Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:27
Sinds 29 januari ook bezitter van een Quatt. Best wel tevreden met de werking ook icm de touch thermostaat. Ik heb voor de quatt een keer een T6 gebruikt, maar er snel weer afgehaald ivm de op en neer springende temperatuur aanduiding.
Echter afgelopen woensdag geconstateerd op mijn home assistant dat de quatt enorm heeft staan pendelen.
Gelukkig werkt bij mij de json wel nog zodat ik eea kon bekijken:
Quatt schakelt in en trekt ongeveer 0.800 kw aan elektrisch vermogen. Er is echter geen flow. De in/uit temperatuur loopt wel op, dus de compressor draait. Na een paar minuten stopt de Quatt omdat zijn in/uit temperatuur boven de 50 gr is gekomen.
Omdat er nog steeds warmtevraag is schakelt de cv bij en is er wel flow te zien (cv pomp). De flow sensor werkt dus wel.
Dus ofwel wordt de circulatiepomp van de Quatt niet aangestuurd, of deze is defekt. Overigens ook alles diverse malen spanningsloos gemaakt zonder resultaat.
Woensdag gebeld met support. Men zou het doorgeven en ik zou worden teruggebeld.
Inmiddels nog twee maal gebeld. Nog steeds niets gehoord.
Niet heel vertrouwen wekkend tot nu toe.
Tijdens het speuren naar het probleem nog iets opvallends gezien. Als tijdens cv bedrijf er wel flow te zien is in de json is deze soms 700 l/min. Voor een cv pomp nogal veel. Zeker omdat ik pre Quatt het pomp vermogen terug gezet heb.
Bij controle van deze parameter stond deze op 99%. Vermoedelijk passen de installateurs toch parameters aan in de cv.
In dit geval waarschijnlijk om de delta t te verkleinen. De 99% heb ik overigens nu nodig om het water door de Quatt te kunnen pompen ivm de stilstaande circulatiepomp.
Met behulp van de tarieven de boel naar alleen maar cv bedrijf geforceerd, om de compressor van de Quatt niet onnodig te belasten.
Maandag weer support bellen. Zijn er nog suggesties om contact met een monteur te versnellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ehbrands op 16-02-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
Ehbrands schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:35:
Sinds 29 januari ook bezitter van een Quatt. Best wel tevreden met de werking ook icm de touch thermostaat. Ik heb voor de quatt een keer een T6 gebruikt, maar er snel weer afgehaald ivm de op en neer springende temperatuur aanduiding.
Echter afgelopen woensdag geconstateerd op mijn home assistant dat de quatt enorm heeft staan pendelen.
Gelukkig werkt bij mij de json wel nog zodat ik eea kon bekijken:
Quatt schakelt in en trekt ongeveer 0.800 kw aan elektrisch vermogen. Er is echter geen flow. De in/uit temperatuur loopt wel op, dus de compressor draait. Na een paar minuten stopt de Quatt omdat zijn in/uit temperatuur boven de 50 gr is gekomen.
Omdat er nog steeds warmtevraag is schakelt de cv bij en is er wel flow te zien (cv pomp). De flow sensor werkt dus wel.
Dus ofwel wordt de circulatiepomp van de Quatt niet aangestuurd, of deze is defekt. Overigens ook alles diverse malen spanningsloos gemaakt zonder resultaat.
Woensdag gebeld met support. Men zou het doorgeven en ik zou worden teruggebeld.
Inmiddels nog twee maal gebeld. Nog steeds niets gehoord.
Niet heel vertrouwen wekkend tot nu toe.
Tijdens het speuren naar het probleem nog iets opvallends gezien. Als tijdens cv bedrijf er wel flow te zien is in de json is deze soms 700 l/min. Voor een cv pomp nogal veel. Zeker omdat ik pre Quatt het pomp vermogen terug gezet heb.
Bij controle van deze parameter stond deze op 99%. Vermoedelijk passen de installateurs toch parameters aan in de cv.
In dit geval waarschijnlijk om de delta t te verkleinen. De 99% heb ik overigens nu nodig om het water door de Quatt te kunnen pompen ivm de stilstaande circulatiepomp.
Maandag weer support bellen. Zijn er nog suggesties om contact met een monteur te versnellen?
Ik zou het even zoeken in de thermostaat, zie eerdere berichten vandaag.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Inmiddels de t6 nog eens geprobeerd. Zelfde resultaat. Bovendien bepaald de thermostaat alleen of er warmtevraag is. De cic schakelt de Quatt in. En een ingeschakelde Quatt zonder ingeschakelde circulatiepomp lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ehbrands schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:45:
Inmiddels de t6 nog eens geprobeerd. Zelfde resultaat. Bovendien bepaald de thermostaat alleen of er warmtevraag is. De cic schakelt de Quatt in. En een ingeschakelde Quatt zonder ingeschakelde circulatiepomp lijkt me niet de bedoeling.
Thermostaat wisselen en testen binnen 6 minuten of had je dit al eerder gedaan?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Dit had ik voor de reactie al gedaan. Goed opgemerkt overigens 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ehbrands schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:56:
Dit had ok voor de reactie al gedaan. Goed opgemerkt overigens 😉
Dit was bij mij vandaag, rond 10 uur Lyric teruggeplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfYon8Aix3gfn4APU6SfOc-RMnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uu0es4kqwpOPrZoOiy5MOzKw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Ik geloof best dat de T6 optimaler werkt dan bv mijn Touch. Betere modulatie van de Quatt bijvoorbeeld. Daarom zal ik hem ook voorlopig eens laten zitten. Blijft echter het feit dat bij een ingeschakelde compressor ook een draaiende circulatiepomp hoort. In dit topic heeft overigens nog iemand een defecte pomp gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ehbrands schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:31:
Ik geloof best dat de T6 optimaler werkt dan bv mijn Touch. Betere modulatie van de Quatt bijvoorbeeld. Daarom zal ik hem ook voorlopig eens laten zitten. Blijft echter het feit dat bij een ingeschakelde compressor ook een draaiende circulatiepomp hoort. In dit topic heeft overigens nog iemand een defecte pomp gemeld.
Ik was zeer tevreden met de Touch maar nu werkt hij niet meer, die T6 vind ik een onding. Nu 0.6 graden boven setpoint en maar doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-05 23:00
Bertuz-x10 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:29:
Goedemiddag,

Nu sinds een week de Quatt draaien en ben erg tevreden. De temperatuur buiten is natuurlijk afgelopen week ook prima geweest.

Hij staat op het dak van de uitbouw (woonkeuken) op dak met een houten balklaag en ik verneem nauwelijks dat hij draait.

Wel één vraag die wellicht één van jullie simpel kan beantwoorden.

De thermostaat (T6) heb ik op 20,5 graden gezet, maar de gevoelstemperatuur die ik aflees van de json komt niet verder dan 19,89 graden. Dit is al de hele dag zo. Qua vermogen zou de Quatt nog wel wat hoger kunnen draaien om tot de gewenste temperatuur te komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk alleen maar een kwestie van de T6 kalibreren. Bij mij gaf die ook een halve graad te laag aan. Dat kan je via het menu van de T6 doen. Het beste kan dat met een andere - betrouwbare. thermometer erbij.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Gerardwaz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Ik was zeer tevreden met de Touch maar nu werkt hij niet meer, die T6 vind ik een onding. Nu 0.6 graden boven setpoint en maar doorgaan.
Andersom trouwens ook. Setpoint boven kamertemperatuur en niet aan de gang schieten.
Als je googled zie je de T6 problemen terug in bijna alle types modulerende honeywell thermostaten.
Coolblue verkoopt ze al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-05 11:03
Ehbrands schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Andersom trouwens ook. Setpoint boven kamertemperatuur en niet aan de gang schieten.
Als je googled zie je de T6 problemen terug in bijna alle types modulerende honeywell thermostaten.
Coolblue verkoopt ze al niet meer.
Is het niet mogelijk en beter om de thermostaat op stooklijn bedrijf in te stellen waardoor je de watertemperatuur als functie van de buitentemperatuur instelt?

