Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik had verwacht dat ik, onder de 2 of 3°C, enkel maar gas kon stoken (want dat is het verhaal vaak achter hybride).
Maar nee hoor: Quatt blaast vrolijk mee..
Kamertemperatuur 22°C (ingesteld ivm eventueel verlies in de nacht bij deze kou, maar afgelopen nacht maar 0,2°C verlies)
Buitentemperatuur tussen -1 en -7°C.
Oud huis... hal is 20°C, rest ook acceptabel. Alle 12 radiatoren en 2x vvw open.
Dit gasverbruik en stroomverbruik deed ik ook vorige winter:
Toen: 2x3 uur gas, bijverwarming op 2x COP1 paneelverwarmingen tot 19,5°C.
Rest huis ijskast 🥶
⤵️
:strip_exif()/f/image/rs06cytBrtTAhDCQXzL0Qjgs.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Nee dat is eigenlijk wel logisch (hoewel het bij Quatt nog wat verder gefinetuned zou kunnen worden).Friezin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:03:
[...]
75 of 80 minuten in de nacht en na "uit" door het zonnetje en hogere temperaturen buiten....
55 minuten 🤣.
Het gaat niet alleen om relatieve luchtvochtigheid, maar zeker bij hele lage buitentemperaturen vooral om absolute luchtvochtigheid.
Als het midden in de nacht heel koud is kan de relatieve luchtvochtigheid dan wel hoog liggen, maar absoluut gezien zit er nog steeds bijna geen water in de lucht. Je ziet dit ook terug in defrosts: rond een graad of 2 heb je die over het algemeen gezien het meest nodig, en als je onder de 0 graden komt gaat het aantal benodigde defrosts fors naar beneden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Best benieuwd hoe een 8kW bij jou het zou doen.Friezin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:33:
Diep respect voor "mijn" Quatt.
Ik had verwacht dat ik, onder de 2 of 3°C, enkel maar gas kon stoken (want dat is het verhaal vaak achter hybride).
Kamertemperatuur 22°C (ingesteld ivm eventueel verlies in de nacht bij deze kou, maar afgelopen nacht maar 0,2°C verlies)
Oud huis... hal is 20°C, rest ook acceptabel. Alle 12 radiatoren open.
Rest huis ijskast 🥶
⤵️
[Afbeelding]
Was ook mijn voorstel en ook ruimte zat om ze te plaatsen.JWT schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:40:
[...]
Best benieuwd hoe een 8kW bij jou het zou doen.
Maar volgens intakegesprek is mijn huis "uitmuntend".
Ze hebben best weinig punten om hun mening op te baseren volgens mij: bouwjaar voor 1975 was volgens mij zoiets? Maar voor 1925 zou dan ook een vraag moeten zijn.
Ze hebben, mede door tips in dit forum, behoorlijk wat zaken voor me aangepast zoals warmteverlies (nu 9,5, was 6) en stooklijn (via 13 en 16 nu naar 19 gegaan) en vermoedelijk iets met warmte cv (ging niet aan, want temperatuur moest 60°C zijn: staat nu weer op 45°C en geen probleem meer)
Het blijft ook afwachten natuurlijk of de meerkosten van de extra Quatt (stroom en kosten extra Quatt) wel opwegen tegen het gasverbruik van nu ... daarvoor draai ik nog te kort "normaal"
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Interessant, want ik heb dezelfde ketel. Kun je ook aangeven wat er niet goed ging en waarom je de maximale pompcapaciteit hebt verhoogd (parameter 3.) En de minimale ook verhoogd (parameter c.) Ik vond dat bij deze lage temperaturen de ketel er nogal fors in kwam en wilde een iets gelijkmatiger beeld zien.s020506 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:57:
Bij deze lage temperaturen moet mijn cv ketel meehelpen, maar dat ging niet goed. Blijkbaar zijn de instellingen niet goed gezet bij de installatie. Voor de rest met een Intergas kombi kompact HRE/HReco:
Parameter 3. instellen op 100
Parameter c. instellen op 55
Ik denk dat het max en min vermogen (parameter 3 en c) wel omlaag kunnen naar 50 en 25, ben ik nog aan het proberen.
Ik heb de aanvoertemp weer iets verhoogd naar 60. Voor zover dat al niet door de CIC wordt bepaald in de OT aansluiting.
Parameter 3. heb ik juist verlaagd naar 50% (was standaardinstelling 80). En parameter c. naar 30 (was 40).
Max en min vermogen heb ik ook verlaagd naar 50 en 25.
Beeld is dat de CV ketel regelmatiger en wat langer brandt. Minder aan/uit.
Ook gedaan obv youtube van John Visser die dat aangaf.
Hoe belangrijk is die pompcapaciteit eigenlijk van de CV ketel icm de pomp van de quatt en de 800l/u? Weet iemand dat?
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Ja, dat begreep ik, maar als je dat wilt dan moet je geen Quatt nemen. Zelfs als je de buitenunit aan kan sturen, dan nog weet je de eigenschappen niet.harv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:25:
[...]
MacD007
Netappie
Zelf denk ik dat de Quatt warmtepomp ergens op de markt gekocht wordt en in de warmtepomp geen speciale Quatt print in de warmtepomp heeft. Denk dan ook dat vele andere warmtepompen ook hetzelfde binnenwerk hebben.
Quatt doet iets slims met de aansturing van de warmtepomp door middel van de CIC, en die weer via de AI.
De vraag was of dat laatste ook te vervangen zou zijn met een simpele aansturing, bv een gewone thermostaat.
Voordat je iets in elkaar geknutseld hebt dat ook maar een beetje werkt heb je zo veel tijd en geld kwijt dat een nieuwe WP met controller, garantie en subsidie de betere optie is.
Zie een warmtepomp ook niet als iets met een oneindige levensduur. Het blijft gewoon een apparaat met bewegende delen dat juist onder barre omstandigheden hard moet werken. Met 10 tot 15 jaar mag je blij zijn.
Als je iets open en universeels wilt dan moet je niet bij Quatt zijn. De buitenunit onderdelen zijn wel standaard, maar de aansturing veranderen is zoiets als een mac kopen om alleen maar linux of windows te draaien.
Ik heb al diverse screenshots van jou voorbij zien komen, maar volgens mij gebruik je naast de Quatt toch nog regelmatig gas, ook als het buiten boven het vriespunt is? Dan kan ik me voorstellen dat voor de €900,- extra (indien je voor je 2e ook nog subsidie krijgt?) het snel interessant kan zijn. Vooral als je genoeg zonnepanelen hebt om te salderen.Friezin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:58:
[...]
Was ook mijn voorstel en ook ruimte zat om ze te plaatsen.
Maar volgens intakegesprek is mijn huis "uitmuntend".
Ze hebben best weinig punten om hun mening op te baseren volgens mij: bouwjaar voor 1975 was volgens mij zoiets? Maar voor 1925 zou dan ook een vraag moeten zijn.
Ze hebben, mede door tips in dit forum, behoorlijk wat zaken voor me aangepast zoals warmteverlies (nu 9,5, was 6) en stooklijn (via 13 en 16 nu naar 19 gegaan) en vermoedelijk iets met warmte cv (ging niet aan, want temperatuur moest 60°C zijn: staat nu weer op 45°C en geen probleem meer)
Het blijft ook afwachten natuurlijk of de meerkosten van de extra Quatt (stroom en kosten extra Quatt) wel opwegen tegen het gasverbruik van nu ... daarvoor draai ik nog te kort "normaal"
Ik gebruik nu alleen gas als het echt vriest buiten (kouder dan -5), dus voor mij is een 2e pomp niet relevant. Daarnaast zal de welstand in mijn gemeente dat ding heel rap van mijn gevel trekken
Vaillant heeft ook gewoon een besturingsmodule a la CIC extern van de eigen thermosstaat: de VWZ AI (toeval?harv schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:25:
[...]
De vraag was of dat laatste ook te vervangen zou zijn met een simpele aansturing, bv een gewone thermostaat.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
:strip_exif()/f/image/5hVvdDPmUJ9fLbde8mq334mB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Frisian1206 op 11-01-2024 07:47 ]
https://www.quatt.io/all-electric
De prijs is wel wat meer dan de screenshots
3499 vs 4899.
[ Voor 29% gewijzigd door mklcln op 11-01-2024 08:07 ]
En zelfs nu moet de ketel nog bij stoken als ik onder de 0 graden kom.
Mijn advies aan anderen, wil je weinig gas verbruiken om wat voor reden dan ook, dan is de duo echt niet gek als je de ruimte er voor hebt.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Geen probleem met wat extra gas hoor. Het is een hybride en ik zit, voor mijn gevoel, nog steeds in de "finetune" fase.TalkingCarrot schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:51:
[...]
Ik heb al diverse screenshots van jou voorbij zien komen, maar volgens mij gebruik je naast de Quatt toch nog regelmatig gas, ook als het buiten boven het vriespunt is? Dan kan ik me voorstellen dat voor de €900,- extra (indien je voor je 2e ook nog subsidie krijgt?) het snel interessant kan zijn. Vooral als je genoeg zonnepanelen hebt om te salderen.
Ik gebruik nu alleen gas als het echt vriest buiten (kouder dan -5), dus voor mij is een 2e pomp niet relevant. Daarnaast zal de welstand in mijn gemeente dat ding heel rap van mijn gevel trekken.
De stooklijn is net aangepast dus kan effect nog niet inschatten.
Bij dubbele Quatt's zie ik regelmatig 3kWh power-in voorbij komen, ik zit op max 1,6kWh. Reken dat mee, samen met die €900 aanschaf toen (ik betwijfel of, wanneer ik er nu nog een Quatt erbij laat zetten, dit ook €900 kost). Dan kan ik jaren iets gas verstoken, want hoeveel van dit soort vorstdagen hebben we per jaar?
