de afifte vs warmteverlies, als je dat goed hebt kan je alle kanten op en ben je zelfs niet gebonden aan Hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
[...]

De watertemperatuur is prima (ik wilde dat mijn Quatt dat produceerde in combi met de cv.)

Ik heb een beetje het idee dat de thermostaatknop van de vloerverwarming te laag staat: met deze kou mag hij naar 42-45°C.
Haha ja had gezien dat je vragen had gesteld, maar wilde wat reacties uitlokken en dat is volgens mij wel gelukt :P

Dank voor het meedenken!

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Toby-Wan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Vind dat er een mooi vermogen gehaald wordt 5.2 kW
Control mode is 3 maar flameOn is false, dus CV helpt nog niet actief mee volgens mij
De 70 graden controlsetpoint doet nog steeds waarschijnlijk niks. Er is al vaker over deze waarde gesproken, is bij iedereen anders en CIC kan deze waarde prima negeren
Ah ok, heb de discussies over controlsetpoint niet meegekregen. Bij mij fluctueert deze regelmatig, en op de CV display staat “see RU” wat een verwijzing naar de thermostaat is. Dus ik denk dat de CiC bij mij wel de controlsetpoint gebruikt en daarmee de CV ketel temp aanstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Guilty as charged 😜

Maar als er zo veel voorbij komt over de lang verwachte all-electric, dan is het niet vreemd om iets te missen.

Overigens lijkt het mij een prima oplossing voor het moment dat de CV naar de eeuwige gasvelden vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:45
MacD007 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Eerst een warmtepomp is echt geen cv-ketel, dus ook zijn stookgedrag en dus ook stooklijn zal voor de warmtepomp geheel anders zijn.
Je isense zal dus mogelijk, of beter gezegd je verwarmingssysteem zal met de Quatt dus ook anders reageren cq zul je geheel anders moeten aangaan.
Ook je schema van je isense is nu gebaseerd op een cv-ketel, die gaat dus niet werken met je warmtepomp.
Dus het kan ook zo maar zijn dat je achteraf helemaal niet meer zo blij bent met je iSense.
Kijk naar de voor- en nadelen van deze thermostaat en besliss op bsis daarvan of je wel of niet van thermostaat moet wijzigen. Je huidige ervaringen zullen je echter geen meerwaarde geven, sorry, doe je dat wel zul je waarschijnlijk in je warmtepomp teleurgesteld worden, terwijl mogelijk je thermostaat de echte oorzaak is.
Lees eerst een de TS op pagina 1 helemaal door.
Heb je dan nog vragen, zijn hier heel veel lui die je met alle plezier zullen proberen te helpen.
Bedankt. Ik heb het verhaal over de TS op de site gelezen. En snap je punt. De Quatt stuurt alleen op actuele kamertemp en de gewenste temp begrijp ik eruit.
Nu weet ik uit eigen ervaring met de Celcia20 TS, dat die bewust de weergave van actuele kamertemp (op het display!!) manipuleert. Bij de ISense heb ik dat laatste nooit geconstateerd, (maar die staat bij mij de hele dag op 21 graden) dus waarom zou die TS dan niet geschikt zijn? Misschien moet je hem bewust op een stooklijn programmeren zodat die "hysterese" niet optreedt. Ik zou het met een OTGW kunnen verifieren maar die heb ik laatst verkocht 8)7

PS: het begrip hysterese wordt in die post m.i. verkeerd gebruikt. Er wordt normaal mee bedoeld het verschil in temperatuur tussen aan en uitschakelen van de ketel. Maar dat aan en uitschakelen (en/of moduleren) bepaalt de Quatt zelf, die leest alleen de kamertemp. Wat volgens mij van belang zou kunnen zijn: wat is de resolutie van je TS: 0.1 of 0.5 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Freeckje op 11-01-2024 20:38 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Vraag maar eens aan Quatt voorgelegd. Komt bij mij nu toch een beetje over als 'niet verder kijken dan je neus lang is' installatie. Niets ten nadele van de Slowaakse installateurs, hebben verder prima werk verricht, maar zouden misschien andere instructies moeten krijgen.,
Antwoord van Quatt:
Wij kunnen helaas niet met vaillant ketel via het opentherm protocol communiceren. Dit omdat vaillant niet gebruik maken van het algemene communicatie hiervan maar een eigen aangepast variant hebben. Hierdoor kunnen wij hier niet goed mee communiceren en moeten we dus via aan/uit schakelen. Dit heeft verder niet echt effect op u besparingen. Wij weten vanuit onze data dat dit minder dan 1% alleen maar meer kost aan gas verbruik. Vandaar dat wij hier ook niet actief mee bezig zijn om het verbeteren.
Terwijl Vaillant aangeeft dat de module voldoet aan OpenTherm V2.3. Lezen er techneuten mee die dit antwoord op waarde kunnen schatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RealCato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ah ok, heb de discussies over controlsetpoint niet meegekregen. Bij mij fluctueert deze regelmatig, en op de CV display staat “see RU” wat een verwijzing naar de thermostaat is. Dus ik denk dat de CiC bij mij wel de controlsetpoint gebruikt en daarmee de CV ketel temp aanstuurt.
Tja, dat kan wel op die display staan...
Maar vermoedelijk pikt de CIC dat toch niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Antwoord van Quatt:

[...]

Terwijl Vaillant aangeeft dat de module voldoet aan OpenTherm V2.3. Lezen er techneuten mee die dit antwoord op waarde kunnen schatten?
Oudere Vaillant ketels met OT aansluiting willen nog weleens raar doen.

Als je een nieuwe ketel hebt die je al eens met een OpenTherm thermostaat aangestuurd hebt, dan lijkt het mij onwaarschijnljk dat de CiC deze weigert te bedienen zolang je de draadjes aan beide kanten maar juist aansluit.

