Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 11:31
Friezin schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ah! Dus berekeningen meesturen had je eerder niet gedaan....

Daar zit ongetwijfeld het verschil: door die meegestuurde berekeningen hebben ze zoiets van:
"die weet hoe de berekeningen gemaakt moeten worden, dus weet ook waar hij over praat".

Komt net wat anders over, dan dat je lukraak de "eis" inschiet.
Nee, wel vermeld dat ik berekeningen had gedaan met wat data erbij maar daar kwam weinig actie op ondanks weken lang aandringen geen reactie eigenlijk. Pas sinds enkele dagen is het opgepakt door een Engels sprekende dame en die neemt het allemaal heel serieus dus dat is fijn!

De CV temperatuur ga ik op 45 graden zetten en de Quatt word nu verlaagd naar 4kW dus dat is heel mooi, nu eens kijken hoe dit gaat werken! :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:55
IJF schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:26:
Goedemorgen Tweakers,

Adviesvragaje: welke ketel moet ik kiezen?

Situatie:
Onze 24j oude Nefit ketel moet vervangen worden. Dit wil ik graag gelijk combineren met de overstap naar een wp. De voorkeur was all electric (ongeveer 8kW), maar met offertes tussen de 14k en 21k is me dat toch te gortig.

Daarom overweeg ik nu een Quatt-duo, maar dan moet er wel eerst (op korte termijn) nog een nieuwe ketel komen. Ik kijk nu naar de volgende ketels:
-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

Ik gebruik een Tado thermostaat. Zou mooi zijn deze te blijven gebruiken, al vind ik een andere ook geen probleem als daar goede redenen voor zijn. Zolang die maar enigzins stijlvol is (Honeywell evohome ben ik bijv. niet zo weg van).
In de toekomst hoop ik overigens alsnog all-electric te gaan (met Quatt?).

Welke ketel werkt het best/efficients met de Quatt? Maakt het geen verschil? Of moet ik een hele andere ketel overwegen?

Bedankt voor jullie advies!
Intergas, als ik de info hier op dit forum lees de enige die goed met Quatt communiceert via opentherm

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45
Goedemorgen Tweakers,

Situatie:
Onze 24j oude Nefit ketel moet vervangen worden. Dit wil ik graag gelijk combineren met de overstap naar een wp. De voorkeur was all electric (ongeveer 8kW), maar met offertes tussen de 14k en 21k is me dat toch te gortig.

Daarom overweeg ik nu een Quatt-duo, maar dan moet er wel eerst (op korte termijn) nog een nieuwe ketel komen. Ik kijk nu naar de volgende ketels:
-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

Ik gebruik een Tado thermostaat. Zou mooi zijn deze te blijven gebruiken, al vind ik een andere ook geen probleem als daar goede redenen voor zijn. Zolang die maar enigzins stijlvol is (Honeywell evohome ben ik bijv. niet zo weg van).

Welke ketel werkt het best/efficients met de Quatt? Maakt het geen verschil? Of moet ik een hele andere ketel overwegen?

Zit beetje in zelfde schuitje, maar mijn CV ketel is nog niet zo oud (15 jaar). Waarom zou je nu niet gelijk all electric gaan? Ze leveren pas volgende winter natuurlijk. Of moet de cv nu echt vervangen worden? Nieuwe ketel kost namelijk ook best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:07
Mixpower schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
Inmiddels bericht van Quatt en ze gaan voor mij het warmteverlies nu eerst verlagen naar 5kW, misschien dat ik ze nog naar de 4kW krijg maar dit is al heel mooi! :)

Ze raden wel aan om de aanvoertemperatuur te verhogen naar minimaal 40/45 graden, dit zou volgens hun de performance, besparing en COP verbeteren dus ik ga dit met hun eens testen en kijken of dat nog veel verschil gaat maken.
Ik vroeg mij af, welke voordelen biedt het dat je je warmteverlies wil verlagen? Gaat de wp daardoor ook minder stroom verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05 21:47
pietjm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Ik heb met versie 2.10.0 geen haperende CiC gehad. Wel even met de testversie 2.11.0, maar die bug hebben ze hersteld. Ook daarmee geen haperingen meer.
Hier sinds 2.10.0 na reset CiC uurtje een json, daarna nooit meer. App en mobiele api geen probleem.

Misschien zat de bug al in 2.10.0 en dus ook in 2.11.0. Als die dan nu is aangepast werkt het wellicht voor iedereen weer met 2.11.0 als die uitgerold wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door mrdop op 14-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Ik vraag me af of ze (veel) meer instellingen vrij gaan geven, dat past niet echt bij hun black box benadering.

Ik hoop echter vooral (ook om het aantal support calls naar Quatt stevig te verminderen), dat ze de beloofde 'AI' gaan inzetten voor de berekening van het warmteverlies.

Je hebt al na enkele maanden draaien zoveel datapunten dat een beetje statistisch model daar toch wel wat uit kan halen? Data een beetje opschonen door dagen waarin rare temperatuurschommelingen (open haard / bouwvakkers over de vloer en dus alle deuren open) zich voordoen te verwijderen. Thermostaat temperaturen, buitentemperaturen en windkracht op basis van openbare data, en aanvoer en retourtemperaturen en je kunt toch vrij accuraat voorspellen wat de woning doet, bij welke temperatuur, en wat de invloed van windkracht is (lijkt mij).

Edit: of nog simpeler. Pak het verwachte warmteverlies op basis van de temperatuur. Pas een correctie toe voor de windkracht. Draai 2 weken, verwijder rare uitschieters, zit je 12 van de 14 dagen te hoog qua temperatuur dan pas je het warmteverlies naar beneden aan, rinse en repeat. Geen rocketscience, hier heb je minder rekenkracht voor nodig dan een grafische rekenmachine.
Zonder data voor lokale wind en vochtigheid en zonder context van de consument gaat geen AI model dit verbeteren met de data die Quatt nu van alle installaties ontvangt.
Je ziet in de grafieken voor de stooklijn dat er bij buitentemperaturen tussen 0 en 10 graden veel uitschieters zitten boven en onder de stooklijn.
Hoe gaat AI zonder deze context selecteren wat uitschieters zijn waar een stooklijn proactief op moet reageren zoals bij wind en vochtigheid die je met weersverwachting kan zien aankomen, en wat de uitschieters zijn omdat er veel in en uitloop was op een dag en ramen en deuren te lang open werden gelaten

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
speedmetal35 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Ik vroeg mij af, welke voordelen biedt het dat je je warmteverlies wil verlagen? Gaat de wp daardoor ook minder stroom verbruiken?
Als het warmteverlies te hoog staat stopt de Quatt meer warmte in het huis dan nodig en daardoor schakelt hij ook eerder de CV erbij omdat hij denkt dat hij met een hoger warmteverlies te maken heeft dan het werkelijk is.

Hoe die berekening gemaakt word bij Quatt weet ik niet maar waarschijnlijk zijn er teveel variabelen waardoor het warmteverlies een vast gegeven is, Quatt had mijn ziens meer sensoren op de Quatt moeten plaatsen zodat ze wel gerichter kunnen aansturen want ze verkopen het natuurlijk als "AI" :+

[ Voor 20% gewijzigd door Mixpower op 14-02-2024 12:33 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:54
Mixpower schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Als het warmteverlies te hoog staat stopt de Quatt meer warmte in het huis dan nodig en daardoor schakelt hij ook eerder de CV erbij omdat hij denkt dat hij met een hoger warmteverlies te maken heeft dan het werkelijk is.

Hoe die berekening gemaakt word bij Quatt weet ik niet maar waarschijnlijk zijn er teveel variabelen waardoor het warmteverlies een vast gegeven is, Quatt had mijn ziens meer sensoren op de Quatt moeten plaatsen zodat ze wel gerichter kunnen aansturen want ze verkopen het natuurlijk als "AI" :+
Als je nu kijkt zie je dat de AI claim al veel minder zichtbaar is als eerst. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Als je nu kijkt zie je dat de AI claim al veel minder zichtbaar is als eerst. :)
Logisch ook wel, dat was ook niet vol te houden.
Maar wie weet veranderd dat ooit nog, als ze alleen al de api zouden gebruiken van het KNMI kan je het warmteverlies al veel meer realtime gaan regelen.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-03 07:52

IJF

Bedankt voor de eerste reacties!

-Calenta valt af
-Intergas (Xtreme) voeg ik toe
-ik ga huren overwegen, al ben je na 4 á 5 jaar al goedkoper uit.

Begrijp dat Quatt zowel met opentherm als aan/uit communicatie werkt. Resulteert 1 van de 2 protocollen nog in een betere efficiency van de Quatt of van het hele verwarmingssysteem of maakt dat niet uit?

Wachten op all electric is nu geen optie helaas. Als ik volgend jaar op Quatt all electric overstap ben ik overigens alsnog incl. ketel goedkoper uit dan de all electric offertes nu :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-05 12:33

SBL

IJF schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:11:

-Calenta valt af

Begrijp dat Quatt zowel met opentherm als aan/uit communicatie werkt. Resulteert 1 van de 2 protocollen nog in een betere efficiency van de Quatt of van het hele verwarmingssysteem of maakt dat niet uit?
Open therm of aan/uit naar de ketel maakt in beginsel weinig uit.
Quatt ziet dat opentherm 1% beter presteert.
Klinkt leuk, dat je via opentherm kunt moduleren, maar eigenlijk wil je in bijna alle gevallen de CVketel heel zachtjes laten helpen. Dat kan ook met aan/uit (en met Remeha Calenta waarschijnlijk zelfs beter met aan/uit dan opentherm).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SolarEdge SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal wordt Volt Time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:33
IJF schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:11:

-Calenta valt af

Wachten op all electric is nu geen optie helaas. Als ik volgend jaar op Quatt all electric overstap ben ik overigens alsnog incl. ketel goedkoper uit dan de all electric offertes nu :(
alternatieve route:
1. nu dubbele quatt
2. plaats WPB voor warm water (kosten <4000,- voor 270L incl. installatie, excl subsidie, dus ongeveer netto 3000 euro)
3. vervang huidige CV door e-CV (kosten 1200,- bij warmteservice, + nog wat voor lokale loodgieter)

voordelen:
- geen kosten om nieuwe CV kopen (+/- 2000 euro) of CV huren (+/- 400 eur / jaar)
- direct van je gas vaste kosten af (+/- 400 eur / jaar)
- goedkoper & meer bewezen techniek dan de Quatt allE upgrade

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-04 21:30
Houston we have an answer (over de JSON).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdtnmm3_vYFI3DuQMSKYss4utMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT9IUkgYhJ4yRKtV1xXoAi36.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-03 07:52

IJF

Toby-Wan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:31:
[...]

alternatieve route:
1. nu dubbele quatt
2. plaats WPB voor warm water (kosten <4000,- voor 270L incl. installatie, excl subsidie, dus ongeveer netto 3000 euro)
3. vervang huidige CV door e-CV (kosten 1200,- bij warmteservice, + nog wat voor lokale loodgieter)

voordelen:
- geen kosten om nieuwe CV kopen (+/- 2000 euro) of CV huren (+/- 400 eur / jaar)
- goedkoper & meer bewezen techniek dan de Quatt allE upgrade
Ai, nog meer keuzes oOo
Domme vraag misschiem: maar als ik sww met een WPB regel en de Quatt duo levert ook op koude dagen genoeg vermogen (wat ik wel verwacht en heb ook nog een houtkachel), heb ik dan nog een e-CV nodig?