Via het vrijgeven van de instelling "ruimte beinvloeding" in de thermostaat, kan je daarna de watertemperatuur (en daarmee indirect de kamertemperatuur) beperkt beinvloeden door het setpoint van de thermostaat te verhogen of te verlagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Freeckje op 16-02-2024 19:28 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-05 06:29
Installeer gewoon een Honeywell DT4M. 2 weken geleden geïnstalleerd en niets dan lof. Vaste temperatuur instellen en nooit meer naar omkijken. Sinds de installatie op 20,5 staan en heb een heerlijke stabiele temperatuur in huis. Klaar met alle geneuzel met programma’s, nachtverlaging of ontzettend irritante slimmigheidjes die alleen maar tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:49
timobiel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:31:
Installeer gewoon een Honeywell DT4M. 2 weken geleden geïnstalleerd en niets dan lof. Vaste temperatuur instellen en nooit meer naar omkijken. Sinds de installatie op 20,5 staan en heb een heerlijke stabiele temperatuur in huis. Klaar met alle geneuzel met programma’s, nachtverlaging of ontzettend irritante slimmigheidjes die alleen maar tegenwerken.
Wat is ee mis met de T6 thermostaat dan? Staat hier ook op 21. Nooit geen problemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timobiel
Bacteria1980 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:35:
[...]

Wat is ee mis met de T6 thermostaat dan? Staat hier ook op 21. Nooit geen problemen...
Geen idee wat er mis is. Ik zie alleen weinig lovende posts over de T6 voorbij komen. En weinig ervaringen met de DT4M, dus die deel ik dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
timobiel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Geen idee wat er mis is. Ik zie alleen weinig lovende posts over de T6 voorbij komen. En weinig ervaringen met de DT4M, dus die deel ik dan graag.
Schijnbaar zijn ook niet alle T6 slecht. Maar bij de mijne is al de meest simpele eigenschap niet goed. Namelijk het goed en vooral consequent weergeven van de ruimtetemperatuur. En of dit nou een graad te hoog of te laag is maakt nog niet veel uit als de afwijking maar steeds hetzelfde zou zijn.
Voorbeeld: temperatuur aanduiding 18 graden. Met de hand naar 19. Ketel (pre Quatt) slaat aan. Kijk 2 minuten later naar de thermostaat en de temperatuur aanduiding staat op 19 graden en ketel is uit. Een hele woonkamer in een minuut 1 graad opgewarmd ?
Ik hoef ook niet perse al die extra slimmigheidjes. Dus dan is de DT4M voor rond de 65 euro nog wel het proberen waard.
Maar eerst Quatt zo ver krijgen dat ze mijn circulatiepomp weer op gang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:50
RxRxR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Interessant dat deze CV wel OpenTherm zou ondersteunen. Hier komt binnenkort ook een Quatt samen bij mijn ATAG i36ECZ. Mijn voorkeur zou zijn om deze op OpenTherm aan te sluiten. Voornamelijk omdat ik dan wat extra kan monitoren met een OT gateway tussen de CIC en CV. @medu80 weet je toevallig een linkje waarin staat dat de ixxECZ wel een standaard OT bus heeft? Zodat ik Quatt kan overtuigen hem daadwerkelijk hierop te installeren? Met wat standaard google werk kom ik niet veel verder.

Is het trouwens nodig dat Quatt een verandering aan hun kant maakt als je wisselt tussen aan/uit en OT? Dus, zou ik als de installateurs toch liever aan/uit aansluiten, dit zelf om kunnen zetten zonder wijziging van Quatt?
Is dit nog gelukt om je thermostaat daar op aan te sluiten? Ik wil dit zelf namelijk ook doen met een Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
timobiel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Heb jij toevallig een dagoverzicht hoe deze thermostaat draait? Bijvoorbeeld Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-05 21:17
Gerardwaz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Heb jij toevallig een dagoverzicht hoe deze thermostaat draait? Bijvoorbeeld Homewizard.
In mijn huis was de T6 ook een onding (hysteresis van meer dan 1 graad, geen frequente temp updates, werken met gevoelstemperatuur enz.) en was heel tevreden met de Comfort Touch. Maar omdat deze met 2.11 niet meer goed werkt (mijn indruk is dat het spanningsniveau van de CIC te laag is zodat de Touch in de problemen komt) heb ik vanmiddag de Touch vervangen voor een DT4M. Voorlopig krijgt hij het voordeel van de twijfel, ik hoop alleen dat bij een weersverandering de hysteresis binnen redelijke grenzen blijft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEA6URD1ymxjaLZ7WIwiIrjCTuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXDhgrIlmBNXQe20a4i1f4qj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 17-02-2024 00:12 ]

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Vandaag gesprek met quatt gehad en opzich wel positief. Die verkoper was ook positief over tado met quatt. Maakt het voor een quatt uit of die on/ off zit of op een opentherm bus?

De i36ecz die ik namelijk heb heeft een verloop stukje nodig vloor opentherm bus van 40 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33
0xygen500 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 01:04:
Vandaag gesprek met quatt gehad en opzich wel positief. Die verkoper was ook positief over tado met quatt. Maakt het voor een quatt uit of die on/ off zit of op een opentherm bus?

De i36ecz die ik namelijk heb heeft een verloop stukje nodig vloor opentherm bus van 40 euro.
De CiC moet opentherm worden aangesloten, de verbinding van CiC naar cv ketel mag zowel aan-uit als opentherm.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
Gerardwaz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:05:
[...]

In mijn huis was de T6 ook een onding (hysteresis van meer dan 1 graad, geen frequente temp updates, werken met gevoelstemperatuur enz.) en was heel tevreden met de Comfort Touch. Maar omdat deze met 2.11 niet meer goed werkt (mijn indruk is dat het spanningsniveau van de CIC te laag is zodat de Touch in de problemen komt) heb ik vanmiddag de Touch vervangen voor een DT4M. Voorlopig krijgt hij het voordeel van de twijfel, ik hoop alleen dat bij een weersverandering de hysteresis binnen redelijke grenzen blijft.[Afbeelding]
Als je de T6 vervangt door de DT4M, moet je dan ook de controller van die thermostaat vervangen (dat kastje dat bij de ketel hangt), of alleen de thermostaat wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
Rowwan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:44:
[...]

Als je de T6 vervangt door de DT4M, moet je dan ook de controller van die thermostaat vervangen (dat kastje dat bij de ketel hangt), of alleen de thermostaat wisselen?
Die moet je ook omwisselen. De DT4M zit rechtstreeks op de cic aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:55
0xygen500 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 01:04:

Dan heb je ook geen i36ecz, maar een i36ec zonder de z (zone) toevoeging. Heb je blauw display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Rowwan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:44:
[...]

Ik heb de DT4M en die is inderdaad bedraad. Je hebt ook de DT4R (onbedraad) en voor zover ik lees is deze backwards compatible. Maar ik heb die dus niet en zou je moeten nazoeken / testen.

Wat ik jammer vind / nog even aan moet wennen bij de DT4M is dat het display standaard uit is. Dus je ziet dus niet direct de temperatuur, maar aan de andere kant is deze als het goed is altijd stabiel..

[ Voor 18% gewijzigd door Flesym op 17-02-2024 09:01 ]

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
medu80 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Dan heb je ook geen i36ecz, maar een i36ec zonder de z (zone) toevoeging. Heb je blauw display?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSO4eSemVKUpYu6sL9Bv4XMNo9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBeuirUCjE4RNgBaUMWpeKEv.jpg?f=fotoalbum_large

Display idd een blauwe kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Dan heb je toch ook geen apart iets nodig voor OpenTherm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hiUxgpFsYPqabJlHCEGRESMd10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5bJAvs87Uo3IbIVz2gbQ4KO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door medu80 op 17-02-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
medu80 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Dan heb je toch ook geen apart iets nodig voor OpenTherm?

[Afbeelding]
Oh ik dacht altijd dat hier een apart iets voor moest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 12:13
0xygen500 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Is dit nog gelukt om je thermostaat daar op aan te sluiten? Ik wil dit zelf namelijk ook doen met een Tado.
Thermostaat waarop aan te sluiten?
De quatt moet hier nog geleverd worden, dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar hier draait momenteel de T6 op i36ECZ (min of meer) zonder problemen met een OTGW er tussen. Ook zonder OTGW werkt het hetzelfde.