De zonnepanelen zijn van 2017: 10x 300WP, dus "over" is er niet.
Hoe het met het huidige gasverbruik en stroomverbruik van dubbele Quatt-bezitters zit, heb ik ook weinig screenshots vanuit de app gezien. Misschien willen ze die plaatsen.
Heb je een screenshot?geerttttt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:08:
Ik moet wel zeggen, ik ben toch wel blij dat ik heb gekozen voor quatt duo destijds. De verkoper zei dat ik meer had dan een enkele 4kw en dat de besparing van 8kw niet veel extra zou zijn, maar gezien de dubbele subsidie heb ik het toch gedaan maar ik zit heel vaak te stoken met 6-8kw merk ik.
Mijn advies aan anderen, wil je weinig gas verbruiken om wat voor reden dan ook, dan is de duo echt niet gek als je de ruimte er voor hebt.
Want best nieuwsgierig, zie ⬆️
Hier precies hetzelfde. Advies was een enkele block, ik heb toch besloten de dubbele te nemen, was maar 900 euro extra en heb er nog geen moment spijt van, zit heel vaak rond de 7000 Watt of hoger. Het is dat hij het op een gegeven moment gewoon niet redt, dat hij de CV erbij haalt. zoals vannacht. Mijn stroom prijs is overigens 11 cent (terug lever tarief).geerttttt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:08:
Ik moet wel zeggen, ik ben toch wel blij dat ik heb gekozen voor quatt duo destijds. De verkoper zei dat ik meer had dan een enkele 4kw en dat de besparing van 8kw niet veel extra zou zijn, maar gezien de dubbele subsidie heb ik het toch gedaan maar ik zit heel vaak te stoken met 6-8kw merk ik.
Bij advies gesprek was het argument dat een dubbel unit 1 tot 2 maanden meer terug verdien tijd had...
Dus kan redenering Geerttt bevestigen
:fill(white):strip_exif()/f/image/RR136Jy1SwcpQCZ4ZCT1xklL.png?f=user_large)
Ik deze waarde verhoogd op aangeven van Quatt zelf. Ik had ook de instructie van John Visser gevolgd. Maar met die instelling deed de ketel effectief niet aan de verwarming. De ketel sloeg heel de tijd af omdat het water op temperatuur was, maar dat warme kwam de cv leiding niet in. Met als gevolg dat wanneer de ketel moest meehelpen dit effectief niet gebeurde en de temperatuur langzaam terug liep. Als ik de thermostaat een graad hoger zette bleef het wel op temperatuur, en dus geen paniek thuis, maar het hoort niet.jpa1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:33:
[...]
Interessant, want ik heb dezelfde ketel. Kun je ook aangeven wat er niet goed ging en waarom je de maximale pompcapaciteit hebt verhoogd (parameter 3.) En de minimale ook verhoogd (parameter c.) Ik vond dat bij deze lage temperaturen de ketel er nogal fors in kwam en wilde een iets gelijkmatiger beeld zien.
Ik heb de aanvoertemp weer iets verhoogd naar 60. Voor zover dat al niet door de CIC wordt bepaald in de OT aansluiting.
Parameter 3. heb ik juist verlaagd naar 50% (was standaardinstelling 80). En parameter c. naar 30 (was 40).
Max en min vermogen heb ik ook verlaagd naar 50 en 25.
Beeld is dat de CV ketel regelmatiger en wat langer brandt. Minder aan/uit.
Ook gedaan obv youtube van John Visser die dat aangaf.
Hoe belangrijk is die pompcapaciteit eigenlijk van de CV ketel icm de pomp van de quatt en de 800l/u? Weet iemand dat?
Toen ik de pompsnelheid bleef de ketel langer lopen, en zie ik ook dat de ketel nu wel mee verwarmt. De ketel maakt ook langere runs en het blijft mooi op de ingestelde temperatuur.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ik ga na dit seizoen ook maar even kijken of er geen tweede Quatt bij moet. Ik heb wel nog wat besparingspotentieel boven, met ventilatoren en fatsoenlijk afkitten/tochtbanden van de ramen, maar daar na is het bij mij wel op.Friezin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:33:
Oud huis... hal is 20°C, rest ook acceptabel. Alle 12 radiatoren en 2x vvw open.
Rest huis ijskast 🥶
⤵️
[Afbeelding]
Heb een gevel van 12 meter hoog die vol in de wind staat, en heb inmiddels gemeten met IR meter dat de muren in de slaapkamers kouder zijn dan het HR++ glas. En nu moet ik in mijn rijtjeshuis net zo hard stoken als jij in je vrijstaande huis met 65 ramen…

Ik had overigens ook een uitmuntende score (4,9 op schaal van 5) dus de tweede Quatt is niet eens ter sprake gekomen.
Hier verbruik van gisteren:
/f/image/hG0vaheYLm2g9mnses02FCC9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door RealCato op 11-01-2024 08:32 ]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KLlyqVCzxgzE6ae3IzqvzOIL.png?f=user_large)
De prijs is wel vrij hoog voor een water-water warmtepompboiler met wat slimmigheid. Vraag mij ook af of de prijs al netto is zonder subsidie.Nadat je Quatt Hybrid drie maanden hebt gebruikt kunnen we adviseren over de juiste All-Electric upgrade.
De exacte subsidie staat nog niet vast, maar we verwachten op basis van de huidige voorwaarden €950 subsidie op Quatt All-Electric upgrade te krijgen. Het product staat nog niet op de apparatenlijst van de RvO. Zodra deze is toegevoegd zullen we dit direct delen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/utz2vkFf7PdVzgDozJXOHm1M.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door RobertowNL op 11-01-2024 08:35 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Nu met -8 weer output 3,8kW en COP van 2,4
[ Voor 38% gewijzigd door twisty op 11-01-2024 08:37 ]
Dus toch een water-water warmtepomp in de binnenunit. Dat zal dan wel R290 zijn.mklcln schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:06:
De website is live van all-electric:
https://www.quatt.io/all-electric
De prijs is wel wat meer dan de screenshots
3499 vs 4899.
Subsidie is hier nog niet vanaf volgens de website, maar die 950 euro maakt het een stuk aantrekkelijker.
Vermoedelijk/hopelijk verwijderen ze de gasketel ook voor dit bedrag zodat je geen dag zonder zit, dus dat maakt de kostprijs aan hun kant hoger dan simpelweg iets nieuws ophangen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer bedenkingen heb bij de Quatt, het blijft me ergeren dat een ding dat als intelligent verkocht wordt zo dom regelt. En maar stoken en stoken, en als dan de temperatuur dik door de gewenste waarde schiet, volledig uit gaan en de temperatuur veel te ver terug laten vallen, waardoor hij weer een halve dag aan het stoken is om terug te komen en dan herhaalt de cyclus zich weer.Friezin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:33:
Rest huis ijskast 🥶
⤵️
[Afbeelding]
Ik heb hieronder een plaatje van mijn vloer temperatuur de afgelopen week, dat geeft een beetje een indruk.Overigens staat de thermostaat constant op 20.
Ik zal in de toekomst die vloer zelf gaan regelen, maar te weinig tijd nu om dat te doen
De unit zelf doet het prima, maar de "intelligentie" eromheen is niet optimaal zal ik maar zeggen.
Ik heb geprobeerd met de aanbevolen T6 tegen te sturen maar stappen van 0,5 graden zijn te groot om daar iets zinnigs te doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cysrOP06Pxk4oLX9aJnunb91.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door patrickvdhart op 11-01-2024 08:39 ]
Ja precies; met al die overcapaciteit in electriciteit door de zonnepanelen en het uitblijven van goedkope thuisbatterijen is dit niet zo’n gek idee.paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:40:
[...]
Zo market je het COP1 weg.
“Stook vooral je voorraad water warm als de stroomprijs laag is”
Veel mensen (ik ook) willen gewoon het liefst helemaal van het gas af, en als het laatste stuk COP1 is, maar wel bij lage tarieven dan is dat prima. Zeker omdat je ook nog het voordeel hebt dat het vaste deel van je gaskosten ook nog wegvalt als je de aansluiting kunt laten aftoppen.
Ze moeten alleen niet net nú gaan marketen met deze kou, maar straks in de zomer als we weer 24/7 pannen kokend water op het vuur hebben staan omdat de energieprijs negatief is.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
John de Visser adviezen zijn nogal kort door de bocht, al bedoelt hij het goed. Hij neemt namelijk helemaal niet mee dat er ook nog een thermostaat is met eigen gedrag en instellingen, en een afgiftesysteem dat per huis weer anders is. De CV ketel is maar 1 onderdeel van een groter geheeld, dus blind wat instellingen zomaar aanpassen kan slecht uitpakken.s020506 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:27:
[...]
Ik deze waarde verhoogd op aangeven van Quatt zelf. Ik had ook de instructie van John Visser gevolgd. Maar met die instelling deed de ketel effectief niet aan de verwarming. De ketel sloeg heel de tijd af omdat het water op temperatuur was, maar dat warme kwam de cv leiding niet in. Met als gevolg dat wanneer de ketel moest meehelpen dit effectief niet gebeurde en de temperatuur langzaam terug liep. Als ik de thermostaat een graad hoger zette bleef het wel op temperatuur, en dus geen paniek thuis, maar het hoort niet.
Toen ik de pompsnelheid bleef de ketel langer lopen, en zie ik ook dat de ketel nu wel mee verwarmt. De ketel maakt ook langere runs en het blijft mooi op de ingestelde temperatuur.
