Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:48:
[...]

😜 Albert Einstein zou zeggen: “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.”
We gaan het maar even niet over Einstein hebben, wat dat een andere Liga.

Ik kan ook zeggen in wetenschap ligt de kern op validatie, dus het is meer maar vaak genoeg uitvoeren met de zelfde uitkomst, want alleen dan ben je zeker van je model.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Terug kijken naar cv tijd is niet meer interessant. Die tijd is voorbij.
Probleem blijft dat ik ontevreden ben over de overshoots en uren durende pauzes van de CiC control met als gevolg koude radiatoren en dat voelt in een huis zonder vloerverwarming niet comfortabel
Even terug zitten zoeken.
Want je had het over *iets* dichtgedraaid, die radiatoren.
Maar ik lees hier iets over heel veel slagen dicht en een flow die onder 800 zakt wanneer je een radiator extra dichtdraait? Is dat nog steeds zo? Want da's wel heel krap

Ervaringen met Quatt Deel 2

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:59
pjeterinfo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Overshoot kan ook door jouw thermostaat veroorzaakt worden.
Op welke temperatuur schakelt deze de warmte vraag af?
Mijn thermostaat schakelt de warmtevraag niet af. De CiC control zet de warmtepomp op standby, otFtChEnabled blijft true

De watertemperatuur loopt in een paar uur op tot 40 graden. Om de pauze met koude radiatoren na een overshoot te voorkomen zet ik dan gedurende de dag de thermostaat steeds een halve graad omhoog. Het sprongetje omlaag tussen 10 en 11 was het opendraaien van de radiator op de slaapkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdRSHz4dFzDYg4LbuciWlRFOkJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gn2FiNWkwu2znr0qZOduK5lA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 17:28 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Even terug zitten zoeken.
Want je had het over *iets* dichtgedraaid, die radiatoren.
Maar ik lees hier iets over heel veel slagen dicht en een flow die onder 800 zakt wanneer je een radiator extra dichtdraait? Is dat nog steeds zo? Want da's wel heel krap

Ja, dat heb ik inderdaad wel gehad tijdens het balanceren in januari maar na de vervanging van de kleine t21 door een t33 is dat ook verleden tijd. Ik kan nu s nachts de radiator in de slaapkamer dichtdraaien en ook dan blijft de flow op 800l/u.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Ja, dat heb ik inderdaad wel gehad tijdens het balanceren in januari maar na de vervanging van de kleine t21 door een t33 is dat ook verleden tijd. Ik kan nu s nachts de radiator in de slaapkamer dichtdraaien en ook dan blijft de flow op 800l/u.
En na vervanging weer ingeregeld?
Aardig dat je me een duimpje gaf... maar kan geen advies van mij vinden wat het rechtvaardigd...
Met zo weinig radiatoren, zou ik juist niet teveel knijpen... en zeker niet zoveel slagen dicht...

Was dit ⤵️ tijdens dat eerste inregelen?

Het ging toch goed op 8 januari.
Ingeregeld en bagger op de 9de?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:45:
[...]

En na vervanging weer ingeregeld?
Aardig dat je me een duimpje gaf... maar kan geen advies van mij vinden wat het rechtvaardigd...
Met zo weinig radiatoren, zou ik juist niet teveel knijpen... en zeker niet zoveel slagen dicht...

Was dit ⤵️ tijdens dat eerste inregelen?

Het ging toch goed op 8 januari.
Ingeregeld en bagger op de 9de?

Op 9 januari was de vorstperiode. Dat gas was met het testen van de optie “limit by COP”.

Ik heb voldoende radiatoren voor de flow. De grootste staat vol open en dan moeten de kleinere knijpen voor de balans. Meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:11:
[...]

Op 9 januari was de vorstperiode. Dat gas was met het testen van de optie “limit by COP”.

Ik heb voldoende radiatoren voor de flow. De grootste staat vol open en dan moeten de kleinere knijpen voor de balans. Meten is weten!
Wat noem jij balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Goede controlevraag: Alle radiatoren dezelfde delta t als de delta t van de warmtepomp

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Goede controlevraag: Alle radiatoren dezelfde delta t als de delta t van de warmtepomp
Bij mij is de delta t van de Quatt per dag verschillend. Dagen als vandaag tussen de 2,5 en 3 en bij kou soms wel 6.

Zou het daarin kunnen zitten?

Vandaag is dit het (continu op 21 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiiwTutGZMk3d8tBeBzkFk_0DoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m26oLk3ni3cLN7IhjSY8ZdQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0OOyo9QRhMplYUqTf0_ZF2QkhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOZAv3DS94uZgO8HVoUqStll.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door okijokii op 11-02-2024 18:25 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En dat is?

Zou temperatuur strak moeten blijven.
Maar lees ook iets in de mail van Quatt over wisselende instellingen thermostaat (verhogingen)?

Ik zou toch maar eens alles opengooien en gewoon openhouden.
Je hebt 4 radiatoren, je draait 1 dicht 's nachts.... die 3 moeten in ieder geval vol aan volgens Quatt. Was hier tenminste een eis.

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 11-02-2024 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 19:26
pjeterinfo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Overshoot kan ook door jouw thermostaat veroorzaakt worden.
Op welke temperatuur schakelt deze de warmte vraag af?
En zo is het. In ieder geval de T6 bepaalt wanneer moet worden gestart met verwarmen en wanneer moet worden gestopt. De CiC bepaalt vervolgens wat er nodig is.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Zet nu eerst eens alles vol open. En dat een paar dagen zo laten staan, eens kijken wat hij dan doet.
Jij had toch een T6 ? En blijf van je thermostaat af, zet hem op een temperatuur en dat is het.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Zet nu eerst eens alles vol open. En dat een paar dagen zo laten staan, eens kijken wat hij dan doet.
Jij had toch een T6 ?
Honeywell Round Modulation. Het voelt als tegen alle eerdere adviezen in en de badkamervloerverwarming en kleine radiator die direct terugkomen bij de ketel zullen de retourtemperatuur eerder verhogen. Maar ik zal het eens proberen. Waarom een paar dagen? Dat is na een een half uur wel stabiel zonder grote vloerverwarming. En na 2 uur gooit de CiC het systeem ook op standby als de watertemperatuur 40 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Honeywell Round Modulation. Het voelt als tegen alle eerdere adviezen in en de badkamervloerverwarming en kleine radiator die direct terugkomen bij de ketel zullen de retourtemperatuur eerder verhogen. Maar ik zal het eens proberen. Waarom een paar dagen? Dat is na een een half uur wel stabiel zonder grote vloerverwarming. En na 2 uur gooit de CiC het systeem ook op standby als de watertemperatuur 40 graden is
Wil je onze adviezen, zo ja, ga dat nu eerst eens doen. En nee, dat is dus niet genoeg. Zo moeilijk is het echt niet. En maak a.u.b. een plattegrond zoals mijn voorbeeld met je radiatoren info, type en afmetingen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 11-02-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:33
[...]

Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten, hij bedoelt volgens mij de radiatoren open laten staan en niet wat is ingeregeld ongedaan maken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:58:
[...]

Wil je onze adviezen, zo ja, ga dat nu eerst eens doen. En nee, dat is dus niet genoeg. Zo moeilijk is het echt niet. En maak a.u.b. een plattegrond zoals mijn voorbeeld met je radiatoren info, type en afmetingen.
Badkamervloerverwarming ook helemaal open zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:08:
[...]
Jij had toch een T6 ?
Dan moet het wel waterzijdig zijn ingeregeld lijkt me. Dat was toch gedaan aan de hand van delta t.
Toch wat @TeslaNerd schrijft "Ik heb voldoende radiatoren voor de flow. De grootste staat vol open en dan moeten de kleinere knijpen voor de balans. Meten is weten!"
Klopt volgens mij wel met regelen op delta t maar niet per se dat de grootte van de radiatoren het verschil maakt maar vanwege de weerstand in het systeem en water dat de weg van de minste weerstand volgt.

(Hier gaat alles open niet werken want radiatorkranen bepalen de doorstroming maar misschien is dat uitzonderlijk. Het zijn ook verschillende radiatoren en zeker geen systeem dat aan de hand van warmteverlies berekening is opgebouwd. In zo'n situatie moet je misschien een radiator wat beperken of andere meer afgifte te geven dmv radiator ventilator.)

Quatt blijft de druk wel opvoeren om die 800l/u te halen dus door met inregelen ook voor zo min mogelijk weerstand te zorgen beperk je wel het verbruik van de waterpomp.
[...]
Het voelt als tegen alle eerdere adviezen in en de badkamervloerverwarming en kleine radiator die direct terugkomen bij de ketel zullen de retourtemperatuur eerder verhogen. Maar ik zal het eens proberen.
Lijkt mij ook maar ben benieuwd. Het inregelen vergeten en gewoon alles open is wel gemakkelijk als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten, hij bedoelt volgens mij de radiatoren open laten staan en niet wat is ingeregeld ongedaan maken.
Alle radiatoren behalve 1 slaapkamerradiator staan met de handkraan altijd helemaal open.
Balanceren is mbv de voetventielen gedaan.
De slaapkamerradiatorstaat snachts dicht en overdag open omdat die wat ruist na het balanceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Alle radiatoren behalve 1 slaapkamerradiator staan met de handkraan altijd helemaal open.
De slaapkamerradiator staat snachts dicht en overdag open omdat die wat ruist na het balanceren.
@MacD007 Jij bedoelt zowel de handkranen als de voetventielen vol open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

De slaapkamerradiatorstaat snachts dicht en overdag open omdat die wat ruist na het balanceren
Juist, had je wel mogen vertellen, die dus ook, markeer de huidige stand, noteer dat ook.
Het beste is om gewoon opnieuw te starten, want met de huidige situatie ben je niet tevreden.
Dus start je helemaal opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Die ene radiator gaat het verschil niet maken, zou wel even met het voetventiel spelen om het ruisen eruit te halen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:13:
[...]

@MacD007 Jij bedoelt zowel de handkranen als de voetventielen vol open?
Ja, en markeren en noteren graag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:10
Vandaag mijn stooklijn ook maar eens geplot, met hulp van de Excel van Spykie (zie deze post). Daarmee kan je deze grafieken ontzettend simpel opstellen. Horizontaal de buiten temperatuur en verticaal de warmte per uur (kolom 4 uit de eerdergenoemde Excel). Daarin ook de stooklijn geplot zoals Quatt die heeft ingesteld. Zodra het weer wat warmer is, zal ik Quatt vragen om deze in te stellen zoals ik deze nu heb berekend (en zodra de servicedesk wat rustiger is, want dit heeft geen haast....).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i6NGnGeeky7ALvphCXOgRaUe-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REvuehUpqBaSoSJ3vG7ZtyQz.png?f=fotoalbum_large

Ook gelijk de stooklijn van vorige winter ter vergelijking maar geplot. En die ziet er (logischerwijs) hetzelfde uit als dit jaar :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rk7gDPwmiEHnIm4GQ4_4pYorCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKTU3AVqiQezUwO84e7tL1yH.png?f=fotoalbum_large

@Spykie , ik heb een extra tabblad aan jouw Excel toegevoegd om deze grafiek te maken op basis van de ingevoerde gegevens. Wellicht interessant om dat ook te doen in jouw sheet? Dan heeft iedereen daar gelijk iets aan. Stuur maar ff een DM dan geef ik je alle info.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bite schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Dan moet het wel waterzijdig zijn ingeregeld lijkt me. Dat was toch gedaan aan de hand van delta t.
Toch wat @TeslaNerd schrijft "Ik heb voldoende radiatoren voor de flow. De grootste staat vol open en dan moeten de kleinere knijpen voor de balans. Meten is weten!"
Klopt volgens mij wel met regelen op delta t maar niet per se dat de grootte van de radiatoren het verschil maakt maar vanwege de weerstand in het systeem en water dat de weg van de minste weerstand volgt.
klopt, maar het vermoeden bestaat dat daar iets niet goedgegaan is gezien zijn deltaT en 40 gr probleem.
Dus dan kun je beter het opnieuw doen. Dat is eenvoudiger, vergeet niet dit is slechts stap 1.
(Hier gaat alles open niet werken want radiatorkranen bepalen de doorstroming maar misschien is dat uitzonderlijk. Het zijn ook verschillende radiatoren en zeker geen systeem dat aan de hand van warmteverlies berekening is opgebouwd. In zo'n situatie moet je misschien een radiator wat beperken of andere meer afgifte te geven dmv radiator ventilator.)
niet elk huis en systeem is het zelfde, dus daaraan heeft hij helaas niets.
Quatt blijft de druk wel opvoeren om die 800l/u te halen dus door met inregelen ook voor zo min mogelijk weerstand te zorgen beperk je wel het verbruik van de waterpomp.

[...]

Lijkt mij ook maar ben benieuwd. Het inregelen vergeten en gewoon alles open is wel gemakkelijk als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:17:
[...]

