Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:17
TeslaNerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Als dat de deal is dan zou ik de cv op 55 zetten als Quatt dan je warmteverlies op 4000 zet.
En dan zet je daarna je cv weer terug naar 35🥳
Haha ja ik weet niet of dat wat veranderd voor het aanpassen van het warmteverlies,
maar kreeg na lange tijd weer bericht van hun op mijn ticket met het verzoek dat aan te passen. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:34
Mixpower schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Haha ja ik weet niet of dat wat veranderd voor het aanpassen van het warmteverlies,
maar kreeg na lange tijd weer bericht van hun op mijn ticket met het verzoek dat aan te passen. :+
Leuk weer die verschillende antwoorden vanuit de Quatt klantenservice..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 20:00
Friezin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:16:
[...]

Hoe dan ook dit unieke nummer niet publiek maken, lijkt me 1 in de categorie: better safe than sorrow.
Agree. Moet je we een sim gastje voor zijn, maar die lopen er voldoende rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:29
Stomme vraag misschien.
Maar waar zie ik waar Quatt mijn warmteverlies op ingesteld heeft?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:52
Erveetwee schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:41:
Stomme vraag misschien.
Maar waar zie ik waar Quatt mijn warmteverlies op ingesteld heeft?
Dat stond bij de eerste installaties in het technisch rapport. Dat is er later uitgelaten, waarschijnlijk door de vele vragen om dat aan te passen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Ik heb in ieder geval het grootste deel van de info uit de JSON via een andere weg ook beschikbaar. Alleen de flow en specifieke info over de COP niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZyEm0WchXm-6lc4cvt3xKzsfFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVXIjl6t64oNfeWyqb2RjRoD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:29
okijokii schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Dat stond bij de eerste installaties in het technisch rapport. Dat is er later uitgelaten, waarschijnlijk door de vele vragen om dat aan te passen.
Ah, dankjewel!

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mixpower schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:51:
Ik probeer nog steeds het warmte verlies naar 4kW te krijgen, kom gemiddeld op 3,53kW als ik vanaf 1 Oktober tot nu bereken. Maar Quatt doet nu moeilijk over het feit dat ik de CV op 35 graden heb gezet en wil deze graag op 55 graden maar is dit echt nodig?

Beneden vloerverwarming en boven zijn alle radiatoren dicht, boven hoeft het niet heel warm te zijn en het is daar gemiddeld 17,5 graden wat ik voldoende vind voor de slaapkamers, de Tado staat 24/7 op 20,5 en de aanvoertemperatuur voor de Quatt heb ik op de Tado op 35 graden staan en het is lekker warm in huis.
Maar waarom wil je dan warmteverlies aangepast?
Loopt toch allemaal goed? Afblijven dan, zou ik zeggen.

Of zie ik iets over het hoofd?

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-d schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Agree. Moet je we een sim gastje voor zijn, maar die lopen er voldoende rond.
Je hebt er maar 1 nodig ....

(Er zijn gasten die het ontwerpen en werkend krijgen ook nog 🙃)

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz10
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:25
Beste Tweakers, zou graag wat ervaringen en advies van jullie willen krijgen voor mijn situatie. Ik heb al het 1e gesprek gehad met Quatt en krijg binnenkort het technisch plan.

Ik woon sinds kort in een tussenwoning uit 2009, A label, op alle 3 verdiepingen vloerverwarming met 4 zones en Wilo pomp. De begane grond is 1 zone en heeft een verdeler met een bypass. Overige zones zijn de badkamer en 2 slaapkamers.
Ik heb al behoorlijk verschillende posts gelezen, maar kan geen eenduidig antwoord vinden.

Quatt adviseerde mij om voor een Tado of Evohome te gaan, indien ik het wil aten samenwerken met mijn vloerverwarming met zones. Maar ik las in verschillende posts dat de Quatt niet optimaal werkt met Tado of een Evohome. In sommige posts werd vermeld dat je bij een hybride warmtepomp geen zones nodig hebt, dat zorgt voor minder besparing.
Is het in mijn situatie het beste om de zones eruit te halen en gewoon een Lyric T6 te plaatsen in de woonkamer? Zou ik doormiddel van afknijpen, de temperatuur in de slaapkamers lager kunnen krijgen?

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen die een vergelijkbare situatie als ik hebben en welke keuzes jullie hebben gemaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:39
Spykie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Top @verguldebarman ik heb de XLS aangepast zodat je nu automatisch je stooklijn te zien krijgt in een tweede tabblad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nogmaals bedankt voor de excel!

Ergens maakt die Excel mij wel wat gefrustreerd. Ik hoop dat je het niet als een belediging opvat, maar het is niet bepaald rocket science.

En dan vraag ik mij sterk af: waarom doet Quatt dit niet automatisch? Die weerdata van het dichtstbijzijnde weerstation is relatief eenvoudig naar de CiC te downloaden.

Je stelt de CiC ruw in bij installatie, met de belofte dat deze in de eerste weken automatisch bijgesteld wordt.

2 weken: berekend de CiC automatisch de lijn op basis van de data van de eerste weken draaien.

Promptje in de app: we hebben je warmteverlies 20% te hoog ingeschat. Ga je er mee akkoord dat we dit aanpassen naar de herberekende waarden?

3 weken: Na een week een vraag van de app of je de herberekende waarden wilt laten staan

2 maanden: doe je nogmaals de berekening met meer data. Verschillen van 3% of lager negeer je zodat je de Quatt gebruiker niet te vaak stoort.

4 - 6 - 8 - 10 - 12 maanden: Daarna doet de CiC elke 2 maanden een steekproef op een aantal dagen of de instellingen nog juist staan en bij afwijkingen boven de X procent doet ie een uitgebreidere berekening op basis van alle data van de afgelopen maand.

Eventueel kun je nog een knopje in de app maken waarmee je kunt aangeven dat je (grote) wijzigingen in de woning hebt aangebracht, waarna er een nieuwe berekening gemaakt wordt in de komende weken.

Ja, dat is wat werk voor Quatt, maar je hoeft daarna geen CiC meer handmatig in te stellen, en krijgt geen support belletjes meer omdat de warmtevraag verkeerd is ingeschat.

En uiteindelijk is het gewoon een excel modelletje zoals deze, wat pulls van publiek beschikbare data + een hele serie if this - then that statements + de rekenkracht van de gemiddelde nieuwe oven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0xygen500 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:59:
Aankomende vrijdag is het zover, een telefonisch e videocall met een quatt medewerker voor de plaatsing van een quatt. Is er nog iets waar ik van te voren rekening mee moet houden? Is het handig bepaalde berekeningen al gedaan te hebben voor een quatt geplaatst wordt?
Toch nog maar even reactie.
Zag 'm eerder maar vergat te reageren.
Was even zoeken om terug te vinden.

Hier net voor (en rondom) je post, zie je de berekening stooklijn/warmteverlies (en de enthousiaste reacties: vandaar dat je post wat ondergesneeuwd is?).

Vul m in, met je historisch gasverbruik (1m3=8,8kWh) en je komt goed beslagen ten ijs _/-\o_
Dit zijn namelijk de 2 variabelen waar Quatt mee rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:57
onlinaius schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:18:
[...]
En dan vraag ik mij sterk af: waarom doet Quatt dit niet automatisch? Die weerdata van het dichtstbijzijnde weerstation is relatief eenvoudig naar de CiC te downloaden.

Je stelt de CiC ruw in bij installatie, met de belofte dat deze in de eerste weken automatisch bijgesteld wordt.

2 weken: berekend de CiC automatisch de lijn op basis van de data van de eerste weken draaien.

Promptje in de app: we hebben je warmteverlies 20% te hoog ingeschat. Ga je er mee akkoord dat we dit aanpassen naar de herberekende waarden?

3 weken: Na een week een vraag van de app of je de herberekende waarden wilt laten staan

2 maanden: doe je nogmaals de berekening met meer data. Verschillen van 3% of lager negeer je zodat je de Quatt gebruiker niet te vaak stoort.