Ja ik heb exact dezelfde ergernis.patrickvdhart schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer bedenkingen heb bij de Quatt, het blijft me ergeren dat een ding dat als intelligent verkocht wordt zo dom regelt. En maar stoken en stoken, en als dan de temperatuur dik door de gewenste waarde schiet, volledig uit gaan en de temperatuur veel te ver terug laten vallen, waardoor hij weer een halve dag aan het stoken is om terug te komen en dan herhaalt de cyclus zich weer.
Ik heb hieronder een plaatje van mijn vloer temperatuur de afgelopen week, dat geeft een beetje een indruk.Overigens staat de thermostaat constant op 20.
Ik zal in de toekomst die vloer zelf gaan regelen, maar te weinig tijd nu om dat te doen
De unit zelf doet het prima, maar de "intelligentie" eromheen is niet optimaal zal ik maar zeggen.
Ik heb geprobeerd met de aanbevolen T6 tegen te sturen maar stappen van 0,5 graden zijn te groot om daar iets zinnigs te doen.
[Afbeelding]
Hopelijk gaan ze dit nog tweaken en extra configuratie opties aan de pro-gebruiker geven. er zijn iig vaak software updates aan de CiC dus dat is al iets.
Ik ga eind vd maand als mijn Home Assistent Green er is met HA aan de slag en het script uit ander topic waarmee je de thermostaat beter kan reguleren in stapjes.
Eens. Je situatie wordt echt anders als een wp wordt gehangen. Voordat de Quatt er hing werkte dit wel goed.olafmol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:43:
[...]
John de Visser adviezen zijn nogal kort door de bocht, al bedoelt hij het goed. Hij neemt namelijk helemaal niet mee dat er ook nog een thermostaat is met eigen gedrag en instellingen, en een afgiftesysteem dat per huis weer anders is. De CV ketel is maar 1 onderdeel van een groter geheeld, dus blind wat instellingen zomaar aanpassen kan slecht uitpakken.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
En enkelsteens bouw 😉.RealCato schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:30:
[...]
Ik ga na dit seizoen ook maar even kijken of er geen tweede Quatt bij moet. Ik heb wel nog wat besparingspotentieel boven, met ventilatoren en fatsoenlijk afkitten/tochtbanden van de ramen, maar daar na is het bij mij wel op.
Heb een gevel van 12 meter hoog die vol in de wind staat, en heb inmiddels gemeten met IR meter dat de muren in de slaapkamers kouder zijn dan het HR++ glas. En nu moet ik in mijn rijtjeshuis net zo hard stoken als jij in je vrijstaande huis met 65 ramen…![]()
Ik had overigens ook een uitmuntende score (4,9 op schaal van 5) dus de tweede Quatt is niet eens ter sprake gekomen.
Hier verbruik van gisteren:
[Afbeelding]
Kamermuren hier beneden zijn, net gemeten, rond 18°C
Ik heb bij Quatt nog 1 vraag openstaan: ik zie bij sommige andere "enkele-Quatt" gebruikers power-in's van 1.8-1.9 kWh genoemd. Zelf kom ik nooit boven 1.6kWh ook niet wanneer ketel bijspringt.
Wel benieuwd of en hoe ze zoiets kunnen sturen.
Zelfs een andere thermostaat maakt de boel al compleet anderss020506 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Eens. Je situatie wordt echt anders als een wp wordt gehangen. Voordat de Quatt er hing werkte dit wel goed.
Onder de prijzen staat "Inclusief basisinstallatie en verrekend met de verwachte subsidie". De subsidie is er dus al af.netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Dus toch een water-water warmtepomp in de binnenunit. Dat zal dan wel R290 zijn.
Subsidie is hier nog niet vanaf volgens de website, maar die 950 euro maakt het een stuk aantrekkelijker.
Vermoedelijk/hopelijk verwijderen ze de gasketel ook voor dit bedrag zodat je geen dag zonder zit, dus dat maakt de kostprijs aan hun kant hoger dan simpelweg iets nieuws ophangen.
Subsidie is hier wel vanaf toch lees volgende of lees ik dit nu verkeerd:netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Dus toch een water-water warmtepomp in de binnenunit. Dat zal dan wel R290 zijn.
Inclusief basisinstallatie en verrekend met de verwachte subsidie
Het is niet mogelijk om een volledig systeem te kopen. Nadat je Quatt Hybrid drie maanden hebt gebruikt kunnen we adviseren over de juiste All-Electric upgrade.
De exacte subsidie staat nog niet vast, maar we verwachten op basis van de huidige voorwaarden €950 subsidie op Quatt All-Electric upgrade te krijgen. Het product staat nog niet op de apparatenlijst van de RvO. Zodra deze is toegevoegd zullen we dit direct delen.
Heb je, vanuit de Quatt-app, een screenshot van gisteren?patrickvdhart schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer bedenkingen heb bij de Quatt, het blijft me ergeren dat een ding dat als intelligent verkocht wordt zo dom regelt. En maar stoken en stoken, en als dan de temperatuur dik door de gewenste waarde schiet, volledig uit gaan en de temperatuur veel te ver terug laten vallen, waardoor hij weer een halve dag aan het stoken is om terug te komen en dan herhaalt de cyclus zich weer.
[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Ik hoop dat dit een foutje op de website is, want zo is het wel duur om van het laatste beetje gas af te komen.CPvdW schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:58:
[...]
Onder de prijzen staat "Inclusief basisinstallatie en verrekend met de verwachte subsidie". De subsidie is er dus al af.
Hmmm ja, meer koffie nodig. Zo vind ik het opeens toch wel veel geld.mklcln schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Subsidie is hier wel vanaf toch lees volgende of lees ik dit nu verkeerd:
Inclusief basisinstallatie en verrekend met de verwachte subsidie
Het is niet mogelijk om een volledig systeem te kopen. Nadat je Quatt Hybrid drie maanden hebt gebruikt kunnen we adviseren over de juiste All-Electric upgrade.
Exact, ik zie met dit soort bedragen geen enkele reden om mijn 3 jaar oude Xtreme 36 te vervangen voor deze 'oplossing' om van het gas af te komen. Iemand al een berekening losgelaten op de tvt?netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:03:
[...]
Je hebt gelijk. Ik hoop dat dit een foutje op de website is, want zo is het wel duur om van het laatste beetje gas af te komen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik heb'm hier met -7 niet onder de 4.3 zien gaan. Ook aanvoer van 34 graden ongeveer.Frisian1206 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:27:
De spec sheet van Quatt klopt mooi:) vermogen met -7 aanvoerlucht en te produceren watertemperatuur 35 is 3,6kW.
[Afbeelding]
Het zal geen foutje zijn. Een extra buitenunit is anders wel heel goedkoop (meerprijs 1000 euro) als daar de subsidie nog vanaf gaat.netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:03:
[...]
Je hebt gelijk. Ik hoop dat dit een foutje op de website is, want zo is het wel duur om van het laatste beetje gas af te komen.
Maar eens dat het een dure oplossing is. De capaciteit van de XL lijkt ook niet heel groot als je de afmetingen vergelijkt met bijv. een atlantic explorer V4 270l.
Hoe warmer het water hoe meer energie nodig om te verwarmen. Bij een graad of 30 a 35 schommelt deze rond de 1400, bij 45+ zit je al snel dichter tegen de 1800 aan.Friezin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:51:
[...]
En enkelsteens bouw 😉.
Kamermuren hier beneden zijn, net gemeten, rond 18°C
Ik heb bij Quatt nog 1 vraag openstaan: ik zie bij sommige andere "enkele-Quatt" gebruikers power-in's van 1.8-1.9 kWh genoemd. Zelf kom ik nooit boven 1.6kWh ook niet wanneer ketel bijspringt.
Wel benieuwd of en hoe ze zoiets kunnen sturen.
Als ik de excel invul kom ik om een warmteverlies van 5.2kW. Bij mij is deze ingesteld op 6kW, waarom het bij -2 nog nodig is om de cv aan te zetten is mij een raadsel. Het lijkt wel of 90Hz automatisch de CV meeschakelt. Dit had ik nooit eerder gezien, die 2.9.0 heeft wel iets gewijzigd trouwens.
[ Voor 19% gewijzigd door medu80 op 11-01-2024 09:15 ]
Voor 2.5K inclusief installatie heb je ook een knappe warmtepompboiler:CPvdW schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Het zal geen foutje zijn. Een extra buitenunit is anders wel heel goedkoop (meerprijs 1000 euro) als daar de subsidie nog vanaf gaat.
Maar eens dat het een dure oplossing is. De capaciteit van de XL lijkt ook niet heel groot als je de afmetingen vergelijkt met bijv. een atlantic explorer V4 270l.
https://electraboiler.nl/...25?variant=46993065312588
Dus inderdaad aan de dure kant.
De Warmte met de AO pomp rekende overigens +-3K na subsidie voor de All electric uitbreiding.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik denk dat het verstandig is om dit pas te doen als je ketel toch aan vervanging toe is. Dan valt de meerprijs opeens best mee.okijokii schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:07:
[...]
Exact, ik zie met dit soort bedragen geen enkele reden om mijn 3 jaar oude Xtreme 36 te vervangen voor deze 'oplossing' om van het gas af te komen. Iemand al een berekening losgelaten op de tvt?
Tegen die tijd staan er ook flink meer windmolens in zee en zijn de netbeheerders ook wat verder met het faciliteren van al die vraag. Op zonnepanelen gaat dit ook wel werken voor het SWW deel in de zonnige maanden, dus het is wel een handige combinatie.
Ja, maar die Warmtepompboiler is exclusief installatie en verwijderen ketel en dan moet je dus een grotere warmtepomp hebben om full electric te draaien omdat SWW en CV water mengen buitengewoon smerig is.RobertowNL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:15:
[...]
Voor 2.5K inclusief installatie heb je ook een knappe warmtepompboiler:
https://electraboiler.nl/...25?variant=46993065312588
Dus inderdaad aan de dure kant.