Juist, had je wel mogen vertellen, die dus ook, markeer de huidige stand, noteer dat ook.
Het beste is om gewoon opnieuw te starten, want met de huidige situatie ben je niet tevreden.
Dus start je helemaal opnieuw.
Die slaapkamerradiator mag snachts toch wel dicht?
En dan hoop ik dat die nieuwe geluiddempers echt werken als het snachts stil is. Anders gaat mevrouw Teslanerd dit experiment niet een paar dagen laten duren 😬

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:48
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 11-02-2024 23:26 . Reden: Doe dat maar niet. ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:58:
[...]
Ok, huiswerk gemaakt met plattegrondje en ook met Hytools de watts en l/h per radiator er bij gezocht
de 2 radiatoren F&G in de keuken staan op de planning om later dit jaar te installeren (2xT22 100x30cm)
en een rondje gemaakt en alles open gezet _/-\o_

Vraag: moet ik de vermogens en debieten nog opschalen zodat het totale debiet steeds tot 800l/uur optelt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQhcVjTPMvxVvJAnRvJ1rjRVxqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFUa8tqzEkloHTBBlNiML95T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Ok, huiswerk gemaakt met plattegrondje en ook met Hytools de watts en l/h per radiator er bij gezocht
de 2 radiatoren F&G in de keuken staan op de planning om later dit jaar te installeren (2xT22 100x30cm)

[Afbeelding]
Dit gaat niet goed komen, de Quatt geeft al 800 l/h dus ik denk dat de rest door de bypass gaat en dan heb je te warm retourwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Dit gaat niet goed komen, de Quatt geeft al 800 l/h dus ik denk dat de rest door de bypass gaat en dan heb je te warm retourwater.
Hoe gaat dat door welke bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Die slaapkamerradiator mag snachts toch wel dicht?
En dan hoop ik dat die nieuwe geluiddempers echt werken als het snachts stil is. Anders gaat mevrouw Teslanerd dit experiment niet een paar dagen laten duren 😬
In feite wordt het volume van 800l/u verdeeld over het systeem dus als de rest meer doorstroming heeft gaat er minder door die slaapkamerradiator en zal die wellicht minder ruisen. Ook open zetten daarvan zal een verschil maken maar is de vraag waardoor die geluid maakt.
Ik had niet begrepen dat het ging om stap 1 opnieuw beginnen en een situatie met soort van kortsluiten van een deel is dan tijdelijk om te bepalen wat de volgende stap is.
“Alle radiatoren dezelfde delta t als de delta t van de warmtepomp” Is dus misschien wat te stellig inregelen als het dan niet comfortabel werkt. Mijn bijkeuken is altijd koud ondanks 5 graden delta t van die radiator. Dat komt door te kleine radiator voor de slecht geïsoleerde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Hoe gaat dat door welke bypass?
Geen bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
dat zit toch alleen in een echte vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:43:
[...]

dat zit toch alleen in een echte vloerverwarming?
Ja dat heb ik even gemist, alleen als je overal thermostaatkranen hebt gebruik je deze maar daar ga ik niet van uit. Als jouw installatie wel goed werkt op watertemperatuur zou ik even contact opnemen met Quatt en dit verhaal even uitleggen. Je hebt gewoon te weinig afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Ja dat heb ik even gemist, alleen als je overal thermostaatkranen hebt gebruik je deze maar daar ga ik niet van uit. Als jouw installatie wel goed werkt op watertemperatuur zou ik even contact opnemen met Quatt en dit verhaal even uitleggen. Je hebt gewoon te weinig afgifte.
En dan?

De afgifte is op zich prima voldoende voor mijn goed geisoleerde woning.
Is het minimale vermogen van de Quatt te groot?

(thermostaatkranen gebruik ik inderdaad niet)

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:51:
[...]

En dan?

De afgifte is op zich prima voldoende voor mijn goed geisoleerde woning.
Is het minimale vermogen van de Quatt te groot?

(thermostaatkranen gebruik ik inderdaad niet)
Weer terugzetten op watertemperatuur, dan werkte het toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Weer terugzetten op watertemperatuur, dan werkte het toch wel?
Ja, dat werkte goed. Maximale watertemperatuur op 32 was voldoende bij 5-10 graden buitentemperatuur, 42 graden bij een paar graden vorst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gerardwaz schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Als het niet door een bypass gaat, en ik wel 800 l/h door mijn afgiftesysteem kan duwen, moet ik dan de vermogens en debieten opschalen tot het totaal debiet op 800 optelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:05:
[...]

Als het niet door een bypass gaat, en ik wel 800 l/h door mijn afgiftesysteem kan duwen, moet ik dan de vermogens en debieten opschalen tot het totaal debiet op 800 optelt?
In theorie wel, je kan even proberen om alles vol open te zetten en kijk wat er gebeurt. Soms moet je even van de gebaande paden afwijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerardwaz op 11-02-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 22:03
@TeslaNerd jij haalt cv en warmtepomp door elkaar met debiet, delta en debietberekeningen. Zoals @MacD007 aangeeft. Alles open, ik vermoed dat die vloerverwarming bij jouw als bypass werkt. Wordt die niet te warm. Je probleem is:

Er komt water te snel terug bij de warmtepomp. Deze is te warm, zoek uit waarom het water zo warm is/wordt.

@harv houd op met je stemmingmakerij. Ik gaf @TeslaNerd advies. Hij ging iets te lang door met de actie van Quatt ipv een oplossing aannemen van hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:11:
@TeslaNerd jij haalt cv en warmtepomp door elkaar met debiet, delta en debietberekeningen. Zoals @MacD007 aangeeft. Alles open, ik vermoed dat die vloerverwarming bij jouw als bypass werkt. Wordt die niet te warm.
Ja, de badkamervloerverwarming zal als bypass gaan werken als ik die ook weer open zet.
Vandaar 2 maal mijn vraag aan @MacD007 of ik de badkamervloerverwarming ook weer open moet zetten.
De kleine slaapkamerradiator werkt waarschijnlijk ook als bypass omdat die ook op de bovenverdieping kort bij de cv ketel zit

En volgens Quatt staat mijn ingesteld vermogen nog steeds op 5000 en 15 graden buitentemperatuur.
Ik heb in januari al gevraagd dat als test te verlagen naar 4000 maar dat kon volgens tech support niet

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:11:
@TeslaNerd jij haalt cv en warmtepomp door elkaar met debiet, delta en debietberekeningen.
Ja, dat kan zeker kloppen.
Kun jij uitleggen hoe ik hier wel correct om kan gaan met debiet, delta en debietberekeningen?

Ik zou het plaatje graag correct willen presenteren als ik dit met Quatt ga bespreken

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 11-02-2024 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
verguldebarman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:18:
Vandaag mijn stooklijn ook maar eens geplot, met hulp van de Excel van Spykie (zie deze post). Daarmee kan je deze grafieken ontzettend simpel opstellen. Horizontaal de buiten temperatuur en verticaal de warmte per uur (kolom 4 uit de eerdergenoemde Excel). Daarin ook de stooklijn geplot zoals Quatt die heeft ingesteld. Zodra het weer wat warmer is, zal ik Quatt vragen om deze in te stellen zoals ik deze nu heb berekend (en zodra de servicedesk wat rustiger is, want dit heeft geen haast....).

[Afbeelding]

Ook gelijk de stooklijn van vorige winter ter vergelijking maar geplot. En die ziet er (logischerwijs) hetzelfde uit als dit jaar :*)

[Afbeelding]

[Skykie] , ik heb een extra tabblad aan jouw Excel toegevoegd om deze grafiek te maken op basis van de ingevoerde gegevens. Wellicht interessant om dat ook te doen in jouw sheet? Dan heeft iedereen daar gelijk iets aan.
Zag deze eerder voorbijkomen en is natuurlijk ook echt top voor TS.

Deze schoot me weer te binnen (ook iets voor @TeslaNerd om te doen namelijk), maar vond het al raar dat @Spykie nog niet had gereageerd....
Maar zie nu (~ weggehaald) dat naam ⬆️ niet goed was.