4 - 6 - 8 - 10 - 12 maanden: Daarna doet de CiC elke 2 maanden een steekproef op een aantal dagen of de instellingen nog juist staan en bij afwijkingen boven de X procent doet ie een uitgebreidere berekening op basis van alle data van de afgelopen maand.

Eventueel kun je nog een knopje in de app maken waarmee je kunt aangeven dat je (grote) wijzigingen in de woning hebt aangebracht, waarna er een nieuwe berekening gemaakt wordt in de komende weken.

Ja, dat is wat werk voor Quatt, maar je hoeft daarna geen CiC meer handmatig in te stellen, en krijgt geen support belletjes meer omdat de warmtevraag verkeerd is ingeschat.

En uiteindelijk is het gewoon een excel modelletje zoals deze, wat pulls van publiek beschikbare data + een hele serie if this - then that statements + de rekenkracht van de gemiddelde nieuwe oven.
Briljant!

Copy paste voor de betatesters

Nb de buitentemperaturen weet de CiC ook obv de eigen sensor op de buitenunit. Dat geeft een betere stooklijn dan obv publieke bronnen

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 12-02-2024 22:27 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Als dat de deal is dan zou ik de cv op 55 zetten als Quatt dan je warmteverlies op 4000 zet.
En dan zet je daarna je cv weer terug naar 35🥳
Tja, en dit soort types hadden het bij mij dus echt bedorven....
Meten is weten (en, met simpel logje, betrapt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Nogmaals bedankt voor de excel!

Ergens maakt die Excel mij wel wat gefrustreerd. Ik hoop dat je het niet als een belediging opvat, maar het is niet bepaald rocket science.

Volgens mij heeft Quatt vacatures zat.
Ik zou zeggen 👍🏻. Succes!
Referenties kun je verwijzen naar dit forum.
Je gaat geheid een nieuwe carrière tegemoet
(en ja, deze post is serieus bedoeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Tja, en dit soort types hadden het bij mij dus echt bedorven....
Meten is weten (en, met simpel logje, betrappen :+ )
Bij jou had support de zaak ook gewoon op orde en was bijvoorbeeld die individuele stooklijn al lang geautomatiseerd _/-\o_

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
Friezin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Maar waarom wil je dan warmteverlies aangepast?
Loopt toch allemaal goed? Afblijven dan, zou ik zeggen.

Of zie ik iets over het hoofd?
Omdat de ketel toch vaker word aangesproken dan ik zou willen, en omdat Quatt het warmteverlies op 6kW heeft staan lijkt mij dat als deze word bijgesteld naar 4kW dat de Quatt dan minder de CV aanspreekt maar kan het mis hebben.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Bij jou had support de zaak ook gewoon op orde en was bijvoorbeeld die individuele stooklijn al lang geautomatiseerd _/-\o_
Hahaha, hebbes,
Ja, beslist.
Ook zonder zweepje

1 Maar: kan het niet, dan kan het niet.
Ook dat werd geaccepteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 12-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Ok, oude boerderij. Maar wat mag ik hieruit concluderen?
Pas vanaf een graad of 7 kan de Quatt het alleen kunnen trekken en een duo red het net niet bij echte kou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFypFAtSfPfsm1eyQuZd5pOIQvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZstqaAhxFQEehjnjL5QIf1c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mixpower schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Omdat de ketel toch vaker word aangesproken dan ik zou willen, en omdat Quatt het warmteverlies op 6kW heeft staan lijkt mij dat als deze word bijgesteld naar 4kW dat de Quatt dan minder de CV aanspreekt maar kan het mis hebben.
Definieer "vaker". Want dat is een wat vage grootheid.

Vaker dan toen je geen Quatt had?
Vaker bij defrosts?

Vaker dan jij zou willen... hoe vaak is dat?
1x per maand, 1x per week, 1x per 2 minuten?
0,1m3, 1m3, 100m3?

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 13-02-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mixpower schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Tja mij is verteld dat minimum eigenlijk toch 6 is..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Toby-Wan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:53:
[...]

Tja mij is verteld dat minimum eigenlijk toch 6 is..
Vertelde ze mij ook, maar slaat natuurlijk nergens op en lijkt mij juist averechts werken als deze veel te hoog ligt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:01
okijokii schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb een naast het technisch rapport ook een “Installation manual” gekregen met het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0RVZwgLQxPjEj3fsfEYPvCvuVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RNrRwPj1qMKSHhha2W2DlL5p.png?f=fotoalbum_large

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascal-drewes schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:31:
[...]

Ik heb een naast het technisch rapport ook een “Installation manual” gekregen met het volgende:
[Afbeelding]
Ha, de beide gegevens (warmteverlies en buitentemperatuur) zijn weer terug!
Was ook al vreemd dat ze die eruit lieten.
Buitentemperatuur geven ze ook hoger dan eerder zo te zien.

Ze hebben natuurlijk steeds meer meetgegevens: vandaar dat ze sommige zaken misschien niet willen aanpassen.

(Technical report zo heet hij bij mij = bij jou installation manual... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:52
pascal-drewes schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:31:
[...]

[Afbeelding]
Dan is het terug van weggeweest blijkbaar. Mooi zo!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:01
Friezin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:44:
[...]

Ha, de beide gegevens (warmteverlies en buitentemperatuur) zijn weer terug!
Was ook al vreemd dat ze die eruit lieten.
Buitentemperatuur geven ze ook hoger dan eerder zo te zien.

Ze hebben natuurlijk steeds meer meetgegevens: vandaar dat ze sommige zaken misschien niet willen aanpassen.

(Technical report zo heet hij bij mij = bij jou installation manual... )
Technical report heb ik ook gekregen, daar stond dit niet in. Nadat ik geconstateerd had dat ze een fout in de technical report hadden staan heb ik een 2e revisie gekregen van de technical report evenals de Installation Manual. Dus ik ben bang dat je initieel nog steeds niet het laatste document opgestuurd krijgt.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:02
jk-d schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:56:
Ok, oude boerderij. Maar wat mag ik hieruit concluderen?
Pas vanaf een graad of 7 kan de Quatt het alleen kunnen trekken en een duo red het net niet bij echte kou?
[Afbeelding]
Zet in eerste instantie de x-as even tot -10 gr Celcius en laat ook de trendlijn doortrekken tot -10.

De y-as waarde bij -10 is het zg. warmteverlies waar we het in dit forum vaak over hebben.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:21
Ik heb ook even voor 2 quatts ingevuld:

Periode 1-10-2023 tot 12-02-2024

Woning 1: (Vaillant cv aan/uit)
Gemiddeld warmteverlies: 2,61KW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VUwnTHWSHpu56nWO1B0t8H69p0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keqT9iFC8WGtMG9UV74Dnb0k.png?f=user_large

Woning 2: (intergas cv OT)
Gemiddeld warmteverlies: 3,82KW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Jy-sUrKGmSzEbfoczXDy3ZvFaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9cF5sMb4iJ7aM3vZ7mTc18mn.png?f=user_large

Gebruikt nog teveel gas na mijn mening misschien de tweak met O. op 1min nog eens proberen.

Overigens beide 6KW volgens quatt.
Dus volgens mij kan ik wel wat lager denk ik?

Wat vinden jullie van de stooklijn?

Het zou overigens makkelijker zijn als de beta-testers bij quatt even export functie vragen voor de data zou net wat makkelijker zijn xD

[ Voor 36% gewijzigd door mklcln op 13-02-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
mklcln schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:54:
Ik heb ook even voor 2 quatts ingevuld:

Periode 1-10-2023 tot 12-02-2024

Woning 1: (Vaillant cv aan/uit)
Gemiddeld warmteverlies: 2,61KW
[Afbeelding]

Woning 2: (intergas cv OT)
Gemiddeld warmteverlies: 3,82KW
[Afbeelding]
Gebruikt nog teveel gas na mijn mening misschien de tweak met O. op 1min nog eens proberen.