De Warmte met de AO pomp rekende overigens +-3K na subsidie voor de All electric uitbreiding.
Die ik linkte is 1900 na subsidie en installeren. Dan moet je inderdaad nog voor een tweede Quatt en electrische cv zorgen. Maar zelfs dat kan binnen het tarief dat Quatt nu gesteld heeft.netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Ja, maar die Warmtepompboiler is exclusief installatie en verwijderen ketel en dan moet je dus een grotere warmtepomp hebben om full electric te draaien omdat SWW en CV water mengen buitengewoon smerig is.
[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 11-01-2024 09:27 ]
(En geen blazende Quatt in de tuin in de zomer)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tuurlijk, hier is die.Friezin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:00:
[...]
Heb je, vanuit de Quatt-app, een screenshot van gisteren?
:strip_exif()/f/image/XlbinEsQ4MQCHE3qlGGJzKEO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, ok....medu80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:12:
[...]
Hoe warmer het water hoe meer energie nodig om te verwarmen. Bij een graad of 30 a 35 schommelt deze rond de 1400, bij 45+ zit je al snel dichter tegen de 1800 aan.
Als ik de excel invul kom ik om een warmteverlies van 5.2kW. Bij mij is deze ingesteld op 6kW, waarom het bij -2 nog nodig is om de cv aan te zetten is mij een raadsel. Het lijkt wel of 90Hz automatisch de CV meeschakelt. Dit had ik nooit eerder gezien, die 2.9.0 heeft wel iets gewijzigd trouwens.
Maar... Dan heb ik, zoals gewoonlijk, natuurlijk wel weer een aanvullende vraag 🙃... :
Wanneer cv zo nu en dan bijschakelt en flowMeter.waterSupplyTemperature 45-46°C is en 10 minuten blijft, zou ik ook een verhoging van water-in bij de Quatt verwachten, maar die blijft, met en zonder cv, dezelfde water-in rond 30°C houden (waar dan nu steeds 4°C bij komt).
Ik probeer nu te bedenken: Wanneer die 46°C mijn afgiftesysteem ingaat en er niet meer uitkomt richting Quatt, waarom is afgifte 34°C bij enkel Quatt, dan tussendoor voldoende want dan komt het water nog steeds op 30°C terug..?
(Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...)
Edit: ik zie in HW bijv. dat cv-ketel vannacht 1,5 uur onafgebroken heeft gedraaid (op die 45°C ga ik van uit).
In die tijd zou dan ook die hogere temperatuur de Quatt hebben kunnen bereiken: maar zit die tijd op strak 1500W
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 11-01-2024 10:00 ]
En de CV ketel verwijderen. Is dat meegenomen?RobertowNL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Die ik linkte is 1900 na subsidie en installeren. Dan moet je inderdaad nog voor een tweede Quatt en electrische cv zorgen. Maar zelfs dat kan binnen het tarief dat Quatt nu gesteld heeft.
Tijd om je CV ketel te temmen. DIe gaat volgens mij veel te hard qua minimum vermogen als ik het plaatje zo zie.patrickvdhart schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:30:
[...]
Tuurlijk, hier is die.
[Afbeelding]
Ook dat zou ik zelf niet eens doen. Want stel het is over een paar jaar dat je cv ketel op is. Dan is je Quatt ook al verder in zijn levensduur (Levensduur warmtepomp is +-15jaar). Dan plaatst je dit all electric spul bij van Quatt. Dan heb je een dikke vette vendor lock in. Want ik vermoed dat je warmtepomp eerder de geest geeft (want al ouder) dan de nieuw aangekochte e-cv en warmtepompboiler. Je volgende warmtepomp moet dan ook weer een quatt zijn om te kunnen samen werken....netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:18:
[...]
Ik denk dat het verstandig is om dit pas te doen als je ketel toch aan vervanging toe is. Dan valt de meerprijs opeens best mee.
Ik zou de systemen lekker los houden van elkaar. verwarmen en sww.
Ja, John Visser video's moet je niet blind opvolgen. Warmteverlies en het afgifte systeem zijn bepalend voor hoe je de ketel instelt. Hij is ook voorstander van de ketel op 80 graden houden, wat leuk is voor de verkoop van nieuwe ketels, maar compleet onzinnig in 99% van de woningen.olafmol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:43:
[...]
John de Visser adviezen zijn nogal kort door de bocht, al bedoelt hij het goed. Hij neemt namelijk helemaal niet mee dat er ook nog een thermostaat is met eigen gedrag en instellingen, en een afgiftesysteem dat per huis weer anders is. De CV ketel is maar 1 onderdeel van een groter geheeld, dus blind wat instellingen zomaar aanpassen kan slecht uitpakken.
Hij adviseert ook om het vermogen flink te knijpen, wat het enige voordeel van een CV ketel, namelijk de snelheid van verwarmen na een nachtverlaging compleet wegneemt, wat nogal pijnlijk is zonder warmtepomp.
Ja, dat kan ook. Maar dan zit je dus nog steeds aan het gas vast tenzij je zelf iets knutselt met een elektrische ketel die minder zuinig is en zeker weten niet op je zonnepanelen bij mag stoken, want de CiC is de baas.NIB0R schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Ook dat zou ik zelf niet eens doen. Want stel het is over een paar jaar dat je cv ketel op is. Dan is je Quatt ook al verder in zijn levensduur (Levensduur warmtepomp is +-15jaar). Dan plaatst je dit all electric spul bij van Quatt. Dan heb je een dikke vette vendor lock in. Want ik vermoed dat je warmtepomp eerder de geest geeft (want al ouder) dan de nieuw aangekochte e-cv en warmtepompboiler. Je volgende warmtepomp moet dan ook weer een quatt zijn om te kunnen samen werken....
Ik zou de systemen lekker los houden van elkaar. verwarmen en sww.
Denk je? Die is namelijk al flink getemd, Vermogen van 25 naar max 11 en de max Temp is 50 graden, was ook aanbeveling Quatt, die wilden zelfs hoger dan 50 graden als max water temp.netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:47:
[...]
Tijd om je CV ketel te temmen. DIe gaat volgens mij veel te hard qua minimum vermogen als ik het plaatje zo zie.
Reden dat hij zo fel gaat is volgens mij dat hij veel te laat actie onderneemt. De Quatt laat de vloer temperatuur rustig van 28 graden naar 21 graden zakken en als eind van de dag de buiten temperatuur een duikvlucht neemt en zon niet meer op de gevel staat (nee, thermostaat staat niet in de zon) dan duurt het uren voor er weer voldoende warmte in de vloer zit (is 100 M2). Ondertussen zakt de temperatuur vrolijk verder en raakt de Quatt in paniek en blijft maar stoken.
Uiteindelijk is warmte regeling een balans tussen warmte weg en warmte erin. Dat betekent in regel techniek dat de binnen temperatuur in 1e instantie als een ramp ("helling") reageert, als hij naar beneden beweegt blijft hij door bewegen tot temperatuur dichter bij buiten temperatuur komt. In ander woorden, als de temperatuur zakt maar nog boven gewenste waarde is moet de verwarming al aan gaan, zo werkt het in de process industrie. (voor de geinteresseerden, de proportional actie moet het dan winnen van de integral actie). Oftewel, het is goed als de Quatt aangaat als we nog boven de gewenste waarde zitten, dat is afhankelijk van de daling snelheiden die us weer afhankelijk van je huis (isolatie, grootte e.d)
Dat gebeurt niet en is een probleem van de regeling en is helaas niet te beinvloeden door ons als gebruiker.
Excuus voor de technische begrippen, hopelijk is miijn punt duidelijk
:strip_exif()/f/image/CtOtbmNcYX2aGSADpAHDImbo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben er nog niet uit of het de beste optie is uiteindelijk, maar in ieder geval een plekje op de lijst bemachtigd
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
vanaf 4899
5599 voor 4 personen
/f/image/1nBNANxifsv8HcJzKFq2iad3.png?f=fotoalbum_large)
ingebouwde warmtepomp? .... do tell me more
zit even na te denken over die "heatbattery"
Stel je hebt 200l "battery" Als je die van 30 naar 55 graden maakt op de Quatt, en nog 5 graden op COP1 op de 'goedkope' momenten. Dan wil je gaan verwarmen op de 'dure' momenten, dus spreek je je battery aan.
Daar zit dan ca 5 kWh thermisch in, dat is met 1 uurtje dan op, dan moet je weer over op 'dure' stroom, en heb je bovendien geen warm water meer. (wel 11 cent bespaard)
[ Voor 114% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 10:40 ]
Je max temperatuur op 60 graden instellen (dit is niet het vermogen) anders kan je ketel gaan pendelen, waardoor deze onbedoeld elke keer in een hoger startvermogen komt.patrickvdhart schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:14:
[...]
Denk je? Die is namelijk al flink getemd, Vermogen van 25 naar max 11 en de max Temp is 50 graden, was ook aanbeveling Quatt, die wilden zelfs hoger dan 50 graden als max water temp.
Reden dat hij zo fel gaat is volgens mij dat hij veel te laat actie onderneemt. De Quatt laat de vloer temperatuur rustig van 28 graden naar 21 graden zakken en als eind van de dag de buiten temperatuur een duikvlucht neemt en zon niet meer op de gevel staat (nee, thermostaat staat niet in de zon) dan duurt het uren voor er weer voldoende warmte in de vloer zit (is 100 M2). Ondertussen zakt de temperatuur vrolijk verder en raakt de Quatt in paniek en blijft maar stoken.