Enige vreemde dat ik opmerk is dat je de T6 tweemaal op moet starten nadat de CV opgestart is. Als je die 2e keer opstarten niet doet gaat de CV niet aan op het moment dat de thermostaat warmte vraagt. Via OTGW is te zien dat dit komt doordat de ketel in het begin een Data-Invalid response geeft op de control setpoint vraag van de T6. Na dit tweemaal gekregen te hebben, stuurt de T6 geen control setpoint meer uit. En gebeurd er dus niks.
Mijn vorige Round Modulation had hier geen last van met dezelfde CV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
0xygen500 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Oh ik dacht altijd dat hier een apart iets voor moest
Als je geld teveel hebt kun je altijd een ATAG BCU aanschaffen. Deze kun je dan met doos en al in de kast bewaren. Maar mijn advies is, de ingebouwde Opentherm te gebruiken. Je i36 kun je aan-uit en OT aansluiten op de CiC, welke je gebruikt maakt geen ene re*et uit, want zo heel anders werkt ie niet. Een voordeel is dat de CiC wat extra onnodige informatie deelt, waar je naar kunt kijken en bewonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:31
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:05:
[...]

In mijn huis was de T6 ook een onding (hysteresis van meer dan 1 graad, geen frequente temp updates, werken met gevoelstemperatuur enz.) en was heel tevreden met de Comfort Touch. Maar omdat deze met 2.11 niet meer goed werkt (mijn indruk is dat het spanningsniveau van de CIC te laag is zodat de Touch in de problemen komt) heb ik vanmiddag de Touch vervangen voor een DT4M. Voorlopig krijgt hij het voordeel van de twijfel, ik hoop alleen dat bij een weersverandering de hysteresis binnen redelijke grenzen blijft.[Afbeelding]
Is je verbruik 24/7 2,2 KW bij deze buiten temperatuur? Of interpreteer ik je grafiek verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
toch vind ik het vreemd dat de T6 niet gewoon kan verwarmen tot 0.2 boven de ingesteld temperatuur en weer kan beginnen als het afgekoeld is tot 0.2 beneden de ingestelde temp..of heeft dit met dit met bemoeienis van de CiC te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
speedmetal35 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Is je verbruik 24/7 2,2 KW bij deze buiten temperatuur? Of interpreteer ik je grafiek verkeerd?
Dat interpreteer je inderdaad verkeerd, die 2,2kw is de output (afgegeven vermogen). De input (opgenomen vermogen of afname van het net) ligt bij deze buitentemperatuur rond de 400 watt. En ik heb een heel oud huis met redelijke maar geen goede isolatie. Dus de COP zal bij veel anderen beter zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEbfgj1GQurqKa4euXKpVD62Lh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAs9JhA53NoEdR0hBDVfjnlh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
RxRxR schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Maar hier draait momenteel de T6 op i36ECZ (min of meer) zonder problemen met een OTGW er tussen. Ook zonder OTGW werkt het hetzelfde.

Enige vreemde dat ik opmerk is dat je de T6 tweemaal op moet starten nadat de CV opgestart is. Als je die 2e keer opstarten niet doet gaat de CV niet aan op het moment dat de thermostaat warmte vraagt. Via OTGW is te zien dat dit komt doordat de ketel in het begin een Data-Invalid response geeft op de control setpoint vraag van de T6. Na dit tweemaal gekregen te hebben, stuurt de T6 geen control setpoint meer uit. En gebeurd er dus niks.
Of het gelukt was je thermostaat aansluiten op de open therm bus van de i36ecz. Heb zelf nu nog de atag zone op de i36ecz. Was in de veronderstelling dat je een tussenstuk moest installeren. Dit hoeft blijkbaar niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
Michel242186 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:14:
toch vind ik het vreemd dat de T6 niet gewoon kan verwarmen tot 0.2 boven de ingesteld temperatuur en weer kan beginnen als het afgekoeld is tot 0.2 beneden de ingestelde temp..of heeft dit met dit met bemoeienis van de CiC te maken?
Dat klopt, als de thermostaat zegt dat er verwarmd moet worden bepaalt de CIC met welk vermogen (Setpoint based of gewenste versus werkelijke temperatuur based afhankelijk van de thermostaat)en probeert rond de gewenste temperatuur te blijven. Daarmee kan de CIC de efficiëntste verwarming (rustig pruttelen, zo weinig mogelijk aan en uit gaan) kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedmetal35
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Dat interpreteer je inderdaad verkeerd, die 2,2kw is de output (afgegeven vermogen). De input (opgenomen vermogen of afname van het net) ligt bij deze buitentemperatuur rond de 400 watt. En ik heb een heel oud huis met redelijke maar geen goede isolatie. Dus de COP zal bij veel anderen beter zijn
[Afbeelding]
Ik schrok al! Ik ben namelijk ook aan het overwegen om een quatt aan te schaffen. Dat verklaart een hoop! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 14:39
Puur uit interesse, wat is het verbruik wat jullie in januari hebben gemeten in kWh? Hier heeft de dubbele Quatt gedraaid met een gewenste temperatuur van 18,5 graad overdag en 18 in de nacht. Huis komt uit 1950, vrijstaand, vloerverwarming en middelmatig geïsoleerd. Gebruik een Lyric T9.

Totale stroomverbruik over januari was hier 940kWh (via kwhmeter op aparte electragroep van de Quatt). Maar ben heel benieuwd hoe dit vergelijkt met anderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Dutchkiller schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:00:
Puur uit interesse, wat is het verbruik wat jullie in januari hebben gemeten in kWh? Hier heeft de dubbele Quatt gedraaid met een gewenste temperatuur van 18,5 graad overdag en 18 in de nacht. Huis komt uit 1950, vrijstaand, vloerverwarming en middelmatig geïsoleerd. Gebruik een Lyric T9.

Totale stroomverbruik over januari was hier 940kWh (via kwhmeter op aparte electragroep van de Quatt). Maar ben heel benieuwd hoe dit vergelijkt met anderen....
Ik gebruikte 506 kWh, maar het is echt appels met peren vergelijken. Zo’n vergelijking kan je alleen maken bij exact dezelfde omstandigheden, dus grootte huis, schema temperatuur, isolatie, huishouden, indeling huis (bv open keuken) enz enz. Het heeft dus geen zin.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 00:13
Hier in Jan2024 1.200KWh. COP 3,4. Huis uit 1928, temp constant 20,5 C, Oppervlak ca. 220m2, en slechts 50M3 gas ten opzichte de van 400 vorig jaar. . In Feb tot nu een COP van 5,2. Puur om interesse te beantwoorden

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:24
[...]

Als bovenstaand klopt en de T6 stuurt geen control setpoint meer uit zal volgens mij de CIC ook niet getrigeerd worden om aan te gaan. mogelijk dat @medu80 hier nog iets zinnigs over kan zeggen.
:?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Vanmorgen bij warmteservice ook maar een DT4M gehaald (54 euro) als vervanging van de T6. Ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:49
robmaas schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:17:
Hier in Jan2024 1.200KWh. COP 3,4. Huis uit 1928, temp constant 20,5 C, Oppervlak ca. 220m2, en slechts 50M3 gas ten opzichte de van 400 vorig jaar. . In Feb tot nu een COP van 5,2. Puur om interesse te beantwoorden
Hier ook wel een flinke besparing op het gas. Stroom verbruik is wel flink omhoog gegaan.
Gemiddelde cop van 4 thermostaat staat hier 24/7 op 21,5. Hier ook een vrijstaand huis uit 1849 volledig na geïsoleerd met hr ++ glas, vloeren en waar mogelijk was de spouw van binnenuit etc Alleen de kap is niet geïsoleerd. Stroom vang ik nog op met de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUi_RU8Z1UIMaPXv_DByADmh35k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECIAiPFj9pjnXQlxHd3XkvPv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:14

Thermostaat gemiddeld op 20.5 graden geeft voor mij dit beeld in januari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnvir1SCkChZ5vbqwf3439Gkv74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQTOPZg7V3Y2NYPmfnMHYbxR.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:09
Het valt mij op dat het genoteerde verbruik van Quatt flink afwijkt van mijn MID meter (1352kWh gemeten, 1430kWh in app) Aan de andere kant wordt de warmteafgifte ook te hoog berekend waardoor de COP uit de app van Quatt dus twee kanten niet op klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVoeDU7cyrzuot90pTz3IhTOnoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFWIUac0mpMgZEiR9ACoT3f0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NJJMkR0th3Io1ELuVcjR23q9zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCcEPdXmhWlhbBvfbydrIOG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-04 05:42

438 kWh gemiddeld cop 4 omstandigheden zie hieronder thermostaat constant 20 graden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-04 17:10
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik heb de DT4M en die is inderdaad bedraad. Je hebt ook de DT4R (onbedraad) en voor zover ik lees is deze backwards compatible. Maar ik heb die dus niet en zou je moeten nazoeken / testen.