Overigens beide 6KW volgens quatt.
Dus volgens mij kan ik wel wat lager denk ik?

Wat vinden jullie van de stooklijn?

Het zou overigens makkelijker zijn als de beta-testers bij quatt even export functie vragen voor de data zou net wat makkelijker zijn xD
Mooie plaatjes, maar het gaat niet om de gemiddelden maar de waarde op de stooklijn bij -10. Bij jou is dat 5 en bijna 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
verguldebarman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:06:
[...]

Zet in eerste instantie de x-as even tot -10 gr Celcius en laat ook de trendlijn doortrekken tot -10.

De y-as waarde bij -10 is het zg. warmteverlies waar we het in dit forum vaak over hebben.
Dan ben ik voorlopig nog net aan All-Electric toe met Quatt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGThrYnVfJIe9TD8DALjV-FuDro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dA8cWAj9Lx0H8k1SqRLBdOxb.png?f=fotoalbum_large

Komende jaar maar eens aan de slag met verder isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door jk-d op 13-02-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
jk-d schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Dan ben ik voorlopig nog net aan All-Electric toe met Quatt :)
[Afbeelding]

Komende jaar maar eens aan de slag met verder isoleren.
Ik denk dat je voor FE gewoon een tweede buitenunit nodig zal hebben al heeft isoleren natuurlijk een behoorlijke invloed op deze grafiek.

Gelukkig valt de meerprijs mee als je hem toch nodig hebt, maar je moet het maar net kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 16:32
Goedemiddag!

Ik heb een tussenwoning uit 1961. Vloer geïsoleerd, vloerverwarming erin. 3 meter uitgebouwd vorig jaar (dus dat stuk is 'nieuwbouw';-). Hele huis HR++, beneden overal kunstof kozijnen laten plaatsen. De 2e verdieping is 3 jaar terug erop gezet, ook conform nieuwbouw bouwbesluit, dus goed geisoleerd.. meer kan ik niet doen denk ik..

Ik heb een Intergas Xtreme 36 cw5, de rest van het huis radiatoren, die vrijwel nooit aan staan. De keteltemp staat nu op 50 graden en ik zie dat de verdeler van de vloerverwarming op 45 graden staat nu. Overdag ingestelde temperatuur 19 en snachts naar 18.

Tijdens de koude dagen had het huis het er wel moeilijk mee om op temperatuur te komen en die 19 te halen. Ik heb Tado als systeem en die staat nu op: 22:00 - 06:00 18 graden en dan 06:00 - 22:00 19 graden. Maar met -8 buiten was het pas rond 09:00 19 graden..

Lang verhaal kort, ik overweeg een Hybride opstelling en Quatt lijkt mij interessant. Het voelt nog een beetje als een start-up met kinderziektes als ik veel reacties hier lees.

Wie kan mij adviseren? Ik ben geen programmeur btw.. ik zie veel mensen hier allerlei dingen knutselen..hartstikke leuk..maar dat is niet mijn ambitie.

Ik wil: minder gas/geld kwijt zijn aan mijn energierekening bottomline en dat het beter is voor het milieu is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat je voor FE gewoon een tweede buitenunit nodig zal hebben al heeft isoleren natuurlijk een behoorlijke invloed op deze grafiek.

Gelukkig valt de meerprijs mee als je hem toch nodig hebt, maar je moet het maar net kwijt kunnen.
En dat is bij velen nog niet het grootste probleem. Kwijt mogen is lastiger.

Naast prijs was bij mij een van de redenen dat ik voor Quatt ben gegaan dat het alternatief wat ik kon laten plaatsen (een LG ThermaV) niet binnen de officiele geluidsnormen pastte, en de Quatt wel. 2 gaat echter niet lukken, tenzij ik beide Quatt verplaats naar een plaats die ik zelf een stuk minder aantrekkelijk vind.

En als ik naar de regelgeving kijk zit ik ook nog met het aantal buitenunits, dan zou ik officieel de airco van de bovenverdieping moeten verwijderen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Briljant!

Copy paste voor de betatesters

Nb de buitentemperaturen weet de CiC ook obv de eigen sensor op de buitenunit. Dat geeft een betere stooklijn dan obv publieke bronnen
Klopt, die is er ook, maar ik denk dat ik persoonlijk toch de publieke bronnen van het dichtstbijzijnde weerstation zou gebruiken.

De sensordata van de Quatt kan door van alles en nogwat beinvloed worden. Van zon op de Quatt, tot warmteverlies van de woning (zeker als deze aan de muur hangt), tot plaatsingslocatie (kan uitmaken of deze in een vochtige steeg staat of vrij bovenop het platte dak van de 2e verdieping). Verder zie ik ook invloeden van defrost cycles op de gemeten temperatuur, waarbij de temperatuur even aardig grillige data laat zien.

Publieke data van een weerstation heeft dit soort invloeden als het goed is niet. Misschien dat het bij jouw woning structureel net een graad warmer of kouder is, en dan zal de grafiek wat verschoven zijn, maar dit maakt eigenlijk niet uit mits je de actuele stooklijn ook op basis van de gegevens van dit weerstation bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:12:
[...]

En dat is bij velen nog niet het grootste probleem. Kwijt mogen is lastiger.

Naast prijs was bij mij een van de redenen dat ik voor Quatt ben gegaan dat het alternatief wat ik kon laten plaatsen (een LG ThermaV) niet binnen de officiele geluidsnormen pastte, en de Quatt wel. 2 gaat echter niet lukken, tenzij ik beide Quatt verplaats naar een plaats die ik zelf een stuk minder aantrekkelijk vind.

En als ik naar de regelgeving kijk zit ik ook nog met het aantal buitenunits, dan zou ik officieel de airco van de bovenverdieping moeten verwijderen.
Hier kan het ook niet vanwege de geluidsnorm.

Dat is niet heel erg als je zoals ik toch niet staat te springen om helemaal van het gas af te gaan.

Met isoleren kan je vaak ook een hoop meer winst behalen dan een apparaat bijplaatsen om dat gebrek te compenseren.

Ik denk dat een tweede Quatt vooral nuttig is met grotere woningen waar je meestal toch al meer ruimte hebt tot de buren. Maar het is inderdaad niet voor iedereen de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Queros schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:58:
Goedemiddag!

Ik heb een tussenwoning uit 1961. Vloer geïsoleerd, vloerverwarming erin. 3 meter uitgebouwd vorig jaar (dus dat stuk is 'nieuwbouw';-). Hele huis HR++, beneden overal kunstof kozijnen laten plaatsen. De 2e verdieping is 3 jaar terug erop gezet, ook conform nieuwbouw bouwbesluit, dus goed geisoleerd.. meer kan ik niet doen denk ik..

Ik heb een Intergas Xtreme 36 cw5, de rest van het huis radiatoren, die vrijwel nooit aan staan. De keteltemp staat nu op 50 graden en ik zie dat de verdeler van de vloerverwarming op 45 graden staat nu. Overdag ingestelde temperatuur 19 en snachts naar 18.

Tijdens de koude dagen had het huis het er wel moeilijk mee om op temperatuur te komen en die 19 te halen. Ik heb Tado als systeem en die staat nu op: 22:00 - 06:00 18 graden en dan 06:00 - 22:00 19 graden. Maar met -8 buiten was het pas rond 09:00 19 graden..

Lang verhaal kort, ik overweeg een Hybride opstelling en Quatt lijkt mij interessant. Het voelt nog een beetje als een start-up met kinderziektes als ik veel reacties hier lees.

Wie kan mij adviseren? Ik ben geen programmeur btw.. ik zie veel mensen hier allerlei dingen knutselen..hartstikke leuk..maar dat is niet mijn ambitie.