Uiteindelijk is warmte regeling een balans tussen warmte weg en warmte erin. Dat betekent in regel techniek dat de binnen temperatuur in 1e instantie als een ramp ("helling") reageert, als hij naar beneden beweegt blijft hij door bewegen tot temperatuur dichter bij buiten temperatuur komt. In ander woorden, als de temperatuur zakt maar nog boven gewenste waarde is moet de verwarming al aan gaan, zo werkt het in de process industrie. (voor de geinteresseerden, de proportional actie moet het dan winnen van de integral actie). Oftewel, het is goed als de Quatt aangaat als we nog boven de gewenste waarde zitten, dat is afhankelijk van de daling snelheiden die us weer afhankelijk van je huis (isolatie, grootte e.d)
Dat gebeurt niet en is een probleem van de regeling en is helaas niet te beinvloeden door ons als gebruiker.
Je moet je min vermogen verlagen. Je max (aangesproken) vermogen zou de CiC moeten regelen, maar iets van 11 kW is geen gekke limiet.
Nadat je instellingen hebt toegepast even de ketel herstarten zodat de CiC de nieuwe grenzen snapt en weet wat de nieuwe minimale modulatie en maximum aanvoertemperatuur zijn.
Inmiddels is ons huis met Quatt verkocht en hebben we besloten niet wederom een Quatt aan te schaffen.
De prijzen zijn flink hoger dan de 1600 euro die we destijds hebben betaald. Een FE Quatt voor een gezin van 4+ personen kost nu dus 8.6k, na subsidies.
Mocht je een beetje handig zijn (we zitten hier tenslotte op Tweakers): Het zelf plaatsen van een monoblock warmtepomp (zoals Quatt) is echt zeer eenvoudig. We draaien in ons nieuwe huis nu sinds enkele maanden een Panasonic met een losse warmtepompboiler. Totale investering 3k (na aftrek van 3.7k subsidie).
Zelfs als je niet handig bent of niet de tijd wilt nemen om zelf aan de slag te gaan. Voor het verschil van 5k!! is er toch altijd wel een instalateur te vinden die het voor minder doet.
Had ik ook last van, maar nu niet meer...patrickvdhart schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:14:
[...]
Denk je? Die is namelijk al flink getemd, Vermogen van 25 naar max 11 en de max Temp is 50 graden, was ook aanbeveling Quatt, die wilden zelfs hoger dan 50 graden als max water temp.
Zo nu en dan denk ik... doet de CIC wel wat met die ingestelde temperatuur..
Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2
Met het prijzen om de Quatt te upgraden ga ik inderdaad ook denken over andere oplossingen. Er zit een klein voordeel in het kunnen gebruiken van de WPB als warmtebatterij (mits Quatt dit goed aanpakt, of het interessant is hangt sterk af van op de juiste manier implementeren), maar ik vind de meerprijs wel vrij fors.
[ Voor 44% gewijzigd door onlinaius op 11-01-2024 10:40 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
cptingreenfield schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:35:
Poeh, dat is nog behoorlijk aan de prijs zeg.
Inmiddels is ons huis met Quatt verkocht en hebben we besloten niet wederom een Quatt aan te schaffen.
De prijzen zijn flink hoger dan de 1600 euro die we destijds hebben betaald. Een FE Quatt voor een gezin van 4+ personen kost nu dus 8.6k, na subsidies.
Mocht je een beetje handig zijn (we zitten hier tenslotte op Tweakers): Het zelf plaatsen van een monoblock warmtepomp (zoals Quatt) is echt zeer eenvoudig. We draaien in ons nieuwe huis nu sinds enkele maanden een Panasonic met een losse warmtepompboiler. Totale investering 3k (na aftrek van 3.7k subsidie).
Zelfs als je niet handig bent of niet de tijd wilt nemen om zelf aan de slag te gaan. Voor het verschil van 5k!! is er toch altijd wel een instalateur te vinden die het voor minder doet.
Bij het opstarten van de ketel / CiC wordt er via Opentherm uitgelezen wat die ketel kan.Friezin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Had ik ook last van, maar nu niet meer...
Zo nu en dan denk ik... doet de CIC wel wat met die ingestelde temperatuur..
Friezin in Ervaringen met Quatt Deel 2
Als je dat verandert dan snapt de CiC het niet meer, tenminste als dit ook maar een beetje lijkt op hoe thermostaten de kluts kwijt raken als die denken dat de ketel maar tot 40 graden kan terwijl je die toch echt verhoogd hebt.
Feitelijk denken ze dat alles onveranderd is, terwijl 100% vermogen opeens iets heel anders kan zijn en de ketel temperatuur nog prima omhoog kan. Dat vraagt hij dus niet.
Maar let op dat een aan/uit verbinding hier helemaal niks mee doet. Dus daar moet je alles op de ketel regelen zodat het ding niet helemaal los gaat als de Quatt het net niet redt.
[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 11-01-2024 10:43 ]
Heb ik een tweede Quatt HeatPump buiten nodig?
We verwachten dat veel woningen een Quatt Hybrid Duo nodig hebben om volledig gasvrij te worden. Afhankelijk van het nodige vermogen en benodigde watertemperatuur kunnen we bepalen of, en hoe, je volledig van gas af kunt. Dit kunnen we inschatten aan de hand van data die we met de CiC van je Quatt Hybrid verzamelen. Rond de zomer verwachten we zo ver te zijn om persoonlijk advies te geven op basis van deze data.
Heel fijn voor diegene die in het afgelopen jaar een enkele Quatt zijn geadviseerd en nu Full Electric willen. Dus in plaats van dat je voor 900,- meerwaarde een dubbele unit hadden kunnen krijgen moeten ze denk ik nu een volledige unit voor het volledige bedrag erbij plaatsen.
Hoeveel ruimte is er nodig voor HeatCharger en HeatBattery?
Quatt HeatCharger kan op de oude plek van de cv-ketel worden geïnstalleerd. Deze heeft dezelfde maat als de gemiddelde cv-ketel (+-70x45x40cm).
De ruimte voor HeatBattery is afhankelijk van opslagcapaciteit. Deze gaat van +- 60cm diameter, tot 190cm hoog. HeatBattery kan niet op z’n zij geplaatst worden.
HeatCharger en HeatBattery moeten dicht bij elkaar worden geïnstalleerd, op maximaal 2 meter van elkaar in dezelfde ruimte.
Met dit in het achterhoofd had er misschien toch bij sommige plaatsingen rekening gehouden moeten worden. Ik heb hier in dit forum wel eens cv ruimtes voorbij zien komen die groter zijn dan mijn keuken, maar hier hangt mijn cv in een keukenkastje. Qua installatie superhandig, maar een vervanging naar full electric zou dus betekenen dat ik de gehele installatie zou moeten verhuizen naar zolder (mits ik daar al voldoende ruimte zou hebben voor de heatbattery (wat in het geval tot 190 cm hoog, al niet gaat lukken).
Nu was ik toch al niet van plan Full Electric te gaan, maar ben benieuwd hoeveel mensen hier op het forum hun installatie anders hadden gedaan als ze deze kennis vooraf hadden gehoord?
Aan de andere kant wilden wij als early adaptors instappen, dus was dit een risico.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Een groot deel van een Quatt prijs is het voorrijden en installeren. Die tweede unit vangt redelijk veel subsidie en een warmtepomp doorlussen zal ook geen dag kosten. Dus als ze dan toch al komen met een all-electric add-on, dan zal de meerprijs voor een tweede Quatt vast meevallen.clubeddie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:43:
Interessante veelgestelde vragen sectie:
We verwachten dat veel woningen een Quatt Hybrid Duo nodig hebben om volledig gasvrij te worden. Afhankelijk van het nodige vermogen en benodigde watertemperatuur kunnen we bepalen of, en hoe, je volledig van gas af kunt. Dit kunnen we inschatten aan de hand van data die we met de CiC van je Quatt Hybrid verzamelen. Rond de zomer verwachten we zo ver te zijn om persoonlijk advies te geven op basis van deze data.
Heel fijn voor diegene die in het afgelopen jaar een enkele Quatt zijn geadviseerd en nu Full Electric willen. Dus in plaats van dat je voor 900,- meerwaarde een dubbele unit hadden kunnen krijgen moeten ze denk ik nu een volledige unit voor het volledige bedrag erbij plaatsen.
Quatt HeatCharger kan op de oude plek van de cv-ketel worden geïnstalleerd. Deze heeft dezelfde maat als de gemiddelde cv-ketel (+-70x45x40cm).
De ruimte voor HeatBattery is afhankelijk van opslagcapaciteit. Deze gaat van +- 60cm diameter, tot 190cm hoog. HeatBattery kan niet op z’n zij geplaatst worden.
HeatCharger en HeatBattery moeten dicht bij elkaar worden geïnstalleerd, op maximaal 2 meter van elkaar in dezelfde ruimte.
Met dit in het achterhoofd had er misschien toch bij sommige plaatsingen rekening gehouden moeten worden. Ik heb hier in dit forum wel eens cv ruimtes voorbij zien komen die groter zijn dan mijn keuken, maar hier hangt mijn cv in een keukenkastje. Qua installatie superhandig, maar een vervanging naar full electric zou dus betekenen dat ik de gehele installatie zou moeten verhuizen naar zolder (mits ik daar al voldoende ruimte zou hebben voor de heatbattery (wat in het geval tot 190 cm hoog, al niet gaat lukken).
Nu was ik toch al niet van plan Full Electric te gaan, maar ben benieuwd hoeveel mensen hier op het forum hun installatie anders hadden gedaan als ze deze kennis vooraf hadden gehoord?
Aan de andere kant wilden wij als early adaptors instappen, dus was dit een risico.
De ruimte bij de CV installatie is een van de redenen dat ik nog geen losse WP boiler heb. Die zou de CV installatie namelijk blokkeren en dat is toch wel iets waar je goed bij moet kunnen. Ik denk dat de Quatt oplossing wat handiger is, want aan zo'n water/water WP kan je weinig onderhouden. Die zullen ze eerder gewoon omruilen voor een gereviseerd exemplaar als het nodig is en dan hoef je geen meter werkruimte te hebben.
@netappienetappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:49:
[...]
Ja, dat begreep ik, maar als je dat wilt dan moet je geen Quatt nemen. Zelfs als je de buitenunit aan kan sturen, dan nog weet je de eigenschappen niet.
Voordat je iets in elkaar geknutseld hebt dat ook maar een beetje werkt heb je zo veel tijd en geld kwijt dat een nieuwe WP met controller, garantie en subsidie de betere optie is.
Zie een warmtepomp ook niet als iets met een oneindige levensduur. Het blijft gewoon een apparaat met bewegende delen dat juist onder barre omstandigheden hard moet werken. Met 10 tot 15 jaar mag je blij zijn.
Als je iets open en universeels wilt dan moet je niet bij Quatt zijn. De buitenunit onderdelen zijn wel standaard, maar de aansturing veranderen is zoiets als een mac kopen om alleen maar linux of windows te draaien.
@idegroot89
Ik denk dat op dit moment steeds meer universele warmtepompen onder een eigen merk slim worden gemaakt. Al die nieuwe eigen merken kunnen ophouden te bestaan en dan is het wel fijn dat slimme gedeelte (wat dus weggevallen is) te kunnen vervangen door bv een eigen thermostaat, of bv de hersens van die vaillant.
Het is natuurlijk ook anders, als je een wp koopt met een prijskaartje van 6000 euro of een cv ketel van 1500 euro, die gooi je iets eerder op de schroothoop.
Maar natuurlijk hoop je dat dat wat je koopt inderdaad slim is en blijft, nooit defect raakt, inderdaad de beste aankoop blijkt te zijn, past in je eigen installatie.
Dan ben je op dit moment heel gelukkig en natuurlijk hopen we allemaal de juiste keuze gemaakt te hebben of maken!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Gaat hem bij mij niet worden. Ketel pas 2 jaar oud, wij koken op gas en hebben geen 3 fasen aansluiting. Dan moet je een nieuwe kookplaat, aansluiting aanpassen en een ketel wegdoen. Totaal wordt dat gauw € 7000,- en dat voor die laatste 250 m3 gas. In geen 10 jaar terug te verdienen en dan moet je je nog afvragen of dan alles nog wel werkt (en of ik hier nog woon).paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:27:
oh.. het is NOG duurder geworden
vanaf 4899
5599 voor 4 personen
[Afbeelding]
ingebouwde warmtepomp? .... do tell me more
zit even na te denken over die "heatbattery"
Stel je hebt 200l "battery" Als je die van 30 naar 55 graden maakt op de Quatt, en nog 5 graden op COP1 op de 'goedkope' momenten. Dan wil je gaan verwarmen op de 'dure' momenten, dus spreek je je battery aan.
Daar zit dan ca 5 kWh thermisch in, dat is met 1 uurtje dan op, dan moet je weer over op 'dure' stroom, en heb je bovendien geen warm water meer. (wel 11 cent bespaard)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Het is ook niet voor elk huis geschikt natuurlijk als je de plek niet hebt of kunt maken, en dan moet je het lekker blijven doen zoals je het nu ook doet. Hybride kan gewoon soms de (en enige) oplossing zijn.clubeddie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:43:
Verder eens over die tweede wp er bij. Alhoewel je (in volgend kalenderjaar) je daar ook wederom subsidie op krijgt. Ik vind daar het mijne van, maar het gaat wel.
Vergeet je tweede Quatt niet...pietjm schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Gaat hem bij mij niet worden. Ketel pas 2 jaar oud, wij koken op gas en hebben geen 3 fasen aansluiting. Dan moet je een nieuwe kookplaat, aansluiting aanpassen en een ketel wegdoen. Totaal wordt dat gauw € 7000,- en dat voor die laatste 250 m3 gas. In geen 10 jaar terug te verdienen en dan moet je je nog afvragen of dan alles nog wel werkt (en of ik hier nog woon).
Eigenlijk is elke aankoop een gok wat dat betreft. Veel warmtepompen van nog geen 5 jaar geleden kan je nu al op de schroothoop gooien omdat ze een beroerde COP halen, ongeacht hoe je hem aanstuurt.harv schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:57:
[...]
@netappie
@idegroot89
Ik denk dat op dit moment steeds meer universele warmtepompen onder een eigen merk slim worden gemaakt. Al die nieuwe eigen merken kunnen ophouden te bestaan en dan is het wel fijn dat slimme gedeelte (wat dus weggevallen is) te kunnen vervangen door bv een eigen thermostaat, of bv de hersens van die vaillant.
Het is natuurlijk ook anders, als je een wp koopt met een prijskaartje van 6000 euro of een cv ketel van 1500 euro, die gooi je iets eerder op de schroothoop.
Maar natuurlijk hoop je dat dat wat je koopt inderdaad slim is en blijft, nooit defect raakt, inderdaad de beste aankoop blijkt te zijn, past in je eigen installatie.
Dan ben je op dit moment heel gelukkig en natuurlijk hopen we allemaal de juiste keuze gemaakt te hebben of maken!
Wat dat betreft moet je gewoon kijken binnen de levensduur die je er van verwacht. Als ik hier een Panasonic of Vaillant neer zou zetten, dan moet die zeker 15 jaar mee voor het geld.
De Quatt is gewoonweg snel terug verdiend en biedt ook de optie om van het gas af te gaan als je ketel sterft of de gasprijs zodanig omhoog schiet dat er een business case te maken is.
Wat dat betreft kijk ik liever niet verder dan 5 jaar vooruit. Als de Quatt dat haalt heeft hij niks gekost en als het tegen die tijd (tegen verwachting in) een rammelende herriebak zonder support is, dan heb ik geen spijt en kan er weer iets beters voor in de plaats komen.
cptingreenfield in "Ervaringen met Quatt Deel 2"netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Eigenlijk is elke aankoop een gok wat dat betreft. Veel warmtepompen van nog geen 5 jaar geleden kan je nu al op de schroothoop gooien omdat ze een beroerde COP halen, ongeacht hoe je hem aanstuurt.
Wat dat betreft moet je gewoon kijken binnen de levensduur die je er van verwacht. Als ik hier een Panasonic of Vaillant neer zou zetten, dan moet die zeker 15 jaar mee voor het geld.
Voor mij is dit geen optie, ik kook ook nog nog gas, zou naar inductie over moeten gaan, extra groep. Het is voor ons voordeliger om de cv ketel (2008) volgend jaar nog 1 keer te vervangen door een efficienter type en dan nog een aantal jaren door met CV en 1 quatt unit.
Prima combinatie, maar ik hoef niet veel meer geld uit te geven om helemaal van het gas af te gaan en helemaal afhankelijk te worden van quatt.
Maar wel een goede actie van Quatt dat ze de optie gaan bieden!
Die hoge piek rond 18:00 komt doordat er 2 ovens aan stonden.
Snap dat de Quatt en CV dan uit gaan maar zou zeggen dat hij hem toch weer recht moet gaan trekken.
Ook heb ik gespeeld met de stille modus vannacht dus daar zit misschien wel een verklaring in maar die gaat uit om 7:00 in de ochtend.
En ik had verwacht dat de CV dan wat harder zou lopen.
Inmiddels de stille modus weer uitgezet.
/f/image/5H9qqn0cLVOT2l5TZHX7bO9z.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan uit mijn plaatje totaal niet opmaken dat de Quatt het niet redt....netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Bij het opstarten van de ketel / CiC wordt er via Opentherm uitgelezen wat die ketel kan.
Als je dat verandert dan snapt de CiC het niet meer, tenminste als dit ook maar een beetje lijkt op hoe thermostaten de kluts kwijt raken als die denken dat de ketel maar tot 40 graden kan terwijl je die toch echt verhoogd hebt.
Feitelijk denken ze dat alles onveranderd is, terwijl 100% vermogen opeens iets heel anders kan zijn en de ketel temperatuur nog prima omhoog kan. Dat vraagt hij dus niet.
Maar let op dat een aan/uit verbinding hier helemaal niks mee doet. Dus daar moet je alles op de ketel regelen zodat het ding niet helemaal los gaat als de Quatt het net niet redt.
Kijk maar eens naar de ingestelde temperaturen onderaan...
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
"De installatie wordt aanzienlijk goedkoper dan een conventionele full-electric warmtepomp in de markt gezet, meldt de one-stop-shop-aanbieder aan Installatie.nl."
Het is dus een water-water warmtepompje die booster.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 11:20 ]
En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat het aantal mensen dat de duo qua geluidsnormen kan neerzetten een aardig stuk kleiner zal zijn dan de single.clubeddie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:43:
Ik kan de duo officieel niet kwijt. En nu weet ik wel dat mijn buren er niet moeilijk over zullen doen, en dat die geluidsnormen in veel gevallen ook maar een papieren werkelijkheid zijn (ik zou de Quatts bijv ook 6 meter verder naar achteren op de garage kunnen plaatsen. Qua geluidsnorm maakt dit niet uit omdat het over de erfgrens gaat, maar hiermee is de Quatt opeens wel 6 meter verder van het woonhuis van mijn buren en mijzelf), maar een van de redenen dat ik een aanbod voor een andere warmtepomp (LG) heb afgeslagen is dat ik de geluidsnormen graag aanhoud, want mijn fijne huidige buren zullen niet voor eeuwig mijn buren blijven.
De beloofde "AI" van Quatt lijkt nog niet te werken hier; Quatt zou toch moeten kunnen identificeren dat er een externe warmtebron is die snel opwarmt (net als zon in huis) en als de temperatuur weer snel zakt zou de Quatt eerder moeten bijspringen om temperatuurval op te vangen .... Anders looptie achter de feiten aan en kan ie het niet bijhouden.simplemouse schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:13:
Iemand een idee waarom dit nu in ene gebeurd bij mij? (vrouw heeft het koud)
Die hoge piek rond 18:00 komt doordat er 2 ovens aan stonden.
