Mooi als jij het voor dat geld voor elkaar krijgt, maar ik heb nog geen offerte gezien voor FE die ook maar in de buurt kwam.paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:33:
[...]
En wederom verwijs ik dan naar de posts van tweakers (incl ikzelf) die voor 3-5K alles FE werkend hebben staan en het gas kunnen laten afsluiten. Ja met 32, en ja dat is gewoon te onderhouden, en ja ook die installaties zijn in een jaar of 4 geheel terugverdiend.
M.a.w net zo (ir)relevant als jouw argumenten.
De mensen die straks uitbreiden naar Quatt All Electric zitten met exact hetzelfde, toch?
jij zit er alleen in van: zodra ik wat er aan het ding krijg, gaat ie de deur uit en komt er wat anders.
De insteek zou toch juist moeten zijn: hoe duurzaam is mijn installatie waar ik aardig wat centjes voor heb moeten betalen? Ongeacht of de terugverdientijd nu 3 jaar of 8 jaar is.
En zoals met alle apparaten en ontwikkelingen, komt er over een jaar of 4 vast weer wat nieuws waardoor het allemaal nog efficiënter of beter is. Maar dat maakt producten van dit moment niet meteen overbodig. Kijk alleen al hoeveel mensen de gasketel laten hangen "want hij is pas 3 jaar oud".
En ja, als ik die Quatt kan rekken naar 20 jaar dan doe ik dat bij voorkeur, maar ik blijf er ook niet krampachtig aan vast houden als het repareren niet meer kan of niet meer loont omdat er veel betere dingen zijn. Wat dat betreft zie ik die 5 jaar als norm, want als je nu een warmtepomp van 5 jaar geleden hebt, dan zou ik die ook eerder vervangen dan repareren.