Ik wil: minder gas/geld kwijt zijn aan mijn energierekening bottomline en dat het beter is voor het milieu is mooi meegenomen.
1. Laat ten eerste je radiatoren ook meehelpen, door ze iets open te zetten. Ik snap dat het boven geen 20 graden hoeft te worden, maar praktisch gezien moet je vvw je volledige huis van warmte voorzien IPV alleen de woonkamer. (Warmte stijgt op, deuren gaan open&dicht, geen isolatie tussen verdiepingen/kamers)
2. Beperk je nachtverlaging en ga eerder verwarmen als je merkt dat het niet op tijd op temperatuur is. Ik heb zelf ook een Xtreme 36, doe kunnen op een heel laag pitje verwarmen. Maar minimale vermogen van een CV ketel is zo ongeveer het maximale vermogen van een warmtepomp. Dus houdt zo weinig mogelijk fluctuaties. Dan zal je comfort zeker hoger worden, ook geholpen door punt (1)

Wat is je historisch gasverbruik excl warm water?
Dat is enige houvast om in te schatten of de Quatt afdoende kan zijn

Kijk ook vooral rond naar andere warmtepompen die wat hogere vermogens hebben en je wellicht beter in staat stellen om later de stap naar FE te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
netappie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:56:
[...]

We hebben zitten twijfelen tussen een enkele of een dubbele. Met het verbouwen van de voortuin zou er een dubbele geplaatst kunnen worden, maar daar hadden we nog geen zin in. Gelukkig geen last van buren, de dichtstbijzijnde wonen 100 mtr verder :).
Voorlopig nemen we voor lief dat bij echte kou de CV nog bijspringt, beetje comfort is ook wel fijn. Via Home Assistant heb ik EvoHome inmiddels aardig getemd en is op dagen boven de 5 graden van gasgebruik nauwelijks sprake meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02

Trackerfire

BTC HODLER

Kun je uit het berekende warmteverlies concluderen of je full-electric kan of niet? En zo ja, bij welke waarden is de verwachting dat dit uit kan?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jk-d schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:55:
[...]

We hebben zitten twijfelen tussen een enkele of een dubbele. Met het verbouwen van de voortuin zou er een dubbele geplaatst kunnen worden, maar daar hadden we nog geen zin in. Gelukkig geen last van buren, de dichtstbijzijnde wonen 100 mtr verder :).
Voorlopig nemen we voor lief dat bij echte kou de CV nog bijspringt, beetje comfort is ook wel fijn. Via Home Assistant heb ik EvoHome inmiddels aardig getemd en is op dagen boven de 5 graden van gasgebruik nauwelijks sprake meer.
Klinkt goed. Je kan inderdaad altijd nog bij plaatsen.

Persoonlijk vind ik het een fijn idee dat ik altijd nog op gas terug kan vallen door de CiC te omzeilen als er kuren zijn of er ondanks klimaatverandering opeens toch weer een elfstedentocht komt.

De gasleiding gaat er wel een keer uit, maar of ik er dan nog woon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman

Tip voor Intergas Xtreme 36 eigenaren

De Intergas Xtreme 36, heeft een soort van 'bug' waardoor deze niet genoeg kan terug schakelen. Met de huidige software op de Xtreme 36 kan dat slechts tot 8kW en na een softwareupdate zou dat verder terug geschakeld kunnen worden.

Specifiek; Expert Instelling P011 (minimaal CV vermogen) kan niet lager worden ingesteld als 22%. Vanaf branderautomaat software versie 1.85 zou dit verholpen moeten zijn. Dan kan P011 tot minimaal 17% worden ingesteld waardoor het minimale CV vermogen lager wordt.

Ik heb contact gehad met mijn installateur en ze zeggen mij hier niet mee te kunnen helpen.
Oplossing
Zelf bij https://www.intergas-verwarming.nl een vraag stellen (scroll naar beneden op hun website). Gebruik daarvoor bovenstaande tekst aangevuld met de gegevens van jouw installateur.

Uiteindelijk is Intergas langsgekomen en heeft de software van de branderautomaat geupdated.

-----
@MacD007 of @Friezin , willen jullie dit aan de TS toevoegen?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 16:32
Thanks =) Ik ga ermee aan de slag.
Heb jij ook naar de Intergas Xtend gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Klopt, die is er ook, maar ik denk dat ik persoonlijk toch de publieke bronnen van het dichtstbijzijnde weerstation zou gebruiken.

De sensordata van de Quatt kan door van alles en nogwat beinvloed worden. Van zon op de Quatt, tot warmteverlies van de woning (zeker als deze aan de muur hangt), tot plaatsingslocatie (kan uitmaken of deze in een vochtige steeg staat of vrij bovenop het platte dak van de 2e verdieping). Verder zie ik ook invloeden van defrost cycles op de gemeten temperatuur, waarbij de temperatuur even aardig grillige data laat zien.

Publieke data van een weerstation heeft dit soort invloeden als het goed is niet. Misschien dat het bij jouw woning structureel net een graad warmer of kouder is, en dan zal de grafiek wat verschoven zijn, maar dit maakt eigenlijk niet uit mits je de actuele stooklijn ook op basis van de gegevens van dit weerstation bepaald.
Jouw Quatt kijkt voor de besturing naar zijn eigen buitentemperatuur en niet naar de publieke data van een weerstation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:38
verguldebarman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:14:

Tip voor Intergas Xtreme 36 eigenaren

De Intergas Xtreme 36, heeft een soort van 'bug' waardoor deze niet genoeg kan terug schakelen. Met de huidige software op de Xtreme 36 kan dat slechts tot 8kW en na een softwareupdate zou dat verder terug geschakeld kunnen worden.

Specifiek; Expert Instelling P011 (minimaal CV vermogen) kan niet lager worden ingesteld als 22%. Vanaf branderautomaat software versie 1.85 zou dit verholpen moeten zijn. Dan kan P011 tot minimaal 17% worden ingesteld waardoor het minimale CV vermogen lager wordt.

Ik heb contact gehad met mijn installateur en ze zeggen mij hier niet mee te kunnen helpen.
Oplossing
Zelf bij https://www.intergas-verwarming.nl een vraag stellen (scroll naar beneden op hun website). Gebruik daarvoor bovenstaande tekst aangevuld met de gegevens van jouw installateur.

Uiteindelijk is Intergas langsgekomen en heeft de software van de branderautomaat geupdated.

-----
@MacD007 of @Friezin , willen jullie dit aan de TS toevoegen?
heb ik er in gezet, kijk maar of het zo goed is. (nieuw hoofdstuk gemaakt, dus ook andere zaken over de CV-ketels kan nu er in geplaatst worden, heb je die dan graag even een berichtje naar mij.
heb helaas zelf niet de tijd om nu het hele tweaker forums uit te pluizen. alvast bedankt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:44
Alleen 36 versie of ook de versies eronder dat je weet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!
riant offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 13-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
KVS138 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Alleen 36 versie of ook de versies eronder dat je weet?
Helaas geen idee. Ik heb dit niet verder op internet onderzocht dan de CV die ikzelf heb...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:46:
[...]

heb ik er in gezet, kijk maar of het zo goed is. (nieuw hoofdstuk gemaakt, dus ook andere zaken over de CV-ketels kan nu er in geplaatst worden, heb je die dan graag even een berichtje naar mij.
heb helaas zelf niet de tijd om nu het hele tweaker forums uit te pluizen. alvast bedankt.
niet voor een of ander, maar moeten we alles in de TS willen hebben staan?
Met de kans dat de TS zelf oneindig lang & onleesbaar wordt? een betere optie is mijns inziens de post pinnen, of men kan de zoekfunctie bovenin gebruiken

Hoewel dit specifieke voorbeeld door @verguldebarman waardevolle informatie is voor Xtreme 36 eigenaren (waaronder mijzelf), betreft dit een bug van een CV ketel, en heeft in die zin weinig met een Quatt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:48:
[...]

niet voor een of ander, maar moeten we alles in de TS willen hebben staan?
Met de kans dat de TS zelf oneindig lang & onleesbaar wordt? een betere optie is mijns inziens de post pinnen, of men kan de zoekfunctie bovenin gebruiken

Hoewel dit specifieke voorbeeld door @verguldebarman waardevolle informatie is voor Xtreme 36 eigenaren (waaronder mijzelf), betreft dit een bug van een CV ketel, en heeft in die zin weinig met een Quatt te maken.
ja, hij is best groot geworden, daarom ook de indeling in hoofdstukken, zodat je sneller en gericht kunt gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:55
Mixpower schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:51:
Ik probeer nog steeds het warmte verlies naar 4kW te krijgen, kom gemiddeld op 3,53kW als ik vanaf 1 Oktober tot nu bereken. Maar Quatt doet nu moeilijk over het feit dat ik de CV op 35 graden heb gezet en wil deze graag op 55 graden maar is dit echt nodig?