Snap dat de Quatt en CV dan uit gaan maar zou zeggen dat hij hem toch weer recht moet gaan trekken.
Ook heb ik gespeeld met de stille modus vannacht dus daar zit misschien wel een verklaring in maar die gaat uit om 7:00 in de ochtend.
En ik had verwacht dat de CV dan wat harder zou lopen.
Inmiddels de stille modus weer uitgezet.
[Afbeelding]
Ik had hetzelfde gisteren toen het zonnetje in huis scheen en de temperatuur snel steeg in de woonkamer. Quatt en CV uit rest van de middag totdat de zon onderging.
Toen heb ik zelf "AI" ingegrepen en de thermostaat even 0,5 graad omhoog om de Quatt eerder te laten starten voor de temp drop. Toen de temperatuur in de woonkamer dropte heb ik de thermostaat weer teruggezet en had de quatt al een buffertje in de vloer dus bleef de temperatuur daarna netjes constant ....
Lekker zelf beunen scheelt geld en als je een oud of te klein model neemt betaal je ook minder.
Ik zie hele andere prijzen in offertes, maar die zijn inclusief installatie en warmteverliesberekening en dan met een een R290 versie die je over 10 jaar ook gewoon nog bij mag vullen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2GHy1DHbbmH20m0LOtZTTMqJ.jpg?f=user_large)
Is dit de normale installatie?
Installatie bestaat uit EvoHome die tot de installatie van de Quatt een Vaillant ecoTEC plus VHR ketel aanstuurde via OpenTherm. De Quatt is daaraan toegevoegd.
Dat hij uit gaat doordat er een andere warmte zit vind ik nog niet zo erg.sky_walker schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:21:
[...]
De beloofde "AI" van Quatt lijkt nog niet te werken hier; Quatt zou toch moeten kunnen identificeren dat er een externe warmtebron is die snel opwarmt (net als zon in huis) en als de temperatuur weer snel zakt zou de Quatt eerder moeten bijspringen om temperatuurval op te vangen ....
Ik had hetzelfde gisteren toen het zonnetje in huis scheen en de temperatuur snel steeg in de woonkamer. Quatt en CV uit rest van de middag totdat de zon onderging.
Toen heb ik zelf "AI" ingegrepen en de thermostaat even 0,5 graad omhoog om de Quatt eerder te laten starten voor de temp drop. Toen de temperatuur in de woonkamer dropte heb ik de thermostaat weer teruggezet en had de quatt al een buffertje in de vloer dus bleef de temperatuur daarna netjes constant ....
Wat mij meer opvalt is dat vooral rond 8 uur de drop extreem is. Maar dat hij het over de nacht heen niet recht heeft kunnen trekken, had verwacht dat hij wel genoeg tijd zou hebben om het een beetje op temp te krijgen
[ Voor 60% gewijzigd door simplemouse op 11-01-2024 11:25 ]
Zoals je screenshot laat zien wordt je ketel On/Off aangestuurdjk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:23:
Begrijp ik nu goed dat de thermostaat Opentherm aanlevert bij de CiC, maar dat de ketel op On/Off wordt aangestuurd door de CiC?
[Afbeelding]
Is dit de normale installatie?
Installatie bestaat uit EvoHome die tot de installatie van de Quatt een Vaillant ecoTEC plus VHR ketel aanstuurde via OpenTherm. De Quatt is daaraan toegevoegd.
Sinds wanneer is je Quatt niet klein en R290?netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Lekker zelf beunen scheelt geld en als je een oud of te klein model neemt betaal je ook minder.
Ik zie hele andere prijzen in offertes, maar die zijn inclusief installatie en warmteverliesberekening en dan met een een R290 versie die je over 10 jaar ook gewoon nog bij mag vullen.
Een 32 zul je ook gewoon mogen bijvullen, alleen niet meer nieuw plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 11:28 ]
Quatt noemt het een Heatcharger..HarryInia schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:32:
Waar zit eigenlijk het expansievat?
[Afbeelding]
"deze vervang je CV-ketel en kan, door de ingebouwde warmtepomp, warmte toevoegen of onttrekken uit HeatBattery. " Dit is geen expansievat maar een soort warmtewisselaar/doorstroom unit denk ik (?)
Voor de oplettende lezer hier; dit is een update van een All-electric module. Dus niet standaard op de Quatt Hybrid.
Quatt bied dit vanaf heden aan, pre -orderen kan.
Ik zelf twijfel nog dit te doen. Wilde het afgelopen jaar wel doorpakken, maar met een large boiler a 5099,- euro is dit toch wel weer geld.
En dit is subsidieloos mijn inziens. Of komt hier nog wat op terug vanuit de overheid?
link Quatt all-electric: https://www.quatt.io/all-electric
[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 11-01-2024 11:39 ]
Geweldig, bedankt voor deze info! Ik heb de pompcapaciteit net ook aangepast aan jouw waarden en inderdaad zie ik nu dat de flowmeter temp wel omhoog gaat in lijn met de cv ketel temperatuur. Die laatste bleef voorheen te hoog en kon temperatuur niet kwijt kennelijk. En dan ging de ketel weer uit. Nu blijft de CV wel goed lopen. Lijkt dus al meteen beter!s020506 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:27:
[...]
Ik deze waarde verhoogd op aangeven van Quatt zelf. Ik had ook de instructie van John Visser gevolgd. Maar met die instelling deed de ketel effectief niet aan de verwarming. De ketel sloeg heel de tijd af omdat het water op temperatuur was, maar dat warme kwam de cv leiding niet in. Met als gevolg dat wanneer de ketel moest meehelpen dit effectief niet gebeurde en de temperatuur langzaam terug liep. Als ik de thermostaat een graad hoger zette bleef het wel op temperatuur, en dus geen paniek thuis, maar het hoort niet.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Dat was mijn conclusie ook, maar is het standaard dat CiC Aan/uit aanstuurt ipv Opentherm? In de ketel zit nl. een Opentherm aansluiting.simplemouse schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:25:
[...]
Zoals je screenshot laat zien wordt je ketel On/Off aangestuurd
Aha, cv ketel uitgeschakeld is het 2.8kW. Dus de warmte van de CV doet de Quatt efficiënter en op hogere power werken.medu80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Ik heb'm hier met -7 niet onder de 4.3 zien gaan. Ook aanvoer van 34 graden ongeveer.
Gefeliciteerd, je hebt de Quatt het snelste terugverdiend van iedereen hiercptingreenfield schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:35:
Poeh, dat is nog behoorlijk aan de prijs zeg.
heb je enige idee van meerwaarde huis 'omdat hybride' vs investering Quatt?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik bedoelde dus een dergelijk model qua kosten als het lang mee moet gaan en de volledige last zeker weten zelfstandig kan dragen. De Quatt is wat mij betreft in zijn huidige vorm een tijdelijke oplossing voor een passend bedrag.paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:27:
[...]
Sinds wanneer is je Quatt niet klein en R290?
Een 32 zul je ook gewoon mogen bijvullen, alleen niet meer nieuw plaatsen.
De verkoop van warmtepompen met F-gassen gaat in de ban, dus succes met bijvullen over 10 jaar:
https://www.installatie.n...-over-drie-jaar-verboden/
Dat heeft verder niets met je expansievat te maken.ZveenT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Quatt noemt het een Heatcharger..
"deze vervang je CV-ketel en kan, door de ingebouwde warmtepomp, warmte toevoegen of onttrekken uit HeatBattery. " Dit is geen expansievat maar een soort warmtewisselaar/doorstroom unit denk ik (?)
De charger is een water/water warmtepomp volgens het installatie artikel.
Dan is subsidie wellicht nog niet uitgesloten (weet ik niet)
met deze opzet en dat heatbattery & heatcharger binnen 2 meter indezelfde ruimte moeten, betekent dat dit geen optie meer voor mij persoonlijk is.
WAF gaat niet accepteren dat wasmachine & droger een verdieping omhoog moeten
dus dat zal waarschijnlijk WPB laten installeren worden en zelf een e-CV (laten) aansluiten
#whataboutismnetappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Ik bedoelde dus een dergelijk model qua kosten als het lang mee moet gaan en de volledige last zeker weten zelfstandig kan dragen. De Quatt is wat mij betreft in zijn huidige vorm een tijdelijke oplossing voor een passend bedrag.
De verkoop van warmtepompen met F-gassen gaat in de ban, dus succes met bijvullen over 10 jaar:
https://www.installatie.n...-over-drie-jaar-verboden/
Geldt voor nieuwe apparaten, reparatie is een ander verhaal.
En ook je Quatt is zo uitgevoerd.
Typisch dat de kritiek weer op andere producten zit, en niemand zich afvraagt waarom Quatt ze met die wetenschap gewoon zo blijft leveren terwijl juist de andere merken nu allemaal over zijn of gaan dit jaar op R290.
Mijn ketel is bijna 25 jaar oud. Samen met de Quatt-duo kan hij wellicht nog een tijdje mee, of "morgen" is het voorbij. Of het dan deze FE moet gaan worden, geen flauw idee. Op de plaats van de huidige CV zou het net niet/wel kunnen (met omleggen van leidingen).ZveenT schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Quatt noemt het een Heatcharger..
Voor de oplettende lezer hier; dit is een update van een All-electric module. Dus niet standaard op de Quatt Hybrid.
Quatt bied dit vanaf heden aan, pre -orderen kan.
Ik zelf twijfel nog dit te doen. Wilde het afgelopen jaar wel doorpakken, maar met een large boiler a 5099,- euro is dit toch wel weer geld.