Klinkt zeker wel als een interessante optie. Behalve 2 warmtepompen zie ik als nadeel dat je geen warmte uit het boilervat kan gebruiken voor je verwarming.

En praktisch nadeel: de ketel moet er op hele korte termijn uit. Denk niet dat dit allemaal voor die tijd geinstalleerd kan worden...

[ Voor 6% gewijzigd door IJF op 14-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 16:57
Ik zat in exact dezelfde situatie als die je beschrijft. Ik heb gekozen om een jonge tweedehands ketel te kopen en via werkspot te laten installeren. Beste keuze ever. Ik was voor 800 euro klaar en kan weer een tijdje vooruit totdat All electric bereikbaarder wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
IJF schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Ai, nog meer keuzes oOo
Domme vraag misschiem: maar als ik sww met een WPB regel en de Quatt duo levert ook op koude dagen genoeg vermogen (wat ik wel verwacht en heb ook nog een houtkachel), heb ik dan nog een e-CV nodig?

Klinkt zeker wel als een interessante optie. Behalve 2 warmtepompen zie ik als nadeel dat je geen warmte uit het boilervat kan gebruiken voor je verwarming.

En praktisch nadeel: de ketel moet er op hele korte termijn uit. Denk niet dat dit allemaal voor die tijd geinstalleerd kan worden...
e-CV is voorgesteld puur als 'elektrisch alternatief' voor de CV ketel, een 'drop-in' vervanging. De Quatt heeft wel iets nodig om watertemperatuur in CV systeem naar 18 graden te kunnen brengen als de WP te lang stil heeft gestaan.

warmte uit boilervat gebruiken voor verwarming zou je niet moeten willen, tenzij je van koude douche houdt.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-05 13:13
TeslaNerd schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Zonder data voor lokale wind en vochtigheid en zonder context van de consument gaat geen AI model dit verbeteren met de data die Quatt nu van alle installaties ontvangt.
Je ziet in de grafieken voor de stooklijn dat er bij buitentemperaturen tussen 0 en 10 graden veel uitschieters zitten boven en onder de stooklijn.
Hoe gaat AI zonder deze context selecteren wat uitschieters zijn waar een stooklijn proactief op moet reageren zoals bij wind en vochtigheid die je met weersverwachting kan zien aankomen, en wat de uitschieters zijn omdat er veel in en uitloop was op een dag en ramen en deuren te lang open werden gelaten
Klopt mijn inziens ook. Je zal een compleet eigen weerstationnetje moeten hebben per WP wil het wat worden. Met vocht, wind, zon en natuurlijk temperatuur. Een beetje zon zonder wind zorgt ervoor dat de hele dag bij nul graden geen warmtevraag meer is

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:50
[...]

Toen ze de Quatt lanceerden en met AI begonnen te gooien (het buzzword van dat moment) had ook geen skynet verwachtingen. Ik had wel verwacht dat hij zelf het stooklijn kon optimaliseren, en de stooklijn dus kun aanpassen op basis van gebruik. Of iets dergelijks. Niet super moeilijk, maar wel iets zelfs lerends. Er lijkt helemaal niks aan AI in te zitten.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:23
jk-d schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:40:
Houston we have an answer (over de JSON).

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd.
Ik heb het gevoel dat JSON terug is... :)

Afgelopen week nog niet zo lang een stabiele JSON feed ontvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door HarryInia op 14-02-2024 19:52 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plume
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb een Quatt samen met een remeha avanta 28 C
Als de warmtepomp werkt geeft de ketel een code 8 op het scherm
Die kode komt op als de verschil temp te hoog is

Als de warmtepomp stopt gaat na enkele minuten de code uit
Er is contact geweest met Quatt maar dat geeft geen duidelijkheid
Ik heb verschillende temperaturen ingesteld op de ketel maar dat lost het niet op
Ik zit te denken aan een lekkende driewegklep in de ketel Maar voor ik ga sleutelen wil ik vragen of er iemand nog een ander idee heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Iemand idee wat er hier gebeurde? Knipperlicht is er niks bij..
Gaat dus om tussen 14 en 17. Niet om de missende entiteiten :)

Doet het momenteel trouwens weer met de andere hp2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXlpj4rZp-QQi6SJM7tUUQ5FRYM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f7PNE3Kiydsdycr5QxkIRveu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG5jhLeIWLKnZ1FWojjMxihkAxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NNrHHI7TNmy4XSSM1Q9WDLzO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door JWT op 14-02-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
JWT schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:54:
Iemand idee wat er hier gebeurde? Knipperlicht is er niks bij..
Gaat dus om tussen 14 en 17. Niet om de missende entiteiten :)

Doet het momenteel trouwens weer met de andere hp2
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken dit wel van de “besturing op watertemperatuur” als de gevraagde watertemperatuur lager is dan wat de Quatt maakt op de laagste compressorfrequentie.

Kan het zijn dat jouw Quatt (iedere Quatt) automatisch op “besturing op watertemperatuur” overschakelt als de thermostaat geen temperatuur meer doorgeeft?

Ik zou de thermostaat en de CiC eens van de stroom halen en weer aansluiten om het te resetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzPW81kiaHMOd0udi8iSwcEjlEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CQ3qurBpfmisdS095C4VqHCR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door TeslaNerd op 14-02-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Net even buiten gekeken, maar de 2e gaat ook inderdaad uit. Dan tijdje draaien op 1 net onder de 4kW output en nu weer met 2 net boven de 4..

Blijft halve graad onder de gewenste temp hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Temperatuur en wijzigingen in de thermostaat zie ik gewoon in de app terug. Ook in ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ga toch maar eens resetten denk ik. Nu volle graad verschil ingesteld, control setpoint op 49oC. Gaat net 1kW aan stroom in, 5 eruit. Wakker worden zit er niet bij..

Reset hielp ook niet. Temperatuur nog verder verhogen wel, nu 1,5oC verschil en 7kW.

Ok, blijkbaar loopt het nog verder op met meer verschil. Dus niet perse max 1C.
Eigenlijk wel fijn zo, geen gas :). Nu nog afgifte..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wrovlf5mJxVN1tZDIg9BrzYiYxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j26Fqi3c31931ICJ7bl8qO4h.png?f=fotoalbum_large

Maar helaas na teruggaan naar 19,5 gevraagd weer aan/uit van 1 van de pompen. Toch net buitentemp icm weinig vraag vrees ik iid.

[ Voor 80% gewijzigd door JWT op 14-02-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 12:34
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:47:
[...]

Ik snap je frustratie, echter aan de door jou genoemde adviezen van anderen zit er wel bepaalde wetmatigheden die je helaas niet zo maar kunt negeren.
Het is en blijft toch natuurkunde, of je dat nu wel of niet wilt.
En hierbij speelt deze natuurkundige wetmatigheden wel een essentiële rol. Er zijn daar wel mogelijkheden die om deze wetmatigheden heen kunnen, maar daar zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, als deze dus bij jou niet van toepassing zijn gaat het dus niet werken.
Ook binnen de natuurkunde heb je grenzen waar je niet aan voorbij kunt, al sta je op je kop, geen kans.
Een van de punten is het verschil tussen een snel en een (super) traag warmtesysteem, de eerste is je cv ketel op gas en de ander is de warmtepomp ( en helaas dit is voor elke warmtepomp van toepassing ( in de zelfde vermogensklasse, op dat punt kom ik zo nog terug)
Door de techniek hoe je warmte produceert ( = natuurkunde ) ligt daar het verschil, dat kun je dus met een thermostaat dus niet wijzigen, een warmtepomp krijgt dus geen boost door een tado.
Wil je zoals jij graag meerdere onafhankelijke zones in huis moet het ding wat de warmte moet leveren daar wel mee om moeten gaan.
En daar begint het zeer lastig te worden als dat ding een warmtepomp is, die kan dit gewoon niet, geen enkele warmtepomp overigens. De reden zit hem er in dat de productiesnelheid van een warmtepomp, veroorzaakt door de toegepaste techniek, gewoon niet snel genoeg de benodigde warmte kan produceren.
Daarom duurt het met een warmtepomp ook zo lang om een koude ruimte te verwarmen.
Heeft de ruimte echter de temperatuur berijkt hoeft om dit vast te houden een warmtepomp slechts de warmteverlies elke keer te leveren. Dat kan een warmtepomp echter als de beste, hij wil dat ook graag zo continu mogelijk doen op een zo laag mogelijk niveau. Zone systemen hebben echter de neiging om steeds aan en uit te gaan, er zit dus geen constante lage vraag maar steeds pieken en dalen, en een warmtepomp kan daar dus niet goed mee omgaan.

Er is wel een mogelijkheid om dat probleem te omzeilen, namelijk geeft je warmtepomp anabolen, dus koop een warmtepomp die eigenlijk een factor 5-10 groter is dan wat je eigenlijk nodig hebt. Klein nadeel, het verbruik gaat dus ook met die factor 5-19 omhoog. Wil je niet volgens mij, plus er zit nog een nadeel eraan vast, de kans dat je nu zelfs minimaal veel te veel warmte produceert die je niet verder omlaag kunt zetten, effect je huis wordt een sauna. Lijkt me ook geen beste oplossing.
Helaas zitten er bij een warmtepomp dus ook nadelen er aan vast, sommige daarvan zijn in de loop der jaren, warmtepomp bestaat al ruim 40 jaar, opgelost maar oa dit aspect loopt gewoon tegen natuurkundige grenzen aan.