Beneden vloerverwarming en boven zijn alle radiatoren dicht, boven hoeft het niet heel warm te zijn en het is daar gemiddeld 17,5 graden wat ik voldoende vind voor de slaapkamers, de Tado staat 24/7 op 20,5 en de aanvoertemperatuur voor de Quatt heb ik op de Tado op 35 graden staan en het is lekker warm in huis.
Misschien ben ik niet slim genoeg en dan moet iemand het me maar even uitleggen maar wat is de zin om de CV temperatuur op 35 graden te zetten? De Quatt kan water maken van ruim in de 40 graden. Dus als hij het niet trekt en de CV wil bijschakelen heeft dat dan toch geen zin? In mijn ogen moet de CV watertemperatuur altijd hoger zijn dan de max Quatt temp.
Hetzelfde geldt als de CIC naar heatpump only schakelt, heeft alleen zin als dan de watertemperatuur ook echt hoger is.
Je zou kunnen redeneren dat het zin heeft voordat een kleine pufje als de Quatt een tijd uit is geweest maar dat is dan in mijn ogen optimaliseren om het optimaliseren.
Dus wat zie ik over het hoofd?

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:38
Spykie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Nee hoor, dat gaat prima. Ene team buiten bezig en het andere team binnen (y)

Bij mij waren ze drie dagen bezig, maar dat wil je niet horen ;-).
Dat wil ik echt wel horen hoor! :) kan ook via een PM.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Flesym schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Misschien ben ik niet slim genoeg en dan moet iemand het me maar even uitleggen maar wat is de zin om de CV temperatuur op 35 graden te zetten? De Quatt kan water maken van ruim in de 40 graden. Dus als hij het niet trekt en de CV wil bijschakelen heeft dat dan toch geen zin? In mijn ogen moet de CV watertemperatuur altijd hoger zijn dan de max Quatt temp.
Hetzelfde geldt als de CIC naar heatpump only schakelt, heeft alleen zin als dan de watertemperatuur ook echt hoger is.
Je zou kunnen redeneren dat het zin heeft voordat een kleine pufje als de Quatt een tijd uit is geweest maar dat is dan in mijn ogen optimaliseren om het optimaliseren.
Quatt CiC is erg conservatief. Dat lees je hierboven ook met de ingestelde vermogens die bij veel installaties bij 4-5kW liggen en Quatt een minimum van 6kW hanteert. Als je weet dat je met cv water van 35C graden ook een heel eind komt dan laat je de cv niet op 55C staan omdat Quatt dat beter vindt zonder naar jouw werkelijke warmteverlies te kijken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:44
[...]

Ik redeneer ook zo. Mijn ketel staat op 60 graden en ik gebruik vrijwel geen gas. Daarom laat ik dat ook zo.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:08

SBL

[...]

De Quatt kan geen water van 40graden maken als het met 25 terugkomt, wanneer je heel veel afgifte/vloerverwarming hebt. Dus soms is 35 voor CVketel genoeg en kan hij Quatt helpen die van 25 tot 30 verwarmt.

Wat voor watertemperatuur heb je nodig om je huis warm te krijgen/houden? Stel daar je CVketel op in, zodat hij niet per ongeluk 60 of 70 graden maakt omdat de T6 of de CiC een bug heeft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SolarEdge SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal wordt Volt Time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:55
Friezin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Tja, Wij hier in het forum hebben de oplossing niet...
Dus hier blijven melden en erop terugwijzen is m.i. volkomen nutteloos.

Voor de oplossing moet je toch elders zijn.
Of iets anders gesteld a) Quatt levert een hybride systeem met de CV als backup als de WP het niet trekt en b) ontwikkelt net als veel bedrijven met de 80/20 regel in het hoofd. Dus als je binnen de 80% valt zit je goed, als je binnen de 20% valt zal je veel moeite hebben om gehoord te worden en zal Quatt als ze verstandig zijn hun produkt hier niet op aanpassen.
Deze werking is in mijn ogen dus een given.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mixpower schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Het is maar net hoe je het wil interpreteren. ;)
PS: ik weet nog steeds niet wat jij "iets gasverbruik" vind....
Ook niet wanneer dat verbruik plaatsvind etc.
Of ik heb dat antwoord gemist.
Want DAAR kunnen we wel in meedenken.....

Maar dan moet het wel even uit de vage hoek.....
Wie weet is er een andere oplossing dan warmteverlies aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Tja, Wij hier in het forum hebben de oplossing niet...
Dus hier blijven melden en erop terugwijzen is m.i. volkomen nutteloos.

Voor de oplossing moet je toch elders zijn.
De oplossing is hier eenvoudig. Cv op aan/uit aansluiten aan de CiC en dan de ketel instellen zoals je zelf goed vind zonder gepottekijk van Herr von Quatt

Zonder opentherm kan Quatt niet meer meekijken naar wat er in jouw ketel gebeurd.
Quatt adviseert volgens mij ook aan/uit voor de ketel omdat dat minder gedoe geeft en het meestal om beperkt gasverbruik gaat

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 13-02-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:18
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:32:
[...]

De oplossing is hier eenvoudig. Cv op aan/uit aansluiten aan de CiC en dan de ketel instellen zoals je zelf goed vind zonder gepottekijk van Herr von Quatt

Zonder opentherm kan Quatt niet meer meekijken naar wat er in jouw ketel gebeurd.
Quatt adviseert volgens mij ook aan/uit voor de ketel omdat dat minder gedoe geeft en het meestal om beperkt gasverbruik gaat
Dus lekker aan/uit zoals @Friezin ; kun je zelf weer beetje meedenken
Wil niet zeggen, dat halles wat hier gezegd wordt geen waarde heeft.
Maar af en toe zie ik bij superreageerders toch wel nachtblindheid.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Kan Quatt ook gewoon herleiden hoor, mijn ketel aan/uit op 40°C maar dat is gemakkelijk te traceren via flowMeter.waterSupplyTemperature (daar geeft hij die 40 gewoon aan bij cv aan). Ben ik ook op aangesproken 😜

Maar het ging mij, met name, om het aanpassen van dat warmteverlies.
Deal with it, tenminste hier. Wij kunnen het niet aanpassen, dus er hier steeds op terugkomen dat Quatt het niet aan wil passen heeft totaal geen nut.

Hoe gaat het bij jou met alles open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 16:51
Na dit topic te volgen, en m’n nieuwe woning met een B label (jaren ‘70 woning) te verduurzamen, oog gevallen op de Quatt! Budget vanuit verduurzamingsdepot. Ook plan om zonnepanelen en extra isolatie te laten doen! Quatt lijkt mij mooi systeem als hybride warmtepomp!

Helaas geeft de website continue een fout dat het e-mailadres onjuist is.. kom niet door de “aanvraag” heen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat post getrashed... dit topic gaat over quatt, niet over politiek en salderen. Hou het ontopic, reageer niet op offtopic berichten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Kan Quatt ook gewoon herleiden hoor, mijn ketel aan/uit op 40°C maar dat is gemakkelijk te traceren via flowMeter.waterSupplyTemperature (daar geeft hij die 40 gewoon aan bij cv aan). Ben ik ook op aangesproken 😜

Maar het ging mij, met name, om het aanpassen van dat warmteverlies.