Ik ga je niet vertellen wat je moet doen of laten, maar opentherm is gewoon een protocol waarmee ze praten over een draadje met een laag voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:50
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Antwoord van Quatt:

[...]

Misschien heeft het te maken met de OT versie. De T6 doet V3.0 volgens mij.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:45
medu80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Kijk nu komen we ergens. Alleen een Atag na 2013 ondersteund OpenTherm, is die van jou ook van na 2013

https://www.atagverwarmin.../type-serienummer-zoeken/
Hi @medu80 ! Ik heb een Atag I36ECZ die in 2021 geïnstalleerd is. De installateurs van Quatt hebben 'm via aan/uit aangesloten. Zou mijn CV ketel via OpenTherm moeten kunnen werken?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een pre-order gedaan. Ik ben nog niet volledig overtuigd tot er meer informatie is maar je kan maar alvast een plekje gereserveerd hebben. Ik ben vooral benieuwd hoe ze met een bestaande zonneboiler om zullen gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Tja, dat kan wel op die display staan...
Maar vermoedelijk pikt de CIC dat toch niet op.
Misschien bij mijn CV wel; de CV temp display op de ketel geeft steeds andere temps weer, net als de CiC JSON.

Wie anders laat dan de CV temp variëren? CV staat normaal op eem vaste temp toch? En de tado doet niets met CV temps zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
Vandaag een top dagje gehad!

Om 12u was het nog -1 graden hier, maar dankzij de zon en wegblijven van de wind kom de Quatt het vanaf dat moment helemaal alleen.

Nu 3 graden buiten, maar donker, en Quatt doet het nog steeds alleen en niet eens op vol vermogen. En alle kamers in huis zijn hele dag al 18+ met woonkamer op 21.

Ik heb gisteren ook mijn eerste Heatbooster aangesloten, en dat maakt echt een enorm verschil zeg. Slaapkamer die normaal met moeite boven de 16-17 graden te krijgen was bij dit weer schoot vandaag zelfs door tot 22 graden even. Meteen nog maar 6 setjes bestellen dan.

Dus ik heb toch weer hoop! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-O8tW14tsYy1UTa74-mbAPMaOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pYxEEjPFkAquGI0PzawMu4ES.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nog een mogelijkheid van wat hier het geval was; is het een Intergas ketel en geeft die dan status 1 op het display terwijl er wel een hogere temperatuur voor CV is ingesteld? Dan staat de pompsnelheid mogelijk te laag. Vervolgens kan de ketel zijn energie niet afgeven en is het zo'n situatie ondanks warmtevraag.
Quatt installeert een klep in het systeem op een bepaalde weerstand om te openen. Hier hoorde ik het ruisen als water door een leiding wat dan stopte. Dat zouden ze dan moeten oplossen denk ik maar met wat proberen zelf achter gekomen.

Bij vloerverwarming misschien niet zomaar de temperatuur op de ketel verhogen, geen idee of dat altijd beveiligd is met of dat er dan ook een open verdeler of iets kan zijn waardoor er te warm water in de vloerverwarming komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RealCato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Misschien bij mijn CV wel; de CV temp display op de ketel geeft steeds andere temps weer, net als de CiC JSON.

Wie anders laat dan de CV temp variëren? CV staat normaal op eem vaste temp toch? En de tado doet niets met CV temps zover ik weet.
Geen idee, ik heb een nogal kolossale mastodont uit 2006: gewoon met draaiknoppen 😜.
Daar zit niemand met de handjes aan, behalve ik (en mijn monteurs weten dat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoverP5B
De keteltemp staat op 50°, de vloerverwarming verdeler heeft een thermostaat tot max. 50°, welke nu op 45° staat. Ik kreeg een tip dat waarschijnlijk de uitgaande leiding van de verdeler te weinig doorlaat, waardoor de CV ketel te snel het verwarmde water van 50° terugkrijgt en dan stopt met verwarmen. Ik ga dit uitzoeken en het resultaat hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
RoverP5B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:16:
De keteltemp staat op 50°, de vloerverwarming verdeler heeft een thermostaat tot max. 50°, welke nu op 45° staat. Ik kreeg een tip dat waarschijnlijk de uitgaande leiding van de verdeler te weinig doorlaat, waardoor de CV ketel te snel het verwarmde water van 50° terugkrijgt en dan stopt met verwarmen. Ik ga dit uitzoeken en het resultaat hier melden.
Welke ketel?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
RoverP5B schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:16:
Ja hier is eerder over gepraat in dit topic, en ik meen me te herinneren dat aangeraden werd om de ketel op 60 graden te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Links of rechts om wordt getracht te voorkomen dat de warmtepomp bevriest.
Dat gebeurt dus vooral door "warm" water uit je installatie door de wp heen te pompen.

En ja, dan wordt energie gehaald uit jouw huis ipv uit de omgeving naar je huis.
Maar de A.I. denkt toch wel met je mee?????????
8)7

Is er iemand die een serieuzer antwoord heeft?
Buiten het verlies aan warmte kost het pompen ook stroom.
Mogelijk is hier voor gekozen om minder snel een defrost te moeten toepassen waardoor de cv ketel minder vaak bijgezet hoeft te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Notaname schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:23:
[...]

8)7

Is er iemand die een serieuzer antwoord heeft?
Buiten het verlies aan warmte kost het pompen ook stroom.
Mogelijk is hier voor gekozen om minder snel een defrost te moeten toepassen waardoor de cv ketel minder vaak bijgezet hoeft te worden?
Graag.
Wil altijd leren!!

Pagina: 1 ... 16 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.