En vergeet niet, ver uit de meeste thermostaten zijn in feite niet ontworpen voor een warmtepomp, ze zijn bijna allemaal ooit ontworpen voor een cv-ketel op gas.
Ondertussen zijn deze vaak wel mini of meer aangepast dat ze ook kunnen werken met een warmtepomp.
Thermostaten die met zones kunnen werken, zoals de Tado, stellen wel eisen aan het productiesysteem ( cv cq warmtepomp) waarbij je bij zones al heel snel tegen natuurkundige grenzen aanloopt als je gebruikt maakt van een traag productiesysteem (= warmtepomp)
Oa bij de Tado kunnen ze de instelling iets wijzigen zodat deze niet te vaak aan en uit gaat. (= bekend nadeel van oa de Tado) zie post hieronder van @Zigg .
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Frustratie is misschien niet het juiste woord, nieuwgierigheid wel. Ik ben mij er van bewust dat een wp wennen zal zijn. Nu we met lagere temperaturen aan het testen zijn, moet ik mijn man regelmatig bij de knopen weg houden. Hij gooit regelmatig "mijn" proefopstelling in de war. Toch weer die verwarming op de slaapkamer uit, overdag de thermostaat te laag, waardoor het huis te veel afkoelt. Omdat de wp inderdaad anders werkt, zal ik voor sommige comfortwensen een andere oplossing moeten zoeken en ik verken de mogenlijkheden.

Wat ik denk dat jij wil zeggen is, dat je het vermogen van je wp zo moet kiezen dat je wp voldoende terug kan moduleren en dat je pendelen (aan/ uit) moet voorkomen. Het systeem moet dus altijd genoeg warmte kwijt kunnen en bij iedereen is het volume van het systeem anders. Oplossingen van een ander kan ik dus niet zomaar overnemen. In tegenstelling tot een CV is een wp een langzaam systeem. De bekende thermostaten op de markt zijn eigenlijk bedoelt voor de CV en de Tado is dan niet zo'n goede keuze. Wat ik wil kan natuurkundig niet..

De daadwerkenlijke rede voor mijn vragen over o.a. de Tado te stellen was, omdat ik getriggerd was. Ik had hier namenlijk een wp-verkoper aan huis die ons specifiek de Tado aanrade, terwijl ik ondertussen inderdaad begrepen had dat de algemene consensus was dat deTado minder geschikt was. Volgens die verkoper kon de IA van hun systeem ook het warmteverlies in de afzonderlijke kamers berekenen en je kon dus ook de temperatuur van elke kamer instellen. Toen ik vroeg hoe dat systeem dat deed, dat wist hij dan weer niet. Ik trap niet zomaar in de praatjes van een verkoper en wil daar dan eerst bewijs van zien, maar inderdaad een afwijkende mening dat daagt mij intellecutueel uit. Mijn eerste conclusie was, dat als de AI dat kan, de AI mogenlijk intelligenter was dan die van de Quatt en dat vind ik dan een belangrijke constatering. Wij moeten nog een wp kiezen en als het klopt zal ik die feature in mijn overweging meenemen. Maar als er dus goedkopere alternatieven zijn dan heb ik die intelligente pomp (en de Tado) misschien niet nodig. Ik stel dus vragen en kijk dan later wat ik met de antwoorden ga doen.

Persoonlijk denk ik dat mijn comfort wensen niet zo extreem zijn. Ook zijn de temperatuurverschillen in een goed geisoleerd huis helemaal niet zo groot. Maar het zou bijv. wel lekker zijn als de temperatuur in de badkamer wat hoger is en de slaapkamers in de nacht wat koeler. Dus inderdaad stel ik mij de vraag, hoe lossen we dit soort "first world problems" op. Ik ben mij er inmiddels bewust van dat met een wp verwarmen echt iets anders is maar ik zie in mijn naïviteit blijkbaar niet de dingen die ik allemaal niet begrijp. Dat al die thermostaten niet zo lekker werken met een wp dat had inderdaad door en daarom wil ik mij door Quatt (als we daarvoor gaan) niet automatische een T6 aan laten smeren. Voor die thermostaat ga ik later nog eens rustig kijken, eerst maar een kiezen voor een wp. Eigenlijk eerst een vergunning van de gemeente afwachten.

Maar het klopt ik ben nogal kritisch en blijkbaar eigenwijs. En omdat ik dat ben moet je soms ook tegen de algemene consensus in durven gaan en vragen durven te stellen. Juist omdat we cv gewend bent, wil je in principe niet ineens qua comfort erop achteruit gaan. Geheel onverwacht (hij kijkt vooral naar de kosten) kwam mijn man dit weekend een wp tegen, waarmee je volgens de folder de afzonderlijke ruimtes op verschillende temperaturen kan instellen. Een pomp die bovendien met twee verschillende aanvoertemperaturen kan werken. (Dus bijv vloerverwarming 35 graden, en voor boven voor de radiatoren 55 graden) Ik weet niet of het goed werkt, maar ik weet wel dat mijn wensen dus niet uitzonderlijk zijn.

YouTube: Hisense R32 Hi-Therma Air to Water Heat Pump

https://www.hisensewarmtepompen.nl/hybride-warmtepomp/

Opvallend is dat de keten die helpt deze pomp in de Nederlandse markt te zetten, helemaal niet van dat tweede circuit gebruik gaat maken. (Nog) geen Wifi-verbinding biedt en inderdaad de Tado af raad. En opnieuw stel ik mij zelf de vraag, kan een wp niet met verschillende temperaturen omgaan, of zit die beperking vooral in onze gedachten, de algemene consensus. Maar inderdaad een wp werkt niet als een cv en je zal altijd de juiste thermostaten en toebehoren moeten gebruiken. Maar ik denk dat ze bij Hisense, net niet gek zijn en een markt voor hun product zien. Ik denk dat we de komende jaren nieuwe ontwikkelingen kunnen verwachten waar, de al eerder door mij besproken wp, de WeHeat, een voorbeeld van is. De Quatt zonder zijn buffervat en zijn kleine behuizing is daar ook een voorbeeld van. Dat wp een traag systeem is, dat blijft en dat staat natuurlijk vast.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Een pomp die bovendien met twee verschillende aanvoertemperaturen kan werken. (Dus bijv vloerverwarming 35 graden, en voor boven voor de radiatoren 55 graden) Ik weet niet of het goed werkt, maar ik weet wel dat mijn wensen dus niet uitzonderlijk zijn.

Opvallend is dat de keten die helpt deze pomp in de Nederlandse markt te zetten, helemaal niet van dat tweede circuit gebruik gaat maken. (Nog) geen Wifi-verbinding biedt en inderdaad de Tado af raad. En opnieuw stel ik mij zelf de vraag, kan een wp niet met verschillende temperaturen omgaan, of zit die beperking vooral in onze gedachten, de algemene consensus. Maar inderdaad een wp werkt niet als een cv en je zal altijd de juiste thermostaten en toebehoren moeten gebruiken. Maar ik denk dat ze bij Hisense, net niet gek zijn en een markt voor hun product zien. Ik denk dat we de komende jaren nieuwe ontwikkelingen kunnen verwachten waar, de al eerder door mij besproken wp, de WeHeat, een voorbeeld van is. De Quatt zonder zijn buffervat en zijn kleine behuizing is daar ook een voorbeeld van. Dat wp een traag systeem is, dat blijft en dat staat natuurlijk vast.
Heel leuk dat die 55 graden kan maken. Net als propaan warmtepompen die zelfs 75 graden kunnen maken, maar vraag dan niet naar de efficiëntie (of het gebrek eraan). Hisense (of elke andere aanbieder) kan jou/jullie een heel leuk systeem aanbieden die mooi hoge temperaturen kunnen maken, maar wie gaat straks de stroomrekening betalen? Hisense zal het niet zijn..

Een warmtepomp is gemaakt om op lage temperatuur te verwarmen, dan is die efficiënt en verdient ie zich terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:36
[...]

Dat is mogelijk een volgende stap (en zou voor mij wel echt dat ding zijn waarmee Quatt zich kan onderscheiden van alle andere warmtepompen op de markt, een beetje waar ze ook mee adverteerden: "wij zijn slimmer dan de rest"), maar mij ging het er vooral even om, om het warmteverlies, wat ze nu kennelijk nog handmatig berekenen (inschatten?) en instellen automatisch te berekenen en door te voeren.

Zeker wind en zon heeft een aardige invloed, maar daar doet de berekening van het warmteverlies bij -10 nu ook niets mee.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:34
medu80 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Klopt, alleen haalt Quatt de IxxEC en IxxECZ door elkaar. Die laatste werkt met een ingebouwde OT gateway en wordt gemaakt door Ariston. Deze variant werkt wel. Daarnaast heb je nog de IxxCZ variant, gemaakt door Atag zelf, voordat ze zichzelf verkochten aan Ariston en deze heeft een vendor-specific ID nodig en werkt niet zo heel lekker met andere thermostaten als die van Atag zelf. De thermostaat is de Atag One, zonder de "ZONE" toevoeging. De Zone thermostaat werkt dan weer met BUS technologie van Ariston.

Dus Quatt mocht je meelezen, vragen of klant een nieuwe ATAG variant heeft. Te herkennen aan blauwe display op de ketel.
Interessant dat deze CV wel OpenTherm zou ondersteunen. Hier komt binnenkort ook een Quatt samen bij mijn ATAG i36ECZ. Mijn voorkeur zou zijn om deze op OpenTherm aan te sluiten. Voornamelijk omdat ik dan wat extra kan monitoren met een OT gateway tussen de CIC en CV. @medu80 weet je toevallig een linkje waarin staat dat de ixxECZ wel een standaard OT bus heeft? Zodat ik Quatt kan overtuigen hem daadwerkelijk hierop te installeren? Met wat standaard google werk kom ik niet veel verder.