En dit is subsidieloos mijn inziens. Of komt hier nog wat op terug vanuit de overheid?
link Quatt all-electric: https://www.quatt.io/all-electric
Ter orientatie; Indien het iets anders gaat worden, dan zal de Quatt nog steeds zijn 18gr opstart nodig hebben en het gehele systeem zal altijd een expansievat nodig hebben (welke natuurlijk ook op een willekeurige andere plaats in het CV geinstalleerd kan worden).
De business case is met deze prijzen een stuk moeilijker te maken dan met de Hybride (-duo).
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
In de meeste gevallen zal de upgrade dan financieel totaal niet interessant zijn (tenzij je toevallig je CV moet vervangen). Quatt rekend met een vaste lasten besparing van +/- €300. Als je €5.000 investering deelt door €300 besparing is de terugverdientijd 16+ jaar.
Je zou kunnen beargumenteren dat je nog onderhoudkosten van de CV bespaard, echter daalt daar tegenover ook je welkomstpremie.
Mij hebben ze nog niet overtuigd...
Ik mistte die toelichting bij de eerste benoemingen van bedrag, maar staat in de veelgestelde vragen verstopt
Volgens mij zit het in jouw situatie wel goed omdat je een enorm afgiftesysteem hebt dat de aanvoertemperatuur laag houdt.Friezin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:13:
[...]
Ik kan uit mijn plaatje totaal niet opmaken dat de Quatt het niet redt....
Kijk maar eens naar de ingestelde temperaturen onderaan...
Maar met een doorsnee woning en de radiatoren uit de bouw kan 45 graden veel te laag zijn, waardoor de CiC de ketel bijschakelt om boven de 55 te komen, ongeacht of de Quatt al zijn zijn maximum vermogen zit.
Als iemand dan een ketel heeft die begrensd is op 45, dan slaat de ketel weer af omdat die aan zijn ingestelde limiet komt, waardoor hij kort daarna weer aan moet. Bij starten gaat zo'n ketel even in een hoger toerental om genoeg gas en lucht te krijgen voor koude ontsteking. En dan is die ketel dus niet bepaald zuinig.
Als de ketel dit een uur lang herhaalt, dan kan het zomaar veel meer verbruik zijn dan het water naar 60 graden brengen, nog even los van de gevolgen voor de levensduur van die ketel.
Dit speelt bij jou nu niet, maar ook zonder warmtepomp komt dit vaak genoeg voor.
Ik heb vloerverwarming dus dat zou niet eens door mijn vloerverwarming mogen. Daarnaast heb ik de CV ketel zo afgesteld dat deze het water maar verwarmt tot 35 graden. Heb hiermee altijd mijn huis op temperatuur kunnen houden, momenteel ook. Merk wel nu met het echt koude weer dat het in de morgen wat kouder is.
Iemand die hetzelfde ziet?
/f/image/OS1XjgVEGOnSZg1zDVTzNXwG.png?f=fotoalbum_large)
Tabel: Quatt Lyric Temp Request
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
Nee en Ja.jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Dat was mijn conclusie ook, maar is het standaard dat CiC Aan/uit aanstuurt ipv Opentherm? In de ketel zit nl. een Opentherm aansluiting.
Hij kan beide.
Zoek even in de start post van dit topic daar kan je zien waar de draden op de CiC moeten zitten voor Aan/Uit of OT
En wie gaat dat nog doen over 10 jaar als F-gassen geen standaard meer zijn?paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:04:
[...]
#whataboutism
Geldt voor nieuwe apparaten, reparatie is een ander verhaal.
En ook je Quatt is zo uitgevoerd.
Typisch dat de kritiek weer op andere producten zit, en niemand zich afvraagt waarom Quatt ze met die wetenschap gewoon zo blijft leveren terwijl juist de andere merken nu allemaal over zijn of gaan dit jaar op R290.
Dat de Quatt voor zo'n beperkte prijs leverbaar is en dus terug is verdiend voordat bijvullen een ding wordt, is de enige reden dat ik die ondanks R32 wil.
Het is geen perfecte oplossing maar beter dan wachten, zelf wat prutsen of dik investeren in iets beters.
Doorstromer kan gewoon tussen de Quatt en flowmeter. Geen bypass klep, T-stukken etc nodig. Juist super simpel en fail safe ontwerp. Quatt met in serie een extra elektrische heater met aan/uit regeling.Toby-Wan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:50:
[...]
De Bosch tronic heeft ingebouwde pomp de doorstroomoverwarmer niet, denk dat het toch wel nodig is gezien die parallel staat aan de bypass klep
De warmtebatterij vind ik ook een prettige inzet. Ik weet alleen niet wat de efficiëntie is, en of de warmte ook ingezet kan worden voor de CV (gescheiden systemen in vat of warmte-overdracht). In die zin zou het nog fijner zijn om soort van gescheiden compartimenten te hebben, zodat je bij veel/goedkoop aanbod een flinke voorraad kan aanhouden, en bij minder aanbod/vraag een beperktere voorraad. Details en slimmigheid laten nog even op zich wachten lijkt het.geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:02:
Zou je qua warm water ook niet zelf naar een hybride vorm kunnen gaan? Dus een 100-150 liter vat die warm gehouden wordt als je zon overschot hebt, en als hij leeg is dat de ketel zijn normale werk doet?
Straks als de saldering eraf is zou dat natuurlijk een goede manier zijn om het overschot op te slaan in een "waterbatterij", en je hoeft geen 250-300l vat te hebben om te voorkomen dat je met koud water zit na 2 of 3 douchebeurten.
Ook zou een directe koppeling met de zonnepanelen natuurlijk fantastisch zijn. Wie weet, ooit.
De prijzen vallen niet enorm mee (waarschijnlijk mede door de beperkte subsidie), maar ik moet wel benoemen dat je natuurlijk ook voor de ontwikkeling en de app betaalt. In het begin was er zelfs even sprake over een betaald "pro" abbo. Ben blij dat dit niet lijkt te gebeuren, en denk dat dit meegewogen mag worden bij de aanschaf, al zijn het geen gigantische bedragen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UQNCWCNJi4H5JsS47rlc14Xm.png?f=user_large)
Vrijstaande woning uit 1990 // geschakeld aan de achterkant // dubbel glas // woonkamer met beide kanten ramen over de volle breedte tot 4m hoogte // alles open verbonden in verschillende woonlagen // ca 300m3 // bijna nergens deuren // kids die vergeten de aanwezige ramen/deuren te sluiten // vvw alleen in de woonkamer // overal type 10 radiatoren // geen boosters // Honeywell T6 op 20°C met nachtverlaging naar 19,5°C.
Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
En wederom verwijs ik dan naar de posts van tweakers (incl ikzelf) die voor 3-5K alles FE werkend hebben staan en het gas kunnen laten afsluiten. Ja met 32, en ja dat is gewoon te onderhouden, en ja ook die installaties zijn in een jaar of 4 geheel terugverdiend.netappie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:20:
[...]
En wie gaat dat nog doen over 10 jaar als F-gassen geen standaard meer zijn?
Dat de Quatt voor zo'n beperkte prijs leverbaar is en dus terug is verdiend voordat bijvullen een ding wordt, is de enige reden dat ik die ondanks R32 wil.
Het is geen perfecte oplossing maar beter dan wachten, zelf wat prutsen of dik investeren in iets beters.
M.a.w net zo (ir)relevant als jouw argumenten.
De mensen die straks uitbreiden naar Quatt All Electric zitten met exact hetzelfde, toch?
jij zit er alleen in van: zodra ik wat er aan het ding krijg, gaat ie de deur uit en komt er wat anders.
De insteek zou toch juist moeten zijn: hoe duurzaam is mijn installatie waar ik aardig wat centjes voor heb moeten betalen? Ongeacht of de terugverdientijd nu 3 jaar of 8 jaar is.
En zoals met alle apparaten en ontwikkelingen, komt er over een jaar of 4 vast weer wat nieuws waardoor het allemaal nog efficiënter of beter is. Maar dat maakt producten van dit moment niet meteen overbodig. Kijk alleen al hoeveel mensen de gasketel laten hangen "want hij is pas 3 jaar oud".
Als je de website bekijkt dan zie je ook een screenshot van de app waarin verbruik uit de warmtebatterij voor SWW en CV apart te zien zijn. Het volume is vooral voor SWW, want dat vraagt vele meer dan een huis verwarmen en voor verwarming zal er waarschijnlijk een spiraal in zitten waar het CV water na passeren van de Quatt buitenunit doorheen gaat. Met een vat op bijv 60 graden a 200 liter kan het aardig wat rondjes lang een Delta-T van bijvoorbeeld 5 toevoegen.r0bert schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:26:
[...]
De warmtebatterij vind ik ook een prettige inzet. Ik weet alleen niet wat de efficiëntie is, en of de warmte ook ingezet kan worden voor de CV (gescheiden systemen in vat of warmte-overdracht). In die zin zou het nog fijner zijn om soort van gescheiden compartimenten te hebben, zodat je bij veel/goedkoop aanbod een flinke voorraad kan aanhouden, en bij minder aanbod/vraag een beperktere voorraad. Details en slimmigheid laten nog even op zich wachten lijkt het.
Ook zou een directe koppeling met de zonnepanelen natuurlijk fantastisch zijn. Wie weet, ooit.
De prijzen vallen niet enorm mee (waarschijnlijk mede door de beperkte subsidie), maar ik moet wel benoemen dat je natuurlijk ook voor de ontwikkeling en de app betaalt. In het begin was er zelfs even sprake over een betaald "pro" abbo. Ben blij dat dit niet lijkt te gebeuren, en denk dat dit meegewogen mag worden bij de aanschaf, al zijn het geen gigantische bedragen.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.