Wat ik jammer vind / nog even aan moet wennen bij de DT4M is dat het display standaard uit is. Dus je ziet dus niet direct de temperatuur, maar aan de andere kant is deze als het goed is altijd stabiel..
Heeft de DTM4 een app voor online bediening?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
okijokii schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Thermostaat gemiddeld op 20.5 graden geeft voor mij dit beeld in januari:

[Afbeelding]
WP sinds 2 dec. 2023. Thermostaat Chronoterm Touch Modulation vast op 22,5C (wij zijn 75+ en "kouwelijk"). December OK, begin januari vorst.. niet OK temp kwam niet hoger dan 21,6C. Aantal parameters in Intergas HREco 36 aangepast, waarna temperatuur werd gehaald. Af en toe toch verschillen, ik heb geen meetapparatuur zoals HA o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0wsHt_25pJiShUANHjhguv7_YA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7je1zOlBUtOvYnPPKKWrUkbc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcOkGQlS1jI9gWZruJgOQbQVTf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J7RNHgRB2qv6Sdfe1IIQMmB8.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfgeelK5JuWVSLClF_Tt-ZxuPuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ntvqjPnAtDad7TsqZl9uzDK3.png?f=fotoalbum_large

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
TeslaNerd schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Zo te zien op internet niet

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
[...]

Nee, die heeft helemaal niks. Je kunt één temperatuur instellen, dat is het..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 00:13
Rowwan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Nee, die heeft helemaal niks. Je kunt één temperatuur instellen, dat is het..
Net zo makkelijk, zeker bij een WP :)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

RobertowNL

For your gear!

Heinemancp schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:08:
Het valt mij op dat het genoteerde verbruik van Quatt flink afwijkt van mijn MID meter (1352kWh gemeten, 1430kWh in app) Aan de andere kant wordt de warmteafgifte ook te hoog berekend waardoor de COP uit de app van Quatt dus twee kanten niet op klopt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij het tegenovergestelde (als één van de weinigen zo te lezen) de meting van Quatt is iets te optimistisch.
Okt. - Quatt 49.33 - HW 49,66 (0,66% afwijking)
Nov. - Quatt 182,74 - HW 189,99 (3,96% afwijking)
Dec. - Quatt 232,13 - HW 239,76 (3,28% afwijking
jan. - Quatt 370,68 - HW 374,33 (0,98% afwijking)

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Michel242186 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:14:
Nee, dat is puur de instelling die Honeywell in de T6 mee heeft geprogrameerd, hier op het forum vind je daar meer infor over. helaas laat honeywell je deze setpoints dus niet zelf instellen. De CIC acteert hier puur als slave en heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, kan ik niet zeggen, gemiddelde afwijking van het opgenomen vermogen is onder de 2% en de afwijking m.b.t. COP ligt ook in die range. ik hou dat zelfs dagelijks bij. gemiddeld is dat dus vaak rond de 0,1 punt verschil. is volgens mij te verwaarlozen. zolang je elke keer met de zelfde data dit berekend zijn dergelijk kleine afwijkingen onbelanglijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
[...]

Nee, en het gedrag tov de T6 is ook niet veel veranderd. Temperatuur loopt te ver op en dan gaat de thermostaat uit. De CIC had allang al in vermogen kunnen terugschakelen maar doet dat niet. Vervolgens zakt de temperatuur te ver weg en gaat het weer lang duren voor e.e.a. weer warm wordt. Liever weer de Comfort Touch maar het is voor nu niet anders.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKhJfQC14fXAYB8rWlKk8eo1R-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToAnW1JzJCEY6TstChSv0iJr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 17-02-2024 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:47
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Nee, en het gedrag tov de T6 is ook niet veel veranderd. Temperatuur loopt te ver op en dan gaat de thermostaat uit. De CIC had allang al in vermogen kunnen terugschakelen maar doet dat niet. Vervolgens zakt de temperatuur te ver weg en gaat het weer lang duren voor e.e.a. weer warm wordt. Liever weer de Comfort Touch maar het is voor nu niet anders.[Afbeelding]
Let wel op het volgende: de Quatt kan niet lager moduleren dan 30Hz. Met de huidige buitentemperatuur geeft dat een warmte vermogen van rond de 2k. Met andere woorden: jouw Quatt kan niet lager moduleren nu. Daarom schakelt de Quatt simpelweg uit als de temperatuur te hoog wordt….

Hier mijn warmtevermogen en compressor frequentie (kan je alleen uit de mobiele api halen, 30Hz is laagst mogelijk). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XumkLJ0m0KtcGpGlfkzzFWdluzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uWGHT8OJUXYvS9f1zLpLMODe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mrdop op 17-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
mrdop schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Let wel op het volgende: de Quatt kan niet lager moduleren dan 30Hz. Met de huidige buitentemperatuur geeft dat een warmte vermogen van rond de 2k. Met andere woorden: jouw Quatt kan simpelweg niet lager moduleren nu. Daarom schakelt de Quatt simpelweg uit als de temperatuur te hoog wordt….

Hier mijn warmtevermogen en compressor frequentie (kan je alleen uit de mobiele api halen, 30Hz is laagst mogelijk). [Afbeelding]
Bedankt voor de input en dat snap ik.
Maar toch kijk ik er als gebruiker naar en niet als techneut en zie het dus iets anders:
- ik ben een gebruiker en boven alles wil ik een stabiele temperatuur. Dat heb ik nu niet.
- de CIC is volgens Quatt de Commander in Chief en dus in control. Dus ik verwacht dan ook dat hij die stabiele temperatuur regelt.
- Als de Quatt te veel vermogen heeft zou de CIC bv de Quatt eerder dan de thermostaat kunnen uitschakelen.
- nu laat de CIC dit blijkbaar over aan de thermostaat en stookt de Quatt te lang door totdat de thermostaat de Quatt uitschakelt. De T6 of DT4M is niet mijn keuze maar de keuze van Quatt. En de motivatie voor de keuze is dat ze met deze thermostaat mijn temperatuur goed kunnen regelen.
- en voor het inschakelen is de CIC vervolgens afhankelijk totdat de thermostaat (veel te laat) weer een warmtevraag aangeeft. Dus de hysteresis voor mij is hierdoor rond de 1graad (is niet comfortabel)
- Wat moet ik anders doen als de Quatt meer capaciteit heeft dan mijn huis nodig heeft? Een raam open zetten?

Dit is precies waarom ik de Comfort Touch prefereer. Die schakelt op +0,1 graad uit en -0,1 graad aan en dus de CIC beteugelt. Maar helaas werkt de Comfort Touch niet meer mer versie 2.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 16:19
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]
Gave statistiek! Waar of hoe draai je dit dashboard in elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm, afwijking van 78kWh, dat is wel extreem, ruim 5%. Misschien een ticket inschieten bij Quatt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
[...]

Heb ik geen last van gehad met mijn T6, ook niet met de Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Shoot_me507 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:39:
[...]