Hopelijk komt het nu goed 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Kun jij uitleggen hoe ik hier wel correct om kan gaan met debiet, delta en debietberekeningen?

Ik zou het plaatje graag correct willen presenteren als ik dit met Quatt ga bespreken
De hytools app geeft een indicatie van het vermogen en berekent welke flow er nodig is bij een delta van 5 grade. Hogere flow is dus lagere delta (misschien 4 of 3 graden). Maar als je radiatoren ingeregeld/geknepen hebt op voetventielen dan zal het water de badkamer vvw als bypass kunnen gebruiken
Wellicht heb je het vermeld, maar heb je ergens radiator ventilatoren? Dan kan per radiator voor 25% extra vermogen zorgen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Vraag: moet ik de vermogens en debieten nog opschalen zodat het totale debiet steeds tot 800l/uur optelt

[Afbeelding]
Dit afgiftesysteem is zelfs voor een Quatt eigenlijk veel te klein (in verhouding tot vermogen). Ik neem even aan dat het wel altijd warm genoeg is, want anders is het slimmer om gewoon wat grotere radiatoren op te hangen of vloerverwarming bij te leggen.

Ik heb het vermoeden dat het warmteverlies nu veel te hoog staat ingesteld, want anders had men dit qua radiatoren nooit zo opgeleverd vanuit de bouw en had je er zelf ook last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
Friezin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 06:50:
[...]

Zag deze eerder voorbijkomen en is natuurlijk ook echt top voor TS.

Deze schoot me weer te binnen (ook iets voor @TeslaNerd om te doen namelijk), maar vond het al raar dat @Spykie nog niet had gereageerd....
Maar zie nu (~ weggehaald) dat naam ⬆️ niet goed was.

Hopelijk komt het nu goed 👍🏻
@TeslaNerd ,een stooklijn maken geeft je meer inzicht in jouw situatie en helpt je als je met Quatt de afstelling wilt afstemmen.

Stuur maar ff een DM als je hiermee aan de slag wilt, en hulp nodig hebt om een stooklijn te plotten ... 💪

[ Voor 9% gewijzigd door verguldebarman op 12-02-2024 07:42 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:18:
@harv wat is jouw doel binnen het "Ervaringen met Quatt" forum eigenlijk? Wat zou je hier willen bereiken en hoe kunnen we je daarbij helpen?
@harv , nogmaals bied ik graag mijn hulp aan. Wat zou je op het forum willen bereiken en hoe kan ik je daarbij helpen?

Dit;
is toch niet jouw doel, hoop ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 16-09 22:03
TeslaNerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:33:
[...]

Alle radiatoren vol open, pas gaan draaien als je merkt dat er 1 "kortsluiting" veroorzaakt. Dus teveel debiet neemt. Je kan op delta gaan afregelen, maar als je Quatt op 300watt draait, is je delta 2 graden, hoe wil je dan op 5 graden afregelen? Als je Quatt op 1500watt draait, dus maximaal, is je delta 6 graden, wil je dan afregelen op 5 graden, dus de Quatt knijpen? Of hoe doe je dat?

Onze warmtepomp is een hybride, gemaakt om je huis op temperatuur te houden en niet constant op te verwarmen. Bij vrieskou heeft ie zelfs de CV soms nodig, hoe ga je dan je debiet regelen? Dus conclusie is, zet alles lekker open en kijk hoe het loopt. Je thermostaat heeft ook even nodig om dit in te zien en te leren. Maar verwacht daar ook geen wonderen van.

Daarnaast heb jij puur en alleen radiatoren, deze worden inderdaad warmer, ook qua temperatuur omdat ze weinig afkoelen. Een vloerverwarming is een veel groter oppervlak en het water komt ook veel kouder terug. Waardoor een Quatt bij vloerverwarming beter werkt en langer draait. Mijn retour is maximaal 30 graden, dat is dus met vloerverwarming. Schakel ik deze uit, heb ik ook binnen no-time water van 40 graden in de leidingen, dat is inherent aan radiator. Radiator sneller laten afkoelen is gebruik maken van ventilatoren, maar of dit jou gaat helpen, geen idee. Tevens heb je op dit moment de buitentemperatuur niet mee, het is dubbele cijfers aan temperatuur.

Nu heb ik voldoende verteld om je de komende week op pad te helpen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:00
Hi, hoe gaat iedereen eigenlijk om met het “JSON-probleem” / niet werkende webserver in de CiC? Vanmorgen de stekker er maar weer eens uitgetrokken na twee dagen geen info en nu doet de CiC het weer (tijdelijk?)

Ik las van anderen dat zij er een plug op hebben gezet en de CIC automatische resetten als die weer eens uitvalt, maar ik twijfel daar aan en vraag me af of dat de CIC niet vernield.
Zijn er mensen met technische kennis die daar iets zinnigs over kunnen zeggen?
Een antwoord van Quatt laat helaas nog op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 21:38
jk-d schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:38:
Hi, hoe gaat iedereen eigenlijk om met het “JSON-probleem” / niet werkende webserver in de CiC? Vanmorgen de stekker er maar weer eens uitgetrokken na twee dagen geen info en nu doet de CiC het weer (tijdelijk?)

Ik las van anderen dat zij er een plug op hebben gezet en de CIC automatische resetten als die weer eens uitvalt, maar ik twijfel daar aan en vraag me af of dat de CIC niet vernield.
Zijn er mensen met technische kennis die daar iets zinnigs over kunnen zeggen?
Een antwoord van Quatt laat helaas nog op zich wachten.
Het verschil tussen stekker eruit/erin of een plug is er niet, scheelt je een loopje naar de CiC.
Het herstarten/rebooten van elektronica zou geen effect mogen hebben, vaak schoont het wel geheugens en registers.
Overigens heb ik de CiC (2.10.0) alleen met een LAN-kabel aangesloten en <vast IP-adres>:8080 geeft mij elke seconde (ofzo) een scherm met waardes. Ook HA krijgt ononderbroken data door.