Hoe gaat het bij jou met alles open?
Ik kijk het braaf een paar dagen aan. Ik zal later deze week een update geven

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 13-02-2024 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Jouw Quatt kijkt voor de besturing naar zijn eigen buitentemperatuur en niet naar de publieke data van een weerstation
Dat is niet helemaal duidelijk (want black box CiC), maar ik neem aan dat je op dit punt gelijk hebt.

Ik zeg alleen dat als ze met een stooklijn werken het handiger is om deze te baseren op publieke temperatuurdata en deze te combineren met de temperaturen en de hoeveelheid benodigde verwarming in een woning.

Laat ik het even vrij extreem nemen, het is een wisselvallige dag en het is de hele dag 2 graden op het publieke weerstation.

De zon schijnt vol op de temperatuursensor van de Quatt, en hierdoor wordt deze 5 graden. De Quatt gaat 15% langzamer werken omdat het warmteverlies nu op basis van de 5 graden wordt ingeschat.

Daarna begint het te sneeuwen, en er komen wat vlokken sneeuw op de sensor te liggen, die nu naar de 0 graden opschuift, waardoor de CiC het commando geeft om 25% harder te gaan werken, omdat het van 5 naar 0 graden is gegaan.

Nu begint de Quatt te defrosten, en de sensor pikt dat (helaas) deels op, waardoor het naar 3 graden gaat, waardoor de Quatt weer 15% harder gaat werken.

De buitentemperatuur is niet veranderd, maar de Quatt is al wel 3x op een ander vermogen gaan draaien, terwijl het warmteverlies niet veranderd is. Vandaar dat ik (als ik het moest instellen) zou sturen op publieke data.

Het warmteverlies bij een bepaalde temperatuur kan dan verkeerd berekend worden omdat het bij jou structureel 2 graden kouder is, maar de lijn loopt gewoon hetzelfde, want 'bij X graden op het weerstation wordt er op Y vermogen gedraaid' blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:18
reacties op moderatie zijn ook offtopic...

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 13-02-2024 22:18 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 13-02-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 13-02-2024 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
@Friezin @verguldebarman
Tweakers heeft vele zeer nuttige topics, deze gaat over Quatt en niet over salderen, er zijn andere topics over salderen waar posts over warmtepompen offtopic zijn. Zo hou je discussies gefocust.

Salderen is in principe alleen van invloed op de manier waarop je aan einde van een jaar je stroom afrekent. Met de werking van de Quatt (of elke andere warmtepomp) heeft het niks van doen.

Dit is nou eenmaal onderdeel van de spelregels van Tweakers

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 13-02-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
Heeft iemand trouwens ervaring met de aankoop van een Quatt via een verduurzamingshypotheek?
Ik begrijp dat de Quatt in delen betaald wordt, en vraag me af of dit goed gaat bij het indienen van de facturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Danneh93x schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:33:
Heeft iemand trouwens ervaring met de aankoop van een Quatt via een verduurzamingshypotheek?
Ik begrijp dat de Quatt in delen betaald wordt, en vraag me af of dit goed gaat bij het indienen van de facturen?
Ja, was gewoon in delen in te dienen. Ik kon ook facturen indienen die dan betaald zouden worden maar mede omdat het iets boven resterend budget zou gaan zelf betaald en met betalingsbewijs aangeleverd.
--
Beta nieuws nog niets over gelezen of heb het gemist; Quatt app in testflight voor ios/ipad/mac-m:
Deze update bereidt de lancering van de nieuwe SoundSlider voor. Dit geeft je de mogelijkheid om het maximale geluidsniveau te bepalen dat je Quatt Hybrid kan bereiken. De functie zal voor iedereen beschikbaar worden in de komende weken.

Hier nog niets nieuws in de beta app en zal nog wel een update van de cic nodig zijn. Ik gebruik ook Android maar daar nog niets nieuws gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
bite schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Ja, was gewoon in delen in te dienen. Ik kon ook facturen indienen die dan betaald zouden worden maar mede omdat het iets boven resterend budget zou gaan zelf betaald en met betalingsbewijs aangeleverd.
--
Beta nieuws nog niets over gelezen of heb het gemist; Quatt app in testflight voor ios/iPadOS/mac-m:
Deze update bereidt de lancering van de nieuwe SoundSlider voor. Dit geeft je de mogelijkheid om het maximale geluidsniveau te bepalen dat je Quatt Hybrid kan bereiken. De functie zal voor iedereen beschikbaar worden in de komende weken.

Hier nog niets nieuws in de beta app en zal nog wel een update van de cic nodig zijn. Ik gebruik ook Android maar daar nog niets nieuws gezien.
Ah, dat is goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02

Trackerfire

BTC HODLER

Meer mensen waarbij de CIC niet meer bereikbaar is (JSON) op het vaste IP/CIC adres?

Edit: reset CIC helpt

[ Voor 16% gewijzigd door Trackerfire op 13-02-2024 21:06 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Trackerfire schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:59:
Kun je uit het berekende warmteverlies concluderen of je full-electric kan of niet? En zo ja, bij welke waarden is de verwachting dat dit uit kan?
Het berekende warmteverlies bij -10 zal je op een of andere manier moeten kunnen opbrengen. Via enkele of dubbele Quatt, gas- of E-CV of Quatt heatcharger.
een afweging bij FE die je kan stellen is hoe vaak komt -10 nog voor en in hoeverre ben ik bereid dan COP=1 bij te stoken.

Let op dat het compenseren van warmteverlies gaat. Dit houdt nog geen rekening met:
(1) nachtverlaging / zoneregelingen zullen waarschijnlijk hogere vermogens nodig hebben
(2) maken van warm water, welke je of los van de Quatt kan regelen (WPB) of via de Quatt upgrade. Let bij de laatste van de 2 op dat het maken van warm water een deel van je verwarmingscapaciteit afsnoept.

Mijn vader heeft sinds kort een Quatt (en WPB) en gaat binnenkort z'n CV ketel vervangen door een 3 kW elektrisch element. Ik zal proberen eea hier te posten wanneer het zover is

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 13-02-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:18:
@Friezin @verguldebarman
Tweakers heeft vele zeer nuttige topics, deze gaat over Quatt en niet over salderen, er zijn andere topics over salderen waar posts over warmtepompen offtopic zijn. Zo hou je discussies gefocust.

Salderen is in principe alleen van invloed op de manier waarop je aan einde van een jaar je stroom afrekent. Met de werking van de Quatt (of elke andere warmtepomp) heeft het niks van doen.

Dit is nou eenmaal onderdeel van de spelregels van Tweakers
Ah, dus alleen al het posten van het bericht dat "het" beschikbaar blijft is een no-go?
Zal er aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trackerfire schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:56:
Meer mensen waarbij de CIC niet meer bereikbaar is (JSON) op het vaste IP/CIC adres?

Idem dagelijks, soms 2x per dag, dan weer 2 dagen goed.
Zaterdag al chat ingeschoten. Gok dat ze het, afgaande op het aantal berichten hierover, al weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:18:
[...]
Ah, dus alleen al het posten van het bericht dat "het" beschikbaar blijft is een no-go?
Zal er aan denken.
Dat bericht had in zichzelf niks te maken met Quatt, dus off topic
Als vervolgens de nodige mensen erop gaan reageren heb je binnen no time een pagina vol off topic berichten en ja dan grijpen de moderators in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:17
Freeckje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Dat wil ik echt wel horen hoor! :) kan ook via een PM.
Nee joh, maak je niet druk. Waren andere tijden en de betreffende monteurs zijn zover ik heb begrepen ontslagen ;w. Uiteindelijk allemaal keurig geregeld.