Is het trouwens nodig dat Quatt een verandering aan hun kant maakt als je wisselt tussen aan/uit en OT? Dus, zou ik als de installateurs toch liever aan/uit aansluiten, dit zelf om kunnen zetten zonder wijziging van Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
Goedemorgen Tweakers,

Situatie:

-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

Zoals al hierboven vermeld zou ik vooral naar het minimal afgifte vermogen kijken. Daarmee valt de i36 ook af verwacht ik. Mijn i36ECZ heeft een minimaal vermogen van 7kw, samen met de Quatt zal dat al snel te veel te zijn. Heb je perse de i36 nodig? De i28 heeft een minimaal vermogen van ongeveer 5kw, wat al weer wat meer in de buurt komt (maar nog steeds best hoog is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:31:
Houd er wel rekening mee dat onder de 500 kuub (en dat moet toch lukken met een Quatt) je vastrecht door de helft gaat. Ik betaal nu in mijn laatste termijnfactuur 11.04 aan vaste kosten voor gas per maand.

Ik was best enthousiast over FE gaan met Quatt, omdat ik hoopte dat de prijs hiervoor net zo aantrekkelijk zou zijn als voor de eerste lichting Quatts die ze geplaatst hebben, maar ik denk dat ik het er voorlopig toch maar even bij laat zitten, we verbruiken nu nog geen 10 kuub gas per maand voor SWW, dus het maximale wat ik kan besparen met een WPB is die 11.04 + (10 x gasprijs), laten we zeggen een tientje of 3 totaal.

Daarmee wordt de case voor FE wel heel beroerd. Ik zit zelfs een beetje te twijfelen om gewoon voor een ouderwets COP 1 boilervat te gaan. Deze zijn een heel stuk goedkoper, en als je de legionellaruns van een WPB meeneemt zal voor die (meestal nog minder dan) 10 kuub gas per maand het verschil vrij klein worden.

Het is jammer dat waterleidingen buigen en aansluiten (nog?) niet echt in mijn skillset zit, anders zou ik het nog een beetje anders doen.

Quatt aanvoer samen met de aanvoerleiding van de boiler door een dergelijke ( https://www.ho-michielsen...7udy9KCamvAsaAq7CEALw_wcB ) warmtewisselaar heen (ik ben niet zo bang voor verontreiniging van het SWW water, aangezien de druk in de waterleiding hoger ligt dan in de cv leiding), en dan deze aanvoerleiding heel sterk afknijpen vlak voordat deze in het boilervat gaat, zodat voor die 800 liter die Quatt doet er bijv maar 10 liter per uur het boilervat in stroomt, zodat het water het boilervat in ongeveer op de Quatt aanvoertemperatuur komt te liggen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-05 11:03
RxRxR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Zoals al hierboven vermeld zou ik vooral naar het minimal afgifte vermogen kijken. Daarmee valt de i36 ook af verwacht ik. Mijn i36ECZ heeft een minimaal vermogen van 7kw, samen met de Quatt zal dat al snel te veel te zijn. Heb je perse de i36 nodig? De i28 heeft een minimaal vermogen van ongeveer 5kw, wat al weer wat meer in de buurt komt (maar nog steeds best hoog is)
Maak er geen dogma van dat je voor een CV met zo minimaal vermogen moet kiezen. Mooi meegenomen maar
niet perse noodzakelijk. Elke CV gaat op een bepaald vermogensnivo over tot een AAN-UIT regeling (bv 10 minuten AAN, 10 minuten UIT). Zonder dat dat meteen tot overshoots leidt.
Wij passen nu met de CV een stooklijnregeling toe, en dat bevalt prima. Daarom handhaaf ik de iSense TS (icm Remeha Avanta Ace) waarmee ik vanaf volgende week, als de Quatt geinstalleerd wordt, de wp ga aansturen. We gaan het meemaken.
PS: zou wel het max vermogen lager instellen.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:46
[...]

Maar het zou bijv. wel lekker zijn als de temperatuur in de badkamer wat hoger is en de slaapkamers in de nacht wat koeler.
Hier draai ik iedere avond de radiator op de slaapkamer dicht en gaat het raam open en de slaapkamerdeur dicht. Anders is het op de slaapkamer 20 graden en dan kan ik niet slapen. Of het efficiënt is, dat denk ik niet, maar voor mijn gezondheid wel 💆‍♂️

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Frustratie is misschien niet het juiste woord, nieuwgierigheid wel. Ik ben mij er van bewust dat een wp wennen zal zijn. Nu we met lagere temperaturen aan het testen zijn, moet ik mijn man regelmatig bij de knopen weg houden. Hij gooit regelmatig "mijn" proefopstelling in de war. Toch weer die verwarming op de slaapkamer uit, overdag de thermostaat te laag, waardoor het huis te veel afkoelt. Omdat de wp inderdaad anders werkt, zal ik voor sommige comfortwensen een andere oplossing moeten zoeken en ik verken de mogenlijkheden.

Wat ik denk dat jij wil zeggen is, dat je het vermogen van je wp zo moet kiezen dat je wp voldoende terug kan moduleren en dat je pendelen (aan/ uit) moet voorkomen. Het systeem moet dus altijd genoeg warmte kwijt kunnen en bij iedereen is het volume van het systeem anders. Oplossingen van een ander kan ik dus niet zomaar overnemen. In tegenstelling tot een CV is een wp een langzaam systeem. De bekende thermostaten op de markt zijn eigenlijk bedoelt voor de CV en de Tado is dan niet zo'n goede keuze. Wat ik wil kan natuurkundig niet..

De daadwerkenlijke rede voor mijn vragen over o.a. de Tado te stellen was, omdat ik getriggerd was. Ik had hier namenlijk een wp-verkoper aan huis die ons specifiek de Tado aanrade, terwijl ik ondertussen inderdaad begrepen had dat de algemene consensus was dat deTado minder geschikt was. Volgens die verkoper kon de IA van hun systeem ook het warmteverlies in de afzonderlijke kamers berekenen en je kon dus ook de temperatuur van elke kamer instellen. Toen ik vroeg hoe dat systeem dat deed, dat wist hij dan weer niet. Ik trap niet zomaar in de praatjes van een verkoper en wil daar dan eerst bewijs van zien, maar inderdaad een afwijkende mening dat daagt mij intellecutueel uit. Mijn eerste conclusie was, dat als de AI dat kan, de AI mogenlijk intelligenter was dan die van de Quatt en dat vind ik dan een belangrijke constatering. Wij moeten nog een wp kiezen en als het klopt zal ik die feature in mijn overweging meenemen. Maar als er dus goedkopere alternatieven zijn dan heb ik die intelligente pomp (en de Tado) misschien niet nodig. Ik stel dus vragen en kijk dan later wat ik met de antwoorden ga doen.

Persoonlijk denk ik dat mijn comfort wensen niet zo extreem zijn. Ook zijn de temperatuurverschillen in een goed geisoleerd huis helemaal niet zo groot. Maar het zou bijv. wel lekker zijn als de temperatuur in de badkamer wat hoger is en de slaapkamers in de nacht wat koeler. Dus inderdaad stel ik mij de vraag, hoe lossen we dit soort "first world problems" op. Ik ben mij er inmiddels bewust van dat met een wp verwarmen echt iets anders is maar ik zie in mijn naïviteit blijkbaar niet de dingen die ik allemaal niet begrijp. Dat al die thermostaten niet zo lekker werken met een wp dat had inderdaad door en daarom wil ik mij door Quatt (als we daarvoor gaan) niet automatische een T6 aan laten smeren. Voor die thermostaat ga ik later nog eens rustig kijken, eerst maar een kiezen voor een wp. Eigenlijk eerst een vergunning van de gemeente afwachten.

Maar het klopt ik ben nogal kritisch en blijkbaar eigenwijs. En omdat ik dat ben moet je soms ook tegen de algemene consensus in durven gaan en vragen durven te stellen. Juist omdat we cv gewend bent, wil je in principe niet ineens qua comfort erop achteruit gaan. Geheel onverwacht (hij kijkt vooral naar de kosten) kwam mijn man dit weekend een wp tegen, waarmee je volgens de folder de afzonderlijke ruimtes op verschillende temperaturen kan instellen. Een pomp die bovendien met twee verschillende aanvoertemperaturen kan werken. (Dus bijv vloerverwarming 35 graden, en voor boven voor de radiatoren 55 graden) Ik weet niet of het goed werkt, maar ik weet wel dat mijn wensen dus niet uitzonderlijk zijn.

Oef, en ik dacht dat ik lange post’s kon maken.
Mooie uitleg, dus dat verdient ook eigenlijk een lang antwoord.
Maar eerst een korte reactie. Morgen kom ik daar nog op terug.
Heb het filmpje gezien, het is dus een split unit systeem met een binnen en buiten unit.
Ik zal op het filmpje maar 2 leidingen uit de binnenunit komen, dat betekend er kan daar maar een temperatuur doorheen. Wat zij (denk ik) bedoelen dat je hem op of 35 of op 45 gr. kunt zetten.
45 voor vloerverwarming is aan de hoge kant, met kans op schade.

Wil je tegelijkertijd twee temperaturen met een warmtepomp zou deze over twee condensors / pompen moeten beschikken met twee afzonderlijke warmtesysytemen.
Technisch zou dat kunnen, ik heb er echter nog geen gezien en het zal een systeem bijzonder duur maken. Ook door de hoge complexiteit van de besturing.

Deze heeft dat in ieder geval niet. Morgen kom ik er nog verder op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Nog nooit een probleem gehad met CiC-JSON, maar nu (nog steeds 2.10.0) wil hij sinds 1,5uur niet meer laden op laptop/ipad/android. App werkt nog wel gewoon en Quatt is uit.
Zal eens kijken of JSON het morgen weer doet, anders ook maar eens de veelgelezen tip "stekker uit CiC" maar eens hanteren.
edit: stekker even eruit helpt. Kijken voor hoe lang.

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 15-02-2024 10:13 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SolarEdge SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal wordt Volt Time

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:07
[...]

Die HiSense buitenunit heeft een geluidsvermogen van 64 dB (op 1 meter) en 61 dB in de nachtstand.
Dat is niet echt best. De Quatt zit met 55 dB op 1 meter en 52 dB op de nachtstand aanzienlijk lager.

Als je helemaal FE wilt, kijk dan eens naar een Panasonic of een Vaillant. Vooral de Vaillant Arotherm Plus is behoorlijk stil en zuinig van wat ik gezien en gehoord heb en een systeem waar veel ervaring mee is.
Een Panasonic is ook erg goed en heeft een R290 variant die erg lang mee zal gaan.