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Marelli7 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Het verschil tussen stekker eruit/erin of een plug is er niet, scheelt je een loopje naar de CiC.
Het herstarten/rebooten van elektronica zou geen effect mogen hebben, vaak schoont het wel geheugens en registers.
Ga ik dat ook maar eens proberen, ik ga er toch vanuit dat het een software dingetje is waardoor de webserver vastloopt.
Als ik het netwerk verkeer bekijk, zie ik dat het contact met het externe IP adres (van Quatt) wel gewoon doorloopt. Het is het contact met de interne IP adressen dat steeds stokt.
Overigens heb ik de CiC (2.10.0) alleen met een LAN-kabel aangesloten en <vast IP-adres>:8080 geeft mij elke seconde (ofzo) een scherm met waardes. Ook HA krijgt ononderbroken data door.
ik heb de CiC ook aan een LAN-kabel hangen, om uit te sluiten dat wifi het probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Alle radiatoren vol open, pas gaan draaien als je merkt dat er 1 "kortsluiting" veroorzaakt. Dus teveel debiet neemt. Je kan op delta gaan afregelen, maar als je Quatt op 300watt draait, is je delta 2 graden, hoe wil je dan op 5 graden afregelen? Als je Quatt op 1500watt draait, dus maximaal, is je delta 6 graden
dank voor deze uitleg. Deze relatie tussen vermogen en delta had ik nog niet zo begrepen.
Ik zie bij mijn systeem de delta niet omhoog gaan als het vermogen met 50% toeneemt van 300 naar 450 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6kuR9kuHawRfKRWxqsLIweVAXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qMOe8RlvXCnMrr9cEe64kvsS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioCvEobU7eFQ9u9X8x8QGgj12fo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ax0V7vibOZJSFmTGKNScQzL8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 12-02-2024 09:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Spykie , ik heb een extra tabblad aan jouw Excel toegevoegd om deze grafiek te maken op basis van de ingevoerde gegevens. Wellicht interessant om dat ook te doen in jouw sheet? Dan heeft iedereen daar gelijk iets aan. Stuur maar ff een DM dan geef ik je alle info.
Top @verguldebarman ik heb de XLS aangepast zodat je nu automatisch je stooklijn te zien krijgt in een tweede tabblad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCZXRPiJ9QwA-AXxGF2-OKI36WM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63PIvMphrXETsHncUKs0BeuF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUxCOF_Xa_KBz1_B5js6b7_Q4gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmz3aUHkIxOFkg37wWaVoKid.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:28:
[...]

dank voor deze uitleg. Deze relatie tussen vermogen en delta had ik nog niet zo begrepen.
Ik zie bij mijn systeem de delta niet omhoog gaan als het vermogen met 50% toeneemt van 300 naar 450 watt

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet deltaT nauwelijks wijzigen bij wijziging van elektrisch vermogen. Dit zou je wel verwachten, tenzij de COP hard verslechtert. Zou je de geleverde warmte er ook bij kunnen laten zien?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Je ziet deltaT nauwelijks wijzigen bij wijziging van elektrisch vermogen. Dit zou je wel verwachten, tenzij de COP hard verslechtert. Zou je de geleverde warmte er ook bij kunnen laten zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVFjhyllcT7sDZulSbNL2wifJD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DEUYWUe2Ikx8UEkfE3XlfYkA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:12
Spykie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Top @verguldebarman ik heb de XLS aangepast zodat je nu automatisch je stooklijn te zien krijgt in een tweede tabblad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk!

Ff wat nummertjes kloppen, en dan krijg ik zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxAdQN_-xmvSQOPRdVDr_7B9j3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoKc6cUg0GHaVs0ZuWX0gYmZ.png?f=user_large

Nu heeft Quatt mijn warmteverlies bij -10 ingesteld op 5 kW, dat klopt heel aardig. De maximale buitentemperatuur voor verwarming staat op 16 graden, dat is wat aan de lage kant. Wat voor effect heeft dit?

Ik heb wel een paar uitschieters naar boven. De temperatuur moet omhoog als de schoonouders komen oppassen. Maar ja, nog steeds goedkoper dan kinderopvang :P

[ Voor 6% gewijzigd door s020506 op 12-02-2024 10:45 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Dat ziet er dan weer niet zo gek uit. Steady 1700W warmtevermogen = steady deltaT 1,8; alleen wat afwijkend bij opstarten.
Het steeds 0,14graden op en neer flipperen van de deltaT ziet er wel wat gek uit, maar zou best kunnen dat ie dat bij mij ook doet. Log ik niet met 1 meetpunt per kwartier.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Chapeau @verguldebarman en @Spykie !
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
December 2024? :)

Bedankt voor de excel, ik ga het ook eens proberen. De Quatt loopt bij mij prima, maar ik ben toch wel benieuwd!

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 12-02-2024 11:05 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Met dit excelletje van @Spykie en hulp van @verguldebarman snel gemaakt obv de app data in januari en februari. Ik heb voor Amsterdam de buitentemperaturen van Schiphol genomen.

Warmteverlies/In te stellen vermogen bij -10C zou obv deze statistiek voor mij op 3000 komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss71pWZfPz1nVuqtkExl2AXTODg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lu4iraaLrwH1cfEc6wLzP06E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 12-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
Friezin schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Jouw Quatt heeft wel heel hard gewerkt...
Vergelijken is en blijft lastig. Want geen woning (en bewoners), ingestelde kamertemperatuur en afgiftesysteem is gelijk.
Wat had je zelf verwacht?

(Ik weet bijvoorbeeld dat de Quatt het hier onder 0 niet gaat redden. Dus ik stook ook gas. Is niet anders.
Maar ben desalnietemin best verrast (ook door de energierekening: ik stook 24/7 2°C hoger dan vorig jaar, met hele huis op temperatuur. Toen totaal 6 uurtjes stoken op 19,5°C). Hier cv op 40°C, bij koud weer naar 45°C. Quatt maakt zelf er max 36°C :o van.)
Het is zeker moeilijk te vergelijken; de situatie hier is (buitengebied) 2km vrij uitzicht (weilanden) op het N/O & Z/O en dito wind, dus ongunstig voor de hangende QUATT. Gelukkig in deze periode geen bevroren condensafvoer meer; door wijziging afvoerpunt (naar midden afvoer) door QUATT. Mijn gok was bij gemiddelde najaar/winter temperaturen vermindering van gasverbruik maar behoud van comfort. Wij stoken rond 19,5°C avondtemp. Ochtend/dag rond 18,5 - 19°C. We hebben voor het QUATT tijdperk 1 jaar met lagere temperaturen (zuinig met duur gas) gestookt en bij verwarmd met onze Flam inbouwhaard met ventilator. Ik kan je zeggen dat onze houtvoorraad (uit eigen tuin) dan snel slinkt!
Maar het gasverbruik was toen: (in 2022 - 1 maand houtstook en zuinig met gas) 1.600 m3 ipv (2021) 2.400 m3.
In 2023: verbruik gas 903 m3, dus netjes! (én meer comfort door QUATT!)
Electra: (2023) 6.050 kWh; (2022) 3.120 kWh; (2021) 3.530 kWh.
Ik ben tevreden, ondanks de lage(?) COP. Dat zal wel door de ligging en matige isolatie komen. Wij zijn 75+ dus wilde plannen hebben we niet meer 🤣 ❗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook maar eens zo'n grafiek gemaakt en dat geeft toch een aardig beeld. De blauwe lijn is wat Quatt heeft ingesteld. De zwarte is de trendlijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntdjE70gqLXEKgNImF7ZzPVw1BM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPmea208YpCmp0KHObwVvxAZ.png?f=fotoalbum_large

Edit: En @verguldebarman ik ga geen wijziging aanvragen. Voor zover ik het begrijp gaat mijn Quatt dan alleen maar op een iets lager niveau werken. Ik vind het prima zoals het nu is (behalve die T6 dan 😬).