Gave statistiek! Waar of hoe draai je dit dashboard in elkaar?
Doe ik met Home Assistant. Werkt erg gebruikersvriendelijk nadat je het hebt ingericht. En de meters zijn clickeable zodat je direct in de historie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Bedankt voor de input en dat snap ik.
Maar toch kijk ik er als gebruiker naar en niet als techneut en zie het dus iets anders:
- ik ben een gebruiker en boven alles wil ik een stabiele temperatuur. Dat heb ik nu niet.
- de CIC is volgens Quatt de Commander in Chief en dus in control. Dus ik verwacht dan ook dat hij die stabiele temperatuur regelt.
als je uit gaat van de ruimtetemperatuur (dus de thermostaat) is de CIC helemaal niet in control, hij is een slave die luisterd naar je thermostaat.
Pas als deze de opdracht aan de CIC "Go" gaat de CIC aan de gang.
Dus wordt heel veel door je thermostaat bepaald.
- Als de Quatt te veel vermogen heeft zou de CIC bv de Quatt eerder dan de thermostaat kunnen uitschakelen.
- nu laat de CIC dit blijkbaar over aan de thermostaat en stookt de Quatt te lang door totdat de thermostaat de Quatt uitschakelt. De T6 of DT4M is niet mijn keuze maar de keuze van Quatt. En de motivatie voor de keuze is dat ze met deze thermostaat mijn temperatuur goed kunnen regelen.
voordeel van de T6 en vergelijkbare thermostaten is dat deze een vrij grote hysterese heeft, dus de warmtepomp lekker lang laat lopen, wat een voordeel is voor de warmtepomp.
Een tado daarin tegen heeft een relatiefe kleine hysterese, dat heeft ook zijn voordeel, echter zal de warmtepomp hierdoor wel veel vaker start/stops runs gaan maken, dat wil je met een warmtepomp eigenlijk niet.
- en voor het inschakelen is de CIC vervolgens afhankelijk totdat de thermostaat (veel te laat) weer een warmtevraag aangeeft.
- Wat moet ik anders doen als de Quatt meer capaciteit heeft dan mijn huis nodig heeft? Een raam open zetten?
bv rekening houden met de overshot en dus en een lagere temperatuur instellen (bv 0,5 gr lager) en ook de tijdstippen zo nodig aanpassen.
Deze aanpassing werkt bij mij perfect, ik vind het ook helemaal niet belangrijk welk getal de thermostaat nu aangeeft, zolang mijn comfort maar goed is. Dat laatste lukt prima met de Quatt en mijn gasverbruik is giga gekelderd, dus wat wil ik nog meer?
Dit is precies waarom ik de Comfort Touch prefereer. Die schakelt op +0,1 graad uit en -0,1 graad aan en dus de CIC beteugelt. Maar helaas werkt de Comfort Touch niet meer mer versie 2.11.
hysterese van 0,1 wil je volgens mij echt niet hebben met een warmtepomp, kans op pendelen is hierbij veel te groot en dat killing voor je levensduur van je warmtepomp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Doe ik met Home Assistant. Werkt erg gebruikersvriendelijk nadat je het hebt ingericht. En de meters zijn clickeable zodat je direct in de historie komt.
zou je dit en ook hoe je dat doet in de apparte Quatt HA forum willen posten, alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
Precies... Een fatsoenlijke hysterese is niks mis mee - die was bij de T6 ook goed. Maar de T6 kon zomaar uren achter elkaar precies dezelfde temperatuur aangegeven, dan anderhalve graad omhoog vliegen, en meteen weer een graad terug. En dat is vervelend, want dat leidt tot onnodig schakelen van de quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:44:
[...]

als je uit gaat van de ruimtetemperatuur (dus de thermostaat) is de CIC helemaal niet in control, hij is een slave die luisterd naar je thermostaat.
Pas als deze de opdracht aan de CIC "Go" gaat de CIC aan de gang.
Dus wordt heel veel door je thermostaat bepaald.
Eens, maar dan wel graag binnen mijn (of liever mijn vrouw haar) wensen. 1 graad is te groot. Bedenk daarbij dat mijn huis 120 jaar oud is en zelf weinig massa heeft die opwarmt)
[...]
voordeel van de T6 en vergelijkbare thermostaten is dat deze een vrij grote hysterese heeft, dus de warmtepomp lekker lang laat lopen, wat een voordeel is voor de warmtepomp.
Een tado daarin tegen heeft een relatiefe kleine hysterese, dat heeft ook zijn voordeel, echter zal de warmtepomp hierdoor wel veel vaker start/stops runs gaan maken, dat wil je met een warmtepomp eigenlijk niet.
Eens maar een stuk of 10 start/stops zie ik niet als probleem
[...]
bv rekening houden met de overshot en dus en een lagere temperatuur instellen (bv 0,5 gr lager) en ook de tijdstippen zo nodig aanpassen.
Deze aanpassing werkt bij mij perfect, ik vind het ook helemaal niet belangrijk welk getal de thermostaat nu aangeeft, zolang mijn comfort maar goed is. Dat laatste lukt prima met de Quatt en mijn gasverbruik is giga gekelderd, dus wat wil ik nog meer?
0,5 graad lager snap ik niet. De hysteresis blijft dan toch en komt alleen een halve graad lager te liggen? Of manipuleer je de thermostaat continue? En blijkbaar willen we hetzelfde maar is de beleving van comfort anders.
[...]

hysterese van 0,1 wil je volgens mij echt niet hebben met een warmtepomp, kans op pendelen is hierbij veel te groot en dat killing voor je levensduur van je warmtepomp. _/-\o_
Mijn ervaring is anders met de Comfort Touch. Ik monitor de start/stops en deze lagen nooit boven de 10 tot 15 per 24 uur en meestal daar onder. En mij is verteld dat dit aantal geen enkel probleem is voor de levensduur.
Maar nogmaals, de vraag is waar de prioriteit ligt: maximaal comfort of een maximale levensduur. Ik kan me voorstellen dat mensen een hysteresis van 1 graad niet erg vinden. Maar een ontevreden vrouw is zeker geen comfort 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-05 21:57
Flysem volledig mee eens een hysterse van 1 graad is al ruim voor een huis wat niet snel verwarmd. Mogelijk speelt mee dat je geen vloerverwarming en dus veel beton hebt welke warmte nog lang blijft afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Eens, maar dan wel graag binnen mijn (of liever mijn vrouw haar) wensen. 1 graad is te groot. Bedenk daarbij dat mijn huis 120 jaar oud is en zelf weinig massa heeft die opwarmt)
oude huizen hebben realatief meer massa dan nieuwe, normaal gesproken.
[...]

Eens maar een stuk of 10 start/stops zie ik niet als probleem
Jij niet, ik vrees dat je warmtepomp dat toch anders ziet, die wil eigenlijk helemaal geen start/stops en lekker doorgaan.
om je een idee te geven: gisteren 2 start/stops, eergisteren 3, woensdag slechts 1.
[...]

0,5bgraad lager snap ik niet. De hysteresis blijft dan toch en komt alleen een halve graad lager te liggen? Of manipuleer je de thermostaat continue
nee, ik weet ondertussen hoe de Quatt in mijn huis reageert, dus kan met deze kennis spelen en weet dat als ik de T6 een halve graad lager zet dan de gewenste temperatuur ik a) geen grote overschots krijg en gelijkmatige afgifte (hangt dus samen met je warmteverlies) b) ik daardoor ook onnodige start/stops vermeid.
[...]

Mijn ervaring is anders met de Comfort Touch. Ik monitor de start/stops en deze lagen nooit boven de 10 tot 15 per 24 uur en meestal daar onder. En mij is verteld dat dit aantal geen enkel probleem is voor de levensduur.
Maar nogmaals, de vraag is waar de prioriteit ligt: maximaal comfort of een maximale levensduur. Ik kan me voorstellen dat mensen een hysteresis van 1 graad niet erg vinden. Maar een ontevreden vrouw is zeker geen comfort 😂.
dat laaste kan ik beamen, alleen die van mij is met deze instelling zeer te vreeden. dus ik heb niets te klagen.
ps ik heb heus geen gouden vingers die de Quatt hebben ingefluisterd wat te doen, maar hij doet het zelfs met de T6 bij mij uitstekend. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:16:
[...]
oude huizen hebben realatief meer massa dan nieuwe, normaal gesproken.
9mm dikke gipsplaten en houten vloeren. Dus de schil neemt nauwelijks warmte op. Dus een deur open trekken voel je direct en ijlt nog lang na 😁😂.
Geen enkel klagen hoor (ik woon prima) maar dat heeft flink effect. En zoals we al vaak stellen, het heeft geen zin huizen met elkaar te vergelijken als ze niet hetzelfde zijn, in dezelfde omgeving staan enz.

[ Voor 14% gewijzigd door Flesym op 17-02-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:02
*knip*

[ Voor 100% gewijzigd door twain4me op 18-02-2024 03:46 . Reden: nu zinloos, wat er eerst stond was trollerig ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesym
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 18-02-2024 03:46 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:29:
[...]

9mm dikke gipsplaten en houten vloeren. Dus de schil neemt nauwelijks warmte op. Dus een deur open trekken voel je direct en ijlt nog lang na 😁😂.
Geen enkel klagen hoor (ik woon prima) maar dat heeft flink effect. En zoals we al vaak stellen, het heeft geen zin huizen met elkaar te vergelijken als ze niet hetzelfde zijn, in dezelfde omgeving staan enz.
bijzonder huis, maar je het helemaal gelijk, dat is ook ons probleem, wat voor mij werkt hoeft dus bij jou dat het dus niet te doen. dat maakt het lastig. wat ik ondertussen wel heb geleerd, gewoon dingen uit proberen, soms heb je geluk en soms ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb een ticket aangemaakt en hoop dat ze er wat mee doen.
Misschien zelf ook even doen, als een iemand klaagt doen ze er niks mee denk ik.
Wat betreft het aantal start/stops, een compressor kan er in zijn levensduur 140.000 hebben dus daar ben ik ook niet bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Gerardwaz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb een ticket aangemaakt en hoop dat ze er wat mee doen.
Misschien zelf ook even doen, als een iemand klaagt doen ze er niks mee denk ik.
Wat betreft het aantal start/stops, een compressor kan er in zijn levensduur 140.000 hebben dus daar ben ik ook niet bang voor.
Had ik al gedaan 😉. Mijn indruk (zuiver gevoelsmatig) is dat het geen protocol probleem is maar een powerfeedprobleem. OT-standaard beschrijft een toegestane belasting van 5mA.