Wil je het allemaal toch hybride houden en wil je een korte terugverdientijd, neem dan gewoon een enkele of dubbele Quatt, afhankelijk van de woning. Je radiatoren kunnen ook prima mee doen op 30 graden en dan is de verleiding en impact van dicht draaien door Tado of HAF1 veel kleiner.

• MacD007
netappie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:32:
[...]

Die HiSense buitenunit heeft een geluidsvermogen van 64 dB (op 1 meter) en 61 dB in de nachtstand.
Dat is niet echt best. De Quatt zit met 55 dB op 1 meter en 52 dB op de nachtstand aanzienlijk lager.
Geluidsvermogen op 1m kan niet, als er 1m staat wordt hier geluidsdruk bedoeld, als deze dan al 64 dB is, hou ik me vast wat de waarde voor geluidsvermogen dan wel is, ik verwacht ergens rond 68 dB, daarmee heb je in feite nul plaatsingsmogelijkheden in Nederland, of je moet op een boerderij wonen met de volgende buurman 500m verder op.
Maar zelfs met 64 dB is dat ding super luid, hierbij is deze bijna 10 keer zo luid als een Quatt.
Beste @WAF1 ik zou je kostbare tijd hieraan niet spenderen, dit ding krijg je nagenoeg niet geplaatst, alleen al door zijn geluid. Sorry.
Als je helemaal FE wilt, kijk dan eens naar een Panasonic of een Vaillant. Vooral de Vaillant Arotherm Plus is behoorlijk stil en zuinig van wat ik gezien en gehoord heb en een systeem waar veel ervaring mee is.
Een Panasonic is ook erg goed en heeft een R290 variant die erg lang mee zal gaan.

Wil je het allemaal toch hybride houden en wil je een korte terugverdientijd, neem dan gewoon een enkele of dubbele Quatt, afhankelijk van de woning. Je radiatoren kunnen ook prima mee doen op 30 graden en dan is de verleiding en impact van dicht draaien door Tado of HAF1 veel kleiner.
[/quote]
[quote]

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Geluidsvermogen op 1m kan niet, als er 1m staat wordt hier geluidsdruk bedoeld, als deze dan al 64 dB is, hou ik me vast wat de waarde voor geluidsvermogen dan wel is, ik verwacht ergens rond 68 dB, daarmee heb je in feite nul plaatsingsmogelijkheden in Nederland, of je moet op een boerderij wonen met de volgende buurman 500m verder op.
Maar zelfs met 64 dB is dat ding super luid, hierbij is deze bijna 10 keer zo luid als een Quatt.
Beste @WAF1 ik zou je kostbare tijd hieraan niet spenderen, dit ding krijg je nagenoeg niet geplaatst, alleen al door zijn geluid. Sorry.

[...]

[/quote]
[quote]
Nee, ik bedoelde geluidsvermogen van 64 dB, maar wilde vooral even contrast afzetten tot de vaak op enkele meters geadverteerde geluidsdruk, die ook niet altijd met een standaard afstand is vermeld maar soms wel zo ver als 5 meter wat gewoonweg misleidend is.

Omrekenen naar geluidsdruk moet altijd nog en is complexe materie. Zelfs op een meter kan dat per woning verschillen, dus dan heb ik het liever over geluidsvermogen zodat mensen een idee hebben al is die meter technisch eigenlijk niet correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
okijokii schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Hier draai ik iedere avond de radiator op de slaapkamer dicht en gaat het raam open en de slaapkamerdeur dicht. Anders is het op de slaapkamer 20 graden en dan kan ik niet slapen. Of het efficiënt is, dat denk ik niet, maar voor mijn gezondheid wel 💆‍♂️
Tip: thermostatische radiatorkraan ;)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Nee, ik bedoelde geluidsvermogen van 64 dB, maar wilde vooral even contrast afzetten tot de vaak op enkele meters geadverteerde geluidsdruk, die ook niet altijd met een standaard afstand is vermeld maar soms wel zo ver als 5 meter wat gewoonweg misleidend is.

Omrekenen naar geluidsdruk moet altijd nog en is complexe materie. Zelfs op een meter kan dat per woning verschillen, dus dan heb ik het liever over geluidsvermogen zodat mensen een idee hebben al is die meter technisch eigenlijk niet correct.
Oké, echter mag je bij geluidsvermogen geen afstand vermelden omdat deze waarde ook totaal geen relatie met afstand heeft, meer afstand betekend bij geluidsvermogen ook geen andere waarde. De wettelijke geluidsnorm voor warmtepompen gaat alleen uit van het geluidsvermogen en niet van geluidsdruk.
Deze laatste is wel afstand gerelateerd en de standaardwaarde is bij 1m afstand op 1,5m hoogte gemeten.
Deze waarde verandert ook met de afstand.
Fabrikanten willen graag de geluidsdruk vermelden omdat deze namelijk altijd een heel stuk lager ligt dan het geluidsvermogen. In feite zijn het totaal verschillende geluidswaarden.
Je hebt helemaal gelijk dat dit pure misleiding door de fabrikant is, vaak vermelden ze alleen de geluidsdruk en is ergens diep, nagenoeg onvindbaar de waarde van geluidsvermogen weergegeven en soms ook helemaal niet. Overigens ook de geluidswaarde op het energielabel is helaas weer een andere, ook die kun je dus niet gebruiken. De lobby machine was weer vlink aan het werk geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 15-02-2024 09:29 ]

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Oké, echter mag je bij geluidsvermogen geen afstand vermelden omdat deze waarde ook totaal geen relatie met afstand heeft, meer afstand betekend bij geluidsvermogen ook geen andere waarde. De wettelijke geluidsnorm voor warmtepompen gaat alleen uit van het geluidsvermogen en niet van geluidsdruk.
Deze laatste is wel afstand gerelateerd en de standaardwaarde is bij 1m afstand op 1,5m hoogte gemeten.
Deze waarde verandert ook met de afstand.
Fabrikanten willen graag de geluidsdruk vermelden omdat deze namelijk altijd een heel stuk lager ligt dan het geluidsvermogen. In feite zijn het totaal verschillende geluidswaarden.
Je hebt helemaal gelijk.

Ik zoek liever geluidsvermogen op omdat je twee apparaten op dezelfde plek dan beter kan vergelijken zonder marketing BS.

Omgerekend naar geluidsdruk kan het dan alleen maar meevallen wat de buren ervaren als je in ieder geval die meter tot de erfgrens aanhoudt.

• TeslaNerd
Spykie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Tip: thermostatische radiatorkraan ;)
“Een thermostaatkraan is een radiatorkraan die reageert op temperatuur. Als het afkoelt in een ruimte, gaat de kraan automatisch open zodat de radiator warm wordt en de temperatuur stijgt.”

Punt was dat de slaapkamer juist niet moet worden verwarmd voor een goede nachtrust

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
TeslaNerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:35:
[...]

“Een thermostaatkraan is een radiatorkraan die reageert op temperatuur. Als het afkoelt in een ruimte, gaat de kraan automatisch open zodat de radiator warm wordt en de temperatuur stijgt.”

Punt was dat de slaapkamer juist niet moet worden verwarmd voor een goede nachtrust
Uiteraard. Zo'n kraan stel je dan b.v. in op 14 of 16c zodat er pas warm water toegelaten wordt zodra de temperatuur daaronder komt.

Bereken je warmteverlies

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-04 11:37
TeslaNerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Er bestaan ook slimme stand-alone (dus niet via een thermostaat verbonden) thermostaatkranen die met een app ingesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld de Eve Thermo of van eQ-3. Heb ik zelf ook in de slaapkamers en werkt goed en beïnvloed de thermostaat setpoint voor de Quatt niet.

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 16:57
onlinaius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:11:
[...]
Houd er wel rekening mee dat onder de 500 kuub (en dat moet toch lukken met een Quatt) je vastrecht door de helft gaat. Ik betaal nu in mijn laatste termijnfactuur 11.04 aan vaste kosten voor gas per maand.
Deze opmerking triggerde mij om iets uit te zoeken dat ik niet wist. Je hebt het hier over vastrecht, maar ik denk dat je netbeheerkosten bedoelt. Ik zit nu sinds de warmtepomp bij Engie (niet geheel toevallig op dezelfde dag overgestapt als de installatiedag vanwege de elektriciteitsprijzen). Ik heb even contact met hun klantenservice opgenomen. Deze dame vertelde me dat de netbeheerkosten inderdaad worden gebaseerd op het SJV (Standaard Jaarverbruik). Echter: de netbeheerkosten wijzigt deze berekening pas na twee jaar, zegt ze.

Weet iemand hier nog meer over? Want dat is toch wel maf, als je onder de 500m3 gas verbruikt en pas na 2 jaar ga je er pas wat van merken qua netbeheerkosten (even los van het lagere verbruik uiteraard). Is het mogelijk om de netbeheerder even aan te stoten dat ze deze berekening ook wel eerder kunnen doen? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:51
El_BingO schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Deze opmerking triggerde mij om iets uit te zoeken dat ik niet wist. Je hebt het hier over vastrecht, maar ik denk dat je netbeheerkosten bedoelt. Ik zit nu sinds de warmtepomp bij Engie (niet geheel toevallig op dezelfde dag overgestapt als de installatiedag vanwege de elektriciteitsprijzen). Ik heb even contact met hun klantenservice opgenomen. Deze dame vertelde me dat de netbeheerkosten inderdaad worden gebaseerd op het SJV (Standaard Jaarverbruik). Echter: de netbeheerkosten wijzigt deze berekening pas na twee jaar, zegt ze.

Weet iemand hier nog meer over? Want dat is toch wel maf, als je onder de 500m3 gas verbruikt en pas na 2 jaar ga je er pas wat van merken qua netbeheerkosten (even los van het lagere verbruik uiteraard). Is het mogelijk om de netbeheerder even aan te stoten dat ze deze berekening ook wel eerder kunnen doen? >:)
Denk dat het beter is dit in capaciteittarief topic te vragen:
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05 21:47
Marelli7 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Er bestaan ook slimme stand-alone (dus niet via een thermostaat verbonden) thermostaatkranen die met een app ingesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld de Eve Thermo of van eQ-3. Heb ik zelf ook in de slaapkamers en werkt goed en beïnvloed de thermostaat setpoint voor de Quatt niet.
Of zelfs nog simpelere zonder app:
https://www.conrad.nl/nl/...h-8-tot-28-c-2620303.html?