(iemand dit zin heeft om het op te zoeken zal ergens in het eerste topic rond juli wat posts hieromtrent van mij vinden)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:35
In de warmteverlies spreadsheet ( https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing ) is het nu ook mogelijk om de opgegeven stooklijn van Quatt middels 2 getallen in de grafiek zichtbaar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPoAxdKHzq7Gxy_GvO-IpCX1DzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djdjIzKWkw2VmHTysZ1zaQCc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvJ2iqIbPVAA9MuCTO18vIyXfYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYPJ4y3KdkpO5Gwv4m7nTClq.png?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tyce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik heb zojuist de aanbetaling gedaan! En ook ik zal een trotse bezitter worden van een quatt aan mijn woning. Grote blij! oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mixpower
Inmiddels bericht van Quatt en ze gaan voor mij het warmteverlies nu eerst verlagen naar 5kW, misschien dat ik ze nog naar de 4kW krijg maar dit is al heel mooi! :)

Ze raden wel aan om de aanvoertemperatuur te verhogen naar minimaal 40/45 graden, dit zou volgens hun de performance, besparing en COP verbeteren dus ik ga dit met hun eens testen en kijken of dat nog veel verschil gaat maken.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:42
Mixpower schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
Inmiddels bericht van Quatt en ze gaan voor mij het warmteverlies nu eerst verlagen naar 5kW, misschien dat ik ze nog naar de 4kW krijg maar dit is al heel mooi! :)

Ze raden wel aan om de aanvoertemperatuur te verhogen naar minimaal 40/45 graden, dit zou volgens hun de performance, besparing en COP verbeteren dus ik ga dit met hun eens testen en kijken of dat nog veel verschil gaat maken.
Ik was net van plan te reageren op het minimale warmteverlies dat Quatt instelt, namelijk 6kw. Bij mij staat het warmteverlies op 5kw in het technische rapport, maart 2023!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
duysa01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Ik was net van plan te reageren op het minimale warmteverlies dat Quatt instelt, namelijk 6kw. Bij mij staat het warmteverlies op 5kw in het technische rapport, maart 2023!
Oh dat is mooi, het heeft mij heel veel moeite gekost om het überhaupt omlaag te krijgen want 6kW was de bodem volgens hun. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 23:32
Trackerfire schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:56:

Voor een paar uur, daarna weg. Ik krijg nu alleen de beschrijvende tekst en geen gegevens meer 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi zo.
Het vreemde is, eerder pasten ze ook best wel gemakkelijker aan naar lager verlies.
Kan me herinneren dat er verscheidene mensen waren die, bij eerste "invuloefeningen" warmteverlies (begin december), het gewoon naar beneden hebben kunnen laten bijstellen.

Weet je ook al waarom ze daar van af zijn gestapt?
Als ik zo al die grafieken stooklijn bekijk, zitten er toch wel ontzettend veel onder die 6kW.
Dat moeten ze, vanwege hun hoeveelheid data, inmiddels ook weten.
Dat ze dan toch zo hardnekkig plotseling die 6kW hebben ingesteld, zou dan een (gemeten?) reden moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Ik neem aan dat ze het dan hebben over de maximale aanvoertemperatuur van je CV ketel.

Want de Quatt gaat juist onzuiniger draaien door een lagere aanvoertemperatuur, maar de CV ketel heeft deze ruimte nodig om niet continu af te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-05 13:13

Hoe is het mogelijk! Bij mij staat ie 7kW. Ben nooit hoger gekomen dan 5,3 (2 dagen die ik bij min 10 dan wel bijverwarm met e kacheltje cop 1). Minstens 10 verschillende personen op meerdere tickets gereageerd met elke keer een ander dom afwijkend antwoord. Terwijl ik elke keer heb aangegeven dat ik lang niet aan de 7 kW kom. Maar ik ben wel blij te vernemen dat ze bij sommige bezitters er in meegaan, dat geeft hoop _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
Iemand nog iets gehoord van Quatt over de haperende webserver in de CiC? Afgelopen nacht heeft ie er weer de hele nacht uit gelegen.

Via de helpdesk chat in de app komt geen enkele reactie. Omdat we niet in de kou zitten heb ik de telefoon nog niet gepakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:32:
[...]

hoezo, volgens de gegevens is er t.o.v. 2023 niets gewijzigd behalve dat het A+++ geworden is.
links specs uit 2023 versie 1.0 (nom. vermogen 4,5 kW A++; rechts specs versie 1.3 2024 (nom. vermogen 4,5 kW) A+++
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb net met de RVO gebeld en die hebben grondig uitgezocht waarom de Quatt opeens als 4 kW in de lijst staat.

Blijkbaar zijn alle warmtepompen opnieuw beoordeeld en heeft de Quatt de 5 kW norm deze keer niet gehaald.

Het is wel een A+++ warmtepomp, waardoor deze naast zijn 2550 euro subsidie op basis van vermogen ook de 225 euro bonus krijgt die in 2024 geldt.

Kortom, die 2775 euro subsidie klopt helemaal en is volledig terecht met 4,5 kW vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:44
jk-d schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:43:
Iemand nog iets gehoord van Quatt over de haperende webserver in de CiC? Afgelopen nacht heeft ie er weer de hele nacht uit gelegen.

Via de helpdesk chat in de app komt geen enkele reactie. Omdat we niet in de kou zitten heb ik de telefoon nog niet gepakt.
Ik heb met versie 2.10.0 geen haperende CiC gehad. Wel even met de testversie 2.11.0, maar die bug hebben ze hersteld. Ook daarmee geen haperingen meer.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJF
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-03 07:52

IJF

Goedemorgen Tweakers,

Adviesvragaje: welke ketel moet ik kiezen?

Situatie:
Onze 24j oude Nefit ketel moet vervangen worden. Dit wil ik graag gelijk combineren met de overstap naar een wp. De voorkeur was all electric (ongeveer 8kW), maar met offertes tussen de 14k en 21k is me dat toch te gortig.

Daarom overweeg ik nu een Quatt-duo, maar dan moet er wel eerst (op korte termijn) nog een nieuwe ketel komen. Ik kijk nu naar de volgende ketels:
-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

Ik gebruik een Tado thermostaat. Zou mooi zijn deze te blijven gebruiken, al vind ik een andere ook geen probleem als daar goede redenen voor zijn. Zolang die maar enigzins stijlvol is (Honeywell evohome ben ik bijv. niet zo weg van).
In de toekomst hoop ik overigens alsnog all-electric te gaan (met Quatt?).

Welke ketel werkt het best/efficients met de Quatt? Maakt het geen verschil? Of moet ik een hele andere ketel overwegen?

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
Friezin schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Mooi zo.
Het vreemde is, eerder pasten ze ook best wel gemakkelijker aan naar lager verlies.
Kan me herinneren dat er verscheidene mensen waren die, bij eerste "invuloefeningen" warmteverlies (begin december), het gewoon naar beneden hebben kunnen laten bijstellen.

Weet je ook al waarom ze daar van af zijn gestapt?
Als ik zo al die grafieken stooklijn bekijk, zitten er toch wel ontzettend veel onder die 6kW.
Dat moeten ze, vanwege hun hoeveelheid data, inmiddels ook weten.
Dat ze dan toch zo hardnekkig plotseling die 6kW hebben ingesteld, zou dan een (gemeten?) reden moeten hebben.
Klopt zag ik ook voorbij komen, het is mij niet duidelijk waarom het nu zo'n probleem is voor hun.

Eerst kon het allemaal niet, en nu ik de grafieken en data stuurde kan het ineens aangepast worden, dus misschien toch meteen dat mee sturen, al moet ik wel zeggen dat ik sinds enkele dagen praat met een engelstalige dame misschien is dat een 2e of 3e lijns en mag die meer?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-05 13:13
IJF schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:26:
Goedemorgen Tweakers,

Situatie:
Onze 24j oude Nefit ketel moet vervangen worden. Dit wil ik graag gelijk combineren met de overstap naar een wp. De voorkeur was all electric (ongeveer 8kW), maar met offertes tussen de 14k en 21k is me dat toch te gortig.

