Nogmaals bedankt voor de excel!
Ergens maakt die Excel mij wel wat gefrustreerd. Ik hoop dat je het niet als een belediging opvat, maar het is niet bepaald rocket science.
En dan vraag ik mij sterk af: waarom doet Quatt dit niet automatisch? Die weerdata van het dichtstbijzijnde weerstation is relatief eenvoudig naar de CiC te downloaden.
Je stelt de CiC ruw in bij installatie, met de belofte dat deze in de eerste weken automatisch bijgesteld wordt.
2 weken: berekend de CiC automatisch de lijn op basis van de data van de eerste weken draaien.
Promptje in de app: we hebben je warmteverlies 20% te hoog ingeschat. Ga je er mee akkoord dat we dit aanpassen naar de herberekende waarden?
3 weken: Na een week een vraag van de app of je de herberekende waarden wilt laten staan
2 maanden: doe je nogmaals de berekening met meer data. Verschillen van 3% of lager negeer je zodat je de Quatt gebruiker niet te vaak stoort.
4 - 6 - 8 - 10 - 12 maanden: Daarna doet de CiC elke 2 maanden een steekproef op een aantal dagen of de instellingen nog juist staan en bij afwijkingen boven de X procent doet ie een uitgebreidere berekening op basis van alle data van de afgelopen maand.
Eventueel kun je nog een knopje in de app maken waarmee je kunt aangeven dat je (grote) wijzigingen in de woning hebt aangebracht, waarna er een nieuwe berekening gemaakt wordt in de komende weken.
Ja, dat is wat werk voor Quatt, maar je hoeft daarna geen CiC meer handmatig in te stellen, en krijgt geen support belletjes meer omdat de warmtevraag verkeerd is ingeschat.
En uiteindelijk is het gewoon een excel modelletje zoals deze, wat pulls van publiek beschikbare data + een hele serie if this - then that statements + de rekenkracht van de gemiddelde nieuwe oven.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.