Zelfs een vd lidl 😀 voor een tientje:
https://www.lidl.nl/p/sil...torthermostaat/p100367038

[ Voor 8% gewijzigd door mrdop op 15-02-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
El_BingO schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:03:
[...]

hier het verschil van (maandelijkse) netwerkkosten: (voorbeeld enexis, andere netbeheerders hebben iets andere prijzen)
  • t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 11,29 € 135,47
  • t/m G6, sjv <500 m3 € 13,39 € 160,63
  • t/m G6, sjv 500 tot 4.000 m3 € 18,62 € 223,47
Normaal heb je 1 jaar nodig om je gasverbruik via sjv aan te kunnen tonen, maar wat let je om eerder contact met je netbeheerder op te nemen , bv na het stookseizoen (bv met de reden ik ben overgestapt op een warmtepomp), als je dan ruim onder die 500 m3 zit heb je kans dat ze je omzetten naar het verlaagde tarief. je moet er wel zelf achterna, anders kun je zo maar 2 a 3 jaar wachten.

• SBL

SBL

MacD007 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:59:
[...]

hier het verschil van (maandelijkse) netwerkkosten: (voorbeeld enexis, andere netbeheerders hebben iets andere prijzen)
  • t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 11,29 € 135,47
Normaal heb je 1 jaar nodig om je gasverbruik via sjv aan te kunnen tonen, maar wat let je om eerder contact met je netbeheerder op te nemen , bv na het stookseizoen (bv met de reden ik ben overgestapt op een warmtepomp), als je dan ruim onder die 500 m3 zit heb je kans dat ze je omzetten naar het verlaagde tarief. je moet er wel zelf achterna, anders kun je zo maar 2 a 3 jaar wachten.
In de onderste regel van lijstje moet ">" staan?
En ik dacht juist begrepen te hebben dat dit contact via energieleverancier moet; deze krijgt meterstanden van netbeheerder door.
edit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3U5Kck1tjVkQ_YYXlawK5dxueM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3SAdcRfILDBqG4m6BaV8D1Hg.jpg?f=user_large
* = onbemeterd, dus naar die regel hoef je niet te kijken
dus €63 per jaar verschil

[ Voor 17% gewijzigd door SBL op 15-02-2024 14:58 ]

• MacD007
SBL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:50:
[...]

In de onderste regel van lijstje moet ">" staan?
En ik dacht juist begrepen te hebben dat dit contact via energieleverancier moet; deze krijgt meterstanden van netbeheerder door.
edit:[Afbeelding]
* = onbemeterd, dus naar die regel hoef je niet te kijken
dus €63 per jaar verschil
sorry, je hebt hellemaal gelijk, ik had de verkeerde twee geselecteerd.
hier de juiste dan. per jaar is het € 160,63 versus € 223,47
  • Aansluitwaarde Per maand Per jaar
  • t/m G6, sjv 500 tot 4.000 m3 € 18,62 € 223,47

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 20:39
Update op het mosquito geluid van de quatt, vandaag bericht gehad dat ze hem gaan vervangen zodat ze het intern goed kunnen testen. Wmb top!

@Dersan
@okijokii

[ Voor 8% gewijzigd door KVS138 op 15-02-2024 15:25 ]

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 14:37
Ik begin mij wel een beetje te verbazen over hde redelijk trage communicatie van Quatt. Ze hanteren "6 weken" als installatie tijd. Ze zijn ruim een week geleden bij ons thuis geweest voor een bezoek, alles netjes geïnventariseerd, rapport ontvingen we 2 dagen later, direct aanbetaald. Dan hoor je ruim een week helemaal niks.
Nou toevallig net een datum gekregen.

[ Voor 31% gewijzigd door timmert26 op 15-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:48
timmert26 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:32:
Ik begin mij wel een beetje te verbazen over hde redelijk trage communicatie van Quatt. Ze hanteren "6 weken" als installatie tijd. Ze zijn ruim een week geleden bij ons thuis geweest voor een bezoek, alles netjes geïnventariseerd, rapport ontvingen we 2 dagen later, direct aanbetaald. Dan hoor je ruim een week helemaal niks.
Nou toevallig net een datum gekregen.
Ik heb 23-1-2024 17:46 het plaatsingsplan ontvangen met de betaal link.
24-1-2024 07:30 betaald en vrijwel direct een bevestiging ontvangen. Later die dag om 16:15 de installatie datum van 22-2-2024.

Ik zie dat je uiteindelijk toch een reactie hebt ontvangen, anders had je er beter even naar kunnen informeren.

[ Voor 7% gewijzigd door pjeterinfo op 15-02-2024 15:47 ]

intentionally left blank

• okijokii
KVS138 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:24:
Update op het mosquito geluid van de quatt, vandaag bericht gehad dat ze hem gaan vervangen zodat ze het intern goed kunnen testen. Wmb top!

@Dersan
@okijokii
Zeker top! Ik heb er ook nog wel één in de aanbieding @marijnflipse Quatt 2333

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 15-02-2024 16:33 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Nog net binnen de 6 weken reactietijd op mijn verzoek (en een herinnering) heeft Quatt nu het warmteverlies van onze Quatts bijgesteld: Quatt 1 van 18kW naar 6 kW en Quatt 2 van 18 kW naar 4 kW. Nu maar even monitoren hoe zich dat gaat uiten. Constanter gedrag? In energiegebruik? Watertemperaturen? Ik laat het weten.

Overigens heeft 1 van de CiC's nu firmware 2.11.0, maar ik ben voor zover ik weet geen betatester...

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

• okijokii
Cella schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:45:
Nog net binnen de 6 weken reactietijd op mijn verzoek (en een herinnering) heeft Quatt nu het warmteverlies van onze Quatts bijgesteld: Quatt 1 van 18kW naar 6 kW en Quatt 2 van 18 kW naar 4 kW. Nu maar even monitoren hoe zich dat gaat uiten. Constanter gedrag? In energiegebruik? Watertemperaturen? Ik laat het weten.

Overigens heeft 1 van de CiC's nu firmware 2.11.0, maar ik ben voor zover ik weet geen betatester...
Hier ook 2.11.0

• TeslaNerd
2.11.0 binnen. Mogen de betatesters al vertellen wat er in deze release zit?

• MacD007
helaas hier nog gewoon 2.10.0

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:13
Verheug je er maar niet op, pomp uit draait nu op 26w en de pomp gaat continu aan en uit. Resetten helpt niet.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
Gerardwaz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:05:
[...]

Verheug je er maar niet op, pomp uit draait nu op 26w en de pomp gaat continu aan en uit. Resetten helpt niet.
dus dat dus weer een nieuwe bug, uitrollen dan maar stoppen, weet Quatt dat al?

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 08:50
[...]

Hier 2.11 en 5 watt stand-by verbruik.

• medu80
RxRxR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Interessant dat deze CV wel OpenTherm zou ondersteunen. Hier komt binnenkort ook een Quatt samen bij mijn ATAG i36ECZ. Mijn voorkeur zou zijn om deze op OpenTherm aan te sluiten. Voornamelijk omdat ik dan wat extra kan monitoren met een OT gateway tussen de CIC en CV. @medu80 weet je toevallig een linkje waarin staat dat de ixxECZ wel een standaard OT bus heeft? Zodat ik Quatt kan overtuigen hem daadwerkelijk hierop te installeren? Met wat standaard google werk kom ik niet veel verder.

Is het trouwens nodig dat Quatt een verandering aan hun kant maakt als je wisselt tussen aan/uit en OT? Dus, zou ik als de installateurs toch liever aan/uit aansluiten, dit zelf om kunnen zetten zonder wijziging van Quatt?
Misschien kun je de handleiding erbij pakken, ik weet niet hoor, ik noem zomaar iets geks.
Ja, Quatt moet iets aanpassen om het A/U of O/T te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Laatst online: 02-05 22:31
TeslaNerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:33:
2.11.0 binnen. Mogen de betatesters al vertellen wat er in deze release zit?
Volgens mij is de Bèta testing alleen voor de app, en niet voor de CiC firmware.

Ik zit in de bèta en heb CiC 2.11.0 en app versie 1.10.0 build 15. En ik heb nog helemaal niets gemerkt eerlijk gezegd.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-05 00:13
Jullie "bedenken" te veel, het was gewoon een beveiligings-update , waar ze logischer wijze niet te veel over vertellen.

Nieuwe functionaliteit
• Verbetering van de algehele beveiliging

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• okijokii
[...]

Hier geen verschil, draait standby ook op 4w, maar zie af en toe wel omgekeerde defrosts met dit warme weer 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R86FZEOdzqnVcl8DERmZ9fGoS2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B6LWOlFiWxhTFKGDojWH8kq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 23:51
KVS138 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:24:

@Dersan
@okijokii
Blij voor jou, hier is het nog steeds radiostilte met een piepende buitenunit. Zou uiterlijk deze week iets horen dus morgen maar weer een belletje aan wagen.

• Onno !
  • Laatst online: 03-05 10:39
Hier ook CiC update. Kwam net thuis en erg warm in huis. Thermostaat reageerde niet (geheel geen teken van leven) Vanaf 15:00 een forse daling in temperatuur (was niemand thuis). CiC gekeken of de knop iets deed. Toen maar stekkers eruit en paar tellen later er weer in. Plots sprong de groep eruit. Groep weer aangezet en alles lijkt weer te werken. Quatt verwarmt nu niet, want thermostaat geeft door dat het een graad warmer is dan ingesteld..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtjMSgWhfxbwG74PqeyTaUwUpfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnV6YwH91doA5orrbRsi39kh.jpg?f=fotoalbum_large

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:14
Onno ! schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
Hier ook CiC update. Kwam net thuis en erg warm in huis. Thermostaat reageerde niet (geheel geen teken van leven) Vanaf 15:00 een forse daling in temperatuur (was niemand thuis). CiC gekeken of de knop iets deed. Toen maar stekkers eruit en paar tellen later er weer in. Plots sprong de groep eruit. Groep weer aangezet en alles lijkt weer te werken. Quatt verwarmt nu niet, want thermostaat geeft door dat het een graad warmer is dan ingesteld..
[Afbeelding]
Fijn dat het af en toe spookt!