Daarom overweeg ik nu een Quatt-duo, maar dan moet er wel eerst (op korte termijn) nog een nieuwe ketel komen. Ik kijk nu naar de volgende ketels:
-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

Ik gebruik een Tado thermostaat. Zou mooi zijn deze te blijven gebruiken, al vind ik een andere ook geen probleem als daar goede redenen voor zijn. Zolang die maar enigzins stijlvol is (Honeywell evohome ben ik bijv. niet zo weg van).

Welke ketel werkt het best/efficients met de Quatt? Maakt het geen verschil? Of moet ik een hele andere ketel overwegen?

Dit gaat leuk worden. Ik zou altijd voor een Intergas gaan. Ik heb er supergoede ervaringen mee. Scherp geprijsd en probleemloos. Hang al vanaf 2009 en afgelopen najaar voor het eerst officiele onderhoud gehad. Monteur gaf aan dat die nog jaren mee kan *O*

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-d
Goedemorgen Tweakers,

Als je er toch een warmtepomp voor gaat hangen, kun je de keuze van de capaciteit van de cv het beste laten leiden door de warmwater vraag.
De capaciteit ten behoeve van verwarming kan zo laag mogelijk, want de warmtepomp doet daar het meeste werk. Mijn CV heeft een capaciteit van 30kw, maar staat nu ingesteld op 6kw en dat is voldoende. Vooral kijken naar de CW waarde die je nodig hebt en die de ketel kan leveren.

En in deze handleiding krijg je ook een beeld van de CV’s die goed samenwerken met de QUATT:https://support.quatt.io/...iding-cv-ketel-vervanging

[ Voor 13% gewijzigd door jk-d op 14-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb net met de RVO gebeld en die hebben grondig uitgezocht waarom de Quatt opeens als 4 kW in de lijst staat.

Blijkbaar zijn alle warmtepompen opnieuw beoordeeld en heeft de Quatt de 5 kW norm deze keer niet gehaald.

Het is wel een A+++ warmtepomp, waardoor deze naast zijn 2550 euro subsidie op basis van vermogen ook de 225 euro bonus krijgt die in 2024 geldt.

Kortom, die 2775 euro subsidie klopt helemaal en is volledig terecht met 4,5 kW vermogen.
Dank voor het uitzoeken, bellen is dus beter dan mailen, want ik had dit antwoord namelijk van de RVO niet gekregen en hebben weer doorverwezen naar Quatt.

Ook slecht dat Quatt niet heeft gemeld, past natuurlijk niet in hun beeldmerk. Maar het komt dus wel uit, shame on you Quatt. :?
Klein voordeel, die in 2023 de subsidie hebben gekregen hebben in feite 150 euro te veel ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mixpower schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Klopt zag ik ook voorbij komen, het is mij niet duidelijk waarom het nu zo'n probleem is voor hun.

Eerst kon het allemaal niet, en nu ik de grafieken en data stuurde kan het ineens aangepast worden, dus misschien toch meteen dat mee sturen, al moet ik wel zeggen dat ik sinds enkele dagen praat met een engelstalige dame misschien is dat een 2e of 3e lijns en mag die meer?
Ah! Dus berekeningen meesturen had je eerder niet gedaan....

Daar zit ongetwijfeld het verschil: door die meegestuurde berekeningen hebben ze zoiets van:
"die weet hoe de berekeningen gemaakt moeten worden, dus weet ook waar hij over praat".

Komt net wat anders over, dan dat je lukraak de "eis" inschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-d schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Als je er toch een warmtepomp voor gaat hangen, kun je de keuze van de capaciteit van de cv het beste laten leiden door de warmwater vraag.
De capaciteit ten behoeve van verwarming kan zo laag mogelijk, want de warmtepomp doet daar het meeste werk. Mijn CV heeft een capaciteit van 30kw, maar staat nu ingesteld op 6kw en dat is voldoende. Vooral kijken naar de CW waarde die je nodig hebt en die de ketel kan leveren.

En in deze handleiding krijg je ook een beeld van de CV’s die goed samenwerken met de QUATT:https://support.quatt.io/...iding-cv-ketel-vervanging
👍🏻

En wie weet heeft het zelfs nut @IJF om 1 te huren (ik ken de voorwaarden niet, dus duur van het contract bijv.) of een goede 2de hands ketel te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Dank voor het uitzoeken, bellen is dus beter dan mailen, want ik had dit antwoord namelijk van de RVO niet gekregen en hebben weer doorverwezen naar Quatt.

Ook slecht dat Quatt niet heeft gemeld, past natuurlijk niet in hun beeldmerk. Maar het komt dus wel uit, shame on you Quatt. :?
Klein voordeel, die in 2023 de subsidie hebben gekregen hebben in feite 150 euro te veel ontvangen.
Ik weet niet of ze te veel hebben gekregen. De norm kon natuurlijk net wat ruimer liggen. Trek je de grens op 5,0 kW of is 4,9 kW ook genoeg?

In ieder geval is er nu duidelijkheid en gaan nieuwe klanten er zeker niet op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet of ze te veel hebben gekregen. De norm kon natuurlijk net wat ruimer liggen. Trek je de grens op 5,0 kW of is 4,9 kW ook genoeg?

In ieder geval is er nu duidelijkheid en gaan nieuwe klanten er zeker niet op achteruit.
Ik vraag me af welke norm nu echt gewijzigd is, kon zo snel namelijk niets vinden daarover, dat was namelijk ook mijn gedachte of RVO heeft zijn huiswerk in 2023 gewoon niet goed gedaan. Ze zijn daarin ook zo lekker transparant. Die berekening zou je mogelijk ook gewoon kunnen opvragen, vroeger kon dat via WiBo, maar dat is nu anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Na mijn verzoek via een ticket op 9januari was het een poos stil. Daarna vrij vlotte mailwisseling van 6 dagen, uiteindelijk vandaag toch resulterend in aanpassing van mijn stooklijn. Niet omlaag zoals bij de meesten, maar omhoog van 6kW naar 8kW.
Halverwege het proces werd ook het startpunt van de stooklijn aangepast van 15 naar 17; dat had voor mij geen prioriteit, maar vind ik ook niet erg.
Hopelijk nu een wat minder sloom reagerende CiC, die het tot nog toe eerst voorzichtig probeerde en later dan bij moest schakelen. En de ketel in toom zien te houden.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SolarEdge SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal wordt Volt Time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:59
Goedemorgen Tweakers,

Situatie:

-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

Ik zou de Intergas Xtreme adviseren, die kan terugmoduleren naar 3.6 kw. Even kijken wat de gewenste warmwatervraag is en aan de hand daarvan het vermogen kiezen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Ik vraag me af welke norm nu echt gewijzigd is, kon zo snel namelijk niets vinden daarover, dat was namelijk ook mijn gedachte of RVO heeft zijn huiswerk in 2023 gewoon niet goed gedaan. Ze zijn daarin ook zo lekker transparant. Die berekening zou je mogelijk ook gewoon kunnen opvragen, vroeger kon dat via WiBo, maar dat is nu anders.
Het blijft natuurlijk mensenwerk. Dus ik kan mij best voorstellen dat ze destijds in het voordeel van Quatt en andere merken af hebben gerond.

Het is nogal lastig om precies op 4,000 kW uit te komen en dan zou ik een 3,9 kW pomp als 3,0 subsidieren ook nogal scheef vinden.

In zo'n labtest kan een warmepomp net wat slechter presteren dan in de werkelijkheid, dus of je echt een keiharde grens moet trekken betwijfel ik, maar met de lage prijs, 4,5 kW en nog zo'n mooie A+++ bonus hoeven ze de Quatt ook niet heel erg te pushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Goedemorgen Tweakers,

Situatie:

-Atag i36
-Remeha Calenta
-Remeha Tzerra

De Remeha Calenta's moduleren maar terug tot minimaal 5 (klein) tot 7,5kW (groot), dus die zou ik niet nemen.

Pagina: 1 ... 46 ... 250 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.