Precies, met 150 stookdagen en 20 jaar levensduur kom je op 46 start/stops per dag. Dus met een stuk of 15 max zit ik op 60 jaar 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 09:08
Beste medetweakers, ik ben aan het rondkijken naar een warmtepomp en heb al een paar offertes liggen maar ik zou graag willen weten of men in het algemeen tevreden met de Quatt warmtepomp of dat ze toch liever een ander merk hadden genomen.

Quatt is op zich niet duur en bij andere installateurs ben ik meer kwijt voor een bijna gelijkwaardige set. Quatt raad mij de Quatt hybride 4-6kw aan en andere installateur een LG U44 7kw monoblock warmtepomp, ook hybride.

Het gaat er mij gewoon om of men tevreden is met Quatt. Ik heb er te weinig kennis van en ik wil geen miskoop.

Ondertussen zijn er honderden pagina's over de Quatt en om nou alles te lezen is wel erg veel werk maar van wat ik gelezen heb op dit forum en Facebook pagina's zijn de ervaringen verdeeld. Iemand die een Quatt heeft zal natuurlijk niet snel zeggen dat het niks is maar wellicht zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
Garret1410 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:12:
Beste medetweakers, ik ben aan het rondkijken naar een warmtepomp en heb al een paar offertes liggen maar ik zou graag willen weten of men in het algemeen tevreden met de Quatt warmtepomp of dat ze toch liever een ander merk hadden genomen.

Quatt is op zich niet duur en bij andere installateurs ben ik meer kwijt voor een bijna gelijkwaardige set. Quatt raad mij de Quatt hybride 4-6kw aan en andere installateur een LG U44 7kw monoblock warmtepomp, ook hybride.

Het gaat er mij gewoon om of men tevreden is met Quatt. Ik heb er te weinig kennis van en ik wil geen miskoop.

Ondertussen zijn er honderden pagina's over de Quatt en om nou alles te lezen is wel erg veel werk maar van wat ik gelezen heb op dit forum en Facebook pagina's zijn de ervaringen verdeeld. Iemand die een Quatt heeft zal natuurlijk niet snel zeggen dat het niks is maar wellicht zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere merken.
Ik heb hem nu 13 maanden en hij doet wat hij moet doen, niets mis mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben er ook zeker tevreden mee, installatie ging mooi snel en voor de rest doet ie wat ie moet doen, hij heeft deze winter al honderden euro's aan gas bespaard.

Dit topic is lang en uitgebreid omdat er hier een paar vakidioten zitten die het onderste uit de kan willen maar hij doet ook gewoon goed als je meer van de set it and forget it mentaliteit bent.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym

Is niet eenduidig te beantwoorden omdat een warmtepomp afhankelijk is van het afgiftesysteem, van het huis (warmteverlies) en van de bereidheid van de gebruiker om zijn stookgedrag aan te passen.
Maar dat is niet specifiek iets t.a.v. Quatt maar iets algemeens voor warmtepompen (een WP is GEEN CV).
Soms is het een één op één match, soms vergt het wat aanpassing en dus de bereidheid hiertoe.

En ja, ik ben tevreden over de Quatt maar heb wel wat moeten aanpassen aan mijn afgiftesysteem en stookgedrag (maar had voor een andere warmtepomp ook gemoeten). Waar Quatt wel kan verbeteren is aan hun bereikbaarheid na installatie. Maar ook dit geldt bij andere WP's vaak omdat jouw contact vaak de installateur is en niet de fabrikant (wat bij Quatt weer wel zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
Ik ga ervan uit dat het incidenteel is, maar de mijne is na twee weken defect. Compressor schakelt in en start met verwarmen, maar er wordt geen water meer rondgepompt.
Ondanks een drietal telefoontjes met support en de belofte om teruggebeld te worden, nog geen techneut aan de telefoon gehad.
Eerlijk is eerlijk, in de tijd dat hij werkte was ik er tevreden mee. Ook de hele planning en installatie was ok.
Uiteindelijk zal het wel opgelost worden, maar het vertrouwen heeft wel wat schrammen opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-02 17:11
Hier werkt hij ook prima, doet zn ding. Heb hem sinds half okt 2023 en heb nu al meer dan de helft terugverdiend. Verwacht hem binnen 1 1/2 of 2 jr terugverdiend te hebben.

Fijn van saldering en veel zonnepanelen (en duur gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:09
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Nee, kan ik niet zeggen, gemiddelde afwijking van het opgenomen vermogen is onder de 2% en de afwijking m.b.t. COP ligt ook in die range. ik hou dat zelfs dagelijks bij. gemiddeld is dat dus vaak rond de 0,1 punt verschil. is volgens mij te verwaarlozen. zolang je elke keer met de zelfde data dit berekend zijn dergelijk kleine afwijkingen onbelanglijk.
Ik houd het ook bij per periode(domoticz)
Gemeten vs Quatt
December 402 vs 383
Januari 612 vs 567
Februari 129 vs 123

Zit ook nog een interface tussen meter en domoticz. Elke maand hoger maar meting totaal dus lager...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

Een klein advies, blijf weg van facebook, er staan soms prima stukken bij, maar het overgrote deel is prietpraat, onzin en ik verdenk sommige zelfs van het geven van verkeerd advies cq misleidend advies. Maar let dit is mijn persoonlijke mening. Iedereen moet daar zijn eigen oordeel over vormen cq geven.

Nu de hoofdvraag : ben ik tevreden met de Quatt?
Ik kan daar vanuit mijn visie en met mijn huis een heel duidelijk JA op geven.Zelfs SUPER tevreden.
Je, ook ik heb kleine problemtjes gehad maar de vraag is of ik dergelijke problemen dan ook niet gehad had.
Wat mij het meeste verbaast dat de Quatt zelfs richting -10 het eigenlijk nog best goed deed met een COP van net onder de 3, bij 2,5 heb ik hem voor 24 uur even op vol cv gezet, maar daarna is hij weer prima zelfstandig door gegaan, het was een test en eigenlijk achteraf gezien niet eens nodig geweest.
Voor de rest doet hij het prima en gebruikt af en toe de cv, tenslotte is en blijft het een hybride.
Mijn gasverbruik is echter met meer dan 90% t.o.v vorig jaar gedaald. En dat met een gemiddelde COP van 4,5 (2023-2024) met een behoorlijk groot twee Overveen kap. Deels voorzien van radiatoren en deels vloerverwarming.
Dus onder de streep ben ik zeer tevreden en een kennis was ook zo onder de indruk dat hij nu ook voor een Quatt gaat.
Tuurlijk zijn er ook mensen met problemen, ik denk echter dat de ondertussen 5000 gebruikers daar heel veel tussen zit die je niet hoort. Tweakers zijn toch wel een aparte volkje ( sorry is positief bedoeld ) die net iets verder gaan cq willen dan een gemiddelde consument. We zijn ook niet erg snel tevreden en willen eigenlijk,alles weten.
Zou ik het weer doen met de kennis die ik nu heb, ja zeker. Alleen hij is nu natuurlijk ook weer een stuk duurder geworden, echter ik denk dat er voor deze prijs geen echt alternatief aanbod is.
Ik heb de Quatt waarschijnlijk binnen 2,5 terugverdiend en dan heb ik mijn 100% zonnestroom nog niet eens volledig meegerekend.
Kleine tip, lees eerst eens de TS op pagina 1 door.
En heb je nog vragen, hier is altijd wel iemand die je wil helpen.
Bedenk wel, wat ook al genoeg gezegd is, een warmtepomp is geen CV ketel, deze heeft een andere benadering nodig, ook ik heb daar aan moeten wennen, ondanks ik het vooraf al wist. dus voor geduldig met je zelf zijn.