@Onno !

Maar soms denk ik ook; 1 graad zakken met een buitentemperattur van 16 graden, dat kan toch ook niet??????

[ Voor 6% gewijzigd door harv op 15-02-2024 19:29 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Update over de “besturing op watertemperatuur”

Vandaag een lang telefoongesprek gevoerd met Quatt support over mijn 10 openstaande tickets.
De “besturing op watertemperatuur” heb ik nog niet teruggekregen maar support gaat Quatt engineering vragen een oplossing te vinden voor mijn goed geisoleerde kleine woning met voornamelijk radiatoren. Een betere besturing voor de overshoots en urenlange periodes dat Quatt uit staat en radiatoren koud worden.

Kan even duren dus zelf ook een nieuwe HA automatisering gestart om die overshoots zelf aan te pakken met een meta besturing op de room setpoint en natuurlijk een eigen “besturing op watertemperatuur” 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqEpPYEkYK8IikK4p4gmbJ45FS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FciBCU5ZvnK7pHLJKCeGn8zu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 15-02-2024 20:21 ]

• onlinaius
Onno ! schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
[Afbeelding]
Die groep die er uit springt is wel raar, dat zou een CiC reset toch niet mogen veroorzaken. Zit er meer (teveel?) op die groep, waardoor een inschakelende Quatt de groep kan overbelasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-05 11:15
TeslaNerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:37:

Vandaag een lang telefoongesprek gevoerd met Quatt support over mijn 10 openstaande tickets.
De “besturing op watertemperatuur” heb ik nog niet teruggekregen maar support gaat Quatt engineering vragen een oplossing te vinden voor mijn goed geisoleerde kleine woning met voornamelijk radiatoren. Een betere besturing voor de overshoots en urenlange periodes dat Quatt uit staat en radiatoren koud worden.

Kan even duren dus zelf ook een nieuwe HA automatisering gestart om die overshoots zelf aan te pakken met een meta besturing op de room setpoint 🥳

[Afbeelding]
Zou je die nieuwe HA automatisering (om die overshoots zelf aan te pakken met een meta besturing op de room setpoint) willen delen in het HA Quatt forum ajb. Wil ik ook even naar gaan kijken...

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
De eerste goeie standby duurtest -> opstarten zonder gas: Quat heeft +-40uur standby gestaan en met de de 2min vertraging op mijn cv start hij nog steeds op zonder gas en haalt de 18gradennuit de woning. Hij staat ondertussen al weer 9u standby. Wel jammer van het gasverbruik bij de update van de CiC vandaag Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiOoeqMpFgSmnN2lkEi3unotYNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D6Jc3271RGGK6xSKPGEAdZdn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DeltaBro op 16-02-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Dersan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Blij voor jou, hier is het nog steeds radiostilte met een piepende buitenunit. Zou uiterlijk deze week iets horen dus morgen maar weer een belletje aan wagen.
Ik ben benieuwd.... Ik zou vorige week iets horen. Zou....

• TeslaNerd
verguldebarman schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Zou je die nieuwe HA automatisering (om die overshoots zelf aan te pakken met een meta besturing op de room setpoint) willen delen in het HA Quatt forum ajb. Wil ik ook even naar gaan kijken...
Ja, dat zal ik doen. Het is nog maar een eerste probeersel en met hulp van mijn ouwe Netatmo aan/uit die ik ook al gebruik voor de schemas

zie mijn post in het Quatt en HA zusterforum TeslaNerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:08:

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 15-02-2024 23:22 ]

• Onno !
  • Laatst online: 03-05 10:39
onlinaius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Die groep die er uit springt is wel raar, dat zou een CiC reset toch niet mogen veroorzaken. Zit er meer (teveel?) op die groep, waardoor een inschakelende Quatt de groep kan overbelasten?
Nee, groep betreft alleen het schuurtje van 4m2 en de ledlamp van enkele Watt. Snap niet waarom dat gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:07:
[...]

dus dat dus weer een nieuwe bug, uitrollen dan maar stoppen, weet Quatt dat al?
Dit gaat niet meer goedkomen, misschien thermostaat gerelateerd. Ik heb de Intergas Touch en liep als een zonnetje maar nu geeft hij aan OT communicatie problemen. Kan natuurlijk een ticket aanmaken maar dan krijg ik in augustus antwoord. Morgen dat t6 ding maar weer ophangen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• RxRxR
medu80 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:09:
[...]

Misschien kun je de handleiding erbij pakken, ik weet niet hoor, ik noem zomaar iets geks.
Ja, Quatt moet iets aanpassen om het A/U of O/T te maken.
Ik snap dat de i36ECZ OT ondersteunt. Hij hangt hier ook met OT aan de OTGW en T6.
Maar Quatt begrijpt blijkbaar niet dat deze CV OT ondersteunt (volgens https://support.quatt.io/...iding-cv-ketel-vervanging) omdat dit een niet standaard OT implementatie zou zijn, en jij leek extra informatie te hebben dat dit per type ATAG CV anders is? Daar doelde ik op

[ Voor 4% gewijzigd door RxRxR op 15-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
TeslaNerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:37:

Kan even duren dus zelf ook een nieuwe HA automatisering gestart om die overshoots zelf aan te pakken met een meta besturing op de room setpoint en natuurlijk een eigen “besturing op watertemperatuur” 🥳
Waar ik benieuwd naar ben zijn de control_setpoint en status van de ch_enable bit van de ruimtethermostaat als de gevraagde temperatuur gehaald is.
Als de Quatt niet op "besturing op watertemperatuur" staat ingesteld zou ik verwachten dat de Quatt wordt uitgeschakeld als er geen warmte vraag is. Of klopt mijn aaname niet?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pjeterinfo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:54:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben zijn de control_setpoint en status van de ch_enable bit van de ruimtethermostaat als de gevraagde temperatuur gehaald is.
Als de Quatt niet op "besturing op watertemperatuur" staat ingesteld zou ik verwachten dat de Quatt wordt uitgeschakeld als er geen warmte vraag is. Of klopt mijn aaname niet?
De support medewerkers, niet de engineers, probeerden mij te overtuigen dat de ruimtethermostaat de warmtevraag moet beëindigen als de gevraagde temperatuur is gehaald en dat de ch_enable bit dan uit moet gaan zodat CiC dan ook de compressor kan stoppen zodat er geen overshoot ontstaat.
Je ziet in de json dat zowel de CiC als de ruimtethermostaat een eigen hysterese (marge rond de ingestelde temperatuur) hebben. Als de marge van de CiC kleiner is dan de marge van de ruimtethermostaat dan schakelt de CiC uit terwijl de ch_enable bit nog op aan staat.

Ik weet niet hoe control setpoint invloed heeft op de CiC besturing. Nog geen patronen kunnen herkennen in CiC gedrag waarmee ik zie dat CiC besturing daar iets mee doet

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 16-02-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:31:
[...]

De support medewerkers, niet de engineers, probeerden mij te overtuigen dat de ruimtethermostaat de warmtevraag moet beëindigen als de gevraagde temperatuur is gehaald en dat de ch_enable bit dan uit moet gaan zodat CiC dan ook de compressor kan stoppen zodat er geen overshoot ontstaat.
Maar gebeurt dit dan wel? Want anders is het toch de ruimtethermostaat die bij jouw een probleem veroorzaakt?

Log je beide ook, want dat geeft denk ik wel een mooi inzicht in het geheel.
(offtopic: kijk eens naar de Grafana/Influx addons in HA )

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
Even wat positiefs (durf het bijna niet te zeggen). Wij hebben sinds de update naar 2.11.0 geen onderbrekingen meer in de JSON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pjeterinfo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Maar gebeurt dit dan wel? Want anders is het toch de ruimtethermostaat die bij jouw een probleem veroorzaakt?

Log je beide ook, want dat geeft denk ik wel een mooi inzicht in het geheel.
(offtopic: kijk eens naar de Grafana/Influx addons in HA )
Mijn Honeywell Round heeft een marge van 0,5 graden. Ik zie in HA dat CiC de compressor bij ongeveer 0,4 boven room setpoint stopt en dan de flowpomp nog een tijdje laat doordraaien en dan een aantal uren uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Laatst online: 23:19
Gerardwaz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Dit gaat niet meer goedkomen, misschien thermostaat gerelateerd. Ik heb de Intergas Touch en liep als een zonnetje maar nu geeft hij aan OT communicatie problemen. Kan natuurlijk een ticket aanmaken maar dan krijg ik in augustus antwoord. Morgen dat t6 ding maar weer ophangen.
Ik heb na de update plotseling ook problemen, gebruik ook de InterGas Touch. Geen OT melding maar de CIC schakelt totaal onduidelijk waarom steeds aan en uit. Maar de kamertemperatuur is steeds onder de gevraagde temperatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6LNx1Yy-3OGD1UmUQHWKiKs670=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4vn1CTYHwq0QdzHtIOFPZ8I.jpg?f=fotoalbum_large

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb na de update plotseling ook problemen, gebruik ook de InterGas Touch. Geen OT melding maar de CIC schakelt totaal onduidelijk waarom steeds aan en uit. Maar de kamertemperatuur is steeds onder de gevraagde temperatuur.[Afbeelding]
Dan toch de thermostaat, ga hem nu wisselen voor de T6 en zal er melding van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:00
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Je ziet in de json dat zowel de CiC als de ruimtethermostaat een eigen hysterese (marge rond de ingestelde temperatuur) hebben. Als de marge van de CiC kleiner is dan de marge van de ruimtethermostaat dan schakelt de CiC uit terwijl de ch_enable bit nog op aan staat.

Ik weet niet hoe control setpoint invloed heeft op de CiC besturing. Nog geen patronen kunnen herkennen in CiC gedrag waarmee ik zie dat CiC besturing daar iets mee doet
Als beta tester heb ik er met een engineer lang over gesproken en ook hij bevestigde mij dat alleen de thermostaat bepaalt of er verwarmd moet worden of niet. Dat is de thermostat.otFtChEnabled in json. Als die naar false gaat stopt de CiC met verwarmen en zie je het ControlSetpoint (bij de T6) naar 10 gaan. Als die waarde weer true wordt, neemt de CiC het verwarmingsproces over.
Ik wilde als tester meer data van ze krijgen omdat ik geen HA heb, maar daar gingen niet in mee. Zij gebruiken zelf Telegraf om mooie grafieken te maken.