[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 12-02-2024 15:24 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• verguldebarman
@Spykie Ik vrees dat Quatt binnenkort een aantal verzoekjes gaat krijgen om de stooklijn aan te gaan passen....

Verzoekje aan iedereen waarbij de stooklijn uit de Excel anders is dan Quatt heeft opgevoerd en waarbij er geen (noemenswaardige) verwarmingsklachten zijn:
Wacht even met het indienen van jouw verzoek tot in de zomer.
De servicedesk bij Quatt is al overbelast genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:28
Aankomende vrijdag is het zover, een telefonisch e videocall met een quatt medewerker voor de plaatsing van een quatt. Is er nog iets waar ik van te voren rekening mee moet houden? Is het handig bepaalde berekeningen al gedaan te hebben voor een quatt geplaatst wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 14:26
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht nog een ideeetje om dmv 2 datapunten (warmteverlies @-10C & @0C) meteen de door Quatt ingestelde lijn in de grafiek zichtbaar te hebben?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
HarryInia schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Wellicht nog een ideeetje om dmv 2 datapunten (warmteverlies @-10C & @0C) meteen de door Quatt ingestelde lijn in de grafiek zichtbaar te hebben?
Goed idee, maar ik kom er niet uit om dat gemakkelijk te doen.
  • Aan het bestaande tabel toevoegen werkt niet, want dan worden het datapunten van de reeks.
  • Een los tabel werkt ook niet, want dan pakt de grafiek een verkeerde x-as waarde
Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
timobiel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:03:
[...]

22 mm. Ik heb deze genomen. Monteurs zeiden dat ze hem niet meer 'mochten' installeren, maar omdat ik dezelfde had gekocht als die ze zelf leveren het er wel bij wilde doen. Denk dat de koffie voor aanvang ook wel hielp.
https://www.warmteservice...vuilafscheider/p/49653366
Ik zit even in dubio of ik er ook een laat installeren. Komt er bij jou ook echt vuil uit of valt het allemaal reuze mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
verguldebarman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
[...]

• Aan het bestaande tabel toevoegen werkt niet, want dan worden het datapunten van de reeks.
  • Een los tabel werkt ook niet, want dan pakt de grafiek een verkeerde x-as waarde
Ideeën?
Ik heb binnen Excel simpelweg met tekenen een lijntje getrokken. Die verandert toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
pietjm schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Ik heb binnen Excel simpelweg met tekenen een lijntje getrokken. Die verandert toch niet.
Ik ook, maar dat is toch niet echt een Tweaker-coole oplossing, toch...? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
0xygen500 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:59:
Aankomende vrijdag is het zover, een telefonisch e videocall met een quatt medewerker voor de plaatsing van een quatt. Is er nog iets waar ik van te voren rekening mee moet houden? Is het handig bepaalde berekeningen al gedaan te hebben voor een quatt geplaatst wordt?
Berekeningen doen ze zelf, maar je kan natuurlijk wel zorgen dat je nuttige data digitaal voorhanden hebt zoals:
Plattegronden
Radiatoren (afmetingen en type)
Leidingwerk (ingetekend op plattegrond)
Afstanden tot buren en ramen voor plaatsing met minste geluidoverlast.

Daarnaast kan het handig zijn om je buren alvast in te lichten over je plannen en ze gerust te stellen dat je de geluidsnormen en hun mening mee neemt in je overweging. Dan heb je minder kans op ruzie achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
verguldebarman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:43:
@Spykie Ik vrees dat Quatt binnenkort een aantal verzoekjes gaat krijgen om de stooklijn aan te gaan passen....

Verzoekje aan iedereen waarbij de stooklijn uit de Excel anders is dan Quatt heeft opgevoerd en waarbij er geen (noemenswaardige) verwarmingsklachten zijn:
Wacht even met het indienen van jouw verzoek tot in de zomer.
De servicedesk bij Quatt is al overbelast genoeg....
ik had eerder afgelopen maand al een verzoek ingeschoten (geschat 3kW bij -10, maar Quatt stond bij -5 al 24/7 op 4.5 kW te stampen), kreeg volgend antwoord:

"
Quatt (18 Jan 2024)
Het warmteverlies is gebaseerd op hoe groot hoe huis is, plus hoe goed het geïsoleerd is. Maar als er 3 kW bij u ingeschat is, zal het warmteverlies die nu ingesteld is wel ok zijn. Wij werken namelijk met een minimale ingestelde warmteverlies van 6 kW wat dus in theorie al een stuk meer is dan u nodig zou hebben.
"

Dus wanneer je berekende warmteverlies 3, 4 of 5 kW is, dan heeft een verzoek inschieten al geen zin meer

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
verguldebarman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Ik ook, maar dat is toch niet echt een Tweaker-coole oplossing, toch...? :9
Maar wel een KISS oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:12
verguldebarman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Ideeën?
Kolom toevoegen met erin "=$M$4*(1-((F2+10)/($M$3+10)))".

In M4 staat de warmteverlies bij -10, in M3 de maximale buitentemperatuur voor verwarming. Reeks toevoegen geeft dan dit: En deze formule staat op de 2e regel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pGOEedyrVHxpAeMnQthJ1ekDmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PFDofihJqrRXmPVw1HxXZhrU.png?f=user_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
wat tof! dank jullie voor het maken hiervan. Gelijk de maand december erin gezet en kom op een warmteverlies van 4,1 uit waar quatt uitging van 5. Leuk om volgend stookseizoen weer te bekijken wanneer ik wat isolatie maatregelen genomen heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
Toby-Wan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:00:
[...]

ik had eerder afgelopen maand al een verzoek ingeschoten (geschat 3kW bij -10, maar Quatt stond bij -5 al 24/7 op 4.5 kW te stampen), kreeg volgend antwoord:

"
Quatt (18 Jan 2024)
Het warmteverlies is gebaseerd op hoe groot hoe huis is, plus hoe goed het geïsoleerd is. Maar als er 3 kW bij u ingeschat is, zal het warmteverlies die nu ingesteld is wel ok zijn. Wij werken namelijk met een minimale ingestelde warmteverlies van 6 kW wat dus in theorie al een stuk meer is dan u nodig zou hebben.
"

Dus wanneer je berekende warmteverlies 3, 4 of 5 kW is, dan heeft een verzoek inschieten al geen zin meer
ik hoop dat wij zelf iets van een optie hiervoor krijgen. Zou niet moeilijk moeten zijn met de optie 'terugzetten naar oorspronkelijk' erbij bijvoorbeeld. ofwel dat de AI... hier iets mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
De T6 blijft een raar ding. Als het een paar tienden onder de ingestelde kamertemperatuur is, laat hij de Quatt stoppen en nu is het ruim 20 graden binnen en hij vindt dat de Quatt best mag blijven verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFiheLduQwv1Q24BWrgbWw6T0dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECsF8mtf87UrTc3kTtwYVfuf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door pietjm op 12-02-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:41:
De T6 blijft een raar ding. Als het een paar tienden onder de ingestelde kamertemperatuur is, laat hij de Quatt stoppen en nu is het ruim 20 graden binnen en hij vindt dat de Quatt best mag blijven verwarmen:
Afbeelding even weghalen Piet.
Stukje weggummen.