Succes met je keuze. :)

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 18-02-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:14
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Tuurlijk zijn er ook mensen met problemen, ik denk echter dat de ondertussen 4500 gebruikers daar heel veel tussen zit die je niet hoort.
Op LinkedIn las ik vandaag vanuit Quatt zelf het getal 5000

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:34:
[...]

Op LinkedIn las ik vandaag vanuit Quatt zelf het getal 5000
Aangepast, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ehbrands schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:44:
Ik ga ervan uit dat het incidenteel is, maar de mijne is na twee weken defect. Compressor schakelt in en start met verwarmen, maar er wordt geen water meer rondgepompt.
Ondanks een drietal telefoontjes met support en de belofte om teruggebeld te worden, nog geen techneut aan de telefoon gehad.
Eerlijk is eerlijk, in de tijd dat hij werkte was ik er tevreden mee. Ook de hele planning en installatie was ok.
Uiteindelijk zal het wel opgelost worden, maar het vertrouwen heeft wel wat schrammen opgelopen.
Ik zou in dit geval gewoon het noodnummer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:02
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 18-02-2024 04:29 . Reden: offtopic, flamebait ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Super tevreden. In gebruik sinds oktober, en al voor meer dan 700 euro bespaard. Dat je hier zoveel zaken terug leest komt omdat mensen hier meer monitoren dan de gemiddelde gebruiker denk ik, en daarbij een hoop vragen hebben bij de details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 17:27
Bij ons is afgelopen woensdag de Quatt geplaatst. De twee vriendelijke en hardwerkende Slowaken hadden hiervoor wel de hele dag nodig en waren 's avonds pas weg. Dit kwam vooral doordat de planning vergeten was de steiger af te leveren, want hij staat op de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgDkoVVmvFAK2sCo8HO4H4MzHhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzG0PVGeeg65XvwRqKHfEK6N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Quatt laten plaatsen op een dunne granulaatmat met daarbovenop 6x Wagner MP4-matjes van 10x10x2cm. Die liggen diagonaal onder de bigfoots, want die zijn hol van binnen, en de matjes zijn net niet breed genoeg. De installateurs raadden mij aan om er wellicht 12x (6x per poot) van te maken als het voor herrie zorgt. Extra massa heb ik toch niet gedaan, ik had drie opsluitbanden liggen maar was toch bang voor het extra gewicht.

De Quatt staat nu al een aantal dagen netjes te werken (alhoewel het de afgelopen dagen bijna niet nodig was) en haalt een COP van rond de 7. Ik hoor een hele, hele lichte zoem er recht onder als hij aan het werk is, maar dan moet ik flink mijn best doen en weten dat het ding erboven staat. De normale achtergrondgeluiden in het huis zijn veel beter hoorbaar.

De heren hebben wel de Tado wijsgemaakt dat onze ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24, oud niet-modulerend model) warmwaterbesturing heeft via Opentherm. Dat is volgens mij niet zo, kan ik dit zelf weer veilig uitzetten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24
Inmiddels hangt hier eindelijk een Quatt aan de gevel, want het besluitvormingsproces heeft even geduurd.

Mijn eerste ervaringen:

Bezorging: Uitstekend, gewoon een paar dagen van te voren bezorgd op een pallet. Heeft een paar nachten buiten gestaan onder het afdakje.

Timing installatie: Slecht! De installatie zou om 15:00 starten, naar door een andere klus kwam de ene ploeg na het eten aan en de andere ploeg eindelijk pas nadat de kinderen van de buren eigenlijk al in bed moesten liggen. Dit was vooraf niet duidelijk en daardoor was de klus pas om 22:30 klaar. Ook bij aanvang werd het maar niet duidelijk hoe lang dit ging duren. Ik schaamde mij behoorlijk richting de buren. Quatt moet dit soort tijden eigenlijk alleen gebruiken voor vrijstaande woningen of zorgen dat er meer teams beschikbaar zijn zodat dit nooit uitloopt voorbij 20:00

Uitvoering installatie: Goed. De betonvloer van de zolder bleek niet door te boren op de plek die ik wilde, dus er moest een andere plek gezocht worden. Uiteindelijk is die gevonden en na flink wat boorwerk zat er dan eindelijk een gat in. Ik vraag mij toch af of ze niet beter een diamantboor hadden kunnen gebruiken, maar dat zal wel te duur zijn. Had ik dit vooraf geweten, dan had ik het gat alvast laten maken op een gunstiger tijdstip met betere apparatuur. De afwerking vind ik goed, al kunnen de witte goten wel een likje verf gebruiken. Ik denk aan antraciet, want nu is het echt te opvallend.

Technische installatie: Uitstekend. Ik had alles behoorlijk goed voorbereid en last minute ook nog ergens een Spirocombi besteld om de warmtepomp tegen eventuele vervuiling in de wat oudere radiatoren te beschermen. Daar werd niet moeilijk over gedaan, maar als ze 3 uur later beginnen, dan mag je ook wel een beetje tegemoet gekomen worden. De hele installatie bij de CV ketel ziet er indrukwekkend uit. Echt een vakman die helaas nauwelijks engels sprak, dus de complimenten ook nog maar via zijn collega doorgegeven. Ook de buitenunit ophangen gebeurde strak volgens mijn wensen en waar ze even in de knel kwamen met de goten werden mijn suggesties keurig over genomen. Met neurotische symmetrie hangt de Quatt nu aan de buitengevel, slechts minimaal verstoord door de kleine hoek die nodig is voor de condensafvoer.

Ingebruikname: Uitstekend. App op je telefoon, even aanmelden, QR code scannen en voor de medebewoners eigenlijk geen enkele indicatie dat hier meer aan het werk is dan de bestaande CV ketel. Natuurlijk zelf wel aan mijn telefoon vergroeid om te zien wat er nu precies gebeurt, maar meer dan de CV ketel uit zijn strakke 40 graden regime halen, heb ik niet gedaan (staat nu op 50).

Geluid: Na in gebruik name moest de buitenunit wel even aan de bak. Maar als dit het maximum is, dan is er echt geen stille nachtstand bij mij nodig. Eigenlijk is het alleen hoorbaar als ik het badkamer klapraam boven de Quatt vol open zet, maar dat is logisch met misschien 60 cm afstand en glas dat het geluid dan naar binnen reflecteert. Ik denk ook niet dat ik mij hier aan zal storen. De badkamer ventilatie maakt misschien nog wel meer geluid. Een grappig fenomeen is wel dat de SpeedComfort radiator ventilatoren niet meer aan slaan omdat de sensor uit gaat van 35 graden. Ik wilde die sensor eerst vervangen door een LT versie, maar stilte is eigenlijk ook wel fijn, dus misschien laat ik het gewoon zo zitten om alleen te helpen op de hele koude dagen.

Issues: Wat ik tot nu aan toe alleen heb is de bekende bug in de Remeha eTwist / OTGW combinatie. Die lijkt elk uur een paar minuten te melden dat het binnen toch echt tussen de 2 en 4 graden is, waardoor zowel de Quatt als de CV ketel vol aan de bak gaan. Ik heb de OTGW al even van de stroom gehaald op een ander tijdstip en het issue lijkt dan mee te schuiven naar een uur sinds het opstarten van die OTGW en de eTwist. Ik ga wel even kijken of ik Remeha kan benaderen voor een antwoord of ze dit ooit nog op gaan lossen, of dat deze eTwist ook gewoon op de marktplaats stapel kan en daarmee hun eigen nieuwverkoop verstoort en reputatie verpest.

COP: Gisteren een volle dag gedraaid met een COP van 7. Daarbij werd 93% geleverd door de Quatt en 7% door de CV ketel door de eTwist/OTGW bug. Maar met 0,31 m3 gas en 5,17 kWh elektrisch verbruik voor een totaal van 36 kWh warmte hoor je mij niet klagen.

Stroomverbruik: Momenteel draait de Quatt sinds 6:30 in zijn eentje met een stroomverbruik tussen de 360W en 400W en een COP van 6,7 wat ik echt wel laag vind qua verbruik. Er stond een nachtverlaging in vanaf 23:00 waarbij de temperatuur van 20,5 naar 19,0 mag zakken, maar zo ver is het niet eens gekomen. Rond 6:15 stond de kamertemperatuur nog op 19,5 zonder enig verbruik van Quatt of CV ketel (tevens gemeten met HomeWizard). Het eigenverbruik van de zonnepanelen steeg gisteren ook behoorlijk, ook al bleef er nog steeds over om wassen te draaien en een beetje aan het net terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24

Als je niks van warmtepompen of CV ketels weet en dat graag zo houdt, dan is de Quatt misschien wel de beste optie.