Overigens heb ik met beide nieuwe updates geen enkel probleem. Het is natuurlijk nu wat warmer buiten, maar de Quatt draait zeer soepel met een hoge COP.

[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 16-02-2024 12:34 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Als beta tester heb ik er met een engineer lang over gesproken en ook hij bevestigde mij dat alleen de thermostaat bepaalt of er verwarmt moet worden of niet. Dat is de thermostat.otFtChEnabled in json. Als die naar false gaat stopt de CiC met verwarmen en zie je het ControlSetpoint (bij de T6) naar 10 gaan. Als die waarde weer true wordt, neemt de CiC het verwarmingsproces over.
Ik wilde als tester meer data van ze krijgen omdat ik geen HA heb, maar daar gingen niet in mee. Zij gebruiken zelf Telegraf om mooie grafieken te maken.

Overigens heb ik met beide nieuwe updates geen enkel probleem. Het is natuurlijk nu wat warmer buiten, maar de Quatt draait zeer soepel met een hoge COP.
Als je zelf HA hebt, of heel actief de json webpagina gaat f5-en, dan zul je zien dat het gaat zoals ik hierboven beschrijf.

Bij mijn systeem overigens ook geen van de hier gemelde problemen met de nieuwe updates.

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 16-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Gerardwaz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Dan toch de thermostaat, ga hem nu wisselen voor de T6 en zal er melding van maken.
Toch vreemd na een softwareupdate aan de CIC kant. Maar ik heb al vaker de indruk dat een van twee (CIC of Touch) soms wat vreemd omgaat met het OT protocol maar ik heb geen OT-sniffer om het echt te zien.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:00
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Als je zelf HA hebt, of heel actief de json webpagina gaat f5-en, dan zul je zien dat het gaat zoals ik hierboven beschrijf.

Bij mijn systeem overigens ook geen van de hier gemelde problemen met de nieuwe updates.
Ik hoef niet te F5-en, de pagina wijzigt zichzelf elke seconde. Bij mij werkt het dan toch anders. Die grafieken heb ik van Quatt en tonen aan wat ze zeggen. Maar laat die geen nietes-welles worden. Schieten we niks mee op.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Toch vreemd na een softwareupdate aan de CIC kant. Maar ik heb al vaker de indruk dat een van twee (CIC of Touch) soms wat vreemd omgaat met het OT protocol maar ik heb geen OT-sniffer om het echt te zien.
Ik had geen enkel probleem met de Touch, wel jammer dit. Lyric weer geplaatst en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Gerardwaz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ik had geen enkel probleem met de Touch, wel jammer dit. Lyric weer geplaatst en alles werkt weer.
Goed te weten, ik heb helaas geen T6 meer omdat de grote hysteresis (in mijn huis soms ruim een graad) erg oncomfortabel was. Dus nu een T6 gaan aanschaffen is voor mij niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Flesym schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik kan in mijn HA zien dat het niet de Quatt is, maar de EvoHome die dit veroorzaakt. Zie bijgevoegde afbeelding. 10:061315 is de R8810 OT bridge die ik direct uit kan lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXiXBr7d5tm3FdTnwOP1-Q_RDp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pMgwTXOoSpzYw8cKEbcG2eR4.png?f=fotoalbum_large

Kortom, in mij geval moet ik het zoeken in het thermostaat systeem. Misschien geldt dat ook in andere situaties.
Tenzij CH active een signaal is van de CiC aan de OT bridge.

[ Voor 3% gewijzigd door jk-d op 16-02-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Goed te weten, ik heb helaas geen T6 meer omdat de grote hysteresis (in mijn huis soms ruim een graad) erg oncomfortabel was. Dus nu een T6 gaan aanschaffen is voor mij niet echt een optie.
Dan zou ik even met Quatt bellen want nu heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
jk-d schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik kan in mijn HA zien dat het niet de Quatt is, maar de EvoHome die dit veroorzaakt. Zie bijgevoegde afbeelding. 10:061315 is de R8810 OT bridge die ik direct uit kan lezen.
[Afbeelding]

Kortom, in mij geval moet ik het zoeken in het thermostaat systeem. Misschien geldt dat ook in andere situaties.
Tenzij CH active een signaal is van de CiC aan de OT bridge.
Ben je daar zeker van?
Ik gebruik ook HA maar daarmee lees ik de thermostaat uit via de JSON die de CIC doorgeeft. Dus ik zie niet echt wat er over het OT protocol tussen Touch en CIC gaat. Dat kun je alleen zien als je een OT sniffer op de kabel hebt zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
pietjm schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Als beta tester heb ik er met een engineer lang over gesproken en ook hij bevestigde mij dat alleen de thermostaat bepaalt of er verwarmt moet worden of niet. Dat is de thermostat.otFtChEnabled in json. Als die naar false gaat stopt de CiC met verwarmen en zie je het ControlSetpoint (bij de T6) naar 10 gaan. Als die waarde weer true wordt, neemt de CiC het verwarmingsproces over.

Ben ik het helemaal mee eens. Met mijn OTGW zie ik ook echt geen andere optie. Thermostaat bepaald of ie wel of niet aan moet zijn. Meermaals aangegeven, maar elke x pagina's begint iemand er weer over en verteld dat de CiC en Quatt magische spontaan aangaan zonder warmtevraag. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Flesym schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Ben je daar zeker van?
Dat kun je alleen zien als je een OT sniffer op de kabel hebt zitten
Ik gebruik een RF sniffer met HA integratie ramses_cc

[ Voor 5% gewijzigd door jk-d op 16-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens. Met mijn OTGW zie ik ook echt geen andere optie. Thermostaat bepaald of ie wel of niet aan moet zijn. Meermaals aangegeven, maar elke x pagina's begint iemand er weer over en verteld dat de CiC en Quatt magische spontaan aangaan zonder warmtevraag. |:(
Jouw beschrijving is niet volledig. Quatt gaat op eigen initiatief uit MET warmtevraag van de thermostaat en later besluit CiC dat het weer tijd is om aan te gaan terwijl de warmtevraag al die tijd niet uit is geweest. Dat vind ik ook helemaal prima maar dan is het wel de CiC die eigen triggers heeft om uit en weer aan te gaan binnen de conditie dat de thermostaat een actieve warmtevraag heeft. Dat past ook prima binnen de hysterese marge die thermostaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Jouw beschrijving is niet volledig. Quatt gaat op eigen initiatief uit MET warmtevraag van de thermostaat en later besluit CiC dat het weer tijd is om aan te gaan terwijl de warmtevraag al die tijd niet uit is geweest. Dat vind ik ook helemaal prima maar dan is het wel de CiC die eigen triggers heeft om uit en weer aan te gaan binnen de conditie dat de thermostaat een actieve warmtevraag heeft. Dat past ook prima binnen de hysterese marge die thermostaten hebben.
Dat klopt inderdaad, dat heb ik ook wel eens gezien. Kan zijn dat ie dan een update ophaalt of kijkt of de temperatuur stijgt, of dat ie moe is en even moet bijkomen, geen idee.
Maar dat ie aan gaat zonder warmtevraag van thermostaat heb ik niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Dat klopt inderdaad, dat heb ik ook wel eens gezien. Kan zijn dat ie dan een update ophaalt of kijkt of de temperatuur stijgt, of dat ie moe is en even moet bijkomen, geen idee.
De overshoots en het urenlang koud laten van radiatoren is bij mijn systeem ook altijd binnen de warmtevraag aan van de thermostaat. Daar is Quatt dus ook gewoon op aan te spreken en daar kan Quatt ook niet de schuld bij een thermostaat leggen. En zeker niet als de Quatt met 40 graden water door de room setpoint stoomt bij een buitentemperatuur waar de control setpoint van een thermostaat laat zien dat een lagere watertemperatuur ook volstaat.

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 16-02-2024 13:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-05 12:40
Het is zover, ook bij ons is nu een Quatt aan het brommen wooshen. Gisteren om 14.30 begonnen en 17.30 klaar, wat een harde werkers. Mooi om te zien hoe ze zo'n zwaar apparaat zonder moeite het dak op liften.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMJz7oXka8wGvjMTCiqpDByW3ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVNtlRWDXsX8G3Wb5rbzH5pN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0m0xnKAMH1y5Uf99J6M8jXXNd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBwk9vr2FKf72HrQtK5LQNnP.jpg?f=fotoalbum_tile

Binnen hadden ze de dakdoorvoer iets netter mogen afwerken en ook moest ik nog twee fittingen aandraaien want het druppelde nog iets, maar voor de rest draait hij als een zonnetje. Ze hebben zelfs de Smile gateway van de Plugwise Anna opgehangen (moest ik ooit nog doen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnKz-jKQQsN8H2mP4juAt9o42Lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq9bmlE6OiBSbGfqrvWFmPoL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-w7j1-oOZpbIMN_nL6WipZ_Blk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiFBPz2S4dSQrBQKa9mJHhUC.jpg?f=fotoalbum_tile

Het eerste wat mij opvalt is hoe gelijkmatig het huis nu opwarmd. Met de ketel was het boven altijd een goede 1 á 2 graden kouder dan beneden. Maar nu is de gehele woning bijna 19.5 graden. Misschien dat dit komt door het milde weer. Nog maar even aankijken of we onze slaapkamer wel zo warm willen hebben haha. Luxe problemen.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuz-x10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-09-2024
Goedemiddag,

Nu sinds een week de Quatt draaien en ben erg tevreden. De temperatuur buiten is natuurlijk afgelopen week ook prima geweest.

Hij staat op het dak van de uitbouw (woonkeuken) op dak met een houten balklaag en ik verneem nauwelijks dat hij draait.

Wel één vraag die wellicht één van jullie simpel kan beantwoorden.

De thermostaat (T6) heb ik op 20,5 graden gezet, maar de gevoelstemperatuur die ik aflees van de json komt niet verder dan 19,89 graden. Dit is al de hele dag zo. Qua vermogen zou de Quatt nog wel wat hoger kunnen draaien om tot de gewenste temperatuur te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPMWRoiVghzx28KClwBWieXVnA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lf7D9fkPPy12sXTmAX1xdgNX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhRAgbE_MYJ64LmVAsA_Qwa-1LQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f98B6ApAkkDB3rTht1ilUUJx.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 47 ... 245 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.