Door aanpassing JSON CIC nu midden op pagina...
het blijft opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:41:
Ik zat laatst nog te denken, wat heeft het maximaal aantal schakelingen per uur voor invloed hier op?

[ Voor 21% gewijzigd door Dersan op 12-02-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Dersan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Ik zat laatst nog te denken, wat heeft het maximaal aantal schakelingen per uur voor invloed hier op?
Dat is alleen bij een aan/uit aansluiting van de thermostaat van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wat doe ik verkeerd....

Mijn lijn loopt wel heel apart 😅

Kan iemand mij vertellen hoe ik tot -10 kan doornummeren en hoe de trendlijn van linksboven naar rechtsonder te trekken is? 🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhrewfO7EDm_XnItXSsl_KWWvPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRXExHkOvu9JrQy2fI6CehXu.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik had het document als Excel bestand gedownload. Dan werkt het niet. Dankzij @verguldebarman alles opgelost!

[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 12-02-2024 16:45 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:08:
Wat doe ik verkeerd....

Kan iemand mij vertellen hoe ik tot -10 kan doornummeren en hoe de trendlijn van linksboven naar rechtsonder te trekken is? 🤷

[Afbeelding]
Bij mij is het Gegevens wijzigen, en dan bij de X-as -10 als startpunt instellen. Zoiets moet je ook bij die 22 graden hebben gedaan. De trendlijn zou ik er even helemaal uithalen en opnieuw doen. Geen idee hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
Friezin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:49:
[...]

Door aanpassing JSON CIC nu midden op pagina...
het blijft opletten
Door aanpassing (Quatt-)JSON eerst wijziging indeling gezien en aanpassing.
Vanaf 8 februari '24 is deze een dag niet oproepbaar geweest maar nu wel, maar zonder gegevens (alleen verklarende teksten zichtbaar).
Dit op beide (vaste!) internetadressen van de CiC (WiFi en LAN) in (mijn) router herkenbaar als "cicxxxxx" en "tppg2"
Hebben meer mensen hier problemen mee❓

[ Voor 3% gewijzigd door HenkRood op 12-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Heeft iemand al eens gehad dat je Insights nog gewoon werken maar de "home" pagina aangeeft dat de verbinding verbroken is?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Zou jij die afbeelding ook even weg willen halen?
@pietjm nam perongeluk teveel info mee...

@ ALLEMAAL...

Mocht iemand per ongeluk het CIC-adres op een screenshot hebben staan, dan even op z'n egeltjes bij het quoten (oftewel: afbeelding niet meenemen in quote)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Sinds vanochtend acht uur bijna geen storingen meer in de server van de CIC. Nog drie keer een minuut, maar dan komt ie vanzelf weer terug.

[ Voor 20% gewijzigd door jk-d op 12-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Friezin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Mocht iemand per ongeluk het CIC-adres op een screenshot hebben staan, dan even op z'n egeltjes bij het quoten (oftewel: afbeelding niet meenemen in quote)
Even een domme vraag misschien, maar wat is het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
jk-d schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Er is geen risico.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Netatmo update
prakka schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Hij werkt wel en geeft ook de waardes door welke Quatt wilt. Maar ik heb toch maar weer de Lyric opgehangen deze werkt toch voor mij nog het beste.

[...]

Je kan het ook zien in bijvoorbeeld de Play store, de aan uit variant gebruikt deze app:

https://play.google.com/s...tatmo.thermostat&hl=en_US

En de OpenTherm variant werkt met:

https://play.google.com/s...rand.homecontrol&hl=en_US

De screenshots zeggen genoeg. De HomeControl app is echt zo basaal als het kan, je kan de temperatuur wijzigen, schema's gebruiken ( niet getest omdat ik altijd 1 vaste temperatuur gebruik ) en je kan optimaliseren aan of uit zetten. Meer heb ik niet echt kunnen vinden.

Voor de aan uit variant is er ook een web interface om de grafieken en de thermostaat te beheren ook deze werkt niet met de OpenTherm variant, de website herkend heel de thermostaat niet :'(
Ik heb in Home Assistant de integratie voor de Netatmo bekeken en denk dat het mogelijk is het schema van de Netatmo uit te lezen en via een opentherm gateway door te geven via de room setpoint override aan de thermostaat.

Mijn HA vaardigheden zijn alleen nog zo beperkt dat het niet lukt een automation in HA te maken hiervoor.

De uitwerking hiervan past natuurlijk beter in het andere Quatt en HA forum maar ik verwacht hier meer Netatmo fans die dit ook interessant vinden.

Zie mijn post in Quatt en HA forum
TeslaNerd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:51:

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 13-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 13:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cutZU_3yjk3obqcgFogfDiI6-Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcamU8coIs18gwbPLeGhOJ8Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo7xW1sMScSUM9tHyIAIdtgGhvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hi0QB1CIaE4ODyZrWqKouPE.jpg?f=fotoalbum_tile

Past amper door de deur zo’n pakket. Maar de aardige bezorger wist hem heel behendig weg te zetten. Nog even wachten tot donderdag en dan kunnen we ook genieten van de Quatt.
Ik vind de geplande start tijd van 15.00 uur wel bijzonder. Ik ben benieuwd.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:53
Toby-Wan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:04:
[...]

Een warmtepomp is geen CV ketel en werkt volgens andere natuurkundige principes en heeft gewoon een minimale afgifte capaciteit nodig.
Dus dat dat invloed heeft hoe je temperatuur kan regelen is helemaal niet gek, en iedereen hier probeert jou vanuit de beste intenties en enkele honderden pagina's aan ervaringen jou te helpen.
Dus voordat je kreten als "Dom" eruit gooit, lees even het volledige deel 1 van het topic door..
Ik weet niet of je mij begrepen hebt en wat ik dus met dom bedoel. Als je ooit een Tado heb gekocht zodat de radiator een warmtevraag kan doen en je zorgt dat die dat niet meer kan doen, omdat je een warmtepomp hebt, dan kan je misschien de Tado nog steeds gebruiken maar niet meer waarvoor die intelligente thermostaat eigenlijk is bedoelt. Je haalt dan de intelligentie er deels uit en de radiator gaat dan slaafs de kamerthermostaat in de woonkamer volgen, deze wordt in mijn ogen dus dommer (Dom) Ik geef dus geen kwalificatie aan van wat ik van een antwoord of oplossing vind, maar wel hoe ik denk dat de Tado in die specifieke situatie gebruikt wordt. Als je al een Tado hebt ga die mogenlijk op die manier gebruiken wat prima is maar als je de Tado nog moet aanschaven dan moet je je afvragen of het dan een goede inverstering is. Ik kreeg daarnaast indruk dat een enkeling hun Tado nog wel gebruiken zoals hij is bedoelt en dan maximaal 3 zones gebruiken dus mogenlijk wel met een afzonderlijke warmtevraag van de radiator. (Werkt het anders dan hoor ik het overigens graag, ik hem mij nog niet in de Tado verdiept, ik ben nog bezig met een warmtepomp te kiezen)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:46
pascal-drewes schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:31:
[Afbeelding][Afbeelding]

Past amper door de deur zo’n pakket. Maar de aardige bezorger wist hem heel behendig weg te zetten. Nog even wachten tot donderdag en dan kunnen we ook genieten van de Quatt.
Ik vind de geplande start tijd van 15.00 uur wel bijzonder. Ik ben benieuwd.
Bij mij ook om 15.00 uur vrijdagmiddag, zo lekker voor het weekend :'(
Heb Quatt er op aangesproken. Antwoord: "wanneer we een middaginstallatie plannen, sturen we altijd 2 teams die samenwerken om ervoor te zorgen dat alles op tijd wordt afgerond". Hoop maar dat dat helpt...krijg ik dan 4 man op locatie? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 12-02-2024 18:36 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
okijokii schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:08:
Wat doe ik verkeerd....