Ik denk dat ik het misschien wel het beste kan vergelijken met een Apple product. Je kan er niks aan verbeteren, je hebt 1 aanspreekpunt en het oogt ook nog eens een stuk mooier dan de concurrent.

Het enige grote contrast met een Apple product is de prijs, maar dat kruipt langzaam omhoog naarmate ze een naam opbouwen.

Al met al is een Quatt een hele veilige optie als je niet zeker bent over de isolatie en dus de warmtevraag van je huis. Je kan natuurlijk een 7 kW warmtepomp neerzetten om te voorkomen dat je bij -10 buiten in de kou zit, maar dan moet je afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming) dat ook kwijt kunnen in huis met de temperaturen waarop een warmtepomp zuinig werkt.

De kleine hybride warmtepomp van Quatt is wat dat betreft een betere optie als je geen tijd, geld en zin hebt om dit allemaal te perfectioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
Inmiddels hebben de eerste uurtjes met de DT4M gedraaid, ziet er naar mijn idee veel beter uit! Geen spikes, en een temperatuur met veel meetpunten, +/- 0.1 graad . Hier kun je op regelen! (Ga ik het verschil ook echt merken, waarschijnlijk niet :)... )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6VOcy8yXijnP1SWnbdmzMlks68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TlJK15oBKIRtMCy3JRWUyi7s.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:53

Ik ben zeer tevreden over de Quatt en overigens ook over de Lyric T6, beiden werken helemaal goed. Ik woon in een vrijstaande boerderij die redelijk geïsoleerd is met radiatoren en vloerverwarming. Ik heb in de aanloop een probleem gehad met de vloerverwarming maar dat was snel opgelost door Quatt. Vanaf April 2023 tot nu 91% van de verwarming door Quatt gedaan, met een record COP van 9.6 afgelopen donderdag.

Ik ben geen techneut, veel in het forum gaat langs me heen, maar ook zeer nuttige tips eruit gehaald, zoals: de Quatt niet onder de afwatering van je rieten dak zetten. Zit nu een afdakje boven.

Ik vind de FE variant van Quatt teleurstellend. Sowieso een tweede Quatt erbij en dan met de verder aan te schaffen spullen vind ik de prijs onaantrekkelijk. Dan hou ik voor mijn warm water wel een cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Rowwan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:46:
Inmiddels hebben de eerste uurtjes met de DT4M gedraaid, ziet er naar mijn idee veel beter uit! Geen spikes, en een temperatuur met veel meetpunten, +/- 0.1 graad . Hier kun je op regelen! (Ga ik het verschil ook echt merken, waarschijnlijk niet :)... )

[Afbeelding]
Ik ben ook benieuwd wat de Quatt doet met zoveel meetpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
medu80 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Ik ben ook benieuwd wat de Quatt doet met zoveel meetpunten?
Niet heel veel vermoed ik. In het beste geval gaat hij beter regelen omdat de Quatt eerder terugkoppeling krijgt (in vergelijk met de T6, waar de quatt begint te stoken, en de temperatuur dan uuuuren PRECIES hetzelfde blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Rowwan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Niet heel veel vermoed ik. In het beste geval gaat hij beter regelen omdat de Quatt eerder terugkoppeling krijgt (in vergelijk met de T6, waar de quatt begint te stoken, en de temperatuur dan uuuuren PRECIES hetzelfde blijft)
Kun je daar ook grafieken van delen, bijvoorbeeld watt verbruik of temp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
medu80 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Kun je daar ook grafieken van delen, bijvoorbeeld watt verbruik of temp uit.
Wat wil je precies zien? Ik verwacht niet dat het verbruik veranderd (quatt heeft een aantal vaste vermogens). Wat ik wel verwacht is dat hij niet meer onnodig uitschakelt als gevolg van een spike.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Erg tevreden over Quatt.

Quatt draait hier sinds half november. Ik gebruik nog gas (sinds installatie 240m3), maar dat een is fractie van vorig jaar. Toen stookte ik maar 6 uurtjes per dag op 19,5°C (brrr), nu loopt Quatt 24/7 op 21,5°C voor een aangenaam lager prijsje (volgens mijn dalende voorschotbedragen).
Wanneer ik kijk wat ik qua m2 ⤵️ met 1 Quatt (1500W) verwarm, word ik wel blij van.

Wat ik echt heerlijk vind: het hele comfortniveau is zoveel beter dan eerder. Vergelijkbaar met jaren terug (toen ik in 2020 nog een verbruik had van 2500m3 op 20,5°C...).

Eén dingetje: Had ik van te voren zaken zoals warmteverlies en die buitentemperatuur beter in kaart gehad, had ik waarschijnlijk volhard bij mijn wens voor een duo.
Die beide (warmteverlies/buitentemperatuur) worden ook gebruikt om je stooklijn in te stellen, dus dat paraat hebben (excel warmteverlies kun je ook invullen met gas) bij gesprekken Quatt is aan te raden.
Ze zijn beide door Quatt achteraf bijgesteld: daar ging wat tijd en gasverbruik over heen.

Nu, met 1 Quatt, werd het wel sport natuurlijk om mijn afgiftesysteem zo optimaal mogelijk (waterzijdig) in te regelen. Ben geen tweaker, maar wel leer- en nieuwsgierig. Maar sommige discussies denk ik ook hoor: "gooi maar in mijn pet, interesseert me niet, sla ik over".

Dus mijn mening?
Aanrader.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang

Ik ben ook dik tevreden. Sinds maart ca 36m3 gas gebruikt voor verwarming de rest heeft Quatt gedraaid. Ca 600m3 minder dan voor de Quatt. Ik ben er wel een van die er alles uit probeert te halen maar anders had het zeker ook een goede investering geweest *O* zie hieronder specs van mijn huis (120m2 vvw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Bij mij eigenlijk - ondanks de T6 - hetzelfde. Sinds begin maart nog geen 34 m3 gas gebruikt voor verwarmen. Was altijd rond de 900 m3. Wel 2 mWh gebruikt, maar dat is een stuk goedkoper dan gas. Daarbij komt nog dat de eerste weken de Quatt niet bepaald efficiënt draaide i.v.m. wat verkeerde instellingen. Dus dik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedmetal35
Kan iemand vertellen welke merken componenten quatt gebruikt in haar warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
Ik heb een Homey pro en een Quatt. Heeft er iemand al interessante flows gebouwd om data van de Quatt door de Homey te laten exporteren naar Google Sheets? (En die gedeeld kunnen worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
onlinaius schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:38:
Hier al mensen die FE draaien met een andere WPB? Zo ja, dan ben ik voornamelijk geinteresseerd in wat jullie gedaan hebben met de cv schakeling van de CiC. Doorstroomverwarmer? E-cv? Andere oplossing?

Met het prijzen om de Quatt te upgraden ga ik inderdaad ook denken over andere oplossingen. Er zit een klein voordeel in het kunnen gebruiken van de WPB als warmtebatterij (mits Quatt dit goed aanpakt, of het interessant is hangt sterk af van op de juiste manier implementeren), maar ik vind de meerprijs wel vrij fors.
Even voor de zekerheid, er is dus nog niemand die een E-CV heeft draaien met een Quatt? @Toby-Wan jij opperde het idee ook al een aantal keer, maar jij draait nu nog met een reguliere CV ketel toch?

Hier een vergelijkbare situatie als wel meermaals aangehaald, een oude CV ketel die bijna overleden is. Keuzes zoals ik het nu zie:

1. Repareren en over een paar jaar verder kijken (500 euro)
2. Nieuwe CV ketel (2500 euro)
3. Full Electric gaan met L/W warmtepomp (?? eur)
4. E-CV + WPB + Quatt (1500+2000+3000 = 6500 euro).

Optie 1 is wel erg korte termijn denken.
Optie 2 zit je weer voor 10+ jaar aan gas vast, alhoewel er eventueel een Quatt bij kan natuurlijk.
Optie 3 is lastig ivm levertijden, plaatsen en geluid buitendeel, dure optie, ik zal op de slaapkamers iets moeten verzinnen met fans.
Optie 4 lijkt me wel wat. Meteen van het gas af, E-CV kan bijspringen die paar keer dat het nodig is, WPB zorgt voor voldoende SWW.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Pagina: 1 ... 48 ... 245 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.