[Afbeelding]

Edit: ik had het document als Excel bestand gedownload. Dan werkt het niet. Dankzij @verguldebarman alles opgelost!
Ik had het ook en het komt volgens mij door die stip op de 0. De datarange aanpassen helpt. Ik denk dat excel alle lege velden interpreteert als 0, dus je invoer wordt genomen en dan nog 300x 0, vandaar de gekke lijn.

Maar dat is mijn (mogelijke) verklaring, misschien zit het wel heel anders.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
onlinaius schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Ik had het ook en het komt volgens mij door die stip op de 0. De datarange aanpassen helpt. Ik denk dat excel alle lege velden interpreteert als 0, dus je invoer wordt genomen en dan nog 300x 0, vandaar de gekke lijn.

Maar dat is mijn (mogelijke) verklaring, misschien zit het wel heel anders.
Bij mij ging het goed toen ik in het Google docs bestand ging werken (dus niet downloaden als Excel bestand). Was de tip van @verguldebarman

Dan ziet het er zo uit (complete winterperiode van 14-10 tot gisteren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3BDCoTN7tbL6-KujVcl-Lc3N0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hpo9jcdHiwpmnxRWZpTEMFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Freeckje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Bij mij ook om 15.00 uur vrijdagmiddag, zo lekker voor het weekend :'(
Heb Quatt er op aangesproken. Antwoord: "wanneer we een middaginstallatie plannen, sturen we altijd 2 teams die samenwerken om ervoor te zorgen dat alles op tijd wordt afgerond". Hoop maar dat dat helpt...krijg ik dan 4 man op locatie? ;)
Ik had inderdaad uiteindelijk 4 man op locatie. Ze begonnen met 2 en vervolgens kwam een andere ploeg erbij om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:46
verguldebarman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Ik had inderdaad uiteindelijk 4 man op locatie. Ze begonnen met 2 en vervolgens kwam een andere ploeg erbij om te helpen.
Nou ja, dan lopen ze elkaar toch voor de voeten! Alles goed gegaan? En hoe laat waren ze klaar?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-d schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:57:
[...]

CIC-id is uniek id, op CIC staan ook wat meer poorten open dan enkel de 8080 (JSON) zag ik.

CIC moet natuurlijk ook beheerd en geupdate te worden: support schrijft bijv. buitentemperatuur en warmteverlies rechtstreeks in je CIC die in je huis hangt weg.... kan ook via ander intern protocol zijn...

https://www.servicenow.co...ot-device-management.html

Of misschien gaat update/aanpassen CIC via:
https://www.odido.nl/busi...voor-slimme-warmtepompen/

Hoe dan ook dit unieke nummer niet publiek maken, lijkt me 1 in de categorie: better safe than sorrow.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 12-02-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Freeckje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Nou ja, dan lopen ze elkaar toch voor de voeten! Alles goed gegaan? En hoe laat waren ze klaar?
Nee hoor, dat gaat prima. Ene team buiten bezig en het andere team binnen (y)

Bij mij waren ze drie dagen bezig, maar dat wil je niet horen ;-).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
Vandaag ineens nieuw IP4 adres. Kon van extern mijn JSON niet meer ophalen.
Eenmaal thuis blijkbaar ook de CiC van slag, want intern ook niet meer te benaderen. De Quatt app werkte nog wel, maar hield er plots ook mee op.
Zonder JSON ben je toch een beetje blind voor wat je Quatt uitvoert.
CiC even van spanning gehaald, en daarna werkte het gelukkig weer als vanouds.
Vast geen toeval dat de CiC ontregeld is op de dag dat ineens je provider je een nieuw IP4 adres geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ftjl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:32:
Vandaag ineens nieuw IP4 adres. Kon van extern mijn JSON niet meer ophalen.
Eenmaal thuis blijkbaar ook de CiC van slag, want intern ook niet meer te benaderen. De Quatt app werkte nog wel, maar hield er plots ook mee op.
Zonder JSON ben je toch een beetje blind voor wat je Quatt uitvoert.
CiC even van spanning gehaald, en daarna werkte het gelukkig weer als vanouds.
Vast geen toeval dat de CiC ontregeld is op de dag dat ineens je provider je een nieuw IP4 adres geeft.
Kijk even of je nog wel instellingen kunt aanpassen in de app.
Wanneer je bijv stille modus aanzet, moet dat ook zichtbaar zijn in JSON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:38
Ik probeer nog steeds het warmte verlies naar 4kW te krijgen, kom gemiddeld op 3,53kW als ik vanaf 1 Oktober tot nu bereken. Maar Quatt doet nu moeilijk over het feit dat ik de CV op 35 graden heb gezet en wil deze graag op 55 graden maar is dit echt nodig?

Beneden vloerverwarming en boven zijn alle radiatoren dicht, boven hoeft het niet heel warm te zijn en het is daar gemiddeld 17,5 graden wat ik voldoende vind voor de slaapkamers, de Tado staat 24/7 op 20,5 en de aanvoertemperatuur voor de Quatt heb ik op de Tado op 35 graden staan en het is lekker warm in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Mixpower op 12-02-2024 20:57 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Mixpower schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:51:
Ik probeer nog steeds het warmte verlies naar 4kW te krijgen, kom gemiddeld op 3,53kW als ik vanaf 1 Oktober tot nu bereken. Maar Quatt doet nu moeilijk over het feit dat ik de CV op 35 graden heb gezet en wil deze graag op 55 graden maar is dit echt nodig?

Beneden vloerverwarming en boven zijn alle radiatoren dicht, boven hoeft het niet heel warm te zijn en het is daar gemiddeld 17,5 graden wat ik voldoende vind voor de slaapkamers, de Tado staat 24/7 op 20,5 en de aanvoertemperatuur voor de Quatt heb ik op de Tado op 35 graden staan en het is lekker warm in huis.
Als dat de deal is dan zou ik de cv op 55 zetten als Quatt dan je warmteverlies op 4000 zet.
En dan zet je daarna je cv weer terug naar 35🥳

Pagina: 1 ... 45 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.